Plak aterosklerotik

Plak aterosklerotik adalah penyebab langsung perkembangan penyakit berbahaya dan berbahaya seperti aterosklerosis. Patologi dicirikan oleh perubahan keadaan saluran darah, yang menjadi rapuh, kehilangan keanjalan, lumennya menyempit, dan organ tetangga kekurangan oksigen dan nutrien.

Pembentukan plak boleh bermula pada usia yang cukup muda, tetapi tanda-tanda aterosklerosis yang ketara muncul lebih kerap setelah seseorang mencapai usia 50 tahun. Hari ini kita akan membincangkan mengapa deposit terbentuk di dinding saluran darah, sebagaimana adanya, kaedah untuk diagnosis dan rawatan tepat pada masanya.

Apa ini

Mula-mula anda perlu menerangkan apa itu plak aterosklerotik. Perkembangan aterosklerosis bermula dengan endapan kolesterol di dinding arteri, aorta, kapilari besar dan kecil, yang boleh terletak di mana-mana bahagian badan.

Untuk memastikan bahawa semua organ dalaman dan otak dibekalkan dengan darah sepenuhnya, bahagian dalam kapal dilapisi dengan lapisan khas - endotelium. Dengan pengumpulan zat lipid yang berlebihan di dalam kapilari, lumennya menjadi lebih sempit, endotelium menderita pengenalan kolesterol "buruk". Dinding arteri menjadi lebih kasar dan lebih keras.

Ketika penyakit itu berkembang, pertumbuhan kalsium meningkat dalam jumlah dan mengeras, memperoleh bentuk tuberkel, yang menyebabkan lumen arteri dapat disekat sepenuhnya. Pembentukan plak, sebagai peraturan, terjadi di semua kawasan tubuh, dan tuberkel yang dihasilkan mengandungi kalsium dan bahan asing.

Komposisi dan jenis plak

Sekiranya kapal pada seseorang lembut, elastik, nada mereka normal, maka pembentukan plak aterosklerotik dicegah oleh bahan khas. Ini adalah enzim parietal yang dirancang untuk melarutkan lemak yang terkumpul di dalam kapilari. Permulaan proses pembentukan tuberkel patologi di dinding arteri melibatkan gabungan keadaan negatif.

Ini boleh menjadi diet yang tidak sihat dengan kelebihan lemak hewan, kerosakan pada dinding kapilari, yang kehilangan keanjalannya dan menjadi longgar. Pembentukan plak di dalam kapal memerlukan lebih dari satu tahun - pada mulanya terdapat pemendapan kolesterol aktif, hanya kemudian ditumbuhi serat tisu penghubung dan berubah menjadi batuk kering yang ketara.

Plak pada dasarnya adalah inti yang dikelilingi oleh cangkang yang terdiri daripada kolesterol dan ester. Dan persekitaran adalah campuran lemak dan makrofag, dan lemak secara beransur-ansur memusnahkan makrofag dan jatuh terus ke dalam nukleus. Bahagian plak yang menonjol di sekitar kapal adalah membran berserat, ia terdiri daripada elastin dan kolagen. Kandungan bahan ini menjelaskan sama ada plak akan pecah atau tetap utuh.

Pada tahap ketika plak baru terbentuk, strukturnya semi-cair, sehingga zarah pertumbuhan dapat keluar, maju di sepanjang bahagian dalam kapilari dan menyumbatnya sepenuhnya. Pada masa ini, formasi masih dapat diselesaikan dengan perawatan yang memadai, itulah sebabnya para pakar menyarankan untuk memperhatikan gejala utama aterosklerosis, dan tidak menunggu komplikasi berbahaya.

Ketika penyakit itu berkembang, pertumbuhannya tumbuh dengan kalsium, memperoleh struktur yang semakin padat. Plak berkalsifikasi yang tumbuh dengan perlahan tidak membenarkan darah mengalir sepenuhnya ke organ dalaman dan otak (bergantung pada lokasinya), disebabkan oleh itu terdapat kekurangan oksigen dan nutrien dalam tisu.

Sekiranya kita menerangkan mekanisme pembentukan plak di dalam kapal, maka prosesnya menunjukkan tahap-tahap tertentu:

  1. Pemendapan lipid pada dinding vaskular.
  2. Sambungan ke proses sel darah putih, yang menyumbang kepada perkembangan proses keradangan aktif.
  3. Penembusan monosit ke dinding vaskular dengan pengasingan makrofag dengan struktur berpori.
  4. Permulaan perubahan patologi dalam keadaan lapisan arteri dalaman.
  5. Platelet melekat pada bahagian dinding di mana proses kerosakan telah bermula.
  6. Pengasingan pengantara pelindung dan peningkatan jumlah sel - begitulah reaksi sistem imun terhadap apa yang berlaku.
  7. Penghasilan kolagen dan elastin, penembusan zarah mereka ke lapisan dalam (endotelium), kapal lapisan.
  8. Pengerasan plak dan peningkatan jumlahnya.

Plak dibahagikan kepada stabil dan tidak stabil, dan jenisnya bergantung pada isipadu pembentukan dan komposisinya. Dengan bentuk aterosklerosis yang rumit, plak heterogen muncul. Formasi tidak stabil mengandungi sebahagian besar lemak, strukturnya longgar, jadi plak ini lebih kerap terkoyak terhadap pembentukan gumpalan darah dan penyumbatan lengkap arteri.

Stabil lebih jarang terkoyak, kerana terdiri daripada serat kolagen, yang bermaksud strukturnya lebih anjal. Mereka terbentuk lebih lama, sehingga lebih mudah larut pada peringkat awal penyakit. Pertumbuhan, di mana pemendapan kalsium tinggi, kurang berbahaya daripada struktur cecair, ia tidak muncul, tetapi sudah mustahil untuk membubarkannya sepenuhnya..

Pembentukan aterosklerotik boleh mempunyai pelbagai manifestasi:

  • ia tidak muncul dengan cara apa pun, kerana jumlahnya meningkat selama bertahun-tahun, tidak meninggalkan dinding vaskular dan tidak mengganggu aliran darah normal;
  • perlahan-lahan maju, merembes ke dalam lumen arteri hingga pertindihan separa;
  • mencetuskan pecah dan menyebabkan pembekuan darah dari bahagian dalam kapilari - jika ini berlaku di aorta atau tisu otak, serangan jantung atau strok tidak dapat dielakkan.

Plak heterogen mempunyai struktur yang longgar, terdapat banyak lubang dan tuberkel di dalamnya, kerana formasi seperti itu sering dinyatakan.

Punca deposit patologi di kapal

Pembentukan kolesterol yang terkumpul dalam pinjaman dapat terjadi selama bertahun-tahun, dan pesakit bahkan tidak menyedari bahawa dia sakit, mengaitkan gejala tersebut kepada penyebab lain (keletihan, tekanan, beban badan yang berlebihan). Faktor utama yang menyebabkan pemendapan bahan berbahaya di kapilari dianggap pemakanan dan keturunan yang tidak betul.

Tetapi ada sebab lain mengapa penyakit aterosklerotik berkembang:

  • Kategori usia - sebelum mencapai usia 50 tahun, gejala penyakit ini dinyatakan sebahagiannya, sementara badan dapat membersihkan diri dari bahan berbahaya dan mengekalkan nada vaskular. Selepas 50 tahun, kapilari menjadi lemah dan rapuh, dan tuberkul kolesterol merosakkan keadaannya dengan ketara, menyebabkan manifestasi aterosklerosis yang jelas.
  • Seks - terbukti bahawa wanita mendapat aterosklerosis pada masa yang lebih jarang daripada lelaki kerana sokongan nada vaskular normal oleh hormon estrogen. Tetapi setelah 50 tahun, kemungkinan jatuh sakit pada kedua-dua jantina menjadi sama, ketika wanita mula menopaus, dan kapilari menjadi kurang elastik dan mengalami perubahan patologi.
  • Keturunan - saintis telah mendapati bahawa gangguan metabolisme lipid dalam tubuh adalah hasil dari patologi gen yang diturunkan dari generasi ke generasi. Oleh itu, seseorang tidak boleh terkejut dengan seseorang yang menderita aterosklerosis, jika dalam keluarganya beberapa orang menderita patologi ini.
  • Jumlah kolesterol yang tinggi dalam plasma darah - faktor ini membawa kepada pengumpulan zat jenis "buruk" di dinding saluran darah, penyempitannya dan penghentian peredaran darah normal organ dan tisu.
  • Tekanan darah tinggi - pada orang yang mempunyai masalah dengan lonjakan tekanan, deposit kolesterol berlaku lebih cepat. Kapal sudah menyempit kerana kekejangan berterusan, dan pelanggaran metabolisme lipid hanya memperburuk keadaan.
  • Ketagihan berbahaya - akibat daripada pengambilan bahan patogen yang berterusan (karsinogen, mutagens, resin, etil alkohol) ke saluran darah, salurannya sempit dan tidak dapat mengawal nada mereka secara bebas. Dan pengumpulan kolesterol semakin merumitkan keadaan, menyebabkan aterosklerosis dengan stenosis arteri.
  • Penyakit bersamaan - menurut doktor, pada pesakit diabetes mellitus dan kerosakan sistem endokrin, pengumpulan kolesterol dalam darah berlaku lebih cepat. Dan aterosklerosis itu sendiri kelihatan lebih cerah dan agresif.

Orang gemuk hampir selalu menghadapi masalah dengan tekanan, mereka bergerak sedikit dan kurang makan. Ternyata lingkaran setan, jalan keluarnya adalah dengan mengurangkan berat badan, diet, aktiviti fizikal dan permulaan rawatan aterosklerosis. Pesakit yang lengkap harus segera mengambil langkah terapi, sementara mungkin mengurangkan kepadatan dan isipadu plak.

Dan juga terbukti bahawa kekal dalam tekanan atau kemurungan yang berterusan mempengaruhi struktur arteri di seluruh badan. Dalam keadaan berbahaya, sejumlah besar hormon yang memprovokasi vasospasme dirembeskan oleh korteks adrenal. Oleh itu, tanda-tanda aterosklerosis, jika ada, akan lebih agresif pada orang yang mempunyai latar belakang emosi yang tidak stabil..

Bagaimanakah masalah itu dapat dilihat

Sekiranya badan dipengaruhi oleh aterosklerosis, maka pengumpulan kolesterol akan diperhatikan di hampir semua arteri dan saluran. Tetapi manifestasi sering bersifat tempatan dan bergantung pada lokasi arteri stenotik - simptomologi ini ditunjukkan dalam foto dan disiarkan di laman web yang didedikasikan untuk aterosklerosis.

Kerana bertahun-tahun mungkin berlalu dari permulaan perkembangan patologi hingga munculnya gejala yang teruk, anda perlu mengetahui tentang tanda-tanda utama aterosklerosis: penampilan kelemahan, yang tidak berkaitan dengan tekanan dan keletihan yang berlebihan, perasaan bahawa benjolan meradang berjalan di sekitar kaki, lengan, dan serangan tiba-tiba menjadi pingsan, perasaan mati rasa, mengganggu di satu sisi badan - di lengan atau kaki.

Terdapat juga pelanggaran fungsi visual pada satu mata, yang kedua, sebagai peraturan, melihat masalah dengan ucapan dan ingatan - seseorang menjadi pelupa, membingungkan tarikh dan peristiwa, dan mula bercakap dengan perlahan. Sekiranya formasi sentiasa meningkat dalam jumlah dan mengganggu bekalan darah penuh ke organ, maka rasa sakit akan muncul di bahagian badan ini.

Kulit mati rasa, ada rasa kesemutan yang berterusan. Gejala yang disenaraikan di atas diperhatikan jika plak telah reput, dan zarahnya bergerak di sepanjang aliran darah. Di sini, risiko pendarahan otak dan serangan jantung meningkat dengan ketara.

Plak aorta toraks

Gejala utama deposit kolesterol di kawasan toraks adalah menarik sakit tajam di dekat jantung. Mereka memancar ke arah leher, bilah bahu, tali pinggang bahu dan anggota atas, dan tidak mungkin untuk menghentikan ketidakselesaan dengan mengambil Nitrogliserin.

Tanda-tanda yang diucapkan muncul: sakit kepala, pucat atau kebiruan kulit di wajah, penurunan prestasi, rasa keletihan yang berterusan, masalah memperbanyakkan kejadian baru-baru ini, kelupaan dan perhatian, sindrom kejang, pingsan, atau kabur kesedaran. Semasa pemburukan aterosklerosis kawasan toraks, tekanan darah pesakit meningkat, dia mengadu sesak nafas dan gejala iskemia lain.

Kerosakan pada kapal kepala

Sekiranya saluran cerebral dipengaruhi oleh aterosklerosis, maka kita bercakap mengenai pemendapan plak kolesterol di OCA (arteri karotid biasa), subclavian dan mulut ICA (arteri karotid dalaman). Mereka memberi makan tisu otak, oleh itu, penyakit ini menampakkan diri dalam sejumlah gangguan negatif:

  • penurunan prestasi;
  • keletihan dan keletihan berterusan;
  • kehilangan ingatan;
  • kecenderungan untuk kemurungan;
  • kemunculan ketakutan tanpa sebab dan peningkatan kegelisahan;
  • kerosakan fungsi visual dan pendengaran;
  • pendarahan serebrum dengan akibat khas - kegagalan satu bahagian badan, gangguan neurologi, kehilangan pertuturan atau fungsi motor.

Penyumbatan arteri paravertebral, subclavian dan karotid ditunjukkan secara beransur-ansur. Pada peringkat awal, seseorang menjadi tidak peduli, cepat letih, tidak dapat mengatasi jumlah pekerjaan yang biasa. Kemudian keadaan tertekan bergabung, tanpa sebarang alasan.

Pada peringkat terakhir penyakit ini, ketika otak secara praktikal tidak dibekalkan dengan oksigen dan darah, pesakit hilang di ruang angkasa, tidak mengingati kejadian, memperoleh tanda-tanda demensia. Kes ini boleh mengakibatkan strok dengan semua akibatnya, hingga hilang upaya atau mati.

Di kawasan peritoneum

Dengan penyumbatan arteri perut, aterosklerosis ditunjukkan oleh sejumlah gejala:

  • kurang selera makan, penurunan berat badan secara tiba-tiba;
  • sakit di sekitar pusar;
  • kembung berterusan, masalah dengan perbuatan buang air besar;
  • rasa sejuk dan mati rasa di kaki;
  • pembengkakan tisu di bahagian bawah kaki.

Pada peringkat kemudian, klaudikasi bergantian bergabung - pada seseorang, satu kaki nampaknya gagal, akibatnya, dia lemas ketika bergerak.

Aterosklerosis bahagian bawah kaki

Penyakit ini tidak simptomatik selama bertahun-tahun. Pada peringkat kedua dan seterusnya, seseorang mula melihat keletihan kaki yang berterusan, walaupun tidak ada latihan fizikal yang jelas.

Tahap terakhir patologi dicirikan oleh keguguran rambut pada kulit kaki di kaki bawah, penampilan ulser trofik dan ekspresi. Jari kaki boleh menjadi merah, memperoleh warna gelap, ini disebabkan oleh kekurangan bekalan darah dan kematian sel secara beransur-ansur.

Bahaya pemendapan plak dan kaedah diagnostik

Sukar bagi doktor untuk membuat ramalan mengenai akibat pengumpulan plak aterosklerotik di dalam kapal. Ia bergantung pada jangka masa penyakit, manifestasi klinikal, penyetempatan arteri yang tersumbat. Apabila tisu otak rosak, akibatnya adalah serangan strok dan transistor..

Dalam kes yang lebih jarang berlaku, pesakit mengalami kehilangan ingatan dan demensia. Dengan kerosakan pada aorta (bahagian dada dan peritoneum), gangren kaki, kematian tisu usus atau penyumbatannya, aneurisma aorta dapat berkembang. Untuk mengelakkan akibat yang serius, perhatian tepat pada masanya harus diberikan pada diagnosis aterosklerosis..

Tidak perlu diulangi bahawa apabila sebahagian besar darah beku terkoyak dan masuk ke kapilari kecil, terutama terletak dekat dengan jantung, seseorang dapat mati serta-merta. Untuk mengesan kehadiran plak aterosklerotik di dalam badan, kaedah berikut digunakan:

  • pemeriksaan luaran pesakit;
  • soal siasat dan pengumpulan anamnesis lebih lanjut - ternyata pesakit mempunyai ketagihan, pemakanannya, aktiviti fizikal, berat badan dan kecenderungan keturunan terhadap aterosklerosis dinilai;
  • ujian darah untuk kandungan lipid, limfosit dan komponen biokimia lain;
  • Doppler ultrasonografi saluran darah - membolehkan anda menilai struktur kapilari dan kegunaan bekalan darah ke tisu
  • radiografi aorta - membantu mengenal pasti kalsifikasi, pembesaran tingkap aorta pada peringkat awal;
  • angiografi menggunakan agen kontras - pakar memeriksa patensi kapal, menilai tahap stenosis.

Kaedah lain, seperti pengimejan resonans magnetik atau komposit, digunakan mengikut cadangan doktor jika perlu untuk menjelaskan lokasi deposit, struktur plak dan tahap penyakit.

Kerosakan pada saluran otak oleh plak harus dipisahkan dari sifilis otak, kecederaan dan gangguan neurologi. Sekiranya aorta menderita, diagnosis pembezaan dilakukan untuk membezakan dari patologi organ peritoneal. Penyumbatan saluran kaki mesti dipisahkan dari urat varikos, keadaan pasca trauma.

Kaedah rawatan

Rawatan aterosklerosis harus bermula pada peringkat awal. Sama sekali mustahil untuk membuang plak aterosklerotik, tetapi isipadu dapat dikurangkan dan strukturnya melembutkan. Tertakluk kepada cadangan perubatan pesakit dan semua prosedur yang diperlukan.

Prinsip umum

Sebagai permulaan, anda harus mengubah gaya hidup anda - berhenti daripada ketagihan berbahaya, berhenti merokok dan meminimumkan pengambilan alkohol. Penyumbatan vaskular tidak akan hilang dengan sendirinya, tetapi untuk menjaga keadaan kapal perlu terlibat dalam pendidikan jasmani, belukar berada di udara segar, mengurangi berat badan.

Tanpa diet, memerangi plak aterosklerotik tidak akan berjaya. Perlu meninggalkan makanan yang kaya dengan kolesterol - ini adalah koko, coklat, lemak haiwan, susu tinggi lemak, jeroan, telur. Dan anda juga harus mengehadkan penggunaan barangan bakar, minuman berkarbonat, gula tulen dan garam.

Set produk yang dibenarkan untuk makan:

  • kacang
  • kacang, kekacang;
  • buah beri;
  • kubis (brokoli, putih, kembang kol, laut);
  • hijau - dill, bayam, pasli, saderi;
  • sitrus;
  • zucchini dan terung;
  • teh hijau tanpa had.

Produk ini kaya dengan asid Omega 3, yodium dan vitamin kumpulan B, C, A. Itulah sebabnya ia sangat berguna untuk digunakan. Semasa membuat aliran asid askorbik ke dalam badan, saluran darah memulihkan nada dan kurang dipengaruhi oleh perubahan.

Prosedur seperti urutan umum, akupunktur, latihan terapi membantu melegakan vasospasme. Anda boleh melakukan sukan ringan - berenang, berjalan kaki, berjoging. Dengan latar belakang pemakanan yang betul, berhenti merokok dan alkohol, melakukan sesi fisioterapi dan sukan akan meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara.

Mengambil ubat

Rawatan ubat aterosklerosis berdasarkan pengambilan kumpulan ubat berikut:

  • statin - Pravastatin, Atorvastatin, Simvastatin (menormalkan jumlah kolesterol dalam darah, mengawal pengeluarannya oleh badan itu sendiri;
  • dilator kapilari - Pentillin, Pentoxifylline;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah - Cilostazol;
  • menurunkan kolesterol, selain statin - fibrates Tsiprofibrat, Clofibrat;
  • kompleks vitamin - Aevit, Ascorutin, asid askorbik;
  • derivatif asid nikotinik.

Dos, ubat-ubatan yang diperlukan, perjalanan pentadbiran - semua ini ditentukan oleh doktor yang menghadiri. Ubat-ubatan sendiri berbahaya kerana terdapatnya kesan sampingan dan komplikasi, kerana statin dan fibrate dapat mempengaruhi fungsi hati dengan terapi buta huruf..

Rawatan pembedahan

Operasi ditunjukkan dalam kes-kes aterosklerosis yang teruk, apabila penyakit ini mengancam kesihatan dan kehidupan pesakit. Stenting adalah operasi yang paling kerap dilakukan untuk masalah saluran darah. Di bawah kawalan angiograf, balon dengan stent dimasukkan terus ke arteri di kawasan badan yang terjejas. Dengan bantuan gas, kapal stenosed mengembang, kemudian stent dipasang di sana, yang akan menjaga peredaran darah normal dan mencegah kapilari menyempit lagi.

Pembedahan pintasan aorto-koronari - membolehkan anda meneruskan aliran darah yang terganggu oleh penyumbatan. Jalan pintas bekalan darah dibuat, mengelakkan saluran yang tersumbat sepenuhnya. Untuk jangka pendek, kapilari yang sihat diambil, misalnya, dari kawasan femoral. Sekiranya plak tersumbat sepenuhnya pada celah arteri pada kaki, dan anggota badan sudah terkena gangren, amputasi bahagian nekrotik dilakukan..

Kesimpulannya

Sekarang menjadi jelas apa plak aterosklerotik terdiri, mengapa ia terbentuk dan bagaimana mencegah pemendapannya. Soalan yang paling biasa adalah sama ada ia menyelesaikan sepenuhnya atau tidak. Dengan terapi yang mencukupi, mustahil untuk mencapai pembubaran deposit sepenuhnya di arteri, tetapi jumlahnya dapat dikurangkan dengan ketara dan akibat berbahaya dari aterosklerosis dapat dicegah..

Pesakit harus mengikuti diet sepanjang hidupnya, menjaga berat badannya agar tidak terkawal dan mengambil ubat yang diperlukan. Tetapi satu-satunya cara untuk memanjangkan kehidupan yang berkualiti dan penuh tanpa rasa takut terhadap strok, serangan jantung atau kematian.

Plak aterosklerotik di arteri karotid

Diagnostik

Pemeriksaan diagnostik penyakit ini adalah seperti berikut:

  • doktor, berdasarkan aduan pesakit, terlebih dahulu menetapkan ultrasound menggunakan agen kontras. Setelah menganalisis kajian, kesimpulan diambil mengenai peredaran darah dan struktur saluran darah;
  • jika doktor menganggap bahawa ultrasound tidak mencukupi untuk mendiagnosis penyakit ini, maka tomografi yang dikira dapat diresepkan. Dengan bantuan sinaran sinar-x dan penggunaan kontras, gambaran struktur saluran pesakit dibuat;
  • mereka boleh menetapkan terapi resonans magnetik, prosedur yang tidak menyakitkan yang dapat digunakan untuk mengkaji bukan sahaja aliran darah dan struktur arteri pesakit, tetapi juga keadaan saluran kecil;
  • angiografi sangat jarang diresepkan, walaupun kajian sedemikian memungkinkan untuk memperoleh dan melihat secara visual semua perubahan yang telah terjadi di dalam kapal. Tetapi peluang untuk merosakkan plak dan mendapat komplikasi, termasuk strok iskemia, terlalu tinggi dengan pemeriksaan seperti itu.

Bagaimanakah masalah itu dapat dilihat

Sekiranya badan dipengaruhi oleh aterosklerosis, maka pengumpulan kolesterol akan diperhatikan di hampir semua arteri dan saluran. Tetapi manifestasi sering bersifat tempatan dan bergantung pada lokasi arteri stenotik - simptomologi ini ditunjukkan dalam foto dan disiarkan di laman web yang didedikasikan untuk aterosklerosis.

Kerana bertahun-tahun mungkin berlalu dari permulaan perkembangan patologi hingga munculnya gejala yang teruk, anda perlu mengetahui tentang tanda-tanda utama aterosklerosis: penampilan kelemahan, yang tidak berkaitan dengan tekanan dan keletihan yang berlebihan, perasaan bahawa benjolan meradang berjalan di sekitar kaki, lengan, dan serangan tiba-tiba menjadi pingsan, perasaan mati rasa, mengganggu di satu sisi badan - di lengan atau kaki.


Semua manifestasi kehadiran plak kolesterol di dalam kapal dikurangkan menjadi penurunan aliran darah di kawasan yang terjejas, kekurangan nutrien dan oksigen

Terdapat juga pelanggaran fungsi visual pada satu mata, yang kedua, sebagai peraturan, melihat masalah dengan ucapan dan ingatan - seseorang menjadi pelupa, membingungkan tarikh dan peristiwa, dan mula bercakap dengan perlahan. Sekiranya formasi sentiasa meningkat dalam jumlah dan mengganggu bekalan darah penuh ke organ, maka rasa sakit akan muncul di bahagian badan ini.

Kulit mati rasa, ada rasa kesemutan yang berterusan. Gejala yang disenaraikan di atas diperhatikan jika plak telah reput, dan zarahnya bergerak di sepanjang aliran darah. Di sini, risiko pendarahan otak dan serangan jantung meningkat dengan ketara.

Plak aorta toraks

Gejala utama deposit kolesterol di kawasan toraks adalah menarik sakit tajam di dekat jantung. Mereka memancar ke arah leher, bilah bahu, tali pinggang bahu dan anggota atas, dan tidak mungkin untuk menghentikan ketidakselesaan dengan mengambil Nitrogliserin.

Tanda-tanda yang diucapkan muncul: sakit kepala, pucat atau kebiruan kulit di wajah, penurunan prestasi, rasa keletihan yang berterusan, masalah memperbanyakkan kejadian baru-baru ini, kelupaan dan perhatian, sindrom kejang, pingsan, atau kabur kesedaran. Semasa pemburukan aterosklerosis kawasan toraks, tekanan darah pesakit meningkat, dia mengadu sesak nafas dan gejala iskemia lain.

Kerosakan pada kapal kepala

Sekiranya saluran cerebral dipengaruhi oleh aterosklerosis, maka kita bercakap mengenai pemendapan plak kolesterol di OCA (arteri karotid biasa), subclavian dan mulut ICA (arteri karotid dalaman). Mereka memberi makan tisu otak, oleh itu, penyakit ini menampakkan diri dalam sejumlah gangguan negatif:

  • penurunan prestasi;
  • keletihan dan keletihan berterusan;
  • kehilangan ingatan;
  • kecenderungan untuk kemurungan;
  • kemunculan ketakutan tanpa sebab dan peningkatan kegelisahan;
  • kerosakan fungsi visual dan pendengaran;
  • pendarahan serebrum dengan akibat khas - kegagalan satu bahagian badan, gangguan neurologi, kehilangan pertuturan atau fungsi motor.

Penyumbatan arteri paravertebral, subclavian dan karotid ditunjukkan secara beransur-ansur. Pada peringkat awal, seseorang menjadi tidak peduli, cepat letih, tidak dapat mengatasi jumlah pekerjaan yang biasa. Kemudian keadaan tertekan bergabung, tanpa sebarang alasan.

Pada peringkat terakhir penyakit ini, ketika otak secara praktikal tidak dibekalkan dengan oksigen dan darah, pesakit hilang di ruang angkasa, tidak mengingati kejadian, memperoleh tanda-tanda demensia. Kes ini boleh mengakibatkan strok dengan semua akibatnya, hingga hilang upaya atau mati.

Di kawasan peritoneum

Dengan penyumbatan arteri perut, aterosklerosis ditunjukkan oleh sejumlah gejala:

  • kurang selera makan, penurunan berat badan secara tiba-tiba;
  • sakit di sekitar pusar;
  • kembung berterusan, masalah dengan perbuatan buang air besar;
  • rasa sejuk dan mati rasa di kaki;
  • pembengkakan tisu di bahagian bawah kaki.

Pada peringkat kemudian, klaudikasi bergantian bergabung - pada seseorang, satu kaki nampaknya gagal, akibatnya, dia lemas ketika bergerak.

Aterosklerosis bahagian bawah kaki

Penyakit ini tidak simptomatik selama bertahun-tahun. Pada peringkat kedua dan seterusnya, seseorang mula melihat keletihan kaki yang berterusan, walaupun tidak ada latihan fizikal yang jelas.

Tahap terakhir patologi dicirikan oleh keguguran rambut pada kulit kaki di kaki bawah, penampilan ulser trofik dan ekspresi. Jari kaki boleh menjadi merah, memperoleh warna gelap, ini disebabkan oleh kekurangan bekalan darah dan kematian sel secara beransur-ansur.

Pemulihan

Tempoh pemulihan selepas penyingkiran plak kolesterol dari arteri karotid berlangsung sekitar dua minggu. Apabila pesakit pulang ke rumah, dia mesti mematuhi cadangan tersebut untuk memastikan pemulihan sepenuhnya:

Pastikan leher anda lurus. Semasa rehat dan tidur, kepala harus sedikit dinaikkan (letakkan roller di bawah bantal). Sekiranya anda merasa letih di leher, maka anda perlu berehat. Semasa tempoh pemulihan, selalu minum ubat-ubatan yang dikaitkan oleh doktor. Pertama sekali, ini adalah antikoagulan yang menghalang pembentukan gumpalan darah di saluran darah. Sekiranya perlu, doktor menetapkan ubat penahan sakit yang melegakan ketidakselesaan di kawasan luka di leher. Aktiviti setiap hari dilanjutkan hanya dengan kebenaran doktor yang hadir. Anda tidak boleh memandu kereta selama tiga minggu selepas pembuangan plak. Untuk aktiviti seperti itu, kebenaran doktor

Elakkan senaman fizikal yang ketara - syarat penting untuk tempoh pemulihan. Cadangan ini harus diikuti satu setengah bulan setelah prosedur.

Anda boleh mencuci leher hanya dengan kebenaran doktor. Mematuhi pemakanan yang betul, bukan sahaja semasa pemulihan, tetapi juga pada masa akan datang. Beri keutamaan kepada produk yang mengandungi jumlah minimum lemak, makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, pelbagai bijirin. Anda perlu meninggalkan makanan goreng, pedas, berlemak, soda.

Tanda-tanda yang perlu segera berjumpa doktor selepas keluar:

  • peningkatan suhu yang mendadak, menggigil (ini mungkin merupakan tanda jangkitan yang memerlukan rawatan segera); dari luka di leher, pakis mulai menonjol, kulit di sekitar luka memerah, bengkak dan sakit muncul; masalah pencernaan, loya, yang boleh menjadi reaksi buruk terhadap ubat-ubatan; sakit kepala yang teruk, kehilangan ingatan, pening, masalah penglihatan; bengkak leher; gangguan pertuturan, koordinasi; peningkatan berpeluh.

Sekiranya seseorang tidak meminta pertolongan perubatan pada gejala mencurigakan pertama yang timbul semasa tempoh pemulihan, maka ini boleh mengakibatkan akibat yang berbahaya.

Menetap

Kapal itu mempunyai cangkang dalam - ia dipanggil intima. Di sinilah plak kolesterol terbentuk. Tidak mungkin menjangkau mereka secara pembedahan tanpa memusnahkan kapal sepenuhnya. Satu-satunya cara untuk memastikan patensi kapal yang terjejas dan mencegah penyumbatan sepenuhnya oleh plak yang tumbuh adalah stenting.

Teknik ini telah diamalkan dalam bidang perubatan selama bertahun-tahun dan dianggap agak selamat. Intinya adalah pengenalan stent ke dalam kapal, reka bentuk miniatur kawat tertipis, bingkai dengan sel dan balon. Pesakit tenggelam dalam tidur buatan, setelah itu kateter dimasukkan ke dalam kapal yang terkena, dan stent dimasukkan melaluinya. Sebaik sahaja doktor dengan tepat membetulkan lokasi stent, belon mula mengembang. Bersama dengannya, rangka stent dan kapal juga akan mengembang. Sebaik sahaja lebar lumen kapal yang diinginkan diperoleh, kerangka dipasang, setelah itu balon mengempis dan dikeluarkan dari kapal bersama dengan kateter.

Rawatan

Matlamat utama rawatan aterosklerosis arteri karotid adalah untuk melambatkan perkembangan patologi untuk mencegah strok. Terdapat beberapa terapi. Semasa memilih doktor, dia mengambil kira tahap penyempitan aliran darah, keadaan pesakit, adanya gejala strok mikro.

Terapi konservatif

Aterosklerosis karotid dapat diatasi tanpa memerlukan campur tangan pembedahan sekiranya tidak ada gejala atau penyempitan kapal kurang dari 50%. Juga, terapi ubat diresepkan kepada orang yang mempunyai kontraindikasi untuk pembedahan..

Rejimen rawatan untuk aterosklerosis jangka pendek merangkumi:

  • antikoagulan (aspirin, warfarin, heparin). Sekiranya terdapat penyempitan, risiko trombosis meningkat disebabkan oleh penurunan aliran darah, dan juga adanya kerosakan. Antikoagulan menjadikan darah lebih cair, mencegah pembentukan gumpalan darah;
  • ubat penurun kolesterol. Ini boleh menjadi statin, penghambat penyerapan kolesterol, pengikat asid lemak. Kolesterol tinggi diakui sebagai salah satu faktor utama dalam pembentukan plak aterosklerotik. Normalisasi tahapnya membolehkan anda melambatkan perkembangan aterosklerosis;
  • antihipertensi (untuk menurunkan tekanan). Faktor risiko utama kedua untuk aterosklerosis.

Sekiranya terdapat penyakit bersamaan (diabetes mellitus, patologi tiroid), rawatan penyakit utama adalah wajib.

Pembedahan arteri karotid untuk aterosklerosis

Rawatan pembedahan disyorkan untuk orang yang terselamat dari satu atau lebih stroke mikro, dan juga untuk penyempitan saluran koronari yang ketara. Tujuan pembedahan adalah untuk mengurangkan / menghilangkan plak kolesterol, untuk mengembang lumen kapal. Ini akan memungkinkan untuk mengembalikan aliran darah yang normal..

Pilihan yang mungkin untuk operasi:

  • Endarterektomi karotid - penyingkiran plak aterosklerotik. Merujuk kepada transaksi terbuka. Kulit dipotong, arteri dikeluarkan ke lumen pemotongan. Di bawah, di atas titik penyempitan, gunting-pengapit khas digunakan. Arteri karotid kedua memberi nutrien kepada otak. Pakar bedah membuat bahagian membujur, menghilangkan plak, menjahit kapal. Klip dikeluarkan, luka dijahit.
  • Angioplasti (stenting) adalah operasi yang paling tidak trauma. Kateter dengan belon di hujung dimasukkan melalui sayatan kecil di arteri femoral. Ia dipromosikan ke arteri koronoid. Pakar bedah mengawal pergerakan menggunakan komputer. Setelah mencapai tahap penyempitan, belon melambung. Penyempitan mengembang, plak menjadi lebih rata. Untuk membetulkan hasilnya dengan bantuan kateter, spring yang dilipat dihantar - stent. Apabila dibuka, ia membentuk bingkai yang tidak dapat dikompresi yang membantu menjaga lumen kapal.
  • Pintas kapal. Tujuan operasi adalah untuk membuat penyelesaian aliran darah. Untuk melakukan ini, kapal buatan atau semula jadi dijahit di bawah titik penyempitan. Ternyata "jalan pintas", di mana darah dapat bergerak tanpa berlengah, melewati penyempitan. Pembedahan pintasan dilakukan apabila lumen arteri tersumbat sepenuhnya..

Kaedah moden untuk diagnosis aterosklerosis vaskular

etnosains

Pada peringkat awal (sebelum gejala pertama), pelbagai infus, decoctions, campuran digunakan untuk merawat aterosklerosis arteri. Anda boleh mengalami keberkesanannya..

  • Parut bawang pada parutan halus, perah jusnya. Jumlah bawang harus mencukupi untuk menghasilkan satu gelas jus. Campurkan cecair yang dihasilkan dengan segelas madu. Ambil 1 sudu besar. 3 kali / hari satu jam sebelum makan.
  • 1 sudu besar tuangkan campuran kering lofant Tibet, tuangkan 250 ml air, rebus, reneh selama 7-10 minit. Tegaskan 30-40 minit, tapis, tambah 1 sudu kecil. sayang. Minum 2 sudu besar. l sebelum makan 3 kali / hari, bulan. Ulangi selepas 5-7 hari.
  • Campurkan bahagian yang sama dengan lofant, hawthorn, balsem lemon - tuangkan segelas air mendidih. Balut, biarkan selama satu jam. Ambil 1/3 infusi hangat 3 kali / hari 30-40 minit sebelum makan, sebulan. Selepas seminggu, ulangi 3-4 kursus.
  • bilas setengah cawan biji rami dengan air, sehingga air menutupi biji. Bersikeras 30 minit. Toskan, tuangkan 300 ml air mendidih, biarkan selama 2 jam, tapis. Ambil 3 sudu besar. l pagi, petang 21 hari. Simpan dalam peti sejuk.
  • 5 sudu besar l sebarang jarum, 2 sudu besar. rosehip cincang tuangkan 2 liter air, rebus, didihkan dengan api kecil selama 3 minit. Berkeras 3 jam (tempat yang hangat, idealnya - termos). Terikan. Minum setengah gelas 3 kali / hari.

Pastikan anda memberitahu doktor mengenai semua ramuan yang anda ambil. Dia harus mengambil kira perkara ini semasa meresepkan ubat, yang akan membantu mengelakkan komplikasi yang disebabkan oleh interaksi mereka..

Cara mengambil nifedipine dan pada tekanan apa

Lonjakan tekanan darah membimbangkan banyak orang moden, walaupun pada usia muda. Oleh itu, setiap orang berusaha mencari kaedah yang paling berkesan untuk menormalkan penunjuk ini. Salah satu ubat ini di pasaran farmakologi moden adalah Nifedipine, petunjuk penggunaannya harus dipertimbangkan secara terperinci. Kami juga mengetahui tekanan apa yang harus digunakan..

  • Komposisi ubat
  • Petunjuk untuk digunakan
  • Dos: arahan
  • Kesan sampingan
  • Kontraindikasi terhadap penggunaan ubat tersebut
  • Nifedipine semasa kehamilan
  • Interaksi dengan ubat lain
  • Analog ubat

Arahan untuk penggunaan ubat Drotaverin

Arahan penggunaan Andipal
Ubat generasi baru untuk darah tinggi
Meringankan Hipertensi dengan Hipertensi Patch
Lokren: cara memohon

Komposisi ubat

Nifedipine tergolong dalam kumpulan penyekat saluran kalsium. Ubat ini boleh didapati dalam bentuk tablet. Komponen aktif ubat ini adalah nifedipine. Komposisinya juga merangkumi komponen tambahan seperti:

  • selulosa mikrokristalin;
  • magnesium stearat;
  • hypromellose;
  • titanium dioksida;
  • talc;
  • gula susu;
  • pati kentang.

Oleh kerana komposisi ini, Nifedipine mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem kardiovaskular, menjadikan indeks tekanan darah kembali normal. Ubat ini dijual di kaunter. Kos purata di Rusia ialah 35 rubel. Di Ukraine, harga anggaran ubat adalah 7 UAH. Nifedipine adalah salah satu ubat termurah, tetapi, bagaimanapun, sangat berkesan..

Petunjuk untuk digunakan

Pada tekanan apa yang harus saya ambil nifedipine? Ia diresepkan untuk tekanan darah tinggi. Oleh itu, ubat ini adalah salah satu cara yang paling popular untuk mempengaruhi badan dengan darah tinggi. Juga disarankan untuk menggunakannya untuk penyakit seperti:

  • angina pectoris;
  • penyakit jantung iskemia kronik;
  • kegagalan jantung.

Sebagai tambahan, Nifedipine digunakan sebagai profilaksis untuk hipertensi dalam kes seperti:

  • usia tua pesakit;
  • hipertensi sistolik;
  • aterosklerosis saluran bahagian bawah kaki atau arteri karotid;
  • wanita semasa mengandung.

Dos: arahan

Tablet Nifedipine dapat digunakan untuk jangka waktu yang lama untuk menurunkan tekanan darah. Dos harian optimum adalah 3 tablet. Sekiranya perlu, ia boleh ditingkatkan menjadi 2 tablet 2 kali sehari. Dos harian maksimum ubat adalah 4 tablet. Tidak boleh dilupakan bahawa jumlah ubat harus dikurangkan sebanyak 2 kali dalam situasi seperti ini:

  • pada usia tua, jika terapi kompleks ditetapkan;
  • gangguan fungsi sistem hati;
  • kemalangan serebrovaskular.

Dengan peningkatan tekanan darah yang tajam, tablet mesti diletakkan di bawah lidah. Untuk tindakan lebih pantas, anda boleh mengunyahnya terlebih dahulu.

Kesan sampingan

Dalam kebanyakan kes, nifedipine ditoleransi dengan mudah. Tetapi dengan penggunaan tablet yang berlebihan, kesan sampingan seperti itu dapat diperhatikan:

Penggunaan Nifedipine jangka panjang tanpa pengawasan doktor boleh menyebabkan gangguan fungsi hati yang serius, serta gangguan penglihatan.

Jenis utama pembedahan arteri karotid adalah:

  • Carotid - paling kerap digunakan. Di sini autopsi berlaku. Di Amerika, rawatan dengan kaedah ini dijalankan lebih dari seratus tahun, di Persekutuan Rusia dua kali lebih sedikit, tetapi kaedahnya semakin mendapat tempat;
  • Stenting vaskular tidak dibezakan oleh campur tangan yang besar, dan oleh itu, pemulihan yang cepat selepas operasi. Tetapi ia memerlukan kemahiran pakar bedah dan teknik yang tidak ada di setiap hospital;
  • Prostetik dilakukan untuk orang-orang yang mempunyai luas penyebaran patologi.

Karotid

Pembedahan karotid pada arteri karotid terdiri daripada pemotongan tisu manusia dan saluran darah untuk mengeluarkan plak yang terbentuk secara patologi dari yang terakhir.

Pembedahan karotid dilakukan di bawah anestesia umum atau di bawah anestesia tempatan. Pakar bedah membuat sayatan di belakang auricle turun sepuluh sentimeter, menyebarkan lapisan kulit, dengan lembut tidak menyentuh saraf, menemui kapal yang betul. Selepas itu, dia menghasut dan mengambil pendidikan. Agar darah tidak mengganggu dan peredarannya terus berlanjut, agar tidak menimbulkan kekurangan otak, shunt dan ubat dimasukkan terlebih dahulu di arteri, yang membantu menutup dinding.

Setelah kapal dibersihkan, ia dibasuh dengan larutan khas yang akan menghilangkan rongga sisa-sisa plak. Sekiranya ini tidak dilakukan, mereka boleh menyumbat arteri yang lebih kecil. Jahitan sayatan dilakukan dengan benang khas, mereka dapat meletakkan tambalan dari tisu sintetik atau pesakit yang telah disediakan sebelumnya. Selepas ini, shunt dikeluarkan, kekuatan jahitan pada kapal diperiksa, jika semuanya normal, maka pakar bedah menjahit lapisan tisu, secara berurutan dari bawah-.

Kaedah ini ditunjukkan untuk plak pada dinding saluran darah, trombosis, penyempitan kapal yang teruk tanpa gejala.

Eversion

Persediaan pesakit untuk operasi adalah sama seperti dalam kaedah di atas. Tukar semasa pembersihan kapal. Setelah membuat shunt dan memberikan ubat untuk merekatkan saluran darah, kawasan yang diinginkan dihidupkan ke dalam, plak dikeluarkan, dicuci dengan larutan masin, dan diberi penampilan aslinya. Setelah manipulasi seperti itu, kapal dijahit, shunt dikeluarkan, kulit dijahit.

Kaedah penghindaran jauh lebih pantas daripada kaedah karotid, kerana ia kurang rumit dan risiko melakukan sesuatu yang salah adalah lebih rendah. Kurang digunakan semasa mengeluarkan plak kecil yang tidak memenuhi keseluruhan lumen kapal, kurang dari dua setengah sentimeter.

Stenting

Kaedah ini mempunyai banyak kelebihan yang menjadikannya semakin popular antara lain. Campur tangan terkecil dari pakar bedah di rongga badan, menyumbang kepada pemulihan pesakit yang cepat.

Tempoh pemulihan selepas stenting berlangsung tidak lebih dari seminggu. Tetapi dia juga mempunyai kekurangan:

  • Hasilnya baik, tetapi tempohnya pendek dan memerlukan campur tangan berikutnya, sementara risiko komplikasi meningkat;
  • Peralatan yang kompleks dan mahal, pengalaman pakar;
  • Kaedahnya tidak mampu mengatasi ukuran plak yang besar.

Mekanisme operasi adalah seperti berikut:

Pakar bedah membuat tusukan, dan tiub dibawa ke tempat yang betul. Dengan bantuan belon, kapal mengembang, dan bingkai logam menekan plak. Terdapat risiko pemusnahan plak dan penyebaran gumpalan darah di dalam kapal, yang sangat berbahaya. Oleh itu, mereka meletakkan penapis khas di dalam kapal sebelum pengenalan stent.

Pengenalan stent dilakukan dalam kes aterosklerosis pada orang tua, yang dilarang melakukan pembedahan terbuka.

Prostetik

Sebagai permulaan, kawasan kerosakan pada kapal ditentukan, pemotongannya. Di tempatnya adalah prostesis, yang terbuat dari bahan sintetik. Diameter dan panjang prostesis dipilih secara individu untuk setiap pesakit. Kapal dihanyutkan dari sisa-sisa plak, dan bahan saliran dipasang..

Kaedahnya diterima dengan baik oleh pesakit, ia dianggap selamat..

Apa yang menyebabkan penyakit ini

Pada kebiasaannya, dinding dalaman arteri karotid mestilah licin, tanpa sebarang formasi luar. Dengan aterosklerosis, plak kolesterol yang terdiri daripada deposit lipid dan kalsium disimpan di atasnya. Mereka mengganggu aliran darah yang normal. Pelanggaran seperti itu pada arteri karotid diperhatikan setelah arteri lain terkena aterosklerosis..

Peningkatan jumlah dan pertumbuhan simpanan tersebut menyebabkan kekurangan zat makanan otak, yang penuh dengan sejumlah komplikasi yang mematikan, seperti iskemik atau stroke hemoragik. Penyebab utama arteriosklerosis karotid adalah pembentukan plak kolesterol dalam lumennya. Mereka, pada gilirannya, muncul sebagai hasil dari:

  • gangguan metabolisme lemak dan metabolisme antioksidan;
  • penggunaan hormon gonadotropik yang berpanjangan yang merangsang pengeluaran kolesterol;
  • reaksi autoimun badan.

Pakar mengenal pasti sejumlah faktor, kehadirannya meningkatkan risiko mengembangkan aterosklerosis arteri dan saluran darah. Ini termasuk: usia lanjut, kecenderungan genetik, kegemukan, darah tinggi, darah tinggi, merokok, kurang aktiviti fizikal. Kehadiran dalam sejarah keluarga aterosklerosis beberapa kali meningkatkan kemungkinan mengembangkan patologi seperti itu pada ahli keluarga terdekat yang lain.

Dengan bertambahnya usia, keadaan arteri bertambah buruk, kehilangan keanjalannya dan oleh itu mudah cedera. Di tempat kecacatan tersebut, pelbagai unsur berbahaya darah disimpan, yang kemudiannya membentuk plak. Darah yang terlalu tebal mengandungi lebih banyak kolesterol, yang secara bertahap disimpan pada saluran darah. Peningkatan tekanan darah yang berterusan mengubah dinding saluran darah, memakainya dan melemahkannya.

Tabiat makan yang buruk, iaitu penggunaan makanan berlemak secara berlebihan, tidak mempengaruhi keadaan kapal dengan cara terbaik. Faktor risiko juga diabetes mellitus, kejutan saraf biasa, patologi organ-organ rembesan dalaman. Mengikut tahap pertumbuhan plak, 3 jenis aterosklerosis arteri karotid dibezakan:

  • Tidak berbau. Lumen kapal bertindih kurang dari separuh. Pelanggaran tersebut dapat dihilangkan dengan terapi konservatif.
  • Stenosing. Pelepasan bertindih lebih daripada 50%. Terdapat ubah bentuk arteri yang ketara, keadaan mereka memerlukan rawatan pembedahan atau perubatan.
  • Pelbagai fokus. Ini adalah peringkat terakhir penyakit ini, penggunaan kaedah terapi pembedahan mungkin tidak berkesan.


Penyebab utama aterosklerosis adalah pelanggaran metabolisme lemak dan pembentukan kolesterol berlebihan - akibat kekurangan zat makanan

Jenis Campur Tangan

Plak kolesterol berbahaya tanpa mengira saiz dan lokasinya, dan semuanya kerana ia mempunyai sifat sentiasa tumbuh, seperti bola salji. Secara beransur-ansur, trombus terbentuk dari neoplasma kecil. Semakin besar, semakin berbahaya, kerana lama-kelamaan plak berat dapat keluar dari kapal dan memulakan "perjalanan" melalui kapal. Beberapa saat selepas permulaan perjalanan, ia akan jatuh ke dalam hati dan seseorang akan mati kerana organ ini tidak dapat berkontrak.

Pada tahap awal aterosklerosis, pesakit akan dibantu oleh ubat-ubatan yang menormalkan sintesis kolesterol, mempercepat perkumuhannya dari tubuh dan menghalangnya daripada diserap dari makanan. Tetapi apabila kapal sudah terkena plak dengan ketara, ubat-ubatan tersebut akan menjadi tidak bertenaga, hanya boleh menyokong badan. Hanya pembedahan untuk membuang neoplasma dari saluran yang dapat menyelamatkan pesakit. Terdapat empat prosedur pembedahan:

  • angioplasti laser;
  • stenting;
  • endarterektomi;
  • menjerut.

Masing-masing mempunyai ciri dan indikasi tersendiri, jadi perlu dijelaskan secara berasingan. Harus diingat bahawa hanya doktor yang akan memilih kaedah pembedahan setelah analisis ultrasound, MRI dan prosedur awal yang lain.

Apakah prognosis yang diberikan untuk aterosklerosis??

Pengesanan dan rawatan yang tidak tepat waktu, serta ketiadaannya, menyebabkan pelanggaran serius. Plak aterosklerotik dapat menyekat sebahagian atau sepenuhnya aliran darah, yang membawa kepada komplikasi seperti itu:

  • Pecahnya pembentukan lipid. Kawasan yang terkoyak dapat masuk ke kapal yang lebih kecil, sehingga menghalangnya.
  • Disfungsi aliran darah. Tubuh melihat celah itu sebagai luka dan mengirimkan platelet tambahan untuk penyembuhannya. Ini membawa kepada pembentukan bekuan yang menyekat peredaran darah..
  • Bekalan darah ke otak tidak mencukupi. Menyempitkan lumen arteri menimbulkan pengeluaran yang buruk. Peredaran oksigen yang tidak stabil di dalam badan, membawa kepada perkembangan strok.

Kolesterol adalah zat seperti lemak yang sihat yang merupakan sebahagian daripada semua sel badan. Walau bagaimanapun, ketidakseimbangan lipid memprovokasi pembentukan plak di dinding arteri karotid. Proses patologi tanpa perhatian yang sewajarnya dari profesional perubatan boleh menyebabkan pelanggaran serius. Beberapa komplikasi boleh menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan manusia..

Diagnostik

Sebelum merawat pesakit, perlu menjelaskan keseluruhan gambaran klinikal dan menggariskan rancangan tindakan. Sebelum memulakan diagnosis dengan alat khas, doktor mesti berunding. Tinjauan pesakit akan membantu untuk mengetahui dengan tepat gejala mana yang berlaku, dan kapan gejala tersebut paling kerap muncul, dan juga menjelaskan sejarah penyakit dan mengetahui beberapa ciri sejarah perubatan tertentu. Pastikan untuk mengenal pasti semua faktor risiko, yang merangkumi tidak hanya makan berlebihan, tetapi juga keturunan, merokok, tekanan biasa, tidak aktif fizikal, jangkitan sebelumnya, dan usia lebih dari 35 tahun.

Auskultasi arteri karotid wajib dilakukan. Ini membantu mengesan aliran pusaran, yang bermaksud bahawa terdapat penyempitan pada bahagian kapal ini. Kemudian anda boleh meneruskan kaedah diagnostik instrumental. Terdapat beberapa di antaranya:

  • pengimbasan bersepadu ultrasound;
  • terapi resonans magnetik;
  • pengukuran tekanan darah;
  • tomografi dikira dengan angiografi.

Ultrasound Doppler adalah kaedah yang sangat bermaklumat. Ultrasound membolehkan anda melihat struktur saluran dan aliran darah di dalamnya. Plak di dalam arteri karotid dapat dikesan dengan baik melalui kaedah ini. Doktor yang berpengalaman akan dapat menilai ukuran dan komposisi mereka, kerana echogenicity plak berbeza bergantung pada komposisi mereka.

Tomografi yang dihitung, ditambah dengan angiografi, adalah kaedah yang digunakan untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci yang tidak dapat diperoleh sebelumnya. Untuk ini, perlu memperkenalkan agen kontras ke dalam kapal, dan kemudian menerangkan semuanya dengan sinar-x. Doktor menerima lokasi tepat dari semua kapal, yang memungkinkannya bukan hanya untuk menilai skala kerosakan dengan betul, tetapi juga memberikan refleksi mengenai tindakan selanjutnya dan rawatan yang akan datang. Kaedah ini penuh dengan risiko kerosakan pada plak aterosklerotik, yang pada gilirannya dapat menyebabkan pemisahan bahagiannya, dan kemudian menjadi strok. Itulah sebabnya kaedah instrumental ini tidak sering digunakan..

Terapi resonans magnetik membolehkan anda melihat lokasi kapal tanpa memperkenalkan kontras dan tanpa pendedahan kepada pesakit dengan sinar-x. Oleh kerana peralatan mahal yang digunakan dalam kes ini, adalah mungkin untuk mencari alat untuk MRI kapal hanya di klinik besar, dan pesakit sering harus menunggu giliran, kadang-kadang bahkan selama beberapa hari.

Akhirnya, ketika mengukur tekanan darah pada pesakit seperti itu, kenaikannya hampir selalu dapat dikesan. Bagi doktor, nombor adalah penting yang menunjukkan tahap kerosakan pada sistem vaskular. Juga, tekanan pesakit dapat mempengaruhi rawatan yang akan datang, iaitu, pilihan ubat.

Pembedahan arteri karotid (karotid endarterektomi) - dengan stenosis, aterosklerosis, plak

Arteri karotid (karotid) adalah kapal besar yang berpasangan, yang, bersama dengan arteri vertebra yang lebih kecil, bertanggungjawab untuk pemakanan otak. Pelanggaran kepatuhannya menyebabkan kegagalan peredaran otak dengan risiko strok berikutnya, dan kehadiran penonjolan dinding (aneurisma) adalah air mata berbahaya.

Satu-satunya pilihan rawatan untuk stenosis yang teruk, aneurisma arteri karotid adalah pembedahan. Pertimbangkan jenis operasi utama pada arteri karotid, kelebihan, kekurangan, ciri penyediaan pra operasi, tempoh pemulihan, kemungkinan risiko.

Jenis operasi

Terdapat banyak teknik untuk melakukan pembedahan pada arteri karotid. Kesemuanya tergolong dalam dua kumpulan:

  • terbuka - cadangkan memotong tisu di atas kapal. Ini termasuk pembedahan pintasan, prostetik, endarterektomi karotid, reseksi;
  • endovaskular - dilakukan menggunakan instrumen miniatur khas yang dimasukkan ke dalam arteri besar (paling kerap femoral) dan maju ke lokasi patologi vaskular. Ini termasuk angioplasti endovaskular, stenting, embolisasi aneurisma.

Pilihan jenis operasi bergantung pada ciri lokasi lokasi patologi, status kesihatan pesakit, kehadiran sejarah penyakit kronik, strok, serangan jantung.

Petunjuk utama untuk operasi - pelanggaran peredaran otak, risiko strok, yang diprovokasi oleh:

  • penyempitan lumen kapal (stenosis);
  • penyumbatan arteri karotid;
  • aneurisma;
  • kura-kura patologi saluran darah.

Endarterektomi karotid (CA)

Endarterektomi karotid dianggap sebagai "standard emas" untuk rawatan aterosklerosis karotid. Petunjuk untuk operasi:

  • stenosis arteri karotid dalaman (ICA) lebih daripada 60% pada pesakit yang mengalami satu atau lebih strok mikro atau yang mempunyai gejala iskemia serebrum;
  • Stenosis ICA 70-99% dengan bentuk penyakit tanpa gejala.

Penyediaan pra operasi

Sebelum mengeluarkan plak, semua pesakit menjalani pemeriksaan perubatan yang menyeluruh, yang merangkumi:

  • perundingan pakar neurologi, pakar bedah;
  • ujian darah;
  • ujian alahan untuk analgesik tempatan;
  • angiografi karotid.

Untuk mengurangkan risiko komplikasi, disarankan untuk mempersiapkan badan anda untuk menjalani pembedahan:

  • Berhenti merokok. Tembakau meningkatkan kemungkinan terkena jangkitan, pembentukan bekuan darah, dan memperlambat penyembuhan.
  • Menghilangkan pound tambahan. Ini akan mengurangkan beban pada jantung, memudahkan pemulihan. Pastikan untuk berkoordinasi dengan doktor anda mengenai rancangan penurunan berat badan: banyak kaedah terkenal (jenis aktiviti fizikal tertentu, mengambil ubat) dikontraindikasikan pada pesakit dengan stenosis serviks.
  • Berfikir secara positif. Sikap psikologi pesakit sangat penting. Sesungguhnya, hormon tekanan memberi kesan buruk kepada tempoh selepas operasi.

Teknik Operasi

Terdapat beberapa kaedah untuk melakukan kapal angkasa:

  • Buka. Pakar bedah meletakkan pengapit pada kapal, membuat bahagian membujur di atas tapak lesi, menghilangkan trombus atau plak aterosklerotik melaluinya bersama dengan tapak lapisan dalaman arteri yang berubah (intima). Sayatan dijahit, biasanya dengan penambahan potongan "tambalan" dari urat oleh pesakit. Silap mata ini membantu melebarkan lumen kapal.
  • Separuh ditutup. Pakar bedah membuat beberapa bahagian membujur kecil dan melaluinya dengan spatula atau gelung menghilangkan plak kolesterol. Kaedah ini sangat berguna apabila pembedahan diperlukan pada bahagian kapal yang panjang..
  • Endarterektomi Eversion karotid (kaedah eversi). Melalui sayatan kecil, dinding arteri berubah seperti kaus kaki, memperlihatkan kawasan yang terkena. Pakar bedah membersihkan plak dan kemudian menjahit kapal.