APTT dinaikkan - apa maksudnya?

APTT adalah masa tromboplastin separa diaktifkan. Indikator ini selalu diukur ketika melakukan koagulogram darah, kerana memberikan penilaian terhadap sistem pembekuannya. Analisis ini ditemui pada tahun 1953 dan memasuki latihan makmal perubatan dengan cepat..

APTT sering diukur selari dengan penunjuk seperti PTV (masa prothrombotik). Sekiranya APTT menunjukkan keberkesanan jalur pembekuan darah dalaman, PTV mencirikan jalur pengaktifan luaran. Kadang-kadang APTT digantikan dengan singkatan APTT (masa tromboplastik separa diaktifkan) atau istilah waktu kefalin-kaolin. Walau bagaimanapun, semuanya bermaksud perkara yang sama - masa di mana darah orang yang diuji membeku.

Petunjuk norma APTT

Nilai APTT bergantung pada jumlah faktor plasma darah II, V, VII, X, XI, XII dan fibrinogen. Untuk menentukan masa pembentukan bekuan darah, antikoagulan dimasukkan ke dalam plasma, yang menghilangkannya dari platelet, dan kemudian reagen cephaline-kaolin dan CaCl2 ditambahkan. Faktor tisu tidak digunakan dalam kajian makmal ini, oleh itu ujian disebut "separa".

Pengukuran masa dilakukan dalam beberapa saat. Sumber perubatan yang berbeza mungkin menunjukkan petunjuk yang berbeza dari norma APTT, kerana setiap makmal mempunyai parameter rujukannya sendiri. Nilai rata-rata norma yang dibimbing oleh doktor adalah dalam lingkungan 24 hingga 35 saat. Sekiranya masa pembentukan bekuan dipendekkan lebih dari 5 saat dari had normal yang dicadangkan, misalnya, adalah 19 saat, ini menunjukkan sistem pembekuan pesakit dalaman yang diaktifkan. Ringkasnya, darahnya membeku lebih cepat daripada yang diperlukan. Keadaan ini dipanggil hypercoagulation..

Sekiranya masa diperpanjang hingga 40 saat atau lebih, maka darah orang yang dikaji membeku lebih lambat daripada yang sepatutnya. Keadaan ini dipanggil hypocoagulation. Hipokoagulasi berkembang apabila faktor fibrinogen atau plasma II, V, VII, X, XI, XII diturunkan.

Ini mungkin berlaku dalam keadaan berikut.:

Di dalam badan, membran hati (parenkimnya) rosak di tempat-tempat di mana pembentukan faktor pembekuan bergantung pada K berlaku.

Pesakit dalam tubuh kekurangan vitamin K, yang diperlukan untuk sintesis kebanyakan faktor.

Sebilangan besar heparin beredar dalam darah manusia.

Antikoagulan Lupus terdapat dalam darah.

Di dalam darah terdapat zat yang menghalang monomer fibrin daripada berpolimerisasi..

Sekiranya lebih banyak masa diperlukan untuk membentuk gumpalan, maka APTT dianggap meningkat. Sekiranya memerlukan lebih sedikit masa untuk membentuk bekuan, ini menunjukkan aktiviti faktor darah yang berlebihan, yang bermaksud bahawa APTT akan berkurang.

Oleh itu, nilai APTT yang tinggi menunjukkan bahawa seseorang mempunyai risiko terkena pendarahan, dan bahkan boleh bermula apabila terdedah kepada faktor provokasi terkecil. Tahap APTT yang rendah menunjukkan risiko trombosis dan tromboembolisme yang tinggi. Oleh itu, doktor sangat mementingkan ujian ini, kerana bersamaan dengan petunjuk koagulogram lain, ia dapat memberikan maklumat yang cukup mengenai kesihatan manusia.

Tahap Kehamilan dan APTT

Seorang wanita hamil diberikan koagulogram setiap tiga bulan. Analisis ini mesti dibuat agar doktor mendapat maklumat maksimum mengenai keadaan kesihatannya. Memang, pada masa ini, terdapat penyusunan semula latar belakang hormon, satu lagi lingkaran peredaran darah terbentuk, yang memberikan makanan kepada anak. Lingkaran ini dipanggil bulatan uteroplacental. Di samping itu, badan sedang bersiap sedia untuk memastikan bahawa dalam masa terdekat ia akan kehilangan sebahagian darah. Oleh itu, perubahan mempengaruhi keseluruhan sistem hemostatik.

Sebarang patologi sistem pembekuan darah semasa kehamilan dua kali ganda berbahaya daripada pada waktu biasa. Hampir selalu, ini membawa risiko komplikasi serius. Oleh itu, doktor dengan berhati-hati memantau APTT dan jumlah darah yang lain. Dalam darah wanita hamil, terdapat peningkatan tahap fibrinogen, yang dapat mencapai nilai 6,0 g / l, dan APTT dapat dipendekkan dibandingkan dengan darah wanita yang tidak hamil.

Julat nilai normal APTT pada wanita hamil berkisar antara 14-20 saat. Nilai yang lebih tepat ditentukan di makmal khusus di mana kajian dijalankan..

Sekiranya masa APTT dipendekkan, kemungkinan pembekuan darah meningkat. Pada wanita dalam kedudukan, risiko ini meningkat beberapa kali. Gumpalan darah dapat terbentuk di mana saja, tetapi jika terbentuk di saluran plasenta, maka ini dapat menyebabkan detasmen pramatangnya.

Peningkatan APTT mendorong penipisan darah yang berlebihan, yang meningkatkan kemungkinan pendarahan rahim. Keadaan ini berbahaya bukan hanya untuk wanita hamil itu sendiri, tetapi juga untuk anaknya yang belum lahir.

Juga, dengan perubahan nilai APTT, ada risiko mengembangkan komplikasi berbahaya seperti DIC. Pertama, darah beku terbentuk dalam darah wanita, dan kemudian darah berhenti membeku. Ini mengancam kehilangan darah yang besar, yang sangat sukar untuk dihentikan..

Sindrom DIC kurang betul dengan bantuan terapi ubat. Keadaan ini merupakan masalah mendesak dalam bidang obstetrik dan ginekologi moden, kerana boleh menyebabkan kematian.

Walaupun wanita itu benar-benar sihat, tetapi dalam keadaan baik, dia diberi koagulogram darah setiap 3 bulan. Ini membolehkan anda mengawal sistem hemostatik, dan oleh itu memantau status kesihatan wanita dan janin. Sekiranya terdapat penyakit atau risiko, analisis dilakukan sekerap yang diperlukan untuk rawatan yang mencukupi. Petunjuk untuk pendermaan darah yang tidak dijadualkan untuk analisis adalah keguguran sebelumnya, fakta kelahiran anak yang mati, kehadiran gestosis, dan peningkatan nada rahim.

APTT rendah dan tinggi - apa maksudnya?

Penurunan APTT menunjukkan bahawa darah membeku terlalu cepat..

Keadaan berikut akan menyebabkan pembekuan darah tinggi:

Membangunkan DIC. Walau bagaimanapun, pembekuan darah yang cepat adalah ciri hanya untuk tahap pertama perkembangan keadaan berbahaya ini..

Tromboemboli vaskular, tanpa mengira lokasinya. Ia boleh menjadi jantung, paru-paru, otak dan saraf tunjang, arteri ginjal, dll..

Mengembangkan trombosis arteri yang memberi makan plasenta, yang menyebabkan detasmen pramatangnya. Akibatnya, anak itu mungkin mati ketika masih dalam kandungan.

Harus diingat bahawa peningkatan APTT tidak selalu menunjukkan keadaan patologi pada wanita hamil. Kadang kala penunjuk ini terlalu tinggi apabila tromboplastin tisu memasuki sampel darah. Selalunya ini berlaku dalam keadaan di mana darah dari vena tidak dapat diambil dengan segera, yang memaksa juruteknik makmal melakukan manipulasi beberapa kali, mencederakan tisu di sekitarnya.

APTT yang meningkat menyebabkan darah membeku secara perlahan.

Ini dapat diperhatikan dengan latar belakang pelanggaran berikut:

Semua jenis hemofilia: hemofilia jenis A, jenis B dan jenis C. Dalam kes pertama, terdapat kekurangan globulin antihemofilik (FVIII), dalam kes kedua orang tersebut akan mengalami kekurangan faktor Krismas (XI), dan dalam kes ketiga - kekurangan faktor XI.

Peredaran darah dalam faktor yang menghalang proses pembekuan darah. Keadaan ini dipanggil hemofilia penghambat..

Progresif DIC, yang berada pada tahap pengembangan kedua atau ketiga.

Terapi heparin dengan berat molekul tinggi.

Kerosakan teruk pada parenkim hati.

Namun, seperti pada tingkat APTT yang rendah, kesalahan dalam analisis juga dapat menyebabkan peningkatannya. Contohnya, jika air tidak mencukupi di tabung uji.

Apabila anda perlu menderma darah untuk menentukan APTT?

Coagulogram diresepkan kepada pesakit dengan kerap. Analisis ini bertujuan untuk menilai sistem hemostatik, oleh itu kajian tersebut disarankan agar doktor yang mempunyai pelbagai kepakaran dapat meneliti pesakitnya..

Jadi, koagulogram dapat diberikan untuk tujuan berikut:

Pemeriksaan sistem hemostatik pada pesakit berisiko terkena pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sistem hematopoiesis.

Gangguan yang didiagnosis dalam sistem pembekuan darah.

Mengambil ubat-ubatan tertentu yang mempengaruhi sistem hemostatik.

Tempoh melahirkan anak.

Keperluan untuk mengira dos heparin berat molekul tinggi untuk rawatan, atau terapi menggunakan antikoagulan langsung.

Hemofilia yang disyaki.

APTT adalah salah satu petunjuk darah yang paling penting. Mengetahui kelajuan masa tromboplastin separa diaktifkan membolehkan pakar mengesan dan membetulkan pelbagai penyakit tepat pada masanya.

Pendidikan: Pada tahun 2013, Universiti Perubatan Negeri Kursk lulus dan diploma Perubatan Umum diterima. Selepas 2 tahun, kediaman dalam bidang khusus "Onkologi" selesai. Pada tahun 2016, pengajian pascasiswazah diadakan di Pusat Perubatan dan Pembedahan Nasional N.I. Pirogov.

APTT dalam darah: apakah ini, penyebab rendah dan tinggi, norma dalam koagulogram

© Pengarang: Z. Nelli Vladimirovna, Doktor Diagnostik Makmal, Institut Penyelidikan Transfusiologi dan Bioteknologi Perubatan, khas untuk VascularInfo.ru (mengenai penulis)

APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan) adalah salah satu petunjuk asas koagulogram, yang menilai keberkesanan jalur pembekuan darah dalaman. Dibuka pada pertengahan abad yang lalu (1953), analisis yang mudah dan tidak rumit yang dilakukan dengan cepat mengambil tempat yang layak di antara kajian makmal lain, yang telah dipegang teguh hingga hari ini. Populariti indikator ini dijelaskan oleh kemampuan APTT untuk bertindak sebagai ujian indikatif bebas yang digunakan dalam menyaring analisis sistem hemostatik.

Semasa mengkaji fungsi sistem hemocoagulation, masa tromboplastin separa yang diaktifkan sering kali "dipasangkan" dengan analisis makmal penting lain - PTV (waktu prothrombin), yang meneroka jalur pengaktifan luaran.

Dalam buku rujukan mengenai diagnostik makmal klinikal, APTT boleh didapati dengan nama lain: APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan) dan waktu cephalin-kaolin. Walau bagaimanapun, intipati analisis tidak berubah dari ini.

APTT dan normanya

Nilai parameter asas koagulogram yang disebut APTT bergantung pada kepekatan faktor plasma (II, V, VIII, IX, X, XI, XII dan fibrinogen). Indikator ditentukan dalam plasma yang habis dalam plat darah (platelet), menggunakan kaolin (aktivator), cephalin (phospholipid) dan kalsium klorida, di mana yang terakhir ini memberi kesan antikoagulan sebelumnya (dibuat oleh sitrat Na). TF (faktor tisu) tidak digunakan dalam ujian makmal ini, oleh itu nama "separa" atau "separa".

Masa pembentukan konvolusi darah adalah APTT, iaitu, indikator ini membolehkan anda mengira waktu pembentukan bekuan darah setelah reagen cephalin-kaolin dan CaCl ditambahkan ke dalam plasma yang diambil dengan antikoagulan dan kemudian tanpa platelet2..

APTT diukur dalam beberapa saat. Dalam sumber yang berbeza anda dapat memenuhi batas norma, yang berbeza antara satu sama lain. Ini kerana setiap KDL mempunyai parameter rujukan tersendiri, jadi pernyataan bahawa norma adalah 28-40 atau 25-39 saat tidak akan benar sepenuhnya.

Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, doktor mematuhi nilai dalam 24 - 35 saat, memendekkan masa pembentukan gumpalan (indikator dikurangkan) lebih dari 5 saat (19, 18, 17... saat) dengan kadar ini, sudah menunjukkan bahawa sistem pembekuan dalaman diaktifkan, dan pembekuan darah lebih cepat daripada yang dijangkakan (hypercoagulation). Dan lanjutan hingga 40 s (pada nilai rujukan 24 - 35 saat, indikatornya meningkat), tentu saja, akan dianggap sebagai hipokoagulasi, ketika darah membeku lebih lambat daripada yang diperlukan.

Tanda-tanda hypocoagulation muncul dalam kes di mana terdapat penurunan kandungan faktor plasma II, V, VIII, IX, X, XI, XII atau fibrinogen, yang berlaku dalam kes:

  • Lesi parenchyma hepatik (hati - tapak pembentukan faktor pembekuan bergantung pada K);
  • Kekurangan vitamin K, yang memerlukan biosintesis banyak faktor);
  • Kehadiran heparin dalam darah;
  • Kehadiran antikoagulan lupus;
  • Kehadiran bahan biologi patologi yang melambatkan polimerisasi monomer fibrin (PDF - produk degradasi fibrin, protein myeloma).

Walau bagaimanapun, dalam membincangkan nilai APTT yang rendah dan tinggi, seseorang juga harus memperhatikan perkara berikut:

  1. Sekiranya masa pembekuan diperpanjang (lebih banyak masa diperlukan untuk pembentukan bekuan), kita bercakap mengenai peningkatan nilai APTT;
  2. Sekiranya masa untuk semua kerja faktor dikurangkan (mereka terlalu aktif), adalah kebiasaan untuk menganggap penunjuk dikurangkan.

Oleh itu, penunjuk APTT yang tinggi memberi amaran tentang risiko pendarahan walaupun dengan alasan yang paling kecil, dan tahap rendah memberi isyarat kemungkinan trombosis dan tromboemboli, jadi masa tromboplastin separa yang diaktifkan, bersama dengan parameter lain dari koagulogram, sangat penting.

APTT semasa kehamilan: setiap trimester - untuk analisis

Tujuan koagulogram semasa kehamilan (setiap 3 bulan) dan minat khusus terhadap indikatornya dijelaskan oleh keadaan bahawa perubahan tertentu terjadi pada tubuh wanita yang menunggu kelahiran lelaki baru, yang dirancang untuk melindungi kelahiran masa depan dari komplikasi:

  • Latar belakang hormon berubah;
  • Lingkaran peredaran darah tambahan terbentuk, memberikan nutrisi dan pernafasan kepada anak (bulatan rahim-plasenta);
  • Organisme yang “indera” berubah dan, untuk alasan ini, sudah “merancang” kehilangan sejumlah darah, mulai menyesuaikan diri agar dapat bekerja pada waktu yang tepat dan tidak “mengepam” (sistem hemostasis memainkan peranan utama di sini).

Semasa kehamilan, keadaan patologi sistem pembekuan darah hampir selalu mengancam dengan komplikasi serius, oleh itu, perhatian maksimum diberikan kepada petunjuk hemostasiogram (dan, tentu saja, APTT). Pada wanita hamil, fibrinogen mula tumbuh, mencapai 6.0 g / l (tetapi lebih banyak tidak dapat diterima!) Dan masa tromboplastin separa diaktifkan dipendekkan, yang mengambil nilai yang berbeza daripada pada wanita yang tinggal di luar keadaan ini.

Norma APTT selama kehamilan, menurut berbagai sumber, dapat bervariasi dari 14 hingga 18 saat atau berkisar antara 17 hingga 20 saat, yang bergantung pada nilai rujukan yang digunakan oleh CDL tertentu. Walau bagaimanapun, dalam keadaan apa pun, perbezaan antara had atas dan bawah norma sangat kecil..

Nilai penunjuk yang lebih rendah (pemendekan APTT) menunjukkan darah tebal dan kemungkinan perkembangan trombosis, tahap risiko yang mana semasa kehamilan meningkat dengan ketara berbanding dengan risiko untuk wanita yang tidak hamil. Trombosis boleh berlaku di mana-mana tempat dan organ, tetapi dalam keadaan ini, paling berbahaya jika ia mempengaruhi saluran plasenta dan menyebabkan detasmen pramatangnya.

Tidak ada yang baik untuk tubuh dan memperpanjang masa pembentukan gumpalan (APTT - meningkat) dibandingkan dengan norma. Darah yang dicairkan mengancam perkembangan pendarahan rahim, yang membahayakan bukan sahaja kehidupan bayi, tetapi juga kehidupan wanita itu sendiri.

"Merobek" dalam sistem hemostatik selalu meninggalkan risiko terkena sindrom pembekuan intravaskular (DIC) yang paling berbahaya, fasa pertama yang dicirikan oleh peningkatan pembentukan gumpalan (hypercoagulation), dan yang kedua dan ketiga, sebaliknya, dicirikan oleh pembekuan darah rendah, yang oleh itu menyebabkan kehilangan darah besar-besaran.

DIC - sindrom - proses patologi yang tidak dikendalikan dengan baik, yang hari ini dianggap sebagai salah satu "musuh" utama dan berbahaya dalam amalan obstetrik.

Hemostasiogram secara terancang (sekali setiap trimester) diresepkan jika seorang wanita tidak menghadapi masalah yang berkaitan dengan keadaannya, dan doktor tidak menemui alasan untuk mengawal sistem hemostasis lebih kerap. Dalam kes di mana seorang wanita mempunyai sejarah keguguran dan kelahiran mati, dan kehamilan semasa berlaku dengan tanda-tanda gestosis yang jelas (tekanan darah tinggi, proteinuria, pembengkakan) atau terdapat risiko gangguan spontan (rahim "dalam keadaan baik"), sebagai peraturan, undangan untuk peperiksaan tidak berjadual.

Masa rendah - pendek, memanjang tinggi

Tahap tromboplastin separa yang diaktifkan (atau diturunkan) tahap yang rendah (memendekkan masa pembekuan dan pembentukan gumpalan) menunjukkan bahawa darah pesakit membeku terlalu cepat (hypercoagulation).

Tanda-tanda hiperkoagulasi dapat dilihat dalam proses patologi yang terbentuk akibat peningkatan pembekuan darah:

  • Tahap I (dan yang pertama!) Pembekuan intravaskular (DIC);
  • Thromboembolisme pelbagai lokalisasi (jantung, paru-paru, saraf tunjang dan otak, ginjal, dan lain-lain), trombosis (bahagian bawah kaki yang paling sering diderita, semasa kehamilan - trombosis vaskular plasenta, yang menyebabkan detasmennya, yang mengancam kematian janin).

Walau bagaimanapun, hasil APTT yang rendah dapat menampakkan dirinya bukan hanya kerana penyakit pesakit. Faktor lain mungkin perlu disalahkan, yang kadang-kadang agak sukar untuk dielakkan, misalnya, mendapatkan tromboplastin tisu dalam sampel ketika mencederakan tisu pada waktu venipuncture, jadi anda tidak perlu "menyeksa" urat jika anda tidak dapat melakukan ujian darah dengan segera.

Tahap tinggi (masa pembentukan bekuan diperpanjang) masa tromboplastin separa diaktifkan diperhatikan dalam keadaan yang mengganggu biosintesis faktor, dan proses patologi lain yang mempengaruhi fungsi sistem hemostasis. Ini termasuk:

  1. Hemofilia dari semua jenis: A (kekurangan globulin anti-hemofilik - FVIII), B (kekurangan faktor IX Krismas), C - kekurangan faktor XI);
  2. Kehadiran faktor yang menghalang proses pembekuan (hemofilia penghambatan);
  3. Penyakit Hageman (kecacatan) (kekurangan faktor XII);
  4. Penyakit Von Willebrand;
  5. Tahap II dan III DIC;
  6. Rawatan dengan heparin berat molekul tinggi;
  7. Kerosakan serius pada parenchyma hepatik;
  8. APS (sindrom antifosfolipid).

Sama dengan nilai rendah APTT, dengan campur tangan kesalahan teknikal, hasil tinggi masa tromboplastin separa diaktifkan dapat diperoleh. Ini berlaku sekiranya isipadu antikoagulan dalam tabung uji tidak sesuai dengan nilai hematokrit yang tinggi atau darah tidak mencukupi dibawa ke dalam ruang kosong (tabung uji vakum khas).

Semasa memeriksa sistem

Coagulogram tidak dianggap sebagai ujian makmal yang jarang berlaku. Analisis fungsi sistem hemostatik menarik minat pakar dalam pelbagai bidang. Oleh kerana pembekuan darah atau penipisan darah adalah "sakit kepala" yang biasa bagi semua profesional perubatan, ujian yang memeriksa fungsi sistem pembekuan, antikoagulasi dan fibrinolisis diresepkan dalam situasi yang berbeza:

  • Pemeriksaan keadaan sistem hemostasis pada individu yang diberikan setakat ini kepada kumpulan yang sihat, tetapi terdedah kepada gangguan pada bahagian ini;
  • Patologi sistem pembekuan yang diperbaiki;
  • Memantau fungsi sistem hemocoagulation ketika mengambil ubat-ubatan tertentu, selama kehamilan, dan dalam kes lain yang dapat menyebabkan pelanggaran di kawasan ini;
  • Pengiraan dos heparin berat molekul tinggi (VMH) dan kawalan terapi antikoagulan langsung;
  • Diagnosis DIC;
  • Hemofilia A yang disyaki (faktor VIII) atau B (faktor IX);
  • APS (sindrom antifosfolipid).

Jelas bahawa masa tromboplastin separa diaktifkan, seperti ujian darah, juga digunakan di antara ujian hemostasiogram lain, kerana APTT adalah salah satu petunjuk utamanya.

APTT lebih tinggi daripada biasa: apa maksudnya, sebab dan rawatan

Ciri-ciri Utama Analisis APTT

APTT adalah analisis yang menunjukkan pembekuan darah di dalam saluran. Apabila darah berhenti semasa trauma pada kulit, ini adalah salah satu sistem pembekuan. Dan apabila darah membentuk gumpalan di dalam saluran, ini adalah sistem pembekuan lain di mana platelet praktikal tidak terlibat..

Biasanya, hasil APTT harus berkisar antara 25 hingga 39 saat, tetapi hasilnya dinilai secara individu untuk setiap pesakit..

Apa yang perlu dipertimbangkan semasa menafsirkan hasil APTTV:

3. Diagnosis berkaitan dan tahap perkembangannya, tahap.

4. Ubat yang digunakan, keserasian dan jangka masa penggunaannya.

5. Dalam beberapa kes, perlumbaan diperhitungkan, seperti dalam beberapa tahun terakhir terdapat banyak kajian yang bahkan penyakit yang paling umum di kalangan orang berlaku secara berbeza pada pesakit dari berbagai bangsa..

Faktor yang mendorong penyimpangan

Kerana itu mungkin ada penyimpangan dari norma?

Semasa diagnosis, hasilnya mungkin salah jika faktor berikut mempengaruhi analisis:

  • penggunaan makanan masin dan berlemak sebelum pemeriksaan diagnostik;
  • pencemaran bahan;
  • penurunan aPTT diperhatikan semasa hari kritikal dan kehamilan.

Apabila penyahkodan hasil mencerminkan penyimpangan dari norma APTT dalam analisis, walaupun analisis dilakukan sesuai dengan semua peraturan, hemofilia, penyakit hati, atau patologi serius lainnya dapat dinilai.

Perubahan sedemikian disebabkan oleh dua faktor..

Di badan wanita, lingkaran peredaran uteroplacental baru ditambah. Di plasenta terdapat banyak saluran di mana kehilangan darah yang teruk berlaku walaupun dengan kawasan kecil detasmen. Episode detasmen plasenta dapat diperhatikan dengan peningkatan nada rahim - ancaman pengguguran.

Mengurangkan tempoh trombosis diperlukan semasa kelahiran sebagai mekanisme pampasan. Selepas kelahiran bayi, ketika seorang wanita memisahkan plasenta, kehilangan darah hingga empat ratus mililiter berlaku secara serentak. Dengan kehilangan darah yang besar dan cepat, sistem pembekuan mesti disiapkan untuk trombosis cepat dan pencegahan kehilangan darah selanjutnya.

Mekanisme analisis APTT

Asas ujian adalah kehadiran reagen dan darah pesakit. Pelaksanaan ujian itu sendiri adalah mudah:

1. Seorang pesakit diambil dari vena dengan jarum suntik 5-10 ml darah.

2. Darah dituangkan ke dalam tabung uji dengan natrium sitrat, yang mengikat ion kalsium. Ketiadaan ion kalsium menyumbang kepada pembekuan darah dan penyediaan sampel untuk ujian itu sendiri.

3. Darah dikirim untuk sentrifugasi, menghasilkan plasma yang mengandung sejumlah kecil platelet.

4. Untuk mengaktifkan mekanisme pembekuan darah dalaman, kaolin atau reagen lain ditambahkan ke plasma yang diperoleh.

5. Seterusnya, fosfolipid, misalnya, cephalin, ditambahkan..

6. Tambahkan larutan kalsium klorida untuk memperkaya darah dengan ion kalsium dan meneutralkan kesan natrium sitrat.

7. Setelah melakukan semua manipulasi, kita perhatikan masa pembentukan bekuan darah.

Maklumat am

APTT adalah salah satu petunjuk koagulogram yang meniru proses semula jadi pembekuan darah apabila campuran kaolin-mullet ditambahkan ke plasma bebas platelet. Reagen ini merangsang pengeluaran faktor pembekuan. Setelah masa inkubasi, kalsium klorida dimasukkan ke dalam campuran di atas, yang memprovokasi pembekuan darah di sepanjang jalan dalaman.

Oleh itu, APTT memaparkan tempoh semasa pembekuan darah terbentuk semasa reagen ditambahkan. Dalam kes ini, tahap kekurangan faktor pembekuan, prothrombin, atau kehadiran perencat (komponen yang memperlambat proses) dan antibodi dalam darah dinilai. TF (faktor tisu) tidak digunakan dalam ujian ini, oleh itu nama "separa" atau "separa".

Pemanjangan masa tromboplastin menunjukkan hipokoagulasi (pembekuan darah tertunda), yang diperhatikan dengan:

  • patologi hati;
  • kekurangan faktor fibrinogen atau pembekuan, vitamin K;
  • kehadiran heparin dalam darah, penghambat polimerisasi fibrin, antikoagulan lupus, antibodi autoimun terhadap fibrinogen.

Juga, APTT mungkin berubah-ubah apabila indeks koagulogram lain menyimpang dari norma lebih dari 30-40%.

Pengurangan masa tromboplastin berlaku terhadap latar belakang hipercoagulasi (peningkatan pembekuan).

Analisis APTT sensitif dan menunjukkan dalam diagnosis sindrom DIC (trombosis pada kapal kecil).

Petunjuk untuk analisis temu janji

Analisis masa tromboplastin separa diaktifkan ditetapkan dalam kes:

1. Kehadiran pendarahan, hematoma dan perubahan lain dalam integriti saluran darah tanpa sebab yang jelas (strok, luka, penyakit autoimun dan keturunan).

2. Penggunaan ubat yang berterusan yang mempengaruhi mekanisme pembekuan darah (Heparin, Warfarin, dll.).

3. Penilaian komprehensif pembekuan darah sebagai persediaan untuk pembedahan elektif.

4. Penilaian tahap manifestasi penyakit keturunan dan penyakit lain yang mempengaruhi sistem darah (patologi sumsum tulang, anemia kekurangan B12, kekurangan vitamin K, dan lain-lain).

5. Pengenalpastian patologi dalam sistem gastrousus.

Penurunan APTT: Kemungkinan Sebab

Sekiranya analisis mencerminkan pengurangan masa tromboplastin yang diaktifkan separa, ini bermakna bahawa terdapat kecenderungan untuk tromboemboli dan pendarahan.

Kadarnya boleh menurun dalam kes berikut:

  • kekurangan faktor kelapan - muncul dengan patologi radang dan berlalu setelah normalisasi;
  • peringkat awal DIC pada kanak-kanak;
  • trombosis atau tromboemboli (kelainan yang paling biasa di mana hasilnya dikurangkan).

APTT di bawah norma menunjukkan risiko gangguan pembekuan, kecenderungan pesakit terhadap hemofilia, sindrom antiphospholipid. Definisi penunjuk ini diperlukan untuk diagnosis pembekuan penyebaran intravaskular.

Untuk memperjelas analisis pada nilai yang lebih rendah, kajian tambahan dilakukan pada fibrinogen dan unsur-unsur lain. Tempoh pembekuan ditentukan oleh kepekatan faktor pembekuan berikut: 8, 9, 11, 12.

Diagnosis tidak dilakukan jika pesakit dirawat dengan heparin dengan berat molekul rendah, kerana hasilnya tidak akan benar.

Apakah norma APTT dalam darah wanita semasa kehamilan??

Penilaian Keputusan APTT

Pada kanak-kanak dan orang dewasa, masa pembentukan gumpalan semasa analisis APTT biasanya berkisar antara 25 hingga 39 saat.

Hasil analisis di atas norma (lebih dari 39 saat) hanya menunjukkan bahawa darah membeku terlalu lambat. Ini boleh menyebabkan pendarahan dalaman, pendarahan luaran yang berpanjangan, sebilangan besar hematoma, dll..

Sekiranya hasil APTT lebih tinggi daripada biasa pada orang dewasa:

1. Adalah perlu untuk memeriksa ubat mana yang selalu atau jarang diambil oleh seseorang, kerana gabungan tindakan kebanyakan ubat boleh mempengaruhi homeostasis sistem darah.

2. Untuk menganalisis kehadiran penyakit kronik dan keparahannya.

3. Sekiranya pesakit menggunakan antikoagulan (Heparin, Warfarin, dll.), Anda perlu mengurangkan dos atau membatalkan ubat.

Sekiranya hasil APTT lebih tinggi daripada norma kanak-kanak:

1. Lakukan analisis, dengan mengambil kira semua cadangan doktor yang hadir.

2. Mengesahkan ketiadaan kelainan genetik, penyakit keturunan dan keadaan patologi lain.

3. Kemukakan ujian lain yang dapat membantu menilai sistem pembekuan darah anda..

Norma APTT untuk pelbagai kumpulan

Indikator diukur dalam beberapa saat, ia bergantung pada rawatan yang digunakan, pemakanan dan usia pesakit..

Nilai normal bagi orang dewasa adalah hasil masa tromboplastin yang diaktifkan sebahagiannya dalam masa 24-40 saat. Untuk bayi baru lahir, penunjuk ini adalah 1-3 saat lebih banyak, untuk bayi pramatang - 3-5 saat lebih tinggi daripada biasa.

Pemanjangan penunjuk yang didiagnosis, jika terdapat peningkatan atau penurunan faktor pembekuan lebih dari 30%.

Petunjuk masa tromboplastin yang diaktifkan separa pada orang dewasa dan kanak-kanak diperlukan untuk menentukan penyebab trombosis patologi, serta menilai tahap keberkesanan terapi antikoagulan.

Bagaimana persediaan untuk menghadapi ujian APTT

Ujian darah dari urat diambil semasa perut kosong. Anda perlu memahami bahawa memakan makanan apa pun 5-6 jam sebelum analisis dapat mempengaruhi komposisi kuantitatif sel di dalam badan, jadi untuk mendapatkan hasil yang bersih, anda perlu menjalani ujian ketika perut kosong. Minum sederhana tidak dilarang..

APTT meningkat

  • Hemofilia A, B atau C;
  • Sindrom fosfolipid;
  • Penyakit Von Willebrand (gangguan pembekuan keturunan kerana aktiviti faktor von Willebrand yang tidak mencukupi);
  • Kekurangan faktor pembekuan;
  • Sindrom DIC (fasa 2 dan 3);
  • Penyakit Hageman (penurunan aktiviti penyebaran faktor XII);
  • Rawatan dengan antikoagulan: heparin, fraxiparin dan ubat lain;
  • Patologi hati;
  • Kehadiran perencat dalam plasma (antikoagulan lupus, antibodi antikardiolipin);
  • Pendarahan selepas bersalin;
  • Kecederaan baru-baru ini dengan tisu yang koyak, luka bakar besar, pembedahan yang kompleks;
  • Kekurangan vitamin K.

Petunjuk untuk menyerah kalah

Semua petunjuk pembekuan dapat ditentukan dalam analisis terperinci yang disebut koagulogram. Tetapi, sebagai peraturan, yang paling biasa digunakan. Kiraan platelet, INR, indeks prothrombin, atau PTI ditentukan. Sekiranya terdapat pelanggaran terhadap petunjuk ini, maka indikator tersebut terus beroperasi bergantung pada arah pencarian..

Penyampaian koagulogram ditunjukkan untuk banyak keadaan patologi, yang merangkumi:

  • epistaksis yang kerap, pendarahan gingiva;
  • haid yang panjang dan berat pada wanita;
  • hematoma subkutan yang kerap;
  • pendarahan sendi dengan kecederaan ringan;
  • gangguan peredaran vena (pembesaran dan kebiruan anggota badan, sakit, urat yang menonjol);
  • pendarahan gastrik dan usus;
  • strok, serangan jantung, disyaki trombosis saluran anggota badan.

Semua keadaan ini boleh berkembang berkaitan dengan atau selari dengan gangguan pada hemostasis. Oleh itu, sebagai permulaan, ambil beberapa petunjuk, yang kemudian berkembang jika perlu.

Pengendalian koagulogram juga diperlukan jika seseorang mengambil ubat:

  1. Sekiranya ia adalah warfarin, maka INR harus ditentukan setiap 3-4 minggu untuk mengawal dos dan kesan sampingan.
  2. Sekiranya seseorang menyuntik heparin, maka APTT harus dikawal.
  3. Mengambil pil perancang juga boleh mengganggu hemostasis, jadi anda perlu secara berkala, sekurang-kurangnya sekali setiap 3 bulan, mengambil petunjuk utama dari batubara.

Pengawalan pembekuan juga diperlukan untuk orang dengan penyakit darah..

Terutamanya berkaitan:

  • hemofilia;
  • penyakit von Willebrand, yang juga dikaitkan dengan kerosakan salah satu faktor pembekuan;
  • leukemia.

Yang terakhir ini dapat menyumbang kepada peningkatan trombosis, dan sebaliknya, pendarahan.

Gangguan hati juga boleh mempengaruhi hemostasis, kerana semua yang diperlukan untuk ini terbentuk di dalamnya. Oleh itu, diperlukan untuk memantau sekurang-kurangnya kandungan platelet darah, jika tidak ada manifestasi pelanggaran trombosis.

Setelah dimasukkan ke hospital untuk pembedahan pada seseorang, petunjuk tertentu sistem pembekuan mesti ditentukan untuk mencegah kemungkinan komplikasi. Ia juga diperlukan untuk pemindahan darah, jika diperlukan..

Wanita mungkin memerlukan koagulogram jika mereka merancang kehamilan, dan dalam kehidupan mereka mempunyai injap di jantung mereka atau beberapa prostesis lain di organ dalaman mereka. Juga, kehamilan itu sendiri meningkat dengan peningkatan trombosis, yang memerlukan pemantauan berterusan terhadap keadaan darah.

Berapa hari coagulogram dibuat?

Oleh itu, jika anda perlu melakukan ujian pembekuan darah, ingatlah peraturan berikut:

  • darah diberikan secara eksklusif semasa perut kosong, lebih baik lebih dari 12 jam berlalu setelah makan terakhir anda;
  • pada malam sebelum analisis, anda tidak boleh makan makanan yang terlalu pedas, anda juga harus menahan diri dari daging asap dan hidangan yang terlalu berlemak;
  • dilarang sama sekali untuk minum alkohol, walaupun minuman itu mengandungi sebahagian kecil alkohol;
  • jangan merokok;
  • disarankan untuk tidak mengambil ubat sebelum dianalisis, dan jika ubat itu penting, anda mesti memberitahu pembantu makmal dan menunjukkan ubat yang diresepkan untuk anda.

Hemostasiogram standard boleh dilakukan di kebanyakan klinik kerajaan, dan analisis yang diperluas atau diperluas lebih sering tersedia di kemudahan perubatan berbayar. Sebagai contoh, di makmal Invitro, koagulogram dapat dibuat dengan cepat. Sebagai peraturan, hasil kajian dapat diambil dalam beberapa hari. Ini disebabkan oleh perlunya beberapa tindak balas kimia yang memerlukan kos waktu tertentu, yang tidak dapat dielakkan.

Walau bagaimanapun, anda akan mendapat hasil analisis berbayar lebih cepat daripada di institusi negeri, di mana makmal banyak dimuat kerana kemasukan pesakit atau mungkin tidak ada reagen yang diperlukan untuk kajian ini. Kos analisis bergantung pada jumlah parameter yang perlu dikaji dan berbeza dari 1000 hingga 3000 rubel.

Bagaimana analisisnya

Prosedur yang membolehkan anda menilai pembekuan darah disebut koagulogram. APTT harus dinilai serentak dengan:

  • indeks prothrombotik;
  • fibrinogen;
  • prothrombin mengikut Pantas;
  • masa prothrombotic.

Semua petunjuk ini dengan berkesan menilai kerja bukan sahaja proses pembekuan dalaman, tetapi juga luaran..

Ujian pembekuan darah

Sistem pembekuan darah merangkumi lebih daripada dua lusin petunjuk dan pelbagai sampel yang menjadi ciri kerja yang diselaraskan. Pelbagai elemen sistem ini beredar di dalam saluran: sel darah, faktor khas, protein. Untuk lebih memahami sampel untuk penilaian, anda perlu membiasakan operasi sistem ini..

Sistem pembekuan

Pembekuan darah boleh berlaku dengan cara yang berbeza, bergantung pada sejauh mana kerosakannya..

Apabila kapal kecil di tisu terluka, pelbagai bahan aktif secara biologi dilepaskan dari dinding. Mereka adalah isyarat untuk sel darah khas platelet yang bergegas ke tempat pecah. Platelet itu sendiri dan kapal terus menghasilkan bahan seperti serotonin, adrenalin dan beberapa yang lain untuk merangsang proses ini. Apabila platelet "dikemas" cukup, mereka menyumbat lumen, kapal menguncup dan menyempit. Hasilnya, kita mendapat trombus platelet.

Sekiranya pemusnahannya lebih besar, maka bekuan darah seperti itu tidak dapat dikeluarkan, dan bahagian lain dari sistem pembekuan mula beroperasi. Pembekuan bermaksud pembekuan, ia berlaku dengan bantuan sebatian protein khas. Mereka juga diaktifkan dalam aliran darah ketika pecahnya saluran dan tisu dalam rantai..

Faktor-faktor ini terkandung dalam plasma dan dikeluarkan dari tisu dan dinding. Salah satunya adalah tromboplastin. Ia diperlukan untuk tahap akhir pembekuan dan pembentukan bekuan fibrin..

Gumpalan ini dapat terbentuk dalam dua cara: dalaman dan luaran, bergantung pada apa yang rosak. Sekiranya ini adalah tisu badan, maka akan ada jalan luaran, lebih pendek, jika kapal, maka dalamannya. Kedua-dua mereka bersambung pada tahap pembentukan trombin. Bahan ini adalah agen pembekuan utama dan mengubah fibrinogen plasma (protein khas) menjadi fibrin tidak larut, yang membentuk gumpalan.

Oleh itu, kerja sistem untuk melindungi tubuh daripada pendarahan dan kecederaan adalah kompleks yang sangat kompleks, dan untuk diagnosis yang tepat mengenai kemungkinan pelanggaran, terdapat banyak ujian yang bergantung pada "tahap" kerosakan yang diduga.

Gumpalan platelet

Untuk memahami sama ada platelet berfungsi, perkara paling mudah adalah menentukan bilangannya. Biasanya, ia adalah 180-350 ribu unit / µl. Ini adalah purata bagi wanita dan lelaki, yang mungkin sedikit berbeza di setiap makmal. Bentuk platelet juga diperiksa. Ujian mudah ini dapat dengan cepat menunjukkan kemungkinan pelanggaran dan perlunya pemindahan platelet. 30 ribu akan dianggap kritikal.

Fungsi kapal kecil dicirikan oleh ujian cuff. Dalam kes ini, kapal dimampatkan, dan kerosakan disimulasikan.

Untuk menjalankannya, anda memerlukan:

  1. Letakkan manset di bahu.
  2. Tarik udara di cuff ke tahap tekanan 90-100 mm Hg.
  3. Picit tangan selama 5 minit.
  4. Hitung bilangan petechiae yang terbentuk.

Petechiae disebut pendarahan subkutan kecil, diameternya jarang melebihi 5 mm. Petechiae ini dianggap pada permukaan dalam lengan bawah dalam lingkaran dengan diameter 5 cm. Bagi wanita, tidak lebih dari 6 pendarahan dalam lingkaran dianggap normal, bagi lelaki mereka tidak boleh muncul.

Kaedah sederhana lain adalah untuk menentukan masa pendarahan. Terdapat banyak cara yang diberi nama pengarang yang mencadangkannya. Yang paling biasa adalah definisi masa oleh Duke. Untuk melakukan ini, tusukan kulit pada cuping telinga sebanyak 3 mm dan hancurkan kertas. Darah di atasnya berhenti muncul selepas 1-2 minit. Selepas masa ini, pembentukan gumpalan dari platelet di kapal terkecil berlaku..

Gumpalan Fibrin

Terdapat lebih banyak sampel dan analisis untuk pautan pembekuan ini. Yang paling mudah adalah penentuan masa pembekuan darah. Kaedah ini juga dinamai pengarang: Lee-White. Tetapi pada masa yang sama, kajian ini dijalankan di makmal dengan tabung uji, menilai kadar pembentukan gumpalan di dalamnya. Biasanya, ia terbentuk selepas 5-10 minit pada suhu bilik. Kaedahnya agak kasar, oleh itu, ia mengambil kira petunjuk lain.

Di makmal, anda dapat menentukan kepekatan sebarang faktor pembekuan. Mereka adalah protein, jadi perbezaannya tidak sukar. Analisis ini sangat penting dalam diagnosis hemofilia. Faktor disebut angka Rom, paling sering menentukan kepekatan kelapan dan kesembilan. Sebilangan daripada mereka tidak mempunyai nombor. Contohnya, ia adalah kalsium. Dia juga merupakan peserta aktif dalam pembekuan..

Langkah terakhir dalam pembentukan bekuan adalah "ikatan" fibrinogen, jadi disarankan untuk mengetahui apakah jumlahnya cukup. Ia ditentukan secara berasingan. Ujian ini juga digunakan untuk menilai pembekuan pada kapal besar. Sekiranya perlu, anda boleh menambah simpanannya.

Pembentukan trombin menunjukkan masa prothrombin. Ini mencirikan kadar pembentukan produk ini dari prothrombin pendahulunya, dari mana ia mendapat namanya.

Biasanya pada orang dewasa, masa ini adalah 11-15 saat.

Berdasarkan masa prothrombin, INR yang terkenal juga ditentukan oleh semua orang - ia bermaksud nisbah normalisasi antarabangsa. Ini mula digunakan kerana ketika menentukan waktu prothrombin, tromboplastin dipertimbangkan, yang, bergantung pada makmal, dapat mengubah nilai akhir. Maksudnya, INR adalah cara untuk menyeragamkan penunjuk masa prothrombin. Ia juga diperoleh dalam ujian darah, tetapi pengiraan kompleks ditambahkan..

Norma INR adalah 1.0-2.0.

Petunjuk lain yang biasa adalah indeks prothrombin. Ia dikira dengan membahagikan masa prothrombin pesakit dengan masa prothombin pada plasma darah kawalan. Ia juga digunakan untuk mengetahui seberapa banyak orang tertentu mempunyai petunjuk ini dari standard. Nilai normal ialah 80-105%.

Tahap akhir pembekuan adalah pembentukan fibrin di bawah tindakan trombin. Proses ini mencirikan masa trombin..

Biasanya ia adalah 14-16 saat.

Dalam tempoh ini, fibrin tidak larut, asas trombus jenis ini, terbentuk dari fibrinogen larut, yang terdapat dalam darah. Semua ini mengatur enzim trombin. Kali ini menggambarkan aktiviti dan kuantitinya..

Penerangan dan Kepentingan

Singkatan APTT bermaksud "masa tromboplastin separa diaktifkan". Ini adalah salah satu petunjuk utama koagulogram, yang diperlukan untuk mensimulasikan pembekuan cecair darah di sepanjang jalan dalaman. Kajian ini diperlukan untuk membuktikan kemampuan menghentikan pendarahan.

Analisis ini membolehkan anda menilai keberkesanan sistem pembekuan dalaman.

Walaupun teknik ini tidak memerlukan banyak masa, cukup mudah untuk dilaksanakan dan agak murah, ia memberikan banyak maklumat berguna.

Dalam beberapa kes, APTT dapat digunakan sebagai prosedur bebas, misalnya, ketika menjalani pemeriksaan hemostasis.

Lebih-lebih lagi, semasa operasi, trauma, atau setelah melahirkan, masa pendarahan tidak berlanjutan. Di samping itu, pesakit tidak perlu takut pembekuan dipercepat, yang dapat memprovokasi pembentukan gumpalan darah.

Definisi APTT - ujian adalah pilihan. Ia ditetapkan hanya dalam situasi tertentu:

  • untuk diagnosis hemofilia;
  • dengan adanya kecenderungan keturunan terhadap pembentukan gumpalan darah;
  • semasa melakukan langkah-langkah terapi untuk menghilangkan serangan jantung;
  • sekiranya terdapat lebam yang tidak diketahui;
  • untuk diagnosis hipofibrinogenemia, DIC, dan rawatannya;
  • dalam proses melahirkan anak;
  • dengan kemandulan dan banyak keguguran;
  • untuk menentukan kecenderungan pendarahan, ketika pesakit sedang bersiap untuk pembedahan;
  • dengan sindrom antiphospholipid;
  • melanggar pempolimeran monomer fibrin.

Nilai APTT yang meningkat menunjukkan peningkatan kadar pembekuan darah. Ini bermakna terdapat kemungkinan pendarahan yang tinggi walaupun dengan kerosakan kecil pada tisu dan organ. Dengan nilai yang lebih rendah, terdapat ancaman pembekuan darah.

Menyiapkan badan untuk analisis

Penyahkodan koagulogram yang betul dan tepat hanya dapat dilakukan sekiranya badan itu disiapkan untuk analisis ini.

Pengecualian hanya dibuat dalam kes kecemasan, semasa kehamilan untuk ujian tidak berjadual, dengan gejala pelanggaran yang jelas pada sistem vaskular.

Analisis biokimia untuk menentukan indeks pembekuan APTT dalam plasma darah tidak menyerah tanpa persiapan badan yang tepat untuk itu.

Untuk pemeriksaan APTT, hanya darah vena yang diambil:

  • disyorkan untuk menderma darah untuk indeks APTT pada waktu pagi semasa perut kosong;
  • makanan terakhir mestilah ringan dan minimum (tidak makan berlebihan), dan tidak boleh mengandungi hidangan berlemak, masin dan pedas. Juga jangan makan banyak makanan manis;
  • sebelum analisis, anda boleh minum sebilangan kecil air yang disucikan - tidak lebih daripada 100 mililiter;
  • jangan minum alkohol;
  • jangan ambil kopi;
  • berhenti merokok;
  • elakkan analisis tekanan pada malam analisis;
  • tidak termasuk aktiviti fizikal dan aktiviti luar untuk sehari;
  • dua minggu sebelum pengambilan sampel darah, berhenti minum ubat.

Cara menormalkan nilai

Untuk menurunkan APTT dalam darah, doktor menetapkan pengambilan ubat seperti:

  • Vikasol adalah analog sintetik vitamin K;
  • Tranexam, yang mengandungi asid tranexamic, yang mempunyai kesan anti-radang, hemostatik dan antifibrinolitik.

Untuk meningkatkan masa pembekuan, tetapkan:

Langkah-langkah terapi yang bertujuan untuk memulihkan penyimpangan APTT dari norma harus dipilih hanya oleh pakar dalam setiap kes secara individu. Anda tidak boleh mengubat sendiri. Ini hanya boleh memperburuk keadaan dan menyebabkan berlakunya komplikasi yang lebih serius..

Darah adalah organ cecair manusia di mana terdapat sebilangan besar mekanisme untuk menjaga homeostasis, iaitu keadaan tetap. Untuk mengawal salah satu mekanisme ini, analisis hampir sempurna yang disebut APTT atau masa tromboplastin separa diaktifkan telah dibuat. Setelah menerima hasil APTT dan menganalisis dinamika ketika menggunakan ubat tertentu, seseorang tidak hanya dapat mengatakan di atas pembekuan darah norma atau lebih rendah, tetapi juga dapat menentukan apa maksudnya dan rawatan apa yang harus diresepkan. Pemantauan dan pengesahan mekanisme pembekuan darah terdiri dari beberapa ujian, berdasarkan yang memungkinkan untuk menentukan ciri-ciri asas organ kompleks ini seakurat mungkin. Satu ujian seperti itu adalah analisis APTT, yang bermaksud singkatan aktif aktif sebahagian.

Penyelidikan aPTT semasa kehamilan

Seorang pakar hematologi dan pakar sakit puan boleh menetapkan analisis ini sebagai sebahagian daripada koagulogram jika ibu hamil mempunyai kecenderungan untuk trombosis atau pendarahan.

Komplikasi kehamilan boleh berlaku dengan latar belakang proses semula jadi:

  • perubahan hormon;
  • pembentukan lingkaran ketiga peredaran darah (utero-plasenta), yang menyampaikan oksigen dan nutrien kepada embrio;
  • perubahan dalam sistem hemostatik sebelum melahirkan, dan juga selepasnya.

Penting! Pada wanita hamil, tahap penunjuk lain dari koagulogram meningkat - fibrinogen, yang mencapai maksimum 6 g per 1 l (maksimum daripada 2 g).

Pada masa yang sama, APTT mulai menurun dan mencapai norma 17-20 saat.

Dengan pemendekan waktu tromboplastin berbanding dengan norma ini, risiko terkena trombosis meningkat (darah menebal). Trombosis boleh menjejaskan saluran plasenta dan menyebabkan detasmen pramatangnya. Juga, APTT menyimpang secara tidak signifikan dari norma semasa mengambil persediaan besi (diresepkan kepada ibu hamil dengan hemoglobin rendah).

Pemanjangan APTT pada wanita hamil (cecair darah) boleh menyebabkan pendarahan rahim yang mengancam nyawa ibu dan bayi hamil.

Juga, gangguan pembekuan semasa kehamilan meningkatkan risiko terkena DIC. Pada fasa 1, gumpalan darah terbentuk secara aktif, dan darah ke-2 dan ke-3 secara praktikal tidak membeku, yang boleh menyebabkan kehilangan darah yang teruk.

Untuk mengelakkan perkembangan komplikasi, perlu membuat koagulogram dengan definisi APTT setiap trimester.

Ujian tidak berjadual untuk wanita hamil ditetapkan dalam kes berikut:

  • kehadiran patologi pembekuan dalam sejarah keluarga;
  • pelanggaran hati;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • hipertonik rahim (ancaman keguguran);
  • penyakit hipertonik;
  • proteinuria (kehadiran protein dalam air kencing);
  • peningkatan pembengkakan tisu;
  • preeklamsia (komplikasi toksikosis pada trimester ke-3).

Siapa yang diberikan analisis ini

Ini adalah ujian dengan peniruan proses semula jadi pembekuan darah untuk menilai keadaan atau penyimpangan antikoagulan, perencat dan faktor plasma dalam darah dalam satu arah atau yang lain..

Pertama sekali, APTT diresepkan untuk pesakit dengan penyakit darah, dan juga:

  • untuk mengesan hemofilia;
  • untuk menilai keupayaan darah untuk membeku dengan kehadiran trombosis, pendarahan teruk;
  • untuk pengesanan sindrom DIC (pembekuan intravaskular yang disebarkan);
  • untuk memantau terapi dalam rawatan antikoagulan, Heparin.

Analisis aktif mengungkap sejumlah faktor yang dapat mengurangkan pembekuan darah. Ini bukan ujian wajib..

Walau bagaimanapun, semestinya diresepkan kepada pesakit dengan pengesanan:

  • pendarahan teruk etiologi yang tidak diketahui;
  • kecenderungan keturunan terhadap trombosis;
  • pempolimeran pecah;
  • kehadiran sindrom antiphospholipid;
  • untuk diagnosis hemofilia;
  • dalam rawatan infark miokard untuk mengawal proses penyembuhan;
  • semasa menggunakan heparin, antikoagulan pada masa rawatan.

(CITO) APTT

Faktor APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan) digunakan untuk menilai keberkesanan fungsi sistem hemostatik dan "dalaman" jalan pembekuan darah dalam tubuh manusia. Kegagalan dalam operasi sistem ini menyebabkan trombosis vaskular, pendarahan, embolisme.

Pengurangan APTT adalah ciri fasa hipercoagulan DIC, trombosis, tromboembolisme, dan juga dapat dikurangkan semasa kehamilan tanpa adanya patologi.

Pemanjangan nilai APTT paling sering diperhatikan dengan:

  • fasa hypocoagulation DIC;
  • transfusi pati hidroksietil dan sediaan reopoliglyukin;
  • terapi ubat dengan koagulan dan heparin tidak langsung;
  • kehadiran dalam badan autoantibodi yang beredar;
  • mutasi faktor IX;
  • kekurangan faktor pembekuan di jalan dalaman;
  • mutasi faktor II, V dan X dalam kombinasi dengan kehadiran hypocoagulation dalam ujian prothrombin;
  • mutasi faktor VII, IX, XI dan XII dengan hasil analisis prothrombin dalam had normal.

Kajian makmal ini dilakukan bersamaan dengan ujian masa prothrombin - ia mengukur jalan pembekuan luaran.

Cara membuat persiapan untuk analisis di APTTV?

Agar hasil analisis untuk masa tromboplastin separa diaktifkan, yang dilakukan oleh pakar klinik kami, setepat mungkin, perlu mematuhi beberapa cadangan asas:

  • menderma darah dari urat secara eksklusif pada waktu pagi dan semasa perut kosong;
  • jangan minum alkohol pada waktu siang sebelum meletakkan biomaterial;
  • 30 minit sebelum pengambilan sampel darah tidak merokok;
  • jika boleh elakkan keletihan fizikal dan emosi yang berlebihan.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai persiapan ujian, anda harus menghubungi kakitangan klinik kami. Mereka tidak hanya akan menasihati anda mengenai semua masalah yang menarik, tetapi juga akan menuliskan anda pada waktu yang tepat untuk mengumpulkan bahan biologi. Dalam menentukan tahap APTT di klinik kami, ia termasuk dalam beberapa pemeriksaan komprehensif berikut:

  • kompleks pembedahan;
  • kompleks pembedahan hospital,
  • koagulogram - pemeriksaan asas, lanjutan,
  • pemeriksaan perubatan makmal;
  • kompleks pembedahan.

Di laman web kami, anda boleh mendapatkan harga untuk semua jenis ujian makmal. Untuk nasihat dan pendaftaran untuk analisis, tinggalkan permintaan melalui telefon yang tertera di laman web ini.

RACH APTT: transkrip hasil penyelidikan

Biasanya, pembentukan bekuan fibrin dalam sampel bahan biologi harus berlaku dalam beberapa saat selepas penambahan reagen khas. Setiap makmal perubatan mempunyai piawaian APTT sendiri, dengan mempertimbangkan reagen yang mereka gunakan. Sekiranya anda mengambil antikoagulan, anda harus berjumpa dengan doktor anda mengenai nilai APTT sasaran untuk kes klinikal anda..

Perubahan penunjuk ini adalah tanda:

  • kehadiran produk degradasi fibrin dalam darah;
  • kekurangan salah satu faktor pembekuan plasma;
  • kehadiran fibrinolysin, heparin atau antibodi yang beredar di dalam darah.

Semua ujian makmal di klinik kami dilakukan dengan menggunakan peralatan moden. Semua kakitangan perubatan sentiasa meningkatkan kemahiran mereka di simposium, seminar dan kursus - anda boleh mempercayai hasil kajian makmal sepenuhnya.

PERATURAN UMUM MENYEDIAKAN ANALISIS DARAH

Bagi kebanyakan kajian, disarankan untuk menderma darah pada waktu pagi dengan perut kosong, ini sangat penting sekiranya pemantauan dinamik terhadap penunjuk tertentu dilakukan. Makan secara langsung boleh mempengaruhi kepekatan parameter yang dikaji dan sifat fizikal sampel (peningkatan kekeruhan - lipemia - setelah makan makanan berlemak). Sekiranya perlu, anda boleh menderma darah pada siang hari setelah berpuasa 2-4 jam. Sebaiknya minum 1-2 gelas air pegun sebelum mengambil darah, ini akan membantu mengumpulkan jumlah darah yang diperlukan untuk kajian ini, mengurangkan kelikatan darah dan mengurangkan kemungkinan pembentukan gumpalan dalam tabung uji. Adalah perlu untuk menghilangkan tekanan fizikal dan emosi, merokok 30 minit sebelum kajian. Darah untuk penyelidikan diambil dari urat.