Iridocyclitis: rawatan, ubat-ubatan, sebab-sebab

Keradangan pada struktur mata tidak lagi biasa. Di zaman teknologi, setiap detik menderita masalah penglihatan, jadi sangat penting untuk dapat mengenali gejala yang membimbangkan untuk menjaga kemampuan untuk melihat. Iridocyclitis adalah sejenis uveitis anterior - keradangan choroid mata, lebih lanjut mengenai penyakit ini akan dibincangkan dalam artikel ini.

Apa itu iridocyclitis

Iridocyclitis adalah keradangan yang mempengaruhi iris dan badan ciliary bola mata. Uveitis anterior juga merangkumi iritis, keratouveitis dan siklitis..

Oleh kerana badan iris dan ciliary berhubung rapat secara anatomi dan berfungsi, keradangan yang bermula di satu kawasan koroid cepat merebak ke orang lain. Terdapat iridocyclitis akut dan kronik. Keradangan akut berlangsung 3-6 minggu, dan keradangan kronik berlangsung selama beberapa bulan. Iridocyclitis dicirikan oleh peningkatan dan kambuh pada musim sejuk.

Keradangan choroid disertai oleh sitolisis imun (pemusnahan sel) dan vasculopathy (perubahan vaskular). Iridocyclitis berakhir dengan parut membran dan distrofi unsur-unsur mata. Dengan keradangan, koroid dipengaruhi oleh mikrob dan toksinnya. Gangguan imunologi juga berlaku dengan penyertaan mediator keradangan (bahan yang menyebarkan impuls saraf).

Jenis keradangan dengan sifat perubahan:

  • serous;
  • buasir;
  • eksudatif;
  • fibrinoplasti.

Keradangan mata choroid boleh terjadi pada pesakit pada usia berapa pun, tetapi selalunya keadaan ini didiagnosis pada orang berusia 20-40 tahun. Etiologi membezakan keradangan berjangkit, alahan, alahan tidak berjangkit, pasca trauma dan iridosiklitis etiologi yang tidak diketahui.

Penyebab iridocyclitis

Keradangan choroid boleh disebabkan oleh faktor luaran dan dalaman. Selalunya, iridosiklitis adalah akibat trauma dan keradangan iris. Faktor provokatif merangkumi gangguan endokrin, kerosakan fungsi imun, tekanan, hipotermia, aktiviti fizikal yang berlebihan.

Penyakit apa yang boleh menyebabkan iridocyclitis:

  • selesema;
  • batuk kering;
  • campak;
  • toksoplasmosis;
  • malaria;
  • jangkitan genitouriner (gonorea, klamidia);
  • patologi reumatoid (rematik, ankylosing spondylitis, penyakit Still);
  • gangguan metabolik (diabetes, gout);
  • jangkitan kronik nasofaring dan rongga mulut (sinusitis, tonsilitis);
  • penyakit sistemik (sarcoidosis, penyakit Behcet).

Selalunya, radang mata berkembang dengan latar belakang aktiviti virus herpes, jangkitan staphylococcal dan streptococcal, dan pelbagai bakteria. Perlu diperhatikan bahawa iridocyclitis berlaku pada 40% pesakit dengan penyakit berjangkit dan reumatik..

Gejala iridocyclitis

Keterukan keradangan dan ciri-ciri perjalanannya bergantung pada etiologi dan jangka masa penyakit ini. Keterukan iridosiklitis juga ditentukan oleh status imun, genotip dan tahap kebolehtelapan penghalang darah-mata (pemisahan antara saluran darah dan unsur bola mata).

Gejala biasa iridocyclitis akut:

  • bengkak teruk;
  • sakit;
  • kemerahan;
  • peningkatan laserasi;
  • kecacatan murid;
  • perubahan warna iris;
  • masalah penglihatan;
  • pembentukan hipopion (nanah di ruang anterior) dan mendakan (pengumpulan sel di permukaan iris).

Iridocyclitis dicirikan oleh lesi unilateral. Tanda-tanda keradangan pertama adalah kemerahan dan ketidakselesaan, yang berkembang menjadi kesakitan. Sindrom nyeri ditingkatkan dengan tindakan mekanikal pada mata. Pesakit dengan iridocyclitis mengadu fotofobia, penglihatan kabur, lakrimasi dan sedikit kemerosotan fungsi visual.

Dengan perkembangan iridocyclitis, warna iris berubah, kejelasan coraknya berkurang. Sebilangan pesakit mempunyai sindrom kornea (lakrimasi, fotofobia, blepharospasm). Setelah diperiksa, doktor mungkin mengenal pasti eksudat serous, purulen atau fibrinous di ruang anterior bola mata.

Selepas pecahnya kapal, darah terkumpul di ruang anterior (hyphema). Apabila nanah mengendap di bahagian bawah ruang, hipopion terbentuk (jalur kelabu atau kuning-hijau). Apabila eksudat menetap pada lensa atau badan vitreous, unsur-unsur ini mungkin menjadi keruh, yang akan menyebabkan gangguan penglihatan..

Iridocyclitis menyebabkan kemunculan putih kelabu pada dinding posterior kornea. Ini adalah deposit titik pelbagai sel dan eksudat. Sekiranya iris edematous bersentuhan dengan lensa, di hadapan eksudat, synechiae (lekatan) terbentuk, yang memprovokasi penyempitan dan ubah bentuk murid. Oleh itu, tindak balas terhadap cahaya bertambah buruk..

Sekiranya iris menyatu dengan lensa di seluruh permukaan, terbentuklah komisur bulat yang besar. Melancarkan iridosiklitis yang rumit oleh synechia boleh menjadi kebutaan berbahaya apabila murid itu benar-benar ditumbuhi.

Dengan keradangan iris, tekanan intraokular sering dikurangkan. Ini disebabkan oleh penghambatan proses rembesan kelembapan okular di ruang anterior. Iridosiklitis akut, rumit oleh eksudasi teruk atau peleburan tepi murid, boleh, sebaliknya, meningkatkan tekanan pada mata.

Gambaran klinikal pelbagai jenis iridocyclitis

Jenis iridosiklitis berbeza dalam gejala. Dalam etiologi virus, penyakit ini paling kerap mengalami perjalanan torpid: tekanan intraokular meningkat, eksudat serous atau serous-fibrinous terbentuk, endapan cahaya berlaku. Keradangan iris tuberkulosis dicirikan oleh keparahan yang lemah: endapan besar, tuberkel pada iris, peningkatan transmisi cahaya cairan intraokular (opalescence), synechiae kuat muncul, penglihatan kabur.

Iridosiklitis autoimun sering mengalami penyakit yang teruk, dicirikan oleh kekambuhan yang kerap terhadap latar belakang penyakit yang mendasari. Keradangan pada mata yang disebabkan oleh patologi autoimun sering mengakibatkan komplikasi (katarak, keratitis, glaukoma sekunder, skleritis, atrofi mata). Perlu diperhatikan bahawa setiap kambuh baru lebih berat daripada yang sebelumnya, yang secara signifikan meningkatkan risiko kebutaan.

Dalam kebanyakan kes, iridosiklitis traumatik menimbulkan keradangan simpatik: eksudasi teruk, kotoran murid, katarak dan glaukoma, dan gangguan penglihatan yang ketara. Dalam sindrom Reiter, yang disebabkan oleh aktiviti klamidia, iridocyclitis sering digabungkan dengan uretritis, konjungtivitis dan kerosakan sendi. Gejala keradangan koroid mungkin ada..

Diagnosis iridocyclitis

Diagnosis yang betul hanya dapat dibuat setelah pemeriksaan menyeluruh bukan hanya sistem visual, tetapi juga sistem badan yang lain. Sebagai tambahan kepada kaedah oftalmik, ujian diagnostik makmal juga harus dilakukan. Rundingan dengan pakar yang sempit mungkin diperlukan..

Kaedah diagnostik untuk iridocyclitis:

  1. Biomikroskopi (kajian terperinci mengenai semua struktur bola mata).
  2. Pemeriksaan ultrabunyi bola mata.
  3. Visometri (ujian ketajaman visual).
  4. Tonometri (pengukuran tekanan intraokular).
  5. Kaedah klinikal dan makmal.
  6. Kajian imunologi.

Pertama sekali, pakar oftalmologi memeriksa bola mata dan menganalisis sejarah pesakit. Adalah sangat penting untuk memeriksa ketajaman penglihatan, menentukan tahap tekanan intraokular dan melakukan biomikroskopi, yang akan menilai keadaan unsur-unsur mata. Ophthalmoscopy untuk keradangan iris tidak berkesan, kerana bahagian depan mata berubah dengan ketara.

Untuk mengenal pasti penyebab iridosiklitis, ujian darah dan air kencing, ujian alergi dan reumatik, dan koagulogram ditetapkan. Penting untuk memeriksa tindak balas badan terhadap alergen streptococcus, staphylococcus, tuberculin dan agen spesifik lain.

Kaedah reaksi berantai polimerase dan ELISA dapat mengesan sifilis, herpes, tuberkulosis, klamidia dan penyakit lain yang boleh menyebabkan iridosiklitis. Anda boleh memeriksa status imun dengan menentukan tahap imunoglobulin dalam darah (IgM, IgA, IgG). Sekiranya perlu, sinar-X paru-paru dan sinus diresepkan.

Berdasarkan hasil diagnosis awal, perundingan pakar dapat dilantik:

  • pakar rheumatologi;
  • pakar otolaryngologi;
  • ahli alahan;
  • doktor gigi;
  • Pakar TB;
  • ahli dermatovenerologi.

Diagnosis pembezaan menghilangkan patologi oftalmik yang disertai dengan pembengkakan dan kemerahan mata. Ini adalah konjungtivitis akut, glaukoma primer dan keratitis.

Rawatan kecemasan untuk serangan akut iridocyclitis

Pertama sekali, doktor harus melakukan pemeriksaan. Simptom utama yang membezakan iridocyclitis dari iritis adalah sakit ciliary (berlaku ketika merasakan bola mata melalui kelopak mata). Kesakitan seperti ini berlaku kerana badan silia yang terlibat dalam proses keradangan dengan iridocyclitis bersebelahan dengan sklera dan mudah ditekan oleh palpasi. Dengan iritis (keradangan iris terpencil), tidak ada rasa sakit, kerana iris dipisahkan dari dinding mata dengan humor berair.

Di samping itu, gejala iridocyclitis lebih ketara. Pertama sekali, anda perlu menanamkan larutan Dexazone (0.1%) di mata anda, serta larutan Atropine atau Gomatropin (1%). Sekiranya pesakit mengadu sakit teruk, Dikain juga harus ditanamkan (tetes 0,25% atau larutan 0,5%). Mata penutup diletakkan pada mata untuk melindunginya dari cahaya dan sejuk. Untuk rawatan selanjutnya, pesakit dibawa ke hospital.

Rawatan terapeutik iridocyclitis

Hanya terapi yang tepat pada masanya dan cekap yang dapat menjamin penyembuhan lengkap. Tugas utama adalah menghilangkan penyebab keradangan. Dengan iridocyclitis, ubat antibakteria, anti-radang dan antivirus diresepkan. Sekiranya perlu, terapi dilengkapi dengan antihistamin, hormon dan agen detoksifikasi, serta vitamin, mydriatics dan imunomodulator..

Rawatan konservatif dapat mencegah pembentukan synechia, dan juga mengurangkan risiko komplikasi. Pada jam pertama, ubat-ubatan yang menyumbang kepada pengembangan murid (mydriatics) harus ditanamkan. Anti-radang nonsteroid dan kortikosteroid diresepkan kepada pesakit, jika perlu juga antihistamin.

Rawatan iridocyclitis harus dijalankan di hospital. Kesan am dan tempatan diperlukan: antibakteria, antiseptik dan antivirus. Ubat anti-radang dan hormon non-steroid boleh diresepkan dalam pelbagai bentuk (titisan mata, suntikan). Dengan iridocyclitis toksik-alergi atau autoimun, kortikosteroid diperlukan.

Keradangan iris tidak hilang tanpa terapi detoksifikasi. Dengan kursus yang jelas, diperlukan plasmapheresis atau hemosorpsi. Penanaman mydriatic membantu mengelakkan peleburan kapsul iris dan lensa. Selain itu, multivitamin, antihistamin, imunosupresan atau imunostimulan ditetapkan.

Dengan iridocyclitis, fisioterapi akan berkesan. Bergantung pada penyebab keradangan, prosedur berikut dapat ditentukan: elektroforesis, pendedahan laser, magnetoterapi. Untuk penyerapan semula eksudat, lekatan dan endapan, diperlukan enzim proteolitik tempatan. Iridocyclitis akibat sifilis, tuberkulosis, toxoplasmosis atau rematik, memerlukan rawatan khusus.

Rawatan synechia dengan iridocyclitis

Pada peringkat awal pembentukan fusi, enzim proteolitik (Trypsin, Chymotrypsin, Lekozyme, Fibrinolysin) terbukti cukup berkesan. Ubat ini tidak hanya memecah protein, memberikan kesan proteolitik, tetapi juga meningkatkan kebolehtelapan tisu mata terhadap bahan bermanfaat dan menghalang pembentukan tisu penghubung. Mungkin penggunaan angioprotectors.

Terapi enzim boleh dilakukan dengan kaedah standard (titisan, suntikan) atau fisioterapeutik (fonoforesis, elektroforesis). Synechia posterior iris dihilangkan dengan bantuan mydriatics. Mereka membolehkan anda mengembangkan anak murid dan menjaganya dalam keadaan sehingga tepi iris dikeluarkan dari lensa. Ini membolehkan anda mencegah kemunculan penggabungan baru. Reaksi murid terhadap pengenalan mydriatics memberikan ramalan: jika terdapat bukaan penuh, lekatan dapat dihilangkan.

Sekiranya pembentukan synechia digabungkan dengan peningkatan tekanan intraokular, pesakit diberi ubat tetes mata terhadap glaukoma. Kortikosteroid juga harus diambil untuk melawan keradangan..

Dalam kes yang teruk, pembedahan pembedahan lekatan pada mata diperlukan. Operasi sedemikian boleh dilakukan secara bebas, atau menjadi bagian dari paket tindakan untuk menghilangkan katarak, kecacatan iris atau elemen segmen anterior mata. Terdapat risiko keradangan pasca operasi yang tinggi dalam rawatan synechiae kronik..

Operasi dengan iridocyclitis

Pembuangan radang perlu dilakukan apabila terdapat lekatan atau glaukoma sekunder. Dengan iridosiklitis purulen, rumit oleh lisis membran dan unsur-unsur mata, diperlukan pembuangan bola mata (evisceration, enucleation).

Penyisihan mata - pembedahan membuang kandungan bola mata. Operasi ditunjukkan berisiko tinggi mengalami proses purulen yang teruk. Setelah mengeluarkan isi bola mata, disarankan untuk memasukkan prostesis mata. Evisceration memberikan kesan kosmetik yang baik. Selepas operasi, tunggul bergerak dan penyambungan otot secara semula jadi ke sklera dipelihara..

Enukleksi ditunjukkan hanya dalam kes yang melampau. Selalunya, pembedahan diresepkan kepada pesakit dengan iridosiklitis traumatik, apabila terdapat risiko keradangan simpatik yang tinggi pada mata yang sihat. Penyingkiran juga diperlukan sekiranya terdapat tumor ganas atau kesakitan teruk pada mata buta. Pembuangan bola mata tidak dilakukan dengan panofthalmitis, kerana terdapat risiko jangkitan pada soket mata dan otak.

Pencegahan dan prognosis

Adalah mungkin untuk mencapai pemulihan hanya dengan rawatan iridocyclitis yang tepat pada masanya, lengkap dan mencukupi. Keradangan akut dapat disembuhkan sepenuhnya hanya pada 15-20% kes, dan dalam 50% ia masuk ke tahap subakut dengan kambuh terhadap latar belakang penyakit yang menyebabkan.

Selalunya, iridocyclitis menjadi bentuk kronik, yang menyebabkan penurunan ketajaman penglihatan yang berterusan. Tanpa rawatan, keradangan dipenuhi dengan komplikasi berbahaya yang tidak hanya mengancam visual, tetapi juga sistem badan yang lain.

Komplikasi iridosiklitis yang diabaikan:

  • jangkitan murid;
  • glaukoma sekunder;
  • katarak;
  • pembuangan retina;
  • chorioretinitis;
  • ubah bentuk atau abses badan vitreous;
  • endophthalmos;
  • panofthalmitis;
  • subatrofi, atrofi mata.

Pencegahan keradangan iris melibatkan diagnosis dan rawatan penyakit yang tepat pada masanya boleh menyebabkan iridocyclitis. Adalah sangat penting untuk membersihkan fokus jangkitan kronik di dalam badan, terutamanya jangkitan pada nasofaring dan rongga mulut.

Pencegahan iridosiklitis:

  • rawatan penuh dan pencegahan penyakit berjangkit, radang dan virus;
  • perlindungan sistem visual dari kecederaan;
  • diagnosis komplikasi tepat pada masanya selepas kecederaan mata;
  • menguatkan sistem imun;
  • pencegahan berlebihan.

Selalunya, iridocyclitis bertindak sebagai manifestasi penyakit lain, jadi di tempat pertama anda perlu mencari penyebab keradangan. Penyakit yang paling berbahaya boleh berlaku pada musim sejuk, jadi dalam tempoh ini anda perlu melindungi tubuh dengan teliti.