Stenting koronari (saluran jantung)

Sebab utama manifestasi penyakit jantung koronari yang paling serius, infark miokard, adalah pelanggaran pemakanan otot kerana kerosakan vaskular aterosklerotik.

Aterosklerosis mempengaruhi dinding arteri. Kerana kehilangan keanjalan, kemungkinan pengembangan yang mencukupi hilang. Pemendapan plak aterosklerotik dari dalam menyebabkan penyempitan diameter kapal, menyukarkan penghantaran nutrien. Pengurangan kritikal ialah 50% diameter. Pada masa yang sama, gejala klinikal hipoksia (kekurangan oksigen) jantung mula muncul. Ini dinyatakan dalam serangan angina.

Penyumbatan lengkap arteri koronari membawa kepada pengembangan tapak nekrosis (nekrosis) dengan infark miokard. Di seluruh dunia, patologi ini masih dianggap salah satu penyebab utama kematian pada orang dewasa..

Stenting pada saluran jantung tepat pada masanya membantu mencegah perkembangan komplikasi aterosklerosis yang teruk.

Apa itu stenting??

Istilah "stenting" merujuk kepada operasi memasang stent di dalam arteri, yang mengakibatkan pengembangan mekanikal bahagian yang menyempit dan pemulihan aliran darah normal ke organ. Operasi tersebut merujuk kepada pembedahan endovaskular (intravaskular). Ia dijalankan di bahagian profil vaskular. Ia memerlukan bukan hanya pakar bedah yang berkelayakan, tetapi juga peralatan teknikal.

Dalam pembedahan, teknik telah dibuat tidak hanya untuk stent koronari (saluran darah jantung), tetapi juga untuk pemasangan stent di arteri karotid untuk menghilangkan tanda-tanda iskemia serebrum, pada femoral - untuk rawatan perubahan aterosklerotik pada kaki, pada aorta perut dan iliac - di hadapan tanda-tanda lesi aterosklerotik yang teruk.

Apa itu "stent", varieti

Stent adalah tiub mesh ringan yang cukup kuat untuk menyediakan kerangka arteri untuk masa yang lama. Stent diperbuat daripada aloi logam (biasanya kobalt) sesuai dengan teknologi tinggi. Terdapat banyak jenis. Mereka berbeza dari segi saiz, struktur mesh, lapisan.

Dua kumpulan stent dapat dibezakan:

  • tidak dilapisi - digunakan dalam operasi pada arteri bersaiz sederhana;
  • dilapisi dengan tempurung polimer khas, melepaskan bahan ubat sepanjang tahun yang mencegah stenosis arteri semula. Kos stent tersebut jauh lebih mahal. Mereka disyorkan untuk dipasang di saluran koronari, memerlukan penggunaan ubat yang berterusan yang mengurangkan pembekuan darah.

Bagaimana operasi?

Untuk stenting saluran darah jantung, kateter dimasukkan ke dalam arteri femoral, di hujungnya terdapat balon kecil dengan stent di atasnya. Di bawah kawalan alat sinar-x, kateter dimasukkan ke dalam mulut arteri koronari dan dipindahkan ke tempat penyempitan yang diinginkan. Kemudian belon itu melambung ke diameter yang diperlukan. Pada masa yang sama, deposit aterosklerotik ditekan ke dinding. Stent, ketika musim bunga mengembang dan tetap berada di tempatnya setelah mengempiskan belon dan mengeluarkan kateter. Akibatnya, aliran darah dipulihkan..

Operasi biasanya dilakukan di bawah anestesia tempatan. Berlanjutan dari satu hingga tiga jam. Sebelum operasi, pesakit disuntik dengan pengencer darah untuk mencegah trombosis. Sekiranya perlu, pasangkan beberapa stent.

Selepas pembedahan, pesakit menghabiskan masa di hospital sehingga tujuh hari di bawah pengawasan doktor. Dia disyorkan minum banyak cecair untuk menghilangkan agen kontras dengan air kencing. Antikoagulan diresepkan untuk mencegah lekatan platelet dan pembekuan darah..

Siapa yang ditunjukkan untuk pembedahan, pemeriksaan

Pemilihan pesakit dengan penyakit jantung koronari untuk rawatan pembedahan dilakukan oleh perunding pakar bedah jantung. Di klinik di tempat kediaman, pesakit menjalani pemeriksaan minimum yang diperlukan, termasuk semua ujian darah dan air kencing wajib untuk menentukan fungsi organ dalaman, lipogram (jumlah kolesterol dan pecahannya), dan pembekuan darah. Elektrokardiografi membolehkan anda menentukan kawasan kerosakan miokard selepas serangan jantung, kelaziman dan penyetempatan proses. Pemeriksaan ultrabunyi jantung pada gambar menunjukkan dengan jelas fungsi semua jabatan atria dan ventrikel.

Di jabatan pesakit dalam, angiografi adalah wajib. Prosedur ini melibatkan pentadbiran intravaskular agen kontras dan rangkaian sinar-x yang diambil semasa katil vaskular diisi. Cabang yang paling terjejas dikenal pasti, lokasi dan tahap penyempitannya.

Ultrasound intravaskular membantu menilai keupayaan dinding arteri dari dalam.

Pemeriksaan ini membolehkan pakar bedah pembedahan menentukan lokasi tepat implantasi stent yang dicadangkan, untuk mengenal pasti kemungkinan kontraindikasi terhadap pembedahan.

Petunjuk untuk pembedahan:

  • serangan angina yang kerap, yang ditakrifkan oleh pakar kardiologi sebagai keadaan pra-infark;
  • sokongan cantuman bypass arteri koronari (shunting adalah pemasangan aliran darah buatan dengan memotong kapal yang terhalang), yang cenderung menyempit selama sepuluh tahun;
  • petunjuk penting untuk infark transmural yang teruk.

Kontraindikasi

Kemustahilan untuk memperkenalkan stent ditentukan semasa peperiksaan.

  • Luka biasa pada semua arteri koronari, kerana tidak ada tempat khusus untuk stenting.
  • Diameter arteri yang menyempit kurang daripada tiga mm.
  • Pengurangan pembekuan darah.
  • Gangguan fungsi ginjal, hati, kegagalan pernafasan.
  • Reaksi alergi pesakit terhadap persiapan yodium.

Kelebihan stenting berbanding operasi lain:

  • teknik invasif yang rendah - tidak perlu membuka dada;
  • jangka masa pendek pesakit tinggal di hospital;
  • kos yang agak rendah;
  • pemulihan yang cepat, kembali bekerja, kekurangan pesakit yang berpanjangan.

Komplikasi operasi

Walau bagaimanapun, 1/10 pesakit yang dikendalikan mempunyai komplikasi atau akibat yang tidak diingini:

  • berlubang dinding kapal;
  • berdarah;
  • pengumpulan darah dalam bentuk hematoma di tempat tusukan arteri femoral;
  • trombosis stent dan keperluan untuk stenting berulang;
  • fungsi buah pinggang terjejas.

Video yang menunjukkan inti pati operasi:

Tempoh pemulihan

Stenting saluran darah yang dipindahkan dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit dengan ketara, tetapi ini tidak menghentikan proses aterosklerotik, tidak mengubah metabolisme lemak yang terganggu. Oleh itu, pesakit perlu mengikuti preskripsi doktor, memantau kolesterol dan gula darah.

Adalah perlu untuk mengecualikan lemak haiwan dari makanan dan membatasi karbohidrat. Tidak digalakkan makan daging babi berlemak, daging lembu, domba, mentega, lemak babi, mayonis dan perasa pedas, sosej, keju, kaviar, pasta dari jenis gandum yang tidak tegas, coklat, gula-gula dan pastri, roti putih, kopi, teh pekat, alkohol dan bir, minuman bergula berkarbonat.

Diet memerlukan pengenalan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam salad atau jus segar, unggas rebus, ikan, bijirin, pasta dari varieti keras, keju cottage, produk tenusu, teh hijau.

Adalah perlu untuk menetapkan 5-6 makanan sehari, memantau berat badan. Tahan hari puasa jika perlu.

Gimnastik pagi meningkatkan metabolisme, meningkatkan mood. Anda tidak boleh melakukan senaman berat dengan segera. Berjalan dianjurkan, pertama pada jarak pendek, kemudian dengan jarak yang semakin meningkat. Tangga perlahan popular. Anda boleh melakukannya di simulator. Pastikan pesakit harus belajar mengira nadi mereka. Elakkan beban berlebihan dengan peningkatan kadar denyutan jantung. Dari sukan, disyorkan berbasikal dan kolam renang.

Terapi ubat dikurangkan menjadi ubat yang menurunkan tekanan darah (pada pesakit hipertensi), statin untuk menormalkan kolesterol, dan ubat-ubatan yang mengurangi pembekuan darah. Pesakit diabetes mesti meneruskan rawatan khusus seperti yang ditetapkan oleh ahli endokrinologi.

Lebih baik jika pemulihan setelah stenting dilakukan di spa, di bawah pengawasan doktor.

Operasi stenting telah dilakukan selama kira-kira empat puluh tahun. Teknik dan sokongan teknikal terus diperbaiki. Petunjuk semakin meningkat, tidak ada batasan umur. Dianjurkan agar semua pesakit dengan penyakit jantung koronari tidak takut dengan konsultasi pakar bedah, ini adalah peluang untuk memperpanjang usia aktif.

Apa itu stenting vaskular dan jenis pemulihan yang diperlukan selepas pembedahan

Stenting pada saluran jantung adalah operasi biasa yang dilakukan untuk banyak patologi. Selalunya, rawatan sedemikian adalah satu-satunya pilihan yang dapat menyelamatkan nyawa seseorang. Selepas operasi, pemulihan khas diperlukan, yang membolehkan anda menggabungkan hasilnya, menyelamatkan pesakit dari komplikasi dan mengurangkan masa yang diperlukan untuk pemulihan.

Ciri-ciri campur tangan pembedahan

Stenting saluran darah jantung membolehkan anda mengembang arteri koronari, yang tidak dapat berfungsi dengan baik kerana adanya gumpalan darah, dan menormalkan aliran darah yang terganggu. Inti operasi adalah pengenalan stent ke dalam arteri, yang merupakan prostesis khas untuk dinding kapal yang terkena. Sebenarnya, ini adalah tiub dengan dinding dalam bentuk mesh halus. Stent terletak di tempat penyempitan arteri. Pada mulanya, ia mempunyai rupa yang dilipat. Di tempat lesi arteri, stent mengembang dan tetap, sehingga menjaga kapal dalam keadaan normal.

Walaupun operasi seperti itu adalah intervensi invasif minimal, namun, dinding kapal berada dalam keadaan meradang. Untuk mempercepat penyembuhan kapal, memperbaiki hasil operasi dan memperbaikinya, perlu menjalani program pemulihan khas. Kami pasti akan membincangkan hal ini, tetapi pertama-tama kami akan mengetahui beberapa soalan yang lebih penting mengenai stent koronari..

Jenis Stent

Kira-kira seratus jenis stent dibezakan di dunia. Hanya pakar bedah jantung yang berpengalaman yang dapat memilih dari pelbagai jenis spesimen yang sesuai dengan kes tertentu. Walau apa pun, ia mestilah berkualiti tinggi dan boleh dipercayai, kerana stent dipasang untuk waktu yang lama dan menjalankan fungsi penting. Stent moden mempunyai sebilangan ciri dan sifat khas:

  1. Untuk lapisan luar, bahan khas digunakan yang tidak membenarkan darah membeku. Oleh itu, pencegahan pembekuan darah.
  2. Stent boleh didapati dalam pelbagai reka bentuk. Ia boleh menjadi elemen cincin, pilihan dalam bentuk tiub atau mesh. Terdapat banyak pilihan, dan tidak akan sukar bagi pakar bedah untuk memilih stent yang diperlukan.
  3. Stent juga berbeza diameternya. Penunjuk ini berbeza antara 2 - 6 mm. Panjangnya biasanya satu sentimeter.
  4. Stent mungkin berbeza dalam komposisi. Bagaimanapun, semua pengeluar menggunakan aloi khas, dan pengeluarannya berdasarkan teknologi tinggi. Aloi yang paling biasa digunakan ialah kobalt dan kromium, tetapi pilihan lain mungkin..
  5. Model stent baru dilapisi dengan ubat-ubatan yang tindakannya bertujuan untuk mengurangkan kemungkinan mengembangkan stenosis berulang dan mencegah infark miokard. Reka bentuk yang serupa terutama diperlukan untuk orang yang mengalami masalah buah pinggang dan diabetes.

Petunjuk untuk pembedahan stenting

Memasang stent pada arteri jantung mempunyai sejumlah petunjuk. Dalam setiap kes individu, doktor menilai perlunya operasi sedemikian dan menetapkan hanya apabila kaedah rawatan lain tanpa campur tangan pembedahan tidak berjaya. Petunjuk utama untuk stenting dijelaskan di bawah:

  • penyakit iskemia kronik, yang disertai dengan pengembangan plak aterosklerotik, yang meliputi lumen arteri lebih daripada separuh;
  • serangan angina yang berlaku dengan beban kecil;
  • kemungkinan terjadinya infark miokard dalam kombinasi dengan sindrom koronari;
  • infark miokard (besar atau kecil) dalam 6 jam pertama dengan keadaan badan yang stabil;
  • penutupan semula lumen arteri selepas angioplasti belon, shunting dan stenting.

Kontraindikasi untuk pembedahan

Tidak dalam semua kes boleh melakukan stenting pada saluran jantung. Terdapat sebilangan besar kontraindikasi yang menjadikan operasi ini mustahil:

  • keadaan tidak stabil, yang disertai oleh gangguan kesedaran, lonjakan tekanan, kejutan dan ketidakcukupan mana-mana organ dalaman;
  • tindak balas alahan terhadap ubat-ubatan yang mengandungi yodium;
  • pembekuan darah yang ketara;
  • perpanjangan dan penyempitan berganda di arteri, yang boleh tertumpu di satu / beberapa kapal;
  • kerosakan vaskular dengan diameter kurang dari 3 mm.;
  • tumor malignan yang tidak dapat diubati.

Beberapa kontraindikasi bersifat sementara, dapat dihilangkan sementara atau selama-lamanya. Terdapat juga kontraindikasi relatif yang mungkin tidak diambil kira jika seseorang bersikeras melakukan pembedahan dan risiko komplikasi kecil. Alergi terhadap ubat yang mengandungi yodium tidak berlaku di sini.

Bagaimana pembedahannya

Stenting koronari bukanlah operasi yang sangat rumit dan panjang. Tetapi tetap memerlukan persiapan khas dan dijalankan mengikut rancangan yang jelas..

Stent arteri

Penyediaan pra operasi

Walaupun stenting koronari tidak memerlukan persiapan yang rumit, beberapa prosedur masih harus dilakukan. Dalam kes ini, penyediaan pra operasi adalah seperti berikut:

  • ujian darah umum dan koagulogram, yang menentukan keupayaan darah untuk membeku;
  • kimia darah;
  • ECG;
  • Sinar-X cahaya.

Sekiranya keadaan tidak kritikal, tetapi operasi dirancang, maka orang itu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Pembedahan sering dilakukan sekiranya berlaku kecemasan, apabila setiap minitnya mahal. Sebagai contoh, dalam kes serangan jantung, setelah permulaan yang berlalu lebih dari 5 jam, operasi dimulakan tanpa hasil analisis. Sekumpulan doktor sentiasa memantau bagaimana pesakit berkelakuan, dan membuat perubahan semasa stenting pada saluran jantung.

Prosedur operasi

Operasi stenting kapal jantung dilakukan di bilik operasi, dalam keadaan kemandulan mutlak. Juga, pakar bedah harus mempunyai peralatan moden yang tepat, yang akan memastikan pemantauan berterusan terhadap keadaan pesakit dan memungkinkan pemantauan kemajuan operasi. Operasi dilakukan mengikut rancangan berikut, yang mungkin berbeza bergantung pada keadaan tertentu:

  1. Anestesia tempatan kerana pengenalan, misalnya, Novocaine. Anestesia dilakukan pada kawasan inguinal-femoral salah satu kaki..
  2. Manipulator kateter dimasukkan ke dalam arteri femoral melalui tusukan pra-tusukan..
  3. Semasa kateter bergerak melalui kapal, ubat yang mengandungi yodium diberikan. Ia dapat dilihat dengan jelas pada sinar-x. Akibatnya, kapal dapat dilihat dengan jelas, dan pakar bedah dapat mengawal proses pergerakan kateter.
  4. Apabila kateter menghampiri tempat kerosakan pada arteri, stent diletakkan. Untuk ini, belon, yang terletak di hujung kateter, melambung dengan memperkenalkan udara. Dari ini, kedua-dua stent dan arteri mengembang ke ukuran yang diperlukan.

Kemungkinan komplikasi

Kemungkinan mengalami komplikasi awal selepas pembedahan, dan juga semasa menjalankannya, tidak lebih dari 5%. Keadaan ini merangkumi keadaan berikut:

  • hematoma pinggul;
  • kerosakan arteri koronari;
  • gangguan dalam peredaran darah otak dan buah pinggang;
  • darah beku pada stent;
  • pendarahan.

Kehidupan selepas stenting kapal jantung

Setelah stenting pada saluran jantung, diperlukan tempoh pemulihan. Penting untuk mematuhi semua peraturan. Dalam kes ini, adalah mungkin untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi yang mungkin berlaku selepas stent pada saluran jantung. Hari pertama selepas operasi, rehat di tempat tidur diperhatikan. Sekiranya pesakit berada dalam keadaan baik dan tidak ada komplikasi, rumah ekstrak boleh dikeluarkan pada hari ke-3.

Berapa banyak yang tinggal selepas operasi stenting sukar untuk dinyatakan. Banyak bergantung pada seseorang yang mengikuti prinsip pemulihan. Adakah dia ingin mengubah hidupnya, menjaga jantung dan saluran darahnya, makan dengan betul, jangan gementar dan menormalkan beban. Inilah yang akan kita bincangkan sekarang.

Diet yang ketat

Setiap orang mesti mematuhi diet khas setelah stent saluran darah jantung. Oleh itu, anda dapat mengurangkan kemungkinan pembekuan darah dan komplikasi lain. Intipati diet adalah seperti berikut:

  • pengecualian dari diet makanan berlemak asal haiwan;
  • penolakan karbohidrat dan makanan yang mudah dicerna yang menjadi sumber kolesterol;
  • pengurangan pengambilan garam harian;
  • kemasukan sayur-sayuran, bijirin, daging pemakanan dan ikan dalam makanan.

Beban ganti

Kegiatan fizikal selepas stenting pada saluran jantung dikontraindikasikan pada minggu pertama selepas pembedahan. Hanya berjalan di kawasan rata dibenarkan. Aktiviti fizikal selanjutnya ditambah secara beransur-ansur. Anda perlu menyusun jadual untuk menambah beban sehingga setelah maksimum 6 minggu anda dapat kembali ke gaya hidup biasa.

Dianjurkan untuk melakukan latihan fisioterapi dan melakukan satu set latihan khas. Setiap orang bukan sahaja harus tahu bagaimana bersikap setelah stent saluran darah jantung, tetapi juga dengan jelas mematuhi peraturan ini. Pada masa yang sama, kerja malam dan kerja keras, serta kejutan saraf yang teruk, dikontraindikasikan sepanjang hidup.

Ubat dan pemeriksaan mandatori

Untuk beberapa waktu selepas pembedahan, keadaan badan perlu diperhatikan. Untuk ini, kaedah diagnostik tertentu ditetapkan..

  • ECG, termasuk diagnostik dengan ujian tekanan tidak lebih awal dari 2 minggu selepas pembedahan;
  • analisis pembekuan darah dan spektrum lipidnya;
  • angiografi koronari yang dirancang dilakukan satu tahun selepas pembedahan.

Sekiranya doktor telah menetapkan semua kajian ini atau salah satu daripadanya, perlu menjalani diagnosis tanpa berlengah. Ini akan mendedahkan perkembangan komplikasi walaupun pada peringkat asal dan cepat menghilangkannya.

Juga, dalam tempoh selepas stenting, ubat diperlukan, yang akan diresepkan oleh pakar. Harus diingat bahawa walaupun kerja arteri dipulihkan, tetapi alasan yang membawa kepada akibat seperti itu tetap ada. Dalam beberapa kes, ubat boleh berlanjutan selama setahun, walaupun tidak ada yang menolak rawatan sepanjang hayat. Ubat berikut biasanya diresepkan:

Stenting pada saluran jantung adalah operasi yang diperlukan, yang membolehkan kapal kembali berfungsi dan memulihkan aliran darah. Dalam beberapa kes, melakukan intervensi pembedahan seperti itu adalah satu-satunya pilihan untuk menyelamatkan nyawa seseorang. Tetapi kesejahteraan dan kesihatan yang lebih baik bergantung kepada orang itu sendiri. Anda boleh kembali ke gaya hidup normal, atau membatalkan semua usaha doktor.

Stenting PCA (arteri koronari kanan)

Pengarang bahan tersebut

Profesor Kapranov S.A. - Doktor Sains Perubatan, dua kali Hadiah Negara dari Kerajaan Persekutuan Rusia dalam bidang sains dan teknologi, Hadiah Pemenang Lenin Komsomol, pengarang lebih dari 350 karya ilmiah dalam bidang perubatan, 7 monograf, dan 10 paten untuk penemuan dalam bidang perubatan, menghabiskan lebih dari 30 tahun pengalaman peribadi 10,000 operasi endovaskular yang berbeza


Di pusat pembedahan endovaskular prof. Kapranova melakukan stenting. Pakar yang berpengalaman akan melakukan campur tangan untuk memulihkan patensi arteri koronari pada tahap profesional yang tinggi. Pesakit memilih klinik untuk operasi!

Perkaitan operasi

Koronari disebut arteri yang memberi makan otot jantung.

Terdapat 2 kapal utama:

  1. Arteria coronaria dextra. Arteri ini (darah, nutrien yang melewati dahan) memakan dinding kanan ventrikel kanan, septum, dinding belakang. Kapal kecil.
  2. Arteria coronaria sinistra. Ia membekalkan darah ke bahagian kiri miokardium, dinding anterior (hampir keseluruhan), sebahagian besar septum, dan puncak.

Setiap arteri mempunyai sebilangan besar sambungan. Oleh kerana itu, apabila ranting menyempit, darah memasuki otot dari kolam kapal lain (dalam jumlah yang lebih kecil). Ini memberikan perlindungan terhadap sindrom koronari, serangan jantung akut. Apabila dahan kecil tersumbat, kerosakan otot akan menjadi sederhana. Aliran darah koronari tidak menurun dengan ketara.

Jenis campur tanganKos
Stenting arteri koronari110.000 - 220.000 gosok.

Walaupun begitu, adalah penting untuk memahami bahawa arteri koronari memainkan peranan utama dalam fungsi otot jantung. Terima kasih kepada mereka bahawa bekalan darah ke jantung disediakan. Darah yang mengalir melalui arteri membekalkan semua sel jantung dengan oksigen, nutrien yang diperlukan, supaya organ berfungsi dalam keadaan yang betul. Sekiranya saluran menyempit kerana aterosklerosis atau miokardium, jantung berhenti berfungsi dengan kapasiti penuh. Oleh kerana itu, perubahan pada tisu berlaku pada tahap biokimia. Penyumbatan koronari juga mengakibatkan penyakit jantung koronari. Penyakit jantung koronari adalah kerosakan miokardium.

Gejala apa yang harus saya cari? Bila berjumpa doktor untuk pembedahan?

Perhatikan bahawa penyakit ini dapat berkembang dengan perlahan, selama bertahun-tahun. Itulah sebabnya ada kemungkinan bahawa patologi tidak akan terasa. Akibatnya, penyakit ini dikesan sangat lewat..

Walaupun begitu, gejala biasa termasuk:

  1. Kesakitan dan ketidakselesaan dada.
  2. Bengkak kaki.
  3. Sesak nafas.
  4. Keletihan, walaupun selepas sedikit latihan fizikal.
  5. Berpeluh berlebihan.
  6. Sakit di lengan dan bahu.
  7. Loya.

Perhatian khusus harus diberikan kepada gejala jika anda berisiko:

  1. Jantina lelaki.
  2. Umur: berumur lebih dari 45 tahun.
  3. Faktor genetik: kecenderungan (apabila saudara terdekat mempunyai penyakit jantung).
  4. Berat: berlebihan, kegemukan.
  5. Gaya Hidup: Sedentary, Sedentary.
  6. Tabiat buruk: merokok, minum alkohol.
  7. Pemakanan: keutamaan makanan berlemak, masin, pedas, manis yang kaya dengan kolesterol dalam makanan.
  8. Patologi yang berkaitan: hipertensi, tekanan.

Sekiranya terdapat kecurigaan patologi, diagnosis harus segera diambil..

Bagaimana penyakit ini dikesan??

Beberapa kaedah digunakan untuk mendiagnosis patologi..

  1. ECG. Selalunya, tidak satu kajian dilakukan, tetapi pemantauan setiap hari. Ia membolehkan anda menilai semua ciri jantung dan masalah yang timbul pada waktu siang dan malam.
  2. Ekokardiografi.
  3. Ujian Treadmill.
  4. Imbasan CT.
  5. Tomografi sinar elektron.

Perhatian khusus dalam diagnosis diberikan kepada kaedah seperti angiografi. Teknik ini bertujuan untuk mengkaji keadaan fungsi saluran darah, aliran darah bulat dan sejauh mana proses patologi. Dalam masa sesingkat mungkin, doktor akan dapat mengesan patologi, mengenal pasti sifatnya, lokasi dan tahap perkembangannya.

Sangat penting adalah kisah pesakit mengenai keadaannya. Pergi ke doktor, bersiap sedia untuk menyenaraikan semua gejala, bercakap mengenai penyakit masa lalu. Ingat! Diagnosis lebih lanjut dan ketepatan diagnosis sangat bergantung pada kisah anda..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya penyakit dikesan?

Beberapa teknik digunakan untuk mengembalikan patensi koronari. Salah satu progresif adalah stenting. Operasi seperti itu pada arteri adalah minimum invasif. Sayatan tisu adalah minimum, tetapi cukup untuk pengenalan alat khas. Di samping itu, stenting adalah endovaskular. Semasa operasi, kesan pada kapal adalah dengan penggunaan pencitraan radiasi, teknologi terkini.

Penempatan bypass dan stent - adakah perbezaannya?

Pembedahan pintasan koronari dilakukan untuk angina pectoris, pemulihan peredaran darah setelah serangan jantung, untuk pencegahannya. Semasa operasi, kawasan saluran darah yang sihat dihubungkan untuk memotong yang rosak. Sejenis jambatan sedang dibuat. Autovein digunakan untuk shunting (biasanya urat saphenous paha, kaki bawah). Dalam beberapa kes, prostesis plastik koronari dipasang untuk menggantikan arteri yang rosak..

Pembedahan pintasan dilakukan di bawah anestesia umum. Pembukaan dada dilakukan. Jantung dihentikan semasa operasi. Alat khas menggantikan kerja organ dan paru-paru. Dalam beberapa kes, pembedahan pintasan baru-baru ini dilakukan pada jantung yang berfungsi..

Sudah tentu, ada perbezaan dengan operasi memasang stent. Doktor akan memberitahu anda mengenai semua perbezaan. Dia akan membuat pilihan untuk teknik tertentu.

Petunjuk utama untuk campur tangan penempatan stent:

  1. Iskemia jantung.
  2. Aterosklerosis.
  3. Infarksi miokardium.

Jenis stent yang digunakan semasa pembedahan

Pemulihan patensi PCA, LCA (arteri koronari) dilakukan dengan menggunakan reka bentuk khas yang disebut stent. Mereka dipasang di lumen kapal di tempat penyempitannya.

Jenis stent berikut digunakan..

  1. Logam biasa.
  2. Stent Dadah.
  3. Stent yang boleh diserap.

Penting! Campur tangan di mana, setelah mengembang balon, stent tidak dipasang, disebut angioplasti.

Bagaimana operasi?

Persediaan Pemulihan

Stenting adalah operasi yang memerlukan pemeriksaan awal. Pakar menentukan petunjuk untuk prosedur, menilai semua risiko. Skop analisis adalah individu. Ia bergantung kepada penyakit bersamaan, faktor dalaman dan luaran..

Penyelidikan mandatori adalah koronografi. Teknik ini membolehkan anda mengkaji keadaan arteri, untuk mengenal pasti lokasi lesi, tahapnya. Semasa diagnosis, agen kontras khas diperkenalkan ke dalam kapal. Anestesia tempatan dilakukan tepat sebelum koronografi arteri..

Campur tangan dilakukan dalam sinar-x. Anestesia tidak diperlukan. Biasanya, hanya ubat penenang (sedatif) yang digunakan. Konduktor dimasukkan ke dalam lumen arteri koronari, di mana pengantar (alat yang mempermudah kerja doktor) menggerakkan kateter dengan sistem belon stent.

Stent dipasang di tempat stenosis. Selepas pengembangan dengan belon khas, ia diperbaiki. Keseluruhan prosedur dijalankan di bawah kawalan sinar-x. Operasi ini tidak disertai dengan kesakitan yang ketara. Pesakit hanya dapat merasakan sedikit ketidakselesaan di tempat suntikan.

Selepas pembedahan, pesakit dipindahkan ke wad. Di sini, pakar yang berpengalaman memerhatikannya. Pembalut tekanan dikenakan ke tempat tusukan arteri. Setelah seharian, pesakit dapat bergerak, kembali ke gaya hidupnya yang biasa. Sekatan tersebut hanya berlaku untuk aktiviti fizikal. Mereka perlu dipotong..

Rawatan dan pemulihan selepas stent koronari

Stenting dilakukan tanpa membuka dada. Kateter dan stent belon menembusi tapak penyempitan melalui bukaan kecil. Ini mengurangkan semua pendarahan..

Pesakit diberi ubat yang melemahkan darah, dengan kaedah lain.

Yang asasnya adalah:

  1. Aspirin. Ubat ini dapat mengurangkan ketumpatan dan kelikatan darah. Ia juga diresepkan untuk sindrom koronari akut.
  2. Plavix dan ubat lain yang menyebabkan vasodilatasi berterusan dan membantu melegakan kekejangan arteri.
  3. Lovastatin dan statin lain yang mengatur kolesterol darah. Dana ini diperlukan untuk pesakit dengan obesiti, diabetes, setelah serangan jantung..
  4. Penyekat. Ubat semacam itu mengurangkan risiko serangan jantung..
  5. Yang biasa bermaksud pesakit mengambil untuk meluaskan arteri, menurunkan tekanan darah.

Adakah komplikasi mungkin??

Operasi selamat. Walaupun begitu, komplikasi timbul pada 2% kes.

Campur tangan arteri koronari boleh menyebabkan:

  • strok dan serangan jantung,
  • alahan terhadap medium kontras,
  • tumbuh stent menjadi tisu,
  • trombosis.

Untuk mengelakkan akibat negatif, pakar melakukan rawatan khas dan pemulihan yang berkesan.

Campur tangan ditunjukkan.

Adakah terdapat kontraindikasi??

Ya! Tetapi ada sedikit dari mereka:

  1. Kawasan penyempitan yang besar.
  2. Keretakan dinding.
  3. Alergi yodium.
  4. Kegagalan buah pinggang atau pernafasan yang teruk.

Berkat minimum kontraindikasi, stenting dapat dilakukan pada hampir semua pesakit..

Kehidupan selepas pembedahan

Operasi boleh mengubah kehidupan pesakit. Jantung anda akan mula bekerja dengan kuat, ia tidak akan mengalami tekanan yang ketara. Keadaan arteri koronari akan bertambah baik.

Walaupun begitu, campur tangan mengenakan sejumlah tanggungjawab kepada pesakit:

  1. Sebulan selepas operasi, perlu untuk menyesuaikan berat badan dan menjaga aktiviti motor sepenuhnya. Wajib adalah diet dan gimnastik..
  2. Sebaiknya berhenti minum alkohol, merokok, makanan segera. Hanya dalam kes ini, campur tangan pada kapal akan memberikan hasil yang diinginkan..

Adakah mungkin untuk mencegah berlakunya penyakit?

  1. Untuk menolak dari tabiat buruk.
  2. Bergerak lebih banyak. Sukan yang paling berguna ialah bermain ski dan berenang. Anda juga boleh berjalan kaki, melakukan gimnastik sederhana pada waktu pagi.
  3. Menurunkan berat badan.
  4. Makan dengan betul. Kurangkan pengambilan produk tenusu berlemak, lemak haiwan dan telur.
  5. Gunakan ubat yang dapat memerangi sejumlah penyakit bersamaan dengan berkesan.

Ciri-ciri operasi dengan Profesor Kapranov

Profesor S. A. Kapranov dan rakan-rakannya yang bekerja di beberapa laman klinik adalah beberapa pakar yang berkelayakan di Rusia yang berpengalaman dalam pembedahan yang berjaya.

Semasa campur tangan, mereka menggunakan model stent terkini. Pembedahan arteri yang sangat berkesan terbukti secara klinikal.

Berminat dengan kos campur tangan?

Ia bergantung pada beberapa faktor:

  1. Keselesaan dan kecekapan kemasukan ke hospital.
  2. Kemudahan pemeriksaan pra operasi, kepantasannya.
  3. Jenis stent yang digunakan untuk memastikan patensi arteri.

Walaupun dengan kos minimum anda akan mendapat sokongan profesional sepenuhnya. Adakah anda ingin mendapatkan doktor yang berpengalaman di klinik moden untuk stenting? Pilih pusat perubatan yang memenuhi semua keperluan anda.!

Kami akan menjawab semua soalan anda mengenai campur tangan seperti stenting..

Semua mengenai stenting jantung

Tahap perkembangan perubatan moden membolehkan anda menangani banyak penyakit, termasuk kardiologi. Rawatan pembedahan kapal yang terkena dan jantung dengan penyakit iskemia atau serangan jantung dapat menyelamatkan berjuta-juta nyawa setiap tahun. Salah satu jenis pembedahan yang paling biasa untuk diagnosis ini adalah stenting, yang dapat mencegah komplikasi serius ini..

Pertimbangkan tekniknya, ulasan pesakit mengenai kehidupan selepas ciri stenting dan pemulihan. Kami akan cuba menjawab soalan semasa - adakah berbahaya, berapa lama pesakit hidup selepas prosedur ini, dan adakah mereka memberikan sekumpulan kecacatan setelah menjalani pembedahan?.

Stent koronari saluran jantung - apa itu

Miokardium jantung sangat sensitif terhadap hipoksia dan, kerana kerja berterusannya, memerlukan bekalan darah yang stabil. Aliran darah di jantung menyediakan rangkaian arteri sampul (OA), dibahagikan kepada tiga cabang utama - arteri koronari kanan dan kiri (masing-masing PCA dan LCA), serta pada cabang interventricular anterior (UML). Beberapa ahli kardiologi memisahkan aliran darah mereka sendiri ke dalam sistem yang terpisah dan bahkan membandingkannya dengan lingkaran utama peredaran darah.

Serangan serangan sementara iskemia, angina pectoris, serangan jantung dan kebanyakan aduan dari jantung dikaitkan dengan proses iskemia pada otot jantung - miokardium. Penyebab etiologi iskemia boleh menjadi perubahan aterosklerotik pada saluran koronari, kekejangannya, pembentukan trombi parietal, nada terjejas, keanjalan. Terhadap latar belakang proses ini, lumen arteri menyempit dan jantung kehilangan jumlah aliran darah yang diperlukan.

Untuk memulihkan patensi dan lumen kapal, dilakukan operasi stenting arteri koronari pada saluran jantung. Dengan manipulasi ini, reka bentuk dalam bentuk mata air jaring dibuat di arteri dengan lesi, yang mengembalikan diameter fisiologi saluran koronari dan memastikan aliran darah stabil. Sehingga kini, operasi jantung seperti itu dilakukan di hospital pembedahan jantung untuk semua pesakit yang mengalami infark miokard..

Teknik Operasi

Angioplasti dan stenting arteri jantung dan aorta dilakukan dalam keadaan bilik operasi kardiosurgikal, di mana terdapat peralatan teknikal dan pakar yang diperlukan yang mempunyai pengetahuan mengenai amalan operasi ini. Seperti pembedahan jantung yang lain, intervensi ini memerlukan pemantauan berterusan terhadap keadaan pesakit dan peralatan teknologi tinggi di klinik.

Hampir seratus jenis stent vaskular terdapat di pasaran farmaseutikal global. Secara luaran, mereka ditutup dengan lapisan khas - salutan ubat (eluting stent), yang menangkis pembekuan darah dan mencegah pembekuan darah di sekitar stent. Pelbagai jenis daripadanya tersedia untuk dijual, bergantung pada bentuk dan diameternya - dalam bentuk grid, cincin dan tiub, sehingga anda dapat memilih yang paling sesuai untuk situasi klinikal tertentu.

Jangan mengelirukan stent dengan perancah - ini adalah struktur yang dapat diserap, yang dipasang sementara dan merupakan saat peralihan sebelum penetapan stent ini.

Terlepas dari penyetempatan proses patologi, sama ada aorta, pankreas kekal, atau PNA (arteri menurun kanan), operasi dilakukan dalam beberapa langkah wajib:

  1. Anestesia. Operasi tidak berlangsung lama, oleh itu, anestesia tempatan di kawasan pembedahan dilakukan - salah satu anggota badan femoral-inguinal.
  2. Arteri femoral terbesar tertusuk, selepas itu kateter dimasukkan ke dalamnya dengan stent dengan belon kecil di hujungnya.
  3. Selari dengan pengenalan dan kemajuan kateter, terdapat suntikan bolus agen kontras yang mengandungi iodin melalui lengan. Terima kasih kepadanya, kapal dapat dilihat dengan jelas pada sinar-X dan sekumpulan pakar bedah dapat memantau kemajuan kateter.
  4. Setelah kateter mencapai tempat yang diinginkan di dalam kapal, penempatan stent dilakukan. Untuk ini, belon, yang terletak di hujung kateter, dipam dengan udara. Pelebaran belon mengembang dinding kawasan yang terjejas dan menekan stent ke arahnya, mengembalikan diameter fisiologi arteri.

Petunjuk untuk stenting koronari

Stenting arteri koronari mempunyai sejumlah petunjuk, tetapi dilakukan hanya apabila semua kaedah rawatan patologi vaskular lain tidak memberikan kesan yang diinginkan. Doktor membezakan petunjuk utama berikut untuk penempatan stent:

  • Kerosakan miokardium iskemia pada latar belakang aterosklerosis stenotik, di mana plak ateromatosa menyekat lumen kapal lebih daripada 50%.
  • Akut, sukar untuk menghentikan serangan angina yang berlaku dengan sedikit aktiviti fizikal.
  • Sindrom koronari akut dengan risiko peningkatan serangan jantung yang tinggi.
  • Enam jam pertama semasa serangan jantung sambil menstabilkan keadaan umum pesakit.
  • Penyumbatan berulang atau stenosis arteri selepas angioplasti atau teknik pembedahan lain.

Walaupun terdapat sebilangan besar petunjuk penting untuk campur tangan pembedahan ini, terdapat sejumlah kontraindikasi di mana stenting koronari tidak dilakukan. Ini termasuk:

  • Kekurangan penstabilan keadaan pesakit - kemurungan kesedaran, kejutan, tekanan berubah-ubah, kehadiran buah pinggang, hepatik, atau kegagalan lain dari satu atau lebih organ penting.
  • Perubahan koagulogram yang ditandai - peningkatan kelikatan dan pembekuan darah.
  • Tindak balas hipersensitiviti individu terhadap ubat yang mengandungi yodium sebagai kontras.
  • Kehadiran stenosis berganda.
  • Neoplasma ganas yang tidak boleh dilakukan terapi.
  • Kerosakan pada arteri dengan diameter lumen kurang dari 3 mm.

Persiapan untuk prosedur

Penyakit jantung koronari tidak memerlukan persiapan pra operasi khusus, namun, beberapa kaedah diagnostik masih diperlukan. Sekiranya keadaan mendesak (misalnya, dengan infark miokard), ujian darah dan air kencing umum diambil dari pesakit, pembekuan darah, ujian hati, keseimbangan elektrolit, penanda nekrosis otot jantung, EKG, sinar-X dada diperiksa..

Sekiranya operasi ditetapkan kepada pesakit secara terancang, maka pemeriksaan pra operasi dilakukan pada skala yang lebih terperinci. Doktor memberikan arahan untuk memantau tekanan darah setiap hari, angiografi koronari, ujian darah biokimia terperinci, profil lipid. Semasa operasi itu sendiri, dengan berkala tertentu (sekurang-kurangnya setiap jam), sampel dan analisis utama direkrut. Oleh itu, pasukan pakar bedah secara individu membuat perjalanan operasi dan membuat penyesuaian aliran.

Stenting untuk infark miokard

Stenting selepas serangan jantung dilakukan secara mendesak setelah keadaan pesakit stabil. Dengan diagnosis ini, vaskularisasi otot jantung terganggu. Oleh itu, perlu dilakukan pembedahan secepat mungkin sebelum bermulanya perubahan iskemik-nekrotik pada miokardium.

Kos Stenting Jantung

Seperti prosedur pembedahan lain, tidak ada harga khusus untuk stenting. Kos bergantung kepada banyak komponen - keadaan pesakit, jenis stent, urgensi operasi, ciri individu, dll..

Rata-rata, harga operasi yang dirancang di Rusia adalah sekitar 100-150 ribu rubel. Di Ukraine, julat harga purata adalah dalam lingkungan 30-40 ribu UAH. Di klinik Israel, harganya adalah dari 13 ribu dolar (stent SYFFER).

Stenting pada pesakit tua dan pikun

Terapi endovaskular pesakit tua dan tua dijalankan mengikut kaedah yang diterima umum. Perbezaannya adalah dalam rawatan ubat - ubat-ubatan kumpulan lain diresepkan, dan rawatan latar belakang patologi diresepkan tambahan (paling sering - penyakit jantung iskemia, hipertensi, diabetes). Prosedur pembedahan juga dirancang, disesuaikan dengan ciri-ciri yang berkaitan dengan usia ini..

Pemulihan dan kehidupan selepas stent pembuluh jantung

Mana-mana pesakit semasa pemulihan selepas infark miokard dan stent pada saluran koronari jantung mempunyai banyak soalan - dari bagaimana berkelakuan selepas prosedur ini, bagaimana dan pada jangka masa cuti sakit dikeluarkan, dan berakhir dengan berapa lama dibenarkan terbang di pesawat terbang, seks, sauna, rumah mandian dan riadah lain selepas pembedahan. Menurut statistik, tempoh pemulihan purata adalah dari 2 minggu hingga satu bulan. Mari cuba mengetahui mengapa angka-angka ini bergantung secara khusus.

Pemulihan selepas pembedahan dibahagikan kepada beberapa tempoh. Fasa pasca operasi segera berlangsung satu hingga dua minggu. Selepas operasi, pesakit dipindahkan ke wad khusus dengan pemantauan intensif. Persampelan darah biasa untuk ujian hati, profil lipid, pelbagai penanda dilakukan. MRI kontras dilakukan, selepas itu doktor membuat penyesuaian terhadap rawatan. Sebaik-baiknya, tahap sasaran kolesterol LDL pada pesakit selepas stenting adalah Cadangan Pemakanan

Untuk lelaki dan wanita, doktor harus menetapkan diet yang ketat selepas stenting. Cara yang cukup mudah ini dapat mengurangkan risiko trombosis, gejala aterosklerosis, hipertensi arteri, diabetes mellitus dan patologi latar belakang yang lain. Makanan asap, asin, pedas yang berlebihan tidak termasuk dalam diet. Tidak digalakkan makan cendawan goreng, daging dan produk lain - lebih baik anda mengukus, bakar atau rebus.

Sebilangan besar buah segar harus terdapat dalam diet harian - kaya dengan unsur makro, mikro, kompleks vitamin dan bahan aktif biologi lain (minyak ikan, silymarin).

Latihan fizikal

Dalam tempoh pemulihan, sukan, pendidikan jasmani dan latihan anaerobik hanya ditunjukkan pada peringkat kemudian. Mulakan terapi senaman dengan senaman secara beransur-ansur (sebagai contoh, dengan berjalan kaki sederhana), dan perlahan-lahan meningkatkan jumlah dan jangka masa mereka selama 6 minggu. Oleh itu, setelah membuat jadual yang betul bersama dengan doktor, dalam masa kurang dari dua bulan anda dapat kembali ke irama dan gaya hidup biasa anda..

Setelah pulih setelah stenting jantung, jumlah latihan terapi senaman yang kompleks dikekalkan. Ini perlu untuk mengekalkan nada badan dan metabolisme. Latihan fizikal yang berat, keadaan tertekan dan kerja malam sangat dikontraindikasikan..

Alkohol dan Rokok

Alkohol dan rokok selepas serangan jantung dan stenting tidak termasuk. Biasanya, alasan yang menyebabkan perlunya penempatan stent mempengaruhi bukan sahaja satu kapal yang terjejas, tetapi juga seluruh badan. Walaupun operasi, badan mungkin mempunyai banyak fokus aterosklerosis atau patologi biasa yang lain. Untuk menghentikan perkembangan penyakit latar belakang dan mencegah keadaan mendesak berulang, perlu menetapkan gaya hidup, berhenti merokok dan minum alkohol.

Persediaan selepas stenting

Untuk mengelakkan komplikasi pasca operasi atau restenosis berulang saluran darah jantung, beberapa ubat penyelenggaraan selalu diresepkan. Pada tahun pertama selepas stenting, anda perlu mengambil clopidogrel (yang terbaik adalah Plavix atau Brilinta, keduanya dalam bentuk tablet). Ubat ini mengandungi bahan aktif - clopidogrel - yang menghalang pembentukan gumpalan darah di sekitar stent yang dipasang dan di seluruh badan.

Untuk merawat penyebab etiologi yang menyebabkan operasi, ubat antihipertensi, ubat-ubatan yang mempengaruhi metabolisme lipid - statin, fibrat yang mempengaruhi reologi darah - trombolitik, agen antiplatelet dan antikoagulan dapat diresepkan.

Kemungkinan komplikasi

Risiko terkena komplikasi pasca dan intraoperatif yang cepat agak rendah - menurut statistik antarabangsa, kes seperti itu tidak melebihi 4–5%. Beberapa peratus ini merangkumi syarat-syarat berikut:

  • Hematoma femoral (berkaitan dengan kawasan akses tertentu ke arteri dan bidang pembedahan).
  • Kerosakan pada arteri koronari jantung.
  • Terjejas peredaran buah pinggang dan serebrum.
  • Risiko pembekuan trombotik pada wajah stent.

Komplikasi lewat termasuk restenosis arteri koronari dengan kemungkinan penyumbatan lumennya. Akibatnya, angina pectoris berlaku kerana penurunan tekanan yang tajam dalam sistem kardiovaskular jantung dan pembentukan miokardium iskemia.

Baca juga:

Adakah kecacatan diberikan selepas stent koronari?

Kedua-dua undang-undang buruh Rusia dan Ukraine, kecacatan selepas stent dan infark miokard tidak ditunjukkan. Operasi ini terdiri dari meletakkan kerangka logam (stent) di dalam kapal, yang dengan sendirinya tidak menyebabkan hilangnya kemampuan kerja atau sekatan pada kesesuaian profesional. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa pengecualian di mana anda boleh mendapatkan kumpulan kecacatan.

Hak ini mempunyai orang yang bekerja di agensi penegak hukum - misalnya, seseorang dengan diagnosis tertentu dapat ditugaskan dari Kementerian Dalam Negeri. Hak ini juga dapat diperoleh oleh pesakit dengan bentuk patologi bersamaan yang teruk. Untuk menerima kumpulan kecacatan, dibuat komisen khas, yang berdasarkan ekstrak dari hospital, data penyelidikan dan perkara lain, menentukan sama ada kumpulan itu sesuai untuk orang tertentu setelah stenting.

Jangka hayat selepas stent jantung dan pembedahan

Tidak ada doktor yang dapat menjawab dengan tepat persoalan berapa lama pesakit hidup selepas operasi. Semuanya bergantung pada sifat dan keparahan penyakit, yang menyebabkan perlunya stenting, serta keadaan miokardium setelah rawatan dan manipulasi. Di samping itu, tempoh selepas operasi dipengaruhi oleh usia pesakit dan kehadiran patologi kronik.

Menurut statistik, data purata menunjukkan hampir 95% survival tahunan, 91% survival tiga tahun, dan hampir 86% survival lima tahun. Ulasan orang yang menjalani operasi jantung ini positif dalam hampir 100% kes, kerana bukan sahaja menyelamatkan dan memperpanjang umur mereka, tetapi juga meningkatkan kualitinya dengan ketara.

Beribu-ribu contoh klinikal orang yang telah hidup puluhan tahun setelah stent jantung dikenali sebagai ubat. Untuk pemulihan yang berjaya dan jangka hayat yang sihat selepas itu, pesakit mesti memahami dengan jelas cara hidup selepas stenting. Adalah perlu untuk mengikuti diet dengan ketat, membatasi aktiviti fizikal yang berat, menghilangkan tabiat negatif dan selalu diperiksa oleh pakar yang kompeten.

Pembedahan untuk stenting pembuluh jantung (arteri koronari): apabila diperlukan, lakukan, hasil

Pengarang: Averina Olesya Valeryevna, calon sains perubatan, ahli patologi, guru pat jabatan. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

stent di arteri koronari jantung

Seorang pesakit dengan iskemia miokard terpaksa selalu mengambil ubat-ubatan tertentu yang mencegah pembekuan darah, meningkatkan tekanan darah dan kolesterol darah tinggi. Walaupun begitu, walaupun terdapat ubat yang berterusan, pesakit dengan stenosis yang signifikan sering mengalami infark miokard akut. Kaedah yang sangat baik untuk merawat penyakit koronari dan mencegah serangan jantung adalah memasang stent di lumen arteri koronari.

Stent adalah bingkai logam tipis dalam bentuk mesh fleksibel, yang dimasukkan ke dalam lumen arteri dalam keadaan termampat, dan kemudian meluruskan, seperti mata air. Oleh kerana itu, plak aterosklerotik "ditekan" ke dinding arteri dan dinding kapal yang diperluas dengan cara ini tidak lagi stenotik.

Jenis Stent

Pada masa ini, pembedahan vaskular menggunakan stent yang diperbuat daripada paduan kobalt dan kromium dalam bentuk struktur kawat, mesh, tubular dan cincin. Kualiti utama stent mestilah kontras sinar-X dan kelangsungan hidup yang baik di dinding lumen. Baru-baru ini, banyak stent dilapisi dengan bahan ubat yang menghalang pertumbuhan dinding dalaman kapal (intima), dan dengan itu, risiko re-stenosis (restenosis) dikurangkan. Sebagai tambahan, lapisan seperti ini menghilangkan pemendapan darah beku pada badan asing di lumen kapal, yang merupakan stent. Oleh itu, liputan ubat mengurangkan risiko infark miokard.

Secara langsung, reka bentuk stent untuk pesakit tertentu dipilih oleh pakar bedah jantung yang hadir. Sehingga kini, tidak ada perbezaan mendasar antara bentuk stent, kerana semuanya dirancang sesuai dengan perbezaan anatomi pada pesakit yang berbeza dan melaksanakan fungsinya sepenuhnya.

Bagaimana stenting berbeza dengan shunting?

Kedua-dua operasi kini merupakan kaedah rawatan radikal terhadap stenosis arteri koronari. Tetapi di antara mereka, mereka berbeza dengan ketara. Operasi stenting saluran darah jantung adalah pengenalan kepada tubuh manusia sejenis konduktor yang membantu arteri stenosed berfungsi dengan normal. Stent adalah badan asing.

Dalam cangkok bypass arteri koronari (CABG), arteri atau vena pesakit sendiri digunakan sebagai saluran yang membolehkan aliran darah ke jantung. Artinya, penyelesaian dibuat yang mengatasi halangan dalam bentuk bahagian stenosis, dan arteri koronari yang terkena mati dari aliran darah.

Walaupun terdapat perbezaan teknik operasi, indikasi bagi mereka hampir sama.

Petunjuk untuk pembedahan stenting

Pembedahan stent koronari ditunjukkan untuk pesakit dengan bentuk penyakit jantung koronari berikut:

  • Progresif angina pectoris - peningkatan dalam tempoh dan intensiti serangan sakit dada yang tidak dapat dihentikan dengan mengambil nitrogliserin di bawah lidah,
  • Sindrom koronari akut (pra-infark), mengancam perkembangan infark miokard akut dalam masa terdekat tanpa rawatan,
  • Infarksi miokardium akut,
  • Angina pectoris pasca infark awal - serangan jantung yang berlaku pada minggu-minggu pertama selepas serangan jantung akut,
  • Angina pectoris 3-4 FC yang stabil, apabila serangan kesakitan yang berpanjangan, dengan ketara mengurangkan kualiti hidup pesakit,
  • Stenosis berulang atau trombosis stent atau shunt yang dipasang sebelumnya (selepas pembedahan pintasan arteri koronari).

aterosklerosis stenotik arteri koronari - prasyarat utama untuk operasi

Stent bersalut ubat lebih disukai dalam kategori pesakit berikut:

  1. Orang dengan diabetes mellitus, gangguan fungsi ginjal (pesakit yang menerima hemodialisis),
  2. Orang yang Berisiko Tinggi untuk Restenosis,
  3. Pesakit yang menjalani pembedahan memasang stent yang tidak dilapisi yang mengalami stenosis berulang,
  4. Pesakit dengan stenosis shunt berulang selepas pembedahan CABG.

Kontraindikasi untuk pembedahan

Stent mengikut petunjuk kecemasan, misalnya, pada infark miokard akut, boleh dipasang walaupun pada pesakit dalam keadaan serius, jika disebabkan oleh patologi jantung. Walau bagaimanapun, pembedahan boleh dikontraindikasikan dalam kes berikut:

  • Strok akut,
  • Penyakit berjangkit akut,
  • Tahap terminal kegagalan hati dan buah pinggang,
  • Pendarahan dalaman (gastrointestinal, pulmonary),
  • Pelanggaran sistem pembekuan darah dengan risiko tinggi pendarahan yang mengancam nyawa.

Operasi stenting arteri koronari nampaknya tidak sesuai apabila lesi aterosklerotik panjang, dan prosesnya meliputi arteri secara berbeza. Dalam kes ini, lebih baik menggunakan operasi pintasan..

Penyediaan dan operasi

Stenting boleh dilakukan secara kecemasan atau berjadual. Dalam operasi kecemasan, angiografi koronari (CAG) pertama kali dilakukan, hasilnya segera memutuskan pengenalan stent ke dalam kapal. Dalam kes ini, penyediaan pra operasi bermula dengan pengenalan agen antiplatelet dan antikoagulan ke dalam tubuh pesakit - ubat-ubatan yang mencegah peningkatan pembekuan darah (untuk mengelakkan pembekuan darah). Sebagai peraturan, heparin dan / atau clopidogrel digunakan (warfarin, xarelto, dll.).

Sebelum operasi yang dirancang, pesakit mesti melakukan kaedah penyelidikan yang diperlukan untuk menjelaskan tahap kerosakan vaskular, serta menilai aktiviti kontraktil miokardium, zon iskemia, dan lain-lain. Untuk ini, pesakit diberi CAG, ultrasound jantung (echocardioscopy), standard ECG dan dengan beban, elektrostimulasi transesophageal miokardium (CPEFI - pemeriksaan elektrofisiologi transesophageal). Setelah melakukan semua kaedah diagnostik, pesakit dimasukkan ke hospital di klinik di mana operasi akan dilakukan..

Pada waktu malam sebelum operasi, makan malam ringan dibenarkan. Kemungkinan ia memerlukan penghapusan ubat jantung tertentu, tetapi hanya seperti yang diarahkan oleh doktor yang merawat. Sarapan pagi sebelum pembedahan tidak dibenarkan.

Stenting langsung dilakukan di bawah anestesia tempatan. Anestesia umum, pembedahan dada dan sternum, serta penyambungan jantung ke mesin paru-paru jantung (AIC) tidak diperlukan. Pada awal operasi, anestesia tempatan pada kulit dilakukan dalam unjuran arteri femoral, yang diakses oleh sayatan kecil. Pengenal dimasukkan ke dalam arteri - konduktor yang mana kateter dengan stent yang dipasang di hujungnya disambungkan ke arteri koronari yang terjejas. Di bawah kawalan peralatan sinar-X, lokasi tepat stent di lokasi stenosis dikawal.

Selanjutnya, belon, yang selalu dalam keadaan terkompresi di dalam stent, melambung dengan suntikan udara, dan stent, yang merupakan struktur pegas, diluruskan, dipasang dengan ketat di lumen arteri.

Selepas ini, kateter dengan belon dikeluarkan, pembalut aseptik yang ketat dikenakan pada sayatan pada kulit, dan pesakit dipindahkan ke unit rawatan intensif untuk pemerhatian selanjutnya. Keseluruhan prosedur berlangsung sekitar tiga jam, dan tidak menyakitkan.

Selepas stenting, pesakit diperhatikan untuk hari pertama di unit rawatan rapi, kemudian dipindahkan ke wad biasa, di mana dia tinggal selama kira-kira 5-7 hari sebelum keluar dari hospital.

Video: stenting, animasi perubatan

Kemungkinan komplikasi

Oleh kerana hakikat bahawa stenting arteri koronari adalah kaedah invasif untuk merawat iskemia, yaitu, ia dimasukkan ke dalam tisu badan, perkembangan komplikasi pasca operasi sangat mungkin. Tetapi berkat bahan moden dan teknik intervensi, risiko komplikasi diminimumkan..

Oleh itu, komplikasi intraoperatif (semasa pembedahan) adalah berlakunya aritmia yang mengancam nyawa (fibrilasi ventrikel, takikardia ventrikel), sayatan arteri koronari (pembedahan), infark miokard yang luas.

Komplikasi pasca operasi yang paling awal adalah trombosis akut (sedimentasi pembekuan darah di lokasi penempatan stent), aneurisma dinding vaskular dengan kemungkinan pecahnya, dan gangguan irama jantung.

Komplikasi yang lewat selepas pembedahan adalah restenosis, percambahan lapisan dalam kapal di permukaan stent dari dalam dengan penampilan plak aterosklerotik baru dan gumpalan darah.

Pencegahan komplikasi terdiri daripada kawalan sinar-X yang mendalam terhadap pemasangan stent, penggunaan bahan berkualiti tinggi, serta melakukan persiapan yang diperlukan selepas pembedahan untuk merawat aterosklerosis dan mengurangkan pembekuan darah. Sikap pesakit yang betul memainkan peranan penting di sini, kerana dalam setiap bidang pembedahan diketahui bahawa tempoh selepas operasi berjalan lebih baik pada pesakit berfikiran positif daripada pada individu yang cenderung kecemasan dan kegelisahan. Lebih-lebih lagi, komplikasi berkembang dalam kurang dari 10% kes.

Gaya hidup selepas pembedahan

Sebagai peraturan, dalam 90% kes, pesakit mencatat tidak adanya serangan angina. Namun, ini tidak bermaksud anda boleh melupakan kesihatan anda dan terus hidup seolah-olah tidak ada yang berlaku. Sekarang anda harus menjaga gaya hidup anda, dan jika perlu, lakukan pembetulannya. Untuk melakukan ini, patuhi peraturan mudah:

  1. Berhenti merokok dan minum minuman keras.
  2. Ikut prinsip pemakanan sihat. Tidak perlu menghabiskan diri dengan diet lapar yang berterusan dengan harapan dapat menormalkan kolesterol tinggi dalam darah (sebagai asas untuk perkembangan aterosklerosis). Sebaliknya, anda harus mendapatkan protein, lemak dan karbohidrat dari makanan, tetapi pengambilannya harus seimbang, dan lemak “sihat”. Daging berlemak, ikan dan unggas perlu diganti dengan yang rendah lemak, serta menghilangkan makanan goreng dan makanan segera dari makanan. Dapatkan lebih banyak sayur-sayuran, sayur-sayuran dan buah-buahan segar, produk tenusu. Produk bijirin dan minyak sayuran juga berguna - zaitun, biji rami, bunga matahari, jagung.
  3. Ambil ubat yang ditetapkan oleh doktor anda - ubat penurun lipid (jika kolesterol tinggi), ubat antihipertensi, agen antiplatelet dan antikoagulan (di bawah kawalan pembekuan darah bulanan). Perhatian khusus harus diberikan kepada pelantikan kumpulan ubat terakhir. Jadi, jika memasang stent sederhana, "profilaksis berganda" dari trombosisnya terdiri daripada pengambilan plavix dan aspirin pada bulan pertama setelah operasi, dan dalam kasus stent yang dilapisi dengan bahan ubat, dalam 12 bulan pertama. Penghentian ubat pramatang seperti yang ditetapkan oleh doktor tidak boleh diterima.
  4. Kecualikan senaman dan senaman fizikal yang ketara. Beban yang mencukupi untuk pesakit dalam bentuk berjalan kaki, berlari ringan atau berenang.
  5. Selepas pembedahan, lawati pakar kardiologi di tempat kediaman mengikut temujanji.
  6. Stenting bukanlah operasi yang melumpuhkan, dan jika pesakit dapat bekerja, dia boleh terus bekerja..

Ramalan, jangka hayat selepas pembedahan

Prognosis selepas pembedahan stenting tidak diragukan lagi, kerana aliran darah di arteri yang terkena pulih, serangan sakit dada hilang, risiko terkena infark miokard dan kematian jantung secara tiba-tiba berkurang.

Jangka hayat juga meningkat - lebih daripada 90% pesakit hidup dengan tenang dalam lima tahun pertama selepas pembedahan. Ini juga dibuktikan dengan tinjauan pesakit yang kualiti hidupnya meningkat dengan ketara. Menurut pesakit dan saudara-mara mereka, serangan angina hampir hilang sepenuhnya, masalah penggunaan nitrogliserin yang berterusan dihapuskan, keadaan psikologi pesakit bertambah baik - ketakutan akan kematian semasa serangan sakit hilang. Tutup pesakit, tentu saja, juga menjadi lebih tenang, kerana saluran koronari menjadi lulus, yang bermaksud bahawa risiko serangan jantung yang fatal adalah minimum.

Di manakah stenting dilakukan??

Pada masa ini, operasi ini semakin meluas dan dilakukan di hampir semua bandar utama di Rusia. Jadi, di Moscow, misalnya, hari ini terdapat banyak institusi perubatan yang mempraktikkan stenting pada saluran jantung. Institut Pembedahan Vishnevsky, Hospital Volyn, Institut Penyelidikan. Sklifosovsky, Cardiocenter mereka. Myasnikov, FSBI im. Bakuleva - jauh dari senarai lengkap hospital yang menyediakan perkhidmatan tersebut.

Stenting merujuk kepada perawatan perubatan berteknologi tinggi (HTMP), dan dapat dilakukan sesuai dengan polisi insurans perubatan wajib (secara kecemasan) atau berdasarkan kuota yang diperuntukkan dari anggaran daerah (berdasarkan rancangan). Untuk mendapatkan kuota, anda mesti mengemukakan permohonan ke jabatan wilayah Kementerian Kesehatan, dengan salinan kajian perubatan yang dilampirkan yang mengesahkan perlunya campur tangan. Sekiranya pesakit mampu membayar operasi, dia boleh dikendalikan dengan bayaran. Jadi, anggaran kos operasi di Moscow adalah: angiografi koronari pra operasi - kira-kira 10 ribu rubel, memasang stent tanpa lapisan - kira-kira 70 ribu rubel, dengan lapisan - kira-kira 200 ribu rubel.

Mana yang lebih baik - CABG atau stenting?

Hanya pakar bedah jantung yang dapat menjawab soalan ini mengenai setiap pesakit tertentu dengan angina pectoris. Walau bagaimanapun, beberapa faedah telah dikenal pasti untuk kedua-dua rawatan tersebut..

Oleh itu, stenting dicirikan oleh pembedahan yang kurang traumatik, toleransi yang lebih baik oleh pesakit, kekurangan keperluan untuk anestesia umum. Sebagai tambahan, pesakit menghabiskan lebih banyak hari hospital di hospital, dan mungkin mula bekerja lebih awal..

Pembedahan pintasan dilakukan menggunakan tisu anda sendiri (urat atau arteri), iaitu, tidak ada benda asing di dalam badan. Juga, kemungkinan stenosis shunt berulang lebih rendah daripada stent. Sekiranya pesakit mempunyai luka pada saluran koronari, pembedahan pintasan dapat menyelesaikan masalah ini, tidak seperti stent.

Oleh itu, sebagai kesimpulan, saya ingin perhatikan - walaupun pada hakikatnya banyak pesakit dengan berhati-hati melihat kemungkinan campur tangan pembedahan pada jantung, mereka harus mendengar cadangan doktor yang hadir dan, jika perlu melakukan stenting, anda harus memberi fikiran positif kepada anda dan selamat menjalani pembedahan. Lebih-lebih lagi, selama puluhan tahun operasi yang berjaya di kapal koronari, para doktor dapat mengumpulkan bukti yang mencukupi, yang menunjukkan bahawa stenting dapat memperpanjang usia dan mengurangkan risiko infark miokard.