Selepas serangan jantung: 4 kesalahan saudara-mara pesakit

Masalah kesihatan yang disebabkan oleh cabang perubatan kardiologi selalu dianggap paling tidak selamat untuk kehidupan manusia. Jantung adalah motor tubuh, tanpa fungsi normal yang mana seseorang kehilangan kemampuannya untuk bekerja dan bertenaga. Sekiranya terdapat proses abnormal yang serius di jantung, termasuk serangan jantung yang luas, ia mungkin berhenti, akibatnya adalah kematian biologi pesakit.

Tidak lama dahulu, serangan jantung adalah hukuman mati bagi pesakit, namun, perubatan moden dan teknologi terkini tidak hanya dapat memperpanjang umur dengan bantuan tepat pada masanya kepada seseorang dan ketiadaan faktor yang membebankan, tetapi juga meletakkan pesakit di atas kakinya. Dalam artikel ini, kita akan membicarakan ciri-ciri perjalanan serangan jantung, punca-punca permulaannya dan gejala-gejala sebelumnya, serta menjawab pertanyaan banyak orang mengenai berapa banyak mereka hidup setelah serangan jantung yang meluas dan apakah, setelah sakit, keberadaan selanjutnya dapat disebut "kehidupan penuh".

Spesifikasi serangan jantung yang luas

Serangan jantung dalam perubatan disebut patologi, yang dinyatakan oleh kematian tisu jantung yang berpecah atau volumetrik. Dengan nekrosis fragmentari, penyakit ini dibezakan oleh patologi fokus yang mempengaruhi dinding miokardium, masing-masing lokasi terhad, dan manifestasi yang kurang kompleks.

Bentuk volumetrik serangan jantung adalah kerosakan patologi pada penyakit miokardium, sebagai lapisan dasar jantung, sepanjang keseluruhan ketebalannya. Konsep "infark miokard" umumnya diterima di kalangan yang popular, namun ia jarang digunakan dalam perubatan, pakar kardiologi tidak menggunakan nama penyakit ini dalam mendiagnosisnya. Doktor menggunakan istilah khas yang sesuai dengan klasifikasi perubatan, bergantung pada lokasi dan tahap kerosakan pada tisu jantung..

Menurut penyetempatan, proses yang tidak normal di jantung dikelompokkan ke dalam jenis berikut:

  1. Infark miokard yang meluas. Anomali serupa berlaku dari bahagian otot ke ventrikel jantung, yang dicirikan oleh kematian tisu fokus yang besar. Penyakit seperti ini berbahaya kerana seseorang tidak dapat merasakan keadaan yang semakin teruk, gejala negatif kelihatan perlahan, kadang-kadang sensasi yang menyakitkan tidak ada.
  2. Infarksi dinding anterior otot utama organ yang luas. Proses patologi bermula dari arteri koronari di sebelah kiri jantung atau cawangannya. Penyakit ini mempunyai gejala ekspresif dalam bentuk takikardia, patologi irama jantung, sakit di kawasan jantung. Maklumat statistik mengatakan bahawa serangan jantung dinding anterior jantung lebih berbahaya bagi kehidupan manusia daripada jenis penyakit sebelumnya, ia mempunyai peningkatan kadar kematian.
  3. Serangan jantung septum interventrikular. Dimanifestasikan oleh sesak nafas, kegagalan jantung, dengan masalah khas dari anomali ini, yang dinyatakan oleh kehilangan kesedaran, pening, kehilangan rasa kenyataan.

Perubatan membezakan beberapa peringkat keadaan pesakit, bergantung pada selang waktu selepas permulaan serangan jantung:

  1. Yang paling tajam adalah tempoh yang berlangsung sekitar dua jam setelah bermulanya penyakit. Sekiranya anda tidak membantu pesakit dalam jangka masa ini, praktis tidak ada peluang untuk bertahan hidup, dan juga kembali ke kehidupan normal..
  2. Tahap akut - sehingga sepuluh hari selepas ontogenesis serangan jantung. Selama periode ini, sebagai peraturan, doktor memperjuangkan kehidupan pesakit, kerana ada kemungkinan besar mengembalikan penyakit ini, terjadinya komplikasi kategori serius.
  3. Fasa parut berlangsung dari sekitar minggu kelapan hingga enam bulan. Dalam tempoh ini, pesakit berisiko mengalami kambuh penyakit.
  4. Tahap pasca infark penyakit ini adalah tempoh dari tiga bulan hingga satu tahun setelah bermulanya penyakit. Tempoh masa ini dicirikan oleh pemulihan pesakit secara intensif. Kemungkinan pemulihan pesakit bergantung pada kualiti dan keberkesanan terapi pemulihan..

Prospek untuk bertahan dari serangan jantung yang luas bergantung secara langsung pada bentuk patologi, usia pesakit dan urgensi pertolongan yang diberikan, dan pemulihan yang betul membantu menurunkan kriteria risiko komplikasi dan, jika dapat dicapai oleh petunjuk perubatan, letakkan pesakit di atas kakinya.

Faktor-faktor yang mencetuskan perkembangan serangan jantung

Infark miokard, walaupun merujuk kepada penyakit jantung yang kompleks, tidak berkembang dengan sendirinya tanpa alasan yang jelas. Patologi seperti ini selalunya disebabkan oleh banyak faktor yang bergantung pada diri sendiri, keadaan kesihatannya secara umum, rawatan penyakit dan gaya hidup yang ada tepat pada masanya.

Penyebab serangan jantung yang meluas adalah:

  1. Penyakit yang ada pada patogenesis manusia dan kurangnya rawatan rasional. Ini termasuk hipertensi, yang paling kerap terjadi kerana masalah dengan sistem kardiovaskular pesakit. Peningkatan tekanan darah secara berkala memerlukan terapi bersepadu di bawah pengawasan doktor agar tidak menimbulkan masalah kesihatan yang lebih kompleks, termasuk AMI atau infark serebral yang luas, tidak kurang berbahaya bagi kehidupan manusia. Masalah ginjal sering menyebabkan perkembangan penyakit ini, serta diabetes.
  2. Keturunan. Kecenderungan gen meningkatkan prospek perkembangan penyakit ini.
  3. Masalah rancangan psikologi. Kecederaan psikologi, ketegangan saraf dan keadaan depresi sistematik sering menjadi punca serangan jantung atau strok otak.
  4. Gaya hidup sebelum penyakit. Patologi peredaran jantung atau serebrum sering menjadi akibat gaya hidup pesakit yang tidak betul. Pemakanan yang tidak betul, penyalahgunaan merokok dan alkohol adalah penyokong utama perkembangan penyakit pelbagai etiologi. Selalunya alasan untuk berlakunya serangan jantung adalah senaman yang berlebihan. Gaya hidup yang tidak aktif juga memprovokasi masalah kesihatan, kegemukan, yang merupakan punca perkembangan keabnormalan sistem kardiovaskular.

MI adalah penyakit lelaki terutamanya; wanita lebih rentan terhadapnya pada usia tua. Walau bagaimanapun, keadaan kehidupan sosial moden telah meningkatkan risiko penyakit seperti ini di kalangan wanita. Punca berlakunya serangan jantung yang meluas pada wanita adalah patologi kehamilan, peningkatan kerentanan terhadap masalah sosial, perasaan, dan juga penggunaan alat kontraseptif oral, yang popularitasnya tidak sesuai dalam kehidupan moden.

Semua faktor di atas memprovokasi patologi peredaran darah yang lemah akibat stenosis saluran darah, menyebabkan proses iskemia pada organ yang terjejas. Selalunya, sistem saraf pusat dan jantung mengalami proses sedemikian..

Petunjuk ciri serangan jantung

Untuk menentukan perkembangan serangan jantung dalam masa, dan tidak melepaskan peluang untuk sembuh, penting untuk mengetahui tanda-tanda pertama ontogenesis penyakit ini. Gejala mengembangkan AMI terutama membuat diri mereka dirasakan di pagi hari, dari jam tiga hingga enam pagi, apabila terdapat peningkatan nada vaskular secara semula jadi dan penurunan daya tahan mereka. Bagi orang yang sihat, perubahan fisiologi dalam badan tidak menyebabkan ketidakselesaan, namun, pada orang yang berisiko, kesejahteraan jauh lebih buruk.

Seorang pesakit yang memulakan serangan jantung pertama kali merasa sakit. Manifestasi kesakitan terutamanya bermula dari kawasan dada, dengan intensiti maksimum di sebelah kiri, sering dengan radiasi ke bilah bahu, leher dan bahu. Kesakitan disertai dengan kebas sebahagian atau keseluruhan lengan kiri. Tanda psikologi perkembangan penyakit ini adalah adanya rasa takut yang tidak dapat dijelaskan untuk hidup anda..

Gejala tambahan serangan jantung besar-besaran:

  1. Sesak nafas dan sesak nafas.
  2. Berpeluh meningkat, kebanyakannya berpeluh sejuk.
  3. Tukar warna kulit dari biasa menjadi sianotik.
  4. Wabak batuk tanpa sebab yang jelas.
  5. Penurunan tekanan darah yang nyata.
  6. Kegagalan jantung dan aritmia yang teruk.

Selalunya perkembangan serangan jantung dalam bentuk yang besar dapat ditunjukkan oleh gejala mabuk, termasuk mual dengan serangan muntah, gangguan najis, sakit di kawasan epigastrik.

Segala komplikasi kesihatan manusia harus menjadi alasan mendesak untuk berjumpa doktor, kerana tanda-tanda serangan jantung tidak selalu mempunyai gejala yang jelas, dan kehilangan masa yang berharga bagi pesakit sering menyebabkan kematian.

Akibat dari serangan jantung yang besar dan kemungkinan untuk bertahan hidup

Statistik menunjukkan bahawa kebanyakan orang yang telah mengalami AMI mati sebelum kedatangan doktor. Penyakit ini berkembang dengan sangat cepat, memanggil ambulans dan resusitasi diperlukan dalam masa yang singkat.

Sekiranya pesakit bertahan selepas serangan, peningkatan risiko kematian tetap berlaku selama sepuluh hari pertama. Pada masa pasca infark, ada juga risiko terkena komplikasi penyakit dan berlakunya kambuh penyakit.

Komplikasi paling awal dan paling serius setelah serangan jantung adalah edema paru, kejutan kardiogenik, dan otot jantung pecah. Patologi seperti ini berkembang terutamanya dalam dua hari pertama selepas bermulanya penyakit dan sering menyebabkan kematian pesakit.

Bahaya lebih lanjut yang menanti pesakit yang menuju ke pemulihan mungkin termasuk kegagalan jantung, aritmia, penurunan tekanan darah dan trombosis.

Kehidupan selepas serangan jantung - apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan

Kehidupan selepas serangan jantung adalah tahap baru yang sepenuhnya mengubah kebiasaan seseorang. Ia sangat berbeza dengan gaya hidup sebelumnya. Dan walaupun dalam keadaan yang baik pada orang yang mengalami serangan jantung, kemungkinan kematian mendadak tetap meningkat.

Bagaimana melengkapkan hidup anda setelah serangan jantung, apa yang mungkin, apa yang mustahil dalam tempoh ini, baca artikel.

Bagaimana gaya hidup berubah?

Selepas serangan jantung, pesakit, sering kali secara paksa, benar-benar memeriksa hidupnya dan kebiasaan yang membawanya ke penyakit:

  • mobiliti rendah;
  • alkohol, merokok;
  • makanan ringan;
  • kehadiran tekanan yang teruk.

Semua faktor negatif ini dengan cepat boleh menyebabkan kambuh atau akibat yang lebih menyedihkan bagi kesihatan dan kehidupan. Oleh itu, nampaknya penting untuk melakukan perubahan dalam semua bidang ini untuk memudahkan keadaan umum dan memperbaiki tubuh.

Aktiviti fizikal mempunyai kesan yang baik terhadap kesejahteraan umum dan penyembuhan jantung dan saluran darah. Otot memerlukan beban yang mencukupi, tetapi bersetuju dengan doktor yang hadir.

Berhenti merokok dan minuman beralkohol sepenuhnya adalah kaedah pencegahan yang berkesan untuk kemungkinan masalah jantung. Sebatian yang terkandung dalam asap rokok mempunyai kesan merosakkan pada sistem arteri, menyebabkan vasospasme.

Diet yang dipilih dengan teliti, rendah garam dan lemak haiwan, menghilangkan beban yang besar dari seluruh sistem kardiovaskular. Makanan goreng dan makanan berkalori tinggi tidak termasuk. Peningkatan berat badan adalah faktor risiko tambahan..

Situasi yang menimbulkan kegembiraan, ketegangan saraf, pengalaman, mesti dikeluarkan dari kehidupan sebanyak mungkin. Emosi yang kuat, sama ada gembira atau tidak, menyebabkan degupan jantung meningkat.

Infark miokard adalah penyakit yang mempunyai kesan langsung pada sistem dan organ lain. Bersama dengan patologi lain yang terdapat pada banyak pesakit, diagnosis seperti itu memerlukan perubahan besar dalam kehidupan. Ini menjelaskan pentingnya memperkenalkan tabiat baru dan sihat yang akan meminimumkan risiko kemungkinan serangan jantung berulang..

Bagaimana kesihatan berubah selepas serangan jantung??

Selepas penyakit itu, kualiti kesihatan berubah baik pada tahap fizikal dan mental. Banyak bergantung pada usia, keadaan umum badan, keparahan serangan jantung.

Sistem dan organ berisiko terkena pelbagai penyakit, kerana jantung tidak lagi berfungsi 100% dan penghantaran oksigen dan nutrien tidak lengkap. Langkah pencegahan kambuh bertujuan memaksimumkan pemulihan dan pemeliharaan fungsi kardiovaskular..

Perubahan dalam jiwa bergantung pada keadaan keperibadian pesakit dan reaksinya terhadap penyakit yang mengancam nyawa. Faktor luaran (persekitaran tempat tinggal) boleh memberi kesan yang signifikan terhadap perubahan kesihatan mental. Ini termasuk kesan:

  • pegawai perubatan;
  • saudara mara dan rakan;
  • rakan sebilik, dll..

Adalah perlu untuk mewujudkan iklim psikologi yang baik di sekitar orang yang terkena serangan jantung. Terutama pada hari-hari pertama dan minggu-minggu ketika proses membiasakan diri dengan keadaan baru dan perubahan gaya hidup.

Bagi ramai orang, tindak balas terhadap penyakit itu mencukupi - mereka berminat dengan langkah berjaga-jaga yang diperlukan, akibat yang mungkin berlaku, rejimen sehari, pemakanan, tekanan, dan lain-lain, ikuti rejimen yang ditetapkan dan jaga emosi..

Kurang biasa, pesakit takut akan serangan jantung yang berulang, bahkan kematian. Mereka takut meningkatkan aktiviti fizikal. Boleh diperhatikan:

  • kegelisahan dalam pergerakan;
  • peningkatan kadar jantung;
  • berpeluh berlebihan;
  • insomnia.

Orang tua mempunyai keluhan mengenai keadaan mereka sendiri. Mereka sering menilai berat akibat penyakit dan memberi tumpuan kepada kesihatan.

Ramai pesakit berhadapan dengan fikiran dan ketakutan kematian hampir. Sekiranya anda tidak mengubah proses pemikiran ini menjadi yang positif, maka perasaan tertekan dan kemurungan akan terjamin..

Terdapat reaksi histeris dengan memperhatikan seseorang sendiri untuk membangkitkan rasa simpati. Kurang kerap, seseorang tidak menerima penyakitnya dan benar-benar mengabaikan cadangan perubatan dan tidak mematuhi rejimen. Tanpa langkah segera, serangan jantung berulang tidak akan membuat anda menunggu.

Sekiranya tidak ada pertolongan khas, perubahan dalam jiwa akan meningkat sehingga kecacatan.

Pencegahan serangan jantung

Penyakit seperti ini selalu memberi kesan kepada kehidupan seseorang yang seterusnya. Cara hidup selepas infark miokard, untuk mengelakkannya berulang?

Kurangnya pengulangan secara langsung bergantung pada gaya hidup, iklim psikologi. Semua perubahan dan batasan melayani satu tujuan - menjaga kesihatan dan mencegah serangan baru. Bagaimanapun, kambuh boleh menjadi lebih luas dan serius. Langkah pemulihan asas selepas penyakit termasuk:

  • aktiviti fizikal yang layak;
  • menetapkan dan mengambil ubat;
  • perubahan gaya hidup;
  • mewujudkan persekitaran yang selesa;
  • kembali bekerja keras;
  • pemulihan keupayaan penjagaan diri.

Ini adalah seperangkat langkah-langkah, serta pemeriksaan medis secara berkala, lulus pemeriksaan perubatan yang diperlukan yang mengurangi risiko infark ulang.

Cara hidup selepas serangan jantung?

Selepas serangan jantung, seseorang dapat menjalani kehidupan yang bahagia dan memuaskan, tetapi anda harus berusaha untuk ini dan mencari keseimbangan antara kerja dan rehat.

Semua langkah bersifat pencegahan terhadap kemungkinan komplikasi..

Kerja yang sukar dan tertekan secara fizikal dikontraindikasikan, kerana memerlukan peningkatan degup jantung dan beban pada parut. Orang seperti itu perlu berehat sekiranya terdapat ketidakselesaan..

Untuk mengelakkan serangan kedua, perlu berkoordinasi dengan doktor yang merawat beban dan diet yang dibenarkan. Pemakanan harus diubah dan ditambah dengan makanan yang membawa tekanan darah dan berat badan kembali normal..

Jalan-jalan sederhana di udara segar berguna dan memberi kesan yang tidak ternilai pada tubuh semasa proses pemulihan:

  • menolong kekurangan aktiviti motor;
  • tepu darah dengan oksigen;
  • fikiran yang jelas;
  • ubah mood tertekan anda menjadi mood positif.

Pemeriksaan, pemeriksaan dan ujian berkala akan membantu menjaga keadaan kesihatan dan sentiasa mengambil tindakan tepat pada masanya sekiranya berlaku penyimpangan. Penstabilan tekanan, kolesterol dan gula darah menunjukkan kebenaran langkah-langkah pemulihan yang dipilih.

Semakin perhatian pesakit terhadap pemulihan, semakin cepat dia dapat kembali ke kehidupan yang penuh.

Hidup berubah

Serangan jantung secara kondisional membelah kewujudan seseorang pada jangka masa yang berlainan. Setelah itu, diperlukan untuk membuat perubahan mendasar dalam hidup agar dapat terus menjadi anggota masyarakat dan merasa normal.

Seseorang perlu menghidupkan selepas mengalami serangan jantung metamorfosis berikut:

  • pergi bekerja hanya di tempat yang selesa dan tenang;
  • mengambil ubat yang mengawal tekanan darah dan statin sepanjang hayat;
  • Lakukan latihan fizikal dengan kawalan nadi wajib;
  • hadkan latar belakang emosi dan aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • tidak termasuk alkohol dan merokok;
  • kaji semula diet dan buang sebilangan makanan.

Perubahan sedemikian memerlukan manifestasi kekuatan watak, sokongan untuk kos dekat dan material. Tempoh dan kualiti hidup akan bergantung pada usaha yang dilakukan oleh pesakit..

Latihan fizikal

Setelah menganalisis keadaan pesakit, pakar kardiologi membuat beberapa janji untuk mengekalkan aktiviti fizikal:

  • kompleks latihan fisioterapi;
  • senaman anaerobik;
  • jalan-jalan luar.

Dilarang mengangkat berat lebih dari tiga kilogram..

Kelas terapi fizikal dijalankan di bawah pengawasan doktor terapi fizikal. Dia akan menyesuaikan skema pada waktunya, beban yang dibenarkan, berdasarkan keadaan pesakit. Peningkatan beban juga dilakukan oleh doktor di bawah kawalan tekanan, nadi dan kesejahteraan keseluruhan..

Kerjaya

Patologi jantung ini melibatkan mengehadkan beban apa pun. Selama empat bulan, terapi pemulihan dijalankan, yang akhirnya masalah penugasan kumpulan kecacatan diselesaikan.

Pemeriksaan perubatan dan sosial, berdasarkan arahan, membuat keputusan mengenai penentuan kecacatan.

Penugasan kumpulan kerja kurang upaya bermaksud seseorang dapat menjalankan aktiviti buruh, tetapi dalam keadaan yang selaras dengan prinsip pemulihan kategori pesakit ini.

Sekiranya penerangan pekerjaan melibatkan aktiviti fizikal atau tekanan emosi, maka pertukaran ke pekerjaan ringan akan diperlukan, kerana keadaan kerja seperti itu meniadakan terapi pemulihan yang dilakukan sebelumnya, dan memburukkan keadaan kesihatan.

Faktor buruh yang merupakan kontraindikasi untuk serangan jantung:

  • perbezaan tekanan dan ketinggian (pemasang, pelayan, juruterbang);
  • keterlaluan emosi (guru, penjual, pengawal keselamatan);
  • pengeluaran berbahaya;
  • peningkatan tumpuan perhatian (pemandu, pakar bedah operasi);
  • shif malam;
  • bahaya dan risiko tinggi (anggota bomba);
  • tekanan senaman;
  • lintasan pejalan kaki yang jauh (posmen, pemandu).

Selepas serangan jantung, tidak dapat disuruh menghantar seseorang untuk bekerja jauh dari rawatan perubatan (pembalakan, kerja lapangan). Pada bila-bila masa, kambuh mungkin terjadi, yang berlaku dalam bentuk yang lebih berbahaya dan parah daripada yang pertama.

Cadangan gaya hidup

Bolehkah saya meletakkan plaster sawi?

Keperluan menggunakan plaster sawi setelah serangan jantung lebih baik dipersetujui dengan doktor yang merawat. Terdapat batasan penggunaannya - ia tidak boleh diletakkan di kawasan jantung.

Adakah mungkin untuk menerbangkan pesawat setelah serangan jantung??

Patologi yang dipindahkan membuat banyak orang tertanya-tanya apakah mungkin menerbangkan pesawat setelah serangan jantung atau stenting. Setelah tamat kursus pemulihan, apabila otot jantung mula berfungsi dalam had normal, ia dibenarkan terbang. Melainkan terhad. Adalah lebih baik untuk menyelaraskan penerbangan dengan doktor yang hadir, menjalani pemeriksaan yang diperlukan dan menerima cadangan untuk mengurangkan kemungkinan momen yang tidak menyenangkan yang berkaitan dengan tekanan dan perbezaan ketinggian.

Penerbangan dilarang untuk penyakit yang didiagnosis dan bersamaan:

  • kegagalan jantung, tidak disetujui oleh penyesuaian perubatan;
  • hipertensi arteri atau aritmia;
  • angina yang tidak stabil.

Dengan keputusan untuk terbang dengan kapal terbang, anda perlu bersiap sedia untuk penerbangan:

  1. Masukkan ubat yang disyorkan oleh doktor anda ke dalam beg tangan anda.
  2. Sekiranya kegelisahan berlaku, ambil tablet Valerian atau Corvalol.
  3. Sebelum melepas, letakkan tablet validol di bawah lidah. Ia akan meningkatkan peredaran darah dan membantu meningkatkan kesesakan di telinga ketika mendaki..
  4. Semasa penerbangan, anda perlu memastikan diri anda hiburan yang menyenangkan - dengarkan konsert muzik yang menyenangkan, baca atau tidur.
  5. Semasa penerbangan, anda perlu bangun dan berjalan di sekitar kabin untuk memulihkan peredaran darah.

Adakah mungkin untuk pergi ke laut?

Semasa merancang perjalanan ke laut, anda mesti mempertimbangkan beberapa batasan:

  • berenang berhampiran pantai;
  • menyerah menyelam;
  • seboleh-bolehnya tinggal di bawah sinar matahari langsung, jangan berjemur;
  • menghilangkan haba.

Adakah mungkin untuk memandu kereta?

Salah satu pekerjaan lelaki yang biasa adalah pemandu. Dan lelaki yang mengalami serangan akan memikirkan apakah dia boleh bekerja sebagai pemandu setelah serangan jantung dan kapan dia boleh memandu sama sekali.

Memandu kereta boleh menimbulkan kerisauan dan kebimbangan. Dan ini akan memberi kesan buruk kepada keadaan. Oleh itu, doktor tidak mengesyorkan orang-orang seperti itu untuk bertanggungjawab dan memandu kenderaan, kerana pada bila-bila masa kambuh boleh berlaku.

Bolehkah saya stim di dalam tab mandi?

Suhu tinggi adalah beban berat bagi jantung. Oleh itu, mandi dalam mandi sebelum tempoh cicatrization dilarang. Hanya doktor yang berjaga-jaga dengan pemantauan berterusan yang dapat memberikan jawapan ketika anda boleh mandi selepas serangan jantung.

Perubahan suhu secara tiba-tiba dilarang - menyelam ke kolam, lubang ais atau salji. Sebaliknya, mandian udara atau pancuran suhu bilik ditunjukkan..

Adakah mungkin melakukan sukan selepas infark miokard?

Itu mungkin dan perlu. Tetapi dos yang berhati-hati dan pemilihan sukan individu diperlukan.

Apa jenis sukan yang berguna?

Semua jenis sukan aerobik sesuai, di mana perlu melakukan pergerakan dengan anggota badan, memerhatikan irama. Berjalan dan berenang sangat digemari. Sekiranya anda berasa stabil, anda boleh menunggang basikal.

Sukan apa yang tidak digalakkan?

Doktor melarang berlari. Dengan itu, lonjakan hormon berlaku, termasuk adrenalin, dan ia mempunyai kesan negatif.

Latihan kekuatan, senaman di gimnasium, angkat berat dan beban adalah kontraindikasi. Latihan seperti ini dapat meningkatkan tekanan darah..

Cara mengatur senaman?

Tujuan aktiviti fizikal adalah untuk memperbaiki keadaan umum pesakit. Untuk mencapainya, anda mesti mengikuti beberapa peraturan:

  • memantau kadar denyutan jantung, tidak boleh melebihi 120 denyutan seminit;
  • jangan bersenam di tempat sejuk atau di bawah sinar matahari langsung;
  • Jangan naikkan beban dengan mendadak;
  • tidak termasuk latihan dalam kedudukan "terbalik";
  • dengan pening, berhenti latihan;
  • mulakan latihan tidak lebih awal dari dua jam selepas makan.

Sorotan Pemulihan

Langkah-langkah pemulihan merangkumi bidang-bidang berikut di mana perhatian harus diberikan:

  • diet;
  • pengecualian tabiat buruk;
  • kawalan tekanan;
  • aktiviti fizikal dos;
  • pemulihan psikologi;
  • kembali ke kehidupan intim.

Semua itu penting dalam kehidupan manusia. Mereka mula dijalankan di hospital, dengan cepat berusaha memulihkan kemahiran yang hilang akibat penyakit ini. Program pemulihan bersifat individu dan jangka masa serta kandungannya dibentuk berdasarkan kemampuan dan kebolehan pesakit.

Mengawal berat badan dan diet

Matlamat utama diet yang ditetapkan adalah untuk menormalkan berat badan, menyesuaikan kolesterol darah.

Produk berikut tidak termasuk:

  • daging babi;
  • daging berlemak;
  • susu;
  • kekacang;
  • kuah ikan dan daging;
  • produk tepung putih;
  • daging salai;
  • pengasam.

Adalah perlu untuk mengubah keseimbangan produk dalam diet ke arah sayur-sayuran, jenis daging rendah lemak, ikan, dan lemak sayuran. Pemprosesan produk harus dikukus, semasa membakar atau mendidih.

Cadangan pemakanan selepas serangan jantung:

  • pengurangan kandungan kalori hidangan;
  • pengecualian produk masakan - kek, gula-gula, kek;
  • mengurangkan lemak haiwan;
  • penolakan rempah, sos;
  • penolakan garam atau mengurangkannya;
  • makan hingga lima kali sehari dalam bahagian kecil;
  • peralihan komponen karbohidrat dalam diet kepada protein dan serat.

Minuman seperti kvass dan kopi harus dihapuskan. Mereka berfungsi sebagai sumber lebihan cecair di dalam badan dan meningkatkan tekanan..

Daging tanpa lemak, kacang, biji rami, minyak zaitun, sayur-sayuran, buah-buahan, minyak ikan, salad daun, bawang putih termasuk dalam makanan..

Penolakan tabiat buruk

Soal apakah mungkin merokok setelah serangan jantung harus dijelaskan dengan jelas oleh doktor pesakit.

Tabiat buruk adalah faktor yang memprovokasi terjadinya patologi seperti serangan jantung. Berhenti merokok dan minum alkohol, termasuk bir, mempunyai kesan yang baik pada tubuh dan membantu berjaya menyelesaikan kursus pemulihan, dan juga mengurangkan risiko kambuh pada masa akan datang.

Dengan keinginan yang kuat untuk mengingati rasa minuman berbuih, anda kadang-kadang boleh minum tanpa alkohol.

Kawalan tekanan darah

Selepas serangan jantung, seseorang perlu memantau tahap tekanan secara berkala.

Pengukuran diambil dalam keadaan tenang. Pertama di kedua-dua belah tangan. Pada masa akan datang - di mana tekanan lebih tinggi.

Tekanan darah pesakit sedemikian tidak boleh melebihi 130/80 mm Hg.

Aktiviti fizikal dan fisioterapi

Aktiviti fizikal yang disyorkan oleh doktor yang hadir dibenarkan. Ini adalah latihan fisioterapi berdasarkan latihan khas. Mereka dijalankan di bawah pengawasan doktor terapi fizikal. Ini mengukur degupan jantung anda dan menyesuaikan beban kerja anda. Intensiti individu ditetapkan untuk setiap pesakit..

Aktiviti berikut disediakan untuk orang yang mengalami serangan jantung:

Perkara utama adalah ketiadaan sentakan dan pergerakan seragam.

Beban kerja yang tidak mencukupi, tidak konsisten dengan doktor, boleh menyebabkan komplikasi serius..

Cukup bagi orang tua untuk berjalan-jalan dengan tenang di udara segar yang disertai.

Bantuan psikologi

Bantuan psikologi diperlukan untuk hampir semua pesakit yang pernah mengalami serangan jantung. Pelanggaran biasa adalah seperti berikut:

  • takut kesepian;
  • masalah tidur
  • ketidakstabilan emosi;
  • takut serangan jantung;
  • pembentukan kompleks rendah diri;
  • mudah marah.

Keabnormalan seperti itu menyebabkan pembentukan neurosis dan hipokondria kronik. Keadaan seperti itu memberi kesan negatif terhadap kesihatan fizikal badan, menyebabkan kegagalan tekanan, rehat yang buruk, yang penuh dengan komplikasi pada jantung..

Bantuan psikologi disyorkan agar tidak memburukkan keadaan kesihatan secara umum.

Kehidupan intim

Seks sangat penting untuk kembali ke kehidupan yang penuh, baik untuk lelaki dan wanita. Tetapi ia juga menambah sistem kardiovaskular dan mengubah latar belakang emosi umum. Oleh itu, perlu kembali kepadanya dengan lancar, dan mengikuti cadangannya:

  • selepas keluar dari hospital harus menahan diri dari hubungan seks selama 30 hari;
  • menyediakan persekitaran yang tenang dan beban minimum;
  • elakkan sebelum dan selepas bersentuhan minum teh, kopi, makanan;
  • jangan melakukan hubungan seks sehingga mengganggu tidur.

Perwakilan lelaki mungkin mengalami masalah dengan ereksi, yang diselesaikan dengan pemilihan ubat yang menarik. Konsultasi dengan pakar kardiologi adalah wajib dalam kes ini, kerana banyak dari mereka boleh menyebabkan berdebar-debar jantung.

Apa yang tidak dapat dilakukan?

Selepas serangan jantung, ia harus dikeluarkan dari kehidupan:

  • alkohol
  • rokok;
  • perubahan iklim yang dramatik;
  • tekanan.

Kesimpulannya

Serangan jantung bukan hukuman. Setelah berjaya menjalani pemulihan, seseorang dapat mengubah tabiat sepenuhnya dan mengubah jalan hidup di jalan yang berbeza dan sihat.

Banyak kawasan perlu dikawal dan mengikuti cadangan doktor - ubah pemakanan, hilangkan ketidakaktifan fizikal, berjalan di udara segar, jangan menimbulkan situasi tegang, baik untuk tubuh dan jiwa, ambil ubat yang ditetapkan.

Apabila memenuhi syarat, kehidupan akan kembali normal..

Serangan jantung yang luas: akibat, peluang untuk bertahan hidup dan pemulihan

Prognosis dan akibat infark miokard bergantung kepada banyak faktor: kedalaman, penyetempatan dan kawasan kerosakan otot jantung, usia pesakit, keadaan umum, kehadiran penyakit bersamaan, kepantasan rawatan perubatan, kaedah rawatan, dll. Kualiti dan tempoh pemulihan, termasuk psikologi 3, juga mempengaruhi kehidupan dan kemampuan bekerja pesakit masa depan..

Komplikasi MI terbahagi kepada awal dan lewat.

Kesan awal infark miokard

Komplikasi awal boleh berlaku pada tempoh akut infark miokard, kadang-kadang pada minit pertama. Ini merangkumi 1-2

  1. 1 Kegagalan jantung akut (AHF). Ia berlaku disebabkan oleh fakta bahawa bahagian otot jantung yang terkena berhenti berfungsi dengan baik dan fungsi kontraktil miokardium menderita.
  2. 2 Kejutan kardiogenik.

Ia berkembang dalam keadaan ketika fungsi kontraktil menurun secara besar-besaran, dan jantung tidak dapat membekalkan darah ke organ dalaman dengan secukupnya. 3 Pelanggaran irama dan konduksi. Yang paling serius adalah fibrilasi ventrikel dan takikardia ventrikel.

Ketidakteraturan boleh berlaku pada sistem pengaliran jantung (bradikardia, sekatan) 1. 4 Perikarditis. Ini adalah proses keradangan yang berkembang di membran serous jantung. Ia berlaku pada hari pertama atau ketiga penyakit dan dapat menampakkan diri dalam kesakitan, yang berubah dengan perubahan kedudukan badan, peningkatan suhu badan 1.

5 Komplikasi tromboemboli. Pada bila-bila masa, gumpalan darah dapat keluar dan menyumbat salah satu saluran penting, yang meningkatkan risiko komplikasi seperti stroke iskemia.

  • 6 Oleh kerana pelanggaran bekalan darah, sindrom koronari akut juga boleh menjadi rumit oleh masalah gastrousus, seperti hakisan, ulser akut saluran gastrousus, dan pendarahan dari saluran pencernaan 1.
  • 7 Ciri-ciri gangguan kencing pada lelaki dengan adenoma prostat 1.
  • Komplikasi lewat infark miokard

    Akibat lewat biasanya timbul kerana perkembangan kegagalan jantung kronik, yang menyebabkannya adalah pembentukan parut pada bahagian otot jantung yang terkena.

    Mereka juga merangkumi komplikasi yang muncul 10 hari selepas manifestasi MI dan kemudian 4-5. Mereka dibahagikan kepada komplikasi dari jantung dan organ lain

    • Angina pectoris selepas infark lewat. Ia boleh menjadi gejala peredaran darah yang lemah di miokardium, meningkatkan risiko serangan jantung berulang dan memperburuk prognosis. Dengan angina pasca infark, serangan angina berlaku atau menjadi lebih kerap dari 24 jam hingga 8 minggu selepas perkembangan MI. Ini menunjukkan gangguan peredaran darah yang teruk pada saluran koronari 1.
    • Aneurisma jantung - penonjolan dinding ventrikel kerana peningkatan beban pada kawasan sekitar parut yang terbentuk. Sebagai peraturan, ia berkembang dengan kerosakan yang teruk pada otot jantung. Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan aneurisme jantung juga termasuk pelanggaran rejimen dari hari-hari pertama penyakit ini, hipertensi arteri bersamaan dan beberapa yang lain 1.
    • Aritmia, trombosis, perikarditis boleh merumitkan MI pada awal dan akhir 1.
    • Sindrom Dressler adalah proses keradangan pada perikardium (membran jantung). Berlaku 2-6 minggu selepas manifestasi infark miokard 1.

    Semua komplikasi memerlukan rawatan serius dan memanjangkan tempoh pemulihan..

    Pemulihan dan pencegahan infark miokard berulang

    Semasa pemulihan, parut akan terbentuk di kawasan infark miokard. Laman web ini tidak dapat berkontrak sepenuhnya, oleh itu, fungsinya harus dikompensasikan oleh sel miokardium yang berdekatan.

    Apakah kemungkinan terserang serangan jantung yang luas??

    Infark miokard yang meluas adalah salah satu kardiopatologi paling teruk dengan kemungkinan kematian yang tinggi. Sebanyak 40% kes berakhir dengan kematian pesakit sebelum kedatangan doktor. Dengan serangan jantung yang luas, nekrosis merebak di kawasan yang luas dan dalam kebanyakan kes adalah lesi transmural (melalui).

    Selepas serangan jantung yang meluas, tisu nekrotik dapat kekal dalam lesi hingga beberapa bulan. Dalam tempoh selepas infark, keracunan umum berkembang dengan produk kerosakan tisu mati.

    Baca lebih lanjut: Instrumen untuk mengukur jenis tekanan dan peraturan penggunaan

    Selepas serangan jantung, perkara berikut adalah mungkin:

    • Kekurangan injap mitral;
    • Bentuk sinus aritmia;
    • Thromboembolisme;
    • Aneurisma ventrikel kiri;
    • Sindrom postinfarction.

    Ramalan

    Menurut statistik, dalam 40% kes serangan jantung yang meluas, kematian pesakit berlaku walaupun pada masa pra-hospital. Tidak jelas untuk meramalkan dalam tempoh akut serangan jantung besar-besaran akibatnya dan kemungkinan bertahan hidup, tidak ada ahli jantung yang akan mengambil risiko, sebarang prognosis akan menjadi probabilistik.

    Baca lebih lanjut: Ubat untuk meningkatkan peredaran darah di bahagian bawah kaki

    Untuk perkiraan kemungkinan kematian pesakit, skala penilaian GRACE digunakan, yang mengambil kira beberapa kriteria: kehadiran tanda-tanda kegagalan jantung, usia pesakit, kehadiran hipertensi.

    Tidak kurang sukar untuk menjawab persoalan berapa banyak mereka hidup setelah serangan jantung yang luas. Statistik tidak dapat dielakkan: kira-kira 20% pesakit mati dalam masa 5 tahun kerana akibat jangka panjang dari serangan jantung atau kambuh.

    Selepas infark miokard: akibat, pemulihan dan komplikasi

    Otot jantung atau miokardium mengambil akibat penyumbatan arteri koronari, yang menyebabkan nekrosis tisu atau serangan jantung. Untuk mengelakkan akibat dan komplikasi selepas infark miokard, pemulihan harus dilakukan dengan mematuhi peraturan tertentu.

    Infark miokard yang disembuhkan memerlukan pemulihan, kerana dapat mencegah kemungkinan serangan dan mengurangkan risiko kemerosotan otot jantung.

    Akibat dari serangan jantung

    Di tapak nekrosis tisu, parut yang dihasilkan harus memulihkan fungsi kontraktil, dan jika proses ini tidak berjalan dengan baik, gejala akibat infark miokard mungkin seperti:

    • penyambungan semula angina pectoris;
    • aterosklerosis aorta perut atau toraks;
    • pengembangan sempadan jantung ke kiri;
    • meredam nada jantung pertama;
    • peningkatan tekanan darah;
    • parut patologi pada ECG.

    Akibat yang tidak diingini boleh berlaku pada masa yang berlainan, itulah sebabnya komplikasi awal dan akhir infark miokard dibezakan. Keseluruhan tempoh selepas infark dibahagikan secara bersyarat kepada dua: yang paling dekat, sehingga 6 bulan, dan yang paling lama - selepas enam bulan.

    Komplikasi

    Akibat infark miokard boleh mengambil bentuk yang merumitkan kehidupan pesakit dan bahkan mengancamnya dengan akibat yang membawa maut. Komplikasi awal infark miokard termasuk manifestasi dalam bentuk:

    • gangguan irama jantung;
    • gangguan konduksi impuls jantung;
    • aneurisma akut;
    • bentuk kegagalan jantung akut (pecah jantung; asma jantung atau edema paru; kejutan arrhythmogenic dan cardiogenic);
    • angina pectoris pasca infark;
    • perikarditis;
    • tromboendokarditis parietal.

    Komplikasi kemudian selepas infark miokard termasuk kardiosklerosis pasca infark, yang dinyatakan dalam kelainan dalam proses parut, yang ditunjukkan dalam pelanggaran irama jantung, pengaliran dan kontraktilitas otot jantung. Komplikasi infark miokard akut pada masa kemudian termasuk kelainan mental dalam keadaan pesakit: tingkah laku tidak kritis, euforia, komplikasi hubungan perkahwinan.

    Pelanggaran proses parut tisu boleh menyebabkan komplikasi serius infark miokard - penangkapan jantung.

    Jenis pemulihan

    1. pemulihan fizikal untuk infark miokard (kembali ke kemampuan bekerja dan mencapai fungsi normal sistem kardiovaskular);
    2. pemulihan psikologi (kemenangan kerana takut serangan jantung berulang);
    3. pemulihan sosial (pesakit kembali bekerja selepas 4 bulan atau diberi kumpulan kecacatan setelah serangan jantung).

    Untuk memperbaiki kehidupan selepas infark miokard, pemulihan dilakukan di sanatorium jika pesakit tidak mempunyai kontraindikasi umum dan dari sistem kardiovaskular.

    Diet

    Banyak disertasi dan esei mengenai komplikasi infark miokard telah ditulis. Dan pada semua itu, keperluan untuk mematuhi diet tertentu ditekankan, terutamanya semasa rawatan dan pemulihan setelah infark miokard yang luas.

    Sejurus selepas mengesan penyakit, pengambilan garam tidak termasuk dalam pemakanan pesakit. Dia diberi diet sup sayur-sayuran, produk tenusu rendah lemak, bijirin cair dan jus wortel.

    • Kemudian, diet selepas infark miokard menetapkan untuk menolak sepenuhnya atau tidak menyalahgunakan rempah panas, makanan berlemak (daging, lemak babi, ikan, unggas), kopi dan teh yang kuat, acar dan daging asap, gula-gula, alkohol, produk tepung.
    • Pemakanan selepas infark miokard dirancang untuk mewujudkan keadaan yang paling baik untuk menguatkan otot jantung dan meningkatkan pembuangan produk metabolik berbahaya.
    • Senarai makanan yang anda boleh makan selepas serangan jantung cukup luas:
    • lemak minimum dalam bentuk minyak sayuran: bunga matahari, zaitun, soya, kapas, safron;
    • daging rebus rendah lemak: daging lembu, ayam, daging babi, arnab, ayam belanda, permainan;
    • direbus atau dipanggang setelah direbus ikan putih rendah lemak (ikan kod, pelempar) atau berlemak (ikan hering, sardin, ikan tenggiri, salmon, tuna);
    • produk susu skim (susu, keju kotej, keju, kefir);
    • sayur-sayuran: beku dan segar, dalam bentuk rebus, segar atau dibakar (disyorkan untuk makan kentang dengan seragam);
    • buah-buahan dalam tin segar atau tanpa gula;
    • walnut;
    • roti dari tepung kasar, dikupas, biji-bijian, rai, bebas ragi, keropok (kering di rumah di dalam ketuhar), kue oat
    • bijirin bukan tanah untuk bijirin, puding dan parut;
    • kopi dan teh yang lemah, minuman tanpa gula, air mineral, jus buah tanpa gula, bir dengan kandungan alkohol rendah;
    • sup sayur-sayuran, tenusu, bijirin, sup bit, sup kubis;
    • telur dadar protein dari 1 telur sehari;
    • perasa dalam bentuk lemon, yogurt;
    • rempah dan ramuan dalam jumlah yang berpatutan.

    Baca lebih lanjut: Dystonia neurocirculatory dalam jenis campuran apa itu

    Makan mestilah dalam bahagian kecil tanpa membebani saluran pencernaan setiap 3-4 jam.

    Pencegahan komplikasi dan kambuh

    Kehidupan selepas infark miokard tertakluk kepada peraturan tertentu, di antaranya yang utama adalah mengekalkan tekanan darah dalam 140/90 dan mengawal berat badan (dan, jika perlu, mengurangkannya). Juga sangat penting adalah kemenangan terhadap tabiat buruk, diet, aktiviti fizikal sederhana dan pengambilan ubat-ubatan yang ditetapkan secara berkala.

    Ramai yang berminat dengan persoalan kemungkinan melakukan hubungan seks selepas serangan jantung..

    Ia tidak dikontraindikasikan untuk mereka yang telah kembali ke tahap aktivitas pra-infark, tetapi harus diingat bahawa seks disertai dengan latihan fizikal yang signifikan.

    Oleh itu, anda mesti mempunyai nitrogliserin atau ubat-ubatan nitro lain yang tidak sesuai dengan penambah potensi, yang menjadikan Viagra dan perangsang lain dilarang.

    Tertakluk kepada peraturan asas pemulihan, serangan jantung dapat disembuhkan sepenuhnya tanpa akibat dan komplikasi yang tidak menyenangkan..

    Serangan jantung yang luas: akibat dan peluang untuk bertahan hidup

    Infark miokard adalah bentuk iskemia jantung dan dicirikan oleh perkembangan nekrosis iskemia otot jantung kerana pelanggaran bekalan darah (ketiadaan sebahagian atau lengkap).

    Manifestasi serangan jantung yang luas

    Gambaran klinikal serangan jantung yang meluas mempunyai simptom berikut: gejala yang menyakitkan yang kuat berlaku di belakang sternum, yang disertai dengan sensasi menekan dan kompres; kesakitan memancar ke arah lengan kiri dan bilah bahu; terdapat perasaan kekurangan udara, sesak nafas bermula; jantung berdebar diperhatikan dengan latar belakang kulit yang kebiruan; pesakit mula panik kerana takut mati.

    Dalam kes ini, sangat penting untuk memanggil ambulans tepat pada waktunya untuk mengelakkan akibat teruk dari serangan jantung yang meluas dan kemungkinan bertahan hidup meningkat pada seseorang setelah serangan akut.

    Sebelum kedatangan pakar, perlu mengambil beberapa langkah pertolongan cemas: untuk memperbaiki dan mempermudah fungsi pernafasan, membuka tingkap untuk udara segar memasuki bilik, membebaskan orang itu dari pakaian ketat; pesakit perlu memastikan rehat di tempat tidur, berikan tablet Nitrogliserin di bawah lidah; dengan kesakitan yang teruk, anda boleh memberi Aspirin.

    Aspek penting dalam meningkatkan peluang bertahan dengan akibat serangan jantung yang meluas adalah diagnosis tepat pada masanya, yang terdiri daripada gambaran simptomatik sebelum serangan; Hasil ECG (pada elektrokardiogram gangguan spesifik dalam fungsi jantung mungkin berlaku); ujian makmal seperti troponin.

    Diagnosis tepat pada masanya sangat penting untuk rawatan yang tepat dan berkesan, dan ramalan positif mengenai akibat serangan jantung yang luas akan bergantung pada terapi..

    Rawatan apa yang diperlukan untuk infark miokard yang luas?

    Untuk meningkatkan peluang bertahan dengan akibat serangan jantung besar-besaran, tindakan yang bertujuan untuk memulihkan bekalan darah ke kawasan yang terjejas sangat penting.

    Rawatan ubat termasuk pelantikan ubat berikut: Aspirin, Ticlopidine - digunakan untuk mencegah pembentukan gumpalan darah; Heparin, Lovenox - antikoagulan yang boleh mempengaruhi fungsi pembekuan darah; trombolitik - ubat kuat yang digunakan untuk menipis pembekuan darah.

    Apa komplikasi serangan jantung yang meluas??

    Selepas infark miokard, banyak kesan buruk yang timbul di bahagian sistem kardiovaskular dan paru-paru. Bergantung pada akibat serangan jantung yang meluas, kemungkinan bertahan ditentukan dari komplikasi yang menyertainya:

    • Pelanggaran fungsi kontraktil otot jantung diperhatikan;
    • Kejutan kardiogenik (kegagalan ventrikel kiri akut) boleh berlaku;
    • Parut muncul di tisu ventrikel kiri jantung, serta nekrosis (aneurisma);
    • Dalam kes yang teruk, pecah otot jantung adalah mungkin;
    • Keadaan aritmia;
    • Keradangan membran jantung serous;
    • Disfungsi injap mitral;
    • Komplikasi autoimun;
    • Kemungkinan edema paru;
    • Kejadian tromboembolisme (keadaan di mana darah beku menyumbat arteri di paru-paru).

    Pemulihan dan pemulihan setelah serangan jantung besar-besaran

    Untuk mengurangkan akibat serangan jantung besar-besaran dan meningkatkan peluang bertahan hidup, pemulihan diperlukan. Untuk pulih dari infark miokard, diperlukan jangka masa yang panjang, di mana pesakit akan kerap mengunjungi pakar kardiologi dan mengambil ubat untuk menormalkan fungsi jantung.

    Sangat penting untuk mematuhi pemakanan yang betul, berdasarkan penggunaan daging rebus tanpa lemak, ikan, sayur-sayuran segar dan buah-buahan, pelbagai jus.

    Tetapi kemasinan, daging asap dan makanan goreng harus dikecualikan sepenuhnya dari diet, tidak hanya semasa pemulihan, tetapi sepanjang hidup. Sebaiknya anda berhenti minum alkohol, merokok dan mengambil dadah sepenuhnya.

    Adalah perlu untuk menghabiskan lebih banyak masa di udara segar, untuk melakukan senaman gimnastik sederhana (ini akan membantu seseorang yang mengalami serangan jantung untuk memulihkan mobiliti sendi).

    Setelah serangan jantung yang meluas, pesakit akan mendapat rawatan spa di bawah pengawasan pakar kardiologi.

    Akibat dari serangan jantung yang luas dan kemungkinan hidup normal sangat rendah, kerana perkembangan gangguan iskemia bermula, yang kemudiannya dapat memberikan komplikasi yang berlainan.

    Doktor harus mengadakan perbincangan dengan pesakit mengenai serangan kedua, kerana berulang serangan jantung mengancam kematian atau kelumpuhan. Oleh itu, sangat penting untuk mematuhi cadangan perubatan semasa dan selepas pemulihan.

    Serangan jantung yang luas: akibat dan peluang untuk bertahan hidup

    Akibat dari serangan jantung besar-besaran berbahaya bagi kesihatan pesakit, tidak hanya pada masa akut, tetapi juga dalam beberapa bulan ke depan atau bahkan bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, kematian yang tinggi diperhatikan terutamanya disebabkan oleh komplikasi - kemerosotan kesihatan yang tidak dijangka dan polietiologi.

    Apa itu serangan jantung yang besar? Serangan jantung yang luas disebut serangan jantung yang disebabkan oleh gangguan peredaran darah pada pembuluh darah koronari besar yang membawa sejumlah besar darah. Oleh itu, di kawasan yang dia makan, ada kekurangan zat makanan yang akut, dan sel-sel dengan cepat mati.

    Apabila sebahagian besar otot jantung jatuh dari kitaran jantung, akibat dari serangan jantung seperti itu boleh menjadi sangat serius. Bermula dari kerja jantung itu sendiri dan berakhir dengan kegagalan organ, disfungsi dalam satu atau lain cara akan mempengaruhi setiap sistem badan.

    Untuk mengurangkan risiko komplikasi, pesakit yang disyaki mengalami serangan jantung harus dibawa ke hospital secepat mungkin.

    Kemungkinan akibat infark miokard yang luas

    Di klinik, akibat dari serangan jantung dibahagikan kepada jantung, berkaitan dengan kerosakan jantung itu sendiri, dan sistemik, yang timbul akibat kegagalan jantung dan mempengaruhi sistem peredaran darah secara keseluruhan.

    Dan sekiranya kehadiran komplikasi selepas serangan jantung bergantung, pertama sekali, pada jumlah rawatan perubatan yang diberikan (semakin banyak masa yang berlalu dari saat serangan hingga kedatangan ambulans, kadar kelangsungan hidup yang lebih rendah secara statistik), maka pemulihan sepenuhnya tanpa akibat selepas serangan jantung besar-besaran hampir mustahil.

    Dalam banyak cara, kemungkinan pemulihan bergantung pada pengecualian faktor risiko dalam tempoh pasca infark, kerana jika tidak, agen yang merosakkan terus bertindak setelah serangan.

    Mekanisme untuk pengembangan disfungsi adalah seperti berikut: disebabkan oleh nekrosis laman miokard, ia sampai satu tahap atau yang lain kehilangan keupayaan untuk berkontrak, melakukan impuls. Apabila fasa serangan yang akut berakhir dan pesakit tidak lagi berada dalam bahaya kematian segera, kawasan yang terjejas digantikan oleh tisu penghubung.

    Struktur ini adalah komponen utama tisu badan, ia memenuhi kawasan yang rosak, sambil mengekalkan integriti strukturnya. Malangnya, ini tidak dapat dikatakan mengenai fungsi organ - tisu penghubung hanyalah pengisi, tanpa keupayaan untuk berkontrak.

    Jantung kehilangan kekuatannya, membuang sedikit darah, yang tidak dapat mempengaruhi bahagian badan yang lain.

    Selepas serangan jantung yang meluas, kesan berikut dari jantung diperhatikan:

    1. Kegagalan jantung adalah keadaan apabila jantung tidak dapat memenuhi fungsi pengepamannya dengan secukupnya dan sepenuhnya. Ia tidak membuang darah yang cukup ke dalam saluran, kerana ini, hemodinamik, tekanan terganggu, dan kelaparan sel di organ lain bermula. Darah juga dapat bertakung di urat kerana kelajuan pergerakan yang rendah, dan tetap berada di ruang jantung itu sendiri. Kegagalan jantung akut berkembang semasa serangan jantung itu sendiri, dan kegagalan jantung kronik tetap berlaku setelah manifestasi penyakit ini seumur hidupnya. Ia dikaitkan dengan semua pelanggaran berikutnya.
    2. Kardiosklerosis - pertumbuhan tisu penghubung dalam ketebalan otot. Oleh kerana ia tidak mempunyai sifat yang diperlukan, dinding jantung kehilangan kekuatannya. Di bawah tekanan darah, ia boleh meregangkan, membengkak. Dalam hal pengembangan satu bahagian dinding yang tidak rata, mereka berbicara tentang aneurisma jantung, dan pengembangan ruang jantung yang seragam dan menyeluruh bersamaan dengan penipisan dindingnya disebut dilatasi. Kedua-dua keadaan ini meningkatkan risiko kegagalan jantung dengan senaman fizikal yang signifikan atau tekanan darah tinggi..
    3. Gangguan irama dan konduksi - kerana laluan ke jantung terganggu, dalam kebanyakan kes, pesakit mengadu aritmia, ekstrasistol (kontraksi luar biasa), rasa sakit jantung, takikardia (degupan jantung tinggi). Kadang kala patologi ini diperburuk oleh fibrilasi ventrikel, yang merupakan keadaan yang mengancam nyawa.
    4. Gumpalan darah - Akibat kerap dari serangan jantung yang meluas adalah gumpalan darah di salah satu ruang jantung atau saluran utama. Ini disebabkan oleh fakta bahawa aliran darah melambat, dan endotelium dinding vaskular yang rosak menimbulkan keadaan pembekuan intravaskular. Thromboembolism adalah salah satu penyebab terpenting infark miokard, termasuk berulang, oleh itu, semasa rawatan ubat, setiap pesakit dalam tempoh selepas infarksi diresepkan fibrinolitik untuk pencegahan pembekuan darah.

    Statistik menunjukkan bahawa 30% orang setelah infark miokard mengalami serangan jantung berulang sepanjang tahun.

    1. Edema paru - berlaku kerana genangan darah dalam peredaran pulmonari. Tekanan di arteri pulmonari meningkat dengan ketara, dan tisu paru-paru, salah satu yang paling padat ditembusi oleh kapal, menderita ini di tempat pertama. Ini adalah salah satu manifestasi pertama kegagalan jantung, yang dicirikan oleh sesak nafas (bergantung pada tahap disfungsi, ia boleh berlaku semasa bersenam dan dalam keadaan tenang), batuk yang produktif, dan pada peringkat kemudian, hemoptisis.
    2. Hipertensi portal - mempunyai mekanisme perkembangan yang sama dengan pulmonari, tetapi dalam kes ini tekanan meningkat pada vena portal hati. Sebilangan besar darah terkumpul di depot darah hati, ia meningkat dan mula memampatkan organ sekitarnya. Salah satu gejala hipertensi portal adalah asites, cecair bebas di perut yang memasuki ruang antar sel dari kapal yang sesak.

    Komplikasi serangan jantung

    Prognosis untuk serangan jantung yang luas sangat bergantung pada sama ada komplikasi timbul atau tidak..

    Setiap komplikasi mempunyai tahap kerentanan sendiri, di mana risiko perkembangannya paling tinggi. Semasa penyakit, tempoh akut, akut, subakut dan tahap parut dibezakan. Dalam tempoh akut, kejutan kardiogenik berlaku, dalam sindrom reperfusi akut, dan pada subakut dan semasa parut, sindrom pasca infark, juga dikenali sebagai sindrom Dressler, kemungkinan.

    Di klinik, akibat dari serangan jantung dibahagikan kepada jantung, berkaitan dengan kerosakan jantung itu sendiri, dan sistemik, yang timbul akibat kegagalan jantung dan mempengaruhi sistem peredaran darah secara keseluruhan.

    Kejutan kardiogenik

    Keadaan ini disertai dengan sakit sternal akut dan berlaku pada jam pertama selepas serangan jantung. Kejutan kardiogenik berlaku apabila fungsi mengepam jantung menurun dengan mendadak, dan disebabkan oleh keadaan tertekan dan pembebasan bahan aktif secara biologi dari tisu yang terjejas, saluran periferal berkurang.

    Pada ketika ini, daya tahan periferal tumbuh, sel-sel mula kelaparan, dan organ kejutan sensitif rosak. Mekanisme terbalik bermula - pengembangan saluran darah yang kuat. Ini menyebabkan penurunan tekanan darah secara tiba-tiba, runtuh.

    Pesakit dalam keadaan terkejut, mungkin kehilangan kesedaran.

    Kejutan kardiogenik, seperti serangan jantung itu sendiri, disertai dengan rasa sakit yang kuat dan kerap ditanggung di jantung.

    Sindrom Reperfusi

    Sindrom Reperfusion adalah komplikasi yang lebih jauh, tetapi tidak kurang berbahaya. Ia berlaku apabila, setelah serangan jantung, ubat dilarutkan dalam jumlah besar yang melarutkan pembekuan darah yang padat, yaitu fibrinolitik.

    Tisu di bawah iskemia yang berpanjangan telah mengumpulkan sejumlah besar bahan toksik. Apabila darah segar mengalir dengan mendadak, metabolit ini memasuki aliran darah, dan kawasan yang terjejas berkembang lebih banyak..

    Oleh itu, ubat fibrinolitik harus diberi dos yang ketat..

    Sindrom Dressler

    Sindrom Dressler, atau sindrom pasca infark berlaku kemudian daripada komplikasi lain. Mengapa ia berbahaya? Ini adalah reaksi autoimun tubuh terhadap tisu yang rosak, yang berkembang beberapa minggu setelah serangan jantung..

    Sistem kekebalan tubuh menyedari tisu mati otot jantung sebagai asing, menghasilkan antibodi pada mereka. Reaksi sistemik berlaku, yang dimanifestasikan oleh kenaikan suhu, kelemahan, kemerosotan kesejahteraan yang ketara, tetapi yang paling penting - peningkatan fokus nekrosis.

    Keradangan juga boleh merebak ke struktur jantung yang lain, menyebabkan perikarditis pasca infark atau endokarditis..

    Dalam tempoh akut, kejutan kardiogenik berlaku, dalam sindrom reperfusi akut, dan pada subakut dan semasa parut, sindrom pasca infark, juga dikenali sebagai sindrom Dressler, kemungkinan.

    Matlamat utama terapi adalah untuk mencegah perkembangan komplikasi. Dengan pelaksanaan rawatan patogenetik, peluang bertahan dengan akibat serangan jantung yang meluas meningkat. Ini dibuktikan dengan sumber perubatan dan tinjauan pesakit yang pernah menghidap penyakit.

    • Jogging: Dari serangan jantung atau masalah?
    • 5 tanda menghampiri serangan jantung
    • 5 tanda kemungkinan masalah jantung

    Serangan jantung yang meluas: kumpulan risiko

    Penyakit ini berkembang lebih kerap pada orang yang mengalami kesan faktor risiko. Ini adalah ciri gaya hidup dan tingkah laku yang secara signifikan meningkatkan kemungkinan serangan jantung. Ini termasuk:

    • berat badan berlebihan;
    • pemakanan yang buruk (kandungan lemak dan karbohidrat yang terlalu tinggi dalam diet);
    • aterosklerosis saluran koronari (plak aterosklerotik menyempitkan lumen kapal, menyekat aliran darah, dan juga mendorong pembentukan gumpalan darah);
    • jantina lelaki (hormon seks wanita mempunyai kesan perlindungan pada saluran darah);
    • usia (selepas 40 tahun, risiko penyakit ini mula meningkat dan mencapai puncak pada usia 60 tahun - pada usia ini, kekerapan serangan jantung menjadi sama untuk lelaki dan wanita. Pada orang yang lebih tua, kadar kejadian menurun lagi pada 80);
    • trombosis (gumpalan darah dapat berkembang bukan hanya akibat aterosklerosis, tetapi juga setelah operasi perut, serta penggunaan pil kontraseptif gabungan);
    • hipertensi arteri (secara signifikan memburukkan keadaan dinding vaskular kerana tekanan berterusan di atasnya, boleh menyebabkan pecah dan serangan jantung hemoragik);
    • tabiat buruk - penyalahgunaan alkohol dan merokok;
    • ketidakaktifan fizikal.

    Dalam banyak cara, kemungkinan pemulihan bergantung pada pengecualian faktor risiko dalam tempoh pasca infark, kerana sebaliknya agen yang merosakkan terus bertindak setelah serangan. Statistik menunjukkan bahawa 30% orang setelah infark miokard mengalami serangan jantung berulang sepanjang tahun.

    Akibat dari serangan jantung berbahaya bagi kesihatan pesakit, tidak hanya pada masa akut, tetapi juga dalam beberapa bulan ke depan atau bahkan bertahun-tahun.

    Pertolongan cemas

    Ukuran fokus nekrosis, dan oleh itu peluang untuk bertahan hidup, bergantung pada rawatan kecemasan pada jam-jam pertama setelah serangan. Terdapat beberapa langkah konsisten yang mesti diambil jika seseorang membuat aduan berikut:

    • sakit terbakar akut di belakang sternum, yang terpancar di antara bilah bahu, ke leher, lengan, kadang-kadang ke perut, hujung jari;
    • peningkatan dan / atau degupan jantung yang tidak teratur, sensasi serangan jantung;
    • dyspnea;
    • kelemahan, pening;
    • berpeluh.

    Pesakit boleh memegang jantungnya, mengatakan bahawa dia sedang hangat di dalam bilik. Dalam kes ini, serangan jantung boleh disyaki. Algoritma tindakan adalah seperti berikut:

    1. Hubungi ambulans. Lebih cepat dia tiba, ECG lebih awal akan dilakukan dan ubat-ubatan diberikan. Adakah mungkin memberi rawatan perubatan di rumah? Malangnya, tidak - kehadiran kakitangan perubatan dan ubat khas diperlukan.
    2. Yakinkan pesakit, masukkan dia.
    3. Buka semua tingkap di dalam bilik, tanggalkan pakaian berlebihan, longgar tali pinggang dan pengikat yang ketat.
    4. Beri tablet Nitrogliserin di bawah lidah - ubat ini membantu dengan angina pectoris, dengan serangan jantung keberkesanannya lebih rendah, namun, ia melebarkan saluran darah dan sedikit melembutkan kekurangan oksigen sel-sel miokardium.
    5. Beri aspirin - normal atau Aspirin-Cardio akan lakukan. Ini perlu untuk menipis darah dan mencegah pembekuan darah..

    Perkara pertama yang perlu dilakukan sekiranya anda mengesyaki serangan jantung adalah menghubungi ambulans

    Anda tidak boleh membiarkan pesakit bersendirian, pasukan ambulans yang tiba mesti memberitahu anda ketika serangan itu bermula, bagaimana ia muncul, berapa lama masa yang diambil dan ubat apa yang pesakit terima. Sekiranya atas sebab tertentu ambulans tidak dapat tiba dengan cepat, perlu membawa pesakit ke hospital sendiri, dengan menaiki kereta.

    Dengan pelaksanaan rawatan patogenetik, peluang bertahan dengan akibat serangan jantung yang meluas meningkat.

    Di hospital, pemeriksaan akan dilakukan - EKG dan ekokardiografi, yang akan menentukan tahap infark miokard, tahap kerosakan, penyetempatan fokus nekrosis. Ujian darah biokimia untuk penanda keradangan spesifik akan mengesahkan diagnosis serangan jantung. Secara selari, fibrinolitik, ubat antianginal, antikoagulan diperkenalkan. Penenang yang ditetapkan.

    Semua langkah ini, yang dilakukan tepat pada waktunya, secara signifikan meningkatkan peluang pesakit untuk bertahan hidup dengan serangan jantung yang luas..

    Video

    Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

    Nikita Gaidukov Mengenai pengarang

    Pendidikan: Pelajar tahun 4 Fakulti Perubatan No. 1 dengan ijazah dalam Perubatan Am, Universiti Perubatan Nasional Vinnitsa dinamakan N.I. Pirogova.

    Pengalaman: Jururawat jabatan kardiologi hospital daerah Tyachiv No. 1, ahli genetik / biologi molekul di makmal reaksi berantai Polimerase di VNMU im. N.I. Pirogova.

    Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter.

    Serangan jantung yang meluas - bagaimana bertindak untuk bertahan hidup?

    Menurut pemerhatian pusat kardiologi, serangan jantung yang luas merujuk kepada patologi biasa yang memerlukan rawatan perubatan segera. Kematian yang tinggi dalam pelanggaran ini disebabkan oleh kurangnya pengetahuan mengenai manifestasi utama penyakit ini. Pertimbangkan mereka, namakan penyebab patologi, algoritma pertolongan cemas.

    Penyebab serangan jantung yang meluas

    Istilah "serangan jantung yang luas (miokardium)" dalam kardiologi digunakan untuk menunjukkan pelanggaran di mana terdapat perubahan aliran darah, disertai dengan penurunan indeks oksigen, yang menyebabkan nekrosis otot jantung. Sebahagian sel mati sepenuhnya. Di tempat mereka, parut terbentuk dari masa ke masa. Bergantung pada lokasi lesi, lokasi kawasan nekrosis, membezakan:

    • infarksi miokardium;
    • infark dinding belakang.

    Pada jenis pelanggaran pertama, kerosakan pada arteri kiri diperhatikan. Lumennya tersumbat sepenuhnya, yang menghalang aliran darah normal ke jantung.

    Dengan kerosakan pada dinding posterior, penyumbatan arteri koronari kanan direkodkan. Di antara kemungkinan penyebab patologi, doktor mengemukakan iskemia di tempat pertama (98% kes).

    Pada masa yang sama, arteri koronari terdedah kepada kerosakan - perubahan aterosklerotik. Di samping itu, serangan jantung yang meluas mungkin berlaku kerana:

    • trombosis arteri koronari;
    • kecacatan arteri koronari;
    • penyumbatan saluran darah besar oleh bahagian neoplasma;
    • proses keradangan yang mempengaruhi arteri koronari;
    • stratifikasi kawasan aorta menaik dan pembentukan hematoma berikutnya;
    • penggunaan bahan narkotik yang menyebabkan kekejangan arteri koronari (kok, amphetamine);
    • kecederaan mekanikal, kejutan elektrik;
    • akibat pembedahan jantung.

    Serangan jantung yang meluas - gejala, tanda pertama

    Gejala serangan jantung yang meluas diucapkan.

    Perkara pertama yang diperhatikan oleh pesakit seperti itu adalah rasa sakit yang kuat dan sering terkoyak di bahagian kiri dada atau di belakang sternum, yang memancar ke lengan, rahang bawah, bilah bahu kiri.

    Fenomena menyakitkan berlangsung sekurang-kurangnya 30 minit. Ciri khas pelanggaran tersebut adalah kurangnya kesan terapi daripada mengambil Nitrogliserin.

    Setelah beberapa saat, perasaan kekurangan udara diperhatikan, pesakit mengadu bahawa dia tercekik. Di samping itu, perkara berikut dapat direkodkan:

    • peluh sejuk;
    • muntah
    • loya;
    • menurunkan tekanan darah.

    Serangan jantung yang meluas merujuk kepada patologi yang dicirikan oleh gejala berperingkat. Terdapat 5 peringkat:

    1. Tempoh prodrome (preinfarction). Ia dicirikan oleh peningkatan jumlah episod serangan angina.
    2. Tempoh paling tajam. Ia berlangsung selama 0.5-2 jam. Kesakitan yang membakar, peluh, perubahan degupan jantung, penurunan tekanan darah adalah ciri.
    3. Tempoh akut. Masa berlangsung 2-10 hari. Ia dicirikan oleh proses pembentukan tapak nekrosis pada otot jantung. Kesakitan reda, tetapi degupan jantung terganggu, kenaikan suhu badan diperhatikan.
    4. Subakut. Berlanjutan 4-5 minggu. Pada masa ini, parut terbentuk di tapak tapak tisu mati. Denyut jantung dipulihkan, sindrom kesakitan hilang sepenuhnya, tekanan menormalkan.
    5. Selepas infark. Ia memerlukan masa 3-6 bulan. Di jantung, doktor mencatat, menggunakan ultrasound, peningkatan kepadatan tisu parut. Organ ini secara beransur-ansur terbiasa dengan keadaan baru..

    Pertolongan cemas untuk serangan jantung

    Penyakit ini memerlukan rawatan segera di hospital. Pertolongan cemas untuk infark miokard perlu diberikan di tempat. Algoritma tindakan orang lain atau saudara-mara harus mempunyai urutan berikut:

    1. Berbaring, buka zip baju ketat, kolar.
    2. Sekiranya boleh, yakinkan pesakit.
    3. Beri ubat menghentikan kesakitan: Nitrogliserin, Aspirin.
    4. Panggil kru ambulans.

    Serangan jantung yang luas - akibatnya, peluang untuk bertahan hidup

    Dengan pelanggaran seperti serangan jantung yang luas, akibatnya, kemungkinan hasil yang berjaya bergantung pada waktu permulaan terapi. Menurut statistik, 40 daripada 100 pesakit mati pada peringkat pra-hospital. Di samping itu, ketika meramalkan, doktor mengambil kira kawasan kawasan yang terjejas, yang secara langsung mempengaruhi hasilnya. Faktor yang menjengkelkan dalam patologi ini adalah:

    Infarksi dinding anterior jantung yang luas

    Patologi itu sendiri mempunyai kemungkinan kematian yang tinggi. Oleh kerana itu, kemasukan ke hospital harus dilakukan dalam masa 30 minit dari permulaan gejala pertama. Untuk melakukan ini, anda mesti dapat menentukan serangan jantung yang tepat, akibatnya boleh seperti berikut:

    1. Pecah otot jantung. Membawa maut. Ia berlaku pada siang hari selepas serangan jantung. Dalam kes ini, dinding ventrikel kiri langsung rosak.
    2. Kejutan kardiogenik. Ia diperhatikan sebagai akibat dari serangan jantung yang meluas di mana terdapat lesi dinding anterior (arteri koronari). Ia berkembang apabila nekrosis lebih daripada 40% kawasan miokard diperbaiki. Dengan kejutan kardiogenik yang sebenar, kematian mencapai 90%.
    3. Edema paru. Serangan jantung jika tiada pertolongan boleh menyebabkan edema alveolar. Komplikasi ini dicirikan oleh sesak nafas, pernafasan melemah, rales basah, batuk dengan dahak berbuih warna merah jambu (serangan jantung sederhana yang luas).

    Pada pesakit yang mengalami pelanggaran seperti itu pada tahap awal masa pemulihan, komplikasi juga mungkin terjadi:

    • kekurangan mitral (pada 25-50% pesakit);
    • aneurisma ventrikel kiri (10-15%);
    • tromboemboli (10%);
    • gangguan irama jantung;
    • fibrilasi atrium.

    Serangan jantung yang besar dari dinding posterior jantung - akibatnya

    Bentuk pelanggaran ini sering mempunyai gejala yang kurang jelas. Oleh kerana itu, pesakit tidak mengesyaki serangan jantung yang meluas, akibatnya serupa dengan yang disenaraikan di atas. Perlu diperhatikan bahawa jenis patologi ini dicirikan oleh prognosis yang baik - kadar kelangsungan hidup kerosakan pada dinding posterior lebih tinggi. Antara kemungkinan kemungkinan pelanggaran berbahaya adalah:

    • Sindrom Dressler;
    • gangguan irama;
    • tromboemboli;
    • kejutan kardiogenik.

    Serangan jantung yang luas - rawatan

    Pelanggaran memerlukan kemasukan ke hospital dan rawatan intensif.

    Dengan patologi seperti serangan jantung yang meluas, peluang bertahan hidup bergantung secara langsung pada seberapa cepat hospitalisasi dibuat dan rawatan kecemasan diberikan..

    Menurut doktor, jika pesakit dimasukkan ke hospital dalam waktu 30 minit dari awal serangan, munculnya tanda-tanda pertama, kemungkinan hasil yang baik. Dalam kes ini, lantik:

    • ubat untuk meningkatkan hemodinamik - Prasugrel, Plavix, Clopidogrel;
    • ubat penahan sakit - analgesik, Nitrogliserin
    • antiarrhythmic - Amiodarone;
    • antikoagulan - Streptokinase, Streptodekase;
    • trombolitik - Heparin, Aspirin.

    Serangan jantung yang luas - pembedahan jantung

    Infark miokard yang luas sering menjadi petunjuk untuk campur tangan pembedahan. Dalam kes ini, angioplasti diakui sebagai teknik yang berkesan - pemulihan patensi arteri koronari oleh penempatan stent. Ini memberikan saluran dan arteri diameter yang diperlukan, yang menyebabkan aliran darah yang betul, mengurangkan beban pada jantung.

    Stenting selepas serangan jantung yang meluas

    Infark miokard jangka panjang, akibatnya yang dibincangkan di atas, hampir selalu memerlukan pemulihan patensi vaskular.

    Kaedah endovaskular ini dijalankan di bahagian profil vaskular. Operasi itu memerlukan peralatan yang sesuai dan pakar bedah yang berkelayakan.

    Stent itu sendiri adalah tiub yang kukuh, diameternya sesuai dengan arteri.

    Berapa banyak yang hidup selepas serangan jantung besar-besaran?

    Dengan pelanggaran seperti serangan jantung yang meluas, prognosisnya disebabkan oleh ketepatan masa rawatan perubatan, kawasan kerosakan pada otot jantung.

    Perlu diingat bahawa patologi itu sendiri disertai oleh angina pectoris. Apabila tidak stabil, 30% pesakit mati 1-3 bulan selepas serangan.

    Menurut pemerhatian statistik, di kalangan pesakit yang menjalani rawatan di hospital primer, kematian adalah 10%.

    Kehidupan selepas serangan jantung besar-besaran

    Mematuhi cadangan dan arahan doktor adalah asas untuk pemulihan yang berjaya. Pemakanan selepas serangan jantung yang meluas harus seimbang..

    Doktor menasihatkan untuk tidak memasukkan hidangan masin, daging pedas dan asap dari diet. 10 hari pertama perlu mematuhi diet rendah kalori, hadkan pengambilan cecair.

    Asas pemakanan pada tahap awal pemulihan terdiri dari bijirin cair, buah-buahan, sup tumbuk, bubur sayur.

    Sebulan kemudian, apabila parut mula terbentuk, terdapat keperluan untuk produk yang mengandungi kalium. Secara langsung elemen mikro ini mengurangkan bengkak, menyumbang kepada penyingkiran lebihan cecair dari badan mereka, meningkatkan kontraktil otot jantung. Ia mengandungi:

    • kacang tanah;
    • kembang kol;
    • badam;
    • Walnut;
    • prun.

    Serangan jantung yang meluas: akibat, kemungkinan untuk bertahan hidup, jantung, miokardium, berapa banyak yang tinggal selepas itu, dinding belakang - Pencernaan Saya

    Ramai orang dari pelbagai peringkat umur dan jantina menderita penyakit kardiovaskular. Selalunya ia berlaku dalam tahap pendam (tersembunyi).

    Sebagai contoh, pesakit selama bertahun-tahun mungkin tidak mengesyaki perkembangan iskemia jantung, yang mana berlakunya infark miokard..

    Apa itu patologi, mengapa timbul, siapa yang berisiko? Gejala apa yang menunjukkan serangan jantung? Pertimbangkan jawapan untuk soalan-soalan ini dalam artikel.

    Huraian Patologi

    Serangan jantung adalah keadaan patologi di mana kematian (nekrosis) tisu otot jantung berlaku. Ia berlaku kerana penyakit iskemia yang memburuk. Setelah mengalami serangan jantung, jantung tidak lagi dapat berfungsi dengan cara sebelumnya. Sel yang rosak digantikan oleh tisu penghubung (parut), yang tidak mempunyai keanjalan, yang menghalang otot jantung daripada berkontraksi secara normal..

    Selalunya, proses nekrotik diperhatikan di ventrikel kiri, kerana bahagian jantung ini mempunyai peningkatan beban. Tetapi ventrikel kanan dan atria juga mungkin terjejas..

    Bagaimana serangan jantung yang meluas? Anomali seperti itu merangkumi semua lapisan jantung. Dalam kes ini, kawasan nekrotik mencapai ukuran yang cukup besar (hingga 10 cm).

    Perkembangan patologi dikaitkan dengan pelanggaran bekalan darah ke jantung. Kenapa ini terjadi? Agar AMI berlaku, penyumbatan arteri koronari dengan plak kolesterol atau trombus (darah beku) mesti berlaku..

    Akibatnya, seseorang mengalami serangan. Ia mempunyai beberapa peringkat:

    • Tahap kerosakan. Ia berlaku kerana gangguan peredaran darah akut. Dalam sehari selepas serangan, nekrosis bermula.
    • Tahap akut. Mengambil masa lebih kurang 2 minggu. Pada masa yang sama, sebahagian sel mati, tetapi sebahagiannya dipulihkan.
    • Fasa subakut. Ia berlangsung beberapa minggu. Pada tahap ini, batasan dan sifat kerosakan pada jantung ditentukan.
    • Parut. Ini adalah peringkat terakhir, yang boleh berlangsung beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun. Dalam kes ini, tisu yang rosak parut, dan jantung mula berfungsi dalam mod baru (penyesuaian). Dalam beberapa kes, parut boleh hilang dengan sendirinya..

    Sekiranya pesakit tidak mengalami serangan jantung, semuanya boleh membawa maut, yang berlaku dalam 15% kes. Patologi ini adalah penyebab utama kematian pramatang..

    Sebab apa timbul?

    Serangan jantung dalam kebanyakan kes berlaku dengan latar belakang penyakit jantung koronari. Penyebab utama penyakit ini adalah aterosklerosis, serta tromboembolisme. Atherosclerosis adalah penyumbatan lengkap atau separa kapal besar dengan plak berlemak.

    Apabila tahap kolesterol jahat meningkat di dalam tubuh manusia, ia mula disimpan di dinding vaskular. Apabila terkumpul, terdapat penurunan lumen arteri, dan juga penyumbatannya. Dengan tromboemboli, saluran darah menyumbat pembekuan darah. Tetapi hasilnya adalah satu: darah tidak dapat sampai ke jantung dan hipoksia otot jantung berlaku.

    Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada berlakunya AMI. Antaranya:

    1. Kecacatan kongenital kapal besar.
    2. Kehadiran neoplasma malignan di jantung. Tumor boleh menutup sebahagian atau keseluruhan lumen kapal koronari.
    3. Keradangan koronari.
    4. Hematoma di jantung.
    5. Tumor extracardiac yang dapat memberi metastasis pada arteri koronari.
    6. Kecederaan mekanikal, kejutan elektrik.
    7. Keadaan pasca operasi. Selalunya, selepas campur tangan pembedahan, bekas luka tetap di jantung, dan gumpalan darah terbentuk di saluran, yang membawa akibat negatif.

    Sebilangan orang terdedah kepada serangan jantung. Berisiko adalah pesakit yang mengalami keadaan yang menyakitkan:

    • diabetes;
    • darah tinggi;
    • hiperlipidemia;
    • masalah buah pinggang
    • ketagihan alkohol dan nikotin;
    • kegemukan dan berat badan berlebihan;
    • tekanan
    • beban fizikal atau emosi.

    Juga, gaya hidup tidak aktif menyumbang kepada kemunculan patologi. Selalunya ia didiagnosis pada pesakit dewasa, terutama pada lelaki yang berumur lebih dari 40 tahun. Wanita sebelum menopaus dilindungi oleh hormon khas - estrogen.

    Klasifikasi dan gejala

    Klasifikasi serangan jantung berlaku mengikut beberapa kriteria. Sebagai contoh, mengikut lokalisasi fokus nekrosis, anatomi lesi, perjalanan dan tahap perkembangannya. Yang paling penting adalah definisi patologi bergantung pada jumlah lesi. Dalam kes ini, serangan jantung fokus besar dan fokus kecil dibahagi.

    Fokus besar

    Ini adalah serangan jantung apabila terdapat banyak kerosakan pada sel jantung, yang menyebabkan nekrosis dan penggantian tisu penghubung mereka. Dengan patologi ini, penutupan lengkap arteri koronari besar berlaku. Gejala berikut adalah ciri khasnya:

    • sakit tajam yang kuat di jantung, memancar ke sebelah kiri badan (lengan, leher, dada) atau muka (telinga, rahang bawah) yang tidak dapat dikeluarkan dengan Nitrogliserin;
    • kelemahan otot;
    • peningkatan tekanan darah;
    • pening dan tinitus;
    • aritmia, perasaan degupan jantung anda;
    • masalah bernafas
    • pucat kulit, kehitamannya;
    • berpeluh berlebihan;
    • serangan mual, kadang-kadang muntah.

    Selalunya, dengan latar belakang serangan, seseorang merasa takut, panik. Tanda-tanda atipikal kadang-kadang dapat dilihat - sakit di perut, batuk, bengkak muka dan anggota badan, halusinasi dan kekejangan. Dalam beberapa kes, bentuk asimtomatik yang terhapus berlaku..

    Infark fokus kecil

    Patologi semacam itu mempunyai beberapa ciri yang membezakannya dengan infark fokus. Antaranya:

    • pertindihan dinding vaskular yang tidak lengkap;
    • penerimaan di jantung sebahagian kecil darah;
    • arteri koronari kecil tersumbat.

    Pembentukan MI fokus kecil

    Dengan lesi seperti itu, fokus nekrosis akan menjadi lebih kecil. Gejala serangan jantung adalah ciri keadaan ini, tetapi mungkin tidak begitu ketara. Sebagai contoh, sindrom kesakitan dikurangkan menjadi perasaan tidak selesa di sternum, orang itu mempunyai kelemahan umum, kelesuan, kegelisahan, kadang-kadang terdapat serangan mual dan muntah.

    Kaedah terapi

    Sekiranya terdapat gejala berbahaya, anda harus segera berjumpa doktor. Sebelum kedatangan mereka, adalah perlu untuk memberi pertolongan cemas kepada pesakit:

    1. Menyediakan akses ke udara segar. Untuk melakukan ini, buka tingkap di dalam bilik atau bawa seseorang ke jalan. Memerah pakaian atau benda lain (selendang, tali leher) mesti dikeluarkan.
    2. Tanam pesakit atau baringkannya, sedikit membengkokkan kakinya.
    3. Untuk menghentikan kesakitan, anda boleh memberi Nitrogliserin dan Aspirin.
    4. Yakinlah lelaki.

    Pertolongan cemas untuk serangan

    Rawatan di hospital melibatkan penyingkiran kesakitan dan pemulihan patensi kapal yang terkena. Kesakitan mesti dihentikan segera, kerana zon nekrosis semakin meningkat (reaksi sistem saraf simpatik). Sekiranya Nitrogliserin tidak membantu, maka pesakit disuntik dengan analgesik narkotik (Morphine atau Metoclopramide).

    Memulihkan patensi vaskular dapat dicapai dengan dua cara:

    1. Ubat. Sekiranya gumpalan darah dijumpai di dalam kapal, maka ia dapat dihancurkan dengan bantuan ubat khas. Untuk terapi trombolitik, ubat berikut digunakan: Alteplase, Streptokinase, Urokinase, Heparin.
    2. Pembedahan. Dalam kes ini, cantuman bypass arteri koronari atau angioplasti digunakan. Prosedur sedemikian dilakukan di hospital di bawah anestesia umum..

    Penting juga untuk mencapai kesan terapeutik yang cepat pada minit pertama untuk menghilangkan rasa panik dan ketakutan pada pesakit. Untuk tujuan ini dia diberi ubat penenang (Diazepam, Relanium).

    Pemulihan

    Setelah mengalami serangan jantung secara besar-besaran, pesakit memerlukan pemulihan (pemulihan). Pada masa yang sama mengesyorkan:

    • Lakukan senaman terapi khas yang membantu memulihkan aktiviti jantung. Gimnastik sedemikian harus dilakukan di bawah pengawasan pakar untuk mengelakkan beban berlebihan dan akibat lain..
    • Tukar diet. Diet ini bertujuan untuk memenuhi tubuh dengan vitamin dan mineral yang diperlukan, membatasi pengambilan garam, gula dan lemak haiwan. Diet harus didominasi oleh makanan tumbuhan dan produk tenusu. Alkohol, minuman berkarbonat manis, kopi harus dikecualikan.
    • Pantau tekanan darah, kadar jantung, dan kadar kolesterol. Dalam kes ini, ubat digunakan. Contohnya, penurun lipid (simvastatin), agen antiplatelet (aspirin, ticlopidine), beta-blocker (metoprolol dan analognya).
    • Untuk menolak dari tabiat buruk.
    • Lakukan pemulihan psikologi. Ini perlu agar tidak menimbulkan neurosis setelah serangan jantung, untuk menghilangkan rasa takut akan berulang.

    Juga, doktor sering mengesyorkan agar pesakit bercuti, berehat, pergi mendapatkan rawatan ke sanatorium khusus. Di sana ia diberikan berbagai layanan yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi jantung dan kesejahteraan keseluruhan..

    Ramalan

    Serangan jantung yang meluas selalu membawa kesan negatif. Selalunya, pesakit mengalami pelanggaran irama jantung (takikardia, bradikardia, aritmia), fibrilasi atrium, tromboemboli, aneurisma.

    Walaupun pesakit diberi rawatan yang betul, dia mungkin mengalami komplikasi yang membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan. Antaranya:

    • pecah otot jantung (selalu berakhir dengan kematian);
    • kejutan kardiogenik;
    • edema paru.

    Dengan akibat seperti itu, kemungkinan bertahan hidup adalah minimum. Ramalan selepas serangan jantung bergantung pada banyak faktor:

    • tahap kerosakan miokardium;
    • usia pesakit;
    • kehadiran tanda-tanda kegagalan jantung;
    • masalah tekanan darah.

    Serangan jantung yang luas berlaku dengan latar belakang penyakit jantung koronari di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi. Ia membawa kepada nekrosis sel jantung, yang mempengaruhi aktiviti secara negatif..

    Rawatan ini bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dan memulihkan patensi arteri. Jangka hayat dengan patologi ini berbeza dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Sekiranya pesakit mematuhi cadangan doktor, menjalani gaya hidup yang tepat, mengambil ubat yang diperlukan, maka ini akan meningkatkan jangka masa dan meningkatkan kualiti hidupnya.