Duplex BCS - diagnosis patologi saluran kepala dan leher

Dalam kes yang mana suntikan dupleks kapal brachiocephalic ditetapkan, jenis kajian apa, untuk apa, dan maklumat apa yang diberikannya kepada doktor dan pesakit - baca mengenai perkara ini dalam artikel ini.

Kapal apa yang disebut brachiocephalic

Nama teknik yang kompleks melibatkan kajian saluran darah yang membawa darah ke semua struktur kepala. Ia merangkumi kajian arteri (vertebral, karotid, subclavian), serta banyak cabangnya.

Kaedah untuk kajian saluran brachiocephalic

Bergantung pada lokasi kapal, pelbagai teknik digunakan untuk mendiagnosisnya. Yaitu:

  • Untuk memeriksa arteri yang terletak di luar tengkorak, pemeriksaan ekstrakranial disebut.
  • Untuk diagnosis saluran darah di dalam tengkorak, kajian transkranial dilakukan..

Pembuluh darah extrakranial

Kumpulan ini merangkumi arteri yang terletak di leher:

  • batang brachiocephalic,
  • arteri karotid biasa, dalaman dan luaran,
  • arteri subclavian dan vertebral.

Kapal transkranial

Matlamat kajian transkranial adalah untuk menilai aliran darah di dalam tengkorak. Doktor mengimbas arteri:

  • serebrum tengah, anterior dan posterior,
  • vertebrata,
  • arteri basilar.

Ciri-ciri pengimbasan dupleks transkranial BCS

Tulang tengkorak disusun sedemikian rupa sehingga ultrabunyi dengan mana kita menjalankan kajian dapat menembus kotak kranial hanya di tempat-tempat tertentu - ini adalah kawasan tulang temporal dan foramen oksipital. Di sinilah doktor akan mempunyai sensor ultrasonik.

Malangnya, di sebahagian populasi orang dewasa (kira-kira 10%), ciri struktur tengkorak sedemikian rupa sehingga sangat sukar atau mustahil untuk mengkaji kapal di dalam tengkorak.

Dalam kes seperti itu, di bahagian deskriptif protokol kajian, Anda dapat melihat frasa "jendela gema yang tidak memuaskan" atau "tanpa jendela gema".

Apa bahaya penyempitan saluran kepala dan leher

Salah satu tugas utama pengimbasan dupleks saluran kepala dan leher adalah untuk mengesan penyempitan atau penyumbatan lengkap (oklusi) kapal, yang dapat berkembang di mana-mana bahagian arteri dan berbeza:

  • panjang (kecil, mempengaruhi seluruh arteri),
  • mengikut tahap penyempitan (kecil - hingga 30%, diucapkan - 80-90% lumen arteri).

Penyempitan atau penyumbatan saluran leher dan kepala paling kerap berlaku kerana lesi aterosklerotiknya. Plak aterosklerotik di arteri boleh sekata dan licin, dan dapat ulserasi, dengan pembekuan darah di permukaan.

Pengenalpastian anomali vaskular kongenital

Tugas lain pemeriksaan ultrasound pada kapal brachiocephalic adalah untuk mengesan ciri kongenital (kelainan) yang dapat dikesan pada masa kanak-kanak, dan mungkin tidak nyata dalam jangka masa yang lama. Walau bagaimanapun, kemudian, sekiranya berlaku penyakit lain, ciri kongenital seperti itu dapat memperburuk perjalanan penyakit ini..

Salah satu anomali biasa jauh lebih kecil (Langgan

Imbasan ultrasound BCA Doppler: apakah jenis pemeriksaan, kapan ia ditetapkan dan bagaimana ia dilakukan, kelebihan, kekurangan dan analog kaedah

Hemodinamik sistem saraf pusat yang lemah membawa bahaya besar kepada kehidupan. Walaupun sudah lama tidak ada gejala yang jelas, proses seperti ini berkembang pesat, menyebabkan kekurangan neurologi, menjadi penyebab strok dengan keparahan yang berbeza-beza. Ini adalah jalan langsung ke kecacatan..

Satu-satunya cara untuk mengelakkan nasib yang tidak diingini adalah dengan mengkaji keadaan badan secara terperinci.

Ultrasound BCA Doppler adalah dopplerografi ultrasound (pemeriksaan) arteri brachiocephalic yang memberi makan otak. Teknik ini membolehkan anda mengesan semua masalah yang mungkin berlaku dari tisu saraf dan tahap bekalan darah mereka.

Berbanding dengan pengimbasan dupleks (SPL), prosedur ini agak lebih mudah dan tidak begitu bermaklumat. Ini digunakan sebagai teknik tinjauan, menciptakan dasar untuk pemeriksaan lebih lanjut terhadap pasien.

Kaedah ini bersifat universal dengan cara tersendiri, membolehkan anda mendiagnosis aterosklerosis dan gangguan lain. Walau bagaimanapun, ia juga merupakan kaedah yang berfungsi. Tidak diperlukan visualisasi struktur anatomi yang menyeluruh.

Sebagai peraturan, diagnostik ditugaskan dalam sistem dengan langkah-langkah lain.

Inti tinjauan dan apa yang ditunjukkannya

Asas pemeriksaan ultrasound arteri brachiocephalic (disingkat sebagai ultrasound BCA) adalah kemampuan untuk membuat gambaran yang jelas mengenai kawasan yang menarik. Walau bagaimanapun, ini bukan teknik yang informatif dan tepat seperti imbasan dupleks saluran leher dan kepala, sebab itulah ia mempunyai skop aplikasi yang sedikit lebih sempit. Dan doktor tidak akan mendapat banyak maklumat.

Sebaliknya, peralatannya jauh lebih murah, yang menjadikan acara ini dapat diakses oleh pelbagai pesakit. Kaedah yang lebih tepat diberikan sekiranya perlu..

Semasa menjalankan tindakan, pakar mempunyai peluang untuk menilai ciri-ciri penting berikut:

  • Kadar aliran darah secara tempatan. Keamatan trofisme otak bergantung pada petunjuk ini. Kualitinya. Tetapi tidak hanya. Sebarang penyimpangan menunjukkan dengan jelas perubahan fungsional atau adanya aterosklerosis, kekejangan arteri. Terdapat cara lain untuk menjelaskan diagnosis..
  • Sifat aliran darah tempatan. Kelajuan jauh dari satu-satunya petunjuk, walaupun yang penting. Ia harus dinilai dalam sistem dengan arah pergerakan tisu penghubung bendalir dan titik-titik lain. Sekiranya perlu, doktor meminta pesakit menukar posisi kepala untuk mengenal pasti kelainan dengan aktiviti motor semula jadi.
  • Keadaan struktur vaskular. Ketebalan dinding, sifat fizikalnya. Banyak kelainan dapat dilihat dengan bantuan ultrasound BCA, walaupun dalam hal ini diperlukan profesionalisme doktor yang tinggi.
  • Ultrasound Doppler dari arteri brachiocephalic membolehkan anda mengesan kawasan penyempitan arteri (kekejangan atau stenosis), bertindih oleh objek asing, sama ada plak trombus atau aterosklerotik.

Sebaliknya, ini tidak mencukupi untuk memperoleh maklumat yang komprehensif, yang merupakan tolak utama kajian.

Penyakit apa yang dapat dikesan

Langkah-langkah berdasarkan hasil memungkinkan untuk mengenal pasti sekumpulan proses patologi yang dengan satu cara atau yang lain mengganggu otak atau mampu melakukan ini dalam jangka pendek.

  • Aterosklerosis serebrum. Penyakit klasik yang dikesan oleh hasil diagnostik. Ini adalah proses kronik di mana terdapat penyempitan mekanikal lumen arteri.

Plak kolesterol biasanya menjadi penyebabnya..

Agak jarang, gangguan ini disertai oleh kekejangan saluran otak. Selalunya ini berlaku pada pesakit hipertensi, perokok, pencinta alkohol, orang yang aktiviti profesionalnya dikaitkan dengan aktiviti fizikal yang sengit.

Untuk menjelaskan diagnosis, imbasan dupleks ditetapkan. Ia sesuai untuk mengenal pasti kes-kes yang sangat sukar..

  • Kecacatan anatomi kongenital. Contohnya, hipoplasia (kekurangan arteri). Pesakit tidak selalu menyedari kehadirannya. Asimptomatik berlaku pada lebih daripada separuh keadaan klinikal.

Adalah masuk akal untuk melakukan langkah-langkah tambahan untuk menjelaskan komponen anatomi. Kajian BCA memberikan maklumat mengenai gangguan fungsi. Visualisasi tepat melibatkan imbasan MRI. Bersama-sama, teknik ini memberikan hasil diagnostik yang terbaik..

  • Memperolehi gangguan struktur arteri. Ia berlaku setelah mengalami vaskulitis, kecederaan yang berlainan. Pilihan biasa adalah pembentukan lekatan. Kecacatan cicatricial endothelium (lapisan dalam).

Proses ini disertai dengan gejala yang jelas. Serta dengan aterosklerosis. Arteri brachiocephalic adalah cabang dari aorta yang memberi makan otak. Klinik ini sesuai, ditunjukkan oleh kekurangan neurologi, kesakitan.

  • Pengaruh proses patologi lain pada saluran darah. Tumor, perubahan dalam sistem muskuloskeletal dan lain-lain. Sebagai peraturan, hasilnya adalah pemampatan arteri dan gangguan aliran darah.

Adalah perlu untuk menilai keparahan gangguan, penyetempatan tepat transformasi trofisme normal menjadi tidak normal. Untuk tujuan ini, pemeriksaan ultrasound pada arteri brachiocephalic digunakan..

  • Akibat kecederaan. Lebam, patah tulang belakang, dada dan lain-lain.

Petunjuk dan kontraindikasi

Senarai sebab pelantikan ultrasound terapung. Sekiranya perlu dan mengikut budi bicara doktor, ia boleh dikembangkan.

  • Hipertensi. Peningkatan tekanan darah yang stabil. Lebih-lebih lagi, jika seseorang mempunyai sejarah gangguan yang panjang, dia mendapat rawatan dan diagnosisnya telah lama dibuat.
  • Osteochondrosis serviks. Masalah degeneratif-distrofik. Ia disertai dengan pemampatan vaskular oleh osteofit yang luas. Herniated. Kesannya juga diprovokasi oleh ketidakstabilan lajur..
  • Diabetes. Pelanggaran sintesis insulin atau penurunan kepekaan tisu terhadapnya. Tidak kira jenis penyakit.
  • Angina pectoris dan gangguan jantung yang lain.
  • Berat pesakit meningkat.
  • Umur 45+. Selama bertahun-tahun, seseorang semakin berisiko. Kebarangkalian ditentukan oleh faktor lain, tetapi pemeriksaan pencegahan mesti merangkumi pemeriksaan vaskular.
  • Sejarah keluarga yang negatif. Sejarah yang terbeban. Pesakit seperti ini berisiko tinggi untuk menghidap aterosklerosis, iskemia serebrum, dan masalah seterusnya..
  • Proses keradangan yang ditangguhkan dari kapal. Vaskulitis di tempat pertama. Mempunyai asal autoimun.

Hasilnya adalah parut struktur dalaman, pembentukan lekatan pada arteri. Halangan mekanikal ini tidak membenarkan darah bergerak cukup cepat, di samping itu, ia menyebabkan degenerasi dan pemusnahan secara beransur-ansur struktur bekalan darah itu sendiri.

Semua penyakit ini berkaitan satu saat. Mereka berkaitan dengan faktor-faktor perkembangan aterosklerosis, pengenalpastiannya dalam satu bentuk atau yang lain bertujuan untuk memeriksa ultrasound BDCA.

Kategori pesakit seperti ini berisiko tinggi, oleh itu, diagnosis harus dilakukan sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan. Mengikut keperluan dan lebih kerap.

Terdapat petunjuk lain untuk tujuan kajian ini:

  • Sakit kepala. Asal yang tidak jelas. Dan lebih-lebih lagi jika penyebabnya telah dijumpai lebih awal. USDG dalam kes ini melibatkan menjelaskan sifat gangguan tersebut.
  • Gangguan tidur.
  • Ketidakstabilan emosi. Kerengsaan, keagresifan. iskemia serebrum membawa kepada peningkatan perubahan tingkah laku yang cepat. Titik negatif ditekankan.
  • Gangguan neurologi fokus. Dari masalah penglihatan hingga pudar keupayaan mental secara beransur-ansur. Daripada ingatan. Dan perubahan lain.
  • Pening.

Ultrasound Doppler kapal brachiocephalic (BCC) mempunyai sejumlah kontraindikasi. Walaupun kecil.

  • Ketidakupayaan mental. Sekiranya seseorang berada dalam keadaan akut, tidak dapat mengawal kelakuannya dan tidak menyedari arahan pakar. Pesakit seperti itu tidak dapat duduk atau berbohong. Sekurang-kurangnya sehingga keadaan normal dipulihkan. Adalah perlu untuk membetulkan perubahan, hanya kemudian menetapkan diagnostik.
  • Keadaan pesakit yang sukar. Dalam beberapa kes, membuat penyelidikan tidak mungkin dilakukan..
  • Hiperkinesis yang diucapkan. Terutama bahagian kepala dan leher. Pergerakan spontan menimbulkan masalah dengan pengenaan sensor, menghalang doktor daripada bekerja.

Senarai kecil, kontraindikasi seperti itu jarang dilakukan, di samping itu, setelah menghilangkan masalah, ultrasound dapat diresepkan.

Persediaan peperiksaan

Tidak ada acara khas yang diperlukan. Sekiranya kita membincangkan cadangannya:

  • Selepas kira-kira 12 jam, anda perlu melepaskan minuman dan makanan yang mengubah nada saluran darah. Ini termasuk teh, kopi, gula-gula, acar, produk mentega, beberapa sayur-sayuran dan buah-buahan asam..
  • Selama 6 jam, ubat-ubatan yang boleh mempengaruhi keadaan arteri secara artifisial dikecualikan. Antihipertensi, yang lain. Langkah ini tidak selalu wajib. Lebih baik menjelaskan apakah anda boleh mengambil ubat dari pakar anda atau tidak. Kegagalan boleh membahayakan. Terutama jika penerimaan dana malam atau malam sepatutnya.
  • Dalam tempoh yang sama, selama 12 jam anda tidak boleh merokok, minum alkohol, mandi wap dan mandi. Agar tidak mencetuskan penyempitan atau pengembangan arteri buatan.

Prosedur

Pemeriksaan dilakukan secara rawat jalan. Pesakit duduk atau berbaring, bergantung pada kaedah diagnostik yang dicadangkan. Doktor memasang sensor dan memulakan pemeriksaan.

Semasa prosedur, anda mesti mengikuti arahan pakar. Mungkin perubahan kedudukan badan, nafas dalam, dll..

Selalunya doktor diagnostik selari menjalankan ujian fungsional. Adalah perlu untuk menekuk leher, melakukan tindakan tertentu. Ini adalah pengubahsuaian kajian yang lebih bermaklumat. Tetapi makna di dalamnya tidak selalu.

Ultrasound saluran brachiocephalic kepala dan leher berlangsung sekitar 10-15 minit. Tambah atau tolak. Ia berlaku lebih sedikit jika tidak ada penyimpangan dari arteri.

Berdasarkan hasil diagnostik, doktor membuat kesimpulan. Di tangan seseorang menerima kedua eyeliner itu sendiri dari pakar, dan protokol penuh kajian dengan penerangan menyeluruh mengenai ciri-ciri, perubahan dan fenomena yang dijumpai. Adalah mungkin untuk memberikan gambar, biasanya dalam bentuk digital..

Dengan hasil diagnosis, anda perlu berjumpa doktor. Yang menghantar untuk penyelidikan atau lain-lain.

Menyatakan hasilnya

Ahli neurologi terlibat dalam tafsiran. Tidak mustahil untuk menguraikan secara bebas, kerana perlu memiliki set pengetahuan dan kemahiran tertentu. Peranan besar diberikan kepada pengalaman..

Berdasarkan hasil diagnostik, pakar dapat menyatakan penyimpangan berikut:

  • Stenosis Menyempitkan lumen arteri dengan peratusan norma tertentu, yang menyebabkan gangguan peredaran serebrum. Dalam kes ini, tidak ada penyumbatan saluran darah.

Baca lebih lanjut mengenai penyebab kaedah vasokonstriksi dan rawatan dalam artikel ini..

  • Aneurisme. Penonjolan dinding dalam bentuk beg, menonjol di satu atau kedua sisi berbanding paksi menegak. Keadaan abnormal yang sangat berbahaya, penuh dengan pelanggaran integriti anatomi arteri. Pendarahan dan kematian besar-besaran.

Baca lebih lanjut mengenai aneurisma karotid di sini.

  • Kesempitan. Dia tersumbat di kapal. Sebagai peraturan, plak kolesterol. Lebih jarang - gumpalan darah. Aterosklerosis karotid dijelaskan secara terperinci dalam artikel ini..
  • Pergolakan aliran darah. Dengan pusaran tisu penghubung cecair. Ia berlaku akibat dari aneurisma dan proses lain. Mungkin pergerakan sebaliknya adalah akibat daripada kerosakan injap vena.
  • Dinding vaskular berubah.

Semua penemuan, diagnosis, satu atau lain cara, dijelaskan oleh penyimpangan ini. Seterusnya, anda perlu menentukan penyakit apa yang berlaku dalam kes ini.

Kebaikan dan keburukan penyelidikan

Antara kelebihan teknik:

  • Kekurangan pencerobohan. Ultrasound Doppler adalah kaedah yang sama sekali tidak menyakitkan. Ia tidak menimbulkan beban, ketidakselesaan.
  • Persiapan yang panjang tidak diperlukan. Semuanya sederhana. Acara boleh dilakukan tanpa tindakan khas pihak pesakit.
  • Kontraindikasi minimum. Oleh kerana diagnosisnya selamat, tidak menimbulkan beban berbahaya pada tubuh, tidak memerlukan tindakan invasif.
  • Ketersediaan. Kosnya, walaupun dengan jalan berbayar, tidak dapat diabaikan. Terdapat peluang untuk menerima insurans perubatan untuk insurans perubatan wajib.
  • Kepantasan tinjauan. Ia mengambil masa beberapa minit.
  • Kandungan maklumat.

Antara kekurangannya adalah perkara berikut:

  • Keperluan tinggi untuk kelayakan seorang doktor. Pengalaman yang mencukupi dan mata terlatih diperlukan untuk menilai keadaan arteri dan tidak melupakan perkara penting.
  • Skop tinjauan yang agak sempit. Lebih rendah daripada kaedah yang lebih maju.

Analogi kaedah

Ini boleh dipanggil pengimbasan dupleks sebagai pemeriksaan ultrasound yang lebih sensitif, dan sebagai tambahan untuk diagnostik MRI.

Yang terakhir ini tidak menghantar komponen berfungsi, tetapi tertumpu pada gambaran statik tentang apa yang berlaku dan keabnormalan anatomi, yang tidak dapat dilakukan oleh imbasan dupleks.

Ultrasonografi Doppler BCS adalah dopplerografi ultrasound kapal brachiocephalic. Pemeriksaan yang diperlukan untuk penilaian menyeluruh mengenai keadaan otak dan trofismenya (pemakanan). Ia dilantik mengikut petunjuk.

Oleh kerana keselamatan yang lengkap dan kandungan maklumat yang mencukupi, ia sering digunakan.

Arteri Brachiocephalic: penerangan, fungsi dan diagnosis

Pengarang: A. Olesya Valeryevna, MD, MD, doktor yang berlatih, guru di universiti perubatan

Aterosklerosis BCA (arteri brachiocephalic) adalah salah satu penyetempatan proses aterosklerotik yang paling kerap, yang dikesan terutama pada orang tua dan pikun dan menyebabkan gangguan hemodinamik di otak.


deposit aterosklerotik di arteri brachiocephalic

Kerosakan vaskular dengan plak aterosklerotik meluas di kalangan penduduk dunia. Penyakit berbahaya ini bermula secara beransur-ansur, pada masa dewasa, ketika seseorang menjalani gaya hidup aktif, bekerja keras dan tidak memberi perhatian yang secukupnya terhadap kesihatannya kerana kekurangan waktu senggang, namun kesejahteraan dan kekurangan pemikiran mengenai usia tua yang akan membawa akibatnya.

Sementara itu, tanda-tanda awal aterosklerosis dapat dikesan pada usia 40-45 tahun, lebih kerap pada lelaki. Hormon seksual melindungi wanita dari aterosklerosis dalam tempoh ini, tetapi ketika menopaus berlaku dan kepekatannya berkurang, risiko patologi meningkat, dan pada 65-70 tahun kejadian aterosklerosis, termasuk arteri brachiocephalic, menjadi hampir sama pada kedua-dua jantina.

Aterosklerosis arteri brachiocephalic sangat penting kerana pelanggaran bekalan darah ke otak dan risiko keadaan berbahaya - strok, walaupun manifestasi kronik patologi dalam bentuk demensia juga menyebabkan banyak masalah dan cepat atau lambat membawa kepada kematian pesakit.

Arteri brachiocephalic merangkumi batang brachiocephalic, arteri subclavian kiri dan karotid biasa. Batang besar ini berasal langsung dari aorta, bercabang ke dalam saluran berdiameter yang lebih kecil, mengambil bahagian dalam pembentukan lingkaran arteri (Willis) otak, yang membekalkan darah ke tisu saraf.

Dari arteri subclavian, vertebrata bermula, yang di kawasan pangkal otak bergabung menjadi basilar - arteri besar, yang menyebabkan sumber bekalan darah ke bahagian posterior serebrum dan cerebellum (serebrum posterior). Patologi arteri vertebra diketahui oleh banyak orang, selalunya ia adalah asimetri atau penyempitan tempatan, yang bersifat kongenital, dan aterosklerosis yang diperoleh semasa hidup memperburuk kekurangan aliran darah dan menyumbang kepada iskemia serebrum.


Struktur BCA dan arteri otak yang memakannya

Agar tidak melewatkan saat permulaan penyakit ini, orang yang berisiko perlu memantau kesihatan mereka dengan teliti dan kerap mengunjungi doktor, menjalani kajian yang sesuai dan mengambil ubat yang diresepkan oleh pakar. Diagnosis dan rawatan tepat pada masanya dapat memperlambat perkembangan aterosklerosis dan mencegah komplikasi, yang paling berbahaya dianggap sebagai strok.

Anatomi Arteri Brachiocephalic

Sebelum meneruskan diagnosis dan rawatan penyakit yang berkaitan dengan arteri brachiocephalic, perlu memahami kepentingannya dalam tubuh manusia. Kapal terbesar adalah aorta, dan yang lain berlepas dari dalamnya, termasuk arteri brachiocephalic. Ia terbahagi kepada tiga arteri yang lebih kecil: subclavian, vertebral dan karotid.

Kapal brachiocephalic terlibat dalam pemakanan otak, jadi kepentingannya hampir tidak dapat diremehkan. Arteri brachiocephalic membolehkan oksigen dan nutrien lain memasuki bahagian otak yang berlainan, jadi kekurangan unsur-unsur ini boleh memberi kesan buruk terhadap kerja tubuh manusia.

Struktur anatomi zon BCA dan ciri-cirinya

Untuk memahami apa arteri brachiocephalic, pertimbangkan strukturnya dari lengkungan aorta ke otak. Aliran darah yang berasal dari lengkungan aorta terbahagi kepada 3 arteri besar:

  • batang brachiocephalic memanjang dari sebelah kanan;
  • arteri subclavian kiri;
  • kiri arteri karotid biasa.

Batangnya adalah saluran darah kecil, panjangnya sekitar 4 cm. Pada gilirannya, ia dibahagikan kepada arteri:

  • subclavian kanan;
  • karotid biasa yang betul.

Semua arteri yang disajikan sangat penting bagi manusia, kerana mereka mengangkut darah ke lumbar atas dan ke beberapa bahagian otak.

Arteri karotid biasa keluar dari lengkungan aorta, sampai di pinggir rawan tiroid, dan kemudian terbahagi kepada:

  • arteri karotid luaran - ketika berlepas dari arteri biasa, ia bercabang menjadi 9 saluran arteri, yang tujuannya adalah untuk membekalkan darah ke tisu lembut dan struktur kepala;
  • arteri karotid dalaman - ia masuk ke rongga tengkorak. Bersama-sama dengan arteri serebral posterior dan anterior dan posterior, mengambil bahagian dalam penciptaan lingkaran Willis (lingkaran arteri serebrum).

Lebar pelepasan mereka meninggalkan 4 hingga 6 mm.

Perbezaan juga berlaku dengan tulang hyoid atau di pangkal rahang bawah. Sebelum ini, arteri karotid biasa dapat melalui saluran umum, tidak dibahagikan kepada tisu organ.

Arteri subclavian kiri berasal di kawasan lengkungan, selepas itu ia meninggalkan rongga toraks pada tahap 2/3 klavikula, dan kemudian bersama-sama dengan kanan menuju ke kawasan axillary (ke kapal yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke bahagian atas) selari dengan tulang ini. Diameter mereka adalah - 9 mm.

Dari arteri subclavian, cawangan arteri vertebra dihantar ke tengkorak. Di sana mereka menyambung ke arteri basilar, yang mengembalikan arteri serebrospinal yang memasuki lingkaran Willis.

Aterosklerosis

Aterosklerosis adalah salah satu penyakit paling serius yang boleh ditanggung oleh arteri brachiocephalic. Ini adalah penyakit kronik, yang dicirikan oleh kerosakan pada saluran darah, khususnya arteri. Ini berlaku kerana pembentukan plak kolesterol. Pada masa ini, dipercayai bahawa sebab utama perkembangan penyakit ini adalah masalah metabolisme, terutama disebabkan oleh gangguan metabolisme lipid dan protein dalam tubuh.

Kolesterol berlebihan terpasang di dinding saluran darah dan menyebabkan pembentukan plak. Sekiranya kita mempertimbangkan tahap pertama penyakit ini, maka ini tidak membawa kepada akibat yang serius, pada tahap ini, lebih baik merawat penyakit tersebut. Dalam tempoh ini, lumen di arteri menyempit, tetapi pada masa yang sama, fungsi normal badan berlaku, seperti sebelumnya. Kenaikan tekanan sedikit dapat diperhatikan, ini dapat dianggap sebagai salah satu gejala penyakit..

Sekiranya tidak dirawat, kolesterol yang terkumpul di dinding arteri bertambah besar, yang menyebabkan penyakit ini bertambah buruk. Pada peringkat kemudian, kolesterol tidak hanya membaik di dinding, tetapi juga mula tumbuh di dalamnya. Kerana ini, tisu penghubung terbentuk, dan prosesnya disebut sklerosis..

Dalam proses perubahan, dinding dalaman arteri menebal, masing-masing, semacam penghalang muncul di mana lebih sukar bagi darah untuk melewati. Oleh kerana itu, tisu dan sel-sel tubuh tidak menerima jumlah oksigen yang diperlukan, akibat yang paling serius boleh mengakibatkan nekrosis tisu di tempat yang tidak mendapat darah. Seseorang hanya dapat membayangkan apa akibat serius yang diharapkan jika pesakit tidak mengesan aterosklerosis arteri brachiocephalic tepat pada waktunya.

Petunjuk untuk

Di wilayah BCA, terdapat saluran intrakranial yang membekalkan darah yang diperkaya oksigen terus ke tisu otak dan berdekatan. Saluran ekstrakranial di dalam tengkorak juga dirujuk ke kawasan brachiocephalic, mereka memberi makan tisu kepala - bahagian depan, oksipital serviks. Ultrasonografi Doppler menilai status kedua-dua kumpulan kapal BCA. Pengimbasan ditetapkan sekiranya:

  1. Sakit kepala, pening.
  2. Masalah dengan koordinasi pergerakan, kesedaran diri di persekitaran.
  3. Keadaan pengsan.
  4. Tahap kolesterol.
  5. Kebas kaki, pelanggaran kepekaan mereka.
  6. Kehilangan penglihatan yang teruk, "lalat" di mata.
  7. Masalah ketara dengan ingatan, tumpuan perhatian.
  8. Pemeriksaan dilakukan sebelum operasi.

Perubahan patologi dianggap sebagai sebab utama kajian ini. Penyakit ini termasuk: dystonia vegetatif-vaskular, hipertensi, patologi otot jantung, kecederaan kepala dan leher, mampatan vaskular dan perubahan traumatik, penyakit yang berkaitan dengan darah, vaskulitis.

Sebab-sebabnya

Penyakit ini tidak berlaku dengan sendirinya dan diperlukan beberapa sebab serius yang menyebabkan arteri brachiocephalic dapat menderita. Perkembangan penyakit ini boleh disebabkan oleh sebab berikut:

  • merokok;
  • tabiat buruk lain;
  • hipertensi, ini berlaku untuk jenis primer dan sekunder;
  • penggunaan kontraseptif berterusan yang mempengaruhi latar belakang hormon;
  • peningkatan kolesterol dalam badan, tanpa mengira punca masalah ini;
  • penyakit sistem imun;
  • berat badan berlebihan.

Faktor-faktor risiko

Terdapat banyak faktor risiko yang boleh menyebabkan perkembangan patologi. Ini termasuk:

  • Umur (wanita, dengan menopaus awal atau berumur lebih dari 55 tahun, lelaki berusia lebih dari 45 tahun).
  • Sekiranya dalam sejarah saudara-mara, ibu bapa mengalami strok, serangan jantung, awal penyakit jantung koronari.
  • Merokok.
  • Penyakit hipertonik.
  • Jumlah kolesterol (OXS) lebih daripada 5 mmol seliter atau lipoprotein berketumpatan rendah (HLDPL) lebih besar daripada atau sama dengan 3 mmol / l.
  • Trigliserida (TG) lebih daripada 2 mmol / L, lipoprotein berketumpatan tinggi (HPSLP) kurang daripada 1 mmol / L.
  • Diabetes mellitus, glukosa darah lebih daripada 7 mmol / l semasa perut kosong.
  • Kegemukan perut adalah apabila jumlah pinggang lebih lebar daripada 102 cm pada lelaki dan 88 cm pada wanita.

Simptomologi

Dalam proses perkembangan penyakit ini, pesakit mempunyai gejala yang menjadi perhatian. Aterosklerosis arteri brachiocephalic ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • pening secara berkala berlaku;
  • ketidakselesaan boleh berlaku dengan putaran kepala yang tajam ke sisi;
  • sedikit kesemutan di anggota badan - bahagian atas dan bawah;
  • loya tanpa sebab;
  • masalah penglihatan;
  • fungsi pertuturan terjejas;
  • masalah pendengaran, tinitus mungkin berlaku;
  • mati rasa jangka pendek yang tajam pada separuh badan.

Gejala perkembangan penyakit ini

Gejala penyakit boleh berbeza. Itu semua bergantung pada kapal mana yang terjejas. Sebagai contoh, aterosklerosis pada bahagian bawah kaki dapat menampakkan diri dalam penampilan berdengkur pada waktu malam semasa tidur. Walau bagaimanapun, ini mungkin merupakan akibat dari aterosklerosis bentuk lain..

Jadi, pada peringkat pertama, aterosklerosis dari jenis penghapusan dapat menampakkan dirinya seperti berikut:

  • Keadaan sejuk, mengantuk;

  • Kaki sentiasa sejuk;
  • Kepincangan (separa);
  • Kaki yang terbakar dan kesemutan (serupa dengan kekejangan);
  • Kulit jari dan jari kaki pucat, yang berubah menjadi warna merah terang ketika dipanaskan.
  • Pada peringkat kedua penyakit ini, sakit kaki dan keletihan cepat salah satu anggota badan dapat ditambahkan pada gejala sebelumnya. Juga, kuku kaki boleh mula pecah dan kasar, sensasi yang tidak menyenangkan akan muncul di betis. Gejala penyakit koronari akan muncul. Selain itu, denyutan pada kapal di kaki akan menurun..

    Semasa peringkat ketiga, kepincangan akan semakin meningkat. Setiap lima puluh hingga tujuh puluh langkah harus berhenti. Sakit jari akan muncul walaupun semasa rehat. Otot kaki bawah sebahagiannya mengalami atrofi. Rambut akan mulai rontok, kulit akan menjadi nipis dan polos, keretakan pada jari akan muncul..

    Tahap keempat penyakit ini adalah yang paling serius, prosesnya hampir tidak dapat dipulihkan. Kulit menjadi merah dengan warna tembaga. Kaki akan mula membengkak, bisul trofik akan muncul. Pada waktu malam, rasa sakit ringan akan bermula, yang akan semakin meningkat dari masa ke masa. Selalunya suhu badan akan meningkat. Manifestasi terburuk penyakit ini adalah kemunculan gangren, dalam hal ini hampir tidak ada peluang untuk sembuh.

    Kepentingan diagnosis

    Sebilangan pesakit mungkin berpendapat bahawa perubahan kecil dan plak kolesterol kecil tidak mengancam kesihatan, dan hipertensi menampakkan diri pada separuh populasi, jadi jangan risau. Ini sebenarnya tidak berlaku. Bahaya utama penyakit ini bukan hanya menutup saluran darah secara beransur-ansur, tetapi juga kemungkinan merobek plak kolesterol dari dinding pembuluh darah.

    Bahkan peringkat awal penyakit ini, yang dapat terkena arteri brachiocephalic, sangat berbahaya bagi kehidupan manusia. Pemisahan plak kolesterol dari dinding pembuluh menyebabkan fakta bahawa serpihan ini mula bergerak di sepanjang semua kapal, sehingga terkecil, yang disebabkan oleh plak ini dapat tersumbat. Tetapi ini tidak selalu terburuk: ada kemungkinan penipisan kapal yang teruk berlaku di tempat pemisahan plak, yang akan menyebabkan pendarahan dan kematian serebrum.

    Mungkin salah satu contoh kerosakan arteri brachiocephalic yang paling ketara boleh dianggap sebagai strok. Akibat penyakit ini, seseorang benar-benar kehilangan kemampuan untuk bergerak, dan jika tidak ada pertolongan tepat pada masanya, perubahan tersebut menyebabkan kematian.

    Penunjuk penyahkodan kajian

    Setelah membetulkan hasilnya oleh alat, rekod protokol penyelidikan dibuat. Petunjuk penting dimasukkan ke dalam kad untuk penyahsulitan. Memproses hasil dan menyusun paparan kartografi aliran darah dilakukan dengan cepat. Bergantung pada pakar, output memerlukan masa sehingga 10 minit. Kesimpulan dikeluarkan di tangan, hasil imbasan dalam bentuk bercetak memaparkan senarai saluran darah dan petunjuk keadaan anatomi mereka.

    Nota! Penyahkodan menentukan kehadiran patologi, tahap kepatuhan keadaan arteri dengan piawaian anatomi, membantu membuat kesimpulan yang menentukan diagnosis yang tepat.

    Setelah mengkaji penyahsulitan, doktor menetapkan cadangan rawatan dan terapi untuk pesakit sekiranya berlaku kelainan. Penyahsulitan dilakukan dengan membandingkan petunjuk prestasi pesakit. Terokai data berikut:

    1. Corak aliran darah.
    2. Kelajuan aliran darah - sistolik dan diastolik (sebutan maks. Dan min.).
    3. Ketebalan dinding vaskular.
    4. PI adalah indeks riak. Ini menunjukkan perbezaan kadar sisto-diastolik berhubung dengan nilai purata. Dikira dengan menjumlahkan kedua-dua kelajuan dibahagi dengan 3.
    5. RI adalah indeks resistif. Menunjukkan perbezaan relatif kedua-dua kelajuan dengan diastolik.
    6. Sikap systolodiastolik. Dikira dengan membahagi maks. pada min.

    Tiga petunjuk terakhir mewakili gambar yang menunjukkan patensi vaskular. Diagnosis keadaan aliran darah di arteri karotid, NSA, ICA. Nilai keadaan arteri supra-lateral, bahagian utama, vertebra. Semua parameter ditunjukkan dengan sebutan kod mereka yang disingkat - Vo, V1, dan lain-lain. Ujian ini mempengaruhi arteri anterior, posterior, tengah. Penilaian diberikan kepada aliran darah di subclavian dan kedua-dua arteri penghubung..

    Prestasi biasa

    Kapal yang membentuk sistem brachiocephalic mempunyai nilai normatifnya. Kajian keputusan pemeriksaan ultrasound mengambil kira norma dan ciri individu keadaan pesakit. Diameter OSA dianggap boleh diterima pada 4-7 mm.

    1. Halaju aliran darah sistolik biasanya dari 50 hingga 105 cm / s., Diastolik dari 9 hingga 36 cm / s.
    2. Indeks dinding vaskular tahan - dari 0,6 hingga 0,9.

    Cabang OCA dalam keadaan normal tidak melebihi nilai eigen. Diameter cabang dalam adalah dari 3 hingga 6.5 mm, yang luarnya hingga 6. Kelajuan aliran darah maksimum cabang dalam adalah normal dari 33 hingga 100 cm / s, yang luar adalah dari 35 hingga 100. Indeks rintangan yang boleh diterima dari kedua-dua cabang adalah dari 0, 5 hingga 0.8.

    Penyimpangan

    Setelah menyahkod dan menilai data yang diperoleh melalui kajian, diagnosis yang tepat dibuat. Perubahan patologi dan penyimpangan yang tidak normal dari sifat normal aliran darah, yang ditunjukkan oleh imbasan:

    1. Stenosis. Ini adalah patologi yang menunjukkan penurunan patensi vaskular. Ia berlaku kerana penyempitan lumen, yang menghalang aliran darah bebas..
    2. Aneurisme. Ini adalah pengembangan dinding kapal yang nipis. Dalam kes ini, arteri dan urat boleh berlipat ganda, yang menimbulkan keadaan yang mengancam nyawa.
    3. Aterosklerosis. Ini terdiri dalam pembentukan plak kolesterol di dinding. Mereka mengganggu aliran darah yang bebas melalui arteri, menyebabkan risiko kelaparan dan penyumbatan oksigen serebrum..
    4. Kesempitan. Ini adalah pelanggaran ketara keadaan dinding vaskular, di mana patensi terganggu.
    5. Aliran bergelora. Pergolakan darah semasa aliran melalui arteri.

    Setelah kelainan dikenal pasti, doktor akan menetapkan terapi.

    Sekiranya kita menganggap aterosklerosis arteri brachiocephalic, menjadi jelas bahawa dalam kes ini seseorang tidak dapat melakukan tanpa ultrasound. Tujuan ultrasound arteri brachiocephalic bukan hanya untuk memahami keadaan di mana pesakit berada, tetapi juga untuk memeriksa kedudukan anatomi kapal yang telah rosak. Prosedur ini membolehkan anda menentukan punca sebenar gejala pada pesakit tertentu..

    Perlu diingat bahawa kerana ciri struktur tubuh manusia, dan juga kepentingan kapal yang sedang diperiksa, perlu dilakukan ultrasound arteri brachiocephalic.

    Kaedah pemeriksaan ini sering digunakan untuk mengesyaki kerosakan saluran darah yang menuju ke otak. UZGD bermaksud dopplerografi ultrasound. Kaedah ini membantu menentukan mengapa seseorang mengalami sakit kepala. Dengan pertolongannya, doktor dapat menentukan mengapa otak tidak menerima jumlah oksigen dan nutrien yang diperlukan.

    Kelebihan utama imbasan ultrasound arteri brachiocephalic adalah keberkesanannya dan pada masa yang sama tanpa rasa sakit. Prosedur ini tidak terlalu mahal, tetapi lebih rendah daripada beberapa jenis pemeriksaan lain..

    Mengimbas

    Sebagai tambahan kepada prosedur yang serupa dengan ultrasound konvensional, terdapat kaedah pemeriksaan seperti imbasan dupleks arteri brachiocephalic. Nampaknya banyak orang bahawa intipati tingkah laku, dan juga hasilnya, akan sama, tetapi ini tidak sepenuhnya benar.


    Walaupun prosedur ini serupa dengan perkara di atas, pengimbasan arteri brachiocephalic membolehkan anda mendapatkan maklumat yang lebih penting. Kaedah ini membolehkan doktor membuat perubahan berikut:

    • kehadiran plak aterosklerotik;
    • kerosakan pada dinding saluran darah, dan juga tempat di mana ini berlaku;
    • pelbagai ubah bentuk saluran darah, ini berlaku untuk kelebihan atau gelung;
    • kehadiran pembekuan darah;
    • perubahan keseragaman dinding kapal, misalnya, ketebalan di tempat tertentu atau pergerakannya;
    • pengembangan;
    • pembangunan kawasan badan yang disiasat.

    Tetapi ini bukan semua kelebihan prosedur. Mengimbas arteri brachiocephalic memungkinkan untuk memeriksa bukan sahaja kapal terbesar di tubuh manusia, tetapi juga yang lebih kecil.

    Jabatan ekstrakranial

    Biasanya semasa diagnosis penyakit seperti aterosklerosis, bahagian ekstrakranial pada arteri brachiocephalic adalah yang diperiksa. Prosedur itu sendiri agak serupa dengan ultrasound konvensional, hanya pemeriksaan yang dilakukan di leher. Sekiranya perlu, ia boleh menjadi cukup lama. Selepas ini, doktor yang hadir dapat melihat dengan jelas di layar monitor semua perubahan yang berlaku pada kapal yang diperiksa.

    Aterosklerosis arteri brachiocephalic extracranial memerlukan rawatan segera, kerana akibat yang teruk dapat terjadi pada awal perkembangan penyakit. Anda tidak boleh mula menangani masalah ini sendiri, anda perlu berjumpa doktor yang akan memberi ubat yang diperlukan.

    Pencegahan

    Satu-satunya perkara yang dapat dilakukan oleh pesakit adalah langkah pencegahan untuk mencegah perkembangan penyakit, dan jika tidak memburukkan lagi keadaan. Cukup untuk mengikuti peraturan mudah..

    Pertama sekali, anda perlu mula menjalani gaya hidup sihat. Perkara yang paling penting ketika ini adalah berhenti merokok. Ketagihan inilah yang menjadi penyebab serius perkembangan penyakit ini. Penting untuk memantau bagaimana anda makan, anda harus makan makanan yang kurang berlemak, lebih mengutamakan sayur-sayuran, buah-buahan, makanan laut. Makanan tidak semestinya seperti diet yang ketat - anda boleh mengurangkan sebilangan makanan dalam jumlah penggunaan, dan tidak meninggalkannya sepenuhnya.

    Mulailah bermain sukan, dan jika ini tidak mungkin, lakukan latihan pada waktu pagi selama 10-15 minit. Apabila gejala penyakit muncul, anda perlu berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan. Semasa menetapkan rawatan, anda mesti menyelesaikan kursus sepenuhnya dan tidak menghentikannya, walaupun anda mengalami peningkatan sementara dalam keadaan anda. Jangan mengalami sakit kepala atau gangguan badan yang lain, seperti yang dikatakan oleh pakar: perubahan yang paling serius akibat aterosklerosis boleh mengakibatkan pembedahan.

    Rawatan yang ditetapkan

    Sekiranya lesi aterosklerotik dikesan, BCA ditetapkan prinsip rawatan yang sesuai untuk kes, perubatan atau pembedahan. Langkah-langkah yang diambil bertujuan menormalkan peredaran darah, menghilangkan atau mengurangkan keparahan gejala. Tugas utama adalah menghentikan perkembangan patologi, menghentikan perkembangan.

    Langkah-langkah terapi selalu mengandungi petua perubahan diet.

    Nota! Pemakanan yang betul dapat mengurangkan risiko komplikasi dan kemerosotan keadaan, mengurangkan masalah pembuluh darah.

    Makan disarankan untuk dilakukan dengan kerap, sehingga 6 kali sehari. Hidangan mestilah kecil. Diet mengandungi penolakan:

    Penggunaan garam adalah terhad, mengurangkan pengambilan ikan jenis lemak. Menu ini memperkenalkan ayam, herba, makanan laut. Menunjukkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Produk tenusu mestilah rendah lemak..

    Rawatan ubat

    Ini terdiri dalam pelantikan pelbagai jenis ubat. Ini termasuk kompleks vitamin, ubat-ubatan yang menstabilkan tekanan darah, menurunkan kolesterol. Dadah yang menurunkan kolesterol, ubat untuk menguatkan dinding saluran darah, antikoagulan ditambahkan ke dalam senarai. Ubat yang diresepkan biasanya merangkumi:

    1. Aspirin, untuk melegakan aktiviti keradangan, mengurangkan ketumpatan darah, mencegah pembekuan darah. Ubat ini mencegah berlakunya strok, menormalkan peredaran serebrum. Ambilnya secara berterusan. Antara kursus pengambilan ubat berehat sebentar.
    2. Statin - menurunkan kolesterol dan melegakan keradangan. Ubat semacam itu melebarkan saluran darah, memberikan penipisan aliran darah.
    3. Ubat yang melebarkan saluran darah, antispasmodik. Berikan vasodilatasi, ubat-ubatan diresepkan sebagai kursus.

    Cadangan untuk pemulihan mengandungi petua untuk mengubah diet, gaya hidup sihat. Terapi fizikal diresepkan dan dinasihatkan untuk mengurangkan tekanan emosi dan fizikal. Terapi melibatkan pemantauan kolesterol dalam darah dan tekanan darah, menghindari melampaui norma.

    Rawatan pembedahan

    Berisiko tinggi mengalami strok, pesakit diberi rawatan pembedahan. Dalam praktiknya, pembedahan terbuka ditetapkan. Ini adalah penghapusan kawasan yang terkena patologi, diikuti oleh prostetik. Jahitan tanpa prostesis adalah mungkin. Operasi sedemikian dianggap sebagai intervensi yang teruk dengan kemungkinan komplikasi..

    Alternatif yang ditunjukkan:

    1. Campur tangan tanpa penyingkiran kawasan yang terjejas adalah endovaskular. Stent dimasukkan ke dalam lumen kapal, dan plak kolesterol dikeluarkan menggunakan balon. Stenting adalah kaedah yang berkesan dan agak selamat untuk membersihkan lumen kapal. Intervensi endovaskular mahal; risiko komplikasi rendah.
    2. Campur tangan terbuka tanpa membuang kawasan yang terjejas. Ia dipanggil endarterektomi. Daripada menghilangkan bahagian yang terkena aterosklerosis, sayatan dibuat, diikuti dengan pengambilan plak kolesterol. Setelah integriti dinding kapal dipulihkan.

    Kaedah alternatif untuk rawatan aterosklerosis tidak dapat menggantikan rawatan, tetapi hanya melengkapkannya.

    Nota! Penggunaan kaedah tersebut harus dipersetujui dengan doktor yang hadir untuk mengelakkan patologi atau kemunculan yang baru.

    Untuk menormalkan tekanan darah dan kolesterol, anda boleh mengambil decoctions dan tincture mengikut resipi rakyat.

    Pengimbasan dupleks ultrabunyi arteri brachiocephalic

    Pengimbasan dupleks ultrasound arteri brachiocephalic (BAC ultrasound) adalah kaedah ultrasound moden untuk diagnosis saluran darah, iaitu arteri karotid dan vertebra yang membekalkan otak dan arteri subclavian.

    Saluran otak adalah sistem kompleks yang mampu mengatur diri dan menjaga aliran darah serebrum. Oleh itu, hanya diagnostik yang kompleks, termasuk imbasan ultrasound, tomografi yang dikira, dan pengimejan resonans magnetik, yang memungkinkan pemilihan taktik rawatan tepat pada masanya dan tepat dan menilai keberkesanannya. Semasa pemeriksaan ultrasound, anatomi kapal, keadaan dinding dan lumen arteri dinilai, dan parameter aliran darah ditentukan secara serentak menggunakan mod ultrasound Doppler dan pengimbasan warna, yang memungkinkan untuk mendapatkan gambaran yang lebih tepat mengenai keadaan kapal. Dengan bantuan ultrasound, plak aterosklerotik, gumpalan darah di lumen, kura-kura dan stratifikasi arteri didiagnosis.

    Tanda ultrasound awal aterosklerosis bukanlah plak, tetapi penebalan dinding arteri karotid oleh pecahan milimeter. Penunjuk ini semestinya ditentukan oleh pengimbasan dupleks dan disebut ketebalan kompleks intima-media (CIM). Ia diambil kira semasa menilai keberkesanan rawatan statin dan terapi antihipertensi. Peningkatan CMM lebih dari 1.0 mm biasanya dikaitkan dengan faktor risiko penyakit kardiovaskular: hipertensi arteri, diabetes mellitus, merokok, peningkatan kolesterol dalam darah, dll..

    Dengan perkembangan proses aterosklerotik, pembentukan plak berlaku. Selalunya, plak dilokalisasikan dalam bifurkasi karotid - tapak pembahagian arteri karotid biasa ke luaran dan dalaman. Banyak kajian klinikal menunjukkan bahawa kehadiran plak dalam bifurkasi karotid adalah faktor risiko yang signifikan untuk strok, kematian dan infark miokard. Itulah sebabnya penting untuk mengesan perubahan aterosklerotik pada arteri pada peringkat awal. Semasa imbasan dupleks, bukan sahaja penyetempatan plak ditentukan, tetapi juga ciri-ciri lain yang penting untuk memilih taktik rawatan selanjutnya: bentuk, saiz, struktur, permukaan dan tahap penyempitan (stenosis). Sekiranya lumen arteri ditutup sepenuhnya, ini disebut oklusi..

    Dalam kajian arteri brachiocephalic, kura-kura arteri yang berkaitan dengan pemanjangannya agak biasa. Penyebab utama penyeksaan arteri karotid adalah peningkatan tekanan darah dan aterosklerosis. Kelengkungan arteri vertebra sering dikaitkan dengan ubah bentuk tulang belakang serviks, kerana saluran ini melewati saluran proses melintang vertebra. Sekiranya penyeksaan arteri menyebabkan penyempitan lumen, ini boleh menyebabkan aliran darah terganggu.

    Imbasan ultrabunyi, seperti kaedah diagnostik radiasi lain (angiografi, CT dan MRI), digunakan untuk memeriksa pesakit dengan lesi vaskular traumatik, seperti pembedahan, iaitu diseksi dinding. Stratifikasi dinding arteri juga spontan. Gejala utama pembedahan arteri kepala dan leher adalah sakit kepala yang teruk, yang tidak berhenti dengan ubat penahan sakit konvensional.

    Vaskulitis adalah keradangan pada dinding vaskular yang bersifat autoimun atau berjangkit. Pengimbasan dupleks bersifat informatif sekiranya terdapat lesi arteri berkaliber besar dan sederhana - arteri karotid, vertebra atau temporal.

    Petunjuk untuk mengimbas dupleks arteri brachiocephalic adalah:

    tekanan darah tinggi atau rendah;

    kolesterol darah tinggi;

    pergerakan dan kepekaan anggota badan yang terganggu;

    Pengimbasan dupleks kapal zon brachiocephalic dengan sampel putar (BCS)

    Pengimbasan dupleks kapal zon brachiocephalic dengan sampel putar adalah kaedah diagnostik ultrasound untuk saluran darah utama di leher yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke otak.

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic boleh digunakan bersama dengan ujian lain untuk mengesan saluran darah yang menyempit atau tersumbat di kawasan lain badan anda, termasuk imbasan dupleks pembuluh darah anggota bawah dan ultrasound perut.

    Kajian ini membolehkan anda melihat keadaan arteri besar, saluran periferal dan kapilari subkutan kecil, serta pengedaran darah di lumen saluran. Sebarang kelainan patologi dapat dilihat.

    Pengimbasan dupleks kapal brachiocephalic

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic

    9 minit Dihantar oleh Irina Bredikhina 7336

    Peningkatan relevansi diagnosis patologi serebrovaskular tepat pada masanya adalah berdasarkan peningkatan kejadian strok, disertai dengan kecacatan jangka panjang, kecacatan dan sebilangan besar kematian. Menurut statistik, selepas strok, hanya sekitar 40% pesakit yang dapat kembali bekerja sepenuhnya.

    Kaedah pemeriksaan instrumental utama yang digunakan untuk mengenal pasti pelbagai lesi arteri brachiocephalic (BCA), yang merupakan bahagian utama sistem vaskular otak, dapat dianggap sebagai ultrasound dopplerography (USDG). Apa kelebihan berbanding kaedah diagnostik lain dari ultrasound BCA Doppler dan apa sebenarnya, anda dapat mengetahui dengan membaca perincian struktur anatomi arteri utama leher dan kepala, kepentingannya dalam bekalan darah ke otak dan asas fizikal, pengimbasan dupleks.

    Ciri struktur

    Oleh itu, untuk memahami apa arteri brachiocephalic, adalah perlu untuk menelusuri jalan mereka secara langsung dari aorta ke otak. Aliran darah yang berasal dari lengkungan aorta diedarkan ke dalam tiga arteri besar:

    • karotid am (berlepas dari sebelah kiri);
    • subclavian kiri;
    • batang brachiocephalic (berlepas dari sebelah kanan).

    Batang brachiocephalic, seterusnya, membentuk tiga arteri yang terletak di sebelah kanan:

    Semua arteri ini, secara langsung atau tidak langsung, mengambil bahagian dalam penyaluran darah ke tali pinggang bahu dan otak, membentuk sistem yang kompleks, yang merupakan lingkaran setan, dan membolehkan anda mengagihkan semula seluruh jumlah darah masuk secara merata untuk memastikan bekalan darah yang seragam ke semua bahagian otak. Pelanggaran aliran darah di salah satu kolam vaskular, membawa kepada pengagihan semula darah yang masuk, sama ada melewati lingkaran Wellis, atau membuat arah aliran darah yang terbalik, yang menyebabkan bekalan darah ke otak tidak mencukupi. Kesan ini dipanggil "rompakan.".

    Diagnostik ultrabunyi

    Ultrasound kajian arteri utama sejauh ini adalah kaedah diagnostik yang paling bermaklumat yang dapat mendedahkan bukan sahaja perubahan fisiologi (ubah bentuk dinding, lebar tempat tidur vaskular, selekoh, kehadiran plak aterosklerotik), tetapi juga indeks aliran darah kualitatif dan kuantitatif.

    Imbasan ultrabunyi yang digunakan untuk mendiagnosis patologi arteri brachiocephalic dapat dibahagikan kepada 2 jenis:

    • Ultrasound Doppler (ultrasound Doppler);
    • pengimbasan dupleks.

    Kedua-dua kaedah tersebut berdasarkan pada kesan Doppler, intinya adalah memperbaiki gelombang ultrasonik yang dipantulkan dari objek yang bergerak. Dalam kes kajian aliran darah, sel darah merah bertindak sebagai objek bergerak yang memantulkan ultrasound. Perubahan frekuensi yang dipancarkan oleh sensor (pergeseran Doppler) berlaku dalam kadar langsung dengan kecepatan sel darah merah bergerak di sepanjang aliran darah, sementara jika sel darah merah bergerak ke arah sensor, frekuensi meningkat dan sensor mengesan pergeseran positif, dan jika sensor mengesan frekuensi, pergeseran negatif direkam dan diperbaiki.

    Pada monitor ultrasound, ini tercermin dalam bentuk gambar warna aliran darah pelbagai arah - merah (pergeseran positif) dan biru (peralihan negatif). Kaedah ultrasound BCA mempunyai sisi positif dan negatif. Kemungkinan memeriksa bahagian transkarnial otak, iaitu arteri yang terletak di dalam cranium, harus dikaitkan dengan positif, sementara zon ini tidak dapat diakses untuk pemeriksaan ultrasound klasik (β-mode).

    Sisi negatifnya adalah mustahil menentukan kedudukan kapal dengan tepat, dan oleh itu diagnostik dilakukan berdasarkan kemungkinan lokasi dan perubahan kedalaman pengimbasan. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, dengan susunan arteri yang tidak khas dari segi anatomi, imbasan ultrasound tidak dapat mencerminkan aliran darah, namun ini bukan tanda yang jelas mengenai ketidakhadirannya yang sebenarnya..

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic dilakukan pada pengimbas ultrasound generasi terkini, menggabungkan ultrasound klasik dalam mod β-dan dopplerografi. Penilaian keadaan arteri dan kualiti aliran darah dilakukan berdasarkan gambar dua dimensi (imbasan dupleks) atau tiga dimensi (imbasan tripleks). Dalam kes ini, kapal boleh dipaparkan pada satah melintang dan panjangnya.

    Penggunaan ultrasound ekstrakranial (pemeriksaan kapal di luar tengkorak) dalam mod dupleks membolehkan anda mendapatkan maklumat terperinci berikut:

    • keadaan dinding kapal;
    • ketebalan, struktur dan bilangan plak aterosklerotik;
    • saiz lumen vaskular;
    • kadar aliran darah.

    Tujuan kajian

    Pengimbasan dupleks saluran brachiocephalic (BCC) dilakukan untuk mengenal pasti perubahan patologi yang membawa kepada gangguan peredaran darah atau iskemia (kebuluran oksigen) otak:

    • arteriosklerosis arteri;
    • perubahan struktur (memanjangkan atau ubah bentuk saluran darah);
    • penyempitan patologi lumen arteri (stenosis);
    • penyetempatan, struktur dan saiz plak kolesterol;
    • arah dan kelajuan aliran darah;
    • mobiliti dan keanjalan arteri;
    • kehadiran trombus.

    Penyebab utama patologi

    Penyebab utama perubahan patologi dalam sistem vaskular, yang merangkumi lebih daripada 80% daripada semua kes gangguan peredaran darah, adalah lesi aterosklerotik BCA. Melakukan imbasan ultrasound BCS pada orang dengan kesihatan yang cukup baik, menunjukkan adanya tahap awal aterosklerosis pada 3% yang diperiksa, yang umurnya 45-50 tahun. Petunjuk sedemikian menunjukkan kemungkinan besar strok iskemia selepas 55-60 tahun.

    Perubahan aterosklerotik juga merupakan penyebab tidak langsung ubah bentuk struktur saluran darah, misalnya, penampilan kelim. Sejak pembentukan plak aterosklerotik pada permukaan dalaman dinding vaskular (endotelium) tidak hanya menyebabkan penyempitan lumen dan, oleh itu, gangguan hemodinamik, tetapi juga kehilangan keanjalan endotelium.

    Penting! Salah satu fungsi utama membran endotel pada kapal adalah memberikan ketahanan yang stabil terhadap perubahan tekanan darah. Iaitu, peregangan kapal dengan peningkatan volume aliran darah (diastole) dan pemerolehan parameter awal dengan penurunan volume (sitol). Kehilangan keanjalan dinding vaskular akibat aterosklerosis, disertai dengan kalsifikasi plak sclerotik, menyebabkan perkembangan hipertensi, yang, pada gilirannya, adalah penyebab langsung distensi arteri.

    Petunjuk

    Gejala dan penyakit yang didiagnosis berikut adalah petunjuk untuk melakukan imbasan ultrasound BCG:

    • sakit kepala yang berterusan atau berulang;
    • kehilangan kesedaran;
    • ketidakstabilan tekanan darah (hipertensi atau hipotensi);
    • pening;
    • gangguan penglihatan sementara atau kekal;
    • penyakit endokrin yang membawa kepada gangguan metabolik pada tisu (diabetes mellitus, hipotiroidisme);
    • hiperlipidemia (peningkatan kolesterol dalam darah);
    • kegemukan.

    hasil

    Tanda pertama aterosklerosis yang dikesan dengan ultrasound saluran brachiocephalic bukanlah plak kolesterol, tetapi peningkatan ketebalan dan ketumpatan kompleks intima-media (CMM). Dinding mana-mana kapal terdiri daripada 3 lapisan. Intima - cangkang dalaman yang ditutup dengan endotelium yang bersentuhan langsung dengan aliran darah. Intima terdiri daripada serat kolagen, membran elastik dan mempunyai ketebalan sama dengan 1/10 ketebalan media.

    Media adalah cangkang tengah dan tebal, terdiri daripada banyak lapisan membran elastik dan sel otot licin. Semua arteri yang terletak di luar tengkorak mempunyai selaput elastik di bahagian luar. Adventitia adalah cangkang luar kapal, yang strukturnya terdapat kolagen dan serat elastik secara rawak, serta saluran darah terkecil yang memberi nutrisi ke dinding arteri.

    Dalam imbasan dupleks, cangkang dalaman dan tengah BCA cukup jelas kelihatan, sementara bahagian luarnya bergabung dengan tisu di sekitarnya. Dalam proses mempelajari KIM, dilakukan analisis mengenai echogenicity dan perbezaan pembezaan ke dalam lapisan, iaitu pemisahan visual intima dan media. Sebagai peraturan, dengan adanya aterosklerosis, perubahan berikut yang berlaku di CMM diperhatikan:

    • penampilan kawasan dengan echostructure yang tidak khas (biasanya peningkatan echogenicity);
    • kekurangan pembezaan yang jelas ke dalam lapisan atau penampilan lapisan baru dengan echogenicity yang berbeza;
    • kemunculan zon penebalan dinding.

    Apabila plak dikesan, analisis struktur morfologi mereka dilakukan. Dalam praktiknya, jenis plak aterosklerotik berikut biasanya dibezakan:

    • licin dan mempunyai permukaan yang sukar;
    • hipoechoik atau hiperesogenik;
    • homogen (komponen tunggal) atau heterogen (mempunyai komposisi kompleks).

    Menguraikan hasil imbasan ultrasound arteri brachiocephalic merangkumi data keadaan hemodinamik, iaitu, kelajuan aliran darah, di berbagai bahagian arteri serebrum. Fenomena ciri untuk perubahan aterosklerotik dalam arteri karotid dalaman, yang memungkinkan seseorang untuk mendiagnosis tahap kerosakan dengan ketepatan yang tinggi, dapat dianggap sebagai peningkatan dalam kecepatan aliran darah pada waktu sistol (output jantung).

    Jadual. Perubahan halaju aliran darah sistolik bergantung pada tahap lesi aterosklerotik arteri karotid dalaman.

    Peratusan Stenosis Arteri

    Kadar sistolik tertinggi,

    Pengimbasan dupleks BCA - pemeriksaan keadaan saluran leher yang membekalkan otak

    Kapal brachiocephalic hampir sepenuhnya memberikan peredaran serebrum. Pelanggaran kepatuhan mereka boleh menyebabkan banyak gangguan dari sistem saraf pusat. Keadaan yang teruk seperti strok atau trombosis sangat sering dikaitkan dengan kekalahan kumpulan vaskular ini..

    Melakukan pemeriksaan instrumental tepat pada masanya dan tafsirannya yang kompeten adalah kunci untuk mengenal pasti patologi vaskular dan rawatannya. Salah satu kajian yang paling moden dan bermaklumat adalah pengimbasan dupleks saluran brachiocephalic pada leher..

    Inti dan kelebihan pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic

    Saluran leher adalah sistem arteri kompleks yang terdiri daripada karotid (arteri karotid) yang terletak di bahagian depan leher dan vertebrata yang melewati tulang belakang dan membekalkan darah ke bahagian posterior otak dan saraf tunjang atas. Bahagian katil vaskular ini sukar untuk bertindak balas terhadap terapi ubat, dan campur tangan pembedahan di kawasan ini selalu dikaitkan dengan peningkatan risiko dan kerumitan.

    Itulah sebabnya sangat penting untuk mengenali patologi pada peringkat awal. Sebagai contoh, penyakit biasa seperti aterosklerosis vaskular tidak segera muncul dengan pembentukan plak di lumen arteri. Pada peringkat praklinikal, penebalan dinding kapal dan perkembangan keradangan di dalamnya pada mulanya berlaku. Kaedah ultrasound Doppler konvensional tidak mendedahkan perubahan kecil seperti itu, tidak seperti pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic dengan pemetaan aliran darah Doppler warna.

    Imbasan ini membolehkan anda melihat perubahan terkecil pada saluran serviks, lebar parameter intima-media dan aliran darah. Semasa kajian, anatomi arteri, keadaan lumen, ciri stenosis, kura-kura dan laminasi dinding pembuluh darah dapat dilihat dengan baik. Pemeriksaan BCA DS adalah kaedah untuk mengesan pembentukan aneurisma, plak, dan pembentukan trombotik pada kapal.

    Pengimbasan dupleks pembelahan ekstrasranial arteri brachiocephalic adalah salah satu subspesies diagnostik ultrasound yang digunakan untuk mengesyaki masalah pada arteri vertebra. Scoliosis, anjakan vertebra, osteoporosis dan osteochondrosis tulang belakang serviks boleh menyebabkan mampatan atau cubitan. Untuk tujuan analisis mendalam, dupleks BCS dengan sampel putar dapat dilakukan - ini akan memberi idea mengenai cadangan keanjalan dan tahap penyempitan.

    Imbasan saluran darah seperti ini mempunyai beberapa kelebihan yang membezakannya dengan latar belakang diagnostik instrumental lain. Pengimbasan dupleks dicirikan oleh kandungan maklumat yang tinggi dan kemampuan untuk menggambarkan ciri aliran darah. Kajiannya cepat, dapat diulang berkali-kali dan digunakan untuk mendiagnosis patologi dalam dinamika. Khususnya, ia dapat dilakukan secara berkala untuk menilai keberkesanan rawatan yang ditetapkan. Imbasan ultrabunyi benar-benar aman untuk tubuh, kerana tidak melibatkan prosedur invasif.

    Harga purata di klinik Rusia adalah 2-5 ribu rubel. Di Ukraine, kos pengimbasan sedikit lebih rendah dan berada dalam lingkungan 350-500 UAH.

    Petunjuk untuk SM SM

    Pengimbasan dupleks ultrasound BCA dilakukan mengikut arahan doktor yang kompeten - pakar neurologi, pakar kardiologi, ahli phlebologist. Hasil yang ditafsirkan dengan betul membantu membuat diagnosis yang tepat, untuk memilih terapi antihipertensi, antitrombotik atau hipokolesterol yang mencukupi. Petunjuk utama untuk arah dupleks adalah:

    • Cephalalgia biasa dengan pening, yang mungkin dikaitkan dengan gangguan peredaran otak.
    • Sensasi denyutan di kepala, pengsan, bunyi dan deringan di telinga. Gejala-gejala ini sangat biasa pada pesakit hipertensi..
    • Gejala neurologi di pinggir - paresthesia episodik (mati rasa) bahagian atas kaki atau bahagian kulit leher atau muka. Dupleks saluran brachiocephalic menunjukkan penyempitan patologi, termasuk di arteri brakial dan subclavian.
    • Gangguan irama jantung.
    • Gangguan deria - penurunan ketajaman penglihatan, kehilangan atau penurunan bidangnya, diplopia.
    • Patologi tulang belakang serviks dengan disyaki terlibat dalam proses arteri vertebra - perubahan scoliotik, osteochondrosis, osteoporosis, spondylolisthesis (anjakan paksi vertebra tetangga), ketidakstabilan.
    • Kecurigaan aterosklerosis, trombosis, hipertensi. Kolesterol darah periferal jangka panjang yang tinggi juga boleh menjadi petunjuk tidak langsung untuk mengimbas. Batang kepala bahu - tempat kegemaran untuk penyetempatan plak kolesterol.
    • Sejarah strok atau serangan jantung.
    • Diabetes.
    • Lesi iskemia atau organik bahan otak yang dikenal pasti semasa kajian instrumental lain.
    • Tahap persiapan sebelum pembedahan.

    Pengimbasan tidak memerlukan penyediaan khusus yang panjang. Pada menjelang kajian, perangsang vegetatif-vaskular, seperti kopi, alkohol atau minuman tenaga, harus ditinggalkan. Sekiranya pesakit mengambil ubat secara berterusan yang mempengaruhi nada, tekanan atau fungsi jantung vaskular, ubat tersebut dapat dibatalkan oleh doktor yang hadir semasa melakukan imbasan untuk mendapatkan hasil yang paling dipercayai..

    Penilaian dan tafsiran hasil tinjauan

    Pemeriksaan dupleks arteri serviks membolehkan anda membina semula kedudukannya di dalam tisu, struktur anatomi, diameternya, ciri interstitium yang berdekatan, kura-kura cawangan cagaran mereka. Di samping itu, imbasan dupleks arteri brachiocephalic menunjukkan ciri dan perubahan aliran darah. Semasa memaparkan gambar dari sensor pada monitor, anda dapat mewarnai petunjuk aliran darah. Spektrum halaju, pergolakan dan regurgitasi yang dapat dilihat.

    Berdasarkan unsur-unsur ini, diagnosis dibentuk mengenai kehadiran atau ketiadaan stenosis, penghapusan, oklusi, pembekuan darah, aneurisma dan plak. Semua nilai yang diperoleh semasa imbasan dicatat oleh pakar diagnostik fungsional, yang pada akhir kajian merumuskannya dalam bentuk kesimpulan yang menunjukkan masalah tertentu.

    Imbasan Triplex BCA

    Pengimbasan tripleks arteri brachiocephalic adalah teknik berasaskan dupleks, tetapi dilengkapi dengan mod Doppler warna baru. Kapal triplex membolehkan anda membentuk gambar warna kelajuan aliran darah melalui kapal. Oleh itu, seseorang secara visual dapat menilai kecepatan dan arah aliran darah, dengan lebih tepat mengira tahap stenosis atau oklusi. Pada masa yang sama, tiga tujuan tercapai, yang memberi nama kepada teknik - penyelidikan triplex.

    Pengimbasan dupleks kapal serviks adalah kajian yang berinformasi, berpatutan dan selamat. Ini bukan sahaja memungkinkan untuk melihat struktur dan perjalanan anatomi saluran darah, tetapi juga untuk membina semula gambaran aliran dua dimensi darah, yang membantu doktor membuat diagnosis klinikal yang tepat dan memilih terapi yang tepat dengan sejumlah besar diagnosis.

    Apakah imbasan dupleks saluran darah dan arteri brachiocephalic, kepentingan dan peraturannya

    Pengimbasan dupleks (sejenis ultrasound) arteri brachiocephalic digunakan dalam pediatrik, obstetrik, pembedahan, dan bidang perubatan lain. Ia membantu mengenal pasti punca penyakit, menilai fungsi dan keadaan saluran besar, kelengkapan bekalan darah ke otak, keberkesanan rawatan.

    Apa itu imbasan ultrasound - BCA dupleks

    Pengimbasan dupleks ultrasonik (DS, ultrasound, sonografi dupleks) adalah kaedah ultrasound bukan invasif yang menggabungkan mod "B" dan Doppler. Semasa pemeriksaan, gelombang ultrasound melewati darah, getah bening, dengan intensiti yang berlainan dipantulkan dari tisu lembut, sel darah merah.

    Diagnosis pada monitor sonograf melihat:

    • gambar dua dimensi dinding saluran darah;
    • lebar lumen, patensi saluran;
    • kelajuan, arah aliran darah.

    Sekiranya pemetaan warna (CDK) juga digunakan dengan dupleks, tempat sepanjang arteri berwarna tidak sama dengan pergerakan sel darah merah yang lebih perlahan atau dipercepat. Pengimbasan ultrasound seperti ini dapat menggantikan pengimbasan triplex (tiga dimensi) saluran darah.

    Selalunya, bayi yang baru lahir, kanak-kanak yang lebih tua dan orang dewasa ditetapkan diagnostik menggunakan imbasan dupleks arteri brachiocephalic (BCA). Ultrasound ultrasound memeriksa saluran utama kepala dan leher, pergi dari lengkungan aorta (dari jantung) hingga ke otak. Mereka memberikan bekalan darah ke otak dan tisu lembut, mata.

    Untuk menilai parameter aliran darah, ultrasonografi Doppler ultrasonografi saluran brachiocephalic digunakan. Ultrasound Doppler sering ditambah dengan pemetaan warna, yang merupakan alternatif untuk dupleks.

    Arteri utama tergolong dalam saluran brachiocephalic:

    • subclavian (kanan, kiri);
    • batang brachiocephalic (di sebelah kanan adalah jurang antara aorta dan cabang pertama);
    • karotid (kanan, kiri, luar, dalam);
    • batang brachiocephalic (vertebra + arteri kanan karotid).

    Dengan patologi, echogenicity tisu berubah (tahap penembusan gelombang ultrasound). Penyimpangan dalam struktur anatomi kapal juga terlihat, patensi saluran, bekalan darah ke otak merosot.

    Petunjuk dan kontraindikasi untuk sonografi

    Ultrasound dupleks (sinonim untuk sonografi) saluran brachiocephalic dibuat untuk bayi baru lahir dengan disyaki kecacatan BCA dan otak, kecederaan kelahiran. Tanpa mengira usia, imbasan ultrasound diresepkan untuk semua keadaan patologi dengan kemungkinan kemerosotan bekalan darah ke tisu intrakranial. Dalam pembedahan, mereka juga digunakan dalam tempoh persediaan untuk pembedahan, semasa pemulihan.

    Petunjuk langsung sonografi dupleks BCA:

    • hiperlipidemia, peningkatan kolesterol;
    • penyakit darah;
    • aterosklerosis;
    • dystonia vegetovaskular (VVD);
    • hipertensi arteri atau intrakranial;
    • penyakit jantung, aorta;
    • kecederaan kepala dan leher;
    • patologi dengan kemungkinan mampatan / kerosakan pada saluran brachiocephalic;
    • keradangan dinding BCA (vaskulitis, arteritis, jenis lain);
    • neoplasma di kawasan BCA;
    • sejarah strok, iskemia jantung, serangan jantung.

    Pemeriksaan arteri utama kepala (MAG) dan leher juga ditunjukkan untuk orang yang berisiko. Ini adalah pesakit diabetes, osteochondrosis, patologi vaskular autoimun, gangguan metabolik, kardiomiopati, obesiti.

    Ultrasound arteri brachiocephalic ditunjukkan apabila:

    • serangan cephalgia (sakit kepala) yang kerap;
    • sakit kepala migrain;
    • pengsan;
    • Pening
    • gelap mata, kelesuan, keinginan berterusan untuk tidur;
    • kemerosotan fungsi penglihatan, pendengaran, aktiviti mental;
    • keupayaan motor, koordinasi terjejas;
    • bahagian badan dengan kebas, kehilangan kepekaan;
    • penyimpangan tekanan darah (BP) berterusan dari norma;
    • tekanan darah yang tidak sama di tangan kanan dan kiri.

    BCA duplex juga ditunjukkan untuk perokok yang lebih tua dengan ketagihan nikotin selama lebih dari 10 tahun. Dianjurkan untuk melakukan imbasan ultrasound kepada orang-orang di mana saudara-mara mereka terdapat kes kemalangan serebrovaskular (strok, iskemia, dll.).

    Tidak ada kontraindikasi terhadap dupleks saluran brachiocephalic. Batasan sonografi sementara adalah di kawasan imbasan BCA, keradangan akut atau kerosakan mendalam pada kulit akibat trauma, penyakit.

    Perhatikan tinjauan video dari pakar mengenai diagnosis BCA:

    Penyediaan Sonografi

    Untuk imbasan ultrasound standard atau pengimbasan dupleks warna arteri brachiocephalic (CDA BCA), anda perlu membersihkan kawasan leher, muka dari produk perubatan dan kosmetik. Sebelum melakukan prosedur, anda perlu duduk dengan tenang selama kira-kira 20 minit. Ini menormalkan pernafasan, degupan jantung.

    1 jam - 3 hari sebelum pemeriksaan (seperti yang dipersetujui oleh doktor) berhenti menggunakan ubat-ubatan yang mempengaruhi arteri. Ini adalah antispasmodik, agen yang mengandungi kafein, eleutherococcus, ginseng, vasodilators, multivitamin, nootropics, ubat untuk menormalkan tekanan darah, merawat jantung.

    Sehari sebelum peperiksaan, perkara berikut tidak termasuk dalam menu:

    • makanan pedas;
    • perasa, rempah;
    • minuman bertenaga;
    • teh kopi;
    • alkohol;
    • jenis pemakanan lain dengan sifat tonik;
    • makanan masin.

    Pada siang hari sebelum prosedur, adalah tidak diinginkan untuk merokok atau menghisap tembakau, berada di dekat orang yang merokok. Tidak digalakkan berada di bilik yang tersumbat, mengunjungi sauna, mandi air panas. Faktor-faktor ini mempengaruhi bekalan darah dan nada dinding: imbasan dupleks akan memberikan hasil yang salah.

    Keperluan untuk penyediaan DS adalah sama untuk USDG dan pemeriksaan arteri brachiocephalic dalam mod triplex, CDC.

    Bagaimana sonografi dupleks

    Dupleks arteri brachiocephalic atau dopplerografi ultrasound apa pun dilakukan tidak lebih dari 50 minit (dengan semua peringkat ultrasound). Orang yang diperiksa menanggalkan pakaian dan perhiasannya, yang menghalang akses ke leher, tulang selangka, menanggalkan cermin mata. Kanta tidak mengganggu ultrasound.

    Teknik melakukan ultrasound "duplex BCA":

    1. Pesakit berbaring di sofa dengan perut, lengan dan kakinya diluruskan.
    2. Untuk meregangkan leher di bawah bahu dengan mudah, bantal diletakkan pada pesakit, kepala dipusingkan ke arah yang berlawanan dari permukaan yang diperiksa ke sisi pada sudut 45 °, dagu sedikit diangkat. Seseorang tidak boleh merasa tidak selesa atau sakit.
    3. Pakar diagnostik memeriksa kawasan jabatan ekstrakranial (ekstrakranial) BCA. Pelincir pertama dengan gel larut air di sepanjang arteri karotid di satu sisi leher dari klavikula ke pangkal tengkorak di bawah telinga.
    4. Diagnosis menggunakan sensor yang berserenjang dengan kulit, mengimbas zon arteri brachiocephalic dalam 3 unjuran (akses anterior, lateral, posterior ke kapal).
    5. Orang yang diperiksa memusingkan kepalanya ke sisi lain, pengimbasan arteri karotid berterusan mengikut algoritma yang sama.
    6. Pemeriksaan arteri vertebra (batang brachiocephalic) dilakukan dengan akses medial dan lateral.
    7. Diagnosis meneliti bahagian intrakranial BCA dengan pengimbas transkranial. Sensor TC diterapkan pada tingkap akustik di tingkat kuil, di depan telinga, di bawah tulang oksipital. Pesakit duduk atau berbaring.
    8. Selepas imbasan dupleks, gel akan terhapus dari kulit.

    Semasa prosedur, diagnostik mengetuk sepanjang arteri. Doktor anda mungkin meminta anda berdiri, berbalik, berkedip, menarik nafas dalam-dalam, minum ubat, atau mengambil tindakan lain. Keperluan ini meningkatkan gambaran keseluruhan keadaan dan fungsi arteri brachiocephalic..

    Tonton video mengenai imbasan dupleks warna saluran darah kanak-kanak:

    Penyahkodan sonografi vaskular dupleks

    Protokol untuk pengimbasan dupleks kapal brachiocephalic ditafsirkan oleh doktor yang menghadiri. Semasa penyahsulitan, doktor memeriksa hasil pemeriksaan sebenar dengan umur dan norma anatomi struktur BCA.

    Standard Perubatan untuk Nilai BCA pada Orang Dewasa:

    Parameter normal
    Jenis-jenis arteriDiameter dalam milimeterAliran darah diastolik cm / saatKelajuan darah sistolik cm / saatIndeks Rintangan (nisbah kelajuan)
    Vertebral2―4.66―2620―600.6-0.9
    Umum mengantuk4,1―79―3650―105
    Dalaman mengantuk3-6.49―3532―1010.5―0.9
    Luar mengantuk3―6.16―2636―105

    Apa perubahan dalam BCA ditunjukkan oleh dupleks: Patensi arteri brachiocephalic harus penuh, dan diameternya harus sama sepanjang keseluruhan kawasan yang diperiksa. Gema patologi adalah pergolakan (turbulensi, percepatan) aliran darah, asimetri saluran.

    • aneurisma - di dinding arteri terdapat penonjolan seperti beg lebih dari 2 mm keluar dari lumen, echogenicity tidak berubah;
    • aterosklerosis - plak lemak di dinding dalaman warna kelabu muda, menyempitkan lumen kapal;
    • stenosis - penyempitan diameter arteri;
    • pembedahan - kerosakan pada lapisan dalam kapal, stratifikasi dinding, echogenicity tisu dikurangkan;
    • oklusi - penyumbatan separa atau lengkap arteri dengan plak aterosklerotik, patensi darah rendah atau tidak ada;
    • pemampatan extravasal - tekanan pada dinding luar arteri oleh tumor, hernia cakera intervertebral, tulang yang cacat, elemen padat dicat putih;
    • keradangan - dinding arteri hypoechoic (gelap), menebal tidak rata.

    Berdasarkan hasil DS arteri brachiocephalic dan kaedah diagnostik lain, doktor merangka rancangan untuk rawatan atau pemeriksaan tambahan organ (otak, jantung), tulang belakang.

    Selain itu, lihat bagaimana patologi lesi dinding-oklusal BCA:

    Kos sonografi dupleks

    Harga pengimbasan dupleks warna dan konvensional BCA berbeza antara 1700-4000 rubel. Pemeriksaan ultrasound kompleks pada leher dan kepala (arteri brachiocephalic + cerebral + vertebral) berharga rata-rata 6000 rubel. Atas arahan doktor, ultrasound dilakukan secara percuma atau syarikat insurans membayar balik kos sekiranya orang tersebut mempunyai polisi "OMS".

    Pemeriksaan dupleks arteri brachiocephalic dari doktor memerlukan pengalaman dalam teknik melakukan prosedur, membaca protokol. Secara umum, ultrasonografi adalah kaedah diagnostik yang sangat bermaklumat, berpatutan dan biasa.

    Komen maklumat dan tulis mengenai pengalaman peribadi peperiksaan BCA, kongsi artikel di rangkaian sosial. Semua yang terbaik.

    Untuk kesihatan anda

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic

    Pengimbasan dupleks ultrasonik arteri brachiocephalic (ultrasound BCA) membolehkan anda memperoleh data yang tepat mengenai patologi dan keadaan saluran brachiocephalic yang membekalkan otak. Di samping itu, imbasan dupleks BCA juga mengkaji dinamika aliran darah: kelajuan pergerakan, sifat pengedaran darah.

    Mengapa ultrasound BCA?

    Ultrasonografi ultrasound BCA adalah kaedah ultrasound moden untuk diagnosis saluran darah, iaitu, arteri karotid dan vertebra yang membekalkan otak, dan juga arteri subclavian.

    Saluran otak adalah sistem kompleks yang mampu mengatur diri dan menjaga aliran darah serebrum. Semasa pemeriksaan ultrasound, adalah mungkin untuk menilai anatomi kapal, keadaan dinding dan lumen arteri dan pada masa yang sama menentukan aliran darah menggunakan mod ultrasound Doppler dan pengimbasan warna, yang memungkinkan untuk mendapatkan gambaran yang lebih tepat mengenai keadaan kapal.

    Petunjuk untuk

    Antara petunjuk untuk mengimbas dupleks arteri brachiocephalic:

    • sakit kepala ketika memiringkan dan memusingkan kepala;
    • bunyi di telinga, di kepala;
    • pening semasa menukar kedudukan;
    • pengsan, sawan;
    • "Lalat" di depan mata;
    • gangguan penglihatan sementara;
    • kebas sementara dan muka, kelemahan anggota badan;
    • lumpuh anggota badan sementara;
    • tekanan darah tinggi atau hipotensi;
    • rasa mengantuk berulang secara tiba-tiba, kelemahan pada waktu siang;
    • goyang goyah;
    • berdenyut di kepala;
    • gangguan ingatan untuk kejadian baru-baru ini;
    • dalam penyakit: aterosklerosis, diabetes mellitus, dystonia vegetatif-vaskular, sekiranya vaskulitis, penyakit darah, aneurisma vaskular, patologi jantung organik, kolesterol darah tinggi;
    • dengan pembentukan tumor di leher;
    • selepas strok, operasi pada otak atau organ leher.

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic membolehkan anda mengesan:

    • Atherosclerosis (pembentukan plak kolesterol).
    • Pelanggaran anatomi dan ubah bentuk saluran darah (kura-kura, kerutan, gelung).
    • Aneurisma.
    • Embolisme.
    • Kerosakan pada dinding arteri akibat kecederaan.
    • Stenosis (penyempitan).
    • Pelebaran lumen.
    • Kurangnya pembuluh darah (hipoplasia).

    Pada masa yang sama, pemeriksaan ultrasound BCA sama sekali tidak berbahaya dan tidak menyakitkan, ia membolehkan anda mendapatkan maklumat maksimum mengenai keadaan arteri.

    Mengimbas bahagian ekstrakranial arteri brachiocephalic pada 99% kes menunjukkan gangguan peredaran darah di kawasan kepala yang menyebabkan strok: hipertensi arteri, trombosis, vaskulitis. Pemeriksaan tepat pada waktunya akan mengelakkan risiko kecacatan dan menjaga kesihatan anda!

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic - apakah itu dan apa penggunaan imbasan ultrasound pada saluran kepala dan leher?

    Pengimbasan dupleks ultrasound arteri brachiocephalic, atau disingkat sebagai Diagnostik Ultrasound Ultrasound, adalah kaedah ultrasound moden untuk diagnosis pembuluh darah kepala dan leher, termasuk saluran karotid dan vertebra yang membekalkan darah ke otak, dan arteri subclavian.

    Pertama sekali, orang yang ditugaskan kajian ini mungkin tertanya-tanya apa arteri brachiocephalic dan di mana mereka berada.

    Pembuluh darah brachiocephalic adalah arteri dan urat terbesar yang bertanggungjawab untuk aliran darah ke tisu kepala, otak, dan anggota badan atas. Mereka juga dipanggil batang.

    maklumat am

    Arteri brachiocephalic merangkumi karotid, subclavian, vertebral dan tempat sambungannya, yang membentuk batang brachiocephalic. Kapal-kapal yang disenaraikan dan beberapa yang lain berhampiran pangkal otak membentuk lingkaran Willis, yang bertanggungjawab untuk pengedaran aliran darah ke seluruh bahagian otak.

    Apa itu - imbasan dupleks arteri brachiocephalic, dan apa asas tekniknya?

    Alat untuk memeriksa BCA didasarkan pada prinsip echolocation. Permukaan kerja memancarkan dan kemudian mengambil denyutan ultrasonik. Maklumat ditukar kepada isyarat digital. Oleh itu, gambar muncul di monitor.

    Kaedah ini berdasarkan gabungan kelebihan B-mode - tafsiran visual keadaan saluran darah dan tisu bersebelahan dan Doppleroscopy - sifat kualitatif dan kuantitatif aliran darah. Spektrum Doppler juga dapat ditambah dengan pemetaan warna..

    Apa yang menunjukkan ultrasound BCA?

    Pertama sekali, pemeriksaan kepala dupleks ditetapkan untuk pesakit yang mempunyai kecurigaan terhadap proses aterosklerotik, aneurisma dan kecacatan serta patologi lain, dan bertujuan untuk mengenal pasti gangguan arteriovenous fungsional dan struktur. Semasa kajian, seorang pakar dapat mengenali kehadiran plak, gumpalan darah, penebalan atau pengurangan dinding vaskular, pelanggaran integriti anatomi normal dinding, lihat kelim, tisu sekitarnya, halaju aliran darah.

    Ultrasound BDSA menunjukkan:

    • lumen saluran darah;
    • gumpalan darah, plak, pengelupasan;
    • stenosis, pengembangan dinding;
    • air mata, aneurisma, kecacatan.

    Dengan bantuan sistem diagnostik ultrasonik, BCA dapat mendiagnosis:

    • patologi vaskular;
    • hipoplasia saluran darah;
    • pelanggaran nada dinding semasa IRR;
    • aterosklerosis;
    • aneurisma arteri;
    • fistula antara kapal;
    • angiopati;
    • trombosis;
    • kecederaan vaskular;
    • urat varikos.

    UZDS membantu menilai anatomi saluran leher dan kepala, menentukan ciri aliran darah, menilai keadaan dinding dan lumen. Oleh itu, plak aterosklerotik, gumpalan darah, kura-kura arteri dan stratifikasi mereka dapat didiagnosis pada peringkat awal..

    Apakah perbezaan dari USDG?

    Imbasan ultrasound terutamanya mengukur patensi vaskular sebagai tindak balas terhadap pergerakan sel darah merah. Gambar di skrin adalah satu dimensi, menurut kesesuaian anda dapat menilai kehadiran atau ketiadaan penyempitan saluran darah, aterosklerosis dan penyebab stenosis lain. Pemeriksaan pada umumnya lebih murah daripada ultrasound.

    Pengimbasan dupleks kapal kepala dan leher bersama dengan pencitraan Doppler konvensional memvisualisasikan kapal dalam mod-B, menunjukkan penyetempatan plak aterosklerotik dan massa trombotik pada dinding dalaman vena, ciri morfologi mereka dan tahap prosesnya. Gambar dua dimensi, digabungkan dengan CDK (pemetaan warna Doppler) - warna.

    Kemungkinan pemeriksaan ultrasound adalah kelebihannya yang tidak dapat disangkal, kerana kaedah ini bukan hanya menjimatkan masa untuk diagnosis penyakit, tetapi juga memberikan gambaran yang lebih luas mengenai perubahan pada kapal. Walau bagaimanapun, kajian sedemikian, masing-masing, lebih mahal..

    Ciri-ciri diagnosis aterosklerosis

    Tanda awal aterosklerosis, yang dapat ditunjukkan dengan pemeriksaan ultrasound, bahkan bukan plak, tetapi penebalan dinding arteri karotid dengan hanya sepersekian milimeter. Dengan pengimbasan dupleks, penunjuk ini dapat ditentukan dengan baik. Ketebalan kompleks intima-media (yang disebut KIM) juga dipanggil. CMM dianggap untuk menilai keberkesanan rawatan.

    Kenaikan CMM lebih besar daripada 1 mm paling sering dikaitkan dengan faktor risiko seperti: merokok, darah tinggi, diabetes, peningkatan kolesterol, dll..

    Semasa penyakit itu berkembang, plak mula terbentuk. Biasanya mereka dilokalisasi dalam apa yang disebut bifurkasi karotid adalah tempat pemisahan arteri karotid biasa menjadi dalaman dan luaran. Kehadiran plak dalam segmen ini adalah faktor risiko serius untuk strok dan infark miokard. Oleh itu, sangat penting untuk mengesan perubahan aterosklerotik pada peringkat awal..

    Apabila imbasan dupleks mendedahkan lokasi plak, serta bentuk, ukuran, struktur dan tahap stenosis (penyempitan lumen). Apabila lumen sudah ditutup sepenuhnya - ini adalah oklusi.

    Semasa kajian BCA, kura-kura arteri sering dikesan kerana pemanjangannya. Arteri memanjang kerana aterosklerosis dan tekanan darah tinggi. Kelengkungan arteri vertebra biasanya berlaku kerana kecacatan pada tulang belakang serviks. Sekiranya kura-kura menyebabkan pemampatan lumen, maka ini boleh menyebabkan pelanggaran aliran darah serebrum.

    Kelebihan Kaedah

    Kelebihan ultrasound BCA boleh disebut:

    1. kandungan maklumat yang tinggi;
    2. kecekapan penyelidikan;
    3. keselamatan dan kemungkinan pegangan berulang;
    4. prosedur yang tidak menyakitkan.

    Semasa kajian, gambar yang serupa dengan ultrasound konvensional terbentuk di monitor, tetapi dengan latar belakangnya, kapal terlihat dengan jelas di mana aliran darah terbentuk. Kerana kelebihan ultrasound, BCA dianggap sebagai standard emas untuk diagnosis patologi. Ultrasound saluran darah yang tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa dan mencegah kemungkinan kecacatan.

    Ketahui lebih lanjut mengenai kajian dan bagaimana pengimbasan dupleks saluran kepala dilakukan dari klip video:

    Petunjuk untuk

    Kapal dari kawasan brachiocephalic termasuk intrakranial (intrakranial, secara langsung membekalkan otak dan tisu sekitarnya) dan extracranial (extracranial, yang menangkap tisu leher, muka, leher, dll., Ke dalam rangkaian bekalan darah). Pengimbasan dupleks menilai kedua-dua kumpulan pertama dan kedua.

    Petunjuk untuk pelantikan pengimbasan dupleks BCA adalah:

    • sakit kepala;
    • Pening
    • gangguan koordinasi pergerakan;
    • masalah dengan tekanan;
    • pengsan
    • kolesterol tinggi;
    • pelanggaran kepekaan (mati rasa) anggota badan;
    • masalah penglihatan;
    • kelip-kelip berkelip di mata;
    • gangguan ingatan dan penurunan kepekatan;
    • pemeriksaan pra operasi.

    Petunjuk langsung untuk kajian ini adalah patologi berikut:

    • aterosklerosis;
    • VVD;
    • darah tinggi;
    • patologi jantung;
    • kecederaan leher;
    • mampatan arteri dan urat dan kecederaan vaskular lain;
    • vaskulitis;
    • penyakit darah;
    • strok atau serangan jantung.

    Kontraindikasi

    Penggunaan peranti ini sama sekali tidak berbahaya dan tidak memberi kesan kepada tubuh manusia. Tidak ada batasan penggunaan teknik moden ini, dan untuk mana-mana kumpulan usia pesakit.

    Dalam beberapa kes, plak aterosklerotik yang dikalsifikasi dapat mengganggu sinar ultrasound yang lewat dan mengganggu diagnosis..

    Jangan lupa bahawa profesionalisme doktor dan peralatan yang baik memainkan peranan penting dalam menguraikan hasil pengimbasan dupleks, jadi jika organisasi perubatan tidak mempunyai profesional dalam bidang ini atau alat yang sesuai, lebih baik dilakukan dengan kaedah diagnostik lain.

    Persiapan untuk prosedur

    Persiapan sebelum kajian adalah untuk mengecualikan dari menu produk dan hidangan yang boleh mempengaruhi nada dan pengisian saluran darah, yang akan memutarbelitkan hasil kajian.

    Pada hari kajian, anda tidak boleh minum teh, kopi, tenaga, Coca-Cola, alkohol, jangan berlebihan dengan hidangan yang terlalu pedas dan masin. Dilarang berada di bilik yang tersumbat atau berasap tepat di depan ultrasound BCA, kerana ini juga dapat mengubah bekalan darah ke pembuluh darah.

    Adalah lebih baik untuk tidak mengambil vitamin dan nootropik sehari sebelum kajian. Pastikan anda berjumpa pakar sekiranya anda mengambil ubat-ubatan yang mempengaruhi fungsi sistem kardiovaskular.

    Bagaimana?

    Pesakit berbaring telentang di sofa berhampiran alat, dan doktor meletakkan roller di bawah lehernya. Kepala harus dipusingkan ke arah yang bertentangan dengan radas. Doktor melincirkan permukaan kulit dengan gel yang memudahkan laluan isyarat ultrasound.

    Doktor akan memeriksa segmen sensor mengikut segmen di leher, memerhatikan perubahan isyarat pada monitor. Dia dapat menekan sensor pada kapal dengan ringan atau meminta waktu singkat untuk berhenti bernafas.

    Sekiranya perubahan patologi dikesan, pemeriksaan yang lebih teliti terhadap semua kapal yang berlepas dari cabang ini dilakukan.

    Tidak ada sensasi yang tidak selesa semasa kajian: menurut sensasi, prosedurnya tidak berbeza dengan ultrasound biasa yang biasa dilakukan oleh semua orang. Kajian ini berlangsung selama 20-30 minit.

    Video berguna mengenai bagaimana pengimbasan dupleks transkranial saluran cerebral (melalui tulang kranial) dilakukan:

    Menyatakan hasil kajian

    Pengimbas akan merekodkan petunjuk yang diperlukan, doktor akan memasukkannya ke dalam protokol imbasan. Menguraikan spektrum Doppler, kartogram pergerakan darah tidak lebih dari 10 minit, selepas itu anda akan mendapat hasilnya.

    Hasil imbasan adalah helaian bercetak dengan senarai kapal yang disiasat dan penerangan mengenai ukuran dan keadaannya. Penyahsulitan memungkinkan untuk menentukan sama ada kapal mematuhi norma anatomi, sama ada terdapat patologi, dll. Berdasarkan penyahsulitan tersebut, doktor anda akan menetapkan rawatan jika perlu.

    Penyahsulitan dilakukan dengan membandingkan petunjuk:

    1. sifat aliran darah;
    2. kelajuannya: sistolik (maksimum) dan diastolik (min);
    3. ketebalan dinding;
    4. indeks pulsator (yang disebut PI) adalah nisbah perbezaan antara kelajuan maksimum dan min dengan purata (jumlah kelajuan maksimum dan dua min dibahagi dengan 3);
    5. indeks resistif (yang disebut RI) adalah nisbah perbezaan antara kelajuan maksimum dan min ke min;
    6. nisbah sistolik-diastolik: kelajuan maksimum dibahagi dengan min.

    Aliran darah dianggarkan di arteri karotid luaran dan dalaman, suprablock biasa (NSA dan ICA, OCA) (NBA), utama (OA), vertebral (PA) dan segmennya, yang masing-masing mempunyai sebutan tersendiri, misalnya, Vo, V1, V3 dll. Juga di arteri serebral anterior, posterior, tengah (PMA, ZMA, SMA), subclavian (PKA), arteri penghubung anterior dan posterior (PSA, ZCA).

    Prestasi biasa

    Untuk kapal berlainan zon brachiocephalic, norma masing-masing wujud berdasarkan hasil imbasan dupleks. Untuk arteri karotid biasa, diameter 4-7 mm, kecepatan aliran darah sistolik 50-105 cm / s, kelajuan diastolik 9-36 cm / s, dan indeks ketahanan kapal 0.6-0.9 dianggap normal..

    Nilai berikut boleh diterima untuk cabang arteri karotid biasa:

    • diameter cabang dalaman adalah 3-6.5 mm; cawangan luar - 3-6 mm;
    • kelajuan aliran darah sistolik cawangan dalaman - 33-100 cm / saat; cawangan luar - 35-105 cm / saat;
    • kelajuan aliran darah diastolik cawangan dalaman - 9-35 cm / saat; cawangan luar - 6-25 cm / saat;
    • indeks rintangan cawangan dalaman dan luaran - 0,5-0,9.

    Parameter normal arteri vertebra:

    • diameter - 2-4.5 mm;
    • halaju aliran darah sistolik - 20-60 cm / saat;
    • halaju aliran darah diastolik - 5-25 cm / saat;
    • indeks rintangan - 0.5-0.8.

    Betapa berpatutan?

    Diagnostik sedemikian memerlukan penggunaan peralatan khusus yang mahal dan tenaga perubatan terlatih khas, oleh itu, harga penyelidikan tidak dibezakan oleh kebebasannya.

    Kami merangkum. Diagnostik ultrasonografi BCA adalah jenis diagnostik ultrasound khas saluran darah yang memberi nutrisi kepada otak, organ kepala, leher, dan tali pinggang anggota atas yang lain.

    Ini adalah kajian yang dapat diakses, selamat, terperinci dan bermaklumat, yang dalam sepuluh minit dapat menunjukkan keadaan kapal dan mengenal pasti penyebab beberapa gejala yang tidak menyenangkan. Pemeriksaan tahunan akan meramalkan strok otak sebanyak 90%..

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic:
    harga, alamat dan rakaman dalam talian

    Centers Pusat terbaik untuk pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic di Moscow ditunjukkan di sini - alamat dan harga, penilaian klinik, ulasan pesakit; daftar dalam talian atau melalui telefon dengan potongan harga sehingga 50%.

    Klinik di peta

    Jadual kerja pusat:

    Klinik Keajaiban Doktor di Sekolah 49

    • Rom,
    • Dataran Ilyich,
    • Marxis

    Moscow, st. Sekolah, 49

    Pusat perubatan pelbagai disiplin. Pemeriksaan orang dewasa dan kanak-kanak sejak lahir. Terletak dalam 1-2 minit. berjalan kaki dari metro Pl. Ilyich. Penerimaan adalah melalui janji temu. Ultrasound organ perut dan ECG di rumah adalah mungkin. Ultrasound dilakukan untuk orang dewasa dan kanak-kanak..

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic
    pakar. harga docdoc.ru

    Jadual kerja pusat:

    Klinik Pusat Perubatan KDS di Belozerskaya

    • Bibirevo

    Moscow, st. Belozerskaya, d.17G

    Klinik perubatan. Semua prosedur diagnostik yang diketahui setakat ini dijalankan di KDS Pusat Perubatan di Bibibvo. Pusat ini menjalankan jenis diagnostik seperti ultrasound, ultrasound, kaedah penyelidikan endoskopi, ekokardiografi, diagnostik fungsional, gastroskopi, imbasan dupleks. Makmal mempunyai peralatan yang diperlukan dan set reagen yang mencukupi untuk menjalankan penyelidikan moden: dari analisis klinikal hingga genetik. Ultrasound dilakukan pada peranti SmartSono MS-06 dari MEDIANA, kajian dilakukan untuk orang dewasa dan kanak-kanak..

    Jadual kerja pusat:

    Pusat Perubatan K-Perubatan

    • ENEA,
    • Alekseevskaya

    Moscow, Prospekt Mira, d. 105, hlm.1

    K-Medicine adalah klinik keluarga pelbagai disiplin yang menawarkan pelbagai perkhidmatan perubatan. Format klinik memungkinkan pendekatan bersepadu untuk diagnosis dan rawatan pesakit di 40 bidang perubatan moden. Jabatan phlebology, gastroenterology, endocrinology, proctology, ginekology, urology, neurology dan lain-lain dibuka. Untuk membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan, klinik menggunakan kaedah penyelidikan instrumental, diagnostik makmal, kaedah rawatan fisioterapeutik, urut, akupunktur, terapi manual. Klinik ini juga mempunyai jabatan perubatan pemulihan dan hospital. Klinik ini menggunakan lebih daripada 130 doktor pelbagai kepakaran, antaranya doktor dari kategori tertinggi, calon dan doktor sains, profesor dan ahli akademik. Untuk satu lawatan ke klinik, anda boleh mengunjungi beberapa pakar, lulus lebih dari 3,000 jenis ujian makmal, menjalani pemeriksaan, termasuk pelbagai kajian diagnostik fungsional: kajian ultrasound, ECG, gastroskopi, kolonoskopi, dan lain-lain, jika perlu, pembedahan akan dilakukan dalam keadaan pesakit dalam dan pesakit luar. Anda juga boleh mendapatkan rawatan perubatan di rumah, memohon sijil, cuti sakit.

    Untuk kesihatan anda

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic

    Pengimbasan dupleks ultrasonik arteri brachiocephalic (ultrasound BCA) membolehkan anda memperoleh data yang tepat mengenai patologi dan keadaan saluran brachiocephalic yang membekalkan otak. Di samping itu, imbasan dupleks BCA juga mengkaji dinamika aliran darah: kelajuan pergerakan, sifat pengedaran darah.

    Mengapa ultrasound BCA?

    Ultrasonografi ultrasound BCA adalah kaedah ultrasound moden untuk diagnosis saluran darah, iaitu, arteri karotid dan vertebra yang membekalkan otak, dan juga arteri subclavian.

    Saluran otak adalah sistem kompleks yang mampu mengatur diri dan menjaga aliran darah serebrum. Semasa pemeriksaan ultrasound, adalah mungkin untuk menilai anatomi kapal, keadaan dinding dan lumen arteri dan pada masa yang sama menentukan aliran darah menggunakan mod ultrasound Doppler dan pengimbasan warna, yang memungkinkan untuk mendapatkan gambaran yang lebih tepat mengenai keadaan kapal.

    Petunjuk untuk

    Antara petunjuk untuk mengimbas dupleks arteri brachiocephalic:

    • sakit kepala ketika memiringkan dan memusingkan kepala;
    • bunyi di telinga, di kepala;
    • pening semasa menukar kedudukan;
    • pengsan, sawan;
    • "Lalat" di depan mata;
    • gangguan penglihatan sementara;
    • kebas sementara dan muka, kelemahan anggota badan;
    • lumpuh anggota badan sementara;
    • tekanan darah tinggi atau hipotensi;
    • rasa mengantuk berulang secara tiba-tiba, kelemahan pada waktu siang;
    • goyang goyah;
    • berdenyut di kepala;
    • gangguan ingatan untuk kejadian baru-baru ini;
    • dalam penyakit: aterosklerosis, diabetes mellitus, dystonia vegetatif-vaskular, sekiranya vaskulitis, penyakit darah, aneurisma vaskular, patologi jantung organik, kolesterol darah tinggi;
    • dengan pembentukan tumor di leher;
    • selepas strok, operasi pada otak atau organ leher.

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic membolehkan anda mengesan:

    • Atherosclerosis (pembentukan plak kolesterol).
    • Pelanggaran anatomi dan ubah bentuk saluran darah (kura-kura, kerutan, gelung).
    • Aneurisma.
    • Embolisme.
    • Kerosakan pada dinding arteri akibat kecederaan.
    • Stenosis (penyempitan).
    • Pelebaran lumen.
    • Kurangnya pembuluh darah (hipoplasia).

    Pada masa yang sama, pemeriksaan ultrasound BCA sama sekali tidak berbahaya dan tidak menyakitkan, ia membolehkan anda mendapatkan maklumat maksimum mengenai keadaan arteri.

    Mengimbas bahagian ekstrakranial arteri brachiocephalic pada 99% kes menunjukkan gangguan peredaran darah di kawasan kepala yang menyebabkan strok: hipertensi arteri, trombosis, vaskulitis. Pemeriksaan tepat pada waktunya akan mengelakkan risiko kecacatan dan menjaga kesihatan anda!

    Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic