Sekatan ECG

Sekatan AV adalah salah satu jenis patologi konduksi jantung dan mudah didiagnosis menggunakan kajian elektrokardiografi.

Kajian elektrokardiografi membolehkan anda mendiagnosis pelbagai patologi jantung. Seperti apa bentuk blok AV yang berbeza pada kardiogram, bagaimana gambaran klinikal mereka.

Apa itu kardiogram?

Kardiogram adalah rakaman filem khas impuls elektrik yang dihasilkan oleh miokardium. Rekod sedemikian membolehkan anda menilai keadaan jantung, mendiagnosis pelbagai patologi:

  • gangguan konduksi otot jantung - sekatan;
  • gangguan irama jantung - aritmia;
  • kecacatan miokard - iskemia, nekrosis (serangan jantung).

Untuk tafsiran elektrokardiogram, sebutan tertentu dibuat. Dengan pertolongan mereka, fungsi atrium dan ventrikel jantung, keadaan nod konduktif dan miokardium itu sendiri dijelaskan. Menilai semua elemen kardiogram, pakar memberikan pendapat mengenai keadaan jantung.

Bagaimana ECG dilakukan?

Terdapat beberapa peraturan untuk menjalankan kajian elektrokardiografi. ECG boleh dilakukan pada usia berapa pun dan dengan patologi yang bersamaan. Prosedur ini tidak mempunyai kontraindikasi.

Kajian dijalankan dengan menggunakan alat kardiograf. Hospital besar terletak di hospital; kardiograf mudah alih mudah alih digunakan untuk doktor kecemasan. Ia disusun seperti berikut:

  • bahagian utama, menganalisis denyutan elektrik yang masuk;
  • alat rakaman yang menandakan impuls elektrik dalam bentuk lekukan pada filem kertas;
  • elektrod disapu ke permukaan anterior dada dan hujung kaki.

Semasa mengambil kardiogram, pesakit berada dalam keadaan rawan. Dia diberi amaran mengenai perlunya menanggalkan semua perhiasan logam, jam tangan dan benda logam lain. Tempat di mana elektrod akan digunakan dibasahi dengan air. Ini diperlukan untuk menghubungkan elektrod ke kulit dengan lebih baik dan melakukan impuls.

Terdapat titik standard untuk menggunakan elektrod - satu persatu pada anggota badan dan lapan elektrod di permukaan depan dada. Papan standard yang membentuk segitiga Einthoven dikeluarkan dari anggota badan. Petunjuk dada tambahan dikeluarkan dari dada, yang memungkinkan penyetempatan patologi dengan lebih tepat. Sekiranya terdapat keperluan mendesak untuk penyingkiran kardiogram, hanya petunjuk anggota badan standard yang digunakan.

  • Elektrod dengan tanda merah diletakkan di sebelah kanan.
  • Di sebelah kiri berwarna kuning.
  • Di kaki kiri berwarna hijau.
  • Di kaki kanan - hitam, yang tanah.

Apakah sekatan AV?

Sebabnya adalah pelanggaran fungsi nod atrioventricular, yang melewati impuls elektrik melalui dirinya sendiri. Fungsinya mungkin terganggu kerana beberapa keadaan: patologi sistem saraf parasimpatik, penggunaan ubat jantung tertentu yang berpanjangan (glikosida, beta-blocker), kerosakan organik - fibrosis atau keradangan kawasan miokardium ini.

Sebab-sebab sekatan AV

Penyebab pelanggaran impuls elektrik pada tisu jantung boleh menjadi keadaan yang berbeza. Mereka boleh berfungsi - iaitu, tanpa adanya perubahan pada tisu jantung. Terdapat juga penyebab organik - dengan sebarang ubah bentuk kardiomiosit.

Sebab-sebab fungsional merangkumi perkara berikut:

  • penggunaan ubat jantung yang berpanjangan;
  • pelanggaran pemeliharaan jantung;
  • penyumbatan kadang-kadang dijumpai pada atlet sebagai reaksi adaptif.

Penyebab organik merangkumi:

  • bekalan darah tidak mencukupi untuk kardiomiosit dan iskemia mereka;
  • penggantian kawasan tisu jantung dengan tisu penghubung;
  • pembentukan nekrosis kardiomiosit.

Jenis sekatan pada kardiogram

Bergantung pada berapa denyutan node ini dapat dilangkau, tiga darjah blokade dibezakan. Pada ECG, semua darjah ditunjukkan oleh gejala mereka..

Pada gred 1, selang PQ lebih daripada 200 ms diperhatikan. Denyutan jantung yang betul dikekalkan.

Pada 2 darjah, dua pilihan dibezakan. Jenis pertama, atau sekatan Mobitz 1 (berkala Wenckebach), dicirikan oleh pemanjangan selang PQ secara beransur-ansur dengan setiap degupan jantung, pada akhir berkala kompleks ventrikel (QRS) jatuh dan berkala bermula semula. Jenis kedua, atau Mobitz 2, dicirikan oleh kehilangan kompleks ventrikel secara tiba-tiba. Selang PQ boleh sepanjang masa normal atau sepanjang masa dilanjutkan.

Pada gred 3, penghantaran impuls ke ventrikel dihentikan sepenuhnya. Atria dan ventrikel berkontraksi pada irama yang berbeza. Blok AV lengkap - ECG pada tahap ini menghasilkan pertindihan gelombang kontraksi atria dengan gelombang kontraksi ventrikel. Gelombang P dan kompleks QRS terletak secara rawak.

Untuk setiap tahap penyekat, terdapat varieti yang mempunyai ciri khas pada filem kardiografi.

Tahap pertama sekatan AV berlaku dalam bentuk berikut:

  • bentuk nodular - hanya pemanjangan patologi selang PQ yang diperhatikan;
  • bentuk atrium - selain memanjangkan PQ, gelombang P yang cacat dapat dikesan;
  • bentuk distal dicirikan oleh PQ panjang dan ubah bentuk kompleks QRS.

Pada darjah kedua, bentuk di atas dibezakan (Mobitz 1 dan Mobitz 2). Dua lagi bentuk kurang diberi perhatian:

  • sekatan 2: 1 - terdapat kehilangan pengecutan berkala dari ventrikel (setiap saat);
  • bentuk progresif - beberapa kompleks ventrikel mungkin jatuh berturut-turut, tanpa urutan tertentu.

Pada darjah ketiga, dua bentuk diperhatikan:

  • proksimal - pemisahan irama kontraksi atrium dan ventrikel, kompleks QRS tidak cacat;
  • distal - terdapat pengecutan ventrikel dan atria yang tidak terkoordinasi, kompleks ventrikel cacat dan melebar.

Sindrom klinikal juga dibezakan, yang merupakan gabungan sekatan AV dengan patologi lain:

  • Sindrom Frederic - tanda-tanda keadaan ini adalah penetapan gelombang F atau f pada kardiogram, yang menunjukkan fibrilasi atrium atau flutter;
  • dengan sindrom MAS (Morgagni-Adams-Stokes) pada ECG, tempoh asistol ventrikel dikesan.

Manifestasi klinikal tahap berbeza

Penyumbatan AV boleh menjadi sementara (cepat berlalu) dan kekal. Sekatan sementara agak sukar untuk didiagnosis. Untuk mengesannya, diperlukan pemantauan Holter - pendaftaran kardiogram pada siang hari.

Pada tahap pertama blok atrioventrikular, tidak ada manifestasi klinikal yang jelas. Satu-satunya gejala adalah bradikardia. Sebilangan pesakit mungkin mengalami kelemahan dan keletihan..

Gambaran klinikal yang lebih jelas diperhatikan pada darjah kedua:

  • palpasi dapat mengesan kehilangan gelombang nadi secara berkala;
  • secara klinikal, ini akan menampakkan dirinya sebagai pesakit yang merasakan bahawa jantung tidak berfungsi;
  • pesakit juga berasa lemah dan letih.

Yang paling berbahaya adalah tahap ketiga sekatan:

  • pening berkala atau berterusan;
  • tinitus, kilatan lalat di depan mata;
  • sakit di belakang sternum;
  • perasaan gangguan dalam kerja jantung;
  • episod kehilangan kesedaran.

Semasa mendengar jantung dengan stetoskop, anda dapat mendengar irama yang betul, tetapi dengan munculnya jeda panjang, ini adalah kehilangan kontraksi ventrikel. Bradikardia mempunyai tahap keparahan yang berbeza-beza. Nada jantung seperti meriam, yang disebut nada Strazhesko, muncul ciri blokade..

Komplikasi penyekat boleh menjadi takikardia ventrikel, yang membawa kepada asystole. Dengan sindrom MAS, yang diperhatikan bersama dengan sekatan ini, serangan asistol ventrikel juga dapat terjadi, mengancam gangguan irama dan pemberhentian aktiviti jantung.

Rawatan

Rawatan sekatan AV terdiri daripada pelantikan ubat untuk memperbaiki konduksi miokardium, menghilangkan penyakit yang mendasari. Sekatan yang teruk memerlukan pemasangan alat pacu jantung buatan.

Sekatan tahap pertama tidak memerlukan rawatan khas. Ia hanya menunjukkan pemantauan pesakit, pemantauan Holter secara berkala untuk menentukan dinamika perkembangan blokade.

Pada darjah kedua, penggunaan ubat, misalnya, Corinfar, ditunjukkan. Pemantauan pesakit juga dilakukan..

Bahagian nekrotik atau fibrosa miokardium tidak dapat dipulihkan. Dalam kes ini, kemasukan kursus dengan beta-adrenostimulan pertama kali dilakukan, dan kemudian alat pacu jantung ditanamkan.

Sekatan jantung ECG

Penyumbatan jantung adalah penurunan kekonduksian dorongan antara jabatannya. Akibat fenomena ini, proses pengecutan automatik ventrikel dan atria terganggu. Gejala semasa penyumbatan impuls mungkin berbeza. Pada peringkat awal, patologi tidak simptomatik. Kaedah yang paling dipercayai untuk mendiagnosisnya dan menilai keadaan pesakit adalah elektrokardiografi. Penyumbatan jantung pada ECG dapat dilihat secara tepat, yang membolehkan kita membezakan jenisnya dan menetapkan rawatan.

Apa itu sekatan??

Jantung didasarkan pada kemampuannya melakukan impuls elektrik. Mereka menyebabkan pengecutan membran otot, mengakibatkan pergerakan darah. Dari ventrikel kiri, ia memasuki lingkaran besar peredaran darah melalui aorta, kemudian mengalir ke atrium kanan, dari mana ia bergerak ke ventrikel kanan. Dari sini bermula lingkaran kecil peredaran darah, akibatnya cairan memasuki atrium kiri. Terima kasih kepada alat injap, ia memasuki ventrikel kiri, dan prosesnya berulang.

Automatik jantung dapat dilakukan, berkat mekanisme khas untuk mengurangkan strukturnya. Pertama, atria dikontrak, kemudian ventrikel (kedua fasa ini adalah sistol), dan kelonggaran serentak semua otot disebut diastole. Impuls elektrik yang menyebabkan pengecutan tisu otot terbentuk dalam struktur berikut:

  • nod sinus-atrium;
  • nod atrioventricular;
  • ikatan milik-Nya, dari mana cabang kecil berangkat - serat Purkinje.

Punca Gangguan Kekonduksian

Jantung yang sihat berfungsi tanpa henti, dan impuls elektrik di dalamnya dihasilkan secara berterusan. Gangguan konduksi kecil yang tidak jelas secara klinikal mungkin merupakan pilihan biasa pada individu yang mengalami senaman fizikal yang teruk, serta dengan kelainan alat injap kongenital. Patologi yang lebih serius dikaitkan dengan kerosakan organik pada tisu miokardium..

Penyakit yang boleh mencetuskan penyumbatan termasuk:

  • miokarditis - keradangan membran otot jantung yang disebabkan oleh jangkitan bakteria atau virus, serta proses autoimun;
  • kardiomiopati - patologi yang berkaitan dengan penebalan atau penipisan dinding jantung (boleh berlaku dengan iskemia, hipertensi kronik, gangguan endokrin atau metabolik);
  • kardiosklerosis - penggantian tisu miokardium normal dengan parut yang berlaku selepas strok atau serangan jantung;
  • infarksi miokardium;
  • kecacatan jantung (kongenital atau diperolehi);
  • mabuk akut.

RUJUKAN! Ujian ECG membolehkan anda menilai tahap pengaliran jantung, tetapi tidak menunjukkan penyebab gangguan tersebut. Sekiranya penyakit kronik sistem kardiovaskular disyaki, satu set ujian tambahan ditetapkan.

Varieti sekatan

Sekatan ECG adalah pelanggaran irama normal kontraksi miokardium, memanjangkan jurang antara gigi dan tanda-tanda lain. Untuk mendiagnosis kekonduksian, elektrod disambungkan ke pesakit, yang mengubah isyarat elektrik menjadi dorongan agar perakam berfungsi. Dengan itu, gambaran irama jantung diperoleh pada kertas yang sentiasa bergerak. Untuk mendekripsi kardiogram, gigi dan selang di antara keduanya dibezakan. Gigi mewakili saat pengecutan jantung - perakam bergerak dan menarik gelombang yang tajam atau halus. Tempoh rehat (langsung) pada ECG - ini adalah rehat miokardium.

Secara keseluruhan, terdapat beberapa objek yang penting untuk diagnosis sekatan:

  • gigi P - berlaku pada masa pengecutan atrium;
  • Selang P-Q - mencerminkan selang waktu antara pengurangan atrium dan ventrikel (dalam tempoh ini impuls melewati nod ke bundle His dan diedarkan di atas serat Purkinje);
  • Kompleks QRS adalah masa di mana kontraksi atrium berlaku (titik R adalah pengaliran impuls di sepanjang membran otot ventrikel, yang paling tinggi dalam kardiogram);
  • Selang S-T - tempoh yang diperlukan untuk penyebaran impuls elektrik sepenuhnya melalui ventrikel;
  • Gelombang T - adalah repolarisasi ventrikel (pemulihannya selepas penguncupan);
  • tempoh TP - diastole, iaitu kelonggaran lengkap miokardium.

Bergantung pada tahap di mana kelainan ECG berlaku, beberapa jenis sekatan dibezakan. Yang paling biasa adalah atrioventricular. Juga membezakan sinoatrial, atrial dan blokade kaki Giss.

Sekatan Sinoatrial (sinoaurikular)

Sekatan sinoatrial berlaku apabila simpul yang terletak di paras telinga atrium kanan terjejas. Akibat daripada perubahan irama jantung yang normal, kitaran lengkap kontraksi miokard jatuh. Selang antara pengurangan berturut-turut boleh melebihi 2 kali ganda dari nilai normal. Fenomena ini berlaku secara berterusan atau berkala, dan oleh itu diagnosis EKG mungkin sukar.

Sekatan sinoaurikular lebih kerap berlaku pada wanita berusia lebih dari 50 tahun. Patologi yang boleh menjadi penyebabnya termasuk:

  • peningkatan nada vagus (saraf vagus);
  • hembusan ke plexus solar atau tekanan kuat pada bola mata;
  • mengambil kumpulan ubat tertentu, termasuk glikosida jantung dan quinidine.

Sekatan SA pada ECG dilihat sebagai jeda panjang antara kontraksi miokardium, iaitu peningkatan dalam tempoh diastole. Terdapat sekatan 1 dan 2 darjah, serta pelanggaran kekonduksian sepenuhnya. Pada peringkat pertama, penyakit ini tidak simptomatik. Dengan tahap keparahan 2, pesakit terganggu oleh gangguan dalam kerja otot jantung dan gangguan alat vestibular. Dengan sekatan yang lengkap, ada risiko pengsan secara tiba-tiba dan bahkan kematian.

Blok atrioventrikular

Blok atrioventricular (AV) adalah pelanggaran impuls elektrik antara atria dan ventrikel. Ia juga disebut atrioventricular. Ia boleh menjadi separa atau lengkap, kekal atau berlaku secara spontan. Cara yang paling dipercayai untuk mendiagnosisnya adalah pemantauan harian oleh Holter. Dengan prosedur ini, sensor terpaku di dada pesakit selama sehari. Dalam tempoh ini, aktiviti fizikal dikontraindikasikan, tetapi aktiviti sederhana dibenarkan. Oleh itu, anda dapat mengesan kerja jantung bergantung pada waktu dan intensiti beban.

1 darjah

Blok atrioventrikular 1 darjah ditunjukkan oleh perlambatan penyebaran impuls dari atria ke ventrikel. Sekiranya biasanya masa ini adalah dari 0.15 hingga 0.18 saat, maka dengan sekatan darjah pertama, ia meningkat menjadi 0.2 saat. ECG menunjukkan peningkatan dalam selang PQ.

Blok AV 1 darjah boleh menjadi kronik atau menyertai beberapa penyakit. Jadi, ia menampakkan diri dalam tempoh pemburukan rematik dan berlanjutan setelah keadaan pesakit stabil. Walau bagaimanapun, dengan sejumlah penyakit, ia selalu didiagnosis. Ini termasuk:

  • kardiosklerosis yang berlaku selepas miokarditis akut;
  • aterosklerosis arteri koronari yang menyuburkan miokardium (terutamanya arteri kanan);
  • sifilis, yang berlaku dengan kerosakan miokardium;
  • fenomena septik.

Pada peringkat awal, patologi tidak simptomatik. Ia lebih kerap dijumpai pada ECG yang dirancang atau semasa diagnosis penyakit yang mendasari.

2 darjah

Sekatan atrioventrikular darjah 2 berlaku apabila kekonduksian antara atria dan ventrikel bertambah buruk, berbanding dengan tahap 1. Pada ECG, pemendakan kontraksi ventrikel individu dapat diperhatikan. Fenomena ini dimanifestasikan untuk setiap pengurangan ke-3, ke-4 atau ke-5 dan disebut sebagai tempoh Samoilov-Wankerbach.

Satu lagi tanda penyekat AV darjah kedua dapat dikesan pada pemeriksaan awal, tanpa ECG. Semasa pendengaran jantung (mendengar) jantung, anda mesti terus meletakkan tangan pada nadi. Oleh itu, anda dapat mengesan kehilangan kontraksi individu.

3 darjah

Blok AV darjah 3 disebut lengkap. Dalam kes ini, pengaliran impuls elektrik antara atria dan ventrikel menjadi mustahil. Keadaan ini mengancam nyawa pesakit, kerana perubahannya mungkin tidak dapat dipulihkan. Blok AV lengkap jarang berlaku - ia dapat dikesan kurang dari 1% daripada semua EKG.

Gejala blok atrioventrikular

Tanda-tanda klinikal sekatan AV berbeza bergantung pada tahapnya. Pada peringkat awal, dengan sedikit pelanggaran kekonduksian, patologi tidak berlaku, dan hanya dapat dikesan pada ECG yang dirancang. Pada masa akan datang, sekumpulan ciri khas berlaku:

  • keletihan umum, mudah marah, perubahan mood yang kerap, serangan panik;
  • pening, pingsan;
  • kemerahan kulit wajah, dan kemudian keputihan;
  • nadi semakin lemah - sukar untuk mendengarnya pada arteri besar;
  • pernafasan menjadi lebih dalam, kekerapannya menurun;
  • kekejangan otot yang bermula di muka, kemudian pergi ke batang dan anggota badan;
  • murid diluaskan;
  • buang air kecil dan buang air besar secara tidak sengaja.

Gejala seperti itu adalah ciri gangguan konduksi yang teruk. Serangan boleh berlaku secara berkala pada pesakit, dan pelbagai tanda klinikal tidak semestinya akan muncul. Dengan patologi yang ringan, pesakit mengadu pening, sensasi tinnitus dan kehilangan kepekaan anggota badan. Dengan tahap keparahan sederhana, pengsan juga mungkin berlaku..

Tanda pada ECG

Kaedah yang paling boleh dipercayai untuk mendiagnosis sekatan atrioventricular adalah elektrokardiografi. Penyahkodan hasil dilakukan oleh pakar kardiologi. Gejala khas yang menunjukkan perkembangan sekatan AV adalah:

  • mengekalkan irama pengecutan atrium - gelombang P muncul pada selang waktu yang sama;
  • selang antara kompleks ventrikel menjadi lebih jarang, tetapi pada masa yang sama mereka dapat mengekalkan irama mereka sendiri;
  • gigi atrium (P) terputus dengan ventrikel dan boleh muncul di mana-mana bahagian kardiogram.

Blok atrium

Blok atrium adalah pelanggaran konduksi antara atria kiri dan kanan. Selalunya disertai dengan fibrilasi atrium. Sebab utamanya adalah perubahan organik pada membran otot jantung (miokardium) di atrium. Dalam kebanyakan kes, ia tidak simptomatik, dan dapat dikesan pada ECG yang dirancang. Seperti jenis penyumbatan lain, ia boleh menjadi sebahagian atau lengkap..

Blok intraventrikular

Blok intraventrikular adalah pelanggaran konduksi impuls di sepanjang kaki, bundel dan cabang kecil sistem konduksi intraventrikular jantung. Bergantung pada struktur yang rusak, beberapa jenis dapat dibezakan:

  • sekatan kaki bundle-Nya - gangguan dorongan di kawasan ini;
  • penyumbatan cawangan periferal - patologi yang teruk, sering dikaitkan dengan pelbagai gangguan bekalan darah ke miokardium;
  • penyumbatan intraventrikular dalam kombinasi dengan penurunan tempoh antara kontraksi ventrikel dan atria disertai oleh takikardia, lebih sering ditunjukkan pada lelaki.

Sekatan kaki bundle milik-Nya boleh lengkap atau tidak lengkap, kekal atau jangka pendek, hanya dapat dilihat pada satu sisi atau bersifat dua hala. Terdapat beberapa jenis pelanggaran:

  • sekatan PNPG yang lengkap dan tidak lengkap (kaki kanan bundle miliknya);
  • sekatan LDL yang lengkap dan tidak lengkap (kaki kiri dari bundle His);
  • sekatan dua hala penuh atau tidak lengkap.

Dalam praktiknya, penyumbatan kaki kiri lebih kerap berlaku. Dengan pelanggaran ini, mekanisme kompensasi diaktifkan: impuls melewati sepanjang kaki yang utuh dan menyebar di antara ventrikel. ECG menunjukkan perubahan arah gelombang T, serta perpanjangan tempoh pengecutan ventrikel.

Kaedah rawatan

Rejimen rawatan dipilih secara individu dan bergantung pada penyakit yang mendasari yang menyebabkan sekatan. Dalam beberapa kes, rawatan tidak ditetapkan jika tidak ada bahaya hipoksia dan perkembangan kegagalan jantung. Sekiranya terapi diperlukan, ini mungkin merangkumi langkah-langkah berikut:

  • jika penyebab gangguan konduksi adalah peningkatan nada saraf vagus (ditentukan menggunakan ujian dengan Atropine), antikolinergik dan penenang (titisan Zelenin, titisan Bellataminal) diperlukan;
  • semasa serangan sekatan atrioventricular, Atropin, Ephedrine digunakan, dalam beberapa kes, urut jantung tidak langsung diperlukan;
  • penyumbatan lengkap menjadi petunjuk untuk pemasangan alat pacu jantung;
  • untuk meningkatkan pemakanan miokard dan bekalan darah - glikosida jantung.

Elektrokardiografi adalah salah satu kaedah utama untuk mendiagnosis fungsi jantung. Ini membolehkan anda menentukan pelbagai gangguan konduksi pada peringkat awal, serta memantau keberkesanan rawatan. Adalah mustahil untuk membuat diagnosis berdasarkan ECG - ini hanya kaedah untuk menilai pengaliran, pengaliran dan automatik impuls otot jantung.

Gejala sekatan jantung, kaedah rawatan dan pengesanan penyakit

Sekatan jantung - pelanggaran kekonduksian impuls elektrik di salah satu jabatannya. Penyakit ini boleh menjadi bebas, atau bertindak sebagai komplikasi dengan patologi lain sistem kardiovaskular. Untuk penyakit, sekatan jantung - gejalanya, serta kaedah rawatan dan diagnosis untuk setiap bentuk atau peringkat individu yang diambil adalah individu. Untuk pemahaman terperinci mengenai prinsip kewujudan patologi, anda perlu mempunyai idea bagaimana pergerakan impuls elektrik berlaku di jantung.

Bagaimana kekonduksian denyutan elektrik

Impuls elektrik muncul di bahagian atas atrium kanan - tempat kejadiannya disebut nod sinus. Melaluinya, setiap dorongan elektrik yang baru muncul dihantar ke bahagian atrium yang tinggal. Kemudian, melalui simpul atrioventricular yang menghubungkan atria dan ventrikel (dalam literatur perubatan ia dapat disebut sebagai AB), dorongan menyebar ke bahagian ventrikel, setelah bercabang ke semua bahagiannya. Penyumbatan jantung - pelanggaran proses yang dijelaskan pada salah satu tahap pelaksanaannya.

Pengelasan penyakit

Bergantung pada kawasan di mana kekonduksian impuls elektrik terganggu, blok jantung dapat dibahagikan kepada jenis berikut:

  • atrium
  • intraatrial;
  • atrioventrikular;
  • ventrikel.

Untuk patologi ini, pakar mempertimbangkan 3 darjah manifestasi mereka.

  1. I tahap penyakit ini dicirikan oleh pengaliran impuls elektrik yang perlahan. Ia mudah didiagnosis dengan bantuan ECG dan tidak selalu memerlukan rawatan khas, tetapi berbahaya kerana risiko penyakit itu bergerak ke tahap yang lebih dalam.
  2. Pada peringkat seterusnya, beberapa dorongan jatuh pada bahagian konduksi. Pesakit yang menderita sekatan jantung darjah II secara berkala merasa pening, sakit di bahagian dada, keletihan, tetapi kadang-kadang mungkin tidak muncul secara simptomatik. Sifat rawatan penyakit jantung tahap kedua berbeza-beza bergantung pada lokalisasi kejadiannya. Biasanya elektrokardiogram tidak mencukupi untuk mengesan dan mengesahkannya; jika diagnosis disyaki, pakar kardiologi boleh merujuk pesakit ke ujian makmal.
  3. Sekiranya dorongan elektrik di satu atau lain jabatan tidak lulus sama sekali, doktor mendiagnosis sekatan jantung tahap III. Untuk mengesannya, selain ECG dan ujian makmal, instrumental juga akan diperlukan. Pesakit yang didiagnosis dengannya, biasanya kehilangan kemampuan bekerja sepenuhnya, selalu merasa lemah dan mengantuk, sering merasakan sakit dada, mereka mengalami penurunan degupan jantung yang ketara. Dalam beberapa kes, penyakit dalam bentuk ini dipenuhi dengan kematian mendadak.

Rawatan sekatan jantung akan berbeza bergantung pada tahap dan jenisnya..

Blok atrium

Sekatan atrium menyebabkan pelanggaran kekonduksian impuls elektrik di zon atrium. Bentuk penyakit yang berterusan sering dikelirukan dengan bradikardia - penurunan kadar jantung, kerana gambaran klinikal kedua-dua patologi serupa.

Sebab kemunculan sekatan atrium mungkin pengambilan ubat antiaritmia tertentu yang tidak betul, serta ubat yang digunakan untuk menurunkan tekanan darah dan merawat kegagalan jantung (dalam kes ini, pakar kardiologi mesti berjumpa doktor untuk membatalkan / mengganti ubat atau memilih dosnya dengan secukupnya).

Di samping itu, ia sering diperhatikan pada pesakit diabetes mellitus dengan hiperglikemia - peningkatan kadar glukosa dalam darah. Dalam beberapa kes, penyakit ini disebabkan oleh tumor otak atau proses keradangan yang berlaku di dalamnya. Sekurang-kurangnya, sekatan atrium berlaku kerana kardiomegali kongenital - pembesaran jantung dengan ukuran yang jauh melebihi norma, kecacatan injap mitral dan aorta, dan penyakit tiroid. Dia sendiri mungkin juga bersifat kongenital atau genetik..

Tahap awal penyumbatan atrium tidak dianggap sebagai patologi serius - orang yang memilikinya, biasanya disyorkan untuk membatasi diri dengan kaedah umum untuk menjaga kesihatan. Pada tahap II dan III penyakit ini, pakar kardiologi boleh menetapkan persiapan bellataminal, belloid, efedrin atau atropin. Dengan penurunan denyut jantung hingga 40 denyut / min dan kehilangan kesedaran yang kerap, pesakit "ditanam" dengan implan yang bertanggungjawab untuk penghasilan impuls yang menentukan kadar jantung.

Blok atrium

Blok atrium adalah ketiadaan impuls elektrik yang perlahan atau lengkap dari atrium kanan ke kiri. Ia disebabkan oleh penyakit jantung koronari dan patologi lain dari sistem kardiovaskular. Ia jarang berlaku, dan terutamanya pesakit berusia lebih dari 80 tahun menderita penyakit itu, tetapi terdapat kes penyekat intra-atrium pada pesakit paruh baya.

Ia tidak boleh diubati, tetapi dengan rawatan penyakit yang betul yang menyebabkannya, penyakit ini dapat dibasmi sepenuhnya dari badan atau jalan penyakit yang paling baik dapat dicapai. Pengecualiannya adalah sekatan intraatrium yang lengkap - biasanya berlaku beberapa jam sebelum kematian pada pesakit dengan gangguan jantung yang serius, namun, dalam praktik perubatan, anda juga dapat menemui kes penyembuhan patologi lengkap pada pesakit.

Blok atrioventrikular

Atrioventricular (AB) atau atrioventricular block - penghentian impuls elektrik yang lambat atau lengkap di bahagian eponim dari laluannya. Pesakit yang mengalami infark miokard dalam banyak kes mempunyai penyakit ini dalam rekod perubatan mereka. Penyebab penyumbatan atrioventrikular juga boleh menjadi kelemahan otot jantung, penyakit jantung kongenital, penyakit jantung koronari dan penyakit jantung reumatoid, difteria atau jangkitan lain. Sekatan atrium-ventrikel kadang-kadang dijumpai pada bayi baru lahir dan diwarisi dalam beberapa kes..

Tahap blok I atrioventrikular boleh berlaku sebagai fenomena fisiologi normal pada orang yang terlibat secara aktif dalam sukan (terutama di kalangan atlet), dan juga pada usia muda dan remaja. Garam kalium, glikosida jantung, kordone dan ubat lain boleh memberi kesan sampingan, disertai dengan pelanggaran ini.

Pesakit dengan tahap I sekatan AV, yang berlaku kerana infark miokard, dan pada masa yang sama mempunyai keperluan untuk mengambil ubat-ubatan yang memperburuk konduksi jantung, memerlukan elektrod endokardial di ventrikel. Untuk mengelakkan penyakit daripada berkembang ke tahap yang lebih dalam, orang yang mempunyai riwayat miokarditis mungkin diresepkan prednison atau ubat lain dari kumpulan glukokortikoid. Semua pembawa patologi ini yang lain tidak memerlukan rawatan khas.

Pada tahap II sekatan atrioventrikular, pesakit mungkin merasakan kadar nadi yang perlahan. Henti jantung jangka pendek adalah mungkin, di mana pesakit akan mengadu pening dan kegelapan pada mata. Doktor boleh mengesyorkan pemasangan alat pacu jantung (atau elektrod endokardial di ventrikel) untuk mengelakkan peralihan penyakit ke tahap III, tetapi ini tidak selalu diperlukan.

Gejala blok jantung atrioventricular III darjah: kelemahan dan keletihan, pening, kehilangan kesedaran jangka pendek, di mana pesakit kadang-kadang mengalami kencing atau buang air besar secara tidak sengaja. Tekanan darah dalam keadaan ini melebihi nilai normal.

Sekiranya bentuk penyakit ini muncul kerana fibrilasi atrium, pesakit hanya akan mengalami kegagalan jantung yang jarang berlaku dan peningkatan tekanan darah tanpa gejala lain. III tahap atrioventricular block adalah asas untuk pemasangan alat pacu jantung, kecuali sifat kongenital penyakit ini dan tempoh kehamilan. Dalam beberapa keadaan, alat pacu jantung boleh dipasang dan hamil (contohnya, dengan gangguan hemodinamik).

Blok ventrikel

Pelanggaran konduksi impuls elektrik di kawasan ventrikel menunjukkan adanya jenis blok jantung yang sesuai pada pesakit. Punca kejadiannya mungkin:

  • kecacatan jantung kongenital;
  • tekanan darah tinggi;
  • kerosakan patologi pada otot jantung;
  • iskemia jantung;
  • overdosis glikosida jantung.

Sekatan ventrikel, tanpa mengira tahapnya, tidak memerlukan terapi khas. Untuk mencegah perkembangan penyumbatan ventrikel dan penghapusannya, perlu melakukan usaha maksimum untuk merawat penyakit yang menyebabkan permulaannya..

Bentuk patologi ini, bergantung pada lokasi penyetempatan yang tepat, dapat ditambah dengan atrioventricular, termasuk tahapnya yang lengkap. Proses ini biasanya memakan masa sekitar 10 tahun..

Petua Pencegahan Penyakit

  1. Dalam keadaan apa pun anda tidak boleh mengubati penyakit kardiovaskular anda sendiri..
  2. Semasa bermain sukan, tidak digalakkan untuk segera mengambil tekanan yang meningkat. Hal yang sebaliknya juga berlaku - bagi atlet yang sudah membiasakan otot jantung dengan beban berat, sangat berbahaya untuk menghentikan latihan secara tiba-tiba.
  3. Tidak kira keadaan kesihatan, anda harus mematuhi prinsip pemakanan yang betul, penggunaan makanan yang terlalu masin, pedas dan berlemak harus diminimumkan, terutama bagi orang yang berusia lebih dari 40 tahun.
  4. Pesakit yang sudah mengalami penyumbatan jantung harus diberitahu tepat pada masanya kepada pakar kardiologi mengenai semua perubahan dalam kesihatan dan kesan buruk semasa mengambil ubat yang ditetapkan.
  5. Tekanan darah harus diperiksa secara berkala, dan jika indikatornya untuk waktu yang lama berbeza dari normal, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan resep terapi yang dapat menolongnya. Konsep "tekanan kerja" adalah mitos. Kekurangan kesejahteraan dengan tekanan darah tinggi tidak bermaksud bahawa satu atau lain angka pada tonometer, sebenarnya, adalah "norma individu" untuk ini atau orang itu.
  6. Berhenti alkohol dan merokok sepenuhnya adalah langkah pencegahan yang sangat baik. Sekiranya anda tidak dapat menghentikan tabiat buruk sendiri - jangan takut untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Profilaksis yang ketat boleh menjadi rawatan penuh tahap pertama penyakit - lebih baik membatasi diri anda untuk keseronokan yang meragukan daripada memerhatikan komplikasi yang tidak perlu.

Blok AV 1 darjah - bentuk penyakit jantung yang paling biasa

Universiti Negeri Kabardino-Balkarian dinamakan H.M. Berbekova, Fakulti Perubatan (KBSU)

Tahap pendidikan - Pakar

Kitaran Pensijilan Kardiologi Klinikal

Akademi Perubatan Moscow MEREKA. Sechenova

Kongenital, atau diperoleh semasa kelahiran secara warisan, kecacatan otot jantung harus disebut sebagai salah satu penyebab kematian yang paling biasa berlaku pada masa kanak-kanak, dan kadang-kadang bayi, dan beberapa jenisnya dapat dikesan semasa pemeriksaan pada 3,5-4,5% dari semua bayi yang baru lahir sepanjang tahun. Kira-kira 1.5% penunjuk ini adalah pelbagai bentuk malformasi kongenital, yang dapat dianggap tidak sesuai dengan kehidupan di kemudian hari. Dalam kes ini, blok atrioventricular tahap pertama, mewakili bentuk kecacatan jantung yang paling kerap didiagnosis yang berkaitan dengan keturunan dengan gabungan beberapa patologi yang berbeza, adalah gejala bekalan darah yang tidak normal antara tisu atrium dan ventrikel jantung.

Apakah spesifikasi yang terdapat pada blokade darjah 1, dan bagaimana kelainan fungsi sistem jantung ini paling sering dapat dikesan pada masa kanak-kanak atau pada orang dewasa?

Ciri-ciri manifestasi dan perjalanan penyakit ini

Kepelbagaian anatomi dari manifestasi perkembangan dan aktiviti jantung yang dianggap tidak teratur menunjukkan bentuk gejala klinikal. Dalam tindakan, apabila penyumbatan tahap pertama berlaku, proses penyingkiran jumlah kerja darah dari rongga separuh kiri otot jantung ke sepertiga yang lain diperhatikan - manifestasi ini berlaku di kawasan dislokasi dua petak jantung, dan juga kawasan atrium.

Sekatan Av 1 darjah selalu dijumpai pada awal kanak-kanak sepanjang tahun kehidupan mereka - kira-kira 62% daripada situasi yang dikenal pasti. Ciri khas dari keadaan patologi ini boleh disebut perlambatan perkembangan bayi, kulit tubuhnya menjadi pucat dan seolah-olah tidak berdarah. Kanak-kanak yang sakit sangat sukar untuk bertahan walaupun aktiviti fizikal yang tidak signifikan panjang atau tahap manifestasi yang kuat, sementara di kawasan otot jantung, mereka dapat mendengar suara dengan serta-merta.

Selanjutnya, paling kerap, pembentukan aktif bonggol jantung dapat dikesan, juga otot jantung meningkat secara signifikan dalam parameternya, dan dalam beberapa arah.

Bagi orang dewasa, penyakit ini sering dikesan semasa pemeriksaan separa atau keseluruhan dengan adanya tanda-tanda spesifik penyakit jantung kongenital. Manifestasi seperti itu harus merangkumi:

  • kemerosotan secara beransur-ansur dan ketara dalam kesejahteraan keseluruhan, walaupun dengan tekanan fizikal atau emosi yang kecil;
  • tanda-tanda sesak nafas yang kerap;
  • kerap tidak menunjukkan kulit yang tidak berdarah;
  • irama tidak mencukupi walaupun dengan pengecutan otot;
  • berlakunya penyakit bronkopulmonari yang kerap berlaku.

Bagi orang dewasa, pengesanan blok atrioventricular dapat menjadi nyata kerana berlakunya kebisingan lain yang kerap berlaku di kawasan jantung, dan yang jelas dapat dikesan. Semasa pemeriksaan, suara diastolik dan sistolik terdengar di sepertiga bahagian atas otot jantung. Penyakit sekatan AV 1 darjah per ekg menunjukkan apa yang ditunjukkan dengan hasilnya: irama jantung menjadi tidak rata, bunyi dipantulkan pada kardiogram yang diterima semasa pemeriksaan.

Penetapan teknik pendedahan yang diperlukan membolehkan orang yang telah menemui patologi jantung yang diperiksa untuk memperbaiki kesejahteraan dan keadaan umum mereka dengan lebih baik, dan juga memanjangkan usia mereka, kerana dengan sekatan jantung, jangka masa dan jangka hayatnya pendek: dalam 40-52 tahun.

Jenis penyakit

Sesuai dengan kawasan kerosakan pada otot jantung, gejala luaran yang ada dan langkah-langkah perkembangannya, penyumbatan dapat dibahagikan dengan cara tertentu.

Pada masa ini, terdapat tiga jenis atau jenis utama yang dimiliki blok atrioventricular, dan bentuk-bentuk ini dikenali sesuai dengan ciri khas anatomi penyakit ini:

  • bentuk tidak lengkap atau separa - di sini kecacatan primer direkodkan, mempengaruhi septum interatrial dan pemisahan injap anterior pada injap mitral;
  • dengan jenis patologi sekejap-sekejap, terdapat kecacatan utama pada septum interatrial, serta kemerosotan kekuatan dan kehilangan bentuk cusp anterior pada injap mitral, serta bahagian-bahagian cusp tricuspid;
  • dan bentuk yang lengkap, manifestasi yang dicirikan oleh kemunculan cincin biasa pada injap atrioventricular, selari dengan kecacatan pertama pada septum dan varian kecacatan pada septum interventrikular bekalan.

Klasifikasi tambahan yang dibenarkan oleh blokade untuk membahagikan bentuk penuh kepada tiga jenis:

  1. jenis A, yang dapat digambarkan dengan adanya pemisahan separa daun di kiri dan kanan; mereka dibahagikan dengan cara pengancing: kord melintasi dari kawasan bahagian kanan ke ventrikel kiri otot jantung;
  2. jenis B - semasa pengembangannya, sebatian tersebut mengalir dari satu bahagian ventrikel ke injap tertentu;
  3. jenis C dicirikan oleh kekurangan sambungan di bahagian depan.

Sekarang anda harus mengkaji sebab-sebab mengapa sekatan sering berlaku..

Kadar kejadian yang kerap

Pada masa ini, alasan sebenar mengapa mobitz muncul dan berkembang belum dapat dikenal pasti. Tetapi, menurut sebilangan besar doktor yang mengkaji mobitz, ada beberapa alasan yang dapat dianggap sebagai faktor perangsang penampilannya.

Ini termasuk kemungkinan penyebab berikut:

  • penunjuk keturunan - gejala pelbagai jenis perubahan dalam kerja jantung sering menjadi penyebab pengesanan massa
  • perubahan aktiviti kromosom;
  • momen genetik.

Perubahan dan disfungsi aktiviti otot sering dianggap turun temurun, dan penentuannya memungkinkan memulakan rawatan optimum tepat pada masanya, yang memungkinkan untuk menjalani kehidupan yang agak normal tanpa patologi kepada pesakit dan jangka masa yang signifikan.

Gejala, manifestasi luaran yang membantu mendiagnosis

Pilihan gerombolan yang paling kerap disebut keletihan tinggi, yang mula terwujud walaupun dengan jumlah kecil dan kekerapan tekanan fizikal atau psikologi, sering menyebabkan sesak nafas yang teruk. Pada masa yang sama, kulit hampir tidak berdarah hampir sepanjang masa, dan perkembangan fizikal pada masa kanak-kanak dengan mobitz lambat.Pasien menderita penyakit pernafasan dengan intensiti dan tempoh yang berbeza-beza.

Bunyi yang kerap berlainan di kawasan jantung, yang dikesan semasa pemeriksaan umum arah yang berbeza, yang sering dirasakan oleh pesakit sendiri dengan aritmia dan kegagalan dalam irama dan rentak, serta degup jantung, dapat menjadi ciri.

Diagnostik

Tindakan diagnostik yang memerlukan sekatan jantung termasuk:

  • elektrokardiogram, yang memungkinkan untuk mengesan adanya kelainan pada irama dan fungsi jantung;
  • pemeriksaan sinar-X secara menyeluruh - dengan pertolongannya dapat dilakukan untuk mengenal pasti peningkatan atau sedikit perubahan pada corak paru, pembengkakan dan pembesaran arteri jantung;
  • ekokardiografi;
  • kateterisasi jantung;
  • angiokardiografi.

Kaedah diagnostik yang disenaraikan yang diperlukan untuk diagnosis "blok jantung" memungkinkan untuk mengesan kehadiran patologi dalam aktiviti jantung, gangguan dalam aktiviti atrium dan ventrikel jantung kanan dan kiri.

Teknik rawatan

Ciri-ciri rawatan, yang dapat disarankan ketika detak jantung dikesan, didasarkan pada keseluruhan diagnosis awal. Sesungguhnya, pilihan rawatan bergantung kepada pelbagai dan bentuk penyakit ini..

Rawatan terapeutik

Kaedah terapi jarang digunakan, kerana keparahan manifestasi yang disekat oleh jantung memerlukan langkah-langkah terapi yang lebih serius, dan kaedah pembedahan yang digunakan sekarang memungkinkan untuk memaksimumkan peningkatan keadaan pesakit dan memperpanjang umurnya.

Atas sebab ini, kaedah pendedahan yang paling disukai ketika blok jantung didiagnosis adalah campur tangan pembedahan secara eksklusif, yang bertujuan untuk mengubah arah perubahan jantung.

Pilihan Rawatan Ubat

Apabila sekatan jantung dikesan oleh pakar, ubat-ubatan sering digunakan yang digunakan untuk semua jenis kegagalan jantung. Tetapi kerana keberkesanannya tidak mencukupi dengan sebilangan besar spesies yang mempunyai sekatan sementara, operasi pembedahan adalah disyorkan.

Menurut banyak pakar kardiologi, ubat-ubatan yang sering diresepkan untuk patologi yang dipertimbangkan harus diklasifikasikan sebagai:

  • nitrogliserin. Ubat aktif digunakan untuk menstabilkan keadaan pesakit dengan perkembangan patologi yang berlebihan untuk memulihkan norma dalam keadaan manusia;
  • Inhibitor ACE, membantu mengurangkan tahap dan petunjuk tekanan darah;
  • pelbagai penyekat beta akan memungkinkan untuk mengurangkan manifestasi penunjuk tekanan semasa pemulihan irama jantung;
  • semua jenis diuretik membantu dengan berlakunya bengkak yang besar, mengeluarkan cecair yang terkumpul dari tisu.

Tetapi menjalankan penyelesaian operasi memungkinkan untuk menyelamatkan nyawa kebanyakan pesakit.

Pembedahan

Oleh kerana masa operasi, mungkin untuk meneutralkan antara atrium, dan juga antara proses pengawalan ventrikel, pembuatan / pemeliharaan tisu injap.

Semasa menggunakan peralatan khusus untuk pembedahan pada otot jantung, proses tampalan dilakukan dengan menggunakan bahan khas yang diuji secara perubatan dan neutral - dengan pertolongannya, kedua-dua bahagian ventrikel dapat dicegah. Sekarang, bahkan beberapa tambalan boleh digunakan sesuai dengan keadaan..

Langkah pencegahan

Diagnosis tepat pada masanya memastikan pada masa awal pengesanan varian aktiviti patologi jantung ini, untuk mewujudkan intervensi yang diperlukan. Proses memasang tambalan yang mengawal proses komunikasi tambalan dan mengatur injap otot jantung memungkinkan untuk memaksimumkan pemeliharaan fungsi jantung yang betul, yang membuatnya lebih lama dan menyelamatkan nyawa seseorang.

Kesukaran rawatan yang paling biasa

Dalam situasi tertentu, campur tangan pembedahan lain (atau berulang kali) mungkin diperlukan. Ini jauh lebih besar mampu memperburuk ramalan awal, meningkatkan kadar kematian campur tangan lain sebanyak 25-40%.

Kemungkinan prognosis penyakit

Semasa melakukan campur tangan pembedahan, ramalan kelangsungan hidup 15 tahun sebelumnya adalah 60%. Walau bagaimanapun, dalam keadaan campur tangan pembedahan sekunder (atau seterusnya), pada awalnya prognosis ini menjadi lebih teruk sebanyak 2.5-5%.

Sekatan jantung 1 darjah cara merawat

Sekatan jantung atrioventrikular

Blok AV adalah patologi jantung yang disertai dengan pelanggaran irama jantung dan hemodinamik. Ia berkembang akibat gangguan impuls saraf oleh sistem pengaliran jantung, yang menyebabkan operasi atrium dan ventrikel asinkron.

Yang paling biasa dan paling kerap didiagnosis adalah AV blok 2 darjah, di mana terdapat sebahagian pelanggaran kekonduksian. Tahap 1 dicirikan oleh perlambatan aliran impuls melalui serat saraf, dan pada darjah 3 ia berhenti sepenuhnya.

Punca penyakit

Sekatan atrioventrikular mungkin mempunyai fungsi atau organik. Gangguan organik secara langsung berkaitan dengan jantung, dan gangguan fungsi berlaku terhadap latar belakang proses patologi pada simpul parasimpatis. Sebab-sebab berikut adalah mungkin:

  • Aktiviti nokturnal saraf vagus. Gangguan ini berkembang pada waktu rehat pada orang muda yang terlibat dalam sukan dan menjalani gaya hidup aktif. Dalam kes ini, gangguan kekonduksian bersifat sementara dan merujuk kepada keadaan normal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada waktu malam saraf vagus berfungsi lebih aktif daripada pada waktu siang.
  • Jantung. Penyebab perkembangannya adalah lesi sklerotik dan idiopatik pada sistem konduktif. Mereka berkembang dengan latar belakang pelbagai penyakit jantung. Pada awalnya, pelanggaran itu bersifat separa, kemudian sekatan AV lengkap berkembang.
  • Keracunan. Penyumbatan boleh terjadi akibat keracunan akut badan dengan penggunaan ubat-ubatan dan racun.
  • Kerosakan pada sistem pengaliran jantung semasa campur tangan pembedahan. Pembedahan jantung boleh menyebabkan kerosakan pada serat saraf atau bundle, menyebabkan kelainan konduksi jantung.
  • Kongenital Patologi ini jarang berlaku. Pada bayi yang dilahirkan dengan penyakit seperti itu, kawasan yang menjalankan sebahagiannya tidak terdapat, yang menyebabkan perkembangan patologi.

Tanda-tanda penolakan

Keamatan dan sifat patologi bergantung pada tahap penyakit. Sekatan AV darjah 1 boleh menjadi asimtomatik sepenuhnya, dalam kes ini sukar untuk didiagnosis.

Dengan patologi ini, penyetempatan proses sangat penting. Sekiranya ia terletak di kawasan simpul atrioventricular tanpa gejala bradikardia, maka mustahil untuk mengesannya dengan tanda-tanda klinikal.

Gejala yang teruk boleh berlaku apabila jumlah pengecutan jantung berkurang, kelesuan, kelemahan, dan sesak nafas semasa latihan fizikal dapat terjadi terhadap latar belakang mereka. Ini disebabkan oleh hipoksia kerana aliran darah yang tidak mencukupi..

Pengaliran AV yang perlahan mungkin disertai dengan pening, kelemahan, dan kehilangan kesedaran secara berkala.

Blok AV darjah 2 dicirikan oleh kurangnya sinkronisme dalam kerja atrium dan ventrikel, akibatnya terdapat sensasi pelanggaran irama jantung, aritmia berkembang.

Sekiranya berlaku gangguan tahap 3, pesakit mengurangkan bilangan pengecutan jantung, dia merasa lemah, mungkin pingsan, ada rasa sakit di jantung, selaput lendir dan kulit memperoleh warna kebiruan.

Jenis sekatan AV

Semua penyumbatan atrioventrikular dibahagikan secara kondisional kepada separa dan lengkap. Bergantung pada sifat patologi, penyakit ini boleh kekal atau sementara. Kesemuanya dibahagikan kepada tiga kumpulan, bergantung pada lokasi dan intensiti impuls pengaliran dari nod atrioventricular di atria hingga ke bundle dan kaki His di ventrikel. Ciri-ciri borang ditunjukkan dalam jadual..

Blok AV sementara 1 darjahPatologi dicirikan oleh fakta bahawa disebabkan oleh kerosakan miokardium, perlambatan pengaliran impuls saraf atrium berkembang. Bentuk ini sangat biasa di kalangan orang yang berumur berbeza, tetapi paling sering dijumpai pada orang tua. Diagnosis rumit oleh kekurangan gambaran klinikal atau intensiti manifestasi yang lemah. Mungkin sementara sekiranya peningkatan kegembiraan saraf vagus pada waktu malam, pada waktu pagi keadaannya normal. Dengan perkembangan yang berlatarbelakangkan patologi jantung, ia bersifat kekal, memasuki tahap kedua, dan kemudian tahap ketiga penyakit ini.
Blok atrioventrikular 2 darjahAV block 2 darjah mobits 1. Pelanggaran ini berlaku kerana mabuk dan serangan jantung. Ini dicirikan oleh kenyataan bahawa kekonduksian bertambah buruk selepas setiap penguncupan. Akibatnya, satu pengecutan ventrikel jatuh, selepas itu kekonduksian menormalkan. Seterusnya, proses bermula semula. Pada peringkat awal penyakit ini, nisbah sistol atrium dan ventrikel adalah 3: 2 atau 4: 3.
AV block 2 darjah mobits 2. Patologi ini berkembang akibat kerosakan serius pada miokardium, bentuk ini sering boleh masuk ke tahap ketiga penyakit ini. Ini dicirikan oleh fakta bahawa semasa kerja jantung, penguncupan ventrikel jatuh. Tidak ada kaitan dengan penurunan kekonduksian dari pengurangan ke pengurangan. Ketiadaan sistol ventrikel boleh menjadi kitaran atau nyata secara kacau.
Blok AV 2 hingga 1. Ia berkembang dengan latar belakang kerosakan jantung yang serius. Ia dicirikan oleh fakta bahawa setiap sistol ventrikel kedua tidak ada.
Blok AV progresif. Dalam kes ini, pengaliran jantung sangat terganggu sehingga lebih daripada satu kontraksi ventrikel boleh keluar dari kitaran, yang menunjukkan perkembangan penyakit.
Sekatan melintang lengkap. 3 darjah.Ini dicirikan oleh kenyataan bahawa dorongan saraf tidak dapat melewati dari bundel atrioventricular ke kaki-Nya kerana penyumbatan lengkap.

Kaedah Diagnostik

Diagnosis dibuat berdasarkan anamnesis, elektrokardiogram, auskultasi jantung dan kajian tambahan. Sejarah penyakit jantung, keracunan, atau mengambil ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan perkembangan penyumbatan AV..

Menurut hasil ECG, pakar kardiologi dapat mengenal pasti patologi dan menentukan tahap perkembangannya

Semasa mendengar jantung, irama tidak putus, tetapi terdapat jeda panjang yang menunjukkan kehilangan sistol ventrikel. Dengan sekatan, bradikardia yang jelas dan nada meriam Strzesco.

Kajian diagnostik yang paling berkesan adalah ECG yang membolehkan anda mendiagnosis blok AV dan menentukan jenisnya dengan tepat.

Sekatan AV darjah 1 pada ECG dikesan sebagai perpanjangan selang antara kontraksi atria dan ventrikel, sementara semua petunjuk lain tetap normal. Bentuk patologi lain mempunyai perubahan ciri tersendiri dalam hasil kajian. Blok AV darjah pertama pada ECG kelihatan seperti kurangnya kaitan dengan prestasi atria dan ventrikel.

Sekiranya patologi jantung lain yang menyertai penyakit ini dikenal pasti, ECHO jantung, ultrasound dan MRI ditetapkan. Untuk memantau keadaan umum pesakit, ujian darah dan air kencing tambahan ditetapkan.

Kaedah rawatan

Terapi boleh dilakukan dengan cara berikut:

  • Blok atrioventrikular 1 darjah tidak mempunyai rawatan khusus, prosedur rawatan simptomatik ditetapkan untuk menormalkan keadaan pesakit.
  • Penyumbatan yang disebabkan oleh mabuk badan dihilangkan dengan bantuan terapi peneutralan.
  • Kejadian patologi terhadap latar belakang penyakit miokard memerlukan pelantikan adrenostimulan untuk meneruskan pengaliran impuls jantung.
  • Untuk menghilangkan patologi, prosedur implantasi perangsang jantung dapat digunakan. Teknik ini adalah penyelesaian radikal untuk masalah ini, yang ditunjukkan dalam diagnosis blokade AV kelas 3.
  • Dengan perkembangan edema, ubat diuretik, vasodilator dan glikosida jantung ditetapkan.

Sekiranya terdapat gejala blok AV, anda harus berjumpa dengan pakar untuk mengetahui sebab dan rawatan gangguan konduksi atrium yang tepat. Untuk melegakan serangan, disarankan untuk memperkenalkan Atropine kepada pasien dan memberikan tablet Isoprenalin. Setelah menghentikan keadaan berbahaya pesakit harus segera dibawa ke hospital.

Blok jantung AV darjah 1 adalah yang paling tidak berbahaya bagi perkembangan komplikasi. 2 dan 3 darjah penyakit membawa kepada perubahan yang lebih ketara dalam keadaan pesakit.

Masalah utama adalah perkembangan patologi yang berkaitan dengan gangguan konduksi jantung biasa. Ini membawa kepada perkembangan kegagalan jantung dan pemburukan bentuk kroniknya..

Kekurangan fungsi jantung segerak menyebabkan fakta bahawa tubuh mengimbangi kegagalan jantung dengan aritmia dan takikardia ventrikel.

Yang paling berbahaya adalah tahap ketiga penyakit ini. Semasa sawan, hipoksia tisu otak dan organ lain boleh berlaku, yang membawa kepada perkembangan patologi serius organ dalaman. Kekurangan pemakanan otak yang berpanjangan boleh menyebabkan kematian neuron dan kematian pesakit. Semasa serangan teruk, pesakit mungkin memerlukan langkah-langkah pemulihan untuk menyelamatkan nyawa..

Blok AV pada ECG dimanifestasikan dalam bentuk gangguan koordinasi jantung, yang boleh menyebabkan perkembangan patologi jantung yang lain.

Pelanggaran konduksi intrakardiak dikaitkan dengan sejumlah faktor; untuk pencegahan perkembangan penyakit, disarankan untuk mengenal pasti dan menetapkan rawatan patologi jantung tepat pada masanya. Ini akan mengelakkan perkembangan sekatan..

Penyekat AV darjah 1 adalah peringkat awal penyakit ini, yang tidak bergejala. Dengan pengenalan dan pelantikan kursus rawatan yang tepat pada masanya, perkembangan penyakit tahap 2 dan 3 dapat dielakkan.

Untuk mengelakkan perkembangan sekatan AV lengkap, disyorkan implantasi alat pacu jantung pada peringkat awal. Ini akan mengelakkan proses patologi yang semakin teruk dan meningkatkan kualiti hidup pesakit..

Diagnosis "blok jantung" menunjukkan kebuluran oksigen organ penting. Dengan sekatan, aritmia selalu berlaku - degupan jantung yang cepat atau perlahan. Lebih kerap daripada tidak, ECG mengesan degupan jantung pesakit kurang daripada 55 denyutan seminit. Patologi seperti itu penuh dengan hipoksia otak, pengsan, dan kematian klinikal. Ahli kardiologi memberitahu sebab-sebab kemunculan sekatan AV (tahap perkembangan terakhir) dan bagaimana menyingkirkannya.

Penyekat alfa untuk hipertensi: ubat

Miokardium menjadi meradang atau bekas luka muncul di permukaannya kerana sebab-sebab berikut:

  1. Seseorang menderita penyakit berjangkit serius yang menyebabkan komplikasi jantung. Penyakit seperti itu termasuk rubella, virus Coxsackie, mononucleosis, influenza, sitomegalovirus. Miokarditis juga disebabkan oleh parasit dan bakteria dalam jumlah besar, artritis reumatoid, lupus eritematosus sistemik.
  2. Mengubah struktur anatomi jantung, meningkatkan atau menurunkan dinding meningkatkan tekanan darah, pelanggaran penunjuk kuantitatif hormon, penyalahgunaan alkohol, penggunaan dadah, metabolisme terganggu dan miokarditis.
  3. Infarksi miokardium menyebabkan parut tisu otot..
  4. Serangan jantung akut menimbulkan impuls konduksi impuls.
  5. Kecacatan jantung yang berlainan sifat.
  6. Keracunan oleh glikosida jantung, ubat yang memperlahankan kadar jantung. Sukar bagi pakar kardiologi yang tidak berpengalaman untuk menentukan dos optimum bahan aktif untuk pesakit tertentu dengan mata. Sekiranya berat badan dikurangkan, tablet tidak boleh diminum dalam dos biasa. Itulah sebabnya doktor mengesyorkan - sebelum minum ubat, walaupun seperti yang ditetapkan oleh doktor, anda harus membaca arahan penggunaannya.
  7. Hipertensi arteri, menyebabkan penurunan konduksi di dalam atria.

Apa itu sekatan jantung

Kegiatan jantung yang terganggu yang berkaitan dengan pengaliran impuls ke organ yang tidak lengkap atau ketiadaannya dianggap sebagai sekatan dalam perubatan.

Penyakit ini boleh menjejaskan simpul atrioventricular atau sinus, atrium, bundle dari kepalanya atau salah satu kakinya. Patologi sifat yang diperoleh biasanya dikesan, tetapi kadang kala juga kongenital.

Di lokasi pelanggaran dan sifat perkembangannya, beberapa darjah dan jenis keadaan ini dibezakan.

Penyebab sekatan jantung atrioventricular dan rawatan patologi

Kaedah rawatan

Penyakit ini mempunyai beberapa jenis. Ia bergantung kepada faktor berikut:

  • tempat pengaliran impuls jantung yang tidak teratur;
  • keparahan patologi;
  • penyebab utama penyakit jantung.

Doktor menentukan beberapa pilihan untuk aktiviti organ yang terganggu:

  • 1 darjah. Patologi ini dicirikan oleh pengaliran denyutan ke jantung dengan penurunan yang besar..
  • 2 darjah. Fenomena ini dianggap sebagai sekatan yang tidak lengkap. Dengan itu, dorongan sebahagiannya tidak sesuai dengan jantung.
  • 3 darjah. Anomali ini adalah sekatan lengkap. Keadaan ini dicirikan oleh pengaliran impuls. Dianggap paling berbahaya.

Sekatan sementara dan berterusan juga dibezakan. Dalam perwujudan pertama, patologi tidak kekal, oleh itu ia jarang berlaku. Dengan bentuk yang berterusan, penyakit ini muncul secara berterusan.

Jenis penyakit berikut ditentukan oleh penyetempatan pelanggaran:

  • atrioventrikular;
  • atrium
  • intraatrial;
  • intraventrikular;
  • interatrial;
  • sinoatrial;

Jenis sekatan ini menunjukkan tempat di kawasan otot jantung, di mana gangguan konduksi ditentukan. Sebagai contoh, patologi atrium di kawasan atrium disebut atrium. Blok sinus ditunjukkan oleh pengaliran impuls yang salah di kawasan nod sinus.

Sekatan dari jenis penuh atau separa kaki kanan atau kiri dari bundle His juga didiagnosis..

Bergantung pada tahap penyakit, ubat atau kaedah rawatan pembedahan ditetapkan.

Dalam terminologi perubatan, penyumbatan ventrikel kiri jantung adalah keadaan patologi pada kaki bundle His di sisi ini.

Kecacatan pada ventrikel kanan jantung adalah operasi gangguan nod antrioventrikular yang terganggu. Ia mungkin tidak lengkap dan berlaku kerana peningkatan tekanan (arteri) yang kerap, dengan gangguan fungsi arteri koronari atau kardiomiopati.

Penuh boleh menjadi pandangan distal, iaitu, ia dicirikan oleh irama pada tahap rendah. Jenis penyekat lain juga ditentukan - proksimal, di mana nod atrioventricular dianggap sebagai alat pacu jantung.

Dengan sekatan ventrikel jenis penuh, terdapat kontraksi di kawasan atrium dan ventrikel pada masa yang sama. Dengan patologi jenis ini, bradikardia mula berkembang, serta kekurangan peredaran darah. Gejala biasanya disertai dengan gejala seperti perasaan kurang udara, kelemahan, angina pectoris, pingsan, dan pening..

NamaPenerangan
SinotrialDorongan tersekat di kawasan atrium kanan
IntraatrialIsyarat mula perlahan, bergerak di sepanjang dinding depan atrium
AntaratrialPelanggaran dilokalisasi antara simpul sinus dan atrium kiri.
Atrioventrikular (melintang)Dorongan tidak dapat bergerak sepenuhnya dari atria ke ventrikel
IntraventrikularIsyarat diputarbelitkan kerana penyumbatan kaki kiri atau kanan bundle milik-Nya
NamaPenerangan
Blok interventrikularGelombang pengujaan melambatkan melewati septum interventrikular
Sekatan ventrikel kiriIsyarat tidak lulus sepenuhnya kerana sekatan tempatan (setempat) dari bundle His (kaki kiri)
Sekatan ventrikel kananKekonduksian di permukaan anterior dan posterior kaki kiri dari bundle His

Penyumbatan ventrikel kiri jantung sangat berbahaya, jadi disarankan untuk mengetahui apa itu bagi orang yang mempunyai kecenderungan untuk penyakit sistem kardiovaskular. Bahagian ini mendorong darah ke aorta. Melanggar fungsinya, berlaku kerosakan serius pada hemodinamik.

Tanpa rawatan segera, manifestasi itu boleh membawa maut..

Dari semasa ke semasa, doktor menetapkan sekatan ventrikel yang tidak spesifik pada kardiogram (di beberapa cabang). Lebar QRS tidak diubah. Alat ini dapat menunjukkan gambaran yang serupa hanya sekiranya berlaku kegagalan dalam pengaliran sepanjang cabang kaki terakhir.

Mengikut masa manifestasi blok jantung, terdapat jenis berikut:

  • sementara;
  • berterusan;
  • progresif;
  • sekejap (sekejap).

Mengikut tahap kegagalan sistem konduktor otot jantung, proses patologi dibahagikan kepada peringkat berikut:

  • Sekatan lengkap dicirikan oleh penghentian pergerakan denyutan di bawah kawasan tertentu.
  • Sebilangan blokade ditunjukkan oleh perlambatan isyarat dalam kawasan yang terjejas.

Secara berasingan, adalah mungkin untuk membezakan pelanggaran kekonduksian nod atrioventricular. Ia dibahagikan kepada jenis seperti:

  • Blok jantung 1 darjah, yang dikesan pada ECG. Ia tidak muncul dengan sendirinya, kerana kelewatan isyarat berlangsung tidak lebih dari 0.3 saat. Ia sering berlaku pada kanak-kanak pada masa remaja dan atlet. Dalam kes pertama, kita membicarakan pertumbuhan anak yang pesat, dan yang kedua, penurunan aktiviti elektrik disebabkan peningkatan aktiviti fizikal.
  • Penyumbatan tahap 2 ditunjukkan oleh penurunan yang ketara dalam pengaliran jantung di sepanjang nod atrioventricular. Gejala dinyatakan dengan jelas.
  • Sekatan darjah 3 adalah penghentian pergerakan impuls ke ventrikel. Sekiranya pesakit tidak dibantu, maka kemungkinan kematian yang tinggi.

Pengelasan patologi

Terdapat sebilangan besar sebab mengapa keadaan patologi ini berlaku.

Blok atrioventrikular dapat diperhatikan semasa mengambil ubat tertentu:

  • Penyekat Deta;
  • Beberapa antagonis kalsium;
  • Digoxin;
  • Ubat antiarrhythmic yang mempunyai kesan quinidine.

Dengan kecacatan jantung kongenital, dalam kebanyakan kes terdapat sekatan AV, yang diagnosisnya sering dilakukan semasa lupus pada wanita. Sekiranya pesakit mempunyai transposisi arteri utama, maka ini boleh menyebabkan blok atrioventricular.

Juga, penyebab keadaan patologi ini adalah kecacatan pada septa atrium..

Sekatan AV diperhatikan dengan miokarditis

Perkembangan patologi dapat diperhatikan dengan miokarditis, endokarditis berjangkit, yang termasuk dalam kategori penyakit radang.

Dengan gangguan metabolik: hiperkalemia dan hipermagnesemia, perkembangan blok atrioventricular diperhatikan. Dalam kekurangan adrenal primer, proses ini juga dapat diperhatikan..

Baca: Apakah punca tidur malam?

Penyebab sekatan atrioventrikular sering menjadi kerosakan pada simpul AV, yang berlaku sebagai akibat campur tangan pembedahan di jantung, kateterisasi organ, penyinaran mediastinum, pemusnahan kateter.

Kehadiran tumor. iaitu, melanoma, mesotheliomas, rhabdomyosarcomas, limfogranulomatosis juga dapat menyumbang kepada perkembangan blok AV.

Terdapat beberapa sebab neurogenik mengapa keadaan patologi mungkin muncul. Ini termasuk reaksi vasovagal. Juga, penyakit ini boleh berlaku akibat sindrom karotid sinus.

Dengan myotonia atropik, yang termasuk dalam kategori penyakit neuromuskular, perkembangan penyakit ini juga dapat diperhatikan..

Blok atrioventrikular adalah proses patologi yang agak serius yang berlaku pada jantung. Ia boleh muncul sebagai akibat dari perkembangan pelbagai penyakit dan patologi..

Sekatan atrioventrikular berlaku akibat infark miokard

Blok atrioventrikular, yang mempunyai asal jantung dan berlaku akibat perkembangan infark miokard, kardiosklerosis, miokarditis, dll. untuk rawatan memerlukan penggunaan B-adrenostimulan. Selalunya, pesakit diberi Isoprenalin, Orciprenaline dan analognya. Setelah selesai menjalani pengambilan ubat, alat pacu jantung ditanamkan..

Baca: Kaedah Ujian Darah - Tradisional dan Terkini

Untuk membeli serangan Morgana-Adams-Stokes, pentadbiran Isadrin subvaginal dilakukan. Pentadbiran atropin subkutan atau intravena juga boleh dilakukan. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan kegagalan jantung kongestif. maka mereka diresepkan glikosida jantung, diuretik, vasodilator.

Ubat pertama mesti diambil dengan hati-hati mungkin. Sekiranya pesakit mempunyai bentuk kronik blok atrioventricular, maka ini memerlukan penggunaan terapi simtomatik. Selalunya dalam kes ini, Belloid, Theopec, Corinfar diresepkan.

Sekiranya semua rawatan di atas tidak berkesan, maka kaedah kardinal digunakan..

Mereka terlibat dalam pemasangan alat pacu jantung, dengan bantuannya pemulihan irama dan degupan jantung normal dilakukan. Sekiranya pesakit mengalami serangan Morgana-Adams-Stokes, maka dia mesti menjalani implantasi endokardial EX.

Prosedur ini juga dilakukan apabila:

  • Hipertensi arteri;
  • Kegagalan jantung kongestif;
  • Angina pectoris dengan sekatan AV lengkap.

Sekiranya pesakit mempunyai irama ventrikel kurang dari empat puluh per minit, maka dia mesti menjalankan prosedur tanpa gagal.

Rawatan sekatan atrioventrikular adalah penggunaan terapi ubat. Sekiranya tidak berkesan, campur tangan pembedahan digunakan..

Janin bayi boleh terkena pelbagai jangkitan.

Selalunya, kerosakan janin disebabkan oleh pelbagai jangkitan: streptokokus. staphylococci. klamidia dll. Dalam beberapa kes, penyakit ini disebabkan oleh kecenderungan genetik. Sekiranya pembedahan dilakukan untuk memperbaiki kecacatan jantung, maka ini juga boleh menyebabkan sekatan atrioventrikular.

Kanak-kanak yang menghidap penyakit ini cepat letih. Pesakit muda yang boleh bercakap bercakap tentang sakit kepala dan sakit di jantung. Dalam beberapa kes, kanak-kanak mungkin mengalami penumpuan perhatian. Dengan senaman fizikal, anak itu sesak nafas. Dia menjadi sangat lemah. Dalam keadaan kritikal bayi, implantasi alat pacu jantung dilakukan..

Baca: Ketagihan sebagai masalah sosial masyarakat kita

Rawatan sekatan atrioventrikular pada kanak-kanak bergantung kepada penyebabnya. Selalunya, pada peringkat pertama penyakit ini, rawatan tidak dilakukan. Selalunya, kanak-kanak dirawat dengan terapi ubat..

Penggunaan ubat tertentu dijalankan bergantung pada perjalanan klinikal penyakit ini dan ciri-ciri individu pesakit.

Sekat atrioventrikular pada kanak-kanak didiagnosis sangat kerap. Sekiranya penyakit ini tidak berkembang dan tidak mempunyai penyakit bersamaan, maka anak hanya dipantau. Jika tidak, produk perubatan untuk rawatan atau pembedahan digunakan..

27 Januari 2015

Semakin hari, orang mengalami masalah jantung. Tekanan fizikal dan emosi yang berlebihan, penyakit kronik, tabiat buruk - semua ini tidak dapat mempengaruhi kerja sistem kardiovaskular. Salah satu patologi berbahaya badan adalah penyekat jantung - penyakit yang berlaku sama ada secara bebas, atau berlatar belakang penyakit lain.

Patologi boleh berlaku dengan sendirinya atau sebagai akibat atau komplikasi penyakit lain. Dalam kes pertama, kecenderungan keturunan memainkan peranan. Sekiranya seseorang dalam keluarga menderita masalah jantung, maka dia mempunyai peluang lebih besar terkena penyakit yang disebut "blok jantung".

Penyumbatan jantung juga boleh berkembang dengan latar belakang penyakit seperti miokarditis, angina pectoris, kardiosklerosis, infark miokard, penebalan otot jantung, dan lain-lain. Penyebab lain adalah ubat berlebihan atau ubat yang tidak betul. Dari sini, anda mesti selalu mengikuti cadangan doktor atau membaca arahan penggunaannya dengan teliti.

Sekatan dapat dilokalisasikan di bahagian tubuh yang berlainan, yang bergantung pada klasifikasi dan rawatannya..

Dengan penyumbatan atrium (sinotrial) pada tahap otot atrium, pengaliran impuls saraf menjadi perlahan. Sekiranya atrium dibiarkan, maka keadaan ini juga disebut blok jantung kiri, jika betul, maka kanan. Patologi ini sangat mudah dikelirukan dengan bradikardia - irama jantung yang perlahan. Kadang-kadang pada orang yang sihat, sekatan jenis ini mungkin berlaku. Ijazah yang teruk disertai dengan kejang dan pengsan.

Sekatan atrium-gastrik atau atrioventrikular berkembang kerana gangguan pengaliran impuls dalam perjalanan dari atria ke ventrikel. Sekatan ventrikel - keadaan di mana pengaliran terganggu dalam kumpulan His. Masalah seperti kardiomiopati, penyakit jantung koronari, endokarditis berjangkit, miokarditis, infarksi miokardium boleh memprovokasi penyakit ini..

Keadaan lain adalah penyumbatan kaki jantung. Satu lagi nama umum untuk penyakit ini adalah penyakit blok cabang bundle. Sekiranya hanya penyumbatan kaki kanan jantung (atau kiri) yang dikesan, maka ia tidak membahayakan nyawa. Jauh lebih teruk apabila pesakit mengalami penyumbatan kedua kaki, maka diperlukan rawatan segera di hospital dan rawatan yang mencukupi.

Tahap kedua dicirikan oleh pengambilan tidak semua impuls ke ventrikel. Tanda-tanda klinikal keadaan: sakit dada, pening, hipoperfusi, bradikardia, tekanan darah rendah, degupan jantung tidak teratur. Sukan pekerjaan, miokarditis akut, pembedahan injap, kecacatan jantung, vagotonia boleh memprovokasi perkembangan penyakit ini..

Penyebab sekatan yang diperoleh adalah gangguan metabolik, demam reumatik akut, miokarditis, infark miokard, komplikasi selepas pembedahan, overdosis ubat.

Untuk mengembalikan laluan impuls elektrik di blok AV, akar valerian digunakan. Merebus akar menenangkan, memulihkan kerja otot jantung dan blok AV.

Persiapan dari ekor kuda mengembalikan fungsi saluran darah dan jantung secara keseluruhan. Untuk menyiapkan produk, dua sendok teh bahan mentah dituangkan ke dalam segelas air mendidih, setelah itu mereka bersikeras selama lima belas minit. Ambil ekor kuda setiap dua jam, dua sudu teh.

Hawthorn membantu menormalkan peredaran darah, tekanan dan melegakan kegembiraan sistem saraf pusat. Untuk menyediakan produk, gunakan sepuluh gram bahan mentah kering dan 100 ml vodka.

Ubat ini disuntik selama sepuluh hari. Ubat siap, tegang diambil tiga kali sehari, sepuluh tetes air, sebelum makan.

Infusi Melissa mempunyai kesan penenang dan memulihkan sistem saraf. Untuk menyiapkan infus, anda perlu mengambil satu sudu rumput kering dan tuangkan segelas air. Ubat ini diambil empat kali sehari untuk seperempat cawan.

Semasa mengambil ubat-ubatan rakyat, perlu diingat bahawa tidak ada rebusan yang dapat menggantikan nasihat pakar kardiologi, jadi pemeriksaan berkala untuk orang yang mengalami masalah jantung adalah keperluan yang dapat memanjangkan umur, dan sering menyelamatkannya.

Kaedah rawatan

Manifestasi klinikal penyakit ini

Dalam kebanyakan kes, blok atrioventricular pada peringkat pertama praktikal tidak menampakkan diri. Tetapi pada sebilangan pesakit, ia menampakkan dirinya dengan sangat tepat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia disertai oleh gejala penyakit yang timbul. Pada pesakit muda, ini adalah fenomena fisiologi yang normal..

Tahap gangguan konduksi secara langsung mempengaruhi blok AV

Tahap gangguan konduksi secara langsung mempengaruhi sifat sekatan AV. Keterukan dan etiologi penyakit, yang disebabkannya, juga mempengaruhi manifestasi gejala. Manifestasi klinikal tidak mempunyai sekatan, perkembangannya diperhatikan pada tahap simpul atriventrikular.

Sebagai hasil perkembangannya, pesakit sering mengalami bradikardia, yang merupakan gejala utama mereka. Sekiranya bradikardia teruk, maka blok atrioventricular disertai dengan tanda-tanda penyakit ini.

Dalam kes ini, pesakit mengadu kelemahan, sesak nafas, dan juga serangan angina. Ini disebabkan oleh degupan jantung yang kecil dan penurunan output jantung.

Dengan perkembangan penyakit ini, aliran darah serebrum menurun pada pesakit, yang menyebabkan munculnya pening. Ciri mereka ialah seseorang berasa bingung.

Cukup sukar untuk menentukan blok atrioventricular dalam kebanyakan kes kerana kekurangan gejala. Tetapi dalam beberapa kes ini dapat dilakukan. Apabila gejala pertama penyakit muncul, sangat penting untuk berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan.

Sekatan jantung - apa itu? Punca, gejala dan rawatan sekatan jantung

27 Januari 2015

Penyumbatan lengkap ditunjukkan oleh gejala aritmia dan tanda-tanda penyakit yang mendasari. Manifestasi klinikal ini boleh berlaku secara tiba-tiba, dengan latar belakang kesejahteraan, dan dapat wujud untuk waktu yang lama, dengan tempoh kemerosotan, yang mana pesakit telah menyesuaikan diri dan "belajar" untuk tidak memperhatikannya. Walau bagaimanapun, jika anda melihat beberapa gejala ini, anda harus berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan, kerana beberapa gejala mungkin merupakan tanda keadaan berbahaya..

- kelemahan, peningkatan keletihan, penurunan kemampuan untuk melakukan kerja fizikal yang sama, - perasaan terganggu dalam kerja jantung - perasaan membeku atau serangan jantung, ketidakselesaan di belakang sternum, - pening, kelipan di depan mata, kelemahan umum secara tiba-tiba dengan perasaan ringan, tinitus, - serangan Morgagni - Edems - Stokes (serangan MES) - pucat tajam tiba-tiba, sejuk, peluh melekit, denyut nadi yang jarang, kehilangan kesedaran, kekejangan yang mungkin disebabkan oleh hipoksia otak.

Sebagai peraturan, setelah beberapa saat atau dua atau tiga minit, kesedaran dipulihkan, tetapi jika ini tidak berlaku, dan tidak ada pernafasan dan degupan jantung, maka asystole (serangan jantung) dan kematian klinikal berkembang - sekumpulan kiri bundel-Nya yang lengkap, yang berkembang secara tiba-tiba untuk pertama kalinya dalam hidup saya, boleh menyebabkan perkembangan kegagalan ventrikel kiri akut dengan edema paru, yang dicirikan oleh sesak nafas, batuk dengan dahak yang serupa dengan busa, kulit bibir, wajah, jari, kejutan biru.

Gejala penyakit yang mendasari - sakit dada semasa latihan fizikal atau berehat dengan penyakit jantung koronari, sesak nafas, tangan dan kaki yang sejuk, sianosis (warna kebiruan) jari, hidung, telinga atau seluruh muka dan anggota badan dengan kecacatan jantung, sakit kepala penyetempatan oksipital dengan loya dan muntah dengan darah tinggi, demam tinggi atau demam berpanjangan tidak lebih tinggi daripada 37.5º C untuk jangkitan, kerosakan pada sendi dan kulit dengan penyakit sistemik, dan banyak lagi.

Sekiranya tahap kedua patologi didiagnosis, maka rasa sakit di sternum, pening, keletihan yang kerap, kehilangan keupayaan bekerja dan kelemahan biasanya diperhatikan.

Sekatan separa disertai dengan pelanggaran nada jantung dan kehilangan nadi.

Tanda-tanda sekatan lengkap adalah bradikardia berterusan, yang dicirikan oleh denyutan di bawah 40 denyutan seminit. Simptomnya juga ialah sindrom Morgagni-Edems-Stokes. Dengan gejala ini, pengsan dan kejang diperhatikan.

Biasanya, gejala yang jelas muncul dengan patologi jantung tahap ketiga. Ini termasuk:

  • Pening
  • sakit kepala;
  • gelap di mata;
  • peningkatan kegelisahan;
  • kemerahan, dan kemudian pencerahan kulit wajah yang tajam;
  • kekurangan atau penurunan nadi;
  • pernafasan jarang dan mendalam;
  • kekejangan
  • murid diluaskan;
  • kekeruhan atau kehilangan kesedaran.

Sekatan yang lengkap juga disertai dengan rasa sakit dan rasa berat di kawasan dada. Gejala ini sering diberikan di bahagian belakang, di belakang kawasan dada. Keadaan patologi mungkin ditunjukkan oleh loya dan muntah, gangguan tidur dalam bentuk mengantuk, sesak nafas, peningkatan kegelisahan dan ketakutan, apatis.

Tanda-tanda di atas menunjukkan pemberhentian peredaran darah pada waktu tertentu. Sekiranya terdapat gejala ini, ambulans harus segera dipanggil. Dengan perkembangan murid yang pingsan, lemah, berhenti bernafas sebelum kedatangan pasukan perubatan, seseorang perlu menjalani urutan jantung tidak langsung.

Penting untuk diingat bahawa pertolongan cemas yang disediakan dengan betul dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

Diagnosis sekatan jantung

- ECG standard - kaedah maklumat utama yang mengesahkan adanya sekatan. Walau bagaimanapun, tidak selalu satu elektrokardiogram dapat "menangkap" tanda-tanda sekatan, terutama dalam hal sekatan jantung sementara.

Tanda-tanda sekatan sinoatrium adalah kehilangan kompleks P - QRS secara berkala kerana fakta bahawa tidak setiap nadi dari simpul sinus mencapai atria, dan oleh itu ventrikel. Peningkatan selang RR dalam dua, dan kadang-kadang lebih banyak daripada kali.

Tanda-tanda sekatan intra-atrium adalah pemisahan dan pengembangan lebih dari 0.11 dari gelombang P, dan pemanjangan selang PQ yang berkaitan. Kadang-kadang gelombang P negatif tambahan muncul (dengan pemisahan lengkap atria kanan dan kiri dan kontraksi mereka dalam irama yang berasingan).

Tanda-tanda blok I tahap atrioventrikular - pemanjangan selang PQ berterusan lebih daripada 0.20 s, jenis II jenis Mobits jenis 1 - dengan setiap pengurangan berikutnya, selang PQ semakin panjang sehingga satu kompleks jantung P-QRS jatuh, maka keseluruhan kitaran berulang lagi. Sekatan darjah II sebagai Mobitz jenis 2 - jangka masa selang PQ dalam setiap pengecutan sama panjang melebihi 0.

20 s, dan kompleks ventrikel QRS jatuh secara rawak, tanpa berkala yang jelas dan boleh cacat. Sekatan darjah II jenis 3 - tidak ada setiap dua atau dua kompleks P-QRS berturut-turut. Sekatan darjah III - pemisahan lengkap irama atrium dan ventrikel - kekerapan kontraksi atrium - 70 - 80 per minit, ventrikel - 40 - 50 per minit atau kurang. Gelombang Atrial P yang tidak berkaitan dengan kompleks QRS ventrikel, mungkin berlapis, sebelum atau sesudahnya.

Tanda-tanda sekatan intraventrikular: untuk penyumbatan yang tidak lengkap - kompleks QRS tidak diluaskan, tidak cacat, perubahan gelombang R (diperluas dan bergerigi) dan gelombang S pada petunjuk kiri atau kanan diperhatikan, masing-masing, mengikut jenis sekatan (kaki kanan atau kiri); dengan penyumbatan lengkap - kompleks QRS ubah bentuk yang diperluas lebih luas daripada 0.12 s, gelombang S mendalam yang mendalam di petunjuk yang sesuai (III, aVF, V 1,2 dengan blok kanan, I, aVL, V 5, 6 dengan blok kiri).

Blok bundle kiri yang lengkap

- Pemantauan EKG 24 jam adalah informatif untuk penyumbatan sementara, kerana ia membolehkan anda menganalisis kadar denyutan jantung dan kekonduksian pada siang hari, termasuk pada waktu malam. - EKG dengan senaman digunakan untuk menentukan toleransi senaman, membolehkan anda menetapkan kelas penyakit jantung koronari dan kronik yang berfungsi kegagalan jantung.

Sekiranya gejala penyakit berlaku, pesakit harus berjumpa dengan pakar kardiologi. Setelah mengumpulkan anamnesis, doktor akan menawarkan untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh.

Pada kardiogram jantung dengan sekatan, tidak ada hubungan antara sinus dan irama ektopik. Perhatikan hasil penyahkodan elektrokardiografi yang lain.

Dengan sekatan sinoatrial, pengaliran dari nod sinus ke atria terganggu. ECG menunjukkan irama sinus, dengan itu terdapat kehilangan kitaran jantung tertentu.

Blok atrioventrikular - pengaliran impuls yang terganggu di kawasan nod ini dan kaki bundle His.

Blok atrium dicirikan oleh irama yang terganggu dan pengaliran yang tidak betul ke atrium. Tempoh gelombang P meningkat, pengeretan atau pengembangannya diperhatikan.

Pemantauan holter akan membantu menentukan sejauh mana penyakit ini. Kaedah ini membolehkan anda menentukan punca penyakit ini..

Untuk diagnosis sekatan, mereka bukan sahaja menggunakan kaedah pemeriksaan instrumental, tetapi mereka juga membuat ujian makmal.

Agar hasil diagnostik lebih tepat dan boleh dipercayai, sebelum menjalankan kajian, pesakit perlu menghadkan semua jenis beban - baik fizikal dan psikologi.

Kehilangan bahagian nadi menjadi lebih jelas pada tahap penyumbatan yang maju. Untuk menentukan faktor penyebabnya, anda perlu pergi ke klinik di tempat kediaman dan mendaftar ke pakar kardiologi. Dia akan melakukan tinjauan untuk menentukan gejala yang mengganggu, adanya kecenderungan keturunan dan patologi bersamaan, dan kemudian memeriksa pesakit.

  • Dos Atropine diberikan kepada pesakit. Pelanggaran konduksi, tidak berkaitan dengan perubahan patologi, mula muncul dalam kira-kira 30 minit.
  • Pada elektrokardiogram, doktor akan melihat gigi yang berubah-ubah yang menunjukkan betapa perlahan impuls bergerak.

Selain itu, anda mungkin perlu menjalani pemantauan ECG setiap hari, ultrasound jantung dan menjalani ujian. Berdasarkan hasil yang diperoleh, doktor akan dapat mendiagnosis dan menyusun rejimen rawatan.

Diagnosis awal blok jantung boleh menjadi langkah yang berjaya menuju pemulihan. Oleh itu, disarankan untuk meminta pertolongan apabila gejala minimum mengganggu, dan bukan ketika ambulans sudah mengambil. Bahaya penyakit bergantung pada setiap kes. Dan jika, dengan pesakit yang tidak lengkap, dia dapat meneruskan gaya hidupnya yang biasa, maka bentuk penuh dapat berubah menjadi komplikasi serius, hingga mati.

Diagnosis patologi mungkin dilakukan dengan hasil elektrokardiogram, yang pada masa kajian memungkinkan anda menilai keadaan organ. Tetapi perlu dipertimbangkan fakta bahawa berlakunya sekatan boleh berkala. Sekatan sementara diperiksa menggunakan ujian treadmill, pemantauan Holter, dan ekokardiografi juga dapat diresepkan untuk mengesahkan diagnosis..

Rawatan sekatan terbahagi kepada beberapa langkah penting. Pertama, ini adalah diagnosis tepat pada masanya, kemudian - penetapan sifat dan sebab. Selanjutnya, kebanyakan tindakan harus ditujukan untuk menghilangkan penyebabnya (jika diperoleh). Dalam beberapa kes (sekatan yang tidak lengkap), hanya pemerhatian yang dilakukan. Barulah mereka memulakan rawatan langsung penyumbatan, yang, bergantung kepada keparahannya, boleh menjadi ubat atau pembedahan.

Dalam rawatan dengan ubat-ubatan, ubat-ubatan seperti Orciprenaline Sulfate, Isoprenarin Hydrochloride, Atropine paling kerap diresepkan. Keadaan serius pesakit dan tidak berkesannya ubat-ubatan boleh menjadi isyarat untuk pembuatan pacemement sementara atau kekal. Implantasi alat pacu jantung dilakukan terutamanya oleh pesakit yang berumur 60-70 tahun.

15 gejala kanser yang sering diabaikan oleh wanita. Banyak tanda-tanda barah yang serupa dengan gejala penyakit atau keadaan lain, dan oleh itu sering diabaikan. Perhatikan badan anda. Sekiranya anda perasan.

Jangan sekali-kali melakukan ini di gereja! Sekiranya anda tidak pasti sama ada anda berkelakuan baik di gereja atau tidak, maka anda mungkin tidak melakukan perkara yang betul. Berikut adalah senarai mengerikan.

10 kanak-kanak bintang yang menawan yang hari ini kelihatan sangat berbeza Masa berlalu, dan sekali selebriti kecil menjadi keperibadian dewasa yang tidak lagi anda kenal. Anak lelaki dan perempuan cantik bertukar menjadi s.

Cara kelihatan lebih muda: potongan rambut terbaik untuk mereka yang berumur lebih dari 30, 40, 50, 60 dalam 20 tahun tidak perlu risau tentang bentuk dan panjang gaya rambut. Nampaknya pemuda diciptakan untuk eksperimen penampilan dan keriting yang berani. Walau bagaimanapun, sudah.

10 perkara kecil yang selalu diperhatikan oleh seorang lelaki pada wanita. Adakah anda fikir lelaki anda tidak memahami apa-apa dalam psikologi wanita? Ini tidak benar. Tidak sedikit pun akan tersembunyi dari penampilan pasangan yang mencintai anda. Dan inilah 10 perkara.

Mengapa beberapa bayi dilahirkan dengan "ciuman malaikat"? Malaikat, seperti yang kita semua tahu, baik kepada orang dan kesihatan mereka. Sekiranya anak anda mempunyai ciuman malaikat yang disebut, maka anda tidak ada kena mengena..

Kursus terapi

Dalam kes penyumbatan separa, pesakit harus diperhatikan oleh pakar kardiologi, menjalani gaya hidup sihat dan diperiksa secara berkala untuk memantau prosesnya. Sekiranya gangguan konduksi lebih jelas, maka doktor akan mengesyorkan penggunaan kaedah yang berkesan untuk memulihkan irama jantung dan menghilangkan penyebabnya.

Kursus terapi boleh terdiri daripada kaedah rawatan berikut:

  • campur tangan pembedahan;
  • terapi ubat;
  • etnosains.

Untuk mengurangkan keadaan pesakit dan meningkatkan kekonduksian denyutan, anda boleh menggunakan kumpulan ubat ini:

  • Vasodilators (Vinpocetine, Amlodipine) dan diuretik (Indapamide, Furasemide) membantu dengan baik dengan kegagalan jantung kongestif yang disebabkan oleh sekatan.
  • Perangsang beta-adrenoreceptor (Orciprenaline, Akabel) meningkatkan intensiti dan kekerapan kontraksi.
  • Penyekat beta-adrenergik (Sinarom, Tenormin) dan glikosida jantung (Digoxin, Strofantin) diresepkan jika dystonia vaskular atau penyakit jantung pada pesakit menyebabkan penyumbatan. Dalam situasi lain, penerimaan mereka tidak digalakkan..

Penyekat tubulus kalsium dan ubat-ubatan artritis lain harus digunakan untuk penyekat jantung dengan sangat berhati-hati. Mereka boleh memperburuk perjalanan patologi dan memburukkan keadaan pesakit, oleh itu, doktor yang hadir harus menetapkan ubat dan dosnya.

Tidak mungkin menyembuhkan sekatan lengkap dengan hanya menggunakan ubat-ubatan. Untuk menghilangkannya, anda memerlukan bantuan pakar bedah. Dia akan meletakkan alat pacu jantung sebagai alat pacu jantung buatan. Petunjuk untuk memasang peranti adalah seperti berikut:

  • bradikardia teruk;
  • sekatan lengkap dalam kombinasi dengan aritmia dan penyakit jantung;
  • gangguan hemodinamik yang serius;
  • asystole.

Memasang alat pacu jantung agak mudah. Doktor menebuk urat subclavian dan memasukkan elektrod melaluinya, menghubungkan hujungnya ke ruang jantung yang dikehendaki. Peranti itu sendiri dipasang di bawah kulit di otot dada.

etnosains

Ubat-ubatan rakyat tidak akan dapat menghilangkan penyebabnya, tetapi akan melengkapkan perjalanan terapi dengan sempurna. Dengan pertolongan mereka, pesakit akan meningkatkan kekonduksian impuls dan kerja otot jantung. Lihat resipi yang paling berkesan di bawah:

  • Tuangkan segelas air mendidih dengan 30 g valerian kering. Kemudian tutup penutup dan biarkan untuk meresap selama 10-12 jam. Ambil infusi 50 ml 3-4 kali sehari.
  • 30 g tunas bunga jagung tuangkan 250 ml air mendidih. Sejam kemudian, keluarkan bahan mentah. Ambil ½ cawan sebelum makan.
  • Calendula tincture boleh dibeli di farmasi dan mengambil ½ sudu besar. l cairkan dengan 100 ml air atau masak sendiri. Anda perlu menuangkan 60 g bahan utama dengan 500 ml alkohol dan meletakkan di tempat yang gelap selama 2 minggu.
  • Tuangkan 40 g ekor kuda 400 ml air mendidih dan tutup penutup selama 2 jam. Minum 30 ml 5-6 kali sehari.

Ubat yang disediakan di rumah dianggap paling berkesan. Mereka jarang menyebabkan reaksi buruk, tetapi apabila muncul, perlu berhenti minum ubat dan segera berjumpa doktor.

Rawatan terutamanya bertujuan menghilangkan masalah yang mendasari, akibatnya timbulnya patologi. Terapi dijalankan dengan pendekatan bersepadu dan terdiri dari pencegahan kematian akibat cacat jantung, penghapusan tanda-tanda patologi.

Dengan sekatan, kumpulan ubat berikut biasanya digunakan:

  • penyekat reseptor kalium (Sotalol, Nebintan atau Amiodarone);
  • penyekat natrium (Ritionorm, Giluritmal, Novokainamid, Quinidine, Rhythmylene atau Encainide);
  • Penyekat B (patologi boleh dirawat dengan Atenololol, Bisoprolol, Nadolol, Esmolol atau Propranolol).

Ubat-ubatan berikut boleh diresepkan untuk menghilangkan gejala:

Pesakit juga diberi ubat yang menghilangkan gejala aritmia. Ubat-ubatan ini termasuk verapamil dan diltiazem..

Sekatan tahap ketiga dapat dirawat dengan Dopamine dan Adrenalin, yang menstabilkan hemodinamik.

Dalam patologi kronik, ubat seperti Corinfar, dan lain-lain sering diresepkan. Hanya doktor yang berpengalaman yang harus menetapkan ubat-ubatan di atas, jika tidak, risiko akibat berbahaya dan masalahnya bertambah teruk.

Dalam bentuk patologi yang teruk, langkah ditunjukkan. Biasanya ia diresepkan untuk kegagalan jantung akut, apabila keruntuhan terjadi, penurunan tekanan yang tajam, pengsan, edema paru.

Alat pacu jantung diletakkan di dalam badan dengan gejala sekatan yang teruk, apabila kemungkinan berlaku prognosis yang tidak baik. Pemasangan di jantung ini dapat meringankan keadaan pesakit dan meningkatkan kualiti hidupnya..

Untuk meningkatkan jangka hayat, rangsangan otot jantung yang berterusan perlu dilakukan..

Untuk melakukan atau tidak melakukan operasi, hanya pakar - pakar bedah jantung memutuskan.

Rawatan patologi juga merangkumi pemulihan rutin harian yang betul. Pesakit perlu membina tidur yang sihat dan penuh.

Agar rawatan membawa kesan yang diinginkan, penting untuk mengikuti diet. Pemakanan yang betul untuk penyekat jantung adalah dengan mengecualikan makanan yang mengandungi sejumlah besar kolesterol. Penting untuk mengambil makanan yang kaya dengan vitamin. Makanan ringan, terutamanya alkohol, mesti dibuang sama sekali.

Pesakit dikontraindikasikan dalam merokok. Anda mesti mematuhi gaya hidup sihat. Pesakit harus mengelakkan situasi fizikal dan emosi yang berlebihan, tekanan dan konflik..

Blok AV sementara. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Rawatan sekatan atrioventrikular pada tahap pertama dapat dilakukan dengan menggunakan ubat tradisional. Selalunya, untuk rawatan patologi, kuning telur biasa digunakan.

Perubatan tradisional menawarkan pelbagai resipi

Untuk menyediakan ubat, anda perlu merebus 20 biji telur, pisahkan kuning telur daripadanya, letakkan di atas pinggan dan tambahkan minyak zaitun ke dalamnya.

Produk yang dihasilkan mesti dididihkan dalam oven selama 20 minit. Selepas waktu ini, produk sejuk dan diletakkan di dalam peti sejuk. Mengambil ubat selama 1 sudu kecil. sehari sebelum makan. Pada akhir rawatan selama sepuluh hari, anda mesti berehat sama. Selepas ini, kursus diulang..

Selalunya, rawatan sekatan jantung boleh dilakukan dengan pinggul mawar. Untuk menyediakan ubat, perlu mengambil buahnya dalam jumlah 5 sudu besar. Mereka diletakkan dalam setengah liter air. Buah yang dimasak diuli dengan madu dan tuangkan ke dalam kuah yang dihasilkan. Anda perlu minum ubat sebelum makan dalam seperempat cawan, yang akan menyebabkan peningkatan.

Juga, akar valerian dapat digunakan untuk merawat penyakit ini. Penerimaan ubat-ubatan rakyat dilakukan sebelum makan. Satu dos ubat adalah satu sudu besar. Ubat ini dicirikan oleh kehadiran kesan menenangkan, yang menyambung semula fungsi sistem kardiovaskular.

Juga, rawatan sekatan atrioventrikular dapat dilakukan dengan menggunakan ekor kuda. Alat ini dicirikan oleh kesan yang baik terhadap kerja jantung dan saluran darah. Untuk menyediakan ubat, anda perlu mengambil dua sudu teh herba cincang dan tuangkan segelas air mendidih. Tegaskan ubat dalam masa 15 minit. Penerimaan ubat-ubatan rakyat dilakukan setiap dua jam. Satu dos ubat adalah dua sudu teh.

Blok atrioventrikular adalah penyakit jantung yang cukup serius, yang dicirikan oleh adanya tiga tahap. Pada peringkat pertama penyakit ini, yang dicirikan oleh gejala yang agak lemah, pesakit dipantau. Sekiranya terdapat komplikasi, rawatan atau pembedahan ubat dilakukan..

Adakah anda menyedari kesilapan? Pilihnya dan tekan Ctrl Enter. untuk memberitahu kami.

Ramalan

Bergantung pada jenis keadaan patologi, prognosis mungkin optimis atau mengakibatkan kematian..

Pada peringkat awal perkembangan blokade dengan rawatan tepat pada masanya, prognosis yang biasanya baik. Sekiranya anda mengabaikan preskripsi pakar, maka penyakit ini dapat berkembang.

Dalam kes ini, perkembangan akibat berbahaya dan serius berikut adalah mungkin:

  • keadaan pengsan yang kerap;
  • kegagalan jantung;
  • fibrilasi ventrikel;
  • edema paru;
  • kekurangan koronari.

Dalam kes sekatan lengkap yang teruk, prognosis biasanya tidak baik. Oleh itu, patologi boleh membawa maut.

Selalunya berlaku sekiranya komplikasi seperti fibrilasi ventrikel dan kegagalan jantung telah berlaku..

Oleh itu, sekatan jantung adalah keadaan berbahaya yang boleh berlaku akibat banyak sebab. Bergantung pada jenisnya, ramalan dibuat.

Rawatan penyakit ini dapat dilakukan secara konservatif dan pembedahan. Pakar kardiologi harus memilih taktik yang betul..

Komplikasi merangkumi: - perkembangan sekatan, misalnya, AV - sekatan darjah 1 sering berkembang menjadi sekatan tahap 2 jenis 1, jarang - untuk menyelesaikan penyekat AV -. Sehubungan itu, pentingnya pemantauan dinamik dengan pemantauan EKG pesakit. Pada mulanya, sekatan AV sedia ada jenis II darjah II sering berkembang untuk menyelesaikan sekatan.

Pencegahan adalah rawatan perubatan yang kompeten untuk penyakit yang mendasari, penentuan petunjuk tepat pada masanya untuk implantasi alat pacu jantung.

Prognosis untuk sekatan gred I dengan ketiadaan kerosakan jantung organik adalah baik. Untuk sekatan lengkap, prognosis ditentukan oleh sifat penyakit yang mendasari, tahap gangguan fungsi jantung, dan tahap kegagalan jantung kronik. Kekerapan dan jumlah serangan MES bukanlah ramalan kematian, iaitu, mereka tidak mempengaruhi prognosis - pada beberapa pesakit kejang dapat terjadi dengan kerap, sementara pada yang lain serangan tunggal dalam seumur hidup boleh menyebabkan kematian.

Prognosis untuk pesakit dalam tempoh akut infark miokard, yang rumit oleh perkembangan penyumbatan kiri atau kanan lengkap dari bundle His, sangat tidak baik.

Ahli terapi doktor Sazykina O.Yu.

Penyumbatan jantung secara beransur-ansur mengurangkan keupayaan pesakit untuk bekerja dan menyebabkan kecacatan. Antara komplikasinya, kemungkinan besar:

  • kejutan kardiogenik;
  • kegagalan jantung;
  • fibrilasi atrium;
  • infarksi miokardium;
  • iskemia jantung;
  • penyakit buah pinggang
  • strok iskemia;
  • penurunan kognitif.

Pakar memberikan ramalan yang baik hanya dengan pelanggaran kekonduksian sebahagiannya. Sekatan yang lengkap secara beransur-ansur menghilangkan seseorang peluang untuk bekerja dan melayani diri mereka sendiri. Mereka berbahaya terutamanya dalam kombinasi dengan kegagalan jantung atau perkembangan dengan latar belakang infark miokard. Penggunaan kaedah intervensi pembedahan (pemasangan alat pacu jantung) menjadikan prognosis lebih baik. Pesakit boleh pulih sebahagiannya dari kemampuan kerja dan memperbaiki keadaan umum.

Blok jantung berlaku apabila gelombang konduksi terganggu. Ia berkembang di bawah pengaruh faktor dalaman dan luaran. Ciri gambaran klinikal fenomena ini hanya ditunjukkan dalam kes-kes yang diabaikan. Rawatan ubat dan pembedahan digunakan sebagai kaedah rawatan..

Sekatan jantung yang tidak lengkap

Penyakit ini sering dijumpai pada orang muda dan bahkan dianggap sebagai pilihan biasa. Satu-satunya bahaya yang ditimbulkan oleh sekatan jantung yang tidak lengkap adalah keadaan ini dapat berkembang menjadi yang lengkap. Dalam kebanyakan kes, perkembangan penyakit ini dikaitkan dengan gangguan jantung organik: kardiomiopati, disfungsi injap aorta, penyakit jantung hipertensi, penyakit arteri koronari. Diagnosis sekatan tidak lengkap dilakukan dengan menggunakan elektrokardiogram.

Kadang-kadang pesakit didiagnosis dengan "penyumbatan kaki kanan jantung yang tidak lengkap" (ikatannya). Penyakit ini boleh bersifat kongenital atau dijangkiti, dan dikaitkan dengan pelanggaran sebahagian dari dorongan elektrik di sepanjang kaki kanan-Nya. Ia berjalan lancar, tidak memerlukan rawatan khas, dan sangat jarang dapat memasuki blokade sepenuhnya. Penyumbatan ventrikel jantung yang tidak lengkap juga tidak berbahaya, tetapi perlu dilakukan pemantauan untuk mencegah perkembangan.

Ciri-ciri merawat kanak-kanak

Fisiologi jantung terkenal dalam perubatan moden, oleh itu, doktor dapat menyusun senarai sebab yang diterima umum untuk perkembangan blokade pada orang dewasa dan kanak-kanak. Anda boleh membiasakannya di bawah:

  • kegagalan autoimun;
  • infarksi miokardium;
  • diabetes;
  • kardiosklerosis (pemadatan tisu jantung);
  • reumatik;
  • miokarditis;
  • tahap hormon tiroid yang tinggi;
  • myxedema;
  • difteria;
  • fibrosis jantung;
  • penyakit arteri koronari;
  • aterosklerosis;
  • kecacatan jantung;
  • ketidakseimbangan elektrolit;
  • barah jantung;
  • vaskulitis;
  • sarcoidosis;
  • manifestasi sifilis;
  • amiloidosis;
  • penyakit hipertonik.

Kadang-kadang masalah berlaku kerana faktor pengaruh luaran:

  • penggunaan ubat-ubatan antiarrhythmic;
  • penerimaan minuman beralkohol;
  • penggunaan dadah;
  • komplikasi pembedahan.

Sebilangan penyekat impuls dapat berkembang di bawah pengaruh faktor yang tidak berbahaya. Mereka jarang meninggalkan akibat yang berbahaya dan tidak memprovokasi perkembangan kegagalan konduksi isyarat. Anda boleh membiasakan diri dengan alasan seperti di bawah:

  • keabnormalan kecil dalam struktur otot jantung;
  • kegagalan dalam sistem saraf autonomi;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan.

Dua faktor terakhir adalah perkara biasa bagi kanak-kanak usia sekolah yang mengalami tekanan fizikal dan mental yang berterusan. Sekiranya remaja sering merasa mengantuk, lemah dan pening, maka sangat mustahak untuk membawanya ke doktor.

Ada kalanya pakar mendiagnosis sekatan kongenital. Mereka boleh membahayakan nyawa kanak-kanak, kerana mereka sering mengalami gangguan pada alat injap dan kecacatan jantung yang lain.

Masalah jantung pada anak boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Sekiranya terdapat patologi jantung pada kanak-kanak, perlu segera berjumpa doktor (pakar pediatrik, pakar kardiologi) dan memulakan rawatan. Kejadian sekatan jantung pada masa kanak-kanak akan kehilangan peluang anak untuk menjalani gaya hidup normal, dia akan terus dihantui oleh gejala, dan jangka hayat akan berkurang dengan ketara. Oleh itu, adalah mustahak untuk mencegah perkembangan komplikasi penyakit jantung, memantau kesihatan anak, dan memperjuangkan hidupnya dengan cara apa pun.

  • Nada vagus meningkat (saraf vagus).
  • Gangguan elektrolitik dengan muntah yang teruk.
  • Overdosis ubat.
  • Tekanan dan terlalu banyak kerja.

Blok atrioventrikular transistor tahap 1 dianggap normal bagi golongan muda yang aktif dan tidak memerlukan rawatan.

Langkah-langkah terapeutik dilakukan ketika mengesan masalah bersamaan dalam kerja otot jantung dan jantung secara keseluruhan, ia bertujuan untuk menghilangkan penyebab gangguan konduksi pada nod AV.

Penyumbatan tahap 1 boleh disebabkan oleh pengambilan ubat:

  • glikosida jantung;
  • ubat antiarrhythmic;
  • penyekat beta.

Dalam kes sedemikian, ubat-ubatan ini dibatalkan, jika mustahil untuk dibatalkan, dosnya disesuaikan.

Pada bayi baru lahir, kadar jantung berkisar antara 140 denyut hingga 170, penurunan irama hingga 100 dianggap bradikardia dan memerlukan diagnostik tambahan untuk mengenal pasti masalah.

Dengan pelanggaran tahap pertama, manifestasi klinikal mungkin tidak mengganggu anak, tetapi ibu bapa perlu memperhatikan penampilan tanda-tanda seperti itu:

  • Kulit kebiruan atau sangat pucat.
  • Segitiga nasolabial yang diserlahkan.
  • Bayi tidak mengambil payudara atau menghisap dengan sangat lemah.
  • Bayi berpeluh dengan banyak.

Sekiranya pelanggaran itu berfungsi, maka prognosis biasanya baik, di masa depan masalahnya tidak diperburuk, dan kekambuhan tidak diperhatikan.

Untuk mengelakkan penyekat tahap pertama, pakar kardiologi menetapkan pemantauan berkala terhadap keadaan kanak-kanak, sekurang-kurangnya dua kali setahun..

Penjagaan segera

Sekatan yang lengkap sering disertai dengan serangan Morgagni-Adams-Stokes, jadi pesakit akan memerlukan pertolongan. Ia dapat disediakan oleh orang-orang terdekat, mengikuti algoritma tindakan seperti itu:

  • hubungi ambulans;
  • meletakkan pesakit di permukaan yang keras;
  • disarankan untuk meletakkan bantal di bawah kepala anda;
  • untuk menawarkan tablet Izadrina sebagai pertolongan cemas.

Sekiranya seseorang tidak mempunyai nadi dan pernafasan, maka perlu melakukan urutan jantung tidak langsung dan membuat pernafasan buatan. Pasukan ambulans yang tiba akan dapat memperbaiki keadaan pesakit dengan kaedah perubatan berikut:

  • suntikan Adrenalin intravena;
  • Suntikan atropin;
  • melakukan sekatan novocaine;
  • penggunaan defibrillator.

Serangan sekatan memerlukan tindakan segera. Perlu memanggil pasukan ambulans, tetapi sebelum kedatangan doktor, pesakit diberi pertolongan cemas.

Seseorang diletakkan di punggungnya, bantal diletakkan di bawah kepalanya. Untuk mengurangkan keadaan, anda boleh memberikan isadrine, satu tablet di bawah lidah. Sekiranya pesakit telah kehilangan kesedaran, pernafasan buatan dan urutan jantung tidak langsung akan membantunya membuatnya sedar..

Pasukan ambulans akan mengambil langkah-langkah seperti:

  • Pengenalan adrenalin dan norepinefrin secara intravena.
  • Atropin diberikan secara subkutan.
  • Sekatan novocaine plexus aorta jantung.
  • Defibrillator digunakan.

Pesakit segera dimasukkan ke hospital di unit rawatan rapi.

Makanan diet

Setelah mendiagnosis pesakit dengan sekatan sementara tahap 1, pakar kardiologi mengesyorkan mengubah diet.

Untuk meningkatkan kekonduksian dalam nod AV, perlu kalium, magnesium dan kalsium mencukupi dalam makanan yang digunakan..

Produk yang meningkatkan kekonduksian nod AV:

  • biji bunga matahari;
  • madu;
  • buah kering;
  • pisang
  • kentang bakar dalam kulit;
  • produk susu;
  • makanan laut;
  • keju kotej, krim masam, keju;
  • buah segar;
  • sayur-sayuran;
  • ikan laut.

Produk masin dan salai, gula-gula gula-gula, lemak buatan tidak termasuk dalam diet. Dalam kegemukan, anda perlu menurunkan berat badan tambahan, yang menimbulkan beban pada jantung.

Blok AV sementara: apa yang mustahil:

  • lemak babi, daging dengan lemak;
  • lemak haiwan, mentega;
  • kuah yang kuat;
  • makanan dalam tin dan perap;
  • kubis masam;
  • perasa dan sos dengan lada panas;
  • coklat;
  • kopi;
  • koko;
  • Teh hitam;
  • minuman beralkohol;
  • air berkilau.

Di atas meja pesakit dengan penyakit kardiologi mesti ada sayur-sayuran, lebih baik segar atau rebus dalam minyak zaitun, bijirin, daging rebus, rendah lemak, produk tenusu.

Dengan peningkatan kolesterol, jumlah telur adalah terhad, disarankan untuk tidak menyajikannya secara keseluruhan, tetapi menambah hidangan mengikut resipi. Roti segar dari tepung putih diganti dengan roti dari tepung gandum, penaik semalam.

Gambar klinikal

Sekatan separa jarang ditunjukkan oleh banyak gejala. Pesakit mula mengalami ketidakselesaan (berdering di telinga, pening, berdebar-debar) hanya dengan kehilangan isyarat yang kerap. Situasi yang sama sekali berbeza dengan penghentian pergerakan gelombang pengujaan sepenuhnya. Mereka dicirikan oleh serangan aritmia yang teruk (bradikardia), yang digabungkan dengan tanda-tanda proses patologi utama.

Senarai umum gejala sekatan jantung adalah seperti berikut:

  • keletihan cepat;
  • sakit teruk di jantung semasa latihan fizikal;
  • asystole;
  • penurunan ketajaman penglihatan (kabut dan lalat di depan mata);
  • pening;
  • tinitus;
  • loya hingga muntah;
  • kelemahan umum;
  • sakit kepala;
  • peningkatan berterusan suhu badan hingga 37-38 °.

Secara beransur-ansur, sindrom kesakitan mula berlaku walaupun tanpa aktiviti fizikal. Terhadap latar belakang perkembangan proses patologi, serangan Morgagni-Adams-Stokes kadang-kadang nyata. Gambaran klinikal berikut adalah ciri khasnya:

  • pemutihan kulit;
  • kehilangan kesedaran;
  • bibir biru;
  • serangan kejang;
  • peluh sejuk.

Bentuk sekatan yang lengkap membawa kepada perkembangan kegagalan jantung akut. Manifestasi berikut adalah ciri khasnya:

  • batuk;
  • kulit dan bibir biru;
  • jatuh ke dalam keadaan terkejut;
  • dyspnea.

Pelanggaran kekonduksian tahap pertama tidak mempunyai tanda-tanda, ia juga jarang melanggar keadaan dan sekatan pada tahap kedua, namun, ia dapat berkembang menjadi lengkap.

Gejala penghentian sepenuhnya penghantaran isyarat elektrik: keletihan berterusan, pengsan, kelemahan, aritmia. Semasa pemeriksaan luaran, denyutan urat jugular mungkin dapat dilihat.

Semasa mendengar tahap pertama pelanggaran, nada pertama yang lembut adalah ciri. Pada detik, kelantangan nada pertama didengar, ia menjadi lebih senyap dengan setiap kitaran, dengan sekatan lengkap, nada tidak rata, dan nada mesosistolik juga didengar dengan tahap penuh.

Sebab pelanggaran

Asasnya paling kerap adalah penyakit Lenegro atau infark miokard, tetapi ada sebab lain, misalnya, overdosis beta-blocker, antiarrhythmics, digoxin, atau antagonis kalsium.

Beberapa faktor lagi:

  • serangan jantung;
  • iskemia;
  • Penyakit Lev;
  • blok atrioventrikular lengkap kongenital;
  • struktur arteri utama yang tidak teratur;
  • kecacatan jantung;
  • kardiomiopati;
  • sarcoidosis;
  • amiloidosis;
  • hemokromatosis;
  • angina;
  • batuk kering;
  • penyakit Lyme
  • reumatik;
  • lupus;
  • penyakit endokrin;
  • onkologi.

Untuk pemeriksaan dengan sekatan atrioventrikular, kedua-dua kaedah perkakasan dan makmal untuk memeriksa pesakit digunakan.

Kaedah penyelidikan diagnostik perkakasan standard:

Sekiranya pada kardiogram ketika menganalisis pelanggaran kekonduksian elektrik, irama dikesan oleh selang PQ yang tidak sama dan tempoh Wenckebach, maka ahli kardiologi membuat diagnosis: sekatan Mobitz I tahap kedua.

Kerosakan kekonduksian Mobits darjah kedua dicirikan oleh kompleks QRS yang sempit, kerana penghantaran nadi berhenti di lokasi kerosakan av. Dalam kes ini, elektrogram bundle His digunakan untuk menjelaskan diagnosis.

Sekiranya terdapat pelanggaran yang jelas terhadap keadaan pesakit, terapi konservatif dengan antikolinergik dan simpatomimetik dilakukan, dengan perubahan yang teruk, alat pacu jantung ditetapkan.

Gaya hidup sekatan jantung

Gaya hidup bergantung kepada pembetulan pemakanan dengan peningkatan diet protein, lemak sayuran dan karbohidrat kompleks dan dengan sekatan lemak haiwan dan karbohidrat sederhana, penurunan aktiviti fizikal yang ketara, penyusunan rejimen harian yang betul dengan waktu rehat yang mencukupi.

Seorang kanak-kanak dengan penyakit jantung kongenital atau yang diperoleh tidak akan dapat menjalani gaya hidup yang normal bagi anak-anak seusianya, kerana dia akan dilarang mengikuti pendidikan jasmani, mengunjungi kelab sukan dan bahagian, dan banyak beban. Seorang pemuda dengan sekatan tahap II dan ke atas, kemungkinan besar, tidak akan sesuai untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan.

Wajib berjumpa doktor dengan tepat pada masanya dengan peningkatan gejala yang tidak menyenangkan dan kemerosotan kesejahteraan yang ketara. Seorang pesakit dengan sekatan harus bertanggung jawab atas penyakitnya dan memahami bahawa sekatan tahap tinggi boleh berakhir dengan maut pada bila-bila masa. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda harus memperhatikan kesihatan anda, mendengar nasihat doktor dan mengikuti janji diagnostik dan perubatan mereka dengan tegas.

Rutin harian yang teratur, aktiviti fizikal menyumbang kepada pemulihan keadaan sihat yang cepat.

Pesakit dengan gangguan konduksi sementara tidak dibenarkan beban fizikal, pekerjaan yang berkaitan dengan tekanan.

Dengan masalah kesihatan yang semakin meningkat, pakar kardiologi mengesyorkan agar orang yang menjalani sekatan sementara menjalani pemeriksaan penuh, kerana sekatan yang telah berkembang menjadi tahap yang teruk boleh menyebabkan kematian.

Nuansa penting dalam rawatan sekatan jantung adalah pemeliharaan gaya hidup sihat. Asasnya adalah pemakanan yang betul. Anda boleh memilih diet berdasarkan cadangan di bawah:

  • masukkan dalam menu harian makanan yang kaya dengan magnesium dan kalium;
  • makan makanan tumbuhan yang kaya dengan vitamin dan serat;
  • mengurangkan jumlah garam yang dimakan;
  • mengurangkan jumlah makanan berlemak dan gula-gula dalam diet anda;
  • makan 4-5 kali sehari dalam bahagian kecil;
  • masak dengan mendidih atau kukus.

Sama pentingnya mengikuti petua umum yang membantu meningkatkan kesihatan dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap rangsangan luaran. Senarai mereka adalah seperti berikut:

  • mengawal berat badan;
  • berhenti merokok dan minum alkohol;
  • bersukan;
  • cukup tidur (7-8 jam sehari);
  • ditinjau setiap tahun.

Seseorang yang mempunyai blok jantung lengkap harus melepaskan latihan fizikal yang berat. Bahagian pendidikan jasmani dan sukan akan dikontraindikasikan sepenuhnya untuk kanak-kanak. Keupayaan untuk melahirkan dan melahirkan anak harus dipersetujui dengan doktor. Bagi tubuh, kehamilan adalah proses yang sangat sukar, dan kekonduksian yang terganggu hanya akan memperburuknya..