Tekanan di hati - apa yang boleh dan mengapa ia berlaku? Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini?

Yang pasti, setiap orang yang hidup cukup lama mengalami sensasi mendesak di kawasan jantung. Sekurang-kurangnya, aduan seperti ini paling sering diajukan kepada pakar kardiologi. Bimbang dengan sensasi baru yang tidak menyenangkan, orang-orang, setelah mendapat janji temu dengan doktor dan mengadu tekanan di hati, bertanya kepadanya apakah ini, gejala penyakit? Sebagai peraturan, ini adalah manifestasi khas penyakit jantung koroner, serta bentuknya seperti infark miokard atau angina pectoris. Aterosklerosis atau trombosis saluran koronari yang memberi makan jantung menyebabkan hipoksia miokard (kekurangan oksigen), yang dirasakan oleh seseorang sebagai kesakitan. Sebagai peraturan, ketika menekan di bahagian jantung, rasa tidak selesa dirasakan: mati rasa di hujung kaki, penurunan tekanan darah, sakit kepala dan ketakutan kematian yang sangat tidak menyenangkan bergabung.

Punca sakit jantung yang menekan

Sebab-sebab tekanan jantung sangat berbeza. Tetapi mereka boleh dibahagikan secara bersyarat kepada dua kategori - kardiologi dan semua yang lain. Secara semula jadi, rawatan penyakit ini hanya dapat dilakukan dengan mengenal pasti punca, sumber kesakitan, kerana ubat penahan sakit yang sederhana hanya akan meringankan gejala, tetapi tidak akan menyembuhkan penyakit yang mendasari.

Penyakit jantung yang disertai sakit dada mesti dirawat dengan segera. Sekiranya pesakit tidak mendapatkan bantuan perubatan tepat pada waktunya, maka dia akan segera mati.

Punca jantung

Selalunya, penyebab tekanan pada jantung adalah kardiologi: serangan jantung, miokarditis, angina pectoris, kardioneurosis dan lain-lain.

Angina pectoris

Dengan angina pectoris juga menekan bahagian kiri di kawasan jantung, tetapi ini masih dilengkapi dengan sesak nafas. Kesakitan yang timbul disebabkan oleh kekurangan miokardium dengan nutrien dan oksigen. Selalunya, rasa sakit yang menekan dan terbakar dilokalisasi di tengah sternum. Serangan angina tidak bertahan lama. Lebih kerap angina pectoris mempengaruhi orang tua.

Dengan kekurangan koronari yang teruk, dinding saluran koronari kehilangan keanjalannya, secara beransur-ansur keadaan seperti itu mulai mencapai sehingga menekan jantung dan lengan kiri mati rasa. Serangan itu melegakan nitrogliserin dan kurang bersenam.

Sindrom nyeri dengan angina pectoris berlangsung dari 5 hingga 20 minit. Sekiranya rasa sakit di kawasan jantung berlangsung lebih dari setengah jam, maka ini adalah tanda-tanda terkena infark miokard.

Infarksi miokardium

Salah satu penyebab kesakitan jantung yang paling biasa adalah infark miokard. Kekuatan kesakitan bergantung pada tahap kerosakan pada otot jantung. Dengan infark transmural yang luas, pesakit mengalami tekanan, pembakaran, sakit belati yang tidak tertahankan, yang menyebabkan mereka takut mati. Rasa sakit sering kali dipindahkan ke sebelah kiri, tidak dihentikan oleh nitrogliserin dan mungkin tidak hilang selama berjam-jam. Infark miokard memerlukan rawatan di hospital dengan rawatan intensif.

Gejala berikut juga merupakan ciri MI:

  • degupan jantung tidak teratur atau meningkat;
  • dyspnea;
  • peluh sejuk;
  • pening;
  • pemutihan atau sianosis kulit.

Kardionurosis

Pelanggaran aktiviti jantung pada cardioneurosis adalah penipisan sistem saraf. Dengan patologi ini, rasa sakit boleh mempunyai intensiti yang berbeza, dan selain itu, terdapat tanda-tanda anemia, takikardia dengan frekuensi lebih dari 100 kontraksi per minit, tekanan di jantung dan sukar bernafas.

Tetapi tanda kardioneurosis yang paling fasih dianggap kardiofobia atau takut mati..

Patologi ini juga mempunyai simptom yang kurang biasa: kegelisahan, pening, sakit kepala, hiperhidrosis, pengsan, benjolan di kerongkong, dan insomnia. Dalam keadaan ini, penting untuk menyesuaikan rejim hari ini, menjalani gaya hidup sihat, makan dengan betul, dan memulihkan keadaan jiwa. Tekanan dapat diatasi dengan ubat penenang, dan sakit jantung juga akan hilang..

Miokarditis

Myocarditis adalah penyakit miokardium reumatik yang meradang, yang disertai dengan sakit dada yang kusam, sesak nafas, kelemahan, takikardia, demam dan pembengkakan kaki. Penyakit ini adalah salah satu komplikasi jangkitan bakteria. Kejang boleh berlaku beberapa kali sehari, sementara ia tidak dihentikan oleh ubat nitro.

Sekiranya miokarditis tidak dirawat di rumah sakit, maka boleh menimbulkan komplikasi serius, hingga mengakibatkan kematian. Kejadian kesakitan tidak dikaitkan dengan aktiviti fizikal, kadang-kadang ia boleh berlaku pada keesokan harinya setelah melakukan aktiviti tersebut dan tidak dihilangkan oleh nitrogliserin.

Perikarditis

Keradangan membran jantung luar (perikarditis) disebabkan oleh jangkitan virus. Selain tekanan di dada, dengan perikarditis, kelemahan teruk dirasakan, pesakit menderita batuk kering. Kadang-kadang terdapat hemoptisis, suhu boleh meningkat. Selalunya, lelaki menderita penyakit ini..

Dengan perikarditis, kesakitan paling kerap dirasakan di sebelah kanan. Postur duduk dengan kecondongan ke depan sedikit membuat pesakit berasa lebih baik.

Kecacatan jantung

Pesakit dengan kecacatan jantung pada tahap dekompensasi tidak lagi terkejut mengapa jantung hancur setiap hari, rasa sakit dan kesakitannya tidak berhenti walaupun dalam keadaan rehat. Mereka juga mengalami pening, pernafasan cepat dan berdebar-debar, sakit dada, serak, bengkak kaki dan pingsan. Tetapi simptom serupa terdapat pada patologi lain..

Kardialgia sederhana

Menekan sakit jantung dengan kardialgia menampakkan dirinya beberapa kali sehari dalam bentuk serangan jangka pendek, di mana sesak nafas, nadi cepat dan kegelisahan ditambahkan.

Cardialgia krisis autonomi

Dia dicirikan oleh sakit jantung yang teruk dan berpanjangan, di samping itu terdapat juga peningkatan degupan jantung, sesak nafas, tekanan darah tinggi, gemetar pada anggota badan dan panik.

Tanda-tanda tambahan yang mengesahkan bahawa sakit di belakang sternum bersifat jantung adalah: takikardia, aritmia, sesak nafas, pening, sesak nafas, kulit pucat atau biru, sakit di leher, anggota badan dan punggung, pengsan dan dispepsia.

Prolaps injap mitral

Ia dicirikan oleh rasa sakit yang berpanjangan, sakit, menekan, kadang-kadang mengganggu watak. Gejala lain termasuk pening, mual, kelemahan, benjolan di kerongkong, dan kadang-kadang sedikit kenaikan suhu.

Sebab lain

Bukan hanya masalah kardiologi yang menyebabkan rasa sakit di jantung. Ia boleh menjadi tanda hernia intervertebral, penyakit pulmonologi, penyakit saraf, patologi saluran pencernaan..

Kemurungan

Ini adalah keadaan fikiran yang disebabkan oleh gangguan keseimbangan mental. Depresi boleh disebabkan oleh sejumlah faktor negatif. Orang yang mengalami kemurungan selalu merasa "berat di dalam hati", dan bukan hanya selepas ketegangan saraf, tetapi juga dalam keadaan rehat. Selalunya digabungkan dengan kemurungan adalah sindrom VSD dan kardioneurosis yang disebutkan sebelumnya.

Pedih ulu hati

Ini adalah gejala khas untuk banyak masalah pencernaan, yang boleh menyebabkan rasa sakit di belakang sternum. Sekiranya pesakit berbaring atau bersandar ke depan, maka sensasinya yang tidak menyenangkan akan semakin meningkat. Sesak nafas dan sakit dada disertai dengan esofagitis dengan nekrotisasi tisu dan ulser perut..

Keseronokan

Salah satu gejala keradangan daun pleura di sekitar paru-paru adalah sakit dada. Pada saat yang sama, sifatnya tajam; ia bertambah kuat dengan batuk dan menghirup. Pesakit cenderung mengambil posisi paksa - berbaring di sisi yang sihat, tidak bergerak dan menarik nafas yang cetek.

Tanda-tanda pleurisy lain adalah menggigil, berkeringat, kelemahan umum, dan malaise..

Osteochondrosis

Penyakit keradangan yang merosakkan-degeneratif pada ruang tulang belakang, disertai dengan rasa sakit dan sakit di jantung. Dengan osteochondrosis, pergerakan sendi terhad, kesemutan berlaku pada kulit. Apabila anda memusingkan kepala, berjalan, menggerakkan tangan anda, rasa sakit semakin kuat, tetapi apabila anda mengambil postur yang selesa, ia akan hilang.

Walaupun sakit dada, tidak ada gangguan patologi di jantung.

Hernia intervertebral

Penyakit ini sering menjadi penyebab osteochondrosis, ini disebabkan oleh pemakaian tulang rawan. Ujung saraf yang mencubit menyebabkan sakit menusuk, yang membuat anda menahan nafas dan merasa kekurangan udara. Orang sering mengelirukan kesakitan ini dengan angina pectoris..

Sakit dada menyebabkan kebas pada dada itu sendiri, punggung, lengan, bulu meradang yang berjalan pada kulit, otot-otot lengan menjadi lemah.

Neuralgia interkostal atau sciatica toraks

Ini merujuk kepada penyakit sistem saraf periferal, sementara untuk waktu yang lama menekan jantung setelah melakukan senaman fizikal, di antara tulang rusuk terdapat kesakitan yang berterusan atau paroxysmal. Dalam kebanyakan kes, ini berlaku setelah melakukan pergerakan tertentu atau ketika mengubah kedudukan badan.

Pada palpasi tulang rusuk, bersin, batuk, pergerakan canggung, walaupun sentuhan sederhana, rasa sakit semakin bertambah. Dari ruang tulang belakang, rasa sakit memancar ke dada anterior.

Perut kembung

Dengan perut kembung, gas berkumpul di usus, yang mula memberi tekanan pada organ dalaman, akibatnya sistem kardiovaskular terganggu, dan ini menyebabkan rasa sakit di belakang sternum.

Dengan kembung, seseorang mungkin merasa sakit atau sakit, gemuruh, kenyang, bersendawa, pedih ulu hati, cirit-birit, atau sembelit.

Sindrom hangover

Ia juga boleh disertai dengan rasa sakit di jantung. Etil alkohol memberi kesan negatif pada otot, yang merangkumi miokardium, dan menyebabkan kesakitan. Overdosis alkohol boleh mengakibatkan peradangan akut pada perut, hati dan organ lain dengan penampilan sakit dada yang menyerupai jantung.

Pada pankreatitis alkoholik akut, terdapat sakit girdle yang terpancar di belakang sternum. Punca sakit dada selepas mabuk hanya dapat ditentukan semasa pemeriksaan penuh. Anda boleh mengetahui kemungkinan penyebab dan kaedah rawatan dalam artikel yang sesuai di laman web kami..

Diagnosis sakit jantung yang menekan

Untuk mengetahui mengapa jantungnya hancur, seseorang perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Pakar pertama yang dirujuk oleh ahli terapi adalah pakar kardiologi, yang, setelah melakukan auskultasi (mendengar organ), akan menetapkan jenis diagnostik berikut:

  • ujian darah umum dan khusus;
  • pemantauan ECG dan Holter standard;
  • termometri;
  • ultrasound jantung;
  • roentgenografi;
  • CT dan MRI;
  • skintigrafi miokardium.

Sebagai tambahan kepada pakar kardiologi, ahli terapi akan merujuk pesakit kepada ahli gastroenterologi dan ortopedis.

Apa yang perlu dilakukan jika jantung menekan?

Sekiranya seseorang mempunyai tekanan jantung, soalan pertamanya adalah - apa yang harus dilakukan? Pertama sekali, anda perlu memastikan bahawa penyebab kesakitan adalah penyakit “pam” di badan anda. Sakit jantung ketika berdebar-debar ruang interkostal tidak meningkat, seperti ketika memusingkan badan atau menelan.

Sekiranya rasa sakit itu bersifat jantung, maka seseorang perlu segera menghentikan aktiviti fizikal dan duduk dengan selesa di suatu tempat. Kaki harus berada di bawah paras dada untuk mengurangkan aliran darah ke jantung, yang boleh membahayakan serangan jantung. Kadang-kadang, apabila mencari kedudukan yang selesa, seseorang tidak lagi merasa sakit, tetapi jika ini tidak berlaku, anda harus segera menghubungi ambulans.

Penting untuk mengetahui apa yang harus diambil jika jantung menekan - pesakit perlu diberi tablet nitrogliserin di bawah lidah, yang secara dramatik mengembang saluran darah, mengurangkan tekanan di ventrikel dan mengurangkan beban pada jantung. Anda juga perlu memberinya kemasukan udara segar dan berusaha menenangkannya..

Apa lagi yang perlu diminum sebelum ambulans tiba sekiranya orang itu masih mengalami tekanan jantung? Ubat penahan sakit dan ubat penenang, seperti titisan valocordin atau corvalol, yang harus ditambahkan aspirin dan analgin. Dan tindakan anda harus bergantung kepada kemungkinan penyebab penyakit ini:

    Untuk melegakan sakit dada dengan angina pectoris, pesakit diberi nitrogliserin di bawah lidah, kecuali dia mempunyai kontraindikasi terhadap ubat ini (anemia teruk, beberapa patologi lain).

Untuk memberi pesakit ubat yang tepat, baca artikel "Validol atau Corvalol?" dan "Validol atau Nitrogliserin?"

  • Untuk meningkatkan reologi darah, asid acetylsalicylic dan heparin diresepkan, beta-blocker diberikan untuk mengurangkan tanda-tanda iskemia dan menghilangkan aritmia. Apa yang lebih baik diminum jika jantung hancur dengan pelbagai aritmia untuk menghilangkan rasa sakit? Dalam kes ini, strophanthin dan digoxin dimaksudkan.
  • Sekiranya terdapat kecurigaan infark miokard, orang itu harus ditempatkan supaya badan atas dinaikkan, bebaskan dada dari pakaian ketat, sediakan aliran udara dan segera panggil ambulans.
  • Bagi pesakit dengan miokarditis, rehat di tempat tidur adalah mustahak, dengan penggunaan antibiotik, ubat penekanan dan anti-radang.
  • Validol, yang melegakan sakit dada yang disebabkan oleh tekanan atau neurosis, mempunyai kesan yang baik terhadap kardioneurosis. Apa yang boleh dilakukan di rumah jika jantung hancur dengan cardioneurosis? Tanpa arahan doktor, anda boleh menggunakan ubat penenang yang lemah (motherwort, valerian, persen).
  • Untuk sebarang patologi, miokardium dapat diperkuat dengan bantuan persiapan multivitamin, kalium dan magnesium, kandungan optimumnya terdapat dalam asparkam dan panangin. Tetapi ubat ini juga harus diresepkan oleh doktor..

Pertama sekali, pesakit disarankan gaya hidup sihat dengan rejimen yang dinormalisasi, rehat yang mencukupi, dia harus mengelakkan konflik dan situasi tertekan, membuang tabiat buruk, berjalan-jalan setiap hari dan terlibat dalam semua jenis sukan.

Adakah anda sering merasa sakit jantung yang menekan? Bagaimana anda menghadapinya, apa yang anda terima? Beritahu kami mengenainya dalam komen..

Sukar bernafas dan menekan dada

Memicit dada adalah sensasi yang tidak menyenangkan dan menakutkan yang boleh menyebabkan ketidakselesaan yang serius. Hanya ada satu cara untuk menyingkirkannya - untuk mengenal pasti dan menghilangkan sebab-sebab yang mungkin terdapat pada pelbagai penyakit.

Kenapa menekan di dada?

Dada adalah bahagian tubuh manusia, yang merupakan rongga berbentuk kerucut. Terdapat jantung, paru-paru, bronkus, sebagian hati dan organ sistem pencernaan, yang dilindungi oleh korset otot dan tulang rusuk. Saiz dan ciri strukturnya bergantung pada jantina, fizikal, usia, perkembangan fizikal dan faktor lain.

Kadang-kadang sakit dada diprovokasi oleh psikosomatik - gambaran serupa diperhatikan pada orang sensitif dan pada mereka yang sering mengalami tekanan.

Penyakit yang disertai dengan rasa penyempitan dan sakit dada sering menyakitkan, menyebabkan kegelisahan dan ketakutan akan kematian yang akan berlaku..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia mengandungi bahagian penting dari sistem kardiovaskular dan pernafasan. Benar, keparahan dan ketidakselesaan lain di kawasan ini boleh dikaitkan dengan patologi lain, bermula dengan penyakit saluran pencernaan, berakhir dengan gangguan fungsi sistem muskuloskeletal.

Penyakit kardiovaskular

Penyakit sistem kardiovaskular selalunya disertai oleh sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan dada. Ini boleh menjadi ketidakselesaan ringan, atau kesakitan teruk atau terbakar, yang praktikalnya tidak membenarkan seseorang melakukan aktiviti seharian. Biasanya, dengan penyakit jantung, rasa sakit itu menindas - mengetatkan dada, memberikannya pada rahang, leher, bahu dan anggota badan atas. Penyakit yang menyebabkan gejala ini termasuk:

Yang paling berbahaya adalah infark miokard akut. Ini adalah nekrosis otot jantung, yang memerlukan rawatan perubatan segera. Sekiranya seseorang mengalami pembakaran yang teruk dan tekanan di dadanya, sukar bagi dia untuk bernafas, dia pening, dan dua kali ganda di depan matanya, dia harus segera dibawa ke hospital atau ambulans harus dipanggil.

Penyakit pernafasan

Pneumonia, bronkitis, pleurisy, dan penyakit pernafasan yang lain adalah penyebab biasa tekanan darah dan ketidakselesaan. Selalunya, mereka disertai dengan batuk, demam dan kemerosotan kesejahteraan keseluruhan, tetapi penyakit ini tidak mungkin berlaku. Dalam kes sedemikian, pesakit merasa di dadanya tersumbat, menyakitkannya untuk menarik nafas - ia menjadi lebih lama daripada menghembus nafas, disertai dengan mengi dan kekejangan.

Sensasi yang tidak menyenangkan boleh muncul di mana sahaja - di sebelah kanan dan kiri, atau di tengah.

Pada penghidap alergi, sakit dada yang kerap semasa kejang mungkin menunjukkan perkembangan asma bronkial..

Satu lagi penyebab mampatan dada dan sesak nafas yang berbahaya adalah neoplasma dan perubahan patologi pada paru-paru. Selalunya ia berlaku pada perokok, tetapi kadang-kadang didiagnosis pada mereka yang tidak mempunyai tabiat buruk. Penyakit sistem pernafasan seperti itu tidak selalu disertai dengan gejala tambahan, oleh itu, mereka hanya dapat dikesan menggunakan fluorografi, x-ray, CT atau MRI.

Gangguan muskuloskeletal

Bahagian tulang belakang yang sepadan, yang sering mengalami perubahan patologi, melewati belakang dada. Semasa menjalani gaya hidup yang tidak betul, aktiviti fizikal yang tidak mencukupi atau berlebihan, pemakanan yang buruk dan patologi bersamaan, penyakit yang disebut osteochondrosis berkembang. Ia disertai dengan penurunan ketinggian vertebra dan cubitan ujung saraf yang terletak di antara mereka..

Pada kanak-kanak, sakit dada mungkin berkaitan dengan pertumbuhan badan, tetapi ibu bapa perlu berjumpa doktor untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan.

Dalam kes seperti itu, pesakit merasakan dadanya tersekat, dan pernafasannya menjadi berat.

Sensasi nyeri biasanya akut atau sakit, bertambah kuat setelah melakukan senaman fizikal dan berhenti ketika rehat. Komplikasi osteochondrosis (penonjolan, hernia) menyebabkan gejala yang serupa, tetapi biasanya menyakitkan lebih banyak, dan sensasi yang tidak menyenangkan muncul walaupun setelah sedikit usaha fizikal.

Neuralgia interkostal

Penyakit ini adalah proses keradangan yang mempengaruhi serat saraf yang melintas di antara tulang rusuk. Penyebabnya adalah osteochondrosis, selsema, kecederaan mekanikal, dll. Sekiranya saraf dicubit sekiranya berlaku neuralgia, rasa sakit akan terasa sengit, akan bertambah kuat dengan lilitan badan yang tajam, selekoh dan senaman fizikal. Dinding dada dalam kes seperti ini kehilangan kemampuan untuk meruncing dan mengembang secara normal, kerana seseorang merasa bahawa dadanya tersekat, dan sukar bernafas. Kadang-kadang gejalanya sangat teruk sehingga kelihatan seperti infark miokard atau angina pectoris, dan seseorang tidak dapat menjalani kehidupan normal.

Penyakit saluran pencernaan

Saluran pencernaan sebahagiannya terletak di dada, jadi penyakit saluran pencernaan dapat menyebabkan ketidakselesaan di dada. Penyakit yang paling biasa disertai dengan gejala yang serupa adalah refluks gastroesofagus, ulser gastrik, keradangan (mis. Kolitis).

    Refluks gastroesofagus. Ini adalah kekejangan otot, yang membawa kepada membuang isi perut ke dalam kerongkongan, meremas dada dan trakea, yang menjadikannya sukar untuk bernafas.

Penyakit saluran pencernaan jarang disertai hanya dengan sakit dada. Biasanya, gejalanya merangkumi gangguan pergerakan usus, muntah, bersendawa, dan gas. Untuk mendiagnosis penyakit, anda perlu menghubungi ahli gastroenterologi dan menjalani pemeriksaan endoskopi..

Kecederaan mekanikal

Kejutan, jatuh dari ketinggian dan tekanan dada yang kuat boleh menyebabkan komplikasi serius dan perkembangan pelbagai patologi. Akibat kecederaan mekanikal boleh berbeza - patah tulang dan perpindahan tulang rusuk atau tulang belakang, pelanggaran integriti dan fungsi organ dalaman. Mereka biasanya muncul dengan rasa sakit yang berbeza-beza dan sukar bernafas. Kadang-kadang gejala muncul beberapa ketika selepas kejadian, tetapi dalam keadaan apa pun, mereka perlu berjumpa doktor. Fraktur tulang belakang dan pendarahan dalaman, yang boleh membawa maut, dianggap sangat berbahaya..

Penyakit neurologi

Keadaan psiko-emosi seseorang boleh menyebabkan rasa sakit, memerah dan rasa berat di dada. Penyebab gejala biasanya muncul selepas tekanan atau situasi traumatik, tetapi dalam kes yang teruk ia dapat terjadi pada waktu rehat, dan tidak ada perubahan pada organ dalaman yang diperhatikan selama diagnosis. Mereka dikaitkan dengan gangguan sistem saraf periferal, dan kadang-kadang manifestasi sangat kuat sehingga seseorang benar-benar yakin bahawa dia sakit parah. Selalunya, sakit dada dan keparahan sifat neurologi didiagnosis pada wanita dengan ciri-ciri emosi tertentu, tetapi kadang-kadang muncul pada lelaki.

Ubat-ubatan dengan kesan yang menenangkan dan menenangkan digunakan untuk meredakan gejala, tetapi rawatan utamanya adalah untuk memperbaiki keadaan emosi. Pesakit ditunjukkan rehat penuh, latihan fizikal dan pernafasan, perbualan dengan ahli psikoterapi. Kadang kala doktor mengesyorkan perubahan pemandangan atau tempat kerja untuk menghilangkan faktor traumatik..

Dada yang teruk pada wanita hamil

Wanita hamil sering mengadu rasa penyempitan dan rasa berat di dada. Selalunya, gejala seperti itu diperhatikan pada semester kedua dan ketiga, ketika rahim yang tumbuh mulai memberi tekanan pada diafragma dan urat, disebabkan oleh itu terdapat peredaran darah yang merosot dan sistem pernafasan. Sekiranya sensasi tidak dapat diekspresikan dan diperhebat hanya dalam kedudukan mendatar, kemungkinan besar tidak ada yang perlu dibimbangkan. Sekiranya anda mengalami kesakitan yang teruk, pening, batuk, muntah, atau gejala lain, anda harus segera berjumpa doktor. Manifestasi sedemikian mungkin menunjukkan penyakit serius yang menimbulkan ancaman kepada ibu dan bayi.

Rawatan sakit dada

Anda boleh menghilangkan sakit dada dengan ubat penahan sakit dan ubat jantung, tetapi rawatan diri dalam kes seperti ini boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan. Sekiranya sakit dan sakit di kawasan dada, perlu menjalani penyelidikan dan rawatan yang sesuai. Untuk menentukan punca sensasi yang tidak menyenangkan, pesakit harus diperiksa oleh ahli terapi, setelah itu dia menjalani ujian darah, fluorografi, CT, MRI dan prosedur diagnostik lain. Pastikan anda mengumpulkan sejarah dan aduan - berapa lama kesakitan,

Pertolongan cemas

Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan di dada berlaku secara mendadak pada seseorang, pertolongan cemas mesti diberikan kepadanya. Untuk melakukan ini, mereka meletakkannya secara mendatar, memberikan masuknya udara segar (melonggarkan tali pinggang, melepaskan kolar, melarutkan pakaian di kawasan dada, membuka tingkap atau tingkap). Untuk mengurangkan kesakitan, anda boleh memberi tablet nitrogliserin kepada seseorang di bawah lidah, jika tidak berlaku, anda boleh mengulangi dosnya selepas 5-10 minit. Sekiranya keadaan pesakit bertambah buruk, anda harus menghubungi ambulans - sebarang kelewatan boleh mengakibatkan akibat yang serius, dan dalam beberapa kes, bahkan kematian.

Walaupun rasa sakit dan berat di dada cukup ditoleransi, anda perlu berjumpa doktor dan menjalani kajian menyeluruh. Beberapa patologi tidak memberikan gejala yang ketara, tetapi boleh menyebabkan akibat yang tidak menyenangkan. Skema dan ciri terapi bergantung pada penyakit yang menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan, serta perjalanan klinikalnya.

Rawatan penyakit kardiovaskular

Penyakit kardiovaskular adalah penyebab sakit dada dan berat yang paling berbahaya. Sebilangan besar dari mereka dapat maju, kerana keadaan otot jantung dan struktur organ lain dengan cepat merosot. Dengan angina pectoris, iskemia, dan patologi lain yang berkaitan dengan bekalan oksigen yang tidak mencukupi ke tisu, beta-blocker, statin, antagonis kalsium, dan pengencer darah diresepkan. Mereka melindungi jantung daripada beban berlebihan, melambatkan proses patologi dan meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular.

Rawatan Penyakit Pernafasan

Penyakit pernafasan berjangkit dirawat dengan antibiotik - mustahil untuk menyingkirkannya tanpa terapi antimikroba. Dadah tertentu dipilih bergantung pada kepekaan mikroorganisma patogen terhadap bahan aktif, tetapi selalunya radang paru-paru, bronkitis dan penyakit lain dirawat dengan cara tindakan yang luas. Sebagai terapi tambahan, ubat penipisan ekspektoran dan lendir, ubat antipiretik, dan vitamin digunakan. Selepas tempoh akut ditinggalkan, pesakit diresepkan fisioterapi - elektroforesis, urut, latihan fisioterapi, dll..

Rawatan patologi tulang belakang

Kaedah utama untuk merawat osteochondrosis dan patologi tulang belakang lain adalah fisioterapi dan fisioterapi. Mereka menguatkan korset otot dan memperbaiki keadaan sistem muskuloskeletal. Untuk mengurangkan keadaan dan mengurangkan gejala, ubat penahan sakit dan NSAID digunakan, serta salap dan gel dengan kesan pemanasan, anti-radang dan menjengkelkan. Di samping itu, penting untuk melawan berat badan berlebihan, makan dengan betul dan melakukan aktiviti fizikal ringan. Dalam kes yang teruk (dengan masalah dengan aktiviti motorik, gangguan fungsi organ lain), pesakit ditunjukkan untuk menjalani pembedahan.

Rawatan penyakit neurologi

Dalam penyakit neurologi, pesakit diberi ubat penenang, ubat penenang dan antidepresan. Kesan yang baik diberikan oleh perbualan dengan ahli psikoterapi, latihan pernafasan dan latihan relaksasi. Perkara utama dalam rawatan penyakit saraf adalah mencari faktor yang menyumbang kepada berlakunya peningkatan kegelisahan, sakit dada dan gejala tidak menyenangkan yang lain. Sekiranya tidak dapat dihilangkan, pesakit mesti belajar untuk bertindak balas dengan betul terhadap situasi tekanan dan menanganinya.

PenyakitPersediaan
Penyakit kardiovaskularPenyekat beta, statin, antagonis kalsium, pengencer darah
Penyakit pernafasanAntibiotik, ekspektoran, mukolitik, kompleks vitamin, ubat antipiretik
Patologi tulang belakangUbat penahan sakit dan NSAID, ubat tempatan dengan kesan pemanasan dan menjengkelkan
Penyakit neurologiAnxiliotik, ubat penenang, antidepresan

Penting untuk diingat bahawa penyakit lain juga boleh menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan di dada. Ini termasuk gangguan endokrinologi dan hormon, kolelitiasis, barah organ yang jauh dengan metastasis ke dada. Kesukaran bernafas mungkin merupakan gejala proses autoimun yang mempengaruhi tisu paru-paru dan bronkus, keadaan imunodefisiensi, penyakit pankreas.

Sakit dada: apa yang perlu dilakukan?

Sekiranya rasa sakit telah merenggut di dada orang itu, dan sukar untuk bernafas, anda harus segera pergi ke hospital, walaupun gejalanya ringan dan hilang sendiri. Penyebab sensasi yang tidak menyenangkan boleh berbeza, dan ia hanya dapat ditentukan dengan bantuan kajian khas. Sangat penting untuk berjumpa dengan doktor sekiranya pesakit telah memukul dada, atau gejala muncul tanpa sebab yang jelas, tetapi tajam, dan diucapkan. Situasi seperti ini boleh mendatangkan bahaya kepada kehidupan manusia, dan secepatnya langkah-langkah yang sesuai diambil, semakin besar kemungkinan pemulihan sepenuhnya.

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan kerja dengan baik, tidak akan lama

Cara membezakan penyakit jantung dengan orang lain

Ramai orang mengalami sakit dada, tidak semestinya disebabkan oleh penyakit jantung. Selalunya ini berlaku kerana penyakit lain. Sekiranya jantung sakit, ia boleh disebabkan oleh penyakit sistem muskuloskeletal, pernafasan, pencernaan dan penyakit lain. Namun, hanya doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat, setelah memeriksa pesakit.

Tetapi mana-mana orang yang mempunyai gejala seperti itu harus memahami jika jantung sakit apa yang harus dilakukan dan bagaimana menyedari bahawa ini benar-benar penyakit jantung. Perlu diketahui ini, sekiranya terdapat beberapa patologi serius, berjumpa pakar dengan tepat pada masanya. Tanda-tanda penyakit mungkin berbeza-beza, anda mesti belajar mengenalinya. Perkara yang paling asas adalah membezakan antara sakit jantung dan bukan jantung. Untuk tujuan ini, anda perlu mengetahui berapa lama, intensiti serangan. Di samping itu, adalah wajar untuk mempunyai maklumat mengenai penyakit lain, gejalanya serupa dengan jantung.

Gejala pertama serangan jantung

Ketidakselesaan di dada boleh muncul kerana pelbagai sebab. Untuk memahami bahawa jantung sakit, disarankan untuk mengenali beberapa gejala ciri. Tidak selalu serangan disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan. Pada masa yang sama, orang dengan penyakit lain mengadu bahawa mereka mengalami kesukaran bernafas, sakit di bahagian kiri dada. Tetapi semua ini bukan akibat penyakit kardiologi..

Tanda-tanda awal yang menunjukkan bahawa motor tubuh manusia patah, paling sering muncul selama beberapa bulan, atau bahkan bertahun-tahun sebelum serangan pertama. Oleh itu, setiap orang harus tahu bagaimana dan di mana jantung sakit. Tanda-tanda awal penyakit yang harus memberi amaran kepada anda adalah:

  1. Sakit di belakang tulang rusuk. Mereka memberi kembali, lengan, leher, gigi. Selalunya, bahagian kiri terjejas. Pada masa yang sama terdapat sesak nafas, loya, berpeluh berlebihan.
  2. Ketidakselesaan selepas aktiviti fizikal, tekanan, yang hilang setelah berehat atau tablet nitrogliserin.
  3. Dyspnea muncul walaupun dengan tenaga yang sederhana, kerja yang tidak rumit, dengan makan, dan juga ketika berbaring. Sebelum memulakan serangan, pesakit mungkin sedang tidur atau menderita insomnia.
  4. Keletihan yang luar biasa dari perkara biasa boleh bermula jauh sebelum serangan pertama.
  5. Anggota seks yang lebih kuat kadang-kadang mengalami disfungsi ereksi beberapa tahun sebelum diagnosis penyakit arteri koronari.
  6. Bengkak. Gejala ini dianggap sebagai bukti yang paling asas mengenai kelainan jantung. Pada mulanya, bengkak hampir tidak dapat dilihat, lama-kelamaan, menjadi lebih besar. Ini dapat dilihat apabila seseorang menanggalkan kasut atau cincin dari jarinya. Sekiranya edema diperhatikan, anda harus berjumpa pakar dan menjalani pemeriksaan.
  7. Berhenti bernafas semasa tidur malam, serta berdengkur. Tanda-tanda ini menunjukkan kecenderungan serangan penyakit jantung..

Tanda-tanda penyakit koronari

1. Infarksi miokardium

Serangan jantung boleh berlaku dengan cara yang berbeza dan cara sakit jantung, gejala pada wanita dan lelaki dalam situasi yang berbeza boleh berbeza. Sekiranya terdapat infark miokard, semuanya berlaku seperti ini:

  • Rasa berat muncul, sakit di bahagian tengah dada, lengan.
  • Ketidakselesaan meluas ke lengan kiri, leher, tekak, rahang bawah.
  • Pusing, berpeluh, kulit pucat, loya.
  • Terdapat rasa berat di perut, terbakar di dada.
  • Kebimbangan, kelemahan.
  • Nadi cepat.

Jalannya serangan jantung mungkin berbeza. Tanda kadangkala tidak ada sepenuhnya. Kadang-kadang pesakit mengatakan bahawa dia merasa tidak selesa di dada, kadang-kadang tidak ada gejala seperti itu dan prosesnya tidak menyakitkan. Tanda-tanda serangan jantung yang besar: sesak nafas, bibir biru, dll. sangat serupa dengan gejala kegagalan jantung akut.

Tempoh serangan serupa adalah lebih kurang tiga puluh minit. Nitrogliserin sama sekali tidak membantu.

Manifestasi utama penyakit jantung koronari adalah serangan angina. Dalam kes ini, sakit jantung berlaku, gejala pada wanita dan lelaki adalah sama. Antaranya:

  • kardiopalmus;
  • dyspnea;
  • disfungsi jantung;
  • nadi tidak konsisten;
  • pening, sakit;
  • kelemahan, berpeluh.

Dengan penyakit arteri koronari, pesakit bercakap tentang bagaimana mereka membakar, menekan di dada. Terdapat perasaan limpahan. Selalunya, ketidakselesaan disebarkan ke lengan, leher, dan tekak. Selalunya diperhatikan semasa aktiviti fizikal, tekanan, dan berhenti ketika seseorang ditinggalkan sendirian.

Dengan angina pectoris, rasa sakit di jantung, penyebabnya berbeza, muncul pada bila-bila masa, bahkan pada waktu malam. Borang ini dianggap tidak sesuai.

Penyakit jantung yang meradang

Perikarditis adalah keradangan membran jantung luar, gejala utamanya adalah sakit kusam di kawasan jantung. Selalunya sakit di bahagian tengah dada, dalam beberapa kes, ini memberi ke lengan, belakang, leher. Semasa menelan, batuk, dll. ketidakselesaan semakin meningkat. Ketika berbaring ia menjadi lebih teruk, sambil duduk menjadi lebih baik. Walaupun sifat kesakitan biasanya membosankan dan sakit, dalam beberapa kes, ia adalah akut. Perikarditis juga dicirikan oleh berdebar-debar jantung.

Keradangan miokardium adalah salah satu sebab mengapa jantung saya sakit, sekitar 90 peratus orang mengadu mengenainya. Bentuknya mungkin berbeza, ia kelihatan tanpa mengira aktiviti fizikal, tetapi setelah beberapa lama selepas itu ia dapat menjadi lebih kuat. Nitrogliserin tidak membantu.

Penyakit injap jantung

Sekiranya terdapat penyakit injap, keparahannya tidak dapat dinilai berdasarkan gejala. Pesakit mungkin tidak mengadu apa-apa dan pada masa yang sama berada dalam keadaan serius. Gejala utama adalah:

  • Sesak nafas, yang diperhatikan bukan hanya dengan beban tinggi, tetapi juga semasa perkara yang paling biasa dan ketika berbaring;
  • Ketidakselesaan di dada semasa bersenam, bernafas di udara sejuk;
  • Kelemahan, pening;
  • Gangguan irama jantung. Ini, khususnya, denyutan tidak teratur, degupan jantung yang kerap, gangguan pada jantung.

Patologi seperti ini sering menyebabkan kegagalan jantung. Kemudian gejala berikut muncul: kaki membengkak, zhiot membengkak, berat badan meningkat.

Hampir semua orang yang mempunyai patologi seperti itu mengadu kesakitan. Dengan perkembangan penyakit, cara sakit jantung, gejala berubah. Pada mulanya, kesakitan berpanjangan, tidak bergantung pada aktiviti fizikal, nitrogliserin tidak membantu. Terasa di tempat yang berbeza. Selanjutnya, ia bersifat spontan atau paroxysmal setelah bersenam dan paling kerap berlalu setelah mengambil tablet nitrogliserin. Perwatakannya berbeza, penyetempatannya tepat, tetapi kadang kala ia tersebar di kawasan yang luas. Nitrogliserin tidak selalu membantu.

Beberapa jenis aritmia diperhatikan. Mereka dicirikan oleh perubahan degupan jantung. Terdapat beberapa jenis penyakit di mana terdapat sakit jantung yang memanjang ke tangan kiri.

Penyakit ini boleh diperoleh atau diwarisi. Sudah sekian lama mereka tidak dapat bercakap mengenai diri mereka sendiri. Kadang-kadang jantung sakit, apa yang harus dilakukan, doktor harus meminta. Kesakitan seperti itu biasanya sakit, memotong, atau jahitan. Disertai dengan tekanan darah tinggi.

Prolaps injap mitral

Sakit atau kesakitan yang timbul di sebelah kiri tidak disebabkan oleh aktiviti fizikal. Mereka tidak berhenti setelah mengambil nitrogliserin. Selain itu, pening, berdebar-debar, dan sakit kepala boleh berlaku pada waktu pagi dan petang. Kemungkinan sesak nafas, pengsan.

Dengan penyakit seperti itu, sensasi menekan di dada diperhatikan. Denyutan jantung yang kuat, kelemahan, keletihan, sesak nafas semasa aktiviti fizikal diperhatikan. Lama kelamaan, dispnea ditambah semasa tidur malam, pening. Sekiranya anda tiba-tiba mengubah kedudukan badan anda, anda mungkin pengsan. Kemungkinan serangan asma dan angina pectoris.

Tromboemboli Arteri Pulmonari

Ini adalah keadaan yang sangat serius di mana rawatan kecemasan diperlukan. Tanda pertama penyakit ini adalah jahitan di jantung, yang menjadi lebih kuat ketika anda menyedut dan tidak menyerah ke tempat lain. Kulit pesakit berubah menjadi biru, tekanan darah menurun, sesak nafas muncul, dan degupan jantung yang cepat. Nitrogliserin tidak berfungsi.

Tiba-tiba, rasa sakit yang sangat kuat meletup di dada menjadi hasil pembedahan aorta. Mereka kadang-kadang begitu menyakitkan sehingga seseorang boleh kehilangan kesedaran. Pesakit memerlukan rawatan perubatan kecemasan..

Sekiranya terdapat aneurisma aorta, rasa sakit atau berdenyut di jantung diperhatikan, yang harus diputuskan oleh pakar. Sekiranya pecah aneurisma berlaku, rasa sakit menjadi tidak tertahankan. Kegagalan mengambil tindakan boleh mengakibatkan kematian..

1). Neuralgia interkostal. Ramai orang yang merasakan kesakitan yang serupa di kawasan jantung mengambilnya untuk jantung. Namun, pada hakikatnya mereka berbeza. Dengan neuralgia, rasa sakit adalah akut, jahitan. Mereka bertambah kuat dengan batuk, pernafasan dalam, lilitan badan yang tajam, dll. Ia dapat berlalu dengan segera, kadang-kadang kesakitan berlangsung beberapa jam. Pesakit dapat menentukan tempat ketidakselesaan dengan tepat, ia terletak di antara tulang rusuk kanan. Dalam kes angina pectoris, seseorang mengalami perasaan terbakar dan menghancurkan yang tidak hilang ketika kedudukan badan berubah. Mustahil untuk menentukan lokasi yang tepat.

2). Osteochondrosis. Penyakit ini agak mudah dihidapi untuk angina pectoris. Orang itu yakin bahawa jantungnya sakit, gejalanya adalah seperti berikut: ada rasa mati rasa di tangan kiri, ketika menggerakkannya menjadi lebih menyakitkan. Terutama semua ini serupa dengan angina pectoris, ketika serangan berlaku pada waktu tidur malam. Perbezaan utama adalah bahawa nitrogliserin tidak berfungsi..

3). Penyakit CNS. Dalam keadaan ini, pesakit sering mengeluh. Walau bagaimanapun, gejalanya berbeza. Ia boleh menjadi sakit jantung yang kerap, jangka pendek, tajam atau sakit. Neurosis, sebagai peraturan, dicirikan oleh pelbagai gangguan autonomi. Seseorang mungkin mengalami perasaan cemas, dia mengalami insomnia atau, sebaliknya, peningkatan rasa mengantuk. Tangan membeku atau menjadi sejuk, kepala mula sakit, lebih-lebih lagi. Selalunya, pesakit dengan neurosis mengadu tentang banyak gejala yang sebenarnya tidak mereka alami. Dan "inti" sangat menahan perasaan mereka. Kadang-kadang sukar untuk memahami bahawa pesakit mempunyai penyakit jantung iskemik atau kardioneurosis, kerana kardiogram tidak menunjukkan perubahan.

4). Gangguan saluran gastrousus. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, rasa sakit di jantung mempunyai simptom yang sedikit berbeza. Mereka bertahan lebih lama, sementara orang itu sakit, muntah, dia mengalami pedih ulu hati. Intensiti disebabkan oleh makan. Gejala pankreatitis akut sering serupa dengan infark miokard. Kadang-kadang pemburukan penyakit pundi hempedu diberikan ke bahagian kiri dada dan nampaknya ada sakit di jantung. Untuk memahami apa masalahnya, antispasmodik harus diambil. Sekiranya kelegaan datang, maka pesakit mempunyai penyakit saluran gastrousus.

lima). Penyakit paru. Sensasi menyakitkan, mirip dengan jantung, kadang-kadang muncul dengan radang paru-paru. Ini boleh berlaku dengan pleurisy. Tetapi dalam kes ini, rasa sakitnya akut, lebih teruk ketika menyedut dan batuk..

Setiap orang yang merasa sakit di dadanya berfikir apa yang harus dilakukan seterusnya. Sekiranya terdapat anggapan bahawa jantung sakit, anda perlu mengambil langkah segera. Bagaimanapun, penyebabnya boleh menjadi serius, terutamanya infark miokard atau serangan angina pectoris. Oleh itu, anda perlu melakukan perkara berikut:

  • Anda harus tenang dan duduk. Tekanan hanya akan memburukkan lagi keadaan..
  • Cuba ambil kedudukan yang berbeza. Sekiranya selepas ini melegakan, ada kemungkinan alasannya berbeza. Sekiranya rasa sakit meningkat, rasa sakit yang menekan muncul di jantung, ada risiko ia adalah angina.
  • Dianjurkan untuk membuka akses ke udara segar dan membuka tingkap.
  • Untuk bernafas tidak terkekang, anda perlu membuat pakaian longgar, membuka kolar
  • Sekiranya anda mengesyaki angina, anda perlu mengambil tablet nitrogliserin dan meletakkannya di bawah lidah. Sekiranya rasa lega tidak datang dalam seperempat jam, anda perlu minum pil lain. Hubungi dan hubungi pertolongan kecemasan. Dengan serangan jantung, ubat tidak berfungsi.

Sekiranya rasa sakit di kawasan jantung, sebab-sebab yang harus dijumpai oleh pakar itu, anda perlu pergi ke hospital dan diperiksa dalam masa terdekat. Ubat diri tidak boleh diterima.

Di Nizhny Novgorod, anda boleh menjalani pemeriksaan pencegahan di Hospital Klinikal Jalan, tempat profesional bekerja.

Apa yang perlu dilakukan jika jantung anda sakit: 5 cara untuk membantu dengan cepat

Tetapi pertama, senarai gejala di mana anda perlu menghubungi ambulans.

Bila perlu segera menghubungi ambulans

Berikut adalah tanda-tanda utama 3 Jenis Sakit Dada yang Tidak Akan Membunuh Anda bahawa anda memerlukan rawatan perubatan kecemasan:

  • Anda mengalami kesakitan yang teruk dan hampir tidak dapat ditanggung yang tidak berlalu 5-10 minit atau lebih.
  • Sakit dada disertai sesak nafas, sukar bernafas.
  • Kesakitan memancar ke bahu dan lengan kiri.
  • Kesakitan disertai dengan peluh sejuk, pening, kelemahan teruk.
  • Anda hampir pasti bahawa ini adalah serangan jantung. Anda sangat takut.

Gejala yang disenaraikan di atas mungkin menunjukkan penurunan serius. Contohnya, perkembangan serangan jantung, penyakit jantung radang (miokarditis dan perikarditis), penyakit aorta yang membekalkan jantung dengan darah, atau embolisme paru.

Setiap syarat ini membawa maut, jadi anda tidak boleh bereksperimen dengan rawatan di rumah..

Bagaimana untuk memahami bahawa sakit jantung tidak berbahaya

Dalam 80-90% kes, kita hanya berfikir Apa itu Sakit Dada Noncardiac? yang menyakitkan hati. Sebenarnya, penyakit itu mempunyai sebab-sebab lain, walaupun tidak menyenangkan, tetapi jauh lebih berbahaya untuk Penyakit Sakit Dada:

  • masalah gastroenterologi;
  • gangguan dalam kerja paru-paru;
  • neuralgia interkostal;
  • osteochondrosis toraks;
  • pelbagai gangguan muskuloskeletal;
  • neurosis dan gangguan lain dari sistem saraf pusat.

Terdapat tiga tanda untuk menunjukkan pilihan yang agak selamat ini: 3 Jenis Sakit Dada yang Tidak Akan Membunuh Anda:

1. Rasa sakit itu seperti sekejap, sekejap

Sekiranya jantung terjejas, sakitnya akan terasa lama (sekurang-kurangnya beberapa minit), tidak dapat dielakkan dan sama sengitnya. Tetapi ketidakselesaan jenis "Oh, itu menusuk hati saya!", Yang cepat memudar, kemungkinan merupakan gejala trauma fizikal, tekanan berlebihan atau neuralgia.

2. Anda berasa lebih baik semasa bergerak

Kesakitan jantung yang betul bertambah walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal.

3. Sakit untuk bernafas

Dengan sakit jantung, sesak nafas dan perasaan kekurangan udara mungkin berlaku. Tetapi jika ada batuk, sakit ketika menghirup, maka kemungkinan besar kita membicarakan masalah dengan sistem pernafasan (pleurisy, radang paru-paru, asma...)

Untuk mengetahui dengan tepat apa penyebab ketidakselesaan di belakang sternum, hanya doktor yang berkelayakan yang boleh.

Oleh itu, pastikan anda berjumpa dengan ahli terapi atau pakar kardiologi secara langsung sekiranya “serangan jantung” tanpa gejala mematikan yang dijelaskan di atas mengganggu anda secara berkala atau disertai dengan muntah, batuk, demam.

Doktor akan memeriksa anda, menilai sejarah, melakukan kajian tambahan, termasuk ECG dan mungkin ultrasound jantung, dan menetapkan rawatan atau menghantarnya kepada pakar khusus lain: ahli gastroenterologi, ahli pulmonologi, ortopedis, pakar neurologi.

Cara melegakan kesakitan di hati

Kami menekankan sekali lagi: masalah jantung yang sebenarnya harus diatasi hanya dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor anda. Kemerdekaan di sini tidak boleh diterima!

Tetapi sangat mungkin untuk mengurangkan rasa sakit jantung pseudo dengan kaedah rumah. Berikut adalah cara menghilangkan sakit dada di rumah yang dapat membantu anda menghilangkan rasa tidak selesa di belakang sternum anda..

1. Ambil nitrogliserin

Nasihat ini adalah apabila anda bimbang kesakitan mungkin berkaitan dengan serangan jantung, dan doktor anda telah menetapkan ubat ini untuk anda..

Nitrogliserin akan membantu angina pectoris. Tetapi jika rasa sakit itu dikaitkan dengan sebab-sebab lain yang bukan jantung, seperti osteochondrosis atau gangguan gastrousus, ubat tersebut tidak akan berfungsi.

Di satu pihak, ini buruk, kerana rasa lega tidak datang. Sebaliknya, itu bagus: ini adalah petanda bahawa penyebab ketidakselesaan tidak berkaitan dengan sistem kardiovaskular. Anda boleh pergi ke item berikut.

2. Ambil aspirin

Pertama, dia membius. Kedua, ubat tersebut mencairkan darah (mengurangkan pembekuannya). Ini meningkatkan aliran darah dan dapat melegakan sakit dada: Keadaan pertolongan cemas dalam kes di mana sakit dada masih berkaitan dengan masalah dalam sistem kardiovaskular..

Perhatian! Anda tidak mengambil aspirin sekiranya anda alah kepadanya atau anda menderita penyakit yang berkaitan dengan pembekuan darah rendah.

3. Buat kompres sejuk

Atau letakkan bungkusan ais (sayur beku) yang dibalut dengan tuala nipis di dada anda.

Selalunya penyebab sakit dada adalah ketegangan berlebihan atau ketegangan otot. Contohnya, kerana anda mengangkat sesuatu yang berat, tidak berjaya atau bekerja terlalu aktif di gimnasium.

Sapukan kompres sejuk selama 10-20 minit beberapa kali sehari. Ini akan membantu sakit dada mengurangkan rasa tidak selesa..

4. Minum teh suam

Atau minuman suam yang lain. Saranan ini mungkin berfungsi sekiranya sakit dada berlaku sejurus selepas makan..

Faktanya adalah bahawa esofagus dan jantung terletak berdekatan dan dihubungkan oleh ujung saraf yang biasa, kerana masalah gastrointestinal dapat dikelirukan dengan manifestasi penyakit jantung koronari.

Sekiranya anda tidak memerhatikan gejala berbahaya yang disenaraikan di awal artikel, maka, selain ketidakselesaan di sternum, terdapat lebam, pedih ulu hati, kembung, kemungkinan ini adalah pilihan anda.

Healthline mengesyorkan Rawatan Rumah untuk Sakit Jantung: Apa Yang Berfungsi? pilih teh bunga raya. Hibiscus tidak hanya meningkatkan kesejahteraan dengan gangguan pencernaan tertentu, tetapi juga menormalkan Hibiscus, Hawthorn, dan tekanan darah dan kolesterol Jantung, yang mempengaruhi keadaan sistem kardiovaskular secara keseluruhan.

5. Ambil larutan soda suam

Cairkan ½ sudu teh soda dalam segelas air suam. Minuman seperti itu akan memperbaiki keadaan jika sakit di dada disebabkan oleh pedih ulu hati dan keasidan perut meningkat..

Harap maklum: kaedah ini hanya boleh digunakan jika anda merasa tidak selesa setelah makan dan tidak mengalami gangguan jantung yang didiagnosis. Baking Soda Dapat Mengurangkan Perut tetapi Menguatkan Jantung: Fail Kes Fellowship Toksikologi Perubatan di University of California, San Francisco Boleh Menyakitkan Jantung.

Kami mengulangi: jenaka tidak baik dengan hati. Gangguan jantung yang serius tidak berkembang dengan serta-merta. Pada mulanya, mereka membuat diri mereka merasa sakit kecil, sensasi terbakar sedikit di dada, sensasi tekanan yang cepat berlalu... Sebelum serangan sebenar pertama, anda mungkin merasa tidak sihat selama beberapa hari atau bahkan beberapa minggu.

Penting untuk tidak mengabaikan gejala ini. Sekiranya ketidakselesaan dada muncul secara berkala, berjumpa doktor secepat mungkin. Lebih baik bermain dengan selamat.

Mengapa terdapat sesak nafas dalam kegagalan jantung??

Perasaan kekurangan udara ketika berbaring atau duduk adalah gejala serius yang memerlukan diagnosis segera. Dyspnea sering didiagnosis dengan kegagalan jantung, di mana peredaran darah terganggu, hipoksia otak muncul. Sekiranya masalah itu rumit oleh pening, peningkatan kegelisahan, ubat khas harus dipilih untuk memperbaiki keadaan.

Bagaimana sesak nafas berlaku??

Kegagalan jantung adalah patologi biasa di mana jantung berhenti mengepam darah dalam jumlah yang stabil. Terdapat ketidakseimbangan dalam lingkaran peredaran darah, jumlah oksigen dan sebatian nutrien yang berkurang memasuki tubuh. Metabolisme terganggu, banyak proses penting terjejas: pengeluaran sel imun, sel darah merah, platelet, beberapa enzim.

Sesak nafas dalam kegagalan jantung adalah salah satu gejala pertama yang memungkinkan untuk mengesyaki penyakit berbahaya. Mekanisme pendidikan adalah kegagalan irama:

  • Di ventrikel kiri, jumlah pengeluaran darah menurun, terdapat genangan pada paru-paru dan bronkus.
  • Untuk sesaat, pertukaran gas di lobus bawah paru-paru berhenti, sejumlah besar karbon dioksida kekal.
  • Tidak menerima oksigen yang diperlukan, otak memerintahkan tubuh untuk bernafas lebih cepat dan lebih intensif: jumlah nafas mencapai 30 kali seminit.
  • Terdapat kelaparan oksigen pada saraf tunjang dan otak, gangguan dalam pemakanan pusat-pusat yang bertanggungjawab untuk pernafasan dan aktiviti penting.

Oleh itu, sesak nafas sering disertai dengan penampilan kegelisahan, serangan panik, perasaan ketakutan. Pesakit tidak diberi peluang untuk bekerja dengan santai dan aktif secara aktif, menjalani gaya hidup yang biasa. Kekurangan oksigen secara negatif mempengaruhi fungsi semua organ, menyebabkan kemerosotan.

Punca sesak nafas

Perasaan kekurangan oksigen tidak asing lagi bagi setiap orang. Ia muncul setelah berjoging atau aktiviti fizikal yang sengit, tetapi berlalu dengan cepat dan tanpa rasa sakit tanpa bantuan perubatan. Dalam perubatan, beberapa jenis pelanggaran irama pernafasan dibezakan: paru-paru, pusat, jantung. Yang terakhir ini sentiasa ada, tumbuh walaupun pada waktu rehat.

Dyspnea dengan kegagalan jantung berlaku dengan penyakit dan patologi organ. Selalunya semasa diagnosis, perkara berikut dikesan:

  1. tekanan darah tinggi;
  2. sista dan neoplasma yang menekan jantung;
  3. stenosis saluran darah;
  4. keradangan injap mitral;
  5. iskemia;
  6. kardiomiopati;
  7. pelbagai kecacatan jantung;
  8. keradangan tisu perikardial;
  9. distensi jantung.

Selalunya, sesak nafas muncul apabila beg jantung rosak dengan latar belakang penggunaan alkohol, ubat-ubatan yang berpanjangan, bekerja dalam keadaan sukar (lombong, bengkel panas atau kimia). Sebagai tindak balas terhadap keracunan, kematian sel dan seluruh kawasan.

Dalam kebanyakan kes, kegagalan jantung kronik dikesan. Ini muncul dan bertambah kuat dengan latar belakang penyakit yang tidak dapat disembuhkan yang menyebabkan komplikasi pada jantung: diabetes, hipertensi, hipotiroidisme kelenjar tiroid. Kerosakan pada otot jantung terbentuk dengan ketidakseimbangan hormon, setelah jangkitan berbahaya.

Gejala dyspnea jantung

Pada peringkat awal, seseorang dapat melihat perubahan dalam irama pernafasan. Sensasi yang tidak menyenangkan bertambah teruk setelah menaiki tangga, membawa beban yang berat. Setelah mengambil postur duduk, peredaran darah menormalkan, tekanan dada menurun dengan ketara, pening menenangkan.

Sesak nafas dalam kegagalan jantung kronik berbeza dengan jenis lain dalam beberapa gejala ciri:

  • tekanan darah meningkat dengan mendadak;
  • urat pada kaki dan lengan menonjol di bawah kulit;
  • tidak dapat mendapat paru-paru udara penuh;
  • kelemahan dan sikap tidak peduli;
  • pening;
  • batuk kering;
  • mengantuk.

Dalam kebanyakan kes, pesakit melepaskan keadaan, mengubati diri sendiri, mengambil pelbagai ubat atas cadangan rakan. Kegagalan jantung jarang disembuhkan hingga akhir, dan gejala bertambah buruk setiap hari. Beberapa peringkat perkembangan dyspnea dibezakan secara kondisional:

  1. Kesukaran muncul hanya dengan pergerakan pantas, menaiki tangga, cepat berlalu setelah berehat sebentar.
  2. Seseorang tidak mempunyai cukup udara semasa melakukan kerja ringan. Dia secara berkala berusaha berjongkok untuk memulihkan iramanya dan melegakan keadaannya..
  3. Semasa berjalan atau dalam keadaan gugup, sesak nafas berlaku dengan segera, sukar untuk berjalan walaupun jarak yang sedikit. Terdapat perasaan tekanan, kekejangan, gemetar di dada, bengkak di perut, pergelangan kaki terasa meningkat.
  4. Walaupun postur yang selesa tidak dapat menghilangkan rasa sakit. Pesakit kehilangan keupayaan bekerja, kelemahan sentiasa ada, segitiga nasolabial berubah menjadi biru. Gejala penyakit buah pinggang, hati, pankreas bertambah buruk.

Dyspnea dalam kegagalan jantung kronik penuh dengan komplikasi berbahaya bagi pesakit. Ia boleh berkembang menjadi asma jenis jantung, yang praktikalnya tidak dapat diubati. Kegagalan pernafasan sering menyebabkan edema paru, kesesakan dan emfisema, tromboemboli aorta.

Kaedah rawatan

Doktor memberi amaran bahawa mustahil untuk menghilangkan dyspnea sepenuhnya dalam kegagalan jantung. Oleh itu, tugas utama pakar adalah menghentikan perkembangan gejala berbahaya, untuk melokalisasikan penyakit pada peringkat awal. Dengan semua cadangan dan perhatian terhadap kesihatan, ternyata mengurangkan komplikasi.

Dengan terapi ubat, seseorang harus selalu mengambil ubat-ubatan yang menyokong kerja jantung, dan melegakan ketidakselesaan:

  • terhadap manifestasi iskemia (Sustak, Aerosonite);
  • penyekat adrenergik (Rotaritmil, Cardiodarone);
  • untuk menormalkan tekanan darah (Captopril, Captopres);
  • diuretik untuk mengurangkan pembengkakan (Veroshpiron, Furosemide).

Untuk memperbaiki keadaan otot jantung, pesakit harus menggunakan kompleks vitamin secara berkala berdasarkan riboxin, magnesium, kalium. Untuk menjaga keadaan yang stabil, disarankan untuk beralih ke diet yang sehat: diet harus mempertimbangkan keperluan tubuh untuk asam amino Omega-3, Omega-6, lemak jenuh. Rejimen minum ditentukan secara individu, berdasarkan keadaan kapal dan kehadiran edema. Pemakanan yang baik mesti ada selama bertahun-tahun..

Untuk merangsang kerja dengan distrofi ventrikel jantung, ubat sokongan harus diambil: Pumpan, Doppelherz, Kratal. Sebaiknya seseorang mengurangkan berat badan, melupakan tabiat buruk, dan meminimumkan aktiviti fizikal. Kadang kala anda harus mengubah kerja dan gaya hidup secara umum.

Sekiranya sesak nafas tidak memungkinkan pergerakan, pesakit dimasukkan ke hospital untuk memastikan: berapa banyak jantung masih dapat mengepam darah, faktor apa yang memburukkan keadaan pesakit. Dengan ramalan yang buruk, persoalan operasi dapat diselesaikan: mengganti injap jantung, membuang kord tambahan, membetulkan kecacatan, pembedahan pintasan, prostetik vaskular untuk aterosklerosis.