Kajian lengkap bradyarrhythmia sinus: pada orang dewasa dan kanak-kanak

Dari artikel ini, anda akan menerima maklumat lengkap mengenai penyakit bradyarrhythmia sinus: apakah itu, gejala dan rawatannya.

Penulis artikel: Victoria Stoyanova, doktor kategori 2, ketua makmal di pusat diagnostik dan rawatan (2015-2016).

Dengan bradyarrhythmia sinus (atau, dengan kata lain, bradikardia), penurunan kadar jantung (denyutan jantung yang disingkat) adalah kurang daripada 60 denyutan seminit. Mekanisme pengembangan adalah gangguan pada nod sinus, yang merupakan sumber utama dan pemacu degupan jantung. Dalam kes ini, mod fungsi normal semua struktur jantung (urutan kontraksi atrium dan ventrikel) dipertahankan.

Keadaan fisiologi seperti ini dapat dilihat pada orang yang sihat sepenuhnya dan pada mereka yang menderita patologi jantung dan saluran darah. Selalunya, bradikardia ditentukan pada atlet profesional semasa rehat - ini disebabkan oleh kecergasan mereka dan penyesuaian sistem kardiovaskular yang tinggi terhadap aktiviti fizikal.

Juga, bradyarrhythmia jenis sinus dapat berkembang dengan latar belakang penyakit yang mendasari, misalnya, infark miokard, hipotiroidisme, kardiosklerosis atau patologi lain.

Seorang pakar kardiologi terlibat dalam diagnosis dan rawatan gangguan irama tersebut..

Jenis dan penyebab bradyarrhythmia sinus

Bradikardia sinus kerana sebab kejadiannya berbeza dalam 6 bentuk:

  1. fisiologi atau berfungsi,
  2. organik,
  3. neurogenik,
  4. perubatan,
  5. beracun,
  6. bradyarrhythmia atlet.

Seterusnya, kami menganalisis jenis ini dengan lebih terperinci, dan mengapa ia muncul.

Penyebab bradikardia fisiologi

  • Keadaan fisiologi yang berbeza, misalnya, pada waktu rehat atau semasa tidur pada atlet. Denyutan jantung mereka boleh mencapai hingga 40 denyut seminit bahkan pada siang hari, belum lagi waktu tidur. Oleh kerana sukan profesional, orang-orang seperti ini mempunyai peraturan khusus mengenai degupan jantung.
  • Tekanan pada jantung tumor ganas atau jinak. Mampatan menekan bahagian jantung tertentu boleh menyebabkan gangguan irama berterusan.

Punca organik

Penurunan mendadak dalam frekuensi impuls nod sinus, yang menyebabkan jantung berkontrak, menyebabkan kerosakan pada jantung yang tidak dapat dipulihkan. Bradyarrhythmia sinus organik berkembang, iaitu, disebabkan oleh perubahan berterusan dalam struktur jantung.

Sebab-sebab bentuk patologi ini:

  • Infark miokard - nekrosis otot jantung.
  • Iskemia - penyempitan saluran jantung.
  • Kardiosklerosis - pertumbuhan tisu parut dari serat penghubung di tempat keradangan atau nekrosis jantung.
  • Distrofi miokard - pelanggaran proses metabolik dalam miokardium, yang menyebabkan disfungsi dan distrofi otot jantung (iaitu miokardium).
  • Kardiomiopati - patologi jantung, yang berdasarkan perubahan sklerotik dan distrofi pada kardiomiosit.
  • Myocarditis - keradangan miokardium.

Penyebab Bradikardia Neurogenik

  • Peningkatan tekanan intrakranial akibat meningitis, edema, kekejangan, tumor otak.
  • Neurosis - gangguan fungsi sistem saraf pusat.
  • Neurocirculatory dystonia - gangguan sistem kardiovaskular kerana kerosakan pada sistem saraf dan endokrin.
  • Ulser duodenum atau mukosa gastrik.

Sebab bentuk dos

  • Overdosis glikosida jantung, penyekat β, ubat antiaritmia.

Punca Bradyarrhythmia toksik

  • Keracunan badan yang kuat terhadap latar belakang jangkitan virus.
  • Demam kepialu - jangkitan usus yang disebabkan oleh bakteria Salmonella typhi.
  • Hepatitis - keradangan hati.
  • Keracunan organofosfat. Bahan kimia ini sering digunakan dalam kehidupan sehari-hari, di rumah pedesaan untuk merawat pokok dan tanaman dari perosak, ketika menghilangkan parasit pada hewan peliharaan. Mereka boleh memasuki badan dengan air yang tercemar, melalui tangan yang kurang dicuci. Anda boleh menghirup asap beracun semasa berlatih di petak kebun..
  • Sepsis - keracunan darah.

Penyebab bradyarrhythmias pada kanak-kanak dan remaja kecil

  • Penyebab utama bradyarrhythmias pada bayi adalah peningkatan nada saraf vagus. Kanak-kanak dengan dystonia vegetovaskular, penyakit berjangkit, disfungsi tiroid, kecenderungan keturunan rentan terhadap bradikardia.
  • Pada bayi, kerana sistem termoregulasi yang dikembangkan dengan lebih rendah, bradikardia dapat memprovokasi hipotermia - suhu rendah. Cukup untuk waktu yang singkat bayi berada di udara sejuk, sehingga nadi menurun.
  • Bradyarrhythmia pernafasan pada kanak-kanak kecil dan pelajar sekolah berkembang kerana fakta bahawa simpul sinus di dalamnya berada di bawah pengaruh saraf vagus, yang jengkel. Dengan bertambahnya usia, kesan ini berkurang..
  • Penyebab umum bradikardia pada remaja adalah kekurangan hormon tiroid.

Gejala bradyarrhythmia sinus pada kanak-kanak dan orang dewasa

Baik pada kanak-kanak dan orang dewasa, bentuk kompensasi dan penguraian dibezakan. Dengan bradyarrhythmia sinus pampasan, tubuh dapat mengimbangi perubahan yang berlaku, jadi ini tidak mempengaruhi kesejahteraan orang tersebut. Bentuk ini tidak simptomatik pada orang dewasa dan kanak-kanak. Ia didiagnosis dalam kebanyakan kes dengan pemeriksaan rutin berdasarkan hasil ECG..

Gejala bradyarrhythmia berlaku apabila gangguan irama menjadi ketara (denyut nadi kurang dari 40 denyutan seminit), dan tubuh tidak lagi dapat mengimbangi perubahan.

Kemudian bradyarrhythmia dekompensasi berkembang, ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • perasaan kekurangan udara;
  • pening, terutamanya ketika mengubah kedudukan badan;
  • rasa berat, menekan kesakitan di belakang sternum;
  • keadaan pengsan;
  • pemutihan kulit;
  • peluh sejuk;
  • kelemahan
  • penurunan aktiviti mental, tumpuan perhatian, mengingat;
  • mengantuk
  • Morgagni - Adams - Serangan Stokes - pengsan jangka pendek yang disebabkan oleh gangguan akut pada irama jantung dan, akibatnya, oleh peredaran darah otak;
  • perubahan tekanan darah, sering menurun;
  • hilang selera makan.

Pada kanak-kanak, kemunculan gejala bradyarrhythmia menunjukkan adanya patologi yang kompleks, misalnya, gangguan fungsi hati atau buah pinggang, hematoma intrakranial.

Diagnosis bradyarrhythmia sinus

Untuk mengenal pasti penyakit ini, bradyarrhythmia sinus dan menentukan bentuknya memerlukan kajian menyeluruh mengenai sistem kardiovaskular. Tetapi pertama, seorang ahli kardiologi melakukan pemeriksaan umum dengan mengukur tekanan, mengumpulkan aduan, mendengar suara jantung melalui fonendoskop.

Dengan menggunakan fonendoskop, pakar kardiologi mendengar bunyi jantung. Klik pada foto untuk membesarkan

Jadual menyenaraikan kaedah penyelidikan, hasilnya menentukan diagnosis:

Kaedah DiagnostikPenerangan
ElektrokardiografiKeluk elektrokardiografi menentukan kadar denyutan jantung dan kemungkinan patologi
Pemantauan Jantung HalterRakaman denyut jantung elektrokardiografi berterusan pada siang hari membolehkan anda mengenal pasti gangguan irama, yang tidak dapat dikesan dengan ECG jangka pendek
Ekokardiografi - pemeriksaan ultrasound struktur jantungIa membantu menentukan punca bentuk organik bradyarrhythmia, untuk mengkaji struktur jantung. Semasa kajian, peningkatan ukuran organ, penurunan fraksi ejeksi kurang dari 45%, perubahan sklerotik pada miokardium dinyatakan
Elektrokardiografi transesophagealUltrasound jantung dilakukan melalui esofagus, di mana elektrod sensor dimasukkan yang memancarkan gelombang ultrasonik. Kaedah ini membolehkan anda menentukan sama ada terdapat perubahan struktur jantung (arrhythmia organik) atau tidak.
Kaedah diagnostik untuk bradyarrhythmia sinus

Kaedah moden untuk merawat bradyarrhythmia sinus

Bradikardia sederhana, tidak disertai dengan tanda-tanda klinikal, tidak memerlukan rawatan. Pesakit berasa sihat sepenuhnya, tidak menyedari perubahan fungsi jantung. Pada seorang kanak-kanak, penyimpangan seperti ini selalunya bersifat sementara, dapat diperbaiki, malah hilang sepenuhnya seiring bertambahnya usia.

Rawatan adalah wajib dalam kes dekompensasi, apabila penurunan kadar jantung disebabkan oleh patologi jantung yang serius..

Bergantung pada bentuk gangguan irama, rawatan boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan:

  • Dengan bentuk extracardiac, organik, toksik - merawat penyakit yang mendasari.
  • Bentuk dos dihapuskan dengan membatalkan atau menyesuaikan dos ubat yang menyebabkannya.

Mengambil ubat

Pada kanak-kanak dan orang dewasa, terapi sedemikian bertujuan untuk merawat penyakit yang mendasari, menghilangkan penyebab nadi yang jarang berlaku.

Untuk meningkatkan kadar jantung, ubat kolinolitik diresepkan - Atropine, Amizil, Metacin, Mebedrol. Mereka juga digunakan secara intravena atau intramuskular untuk rawatan kecemasan dengan penurunan degupan jantung yang tajam..

Ubat Denyut Jantung

Terapi akan ditambah dengan Panangin, Magne B6 dan ubat-ubatan lain yang mengandungi kalium.

Operasi - implantasi alat pacu jantung

Cara paling berkesan untuk menormalkan degup jantung adalah dengan menanamkan alat pacu jantung. Ia dipasang semasa operasi sederhana di tisu subkutan pesakit di kawasan ketiak, dan elektrod disalurkan melalui urat ke ruang jantung. Perentak jantung buatan ini mengawal nadi, menghasilkan impuls elektrik dengan frekuensi fisiologi. Normalisasi irama jantung membantu mengembalikan bekalan darah normal ke organ dalaman.

Prognosis untuk bradyarrhythmia

Bradyarrhythmia sinus pada anak kecil biasanya hilang secara spontan tanpa campur tangan perubatan.

Pada orang dewasa, perlu untuk merawat penyakit yang mendasari, prognosis yang baik untuk kehidupan.

Prognosis diperparah oleh gabungan bradyarrhythmia dengan fibrilasi atrium, blok jantung. Risiko trombosis dan penyebarannya melalui sistem peredaran darah meningkat. Ini boleh menyebabkan strok, serangan jantung, tromboemboli paru, dan kematian. Penyelesaian untuk masalah ini adalah implantasi alat pacu jantung, setelah itu kualitas hidupnya meningkat secara signifikan, dan durasinya meningkat.

Bradyarrhythmia sinus

Penyakit sistem kardiovaskular adalah sekumpulan penyakit yang biasa. Antara penyimpangan yang berkaitan dengan kerja jantung, terdapat gangguan pada irama dan degupan jantung. Ia berlaku walaupun pada orang sihat yang tidak mempunyai penyakit jantung..

Apa itu bradyarrhythmia??

Jantung orang yang sihat berdegup dengan rehat dengan kelajuan 60-80 degupan seminit. Sinus bradyarrhythmia adalah keadaan di mana degupan jantung berkurang. Gangguan ini adalah kongenital atau muncul pada manusia sepanjang hidup..

Sebab-sebab berikut boleh menyebabkan penurunan kontraksi jantung:

  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • penurunan fungsi tiroid;
  • penyakit hati (kolestasis);
  • iskemia jantung;
  • keradangan otot jantung (miokarditis);
  • pembedahan pada jantung dan saluran darah.

Dalam beberapa kes, bradikardia disebabkan oleh pengambilan atau pengambilan ubat yang berlebihan. Rawatan dengan ubat-ubatan antiarrhythmic (Amiodarone, Propafenone) atau glikosida jantung (Digoxin, Digitoxin) boleh mempengaruhi kerja jantung. Pengambilan ubat kecemasan membantu menghilangkan keadaan kesihatan yang disebabkan olehnya.

Biasanya, degupan jantung menurun pada orang yang terlibat secara profesional dalam sukan. Bradikardia semasa beban fizikal adalah penyesuaian badan dengan peningkatan tahap aktiviti. Keadaan ini dipanggil "hati sukan." Rawatan tidak diperlukan untuk atlet jika dia tidak menunjukkan sebarang keluhan kesihatan.

Pengecutan jantung dalam bradikardia adalah berirama (sinus bradycardia) dan tidak teratur (sinus bradyarrhythmia). Diagnosis tepat ditentukan selepas ECG. Tiga kumpulan penyakit yang berkaitan dengan penurunan degupan jantung dibezakan..

Bradikardia sinus

Dengan bradikardia sinus, jantung berdegup perlahan, tetapi mengikut irama yang betul. Denyutan jantung menurun hingga 40-50 degupan seminit. Selalunya penyebab bradikardia sinus adalah sindrom kelemahan nod sinus..

Nod sinus adalah organ yang bertanggungjawab untuk mewujudkan dorongan elektrik yang menyebabkan jantung berkontrak. Penyakit umum badan mengganggu urat simpul dan melambatkan iramanya. Keadaan ini adalah ciri khas kanak-kanak dan remaja, tetapi juga berlaku pada orang tua..

Bradyarrhythmia yang teruk menyebabkan peningkatan tekanan darah pada seseorang. Ini adalah reaksi pelindung tubuh, yang diperlukan untuk menghantar darah ke organ dan tisu dengan cepat dengan degupan jantung yang perlahan. Dalam kes ini, rawatan bradikardia akan membantu menghilangkan hipertensi arteri..

Blok atrioventrikular

Ini adalah pelanggaran impuls elektrik dari atria ke ventrikel jantung, yang juga melambatkan nadi. Sekatan atrioventricular (atrioventricular) menyebabkan aritmia atau disertai dengan irama normal.

Penyumbatan sering dijumpai pada usia tua, terutama pada mereka yang menderita penyakit jantung. Ia boleh muncul selepas rematik, difteria, tirotoksikosis, atau terbentuk kerana kecacatan jantung kongenital..

Bradyarrhythmia atrium

Fibrilasi atrium, atau fibrilasi atrium, adalah penyakit di mana atria tidak dapat berkontraksi secara normal dan mengepam darah. Salah satu bentuk keadaan ini yang disebut "bradysystolic" disertai dengan degupan jantung yang perlahan..

Bradyarrhythmia atrium boleh berlaku untuk jangka masa yang pendek selepas bersenam atau dengan mabuk alkohol. Apabila penyakit ini berkembang, bradikardia jenis ini berterusan pada seseorang secara berterusan - ini disebut "bradyarrhythmia atrium berterusan." Rawatan fibrilasi atrium dengan bradikardia membantu menormalkan degupan jantung.

Bagaimana bradyarrhythmia dimanifestasikan?

Gejala bradyarrhythmias berbeza-beza bergantung pada sejauh mana penyakit ini telah berlalu. Dalam bentuk penyakit yang ringan, seseorang tidak mengadu apa-apa, dan diagnosisnya dijelaskan hanya semasa pemeriksaan rutin, ketika gangguan irama jantung diperhatikan pada EKG.

Dengan tahap bradyarrhythmia yang sederhana, seseorang menyedari kelemahan, kelesuan, dia selalu tertidur. Mungkin pening, pingsan, dan pingsan berkala. Merisaukan ketidakselesaan dan sakit dada.

Bentuk penyakit yang teruk ditunjukkan oleh serangan Morgagni-Adams-Stokes. Ini pengsan disebabkan oleh kelembapan nadi dan kelaparan oksigen otak yang terlalu banyak. Pada masa yang sama, orang yang sakit tiba-tiba kehilangan kesedaran, dan kemudian dia sedar dalam 3-5 minit. Serangan yang terlalu kerap boleh menyebabkan serangan jantung, oleh itu, rawatan dan rawatan hospital segera.

Rawatan Bradyarrhythmia

Sinus bradyarrhythmia adalah penyakit di mana ahli kardiologi membantu. Sekiranya gangguan ringan tidak mengganggu pesakit, maka ubat tidak diperlukan. Dalam kes seperti ini, disarankan untuk datang untuk pemeriksaan tahunan dan menjalani prosedur ECG secara berkala. Untuk gangguan irama jantung, ubat antiarrhythmic digunakan.

Rawatan untuk bradyarrhythmias tentunya dilengkapi dengan gaya hidup yang betul. Dianjurkan untuk meninggalkan tabiat buruk, terlibat dalam pendidikan jasmani (bermain ski, berjalan kaki Nordik, berenang). Teh dan kopi dibenarkan untuk membantu meningkatkan kadar denyutan jantung..

Orang yang mengambil berat tentang bradyarrhythmia sinus harus makan dengan kerap, dalam bahagian kecil, dan tidak makan berlebihan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa perut yang sesak secara refleks mengurangkan degup jantung, dan juga menimbulkan gangguan irama.

Dengan penyakit yang teruk dan kerap pingsan, ubat tidak dapat menolong orang yang sakit. Dalam keadaan ini, rawatan pembedahan disyorkan - pemasangan alat pacu jantung kecemasan. Ini adalah alat yang menghasilkan impuls elektrik yang membantu jantung mengecut pada kadar normal. Operasi sedemikian meningkatkan kualiti hidup dan membolehkan anda kembali bekerja aktif..

Untuk memasang alat pacu jantung, anda perlu menjalani rawatan pesakit dalam. Ekstrak diberikan 8-10 hari selepas pembedahan. Selepas itu, anda boleh kembali ke kehidupan seharian dengan segera. Pesakit dengan alat pacu jantung yang mantap harus menghindari mengangkat beban dan melakukan senaman fizikal yang berlebihan, dan selalu menjalani ECG pencegahan..

Kaedah perubatan tradisional

Apabila sinus bradyarrhythmia mengganggu seseorang dan menyebabkan ketidakselesaan, anda boleh mendapatkan rawatan dengan ubat-ubatan herba. Ubat herba utama untuk bradikardia adalah infus yarrow dan dill. Penggunaan ubat ini akan membantu jantung berdegup lebih cepat dan akan membantu pening dan lemah..

Ubat-ubatan herba lain yang meningkatkan degupan jantung adalah Eleutherococcus dan Rhodiola rosea. Ekstrak cecair ramuan ini boleh dibeli di farmasi. Mereka diambil tiga kali sehari, 30 tetes dicairkan dalam segelas air bersih. Pesakit di mana gangguan irama digabungkan dengan hipertensi harus menggunakan ubat ini dengan berhati-hati - peningkatan tekanan darah adalah mungkin.

Bahaya degupan jantung yang perlahan adalah bahawa pengsan pada orang sakit boleh berlaku pada bila-bila masa. Ini meningkatkan risiko kecederaan, kemalangan jalan raya, boleh menyebabkan kematian pesakit. Untuk mengelakkan komplikasi seperti itu, penting untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya dan ikuti resepnya. Kemungkinan perubatan moden membolehkan anda menjalani kehidupan sepenuhnya dan memastikan penyakit anda terkawal.

Apakah bradyarrhythmia jantung?

Biasanya jantung manusia dikurangkan dari 60 hingga 80 kali seminit. Sekiranya frekuensi degupan jantung lebih rendah daripada nilai-nilai ini, mereka bercakap mengenai bradikardia jantung, jika lebih tinggi, takikardia. Dan bradyarrhythmia adalah pelanggaran dalam kerja jantung, yang dicirikan oleh kekerapan pengecutannya kurang dari 60 per minit, dan boleh disebabkan oleh kedua-dua sebab yang sama sekali tidak berbahaya dan cukup serius. Bahaya patologi adalah bahawa dengan degupan jantung berkurang menjadi 45 atau kurang detak per menit, pengsan akibat hipoksia (kelaparan oksigen) otak mungkin terjadi.

Apa ini

Bradyarrhythmia - apakah itu dan bahaya yang boleh ditanggung oleh penyakit ini?

Dengan bradyarrhythmias, jantung berfungsi dengan sangat perlahan, dan tidak mempunyai masa untuk mengepam jumlah darah yang diperlukan untuk organ dan tisu untuk berfungsi sepenuhnya. Hasilnya adalah kebuluran organ oksigen, dan terutama otak, yang menyebabkan gangguan kesedaran dan pengsan. Di samping itu, penurunan kadar jantung (HR) boleh menyebabkan kegagalan jantung, keadaan kejutan, dan iskemia miokard..

Menariknya, bradyarrhythmia pada atlet tidak membawa akibat yang menyedihkan - otot jantung mereka begitu berkembang sehingga dapat mengeluarkan lebih banyak darah ke aorta dalam satu kitaran daripada biasa. Oleh itu, walaupun kadar degupan jantung yang rendah cukup untuk memberi oksigen kepada tubuh dengan jumlah yang diperlukan.

Fungsi jantung normal dan gangguan irama jantung

Istilah bradyarrhythmia jantung merujuk kepada beberapa gangguan irama jantung dan konduksi:

  • Sindrom kelemahan sindrom - penyimpangan dalam kerja pemacu degupan jantung utama, kerana dia tidak dapat menghasilkan denyutan dengan frekuensi normal.
  • Blok atrium - impuls tidak melalui atria.
  • Sekatan atrioventrikular - dorongan tidak melewati bundle, kaki dan simpul atrioventrikular-Nya.
  • Irama gelongsor dari sambungan AV dan sistem pengaliran ventrikel - penampilan fokus ektopik yang menghasilkan impuls frekuensi rendah.

Bradyarrhythmias adalah akut atau kronik, yang timbul akibat kardiosklerosis yang berpanjangan.

Sebab-sebabnya

Penyebab bradyarrhythmias biasanya dibahagikan kepada organik dan berfungsi: dengan organik, impuls miokard terjejas berlaku, dan pada yang kedua, kesan pada jantung disebabkan oleh pelanggaran kesan parasimpatis dan simpatik pada kontraktilasinya.

Terdapat juga bradyarrhythmia sinus - penyimpangan seperti ini biasanya terjadi pada orang yang benar-benar sihat yang bermain sukan dan mempunyai jantung yang terlatih, tetapi tidak menyebabkan ketidakselesaan dan tidak memerlukan terapi.

Pada orang yang benar-benar sihat, gejala bradyarrhythmia pernafasan juga dapat terjadi, ketika degupan jantung menurun dengan nafas dalam-dalam. Di samping itu, mungkin terdapat sedikit pelanggaran irama jantung (degupan jantung) semasa tidur malam - ini disebabkan oleh fakta bahawa badan sedang berehat dan tidak memerlukan terlalu banyak oksigen untuk berfungsi dengan baik. Perkara ini benar-benar normal dan tidak seharusnya menjadi perhatian..

Bradyarrhythmia jantung pada kanak-kanak sering berkembang dengan latar belakang disfungsi autonomi (VVD), di mana kesan parasimpatis pada jantung adalah dominan. Atas sebab yang sama, bradyarrhythmia boleh berlaku pada remaja dan remaja.

Penurunan degupan jantung normal juga dapat terjadi disebabkan oleh penyakit seperti:

  • Kardiomiopati akibat hipertensi (tekanan darah rendah), disfungsi tiroid dan kecacatan jantung.
  • Hipotiroidisme.
  • Patologi gastrousus.
  • Kardiosklerosis adalah keadaan di mana tisu normal otot jantung digantikan oleh tisu parut. Ini boleh berlaku kerana serangan jantung atau miokarditis..

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab yang disenaraikan, degupan jantung pada kanak-kanak boleh menurun dengan keracunan glikosida, iaitu keracunan dengan ubat-ubatan seperti glikosida jantung.

Gejala

Gejala bradyarrhythmias pada kanak-kanak dan orang dewasa bergantung pada berapa banyak degupan jantung telah menurun. Sekiranya penurunan kadar jantung sederhana (50-60 denyut / min), keletihan kronik, kelemahan dan penurunan prestasi biasanya diperhatikan. Kadang-kadang menggigil ekstremitas berlaku kerana pengurangan aliran darah dan sakit dada di sebelah kiri kerana gangguan aliran darah di saluran yang membekalkan otot jantung.

Kesakitan yang teruk di jantung - mungkin merupakan gejala bradyarrhythmia akut

Dengan pengecutan jantung kurang dari 50 denyut / minit, pesakit kelihatan titik terapung di depan mata, pening kepala dan pening. Sekiranya pada masa yang sama pesakit telah kehilangan kesedaran, kita dapat membicarakan serangan akut yang memerlukan rawatan perubatan segera - jika tidak, orang itu akan mengalami kegagalan jantung. Setelah penstabilan keadaan pesakit, persoalan perlunya memasang alat pacu jantung diselesaikan.

Aritmia jantung Bradysystolic sering berkembang pada pesakit dengan aritmia kronik dan pesakit yang mengambil ubat jantung untuk memperlahankan kadar jantungnya. Fibrilasi atrium penuh dengan berlakunya blok atrioventricular, yang disebut sindrom Federic - keadaan ini paling sering memerlukan rawatan di unit rawatan intensif.

Pada kanak-kanak

Pelanggaran degupan jantung pada kanak-kanak boleh menjadi kongenital, dan menjadi kelainan patologi dan norma. Penurunan kadar jantung secara fisiologi (misalnya, disebabkan oleh hipotermia) dianggap normal.

Pada masa remaja, seorang kanak-kanak sering mengalami disfungsi autonomi, di mana kadar nadi dan tekanan boleh kurang dari biasanya.

Jenis patologi bradyarrhythmia pada kanak-kanak biasanya berkembang selepas miokarditis atau terhadap latar belakang kecacatan jantung kongenital. Keadaan ini ditunjukkan oleh gejala seperti pening yang kerap, sesak nafas, keletihan berlebihan, peluh sejuk, dan pingsan. Bradyarrhythmia seperti ini memerlukan pemerhatian oleh pakar kardiologi pediatrik dan perlantikan rawatan yang sesuai.

Sekiranya degupan jantung berkurang disebabkan oleh dystonia vegetatif-vaskular, kanak-kanak diberi pemakanan yang baik, aktiviti fizikal yang sederhana dan pengaturan rejimen harian. Prosedur pengukuhan umum, misalnya, mandi kontras, akan memberi kesan yang baik. Anda juga boleh mengambil kompleks vitamin, warna serai dan ginseng, serta ubat-ubatan yang mendorong metabolisme normal pada tisu jantung (tetapi hanya dengan persetujuan doktor terlebih dahulu).

Dalam bradyarrhythmias yang teruk (apabila frekuensi degupan jantung turun hingga 30-40 per minit atau kurang) dan serangan MES yang sering diprovokasi, masalah pemasangan alat pacu jantung elektronik pada kanak-kanak dalam keadaan pembedahan pediatrik diselesaikan. Semasa serangan MES, kanak-kanak ditunjukkan rawatan kecemasan yang sama seperti orang dewasa, dengan pengenalan ubat serupa, hanya pada dos yang sesuai dengan usia.

Bradyarrhythmia pada kanak-kanak boleh disebabkan oleh penyakit jantung kongenital

Dalam sebilangan besar kes, penurunan denyut nadi pada anak masih merupakan varian norma dan tidak memerlukan terapi ubat - ini ditunjukkan hanya pada kes di mana anak itu mempunyai penyakit jantung yang mendasari..

Diagnostik

Diagnosis bradyarrhythmia dilakukan menggunakan elektrokardiogram, menafsirkan hasil yang mana pakar mengesahkan atau membantah diagnosis awal.

Bahkan sebelum dimasukkan ke hospital, doktor memulakan rawatan (suntikan atropin), selepas itu pesakit biasanya dibawa ke wad hospital dan diperiksa untuk penjelasan mengenai jenis bradyarrhythmia - pemeriksaan ultrasound jantung, pemantauan tekanan darah dan kardiogram harian dan kajian lain yang diperlukan.

Rawatan

Rawatan bradyarrhythmias dengan degupan jantung 50-60 denyut / min biasanya tidak dilakukan jika pesakit tidak mengalami kecacatan jantung bersamaan atau penyakit serius sistem kardiovaskular. Dalam kes ini, peralihan ke gaya hidup sihat, kompleks multivitamin dan agen penguat (asparkum, serai, echinacea atau ginseng) akan mencukupi untuk seseorang.

Dengan bradyarrhythmias dengan denyut nadi kurang dari 45-50 denyut / min atau serangan MES, atropin diberikan kepada pesakit sebelum dimasukkan ke hospital dan di hospital, dan ubat-ubatan untuk bradyarrhythmias diresepkan - contohnya, aminophylline, prednisone, adrenalin, nifedipine, dopamine. Sekiranya serangan itu berulang lebih dari sekali dan pesakit sebelumnya telah membincangkan dengan doktor yang merawatnya, sebelum doktor tiba, dia boleh minum 2 tablet nifedipine atau aminophylline..

Sekiranya pengsan kerap berlaku, pesakit ditunjukkan pemasangan alat pacu jantung - alat penentu irama jantung buatan, yang mengganggu impuls nod sinus dan menetapkan jantung ke irama yang betul.

Dengan penurunan degupan jantung hingga 20 atau kurang denyutan per minit, pesakit mengalami tempo jantung sementara di unit perawatan intensif.

Komplikasi

Kemungkinan komplikasi bradyarrhythmias sekiranya tiada rawatan tepat pada masanya adalah seperti berikut:

  • Kegagalan jantung yang boleh membawa maut.
  • Serangan MES.

Apabila pesakit mempunyai bentuk aritmia takikardik dan bradikardik yang bergantian, risiko pembekuan darah di jantung meningkat dengan ketara, yang kemudian menyebar melalui sistem peredaran darah ke otak, arteri dan paru-paru. Keadaan ini boleh menyebabkan strok, serangan jantung, atau tromboemboli..

Sekiranya tidak ada komplikasi dan patologi jantung, prognosis untuk bradyarrhythmias sangat baik. Apabila serangan MES berlaku, prognosis ditentukan oleh sama ada alat pacu jantung ditetapkan untuk pesakit. Pembedahan untuk memasang alat pacu jantung dapat meningkatkan jangka hayat pesakit dengan ketara dan meningkatkan kualitinya.

Mengapa kanak-kanak, remaja, atau orang dewasa mengalami bradyarrhythmia sinus dan adakah rawatan diperlukan untuk diagnosis ini??

Patologi, di mana terdapat penurunan irama jantung, dapat dinyatakan dalam bentuk bradyarrhythmia, nama kedua adalah bradikardia. Orang yang betul-betul sihat mungkin mengalami nadi yang jarang berlaku, tetapi dalam beberapa kes keadaan ini mengancam kesihatan manusia.

Bahaya keadaan ini terletak pada pengurangan bekalan darah dan oksigen yang diperlukan ke semua organ dan tisu, terutamanya ini berisiko berkaitan dengan otak. Terapi tepat pada masanya dapat mencegah kesan bradyarrhythmia sinus..

Apakah bradyarrhythmia sinus jantung??

Pada orang yang tidur, dalam keadaan seimbang dan dibezakan dengan bentuk fizikal yang terlatih, bradikardia sering diperhatikan - penurunan bilangan kontraksi jantung. Bagi orang dewasa, norma usia adalah 60 denyutan seminit, hasil yang lebih kecil berkaitan dengan patologi. Bagi bayi yang baru lahir, nilai normal degupan jantung adalah 100 denyutan seminit, dan untuk kanak-kanak prasekolah dari 70 hingga 80.

Keadaan fisiologi yang serupa tidak menyebabkan kerosakan sistem kardiovaskular. Walau bagaimanapun, kurang lebih ketidakselesaan disebabkan oleh keparahan gejala patologi. Sekiranya terdapat sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan dada, pening atau kehilangan kesedaran dengan nadi yang tiba-tiba menjadi lebih jarang, kita dapat menyimpulkan bahawa penyakit ini adalah bradyarrhythmia.

Tugas penggerak irama jantung apriori dipercayakan kepada mereka sendiri oleh simpul sinus yang terdiri daripada sel yang dikelompokkan dalam satu kumpulan. Ia terletak pada titik di mana vena cava unggul mengalir ke atrium kanan, dan merangsang pengecutan berurutan seluruh jantung.

Kelewatan pengeluaran dorongan biasanya disebabkan oleh pelbagai faktor yang menyebabkan bradyarrhythmia sinus. Nadi jarang ditemui di banyak atlet profesional latihan dan orang muda yang sihat. Fenomena seperti itu dianggap normal bagi mereka sekiranya tiada tanda-tanda patologi, misalnya:

  • kehilangan kesedaran;
  • pening
  • keletihan
  • tidak berdaya;
  • kesukaran bernafas
  • ketidakselesaan di belakang sternum.

Dalam beberapa kes, manifestasi gejala patologi dinyatakan sedikit atau sama sekali tidak ada, tetapi walaupun dalam situasi seperti itu, adalah perlu untuk memulakan rawatan setelah mengenal pasti penyakit tersebut agar keadaan tidak berkembang menjadi yang kritikal. Dengan penurunan kadar jantung hingga 30 denyut seminit, iskemia serebrum berkembang.

Sindrom Bradyarrhythmia boleh menjadi relatif dan mutlak. Dalam kes pertama, nadi berubah, bertindak balas terhadap pengaruh pelbagai faktor, misalnya, pemanasan berlebihan, pada yang kedua - kelembapannya berterusan. Penyakit ini utama jika berlaku secara bebas, dan sekunder jika menjadi akibat dari patologi lain (edema serebrum, trauma kranial, kegagalan buah pinggang). Selalunya (dan lebih berbahaya), kursus asimtomatik berlaku. Orang kelihatan sihat sepenuhnya, tetapi badan mereka kerap berada dalam keadaan hipoksia..

Sinus bradyarrhythmia pada ICD-10 dikelaskan oleh tiga jenis.

Sederhana

Jenis bradyarrhythmia ini sering diperhatikan pada usia apa pun, terutamanya pada kanak-kanak kecil. Denyut jantung dalam bentuk ini adalah 40 hingga 60 degupan seminit. Bradyarrhythmia sinus ringan berlaku pada orang dengan aritmia pernafasan. Pada titik inspirasi tertinggi, irama mereka menjadi lebih kerap, dan ketika menghembuskan nafas, lebih jarang. Biasanya kanak-kanak, remaja dan pesakit dengan peningkatan nada ANS dibezakan oleh pelanggaran irama pernafasan.

Patologi dibezakan oleh takikardia semasa menghembus nafas. Keadaan ini mungkin bermula di bawah pengaruh penyejukan. Selalunya, jenis patologi sederhana tidak menyebabkan gangguan peredaran darah dan gejala klinikal..

Gangguan ini tidak mempengaruhi fungsi jantung, tetapi penyimpangan menyebabkan kekurangan oksigen kronik. Satu-satunya gejala patologi ditunjukkan dalam penurunan kadar jantung hingga 40 denyut seminit, pesakit mungkin merasa berat di dada, serta perlambatan aktiviti jantung.

Sinus Bradyarrhythmia

Diucapkan

Jenis bradyarrhythmia ini berlaku jika jantung berkontrak kurang dari 40 kali seminit. Dalam keadaan ini, bradikardia dianggap sebagai tanda patologi jika degupan jantung melambatkan:

  • sekiranya tiada alasan objektif yang boleh menyebabkan penyimpangan;
  • dalam bentuk serangan yang tidak dapat diramalkan tajam;
  • disertai dengan nadi tidak teratur, yang dicirikan oleh selang waktu yang berbeza antara denyutan;
  • berlaku semasa keadaan kesihatan yang semakin teruk atau tanda-tanda lain.

Biasanya bradyarrhythmia sinus yang teruk tidak berlaku sebagai diagnosis bebas, tetapi merupakan tanda gangguan lain. Selalunya, ia menampakkan diri dalam bentuk:

Keadaan ini memerlukan pemberian rawatan segera kepada pesakit: terdapat risiko besar pemberhentian aktiviti otot jantung, akibatnya ada kemungkinan kematian.

Mengapa ia didiagnosis pada kanak-kanak?

Mengingat persoalan apakah bradyarrhythmia sinus jantung pada kanak-kanak, perlu diperhatikan bahawa pada usia dini bradyarrhythmia didiagnosis jika nadi kurang dari 60 denyutan seminit, dan keadaan ini tidak dikaitkan dengan gangguan organik, yang ditunjukkan hanya dengan jeda irama yang tidak teratur. Dalam kes ini, penyakit ini bukan gangguan kekal, tetapi timbul dalam keadaan tertentu, misalnya, dalam keadaan sejuk. Dalam beberapa kes, penyakit ini bermula tanpa mengira penyebab eksogen. Ia boleh timbul sejak lahir dan bukan hanya gangguan, tetapi juga varian perkembangan normal. Pada usia yang berbeza, bradyarrhythmia yang dinyatakan pada kanak-kanak dicirikan oleh pelbagai nilai yang ditunjukkan dalam jadual:

Umurrentak seminit
kanak-kanak itu berumur 4 tahundi bawah 75
kanak-kanak itu berumur 6 tahun65
kanak-kanak itu berumur 7 tahunkurang daripada 60
kanak-kanak itu berumur 8 tahunkurang daripada 55

Selalunya, bradyarrhythmia sinus pada kanak-kanak dibezakan oleh gejala tersembunyi.

Sekiranya berlaku gangguan irama jantung pada anak atau keadaan kesihatan yang semakin teruk dan aduan kesakitan di jantung, penurunan penglihatan, kelesuan, pemeriksaan dan pemerhatian menyeluruh oleh pakar kardiologi harus dilakukan. Untuk menentukan diagnosis atau penolakan yang betul, EKG diperlukan.

Terdapat pelbagai sebab untuk penurunan irama dengan bradyarrhythmia sinus pada kanak-kanak:

  • peningkatan nada saraf vagus;
  • selsema, virus dan penyakit berjangkit;
  • proses keradangan;
  • pelanggaran buah pinggang dan hati;
  • disfungsi tiroid;
  • pengambilan dadah berlebihan.

Mengapa berlaku pada remaja?

Pada masa remaja, patologi sering berlaku akibat kelainan pada kelenjar tiroid. Di samping itu, diperhatikan dengan dystonia vegetovaskular, yang menyumbang kepada penurunan irama dan tekanan darah di bawah nilai usia. Sinus bradyarrhythmia pada remaja berkembang akibat kecacatan jantung dan miokarditis, disertai dengan:

  • kerja berlebihan yang teruk;
  • kesukaran bernafas
  • pening biasa;
  • keadaan pengsan;
  • peluh sejuk.

Sekiranya bentuk sederhana, remaja memerlukan:

  • dalam penyelarasan rutin harian yang jelas;
  • dalam diet seimbang;
  • secara amnya langkah pengukuhan (contohnya, pengerasan);
  • dalam aktiviti fizikal dos;
  • dalam penggunaan vitamin dan ubat-ubatan rakyat untuk meningkatkan aktiviti metabolik otot jantung.

Adakah ini normal bagi kanak-kanak yang bersukan?

Pada kanak-kanak yang terlibat dalam sukan, bradyarrhythmia tanpa mengubah irama degupan jantung hanyalah norma: ini sering direkodkan. Di satu pihak, sukan melatih jantung, menyebabkan penurunan kadar jantung. Walau bagaimanapun, dalam kes patologi organik, peningkatan aktiviti fizikal, di mana tekanan darah dan kadar gula darah meningkat, tidak digalakkan. Dalam keadaan ini, kekurangan oksigen boleh menyebabkan komplikasi serius. Pada masa ini, klasifikasi Mitchell telah dikembangkan, menunjukkan sukan yang tidak sesuai untuk orang yang mengalami gangguan ini, di mana ancaman pengsan meningkat. Ini termasuk:

  • menyelam;
  • perlumbaan kuda;
  • perlumbaan berbasikal;
  • gimnastik;
  • seni mempertahankan diri;
  • pembinaan badan;
  • lereng ski.

Tinju dan seni mempertahankan diri yang lain tidak sesuai untuk orang yang mengalami bradyarrhythmia

Remaja ditunjukkan aktiviti fizikal yang terkawal yang mempunyai kesan yang baik. Mereka dapat menikmati berjalan-jalan santai di udara segar dan senaman pagi. Dibolehkan terlibat dalam:

  • berenang yang menguatkan otot jantung;
  • golf terbuka;
  • Berjalan
  • mendayung, meningkatkan kandungan oksigen dalam darah;
  • bola tampar peredaran darah;
  • bermain ski klasik.

Sebab untuk Orang Dewasa

Dengan mempertimbangkan persoalan apakah bradyarrhythmia sinus pada orang dewasa dan apa penyebabnya, pertama sekali, harus diperhatikan bahawa pada masa dewasa dan dewasa, faktor-faktor berikut menjadi penyebabnya:

  • keradangan dan kecacatan degeneratif otot jantung dan organ lain;
  • trombosis vaskular atau miokarditis;
  • infark miokard dinding posterior;
  • penyimpangan dalam pengembangan nod sinus;
  • kecenderungan genetik;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • akibat jangkitan virus;
  • onkologi;
  • hipotiroidisme dan patologi tiroid;
  • lebihan dos ubat tertentu.

Pada usia tua, penyimpangan bermula akibat kardiosklerosis, gangguan elektrolit dalam darah dan penyakit arteri koronari.

Betapa bahayanya?

Dalam beberapa kes, pesakit bahkan tidak mengesyaki penyakit yang tidak disertai dengan gejala serius sepanjang hidup mereka..

Bentuk berbahaya dianggap berbahaya, dicirikan oleh kerosakan sirkulasi serebrum, yang menyebabkan sindrom Morgagni-Adams-Stokes, di mana terdapat serangan dengan berhenti secara tiba-tiba dalam aliran darah dan buang air kecil dan pengosongan yang tidak disengajakan. Aktiviti jantung mampu pemulihan diri, tetapi kadang-kadang diperlukan pemulihan. Terapi dijalankan dalam keadaan pegun..

Adakah saya memerlukan rawatan?

Bradikardia sederhana dan ringan tidak memerlukan terapi ubat, tetapi dengan kursus yang kompleks, penyakit ini dapat disembuhkan dengan dua cara: konservatif dan pembedahan. Sekiranya pengsan, adalah perlu untuk menyedarkan pesakit. Sekiranya tiada pernafasan dan nadi, ventilasi buatan paru-paru dan urutan otot jantung tidak langsung harus dilakukan. Kes bradikardia yang serius memerlukan rawatan di persekitaran hospital.

Alat pacu jantung dipasang jika pesakit tidak boleh menerima terapi ubat, dan juga penuaan. Dalam kad pesakit luar, ubat-ubatan yang tidak sesuai dalam kes ini mesti ditunjukkan.

Bradyarrhythmia sinus

Jantung adalah organ darah yang paling penting dalam tubuh manusia. Selama sehari ia mengepam beberapa ribu liter darah. Penting untuk memantau keadaan jantung, kerana kadang-kadang perubahan dalam kerjanya dapat menunjukkan adanya penyakit serius.

Apa itu bradyarrhythmia?

Patologi ini dicirikan oleh penyimpangan irama jantung dari norma (denyutan 60-80) ke arah penurunan yang jelas (denyutan 59-40). Sinus bradyarrhythmia boleh berlaku pada orang yang tidak menderita penyakit jantung dan saluran darah, dan pada pesakit dengan penyakit kronik. Keadaan serupa sering dikesan pada orang yang terlibat secara profesional dalam sukan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa badan mereka menyesuaikan diri dari masa ke masa dengan beban biasa.

Diagnosis bradyarrhythmia, selain mengenal pasti gejala utama, melibatkan elektrokardiogram. Sekiranya keputusannya mengesahkan adanya patologi, pesakit akan dihantar untuk pemeriksaan lanjut. Ini boleh memantau tekanan darah, ultrasound jantung dan prosedur lain. Sekiranya terdapat pengesahan diagnosis yang lengkap, pesakit diberi rawatan yang sesuai.

Sekiranya kita bercakap mengenai bradikardia pada orang dewasa, yang tidak berkaitan dengan kardiopatologi yang serius, maka faktor berikut diperhatikan:

  1. Bentuk disfungsi autonomi yang berbeza.
  2. Kesan pada sinus karotid. Ini adalah zon refleksogenik yang terletak di leher. Bradikardia memprovokasi memerah zon ini. Contohnya, memerah dengan leher atau tali leher secara berterusan. Beberapa orang mempunyai kepekaan peningkatan bioreeptor sinus karotid.
  3. Tekanan intrakranial meningkat. Akibatnya, misalnya, meningitis, trauma, dll..
  4. Hipotiroidisme Semasa perkembangan endokrinopati, bradikardia bertambah buruk..
  5. Tekanan jari pada bola mata - refleks oculocardial.

Sebab dan simptom

Enam jenis penyebab patologi ini dibezakan.

  1. Organik Ia berkembang selepas pembentukan perubahan berterusan dalam struktur otot jantung. Mungkin disebabkan oleh iskemia, miokarditis, kardiosklerosis, kardiomiopati atau infark miokard.
  2. Ubat Mungkin berlaku selepas penggunaan ubat yang berlebihan atau berpanjangan.
  3. Fisiologi. Mungkin akibat dari dekat tumor menekan otot jantung.
  4. Neurogenik. Ia berlaku akibat ulser perut, tumor otak, gangguan pada sistem saraf.
  5. Beracun. Ia menampakkan dirinya sebagai akibat mabuk badan yang teruk semasa jangkitan virus. Mungkin disebabkan oleh hepatitis, demam kepialu atau sepsis..
  6. Patologi atlet. Pada orang yang sukannya adalah profesion, keadaan ini boleh berlaku walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya. Fenomena ini dijelaskan oleh irama jantung khas, yang berkaitan dengan latihan berterusan..

Keparahan gejala sepadan dengan keparahan gangguan peredaran darah.

Penting! Otak adalah yang pertama menderita kelemahan fungsi kontraktil jantung. "Ketepuan" tisu dengan oksigen yang tidak mencukupi, yang membawa darah, menyebabkan hipoksia - kelaparan oksigen. Otak adalah yang pertama menderita hipoksia, dan juga kekurangan glukosa, dan oleh itu episod kehilangan kesedaran adalah mungkin, berlangsung dari beberapa saat hingga beberapa minit. Kekejangan mungkin. Keadaan ini berbahaya, dan oleh itu memerlukan rawatan perubatan kecemasan - kelewatan boleh menyebabkan penangkapan pernafasan.

Bradyarrhythmia sinus pada kanak-kanak

Bradyarrhythmia pada kanak-kanak secara praktikal tidak dapat menampakkan dirinya. Jarang, ini dapat disertai dengan kehilangan keupayaan untuk bekerja, kelesuan, sakit kepala, kelemahan, dan kehilangan kesadaran. Gejala yang diucapkan paling kerap menunjukkan adanya penyakit yang serius. Ia mungkin:

  • tekanan intrakranial;
  • patologi saraf vagus;
  • patologi hati dan buah pinggang.

Bradyarrhythmia pada kanak-kanak kecil mungkin disebabkan oleh hipotermia.

Selalunya, penyakit ini menyerang kanak-kanak yang menunjukkan gejala dystonia vegetatif-vaskular atau penyakit jantung sejak usia dini, serta kerosakan fungsi kelenjar tiroid.

Tetapi sering terjadi bahawa bradyarrhythmia adalah akibat dari pertumbuhan intensif anak, ketika otot jantung aktif berkembang dan tidak dapat mengatasi perubahan yang terjadi di dalam tubuh. Mengenai sebab yang tepat hanya dapat dikatakan oleh doktor setelah melakukan diagnosis yang tepat.

Kanak-kanak berumur 5 tahun ke atas mungkin mengalami bradyarrhythmia penyedutan, bradyarrhythmia pernafasan - pada inspirasi, kekerapan strok meningkat, dan semasa pernafasan menurun.

Sinus Bradyarrhythmia pada Remaja

Bradyarrhythmia pada remaja dicirikan oleh gejala berikut:

  • penurunan prestasi yang kuat;
  • keletihan cepat;
  • hilang selera makan;
  • sikap tidak peduli;
  • sakit dada;
  • gangguan irama pernafasan;
  • mengantuk;
  • loya.

Fenomena serupa pada kanak-kanak semasa akil baligh sering kali disebabkan oleh perubahan dalam badan. Sekiranya gejala berlaku secara berterusan dan pada masa yang sama ia memberi kesan negatif terhadap irama umum kehidupan remaja, anda harus berjumpa doktor.

Pada masa remaja, banyak orang pertama kali mengalami gangguan pada sistem saraf autonomi. Kompleks gejala ini di negara-negara CIS disebut dystonia vegetatif-vaskular atau dystonia neurocirculatory, walaupun nosologi seperti itu tidak ada dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa.

Rawatan

Sekiranya penyakit ini jarang dimanifestasikan, ia tidak memerlukan rawatan khas. Ini mungkin disebabkan oleh reaksi badan terhadap faktor luaran yang muncul. Dengan serangan bradikardia yang kerap, anda harus segera menghubungi doktor keluarga, yang, jika perlu, akan merujuk anda kepada pakar kardiologi.

Doktor menetapkan rawatan perubatan atau pembedahan, bergantung pada bentuk patologi. Sekiranya ia bertindak sebagai gejala sampingan penyakit yang mendasari, maka yang pertama mesti dihapuskan. Sekiranya gangguan irama jantung disebabkan oleh ubat, doktor menyesuaikan dos atau menggantikan ubat dengan alternatif yang selamat.

Rawatan ubat

Agar nadi kembali normal, pakar boleh memberi ubat Amizil, Mebedrol, Atropine atau Metacin. Ini adalah ubat antikolinergik yang bertujuan untuk meningkatkan kadar denyutan jantung. Bahan boleh diberikan secara intramuskular atau intravena bergantung pada kelajuan pendedahannya ke badan. Kursus rawatan disertai dengan ubat tambahan dengan kandungan kalium yang tinggi: Magne B6, Panangin dan lain-lain.

Campur tangan pembedahan

Ini adalah salah satu kaedah yang paling berkesan dan boleh dipercayai untuk menormalkan degup jantung anda. Peranti kecil ditanam di bawah kulit pesakit - alat pacu jantung, elektrod dari mana disalurkan terus ke otot jantung. Operasi ini dianggap mudah dan banyak dilakukan dalam bidang perubatan di seluruh dunia. Alat pacu jantung elektrik menjadi pembantu jantung, kerana ia menghasilkan impuls dengan frekuensi yang diperlukan untuk fungsi normal organ.

Komplikasi

Sekiranya tidak mendapat rawatan yang tepat pada masanya, penurunan kadar jantung boleh menyebabkan kematian. Selalunya ini berlaku sekiranya pesakit, selain bradikardia, mempunyai takikardia dan gangguan jantung yang lain. Dengan penyakit seperti itu, risiko pembekuan darah jantung meningkat dengan ketara, yang kemudian merebak ke seluruh sistem peredaran darah badan. Keadaan ini boleh menyebabkan infark miokard, strok, atau tromboembolisme..

Ramalan

Fungsi jantung yang terganggu adalah penyakit yang biasa berlaku bukan hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada kanak-kanak yang berumur berbeza. Prognosis untuk bradikardia akan lebih baik jika tidak dikaitkan dengan patologi serius. Sekiranya nadi terganggu kerana serangan MES yang kerap, prognosis akan secara langsung bergantung kepada kehadiran atau ketiadaan alat pacu jantung pada pesakit. Sekiranya peranti ini sudah dipasang, jangka hayat seseorang akan meningkat dengan ketara. Sekiranya tidak ada alat pacu jantung, doktor menetapkan pembedahan, berdasarkan hasil diagnosis, dan berdasarkannya mereka membuat ramalan lebih lanjut.

Gejala dan rawatan bradyarrhythmias

Tarikh penerbitan artikel: 05/31/2018

Tarikh kemas kini artikel: 01/21/2019

Bradyarrhythmia boleh menyebabkan kegagalan jantung, oleh itu, jika terdapat sekurang-kurangnya satu gejala patologi ini, anda mesti berunding dengan pakar kardiologi.

Mari kita perhatikan dengan lebih terperinci penyebabnya, jenis dan tanda, serta kaedah rawatannya..

Apa ini?

Irama jantung yang berbeza dengan irama sinus biasa disebut arrhythmia. Sekiranya pelanggaran aktiviti kontraktil jantung yang normal disertai dengan denyutan nadi yang cepat, ini bermaksud kehadiran takikaritmia. Sekiranya nadi turun secara berkala ke bawah 60 denyutan seminit, keadaan ini disebut bradyarrhythmia..

Patologi ini kurang biasa daripada takikardia dan tidak selalu memerlukan terapi. Selalunya berkembang secara beransur-ansur dan diimbangi oleh sistem badan yang lain.

Dalam ICD, penyakit ini disebut bradikardia dan berlaku pada kelainan irama jantung, yang dilambangkan sebagai R00.1. Sinus bradyarrhythmia jantung, sebagai gejala, boleh berlaku pada penyakit lain yang tidak berkaitan dengan jantung.

Gejala penyakit

Bradyarrhythmia dikompensasi dan dikompensasi.

Bentuk pertama tidak mempunyai manifestasi klinikal dan tidak dapat dilihat oleh manusia.

Bentuk kedua dinyatakan dengan gejala berikut:

  • Menurunkan tekanan darah hingga 100/60 ke bawah.
  • Penurunan degupan jantung secara kekal atau sementara.
  • Sesak nafas, sesak nafas.
  • Sakit yang membosankan dan menekan di belakang sternum dan rasa berat atau kekosongan.
  • Pening ketika menukar kedudukan, terutama ketika berdiri tegak.
  • Jangkauan perhatian merosot, jangka masa penurunan berkurang.
  • Pucat kulit.
  • Peluh sejuk.
  • Kelemahan, kelesuan, pengsan, atau pengsan.
  • Hilang selera makan.
  • Selain itu, terdapat pengsan jangka pendek dan mengantuk umum dengan penurunan konsentrasi.

Kerana penurunan kadar denyutan jantung, voltan darah yang beredar berkurang - tekanan darah turun. Gejala ini muncul untuk waktu yang singkat - seterusnya, arteri menyempit dan mengimbangi kadar denyutan jantung yang rendah, mengekalkan tahap tekanan darah yang mencukupi..

Episod bradyarrhythmia disertai dengan perasaan kekurangan udara, yang, seperti pening, dikaitkan dengan kemerosotan bekalan darah ke otak. Seseorang mengalami rasa takut, panik, takut mati secara tiba-tiba. Aliran darah di arteri koronari berkurang dan jantung tidak mempunyai cukup oksigen untuk menyokong kerjanya. Kerana ini, ada rasa berat atau sakit dada. Gejala boleh meningkat dengan nitrogliserin.

Varieti dan faktor perkembangannya

Mengikut jenis, bradyarrhythmia mempunyai klasifikasi berikut:

  • Berfungsi.
  • Organik.
  • Beracun.
  • Ubat.
  • Neurogenik.

Berfungsi

Kejadian perubahan ini dianggap sebagai proses semula jadi dalam aktiviti sistem kardiovaskular. Bradyarrhythmia sinus sederhana, sebagai peraturan, tidak disertai dengan aduan pesakit, kerana ia tidak mempengaruhi kardiodinamik.

Penyebab fenomena tersebut adalah kerja penyendian parasimpatis, yang memberi kesan santai pada jantung, saluran darah dan paru-paru. Bradyarrhythmia yang teruk teruk diaktifkan semasa tidur atau rehat..

Keadaan ini tidak mempunyai gejala yang ketara, jadi jika tidak ada sensasi yang tidak menyenangkan, jangan risau. Setelah bangun atau permulaan aktiviti fizikal, jantung itu sendiri akan menaikkan nadi dan mengembalikan bilangan pengecutan normal.

Organik

Varieti ini ditunjukkan kerana perubahan patologi dalam sistem konduksi miokardium atau jantung..

Ia mempunyai dua subtipe tambahan:

Faktor perkembangannya adalah iskemia miokard, serangan jantung, lesi jantung berjangkit dan perikardium, kecacatan jantung kongenital.

Biasanya, simpul sinus mengawal automasi jantung, yang menetapkan irama 60-90 denyutan seminit. Penjanaan impuls berterusan dalam jantung yang sihat juga menyokong irama. Dengan kelemahan simpul ini, pengecutan jantung berlaku lebih jarang, mempunyai irama yang tidak stabil.

Dengan perkembangan proses nekrotik atau distrofi di jantung, sistem pengalirnya mungkin terganggu. Formasi yang mendasari mula bertindak sebagai alat pacu jantung - simpul atrioventricular, kaki bundle His, dan serat Purkinje. Perentak jantung yang tidak konvensional mempunyai frekuensi kontraksi yang lebih rendah dan tidak mengekalkan irama yang betul. Isyarat mereka, bercampur dengan isyarat dari sumber lain, membuat irama jantung salah.

Bradyarrhythmia organik adalah proses patologi yang mengancam nyawa dan memerlukan terapi, kerana irama rendah dan automasi yang buruk dapat menyebabkan serangan jantung dan kematian..

Beracun

Bradyarrhythmia jenis ini berkembang akibat penggunaan racun atau racun yang mempengaruhi jantung.

Racun serangga organofosfor, amonia, plumbum, dan lain-lain boleh bertindak sebagai bahan kardioparalitik. Overdosis ubat yang menyekat penghantaran impuls saraf juga menyebabkan bradikardia toksik..

Bergantung pada jenis bahan toksik, lesi mungkin terbalik atau tidak dapat dipulihkan. Rawatannya bersifat individu dan bergantung pada jenis racun..

Ubat

Dadah seperti verapamil, glikosida jantung, dan penyekat beta menyebabkan bradikardia tanpa gangguan irama.

Dalam kes ini, keadaannya terkawal dan menimbulkan kebimbangan hanya ketika menetapkan ubat baru. Walau bagaimanapun, penurunan kadar denyutan jantung di bawah 55 denyutan seminit adalah berbahaya bagi kesihatan dan memerlukan pembetulan tambahan.

Semua terapi untuk pengurangan irama yang disebabkan oleh ubat adalah untuk mengurangkan dos ubat..

Pengecualian ubat secara tajam tidak disarankan, kerana boleh menyebabkan serangan takikardia, dan sekiranya mengambil beta-blocker, fibrilasi atrium.

Neurogenik

Peraturan jantung disediakan oleh sistem saraf autonomi, yang tidak dikendalikan oleh manusia.

Serat simpatik memberikan rangsangan pada sistem badan, sementara serat parasimpatik memberikan kelonggaran. Bradyarrhythmia neurogenik berlaku kerana hiperfungsi parasimpatis dan kekurangan tindakan sistem simpatik.

Untuk rawatan patologi, perlu mengatasi penyakit yang mendasari, misalnya, neurosis atau dystonia saraf. Keadaan vagotonia mungkin rumit oleh paroxysms dengan serangan panik yang teruk.

Mengapa timbul pada atlet?

Aktiviti fizikal menyebabkan peningkatan kadar jantung sebagai tindak balas terhadap kekurangan oksigen untuk sel otot.

Dengan pergerakan dan beban yang berterusan, tubuh menyesuaikan diri dengan hipoksia dengan peningkatan sel darah merah dan hemoglobin. Pada waktu rehat, jantung mengurangkan degupan jantung, menyebabkan bradyarrhythmia tanpa gejala, kerana oksigen juga cukup untuk pengecutan jantung yang jarang berlaku.

Selalunya, keadaan ini berkembang di kalangan pelari dan perenang, iaitu atlet yang memerlukan daya tahan yang meningkat.

Ciri-ciri kursus pada kanak-kanak

Kanak-kanak dan remaja mempunyai kadar denyutan jantung yang lebih cepat, yang diperlukan untuk mengekalkan pertumbuhan badan..

Norma degupan jantung kanak-kanak berbeza dengan orang dewasa:

UmurDenyutan jantung (degupan seminit)
Bayi sehingga setahun130-150
Kanak-kanak berumur dua hingga 7 tahun100-110
Kanak-kanak berumur 8 hingga 10 tahun80-90
Remaja dari 10 hingga 14 tahun70-90

Harus diingat bahawa kanak-kanak perempuan pada usia yang sama mungkin mempunyai nadi 10-15 unit lebih sedikit, yang dijelaskan oleh ciri-ciri badan.

Bradyarrhythmia pada kanak-kanak adalah masalah yang kurang biasa daripada takikardia pernafasan. Pembetulan hanya diperlukan jika terdapat patologi otot jantung atau alat pacu jantung yang tidak standard. Sekiranya tidak ada simptom, penyakit ini akan terus diperhatikan, tanpa rawatan.

Pelanggaran lama juga bahaya. Sekiranya seorang kanak-kanak didiagnosis menderita penyakit pada awal usia 3 tahun, dan pada usia 4, 5 atau 6 tahun dia tidak menunjukkan dinamika untuk pemulihan, maka perlu diperiksa dengan lebih tepat, untuk mengecualikan patologi jantung organik.

Bagaimana diagnosisnya?

Kaedah diagnostik utama adalah ECG. Elektrokardiogram dijalankan semasa rehat dan dalam keadaan beban. Menurut kesimpulan kardiogram, alat pacu jantung dan degupan jantung, proses repolarisasi miokard ventrikel, keadaan konduksi atrioventrikular dan intraventrikular dinyatakan.

Untuk bayi yang baru lahir, elektrokardiografi adalah wajib untuk kecacatan jantung, dari mana bayi itu mungkin mati.

Selain itu, ekokardiografi, atau ultrasound jantung, dilakukan untuk menilai ukuran dan kebenaran perkembangannya..

Ultrasound untuk wanita hamil membolehkan anda menentukan kehadiran pelanggaran sistem kardiovaskular janin dan memberikan rawatan kecemasan sejurus selepas kelahiran.

Untuk diagnosis yang tepat, pemantauan Holter juga dilakukan. Selama sehari, tidak bergerak atau pesakit luar, alat dipasang yang mengukur tekanan setiap setengah jam dan menghilangkan ECG. Semua hasil dicatatkan dan kod yang dihasilkan disahkod oleh doktor, mengesahkan atau tidak termasuk penyakit ini.

Prosedur di atas cukup untuk menentukan bradyarrhythmia fisiologi.

Sekiranya jenis patologi lain disyaki, seperti neurogenik atau toksik, mereka mungkin menetapkan:

  • Analisis biokimia dan klinikal darah dan air kencing.
  • Analisis bakteriologi tinja, air kencing, darah.
  • Analisis hormon.
  • Analisis toksikologi.

Bagaimana rawatannya?

Algoritma rawatan sering konservatif, kerana pembedahan selalu berisiko.

Terapi ubat

Semua ubat untuk bradyarrhythmias dibahagikan kepada dua kumpulan:

  • Adreno dan simpatomimetik.
  • Perangsang CNS.

Simpatomimetik bertindak pada persarafan bersimpati, meningkatkan nadi. Kelemahan terapi ini adalah aktiviti bersamaan - penyempitan saluran organ dalaman, pengembangan bronkus, peningkatan berpeluh.

Penerimaan simpatomimetik harus disebabkan oleh bahaya keadaan.

Mereka tidak boleh diambil dengan:

  • darah tinggi
  • kegagalan buah pinggang;
  • iskemia otot jantung.

Ubat dari siri ini termasuk:

Perangsang CNS, seperti kafein, membolehkan anda menaikkan kadar jantung secara refleks dengan rangsangan umum. Pendekatan ini juga mempunyai keburukan - dengan gangguan neurotik, ini tercermin dalam kemerosotan perjalanan penyakit ini.

Juga, untuk meningkatkan kadar denyutan jantung, tablet digunakan:

  • Isoprenyl atau isoprenalin
  • Eufillin
  • Ipratropium bromida
  • Alupent
  • Atropin

Di rumah, anda boleh meningkatkan kekerapan kontraksi dengan secawan kopi pekat atau teh hitam - kafein yang ada di dalamnya meningkatkan frekuensi sebanyak 10-15 unit secara purata. Cara lain adalah dengan mandi air panas. Sekiranya kaedah ini tidak membantu, dan orang itu masih merasa tidak enak, panggilan kecemasan harus dibuat.

Sebagai pertolongan cemas, jika perlu, naikkan kadar jantung dengan segera:

Dadah dalam kumpulan ini berbahaya apabila disalahgunakan dan berkaitan dengan resusitasi.

Bradyarrhythmia sering menjadi salah satu gejala penyakit, jadi rawatan utama selalu ditujukan kepada penyebabnya. Sedikit penurunan kadar denyutan jantung dapat diabaikan walaupun mengambil ubat akan mengganggu terapi patologi utama..

Pemasangan Pacemaker

Sekiranya tidak berkesannya rawatan ubat, dan juga keparahan bradyarrhythmia, pemasangan alat pacu jantung dianggap satu-satunya kaedah rawatan. Peranti menghasilkan impuls elektrik yang berterusan, menyokong fungsi jantung yang normal..

Bergantung pada kerumitan akses, operasi dilakukan baik secara endoskopi dan dengan sayatan. Kedua-dua operasi ini dilakukan di bawah anestesia umum. Alat pacu jantung menghubungkan ke sinus atau nod atrioventricular, memberikan fungsi jantung automatik.

  • kegagalan pernafasan, misalnya, keruntuhan pernafasan;
  • endokarditis, perikarditis;
  • penyakit yang berkaitan dengan usia tua;
  • jangkitan akut;
  • beberapa penyakit mental.

Pada kanak-kanak, kontraindikasi utama adalah usia mereka. Jantung sedang dalam proses pertumbuhan dan pemasangan alat pacu jantung akan menyebabkan penyimpangan dan kecacatan yang teruk. Anak mesti menjalani pemeriksaan penuh, dan cadangan pemasangan mesti dibuktikan sepenuhnya..

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi klinikal utama adalah iskemia serebrum dan miokardium. Bradyarrhythmia berterusan juga mempengaruhi kemampuan mental. Komplikasi yang boleh berlaku dengan latar belakang degupan jantung yang perlahan:

  1. Strok iskemia.
  2. Infarksi miokardium.
  3. Embolisme pulmonari.
  4. Tachycardia ventrikel paroxysmal.
  5. Hipertrofi dan kegagalan jantung.
  6. Ekstrasistol ventrikel.

Kekurangan peredaran darah yang berterusan akan menyebabkan gangguan pada semua organ lain, dan terutama di buah pinggang, yang akan menyebabkan kegagalan buah pinggang, hiperkalsiuria dan kemerosotan jantung yang lebih teruk.

Ramalan

Prognosis bergantung sepenuhnya pada jenis bradyarrhythmia dan penyebabnya..

Prognosis yang paling kurang baik adalah bradyarrhythmia dengan latar belakang kerosakan organik pada jantung - ini menunjukkan pemasangan alat pacu jantung.

Yang paling disukai adalah ubat, yang difasilitasi oleh penarikan dadah.

Pencegahan

Pada kanak-kanak, dan pada orang dewasa dan remaja, pencegahan terdiri daripada aktiviti motor. Pesakit perlu melakukan latihan terapi, melakukan senaman, berjalan-jalan di udara segar.

Di samping itu, anda harus menolak makan lemak haiwan dalam jumlah besar. Mereka bergabung ke dinding sel dan mengganggu konduksi impuls di sepanjang tisu saraf.

Sebilangan besar sayur-sayuran dalam diet, kaya dengan kalsium dan natrium - juga akan membantu mencegah perkembangan bradyarrhythmia.