Gejala, rawatan kecemasan dan akibat pecahnya aneurisma serebrum

Setiap tahun, risiko pecah aneurisma meningkat sebanyak 1%. Seperempat pesakit yang masih hidup terus menjalani kehidupan mereka yang dulu. Suku kedua adalah kecacatan, tetapi separuh daripada semua pesakit mati.

Pertimbangkan sebab dan akibat pecahnya aneurisma serebrum, serta taktik menyelamatkan nyawa sekiranya berlaku pendarahan dan cadangan pencegahan.

Penyebab pecah aneurisma serebrum

Bahagian atas aneurisma adalah struktur berlapis tunggal, berbeza dengan dinding vaskular tiga lapisan adalah normal. Aliran kejutan darah menuju tepat ke tempat ini dan saatnya tiba ketika dinding yang akhirnya menipis tidak menahan tekanan dan pecah. Pendarahan subarachnoid berlaku.

Untuk memecahkan aneurisma, cukup satu dan gabungan beberapa sebab:

  • tekanan darah tinggi secara berterusan atau penurunannya yang tajam;
  • aterosklerosis vaskular;
  • senaman fizikal yang berlebihan;
  • merokok dan penyalahgunaan alkohol secara sistematik;
  • sering mengalami situasi tekanan yang teruk;
  • penyakit berjangkit dengan suhu badan tinggi;
  • neoplasma tumor;
  • kecederaan otak traumatik dengan keparahan;
  • penggunaan kokain;
  • gangguan kardiovaskular.

Di samping itu, doktor menganggap patologi kongenital dinding vaskular, gangguan peredaran genetik, patologi keturunan tisu penghubung (sindrom Ehlers-Danlos) dan polikistikosis buah pinggang sebagai faktor penyebab utama..

Kumpulan berisiko

Tidak ada statistik yang jelas di antara mangsa jurang dalam praktik bedah saraf. Di antara pesakit - sama lelaki dan wanita. Kedua-dua orang tua dan di bawah umur 30 tahun.

Begitu juga, tidak boleh dikatakan bahawa hanya perokok dan mereka yang menggunakan alkohol dan ubat-ubatan yang berisiko. Pesakit yang tidak merokok dengan berat badan berlebihan dan hipertensi termasuk dalam kumpulan yang sama..

Dan memandangkan pecahnya aneurisma boleh berlaku walaupun semasa orgasme atau pergerakan usus, setiap orang berpotensi berada dalam situasi kritikal jika ada sebab di atas.

  • Kerosakan pada arteri karotid otak dan saluran leher.
  • Pendekatan rawatan pembedahan moden.
  • Bentuk yang paling biasa adalah baggy..
  • Cara mendiagnosis lesi vaskular ini tepat pada masanya?
  • Jenis utama dan ciri-cirinya.

Gejala dan tanda ciri

Pada masa yang sama, pening, kelemahan teruk pada anggota badan (seseorang tidak dapat berdiri di atas kakinya) berlaku, disorientasi, kekeliruan atau kehilangan kesedaran sepenuhnya, kadang-kadang dengan peralihan ke koma.

Keadaan ini diperburuk oleh loya dan muntah berulang, takikardia dengan peralihan ke bradikardia. Selain itu, bergantung pada lokasi spesifik aneurisma yang meletup, hipertermia (demam), masalah dengan pertuturan atau persepsi warna mungkin berlaku (pesakit melihat semuanya dengan warna merah).

Penjagaan segera

Sebelum ketibaan rawatan perubatan kecemasan untuk nyawa yang cedera, dalam beberapa kes, walaupun beberapa minit pertama sangat kritikal.

  1. Lembutkan mangsa secara mendatar dengan sesuatu di bawah kepalanya. Aliran keluar darah secara semula jadi sangat penting untuk mencegah edema otak..
  2. Putar kepala anda ke satu sisi untuk mengelakkan tersedak dengan muntah..
  3. Sediakan ruangan dengan udara segar sebanyak mungkin dan bebaskan leher seseorang dari semua faktor yang memerah (lepaskan tali leher atau selendang, buka butang atas).
  4. Pastikan saluran udara anda jelas. Gigi palsu yang boleh ditanggalkan pada orang tua mesti dikeluarkan.
  5. Pantau kadar degupan jantung, pernafasan dan tekanan darah.
  6. Untuk meminimumkan risiko edema dan penyebaran pendarahan, sangat disarankan untuk menggunakan pilek pada kepala dalam bentuk yang dapat diakses.

Diagnosis kecemasan

Untuk tujuan ini, kaedah angiografi yang paling boleh dipercayai (kajian kontras saluran darah), tomografi terkomputer dan MRI digunakan. Oleh itu, gambaran klinikal terperinci ditentukan dengan penentuan lokalisasi dan ukuran aneurisma, tahap mampatan tisu otak, intensiti aliran darah dan kemungkinan adanya formasi serupa yang lain. Anda boleh membaca mengenai diagnosis aneurisma otak dalam artikel ini..

Doktor Menyelamatkan Hidup

Dengan pecah aneurisma, ia hanya boleh menjadi campur tangan pembedahan radikal: aneurisma mesti dikeluarkan sepenuhnya dari aliran darah. Ini dapat dilakukan dengan dua cara - dengan memotong dan melalui embolisasi endovaskular..

Pemilihan kaedah yang paling optimum selalu bergantung pada ukuran formasi, jumlah masa yang berlalu sejak jurang, usia dan keadaan umum pesakit, lokasi aneurisma otak.

Keratan

Operasi dilakukan pada otak terbuka di bawah anestesia endotrakeal oleh kraniotomi. Selepas pemilihan saluran yang diperlukan, aneurisma dimatikan dari aliran darah dengan cara pemasangan klip titanium melintang pada leher aneurisma.

Operasi berlangsung dari 3 hingga 4 jam. Pemulihan melibatkan tempoh sehingga 2 bulan dengan sekatan aktiviti separa. Semua perincian mengenai prosedur kliping aneurisma terdapat dalam artikel yang berasingan..

Pembedahan endovaskular

Teknik invasif minimum di mana aneurisma disekat dengan memasukkan kateter mikrospiral ke dalam arteri femoral. Spiral menghampiri tapak aneurisma dan membentuk trombus buatan, memenuhi ruang yang diperluas. Aliran darah berhenti.

Kadang-kadang dinding kapal diperkuat dengan kain kasa pembedahan, ia melilit kawasan yang terjejas. Lama kelamaan, kawasan ini dikemas oleh tisu penghubung. Walau bagaimanapun, kaedah ini digunakan semakin sedikit kerana risiko tinggi pendarahan berulang.

Operasi ini relevan untuk 72 jam berikutnya dari masa jurang. Selepas masa ini, proses pemusnahan yang tidak dapat dipulihkan membawa kepada iskemia, angiospasm, yang mengakibatkan kematian pesakit.

Komplikasi selepas pembedahan

Keratan mengganggu peredaran penuh cecair serebrospinal. Kawasan trepanasi membengkak, di meninges pusat saraf sangat jengkel.

Akibatnya, pesakit mungkin menghadapi masalah dengan koordinasi pergerakan, pendengaran dan penglihatan. Pemulihan sering disertai dengan sakit kepala yang teruk. Tetapi manifestasi seperti itu bersifat sementara.

Dalam proses intervensi endovaskular, terdapat risiko berlubang aneurisma dengan spiral, dan selama operasi itu pecah kembali. Sekiranya spiral dipasang dengan tidak betul, pengisian darah lebih jauh adalah mungkin. Penyumbatan saluran bersebelahan dan pembentukan trombus tidak dikecualikan.

Akibatnya

Semua kemungkinan akibat pecah aneurisma selalu bergantung secara langsung pada bahagian otak yang terjejas..

  • Perdarahan di hemisfera kiri mengakibatkan ketidakbacaan pertuturan dan masalah membaca dan menulis.
  • Pengaliran darah ke ruang subarachnoid membawa kepada edema serebrum kerana gangguan dalam peredaran dalam cecair serebrospinal dan genangannya.
  • Penembusan darah ke dalam tisu dalaman dipenuhi dengan pembentukan hematoma. Tisu yang diresapi adalah nekrotik.
  • Pendarahan ventrikel membawa kepada kematian seketika atau koma.

Setiap kawasan otak di mana darah telah dicurahkan, mengalami perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam satu atau lain cara, yang tidak lulus tanpa jejak untuk fungsi sistem dan organ individu. Seseorang mungkin mengalami:

  • ketidakstabilan emosi yang tidak biasa;
  • masalah dengan refleks menelan;
  • sakit kepala yang berdenyut;
  • pelanggaran orientasi di ruang angkasa;
  • episindrome;
  • kesukaran untuk membuang air besar dan mengosongkan pundi kencing.

Pemulihan

Tempoh pemulihan selepas pecahnya aneurisma berbeza bagi setiap orang. Jenis aneurisma, kelayakan ahli bedah saraf, struktur otak yang terjejas, usia pesakit, dan keparahan komplikasi memainkan peranan yang besar..

Pertama sekali, pemulihan di sanatorium khusus disyorkan, di mana ahli rehabilitologi akan menyesuaikan program prosedur perubatan individu. Kursus fisioterapi dalam kes ini merangkumi teknik instrumental untuk merangsang tisu yang rosak dan kesan taktil pada kapal dan otot yang terkena.

Secara umum, kompleks pemulihan terdiri daripada aktiviti berikut:

  • kelas dengan pakar berfikiran sempit dalam pemulihan kemahiran berjalan, bertutur, membaca, menulis dan motor halus;
  • urut terapi (kepala, zon kolar, tali pinggang bahu, anggota badan) dan terapi senaman dengan mesin senaman;
  • akupunktur;
  • rangsangan elektrik otot;
  • hidrogen sulfida, oksigen atau mandian iodin-bromin;
  • UHF dan elektroforesis mengikut petunjuk.

Sangat penting untuk mengekalkan aktiviti sederhana sepanjang tempoh pemulihan..

Peluang bertahan, kualiti susulan

Dalam 50% daripada semua kes aneurisma pecah, kematian berlaku. Kualiti hidup pesakit yang masih hidup sering berbeza jauh bergantung pada jenis aneurisma dan faktor yang paling berkaitan..

Selalunya pesakit masih dipindahkan ke kecacatan. Ini berlaku sekiranya kejang epilepsi berlaku, gangguan fokus neurologi diucapkan, dan perubahan jiwa yang teruk dapat dilihat..

  • Kumpulan 1 ditugaskan untuk gangguan afatik, psikopatologi organik, hemiplegia dan hemiparesis.
  • Kriteria untuk kumpulan ke-2 adalah pelanggaran fungsi motor, kecerdasan, atrofi optik, afasia yang ketara. Ini juga merangkumi orang yang mengalami dekompensasi sirkulasi serebrum berterusan dan mengalami pendarahan semula..
  • Keupayaan terhad untuk bekerja dalam kumpulan ke-3 diberikan sekiranya perlu untuk memindahkan pesakit dengan akibat yang agak teruk kepada pekerjaan yang lebih mudah.

Pencegahan Pendarahan Otak

Sebilangan besar pesakit mati sebelum pembedahan. Dari yang dikendalikan, hanya separuh yang terselamat. Fakta-fakta ini berfungsi sebagai alasan yang baik untuk melindungi diri anda semaksimum mungkin dari diagnosis seperti itu..

Yang paling penting adalah kawalan tekanan darah. Keseluruhan bahaya adalah peningkatannya sering berlaku tanpa ada gejala yang jelas..

Pengecualian makanan goreng, berlemak dan pedas, berhenti merokok sepenuhnya, sukan aktif dan penghapusan berat badan berlebihan dapat membantu mengawal tekanan darah. Imbasan CT menggunakan angiografi CT akan membantu mengenal pasti sumber bahaya terlebih dahulu, untuk mengatasi masalah ini secepat mungkin..

Aneurisma kapal serebrum - komplikasi, diagnosis, rawatan dan pencegahan patologi

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Komplikasi aneurisma serebrum

Pada prinsipnya, dengan aneurisma saluran cerebral, setiap gejala neurologi dapat dianggap sebagai komplikasi, kerana sebarang fungsi hilang. Sebagai contoh, kehilangan penglihatan, pendengaran atau kelumpuhan boleh dianggap sebagai komplikasi lengkap. Walau bagaimanapun, ia disebabkan oleh adanya aneurisma yang memampatkan tisu saraf. Aneurisme, pada gilirannya, menyembunyikan bahaya komplikasi lain. Yang paling serius dan jelas adalah jurang yang akan dibincangkan secara berasingan di bawah. Komplikasi lain jarang berlaku, tetapi juga menimbulkan bahaya serius bagi kesihatan dan kehidupan manusia..

Sekiranya terdapat aneurisma serebrum, komplikasi berikut adalah mungkin:

  • Koma. Dengan adanya aneurisma di bahagian otak yang bertanggungjawab untuk fungsi penting, pesakit boleh mengalami koma untuk waktu yang tidak tentu. Ini adalah keadaan tidak sedar di mana pernafasan, degupan jantung, kawalan suhu badan, dan lain-lain dapat terganggu. Walaupun dengan rawatan perubatan yang berkelayakan dan rawatan yang baik, tidak semua pesakit keluar dari koma.
  • Pembentukan bekuan darah. Di rongga aneurisma, pusaran darah sering berlaku, yang kadang-kadang menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah. Biasanya, ini berlaku pada aneurisma besar. Gumpalan darah boleh terbentuk di tempat aneurisma, mengisi rongga, atau keluar dan menyumbat saluran berdiameter yang lebih kecil. Dalam kedua kes tersebut, terdapat pendarahan berhenti sepenuhnya pada kapal tertentu. Semakin besar diameternya, semakin serius akibatnya. Sebenarnya, dalam keadaan seperti itu, seseorang mengalami strok iskemia. Pada masa ini, bantuan tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa pesakit. Gumpalan darah dapat dilarutkan dengan ubat.
  • Pembentukan malformasi arteriovenous (AVM). AVM adalah kecacatan dinding kerana arteri dan urat bersambung sebahagiannya. Oleh kerana tekanan darah di arteri lebih tinggi, maka tekanan menurun di sana, dan sebahagian darah arteri masuk ke vena. Akibatnya, tekanan pada vena meningkat, dan bahagian otak yang diberi makan dari arteri ini mulai menderita kekurangan oksigen. Pembengkakan kantung aneurisma yang kuat dan peregangan dindingnya dapat menyumbang kepada pembentukan AVM. Gejalanya menyerupai gejala strok iskemia (serangan iskemia sementara) atau gejala aneurisma itu sendiri. Pembedahan juga merupakan satu-satunya rawatan yang berkesan..
Kerana gejala teruk yang menyebabkan aneurisma dan komplikasi berbahaya, doktor mengesyorkan pembedahan membuang aneurisma secepat mungkin.

Pecah aneurisma serebrum

Aneurisma serebrum itu sendiri selalunya tidak disertai oleh gejala klinikal. Terdapat sebilangan faktor yang boleh mencetuskan pecah aneurisma. Ini, misalnya, tekanan psiko-emosi yang teruk, aktiviti fizikal yang berlebihan, tekanan darah tinggi, mabuk alkohol, penyakit berjangkit dengan suhu badan yang tinggi. Dengan pecah yang mengancam, kemunculan gejala tidak spesifik mungkin terjadi, yang dijelaskan oleh kerosakan mikro ke dinding kapal dan kebocoran darah ke dalam tisu otak. Selalunya, ini memburukkan lagi keadaan pesakit. Sekiranya dia menyedari penyakitnya (aneurisma), dia harus segera menghubungi doktor.

Pecahnya aneurisma saluran otak mungkin mempunyai tanda amaran berikut:

  • Sakit kepala yang kuat;
  • sensasi pembilasan darah ke kepala atau muka;
  • gangguan penglihatan, penglihatan berganda (diplopia), pelanggaran persepsi warna (pesakit melihat semuanya berwarna merah);
  • gangguan pertuturan;
  • meningkatkan tinitus;
  • sakit di muka, terutamanya di orbit;
  • serangan pening;
  • pengecutan otot yang tidak disengajakan di lengan atau kaki.
Tetapi untuk gejala seperti itu sangat sukar untuk membuat diagnosis yang tepat pada masanya. Adalah sangat penting untuk memperhatikan tanda-tanda tidak spesifik seperti itu untuk mengesyaki masalah tepat pada waktunya dan meningkatkan kemungkinan hasil yang berjaya.

Jurang itu sendiri dalam kebanyakan kes mempunyai permulaan yang teruk. Gejala banyak bergantung pada lokasi aneurisma pecah, jumlah darah yang tumpah dan kadar aliran darah ke tisu sekitarnya. Pendarahan boleh terdiri daripada beberapa jenis - di tisu otak (pendarahan parenkim), di ventrikel otak atau di ruang subarachnoid (pendarahan subarachnoid).

Pendarahan itu sendiri semasa pecahnya aneurisma mungkin disertai dengan gejala berikut:

  • Sakit kepala yang tajam dan tiba-tiba. Ramai pesakit membandingkan kesakitan ini dengan pukulan ke kepala. Kesakitan yang teruk dapat dengan cepat digantikan oleh kesedaran yang terganggu, dari kekeliruan hingga perkembangan koma.
  • Pernafasan lebih cepat (tachypnea) lebih dari 20 pergerakan pernafasan seminit untuk orang dewasa.
  • Denyutan jantung pada mulanya menjadi lebih kerap, takikardia muncul (degupan jantung lebih besar daripada 80 per minit). Semasa strok hemoragik berlangsung, degupan jantung yang cepat digantikan oleh bradikardia (penurunan kadar denyutan jantung kurang dari 60 denyutan seminit).
  • Mungkin perkembangan sawan umum. Gejala seperti itu berkembang pada 10 - 20% kes.
Secara amnya, pecahnya aneurisma serebrum adalah yang paling teruk dan, malangnya, merupakan komplikasi yang sangat biasa. Kematian tetap tinggi walaupun dengan kemasukan ke hospital dan pemberian rawatan perubatan yang berkelayakan. Dalam banyak cara, kemungkinan hasil maut bergantung pada lokasi aneurisme yang pecah. Ia boleh ditempatkan di pusat-pusat penting. Selalunya, selepas stroke hemoragik, pesakit kehilangan sejumlah kemahiran (ucapan, pergerakan, persepsi pendengaran, dll.). Kadang-kadang mereka dapat dipulihkan dalam proses pemulihan, tetapi selalunya kecederaan ini juga tidak dapat dipulihkan.

Diagnosis aneurisma serebrum

Diagnosis aneurisma serebrum adalah tugas yang sangat sukar. Selalunya, untuk mengenal pasti patologi ini, pesakit harus mengunjungi pelbagai pakar sehingga seseorang mengesyaki adanya kecacatan kapal. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa aneurisma pada sistem saraf pusat (CNS) dapat menghasilkan pelbagai gejala, yang mengingatkan pada patologi lain. Contohnya, sakit kepala boleh berlaku akibat keracunan, darah tinggi, dan ratusan penyakit lain. Di samping itu, tidak semua pesakit sama sekali mempunyai manifestasi aneurisma.

Gejala berikut sangat fasih menunjukkan adanya masalah dalam sistem saraf pusat:

  • sindrom kejang;
  • masalah pendengaran;
  • masalah penglihatan;
  • gangguan penciuman;
  • kehilangan kepekaan kulit;
  • lumpuh;
  • koordinasi pergerakan terjejas;
  • halusinasi;
  • gangguan pertuturan atau tulisan, dll..
Terdapat sebilangan prosedur diagnostik standard yang membantu mengesan aneurisma serebrum. Pada peringkat pertama, pemeriksaan fizikal pesakit dijalankan. Selepas itu, jika disyaki aneurisma, kaedah diagnostik tersebut ditetapkan yang dapat memvisualisasikan (membuat, mengesan) kecacatan vaskular ini..

Pemeriksaan fizikal pesakit

Pemeriksaan fizikal merujuk kepada beberapa prosedur yang melibatkan doktor yang melakukan pemeriksaan neurologi umum dan khusus. Dalam kes ini, tanda-tanda penyakit tersebut dinyatakan yang mungkin tidak disedari oleh pesakit itu sendiri. Semasa pemeriksaan fizikal, hampir mustahil untuk mengesahkan diagnosis aneurisma. Walau bagaimanapun, doktor yang berpengalaman mungkin mengesyaki patologi ini dan menetapkan kajian yang lebih khusus..

Pemeriksaan fizikal terdiri daripada prosedur berikut:

  • Palpasi. Palpasi adalah kaedah pemeriksaan fizikal, di mana doktor, menekan pada bahagian yang berlainan di badan, menentukan segel atipikal, menyiasat lesi pada kulit, dan lain-lain. Mengenai aneurisma kapal di otak dengan bantuan palpasi, anda tidak dapat mengetahui banyak maklumat, tetapi dengan bantuannya anda boleh menentukan penyakit bersamaan yang lain. Palpasi membantu dalam menentukan keadaan kulit, dan ini adalah maklumat yang sangat penting, kerana banyak penyakit sistemik tisu penghubung menampakkan diri pada kulit.
  • Percik. Perkusi mengetuk pelbagai bahagian badan untuk mengenal pasti kawasan yang mempunyai resonan akustik tinggi atau rendah. Bagi pesakit dengan aneurisma serebrum, pemeriksaan jenis ini jarang digunakan, tetapi berguna untuk mengenal pasti patologi paru-paru dan jantung yang bersamaan..
  • Auskultasi. Auscultation adalah pemeriksaan fizikal, yang dikurangi dengan mendengarkan doktor dengan stethophonendoscope dengan pelbagai bunyi badan. Pada seseorang dengan aneurisma vaskular di otak, kehadiran murmur patologi di aorta, jantung (berlaku dalam kombinasi dengan endokarditis bakteria dan koarkasi aorta), arteri karotid dapat dikesan.
  • Pengukuran tekanan darah. Tekanan darah diukur pada pesakit dengan aneurisma setiap hari. Ini membantu mengenal pasti keadaan umum badan pada waktu tertentu (tekanan darah rendah boleh berlaku akibat pendarahan besar-besaran, kerosakan pada pusat vasomotor di otak). Menggunakan kawalan tekanan, kadang-kadang mungkin untuk mencegah pecahnya aneurisma tepat pada masanya.
  • Pemeriksaan neurologi. Kaedah yang paling berkesan untuk memeriksa pesakit dengan aneurisma serebrum adalah pemeriksaan neurologi. Dalam kes ini, doktor menentukan keadaan refleks otot-otot tendon dan kulit, mendedahkan adanya refleks patologi (muncul kerana penyakit dan kecederaan pada sistem saraf pusat). Di samping itu, doktor memeriksa aktiviti motor dan menentukan kepekaan atau kekurangannya. Anda juga boleh memeriksa gejala meningeal - tanda-tanda kerengsaan meninges. Tetapi harus diingat bahawa data yang diperoleh semasa pemeriksaan fizikal bukanlah pengesahan diagnosis. Malformasi arteriovenous, neoplasma, atau serangan iskemia sementara boleh memberikan gambaran klinikal yang serupa..

CT dan MRI untuk aneurisma serebrum

Apabila dikira tomografi, pesakit menerima dos radiasi tertentu, oleh itu kaedah ini tidak digunakan semasa kehamilan, pada anak kecil, serta pesakit dengan penyakit darah atau tumor. Semakin baru alat CT, semakin rendah dos yang diterima pesakit dan prosedurnya lebih selamat. Bagi orang dewasa, dos kecil tidak berbahaya. Dalam kes MRI, tidak ada pendedahan seperti itu, dan tidak ada risiko pendedahan. Walau bagaimanapun, MRI tidak dilakukan untuk pesakit dengan alat pacu jantung, implan logam dan jenis prostesis elektronik yang lain, kerana medan magnet yang kuat memanaskan dan menarik serpihan logam..

Dengan menggunakan CT dan MRI, anda boleh mendapatkan maklumat berikut mengenai aneurisma serebrum:

  • ukuran aneurisma;
  • lokasinya;
  • bilangan aneurisma;
  • pembekuan darah;
  • tahap pemampatan tisu saraf yang berdekatan;
  • halaju aliran darah di dalam kapal (pada MRI dalam beberapa mod).
Harus diingat bahawa prosedur diagnostik ini cukup mahal dan tidak semua klinik mempunyai peralatan yang diperlukan. Sehubungan itu, CT dan MRI ditugaskan sebelum pembedahan, untuk menilai risiko pecah dan petunjuk serius lain..

X-ray dengan aneurisma serebrum

Radiografi adalah kaedah diagnostik rutin yang paling biasa yang ada pada setiap pesakit. Paling berkesan untuk melakukan angiografi yang disebut. Dalam prosedur ini, pesakit disuntik ke dalam arteri sejumlah medium kontras, yang melepaskan kontur kapal dalam gambar. Oleh itu, setelah mengambil gambar, mudah untuk mengesan bonjolan dinding.

Ketepatan radiografi (walaupun menggunakan kontras) biasanya lebih rendah daripada CT dan MRI. Ia dilakukan pada peringkat pertama untuk mengetahui sama ada pesakit mengalami aneurisma sama sekali atau adakah terdapat gangguan lain (tumor, kecederaan, dll.). Dengan prosedur ini, pesakit juga menerima sejumlah radiasi, tetapi sangat kecil dan tidak menyebabkan bahaya serius. Sekiranya keadaan pesakit membimbangkan, dan kaedah penyelidikan yang lebih selamat tidak tersedia, kadang-kadang bahkan kontraindikasi diabaikan (mengambil gambar untuk kanak-kanak dan wanita hamil).

Semasa menggunakan agen kontras, fungsi ginjal juga harus dipertimbangkan. Sekiranya terdapat penyakit kronik (misalnya, aneurisme kerana penyakit reumatik atau dengan penyakit ginjal polikistik bersamaan), maka angiografi sangat berbahaya. Tubuh mungkin tidak mengeluarkan agen kontras dari darah sepenuhnya, menyebabkan keadaan pesakit bertambah buruk.

Electroencephalography (EEG) untuk aneurisma serebrum

Kaedah penyelidikan ini berfungsi. Dia tidak dapat mengesan kehadiran aneurisma atau memberikan data khusus mengenainya. Walau bagaimanapun, EEG sering dilakukan pada pesakit seperti itu untuk menentukan aktiviti otak. Ini akan membantu, misalnya, mengesampingkan epilepsi sebagai kemungkinan penyebab kejang..

Prosedur ini sama sekali tidak menyakitkan dan tidak berbahaya bagi pesakit. Sensor elektromagnetik khas diletakkan di kepala pesakit, yang merekodkan aktiviti tisu otak. Aktiviti ini sedang dirakam, serupa dengan rakaman semasa mengambil elektrokardiogram. Berdasarkan kajian ini, pakar yang berpengalaman dapat membuat kesimpulan berharga mengenai sejauh mana bahagian otak tertentu terjejas. Kadang kala maklumat ini berharga semasa membuat keputusan mengenai operasi.

Rawatan aneurisma serebrum

Rawatan aneurisma serebrum mempunyai beberapa arah. Pilihan utama, yang, satu atau lain cara, dipertimbangkan oleh doktor, adalah pembedahan. Ini bertujuan untuk menghilangkan masalah itu sendiri (beg aneurisma) dan mengembalikan kekuatan normal dinding vaskular. Ini hampir menghilangkan kemungkinan pendarahan atau pembentukan semula aneurisma di tempat ini.

Satu lagi bidang penting ialah profilaksis perubatan pecah aneurisma. Untuk ini, doktor menetapkan pelbagai ubat yang dirancang untuk mempengaruhi penyebab pembentukan aneurisma. Mereka juga mempengaruhi faktor-faktor buruk yang boleh menyebabkan pecah dan pendarahan. Dalam setiap kes, senarai ubat ini akan dibuat secara individu, kerana pesakit terdedah kepada pelbagai faktor..

Untuk rawatan ubat pesakit dengan aneurisma serebrum, ubat berikut boleh digunakan:

  • Nimodipine. Dos standard adalah 30 mg 4 kali sehari, tetapi boleh berbeza-beza dalam setiap kes. Ubat ini mencegah kekejangan arteri otak dan tidak membenarkan peningkatan tekanan. Oleh itu, pecah aneurisma dicegah. Di samping itu, vasodilasi meningkatkan bekalan oksigen ke tisu saraf, yang mengurangkan beberapa gejala..
  • Fosfenitoin. Secara intravena, 15 hingga 20 mg setiap 1 kg berat badan. Ubat ini bertindak pada tisu saraf, menstabilkan konduksi impuls saraf. Ia dapat mengurangkan banyak gejala, seperti muntah, mual, sakit kepala, kekejangan, dll..
  • Captopril, labetalol. Ubat ini sangat biasa untuk memerangi darah tinggi. Dos dipilih secara individu, bergantung pada petunjuk tekanan darah. Tindakan mereka melonggarkan dinding arteri di dalam badan, menurunkan tekanan. Akibatnya, dinding aneurisma tidak diregangkan begitu banyak dan risiko pecahnya berkurang..
  • Prochlorperazine. 25 mg sehari ditetapkan, tetapi dosnya dapat ditingkatkan jika perlu. Kesan utama ubat adalah untuk mengurangkan aktiviti pusat muntah di otak.
  • Morfin. Ia digunakan secara intravena dalam kes yang jarang berlaku dengan kesakitan yang teruk. Pengangkatannya hanya mungkin dilakukan di hospital kerana kemungkinan pernafasan ditahan. Dos dipilih oleh doktor secara individu, bergantung pada keadaan pesakit..
Dalam beberapa kes, ubat lain dengan kesan terapi yang sama dapat digunakan. Pelantikan bergantung pada gejala tertentu yang muncul pada pesakit. Pada prinsipnya, hampir semua daripadanya dapat dihilangkan dengan ubat. Taktik ini digunakan sehingga keputusan akhir mengenai operasi dibuat. Rawatan sendiri terhadap gejala ini mungkin tidak membawa kesan yang diingini dan berbahaya. Sebagai contoh, beberapa ubat antiemetik hanya bertindak pada saluran pencernaan, sehingga tidak dapat menghilangkan muntah yang disebabkan oleh mampatan tisu otak. Pada masa yang sama, ubat ini mempunyai sejumlah kontraindikasi dan kesan sampingan yang hanya akan memburukkan lagi keadaan pesakit.

Pertolongan cemas untuk pecah aneurisma serebrum

Semua pesakit yang disyaki pecah aneurisma serebrum harus segera dimasukkan ke hospital. Namun, apabila muncul gejala tertentu, seperti yang dijelaskan di atas, pertolongan cemas harus segera diberikan. Sekiranya rawatan perubatan tidak diberikan pada jam pertama sejak permulaan penyakit, risiko kematian sangat tinggi..

Aktiviti penjagaan utama sebelum doktor tiba adalah:

  • Letakkan pesakit dalam kedudukan mendatar dengan hujung kepala yang tinggi. Keadaan ini meningkatkan aliran keluar vena secara semula jadi dan mengurangkan risiko edema serebrum..
  • Memberi akses ke udara segar dan bebas dari pakaian yang memampatkan tali leher, sapu leher, dll. Ini akan meningkatkan peredaran serebrum dan melambatkan kematian sel saraf..
  • Sekiranya kehilangan kesedaran, periksa jalan udara. Dalam kes ini, gigi palsu yang boleh ditanggalkan dikeluarkan dari mulut, kepala dipusingkan ke satu sisi untuk mengelakkan masuknya muntah ke saluran pernafasan.
  • Sejuk mesti disapu ke kepala (pek ais atau benda beku). Manipulasi seperti itu dapat mengurangkan risiko edema serebrum, membatasi jumlah pendarahan. Sejuk melambatkan aliran darah dan mendorong pembekuan darah yang lebih cepat. Oleh itu, kerosakan yang tidak dapat dipulihkan ditangguhkan..
  • Sekiranya boleh, anda perlu sentiasa memantau tekanan darah, degup jantung dan pernafasan sehingga ambulans tiba. Apabila pernafasan berhenti, resusitasi bermula, yang akan diteruskan oleh doktor yang tiba.
Harus diingat bahawa keberkesanan langkah-langkah ini dalam praktiknya tidak begitu tinggi dan tidak mengecualikan hasil yang membawa maut. Dalam beberapa kes, pecahnya aneurisme menyebabkan kematian pesakit pada minit pertama, sehingga tidak ada yang dapat dilakukan. Walau bagaimanapun, tidak mungkin untuk memasang ini di laman web tanpa peralatan khas, jadi masih perlu untuk terus memperjuangkan kehidupan pesakit sehingga pakar.

Pembedahan untuk aneurisma serebrum

Pembedahan saat ini adalah yang paling berkesan dalam rawatan aneurisma serebrum, walaupun terdapat pelbagai rejimen terapi. Hanya operasi yang dapat menjamin hasil yang paling berjaya dan prognosis yang baik. Rawatan pembedahan ditetapkan tanpa gagal sekiranya ukuran aneurisma melebihi 7 mm. Bagi pesakit dengan aneurisma yang pecah, operasi harus dilakukan seawal mungkin, kerana risiko aneurisma pecah berulang (jika berlaku pendarahan berhenti secara spontan) dan pendarahan lebih tinggi pada hari-hari pertama. Bagi pesakit dengan aneurisma yang tidak meletup, waktu operasi memainkan peranan yang lebih rendah, kerana risiko pecah berkali-kali lebih rendah.

Rawatan pembedahan berikut untuk aneurisma serebrum disediakan:

  • pembedahan mikro terbuka (pembedahan langsung);
  • pembedahan endovaskular;
  • kaedah gabungan.
Pilihan kaedah intervensi adalah masalah yang sangat kompleks dan memerlukan pendekatan bersepadu. Setiap kali, kaedah rawatan dipilih secara individu, bergantung pada hasil yang diperoleh pada tahap diagnostik..

Faktor-faktor berikut mempengaruhi pilihan kaedah intervensi oleh pakar bedah:

  • penyetempatan aneurisma;
  • kehadiran atau ketiadaan jurangnya;
  • status pesakit;
  • kehadiran komplikasi;
  • risiko;
  • tempoh selepas pendarahan (jika berlaku).

Pembedahan terbuka (kliping) untuk aneurisma serebrum

Kaedah operasi terbuka yang paling biasa adalah pemotongan. Aneurisma klip dianggap sebagai standard dalam rawatan aneurisma serebrum. Akses transkranial ke aneurisma (iaitu, kraniotomi dilakukan). Operasi sedemikian boleh berlangsung selama beberapa jam, ia membawa risiko kesihatan yang serius. Walau bagaimanapun, kaedah inilah yang memberi doktor akses terbaik kepada aneurisma..

Operasi ini dilakukan dalam beberapa peringkat:

  • kraniotomi dalam unjuran lokasi aneurisma;
  • membuka dura mater;
  • mencari dan memisahkan aneurisma dari tisu yang sihat;
  • melekatkan klip di leher atau badan aneurisme (yang membawa kepada penutupan aneurisma dari aliran darah);
  • pemulihan integriti tisu.
Sekiranya terdapat aneurisma raksasa, prasyarat dibuat untuk mengurangkan ukuran kantung atau leher aneurisma dan kemudian klip ditumpangkan. Kaedah ini membolehkan anda mematikan aneurisma dari peredaran darah dengan kerosakan minimum pada saraf dan tisu otak..

Operasi dilakukan menggunakan mikroskop operasi dan peralatan bedah mikro yang lain. Keberkesanan kliping sebagai kaedah rawatan pembedahan aneurisma dengan mematikannya dari aliran darah sangat tinggi..

Kaedah pembedahan langsung juga merangkumi pembalut (penggunaan kasa pembedahan khas atau sekeping otot), yang membantu menguatkan dinding kapal sehingga dapat menahan tekanan darah tinggi dan mencegah pecahnya..

Pembedahan endovaskular untuk aneurisma serebrum

Pembedahan endovaskular adalah prosedur pembedahan yang dilakukan pada saluran darah tanpa sayatan melalui tusukan jarum perkutan. Teknik ini juga membolehkan anda mengecualikan aneurisma dari peredaran darah. Kaedah ini melibatkan tusukan perkutan dari karotid biasa, arteri karotid dalaman atau arteri femoral di bawah kawalan mesin sinar-x atau di bawah kawalan tomografi yang dikira. Kateter dimasukkan melalui jarum ke dalam kapal, di ujungnya ada balon yang menutup lumen dan mematikan aneurisma dari aliran darah. Daripada belon kateter, mikrokoil khas, yang dianggap lebih moden dan berkesan, juga dapat digunakan..

Kaedah seperti embolisasi aneurisma juga merujuk kepada intervensi endovaskular. Inti dari embolisasi aneurisma adalah bahawa bahan khas dimasukkan ke dalam kapal yang terkena, yang mengeras dan menyebabkan penghentian pengisian aneurisma dengan darah. Operasi dilakukan di bawah kawalan sinar-x dengan pengenalan media kontras..

Dalam keadaan moden, mereka sering menggunakan kaedah endovaskular, kerana yang terakhir mempunyai beberapa ciri:

  • lebih lemah lembut;
  • tidak memerlukan anestesia umum dalam kebanyakan kes;
  • tidak memerlukan akses terbuka;
  • memendekkan kemasukan ke hospital;
  • dalam beberapa kes yang sukar, ini adalah satu-satunya kaedah yang sesuai (dengan lokasi aneurisma yang mendalam).

Kaedah gabungan untuk aneurisma serebrum

Kaedah gabungan merangkumi gabungan kaedah pembedahan langsung dengan kaedah endovaskular. Yang paling biasa digunakan adalah guntingan dengan trombus endovaskular, oklusi sementara dengan belon diikuti dengan guntingan, dll.

Seperti campur tangan pembedahan, rawatan aneurisma serebrum boleh menyebabkan komplikasi intraoperatif atau pasca operasi.

Kemungkinan komplikasi apa-apa jenis campur tangan pembedahan di otak termasuk:

  • hipoksia;
  • kekejangan saluran darah;
  • perforasi (pecah) dinding aneurisma dengan belon atau mikrokoil;
  • pecah aneurisma semasa operasi;
  • embolisme (penyumbatan) kapal yang terletak jauh (sedikit lebih jauh) dari aneurisma, pembekuan darah;
  • hasil maut.

Apa akibat daripada pembedahan pada aneurisma serebrum?

Akibat operasi untuk membuang aneurisma serebrum bergantung pada kaedah campur tangan pembedahan. Sekiranya penyingkiran aneurisma dilakukan dengan kraniotomi, komplikasi pasca operasi boleh berlaku dengan kerap. Pertama sekali, ini disebabkan oleh pelanggaran peredaran normal cecair serebrospinal, kerengsaan meninges, dan edema di lokasi kraniotomi. Pesakit boleh mengalami sakit kepala, tinnitus dalam jangka masa yang lama. Kemunculan gejala lain bergantung pada lokasi spesifik intervensi - gangguan pendengaran, penglihatan, keseimbangan, dan lain-lain sementara. Pada masa yang sama, gejala ini mungkin tidak berlaku sebelum operasi. Mereka kelihatan agak jarang dan biasanya bersifat sementara.

Dengan campur tangan endovaskular, pemisahan tisu berskala besar tidak berlaku dan kraniotomi tidak diperlukan. Ini secara signifikan mengurangkan risiko komplikasi atau kesan buruk dalam tempoh selepas operasi. Terdapat risiko pembekuan darah atau kerosakan pada dinding kapal. Tetapi komplikasi ini biasanya dikaitkan dengan kesalahan perubatan tertentu atau kesulitan yang timbul semasa pembedahan.

Untuk mengelakkan akibat serius selepas pembedahan pembuangan aneurisma, peraturan berikut harus dipatuhi:

  • selepas operasi terbuka, mereka tidak mencuci kepala sekurang-kurangnya 2 minggu (dengan perintah khas doktor atau lebih);
  • menjauhkan diri dari sukan sukan atau sukan dengan bola untuk mengecualikan risiko pukulan ke kepala (kira-kira setahun);
  • berdiet (tidak termasuk makanan pedas, jangan makan berlebihan, tidak termasuk alkohol) untuk mengelakkan pendarahan atau pembengkakan otak;
  • berhenti merokok;
  • jangan mengunjungi rumah mandian atau sauna sekurang-kurangnya enam bulan.
Bergantung pada penyebab aneurisma, mungkin ada preskripsi lain. Sebagai contoh, dengan hiperkolesterolemia, yang menyebabkan kerosakan vaskular aterosklerotik, pembatasan lemak haiwan ditambahkan ke dalam diet. Lawatan berkala ke doktor dalam tempoh selepas operasi meminimumkan kemungkinan berlakunya komplikasi atau akibat yang tidak menyenangkan. Rambut yang dicukur untuk kraniotomi biasanya tumbuh semula. Hanya bekas luka kecil yang melengkung, yang dapat dilihat jika rambutnya pendek.

Rawatan aneurisma serebrum dengan ubat-ubatan rakyat

Oleh kerana aneurisma adalah kecacatan struktur, dan bukan gangguan fungsi, hampir mustahil untuk menyembuhkannya dengan ubat-ubatan. Ubat tradisional dalam kes ini juga tidak berdaya. Tumbuhan ubat boleh mempengaruhi proses fungsional dalam tubuh manusia dengan cara yang berbeza, tetapi untuk menghilangkan bonjolan di dinding kapal hanya mungkin dilakukan dengan bantuan pembedahan.

Walau bagaimanapun, ubat-ubatan rakyat kadang-kadang dapat digunakan untuk mengurangi sejumlah gejala, dan juga untuk mencegah pecahnya aneurisma. Yang paling berkesan dalam kes ini adalah ubat penenang dan resipi untuk menurunkan tekanan darah. Penggunaannya yang betul akan meningkatkan peredaran darah di saluran otak tanpa meningkatkan tekanan darah. Oleh itu, sel-sel tisu saraf akan menderita kurang dari kebuluran oksigen, dan risiko komplikasi akan berkurang.

Pesakit dengan aneurisma serebrum boleh, dengan izin doktor, menggunakan ubat-ubatan rakyat berikut:

  • Jus lemon dan oren. Jus yang baru diperah dicampurkan dalam bahagian yang sama dan tambahkan sedikit air suam suam. Minum setengah gelas campuran seperti itu semasa perut kosong setiap hari. Dipercayai bahawa alat ini menguatkan dinding saluran darah dan mencegah aterosklerosis..
  • Susu kambing dengan bawang putih. Setengah cawan susu suam memerlukan setengah sudu teh bubur bawang putih tumbuk. Minum setiap hari sebelum sarapan. Ini mengurangkan kemungkinan pembekuan darah dan memperlambat pemendapan kolesterol..
  • Jus kesemak. Jus kesemak dengan pulpa diminum setengah gelas sehari, jika pesakit, bersama dengan aneurisma, bimbang akan peningkatan tekanan secara berkala.
  • Penyerapan tepung jagung. Dalam segelas penuh air mendidih, tuangkan satu sudu tepung jagung (bukan bijirin!). Ia ditutup dengan piring dan dibiarkan bersikeras malam. Pada waktu pagi semasa sarapan, minum air tanpa mengacau sedimen. Produk ini berkesan untuk peningkatan tekanan secara berkala.
  • Infusi bilberry. Beri kering (4 sudu teh) tuangkan 200 ml air mendidih dan bersikeras sekurang-kurangnya 8 jam di tempat yang gelap. Selepas ini, infus diminum. Ia menguatkan dinding saluran darah, mengurangkan risiko pecahnya aneurisma.
Terdapat ubat-ubatan rakyat lain yang digunakan untuk tujuan pencegahan. Harus diingat bahawa sebelum memulakan rawatan apa pun, walaupun yang paling tidak berbahaya pada pandangan pertama, perlu berjumpa doktor. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa pesakit tidak selalu mengetahui sebab-sebab yang menyebabkan pembentukan aneurisma, dan aneurisma itu sendiri boleh menyebabkan pelbagai gangguan pada tubuh. Hanya pakar yang cekap yang dapat mengambil kira semua faktor yang mempengaruhi kesihatan pesakit..

Apakah prognosis untuk aneurisma serebrum?

Prognosis untuk aneurisma serebrum bergantung pada beberapa faktor yang berbeza. Mereka dikesan semasa pemeriksaan diagnostik dan digunakan ketika memilih taktik rawatan. Secara umum, dapat dikatakan bahawa aneurisma yang tidak dapat dikendalikan selalu mempunyai prognosis yang buruk. Sekiranya aneurisma tidak dapat dioperasikan dengan cara apa pun (kerana lokasinya atau adanya penyakit bersamaan yang teruk), maka biasanya secara beransur-ansur meningkat, gejala semakin meningkat, dan keadaan pesakit bertambah buruk hingga celah. Selalunya, aneurisma seperti itu cepat atau lambat menyebabkan kematian pesakit.

Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes apabila aneurisma tidak meningkat dan sepanjang hidup tidak menimbulkan kebimbangan seseorang, dan dia meninggal kerana penyakit lain. Kadang-kadang, terdapat kes apabila aneurisma kecil (terutama kongenital) secara beransur-ansur hilang sendiri. Namun, kemungkinan besar mereka akan muncul kembali.

Secara amnya, faktor berikut mempengaruhi prognosis aneurisma aorta:

  • aneurisma tunggal biasanya mempunyai prognosis yang lebih baik daripada pelbagai aneurisma;
  • aneurisma kecil, sebagai peraturan, tidak menimbulkan gejala serius seperti yang besar, dan risiko pecahnya lebih rendah;
  • lokasi aneurisma menentukan keparahan gejala dan kerumitan (atau kemungkinan) rawatan pembedahan;
  • dengan penyakit kongenital tisu penghubung, prognosis aneurisma biasanya lebih teruk, kerana penyakit ini tidak dapat disembuhkan, dan mustahil untuk menghilangkan penyebab munculnya aneurisma;
  • penyakit bersamaan (jantung, sistem pernafasan, ginjal, hati, dan lain-lain) boleh menjadikan rawatan pembedahan tidak mungkin dan memburukkan lagi prognosis bagi pesakit;
  • pesakit pada usia muda secara amnya bertoleransi dengan intervensi pembedahan dengan lebih baik, dan prognosis bagi mereka lebih baik;
  • mengikuti preskripsi doktor membantu mengurangkan risiko komplikasi dan meningkatkan prognosis bagi mana-mana pesakit.
Tidak jelas untuk mengatakan sama ada pecah aneurisma akan berlaku atau untuk memberikan prognosis yang tepat mengenai keberkesanan rawatan, tidak ada pakar yang dapat melakukannya. Terlalu banyak faktor yang mempengaruhi perjalanan penyakit ini, dan untuk mempertimbangkan semuanya tidak mustahil. Walau bagaimanapun, doktor cuba menghilangkan aneurisma secepat mungkin, kerana risiko selepas operasi selalu lebih rendah daripada risiko mengalami aneurisma serebrum yang tidak dapat dikendalikan. Oleh itu, bagi hampir semua pesakit, pembedahan meningkatkan prognosis..

Pencegahan aneurisma serebrum

Semua langkah pencegahan penyakit ini secara teori dapat dibahagikan kepada dua kumpulan - pencegahan pembentukan aneurisma dan pencegahan pecahnya. Dalam praktiknya, langkah-langkah ini biasanya bertepatan, kerana faktor-faktor yang mempengaruhi proses ini bertepatan. Faktor pertama yang perlu diberi perhatian adalah kecenderungan keturunan terhadap perkembangan aneurisma serebrum. Sekiranya pesakit mempunyai saudara-mara darah dengan aneurisma atau yang telah meninggal akibat strok, dia harus berhati-hati. Ini adalah ciri bahawa aneurisme secara praktikal tidak muncul pada peringkat pertama, oleh itu, seseorang yang memerhatikan sekurang-kurangnya beberapa gejala aneurisma dalam dirinya perlu diperiksa secara berkala oleh pakar. Profilaksis terbaik ialah diagnosis penyakit dan pemeriksaan tepat pada masanya menggunakan MRI, tomografi otak, angiografi, dll. Jika tidak, untuk pencegahan aneurisma serebrum, seseorang perlu berusaha mematuhi gaya hidup tertentu.

Langkah pencegahan yang paling penting adalah:

  • Kawalan tekanan darah. Pesakit yang terdedah kepada hipertensi harus mengambil ubat yang menurunkan tekanan darah. Sekiranya terdapat aneurisma, ia mesti sentiasa dipantau.
  • Berhenti merokok dan minum alkohol. Merokok dan alkohol merangsang pengecutan vaskular dan mengubah aliran darah melalui pelbagai mekanisme. Ini sementara dapat meningkatkan tekanan darah di saluran. Di samping itu, merokok melemahkan dinding. Orang yang berhenti merokok dan minum alkohol mengurangkan risiko mengembangkan aneurisma. Bagi pesakit dengan aneurisma, langkah-langkah ini adalah wajib kerana boleh meletup kapan saja..
  • Peralihan ke makanan sihat. Dianjurkan untuk makan sayur-sayuran, buah-buahan, dan juga membatasi penggunaan makanan goreng dan berlemak. Pengambilan vitamin secara berkala dalam tubuh menormalkan proses metabolik, mengurangkan risiko aterosklerosis dan hipertensi.
  • Pengawalan kolesterol. Sekiranya anda mendapat kolesterol tinggi, anda harus mengambil ubat khas. Mereka diresepkan oleh doktor setelah memeriksa pesakit. Juga disyorkan untuk mengulang ujian darah untuk kolesterol secara berkala. Ini akan mengurangkan kemungkinan aneurisma..
  • Latar belakang emosi yang digemari. Pesakit dinasihatkan untuk mengelakkan situasi tekanan yang serius yang disebabkan oleh kerja berlebihan, perasaan yang kuat, kebencian atau keraguan. Tekanan secara mendadak dapat meningkatkan tekanan, menyebabkan pecahnya aneurisma yang ada. Tekanan kronik pada orang yang sihat boleh menyebabkan pembentukannya secara beransur-ansur..
  • Penolakan aktiviti fizikal. Cukup berbahaya bagi pesakit dengan aneurisma untuk mengangkat berat, menaiki tangga dengan cepat, atau bahkan berlari dengan pantas. Apa-apa aktiviti fizikal pasti akan meningkatkan tekanan (kerana peningkatan degupan jantung), yang menimbulkan ancaman strok.
Walaupun semua kaedah di atas, pencegahan strok hemoragik dengan aneurisma serebral yang paling berkesan dan berkesan adalah campur tangan pembedahan tepat pada masanya. Perlu juga diperhatikan bahawa seseorang dengan aneurisma serebrum dilarang keras untuk melakukan rawatan diri. Beberapa ubat, jika digunakan dengan tidak betul atau tidak berasas, menyebabkan pecahnya aneurisma. Sebelum mengambil sebarang ubat (termasuk aspirin biasa, yang mengurangkan kelikatan darah dan meningkatkan risiko pendarahan), anda perlu berjumpa doktor.

Pemulihan selepas aneurisma serebrum

Aneurisma serebrum itu sendiri, sebagai peraturan, tidak memerlukan langkah pemulihan. Kami hanya membincangkannya sekiranya berlaku komplikasi. Seperti yang dinyatakan di atas, selepas stroke hemoragik, pelbagai fungsi sering hilang. Untuk pemulihan mereka, kursus pemulihan diperlukan. Keputusan untuk memulakan pemulihan harus selalu dibuat dengan doktor yang biasa dengan sejarah perubatan. Pemulihan kadang-kadang diperlukan juga selepas pembedahan untuk membuang aneurisma. Beberapa komplikasi pasca operasi menyerupai strok.

Bagi pesakit selepas strok atau pembedahan, bidang pemulihan berikut akan berguna:

  • Kedudukan rawatan. Kaedah ini digunakan untuk kelumpuhan pada tahap awal pemulihan. Ekstremitas dengan otot spasmodik (dikontrak) diletakkan sedemikian rupa untuk mengurangkan beban pada mereka dan meningkatkan metabolisme. Jadi lumpuh berjalan lebih cepat. Biasanya anggota badan dibaringkan selama 1 - 2 jam di langlet khas, memperbaiki kedudukannya.
  • Massoterapi. Ia dapat digunakan untuk masalah saraf (urut kolar serviks) untuk meningkatkan aliran darah ke otak melalui arteri vertebra. Juga melakukan urutan anggota badan dengan lumpuh.
  • Rawatan haba. Termasuk aplikasi tanah liat hangat atau ozokerite yang membantu meningkatkan metabolisme dan mengendurkan otot..
Untuk jenis gangguan fungsi lain, akupunktur, magnetoterapi, rawatan kejutan elektrik, atau elektroforesis dengan ubat penenang juga digunakan. Gangguan pertuturan atau persepsi pendengaran memerlukan hubungan sosial yang berterusan. Dalam kes ini, penting untuk berkomunikasi secara aktif dengan pesakit, walaupun terdapat masalah dan kesulitannya. Doktor biasanya mencadangkan taktik yang tepat kepada keluarga dan rakan pesakit. Sekiranya perlu, ahli terapi pertuturan terlibat. Gangguan persepsi sosial dan masalah kognitif memerlukan perundingan dengan ahli psikologi.

Harus diingat bahawa pemulihan tidak akan dilakukan segera setelah strok atau pembedahan. Biasanya, beberapa minggu berlalu sebelum ia bermula. Mulakan prosedur dengan kebenaran doktor yang menghadiri. Sebarang latihan bermula secara beransur-ansur. Sebagai contoh, mereka tidak memberi tekanan pada otot spasmodik (pergerakan aktif) sehingga mereka mula pulih. Pemulihan dalam kes sedemikian boleh memakan masa berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun. Biasanya kerja keras tetap memberikan hasil yang positif.

Adakah kecacatan dikaitkan dengan aneurisma serebrum?

Kecacatan ditentukan setelah melakukan pemeriksaan sosio-perubatan menggunakan penilaian kesihatan manusia yang luas, dengan menggunakan kriteria yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan dan Pembangunan Sosial. Di setiap keadaan individu, kriteria ini mungkin sedikit berbeza, tetapi secara umum ia sama..

Syarat berikut diperlukan untuk menetapkan kumpulan kecacatan:

  • gangguan kesihatan yang menyebabkan gangguan fungsi kekal yang berkaitan dengan kehadiran penyakit, kecederaan atau kecacatan;
  • sekatan hidup (ketidakupayaan sebahagian atau lengkap seseorang untuk bergerak, belajar, bekerja secara bebas, serta menjalankan komunikasi, mengawal tingkah lakunya sendiri);
  • memerlukan bantuan sosial, pemulihan.
Semua syarat ini mesti berlaku dalam jangka masa yang panjang, biasanya sekurang-kurangnya setahun. Dalam kes ini, seseorang diakui sebagai sementara (atau secara kekal) tidak mampu bekerja dan boleh bergantung pada mendapatkan kumpulan kecacatan.

Terdapat 3 kumpulan kecacatan yang dicirikan oleh gejala berikut:

  • Saya berkumpulan. Kumpulan kecacatan pertama merangkumi orang dengan tahap gangguan fungsi tertinggi badan (pergerakan, latihan, komunikasi, kawalan tingkah laku, dll.). Orang kurang upaya kumpulan saya memerlukan pengawasan dan bantuan berterusan.
  • Kumpulan II. Kumpulan kedua merangkumi orang yang mengalami gangguan fungsi tubuh yang kecil akibat penyakit (lumpuh, kecacatan tengkorak, dll.) Atau kecederaan yang menyebabkan kemampuan seseorang untuk bekerja.
  • ІІІ kumpulan. Orang dengan kumpulan kecacatan ketiga mempunyai gangguan fungsi badan dengan tahap keparahan sederhana (disorientasi, pekak, lumpuh, dll.). Gangguan ini timbul kerana penyakit, kecederaan kongenital, kecacatan. Orang kurang upaya seperti itu dapat memberikan rawatan diri tanpa memerlukan rawatan dan bantuan dari luar..
Aneurisma vaskular di otak sering menyebabkan tahap kecacatan yang teruk. Semasa menilai kecacatan, pakar mengambil kira jenis aneurisma, lokasi, sifat, kehadirannya, serta kekerapan serangan epilepsi, gangguan mental, ciri-ciri hemodinamik serebral (peredaran darah), dan juga keberkesanan campur tangan perubatan. Juga diambil kira ciri sosial pesakit - pekerjaan dan keadaan kerjanya. Memindahkan pesakit ke kumpulan kecacatan tertentu dapat membantu mengelakkan kerengsaan aneurisma, dan seterusnya mengembalikan kecacatan.

Pemulihan sosial dan buruh pesakit dengan aneurisma serebrum merangkumi latihan vokasional, latihan semula, pemilihan dan bimbingan vokasional.