Demensia

APA PERMINTAAN

- Senilitas pikun, - bertindak balas sendirian, memikirkan bahawa keadaan ini secara semula jadi timbul seiring bertambahnya usia. - Seseorang mula panik kerana usia tua. Kepala sudah tidak berfungsi.

- Tidak, ini penyakit, yang lain tidak setuju. - Dan ini bukan mengenai usia tua, tetapi dalam proses patologi di otak yang merosakkan sel saraf.

Tegasnya, kedua-duanya tidak betul. Demensia bukanlah manifestasi semula jadi usia tua, tetapi bukan penyakit yang boleh dikaitkan dengan satu organ atau dengan masalah tertentu di dalam badan. Dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa, dokumen yang menjadi tumpuan doktor di seluruh dunia, demensia disebut sindrom. Sindrom adalah nama yang paling tepat untuk demensia. Inilah definisi dari ICD-10:

Dementia [demensia] (F00-F03) adalah sindrom yang disebabkan oleh kerosakan otak (biasanya bersifat kronik atau progresif) di mana banyak fungsi kortikal yang lebih tinggi terganggu, termasuk ingatan, pemikiran, orientasi, pemahaman, penghitungan, kemampuan belajar, pertuturan dan pertimbangan. Kesedaran tidak dikaburkan. Penurunan fungsi kognitif biasanya disertai, dan kadang-kadang didahului oleh penurunan kawalan terhadap emosi, tingkah laku sosial atau motivasi. Sindrom ini diperhatikan dalam penyakit Alzheimer, pada penyakit serebrovaskular dan dalam keadaan lain yang mempengaruhi otak terutamanya atau sekunder.

Kami akan menerjemahkan dari perubatan ke bahasa Rusia.

1. Sindrom adalah gabungan beberapa gejala yang mempunyai sebab yang sama. Definisi ICD-10 menekankan bahawa satu gejala, walaupun sangat ketara, tidak mencukupi untuk mendiagnosis demensia.

2. Fungsi kortikal yang lebih tinggi dalam pertuturan biasa sering disebut fungsi kognitif atau kognitif. Dengan kata lain, bagi doktor untuk mendiagnosis demensia, perubahan negatif mesti mempengaruhi sekurang-kurangnya dua bidang berikut:

- penurunan keupayaan untuk melihat dan menyerap maklumat baru (pesakit mengulang soalan atau topik perbualan yang sama, kehilangan perkara peribadi, melupakan peristiwa atau pengaturan, tersesat di jalan yang biasa;

- penurunan kemampuan berfikir secara logik dan menyelesaikan masalah yang kompleks, penurunan kritikan (pesakit tidak memahami bahaya yang mengancam, tidak dapat menguruskan wang, kehilangan kemampuan untuk membuat keputusan, dan juga untuk merancang tindakan yang kompleks atau berurutan);

- penurunan fungsi visual-spatial (pesakit tidak dapat mengenali, walaupun penglihatan yang baik, wajah atau objek yang biasa, dan juga untuk mencari objek yang ada di zon jarak pandang, dia kehilangan kemampuan untuk menggunakan alat sederhana atau memakai pakaian dengan betul);

- gangguan pertuturan (pesakit sukar mengingat kata-kata mudah, membuat jeda panjang, membuat pelbagai kesalahan - ejaan, ejaan dan tanda baca);

- keperibadian pesakit berubah, tingkah laku atau tingkah lakunya (pesakit mengalami perubahan mood yang tidak biasa, kegelisahan yang tidak masuk akal, motivasi terganggu, sikap tidak peduli, kehilangan tujuan, pengasingan diri sosial, minat yang lemah dalam aktiviti yang disukai sebelumnya hilang, keupayaan untuk berempati hilang, kompulsif, atau obsesif, atau tingkah laku yang tidak boleh diterima secara sosial.

3. Sebagai tambahan kepada jumlah simptom, keparahannya sangat penting untuk diagnosis. Untuk memanggil demensia gangguan, gejala yang disenaraikan harus begitu jelas sehingga mereka mulai mengganggu pelaksanaan tugas profesional dan / atau tugas rumah tangga sehari-hari.

Walaupun keparahan gejala tidak dinyatakan dalam definisi ICD-10, kepentingan keadaan ini ditekankan dalam garis panduan yang paling berwibawa. Inilah cara garis panduan 2018 yang dikemas kini mencirikan demensia:

Gangguan kognitif dan gejala neurobehavioral membawa kepada masalah fungsi yang jelas dalam kehidupan seharian. Kebebasan penuh hilang / pertolongan diperlukan dalam melaksanakan urusan harian. Ini adalah ciri utama yang membezakan demensia dari gangguan kognitif ringan..

4. Akhirnya, definisi demensia ICD-10 mengatakan bahawa gejala ini dan kombinasi mereka boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit dan keadaan. Lebih-lebih lagi, beberapa penyakit mempengaruhi otak secara langsung. Kes yang paling biasa adalah penyakit Alzheimer, di mana deposit toksik terbentuk di otak yang memusnahkan sel-selnya. Yang lain bertindak secara tidak langsung: mereka merosakkan fungsi sistem tubuh mana pun, dan otak menderita akibat kemerosotan ini. Ini boleh berlaku, misalnya, dengan kegagalan hati, dengan kerosakan fungsi kelenjar tiroid, dengan keadaan kekurangan (kekurangan vitamin B, dll.).

Senarai penyebab demensia yang paling biasa disediakan di bahagian seterusnya artikel ini.

Apakah penyebab demensia?

Manual untuk doktor demensia yang disunting oleh Academician N.N. Yakhno menyebut antara penyebab utama demensia seperti berikut:

I. Penyakit sistem saraf

  1. Penyakit Alzheimer.
  2. Demensia dengan badan Levi.
  3. Aphasia Progresif Utama.
  4. Kemerosotan kortiko-basal.
  5. Demensia dengan lesi utama ganglia basal (penyakit Parkinson, palsi supranuklear progresif, Huntington's chorea).

II. Gangguan peredaran darah di otak

  1. Pukulan di zon "strategik".
  2. Iskemia serebrum kronik.
  3. Penyakit Binswanger.

III. Gangguan metabolik

  1. Gangguan somatogenik (kegagalan pernafasan / hepatik / buah pinggang, hipoglikemia).
  2. Hipotiroidisme (penyakit tiroid).
  3. Keadaan kekurangan (kekurangan B1, B12, asid folik, protein).
  1. Garam logam (aluminium, zink, tembaga).
  2. Ubat-ubatan (antikolinergik, barbiturat, benzodiazepin, antipsikotik, garam litium, dll.)

V. Jangkitan otak

  1. HIV.
  2. Ensefalitis Spongiform (Creutzfeldt - Penyakit Jacob).
  3. Meningoencephalitis.

VI. Sklerosis berbilang

VII. Kecederaan otak trauma

Viii. Tumor otak

IX. Gangguan Liquorodynamic
(hidrosefalus normotensif).

Seperti yang dapat dilihat dari senarai, penyebab demensia sangat berbeza. Dalam beberapa kes, ini adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan (penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, penyakit Binswanger.). Pada yang lain, ini adalah penyakit dan keadaan yang dapat diperbaiki (gangguan metabolik, keadaan kekurangan, jangkitan saraf). Oleh itu, maklumat yang cukup meluas mengenai penyakit demensia yang tidak dapat disembuhkan sangat salah. Adakah demensia dapat disembuhkan atau tidak akan bergantung kepada sebab yang menyebabkannya. Walau bagaimanapun, harus diakui bahawa sebab yang tidak dapat disembuhkan dalam praktik klinikal jauh lebih biasa daripada yang tidak dapat disembuhkan.

Ngomong-ngomong, gejala apa yang akan mendominasi gambaran klinikal dan urutan apa yang akan muncul sangat bergantung kepada penyebab demensia. Demensia mempunyai banyak wajah. Tonton video pendek di mana pesakit demensia sendiri yang tidak kehilangan kemampuan untuk menyatakan kesan dan emosi mereka bercakap mengenai penyakit mereka.

BAGAIMANA HEBAT ADALAH KEBIJAKAN UNTUK MENGHADAPI PERMINTAAN

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, kini terdapat sekitar 50 juta pesakit demensia di dunia, dan jumlah ini berkembang dengan pesat. Sebab utama ialah orang hidup lebih lama. Kerana kejayaan perubatan dan peningkatan keadaan hidup di banyak negara, penduduknya semakin tua. Dan semakin tua orang itu, semakin tinggi kemungkinan dia menghidap penyakit yang membawa kepada demensia.

Menurut data gabungan Eropah, jika pada usia 65-69 tahun satu dari 100 orang jatuh sakit, dan pada usia 70-74 tahun - dua orang, maka pada masa depan pertumbuhannya lebih pantas dan dengan dinamika yang berbeza pada lelaki dan wanita:

75-79 tahun: lelaki 4.6%, wanita 5.6%;

80-84 tahun: lelaki 9.0%, wanita 13.3%;

85-89 tahun: lelaki 13.9%, wanita 26.4% (jurang maksimum);

selepas 90 tahun: lelaki 31.2%, wanita 38.9%.

(Berdasarkan bahan dari artikel ilmiah.)

Para saintis meramalkan peningkatan dua kali ganda pesakit demensia setiap 20 tahun. Dijangkakan pada tahun 2050 jumlah mereka akan mencapai lebih dari 100 juta orang, dan perawatan akan memerlukan biaya yang tidak dapat ditanggung untuk anggaran banyak negara, bahkan yang terkaya. Oleh itu, demensia secara rasmi disebut sebagai salah satu masalah kesihatan yang paling serius, penyelesaiannya belum dijumpai, dan secara tidak rasmi - wabak abad ke-21..

Malangnya, tidak ada data rasmi dari Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia di Rusia, namun, menurut anggaran saintis Rusia yang diterbitkan pada tahun 2017, kini terdapat sekitar 1.7 juta pesakit demensia di negara ini.

TIGA PERINGKAT DEMENTIA

Biasanya, demensia didahului oleh sejarah penurunan kognitif yang panjang, yang dapat berkembang selama bertahun-tahun, bermula dengan keluhan subjektif masalah yang bahkan tidak dapat dilihat oleh orang lain. Buku Panduan kami memberikan maklumat yang lebih terperinci mengenai tahap penurunan kognitif sebelum demensia..

Demensia adalah tahap gangguan kognitif yang paling teruk. Ini adalah keadaan di mana seseorang tidak lagi dapat menangani pekerjaan dan urusan harian tanpa bantuan dari luar. Dalam demensia itu sendiri, pakar mengenal pasti pelbagai tahap keparahan, dan kriteria pemilihannya adalah tahap ketergantungan pesakit terhadap bantuan orang lain.

Demensia ringan adalah keadaan di mana gangguan kognitif mencapai tahap yang membawa kepada penurunan kemahiran profesional pesakit, penurunan aktiviti sosialnya (penurunan masa komunikasi harian dengan keluarga, rakan sekerja, rakan), sehingga melemahkan minatnya terhadap dunia luar (penolakan hobi dan bentuk riadah yang biasa). Dengan demensia ringan, pesakit mengekalkan semua kemahiran mengurus diri, terus menavigasi secara normal di rumahnya sendiri.

Dengan demensia sederhana, seseorang tidak lagi boleh dibiarkan begitu sahaja, kerana dia kehilangan kemahiran menggunakan kebanyakan peralatan moden (telefon, alat kawalan jauh TV, kompor), dia mungkin mengalami kesukaran untuk membuka kunci. Ini adalah tahap dalam kehidupan sehari-hari yang disebut senil pikun. Pesakit sentiasa memerlukan dorongan dari orang lain, tetapi mengekalkan kebersihan diri dan kemahiran mengurus diri. Senik pikun menjadi beban berat bagi saudara-mara dan rakan pesakit.

Demensia yang teruk adalah demensia pikun, yang dicirikan oleh penyesuaian diri seseorang sepenuhnya terhadap persekitaran dan pergantungannya yang berterusan terhadap pertolongan luar walaupun dalam tindakan yang paling sederhana (berpakaian, makan, kebersihan).

Penerangan alternatif mengenai tahap-tahap boleh didapati dalam Skala Penilaian Demensia Penilaian Klinikal..

Untuk meringkaskan semua perkara di atas, video yang dibuat oleh persatuan Inggeris Alzheimer's Research UK akan membantu kami.

Seperti yang kita lihat, demensia adalah masalah kompleks yang melibatkan banyak aspek. Di halaman Direktori kami, anda boleh mendapatkan maklumat tambahan:

Artikel itu disiapkan dengan penyertaan pakar neurologi, penyelidik kanan di Makmal Geriatrik Umum dan Neurogeriatrik Pusat Ilmiah dan Klinikal Gerontologi Rusia, calon sains perubatan Helen Mkhitaryan.

Demensia

Demensia adalah penurunan berterusan dalam aktiviti kognitif manusia, serta kehilangan pengetahuan dan kemahiran praktikal yang diperoleh sebelumnya. Penyakit ini juga dicirikan oleh kemustahilan memperoleh pengetahuan baru. Penyakit demensia adalah kegilaan yang dinyatakan dalam kerosakan fungsi mental yang berlaku akibat kerosakan otak. Penyakit ini mesti dibezakan dari oligofrenia - demensia bayi kongenital atau diperoleh, yang merupakan perkembangan mental.

WHO berjumlah hingga 35.6 juta orang dengan demensia. Dianggarkan bahawa angka ini akan meningkat dua kali lipat pada tahun 2030, dan akan meningkat tiga kali lipat pada tahun 2050.

Sebab-sebabnya

Demensia penyakit ini berlaku terutamanya pada orang tua. Ia boleh muncul bukan hanya pada usia tua, tetapi juga pada orang muda yang mengalami kecederaan, penyakit radang otak, strok, pendedahan kepada toksin. Pada usia muda, penyakit ini mengatasi akibat tingkah laku ketagihan, yang dinyatakan dalam keinginan menyimpang untuk menjauh dari kenyataan melalui perubahan buatan dalam keadaan mental, dan pada usia tua menampakkan dirinya sebagai demensia pikun.

Demensia bertindak sebagai fenomena bebas, serta tanda penyakit Peak, penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson. Selalunya perubahan vaskular yang berlaku di otak disebut sebagai demensia. Demensia pasti mempengaruhi kehidupan seseorang, sambil mengubah cara kebiasaan pesakit dan orang lain.

Etiologi demensia sangat sukar untuk sistematis, tetapi vaskular, degeneratif, pasca-trauma, pikun dan beberapa jenis penyakit lain dibezakan.

Gejala Demensia

Sebelum bermulanya penyakit, seseorang cukup mencukupi, dapat melakukan operasi yang logik dan sederhana, melayani dirinya sendiri. Dengan bermulanya perkembangan penyakit, fungsi-fungsi ini hilang sepenuhnya atau sebahagiannya.

Demensia awal ditandai dengan mood yang buruk, pertengkaran, penyempitan minat, dan cakrawala. Pesakit dicirikan oleh sikap tidak peduli, kelesuan, kesungguhan, kurang inisiatif, kekurangan kritikan diri, agresif, kemarahan, impulsif, mudah marah.

Gejala penyakit ini pelbagai aspek dan ini bukan sahaja keadaan depresi, tetapi juga pelanggaran logik, ucapan, ingatan. Perubahan sedemikian mempengaruhi aktiviti profesional seseorang yang menderita demensia. Selalunya mereka meninggalkan pekerjaan, memerlukan penjaga dan pengawasan daripada saudara-mara. Dengan penyakit ini, fungsi kognitif terjejas sepenuhnya. Kadang-kadang kehilangan ingatan jangka pendek adalah satu-satunya gejala. Gejala wujud pada selang masa. Mereka dibahagikan kepada awal, pertengahan, lewat.

Perubahan tingkah laku dan keperibadian berkembang pada peringkat awal atau akhir. Sindrom defisit fokus atau motorik muncul pada pelbagai peringkat penyakit, semuanya bergantung pada jenis demensia. Selalunya, gejala awal berlaku pada demensia vaskular dan kemudian pada penyakit Alzheimer. Halusinasi, keadaan manik, psikosis, paranoia muncul pada 10% pesakit. Kekerapan kejang muncul di semua peringkat penyakit..

Tanda-tanda Demensia

Tanda-tanda pertama tahap yang nyata adalah gangguan ingatan progresif, serta tindak balas individu terhadap kekurangan kognitif dalam bentuk kerengsaan, kemurungan, impulsif.

Tingkah laku pesakit dipenuhi dengan kemerosotan: sering berlaku "on the road", ceroboh, stereotaip, ketegaran (ketegaran, kekerasan). Pada masa akan datang, gangguan ingatan biasanya tidak lagi dikenali. Amnesia merangkumi semua tindakan biasa, dan pesakit berhenti mencukur, mencuci, dan berpakaian. Ingatan profesional terakhir.

Pesakit mungkin mengadu sakit kepala, mual, pening. Perbualan dengan pesakit memperlihatkan gangguan perhatian yang ketara, penglihatan tidak stabil, pergerakan stereotaip. Kadang-kadang demensia menampakkan dirinya sebagai disorientasi amnestic. Pesakit meninggalkan rumah dan tidak dapat menemuinya, melupakan nama depan, nama belakang, tahun kelahiran, dan tidak dapat meramalkan akibat dari tindakan mereka. Disorientasi digantikan oleh pemeliharaan ingatan. Kursus akut paroxysmal atau manifestasi menunjukkan adanya komponen vaskular (demensia vaskular).

Tahap kedua merangkumi gangguan amnestik bersamaan dengan penambahan keadaan seperti akalculia, apraxia, agraphia, alexia, afasia. Pesakit mengelirukan bahagian kiri dan kanan, tidak dapat menamakan bahagian badan. Autoagnosia muncul, mereka tidak mengenali diri mereka di cermin. Tulisan tangan berubah, begitu juga dengan sifat lukisan. Episod jangka pendek psikosis dan kejang epilepsi jarang berlaku. Kekakuan otot, kekakuan, manifestasi parkinsonian semakin meningkat..

Tahap ketiga adalah jaminan. Nada otot sering meningkat. Pesakit berada dalam keadaan koma vegetatif.

Tahap

Terdapat tiga tahap demensia: ringan, sederhana, teruk. Tahap ringan dicirikan oleh pelanggaran signifikan terhadap bidang intelektual, tetapi sikap kritikal pesakit terhadap keadaannya sendiri tetap ada. Pesakit dapat hidup secara bebas, serta melakukan aktiviti rumah tangga.

Tahap sederhana ditandai dengan adanya gangguan intelektual yang lebih teruk dan penurunan persepsi kritikal terhadap penyakit ini. Pesakit mengalami kesukaran menggunakan peralatan rumah tangga (mesin basuh, kompor, TV), serta kunci pintu, telefon, kait.

Demensia yang teruk dicirikan oleh perpecahan individu secara menyeluruh. Pesakit tidak dapat mematuhi peraturan kebersihan, untuk mengambil makanan sendiri. Demensia yang teruk pada orang tua perlu dipantau setiap jam.

Demensia Alzheimer

Penyakit Alzheimer berlaku pada separuh daripada semua pesakit demensia. Pada wanita, penyakit ini merebak dua kali lebih kerap. Statistik menunjukkan bahawa 5% pesakit yang berumur 65 tahun ke atas terkena penyakit ini, terdapat bukti kejadian dari usia 28 tahun, tetapi selalunya demensia pada penyakit Alzheimer menampakkan dirinya dari usia 50 tahun. Penyakit ini ditandai dengan perkembangan: peningkatan gejala negatif dan positif. Tempoh penyakit ini dari 2 hingga 10 tahun.

Demensia awal dalam penyakit Alzheimer melibatkan kerosakan pada inti temporal, parietal, dan hipotalamus. Tahap awal dicirikan oleh perubahan ekspresi wajah yang pelik, yang disebut sebagai "Kagum Alzheimer." Secara visual ini dapat dilihat dengan mata terbuka, ekspresi wajah yang terkejut, dalam sekelip mata yang jarang terjadi, dengan orientasi yang buruk di tempat yang tidak dikenali. Kesukaran dalam mengira dan menulis. Secara umum, kejayaan fungsi sosial berkurang..

Oligofrenia dan demensia

Oligofrenia adalah perkembangan berterusan dari bentuk aktiviti mental yang kompleks yang berlaku pada peringkat awal perkembangan keperibadian kerana kerosakan pada sistem saraf pusat. Penyakit ini didiagnosis dari 1.5 hingga 2 tahun. Dan dengan demensia, terdapat kecacatan intelektual yang diperoleh selepas kelahiran. Dia didiagnosis dalam 60-65 tahun. Di sinilah penyakit ini berbeza..

Oligofrenia merangkumi kumpulan gangguan intelektual berterusan yang disebabkan oleh kekurangan otak intrauterin, serta pelanggaran dalam pembentukan ontogenesis awal selepas kelahiran. Oleh itu, oligofrenia adalah manifestasi disontogenesis awal otak dengan kekurangan perkembangan lobus frontal otak.

Tanda-tanda utama adalah tahap awal kerosakan sistem saraf pusat, dan juga penguasaan kekurangan intelektual terhadap bentuk pemikiran abstrak. Kecacatan intelektual berlaku bersamaan dengan gangguan ucapan, kemahiran motorik, persepsi, ingatan, ruang emosi, perhatian, dan bentuk tingkah laku sewenang-wenangnya. Kurang berkembangnya aktiviti kognitif diperhatikan dalam kurangnya perkembangan pemikiran logik, serta melanggar inersia generalisasi, mobiliti proses mental, perbandingan fenomena dan objek dari realiti sekitarnya atas alasan penting; kemustahilan untuk memahami makna kiasan kiasan dan peribahasa.

Diagnostik

Diagnosis dibuat dengan adanya penurunan ingatan, pengendalian motif, emosi, penurunan fungsi kognitif lain, serta pengesahan atrofi pada pemeriksaan EEG, CT atau neurologi.

Diagnosis penyakit ini dilakukan dengan kejelasan kesedaran, jika tidak ada kekeliruan, serta tidak adanya kekeliruan dan kecelaruan. Kriteria ICD-10 membolehkan anda membuat diagnosis apabila maladaptasi sosial berterusan hingga enam bulan dan merangkumi perhatian, pemikiran, gangguan ingatan.

Diagnosis demensia merangkumi gangguan intelektual dan mnestic, serta gangguan kemahiran yang berlaku dalam kehidupan seharian dan di tempat kerja. Gambaran klinikal membezakan pelbagai bentuk demensia: demensia separa (dysmnestic), demensia total (meresap), perubahan separa (lacunar). Secara semula jadi, jenis demensia berikut dibezakan: pseudo-organik, organik, postapoplexy, post-traumatic, dll..

Demensia boleh menjadi manifestasi dari banyak penyakit: Penyakit puncak dan Alzheimer, penyakit serebrovaskular, keracunan eksogen kronik dan endogen. Penyakit ini juga mungkin disebabkan oleh penyakit serebrovaskular atau mabuk umum, kerosakan otak yang merosot, atau trauma.

Rawatan

Rawatan demensia merangkumi penggunaan antipsikotik dan ubat penenang yang terhad kerana perkembangan mabuk. Penggunaannya berkesan semasa psikosis akut dan hanya dalam dos minimum..

Kekurangan kognitif dihilangkan oleh nootropik, inhibitor kolinesterase, terapi megavitamin (vitamin B5, B2, B12, E). Ubat yang diuji di kalangan penghambat kolinesterase adalah Tacrine, Rivastigmine, Donepezil, Physostigmine, Galantamine. Di antara ubat antiparkinsonia, Yumex paling berkesan. Terapi berselang dengan dos kecil Cavinton (Sermion) dan Angiovazin mempengaruhi penyakit vaskular. Kaedah yang mempengaruhi proses memori jangka panjang dan jangka pendek termasuk Somatotropin, Oxytocin, Prefizon.

Ubat Dementia Risperidone (Risperdal) dan Tsuprex (Olanzapine) dapat membantu pesakit mengatasi gangguan tingkah laku dan psikotik.

Demensia lanjut usia hanya dirawat oleh doktor. Ubat diri tidak boleh diterima. Sekiranya pesakit tidak lagi bekerja, maka penting baginya untuk berkomunikasi lebih kerap dengan saudara-mara, dan tentu saja sibuk dengan apa yang dia cintai. Ini akan membantu mendorong fenomena progresif. Apabila gangguan mental berlaku, antidepresan diambil. Penghapusan masalah dengan proses pertuturan, ingatan, dan pemikiran dilakukan oleh ubat-ubatan seperti Arisept, Akatinol, Reminil, Exenol, Neuromidin.

Penjagaan demensia merangkumi rawatan paliatif berkualiti tinggi dan fokus kepada orang serta rawatan perubatan pakar. Penjagaan paliatif bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit dan mengurangkan gejala penyakit.

Kecacatan pada demensia sederhana hingga teruk diberikan tanpa menentukan tempoh untuk pemeriksaan semula. Satu kumpulan kecacatan ditubuhkan untuk pesakit.

Bagaimana berkelakuan dengan saudara yang menghidap demensia? Pertama sekali, selaraskan komunikasi dengan saudara yang sakit. Bercakap hanya dengan nada yang sopan dan menyenangkan, tetapi pada masa yang sama jelas dan yakin. Memulakan perbualan, menarik perhatian pesakit dengan namanya. Sentiasa luaskan pemikiran anda dengan jelas dengan kata-kata sederhana. Sentiasa bercakap dengan perlahan, dengan nada yang menggalakkan. Tanya dengan jelas soalan mudah yang memerlukan jawapan yang jelas: ya, tidak. Untuk soalan sukar - beri petunjuk. Bersabarlah dengan pesakit, beri dia peluang untuk berfikir. Ulangi soalan jika perlu. Cuba bantu saudara mengingati tarikh, masa, nama keluarga tertentu. Menjadi pemahaman sangat sukar. Jangan bertindak balas terhadap celaan, celaan. Puji pesakit, jaga urutan rutin hariannya. Pecahkan langkah ke dalam tindakan apa pun. Ingatlah hari-hari tua yang baik dengan orang sakit. Ia menenangkan. Pemakanan penting, rejimen minum, pergerakan biasa.

Bantuan psikologi untuk demensia dalam kebanyakan kes adalah tambahan wajib untuk rawatan utama dan harus diberikan kepada pesakit sendiri dan saudara mereka.

Pencegahan

Pencegahan demensia pada usia muda dan pertengahan termasuk kekurangan vitamin B, serta asid folik, peningkatan aktiviti intelektual dan fizikal.

Pencegahan demensia untuk melegakan manifestasi seperti kerengsaan, impulsif, kemurungan dilakukan melalui terapi laut. Keadaan sistem saraf bertambah baik kerana bromin yang terkandung di udara laut. Udara laut menenangkan, menghilangkan kesombongan, mudah marah. Pencegahan sebaiknya dilakukan sejak usia pertengahan. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, peratusan pesakit adalah tinggi di antara mereka yang tidak menjalani gaya hidup aktif dan aktif..

Ramalan untuk Demensia

Pesakit demensia kurang terlatih, sukar untuk menarik minat mereka yang baru untuk mengimbangi kemahiran yang hilang. Penting untuk difahami semasa rawatan bahawa ini adalah penyakit yang tidak dapat dipulihkan, iaitu, tidak dapat disembuhkan. Oleh itu, persoalannya adalah mengenai penyesuaian pesakit dengan kehidupan, dan juga penjagaan berkualiti tinggi untuknya. Banyak yang menumpukan jangka waktu tertentu untuk merawat orang sakit, mencari pengasuh, berhenti kerja.

Demensia bukanlah penyakit bebas, dan selalunya ini adalah fenomena penyakit yang mendasari. Pesakit dapat kehilangan pengetahuan tentang diri mereka sendiri, lupa diri, menjadi cengkerang tanpa kandungan, berhenti melakukan kebersihan asas dan kehilangan keupayaan untuk makan secara sedar. Penyakit ini mungkin tidak berkembang jika disebabkan oleh kecederaan otak traumatik. Selepas pemberhentian alkohol, pesakit demensia alkohol kadang-kadang menjadi lebih baik.

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N. Hartman.

Doktor Pusat Psikologi Perubatan Psycho-Med

Maklumat yang disajikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan pengganti nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Sekiranya anda disyaki demensia, pastikan anda berjumpa doktor.!

Tujuh Gejala Demensia yang Jelas

Demensia adalah penyakit degeneratif yang serius, yang ditunjukkan oleh perubahan dalam tisu otak. Gangguan ini paling berbahaya bagi orang yang berusia lebih dari 60 tahun, dengan usia, kejadiannya meningkat. Jenis demensia yang paling biasa adalah penyakit Alzheimer. Orang tua takut akan penyakit ini, tetapi tidak mempunyai maklumat yang mencukupi mengenainya.

Ciri-ciri Demensia

Jadi jenis penyakit demensia? Ini adalah gangguan mental (kod dalam klasifikasi ICD-10 adalah F00 - F03) yang berkaitan dengan proses patologi di otak (GM). Selalunya disebabkan oleh gangguan degeneratif dan vaskular. Penyakit degeneratif GM yang paling biasa adalah penyakit Alzheimer. Ia berlaku kerana pemendapan protein tidak larut patologi (amyloid beta) dalam tisu otak antara sel saraf dan penurunan jumlah protein lain (protein tau) di dalam sel otak. Kedua-dua faktor tersebut menyebabkan hilangnya sinaps antara neuron dan kematiannya, diikuti oleh pelanggaran jiwa manusia.

Penyakit degeneratif otak yang agak biasa yang menyebabkan demensia adalah degenerasi frontotemporal, Lewy, Parkinson dan penyakit Huntington. Dalam penyakit Alzheimer, kira-kira 2/3 dari semua demensia berlaku. Penyakit serebrovaskular yang teruk (strok) biasanya bukan penyebab demensia, tetapi sangat biasa pada manusia pada masa yang sama dengan penyakit degeneratif, yang memperburuk perjalanannya. Dianggarkan bahawa kira-kira 2/3 dari semua pesakit Alzheimer mengalami kerosakan vaskular serebral yang ketara..

Dalam neurologi, sejumlah penyakit otak jarang yang menyebabkan demensia juga diketahui. Yang paling terkenal adalah penyakit prion. Pada manusia, penyakit Creutzfeldt-Jakob, yang berkembang pesat, paling kerap bermula setelah 50 tahun. Di negara kita, terdapat sekitar 1 kes per 1 juta penduduk setiap tahun.

Sejumlah penyakit neurologi dan dalaman (penyakit endokrin, kekurangan vitamin, ensefalopati, termasuk alkoholik, diabetes yang tidak dirawat, dan lain-lain) juga boleh mengambil bahagian dalam etiologi demensia. Beberapa jenis demensia bertindak balas dengan baik terhadap terapi..

Hobi seperti membaca buku, sulaman, atau permainan papan boleh melambatkan perkembangan demensia. Hasil kajian oleh saintis Amerika dilaporkan oleh portal berita BBC. Sebaliknya, menonton TV dapat mempercepat kemarahan yang mungkin berlaku..

Manifestasi utama

Kemerosotan ingatan pada usia tua - adakah itu manifestasi penyakit awal, demensia? Jawapannya tidak mudah. Perkembangan perubahan patologi otak dalam penyakit degeneratif adalah beberapa tahun menjelang manifestasi pertama. Demensia mempengaruhi semua komponen kewujudan manusia, bukan hanya fungsi kognitif. Apabila ia berlaku, perubahan tingkah laku, gangguan keperibadian, gangguan dalam aktiviti seharian. Gejala pada peringkat awal mungkin termasuk perubahan mood yang kerap atau berpanjangan (terutamanya kesedihan, kemurungan), perubahan sifat keperibadian, reaksi yang tidak biasa dalam situasi normal, atau "pemadaman" yang tidak dijangka dalam tindakan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Penumpuan pada diri sering meningkat, dan rasa hormat terhadap orang lain hilang..

Kadang-kadang manifestasi demensia pertama pada orang tua adalah peningkatan kepekaan, rasa bahaya, mania penganiayaan, halusinasi. Ingatan yang merosot mungkin berlaku kemudian; ia tidak semestinya merupakan tanda pertama penyakit..

Adalah mustahak bahawa apabila anda melihat beberapa perubahan dan masalah yang dijelaskan, seseorang yang ditemani oleh saudara atau orang terdekatnya berjumpa doktor, lebih disukai pakar dalam gangguan ingatan. Ini mungkin pakar dalam bidang psikiatri, psikologi, neurologi atau geriatrik. Seorang psikologi klinikal juga boleh melakukan ujian fungsi kognitif khusus. Sekiranya gejala menunjukkan penurunan kognitif atau demensia awal, doktor boleh menjalankan atau mengarahkan ujian diagnostik tambahan yang dapat menunjukkan penyebab gangguan dan, sebagai hasilnya, memulakan rawatan.

Tujuh Gejala Demensia yang Tidak dijangka

Istilah "sclerosis" digunakan untuk menggambarkan kehilangan ingatan pada usia tua. Tetapi gangguan ingatan bukan satu-satunya dan sering bukan tanda demensia pertama pada wanita dan lelaki. Kadang kala masalah tidur atau perubahan rasa mencegah sindrom demensia.

Walaupun gejala yang disenaraikan di bawah sama sekali tidak menjamin perkembangan demensia, anda harus berjumpa doktor sekiranya ia berlaku.

Kesukaran dengan pemilihan perkataan

Semua orang tahu saat ketika kata yang akan diucapkan itu langsung "berputar di lidah", tetapi tidak dapat muncul dari ingatan. Ini tidak menjadi perhatian. Tetapi jika masalah itu berlaku lebih kerap daripada biasa, ini mungkin merupakan gejala demensia awal..

Demensia boleh mempengaruhi kemampuan pertuturan dan mental. Tetapi kebanyakan orang melambatkan usia, mengingat nama, menyimpan maklumat baru. Akibatnya, tidak setiap pelanggaran menunjukkan demensia..

Orang tua dengan rangsangan mental yang lebih besar sepanjang hayat pada amnya cenderung menghidap demensia. Sebabnya mungkin penciptaan cadangan kognitif yang lebih besar. Rangsangan tersebut merangkumi pembelajaran kognitif, membaca buku, menyelesaikan silang kata, dll. Apabila kemerosotan sudah ada, pembelajaran kognitif tidak akan memberi kesan.

Masalah merancang dan mengikuti arahan

Memasak mengikut resipi kegemaran anda atau bermain kad: tugas atau tindakan mudah yang dapat dilakukan dengan mudah sebelumnya tiba-tiba menjadi masalah. Demensia boleh mempengaruhi kemampuan menyelesaikan masalah, ingat bagaimana melakukan tindakan yang diketahui, dalam urutan apa yang harus dilakukan.

Terdapat banyak tindakan yang dilakukan seseorang secara automatik setiap hari. Tetapi jika kita menguraikannya menjadi beberapa bahagian, kita akan membincangkan aktiviti yang agak kompleks. Sekiranya fungsi otak terganggu, seseorang mungkin tahu bahawa dia mesti melakukan semuanya, tetapi dia tidak dapat memahami urutannya. Hasilnya adalah kekeliruan, kelambatan, sehingga sukar untuk menyelesaikan tugas.

Orang tua yang minum alkohol dalam jumlah sedikit atau sederhana cenderung untuk menghidap demensia daripada teetotalers. Ini berikutan hasil penyelidikan oleh saintis Australia.

Mood berubah

Kemurungan, kesedihan, keengganan untuk berkomunikasi, atau bahkan serangan - semua ini mungkin menunjukkan bahawa demensia telah mempengaruhi anda atau orang yang anda sayangi.

Demensia frontotemporal yang menyentuh bahagian depan otak boleh menyebabkan pencerobohan kerana lobus frontal terletak di kawasan yang bertanggungjawab terhadap sekatan tersebut. Sebenarnya, seseorang kehilangan keupayaan untuk mengawal emosinya.

Ini, digabungkan dengan kekecewaan dari salah faham atau ketidakmampuan menyelesaikan tugas, boleh menyebabkan terpisah. Demensia juga dicirikan oleh euforia bergantian, sikap tidak peduli, kemurungan, perubahan tahap emosi yang kerap. Kelainan ini dapat mengubah keperibadian dan watak seseorang secara signifikan.

Insomnia dan keletihan

Dengan bertambahnya usia, jangka waktu tidur yang diperlukan oleh seseorang berkurang, dia sering bangun pada waktu malam. Tetapi insomnia secara tiba-tiba merujuk kepada tanda-tanda demensia awal.

Setiap orang mempunyai jam biologi yang dipengaruhi oleh hormon melatonin. Tahapnya menurun pada usia tua dan penyakit Alzheimer.

Kekurangan melatonin dicirikan oleh kewaspadaan yang lebih kerap pada waktu malam. Sebagai komplikasi, keletihan dan mengantuk berlaku pada siang hari. Jenis demensia tertentu, seperti dengan badan Levy, demensia progresif, juga boleh menyebabkan perubahan fizikal di otak, yang bertanggungjawab untuk mimpi buruk dan gangguan tidur..

Masalah memandu

Bagi seseorang yang memandu kenderaan selama lebih dari 40 tahun, aktiviti ini menjadi hampir automatik. Oleh itu, berlakunya masalah memandu yang sebelumnya tidak ada boleh menjadi tanda amaran demensia.

Memandu kereta memerlukan pemahaman yang cepat, mematuhi peraturan tertentu, dan seseorang yang mengalami demensia membuat keputusan yang lambat, melupakan beberapa peraturan.

Sebabnya bukan hanya tindak balas yang berkaitan dengan usia. Demensia mempengaruhi keupayaan untuk mengingati peraturan jalan raya. Seseorang yang menghidap demensia boleh bergerak ke arah yang bertentangan, tersesat dalam perjalanan pulang kerana masalah orientasi ruang.

Perubahan selera makanan

Orang jarang mengaitkan perubahan selera rasa dengan demensia awal, tetapi para pakar mengatakan ini mungkin menunjukkan masalah. Dengan bertambahnya usia, kebanyakan orang menginginkan gula-gula. Tetapi perubahan yang lebih ketara dalam tabiat makan mungkin merupakan gejala gangguan..

Demensia disebabkan oleh gangguan di kawasan otak yang menjadi perantara perubahan dalam persepsi deria dan rasa. Satu kajian di Australia bahkan mendapati hubungan antara demensia frontotemporal dan keinginan untuk makanan manis.

Masalah berjalan kaki, kerap jatuh

Bagi orang tua, jatuh adalah fenomena yang mengerikan dan, malangnya, demensia dapat meningkatkan risiko ini. Orang dengan demensia vaskular sering menghadapi masalah dengan orientasi spatial, yang menimbulkan risiko jatuh. Tanda-tanda demensia juga termasuk melambatkan berjalan..

Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Neurology menguji kepantasan berjalan dan mengawal otak 128 orang (lelaki dan wanita) berusia sekitar 76 tahun. Para penyelidik mendapati bahawa pada orang dengan protein beta amiloid terkumpul di otak yang berkaitan dengan demensia, berjalan lebih lambat.

Setiap daripada kita kadang-kadang tersandung, tetapi bahaya demensia adalah bahawa reaksi melambat ketika tersandung, itulah sebabnya ia disertai dengan kejatuhan. Manifestasi ini juga merupakan ciri oligofrenia..

Tanda-tanda Demensia Alzheimer

Lebih daripada 35 juta orang di dunia menderita penyakit Alzheimer atau demensia bentuk lain pada usia tua. Dianggarkan bahawa kejadian itu akan berlipat ganda setiap 20 tahun..

Gejala utama gangguan organik adalah kehilangan ingatan. Pertama sekali, sel-sel pusat ingatan jangka pendek mati pada seseorang, dia tidak dapat mengingati apa yang dia lakukan baru-baru ini, dengan siapa dia bercakap, dll..

Akibat lain dari penyakit ini termasuk pemikiran rasional yang terganggu (penilaian dan penilaian situasi yang betul) dan persepsi spatiotemporal - pesakit tiba-tiba boleh mengembara di tempat-tempat yang sebelumnya dia kenal dengan rapat, atau kehilangan rasa waktu (rasa keadaan abadi), lokasi.

Perubahan yang kerap dalam tahap emosi dan suasana hati juga khas untuk penyakit ini - euforia bergantian, kemurungan, apatis. Seseorang yang menderita penyakit Alzheimer dapat kehilangan larangan, oleh itu, melanggar konvensi sosial (tingkah laku yang tidak dapat diterima, mementingkan diri sendiri, kemarahan). Selalunya orang-orang ini berbohong tanpa alasan.

Kerana pemusnahan pusat dan sambungan di GM, penyakit ini dapat mempengaruhi kemampuan untuk bergerak dan mengkoordinasikan tindakan dengan betul, sehingga pesakit mungkin mengalami masalah menjaga keseimbangan, berjalan, dan beberapa tugas rutin menjadi sangat sukar bagi mereka.

Demensia hari ini adalah masalah yang serius - taraf hidup meningkat, usia rata-rata meningkat, mengakibatkan peningkatan jumlah pesakit. Masalah besarnya ialah doktor dan pakar tidak dapat menyembuhkan demensia - pada beberapa peringkat klinikal penyakit (dengan keparahan ringan hingga sederhana) gejala dan kadar perkembangan gangguan hanya dapat melambat, tetapi mereka tidak dapat disembuhkan.

Pada usia kritikal - setelah 60 tahun - disyorkan untuk melatih otak (menyelesaikan teka-teki silang, menghitung contoh matematik, dll.) Dan mengambil makanan yang mengandungi bahan yang mencegah demensia, menyumbang kepada aktiviti otak.

Kehilangan ingatan mempengaruhi kemampuan untuk melakukan tugas biasa

Dari masa ke masa, "melambaikan tangan" (dengan penarikan balik berikutnya) untuk melupakan tugas kerja, nama rakan sekerja atau nombor telefon - ini adalah perkara biasa. Tetapi orang yang menghidap Alzheimer lebih mudah lupa, tidak ingat kemudian. Diagnosis demensia bermula dengan penyelidikan ingatan..

Masalah dengan melakukan aktiviti rutin

Orang yang sangat sibuk sering terganggu, sehingga kadang-kadang mereka lupa tentang susu yang direbus dalam kuali di atas dapur. Tetapi amnesia orang dengan penyakit Alzheimer berbeza - mereka memasak makanan dan tidak hanya lupa meletakkannya di atas meja, tetapi mereka juga tidak ingat bahawa mereka membuatnya.

Isu Ekspresi

Walaupun orang yang sihat mempunyai masalah untuk mencari kata yang tepat sekali-sekala, pesakit dengan penyakit Alzheimer lupa kata-kata mudah atau menggantikannya dengan kata-kata yang salah, akibatnya ucapannya tidak masuk akal.

Disorientasi sementara dan tempatan

Setiap orang kadang-kadang lupa hari apa. Ini adalah biasa. Tetapi orang-orang dengan Alzheimer tersesat di jalan-jalan yang biasa, mereka tidak tahu di mana mereka berada, bagaimana mereka sampai di sana, bagaimana mencari jalan pulang. Perjalanan dan perjalanan udara untuk orang seperti itu menjadi mustahil.

Penghakiman rasional yang buruk atau buruk

Kadang-kadang orang begitu ketagih dengan beberapa aktiviti sehingga mereka melupakan anak yang mereka jaga. Pesakit Alzheimer lupa sepenuhnya bahawa anak itu ada. Mereka bahkan boleh berpakaian tidak masuk akal, misalnya, memakai beberapa barang yang tergolong dalam kategori yang sama sekaligus (mis. Baju atau blaus).

Masalah dengan Pemikiran Abstrak

Mengira bil utiliti boleh memakan masa yang lama jika lebih rumit daripada biasa. Masalahnya berlaku jika seseorang benar-benar lupa apa maksud nombor, apa yang harus dilakukan dengannya.

Meletakkan barang di tempat yang salah

Adakah anda kadangkala meletakkan dompet atau kunci anda di tempat yang tidak biasa? Tidak menakutkan. Seorang pesakit demensia meletakkan barang-barang di tempat yang tidak bermakna: seterika di dalam peti sejuk atau jam di dalam mangkuk gula.

Perubahan mood atau tingkah laku

Perasaan buruk adalah teman hidup orang moden yang kekal. Seorang pesakit dengan Alzheimer mengalami perubahan mood yang tajam. Tiba-tiba dan tidak disangka-sangka, dia melepaskan diri, menangis, mengalah dengan kemarahan tanpa alasan yang jelas..

Keperibadian berubah

Keperibadian seseorang biasanya berubah hingga tahap tertentu. Tetapi pesakit demensia secara asasnya boleh berubah. Kadang-kadang dia menjadi sangat keliru, curiga atau ketakutan (tanda serupa dengan manifestasi sindrom pasca trauma).

Kehilangan inisiatif

Tidak mahu melakukan kerja rumah atau tugas sosial. Adakah keterangan ini kelihatan seperti anda? Jangan risau. Biasanya, aktiviti kerja segera kembali. Tetapi dengan demensia, seseorang boleh menjadi pasif sepenuhnya, memerlukan insentif berterusan untuk mengambil inisiatif.

Penyakit Alzheimer, bentuk demensia pikun yang paling biasa, menyerang kira-kira 5% orang berusia 65 tahun dan hingga 35% pada usia 80 tahun.

Rawatan

Hari ini tidak ada cara - baik rasmi atau popular - untuk menghentikan atau menyembuhkan demensia sepenuhnya. Pesakit tinggal bersamanya hingga mati. Tetapi ada ubat-ubatan yang dapat membantu sejumlah besar pesakit, memperlambat proses perubahan degeneratif, dan menyumbang untuk penggunaan kemampuan otak yang lebih lemah yang lebih baik. Semakin cepat diagnosis dibuat dan rawatan dimulakan, semakin baik prognosisnya, prospek untuk menstabilkan keadaan dan menunda tahap penyakit berikutnya, di mana pesakit menjadi bergantung sepenuhnya pada perawatan orang lain.

Pencegahan

Adakah pencegahan demensia? Walaupun terdapat kemajuan besar dalam neurobiologi selama beberapa dekad yang lalu dan pemahaman yang lebih baik mengenai perubahan degeneratif di otak, penyebab demensia tidak sepenuhnya jelas. Kemungkinan penyakit ini cenderung genetik. Tetapi dalam kemungkinan pencegahan, kita sama sekali tidak berdaya. Tidak dinafikan, persekitaran, pemakanan, gaya hidup memberi kesan yang besar. Beberapa kajian menunjukkan bahawa faktor risiko untuk menghidap Alzheimer adalah sama seperti pada aterosklerosis, strok. Ini terutamanya tekanan darah tinggi, diabetes dan kolesterol darah tinggi.

Oleh itu, anda dapat melindungi diri dari demensia dengan gaya hidup sihat - tekanan mental dan fizikal yang teratur, diet seimbang tanpa lemak dan daging yang berlebihan, dengan banyak sayur-sayuran, vitamin, serat. Merokok tembakau bukanlah langkah pencegahan, walaupun nikotin merangsang sel otak secara ringkas..

Selain aktiviti, banyak rehat diperlukan. Penting untuk merawat hipertensi, diabetes, dan mengurangkan kolesterol tinggi secara berkala. Ini akan membantu mengurangkan risiko demensia, tetapi malangnya tidak menolaknya..

Demensia - Gejala dan Rawatan

Apa itu demensia? Sebab, kaedah diagnosis dan rawatan dibincangkan dalam artikel oleh Dr. Fedotov I.A., psikoterapis dengan pengalaman 11 tahun.

Definisi penyakit. Punca penyakit

Demensia adalah sindrom yang berlaku apabila otak rosak dan dicirikan oleh gangguan kognitif (persepsi, perhatian, gnosis, ingatan, kecerdasan, ucapan, praksis). Perkembangan dan perkembangan sindrom ini membawa kepada gangguan dalam kerja dan aktiviti harian (isi rumah).

Kira-kira 50 juta orang di dunia menderita demensia. Sehingga 20% pada populasi lebih dari 65 menderita demensia dengan keparahan yang berbeza-beza (5% pada populasi - demensia teruk). [3] Sehubungan dengan penuaan penduduk, terutama di negara maju, masalah diagnosis, rawatan dan pencegahan demensia adalah masalah sosial yang sangat akut. Sudah, jumlah beban ekonomi demensia senil adalah sekitar $ 600 bilion, atau 10% daripada KDNK global. Kira-kira 40% kes demensia berlaku di negara maju (China, Amerika Syarikat, Jepun, Rusia, India, Perancis, Jerman, Itali, Brazil). [sepuluh]

Penyebab demensia terutamanya penyakit Alzheimer (menempati 40-60% dari semua demensia) [3], penyakit serebrovaskular, penyakit puncak, alkoholisme, penyakit Creutzfeldt-Jacob, tumor GM, penyakit Huntington, TBI, jangkitan (sifilis, HIV) dll), gangguan dismetabolik, penyakit Parkinson, dll. [3]

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci yang paling biasa.

  • Penyakit Alzheimer (AD, demensia pikun jenis Alzheimer) adalah penyakit neurodegeneratif kronik. Ia dicirikan oleh pemendapan plak Aβ dan glomeruli neurofibrillary di neuron otak, yang membawa kepada kematian neuron dengan perkembangan disfungsi kognitif berikutnya pada pesakit.

Pada peringkat praklinikal, hampir tidak ada gejala penyakit ini, namun, tanda-tanda patologi penyakit Alzheimer, seperti adanya Aβ di korteks serebrum, patologi tau, dan gangguan lipid dalam sel, terjadi. Gejala utama tahap ini adalah pelanggaran ingatan jangka pendek. Walau bagaimanapun, kealpaan sering dikaitkan dengan usia dan tekanan. Tahap klinikal (demensia awal) berkembang hanya selepas 3-8 tahun dari awal peningkatan tahap beta-amiloid di otak. [2]

Demensia awal berlaku apabila transmisi sinaptik terganggu dan kematian sel saraf berlaku. Apathy, aphasia, apraxia, dan gangguan koordinasi dikaitkan dengan gangguan ingatan. Kritikan terhadap keadaannya hilang, tetapi tidak sepenuhnya.

Pada tahap demensia sederhana, penurunan perbendaharaan kata pesakit diucapkan. Kehilangan kemahiran menulis, membaca. Pada peringkat ini, ingatan jangka panjang mula menderita. Seseorang mungkin tidak mengenali kenalan, saudara, "hidup di masa lalu" (gangguan ingatan menurut "undang-undang Ribot"), menjadi agresif, menangis. Penyelarasan juga merosot. Kehilangan kritikan sepenuhnya terhadap keadaannya. Inkontinensia kencing mungkin berlaku..

  • Demensia vaskular menyumbang 15% daripada semua demensia. Ia berkembang akibat arteriosklerosis serebrum, hipertensi, penyumbatan kapal dengan embolus atau trombus, serta vaskulitis sistemik, yang kemudiannya menyebabkan stroke iskemik, hemoragik dan campuran. Pautan utama dalam patogenesis demensia vaskular adalah iskemia serebrum, yang menyebabkan kematian neuron.
  • Penyakit puncak adalah penyakit kronik sistem saraf pusat yang dicirikan oleh atrofi korteks serebrum terpencil, lebih kerap pada lobus frontal dan temporal. Di neuron kawasan ini, kemasukan patologi - Badan puncak dikesan.
  • Patologi ini berkembang dalam 45-60 tahun. Jangka hayat adalah sekitar 6 tahun..
  • Penyakit puncak menyebabkan demensia pada sekitar 1% kes.
  • Creutzfeldt - Penyakit Jakob ("penyakit lembu gila") adalah penyakit prion yang dicirikan oleh perubahan distrofi yang teruk pada korteks serebrum.

Prion adalah protein patogen khas dengan struktur tidak normal yang tidak mengandungi genom. Setelah berada di badan asing, plak amiloid terbentuk yang memusnahkan struktur normal tisu. Dalam kes penyakit Creutzfeldt - Jakob, mereka menyebabkan ensefalopati spongiform.

  • Demensia pada orang yang dijangkiti HIV berkembang kerana kesan toksik langsung virus pada neuron. Selalunya thalamus, benda putih, ganglia basal terjejas. Demensia berkembang di sekitar 10-30% daripada mereka yang dijangkiti..

Penyebab demensia lain termasuk Huntington's chorea, penyakit Parkinson, hidrosefalus normotensif, dan banyak lagi..

Gejala Demensia

  • Gangguan ingatan. Pelanggaran ingatan jangka pendek dan jangka panjang. Confabulations, pseudo-reminiscences, cryptomneses. Dalam penyakit Alzheimer, ingatan dipengaruhi menurut undang-undang Ribot: "Pertama, peristiwa masa lalu dilupakan, kemudian, ketika penyakit itu berkembang, amnesia menyebar ke kejadian yang lebih jauh".
  • Gangguan pemikiran. Melambatkan pemikiran, konkrit berfikir, tidak konsisten, tergelincir, stereotaip pertuturan.
  • Pelanggaran orientasi di tempat, masa, diri.
  • Pelanggaran fungsi yang lebih tinggi. Aphasia, agnosia, apraxia.
  • Gangguan perhatian. Ketidakupayaan untuk bertindak balas terhadap beberapa rangsangan sekaligus, pergeseran perhatian perlahan.
  • Gangguan tingkah laku dan emosi. Keadaan tertekan dan manik, keagresifan, kegelisahan, keserakahan, keegoisan, gangguan seksual, konflik, kebencian, ketidakupayaan emosi, sikap tidak peduli, abulia, kecerobohan.
  • Pelanggaran kritikan. Kritikan terhadap keadaan seseorang, serta apa yang berlaku di sekitar, dapat berkurang, dan juga hilang sepenuhnya.
  • Persepsi terganggu. Ilusi dan halusinasi. [13]

Gambaran klinikal demensia vaskular berbeza dengan demensia jenis Alzheimer dalam beberapa tanda:

  1. Penyakit ini berkembang pada usia 50-65 tahun..
  2. Seperti AD, demensia vaskular memperburuk ingatan menurut undang-undang Ribot, tetapi pada peringkat awal penyakit ini tidak begitu jelas dan bukan merupakan gejala utama.
  3. Kritikan terhadap keadaannya berterusan di hampir semua peringkat penyakit, pesakit merasa tidak berdaya, meminta pertolongan.
  4. Terdapat kelemahan emosi, tangisan, hipokondria, kelikatan, ciri keperibadian yang tajam. Tingkah laku agresif tidak bersifat.
  5. "Kelipan" gejala. Bergantung pada hemodinamik, keadaan pesakit boleh bertambah baik atau sebaliknya, bertambah buruk.
  6. Kejadian simptom psikotik akut (terutamanya kekeliruan) terhadap latar belakang penurunan aliran darah yang tajam.
  7. Kemahiran pertuturan dan motor tidak menderita dengan kursus tanpa jalan. [17]

Tidak seperti patologi yang ditunjukkan di atas, gejala utama penyakit Peak adalah gangguan keperibadian yang teruk. Ingatan terjejas berkembang kemudian. Pesakit benar-benar kekurangan kritikan terhadap keadaannya (anosognosia), terdapat gangguan pemikiran, kehendak dan keinginan yang teruk. Agresi, kekasaran, hiperseksualiti, stereotaip dalam pertuturan dan tindakan adalah ciri. Kemahiran automatik bertahan lama.

Demensia pada penyakit Creutzfeldt-Jakob melalui 3 peringkat:

  1. Prodrome. Gejala tidak begitu spesifik - insomnia, asthenia, kehilangan selera makan, perubahan tingkah laku, gangguan ingatan, gangguan pemikiran. Kehilangan minat. Pesakit tidak dapat mengurus dirinya sendiri.
  2. Tahap permulaan. Sakit kepala, gangguan visual, gangguan deria bergabung, koordinasi bertambah buruk.
  3. Tahap yang diperluas. Tremor, kelumpuhan spastik, koreoathetosis, ataxia, atrofi, neuron motor yang unggul, demensia teruk.

Demensia yang dijangkiti HIV

  • pelanggaran ingatan jangka pendek dan jangka panjang;
  • kelambatan, termasuk lambat berfikir;
  • disorientasi;
  • tanpa perhatian;
  • gangguan afektif (kemurungan, pencerobohan, psikosis afektif, ketidakupayaan emosi);
  • memandu patologi;
  • tingkah laku bodoh;
  • hiperkinesis, gegaran, gangguan koordinasi;
  • gangguan pertuturan, perubahan tulisan tangan.

Patogenesis demensia

Plak Senile Aβ terdiri daripada amiloid beta (Aβ). Pemendapan patologi bahan ini adalah akibat daripada peningkatan tahap pengeluaran beta-amyloid, pelanggaran agregasi dan pelepasan Aβ. Fungsi enzim neprilysin yang tidak betul, molekul APOE, enzim lisosom, dan lain-lain, menyebabkan kesukaran dalam metabolisme Aβ di dalam badan. Pengumpulan lebih lanjut β-amiloid dan pemendapannya dalam bentuk plak pikun pertama menyebabkan penurunan penghantaran pada sinapsis dan, akhirnya, untuk menyelesaikan neurodegenerasi. [7]

Walau bagaimanapun, hipotesis amiloid tidak menjelaskan keseluruhan fenomena penyakit Alzheimer. Pada masa ini, dipercayai bahawa pemendapan Aβ hanyalah pencetus yang mencetuskan proses patologi.

Terdapat juga teori protein tau. Neurofibrillary glomeruli, yang terdiri daripada neurit distrofik dan protein tau yang tidak teratur, mengganggu proses pengangkutan di dalam neuron, yang pertama menyebabkan gangguan isyarat pada sinapsis, dan seterusnya untuk menyelesaikan kematian sel.

Peranan terakhir dalam berlakunya proses patologi di atas dimainkan oleh kecenderungan genetik. Sebagai contoh, dalam pembawa alel APOE e4, perkembangan otak berbeza dengan perkembangan otak genom yang tidak ada. Pembawa genotip homozigot APOE e4 / APOE e4 mempunyai deposit amiloid 20-30% lebih banyak daripada genotip APOE e3 / APOE e4 dan APOE e3 / APOE e3. Oleh itu, kemungkinan besar, APOE e4 mengganggu agregasi APP. [Sembilan belas]

Juga menarik adalah hakikat bahawa gen yang mengekodkan protein APP (Aβ prekursor) dilokalisasi pada kromosom 21. Hampir semua orang dengan sindrom Down setelah berumur 40 tahun menghidap demensia yang serupa dengan Alzheimer.

Antara lain, peranan besar dalam patogenesis penyakit Alzheimer dimainkan oleh ketidakseimbangan sistem neurotransmitter. Kekurangan asetilkolin dan penurunan enzim asetilkolinesterase yang menghasilkannya berkorelasi dengan penurunan kognitif pada demensia senil. Kekurangan kolinergik berlaku pada demensia lain.

Namun, pada tahap perkembangan ini, kajian semacam itu tidak menjawab semua pertanyaan mengenai etiologi dan patogenesis penyakit Alzheimer, yang menyulitkan rawatan, serta pengesanan awal patologi. [empat belas]

Tahap klasifikasi dan perkembangan demensia

Klasifikasi pertama - mengikut tahap keparahan. Demensia boleh menjadi ringan, sederhana atau teruk. Penilaian Klinikal Demensia (CDR) digunakan untuk menentukan keparahan. Ia mempertimbangkan 6 faktor: [9]

  • ingatan;
  • orientasi;
  • pertimbangan dan kemampuan menyelesaikan masalah;
  • penyertaan dalam urusan awam;
  • aktiviti rumah;
  • kebersihan diri dan penjagaan diri.

Setiap faktor dapat menunjukkan keparahan demensia: 0 - tidak ada pelanggaran, 0,5 - demensia "diragukan", 1 - demensia ringan, 2 - demensia sederhana, 3 - demensia teruk.

Klasifikasi demensia kedua adalah dengan penyetempatan:

  1. Kortikal. Kulit pokok GM terjejas secara langsung (penyakit Alzheimer, ensefalopati alkohol);
  2. Subkortikal. Struktur subkortikal terjejas (demensia vaskular, penyakit Parkinson);
  3. Kortikal-subkortikal (Penyakit puncak, demensia vaskular);
  4. Multifokal (penyakit Creutzfeldt-Jakob).

Pengelasan ketiga adalah nosologi. Dalam praktik psikiatri, sindrom demensia tidak jarang berlaku dan membawa penyakit..

ICD-10

  • Penyakit Alzheimer - F00
  • Demensia Vaskular - F01
  • Demensia pada penyakit yang memenuhi syarat di bahagian lain - F02
  • Demensia, tidak ditentukan - F03

Demensia pada asma terbahagi kepada:

  • demensia dengan permulaan awal (berumur sehingga 65 tahun)
  • demensia awal (65 tahun atau lebih baru)
  • atipikal (jenis campuran) - merangkumi tanda dan kriteria dari dua perkara di atas, selain itu, jenis ini merangkumi gabungan demensia pada AD dan demensia vaskular.

Penyakit ini berkembang dalam 4 peringkat:

  1. peringkat praklinikal;
  2. demensia awal;
  3. demensia sederhana;
  4. demensia teruk.

Komplikasi Demensia

Dalam demensia yang teruk, pesakit keletihan, lesu, tidak meninggalkan tempat tidur, kemahiran lisan hilang, pertuturan tidak sesuai. Walau bagaimanapun, kematian biasanya tidak berlaku kerana penyakit Alzheimer itu sendiri, tetapi disebabkan oleh perkembangan komplikasi, seperti:

  • pneumonia;
  • luka tekanan;
  • cachexia;
  • kecederaan dan kemalangan.

Diagnosis Demensia

Untuk diagnosis penyakit Alzheimer dalam amalan pesakit luar, pelbagai skala digunakan, misalnya, MMSE. Skala Haczynski diperlukan untuk diagnosis pembezaan demensia vaskular dan penyakit Alzheimer. Untuk mengesan patologi emosi dalam penyakit Alzheimer, skala Beck BDI, skala Hamilton HDRS, dan skala kemurungan GDS geriatrik digunakan.

Kajian makmal dijalankan terutamanya untuk diagnosis pembezaan dengan patologi seperti gangguan metabolik, AIDS, sifilis dan lesi otak berjangkit dan toksik lain. Untuk ini, ujian makmal harus dilakukan seperti: ujian darah klinikal, biokimia. ujian darah untuk elektrolit, glukosa, kreatinin, analisis hormon tiroid, analisis vitamin B1, B12 dalam darah, ujian HIV, sifilis, OAM.

Sekiranya terdapat kecurigaan metastasis pada GM, tusukan lumbal adalah mungkin..

Dari kaedah penyelidikan instrumental gunakan:

  • EEG (pengurangan irama α, peningkatan aktiviti gelombang perlahan, δ-aktiviti);
  • MRI, CT (pengembangan ventrikel, ruang subarachnoid);
  • SPECT (perubahan aliran darah serebrum serantau);
  • PET (penurunan metabolisme penyetempatan parietal-temporal).

Kajian genetik dijalankan menggunakan penanda BA (mutasi pada gen PS1, APOE e4 [5]

Diagnosis penyakit Peak adalah sama seperti dengan Alzheimer. Pada MRI, seseorang dapat mengesan pembesaran tanduk anterior, hidrosefalus luaran, terutama penyetempatan anterior, dan peningkatan alur.

Kaedah pemeriksaan instrumental untuk penggunaan penyakit Creutzfeldt-Jakob:

  • MRI GM (gejala "sarang lebah" di kawasan inti caudate, atrofi korteks dan cerebellum);
  • PET (penurunan metabolisme pada korteks hemisfera serebrum, cerebellum, inti subkortikal);
  • tusukan lumbal (penanda khusus dalam cecair serebrospinal);
  • biopsi otak.

Diagnosis demensia pada orang yang dijangkiti HIV terutama bertujuan untuk mencari agen berjangkit, diikuti dengan diagnosis pembezaan dengan demensia lain.

Rawatan demensia

Persediaan untuk rawatan penyakit Alzheimer dibahagikan kepada 3 jenis:

  1. perencat kolinesterase;
  2. Antagonis reseptor NMDA;
  3. ubat lain.

Kumpulan pertama merangkumi:

Ubat-ubatan lain termasuk

  • Ginkgo biloba;
  • Choline alfoscerate;
  • Seleginyl;
  • Nicergoline.

Perlu difahami bahawa penyakit Alzheimer adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan, dengan bantuan ubat-ubatan anda hanya dapat memperlambat perkembangan patologi. Pesakit biasanya mati bukan dari AD itu sendiri, tetapi dari komplikasi yang dijelaskan di atas. Semakin cepat untuk mengenal pasti penyakit, membuat diagnosis dan memulakan rawatan yang betul, semakin tinggi jangka hayat pesakit setelah diagnosis. Sama pentingnya adalah penjagaan pesakit yang berkualiti. [7]

Rawatan demensia vaskular

Rawatan dipilih bergantung pada etiologi demensia tertentu.

  • vasodilator;
  • agen antiplatelet dan antikoagulan;
  • statin
  • ubat antihipertensi. [4]

Dalam demensia vaskular, dan juga AD, perencat kolinesterase, memantine, dan ubat lain, seperti nootropik, adalah mungkin, tetapi rawatan ini tidak mempunyai bukti yang sepenuhnya.

Untuk membetulkan tingkah laku penyakit Peak, antipsikotik digunakan. [6] [18]

Pada penyakit Creutzfeldt-Jakob, hanya terdapat rawatan simptomatik. Gunakan Brefeldin A, penyekat saluran Ca, reseptor NMDA, Tiloron.

Demensia yang dijangkiti HIV

Ubat antivirus adalah asas rawatan untuk jangkitan HIV. Dari kumpulan lain berlaku:

  • perencat transkripase terbalik;
  • Antagonis reseptor NMDA;
  • peptida T;
  • penyekat saluran kalsium;
  • pentoxifylline;
  • Perencat MAO jenis B. [12]

Ramalan. Pencegahan

Untuk pencegahan penyakit Alzheimer, tidak ada agen khusus yang mungkin 100% menyelamatkan seseorang dari penyakit ini.

Namun, banyak kajian menunjukkan keberkesanan beberapa langkah yang dapat mencegah atau memperlambat perkembangan penyakit Alzheimer..

  1. Aktiviti fizikal (meningkatkan bekalan darah ke otak, mengurangkan tekanan darah, meningkatkan toleransi tisu terhadap glukosa, meningkatkan ketebalan korteks serebrum).
  2. Pemakanan yang sihat (terutamanya diet Mediterranean, kaya dengan antioksidan, omega-3, 6 asid lemak, vitamin).
  3. Kerja mental yang kerap (melambatkan perkembangan gangguan kognitif pada pesakit demensia).
  4. Terapi penggantian hormon pada wanita. Terdapat bukti bahawa terapi hormon berkorelasi dengan penurunan risiko demensia sepertiga.
  5. Pengurangan dan kawalan BP.
  6. Menurunkan dan mengawal kolesterol serum. Peningkatan kolesterol darah di atas 6.5 mmol / l meningkatkan risiko penyakit Alzheimer sebanyak 2 kali.

Pada penyakit Creutzfeldt-Jakob, prognosisnya buruk. Penyakit ini berkembang pesat dalam masa 2 tahun. Kematian untuk teruk - 100%, untuk ringan - 85%. [8]