Keletihan dan mengantuk kronik - sebab dan cara mudah untuk menghilangkan

Salam, Oksana Manoilo. Keletihan dan mengantuk kronik, sebab? Mengapakah kecenderungan yang semakin meningkat untuk menyebarkan penyakit ini. Dan bagaimana mengembalikan kegembiraan dan kemudahan hidup dengan semua ini.

Keletihan dan mengantuk kronik - apakah sebenarnya?

Dalam artikel ini anda akan belajar:

"Keletihan kronik" - istilah seperti ini semakin banyak digunakan oleh doktor. Ketika mereka ingin menjelaskan keadaan di mana seseorang tanpa penyimpangan yang kelihatan dalam kesihatan, bagaimanapun, merasa, untuk membuatnya lebih ringan, tidak sihat. Ahli psikologi juga sering menggunakan rumusan ini ketika berkomunikasi dengan pesakit. Dan mereka menyedari bahawa mereka harus membuat keputusan ini lebih kerap. Keletihan dan mengantuk kronik. Sebab dan pemulihan tidak begitu jelas..

Sindrom Keletihan Kronik - Punca Utama

Sementara itu, akar sindrom keletihan dan mengantuk kronik, dari mana sahaja - dari aspek perubatan atau psikologi yang dianggapnya - timbul dari sebab yang sangat spesifik. Dan nama sebab ini adalah kurangnya hubungan dengan Jiwa. Dengan diri anda benar. Jiwa sebagai "Saya" yang lebih tinggi selalu tahu bahawa ada kebaikan untuk manusia. Apa yang akan mengisinya, dan apa, sebaliknya, akan menyahaktifkan tenaga.

Walau bagaimanapun, irama kehidupan moden, di mana orang melibatkan diri, membenarkan hakikat bahawa di sebalik suara dan kesombongan aluvial suara Jiwa hampir tidak dapat didengar. "I" yang lebih tinggi memberi isyarat kepada seseorang dengan semua cara yang tersedia bahawa jalannya menjauh dari apa yang sebenarnya dia mahukan. Tetapi seseorang itu canggih dengan cara "menggegarkan" isyarat ini. Keletihan, alasannya adalah bahawa kita tidak mendengar sendiri.

Perhatikan betul-betul. Sesungguhnya, banyak yang tidak dapat bersendirian dalam diam dengan diri mereka walaupun hanya sebentar. Walaupun pada saat-saat santai, orang-orang sepertinya mempunyai keperluan yang sangat penting - untuk memotong muzik atau radio, TV atau Internet. Ya, apa sahaja, hanya untuk berbual dan membuat bising. Tanya: "Untuk apa?" Mereka akan menjawab: "Ya, itu membosankan!" Tetapi ini licik.

Sementara itu, jawapan sebenarnya adalah mudah. Agar tidak mendengar diri anda secara tidak sengaja. Kerana itu menakutkan, kerana banyak orang sudah meneka apa yang akan mereka dengar. Anda tidak boleh hidup seperti itu, itulah jalan ke mana-mana. Bahawa ini bukan kehidupan, tetapi keberadaan, dan banyak lagi, yang menjadi penyebab keletihan dan mengantuk kronik.

Bersatu dengan prinsip Spiritual seseorang dan mendengar perasaan sebenar seseorang memberi tenaga. Penembusan dengan Hypostasis Tertinggi memberikan aliran tenaga, bekalannya tidak terhad. Keputusasaan sederhana dan tanpa tujuan, dilumurkan dengan semua kesibukan, pada awalnya digantikan oleh kemunculan masalah dan kebimbangan tertentu, untuk menunjukkan dengan jelas apa yang difokuskan pada pelarian dari mana. Kemudian, ketika "kerumitan penuh dengan mulut", tetapi kesadaran tidak meningkat, penyakit datang sebagai cara untuk menunjukkan bahawa lubang tenaga sudah sangat besar dan bahawa "semuanya dalam keadaan teratur - kita lemas".

Keletihan kronik - apa yang perlu dilakukan sekiranya anda kekurangan tenaga?

Jawapannya tidak. Seseorang begitu terbiasa untuk tidak melakukan apa yang dia mahukan, tetapi apa yang difikirkannya seharusnya. Bahwa aliran keluar kekuatan yang wajar dalam situasi seharian mengatasi dirinya sendiri, dia memerlukan kemalasan. Tetapi sebenarnya, buatkan dia lebih dalam untuk berusaha menentukan makna dan kepentingan dari apa yang mengisi hidupnya hari demi hari, dan tidak lama lagi dia akan berhenti.

Keletihan dan mengantuk kronik selalu menjadi sebab. Kita hidup pada masa tanda-tanda terang, label gantung. Kepentingan prestij, kejayaan khayalan dan ketakutan tidak sesuai. Mengejar semua ini tanpa pemikiran dapat secara harfiah "memerah" dan melemparkan siapa pun ke luar.

Paradoksnya sering terjadi di pinggir jalan ini, ketika tidak ada kekuatan atau kesihatan, yang paling penting datang - kesedaran.

Ia dilengkapi dengan pemahaman tentang betapa pentingnya memisahkan biji-bijian dari sekam, yang sekarang dari aluvial. Dan bagus apabila anda mempunyai kekuatan untuk bermula dari awal lagi dan dengan cara yang baru. Tetapi selalunya pemahaman ini terlambat. Keletihan dan mengantuk kronik adalah petunjuk bahawa sudah tiba masanya untuk bangun dan selalu ada alasan.

Ketakutan adalah penyebab tersembunyi keletihan kronik

Ketakutan adalah enjin utama di jalan yang salah. Seseorang moden, hidup di tengah-tengah masyarakat dan terjerat dalam permainan "bertahan hidup" yang dikenakan kepadanya, secara harfiah mengalami segalanya dalam ketakutan yang tidak disedari. Mengikat diri dengan pakaian yang tidak selesa, tetapi "bergaya" atau "berprestij" memberikan ketenangan fikiran dan rasa kesesuaian dengan kasta atau "status" yang diterima dalam masyarakat.

"Ikuti perkembangan" dalam semua perkara yang diberikan masyarakat sebagai "relevan" dan penting. Keinginan untuk tidak melepaskan "tren global", membawa ketenangan yang sama terhadap kesedaran manusia yang goyah. Kelab sukan dan bilik kecergasan juga ada di sini, hanya kerana "perlu, itu saja"

Anak-anak adalah semua jenis "pengembangan", "Montessori" dan pelbagai bahagian bulatan. Semakin banyak, semakin baik, sehingga tidak satu minit dihabiskan dengan sia-sia. Kerana takut.

Ketakutan untuk diri sendiri dan takut kepada anak-anak bahawa mereka tidak akan berjaya. Mereka tidak akan disedari sebagai individu, mereka tidak akan disedari, dan, akhirnya, mereka akan ketinggalan zaman. Mereka akan menemui, mengenai seram, profesi penjaga kebersihan. Dari satu nama yang mana generasi berusia 30-40 tahun mempunyai darah yang sejuk. Bagaimanapun, dia, sebagai pilihan pengembangan kerjaya yang paling dahsyat, ibu bapa kita takut pada masa kecil.

Di mana akar ketakutan tumbuh?

Keletihan dan mengantuk kronik adalah penyebabnya. Preskripsi ketakutan ini berasal dari zaman kuno itu sendiri. Sejak zaman orang buangan dalam masyarakat sama seperti mati. Pada masa-masa sukar itu, hanya dapat bertahan bersama, secara teratur. Orang yang ditolak oleh komuniti kerana satu atau lain sebab, diusir dari situ, secara automatik ia akan ditakdirkan untuk mati.

Masa-masa sukar telah berlalu, telah terlupa. Dunia telah berubah, keadaan hidup telah berubah, dimensi telah berubah. Tetapi preskripsi yang masih ada ini masih cukup kuat bagi banyak orang. Dan, tanpa sedar, mereka mengarahkan tindakan, perbuatan, pandangan dunia mereka.

Di mana ada ketakutan, tidak ada cinta. Dan cinta diri di tempat pertama. Ketakutan adalah getaran berat yang berlawanan dengan Jiwa, Tuhan, Pencipta, oleh siapa kita semua diciptakan dengan cinta. Secara kasar, ketakutan adalah bahagian bawah dan Cahaya kebaikan yang berubah-ubah tidak menembus di sana.

Tidak suka adalah, antara lain, penilaian rendah diri tanpa semua periuk aluvial ini. Perasaan bahawa dengan sendirinya tidak begitu penting dan tidak diperlukan sehingga dalam kes "ketidakkonsistenan" mereka hanya menghancurkan dan membuangnya tanpa memperhatikan. Tidak menghairankan bahawa kesedaran diri seperti ini ditanamkan pada anak-anak..

Bagaimana dengan anak-anak?

Sementara itu, kanak-kanak sudah dilahirkan berbeza, dengan pandangan dunia baru dan "firmware yang dikemas kini". Mereka merasakan kebenaran, melihat perlumbaan melelahkan yang tidak perlu ini untuk pertandingan rekaan. Fahami semua kegagalan dan protesnya, beberapa tingkah laku, siapa yang sihat.

Mengejutkan ibu bapa, banyak wakil generasi baru tidak melihat sesuatu yang memalukan untuk menjadi petugas kebersihan. Semakin lama, orang muda secara sukarela memilih profesion yang jauh dari prestij. Tetapi membiarkan mereka tetap menjadi diri mereka sendiri. Mereka pergi ke barisan ke kafe vegan, pelayan, pembersih, kerani. Hanya kerana mereka suka, mereka berasa selesa.

Mereka cukup masuk akal dan benar menjawab soalan mereka. Yang tidak diizinkan oleh orang dewasa di kepala mereka, agar tidak "berenang gigi" dengan kesedaran yang tiba-tiba meningkat. Tetapi adakah benar-benar perlu untuk mengisi setiap hari dengan yang hanya datang dari kata "perlu" sehingga tidak ada satu minit masa terbiar yang tersisa? Adakah anda benar-benar memerlukan banyak gerak kerja yang sia-sia dan tidak perlu dalam hidup? Sekiranya pada akhirnya tidak ada masa untuk mendengarkan keinginan anda yang sebenarnya. Tiada masa untuk apa yang anda gemari.

Walaupun bertanya kepada orang yang merasa "keletihan kronik" tentang apa yang mereka sukai. Dan ternyata banyak tetapi satu atau dua titik dangkal yang diseksa dan merumuskan sesuatu yang sebenarnya tidak dapat. Kerana mereka sudah lupa bahawa mereka sangat menyayangi. Apa yang mengisi mereka, apa yang memberi kekuatan dan kegembiraan dalam hidup.

Dan, sementara itu, kebiasaan mengatasi diri sendiri secara paksa tanpa mendengarkan perintah Jiwa, tidak menyukai diri sendiri - semua ini dalam keadaan tenaga baru akan diserlahkan dan menyala tanpa ampun dengan api biru. Semakin kuat, semakin kuat persepsi Kebenaran dihalang. Dengan kata lain, situasi akan timbul semakin kerap, tujuannya adalah untuk membantu mengingati siapa diri anda sebenarnya. Tujuannya adalah untuk menyedari bahawa yang lama tidak lagi mungkin. Keletihan dan mengantuk kronik selalu ada sebabnya..

Tenanglah bahagia!

Membolehkan berehat adalah penawar utama untuk keletihan kronik. Terdapat ungkapan bijak yang paling tepat menggambarkan vektor perubahan perhatian dari luaran ke dalaman. "Sekiranya anda, tanpa sedikitpun hati nurani, dapat menghabiskan dengan mudah sekurang-kurangnya satu hari dengan cara yang paling tidak berharga dan bodoh - anda telah mempelajari kebijaksanaan hidup".

Sementara itu, tindakan seperti ini sebenarnya tidak dibenarkan bagi banyak orang untuk berkeringat di dahi. Seperti, bagaimana - tidak melakukan apa-apa ?! Wakil-wakil generasi tua mengenai kejutan estetik dalam perkara ini lebih banyak lagi. Oleh kerana aktiviti fizikal yang berterusan hanya memberi mereka keselesaan moral, walaupun semua ini melalui rasa sakit dan kesakitan.

Fenomena ini juga tidak sukar untuk dijelaskan. Dan inilah semua sebab mengapa keletihan dan mengantuk kronik berlaku. Ketakutan bawah sedar akan buruk, dikutuk. Baru-baru ini, realiti keras tiga dimensi berakhir, menentukan kedudukan bertahan untuk semua orang. Dikemukakan oleh masyarakat bahawa kerja keringat di wajah itu mulia, dan kemalasan adalah keburukan. Sesiapa yang keluar dari kriteria ini dikecam teruk oleh semua orang yang tidak malas. Ibu bapa telah memberi inspirasi kepada anak-anak mereka dari, tentu saja, alasan terbaik bahawa kebahagiaan sukar diperoleh. Dan orang-orang yang tidak melakukan apa-apa, "main-main" - masa depan yang kalah dan masa depan mereka yang gelap menanti. Tetapi itulah masanya dan dia perlu menyamai.

Antara lain, "peninggalan" masa ini bagi kita, antara lain, adalah kemampuan tidak cetek atau bahkan tidak izin untuk menjaga diri kita sendiri. Kerana, sekali lagi, "untuk memberi diri sendiri atas nama dan kebaikan" disetujui. Dan, sebaliknya, mencurahkan perhatian "berlebihan" kepada diri sendiri adalah egoisme yang ditegur. Tetapi ada jalan. Penyakit.

Keletihan kronik - gejala dan penyakit akibatnya

Keletihan dan mengantuk kronik menyebabkan penyakit apa? Penyakit juga menjadi perhatian, hanya di jalan terakhir, terpaksa, setanding dengan isyarat SOS. Sebenarnya, sebilangan besar penyakit adalah tangisan tubuh yang tersembunyi untuk meminta pertolongan. Permintaan untuk berehat. Tetapi bagi banyak orang di bawah sedar, suis togol berfungsi, rehat itu adalah kemalasan dan kemalasan yang mencela. Dan mereka secara tersirat merasa bersalah. Dalam usaha untuk mendapatkan lebih banyak harga diri dalam harga diri sifar pada sumber sifar yang sama lebih banyak pingat. Itu, kata mereka, sakit, dan perkara yang harus dilakukan untuknya adalah yang paling penting.

Kenyataan bahawa "pingat" akan berjaya masih menjadi isu yang sangat kontroversial. Dan hakikat bahawa badan akan hancur semasa eksploitasi yang panjang dan tidak berfikir panjang adalah masalah yang hampir selesai. Oleh itu, mereka hanya berehat dalam penyakit yang membaik secara mendatar dengan suhu atau kesakitan. Atau di tempat tidur hospital, yang bagi seseorang lebih diinginkan. Seperti, sekarang pasti tidak ada yang akan berfikir bahawa saya tidak melakukan apa-apa.

Sementara itu, masa baru, yang kita masukkan baru-baru ini, menentukan kepada kita semua keadaan baru kehidupan kita di planet ini. Dan keadaan permainan ini tidak hanya berubah. Mereka secara harfiah menjadi bertentangan dengan yang memerintah sebelumnya pada abad sebelumnya..

Cara merawat keletihan kronik?

Cinta diri. Kini kejayaan dalam hidup dan kepenuhannya dengan peristiwa positif bergantung pada berapa banyak orang yang mengumpulkan kebaikan. Dari bagaimana dia berhubungan dengan dirinya sendiri, dengan orang dan dengan dunia secara keseluruhan. Dari bagaimana dia mampu menghasilkan kegembiraan. Layan semuanya dengan senang dan positif. Sekarang semuanya tidak sama seperti sebelumnya. Ia sukar - melambatkan aliran tenaga dan barang penting, mudah - ia mencipta, mengumpulkan sumber, "menenggelamkan pedal gas", menghidupkan kecerahan hidup.

Penyebab keletihan dan mengantuk kronik? Mulai sekarang, tenaga hidup mentakrifkan segalanya secara harfiah. Ia ada di mana-mana dan setiap orang terhubung dengannya sejak lahir, seolah-olah ke paip. Aliran ini dapat disekat hanya oleh orang itu sendiri dan dia melakukannya ketika dia berhenti merasa santai dan senang. Ketika dia tidak menumpukan perhatian pada apa yang dia mahukan dalam hidupnya, tetapi pada apa yang dia tidak mahukan. Coda ditangkap oleh ketakutan. Apabila ia merangkumi kawalan dan mengatasi, seolah-olah dengan tangannya sendiri memutar injap dengan aliran yang memberi nyawa.

Ya, hidup kita terdiri daripada perbezaan. Tetapi tugas kita adalah melihat secara berbeza peluang untuk definisi yang lebih tepat tentang apa yang kita mahukan dari kehidupan. Penyebab keletihan dan mengantuk kronik? Setiap peristiwa yang merosakkan selalu menimbulkan definisi yang lebih jelas tentang apa yang diinginkan. Dan hanya memusatkan perhatian pada yang diinginkan memberi tenaga dan vektor ke "kehidupan murni" dan kebaikan yang lebih banyak. Kontras adalah kesempatan untuk melihat keinginan dan menikmatinya. Perhatikan dia, dan jangan anggap tidak diingini. Meneliti kegelapan, ketika fajar menjelang tiba, anda hanya perlu memusingkan badan anda - kesalahan semua orang yang mengetuk sendiri dengan tenaga yang menghidupkan.

Adakah anda sudah mengetahui semuanya??

Anda berkata, baiklah, saya faham semua perkara mengenai punca keletihan dan mengantuk kronik saya sekarang. Tetapi bagaimana jika saya hanya mahu berbohong dan tidak melakukan apa-apa, jika itu sebenarnya yang saya inginkan sebenarnya? Oleh itu, bagaimana saya "mahu" yang saya mampu? Oleh itu, saya dan keluarga akan segera berada dalam kemiskinan, dan pastinya tidak sampai kepada panggilan Jiwa - untuk terus hidup.

Kami memahami ketakutan anda, tetapi intinya adalah bahawa seseorang hanya ingin berbohong dan menjadi malas bodoh, pertama, daripada tidak membiarkan dirinya melakukan ini. Kedua, dari rasa tanpa tujuan dan kegembiraan keberadaan seseorang. Dan ketiga, dari kurangnya pemahaman mengapa dia harus melakukan ini atau itu.

Penyebab keletihan dan mengantuk kronik? Secara semula jadi, manusia sangat terprogram sehingga dalam keadaan yang baik dia dipenuhi dengan kehausan untuk bertindak. Sebagai contoh, perhatikan kanak-kanak yang menjadi tumpuan idea dan aktiviti yang tidak berkesudahan. Seperti juga mereka yang mempunyai hobi, mereka juga memahami apa itu.

Cara menghilangkan keletihan kronik - keputusan yang tepat!

Apakah penyebab keletihan dan mengantuk kronik dan apakah rawatan terbaik di rumah? Cara terbaik untuk menghilangkan keletihan kronik adalah dengan mencari motivasi. Kesimpulannya mudah. Aktiviti seharian anda mestilah serupa dengan hobi sensasi. Itu untuk memberi anda kegembiraan dan kehausan terhadap aktiviti dalam pelaksanaannya.

Atau komponen lain - anda harus merasakan kepentingannya. Pasti ada motivasi yang kuat untuk melakukan apa yang anda lakukan. Hanya wang yang tidak dikira.

Penyebab kelelahan dan mengantuk kronik dan pembebasan? Perkhidmatan. Inilah kriteria yang menentukan aktiviti harian, mungkin rutin, sebagai tujuan tertinggi, dan memberikan kekuatan dan tenaga untuk pelaksanaannya. Melayan masyarakat, orang, boleh menjadi anak mereka sendiri. Perasaan yang jelas bahawa anda menjalankan perniagaan yang pada akhirnya penting bagi seseorang dan yang membawa faedah yang jelas. Kementerian menggunakan mekanisme frekuensi tertinggi, dan keperluannya sendiri berfungsi seperti roda tenaga sumber.

Sekiranya anda, tidak kira bagaimana anda mencuba, tidak mendapat kegembiraan atau layanan dalam aktiviti anda, semuanya ternyata ditentukan oleh trend fesyen atau prestij dalam masyarakat. Dan hanya komponen kewangan yang menyokong aktiviti kerja, maka anda perlu mengkaji dengan serius apa yang memenuhi hari anda dan memikirkan apa yang diperlukan oleh hidup anda.

Tetapi berhati-hatilah untuk terjebak lagi dalam ratapan yang menyedihkan tentang apa yang "tidak begitu" dan untuk menjangkakan kapan akan "begitu". Jadikan tugas dan kewajiban harian anda untuk memperbaiki apa yang anda mahukan. Mengenai bagaimana anda ingin melihat kehidupan anda, dan bukan pada perkara yang anda tidak mahukan. Perhatikan walaupun kegembiraan kecil dalam hidup dan bersyukur dengan apa yang telah anda miliki. Ikuti langkah pertama, walaupun kecil pada mulanya, selaras dengan Jiwa anda dan puji diri anda untuk mereka. Dan ketahui apa yang akan menjadi lebih baik. Setelah menamatkan kursus saya, semua orang dapat mengetahui sendiri kegembiraan ini, kemampuan untuk mendengar sendiri, untuk mengubah hidup mereka. Sertai sekarang.

Keadaan keletihan kronik adalah sesuatu yang tidak mempunyai tempat dalam hidup anda!

Keletihan dan mengantuk kronik menyebabkan penyakit di permukaan. Seseorang yang tidak selaras dengan dirinya tidak mengeluarkan tenaga yang menggembirakan, yang dengan sendirinya adalah pengubah realiti untuk kebaikan, tidak dapat memberikan apa-apa kepada Dunia. Sementara itu, kita semua sekarang adalah pereka realiti baru. Gali memori anda dan ingatlah keadaan dalam hidup anda ketika anda berada dalam keadaan ringan, semangat tinggi. Dan ketika dengan cara yang luar biasa, bahkan perkara-perkara penting diselesaikan sendiri, dan acara-acara itu ternyata dengan cara yang paling berjaya, seolah-olah tanpa penyertaan dan kawalan anda.

Setiap orang mempunyai pengalaman seperti itu, anda hanya perlu ingat. Ini adalah contoh sikap terhadap realiti baru. Selama berabad-abad, kita telah terbiasa hidup dengan prinsip "jalan berduri". Tetapi sekarang jalan ini tidak dapat membawa apa-apa kecuali rasa sakit dan luka, sudah waktunya untuk belajar semula. Di dunia baru, tidak ada tempat untuk konsep "keletihan dan mengantuk kronik" dan penyebabnya. Sekiranya anda mendengar sendiri dan membiarkan diri anda berada, hiduplah dan nikmati peluang untuk mencipta Dunia ini setiap hari.

Kawan-kawan, jika anda menyukai artikel itu sebab-sebab keletihan dan mengantuk kronik dan cara menghilangkannya, kongsikan di rangkaian sosial. Ini adalah ucapan terima kasih terbesar anda. Repost anda memberitahu saya bahawa anda berminat dengan artikel saya, pemikiran saya. Itu berguna untuk anda dan saya terinspirasi untuk menulis dan mendedahkan topik baru.

Tanda-tanda apa yang menunjukkan keletihan kronik, dan bagaimana mengatasinya

Setuju, kita masing-masing mempunyai perasaan apabila semuanya tidak tertanggung. Sangat malas untuk bersiap-siap untuk bekerja, tidak ada mood untuk memasak makan malam, apalagi keengganan untuk bertemu rakan. Keadaan ini mungkin menunjukkan bahawa anda mengalami keletihan kronik. Kami mengetahui apakah gejala "keletihan" badan yang lain dan bagaimana mengatasinya..

Secara umum, keletihan kronik atau, seperti yang mereka katakan, sindrom keletihan kronik tidak mudah dijelaskan dengan alasan tertentu. Jawapan mengapa seseorang sentiasa letih dan tidak merasa bertambah baik walaupun selepas rehat sangat kabur. Hanya ada cadangan tentang berlakunya keletihan kronik: dari penyakit virus hingga masalah psikologi (tekanan sebagai salah satunya). Sebilangan pakar percaya bahawa sebilangan faktor mempengaruhi perkara ini..

Mengatasi keletihan kronik secara menyeluruh dan kekal (jika anda sudah mengalaminya) dalam kebanyakan kes tidak berjaya. Walau bagaimanapun, manifestasi dapat dikurangkan dengan ketara, dan penyakit ini akan berlanjutan hampir tanpa gejala.

Tanda-tanda utama

Sekiranya anda melihat beberapa daripadanya, berjumpa dengan doktor anda tentang apa yang boleh anda lakukan:

  • keletihan berlebihan, yang tidak dapat dilalui walaupun selepas berehat;
  • kekurangan ingatan yang kerap, kekurangan tumpuan;
  • kerongkong yang kerap meradang;
  • kelenjar getah bening di leher atau ketiak meradang;
  • sakit otot atau sendi tanpa sebab;
  • sakit kepala yang kerap;
  • tidur rehat atau insomnia;
  • rasa tidak selesa selepas melakukan sebarang aktiviti (fizikal atau mental) yang berlangsung lebih dari 12 jam.

Keletihan kronik menjadikan orang sensitif terhadap aktiviti dan aktiviti yang paling biasa. Sementara yang lain boleh melakukan kerja tiga orang, bermain bola keranjang pada waktu malam, membesarkan anak-anak, tidur 4 jam sehari dan merasa gembira dan aktif pada masa yang sama. Mengapa sindrom ini berlaku pada seseorang, tetapi memintas seseorang - sukar dijawab. Doktor mencadangkan bahawa ada orang yang dilahirkan dengan kecenderungan untuk penyakit ini, yang kemudian meningkat disebabkan oleh sejumlah faktor.

Keletihan kronik dan kemungkinan penyebabnya

Jangkitan virus.

Sebilangan orang mungkin mengalami keletihan kronik setelah menderita penyakit virus tertentu:

Walau bagaimanapun, jenis jangkitan yang terpisah belum dapat dijumpai dan tidak jelas hingga akhir apakah keletihan kronik berkembang akibat dari satu virus yang dipindahkan atau gabungannya. Menurut kajian, sebagai contoh, hanya satu daripada 10 pesakit yang telah memindahkan virus Epstein-Barr, virus Ross atau herpes mengalami keadaan yang sepenuhnya sesuai dengan tanda-tanda keletihan kronik.

Sistem ketahanan badan.

Kekebalan yang rendah boleh menjadi penyebab banyak penyakit, termasuk keletihan kronik. Tetapi untuk mengatakan dengan yakin bahawa alasan inilah yang terpenting, tidak ada yang melakukan.

Ketidakseimbangan hormon.

Orang dengan keletihan kronik kadang-kadang mempunyai tahap hormon darah yang tidak sihat yang terbentuk di hipotalamus, hipofisis, atau kelenjar adrenal. Walau bagaimanapun, jumlah hormon yang tepat (sekiranya berlaku penyimpangan), yang mungkin berkaitan dengan keletihan kronik, belum diketahui.

Risiko sindrom boleh meningkat dengan faktor berikut:

Umur.

Keletihan kronik dapat "mengikat" usia apa pun, tetapi lebih kerap menjadi ciri untuk usia dari 40 hingga 50 tahun.

Selalunya, keletihan kronik dijumpai pada wanita. Tetapi mungkin bukan wanita lebih cepat letih, tetapi lebih kerap mereka pergi ke doktor.

Tekanan.

Tekanan yang kerap dan ketidakupayaan untuk mengatasinya secara langsung berkaitan dengan keletihan. Bagaimanapun, setelah gegaran saraf, anda merasa kosong dan tidak mahu melakukan apa-apa.

Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan keletihan kronik untuk menyingkirkannya?

Satu pil ajaib untuk keletihan kronik masih belum dijumpai (begitu juga dengan penyakit lain). Setiap orang mempunyai simptom dan sebab penampilan mereka sendiri, yang perlu dijelaskan dengan pakar dan berusaha untuk menghilangkannya.

Sekiranya anda menyedari bahawa anda bosan dengan tekanan fizikal atau mental (walaupun tidak signifikan), cubalah belajar bagaimana menguruskan aktiviti anda. Cuba tentukan berapa banyak keletihan kerja yang berlaku dan sesuaikan rutinnya. Bekerja seberapa banyak yang anda boleh, dan kemudian berehat sebentar. Kemudian, sekali lagi, aktifkan jangka masa kecil (sesuai untuk anda), tetapi jangan licik - berhenti bekerja hanya apabila anda letih.

Ubah gaya hidup anda: lebih kerap tinggal di udara, bergerak lebih banyak (tidak semestinya sukan aktif), cuba jangan makan makanan "sampah", hadkan kopi anda atau tolak, minum lebih banyak air. Tidak diragukan lagi, rokok dan alkohol hanya boleh membahayakan, jadi mereka berada di tempat pertama dalam senarai penolakan.

Cuba jangan tidur siang pada waktu siang jika ini menghalang anda tidur malam. Ikuti rejimen: kerap tidur dan bangun pada waktu pagi pada masa yang sama (+/- 15-30 minit). Walaupun pada hujung minggu.

Sekiranya keletihan kronik anda sangat lama dan sukar, ia boleh menjadi tertekan. Maka anda harus segera berjumpa dengan pakar psikoterapi dan dia, selain sesi terapi, akan memberi ubat (antidepresan atau pil tidur, jika anda menghadapi masalah tidur). Sudah tentu, lebih baik tidak membawa ke keadaan seperti itu dan berjumpa doktor tepat pada waktunya sekiranya terdapat tanda-tanda.

Akupunktur, gimnastik tai chi, yoga dan urut juga dapat mengurangkan keadaan atau melegakan sebahagian besar gejala. Perkara utama adalah menghubungi profesional yang berpengalaman dan dipercayai sahaja.

Kongsi catatan dengan rakan!

Sindrom keletihan kronik. Apa itu, sebab dan akibatnya

Sindrom keletihan kronik (CFS) - penurunan daya hidup dalam badan dan keletihan saraf yang ketara. CFS dicirikan oleh berpuluh-puluh gejala, tetapi banyak di antaranya dikaitkan dengan gangguan lain..

Kebanyakan orang mengadu bahawa mereka tidak mempunyai daya hidup yang mencukupi. Berikut adalah sebab utama penurunan kecekapan dan daya hidup:

  1. Kekurangan nutrien. Sebilangan besar diet harian tanpa vitamin dan mineral, serta unsur surih penting yang lain. Asas diet kita, kira-kira 36% - kalori tulen.
  2. Kurang tidur. Hari ini, sedikit tidur lebih dari 8 jam sehari - jangka masa rata-rata tidur malam adalah 6 jam 45 minit.
  3. Tekanan yang kuat pada sistem imun.
  4. Pelanggaran mikroflora perut. Ia dikaitkan dengan penyebaran antibiotik dan rawatan diri secara berkala tanpa penggunaan probiotik dan prebiotik..
  5. Penurunan aktiviti fizikal dan penggunaan cahaya matahari, dan kerana kekurangan vitamin D ini.
  6. Ketidakseimbangan hormon disebabkan oleh kegagalan fungsi kelenjar tiroid dan kelenjar adrenal dikaitkan dengan tahap tekanan yang tinggi..
  7. Peningkatan tahap tekanan harian dan irama kehidupan yang dipercepat.

Cara membezakan CFS dari penyebab keletihan saraf yang lain: jika anda tidak mengalami insomnia, kemungkinan besar anda tidak mengalami CFS.

Sekiranya anda berupaya untuk mengembalikan tenaga badan dan meningkatkan nada, maka untuk menentukan sederhana kehadiran CFS, cukup untuk menjawab tiga soalan:

  1. Adakah anda merasa sangat letih dengan latar belakang insomnia, dan, mungkin, "kabut di kepala"?
  2. Anda menjalani pemeriksaan perubatan yang tidak mendedahkan penyebab keletihan dan insomnia yang teruk?
  3. Keadaan ini bertahan lebih lama daripada tiga bulan?

Jawapan positif untuk tiga soalan bermaksud anda mungkin mempunyai CFS. Oleh kerana CFS sukar didiagnosis, kedua-duanya mengesahkan dan membantah diagnosisnya akan bermasalah.

Aduan pesakit CFS yang paling biasa


- Perasaan keletihan yang tidak dapat ditanggung. Pesakit dengan CFS bangun patah dan lemah, dan sepanjang hari mereka berlalu dalam keadaan yang sama. Selalunya, puncak aktiviti pada pesakit dengan CFS jatuh antara jam 22:00 dan 04:00, ini disebabkan oleh pelanggaran kitaran sirkadian.
Aktiviti fizikal boleh memburukkan keadaan pesakit dengan CFS kerana pengurangan pengeluaran tenaga yang diperlukan untuk sukan. Akibatnya, peningkatan aktiviti fizikal dan senaman menguras badan dan menghabiskan simpanan tenaga.
Pilihan terbaik untuk aktiviti fizikal bagi mereka yang menderita CFS adalah berjalan kaki yang ringan sehingga anda merasakan "ketegangan otot yang menyenangkan". Penting bahawa keesokan harinya tidak ada kemerosotan kesejahteraan.
- Masalah tidur. Walaupun keletihan yang teruk, orang dengan CFS jarang dapat tidur lebih dari lima jam pada waktu malam. Selalunya antara jam 02:00 dan 04:00 mereka bangun, dan mungkin juga ada sindrom penangkapan pernafasan dalam sindrom tidur dan gelisah kaki.
- Disfungsi kognitif. Penghidap CFS sering mengalami masalah dengan ingatan jangka pendek, mencari kata dan frasa yang tepat, atau mencari sinonim.

Cara membezakan disfungsi kognitif dari demensia: jika anda tidak ingat di mana kuncinya terletak, itu adalah kognitif, dan jika anda lupa bagaimana menggunakannya, Alzheimer.

- Sakit. Kesakitan pada otot dan sendi, kadang-kadang berubah menjadi neuralgia, adalah salah satu gejala CFS. Juga, apabila kedudukan badan berubah, rasa sakit dapat berpindah ke bahagian badan yang lain..
- Haus yang hebat. Oleh kerana masalah hormon pada orang dengan CFS, pengekalan garam dan cecair di dalam badan terganggu - ini menyebabkan kencing kerap.
- Penyakit berjangkit yang kerap. Banyak penderita CFS diperhatikan:

  1. Jangkitan pernafasan akut berulang, radang amandel, radang amandel.
  2. Sinusitis kronik, kesesakan hidung, sindrom postnasal - paling kerap disebabkan oleh kulat genus Candida.
  3. Gangguan pencernaan.
  4. Gejala seperti selesema.
- Reaksi alahan.
- Keadaan cemas dan murung, disertai dengan berdebar-debar jantung, berpeluh dan tanda-tanda panik yang lain.
- kenaikan berat badan.
- Menurunkan libido.

Sistem pertahanan otak


Hipotalamus adalah pusat penting untuk kawalan otak, sangat memakan tenaga dan merupakan yang pertama dimatikan apabila terdapat kekurangan tenaga. Nasib baik, "pemadaman" ini tidak merosakkannya, dan apabila anda kembali menghasilkan tahap tenaga yang diperlukan, fungsinya dipulihkan.

Berikut adalah beberapa pencetus yang boleh menyebabkan hipotalamus "mati":

Dengan manifestasi penyakit yang tidak dijangka:

  • jangkitan virus, parasit dan bakteria;
  • kecederaan
  • kehamilan semasa atau kelahiran baru-baru ini;
  • keracunan dan mabuk badan;

Dengan perkembangan penyakit secara beransur-ansur:
  • sebilangan besar kulat genus Candida;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • penyakit autoimun;
  • tekanan kronik di tempat kerja dan kehidupan peribadi;
  • gangguan tidur, seperti sindrom apnea tidur atau sindrom kaki gelisah.

Tidak peduli seberapa menjengkelkan "beban berlebihan" ini, ia diperlukan untuk melindungi otak daripada "kelelahan" di bawah tekanan yang berlebihan. Ini hanyalah usaha badan untuk melindungi dirinya daripada bahaya yang lebih teruk di bawah tekanan yang teruk..

Apa yang penting untuk pemulihan


Untuk memulihkan daya hidup, penting untuk meningkatkan tahap pengeluaran tenaga oleh badan dan mencegah kebocorannya.
Untuk melakukan ini, penting untuk mengembalikan keseimbangan dalam lima bidang kehidupan yang disebut SIPU:

    Tidur
    Tidur yang berkualiti akan membantu mengembalikan tenaga dan fungsi imun badan. Tidur memainkan peranan penting dalam pertumbuhan semula tisu dan pemulihan badan, termasuk selepas tekanan..

Hormon
Pengawalan hormon juga penting untuk menghasilkan tenaga dan toning yang mencukupi, seperti makan yang sihat..

Jangkitan
Ramai penghidap CFS memerhatikan banyak jangkitan bersamaan. Mengembalikan keseimbangan mikroflora badan akan membantu menguatkan sistem imun dan menyingkirkan beberapa masalah.

Pemakanan
Penggunaan gula dalam jumlah besar dan penggunaan antibiotik yang tidak terkawal menyebabkan pembiakan cendawan Candida secara berlebihan, yang menyebabkan pelanggaran mikroflora usus.
Mengurangkan populasi cendawan tidak hanya akan membantu menghilangkan keletihan kronik, tetapi juga menyingkirkan penyakit kronik seperti sinusitis atau kolitis mukosa.

  • Latihan
    Walaupun latihan fizikal sangat baik untuk kesihatan, dalam kasus CFS, beban harus jauh lebih rendah, dan pendekatan untuk mengembangkan program latihan sedikit berbeda. Oleh kerana latihan yang dipilih dengan tidak betul atau beban yang tinggi dapat menimbulkan kemerosotan.

  • Bagi mereka yang mengalami keletihan setiap hari, cukup untuk menyesuaikan tingkah laku mereka di setiap kawasan.

    Berita baiknya adalah bahawa semua manifestasi penyakit ini dapat disembuhkan. Perkara utama adalah mengenal pasti masalah yang paling mendesak bagi setiap orang.
    Sebilangan besar orang yang menetapkan tujuan dan terlibat dalam pemulihan badan, berdasarkan pemulihan fungsi SSIPU, memperhatikan peningkatan.

    kesimpulan

    • Sindrom keletihan kronik dicirikan oleh ketidakupayaan untuk tidur walaupun terlalu banyak kerja dan kesedaran kabur, dan juga dapat disertai dengan rasa sakit tanpa penyetempatan tertentu. Di samping itu, gejala lain dapat dilihat pada pesakit, yang paling biasa adalah peningkatan dahaga, kenaikan berat badan, penurunan libido, kolitis mukosa, kesesakan hidung dan sinusitis, serta penyakit berjangkit yang kerap.
    • Sindrom keletihan kronik berkembang apabila seseorang menghabiskan lebih banyak tenaga daripada yang dapat dihasilkannya. Oleh kerana itu, terdapat rasa gugup yang berlebihan dan perasaan "kelelahan", yang disertai dengan penurunan fungsi hipotalamus.

    Baca lebih banyak catatan blog kami: SmartTalks

    Sumber: Jacob Teitelbaum, Lelah Abadi. Cara mengatasi sindrom keletihan kronik "

    7 contoh bagaimana keletihan kronik merosakkan hidup anda (dan anda juga tidak menyedarinya)

    Teman-teman, kita memasukkan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk,
    bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda..
    Sertailah kami di Facebook dan VK

    Sindrom Keletihan Kronik (CFS) bukan hanya "Saya letih," tetapi penyakit serius yang perlu dirawat, dan bukannya menunggu sehingga ia hilang. Perbezaan utama antara CFS adalah bahawa anda tidak merasa rehat, walaupun anda menghabiskan hujung minggu sepenuhnya. Sudah tentu, satu atau dua gejala tidak menunjukkan adanya penyakit ini, tetapi jika anda melihat semuanya dalam diri anda, maka ini adalah kesempatan untuk berjumpa doktor.

    Kami di Bright Side berharap artikel kami dapat membantu anda menghilangkan keletihan dan anda akan berasa tenang dan penuh tenaga..

    Anda menghadapi masalah tidur

    Sekiranya anda menyedari bahawa:

    • Tidak kira betapa sukarnya hari itu, anda tidak boleh tertidur;
    • anda tidur pada waktu yang tepat, tetapi tidak merasa mengantuk;
    • tidur malam anda menjadi sekejap-sekejap dan gelisah,

    Jangan tergesa-gesa mengambil pil tidur atau ubat penenang. Semua gejala ini dapat menunjukkan adanya CFS, dan dalam hal ini lebih baik tidak melakukan rawatan diri, tetapi pergi ke doktor.

    Keadaan fizikal anda telah merosot dengan ketara tanpa sebab yang jelas.

    Pernahkah anda melihat simptom seperti:

    • sakit kepala yang kerap hingga migrain;
    • Anda mula bertindak balas dengan tajam terhadap cahaya dan suara yang terang;
    • tumpuan menjadi lebih sukar;
    • kelenjar getah bening di leher dan ketiak telah meningkat (tanpa kehadiran penyakit lain);
    • sakit tekak, otot dan sendi yang berterusan (tanpa kehadiran penyakit lain).

    Sekali lagi, setiap gejala secara individu tidak menunjukkan kehadiran CFS, tetapi jika anda diperiksa oleh ahli terapi dan dia tidak menemui penyakit di dalam anda yang memberi gejala seperti ini, ini adalah kesempatan untuk menghubungi ahli terapi yang dapat menilai keadaan anda dan membantu mengatasi penyakit.

    Sudah menjadi sukar bagi anda untuk menikmati kejayaan

    Sekiranya sebelum anda mengalami keseluruhan spektrum emosi positif, kini menjadi lebih sukar. Anda mula menilai kejayaan anda dan merasa seperti "penipu", harga diri anda cepat jatuh.

    Sekiranya keadaan ini disertai oleh gejala keletihan yang lain, maka sekarang adalah masa untuk berunding dengan ahli psikologi.

    Anda telah kehilangan keinginan untuk melakukan sesuatu

    Tidak ada salahnya berbaring di sofa sepanjang hari pada hujung minggu. Tetapi jika anda melihat bahawa walaupun pekerjaan rumah tangga biasa menyebabkan anda rintangan hebat, ini adalah alasan serius untuk berfikir.

    Kes-kes yang tidak dapat diselesaikan mula berkumpul seperti bola salji, dan untuk menyelesaikannya, anda harus mengumpulkan semua kehendak anda ke dalam kepalan tangan.

    Kaedah relaksasi kebiasaan tidak berfungsi

    Sekiranya sebelum ini anda boleh berkawan dengan rakan-rakan, dan kemudian merasakan banyak tenaga selama seminggu lagi, kini perhimpunan seperti itu tidak membawa apa-apa selain rasa tidak senang dan keletihan.

    Setiap daripada kita mempunyai kaedah kita sendiri yang menenangkan kita dan memberi kekuatan. Dengan sindrom keletihan kronik, kegembiraan hidup seperti itu tidak dapat diakses oleh kita. Mereka tidak berfungsi. Serta cara baru.

    Anda telah merosot hubungan dengan orang tersayang

    Sekiranya dulu anda menghabiskan banyak masa dengan orang tersayang, sekarang anda tidak mempunyai cukup tenaga untuk ini. Dan sangat sukar untuk aktif secara sosial apabila anda selalu letih.

    Dalam keadaan keletihan kronik, lebih sukar bagi kita bukan hanya untuk menerima, tetapi juga memberi sokongan, yang cepat atau lambat dapat menyebabkan kesepian dan pengasingan sosial. Oleh itu, perhatikan bulatan sosial anda.

    Sukar untuk anda mengawal emosi anda

    Nampaknya tidak ada alasan untuk suasana hati yang buruk, ledakan pencerobohan atau kerengsaan yang tidak bermotivasi. Dan anda mengalami semua ini dan tidak tahu bila keadaan emosi anda akan bertambah baik. Perkara yang tidak anda perhatikan sebelum ini boleh menyebabkan gangguan saraf.

    Apa nak buat?

    Sayangnya, masih belum ada penawar untuk CFS, semua terapi bertujuan untuk menghilangkan gejala. Sekiranya anda melihat semua gejala ini (atau kebanyakan), dapatkan bantuan psikologi yang berkelayakan. Dan ini adalah senarai perkara yang boleh anda buat sekarang:

    • menormalkan rutin harian anda;
    • mengikuti terapi urut dan senaman;
    • menyembuhkan penyakit kronik yang berkaitan dengan kekurangan oksigen ke badan.

    Di sini saya tidak berdaya: apa itu sindrom keletihan kronik dan bagaimana memahami bahawa anda memilikinya

    Kami memahami masalahnya, memperhatikan cadangan pakar, meningkatkan sumber dalaman.

    Apa itu sindrom keletihan kronik??

    Sindrom Keletihan Kronik (CFS) adalah penyakit kompleks yang suka menyamar sebagai kerja berlebihan, limpa musim luruh-musim sejuk dan kurang tidur. Tidak hairanlah: pelbagai gejala sangat luas dan dimainkan oleh semua orang sehingga sangat sukar untuk mengenali momok ini.

    Di akademik, sindrom keletihan kronik juga dikenali sebagai ensefalomielitis myalgic. Dari 17 hingga 24 juta orang di seluruh dunia menderita penyakit yang sukar diucapkan ini. Pada masa yang sama, wanita mengalami CFS rata-rata 2-3 kali lebih kerap daripada lelaki.

    Tidak ada satu alasan terkenal untuk CFS. Pencetus gangguan pada setiap orang boleh menjadi sendiri: bagi sesetengah orang adalah selesema unsur, dan bagi yang lain itu adalah kejutan mental.

    Malah doktor mendiagnosis CFS tidak mudah. Doktor mungkin tidak mengenali simptomnya, percaya bahawa mereka menghadapi manifestasi gangguan yang sama sekali berbeza. Lebih-lebih lagi, sesetengah doktor, sayangnya, cenderung mengaitkan keadaan ini dengan kemalasan dan keengganan untuk menjadi produktif.

    Walau bagaimanapun, kaedah diagnostik untuk CFS dapat bertambah baik pada tahun-tahun mendatang. Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Scientific Reports, mendedahkan adanya molekul spesifik dalam sampel darah orang dengan CFS. Walau bagaimanapun, walaupun tidak ada ujian makmal khas untuk mengesahkan diagnosis ini.

    Bagaimana untuk memahami bahawa anda tidak hanya letih dan perlu berjumpa doktor?

    Senarai kemungkinan gejala CFS sangat mengagumkan. Sebilangan besar dari mereka, kita ulangi, mungkin menyerupai penyakit yang sama sekali berbeza, yang menjadikan proses diagnosis sebagai tugas peningkatan kerumitan.

    Sehingga seorang doktor dengan yakin dapat mendiagnosis sindrom keletihan kronik, dia mesti mengenal pasti satu set gejala berikut.

    1 / Tahap kerja berlebihan

    Ini mengenai kekurangan tenaga. Doktor secara rasmi menyedari keletihan patologi jika seseorang mengalami kesukaran dalam melakukan tindakan yang sebelum permulaan CFS kelihatan asas dan rutin. Dengan CFS, perasaan keletihan sering tidak berhenti selama 6 bulan atau lebih lama.

    Penting untuk diperhatikan bahawa istilah CFS tidak berlaku untuk orang yang merasakan gangguan atau kekurangan motivasi pada selang waktu tertentu pada hari kerja: pesakit dengan CFS di ruangan "Diagnosis" tidak dapat mengatasi keletihan selama berbulan-bulan. Pada masa yang sama, tidur tidak dapat mengisi tenaga dengan betul, dan dalam beberapa kes yang teruk malah boleh memperburuk keadaan..

    2 / Kecelaruan pasca ekspresif

    Satu lagi penanda CFS yang diperlukan. Apabila seseorang yang mengalami sindrom tersebut mengalami tekanan fizikal atau mental yang terlalu banyak, dia akan dijamin mengalami kemerosotan dalam beberapa jam atau hari akan datang.

    Ini secara kiasan boleh dibandingkan dengan mengosongkan caj telefon pintar. Apabila para perfeksionis dan ahli kerja seperti ini membebankan diri mereka dengan perniagaan yang tidak dapat diukur, ini boleh menyebabkan kerosakan serius pada tubuh mereka. Pengeluaran? Orang dengan CFS harus dengan cangkuk atau penjahat mengelakkan voltan berlebihan sepanjang hari.

    3 / Gangguan tidur

    Orang dengan CFS sukar tidur - dan walaupun setelah berehat malam, mereka bangun dengan letih.

    Terdapat sebilangan gangguan seperti: insomnia, apabila hampir mustahil untuk tertidur; hipersomnia, yang sebaliknya, adalah "overdosis" tidur; apnea, di mana seseorang berhenti bernafas pada waktu malam; tidur dangkal - gangguan di mana fasa tidur nyenyak tidak berlaku; tidur berpecah-pecah, apabila seseorang terus tertidur, kemudian bangun; peralihan fasa di mana mustahil untuk tertidur sebelum matahari terbit; kekejangan sukarela di kaki atau lengan; mimpi ngeri; berpeluh malam.

    4 / Kerosakan kognitif

    Orang yang mengalami gangguan kognitif mengalami kesukaran dengan proses berfikir dan masalah ingatan. Mereka mungkin tidak ingat perbualan baru-baru ini, melupakan janji temu, atau kehilangan barang. Malah filem dan buku boleh menjadi sangat sukar untuk difahami oleh orang-orang seperti itu. Selain itu, mereka menghadapi kesukaran untuk mengingat nama, memahami arahan mudah dan juga arahan bertulis.

    5 / Sakit

    Hampir semua orang dengan CFS mengalami beberapa kesakitan, dari migrain hingga kejang. Orang dengan CFS paling kerap menggambarkan kesakitan sebagai ketidakselesaan umum pada otot dan sendi. Dalam kes ini, kesakitan boleh berlaku di satu kawasan, dan kemudian berpindah ke kawasan lain. Dengan CFS, kepekaan terhadap cahaya, sentuhan, suhu tinggi atau sejuk sering diperhatikan.

    Cara mengatasi penyakit?

    Orang yang menghidap CFS biasanya sangat sensitif terhadap bahan kimia, dan ubat-ubatan apa pun bagi mereka boleh memberikan reaksi yang tidak diingini. Itulah sebabnya, ketika menetapkan terapi ubat, sangat penting untuk memulakan rawatan dengan dos yang minimum untuk mengelakkan kesan sampingan.

    Namun, bergantung pada ubat-ubatan tertentu dalam kes ini adalah satu kesalahan. Komponen kejayaan yang paling penting dalam memerangi CFS adalah penyemakan gaya hidup.

    Orang yang menderita sindrom keletihan kronik harus mencari jalan untuk mengawal tahap aktiviti mereka dan, jika boleh, meninggalkan aktiviti berisiko tinggi.

    Langkah-langkah gaya hidup yang paling mudah dan jelas yang bertujuan untuk meneutralkan CFS termasuk yang berikut:

    • jadikan peraturan untuk membuat semua perkara penting di bahagian "Catatan" pada telefon pintar anda atau tuliskan dalam buku harian - ingatan anda akan berterima kasih kepada anda;
    • memutuskan untuk pergi ke psikoterapis - bersama-sama anda dapat mencari strategi emosi dan psikologi untuk mengatasi masalah tersebut;
    • pilih kaedah relaksasi terbaik - sebagai contoh, senaman pernafasan, meditasi atau urut mungkin sesuai dengan anda;
    • jangan lewatkan makan dan berhenti perangsang seperti kafein dan alkohol (atau kurangkan);
    • tambahkan suplemen pemakanan khas untuk diet anda jika anda kekurangan vitamin atau mineral tertentu. Ingatlah bahawa doktor harus memilihnya untuk anda mengikut keputusan ujian darah dan jenis diagnostik lain: suplemen makanan yang dipilih dengan tidak betul dapat memperburuk keadaan dengan kekurangan dan asimilasi bahan berguna.

    Apa lagi yang perlu dicari untuk mengembalikan kecergasan, rehat yang kurang letih dan berkesan?

    Ya, sedap, tetapi tidak dapat diganti: tidur yang berkualiti akan membantu mengembalikan tenaga dan fungsi imun badan. Di samping itu, ia memainkan peranan penting dalam pertumbuhan semula tisu dan pembaikan badan - terutamanya selepas tekanan. Berhenti menjimatkan waktu tidur, cubalah tidur selewat-lewatnya tengah malam, beli bantal yang selesa dan tilam.

    Normalisasi mikroflora

    Ramai penghidap CFS memerhatikan masalah usus. Mengembalikan keseimbangan mikroflora badan akan menguatkan sistem imun - yang bermaksud ia akan membantu mengalahkan penyakit. Penting juga untuk diingat bahawa penggunaan sejumlah besar gula (yang terdapat dalam limun, dan dalam jus yang dibungkus, dan dalam alkohol) dan penggunaan antibiotik yang tidak terkawal (untuk rawatan diri) menyebabkan pendaraban jamur Candida yang berlebihan, yang juga menyebabkan gangguan pada mikroflora usus. Mengurangkan populasi cendawan bukan sahaja dapat menghilangkan keletihan kronik, tetapi juga menyingkirkan penyakit kronik seperti resdung.

    Aktiviti fizikal dos

    Dan di sini tanpa fanatik. Latihan sangat baik untuk kesihatan, tetapi dalam kasus CFS, beban harus jauh lebih rendah, dan program latihan harus lebih lembut. Beban yang terlalu tinggi boleh menyebabkan kemerosotan.

    Nasihat pakar

    Dr. Ayurveda, Pengarah Kesihatan Atmantan Wellness Resort Manoj Cutteri:

    "Makan ringan - jangan makan berlebihan. Sekiranya anda ingin menjimatkan daya hidup yang berharga, pelajari untuk memikirkan dan membina pemakanan secara sedar. Pertama sekali, pilih makanan yang mudah dicerna. Sebaiknya elakkan makanan yang terlalu berat, berlemak, goreng, pedas dan berasid, kerana ini menyebabkan ketidakseimbangan dalam badan. Sebaliknya, bertaruh pada makanan yang baik untuk pencernaan. Ini termasuk kekacang, bit, lobak, wortel, dan sup sayur-sayuran. Pada musim sejuk, jangan mengabaikan makanan vegetarian yang berkhasiat. Juga penting untuk mengelakkan apa yang disebut Tamasik-makanan - inilah yang disebut Ayurveda makanan sejuk, matang, basi dan beku yang tidak mempunyai nilai pemakanan. Diet musim sejuk yang kaya dengan nutrien mesti termasuk sup, sayur rebus atau kukus, serta lentil dan biji-bijian. Gunakan ramuan dan rempah penguat imuniti - bawang putih, bawang, halia, cengkeh, kayu manis, rosemary, pala, kunyit, ketumbar, jintan, oregano, kemangi.

    Makan lebih banyak sayur-sayuran hijau gelap - mereka benar-benar "disumbat" dengan antioksidan dan vitamin C. Sayuran berdaun hijau terkenal dengan kesan positif mereka terhadap kesejahteraan keseluruhan dan ketajaman mental. Jadi, brokoli dan alpukat mengandung vitamin K, yang melawan kekurangan konsentrasi dan mencegah penyakit Alzheimer. Bayam dan kubis juga kaya dengan vitamin B dan zat besi yang merangsang otak: kedua-duanya membantu membekalkan oksigen kepada otak dengan lebih baik. ".

    Victor Sisev, ketua doktor studio terapi vitamin AQ. Penjagaan Hayat:

    “Pantau keseimbangan vitamin dan mineral dalam badan. Vitamin dan mineral bukan sahaja bertanggungjawab untuk imuniti yang kuat dan pembaikan sel, tetapi juga membantu mengubah makanan menjadi tenaga dan mengekalkan tulang yang sihat. Vitamin A, D, E, K, C, kompleks vitamin kumpulan B sangat penting. Antara mineralnya adalah kalsium, zink, magnesium, sulfur dan selenium. Sekiranya anda benar-benar lelah dan benar-benar keletihan, terapi intravena adalah yang anda perlukan (nasihat pakar diperlukan. - Esquire) ".

    Andrey Yanin, ahli psikoterapi:

    "Sekiranya anda menghadapi masalah tidur, maka bioritme anda rosak. Dalam kes ini, selalunya perlu mengambil ubat yang merangsang pengeluaran melatonin - hormon yang mengatur irama sirkadian semua organisma hidup. Ambil melatonin atas cadangan doktor 30-40 minit sebelum tidur. Dalam kes ini, matikan lampu di dalam bilik dan ketepikan semua alat. Secara amnya, detox digital sangat diinginkan bagi sesiapa yang mengetahui secara langsung apa itu CFS. Komputer riba, telefon pintar dan alat berteknologi tinggi lain sudah kukuh dalam kehidupan kita, dan hari ini anda sama sekali tidak boleh menolaknya. Tetapi untuk mengeluarkannya dari bilik tidur untuk malam mungkin dan perlu ”.

    Keletihan kronik: gejala dan rawatan pada wanita (cari dan meneutralkan)

    Bosan, tidak mempunyai kekuatan atau keinginan untuk mengubah sesuatu? Mari kita fikirkan bersama - anda hanya perlu bercuti atau sudah tiba masanya untuk menghilangkan sindrom keletihan kronik.

    Apakah keletihan kronik?

    Keletihan kronik: apa yang harus dilakukan jika anda merasakan bahawa anda diperah seperti lemon, walaupun anda tidur selama 10 jam? Tidak ada pendapat yang tegas mengenai sindrom ini.

    Sebilangan doktor percaya bahawa keadaan ini disebabkan oleh masalah dengan sistem saraf, sementara yang lain, sebaliknya, berpendapat bahawa sindrom ini mencetuskan banyak masalah kesihatan, termasuk menyakitkan sistem saraf.

    Sudah tentu, masih ada orang lain yang percaya bahawa seseorang mesti berhenti berusaha untuk melonjak dari atas kepalanya, tidak membebani dirinya dengan kerja tambahan, tidak memendam segalanya - secara umum, menyingkirkan segala yang boleh menyebabkan keletihan berterusan dan menyebabkan keletihan. Yang terakhir ini pasti salah: perubahan mood dan kesejahteraan keseluruhan, yang disebut keletihan kronik, tidak ditangani hanya dengan tidur yang nyenyak, kerana disertai dengan perubahan dalam pelbagai sistem badan. Tetapi apa yang berlaku sebelum ini: CFS (sindrom keletihan kronik) atau kemurungan? Ini adalah persoalan, seperti ayam dan telur, dan masih terbuka.

    Sehingga tahun 1993, dipercayai bahawa keletihan kronik berkembang "pada saraf", dan merupakan bentuk neurasthenia. Walau bagaimanapun, kajian yang dilakukan sedikit kemudian tidak mengesahkan versi ini, dan hari ini para saintis semakin bertumpu pada fakta bahawa CFS adalah penyakit yang terpisah, di belakangnya terdapat sejumlah perubahan dalam tubuh, termasuk dalam sistem autoimun..

    Kajian lain mengenai pesakit dengan gejala yang serupa dengan CFS menunjukkan peningkatan peratusan asid laktik dalam analisis. Eksperimen terbaru tidak mengecualikan bahawa CFS adalah kemurungan somatik, di mana perubahan juga berlaku pada tahap autoimun.

    Sehingga doktor membuat pendapat yang jelas, tidak ada yang akan memberi anda diagnosis seperti "sindrom keletihan kronik". Sejauh ini, sebutan seperti "malaise dan keletihan", "sindrom keletihan setelah penyakit virus", atau gangguan somatoform telah menjadi miliknya ".

    Gejala apa yang boleh membahayakan

    Bagaimana untuk menghilangkan keletihan kronik? Bagaimana memulakan rawatan dan bagaimana menangani malaise? Pertama sekali, dengan lawatan ke doktor dan pernyataan yang jelas mengenai keadaannya. Di bawah ini kami senaraikan simptom-simptom utama (penting sekali sekurang-kurangnya ada empat!).

    Demam rendah

    Terdapat pesakit yang hidup dengan suhu 37 dan bahkan tidak merasakannya. Gadis-gadis lain menyatakan kenaikannya selama beberapa hari sebelum haid, dan ini adalah kebiasaan. Terdapat kes-kes yang kerap berlaku ketika suhu meningkat dengan latar belakang kegembiraan emosi: apabila anda merasa jantung anda keluar dari dada kerana kegembiraan, anda akan bertenaga, anda tidak mahu tidur, perasaan bahawa anda demam.

    Kemungkinan besar, ini adalah tanda peningkatan tekanan sementara terhadap latar belakang lonjakan emosi dan hormon, dan ia akan segera berlalu. Sekiranya suhu 37 tetap berterusan, dan anda merasakan kelemahan umum, keletihan, mungkin menggigil tanpa tanda-tanda selesema, ini mesti menjadi alasan untuk berjumpa doktor.

    Permulaan kelemahan secara tiba-tiba

    Keletihan adalah penyebab lain dari keletihan kronik. Anda kelihatan baik-baik saja dan akan memutar gunung di tempat kerja, dan setelah beberapa lama anda tiba-tiba menyedari bahawa anda tidak dapat mengangkat tangan di atas papan kekunci: kelemahan seperti itu sehingga memuat bawaan kentang, tetapi sebenarnya anda baru sahaja bekerja, dan anda sudah tidak dapat berbuat apa-apa.

    Penurunan kapasiti kerja dalam tempoh enam bulan

    Keengganan untuk bekerja, kerana mereka membayar sedikit atau pihak berkuasa tidak menghargai - itu tidak kira. Penurunan kapasiti kerja difahami sebagai penurunan produktiviti anda secara umum: anda memahami bahawa anda biasa melakukan semuanya dengan lebih pantas dan mungkin lebih baik dalam keadaan yang sama. Dan sekarang anda duduk seharian di atas meja yang boleh anda lakukan sebelum makan malam, dan masih ada masa untuk minum teh.

    Gangguan tidur

    Ia tidak semestinya bermaksud insomnia. Sebaliknya, penyebab keletihan kronik dan mengantuk dapat berdampingan. Contohnya, anda tidur setengah hari, dan anda bangun seolah-olah "tidak sebelah mata." Atau anda tertidur tepat di perjumpaan atau berdiri di kereta bawah tanah, walaupun anda melihat mod tidur. Tidur selama lapan jam biasanya cukup untuk orang yang sihat merasa baik, dan dengan keletihan kronik dan selepas 10 jam rasa mengantuk dapat dirasakan.

    Sakit sendi

    Sensasi mengingatkan pada "salah satu kaki yang patah, maka ekornya jatuh." Apabila setiap hari di suatu tempat menusuk atau menembak, dan mengapa - anda tidak faham.

    Kemurungan

    Semua yang biasa disebut keadaan tertekan: kurang mood, meningkatnya air mata atau, sebaliknya, psikosis, keengganan untuk merancang masa depan, perasaan bahawa semua yang terbaik berakhir dengan anda semalam.

    Kelenjar getah bening yang tidak membesar.

    Sekiranya dengan sakit tekak, keradangan gigi atau kerosakan pada sendi lutut, anda merasakan bahawa kelenjar getah bening telah "membesar", maka sekiranya keletihan kronik, secara luaran mereka tidak menghasilkan perubahan (hanya terdapat tekanan berterusan, pecah ketika ditekan).

    Pening "tanpa sebab"

    Pening boleh menanggung mereka yang menderita osteochondrosis serviks atau tekanan darah rendah. Tetapi jika mereka tidak berada di sana sebelumnya, dan dalam empat bulan terakhir mereka telah menjadi bahagian kehidupan yang tidak menyenangkan (selain semua "kegembiraan" yang lain) - ini adalah kesempatan untuk berfikir dan, bersama dengan doktor, cari alasannya.

    Gejala lain

    Antara lain, gejala keletihan kronik yang kurang biasa pada wanita yang menentukan rawatan, mungkin ada kesukaran untuk mencari kata-kata (lupa separuh tentang apa yang anda bicarakan dan sukar memilih kata untuk meneruskan perbualan); kemerosotan selepas bersukan (jelas bahawa kita semua berasa letih, tetapi orang yang mengalami sindrom keletihan kronik tidak dapat pulih sehingga beberapa hari - mereka mengalami kesakitan pada otot, sendi dan mengalami kemerosotan umum).

    Tetapi perlu diingat bahawa banyak gejala ini boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit somatik. Oleh itu, pakar yang berbeza akan merawatnya. Sindrom keletihan kronik sebenarnya hanya ditangani oleh pakar psikiatri. Contohnya, sakit sendi adalah keluhan khas pesakit arthritis dan arthrosis, yang dirawat oleh pakar rheumatologi.

    Kelemahan jangka panjang dicatat pada pesakit dengan anemia kekurangan zat besi atau kekurangan vitamin B12, serta patologi kelenjar tiroid, ginjal, hati, dan sindrom Gilbert. Suhu rendah adalah tanda biasa bukan sahaja jangkitan virus pernafasan akut, tetapi juga reaksi alergi..

    Ngomong-ngomong, mengambil beberapa, pada pandangan pertama, ubat-ubatan yang tidak berbahaya juga dapat menyebabkan gejala yang "meniru" peningkatan keletihan. Sebagai contoh, rawatan jangka panjang dengan magnesium sitrat boleh menyebabkan asthenia, kelemahan gegaran otot..

    Dan mereka yang telah lama merawat perut dan mengambil omeprozole mungkin mengadu sakit sendi di punggung bawah, leher, dan kaki.

    By the way, vitamin D boleh menyebabkan semangat dan menimbulkan insomnia! Dan walaupun doktor dengan tegas menyatakan bahawa overdosis sangat sukar, dan kajian baru-baru ini menunjukkan kekurangan vitamin D global di seluruh dunia, menurut pengalaman banyak gadis yang mula mengambil dos tinggi dengan segera (5000 - 10000 IU), ia menyebabkan lonjakan kekuatan yang kuat, nada kopi, dan selepas itu sangat sukar untuk tertidur, dan bangun pagi disertai dengan rasa letih.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda mengesyaki CFS

    Keletihan kronik - bagaimana mengatasinya? Ujian apa yang boleh diresepkan oleh doktor untuk memahami penyebab keadaan anda??

    • Ujian darah biokimia (protein; kolesterol; bilirubin, glukosa; ALT; AST; kreatinin; urea).
    • Lengkapkan jumlah darah dengan indeks eritrosit, leukoformula dan ESR.
    • Ferritin, Vitamin B12 dan Asid Folik.
    • TTG dan T4 percuma.
    • Vitamin D.

    Bagaimana tidak merawat sindrom keletihan kronik? Terdapat banyak petua di Internet mengenai pil mana yang harus diambil untuk menjadi lebih baik. Tetapi kami sangat mengesyorkan agar anda berjumpa doktor dan menangani penyebab penyakit ini.

    Sangat disyorkan untuk tidak mengambil tiroksin, hidrokortison dan glukokortikosteroid lain, metilfenidat, dexametafin. Mereka akan menimbulkan reaksi balas: selepas lonjakan tajam - kemurungan yang teruk.

    Ngomong-ngomong, dengan alasan yang sama, anda tidak boleh mencuba memuatkan diri anda di tempat kerja atau di gim untuk menegangkan badan dengan cara ini. Sebaliknya, beban yang berlebihan akan membawa kepada jalan buntu, dan bukan hanya pada tahap fizikal, tetapi juga mental.

    Anda akan merasa tidak berharga, kerana anda tidak memenuhi tugas-tugas. Atas sebab ini, psikiatri dalam rawatan sindrom keletihan kronik, sebaliknya, mencadangkan membelah perkara besar menjadi yang kecil, menuju ke tujuan dengan langkah kecil dan, jika boleh, tidak melakukan kerja yang tidak perlu, kerana anda masih tidak dapat melompat di atas kepala anda, walaupun anda benar-benar sihat.

    Teknik lain yang doktor ajarkan kepada pesakit dengan CFS adalah menilai keadaan mereka pada waktu pagi selepas tidur pada skala sepuluh mata (dari 0 hingga 10) dan merancang urusan mereka berdasarkan nombor ini.

    Jelas bahawa jika anda tergesa-gesa di tempat kerja, tidak kira bagaimana anda mahu, anda tidak dapat pergi dari tempat kerja. Tetapi ketika di rumah pada hari itu, anda perlu berusaha untuk tidak melakukan apa-apa. Sekiranya proses kerja membolehkan anda membezakan beberapa hari, maka anda boleh meluangkan masa lapang pada waktu pagi atau petang untuk tugas-tugas rumah tangga, tetapi tanpa fanatik sehingga anda pulih sepenuhnya.

    Cara merawat sindrom keletihan kronik

    Apa yang boleh digunakan untuk merawat CFS? Psikiatri akan mengambil ubat antidepresan, anti-kegelisahan. Di antara makanan tambahan, vitamin B12, magnesium, multivitamin dan mineral paling kerap diresepkan. Anda tidak perlu menetapkannya sendiri, kerana dos yang berlainan dapat "menurunkan ukuran" atau "meningkatkan" kesan terapi.

    Juga, wanita selalu dinasihatkan untuk mengubah diet mereka. Dibuktikan bahawa dominasi sejumlah besar karbohidrat sederhana dan gula dalam makanan menyebabkan lonjakan insulin yang tajam dan lonjakan kekuatan, tetapi kemudian, selain penurunan fizikal yang tajam, penurunan mood juga terjadi. Semakin banyak anda makan gula-gula, semakin anda menginginkannya, tetapi juga semakin banyak anda mengalami perubahan mood, dan kadang-kadang "gula gula".

    Sudah tentu, seseorang tidak boleh melepaskan gula-gula terlalu tajam, dalam jumlah sederhana ia berguna, kerana karbohidrat memberikan tenaga kepada semua sel tubuh dan mengambil bahagian dalam proses metabolik. Tetapi anda perlu mencari analog yang lebih berguna, sebagai contoh, bukannya gula putih, anda boleh menggunakan stevia. Atau coklat susu lebih baik untuk menggantikan warna gelap, dan bukannya roti putih untuk membeli bijirin penuh tanpa gluten.

    Ngomong-ngomong, ingat bahawa selain gula "langsung", ada gula tersembunyi, dan kadang-kadang terdapat dalam makanan yang paling tidak dijangka: misalnya, dalam sosis salai atau kaviar labu kalengan.

    Makanan apa yang boleh membantu

    Terdapat kajian yang mengesahkan bahawa keinginan untuk makanan tertentu menunjukkan kemungkinan perkembangan kemurungan kronik anda. Antaranya: ais krim, kicap, coklat bar dan produk dengan monosodium glutamat. Oleh itu, jika tiba-tiba anda merasakan keinginan untuk memakan sesuatu dari senarai ini, hembuskan nafas dan lakukan salah satu aktiviti yang meningkatkan mood positif anda.

    • Muzik klasik. Dipercayai bahawa ia menyembuhkan jiwa, "merenung" kepala, membantu mengumpulkan pemikiran dan dengan mata terbuka untuk melihat hari baru.
    • Filem yang menyeronokkan. Ketawa memanjangkan hidup kerana merangsang pengeluaran endorfin - hormon kebahagiaan.
    • Terapung Anda berbaring di atas air selama satu jam, merasa seolah-olah berada dalam graviti sifar. Omong kosong apa, anda mungkin berfikir dahulu? Tetapi pada masa yang sama, mereka yang menjalani prosedur benar-benar merasakan peningkatan mood, penghapusan otot.
    • Berenang. Tetapi hanya dalam mod senyap, tanpa fanatik. Semua prosedur air berehat dengan sempurna, dan otot menjadi tegang, postur bertambah baik.
    • Meditasi. Dia, tentu saja, harus dikuasai oleh seorang guru yang anda percayai. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, memutuskan sepenuhnya otak bagi kebanyakan orang adalah tugas yang mustahil. Walaupun anda tidak mempunyai masalah yang jelas dalam hidup, anda tidak dapat memikirkan apa-apa. Tetapi jika anda tidak mencari jalan mudah, maka cubalah mendaftar untuk mengikuti meditasi. Biasanya dia selalu pergi dengan yoga yang tidak dapat dipisahkan (yang, sebagai cara untuk menghindari blues, juga tidak akan berlebihan).