Gejala dan rawatan demensia vaskular

Demensia vaskular adalah sindrom yang dicirikan oleh penurunan ingatan dan pemikiran, perubahan keperibadian dan reaksi tingkah laku, yang berkembang akibat kerosakan pada saluran otak. Lebih kerap didiagnosis pada pesakit lelaki tua. Demensia vaskular sering menyebabkan kecacatan pada pesakit berusia lebih dari 75 tahun. Ia berlaku dengan frekuensi 20-50% di antara semua kes demensia genesis yang berbeza.

Ciri

Demensia pada latar belakang kerosakan vaskular sering terjadi akibat infark serebral yang dipindahkan, yang timbul kerana bekalan darah yang tidak mencukupi ke tisu saraf. Dalam senarai patologi ICD-10 disenaraikan di bawah kod "F01". Kualiti hidup dengan demensia asal vaskular menurun lebih banyak daripada dengan demensia bentuk lain, yang disebabkan oleh gangguan deria dan motorik ciri penyakit serebrovaskular.

Demensia vaskular dikaitkan dengan penyakit unsur-unsur sistem peredaran darah yang membekalkan otak, dan hipertensi arteri. Biasanya fokus serangan jantung (kawasan kematian tisu saraf) bersaiz kecil. Penting dalam patogenesis adalah kesan gabungan fokus serangan jantung terhadap fungsi otak..

Perbezaan antara demensia vaskular dan demensia dalam penyakit Alzheimer terletak pada faktor etiologi yang berbeza. Dalam kes pertama, gangguan kognitif berkembang akibat kerosakan pada saluran otak, yang menyebabkan kemerosotan bekalan darah dan pemakanan tisu saraf..

Dalam penyakit Alzheimer, demensia berlaku sebagai akibat dari proses neurodegenerative, dystrophic yang berlaku pada tisu saraf, yang disertai dengan kemerosotan fungsi sel-sel saraf, gangguan sinaptik transmisi saraf, dan kematian neuron. Demensia jenis Alzheimer sering digabungkan dengan bentuk vaskular.

Bentuk dan peringkat

Demensia vaskular menggabungkan beberapa sindrom patomorfologi dan patogenetik, yang berlaku dalam beberapa peringkat. Membezakan bentuk dengan mengambil kira faktor etiologi:

  1. Multi-infark - selepas beberapa infark serebrum, setelah serangan jantung tunggal di kawasan strategik (thalamus, gyrus sudut), setelah stroke hemoragik. Muncul kerana kemalangan serebrovaskular akut.
  2. Demensia yang tidak berkaitan dengan strok (berkembang dengan latar belakang angiopati, termasuk amiloid).
  3. Kerana penyakit Binswanger (ensefalopati arteriosklerotik, yang dicirikan oleh banyak lesi saluran otak kecil, berkembang dengan latar belakang hipertensi arteri).
  4. Disebabkan oleh gangguan perfusi serebrum (proses darah yang melalui tisu otak).

Terdapat bentuk dengan kursus akut dan kronik. Dalam kes pertama, kemerosotan kemampuan kognitif yang ketara berlaku, pada perkembangan kedua yang perlahan. Demensia vaskular berlaku dalam beberapa peringkat perkembangan, yang menentukan prognosis dan jangka hayat.

Membezakan antara peringkat awal, tengah dan akhir, yang dicirikan oleh tahap kognitif tahap ringan, sederhana dan teruk. Pada tahap terakhir demensia vaskular, pesakit sepenuhnya bergantung pada penjagaan dan pengawasan pihak ketiga. Dia menjadi pasif, kehilangan kemampuannya untuk menavigasi waktu dan ruang, dia telah menyatakan gangguan motor dan gangguan fungsi kortikal yang lain.

Punca berlakunya

Penyebab utama demensia vaskular adalah patologi serebrovaskular. Patologi serebrovaskular merangkumi sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh perubahan patologi pada saluran sistem peredaran darah yang menyuburkan otak, yang menyebabkan aliran darah serebrum terganggu dan kematian tisu saraf setempat.

Simptomologi

Demensia vaskular ditunjukkan oleh gejala ciri, yang memungkinkan diagnosis dan rawatan tepat pada masanya. Manifestasi khas adalah gangguan ingatan, yang paling ketara ketika cuba mengingat maklumat baru. Gangguan amnestic dapat merebak ke maklumat yang telah dipelajari sebelumnya - dalam kes ini, pesakit mengalami kesulitan dalam menghasilkannya. Pelanggaran menyangkut maklumat rancangan lisan dan bukan lisan. Tanda-tanda awal:

  1. Gangguan amnestic (gangguan ingatan).
  2. Penurunan minat dalam apa jua aktiviti, apatis.
  3. Gangguan, kealpaan.
  4. Kekurangan inisiatif, penurunan semua jenis aktiviti (sosial, intelektual, fizikal).
  5. Peningkatan kebergantungan pada orang lain.
  6. Keengganan untuk mengambil tanggungjawab terhadap keputusan yang berkaitan dengan masalah domestik dan kewangan.

Di antara manifestasi awal penyakit ini, perlu diperhatikan mengantuk pada waktu siang, yang juga dapat diperhatikan pada waktu petang. Pada masa yang sama, gejala dinyatakan: peningkatan kegelisahan, suasana hati yang tertekan, penyempitan lingkaran komunikasi, kecenderungan untuk kesendirian dan pengasingan dari orang lain, kehilangan rasa waktu. Gejala demensia vaskular lewat:

  • Kemerosotan memori jenis selak (mempengaruhi peristiwa semasa).
  • Kesukaran mengenali wajah (pesakit tidak mengenali rakan dan saudara-mara).
  • Kehilangan kemahiran asas rumah tangga. Pesakit tidak dapat melakukan tugas rumah tangga yang sederhana - membersihkan bilik, mencuci pinggan.
  • Kehilangan rawatan diri. Pesakit berhenti mengawasi kebersihan diri - tidak menggosok gigi, tidak menyisir, tidak mandi. Pesakit tidak dapat menukar pakaian.

Tanda-tanda demensia vaskular termasuk fungsi kognitif yang merosot, yang ditunjukkan oleh penurunan harga diri yang kritis, kemerosotan dalam aktiviti mental, dan kehilangan kemampuan untuk merancang dan melaksanakan rancangan. Pesakit memperburuk pemikiran asosiatif dan kemampuan memproses maklumat dari luar. Demensia vaskular merujuk kepada bidang psikiatri, memanifestasikan dirinya dalam pelbagai gangguan psiko-emosi:

  1. Ketidakupayaan emosi (ketidakstabilan mood).
  2. Peningkatan kegelisahan, kerengsaan.
  3. Apathy, asthenia (kelemahan kawalan diri, tidak sabar, gangguan tidur, kehilangan keupayaan untuk memanjangkan tekanan fizikal dan mental).
  4. Perilaku menyimpang, asosial.

Demensia vaskular dicirikan oleh kehilangan beransur-ansur fungsi kortikal yang tidak rata Bergantung pada lokasi fokus serangan jantung, beberapa fungsi hilang, yang lain dipelihara. Demensia asal vaskular disertai oleh gejala fokus:

  • Kelemahan spastik satu sisi pada anggota badan.
  • Menguatkan refleks tendon pada satu separuh badan.
  • Pseudobulbar palsy (pelanggaran fungsi otot yang diinervasi oleh saraf kranial IX-glossopharyngeal, X-vagus, XII-hyoid, lebih kerap berlaku terhadap latar belakang lesi aterosklerotik saluran otak).
  • Refleks Babinsky (refleks ekstensor di kawasan telapak kaki - kerengsaan pada permukaan tapak kaki yang memicu pemanjangan jari kaki yang tidak disengajakan).

Dengan latar belakang penyakit serebrovaskular, pesakit boleh mengalami demensia, kecelaruan, gangguan afektif, perubahan keperibadian, halusinasi. Perkembangan gangguan menyebabkan kemerosotan fungsi otak yang lebih tinggi, akibatnya keadaan berkembang - afasia (gangguan pertuturan terganggu), apraxia (gangguan aktiviti motor sukarela yang sukar sementara mengekalkan kemahiran motor asas), gangguan mnemonik (gangguan konsentrasi, penurunan prestasi mental).

Diagnostik

Diagnosis demensia vaskular melibatkan sejarah menyeluruh. Semasa perbualan dengan pesakit dan menurut hasil pemeriksaan diagnostik, kehadiran patologi vaskular terungkap, fakta serangan jantung yang dipindahkan, strok disahkan. Kerosakan memori dikesan menggunakan informan yang boleh dipercayai (saudara terdekat pesakit), yang disahkan semasa ujian neuropsikologi. Secara selari, penilaian fungsi kognitif pesakit dijalankan. Tahap ingatan terjejas:

  1. Mudah. Kesukaran aktiviti harian, kebebasan relatif dijaga, penginapan berasingan dibenarkan. Kesukaran timbul terutamanya ketika menghafal bahan baru. Pesakit tidak dapat mengingat di mana mereka meletakkan barang, melupakan pengaturan dengan saudara, rakan.
  2. Sederhana. Kesukaran mengingat maklumat menghalang kehidupan normal. Pesakit dapat menghasilkan semula bahan yang diperoleh dengan baik atau biasa. Maklumat baru disimpan dalam ingatan untuk jangka masa yang singkat. Pesakit sukar mengingat nama kenalan, alamat tempat kediaman, kejadian baru-baru ini yang berlaku dalam hidupnya.
  3. Berat. Ijazah ini dicirikan oleh kehilangan sepenuhnya keupayaan untuk menyerap maklumat. Pesakit tidak mengenali saudara terdekat.

Untuk diagnosis pembezaan diabetes dan demensia pada penyakit Alzheimer, kriteria skala Khachinsky digunakan. Keterukan penurunan kognitif ditentukan mengikut kriteria. Tahap gangguan kognitif:

  1. Mudah. Kemerosotan produktiviti intelektual dalam kehidupan seharian tanpa pembentukan pergantungan pada penyertaan orang lain. Pesakit dapat mengatasi tugas yang rumit - merancang anggaran keluarga, melaksanakan tugas profesional.
  2. Sederhana. Kemerosotan aktiviti intelektual menjadikannya mustahil dilakukan tanpa pertolongan luar dalam kehidupan seharian. Pesakit memerlukan kawalan dan pertolongan ketika membuat pembelian, mengatur kehidupan seharian. Keupayaan untuk membuat kerja rumah yang sederhana tetap ada. Minat dan hobi adalah terhad.
  3. Berat. Kekurangan pemikiran logik yang lengkap atau separa.

Keterukan demensia ditentukan dengan membandingkan tahap gangguan fungsi memori dan kognitif. Diagnostik instrumental merangkumi kaedah neuroimaging - CT, MRI. Kajian MRI dalam neurologi digunakan untuk mengenal pasti penyetempatan dan ukuran fokus kerosakan otak. Kaedah lain:

  1. Elektrokardiografi Ia dilakukan untuk mengawal keadaan somatik pesakit, khususnya aktiviti jantungnya.
  2. Elektroensefalografi. Ia dilakukan dengan adanya sejarah serangan epilepsi, kejang.
  3. Rheoencephalography. Kajian keadaan sistem peredaran darah yang memberi makan otak.

Semasa neuroimaging, kehadiran kerosakan organik pada tisu saraf disahkan, termasuk fokus serangan jantung dan strok lakunar. Selalunya, kerosakan lokalisasi periventricular (dekat sistem ventrikel) dikesan. Manifestasi visual penyakit Binswanger - leukoencephalopathy (kerosakan pada bahan putih) di bahagian subkortikal.

Rawatan

Matlamat utama terapi adalah untuk menstabilkan pesakit. Rawatan pesakit dalam ditunjukkan dalam kes di mana demensia disertai oleh gangguan komorbid (bersamaan). Keparahan sederhana demensia vaskular dirawat di rumah - pesakit mengambil ubat yang ditetapkan oleh doktor. Kumpulan utama ubat yang ditunjukkan untuk demensia vaskular:

  • Cholinergic (inhibitor asetilkolinesterase - donepezil, penyekat reseptor glutamat NMDA - memantine). Mencegah pemecahan neurotransmitter asetilkolin, yang memberikan transmisi neuromuskular. Transmisi glutamatergik disimulasikan, menyediakan hubungan kortiko-kortikal dan kortiko-subkortikal antara neuron. Meningkatkan fungsi kognitif, merangsang aktiviti harian, mengurangkan penampilan gangguan tingkah laku dan sikap tidak peduli.
  • Normotimik (asid valproik). Menstabilkan mood, mengatur irama biologi.
  • Penenang. Menghilangkan kegelisahan.
  • Hipnotik (Zopiclone). Mengatur tidur dan terjaga.

Untuk rawatan demensia vaskular pada pesakit tua, antipsikotik (Chlorprotixen, Sulpiride) digunakan, yang memungkinkan untuk memperbaiki gangguan tingkah laku. Secara selari, patologi vaskular dirawat, pemantauan berkala tekanan darah, kepekatan glukosa dan lipid dalam darah dilakukan.

Kursus terapi kolinergik berlangsung selama beberapa bulan atau tahun. Ubat yang tinggal digunakan sehingga kesan terapeutik dicapai, misalnya, benzodiazepin (Tofisopam) - sehingga keadaan kegelisahan dihilangkan, asid valproik - sehingga latar belakang psiko-emosi stabil, Zopiclone - selama 7-10 hari. Bersama dengan mengambil ubat, kaedah rawatan lain digunakan, termasuk psikoterapi dan terapi pekerjaan..

Pemulihan dan prognosis

Penyebab kematian biasa pada demensia vaskular subkortikal adalah pneumonia (pneumonia) dan komplikasi berjangkit lain. Pesakit sering mati kerana gangguan fungsi jantung dan hemodinamik serebrum. Hasil maut dikaitkan dengan risiko keselamatan. Pesakit dengan demensia yang didiagnosis yang berlaku pada peringkat akhir tidak dibenarkan memandu kenderaan, keluar tanpa pengiring.

Pesakit dengan diagnosis demensia vaskular hidup rata-rata sekitar 5 tahun, berapa banyak pesakit dengan gangguan seperti itu yang dapat hidup, doktor yang akan menentukan akan menentukan. Menurut statistik, jangka hayat diabetes adalah kurang daripada demensia jenis Alzheimer, yang disebabkan oleh gangguan bersamaan dengan lesi aterosklerotik saluran otak. Kira-kira 60% pesakit mati dalam masa 5 tahun selepas diagnosis demensia vaskular.

Semasa membuat prognosis untuk hidup dalam demensia vaskular pada usia tua, usia pesakit, kehadiran penyakit somatik bersamaan, sifat kursus dan kerentanan terhadap terapi diambil kira. Pemulihan demensia dilakukan di pusat perubatan khas. Institusi sedemikian dilengkapi dengan peralatan, termasuk untuk terapi pemulihan - pembetulan pertuturan dan gangguan motor.

Demensia vaskular adalah pelanggaran fungsi dan tingkah laku kognitif terhadap latar belakang kemerosotan bekalan darah ke otak akibat penyakit serebrovaskular. Diagnosis awal berkaitan dengan kejayaan rawatan. Terapi yang betul melambatkan perkembangan demensia, meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Demensia vaskular

Demensia vaskular. Ini adalah nama keadaan di mana seseorang, akibat kemalangan serebrovaskular, kehilangan kemampuannya untuk menavigasi dunia di sekelilingnya, tidak dapat melakukan pekerjaan rumah tangga asas, dan berhenti merawat dirinya sendiri.

Sains moden menganggap penyakit Alzheimer sebagai penyebab utama demensia; demensia vaskular menyumbang kira-kira 10-15% daripada semua kes demensia pada orang tua. Sementara itu, di Rusia, demensia yang disebabkan oleh gangguan fungsi kapal serebrum mungkin menempati tempat yang lebih penting dengan alasan yang sederhana. Menurut statistik, dengan penuaan, risiko diagnosis demensia vaskular pada orang tua menurun, tetapi risiko mengembangkan penyakit Alzheimer, sebaliknya, meningkat. Dengan kata lain, sebilangan besar rakan senegara kita tidak mempunyai masa untuk menghidap penyakit Alzheimer, tetapi mereka sering mengalami strok dan iskemia kronik, yang dalam bentuk yang teruk boleh menyebabkan demensia. Oleh itu, di negara kita, demensia vaskular adalah masalah serius. Mari cuba berurusan dengannya.

Jenis-jenis Demensia Vaskular

Kami akan memberitahu anda mengenai jenis demensia vaskular yang tercatat dalam dokumen besar terakhir mengenai topik ini, yang diterbitkan pada bulan Jun 2017 dalam jurnal yang paling dihormati dalam bidang penyelidikan demensia Alzheimer dan Dementia. Dokumen ini dinamakan Consensus Classification of Vascular Cognitive Disorders. (Artikel asal dalam bahasa Inggeris diterbitkan di sini: https://www.alzheimersanddementia.com/article/S1552-5260(16)33073-4/fulltext.)

/ By the way, tentang apa maksud klasifikasi konsensus. Apabila perlu untuk menyelesaikan masalah ilmiah yang kompleks, organisasi antarabangsa yang besar menarik pakar terkemuka dari seluruh dunia untuk membincangkannya (walaupun tidak hadir). Dalam kes kami, mereka adalah 80% saintis teori, tetapi juga berlatih doktor dari 27 negara dengan jumlah keseluruhan (bergantung kepada isu yang dibincangkan) dari 100 hingga 150 orang. Keputusan telah dibuat dan dimasukkan dalam teks jika lebih dari 2/3 (67%) dari semua peserta dalam perbincangan itu membicarakannya. /

Oleh itu, pakar telah mengenal pasti pilihan berikut untuk demensia vaskular, di antaranya, kemungkinan besar, ada satu yang berkaitan dengan kes yang anda minati..

1. Demensia selepas strok (strok biasanya disebut gangguan otak yang akut dan mengancam nyawa).

Satu daripada dua perkara berlaku. (1) Kapal yang membekalkan sel otak menjadi tersumbat akibat terbentuknya gumpalan di dinding. Strok seperti itu disebut iskemik (kira-kira 80% daripada semua strok adalah iskemik). (2) Pecahnya kapal terjadi, itu adalah stroke hemoragik (masing-masing, 20%). Kedua-dua jenis lesi menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan - hingga kematian sel-sel otak yang kekurangan zat makanan.

Telah didapati bahawa strok secara signifikan meningkatkan risiko demensia vaskular. Pada tahun pertama selepas strok, demensia vaskular berkembang pada 20-30% pesakit. Kebarangkalian timbulnya gejala dan sifat manifestasi mereka bergantung pada kawasan otak mana gangguan itu berlaku. Ukuran kawasan yang terjejas juga penting. Demensia vaskular biasanya berkembang jika lebih daripada 50 ml otak terjejas. Walau bagaimanapun, jika gangguan peredaran darah berlaku di kawasan utama fungsi kognitif (seperti, misalnya, tuberkel visual, hipokampus, korteks frontal prefrontal dan lain-lain), maka lesi yang lebih kecil boleh menyebabkan perkembangan demensia vaskular. Ia berlaku di dalam. Bagi manifestasi luaran, mereka yang berada di sekitar dapat melihat penurunan kognitif yang berterusan (gangguan perhatian, ingatan, kemahiran eksekutif.), Atau ditangguhkan, tetapi tidak lebih dari 6 bulan selepas strok. Selang 6 bulan adalah asas untuk diagnosis pembezaan demensia pasca-stroke dan jenis demensia vaskular lain.

2. Demensia pelbagai infark. Dalam kes ini, penyebab demensia adalah kematian sel-sel korteks serebrum (dalam bahasa perubatan - serangan jantung), tidak berkaitan dengan keadaan akut (strok). Untuk masa yang lama, peranan mekanisme ini dipandang rendah, kerana secara lahiriahnya manifestasi hampir tidak dapat dilihat - termasuk untuk pesakit itu sendiri. Keadaan berubah dengan munculnya kaedah neuroimaging (CT, MRI). Hari ini, teknologi berdasarkan pemprosesan isyarat komputer membolehkan doktor melihat lesi vaskular otak yang tidak akut yang sebelumnya tidak disedari. Manifestasi demensia multi-infarksi bertahap. Keadaan agak teruk, dan kemudian stabil pada tahap baru sehingga mikrostroke seterusnya. Selalunya dapat diperhatikan bahawa selain gangguan kognitif (demensia), sejumlah gejala neurologi fokus (kelemahan anggota badan, peningkatan refleks mendalam) dan gangguan emosi muncul.

3. Demensia vaskular iskemia subkortikal. Demensia ini disebabkan oleh kematian sel materi putih dengan latar belakang penyakit kapal kecil (antara penyebabnya, para saintis membezakan deposit amiloid dan proses keradangan). Apabila kapal kecil rosak, sel tidak menerima oksigen dan nutrien yang diperlukan untuk berfungsi normal, yang menyebabkan operasi bawah optimumnya. Walaupun selepas kematian sejumlah sel, otak dapat mengatasi kompensasi gangguan yang berlaku dan tidak memberikan kerosakan yang ketara. Seseorang baru mula melakukan beberapa perkara dengan lebih perlahan. Demensia vaskular iskemia subkortikal merangkumi manifestasi klinikal penyakit Binswanger yang tumpang tindih dan keadaan lakaran.

Hari ini, penyakit saluran kecil dilihat sebagai penyebab utama demensia vaskular, dan demensia vaskular jenis ini dianggap paling biasa..

4. Demensia bercampur. Ini adalah nama umum untuk semua kes di mana gangguan kognitif yang teruk disebabkan oleh gabungan kemalangan serebrovaskular dengan masalah degeneratif utama: Penyakit Alzheimer, demensia dengan badan Levy dan penyakit serupa. Artikel berasingan dikhaskan untuk demensia jenis ini dalam buku rujukan kami..

Ini adalah idea umum mengenai mekanisme perkembangan demensia vaskular.

Penyebab Demensia Vaskular

Berdasarkan "Konsensus" 2017 yang disebutkan di atas, kami menyenaraikan alasannya dengan peratusan pakar yang mengetahui alasan ini.

Tiga sebab mendapat sokongan 93% peserta konsensus. Ia:

1. Angiopati amiloid serebrum (dengan kata lain, penyakit saluran kecil otak kerana fakta bahawa pada orang tua deposit protein tertentu, amiloid, meningkat di dalamnya). Ngomong-ngomong, deposit protein terbitan serupa (amyloid beta) di ruang antar sel dianggap hari ini sebagai penyebab utama penyakit Alzheimer..

2. Gabungan penyakit neurodegeneratif dengan penyakit serebrovaskular. Cuma masalah vaskular muncul bersamaan dengan penyakit Alzheimer, dll..

3. Lesi fokus masalah putih otak.

Dua sebab lagi disokong oleh 89% peserta:

4. Pendarahan mikro / pendarahan mikro yang berkaitan dengan pecahnya saluran darah.

5. Microinfarctions - kes kematian sel-sel otak asal iskemia yang tidak jelas.

Dua lagi alasan mengumpulkan sokongan untuk lebih daripada 2/3 peserta:

6. Keradangan vaskular (arteritis / vaskulitis) - 82%.

7. Pendarahan subdural atau subarachnoid - 70%.

Harus diingat bahawa semua pelanggaran yang disenaraikan dapat digabungkan dan saling memperkuat, yang menyebabkan manifestasi gejala yang lebih nyata.

Gejala Demensia Vaskular

Bercakap mengenai gejala demensia vaskular yang biasa agak sukar. Sebabnya adalah pelanggaran peredaran darah, dan ia boleh berlaku di pelbagai bahagian otak yang bertanggungjawab untuk kerja yang berbeza di dalam badan. Oleh itu, gejala boleh sangat berbeza. Berikut adalah beberapa contoh khas..

Demensia yang berkaitan dengan kerosakan pada otak tengah ditunjukkan oleh kekeliruan, halusinasi. Seseorang kehilangan minat dalam pelbagai aspek kehidupan sehari-hari, menutup diri, tidak peduli dengan penampilannya, mengabaikan kebersihan diri. Ia diperhatikan oleh peningkatan rasa mengantuk (sindrom mesencephalothalamic).

Dengan kekalahan hippocampus, kemampuan untuk menyimpan maklumat mengenai peristiwa semasa (kenangan yang jauh dapat disimpan) terganggu, seperti pada penyakit Alzheimer.

Serangan jantung di bahagian prefrontal lobus frontal menyebabkan apatis umum pesakit (sindrom apatico-abulic). Pesakit bersikap tidak wajar, tidak menyedari hal ini. Sebagai contoh, dia berulang kali mengulangi kata-kata dan tindakannya sendiri, atau kata-kata dan tindakan orang lain.

Apabila penyetempatan pelanggaran di zon subkortikal, aktiviti sukarela terutamanya dipengaruhi: sukar bagi pesakit untuk menumpukan perhatian pada satu objek atau mengekalkan aktiviti yang sama untuk waktu yang lama; ada masalah dengan merancang aktiviti, banyak perkara masih belum selesai.

Dengan berbagai macam manifestasi, demensia vaskular ditandai dengan penurunan kemampuan untuk merencanakan dan mengatur tindakan, serta kesulitan dalam memperhatikan pelaksanaannya.

Kami juga memperhatikan bahawa demensia vaskular ditunjukkan bukan hanya dalam kognitif, tetapi juga dalam bidang emosi. Penurunan mood umum, ketidakstabilan emosi, kemurungan - semua ini adalah gejala demensia asal vaskular. Harga diri pesakit menurun, keyakinan diri hilang, ramalan pesimis mula berlaku.

Untuk lebih memahami bagaimana demensia vaskular didiagnosis, lihat artikel kami mengenai diagnosis demensia..

Bagaimana membezakan demensia vaskular dari Alzheimer.

Di sini, pengimejan resonans magnetik atau tomografi sinar-x yang dikira sangat diperlukan. Tanpa mereka - hanya dengan gejala - jauh lebih sukar untuk menentukan jenis demensia. Perkara berikut boleh dijadikan panduan.

1. Sekiranya episod stroke mendahului munculnya masalah dengan ingatan dan pemikiran, diagnosis demensia vaskular biasanya dibuat..

2. Dalam kes penyakit Alzheimer, pemburukan biasanya berlaku secara perlahan dan berterusan, sementara pada demensia vaskular, pemburukan berlaku secara tiba-tiba dengan lebih mendadak dan berlanjutan secara bertahap, kemungkinan turun naiknya keparahan gejala.

3. Selalunya, tanda demensia konduksi bersamaan adalah gejala kerosakan otak fokus: kekuatan anggota badan yang lemah (hemiparesis), perbezaan refleks anggota badan kiri dan kanan, kemunculan refleks patologi Babinsky.

4. Ciri khas demensia vaskular adalah gangguan berjalan - gaya berjalan perlahan dan tidak stabil. Ngomong-ngomong, selalunya pesakit sendiri mengelirukan ketidakstabilan dan pening, mengadu pening kepada saudara mara.

5. Dari penanda demensia vaskular yang stabil yang berkembang dalam iskemia kronik, kami juga melihat kelemahan kawalan pundi kencing. Ia diperhatikan pada hampir semua pesakit..

Akhirnya, perlu diperhatikan bahawa dalam peratusan kes yang besar pada pesakit yang sama, tanda-tanda masalah vaskular dan gejala penyakit Alzheimer dikesan. Penyelidikan asas moden yang tidak dapat disangkal menunjukkan bahawa kekurangan vaskular serebral adalah faktor risiko perkembangan penyakit Alzheimer dan melakukan peranan patogenetik tertentu dalam proses neurodegeneratif. Oleh itu, sebahagian besar demensia dicampurkan dalam patogenesisnya - vaskular - degeneratif.

Sekarang setelah kita berkenalan dengan berbagai aspek demensia vaskular, inilah masanya untuk meringkas apa yang telah diperkatakan dalam sebuah video pendek..

Cara merawat demensia vaskular

Perlu untuk mengatasi demensia vaskular, namun, harus difahami bahawa kerosakan otak yang menyebabkannya tidak dapat dipulihkan. Oleh itu, tujuan utama rawatan demensia vaskular adalah:

  • mencegah berlakunya atau berlakunya kemalangan serebrovaskular;
  • untuk meningkatkan kerja ingatan, pemikiran, dan fungsi kognitif lain;
  • memberikan sokongan terapi umum kepada pesakit.

Oleh kerana mekanisme patologi yang membawa kepada demensia boleh berbeza, tidak ada rawatan tunggal dan standard untuk demensia vaskular. Preskripsi doktor akan berbeza jika penyebab demensia vaskular adalah lesi saluran kecil yang menutup lesi arteri utama kepala atau embolisme yang berkaitan dengan kerja jantung.

Pada pesakit dengan saluran kecil, terapi utama adalah normalisasi tekanan darah: pencegahan tekanan darah tinggi dan penurunan tekanan darah yang berlebihan, yang dapat memprovokasi masalah ingatan dan pemikiran akibat penurunan aliran darah serebrum sekunder.

Untuk pencegahan infark serebrum, pemisah yang disebut digunakan..

Sekiranya terdapat perubahan dalam kerja jantung, antikoagulan dan agen antiplatelet digunakan untuk mencegah embolisme..

Untuk meningkatkan kecerdasan (fungsi kognitif), ubat anti-demensia biasanya diresepkan..

Sekiranya gangguan tingkah laku (episod pergolakan, insomnia, kekeliruan malam, pencerobohan, kegelisahan dan kemurungan) berlaku pada pesakit dengan demensia vaskular, seperti pada semua pesakit demensia, rawatan simptomatik dengan antipsikotik dapat diresepkan. Walau bagaimanapun, pendekatan untuk menetapkan yang terakhir harus sangat seimbang kerana risiko kesan sampingan terapi.

Sebagai tambahan kepada terapi ubat, aspek pencegahan yang penting adalah gaya hidup sihat (senaman teratur, berhenti merokok) dan pemakanan yang betul (diet Mediterranean, menghindari makanan berlemak dan masin).

Ingat bahawa mencegah demensia vaskular jauh lebih mudah daripada mengatasinya. perubatan moden telah mengembangkan sistem kaedah yang berfungsi dengan baik untuk pencegahan demensia vaskular, yang dalam banyak kes memungkinkan untuk mengelakkan perkembangan penyakit ini atau menunda permulaannya. Anda boleh mendapatkannya dalam artikel kami Mencegah Demensia Vaskular.

Sindrom kekurangan serebrovaskular: demensia vaskular dan cara mengatasinya

Demensia serebrovaskular adalah gangguan mental dari rancangan defisit yang berkembang akibat penurunan signifikan jangka panjang dalam kualiti trofisme otak dan sistem saraf pusat secara umum. Tidak seperti penyakit Alzheimer, yang sering dikelirukan dengan masalahnya, sindrom atropik yang kekurangan tidak mempunyai had umur. Kanak-kanak juga menderita orang dewasa, dalam jumlah yang sama.

Proses patologi dimanifestasikan oleh kompleks manifestasi afektif, lebih jarang psikotik dari rancangan negatif (fungsi kognitif asas "hilang", apatis, abulia masuk, komponen tingkah laku berubah).

Menurut kajian psikiatri khusus, gambaran mengenai pesakit adalah seperti berikut: seorang wanita, berumur 20 hingga 50 tahun, yang mengalami kehamilan yang teruk atau beberapa kehamilan, keadaan asthenik atau histeroid tertentu. Pilihan lain adalah seorang pemuda, pekerja manual, menyalahgunakan alkohol. Peranan aktiviti profesional sebelum manifestasi demensia vaskular belum terbukti. Diasumsikan bahawa orang yang mempunyai komponen intelektual utama dalam aktiviti profesional "maju" lebih lambat, yang tidak disahkan secara empirik.

Penyebab Demensia Vaskular

Proses patologi yang dipertimbangkan adalah bersifat sekunder. Iaitu, disebabkan oleh sejumlah penyakit. Mungkin secara bersepadu. Tetapi lebih kerap fenomena tersebut adalah monoetiologi. Antara kemungkinan patologi:

Lebih kerap membawa kepada defisit neurologi daripada demensia vaskular dari rancangan umum. Tetapi ini juga mungkin. Kebarangkalian anggaran adalah 20%. Berlatarbelakangkan kemalangan serebrovaskular berulang, ia hampir dua kali lebih tinggi. Intipati proses ditentukan oleh kematian neuron di kawasan tertentu. Semakin banyak nekrosis, semakin besar risikonya. Banyak bergantung pada ketepatan masa pertolongan cemas, rawat inap, permulaan rawatan, kecukupannya hingga tahap kerosakan struktur serebrum.

Jauh lebih berbahaya. Ia berakhir dengan defisit neurologi yang ketara dalam 50% keadaan. Dalam kes sedemikian, faktor lain yang merosakkan berlaku - hematoma, pengumpulan darah. Inti dari proses ditentukan oleh pecahnya saluran darah akibat peningkatan tekanan darah. Walaupun dengan pertolongan cemas yang cekap, risiko kesan sisa adalah tinggi..

Ini menimbulkan pelanggaran pembuangan darah yang normal. Oleh itu hipoksia berterusan tisu otak, kematian secara beransur-ansur struktur serebrum. Mekanisme pampasan memusnahkan struktur jantung dan sistem saraf pusat.

Strok terbentuk hanya dengan pengumpulan jisim kritikal tertentu dari sisi trophisme tisu. Sekiranya intensiti hentaman tidak mencukupi, semuanya berjalan mengikut skema yang disederhanakan, perlahan dan tidak begitu mematikan. Mengenai kekurangan zat makanan kronik struktur serebrum, seseorang mempunyai masa untuk bertindak balas. Defisit neurologi meningkat secara beransur-ansur. Minimum selama beberapa bulan. Maksimum - hampir satu dekad telah berlalu, menjadikan dirinya dirasakan oleh gejala dari otak. Pada orang tua, semuanya berlaku lebih cepat, tahun-tahun awal dikaitkan dengan kemampuan menyesuaikan diri yang baik.

  • Tromboembolisme karotid

Ia membawa kepada kekurangan zat makanan struktur serebrum atau ketiadaannya sepenuhnya. Dengan latar belakang tumpang tindih 70% lumen atau lebih, perubahan serius yang tidak dapat dipulihkan berlaku pada bahagian otak. Kemungkinan kematian dalam masa yang singkat. Dengan penghapusan fenomena yang tidak tepat waktu, defisit neurologi berterusan berlaku.

Pelanggaran struktur kapal kongenital atau rancangan yang diperoleh.

Keradangan autoimun atau kurang berjangkit pada dinding vaskular.

Penyebab demensia vaskular selalu berasal dari neurogenik. Terdapat faktor risiko yang meningkatkan kemungkinan mengembangkan proses patologi:

  1. Gabungan lelaki. Menurut statistik, pada lelaki, demensia vaskular berkembang dua kali lebih kerap. Ini tidak terbukti, kerana data empirik diambil dalam bentuk murni, tanpa mengambil kira ciri-ciri tubuh pesakit.
  2. Sejarah hipertensi arteri. Stenosis berterusan kapal yang memberi makan otak mempengaruhi.
  3. Dibebani oleh keturunan. Faktor genetik memerlukan peningkatan risiko hampir tiga kali ganda. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu saudara yang menderita patologi yang serupa, perlu mengikuti peraturan pencegahan dengan tegas.
  4. Kolesterolemia, kalsifikasi. Gangguan metabolik struktur lipid dan garam bukan organik. Tertakluk kepada rawatan segera di bawah pengawasan ahli endokrinologi. Prospek perkembangan demensia vaskular tidak sepenuhnya jelas. Satu perkara yang pasti: ia pasti akan tiba, sekejap sahaja.
  5. Kecacatan jantung, berterusan untuk masa yang lama. Tanpa rawatan yang betul. Dari stenosis injap mitral, pertumbuhannya yang lengkap hingga aritmia ventrikel dan fibrilasi atrium. Pilihan lain mungkin..
  6. Merokok. Terdapat korelasi langsung antara jangka masa penggunaan tembakau dan kemungkinan demensia vaskular. Sejarah penggunaan rokok yang baik dikaitkan dengan risiko tinggi (60% pesakit dalam satu cara atau tembakau terpakai selama ini dan terus merokok pada masa diagnosis).
  7. Tumor otak. Lesi organik struktur serebrum cepat atau lambat menyebabkan gangguan pemakanan normal dan tisu. Jenis kekurangan bergantung pada lokasi proses neoplastik. Zon penting secara strategik: bahagian medial yang lebih rendah pada lobus temporal, bahagian atas gelap, bahagian depan menderita agak kerap. Kami bercakap mengenai tumor glial. Mereka ganas, pertumbuhan pesat, tetapi dalam erti kata yang ketat mereka bukan barah. Kematian tidak dapat dielakkan, ini masalah masa.
  8. Iskemia jantung. Struktur jantung tidak dapat menyediakan diri mereka dengan oksigen dan nutrien, apatah lagi tisu dan organ lain..
  9. Kecederaan otak traumatik. Dari gegaran sederhana, hingga pembentukan hematoma dan amputasi trauma struktur serebrum (dengan kecederaan kepala terbuka, luka tembakan).

Penilaian faktor dilakukan dalam sistem. Sebab dikesampingkan secara beransur-ansur. Berdasarkan etiologi prosesnya, rawatan demensia vaskular ditetapkan. Penyembuhan total mustahil.

Pengelasan proses patologi

Mengetik demensia vaskular dilakukan mengikut dua kriteria: keparahan gejala dan pengabaian proses, serta penyetempatan fokus utama perubahan defisit.

Sebab pertama, 4 peringkat proses dibezakan..

Tahap 1

Pada tahap pertama defisit neurologi tidak diperhatikan sama sekali. Atau simptomnya sangat jarang sehingga tidak memungkinkan anda bertindak balas dan membuat diagnosis tepat pada waktunya. Fungsi kognitif dan mnestic adalah normal, komponen afektif sedikit berubah. Ini dapat dinyatakan dalam peningkatan keagresifan, kerengsaan, sentuhan, dan air mata.

2 peringkat

Tahap kedua mempunyai gambaran klinikal yang lebih jelas. Gangguan afektif tetap tidak berubah atau sedikit bertambah. Seseorang sentiasa bergerak, kegembiraan motor digantikan oleh tempoh keletihan dan mengantuk. Persepsi normal maklumat terganggu, ingatan masih terpelihara, tetapi ini adalah masalah masa.

3 peringkat

Tahap ketiga dicirikan oleh penyimpangan kognitif dan tingkah laku-kehendak yang ketara. Pesakit kehilangan keupayaan untuk membaca, menghafal maklumat untuk masa yang lama. Affect diratakan. Seseorang menjadi lesu, tidak peduli dengan kehidupannya, kehidupan orang-orang asalnya. Ternyata keluar dari kehidupan sosial kerana sikap tidak peduli dan abulia. Penting untuk membezakan antara demensia vaskular daripada menghidap skizofrenia. Hanya pakar psikiatri yang boleh melakukan ini..

Tahap 4

Tahap terminal demensia vaskular, yang keempat, ditentukan oleh ketiadaan komponen kognitif sepenuhnya. Pesakit tidak mengatakan, pergerakan stereotaip, tidak menunjukkan minat terhadap dunia di sekelilingnya. Selalunya tidak memenuhi tugas rumah tangga, sehingga tidak dapat mengunjungi bilik tandas. Sendiri tidak makan, yang menjelaskan cachexia yang semakin meningkat.

Tahap terakhir atau keadaan akhir boleh berlangsung selama-lamanya. Faktanya adalah bahawa persoalan berapa lama mereka hidup dengan diagnosis demensia vaskular tidak sepenuhnya betul. Ia secara langsung bergantung kepada penyebabnya, diagnosis utama. Sebagai peraturan, ia mematikan dengan sendirinya, ada pengecualian (kecederaan otak traumatik, misalnya). Dalam keadaan seperti itu, fenomena itu dapat berlanjutan selama bertahun-tahun, jika tidak berpuluh-puluh tahun, tetapi ini sama dengan kematian sosial pesakit.

Asas kedua untuk klasifikasi adalah penyetempatan fokus. Terdapat tiga pilihan:

  • kortikal;
  • subkortikal (hasilnya sedikit lebih sukar);
  • demensia vaskular kortikal dan subkortikal campuran (berlangsung dengan cepat, cepat berakhir dengan keadaan akhir).

Manifestasi ciri

Demensia asal vaskular berubah dari segi gejala. Gejala demensia vaskular adalah seperti berikut:

  • Penyimpangan afektif kecil

Pesakit boleh bersikap kasar, ganas, agresif, sifat keperibadian yang paling negatif ditekankan. Jadi, orang yang berfikiran jahat menjadi rentan terhadap keganasan. Yang mencurigakan dalam kesimpulannya mencapai tahap tidak masuk akal dan menjadi paranoid. Saudara mara mengaitkannya dengan kualiti hidup, trauma baru-baru ini, penyakit, kejutan saraf. Pesakit itu sendiri, seperti semua orang yang mengalami gangguan mental, tidak menyedari perubahannya. Kritikan terhadap keadaan seseorang tidak ada sama sekali.

  • Eksentrik, keanehan dalam tingkah laku

Seseorang boleh menjadi terlalu bodoh, bayi. Serangan kegembiraan memberi laluan kepada episod kemurungan. Ini serupa dengan psikosis manik-depresif (atau, seperti yang sekarang disebut, gangguan afektif bipolar). Diagnosis pembezaan di bawah pengawasan psikiatri.

Sudah menjadi gangguan kognitif. Ia berlaku pada 2 peringkat dan seterusnya. Ia disertai dengan ketidakmampuan untuk mengingat sejumlah besar maklumat pada peringkat awal, maka ingatan jangka pendek juga menderita. Akhirnya, pesakit lupa namanya, nama saudara-mara dan persekitarannya. Dalam kes ini, komponen emosi terpelihara. Jadi, jika pesakit diberitahu berita yang tidak menyenangkan, dia akan cepat melupakannya, tetapi keadaan tertekan akan tetap ada, walaupun orang itu tidak akan memahami sifatnya.

Bukan gangguan selektif, seperti pada disleksia, tetapi jumlahnya. Dalam kes ini, tahap kesenjangan mungkin berlaku apabila fungsinya dipulihkan hingga tahap tertentu, maka keadaan bertambah buruk dan keadaan kembali ke keadaan semula..

Hingga kemustahilan untuk bercakap. Kekeliruan. Tanda-tanda ini paling khas untuk kerosakan pada otak tengah. Keamatan gejala bergantung pada sifat gangguan..

  • Ketidakupayaan untuk menulis, membaca, menganalisis dan menghasilkan semula maklumat

Seluruh kompleks penyimpangan mnestic. Ini adalah manifestasi khas kekurangan subkortikal. Ia berlaku pada kira-kira 20% keadaan klinikal.

  • Gelung, ucapan stereotaip, kehilangan hubungan dengan kenyataan

Pesakit menjadi tidak mencukupi. Ini adalah hasil pemusnahan lobus frontal. Orang seperti itu adalah bahaya bagi diri mereka sendiri dan masyarakat. Tetapi sampai satu titik.

  • Sindrom halusinasi atau khayalan

Selalunya gabungan antara satu dengan yang lain dengan keutamaan satu. Tidak seperti skizofrenia, halusinasi diproyeksikan ke arah luar, iaitu, mereka mempunyai watak sejati. Seseorang yang menderita patologi menganggap mereka objektif, iaitu, dia berpendapat bahawa segala yang ada di otaknya yang berubah dapat dilihat dan didengar. Biasanya ini adalah gambar visual lengkap atau manifestasi lisan (halusinasi pendengaran atau suara, tetapi tidak di kepala, tetapi di tempat yang berdekatan). Berdasarkan manifestasi psikotik, pesakit menjadi cemas, mudah marah. Sebagai peraturan, suara atau gambar bersifat agresif, mengancam apa yang dilihat oleh seseorang secara objektif.

  • Amnesia, gangguan ingatan total

Gangguan hipokampus. Ketidakupayaan untuk mempelajari sesuatu yang baru dan menggunakan pengetahuan yang diperoleh sebelumnya.

Ini menjadi akibat kedua-dua pengalaman psikotik dan kurangnya minat untuk berhubungan dengan dunia luar..

Akhirnya, gejala objektif yang berkaitan dengan lesi otak organik: gangguan berjalan, paresis dan kelumpuhan, wajah yang memutarbelitkan. Hyperkinesis atau tics, kontraksi spontan struktur otot adalah mungkin.

Peringkat akhir atau peringkat akhir berbeza pada pesakit yang berbeza. Semuanya bergantung pada fokus patologi. Sekiranya tahap terakhir demensia vaskular, manifestasi paling aktif. Pesakit seperti ini tidak dapat mengurus diri sendiri; diperlukan bantuan berterusan.

Kadar kenaikan kecacatan adalah berbeza. Dengan pelanggaran akut otak semasa strok, trauma, semuanya berlaku dengan cepat. Defisit meningkat selama 2-4 bulan. Dalam kes lain, bentuk panjang mungkin, selama beberapa tahun, secara beransur-ansur.

Adakah demensia vaskular mempunyai penjelasan kesedaran?

Ya, dalam 80% situasi inilah yang berlaku. Tetapi jurang mempunyai jangka masa yang pendek, hingga beberapa minggu, maka orang itu kembali jatuh dalam keadaan tidak sedarkan diri. Jurang cahaya yang salah dianggap sebagai memulihkan keadaan normal. Tetapi ini adalah demensia vaskular seperti gelombang. Ini merupakan ciri proses patologi, terutama pada pesakit tua dan kanak-kanak. Dalam 95% kes yang direkodkan secara klinikal, semuanya mengalami defisit total dan kecacatan keperibadian yang berterusan, tidak dapat dipulihkan.

Langkah-langkah diagnostik

Mereka dilakukan di bawah pengawasan sekumpulan pakar: pakar neurologi dan psikiatri (bukan psikoterapis atau psikologi, yang pertama tidak mempunyai kelayakan yang diperlukan, yang kedua sama sekali bukan doktor). Senarai anggaran ukuran diagnostik:

  1. Soalan lisan pesakit untuk aduan. Sekiranya seseorang itu masih dalam dirinya sendiri dan dapat bertindak balas terhadap rangsangan luaran dengan secukupnya. Kerana tidak dapat bercakap dengan pesakit, saudara-mara disoal mengenai gambaran klinikal dan sejarah perkembangan demensia vaskular yang diduga.
  2. Pengambilan sejarah. Sebagai peraturan, dalam sejarah terdapat penyakit somatik neurologi, kecederaan kecederaan kepala, ketagihan dadah, penyalahgunaan alkohol atau faktor lain yang serupa yang boleh merosakkan.
  3. Ujian psikodiagnostik. Dengan menggunakan soal selidik khas atau dengan memantau pesakit. Ia biasanya dilakukan di wilayah dispensari neuropsikiatrik selama beberapa hari atau seminggu..
  4. Sekiranya perlu, penilaian keadaan kesihatan objektif dilakukan. Pakar mungkin terlibat: ahli endokrinologi, ahli onkologi, dan lain-lain.
  5. CT, MRI, angiografi, kajian aliran darah di saluran. Teknik serupa dapat mengesan patologi vaskular..

Diagnosis pembezaan dilakukan dengan penyakit Alzheimer, yang mana demensia vaskular sangat serupa dengan. Pilihan lain adalah skizofrenia..

Tidak seperti Alzheimer, penyakit ini mempunyai pergantungan yang jelas pada faktor bekalan darah neurogenik. Ia boleh berlaku pada tahun-tahun awal, pada orang muda, demensia prusia hampir tidak termasuk, disertai dengan ketidakstabilan, perjalanan bergelombang, dan bahkan spasmodik. Akhirnya, di bawah Alzheimer pergerakan ke tahap akhir secara beransur-ansur, perlahan, selama beberapa tahun. Bagaimana membezakan Alzheimer dari demensia vaskular hingga akhir tidak tahu sendiri pakar. Tidak ada resipi yang tepat, satu set tindakan diperlukan.

Skizofrenia disertai dengan halusinasi pseudo (orang berpendapat bahawa pengalaman psikotik bersifat subjektif, iaitu ditentukan oleh klinik halusinasi mental). Bulu bulu atau serangan bertahan lebih lama: dari beberapa minggu hingga enam bulan hingga setahun. Semasa demensia vaskular, serangan berlangsung beberapa hari, pesakit meninggalkan dirinya sendiri.

Diagnosis sangat sukar, sekumpulan pakar bekerja dengan lebih cekap di hospital.

Taktik terapeutik

Rawatan pada peringkat pertama di hospital neuropsikiatrik. Terutama jika terdapat simptomologi produktif (halusinasi, delirium), fenomena psikomotor. Beberapa kumpulan farmasi ditetapkan:

  1. Antipsikotik. Adakah perlu memberi antipsikotik untuk demensia vaskular? Ya, perlu mengeluarkan pesakit dari keadaan penyakit. Tempoh penggunaannya berbeza dari beberapa minggu hingga enam bulan.
  2. Normotimik. Persediaan untuk membetulkan latar belakang mood.
  3. Penenang. Penenang pesakit.

Ketiga-tiga kumpulan ubat harus diresepkan dengan berhati-hati, komplikasi dari sistem kardiovaskular dan masalah yang lebih teruk mungkin.

Pada peringkat kedua, punca keadaan penyakit dihapuskan. Iaitu, fenomena sebenar yang menyebabkan gangguan mental. Ini mungkin terapi ubat dengan agen serebrovaskular, nootropik, ubat lain. Mungkin ada operasi untuk menghilangkan tumor, kesan massa hematoma. Senarai kemungkinan aktiviti adalah luas dan tidak terhad kepada maklumat yang diberikan..

Rawatan demensia vaskular bercampur, dijalankan di hospital dan pesakit luar pada tahap yang berbeza.

Penjagaan pesakit

Pada peringkat awal adalah untuk mengingatkan dan menjelaskan perlunya ubat-ubatan atau kemasukan ke hospital. Dengan pesakit di atas katil, semuanya jauh lebih rumit. Ia memerlukan prosedur kebersihan harian, pengenalan ubat-ubatan. Ia bertahan lama. Sekiranya boleh, dibenarkan untuk menyewa jururawat untuk rawatan profesional tetap atau membawa pesakit ke sekolah berasrama penuh, di mana dia akan mendapat bantuan berkualiti.

Merawat pesakit demensia vaskular boleh menjadi beban yang luar biasa, terutama dari sudut psikologi. Oleh itu, anda perlu mencari pilihan dan menilai kemampuan, kekuatan anda sendiri.

Ramalan dan Pencegahan

Prognosis untuk menyelamatkan nyawa bergantung pada diagnosis yang mendasari. Sekiranya terdapat strok hemoragik, nekrosis iskemia tisu otak yang luas, terdapat tumor ganas atau jinak yang tidak dapat dikendalikan, hasilnya tidak menguntungkan. Adalah perlu untuk mempersiapkan mental pesakit untuk kematian dalam masa 1-3 tahun mendatang, kira-kira. Dengan latar belakang penyimpangan yang boleh ditarik balik, jangka hayatnya tidak lama.

Pilihan prognostik untuk memulihkan prestasi, keupayaan untuk belajar, dan melayani diri anda di peringkat isi rumah secara langsung bergantung pada kualiti dan masa rawatan perubatan. Sekiranya ia terlambat dilakukan, ketika defisit neurologi mencapai puncaknya, hasilnya tidak menguntungkan. Lebih-lebih lagi, jangka hayat tidak mengalami ini. Tetapi kehidupan boleh disebut sangat bersyarat. Pesakit, jika tidak semuanya dimulakan, mungkin memerlukan terapi kognitif dalam keadaan berkumpulan atau mengikut rancangan individu..

Langkah pencegahan adalah seperti berikut:

  1. Mengelakkan tekanan.
  2. Pembetulan faktor tingkah laku sekiranya terdapat masalah di kawasan ini.
  3. Latihan kognitif berterusan. Teka-teki silang kata, sudoku, teka-teki.
  4. Pembetulan hipertensi arteri, aterosklerosis, diabetes mellitus dan banyak penyakit lain yang boleh menimbulkan demensia vaskular pada pesakit.
  5. Aktiviti fizikal, kekurangan aktiviti fizikal. Jalan-jalan sederhana di udara segar sesuai. Sekurang-kurangnya 2 jam sehari, lebih banyak jika dikehendaki.
  6. Tidur penuh. 8-9 jam setiap malam. Lebih dari itu, sepertiga masa rehat mestilah dalam jangka masa hingga 23 jam.
  7. Berhenti merokok, minum alkohol. Terutama bahan psikoaktif (ubat).
  8. Pengoptimuman catuan. Minimum karbohidrat, banyak protein, vitamin dan mineral. Diet disesuaikan di bawah pengawasan doktor khusus atau, sekurang-kurangnya, ahli endokrinologi.

Kecacatan

Adakah terdapat kumpulan kecacatan untuk demensia vaskular? Itu bergantung pada kesnya. Doktor MSEC menilai ciri kualitatif penyimpangan dari norma. Sekiranya pesakit tidak dapat melayani dirinya sendiri, apalagi memahami sifat realiti objektif, kecacatan diberikan. Sayangnya, pengesahan itu bukanlah fakta untuk pergi ke doktor, tetapi fakta untuk berada di hospital dan kekerapan tempoh pesakit tersebut. Anda perlu "berbohong" sekurang-kurangnya dua kali dalam PND, hanya dengan itu anda boleh bergantung pada kumpulan.

Penyimpangan dianggarkan dalam peratus atau unit lain. Kumpulan bergantung pada tahap pelanggaran. Biasanya, dengan demensia vaskular, mereka memberi 2 kumpulan, di peringkat terminal - yang pertama.

Demensia vaskular adalah penyakit yang tidak mematikan tetapi boleh membawa maut secara sosial. Ia berakhir dengan kecacatan keperibadian yang berterusan. Kedalaman bergantung pada data sumber. Termasuk anemnestic. Rawatan segera, di bawah pengawasan pakar neurologi dan psikiatri. Sekiranya tidak ada pertolongan, perkembangan proses patologi diperhatikan selama beberapa bulan atau tahun. Keadaan akhir yang tidak sesuai dengan aktiviti sosial dan juga kemampuan untuk melayani diri sendiri. Pesakit seperti itu memerlukan pengawasan berterusan sepanjang hayat mereka..

Apa maksud demensia?

Apa ini

Demensia adalah istilah kolektif yang menggabungkan sejumlah gangguan kognitif dan membawa kepada demensia total dan kerosakan individu. Sindrom demensia adalah atrofi korteks dan struktur subkortikal otak yang tidak dapat dipulihkan dan perlahan. Penyakit ini membawa kepada demensia total, kecacatan pesakit dan pergantungannya sepenuhnya pada pertolongan luar..

Penyakit ini berbeza dengan oligofrenia. Yang pertama adalah patologi yang diperoleh, oligofrenia adalah kecacatan kecerdasan kongenital.

Demensia organik cepat merebak di kalangan penduduk. Pada orang berusia 60-69 tahun, demensia yang diperoleh berlaku pada 0,6%, pada usia 70-79 tahun - dalam 3,6%, pada 80-89 - dalam 15%. Pada wanita, kecacatan intelektual lebih biasa daripada pada lelaki.

Di jantung penyakit apa pun terdapat neurodegenerasi bahan otak kerana faktor keturunan atau keturunan. Pelanggaran fungsi kortikal dan subkortikal membawa kepada gangguan psikologi dan neurologi yang sukar dirawat.

Langkah terbaik untuk mengelakkan penyakit ini adalah pencegahan. Sekiranya anda menemui simptom pertama, seperti ingatan atau pemikiran yang merosot, anda harus menghubungi pakar neurologi atau psikiatri. Semakin awal penyakit didiagnosis, semakin mudah untuk mengubatnya kemudian.

Purata jangka hayat selepas diagnosis adalah 7 tahun. Walau bagaimanapun, jumlah tahun yang diramalkan juga bergantung pada jenisnya:

  • Demensia jenis Alzheimer - 6 tahun;
  • demensia vaskular serebrum - 5.5 tahun;
  • demensia dengan badan Levi - 5 tahun.

Psikosomatik demensia adalah bahawa orang yang menghidap demensia adalah orang yang sinis sepanjang hidup mereka. Ini dibuktikan dengan penerbitan ilmiah ScienceDaily. Kajian itu melibatkan 1449 orang berusia 70 tahun, yang memeriksa tahap sinis. Orang-orang yang lebih cenderung kepada sinisme dan misanthropy, ternyata, lebih cenderung menderita penyakit ini.

Doktor mana yang merawat demensia - pakar neurologi dan psikiatri dengan bantuan psikologi perubatan.

Sebab-sebabnya

Demensia berlaku akibat penyakit seperti itu:

  1. Penyakit Alzheimer. Ini adalah patologi yang paling biasa yang menimbulkan demensia. Ia berlaku pada 60% pesakit dengan masalah intelektual.
  2. Taurus Levy. Ia berlaku pada 20-30% pesakit dengan penyakit ini.
  3. Penyakit kardiovaskular: hematoma subarachnoid, strok iskemia dan hemoragik, pendarahan serebrum, hipertensi arteri, aterosklerosis (demensia vaskular).
  4. Alkoholisme, ketagihan dadah.
  5. Keracunan logam berat, contohnya plumbum.
  6. Kecederaan kepala.
  7. Proses intrakranial volumetrik: tumor, sista, metastasis, abses.
  8. Keadaan kekurangan, misalnya, kekurangan vitamin B, sindrom Gaillier-Wernicke.

Faktor yang meningkatkan kemungkinan demensia:

  • umur (demensia senil);
  • merokok;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • dos alkohol yang besar;
  • pemakanan yang buruk.

Adakah demensia ditularkan melalui pewarisan: demensia tidak ditularkan melalui pewarisan, tetapi kecenderungan penyakit neurodegeneratif, misalnya penyakit Parkinson atau Alzheimer, ditularkan. Mereka seterusnya menyebabkan demensia..

Pengelasan

Penyakit ini mempunyai beberapa klasifikasi asas. Yang pertama berdasarkan alasan:

  1. Demensia terhadap latar belakang neurodegenerasi. Ini termasuk demensia pada penyakit Peak, Alzheimer.
  2. Demensia vaskular. Berlaku dengan latar belakang kemalangan serebrovaskular kronik atau akut, misalnya demensia multi-infark.
  3. Demensia bercampur. Ini termasuk demensia yang disebabkan oleh patologi vaskular dan proses atrofi otak.

Klasifikasi kedua berdasarkan pendekatan sindromik:

  • Demensia lakunar. Ini dicirikan oleh kekalahan proses mental individu, tetapi gangguan ingatan selalu berlaku. Tidak dicirikan oleh perubahan keperibadian dan gangguan dalam bidang emosi-sukarela. Contoh demensia lakunar adalah demensia jenis Alzheimer.
  • Demensia total. Semua bidang mental seseorang terlibat dalam proses patologi. Perhatian, ingatan, pemikiran, emosi dan akan berubah. Tanda ciri demensia total adalah kerosakan teras keperibadian. Contoh - Demensia puncak, demensia skizofrenia.

Klasifikasi penyakit antarabangsa semakan ke-10 mewakili klasifikasi demensia yang diperolehi berikut:

  1. Demensia Alzheimer.
  2. Demensia vaskular.
  3. Demensia pada penyakit lain yang tidak berkaitan dengan penyakit Alzheimer dan patologi lain dari sistem saraf pusat.
  4. Demensia asal tidak ditentukan. Contohnya, demensia awal, demensia presenile.

Penyakit Demensia

Penyakit yang paling biasa di demensia:

  • Penyakit Alzheimer. Ia dicirikan oleh pemendapan patologi protein amiloid dan protein tau. Deposit bahan-bahan ini membawa kepada pemusnahan sel-sel otak dan kehilangan sambungan sinaptik yang besar, yang disebabkan oleh gejala yang paling biasa - pelanggaran ingatan jangka pendek dan jangka panjang. Menjadi kematian mayat.
  • Synucleinopathies. Ini adalah sekumpulan gangguan neurodegeneratif yang dicirikan oleh pemendapan protein yang mengandung poliglutamin dalam neuron, yang menyebabkan kematian mereka dan perkembangan gangguan mental dan neurologi.
  • Ensefalopati alkoholik. Akibat alkoholisme kronik, metabolisme vitamin terganggu dan reaksi patobiokimia berkembang, akibatnya sistem saraf pusat menderita kekurangan nutrien. Tanda-tanda pertama ensefalopati alkoholik muncul selepas 5 tahun alkoholisme yang sengit.
  • Penyakit puncak. Ini adalah penyakit kronik dan progresif yang merosakkan korteks temporal dan frontal. Dalam kajian tisu, kemasukan selular tertentu, badan Puncak, dikesan, kerana sel-sel saraf membengkak dan mati. Patomorfologi dicirikan oleh sempadan kabur antara bahan putih dan kelabu. Demensia progresif dan proses neurodegeneratif menyebabkan kematian 5-6 tahun selepas diagnosis.

Jenis demensia berdasarkan tahap atrofi medula. Neurodegenerasi topikal bermula dari korteks ke struktur subkortikal:

  1. Kortikal. Ia dicirikan oleh atrofi korteks serebrum. Neurodegenerasi tidak diperhatikan di semua jabatan. Contohnya, demensia pada penyakit Peak disertai oleh atrofi pada lobus frontal dan temporal, demensia dengan badan Levy disertai oleh atrofi korteks frontal. Demensia alkohol atau ensefalopati mempengaruhi terutamanya keseluruhan korteks serebrum.
  2. Subkortikal. Atrofi struktur subkortikal. Ini termasuk penyakit Alzheimer yang mempengaruhi kawasan hippocampus dan parahippocampal, penyakit Parkinson yang mempengaruhi substantia nigra.
  3. Kortikal dan subkortikal. Ia dicirikan oleh kekalahan serentak korteks dan subkorteks. Ini termasuk penyakit dengan penyakit Huntington, yang mempengaruhi striatum dan kulit kayu; degenerasi kortikobasal, yang mengakibatkan asimetri antara hemisfer kiri dan kanan, dan fungsi ganglia basal terganggu.
  4. Pelbagai fokus. Ia dicirikan oleh pelbagai fokus neurodegeneratif di seluruh otak. Contohnya adalah penyakit Creutzfeldt-Jakob (ensefalopati spongiform), yang mana bahagian korteks, ganglia basal dan atrofi saraf tunjang.
  • Demensia skizofrenia. Ini adalah salah satu akibat penyakit ini. Inti keperibadian merosot sepenuhnya dengan memori yang agak terpelihara.
  • Demensia epilepsi (demensia sepusat). Ia dicirikan oleh penurunan jumlah minat, gangguan perhatian, penumpuan pada penyakit seseorang, ketegaran berfikir, kesal, mood marah dan marah.
  • Demensia digital. Salah satu subspesies demensia yang diperolehi. Ia berkembang kerana penggunaan telefon pintar, komputer, konsol permainan secara berterusan. Menurut penyelidik, ini menyebabkan penurunan ingatan, perhatian dan pemikiran.
  • Demensia sisa. Ia dianggap sebagai demensia dengan latar belakang penyakit atau kecederaan. Contohnya, akibat kemalangan kereta, yang mana sebahagian otaknya musnah.

Tahap

Demensia progresif berkembang secara berperingkat. Pada setiap peringkat, gejala baru muncul:

  1. Tahap praklinikal. Ia dicirikan oleh tanda-tanda gangguan intelektual yang halus. Gejala sering dijelaskan akibat kurang tidur, keletihan, kelaparan, atau keletihan.
  2. Tahap ringan dicirikan oleh gangguan ingatan dan perhatian utama. Pada peringkat ini, pesakit mengimbangi kecacatan intelektual dengan menulis pemikiran di buku nota. Seseorang pada tahap ringan dapat melakukan tugas buruh, kerana kemahiran profesional belum dilanggar.
  3. Sederhana. Ia dicirikan oleh gangguan ingatan, pemikiran, perhatian. Hilang peluang untuk bekerja. Bantuan separa dari pihak luar diperlukan dalam urusan domestik, misalnya, dalam menyediakan makanan atau mengira bil utiliti.
  4. Berat. Dimanifestasikan oleh kerosakan teras keperibadian, terdapat kecacatan sosial dan kebersihan yang lengkap. Pesakit bergantung sepenuhnya kepada pertolongan orang, kerana mereka sendiri tidak boleh bekerja, makan, atau pergi ke tandas. Demensia yang teruk juga dicirikan oleh sikap apatis dan abulia, gangguan pertuturan, pemikiran dan ingatan..

Gejala

Gambaran klinikal ditunjukkan oleh gangguan ingatan, perhatian, pemikiran, keperibadian, emosi dan tingkah laku.

  • Wajib. Inilah yang diperlukan untuk membuat diagnosis demensia. Ini termasuk hipnomesia, amnesia fiksatif, peningkatan gangguan dan gangguan perhatian, penurunan pemikiran abstrak, kelaziman pemikiran situasional tertentu, gangguan spasial-optik dan gangguan fungsi kortikal yang lebih tinggi (penghitungan aritmatik, pembacaan, pemahaman dan pembentukan pertuturan).
  • Gejala tambahan yang menunjukkan demensia tetapi tidak diperlukan dalam diagnosis. Ini merangkumi perubahan keperibadian, gangguan sfera emosi-sukarela, gangguan tingkah laku, episod psikotik (halusinasi, kecelaruan), dan tidur yang terganggu. Gejala tambahan juga merangkumi tanda-tanda neurologi: gaya berjalan yang terganggu, koordinasi, kesesuaian pergerakan.

Kejururawatan

Pada tahap ringan, perawatan ditunjukkan dalam pekerjaan rumah tangga dan peringatan. Oleh kerana gangguan ingatan ringan, perlu mengatur buku harian untuk pesakit atau kalendar di mana dia dapat mengetahui apa yang telah dilakukan atau dirancang.

Pada tahap sederhana, seseorang memerlukan pertolongan dengan kerja rumah. Ini dinyatakan dalam membantu memasak, mencuci pakaian, peringatan tentang ubat-ubatan yang tidak mabuk atau berjalan malam di udara segar. Pesakit tidak dapat dihantar untuk berjalan bebas: dia tidak lagi mengingati jalan raya dan tersesat. Hulurkan telefon, biarkan selalu ada sambungan.

Pada tahap yang teruk, saudara bertanggungjawab untuk kehidupan pesakit. Selepas dia, anda perlu membersihkan, memasak dan memberi makan, menukar pakaian, mencuci, menukar sprei.

Pada tahap yang teruk, setelah 1-2 tahun, pesakit meninggal dunia. Pada hari-hari terakhir sebelum kematian, seseorang menolak makanan, diam, tidak menunjukkan minat terhadap dunia dan penjaganya, suhu meningkat hingga 38-39C. Baca lebih lanjut dalam artikel "Rawatan Pesakit".

Diagnostik

Penyakit ini didiagnosis berdasarkan pemeriksaan klinikal, perbualan klinikal dan kaedah penyelidikan instrumental..

Pemeriksaan klinikal dilakukan oleh pakar neurologi, psikiatri atau psikologi perubatan. Seorang pakar neurologi memeriksa gangguan neurologi: disorientasi spatial optik, gangguan pengiraan, pembacaan, persepsi, pertuturan. Psikiatri mengkaji kesedaran, halusinasi atau khayalan, kemurungan atau euforia.

Seorang ahli psikologi perubatan menjalankan temu ramah dan ujian klinikal. Semasa perbualan, perbendaharaan kata terbentuk, pelanggaran pemikiran abstrak, penghitungan aritmetik dasar dinilai, perhatian diberikan kepada penampilan, reaksi emosi, tingkah laku. Ujian menunjukkan ingatan, perhatian, pemikiran, keperibadian yang merosot.

Kaedah penyelidikan instrumental dapat mengesan gangguan otak organik. MRI atau CT, sebagai peraturan, menunjukkan atrofi konvolusi frontal dan temporal, pengembangan ventrikel otak dan furrows. Kaedah klinikal rutin juga ditetapkan: ujian darah umum dan biokimia, ujian air kencing umum.

Rawatan

Terapi mempunyai matlamat berikut:

  1. Mengimbangi kecacatan intelektual.
  2. Hentikan neurodegenerasi otak.
  3. Kembalikan kemahiran motor dan orientasi.
  4. Sesuaikan seseorang dengan kehidupan sosial.

Rawatan dibuat berdasarkan farmakoterapi dan psikoterapi. Farmakoterapi adalah kumpulan ubat yang menghilangkan gejala berterusan dan gambaran klinikal psikotik akut..

  • Memantin. Ia dianggap sebagai standard emas dalam rawatan penyakit. Ia adalah penyekat reseptor NMDA. Memantine meningkatkan fungsi hubungan saraf antara kawasan kortikal dan dalam paksi struktur korteks-subkortikal. Ubat itu menormalkan ingatan, menghilangkan gangguan tingkah laku.
  • Antipsikotik atipikal (Rispolept, Risperidone). Mereka diresepkan untuk psikosis akut, yang disertai dengan halusinasi dan khayalan, reaksi kemurungan akut dan pergolakan..
  • Anticonvulsants (carbamazepine). Menenangkan, menghilangkan kegelisahan, meningkatkan tidur, merehatkan otot.

Psikoterapi terdiri daripada pembetulan gangguan tingkah laku dan keperibadian. Menunjukkan sesi terapi psiko-koreksi dan kognitif-tingkah laku.

Pencegahan

Langkah pencegahan merangkumi pembetulan gaya hidup dan beban kerja intelektual. Anda harus berhenti merokok, mengurangkan pengambilan alkohol, meningkatkan aktiviti fizikal, belajar menahan tekanan.

Tekanan intelektual yang meningkat, misalnya, hobi intelektual dalam bentuk bermain muzik atau catur mengembangkan hubungan saraf dan menguatkannya, yang mengurangkan kemungkinan atrofi otak pada usia kemudian.