Rawatan gejala krisis adrenal sympatho

Krisis simpatho-adrenal adalah pembebasan adrenalin ke dalam aliran darah, disertai dengan pengalaman tidak selesa yang akut.

Gejala krisis adrenal simpati:

  • pening;
  • tekanan umum;
  • kardiopalmus;
  • peningkatan tekanan darah;
  • rasa takut.

Orang menerangkan keadaan dengan kata-kata ini: kekurangan udara, jantung berdebar, pening, membuang peluh, tangan gemetar, mual, rasa tidak nyata, takut mati atau gila.

Umumnya manifestasi gangguan ini dapat memberi kesan bahawa dia mempunyai satu alasan. Dengan cara ini, ini adalah. Sebab terakhir adalah: bekalan tisu vital dengan oksigen yang lemah, tetapi biasanya terdapat lebih daripada satu faktor yang "bersalah". Setiap kes adalah unik, adalah hasil gabungan sebab yang unik..

Rawatan krisis simpatoadrenal melibatkan dalam keadaan akut langkah-langkah untuk menyekat tindakan adrenalin. Phenazepam 1 mg - Tablet di bawah lidah, penyekat adrenergik dapat berfungsi sebagai ambulans untuk krisis adrenal simptomatik, serangan panik. Khususnya, ada yang menggunakan anaprilin dan ubat serupa untuk melambatkan degupan jantung dan menurunkan tekanan darah..

Harus diingat bahawa krisis simpati-adrenal akan berlalu dengan sendirinya, walaupun anda sama sekali tidak mengambil ubat, tidak perlu melakukan drama. Walaupun tanpa rawatan khas, serangan panik jarang berlaku lebih dari satu setengah jam. Berjalan mudah mempercepat pemulihan (otot "makan" adrenalin), bernafas dalam sesak nafas yang panjang.

Krisis adrenal simpati untuk badan itu sendiri adalah mengenai perkara itu. yang dengan sengaja menyebabkan mana-mana orang yang terlibat dalam peralatan kardiovaskular (treadmill, dll.) dan meningkatkan denyutan nadi untuk latihan 130-150 denyutan seminit. Ia cukup mudah alih, tidak membawa maut.

Sudah tentu, krisis simpatoadrenal memerlukan perubahan gaya hidup dan pekerjaan asas. Ini terdiri daripada pembetulan tulang belakang, psikoterapi individu, dan pengembangan pengaturan diri mental.

Di laman web kami, anda boleh mengambil ujian yang mudah dan menarik, yang akan menunjukkan keadaan kesihatan mental anda dan kemungkinan masalah di dalam badan (mencubit, masalah tulang belakang, dll...). Dan juga terdapat cukup banyak bahan berguna untuk kajian bebas, rawatan serangan panik dan simpati krisis adrenal.

Krisis simpatoadrenal yang tidak dijangka: bagaimana menolong diri sendiri atau orang tersayang

Serangan tiba-tiba berdebar-debar yang kerap, tekanan darah tinggi, disertai dengan ketakutan yang kuat, mual, sukar bernafas, berpeluh atau menggigil, disebut sebagai krisis simpatoadrenal. Ini diprovokasi oleh situasi traumatik, serta gangguan hormon, mabuk atau jangkitan. Ubat digunakan untuk rawatan, tetapi kaedah psikoterapi dan bukan ubat tidak kurang berkesan..

Sebab-sebab berlakunya krisis gejala-adrenal

Latar belakang menyatakan bahawa boleh menyebabkan pelanggaran fungsi peraturan sistem saraf dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  • neurogenik (psikogenik) - konflik pekerja, keluarga, sosial, kecederaan peribadi akut (kematian orang tersayang, perceraian, kehilangan pekerjaan), melihat atau membaca maklumat negatif;
  • endokrin - tempoh perubahan hormon dalam badan, kehamilan, patologi kitaran haid, disfungsi seksual, menopaus;
  • pengaruh luaran yang buruk - ubat-ubatan, alkohol, ubat-ubatan, perubahan zon iklim, pendedahan cahaya matahari yang intensif.

Oleh kerana semua orang mengalami kesan yang serupa dengan tahap yang berbeza sepanjang hidup mereka, tetapi tidak semua mengalami sawan, ada sebab lain untuk pembentukannya.

Dystonia vegetovaskular, dan terutama krisis simpatoadrenal, dianggap sebagai keadaan sempadan untuk perkembangan hipertensi dan gangguan mental.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai disfungsi autonomi. Dari itu anda akan belajar mengenai jenis patologi, penyebab perkembangan pada kanak-kanak, remaja dan orang dewasa, gejala dan komplikasi, kaedah diagnosis dan rawatan.

Dan di sini lebih banyak mengenai penggunaan penyekat adrenergik untuk hipertensi.

Apa yang berlaku pada manusia

Pada awal serangan, pemikiran atau pengalaman yang mengganggu muncul, secara beransur-ansur menarik perhatian pesakit. Otak menganggapnya sebagai bahaya, yang merupakan ancaman nyata bagi kehidupan, dan mulai secara intensif menghasilkan adrenalin dan hormon stres lain..

Tahap tekanan darah meningkat, saluran menyempit, nadi dan pernafasan menjadi lebih kerap. Dalam darah, kandungan karbon dioksida turun, asid laktik berkumpul. Ini mengaktifkan reseptor serebrum yang sesuai, proses penghambatan melemahkan, kegelisahan, ketakutan dirasakan. Oleh itu, nama kedua krisis adalah serangan panik. Ciri utamanya:

  • tidak ada bahaya yang nyata untuk kesihatan atau kehidupan,
  • permulaan tiba-tiba,
  • perkembangan yang tidak dapat diramalkan,
  • perkembangan gejala seperti longsoran,
  • jangka masa dari 5 hingga 90 minit,
  • pengampunan spontan,
  • selepas serangan, perasaan lemah dan kelemahan umum.

Gejala dan tanda khas

Manifestasi vegetatif dikaitkan dengan pengaktifan jabatan simpatik dan ditunjukkan oleh sekumpulan gejala ini:

  • kekurangan udara, rasa sesak nafas, sesak nafas;
  • denyutan darah yang teruk, berdebar-debar, gangguan dalam irama, sakit di kawasan jantung;
  • kilat panas atau sejuk, berpeluh, menggigil;
  • loya, jarang muntah, ketidakselesaan di epigastrium.

Dari sisi sistem saraf pusat, tanda-tanda klinikal mungkin merangkumi:

  • ketakutan akan kematian, yang kemudian berkembang menjadi kegelisahan terhadap keadaan kesihatan dan jiwa;
  • perasaan kehilangan kesedaran (jarak jauh bunyi, objek, tidak realiti apa yang berlaku);
  • perasaan tertekan dan murung atau, sebaliknya, keagresifan dan kemarahan semakin meningkat.

Seorang pesakit tidak semestinya mempunyai semua gejala, jadi krisis simpatoadrenal dianggap tidak terungkap jika terdapat lebih dari 4 gejala khas. Krisis intensiti boleh lengkap dan tidak lengkap (lebih biasa).

Ruang interictal tidak simptomatik atau terdapat manifestasi berikut:

  • kegagalan pernafasan - kesukaran, pernafasan kejang, sesak nafas;
  • perbezaan tekanan darah;
  • berselang seli dan cirit-birit;
  • sakit kepala, jantung, sendi, sakit usus;
  • kaki dan tangan sejuk, berpeluh, kilat panas.

Gejala khas serangan panik adalah mengelakkan tempat di mana serangan itu berlaku. Pesakit takut meninggalkan rumah atau bersendirian, menggunakan lif, pengangkutan.

Tonton video mengenai serangan panik, sebab dan manifestasi mereka:

Rawatan krisis simpatoadrenal

Kesan terbaik dapat diperoleh jika rawatan, selain ubat, termasuk kaedah psikoterapi, pembetulan tingkah laku.

Pertolongan cemas

Peranan besar dimainkan oleh persepsi orang lain, termasuk orang yang disayangi dan pekerja kesihatan, mengenai tahap keadaan pesakit yang teruk. Pada masa yang sama, perhatian dan kegelisahan yang berlebihan terhadap kesihatan menyumbang untuk memperbaiki tingkah laku yang tidak diingini. Oleh itu, semua langkah harus dilakukan sedemikian rupa agar tidak meningkatkan pengalaman pesakit.

Tidak selalu memerlukan kedudukan mendatar, dan terutama di hospital. Cukup untuk memberi masuknya udara segar, bebas dari meremas pakaian dan memberi Corvalol (20-30 tetes) atau Validol (pil di bawah lidah). Sekiranya selepas 20 minit keadaan tidak bertambah baik, maka rawatan perubatan diperlukan. Dalam kes sedemikian, doktor menetapkan suntikan ubat penenang, beta-blocker dan antihipertensif..

Rawatan ubat

Terapi khusus dijalankan untuk jangka masa yang panjang. Kursus rawatan berlangsung sekurang-kurangnya enam bulan sehingga hasil klinikal yang mampan dicapai. Kumpulan ubat semacam itu ditetapkan:

  • antidepresan - trisiklik (clofranil, amitriptyline) atau perencat pengambilan serotonin (cipramil, prozac);
  • ubat penenang, terutamanya tindakan harian (Gidazepam, Afobazol, Lorazepam);
  • penenang - Novopassit, Fitosed, Persen, tingtur motherwort, peony dan valerian, Corvalol.

Kriteria penarikan dadah adalah ketiadaan kejang selama sebulan.

Bantuan daripada ahli psikoterapi

Tidak kira berapa lama dan intensif terapi ubat, dengan serangan panik tidak mencukupi. Di samping itu, kesan ubat-ubatan tindakan psikotropik berkembang setelah 1 hingga 2 bulan penggunaan biasa. Oleh itu, rawatan dan pengawasan psikoterapi membantu pada peringkat awal untuk meringankan keadaan pesakit.

Matlamat utama sesi ini adalah untuk meyakinkan pesakit bahawa krisis simpatoadrenal bukanlah ancaman bagi kehidupan, tidak menyebabkan komplikasi, tidak berkaitan dengan penyakit serius. Arah kedua psikoterapi rasional adalah perubahan sikap terhadap orang lain dan diri sendiri, serta stereotaip tingkah laku yang mapan.

Pernafasan perlahan

Memantau tempoh fasa kitaran pernafasan mempunyai kesan santai pada otak, teknik ini mudah dicapai dan selamat. Ia boleh digunakan dalam keadaan trauma..

Terdapat beberapa helah berturut-turut untuk ini:

  1. Nafas lancar maksimum.
  2. Tutup mata anda, rilekskan otot anda.
  3. Tahan nafas anda untuk masa yang selesa.
  4. Nafas panjang, perlahan dan panjang.

Teknik yang sangat berguna untuk pernafasan cepat dan berdebar-debar.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku krisis latar belakang sindrom diencephalic

Gejala serupa mengiringi krisis kekalahan hipotalamus. Ini boleh berlaku sekiranya berlaku keracunan, pembentukan tumor, keradangan atau kecederaan otak..

Keadaan pesakit bertambah buruk dengan cepat, terdapat turun naik tekanan, kadar nadi, pemutihan kulit, diikuti kemerahan, pernafasan berat. Tempoh kegembiraan berlalu menjadi kelesuan dan kelemahan umum, kilat panas - menjadi menggigil dan demam.

Untuk rawatan, perlu membuang tumor, radang atau proses utama lain di otak. Tanpa ini, terapi lebih lanjut tidak dijalankan. Bergantung pada keutamaan aktiviti salah satu jabatan sistem saraf, adreno- atau cholinomimetics dan penyekat reseptor digunakan. Ubat hormon sering disyorkan..

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai peningkatan tekanan darah pada waktu malam. Dari situ anda akan mengetahui mengenai penyebab tekanan darah tinggi pada waktu malam, serangan panik, bahaya kepada pesakit dan keperluan untuk berjumpa doktor.

Dan di sini lebih banyak mengenai motherwort untuk hati.

Krisis simpatoadrenal berlaku apabila fungsi pengawalseliaan sistem saraf terganggu. Ia dicirikan oleh pelepasan hormon stres dan perkembangan serangan panik dengan tekanan darah tinggi, pernafasan dan nadi yang cepat, hipertensi otot.

Untuk terapi, tindakan terkoordinasi oleh pakar kardiologi dan psikologi (psikiatri) diperlukan. Ubat dan rawatan psikoterapi diresepkan untuk jangka masa yang panjang. Gejala serupa dalam sindrom diencephalic memerlukan pembetulan penyebab penyakit yang mendasari.

Dengan sendirinya, VVD yang tidak menyenangkan, dan serangan panik dengannya boleh membawa banyak momen yang tidak menyenangkan. Gejala - pengsan, ketakutan, panik dan manifestasi lain. Bagaimana untuk menghilangkan ini? Apa rawatannya, dan apa hubungannya dengan pemakanan?

Terdapat peningkatan tekanan pada waktu malam kerana penyakit, tekanan, kadang-kadang serangan apnea dan panik ditambahkan pada mereka, jika anda tidak tidur. Penyebab lonjakan tekanan darah yang tajam semasa tidur juga dapat ditutupi pada usia, pada wanita dengan menopaus. Untuk pencegahan, ubat-ubatan dengan tindakan berpanjangan dipilih, yang sangat penting bagi orang tua. Pil apa yang diperlukan untuk hipertensi nokturnal? Mengapa tekanan darah meningkat pada waktu malam dan normal pada siang hari? Yang sepatutnya normal?

Saraf vagus yang terungkap dengan VVD disebut krisis vagina. Gejala mudah dikelirukan dengan manifestasi lain. Rawatan krisis autonomi faraj terdiri daripada pengambilan pil, perubahan gaya hidup umum, fisioterapi.

Lonjakan tekanan boleh berlaku pada usia berapa pun. Lebih-lebih lagi, kadang-kadang tinggi, kemudian rendah untuk waktu yang singkat. Punca kenaikan tekanan tiba-tiba, nadi, pening, sakit kepala boleh berlaku pada osteochondrosis, menopaus, tekanan. Rawatan terdiri daripada ubat dan vitamin.

Pengsan berlaku dengan dystonia vaskular dalam kes yang teruk. Dengan VVD, anda boleh menghalangnya dengan mengetahui peraturan tingkah laku yang mudah. Penting juga untuk memahami bagaimana menolong pengsan dari dystonia vegetatif-vaskular..

Kerana tekanan, hipertensi yang tidak dirawat, dan banyak sebab lain, krisis hipertensi serebrum mungkin berlaku. Ia vaskular, hipertensi. Gejala ditunjukkan oleh sakit kepala yang teruk, kelemahan. Akibatnya - strok, edema serebrum.

Terdapat disfungsi autonomi di bawah beberapa faktor. Pada kanak-kanak, remaja, dewasa, sindrom paling kerap didiagnosis kerana tekanan. Gejala boleh dikelirukan dengan penyakit lain. Rawatan disfungsi saraf autonomi adalah kompleks langkah-langkah, termasuk dengan ubat-ubatan.

Dystonia yang agak tidak menyenangkan dari jenis campuran, kerana secara serentak menampakkan dirinya sebagai serebrum pada jenis hipotonik dan hipertonik. Dystonia vegetatif-vaskular memerlukan rawatan penenang, sindrom ini lega dan perubahan gaya hidup.

Tekanan di bawah tekanan boleh berubah sama ada ke atas atau ke bawah. Kenapa ini terjadi? Apa yang perlu diambil ubat dengan tekanan tinggi atau rendah?

Apa itu krisis simpatoadrenal dan bagaimana mengatasinya

Krisis simpatoadrenal juga disebut serangan panik. Selalunya, penyakit ini menimpa seseorang pada waktu petang atau malam, dan ada penjelasan yang agak mudah untuk ini - sepanjang hari tubuh manusia menjadi sangat letih secara fizikal dan emosi, yang membawa kepada manifestasi serangan panik.

Oleh itu, apakah krisis simpatoadrenal ini dan apakah sebab utama mereka? Apakah tanda-tanda utama penyakit ini? Bagaimana anda boleh memberikan pertolongan cemas sekiranya seseorang tiba-tiba mengalami krisis ini? Adakah terdapat rawatan yang berkesan untuk hari ini?

Sebab-sebabnya

Asal krisis sympatho-adrenal boleh mempunyai permulaan yang berbeza, penyakit ini adalah akibat negatif dari keadaan tertekan atau melampau bagi tubuh. Penyebabnya mungkin trauma fizikal, pengalaman dalaman seseorang, kesan luaran terhadap persekitaran psiko-emosi, menyebabkan gangguan dan ketakutan. Semua sebab boleh dibahagikan kepada 3 kumpulan utama:

  • faktor luaran;
  • psikologi dalaman;
  • fizikal dalaman.

Kategori pengaruh luaran merangkumi tekanan emosi, pecah akibat peristiwa terang atau tragis. Kejadian negatif boleh mencetuskan serangan panik. Dalam proses pengalaman yang kuat, otak mengirimkan isyarat ke kelenjar adrenal, yang mengaktifkan pelepasan adrenalin berganda, akibatnya timbulnya krisis simpatik-adrenalin. Faktor luaran merangkumi kecenderungan keturunan. Sekiranya keluarga mempunyai masalah dengan sistem saraf pusat, yang ditunjukkan oleh serangan panik atau kemurungan, ada risiko jatuh ke dalam kategori ini.

Manifestasi psikologi dalaman berlaku pada orang yang terlalu emosional dan sensitif terhadap segala sesuatu yang cuba menekan perasaan ini dalam diri mereka, tanpa menunjukkan kelemahan mereka kepada orang sekeliling. Oleh itu, pada orang seperti itu, tubuh mengalami tekanan berterusan, tanpa mengira emosi apa yang dialami seseorang: positif atau negatif. Secara beransur-ansur terkumpul di dalam diri, emosi dari berlebihan mula mencari jalan keluar dan menemukannya dalam bentuk krisis simpatho-adrenal, gejalanya boleh berbeza. Manifestasi serupa juga boleh berlaku dengan penyalahgunaan ketagihan..

Punca fizikal dalaman diprovokasi oleh gangguan dalam kerja sistem dalaman badan. Keadaan panik boleh disebabkan oleh tumor adrenal, yang meningkatkan pengeluaran adrenalin, tumor saraf tunjang, iskemia, yang merangsang saraf tunjang pusat, neuroinfeksi, banyak penyakit kronik yang dibawa pada penyakit kanak-kanak, gangguan hormon dalam badan, saluran pencernaan dan organ pencernaan, masalah dengan hati dll.

Banyak faktor yang boleh menimbulkan serangan dan selalunya dengan manifestasi berulang mereka berubah, sehingga menakutkan orang itu.

Rawatan krisis sympatho-adrenal

Untuk terapi gunakan kedua-dua kaedah ubat dan bukan ubat secara gabungan.

Pembantu Perubatan

Terapi individu dengan ubat psikotropik dipilih untuk pesakit, bergantung pada keperibadian jenis psikologi dan manifestasi krisis simpatoadrenal. Perlu diingat bahawa biasanya rawatan berlangsung sekurang-kurangnya enam bulan, dan hasilnya muncul pada akhir minggu ketiga kemasukan, perubahan yang stabil dapat diharapkan hanya pada bulan kedua. Sehingga masa ini, bahkan gejala boleh diperburuk..

Kumpulan ubat berikut disyorkan:

  • antidepresan trisiklik - Melipramine, Lyudiomil;
  • perencat pengambilan serotonin - Paxil, Tsipramil;
  • penenang - Zodak, Antelepsin.

Untuk melegakan serangan, dana dengan tindakan pantas dapat ditentukan - Relanium, Lorafen.

Terapi bukan ubat

Keadaan penting untuk rawatan yang berkesan adalah:

  • pematuhan dengan peraturan hari ini;
  • tempoh tidur yang mencukupi;
  • pengecualian alkohol, minuman tenaga, minuman berkafein.

Perlu difahami bahawa mustahil untuk mengubah reaksi terhadap faktor tekanan dengan hanya ubat-ubatan, oleh itu psikoterapi sangat penting. Ia dilaksanakan dalam bentuk sesi individu atau kumpulan..


Sesi kumpulan psikoterapi

Pesakit memahami mekanisme serangan dan keselamatannya untuk kesihatan dengan tingkah laku yang betul. Pakar yang cekap membantu membuat model pemikiran baru dengan persepsi positif. Sebilangan pesakit memerlukan psikoanalisis dan terapi keluarga.

Simptomologi

Tanda-tanda pertama penyakit ini mungkin muncul disebabkan oleh tekanan yang dialami, terlalu banyak bekerja di tempat kerja atau setelah melakukan senaman fizikal yang kuat, pada wanita ini boleh disebabkan oleh sindrom pramenstruasi. Semasa krisis, tubuh mengalami penahan air kencing, yang kemudian keluar sepenuhnya setelah berakhirnya serangan. Gejala utama penyakit ini ialah:

  • kesakitan yang tidak menyenangkan di jantung, tekanan dada;
  • turun naik suhu badan;
  • aritmia, degupan jantung yang merosot;
  • tekanan darah tinggi;
  • sakit kepala yang kerap memerah;
  • perasaan menggigil;
  • sejuk anggota badan, kesemutan sedikit;
  • mulut kering, dahaga berterusan;
  • mata yang membonjol;
  • berpeluh berlebihan;
  • takut akan kematian, panik dan ngeri.

Pencegahan Komplikasi

Sudah tentu, krisis adrenal tidak berlaku untuk orang tanpa jejak. Terutama jika tidak ada rawatan tepat pada masanya untuk penyakit-penyakit yang menjadi penyebabnya. Setelah berakhirnya serangan, seseorang disyorkan untuk mendaftar ke pakar dan menjalani pemeriksaan dengan rawatan selanjutnya.

Komplikasi krisis adrenal:

  • pendarahan otak;
  • ensefalopati teruk;
  • bentuk angina pectoris yang tidak stabil - dengan aritmia yang kerap;
  • edema paru;
  • kegagalan jantung.

Langkah-langkah utama untuk pencegahan krisis adrenal, serta komplikasinya, para pakar merangkumi semua langkah untuk gaya hidup sihat:

  • rehat malam yang baik - di kawasan yang berventilasi baik, sekurang-kurangnya 8-10 jam;
  • berjalan kaki setiap hari;
  • pemakanan yang betul - hidangan dengan mineral dan vitamin untuk sistem saraf;
  • penolakan alkohol, produk tembakau, serta tenaga sintetik;
  • meminimumkan maklumat negatif - dari skrin TV, komputer, lebih baik mengganti pandangan mereka mengenai komedi kegemaran anda, membaca buku;
  • mengurangkan tekanan - jangan bertengkar dengan rakan sekerja, saudara mara.

Kesihatan setiap orang ada di tangannya. Oleh kerana krisis adrenal hanya merupakan gejala kegagalan dalam sistem simpatik, ia cukup dapat dicegah.

Bagaimana krisis berlaku?

Serangan itu muncul secara tiba-tiba bagi seseorang dan dengan manifestasi gejala pertama ia cepat mendapat momentum, mencapai puncak. Dalam keadaan ini, tahap tekanan darah dapat mencapai lebih dari 200/100, sementara denyut jantung turun skala pada 150 denyut seminit.

Kerana tekanan tinggi, pesakit mengalami sensasi yang sangat tidak menyenangkan:

  • sakit kepala yang teruk;
  • berdenyut di kepala;
  • rasa menghentikan irama, gangguan pada denyutan jantung;
  • sakit dada.

Orang itu langsung pucat di wajah, anda dapat melihat peluh yang gemetar dan melekit. Pada masa ini, dia akan merasa menggigil dan mati rasa di lengan dan kakinya..

Ketakutan akan kematian merampas seseorang sepenuhnya, nampaknya kematiannya tidak dapat dielakkan, dia tersesat dalam kenyataan, saya tidak faham apa yang sedang berlaku. Dalam keadaan ini, mana-mana orang yang paling banyak dikumpulkan tidak dapat memberikan penilaian realiti secara objektif; semua perkara di sekitarnya kelihatan tidak masuk akal. Selepas serangan itu, tidak ada yang dapat menggambarkan penyebab sensasi seperti itu, krisis menyebabkan perasaan bercampur. Pada akhir serangan, terdapat keinginan untuk membuang air kecil.

Pengelasan

Krisis simpatoadrenal boleh menjadi pelbagai:

  • paru-paru - bertahan kurang dari 15 minit, beberapa gejala, antara serangan, pesakit merasa memuaskan;
  • sederhana - berlangsung sehingga 60 minit, disertai oleh ketakutan dan kegelisahan yang teruk. Pada akhir krisis, terdapat kelemahan yang teruk, sakit badan, mudah marah, sakit kepala hingga 1.5-2 hari;
  • teruk - lebih dari satu jam, dengan gejala yang teruk mempengaruhi sistem pernafasan, kardiovaskular dan pencernaan. Diiringi oleh sindrom kejang, menggigil, perubahan suhu badan. Selepas serangan, kelemahan umum tetap berlaku, kehilangan aktiviti hingga 3 hari.

Tempoh krisis

Serangan berlangsung sekitar beberapa jam, tidak lebih. Ia mungkin mempunyai jangka masa yang lebih pendek, tetapi gejalanya lebih jelas, kerana keadaan seperti itu jauh lebih sukar untuk ditoleransi. Selepas krisis, seseorang mungkin mengalami keletihan yang teruk, kehilangan kekuatan dan sikap tidak peduli. Untuk menghilangkan rasa takut dan mencegah risiko serangan berikutnya, adalah perlu untuk mengalihkan perhatian dari pemikiran cemas, beralih ke sesuatu yang positif.

Gejala

Krisis jenis ini berkembang secara intensif, dan simptomologi patologi muncul secara agregat. Kadang-kadang pesakit tidak dapat langsung memahami apa yang berlaku kepadanya..

Gejala khas krisis merangkumi gejala berikut:

  1. Gangguan fungsi pernafasan, menjadi sukar bagi pesakit untuk bernafas.
  2. Terdapat keparahan dan mampatan dada.
  3. Pesakit kekurangan oksigen.
  4. Pesakit sama ada terlalu sejuk atau panas.
  5. Gegaran tangan dan kaki diperhatikan.
  6. Kulit wajah dan badan menjadi pucat tajam.
  7. Terdapat peningkatan tekanan darah yang mendadak.
  8. Terdapat kekejangan sistem vaskular.
  9. Sakit kepala yang tajam, disertai dengan denyutan di dalam.
  10. Terdapat degupan jantung yang meningkat, aritmia.
  11. Ada dahaga.
  12. Rasa seram, takut mati.

Juga, para pakar memperhatikan kenyataan bahawa berlakunya simptomologi ini dapat menimbulkan kemelut krisis. Oleh itu, pesakit disarankan untuk tidak panik dengan manifestasi serangan.

Diagnostik

Sebelum menetapkan rawatan yang kompeten, perlu untuk mendiagnosis penyebab penyakit, menentukan tahap keparahan dan mengembangkan strategi pemulihan. Ini adalah proses yang cukup panjang yang boleh berlanjutan selama bertahun-tahun..

Agar rawatan berkesan dan berbuah, anda perlu menjalani pemeriksaan berikut:

  • Ultrasound jantung, kardiogram;
  • pemeriksaan oleh pakar neurologi;
  • pemeriksaan saraf tunjang, pengesanan kerosakan;
  • ultrasound adrenal dan tiroid mungkin diperlukan;
  • CT dan MRI.

Sebelum merawat krisis, doktor mesti memastikan bahawa tidak ada kecenderungan keturunan untuk perkembangannya, mengkaji tabiat pesakit, mengetahui sejarah penyakit, adanya patologi kronik.

Sekiranya kaedah pemeriksaan instrumental tidak mendedahkan penyimpangan, wajib dilakukan konsultasi dengan psikoterapis.

Terapi Berkesan

Merawat krisis simpati-adrenal bukanlah tugas yang mudah, memerlukan kesabaran yang tinggi dan keinginan pesakit untuk mencapai hasil yang positif. Dan, sebagai peraturan, ini pasti merangkumi pengambilan ubat-ubatan tertentu dan menjalani terapi psikologi. Tetapi sebelum mempertimbangkan prinsip asas rawatan penyakit ini yang tidak terlalu mudah, anda harus memperhatikan diagnosisnya.

Kadang kala diagnosis penyakit seperti krisis sympatho-adrenal memerlukan masa yang sangat lama dan boleh berlangsung selama bertahun-tahun. Untuk mengetahui punca utama penyakit ini sangat sukar. Dalam tempoh ini, doktor biasanya menetapkan ubat untuk pesakit hipertensi. Ubat ini menormalkan sistem saraf dan mengurangkan tekanan darah tinggi. Untuk mengetahui apa yang menyebabkan krisis simpatho-adrenal, pesakit mesti menjalani pemeriksaan berikut:

  • kardiogram sistem jantung;
  • Ultrasound jantung dan kelenjar tiroid;
  • pemeriksaan penuh oleh pakar neurologi;
  • diagnosis keadaan saraf tunjang.

Dalam kes ini, doktor mesti memeriksa pesakit untuk mengetahui adanya tabiat buruk atau kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini. Juga penting untuk mengkaji keadaan di mana pesakit tinggal, gaya hidupnya yang biasa dan keadaan psikologi umum di mana pesakit sentiasa berada.

Proses rawatan dimulakan dengan pembentukan rejimen hari dan rehat. Ia juga perlu untuk melancarkan tekanan mental dan fizikal. Pesakit juga disarankan untuk menghindari situasi dan keadaan yang boleh menyebabkan tekanan, kebimbangan dan kebimbangan..

Dengan penyakit seperti krisis simpatoadrenal, sangat penting untuk memantau diet anda. Selalunya, doktor menetapkan seseorang yang mempunyai penyakit serupa mengikuti diet yang ketat.

Dianjurkan untuk bersukan dan menjalani gaya hidup yang lebih aktif. Kesan positif yang besar mempunyai lawatan ke kolam renang.

Beberapa kes diketahui apabila seseorang, mematuhi semua cadangan dan tujuan di atas, menyingkirkan keperluan untuk mengambil ubat. Bermain sukan, mengekalkan gaya hidup sihat dalam banyak kes membantu pesakit mengatasi masalah mereka.

Proses pemulihan

Rawatan kompleks ditetapkan, penyakit seperti itu tidak dapat dikalahkan secara eksklusif dengan ubat-ubatan atau kesan psikologi. Kedua-duanya perlu. Pencegahan serangan seterusnya tidak kurang pentingnya, kerana krisis mungkin tidak akan surut sepenuhnya, jadi anda perlu belajar bagaimana menanganinya, menguasai emosi dan keadaan anda.

Kadang-kadang seseorang tidak memerlukan rawatan kecemasan, kerana dia tahu teknik pengendalian diri dan pada manifestasi pertama krisis, tahu bagaimana mengawalnya, mengimbangkan keadaan psiko-emosi yang normal. Tetapi ada kes-kes yang kompleks di mana tidak mungkin dilakukan tanpa mengambil ubat penenang ubat penenang yang akan dengan cepat memerangi manifestasi negatif serangan.

Dalam perubatan moden, jenis patologi ini juga dibezakan, yang mungkin serupa dengan gangguan seperti:

  1. Krisis Liquorodynamic.
  2. Krisis hemolitik.
  3. Krisis faraj.
  4. Paroxysm Vegetovaskular.

Gejala spesies ini serupa antara satu sama lain, yang kadang-kadang menyukarkan diagnosis dan membuat diagnosis yang betul. Mengenai penyebabnya, semua jenis sawan adalah berbeza, oleh itu, rawatan dalam keadaan seperti itu hanya akan berdasarkannya. Perlu diingat sekali lagi bahawa rawatan ditetapkan secara eksklusif oleh doktor setelah pemeriksaan.

Pendedahan dadah

Untuk menekan gejala serangan, ubat penenang, misalnya, Phenazepam, digunakan. Mengurangkan kegembiraan sel-sel saraf sistem pusat, ubat dengan cepat membantu mengatasi keadaan kegelisahan. Penenang boleh digunakan sebagai profilaksis, tetapi tidak boleh disalahgunakan. Walau bagaimanapun, ini bukan rawatan, tetapi penindasan gejala dan manifestasi negatif. Doktor boleh menetapkannya semasa pemeriksaan, ketika penyebab penyakit belum diketahui, dan perlu mengatasi serangan tersebut dengan cepat..

Pembantu perubatan berikut dalam usaha untuk meneutralkan serangan adalah beta-blocker. Ia boleh menjadi Atenolol atau Anaprilin. Untuk penggunaan yang lebih lama, antidepresan sesuai, jalannya rawatan sekurang-kurangnya enam bulan, dalam beberapa kes sepanjang 12 bulan. Pada akhir pengambilan mereka, ada risiko berulang krisis, kerana fitomedikasi tindakan sedatif berdasarkan valerian, motherwort, bijak akan membantu menjaga ketenangan.

Doktor yang berkelayakan yang mengetahui tentang ciri-ciri badan anda, keparahan krisis dan kemungkinan akibatnya untuk organ dalaman harus menangani pemilihan ubat atau kompleks ubat-ubatan.

Diagnostik

Tanda-tanda serangan panik boleh menjadi manifestasi penyakit sistem endokrin, patologi jantung dan paru. Oleh itu, pada peringkat pertama, carian diagnostik diberikan, yang merangkumi:

  • pengukuran tekanan darah;
  • Pendaftaran ECG;
  • urinalisis untuk pembebasan katekolamin;
  • ujian darah am, biokimia, gula, elektrolit, kortisol;
  • Ultrasound organ dalaman, tiroid dan kelenjar adrenal;
  • x-Ray dada;
  • MRI otak.

Berdasarkan keputusan mereka, pemeriksaan tambahan mungkin diperlukan, serta rundingan dengan pakar kardiologi, ahli gastroenterologi, ahli endokrinologi, ahli paru, pakar neuropatologi dan psikiatri yang menetapkan diagnosis yang lebih mendalam jika perlu.

Kesan psikoterapi

Semasa berusaha mengatasi serangan panik dan ketakutan, interaksi dengan psikoterapis sangat diperlukan. Pakar yang berpengalaman akan mengenal pasti hubungan penyebab krisis, akan berusaha meneutralkannya dengan menggunakan teknik khas. Pendekatan individu dipilih untuk setiap pesakit, yang sesuai untuk setiap kes individu. Tidak ada metodologi seragam khusus untuk semua untuk membasmi krisis; ada satu set langkah-langkah yang dirancang untuk ciri-ciri setiap individu. Pada masa akan datang, anda boleh menggunakannya sendiri untuk mengawal diri dan tenang.

Rawatan perubatan kecemasan akan diperlukan hanya dalam kes yang teruk, serangan ringan dapat diatasi dengan bantuan ubat penenang, yang dalam setengah jam akan membersihkan semua manifestasi yang tidak menyenangkan.

Krisis sympatho-adrenal dibezakan oleh keparahan serangan:

  • jenis cahaya, di mana serangan berlangsung dalam jangka masa minimum (tidak lebih dari 5 minit), tanpa menimbulkan akibat dan komplikasi pada sistem sokongan manusia. Dalam kes ini, pesakit dapat mengatasi secara bebas, tanpa perlu memanggil pasukan ambulans;
  • jenis tengah. Krisis jenis ini berlangsung selama satu jam, disertai dengan gejala ciri. Selepas serangan, seseorang mengalami keletihan dan keletihan kronik selama beberapa hari, kemungkinan berulang berulang;
  • jenis berat bertahan paling lama, boleh mengganggu jam, dan mungkin beberapa jam. Tanda-tanda serangan diucapkan, seseorang tertekan setelah serangan, tidak ada kekuatan, keadaan panik manifestasi berulang tidak membenarkan tidur.

Semua tahap krisis, kecuali yang paling mudah, tidak boleh kekal tanpa bantuan pakar, dan diperlukan bantuan perubatan segera. Simptomologi kejang sangat berbahaya, anda perlu membantu mengatasi lonjakan tekanan, degupan jantung yang cepat, melindungi dari kehilangan kesedaran.

Sebagai pertolongan mendesak mereka menggunakan suntikan intravena, membantu mengatasi serangan panik dengan cepat, menenangkan sistem saraf, dan kembali normal. Untuk pulih sepenuhnya, pesakit memerlukan rehat tidur beberapa hari lagi pada waktu rehat sepenuhnya, kerana akibatnya mungkin disertai dengan pening dan perencatan yang teruk..

Penjagaan segera

Tidak sukar untuk memahami bahawa bantuan perubatan segera diperlukan untuk seseorang yang berada dalam situasi krisis adrenal - dengan tanda-tanda luaran. Walau bagaimanapun, pesakit mesti memberitahu dirinya bahawa ini adalah kerosakan dalam sistem simpatik - dia sudah mengalaminya.

Pertolongan cemas untuk serangan kerana kegagalan adrenal sebelum kedatangan pekerja perubatan:

  • cuba meyakinkan seseorang - bercakap mengenai topik abstrak;
  • buka baju ketat, tali pinggang ketat;
  • menyediakan akses udara segar ke bilik;
  • melakukan beberapa pergerakan pernafasan;
  • minum sedikit air bersih tanpa gas;
  • mengukur tekanan darah dan pada nilai tinggi memberi ubat yang biasa diambil seseorang dengan darah tinggi;
  • bernafas dalam pakej - kesan menenangkan pada pesakit;
  • lap kulit yang terdedah dengan kain lembap.

Sekiranya rawatan kecemasan tidak membawa hasil yang diinginkan - keadaan orang itu tetap buruk, maka pakar tidak dapat melakukannya tanpa nasihat khusus. Sebagai peraturan, doktor ambulans yang datang membuat suntikan ubat penenang dan ubat antihipertensi.

Pencegahan

Untuk mengelakkan serangan seperti itu, anda perlu memantau kesihatan anda dan mematuhi peraturan mudah gaya hidup sihat. Anda perlu menghabiskan lebih banyak masa di udara segar, mengelakkan hipotermia dan radang dingin, tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari, menjaga diet sihat yang kaya dengan vitamin dan unsur mikro penting, menghilangkan makanan segera yang berbahaya. Adalah mustahak untuk menghapuskan alkohol dan tabiat berbahaya yang lain dari kehidupan, untuk melindungi diri dari situasi kehidupan yang tertekan dan tidak menyenangkan, jika boleh, lebih mudah dikaitkan dengan kekacauan dalam hidup.

Dan pada manifestasi pertama, segera berjumpa doktor untuk mengecualikan sejumlah komplikasi dan kambuh.

Punca krisis simpatho-adrenal

Penyakit ini merujuk kepada keadaan garis batas yang berkaitan dengan fungsi sistem saraf pusat, kelenjar endokrin, jantung dan saluran darah. Perkembangannya dijelaskan oleh beberapa kumpulan faktor:

  • kecenderungan genetik;
  • peningkatan kerja kelenjar adrenal yang menghasilkan hormon tekanan - adrenalin, kortisol;
  • kekurangan perlindungan psikologi otak dari rasa tidak senang yang tidak sedar (ketidakupayaan untuk mengatasi tekanan).

Teori mengenai pengiktirafan palsu terhadap isyarat yang timbul kerana alasan tersebut diakui sebagai yang paling dipercayai:

  • penyakit berjangkit;
  • proses keradangan kronik yang perlahan;
  • perubahan hormon dalam badan - akil baligh, kehamilan, melahirkan anak, menopaus;
  • penggunaan ubat-ubatan, terutamanya kegilaan yang tidak terkawal dengan ubat tonik atau ubat penenang, pil tidur;
  • kerja berlebihan;
  • tempoh tidur yang tidak mencukupi;
  • terlalu panas, pendedahan cahaya matahari yang berlebihan;
  • perubahan cuaca, iklim;
  • tekanan psiko-emosi;
  • minum alkohol atau banyak kopi.

Dengan latar belakang perengsa seperti itu, peningkatan degupan jantung, sakit kepala, pening, dan kegagalan pernafasan berlaku di dalam badan. Korteks serebrum menganggap mereka sebagai ancaman bagi kehidupan, melalui hipofisis dan hipotalamus, ia memberi perintah kepada kelenjar adrenal untuk melepaskan hormon bahaya - adrenalin. Pada masa yang sama, sensasi patologi meningkat berkali-kali dan rasa takut akan kematian, panik, kegelisahan, pemikiran kematian, kegilaan ditambahkan kepada mereka.

Ribut vegetatif seperti itu disebut serangan panik. Krisis simpatoadrenal memaksa pesakit untuk mencari alasan yang agak berat baginya. Pesakit mula berjumpa doktor, dengan jelas menggambarkan perasaan mereka dan tidak tenang, kerana mereka tidak menemui penyakit. Fiksasi patologi muncul pada sedikit perubahan kesejahteraan, yang disertai dengan peningkatan dan peningkatan serangan panik.

Ahli psikologi mengenal pasti sebilangan ciri keperibadian yang sering mengalami krisis simpatoadrenal:

  • ketidakupayaan untuk berehat;
  • mengabaikan hubungan sosial, kesepian;
  • kekurangan perhatian pada masa kanak-kanak;
  • kecenderungan untuk menjadi perhatian;
  • tuntutan tinggi terhadap orang lain;
  • hipersensitiviti, kebencian, pergantungan pada pendapat orang lain;
  • penjagaan kesihatan yang berlebihan, hipokondria.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai penyakit adrenal. Dari situ anda akan belajar mengenai apa yang boleh menjadi penyakit adrenal, hiperfungsi dan hipofungsi mereka, penyebab penyakit adrenal, serta gejala pada kanak-kanak, wanita dan lelaki. Dan di sini lebih banyak mengenai krisis pheochromocytoma.

Ciri Diagnostik

Untuk membuat diagnosis yang betul sekiranya berlaku krisis vegetatif-vaskular, perlu dilakukan dengan tidak termasuk hantu klinikal, seperti:

  1. Koma hipoglikemik.
  2. Serangan asma bronkial.
  3. Kejutan kardiogenik.
  4. Krisis Adissonic.
  5. Patologi perut akut.
  6. Krisis hipertensi (termasuk pheochrocytoma).
  7. Tetany.

Oleh itu, semasa mengenal pasti tanda-tanda klinikal, pemantauan tekanan darah, EKG, urinalisis (katekolamin), ujian darah klinikal, ujian darah biokimia (KHS, urea, glukosa, elektrolit), dan analisis glisemia yang diperlukan. Sekiranya perlu, kajian tambahan dijalankan (introskopi, hormon dan lain-lain).

Dalam psikoneurologi, krisis vegetatif-vaskular dan serangan panik dianggap sinonim. Menurut sistem DSM-IV Amerika, diagnosis serangan panik dianggap mapan dengan manifestasi sekurang-kurangnya 4 serangan panik dalam masa 4 minggu dan ketakutan akan manifestasi berulang.

Anda secara bebas dapat membezakan antara manifestasi serangan VVD dari penyakit di atas berdasarkan:

  • Sekali lagi, analisis dilakukan lebih awal.
  • Manifestasi perasaan ketakutan, kegelisahan, hilang setelah serangan.
  • Gejala penyakit jantung yang berlaku selepas serangan dan tidak muncul di luarnya (serangan), termasuk semasa latihan fizikal.
  • Kekerapan manifestasi tertentu (dari 4 atau lebih setiap bulan), dengan gambaran klinikal individu.

DIENCEPHAL SYNDROME - kompleks gejala yang disebabkan oleh lesi kawasan hipotalamus-hipofisis, dalam gambar yang terdapat gangguan vegetatif-endokrin-trofik. Umumnya diterima untuk membahagikan hipotalamus kepada tiga bahagian: anterior, tengah, posterior. Bahagian anterior mengatur fungsi sistem saraf parasimpatis, yang posterior - fungsi simpatik, endokrin pertengahan dan trofik. Di antara hipotalamus dan kelenjar pituitari terdapat hubungan saraf dan humoral yang rapat. Sejumlah hormon terbentuk di inti hipotalamus, kemudian terkumpul di kelenjar pituitari (neurokrin). Oleh itu, kerosakan pada hipotalamus ditunjukkan, sebagai peraturan, oleh disfungsi hipofisis. Keanehan vaskularisasi hipotalamus terletak pada intensiti bekalan kapilari, jauh lebih tinggi daripada kawasan otak yang lain, dan peningkatan kebolehtelapan vaskular, yang memastikan peralihan dari darah ke otak dari pelbagai bahan humoral, menandakan keadaan persekitaran dalaman badan. Hipotalamus mempunyai hubungan dua hala yang paling dekat dengan korteks serebrum, formasi subkortikal dan pembentukan retikular batang otak. Fungsi utama kawasan subthumb adalah koordinasi pengaruh endokrin dan humoral, yang memastikan penyesuaian badan terhadap perubahan keadaan persekitaran luaran dan dalaman. Hipotalamus adalah penghubung penting dalam sistem retik-limbik, mekanisme serebral integratif yang menyediakan bentuk organisasi aktiviti secara menyeluruh.

Kehadiran faktor patogen boleh menyebabkan pelanggaran aktiviti normal hipotalamus. Peningkatan kebolehtelapan vaskular di kawasan ini mendorong laluan ke otak toksin dan virus yang beredar di dalam darah. Peranan penting dimainkan oleh kecederaan kepala tertutup; tiang bendalir yang terlantar mencederakan dinding ventrikel ketiga, di bawah ependim yang mana nukleus hipotalamus terletak. Sindrom diencephalic juga diperhatikan apabila kawasan hipotalamus dipengaruhi oleh tumor (craniopharyngioma, meningeoma basal, glioma subkortikal, pinealoma). Penyakit endokrin dan penyakit organ dalaman yang berpanjangan juga boleh menyebabkan gangguan hipotalamus..

Yang penting adalah trauma mental kronik. Oleh itu, bukan sahaja kerosakan struktur anatomi pada nukleus hipotalamus (ensefalitis, tumor, dan lain-lain), tetapi juga gangguan fungsinya dapat mendasari penyakit hipotalamus..

Manifestasi klinikal penyakit boleh berlaku sejurus selepas kesan patogenik atau lama setelahnya. Gambaran klinikalnya sangat polimorfik, yang dijelaskan oleh pelbagai fungsi yang diatur oleh bahagian otak ini. Lesi hipotalamus yang paling semula jadi ditunjukkan oleh pelanggaran aktiviti organ dalaman dan sistem vaskular; gangguan termoregulasi, pelanggaran metabolisme air, mineral, lemak dan protein; disfungsi kelenjar endokrin, gangguan tidur dan terjaga. Kombinasi disfungsi yang berbeza menentukan sifat spesifik manifestasi klinikal. Amat biasa adalah rasa dahaga, perubahan selera makan (bulimia atau anoreksia), mengantuk atau insomnia, sakit kepala, sakit di jantung, berdebar-debar, sukar bernafas.

Salah satu yang paling mencolok dan biasa adalah sindrom neuro-endokrin. Ia berdasarkan endokrin, biasanya disfungsi pluriglandular, digabungkan dengan gangguan autonomi. Kumpulan ini merangkumi bentuk klinikal seperti sindrom Itsenko-Cushing (lihat), distrofi adiposa-genital (lihat), diabetes insipidus (lihat), disfungsi gonad (menopaus awal, mati pucuk).

Sindrom vegetatif-vaskular merangkumi gejala berikut: berpeluh berlebihan, kegembiraan vaskular tinggi (kecenderungan berdebar-debar, tekanan darah tidak stabil), kekejangan saluran cerebral, jantung dan periferal. Ketidakstabilan saluran gastrousus juga diperhatikan. Untuk varian sindrom diencephalic yang dijelaskan, paroxysms vegetatif-vaskular berkala adalah tipikal (lihat).

Krisis mungkin jarang berlaku (sekali setiap beberapa bulan) dan sangat kerap (beberapa kali sehari). Sebagai peraturan, dengan bentuk ini, gangguan emosi yang paling ketara berlaku..

Sindrom neurodystrophic agak kurang biasa: gangguan trofik pada kulit (gatal-gatal, kekeringan, neurodermatitis, bisul, berbaring) dan otot, kerosakan pada organ dalaman (ulser dan pendarahan di sepanjang saluran gastrointestinal), tulang (osteomalacia, sclerosis). Metabolisme garam juga terganggu, akibatnya kadang-kadang terdapat osifikasi otot, edema interstisial. Dalam beberapa kes, sindrom diencephalic ditunjukkan oleh gangguan tidur (insomnia) dan terjaga (mengantuk pada siang hari), keadaan subfebril berterusan dengan kejang hipertermik. Sebagai peraturan, fenomena astheno-neurotik yang menyertai gangguan autonomi, endokrin dan trofik diperhatikan. Gejala neurologi haiwan dalam sindrom diencephalic, sebagai peraturan, hanya diwakili oleh gejala kasar dan meresap.

Rawatan. Rawatan etiologi terdiri daripada pembedahan tumor, rawatan rasional jangkitan, kesan trauma, dalam rawatan organ endokrin dan viseral yang terjejas. Terapi patogenetik adalah penggunaan ubat vegetotropik yang meningkatkan atau menurunkan nada jabatan simpatik atau parasimpatis sistem saraf autonomi. Untuk meningkatkan fungsi sistem simpatik, asid askorbik, persediaan kalsium, vitamin B1 diresepkan, untuk menekan aktiviti simpatik - reserpine, ergotamine, ubat antispasmodik, penyekat ganglion (pachycarpine, benzohexonium, pentamine). Nada sistem parasimpatis diatur oleh antikolinergik (atropin dan ubat-ubatan yang berkaitan). Acefen, vitamin B12 juga ditunjukkan. Sekiranya terdapat patologi simpati-adrenal - pyroxan (0,015-0,03 g) 2-3 kali sehari. Dalam gangguan vegetatif-vaskular dengan manifestasi astheno-neurotik yang teruk, ubat penenang, antidepresan (amitriptyline, fluoroacisin) ditetapkan, peranan yang sangat besar termasuk dalam psikoterapi.

Sekiranya anda menyukai bahan tersebut, kongsi dengan rakan anda!

Tidak dapat disembuhkan dalam satu hari

Rawatan krisis vaskular, sebagai peraturan, tidak hanya terbatas pada tindakan darurat, yang pada awalnya dia perlukan. Pasukan ambulans yang tiba akan memberikannya mengikut protokol sesuai dengan gejala, jika perlu, memasukkan pesakit ke hospital di mana doktor akan terus memerangi serangan untuk waktu yang singkat dan akan mengeluarkan pesakit ke rumah. Dan kemudian rawatan etiotropik, komprehensif dan jangka panjang bermula, bertujuan untuk menghapuskan penyebab paroxysms vaskular. Untuk tujuan ini, aspek seperti:

  • Sejarah keluarga (penyakit keturunan, tabiat, gaya hidup, cara hidup, keadaan psikologi, corak makan);
  • Ciri-ciri tingkah laku keperibadian pesakit, keramahan dan kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan situasi yang tidak biasa.

Permulaan terapi melibatkan:

  1. Memperkemas sistem pekerjaan dan rehat, tekanan fizikal dan mental;
  2. Penghapusan kesan psikologi yang buruk;
  3. Terapi fizikal, tanpa mengabaikan prosedur air (kolam, sauna, jika tidak dikontraindikasikan);
  4. Makanan yang membatasi pengambilan produk perangsang sistem lemak dan saraf dan menyediakan pengambilan mineral dan vitamin yang mencukupi;
  5. Pengecualian tabiat buruk;
  6. Rawatan penyakit bersamaan;
  7. Rawatan ubat untuk disfungsi autonomi, jika perlu.

Penggunaan ubat tidak selalu diperlukan, kerana selalunya langkah-langkah di atas dapat menyelesaikan masalah itu sendiri dan mencegah terjadinya paroxysms. Walau bagaimanapun, dalam kes di mana langkah-langkah yang diambil tidak mencukupi, pesakit dengan simpathicotonia diresepkan:

  • Ubat-ubatan herba dengan kesan penenang (hawthorn, sage, valerian, St. John's wort, motherwort), yang diambil oleh pesakit selama 6-12 bulan;
  • Penenang dan antipsikotik, jika persediaan herba tidak memberi kesan yang diinginkan;
  • Penyekat beta yang diresepkan untuk menghilangkan krisis simpatik-adrenal, yang dapat digabungkan dengan ubat penenang.

Orientasi vagotonik disfungsi autonomi memerlukan beberapa teknik yang sangat baik, iaitu:

  1. Untuk menenangkan semasa krisis, valocordin dan corvalol digunakan. tincture motherwort dan valerian;
  2. Tentukan persediaan belladonna untuk penggunaan jangka panjang (belloid. Bellataminal);
  3. Penggunaan psikostimulan yang meningkatkan aktiviti sistem saraf simpatik.

Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa setiap kes memerlukan pendekatan individu, oleh itu rawatan krisis vaskular adalah hak istimewa doktor yang menghadiri.

Rawatan krisis simpatoadrenal

Kesan terbaik dapat diperoleh jika rawatan, selain ubat, termasuk kaedah psikoterapi, pembetulan tingkah laku.

Pertolongan cemas

Peranan besar dimainkan oleh persepsi orang lain, termasuk orang yang disayangi dan pekerja kesihatan, mengenai tahap keadaan pesakit yang teruk. Pada masa yang sama, perhatian dan kegelisahan yang berlebihan terhadap kesihatan menyumbang untuk memperbaiki tingkah laku yang tidak diingini. Oleh itu, semua langkah harus dilakukan sedemikian rupa agar tidak meningkatkan pengalaman pesakit.

Tidak selalu memerlukan kedudukan mendatar, dan terutama di hospital. Cukup untuk memberi masuknya udara segar, bebas dari meremas pakaian dan memberi Corvalol (20-30 tetes) atau Validol (pil di bawah lidah). Sekiranya selepas 20 minit keadaan tidak bertambah baik, maka rawatan perubatan diperlukan. Dalam kes sedemikian, doktor menetapkan suntikan ubat penenang, beta-blocker dan antihipertensif..

Dengan sindrom kejang, magnesium sulfat diberikan, dengan takikardia Panangin ditunjukkan.

Rawatan ubat

Terapi khusus dijalankan untuk jangka masa yang panjang. Kursus rawatan berlangsung sekurang-kurangnya enam bulan sehingga hasil klinikal yang mampan dicapai. Kumpulan ubat semacam itu ditetapkan:

  • antidepresan - trisiklik (clofranil, amitriptyline) atau perencat pengambilan serotonin (cipramil, prozac);
  • ubat penenang, terutamanya tindakan harian (Gidazepam, Afobazol, Lorazepam);
  • penenang - Novopassit, Fitosed, Persen, tingtur motherwort, peony dan valerian, Corvalol.

Kriteria penarikan dadah adalah ketiadaan kejang selama sebulan.

Bantuan daripada ahli psikoterapi

Tidak kira berapa lama dan intensif terapi ubat, dengan serangan panik tidak mencukupi. Di samping itu, kesan ubat-ubatan tindakan psikotropik berkembang setelah 1 hingga 2 bulan penggunaan biasa. Oleh itu, rawatan dan pengawasan psikoterapi membantu pada peringkat awal untuk meringankan keadaan pesakit.

Matlamat utama sesi ini adalah untuk meyakinkan pesakit bahawa krisis simpatoadrenal bukanlah ancaman bagi kehidupan, tidak menyebabkan komplikasi, tidak berkaitan dengan penyakit serius. Arah kedua psikoterapi rasional adalah perubahan sikap terhadap orang lain dan diri sendiri, serta stereotaip tingkah laku yang mapan.

Pernafasan perlahan

Memantau tempoh fasa kitaran pernafasan mempunyai kesan santai pada otak, teknik ini mudah dicapai dan selamat. Ia boleh digunakan dalam keadaan trauma..

Terdapat beberapa helah berturut-turut untuk ini:

  1. Nafas lancar maksimum.
  2. Tutup mata anda, rilekskan otot anda.
  3. Tahan nafas anda untuk masa yang selesa.
  4. Nafas panjang, perlahan dan panjang.

Teknik yang sangat berguna untuk pernafasan cepat dan berdebar-debar.

Pengelasan krisis mengikut tahap keparahan

Klasifikasi utama:

  1. Krisis simpatho-adrenalin ringan disebabkan oleh gejala kecil, yang mana pesakit berjaya mengatasi sendiri;
  2. Rata-rata tahap krisis adrenalin simpatik lebih sengit, pesakit sendiri tidak lagi dapat mengatasi gejala tersebut. Tempoh dalam satu jam;
  3. Krisis adrenalin tahap simpati yang teruk memerlukan campur tangan perubatan wajib, kerana gejala seperti tekanan darah tinggi dan takikardia berterusan memerlukan rawatan khusus.

Klasifikasi krisis vegetatif-vaskular

Tempoh dan perjalanan paroxysms (sawan) adalah individu - masing-masing mempunyai sendiri. Semakin lama mereka bertahan dan berlaku lebih kerap, semakin teruk bentuk penyakitnya.

Serangan dicirikan oleh manifestasi sensasi fizikal tertentu (gejala) - sakit, pelbagai lokalisasi, turun naik suhu badan, pening, keadaan kerosakan organ dalaman, dan lain-lain. Ini disebabkan oleh gangguan sistem saraf autonomi (ANS).

Selaras dengan ini, krisis dibahagikan kepada:

  1. Dengan keterukan;
  2. Dengan petunjuk klinikal dan patogenetik (oleh manifestasi klinikal dan bahagian sistem saraf, gangguan yang menyebabkan patologi).

Pembahagian keparahan panik

  1. Ringan - kejang berlangsung tidak lebih dari 15 minit, dinyatakan oleh sebilangan kecil gejala, mengalami pergeseran vegetatif dalam turun naik normal.
  2. Keterukan sederhana - jangka masa dari 15 minit hingga satu jam, perubahan sifat vegetatif yang ketara, kehadiran pelbagai gejala: perasaan cemas, ketakutan. Selepas serangan, asthenia teruk diperhatikan (kelemahan teruk, kurang tumpuan, sakit otot, mudah marah, sakit kepala, dispepsia, pening). Ia boleh bertahan sehingga satu setengah hari.
  3. Parah - berlangsung lebih dari satu jam, disertai dengan gangguan autonomi yang ketara, sebilangan besar gejala, termasuk kekejangan tonik, hiperkinesis seperti menggigil (perasaan gemetar dalaman, menggigil yang tidak dijangka, disertai dengan penampilan yang disebut "benjolan angsa" dan ketegangan dalaman), rasa takut. Asthenia berkembang pesat dan boleh bertahan hingga 3 hingga 4 hari.

Klasifikasi krisis klinikal dan patogenetik semasa VVD

  1. Krisis simpatho-adrenal (berkembang sebagai akibat dari kelaziman salah satu jabatan sistem saraf berbanding yang lain, iaitu simpati terhadap parasimpatis).

Patologi dicirikan oleh manifestasi kegelisahan panik, menggigil, kekurangan udara, mati rasa anggota badan, bibir dan lidah, takikardia (jantung berdebar-debar), sensasi kesakitan di jantung, tinitus, gangguan penglihatan.

Semasa melakukan pemeriksaan, doktor mencatatkan: piloerection (penampilan "lebam angsa"), gemetar (gegaran) bibir, tangan dan kelopak mata, sedikit peningkatan suhu badan, dan juga sedikit peningkatan tekanan darah.

Serangan itu boleh berhenti tanpa disangka, disertai dengan kencing yang banyak (air kencing ringan dan mempunyai ketumpatan relatif rendah). Selalunya, tempoh keluar boleh ditangguhkan selama beberapa jam atau bahkan beberapa hari, disertai dengan asthenia yang teruk.

Jangan mengelirukan krisis simpatho-adrenal dengan istilah krisis adrenal. Yang terakhir ini ditunjukkan dalam penyakit Adisson (sebagai manifestasi kekurangan akut zon kortikal adrenal), gejalanya akan dijelaskan di bawah.

  1. Parasympathetic (vago-insular). Ia berkembang akibat gangguan dalam aktiviti bahagian parasimpatik sistem saraf.

Apabila krisis insulin vagina direkodkan: air liur yang mendalam, sakit perut, mual, mengantuk, pening, takut mati disebabkan oleh serangan jantung atau sesak nafas, perasaan lemah dan lemah, kelaparan, peningkatan kepekaan kesakitan pada bahagian tubuh yang berlainan.

Pada pemeriksaan, pucat wajah (kadang-kadang kemerahan), penurunan tekanan darah, tangan basah dan sejuk, perut kembung (kembung), peningkatan motilitas usus, bradikardia, hiperkinesis atau pseudo-kelumpuhan kaki, penurunan refleks tendon dan penurunan kencing setiap hari.

  1. Krisis vaskular autonomi bercampur.

Ia dicirikan oleh manifestasi simultan (dan bukan berurutan) simptom ciri pengujaan jabatan simpatik dan parasimpatis, hubungan gejala ciri jenis serangan lain dan penggantian berulang mereka.

  1. Mengalami krisis tetanik (histeris).

Sebenarnya, ini adalah salah satu jenis serangan histeris..

Gambaran klinikal dicirikan oleh peningkatan tekanan, tingkah laku demonstratif, takikardia, peningkatan berpeluh, tanda-tanda kesediaan kejang, gemetar, kejang tonik tempatan, dan kadang-kadang tetani umum (kejang).

  1. Kejang vestibulopati.

Perubahan tekanan darah yang teruk, ataksia teruk, pening, mual, muntah berlaku.

  1. Krisis pseudoadisson.

Ini dapat dikaitkan dengan salah satu subspesies krisis vagal-insular, tetapi dengan dominasi dalam gambaran klinikal gejala yang serupa dengan manifestasi krisis adissonic (adrenal). Ini termasuk: tekanan darah rendah, mual, adynamia, kelemahan, sakit perut, gangguan gastrousus.

  1. Krisis vegetatif-vaskular seperti migrain (kelompok).

Ia dikaitkan dengan manifestasi gangguan nada akut dari pelbagai saluran saraf tunjang.

Ia dicirikan oleh cephalgia paroxysmal (sakit kepala) yang sangat tajam, mungkin sedikit peningkatan tekanan darah.

Gejala dan tanda khas

Manifestasi vegetatif dikaitkan dengan pengaktifan jabatan simpatik dan ditunjukkan oleh sekumpulan gejala ini:

  • kekurangan udara, rasa sesak nafas, sesak nafas;
  • denyutan darah yang teruk, berdebar-debar, gangguan dalam irama, sakit di kawasan jantung;
  • kilat panas atau sejuk, berpeluh, menggigil;
  • loya, jarang muntah, ketidakselesaan di epigastrium.

Dari sisi sistem saraf pusat, tanda-tanda klinikal mungkin merangkumi:

  • ketakutan akan kematian, yang kemudian berkembang menjadi kegelisahan terhadap keadaan kesihatan dan jiwa;
  • perasaan kehilangan kesedaran (jarak jauh bunyi, objek, tidak realiti apa yang berlaku);
  • perasaan tertekan dan murung atau, sebaliknya, keagresifan dan kemarahan semakin meningkat.

Gejala neurologi dinyatakan dalam kelemahan dan kebas pada kaki, gangguan penglihatan, kesukaran bercakap, kekejangan atau ketegangan otot yang berlebihan, memutar atau memusingkan kaki, lengan, gaya berjalan tidak wajar.

Seorang pesakit tidak semestinya mempunyai semua gejala, jadi krisis simpatoadrenal dianggap tidak terungkap jika terdapat lebih dari 4 gejala khas. Krisis intensiti boleh lengkap dan tidak lengkap (lebih biasa).

Ruang interictal tidak simptomatik atau terdapat manifestasi berikut:

  • kegagalan pernafasan - kesukaran, pernafasan kejang, sesak nafas;
  • perbezaan tekanan darah;
  • berselang seli dan cirit-birit;
  • sakit kepala, jantung, sendi, sakit usus;
  • kaki dan tangan sejuk, berpeluh, kilat panas.

Gejala khas serangan panik adalah mengelakkan tempat di mana serangan itu berlaku. Pesakit takut meninggalkan rumah atau bersendirian, menggunakan lif, pengangkutan.

Tonton video mengenai serangan panik, sebab dan manifestasi mereka:

Rawatan ubat

Rawatan krisis adrenalin simpatik, seperti yang telah disebutkan, adalah proses yang agak panjang. Biasanya ia terdiri daripada dua peringkat. Pada peringkat pertama, gejala-gejala krisis adrenalin simpati dihentikan pada manifestasi mereka. Tahap kedua bertujuan untuk mencegah dan mencegah serangan panik berikutnya. Terapi hanya ditetapkan oleh doktor yang hadir berdasarkan diagnosis setiap pesakit.

Oleh itu, pada peringkat pertama rawatan krisis simpatoadrenal, antidepresan ditunjukkan (paroxetine, setralin). Ubat semacam itu tidak segera memberi kesan terapeutik; penggunaan jangka panjangnya diperlukan (hingga enam bulan). Alprazolam juga mempunyai kesan antidepresan (ia mempunyai keupayaan untuk melegakan gejala serangan dengan cepat). Malangnya, ubat ini mempunyai kesan sampingan dan, setelah penarikannya, kemunculan semula krisis sympathoadrenaline mungkin berlaku..

Fisiologi dan penyebab utama serangan IRR

Menurut penyelidikan dalam psikoterapi, hampir 2.5% dari semua orang di planet ini menderita gangguan panik. Dan di negara-negara maju, misalnya, di Amerika, lebih daripada 50% pesakit menjalani rawatan tahunan oleh psikoterapis. Selalunya serangan panik digabungkan dengan agoraphobia (takut berada di tempat awam). Dalam perwujudan ini, penyebab agoraphobia dianggap sebagai serangan panik.

Untuk gambaran yang lebih jelas mengenai kerentanan penduduk terhadap gangguan panik, jadual berikut dapat diberikan:

Pengagihan selama 1 tahun,%Nisbah jantina (wanita dengan lelaki)Umur pada permulaan penyakit (tahun)Pembahagian di kalangan keluarga terdekat
Serangan panik2,35: 215-35Tinggi

Di kalangan ahli psikoterapi, teori gangguan panik berikut paling popular:

  1. Teori biologi.
  2. Kognitif.

Teori biologi

Ia mula terbentuk pada tahun 60-an abad yang lalu. Ketika diketahui bahawa pesakit yang menderita penyakit ini tidak mendapat manfaat dari pil tidur yang kuat (benzodiazepin), tetapi ubat yang digunakan untuk merawat gejala gangguan depresi (antidepresan).

Berdasarkan pengetahuan bahawa antidepresan menyebabkan perubahan aktiviti norepinefrin dan serotonin (mediator yang memudahkan penghantaran isyarat antara neuron di otak), disarankan bahawa krisis panik mungkin disebabkan oleh aktiviti abnormal bahan ini.

Adalah mungkin untuk membuktikan bahawa pesakit mempunyai aktiviti mediator yang tidak stabil ini. Satu eksperimen dilakukan di mana titik kebiruan (area otak yang terlibat dalam pengaturan emosi yang mengandung sejumlah besar neuron menggunakan norepinefrin) membuat monyet merengsakan elektrik. Pada masa yang sama, mereka mempunyai reaksi yang sangat mengingatkan kita akan rasa panik.

Satu lagi eksperimen dilakukan, di mana pesakit panik dengan memberikan kepadanya bahan yang mempengaruhi aktiviti norepinefrin.

Kelemahannya

Walau bagaimanapun, tidak mungkin untuk menentukan apa penyebab sebenar patologi itu. Apa jenis aktiviti yang menyumbang kepada ini: peningkatan atau penurunan, atau jenis gangguan lain yang berkaitan dengan norepinefrin. Sebagai tambahan, adalah mungkin untuk menentukan bahawa dia bukan satu-satunya orang tengah yang mengambil bahagian dalam perkembangan penyakit ini.

Tidak mustahil untuk menentukan mengapa orang rentan terhadap anomali biologi ini. Varian dengan kecenderungan genetik dipertimbangkan. Tetapi kemudian, kerentanan terhadap kejang harus meningkat seiring dengan peningkatan tahap kekeluargaan. Dan hasil kajian tidak menunjukkan trend yang jelas.

Hasil rawatan dengan antidepresan memberikan peningkatan pada 80% kes, pada 40% pesakit ada peningkatan yang signifikan atau pemulihan lengkap. Tambahan pula, peningkatan berterusan sehingga 4 tahun atau lebih. Tetapi, dalam banyak keadaan, penggunaan ubat-ubatan sahaja tidak mencukupi. Yang paling berkesan adalah gabungannya secara serentak dengan bantuan psikoterapis yang berkelayakan.

Teori kognitif (dari bahasa Latin "cogniti" - kognisi)

Dia muncul tidak lama dahulu dan sudah berjaya menjadi popular. Ini berdasarkan pernyataan bahawa orang yang mengalami kelainan psikologi yang dipertimbangkan sangat sensitif terhadap sensasi tertentu di dalam badan mereka (sesak nafas, kemarahan yang kuat, gairah) dan mereka tidak merasakannya dengan betul, menafsirkannya sebagai tanda-tanda penyakit. Walaupun tanpa berusaha untuk mengetahui sebab sebenar sensasi mereka, mereka semakin meningkat, hanya menyumbang kepada perkembangan neurosis. Dan andaian bahawa keadaan seperti itu dapat berulang hanya mempercepat permulaan serangan panik berulang.

Mengapa seseorang boleh mengalami neurosis seperti itu

  1. Kemahiran pengurusan tekanan yang lemah.
  2. Kekurangan sokongan sosial.
  3. Kemungkinan masalah psikologi pada masa kanak-kanak (kekurangan kawalan, reaksi ibu bapa yang tidak mencukupi terhadap masalah psikologi anak).
  4. Penyakit Kronik Keturunan.

Menurut teori kognitif, orang yang mempunyai tahap kepekaan kecemasan yang meningkat, yang ditentukan oleh ujian khas (biologi) doktor, lebih cenderung kepada krisis vegetatif-vaskular. Ini adalah prosedur khas yang digunakan untuk mendorong serangan panik pada pesakit dengan memenuhi syarat-syarat tertentu, secara langsung di bawah pengawasan psikoterapis..

Telah terbukti secara ilmiah bahawa untuk rawatan serangan panik, terapi kognitif jauh lebih berkesan daripada rawatan ubat. Dan, walaupun banyak pengamal perubatan telah mencuba menggabungkan dua kaedah ini, belum cukup kajian apakah ini lebih berkesan daripada hanya menggunakan terapi kognitif.

Senarai rujukan

  • ICD-10 (Klasifikasi Penyakit Antarabangsa)
  • Hospital Yusupov
  • Pertubuhan Kesihatan Dunia. F4 Gangguan neurotik, berkaitan dengan tekanan, dan somatoform // Klasifikasi Penyakit Antarabangsa (semakan ke-10). Kelas V: Gangguan mental dan tingkah laku (F00 - F99) (disesuaikan untuk digunakan di Persekutuan Rusia). - Rostov-on-Don: Phoenix, 1999.-- S. 175-176. - ISBN 5-86727-005-8.
  • Shear MK, Brown TA, Barlow DH, Money R, Sholomskas DE, Woods SW, Gorman JM, Papp LA. Skala Keparahan Gangguan Panik kolaboratif pelbagai pusat. Jurnal Psikiatri Amerika 1997; 154: 1571-1575 PMID 9356566.
  • Farmakoterapi dalam neurologi dan psikiatri: [Per. dari Bahasa Inggeris.] / Ed. S. D. Enna dan J. T. Coyle. - Moscow: LLC: "Agensi Berita Perubatan", 2007. - 800 halaman, Ill. dari. - 4000 salinan. - ISBN 5-89481-501-0.

Apa itu krisis hipertensi

Apakah krisis hipertensi? Krisis hipertensi (hipertensi) adalah peningkatan tekanan darah yang tajam, disertai dengan sejumlah gangguan neurohumoral dan vaskular, terutama otak dan kardiovaskular.

Menurut A. L. Myasnikov, dia adalah jenis "quintessence", atau "clot" hipertensi.

Tanda-tanda diagnostik krisis hipertensi:

  1. permulaan tiba-tiba (dari beberapa minit hingga beberapa jam);
  2. peningkatan tekanan darah ke tahap yang biasanya tidak menjadi ciri pesakit ini (tekanan darah diastolik, sebagai peraturan, di atas 120 mm Hg. Art.);
  3. aduan jantung (berdebar-debar, kardialgia), serebrum (sakit kepala, pening, mual, muntah, gangguan penglihatan dan pendengaran) dan vegetatif umum (menggigil, gemetar, berasa panas, berpeluh).

Bergantung pada kursus klinikal, krisis hipertensi terbahagi kepada beberapa jenis: jenis I (adrenal), jenis II (noradrenal) dan rumit.

Krisis hipertensi Jenis I

Krisis hipertensi Jenis I dikaitkan dengan pelepasan terutama adrenalin ke dalam aliran darah sebagai akibat rangsangan pusat kelenjar adrenal. Tekanan darah tidak mencapai jumlah yang sangat tinggi, terdapat peningkatan tekanan sistolik. Krisis jenis ini biasanya berkembang pesat, tetapi berumur pendek (hingga 2-3 jam) dan berhenti dengan cepat, selepas itu poliuria sering diperhatikan. Komplikasi jarang berlaku.

Krisis hipertensi Jenis II

Krisis hipertensi Jenis II adalah ciri hipertensi arteri yang teruk dan malignan. Manifestasi utama: ensefalopati hipertensi akibat edema serebrum yang berlaku dengan latar belakang peningkatan tekanan darah yang ketara, terutamanya diastolik (120-140 mm Hg. Art. Dan banyak lagi). Peningkatan secara beransur-ansur dalam gejala serebrum, yang mencapai tahap keparahan yang ketara, hingga ke tahap stupor dan koma, adalah ciri. Gangguan neurologi fokus sering diperhatikan. Nadi biasanya perlahan. Pemeriksaan fundus mendedahkan eksudat dan tanda awal edema kepala saraf optik. Krisis seperti ini biasanya berpanjangan, tetapi dengan terapi antihipertensi yang tepat pada masanya. Gejala dapat dibalikkan dalam kebanyakan kes. Ensefalopati hipertensi yang tidak dirawat boleh membawa maut..

Apa yang berlaku pada seseorang semasa sakit?

Inti dari krisis adrenalin simpatik adalah bahawa sejumlah besar adrenalin dilepaskan ke aliran darah seseorang, kerana badan mengalami overdosis. Tempoh krisis adrenalin simpati berlangsung 102 jam, walaupun terdapat kes ketika pesakit mengadu bahawa keadaan serangan panik berlangsung lebih lama - hingga 8 jam. Terlepas dari jangka waktu, krisis simpatoadrenalin selalu menjadi tekanan besar bagi tubuh secara keseluruhan. Serangan seseorang secara mengejut, selalunya semasa tidur. Ngeri panik, pening, rasa kekurangan udara - semua manifestasi ini membuat seseorang berfikir tentang kematian yang akan berlaku. Kerana simpati terhadap krisis adrenalin, seseorang bahkan boleh mengalami fobia - dia mula tidak sedar akan keadaan di mana serangan pertama berlaku.

Sebagai contoh, jika krisis adrenalin secara simpatik berlaku di tempat yang sesak, maka seseorang mungkin menimbulkan rasa takut kepada orang ramai. Sekiranya pesakit bersendirian pada saat pertama menghadapi krisis adrenalin, maka ada kemungkinan bahawa mulai sekarang dia akan takut untuk bersendirian.

Teknik menolong diri

Untuk meningkatkan kesejahteraan mereka, mengurangkan kekerapan serangan, dan juga menghindari paroxysm dari krisis simpatoadrenal, pesakit disarankan untuk berhati-hati menangani dirinya dan keadaannya.

Pertama sekali, penting untuk memahami bahawa tidak ada ancaman sebenar terhadap kehidupan.

Hasil yang baik untuk penstabilan menunjukkan:

  • meditasi;
  • senaman pernafasan;
  • penilaian analisis keadaannya.

Di samping itu, seseorang tidak boleh melupakan langkah pencegahan..

Pertolongan cemas untuk serangan

Serangan panik selalu berkembang pesat. Selalunya, bantuan kepada pesakit dalam keadaan ini tidak diperlukan. Dalam hampir semua kes, pesakit dapat menangani masalahnya secara bebas dan mengawal dirinya sendiri.

Kecemasan yang berlebihan hanya dapat memprovokasi dan menguatkan perasaan negatif. Persekitaran harus berkelakuan agar tidak memburukkan keadaan pesakit.

Apabila krisis adrenalin bermula, disarankan untuk membuka tingkap, buka pakaian yang terlalu ketat. Anda boleh menawarkan minum ubat penenang ringan - seperti Corvalol, Validol.

Tidak akan berlebihan untuk mengukur tekanan. Sekiranya perlu, ubat harus diberikan untuk membantu mengatasi tekanan darah tinggi. Sekiranya bantuan tidak berlaku dalam setengah jam, rawatan perubatan diperlukan. Disyorkan untuk memanggil kecemasan.

Bagaimana krisis timbul??

Perkembangan disfungsi autonomi menyebabkan gangguan pemeliharaan organ dalaman, yang mempengaruhi saluran gastrousus, buah pinggang dan jantung, menyebabkan aritmia, penyumbatan, dan masalah jantung dan vaskular lain (hipotensi, hipertensi). Di samping itu, organ dan sistem di bawah pengaruh orang tengah mula menjalani penyusunan semula morfologi, kerana vasospasme dan distrofi berlaku di dalamnya. Hasil daripada perubahan humoral, ketidakseimbangan vegetatif semakin bertambah.

Walau bagaimanapun, untuk semua kerumitan interaksi dan transformasi pada tahap biokimia dan imunologi, jelas bahawa kegagalan yang berlaku di kawasan kecil akan menyebabkan perubahan keadaan keseluruhan organisma. Ini pasti akan menyebabkan perkembangan proses patologi, perjalanan kroniknya dan berlakunya paroxysms yang kerap atau jarang berlaku - krisis vegetatif, di mana kebimbangan, ketakutan, panik sering muncul. Gejala seperti itu mencerahkan gambaran klinikal paroxysm, sehingga kadang-kadang disebut serangan panik atau krisis distonik..

Sekiranya disfungsi autonomi lebih memilih sistem kardiovaskular untuk penyetempatannya, maka manifestasi paroxysms akan sesuai. Kapal akan mula bertindak balas dengan kekejangan atau sebaliknya oleh kurangnya reaksi, namun, ketidakkonsistenan dalam pekerjaan mereka akan terlihat pula. Memandangkan sistem dalam tubuh manusia saling berkaitan, manifestasi patologi akan dikesan di organ lain, tetapi dengan tahap keparahan yang berbeza-beza.

Gambaran klinikal krisis vegetatif-vaskular akan menunjukkan asal-usul paroxysm, yang timbul akibat interaksi bahagian-bahagian sistem saraf autonomi yang tidak terkoordinasi. Tidak boleh dikatakan bahawa lebih baik - jenis hipotonik, hipertonik atau bentuk jantung. Ketiga-tiga spesies dapat memberikan gangguan hemodinamik akut, dan pada mulanya paroxysm akan disebut krisis vaskular, dan hanya dengan itu, dengan pemeriksaan terperinci pesakit, alasan yang mendorongnya akan diketahui..

Pada prinsipnya, krisis autonomi, vaskular, autonomic-vascular paroxysm, dystonic atau cardiac - konsepnya sangat berkaitan dan sukar untuk dibezakan bahawa pembezaannya memerlukan pemeriksaan menyeluruh pesakit dengan kajian semua interaksi neuroendokrin, autonomi dan humoral.

Pendapat itu dianggap dapat diandalkan dengan membuktikan bahawa pada mulanya hanya beberapa jabatan yang mulai menunjukkan aktiviti yang berlebihan, misalnya, bersimpati, kemudian yang lain (dalam kes ini, parasimpatis) juga meningkatkan tahap fungsinya, berusaha mengimbangi kelaziman yang pertama. Kadang-kadang pampasan ini menjadi berlebihan, yang membawa kepada pembentukan krisis dengan manifestasi tingkah laku yang tidak mencukupi dari kedua-dua bahagian sistem saraf autonomi. Walau bagaimanapun, paroxysm secara jelas menunjukkan kerosakan pampasan, jadi selalunya arah krisis ditentukan oleh nada vegetatif awal.

Psikoterapi dalam rawatan

Rawatan psikoterapi krisis simpatoadrenal merujuk kepada tahap kedua rawatan. Seorang ahli psikoterapi berpengalaman, ketika bekerja dengan pesakit, mengkaji kemungkinan penyebab krisis. Matlamat psikoterapi adalah untuk memperbaiki tingkah laku pesakit dan memulihkan fungsi otak yang normal. Ubat seperti Paxil dan Cipralex (antidepresan selektif) diresepkan pada peringkat kerja psikoterapi untuk mewujudkan keseimbangan psiko-emosi. Untuk menghilangkan masalah pesakit, ada teknik yang dikembangkan khas. Dengan pendekatan individu terhadap pesakit, mereka bertindak dengan sangat berkesan..

Kaedah psikoterapi ini boleh:

  1. Terapi kognitif-tingkah laku (CBT) dalam krisis adrenalin secara simtomatik. Selama prosedur tersebut, pesakit terkena situasi traumatik yang dimodelkan secara khusus, sehingga dia belajar menekan, dan kemudian mengendalikan, krisis adrenalin secara simpatik. Perkara utama yang mereka cuba sampaikan kepada pesakit semasa sesi tersebut adalah pemahaman bahawa tidak ada yang mengerikan akan terjadi kepadanya semasa serangan, dia tidak boleh mati akibat ini.
  2. Hipnosis dengan krisis adrenalin yang bersimpati. Dengan menggunakan teknik ini, pakar dengan mudah dan cepat melepaskan kesedaran pesakit dari punca-punca krisis simpatoadrenal. Menurut pesakit sendiri, rawatan hipnosis sangat produktif dan selamat..

Mengapa kemalangan itu berlaku??

Ketidakkonsistenan tindakan bahagian-bahagian sistem saraf autonomi menyebabkan pelanggaran peraturan organ. Seseorang dapat membayangkan bagaimana sistem penting seperti kelenjar kardiovaskular, pernafasan, endokrin akan bertindak. Jelas, mereka berfungsi dengan tidak betul kerana mereka sangat "buruk", alasan untuk tindak balas mereka yang tidak mencukupi adalah perintah yang tepat pada waktunya (atau pramatang) yang mereka cuba laksanakan, malah mengganggu keseimbangan lebih banyak lagi. Jadi terdapat disfungsi vegetatif, yang mempunyai beberapa nama lagi, di mana yang paling terkenal adalah dystonia neurocirculatory (vegetative-vascular). Ia berdasarkan faktor keturunan (primer) dan disebabkan oleh beberapa patologi (sekunder).

Pada mulanya, sejak lahir, terdapat kecenderungan untuk penyakit tertentu, dan di jalan hidup ada keadaan buruk yang disebut faktor risiko yang dengan cepat berubah menjadi faktor ancaman di bawah pengaruh situasi yang tertekan. Oleh itu, banyak keadaan yang kondusif untuk perkembangan reaksi patologi dapat dinyatakan sebagai berikut:

  1. Ciri kongenital sistem saraf autonomi, kecenderungan keturunan dengan keutamaan garis ibu;
  2. Ciri peribadi - psikotaip (ekstrovert, introvert);
  3. Beban emosi-psikologi dan fizikal;
  4. Pemakanan yang tidak betul, menyebabkan perkembangan obesiti dan kolesterolemia;
  5. Penyakit sistem kardiovaskular;
  6. Penyakit saluran gastrousus;
  7. Ketidakseimbangan hormon;
  8. Neuroinfeksi yang dipindahkan;
  9. Kecederaan kepala;
  10. Keadaan psiko-emosi dalam keluarga dan di tempat kerja;
  11. Tabiat buruk.