Diet Melangsingkan Jantung

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk tahun 2018, 4 dari 10 orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan di dunia, yang menjadikan masalah ini sangat mendesak. Untuk menyelesaikannya, pakar pemakanan menetapkan diet yang mengambil kira keadaan individu pesakit, umurnya, patologi kronik dan banyak lagi. Diet khas untuk pesakit dengan penyakit kardiovaskular mempunyai kesan positif terhadap berat badan pesakit. Diet dan satu set produk dalam diet sedemikian sangat sesuai untuk penurunan berat badan..

Diet jantung

Pelbagai diet jantung secara perubatan disebut sebagai diet kardiotrofik. Ini bermaksud diet yang serupa:

  • pertama sekali, ia mengurangkan gejala dan melambatkan perkembangan patologi jantung pada orang yang sakit;
  • yang kedua mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular secara sihat.

Oleh kerana sistem kardiovaskular adalah salah satu yang paling penting dalam tubuh, peningkatan kardinal dalam kesihatan keseluruhan pesakit mempunyai kesan yang baik terhadapnya. Tambahan lain dari diet seperti ini adalah penghapusan pembengkakan kaki kerana pengambilan air yang rendah..

Selalunya, di bawah diet jantung difahami dua jenis menu - diet Karelian dan Jadual No. 10 dari pakar pemakanan Soviet.

Kedua-duanya mengejar matlamat yang sama, tetapi mencapainya dengan cara yang sedikit berbeza. Perbezaan asas antara mereka hanya dalam sistem pemakanan - produk yang mendasari diet hampir sama.

Perlu diingat bahawa kedua-dua diet ini dikembangkan untuk pesakit dengan diagnosis tertentu, dan bukan untuk penurunan berat badan sederhana. Oleh itu, anda harus menggunakannya di rumah tanpa preskripsi doktor, dengan teliti mendengar kesihatan anda sendiri.

Diet Karel

Makanan ini dibuat pada tahun 1865 terutama bagi orang-orang dengan gangguan peredaran darah atau penyakit darah lain. Namun, hanya setelah 150 tahun, ia menjadi popular sebagai diet untuk menurunkan berat badan - kerana hanya dalam dekad terakhir, kelebihan berat badan menjadi masalah serius di negara maju..

Asas diet ini adalah produk tenusu dengan penambahan buah-buahan dan beberapa lagi item yang mempunyai kesan yang baik terhadap peredaran darah dan kesejahteraan umum pesakit.

Dengan diet ini, keseimbangan asid-basa dalam badan diperbetulkan, pesakit merasa lebih baik.

Diet terdiri daripada 4 fasa, di mana dietnya berbeza, makanan yang dimakan juga berbeza. Dengan setiap fasa, anda boleh makan lebih banyak lagi, pada akhir 15 hari hingga 1500-2000 kkal. Garam praktikalnya tidak ditambahkan ke makanan semasa diet Karelian, menggunakannya hanya semasa memasak.

Dalam tempoh ini, anda tidak boleh melakukan kerja mental atau fizikal yang aktif, kerana diet dicirikan oleh jumlah kalori minimum pada peringkat pertama. Ini boleh menyebabkan keletihan dan kerja berlebihan. Selain penurunan berat badan yang cukup efektif (hingga 5 kg per kitaran), diet mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem kardiovaskular dan peredaran darah umum.

Jadual diet nombor 10

Skim pemakanan ini adalah hasil usaha pakar pemakanan terbaik dari Kesatuan Soviet dan Rusia, keberkesanannya telah diuji selama beberapa dekad dan sejumlah besar pesakit. Ia ditetapkan untuk pesakit dengan gangguan peredaran darah dan patologi kardiovaskular biasa yang lain:

  • keadaan pasca infark;
  • darah tinggi;
  • kecacatan jantung;
  • penyakit arteri koronari;

Diet ini tidak mempunyai syarat penggunaan tertentu, ini dilakukan atas cadangan doktor sehingga perubahan positif terjadi sepanjang penyakit ini. Ini adalah salah satu perbezaannya dari diet Karel. Kadang-kadang perlu mematuhi diet ini selama berbulan-bulan dan bahkan bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, keberkesanannya untuk menurunkan berat badan ditemui tidak lama dahulu..

Ciri utama diet adalah untuk mengurangkan pengambilan lemak dan karbohidrat, dan pada masa yang sama menghadkan pengambilan garam dan cecair (tidak lebih daripada 1.2 liter setiap hari). Kekerapan makanan adalah 5-6 kali sehari, kali terakhir tidak lebih dari 3 jam sebelum tidur.

Semasa menyediakan makanan, sangat disyorkan untuk memasak atau rebus tanpa garam, membakar atau mengukus juga boleh diterima.

Apa yang boleh saya makan?

Sesuai dengan diet Jadual No. 10 hanya menggunakan produk yang dibenarkan oleh doktor. Semasa diet, disyorkan untuk digunakan sebagai makanan:

    Pencuci mulut dan buah-buahan. Pelbagai buah segar, beri, buah rebus berdasarkannya dan koktel buatan sendiri, jeli buatan sendiri dan mousse. Secara amnya, sebarang pencuci mulut tanpa lemak berdasarkan buah dan beri dibenarkan dimakan..

Sebarang penyimpangan dari diet Jadual 10 akan merosakkan kesan diet dan melumasi keseluruhan kesannya.

Apa yang tidak dibenarkan

Seperti diet apa pun, makanan ini mempunyai senarai makanan terlarang yang berasingan. Ini termasuk:

  • Gula-gula dan pencuci mulut. Sebarang gula-gula dengan kandungan gula tinggi tidak boleh dimakan sama sekali. Ini juga termasuk pengharaman coklat..
  • Minuman. Dilarang meminum minuman berkarbonat, kopi, alkohol dan tenaga. Ikuti diet rendah air - hingga 1.2 liter sehari.
  • Sayur-sayuran dan bijirin. Semua produk pembentuk gas tidak termasuk dalam menu - kubis dalam bentuk apa saja, kekacang.

Penggunaan produk makanan dari senarai ini menghilangkan perubahan positif dari penggunaan hidangan yang disyorkan, dan dengan adanya penyakit ini akan memburukkan lagi keadaan pesakit..

Menu untuk minggu ini

Dengan mengambil kira semua syarat diet jantung, anda boleh membuat menu selama seminggu:

    Isnin. Untuk sarapan pagi, bubur nasi di atas air, telur dalam beg dan teh tanpa gula. Semasa makan tengah hari, kaldu sayur dengan dada ayam parut dan sayur-sayuran, segelas jeli berry. Untuk makan malam, keju kotej, ikan rebus dengan nasi, milkshake.

Semasa menentukan jumlah makanan, perkara utama adalah tidak makan berlebihan. Biarkan ada sedikit rasa lapar setelah makan - ini akan bermakna bahawa badan, termasuk jantung dan saluran darah, tidak berlebihan.

Jangan lupa

Untuk mengalahkan perut dengan mudah dan terjamin dengan bantuan diet jantung, anda harus memenuhi semua syarat sekurang-kurangnya dua minggu. Dan apabila anda berjaya menurunkan berat badan tambahan, anda tidak harus melupakan keperluan untuk mengekalkan hasilnya, tanpa menambah berat badan lagi. Permudahkan - cukup ikuti peraturan pemakanan yang betul dan jangan makan makanan berbahaya.

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan kerja dengan baik, tidak akan lama

Rahsia pemakanan yang baik untuk menguatkan kesihatan jantung dan vaskular

Salam pembaca!

  • Apa itu hati??
  • Penyakit jantung koronari dan penyakit jantung lain - tanda, sifat, pemakanan
    • Gejala penyakit jantung yang biasa
  • Diet Jantung
  • Menu contoh untuk minggu ini

Ungkapan "penyakit kardiovaskular" telah lama berhenti menakutkan. Sebilangan besar orang terbiasa mendengar kata-kata ini di mana-mana, seperti siren, sehingga mereka berhenti menjawab dengan betul. Lebih tepat lagi, mereka berhenti bertindak balas sepenuhnya. Tetapi pada masa yang sama, statistik tidak dapat dikira. Jadi, penyakit kardiovaskular adalah penyebab utama kematian kebanyakan orang di planet ini. Tidak ada penyakit lain yang menyebabkan tahap kematian ini berlaku di kalangan penduduk di mana-mana negara. Walaupun terdapat corak yang jelas - semakin tinggi pendapatan per kapita di negara ini dan semakin tinggi budaya makanan, semakin sedikit jumlah kes penyakit yang mengerikan ini. Ini menunjukkan kesimpulan logik bahawa pemakanan dalam penyakit kardiovaskular memainkan peranan penting. Mari kita fahami peranan apa yang kita makan untuk badan kita dan mengapa pemakanan yang betul boleh menjadi mujarab untuk penyakit jantung yang paling teruk.

Faktor apa yang mempengaruhi kesihatan CVS?

Keadaan sistem kardiovaskular dipengaruhi oleh banyak faktor, termasuk:

  • ekologi;
  • keturunan dan kecenderungan genetik;
  • diet;
  • Cara hidup;
  • sifat buruh.

Seseorang tidak dapat mempengaruhi banyak faktor, tetapi setiap orang dapat menguruskan dietnya. Pada masa yang sama, faktor ini memainkan peranan penting, kerana pemakanan yang betul dapat membetulkan banyak masalah keturunan dan genetik, sementara pada masa yang sama, kekurangan perhatian terhadap makanan dan gaya hidup yang sihat dapat melenyapkan positif tubuh bawaan..

Borsch sayur

Bahan untuk memasak:

  • kentang - 200 g;
  • kubis - 150 g;
  • bit - 150 g;
  • kepala bawang tengah,
  • sebiji lobak kecil;
  • akar pasli kecil;
  • pulpa sebiji tomato;
  • dill dan pasli;
  • tepung - 25 g;
  • mentega - 25 g;
  • krim masam rendah lemak - 20 g;
  • liter sup sayur;
  • satu sudu teh gula.
  1. Potong kubis dan masukkan kuah sayur mendidih.
  2. Rebus bit parut dan masukkan ke kubis.
  3. Potong kentang menjadi kiub, celupkan kuahnya, masak selama 10 minit.
  4. Bawang cincang, pasli dan wortel dalam mentega. Masukkan tomato puri, tepung dan biarkan api selama lima minit lagi. Masukkan ke dalam kuali.
  5. Musim dengan gula dan biarkan mendidih selama 10 minit lagi.
  6. Anda boleh menghidangkannya ke meja, dan sebagai pembalut gunakan krim masam dengan ramuan herba.

Ubat rakyat

Sebagai tambahan kepada produk individu, terdapat resipi khas yang menunjukkan kecekapan tinggi..

Pasta Amosova

Pasta adalah campuran madu, kacang dan buah kering. Secara semula jadi, praktikalnya tidak mempunyai kontraindikasi dan boleh berbahaya hanya jika terdapat reaksi alergi terhadap komponennya atau intoleransi terhadap bahan tertentu.

Dinamakan sebagai penghormatan kepada doktor dan ahli akademik Rusia yang terkenal, juga hati panjang.

Amosov pasta berguna baik untuk "inti" dan untuk semua orang yang merasakan kekurangan tenaga yang disebabkan oleh kekurangan nutrien yang berharga. Amosov pakar dalam penyakit jantung. Dipercayai bahawa kesan ringan pes mengikut resepnya dapat memulihkan fungsi jantung dan menguatkan keadaan umum badan..

Decoctions dan infusions

Decoctions dan infus berikut sangat bermanfaat untuk CVS:

  • motherwort - untuk rawatan angina pectoris dan hipertensi;
  • Melissa - mempunyai kesan penenang;
  • hawthorn - melindungi daripada aritmia.

Sup Lobak

Bahan untuk memasak:

  • setengah liter susu;
  • satu paun wortel;
  • 100 g semolina;
  • sebiji telur ayam;
  • 25 g mentega;
  • liter air;
  • sudu gula.
  1. Lobak perlu dimasak, dikupas dan dicincang pada parutan halus.
  2. Didihkan air dan perlahan-lahan tuangkan semolina. Pastikan kacau sehingga tidak ada ketulan. Masak bijirin tidak lebih dari 10 minit.
  3. Masukkan lobak merah dan gula ke dalam bubur, tunggu sehingga mendidih lagi.
  4. Pukul telur dengan susu dan tuangkan ke dalam sup tumbuk yang dihasilkan.
  5. Susun di atas pinggan dan hidangkan minyak sebelum dihidangkan.

Menu contoh untuk minggu ini

Setiap orang mempunyai pilihan masing-masing dalam makanan, itulah sebabnya menu di bawah adalah anggaran atau bersyarat. Ia dapat disesuaikan dengan keperluan individu tubuh dan kebiasaan pengedaran makanan yang dimakan sepanjang hari. Secara amnya, cadangan pemakanan berikut mengambil kira nisbah protein, karbohidrat dan lemak dan penggunaannya bergantung pada waktu siang.

Isnin

  • Sarapan pagi - oatmeal di atas air, telur goreng dari dua telur, segelas jus oren, secawan teh hijau.
  • Makan tengah hari - borsch dengan daging lembu, salad dengan bit, walnut dan gorgonzolla, nasi liar dengan ayam belanda.
  • Makan malam - ikan (mengikut pilihan) dengan pucuk Brussels rebus.

Selasa

  • Sarapan pagi - bubur millet, secawan kopi, telur dadar dari satu telur dengan tomato.
  • Makan malam - sup kubis dengan ayam, kek ikan, lentil, salad dengan rumput laut.
  • Makan malam - dada ayam kukus, sebilangan kecil pasta keras dengan keju.

Hari Rabu

  • Sarapan pagi - tepung jagung dengan susu, secawan teh hijau atau putih, setengah buah delima.
  • Makan tengah hari - sup keju, salad dengan alpukat, bubur soba dengan dada ayam.
  • Makan malam - pasta dengan makanan laut dan krim.

Khamis

  • Sarapan pagi - keju casserole atau kek keju dengan krim masam, secawan kopi.
  • Makan tengah hari - sup ikan dengan salmon, tomato dan salad timun dengan ramuan dan minyak zaitun, azo daging lembu dengan barli mutiara dengan cendawan dan lada merah
  • Makan malam - Caesar dengan dada ayam dan berpakaian ringan.

Jumaat

  • Sarapan pagi - oatmeal dengan epal dan pisang, teh hijau, jus lobak merah.
  • Makan tengah hari - daging ayam, dada itik dengan brokoli atau kembang kol.
  • Makan malam - bayam dengan daging lembu, segelas wain merah kering.

Sabtu

  • Sarapan pagi - telur goreng dengan telur puyuh, roti bakar dengan keju dan teh hijau.
  • Makan tengah hari - salad dengan cuka tuna dan wain, nasi liar rebus, medali ayam belanda.
  • Makan malam - daging lembu rebus dengan sayur-sayuran (wortel, brokoli, kembang kol atau tauge Brussels).

Ahad

  • Sarapan pagi - bubur nasi, salad buah, kefir.
  • Makan malam - sup kubis dengan ayam, kacang merah dengan daging lembu atau ayam rebus dengan prun.
  • Makan malam - salad dengan arugula dan mozzarella, dada ayam rebus.

Di antara waktu makan, kacang-kacangan, buah-buahan, atau buah-buahan kering disyorkan, bergantung pada masa tahun. Makanan ringan juga mesti sihat..

Sekiranya anda merasa lapar, disarankan untuk memakainya dengan epal, pisang, yogurt rendah lemak tanpa pengisi, keju kotej. Penting juga untuk mengambil air secukupnya..

Penting: diet tidak digalakkan dan harus disesuaikan untuk penyakit jantung tertentu yang disenaraikan di bahagian seterusnya artikel.

Kaviar terung dengan sayur-sayuran

Bahan untuk memasak:

  • terung - 200 g;
  • kepala bawang tengah;
  • haluskan dari pulpa sebiji tomato;
  • sebilangan minyak bunga matahari;
  • kehijauan;
  • satu sudu teh gula;
  • sedikit garam.
  1. Basuh sayur-sayuran.
  2. Bakar terung di dalam ketuhar, kupas dan cincang.
  3. Hiris bawang besar dan goreng sedikit minyak, masukkan tomato puri.
  4. Masukkan terung dan reneh selama setengah jam.
  5. Sebelum dihidangkan, masukkan gula dan garam dan taburkan dengan ramuan cincang.

Ciri-ciri pengambilan makanan untuk penyakit tertentu

Pelbagai penyakit sistem kardiovaskular memerlukan penyesuaian diet.

Iskemia

Dikehendaki untuk menghadkan penggunaan: kursus pertama.

Pengecualian diperlukan: roti segar, muffin, kacang, daging berlemak dan ikan masin, daging asap, ikan masin, pedas, perap.

Dianjurkan juga untuk menambah jumlah makanan setiap hari hingga 6 kali ganda.

Penyakit vaskular aterosklerotik, kardiosklerosis, hipertensi

Dengan penyakit ini, disarankan untuk membatasi pengambilan lemak haiwan, karbohidrat cepat.

Dalam kes ini, diet diperkaya dengan asid lemak tak jenuh ganda. Wajib dimakan: makanan laut dan rumput laut.

Jumlah cecair yang dimakan dianjurkan dikurangkan menjadi 1 liter, termasuk teh, kopi, sup dan jus semula jadi yang berguna untuk CCC.

Hipertensi arteri

Pastikan untuk mengurangkan jumlah garam yang dimakan hingga 2-3 gram. Sebaiknya hadkan kandungan kalori semua makanan sepanjang hari hingga 2700. Kurangkan pengambilan kopi, hilangkan merokok.

Infarksi miokardium

Pada tempoh pertama setelah serangan, makanan disarankan untuk disiapkan dalam bentuk separa cair. Semua perengsa motilitas usus tidak termasuk dalam diet.

Pengurangan garam dikurangkan dengan ketara.

Diet mesti dipersetujui dengan doktor yang hadir, tidak boleh sebaliknya.

Lama kelamaan, diet mesti disesuaikan.

Sup Susu dan Strawberi

Bahan untuk memasak:

  • setengah liter susu;
  • strawberi - 150 g;
  • 20 g gula;
  • kuning telur satu telur;
  • kanji kentang - 15 g.
  1. Kuning mesti dicampurkan dengan kanji dan gula..
  2. Masukkan 25 ml susu ke dalam campuran.
  3. Rebus susu yang selebihnya dan perlahan-lahan tuangkan ke dalam campuran telur. Campurkan segalanya dan masukkan ayak.
  4. Hancurkan separuh buah beri dalam kentang tumbuk dan campurkan dengan campuran susu. Selebihnya akan diperlukan untuk hiasan, mereka diletakkan di atas pinggan sebelum disajikan.

Video-video yang berkaitan

Kami juga mengesyorkan agar anda menonton video di bawah:

Oleh itu, mematuhi peraturan pengambilan makanan, membatasi alkohol, lemak, berhenti merokok, memperkaya tubuh dengan vitamin tidak hanya dapat melindungi dari masalah dengan sistem kardiovaskular, tetapi juga memperbaiki akibat penyakit masa lalu atau yang ditoleransi. Semasa menyusun diet, adalah penting untuk mempertimbangkan ciri-ciri individu badan, tahap pencernaan makanan.

Ngomong-ngomong, pencernaan meningkat secara mendadak dengan sistematisasi makanan dan mengekalkan corak tidur. Penting untuk berjalan lebih banyak, memperhatikan persekitaran, menghilangkan tekanan. Penting untuk diingat bahawa jantung dan saluran darah mesti dirawat dengan berhati-hati, lebih banyak rehat, tanpa memaksa sistem badan berfungsi untuk dipakai. Adalah sukar untuk memulihkan CCC, tetapi mungkin, sementara jauh lebih mudah untuk menyimpannya.

Penyakit jantung koronari dan penyakit jantung lain - tanda, sifat, pemakanan

Di antara penyakit yang paling biasa, penyakit iskemia menduduki tempat pertama. Selalunya, ia menampakkan diri dalam bentuk aterosklerosis dan kekurangan koronari. Bahaya penyakit koronari adalah bahawa seseorang tidak merasakan penyakit, tetapi pada bila-bila masa kejahilan seperti itu boleh menyebabkan infark miokard (penyakit otot jantung kedua yang paling biasa). Juga, manifestasi penyakit ini adalah hipertensi atau tekanan darah tinggi. Sekiranya anda tidak mendiagnosis penyakit ini pada waktunya, tubuh boleh mengalami akibat yang tidak dapat dipulihkan dalam bentuk gangguan dalam fungsi organ dan sistem, gangguan penglihatan, prestasi dan, akhirnya, strok, yang dalam beberapa kes mempunyai akibat yang fatal.

Gejala penyakit jantung yang biasa

Perkara yang paling teruk adalah bahawa semua penyakit saluran darah yang membawa kepada penyakit jantung tidak simptomatik. Seseorang mungkin tidak mementingkan aritmia dan merasakan loceng pertama penyakit yang lebih serius. Oleh itu, jika anda merasakan:

  • Ketidakselesaan atau kesakitan yang berpanjangan di dada adalah kemungkinan tanda infark miokard;
  • Sensasi kesakitan di lengan kiri, lengan, rahang, memberi kembali, juga boleh bermaksud serangan jantung;
  • Kelemahan secara tiba-tiba di muka, kebas pada mana-mana bahagian badan, kesukaran dalam kemampuan penglihatan dapat menandakan strok;
  • Pening, kehilangan koordinasi secara tiba-tiba, sakit kepala yang teruk juga menunjukkan kemungkinan strok.
  • Denyutan jantung yang cepat yang berlaku secara tiba-tiba dan juga cepat berlalu, dapat membicarakan takikardia;
  • Dyspnea, sesak nafas, keletihan - tanda-tanda aritmia.

Perkara pertama yang akan disarankan oleh doktor sekiranya berlaku penyakit jantung yang serius adalah rawatan perubatan berkualiti tinggi, tetapi saat kedua dan wajib hasil positifnya dan pemulihan pesakit adalah diet.

Apa yang boleh saya makan?

Terdapat sejumlah produk yang dapat membantu menormalkan tekanan darah. Pesakit hipertensi dibenarkan untuk mengambil kumpulan produk berikut:

  • daging dan unggas - dibakar atau direbus dari jenis rendah lemak;
  • produk tepung dan roti - bijirin, roti rai, biskut biskut dan makanan bakar tanpa garam;
  • ikan - bakar atau rebus;
  • bijirin - millet, oatmeal, soba dan bijirin rapuh;
  • sayur-sayuran - bit, zucchini, kacang hijau, timun dan tomato;
  • buah-buahan;
  • sos dan rempah - krim masam, sos tomato, kayu manis, asid sitrik, vanila;
  • produk tenusu - susu dan produk tenusu dengan peratusan kandungan lemak yang rendah.

Pada nota! Di antara minuman, teh lemah dengan jus lemon, sayur, beri dan buah disyorkan. Kaldu berasaskan rosehip akan memberi manfaat.

Untuk berpakaian salad, lebih baik menggunakan minyak sayuran yang sejuk.

Asas pemakanan terapeutik untuk jantung

Saya suka makanan seperti ini dengan sendirinya. Ia lembut, ringan dan menyuburkan dan menyembuhkan, meningkatkan penampilan, kesejahteraan, memberi kekuatan. Banyak bintang mengakui bahawa mereka selalu makan diet Mediterranean dan merasa hebat. By the way, diet seperti itu mempunyai banyak nama.

Nama rasmi adalah "jadual nombor 10", tetapi nama seperti diet anti-aterosklerotik atau Mediterranean juga dijumpai.

Anda akan bersetuju bahawa dengan sendirinya, diet tidak dapat menyembuhkan penyakit, terutama jika ia datang ke jantung. Tetapi mereka mesti memulakan rawatan dengannya untuk mengurangkan beban pada jantung, ginjal, dan saluran pencernaan, membantu tubuh kembali normal dengan lebih cepat, memberikan cukup tenaga untuk pulih dan tidak mengambil tenaga untuk mencerna makanan berat.

kesimpulan

Rawatan penyakit sistem peredaran darah yang mencukupi merangkumi bukan sahaja terapi ubat, tetapi juga diet yang dipilih dengan baik. Doktor mengesyorkan pendekatan komprehensif untuk rawatan patologi dan tidak menyamakan pemakanan rasional dengan sekatan. Pelbagai makanan laut, lemak sayuran dan daging, buah-buahan segar dan sayur-sayuran mengisi bekalan bahan yang diperlukan dan mencegah perkembangan patologi. Gabungan diet, aktiviti fizikal dan melepaskan tabiat buruk adalah kunci untuk kesihatan dan umur panjang.

Produk Pilihan

Pemakanan untuk menurunkan berat badan dengan diet jantung harus dipilih dengan berhati-hati, bahan berbahaya harus dikecualikan darinya dan produk yang selamat untuk jantung harus dibiarkan.

Yang terakhir merangkumi:

  1. Buah-buahan dan buah beri yang harus terdapat dalam diet harian dalam jumlah 200 gram. Mereka dapat dimakan segar, sebagai tambahan untuk bijirin atau sebagai jus. Elemen diet jantung ini kaya dengan vitamin, antioksidan, mineral dan karbohidrat, yang membantu mempercepat metabolisme dan menormalkan berat badan..
  2. Sayuran dan kekacang juga dianggap sebagai sumber nutrien dan serat makanan, yang menyumbang kepada penyerapan pengambilan makanan. Pada masa yang sama, disarankan untuk memakan sayur-sayuran tempatan yang tumbuh di kawasan terdekat. Mereka paling baik dimakan segar atau rebus..
  3. Produk roti dan bijirin mengandungi sejumlah besar serat, yang membantu menurunkan kolesterol darah. Anda boleh memasak bubur dari oatmeal atau soba, makan roti gandum.
  4. Zaitun dianggap sebagai makanan yang paling berkesan untuk meningkatkan fungsi jantung. Penggunaan produk ini mencegah trombosis, menurunkan kolesterol dan mencegah perkembangan proses keradangan di dalam badan. Minyak zaitun juga mempunyai khasiat yang bermanfaat, yang menenangkan jantung dan dianggap sebagai pencegahan serangan jantung..
  5. Produk tenusu rendah lemak juga dianggap cara terbaik untuk menjaga kesihatan jantung anda. Di samping itu, makanan ini adalah sumber vitamin D..

Rujukan! Makanan lain yang baik untuk diet yang enak termasuk ikan, telur, kacang, pelbagai biji, alpukat, herba, madu, dan buah-buahan kering..

Apa yang anda tidak boleh makan: senarai produk

Untuk mengelakkan peningkatan tekanan darah, beberapa makanan harus dibuang..

  • produk dari puff dan pastri;
  • produk tenusu berlemak;
  • nasi
  • semolina;
  • ikan berlemak;
  • daging itik, angsa;
  • sosej;
  • daging salai;
  • pasta;
  • kesedihan;
  • lobak;
  • kuning telur;
  • anggur
  • ais krim;
  • coklat.

Untuk berpakaian salad, anda tidak boleh menggunakan mayonis. Koko, teh dan kopi yang kuat harus dikecualikan dari diet..

Sekatan makanan


Sebagai tambahan kepada tabiat buruk dan gaya hidup yang tidak aktif, makanan berlemak memainkan peranan negatif dalam rawatan penyakit kardiovaskular..

Sekiranya anda mengikuti diet yang sihat, anda harus membuang makanan seperti lemak babi, sosej dan sosej.

Selain itu, anda harus mengehadkan penggunaan makanan laut tertentu, seperti udang atau roe ikan, kerana kolesterolnya tinggi.

Krim, susu pekat, krim masam lemak, marjerin, mayonis, pastri berlemak, saus tomat dan saus, termasuk kedelai, pelbagai jenis makanan ringan, makanan dalam tin, kopi dan garam harus dimakan dalam jumlah yang wajar..

Pengambilan gula, garam dan makanan berlemak harus dibatasi, dan orang yang berisiko menghidap penyakit jantung perlu mendapatkan nasihat doktor mengenai standard memasak dan kuantiti..

Diet Jantung Berkesan untuk Menurunkan Berat Badan

Diet jantung untuk menurunkan berat badan adalah diet khas yang dirancang untuk orang yang sihat, tetapi menjalani gaya hidup yang salah dan mengalami masalah dalam sistem peredaran darah.
Jenis diet ini adalah cara untuk mencegah penyakit kardiovaskular, yang membantu mengurangkan beban pada jantung, serta menurunkan tahap kolesterol dan unsur berbahaya yang lain..

Peraturan asas

Diet dan diet yang sihat adalah bahagian penting dalam mencegah dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Pada masa yang sama, diet membantu menormalkan tekanan darah dan berat badan, mengurangkan risiko trombosis dan faktor lain yang berkaitan.

Peraturan asas diet jantung adalah seperti berikut:

  1. Makanan kecil.
  2. Pengecualian dari diet makanan yang tinggi karbohidrat dan lemak.
  3. Jangan makan makanan sebelum tidur atau beberapa jam sebelum tidur.
  4. Pastikan pengambilan gula dan garam anda terkawal.
  5. Penggunaan produk yang menyumbang kepada penyingkiran lebihan cecair dari badan.
  6. Mengawal pengambilan cecair - tidak lebih daripada 1.5 liter air sehari.
  7. Mengekalkan keseimbangan asid-asas badan yang normal.

Jadual 10

Diet yang disebut Jadual No. 10 ditunjukkan untuk pesakit dengan bentuk penyakit jantung ringan. Diet sedemikian hanya boleh diresepkan oleh pakar kardiologi setelah pemeriksaan menyeluruh mengenai keadaan pesakit.

Prinsipnya memerlukan pengambilan sejumlah kalori dan mencadangkan cadangan berikut:

  • Tahap karbohidrat yang dimakan tidak boleh melebihi 300-400 gram sehari.
  • Pengambilan lemak setiap hari mestilah sekitar 70 gram..
  • Seorang pesakit yang menjalani diet No. 10 harus mengambil kira-kira 90 gram protein, termasuk haiwan.
  • Seorang pesakit harus minum 1.2 liter cecair setiap hari.

Testimoni Pesakit

Victor, 42 tahun: “Saya mengikuti diet jantung seperti yang ditetapkan oleh doktor dan menurunkan berat badan dari 115 hingga 96 kg dalam 3 bulan. Namun, saya tidak mematuhi rejimen yang ditetapkan untuk minum air dan minum 2.5 liter setiap hari. Saya tidak menyedari banyak kerosakan pada badan, tetapi memperhatikan kemudahan bernafas dan berjalan. ".

Tatyana, 48 tahun: “Semasa analisis darah mereka mendapati kolesterol sangat tinggi. Para doktor akan menetapkan terapi ubat, tetapi saya memutuskan untuk mula mencuba diet jantung. Kolesterol mula menurun dengan ketara, masih berusaha mematuhi diet ini ".

Valentina, 54 tahun: “Tidak lama dahulu, atas saranan doktor, saya beralih ke diet jantung, kerana sesak nafas dan masalah berat badan mula muncul. Menghilangkan segalanya berlemak, pedas dan masin dari dietnya. Di samping itu, dia mula berjalan lebih banyak di udara segar dan mengelakkan tekanan. Berat badan saya turun dari 97 hingga 76 kg. ".

Apa kata doktor?

Menurut pakar kardiologi moden, salah satu penyebab penyakit jantung pada pesakit hari ini adalah kekurangan zat makanan dan penggunaan sebilangan besar produk yang berbahaya bagi jantung.

Beberapa doktor bahkan yakin bahawa tahap penyakit kardiovaskular moden mencapai ukuran wabak.

Ahli kardiologi berpendapat bahawa apa-apa makanan menjadi berbahaya jika digoreng, berlebihan atau dimakan dalam jumlah yang tidak terhad. Ahli kardiologi menganggap makanan goreng, sosej, gula dan garam adalah makanan yang paling berbahaya..

Produk Pilihan

Pemakanan untuk menurunkan berat badan dengan diet jantung harus dipilih dengan berhati-hati, bahan berbahaya harus dikecualikan darinya dan produk yang selamat untuk jantung harus dibiarkan.

Yang terakhir merangkumi:

  1. Buah-buahan dan buah beri yang harus ada dalam diet harian dalam jumlah 200 gram. Mereka dapat dimakan segar, sebagai tambahan untuk bijirin atau sebagai jus. Elemen diet jantung ini kaya dengan vitamin, antioksidan, mineral dan karbohidrat, yang membantu mempercepat metabolisme dan menormalkan berat badan..
  2. Sayuran dan kekacang juga dianggap sebagai sumber nutrien dan serat makanan, yang menyumbang kepada penyerapan pengambilan makanan. Pada masa yang sama, disarankan untuk memakan sayur-sayuran tempatan yang tumbuh di kawasan terdekat. Mereka paling baik dimakan segar atau rebus..
  3. Produk roti dan bijirin mengandungi sejumlah besar serat, yang membantu menurunkan kolesterol darah. Anda boleh memasak bubur dari oatmeal atau soba, makan roti gandum.
  4. Zaitun dianggap sebagai makanan yang paling berkesan untuk meningkatkan fungsi jantung. Penggunaan produk ini mencegah trombosis, menurunkan kolesterol dan mencegah perkembangan proses keradangan di dalam badan. Minyak zaitun juga mempunyai khasiat yang bermanfaat, yang menenangkan jantung dan dianggap sebagai pencegahan serangan jantung..
  5. Produk tenusu rendah lemak juga dianggap cara terbaik untuk menjaga kesihatan jantung anda. Di samping itu, makanan ini adalah sumber vitamin D..

Sekatan makanan

Sebagai tambahan kepada tabiat buruk dan gaya hidup yang tidak aktif, makanan berlemak memainkan peranan negatif dalam rawatan penyakit kardiovaskular..

Sekiranya anda mengikuti diet yang sihat, anda harus membuang makanan seperti lemak babi, sosej dan sosej.

Selain itu, anda harus mengehadkan penggunaan makanan laut tertentu, seperti udang atau roe ikan, kerana kolesterolnya tinggi.

Krim, susu pekat, krim masam lemak, marjerin, mayonis, pastri berlemak, saus tomat dan saus, termasuk kedelai, pelbagai jenis makanan ringan, makanan dalam tin, kopi dan garam harus dimakan dalam jumlah yang wajar..

Pengambilan gula, garam dan makanan berlemak harus terhad, dan orang yang berisiko terkena penyakit jantung harus mendapatkan nasihat doktor mengenai standard memasak dan kuantiti.

Menu untuk minggu ini

Berikut adalah menu mingguan yang disyorkan oleh doktor.

Isnin

  • Sarapan pagi: bubur oat dengan buah-buahan tambahan dan biji bunga matahari, jus buah yang baru diperah.
  • Makan tengah hari: sup sayur dengan keropok.
  • Makan malam: kaserol ayam, nasi dan sayur-sayuran hijau.

Selasa

  • Sarapan pagi: salad buah segar, yogurt rendah lemak.
  • Makan tengah hari: roti cincang dan sandwic ayam.
  • Makan malam: ikan kukus dengan sayur rebus dan kentang jaket.

Hari Rabu

  • Sarapan pagi: roti bakar dengan sedikit jem, teh herba dengan madu.
  • Makan tengah hari: salad ayam dan sayur-sayuran segar.
  • Makan malam: pasta, rebus dalam air tanpa garam, dengan penambahan sos tomato.

Khamis

  • Sarapan pagi: segelas kompot buah kering, sekeping keju.
  • Makan tengah hari: potongan sayur, kentang tumbuk, jus sayur segar.
  • Makan malam: ikan bakar dengan herba dan sayur-sayuran segar.

Jumaat

  • Sarapan pagi: muesli dengan labu, yogurt rendah lemak.
  • Makan tengah hari: roti bakar dedak dengan ikan, jus buah.
  • Makan malam: ayam kukus dengan sayur-sayuran.

Sabtu

  • Sarapan pagi: bubur jagung dalam susu dengan buah kering.
  • Makan tengah hari: salad dengan lentil, herba dan mentega, sandwic keju.
  • Makan malam: borsch dengan ramuan, krim masam, nasi, teh hijau.

Ahad

  • Sarapan pagi: bubur millet dengan buah-buahan, telur dadar protein, jus segar.
  • Makan tengah hari: salad sayur rebus yang dibumbui dengan minyak sayuran.
  • Makan malam: kaldu daging dengan mi, kembang kol rebus.

Video berguna

Kami mencadangkan menonton video yang popular mengenai topik ini:

Diet untuk menu jantung dan saluran darah selama seminggu

Pemakanan untuk penyakit jantung

Kementerian Kesihatan Wilayah Astrakhan

GBUZ JSC "Pusat Pencegahan Perubatan"

Memo untuk orang ramai

PEMAKANAN UNTUK PENYAKIT CARDIOVASKULAR

Dalam diet harian, seseorang berusaha untuk memasukkan segala sesuatu yang "enak": kaldu yang kaya, makanan daging asap dan berlemak, perap, ikan masin, produk tenusu manis, kek, dll. Tubuh kita bersedia memproses segala-galanya agar dapat menerima tenaga penting. Tetapi berapa harganya?

Hubungan langsung antara pemakanan dan penyakit manusia telah terbukti secara saintifik. Penyakit kardiovaskular adalah salah satu penyebab utama kematian di kebanyakan negara di dunia, termasuk dan di Rusia. Jantung adalah satu-satunya otot dalam badan yang berfungsi secara berterusan dan mengepam darah, membekalkan nutrien dan oksigen ke seluruh badan. Pelbagai penyakit sistem kardiovaskular memerlukan diagnosis awal, sehingga seseorang dapat mengekalkan daya maju dan prestasi selama mungkin. Lebih penting lagi, pencegahan penyakit melalui gaya hidup sihat dan tabiat makan yang sihat.

Pemakanan sihat adalah bahagian penting dalam mengurangkan risiko keseluruhan penyakit sistem kardiovaskular. Makanan yang melimpah memenuhi perut, yang dapat menggantikan diafragma dan menghalang fungsi jantung. Overload menimbulkan lebihan cecair yang diminum.

Faktor risiko penyakit kardiovaskular merangkumi pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran dan buah beri yang rendah, pengambilan garam dan asid lemak tepu yang berlebihan, kekurangan makanan serat dan, akibatnya, berat badan berlebihan kerana pemakanan yang tidak seimbang. Penting untuk memerhatikan nisbah nutrien yang betul dalam makanan dan menjaga kepelbagaiannya. Pemakanan yang betul bukan sahaja dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, tetapi juga mempunyai kesan sokongan yang signifikan dalam rawatan penyakit ini.

Faktor risiko untuk mengembangkan penyakit kardiovaskular:

  • umur (lebih kerap orang berusia lebih dari 40 jatuh sakit);
  • jantina (lebih kerap lelaki jatuh sakit daripada wanita);
  • keturunan;
  • tekanan darah tinggi;
  • kolesterol tinggi dan petunjuk lain metabolisme lemak;
  • tekanan emosi yang kerap, keadaan hidup yang melampau;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • tabiat buruk (merokok dan minum berlebihan);
  • kegemukan;
  • ciri-ciri watak seseorang (orang yang agresif, tidak bertoleransi, dan juga orang-orang yang mengambil segala-galanya "berhati-hati", lebih kerap menderita penyakit ini).

Makanan adalah sumber tenaga utama dan nutrien berharga bagi manusia. Diet untuk penyakit kardiovaskular harus berbeza dengan diet orang sihat. Pemakanan yang betul pada penyakit jantung dan saluran darah dirancang untuk meningkatkan kesan ubat-ubatan yang diresepkan oleh pakar kardiologi dan meningkatkan keberkesanannya. Pemakanan untuk penyakit sistem kardiovaskular didasarkan pada pembentukan diet komponen semula jadi dan bermanfaat.

Prinsip asas pemakanan penyakit kardiovaskular:

  • Pengambilan makanan yang rasional dan pecahan, iaitu makan 5-6 kali sehari dengan sebaran menu harian yang sekata dalam beberapa bahagian kecil.
  • Kurangkan jumlah garam meja di dalam badan (lebih baik memasak makanan tanpa garam, tambah garam ke makanan siap). Produk ini mendorong pengekalan cecair di dalam badan - dan, akibatnya, terjadinya edema dan peningkatan tekanan darah.
  • Kurangkan pengambilan lemak haiwan. Makanan berlemak yang berasal dari haiwan (daging kalengan, daging babi, unggas berlemak, semua jenis jeroan, sosis, daging asap dan lemak babi) kaya dengan kolesterol jahat, yang disimpan dalam saluran darah dalam bentuk plak. Mereka boleh mengganggu aliran darah, termasuk di dalam saluran yang memakan jantung itu sendiri.
  • Kurangkan jumlah cecair dalam makanan menjadi 1.5-2.0 liter (termasuk susu, minuman, kursus pertama).
  • Penggunaan maksimum makanan kaya kalium: pisang, anggur, kiwi, prun, aprikot kering, kismis, pinggul mawar, serta kentang, kubis, labu dan aprikot dan jus dari mereka.
  • Menyediakan garam magnesium yang tinggi dalam makanan melalui roti gandum dan gandum dengan dedak, oat, millet, barli dan soba, bit, wortel, selada, pasli, walnut, badam, kismis hitam.
  • Batasan (lebih baik - pengecualian) minuman yang menggembirakan sistem kardiovaskular dan saraf; penolakan minuman beralkohol yang kuat.
  • Tambahkan asid lemak omega-3 ke dalam makanan anda. Nutrien ini membantu menurunkan kolesterol anda, menyekat pembekuan darah, dan menurunkan tekanan darah anda. Pilih jenis ikan dan makanan laut yang tidak terlalu berlemak. Sebaiknya rebus, tetapi anda juga boleh menggorengnya tanpa lemak.
  • Jangan makan berlebihan. Sekiranya anda ingin makan sebelum tidur, minum 1 cawan kefir atau makan sebiji epal.

BOLEH DIGUNAKAN

JANGAN GUNA

Roti bebas garam tanpa diet, roti bakar, keropok, rai dan roti gandum

Roti segar, penkek, penkek, muffin

Sup sayur dengan bijirin, sup susu

Kaldu daging, ayam, ikan, cendawan, sup kekacang

Daging lembu rendah lemak, sapi, arnab, ayam, ayam belanda tanpa kulit (direbus atau dibakar tanpa lemak)

Daging berlemak, angsa, itik, jeroan, sosej, daging asap, lemak babi dan kornet, daging kalengan

Ikan dan makanan laut rendah lemak (rumput laut, udang, sotong, kerang) - rebus atau kukus

Ikan berlemak, masin, ikan salai, kaviar, ikan dalam tin

Susu, keju kotej rendah lemak, yogurt, kefir

Keju masin dan lemak, krim masam, krim

Telur rebus lembut, telur dadar (2-3 kali seminggu)

Telur goreng, telur rebus

Bijirin, pasta; bijirin, kaserol, lauk soba, oat, millet dan beras

Kekacang (kacang polong, kacang, kacang)

Sayuran rebus dan bakar (sayur mentah jarang dan berhati-hati)

Sayuran acar, masin. Lobak, bawang, bawang putih, cendawan, lobak, kacang hijau, kubis

Buah dan beri masak (segar dan kering), minuman buah, jeli, jeli, mousse, madu, jem, buah kering, kacang

Buah-buahan kasar (buah ara, anggur), coklat, kek

Teh lemah, jus buah, beri dan sayur-sayuran, minuman buah, kvass

Kopi semula jadi, koko, teh pekat, alkohol

Minyak sayuran (bunga matahari, jagung, zaitun, soya-30g), kadang-kadang mentega tanpa garam - 20g

Memasak Lemak dan Marjerin

Pemakanan adalah bahagian yang sangat penting dalam hidup kita dan keinginan untuk makan dengan baik bukanlah kelemahan manusia. Sebaliknya, makanan harus lezat, bervariasi, menyebabkan selera makan, membawa kepuasan. Di samping itu, dia mesti sihat! Banyak makanan yang enak dan berkhasiat dapat disediakan sesuai dengan peraturan diet yang sihat. Dan kemudian anda akan mendapat bukan sahaja kesenangan, tetapi juga menjaga kesihatan.

PEMAKANAN YANG BETUL DALAM PENYAKIT CARDIOVASKULAR

HARI

MINGGU

MENU CONTOH MINGGU

SARAPAN PAGI

MAKANAN

MAKANAN

SNOW

MAKAN

SEBELUM BEDTIME

Isnin

Omelet dari 1 telur kukus, bubur oatmeal susu, teh lemah

Epal bakar dengan gula

Daging rebus (rendah lemak), lobak merah, sup sayur-sayuran dengan barli, buah rebus

Kentang tumbuk, ikan rebus, kaserol keju kotej, jus

Selasa

Bubur soba dengan susu, teh hijau (lemah)

1 biji telur rebus

Sup sayur, kaserol (sayur dengan daging), jeli berry

Kentang tumbuk, salad sayur dengan roti. minyak

Segelas yogurt (tanpa bahan tambahan)

Hari Rabu

Bubur oat, kaldu herba

Sup ayam, kentang tumbuk, jus beri

Milkshake, pisang (boleh ditambah ke koktel)

Vermicelli kaserol, salad bit bit rebus

Khamis

Bubur susu beras, larutan teh lemah

Sup barli mutiara, kentang rebus, jeli

Casserole sayur dengan ayam, vinaigrette

Jumaat

Susu semolina, kopi dengan susu

Lobak parut dengan gula

Sup sayur, kentang rebus dengan sepotong kalkun, jus

Apa-apa salad buah

Kukus soba kukus, coleslaw dengan sayur-sayuran

Keju kotej rendah lemak

Sabtu

Telur rebus, labu bakar

Sup bihun, kubis rebus, daging rebus, buah rebus

Epal bakar dengan gula

Kek ikan, bubur jagung, salad sayuran

Segelas yogurt (tanpa bahan tambahan)

Ahad

Oatmeal di atas air (anda boleh menambah buah kering), rebusan herba

Sup kentang, pilaf dengan sayur-sayuran, minuman buah

Pasta rebus, bebola daging, salad sayuran dengan minyak zaitun

Pemakanan yang betul untuk penyakit kardiovaskular adalah syarat terpenting untuk meningkatkan kesihatan dan faktor penting dalam pencegahan komplikasi penyakit. Oleh itu, pemakanan yang betul bagi seseorang dengan patologi kardiovaskular tidak boleh menjadi ukuran paksa dan sementara, tetapi merupakan bahagian wajib dan tidak terpisahkan dari gaya hidup seharian.

Bahan yang disediakan oleh jabatan penyediaan dan replikasi

bahan maklumat perubatan "TsMP" - 2020.

Diet terapeutik No. 10 C, untuk penyakit jantung

Diet No. 10 C ditunjukkan untuk aterosklerosis yang mempengaruhi saluran jantung, saluran otak, dan organ lain; dengan hipertensi pada latar belakang aterosklerosis.

Harus diingat bahawa diet 10 C adalah jadual rawatan yang disyorkan di hospital perubatan Persekutuan Rusia, dan resepnya mungkin tidak bertepatan dengan idea diet doktor dari negara lain, serta penemuan saintifik terkini..

Matlamat diet No. 10 C:

  • memperlahankan perkembangan aterosklerosis;
  • mengurangkan gangguan metabolik;
  • peningkatan peredaran darah;
  • penurunan berat badan berlebihan;
  • menyediakan nutrien yang tidak membebankan sistem saraf kardiovaskular dan pusat, hati, buah pinggang.

Diet terapeutik No. 10 C menunjukkan penurunan kandungan lemak haiwan dan karbohidrat yang mudah dicerna. Jumlah protein tetap dalam norma fisiologi. Tahap pengurangan lemak dan karbohidrat dipengaruhi oleh berat badan, yang ditunjukkan dalam dua pilihan diet di bawah. Dengan kegemukan bersamaan, pilihan kedua digunakan. Penggunaan garam, cairan, ekstrak, kolesterol adalah terhad, dan sebaliknya, jumlah vitamin C dan B yang dimakan, asid linoleat, asid omega-3, serat makanan, bahan lipotropik, magnesium, kalium, unsur surih yang kaya dengan sayur-sayuran, buah-buahan, dan tanaman meningkat. minyak, makanan laut, keju kotej. Semasa memasak, garam tidak digunakan, makanan boleh diasinkan sudah di meja. Ikan dan daging mesti direbus, sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi serat kasar harus dicincang dan direbus. Suhu makanan yang disyorkan.

Komposisi kimia versi pertama diet terapeutik No. 10C:

  • 80 g protein, 50-55% daripadanya adalah haiwan;
  • 70-80 g lemak, 35% daripadanya adalah sayur-sayuran;
  • 350-400 g karbohidrat, 50 g daripadanya adalah gula.

Nilai tenaga diet terapeutik No. 10 C ialah 2400-2500 kalori.

Komposisi kimia versi kedua diet:

  • 80 g protein;
  • 70 g lemak;
  • 250-300 g karbohidrat dengan gula tidak termasuk;
  • 1.2 l cecair;
  • 8-10 g garam.

Nilai makanan yang berharga adalah 1900-2100 kalori.

Sebaiknya lima kali makan sehari dalam bahagian kecil..

Cadangan Produk

Roti, produk tepung

Ia dibenarkan memakan roti gandum dari tepung kelas pertama dan kedua, rai dari biji, tepung kupas, kupas, biji-bijian, dan roti doktor. Sebaiknya biskut kering dan tidak boleh dimakan, serta roti bakar yang disediakan tanpa garam, dengan penambahan keju kotej, ikan, daging, dicampur dengan tepung kedelai dan dedak gandum..

Dilarang menggunakan produk dari pastri mentega dan puff.

Sup

Sup sayur-sayuran, seperti sup kubis, borscht, bit, dan juga sup vegetarian dengan kentang dan bijirin, sup susu buah dibenarkan.

Daging, ikan dan sup cendawan, sup kekacang tidak dibenarkan.

Daging dan ayam

Anda boleh makan pelbagai jenis daging dan unggas, tetapi hanya jenis rendah lemak. Mereka boleh dimasak, dibakar cincang atau sepotong.

Dilarang mengkonsumsi jenis berlemak, itik, angsa, hati, ginjal, otak, sosis, daging asap, makanan dalam tin.

Seekor ikan

Anda boleh makan ikan rendah lemak dalam bentuk rebus, panggang, sepotong dan cincang. Makanan laut juga dibenarkan. Ini merujuk kepada kerang, rumput laut, kerang.

Penggunaan spesies berlemak, asin, ikan asap, makanan dalam tin, kaviar tidak dibenarkan.

Produk susu

Dibolehkan makan susu dan minuman susu masam dengan kandungan lemak rendah, keju kotej rendah lemak atau keju kotej 9% lemak, hidangan daripadanya. Membolehkan pengambilan keju rendah lemak dan sedikit masin. Krim masam boleh ditambah ke dalam pinggan.

Dilarang mengambil keju masin dan berlemak, krim lemak, krim masam dan keju kotej.

Telur

Omelet protein dibenarkan. Maksimum 3 kali seminggu, anda boleh makan telur rebus. Bilangan kuning telur adalah terhad..

Bijirin

Dari soba, oat, millet, barli dan bijirin lain, anda boleh memasak bijirin, casserole dan groats yang boleh dimakan. Jumlah beras, semolina, pasta terhad.

Sayur-sayuran

Membolehkan pengambilan pelbagai jenis kubis dari pelbagai jenis, wortel, bit, yang sebelumnya harus dicincang halus. Dibolehkan memakan hidangan dari zucchini, labu, kentang, terung. Dalam bentuk kentang tumbuk, anda boleh menggunakan kacang hijau. Timun segar, tomato, selada, sayur-sayuran dibenarkan.

Lobak, lobak dan cendawan dilarang.

Makanan ringan

Diizinkan untuk mengkonsumsi vinaigrettes dan salad dengan minyak sayuran, yang merangkumi rumput laut, salad dengan makanan laut, ikan rebus dan daging, herring yang direndam, keju rendah lemak rendah lemak, sosis diet, ham rendah lemak.

Dilarang makan makanan berlemak, pedas dan masin, kaviar, makanan dalam tin.

Buah, manis

Anda boleh makan buah mentah dan buah beri, buah kering. Dilarang mengkonsumsi buah rebus, jeli, mousse, sambuca, mereka mesti semisweet atau dengan penambahan pengganti gula. Jumlah anggur, kismis, gula, madu, jem adalah terhad. Dalam kegemukan, makanan ini umumnya dilarang..

Coklat, produk krim, dan ais krim yang dilarang.

Sos, rempah

Penggunaan sos pada kaldu sayur yang dibumbui dengan krim masam, susu, tomato, kuah buah dan beri dibenarkan. Vanillin, kayu manis, asid sitrik boleh ditambahkan ke dalam pinggan, dalam jumlah terhad mayonis, lobak.

Dilarang mengkonsumsi daging, ikan, saus cendawan, mustard, lada.

Minuman

Anda boleh minum teh lemah dengan lemon, susu; kopi semula jadi yang lemah, minuman kopi, sayur-sayuran, buah, jus beri, decoctions rosehip, decoctions dedak gandum.

Teh pekat, kopi pekat, koko dilarang.

Lemak

Semasa memasak, anda boleh menggunakan mentega dan minyak sayuran. Minyak sayuran dibenarkan dimasukkan ke dalam pinggan. Penggunaan Minyak Diet yang Disyorkan.

Semua daging dan minyak masak dilarang..

Contoh menu diet terapeutik No. 10 C

Untuk sarapan pagi, anda boleh makan puding keju kotej rendah lemak, bubur soba longgar, teh.

Untuk makan tengah hari, anda hanya dapat sebiji epal segar..

Makan tengah hari terdiri daripada sup mutiara dengan sayur-sayuran dalam minyak sayuran, bebola daging kukus, wortel rebus, buah rebus.

Untuk snek petang anda boleh minum kuah rosehip.

Untuk makan malam, disarankan untuk memakan salad sayuran dengan rumput laut yang dibumbui dengan minyak sayuran, ikan bakar dalam sos susu, kentang rebus, teh.

Sebelum tidur, makan kefir akan berguna.

Jadual perubatan nombor 10 menurut Pevzner

Petunjuk untuk tujuan diet: 1) aterosklerosis dengan kerosakan pada saluran jantung, otak atau organ lain, kolesterol darah tinggi; 2) penyakit jantung koronari akibat aterosklerosis; 3) hipertensi pada latar belakang aterosklerosis.

Tujuan pelantikan diet No. 10

melambatkan perkembangan aterosklerosis, mengurangkan gangguan metabolik, memperbaiki peredaran darah, menurunkan kolesterol darah dan berat badan berlebihan, memberi nutrisi tanpa membebani sistem saraf kardiovaskular dan pusat, hati, ginjal.

Ciri umum diet No. 10

diet telah mengurangkan lemak haiwan dan karbohidrat yang mudah dicerna. Protein sesuai dengan norma fisiologi. Tahap pengurangan lemak dan karbohidrat bergantung pada berat badan (dua pilihan diet, lihat di bawah). Garam, cecair bebas, bahan ekstraktif, kolesterol terhad. Kandungan vitamin C dan kumpulan B, asid linoleat, bahan lipotropik, serat makanan, kalium, magnesium, unsur surih (minyak sayuran, sayur-sayuran dan buah-buahan, makanan laut, keju cottage) meningkat. Hidangan disediakan tanpa garam, makanan masin di meja. Rebus daging dan ikan, sayur-sayuran cincang dan buah-buahan dengan serat kasar. Suhu makanan biasa.

Komposisi kimia dan kandungan kalori jadual diet nombor 10

  • karbohidrat - 350-400 g (50 g gula),
  • protein - 90-100 g (50-55% haiwan),
  • lemak - 80 g (sayur 40%),

kalori - 2600-2700 kkal;

Versi kedua diet ditetapkan untuk kegemukan bersamaan:

  • karbohidrat - 300 g,
  • protein - 90 g,
  • lemak - 70 g,
  • cecair bebas - 1.2 l,
  • garam meja - 8-10 g,
  • kolesterol - 0.3 g.

Kandungan kalori - 2200 kcal;

Diet No. 10: 5 kali sehari dalam bahagian kecil.

Makanan dan hidangan yang disyorkan dan dikecualikan dengan diet No. 10

roti dan produk tepung Gandum dari tepung 1-2 gred, rai dari tepung biji, dikupas; bijirin, roti doktor. Kuki kering yang tidak boleh dimakan. Produk penaik tanpa garam dengan keju kotej, ikan, daging, penambahan dedak gandum, tepung kedelai.

produk dari pastri mentega dan puff;

daging dan ayam Berbagai jenis daging dan unggas hanya jenis bukan lemak, direbus dan dibakar, dihiris dan dicincang.

jenis lemak, itik, angsa, hati, ginjal, otak, sosej, daging asap, makanan dalam tin;

Ikan Spesies tidak berminyak, direbus, dibakar, dihiris dan dicincang. Hidangan makanan laut (kerang, kerang, rumput laut, dll.).

spesies berlemak, ikan masin dan salai, makanan dalam tin, kaviar;

telur telur telur Protein; telur rebus lembut - sehingga 3 keping setiap minggu.
Had: kuning telur;

produk tenusu Minuman susu dan susu masam dengan kandungan lemak rendah, keju kotej 9% lemak dan rendah lemak, hidangan daripadanya, keju rendah lemak, masin ringan; krim masam - dalam pinggan.

keju masin dan lemak, krim lemak, krim masam dan keju kotej;

lemak Mentega dan minyak sayuran - untuk memasak, sayur - dalam pinggan. Mentega diet.

daging dan lemak memasak.

bijirin, pasta dan kekacang Buckwheat, oat, millet, barli, dan lain-lain - bijirin rapuh, kaserol. Krupeniki. Had: beras, semolina, pasta

sayur-sayuran Pelbagai hidangan dari semua jenis kubis, bit, wortel - cincang halus, zucchini, labu, terung, kentang; kacang hijau dalam bentuk kentang tumbuk. Timun segar, tomato, salad. Hijau - dalam pinggan.

lobak, lobak, sorrel, bayam, cendawan;

Sup sayur-sayuran (sup kubis, borsch, sup bit), vegetarian dengan kentang dan bijirin, buah, tenusu.

daging, ikan, kuah cendawan, dari kekacang;

buah-buahan, beri dan gula-gula Buah mentah dan buah beri, buah kering, buah rebus, jeli, mousse, sambuca (semisweet atau xylitol). Terhad atau dikecualikan (untuk kegemukan): anggur, kismis, gula, madu (bukannya gula), jem.

coklat, produk krim, ais krim;

sos dan rempah kaldu sayur yang dibumbui dengan krim masam, susu, tomato, kuah buah dan beri. Vanillin, kayu manis, asid sitrik. Terhad - mayonis, lobak kuda.

daging, ikan, sos cendawan, lada, mustard;

makanan pembuka Vinaigrettes dan salad dengan minyak sayuran, termasuk rumput laut, salad dengan makanan laut, ikan dan daging aspik rebus, herring rendam, keju rendah lemak, masin ringan, sosis diet, ham rendah lemak.

makanan berlemak, pedas dan masin, kaviar, makanan ringan dalam tin;

minuman Longgar teh dengan lemon, susu; kopi lemah semula jadi, minuman kopi, sayur-sayuran, buah, jus beri. Kaldu pinggul dan dedak gandum.

teh dan kopi yang kuat, koko;

Contoh menu diet No. 10 untuk penyakit jantung, saluran darah dan kolesterol darah tinggi

Sarapan pagi: puding keju kotej rendah lemak, bubur soba longgar, teh.

Sarapan pagi kedua: epal segar.

Makan tengah hari: sup barli mutiara dengan sayur-sayuran dalam minyak sayuran, bebola daging kukus, wortel rebus, kompot.

Makan malam: salad sayur-sayuran dengan rumput laut dan minyak sayuran, ikan bakar dengan sos susu dan kentang rebus, teh.

Ciri-ciri pemakanan dalam penyakit sistem kardiovaskular

Penyakit kardiovaskular, seperti penyakit jantung koronari, arteriosklerosis, hipertensi arteri, sangat biasa di seluruh dunia dan dicirikan oleh kematian yang tinggi kerana komplikasi berbahaya seperti strok dan infark miokard, yang menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan.

Sebagai tambahan kepada faktor-faktor predisposisi untuk berlakunya strok dan serangan jantung (penyakit sistem kardiovaskular, diabetes mellitus), faktor risiko memainkan peranan penting: berat badan berlebihan, ketagihan nikotin, alkoholisme, tekanan akut, adynamia, dan kontraseptif oral.

Dalam hal ini, sangat penting bagi seseorang yang mempunyai faktor risiko untuk menjalani gaya hidup sihat dan makan dengan betul. Pemakanan harus lengkap dan memastikan keperluan fisiologi badan, serta mempengaruhi penyakit yang ada (aterosklerosis, hipertensi) untuk mencegah berlakunya kemalangan vaskular (infark miokard, strok).

Diet harus mematuhi cadangan jadual rawatan No. 10 C1, yang diresepkan untuk aterosklerosis saluran darah. Pemakanan terapeutik ini bertujuan menormalkan metabolisme lipid dan memperlambat perkembangan aterosklerosis. Adalah menjadi kesalahan untuk menganggap bahawa lemak adalah kejahatan mutlak yang mesti dielakkan dengan segala cara. Sebenarnya, lemak mengandungi asid lemak, yang mempunyai pelbagai kesan pada tubuh. Oleh itu, asid lemak tepu, yang terutama terdapat dalam lemak haiwan, menyumbang kepada peningkatan lipid darah. Asid lemak tak jenuh yang terdapat dalam minyak sayuran dan minyak ikan, sebaliknya, menurunkan lemak darah. Oleh itu, makanan manusia harus kaya dengan makanan yang mengandungi asid lemak tak jenuh dalam jumlah besar..

Diet harus mengandungi sejumlah protein protein, yang terdapat dalam jumlah yang cukup dalam daging; Juga penting untuk menghadkan karbohidrat dan garam sederhana. Adalah perlu untuk menyediakan karbohidrat kepada tubuh kerana karbohidrat kompleks. Makanan sedemikian mengandungi serat makanan, vitamin, dan mineral. Serat makanan (serat, pektin) mempunyai kesan kecil tetapi hipolipidemik, menyerap lemak berlebihan di dalam usus, sehingga mengurangkan kadar lipid "berbahaya" dalam darah. Pemakanan diperkaya dengan minyak sayuran, yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda dan serat makanan (bijirin, sayur-sayuran dan buah-buahan).

Ciri umum diet No. 10:

- Sedikit penurunan kalori kerana lemak dan karbohidrat.

- Sekatan garam yang ketara,

- pengurangan pengambilan cecair.

- Kandungan zat yang membangkitkan sistem kardiovaskular dan saraf, merengsakan hati dan ginjal adalah terhad.

- Peningkatan kandungan kalium dan magnesium, bahan lipotropik, produk yang mempunyai kesan alkali (tenusu, sayur-sayuran dan buah-buahan).

- Memasak dengan kecenderungan mekanikal sederhana.

- Rebus daging dan ikan.

- Kecualikan hidangan yang tidak dicerna.

- Makanan disediakan tanpa garam, pengasinan dilakukan selepas memasak.

- Makanan 5 kali sehari dalam bahagian yang agak seragam.

- Suhu makanan biasa.

Komposisi kimia dan kandungan kalori jadual diet nombor 10

Karbohidrat - 350-400 gram
Protein - 70-85 gram (55-60% haiwan)
Lemak - 70-80 gram (25-30% sayur)
Kalori - 2100 - 2600 kkal
Natrium klorida - 3 - 4 gram
Cecair percuma - 1.2 liter

Makanan dan hidangan yang disyorkan dan dikecualikan:

  1. Sup: 250-400 g setiap penerimaan tetamu. Vegetarian dengan bijirin, kentang, sayur-sayuran (lebih baik dicincang), tenusu, buah. Sup berperisa dengan krim masam rendah lemak, asid sitrik, herba.

Tidak termasuk: sup kacang, daging, ikan, kuah cendawan.

  1. 2. Produk roti dan tepung: roti gandum dari tepung kelas 1 dan 2, penaik semalam atau sedikit kering; roti bebas garam diet. Kuki dan Biskut yang tidak boleh dimakan.

Tidak termasuk: roti segar, pastri dan puff pastry, pancake, pancake.

  1. Daging dan ayam: jenis rendah daging lembu, daging sapi, daging dan daging babi, arnab, ayam, ayam belanda. Setelah menanggalkan tendon dan fasia, dagingnya direbus, kemudian dibakar atau digoreng. Hidangan dari daging rebus cincang atau kental. Daging rebus dikisar.

Terhad: sosej doktor dan diet.

Tidak termasuk: jenis lemak, angsa, itik, hati, ginjal, otak, daging asap, sosej, daging kalengan.

  1. Seekor ikan: rebus atau dengan menggoreng berikutnya, potong dan cincang, ikan yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda omega-3 (makarel, ikan hering, salmon, trout, tuna, sardin, dll.). Makanan laut rebus.

Tidak termasuk: ikan masin, salai, kaviar, makanan dalam tin.

  1. Produk susu: susu, jika boleh diterima; minuman susu masam, keju kotej dan hidangan daripadanya dengan bijirin, wortel, buah-buahan.

Terhad: krim masam dan krim (hanya dalam pinggan), keju.

Tidak termasuk: keju masin dan berlemak.

  1. Telur: sehingga 1 biji telur setiap hari. Omelet rebus, kukus dan bakar, telur dadar protein, dalam pinggan.

Tidak termasuk: rebus keras, goreng.

  1. Bijirin: hidangan pelbagai bijirin yang dimasak di dalam air atau susu (bijirin, puding bakar, dll.). Pasta rebus.
  1. Sayur-sayuran: dalam bentuk rebus, bakar, kurang kerap - dalam bentuk mentah. Kentang, kembang kol, wortel, bit, zucchini, labu, tomato, selada, timun, kubis putih dan kacang polong. Chives, dill, pasli - dalam pinggan.

Tidak termasuk: sayur-sayuran asin, acar.

Terhad: sayur acar, bayam, sorrel, lobak, lobak, bawang putih, bawang, cendawan.

  1. Makanan ringan: salad dari sayur-sayuran segar (wortel parut, tomato, timun), vinaigrettes dengan minyak sayuran, kaviar sayur, salad buah, dengan makanan laut, ikan rebus.

Tidak termasuk: makanan ringan pedas, berlemak dan masin, daging asap, kaviar ikan.

  1. Buah-buahan, makanan manis dan gula-gula: buah-buahan segar dan buah beri yang lembut. Buah kering, kompot, jeli, mousse, sambuca, jeli, jeli susu dan krim, madu, jem, gula-gula bukan coklat.

Tidak termasuk: buah serat kasar, coklat, kek.

  1. Sos dan rempah: pada kaldu sayur, krim masam, susu, tomato, bawang dari bawang rebus dan goreng, sos buah. Daun bay, vanillin, kayu manis, asid sitrik.

Tidak termasuk: pada daging, ikan, kaldu cendawan, mustard, lada, lobak.

  1. Minuman: teh lemah, minuman kopi dengan susu, jus buah-buahan dan sayur-sayuran, kaldu rosehip.

Terhad - Jus Anggur.

Tidak termasuk: kopi semula jadi, koko.

  1. Lemak: mentega tanpa garam dan ghee. Minyak Sayuran Semula jadi.

Tidak termasuk: lemak daging dan memasak.

Orang yang berlebihan berat badan dan terdedah kepada berat badan berlebihan untuk mengawal berat badan perlu ditimbang setiap dua minggu sekali. Disarankan secara berkala untuk mengatur hari puasa: kefir atau keju kotej, dan pada musim - timun dan semangka.

Oleh itu, diet harus memenuhi syarat berikut:

  • Jangan menimbulkan beban besar pada saluran pencernaan;
  • Jangan mencetuskan krisis hipertensi;
  • membekalkan tubuh dengan nutrien yang diperlukan;
  • mengelakkan pembekuan darah atau plak aterosklerotik.

Peraturan ini juga harus diingat oleh saudara-mara seseorang yang mengalami bencana vaskular, yang berusaha memberi makan lebih enak daripada orang yang disayangi.

Artikel itu disiapkan oleh seorang pengamal am GAUZ TO "Pusat pemulihan perubatan serantau", seorang pakar kardiologi dari kategori tertinggi Andreeva Ekaterina Vitalievna.

Diet untuk menguatkan saluran darah: menu dan cadangan perubatan

Kesihatan dan kesihatan semua organ dalaman dan, terutamanya, jantung, secara langsung bergantung pada keadaan dan kualiti kerja saluran darah. Diet yang direka khas untuk menguatkan saluran darah bukan sahaja menjadikannya kembali normal, tetapi juga menyingkirkan masalah kesihatan yang tidak menyenangkan dan kadang-kadang mengancam nyawa seperti: penurunan tekanan darah, pergantungan cuaca, sakit sendi, takikardia, sakit kepala, lebam dengan lebam sedikit dan pendarahan yang kerap. Bagaimanapun, saluran darah yang lemah menimbulkan gangguan dalam bekalan darah ke seluruh badan.

Diet untuk menguatkan saluran darah: bila perlu

Margaret Thatcher kekal dalam sejarah dunia sebagai wanita "besi". Dan dia menerima julukan ini bukan hanya untuk wataknya yang tidak kompromi dan sukar, tetapi juga untuk kesihatannya yang kuat dan benar-benar "besi". Dan semua berkat kebiasaan minum pada waktu pagi segelas jus oren segar yang paling berguna dengan tablet askorbik. Dan seperti yang anda ketahui, vitamin C adalah salah satu elemen penting yang diperlukan bukan sahaja untuk memastikan keanjalan dan menguatkan dinding pembuluh darah yang lemah, tetapi juga secara umum untuk kesihatan yang baik.

Penduduk megalopoli moden mendengar sedikit isyarat yang diberikan oleh badan. Dan sia-sia, - katakan ahli kardiologi, pakar pemakanan, ahli endokrinologi dan ahli terapi. Hasil daripada tidak memperhatikan diri sendiri bukan hanya masalah berat badan berlebihan dan penurunan berat badan, tetapi juga pecahan hujung, pengelupasan kuku, kelemahan saluran darah dan kemerosotan kesihatan keseluruhan.

Ahli terapi dan ahli kardiologi mengesyorkan memperhatikan keadaan saluran darah dan memikirkan menu rawatan dalam keadaan berikut:

  • sakit kepala yang kerap;
  • pening dan munculnya kegelisahan ketika mengubah cuaca;
  • insomnia, apatis, dan sindrom keletihan kronik;
  • gelap, "lalat" dan "bintang" di depan mata ketika tiba-tiba bangkit dari katil;
  • lebam walaupun dengan lebam ringan;
  • haid yang panjang dan berat;
  • mimisan yang kerap.

Sistem pemakanan perubatan yang dikembangkan oleh saintis Harvard mampu menormalkan tekanan darah tinggi, meningkatkan kesejahteraan, dan membantu menghilangkan gejala di atas - diet DASH perubatan yang berkesan untuk pesakit hipertensi. Bukan tanpa alasan bahawa lampu perubatan menyebutnya sebagai kaedah yang paling membebankan, optimis dan selamat untuk menguatkan dan membersihkan saluran darah, menurunkan tekanan darah.

Fakta lain yang tidak dapat dipertikaikan, disahkan oleh penyelidikan perubatan rasmi, diet penduduk Okinawa membantu memperkuat sistem kardiovaskular pada umumnya dan saluran darah, dan kapilari khususnya. Tetapi jika tidak semua orang mampu membeli makanan laut dan ikan lemak laut secara teratur, maka tidak termasuk dari makanan pedas, acar dalam cuka, makanan masin dan berlemak, produk yang mengandungi lemak trans, memprovokasi pembentukan plak kolesterol di dinding saluran darah dan melemahkannya, mampu bagi siapa saja yang ingin meningkatkan kesihatan.

Vitamin Penting untuk Menguatkan Vaskular

Dengan produk yang diresepkan oleh diet untuk menguatkan dinding saluran darah yang rapuh, yang berikut mesti memasuki badan:

  • Vitamin K - bertanggungjawab untuk kekuatan dinding vaskular dan pembekuan darah yang baik (terdapat pada ikan, brokoli, bayam, kembang kol, lobak, sayuran hijau);
  • Vitamin C menormalkan metabolisme kolesterol, mencegah pemendapan plak kolesterol di dinding saluran darah, menguatkan yang terakhir, menjadikannya lebih elastik (terdapat dalam kaldu rosehip, buckthorn laut, currant hitam dan merah, paprika hijau, kiwi, beri rowan, buah sitrus);
  • Vitamin B 12 diperlukan untuk pembekuan darah normal, pembentukan sel darah merah dan pembentukan darah normal (terdapat dalam makarel, makanan laut, daging sapi dan hati ayam, salmon, keju, kuning ayam, ikan kod, daging sapi, domba, daging arnab);
  • Vitamin B 2 dianggap sebagai perangsang hematopoietik, mengambil bahagian dalam sintesis hemoglobin (bahagian kurma, keju kotej, daging lembu, daging babi dan hati ayam, buah ara, jus anggur, kacang pinus, soba, tuna, cendawan);
  • Vitamin E adalah antioksidan kuat yang meneutralkan kesan radikal bebas dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular (terdapat dalam minyak sayuran, kacang, dedak, hati ikan kod, kaviar, alpukat, telur, herring).

Sebagai tambahan kepada vitamin, unsur-unsur seperti sulfur, kalium, silikon dan selenium memainkan peranan penting dalam pemakanan klinikal untuk memperbaiki keadaan dinding vaskular. Pengambilan semua bahan berharga ini, unsur makro dan mikro, komponen aktif secara biologi, hyoprotectors menyediakan diet khas untuk menguatkan dinding saluran darah. Ia menyediakan enam hidangan sehari, kaedah memasak lembut untuk memaksimumkan pemeliharaan vitamin dan mineral berguna makanan, sejumlah besar serat dalam makanan.

Diet untuk menguatkan saluran darah: menu selama 7 hari

Hari pertama

Sarapan pagi: oatmeal dengan beri gelap (blueberry, blueberry, currant hitam), teh hijau dengan lemon;

Makan tengah hari: beberapa barang kiwi;

Makan tengah hari: sup sayur-sayuran, salad segar dengan daging lembu rebus, timun, telur dan kacang hijau, jus cranberry;

Snek: segelas strawberi atau kurma;

Makan malam: rebusan salmon dengan bawang dan wortel, salad sauerkraut, kaldu rosehip;

Sebelum tidur: yogurt.

Hari kedua

Sarapan pagi: dua telur rebus, roti bakar dengan keju keras dan 15 g mentega, teh hijau dengan lemon;

Makan tengah hari: dua oren sederhana dan jus cranberry;

Makan tengah hari: sup bit, daging sapi rebus dengan arugula, bawang merah dan tomato dengan cuka dan cuka balsamic dan minyak zaitun yang tidak dimurnikan, segelas jus delima;

Snek: smoothie dengan pisang, kiwi dan blackberry;

Makan malam: bubur barli dengan bawang, wortel dan cendawan, 80 g hati sapi rebus, salad timun, paprika, pasli dan bawang hijau dengan minyak zaitun dan jus lemon;

Pada waktu malam: segelas ceri beku atau segar (bermusim)

Hari ketiga

Sarapan pagi: dua roti gandum atau dedak, pate hati daging lembu buatan sendiri (jika boleh - kaviar merah atau hitam), koko;

Makan tengah hari: segenggam aprikot kering, teh hijau dengan lemon;

Makan tengah hari: borscht pada kaldu ketiga, salad herring masin dengan bawang, kentang rebus dan minyak yang tidak disempurnakan, segelas jus anggur merah;

Makanan ringan: jus cranberry, epal;

Makan malam: pelbagai jenis ikan berminyak, panggang, rebus dalam brokoli minyak sayuran, kaviar bit, jus sayur;

Sejurus sebelum tidur: yogurt

Hari keempat

Sarapan pagi: keju kotej rendah lemak dengan yogurt, oren, teh;

Makan tengah hari: telinga ikan merah, salad wortel yang hangat, hati ayam dan arugula, kaldu rosehip;

Snek: segenggam kacang;

Makan malam: bebola daging dari ayam belanda dengan beras perang, salad tomato, timun, bawang merah, jagung, lobak dan campuran daun salad, jus buah dari beri blackcurrant;

Sebelum tidur: cranberry jelly.

Hari kelima

Sarapan pagi: oatmeal dengan beri, teh;

Makan tengah hari: jeli buah;

Makan tengah hari: ubi bit, ikan kod yang dikukus dengan sayur-sayuran, jus dari anggur merah;

Snek: segelas beri (blueberry, blueberry, raspberi, strawberi);

Makan malam: roti bakar daging lembu kukus dengan soba rebus, salad kubis putih dan wortel, jus dari saderi batang, tomato dan timun;

Sejurus sebelum tidur: jeli ceri.

Hari keenam

Sarapan pagi: penkek soba, koko;

Makan tengah hari: 30 g keju keras, anggur gelap, 2 sudu kecil. madu, teh hijau;

Makan tengah hari: sup brokoli, halibut rebus dengan sayur-sayuran, jus oren;

Makanan ringan: aprikot kering atau prun;

Makan malam: rebusan sayur dengan daging kalkun, salad sauerkraut, kaldu rosehip;

Sebelum tidur: hidangan ceri beku atau segar (ceri, raspberi).

Hari ketujuh

Sarapan pagi: roti bakar dua roti panggang dengan 15 g mentega dan salmon masin, salmon merah jambu atau chinook, teh hijau dengan lemon;

Makan tengah hari: jus cranberry, epal;

Makan tengah hari: borsch vegetarian, daging lembu tanpa lemak rebus dengan timun segar dan kacang hijau, jus sayur;

Makanan ringan: jeli berry dari kismis hitam atau merah;

Makan malam: potongan daging wap ayam dengan lauk kacang hijau, salad bit rebus dengan kacang walnut dan bawang goreng, infusi rosehip;

Pada waktu malam: yogurt.

Bagi mereka yang mengalami masalah bukan hanya dengan saluran darah, tetapi juga menderita berat badan berlebihan, diet ceri untuk menurunkan berat badan (dietnya dapat diulang setiap 4 hari) atau penyertaan wajib beri pelbagai ini dalam rancangan diet dengan permulaan musim dapat disyorkan.

Senarai produk untuk kapal yang sihat dan kuat

Makanan dan hidangan yang mesti ada dalam diet orang yang mempunyai saluran darah rapuh termasuk:

  • hati daging lembu;
  • epal
  • ayam rebus atau telur dadar dan telur puyuh;
  • ikan berlemak (dalam bentuk bakar, rebus, rebus, sama ada kukus atau panggang, atau asin segar);
  • kaldu rosehip (resipi untuk menyiapkan minuman sihat diberikan dalam artikel "Diet pada rosehip untuk menurunkan berat badan");
  • keju kotej rendah lemak;
  • lada bel (terutamanya hijau);
  • currant hitam dan merah;
  • kiwi;
  • ceri manis;
  • kaviar merah dan hitam (jika boleh)
  • kembang kol;
  • brokoli;
  • sauerkraut (mungkin dengan cranberry, epal);
  • daging lembu buatan sendiri atau hati ayam;
  • Tomato menjalani rawatan panas pendek (5-7 minit);
  • minyak sayuran yang tidak dimurnikan (zaitun, bijan, biji rami, biji anggur, labu, walnut);
  • labu;
  • hawthorn;
  • honeysuckle;
  • ceri;
  • pain dan walnut;
  • tepung oat, jeli oatmeal, dedak;
  • tepung soba dan tepung;
  • cranberry, lingonberry dan semua beri berwarna gelap;
  • lemon dalam kombinasi dengan madu;
  • prun
  • kismis dan anggur merah;
  • bom tangan;
  • koko;
  • teh hijau;
  • salad dari sebilangan besar sayur-sayuran mentah, selada daun: arugula, chard, jagung, pasli segar, kemangi.

Diet untuk menguatkan saluran darah: ulasan dan cadangan

Bagi orang yang menderita kerapuhan saluran darah dan kapilari dan terpaksa mengikuti diet untuk menguatkan saluran darah dan memperbaiki peredaran darah, ulasan pakar mengenai sistem pemakanan perubatan sangat berguna. Pendapat perubatan mengenai diet "vaskular" merangkumi perkara berikut:

  • sistem kuasa ini seimbang;
  • kaya dengan semua vitamin dan mineral yang diperlukan;
  • mengandungi sejumlah besar serat;
  • tepu dengan bahan aktif biologi yang berharga.

Sebagai tambahan kepada pemakanan perubatan, yang mesti diperhatikan sehingga salurannya pulih sepenuhnya, tahap kolesterol dinormalisasi bagi mereka yang mengalami kelemahan dan kerapuhan dinding vaskular doktor mengesyorkan:

  • mandi secara kontras setiap hari;
  • berhenti merokok;
  • melakukan urutan sendiri kepala, aurikel, kaki, jari dan telapak tangan;
  • gunakan kompleks vitamin atau vitamin-mineral yang ditetapkan oleh doktor yang menghadiri;
  • lawati mandian (sekiranya tidak ada kontraindikasi) atau aturkan mandi herba (dengan jelatang berturut-turut, chamomile);
  • buat corak bangun tidur dan tidur yang betul;
  • Jangan lupa tentang aktiviti fizikal (senaman pagi, berjalan kaki aktif).

Diet jantung

Makanan ini dibina berdasarkan produk yang bermanfaat untuk sistem kardiovaskular, dan oleh itu sesuai untuk mereka yang ingin tidak hanya menurunkan berat badan, tetapi juga menjaga saluran darah dan jantung mereka. Pengecualian makanan berlemak dan masin membantu menurunkan kolesterol dan sodium. Mereka yang ingin menjaga jantung terlebih dahulu disarankan untuk menjalankan diet ini sebulan sekali selama seminggu. Ia bukan sahaja dapat memberi manfaat kepada kesihatan anda, tetapi juga membantu menurunkan berat badan - faktor penting dalam mengurangkan risiko penyakit jantung dan banyak penyakit lain..

Penerangan terperinci dan Aplikasi Diet Jantung

Untuk diet, dilarang makan: daging berlemak, ikan, produk daging dengan banyak garam (sosej, daging asap, makanan dalam tin); ikan salai dan masin, ikan separuh siap dan makanan dalam tin; hidangan makanan segera, kiub bouillon; sos kalengan, acar dan asin, mayonis; kerepek, kacang dan keropok dengan garam; susu penuh lemak, krim masam, keju, marjerin, krim; pastri, pastri dengan banyak gula; minuman keras, bir; minuman berkarbonat (tidak termasuk air mineral).

Dianjurkan untuk memasukkan dalam diet: daging tanpa lemak dan ikan; susu skim dan produk tenusu; sayur-sayuran dan buah-buahan segar, serta buah-buahan kering; kacang dan biji; roti gandum atau bijirin penuh, roti dedak; jus buah-buahan dan sayur-sayuran, minuman buah beri, kaldu rosehip. Sebilangan kecil pengganti gula dibenarkan..

Menu untuk minggu ini:

1 hari
Sarapan pagi:Bubur jagung dengan susu, kepingan buah, bunga matahari dan biji bijan; segelas jus oren.
Makan tengah hari:Sup sayur dengan keropok rai.
Makan malam:Casserole ayam kukus, beras perang, sayur hijau kukus.
Pada waktu malam:Segelas kaldu rosehip.
2 hari
Sarapan pagi:Roti bakar dengan jem, teh herba dengan satu sudu teh madu.
Makan tengah hari:Roti gandum dan sandwic salad dengan ayam tanpa kulit.
Makan malam:Ikan rebus, sayur kukus, kentang jaket.
Pada waktu malam:Segelas susu bakar yang ditapai.
3 hari
Sarapan pagi:Salad buah segar yang dibumbui dengan yogurt rendah lemak dan bebas gula.
Makan tengah hari:Salad ayam dengan jagung dan kubis, dibumbui dengan 1 sudu kecil. minyak zaitun.
Makan malam:Makaroni dengan Sos Tomato dan Biji Wijen.
Pada waktu malam:Segelas kaldu rosehip.
4 hari
Sarapan pagi:Muesli bebas gula dengan yogurt rendah lemak.
Makan tengah hari:Sardin, roti bakar dedak, segelas jus buah.
Makan malam:Ayam Panggang, Sayuran Mentah.
Pada waktu malam:Segelas teh herba.
5 hari
Sarapan pagi:Segelas kompot buah kering, sekeping keju feta.
Makan tengah hari:Potongan sayur, kentang tumbuk, segelas jus sayur.
Makan malam:Ikan bakar dengan herba dan tomato segar.
Pada waktu malam:Segelas yogurt.
6 hari
Sarapan pagi:Oatmeal dengan susu, kismis, kacang dan aprikot kering.
Makan tengah hari:Salad Lentil dengan Tepung Gandum dan Minyak Zaitun, Keju Toast.
Makan malam:Mie dengan sos krim masam rendah lemak, cendawan.
Pada waktu malam:Segelas kefir.
7 hari
Sarapan pagi:Roti bakar, keju kotej, buah-buahan segar.
Makan tengah hari:Kentang diisi dengan keju kotej, tuna dan jagung manis; salad sayur-sayuran.
Makan malam:Kacang Kacang dengan Sayuran.
Pada waktu malam:Segelas kaldu rosehip.

Sifat berbahaya dan kontraindikasi diet jantung

Sebelum menggunakan diet ini, pastikan anda berjumpa dengan pakar diet. Pentadbiran laman web tidak menjamin bahawa diet ini akan membantu dan tidak membahayakan anda secara peribadi. Jangan lupa bahawa apa-apa diet yang anda gunakan dengan risiko dan risiko anda sendiri. Berhemah!