Ekstrasistol

Ekstrasistol ventrikel (ZhE) merujuk kepada pelbagai gangguan irama jantung. Ia menampakkan diri dalam bentuk kontraksi luar biasa dan pramatang dari ventrikel jantung. Pesakit mengalami pening, kelemahan umum, kadang-kadang sakit di jantung dan kekurangan oksigen. Untuk mengenal pasti pelanggaran, anda perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Dalam kebanyakan keadaan, rawatan dilakukan dengan ubat. Dalam kes yang jarang berlaku, pembedahan mungkin diperlukan. Ekstrasistol ventrikel pada kanak-kanak didiagnosis hanya dalam 5% kes, tetapi ketika mereka bertambah tua, kemungkinan pelanggaran meningkat menjadi 50%. Oleh itu, ZhE dianggap sebagai patologi orang yang berumur 45 tahun. Bahayanya terletak pada kemungkinan serangan jantung tiba-tiba. ZhE juga dipanggil extrasystole ventrikel dan aritmia ventrikel. ICD 10 (Klasifikasi Penyakit Antarabangsa) menganugerahkan penyakit ini kod ICD I49.3.

Sebab-sebabnya

Memahami apa itu dan apa akibatnya, anda mesti dapat mengenali gejala extrasystole ventrikel dan mengetahui kemungkinan penyebab gangguan tersebut. Perubahan dalam irama ventrikel tidak selalu dianggap sebagai gangguan patologi. Ekstrasistol ventrikel dianggap sebagai penyimpangan yang selamat untuk kesihatan dan kehidupan. Terdapat norma tertentu setiap hari, di mana perumahan cecair diklasifikasikan sebagai perubahan tidak berbahaya:

  • 700 hingga 950 denyutan tambahan boleh berlaku pada orang yang tidak menderita gangguan sistem kardiovaskular, dan ini adalah norma;
  • 960 - 1200 nadi dianggap sebagai petunjuk normal jika pesakit didiagnosis dengan extrasystole ventrikel polimorfik dan tidak ada ancaman terhadap kehidupan atau kesihatan;
  • 1200 ekstrasistol dan lebih memerlukan campur tangan pakar, kerana ini sudah menjadi penyimpangan serius yang boleh menyebabkan takikardia dan akibat berbahaya lain.

Kira-kira 75% daripada jumlah populasi berada dalam dua kumpulan pertama. Ini bukan penyakit jarang yang tidak dapat dianggap sebagai patologi berbahaya. Tetapi dengan kaedah extrasystole yang selari dengan gangguan teruk yang lain, lebih baik mendapatkan nasihat pakar kardiologi, menjalani pemeriksaan menyeluruh dan melakukan rawatan, jika perlu. Bezakan irama jantung dengan jenis extrasystole ventrikel, bergantung kepada penyebabnya. Ia boleh menjadi extrasystole ventrikel idiopatik atau jantung.

Penyebab jantung termasuk:

  • akibat serangan jantung;
  • kegagalan jantung kronik;
  • hipertensi arteri;
  • miokarditis;
  • perikarditis;
  • kardiomiopati hipertrofik;
  • kardiomiopati diluaskan, dll..

Terdapat juga penyebab fungsional atau jenis fungsional ZhE, yang tidak berkaitan dengan penyakit sistem kardiovaskular. Faktor-faktor ini merangkumi:

  • penyalahgunaan alkohol dan produk tembakau;
  • gangguan tidur;
  • pengambilan ubat anestetik secara berkala;
  • pelanggaran proses mikro-metabolik dalam badan;
  • lebihan dos ubat yang ditetapkan;
  • penyalahgunaan ubat narkotik dan psikotropik;
  • osteochondrosis;
  • luka berjangkit;
  • tekanan teruk, kegelisahan dan pergolakan emosi, dll..

Terdapat banyak sebab untuk extrasystole ventrikel, tetapi pelanggaran itu tidak selalu dinyatakan dengan latar belakang faktor-faktor yang memprovokasi. Terdapat kes-kes apabila tidak ada sebab khusus untuk extrasystole ventrikel. Faktor yang tidak diketahui menimbulkan aritmia dengan latar belakang keadaan kesihatan pesakit yang sangat baik. Oleh itu, setiap orang, bahkan orang yang sihat, harus mempunyai doktor yang hadir di jabatan kardiologi, di mana dia secara berkala boleh datang untuk diagnosis pencegahan.

Tanda-tanda

Cukup sering, extrasystole ventrikel hanya terdapat pada ECG, dan tanda-tanda pelanggaran yang jelas tidak ada atau lemah, kerana pesakit tidak memperhatikannya. Kurang biasa, gejala menjadi lebih cerah. Kemudian ZhE dapat dikesan berdasarkan manifestasi berikut:

  • terdapat sensasi kerosakan fungsi otot jantung;
  • jantung seolah-olah membeku atau mendorong dalam mod yang dipertingkatkan;
  • seseorang cepat letih, menjadi sangat mudah marah;
  • sakit kepala dan pening berlaku secara berkala;
  • kekurangan oksigen dirasakan, pesakit seolah-olah tercekik;
  • terdapat rasa sakit di jantung dan kelemahan teruk seluruh organisma;
  • dalam kes yang jarang berlaku, dengan pelanggaran ini, pesakit mungkin pingsan.

Semasa pemeriksaan, doktor memerhatikan ciri-ciri denyutan urat pada leher. Riaknya boleh berirama, dengan jeda panjang dan denyutan yang luar biasa. Tetapi anda perlu memastikan bahawa diagnosisnya betul, yang mana kaedah diagnostik instrumental digunakan.

Gradasi ZhE

Walaupun aritmia ventrikel lebih cenderung pada orang dewasa, kanak-kanak perlu diperiksa untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku. Untuk kanak-kanak dan orang dewasa, gradasi extrasystole ventrikel yang sama digunakan. Secara keseluruhan, terdapat beberapa tahap ZhE, menentukan seberapa berbahaya aritmia, dan apakah rawatan diperlukan untuk menghilangkannya. Tahap pertama (atau 0) menunjukkan ketiadaan extrasystole. Keadaannya normal dan tidak mendatangkan bahaya. Kerana menolak dari kelas pertama.

  1. Kelas pertama (1) bercakap mengenai aritmia dalam jumlah sehingga 30 dorongan tambahan setiap jam. Ini adalah extrasystole ventrikel biasa. Merujuk pada keadaan kesihatan yang normal, tidak membawa ancaman dan tidak memerlukan rawatan.
  2. Kelas kedua (2). Ini adalah extrasystole ventrikel tunggal, yang ditunjukkan dalam bentuk lebih daripada 30 impuls tambahan setiap jam. Perlu diberi perhatian dan sedikit menyesuaikan gaya hidup anda. Tetapi tidak menimbulkan ancaman serius.
  3. Kelas ketiga (3). Ekstrasistol polimorfik mempunyai bentuk yang berbeza dengan satu ECG. Sekiranya episod aritmia ventrikel berganda, rawatan khas akan diperlukan..
  4. Kelas keempat (4a) merujuk kepada extrasystoles ventrikel berpasangan mengikut satu demi satu.
  5. Kelas keempat (4c) disebut ekstrasistol voli, dimanifestasikan dalam bentuk 3 hingga 5 ekstrasistol secara bergantian satu demi satu.
  6. Gred kelima (5). Ini sudah takikardia ventrikel, memerlukan campur tangan pembedahan wajib.

Tiga kelas terakhir PVC boleh membawa kepada akibat yang berbahaya dan serius bagi kesihatan manusia, termasuk fibrilasi dan takikardia. Hasil komplikasi seperti itu adalah serangan jantung secara tiba-tiba dengan semua akibatnya, termasuk kematian seseorang. Betapa berbahaya ZhE, secara langsung bergantung pada jenisnya. Untuk menentukan sifat lesi dan jumlah kontraksi tambahan (impuls), diperlukan pemeriksaan menyeluruh pesakit di jabatan kardiologi. Adalah berbahaya untuk mengabaikan manifestasi extrasystole ventrikel yang kerap, oleh itu, pada tanda-tanda pertama atau kecurigaan fungsi jantung yang tidak betul, dapatkan bantuan.

Kaedah rawatan

Dengan extrasystole ventrikel, rawatan dipilih secara individu. Sukar untuk memilih taktik dan skema, kerana sebilangan faktor mempengaruhi ini. Faktor utama untuk pilihan kaedah rawatan adalah keparahan ZhE. Kadang-kadang pesakit mungkin tidak diberi rawatan sama sekali. Semua cadangan diturunkan untuk menormalkan gaya hidup sihat dan menghilangkan faktor-faktor provokasi yang berbahaya Hanya dalam 25% daripada semua kes ZhE terdapat kemungkinan terjadinya komplikasi yang memerlukan penunjukan terapi. Sebilangan besar kes manifestasi aritmia ventrikel berada di bawah keadaan keadaan normal, dan oleh itu mengambil ubat atau melakukan prosedur lain hanya boleh membahayakan. Sekiranya gejala gangguan irama berlaku secara berkala atau tunggal, anda perlu berusaha menyingkirkan faktor yang memprovokasi. Asas terapi adalah untuk mengekalkan keseimbangan dan tekanan elektrolit yang optimum. Semua pesakit harus makan dengan betul dan jenuh badan dengan kalium..

Rawatan mungkin:

  • ubat;
  • frekuensi radio;
  • implan.

Doktor menentukan cara merawat pesakit dan kaedah apa yang paling sesuai digunakan untuk ini. Kami akan membincangkan setiap jenis terapi secara berasingan.

Terapi ubat

Pertama, doktor akan berusaha menyembuhkan gangguan tersebut dengan ubat. ZhE berinteraksi dengan baik dengan banyak ubat. Oleh itu, rejimen rawatan yang dipilih untuk pesakit boleh merangkumi:

  1. Penyekat saluran natrium. Ini adalah beberapa ubat kelas yang berbeza, termasuk Quinidine, Mexiletine, dan Flecainide. Mereka mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing. Kelas dan wakil khusus segmen ini dipilih oleh doktor yang hadir secara individu, dengan mengambil kira gambaran klinikal pesakit. Kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa pengambilan penyekat ini berbahaya bagi orang yang pernah mengalami extrasystole ventrikel setelah serangan jantung. Ini disebabkan oleh peningkatan kematian selepas pemberian ubat;
  2. Penyekat beta. Kategori ubat ini sesuai untuk pesakit di mana extrasystole ventrikel disebabkan oleh penyakit jantung organik..
  3. Penyekat saluran kalsium. Mereka diresepkan dalam kes yang jarang berlaku, kerana pemerhatian baru-baru ini menunjukkan tidak adanya kesan yang signifikan dari ubat ini pada keadaan pesakit.

Ubat khusus, jangka masa kursus dan jumlah permohonan ditentukan oleh doktor yang hadir, berdasarkan sejarah pesakit yang dikumpulkan dan hasil pemeriksaan yang komprehensif.

Ablasi frekuensi radio

Ini adalah kaedah intervensi pembedahan, yang relevan jika tidak ada keberkesanan ubat-ubatan, ciri-ciri individu tubuh pesakit atau keperluan mendesak untuk mempengaruhi keadaan semasa. Tetapi RFA mempunyai sejumlah kontraindikasi, kerana tidak setiap pesakit dibenarkan menjalani operasi seperti itu. Ini adalah kaedah invasif minimum, berdasarkan pengenalan kateter khas dengan elektrod melalui arteri femoral, yang merosakkan kawasan yang membawa kepada pembentukan denyutan tambahan otot jantung. Selepas pembedahan, pesakit pulih dengan cepat. Komplikasi jarang berlaku, tetapi kemungkinannya selalu ada..

Implantasi

Pesakit boleh memasang implan dalam keadaan paling jarang. Ini berlaku semasa mengesan extrasystole malignan ventrikel otot jantung, apabila kebarangkalian kematian mendadak akibat perubahan kerja jantung adalah tinggi. Implan khas menormalkan impuls dan kontraksi. Tetapi ia membuat perubahan serius pada cara hidup seseorang yang biasa. Ramalan hidup untuk ZhE hanya dapat dibuat berdasarkan bentuk gangguan irama jantung dan adanya patologi jantung organik. Ekstrasistol ventrikel berfungsi selamat untuk kehidupan dan kesihatan manusia. Tetapi wajar menormalkan gaya hidup anda, meninggalkan tabiat buruk.

Orang dewasa dan kanak-kanak disarankan untuk menjalani pemeriksaan sistem kardiovaskular secara berkala. ECG adalah prosedur diagnostik yang mudah, cepat, tetapi bermaklumat. Sekiranya anda melakukan elektrokardiogram sekali dalam setahun, anda secara berkala dapat memerhatikan perubahan dalam kerja otot jantung, perhatikan keabnormalan dan bertindak balas tepat pada masanya. Pemeriksaan pencegahan sangat relevan bagi pesakit dengan kecenderungan genetik terhadap penyakit jantung. Oleh itu, adalah mustahak bagi ibu bapa untuk memeriksa status kesihatan anak mereka, dan juga untuk mengawal kerja otot jantung itu sendiri. Semakin cepat anda dapat mengesan perubahan negatif, semakin tinggi kemungkinan menghapusnya dengan cepat dengan sedikit kerosakan pada kesihatan dan anggaran keluarga.

Jangan lupa untuk melanggan laman web kami, bertanya, meninggalkan komen dan berkongsi pautan dengan rakan anda! Ia juga boleh menjadi sangat menarik dan berguna bagi mereka..