Ulasan rawatan pankreas Pancreatitis celandine

Rawatan pankreas dengan ubat-ubatan rakyat.

Pancreatitis adalah proses keradangan di pankreas, ia boleh bersifat tempatan atau menutupinya sepenuhnya. Pankreatitis boleh berlaku dengan pelbagai sebab - penyakit pada pundi hempedu, yang menyebabkan penyumbatan saluran empedu, mabuk alkohol yang teruk, trauma, jangkitan, penyakit tisu penghubung, dll..

Disfungsi pankreas yang serius boleh menyebabkan diabetes. Penyebab utama diabetes adalah arteriosklerosis pankreas, obesiti, dan kecenderungan keturunan. Kerosakan pada pankreas dapat dirasakan oleh mulut kering.

Rawatan pankreas dengan ubat-ubatan rakyat adalah terutamanya membersihkan pankreas dan salurannya dari bahan berbahaya dan plak kolesterol. Rawatan pankreas dengan herba dan kaedah rakyat lain memberikan hasil yang sangat baik. Lebih-lebih lagi, sebilangan dari mereka tidak mempunyai penjelasan saintifik, tetapi, bagaimanapun, melakukan pekerjaan yang sangat baik dengan penyakit pankreas, termasuk dalam keadaan ketika rawatan tradisional di hospital atau klinik tidak memberikan hasil yang diharapkan.

Rawatan pankreas dengan ubat-ubatan rakyat semestinya memerlukan diet dan rejimen harian yang disesuaikan (terutamanya berkenaan dengan waktu makan).

Apabila pankreas sakit, diet sangat penting. Pertama sekali, gula dan semua gula-gula harus dikecualikan (hanya madu yang boleh dibuat dari gula-gula), serta alkohol, merokok, berlemak, pedas, goreng. Sekiranya anda tidak makan berlebihan, dan secara amnya, kesederhanaan dan keseimbangan harus diperhatikan dalam pemakanan. Buckwheat dan oatmeal ditunjukkan terutamanya.

Anda perlu minum banyak air minuman yang baik. Anda boleh minum air lemon, untuk penyediaannya anda perlu memerah jus lemon ke dalam segelas air.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat dan pemakanan yang betul untuk kesihatan adalah amalan yang sangat lama dan cukup berkesan. Sekiranya pankreas anda mengganggu anda, gunakan ubat-ubatan rakyat berikut untuk membantu anda menyembuhkan pankreas anda dan menghilangkan rasa sakit.

Rawatan pankreas dengan ubat-ubatan rakyat

Resipi 1. (kompres yogurt).
Dalam serangan pankreatitis akut, kompres dari yogurt, yang dilakukan pada waktu malam, melegakan kesakitan dan keradangan dengan baik. Tepu tisu lembut dengan yogurt, letakkan kompres ini di perut, ambil bahagian kiri, tutup dengan polietilena di atas dan balut dengan selendang atau selendang bulu. Kursus rawatan adalah dari 4 hingga 6 minggu.

Resipi 2. (bawang putih + pasli + lemon).
1 kg lemon yang diadu, tetapi dengan kulitnya, masukkan 300 g pasli dan 300 g bawang putih melalui penggiling daging dan simpan dalam piring kaca di dalam peti sejuk. Ambil 1 sudu teh 3 kali sehari 15 minit sebelum makan.
Lebih baik minum ubat dengan penyerapan daun blueberry, lingonberry dan strawberry, kacang polong dan stigma jagung yang diambil dalam bahagian yang sama. Infusi ini disiapkan seperti berikut: 1 sudu besar. tuangkan sudu pengumpulan dengan 1 cawan air mendidih dan biarkan semalaman dalam termos. Segelas infusi cukup untuk hanya tiga dos ubat, iaitu 1 sudu teh campuran bawang putih harus dicuci dengan segelas infus ketiga. Kursus rawatan adalah 3 bulan.
Resipi 3. (Penyerapan Immortelle).
Penyerapan Immortelle. Kisar 3-5 g bunga dan tuangkan 500 ml air sejuk. Berkeras selama 8 jam (ini adalah dos harian). Ambil 1 gelas sehari selama 2-3 minggu.

Resipi 4. (kemasukan chamomile dan immortelle).
1 sudu besar chamomile dan 1 sudu besar immortelle tuangkan segelas air mendidih, bersikeras selama 30 minit. Terikan. Ambil setengah cawan sejuk 2-3 kali sehari 30 minit sebelum makan selama 2-3 minggu.

Resipi 5. (Hercules).
Hercules. Masak bubur cair di dalam air tanpa menitis. Makan sedikit tanpa minyak pada siang hari selama beberapa hari.

Resipi 6. (kemasukan oat).
Tuangkan sebungkus (500 g) gandum dengan satu liter air mendidih, biarkan selama empat puluh minit, saring dan ambil infus setengah gelas tiga kali sehari.

Resipi 7. (susu oat).
Kita memerlukan gandum bersih dan tidak acar dalam sekam - ia boleh dibeli di pasaran. Anda boleh menggunakan tepung gandum utuh, tetapi sekamnya jauh lebih baik.
Ambil 100 g oat, bilas dalam saringan dan masak hingga mendidih dalam 1,5 l air dalam kuali enamel. Setelah gandum mendidih, masukkan api perlahan. Rebus hanya satu jam, tetapi selepas 40 minit. hancurkan gandum dengan serpihan kayu tepat di kuali. Kemudian tambahkan 20 minit lagi. Setelah disejukkan, saring kapron - anda boleh mengambil stoking kapron lama, dicuci dengan bersih, atau seluar ketat. Kasa tidak baik - meregangkan dan melewati kepingan padat. Anda akan mendapat cecair putih yang kelihatan seperti susu. Awak perlukannya. Anda perlu minum 3-4 kali sehari sebelum makan, masing-masing 100 g (untuk kanak-kanak 50 g setiap satu). Simpan susu oat di dalam peti sejuk. 2 hari anda boleh meminumnya, pada hari ketiga yang baru sedang disediakan.

Resipi 8. (soba dengan kefir).
Saya mengalami gangguan - pankreas saya meradang. Saya tidak akan mengatakan bahawa ini didahului, mungkin alasannya adalah makanan yang tidak menentu, mungkin seluruh gaya hidup saya menyebabkan ini, tetapi ketika saya berada di pejabat doktor, diagnosis dibuat - pankreatitis. Dalam satu perkataan, tidak ada yang baik. Saya mula dirawat, mengikuti diet, menjaga diri saya. Nenek saya campur tangan dalam proses penyembuhan, dia hanya membuat saya mengambil makanan seperti ini setiap hari: tuangkan satu sudu tepung soba (soba dalam penggiling kopi) dengan segelas kefir dan biarkan untuk malam, makan dan bukannya sarapan pagi. Di samping itu, saya mengambil koleksi seperti: daun pudina, akar elecampane, biji dill, rumput kering, wort St. John, ketumbar menabur dalam bahagian yang sama, campurkan. 1 sudu besar koleksi tuangkan segelas air mendidih, bersikeras selama satu jam. Ambil setengah kanar 4-5 kali sehari.

Resipi 9. (kaldu iris dan kayu cacing pahit).
15 minit sebelum makan, ambil seperempat pertiga gelas rebusan iris dan kayu cacing.
Campuran ini sangat berguna untuk diminum dengan infus herba (satu pertiga dari segelas setiap satu), yang disediakan seperti berikut: campurkan dalam bahagian yang sama stigma jagung, kacang polong, daun strawberi, lingonberi dan blueberry. Satu sudu besar koleksi tuangkan 1 cawan air mendidih, bungkus (atau buat termos), bersikeras 6-8 jam. Selepas regangan.

Resipi 10. (Rhodiola rosea).
Tingtur Rhodiola rosea, yang harus diambil 20-30 tetes setengah jam sebelum makan, membantu dengan sempurna.

Resipi 11. (kaldu pasli dalam susu).
Ambil 800 gram pasli, basuh dengan bersih, cincang halus, tuangkan susu mendidih ke dalam kuali enamel untuk menutupi semua rumput. Terikan sehingga susu cair (tetapi tidak mendidih). Ini adalah bahagian untuk 1 hari kemasukan. Kaldu diambil setiap jam selama 1-2 sudu besar.

Resipi 12. (artichoke Yerusalem).
Setiap hari, dan terutama pada musim bunga, makan 1 ubi artichoke Yerusalem (pir tanah).

Dengan baik menyokong kuah aspen pankreas.

Semasa rawatan pankreas, tidak termasuk makanan goreng, masin, pedas, lada, salai, daging babi dan makanan dalam tin dari makanan.

Untuk merawat pankreas, kisar biji rami dalam penggiling kopi. Pada waktu petang, dail 1 sudu teh penuh. serbuk, isi dengan 2 cawan susu dan rebus sehingga setengah cawan kaldu kekal di dalam kuali. Saringnya melalui kain cheesecloth, dilipat dalam tiga lapisan, biarkan sehingga semalaman, dan minum semasa perut kosong pada waktu pagi. Selepas 2 jam, ambil 2 tablet Noshpa, dan selepas 2.5 jam lagi anda sudah boleh makan.

Ikuti kursus selama 5 hari, dengan rehat sepuluh hari di antara mereka. Terdapat sekurang-kurangnya tiga kursus seperti itu. Pada masa yang sama, pundi hempedu akan membersihkan.

Penyakit serius yang timbul akibat disfungsi pankreas adalah diabetes. Pengumpulan phyto klasik ini akan mengurangkan keadaan pesakit kencing manis. Untuk rawatan pankreas dengan ubat-ubatan rakyat, sapukan bunga jintan, echinacea, calendula, semanggi, marigold, daun kenari, artichoke Yerusalem, blackberry, akar burdock, dandelion, wheatgrass, stigma jagung dan daun kacang. Membantu menormalkan gula dan teh elderberry.

Bookitut.ru

Rawatan Penyakit Pankreas

Pankreas melakukan salah satu peranan utama dalam proses pencernaan dan dalam tubuh secara keseluruhan, oleh itu patologinya mempengaruhi fungsi organ lain. Pankreas menghasilkan enzim pencernaan dan menghasilkan hormon - insulin dan glukagon, yang diperlukan untuk mengekalkan tahap glukosa yang tetap dalam darah.

Pancreatitis adalah penyakit pankreas yang mengganggu fungsinya dan menghentikan pembebasan enzim yang mula memusnahkan kelenjar itu sendiri, menyebabkan keradangan akutnya. Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, proses akut boleh menjadi kronik. Penyakit progresif membawa kepada kerosakan pada kawasan kelenjar yang bertanggungjawab untuk pengeluaran insulin. Akibatnya, diabetes boleh berkembang..

Oleh kerana enzim pankreas menyumbang kepada pemecahan protein, lemak dan karbohidrat, maka salah satu patologinya mengganggu metabolisme karbohidrat, lemak atau tenaga.

Pankreatitis mempunyai banyak sebab: penyakit hati dan gastrousus, di antaranya penyakit kolesistitis dan batu empedu, serta keracunan, termasuk alkohol dan makanan, adalah yang pertama..

Dalam rawatan, perlu selalu mengikuti diet, meninggalkan hidangan berlemak dan pedas, dan tidak membiarkan peningkatan keasidan jus gastrik. Di samping itu, perlu untuk mengawal keadaan perut, hati, pundi hempedu, patologi yang merangsang perkembangan komplikasi pankreatitis. Tincture herba mempunyai kesan yang baik pada keseluruhan saluran pencernaan, dengan lembut melegakan keradangan dan mengekalkan keseimbangan zat yang normal. Tetapi mereka perlu diambil tanpa memburukkan lagi penyakit. Amat berkesan adalah ubat celandine semasa tempoh pemulihan selepas rawatan utama untuk pankreatitis akut. Oleh kerana pankreatitis kronik menganiaya seseorang sepanjang hidupnya, disarankan untuk melakukan kursus herba dua kali setahun untuk mengelakkan berlakunya pemburukan.

Infus Celandine untuk rawatan pankreatitis

Lebih baik menyediakan infusi alkohol celandine terlebih dahulu, kerana ini akan memakan masa. Lebih baik melakukan ini pada musim panas apabila tanamannya segar..

Letakkan 2 sudu besar. sudu rumput hancur dengan akar dalam sebotol kaca gelap, tuangkan 200 g alkohol 70% dan biarkan di tempat yang gelap selama 2 minggu. Kemudian goncangkan cecair dan biarkan selama 3 hari lagi. Selepas ini, saring infusi dan tuangkan ke dalam botol kaca gelap yang lain, tutup rapat dengan penyumbat dan simpan di tempat yang gelap pada suhu bilik.

Anda perlu minum infus dengan ketat mengikut skema pada waktu pagi dengan perut kosong 30 minit sebelum makan.

Hari ke-1: 1 titisan infusi dicairkan dalam 1/3 cawan air masak sejuk.

Hari ke-2: 2 tetes infusi dicairkan dalam 1/3 cawan air.

Hari ke-3: 3 tetes infusi dicairkan dalam 1/3 cawan air.

Dos harus dibawa hingga 15 tetes setiap dos, sementara jumlah air meningkat menjadi 1/2 cawan. Kemudian mereka juga secara beransur-ansur mengurangkan jumlah tetes satu demi satu, menjadikan dos menjadi 1 penurunan sehari. Kursus rawatan adalah 29 hari..

Semasa rawatan, anda perlu mengawasi kesejahteraan anda, jika anda bertambah teruk, kurangkan jumlah tetes ke dos yang normal, dan teruskan rawatan. Contohnya, anda mencapai 10 tetes dan merasakan sedikit ketidakselesaan, yang bermaksud bahawa anda tidak boleh lagi meningkatkan dos ubat. Tidak ada yang berbahaya di dalamnya, seperti kepekaan individu anda terhadap celandine. Berhenti pada 10 tetes dan mulai keesokan harinya mula mengurangkan jumlah titisan, menjadikannya dos awal, iaitu 1 penurunan setiap hari.

Bermakna untuk memulihkan fungsi sekretori pankreas

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. satu sudu rumput pendaki gunung, 1 sudu besar. sesudu Hypericum perforatum, 1 sudu besar. satu sudu stigma jagung, 1 sudu besar. sesudu buah anise. Tuangkan satu sudu campuran dengan 1 cawan air mendidih. Tegaskan pada suhu bilik di bawah penutup selama 40 minit. Terikan.

Ambil dalam bentuk suam 1/2 cawan infus 3 kali sehari 30 minit sebelum makan.

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 3 sudu besar. sudu bunga marigold perubatan, 3 sudu besar. sudu farmasi bunga chamomile, 5 sudu besar. sudu besar ramuan burdock, 3 sudu besar. sudu kayu manis paya rumput, 4 sudu besar. Sudu bunga asia yarrow. Tuangkan 2 sudu besar. sudu campuran dalam termos, tuangkan 1/2 liter air mendidih dan biarkan selama 8-10 jam. Terikan.

Ambil ubat 1/2 cawan 4 kali sehari 20 minit sebelum makan. Minum selama dua minggu, kemudian berehat seminggu dan teruskan rawatan selama dua minggu lagi. Selepas rehat sebulan, ulangi keseluruhan rawatan.

Rawatan kolesistitis

Cholecystitis - keradangan pundi hempedu - salah satu penyakit yang paling biasa di dunia. Ini berdasarkan kekurangan zat makanan dengan dominasi makanan berlemak yang kaya dengan kolesterol, serta makanan berkalori tinggi lainnya. Di samping itu, perkembangan penyakit ini menimbulkan pelanggaran rembesan hempedu.

Cholecystitis adalah akut dan kronik, berkira (batu di pundi hempedu) dan tanpa batu. Penyakit ini dimanifestasikan oleh rasa sakit di hipokondrium kanan, kelemahan umum, kadang-kadang suhu badan meningkat. Doktor membuat diagnosis akhir setelah ujian diagnostik (ultrasound).

Rawatan herba, terutama celandine, dengan cepat melegakan keradangan dan meredakan keadaan pesakit. Penyakit batu empedu, yang memprovokasi perkembangan kolesistitis, juga dirawat dengan sempurna dengan infus dan jus celandine.

Infus untuk rawatan ekseserbasi kolesistitis

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, rumput gooseweed, daun balsem lemon, daun pudina. Satu sudu besar campuran dan tuangkan 1 cawan air mendidih, bersikeras di bawah penutup selama 1 jam. Terikan.

Ambil infusi 1/3 cawan 3 kali sehari setengah jam sebelum makan. Kursus rawatan adalah dua minggu.

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, daun pudina, kulit buckthorn, rumput chicory, akar dandelion, rumput yarrow, daun sage, buah juniper. Tuangkan 3 sudu teh campuran ke dalam termos, tuangkan 1.5 cawan air mendidih dan bersikeras selama 6 jam. Terikan.

Ambil 1/2 cawan infus dengan penambahan 1 sudu teh madu 3 kali sehari 30 minit selepas makan.

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, bunga calendula officinalis, tiang dan stigma jagung biasa, daun pudina, akar dandelion, bakul bunga tansy, rumput wormwood, buah adas biasa. Tuangkan dalam termos 2 sudu besar. sudu campuran 1/2 liter air mendidih. Berkeras 10-12 jam. Terikan.

Ambil infusi 1/3 cawan 3 kali sehari 30 minit sebelum makan.

Rawatan kolesistitis dengan penyerapan alkohol celandine

Setiap hari selama sebulan, ambil 5-8 tetes celandine, disuntik dengan alkohol dan dicairkan dalam 1/4 cawan air rebus sejuk. Jumlah penurunan bergantung pada berat pesakit. Infusi dibuat mengikut resipi pada bab pertama.

Anda boleh mengulangi rawatan dalam sebulan.

Kvass untuk rawatan kolesistitis

Tuangkan 2 liter air rebus atau mata air ke dalam balang tiga liter, tambahkan 1 cawan gula dan kacau hingga larut sepenuhnya. Tuangkan 1 sudu teh krim masam tanpa lemak (15%) ke dalam larutan, kacau hingga sebati. Balut 1/2 cawan rumput celandine yang dihancurkan dalam beg kain kasa dan turunkan ke bahagian bawah kaleng dengan menggunakan beban, seperti pengocok garam porselin kecil. Jangan tutup balang, tetapi ikat leher dengan kain kasa dilipat dalam tiga lapisan. Letakkan balang di tempat yang gelap di dalam bilik. Selepas 2 hari, keluarkan kain kasa dan campurkan larutan. Tanggalkan acuan.

Kvass harus disuntik selama dua minggu, kacau setiap dua hari dan buang acuan. Sekiranya endapan terbentuk di bahagian bawah kaleng, maka larutan bersih harus dituangkan ke dalam balang lain yang telah dicuci dengan baik dan rebus, dan endapan harus dituangkan. Tambahkan isipadu yang hilang dengan air bersih.

Tuangkan separuh kvass yang sudah siap ke dalam bekas kaca dan simpan di dalam peti sejuk untuk kegunaan harian. Isi kvass yang tinggal dengan air, tambahkan 1/3 cawan gula, kacau dan masukkan ke tempat yang gelap lagi. Selepas dua minggu lagi (dengan mencampurkan dan mengeluarkan acuan secara berkala), bahagian baru minuman penyembuh akan siap.

Dari satu beg celandine, anda boleh menyediakan tiga hidangan kvass, masing-masing 1 liter. Selepas ini, kvass perlu dimasak semula.

Minuman siap harus berbuih sedikit, seperti roti kvass sebenar, mempunyai bau yang menyenangkan yang mengingatkan aroma epal Antonov, dan rasa yang menyenangkan dengan sedikit kepahitan.

Anda perlu minum kvass 3 kali sehari selama 30 minit sebelum makan, 1 sudu besar. sudu. Dos ini dapat ditingkatkan secara beransur-ansur, menjadikannya 1/2 cawan setiap penerimaan. Dalam kes ini, anda perlu memantau kesejahteraan anda. Sekiranya bertambah buruk, perlu mengurangkan dos kvass satu dos menjadi 1 sudu besar. sudu.

Kvass ini juga berkesan dalam rawatan pankreatitis, kolitis dan gastritis. Tetapi ia mempunyai kontraindikasi untuk digunakan: leukemia akut.

Cholelithiasis

Penyakit batu empedu adalah penyakit pundi hempedu dan hati, di mana rembesan hempedu dan metabolisme terganggu. Akibatnya, batu terbentuk di saluran hempedu dan saluran empedu. Tahap satu atau lain, mereka muncul pada hampir 10% orang, dan wanita dua kali lebih mungkin daripada lelaki.

Batu empedu terdiri daripada tiga jenis: homogen (kolesterol, bilirubin, berkapur), bercampur (yang paling biasa), terdiri daripada kolesterol, garam bilirubin dan kalsium, dan kompleks, yang terdiri daripada batu jenis pertama dan kedua. Peranan besar dalam pembentukan batu dimainkan oleh genangan hempedu, kolesterol tinggi dan gangguan pergerakan pundi hempedu.

Dengan penyakit pesakit ini, rasa sakit di hipokondrium kanan bimbang, yang sangat kuat, memberi ke bahu kanan dengan apa yang disebut kolik bilier. Selain rasa sakit, mual, muntah, kepahitan di mulut, selera makan yang buruk, intoleransi terhadap makanan berlemak dan demam. Kadang-kadang penyakit batu empedu umumnya tidak simptomatik, dan kehadiran penyakit ini dikesan hanya semasa pemeriksaan diagnostik (ultrasound).

Obesiti, diabetes dan kehamilan diprovokasi oleh perkembangan penyakit ini..

Infus herba dengan celandine sangat berkesan dalam rawatan, kerana tanaman ini mempunyai sifat anti-radang, antispasmodik dan analgesik..

Infusi untuk rawatan penyakit batu empedu

Campurkan jumlah rumput celandine, akar dandelion biasa, burung dataran tinggi, stigma jagung, rumput St. John's wort berlubang, bunga ungu tricolor, buah anise. Ambil 2 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 1/2 liter air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 2 jam. Terikan.

Ambil 1/2 cawan infus 2 kali sehari selepas makan.

Campurkan 4 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. satu sudu ramuan elecampane, 3 sudu besar. sudu rumput budy ivy, 2 sudu besar. sudu perubatan akar marshmallow, 3 sudu besar. sudu kulit kayu buckthorn alder, 3 sudu besar. sudu besar buah mordovia biasa, 2 sudu besar. sudu besar pasli, 3 sudu besar. sudu kerucut hop biasa dan 2 sudu besar. sudu pinggul mawar kayu manis. Ambil 2 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 1/2 liter air mendidih dalam termos. Berkeras selama 6-8 jam (ramuan boleh diseduh pada waktu malam), dan kemudian ketegangan infus.

Ambil dalam bentuk panas 1/2 cawan infus 3 kali sehari 20 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah 1.5 bulan, selepas itu, berehat selama dua minggu dan ulangi rawatan.

Ubat untuk rawatan penyakit hati dan saluran empedu kronik

Campurkan 3 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu besar anise biasa, 2 sudu besar. sudu besar biji jintan, 2 sudu besar. sudu stigma jagung, 3 sudu besar. sudu akar dandelion, 2 sudu besar. sudu rumput biasa St. John's wort. Dalam kuali enamel, letakkan 2 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 1/2 liter air sejuk dan rebus dalam mandi air selama 45 minit. Kemudian ketegangan.

Ambil 1/2 cawan kaldu 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Minum ubat selama tiga minggu, kemudian berehat seminggu dan sekali lagi rebusan selama tiga minggu. Kursus rawatan dapat diulang hanya selepas enam bulan.

Cholagogue

Tuangkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine segar atau kering yang dihancurkan 3 cawan air. Didihkan, rebus selama 5 minit lagi dan angkat dari api. Bersikeras pada suhu bilik selama 8 jam. Terikan.

Ambil 1 sudu besar. sesudu kaldu 2-3 kali sehari 30 minit selepas makan. Kursus rawatan adalah dua minggu, ia dapat diulang setelah rehat 2 minggu.

Infusi Cholagogue dengan sebilangan kecil batu

Tuang 1 sendok teh rumput hancur dan akar celandine dengan 2 cawan air mendidih, biarkan selama 40 minit, kemudian tapis.

Ambil infusi 1/4 cawan 3 kali sehari 30 minit selepas makan.

Teh Kesihatan

Herba pengambilan teh boleh disediakan terlebih dahulu..

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. sudu teh daun pudina, 1 sudu teh wormwood dan 1 sudu teh biji jintan. Untuk menyeduh teh, ambil 2 sudu teh campuran dan tuangkan dengan segelas air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 10-15 minit. Terikan.

Ambil 2/3 cawan teh 2 kali sehari, tanpa mengira makanan. Anda boleh minum alat untuk menghilangkan rasa tidak selesa di hipokondrium yang betul selama beberapa hari. Sekiranya perlu, rawatan dengan teh dijalankan selama dua atau tiga minggu.

Rawatan Penyakit Limpa

Limpa adalah organ periferal sistem limfa. Peranannya dalam tubuh juga terdiri dalam penghapusan dan pemusnahan bakteria dan antigen berbahaya, serta penyertaan dalam metabolisme. Walau bagaimanapun, limpa bukanlah organ penting..

Penyakit limpa memprovokasi anemia dan penyakit berjangkit pada organ dalaman. Pada masa yang sama, saiznya bertambah, berhenti menghasilkan sel darah penuh.

Di antara perubahan patologi pada limpa, terdapat peningkatan atau kekurangan fungsinya.

Fungsi limpa menurun dapat dilihat pada usia tua, dengan kekurangan kelaparan dan kekurangan vitamin.

Dalam rawatan limpa, herba, terutama celandine, memainkan peranan penting.

Kaldu Celandine untuk rawatan limpa

Tuangkan 1 sudu teh rumput celandine yang dihancurkan dengan 2 cawan air masak sejuk dan bakar. Didihkan cecair dan didihkan selama 5 minit lagi. Terikan, sejuk.

Ambil 1 sudu besar. sudu kaldu 3 kali sehari selepas makan.

Buasir

Sebab utama buasir terletak pada ketidakaktifan fizikal, iaitu gaya hidup yang tidak aktif, kebanyakannya tidak aktif. Itulah sebabnya ia adalah salah satu penyakit yang paling biasa di dunia. Diterjemahkan dari bahasa Yunani, "buasir" bermaksud pendarahan dari organ dalaman. Walaupun nama ini telah terpelihara sejak zaman kuno, nama ini tidak selalu sesuai dengan sifat penyakit ini..

Tanda utama buasir adalah pembengkakan dan keradangan pada urat simpul vena, yang berdarah jika penyakit itu dimulakan, iaitu, penyebab penyakit ini adalah vena varikos. Nod hemoroid terbentuk kerana pelanggaran aliran darah vena, yang meluap saluran rektum.

Buasir boleh menjadi dalaman dan luaran. Sekiranya urat tertutup (nodus hemoroid) yang penuh dengan darah terletak di dubur itu sendiri dan jatuh, maka ini adalah buasir luaran, dan sedikit lebih jauh, di kedalaman - dalaman. Yang terakhir dapat ditentukan oleh pendarahan yang sudah bermula.

Nodul bertambah besar dan berdarah ketika diusahakan, dan ketika tenang, mereka berkurang.

Bentuk buasir akut dicirikan oleh penebalan buasir, sakit, sensasi badan asing di dubur, dan pendarahan. Gejala-gejala ini diperburuk oleh pergerakan usus, berjalan dan duduk. Sekiranya penyakit itu tidak dirawat, proses akut menjadi kronik dan secara beransur-ansur berlangsung..

Komplikasi penyakit ini termasuk pendarahan teruk, edema anus, dan paraproctitis purulen.

Terdapat ubat semula jadi yang dapat melegakan radang urat simpul dan membalikkan perjalanan penyakit ini. Salah satu yang paling berkesan adalah celandine, yang mempunyai sifat anti-radang, analgesik dan penyembuhan..

Infusi buasir

Oleh kerana buasir adalah penyakit yang berkaitan dengan genangan darah di kawasan panggul, rawatannya tidak boleh terbatas hanya pada pendedahan setempat. Perlu digunakan di dalam infus herba, menyumbang kepada peningkatan peredaran darah.

Tuangkan 1 sudu besar. satu sudu rumput celandine yang dihancurkan 1/2 liter air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 1 jam. Terikan.

Ambil 1/3 cawan 4 kali sehari, satu jam selepas makan.

Rawatan jus Celandine

Untuk rawatan, jus tumbuhan segar yang tidak dicairkan adalah yang terbaik, tetapi jus kalengan juga boleh diambil. Lembapkan kapas dengan jus dan masukkan ke dubur pada waktu malam sebelum tidur mengikut skema ini:

Hari pertama - selama 30 minit;

Hari ke-2 - selama 45 minit;

Hari ke-3 dan seterusnya - selama 1 jam.

Setelah penyapu dikeluarkan, di tempatnya anda perlu memasukkan sapu lain yang dicelupkan ke dalam minyak rosehip dan simpan sepanjang malam. Kursus rawatan adalah dua minggu. Ini cukup untuk tidak hanya melegakan keradangan akut, tetapi juga menyembuhkan buasir kronik.

Alat yang diuji hidup

Hasil dijumpai

Alla dan Vladimir tinggal bersama selama hampir 10 tahun, tetapi baru-baru ini hubungan mereka mula merosot. Skandal timbul dari awal. Yang satu akan menjadi kasar, yang lain akan menjawab dengan kasar, dan kemudian: dia menangis, dan dia mengalami pedih ulu hati dan mual. Tidak lama kemudian Vladimir mula muntah pada waktu pagi, dan pada siang hari, terutama ketika perut kosong, dia diganggu oleh rasa sakit yang tidak tertahankan di perut.

Skandal dalam keluarga mereda sebentar. Dia hanya tidak sesuai dengan mereka, tapi dia... malu. Dia merasa bersalah kerana dia tidak dapat menahan diri dan tetap diam dalam menanggapi kata-kata kasar, sekarang suaminya menderita penyakit yang tidak diketahui, dia menderita begitu banyak, dan dia tidak dapat menolongnya dengan cara apa pun. Tidak peduli bagaimana Alla berusaha meyakinkan suaminya untuk pergi ke doktor, dia menolak, mengambil soda dari pedih ulu hati dan secara perlahan mengalihkan rasa sakit.

Ketika negara Vladimir menjadi tidak tertahankan, dia memutuskan untuk menjalani pemeriksaan. Doktor mendapati bahawa dia mempunyai dua ulser pada mukosa gastrik dan menetapkan rujukan ke hospital.

"Tidak bolehkah kamu dirawat di rumah?" - isteri bertanya, bimbang dengan pasangan, yang secara tidak sengaja menolak masuk hospital. Dia faham bahawa mustahil untuk memaksanya. Di samping itu, dia baru-baru ini menukar pekerjaan, dan meninggalkan cuti sakit bererti kehilangannya.

Tetapi jalan keluar dijumpai. Seorang doktor yang berpengalaman menasihati ubat yang sangat murah, dan yang paling penting, adalah ubat yang sangat berkesan untuk memburukkan lagi ulser peptik - jus celandine, yang mempunyai sifat yang lebih baik. Doktor ini sendiri mengalami kesan penyembuhannya dan yakin akan kejayaan. Vladimir mula dirawat dengan jus celandine yang dicairkan, yang diberikan oleh doktor yang sama kepadanya. Pada masa yang sama, Alla membuat koleksi ramuan herba dengan celandine, membantu memulihkan mukosa gastrik. Sehari kemudian, loya dan pedih ulu hati hilang, rasa sakit menjadi semakin berkurang, dan sehari kemudian hilang sepenuhnya.

Rawatan dengan celandine berlangsung selama dua minggu, walaupun sudah pada akhir Vladimir pertama mulai terasa hebat. Tetapi doktor menjelaskan bahawa perlu menjalani rawatan sepenuhnya agar pemburukan ulser peptik tidak berulang. Dan dia menasihati pasangan suami isteri untuk bertengkar lebih sedikit, kerana tekanan adalah pencetus utama pembangkitan ulser.

Pemulihan Herba

Andrey mempunyai segalanya: keluarga, hobi, pekerjaan kegemaran. Dia terlibat dalam perniagaan, mempunyai banyak wang dan mampu membeli semua yang dia mahukan. Oleh itu, dia mula membiarkan dirinya setiap petang pergi bersama rakan ke bar dan minum segelas atau dua gelas wiski mahal. Kebiasaan alkohol terbentuk dengan cepat. Sekarang, pergi ke bar menjadi aktiviti biasa dan bahkan semula jadi, dan apabila tidak mungkin melakukan ini, sebotol wiski atau cognac selalu ada di rumah. Pertama, Andrei berusaha untuknya, dan kemudian dia teringat tentang keluarganya.

Namun, isterinya berpuas hati dengan keadaan ini. Suami membawa wang, dan selebihnya tidak mengganggunya: biarkan dia minum jika ini tidak menjejaskan kewangannya. Namun, lama-kelamaan, saya mahu minum pada waktu bekerja, dan juga pada waktu pagi. Setelah minum fikiran yang sedikit pening dan keliru.

Suatu ketika, pergi ke mesyuarat perniagaan, Andrei, seperti biasa, minum sedikit - dia menyebutnya "untuk semangat". Rundingan itu rumit, perlu untuk mempertahankan projek anda, untuk membuktikan kelebihannya. Tetapi Andrei tidak dapat mengumpulkan pemikirannya dengan cara apa pun, kata-kata terpenting jatuh dari ingatannya, dia tersesat dan... pada akhirnya, gagal kes itu. Tender tersebut dimenangi oleh syarikat lain. Lelaki itu memutuskan untuk "minum" perasaannya di bar berhampiran. Pada hari ini, dia tidak kembali bekerja. Hampir sahaja di kakinya, dia tergelincir di rumah, rebah di sofa dan tertidur.

Sejak saat itu, perniagaan mula merosot, projek pecah seperti gelembung sabun, rakan kongsi gagal dan tidak mahu menghadapinya. Akhirnya, syarikat Andrei muflis. Dia ditinggalkan tanpa pekerjaannya dan umumnya tanpa pekerjaan. Sekarang dia terbiasa untuk menghilangkan tekanan dengan brendi dan wiski, tetapi tidak lama lagi tidak ada wang untuk minuman beralkohol mahal, dan lelaki itu mula membeli vodka. Kerana kesulitan material, skandal bermula di rumah, tetapi tidak mungkin untuk mengatur perniagaan baru. Ya, dan bila, jika pada waktu pagi - segelas, dan pada waktu malam - dua atau tiga gelas minuman keras sudah berkualiti dan bertengkar berterusan dengan isterinya. Setelah salah seorang dari mereka, Andrei pergi ke luar dan membeli sebotol vodka di sebuah gerai, meminumnya hampir dalam satu tegukan, kemudian merasa lapar dan membeli chebureks di sebuah gerai berdekatan. Lemak menjijikkan mengalir dari pseudo-pai, tetapi dia tidak peduli, dia dengan bersemangat menyerapnya tepat di jalan. Jiwa saya kosong. Tidak ada yang dapat dilakukan, kemudian dia mengembara ke rumah dan tidur. Isteri bersama anak-anak pergi ke pondok.

Andrei bangun dari sakit perut dan menggigil. Dia memutuskan bahawa ruangan itu sejuk, dan menutup tingkap, walaupun itu musim panas. Dia membungkus selimut dan cuba tertidur. Tetapi rasa sakit tidak berlalu, dia memeluknya dari belakang, semakin kuat di pusar. Andrey menerima no-shpa. Dia menunggang sepanjang malam, tidak dapat tidur. Keesokan paginya saya mengukur suhu - suhu tinggi. Kemudian Andrew memanggil doktor.

Doktor mengatakan bahawa dia menghidap pankreatitis akut dan perlu segera ke hospital. Lelaki itu berada dalam perawatan intensif, di mana dia berbaring selama beberapa hari. Ketika si isteri mengetahui apa yang terjadi pada suaminya, dia menjadi putus asa, kerana penyakit pankreas adalah salah satu yang paling berbahaya, sering mengakibatkan akibat yang serius dan bahkan kematian. Dia lupa semua penghinaan dan berfikir bagaimana menolong suaminya. Pertama, diet yang ketat - ini dikatakan oleh doktor, dan dia bertekad untuk memasak sayur tumbuk suaminya dan daging rebus. Kedua, pengecualian alkohol sepenuhnya - adakah ia akan berlaku? Tetapi ketika dia melihat Andrey, dia menyedari bahawa masa lalu sudah berakhir, dia ingin memulai dari awal lagi. Tetapi bagaimana memulihkan pankreas, yang diracuni oleh alkohol dan makanan berlemak berkualiti rendah? Sudah lama wanita itu mencari jawapan untuk pertanyaannya - dalam buku rujukan, dari kenalan. Akhirnya dia menemui doktor yang telah lama dan berjaya merawat orang-orang dengan herba..

Andrew mengikuti diet dan mengambil suntikan celandine, yang disiapkan oleh isterinya untuknya mengikut resep jamu. Selain celandine, koleksi rumput termasuk dataran tinggi burung, wort St. John, stigma jagung dan buah anise. Pada waktu malam, suami menyeduh ramuan herba dengan termos, dan keesokan harinya dia memberi suaminya untuk minum 1/3 infus yang diterima. Sebelum makan tengah hari, 1/3 cawan lagi dan jumlah yang sama sebelum makan malam. Rawatan itu berlangsung selama dua minggu. Kemudian mereka berehat selama dua minggu dan semuanya berulang lagi. Kemudian berehat selama sebulan dan sekali lagi dua kursus pengambilan herba selama dua minggu. Oleh itu, Andrei dirawat selama satu tahun, setelah lapan kursus rawatan herba dan pada masa yang sama mengikuti diet. Selama ini, pankreasnya pulih sepenuhnya, sendi yang sudah lama dia keluhkan berhenti sakit, dia menjadi kuat dan penuh kekuatan.

Dia segera membuka perniagaan barunya, dan semuanya berjalan lancar..

Penyakit "rahsia"

Tidak biasa membicarakan buasir dengan kuat, kerana sakit ini terletak di tempat yang sangat halus. Namun, jika buasir merebak, maka tidak ada rasa malu. Malapetaka seperti itu berlaku dengan Ivan Kuzmich. Lelaki itu sudah bertahun-tahun, tetapi dia tidak pernah mengeluh tentang kesihatannya. Dan di sini ada gangguan. Jangan pergi ke tandas: semuanya sakit, sudah koyak. Ivan Kuzmich menderita, menderita, tetapi ketika setelah menderita karena buang air besar, dia melihat darah, dia merasa tidak nyaman sepenuhnya. Segala macam fikiran masuk ke dalam fikiran saya.

Pertama, lelaki itu mengaku kepada isterinya, mengatakan bahawa inilah masalahnya. Tetapi si isteri segera menyedari apa yang berlaku: wanita jauh lebih tercerahkan dalam perkara ini. "Ini adalah buasir biasa," dia meyakinkan suaminya. "Beli salap di farmasi dan gunakan, sekarang ada banyak jenis ubat, mereka pasti akan membantu." Ivan Kuzmich melakukan perkara itu. Saya pergi ke farmasi dan, mengatasi kesopanan, meminta salap buasir "untuk... ayah saya".

Menantikan penyembuhan, lelaki itu mengoleskan lebam yang membengkak, yang sangat menyakitkan, dan menunggu. Tetapi tidak ada peningkatan yang berlaku. Kemudian dia membeli salap lain, tetapi itu tidak membantu. Farmasi itu menawarkan ubat yang lebih banyak dan mahal, jadi Ivan Kuzmich menjadi curiga: "Dan jika ia tidak membantu?" - dia marah pada ahli farmasi, tidak lagi menyembunyikan siapa sebenarnya pengguna salap dan lilin.

Tidak lama kemudian, si isteri menyedari bahawa anggaran keluarga mereka cepat hilang, dan pasangan tidak mendapat kelegaan. Kemudian dia memutuskan untuk bertindak sendiri. Meneliti direktori perubatan tradisional, wanita itu segera memilih celandine dari semua produk yang dicadangkan. Pertama, kerana dia membantunya lebih dari sekali dari ketuat, dan kedua, dia mendengar banyak perkara baik tentang tanaman ini dari jirannya. Setelah menyeduh dan menegaskan rumput itu celandine, dia menyiapkan mandi sitz dengan infus ini dan menawarkan suaminya. Keletihan Ivan Kuzmich dengan lemah lembut bersetuju untuk diperlakukan di bawah bimbingan isterinya. Anehnya, selepas mandi sakitnya mereda. Ivan Kuzmich tenang buat pertama kalinya. Dia mula menghabiskan mandi dua kali sehari. Pada masa yang sama, dia minum infus celandine, yang disiapkan dengan teliti oleh isterinya. Setiap hari keadaannya bertambah baik, dan pada akhir minggu benjolan itu hilang. Ivan Kuzmich bersinar dengan gembira, akhirnya merasakan apa itu kebahagiaan sebenarnya. Tetapi isterinya lebih bahagia, kepada siapa suami yang berpindah itu menyerahkan sejambak bunga, yang belum pernah dilakukannya sejak pernikahan. Inilah bagaimana buasir boleh mengubah pasangan!

Rawatan penyakit sistem kencing

Rawatan sistitis

Cystitis adalah keradangan membran mukus pundi kencing. Wanita lebih cenderung menderita penyakit ini, kerana jangkitan menembusi pundi kencing melalui uretra wanita yang lebar dan pendek lebih cepat daripada pada lelaki yang panjang dan sempit.

E. coli, klamidia, ureplasma, candida menyebabkan keradangan. Perkembangan sistitis diprovokasi oleh gangguan peredaran darah di dinding pundi kencing dan pelvis kecil, yang, pada gilirannya, berlaku dengan gaya hidup dan kerja tidak aktif, sembelit yang berpanjangan, dan memakai pakaian dalam sintetik yang ketat. Penurunan imuniti juga menyebabkan sistitis. Penyakit ini sering berkembang semasa menopaus, dengan latar belakang gangguan metabolisme, dengan kekurangan zat makanan dengan kelebihan makanan pedas dan terlalu matang.

Tanda-tanda cystitis akut: kerap membuang air kecil dengan sakit di bahagian bawah abdomen dan di perineum, kadang-kadang dengan darah. Dengan penyakit yang sedang berjalan, sakitnya sangat teruk, dan kencing setiap 15 minit. Dalam kes yang teruk, muntah berlaku dan suhu badan meningkat..

Rawatan sistitis terdiri daripada pengambilan ubat anti-radang, di antaranya celandine sangat berkesan. Ia diambil secara oral, juga digunakan untuk mandi ubat..

Duduk mandi

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 3 sudu besar. sudu oregano, 2 sudu besar. sudu ramuan semanggi manis, 2 sudu besar. sudu rumput budy ivy, 2 sudu besar. sudu bunga tricolor ungu dan 5 sudu besar. sudu daun sage. Tiga sudu campuran tuangkan 1 liter air masak suam dan rebus dengan api kecil dalam bekas tertutup selama 5 minit. Tegaskan 45 minit, kemudian ketegangan.

Tuangkan kaldu yang diencerkan dengan air suam ke dalam lembangan. Mandi selama 10-15 minit 2 kali sehari. Kursus rawatan adalah 10 hari.

Bermakna untuk kegunaan dalaman

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu rumput goldenrod, 1.5 sudu besar. sudu dompet gembala rumput, 4 sudu besar. sudu daun jelatang dan 4 sudu besar. sudu daun birch. Dua sudu campuran tuangkan 1/2 liter air mendidih. Masukkan mandi air selama 40 minit. Kemudian bersikeras di bawah penutup selama 30 minit. Terikan.

Ambil 1/3 cawan kaldu 2 kali sehari 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah dua minggu.

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu bunga heather, 1 sudu besar. sudu dompet gembala rumput, 2 sudu besar. sudu besar pasli, 3 sudu besar. sudu bunga jagung biru dan 2 sudu besar. sudu besar akar barberry. Dua sudu campuran tuangkan 2 cawan air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 40 minit, ketegangan.

Ambil 1/2 cawan infus 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah dua minggu.

Ejen untuk rawatan sistitis kronik pada peringkat akut

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 5 sudu besar. sudu rumput budy ivy, 6 sudu besar. sudu bunga calendula officinalis, 5 sudu besar. sudu rumput knotweed, 5 sudu besar. sudu rumput ekor kuda. 3 sudu besar sudu campuran tuangkan 1 liter air suam sedikit, didihkan. Keluarkan dengan cepat dari panas, terikan dan sejuk..

Ambil 1/2 cawan 4 kali sehari sebelum makan.

Campurkan 4 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu rumput meadowsweet, 2 sudu besar. sudu bunga heather, 3 sudu besar. sudu buah pinggang pain, 4 sudu besar. sudu daun blueberry, 4 sudu besar. sudu rumput ekor kuda. Dua sudu teh campuran tuangkan 1 cawan air mendidih dan rebus selama 5 minit. Terikan dengan segera.

Ambil 1 sudu besar. sesudu kaldu 3-4 kali sehari selepas makan. Kursus rawatan adalah satu bulan.

Rawatan Polip Pundi kencing

Penyakit ini ditentukan menggunakan peralatan diagnostik. Dalam kebanyakan kes, polip dikeluarkan secara pembedahan. Walau bagaimanapun, resipi rakyat dapat menyingkirkan polip dengan cara yang lebih lembut. Bayaran yang sangat berkesan dengan celandine, yang mempunyai kesan pembersihan dan pembersihan pada tisu.

Infusi untuk rawatan polip pundi kencing

Campurkan 3 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu rimpang calamus, 4 sudu besar. sudu daun hijau musim sejuk berdaun bulat, 4 sudu besar. sudu pinggul mawar kayu manis, 3 sudu besar. sudu besar pain biasa, 3 sudu besar. sudu menyemai oat. Tuang 3 sudu besar. sudu campuran dalam periuk enamel 1 liter air mendidih dan panaskan dalam mandi air selama 40 minit. Sejukkan pada suhu bilik selama 20 minit. Terikan.

Ambil 1/3 cawan ubat 4-5 kali sehari. Kursus rawatan adalah satu bulan.

Campurkan 3 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu cengkih, 3 sudu besar. sudu rumput burung highlander, 3 sudu besar. sudu besar St. John's wort berlubang, 4 sudu besar. sudu tatarnika rumput berduri. Tuangkan 1 sudu besar. sudu campuran 2 cawan air mendidih. Panaskan dalam mandian air selama 30 minit. Sejukkan selama 40 minit. Terikan.

Ambil 1/3 cawan 3 kali sehari. Minum sebulan, kemudian berehat selama 2 minggu dan ulangi perjalanan rawatan.

Campurkan 3 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu akar dandelion, 2 sudu besar. sudu besar rimpang Ural licorice, 2 sudu besar. sudu daun jelatang dioica, 3 sudu besar. sudu daun pudina, 3 sudu besar. sudu daun bearberry, 5 sudu besar. sudu besar stigma jagung biasa, 1 sudu besar. satu sudu pucuk padi rosemary, 4 sudu besar. sudu rumput ekor kuda dan 2 sudu besar. sudu besar ramuan thyme. Dalam termos isi 3 sudu besar. sudu campuran dan tuangkan 1/2 liter air mendidih. Berkeras 6-8 jam. Terikan.

Ambil dalam bentuk suam 3 kali sehari selama 1/3 cawan infusi 20-30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah 1.5 bulan, kemudian berehat selama dua minggu dan ulangi rawatan. Menjalankan kursus sedemikian dua kali setahun sehingga penyembuhan lengkap.

Mandi Celandine

Mandi terapeutik adalah kaedah rawatan tambahan yang mesti digabungkan dengan pengambilan infus herba. Tindakan mereka juga sangat berkesan jika anda kerap mandi tanpa terlepas sesi rawatan..

Di tempat termos 2 sudu besar. sudu rumput celandine yang dihancurkan, tuangkan 1 liter air mendidih. Bersikeras 4 jam. Terikan.

Tambahkan infusi ke tab mandi sitz dengan suhu air 36–38 ° С. Mandi selama 20 minit sekali sehari. Kursus rawatan adalah satu bulan.

Rawatan urolithiasis

Urolithiasis adalah penyakit di mana batu terbentuk di buah pinggang, ureter, atau pundi kencing. Ia berlaku pada lebih daripada 1% orang, dan bahkan pada kanak-kanak dan remaja.

Sebab pembentukan batu adalah metabolisme yang tidak betul di dalam badan, kerana garam yang tidak larut terbentuk, dari mana batu terbentuk. Terdapat bilangan apa pun - dari 1 hingga 100 atau lebih. Dan ukuran batu juga berbeza. Terdapat batu, seperti biji-bijian, dan berdiameter hingga 10 dan lebih sentimeter. Berat batu yang terletak di buah pinggang boleh mencecah satu kilogram! Banyak faktor yang memprovokasi pembentukannya: penyakit ginjal dan sistem urogenital (sistitis, pielonefritis, prostatitis), penyakit kronik saluran gastrointestinal (gastritis, kolitis, ulser peptik perut dan duodenum), juga ketagihan terhadap makanan akut dan berasid memainkan peranan, meningkatkan keasidan air kencing, serta kekurangan vitamin, yang mempengaruhi gangguan metabolik. Bahkan kecederaan dan penyakit tulang menyumbang kepada pemendapan garam dan pembentukan batu di pundi kencing.

Mengikut komposisi mereka, batu-batu dibahagikan kepada urat, fosfat, oksalat, dll..

Kecurigaan urolithiasis berlaku jika seseorang bimbang tentang rasa kusam, sakit di bahagian bawah punggung dan perut bawah, kencing kerap, darah di dalam air kencing, terutama ketika bergerak dan meningkatkan aktiviti fizikal. Sifat kesakitan menunjukkan lokasi batu. Oleh itu, batu di ureter, bergerak di sepanjangnya, memberikan rasa sakit yang melintas dari punggung bawah ke pangkal paha, di bahagian bawah perut, alat kelamin dan permukaan dalaman paha. Dorongan kencing yang kerap dan tidak masuk akal menunjukkan bahawa batu itu terletak di bahagian bawah ureter. Sakit punggung bawah kram akut, yang cepat merebak ke seluruh bahagian perut, mungkin menunjukkan bahawa air kencing berkumpul di buah pinggang kerana batu itu terlalu besar atau terletak sehingga menyekat sepenuhnya lumen ureter. Serangan kolik ginjal seperti ini dapat berlangsung beberapa hari, kemudian mereda, kemudian mengeras, sehingga batu keluar dari ureter atau mengubah posisinya.

Infusi untuk menghilangkan batu di pundi kencing

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. sesudu pasli, 4 sudu besar. sudu hernia herba dan 4 sudu besar. sudu daun bearberry. Tuangkan 1 sudu besar. sudu campuran dengan 1 gelas air sejuk. Panaskan dalam mandian air selama 15 minit. Kemudian bersikeras di bawah penutup selama 6 jam. Terikan.

Ambil 1/3 cawan ubat 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah 2 minggu.

Campurkan dalam bahagian yang sama (1 sudu besar. Sudu) rumput celandine, rumput cinquefoil dan daun birch. Bancuh 1 sudu besar. sudu pengumpulan 2 cawan air mendidih. Tegaskan 2 jam di bawah penutup, ketegangan.

Ambil 1 gelas infus suam sebelum tidur. Kursus rawatan adalah dua minggu.

Infusi untuk membuang batu fosfat dan karbonat

Sifat batu hanya dapat ditentukan dengan kajian diagnostik. Sekiranya anda tidak tahu batu apa yang anda ada, lebih baik menggunakan resipi lain untuk infus yang disyorkan untuk sebarang batu.

Tuangkan 1 sudu besar. satu sendok teh rumput hancur dan akar celandine dengan 2 cawan air mendidih, tekan di bawah penutup selama 4 jam. Terikan.

Ambil 1/4 cawan infus pada waktu pagi dan petang 1 jam sebelum makan.

Infusi untuk melarutkan batu oksalat

Campurkan 3 sudu besar. sudu rumput celandine, 5 sudu besar. sudu rumput knotweed, 2 sudu besar. sudu daun pudina, 2 sudu besar. sudu hernia herba dan 2 sudu besar. sudu bunga calendula. Tuangkan 1 sudu besar. sudu teh campuran dengan 1 cawan air mendidih. Tegaskan di bawah penutup atau termos selama 10 jam. Terikan.

Ambil infusi 1/4 cawan 3 kali sehari, tanpa mengira pengambilan makanan.

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu rimpang cloudberry squat, 4 sudu besar. sudu daun birch tergantung, 3 sudu besar. sudu daun lingonberry, 2 sudu besar. sudu daun pudina, 2 sudu besar. sudu biji dill, 3 sudu besar. sudu besar daun pisang besar, 4 sudu besar. sudu pinggul mawar kayu manis, 5 sudu besar. sudu ekor kuda rumput, 4 sudu besar. Sudu bunga asia yarrow. Masukkan termos 2 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 1/2 liter air mendidih, bersikeras selama 8 jam. Terikan.

Ambil dalam bentuk suam selama 2 sudu besar. sudu sebaik sahaja setiap kali membuang air kecil. Kursus rawatan adalah 1.5-2 bulan, setelah berehat 10 hari, ulangi rawatan. Terdapat empat kursus seperti itu.

Infusi untuk menghilangkan batu di ureter

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 3 sudu besar. sudu besar buah juniper biasa, 2 sudu besar. sudu daun birch tergantung, 1 sudu besar. bidang keluli akar sudu, 3 sudu besar. sudu rumput tegak. Tuangkan 1 sudu besar. sudu campuran 1/2 liter air mendidih dan biarkan selama 3 jam di bawah penutup. Terikan.

Ambil 1 cawan infusi dalam bentuk suam pada waktu malam.

Rawatan penyakit di kawasan kemaluan wanita

Rawatan sariawan (kandidiasis vagina)

Thrush adalah penyakit yang sangat biasa yang disebabkan oleh jamur seperti jamur dari genus Candida, yang mempengaruhi membran mukus alat kelamin. Setiap wanita ketiga menderita kandidiasis.

Secara amnya, jamur Candida hidup di mana-mana di dalam tubuh manusia, menjadi sebahagian daripada mikroflora normal rongga mulut, saluran gastrointestinal dan sistem genitouriner. Namun, dalam keadaan buruk, mereka mulai membiak secara berlebihan, menjadi sumber proses keradangan. Salah satu sebabnya adalah ketidakseimbangan antara kulat dan mikroorganisma lain, yang menjadi jauh lebih kecil, yang memungkinkan Candida membiak secara aktif. Proses ini dipromosikan oleh penurunan imuniti, penyakit menular kronik, kehamilan, diabetes mellitus, serta pengambilan antibiotik.

Rawatan sariawan dengan ubat-ubatan sering kali tidak memberikan kesan yang diinginkan, tetapi penggunaan celandine memberikan hasil yang baik. Rawatannya terdiri daripada memutar infus tumbuhan ini..

Infusi Douching

Masukkan 2 sudu besar ke dalam periuk. sudu besar dicincang segar atau 1 sudu besar. sudu teh celandine rumput kering, tuangkan 1 liter air mendidih. Masukkan api dan rebus selama tiga minit. Angkat dengan cepat dari dapur dan tekan di bawah penutup selama 1 jam. Terikan. Bahagikan kuahnya menjadi 2 douching. Setiap hari untuk membuat sup segar.

Douche dengan infus yang sedikit hangat 2 kali sehari - pagi dan petang selama seminggu. Kemudian berehat selama seminggu dan ulangi rawatan.

Rawatan keradangan alat kelamin wanita

Ubat anti-radang

Campurkan 2 sudu besar. sudu besar ramuan celandine 2 sudu besar. sudu tunas birch putih, 2 sudu besar. sudu besar ramuan elecampane, 3 sudu besar. sudu besar bakul bunga tansy, 5 sudu besar. sudu besar St. John's wort berlubang, 2 sudu besar. sudu besar herba coltsfoot, 2 sudu besar. sudu akar burdock, 4 sudu besar. beg tangan gembala rumput sudu. Tuangkan 2 sudu besar. sudu campuran 1/2 liter air mendidih. Rendam dalam mandian air selama 30 minit. Tegaskan 30 minit lagi. Terikan.

Ambil 1/2 cawan kaldu 3 kali sehari. Kursus rawatan adalah dua minggu, setelah berehat dua minggu, ulangi rawatan.

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 3 sudu besar. sudu rumput knotweed, 2 sudu besar. sudu besar yarrow, 1 sudu besar. sudu bola daun kayu putih. Bancuh dalam termos 1 sudu besar. sudu campuran 1 cawan air mendidih. Bersikeras 4 jam. Terikan.

Ambil 1 sudu besar. sudu infusi 3 kali sehari sebelum makan. Oleh kerana produk mempunyai rasa pahit, gula atau madu harus ditambahkan ke dalamnya. Kursus rawatan adalah dua minggu.

Rawatan ketidakteraturan haid

Infusi untuk menghilangkan rasa sakit semasa peraturan

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 1.5 sudu besar. sudu daun balsem lemon, 1 sudu bunga dan daun elderberry hitam. Tuangkan 1 sudu teh campuran ke dalam cawan atau teko, tuangkan 1 cawan air mendidih, biarkan selama 15 minit. Terikan.

Minum semua infusi yang diterima pada siang hari dengan teguk.

Campurkan dalam jumlah yang sama (1 sdm. Sudu) rumput celandine, daun jelatang, rumput rumput gembala, biji dill, tunas birch. Masukkan keseluruhan koleksi ke dalam kuali enamel, tuangkan 2 liter air sejuk, tutup penutup dan bakar. Sebaik sahaja air mendidih, kurangkan panas sehingga cairan mereda, tetapi tidak mendidih, tekan selama 7 minit. Kemudian biarkan di bawah penutup di atas meja sehingga sejuk sepenuhnya. Terikan.

Ambil 1/3 cawan produk 3 kali sehari sebelum makan. Minum tiga minggu. Bersama dengan pengambilan infus untuk melakukan terapi douching.

Infusi Douching

Tuangkan 2 sudu besar. sudu besar dengan rumput celandine di atas kuali enamel 2 l air sejuk, didihkan, didihkan selama 5-7 minit, saring segera.

Douching seminggu sekali selama 3 bulan. Semasa rawatan, anda perlu tidur di perut.

Infusi dengan haid yang tertunda

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu kulit alth buckthorn, 4 sudu besar. sudu daun pudina, 2 sudu besar. sudu besar buah juniper biasa, 4 sudu besar. sudu besar St. John's wort berlubang, 3 sudu besar. sudu kayu cacing biasa, 2 sudu besar. sudu besar pasli, 2 sudu besar. sudu besar thyme menjalar dan 4 sudu besar. Sudu bunga asia yarrow. Di tempat termos 1 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 1 liter air mendidih, bersikeras 4-6 jam. Terikan.

Ambil infus dalam bentuk suam, 1 gelas pada waktu malam. Kursus rawatan adalah 7-10 hari.

Alat yang diuji hidup

Kesihatan melambung kembali

Julia baru menamatkan sekolah menengah dan akan pergi ke kuliah. Dia sangat risau sebelum setiap ujian, hampir berhenti makan dan berubah menjadi "rangka berjalan," seperti yang dikatakan oleh ibunya Nadezhda. Gadis itu sudah sangat kurus, dan ini sangat menyusahkan ibunya. Ujian berjaya, dan kajian bermula. Di samping itu, Julia mendapat pekerjaan untuk memiliki wang peribadi. Sekarang dia benar-benar lupa makan. Melarikan diri dari rumah, gadis itu tergesa-gesa memintas sandwic dan hilang sehingga larut malam. Dia datang letih dan sekali lagi menolak makan tengah hari yang panas.

Setelah beberapa lama, dia mulai pusing dan kelemahan muncul, tetapi yang paling penting, haidnya hilang. Kelewatan yang begitu lama, hampir dua minggu, tidak pernah terjadi padanya. Tidak ada alasan untuk mengesyaki kehamilan, jadi Nadezhda membawa anak perempuannya ke doktor. Doktor menjelaskan kelewatan ini oleh keletihan umum badan dan mengatakan bahawa jika dalam masa terdekat haid tidak muncul, maka anda harus mengambil ubat hormon. Ibu dan anak perempuannya tidak mahu mendapatkan rawatan serius, tetapi mereka harus melakukan sesuatu.

Jawapan itu mendorong nenek Julia. Dia sendiri menggunakan ubat terbukti ini - penyerapan celandine, yang mengembalikan keseimbangan hormon dan meningkatkan imuniti. Mendapatkan penawar semula jadi tidak mudah. Saya terpaksa lari ke farmasi. Akhirnya, di suatu tempat di seberang kota, Nadezhda menemui rumput yang didambakan.

Rawatan dengan infusi celandine berlangsung selama dua minggu, pada masa itu gadis itu semakin kuat dan sedikit pulih. Ini juga mempengaruhi bahawa dia sekarang tidak meluangkan masa untuk makan siang dan selalu makan sup panas di rumah setiap hari. Pada akhir minggu kedua, haid datang. Tetapi sepanjang menjalani rawatan, Julia sepenuhnya. Lebih-lebih lagi, dia mengulanginya setelah berehat dua minggu, bagaimanapun, gangguan hormon adalah masalah yang serius. Selepas ini, masalah serupa tidak lagi berulang..

Seluar ketat yang cantik

"Mengapa saya tidak boleh memakai rok pendek jika saya mempunyai kaki yang cantik?" - Angelica membuat alasan ketika ibunya memarahinya kerana sikapnya yang sembrono terhadap pakaian. "Tidak begitu, saya memandang serius pakaian, berpakaian fesyen," fikir seorang gadis yang sudah berusia 23 tahun, jadi dia menganggap dirinya cukup dewasa. Tetapi ibu adalah ibu, dan oleh itu bimbang akan anak perempuannya. Dia tidak begitu takut dengan rok pendek Angelica, tetapi oleh celana ketatnya, dan ada musim sejuk yang sengit di halaman. Tetapi gadis itu tidak merasakan kesejukan, merasakan dirinya yang paling cantik di antara rakan-rakannya. Apa yang perlu dilakukan sekiranya kecantikan memerlukan pengorbanan. Tetapi pada awalnya tidak ada mangsa.

Namun, tidak lama kemudian Angelica mula mengalami sedikit rasa tidak selesa dan sakit di bahagian bawah abdomen, yang semakin meningkat ketika membuang air kecil. Dia sudah takut untuk pergi ke tandas agar tidak mengalami ketidakselesaan. Tetapi, seperti nasib, tandas sering ditarik, bahkan tidak kerap. Angelica mula menahan dorongan ini, kerana anda tidak akan bersama orang muda yang terus berlari ke tandas. Namun, pemikiran dan rasa tidak selesa di perutnya tidak memberinya istirahat, keinginan berterusan untuk membuang air kecil merosakkan moodnya, dia tidak lagi dapat menikmati kehidupan seperti sebelumnya. Berjalan dengan orang muda tidak membawa kesenangan, tetapi kegusaran dan kekecewaan, kerana semua pemikiran diarahkan pada dalih apa yang harus dibuat untuk pergi ke tandas dengan tenang. Hanya di rumah sahaja Angelica boleh berehat. Sakit perut semakin meningkat dari hari ke hari, dan setelah dia melihat darah dalam air kencingnya. Gadis itu sangat takut, dan ibunya memanggil ambulans. Mereka dengan cepat mendiagnosis sistitis, dan menghantar Angelica ke hospital. Di sana dia diberi penitis dan suntikan. Ibu mencela anak perempuannya, kata mereka, seluar dalam nipis harus disalahkan, sehingga pundi kencing membeku. Tetapi doktor mengatakan bahawa ini hanya pencetus, dan alasannya adalah jangkitan pendam..

Setelah keluar dari hospital, Angelica melupakan masalah dan memulakan kehidupannya yang dulu. Tetapi setelah sebulan, sistitis kembali terasa - perutnya mula sakit dan dibawa ke tandas. Tanpa menunggu yang terburuk, ibu mula mencari ubat-ubatan yang dapat menyingkirkan anak perempuannya dari jangkitan tersembunyi selama-lamanya. Dan menjumpainya. Ini adalah celandine yang diambil Angelica dalam bentuk suntikan dengan ramuan lain. Rawatan dengan celandine berterusan selama sebulan dengan gangguan. Tetapi dalam beberapa hari, Angelica merasakan penyakitnya semakin surut. Namun, dia tidak mahu cystitis kembali lagi, dan rajin minum infus.

Ibu tidak memperhatikan celana ketat, memikirkan bahawa putrinya tidak dapat dipujuk, tetapi menyedari bahawa gadis itu mula memakai celana ketat dengan corak yang berbeza. "Ini sekarang dalam fesyen," katanya. Sungguh cantik, ibu berfikir dan mengambil pakaian ketat di tangannya: mereka berubah menjadi wol.

Setahun berlalu, dan yang kedua dan ketiga. Angelica berkahwin, tetapi terlupa sepenuhnya mengenai sistitis.

Rawatan penyakit pernafasan

Hampir setiap orang mengalami masalah pernafasan. Bronkitis, radang amandel, rhinitis kronik (hidung berair) di lintang utara kami telah menjadi perkara biasa. Tetapi asma bronkial, radang paru-paru, batuk rejan diketahui oleh banyak orang secara langsung. Dan semua penyakit ini bermula dengan selesema, iaitu jangkitan virus yang menetap di badan yang lemah dan mula menjadi tuan rumah untuk kesenangan anda sendiri. Apakah kebanyakan cara kita untuk menanganinya? Pil, termasuk antibiotik, yang semakin melemahkan pertahanan badan. Tetapi anda tidak dapat ke mana-mana, antibiotik diperlukan apabila penyakit itu sudah berjalan dan telah mengalami komplikasi. Bukankah lebih baik mengambil tindakan dengan segera? Tetapi untuk ini, anda perlu mengetahui jenis penyakit yang berlaku dan bagaimana untuk menentangnya. Kami akan membincangkan perkara ini.

Rawatan sinusitis

Sinusitis adalah keradangan pada sinus rahang atas yang terletak di kedua-dua belah hidung. Kerosakan pada salah satu atau kedua-dua sinus.

Penyakit ini berkembang setelah hidung berair yang tidak dirawat, sebagai akibat komplikasi penyakit berjangkit: influenza, campak, demam merah. Di samping itu, keradangan pada akar gigi atas kadang-kadang membawa kepada resdung..

Penyakit ini berkembang pada usia berapa pun - baik pada kanak-kanak dan orang dewasa. Tanda-tandanya adalah pelepasan bernanah dari hidung, pernafasan hidung terganggu akibat pembengkakan mukosa hidung, kurang bau, lakrim, sakit pada sinus, terutama ketika ditekan dengan jari, sakit di dahi dan pelipis. Selalunya, suhu badan meningkat, menggigil berlaku.

Sinusitis boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik. Sinusitis akut dirawat dengan antibiotik dan tusukan pembedahan. Namun, sebagai peraturan, mereka hanya memberi kesan jangka pendek, setelah itu pemburukan penyakit berulang. Rawatan sinusitis kronik terdiri daripada langkah-langkah pencegahan dan pembajaan.

Infus herba dengan penggunaan celandine bukan hanya merupakan cara rawatan yang lembut dan lembut, tetapi memberikan kesan terapi yang berkekalan, melegakan radang akut sinus rahang atas dan penyembuhan sinusitis kronik. Tindakan celandine berdasarkan sifat anti-radang, pembasmi kuman tumbuhan yang kuat..

Celandine berguna bukan sahaja untuk sinusitis, tetapi juga untuk rawatan rhinitis, polip di hidung, adenoid.

Rawatan jus Celandine

Pipet 1 titis jus celandine segar atau kalengan yang tidak dicairkan, kemudian suntik ubat sedalam mungkin ke lubang hidung. Hanya titiskan jusnya ke lubang hidung kedua. Mungkin ada sedikit kesemutan, yang setelah beberapa minit berlalu. Selepas ini, prosedur mesti diulang. Tunggu 3-4 minit lagi dan masukkan lagi 1 titisan jus celandine ke dalam setiap lubang hidung. Lakukan penanaman tiga kali sebanyak 3 kali sehari.

Jus Celandine akan melegakan bengkak dan memulihkan pernafasan hidung, sehingga anda dapat menguburkan walaupun hidungnya sangat tersumbat.

Rawatan Adenoid

Bilas untuk rawatan adenoiditis

Letakkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine yang dihancurkan dalam kuali enamel, tuangkan 1/2 liter air sejuk. Masukkan panas ke dalam tab mandi air. Tidak mendidih, angkat kuali dari dapur. Terikan. Sejukkan sedikit.

Tarik kembali panas, tetapi tidak membakar infus dengan hidung anda, meludah ke mulut. Berkumur pada masa yang sama. Lakukan mencuci 5-6 kali berturut-turut. Lakukan prosedur pada waktu malam 1 waktu sehari. Kursus rawatan adalah 1 minggu. Selama ini, radang adenoid akan berlalu.

Untuk mencegah peningkatan penyakit baru dan untuk mengecualikan pertumbuhan adenoid lebih lanjut, perlu melakukan prosedur seperti itu empat kali setahun.

Rawatan sakit tekak

Bilas untuk rawatan radang amandel

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu bunga chamomile dan 2 sudu besar. sudu daun sage. Tuangkan ke dalam kuali enamel 1 sudu besar. sudu campuran, tuangkan dengan 2 cawan air mendidih dan bersikeras 30 minit di bawah penutup. Kemudian ketegangan.

Infusi hangat (sedikit dicairkan dengan air jika perlu), berkumur 2-3 kali sehari.

Rawatan Penyakit Telinga

Salap untuk rawatan otitis media

Campurkan 4 sudu besar. sudu besar celandine rumput kering serbuk dengan 2 sudu besar. sudu besar lanolin dan 2 sudu besar. sudu jeli petroleum. Kisar jisim dengan teliti. Simpan salap pada suhu bilik.

Salap penyembuhan untuk melincirkan kulit saluran pendengaran luaran 2-3 kali sehari. Kursus rawatan adalah satu minggu.

Rawatan polip nasofaring

Nasofaring

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine yang dihancurkan dan bunga chamomile. 3 sudu besar sudu campuran, tuangkan 1/2 liter air rebus, didihkan dan masak dengan api kecil selama 10 minit. Kemudian bersikeras di bawah penutup selama 2 jam, ketegangan.

Dengan menggunakan picagari, bilas hidung anda dengan infus hangat 2 kali sehari. Dengan infusi yang sama, berkumur 2 kali sehari. Kursus rawatan adalah 7-10 hari.

Rawatan radang paru-paru

Keradangan paru-paru, atau radang paru-paru, adalah penyakit berjangkit akut yang disebabkan oleh pelbagai jenis bakteria dan kulat. Ia juga boleh berkembang sebagai komplikasi penyakit virus, di mana patogen memasuki paru-paru..

Keradangan merebak ke permukaan paru-paru yang berlainan dalam jumlah, oleh itu radang paru-paru fokus, croupous, unilateral dan bilateral dibezakan.

Radang paru-paru memerlukan rawatan segera, jika tidak, ia boleh menyebabkan komplikasi serius atau dari ringan hingga teruk dengan mabuk badan yang teruk. Komplikasi radang paru-paru termasuk pleurisy, abses paru-paru, kejutan toksik dan pernafasan akut dan kekurangan vaskular.

Pneumonia fokus paling kerap berlaku sebagai komplikasi selepas jangkitan virus yang tidak betul atau tidak dirawat sama sekali. Penyakit ini bermula dengan selesema dan batuk, kelemahan umum, sedikit peningkatan suhu badan. Rawatan di rumah, sebagai peraturan, tidak membawa kelegaan. Selepas 2-3 hari, pesakit mengalami kesegaran dan demam dengan keringat yang teruk, batuk kering yang berubah menjadi batuk basah dengan pemisahan dahak purulen dengan garis-garis darah. Nafas menjadi berat, disertai dengan mengi. Suhu badan boleh meningkat hingga 39 ° C. Sekiranya badan menjadi lemah, sesak nafas, kelemahan teruk ditambahkan pada tanda-tanda ini, tidur dan selera makan akan hilang.

Tanda-tanda radang paru-paru lebih parah - menggigil dan suhu badan yang tinggi, pernafasan cepat, sukar untuk memisahkan dahak, loya, berpeluh, kelemahan. Dalam kes ini, diperlukan rawatan di hospital. Tetapi untuk rawatan radang paru-paru tahap sederhana hingga sederhana, serta pencegahannya, penyerapan herba ubat akan sangat berkesan, di mana peranan utama dimainkan oleh celandine sebagai anti-radang dan pembasmi kuman yang kuat.

Infusi untuk rawatan radang paru-paru

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. sesudu ramuan St. John's wort, 2 sudu besar. sudu ramuan yarrow, 2 sudu besar. sudu herba coltsfoot, 1 sudu besar. sesudu akar Althea officinalis, 1 sudu besar. sudu akar licorice, 1 sudu besar. sesudu bunga ungu tricolor dan 1 sudu besar. sesudu daun pudina. Lima sudu campuran tuangkan 1 liter air mendidih. Bersikeras di bawah penutup selama 4-5 jam, anda boleh menggunakan termos. Terikan.

Ambil dalam bentuk panas 1/2 cawan 3 kali sehari.

Penyedutan Celandine

Kisar 1 cawan rumput celandine kering dalam pengadun atau penggiling kopi menjadi serbuk. Tuangkan ke dalam beg kanvas yang menggunakan keseluruhan rawatan.

Goncangkan beg dengan baik dan tahan ke hidung. Tarik nafas dalam-dalam dengan hidung anda. Zarah mikroskopik rumput celandine akan memasuki paru-paru dan memusnahkan patogen. Tarik nafas dan tarik nafas lagi, tetapi jangan sampai di atas beg. Kemudian menyedut lagi di atas beg rumput, setelah mengguncangnya. Bernafas dengan tenang di sebelah. Begitu juga 3 kali. Prosedur ini dilakukan 3 kali sehari: pada waktu pagi sebelum sarapan, pada waktu petang sebelum makan malam dan pada waktu petang sebelum tidur. Kursus rawatan adalah satu minggu.

Rawatan bronkitis

Bronkitis adalah akut dan kronik. Bronkitis akut adalah keradangan akut pada bronkus, di mana membran mukus mereka membengkak dengan teruk, dan saluran darah mengembang dan melimpah dengan darah. Perubahan sedemikian menyebabkan batuk yang kuat, disertai dengan sakit dada dan pemisahan dahak. Penyakit ini boleh berlanjutan beberapa minggu..

Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, maka ia menjadi kronik. Dalam kes ini, keradangan bronkus berlangsung, mempengaruhi lapisan tisu yang lebih dalam dan bahkan paru-paru. Bronkitis kronik dicirikan oleh serangan batuk berterusan yang tidak hilang selama beberapa bulan dan berulang selama beberapa tahun..

Rawatan bronkitis sangat lama, penggunaan antibiotik dan ubat anti-radang diperlukan. Lebih baik mengobati penyakit ini pada tahap akut, mencegah perkembangan penyakit kronik, yang jauh lebih sukar untuk ditangani.

Ubat-ubatan rakyat untuk bronkitis sangat berkesan, tetapi ia perlu diambil dengan kerap dan sehingga batuk hilang.

Ubat untuk bronkitis dengan batuk dan bronkospasme yang teruk

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu besar akar marshmallow, 1.5 sudu besar. sudu daun coltsfoot, 2 sudu besar. sudu besar daun pisang besar, 2.5 sudu besar. sudu farmasi bunga chamomile, 1 sudu besar. sudu akar valerian, 1 sudu besar. sudu daun pudina, 2 sudu besar. sudu akar licorice. Dua sudu besar koleksi tuangkan 1/2 liter air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 1 jam. Terikan.

Ambil dalam bentuk panas 1/4 cawan 5-6 kali sehari. Kursus rawatan adalah satu minggu.

Rawatan pertusis

Pertussis adalah penyakit berjangkit yang menyebabkan bakteria Bordetella pertussis, atau pertussis. Tanda ciri penyakit ini adalah serangan batuk yang teruk, yang disertai dengan kekejangan dan sesak nafas.

Pertussis bacillus mengeluarkan toksin khas yang bertindak pada reseptor saraf dan menyekatnya, menyebabkan serangan batuk khas, yang sering disertai dengan muntah, kerana pusat saraf yang berdekatan terlibat dalam proses tersebut. Kekejangan pada kanak-kanak kecil.

Batuk rejan adalah penyakit berjangkit yang ditularkan oleh titisan udara. Walaupun mikroba sangat tidak stabil dan mati di bawah sinar matahari yang terang dan suhu tinggi, ia berlaku dari orang ke orang bukan sahaja dalam tempoh batuk yang berpanjangan, tetapi juga dalam waktu tiga minggu setelahnya. Penyakit ini hanya disebarkan melalui hubungan rapat. Tempoh inkubasi berlangsung dari tiga hari hingga dua minggu..

Umumnya diterima bahwa hanya anak-anak yang menderita batuk rejan, tetapi orang dewasa juga terkena penyakit ini, tetapi sangat sukar untuk mendiagnosis batuk rejan pada orang dewasa. Selepas sakit, seseorang mengalami kekebalan seumur hidup terhadap batuk rejan. Vaksin pertusis juga memberikan imuniti berterusan terhadap bacusus pertusis.

Kaldu Celandine

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, rumput cinquefoil angsa, kuncup pinus, bunga elderberry. Letakkan dua sudu campuran dalam kuali enamel, tuangkan 2 cawan air sejuk, panaskan di atas api dan rebus selama 5 minit. Kemudian keluarkan kuahnya dari dapur dan tekan di bawah penutup selama 2 jam lagi. Terikan.

Minum semua dana yang diterima pada siang hari dengan teguk.

Rawatan asma bronkial

Asma bronkial adalah penyakit kronik yang mempunyai sifat alahan dan berjangkit. Penyakit ini dicirikan oleh batuk yang sesuai dengan kesukaran menghembuskan nafas dan sesak nafas. Serangan boleh berlaku secara tiba-tiba, tanpa alasan yang jelas. Walau bagaimanapun, mereka memprovokasi hubungan mereka dengan alergen, hipotermia, penyakit berjangkit, ketegangan saraf dan tekanan.

Peranan penting dalam perkembangan penyakit ini dimainkan oleh kecenderungan keturunan, serta keadaan iklim. Kelembapan dan kelembapan yang tinggi, keruh rendah dan cuaca berangin menimbulkan keadaan yang tidak baik bagi pesakit dengan asma bronkial, memprovokasi perkembangan sawan dan menyumbang kepada permulaan penyakit pada orang yang sihat sebelumnya..

Asma bronkial boleh bermula pada usia berapa pun, tetapi selalunya kanak-kanak di bawah 10 tahun jatuh sakit. Diagnosis dibuat oleh ahli pulmonologi dan disahkan oleh ahli alahan selepas ujian alergi.

Dipercayai bahawa mustahil untuk menghilangkan asma bronkial sepenuhnya, ia pasti akan terserlah sebaik sahaja saat permulaan timbul - tekanan, pertemuan dengan alergen atau jangkitan yang teruk. Oleh itu, rawatan utama penyakit ini terdiri daripada langkah pencegahan yang serius. Pengecualian alergen - debu rumah, rambut haiwan, beberapa produk makanan - coklat, buah sitrus, yang mana reaksi pesakit, mengurangkan jumlah dan keparahan serangan dengan ketara. Pengerasan badan dan gaya hidup sihat memungkinkan untuk melupakannya dalam jangka masa yang lama.

Serangan asma bronkial mesti dihentikan dengan cepat untuk mengelakkan tersedak. Ini mudah dilakukan dengan menggunakan alat sedut khas dengan ubat vasodilator. Tetapi lebih baik tidak membiarkan serangan sawan sama sekali. Dan ini dibantu oleh suntikan herba yang mesti diminum secara berterusan untuk mengelakkan berlakunya pemburukan, dan juga pada masa-masa ketika kemungkinan serangan sawan - dalam cuaca basah, apabila mustahil untuk mengecualikan kesan alergen, dengan selesema, dll..

Infusi untuk rawatan asma bronkial

Koleksi perubatan merangkumi sebilangan besar ramuan, jadi lebih baik menyimpannya terlebih dahulu. Adalah wajar bahawa ia merangkumi sekurang-kurangnya 10 ramuan, tetapi lebih baik mengumpulkan semua ramuan dari senarai. Keberkesanan rawatan bergantung kepada ini. Penggunaan infus bukan sahaja dapat mencegah perkembangan serangan asma bronkial, tetapi melupakan penyakit ini untuk jangka masa yang panjang.

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 5 sudu besar. sudu rumput susu putih Veronica, 2 sudu besar. sudu rumput mallow Moor, 3 sudu besar. sudu besar akar sumber Siberia, 1 sudu besar. sesudu biji jintan, 3 sudu besar. sudu besar rizom Ural licorice, 3 sudu besar. sudu daun Lungwort, 2 sudu besar. sudu rumput budy ivy, 2 sudu besar. sudu ramuan semanggi manis, 3 sudu besar. sudu daun balsem lemon, 3 sudu besar. sudu bunga sawah ungu, 3 sudu besar. ekor kuda rumput sudu, 4 sudu besar. sudu bunga soba dan 2 sudu besar. sudu daun berduri.

Untuk melegakan serangan, buat 3-4 sudu besar. sudu campuran dengan 4 cawan air mendidih, rebus selama 5 minit, tapis dan minum segelas infusi hangat.

Dalam tempoh pemburukan penyakit ini, infus disediakan dengan cara yang berbeza: tuangkan 3 sudu besar. Dalam termos. sudu campuran herba, bancuh 3 cawan air mendidih dan bersikeras selama 6 jam. Saring dan ambil dalam bentuk suam 1/2 cawan 3-4 kali sehari antara waktu makan. Kursus rawatan adalah dua minggu.

Dalam tempoh pengampunan penyakit untuk pencegahan eksaserbasi, sediakan infus seperti berikut: tuangkan 1 sudu besar ke dalam kuali. sudu campuran, tuangkan 1.5 cawan air mendidih, panaskan dalam mandi air selama 15 minit, kemudian sejukkan pada suhu bilik selama 30 minit. Terikan. Ambil 2 sudu besar. sudu teh suam 4 kali sehari antara waktu makan. Kursus rawatan adalah dua bulan.

Rawatan penyakit kardiovaskular

Penyakit kardiovaskular adalah sekumpulan besar penyakit, termasuk penyakit vaskular dan jantung. Dalam rawatan banyak dari mereka, celandine juga membantu. Lebih-lebih lagi, ia mempunyai kesan yang agak kuat dan bahkan mampu meletakkan orang di atas kaki mereka. Tetapi pada masa yang sama, seseorang mesti ingat bahawa apa-apa ubat, termasuk semula jadi, mempunyai toleransi individu oleh tubuh.

Sekiranya terdapat patologi serius seperti serangan jantung atau hipertensi yang teruk, anda mesti berjumpa doktor yang pasti akan memberitahu anda mengenai dos dan rawatan celandine mana yang berguna untuk anda, dengan mempertimbangkan penyakit yang menyertainya dan ciri-ciri individu badan anda..

Jelas bahawa anda hanya perlu berunding dengan doktor berpengalaman yang mempunyai pengetahuan luas dalam bidang penggunaan pelbagai ubat bukan sahaja bersifat kimia. Dan satu perkara lagi: mesti doktor yang anda percayai. Di bawah keadaan ini, celandine akan memberi manfaat yang besar kepada anda dengan menghilangkan rasa sakit, sesak nafas, tekanan darah tinggi dan gejala tidak menyenangkan yang lain, tetapi yang paling penting, ia akan menyembuhkan jantung dan saluran darah anda, yang bermaksud ia akan membuat hidup anda bahagia.

Rawatan penyakit vaskular

Atherosclerosis adalah penyakit vaskular yang paling biasa disebabkan oleh penyempitan arteri dan kegagalan peredaran darah. Salah satu penyebab penyakit ini adalah kelebihan kolesterol dalam darah, yang terkumpul di dalam saluran dalam bentuk plak kolesterol, menyempitkan lumennya. Sebab lain adalah perubahan pada dinding saluran darah pada tahap sel, yang bergantung bukan hanya pada makan berlebihan dan gaya hidup yang tidak aktif, tetapi juga pada kecenderungan genetik seseorang.

Bekalan darah ke organ yang paling dekat dengannya bergantung pada kapal mana yang menderita. Contohnya, aterosklerosis arteri koronari jantung membawa kepada penyakit jantung. Komplikasi aterosklerosis yang paling biasa adalah diabetes, hipertensi, penyakit jantung koronari, dan infark miokard..

Jauh lebih sukar untuk mengubati penyakit yang sudah bermula daripada mencegahnya, yang terutama merangkumi pemakanan yang betul dengan pembatasan daging dan penyertaan ikan (lebih disukai ikan) dalam makanan, serta penggunaan sayur-sayuran, terutama zaitun, mentega dan bukan krim. Produk-produk ini menghalang pengumpulan deposit aterosklerotik di dinding saluran darah..

Walau bagaimanapun, walaupun dengan aterosklerosis maju, jangan berputus asa. Bersama dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor yang merawat, ada baiknya menggunakan infus herba dalam rawatan, pastikan anda berjumpa doktor. Celandine adalah pembersih yang sangat kuat untuk saluran darah. Penerimaan infus dengan celandine menyumbang tidak hanya untuk pencegahan aterosklerosis dan komplikasinya, tetapi juga untuk rawatan saluran darah.

Infusi untuk rawatan aterosklerosis

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. sudu oregano, 2 sudu besar. sudu besar St. John's wort berlubang, 2 sudu besar. sudu daun pudina, 1 sudu besar. sesudu buah hawthorn, 1.5 sudu besar. sudu rumput centaury, 1 sudu besar. sesudu daun elderberry merah, 1.5 sudu besar. sudu kuncup pinus, 1 sudu teh daun sage, 1 sudu besar. satu sudu ramuan thyme, 1.5 sudu besar. sudu bunga rosemary, 2 sudu besar. sudu besar pinggul mawar, 1 sudu besar. sesudu daun blueberry, 1 sudu teh bunga calendula. Tiga sudu campuran tuangkan 3 cawan air mendidih, bersikeras di bawah penutup selama 3 jam. Terikan.

Ambil 1/2 cawan infus 3 kali sehari selama dua minggu.

Campurkan 1 sudu besar. sudu teh rumput celandine, 1 sendok teh akar licorice, 1 sudu kecil buah juniper, 1 sudu teh daun lingonberry, 1 sudu besar. sudu viburnum, 1 sudu besar. satu sudu ramuan motherwort, 1 sudu besar. sesudu bunga chamomile dan 1 sudu besar. sesudu bakul bunga tansy. Tiga sudu campuran tuangkan 8 cawan air mendidih dan tutup penutupnya. Berkeras selama 4 jam. Terikan.

Ambil 1/2 cawan infus 3 kali sehari, satu jam selepas makan. Kursus rawatan adalah satu bulan.

Rawatan Endarteritis

Untuk rawatan, ekstrak alkohol celandine digunakan, resepnya diberikan dalam bab pertama.

Ambil infus seperti berikut: cairkan 9 tetes tincture 1 sudu besar. sesudu susu sejuk. Minum dengan perut kosong pada waktu pagi 30 minit sebelum makan. Kemudian 2 kali sehari untuk mengambil ubat ini di antara waktu makan.

Kursus rawatan adalah dua minggu, selepas itu berehat selama dua minggu dan sekali lagi mengambil tincture selama dua minggu.

Infusi untuk pemulihan selepas serangan jantung

Celandine mempromosikan penyerapan semula bekas luka selepas serangan jantung.

Masukkan termos 1 sudu besar. sudu teh herba cincang bersama dengan akarnya, tuangkan 1 cawan air mendidih dan bersikeras tepat 45 minit. Terikan.

Ambil 2 sudu besar. sudu infus 3 kali sehari 20 minit sebelum makan.

Infusi untuk pencegahan aterosklerosis dengan peningkatan kolesterol dalam darah

Campurkan 2 sudu besar. sudu herba celandine, 1 sudu besar. satu sudu rumput adonis, 2 sudu besar. bidang ekor kuda rumput sudu dan 1 sudu besar. sesudu ramuan yarrow. Dalam termos, tuangkan 1 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 1 cawan air mendidih. Bersikeras 3 jam. Terikan.

Ambil 1/2 cawan infusi 2 kali sehari antara waktu makan. Kursus rawatan adalah dua minggu, rehat seminggu dan dua minggu lagi selepas mengambil infus. Sekiranya perlu, ulangi rawatan selepas satu bulan.

Infusi untuk rawatan sklerosis serebrum

Kisar rumput dan akar celandine. Letakkan 2 sudu besar. sudu besar bahan mentah dalam termos dan tuangkan 3 cawan air mendidih. Berkeras 2 jam. Terikan.

Ambil 1 sudu besar. sudu 2 kali sehari 20 minit sebelum makan. Minum selama dua minggu, kemudian berehat selama dua minggu dan ambil infus selama dua minggu lagi. Selepas sebulan, ulangi keseluruhan rawatan. Peningkatan kesejahteraan harus dilakukan selepas minggu pertama rawatan.

Rawatan darah tinggi

Hipertensi adalah peningkatan tekanan darah yang tidak bergantung pada reaksi semula jadi tubuh (ketakutan, tekanan), tetapi disebabkan oleh gangguan organiknya, iaitu, kerusakan sistem yang bertanggung jawab untuk mengatur tekanan darah.

Tanda-tanda penyakit ini adalah sakit kepala, terutama di leher, pening, keletihan, kelemahan, penurunan prestasi, perubahan mood. Ramai orang mengambil gejala ini kerana keletihan, bahkan tidak mengesyaki bahawa mereka mempunyai tekanan darah tinggi. Biasa dengan keadaan kesihatan mereka yang lemah dan tertekan, mereka berusaha untuk tidak menyedarinya. Sementara itu, hipertensi semakin meningkat. Hanya setelah bertahun-tahun, beberapa orang pergi ke doktor dan terkejut mengetahui bahawa penyakit ini telah mengambil bentuk yang agak serius.

Hipertensi boleh berkembang pada orang yang bukan sahaja lebih tua, tetapi juga muda. Ini adalah penyakit kronik, yang disebabkan oleh keturunan, gaya hidup, tabiat buruk, termasuk minum kopi dan alkohol yang berlebihan, senaman fizikal yang berat dan faktor lain. Komplikasi hipertensi menyebabkan perkembangan strok serebrum, kegagalan jantung dan buah pinggang, infark miokard.

Agar tekanan kembali normal, perlu mengubah cara hidup, lebih santai, bergerak dengan sederhana, tidak bertindak balas terhadap perengsa, dan dalam bentuk penyakit yang teruk, minum ubat yang mengatur tekanan darah. Persediaan herba juga membantu mengurangkan tekanan, tetapi rawatan ini lebih ringan dan lebih lama. Ia harus digunakan hanya apabila tidak ada keadaan berbahaya - krisis hipertensi, dan digabungkan dengan ubat yang lebih kuat.

Dengan peningkatan tekanan darah yang sederhana, celandine adalah alat yang berkesan untuk menenangkan sistem saraf pusat, melambatkan kontraksi jantung dan membantu menurunkan tekanan darah.

Infusi untuk menurunkan tekanan darah

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu rumput knotweed, 1 sudu besar. sesudu bunga calendula, 1 sudu besar. sesudu akar valerian. 1 sudu besar tuangkan sesudu campuran dengan 2 cawan air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 2 jam. Terikan.

Ambil 1 sudu besar. sudu infusi 3 kali sehari 1 jam selepas makan.

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, bunga hawthorn, bunga arnica, daun rue. Tuangkan 1 sudu besar. sudu teh campuran dengan 1 cawan air mendidih, tekan di bawah penutup selama 40 minit, tapis.

Ambil 1 sudu besar. sudu infusi 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah dua minggu, setelah rehat seminggu, ulangi rawatan.

Rawatan dystonia neurocircular

Neurocircular dystonia adalah keadaan yang disebabkan bukan oleh lesi organik, tetapi oleh gangguan fungsi sistem saraf. Tanda-tanda dystonia adalah perasaan kekurangan udara, intoleransi bilik yang tersumbat, rasa sakit di bahagian jantung watak jahitan dan sakit, kegelisahan, kegelisahan, perasaan takut, mudah marah, gangguan tidur, sakit kepala. Pelanggaran fungsi autonomi juga menyebabkan peluh tangan dan menggigil anggota badan.

Neurocircular dystonia berkembang pada orang dengan sifat cemas-mencurigakan, semasa perubahan hormon dalam badan, kehamilan, penyalahgunaan alkohol dan tekanan yang kerap.

Biasanya, terapi ubat untuk penyakit ini tidak diperlukan, rawatannya merangkumi peningkatan umum tubuh, pengerasan, normalisasi tidur dan rehat, dalam melakukan latihan auto. Perubatan herba memainkan peranan penting. Penyerapan herba membantu menenangkan sistem saraf, menghilangkan tekanan, menormalkan fungsi pernafasan.

Infusi untuk rawatan dystonia neurocirculatory

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. sesudu akar valerian officinalis, 5 sudu besar. sudu besar St. John's wort berlubang, 1 sudu besar. sudu teratai lembah boleh, 2 sudu besar. sudu bunga berbentuk linden, 2 sudu besar. sudu daun balsem lemon, 1 sudu besar. satu sudu bunga mordovia vulgaris, 1 sudu besar. sudu bunga tricolor ungu, 4 sudu besar. sudu rumput paya kering dan 1 sudu besar. sesudu pinggul mawar. Dalam termos pada waktu petang, bancuh 3 sudu besar. sudu campuran 1/2 liter air mendidih. Berkeras selama 8 jam. Terikan pada waktu pagi.

Ambil infusi 1/3 cawan 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah tiga minggu..

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu ramuan Veronica officinalis, 4 sudu besar. sudu oregano, 2 sudu besar. sudu herba hyssop officinalis, 2 sudu besar. sudu bunga calendula officinalis, 2 sudu besar. sudu daun balsem lemon, 2 sudu besar. sudu rumput rue wangi, 2 sudu besar. sudu besar yarrow, 2 sudu besar. sudu biji dill, 3 sudu besar. sudu besar ramuan thyme. Infus disediakan dengan cara yang sama seperti pada resipi sebelumnya.

Ambil ubat dalam 1/3 cawan 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah tiga minggu..

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. sesudu akar batu patrinia, 2 sudu besar. sudu biji dill, 4 sudu besar. sudu besar pinggul mawar, 2 sudu besar. sudu buah hop biasa, 2 sudu besar. sudu oregano, 1 sudu besar. sesudu bunga tricolor ungu, 3 sudu besar. sudu besar St. John's wort berlubang, 2 sudu besar. sudu ramuan angsa cinquefoil, 2 sudu besar. sudu bunga farmasi chamomile. Di tempat termos 2 sudu besar. sudu campuran dan tuangkan 1/2 liter air mendidih. Bersikeras selama 4-6 jam, ketegangan.

Ambil dalam bentuk suam, 3/4 cawan 3 kali sehari selama 20-30 minit sebelum makan.

Kursus rawatan adalah 1.5 bulan, berehat selama dua minggu, kemudian ulangi rawatan.

Rawatan kegagalan jantung

Kegagalan jantung adalah kelemahan otot jantung (miokardium), yang menjadi tidak dapat menggerakkan darah dengan kekuatan yang sama, iaitu untuk membekalkan organ dengan oksigen dan nutrien. Kelemahan seperti ini berlaku akibat kerosakan pada miokardium, aorta, yang menjauh dari injap jantung atau jantung. Kegagalan jantung adalah akibat penyakit seperti penyakit jantung koronari, miokarditis (radang virus otot jantung), kecacatan jantung, darah tinggi, diabetes mellitus, patologi kronik organ-organ lain yang teruk. Kerosakan jantung lebih kerap mempengaruhi orang yang berumur lebih dari 70 tahun.

Tanda-tanda kegagalan jantung: sesak nafas semasa melakukan senaman fizikal, berdebar-debar, warna kulit kebiruan pada kaki dan tangan, bengkak kaki, sakit di hipokondrium kanan yang berkaitan dengan terlalu banyak urat hati.

Infusi untuk sesak nafas

Tuangkan 1.5 sudu rumput celandine yang dihancurkan dengan 2 cawan air mendidih dan biarkan selama 20 minit di bawah penutup. Terikan.

Ambil 2 sudu besar. sudu infus 3 kali sehari antara waktu makan. Kursus rawatan adalah satu minggu. Sekiranya perlu, rawatan boleh diulang selepas dua minggu..

Sekiranya kegagalan jantung dan penyakit darah, rawatan dengan celandine mesti dipersetujui dengan doktor.

Infusi untuk menghilangkan edema kaki yang disebabkan oleh kegagalan jantung

Tuangkan 1 sudu besar. sesudu rumput kering celandine 1/2 liter air mendidih dan bersikeras di bawah penutup selama 1 jam. Terikan.

Ambil 1/2 cawan infusi 4 kali sehari. Kursus rawatan adalah dua minggu, setelah dua minggu berehat, ia dapat diulang.

Infusi untuk rawatan kegagalan peredaran laten

Campurkan 1 sudu besar. sudu celandine, 2 sudu besar. sudu besar pinggul mawar, 1 sudu besar. sesudu pasli, 1 sudu besar. sesudu daun bearberry. Tuangkan 2 sudu besar. sudu campuran 1/2 liter air mendidih dan panaskan dalam mandian air selama 15 minit. Tegaskan 30 minit lagi. Terikan.

Ambil 1/2 cawan 1 kali sehari 30 minit sebelum makan malam.

Rawatan rematik

Rheumatism adalah penyakit kronik yang menyerang jantung, saluran darah, dan sendi. Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, sering terjadi sebagai komplikasi jangkitan virus, yang dilakukan "pada kaki." Tetapi penyebab lain juga boleh menyebabkan penyakit - pemakanan yang buruk dengan kekurangan protein dan vitamin, hipotermia yang kerap, kerja saraf yang berlebihan, faktor genetik.

Ejen penyebab penyakit ini adalah kumpulan beta-hemolitik A streptokokus, juga menyebabkan radang amandel, faringitis, demam merah. Rheumatisme berkembang pada sebilangan kecil orang yang mengalami jangkitan streptokokus. Jelas sekali, individu-individu ini mempunyai kecenderungan khusus untuk rematik, kerana sistem kekebalan tubuh mereka tidak terkawal dan menghasilkan bahan-bahan yang tidak hanya menghancurkan streptokokus, tetapi juga sel-sel tisu penghubung. Akibatnya, fokus keradangan muncul di organ di mana sel-sel ini hancur..

Tanda-tanda rematik adalah kelemahan teruk, demam, sakit pada sendi, paling kerap di lutut dan siku. Rheumatoid arthritis bersifat seperti gelombang: sakit dan bengkak kadang-kadang muncul, kemudian hilang tanpa rawatan, sehingga seseorang tidak pergi ke doktor untuk waktu yang lama, dan penyakit itu berlanjutan. Terdapat bentuk penyakit pendam ketika suhu subfebril dijaga (sekitar 37 ° C), tetapi orang tersebut tidak merasa sakit.

Bersamaan dengan sendi, rematik mempengaruhi jantung, jadi tanda lain penyakit ini adalah denyutan nadi yang tidak rata, gangguan pada irama jantung, sakit jantung, serta sesak nafas, kelemahan, berpeluh dan sakit kepala.

Kelegaan yang ketara terhadap keadaan pesakit dapat dicapai dengan mengambil infus herba dan jus celandine. Celandine bertindak sebagai anti-radang, penenang, analgesik. Infus dengan celandine tidak hanya mengurangkan rasa sakit dan melegakan radang sendi pada sendi, tetapi memberi kesan yang baik pada jantung dan saluran darah.

Rawatan gabungan dengan jus dan infus celandine

Lubricate sendi yang terkena dengan jus celandine segar atau kalengan sekali sehari pada waktu malam 2-3 kali selang beberapa minit. Selama ini, jus diserap dan mula bertindak. Kesakitan secara beransur-ansur hilang. Dalam 2-3 sesi seperti itu, keradangan akan berlalu.

Pada masa yang sama anda perlu minum infus celandine, yang disediakan seperti berikut: 1 sudu besar. sudu rumput tanaman yang dihancurkan tuangkan 2 cawan air mendidih dan bersikeras di bawah penutup selama 40 minit. Kemudian tapis dan ambil 1 sudu besar. sudu 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah satu minggu, setelah rehat dua minggu, ulangi rawatan, walaupun radang sendi tempatan sudah berlalu pada masa ini.

Penyakit darah

Ini adalah kumpulan penyakit yang sangat besar di mana terdapat pelanggaran proses pembentukan darah, struktur sel darah dan jumlahnya. Akibatnya, jumlah sel darah merah, sel darah putih atau platelet berubah, dan sifat plasma juga berubah..

Minuman dan teh herba membersihkan darah dengan sempurna, tetapi anda perlu meminumnya lama.

Teh pembersih darah

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, daun buckthorn laut, bunga ungu tricolor, daun birch, daun pudina, daun murbei putih, daun blueberry, biji labu. Tuangkan 2 sudu besar. sudu campuran dengan 2 cawan air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 20 minit. Terikan.

Ambil infusi 1/4 cawan 4 kali sehari selepas makan. Kursus rawatan adalah 10 hari. Sekiranya perlu, selepas dua minggu, rawatan dapat diulang..

Gangguan metabolik

Rawatan penyakit Basedov

Penyakit Bazedova adalah penyakit sistem endokrin badan, di mana fungsi kelenjar tiroid meningkat, akibatnya, ukurannya bertambah dengan penampilan gondok toksik yang tersebar. Pada pesakit seperti itu, sistem imun berfungsi dengan kecacatan - ia menghasilkan bahan yang merosakkan sel mereka sendiri.

Penyakit Bazedova berkembang pada orang dengan kecenderungan genetik terhadapnya, diabetes mellitus, dan pada orang yang sering mengalami radang amandel. Pelbagai jangkitan virus dan kekurangan yodium dalam badan menyumbang kepada perkembangan gondok..

Rawatan herba secara serius meringankan keadaan pesakit, yang mempengaruhi sistem imun.

Infusi untuk rawatan penyakit Basedova

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 2 sudu besar. sudu buah merah darah hawthorn, 1 sudu besar. sesudu akar valerian officinalis, 2 sudu besar. sudu oregano, 3 sudu besar. sudu thallus kelp gula, 2 sudu besar. sudu daun limau purut. Tuangkan 2 sudu besar. sudu campuran dengan 2 cawan air mendidih dan masukkan ke dalam tab mandi air. Terikan selama 40 minit. Sejukkan selama 45 minit pada suhu bilik. Terikan.

Ambil 1/3 cawan kaldu 2 kali sehari 30 minit sebelum makan. Minum ubat selama dua minggu, kemudian berehat selama satu minggu dan sekali lagi mengambil rebusan selama dua minggu. Terdapat empat kursus sedemikian setiap tahun, dengan rehat dua bulan setiap satu..

Campurkan 1 sudu besar. sudu celandine, 2 sudu besar. sudu rumput mistletoe putih, 4 sudu besar. sudu besar ramuan motherwort, 2 sudu besar. sudu besar pucuk asparagus, 1 sudu besar. satu sudu biji dill, 2 sudu besar. sudu pinggul mawar kayu manis. Tiga sudu campuran diseduh dalam termos 1/2 liter air mendidih. Pada waktu pagi, saring dan bahagikan kepada 3 dos. Ambil dalam bentuk suam selama 20-30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah dua minggu.

Penyakit sendi

Artritis adalah keradangan pada sendi dari pelbagai asal yang mempengaruhi membran dalaman sendi, tulang rawan artikular, kapsul, dan unsur-unsur lain. Arthritis termasuk keradangan reumatoid, gout, osteoartritis, dll. Tanda-tanda penyakit: bengkak sendi, peningkatan suhu tempatan, kemerahan, sakit dan sekatan pergerakan.

Penyebab arthritis: luka berjangkit dan gangguan metabolik, kecederaan, serta patologi imun. Faktor pencetus adalah hipotermia dan ketegangan fizikal sendi yang berlebihan.

Arthrosis adalah penyakit progresif sistem muskuloskeletal, di mana degenerasi tisu berlaku pada sendi dengan proses keradangan pada sendi. Osteoartritis paling kerap mempengaruhi sendi tangan, tulang belakang (osteochondrosis), pinggul, lutut, sendi pergelangan kaki.

Gout adalah penyakit sendi yang disebabkan oleh pemendapan garam asid urik, yang telah diketahui sejak zaman Hippocrates. Lebih kerap gout menyerang lelaki selepas 40 tahun. Pada dasarnya, penyakit ini menyerang sendi jari tangan dan kaki. Tanda-tanda gout adalah sakit, kemerahan dan "panas" yang tiba-tiba dan sengit pada sendi. Terdapat kecenderungan keturunan untuk penyakit ini. Hipertensi dan diabetes mellitus memprovokasi perkembangannya, serta kekurangan zat makanan - penggunaan sejumlah besar daging, daging asap dan lemak, alkohol. Tekanan menyumbang kepada perkembangan penyakit..

Salap untuk rawatan penyakit sendi

Campurkan 1 sudu besar. sudu jus celandine segar dengan 4 sudu besar. sudu jeli petroleum. Daripada jus, anda boleh mengambil rumput celandine dan menggilingnya menjadi serbuk. Dalam kes ini, serbuk mesti dicampurkan dengan jeli petroleum dengan nisbah 1: 1. Simpan salap di dalam peti sejuk.

Melincirkan sendi yang terkena dengan salap sebelum tidur. Teruskan rawatan sehingga rasa sakit dan radang lega..

Infusi untuk rawatan pembengkakan sendi yang teruk

Tuangkan 1 sudu besar. satu sudu rumput kering celandine 1/2 liter air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 1 jam. Terikan.

Ambil 1/2 cawan 4 kali sehari antara waktu makan. Untuk dirawat sebelum hilangnya edema, tetapi tidak lebih dari dua minggu.

Sindrom menopaus

Sindrom menopaus dialami dengan pelbagai peringkat oleh setiap wanita berusia 45 hingga 55 tahun. Dalam tempoh ini, kepupusan fungsi seksual berlaku kerana penyusunan semula sistem endokrin badan. Semasa menopaus, kekurangan hormon seks - estrogen mempunyai kesan terhadap fungsi hampir semua organ dan sistem. Walau bagaimanapun, perubahan ini tidak selalu menimbulkan kebimbangan wanita. Semakin tinggi daya adaptif badan, semakin besar kemungkinan untuk memindahkan sindrom klimaks dengan tenang, bahkan tidak dapat dilihat. Oleh itu, tahap kesihatan, imuniti dan sistem saraf yang kuat adalah jaminan bahawa sindrom climacteric selamat melepasi anda.

Tetapi ada faktor yang memperburuk perjalanan menopaus. Ini adalah penyakit kardiovaskular, penyakit ginekologi, masalah psikososial. Dalam kes ini, menopaus sangat sukar. Manifestasinya termasuk kilat panas dan berkeringat yang kerap, peningkatan tekanan darah, krisis vegetatif-vaskular dengan peningkatan kadar jantung dan bahkan gangguan mental. Tempoh kegembiraan dan kerengsaan digantikan oleh kelemahan, apatis, dan kemurungan. Wanita terganggu oleh insomnia dengan kerap terbangun kerana air pasang dan berpeluh. Gejala ini bertambah buruk oleh mood pesimis dan sifat mencurigakan wanita.

Rawatan sindrom menopaus adalah untuk menormalkan keadaan sistem saraf autonomi dan mengembalikan imuniti umum. Penggunaan ubat hormon sering menyebabkan kesan sampingan, walaupun ia sering dilakukan. Dalam kes yang teruk, terapi seperti itu diperlukan, tetapi jika sindrom hanya berkembang, ubat semula jadi ringan akan membantu, salah satunya adalah celandine.

Infusi untuk meningkatkan kesejahteraan

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, rumput cinquefoil angsa, rumput yarrow, bunga chamomile farmasi. Bancuh 1 sudu besar. sudu teh campuran dalam termos 1 cawan air mendidih. Berkeras selama 1 jam. Terikan.

Minum semua infusi yang diterima pada siang hari dengan meneguk kecil. Kursus rawatan adalah dua minggu, kemudian berehat selama dua minggu dan ulangi rawatan.

Merebus untuk rawatan neurosis menopaus

Campurkan 1 sudu besar. sudu rumput celandine, rumput cinquefoil angsa, rumput yarrow dan bunga chamomile. Tuangkan 2 sudu besar. sudu campuran 1/2 liter air mendidih, panaskan dalam air mandi selama 40 minit. Tegaskan di bawah penutup selama 30 minit lagi. Terikan.

Minum kuah 1/3 cawan 1 jam selepas sarapan.

Vitamin dan teh yang menguatkan

Campurkan 2 sudu besar. sudu rumput celandine, 1 sudu besar. satu sudu bunga pasir immortelle, 1 sudu besar. sesudu akar valerian officinalis, 2 sudu besar. sudu ramuan oregano, 1 sudu besar. sudu angelica root officinalis, 1 sudu besar. sesudu akar hemoragik, 1 sudu besar. sudu daun pudina, 2 sudu besar. sudu daun coltsfoot, 1 sudu besar. sesudu daun pisang besar, 3 sudu besar. sudu daun jelatang dioica, 1 sudu besar. sesudu bunga calendula, 2 sudu besar. sudu bunga linden, 1 sudu besar. satu sudu ramuan thyme, 1 sudu besar. sesudu biji jintan. Anda perlu menggunakan sekurang-kurangnya tujuh ramuan, tetapi lebih baik mengumpulkan semua komponen alat ini. Masukkan ke dalam kuali segelas penuh campuran dan tuangkan 2 liter air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 8 jam. Terikan dan tuangkan ke dalam balang kaca. Simpan di dalam peti sejuk selama 3-4 hari.

Ambil produk dalam bentuk yang hangat, tetapi tidak panas (panaskan dalam mandi air) dalam gelas 1 kali sehari pada waktu pagi dengan perut kosong, sejam sebelum makan. Minum teh selama sebulan, kemudian berehat selama dua minggu dan minum teh lagi selama sebulan.

Infusi dari air pasang

Tuangkan 1 sudu besar. sudu teh rumput hancur dan akar celandine dengan 1 cawan air mendidih, biarkan selama 40 minit. Terikan.

Minum semua infusi yang diterima pada siang hari dengan meneguk kecil. Kursus rawatan adalah satu minggu. Sekiranya perlu, ulangi rawatan selepas seminggu.

Rawatan barah

Para saintis telah membuktikan kesan anti-barah dari celandine. Oleh itu, dengan penyakit onkologi, banyak doktor yang biasa dengan ubat tradisional dan perubatan herba mengesyorkan penyerapan dengan celandine dan jus segar tumbuhan ini kepada pesakit mereka. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh mengambil herba sendiri dalam kes ini, terutamanya celandine, yang sangat toksik dalam jumlah besar. Dalam onkologi, anda tidak boleh menggantikan rawatan utama dengan herba. Kaedah semula jadi harus membantu dalam rawatan penyakit, tetapi tidak menggantikan ubat-ubatan.

Semasa merawat ramuan herba dengan penyakit serius seperti barah, anda mesti selalu berjumpa doktor yang akan memberi nasihat mengenai sama ada mengurangkan atau meningkatkan dos. Ingat bahawa tindakan herba sangat individu. Sekiranya pada satu pesakit tumor mula berlanjutan dalam beberapa bulan setelah pengambilan sehari hanya satu sudu jus celandine, pada pesakit lain hasil yang ketara akan terjadi hanya enam bulan setelah menjalani rawatan intensif dengan celandine beberapa kali sehari. Preskripsi mana yang sesuai untuk anda, doktor akan menetapkannya, tetapi anda mesti mendengar kesihatan anda dengan teliti. Rawatan dengan celandine tidak boleh memperburuknya, dalam hal ini anda perlu sedikit mengurangkan kepekatan infusi atau mengurangkan jumlah dos.

Rawatan jus Celandine

Selain sifat untuk memusnahkan sel barah, jus celandine mempunyai sifat bakterisida, analgesik, menenangkan dan antispasmodik..

Ambil 7 tetes jus yang dicairkan secara lisan dalam 1 sudu besar. satu sudu air rebus, 3 kali sehari. Griskan kawasan yang terkena dengan jus celandine yang tidak dicairkan 3 kali sehari..

Amaran!

Jangan melebihi dos jus celandine yang disyorkan, kerana keracunan adalah mungkin!

Salap Celandine untuk barah kulit

Ini adalah alat yang sangat berkesan untuk menyembuhkan kulit dengan lesi barahnya..

Kisar 2 sudu besar. sudu rumput celandine menjadi serbuk, campurkan dengan 1 sudu besar. sudu lanolin dan 3 sudu besar. sudu jeli petroleum. Gaul rata dan simpan di dalam peti sejuk.

Melincirkan kawasan yang terjejas 3 kali sehari.

Kanser Kulit Memampatkan

Tuang 5 sudu besar. sudu besar celandine rumput hancur kering 1 liter air rebus. Rebus dalam air mandi selama 10 minit, bersikeras 2 jam, saring.

Gunakan infusi untuk kompres yang perlu digunakan semalaman. Prosedur lakukan selama satu minggu, kemudian berehat selama dua minggu dan ulangi rawatan.

Infusi untuk rawatan tumor organ-organ dalaman

Bancuh 1 sudu besar. sudu teh celandine rumput hancur kering dalam termos 1 cawan air mendidih. Berkeras selama 2 jam, ketegangan.

Ambil 1-2 sudu besar. sudu infus 3 kali sehari selama 20-30 minit sebelum makan.

Infusi untuk rawatan barah paru-paru

Campurkan bahagian yang sama dari rumput celandine, daun chestnut, rumput mistletoe putih, rumput Sophora, akar licorice. Dalam botol atau balang kaca letakkan 3 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 1/2 liter alkohol 40% (atau vodka berkualiti tinggi). Letakkan di tempat yang gelap dan bersikeras 3 minggu, goncang botol secara berkala. Kemudian tapiskan tingtur.

Ambil tincture mengikut skema: 2 minggu minum 1 sudu besar. sudu dana 2 kali sehari: pada waktu pagi dengan perut kosong dan satu jam sebelum makan malam. Kemudian berehat selama satu minggu dan sekali lagi mengambil warna selama dua minggu. Kemudian berehat selama satu bulan dan ulangi rawatan sekali lagi. Ulangi rawatan ini tiga kali..

Infusi untuk metastasis

Campurkan 1 sudu besar. sesudu rumput celandine yang dihancurkan, daun jelatang dan bunga calendula. Di tempat termos 1 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 1 cawan air mendidih, bersikeras selama 2 jam. Terikan.

Ambil 1/2 cawan infusi pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu petang sebelum tidur. Kursus rawatan adalah dua minggu. Ulangi rawatan seperti yang dipersetujui oleh doktor.

Ubat tahan sakit

Larutkan 2-3 tetes jus celandine dalam 1/2 cawan air, tambah 1/2 sudu teh madu. Ambil sekali sehari pada waktu malam. Ubat ini juga bertindak sebagai ubat penenang..

Mandi penyembuhan

Mandi juga diadakan setelah berunding dengan doktor. Dalam kebanyakan kes, mereka memberikan kesan terapi yang baik, dan bukan hanya dengan tumor kulit, tetapi juga dengan organ lain.

Campurkan jumlah rumput celandine, daun birch, daun kayu putih dan bunga calendula yang sama rata. Tuangkan 2 cawan campuran 3 liter air mendidih. Tegaskan mandi air selama 30 minit, kemudian sejuk selama 30 minit, tapis.

Infusi yang dihasilkan dicurahkan ke dalam tab mandi dengan suhu air 35-37 ° C. Mandi 1 kali dalam 3 hari sebelum tidur selama 15-20 minit. Kursus rawatan - 5-6 prosedur.

Rawatan sakit gigi

Gigi boleh sakit pada saat yang paling tidak sesuai. Sudah tentu, anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor gigi untuk waktu yang lama, tetapi jika ada alasan serius yang tidak membenarkan anda pergi ke klinik dengan segera, lalu bagaimana? Mengubati sakit gigi sangat tidak menyenangkan. Jadi, anda perlu berusaha menenangkannya. Jus dan akar celandine di Rusia untuk tujuan ini telah digunakan sejak zaman kuno. Lebih-lebih lagi, celandine membantu bukan sahaja melegakan kesakitan, tetapi juga mengurangkan keradangan saraf gigi dan gusi.

Bilas untuk sakit gigi

Kisar akar celandine menjadi serbuk. Satu sudu serbuk tuangkan 1 cawan air mendidih. Tegaskan 10 minit, kemudian tapis dan bilas mulut ini dengan infusi ini.

Campurkan jus celandine segar dengan jus Kalanchoe, ambil dalam jumlah yang sama. Sapukan bulu kapas yang direndam dalam cecair ini ke gigi atau gusi yang berpenyakit.

Daripada jus, anda boleh mengambil rumput celandine dan daun Kalanchoe, yang mesti dicincang dan dibancuh dengan air mendidih: 1 sudu besar. sesudu campuran ramuan - 1 cawan air mendidih. Tegaskan di bawah penutup selama 30 minit, toskan. Terapkan sama seperti dalam resipi nombor 1.

Campuran minyak untuk rawatan penyakit periodontal

Untuk rawatan penyakit periodontal (penyakit gusi), campuran minyak yang disediakan berdasarkan celandine sangat berkesan.

Buat tincture alkohol 30% celandine (anda boleh menggunakan resipi pada bab pertama). Ambil 2 sudu besar. sudu besar tincture ini, tambahkan 2 sudu besar. sudu minyak zaitun, jagung atau bunga matahari dan jumlah gliserin yang sama. Gaul rata.

Sapukan campuran minyak pada gusi yang sakit selama 15 minit, kemudian bilas. Prosedur dilakukan 1 kali sehari sebelum tidur. Kursus rawatan adalah 10 hari. Kesakitan dan keradangan akan hilang.

Rawatan Penyakit Mata

Rawatan katarak

Katarak adalah penyakit mata, pengaburan lensa. Ia berkembang pada usia tua dengan latar belakang penuaan umum badan. Hampir separuh orang di planet ini setelah berumur 65 tahun menderita penyakit ini. Tetapi penyakit ini berkembang pada orang pertengahan umur, dan bahkan pada orang muda dan kanak-kanak. Dalam kes ini, ia diprovokasi oleh sebab lain: pelbagai kecederaan, peningkatan radiasi, kekurangan vitamin, gangguan metabolik.

Gejala katarak sangat ciri. Yang paling penting adalah kemerosotan penglihatan dekat secara tiba-tiba, terutama pada orang tua yang menderita rabun jauh. Pesakit katarak melihat lingkaran cahaya di sekitar sumber cahaya, objek untuk mereka kehilangan garis besar yang jelas, berganda. Ketika cermin mata dipakaikan, rasanya kacamata berkabut, kerana tudung muncul di depan mata. Murid mempunyai warna kekuningan atau putih. Penyakit ini berkembang sangat perlahan, kadang-kadang bertahun-tahun. Lama kelamaan, semua gejala ini semakin meningkat, dan seseorang pergi ke doktor, sebagai peraturan, apabila, selain operasi, tidak ada jalan keluar.

Penyerapan herba dapat memperlambat perkembangan katarak. Oleh itu, masa terbaik untuk merawat penyakit ini adalah peringkat awal perkembangannya. Mengetahui simptom penyakit ini, anda dapat melihat tanda-tanda pertamanya dengan mudah.

Rawatan jus Celandine

Cairkan jus celandine segar atau kalengan dengan air rebus dalam nisbah 1: 1. Lembapkan bulu kapas atau sehelai kain kasa dilipat beberapa kali di dalamnya dan sapukan pada mata yang sakit. Biarkan bulu kapas sepanjang malam. Rawatan harus dijalankan selama tujuh hari berturut-turut, kemudian berehat selama satu minggu dan ulangi prosedur.

Tonik untuk meningkatkan penglihatan

Cairkan jus celandine dengan madu bunga cair dalam nisbah 1: 1. Di setiap lubang hidung, titiskan 1-2 tetes larutan. Berbaring dengan segera. Celupkan jari anda sedikit ke dalam larutan dan sapukan ke lubang hidung, mengurut dengan gerakan perlahan. Jari telunjuk sebelah tangan juga mengurut lubang hidung yang lain. Urut setiap lubang hidung selama beberapa saat. Kemudian baringkan selama lima minit lagi.

Prosedur ini dijalankan tiga kali sehari.

Resepi Kecantikan

Topeng untuk peningkatan kulit

Topeng ini membantu menghilangkan bintik-bintik usia, jerawat kecil dan menjadikan kulit lebih segar dan cerah..

Campurkan 1 kuning telur, 1 sudu teh minyak zaitun dan 10 tetes jus celandine. Gosokkan jisim dengan teliti dan sapukan pada wajah selama 15 minit, kemudian bilas dengan air masak suam.

Topeng boleh dilakukan dua kali sehari setiap hari lain atau setiap hari selama lima hari. Kesannya dapat dilihat selepas detik, dan kadang-kadang topeng pertama.

Balsem Penguat Rambut

Campurkan 1 sudu besar. sudu teh celandine tincture, 1 sudu besar. satu sudu minyak burdock, 1 sudu besar. sudu minyak buckthorn laut, 1 sudu besar. sudu minyak kayu putih, 1 sudu besar. sudu teh minyak mawar, 1 sudu teh debunga, tuangkan ke dalam bekas kaca gelap.

Bilas kepala dengan sabun bayi, keringkan rambut dengan tuala, kemudian sapukan sedikit balsem pada rambut, gosokkannya ke kulit kepala mengikut arah dari pelipis ke mahkota.

Gunakan balsem 2-3 kali seminggu.

Alat yang diuji hidup

Sembuh dari kebun

Tamara Evgenievna adalah seorang tukang kebun yang gemar. Musim panas untuknya bermula dengan pencairan salji, pada bulan Mac, pada bulan pertama musim bunga, dan berakhir pada bulan November. Selama berbulan-bulan Tamara Evgenievna bekerja tanpa meluruskan punggungnya di kebun, kebun sayur, di halaman, di rumah. Dia membuat tempat tidur, menggali tanah, menyiangi, menanam bunga dan sayur-sayuran, menggali semak, kemudian menuai, menyenyawakan semak, dan bahkan memperbaiki alat kebun. Dan dia melakukan semua ini dengan penuh kasih dan semangat. Dan dia memberikan seluruh jiwanya untuk kerja rumah. Tetapi dia mempunyai timun yang paling enak, jem yang paling wangi dan kentang yang paling rapuh. Jiran-jiran itu mengetahui hal ini dengan baik, kerana Tamara Evgenievna dengan rela hati berkongsi dengan hasil-hasil kerjanya yang tidak kenal lelah. Jiran-jirannya mengatakan bahawa Tuhan memberi banyak kesihatan kepada orang-orang seperti itu..

Memang, Tamara Evgenievna tidak mengeluh tentang kesihatannya, dan dia tidak pernah pergi ke doktor. Dan kepalanya akan sakit, jadi dia akan minum pil itu dan sekali lagi dia akan mula bekerja. Tetapi kepala Tamara Evgenievna dari waktu ke waktu mula sakit semakin kerap. Terutama pada waktu petang, ketika sangat letih di kebun. Tapi dia tidak biasa mengeluh, jadi tidak ada yang tahu bahawa dia semakin hari semakin parah. Dan Tamara Evgenievna akan duduk sebentar dan, mengatasi rasa sakit, akan terus menggali, menanam, menyiangi.

Tetapi kesakitan dan keletihan menjadi semakin teruk, seorang wanita mula duduk dan berehat lebih kerap. Seorang jiran memerhatikan ini dan menawarkan untuk mengukur tekanan, kerana dia mempunyai tonometer - dia sendiri mengalami hipertensi. Diukur dan tersentak: 240 hingga 120. "Ya, dengan tekanan seperti itu di hospital perlu, tetapi tidak menggali kebun!" - wanita itu marah dan memimpin Tamara Evgenievna ke dalam bilik. Dia meletakkannya di sofa dan membawa pil yang diminumnya sendiri.

Keesokan paginya anak saya tiba dan membawa Tamara Evgenievna ke bandar, memanggil doktor yang memberikan pil dan... rehat di tempat tidur. Sejak itu, mood Tamara Evgenievna merosot. Dia mempunyai kebun, kebun sayur, timun di rumah hijau, dan dia sakit dan tidak dapat berbuat apa-apa. Bagaimana dia akan hidup sekarang ?! Dari pemikiran berat ini, tekanan semakin meningkat. Dan walaupun pil itu memberi kesan sementara, tidak ada masalah untuk kerja fizikal yang keras.

Anak-anak memahami bahawa tanpa pondok mereka, ibu akan menyerah sepenuhnya, dan berunding dengan ahli fitoterapi yang tidak asing lagi. Doktor berjanji akan membantu. Dan keesokan harinya saya tiba, memeriksa Tamara Evgenievna, berbual dengannya dan meyakinkannya: "Ada ubat yang akan meletakkan anda di atas kaki anda, dan anda sekali lagi akan pergi ke negara ini untuk mengumpulkan timun anda." Dia meletakkan beg kanvas dengan rumput kering di depan Tamara Evgenievna: “Ini adalah celandine yang menyembuhkan ibu saya dan semua pesakit saya yang menderita hipertensi. Bancuh, seperti yang tertulis di sini, dan dalam sebulan anda akan menjadi seperti timun sendiri ”.

Kata-kata doktor itu bernubuat. Tamara Evgenievna minum infus dengan celandine dan menjadi lebih baik tepat di depan matanya. Seminggu kemudian, anaknya membawanya ke negara itu, mengambil berita dari ibunya untuk tidak menyusahkan dirinya dengan pekerjaan fizikal. Menjaga timunnya, Tamara Evgenievna meneruskan rawatan dan menuai celandine untuk musim sejuk, kerana dia tumbuh di kebunnya, dan dia tidak tahu apa-apa tentang tanaman yang indah ini sebelumnya. Ketika tekanan kembali normal dan tidak meningkat lagi, Tamara Evgenievna tunduk rendah pada tanaman. Dia mengeringkan celandine sepanjang musim sejuk dan diedarkan kepada semua jiran. "Ini adalah penyelamat saya," katanya.

Siapa yang akan menyembuhkan kecederaan lama?

Melakukan sukan adalah berguna dan menarik - ini jelas bagi semua orang. Oleh itu, Arkady sejak kecil menyukai pendidikan jasmani, terdaftar dalam pelbagai bahagian - bola tampar, bola sepak, judo. Tumbuh dewasa, dia mula terlibat dalam gusti, kemudian barbell. Sukan membawanya banyak emosi positif - kemenangan di pertandingan, anugerah dan penghormatan, membantu untuk matang, menguatkan watak dan kesihatannya. Arkady secara amnya lupa akan selsema.

Satu-satunya perkara yang dialaminya adalah kecederaan sukan yang tidak dapat dielakkan. Patela dan kakinya cedera sepanjang masa. Tetapi pada masa mudanya, semuanya cepat sembuh. Dan ketika berusia 40 tahun, luka lama membuat diri mereka terasa. Sendi lutut membengkak dan sakit, terutama ketika Arkady banyak berjalan. Dalam kes ini, suhu sering meningkat.

Doktor menetapkan salap dan pil, mengatakan bahawa Arkady mengalami artritis. Dana ini melegakan kesakitan dan bengkak, tetapi setelah beberapa hari semuanya diulang. Seorang doktor lain menasihati untuk mengikuti diet, menjelaskan bahawa pelakunya adalah gangguan metabolik. Arkady mencuba, tetapi masih tidak dapat menghilangkan penyakit yang berterusan. Kemudian dia memutuskan untuk dilayan secara bebas. Saya mempelajari literatur mengenai trauma artritis, menemui direktori ubat tradisional, menulis semua resipi dan cadangan, serta ulasan dari pesakit yang bersyukur, dan menganalisis data ini. Dan... saya menyedari bahawa dia tidak dapat mencari ubat yang lebih baik daripada celandine. Yang tinggal hanyalah mendapatkan tanaman. Di farmasi, dia membeli sebungkus ramuan, dan resepnya mengatakan - anda juga memerlukan akarnya. Asas di farmasi tidak dijual, juga jus. Lelaki itu harus berpuas hati dengan apa yang ada. Dia mula menyeduh celandine dan minum infus, membuat salap dari rumput dan menggosoknya pada sendi yang sakit. Penambahbaikan datang dengan cepat. Tumor itu tertidur, sakit hilang, pergerakan tidak lagi menimbulkan rasa tidak selesa.

Sebulan kemudian, Arkady sudah lupa tentang penderitaannya dan berhenti dari rawatan. Dia menyangka penyakit itu tidak akan berulang. Sebaik sahaja dia keluar ke halaman untuk bermain bola sepak dengan anaknya. Permainan ini sungguh indah, kedua-duanya menikmatinya. Namun, keesokan harinya Arkady tidak dapat berdiri - lututnya bengkak lagi dan sakit yang tidak tertanggung. Kemudian dia kembali mengambil celandine.

Setelah menjalani rawatan, Arkady dengan tegas memutuskan untuk mencari tempat di negara atau di hutan di mana celandine tumbuh, dan mengeringkan tanaman bersama dengan akarnya, dan juga menyiapkan jusnya dan sembuh sehingga sendi berhenti menyala walaupun semasa latihan fizikal. Dia mengambil masa enam bulan untuk menyelesaikan rawatan ini. Tetapi pada musim gugur, Arkady berasa sangat baik. Dia boleh berlari, bermain bola sepak dengan anaknya, menunggang basikal. Kecederaan lama tidak lagi membuat diri mereka terasa.

Kaedah bukan pembedahan

Selama Olga mengingati dirinya sendiri, dia selalu mempunyai hidung berair. Tetapi pada masa muda anda tidak terlalu memperhatikan perkara ini. Tetapi selama bertahun-tahun, hidung berair mula mengganggu seorang wanita. Lebih-lebih lagi, dia mula disertai sakit kepala yang teruk dan hidung tersumbat. Tiada ubat, salap dan semburan yang membantu. Hidung berair berlarutan selama berminggu-minggu malah berbulan-bulan. "Kronik," kata kenalan. Olga berharap hidung berair itu hilang dengan sendirinya atau sekurang-kurangnya mereda sementara, seperti sekarang, tetapi... Dia tidak berani pergi ke doktor: fikir, hidung berair, penyakit apa ini? Nampaknya, dia tidak mendengar apa-apa mengenai resdung..

Sementara itu, kepala terasa semakin sakit, terdapat rasa kuat memerah di pelipis dan di dahi. Hidung tersumbat sehingga vasokonstriktor tidak membantu. Olga menghirup wap, menyedut hidungnya dengan air dan garam laut yang dilarutkan di dalamnya, menggunakan bawang panggang dan telur rebus, tetapi semuanya sia-sia. Penyakit ini tidak hilang. Dan kemudian suami Olga membawa surat khabar dari tempat kerja, di mana ia ditulis mengenai sinusitis dan akibatnya. Wanita itu ketakutan dan keesokan harinya dia pergi ke doktor ENT. Dia menghantarnya ke hospital, di mana Olga tertusuk, membersihkan sinus rahang atas dari nanah. Wanita ini terpaksa menjalani prosedur yang tidak menyenangkan ini dua kali. Pada waktu yang sama, dia diberi suntikan antibiotik. Dengan kata lain, dia mengubah sikapnya menjadi pilek, berhenti menganggapnya "dangkal".

Tetapi sekarang dia gembira kerana semua masalah ditinggalkan. Lebih-lebih lagi, seperti yang dijanjikan oleh doktor, penyakit itu tidak akan kembali kepadanya. Namun, kurang dari dua minggu telah berlalu sebelum hidungnya menggelitik lagi. Sensasi ini diketahui oleh wanita itu; ia memberi kesaksian mengenai permulaan hidung berair. "Benarkah ?!" - Olga hampir menjerit tangisan jiwa. Ya, hidung berair kembali pecah mengikut senario sebelumnya, dan setelah tiga hari hidung kembali tersumbat. Tidak lama kemudian, sakit kepala bermula, dengan tekanan yang tidak menyenangkan di pelipis. Ini bermakna sekali lagi anda perlu pergi ke hospital dan menjalani pembedahan. Tapi itu di luar kekuatannya, dan Olga mula mencari rawatan lain..

Suami juga mengambil bahagian dalam hal ini. Di halaman surat khabar dia mendapati ubat itu - celandine. Mereka menulis tentangnya sebagai ubat rakyat yang ajaib yang dapat merawat sinusitis, adenoid, amandel dan bahkan polip di hidung dengan berkesan. "Inilah yang saya perlukan," pikir Olga, kerana beberapa alasan segera mempercayai maklumat ini. Mungkin, ingatan genetiknya berperanan, kerana nenek moyang kita hanya dirawat dengan ubat-ubatan rakyat, dan celandine telah digunakan untuk banyak penyakit sejak zaman kuno.

Setelah membeli rumput kering, celandine (Olga tidak menemui jus di farmasi), dia segera mulai dirawat, menggali setetes infus pekat ke hidungnya. Dua hari rawatan tidak memberikan hasil yang nyata, tetapi Olga tidak putus asa. Dia meneruskan rawatan, seperti yang ditulis, selama dua minggu. Dan sudah pada akhir minggu pertama peningkatan yang ketara bermula, dan entah bagaimana segera. Hidung mula bernafas dengan bebas, dan sakit kepala hilang. Masih ada hidung berair, tetapi itu sudah menjadi hidung berair "biasa", yang menjadi semakin miskin setiap hari dan akhirnya benar-benar berlalu.

Olga gembira kerana dia menyingkirkan keperluan membuat tusukan yang menyakitkan. Sekarang dia tahu bahawa dia akan membantu jika resdung kembali terasa. Tetapi apa yang mengejutkannya ketika sebulan berlalu, satu lagi, ketiga, dan hidungnya masih tidak menimbulkan kebimbangan. Jadi celandine menyembuhkan Olga bukan hanya dari hidung berair, tetapi juga dari sinusitis kronik.