Diet selepas pembedahan pintasan jantung

Diet selepas pembedahan pintasan jantung

Apa jenis diet yang harus diikuti setelah pembedahan pintasan jantung?

Operasi - campur tangan paksa dalam integriti badan untuk menormalkan fungsi organ penting. Dan cantuman bypass arteri koronari tidak terkecuali, kerana operasi dilakukan pada jantung, pada saluran yang tersumbat. Tempoh selepas operasi merangkumi menu yang disusun dengan betul, produknya tidak akan menyebabkan penyumbatan saluran darah yang baru. Artikel ini mempunyai watak pengantar dan akan memberikan jawaban untuk pertanyaan: "Diet setelah cangkok bypass arteri koronari".

Diet

Pemakanan yang betul selepas operasi sedemikian menunjukkan produk yang tidak akan menyebabkan penyumbatan saluran darah berulang dan akan membersihkan badan daripada toksin terkumpul. Pertama sekali, perlu menormalkan ukuran bahagian. Makan berlebihan juga berbahaya bagi orang yang sihat, kerana ia membawa kepada penyakit saluran gastrousus. Dan apa yang boleh kita katakan mengenai lelaki yang menjalani pembedahan jantung? Ukuran porsi harus dikurangkan hingga tahap sedemikian sehingga selepas hari raya anda diberi makan dengan baik dan tidak merasa berat di perut. Kunyah makanan dengan berhati-hati untuk mengurangkan beban sistem pencernaan..

Sekiranya anda tidak berpuas hati atau ingin mengambil makanan tambahan, anda harus menahan diri dari perkara ini. Lebih baik mengatur makanan seterusnya anda lebih awal. Tertakluk kepada pemakanan yang betul dan sihat, anda perlu makan makanan 5-6 kali sehari dalam bahagian kecil. Oleh itu, saluran gastrousus menormalkan dan badan berjaya membuang toksin dari badan sebelum makan seterusnya.

Nuansa diet

Adalah perlu untuk meninggalkan makan berlebihan, kerana akan ada beban tambahan pada usus. Semakin banyak anda makan makanan yang perut tidak siap dicerna, semakin banyak toksin dilepaskan semasa pencernaan dan saluran akan tersumbat lebih cepat.

Anda harus menyingkirkan jenis diet yang sama. Anda harus memilih beberapa makanan yang selalu anda konsumsi, dan baki ramuan untuk terus berubah.

Menyingkirkan makanan yang tinggi garam. Mustahil untuk menghilangkan garam sepenuhnya dari diet, walaupun dalam komposisi roti ada garam, jadi anda perlu meminimumkan jumlahnya dalam diet. Kepekatan garam yang tinggi menyebabkan pengekalan air di dalam badan, yang menyumbang kepada beban pada jantung.

Air adalah sumber kehidupan. Tetapi jumlah sumber ini harus dikurangkan. Sebaiknya minum 20 ml air setiap 1 kg berat badan sendiri.

Tolak makanan goreng dan kukus semuanya atau bakar di dalam ketuhar. Mengukus mengekalkan jumlah nutrien dan vitamin maksimum. Sekiranya anda tidak tahan dengan rempah dan bau makanan yang harum, anda boleh memasak di dalam ketuhar. Semua akibat negatif dari menggoreng akan dihilangkan, dan rasa dan aroma makanan tidak akan menjadi lebih buruk.

Produk Terlarang

Bahagian ini akan memberikan senarai produk yang dapat mengurangkan hingga 0 semua kesan positif selepas operasi. Produk ini mesti dikeluarkan dari diet, dikecualikan sepenuhnya dan bukan dengan alasan untuk menambahkannya ke dalam diet anda. Penyumbatan dan operasi semula vaskular - minimum yang anda dapat setelah memakan produk ini.

  1. Hidangan berlemak. Keluarkan daging babi dan lemak babi dari makanan, serta kurangkan pengambilan jenis daging lain - daging lembu, domba dan daging sapi. Kecualikan sepenuhnya sosej, sosej, pasta dan produk daging lain dari makanan. Perlu menahan diri dari ikan goreng dan berminyak (herring, ikan tenggiri).
  2. Manisan, gula-gula dan pastri. Penggunaan gula-gula yang berterusan menyumbang kepada pengumpulan lemak, peningkatan berat badan seseorang dan beban tambahan pada jantung..
  3. Jangan minum alkohol. Vasokonstriksi menyebabkan penyumbatan saluran darah yang cepat. Bagaimanapun, selepas vasodilatasi dengan alkohol, terdapat penyempitan.
  4. Produk tenusu, di mana nisbah lemak dan jisim susu melebihi 10%.
  5. Kafein. Penggunaan kafein menyumbang kepada degupan jantung yang dipercepat, vasospasme.
  6. Potong bahan makanan (gula, teh, madu, makanan penutup).
  7. Perasa dan pelbagai rempah dan makanan dalam tin, kerana mengandungi sejumlah besar garam.
  8. Kuning telur. Oleh kerana kolesterol tinggi meningkatkan kemungkinan penyumbatan saluran darah berulang.

Makanan sihat

Terdapat 2 bahagian produk yang tinggal: dibenarkan dan berguna. Makanan yang dibenarkan dapat ditambahkan ke dalam diet, tetapi secara sederhana: ayam, kalkun, ikan trout, arnab, ikan kod, anggur merah kering, produk susu yang kandungan lemaknya tidak lebih dari 1%, makanan yang dipanggang dengan dedak, biji rami dan biji bunga matahari. Produk berguna boleh dimakan dalam jumlah banyak dan semestinya menjadi bahagian utama diet selepas pembedahan: buah-buahan dan sayur-sayuran segar, minyak sayuran, bawang putih, bijirin dan produk bijirin, ramuan, perairan mineral dan teh herba. Sekiranya anda tidak boleh minum kopi, anda boleh mengganti kafein dengan chicory.

Pemakanan selepas pembedahan pintasan jantung

Diet selepas cantuman pintasan arteri koronari

Orang cuba makan dengan betul, mengikut angka, sering mengejar satu tujuan - untuk kelihatan langsing. Jangan makan selepas pukul enam - kunci untuk angka tegang. Tetapi yang lebih penting adalah penyesuaian bukan dari jangka waktu pengambilan makanan, tetapi dari diet.

Lebih penting untuk berhati-hati bukan mengenai sentimeter di pinggang, tetapi mengenai keadaan organ dalaman, saluran darah. Orang yang mengejar "90-60-90" yang terkenal membuat penyakit baru dan memburukkan lagi penyakit kronik. Memang, banyak orang mempunyai sejarah penyakit jantung, penyakit vaskular, pembedahan. Mari kita bincangkan dengan lebih terperinci cara makan dengan betul untuk orang yang telah menjalani pembedahan pada jantung atau saluran darah. Bagaimana pesakit dapat menjaga kesihatan diri setelah melakukan shunting atau campur tangan lain, makan dengan betul?

1 Diet - bukan untuk penurunan berat badan

Cangkok pintasan arteri koronari

Di bawah sedar sebahagian besar, kata "diet" dikaitkan dengan larangan diet yang teruk. Ada yang berusaha menurunkan berat badan, secara harfiah duduk di atas roti dan air, tetapi dengan berat badan tambahan, kesihatan juga semakin meningkat. Pesakit selepas pembedahan pada jantung dan saluran darah tidak memerlukan diet untuk menurunkan berat badan. Lebih-lebih lagi, ia adalah kontraindikasi! Penurunan tajam dalam pengambilan nutrien penting dengan makanan pada pesakit tersebut dapat menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Bagaimanapun, badan selepas operasi bertujuan untuk memulihkan kekuatan yang hilang, dan untuk ini ia memerlukan "bahan bakar" - dalam bentuk semua elemen yang diperlukan (protein, lemak dan karbohidrat) dalam jumlah yang mencukupi. Tetapi ciri diet pesakit selepas CABG perlu diketahui dan dipraktikkan.

2 Malnutrisi - Operasi Berulang

Siapa yang paling kerap datang ke meja operasi mengenai cantuman pintasan arteri koronari? Pesakit dengan saluran aterosklerotik "tersumbat" dengan plak. Hiperkolesterolemia mempunyai kecenderungan keturunan, tetapi tidak selalu. Selalunya, pesakit sendiri menyumbang kepada "penyumbatan" saluran darah dengan plak, penggunaan makanan berlemak, goreng, alkohol, merokok, berlebihan gula-gula, ketagihan berlebihan terhadap minuman berkarbonat.

Tidak menghairankan bahawa tubuh bertindak balas terhadap sikap seperti itu dengan penyumbatan saluran jantung dan fungsi sistem kardiovaskular yang buruk. Sekiranya anda mengenali diri anda dalam keterangan sebelum operasi, anda sudah menjalani cantuman bypass arteri koronari, maka anda harus mengikuti beberapa peraturan seumur hidup. Kerana jika anda melanggar peraturan ini, penyakit itu akan kembali lagi.

3 Peraturan nombor 1 - tanpa alkohol!

Larangan alkohol

Minuman beralkohol dikontraindikasikan untuk pesakit yang menjalani shunting, serta operasi lain pada jantung dan saluran darah. Alkohol meningkatkan beban pada jantung, merangsang kekerapan pengecutannya, mempunyai kesan negatif pada dinding vaskular, mengganggu nada. Minum alkohol meningkatkan tekanan darah, memperburuk kesihatan pesakit. Tidak dibenarkan menggunakan minuman beralkohol "hanya pada hari cuti", "segelas ketika makan malam". Tiada alasan dan alasan dalam kes ini tidak berjaya.

Ingat, anda sudah berada di meja operasi. Lebih baik mengingat peraturannya untuk selamanya: cantuman bypass arteri koronari dan alkohol adalah konsep yang saling eksklusif. Minum alkohol selepas pembedahan jantung tidak boleh diterima. Anda juga harus mengehadkan penggunaan kopi, teh yang kuat, tenaga berkafein. Sekiranya anda tidak dapat membayangkan hidup tanpa secawan kopi, dibenarkan minum kopi lemah dengan susu tidak lebih dari sekali setiap 1-2 hari, lebih baik minum teh hijau, bunga raya juga tidak dilarang.

4 Peraturan nombor 2 - tidak ada makanan tambahan!

Keengganan untuk menambah makanan

Selepas shunting, anda harus menyingkirkan pengocok garam di atas meja, serta kebiasaan menambahkan makanan semasa dan selepas memasak. Dalam praktik pakar bedah jantung, pakar kardiologi, ahli terapi, sering terdapat "inti" makanan garam sebelum makan, bahkan tanpa mencuba kebiasaan... Bahaya pengambilan garam berlebihan pada pesakit setelah cantuman bypass arteri koronari terletak pada kenyataan bahawa garam menarik air ke dalam aliran darah, ini menyumbang kepada peningkatan tekanan darah, akibatnya beban pada jantung dan saluran darah meningkat beberapa kali, dan setelah CABG beban seperti itu pada sistem kardiovaskular harus dielakkan. Pengambilan garam harian yang dibenarkan dengan makanan pada pesakit selepas CABG adalah 1.5-2 gram (sebagai perbandingan, satu sudu teh tanpa slaid - 10 gram).

5 Peraturan nombor 3 - tanpa lemak haiwan!

Penolakan makanan segera, ayam dengan kerak rangup, sosej dan sosej

Makanan segera, ayam dengan kerak rangup, sosej dan sosej... Rasa produk ini selamanya tetap ada pada masa lalu pesakit yang menjalani pembedahan pada jantung dan saluran darah. Selepas CABG, disarankan untuk mengurangkan kandungan lemak haiwan dalam makanan, yang terkandung dalam jumlah besar dalam produk di atas, serta mayonis, mentega, daging asap, daging babi. Lemak haiwan menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis, pemendapan kolesterol pada dinding vaskular, dan ini dapat menyebabkan kemunduran penyakit dan operasi semula CABG.

Untuk mengelakkan ini, perlu mengganti mentega dengan minyak sayuran, jangan memilih daging babi berlemak, tetapi daging sapi rebus atau dada ayam, dan bukannya keju keras dengan kandungan lemak tinggi, pilih keju kotej rendah lemak. Tetapi pesakit dengan minyak ikan setelah cantuman bypass arteri koronari dapat mengatakan "ya!" Dengan yakin. Ikan laut dan makanan laut (kecuali krustasea dan kaviar ikan) baik untuk jantung dan saluran darah. Dengan membuang lemak haiwan dari diet, sehingga mengubah diet, anda akan merasa bersyukur dari tubuh, dalam bentuk kesejahteraan.

6 Peraturan nombor 4 - tanpa gula-gula dan tepung!

Buah, Buah Kering dan Kacang

Kami bercakap mengenai karbohidrat cepat, yang kaya dengan gula-gula, biskut, ais krim, pastri. Masalahnya adalah bahawa dalam badan berlebihan karbohidrat seperti itu berubah menjadi lemak, yang terus memberi kesan negatif pada saluran dan jantung. Selepas pembedahan jantung, pesakit harus mengingatnya, dan jika anda tidak meninggalkan gula-gula sepenuhnya, maka hadkan pengambilannya dengan ketara.

Sekiranya anda benar-benar mahukan gula-gula, anda boleh mengganti gula-gula dengan buah-buahan, kue dengan buah-buahan kering atau beberapa kacang. Perlu diingat bahawa penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran disyorkan selepas CABG tanpa sekatan, serat dan vitamin yang termasuk dalam komposisinya, memberi kesan yang sangat baik pada tubuh manusia. Roti disyorkan untuk dimakan dari biji-bijian, tepung gandum. Bubur oatmeal, soba sangat berguna untuk jantung dan saluran darah..

7 Produk yang mengatakan ya?

Ikan laut dan makanan laut

Setelah memahami dengan jelas produk apa selepas pembedahan pada jantung dan saluran darah, anda harus mengatakan "tidak", kami akan beralih ke produk yang perlu dan penting bagi jantung kami, yang membantu mengekalkan "motor dalaman" kami. Oleh itu, kami memanggil sekali lagi produk yang berguna untuk jantung, yang menjalani pembedahan:

  • ikan laut dan makanan laut;
  • bijirin (oatmeal, soba, millet);
  • minyak sayuran (zaitun, biji rami);
  • sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • keju kotej rendah lemak;
  • ayam belanda rebus, arnab, daging sapi muda, daging ayam putih.

8 Ciri Memasak

Mengukus

Perkara penting lain adalah "bukan apa, tetapi bagaimana memasaknya." Sebagai contoh, ikan merah, yang sangat berguna untuk jantung, boleh digoreng dalam minyak sehingga menjadi sangat tidak sesuai untuk digunakan oleh pesakit setelah pembedahan pintasan arteri koronari. Semasa memasak, anda harus mematuhi aspek berikut:

  1. Jangan goreng, tetapi bakar. Semasa menggoreng dalam kuali, komposisi kimia makanan berubah, karsinogen, lemak trans terbentuk, yang tidak menambah jantung dan saluran darah. Sekiranya anda mahu digoreng, anda harus memasak makanan di panggangan, tetapi lebih baik bakar dalam ketuhar dengan jus anda sendiri.
  2. Beli dandang berganda. Sudah tentu, kukus tetap menjadi kaedah memasak yang paling sihat dan berguna. Hidangan yang disediakan dengan cara ini bukan sahaja sihat, tetapi juga enak..
  3. Buang saus tomat dan mayonis.

Diet selepas pembedahan CABG pada jantung: apa yang boleh dimakan dengan cantuman bypass arteri koronari?

Selepas pembedahan pintasan arteri koronari pada jantung, pesakit menjalani pemulihan. Bahagian penting daripadanya adalah diet.

Pemakanan selepas kapal CABG

Selepas CABG, perlu makan dengan betul, jika tidak, plak aterosklerotik dapat terbentuk semula. Ini berbahaya bukan hanya dengan perkembangan angina pectoris, tetapi juga oleh penyumbatan shunt, yang akan mengakibatkan kematian. Pesakit mesti mengikuti diet sepanjang hayat. Kira-kira 3 kali setahun, dia harus melakukan analisis untuk mengawal jumlah lipid dan kolesterol dalam darah.

Prinsip pemakanan:

  1. Sekurang-kurangnya 7% lemak tepu dalam jumlah kalori harian harus ada dalam makanan.
  2. Anda harus makan sayur-sayuran dan buah-buahan sebanyak mungkin..
  3. Bahagian harian lemak transgenik mestilah sekitar 1% daripada jumlah kalori.
  4. Produk gula dan minuman bergula harus dikecualikan sepenuhnya dari diet..
  5. Jumlah garam dalam makanan harus diminimumkan. Norma garam garam harian ialah 2300 mg.
  6. Keseimbangan mesti dicapai antara pengambilan dan penggunaan kalori. Ini akan membantu mengekalkan berat badan yang normal..

Pesakit harus minum banyak air. Ia boleh menjadi air mineral atau minuman tanpa gula. Dengan mengikuti semua cadangan doktor, anda dapat menurunkan lipid darah, ini akan membantu mencegah perkembangan penyakit arteri koronari.

Apa yang boleh saya makan?

Terdapat sebilangan besar produk yang akan berguna dalam tempoh pemulihan selepas pembedahan. Mereka harus dimakan secara sederhana..

Senarai produk yang dibenarkan:

  • bawang putih;
  • kehijauan;
  • chicory;
  • biji rami;
  • roti dengan dedak;
  • minyak sayuran;
  • biji bunga matahari;
  • teh hijau dan herba;
  • ikan rendah lemak - ikan trout, ikan kod dan tuna;
  • produk tenusu rendah lemak;
  • daging tanpa lemak - ayam, arnab, ayam belanda.

Bawang putih membantu membersihkan kapal. Bijirin dan bijirin yang tidak dirawat harus terdapat dalam diet. Walau bagaimanapun, jumlah beras dan semolina yang dimakan harus diminimumkan..

Sayuran dan buah-buahan akan berguna bukan hanya dalam bentuk segar, tetapi juga dalam bentuk panas. Buah kering boleh digunakan sebagai pengganti gula-gula. Herba segar mengandungi sebilangan besar vitamin dan mineral, yang mempunyai kesan positif terhadap keadaan sistem kardiovaskular..

Antara minuman yang harus disukai adalah teh herba dan hijau. Mereka mencairkan darah dengan baik. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakannya, perlu mengkaji kontraindikasi. Adalah disyorkan untuk mengganti kopi dengan chicory.

Senarai Produk Dilarang

Penggunaan makanan tertentu boleh menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit. Kegagalan untuk melakukannya akan mengurangkan risiko komplikasi selepas pembedahan pintasan..

Produk Terlarang:

  • Daging lemak. Contohnya, daging babi atau lemak babi. Anak domba, daging lembu dan sapi juga harus dibuang. Tidak boleh menggunakan sosej, pasta dan sosej.
  • Kuih-muih dan pastri manis. Sebagai pengecualian, sebilangan kecil marshmallow dan marshmallow dapat ditambahkan ke dalam diet..
  • Ikan berlemak.
  • Produk tenusu berlemak. Anda harus meninggalkan yogurt, kefir dan susu dengan kandungan lemak melebihi 1%.
  • Gula. Semua yang mengandungi produk ini dilarang - jem, madu dan gula-gula lain.
  • Daging asap, makanan dalam tin dan rempah.
  • Kuning telur. Mereka mengandungi sejumlah besar kolesterol.

Komplikasi selepas cantuman bypass arteri koronari boleh membahayakan bukan sahaja untuk kesihatan tetapi juga untuk kehidupan pesakit.

Untuk sarapan pagi, anda boleh makan telur rebus, segelas teh hijau, sepotong roti rai dan sebilangan keju tauhu.

Untuk sarapan kedua, sangat sesuai:

Makan tengah hari boleh terdiri daripada sup sayur-sayuran dengan lentil, gandum barli dengan sayur-sayuran dan ikan rebus lembut.

Makan malam:

  • salad kacang dan bayam;
  • potongan ayam kukus;
  • jus tomato tanpa garam;
  • sekeping roti.

Mereka mengandungi sebilangan besar komponen nitrogen yang merosakkan buah pinggang dan hati.

Sup sihat:

Hidangan sampingan yang berguna:

  • bubur di atas air atau separuh dengan susu - oat, gandum, soba atau barli;
  • pasta - hanya dari gandum durum dan tidak lebih dari sekali seminggu;
  • sayur-sayuran - ia boleh digunakan untuk salad, vinaigrette dan tumis sayur.

Epal, plum dan aprikot dapat digunakan untuk membuat buah agar-agar dan rebus. Hampir semua jenis beri dan anggur berguna..

Video berguna

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai makanan super untuk pulih selepas pembedahan:

Diet selepas pembedahan CABG pada jantung diperlukan untuk pemulihan sepenuhnya. Pada masa akan datang, pesakit perlu mengubah prinsip pemakanan mereka. Menu tidak boleh berupa makanan berlemak. Diet harus dibuat seluas mungkin sehingga semua vitamin dan nutrien yang diperlukan masuk ke dalam badan.

Peraturan diet selepas pembedahan pintasan vaskular

Operasi selalu berisiko, tetapi dibenarkan: sebagai peraturan, ada alasan yang baik untuk itu. Kejayaan operasi banyak bergantung pada kemahiran pakar bedah, sementara kejayaan pemulihan bergantung pada pesakit itu sendiri. Malah operasi yang paling berjaya mungkin tidak bermakna sekiranya pesakit tidak menghargai hasilnya dan tidak berusaha menyelamatkannya.

Cangkok bypass arteri koronari adalah operasi yang serius, dengan risiko komplikasi, dan jika berjalan lancar, hasilnya semestinya berharga ganda. Salah satu syarat pemeliharaannya adalah menu diet yang betul. Diet selepas pembedahan pintasan jantung adalah keadaan yang sangat diperlukan bagi setiap orang yang ingin melindungi jantung mereka dari penyumbatan saluran darah..

Peraturan diet umum

Operasi memintas saluran darah jantung tidak hanya memerlukan pemulihan aliran darah, tetapi juga menjadi jalan menuju nutrisi yang betul. Dalam hal ini, dengan cara pemakanan yang tepat adalah makanan di mana saluran akan dilindungi dari penyumbatan kembali, dan tubuh akan diberikan semua yang diperlukan untuk pekerjaannya yang sihat.

Makan berlebihan juga berbahaya bagi orang yang sihat: mereka membawa kepada penyakit saluran gastrousus dan peningkatan berat badan yang berlebihan. Apa yang hendak dikatakan mengenai orang yang menjalani pembedahan? Sudah tentu, faktor ini mesti dikecualikan. Porsi hendaklah dikurangkan ke ukuran yang mencukupi agar tidak bangun dari meja dengan rasa berat di perut. Kunyah makanan dengan sempurna, tanpa tergesa-gesa. Dan jangan tergoda dengan makanan tambahan, lebih baik mengatur makanan seterusnya lebih awal daripada yang dirancang. Anda juga boleh menetapkan diet - 5 atau 6 kali sehari, pada waktu tertentu.

Selain makan berlebihan, keseragaman diet harus dielakkan. Sudah tentu, anda boleh memilih dari senarai produk berguna tiga atau empat yang anda suka, dan memakannya terutamanya, tetapi ini, pada akhirnya, tidak akan membawa faedah. Diet selepas pembedahan pintasan jantung harus berbeza-beza.

Perkara penting lain adalah sekatan garam. Mustahil untuk mengecualikannya sepenuhnya dari menu, tetapi perlu untuk mengurangkan kuantitinya, kerana garam menyumbang kepada pembentukan edema dan menimbulkan beban tambahan pada jantung. Anda boleh mengatakan perkara yang sama mengenai air - anda perlu minum, tetapi secara sederhana.

Nah, keadaan lain yang tetap bagi semua diet sihat adalah mengukus. Goreng harus dibuang sama sekali, kadang-kadang lebih baik membiarkan diri anda memanggang di dalam ketuhar dengan kerajang - rasanya akan lebih cerah daripada hidangan kukus dan rebus, tetapi semua kelemahan menggoreng akan dihapuskan.

Produk Terlarang

Penggunaan produk tertentu boleh menyebabkan kemerosotan keadaan saluran darah, dan membatalkan semua kesan positif dari operasi tersebut. Produk-produk ini mesti dikeluarkan dari menu diet atau menjadikannya jarang sekali..

  • Produk daging berlemak. Pertama sekali, ia adalah daging babi dan lemak babi. Kurang lemak, tetapi juga tidak diingini untuk dimakan daging - daging lembu, domba dan daging sapi. Ini juga termasuk sosej, sosej, pasta dan produk daging lain dari jenis daging ini.
  • Ikan berlemak. Contohnya, ikan tenggiri dan halibut.
  • Kuih-muih dan pastri manis. Pengecualiannya adalah marshmallow, pastille dan halva, yang anda mampu dari semasa ke semasa (tetapi jarang).
  • Alkohol kuat. Perubatan melarang penggunaannya bahkan untuk orang yang sihat, dan bahkan kepada pesakit yang menjalani pembedahan - lebih-lebih lagi.
  • Produk Tenusu Lemak.
  • Kopi, teh, coklat dan semua yang mengandungi kafein. Kafein menyebabkan kekejangan saluran darah, degupan jantung. Inilah yang harus dielakkan selepas pembedahan..
  • Gula dan semua yang mengandunginya dalam jumlah besar: contohnya, madu dan jem.
  • Daging asap, rempah dan makanan dalam tin.
  • Kuning telur. Mereka mengandungi jumlah kolesterol yang sangat tinggi. Ini berlaku tidak hanya untuk telur ayam, tetapi juga untuk puyuh.
  • Cendawan. Kecuali cendawan shiitake (anda boleh memakannya).

Produk yang dibenarkan

Makanan yang dibenarkan tidak mendatangkan faedah yang jelas untuk menjaga pembuluh darah dalam keadaan baik setelah pembedahan, tetapi boleh dimakan tanpa rasa takut akan kesihatannya. Sudah tentu, memasukkannya ke dalam menu diet dalam jumlah yang berpatutan..

  • Daging rendah lemak. Ini adalah arnab, ayam dan ayam belanda.
  • Ikan rendah lemak, khususnya ikan kod, tuna, ikan trout.
  • Wain merah kering. Manfaat alkohol selalu menjadi isu kontroversial, bagaimanapun, wain merah kering mengurangkan risiko plak pada kapal. Sejumlah minuman yang selamat ini adalah untuk seorang lelaki satu gelas wain (tidak lebih dari 150 ml) sehari, untuk seorang wanita - setengah gelas. Dan, tentu saja, tidak setiap hari, tetapi paling banyak sekali atau dua kali seminggu.
  • Produk tenusu, rendah lemak atau rendah lemak. Sebaik-baiknya, tidak lebih tinggi daripada 1%.
  • Roti bijirin, roti dedak.
  • Biji rami dan bunga matahari.

Makanan sihat

Makanan ini bukan sahaja boleh dimakan - ia mesti dimakan dan dimasukkan dalam diet. Mereka menyumbang kepada peningkatan saluran darah dan meningkatkan peredaran darah dalam tempoh selepas operasi..

  • Minyak sayur. Mereka menurunkan kadar kolesterol dalam darah, mencegahnya mengendap di saluran dan menyumbatnya. Minyak sayuran yang paling berguna ialah bijan, zaitun, alpukat dan biji rami.
  • Bawang putih. Ia membersihkan saluran darah dan sering menjadi tetamu resipi ubat tradisional untuk aterosklerosis, penyakit jantung, urat varikos, dll..
  • Bijirin dan bijirin mentah (kecuali beras dan semolina - mereka mesti dimakan lebih jarang).
  • Sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri. Secara amnya, mereka lebih berguna dalam bentuk segar, tetapi juga diproses secara termal, mereka akan selalu berada di menu. Buah kering boleh menjadi penyelamat: sebagai contoh, anda boleh membuat gula-gula dari mereka yang membuat minum teh bukan sahaja menyenangkan, tetapi juga selamat (yang tidak boleh dikatakan mengenai gula-gula biasa).
  • Kehijauan. Herba segar mengandungi vitamin dan mineral, yang sangat berguna untuk sistem kardiovaskular.
  • Air mineral, teh hijau, kuah beri dan jeli.
  • Teh herba. Tetapi tidak semua, tetapi hanya berguna dalam keadaan ini - sebagai contoh, pengencer darah. Terdapat banyak ramuan seperti itu, bagaimanapun, sebelum anda membelinya dan mula minum teh, anda harus membiasakan diri dengan kontraindikasi. Dan, jika ada keraguan, lebih baik berunding dengan doktor: diet selepas CABG harus mengecualikan sebarang ancaman kepada pesakit.
  • Chicory. Pengganti kopi yang hebat, sihat dan selamat.

Senarai contoh hidangan yang boleh dimasukkan dalam diet

Diet selepas cantuman pintasan jantung harus diikuti dengan ketat. Sekiranya anda membiarkan penyimpangan secara teratur daripadanya, maka kesan negatif produk berbahaya akan terus berkumpul, secara beransur-ansur menyumbat kapal.

Oleh itu, akibat yang menyedihkan selepas operasi hanya akan memakan masa - walaupun ia jauh. Terdapat sesuatu yang lebih baik daripada kentang goreng dengan daging asap: keseronokan kehendak sempurna anda, yang membolehkan anda meninggalkannya.

Lebih-lebih lagi, di antara hidangan makanan terdapat banyak makanan yang sangat enak.

  • Sup sayur-sayuran dengan crouton hitam - hidangan pertama yang lengkap.
  • Epal panggang adalah alternatif yang baik untuk pencuci mulut teh buruk..
  • Casserole sayur - berapa banyak sayur-sayuran, begitu banyak pilihan. Anda juga boleh menambah daging atau ikan..
  • Lempeng sayur (wortel, labu, bit, dll.).
  • Omelet Wap Putih Telur.
  • Salad Buah Berpakaian dengan Yogurt Rendah Lemak.
  • Rebusan sayur.
  • Pasta Keras dengan Steam Cutlet.
  • Kek keju dengan krim masam.
  • Daging rebus dengan soba.
  • Puding dadih.
  • Kentang tumbuk dengan ikan rebus dan sebagainya.

Aterosklerosis adalah penyakit yang biasa dan berbahaya, oleh itu, bermanfaat bagi setiap orang untuk mengikuti diet yang membantu mengekalkan saluran dan jantung yang sihat. Itulah sebabnya bagi sebahagian besar orang yang mengalami patologi kardiovaskular mengikuti diet. Terutama mereka yang menjalani pembedahan serius, misalnya, cantuman bypass arteri koronari. Mereka tahu dari pengalaman peribadi bahawa kapal bersih adalah syarat yang sangat diperlukan untuk kesihatan seluruh organisma, dan diet setelah pembedahan pintasan jantung secara langsung mempengaruhi kualiti hidup, dan juga jangka masa.

Diet selepas pembedahan jantung

  • Kecekapan: kesan terapeutik selepas 3-6 bulan
  • Tarikh: seumur hidup
  • Kos produk: 1750-1780 rubel seminggu

Peraturan umum

Sebagai peraturan, dengan penyakit jantung koroner, proses penyempitan lumen arteri dengan plak kolesterol tidak dapat dipulihkan dan meningkat. Pemulihan lumen arteri yang menyempit dengan plak aterosklerotik secara bebas ubat tidak memberikan kesan yang diinginkan. Oleh itu, dalam kebanyakan kes dengan stenosis yang teruk, kaedah pembedahan untuk rawatan penyakit jantung koronari (pintasan, stenting) adalah satu-satunya yang berkesan yang menormalkan peredaran darah otot jantung, mencegah ancaman infark miokard dan mengembalikan kemampuan seseorang untuk bekerja.

Operasi cangkok pintasan arteri koronari (CABG) dan stenting arteri koronari agak rumit dan cara hidup tertentu diperlukan untuk mendapatkan kesan pasca operasi yang stabil. Khususnya, diet selepas pembedahan jantung adalah komponen penting dalam proses rawatan selama tempoh pemulihan. Lebih-lebih lagi, pemakanan yang teratur selepas pembedahan jantung mengelakkan kembalinya angina pectoris dan operasi vaskular berulang.

Faktor risiko makanan untuk perkembangan berterusan aterosklerosis dan penyakit jantung koronari dan, oleh itu, operasi vaskular berulang termasuk:

  • diet bertenaga tinggi, menyumbang kepada perkembangan obesiti;
  • kekurangan asid lemak tak jenuh ganda, yang menormalkan metabolisme kolesterol dan mengurangkan pemendapannya di dinding saluran darah;
  • lemak berlebihan dalam makanan yang mengandungi asid lemak tepu (lemak haiwan dan gula-gula);
  • pengambilan kolesterol yang berlebihan dengan kekurangan makanan yang menormalkan pertukaran kolesterol dan lemak;
  • pengambilan karbohidrat halus yang mudah dicerna (gula dan produk yang mengandunginya);
  • peningkatan pengambilan garam, yang mengurangkan aktiviti enzim metabolisme lemak;
  • makanan kaya serat makanan yang tidak mencukupi - roti gandum, sayur-sayuran, bijirin, buah-buahan, buah beri, yang mengurangkan proses menghilangkan kolesterol melalui usus;
  • pengambilan protein haiwan yang berlebihan, yang melanggar kebolehtelapan saluran darah, pembekuan darah dan mempengaruhi metabolisme lemak;
  • pengambilan magnesium, zink, kalium, yodium, vitamin A, C, B6, PP, karotena yang tidak mencukupi, yang memperlambat pemecahan kolesterol dan mengganggu metabolisme lipid;
  • diet yang tidak betul dengan makanan yang jarang dan banyak.

Oleh itu, prinsip umum membina pemakanan diet selepas CABG dan stenosis vaskular adalah untuk mengurangkan nilai tenaga diet harian kepada 2400-2600 kcal dengan penggunaan 70-90 g protein (protein haiwan dikurangkan menjadi 50%), 80 g lemak (sayur 40%) dan 300- 350 g karbohidrat (dengan penurunan pengambilan karbohidrat yang mudah dicerna).

Kandungan protein dalam diet tidak boleh lebih dari 1,0-1,2 g per 1 kg berat badan dan harus dipastikan dengan memasukkan ikan, produk susu rendah lemak, makanan laut, penggunaan daging rendah lemak dan produk daging dalam makanan, dan membatasi penggunaan kuning telur dan jeroan.

Makanan yang kaya dengan zat ekstraktif, kolesterol, terbatas dalam diet. Garam dikurangkan menjadi 5 mg / hari. Kecualikan sepenuhnya haiwan dan lemak memasak. Mereka meningkatkan makanan yang mengandungi serat makanan (sayur-sayuran, bijirin, buah-buahan), vitamin, terutama C dan E dan unsur surih (kalium, yodium, magnesium), yang kaya dengan makanan laut (cumi-cumi, rumput laut, kerang, udang) sebagai hidangan bebas atau sebagai sebahagian salad.

Penggunaan jenis ikan "putih" ditunjukkan, kerana asam lemak lemak ikan meningkatkan metabolisme kolesterol dan menormalkan pembekuan darah, mengurangi risiko pembekuan darah. Isipadu cecair bebas terhad kepada 1.2-1.5 l / hari.

Diet selepas cantuman pintasan arteri koronari

Matlamat pemakanan diet selepas pembedahan jantung untuk CABG adalah terutamanya untuk membatasi pengambilan haiwan dan lemak memasak yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda, lipoprotein berkepadatan rendah, kolesterol dan trigliserida, yang membentuk plak kolesterol di lumen saluran darah. Semua makanan goreng, dan terutama daging lemak merah dan ikan berlemak, tidak termasuk dalam diet. Dari lemak sayuran, minyak zaitun extra virgin dibenarkan.

Dari produk ikan dalam makanan harus ada jenis ikan "putih" (ikan kod, hake, pelempar), serta spesies ikan dengan kandungan minyak ikan yang tinggi - tuna, ikan haring, salmon, sardin. Selepas shunting, diet harus memasukkan dalam buah-buahan dan sayur-sayuran yang tinggi, baik jus segar dan beku, segar.

Ia berguna untuk mengekalkan aktiviti kardiovaskular penggunaan ramuan kebun, yang mengandungi banyak unsur surih, vitamin dan asid folik. Dianjurkan untuk memasukkan produk diet yang mengandung yodium - udang, kerang, rumput laut, cumi-cumi, serta roti gandum, roti bebas ragi, biji-bijian, bijirin.

Diet setelah melewati saluran jantung menyediakan 4-5 makanan sehari, kecuali hidangan panas atau sejuk. Garam dalam jumlah minimum. Hidangan tidak boleh banyak. Keperluan untuk pemprosesan kuliner produk merangkumi penggantian menggoreng lemak haiwan untuk memasak, merebus, mengukus. Isi padu cecair bebas tidak melebihi 1-1.2 l / hari.

Diet selepas stent pembuluh jantung

Stenting saluran darah jantung, walaupun ini adalah kaedah pembedahan invasif minimal dengan jangka waktu pemulihan pesakit yang relatif singkat, juga memerlukan pematuhan terhadap diet antikolesterol sepanjang hayat anda. Mengabaikan diet menyebabkan perkembangan berterusan arteriosklerosis koronari dan pembentukan plak baru yang menyempitkan lumennya..

Pada prinsipnya, pemakanan selepas stenting pada saluran jantung sama dengan pemakanan selepas pembedahan pintasan. Asas diet haruslah produk yang mencegah perkembangan aterosklerosis: ikan (sekurang-kurangnya 2 kali seminggu), daging tanpa lemak dan unggas, minyak sayuran dari perahan pertama, sayur-sayuran / buah-buahan segar dengan kandungan serat tinggi, makanan laut, roti gandum, biji-bijian, kacang, produk tenusu rendah lemak.

Asid lemak tak jenuh ganda (omega-3s) yang terdapat dalam minyak ikan dan minyak sayuran menurunkan kadar trigliserida dan lipoprotein berketumpatan rendah dalam darah dan meningkatkan kandungan lipoprotein berkepadatan tinggi yang berguna. Serat dari makanan tumbuhan berkesan mengikat dan menghilangkan kolesterol dari usus.

Varieti

Pesakit dengan penyakit arteri koroner dan aterosklerosis bersama dengan kegemukan setelah shunting, stenting, menunjukkan varian diet kolesterol yang bertujuan untuk mengurangkan berat badan pesakit. Nilai tenaga diet harian dikurangkan menjadi 1700 kkal dan merangkumi 75 g protein, 70 g lemak dan 200 g karbohidrat (tidak termasuk karbohidrat sederhana). Dianjurkan untuk menjalankan 1-2 hari seminggu hari puasa. Diet ditetapkan untuk jangka masa yang pendek..

Petunjuk

IHD (selepas shunting, stenting).

Produk yang dibenarkan

Untuk mengurangkan kolesterol dan meminimumkan risiko terkena aterosklerosis dan angina pectoris, makanan yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda, karbohidrat kompleks dan serat harus dimasukkan dalam makanan. Menu harus mengandungi sup pada sup sayur dengan penambahan bijirin (sup bit, sup kubis, borscht) dan kentang. Untuk kursus kedua, disarankan untuk menggunakan jenis daging merah tanpa lemak (daging sapi muda, daging lembu tanpa lemak) dan unggas (ayam belanda, ayam), arnab. Jenis ikan putih rendah lemak yang sangat berguna (cod, hake, tuna, flounder) dan makanan laut (kerang, cumi-cumi, udang, rumput laut). Dari lemak, penggunaan minyak sayuran (bunga matahari, zaitun), lebih disukai sejuk, ditunjukkan.

Diet mesti merangkumi produk tenusu (kefir rendah lemak, susu panggang fermentasi) dan keju dengan kandungan lemak rendah. Pastikan untuk memasukkan produk roti diet dari roti gandum, roti tanpa ragi, bijirin penuh, biskut oat dan bubur. Adalah perlu untuk meningkatkan jumlah buah dan sayur yang dimakan dalam apa jua bentuk dan kaedah memasak. Diet harus merangkumi jus segar dari buah beri (beri hitam, strawberi, blueberry) dan buah-buahan, badam, walnut. Wajib makan ramuan taman segar, hidangan bijirin. Ia berguna untuk menggunakan decoctions dari pinggul mawar dan dedak gandum untuk meningkatkan peredaran darah.

Pemakanan yang betul selepas pembedahan - pintasan jantung

Prosedur untuk memotong saluran darah jantung memerlukan masa pemulihan yang panjang. Selepas operasi sedemikian, sangat penting untuk menjalani diet yang ketat, jika tidak, campur tangan pembedahan tidak akan menghasilkan buah yang betul. Semasa merancang untuk beralih ke diet yang sihat, anda harus membiasakan diri dengan peraturan asasnya, mengetahui apa yang boleh anda makan, dan apa yang lebih baik untuk membatasi atau mengecualikan sepenuhnya dari diet anda.

Diet terapeutik - peraturan asas

Semasa menyusun peta makanan bagi mereka yang menjalani pembedahan pintasan jantung, perlu memberi tumpuan kepada fakta bahawa penggunaan produk yang mengandungi kolesterol dan lemak berbahaya dalam jumlah besar sama sekali tidak dibenarkan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kelebihan mereka dalam badan, serta karbohidrat, memberi kesan buruk kepada kesihatan saluran darah, menyumbatnya. Akibatnya, persoalan mengenai kembalinya penyakit itu timbul dengan mendadak. Tetapi walaupun dengan berhati-hati, sepanjang hidupnya seseorang yang telah menjalani operasi tersebut perlu mengawasi berat badannya dengan berhati-hati sehingga dia berada pada tanda yang hampir sama. Oleh itu, dalam kes ini, kepercayaan hidup harus seperti ini: "kesederhanaan di atas segalanya!".

Penting! Mereka yang menjalani operasi tersebut diminta untuk memantau jumlah gula dan natrium klorida yang dimakan. Yang pertama lebih baik diganti dengan stevia, dan yang terakhir adalah analog laut, yang kerana kandungan yodium yang tinggi bahkan baik untuk jantung.

Produk yang harus dikecualikan selepas cantuman bypass jantung:

  • daging berlemak (daging babi, domba, daging lembu, anak itik, angsa, lemak);
  • sosej - sosej, ham, sosej, cincang;
  • keju keras;
  • produk tenusu buatan sendiri (krim, krim masam, mentega);
  • ikan berminyak dengan kandungan kolesterol tinggi (halibut, ikan keli, Stellate sturgeon, herring, sturgeon dan saury);
  • pasta tepung gandum premium;
  • sebarang produk separuh siap;
  • minuman beralkohol;
  • air berkilau;
  • kentang goreng.

Untuk kesihatan saluran darah, sangat disarankan untuk mengecualikan gula-gula dan pastri dari makanan anda, atau membatasi penggunaannya sebanyak mungkin. Pakar pemakanan mengatakan bahawa jika anda makan tidak lebih dari 30 g makanan yang mengandungi karbohidrat sekaligus, ia tidak akan membahayakan kesihatan. Bahagian glukosa ini cepat dimakan oleh badan..

Cara mengganti lemak

Selepas shunting, perlindungan saluran darah dari plak kolesterol yang menyekat jurang di dalamnya sangat penting. Oleh kerana plak ini terbentuk kerana pengambilan sejumlah besar makanan berlemak, adalah logik untuk membuangnya dari menu atau meminimumkan pengambilan bahan seperti itu di dalam badan. Untuk tujuan ini, anda harus memperhatikan produk berikut:

  • keju kotej rendah lemak (0%);
  • susu 1.5%;
  • keju diet;
  • tauhu
  • Daging soya;
  • ayam putih;
  • bangkai arnab;
  • ayam belanda;
  • daging lembu;
  • groats, kecuali nasi dan semolina.

Perhatian khusus harus diberikan kepada faedah minyak ikan untuk jantung. Sekiranya ia selalu digunakan sebagai makanan tambahan untuk hidangan utama, maka ia akan berfungsi dengan baik untuk melindungi saluran darah dari kolesterol. Ini mungkin berlaku kerana kandungan asid omega dalam produk. Oleh itu, selain minyak ikan, pakar pemakanan mengesyorkan makan 100-200 g sardin, ikan hering atau salmon untuk mengekalkan fungsi jantung 2-3 kali dalam 7 hari. Ikan ini dikelaskan sebagai agak berminyak..

Apa lagi yang boleh saya makan selepas pembedahan pintasan jantung

Margarin, mayonis dan mentega tidak termasuk dalam kumpulan produk yang diluluskan untuk pesakit yang dikendalikan. Perkara yang sama berlaku untuk minyak bunga matahari. Pakar pemakanan menasihatkan untuk menggantinya dengan zaitun, yang diperoleh dengan menekan sejuk. Ia tidak mengandungi asid lemak tak jenuh ganda yang berbahaya bagi jantung. Dibolehkan, tetapi hanya dalam jumlah terhad, penggunaan daging lembu dan / atau hati ayam, serta buah pinggang. Sebagai alternatif, mereka boleh dianggap daging arnab rebus, ayam belanda dan daging sapi rebus.

Agar pemulihan selepas pembedahan berjalan dengan lancar, penting untuk mematuhi peraturan berikut:

  • pengambilan kalori semasa bersenam tidak boleh melebihi jumlahnya yang berlebihan;
  • Sangat tidak digalakkan meminum alkohol dalam bentuk apa pun;
  • perhatikan pengambilan natrium (salah satu komponen natrium klorida). Sehari, angka ini tidak boleh melebihi 2 gram.
  • sangat tidak diinginkan untuk minum minuman bergula - kopi, soda, minuman buah, jus, dan lain-lain;
  • jika diet merangkumi produk transgenik berlemak, maka peratusan jumlah penggunaannya tidak boleh melebihi satu unit;
  • penekanan pada menu harus dibuat pada sayur-sayuran segar dan buah-buahan yang belum dimasak;
  • memasak hidangan berdasarkan ikan atau minyak ikan, tetapi tidak lebih daripada 5 kali dalam 30 hari, digalakkan;
  • untuk produk tenusu dari semua jenis, ambang kandungan lemak tidak boleh melebihi 1%;
  • norma pengambilan kolesterol sehari - tidak lebih daripada 200 mg;
  • lemak harus menyumbang 6% daripada jumlah kalori yang dimakan.

Mematuhi cadangan pakar pemakanan di atas, anda tidak perlu risau tentang semua jenis komplikasi selepas pembedahan. Diet akan membantu menormalkan keadaan pesakit dan menjalani kehidupannya kembali ke landasan yang betul.

Makanan diet mesra hati

Untuk mengekalkan pintasan jantung yang stabil, penting untuk makan bukan sahaja dengan betul, tetapi juga secara berkala. Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh melangkau satu hidangan. Sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam adalah perkara suci bagi pesakit yang telah menjalani intervensi seperti shunting. Tetapi makanan ringan sama berguna, di mana buah-buahan dan sayur-sayuran, kaserol keju kotej dibuat dalam dandang berganda, dan pelbagai pencuci mulut tanpa gula sangat sesuai. Dalam kes ini, dalam keadaan apa pun selepas operasi tidak dapat makan berlebihan pada waktu malam, dan terutama makanan berat. Sebagai tambahan kepada produk ini, hidangan berikut juga relevan:

  • Lempeng tepung rai dengan salmon atau salmon yang dibungkus di dalamnya
  • Sup sayur-sayuran dengan barli dan keropok hitam
  • Jagung kalengan dengan tuna bakar atau salad ikan kod
  • Yushka dengan wortel dan lentil segar
  • Pea mash
  • Oatmeal di atas air
  • Jeruk dan Grapefruits
  • Epal bakar dengan alpukat
  • Kacang pinus dengan herba dan selada
  • Kek rai dengan sos krim alpukat
  • Sardin tanpa lemak
  • Lempeng oatmeal dengan krim masam rendah lemak
  • Ikan rebus dalam tomato
  • Omelet telur dengan dill
  • Bit dengan kacang walnut dan minyak bijan
  • Kaviar zucchini tanpa memanggang.

Pemakanan selepas CABG jantung

7 November 2020 14:38

Ketahui lebih lanjut mengenai kaitan mikrobioma dengan barah kolorektal.

Dua kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa jenis bakteria tertentu dalam mikrobioma dikaitkan dengan peningkatan risiko barah kolorektal kerana peningkatan percambahan dan penghijrahan sel..

5 November 2020 13:37

Hasil kajian baru dapat membantu mengembangkan ubat yang dapat mengganggu fungsi MYC pada sel tumor.

31 Oktober 2020 16:18

Para saintis menguraikan kandungan eksosom yang dirembeskan oleh sel barah. Ini dapat membantu mengenal pasti sasaran baru untuk imunoterapi barah..

28 Oktober 2020 14:11

Imunoterapi pemangkin adalah kaedah rawatan yang menjanjikan yang meningkatkan imuniti antitumor..

Yang sangat penting dalam memulihkan kekuatan dan kesihatan adalah diet selepas CABG saluran jantung, yang harus diamati oleh pesakit. Ini akan membantu meningkatkan kualiti hidup, akan memberi peluang untuk kesihatan yang baik setelah campur tangan. Sekiranya anda tidak mengikuti peraturan yang disyorkan oleh doktor anda, hasil prosedur akan berlalu dengan cepat, shunt akan tersumbat, dan keadaan anda akan bertambah buruk. Shunt yang dipasang akan diisi dengan plak aterosklerotik, yang menyumbang kepada trombosis vaskular. Diet selepas CABG adalah faktor yang secara langsung bergantung kepada orang yang telah dirawat. Sebilangan peraturan ketat mesti dipatuhi..

Lemak haiwan

Kecualikan lemak haiwan yang menyumbang kepada pengumpulan kolesterol dari makanan. Menembusi ke dalam darah, molekul lemak berbahaya menetap di dinding vaskular, melambatkan aliran darah dan mengganggu bekalan jantung yang normal. Plak menyekat lumen, menimbulkan risiko kesihatan, memprovokasi aterosklerosis. Dengan tidak termasuk daging berlemak, makanan segera, produk separuh siap, krim masam, mayonis, krim dan mentega berdasarkannya, anda boleh mengganti komponen ini dengan analog berguna - ayam, ayam belanda, daging sapi muda, produk tenusu dengan kandungan lemak rendah. Ikan tidak dilarang. Sebaliknya, produk dari laut dalam mengandungi asid omega yang sihat, yang harus dimasukkan ke dalam menu 2 kali seminggu. Varieti putih lebih disukai, termasuk pemukul dan ikan kod. Dan jenis lemak merah - ikan trout, salmon, salmon. Anda tidak boleh makan udang karang, kaviar.

Minyak sayur

Masukkan minyak sayuran dalam makanan selepas CABG. Bahan berlemak melambatkan aterosklerosis dan bermanfaat kerana kandungan asid tak jenuh ganda. Selain minyak, diet harus ditambah dengan bijirin, kacang, biji. Penting untuk memahami bahawa makanan berkalori tinggi harus diberi dos yang ketat. Norma harian adalah 3 sudu besar.

Produk Bakeri

Keluarkan pastri lembut, produk roti manis dari meja. Diet selepas saluran jantung CABG tidak mengandungi kek, pai, pastri antara nama yang dibenarkan. Daripada karbohidrat berbahaya, termasuk ais krim, soda, jem, lebih suka bijirin, roti perang, sayur-sayuran dan buah-buahan. Hijau berguna. Jika anda berjaya mendapatkan produk yang ditanam di kebun anda sendiri, produk ini dipenuhi dengan vitamin dan mineral. Sayur-sayuran mesti diambil segar dan dibekukan, rebus dan dibakar. Penting untuk makan beri hutan dan kebun. Gula-gula gigi manis dibenarkan, tidak lebih dari 2 keping sehari. Dos ini cukup untuk menceriakan dan tidak membahayakan kesihatan.

Garam

Kurangkan pengambilan garam. Atur makanan selepas CABG jantung harus termasuk makanan masin. Garam mengekalkan cecair di dalam badan, tidak membiarkannya diekskresikan secara semula jadi, melambatkan proses dalam badan. Ini menyumbang kepada peningkatan tekanan dan meningkatkan beban pada otot jantung. Bergegas ke ekstrem juga tidak berbaloi. Klorin dan natrium - komponen garam - bermanfaat dalam jumlah terhad, jadi beralih ke diet bebas garam sepenuhnya tidak rasional. Kadar harian produk, tidak boleh menyebabkan bahaya, adalah sehingga 5 gram. Ini adalah satu sudu teh garam selama dua hari. Untuk mengawal prosesnya, pakar pemakanan mencadangkan memberi masin makanan pada waktu makan, dan bukan semasa memasak.

Alkohol selepas CABG

Topik yang terpisah adalah alkohol, yang dinasihatkan oleh pakar bedah jantung untuk mengecualikan diri dari diet jika pesakit merancang umur yang panjang. Peraturan ini berlaku untuk semua perangsang - kopi, teh yang kuat dengan kandungan tanin yang tinggi, minuman bertenaga. Kecualikan dari diet selepas saluran jantung CABG adalah makanan yang mengandungi kafein dalam komposisi. Makanan tambahan yang berbahaya menimbulkan pengecutan saluran darah yang spasmodik. Dilarang minum alkohol selepas CABG dalam kuantiti yang banyak. Perangsang membuat degupan jantung lebih cepat dan intensif, menyebabkan perubahan miokardium, risiko aritmia. Mempunyai kesan negatif pada hati, minuman yang mengandungi alkohol memprovokasi pembebasan toksin ke dalam darah, pecahan lipid berbahaya - persekitaran yang baik untuk aterosklerosis.

Hadkan air dalam diet. Untuk tanda-tanda kegagalan jantung kronik, pengambilan air dibincangkan dengan doktor anda. Orang yang sihat minum lebih dari 2 liter sehari tanpa membahayakan kesihatan. Pesakit memerlukan sekatan penggunaan cecair yang boleh menyebabkan pembengkakan. Cecair yang disaring, air mineral, air mata air sesuai untuk makanan..

Pesakit sering bertanya berapa lama diet harus diikuti selepas CABG dan seberapa ketat pemakanannya. Jawapannya jelas - menu dibentuk tanpa tarikh luput. Mematuhi peraturan yang mudah tetapi berkesan mengikuti sepanjang hayat anda. Ini akan membantu mencegah kambuh, membuat diet yang sihat untuk menjaga kesejahteraan..

Peraturan diet selepas CABG

Program pemakanan dibuat oleh doktor yang hadir, namun, ada peraturan untuk makan makanan setelah operasi pintasan. Menurut cadangan:

  • Dalam jumlah kalori, kandungan lemak tidak melebihi 7%.
  • Kolesterol terhad kepada 250-300 mg dalam pengambilan makanan setiap hari..
  • Makanan susu harus mengandungi lemak tidak melebihi 1% dalam komposisi.
  • Minuman manis harus diganti dengan cecair tanpa gula tambahan..
  • Adalah perlu untuk menjaga keseimbangan, untuk memerhatikan nisbah pengambilan kalori diet harian dan perbelanjaan kalori yang harmoni semasa latihan fizikal.

Banyak laman web mengesyorkan agar pesakit selepas CABG mematuhi prinsip pemakanan protein. Program membolehkan anda mengurangkan berat badan dengan cepat, mengencangkan bentuk badan anda tanpa rasa lapar yang menyeksa dari sekatan makanan. Ikuti nasihat sumber yang tidak khusus tanpa membincangkan prinsip pemakanan dengan doktor anda. Diet protein boleh membahayakan tubuh, memaksa pesakit untuk meninggalkan karbohidrat, vitamin, unsur surih yang sihat.

Peraturan hidup pesakit selepas pembedahan jantung terbuka (pembedahan pintasan arteri koronari)

Pesakit yang telah menjalani pembedahan pintasan arteri koronari aorto-koronari atau mamma-koronari, iaitu pembedahan jantung terbuka, selalu mempunyai banyak pertanyaan. Kami akan cuba menjawab yang paling kerap ditanya.

Bolehkah saya minum selepas shunting?

Alkohol selepas shunting tidak dikontraindikasikan. Persoalannya ialah kuantiti. Alkohol dalam dos sederhana bahkan pencegahan aterosklerosis. Dos sederhana merujuk kepada satu gelas (200 ml) wain sehari untuk seorang lelaki. Setara adalah 50 gram minuman keras. Perlu diingat bahawa di dalam anggur merah terdapat polifenol yang mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme lipid. Bagi wanita, dos yang disyorkan adalah separuh daripada lelaki. Telah dibuktikan bahawa lelaki dan wanita "bukan peminum" tidak boleh disyorkan untuk mula minum alkohol. Ngomong-ngomong, terdapat juga banyak polifenol dalam jus delima dan kesannya yang baik dari segi mencegah aterosklerosis juga terbukti.

Berapa banyak yang tinggal selepas shunting?

Selepas shunting, anda boleh hidup cukup lama. Sebagai contoh, tidak lama dahulu, kami mempunyai pesakit pada angiografi koronari dengan shunt koronari-payudara 25 tahun yang lalu. Bagi beberapa kebetulan, plak aterosklerotik tidak terbentuk di arteri mamalia dalaman (a.mammaria). Ini adalah shunt berkualiti tinggi dan tahan lama. Operasi ini pertama kali dibuat di dunia oleh Profesor V. Kolesov, yang bekerja di Institut Perubatan Leningrad ke-1. Shunt vena mempunyai jangka hayat yang lebih terhad, biasanya 8-10 tahun. Pakar bedah jantung cuba memilih taktik yang optimum untuk operasi bagi pesakit, dengan mengambil kira "kepentingan" arteri yang terkena dan lebih sering menggabungkan pemotongan arteri dan vena. Kadang-kadang terdapat revaskularisasi arteri lengkap, yang, tentu saja, prognostik sangat baik untuk pesakit. Harus diingat bahawa perubahan (overgrowing) vena boleh di stent. Implantasi stent dalam shunt yang tertutup atau menyempit tidak begitu jarang berlaku. Kadang-kadang pakar bedah endovaskular bahkan mengembalikan aliran darah di arteri pesakit sendiri, walaupun sudah bertahun-tahun ditutup. Semua ini dapat dilaksanakan berkat teknologi endovaskular moden (intravaskular)..

Sudah tentu, adanya bekas luka pasca infark, prevalensinya, penurunan fungsi kontraktil jantung, serta kehadiran penyakit bersamaan juga mempengaruhi masa hidup setelah pembedahan pintasan aorto-koronari. Sebagai contoh, kehadiran diabetes, terutamanya bentuknya yang tidak dapat dikompensasi, akan memburukkan lagi prognosis. Perkara yang paling penting ialah pesakit mengikuti semua preskripsi pakar kardiologi: mempunyai tekanan darah stabil, tahap sasaran kolesterol "buruk", memantau metabolisme karbohidrat, dan juga menjaga aktiviti fizikal yang disyorkan.

Diet selepas shunting / pemakanan selepas shunting

Mengenai diet, dua petunjuk utama dapat dibezakan: pertama, pembatasan lemak haiwan. Lemak haiwan merangkumi produk yang diperbuat daripada daging, susu, daging. Juga, terlalu banyak kolesterol dalam kuning telur dan kaviar. Diet yang paling sesuai untuk pesakit kardiologi adalah Mediterranean. Ia kaya dengan sayur-sayuran (kecuali kentang), herba, ikan, makanan laut, bijirin. Makan daging harus dikurangkan menjadi 1-2 kali seminggu. Keutamaan harus diberikan kepada daging tanpa lemak - ayam belanda, dada ayam, permainan. Ikan boleh digunakan baik sungai maupun laut. Ikan laut kaya dengan asid lemak tak jenuh ganda yang melawan proses aterosklerosis..

Kedua, anda harus mengelakkan karbohidrat yang mudah dicerna. Ini terutamanya termasuk gula dan tepung putih. Adakah cadangan ini lebih relevan untuk pesakit diabetes mellitus dan gangguan toleransi karbohidrat ("prediabetes")? Tetapi selepas pesakit shunting tidak akan terluka. Untuk melakukan ini, elakkan tepung dan gula-gula. Hiasan harus disajikan dengan sayur-sayuran, beras perang atau liar, pasta gandum durum.

Pemulihan selepas shunting

Fasa pemulihan selepas pembedahan pintasan sangat penting. Secara umum, pemulihan selanjutnya bergantung pada seberapa betul tahap rawatan ini dijalankan. Pemulihan selepas shunting harus dibahagikan kepada tiga peringkat. Tahap pertama bermula di hospital, ketika pesakit mula melakukan latihan pernafasan di bawah pengawasan doktor dalam latihan fisioterapi dan mula berjalan. Yang kedua berlanjutan di sanatorium, di mana mereka secara beransur-ansur meningkatkan beban dalam bentuk berjalan di bawah pengawasan pakar dan menyesuaikan pesakit dengan kehidupan sehari-hari. Sekiranya operasi pengangkatan dirancang dan tempoh selepas operasi berjalan dengan tenang, maka toleransi pesakit terhadap beban secara beransur-ansur meningkat dan menjadi lebih baik daripada sebelum operasi. Sebenarnya, untuk operasi ini dilakukan. Walaupun sternum sering dibuka semasa operasi, dan kemudian dihubungkan dengan pendakap logam, tidak perlu takut ia akan terbuka. Sebaliknya, anda perlu tahu bahawa sternum menyatu selama 3 bulan dan selama ini anda perlu mengehadkan pergerakan asimetrik di tali pinggang bahu atas, meninggalkan kebiasaan meletakkan tangan di belakang punggung anda atau memakai sesuatu yang berat di satu lengan atau di satu bahu. Pada pesakit yang menjalani pembedahan dengan akses invasif minimum, mereka sangat beruntung - mereka tidak menghadapi masalah ini. Tahap ketiga adalah pesakit luar. Ini adalah latihan bebas di rumah di bawah bimbingan jelas ahli kardiologi yang merawat, dengan bantuan ujian tekanan, dapat menilai sama ada anda berlatih dengan cara yang betul..

Latihan Post-Shunt / Latihan Post-Shunt

Dalam kes biasa, aktiviti fizikal tidak dikontraindikasikan dan berguna. Penting bagi doktor dan pesakit yang hadir untuk memastikan keselamatan mereka. Kaedah utama untuk ini adalah ujian tekanan - ujian dengan aktiviti fizikal (echocardiography tekanan paling kerap). Ujian ini harus dilakukan atas nasihat pakar kardiologi 3-4 minggu selepas pembedahan. Ujian ini membolehkan anda menilai tindak balas badan terhadap beban, untuk mengenal pasti gangguan irama, tanda-tanda iskemia miokard (kekurangan darah ke jantung). Sekiranya ujian itu negatif (iaitu, itu tidak mendedahkan iskemia), dan perubahan tekanan dan degupan jantung semasa latihan dinilai oleh doktor sebagai memadai, maka kami mengesyorkan beban kardio biasa kepada pesakit seperti itu.

  • Penting untuk diingat bahawa hanya beban berterusan sekurang-kurangnya 30 minit yang melatih jantung. Kerja rumah, berjalan dengan anak, jantung tidak berlatih.

Sakit selepas shunting / Komplikasi selepas shunting

Semua pesakit mengalami kesakitan selepas melakukan shunting pada awal pasca operasi. Luka pasca operasi menyakitkan. Penting untuk memahami bahawa jantung, dalam beberapa hari setelah operasi pembedahan pintasan koronari, berfungsi hampir dalam "mod normal". Kesihatan pesakit yang lemah, selain kesakitan, juga dikaitkan dengan penurunan hemoglobin, kadang-kadang reaksi otak terhadap bypass kardiopulmonari. Penting:

  • Sekiranya kesakitan sukar ditoleransi, ambil ubat penahan sakit (sebagai peraturan, setelah 7-10 hari semua pesakit sudah menolak untuk mengambil ubat penahan sakit)
  • Naikkan hemoglobin yang dikurangkan. Untuk ini, pemberian persediaan besi jangka panjang sering diperlukan..
  • Sahkan bahawa tidak ada tanda-tanda iskemia miokard (menggunakan ujian tekanan) dan sambung semula aktiviti fizikal.
  • Untuk berhubung dengan pakar kardiologi untuk mendapatkan jawapan kepada soalan anda tepat pada waktunya.

Seks selepas shunting. Kehidupan seks selepas shunting

Tidak dikontraindikasikan. Sebaliknya, sebaliknya. Untuk jantung, seks adalah sejenis beban kardio. Sekiranya keputusan ujian beban baik, maka tidak perlu ada perhatian. Beberapa kajian menunjukkan bahawa hubungan seks dengan isteri adalah yang paling selamat bagi pesakit selepas infark miokard.

Disfungsi ereksi adalah masalah umum bagi pesakit kita, kerana oleh mekanisme kejadiannya mirip dengan penyakit jantung koroner, kerana ia berkaitan dengan pembesaran arteri yang tidak mencukupi. Bagi kebanyakan lelaki, jalan keluar dari keadaan ini adalah dengan mengambil inhibitor fosfodiesterase jenis 5, iaitu, Viagra, Cialis, dan sebagainya. Ubat-ubatan ini sendiri tidak menimbulkan beban tambahan pada jantung. Hanya ada satu peraturan penting - mereka tidak boleh digabungkan dengan ubat nitro (nitrogliserin, nitrospray, nitrosorbida, monocinque, cardicet, dll.) Kerana risiko penurunan tekanan darah yang tajam. Sekiranya pesakit kita terpaksa mengambil nitrat, maka ubat utama untuk rawatan disfungsi ereksi dikontraindikasikan untuk mereka..

Penerbangan selepas shunting. Adakah mungkin terbang setelah jalan pintas?

Setelah melakukan shunting, anda boleh terbang jika tidak ada batasan lain dan tempoh selepas operasi telah berlalu dengan tenang. Penerbangan pertama boleh dilakukan dalam 10 hari. Kami dapat membincangkan hal ini dengan yakin, kerana semua pesakit kami yang beroperasi di Jerman pulang dengan kapal terbang dalam tempoh ini. Selepas shunting, semua pesakit mengambil dos kecil aspirin seumur hidup. Dan ini adalah pencegahan trombosis arteri yang baik, termasuk semasa penerbangan.

Salah satu faktor risiko untuk penerbangan panjang adalah dehidrasi dan stasis darah di urat kaki. Penting untuk minum cukup cecair dan, semasa penerbangan jauh, jangan lupa bangun dan memanaskan badan.

Peranan utama dalam kehidupan pesakit selepas pembedahan jantung terbuka dimainkan oleh pakar kardiologi. Oleh itu, pada asasnya sangat penting untuk mencari doktor yang akan dipercayai oleh pesakit. Paling tepat dalam situasi ini adalah memberi tumpuan kepada gambaran klinik dan pengalaman doktor tertentu. Kesalahan itu akan diharapkan untuk pakar bedah jantung yang melakukan operasi. Pakar bedah kardiovaskular mempunyai pengkhususan yang sama sekali berbeza.

    Kawalan tekanan darah.

Bagi kebanyakan pesakit kami, norma tekanan darah selepas pembedahan berada di bawah 140/90 mm Hg. Tetapi penting untuk diingat bahawa norma ini adalah apa yang disebut "pejabat" nombor, iaitu tekanan yang diukur oleh doktor semasa temu janji di klinik. Biasanya di rumah dengan ubat yang dipilih dengan baik, tekanan pada pesakit kita tidak melebihi 125/80 mm Hg, dan pada waktu pagi, tekanan atas (sistolik) selalunya tidak melebihi 100-110 mm Hg. Sangat penting untuk diingat bahawa semua ubat untuk mengurangkan tekanan darah mesti diambil setiap hari dalam dos yang sama. Jika tidak, mustahil untuk mencapai kesan stabil dan tekanan akan "melompat".

Semakin kerap denyutan nadi, semakin tinggi permintaan oksigen otot jantung dan semakin banyak darah yang diperlukan jantung untuk berfungsi normal. Salah satu tugas penting ahli kardiologi adalah menyediakan pesakit dengan nadi yang cukup jarang untuk mengurangkan keperluan jantung untuk darah, tetapi tidak terlalu jarang sehingga aliran darah di otak tetap pada tahap yang mencukupi. Biasanya nadi yang sesuai untuk pesakit selepas shunting adalah 55-60 denyutan / min. Ubat utama yang kami gunakan untuk melambatkan nadi adalah beta-blocker (bisoprolol, metoprolol, nebivolol, dll.). Mereka bukan sahaja mengurangkan nadi pada waktu rehat, tetapi juga mengurangkan reaksi nadi terhadap tekanan fizikal dan emosi.

Penyebab penyakit jantung koronari adalah arteriosklerosis koronari. Asas pembentukan plak aterosklerotik adalah pelanggaran metabolisme kolesterol. Oleh itu, pengambilan ubat-ubatan yang mempengaruhi metabolisme kolesterol adalah satu-satunya cara untuk mempengaruhi penyebab penyakit yang membawa pesakit ke meja operasi..

Selepas pembedahan pintasan koronari, 99% pesakit memerlukan statin. Tidak ada kesan sampingan dari pengambilan statin (pada umumnya, ini adalah sakit otot sahaja) yang tidak dapat dibandingkan dengan faedah yang melambatkan proses aterosklerosis pada pesakit kita..

Malangnya, selalunya pesakit kita mendengar maklumat mengenai bahaya satin. Ini betul-betul salah! Statin adalah satu-satunya kumpulan ubat yang dapat menghentikan proses aterosklerosis. Statistik yang menyedihkan hanya mengesahkan ini. Sekiranya pemantauan metabolisme dan enzim kolesterol secara teratur (AST, ALT, KFK) dilakukan, maka pengambilan statin benar-benar selamat!

Sejurus selepas shunting, perjalanan ke pakar kardiologi akan kerap dilakukan. Ia bergantung pada bagaimana tempoh pasca operasi berjalan, sama ada terdapat komplikasi, sama ada pesakit sedang menjalani pemulihan. Pada masa akan datang, apabila keadaan menjadi stabil, cukup untuk mengunjungi ahli kardiologi 1-2 kali setahun. Semasa temu janji, doktor akan menilai tekanan, nadi pesakit, mengenal pasti kemungkinan manifestasi angina pectoris, kegagalan jantung. Adalah optimum untuk melakukan ujian tekanan - ekokardiografi tekanan, yang akan membantu menilai fungsi saluran jantung selepas pembedahan. EKG dan ultrasound jantung ketika rehat tidak akan memberikan maklumat yang mencukupi mengenai keadaan jantung yang berfungsi, dan, dengan itu, maklumat tidak langsung mengenai patensi shunt. Memantau profil lipid (ujian kolesterol yang diperpanjang) akan membolehkan doktor anda menyesuaikan dos statin anda. Ingatlah bahawa bagi pesakit yang menjalani pembedahan jantung, sasaran kolesterol lipoprotein berkepadatan rendah (“kolesterol jahat”) adalah 1.5-1.8 mmol / L, yang jauh lebih rendah daripada kategori pesakit lain!

Pesakit yang telah menjalani pembedahan jantung harus segera berjumpa doktor sekiranya tanda-tanda angina pertama muncul. Kesakitan, rasa terbakar atau rasa berat di belakang sternum yang berlaku semasa bersenam, berhenti ketika berhenti dan bertindak balas mengambil nitrogliserin - ini adalah kesempatan untuk segera berjumpa doktor, memanggil ambulans. Tanda-tanda angina pectoris yang berlaku atau berkembang secara tiba-tiba sering menjadi pertanda serangan jantung yang akan berlaku..

CT PENGIRAAN KALSIUM KORONARI DENGAN DISKAUN 25%