Rawatan berkesan untuk buasir di rumah

Buasir adalah penyakit yang unik. Dalam pengertian bahawa banyak orang tahu bagaimana merawatnya, bahkan tidak mempunyai pendidikan perubatan. Yang lain mendakwa bahawa setiap orang mempunyai buasir, tidak ada gunanya merawatnya dan tidak ada yang mati darinya. Kategori lain "tahu-tahu-semua" mengalahkan loceng: buasir merosot menjadi barah, oleh itu perlu untuk merawat secepat mungkin dan hanya dengan cara yang paling moden. Lebih-lebih lagi, atas sebab tertentu mereka sering menggunakan kaedah moden ini... resipi rakyat.

Sekiranya anda mempunyai buasir, maka perkara pertama yang perlu anda lakukan adalah membersihkan kepala anda dari sekam maklumat ini. Hanya seorang proctologist yang mengetahui segalanya mengenai buasir. Tidak perlu mencari maklumat mengenai penyakit di forum, tetapi di laman web khusus. Resipi nenek dan jiran yang biasa tidak berfungsi: anda boleh dirawat hanya selepas diagnosis. Dan akhirnya, rawatan buasir di rumah adalah terapi yang tidak bertentangan dengan ubat konservatif, tetapi garis tindakan tertentu yang bertujuan menghilangkan penyakit.

Jadi apa bahaya buasir

“Kisah seram” yang terkenal bahawa buasir merosot menjadi barah tidak boleh dikatakan benar. Tidak, buasir tidak akan menjadi onkologi, tetapi jika anda menghembuskan nafas lega dan tergesa-gesa untuk menyelesaikan pembacaan, anda membuat kesilapan. Buasir yang tidak dirawat semestinya mengurangkan kualiti hidup. Dan bahkan tidak beberapa kali dalam setahun anda akan mengalami pemburukan yang menyakitkan.

Dia tidak mampu pergi ke pawagam, kerana untuk sekian lama duduk di satu tempat itu menyakitkan hatinya. Sukar bagi anda untuk memikirkan pekerjaan ketika anda diseksa oleh sembelit, terbakar dan gatal-gatal, kerucut buasir jatuh dari dubur. Kehidupan seksual dengan sendirinya hilang: sepanjang hubungan seksual anda akan takut pasangan anda akan mendedahkan penyakit "tidak selesa" anda.

Buasir menyebabkan kegagalan sfinkter dubur. Nod hemoroid jatuh sepanjang masa, akibatnya fungsi menahan kandungan dan gas usus terganggu. Struktur otot sfinkter terlalu banyak. Oleh itu, pesakit mengadu pelepasan lendir kaustik dari dubur, selamanya bernoda kotoran (dan juga darah) seluar dalam, inkontinensia gas, kerana banyak yang terpaksa menjadi rumah.

Untuk ini ditambahkan ketidakselesaan, gatal-gatal, dan pemburukan penyakit yang berterusan walaupun setelah satu gelas sampanye. Anda juga tidak boleh pergi ke tempat mandi, mengetahui bahawa ini akan memburukkan lagi buasir. Dan ini hanya 20% dari apa yang pasti memasuki kehidupan seseorang dengan penyakit buasir.

Anda boleh mencuba sebilangan besar resipi sendiri - dari lilin ais yang tidak berguna hingga tablet ajaib dari Internet. Hanya akan menjadi penyakit, rawatan seperti buasir di rumah tidak akan membawa kepada apa-apa. Pergi ke doktor - ini adalah satu-satunya cara yang mungkin untuk mengakhiri mimpi buruk yang boleh berubah menjadi hidup anda.

Adakah mungkin pulih di rumah

Rawatan yang berkesan untuk buasir di rumah adalah pelaksanaan rejimen rawatan yang telah ditetapkan oleh doktor anda. Tidak ada alternatif. Tetapi jika anda berkeliling bahkan selusin doktor, dan semua orang mengangkat bahu, mendakwa bahawa anda memerlukan pembedahan dalam keadaan anda, anggap saja.

Semuanya cukup sederhana: penyakit buasir mempunyai perkembangan berperingkat. Pada peringkat pertama, banyak tanda penyakit tidak ada. Sebilangan besar pesakit merasakan ketidakselesaan di dubur, seseorang menambah sensasi ini gatal dan sedikit sakit semasa buang air besar. Seseorang tidak mengadu sama sekali, dan bahkan tidak mengesyaki bahawa penyakit itu sudah ada. Tetapi apabila seseorang melihat darah di atas kertas tandas, tekaan menjadi satu perkara - anda mempunyai buasir.

Pendarahan rektum tidak selalu dikaitkan dengan buasir, tetapi kemungkinan ini sangat tinggi. Apa yang dilakukan oleh orang yang normal dan waras? Sudah tentu dia mengambil tiket proctologist. Diperiksa, mendapat janji temu, dirawat dan melupakan buasir. Pada peringkat pertama, buasir dapat disembuhkan di rumah: lakukan segalanya seperti yang dikatakan oleh doktor, dan walaupun operasi mini mungkin tidak berfungsi..

Anda sudah mengalami tahap pertama, dan sekarang peringkat kedua telah bermula. Dan dalam kes ini, hanya tablet, supositoria, salap yang tidak lagi dapat mengatasi. Sekiranya bukan pisau bedah, beberapa teknik invasif minimum akan diperlukan untuk membetulkan patologi. Dan ini hanya tahap kedua penyakit ini! Oleh itu, jangan tanya soalan sembarangan tentang bagaimana menyembuhkan buasir di rumah dengan cepat - di rumah, ia pasti tidak akan berjaya dengan cepat.

Sekiranya buasir bertambah teruk: pertolongan cemas

Buasir kronik termasuk pemburukan dan tempoh pengampunan. Patologi boleh memburuk secara tiba-tiba, apabila pesakit, walaupun dengan semua keinginannya, tidak dapat dengan cepat menemukan dirinya di pejabat proktologi. Tetapi anda tidak dapat berbuat apa-apa, anda memerlukan pertolongan cemas untuk buasir di rumah.

Ambulans untuk buasir di rumah:

  • Terapi sejuk. Sekiranya tiada apa-apa dari ubat di rumah, ambil kompres sejuk atau losyen berhampiran kawasan yang terjejas. Balut ketulan ais dengan kain semula jadi dan dekatkan simpul yang bengkak selama kira-kira 10 minit. Ulangi prosedur beberapa kali sehari..
  • Mandi dengan kalium permanganat. Larutan kalium permanganat yang lemah dalam air suam hampir tidak dapat melegakan gejala keradangan. Tempoh mandi sitz adalah 15 minit. Ulangi beberapa kali sehari.

Semua kaedah lain - chamomile, calendula, mandi air panas tidak akan berfungsi. Melegakan keadaan yang ketara yang akan anda capai hanya dengan bantuan ubat-ubatan. Dan jika anda mempunyai buasir, semestinya sesuatu dari ubat di kabinet ubat rumah selalu ada.

Pilihan terbaik adalah suppositori rektum. Lilin cepat diserap ke dalam darah, yang bermaksud anda akan merasakan kesannya dengan lebih cepat. Dalam buasir akut, supositoria dengan buckthorn laut, supositoria dengan propolis, dengan metiluracil, dengan gliserin, dengan belladonna diresepkan.

Supositoria untuk buasir: cara penggunaan

Suppositori antihemorrhoidal disebut rektum, kerana biasanya dimasukkan ke dalam rektum, dan dalam bahasa Latin itu adalah rektum. Suppositori rektal benar-benar berfungsi dengan sangat cepat: komponennya melewati dinding rektum, menembusi saluran darah berdekatan.
Rawatan penyakit hemorrhoidal dengan suppositori rektum dilakukan pada mana-mana peringkat penyakit - ini adalah terapi simptomatik, yang membantu, termasuk eksaserbasi. Ubat-ubatan tempatan menghilangkan manifestasi proses keradangan, menghilangkan rasa sakit dan gatal-gatal, menghentikan pendarahan, menghilangkan sensasi terbakar.

Arahan untuk penggunaan suppositori rektum:

  1. Lilin dimasukkan ke dalam saluran dubur hanya selepas buang air besar. Anda boleh melakukan enema pembersihan terlebih dahulu. Proses memperkenalkan lilin menyebabkan dorongan untuk membuang air besar, yang hanya akan menyusut prosesnya.
  2. Sebelum prosedur, pesakit harus mencuci tangannya, mengeluarkan lilin, tetapi jangan mengeluarkan bungkusan daripadanya. Dia perlu berbaring di sebelah kirinya. Dalam kedudukan ini, ubat menembusi lebih baik ke dalam rektum..
  3. Hanya sekarang anda boleh mengeluarkan lilin dari bungkusan - jika anda melakukannya lebih awal, ia akan meleleh, dan pengenalannya akan bermasalah.
  4. Sebarkan otot gluteal dengan satu tangan, dengan tangan yang lain memasuki lilin sehingga melewati cincin sfinkter dan berakhir di rektum. Hujung supositoria boleh disapu dengan petroleum jelly atau krim bayi.
  5. Berbaring di perut anda dan berbaring selama kira-kira 15-20 minit. Walaupun ada dorongan untuk membuang air besar, mereka perlu bertahan.
  6. Pangkal lilin kadang-kadang bocor, dan jejak mungkin tersisa di cucian. Oleh itu, untuk prosedur seperti itu, ambil linen dari siri "tidak kisah", atau gunakan beberapa bahan lapisan selama lilin.

Biasanya, doktor mengesyorkan mengambil 1-2 lilin sehari sekurang-kurangnya 7 hari. Tempoh rawatan boleh dilanjutkan hingga dua minggu..

Jenis supositoria untuk buasir: rawatan di rumah

Ia berlaku bahawa pesakit mengatakan bahawa lilin tidak membantu - tetapi ahli farmasi menasihati, dan iklan menjanjikan kesan yang sama sekali berbeza. Sudah tentu, jika pesakit mengambil ubat untuk dirinya sendiri, anda tidak boleh menunggu tindakan yang tepat. Kerana sangat penting bahawa doktor membuat janji.

Supositoria untuk buasir untuk terapi di rumah - yang:

  • Antikoagulan. Dengan buasir dalaman, trombi mikroskopik dapat terjadi, yang, ketika dihubungkan, berkembang menjadi trombosis buasir. Heparin yang terkandung dalam supositoria ini menguatkan dinding vaskular.
  • Suppositori hemostatik. Ini termasuk supositoria anti-radang, yang menyekat saluran darah dan memperbaiki tisu yang rosak di nod.
  • Suppositori hormon. Komposisi ubat termasuk glukokortikosteroid, yang membolehkan lilin mempunyai kesan analgesik yang tinggi. Di samping itu, zat hormon mengurangkan kebolehtelapan vaskular, mengurangkan aliran keluar cecair ke dalam tisu. Biasanya, ubat semacam itu diresepkan dalam kes yang teruk..
  • Angioprotectors. Ubat ini mengurangkan kebolehtelapan membran kapilari dan vena, menormalkan metabolisme pada saluran darah, dan meningkatkan pertumbuhan semula tisu dan peredaran mikro..

Suppositori astringen. Lilin ini mengandungi bismut dan zink. Mereka dapat mengeringkan tisu yang meradang, yang membolehkan anda melegakan bengkak dan menghilangkan rasa sakit..

Lilin dengan ramuan herba. Farmaseutikal yang berkesan dan murah sangat popular dengan pelbagai kategori pesakit. Sebagai sebahagian daripada ubat-ubatan ini, buckthorn laut, calendula, ekstrak belladonna, dll..

Dan ini hanya gambaran umum mengenai kumpulan ubat-ubatan, namun dalam setiap kumpulan terdapat sekurang-kurangnya selusin nama. Contohnya, supositoria heparin termasuk Hepatrombin G, Hepazole, Nigepan. Suppositori hemostatik (hemostatic) yang paling terkenal termasuk Relief dan Natalsid..

Lega atau Natalsid?

Relief merujuk kepada suppositori vasokonstriktor dan anti-radang. Suppositori ini ditunjukkan dalam rawatan buasir, retakan, kecederaan ringan dan hakisan rektum. Selalunya mereka diresepkan untuk pendarahan rektum. Komponen aktif Relief meliputi phenylephrine dan minyak hati hiu. Komponen pertama membantu aliran darah dari nod yang meradang, dan yang kedua menghentikan darah dan menjana semula.

Kelegaan disuntik setelah mengunjungi tandas - tidak lebih dari 4 kali sehari. Seorang doktor harus menetapkan Bantuan, kerana ubat tersebut mempunyai kontraindikasi yang serius. Dengan overdosis, perubahan dalam pembekuan darah dicatatkan.

Alternatif untuk produk farmakologi di atas adalah suppositori Natalside. Komponen utama ubat adalah natrium alginat. Bahan menghentikan darah, menyembuhkan luka, menenangkan kesakitan. Kerja usus juga dinormalisasi. Natalside boleh digunakan walaupun mengandung dan menyusu (seperti yang ditetapkan oleh doktor).

Lega adalah nama umum ubat, jika anda melihat awalan "Advance" atau "Ultra", lilin akan berbeza kesannya. Sebagai contoh, di Relief Ultra, hidrokortison terdapat. Ini adalah bahan hormon yang mengurangkan keradangan, menyempitkan saluran darah, dan melegakan gatal. Komponen zink mempercepat pertumbuhan semula, melawan proses hakisan dan retakan.

Anuzol atau Neo-Anuzol: bagaimana dirawat di rumah

Perkara lain yang merawat buasir di rumah adalah supositoria Anuzol yang murah. Mereka tergolong dalam kategori ubat astringen. Bismuth sebagai sebahagian daripada Anuzol mengering, merajut dan menyumbang kepada memerangi patogen, zink menguatkan tindakan ini, dan ekstrak belladonna mengurangkan nada otot rektum (pada masa yang sama meningkatkan aktiviti injap dubur). Anuzol tidak boleh diambil untuk penyakit jantung, semasa kehamilan dan menyusui.

Neo-Anuzole adalah ubat multikomponen tempatan yang melegakan kekejangan dan keradangan, dengan sifat astringen dan antiseptik. Tidak seperti "saudaranya", Neo-Anuzol mempunyai komposisi yang lebih tepu, dan dengan keputusan doktor, ia boleh digunakan semasa kehamilan.

Lilin Sea-buckthorn dan lilin belladonna

Bahan perubatan utama lilin buckthorn laut adalah ekstrak beri buckthorn laut. Komponen inilah yang memberi ubat warna oren dan bau khas. Untuk pengerasan, komponen lilin digunakan.

Ekstrak buckthorn laut membolehkan anda memulihkan dan menyembuhkan tisu dubur. Bahan ubat ini juga melindungi sel dari tindakan bakteria patogen..

Lilin dengan ekstrak belladonna adalah yang paling murah. Komponen aktif utama ubat ini adalah ekstrak daun belladonna, yang dianggap sebagai antispasmodik yang sangat baik.

Suppositori rektum: peraturan dan sekatan umum

Penting bagi pesakit untuk mengetahui bukan sahaja cara merawat buasir di rumah, tetapi juga bagaimana cara melakukannya dengan betul.

  1. Simpan ubat di dalam peti sejuk - di luar supositoria mereka mencair dengan cepat, yang menjadikan pengenalannya bermasalah;
  2. Anda tidak boleh mengubah rejimen kursus rawatan - tidak mengurangkannya, atau meningkatkannya, atau mengubah dos;
  3. Sekiranya pengenalan supositoria berganda yang disyorkan, maka satu supositoria diberikan pada waktu pagi, dan yang kedua - sebelum tidur;
  4. Untuk satu rawatan, gunakan supositoria pada waktu petang selepas buang air besar;
  5. Pastikan bahawa lilin tidak jatuh jauh ke dalam rektum - namun ini adalah ubat tempatan.

Kami dirawat di rumah: salap untuk buasir

Lilin, salap, mandi, makanan diet dapat melegakan gejala, mengurangkan manifestasi penyakit, "menenangkan" itu. Mereka tidak akan memberi kesan seperti teknik atau operasi invasif minimum. Walau bagaimanapun, walaupun kaedah pembedahan tidak memberikan jaminan mutlak bahawa buasir tidak lagi mengganggu anda. Tetapi penting untuk melegakan gejala secepat mungkin semasa eksaserbasi, dan dalam kes ini, jawapan lain untuk persoalan bagaimana menyingkirkan buasir di rumah adalah salap.

Mari kita memikirkan lima salap paling popular yang membantu penyakit hemoroid:

  • Berposter. Produk ini mempunyai kesan imunostimulasi yang ketara, yang dicapai kerana sifat antigenik produk. Salap mendorong penyembuhan cepat kawasan yang rosak pada kulit dan selaput lendir. Posterisan juga membius, mencegah risiko jangkitan..
  • Aurobin. Ini adalah ubat gabungan hormon yang mempunyai kesan anti-alergi dan juga anti-radang. Komponen ubat melindungi kawasan saluran dubur yang terkena dari kulat dan jangkitan, mendorong penyembuhan tisu.
  • Berlaku. Ia melegakan keradangan, melawan pembakaran dan gatal-gatal, mencegah pembuangan serosa dan trombosis. Ini juga merupakan ubat hormon, kerana ia tidak diresepkan untuk kanak-kanak, hamil dan menyusui..
  • Lega Salap sesuai untuk rawatan buasir luaran dan dalaman. Salap membantu mencegah pendarahan rektum, menyembuhkan luka, melegakan keradangan dan bengkak, dan menyempitkan saluran darah..
  • Ultraproct. Ubat kompleks yang dapat melegakan gatal, menghilangkan keradangan, membius. Salap tidak diserap oleh darah, tidak mempunyai kesan sistemik kortikosteroid. Maksudnya, dari semua salap hormon, ubat ini boleh disebut relatif ringan.

Tetapi pilihannya, tentu saja, tidak terbatas hanya pada salap ini - masih ada produk ubat yang layak Anestezol, salep Hemorrol, Hemorron, Anuzol, Betiol.

Pendidikan jasmani dan buasir: mengapa aktiviti fizikal sangat penting

Sekiranya anda menjauhkan diri dari ubat-ubatan dan memikirkan apa yang sebenarnya boleh anda lakukan di rumah untuk menghilangkan gejala buasir, anda tidak boleh menyebut aktiviti fizikal. Ahli proctologi mendakwa bahawa aktiviti fizikal yang sederhana menguatkan otot-otot saluran kanal rektum dan kawasan perianal.

Semua pergerakan pesakit tidak perlu tergesa-gesa dan lancar. Jumlah pendekatan, jumlah beban harus ditingkatkan secara beransur-ansur. Sudah tentu, kita bercakap mengenai aktiviti fizikal yang sederhana, kemungkinan besar latihan fisioterapi daripada latihan sukan. Pesakit dengan buasir tidak dapat melakukan angkat berat, menunggang kuda dan berbasikal, pelbagai arus yang melampau.

Perhatikan jenis aktiviti fizikal berikut:

  1. Yoga
  2. Berjalan Nordic
  3. Senamrobik dan berenang air;
  4. Jalan-jalan sederhana;
  5. Berski;
  6. Larian yang mudah.

Jenis aktiviti fizikal seperti ini melatih sistem vaskular, yang sangat penting untuk buasir, tanpa keraguan. Peredaran darah di dalam badan bertambah baik, ketepuan oksigen menormalkan. Dan ini, seterusnya, membolehkan anda membuang proses keradangan pada buasir.

Secara berasingan, perlu disebut gimnastik Kegel. Pada mulanya, ia adalah kompleks gimnastik bagi ibu-ibu muda yang, setelah melahirkan, ingin menguatkan otot-otot dasar panggul. Tetapi dalam praktik proktologi, latihan seperti ini dapat digunakan. Pilih beberapa latihan dari gimnastik Kegel yang paling sesuai untuk anda, dan lakukan 4 kali sehari selama 10 set.

Pemakanan untuk buasir

Perkara lain, tanpanya mustahil untuk menjawab sepenuhnya persoalan bagaimana merawat buasir di rumah, adalah pemakanan. Inilah yang kemungkinan besar anda perlu sesuaikan dan ubah. Cukup 10 prinsip asas pemakanan yang betul, tetapi masing-masing penting, anda tidak boleh mengabaikan peruntukan ini.

10 peraturan pemakanan untuk buasir:

  • Anda perlu mengelakkan sembelit - bukan sahaja menyebabkan perkembangan buasir, tetapi juga tidak membiarkan komponen rawatan lain menunjukkan keberkesanannya sepenuhnya. Konsumsi makanan pencahar yang mengandungi serat makanan semula jadi secara berkala. Rangsangan fungsi motor saluran pencernaan diperlukan - bijirin, dedak, sayur-sayuran dan buah-buahan berfungsi dengan baik..
  • Ikuti rejimen minum. Gunakan lebih banyak air minuman tanpa gas setiap hari. Sekiranya anda suka teh, biarkan teh hijau dan herba (kurang kerap minum hitam). Diterima bukan kompot buah kering yang sangat manis, minuman buah, halia dan limau asli lemon. Anggaran kadar - 8 gelas sehari.
  • Tolak pinggan yang merengsakan mukosa gastrousus. Ini, pertama sekali, hidangan pedas, goreng, salai dan acar, sangat masam dan manis.
  • Semua jenis daging dan ikan, lebih suka kurus. Ayam, ayam belanda dan daging sapi - ini adalah asas menu daging anda.
  • Senarai makanan terlarang termasuk makanan yang menyebabkan penapaian di saluran pencernaan. Ini termasuk kubis putih, roti coklat, kekacang, lobak, muffin.
  • Kaedah memasak juga penting. Bakar, masak, rebus, kukus, tetapi jangan goreng
  • Hancurkan jumlah makanan harian. Ia mesti dimakan 5-6 kali dalam bahagian kecil. Ingat betapa berbahayanya makan berlebihan untuk saluran pencernaan.
  • Sudah tentu, sukar untuk beralih ke jenis makanan baru, jika sebelumnya anda membiarkan diri anda sate lemak, pelbagai sos, dan salad mayonis. Beberapa konsesi adalah mungkin, tetapi ia tidak boleh menjadi kerosakan..
  • Pastikan anda memasukkan produk tenusu yang anda suka dalam diet. Anda boleh minum segelas kefir atau bifidok pada waktu malam.
  • Dalam tempoh pemburukan, jangan biarkan diri anda berlebihan. Ini termasuk alkohol, kerana walaupun segelas wain atau bir dapat memprovokasi gangguan yang lain.

Sekiranya soalan mengenai pemakanan hanya berkembang, lebih mudah menghubungi pakar pemakanan. Doktor ini akan membuat diet yang optimum untuk anda, dengan mengambil kira diagnosis. Sudah tentu, penyelesaian ini akan optimum: anda tidak akan ragu sama ada anda memilih produk yang tepat.

Resipi rakyat dalam rawatan buasir di rumah

Bukan rahsia lagi bahawa sebilangan besar orang lebih suka perubatan tradisional daripada semua pencapaian farmakologi. Masing-masing mempunyai hujah tersendiri yang menyokong keputusan ini: seseorang menganggap ubat tidak lebih daripada menarik wang dari pelanggan farmasi, seseorang yakin bahawa tablet dan supositoria lebih "melumpuhkan daripada menyembuhkan".

Ciri utama resipi ubat tradisional adalah kepercayaan tinggi mereka di kalangan pesakit, yang membawa kepada kesan plasebo yang berfungsi dengan baik. Ramai ahli proktologi memperhatikan fakta ini: jika pesakit percaya, maka menjadi lebih mudah baginya. Benar, tidak lama. Betapa pun yang anda mahukan, buasir adalah penyakit yang cukup serius sehingga mandi chamomile atau losyen dengan ketulan ais calendula akan melegakan anda daripada memburukkan lagi dan melambatkan penyakit ini. Malangnya, ini tidak berjaya..

Anda boleh menggunakan resipi tradisional, tetapi ia tidak menggantikan ubat konservatif. Anda tidak boleh mengganti rejimen rawatan yang kompeten yang dibuat oleh doktor, chamomile dan jelatang. Anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat sebagai pembantu jika anda benar-benar memerlukannya.

Perkara yang dapat anda perhatikan:

  1. Minyak buckthorn laut;
  2. Propolis;
  3. Chamomile, penggantian, jelatang, calendula;
  4. Daun bay;
  5. Jus lidah buaya.

Resipi berdasarkan ramuan semula jadi ini boleh memberi kesan tertentu dalam rawatan simptomatik..

Aspek lain: bagaimana dirawat dengan bantuan ubat-ubatan rakyat ini. Satu perkara jika anda membekukan merebus chamomile dan kemudian menggunakan ketulan ais ini untuk kompres sementara. Tetapi jika anda memutuskan bahawa ubat rumah yang terbaik untuk buasir adalah mandi wap, anda mungkin berada di ambang kesalahan besar. Kenapa begitu? Ahli proctologi sebulat suara mengatakan - semua kaedah rawatan buasir yang melampau berbahaya bagi kesihatan anda. Mandi wap dan panas, siap menghilangkan gejala penyakit, boleh menyebabkan luka bakar yang teruk. Anda tidak perlu menjadi orang yang benar-benar bodoh untuk mendapatkan luka seperti itu: semua orang boleh membuat salah perhitungan. Bayangkan, di dubur anda mengalami keradangan teruk, dan jika zon ini mengalami serangan haba yang sebenarnya, bagaimana ia akan berakhir? Ada kemungkinan bahawa walaupun dimasukkan ke hospital.

Apabila rawatan di rumah tidak lagi membantu

Terapi simptomatik lambat laun menjadi tidak bermakna. Sekiranya penyakit itu berlanjutan, anda tidak dapat menghentikan perkembangannya, anda perlu memutuskan rawatan radikal. Anda tidak boleh melakukan pra-konfigurasi operasi: mungkin teknik invasif minimum akan menyelesaikan masalah anda. Ini bermaksud bahawa anda tidak perlu pergi ke hospital, menjalani anestesia umum dan kemudian pulih untuk masa yang lama.

Teknik invasif minimum memerlukan campur tangan pembedahan yang minimum di kawasan yang terjejas. Sebilangan besar teknik ini bahkan tidak memerlukan anestesia tempatan. Sebilangan besar kaedah dilakukan dengan cepat - 30-40 minit, selepas itu pesakit berada di bawah pengawasan doktor selama beberapa jam, dan kemudian dia pulang ke rumah. Benar, operasi mini ini tidak murah..

Agar tidak membawa keadaan ke pembedahan, atasi penyakit pada peringkat awal. Gejala yang membimbangkan pertama - gatal berterusan, perasaan benda asing di rektum, kesukaran dengan pergerakan usus, dan pendarahan kecil memerlukan reaksi anda. Jangan cari resipi sendiri, jangan buang masa untuk kaedah rawatan rakyat yang kompleks, tetapi tidak berkesan. Pergi ke proctologist - pemeriksaan, pemeriksaan, rejimen rawatan yang dikembangkan bersama - inilah yang sangat anda perlukan.

Buasir memerlukan rawatan yang kompleks. Anda tidak boleh minum pil pada waktu pagi dan menunggu penambahbaikan.

Cara merawat buasir di rumah

Buasir adalah pembengkakan pada urat dubur atau dubur. Kaedah alternatif dalam rawatan buasir di rumah digunakan sebagai langkah tambahan untuk rawatan tradisional, yang berlaku pada peringkat awal penyakit. Pada peringkat awal atau semasa eksaserbasi, gejala buasir dapat diatasi dengan baik dengan ubat-ubatan rakyat, yang utama diberikan di bawah. Rawatan buasir harus dimulakan seawal mungkin! Cara merawat buasir dalam setiap kes individu ditentukan oleh doktor proktologi, bergantung pada tahap dan jenis penyakit. Buasir adalah patologi pembedahan, dan biasanya diperlukan untuk merawatnya dengan kaedah yang sesuai. Kami berminat: adakah mungkin untuk merawat buasir di rumah, dan jika mungkin, bagaimana?

Ramai orang menderita buasir, terutama mereka yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif dan melakukan kerja tidak aktif. Bayangkan saja, seharian seorang lelaki duduk di pejabat, datang rumah letih dan duduk semula atau berbaring di sofa! Orang ini berisiko. Sementara itu, menurut pelbagai sumber, sehingga 85% penduduk, baik lelaki maupun wanita, menghadapi penyakit ini. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda bagaimana merawat buasir di rumah, serta pencegahannya.

Rawatan buasir di rumah tanpa pembedahan boleh menjadi penyelesaian yang sangat baik dalam situasi yang paling sukar sepanjang penyakit ini. Ini bukan hanya mengenai kes di mana pesakit kerana satu sebab atau yang lain tidak mahu berbaring di bawah pisau pembedahan.

Gejala dan penyebab buasir

Gejala dan tanda utama buasir berlaku secara beransur-ansur, satu demi satu. Seseorang tidak memperhatikan gatal kecil di dubur pada awalnya. Tetapi rasa sakit semasa buang air besar dan prolaps buasir tidak akan dapat dilihat. Gejala seperti itu mungkin menemani seseorang selama beberapa tahun, dan dia mungkin terlalu malas untuk berjumpa doktor. Tetapi semasa berlakunya penyakit ini, buasir sering menjadi akut apabila seseorang melihat darah dalam tinja.

Penyebab buasir, sebenarnya, boleh banyak. Kerja tidak aktif dan gaya hidup yang tidak menetap bukanlah satu-satunya faktor yang membawa kepada buasir. Diet yang tidak seimbang (pengambilan makanan berlemak, pedas dan pedas dalam jumlah besar), alkohol, cirit-birit yang berpanjangan, senaman fizikal yang besar dengan peningkatan tekanan perut, obesiti dan seks dubur - semua ini boleh menjadi penyebab buasir anda.

Punca buasir

Antara faktor dan sebab yang menyebabkan perkembangan buasir diperhatikan:

  • Sembelit, yang menyebabkan peningkatan tekanan di rektum dan memprovokasi aliran darah ke buasir. Akibatnya, simpul mungkin tumbuh dan jatuh..
  • Kehamilan, kelahiran anak. Dalam kes ini, buasir mungkin muncul akibat peningkatan tekanan pada rongga perut.
  • Tinggal lama dalam keadaan duduk. Dalam kedudukan ini, otot perineum mengendur, dan sokongan semula jadi untuk nod hemorrhoidal melemah..
  • Gaya hidup yang tidak menetap. Peningkatan buasir dalam kes ini disebabkan oleh genangan darah di kawasan pelvis.
  • Penderaan alkohol. Pada masa yang sama, aliran darah di kawasan dubur dipercepat ke tahap tinggi, yang dalam beberapa kes menyebabkan pendarahan.
  • Peningkatan berat badan, aktiviti fizikal yang berlebihan - faktor-faktor ini menyumbang kepada peningkatan tekanan intrauterin, yang boleh mengakibatkan kehilangan nod.
  • Penggunaan rempah dan makanan pedas, kerana ini menimbulkan kerengsaan di kawasan dubur.
  • Faktor keturunan.

Rawatan buasir: kaedah, kaedah

Sekiranya seseorang berhadapan dengan buasir, maka dia mula merawatnya di rumah. Seseorang menggunakan dana dari farmasi, sementara yang lain menggunakan nasihat ubat tradisional jika mereka ingin merawat buasir di rumah, dan bukan di doktor. Tetapi kami menasihati anda untuk tidak melakukan rawatan diri, tetapi berunding dengan proctologist. Pertama, anda perlu mengesahkan diagnosis, kerana penyakit usus besar yang lebih serius mungkin tersembunyi di sebalik gejala buasir. Kedua, rawatan buasir dijalankan secara sistematik, dan tidak sampai gejala hilang.

Dan bagaimana merawat buasir di rumah? Selalunya mereka menggunakan pelbagai salap, supositoria dan ubat lain dari farmasi yang dikeluarkan tanpa preskripsi doktor. Tetapi tidak kira berapa banyak yang diiklankan, tidak ada yang dapat menyingkirkan buasir sekali dan selamanya! Rawatan komprehensif diperlukan dengan pakar untuk menyembuhkan buasir sepenuhnya.

Rawatan buasir akut di rumah. Pertama sekali, dalam buasir akut, terapi konservatif disyorkan. Ubat penahan sakit tempatan dan umum, ubat-ubatan untuk melawan keradangan, aplikasi salap, enema pembersihan digunakan. Di samping itu, persiapan phlebotonic digunakan. Sekiranya terdapat kesakitan, analgesik bukan narkotik diresepkan (Movalis, Voltaren, Diclofenac, Nise, Ketonal), serta persiapan topikal gabungan (Proctoglivenol, Ultraproct, Hepatrombin G, dll.). Sekiranya keradangan merebak ke tisu-tisu di sekitar nod dan tisu subkutan, aplikasi salap digunakan yang mempunyai kesan anti-radang yang kuat (salap Vishnevsky, Levasin, Levomekol, dll.).

Cara merawat buasir di rumah: ubat-ubatan rakyat

Memang ada ubat tradisional yang telah membuktikan diri mereka dengan baik dalam rawatan buasir. Tetapi bergantung sepenuhnya kepada mereka dan menangguhkan lawatan ke pakar adalah berbahaya. Adalah mungkin untuk menggunakan resipi alternatif untuk buasir, tetapi dengan berunding terlebih dahulu dengan proctologist dan sebagai dana tambahan.

  • Buasir biasanya disertai dengan sembelit. Untuk menyingkirkan keduanya, jalankan rawatan (1 bulan) dengan bantuan jus bawang. Jadi, ambil jus bawang yang baru disediakan 1 sudu teh 4 kali sehari 15 minit sebelum makan.
  • Rendam dalam mandi air selama 30 minit dengan suhu air 35 darjah. Kemudian anda harus tidur dan memasukkan lilin dari kentang mentah (ukuran jari) ke dalam dubur selama 30 minit. Kali kedua, lakukan prosedur yang sama setiap hari. Dalam kes ini, alkohol dilarang, larangan semacam itu dikenakan 2 hari sebelum prosedur pertama!
  • Gunakan mandian sitz untuk buasir. Ambil 100 g daun birch dan isi dengan dua liter air mendidih. Biarkan selama 30 minit dan kemudian gunakan.
  • Perubatan tradisional menawarkan kaedah lain yang berkesan untuk rawatan buasir. Tuangkan 1 sudu teh bunga chamomile farmasi dengan air mendidih (400 g). Dan tepat di atas infusi panas ini, anda perlu duduk, supaya wap tidak membakar anda. Pastikan anda bersembunyi dari bawah dan belakang bawah dengan kotak-kotak. Tempoh prosedur adalah 15 minit..
  • Sekiranya buasir disertai dengan sembelit dan pendarahan yang teruk, ambil 1 cawan air garam sauerkraut 3 kali sehari sebelum makan..
  • Seseorang yang menderita buasir harus mencari daun geranium. Bilas sehingga bersih, kemudian keringkan. Lumurkan lembaran geranium yang bersih dengan minyak sayuran, gulungkannya ke dalam tiub dan masukkan ke dalam dubur sepanjang malam. Prosedur ini mesti dijalankan dalam masa 7 hari..
  • Lilin kentang. Sebiji lilin dipotong dari ubi kentang dan dibiarkan di dubur untuk malam. Sebagai tambahan, penyapu boleh dibuat dari kentang, yang juga dibiarkan semalaman di dubur: kentang parut dibungkus dengan kain kasa. Lilin kentang dapat menghentikan pendarahan dengan buasir, serta melegakan pembengkakan dan keradangan.
  • Sayang. Ia mempunyai kesan anti-radang, antimikroba dan penyembuhan yang terkenal. Dari madu padat, anda boleh membuat lilin, yang kemudian dimasukkan ke dalam dubur. Di samping itu, anda boleh merendam kain kasa yang sudah siap digulung dalam bentuk silinder dengan madu.
  • Chamomile. Membantu melegakan keradangan dan melancarkan proses penyembuhan. Setiap hari anda boleh mandi chamomile: ia diseduh selama 20 minit, dan kemudian duduk di lembangan dengan infus hangat (tetapi tidak panas).
  • Minyak buckthorn laut. Lumurkan dubur (terutamanya di kawasan kerosakan) hingga empat kali sehari. Minyak boleh dibeli di farmasi atau disediakan sendiri di rumah dari beri buckthorn laut..

Setelah anda menyingkirkan gejala buasir, pastikan untuk mengikuti diet seimbang, elakkan makanan pedas, berlemak dan pedas, serta bersenam berlebihan, untuk merawat buasir di rumah atau doktor tidak perlu lagi.

Dalam rawatan buasir, sangat berkesan menyuntik lilin kentang mentah ke dalam dubur pada waktu malam. Sekiranya terdapat keradangan di sekitar dubur, pelincirkan kawasan yang sesuai dengan minyak aprikot.

Cadangan untuk tanda-tanda pertama buasir:

Pada peringkat awal proses, kaedah konservatif dapat dikeluarkan; oleh itu, boleh diterima untuk merawat buasir di rumah menggunakan ubat-ubatan rakyat yang berbeza.

  • mengambil beras, kembang kol dan kentang, madu, daging dan ikan;
  • enggan makan kacang polong, kacang dan kacang, mustard dan lada, kubis, buah-buahan belum masak dan roti perang;
  • elakkan sembelit dan jangan ganggu pergerakan usus;
  • kebersihan dengan berhati-hati; Sebaiknya basuh atau lap kawasan dubur dengan kain lembap jika anda berada di luar rumah. Pasang di bilik mandi atau tandas dalam masalah (untuk mencuci)

Buasir adalah lada berbahaya, mustard, kubis, roti perang, tanaman kekacang, buah-buahan yang belum masak.

Pencegahan Buasir

1. Sekiranya pekerjaan anda melibatkan duduk lama, anda perlu terganggu, berjalan, bergerak secara aktif setiap jam selama 10-15 minit.
2. Pemandu dinasihatkan untuk tidak menghabiskan masa lebih dari tiga jam untuk memandu. Secara berkala anda perlu keluar dari kenderaan, memanaskan badan.
3. Kerusi lembut di rumah dan di tempat kerja perlu diganti dengan yang keras.
4. Masukkan makanan anda yang tidak menimbulkan sembelit (sup, bijirin). Selain itu, regangan yang berpanjangan harus dielakkan, kerana ini sering menyebabkan kehilangan simpulan dan pendarahan..
5. Perlu diingat bahawa najis yang kerap longgar menyebabkan kerengsaan pada kawasan dubur, oleh itu makanan yang tidak mampu menyebabkan cirit-birit harus digunakan.
6. Kurangkan pengambilan alkohol, serta makanan masin dan pedas.
7. Selepas buang air besar, basuh dengan air sejuk.
8. Wanita yang mempunyai bayi disarankan melakukan gimnastik dan berjalan-jalan setiap hari..

Cara menyembuhkan buasir di rumah: 9 cara

Buasir adalah penyakit yang disertai dengan peningkatan nodul hemoroid, yang pada peringkat serius penyakit dapat jatuh melampaui batas dubur. Penyakit ini mempunyai gejala yang jelas: gatal, terbakar, sakit, pendarahan dan manifestasi tidak selesa yang lain..

Tidak mudah menyulitkan prestasi aktiviti seharian yang biasa, tetapi juga menjadikan keseluruhan gaya hidup tidak aktif. Oleh kerana itu, seseorang untuk masa yang lama tidak diberi peluang untuk melakukan latihan fizikal, mengangkat barang-barang berat, dll..

Urusan kerja, anak-anak, tugas rumah tangga: malangnya, tidak semua orang mempunyai masa dan peluang untuk meluangkan masa untuk berjumpa doktor dan menjalani rawatan sepenuhnya. Orang seperti itu harus menggunakan pilihan lain: rawatan penyakit buasir di rumah. Artikel ini akan membincangkan kaedah asas menghilangkan penyakit ini, yang dapat diakses oleh semua orang.

Apa yang mencetuskan perkembangan buasir?

Untuk memahami bagaimana merawat buasir hingga penghapusan sepenuhnya gejala yang menyakitkan, anda perlu memahami apa penyakit ini dan apa yang menyumbang kepada penampilan dan perkembangan patogenesis.

Di bawah penyakit buasir, adalah biasa untuk memahami pengembangan varikos pembentukan gua yang terletak di bawah selaput lendir saluran rektum dan di bawah kulit kawasan perianal.

Corpuscles kavernous - pertalian vena dan arteri, yang diletakkan semasa perkembangan janin. Dalam keadaan biasa, gua buasir terlibat dalam pembendungan produk buangan dan gas di saluran dubur.

Sebab utama pengembangan formasi kavernosa dan transformasinya menjadi buasir boleh disebut kekurangan vena, yang dicirikan oleh dinding vaskular yang lemah. Kerana nada vena yang rendah, darah di arteri banyak memuatkan gua-gua, sehingga mereka mengembang.

Di samping itu, prasyarat lain yang mempengaruhi kesihatan secara umum, atau khususnya zon anorektal, dapat memprovokasi perkembangan penyakit. Doktor secara kondisional membahagikan faktor menjadi penyebab dan penghasil predisposisi. Hanya setelah pengenalpastian dan penghapusan faktor-faktor di atas dapat disembuhkan buasir.

Punca predisposisi

Pada pesakit dengan penyakit hemoroid, sebagai peraturan, sejarah keturunan dibebani. Atas sebab ini, keturunan negatif, yang ditunjukkan oleh kecenderungan vena varikos dan gangguan fungsi injap vena, dianggap sebagai faktor predisposisi utama..

Dalam versi terakhir, masalah dengan mekanisme injap menyebabkan peningkatan aliran darah arteri ke pembentukan gua, yang disebabkan oleh stagnasi: vena terlalu banyak dipenuhi dengan darah dan meningkat.

Adakah mungkin untuk menghilangkan buasir sepenuhnya yang disebabkan oleh patologi vaskular yang disebut? Malangnya, anda tidak boleh. Dalam situasi seperti itu, para pakar menetapkan rawatan pencegahan - pencegahan dengan ubat-ubatan yang mempunyai kesan venotonik. Ubat harus diambil secara berkala agar penyakit ini tidak memasuki tahap yang serius.

Sebab lain yang menyebabkan kecenderungan adalah aktiviti yang rendah, menyebabkan manifestasi stagnan di kawasan pelvis. Kumpulan risiko merangkumi orang yang kerjanya melibatkan tinggal lama dalam posisi duduk atau berdiri:

Pekerja pedagogi;

Pakar Komputer

Penjual juruwang, dll..

Tempoh melahirkan anak juga berpotensi untuk buasir kerana perubahan pada tubuh wanita. Perubahan latar belakang hormon mengurangkan nada urat, dan rahim yang membesar menekan pada organ pelvis, yang juga merangsang penampilan genangan.

Menghasilkan sebab

Aktiviti fizikal berat yang sistematik merangsang peningkatan tekanan darah di dalam zon perut. Akibatnya, mereka dipenuhi dengan darah dan membengkak, berubah menjadi formasi hemoroid yang diubah oleh vena varikos..

Buasir semacam itu paling mudah diserang:

Pekerja yang pekerjaannya berkaitan dengan mengangkat dan membawa berat;

Tekanan biasa, kemurungan juga boleh mencetuskan buasir. Oleh kerana keadaan psiko-emosi yang tidak stabil, kemampuan membuang air besar sering terganggu dan sistem ketahanan badan menderita.

Mereka boleh menyebabkan patologi proktologi dan kesukaran dengan pergerakan usus. Kotoran yang mengeras mencederakan gua cembung, menyebabkan pendarahan. Pada masa yang sama, percubaan yang kerap untuk merangsang peningkatan aliran darah ke urat di rektum.

Menu yang tidak seimbang membawa kepada sembelit dan, akibatnya, berlakunya penyakit buasir. Nafsu untuk makanan yang tidak betul (makanan masin, acar, asap dan berlemak, minuman yang mengandungi alkohol) menyebabkan gangguan keseluruhan saluran gastrousus.

Dapat disimpulkan bahawa jawapan kepada persoalan apakah buasir dapat disembuhkan selamanya, sangat bergantung pada keadaan yang memprovokasi penyakit ini. Mengambil ubat dan pembedahan tidak akan membawa hasil yang positif jika anda tidak menyembuhkan sembelit atau kembali ke gaya hidup yang aktif.

Adakah rawatan boleh dilakukan di rumah, tanpa berunding dengan doktor?

Bagaimana merawat buasir di rumah? Penyakit ini tergolong dalam kategori penyakit yang berkembang dengan cepat dan dramatik ke tahap berbahaya, apabila sukar dilakukan tanpa campur tangan pembedahan. Atas sebab ini, proctologist dan phlebologists tidak mengesyorkan merawatnya sendiri..

Sebilangan besar resipi yang disajikan dalam buku rujukan nasional atau di rangkaian dunia mungkin tidak berkesan pada tahap penyakit tertentu. Mereka mungkin bukan hanya meningkatkan kesejahteraan pesakit, tetapi juga membawa kepada akibat yang serius. Pada pengesanan pertama tanda-tanda buasir, anda harus segera berjumpa doktor.

Semasa merawat buasir di rumah, pesakit memikul tanggungjawab untuk hasil prosedur rawatan. Jangan mempertaruhkan kesihatan anda dan hanya menggunakan kaedah yang terbukti untuk menghilangkan penyakit ini.

Cara merawat buasir: ubat

Bagaimana merawat buasir di rumah? Kaedah yang paling popular dan terkenal adalah penggunaan dadah. Ubat-ubatan tidak dapat menormalkan aliran darah dengan mudah dan menghilangkan nod hemoroid, tetapi juga menghilangkan rasa sakit dan ketidakselesaan yang disebabkan oleh penyakit.

Dengan pilihan rawatan ini, pelbagai ubat digunakan: salap dan krim, supositoria, tablet. Setiap dari mereka harus dipertimbangkan secara berasingan..

Alat Sistem

Untuk menormalkan nada vena dan merangsang aliran keluar darah dari nod hemoroid, ubat-ubatan dengan sifat venotonik digunakan secara meluas. Tindakan mereka disebabkan oleh komponen aktif berikut: diosmin, hesperidin, troxerutin, dll..

Ubat semacam itu dapat melawan kedua-dua akibat penyakit ini, dan dengan faktor langsung penampilannya. Ubat boleh:

Melegakan kesakitan;

Menormalkan nada vaskular;

Melegakan gatal-gatal dan terbakar di dubur.

Cara paling terkenal yang dapat menyembuhkan buasir di rumah adalah:

Detralex Ubat ini dianggap sebagai kaedah yang paling boleh dipercayai terhadap peningkatan nod hemoroid. Senarai hartanahnya merangkumi:

Nada vaskular meningkat.

Rangsangan aliran masuk dan aliran darah.

Menguatkan dinding saluran darah.

Menghilangkan rasa tidak selesa dan sakit.

Ubat ini hanya bertindak pada peringkat awal perkembangan penyakit ini. Sekiranya buasir berada di luar dubur, ubat itu tidak lagi dapat membantu.

Venus. Venarus boleh dipanggil alternatif terbaik untuk Detralex, kerana ubat ini mempunyai sifat farmakologi yang serupa. Perbezaan utama adalah kos. Ubat ini tergolong dalam segmen anggaran, kerana ubat ini jauh lebih popular daripada rakan sejawatannya.

Phlebodia 600. Seperti ubat di atas, ubat itu tergolong dalam venotonik. Hartanah Phlebodia 600 merangkumi:

Normalisasi sistem limfa.

Nada vaskular meningkat.

Pengukuhan dinding vaskular.

Troxevasin. Ubat ini dapat melegakan pembengkakan di kawasan dubur dengan mengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular.

Ubat-ubatan di atas mempengaruhi aliran darah, kesihatan vaskular, jadi penggunaan yang tidak betul dapat menyebabkan akibat yang serius. Seseorang tidak boleh berharap untuk penghapusan formasi buasir dengan cepat dengan satu ubat sahaja: sebelum memulakan rawatan, perlu berunding dengan pakar khusus.

Salap dan krim

Rawatan buasir di rumah adalah mustahil dengan cepat dan berkesan hanya menggunakan salap dan krim terapi. Walau bagaimanapun, ubat dapat meningkatkan kesan ubat dengan ketara, kerana mengandungi bahan aktif yang menyekat kesakitan, menghilangkan bengkak dan melegakan gatal..

Walau bagaimanapun, ubat-ubatan tersebut hanya mempunyai kesan tempatan, sementara untuk menghilangkan rasa tidak selesa pesakit: mereka tidak melawan penyebab buasir. Rawatan penyakit di rumah dengan salap dan krim tidak akan membawa hasil pada tahap yang teruk dari manifestasi penyakit ini.

Salap terkenal termasuk:

Salap atau krim yang dipilih dengan tidak betul boleh memburukkan lagi gejala buasir (contohnya, disebabkan oleh reaksi alahan atau intoleransi individu terhadap komponen). Sebelum menggunakan ubat, disyorkan untuk berjumpa doktor..

Lilin (suppositori)

Ubat berkesan yang menghilangkan pengembangan buasir termasuk lilin. Mereka diperkenalkan di dalam, yang membantu komponen aktif untuk bertindak tinggi pada kawasan yang terjejas.

Hepatrombin G. Ubat ini merujuk kepada ubat-ubatan yang mempunyai kesan gabungan: ia melegakan proses keradangan, mengurangkan rasa sakit dan gatal-gatal di dubur, memperbaiki aliran darah, melegakan pembengkakan, dan mencegah pembentukan gumpalan darah. Untuk pelbagai kesan, ubat ini mempunyai kos yang rendah - kira-kira 180 rubel setiap bungkusan. Walaupun keberkesanannya tinggi, supositoria ini mempunyai kontraindikasi: sifilis, reaksi alergi dan intoleransi individu terhadap komponen, tuberkulosis, penyakit kulit.

Hepazolone. Lilin ini pada sifat perubatan serupa dengan yang sebelumnya. Mereka meningkatkan nada vaskular, menormalkan peredaran darah, melegakan kesakitan, menyejukkan kawasan yang rosak, dan melarutkan nod trombotik. Sepenuh masa rawatan adalah sekitar seminggu, namun, atas cadangan pakar, ia dapat ditingkatkan hingga dua minggu.

Nigepan. Suppositori yang murah, tetapi sangat berkesan yang mempunyai fungsi standard untuk ubat antihemoroid. Perbezaan utama dari suppositori lain adalah ketiadaan zat hormon dalam senarai komponen. Fakta ini menyebabkan sebilangan kecil kontraindikasi dan reaksi buruk..

Procto-Glivenol. Sebiji lilin sehari cukup untuk mengurangkan kesakitan, memperbaiki aliran darah dan aliran keluar di kawasan yang terjejas. Sekatan penggunaan ubat adalah tempoh melahirkan anak dan pelbagai gangguan hati.

Relief, Relief Muka, Relief Ultra. Komposisi komponen lilin ini termasuk minyak hati hiu, yang mengaktifkan pertumbuhan semula mikrokrak.

Dengan ichthyol. Ichthyol mempunyai sifat anti-radang, antiseptik dan analgesik. Penggunaan supositoria yang mengandungi ichthyol secara sistematik akan membantu melegakan simptom penyakit ini.

Buckthorn laut. Supositoria dengan minyak buckthorn laut dalam komposisi tidak hanya mengurangkan pembakaran dan gatal-gatal, tetapi juga merangsang penyembuhan retakan, menyebabkan rasa tidak selesa yang besar.

Dengan propolis. Propolis, seperti minyak ichthyol dan buckthorn laut, dianggap sebagai antiseptik yang sangat baik. Selain itu, bahan tersebut menghasilkan kesan penyejukan yang ketara..

Semua ubat di atas mempunyai kontraindikasi tertentu untuk penggunaan dan tindak balas buruk. Sekiranya anda ingin menggunakan suppositori untuk rawatan buasir, anda harus berjumpa doktor.

Lilin buatan sendiri

Sesuai dengan yang disebutkan di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa supositoria adalah salah satu ubat antihemorrhoidal yang paling berkesan. Walau bagaimanapun, tidak digalakkan menggunakan ubat tradisional yang tidak disahkan. Hanya 3 bahan yang terbukti bermanfaat untuk menghilangkan buasir: bawang putih, minyak kelapa dan penyihir.

Bentuk lilin, yang dibuat di rumah, harus sama dengan farmasi. Dalam kes ini, kemungkinan penggunaan produk paling selesa.

Ubat unik untuk 150 rubel. Perubatan Terlupa

Suppositori metiluracil adalah alat yang tidak hanya membantu dalam rawatan buasir dan buasir, tetapi juga untuk penghapusan proctitis, fisur dubur, mikrokrok rektum yang cepat. Ubat ini sangat berguna untuk pertumbuhan semula tisu yang cepat setelah campur tangan pembedahan yang berkaitan dengan penghapusan nod hemoroid. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, lilin dibenarkan digunakan tidak lebih awal dari 2-3 minggu selepas prosedur. Dianjurkan untuk berjumpa dengan doktor yang hadir untuk waktu rawatan yang lebih tepat..

Dengan semua penyakit yang disebutkan di atas, supositoria terapeutik dengan metiluracil dimasukkan ke dalam rektum, 1 supositoria 2-3 kali sehari, tetapi tidak lebih dari 4 kali sehari. Ubat ini membantu dalam beberapa hari: kebanyakan pesakit mencatat peningkatan kesejahteraan dengan 2-3 hari menggunakan lilin.

Kursus umum rawatan buasir adalah dari 5 hingga 14 hari. Walaupun kursus yang dinyatakan oleh pengilang lebih lama (hingga 1 bulan), selalunya pesakit tidak menggunakan lilin selama lebih dari dua minggu, kerana peningkatan yang ketara terjadi lebih cepat.

Keberkesanan ubat ini sangat tinggi - lilin melegakan keadaan pada hampir 90% pesakit!

Diet

Ahli proktologi membuat diet kompleks untuk penyakit buasir, ditunjukkan untuk urat varikos dubur dan untuk sembelit. Pemakanan berdasarkan senarai prinsip:

Untuk menghilangkan masalah pergerakan usus dan menyembuhkan buasir, diperlukan penggunaan produk pencahar yang mengandungi serat makanan semula jadi. Buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan dedak menormalkan kemajuan makanan yang dicerna melalui saluran pencernaan.

Penting untuk memerhatikan peraturan minum dengan berhati-hati ketika minum banyak air bersih tanpa gas. Cecair mengembalikan keseimbangan air dalam badan dan mencegah pembekuan darah. Selain itu, air melembutkan serat, kerana bahan tinja menjadi lembut.

Untuk mengelakkan buasir yang teruk, hidangan yang menjengkelkan saluran gastrointestinal harus dikeluarkan dari diet. Hidangan seperti makanan dan produk pedas, asam dan acar..

Bolehkah dinding vaskular diperkuat dengan pembetulan pemakanan? Anda boleh, jika masuk ke menu biasa hidangan daging dan ikan tanpa lemak. Mereka mengandungi vitamin, unsur dan asid lemak yang diperlukan untuk tubuh, yang mengurangkan kerapuhan saluran darah.

Senarai produk yang dilarang termasuk mengaktifkan proses penapaian. Kategori ini merangkumi: kubis putih, kekacang, pastri dari tepung rai, produk mentega. Dianjurkan untuk mengecualikan gula-gula dari menu..

Anda mesti mengubah cara anda memasak. Jangan menggoreng atau merokok makanan. Kaedah memasak terbaik - merebus, merebus atau mengukus.

Anda perlu membahagikan jumlah makanan setiap hari: anda perlu makan 5-6 kali sehari dalam bahagian kecil. Makan berlebihan juga memberi kesan buruk kepada keadaan patensi usus, serta penggunaan makanan yang tidak diingini.

Mengekalkan menu yang seimbang akan membantu memperbaiki najis dan menormalkan keadaan mayat rektum. Oleh itu, diet antihemoroid adalah salah satu jawapan kepada persoalan bagaimana merawat buasir di rumah.

Pencahar

Perlu diingat bahawa diet seimbang tidak selalu dapat menghilangkan kesukaran dengan pengosongan. Dalam kes ini, doktor mungkin menetapkan ubat pencahar yang meningkatkan motilitas usus.

Proktologi moden selalunya menetapkan julap berkesan dan selamat berikut:

Dufalac. Ini adalah sirap yang mengandungi laktulosa, berkaitan dengan ubat-ubatan dengan kesan osmotik. Mikroflora saluran gastrointestinal memecah komponen aktif menjadi sebatian yang meningkatkan jumlah najis dan mengaktifkan pengeluarannya dari usus.

Forlax. Formulasi serbuk mengandungi etilena glikol yang menahan cecair di rektum. Ini bermaksud bahawa isi kandungan usus meningkat, jisim tinja membengkak dan merengsakan dinding rektum. Oleh kerana itu, peristalsis diaktifkan, dan badan dibersihkan.

Mukofalk. Penyediaan ini mengandungi sekam biji pisang yang dihancurkan. Apabila tertelan saluran pencernaan, sekam menyerap air dan membengkak. Kesan ini dapat meningkatkan jisim kandungan rektum dengan ketara dan membuat najis lebih lembut.

Lilin gliserin. Ubat semula jadi yang selamat. Komponen aktif suppositori, apabila dimasukkan ke dalam dubur, menjengkelkan ujung saraf dan melembutkan produk yang diproses.

Microlax. Bentuk pelepasan adalah penyelesaian dalam enema kecil. Komposisi ubat termasuk bahan yang memecah produk yang diproses dan mengalihkan cecair dari kandungan rektum. Oleh kerana itu, pergerakan usus cepat berlaku..

Minyak kastor juga harus dikaitkan dengan bahan yang merengsakan reseptor usus. Di dalam usus kecil, minyak kastor pecah, kerana asid ricinoleik terbentuk. Bahan ini bertindak pada ujung saraf dinding usus besar, mengaktifkan kerjanya dan menyebabkan keinginan membuang air besar. Minyak kastor menyebabkan pengosongan lengkap setelah sekitar 5-6 jam. Walaupun terdapat kelebihan, ubat ini dikontraindikasikan untuk melahirkan anak, kerana ia membantu mengurangkan rahim. Atas sebab ini, minyak jarak sering digunakan untuk merangsang tenaga kerja..

Bisacodyl adalah ubat sintetik yang merengsakan dinding usus. Ia mempengaruhi tubuh dengan sangat cepat: dengan pengenalan supositoria, kelonggaran berlaku selepas 1 jam. Sebagai peraturan, ubat ini diresepkan untuk sembelit yang disebabkan oleh kelembapan pada saluran pencernaan. Ia digunakan untuk kesukaran akut dan dengan bentuk kesukaran yang berterusan dalam perbuatan buang air besar. Dulcolax, Laxacodyl, Laxatin, Pirilax, Stadalax dianggap analog Bisacodyl.

Guttalax (Laxigal, Slabikap, Slabilen, Regulaks) juga mempengaruhi ujung saraf dinding usus. Seperti Bisacodyl, ia dianggap sebagai ubat universal: ia ditetapkan untuk genangan najis akut, kronik dan atonik. Tetes Guttalax disyorkan untuk diminum pada waktu malam, dibasuh dengan air bersih.

Hampir setiap ubat di atas adalah ubat yang dibenarkan semasa kehamilan dan penyusuan. Walau bagaimanapun, semua ubat mempunyai kontraindikasi dan kesan sampingan yang berasingan: penggunaan ubat pencahar mesti dipersetujui dengan pakar.

Latihan khas

Salah satu kaedah yang berkesan untuk menyembuhkan buasir di rumah adalah melakukan aktiviti fizikal khas. Kompleks yang unik - Latihan gimnastik Kegel. Pertama, latihan ini dibuat untuk menolong wanita yang melahirkan untuk menguatkan otot-otot organ pelvis.

Pengisian sedemikian berjaya diterapkan dalam bidang proktologi. Sifat sistematik pelaksanaannya membantu mencegah berlakunya gejala penyakit buasir dan berlakunya pembentukan patogen pada rektum.

Pada langkah awal, disyorkan untuk melakukan gimnastik khas di bahagian belakang:

Kaki dibengkokkan pada sendi lutut, kaki ditekan ke permukaan lantai;

Otot pelvis berkontrak sedemikian rupa sehingga dapat merasakan pemampatan injap dubur dan penarikan dubur yang paling akhir;

Dalam kedudukan ini, anda perlu mengunci selama beberapa saat;

Seterusnya, rehatkan injap dubur;

Pengecutan otot yang berterusan perlu ditingkatkan hingga 60 saat.

Untuk mencapai kesan positif tidak lama lagi, perlu menyelesaikan 10 pendekatan 4 kali sehari. Kompleks gimnastik Kegel dibenarkan untuk duduk atau berdiri.

Teknik invasif minimum

Dalam kes penyakit yang teruk, ketika massa perut tidak dapat kembali ke saluran rektum setelah keluar, rawatan ubat sahaja tidak dapat dikeluarkan..

Operasi moden dijalankan dengan kesan minimum pada badan. Dalam kebanyakan kes, semasa prosedur pembedahan, anestesia umum tidak diperlukan, sehingga tempoh pemulihan dikurangkan.

Desarterisasi (Kaedah Hal - Rar)

Deserterisasi merujuk kepada penyempitan saluran arteri yang memberi makan gua patogen. Doktor melakukan campur tangan pembedahan menggunakan alat khas yang dilengkapi dengan sensor ultrasonik.

Prosedur sedemikian akan membantu semua pesakit, tanpa mengira tahap dan bentuk proses keradangan: desarterisasi menyembuhkan buasir luaran dan dalaman, yang secara positif membezakan teknik ini dari teknik invasif minimum yang lain. Kaedah menunjukkan keberkesanan terbesar pada peringkat 2 dan 3 penyakit hemoroid.

Kelebihan utama desarterisasi: trauma tisu minimum, manipulasi terkawal di hanya satu kawasan yang terjejas, hanya dalam 1 manipulasi, sehingga 3 nod hemoroid dikeluarkan dan sehingga 8 arteri dijahit, kelajuan cepat, kesakitan minimum selepas campur tangan.

Kelemahan kaedah rawatan ini termasuk: keperluan untuk kardiogram, mengambil ujian dan mengunjungi ahli terapi sebelum prosedur, beralih ke diet tanpa sanga 2 hari sebelum operasi sebagai persediaan, kesan operasi tidak diperhatikan dengan segera, tetapi 2-3 bulan setelah prosedur.

Desarterisasi berlangsung sekitar 40-60 minit dan berlaku di bawah anestesia tulang belakang. Selama ini, doktor mengenal pasti kawasan yang terjejas, menemui nod yang meradang dan arteri hemoroid, dan kemudian memukulnya dengan benang, kemudian membentuk tisu penghubung.

Batasan utama prosedur rawatan:

Jangkitan di saluran rektum;

Trombosis kerucut buasir.

Cincin lateks paduan

Kaedah terapi ini didasarkan pada meletakkan cincin lateks (merebut simpul) pada kaki simpul hemoroid, dan kaedah ini menghentikan bekalan darahnya. Nekrosis (kematian) dan penolakan simpul semasa buang air besar.

Petunjuk untuk teknik ini adalah buasir dalaman tahap 1 dan 2. Dengan buasir 3 darjah hanya dalam kes yang luar biasa, apabila terdapat kontraindikasi untuk kaedah lain. Penting untuk memahami bahawa dengan buasir luar teknik ini tidak digunakan.

Ia dilakukan secara pesakit luar, tidak memerlukan anestesia. Tempoh kaedah adalah 3 minit. Sekiranya terdapat lebih daripada dua nod hemoroid, maka beberapa prosedur mesti dilakukan, dengan rehat 2 minggu. Di negara-negara Kesatuan Eropah, kaedah ini telah digunakan selama lebih dari 15 tahun. Keberkesanan metodologi adalah 80%.

Pembekuan submucous laser

Bagaimana cara menghilangkan buasir dengan laser? Campur tangan laser mudah digunakan. Sinar laser yang ditujukan ke kawasan yang terjejas memberi kesan kepada gua-gua, kerana pembentukannya mula-mula berkurang, dan akhirnya akhirnya hilang, membentuk tisu penghubung.

Pembekuan laser yang paling berkesan pada tahap 3 dan 4 buasir. Prosedur ditetapkan untuk setiap peringkat penyakit, walaupun terdapat nod trombus yang harus dirawat sebelum pembekuan.

Penghancuran Cryodestruction

Cryodestruction adalah pembekuan cepat badan-badan gua dengan nitrogen cair, menyejukkan tisu lembut hingga suhu -196 darjah. Kawasan yang terkena yang menjalani prosedur cepat mati dan dikeluarkan dengan najis.

Kesannya hanya dilakukan di kawasan yang rosak. Ini bermaksud bahawa tisu yang sihat tetap hidup dan tidak runtuh di bawah pengaruh suhu yang sangat rendah..

Manipulasi tidak dijalankan:

Dengan darah beku buasir.

Dalam proses akut penyakit ini.

Dalam proses keradangan rektum.

Sekiranya pesakit memerlukan rawatan pembedahan, pembentukan hemoroid terjejas dengan menggunakan teknik invasif minimum di atas. Prosedur sedemikian dicirikan oleh pelaksanaan yang selamat, prestasi tinggi dan tempoh pemulihan yang singkat..

Photocoagulation inframerah

Photocoagulation inframerah dilakukan dengan menggunakan alat khas - koagulator inframerah. Peranti ini menghasilkan sinaran yang sangat aktif yang menembusi tisu corpora cavernosa. Radiasi melancarkan pembentukan dan merangsang pembekuan sebatian protein yang terdapat di dinding vaskular.

Pembekuan oleh radiasi elektromagnetik inframerah pada penyakit hemoroid ditunjukkan sebagai terapi pada tahap awal penyakit dengan munculnya pendarahan kecil. Pada peringkat penyakit yang serius, teknik ini digabungkan dengan teknik invasif minimum yang lain..

Adakah pembekuan inframerah selalu dibenarkan? Tidak, prosedur yang disebutkan mempunyai sejumlah batasan:

Microcracks di dubur;

Fistula di rektum;

Bentuk gabungan vena varikos hemoroid.

Skleroterapi

Skleroterapi buasir adalah teknik invasif minimum. Kelebihan utama kaedah rawatan ini adalah kemudahan pelaksanaan. Dengan bantuan jarum khas, ubat Sclerosant disuntik ke dalam badan kavernosa, membersihkan kawasan yang terjejas dan melekatkan dinding plexus kavernosa, yang menghentikan pendarahan.

Kelebihan lain dari kaedah ini adalah bahawa skleroterapi sesuai untuk pesakit yang mempunyai kontraindikasi untuk pembedahan yang serius dan berisiko tinggi akibat buruk dengan pembedahan konvensional.

Walaupun ringkas, kaedah merawat buasir ini mempunyai beberapa kelemahan:

Kesan sementara sehingga enam bulan.

Rawatan pembedahan buasir

Dalam kes yang sangat sukar, pakar menetapkan operasi pembedahan.

Hemorrhoidectomy, pemotongan badan kavernosa, digunakan pada tahap penyakit yang serius, ketika pesakit tidak dapat hidup dengan selesa, seperti sebelumnya.

Manipulasi seperti itu dilakukan di bawah anestesia umum di hospital..

Nod hemoroid dipotong, pada bukaannya dengan bantuan pisau bedah atau unit laser, doktor mengeluarkan mukosa yang terkena atau menarik dasar vaskular kerucut.

Setelah melakukan manipulasi yang diperlukan, kawasan luka dijahit (ketika operasi ditutup), atau tetap utuh (ketika formulir terbuka).

Buasir yang dihilangkan dengan cara ini tidak kembali pada hampir 95% kes, namun, dengan kaedah pendedahan invasif yang minimum, risiko kambuh meningkat. Walaupun begitu, dengan campur tangan pembedahan, pemulihan penuh memerlukan masa lebih lama, sehingga 4-6 minggu.

Kesimpulannya

Jadi, buasir adalah penyakit yang memerlukan rawatan segera dari seseorang. Sekiranya anda menemui tanda-tanda pertama penyakit ini (lebam di dubur, pendarahan semasa buang air besar, gatal-gatal dan terbakar), anda harus segera menghubungi pakar proktologi. Pakar akan menetapkan rawatan yang berkesan dan sesuai dan memantau proses pemulihan dengan teliti..

Kaedah merawat buasir di rumah adalah pelbagai, namun, seseorang sepenuhnya bertanggung jawab atas hasil rawatan diri.

Pengarang artikel: Volkov Dmitry Sergeevich | K.M. pakar bedah, ahli phlebologist

Pendidikan: Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow (1996). Pada tahun 2003, dia mendapat diploma dari Pusat Perubatan Pendidikan dan Ilmiah untuk Pengurusan Presiden Persekutuan Rusia.