Apa itu sekatan jantung, mengapa ia berlaku, tahap, rawatannya

Artikel ini memberikan maklumat lengkap mengenai patologi sekatan jantung. Mengapa ia timbul, penyumbatan apa yang berlaku, bagaimana mereka menampakkan diri dan rawatan apa yang mereka perlukan. Prognosis penyakit.

Pengarang artikel: Yachnaya Alina, pakar bedah onkologi, pendidikan perubatan lebih tinggi dengan ijazah dalam Perubatan Am.

Penyumbatan jantung adalah patologi laluan gelombang pengujaan dari atria ke ventrikel. Keparahan pelanggaran boleh berlaku dari penurunan dorongan hingga berhenti sepenuhnya.

Biasanya, dorongan tenaga yang membawa kepada pengecutan jantung berlaku di nod sinus yang terletak di atria. Selanjutnya, pengujaan menuju ke simpul atrioventricular di pintu masuk ke ventrikel dan menyebar ke seluruh miokardium melalui serat saraf bundle-Nya. Pengecutan ruang otot jantung yang konsisten dan berirama adalah kunci untuk aliran darah normal di semua organ.

Dalam patologi, konduksi impuls disekat, dan ventrikel berkontrak lebih jarang daripada atria. Dan dalam kes yang teruk, serangan jantung berlaku.

Dalam artikel ini kita akan membincangkan mengenai blok atrioventricular.

  • Sebagai tambahan kepada blok atrioventricular (blok AV), pelanggaran dapat terjadi pada tahap transmisi pengujaan dari simpul sinus ke blok atrioventrikular - patologi seperti itu disebut disfungsi nod sinus. Dalam sejumlah artikel, secara keliru disebut blokade sinoatrial..
  • Jenis impuls yang jarang berlaku untuk melakukan impuls antara atria mengikut manifestasi klinikal dan pada intinya meniru atrioventrikular, oleh itu mereka tidak dikeluarkan sebagai unit yang berasingan.

Dalam keadaan blok atrioventricular (blok AV), apabila terdapat kekurangan fungsi ventrikel, terdapat pelanggaran bekalan darah ke organ dalaman. Otak dan jantung itu sendiri sangat terjejas, yang memerlukan tahap oksigen dan nutrien yang tinggi. Manifestasi klinikal patologi terutamanya berkaitan dengan gangguan aliran darah di organ-organ ini.

Kerosakan konduksi impuls boleh berlaku pada tahap apa pun:

  • nod atrioventricular (nod AV),
  • Ikatannya,
  • bercabang kaki bundle milik-Nya.

Semakin rendah tahap blok, semakin teruk perjalanan penyakit dan prognosisnya.

Bergantung pada tahap dan tahap gangguan, manifestasi klinikal mungkin sama sekali tidak ada atau dinyatakan sehingga pesakit tidak dapat melakukan tugas rumah tangga.

Terdapat situasi ketika tidak ada gejala - maka sekatan tidak memerlukan rawatan, tetapi hanya perlu diperhatikan secara dinamik. Sekiranya terdapat manifestasi penyakit ini, maka terapi mungkin merangkumi pengurusan konservatif dengan hanya menggunakan ubat-ubatan, dan kaedah sementara atau kekal bentuk rangsangan elektrik otot jantung. Bergantung pada keadaan tertentu, penyembuhan lengkap mungkin dan tidak mungkin..

Ahli terapi, ahli kardiologi dan ahli aritmologi terlibat dalam rawatan pesakit dengan blok jantung. Pakar bedah jantung endovaskular melakukan implantasi alat pacu jantung intrakardiak.

Jenis sekatan jantung

Menjawab pertanyaan "apa itu sekatan jantung", perlu memahami apa itu dan bagaimana ia dikongsi dalam praktik perubatan.

Pengelasan sekatanPandangannya
Dengan penyetempatanProksimal (tahap nod atrioventricular)

Distal (tahap lesi - unsur-unsur ikatan miliknya)

Dengan aliranTajam

Paroxysmal, atau berkala (paroxysmal)

Berterusan atau kronik

Dengan keterukan1 darjah

2 darjah, taip 1

2 darjah, taip 2

3 darjah

Dengan manifestasiTanpa simptomatik

Simptomatik

Sekatan darjah 1 dicirikan oleh perlambatan aliran dorongan, tetapi setiap pengecutan atrium, walaupun dengan penundaan, sesuai dengan pengecutan ventrikel. Dalam kebanyakan kes, pelanggaran dilokalisasi pada tahap simpul AV, hanya pada 20% lesi jalur dikesan pada tahap unsur-unsur kumpulan-Nya.

Sekatan 2 darjah dicirikan oleh kehilangan penguncupan ventrikel secara berkala:

  1. Jenis 1, atau Mobitz 1 - terdapat peningkatan penurunan pengujaan, yang berakhir dengan kehilangan kontraksi ventrikel. Tahap lesi: 72% simpul AV, 9% ikatannya, 19% bercabang.
  2. Jenis 2, atau Mobitz 2 - penangguhan biasa dalam menahan dengan kehilangan berterusan sistol ventrikel dalam irama tertentu (setiap saat atau setiap pertiga). Tahap kerosakan: 35% dari bundle-Nya, 65% dari cantuman bundle.

Sekatan darjah 3, atau sekatan AV lengkap - dorongan pengujaan dari atria ke ventrikel tidak lulus sama sekali, ia dikurangkan secara berasingan antara satu sama lain dengan irama yang berbeza. Atria - lebih daripada 60 kontraksi seminit, kerana dorongan berasal dari simpul sinus, ventrikel lebih jarang (irama dapat menurun hingga 20). Dengan sekatan ini, berlaku pelanggaran ketara pergerakan darah melalui jantung dan organ dalaman. Tahap lesi: dalam 16–25%, simpul AV menderita, dalam 14–20% - batang bundle milik-Nya, pada 56–68% - percabangan bundle.

Juga, sekatan jantung boleh menjadi:

  • fisiologi (5-10%) - norma bagi orang dengan dominasi pengaruh sistem saraf parasimpatik, atlet,
  • patologi, atau organik, yang berkaitan dengan kerosakan pada sistem konduktif miokard (lebih daripada 90% daripada semua sekatan).

Artikel ini hanya mempertimbangkan perubahan patologi dalam pengujaan.

Sebab-sebab sekatan

Sekatan jantung akut

Kumpulan faktorKeadaan atau sebab tertentu
KordialGangguan aliran darah di bahagian bawah miokardium (serangan jantung akut)

Keradangan serat otot jantung (miokarditis)EndokrinFungsi tiroid rendah (hipotiroidisme)UbatSekatan nod atriventrikular: glikosida jantung, beta-blocker, antagonis kalsium, morfin, cholinomimetics, sodium thiopental

Sekatan unsur-unsur kumpulan Dia: antidepresan, ubat antiarrhythmic

Sekatan jantung berkala dan berterusan

Kumpulan faktorKeadaan atau sebab tertentu
KordialPelanggaran bekalan darah ke otot jantung (serangan jantung, iskemia kronik)

Penggantian gentian otot dengan tisu penghubung (kardiosklerosis)

Perubahan kualiti dan fungsi miokardium (kardiomiopati)

Penyakit Lev - Lenegra (penghancuran atau kemerosotan serat-serat bundel-Nya kerana alasan yang tidak diketahui)

Kerosakan buatan pada simpul atrioventricular (trauma, pembedahan untuk menghilangkan kecacatan, pembasmian fokus impuls patologi, kajian intrakardiak diagnostik)

Kecacatan jantung dari mana-mana asal (kongenital, diperoleh)Yang lainSindrom penangkapan pernafasan nokturnal (apnea)

Muntah (mekanisme refleks)

Sekatan postur (hanya berlaku pada kedudukan rawan)

Idiopatik (berlaku tanpa sebab)

Gejala ciri

Jenis sekatan jantungManifestasi klinikal
1 darjahTidak hadir

Diagnosis - penemuan secara tidak sengaja dengan elektrokardiografi

Mereka menjalani kehidupan penuh, tanpa sekatan2 darjah 1 jenisTidak hadir

Jarang - terdapat sensasi gangguan dalam kerja jantung

Tidak ada perubahan dalam cara hidup yang biasa.2 darjah 2 jenisBentuk berkala atau kekal untuk memperlambat kekerapan kontraksi miokardium

Merasakan bahawa jantung di dalam membeku

Denyutan jantung tidak teratur (gangguan)

Perubahan penglihatan (lalat, bintik, bulatan)

Kegelapan mata, pingsan semasa bersenam

Sakit dada - jarang berlaku

Tidak dapat melakukan senaman sederhana hingga teruk

Adalah berbahaya untuk bekerja dalam keadaan perhatian yang meningkat kerana risiko kehilangan kesedaran3 darjahSama seperti pada tahap kedua jenis 2

Ada rasa sakit di hati

Mengurangkan kekerapan kontraksi miokardium kurang dari 40 seminit

90% manifestasi kegagalan jantung kongestif (edema, sesak nafas, penurunan toleransi senaman, tekanan tidak stabil)

Mereka sukar mengerjakan pekerjaan rumah tangga, jika tidak, bantuan diperlukan

Tanpa rawatan - hilang upaya sepenuhnya

Bagaimana diagnosis dibuat?

Jenis prosedur atau kajianApa yang menunjukkan atau apa yang dihargai
Pengambilan sejarah - aduan, syarat penampilan merekaPenilaian tahap keparahan penyakit
Pemeriksaan pesakitPengesanan kontraksi jantung yang perlahan (degupan jantung rendah)
Elektrokardiografi (ECG) - gambar grafik pengecutan semua bahagian otot jantungBagaimana impuls berlalu dari atria ke ventrikel - memendekkan atau memanjangkan selang PQ

Pematuhan dengan setiap kontraksi atrium (gelombang P), kontraksi ventrikel (gelombang Q)

Adakah ventrikel jantung berkontrak secara merata (kompleks QRS)ECG dengan sampel vagal atau ubatPenilaian Tahap Blok Konduksi ImpulsPemantauan degupan jantung 24 jam (Halter)Penilaian perjalanan sekatan (paroxysmal atau kronik)Pemeriksaan elektrofisiologi jantung (EFI) melalui kerongkongan - penilaian kekonduksian impuls elektrik oleh rangsangan elektrik atriaPenilaian konduksi impuls di kawasan hanya simpul atrioventricular, dan oleh itu penggunaannya terhadEFI oleh sensor intrakardiac adalah prosedur invasif, sensor disalurkan melalui arteri femoral ke rongga jantung dan melakukan rangsangan elektrik jantungPenilaian penuh sistem pengaliran otot jantung membolehkan anda menentukan tahap blok dan tahap pelanggaran dengan tepatPemeriksaan ultrabunyi jantung (ekokardiografi atau ultrasound) melalui dada atau esofagusKaedah penyelidikan tambahan untuk menentukan keadaan fungsional miokardium dan mengenal pasti penyebab jantung blok jantung

Apa rawatan yang dijalankan

Pesakit dengan penyebab gangguan konduksi yang dapat dipulihkan di jantung bertindak balas terhadap penyembuhan lengkap:

  • ubat-ubatan,
  • iskemia akut serat miokard tanpa pembentukan parut,
  • blok refleks.

Dalam kes ini, jika tidak ada pelanggaran serius aliran darah di organ, perlu untuk menghilangkan penyakit yang mendasari, dan pelanggaran gelombang pengujaan akan berlalu sepenuhnya tanpa rawatan.

Sekiranya penyebab pelanggaran sifat organik (terdapat patologi pada otot jantung) - tidak ada penawar yang lengkap. Sekiranya tidak ada gejala, pemerhatian ditunjukkan, kerana terdapat risiko peningkatan tahap penyekat. Sekiranya pesakit mempunyai manifestasi klinikal, rawatan dan pemantauan berterusan perlu dilakukan..

Terhadap latar belakang terapi, hasil fungsional yang baik dapat dicapai dengan pemulihan kecacatan yang hampir lengkap untuk sekatan tahap 1 tahap kedua, lebih jarang - jenis 2.

Dalam kes sekatan tahap ketiga, 90% pesakit sudah mengalami kegagalan kardiovaskular, dan kualiti hidup hanya meningkat sebahagiannya. Matlamat utama rawatan dalam kumpulan ini adalah untuk mengurangkan risiko kegagalan jantung.

Taktik pengurusan umum untuk pesakit dengan blok jantung:

Jenis sekatan oleh manifestasiTaktik terapeutik
Tanpa simptomatikJangan melayan

Tonton dalam dinamik

Gejala ringanTerapi ubat

Laju sementara atau kekal

SimptomatikImplantasi alat pacu jantung (alat pacu jantung)
Klik pada foto untuk membesarkan

Sekatan jantung akut

Manifestasi teruk pengaliran akut gangguan nadi pengujaan di sepanjang miokardium:

  1. Terkejut.
  2. Kegagalan jantung akut.
  3. Kadar degupan jantung.
  4. Gangguan aliran darah miokardium.

Rawatan kecemasan:

TahapApa nak buat
Yang pertamaTadbir atropin

Rangsangan elektrik sementara aktiviti jantung

KeduaSuntikan Adrenalin, Dopamin, Theophylline

Bersedia untuk kadar intrakardiak

KetigaMemasang Perentak Jantung Kekal

Paroxysmal (paroxysmal) atau sekatan kronik

  • pemerhatian dinamik,
  • jangan gunakan ubat yang memperburuk pengaliran nadi pengujaan (disenaraikan dalam alasan perubatan untuk penyekat),
  • jika terdapat kegagalan ventrikel kiri kerana patologi jantung, pemasangan stimulator elektrik aktiviti jantung.

Tahap kedua, jenis 1:

  • pemerhatian dinamik,
  • jika gangguan konduksi merosakkan perjalanan patologi jantung yang lain - terapi ubat dengan antikolinergik atau simpatomimetik.

Tahap kedua, jenis 2:

  • di hadapan manifestasi klinikal - sementara, dan kemudian, setelah penyediaan, rangsangan elektrik berterusan aktiviti jantung,
  • sekiranya tiada gejala - implantasi elektif ECS kerana berisiko tinggi terkena blok jantung lengkap.
  • jika terdapat manifestasi pelanggaran aliran darah dan tahap kerosakan di bawah nod atrioventricular - pemasangan alat pacu jantung,
  • dalam kes kursus tanpa gejala, implantasi ECS ditunjukkan untuk irama kontraksi jantung kurang dari 40 per minit dan (atau) tempoh ketiadaan kontraksi ventrikel selama lebih dari 3 saat (asystole).

Ramalan

Penyembuhan lengkap untuk penyumbatan jantung hanya dapat dilakukan jika dikaitkan dengan sebab-sebab yang dapat sepenuhnya dihilangkan atau disembuhkan. Sekiranya terdapat pelanggaran dorongan elektrik terhadap latar belakang perubahan patologi di jantung - tidak ada penawarnya.

Pelanggaran derajat kecil mempunyai prognosis yang baik dari segi mengekalkan keupayaan bekerja dan kemampuan untuk melakukan sebarang aktiviti fizikal, tetapi masih memerlukan pemantauan berterusan oleh doktor - risiko peningkatan tahap penyekat selalu ada.

Tidak termasuk jenis penyekat fisiologi, sebarang bentuk pengecutan otot jantung yang berkaitan dikaitkan dengan penyakit jantung yang ada. Kejadian sekatan dalam kes ini memperburuk perjalanan mereka.

Bagi pesakit dengan penyumbatan, tetapi tanpa bentuk gangguan aliran darah miokardium kronik yang menyertainya, risiko fibrilasi atrium meningkat sebanyak 2 kali, dan jumlah kematian keseluruhan - sebanyak 1.4 kali.

Pelanggaran konduksi terhadap latar belakang penyakit miokardium koronari yang ada meningkatkan risiko kematian akibat komplikasi kardiovaskular sebanyak 2,3 kali, dan kematian keseluruhan meningkat sebanyak 1,6 kali.

Apakah blok jantung 1 darjah

Penyumbatan jantung mengganggu bekalan darah normal ke organ, menyebabkan perubahan fungsi mereka. Mereka boleh berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Jenis sekatan yang berlainan menunjukkan tahap bahaya yang berlainan bagi tubuh..

Dalam beberapa kes, pesakit tidak menyedari kehadiran patologi dari sisi jantung, menganggap diri mereka sihat secara praktikal.

Penyumbatan jantung dijumpai pada mereka semasa pemeriksaan fizikal atau EKG ketika menghubungi doktor dengan penyakit lain. Kata-kata "sekatan jantung", yang ditemui oleh pesakit dalam kesimpulan ECG, menyebabkan ketakutan panik terhadap serangan jantung yang lengkap. Sekiranya mereka takut?

  • Semua maklumat di laman web ini hanya untuk panduan dan TIDAK menjadi panduan untuk bertindak.!
  • Hanya seorang DOKTOR yang dapat memberikan DIAGNOSIS TEPAT kepada anda!
  • Kami dengan hormat meminta anda untuk tidak melakukan rawatan diri, tetapi mendaftar dengan pakar!
  • Kesihatan kepada anda dan orang tersayang!

Huraian Patologi

Di otot jantung, terdapat pengumpulan sel-sel saraf (yang disebut nod) di mana impuls saraf timbul, yang menyebarkan melalui serat saraf khas melalui miokardium atrium dan ventrikel jantung dan menyebabkan kontraksi mereka.

Salah satu nod ini (sinus-atrial) terletak di atrium. Di sinilah timbul impuls elektrik, yang, menjalar lebih jauh ke simpul atrioventricular, memastikan irama jantung normal. Node ini dipanggil pemacu degupan jantung..

Serat di mana impuls dihantar dari alat pacu jantung ke serat otot disebut sistem pengalir. Dari simpul atrioventrikular ke otot-otot ventrikel jantung, impuls melewati sekumpulan serat saraf yang disebut kaki bundle-Nya (kiri dan kanan).

Pelanggaran penyebaran impuls yang timbul pada alat pacu jantung atrium disebut sekatan jantung. Mereka dapat disebarkan dengan perlahan atau laluan mereka melalui serat saraf berhenti sepenuhnya - masing-masing, sekatan jantung separa atau lengkap berkembang. Walau apa pun, perubahan tersebut menyebabkan gangguan pada irama aktiviti jantung..

Dengan laju aliran nadi yang perlahan, jeda yang lebih lama daripada biasa antara kontraksi atrium dan ventrikel berlaku. Sekiranya impuls tidak dilakukan sama sekali, maka pengurangan atrium atau ventrikel jantung tidak berlaku (asystole atrium atau ventrikel).

Dan hanya isyarat seterusnya untuk pengurangan yang berkesan, pengurangan kemudian berlaku pada selang waktu yang normal sehingga sekatan berikutnya.

Pelanggaran kekonduksian impuls elektrik boleh berlaku pada tahap yang berbeza, yang menyebabkan pelbagai bentuk sekatan. Pada masa yang sama, peredaran darah terganggu: jika tidak ada kontraksi ventrikel, darah tidak didorong ke saluran darah, penurunan tekanan, tisu organ tidak dibekalkan dengan oksigen.

Sekatan jantung 1 darjah dan akibatnya

Blok jantung atrioventrikular (blok AV) adalah gangguan impuls saraf melalui serat sistem konduksi antara atrium dan ventrikel jantung, yang menyebabkan kerosakan fungsi sistem kardiovaskular yang serius.

Bahaya dan kepentingan penyekat av bergantung kepada keparahannya. Terdapat tahap keparahan sekatan 3 darjah:

1 darjahSekatan jantung AVB darjah 1 biasanya dikesan semasa peperiksaan. Dalam beberapa kes, ia boleh dianggap sebagai keadaan fisiologi (pada orang muda, atlet terlatih), dan sebagai patologi (sekiranya terdapat penyimpangan dan masalah jantung yang lain). Penyumbatan AV boleh berlaku kerana pelbagai sebab. Yang paling biasa di antaranya:

  • peningkatan nada saraf vagus (berlaku pada atlet);
  • perubahan sklerotik dalam sistem konduktif;
  • perubahan patologi dalam injap jantung;
  • keradangan otot jantung (miokarditis);
  • reumatik;
  • kesan sampingan ubat-ubatan tertentu (glikosida jantung, beta-blocker, dll.);
  • kardiosklerosis;
  • infarksi miokardium;
  • mabuk;
  • borreliosis (penyakit Lyme);
  • perubahan dalam komposisi elektrolit darah.

Daripada ubat-ubatan yang boleh menyebabkan gangguan pengaliran nadi di jantung, anda boleh menamakan:

  • Strophanthin;
  • Korglucon,
  • Digoxin;
  • Nifedipine;
  • Amlodipine;
  • Cinnarizine;
  • Verapamil;
  • Atenolol;
  • Bisoprolol et al.

Sekiranya tidak ada perubahan patologi dalam sistem kardiovaskular, penyekat tahap 1 tidak ditunjukkan secara klinikal, orang itu merasa hampir sihat. Gangguan kekonduksian dikesan oleh ECG dan dapat dianggap sebagai varian norma.

Tetapi orang seperti itu harus berada di bawah pengawasan ahli kardiologi (dengan pemantauan EKG biasa), kerana prosesnya dapat diperburuk. Penampilan pengsan, pening dan kegelapan pada mata adalah manifestasi klinikal peralihan blokade av pada darjah 1 ke tahap yang lebih teruk.

2 darjahPada tahap sekatan ke-2, 2 jenis dibezakan:

  • Pada jenis pertama (disebut Mobitz 1), pesakit menjelaskan keletihan dan rasa tidak enak akibat beban kerja atau tekanan, tetapi pening dan pingsan mungkin terjadi.
  • Pada jenis kedua (Mobitz 2), selain manifestasi ini, rasa sakit di hati mengganggu, serangan jantung terasa, pengsan lama, ada kesadaran yang mendung.
3 darjah
  • Tahap sekatan ke-3, di mana dorongan ke ventrikel sama sekali tidak disebarkan, ditunjukkan oleh penurunan kadar nadi (kurang dari 40 denyutan / min), kelemahan teruk, pening teruk, sesak nafas, kegelapan di mata.
  • Sekiranya bilangan kontraksi ventrikel berkurang menjadi 15 dalam 1 minit, bekalan darah ke otak menderita, yang ditunjukkan oleh perasaan panas di kepala, pucat yang tajam dan kehilangan kesedaran, sindrom kejang.
  • Manifestasi seperti itu disebut sekatan segera..
  • Dengan sekatan tahap 3, jantung boleh berhenti berfungsi dan mati sepenuhnya.

Di sini dijelaskan apa itu sekatan ventrikel kiri jantung.

Penyebab bentuk sekatan kongenital pada kanak-kanak:

  • penyakit ibu (diabetes mellitus, lupus erythematosus sistemik);
  • kerosakan yang meluas pada tisu penghubung di badan ibu;
  • keabnormalan dalam perkembangan septa antara atria atau ventrikel;
  • kekurangan sistem pengaliran di jantung.

Penyumbatan jantung kongenital sering menyebabkan kematian bayi pada tahun pertama kehidupan. Manifestasi klinikal pada bayi baru lahir adalah:

  • sianosis bibir, segitiga nasolabial, hujung jari atau kulit badan;
  • kegelisahan teruk atau kelesuan kanak-kanak;
  • penolakan payudara;
  • berdebar-debar jantung;
  • peningkatan peluh.

Dalam kes penyakit yang diperoleh, gangguan konduksi yang lebih teruk berkembang sehingga sekatan jantung lengkap. Tetapi sekatan AV tahap 3 yang paling berbahaya tidak selalu ditunjukkan secara klinikal oleh gejala yang teruk. Sebilangan kanak-kanak hanya mempunyai satu simptom - penurunan kadar jantung.

Dengan kemajuan proses, rongga jantung secara beransur-ansur mengembang, aliran darah umum melambat, kebuluran oksigen zat otak berkembang. Hipoksia ditunjukkan oleh kemerosotan ingatan, penurunan prestasi akademik..

Kanak-kanak itu ketinggalan dalam perkembangan fizikal, dia sering mengadu pening, cepat letih. Latihan atau tekanan yang berlebihan boleh menyebabkan pengsan..

Diagnostik

Sekatan atrioventrikular didiagnosis menggunakan ECG: selang antara gelombang P dan kompleks QRS meningkat, walaupun gigi itu sendiri normal. Perubahan ECG akan berlaku sekiranya tiada aduan pada pesakit.

Sekiranya sekatan AV darjah 1 dikesan pada usia muda, pada orang yang terlatih, maka pemeriksaan mendalam selanjutnya mungkin tidak dapat dilakukan.

Tetapi rakaman ECG jangka pendek ketika rehat tidak selalu menangkap sekatan tunggal, jarang berlaku. Sekiranya terdapat aduan atau data objektif dari jantung, doktor menetapkan pemantauan harian menurut Holter. Sensor monitor dilekatkan di dada. Pesakit yang diperiksa menjalani cara hidup yang biasa dan biasa.

Pada masa yang sama, peranti ini terus melakukan pendaftaran ECG pada siang hari, yang kemudian dianalisis. Kaedah diagnostik tanpa invasif yang sama sekali tidak menyakitkan ini membolehkan anda menentukan kekerapan penyumbatan, pergantungannya pada waktu siang dan aktiviti fizikal pesakit. Penyelidikan membantu anda memilih rawatan yang tepat jika perlu.

Ekokardiografi (ultrasound jantung) juga boleh diresepkan. Kajian ini memungkinkan untuk memeriksa septum, dinding dan rongga jantung, untuk mengenal pasti perubahan patologi di dalamnya, sebagai kemungkinan penyebab blokade. Punca dari mereka mungkin adalah perubahan injap.

Rawatan

Sekatan atrioventrikular darjah 1 (dan kadang-kadang ke-2) tidak selalu memerlukan rawatan. Hanya dengan pengesanan patologi jantung, terapi yang dipilih secara individu dijalankan, yang boleh mempengaruhi frekuensi penyumbatan.

Penyumbatan jantung darjah 1 pada kanak-kanak tidak memerlukan rawatan perubatan. Kanak-kanak seperti ini memerlukan pemantauan berterusan oleh pakar kardiologi pediatrik dengan pemantauan ECG secara berkala.

Sekiranya terdapat sekatan lengkap, kanak-kanak diberi ubat anti-radang, nootropik, ubat-ubatan dengan kesan antioksidan, vitamin. Sekiranya kehilangan kesedaran, kanak-kanak harus diberi bantuan kecemasan dalam bentuk urutan jantung tertutup. Penyumbatan kongenital dan bentuk sekatan jantung yang teruk dapat dihilangkan dengan EX yang ditanamkan.

Apabila sekatan av darjah 1 dipindahkan ke darjah ke-2 mengikut jenis ke-2 (Moritz 2), sekatan darjah ke-3 (atau penuh) dirawat tanpa gagal, kerana gangguan konduksi yang ketara dapat menyebabkan tiba-tiba kematian akibat serangan jantung.

Kaedah utama untuk memulihkan fungsi jantung yang normal adalah implantasi elektrokardiostimulator (EX) kekal atau sementara kepada pesakit. Rangsangan elektrik sementara diperlukan, misalnya, pada sekatan jantung akut, yang timbul akibat infark miokard.

Sebagai persiapan untuk pembentukan ECS, pemeriksaan lengkap pesakit dan rawatan perubatan (pelantikan Atropine dan ubat lain) dilakukan. Ia tidak menyelamatkan pesakit dari penyakit, ia digunakan sebagai persediaan untuk implantasi EX.

Pemasangan EX adalah rawatan pembedahan. Ia boleh dilakukan dengan anestesia tempatan atau umum. Hakikatnya terletak pada kenyataan bahawa pakar bedah jantung memperkenalkan elektrod khas ke jantung melalui saluran (bermula dari urat subclavian) dan memperbaikinya. Dan alat itu sendiri dijahit di bawah kulit.

Dorongan yang dihasilkan oleh alat membawa kepada kontraksi normal atria dan ventrikel pada selang waktu yang normal. Kerja jantung yang berirama dan bekalan darah yang mencukupi ke organ dipulihkan. Aliran darah berhenti dan turun naik tekanan secara tiba-tiba.

Gejala klinikal (pening dan kehilangan kesedaran) hilang, yang sangat mengurangkan risiko serangan jantung dan kematian mendadak..

Selepas pembedahan, pesakit diberhentikan selama 2-7 hari (selepas kajian). Semasa menggunakan jahitan kosmetik, tidak perlu menanggalkannya, ia secara beransur-ansur akan hilang. Seorang pakar bedah jantung akan mengesyorkan semasa melakukan aktiviti membuang berapa banyak aktiviti fizikal yang harus dielakkan..

Pemeriksaan susulan oleh pakar kardiologi diperlukan selepas 1 bulan. Kemudian perundingan doktor disyorkan selepas 6 dan 12 bulan selepas pembedahan dan selepas itu setiap tahun. Secara individu, doktor akan membenarkan (sekiranya tidak ada kontraindikasi) setelah beberapa bulan bersukan.

Tempoh purata penggunaan EX-7-10 tahun. Pada kanak-kanak, kurang, yang berkaitan dengan pertumbuhan anak. Peranti diprogramkan (parameter jantung ditetapkan) secara individu untuk setiap pesakit.

Pakar bercakap mengenai penyumbatan kaki kiri jantung dalam penerbitan lain.

Dari sini anda akan belajar mengenai sekatan blok cawangan bundle kanan yang tidak lengkap..

Penyumbatan jantung daripada berbahaya

Apa itu sekatan jantung

Penyumbatan jantung adalah fenomena patologi yang dicirikan oleh gangguan pengaliran impuls ke organ ini. Terdapat beberapa jenis penyakit.

Dari artikel ini, anda dapat mengetahui apa itu blok jantung, kaedah apa yang dapat mendiagnosis keadaan dan bagaimana mengatasinya. Patologi, menurut para pakar, sangat berbahaya, kerana membawa kepada komplikasi serius dan juga kematian.

Apa itu sekatan jantung

Kegiatan jantung yang terganggu yang berkaitan dengan pengaliran impuls ke organ yang tidak lengkap atau ketiadaannya dianggap sebagai sekatan dalam perubatan.

Penyakit ini boleh menjejaskan simpul atrioventricular atau sinus, atrium, bundle dari kepalanya atau salah satu kakinya. Patologi sifat yang diperoleh biasanya dikesan, tetapi kadang kala juga kongenital.

Pelbagai faktor menimbulkan keadaan ini, termasuk penyakit yang teruk bukan sahaja pada jantung, tetapi juga organ-organ penting lain dan dari sistem.

Di lokasi pelanggaran dan sifat perkembangannya, beberapa darjah dan jenis keadaan ini dibezakan.

Pengelasan patologi

Penyakit ini mempunyai beberapa jenis. Ia bergantung kepada faktor berikut:

  • tempat pengaliran impuls jantung yang tidak teratur;
  • keparahan patologi;
  • penyebab utama penyakit jantung.

Doktor menentukan beberapa pilihan untuk aktiviti organ yang terganggu:

  • 1 darjah. Patologi ini dicirikan oleh pengaliran denyutan ke jantung dengan penurunan yang besar..
  • 2 darjah. Fenomena ini dianggap sebagai sekatan yang tidak lengkap. Dengan itu, dorongan sebahagiannya tidak sesuai dengan jantung.
  • 3 darjah. Anomali ini adalah sekatan lengkap. Keadaan ini dicirikan oleh pengaliran impuls. Dianggap paling berbahaya.

Sekatan sementara dan berterusan juga dibezakan. Dalam perwujudan pertama, patologi tidak kekal, oleh itu ia jarang berlaku. Dengan bentuk yang berterusan, penyakit ini muncul secara berterusan.

Jenis penyakit berikut ditentukan oleh penyetempatan pelanggaran:

  • atrioventrikular;
  • atrium
  • intraatrial;
  • intraventrikular;
  • interatrial;
  • sinoatrial;

Jenis sekatan ini menunjukkan tempat di kawasan otot jantung, di mana gangguan konduksi ditentukan. Sebagai contoh, patologi atrium di kawasan atrium disebut atrium. Blok sinus ditunjukkan oleh pengaliran impuls yang salah di kawasan nod sinus.

Sekatan dari jenis penuh atau separa kaki kanan atau kiri dari bundle His juga didiagnosis..

Bergantung pada tahap penyakit, ubat atau kaedah rawatan pembedahan ditetapkan.

Dalam terminologi perubatan, penyumbatan ventrikel kiri jantung adalah keadaan patologi pada kaki bundle His di sisi ini.

Kecacatan pada ventrikel kanan jantung adalah operasi gangguan nod antrioventrikular yang terganggu. Ia mungkin tidak lengkap dan berlaku kerana peningkatan tekanan (arteri) yang kerap, dengan gangguan fungsi arteri koronari atau kardiomiopati.

Aktiviti injap aorta yang salah memprovokasi penyakit ini..

Penuh boleh menjadi pandangan distal, iaitu, ia dicirikan oleh irama pada tahap rendah. Jenis penyekat lain juga ditentukan - proksimal, di mana nod atrioventricular dianggap sebagai alat pacu jantung.

Dengan sekatan ventrikel jenis penuh, terdapat kontraksi di kawasan atrium dan ventrikel pada masa yang sama. Dengan patologi jenis ini, bradikardia mula berkembang, serta kekurangan peredaran darah. Gejala biasanya disertai dengan gejala seperti perasaan kurang udara, kelemahan, angina pectoris, pingsan, dan pening..

Sebab-sebabnya

Keadaan patologi berlaku kerana gangguan berikut dalam sistem jantung dan saluran darah:

  • penyakit arteri koronari;
  • aterosklerosis;
  • kardiomiopati;
  • reumatik;
  • miokarditis
  • distrofi tisu jantung;
  • angina pectoris;
  • infarksi miokardium;
  • distrofi miokardium;
  • kardiosklerosis.

Faktor-faktor tersebut juga boleh memprovokasi patologi, seperti:

  • disfungsi sistem saraf pusat;
  • hipokemia;
  • ketidakseimbangan elektrolit dalam darah;
  • kardiopsychoneurosis;
  • mabuk badan;
  • patologi sistem pencernaan;
  • penyakit sistem saraf;
  • proses nekrotik;
  • gangguan dalam sistem hormon;
  • kekurangan nutrien dan vitamin tertentu;
  • kecenderungan genetik;
  • ketegangan psikoemosi dan fizikal yang teruk;
  • keadaan tertekan.

Kadang-kadang alasan tambahan adalah penggunaan ubat-ubatan tertentu. Ejen ini merangkumi glikosida, verapamil, beta-blocker. Biasanya, fenomena ini berlaku akibat dos ubat yang berlebihan yang mempengaruhi kelajuan nadi.

Ia berlaku bahawa penyakit ini berlaku sebagai komplikasi selepas rawatan pembedahan untuk pelbagai kecacatan jantung.

Dalam beberapa kes, patologi adalah kongenital kerana perkembangan organ yang tidak normal pada masa pranatal.

Gejala keadaan patologi

Gejala klinikal bergantung kepada keparahan penyakit. Dengan sekatan darjah pertama, sebarang tanda mungkin tidak ada sepenuhnya.

Sekiranya tahap kedua patologi didiagnosis, maka rasa sakit di sternum, pening, keletihan yang kerap, kehilangan keupayaan bekerja dan kelemahan biasanya diperhatikan.

Sekatan separa disertai dengan pelanggaran nada jantung dan kehilangan nadi.

Tanda-tanda sekatan lengkap adalah bradikardia berterusan, yang dicirikan oleh denyutan di bawah 40 denyutan seminit. Simptomnya juga ialah sindrom Morgagni-Edems-Stokes. Dengan gejala ini, pengsan dan kejang diperhatikan.

Biasanya, gejala yang jelas muncul dengan patologi jantung tahap ketiga. Ini termasuk:

  • Pening
  • sakit kepala;
  • gelap di mata;
  • peningkatan kegelisahan;
  • kemerahan, dan kemudian pencerahan kulit wajah yang tajam;
  • kekurangan atau penurunan nadi;
  • pernafasan jarang dan mendalam;
  • kekejangan
  • murid diluaskan;
  • kekeruhan atau kehilangan kesedaran.

Sekatan yang lengkap juga disertai dengan rasa sakit dan rasa berat di kawasan dada. Gejala ini sering diberikan di bahagian belakang, di belakang kawasan dada. Keadaan patologi mungkin ditunjukkan oleh loya dan muntah, gangguan tidur dalam bentuk mengantuk, sesak nafas, peningkatan kegelisahan dan ketakutan, apatis.

Tanda-tanda di atas menunjukkan pemberhentian peredaran darah pada waktu tertentu. Sekiranya terdapat gejala ini, ambulans harus segera dipanggil. Dengan perkembangan murid yang pingsan, lemah, berhenti bernafas sebelum kedatangan pasukan perubatan, seseorang perlu menjalani urutan jantung tidak langsung.

Penting untuk diingat bahawa pertolongan cemas yang disediakan dengan betul dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

Diagnostik

Sekiranya gejala penyakit berlaku, pesakit harus berjumpa dengan pakar kardiologi. Setelah mengumpulkan anamnesis, doktor akan menawarkan untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh.

Kaedah diagnostik merangkumi:

  • elektrokardiografi;
  • ekokardiografi;
  • Pemantauan Holter.

Pada kardiogram jantung dengan sekatan, tidak ada hubungan antara sinus dan irama ektopik. Perhatikan hasil penyahkodan elektrokardiografi yang lain.

Dengan sekatan sinoatrial, pengaliran dari nod sinus ke atria terganggu. ECG menunjukkan irama sinus, dengan itu terdapat kehilangan kitaran jantung tertentu.

Blok atrioventrikular - pengaliran impuls yang terganggu di kawasan nod ini dan kaki bundle His.

Blok atrium dicirikan oleh irama yang terganggu dan pengaliran yang tidak betul ke atrium. Tempoh gelombang P meningkat, pengeretan atau pengembangannya diperhatikan.

Pemantauan holter akan membantu menentukan sejauh mana penyakit ini. Kaedah ini membolehkan anda menentukan punca penyakit ini..

Untuk diagnosis sekatan, mereka bukan sahaja menggunakan kaedah pemeriksaan instrumental, tetapi mereka juga membuat ujian makmal.

Agar hasil diagnostik lebih tepat dan boleh dipercayai, sebelum menjalankan kajian, pesakit perlu menghadkan semua jenis beban - baik fizikal dan psikologi.

Terapi

Rawatan terutamanya bertujuan menghilangkan masalah yang mendasari, akibatnya timbulnya patologi. Terapi dijalankan dengan pendekatan bersepadu dan terdiri dari pencegahan kematian akibat cacat jantung, penghapusan tanda-tanda patologi.

Bergantung pada siadia perjalanan penyakit dan jenis sekatan, rawatan atau pembedahan konservatif ditetapkan.

Dengan sekatan, kumpulan ubat berikut biasanya digunakan:

  • penyekat reseptor kalium (Sotalol, Nebintan atau Amiodarone);
  • penyekat natrium (Ritionorm, Giluritmal, Novokainamid, Quinidine, Rhythmylene atau Encainide);
  • Penyekat B (patologi boleh dirawat dengan Atenololol, Bisoprolol, Nadolol, Esmolol atau Propranolol).

Ubat-ubatan berikut boleh diresepkan untuk menghilangkan gejala:

Pesakit juga diberi ubat yang menghilangkan gejala aritmia. Ubat-ubatan ini termasuk verapamil dan diltiazem..

Sekatan tahap ketiga dapat dirawat dengan Dopamine dan Adrenalin, yang menstabilkan hemodinamik.

Dalam patologi kronik, ubat seperti Corinfar, dan lain-lain sering diresepkan. Hanya doktor yang berpengalaman yang harus menetapkan ubat-ubatan di atas, jika tidak, risiko akibat berbahaya dan masalahnya bertambah teruk.

Dalam bentuk patologi yang teruk, langkah ditunjukkan. Biasanya ia diresepkan untuk kegagalan jantung akut, apabila keruntuhan terjadi, penurunan tekanan yang tajam, pengsan, edema paru.

Alat pacu jantung diletakkan di dalam badan dengan gejala sekatan yang teruk, apabila kemungkinan berlaku prognosis yang tidak baik. Pemasangan di jantung ini dapat meringankan keadaan pesakit dan meningkatkan kualiti hidupnya..

Untuk meningkatkan jangka hayat, rangsangan otot jantung yang berterusan perlu dilakukan..

Untuk melakukan atau tidak melakukan operasi, hanya pakar - pakar bedah jantung memutuskan.

Rawatan patologi juga merangkumi pemulihan rutin harian yang betul. Pesakit perlu membina tidur yang sihat dan penuh.

Agar rawatan membawa kesan yang diinginkan, penting untuk mengikuti diet. Pemakanan yang betul untuk penyekat jantung adalah dengan mengecualikan makanan yang mengandungi sejumlah besar kolesterol. Penting untuk mengambil makanan yang kaya dengan vitamin. Makanan ringan, terutamanya alkohol, mesti dibuang sama sekali.

Pesakit dikontraindikasikan dalam merokok. Anda mesti mematuhi gaya hidup sihat. Pesakit harus mengelakkan situasi fizikal dan emosi yang berlebihan, tekanan dan konflik..

Kemungkinan komplikasi dan prognosis

Bergantung pada jenis keadaan patologi, prognosis mungkin optimis atau mengakibatkan kematian..

Pada peringkat awal perkembangan blokade dengan rawatan tepat pada masanya, prognosis yang biasanya baik. Sekiranya anda mengabaikan preskripsi pakar, maka penyakit ini dapat berkembang.

Dalam kes ini, perkembangan akibat berbahaya dan serius berikut adalah mungkin:

  • keadaan pengsan yang kerap;
  • kegagalan jantung;
  • fibrilasi ventrikel;
  • edema paru;
  • kekurangan koronari.

Dalam kes sekatan lengkap yang teruk, prognosis biasanya tidak baik. Oleh itu, patologi boleh membawa maut.

Selalunya berlaku sekiranya komplikasi seperti fibrilasi ventrikel dan kegagalan jantung telah berlaku..

Oleh itu, sekatan jantung adalah keadaan berbahaya yang boleh berlaku akibat banyak sebab. Bergantung pada jenisnya, ramalan dibuat.

Rawatan penyakit ini dapat dilakukan secara konservatif dan pembedahan. Pakar kardiologi harus memilih taktik yang betul..

Apakah bahaya sekatan jantung

Istilah perubatan "sekatan jantung" bermaksud patologi yang agak berbahaya, yang disebabkan oleh sedikit penurunan atau penghentian arus nadi yang lengkap melalui otot jantung.

Sekiranya aktiviti organ ini tidak terganggu, iaitu, tidak ada kerusakan di dalamnya, impuls terbentuk di simpul atrium yang ditularkan melalui sejenis sistem konduksi, yang disebabkan oleh adanya kontraksi ventrikel jantung.

Namun, jika ada penyakit, impuls melewati sistem dalam gerakan perlahan atau ini sama sekali tidak berlaku, ventrikel tidak berkontrak. Dalam kes ini, jeda berlaku dalam operasi sistem, yang disambung semula setelah penghantaran nadi berikutnya.

  • Semua maklumat di laman web ini hanya untuk panduan dan TIDAK menjadi panduan untuk bertindak.!
  • Hanya seorang DOKTOR yang dapat memberikan DIAGNOSIS TEPAT kepada anda!
  • Kami dengan hormat meminta anda untuk tidak melakukan rawatan diri, tetapi mendaftar dengan pakar!
  • Kesihatan kepada anda dan orang tersayang!

Terdapat beberapa tahap sekatan jantung yang berbeza, yang masing-masing dicirikan oleh keadaan fizikal tertentu dan kemampuan sistem untuk melakukan dorongan.

Dengan sekatan separa yang tidak lengkap, pesakit secara praktikalnya tidak merasakan kemerosotan kesihatan keseluruhan kerana fakta bahawa semua organ dan sistem mendapat nutrisi yang betul melalui sistem peredaran darah.

Walau bagaimanapun, dengan sekatan yang lengkap, kesejahteraan pesakit boleh bertambah teruk. Biasanya dalam kes ini, orang itu merasa pening yang agak teruk, sakit kepala berkala, dan juga kegelapan pada mata.

Salah satu peringkat penyakit yang paling teruk dicirikan oleh penurunan tajam, hampir seketika dalam jumlah kontraksi ventrikel. Dalam kes ini, pesakit merasakan perubahan suhu secara tiba-tiba, dia "terlempar ke dalam panas", lalu tiba-tiba kedinginan. Terdapat sakit kepala yang tajam, loya dan kelemahan, hingga hilang kesedaran.

Keadaan ini sangat berbahaya, kerana kejang berulang secara berkala, terutama jika tidak ada rawatan yang mencukupi, boleh menyebabkan kematian.

Darjah

Bergantung pada tempat penyetempatan proses penyekat berlaku, jenis dan tahap penyakit ini berbeza-beza. Ini termasuk jenis berikut:

  • blok atrioventricular, yang boleh berlaku dalam tiga tahap keparahan yang berbeza;
  • blok sinoatrial;
  • blok intraventrikular;
  • blok intraatrium.

Blok atrioventrikular dicirikan oleh fakta bahawa dengan adanya penyakit ini semua cabang yang disebut bundle-Nya tersekat semasa perjalanan dorongan.

Bergantung pada keparahan penyakit, kemungkinan pengesanannya, serta kesejahteraan umum pesakit, bergantung kepada:

Ijazah pertama
  • Gejala penyakit hampir tidak ada.
  • Pengesanan pelanggaran hanya dapat dilakukan melalui imbasan ultrasound, yang dapat mendedahkan adanya patologi seperti beberapa kelewatan nadi ketika melewati sistem konduktor.
Darjah kedua
  • Tahap ini dicirikan oleh sedikit kemerosotan pada keadaan fizikal umum pesakit kerana fakta bahawa terjadinya kemerosotan lanjutan denyut nadi melalui sistem konduktor..
  • Ijazah ini jelas menunjukkan dirinya semasa prosedur ECG.
Darjah ketigaIa adalah yang paling sukar dan berbahaya. Dalam kes ini, tidak ada komunikasi simpul atrium satu sama lain melalui dorongan, masing-masing, mereka mula berkontraksi dalam mod individu.
Sekatan otot sinoatrium
  • Ia adalah yang paling berbahaya dari semua patologi dan tidak memerlukan langkah terapi khas.
  • Ia boleh berlaku walaupun pada orang yang benar-benar sihat dengan senaman fizikal yang signifikan, dan juga kerana penggunaan ubat-ubatan tertentu, kesan sampingannya termasuk beberapa gangguan pada jantung.
  • Sekatan jenis ini dicirikan oleh pelanggaran tertentu dalam sistem konduktor semasa penghantaran dorongan.
Blok intraventrikularIa dicirikan oleh tidak adanya kemungkinan penghantaran impuls ke kawasan ventrikel
IntraatrialSeperti namanya, itu terjadi sekiranya impuls menembus terus ke atria

Mengenai gejala penyumbatan ventrikel kiri jantung, baca pautan.

Apakah bahaya sekatan jantung

Apakah bahaya sekatan jantung? Setiap jenis penyakit ini agak berbahaya. Walau bagaimanapun, permulaan akibat yang paling serius boleh mengakibatkan sekatan atrioventrikular.

Patologi ini merangkumi yang berikut:

  • Sekiranya terdapat sejarah serangan jantung atau pra-infark, terdapat risiko kejutan kardiogenik.
  • Komplikasi sekatan jantung yang paling biasa adalah bradikardia. Apakah bahaya sekatan jantung seperti ini? Ia membawa kepada kebuluran oksigen otak dan, sekiranya usia pesakit cukup padat, terdapat risiko demensia satu darjah atau tahap keparahan yang lain.
  • Sekiranya terdapat aritmia jantung, terdapat risiko aritmia yang agak tinggi.
  • Sekiranya penyakit ini menjadi kronik, terdapat bahaya perkembangan patologi organ dan sistem lain terhadap latar belakangnya, yang manifestasi disebabkan oleh kekurangan bekalan oksigen normal.
  • Akibat dari sekatan jantung sedemikian rupa sehingga episod akut penyakit dalam beberapa kes boleh membawa maut, masing-masing, orang yang mengelilingi pesakit dalam kehidupan sehariannya mesti mempelajari asas-asas pertolongan cemas.

Kegagalan jantung

Sering kali, dengan latar belakang patologi seperti blok jantung, kegagalan jantung dapat berkembang, ditunjukkan dalam bentuk akut.

Penyakit ini dicirikan oleh adanya tiga jenis utama: kegagalan jantung di kawasan ventrikel kiri dan kanan, serta bentuk penyakit kronik. Setiap jenis ini dinyatakan sesuai dengan gejala tertentu:

Sekiranya terdapat kegagalan jantung akut, kawasan ventrikel kanan pesakit dapat disertai dengan sensasi fizikal seperti berikut:
  • berdebar meningkat secara mendadak, yang menyebabkan manifestasi gejala seperti pening, kelemahan;
  • bengkak yang disebabkan oleh kemerosotan aliran darah dan ketidakseimbangan cecair dalam badan;
  • penurunan tahap tekanan yang mendadak;
  • urat pada leher membengkak, yang dapat diperhatikan secara visual. Aspek ini disebabkan oleh kemerosotan aliran darah..
Dengan kekurangan kawasan ventrikel kiri, gejala yang sedikit berbeza dapat diperhatikan:
  • edema paru, yang disebabkan oleh pelanggaran peredaran darah dalam peredaran pulmonari;
  • batuk yang menyakitkan, serangannya tidak berhenti walaupun selepas pembuangan dahak;
  • dahak menjadi merah jambu, pelepasannya berbuih;
  • pesakit merasa lega apabila dalam keadaan duduk, faktor ini dikaitkan dengan fakta bahawa dalam kes ini terdapat aliran keluar darah dari paru-paru;
  • kemerosotan kesejahteraan keseluruhan, dinyatakan dalam kekeliruan tertentu, pening, disorientasi di ruang angkasa.
Sekiranya penyakit menjadi kronik, gejalanya muncul seperti berikut:
  • kesukaran bernafas, penampilan sesak nafas walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal;
  • pucat, kebiruan kulit wajah dan badan, yang disebabkan oleh pelanggaran ketepuan oksigen pada kulit;
  • bengkak, yang disebabkan oleh kemerosotan aliran darah dan genangan cecair di dalam badan;
  • juga kebuluran oksigen umum menyebabkan kerosakan fungsi kerja semua organ dalaman dan sistem, kerana kemerosotan kesejahteraan keseluruhan.

Aritmia ektopik

Salah satu penyakit yang boleh berlaku kerana adanya blok jantung adalah aritmia ektopik. Penyakit ini dicirikan oleh penampilan fokus tambahan di mana keupayaan untuk membuat impuls yang mengikat otot jantung tertumpu.

Salah satu jenis aritmia yang paling biasa adalah takikardia, yang lebih kerap disebabkan oleh peningkatan kadar jantung yang tidak masuk akal.

Pada saat bermulanya penyakit, jantung tidak dipenuhi dengan darah dalam jumlah yang cukup, akibatnya bekalan semua sistem dan organ dengan oksigen terganggu.

Serangan tidak mempunyai had masa, ia boleh berlangsung beberapa minit atau beberapa hari. Pesakit dalam tempoh ini merasa sesak nafas, pening, memburuknya kesihatan umum.

Bradikardia

Manifestasi penyakit seperti bradikardia disebabkan oleh pelanggaran aktiviti normal nod sinus dan kurangnya kemampuannya untuk menghasilkan lebih dari 60 denyutan seminit. Berkaitan dengan aspek ini, pesakit dengan bradikardia mempunyai tahap denyutan jantung yang rendah secara patologi.

Dalam beberapa kes, apabila angka ini tidak berada di bawah tahap degupan jantung 45-50, ini boleh dianggap sebagai suatu norma. Pesakit sama sekali tidak merasakan manifestasi fizikal penyakit ini.

Namun, jika degup jantung kurang dari 40 denyut, ia dapat menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan seperti kelemahan umum, pening, malaise, yang disebabkan oleh kebuluran oksigen dari semua organ dan sistem.

Dalam kes-kes yang sangat teruk, jika tidak ada rawatan tepat pada masanya, bradikardia dapat menjadi penyebab utama munculnya patologi seperti kegagalan jantung

Fibrilasi ventrikel

Istilah seperti "fibrilasi" menentukan kehadiran penyakit jantung, yang merupakan bentuk aritmia tertentu. Penyakit ini dicirikan oleh ciri sedemikian sehingga pergerakan kontraktil otot jantung, yang biasanya terjadi dalam irama tertentu, menjadi lebih kerap menjadi lebih kerap, menjadi huru-hara dan tidak menentu.

Terdapat dua subspesies utama penyakit ini, masing-masing bergantung pada kawasan mana otot jantung terjejas: kawasan atrium atau ventrikel. Fibrilasi ventrikel dicirikan oleh sejumlah kontraksi per minit sekurang-kurangnya 250 dan tidak lebih daripada 450.

Fibrilasi ventrikel, pada gilirannya, juga dibahagikan kepada dua jenis: kerlipan dan flutter.

Mengenai kerlipan, dalam kes ini, otot menguncup dengan keadaan yang huru-hara, iramanya tidak normal, dan jumlah pengecutan sepanjang satu minit sekurang-kurangnya 300.

Semasa berdebar, irama lebih harmoni dan hampir normal, tetapi jumlah kontraksi tidak melebihi 300.

Kejutan kardiogenik

Kejutan kardiogenik adalah patologi yang agak biasa, yang muncul disebabkan oleh serangan serangan jantung. Juga, dalam keadaan ini atau selepas infark, gejala ini boleh menyebabkan sekatan jantung lengkap.

Malangnya, komplikasi seperti ini tidak dapat diubati dan dalam sembilan daripada sepuluh kes menyebabkan akibat yang membawa maut. Dalam keadaan ini, pesakit dapat bertahan hanya dengan perawatan perubatan tepat pada waktunya, yang dinyatakan dalam tindakan tindakan pemulihan yang mencukupi.

Kejutan kardiogenik merangkumi beberapa jenis, penyebab masing-masing mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor:

RefleksManifestasi paling berbahaya yang dapat dihilangkan tepat pada masanya melalui penggunaan ubat-ubatan, biasanya keadaan ini menyebabkan sakit akut.
AritmiaManifestasi yang disebabkan oleh meminimumkan pelepasan jantung.
Pecah miokardIa berlaku kerana aliran keluar darah ke kawasan perikardial, yang berfungsi sebagai penghambat aktiviti normal otot jantung.
BetulVarieti ini praktikal tidak dapat diubati kerana kenyataan bahawa perubahan mutlak berlaku dalam sistem yang mengganggu kehidupan, iaitu, ada hasil yang fatal.
Tidak aktifKeadaan yang dinyatakan agak dekat dengan gejala dan perjalanan kejutan kardiogenik sebenar. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, perubahan patologi yang lebih teruk berlaku pada tisu. Oleh itu, jenis penyakit ini disebabkan oleh adanya akibat yang lebih serius..

Akibat penyumbatan kaki kanan jantung dijelaskan di sini..

Baca juga apakah sekatan AV jantung..

Apakah bahaya sekatan jantung??

Sekiranya seseorang mempunyai sekatan jantung, apakah bahaya patologi seperti itu? Soalan ini sering diajukan oleh pakar kardiologi. Tanda pertama penyakit berkembang yang disebut blok jantung adalah gangguan irama jantung. Jantung boleh berdegup dalam gerakan perlahan, atau bahkan tidak sama sekali berirama. Kesan yang serupa diperhatikan melanggar patensi isyarat elektrik yang mengawal aktiviti jantung ke organ terkawal, ia hanya disekat atau diperlahankan.

Keadaan patologi dalam bentuk sekatan lengkap atau separa isyarat elektrik ke jantung selalunya merupakan akibat dari usia tua atau penyakit jantung serius yang terdapat pada pesakit.

Nasib baik, tidak semestinya penyumbatan jantung membawa kepada komplikasi, tetapi perkembangan serangan jantung atau strok sangat mungkin. Patologi ini agak pelbagai. Terdapat tiga darjah keparahan sekatan, masing-masing timbul secara berbeza dan juga berlalu.

Diagnosis boleh mendedahkan penyumbatan di pelbagai bahagian jantung, jadi pemeriksaan ahli kardiologi tidak boleh terlalu jarang dan harus dilakukan secara berkala untuk mengelakkan kemungkinan akibat yang tidak diingini.

Apa bahaya penyakit ini??

Apakah bahaya sekatan jantung? Pertama, ingat bahawa jantung adalah pembekal utama oksigen ke badan melalui darah. Kegagalan dalam pekerjaannya menyebabkan masalah segera dengan bekalan darah dan oksigen organ kelaparan, yang mungkin menyebabkan kerap pening, pingsan, dan fenomena lain yang tidak menyenangkan. Penyumbatan jantung yang tidak lengkap menyebabkan pelanggaran fungsi atrium dan ventrikel jantung yang betul.

Irama otot jantung diatur oleh sejenis impuls elektrik yang lahir di dinding jantung dan menembusi seluruh jantung. Isyarat yang sama mengawal irama.

Isyarat elektrik bergerak dari atria ke ventrikel melalui nod atrioventricular yang disebut, di mana kerja atria dan ventrikel diselaraskan. Inilah cara jantung yang sihat berfungsi..

Apabila patologi berlaku, pelanggaran proses penghantaran isyarat ini berlaku.

Sekiranya penyumbatan ini berlaku di simpul atrioventricular, hubungan antara atrium dan ventrikel akan berhenti. Patologi ini dipanggil sekatan jantung yang tidak lengkap..

Memandangkan lokasi simpul di mana penyumbatan isyarat berlaku, sekatan yang tidak lengkap boleh ke kanan atau ke kiri.

Keterukan sekatan otot jantung

Penyumbatan kaki jantung darjah pertama (tidak lengkap) dicirikan oleh kesukaran separa dalam menyampaikan isyarat, tetapi tidak menyekatnya sepenuhnya. Perubahan ini jelas dapat dilihat pada elektrokardiogram, di mana ketinggian gigi menurun sedikit. Sekiranya terdapat sekatan seperti itu, seluruh jantung harus didiagnosis, kerana sekatan tersebut mungkin menunjukkan sejenis penyakit organ ini.

Penyekat tahap ini boleh disebabkan oleh beberapa sebab:

  • keadaan saraf vagus;
  • miokarditis;
  • infarksi miokardium;
  • penyimpangan homeostasis dalam bentuk pelanggaran keseimbangan air dan elektrolit;
  • penyalahgunaan pelbagai ubat jantung.

Seperti disfungsi apa pun, sekatan tahap pertama memberi pesakit sejumlah gejala yang agak tidak menyenangkan, tetapi tidak menimbulkan bahaya kesihatan tertentu. Anda tidak diminta untuk melakukan tindakan drastik khusus dalam situasi ini, tetapi sudah pada tahap ini untuk menangani alasan yang menyebabkan sekatan ini. Bahaya mengabaikan patologi ini boleh mengakibatkan perkembangannya ke arah yang tidak diingini.

Penyumbatan kaki jantung yang berpenyakit pada tahap kedua (tidak lengkap) adalah kesinambungan perkembangan patologi tahap pertama. Tidak semua dorongan mencapai tujuan mereka, yang dinyatakan dalam aritmia jantung episodik. Pada elektrokardiogram, kontraksi perlahan bergantian dengan normal. Manifestasi klinikal luaran boleh sama sekali tidak ada atau muncul dalam bentuk yang agak aktif:

  • pening;
  • sakit dada;
  • degupan jantung yang tidak teratur;
  • hipotensi;
  • menurunkan tekanan darah daripada biasa.

Untuk diagnosis lengkap penyumbatan kaki jantung pada tahap ini, kardiogram sederhana mungkin tidak mencukupi. Anda harus menggunakan kaedah diagnostik yang lebih kompleks, diikuti dengan analisis menyeluruh hasil penyelidikan..

Penyumbatan ventrikel kiri jantung (kanan) darjah ketiga dicirikan oleh penyumbatan isyarat sepenuhnya. Kontraksi ventrikel dan atria berlaku secara bebas antara satu sama lain. Disinkronisasi seperti ini mempunyai gambaran klinikal yang sudah jelas:

  • pening dan kelesuan umum;
  • sakit teruk di dada;
  • perasaan kekurangan udara;
  • pening dan muntah;
  • berpeluh banyak;
  • kematian secara tiba-tiba;
  • bradikardia.

Penyekat keterukan ini boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Dalam kedua kes tersebut, diagnosis penyakit adalah proses yang agak kompleks. Untuk mengkaji masalah otot jantung dan kaki kiri dan kanan, satu set ubat dan kajian khusus lain digunakan..

Pada peringkat penyakit ini, prospek pesakit sangat menyedihkan. Kekurangan kemungkinan hidup penuh, semasa serangan jantung, perlu membuat pengudaraan paru-paru buatan dan melakukan urutan jantung tidak langsung.

Ubat yang diambil oleh pesakit tidak memberi kesan yang berpanjangan, jadi sangat tidak tepat untuk menetapkan rawatan apa pun. Akibatnya, apabila gejala pertama penyumbatan lengkap dikesan, pesakit diberi rangsangan elektrik berterusan jantung.

Itulah sebabnya, jika sudah menghadapi tanda-tanda penyumbatan otot jantung tahap pertama, anda harus segera menghubungi pakar yang akan memantau keadaan penyakit anda. Keparahan gejala yang lemah tidak boleh menyesatkan anda, penyimpangan dalam aktiviti jantung sangat berbahaya bagi kesihatan anda, jadi berjumpa doktor secepat mungkin jika anda mempunyai masalah jantung.

Adakah terdapat kaedah untuk menyembuhkan sekatan jantung?

Keterukan patologi kaki kiri dan kanan jantung, serta ventrikelnya, sepenuhnya dan sepenuhnya menentukan usaha rawatan penyakit ini. Biasanya dalam kes penyumbatan, rawatannya adalah tanpa gejala. Sekiranya tidak ada gejala khas, maka tidak perlu melakukan terapi serius, tetapi ada baiknya berjumpa doktor. Anda hanya memerlukan perhatian yang tinggi untuk kesejahteraan anda sendiri.

Apabila sekatan tersebut dipicu oleh penggunaan ubat yang berlebihan, doktor harus meninjau janji temu mereka.

Keperluan untuk terapi timbul secara eksklusif dalam kes di mana penyebab penyakit ini adalah pengaruh patologi luaran. Dialah yang patut dilayan. Rawatan gabungan membawa hasil yang lebih baik..

Sekiranya sekatan jantung segera terwujud dalam keadaan yang sesuai dengan tahap keparahan ketiga, perlu segera memulakan rawatan dengan alat pacu jantung. Selalunya tahap alat pacu jantung menentukan kejayaan terapi.

Walau bagaimanapun, diagnosis seperti itu tidak boleh dijadikan hukuman. Langkah dan pencegahan operasi yang tepat pada masanya dijamin dapat membantu anda mengatasi penyakit ini dan menikmati kehidupan..

Adakah sekatan jantung berbahaya

Sekatan jantung lengkap

Penyakit jantung yang lengkap adalah penyakit yang sangat serius, kerana mengancam orang yang sakit dengan kematian sekiranya bantuan tidak diberikan tepat pada masanya.

Apakah sekatan jantung yang lengkap?

Ini adalah penghentian lengkap gelombang pengujaan di bahagian jantung, yang memerlukan penghentian sepenuhnya dalam aktiviti sistem kardiovaskular. Sekatan sama ada atrium atau ventrikel. Hanya sekatan ventrikel selesai.

Jarang sekali, sekatan jantung adalah kongenital. Pada dasarnya, sekatan jantung lengkap muncul sebagai akibat penyakit organik sistem peredaran darah. Infarksi miokardium, penyakit jantung koronari, nada faraj yang berlebihan, reumatisme (berbahaya untuk miokarditis), gangguan metabolik (contohnya, kadar kalium yang tinggi dalam darah), terapi antiaritmia yang tidak mencukupi adalah penyebab yang paling biasa untuk penyumbatan jantung lengkap.

Gejala apa yang diperhatikan dengan sekatan jantung yang lengkap?

Pertama sekali, kemerosotan yang ketara dalam keadaan umum. Kelemahan yang teruk, kebiruan bibir, penyejukan hujung kaki, serta pening dan kehilangan kesedaran. Keadaan ini berbahaya dan memerlukan pertolongan segera dan profesional. Sekiranya doktor mengesyaki bahawa pesakit itu mempunyai blok jantung yang lengkap, dia akan dimasukkan ke hospital di jabatan kardiologi dan diagnosis akan dijelaskan di sana menggunakan pemantauan Holter.

Memerhatikan pesakit, doktor mungkin melihat tanda-tanda sekatan jantung lengkap berikut: hipotensi, sesak nafas, berdehit di paru-paru, gangguan kesedaran. Maksudnya, pada wajah terdapat tanda-tanda kegagalan jantung akut dan kemalangan serebrovaskular.

Cara menyembuhkan sekatan jantung yang lengkap?

Keadaan ini berjaya diatasi dengan memasang alat pacu jantung buatan. Selepas operasi ini, dengan hasil yang berjaya, pesakit meninggalkan rumah pada keesokan harinya.

Sekatan jantung

Video: pelajaran mengenai sekatan kaki bundle milik-Nya

Kelinci. Tuan (174), 64 hari yang lalu

Rawatan untuk sekatan jenis ini tidak diperlukan. Penyumbatan lengkap, di mana dorongan tidak dilakukan sama sekali. Rawatan sekatan jantung (antrioventricular) ditetapkan bergantung kepada jenis dan penyebab kejadiannya. Sekatan yang lengkap boleh diperoleh atau kongenital.

Di sini semuanya dibentangkan di rak.

Blok atrioventrikular

Penyakit sistem kardiovaskular adalah salah satu yang paling berbahaya bagi kehidupan manusia. Ini adalah jantung dan saluran darah yang bertanggung jawab untuk peredaran darah di dalam badan, dan setiap pelanggaran dalam pekerjaannya dapat menyebabkan akibat yang serius, termasuk kematian. Salah satu gangguan yang sangat serius dan malangnya dalam kerja otot jantung adalah penyekatnya, dengan kata lain, kegagalan dorongan elektrik untuk melalui sistem kardiovaskular. Terdapat beberapa jenis sekatan, yang dicirikan oleh pelbagai gejala dan keparahan manifestasi yang tidak sama.

Blok atrioventrikular adalah pelanggaran fungsi pengaliran jantung, yang dinyatakan dalam memperlambat atau bahkan menghentikan perjalanan impuls dari atria ke ventrikel. Akibatnya, kegagalan irama jantung dan pelanggaran hemodinamik darah berlaku. Keadaan ini sangat berbahaya dan boleh mengakibatkan bukan sahaja kemerosotan keadaan seseorang, tetapi juga kematiannya..

Penyebab sekatan atrioventrikular sering disebabkan oleh kekalahan pelbagai bahagian sistem konduksi jantung, yang memberikan kontraksi berurutan atrium dan ventrikel (Bundelnya, simpul AV).

Latihan fizikal yang kuat atau penggunaan ubat-ubatan tertentu (contohnya, suntikan drotaverine atau papaverine) boleh menjadi faktor permulaan penyakit ini..

Keadaan jauh lebih rumit dengan pesakit yang sudah mempunyai masalah jantung - penyakit jantung koronari, infark miokard. kecacatan jantung, kardiomiopati. miokarditis. Jalannya penyakit dalam kes-kes ini bergantung pada tahap kerosakan pada otot jantung, dan tahap penyekatnya. Di samping itu, komplikasi boleh berlaku, misalnya, terjadinya takikardia ventrikel. pemburukan kegagalan jantung kronik. pembentukan hipoksia otak. Penyumbatan jantung, yang bersifat biasa, boleh menyebabkan perkembangan gangguan intelektual-mnestic.

Darjah blok atrioventrikular

Secara tradisional membezakan sekatan jantung 3 darjah.

Blok atrioventrikular 1 darjah berlaku dengan pengaliran nadi yang perlahan dari atria melalui nod AV, tetapi pada masa yang sama, denyutan ini mencapai ventrikel. Pada tahap penyakit ini, manifestasi klinikal tidak dinyatakan dan direkodkan secara eksklusif semasa ECG. Blok atrioventrikular 1 darjah tidak memerlukan terapi, tetapi penting untuk memberi amaran kepada pesakit tentang bahaya mengembangkan keadaan serius. Atas sebab ini, perlu menggunakan ubat-ubatan yang mengurangkan degupan jantung dengan berhati-hati. Pada dasarnya, tahap penyakit ini diperhatikan pada orang muda dan sihat secara fizikal, termasuk atlet.

Blok atrioventrikular 2 darjah ditunjukkan dalam kes apabila hanya sebahagian daripada impuls elektrik yang dilakukan oleh ventrikel. Gejalanya adalah pelanggaran tajam terhadap keadaan - kegelapan pada mata, kelemahan, irama jantung yang tidak stabil. Mungkin ada kehilangan kesadaran sekiranya beberapa dorongan berturut-turut gagal mencapai ventrikel. Blok atrioventrikular 2 darjah boleh dicirikan oleh tahap keparahan yang berbeza-beza. Dengan jenis pertama, keadaan bertambah buruk kerana peningkatan dalam jangka masa kelewatan denyutan elektrik. Sekiranya orang itu tidak mendapat rawatan perubatan yang diperlukan, penyumbatan jantung yang lengkap mungkin berlaku, dan impuls tidak akan sampai ke ventrikel sama sekali. Pada jenis kedua, penundaan impuls kritikal tiba-tiba berlaku, di mana setiap dorongan kedua tidak sampai ke ventrikel.

Blok atrioventrikular 3 darjah melibatkan blok lengkap. Dalam kes ini, terdapat pelanggaran mutlak konduksi atrioventricular, ventrikel berkontrak perlahan, yang menyebabkan pelanggaran peredaran darah di dalam badan. Gejala blok atrioventrikular 3 darjah merangkumi degupan jantung yang berkurangan, pening. kelemahan, kegelapan pada mata, sakit jantung, pingsan, kulit biru, kadang-kadang kekejangan. Pada asasnya, tahap 3 penyakit ini adalah ciri orang yang berumur lebih dari 70 tahun yang mempunyai sejarah gangguan jantung. Malangnya, prognosisnya buruk dan kematian berlaku pada kira-kira 20% pesakit dengan blok jantung lengkap..

Sebagai tambahan kepada sekatan yang dipertimbangkan, terdapat klasifikasi lain. Contohnya, bergantung pada tahap gangguan impuls, terdapat:

  • distal (pelanggaran berlaku dalam kumpulan-kumpulan Dia);
  • proksimal (gangguan tahap atrium);
  • gabungan (gangguan konduksi impuls bertingkat).

Bergantung pada jangka masa, terdapat jenis sekatan jantung seperti:

  • akut (berlaku dengan infark miokard atau dengan ubat);
  • sekejap (berlaku dengan latar belakang iskemia);
  • kronik.

Diagnosis dan rawatan blok atrioventricular

Anda boleh mendiagnosis penyakit ini semasa pemeriksaan pesakit dan semasa EKG. Tinjauan pesakit melibatkan pengenalpastian kardiopatologi yang ada atau sebelumnya, serta fakta ubat-ubatan baru-baru ini yang mempengaruhi dorongan jantung.

Cara utama untuk mendiagnosis penyakit ini adalah ECG, dengan mana anda dapat mengenali penyakit ini walaupun tidak ada tanda-tanda yang dapat dilihat:

  • pada darjah pertama, selang P-Q memanjang> 0.20 saat;
  • dengan darjah kedua, irama sinus dengan jeda diperhatikan;
  • dengan tahap ketiga penyakit ini, terdapat penurunan bilangan kompleks ventrikel dibandingkan dengan atrium sebanyak 2-3 kali.

Juga, dalam beberapa kes, diagnosis harian ECG dilakukan untuk mendiagnosis penyakit. Ia melibatkan bukan sahaja mengenal pasti gejala sekatan atrioventrikular, tetapi juga menentukan hubungannya dengan sensasi subjektif pesakit, menilai kesan aktiviti fizikal dan ubat pada mereka.

Rawatan sekatan atrioventrikular bergantung kepada keparahan penyakit:

  • jika tanda-tanda sekatan atrioventrikular tahap 1 dikesan, cukup untuk mengawasi pesakit secara berkala;
  • dengan blok atrioventricular 2 darjah, perlu untuk merawat penyakit ini;
  • dengan sekatan atrioventrikular kelas 3, pemantauan serius terhadap pesakit dan terapi berpanjangan ditunjukkan.

Taktik rawatan sekatan atrioventrikular dengan manifestasi yang lebih teruk bergantung kepada keparahannya, dan juga penyebab yang menyebabkannya:

  • dalam kes penyakit yang disebabkan oleh ubat-ubatan, perkara utama adalah menyesuaikan dos ubat atau membatalkannya sepenuhnya;
  • dalam kes penyakit jantung bersamaan, perlu menjalani terapi dengan? -adrenostimulator;
  • sekiranya berlaku penyakit kronik, ubat-ubatan diresepkan (Belloid, Theopec, Corinfar) untuk rawatan simptomatik atrioventricular block.

Dengan kegagalan jantung kongestif bersamaan, diuretik, vasodilator, glikosida jantung digunakan. Dan atropin atau isadrine diresepkan untuk mengurangkan serangan akut..

Pencegahan penyakit ini melibatkan pemeriksaan pemeriksaan pencegahan yang kerap oleh pakar kardiologi, terutama pada usia tua. Sekiranya gejala penyakit dikesan, penting untuk menerapkan terapi dengan betul, ikuti cadangan pakar dan langkah berjaga-jaga yang diperlukan. Anda juga harus makan dengan betul dan makan makanan yang kaya dengan kalium dan magnesium secara berkala..

Artikel ini disiarkan untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukan bahan ilmiah atau nasihat perubatan profesional..