Limfoma - jenis, penyebab, gejala dan peringkat

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Apa itu limfoma??

Struktur dan fungsi sistem limfa

Sistem limfa terdiri daripada saluran yang membentuk satu rangkaian yang meresap ke semua organ dalaman. Cecair tidak berwarna yang disebut limfa mengalir melalui rangkaian ini. Salah satu komponen utama limfa adalah limfosit - sel yang dihasilkan oleh sistem imun. Pautan lain dalam sistem limfa adalah kelenjar getah bening (kelenjar getah bening), yang terdiri daripada tisu limfoid. Ia berada di nodus limfa yang membentuk limfosit. Semua pautan sistem limfa - kelenjar getah bening, saluran darah, limfa melakukan sejumlah fungsi penting yang diperlukan untuk kehidupan manusia.

Sistem limfa melakukan fungsi berikut:

  • Penghalang. Dalam limfa, selain limfosit, terdapat pelbagai bakteria patogen, sel mati, dan unsur asing bagi tubuh. Kelenjar getah bening memainkan peranan sebagai depot yang membersihkan limfa, mengekalkan semua zarah patogen.
  • Pengangkutan. Limfa menyampaikan nutrien dari usus ke tisu dan organ. Selain itu, limfa ini mengangkut cairan antar sel dari tisu, kerana tisu tersebut dikeringkan..
  • Imun Limfosit, yang menghasilkan kelenjar getah bening, adalah "alat" utama sistem imun dalam memerangi virus dan bakteria. Mereka menyerang sel berbahaya yang dikesan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa mikroorganisma patogen terkumpul di kelenjar getah bening, mereka meningkat dengan banyak penyakit.

Apa yang berlaku pada sistem limfa pada limfoma??

Limfoma adalah barah atau tidak?

Limfoma adalah neoplasma malignan yang dikenali sebagai "barah." Walau bagaimanapun, limfoma sangat berbeza di antara mereka, dan, terutamanya, mengikut tahap keganasan.

Penyebab Limfoma

Sehingga kini, satu faktor tertentu belum dapat dikenal pasti, yang boleh dikatakan penyebab limfoma. Tetapi dalam anamnesis (sejarah perubatan) pesakit dengan patologi ini sering terdapat keadaan yang serupa. Ini membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa terdapat sejumlah keadaan predisposisi yang bukan merupakan penyebab sebenar limfoma, tetapi mewujudkan persekitaran yang baik untuk perkembangan dan perkembangan penyakit ini.

Faktor-faktor berikut yang cenderung kepada limfoma dibezakan:

  • umur, jantina;
  • penyakit virus;
  • jangkitan bakteria;
  • faktor kimia;
  • mengambil imunosupresan.

Umur dan jantina

Penyakit virus

Pelbagai agen virus dan bakteria sering bertindak sebagai faktor limfoma bersamaan. Jadi, pada banyak pesakit yang mengalami kerosakan sistem limfa, virus Epstein-Barr dikesan. Menembusi ke dalam badan melalui titisan udara (contohnya, dengan ciuman) atau menghubungi rumah tangga (dengan menyentuh, menggunakan barang orang yang dijangkiti), virus ini menyebabkan pelbagai penyakit. Selain limfoma, virus Epstein-Barr dapat memprovokasi mononukleosis (penyakit organ yang menghasilkan lendir), hepatitis (radang hati), dan sklerosis berganda (penyakit otak).

Penyakit ini menampakkan diri dengan gejala yang serupa dengan banyak jangkitan, iaitu, kelainan umum, keletihan, demam. 5-7 hari selepas jangkitan, kelenjar getah bening pesakit meningkat (di leher, rahang bawah, pangkal paha) dan ruam muncul, yang mungkin dalam bentuk titik, vesikel, dan pendarahan kecil. Penyakit virus lain yang menyebabkan berlakunya limfoma adalah virus immunodeficiency (HIV), beberapa jenis virus herpes, virus hepatitis C.

Jangkitan bakteria

Faktor kimia

Penerimaan imunosupresan

Gejala Limfoma

Gejala limfoma adalah:

  • kelenjar getah bening yang diperbesar;
  • demam;
  • peningkatan berpeluh;
  • pengurangan berat;
  • kelemahan;
  • gatal
  • sakit
  • tanda-tanda lain.
Tiga gejala penting dalam sebarang bentuk limfoma adalah demam, berpeluh berlebihan, dan penurunan berat badan. Sekiranya semua gejala yang disenaraikan terdapat dalam sejarah, tumor ditunjukkan dengan huruf B. Sekiranya tidak ada gejala, limfoma ditandai dengan huruf A.

Kelenjar getah bening yang diperbesar dengan limfoma

Kelenjar getah bening yang membesar adalah gejala utama penyakit ini, yang muncul pada peringkat awal. Ini berlaku disebabkan oleh fakta bahawa pembahagian sel yang tidak terkawal bermula di kelenjar getah bening, iaitu tumor terbentuk. Kelenjar getah bening yang membesar berlaku pada 90 peratus pesakit dengan limfoma.

Penyetempatan kelenjar getah bening yang diperbesar
Lebih kerap daripada yang lain dengan limfoma, kelenjar getah bening yang terletak di leher dan di bahagian belakang kepala meningkat. Pembengkakan kelenjar getah bening sering diperhatikan di zon axillary, di sebelah klavikula, di pangkal paha. Dengan limfoma Hodgkin, pembengkakan kelenjar getah bening serviks atau subclavian berlaku pada kira-kira 75 peratus pesakit. Kelenjar getah bening yang membesar boleh berlaku di satu kawasan tertentu (misalnya, hanya di leher) atau secara serentak di beberapa tempat (di pangkal paha dan di bahagian belakang kepala).

Kemunculan kelenjar getah bening yang membesar
Dengan limfoma, kelenjar getah bening berubah sedemikian rupa sehingga jika tidak ditutupi oleh pakaian, mereka akan terserlah. Pada palpasi, konsistensi yang lebih padat dari kelenjar getah bening yang terkena diperhatikan. Mereka mudah alih dan, biasanya, tidak menyatu pada kulit dan tisu sekitarnya. Dengan perkembangan penyakit ini, nod yang diperbesar berdekatan dihubungkan, membentuk formasi besar.

Adakah kelenjar getah bening sakit dengan limfoma?
Kedua-dua kelenjar getah bening yang membesar dan lain dengan penyakit ini tidak menyakitkan, walaupun dengan tekanan sederhana. Beberapa pesakit mengalami kesakitan pada kelenjar getah bening yang terjejas setelah minum. Kadang-kadang pesakit pada peringkat awal percaya bahawa kelenjar getah bening meningkat kerana proses keradangan dan mula mengambil antibiotik dan ubat lain untuk melawan jangkitan. Tindakan sedemikian tidak membawa hasil, kerana formasi seperti tumor jenis ini tidak bertindak balas terhadap ubat anti-radang.

Demam dengan limfoma

Suhu badan yang meningkat tanpa sebab luaran yang jelas (selsema, mabuk) adalah "pendamping" yang kerap dari hampir semua bentuk limfoma. Pada peringkat awal penyakit, pesakit mencatat sedikit peningkatan dalam penunjuk ini (biasanya tidak lebih tinggi daripada 38 darjah). Keadaan ini dipanggil keadaan subfebril atau suhu subfebril. Keadaan subfebril berterusan untuk waktu yang lama (bulan) dan tidak hilang setelah mengambil ubat yang dirancang untuk menurunkan suhu.

Pada peringkat kemudian penyakit ini, suhu dapat meningkat hingga 39 darjah, ketika banyak organ dalaman terlibat dalam proses tumor. Kerana tumor, sistem badan mula berfungsi lebih buruk, yang menyebabkan proses keradangan, akibatnya suhu badan meningkat.

Peningkatan berpeluh dengan limfoma

Pengurangan berat

Kesakitan limfoma

Kesakitan kadang-kadang dijumpai di kalangan pesakit, tetapi bukan ciri gejala penyakit ini. Dengan kata lain, sebilangan pesakit mungkin mengalami kesakitan di satu atau lebih bahagian badan, sementara yang lain mungkin tidak. Sifat dan penyetempatan kesakitan boleh berbeza. Kehadiran kesakitan atau ketiadaan mereka, jenis dan penyetempatan mereka - semua faktor ini bergantung pada organ mana tumor berada.

Dengan limfoma, kesakitan paling kerap dilokalisasikan pada organ berikut:

  • Kepala - Sakit kepala adalah ciri pesakit di mana limfoma menyerang bahagian belakang atau otak. Punca kesakitan adalah bekalan darah yang terganggu ke organ-organ ini, kerana limfoma menekan saluran darah, mengganggu peredaran darah yang normal.
  • Belakang. Pesakit dengan otak yang terkena punggung mengadu sakit belakang. Sebagai peraturan, ketidakselesaan di bahagian belakang disertai dengan sakit kepala..
  • Dada. Kesakitan di bahagian badan ini terdapat pada kes apabila organ di dada terjejas. Peningkatan saiz, limfoma mula memberi tekanan pada organ tetangga, yang menyebabkan rasa sakit.
  • Abdomen: Pesakit dengan limfoma perut mengalami sakit perut..

Gatal dengan limfoma

Gatal pada kulit adalah gejala yang lebih bersifat limfoma Hodgkin (berlaku pada kira-kira satu pertiga pesakit). Pada sesetengah pesakit, simptom ini berterusan walaupun setelah mengalami kemerosotan yang stabil (penurunan gejala). Gatal boleh terjadi secara lokal (di satu bahagian badan) atau umum (seluruh badan). Pada peringkat awal penyakit, pesakit bimbang akan gatal-gatal tempatan di bahagian bawah badan, iaitu pada pinggul dan betis. Selepas itu, gatal-gatal tempatan mengalir ke bentuk umum.
Keamatan gejala ini mungkin berbeza. Sebilangan pesakit melaporkan gatal ringan, pesakit lain mengadu sensasi terbakar yang tidak tertahankan, kerana mereka menyisir kulit, kadang-kadang ke darah. Gatal dengan limfoma mereda pada waktu siang dan bertambah teruk pada waktu malam.

Merasa gatal dengan penyakit ini adalah ciri, tetapi bukan gejala berterusan. Iaitu, ia boleh hilang atau menjadi tidak begitu kuat, dan kemudian muncul kembali atau bertambah kuat. Pada beberapa pesakit, redaman gatal mungkin merupakan hasil reaksi positif tubuh terhadap terapi, sementara pada pasien lain ini terjadi tanpa alasan yang jelas..

Kelemahan limfoma

Tanda-tanda limfoma khusus

Kumpulan ini merangkumi gejala-gejala yang hanya terdapat pada jenis limfoma tertentu. Gejala ini muncul lebih lambat daripada gejala umum (suhu, kelenjar getah bening yang membesar) dan kejadiannya dikaitkan dengan kesan negatif tumor pada organ atau tisu yang berdekatan..

Gejala limfoma berikut adalah:

  • Batuk. Gejala ini muncul pada pesakit dengan limfoma yang terletak di dada. Batuk itu sendiri boleh digambarkan sebagai kering dan melemahkan. Ubat anti-batuk konvensional tidak membawa peningkatan yang signifikan kepada pesakit. Diiringi oleh batuk, sesak nafas dan sakit dada.
  • Bengkak. Bengkak adalah hasil dari peredaran darah yang terganggu, yang terjadi ketika limfoma bertambah besar dan mulai memberi tekanan pada saluran darah. Membengkak organ-organ yang berada di sebelah tumor. Contohnya, dengan limfoma, satu atau kedua kaki membengkak di pangkal paha.
  • Gangguan pencernaan. Dengan kerosakan pada tisu limfatik yang terletak di rongga perut, pesakit bimbang tentang sakit perut, cirit-birit atau sembelit, rasa mual. Ramai yang kurang selera makan dan rasa kenyang yang cepat..

Jenis limfoma pada manusia

Limfoma Hodgkin

Limfoma Hodgkin (nama kedua adalah limfogranulomatosis) adalah tumor malignan yang mempengaruhi sistem limfatik.
Untuk limfoma jenis ini, pembentukan granuloma spesifik adalah ciri, dari mana nama penyakitnya mengikuti. Perbezaan utama antara tumor ini dan limfoma bukan Hodgkin adalah kehadiran sel patologi khas dalam tisu limfatik, yang disebut sel Reed-Sternberg. Sel-sel ini adalah ciri morfologi utama limfoma Hodgkin. Ini adalah sel besar (hingga 20 mikron) yang mengandungi beberapa inti. Kehadiran sel-sel seperti itu dalam tusukan (kandungan yang diekstrak oleh tusukan) kelenjar getah bening adalah bukti utama diagnosis. Kerana adanya sel-sel ini, rawatan limfoma Hodgkin pada asasnya berbeza dengan terapi yang ditunjukkan untuk pesakit dengan limfosarcoma. Limfoma Hodgkin tidak biasa seperti limfoma bukan Hodgkin dan menyumbang kira-kira 5-7 peratus dalam struktur semua penyakit onkologi dan 35-40 persen dalam struktur limfoma malignan. Selalunya, patologi ini didiagnosis pada pesakit berusia 20 hingga 30 tahun..

Asal sel limfoma Hodgkin masih belum jelas, tetapi telah terbukti bahawa mereka berkembang dari limfosit B. Terdapat banyak jenis limfoma berdasarkan struktur histologi, tetapi secara klinikal mereka tidak jauh berbeza antara satu sama lain. Seperti yang telah disebutkan, untungnya, limfoma Hodgkin tidak begitu biasa. Selalunya ia memberi kesan kepada lelaki. Terdapat dua puncak kejadian - yang pertama pada 25 - 30 tahun, yang kedua pada 50 - 55 tahun. Pada kanak-kanak kecil, limfoma sangat jarang berlaku. Terdapat kecenderungan genetik untuk limfoma. Oleh itu, pada kembar, kekerapan kejadiannya adalah 5 kali lebih tinggi daripada penduduk lain.

Gejala limfoma Hodgkin
Manifestasi utama limfoma adalah limfadenopati - kelenjar getah bening yang diperbesar. Gejala ini berlaku pada 75 hingga 80 peratus kes. Pada masa yang sama, kedua-dua nodus limfa periferal dan nodus intrathoracic meningkat. Dengan penyakit ini, kelenjar getah bening padat, tidak menyakitkan pada palpasi dan tidak menyatu bersama. Sebagai peraturan, mereka membentuk konglomerat dengan pelbagai ukuran (bungkusan).

Kumpulan kelenjar getah bening yang paling kerap meningkat dengan limfoma Hodgkin termasuk:

  • serviks-supraklavikular;
  • axillary;
  • inguinal;
  • femoral
  • nod mediastinal;
  • nod intrathoracic.
Tanda integral limfoma Hodgkin adalah sindrom mabuk. Ia dicirikan oleh keringat malam, penurunan berat badan, demam berpanjangan dalam lingkungan 38 darjah.

Gambaran klinikal limfoma Hodgkin berbeza bergantung pada lokasi kelenjar getah bening yang membesar. Jadi, terletak di dalam dada, kelenjar getah bening memampatkan organ dan saluran darah. Sebagai contoh, dengan peningkatan kelenjar getah bening mediastinal, vena cava sering dimampatkan. Akibatnya adalah perkembangan sindrom vena cava unggul, yang ditunjukkan oleh bengkak pada wajah dan leher, serta sesak nafas dan batuk. Bahagian paru-paru, trakea, dan punggung juga dapat diperas, dengan perkembangan kelumpuhan lebih lanjut.

Dengan limfoma Hodgkin, sistem rangka dan organ dalaman sangat kerap terjejas. Jadi, kerosakan tulang berlaku pada satu pertiga pesakit. Dalam separuh kes itu adalah tulang belakang, dalam kes lain adalah tulang pelvis, tulang rusuk, sternum. Dalam kes ini, gejala utama adalah rasa sakit. Keamatan kesakitan sangat ketara, tetapi rasa sakit juga dapat meningkat dengan tekanan pada tulang yang terkena (misalnya, dengan tekanan pada tulang belakang). Selalunya (dalam 30 - 40 peratus kes), hati terjejas, dan banyak granuloma terbentuk di dalamnya. Gejala kerosakan hati adalah pedih ulu hati, mual, muntah, rasa kepahitan di mulut.

Limfoma Bukan Hodgkin

Limfoma bukan Hodgkin adalah formasi malignan, iaitu tumor barah. Juga, limfoma jenis ini disebut limfosarcoma. Lebih daripada separuh kes tumor seperti ini didiagnosis pada pesakit yang berumur lebih dari 60 tahun. Limfoma jenis ini diklasifikasikan mengikut pelbagai ciri, antaranya sifat (dinamika perkembangan) dan penyetempatan tumor sangat penting..

Jenis limfoma bukan Hodgkin adalah:

  • Limfoma Burkitt;
  • limfoma sel besar meresap;
  • limfoma aplastik;
  • limfoma marginal.
Dinamika perkembangan limfosarcoma
Salah satu kriteria utama adalah dinamika perkembangan tumor, iaitu sifatnya, yang boleh menjadi agresif atau malas. Limfoma agresif meningkat dengan cepat dalam ukuran dan metastasize (bercambah) ke organ lain. Pembentukan tidak senonoh dicirikan oleh perkembangan yang perlahan dan perjalanan yang perlahan, di mana berlakunya kambuh (pemburukan berulang penyakit). Fakta menarik adalah bahawa limfoma agresif dapat disembuhkan dengan baik, dan tumor malas terdedah kepada jalan yang tidak dapat diramalkan.

Penyetempatan limfoma bukan Hodgkin
Bergantung pada lokasinya, limfosarcoma mungkin nodal atau ekstranodal. Dalam kes pertama, tumor terletak hanya di kelenjar getah bening, tanpa menjejaskan tisu tetangga. Neoplasma semacam itu adalah ciri tahap awal penyakit ini. Mereka bertindak balas positif terhadap terapi, dan dalam kebanyakan kes, rawatan membawa kepada pengampunan yang berpanjangan (penurunan gejala).

Limfoma Burkitt

Burkitt's Limfoma adalah varian limfoma yang sangat tinggi. Ia dicirikan oleh kecenderungan untuk menyebar di luar sistem limfa ke dalam darah, sumsum tulang, dan organ dalaman. Sel-sel kanser limfoma Burkitt berasal dari B-limfosit. Tidak seperti limfoma lain, spesies ini mempunyai kawasan penyebarannya sendiri, ini adalah negara-negara Afrika Tengah, Oceania dan Amerika Syarikat.

Etiologi (asal) limfoma Burkitt, seperti limfoma lain, belum dapat dijelaskan. Peranan besar dalam asal dimainkan oleh radiasi, virus Epstein-Barr, keadaan persekitaran yang buruk. Terdapat dua bentuk limfoma Burkitt - endemik dan sporadis. Bentuk limfoma endemik terdapat di negara-negara Afrika Tengah, itulah sebabnya ia sering disebut Afrika. Perbezaannya dari bentuk sporadis adalah adanya genom virus Epstein-Barr di dalamnya.

Gambaran klinikal bergantung pada penyetempatan fokus patologi. Pada mulanya, sel-sel barah dilokalisasi di kelenjar getah bening, dan kemudian menyebarkan ke organ yang mereka kelilingi. Hasil pertumbuhan tumor adalah pelanggaran fungsi organ. Sekiranya kelenjar getah bening, meningkat, membentuk konglomerat di antara mereka sendiri, maka selalunya saluran dan saraf dimampatkan sebagai akibatnya.

Permulaan penyakit boleh tiba-tiba atau beransur-ansur, bergantung pada lokasi tumor. Gejala pertama, seperti biasa, tidak spesifik dan boleh meniru selesema. Sebagai tambahan kepada ini, gejala limfoma biasa - demam - bergabung. Demam sering digabungkan dengan keringat malam dan penurunan berat badan. Gejala ini adalah manifestasi sindrom mabuk umum. Simptom berterusan limfoma Burkitt adalah limfadenopati serantau (kelenjar getah bening bengkak). Sekiranya limfoma dilokalisasikan pada tahap saluran gastrointestinal, maka gambaran klinikal limfoma dilengkapi dengan penyumbatan usus, dan dalam kes yang teruk, pendarahan usus. Dengan penyetempatan limfoma pada tahap sistem genitouriner, gejala utama adalah kegagalan buah pinggang. Tanda-tandanya adalah bengkak, penurunan pengeluaran air kencing harian (jumlah air kencing), ketidakseimbangan elektrolit dalam badan. Ketika penyakit itu berkembang, pesakit menurunkan berat badan dengan ketara, setiap bulan mereka dapat menurunkan berat badan hingga 10 kilogram.

Membezakan limfoma sel besar

Limfoma sel besar difus merujuk kepada limfoma dengan tahap keagresifan yang tinggi. Jangka hayat untuk barah jenis ini berbeza dalam beberapa bulan. Substrat utama untuk sel barah dalam kes ini adalah B-limfosit. Selalunya orang usia pertengahan dan lebih tua jatuh sakit. Dalam kes ini, fokus utama dapat terletak di kelenjar getah bening dan di luar kawasan, iaitu di luar kelenjar getah bening. Dalam kes kedua, tumor paling kerap dilokalisasi pada tahap saluran gastrointestinal dan sistem genitouriner.

Variasi limfoma sel besar adalah limfoma sel B-utama primer mediastinum. Adalah dipercayai bahawa pada awalnya tumor ini berkembang dari kelenjar timus (timus), yang kemudian tumbuh menjadi mediastinum. Walaupun limfoma jenis ini secara intensif dapat tumbuh di organ jiran, ia hampir tidak pernah bermastasis. Kebanyakan wanita muda menderita limfoma sel besar..

Limfoma sel besar difus dicirikan oleh beberapa pilihan perkembangan. Dalam kes pertama, terdapat peningkatan serentak pada beberapa kelenjar getah bening (perkembangan limfadenopati). Gejala ini akan menjadi yang utama dalam gambaran klinikal tumor. Ada juga kemungkinan bahawa tumor terletak di luar nod, di beberapa organ. Dalam kes ini, gejala spesifik kerosakan organ akan berlaku. Sebagai contoh, dengan penyetempatan dalam sistem saraf - ini akan menjadi gejala neurologi, dengan penyetempatan di perut - gejala gastrik. Ada juga kemungkinan bahawa sindrom keracunan muncul pertama dengan manifestasi dalam bentuk demam, berpeluh, penurunan berat badan yang tajam.

Pengelasan limfoma mengikut tahap keagresifan

Institut Kanser Nasional di Amerika Syarikat telah mencadangkan klasifikasi limfoma berdasarkan jangka hayat purata pesakit. Menurut klasifikasi ini, limfoma terbahagi kepada tidak senonoh, agresif dan sangat agresif.

Jenis limfoma dari segi keagresifan adalah:

  • Tidak senonoh (lesu) - jangka hayat purata berbeza dalam beberapa tahun. Ini termasuk limfosit limfositik dan folikel..
  • Agresif - jangka hayat purata dikira dalam beberapa minggu. Ini termasuk limfoma sel besar yang tersebar, limfoma campuran yang menyebar.
  • Sangat agresif - jangka masa purata dikira dalam beberapa minggu. Ini termasuk limfoma Burkitt, leukemia sel-T.

Limfoma limfoblastik (T dan B)

Limfoma limfoblastik dapat berkembang baik dari limfosit T dan dari limfosit B. Morfologi dan klinikal, limfoma limfoblastik sangat serupa dengan leukemia limfoid. Limfoma jenis ini terdedah kepada pembentukan tumor besar-besaran, yang sering dilokalisasikan di mediastinum. Limfoma dicirikan oleh kerosakan pada sistem saraf pusat dengan perkembangan lesi saraf tunggal dan berganda. Di samping itu, terdapat transformasi sumsum tulang mengikut jenis leukemia akut, yang bermaksud pembentukan sel-sel letupan (barah) di sumsum tulang.

Seperti semua limfoma bukan Hodgkin yang lain, limfoma limfoblastik adalah malignan. Limfoma sel-T menyumbang kira-kira 80 peratus, dan limfoma sel-B - 20 peratus. Dengan perkembangan penyakit ini, kerosakan pada hati, ginjal, limpa.

Limfoma marginal dan anaplastik

Limfoma marjinal dan anaplastik adalah varian limfoma bukan Hodgkin yang dicirikan oleh tahap keganasan yang tinggi. Limfoma marginal adalah varian limfoma yang berkembang dari zon sel (marginal) sel di limpa. Zon marginal adalah sempadan antara pulpa putih dan merah, yang mengandungi sebilangan besar limfosit dan makrofag. Limfoma jenis ini merujuk kepada tumor yang lembap.

Limfoma anaplastik berasal dari sel T. Dengan jenis kanser ini, sel-sel kehilangan ciri-ciri mereka sepenuhnya, memperoleh penampilan sel-sel "muda". Istilah ini disebut aplasia, dari mana nama penyakitnya.

Limfoma pada kanak-kanak

Malangnya, limfoma pelbagai tahap keagresifan juga dijumpai pada kanak-kanak. Dalam kategori orang ini, limfoma menyumbang kira-kira 10 peratus daripada semua tumor ganas. Selalunya didiagnosis pada kanak-kanak berumur 5 hingga 10 tahun, sangat jarang berlaku pada kanak-kanak di bawah satu tahun.

Pada kanak-kanak, limfoma dicirikan oleh peningkatan agresif, metastasis cepat dan percambahan pada organ lain. Itulah sebabnya mengapa kanak-kanak, biasanya, pergi ke hospital pada peringkat akhir (tumor tumbuh dan membesar dengan cepat).
Gambaran klinikal limfoma dicirikan oleh kerosakan pada sumsum tulang, sistem saraf pusat dan organ dalaman.

Sebagai peraturan, limfoma bukan Hodgkin dijumpai, sedangkan limfoma Hodgkin agak jarang berlaku. Dalam kes pertama, organ dalaman, iaitu usus dan rongga perut, sering terjejas. Gejala limfoma perut dalam kes ini adalah sakit perut, gangguan patensi usus (ditunjukkan dalam bentuk sembelit) dan tumor yang dapat diraba semasa pemeriksaan. Rawatannya adalah polikemoterapi. Limfoma Hodgkin ditunjukkan oleh kelenjar getah bening yang tidak menyakitkan, yang paling sering serviks. Limfadenopati (kelenjar getah bening yang diperbesar) digabungkan dengan peningkatan berpeluh, demam, penurunan berat badan.

Penting untuk diingat bahawa pada kanak-kanak, kerana usia dan perbendaharaan kata yang terhad, pengumpulan anamnesis kadang-kadang sukar. Mereka jarang mengatakan apa yang sebenarnya mengganggu mereka, mereka tidak dapat menunjukkan penyetempatan kesakitan yang tepat. Oleh itu, penting untuk memperhatikan tanda-tanda penyakit tidak langsung - peningkatan keletihan, kelemahan, berpeluh, mudah marah. Anak-anak kecil sering nakal, kurang tidur, menjadi lesu dan lesu.

Limfoma peringkat

Tahap pertama limfoma

Tahap awal yang pertama dicirikan oleh lesi satu kelenjar getah bening atau beberapa kelenjar getah bening yang berada di zon yang sama (contohnya, kelenjar getah bening serviks). Limfoma, yang dilokalisasi dalam satu organ, tanpa kerosakan pada kelenjar getah bening, juga dianggap sebagai tumor tahap pertama. Semua limfoma tahap pertama adalah tumor tempatan, iaitu, mereka tidak mempunyai metastasis ke organ, tisu lain.

Selain menunjukkan tahapnya, tumor diberi sebutan abjad, bergantung pada area tubuh di mana ia berada. Oleh itu, jika tumor terletak di kelenjar getah bening, timus, limpa, atau di dalam cincin faring limfoid (pengumpulan tisu limfa di faring), limfoma hanya ditandai dengan nombor I, yang menunjukkan tahapnya. Limfoma tahap pertama, yang terletak, misalnya, di perut, usus dan organ lain, ditunjukkan dengan huruf E tambahan.

Tahap kedua limfoma

Tahap kedua limfoma ditentukan apabila tumor mempengaruhi 2 atau lebih kelenjar getah bening yang terletak di satu sisi diafragma (otot yang terletak di antara rongga dada dan perut). Limfoma jenis ini ditunjukkan hanya dengan nombor II.

Tumor yang mempengaruhi satu kelenjar getah bening dan tisu atau organ bersebelahan juga berada di peringkat 2. Proses tumor jenis ini, selain nombor, ditunjukkan dengan huruf E.

Tahap ketiga limfoma

Limfoma tahap ketiga adalah penglibatan dalam proses patologi 2 atau lebih kelenjar getah bening yang terletak di sisi yang berlainan diafragma. Jenis tumor ini ditunjukkan hanya dengan angka. Tahap yang serupa "diberikan" dalam situasi ketika kelenjar getah bening dari kawasan tubuh yang berlainan dan satu organ atau tapak tisu yang berdekatan dengan kelenjar getah bening terlibat dalam proses tumor. Dalam kes ini, tumor ditunjukkan dengan huruf E.

Tahap 3 juga merangkumi limfoma yang secara serentak memukul limpa dan beberapa kelenjar getah bening yang terletak di sisi berlawanan dari diafragma. Neoplasma semacam itu ditandai dengan huruf S. Huruf E, S menunjukkan proses di mana beberapa kelenjar getah bening, organ tetangga dan limpa terlibat.

Limfoma tahap keempat

Berapa banyak yang hidup dengan limfoma?

Kelangsungan hidup limfoma bergantung pada tahap penyakit, ketepatan rawatan, usia pesakit dan keadaan sistem imunnya. Mencapai pengampunan yang berpanjangan (sekurang-kurangnya 5 tahun) (penurunan gejala) adalah mungkin dalam kes di mana tumor didiagnosis pada peringkat pertama atau kedua, dan faktor risiko sama sekali tidak ada.

Faktor risiko berikut dibezakan untuk limfoma tahap 1 dan 2:

  • limfoma terletak di dada, dan saiznya mencapai 10 sentimeter;
  • proses tumor, selain kelenjar getah bening, juga merebak ke mana-mana organ;
  • sel barah terdapat di 3 atau lebih kelenjar getah bening;
  • semasa lulus ujian, kadar pemendapan eritrosit yang tinggi diperhatikan;
  • untuk masa yang lama, gejala umum berterusan (berpeluh malam, demam kelas rendah, penurunan berat badan).
Secara umum, menurut statistik, hasil rawatan yang berjaya mencapai rata-rata 70 peratus (ketika tumor dikesan pada tahap 2) hingga 90 persen (ketika penyakit dikesan pada tahap 1) pesakit.

Kelangsungan hidup pada peringkat akhir penyakit ini berbeza dari 30 peratus (untuk tahap 4) hingga 65 peratus (untuk tahap 3). Pada peringkat ini, faktor risiko adalah usia di atas 45 tahun, jantina lelaki, ketika lulus ujian, tahap leukosit tinggi, tahap rendah albumin, hemoglobin, limfosit.

Limfoma - gejala pada orang dewasa dan penyebab penyakit

Antara penyakit onkologi yang paling biasa boleh disebut patologi seperti limfoma. Seperti namanya, penyakit ini berasal dari tisu limfoid, iaitu, ia adalah tumor kelenjar getah bening. Selalunya, tumor ganas ini menyerang orang dewasa (berumur lebih dari 50 tahun), tetapi terdapat kes-kes apabila patologi ini didiagnosis pada orang yang sangat muda dan juga kanak-kanak. Sehingga kini, sebab yang tepat mengapa pertumbuhan neoplasma malignan bermula pada tisu limfatik belum dapat dikenalpasti, walaupun terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada permulaan dan perkembangan penyakit ini.

1. Apa itu limfoma?

Gejala pada orang dewasa dan kanak-kanak dengan penyakit yang sama mungkin sedikit berbeza, ini disebabkan oleh tindakan pelbagai faktor, termasuk usia, kesihatan umum, tahap penyakit dan lain-lain. Manifestasi limfoma boleh berbeza bergantung pada ragamnya. Doktor membezakan dua jenis barah ini:

  • limfogranulomatosis (juga disebut penyakit Hodgkin);
  • limfoma bukan Hodgkin.

Sistem limfa adalah kumpulan kelenjar getah bening dan saluran darah yang terhubung bersama dalam rangkaian, kerana limfa itu dibersihkan dan diedarkan di dalam badan. Di samping itu, dengan bantuan sistem ini, limfosit - sel darah putih, yang fungsi utamanya adalah melindungi.

Dengan limfoma, mutasi leukosit berlaku, yang berubah menjadi "abadi", kerana jumlahnya bertambah dengan cepat dan sangat cepat. Akibatnya, karena pengumpulannya, sel darah lain dipaksa keluar, dan ada pelanggaran terhadap fungsi fungsi darah. Di kawasan kelenjar getah bening, pembengkakan dan kesakitan tisu dapat diperhatikan..

Bahaya penyakit ini adalah metastasis dan leukosit bermutasi dengan mudah menyebar ke seluruh badan melalui saluran limfa dan saluran darah, menembusi ke mana-mana organ. Oleh kerana itu, fokus penyakit boleh terjadi pada bahagian tubuh yang sama sekali tidak berkaitan, yang nampaknya satu sama lain.

Limfoma: gejala pada orang dewasa


Seperti mana-mana barah, empat peringkat dibezakan dalam limfoma. Pada peringkat awal, rawatannya tidak memerlukan banyak masa dan usaha, kerana hanya terdapat satu atau dua fokus keradangan di dalam badan. Pada tahap ketiga dan keempat, metastasis sudah terbentuk, dan satu-satunya kaedah terapi yang mencukupi adalah kemoterapi. Selalunya, pada peringkat pertama, patologi berjalan tanpa gejala yang jelas, dan pada tahap kedua, pesakit sudah mengalami penurunan berat badan yang tajam tanpa sebab yang jelas, demam dan berpeluh teruk, terutama pada waktu malam.

Oleh kerana tumor pada limfoma dapat terletak di tempat yang sama sekali berbeza, tanda-tanda penyakitnya boleh berbeza. Pada gejala awalnya, patologi ini sangat mengingatkan akan demam, sakit badan, kelemahan dan sakit kepala. Sekiranya semua ini berlangsung dari dua minggu atau lebih lama, maka anda perlu berjumpa pakar hematologi dan periksa kesihatan sistem limfa.

Lokasi tumor dan tahap penyakit mempunyai pengaruh yang besar terhadap gejala. Sebagai contoh, dengan lesi awal yang terletak di rongga perut, gejala termasuk mual, muntah, kembung dan gangguan najis dalam bentuk sembelit atau cirit-birit. Pada pesakit tua dengan limfoma, anggota badan mesti membengkak.

Tanda-tanda penyakit yang paling biasa adalah:

  • kelenjar getah bening yang membesar dan menyakitkan (paling kerap di leher, rahang, di bawah ketiak dan di kawasan pangkal paha);
  • berpeluh malam;
  • sakit kepala;
  • keletihan berterusan, pesakit cepat letih;
  • penurunan berat badan yang tajam dengan diet biasa;
  • demam;
  • haba;
  • kulit gatal;
  • ruam kulit kemerahan;
  • batuk jangka panjang;
  • amandel meradang;
  • risau akan sesak nafas.

Oleh kerana gejala di atas mungkin menunjukkan penyakit lain, maka jika terdapat tanda-tanda yang membimbangkan, anda harus segera berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan. Kaedah diagnostik terbaik adalah CT, yang boleh digunakan untuk menentukan sama ada terdapat masalah dengan sistem limfa..

Ujian darah (KLA) juga menunjukkan limfoma. Ini mungkin ditunjukkan oleh jumlah hemoglobin dan platelet yang lebih rendah dan meningkat - oleh limfosit dan sel darah putih.

Penyebab limfoma, gejala pada orang dewasa


Antara faktor risiko utama berlakunya penyakit, perkara berikut dapat dibezakan:

  • pengurangan imuniti kerana pelbagai sebab;
  • usia tua;
  • HIV
  • hepatitis B, C;
  • jangkitan
  • Virus Epstein-Barr;
  • Virus limfositik T.

Anda perlu tahu bahawa penyakit ini tidak berjangkit, dan mustahil untuk dijangkiti dari orang yang sakit.

Antara faktor lain yang meningkatkan kemungkinan penyakit ini, perlu juga diperhatikan:

  • tempat kerja yang berkaitan dengan toksin kimia (farmaseutikal, industri kimia, dll.);
  • kecenderungan keturunan.

Dua faktor terakhir hanyalah andaian, kerana hanya sebilangan kecil pesakit dengan limfoma yang mengalami keadaan ini.

Rawatan limfoma, prognosis

Harus diingat bahawa prognosis keberkesanan rawatan akan lebih baik, kerana pada peringkat awal barah kelenjar getah bening dikesan dan rawatan dimulakan. Terdapat beberapa pilihan rawatan untuk penyakit ini:

  • Terapi radiasi - jika digunakan pada peringkat pertama atau kedua, maka lebih daripada separuh pesakit mempunyai kadar kelangsungan hidup yang tinggi, di mana kambuh tidak diperhatikan selama sepuluh tahun. Biasanya rawatan jenis ini digunakan dalam kombinasi dengan kemoterapi, sehingga anda dapat mencapai penyembuhan yang lengkap.
  • Kemoterapi - digunakan dalam dua peringkat terakhir, ketika tumor besar. Penggunaan kemoterapi gabungan membolehkan anda mencapai hasil yang lebih baik, termasuk meningkatkan jangka masa tempoh bebas kambuh..

Kedua-dua jenis rawatan ini membawa kepada kesan negatif yang serius bagi tubuh, terutama kemoterapi, di mana sel-sel yang sakit dan sihat musnah. Adalah sangat penting untuk memerhatikan langkah-langkah pencegahan untuk mengelakkan pendedahan langsung ke organ vital, serta membantu meningkatkan imuniti.

Video menarik oleh Elena Malysheva yang dikhaskan untuk limfoma dan rawatannya

Limfoma sebagai penyakit

Sistem limfa, seperti sistem peredaran darah, meliputi seluruh tubuh manusia. Limfa membawa sel-sel imun ke seluruh badan dan membantu mengedarkan agen-agen tertentu. Dalam banyak cara, kerja sistem ini menentukan keberkesanan imuniti.

Apa itu limfoma: sedikit terminologi

Limfoma adalah keseluruhan kumpulan tumor kelenjar getah bening dan tisu limfoid, yang berbeza tahap keganasannya. Walau bagaimanapun, pakar bermaksud dengan istilah ini pelbagai neoplasi yang terdiri daripada limfosit atau pro-limfosit. Tumor semacam itu dibezakan dengan cara yang agak jinak dan keganasan proses yang agak jarang berlaku..

Neoplasma sepenuhnya jinak biasanya disebut limfositoma, malignan - limfosarcoma. Penggunaan perkataan barah berkaitan dengan limfoma tidak sepenuhnya betul. Sekiranya kita bercakap mengenai barah kelenjar getah bening, pakar dengan ini bermaksud limfoma atau limfosarkoma tahap tinggi.

Etiologi dan patogenesis penyakit

Punca sebenar perkembangan patologi belum diketahui. Limfoma sebagai penyakit berlaku dengan sejumlah faktor predisposisi. Itu bukan penyebab sebenarnya, tetapi mewujudkan keadaan yang baik untuk penampilan dan perkembangannya. Khususnya, peranan penting dimainkan oleh:

  • umur dan jantina pesakit (penyakit ini sering didiagnosis pada orang tua, terutamanya lelaki);
  • jangkitan virus, terutamanya kehadiran virus Epstein-Barr, virus T-limfotropik atau HIV;
  • faktor karsinogenik luaran - bahan kimia, misalnya, racun perosak, racun rumpai, benzena, varnis, pelarut, polivinil klorida, dioksin;
  • mengambil imunosupresan - ubat yang menekan aktiviti sistem imun, yang sering diresepkan kepada pesakit dengan patologi autoimun (lupus erythematosus, rheumatoid arthritis, dll.);
  • keadaan imunodefisiensi, baik bentuk kongenital maupun yang diperoleh (dengan latar belakang jangkitan HIV, selepas radiasi atau kemoterapi).

Dalam perkembangan limfoma juga memainkan peranan kelainan genetik - translokasi. Ini adalah mutasi kromosom di mana segmen bertukar antara dua kromosom tidak homolog. Akibatnya, apoptosis, percambahan atau pembezaan limfosit pada setiap tahap limfogenesis terganggu.

Selepas itu, sel-sel yang belum matang berkumpul di kelenjar getah bening dan organ dalaman, di mana terdapat tisu limfoid (limpa, perut, usus, paru-paru, hati), membentuk tumor. Semasa patologi berkembang, metastasis berlaku dengan cara yang sama seperti jenis barah lain, yang mempengaruhi organ dalaman dan sumsum tulang.

Pengelasan limfoma

Tidak ada klasifikasi limfoma tunggal. Pakar terbiasa membezakan antara penyakit Hodgkin dan limfoma bukan Hodgkin. Walau bagaimanapun, sistem sedemikian tidak menggambarkan semua ciri patologi. Selain itu, diputuskan untuk membahagikan kumpulan limfoma bukan Hodgkin menjadi tumor dengan tahap keganasan yang tinggi dan rendah. Keagresifan proses dalam limfoma bukan Hodgkin membezakan:

  • limfoma malas (lambat) (limfositik, folikular);
  • agresif (sel besar tersebar dan limfoma bercampur meresap);
  • sangat agresif (limfoma Burkitt, leukemia sel T, limfoma marginal, aplastik).

Sehingga kini, WHO telah mengembangkan klasifikasi moden, yang merangkumi lebih daripada 80 jenis limfoma bukan Hodgkin. Mereka dibezakan oleh tahap kematangan sel dan asal usulnya. Pemisahan mengikut jenis berlaku bergantung pada kehadiran sel Reed - Sternberg - Berezovsky: ia bergantung pada bagaimana limfoma akan berkembang dan kelihatan, bagaimana dan bagaimana merawatnya. Limfoma Hodgkin, atau limfogranulomatosis, pada dasarnya bukan limfoma per se. Sel-sel neoplasma ini berasal dari makrofag dan monosit, dan bukan limfositik. Oleh itu, penyakit ini dianggap secara berasingan, tetapi masih dalam kerangka neoplasma malignan tisu limfoid, di mana ia berkembang. Secara asal, limfoma primer dan sekunder, dan oleh sumber pertumbuhan, sel T dan B. Di samping itu, neoplasma dibezakan oleh kelaziman proses patologi: limfoma nodular (folikular), yang dicirikan oleh pembentukan anjing laut kecil di kelenjar getah bening, dan tumor meresap, di mana kerosakan berlaku pada banyak kumpulan kelenjar getah bening dan organ dalaman.

Limfoma peringkat

Dalam perkembangannya, limfoma melalui empat peringkat. Mereka berbeza dalam ciri khas: kelaziman proses patologi, tahap kerosakan pada organ dalaman dan gambaran klinikal.

  • Peringkat pertama. Kekalahan satu atau beberapa nod kumpulan tertentu. Juga, satu tumor tempatan di mana-mana organ dalaman tanpa metastasis ke kelenjar getah bening terdekat termasuk dalam tahap ini.
  • Peringkat kedua. Penglibatan dalam proses patologi dua kelenjar getah bening dari kumpulan yang berbeza, tetapi terletak di satu sisi diafragma. Termasuk juga neoplasma yang mempengaruhi satu kelenjar getah bening dan organ yang berdekatan..
  • Tahap ketiga. Penglibatan dua atau lebih kelenjar getah bening yang terletak di sisi berlawanan dari diafragma. Tahap ini merangkumi limfoma, di mana terdapat lesi serentak kelenjar getah bening dari kumpulan yang berlainan dan mana-mana organ yang terletak berdekatan..
  • Peringkat keempat. Proses patologi mempengaruhi beberapa organ sekaligus, terletak pada jarak yang jauh dari fokus tumor primer.

Tahap barah inilah yang menentukan taktik rawatan.

Gejala

Gambaran klinikal terdiri daripada tanda-tanda limfoma dan gejala umum..

  • Kelenjar getah bening yang bengkak, Selalunya, kumpulan nod serviks dan oksipital terjejas, lebih jarang - axillary, subclavian dan inguinal. Mereka mempunyai tekstur yang padat, mudah alih, tanpa rasa sakit, rentan terhadap pembentukan konglomerat besar.
  • Demam. Muncul tanpa sebab yang jelas. Keadaan subfebril jangka panjang berlangsung selama berbulan-bulan dan tidak dihilangkan dengan mengambil ubat antipiretik. Pada peringkat terminal, suhu boleh meningkat hingga 39 ° C.
  • Berpeluh berlebihan. Berpeluh meningkat pada waktu malam. Kadang-kadang sangat kuat (kuat) sehingga pakaian dalam dan tempat tidur basah.
  • Pengurangan berat. Berlaku akibat gangguan metabolik. Selalunya keadaan ini diperburuk oleh penurunan selera makan, mual, muntah dan sensasi perut yang meluap - gejala yang berkembang dengan kerosakan pada sistem pencernaan. Pada peringkat akhir, cachexia adalah mungkin - keletihan badan yang melampau.
  • Sakit. Tanda tidak khas. Sifat dan penyetempatannya bergantung pada lokasi tumor. Pesakit mungkin terganggu oleh sakit di bahagian belakang, dada, atau perut, tetapi selalunya mereka mengadu sakit kepala.
  • Kulit gatal. Pada mulanya tempatan, tetapi ketika patologi berkembang, ia menjadi umum. Menguat pada waktu malam, tetapi secara praktikal tidak mengganggu pada waktu siang. Ini dapat bervariasi intensitas, hingga sensasi terbakar yang tak tertahankan dan menggaru darah. Gatal dapat berterusan walaupun pada tahap pengampunan yang berterusan.
  • Kelemahan dan keletihan. Muncul tanpa sebab yang jelas, tidak dikaitkan dengan kerja berlebihan fizikal. Selalunya mereka disertai dengan sikap tidak peduli dan mengantuk..
  • Ruam kulit polimorf. Ciri khas limfoma kulit.

Setelah menyedari gejala seperti itu dalam diri anda, anda harus berjumpa doktor. Limfoma berjaya dirawat pada peringkat awal..

Komplikasi

Sebilangan besar komplikasi limfoma bukan Hodgkin dikaitkan dengan ukuran besar tumor, yang secara beransur-ansur memampatkan organ, menyebabkan keadaan yang mengancam nyawa.

  • Kekalahan kelenjar getah bening mediastinum. Mampatan trakea dan esofagus, perkembangan sindrom mampatan vena cava superior, yang penuh dengan pendarahan, gejala serebrum dan gangguan fungsi saraf pendengaran dan oculomotor.
  • Kerosakan pada nodus limfa intraperitoneal dan retroperitoneal. Penyumbatan usus, limfostasis pada bahagian bawah batang dan kaki, perkembangan penyakit kuning obstruktif, mampatan ureter.
  • Percambahan di dinding perut dan usus. Pendarahan dan peritonitis.

Bentuk limfoma yang agresif dicirikan oleh penampilan awal metastasis pada saraf tunjang dan otak, serta di hati dan tulang..

Diagnostik

Ahli onkohematologi mendiagnosis dan merawat limfoma. Asas gambaran klinikal, selain kelenjar getah bening yang membesar, adalah sejenis triad: demam, berpeluh berlebihan dan penurunan berat badan tanpa sebab. Biasanya, pesakit menjelaskan semua ini kepada doktor pada peringkat pengumpulan aduan. Untuk mengesahkan diagnosis, pakar menetapkan pemeriksaan tambahan yang terdiri daripada ujian makmal dan kaedah instrumental..

  • Ujian darah klinikal. Dengan limfoma, penurunan jumlah sel darah merah, limfosit dan hemoglobin diperhatikan. Jumlah eosinofil dan platelet meningkat.
  • Kimia darah, termasuk ujian fungsi hati dan penentuan pecahan protein. Peningkatan enzim alkali fosfatase, kreatinin dan LDH.
  • Ujian darah untuk penanda tumor. Pengesanan beta2-mikrobulin, dan kepekatannya berkadar langsung dengan keparahan proses patologi.
  • Imbasan ultrabunyi organ rongga perut, mediastinum dan kelenjar getah bening yang besar. Adalah perlu untuk menjelaskan prevalensi penyakit dan tahap penglibatan dalam proses organ dalaman.
  • CT, PET-CT dan MRI. Kajian organ dalaman dan kelenjar getah bening. Berikan maklumat yang lebih tepat daripada ultrasound mengenai struktur tumor dan perubahan dalam badan.
  • Roentgenografi. Lakukan unjuran depan dan sisi. Dengan limfoma dengan kerosakan pada kelenjar getah bening intrathoracic, pengembangan bayangan mediastinal akan kelihatan dalam gambar.
  • Biopsi. Persampelan bahan untuk sitologi, histologi, dan juga untuk ujian sitogenetik dan imunohistokimia. Jenis sel yang tidak normal, tahap keganasan dan tahap neoplasma ditentukan.
  • Skintigrafi tulang. Dijalankan untuk mengesan metastasis.
  • Limfoskintigrafi. Mengenal pasti ciri struktur dan fungsi sistem limfa.

Dengan bentuk limfoma yang dilokalisasikan, diperlukan konsultasi dengan pakar khas: ENT, ahli gastroenterologi, ahli mamologi, dll..

Rawatan

Bergantung pada jenis dan bentuk limfoma, kaedah dan tempoh terapi dipilih. Sebagai contoh, bentuk sel B berkembang dengan sangat cepat, dan rawatan harus dimulakan secepat mungkin (pada tahap 1), dan bentuk folikular adalah jenis progresif yang perlahan. Tidak seperti kebanyakan jenis kanser, limfoma mempunyai sifat yang tidak biasa: tumor yang berkembang dengan cepat juga dirawat dengan cepat. Sudah tentu, anda perlu memulakan terapi secepat mungkin, dan dengan diagnosis tepat pada masanya, peluang pesakit untuk sembuh sangat tinggi. Kaedah utama merawat limfoma adalah:

  • Kemoterapi. Polikemoterapi (multikomponen) boleh menjadi jenis rawatan bebas atau digabungkan dengan terapi radiasi, yang memberikan pengampunan yang lebih stabil dan jangka panjang. Selalunya, kursus kemoterapi merangkumi terapi hormon.
  • Terapi radiasi. Pemusnahan sel yang tidak normal menggunakan sinaran gamma. Sebagai monoterapi digunakan hanya dengan bentuk setempat dan tahap agresif proses patologi yang rendah. Ia juga digunakan sebagai kaedah paliatif apabila rawatan lain tidak mungkin dilakukan..
  • Pembedahan. Mereka menggunakannya hanya sekiranya terdapat lesi terpencil pada mana-mana organ. Biasanya, peluasan yang dilanjutkan dan digabungkan dilakukan, yang bersifat radikal. Rawatan ini semestinya dilengkapi dengan kemoterapi..

Kaedah alternatif untuk merawat limfoma adalah:

  • Imunokimia. Gabungan imuno-dan kemoterapi. Biasanya, imunopreparasi pertama kali diberikan: interferon, interleukin, faktor perangsang koloni atau antibodi monoklonal, dan kemudian sitostatik. Skema seperti itu melemahkan sifat imunosupresif mereka, meningkatkan kepekaan sel-sel atipikal terhadap ubat-ubatan dan mencegah perkembangan kemoresensi. Walau bagaimanapun, jika diinginkan untuk mengurangkan ukuran tumor, sitostatik diberikan terlebih dahulu..
  • Pemindahan sumsum tulang dan suntikan sel stem periferal. Kaedah ini digunakan terutamanya untuk memperbaiki remisi..

Anda boleh menyembuhkan limfoma. Dengan lawatan ke doktor tepat pada masanya, kadar kelangsungan hidupnya sangat tinggi. Oleh itu, kerana disyaki gejala yang tidak biasa, ada baiknya untuk mengetahui dari pakar apa itu. Profesional dari klinik yang bekerjasama dengan perkhidmatan Doktor Dalam Talian bersedia untuk berunding dengan pesakit, mendiagnosis dan menetapkan rawatan. Sekiranya anda memerlukan bantuan perubatan yang berkelayakan, hubungi kami.

"Saya menghidap limfoma": 3 cerita mengenai mencari diagnosis yang tepat

15 September adalah Hari Kesedaran Limfoma Sedunia, yang bertujuan untuk menarik perhatian terhadap penyakit ini dan menyebarkan maklumat. Kami memahami apa itu limfoma, siapa yang lebih mudah terkena barah jenis ini, dan juga menceritakan kisah orang yang mengalahkan limfoma.

Kumpulan penyakit

Limfoma adalah penyakit onkologi yang mempengaruhi sistem limfa. Penyakit ini dianggap jarang berlaku: pada tahun 2018, kira-kira 590 ribu kes baru penyakit ini didaftarkan di dunia, yang hanya 3.5% daripada jumlah keseluruhan kes barah..

Limfoma mewakili sekumpulan penyakit, di antaranya terdapat dua bentuk utama: limfoma Hodgkin dan limfoma bukan Hodgkin (NHL). Limfoma Hodgkin telah dikaji lebih baik daripada yang lain dan dapat dirawat dengan baik - kira-kira 90% pesakit pulih sepenuhnya. Tetapi NHL lebih biasa - ia merangkumi sekitar 90% kes.

Tumor timbul disebabkan oleh mutasi genetik limfosit: mereka mula membelah secara tidak terkawal, melayang ke kelenjar getah bening dan bahagian badan yang lain, di mana mereka terus membiak.

Di antara pelbagai jenis limfoma terdapat yang agresif, sebagai contoh, salah satu yang paling biasa adalah limfoma sel B-besar yang meresap, dan jenis yang lambat atau malas, misalnya, limfoma folikel. Pada kumpulan pertama, gejala berkembang dengan cepat - dari beberapa hari hingga beberapa minggu, kerana sel-sel tumor membelah dengan cepat. Limfoma tidak agresif bermula secara beransur-ansur dan pada mulanya tidak disedari.

Punca dan Faktor Risiko

  • Umur. Dengan bertambahnya usia, kemungkinan mendapat barah meningkat. Walau bagaimanapun, terdapat jenis limfoma yang berkembang terutamanya pada orang muda..
  • Lantai. Limfoma lebih kerap berlaku pada lelaki, tetapi beberapa jenis NHL lebih kerap berlaku pada wanita..
  • NHL dalam saudara terdekat (ibu bapa, anak, saudara lelaki).
  • Sebilangan bahan kimia dan ubat, faktor fizikal. Ini termasuk, misalnya, racun perosak individu, ubat kemoterapi dan terapi radiasi.
  • Sistem imun yang lemah. Ini berlaku dengan jangkitan HIV, setelah pemindahan organ, dengan membawa mutasi genetik tertentu yang bertanggungjawab untuk kekurangan imun primer (contohnya, sindrom Wiskott-Aldrich).
  • Penyakit autoimun (artritis reumatoid, lupus eritematosus sistemik).
  • Beberapa jangkitan, seperti HIV, virus Epstein-Barr, virus herpes simplex manusia jenis 8, Helicobacter pylori.
  • Beberapa jenis implan payudara.

Gejala

Cara merawat?

Bergantung pada jenis dan tahap limfoma, kemoterapi, radiasi, imun dan terapi yang disasarkan, pemindahan sumsum tulang digunakan. Dalam kebanyakan kes, rawatan gabungan

Saya fikir ini tidak boleh berlaku pada saya

Katya de Jong, 42, seorang suri rumah, tinggal di wilayah Pskov.

Diagnosis: limfoma sel besar anaplastik. Dia menyelesaikan 22 kursus kemoterapi dan menjalani pemindahan sumsum tulang. Dalam pengampunan sejak 2016.

Pada bulan April 2013, kami berehat di Mesir, di mana suhu saya mula meningkat hingga 38.5C, suhu menggigil. Bola yang menyakitkan muncul di bawah ketiak. Mengenai insurans, saya berjumpa doktor, dia mencadangkan jangkitan dan memberi ubat antibiotik dalam pil. Keadaan bertambah buruk, rasa sakit muncul di dalam badan. Antibiotik diubah menjadi intravena, tetapi tidak menjadi lebih baik.

Sekembalinya ke Rusia, dia segera beralih ke klinik di tempat kediaman. Sekali lagi, mereka mencadangkan jangkitan, tetapi menurut analisis, semuanya bersih. Tetapi pada sinar-X paru-paru mereka mendapati pemadaman, mereka mengesyaki tuberkulosis dan dihantar ke dispensari TB. Diagnosis tidak disahkan.

Selepas ultrasound kelenjar getah bening supraklavikular, mereka memanggil saya "udara coklat" - terdapat begitu banyak kelenjar getah bening yang membesar di sana. Saya diberi rujukan ke hospital onkologi 70 km dari rumah.

Saya yakin bahawa diagnosis barah tidak dapat disahkan - dia kelihatan menakutkan dan mematikan. Memikirkan bahawa ini tidak boleh berlaku pada saya. Malangnya, tusukan menunjukkan adanya sel atipikal.

Keadaannya bertambah buruk setiap hari, hanya tangan dan kakinya yang tidak sakit. Kesakitan itu dihilangkan hanya untuk sementara waktu. Makanan tidak dicerna, tablet dan makanan tidak boleh ditelan.

Doktor melantik hari komisen untuk menyelesaikan masalah diagnosis dan rawatan. Pada awal Mei, doktor mengatakan bahawa cuti Mei akan datang, jadi biopsi akan dilakukan hanya pada pertengahan bulan, kemudian 10 hari untuk menunggu hasilnya. Sekiranya ada pertanyaan mengenai hasilnya, bahan tersebut harus dihantar ke St Petersburg untuk penjelasan. Saya menjelaskan bahawa saya berasa lebih teruk setiap hari, saya segera meminta jawapan kepada Petersburg untuk mempercepat prosesnya. Doktor itu menjawab bahawa tidak ada keperluan seperti itu dan bahawa mereka tidak akan memberikan kuota untuk St Petersburg. Dia mengatakan bahawa saya menghidap limfoma Hodgkin, mereka boleh mengubati sendiri, saya tidak perlu dihantar ke hospital lain. Tetapi itu adalah diagnosis yang salah..

Di majlis keluarga, mereka memutuskan untuk menukar doktor dan pergi sendiri ke pusat onkologi di Pesochny. Terdapat sedikit cuti di sana, dan tidak lama kemudian dilakukan biopsi. CT paru-paru dan pelvis, MRI rongga perut dan kajian imunohistokimia untuk menjelaskan jenis tumor dilakukan dengan bayaran. Tiga minggu kemudian, mereka mendiagnosis saya, dan pada akhir Mei mereka membawa saya untuk rawatan di Pusat Penyelidikan Onkologi Nizhny Novgorod. N. N. Petrova. Saya sangat berterima kasih kepada pekerjaan doktor pusat yang cekap ini!

Saya dirawat selama tiga tahun. Selama ini, dia bertemu dengan banyak pesakit dan menyedari bahawa sering sukar untuk pergi ke klinik persekutuan dari wilayah Rusia - sukar untuk mendapatkan rujukan dari klinik tempatan dan mendapatkan kuota rawatan kerana barisan panjang. Masalahnya ialah penyakit ini tidak akan menunggu: limfoma boleh menjadi lembap, dan boleh menjadi sangat agresif, seperti dalam kes saya. Pemeriksaan mesti dilakukan secepat mungkin dan kemudian menjadi jelas di mana lebih baik merawat pesakit.

Perbezaan antara pusat barah terdekat dan persekutuan bukan hanya pada jarak jauh dari rumah, tetapi kadang-kadang dalam profesionalisme doktor, ketersediaan peralatan dan ubat yang diperlukan.

Kepada orang-orang yang mengesyaki mereka mempunyai limfoma, saya lebih baik membaca lebih sedikit di Internet dan tidak mencuba cerita orang lain. Sebagai contoh, dipercayai bahawa dengan limfoma, kelenjar getah bening tidak menyakitkan. Dalam kes saya, mereka sangat menyakitkan. Anda mesti mematuhi cadangan doktor dengan teliti dan mendengarkan hati anda - adalah wajar "sejuk". Dan yang paling penting, jangan biarkan inti dalam pecah. Dari kemungkinan pilihan, perlu memilih tujuan "SURVIVE" dan dengan cara apa pun beralih ke arah itu. Dalam perjalanan akan ada bonggol dan gunung, penting untuk mendaki, mendaki dan mendekati gawang.

Sejak awal saya mengesyaki limfoma

Polina, 26 tahun, freelancer, tinggal di Ossetia Utara.

Diagnosis: Limfoma Hodgkin. Dia lulus 6 kursus kemoterapi dan 15 sesi terapi radiasi. Dalam pengampunan sejak 2016.

Limfoma saya bermula dalam senario yang tidak biasa. Loceng pertama adalah meterai bulat kemerahan pada bahagian kedua kaki yang berdiameter 1-2 cm. Terdapat sebilangan kecil - sekitar 5-6. Kira-kira dua minggu selepas kemunculan anjing laut ini, saya merasakan kelenjar getah bening di leher saya, yang kecil, kira-kira satu sentimeter. Ini benar-benar membingungkan saya, kerana kelenjar getah bening saya tidak pernah membesar. Saya juga mula merasa tidak selesa di dada, sukar untuk saya bernafas, berbaring di sebelah kanan saya.

Kemudian saya fikir ia adalah neuralgia interkostal, tetapi kemudian ternyata tumor selebar 7 cm ini meremas paru-paru. Saya tidak berkeringat malam, atau suhu subfebril, atau penurunan berat badan, walaupun mengalami penyakit progresif.

Pertama sekali, saya berpaling kepada ahli terapi, tetapi tidak mendapat penjelasan yang jelas. Doktor hanya mencadangkan bahawa itu adalah urat varikos dan dihantar ke pakar bedah vaskular. Dia, terutama tidak membahas inti dari masalah itu, menulis perlakuannya. Atas inisiatif saya sendiri, saya lulus ujian darah umum, dan terdapat penyimpangan - peningkatan ESR dan sel darah putih, menurunkan limfosit, yang membuat saya meragukan urat varikos. Semasa mempelajari artikel di Internet, saya menyedari bahawa anjing laut ini disebut erythema nodosum, dan pakar dermatologi merawatnya. Saya berpaling kepada ahli dermatologi, juga menyebutkan kelenjar getah bening yang membesar (pada masa itu beberapa lagi muncul di leher dan tulang selangka), pakar dermatologi juga tidak mengetahui keluhan saya dan menetapkan rawatan saya.

Saya terus mencari maklumat di Internet dan mendapati bahawa kelenjar getah bening yang diperbesar boleh disebabkan oleh mononukleosis yang disebabkan oleh virus Epstein-Barr. Di samping itu, saya melakukan ultrasound perut - terdapat juga banyak kelenjar getah bening yang membesar. Atas inisiatif saya sendiri, saya lulus ujian virus Epstein-Barr, dan itu disahkan. CT juga dilakukan: dia menunjukkan semua kelenjar getah bening yang membesar di leher, tulang selangka, dada, rongga perut..

Dengan keputusan semua pemeriksaan, saya pergi ke pakar penyakit berjangkit di klinik daerah. Tetapi doktor, seorang wanita tua yang pernah bekerja sebagai pakar penyakit berjangkit sepanjang hidupnya, tidak mengetahui apa-apa mengenai virus Epstein-Barr dan kaitannya dengan limfoma. Kemudian saya beralih kepada pakar penyakit berjangkit yang dibayar, dan dia mengesyaki limfoma. Kira-kira 5 bulan telah berlalu dari permulaan gejala hingga diagnosis..

Sejak awal lagi, saya mengesyaki limfoma. Dalam hidup saya, tidak ada kumpulan kelenjar getah bening yang meningkat. Doktor yang saya kunjungi tidak mendengarkan saya dan mengatakan bahawa saya kelihatan terlalu baik untuk seseorang yang boleh menghidap barah, dan pada pendapat saya, gejala tidak mencukupi untuk saya membuat diagnosis seperti itu.

Saya akan menasihati anda untuk menganggap penyakit ini sebagai salah satu tahap kehidupan, tidak menyenangkan, tetapi yang perlu anda jalani. Sudah tentu, pada masa ini, saya tidak menyangka: Saya bimbang tidak dapat kembali ke kehidupan sebelumnya, saya selalu takut akan kambuh, saya tidak dapat mempunyai anak selepas kemoterapi - saya masih belum mempunyai anak, tetapi fungsi pembiakan telah dipulihkan sepenuhnya. Banyak pengalaman berkaitan dengan bagaimana saya bertoleransi dengan kimia, tetapi semuanya berjalan lebih mudah daripada yang saya bayangkan. Sekiranya mungkin untuk mengundurkan masa, maka saya akan bimbang dan mengurangkan diri saya.

Saya tidak melihat simptom barah

Ekaterina, 22, pelajar universiti perubatan, tinggal di St. Petersburg.

Diagnosis: Limfoma Hodgkin. Dia lulus 6 kursus kemoterapi, 18 sesi terapi radiasi. Dalam pengampunan sejak 2016.

Pada tahun 2013, saya mengalami episod aritmia asal yang tidak ditentukan. Ahli kardiologi tidak dapat menemui penyebabnya. Kemudian kami mendapat tahu bahawa tumor sepanjang 9 cm ini menekan pada perikardium. Aritmia akhirnya berlalu, tetapi saya mula menurunkan berat badan: Saya mempunyai keinginan untuk bugar, tetapi penurunan berat badan sebenarnya lebih tinggi daripada yang dijangkakan. Selepas 6-8 bulan, keletihan muncul, amenore bermula, tetapi berat badan kembali.

Saya beralih kepada pakar sakit puan dan ahli endokrinologi. Pakar sakit puan menetapkan ultrasound pelvis - semuanya normal di sana. Ahli endokrinologi memerintahkan untuk memeriksa hormon seks dan hormon tiroid. Hormon seks tidak normal, tetapi doktor mengatakan bahawa itu bukan kemampuannya. Tidak pernah terpikir oleh saya untuk memulakan pencarian dengan ahli terapi.

Saya praktikal tidak pergi ke doktor, kerana saya pelajar tahun 1 di bandar asing. Pakar sakit puan dan ahli endokrinologi menolak saya. Saya tidak mempunyai orang lain untuk pergi, dan lama-kelamaan saya menenangkan diri.

Saya tidak melihat simptom barah. Saya berjalan 10-12 km setiap hari, terus memantau diet: berat badan secara semula jadi bertambah dengan kesalahan makanan. Keletihan disebabkan kekurangan vitamin D - Saya masih tinggal di St. Petersburg.

Saya didiagnosis dengan klinik TB pada tahun 2015. Fluorografi yang dirancang sebelum sesi musim panas menunjukkan kegelapan di mediastinum. Doktor perubatan memberi alasan untuk menyelesaikannya: buat diagnosis dalam seminggu dan biarkan saya pergi ke sesi tersebut. Walaupun begitu, pada sinar-X, jelas bahawa ini bukan tuberkulosis. Doktor menyokong saya dan menepati kata-katanya. Saya sangat berterima kasih kepadanya, kerana saya berjaya menutup sesi pada waktunya. Pada masa akan datang, saya tidak mengambil cuti akademik dan dapat tinggal di universiti saya semasa rawatan, yang berlangsung sekitar enam bulan.

Sekiranya anda merasakan perubahan dalam diri anda, dan mereka memberitahu anda bahawa anda sihat dan ini adalah khayalan - jangan percaya. Cari doktor yang berwibawa dengan pandangan yang luas, baca artikel di laman web khas untuk pesakit. Fahami masalah anda. Siapa jika bukan anda?

Kami mengucapkan terima kasih kepada pakar hematologi Alexei Konstantinovich Titov atas pertolongan dalam menyediakan teks.