Kejadian demensia vaskular dan terapi pada orang tua

Banyak yang mengaitkan kealpaan atau kehilangan minat dalam kehidupan orang yang dikasihi sebagai penuaan semula jadi. Tidak ada yang tergesa-gesa untuk mendapatkan bantuan perubatan sehingga pesakit itu sendiri membuat hidup hampir tidak tertahankan.

Tingkah laku pelik pada usia tua, ini adalah perkembangan demensia. Pada orang biasa, penyakit ini disebut kepikunan atau demensia pikun. Tepat pada masanya rawatan yang dimulakan akan mengurangkan manifestasi akibat yang tidak menyenangkan.

Kesan umur

Demensia vaskular berkembang bukan sahaja pada orang tua. Penyimpangan sedemikian boleh berlaku pada usia berapa pun apabila terdedah kepada faktor-faktor buruk. Sebab utama adalah pelanggaran aliran darah di tisu otak, yang mungkin muncul disebabkan oleh penyakit bersamaan..

Pada pesakit tua, demensia berlaku terutamanya disebabkan oleh penyakit vaskular.

Ini adalah penyebab demensia yang paling biasa pada orang tua. Demensia vaskular tidak tercermin dalam ingatan, yang menunjukkan prognosis positif dengan rawatan yang mencukupi.

Tetapi ada sebab lain untuk demensia pikun - ini adalah penyakit Alzheimer. Dalam kes ini, pelanggaran berat berlaku di bahagian otak tertentu. Penyakit ini berkembang kerana kelainan yang berkaitan dengan usia, kecederaan tengkorak dan saluran otak.

Gejala khas

Terdapat sebilangan tanda yang membezakan keterbelakangan mental dari demensia sebenar..

Gejala pertama demensia vaskular pada orang tua adalah ringan, tetapi pengenalannya berfungsi sebagai alasan untuk berjumpa doktor.

  • Ingatan terganggu. Pesakit tidak ingat biografi peribadinya dan kehidupan masa lalu. Terdapat kesukaran untuk mengingat kembali peristiwa dan tarikh. Gangguan ini disebabkan oleh kerosakan sel di bahagian otak tertentu yang mengawal pemeliharaan maklumat. Masalah ini dianggap sebagai tanda pertama demensia..
  • Pelanggaran persepsi ruang. Perasaan diri di ruang sekitarnya hilang. Seseorang tidak dapat membandingkan perasaan peribadi dengan gambaran luaran. Pesakit tidak mengenali dirinya sebagai orang. Ketidakcukupan kerana persepsi impuls saraf yang tidak betul oleh otak.
  • Perubahan pertuturan. Pertuturan yang perlahan dan tidak konsisten muncul, demensia mengganggu aktiviti otak. Pesakit tidak dapat membina ayat yang panjang. Perbualan merangkumi beberapa perkataan yang digabungkan menjadi ayat pendek. Frasa sedemikian menunjukkan perkembangan demensia. Masalah muncul di korteks serebrum.
  • Kemerosotan pemikiran.Dengan demensia vaskular pikun, mustahil untuk menyelesaikan masalah domestik asas. Pesakit kehilangan rasa tanggungjawab atas tindakannya, kerana dia melakukan secara tidak sedar. Sukar baginya untuk mencari jalan untuk menyelesaikan masalah paling mudah.
  • Kepekatan yang berpanjangan. Perencatan tindak balas muncul. Seseorang memerlukan masa untuk menyedari objek dan mengingati tujuannya. Perhatian pesakit berhenti pada satu subjek. Ini tidak bermaksud berfikir, kerana mungkin untuk mempelbagaikan gambaran penglihatan.
  • Perubahan peribadi. Ini berlaku secara beransur-ansur. Egoisme muncul, perasaan belas kasihan hilang. Pemusatan diri ini mengasingkan orang tua dengan demensia vaskular dari anggota masyarakat yang lain. Pesakit menjadi menangis, mengadu segala sesuatu dan mengkritik orang lain. Dengan tahap penyakit yang teruk, minat untuk hidup hilang.
  • Aktiviti motor menurun. Pesakit lupa cara berpakaian. Sukar baginya untuk melakukan pergerakan apa sahaja yang diperintahkan. Nada otot meningkat, yang menyebabkan kekakuan pergerakan, dan otot muka sama sekali tidak menghasilkan semula emosi.
  • Kemerosotan sosial. Seseorang benar-benar kehilangan tindakan sedar yang membolehkannya dikenali sebagai seseorang. Pesakit menutup dan mula mengabaikan semua peraturan dunia. Dia menganggap tindakannya paling setia dan adil..
Semua gejala ini mungkin muncul secara berasingan. Keamatan mereka dipengaruhi oleh perkembangan penyakit ini. Setelah mengetahui satu gejala, anda perlu segera berjumpa pakar.

Diagnostik

Terdapat kriteria yang jelas untuk mendiagnosis penyakit ini. Diagnosis tepat pada masanya akan menghentikan perkembangan patologi.

Langkah-langkah diagnostik adalah seperti berikut:

  • Pada temu janji pertama, doktor mengkaji sejarah perubatan, berbincang dengan pesakit dan saudara-mara. Adalah perlu untuk menjelaskan gejala dan masa penampilannya..
  • Kemudian pemeriksaan perubatan dijalankan, yang bertujuan untuk mengesan gangguan ingatan dan masalah dengan koordinasi atau orientasi di ruang angkasa.
  • Kajian makmal adalah wajib, termasuk urinalisis dan biokimia darah. Ini akan mendedahkan adanya diabetes mellitus, disfungsi tiroid, kekurangan vitamin dan kemungkinan keracunan logam..
  • Pesakit menjalani ujian neuropsikologi yang menilai pemikiran dan ingatan. Kajian tidak lebih dari 5 minit. Psikiatri mencadangkan untuk mengingati sekumpulan kata atau membuat lakaran jam dengan masa yang tepat..
  • Secara semula jadi, MRI otak dan elektroensefalogram diresepkan.Mereka bertujuan untuk mengesan atau menghilangkan pendarahan dan neoplasma..
Diagnosis akhir "demensia" dibuat hanya setelah enam bulan manifestasi gejala khas. Dalam kes lain, ini hanya diagnosis yang tepat..

Rawatan dan ubat-ubatan yang ditetapkan

Segera dikatakan bahawa demensia pikun tidak sembuh sepenuhnya. Tetapi adalah mungkin untuk mengurangkan keadaan seseorang sekiranya kaedah terapi ditetapkan dengan betul. Prosedur yang kompeten akan memberi dia gaya hidup yang normal. Di samping itu, rawatan yang mencukupi akan memanjangkan umur pesakit..

Gejala dan terapi demensia saling berkaitan, kerana rawatan demensia vaskular pada orang tua bergantung pada sifat simptomatik dan jenis patologi. Doktor menetapkan ubat, dengan mengambil kira keperibadian pesakit. Rawatan harus merangkumi rawatan pesakit yang betul untuk mengelakkan keadaan negatif atau bahaya diri.

Anda boleh mengetengahkan ubat-ubatan biasa yang digunakan dalam tempoh rawatan:

  • "Razadin" dan "Rivastigmine." Ubat-ubatan menghalang pemecahan asetilkolin, yang memudahkan penghantaran impuls di otak. Kesan ini meningkatkan memori dengan ketara..
  • Memantin Bahan aktif ubat menyekat glutamat, yang mengaktifkan sistem saraf dan dengan itu merosakkan selnya. Alat ini mengubati demensia dari sebarang jenis. Ubat ini mempercepat proses kognitif, meningkatkan aktiviti mental dan ingatan..
  • Antipsikotik. Ini termasuk: Eglonil, Aminazin, dan Orazalin. Mereka digunakan jika demensia disertai dengan manifestasi psikopat. Ubat berjaya menghilangkan kegelisahan dan kegelisahan, khayalan dan ketakutan. Paling berkesan dalam merawat Alzheimer.
  • Penenang. Ini adalah Buspirone, Ivadal dan Zopiclone. Ubat ini digunakan untuk kegelisahan yang teruk dan tekanan emosi yang kerap. Bermakna tidak mempengaruhi penumpuan dan ingatan secara negatif.

Apabila rawatan tidak berkesan, orang tua ditempatkan di institusi khas di mana keselamatan pesakit akan terjamin. Seseorang dengan demensia yang serius boleh membahayakan dirinya sendiri di rumah dengan sebarang peralatan rumah tangga. Secara semula jadi, bahaya kepada orang lain tidak dikecualikan..

Hospital khusus ini menggunakan pakar yang menyedari perjalanan penyakit ini. Mereka akan dapat menjalin hubungan penuh dengan pesakit, dan perawatan akan menjadi profesional. Prosedur pemakanan dan kebersihan yang lengkap juga disediakan sekiranya pesakit tidak dapat melaksanakannya sendiri.

Perkembangan farmakologi tidak berhenti, dan ubat baru untuk demensia dikeluarkan secara berkala untuk membantu menghentikan perkembangan penyakit ini - mereka dijelaskan dalam video ini:

Cadangan jangka hayat dan penjagaan

Setelah diagnosis dibuat untuk orang tua, sukar untuk meramalkan berapa lama pesakit akan hidup, kerana banyak faktor akan mempengaruhi ini, dan pertama sekali usia pesakit. Akses tepat pada masanya ke doktor dan rawatan yang tepat akan memanjangkan umur anda.

Perkara utama adalah memulakan terapi secepat mungkin. Pada peringkat pertama penyakit ini, pemulihan penuh diperhatikan pada 15% pesakit. Jika tidak, kematian berlaku pada 4 tahun selepas pengesanan patologi. Penyakit bersamaan dapat mempercepat kematian.

Kadang kala penyakit ini berkembang dengan perlahan, dan kemahiran rumah tangga dapat bertahan hingga 20 tahun. Ini difasilitasi oleh penjagaan saudara-mara dan penjagaan pesakit yang berkualiti..

Gaya hidup yang sihat, optimisme, penghapusan tabiat buruk dan tekanan, serta latihan kecerdasan akan membantu melindungi pesakit tua dari demensia..

Dalam keadaan apa pun, faktor risiko demensia tidak boleh berlaku. Pemantauan berterusan terhadap tekanan darah dan jumlah kolesterol diperlukan untuk mencegah kerosakan pada saluran otak, yang sering menyebabkan demensia pikun.

Peranan penting dimainkan oleh pemakanan. Ia mesti seimbang dan pelbagai..

Untuk mencegah demensia pada usia tua, perlu mengambil langkah pencegahan tertentu pada usia muda. Sekiranya seseorang menjalani gaya hidup aktif, makan sepenuhnya dan tidak mengabaikan aktiviti mental, maka risiko menghidap demensia pada usia tua akan berkurang berkali-kali. Untuk mengelakkan penuaan pada usia tua, anda pasti harus meninggalkan semua tabiat buruk.

Demensia sebelum mati

Demensia adalah akibat penyakit sistem saraf yang ada, iaitu otak. Ia berlaku akibat kemalangan serebrovaskular, sejarah kecederaan atau ketidakseimbangan metabolik. Klasifikasi penyakit antarabangsa dianggap sebagai nosologi yang terpisah dengan pemberian kod tertentu. Biasanya berkembang pada usia tua dan pikun, tetapi bukan norma usia.

Mengenai patologi

Demensia menggabungkan sejumlah gejala klinikal yang wujud dalam penurunan kemampuan intelektual. Pesakit kehilangan keupayaan untuk menghafal, menganalisis dan menghasilkan semula maklumat baru yang diterima. Mereka menganggap perubahan negatif dalam hidup sebagai norma, dan kemampuan untuk mengkritik diri menurun. Dalam kes-kes lanjut yang teruk, demensia tidak dapat melihat keperibadian, ruang dan masa mereka. Sukar untuk mengenali saudara terdekat dan orang yang dikasihi. Kematian adalah akibat demensia.

Demensia dan kematian berkaitan secara tidak langsung, kerana demensia bukanlah penyebab kematian tubuh. Pesakit dapat hidup lama dengan penjagaan dan kebersihan yang betul. Jangka hayat secara langsung bergantung pada aktiviti dan ciri-ciri perjalanan penyakit yang mendasari, seperti penyakit Alzheimer, kemalangan serebrovaskular akut (strok), kerosakan otak berjangkit, alkoholisme atau ketagihan dadah.

Pentas dan klinik

Gambaran klinikal dalam kebanyakan kes perlahan-lahan berkembang dan tahap pertama patologi sangat sukar untuk ditentukan. Saudara-mara atau penjaga mungkin melihat sedikit gangguan, kealpaan, kekok, yang paling sering dianggap sebagai "kegilaan" yang pikun.

Tahap demensia
KuasaSimptomologi
1 sudu besar - cahayaGangguan kerja dan aktiviti sosial. Pesakit mengekalkan kemahiran untuk hidup bebas dan rawatan diri. Seseorang dapat mematuhi peraturan kebersihan diri, memasak makanan, melakukan pembersihan. Kritikan diri yang relatif terpelihara. Pelupa timbul setelah maklumat yang baru diterima, ada keperluan untuk merakam peristiwa yang dirancang pada sehelai kertas. Kes terpencil kehilangan sementara orientasi ruang. Manifestasi awal insomnia.
2 sudu besar - rata-rataBergabung dengan perubahan mood yang cepat. Keupayaan emosi dalam bentuk tangisan, amukan atau pencerobohan amat membimbangkan, dan oleh itu, pesakit boleh dimasukkan ke psikoterapis atau di klinik neuropsikiatri hospital. Masalah diciptakan dengan pemilihan kata, bentuk kata yang terlupa digantikan dengan makna yang serupa atau sama sekali tidak berkaitan dengan perbualan tertentu. Keupayaan menulis hilang. Terdapat keengganan untuk melakukan langkah-langkah kebersihan dan manipulasi layan diri yang lain. Di sempadan peralihan dari darjah kedua ke tahap ketiga, ucapan yang tidak koheren, gumaman dan manifestasi ketidakpuasan diperhatikan tanpa alasan yang jelas.
3 sudu besar - beratAktiviti seharian adalah mustahil. Pesakit memerlukan pengawasan dan pertolongan dari luar. Selalunya terdapat kekurangan pemahaman tentang apa yang berlaku, maklumat yang disampaikan oleh orang lain. Tidak dapat memberikan jawapan yang jelas. Ingatan jangka pendek dan jangka panjang hilang sepenuhnya. Pesakit sering terbaring di tempat tidur, tidak dapat mengawal sfinkter uretra dan dubur. Kerana kencing dan kahak yang tidak disengajakan, mereka memerlukan lampin pakai buang untuk orang dewasa. Terdapat masalah dengan mengunyah dan menelan (disfagia), jadi pemakanan parenteral diresepkan.

Tahap yang teruk berlangsung rata-rata sekitar satu setengah tahun. Pada kebanyakan pesakit, kematian berlaku dalam tempoh 6 bulan kerana keletihan, mabuk, gangguan fungsi organ dalaman atau sepsis.

Demensia sebagai penyebab kematian

Orang dengan demensia mati akibat penyakit bersamaan atau komplikasi yang mendasari. Oleh itu, dengan gangguan akut berulang sirkulasi serebrum, iskemia berlaku atau darah diresapi dengan zat otak, yang menyebabkan edema dan pembengkakan struktur kortikal dan subkortikal. Sesuai dengan dislokasi struktur batang dengan penyambungan jambatan (peralihan otak ke saraf tunjang) ke bukaan besar tengkorak.

Punca kematian lain:

  1. Gangguan peredaran pada bahagian bawah kaki dan kerosakan pada saluran vena. Risiko tinggi stasis darah dengan pembentukan massa trombotik dan pembekuan darah. Pemisahan bekuan darah dan masuk ke aliran darah mengancam untuk menyekat arteri pulmonari (tromboembolisme), saluran darah koronari (infark miokard) dan struktur lain.
  2. Dengan keadaan tidak bergerak dan rehat tempat tidur yang berterusan, luka tisu lembut muncul di tempat geseran paling tinggi dan bersentuhan dengan permukaan tempat tidur. Luka menjadi jauh ke tulang. Penjanaan semula perlahan. Kemungkinan tinggi flora bakteria, mikrob dan kulat masuk ke kawasan luka. Akibatnya, sepsis muncul, yang membawa kepada kematian..
  3. Pada pesakit di tempat tidur yang selalu menggunakan antipsikotik, antidepresan dan penenang, paresis usus boleh berkembang dengan penyumbatan berikutnya. Penyumbatan usus akut disertai dengan keracunan, kesakitan dan peritonitis yang teruk.
  4. Kematian akibat demensia pada orang tua dalam kebanyakan kes (74-89%) berlaku kerana radang paru-paru. Radang paru-paru yang diperoleh komuniti tidak normal, kerana berpeluh cecair di alveoli. Edema paru menghalang pertukaran gas sepenuhnya. Ejen patogen menjajah dan membiak dalam cecair.

Penting! Pneumonia dalam demensia adalah tanda kematian akan datang. Proses metabolik terganggu, otak mengalami kekurangan nutrien dan oksigen, keadaannya bertambah teruk.

Orang dengan demensia yang teruk tidak dapat mengenal pasti keperluan yang diperlukan, mengadu kesakitan atau ketidakselesaan. Ahli neuropatologi, ahli gerontologi dan ahli terapi mengesyorkan memantau keadaan pesakit agar dapat melihat kemerosotan kesejahteraan tepat pada masanya..

Keadaan sempadan sebelum kematian biologi

Peringkat akhir dicirikan oleh ketiadaan manifestasi aktiviti penting. Ketidakpedulian dilihat bukan hanya kepada dunia sekitarnya, tetapi juga kepada orang yang disayangi (anak-anak, pasangan dan lain-lain). Keperluan fisiologi menjadi sangat tidak menarik: kehilangan selera makan yang mutlak, tindakan tidak terkawal mengeluarkan air kencing dan buang air besar, berjalan di udara segar.

Gejala kematian akibat demensia:

  • keadaan pesakit mengikut jenis stupor (memukau);
  • kekurangan tindak balas terhadap rawatan;
  • air kencing pekat - berwarna gelap dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • sembelit kerana tidak mungkin membentuk tinja;
  • tangan, kaki, hidung, telinga yang sejuk hingga sentuhan - bukti pengurangan peredaran darah darah;
  • miosis (murid yang disempitkan).

Beberapa hari sebelum kematian, dalam beberapa kes dengan peredaran darah yang lemah dan cachexia yang teruk, bintik-bintik gelap dapat dilihat pada kulit akibat nekrosis tisu. Pesakit perlahan-lahan beralih ke keadaan predagonal kematian. Pesakit demensia sebelum kematian mengalami gangguan bekalan darah ke arteri serebrum. Penurunan tekanan darah dan peningkatan kadar pengecutan jantung diperhatikan. Terdapat pernafasan spontan tidak sekata yang disebut nafas Chain-Stokes.

Hasil demensia adalah penderitaan dan kematian biologi. Keadaan agonal dicirikan oleh peningkatan sementara dalam kesejahteraan keseluruhan, pemulihan sistem kardiovaskular dan saraf. Demensia sebelum kematian hilang, pesakit sedar, boleh bercakap dengan jelas. Kerja aktiviti saraf yang lebih tinggi dimasukkan sebagai mekanisme pampasan.

Ramalan

Prognosis demensia di tempat tidur tidak baik. Menurut statistik, setelah menjalani tahap yang teruk, rata-rata, mereka mati akibat demensia dalam 6-24 bulan. Dengan adanya syarat-syarat yang diperlukan, penjagaan yang betul dan penunjukan terapi yang mencukupi, anda dapat memperpanjang umur anda hingga 2-4 tahun.

Ramalan jangka hayat bergantung pada keadaan umum seseorang, sifat pelindung tubuh dan ciri-ciri tingkah laku dalam masyarakat. Kadang-kadang pesakit boleh membahayakan dirinya sendiri pada tahap awal, tidak mengesyaki bahaya: membiarkan gas dihidupkan, mencederakan dirinya sendiri, mengembara dan pergi ke arah yang tidak diketahui.

Demensia pada orang tua, gejala dan rawatannya

Kepupusan proses aktiviti otak memprovokasi kemunculan demensia pada orang tua, gejalanya adalah kekeliruan pertuturan, pelupa dan perubahan tingkah laku. Patologi berkembang tidak kelihatan, secara beransur-ansur - dalam situasi yang biasa, seseorang berkelakuan seperti biasa. Penyimpangan dapat dilihat oleh orang lain apabila keadaan berubah. Dalam demensia yang teruk, ingatan orang tua benar-benar hilang. Seseorang memerlukan pemerhatian dan penjagaan luar yang berterusan.

Punca Demensia

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan ahli neuropatologi, sehingga 80-90% orang tua menderita beberapa jenis demensia pikun. Ini berdasarkan kematian neurosit kerana kekurangan nutrien dan oksigen di otak. Ini disebabkan oleh proses fisiologi dalam badan - saluran darah kehilangan kelenturan seiring bertambahnya usia, dindingnya menebal kerana pengumpulan toksin, dan aliran darah secara beransur-ansur bertambah buruk..

Pada orang yang berumur bekerja, demensia adalah perkara kedua. Pembentukannya didahului oleh pelbagai penyakit somatik, kecederaan, mabuk yang teruk. Walau bagaimanapun, penyakit ini memuncak hingga 75-85 tahun.

  • kecederaan kepala;
  • jangkitan saraf;
  • sklerosis berbilang;
  • neoplasma - tumor jinak / malignan;
  • penyakit serebrovaskular - contohnya, aterosklerosis serebrum;
  • penyalahgunaan alkohol / produk tembakau;
  • mabuk badan dengan ubat-ubatan;
  • kegagalan proses metabolik - hipokemia, hipoglikemia, atau kekurangan vitamin B;
  • Penyakit Alzheimer atau Parkinson.

Pakar faktor risiko menunjukkan usia orang, dan juga jantina - lebih sering wanita menderita demensia, kecenderungan genetik. Kadang-kadang tidak mungkin untuk menentukan penyebab sebenar perkembangan demensia pikun - orang tua tiba-tiba mengalami kerosakan dalam aktiviti struktur otak.

Simptomologi

Sebagai peraturan, demensia pada orang tua adalah akibat logik dari penurunan badan. Hanya untuk seseorang, ia berjalan perlahan-lahan, dengan munculnya tanda-tanda negatif kepupusan otak secara beransur-ansur. Manakala pada orang lain tanda demensia pada orang tua sangat ketara.

Pada peringkat awal perkembangannya, demensia pikun mengubah watak seseorang - dia menjadi pemarah, mudah marah, gemuk, menangis. Proses ini telah berjalan selama bertahun-tahun. Yang lain mempunyai masa untuk membiasakan diri dengan ciri saudara yang serupa.

Pakar mengklasifikasikan demensia pikun mengikut simptom menjadi beberapa kategori:

  1. Perubahan fungsi kognitif - gangguan ingatan, perhatian. Seseorang sentiasa melupakan sesuatu, kehilangan kenangan masa lalu. Dia dapat mengubah subjek dalam perbualan tanpa alasan yang jelas..
  2. Gangguan orientasi - di ruang, keperibadian, peristiwa yang berlaku.
  3. Perubahan keperibadian - orang yang sebelumnya ceria dan bergaul akan mengurung dirinya sendiri, berusaha untuk bersendiri. Hidup kehilangan warna untuknya, ia menjadi tidak bermakna. Aktiviti profesional menjadi beban yang berat.
  4. Gangguan kecerdasan - penurunan ketara dalam kemampuan mental, pemikiran stereotaip. Dalam bentuk demensia yang teruk, orang datang dengan idea gila dengan kandungan yang tidak logik.
  5. Manifestasi fisiologi - gangguan tidur, perubahan gaya berjalan, serta sakit kepala pada orang tua dan gegaran anggota badan.

Banyak pesakit kehilangan kritikal berkaitan dengan kepupusan sel-sel otak. Mereka tidak menyedari bahawa mereka berkelakuan berbeza. Rasa malu, tanggungjawab, kesederhanaan mereka berubah. Contohnya, orang tua boleh keluar di luar dalam cuaca sejuk tanpa kot, atau enggan mandi, menukar seluar dalam. Pada peringkat terakhir penyakit ini, pesakit tidak dapat melayani dirinya sendiri. Dia menjadi kurang upaya.

Diagnostik

Oleh kerana otak orang tua menderita demensia senile, langkah-langkah diagnostik ditujukan khusus untuk menilai kemampuan fungsinya. Pertama sekali, diagnosis demensia pikun adalah koleksi anamnesis menyeluruh: peribadi, keluarga, profesional. Semasa perbualan, dia mengetahui kapan gejala kepupusan otak muncul pada orang tua, dalam apa yang dinyatakan, apa yang dilakukan untuk mengaktifkan neurosit.

Diagnosis awal demensia pikun memerlukan pengesahan oleh kaedah diagnostik makmal dan instrumental. Oleh itu, ujian darah biokimia dan umum dapat mendedahkan penyimpangan dalam kepekatan glukosa, kreatinin, penurunan hemoglobin, ketepuan tisu dengan unsur surih. Kajian mengenai aktiviti kelenjar tiroid juga dapat dilihat oleh kepekatan hormon dalam darah. Kemajuan perubatan moden memungkinkan untuk mengesan proses ganas dalam ujian makmal - ujian darah untuk antigen.

Pemeriksaan neuropsikologi menilai perjalanan penyakit dengan tahap demensia pikun. Pakar ini menawarkan pelbagai ujian untuk mengetahui dari ingatan, pemikiran, kecerdasan orang tua.

Pengimejan resonans wajib atau magnetik, elektroensefalografi adalah wajib untuk mengecualikan pembentukan otak volumetrik pada orang tua, strok, epilepsi. Diagnosis demensia yang berbeza kadang-kadang memerlukan banyak masa, jadi bersabarlah.

Taktik rawatan

Setelah memastikan kemunculan demensia pada orang tua daripada merawat gangguan itu, doktor memutuskan secara individu. Industri farmakologi menawarkan banyak ubat yang berbeza untuk mengaktifkan struktur otak, memperbaiki peredaran darah, memulihkan unsur surih, dan juga keseimbangan vitamin dalam tisu. Walau bagaimanapun, tidak ada satu skema untuk merawat demensia pada usia tua..

Masalahnya adalah bahawa perubahan patologi dalam struktur otak pada orang tua, yang menyebabkan demensia, tidak dapat dipulihkan. Oleh itu, pakar mengambil langkah-langkah untuk menghilangkan patologi utama yang boleh menyebabkan penyakit ini.

Rawatan demensia pada orang tua dilakukan oleh ahli neuropatologi, dan juga psikiatri. Mereka memilih ubat dari subkumpulan berikut:

  • meningkatkan hubungan antara sel - contohnya, Memantine;
  • membetulkan peredaran darah dan proses metabolik - Glycine, Actovegin;
  • meningkatkan pemakanan otak - Nootropil, Tacrine, Galantamine;
  • Cuprex, Risperidone membantu mengatasi gangguan tingkah laku pada orang tua dan psikosis;
  • meningkatkan ingatan dan pemikiran Neuromedin, Reminil.

Diagnosis awal demensia dan rawatan komprehensif orang tua adalah kunci kejayaan memerangi demensia, meningkatkan aktiviti intelektual dan meningkatkan kualiti hidup. Sekiranya anda mendapatkan bantuan perubatan lewat, terapi akan terdiri daripada langkah-langkah simptom dan cadangan untuk rawatan pesakit..

Ramalan

Dalam kebanyakan kes, prognosis demensia mengecewakan. Orang tua secara praktikal tidak mungkin dipelajari - kemahiran layan diri hilang, kritikan diri dikurangkan, sukar untuk menarik minat mereka dalam apa sahaja.

Saudara mara harus memahami bahawa orang tua sakit, tidak membahayakan. Oleh itu, dia memerlukan sokongan dan pertolongan dalam kehidupan seharian. Untuk tujuan ini, tidak ada salahnya mengubah apa-apa di apartmen orang yang mengalami demensia, hanya menyesuaikannya dengan keperluan mendesak - dalam persekitaran yang biasa, pesakit akan merasa lebih baik, dia akan mempunyai kemahiran asas yang lebih lama - mencuci, makan.

Dalam demensia senil, jangka hayat bergantung secara langsung kepada sokongan keluarga. Muncul pada usia tua, tentu saja, mengurangkan tahun-tahun yang dilepaskan. Walau bagaimanapun, kematian akibat demensia tidak dapat dielakkan. Anda harus mengikuti ini dan mengikuti yang terbaik - untuk menjalani masa yang dilepaskan dengan keselesaan maksimum.

Jenis Demensia pada Warga Emas

Penurunan berterusan dalam aktiviti kognitif dengan kehilangan kemahiran, pengetahuan, dan kemahiran yang diperoleh secara beransur-ansur disebut demensia. Penyakit ini berkembang pada orang tua setelah 65 tahun dan terus berkembang..

Anda perlu menggunakan pengetahuan, mengetahui punca demensia, tanda, kaedah pencegahan dan rawatan. Penting untuk melindungi orang tua yang dekat dengan penyakit ini, atau, jika sudah muncul, dapat meningkatkan kualiti hidup mereka.

Apa itu demensia?

Dementia adalah demensia, kerosakan fungsi mental yang berkaitan dengan kerosakan otak. Prosesnya tidak dapat dipulihkan, dan biasanya bermula dengan gejala ringan, misalnya, dengan kealpaan. Secara beransur-ansur, tahap demensia meningkat: terdapat penurunan ingatan, perhatian, persepsi, kesedaran; seseorang kehilangan motivasi, keupayaan untuk menganalisis, mengawal emosinya, tingkah lakunya boleh menjadi tidak dapat diterima.

Penyebab demensia pada orang muda adalah adanya faktor-faktor yang memprovokasi seperti ketagihan dadah atau alkoholisme. Namun, walaupun tidak disebabkan oleh penuaan badan secara langsung, ia tetap menjadi penyakit orang tua. Penyebab demensia yang paling biasa adalah sklerosis vaskular, yang boleh menyebabkan atrofi bahagian otak. Gejala berbeza kerana pelbagai kumpulan sel otak terjejas. Kadar perkembangan penyakit ini adalah individu dan bergantung kepada kedua-dua jenis sistem saraf manusia dan faktor-faktor lain. Dua kali lebih kerap wanita dipengaruhi oleh penyakit ini: ini disebabkan oleh proses saraf dan psikosomatik yang lebih jelas mengenai seks yang lebih adil.

Gangguan yang dapat mereka kenali pada tahap asal lebih mudah diperbaiki. Persekitaran memainkan peranan penting: di antara orang yang disayangi dan rakan-rakan yang disayangi, orang tua lebih mudah menerima penyakit ini.

Penyebab Demensia pada Orang Tua

Penyebab penyakit ini, sebagai peraturan, turun temurun dan ditentukan oleh keadaan tertentu, persekitaran.

Punca keturunan didahulukan.

Seringkali rentan terhadap penyakit ini adalah mereka yang menghidap penyakit genus Alzheimer, demensia jenis lain, sindrom Down, dll..

Kumpulan kedua - penyebab persekitaran

Punca demensia yang disebabkan oleh persekitaran, keadaan tertentu untuk pembentukan penyakit ini dapat difahami dengan baik. Berikut adalah senarai contoh.

  • Umur. Setelah mengatasi tonggak sejarah 55–65 tahun, tubuh bertindak balas dengan lebih tajam terhadap sebarang faktor yang boleh mencetuskan mekanisme patologi.
  • Pukulan. Kawasan otak yang terjejas berkaitan langsung dengan perkembangan penyakit ini..
  • Lesi organik sistem saraf pusat - hematoma, keradangan, tumor.
  • Hipertensi adalah faktor yang memburukkan lagi kejadian demensia..
  • Diabetes. Secara negatif mempengaruhi saluran darah, memprovokasi perkembangan demensia.
  • Keracunan umum badan dengan alkohol dan merokok memberi kesan buruk kepada fungsi otak..
  • Tahap budaya. Dengan aktiviti otak yang rendah, penyakit cenderung berkembang..
  • Kekurangan vitamin B.
  • Kekurangan imuniti, kerosakan metabolik.
  • Isu psikologi dan emosi.

Jenis-jenis Demensia

Terdapat jenis penyakit: vaskular, atropik, campuran, yang seterusnya dibahagikan kepada jenis demensia berikut:

Vaskular Sklerosis vaskular menyebabkan gangguan bekalan darah ke otak, akibatnya pelbagai bahagiannya terjejas. Bergantung pada penyebabnya, tahapnya mungkin berbeza: kerana strok - luas, progresif; disebabkan oleh iskemia - ringan. Pada pesakit seperti itu, pada mulanya, kesihatan mereka hanya bertambah buruk, tidur terganggu; mereka dihantui oleh kelemahan dan sakit kepala.
Demensia Senile. Dalam kehidupan sehari-hari adalah kebiasaan menyebutnya "senile senile." Sebab - kegagalan fungsi sistem saraf, serta faktor keturunan.
Penyakit Alzheimer. Jenis atropik, terus berkembang dari gangguan ingatan hingga hilangnya fungsi organ dan keperibadian yang lengkap. Kematian hemisfera kiri boleh menyebabkan agnosia - kehilangan keupayaan pengiktirafan; kekalahan kanan - anomie, iaitu masalah dengan menamakan objek.
Demensia dengan badan Levi. Pembentukan patologi yang disebut yang terbentuk dalam neuron. Jenis penyakit ini menyebabkan halusinasi siang dan malam pada orang tua, penurunan perhatian dan fungsi kognitif, kemurungan, keadaan khayalan, parkinsonisme.
Frontotemporal. Dengan kerosakan pada lobus otak yang sesuai, pertuturan dan gangguan tingkah laku muncul, apraxia - pesakit tidak dapat melakukan tindakan yang dirancang; kehilangan kualiti peribadi, seperti empati, kesopanan, rasa tanggungjawab.
Bercampur. Jenis gangguan yang berlainan digabungkan, misalnya demensia vaskular disertai oleh demensia jenis Lewis dan Alzheimer.

Gejala dan tanda

Seperti apa demensia pada orang tua: gejala, yang pada awalnya tidak penting, bertambah buruk secara beransur-ansur.

  • Mobiliti bertambah buruk, gegaran muncul.
  • Idea kebersihan menjadi suram: pesakit cuai menjaga dirinya sendiri, tidak mandi, tidak menggosok gigi, berhenti berpakaian.
  • Pertuturan dan pemikiran merosot dari segi kualiti.
  • Psikomotorisme terganggu - tindak balas badan terhadap isyarat dari luar.
  • Pelupa yang berbahaya. Pesakit mungkin tersesat atau lupa maklumat mudah tentang dirinya. Lama kelamaan, gejala ini dapat berkembang menjadi disorientasi sepenuhnya. Jenis kehilangan ingatan adalah amnesia jenis fiksasi - orang tua tidak mengingati peristiwa yang akan datang, tetapi mengekalkan idea yang jelas tentang apa yang berlaku bertahun-tahun yang lalu. Tetapi kenangan ini semakin pudar dari masa ke masa. Pilihan lain untuk kehilangan representasi spasial-temporal adalah paramnesia: ingatan orang tua menghasilkan semula kenangan yang hilang.

Gejala yang dijelaskan, pada mulanya dinyatakan dengan lemah, akan membantu mengenali permulaan penyakit ini. Seiring berjalannya waktu, terdapat pengembangan dan penyimpangan yang semakin mendalam, munculnya gejala baru. Tahap kerosakan otak menentukan kedalaman keparahan patologi. Pakar dari asrama untuk orang tua, mengklasifikasikan demensia mengikut gejala jenis atropik dan vaskular.

Gejala jenis vaskular

Jenis demensia vaskular termasuk:

  • aterosklerotik;
  • pikun;
  • akibat strok hemoragik, iskemia.
Pada bulan-bulan pertama penyakit ini, gejala berikut dikesan:
  • kemerosotan kepekatan, gangguan, penyebaran;
  • penurunan ingatan jangka pendek;
  • minat yang rendah dalam acara sehari-hari;
  • herotan kognitif, asosialiti, apatis, hilangnya motivasi untuk sesuatu;
  • kerengsaan, kegelisahan;
  • gangguan tidur, kekeliruan siang dan malam.
Secara beransur-ansur, gejala berubah secara kualitatif, beralih ke fasa mendalam:
Kerosakan ingatan yang lebih serius. Nama dan tarikh dihapus, saat-saat semasa segera dilupakan, tetapi orang tua menumpukan perhatian pada peristiwa masa muda - amnesia fiksatif pertama muncul, kemudian kehilangan ingatan lengkap.
Kecacatan peribadi: sifat terburuk ditunjukkan atau diperburuk: ketamakan, kesal, agresif, murung, dll;
Penjagaan diri susut nilai sepenuhnya: seseorang yang mengalami demensia sama sekali tidak memperhatikan aspek ini; inkontinensia kencing mungkin muncul;
Kemerosotan kesedaran dan pemahaman sehingga disorientasi, kebangkrutan, ketidakupayaan untuk merancang dan tindakan yang konsisten;
Kemerosotan aktiviti motor utama: kurang berjalan, jatuh, atrofi otot, dalam bentuk yang paling akut - kelumpuhan.

Tanda-tanda jenis atropik

Tanda-tanda perkembangan demensia atropik adalah:

  • Kerosakan ingatan. Maklumat segar tidak dikenang. Makna konsep, perkataan terhapus, kemahiran dan kebiasaan sehari-hari dilupakan. Orang tua tidak lagi mengenali orang yang disayangi.
  • Penurunan aktiviti proses kognitif. Kerja mental menjadi kusam, sporio-temporal disorientasi muncul.
  • Persepsi - penglihatan, pendengaran, bau, sensasi taktil - padam. Dalam tahap melampau hilang sepenuhnya.
  • Masalah emosi: pesakit diatasi dengan kemurungan, sikap tidak peduli.
  • Kehilangan kemampuan mengurus diri: orang tua tidak dapat berpakaian, makan, atau menjaga kebersihan.
  • Komunikasi menjadi sukar: orang tua melupakan dan mengelirukan kata-kata, tidak belajar bagaimana membaca dan menulis.
  • Otot terlalu tegang, pergerakan diperlahankan, bungkusan muncul.
  • Epilepsi - kejadiannya dikaitkan dengan kerosakan pada bahagian otak.
  • Kemusnahan diri: keagresifan, kekasaran, kesal, mudah marah dan keadaan lain yang serupa.
  • Ketika keadaan bertambah buruk, timbulnya kecacatan mental yang serius: penglihatan, kecelaruan.

Tahap Demensia

Awal - Cahaya

Tingkah laku, penampilan dan penglibatan sosial orang tua pada tahap ini masih sedikit berbeza dengan orang yang sihat. Orang mengaitkan tanda-tanda ringan penyakit ini dengan penuaan dan tidak mementingkannya..

Pada peringkat awal, gejala berikut mungkin muncul:

  • Operasi bertambah buruk;
  • Minat saudara-mara, rakan-rakan, aktiviti kegemaran hilang, timbul rasa tidak peduli;
  • Ingatan melemah;
  • Penumpuan perhatian dapat berubah bukan hanya menjadi lebih rendah, tetapi juga pada tahap yang lebih besar;
  • Penutupan, kemurungan, kebencian muncul;
  • Keseluruhan aktiviti dikurangkan.

Sederhana - Sederhana

Lewat - berat

Diagnosis Demensia

Rawatan demensia

Mengambil ubat

Rawatan di rumah

Cadangan untuk pesakit:

  • Ikuti rutin harian: tidur, terjaga dan pemakanan harus bergantung pada peraturan. Dianjurkan dengan kerap, 5-6 kali sehari, dalam bahagian kecil.
  • Aktiviti fizikal. Beban dibenarkan sederhana, boleh dilaksanakan - pengisian, berjalan kaki, tugas rumah tangga yang padat tenaga kerja.
  • Aktiviti mental. Ia berguna untuk membaca, menghafal, menyelesaikan ujian dan silang kata. Aktiviti kreatif - sulaman, kerja menjahit, menggambar - dialu-alukan.
  • Untuk dapat menikmati kehidupan: muzik, haiwan peliharaan, komunikasi, jalan-jalan yang menyenangkan dirancang untuk membantu dalam hal ini..
Setelah mengatasi tanda 50 tahun, risiko demensia meningkat. Untuk menjaga kesihatan pada usia tua lebih lama, langkah-langkah pencegahan dan taktik tingkah laku disyorkan:

Pencegahan demensia

Cadangan untuk orang tersayang

Gaya hidup pesakit

Psikoterapi untuk Demensia

  • Belajar untuk mendapatkan kepuasan dari komunikasi. Untuk berada dalam lingkaran orang, rakan, saudara mara yang berpikiran sama. Mengambil bahagian dalam projek bersama, mengelakkan kesunyian;
  • Ikuti sukan atau menjalani kehidupan yang aktif secara fizikal;
  • Menolak tabiat makan yang berbahaya, makan makanan yang sihat, kaya dengan mineral dan makanan vitamin; berpegang pada diet. Makanan jenis Mediterranean diiktiraf sebagai yang paling seimbang: banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar, minyak zaitun dan bukannya mentega, ikan lebih disukai daripada daging;
  • Jangan biarkan otak malas: belajar sesuatu yang baru, lakukan latihan untuk merangsang aktiviti mental;
  • Buang alkohol dan merokok sepenuhnya;
  • Menahan tekanan - teknik relaksasi dan meditasi, kelas yoga akan membantu untuk tetap tenang;
  • Jangan memulakan penyakit berjangkit, pantau keadaan saluran darah.
  • Untuk mengelakkan demensia merosakkan kesihatan dan keberadaan lebih jauh, penting untuk memantau tabiat, aktiviti dan gaya hidup anda, untuk mengambil langkah pencegahan, dan jika anda melihat gejala pertama, segera dapatkan bantuan perubatan..

    Demensia pada orang tua - rawatan pesakit

    Demensia Senile adalah penyakit progresif kronik yang tidak dapat dipulihkan, yang ditunjukkan oleh kekurangan kemampuan mental yang berlipat ganda..

    Demensia lanjut usia mempunyai epidemiologi yang tidak baik: pada orang berusia 65 tahun, demensia pikun berlaku pada 1.5%, pada usia 85 tahun - 17%. Menurut AS, penyebaran penyakit ini membawa kerugian tahunan sebanyak $ 90 bilion..

    Doktor mana yang merawat demensia pada orang tua - pakar neurologi dan psikiatri. Akibat penyakit ini: kecacatan lengkap, pergantungan pada bantuan luar, pengecualian sosial dan kematian.

    Penuaan sebagai faktor perkembangan dari sudut perubatan

    Dengan usia, terutama setelah 60 tahun, kemampuan pampasan dan pemulihan badan menurun, dan semua sistem organ menjadi kurang tahan lama.

    Dalam sistem saraf pusat, jumlah cecair intraselular menurun. Penurunan jumlah air melambatkan tindak balas biokimia dan mengurangkan sintesis neurotransmitter. Otak otak menurun dalam jumlah, alur mengembang dan jumlah ventrikel meningkat. Proses ini menunjukkan kematian sel saraf secara besar-besaran..

    Penurunan bilangan neuron diperhatikan terutamanya di korteks serebrum, hippocampus, rantau parahippocampal, di korteks deria dan motor. Walau bagaimanapun, kerana keupayaan kompensasi sistem saraf pusat, kebanyakan proses mental dan neurologi berjalan lancar. Tetapi setelah mencapai kerugian kritikal, aktiviti mnestic dan intelektual mula merosot..

    Pada 25% pesakit, prestasi elektroensefalogram merosot, dan menggunakan tomografi pelepasan positron didapati bahawa potensi tenaga neuron menurun. Keanjalan arteri menurun: sel otak kurang menerima darah, menderita iskemia dan hipoksia.

    Semua perubahan ini adalah prasyarat pertama untuk perkembangan penyakit ini. Namun, ini adalah varian norma ketika, sebagai akibat dari penglibatan fisiologi, prestasi otak merosot. Tetapi penyakit boleh mendorong atau mempercepat neurodegenerasi fisiologi.

    Sebab-sebabnya

    R. B. Taylor membuat klasifikasi atas sebab kejadian yang entah bagaimana mencetuskan dan mempercepat atrofi korteks serebrum:

    1. Gangguan metabolik. Ini termasuk kegagalan tiroid, penyakit Wilson, glukosa darah rendah kronik, dan hipoksia..
    2. Kecederaan: hematoma subdural, hidrosefalus normotensif, kerosakan mekanikal pada tisu otak kerana kecederaan otak traumatik.
    3. Proses onkologi: tumor, sista, metastasis.
    4. Keadaan kekurangan: anemia, pellagra, sindrom Wernicke-Korsakov.
    5. Neuroinfeksi: neurosifilis, hidrosefalus, meningitis, ensefalitis, meningoencephalitis, pengumpulan purulen di otak, penyakit Jacob-Creutzfeldt dan komplikasi.
    6. Patologi kardiovaskular: strok hemoragik dan iskemia, pendarahan subarachnoid, aterosklerosis, hipertensi. Tetapi pada dasarnya penyakit ini berkembang selepas strok.
    7. Penyebab toksik: mabuk alkohol kronik, mabuk logam berat.
    8. Penyakit neurodegeneratif: Penyakit Alzheimer, penyakit Puncak, penyakit Huntington.

    Tanda-tanda

    Manifestasi demensia pikun sangat bergantung kepada penyebabnya, seberapa cepat ia berkembang (kadar neurodegenerasi), penyakit bersamaan dan dipindahkan. Walau bagaimanapun, terdapat tanda-tanda demensia umum pada orang tua yang merupakan ciri semua jenis dan penyebab demensia: permulaan lambat, mempercepat ke tengah penyakit, berkembang dari gangguan ringan hingga demensia total, kehadiran gangguan neurologi, asal keluarga, dan sering gejala psikotik.

    Tanda-tanda pertama demensia pikun adalah gangguan ingatan. Apabila demensia pikun bermula, sukar bagi pesakit untuk mengingat maklumat baru. Secara lahiriah, ini ditunjukkan oleh kealpaan, penyusunan semula sebahagian peristiwa baru-baru ini. Gangguan ingatan ringan disebut dysmnesia ringan..

    Pada peringkat awal, ini tidak menghalang pesakit menjalankan tugasnya, kerana kemahiran profesional yang diperoleh seseorang selama hidupnya stabil dan terganggu pada peringkat akhir neurodegenerasi. Pada tahap penyakit yang sederhana, gangguan ingatan mencapai tahap di mana pesakit hampir tidak dapat menghafal sesuatu yang baru, dan apa yang diingat setelah beberapa jam hilang dari ingatan utama.

    Pada tahap sederhana dan teruk, peristiwa dari masa lalu dilupakan: belia, belia, kematangan. Sebagai peraturan, peristiwa hidup yang terang dikenang hingga akhir tahun, tetapi mereka juga hilang. Ingatan semasa demensia pikun dilanggar oleh undang-undang regresi (Ribot): pertama, ingatan untuk peristiwa baru-baru ini dilemahkan, kemudian pembiakan peristiwa baru-baru ini bertambah buruk, maka kebanyakan kenangan dilupakan. Regresi ingatan mencapai tahap di mana pesakit tidak mengenali anak-anak, saudara terdekat dan rakan.

    Penyakit orang tua merangkumi kecerdasan. Pada orang tua, pemikiran melambat, ia menjadi situasional, konkrit, dan kemampuan untuk berfikir abstrak menurun. Demensia yang berkaitan dengan usia menyukarkan pembentukan konsep. Penalaran dan pemikiran secara umum tidak sesuai dengan keadaan, menjadi tidak konsisten, koyak.

    Perhatian terganggu. Keletihannya meningkat, sukar bagi pesakit untuk menumpukan perhatian pada pekerjaan untuk waktu yang lama. Perhatian menjadi kaku, sukar untuk beralih dari satu jenis aktiviti ke aktiviti yang lain. Secara sedar, bilangan objek yang dipegang serentak berkurang. Sekiranya biasanya nombor ini adalah 7 ± 2 (berkisar antara 5 hingga 9 objek), maka dengan demensia jumlah objek berbeza dari 0 hingga 4.

    Diagnosis demensia pikun membayangkan gangguan keperibadian. Kebiasaannya, semua orang yang berusia lanjut mengalami perubahan keperibadian, tetapi penyakit ini mempercepat proses ini. Pada tahap ringan dan sederhana, ciri-ciri premorbid bertambah buruk dan menjadi ketara. Pada tahap yang teruk, sebaliknya, ciri-ciri dilicinkan.

    Pesakit dicirikan oleh egosentrisme, kedekut, ketamakan, sifat karikatur. Mereka mengumpulkan barang-barang yang tidak perlu di pangsapuri, dapat menghilangkan keperluan di hadapan orang ramai. Hiperseksualiti dimanifestasikan, mereka bercakap mengenai topik intim dalam situasi yang salah, mereka mungkin berkelakuan tidak wajar berkaitan dengan pembicara dan format acara. Trik orang tua dengan demensia tidak bersifat. Orang-orang seperti itu, sebaliknya, langsung dan langsung.

    Penyakit ini mempengaruhi bidang emosi. Orang dengan demensia pikun kebanyakannya muram, mudah marah, cepat marah, selalu tidak berpuas hati dengan sesuatu, pencerobohan pemarah, spontan ditunjukkan. Tahap penyakit yang teruk ditunjukkan oleh euforia dan kecerobohan yang tidak masuk akal, atau reaksi kemurungan.

    Tanda-tanda kematian yang akan berlaku pada orang tua dengan demensia:

    • gaya hidup tidak bergerak dalam kedudukan janin;
    • penolakan makanan;
    • ketidakupayaan untuk layan diri;
    • sikap tidak peduli dan tidak aktif sepenuhnya;
    • ketidakcukupan pertuturan.

    Tahap yang teruk ditunjukkan oleh gangguan psikotik. Dalam gambaran klinikal psikosis, terdapat halusinasi visual dan pendengaran, khayalan kerosakan, penganiayaan, kecemburuan, keracunan, dan rompakan. Walau bagaimanapun, semakin mendalam demensia, keadaan psikotik semakin kurang.

    Secara umum, gambaran klinikal berjalan secara berperingkat. Tahap demensia pada orang tua:

    1. Praklinikal. Gangguan halus adalah ciri, misalnya, kealpaan.
    2. Tahap lembut. Ingatan terganggu, perhatian.
    3. Tahap sederhana. Ingatan, perhatian, pemikiran, keperibadian dan emosi yang marah.
    4. Tahap teruk. Ia menampakkan dirinya sebagai perubahan mendalam dalam setiap bidang mental, ketidakupayaan dan sikap tidak peduli terhadap dunia..

    Varieti

    Demensia Senile pada orang tua mempunyai jenis berikut:

    • Kortikal. Memori yang terganggu, orientasi spatial optik. Apraksia, kemustahilan mengenali wajah, penurunan kosa kata, dan gangguan membaca adalah ciri. Pesakit tidak boleh wujud secara bebas tanpa bantuan.
    • Subkortikal. Asas demensia subkortikal adalah penurunan dan ketegaran semua proses mental dan kesukaran beralih dari satu jenis aktiviti ke aktiviti yang lain. Amnesia dan gangguan spatial optik tidak bersifat. Ia dinyatakan terutamanya oleh neurologi: akinesia, gegaran, hiperkinesis.
    • Kortikal dan subkortikal. Ini adalah gabungan gangguan kortikal dan subkortikal. Selalunya berkembang akibat pendarahan di otak. Pada wanita dan lelaki yang lebih tua, gangguan kortikal atau subkortikal mungkin mendominasi.
    • Pelbagai fokus. Ia dicirikan oleh gangguan mental dan neurologi. Ini terutamanya: amnesia, gangguan ucapan dan persepsi, gangguan fokus dan ketepatan tindakan.

    Jenis demensia pada orang tua berdasarkan tahap kerosakan pada bahagian terminal otak.

    Diagnosis demensia lanjut berdasarkan kriteria berikut:

    1. Gejala utama atau yang diperlukan: gangguan ingatan, penurunan kecerdasan, gangguan perhatian, tanda-tanda disfungsi kortikal.
    2. Gejala pilihan atau tambahan: perubahan dalam struktur keperibadian, gangguan dalam bidang emosi, keadaan psikotik, tingkah laku agresif dan tidak berperasaan.

    Rawatan

    Rawatan demensia pada orang tua mempunyai tujuan berikut:

    • Pemulihan fungsi kognitif yang hilang.
    • Hentikan neurodegenerasi.
    • Menormalkan tingkah laku pesakit.
    • Bantu orang yang menghidap penyakit ini menyesuaikan diri.

    Ubat demensia untuk orang tua dengan keberkesanan klinikal yang boleh dipercayai:

    1. Tacrine. Walaupun keberkesanannya tinggi, ubat ini menyebabkan kesan sampingan: fungsi hati terganggu, mengantuk, pergolakan psikomotor, mual, muntah, penurunan selera makan.
    2. Donepezil. Pada 45% pesakit, ubat ini membantu menghentikan demensia pikun, menunda. 15% pesakit mempunyai kesan sampingan dalam bentuk mual, kembung, cirit-birit.
    3. Rivastigmine. Ia boleh diterima dengan baik. Kesan ubat berkembang secara beransur-ansur, dalam 2-3 bulan.
    4. Vitamin E. Mencegah Demensia dan Neurodegenerasi Pantas.
    5. Selegiline. Awalnya digunakan untuk penyakit Parkinson, tetapi setelah mengenal pasti sifat neuroprotektif dan antioksidan, ia mulai diresepkan untuk demensia pikun. Menenangkan pesakit dengan sikap tidak peduli dan pengurangan sfera sukarela. Kesan sampingan utama adalah penurunan tekanan darah yang tajam..

    Antipsikotik untuk demensia pada orang tua diberikan jika psikosis berkembang. Antipsikotik khas (Aminazin, Haloperidol, Droperidol) tidak digalakkan. Antipsikotik atipikal disyorkan (Rispolent, Quetiapine, Risperidone). Tidak digalakkan mengambil pil kecemasan dan pil tidur untuk orang tua dengan demensia.

    Rawatan demensia pikun dengan ubat-ubatan rakyat tidak memberi kesan. Produk buatan rumah tidak mempunyai bukti dan boleh membahayakan pesakit.

    Pemakanan untuk demensia pikun harus merangkumi kebanyakan vitamin. Ini terutama berlaku untuk produk yang mengandungi vitamin kumpulan B, E, PP. Diet untuk demensia pada orang tua harus mengandungi perasa, misalnya, kunyit, kayu manis dan antioksidan semula jadi, misalnya, kenari, biji wijen, selada, kubis, dill.

    Kecacatan

    Untuk mendokumentasikan ketidakupayaan orang tua dengan demensia, permintaan bertulis mesti dibuat kepada ketua doktor hospital di tempat pendaftaran. Doktor kepala akan mengarahkan pesakit untuk diperiksa. Selepas itu anda akan mendapat hasil dan kesimpulan. Kemudian dengan dokumen yang anda perlukan untuk menghubungi pemeriksaan perubatan dan sosial. Mereka secara sah merampas orang tua dengan demensia.

    Pencegahan

    Pencegahan demensia pada usia tua adalah mengelakkan faktor risiko: merokok, berat badan berlebihan, dos alkohol yang besar, gaya hidup yang tidak aktif, kawalan tekanan darah, pemakanan yang betul, yang dapat mengelakkan demensia pada usia tua.

    Asrama

    Rumah tumpangan untuk orang tua dengan demensia adalah tempat di mana doktor diperiksa oleh pesakit, dia diberi makan 5 kali sehari, disesuaikan dengan masyarakat. Pilihan seperti rumah jagaan pesakit demensia, asrama dan sanatorium bagi pesakit demensia sesuai untuk orang yang tidak mempunyai masa untuk merawat orang sakit. Pada masa ini, di institusi khusus untuk penderita demensia, penjagaan harian dan pemantauan perubatan dilakukan. Program pembangunan dan hiburan ditawarkan kepada pengunjung..