Pertolongan cemas krisis hipertensi

Krisis hipertensi adalah peningkatan tekanan darah secara tiba-tiba berbanding dengan yang awal dan gejala yang memburuk.

Sebab: tekanan psiko-emosi, pengambilan alkohol, keju lama, pengambilan cecair berlebihan, garam.

Baru-baru ini, krisis hipertensi biasanya dibahagikan kepada dua kumpulan:

- krisis hipertensi yang tidak rumit;

- krisis hipertensi yang rumit.

Krisis hipertensi yang tidak rumit biasanya timbul pada peringkat awal penyakit, berkembang pesat, berlangsung tidak lebih dari 2 hingga 3 jam dan dihentikan dengan cepat oleh ubat antihipertensi. Ini berdasarkan peningkatan adrenalin..

Sakit kepala yang berdenyut, pening, tinitus, kelipan "lalat" di depan mata, berdebar-debar, sesak nafas, rasa panas, menggigil, mual, mungkin muntah tunggal. Pesakit bersemangat, cemas, merasa ketakutan, gemetar diperhatikan di seluruh badan. Kulit lembap, di muka, leher, bintik-bintik merah di dada. Mungkin ada mimisan. Denyut nadi kerap, pengisian dan voltan tinggi. Tekanan darah tinggi, terutamanya sistolik. Bunyi jantung lantang, aksen nada kedua di atas aorta.

tindakanrasional
Panggil doktor.Untuk memberikan rawatan perubatan yang berkelayakan
Untuk meyakinkan pesakit, buka pakaian ketat, berikan akses ke udara segar.Untuk mengurangkan simptom neurovegetative.
Berbaring dengan kepala katil ke atas. Semasa muntah, putar kepala ke sisi, letakkan dulang.Mengurangkan tekanan intrakranial, mencegah aspirasi muntah.
Letakkan plaster sawi pada otot betis, zon kolar.Mengembangkan saluran periferal, mengurangkan tekanan darah.
Beri di bawah lidah nifedipine atau capoten, corinfarum, clonidine.Untuk mengurangkan tekanan darah.
Beri 0.325 aspirin, kunyah perlahan.Untuk mengelakkan trombosis.
Ukur tekanan darah, hitung nadi, NPV.Pemantauan keadaan
Beri oksigen yang dilembapkanUntuk mengurangkan hipoksia.

Bersedia untuk ketibaan doktor:

- sistem untuk infus intravena, jarum suntik untuk pemberian ubat intravena, intramuskular dan subkutan, ubat triket, bola kapas, 70 0 alkohol, alat EC;

- ubat-ubatan: droperidol (amp.), aminalol (amp.), lasix, labetalol, larutan magnesium sulfat, cerucal (amp.), clonidine (amp.), larutan dibazole 0.5%.

Krisis hipertensi yang rumit sering berlaku pada peringkat akhir hipertensi. Asas krisis hipertensi jenis ini adalah peningkatan pelepasan norepinefrin dan peningkatan yang signifikan dalam jumlah rintangan periferal terhadap aliran darah.

Krisis jenis ini dicirikan oleh peningkatan tekanan darah yang ketara dan perkembangan komplikasi kardiovaskular.

Krisis hipertensi: rawatan di rumah dan di hospital, pertolongan cemas

Rawatan krisis hipertensi - peningkatan tekanan darah (BP) yang tajam dan ketara, yang disertai dengan manifestasi klinikal yang teruk (dari sakit kepala yang kuat hingga kehilangan kesedaran dan kegagalan pelbagai organ), dijalankan mengikut piawaian yang diterima pakai oleh komuniti perubatan antarabangsa (protokol antarabangsa).

Ciri khas dari krisis hipertensi adalah kepantasan perkembangannya, pesakit akan terkejut. Bahagian penting dari patogenesis adalah kekalahan organ penting kerana pelanggaran bekalan darah mereka, serta kekurangan vaskular akut. Pada peringkat pra-hospital, pesakit perlu memberikan pertolongan cemas secepat mungkin agar komplikasi berbahaya tidak berkembang. Pastikan anda menelefon ambulans, kerana rawatan perubatan sepenuhnya hanya boleh diberikan di hospital.

Gejala

Tidak ada petunjuk pasti tekanan darah yang akan membicarakan krisis hipertensi. Untuk setiap pesakit, angka ini adalah individu, dan jika normal, tekanan kerja yang disebut seseorang, misalnya, 100 hingga 60 mm RT. Artinya, krisis hipertensi mungkin bermula pada 140 hingga 80 mm RT. Seni. Oleh itu, penting untuk mengetahui tekanan kerja anda - ini membolehkan anda menilai penyimpangan daripadanya.

Adalah mustahil untuk menghasilkan rawatan penuh dari krisis hipertensi di rumah - keadaannya memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera, jadi perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memanggil ambulans.

Definisi krisis dibuat mengikut gejala utama. Biasanya, krisis didahului oleh tekanan yang sedikit meningkat (hipertensi), seseorang mungkin mengadu pening, perasaan kekurangan udara di dalam bilik. Krisis berkembang dengan cepat, hanya dalam beberapa minit, dan dicirikan oleh kemerosotan kesejahteraan pesakit. Tahap tekanan darah tinggi individu dicatatkan. Keadaan ini disertai oleh gejala serebrum: kegelapan di mata, "lalat" di depan mata, mual, penurunan tumpuan visual pada objek tertentu, turun naik bola mata secara tidak sengaja, rasa takut mati, kegelisahan dan panik. Gejala jantung menunjukkan gangguan pada kerja jantung, yang mengalami tekanan yang ketara semasa krisis, kerana berkaitan dengan organ dengan peredaran darah yang paling besar. Pesakit merasakan degupan jantung yang berbeza, gangguan dalam kerjanya, berhenti berpanjangan antara strok atau, sebaliknya, takikardia (degupan jantung yang dipercepat), sakit dada juga boleh menyertai tanda-tanda ini. Krisis hipertensi boleh menyebabkan kerosakan miokardium.

Gangguan vegetatif mempunyai pelbagai manifestasi, dari refleks patologi dan gangguan peristaltik organ perut, penurunan selera makan, hingga hiperkinesia patologi yang teruk.

Semasa krisis hipertensi, organ kejutan yang disebut, atau organ sasaran, terjejas terutamanya. Ini adalah organ dengan peredaran darah intensif yang menyokong homeostasis, yang sangat penting untuk daya hidup badan. Ini termasuk otak, jantung, ginjal, dan hati. Di samping itu, retina mempunyai risiko kerosakan yang tinggi. Oleh itu, semasa serangan hipertensi, pelanggaran fungsi organ-organ ini terjadi, misalnya, ketiadaan diuresis sebagai gejala nefrologi utama, gangguan penglihatan.

Tidak ada petunjuk pasti tekanan darah yang akan membicarakan krisis hipertensi. Bagi setiap pesakit, angka ini adalah individu..

Krisis hipertensi yang rumit dan tidak rumit dibezakan bergantung pada tahap kerosakan pada organ sasaran. Jenis pertama, rumit, dicirikan oleh kerosakan progresif akut pada organ kejutan dan merupakan ancaman langsung kepada kehidupan pesakit, sebagai keadaan terminal kecemasan. Sekiranya jenis penyakit ini ditentukan, anda perlu bertindak segera - tugas utama adalah menurunkan tekanan darah dalam masa dua jam. Aritmia, infark miokard, strok, stratifikasi aneurisma aorta boleh menjadi komplikasi.

Jenis kedua mempunyai jalan yang lebih baik, walaupun merupakan ancaman yang berpotensi untuk hidup, kerana dapat berubah menjadi yang rumit. Dengan krisis yang tidak rumit, organ kejutan tidak terjejas, walaupun mereka mengalami peningkatan beban. Jenis penyakit ini memerlukan penurunan tekanan secara beransur-ansur dalam 24 jam. Gambaran klinikal mengenai krisis yang tidak rumit biasanya kurang jelas..

Diagnostik

Kaedah utama untuk mendiagnosis krisis hipertensi adalah mengukur tekanan darah dan membandingkannya dengan pekerja. Semasa pengukuran tekanan, perhatian diberikan kepada petunjuk individu tekanan sistolik dan diastolik. Sekiranya output jantung meningkat dan berlaku atas rintangan vaskular periferal, krisis seperti ini disebut hiperkinetik - penyebabnya terletak di jantung. Sekiranya tekanan sistolik tidak berubah atau penurunannya diperhatikan, tetapi tekanan diastolik meningkat, maka tekanan meningkat disebabkan oleh rintangan vaskular periferal dan, kemungkinan besar, penyebab keadaan patologi pada buah pinggang. Jenis eukinetik dicirikan oleh peningkatan dua digit, etiologinya boleh berbeza.

Pertolongan cemas di rumah untuk krisis hipertensi

Adalah mustahil untuk menghasilkan rawatan penuh dari krisis hipertensi di rumah - keadaannya memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera, jadi perkara pertama yang perlu anda hubungi ialah ambulans. Tetapi, bagaimana merawat hipertensi sebelum doktor tiba?

Semasa krisis hipertensi, organ kejutan yang disebut, atau organ sasaran, terjejas terutamanya. Ini adalah organ dengan peredaran darah yang kuat yang menyokong homeostasis, yang sangat penting untuk daya hidup badan.

Tanpa memahami sama ada krisis itu rumit atau tidak, mustahil untuk melakukan rawatan penuh, perlu mematuhi algoritma pertolongan cemas umum:

  1. Letakkan pesakit di punggungnya, lepaskan pakaian dan kasut yang berlebihan daripadanya, buka tingkap di dalam bilik, tidak termasuk perengsa tambahan di bilik di mana pesakit berada - suara kuat, cahaya terang.
  2. Mengukur tekanan darah dan merekod data, maklumat ini diperlukan untuk doktor. Pengukuran tekanan darah harus dilakukan setiap 10 minit sebelum ketibaan ambulans.
  3. Menilai keadaan pesakit, khususnya kesedarannya. Untuk melakukan ini, ajukan beberapa soalan mudah dan lihat apakah pesakit sukar menjawabnya. Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa pesakit berada dalam keadaan kesedaran yang berubah (tidak dapat menjawab pertanyaan, tidak dapat menumpukan perhatian, tidak dapat mengucapkan jawapan dengan jelas), seseorang mungkin mengesyaki krisis yang rumit.
  4. Anda boleh mengambil ubat farmakologi untuk mengurangkan tekanan, secara lisan atau sublingual. Ini termasuk Nifedipine, Clonidine, Captopril, Metoprolol, Prazosin, Furosemide, Torasemide. Anda mesti memilih salah satu ubat dari setiap kumpulan, sementara tidak digalakkan mengambil lebih dari tiga item yang berlainan dalam satu masa. Sebagai contoh, mungkin Captopril sebagai inhibitor ACE (angiotensin converting enzyme) dan Furosemide sebagai diuretik. Pemantauan tahap tekanan yang berterusan memastikan keselamatan ubat.
  5. Setelah ambulans tiba, doktor mesti memberikan maklumat mengenai petunjuk tekanan darah dan memaklumkan ubat mana dan pada dos apa pesakit diambil.

Apabila ambulans tiba, perlu menjawab soalan yang dinyatakan dalam protokol seakurat mungkin. Adalah perlu untuk menunjukkan waktu yang tepat dari permulaan krisis, tempohnya, yang berkaitan dengan berlakunya keadaan patologi (tekanan emosi, tekanan, tenaga kerja fizikal), sama ada keadaan seperti itu berlaku lebih awal.

Krisis hipertensi yang rumit dan tidak rumit dibezakan bergantung pada tahap kerosakan pada organ sasaran..

Semasa sejarah perubatan, doktor akan tertarik dengan ubat apa yang diambil pesakit setiap hari, dengan cara apa mereka menghentikan krisis hipertensi sebelum ambulans tiba, faktor risiko apa yang diperhatikan pada pesakit tertentu (merokok, diabetes mellitus, aterosklerosis). Elektrokardiogram kemudian diambil untuk memeriksa kemungkinan kerosakan organik pada jantung. Juga disarankan untuk mengatur pemantauan ketepuan oksigen dalam darah (pulse oximetry).

Cara merawat krisis hipertensi

Dalam krisis yang rumit, tugas utamanya adalah untuk mengurangkan tekanan darah dan meminimumkan kerosakan pada organ sasaran.

Dengan ensefalopati hipertensi, perlu untuk mengurangkan tekanan darah sebanyak 25% dalam masa 8 jam. Untuk melakukan ini, larutan magnesium sulfat (magnesia) diperkenalkan, penitis dengan Furosemide atau Labetalol digunakan, yang membantu mengurangkan jumlah darah yang beredar, dan, dengan demikian, tekanannya pada dinding saluran darah.

Sindrom koronari akut adalah yang kedua paling biasa, tetapi komplikasi pertama yang paling berbahaya dari krisis hipertensi. Dalam kes ini, tujuan terapi adalah untuk mengurangkan tekanan darah sebanyak 20-30% dan memperbaiki peredaran miokardium. Nitrogliserin diresepkan untuk mengembangkan saluran koronari dan diuretik untuk mengurangkan jumlah darah. Sekiranya keadaan bertambah buruk dan berkembang menjadi kegagalan akut, maka, selain nitrogliserin dan diuretik, Enalaprilat dan Urapidil diberikan secara intravena.

Untuk penangkapan aritmia, beta-blocker, sodium nitroprusside dalam dropper, dan ubat-ubatan di atas dalam bentuk terapi pemeliharaan digunakan.

Tanpa memahami sama ada krisis itu rumit atau tidak, mustahil untuk melakukan rawatan sepenuhnya, perlu mematuhi algoritma pertolongan cemas umum.

Sekiranya krisis hipertensi disulitkan oleh infark miokard atau strok, keutamaannya adalah untuk menurunkan tekanan darah, selari dengan ini, rawatan patologi sekunder bermula. Dengan serangan jantung, ubat-ubatan ditambahkan yang meningkatkan daya tahan miokardium dalam keadaan hipoksia, angioprotectors; cerebroprotectors dan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran serebrum digunakan untuk strok.

Pencegahan krisis hipertensi

Sekiranya seseorang sedar bahawa dia menghidap hipertensi, profilaksis krisis hipertensi aktif harus dilakukan. Ini berpunca dari sebab - perlu untuk mengelakkan tekanan emosi, kerja fizikal yang keras, menyesuaikan corak tidur, menormalkan berat badan. Menunjukkan aktiviti fizikal yang sederhana, latihan fisioterapi.

Wajib berhenti dari tabiat buruk, terutama merokok. Kekejangan berterusan otot licin pembuluh menyebabkan pemakaiannya, kerana sistem vaskular tidak dapat mengimbangi output jantung. Selain itu, merokok secara langsung boleh menimbulkan krisis hipertensi..

Adalah perlu untuk mengecualikan makanan dan minuman yang mempengaruhi tekanan. Ini bermaksud penolakan garam atau batasannya yang signifikan, penolakan makanan pedas dan pedas, minuman tonik. Dianjurkan untuk mengambil makanan dalam bahagian kecil secara berkala sepanjang hari, sementara rawatan panas yang lembut diinginkan, lebih baik mengecualikan makanan goreng dari menu.

Pengukuran tekanan darah secara berkala harus menjadi kebiasaan wajib bagi pesakit - kadang-kadang krisis tidak muncul secara klinikal, tetapi petunjuk tekanan jauh lebih tinggi daripada biasa. Untuk mengecualikan mekanisme sekunder untuk perkembangan hipertensi, anda mesti berjumpa dengan ahli endokrinologi dan ahli nefrologi.

Dalam krisis yang rumit, tugas utamanya adalah untuk mengurangkan tekanan darah dan meminimumkan kerosakan pada organ sasaran.

Sebagai kaedah pencegahan, dan bukan rawatan asas, ubat-ubatan rakyat sesuai. Selalunya menggunakan ramuan ramuan ubat-ubatan - anda dapat mengurangkan tekanan dengan bantuan infusi viburnum atau sup mawar liar. Untuk kegunaan harian, ubat penenang lembut juga sesuai - merebus chamomile, valerian, peppermint, motherwort.

Salah satu rawatan hipertensi yang popular dan diiklankan secara meluas adalah apa yang dipanggil Mishin coil. Pencipta menyatakan bahawa alat ini menghasilkan medan elektromagnetik frekuensi tinggi, yang menghasilkan kesan biologi tonik pada saluran darah. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti rasmi mengenai keberkesanan kaedah ini; profil keselamatan juga belum dibuat..

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Penjagaan kecemasan untuk krisis hipertensi: algoritma

Hipertensi, bahkan sekarang, ketika teknologi terkini diperkenalkan ke dalam perubatan moden, adalah salah satu yang paling biasa. Menurut statistik, satu pertiga daripada keseluruhan populasi orang dewasa menderita penyakit ini. Penyakit ini memerlukan rawatan khas dan pemantauan berterusan. Jika tidak, terdapat risiko komplikasi, salah satunya adalah krisis hipertensi (GC).

Mengapa anda memerlukan bantuan perubatan?

Rawatan kecemasan untuk krisis hipertensi harus diberikan secepat mungkin terdapat kebarangkalian tinggi untuk mengalami komplikasi serius, seperti infark miokard atau strok dan lesi organ dalaman yang lain. Untuk memberikan pertolongan cemas dalam situasi seperti itu, pesakit boleh atau pesakit mereka sendiri. Pesakit dengan hipertensi harus mengetahui sebanyak mungkin mengenai penyakitnya. Sebagai permulaan, pesakit dan keluarganya harus memahami gejala apa yang menjadi ciri HC.

Krisis hipertensi. Penjagaan segera. Gejala Rawatan

Krisis hipertensi adalah peningkatan tekanan darah yang tajam. Ia boleh naik ke nilai yang sangat tinggi, misalnya, hingga 240/120 mm Hg. Seni. dan lebih tinggi lagi. Dalam kes ini, pesakit mengalami kemerosotan kesejahteraan secara tiba-tiba. Muncul:

  • Sakit kepala.
  • Bunyi di telinga.
  • Pening dan muntah.
  • Hiperemia (kemerahan) wajah.
  • Gegaran anggota badan.
  • Mulut kering.
  • Palpitasi jantung (takikardia).
  • Gangguan visual (kerlipan lalat atau kerudung di depan mata).

Sekiranya gejala seperti itu berlaku, rawatan kecemasan diperlukan untuk krisis hipertensi.

Sebab-sebabnya

Selalunya krisis hipertensi berkembang pada pesakit yang menderita penyakit yang disertai dengan peningkatan tekanan darah (BP). Tetapi mereka juga dapat dipenuhi tanpa kenaikan berterusan sebelumnya..

Penyakit atau keadaan berikut boleh menyumbang kepada perkembangan HA:

  • penyakit hipertonik;
  • menopaus pada wanita;
  • lesi aorta aterosklerotik;
  • penyakit buah pinggang (pielonefritis, glomerulonefritis, nefroptosis);
  • penyakit sistemik, misalnya, lupus erythematosus, dan lain-lain;
  • nefropati semasa mengandung;
  • pheochromocytoma;
  • Penyakit Itsenko-Cushing.

Dalam keadaan sedemikian, emosi atau pengalaman yang kuat, tekanan fizikal atau faktor meteorologi, pengambilan alkohol atau pengambilan makanan masin yang berlebihan boleh mencetuskan krisis..

Walaupun terdapat banyak alasan, yang biasa terjadi dalam situasi ini adalah adanya pelanggaran peraturan nada vaskular dan hipertensi arteri.

Krisis hipertensi. Klinik. Penjagaan segera

Gambaran klinikal dengan krisis hipertensi mungkin sedikit berbeza bergantung pada bentuknya. Terdapat tiga bentuk utama:

  1. Neurovegetatif.
  2. Air garam, atau edematous.
  3. Kejang.

Penjagaan kecemasan untuk krisis hipertensi dari salah satu bentuk ini harus diberikan segera.

Bentuk neurovegetatif

Bentuk HA ini paling sering dipicu oleh kegembiraan emosi secara tiba-tiba di mana terdapat pelepasan adrenalin yang tajam. Pesakit mengalami kegelisahan, kegelisahan. Terdapat hiperemia (kemerahan) muka dan leher, gegaran (gemetar) tangan, mulut kering. Gejala serebrum bergabung, seperti sakit kepala yang teruk, tinitus, pening. Mungkin ada masalah penglihatan dan terbang di depan mata atau tudung. Takikardia kuat dikesan. Setelah melepaskan serangan, pesakit telah mengalami peningkatan kencing dengan pemisahan sejumlah besar air kencing ringan. Tempoh bentuk HA ini boleh dari satu jam hingga lima. Sebagai peraturan, bentuk HA ini tidak menimbulkan bahaya bagi kehidupan.

Bentuk garam air

Bentuk HA ini paling kerap dijumpai pada wanita yang mempunyai berat badan berlebihan. Sebab perkembangan serangan adalah pelanggaran sistem renin-angiotensin-aldosteron, yang bertanggungjawab untuk aliran darah ginjal, jumlah darah yang diedarkan dan keseimbangan garam-air. Pesakit dengan bentuk HA edematous tidak apatis, terhambat, kurang berorientasi pada ruang dan waktu, kulit pucat, pembengkakan muka dan jari diperhatikan. Sebelum bermulanya serangan, mungkin terdapat gangguan pada irama jantung, kelemahan otot dan penurunan diuresis. Krisis hipertensi bentuk ini boleh berlangsung dari beberapa jam hingga sehari. Sekiranya rawatan kecemasan tepat pada masanya diberikan untuk krisis hipertensi, maka ia mempunyai jalan yang baik.

Bentuk konvulsi

Ini adalah bentuk HA yang paling berbahaya, ia juga disebut ensefalopati arteri akut. Ia berbahaya kerana komplikasinya: edema serebrum, perkembangan pendarahan intraserebral atau subarachnoid, paresis. Pesakit sedemikian mengalami kejang tonik atau klonik, diikuti dengan kehilangan kesedaran. Keadaan ini boleh bertahan hingga tiga hari. Sekiranya rawatan kecemasan tidak diberikan tepat pada masanya untuk krisis hipertensi bentuk ini, pesakit mungkin akan mati. Setelah melegakan sawan, pesakit sering mengalami amnesia.

Penjagaan segera. Algoritma tindakan

Oleh itu, kami mendapati bahawa komplikasi serius hipertensi arteri dan keadaan patologi lain adalah krisis hipertensi. Penjagaan kecemasan - algoritma tindakan yang mesti dilakukan dengan jelas - mesti disediakan dengan cepat. Pertama sekali, saudara-mara atau rakan-rakan harus memanggil rawatan kecemasan. Urutan tindakan selanjutnya adalah seperti berikut:

  • Sekiranya boleh, anda perlu menenangkan seseorang, terutamanya jika dia sangat bersemangat. Tekanan emosi hanya menyumbang kepada peningkatan tekanan darah..
  • Jemput pesakit bergerak ke tempat tidur. Kedudukan badan - separa duduk.
  • Buka tingkap. Udara segar yang mencukupi mesti disediakan. Tanggalkan kolar pakaian. Nafas pesakit harus sekata. Perlu mengingatkannya untuk bernafas dalam-dalam dan sekata..
  • Berikan agen hipotensi yang selalu diambilnya.
  • Di bawah lidah pesakit, letakkan salah satu ubat kecemasan untuk menurunkan tekanan darah: Kopoten, Captopril, Corinfar, Nifedipine, Cordaflex. Sekiranya pasukan perubatan belum tiba dalam setengah jam, dan pesakit tidak merasa lebih baik, anda boleh mengulang ubatnya. Secara keseluruhan, cara pengurangan tekanan darah darurat seperti itu dapat diberikan tidak lebih dari dua kali.
  • Anda boleh menawarkan pesakit dengan warna valerian, motherwort atau Corvalol.
  • Sekiranya dia bimbang akan kesakitan di belakang sternum, berikan tablet Nitrogliserin di bawah lidah.
  • Sekiranya seseorang merasa menggigil, tutupnya dengan pembalut pemanasan hangat atau botol plastik air suam dan tutup dengan selimut.

Seterusnya, doktor akan bertindak. Kadang-kadang, dengan diagnosis krisis hipertensi, rawatan kecemasan - algoritma tindakan yang diambil oleh saudara-mara dan pekerja perubatan yang datang ke panggilan - sudah mencukupi, dan rawatan di hospital tidak diperlukan.

Sakit sendirian di rumah. Apa nak buat?

Sekiranya pesakit berada di rumah sendiri, dia mesti terlebih dahulu mengambil agen hipotensi, dan kemudian membuka pintu. Ini dilakukan supaya pasukan yang menghubungi boleh masuk ke rumah jika pesakit menjadi lebih teruk, dan barulah dia dapat menolongnya. Setelah kunci pintu masuk terbuka, pesakit perlu menghubungi nombor "03" sendiri dan menghubungi doktor.

Penjagaan kesihatan

Sekiranya pesakit mengalami krisis hipertensi, rawatan kecemasan jururawat adalah pemberian Dibazole dan diuretik secara intravena. Dengan HA yang tidak rumit, ini kadangkala cukup.

Dalam kes takikardia, penyekat beta memberikan dinamik positif, ini adalah ubat Obzidan, Inderal, Rausedil. Ubat ini boleh diberikan secara intravena atau intramuskular..

Sebagai tambahan, agen hipotensi Corinfar atau Nifedipine harus diletakkan di bawah lidah pesakit.

Sekiranya krisis hipertensi rumit, rawatan kecemasan diberikan oleh doktor unit rawatan rapi. GC kadang-kadang rumit oleh tanda-tanda kegagalan ventrikel kiri akut. Penyekat ganglion dalam kombinasi dengan diuretik mempunyai kesan yang baik..

Dengan perkembangan kekurangan koroner akut, pesakit juga ditempatkan di unit perawatan intensif dan ubat-ubatan "Sustak", "Nitrosorbit", "Nitrong" dan analgesik diberikan. Sekiranya kesakitan berterusan, ubat mungkin diresepkan..

Komplikasi HA yang paling dahsyat adalah perkembangan infark miokard, angina pectoris, dan strok. Dalam kes ini, pesakit dirawat di bahagian rawatan intensif dan pemulihan.

Persediaan untuk GC

Apabila didiagnosis dengan krisis hipertensi, rawatan kecemasan (standard), sebagai peraturan, diberikan dengan bantuan kumpulan ubat-ubatan tertentu. Tujuan rawatan adalah untuk mengurangkan tekanan darah ke bilangan pesakit yang biasa. Harus diingat bahawa penurunan ini harus terjadi secara perlahan, kerana dengan kejatuhannya yang cepat, pesakit dapat menimbulkan keruntuhan.

  • Penyekat beta mengembang lumen saluran arteri dan melegakan takikardia. Persediaan: Anaprilin, Inderal, Metoprolol, Obzidan, Labetolol, Atenolol.
  • Inhibitor ACE mempunyai kesan pada sistem renin-angiotensin-aldosteron (digunakan untuk mengurangkan tekanan darah). Persediaan: Enam, Enap.
  • Ubat "Clonidine" digunakan dengan berhati-hati. Semasa mengambilnya, kemungkinan penurunan tekanan darah yang tajam.
  • Relaksan otot - melonggarkan dinding arteri, kerana ini, tekanan darah menurun. Persediaan: "Dibazol" dan lain-lain.
  • Penyekat saluran kalsium diresepkan untuk aritmia. Persediaan: "Cordipine", "Normodipine".
  • Diuretik mengeluarkan cecair berlebihan. Persediaan: "Furosemide", "Lasix".
  • Nitrat mengembang lumen arteri. Penyediaan: Nitroprusside, dll..

Dengan rawatan perubatan yang tepat pada masanya, prognosis untuk HC adalah baik. Kes maut biasanya berlaku dalam komplikasi teruk seperti edema paru, strok, kegagalan jantung, infark miokard..

Untuk mengelakkan HA, anda perlu memantau tekanan darah secara berkala, mengambil ubat antihipertensi yang ditetapkan secara sistematik dan mematuhi cadangan pakar kardiologi, dan juga tidak membebani diri dengan aktiviti fizikal, jika boleh, hilangkan merokok dan alkohol dan hadkan penggunaan garam dalam makanan.

Krisis hipertensi

Krisis hipertensi - keadaan yang disertai dengan kenaikan tekanan darah secara tiba-tiba hingga kadar patologi tinggi dan gambaran klinikal yang sesuai dengan kekalahan mana-mana organ sasaran. Perubahan, sebagai peraturan, mempengaruhi otak, menyebabkan kerusakan fungsi normal sistem kardiovaskular dan merupakan akibat gangguan autonomi.

Keadaan ini boleh berlaku dengan sebarang tahap hipertensi penting (hipertensi), dan juga berlatar belakang hipertensi arteri jenis sekunder. Sebagai tambahan, kes-kes perkembangan krisis hipertensi pada orang yang benar-benar sihat diketahui..

Salah satu tanda penyakit yang paling ketara adalah peningkatan tekanan darah "berfungsi" sebanyak 30 mm Hg. Seni. dan banyak lagi.

Penyebab krisis hipertensi

Penyebab yang paling biasa dari perkembangan keadaan krisis adalah tekanan dan beban emosi, yang menyebabkan tubuh mengalami keletihan saraf. Segala jenis pertengkaran, situasi konflik, serta keperluan untuk bekerja pada waktu malam dan perjalanan jauh yang kerap sering menimbulkan banyak emosi negatif, yang seterusnya menimbulkan pengeluaran adrenalin yang berlebihan. Akibatnya, terdapat pelanggaran aktiviti sistem saraf dan peredaran darah, dan, di samping itu, peningkatan tekanan darah yang tajam.

Faktor lain yang menyumbang kepada perkembangan krisis hipertensi termasuk:

  • Fluktuasi cuaca (jumlah krisis hipertensi terbanyak dicatat oleh doktor dalam tempoh kelembapan yang tinggi, penurunan atau kenaikan suhu udara yang tajam, penembusan pelbagai bahagian atmosfera);
  • Proses heliofizik di atmosfera;
  • Perubahan mendadak di zon iklim;
  • Ketidakseimbangan hormon;
  • Pengekalan cecair;
  • Sindrom yang menyertai pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tindakannya bertujuan untuk menurunkan tekanan;
  • Penyalahgunaan minuman berkafein;
  • Pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan (gabungan alkohol dan ubat-ubatan sangat berbahaya);
  • Penyakit kerana otak terjejas;
  • Penyakit jantung dan patologi;
  • Penyakit buah pinggang
  • Kecederaan kepala.

Gejala krisis hipertensi

Gejala krisis hipertensi yang paling biasa adalah:

  • Peningkatan tekanan darah yang mendadak kepada kadar yang tinggi secara individu (sementara untuk pesakit yang berlainan, indikator 130/90 dan 240/120 mm Hg boleh sama berbahaya, yang terutama bergantung pada tekanan awal "bekerja" pesakit);
  • Sakit kepala dengan intensiti yang berbeza-beza;
  • Pening;
  • Gangguan penglihatan;
  • Kelemahan umum yang teruk;
  • Mual, yang mungkin juga disertai dengan muntah;
  • Kemunculan tudung di depan mata;
  • Kelipan titik hitam ("lalat") di depan mata;
  • Berpeluh meningkat;
  • Kesakitan di hati;
  • Rasa penyempitan jantung;
  • Riak di rantau temporal;
  • Kemerahan kulit;
  • Kerengsaan, kegelisahan, pergolakan berlebihan;
  • Keadaan panik;
  • Kemunculan tiba-tiba kerana takut mati.

Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa gejala tertentu dari krisis hipertensi mungkin tidak ada atau terdapat dalam setiap kes.

Penjagaan kecemasan untuk krisis hipertensi

Tempoh krisis hipertensi dalam sebilangan besar kes adalah sekitar dua hingga tiga jam. Dan semakin lama, semakin serius akibatnya bagi pesakit. Ini disebabkan oleh fakta bahawa keadaan krisis disertai oleh kekejangan saluran darah yang teruk, akibatnya terdapat gangguan pada pemakanan otak dan organ penting lain (jantung, ginjal, dll.). Oleh itu, pertolongan cemas untuk krisis hipertensi adalah peristiwa yang sangat penting yang membolehkan anda menyelamatkan kesihatan dan nyawa pesakit.

Langkah-langkah kecemasan yang diperlukan untuk krisis hipertensi:

  • Letakkan pesakit dalam posisi berbaring sehingga kepalanya dinaikkan (ini akan memastikan aliran keluar darah dari kepala);
  • Memberi suasana ketenangan yang sepenuhnya (baik mental dan fizikal);
  • Ukur tekanan darah dan jumlah pengecutan jantung seminit secara berkala sehingga ambulans tiba (disyorkan untuk melakukan pengukuran setiap 15 minit);
  • Mandi kaki panas (jika pesakit tidak mengalami urat varikos);
  • Kompres sejuk di leher dan kawasan oksipital;
  • Untuk mengelakkan muntah, jangan beri pesakit air;
  • Untuk menghentikan krisis hipertensi, berikan pesakit ubat yang mengurangkan tekanan darah (namun, perlu diingat bahawa penurunan tekanan darah yang tajam dapat memicu kekejangan vaskular dan menyebabkan perubahan patologi dalam proses metabolik di otak, oleh itu, ubat seperti Corinfar atau captopril disarankan dalam 1/4 tablet setiap setengah jam, pada masa yang sama, tekanan harus sentiasa diukur);
  • Berikan ubat penenang kepada pesakit (kerana rasa panik dan takut mati menyumbang kepada peningkatan tekanan darah).

Sekiranya tidak ada ubat antihipertensi, no-shpa (2 tablet) dan beberapa ubat penenang (misalnya, corvalol, valerian atau valocordin) sesuai untuk pertolongan cemas untuk krisis hipertensi.

Rawatan kecemasan untuk krisis hipertensi, disertai dengan mimisan, dikurangkan menjadi hidung tersumbat. Dalam kes ini, perlu memastikan bahawa pesakit memegang kepalanya cukup tinggi, tetapi tidak membuangnya kembali. Kompres sejuk diletakkan di jambatan hidung, dan pembalut yang direndam dalam hidrogen peroksida diletakkan di hidung (perhatikan bahawa mungkin diperlukan hingga dua meter untuk memasangnya). Sebagai peraturan, selepas 10-15 minit, darah berhenti. Secara umum, pendarahan semasa krisis hipertensi tidak boleh menakutkan, kerana itu adalah petanda yang baik: aliran darah membantu mengurangkan tekanan intrakranial, yang dapat menyebabkan pecahnya saluran darah di otak.

Rawatan krisis hipertensi

Pertolongan cemas adalah melegakan krisis hipertensi. Di masa depan, rawatan krisis hipertensi dikurangkan untuk mencegah perkembangan semula keadaan seperti itu.

Untuk krisis yang tidak rumit, disarankan agar anda mengambil 1-2 tablet ubat seperti catapresan atau captopril. Sekiranya, selepas ini, tidak ada peningkatan yang perlu diperhatikan, perlu diberikan dibazole, racedil, obzidan, clonidine, pentamine atau ubat lain dengan tindakan serupa secara intravena.

Dalam kes di mana pesakit mengalami peningkatan tekanan darah disertai dengan takikardia, beta-blocker bukan selektif digunakan untuk menghentikan krisis hipertensi.

Melegakan krisis hipertensi yang timbul semasa kehamilan dengan komplikasi bersamaan dalam bentuk patologi buah pinggang, bronkus dan paru-paru paling sering dilakukan oleh nifedipine.

Terapi keadaan krisis yang rumit dilakukan secara eksklusif di hospital.

Rawatan krisis hipertensi mesti disertakan dengan diet khas dan tinjauan menyeluruh mengenai gaya hidup anda.

6 peringkat pertolongan cemas untuk krisis hipertensi, yang mesti diketahui oleh semua orang

Di dunia moden, salah satu penyakit sistem kardiovaskular yang paling biasa adalah hipertensi arteri..

Hipertensi arteri adalah penyakit kronik yang dicirikan oleh peningkatan tekanan darah yang berterusan di atas 140/90 mm Hg. Sekiranya tidak ada rawatan dan kawalan tekanan darah yang mencukupi, komplikasi yang sangat teruk seperti krisis hipertensi dapat berkembang..

Apa itu krisis hipertensi?

Krisis hipertensi (GC) - peningkatan tekanan darah yang tajam, disertai dengan manifestasi klinikal tertentu dan memerlukan pengurangan segera, untuk mencegah kerosakan pada organ sasaran.

Organ sasaran untuk hipertensi adalah: otak, ginjal, jantung, saluran darah, dan retina. Organ-organ ini terutamanya dipengaruhi oleh kesan negatif tekanan darah tinggi..

Epidemiologi

Hipertensi arteri telah dan masih menjadi salah satu penyakit yang paling biasa di Rusia. Kira-kira 40% penduduk dewasa di negara kita menderita tekanan darah tinggi.

Krisis hipertensi paling kerap berlaku dengan pengambilan ubat antihipertensi yang tidak teratur. Ciri khas Kod Sivil adalah kemungkinan pengulangannya:

  • 62.7% krisis hipertensi berulang sepanjang tahun;
  • 39.6% - pada bulan berikutnya;
  • 11.7% - dalam masa 48 jam.

Pengelasan krisis hipertensi

  1. Krisis yang rumit - keadaan yang mengancam nyawa pesakit.

Komplikasi krisis hipertensi:

  • ensefalopati hipertensi - pelanggaran fungsi otak dalam hipertensi;
  • preeklampsia dan eklampsia wanita hamil. Preeklampsia berlaku selepas minggu ke-20 kehamilan dan dicirikan oleh hipertensi arteri dan perkumuhan protein kencing. Eklampsia adalah keadaan yang sangat berbahaya, yang disertai dengan perkembangan kejang umum pada wanita hamil;
  • strok serebrum adalah pelanggaran bekalan darah ke kawasan otak kerana penyumbatan kapal dengan embolus (stroke iskemia) atau dengan pendarahan pada zat atau membran otak (stroke hemoragik);
  • aneurisma aorta stratified adalah keadaan akut yang dicirikan oleh pecahnya lapisan dalam aorta dan stratifikasi di bawah pengaruh tekanan darah tinggi. Pada bila-bila masa, seluruh dinding arteri boleh pecah dan menyebabkan kehilangan darah yang besar, yang boleh mengakibatkan kematian;
  • kegagalan ventrikel kiri akut - keadaan patologi kerana penurunan tajam dalam kontraktiliti bahagian kiri jantung;
  • krisis hipertensi dengan pheochromocytoma. Pheochromocytoma adalah tumor hormon yang paling kerap dari kelenjar adrenal, yang mensintesis katekolamin - adrenalin dan norepinefrin;
  • sindrom koronari akut - sekumpulan gejala klinikal pada pesakit dengan penyakit jantung koronari, yang memungkinkan untuk mengesyaki angina tidak stabil atau infark miokard.
  1. Krisis yang tidak rumit - mempunyai gejala klinikal yang teruk, tetapi berlalu tanpa merosakkan fungsi organ sasaran.

Etiologi dan patogenesis

Penyebab krisis hipertensi adalah:

  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • tekanan psikologi yang teruk;
  • pengaruh keadaan meteorologi;
  • peningkatan penggunaan garam meja;
  • penderaan alkohol
  • penggunaan kontraseptif oral;
  • pembatalan ubat antihipertensi secara tiba-tiba;
  • strok iskemia akut;
  • resusitasi semasa dan selepas pembedahan;
  • pada wanita dalam menopaus;
  • peningkatan penyakit jantung koronari;
  • sindrom apnea tidur;
  • penggunaan dadah (LSD, amfetamin);
  • eklampsia dan preeklamsia wanita hamil.

Sebab-sebab perkembangan krisis hipertensi pada orang tua:

  • keterlaluan emosi dan tekanan yang teruk;
  • perubahan mendadak dalam keadaan cuaca;
  • lebihan alkohol;
  • keengganan untuk mengambil ubat antihipertensi yang ditetapkan oleh doktor;
  • penggunaan persediaan farmakologi yang tidak rasional;
  • pelanggaran diet.

Patogenesis

Krisis hipertensi dalam patogenesis mempunyai dua komponen:

  • vaskular - dengan peningkatan jumlah rintangan vaskular periferal, peningkatan tekanan darah berlaku, kerana kelewatan mekanisme natrium dan neurohumoral;
  • jantung - sebagai tindak balas kepada peningkatan denyut jantung dan jumlah darah yang beredar, jantung meningkatkan jumlah aliran darah, yang juga menyebabkan peningkatan tekanan darah yang lebih besar.

Gambar klinikal

Gejala krisis hipertensi adalah pelbagai dan memerlukan pendekatan yang berbeza..

Tanda-tanda utama krisis hipertensi:

  • perkembangan tajam dan mendadak - dari beberapa minit hingga beberapa jam;
  • bilangan tekanan darah di mana berlakunya krisis hipertensi boleh berbeza-beza;
  • aduan sakit kepala yang teruk dan pening;
  • loya muntah;
  • gangguan penglihatan, sehingga perkembangan kebutaan sementara;
  • pesakit mungkin mengadu kelip lalat di depan mata;
  • mati rasa tangan dan muka dapat diperhatikan, dengan kehilangan kepekaan kesakitan;
  • paresis anggota badan hingga satu hari adalah mungkin;
  • kekejangan
  • sakit di jantung, perasaan berdebar-debar dan gangguan, serta perkembangan sesak nafas;
  • perasaan ketakutan yang kuat;
  • berpeluh teruk;
  • kemungkinan pengembangan haba.

Diagnostik

Kaedah utama untuk mendiagnosis krisis hipertensi adalah mengukur tahap tekanan darah dengan tonometer.

Peraturan untuk mengukur tekanan darah:

  • pesakit harus duduk dalam keadaan selesa;
  • tangan harus berada di atas meja dan pada tahap jantung;
  • manset tonometer diletakkan di bahu, dan pinggir bawahnya hendaklah 2 cm di atas selekoh lengan;
  • tekanan darah harus diukur pada waktu rehat setelah rehat 5 minit.

Kriteria utama untuk krisis hipertensi:

  • permulaan tiba-tiba dan tiba-tiba;
  • tekanan darah tinggi;
  • gejala klinikal ciri - sakit kepala, pening, dan loya.

Diagnostik instrumental

  • ECG;
  • pengimejan resonans magnetik;
  • Imbasan CT.

Penjagaan kecemasan untuk krisis hipertensi

Ia perlu:

  • hubungi ambulans;
  • memberi pesakit kemasukan udara segar, melepaskan pakaian ketat;
  • sediakan pesakit dengan kedudukan mendatar badan;
  • cuba yakinkan pesakit, ada kemungkinan menggunakan tablet valerian;
  • dalam keadaan tidak membiarkan dia bersendirian;
  • perlu mengukur tekanan darah setiap 20 minit sebelum ketibaan.

Diagnosis pembezaan

Krisis hipertensi mesti dibezakan dari keadaan berikut:

  • serangan panik (krisis vegetatif) adalah serangan kegelisahan dan ketakutan yang teruk, digabungkan dengan gejala autonomi - berdebar-debar, tekanan darah tinggi, berpeluh, sesak nafas, gemetar ke seluruh badan, pening dan mual. Walaupun terdapat gejala klinikal yang serupa dengan krisis hipertensi, terdapat perbezaan. Jadi, pada pesakit dengan GC, pesakit biasanya menderita hipertensi dan tanpa mengambil ubat antihipertensi, tekanan darah tidak menurun, dan dengan krisis vegetatif - tekanan darah kembali normal tanpa minum ubat setelah serangan. Biasanya serangan panik berlangsung sekitar 10 hingga 15 minit, tetapi perasaan obsesif kerana takut serangan lain menghantui pesakit secara berterusan;
  • sakit kepala tegang - adalah keadaan yang dicirikan oleh sakit kepala yang berleluasa dua hala dengan sifat mampatan. Sakit kepala yang tegang tidak diperburuk oleh aktiviti fizikal dan tidak disertai dengan loya dan pening;
  • sakit kepala kluster - adalah sakit yang sangat kuat di kepala, yang berlaku tanpa sebab dan tidak teratur. Kekuatan sakit kepala sangat besar sehingga kes bunuh diri diketahui dapat menghilangkan siksaan. Kesakitan berlaku secara berturutan, iaitu dalam kelompok - beberapa kejang setiap hari selama beberapa minggu atau bulan dan tiba-tiba hilang;
  • alkohol delirium adalah keadaan mental akut yang disebabkan oleh kesan toksik alkohol pada badan. Ia biasanya berlaku selepas pemberhentian latar belakang penarikan. Ia secara klinikal dicirikan oleh adanya halusinasi visual dan pendengaran pada pesakit, pergolakan, berpeluh, peningkatan tekanan darah, gegaran dan kelemahan otot;
  • hipertiroidisme - keadaan yang dicirikan oleh peningkatan tahap hormon tiroid dalam darah, yang timbul akibat pelanggaran kelenjar tiroid. Gejala utama hipertiroidisme adalah kerengsaan teruk, kegelisahan, takikardia, hipertensi arteri, simptom mata - mata membengkak, bengkak kelopak mata dan berliku-liku;
  • Sindrom Cushing adalah gangguan endokrin yang disebabkan oleh peningkatan tahap hormon glukokortikoid dalam darah. Gejala ciri keadaan ini adalah - kegemukan, wajah berbentuk bulan, hipertensi arteri, osteoporosis, kelemahan otot, tanda regangan ungu di dada, perut dan pinggul, serta rambut badan yang berlebihan pada wanita;
  • sindrom koronari akut - sekumpulan gejala klinikal pada pesakit dengan penyakit jantung koronari, yang memungkinkan untuk mengesyaki infark miokard atau angina pectoris yang tidak stabil;
  • strok iskemia adalah pelanggaran peredaran darah dengan kerosakan pada tisu otak dan pelanggaran fungsinya.

Rawatan krisis hipertensi

Rawatan krisis hipertensi berubah-ubah, bergantung pada jenisnya.

Krisis hipertensi yang tidak rumit - rawatan

Untuk rawatan jenis HA ini, ubat bentuk tablet digunakan. Penting untuk memulakan terapi dengan segera..

Melegakan krisis hipertensi dilakukan dengan ubat-ubatan berikut.

  1. Captopril - pesakit diberi pil sama ada di bawah lidah atau minuman. Kesannya berlaku dalam masa 5 minit selepas permohonan dan berlangsung sehingga 4 - 8 jam. Ubat ini adalah penghambat enzim penukaran angiotensin..
  2. Carvedilol - digunakan secara dalaman, mempunyai kesan vasodilating yang ketara, kerana tahap tekanan darah menurun. Ubat ini adalah beta-blocker yang tidak selektif..
  3. Nifedipine - digunakan di bawah lidah, atau di dalam. Ini mempunyai kesan yang santai pada otot licin saluran darah, sehingga menyebabkan pengembangannya dan penurunan tekanan darah. Ubat ini bertindak pendek dan digunakan secara eksklusif untuk melegakan serangan..
  4. Amlodipine - digunakan secara dalaman, ubat ini mempunyai kesan jangka panjang.
  5. Furosemide adalah diuretik, juga digunakan sebagai tablet di dalamnya.

Semua ubat di atas digunakan untuk mengatasi krisis hipertensi yang tidak rumit..

Rawatan krisis hipertensi yang rumit

Dalam rawatan HA yang rumit, pilihan taktik bergantung pada kerosakan pada organ sasaran. Pentadbiran ubat intravena terpakai.

Dadah yang digunakan untuk menghentikan HA:

  • Natrium nitroprusside;
  • Nitrogliserin;
  • Enalaprilat;
  • Furosemide;
  • Metoprolol;
  • Esmolol;
  • Urapidil;
  • Clonidine.

Pencegahan krisis hipertensi

Kaedah utama untuk pencegahan HA:

  • pesakit dengan hipertensi arteri harus sentiasa memantau angka tekanan darah. Adalah perlu untuk mengukur tekanan darah sekurang-kurangnya 2 kali - pada waktu pagi dan petang, tanpa mengira keadaan umum;
  • kerap mengambil ubat yang mengurangkan tekanan darah, yang diresepkan oleh doktor anda;
  • elakkan tekanan psiko-emosi dan berehat lebih banyak;
  • melakukan aktiviti fizikal sederhana.
  • adalah perlu untuk sepenuhnya meninggalkan tabiat buruk - alkohol dan merokok. Kesan negatif alkohol dan tembakau terbukti secara saintifik;
  • berusaha untuk mengurangkan berat badan, kerana obesiti meningkatkan risiko mengalami krisis hipertensi yang rumit;
  • kurangkan penggunaan garam meja, kerana penggunaannya yang berlebihan menyebabkan peningkatan cairan dalam tubuh dan, dengan demikian, peningkatan tekanan darah.

Kesimpulannya

Krisis hipertensi bukanlah penyakit, tetapi merupakan kompleks sindrom yang memerlukan rawatan perubatan segera. Sekiranya berlaku krisis hipertensi yang rumit, pesakit harus segera dimasukkan ke hospital di hospital di unit rawatan rapi dan rawatan intensif.

Penting bagi pesakit hipertensi untuk mencegah keadaan yang mengerikan seperti krisis hipertensi, selalu mengambil ubat yang menurunkan tekanan darah.

Kami membuat banyak usaha sehingga anda dapat membaca artikel ini, dan kami akan senang dengan maklum balas anda dalam bentuk penilaian. Penulis akan gembira melihat bahawa anda berminat dengan bahan ini. terima kasih!

Krisis hipertensi. Gejala, diagnosis, pertolongan cemas

Krisis hipertensi adalah keadaan serius yang ditandai dengan peningkatan tekanan darah yang tajam, yang disertai dengan manifestasi klinikal yang teruk, serta risiko komplikasi. Keadaan ini sangat mendesak dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Fakta menarik

  • Tempoh krisis hipertensi boleh berubah dari beberapa jam hingga beberapa hari.
  • Di kalangan penduduk, prevalensi penyakit pada lelaki adalah 39.2%, pada wanita 41.1%.
  • Setelah mengalami krisis hipertensi cenderung berulang (berulang);
  • Oleh kerana kekurangan ubat antihipertensi hingga pertengahan abad kedua puluh, jangka hayat setelah berlakunya krisis hipertensi adalah dua tahun.
  • Dalam kira-kira 60 peratus kes, penyebab hipertensi adalah hipertensi arteri yang tidak terkawal..

Anatomi vaskular dan struktur sistem kardiovaskular

Sistem kardiovaskular bersama-sama dengan sistem hematopoietik berfungsi untuk menyediakan semua aliran darah ke semua organ tubuh yang mengandungi oksigen dan nutrien untuk mewujudkan keadaan yang baik bagi keadaan fungsi semua organ dan sistem lain.

Sistem kardiovaskular merangkumi:

  • jantung (kerana kontraksi berirama memberikan aliran darah yang berterusan di dalam saluran darah);
  • saluran darah (pembentukan tiub elastik di mana darah beredar).

Jenis saluran darah berikut dibezakan:

  • arteri (membawa darah dari jantung, melalui arteri, darah beroksigen memasuki organ dan tisu);
  • urat (membawa darah dari organ dan tisu ke jantung, membuang karbon dioksida);
  • kapilari (mikrovaskular).

Darah bergerak melalui saluran dengan kekuatan jantung yang berkontraksi secara berirama.

Pengaturan tekanan darah adalah proses yang kompleks dan pelbagai komponen. Sistem vaskular menyediakan bekalan darah arteri yang mencukupi ke semua organ dan tisu, tanpa mengira keperluannya.

Tekanan darah disebabkan oleh:

  • peningkatan output jantung dan peningkatan jumlah darah yang beredar (contohnya, ketika mengambil sejumlah besar natrium klorida);
  • peningkatan nada vaskular (contohnya, dengan tekanan psiko-emosi), yang dicirikan oleh pelepasan adrenalin dan norepinefrin, yang menyebabkan saluran kekejangan.

Sebab pengembangan dan penyempitan saluran darah:
Reseptor yang terletak di dinding saluran darah dan membran otot jantung bertindak balas walaupun pada perubahan kecil dalam metabolisme tisu. Sekiranya tisu tidak dibekalkan dengan nutrien, reseptor dengan cepat menghantar maklumat ke korteks serebrum. Selanjutnya, impuls yang sesuai dihantar dari sistem saraf pusat, yang menyebabkan vasodilatasi, yang memastikan peningkatan fungsi jantung.

Serat otot vaskular bertindak balas terhadap jumlah darah yang memasuki kapal.
Sekiranya banyak kapal mengembang, dan kerana dinding kapal tidak diregangkan dengan baik, tekanan darah di atasnya akan meningkat. Penyempitan atau pengembangan kapal sangat bergantung kepada zat mineral yang memasukinya - kalium, magnesium dan kalsium. Contohnya, kekurangan kalium boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Serta kandungan sejumlah besar kalsium dalam darah dapat menyebabkan pengembangan dinding pembuluh darah, dan, akibatnya, meningkatkan tekanan.

Penyebab krisis hipertensi

Perubahan patologi berikut dibezakan, di mana krisis hipertensi dapat berkembang:

Sekiranya terdapat komplikasi di atas, faktor-faktor berikut dapat memprovokasi perkembangan krisis hipertensi:

  • tekanan;
  • pengambilan garam yang berlebihan;
  • kegemukan;
  • merokok;
  • mabuk alkohol;
  • perubahan iklim (contohnya, perubahan zon waktu, perubahan cuaca);
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • penolakan tajam untuk mengambil ubat (khususnya ubat antihipertensi).

Mekanisme perkembangan krisis hipertensi disebabkan oleh pelanggaran berikut:

  1. peningkatan output jantung dengan meningkatkan jumlah darah yang beredar;
  2. peningkatan jumlah rintangan periferal kerana peningkatan nada arteriol.

Gejala dan tanda-tanda krisis hipertensi

Gejala utama krisis hipertensi adalah peningkatan tekanan darah yang ketara (di atas 140 hingga 90 mm Hg).

Klasifikasi krisis hipertensi:

  1. Krisis hipertensi jenis pertama disebabkan oleh pembebasan adrenalin ke dalam darah dan merupakan ciri tahap awal hipertensi arteri. Tekanan darah dalam kes ini meningkat kerana tekanan sistolik.
  2. Krisis hipertensi jenis kedua disebabkan oleh pembebasan norepinefrin ke dalam darah. Krisis jenis ini dicirikan oleh perkembangan dan jalan yang panjang. Tekanan darah dalam kes ini meningkat kerana peningkatan tekanan sistolik dan diastolik.

Adrenalin dan norepinefrin adalah hormon medula adrenal. Pelepasan hormon ini ke dalam darah menyebabkan penyempitan saluran darah, yang menyebabkan peningkatan kadar jantung dan peningkatan tekanan darah.

Dengan krisis hipertensi jenis pertama, gejala berikut dapat diperhatikan:

  • hiperemik kulit (kemerahan), kemerahan pipi, kilauan pada mata;
  • berdebar-debar
  • gementar di badan;
  • sakit kepala dan pening;
  • dyspnea;
  • nadi cepat.

Tempoh gejala ini boleh berbeza-beza dari beberapa minit hingga beberapa jam..

Juga, dengan krisis hipertensi jenis pertama, fenomena berikut dapat diperhatikan:

  • sakit kepala yang tajam dan teruk, yang paling kerap dilokalisasikan di kawasan oksipital dan parietal;
  • loya atau muntah yang tidak membawa kelegaan;
  • sakit di kawasan jahitan jantung tanpa penyinaran (tanpa penyebaran kesakitan);
  • bunyi di telinga;
  • kelipan lalat di depan mata, serta gangguan penglihatan;

Krisis hipertensi seperti ini berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari dan boleh menyebabkan komplikasi serius..

Diagnosis krisis hipertensi

Pengukuran tekanan darah adalah kaedah diagnostik utama untuk krisis hipertensi..

Tekanan darah adalah tekanan darah di arteri besar seseorang.

Terdapat dua petunjuk tekanan darah:

  • sistolik (atas) adalah tahap tekanan darah pada masa penguncupan maksimum jantung;
  • diastolik (bawah) adalah tahap tekanan darah pada waktu relaksasi maksimum jantung.

Pada masa ini, terdapat sebilangan besar alat (tonometer) untuk mengukur tekanan darah.

Tonometer adalah dari jenis berikut:

  • tonometer merkuri (ini adalah salah satu instrumen paling tepat untuk mengukur tekanan darah, namun, kerana ketoksikan merkuri, tonometer ini praktikalnya tidak digunakan pada masa ini);
  • monitor tekanan darah mekanikal (alat standard untuk mengukur tekanan darah);
  • monitor tekanan darah automatik (secara automatik mengepam udara, hasilnya ditunjukkan pada paparan);
  • monitor tekanan darah separa automatik (termasuk mentol untuk mengepam udara, manset dan paparan yang menunjukkan hasil pengukurannya).

Tonometer mekanikal merangkumi:

  • manset (diletakkan di bahu lengan);
  • sebiji pir (kerana pir, udara disuntik ke dalam cuff);
  • manometer (menentukan tekanan udara paksa di cuff);
  • fonendoskop (nada didengar).

Peraturan berikut untuk menggunakan tonometer mekanikal adalah:

  • lebih baik mengukur tekanan setengah jam sebelum makan atau satu setengah jam selepas makan, dan juga merokok dan aktiviti fizikal harus dikecualikan 30-40 minit sebelum pengukurannya;
  • sebelum mengukur tekanan, anda perlu duduk dalam keadaan santai selama 10 - 15 minit;
  • letakkan tangan anda di atas meja sehingga manset yang diletakkan di tangan berada pada tahap jantung;
  • manset disyorkan untuk diletakkan di lengan yang tidak aktif (contohnya, jika pesakit tangan kanan, manset diletakkan di lengan kiri);
  • manset digunakan pada bahagian bahu (dua sentimeter di atas siku), sebelum ini bebas dari pakaian;
  • ketatkan manset sehingga setelah disapukan di antara lengan dan manset, jari telunjuk melepasi;
  • perlu memakai fonendoskop, dan pasangkan pangkalannya dan pasangkannya pada ulnar fossa;
  • maka anda perlu mengambil pir, ketatkan injap dan mula meniup udara;
  • setelah mengepam, perlu perlahan-lahan mengeluarkan udara, membuka injap, dan pada masa yang sama memperbaiki nada yang dapat didengar;
  • ketukan pertama yang didengar adalah tekanan sistolik, dan ketukan terakhir adalah diastolik.

Penilaian keputusan tekanan darah (BP):

  • bilangan tekanan darah normal ialah 110 - 139 (tekanan darah sistolik) / 70 - 89 (tekanan darah diastolik) mm RT. Seni. (milimeter merkuri);
  • 140/90 dianggap sebagai tekanan darah tinggi yang normal.

Hipertensi arteri adalah peningkatan angka tekanan darah di atas normal. Terdapat tiga peringkat hipertensi arteri (AH).

Pentas (AG)Tekanan darah sistolikTekanan darah diastolik
peringkat pertama140 - 15990 - 99
peringkat kedua160 - 179100 - 110
tahap ketiga180 ke atas110 ke atas

Dengan krisis hipertensi, petunjuk tekanan darah berikut dapat diperhatikan:

  • 170 - 220/110 - 140 mmHg. st.;
  • 220 - 280/120 - 140 mmHg. st.

Rawatan krisis hipertensi

Untuk membantu pesakit dengan krisis hipertensi, cadangan berikut mesti diikuti:

  • segera hubungi ambulans;
  • sangat mustahak untuk meyakinkan pesakit dan membantunya untuk mengambil kedudukan separa recumbent;
  • kepala pesakit harus dilemparkan sedikit ke belakang (untuk aliran keluar darah dari kepala);
  • adalah perlu untuk membebaskan dada pesakit dari pakaian mampatan;
  • disyorkan untuk menggunakan sejuk di bahagian belakang kepala;
  • tidak dianjurkan untuk minum pesakit, kerana air boleh menyebabkan refleks muntah, yang menyumbang kepada peningkatan tekanan darah;
  • beri pesakit ubat yang menurunkan tekanan darah.
Kumpulan ubatNama ubat ituTindakan dadahPermohonan
Inhibitor ACE (enzim penukaran angiotensin)CaptoprilMenyelaraskan tekanan darah
Mengurangkan ketahanan vaskular terhadap aliran darah
Menggalakkan pengembangan lumen vaskular
25 - 50 mg di bawah lidah
Penyekat saluran kalsiumCorinfarIa mempunyai kesan hipotensi (menurunkan tekanan darah)Satu hingga dua tablet (10 hingga 20 mg) di bawah lidah
(kesan terapi berlaku dalam lima hingga lima belas minit)
Adrenomimetik alfaClonidineMempunyai kesan hipotensi
Mengurangkan degupan jantung dan degupan jantung
Ia mempunyai kesan menenangkan
Satu hingga dua tablet (0.3 mg) di bawah lidah dengan selang lima minit
Produk seperti nitrat dan nitratNitrogliserinMempunyai kesan vasodilating
Meningkatkan metabolisme
Satu - dua tablet (0,5 - 1 g) di bawah lidah dengan selang lima minit
(kesan terapi berlaku selepas dua hingga tiga minit)

Bahaya krisis hipertensi yang rumit adalah bahawa manifestasi ini menyumbang kepada kekalahan beberapa organ dan sistem, sebagai peraturan, ini adalah gangguan sistem saraf pusat (sistem saraf pusat), buah pinggang, jantung dan saluran besar.

Krisis hipertensi boleh menyebabkan komplikasi berikut:

Dengan krisis hipertensi yang rumit, pesakit sangat memerlukan rawatan di hospital.

Dengan krisis hipertensi yang tidak rumit, kerosakan organ sasaran tidak berlaku. Dalam kes ini, rawatan perubatan kecemasan juga diperlukan, namun, rawat inap pesakit, sebagai peraturan, tidak diperlukan.

Catatan: manifestasi krisis hipertensi, sekiranya gagal memberikan rawatan perubatan tepat pada masanya (dalam 24 jam), boleh menyebabkan kematian.

Sekiranya berlaku krisis hipertensi yang rumit, pesakit dimasukkan ke hospital di jabatan kardiologi atau di bahagian terapi umum.

Sekiranya dimasukkan ke hospital, pesakit boleh diberi kaedah diagnostik makmal dan instrumental berikut:

  • kimia darah
  • analisis air kencing umum;
  • Pemantauan tekanan darah holter;
  • elektrokardiografi;
  • ekokardiografi;
  • Ultrasound (ultrasound) buah pinggang;

Kimia darah

Dengan krisis hipertensi dalam hasil analisis ini, petunjuk berikut dapat dijumpai:

  • kolesterol tinggi;
  • trigliserida tinggi;
  • peningkatan tahap kreatinin;
  • peningkatan tahap urea;
  • peningkatan glukosa, dll..

Analisis air kencing umum

Dengan krisis hipertensi dalam hasil analisis ini, petunjuk berikut dapat dijumpai:

  • proteinuria (pengesanan protein dalam air kencing);
  • hypoisostenuria (graviti urin spesifik rendah).

Pemantauan tekanan darah holter

Sensor mudah alih dipasang pada pesakit, dari mana elektrod dan manset memanjang. Kaedah penyelidikan ini dirancang untuk pengukuran dan pendaftaran tekanan darah setiap hari.

Elektrokardiografi

Ini adalah kaedah penyelidikan fungsional yang membolehkan anda menilai keseronokan, kontraktil dan pengaliran kitaran jantung..

Ekokardiografi

Kaedah bermaklumat untuk menilai alat valvular, ketebalan miokardium, dan aliran darah di ruang jantung dan saluran besar.

Ultrasound buah pinggang

Ultrasound memeriksa sistem kencing.

Anda mungkin juga perlu berunding dengan pakar berikut:

Sekiranya dimasukkan ke hospital, pesakit diberi ubat.

Kumpulan ubatNama ubat ituTindakan dadahPermohonan
Penenang dan vasodilatorMagnesium Sulfat (MgSO4)Menurunkan tekanan darah tinggi
Melegakan otot licin
Meningkatkan diuresis
10 ml larutan MgSO4 25% dilarutkan dalam garam fisiologi dan diberikan secara intravena

Catatan: ubat ini diberikan dengan sangat perlahan, kerana pemberian ubat yang cepat dapat menyebabkan keruntuhan (penurunan tekanan darah yang tajam)

DiuretikFurosemideMempunyai kesan hipotensi
Meningkatkan pembebasan natrium (Na) dan klorin (Cl)
20 hingga 40 mg diberikan secara intravena atau intramuskular
Antipsikotik (mempunyai kesan penghambatan pada sistem saraf pusat)KlorpromazinMenyumbang kepada penurunan tekanan darah yang tajam2 ml ubat diberikan secara intramuskular

Catatan: ubat diberikan secara perlahan di bawah kawalan tekanan darah.

Penyekat GanglionBenzohexoniumMembantu mengawal hipotensi (penurunan tekanan darah buatan terkawal)0.5 ml ubat dicairkan dalam 20 ml garam dan kemudian diberikan secara intravena

Catatan: ubat diberikan secara perlahan dan tekanan darah pesakit diukur secara selari

HarfonadeMenggalakkan pengembangan lumen vaskular
Mempunyai kesan hipotensi
PenenangDiazepamIa menyebabkan pengembangan saluran koronari
Membantu Menurunkan Tekanan Darah
10 - 20 mg ubat diberikan secara intravena, perlahan

Pesakit dikeluarkan setelah penstabilan tekanan darah.

Pencegahan krisis hipertensi

Pencegahan krisis hipertensi adalah seperti berikut:

  • pengecualian kerja yang berkaitan dengan kelebihan saraf;
  • pengerasan dan gimnastik;
  • berhenti merokok dan mengambil minuman beralkohol (menyebabkan vasospasme);
  • ubat biasa yang ditetapkan oleh doktor anda;
  • pemantauan bebas tekanan darah secara berkala (hasil rakaman dalam buku nota);
  • perundingan berkala (enam bulan sekali) dengan pakar kardiologi.


Juga, pesakit dianjurkan untuk memiliki buku catatan di mana data akan direkam setiap hari setelah mengukur tekanan darah, makanan yang dimakan (membantu memantau diet), serta ubat-ubatan yang digunakan. Maklumat ini dapat sangat membantu doktor yang hadir untuk memantau dinamika penyakit, dan juga menyesuaikan terapi ubat yang ditetapkan, jika tidak cukup berkesan..

Diet

Yang sangat penting dalam pencegahan krisis hipertensi adalah diet. Dalam kebanyakan kes, dengan penyakit kardiovaskular, diet No. 10 ditunjukkan. Diet ini dicirikan oleh pengecualian dari diet makanan, yang memprovokasi peningkatan nada vaskular, dan juga mengganggu sistem saraf.

Nilai tenaga keseluruhan produk yang digunakan setiap hari adalah dari 2600 hingga 2800 kcal. Pada siang hari, disarankan untuk mengedarkan makanan ke dalam lima hingga enam kali makan, yang terakhir harus dua hingga tiga jam sebelum tidur. Memasak harus dilakukan dengan merebus atau rebus, dan makanan juga boleh dikukus.

Semasa diet, anda harus mematuhi cadangan berikut:

  • menghilangkan makanan goreng dan pedas;
  • berhenti minum kopi, teh, dan minuman beralkohol yang kuat (semua ini mengganggu sistem saraf, yang menyebabkan peningkatan tekanan darah);
  • hadkan penggunaan garam hingga tiga hingga lima gram sehari (mengandungi natrium, menyimpan cecair di dalam badan, yang menyumbang kepada peningkatan tekanan darah);
  • sekiranya kegemukan, anda harus mengurangkan pengambilan makanan berkalori tinggi;
  • hadkan pengambilan air hingga satu liter sehari;
  • tidak termasuk daging berlemak (daging babi, domba), ikan, dan daging asap;
  • hadkan pengambilan telur hingga satu hingga dua sehari;
  • tidak termasuk coklat, pastri, roti segar, dan pastri.

Juga, semasa diet, disarankan untuk memasukkan dalam diet:

  • unsur surih kalium, magnesium dan kalsium, kerana kalium mempengaruhi perkumuhan natrium dan air dari badan, dan magnesium mempunyai kesan vasodilating;
  • vitamin A, C, E, P dan kumpulan B menyumbang kepada pemulihan integriti dinding dalaman saluran darah (endotelium), mengembalikan keanjalan, dan juga menguatkan saluran darah.

Faktor-faktor berikut boleh menimbulkan krisis hipertensi:

  • tekanan psiko-emosi kronik dan akut;
  • kurang bersenam (gaya hidup tidak aktif);
  • ketidakpatuhan dengan diet yang ditetapkan (peningkatan pengambilan garam, kopi, gula-gula);
  • penyakit endokrin (mis., diabetes mellitus, hipertiroidisme);
  • merokok dan minum;
  • kegemukan;
  • keengganan untuk mengambil ubat yang menurunkan tekanan darah.