Ujian pembekuan darah (koagulogram): apa yang termasuk, bagaimana untuk menderma

Coagulogram darah - analisis komprehensif yang menilai kemampuan darah anda untuk membentuk gumpalan (darah beku). Hasilnya membantu doktor menilai risiko pendarahan berlebihan atau sebaliknya trombosis.

Umumnya diterima bahawa platelet bertanggungjawab untuk pembekuan dan cukup untuk mengira bilangannya. Ini adalah pernyataan yang adil, tetapi hanya sebahagian. Hemostasis disediakan oleh banyak sel dan bahan yang berbeza:

Endotelium adalah membran lapisan dalam kapal. Pada masa kerosakan, dia membuang beberapa bahan aktif secara biologi yang mencetuskan pembentukan gumpalan darah;

Faktor pembekuan darah adalah zat dan enzim yang terdapat dalam platelet dan plasma. Secara keseluruhan, terdapat 22 faktor platelet dan 13 plasma.

Sebilangan bahan ini termasuk dalam ujian pembekuan darah. Tugas utama doktor adalah untuk menilai masa di mana darah anda mula menebal dan membentuk gumpalan.

Petunjuk untuk pembekuan

Anda mungkin diberi ujian pembekuan darah jika doktor anda mengesyaki:

Thrombophlebitis dan hypercoagulation darah;

Gangguan hemoragik, seperti hemofilia (penipisan darah), trombositopenia (sel darah merah rendah), dan lain-lain;

Penyakit hati (sirosis);

Penyakit jantung (penyakit jantung koronari, fibrilasi atrium);

Embolisme pulmonari.

Nilai Rujukan Coagulogram

Seperti yang telah disebutkan, koagulogram adalah analisis yang kompleks, oleh itu, ia merangkumi beberapa parameter pengukuran.

Masa pembekuan

Faktor Pembekuan V (Proaccelerin)

Tahap faktor V yang berkurang boleh menunjukkan penyakit hati, fibrinolisis primer (pembubaran pembekuan darah), atau pembekuan intravaskular (DIC).

Fibrinogen

Faktor pembekuan mengubah fibrinogen menjadi filamen fibrin, dari mana pembekuan darah terbentuk. Tahap fibrinogen yang tidak normal mungkin merupakan tanda fibrinolisis, hemofilia, dan faktor lain yang serupa..

Nama lain untuk ujian ini: faktor I atau ujian hipofibrinogenemia..

Masa Prothrombin (PV)

Ini menentukan jalan pembekuan darah luaran yang disebut dan menilai hemostasis secara keseluruhan. Kadar normal masa prothrombin adalah 11-16 saat.

Indeks Prothrombin (PTI)

Prothrombin adalah protein lain yang dihasilkan oleh hati. Indeks prothrombin membandingkan masa pembekuan darah pesakit dengan normal, diukur dalam peratus. Sebenarnya, bahagian koagulogram ini berasal dari masa prothrombin.

Masa trombin

Mengukur seberapa berkesan transformasi fibrinogen ke fibrin berlaku..

Hasil yang tidak normal, sebagai peraturan, dikaitkan dengan gangguan keturunan pengeluaran fibrinogen, penyakit hati, penggunaan ubat-ubatan tertentu yang mengganggu pembekuan.

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)

Ujian yang mensimulasikan pembekuan darah di sepanjang jalan dalaman semasa pengaktifan hemostasis. Selalunya digunakan bersamaan dengan masa prothrombin.

Plasminogen

Bentuk utama enzim plasmin, yang membatasi pembekuan. Dengan peningkatan plasminogen, risiko pembekuan darah dikaitkan.

Cara lulus koagulogram

Secara teknikal, koagulogram tidak berbeza dengan ujian darah lain. Sampel diambil dari urat.

Namun, untuk mendapatkan hasil yang mencukupi, persiapan yang lebih teliti diperlukan:

Darah harus didermakan dengan ketat semasa perut kosong dan lebih baik pada waktu pagi. Pada malam hanya makan malam ringan yang dibenarkan;

Pada hari pendermaan darah, minum hanya air atau teh hijau, kopi, minuman berkarbonat untuk dikecualikan;

Jangan minum alkohol sekurang-kurangnya 3 hari sebelum ujian;

Hadkan aktiviti fizikal sehari sebelum ujian;

Jangan merokok sekurang-kurangnya 2-3 jam;

Jangan makan berlemak, masin, asap atau pedas pada malam.

Sekiranya anda mengambil ubat, pastikan untuk memberi tahu doktor nama mereka, tempoh pentadbirannya.

Kontraseptif oral, NSAID (aspirin), antikoagulan dapat memutarbelitkan hasilnya dengan ketara. Mereka harus dibatalkan kira-kira 2 minggu sebelum kelahiran coagulogram.

Bersedia untuk ujian pembekuan darah. Ujian pembekuan darah: cara menderma dan mendekripsi

Darah adalah tisu cecair tubuh yang melakukan sejumlah fungsi biologi penting. Sistem pembekuan mencegah kehilangan sejumlah besar darah setelah kerosakan pada integriti dinding kapal. Penentuan petunjuk pembekuan adalah kaedah diagnostik makmal yang bermaklumat yang membolehkan anda mengenal pasti sejumlah penyakit.

Apakah nama ujian pembekuan??

Ujian darah makmal dengan penentuan petunjuk pembekuan (hemostasis) disebut koagulogram. Nama analisis ini ditunjukkan mengikut arahan yang diberikan oleh doktor yang hadir. Di makmal, dengan nama analisis, pembantu makmal dapat menentukan berapa banyak darah yang harus diambil, dan juga reagen yang akan ditambahkan.

Petunjuk untuk pembekuan

Kajian kebekuan dilakukan cukup kerap untuk sejumlah petunjuk perubatan, yang merangkumi:

  • Diagnosis patologi darah (trombositopenia, leukemia, hemofilia), yang menyebabkan pelanggaran pembekuannya.
  • Tempoh pra operasi - semasa penyediaan pesakit sebelum melakukan campur tangan pembedahan yang dirancang, koagulogram adalah wajib, yang membantu mencegah perkembangan pendarahan pembedahan atau pasca operasi. Kajian ini juga dapat diulang selepas pembedahan..
  • Tempoh akhir (3 trimester) sepanjang kehamilan - kajian dilakukan untuk meramalkan kemungkinan pendarahan semasa melahirkan atau semasa operasi caesar.
  • Patologi autoimun - pembentukan oleh sistem imun antibodi ke sel-sel badan anda sendiri mungkin disertai dengan gangguan pembekuan.
  • Patologi vena - dinding varikos dari pelbagai penyetempatan (kaki bawah, kawasan rektum), trombophlebitis (keradangan dinding pembuluh vena, akibatnya trombi dapat terbentuk di lumennya).
  • Pelbagai patologi hati akut atau kronik - melakukan koagulogram diperlukan untuk menentukan keadaan fungsi hati, kerana kebanyakan faktor sistem pembekuan dihasilkan dalam selnya (hepatosit).
  • Penyakit jantung dan saluran darah, yang disertai dengan risiko tinggi pembentukan trombi intravaskular: aritmia (irama dan degupan jantung yang merosot), penyakit iskemia (kemerosotan dalam pemakanan struktur jantung akibat penurunan peredaran darah di dalamnya), aterosklerosis (pemendapan kolesterol pada dinding arteri dengan pembentukan plak aterosklerotik).

Selain itu, kajian ini semestinya dilakukan untuk memantau keadaan pembekuan semasa penggunaan ubat-ubatan kumpulan "antikoagulan langsung dan tidak langsung (ubat yang mengurangkan aktiviti pembentukan bekuan darah)".

Apa petunjuk yang ditentukan?

Penyelidikan rutin, iaitu pembekuan, di kebanyakan makmal diagnostik klinikal merangkumi beberapa hasil asas, yang meliputi:

  • Masa Prothrombin - masa di mana pembentukan trombus berlaku, setelah menambahkan campuran ion kalsium dan tromboplastin (sebatian ini merangsang proses trombosis), biasanya ia adalah 11 - 17 saat.
  • Tempoh pembekuan - jumlah masa untuk pembentukan bekuan darah tanpa penambahan sebatian yang memulakan proses ini; ia mempunyai perbezaan untuk darah kapilari dan vena (norma berbeza dari 3 hingga 10 minit).
  • Indeks Prothrombin - menunjukkan nisbah masa pembekuan sampel darah rujukan dan sampel ujian (berbeza dari 95 hingga 102%).
  • Masa prothrombin yang diaktifkan - tempoh pembentukan sebahagian pembekuan darah setelah menambahkan sebatian kimia tertentu ke dalam sampel darah (norma 30 hingga 40 saat), penunjuk ini sangat penting semasa kajian kawalan hemostasis setelah penggunaan heparin dan antikoagulan langsung lain.
  • Jumlah fibrinogen - penunjuk menunjukkan kepekatan protein, yang semasa proses pembentukan trombus menjadi tidak larut dengan pembentukan filamen (penukaran fibrinogen larut menjadi fibrin), jumlah normalnya berbeza dari 2 hingga 4 g / l.

Sistem hemostatik mempunyai sebilangan besar faktor berbeza yang terlibat dalam pembentukan bekuan darah. Penentuan mereka dilakukan semasa kajian mendalam mengenai hemostasis di makmal khusus.

Penyediaan analisis

Untuk mendapatkan hasil penyelidikan yang boleh dipercayai, sebelum melakukan koagulogram, anda harus mematuhi beberapa cadangan:

  • Lebih baik menderma darah pada waktu pagi, kerana kepekatan pelbagai faktor hemostasis dalam norma mungkin sedikit berbeza, bergantung pada waktu siang.
  • Kajian harus dilakukan pada waktu perut kosong - nutrien, terutama lemak, yang diserap ke dalam darah dari usus setelah makan, dapat mempengaruhi hasil koagulogram secara signifikan..
  • Memberi amaran kepada doktor tentang kemungkinan mengambil ubat, kerana beberapa daripadanya boleh mempengaruhi proses pembekuan, meningkatkan atau menurunkannya (kontraseptif oral, antibiotik kumpulan penisilin semisintetik, ubat hormon).

Sekiranya perlu segera melakukan ujian pembekuan (sebelum melakukan campur tangan pembedahan kecemasan), doktor mesti mengambil kira kemungkinan turun naik indeks koagulogram.

Di mana saya boleh menderma darah untuk koagulogram?

Ujian pembekuan darah dapat dilakukan oleh mana-mana makmal diagnostik klinikal di kemudahan perubatan. Arahan untuk kajian ini diberikan oleh doktor yang hadir semasa janji temu. Dia juga biasanya memberikan maklumat mengenai persiapan kajian yang betul dan menyahsulit hasilnya setelah menerimanya..

Coagulogram (syn: hemostasiogram) adalah sekumpulan petunjuk darah yang mencirikan keupayaannya untuk membeku. Pembekuan darah adalah salah satu daripada banyak fungsi pelindung yang menyokong fungsi normal tubuh..

Nilaikan koagulogram, yang asas dan diperluas, harus digabungkan dengan ujian darah umum, termasuk menentukan jumlah platelet, sel darah merah, hemoglobin, hematokrit. Semua petunjuk koagulogram adalah petunjuk. Sekiranya patologi dikesan semasa kajian awal, versi lanjutan dilakukan, yang mungkin termasuk penilaian faktor pembekuan.

Pecutan koagulabiliti, yang disebut hypercoagulation, menyebabkan peningkatan trombosis, yang penuh dengan perkembangan trombosis dan tromboembolisme. Penurunan koagulabilitas, atau hypocoagulation, membawa risiko terkena pendarahan yang tidak terkawal.

Bagaimana prosedurnya?

Darah diambil dari urat ulnar semasa perut kosong pada waktu pagi.

Petunjuk untuk pelantikan ujian darah untuk pembekuan

  • memantau status sistem hemostatik;
  • pemeriksaan rutin sebelum pembedahan;
  • kehamilan;
  • gestosis;
  • pemantauan terapi antikoagulasi;
  • memantau terapi antiplatelet;
  • penyakit vena;
  • DIC;
  • mengambil ubat (kontraseptif oral, glukokortikosteroid, anabolik);

Masa pendarahan

Waktu pendarahan adalah petunjuk utama keadaan sistem hemostatik, pautan platelet vaskularnya. Untuk penyelidikan, cuping telinga dicucuk dengan scarifier dan masa selepas itu darah berhenti diperbaiki direkodkan. Hanya pemanjangan penunjuk yang dinilai. Ujian ini tidak boleh digunakan untuk pemeriksaan rutin pra operasi..

Kadar masa pendarahan
3-10 min.

Pemanjangan masa pendarahan:

  • trombositopenia;
  • trombositopati;
  • hemofilia;
  • penyakit hati alkohol;
  • sirosis hati;
  • demam berdarah;
  • overdosis antikoagulan dan agen antiplatelet.

Memendekkan masa pendarahan:

  • tidak mempunyai nilai diagnostik;
  • kesilapan teknikal semasa kajian.

Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT) adalah petunjuk keberkesanan menghentikan pendarahan oleh faktor plasma, mencirikan hemostasis pembekuan (plasma) dan merupakan petunjuk hemostasiogram yang paling sensitif dan tepat. Nilai APTT, pertama sekali, bergantung pada reagen pengaktif yang digunakan oleh doktor, dan di makmal yang berbeza indikatornya mungkin berbeza.

Norma APTT
25.4-36.9 saat.
  • kekurangan faktor pembekuan darah II, V, VIII, IX, X, XI, XII;
  • fibrinolisis;
  • Fasa DIC, 2 dan 3;
  • terapi heparin (fraksiparin dan analog);
  • penyakit hati yang teruk;
  • hemofilia A, B, C;
  • Penyakit Hageman;
  • sindrom antiphospholipid (APS);
  • sediaan reopoliglukin, sediaan pati hidroksietil.
  • DIC, fasa 1;
  • trombosis;
  • tromboemboli;
  • pensampelan darah ceroboh untuk analisis;
  • kehamilan fisiologi.

Masa prothrombin mengikut Quick dan INR

Prothrombin time (PTV) adalah masa pembentukan gumpalan trombin, jika kalsium dan tromboplastin ditambahkan ke plasma, menjadi ciri hemostasis pembekuan (plasma). Petunjuk ini menggambarkan fasa 1 dan 2 pembekuan plasma dan aktiviti faktor II, V, VII dan X. Ujian ini digunakan untuk menilai mekanisme luaran pembekuan darah. Terapi antikoagulan dianggap berkesan jika PTV meningkat sekurang-kurangnya 1.5-2 kali.

Kadar masa prothrombin (PTV)
kanak-kanakdewasa

14-19 saat;

13-17 saat;
anak kecil:
13-16 saat;
kanak-kanak yang lebih tua:
12-16 saat;
11-15 saat.
  • DIC;
  • minggu-minggu terakhir kehamilan;
  • mengambil pil perancang;
  • rawatan dengan konsentrat faktor kompleks prothrombin.
  • kekurangan atau anomali faktor kompleks prothrombin (VII, X, V, II);
  • mengambil antikoagulan tidak langsung;
  • penyakit hati dan saluran empedu;
  • rawatan dengan heparin tanpa fraksi;
  • penyediaan reopoliglyukin, sediaan pati hidroksietil;
  • kehadiran antikoagulan lupus dalam darah;

INR (International Normalized Ratio), atau pekali prothrombin, adalah nisbah PTV pesakit dengan PTV plasma normal dalam tahap indeks kepekaan antarabangsa. Petunjuk ini adalah nilai pembetulan matematik, dengan mana standardisasi PTV dilakukan untuk membandingkan hasil yang diperoleh di makmal yang berbeza. Matlamat utama menentukan INR adalah untuk mengawal pentadbiran antikoagulan tidak langsung oleh pesakit. Biasanya, pendekatan INR 1. Julat terapi INR 2-3 dengan terapi antikoagulan tidak langsung memberikan profilaksis trombosis tanpa peningkatan risiko pendarahan.

Norma INR
0.8-1.15

Kenaikan waktu PTV dan INR:

  • sirosis hati;
  • hepatitis kronik;
  • kekurangan vitamin K;
  • amiloidosis;
  • DIC;
  • keturunan kekurangan faktor pembekuan II, V, VII dan X;
  • penurunan tahap fibrinogen atau ketiadaannya;
  • Rawatan derivatif Coumarin.

Penurunan PTV dan INR:

  • trombosis;
  • tromboemboli;
  • pengaktifan fibrinolisis;
  • peningkatan aktiviti faktor pembekuan VII.

Masa trombin

Masa trombin (TB) adalah ujian pembekuan asas ketiga terpenting yang mencirikan tahap akhir proses pembekuan - penukaran fibrinogen menjadi fibrin di bawah tindakan trombin. Selalu ditentukan bersama APTT dan PTV untuk mengawal terapi fibrinolitik dan heparin, dan untuk mendiagnosis patologi fibrinogen kongenital. Definisi TB digunakan untuk mengesan disfibrinogenemia dan menilai aktiviti darah antikoagulan.

Kadar masa trombin
18-24 s
  • hipofibrinogenemia: penurunan kepekatan fibrinogen (di bawah 0.5 g / l) atau ketiadaan lengkapnya;
  • DIC;
  • terapi dengan ubat fibrinolitik;
  • penyakit autoimun;
  • penyakit hati kronik;
  • DIC akut;
  • kehadiran antikoagulan bertindak langsung dalam darah;
  • paraproteinemia;
  • uremia;
  • myeloma multiforme;
  • persampelan darah yang tidak betul untuk penyelidikan.
  • rawatan dengan perencat polimerisasi heparin dan fibrin;
  • hiperfibrinogenemia (fibrinogen 6.0 g / l ke atas);
  • DIC akut dan subakut, fasa awal.

Fibrinogen

Fibrinogen - menurut tatanama antarabangsa, faktor I (pertama) sistem pembekuan plasma. Kuantifikasi fibrinogen dengan kaedah Clauss adalah ujian asas untuk kajian hemostasis. Fibrinogen tergolong dalam protein fasa akut, kepekatannya meningkat dalam plasma dengan jangkitan, kecederaan, tekanan. Peningkatan kepekatan fibrinogen plasma walaupun dalam nilai rujukan berkorelasi dengan peningkatan risiko komplikasi kardiovaskular.

  • penyakit berjangkit yang teruk;
  • pada pesakit dengan penyakit kardiovaskular, ia mendahului perkembangan infark miokard dan strok;
  • kehamilan;
  • selepas pembedahan;
  • amiloidosis;
  • haid;
  • rawatan dengan heparin dan analog berat molekulnya yang rendah, estrogen, kontraseptif oral;
  • patologi buah pinggang yang pelbagai.
  • kekurangan kongenital dan keturunan;
  • DIC akut;
  • penyakit hati alkohol;
  • sirosis hati;
  • barah prostat dengan metastasis;
  • keadaan selepas pendarahan;
  • terapi dengan anabolik, androgen, barbiturat, minyak ikan, asid valproik, perencat polimerisasi fibrin;
  • keracunan heparin.

Antithrombin III

Antithrombin III (AT III) adalah antikoagulan fisiologi, penghambat faktor pembekuan plasma, kofaktor plasma heparin. Ia mempunyai kesan penghambatan utama (antikoagulasi) pada proses pembekuan darah. Ujian ini digunakan untuk memantau rawatan heparin..

Antithrombin III biasa (AT III)
75-125%

Peningkatan tahap AT III:

  • penyakit berjangkit yang teruk;
  • hepatitis akut;
  • kekurangan vitamin K;
  • kolestasis;
  • pankreatitis akut yang teruk;
  • barah pankreas;
  • haid;
  • rawatan dengan steroid anabolik, antikoagulan tidak langsung.

Penurunan tahap AT III:

  • kekurangan kongenital dan keturunan AT III;
  • penyakit hati alkohol;
  • sirosis hati;
  • DIC akut;
  • trimester kehamilan terakhir;
  • selepas pembedahan;
  • sepsis;
  • trombosis dan tromboembolisme;
  • sepsis;
  • rawatan dengan perencat pempolimeran heparin dan fibrin, kontraseptif oral, kortikosteroid;
  • sindrom nefrotik;
  • karsinoma paru-paru;
  • polytrauma;
  • gestosis.

D-dimer

D-dimers adalah produk degradasi fibrin khusus yang membentuk pembekuan darah. Merujuk kepada ujian pengaktifan pembekuan darah (procoagulation). Kepekatan D-dimer dalam serum adalah sebanding dengan aktiviti fibrinolisis dan jumlah fibrin yang dilenyapkan. Ujian ini membolehkan anda menilai intensiti proses pembentukan dan pemusnahan bekuan fibrin. Tahap D-dimer yang tinggi dikesan dalam banyak keadaan yang berkaitan dengan pengaktifan pembekuan.

Peningkatan tahap penunjuk:

  • banyak penyakit hati;
  • hematoma yang luas;
  • infarksi miokardium;
  • sejarah merokok jangka panjang;
  • DIC;
  • artritis reumatoid seropositif;
  • sepsis;
  • kehamilan;
  • berumur lebih dari 80 tahun;
  • penyakit onkologi;
  • terapi trombolitik.

Kompleks fibrin-monomer larut (RFMC) adalah produk perantara pemecahan bekuan fibrin akibat fibrinolisis, dan ini merujuk kepada ujian pengaktifan pembekuan darah (paracoagulation). RFMC dikeluarkan dengan cepat dari plasma darah, jadi sangat sukar untuk ditentukan. Ujian RFMC digunakan terutamanya untuk diagnosis awal DIC.

Peningkatan tahap penunjuk:

  • DIC;
  • trombosis arteri dan vena dan tromboemboli pelbagai penyetempatan;
  • tempoh selepas operasi intervensi pembedahan yang luas;
  • kehamilan yang rumit;
  • kehamilan fisiologi;
  • tempoh neonatal;
  • kegagalan buah pinggang akut dan kronik;
  • sepsis;
  • penyakit sistemik tisu penghubung;
  • tekanan fizikal dan psikologi.

Norma

ParameterBiasa
Masa pendarahan3-10 min.
Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)25.4-36.9 saat.
Masa Prothrombin (PTV)bayi pramatang yang baru lahir:
14-19 saat;
bayi baru lahir yang baru lahir:
13-17 saat;
anak kecil:
13-16 saat;
kanak-kanak yang lebih tua:
12-16 saat;
dewasa:
11-15 saat.
Nisbah normalisasi antarabangsa (nisbah prothrombin)0.8-1.15
Masa Thrombin (TV)18-24 s
Fibrinogen2.75-3.65 g / l
Antithrombin III (AT III)dewasa - 75-125%
D-dimer33.5-727.5 ng / ml
Kompleks Fibrin-Monomerik Larut (RFMC)mengikut ujian orthophenanthroline - sehingga 4.0 mg%

Pembekuan darah adalah keupayaan tubuh yang paling penting untuk menghentikan pendarahan ketika dinding saluran darah rosak, dan penyerapan semula darah beku ketika tidak diperlukan lagi. Konsep pembekuan darah tidak dapat dipisahkan dengan sistem homeostasis, yang fungsinya adalah untuk memelihara darah. Homeostasis mempunyai dua mekanisme:

  1. Primer - platelet vaskular. Dengan itu, platelet melekat bersama dan membentuk apa yang disebut "trombus putih", di mana platelet mendominasi.
  2. Sekunder - pembekuan (aka pembekuan darah). Apabila ia menimbulkan penyumbatan padat dari kawasan yang rosak dengan bekuan fibrin, yang juga disebut "gumpalan darah merah." Dia mendapat nama ini kerana fakta bahawa rangkaian fibrin terdiri terutamanya dari sel darah merah.

Oleh itu, proses pembekuan cukup rumit dan peranannya dalam badan sangat ketara. Apa-apa patologi yang berkaitan dengan pembekuan darah dapat menunjukkan penyakit dan menularkannya. Perlu juga dijelaskan bahawa tahap akhir homeostasis adalah fibrinolisis, di mana gumpalan darah hancur ketika kapal pulih, dan keperluan untuk bekuan fibrin telah hilang.

Petunjuk ujian pembekuan darah

Ujian pembekuan darah juga disebut coagulorama. Untuk menjalani ujian darah untuk pembekuan, untuk ini anda perlu menentukan indikasinya. Dalam sejumlah penyakit, pembekuan darah dapat terganggu, dan kehadirannya adalah asas untuk menguji kemampuan pembekuan darah:

  • penyakit autoimun;
  • fungsi hati terjejas;
  • patologi kardiovaskular;
  • phlebeurysm;

Juga, analisis pembekuan diperlukan dalam keadaan tertentu:

  • kehamilan;
  • tempoh selepas operasi atau pra operasi;
  • kawalan semasa rawatan dengan antikoagulan;
  • jika anda mengesyaki penghentian darah yang berpanjangan, ujian pembekuan diperlukan.

Penyahkodan ujian darah untuk pembekuan

Sebelum membincangkan norma analisis pembekuan darah, perlu dijelaskan bahawa di setiap makmal indikator ini mungkin sedikit berbeza, dan oleh itu kata terakhir adalah dengan doktor yang menghadiri. Anda juga perlu memahami bahawa norma koagulogram berbeza semasa kehamilan, bergantung pada trimester.

Oleh itu, ujian pembekuan darah umum mengandungi 8 standard, yang memberikan penilaian pembekuan darah:

Bagaimana ujian pembekuan darah dilakukan??

Ujian pembekuan darah sering dilakukan secara in vitro, tetapi, sebagai contoh, ketika menilai pembekuan darah penuh - tromboelastografi, pengukuran yang hampir dengan keadaan in vivo adalah mungkin.

Untuk melakukan ujian pembekuan darah umum, 8 jam sebelum ujian, anda tidak boleh makan. Darah untuk analisis diambil dari urat untuk menilai darah vena. Untuk menilai pembekuan darah kapilari dan platelet, sudah cukup untuk menganalisis darah dari jari.

Darah adalah tisu yang benar-benar unik: mengalir, tetapi mempunyai keupayaan untuk membeku. Sistem hemostatik mengatur sifat ini. Apabila kapal rosak, darah membeku, gumpalan terbentuk - darah beku yang berhenti berdarah. Pada masa yang sama, ia mesti memberikan unsur-unsur yang diperlukan kepada setiap sel dan secara harfiah membawa toksin, produk degradasi, dan lain-lain.Gangguan hemostatik membawa kepada patologi serius dan memainkan peranan penting dalam penyakit lain. Ujian pembekuan darah (koagulogram) merangkumi lebih dari 40 petunjuk (bergantung kepada penyakit ini, doktor menetapkan kajian mengenai 3-15 parameter). Tafsiran hasil yang betul membantu mencegah komplikasi selepas pembedahan, pendarahan selepas bersalin yang teruk dan mengenal pasti pelbagai patologi.

Ciri-ciri kajian pembekuan darah

Sekiranya badan tidak terjejas oleh pelbagai faktor patologi, sistem hemostatik berada dalam keseimbangan. Ia memastikan pemeliharaan aliran darah, mencegah dan menghentikan pendarahan.

Diarahkan ke koagulogram untuk:

  • diagnostik;
  • mengesan pelanggaran dalam sistem hemostatik;
  • penentuan peningkatan kerapuhan saluran darah;
  • kawalan semasa terapi;
  • tentukan kemungkinan campur tangan pembedahan dengan peningkatan pendarahan.

Di samping itu, beberapa petunjuk hemostasis adalah gejala proses patologi lain..

Untuk menjelaskan pelanggaran, lakukan pelbagai kajian. Lagipun, sistem hemostatik sangat kompleks. Ini terdiri daripada 3 pautan, yang bertanggungjawab untuk keupayaan menghentikan pendarahan dan tidak membiarkan sel darah melekat bersama:

  1. Komponen vaskular. Endotelium vaskular menghasilkan bahan khas yang mencegah lekatan sel, dan jika dindingnya rosak, ia menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah.
  2. Komponen platelet (selular). Apabila dinding vaskular rosak, platelet menempel pada celah, melekat, membentuk gabus. Selepas itu, rangkaian tindak balas yang diperlukan untuk memperbaiki dan mengembunkan trombus dilancarkan. Sebagai tambahan, sel darah ini menyumbang kepada pertumbuhan semula dinding yang rosak dengan cepat..
  3. Komponen plasma. Ini terdiri daripada banyak komponen (protein, enzim, ion kalsium), yang merupakan bahagian pembekuan, antikoagulasi, sistem fibrinolitik.

Masing-masing dari mereka terlibat dalam pengaturan pembekuan darah. Penyimpangan sedikit pun dari norma menyebabkan patologi, merumitkan perjalanan pelbagai penyakit, adalah gejala penyakit lain.

Penyahkodan petunjuk hemostasis platelet vaskular

Hemostasis primer yang disebut terganggu kerana perubahan pada dinding saluran darah, trombositopati. Untuk mengenal pasti penyebabnya, lakukan pelbagai ujian, kaji komponen vaskular dan platelet.

  1. Ujian mencubit. Biasanya, tidak ada perubahan yang berlaku. Sekiranya terdapat lebam, petechiae, paling ketara setelah sehari, maka ketahanan dinding kapilari pesakit terganggu.
  2. Uji abah. Setelah pelaksanaannya, petechiae yang muncul dihitung. Biasanya, tidak lebih daripada 10. Sebilangan besar adalah petunjuk rintangan dinding kapilari terjejas.
  3. Bilangan platelet (normal - 180-320 * 10 9). Jumlahnya meningkat dengan leukemia megakaryocytic, limfogranulomatosis, leukemia myelogenous, penyakit Randu-Osler, kehilangan darah besar, setelah penyingkiran limpa. Penurunan melambatkan trombosis dan berkembang disebabkan oleh purpura trombositopenik, aplasia sumsum tulang, tumor malignan, patologi tiroid,. Untuk mengenal pasti penyebabnya, sumsum tulang diperiksa dan antibodi antiplatelet ditentukan..
  4. Lekatan platelet. Indeks keupayaan platelet untuk melekat pada dinding adalah normal - 20-50%. Penurunan berlaku dengan penyakit von Willebrand, Glanzmann thrombasthenia, leukemia akut,.
  5. Agregasi (keupayaan untuk membentuk gumpalan sel) platelet. Peningkatan berlaku pada peringkat awal sindrom DIC (sindrom pembekuan intravaskular disebarkan), dengan, trombosis,. Penggabungan yang sangat tinggi menunjukkan risiko trombosis (dan penyakit ini menyebabkan kematian pesakit secara tiba-tiba apabila trombus pecah dan menyumbat saluran utama). Penurunan menunjukkan rendah diri platelet dan berlaku dengan penyakit Glanzmann thrombasthenia, thrombocytopenia, Bernard-Soulier dan Willebrand.
  6. Masa pendarahan. Biasa: Duke 2–4 min; Ivy - kurang dari 8 minit; di Shitikova sehingga 4 minit Ia memanjang dengan trombositopenia, DIC, uremia, kolagenosis, kekurangan vitamin C, kerana penggunaan antikoagulan (aspirin, heparin).
  7. Pengecutan bekuan darah. Biasanya, indeks penarikan adalah 48–64%; dan mengikut kaedah McFerlein 0.3–0.5. Penunjuk ini bergantung pada bilangan platelet. Penurunan menunjukkan purpura trombositopenik, leukemia, dan anemia kekurangan 12, kehadiran platelet yang berfungsi secara cacat.

Piawaian Pengumpulan Platelet:

indeksnorma
pengagregatan spontan0-20%
dengan ADP20–25 saat
dengan ristomisin20–25 saat
dengan induktor agregasi sejagat14-18 saat
indeks agregat agregat
dengan ADP53.1–93.1%
dengan ristomisin48.1–91.7%
dengan trombin52.6–93.4%
dengan kolagen62.7–87.9%
ujian pengagregatan hemolisis13-17 s

Petunjuk ini tidak hanya menunjukkan patologi hemostasis primer, tetapi juga gejala penyakit lain. Sebagai contoh, peningkatan kerapuhan saluran darah dikesan apabila:

Apabila agregasi platelet yang disebabkan oleh ADP dikurangkan. Thrombocytopenia berlaku kerana penyakit berjangkit, jadi anda tidak perlu menetapkan diagnosis, menetapkan atau membatalkan ubat secara bebas berdasarkan hasil analisis. Untuk mengetahui sebab yang tepat, dengan mengambil kira semua faktor, hanya doktor yang dapat.

Penyahkodan indikator hemostasis pembekuan plasma

Mempelajari hemostasis pembekuan plasma, banyak petunjuk diperiksa:

  1. Masa pembekuan (menurut Lee-White - 5-10 minit, menurut Mass dan Magro - 8-12 minit). Ujian ini adalah petunjuk, ia ditetapkan untuk diagnosis cepat gangguan teruk. Waktu pembekuan meningkat dengan hemofilia, penyakit hati (hepatitis, sirosis, penyakit kuning obstruktif). Penurunan diperhatikan semasa mengambil pil perancang, setelah pendarahan berat, pembedahan atau kelahiran anak.
  2. Masa tromboplastin separa (separa) diaktifkan (APTT). Biasanya - 30-40 s (penunjuk mungkin berbeza kerana reagen yang digunakan). Peningkatan dikesan disebabkan oleh kekurangan faktor II, V, VIII, IX, XI, XII yang berlaku dengan hemofilia A, B, C, penyakit von Willebrand, Hageman, tahap terakhir DIC atau selepas heparin. Pemendekan adalah ciri fasa pertama DIC.
  3. Masa pengkalsifikasi semula diaktifkan (norma 80-120 s). Peningkatan disebabkan oleh kekurangan faktor VII, IX, XII.
  4. Masa prothrombin. Biasa dengan Pantas - 11-15 s. Pemanjangan dikesan sekiranya kekurangan faktor II, V, VII, X, kerosakan hati yang teruk, kekurangan vitamin K. Sekiranya pesakit mengambil antikoagulan, maka penunjuk ini dapat ditingkatkan sebanyak 2 kali.
  5. Indeks Prothrombin (0.93–1.07). Peningkatan disebabkan oleh penggunaan alat kontraseptif pada wanita hamil pada trimester terakhir. Penurunan ini menunjukkan patologi hati, DIC, penyakit usus, kekurangan vitamin K, dan juga kerana aspirin.
  6. Masa trombin (15-18 s). Petunjuk ini diperlukan semasa memantau rawatan dengan heparin dan fibrinolitik. Peningkatan adalah ciri DIC, patologi hati yang teruk, kekurangan fibrinogen kongenital, pemecahan fibrin. Pemendekan menunjukkan adanya kelebihan fibrinogen, adanya protein patologi.

Di samping itu, sistem pembekuan merangkumi 15 faktor yang menyediakan:

  • pengaktifan, lekatan, dan pengagregatan platelet;
  • penukaran fibrinogen menjadi fibrin tidak larut.

Sebilangan dari mereka memberikan reaksi ini, sementara yang lain mencetuskannya. Inilah sebabnya mengapa faktor faktor ditentukan untuk mengenal pasti penyebab gangguan hemostasis..

Penyebab gangguan sistem pembekuan plasma adalah pelbagai. Itulah sebabnya mereka menilai parameter ini bersama dengan ujian lain. Sebagai contoh, pada tahap pertama DIC, masa pembekuan dipercepat. Pada II - III, ia dipanjangkan dengan ketara, dan darah mungkin tidak membeku. Penyakit ini didiagnosis setelah kajian menyeluruh..

Menguraikan hemostasis fibrinolitik

Sistem fibrinolitik bertanggungjawab untuk penurunan dan penyingkiran fibrin dari aliran darah, dengan itu mencegah pembentukan gumpalan darah. Dalam kes ini, produk pemecahan fibrin terbentuk, yang berfungsi sebagai petunjuk intensiti antikoagulasi:

  1. Produk degradasi fibrin dan kompleks fibrin-monomer larut. Mereka dikaji dengan ujian parakagulasi, yang biasanya negatif. Hasil positif menunjukkan DIC, trombosis besar-besaran.
  2. Fibrinogen (faktor I). Norma - 2-4 g / l. Peningkatan kepekatan menunjukkan risiko pembekuan darah. Ia muncul dengan radang paru-paru, barah paru-paru pada tahap pertama DIC. Peningkatan fisiologi berlaku pada trimester terakhir pada wanita hamil, selepas melahirkan anak, campur tangan pembedahan. Penurunan ini merupakan isyarat perjalanan tahap II - III DIC yang tidak menguntungkan. Dimanifestasikan kerana patologi hati yang teruk.
  3. Lisis euglobulin. Biasanya, bekuan fibrin harus larut dalam masa 3-5 jam. Memendekkan masa dengan peningkatan aktiviti fibrinolitik.

Bersama dengan ciri-ciri ini, untuk menilai sistem fibrinolitik, kepekatan ditentukan:

  • plasminogen (80-120%);
  • α 2 -antiplasmin (80-120%);
  • D-dimer (tidak lebih daripada 0.5 μg / l).

Semasa menguraikan analisis, doktor mesti mengambil kira bahawa peningkatan plasminogen berlaku bukan hanya dengan DIC, tetapi juga setelah penyakit berjangkit, kecederaan, dan tumor. Tahap antiplasmin meningkat pada pasien dengan diabetes mellitus, barah, dan penurunan adalah isyarat bahawa operasi mungkin rumit oleh pendarahan yang teruk. D-dimer adalah penunjuk fibrinolisis, dan peningkatan kepekatan menunjukkan infark miokard, tumor ganas, patologi hati, embolisme paru.

Sebagai tambahan kepada petunjuk ini, kestabilan hemostasis dijamin oleh sistem antikoagulasi.

Penunjuk penyahkodan sistem antikoagulasi

Sistem ini menghalang pembentukan platelet secara spontan. Ini termasuk protein yang selalu beredar di dalam plasma darah, dan heparin. Untuk mengenal pasti pelanggaran, siasat:

  1. Antithrombin-III (AT-III). Norma adalah 0.21-0.3 g / l. Penurunan ini membawa kepada perkembangan trombosis dan dikesan pada DIC akut, aterosklerosis, patologi hati, selepas melahirkan dan pembedahan kerana penggunaan alat kontraseptif oral. Peningkatan dikesan dengan kolestasis, pankreatitis akut, barah pankreas, kekurangan vitamin K, setelah penggunaan antikoagulan.
  2. Toleransi plasma terhadap heparin. Biasanya, kadar pembekuan dengan penambahan heparin adalah 6-9 minit. Penurunan dikesan dengan kekurangan AT-III, menandakan ancaman pembekuan darah.
  3. Heparin (norma 0,24-0,6 u / ml). Ia sedang dikaji untuk mendiagnosis kekurangan atau kelainan fungsi AT-III, gangguan interaksi antitrombin dan heparin, dan untuk mengesahkan keberkesanan pentadbiran heparin untuk rawatan.
  4. Protein C (70–130%). Pengertiannya adalah kaedah tambahan untuk mengkaji sistem antikoagulasi. Kekurangan protein C adalah penyebab utama emboli paru, trombosis vena.
  5. Protein S. Kandungannya dalam plasma adalah 60-140%. Peningkatan adalah ciri penyakit hati, dan penurunan dicatat pada sindrom nefrotik.

Selalunya, sistem antikoagulasi diperiksa untuk menilai risiko trombosis..

Hampir mana-mana ibu tahu, kerana kajian ini biasanya diresepkan semasa kehamilan. Namun, koagulogram diperlukan tidak hanya dalam posisi "menarik", tetapi juga dalam sejumlah kondisi lain. Seringkali, pesakit yang menjalani kajian ini takut dengan kata "coagulogram" yang mengerikan, kerana dia tidak tahu nama ujian pembekuan darah. Sebenarnya, tidak ada yang mengerikan - anda hanya perlu mengikuti beberapa peraturan tingkah laku umum, dan hanya sehari setelah mengambil sampel, hasilnya akan siap.

Untuk melakukan atau tidak

Perlu disebutkan doktor bahawa koagulogram diperlukan, kerana banyak pesakit mula panik. Nampaknya ada sesuatu yang sangat menakutkan, tidak menyenangkan, mengancam. Walau bagaimanapun, mereka yang mengetahui nama ujian pembekuan darah dan bagaimana ia dilakukan lebih takut dalam keadaan ini. Coagulogram adalah prosedur yang agak mudah dan tidak menjadi perhatian. Sekiranya anda disyorkan untuk melakukan kajian sedemikian, anda tidak perlu melakukannya.

Maklumat mengenai kajian badan diperlukan sekiranya terdapat cadangan mengenai ketidakseimbangan hemostasis. Berdasarkan hasil ujian, doktor menerima jadual ringkasan yang menunjukkan kadar pembekuan darah.

Bila perlu dilakukan?

Ujian darah untuk pembekuan menurut Sukharev mesti dilakukan semasa kehamilan. Ini membantu menentukan kehadiran patologi tersembunyi. Maklumat yang betul dan tepat dapat mencegah gangguan plasenta sebelum waktunya atau mengenal pasti faktor risiko yang boleh mencetuskan fenomena ini. Tentang jenis analisis, koagulogram, seorang wanita hamil harus ingat sekali pada trimester.

Perlu dilakukan kajian sedemikian dalam mengenal pasti patologi buah pinggang yang teruk. Cecair biologi menyediakan jumlah data yang mencukupi untuk menilai keparahan patologi, tahap perkembangannya. Anda juga dapat merumuskan kesimpulan yang betul mengenai aktiviti semasa yang diperlukan untuk menjaga tubuh pesakit.

Sebab tambahan

Apa jenis analisis ini - koagulogram, juga diketahui oleh mereka yang mempunyai penyakit yang berkaitan dengan pembekuan darah. Patologi seperti itu boleh disyaki jika seseorang sering mengalami pendarahan. Dalam beberapa kes, ini dinyatakan dengan adanya lebam pada kulit tanpa sebab yang jelas untuk penampilan mereka. Sudah tentu, gejala seperti itu menyertai semua lebam, malah yang paling kecil. Sebagai peraturan, indikator pembekuan darah dalam analisis akan menunjukkan bahawa ada patologi yang berlangsung dalam bentuk pendam. Bahaya utamanya adalah peningkatan kemungkinan pembentukan gumpalan darah, yang tidak dapat dilihat oleh doktor dan pesakit itu sendiri, tetapi mampu menyekat saluran darah penting setelah berpisah. Sekiranya patologi seperti itu dikesan, prognosis tidak baik.

Oleh kerana ujian darah untuk pembekuan dan tempoh pendarahan berkaitan secara langsung (yang pertama membolehkan anda menilai skala kedua), kajian seperti itu dilakukan sebelum campur tangan pembedahan di dalam badan. Juga, langkah tambahan untuk kajian darah dilakukan selepas operasi. Ini membolehkan anda memahami seberapa cepat darah akan membentuk palam vaskular, dan untuk menilai risiko kehilangan darah yang serius..

Dalam beberapa kes, nama ujian pembekuan darah diketahui oleh pesakit yang doktornya menunjukkan trombosis. Sebagai peraturan, asas untuk merujuk kepada koagulogram adalah urat varikos yang dikenal pasti semasa pemeriksaan. Selalunya, patologi dapat dilihat pada bahagian bawah kaki.

Kajian ini ditetapkan sekiranya pesakit diberi ubat antikoagulan. Doktor memberitahu nama ujian pembekuan darah, memberikan cadangan umum mengenai tingkah laku sebelum kajian, dan sebagai hasil dari peristiwa tersebut memberitahu bagaimana tubuh manusia bertindak balas dengan tepat terhadap ubat-ubatan yang ditetapkan. Sekiranya nilai tidak normal dikesan, perlu mengubah program terapi. Biasanya antikoagulan dibatalkan, atau ubat yang lebih lemah dipilih. Doktor, sebagai peraturan, memberitahu pesakit bagaimana pembekuan darah ditunjukkan dalam analisis, tetapi anda tidak harus menilai sendiri hasil kajian. Tanpa pendidikan khas dan latihan perubatan, rata-rata orang tidak mungkin dapat mentafsirkan data dengan betul.

Jantung, saluran darah dan imuniti sebagai alasan untuk memeriksa darah

Pesakit menerima penyahkodan analisis pembekuan darah jika penyakit jantung atau vaskular dikesan. Dengan patologi seperti itu, koagulogram dibuat tanpa gagal. Sekiranya strok ditentukan, bradikardia didiagnosis, atau gangguan irama pada degupan jantung atau penyakit jantung koronari, analisis pembekuan ditetapkan di antara kajian utama untuk penilaian objektif keadaan pesakit.

Sekiranya seseorang mengalami masalah kekebalan tanpa alasan yang jelas untuk ini, dia juga akan dihantar ke coagulogram. Kadang-kadang ujian pembekuan darah adalah normal, tetapi selalunya dengan kekebalan yang berkurang, indikator melebihi had yang betul. Berdasarkan data tersebut, doktor dapat menilai mekanisme pelindung semula jadi yang mana tidak berfungsi.

Sihat dan sakit: nyatakan perbezaan

Biasanya, platelet dalam darah tidak memberi kesan khusus terhadap kesihatan manusia. Bahan yang cukup cairan beredar melalui kapal, sehingga tidak ada yang menghalang arus. Tetapi dengan kepekatan platelet yang meningkat secara tidak normal, kemungkinan trombosis meningkat. Lebih kerap, penyakit ini adalah ciri orang yang menderita tekanan darah tinggi. Platelet sering terdapat dalam jumlah besar pada pesakit dengan kegagalan jantung. Oleh kerana komponen ini, darah menebal, yang menyukarkan pengepamannya melalui jantung, dan injap tidak dapat menampung beban tambahan. Pesakit merasakan ini sebagai rasa sakit di jantung, sesak nafas, terutamanya semasa tidur. Ramai yang mengalami sakit kepala, gangguan irama jantung berkembang.

Ujian pembekuan darah semasa kehamilan ditetapkan walaupun wanita itu tidak mempunyai patologi (pada pandangan pertama). Dalam kerangka kajian seperti itu, adalah mungkin untuk mengenal pasti masalah tubuh yang tersembunyi, serta menganalisis kemungkinan kesukaran untuk melahirkan dan melahirkan anak..

Tidak dapat memahami apa-apa!

Tidak menyahsulitkan analisis anda sendiri tidak digalakkan. Rata-rata orang, tanpa pendidikan khas, tidak mengetahui bagaimana pelbagai parameter berkaitan, oleh itu sangat sukar untuk menilai apa yang normal dan yang tidak, dan seberapa besar masalahnya, apa yang menyebabkannya.

Berdasarkan hasil kajian, pembantu makmal menyusun jadual data yang dianalisis oleh doktor, dengan mengambil kira ciri-ciri orang tertentu.

Ciri-ciri utama

Dalam keadaan makmal, darah diperiksa, menunjukkan berapa lama masa yang diperlukan untuk membentuk plasma dalam gumpalan yang menghentikan pendarahan. Untuk kapilari, penunjuk normal adalah dari 30 hingga 180 saat, untuk urat - dalam masa 10 minit. Dalam jadual, maklumat ini dikodkan dengan watak "APTTV".

Semasa mengandung, tubuh wanita terpaksa berfungsi dalam keadaan tekanan yang meningkat, yang mempengaruhi semua petunjuk peraturan. Dalam kes umum, jangka masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan adalah 15-20 saat. Sekiranya penunjuk melebihi, hati menderita terlebih dahulu - beban pada organ meningkat dengan ketara. Semasa menurunkan nilai relatif dengan parameter normal, penjelasannya biasanya patologi. Tugas untuk menjelaskan diagnosis biasanya terletak pada doktor pakar, yang mana doktor am mengarahkan pesakit.

Fibrinogen

Biasanya, bagi orang dewasa, kepekatan komponen darah ini berbeza antara 2-3.5 g / l. Pada wanita hamil, norma ini berada dalam lingkungan 6 g / l. Sekiranya ujian darah diambil dari anak yang baru dilahirkan, maka norma rata-rata adalah 1,25-3 g / l. Petunjuk yang sama untuk enam bulan pertama kehidupan.

Kepekatan fibrinogen mungkin menunjukkan adanya jangkitan yang menular, pemulihan badan selepas pembedahan, jika disertai dengan kehilangan darah yang banyak. Selalunya, indikator tersebut mencerminkan akibat luka bakar besar, kecederaan lain, dan juga menunjukkan risiko strok, serangan jantung yang sangat tinggi. Fibrinogen dalam kepekatan tinggi diamati dalam darah pasien dengan barah, penyakit radang (pneumonia, tuberkulosis), dan juga pelanggaran sistem endokrin. Kepekatan fibrinogen di bawah normal diperhatikan pada penyakit hati, toksikosis yang disebabkan oleh kehamilan, kekurangan vitamin B12, C.

Masa trombin

Semasa ujian makmal, sampel darah menunjukkan seberapa cepat fibrinogen menjadi fibrin jika trombin dimasukkan ke dalam cairan dalam bentuk terlarut. Biasanya prosesnya berlangsung selama 11-20 saat, dan dengan parameter yang tidak normal perlu dilakukan ujian hati tambahan.

Prothrombin

Kajian parameter ini membolehkan anda menilai kepekatan protein plasma yang terlibat dalam pembentukan gumpalan darah. Ia bergantung pada protein seberapa tebal darah. Sekiranya seorang wanita mengandung janin, dan prothrombin terkandung di dalam tubuhnya dalam kepekatan tinggi, ini mungkin menunjukkan detasmen plasenta.

Analisis: pendekatan yang bertanggungjawab

Agar hasilnya betul, anda perlu bersiap sedia untuk mengikuti acara tersebut dan ikut arahan doktor. Hasil kajian yang tidak betul dapat menyebabkan fakta bahawa penyakit ini tidak akan diperhatikan, patologi akan berkembang lebih jauh, menimbulkan ancaman bagi kesihatan dan kehidupan manusia. Pilihan alternatif untuk hasil yang salah membawa kepada preskripsi ubat yang tidak diperlukan oleh pesakit sama sekali. Anda boleh mencegah hasil ini jika anda mengikuti cadangan pakar..

Selalunya, orang yang diberi kajian mempunyai keraguan sama ada mereka melakukan ujian perut kosong atau tidak untuk ujian pembekuan darah. Seperti banyak ujian makmal lain, ia memerlukan darah yang diterima dari seorang lelaki yang tidak makan apa-apa sekurang-kurangnya setengah hari. Tidak boleh minum alkohol. Tempoh pantang sekurang-kurangnya empat hari sebelum kajian. Satu jam sebelum analisis, anda tidak boleh minum cecair manis, tetapi setengah jam harus minum segelas air bersih tanpa gas dan bahan tambahan. Maklumat mengenai kajian dapat memutarbelitkan beban (mental, fizikal). Untuk mengelakkan ketidaktepatan atas sebab ini, disarankan agar anda datang ke hospital lebih awal. Hasil yang paling tepat dan tepat dapat diperoleh jika anda menderma darah untuk pemeriksaan pada awal pagi..

Ciri-ciri analisis semasa kehamilan

Semasa memeriksa jumlah darah dengan kaedah koagulogram, kehadiran antikoagulan lupus semestinya dinilai. Dalam darah wanita hamil yang sihat, sebatian ini tidak boleh ada. Penunjuk tersebut mencerminkan antibodi spesifik yang memprovokasi peningkatan APTT. Biasanya, penampilan antibodi mencerminkan patologi autoimun atau mungkin menunjukkan gestosis, beberapa penyakit lain. Diagnosis dilakukan oleh doktor umum, bekerja dalam pasukan dengan pakar sempit.

Salah satu petunjuk yang paling ketara yang diperoleh oleh koagulogram adalah prothrombin. Melebihi indikator norma adalah kesempatan untuk melakukan kajian serius terhadap tubuh wanita hamil untuk mencegah hasil yang negatif. Nilai normal berkisar antara 78 hingga 142 peratus. Walau bagaimanapun, dalam kes yang jarang berlaku, melampaui batas ini tidak menunjukkan gangguan plasenta, tetapi hanya menunjukkan ciri-ciri tubuh wanita tertentu. Doktor harus membuat kesimpulan mengenai perkara ini, secara menyeluruh menganalisis keadaan ibu hamil.

Coagulogram: perkara penting

Untuk analisis, darah dari urat diperlukan. Sudah menjadi kebiasaan untuk mengklasifikasikan kajian ini sebagai kompleks, kerana dalam proses kerja banyak indikator dianalisis.

Sebelum acara, perlu untuk mengelakkan latihan fizikal, latihan, kerja keras. Sekiranya boleh, anda perlu memberi rehat sekurang-kurangnya satu hari.

Penyelewengan maklumat boleh memprovokasi koko, kopi, jus, teh. Sekiranya pesakit mengambil ubat, doktor harus mengetahui senarai ubat yang lengkap. Sebilangan mungkin mempengaruhi hasil koagulogram. Sekiranya mungkin, ubat-ubatan dibatalkan, dan jika ini tidak mungkin, maka pertimbangkan spesifik kesannya terhadap kualiti darah.

Ciri Hasil

Menurut hasil penyelidikan makmal menentukan tempoh pengkalsifikasi semula. Penunjuk ini menggambarkan keadaan umum sistem peredaran darah dan kualiti darah. Sekiranya indikatornya kurang dari biasanya, terdapat kebarangkalian trombophlebitis, trombosis yang tinggi. Dengan peningkatan parameter relatif terhadap normatif seseorang dapat menyimpulkan bahawa mekanisme pembekuan darah tidak benar. Biasanya ini diprovokasi oleh kepekatan platelet yang terlalu rendah, atau oleh kerja sebatian yang rosak. Dalam beberapa kes, masa pengkalsifikasi semula menunjukkan kerosakan fungsi hemostasis yang lain. Ini mungkin menunjukkan ICE pada tahap kedua atau pengaktifan mekanisme yang melawan proses pembekuan darah.

Doktor juga memperhatikan bahawa koagulogram memberikan banyak maklumat yang berkait rapat antara satu sama lain, jadi orang awam tidak perlu mendekripsi data sendiri - praktiknya mustahil untuk melakukannya dengan betul, tetapi menakutkan diri sendiri tanpa alasan adalah mudah.