Coagulogram No. 3 (prothrombin (mengikut Quick), INR, fibrinogen, ATIII, APTT, D-dimer)

Koagulogram adalah kajian komprehensif hemostasis, yang membolehkan anda menilai keadaan bahagian pembekuan, antikoagulasi dan sistem darah fibrinolitik yang berbeza dan mengenal pasti risiko hiperkoagulasi (pembekuan berlebihan) atau hipokoagulasi (pendarahan).

Hemostasiogram: indeks prothrombin (PTI), masa prothrombin (PV), nisbah normalisasi antarabangsa, faktor pembekuan plasma faktor I (pertama), antitrombin III (AT3), masa tromboplastin separa diaktifkan, produk degradasi fibrin.

Bahasa Inggeris Sinonim

Kajian pembekuan (profil pembekuan, panel koag, koagulogram): Masa Prothrombin (Pro Time, PT, nisbah masa Prothrombin, nisbah P / C); Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR); Fibrinogen (FG, Faktor I); Antithrombin III (Aktiviti ATIII, Aktiviti Heparin Cofactor, Serine Protease Inhibitor); Masa tromboplastin Separa diaktifkan (aPTT, PTT); D-Dimer (serpihan degradasi Fibrin).

% (peratus), g / l (gram seliter), saat. (kedua), mcg FEO / ml (mikrogram unit bersamaan fibrinogen per mililiter).

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Bagaimana persediaan untuk belajar?

  • Jangan makan selama 12 jam sebelum kajian.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi 30 minit sebelum kajian..
  • Jangan merokok selama 30 minit sebelum pemeriksaan.

Tinjauan Kajian

Sistem hemostasis terdiri daripada banyak bahan biologi dan mekanisme biokimia yang memastikan pemeliharaan keadaan cecair darah, mencegah dan menghentikan pendarahan. Ia mengekalkan keseimbangan antara faktor pembekuan dan antikoagulasi. Pelanggaran ketara dari mekanisme kompensasi hemostasis ditunjukkan oleh proses hiperkoagulasi (trombosis berlebihan) atau hipokoagulasi (pendarahan), yang dapat mengancam nyawa pesakit..

Apabila tisu dan saluran darah rosak, komponen plasma (faktor pembekuan) mengambil bahagian dalam tindak balas biokimia yang mengakibatkan pembentukan bekuan fibrin. Terdapat cara pembekuan darah dalaman dan luaran, yang berbeza dalam mekanisme di mana proses pembekuan bermula. Laluan dalaman direalisasikan apabila bersentuhan komponen darah dengan kolagen subendothelium dinding pembuluh darah. Proses ini memerlukan faktor pembekuan XII, XI, IX dan VII. Laluan luaran dipicu oleh tromboplastin tisu (faktor III) yang dilepaskan dari tisu yang rosak dan dinding vaskular. Kedua-dua mekanisme saling berkaitan dan, sejak pembentukan faktor aktif X, mempunyai cara pelaksanaan yang umum.

Koagulogram menentukan beberapa petunjuk penting sistem hemostasis.Penentuan IPT (indeks prothrombin) dan INR (nisbah dinormalisasi antarabangsa) membolehkan anda menilai keadaan jalur pembekuan darah luaran. IPT dikira sebagai nisbah masa prothrombin standard (masa pembekuan plasma kawalan setelah penambahan tromboplastin tisu) terhadap masa pembekuan plasma pesakit dan dinyatakan sebagai peratusan. INR adalah petunjuk ujian prothrombin yang diseragamkan mengikut cadangan antarabangsa. Ia dikira dengan formula: INR = (masa pesakit prothrombin / masa kawalan prothrombin) x MIC, di mana MIC (indeks sensitiviti antarabangsa) adalah pekali kepekaan tromboplastin berbanding dengan standard antarabangsa. INR dan IPT berkadar songsang, yaitu, peningkatan INR sesuai dengan penurunan IPT pada pasien, dan sebaliknya.

Kajian IPI (atau indikator yang berdekatan dengannya - prothrombin menurut Quick) dan INR sebagai sebahagian daripada koagulogram membantu mengenal pasti pelanggaran pada saluran pembekuan darah luaran dan umum yang berkaitan dengan kekurangan atau kekurangan fibrinogen (faktor I), prothrombin (faktor II), faktor V (pro-accelerin), VII (proconvertin), X (Faktor Stewart - Prower). Dengan penurunan kepekatan mereka dalam darah, masa prothrombin meningkat berkaitan dengan parameter makmal kawalan.

Faktor plasma dari laluan pembekuan luaran disintesis di hati. Untuk pembentukan prothrombin dan beberapa faktor pembekuan lain, vitamin K diperlukan, kekurangan yang menyebabkan berlakunya pelanggaran reaksi dan mencegah pembentukan gumpalan darah. Fakta ini digunakan dalam rawatan pesakit dengan peningkatan risiko tromboemboli dan komplikasi kardiovaskular. Oleh kerana penggunaan warfarin antikoagulan tidak langsung, sintesis protein yang bergantung pada vitamin K ditekan. IPT (atau Quick Prothrombin) dan INR dalam koagulogram digunakan untuk mengawal terapi warfarin pada pesakit dengan faktor-faktor yang menyumbang kepada trombosis (contohnya, dengan trombosis urat dalam, kehadiran injap buatan, sindrom antiphospholipid).

Sebagai tambahan kepada masa prothrombin dan petunjuk yang berkaitan (INR, IPT, prothrombin menurut Quick), petunjuk lain sistem hemostasis dapat ditentukan dalam koagulogram.

Waktu tromboplastin separa yang diaktifkan (APTT) mencirikan jalan dalaman pembekuan darah. Tempoh APTT bergantung pada tahap kininogen, prekallikrein dan faktor pembekuan berat molekul tinggi XII, XI, VIII dan kurang sensitif dengan perubahan tahap faktor X, V, prothrombin dan fibrinogen. APTT ditentukan oleh tempoh pembentukan bekuan darah setelah menambahkan kalsium dan tromboplastin separa ke sampel darah. Peningkatan APTT dikaitkan dengan peningkatan risiko pendarahan, dan penurunan dikaitkan dengan trombosis. Petunjuk ini digunakan secara berasingan untuk mengawal terapi antikoagulan langsung (heparin)..

Fibrinogen adalah faktor pembekuan darah yang saya hasilkan di hati. Kerana tindakan kaskade koagulasi dan enzim plasma aktif, ia berubah menjadi fibrin, yang terlibat dalam pembentukan gumpalan darah dan gumpalan darah. Kekurangan fibrinogen dapat menjadi primer (disebabkan oleh gangguan genetik) atau sekunder (kerana penggunaan berlebihan dalam reaksi biokimia), yang ditunjukkan oleh pelanggaran pembentukan trombus yang stabil dan peningkatan pendarahan.

Fibrinogen juga merupakan protein fasa akut, kepekatannya dalam darah meningkat pada penyakit yang disertai dengan kerosakan tisu dan keradangan. Menentukan tahap fibrinogen dalam koagulogram penting dalam diagnosis penyakit dengan peningkatan pendarahan atau trombosis, serta untuk menilai fungsi sintetik hati dan risiko penyakit kardiovaskular dengan komplikasi.

Sistem antikoagulan darah menghalang pembentukan faktor pembekuan aktif yang berlebihan dalam darah. Antithrombin III adalah perencat pembekuan semula jadi utama yang disintesis dalam hati. Ia menghalang trombin, faktor aktif IXa, Xa dan XIIa. Heparin 1000 kali meningkatkan aktiviti antithrombin, yang menjadi kofaktornya. Nisbah trombin dan antitrombin berkadar memastikan kestabilan sistem hemostatik. Dengan kekurangan AT III primer (kongenital) atau sekunder (diperoleh), proses pembekuan darah tidak akan dihentikan tepat pada masanya, yang akan menyebabkan peningkatan pembekuan darah dan risiko trombosis yang tinggi.

Trombus yang terbentuk mengalami fibrinolisis dari masa ke masa. D-dimer adalah produk degradasi fibrin, yang memungkinkan untuk menilai aktiviti fibrinolitik plasma. Penunjuk ini meningkat dengan ketara dalam keadaan yang disertai dengan trombosis intravaskular. Ia juga digunakan dalam pemantauan dinamik keberkesanan terapi antikoagulan..

Untuk apa kajian ini digunakan??

  • Untuk penilaian umum pembekuan darah.
  • Untuk diagnosis gangguan pembekuan saluran dalaman, luaran dan umum, serta aktiviti sistem antikoagulan dan fibrinolitik.
  • Untuk pemeriksaan pesakit sebelum pembedahan.
  • Untuk mendiagnosis penyebab keguguran.
  • Untuk diagnosis DIC, trombosis vena, sindrom antiphospholipid, hemofilia dan menilai keberkesanan rawatannya.
  • Untuk memantau terapi antikoagulan.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Sekiranya DIC disyaki, tromboembolisme paru.
  • Semasa merancang prosedur invasif (prosedur pembedahan).
  • Semasa memeriksa pesakit dengan mimisan, gusi berdarah, darah di dalam tinja atau air kencing, pendarahan di bawah kulit dan sendi besar, anemia kronik, aliran haid yang berat, kehilangan penglihatan secara tiba-tiba.
  • Semasa memeriksa pesakit dengan trombosis, tromboembolisme.
  • Setelah mengesan antibodi lupus dan antibodi terhadap cardiolipin.
  • Dengan kecenderungan keturunan terhadap gangguan sistem hemostatik.
  • Dengan risiko komplikasi kardiovaskular dan tromboembolisme yang tinggi.
  • Dalam penyakit hati yang teruk.
  • Dengan keguguran berulang.
  • Semasa mengawal sistem hemostatik terhadap latar belakang penggunaan antikoagulan yang berpanjangan. Apa maksud hasilnya??

Nilai rujukan (jadual norma indeks koagulogram)

Hemostasis: apa itu dan apa yang mengancam pelanggaran dalam sistemnya

Hemostasis adalah salah satu proses terpenting yang menyokong kehidupan tubuh. Ia mencegah kehilangan darah bukan fisiologi, dan juga merangsang pemulihan saluran yang rosak.

Apa itu hemostasis. Proses apa yang dicirikan olehnya dalam tubuh manusia

Hemostasis adalah kompleks reaksi semula jadi badan yang bertanggungjawab untuk peredaran darah, memastikan ketumpatan normalnya, mencegah kehilangan darah patologi dan menghentikan pendarahan sekiranya berlaku pelanggaran integriti vaskular.

Tahap kegunaan hemostasis bergantung pada parameter seperti:

  • fungsi dinding vaskular;
  • jumlah platelet dalam darah, aktiviti mereka;
  • keadaan sistem fibrinolisis, serta sistem pembekuan darah.

Makna lain dari istilah "hemostasis" adalah sekumpulan langkah-langkah perubatan yang bertujuan untuk mencegah dan menghentikan pendarahan semasa kecederaan dan semasa operasi.

Apa itu sistem hemostatik dan apa fungsinya

Sistem hemostasis adalah biostruktur yang membolehkan anda mengekalkan keadaan darah yang cair, serta mencegah dan menghalang pendarahan. Ia merangkumi empat elemen utama:

  1. sistem pembekuan darah, yang disajikan dalam bentuk 13 faktor dan merupakan penghubung pembekuan;
  2. platelet membentuk pautan platelet;
  3. struktur antikoagulan (unit antikoagulan);
  4. sistem fibrinolisis, termasuk plasminogen (proenzim peredaran khas), serta pengaktif endogennya.

Makna fisiologi sistem hemostasis adalah untuk mengekalkan isipadu darah yang optimum di dalam saluran untuk bekalan darah penuh ke organ.

Kebiasaannya, sedikit penguasaan proses antikoagulasi diperhatikan. Apabila terdapat bahaya kehilangan darah, keseimbangan langsung beralih ke procoagulan yang mengurangkan pembekuan. Sekiranya atas sebab tertentu ini tidak berlaku, pendarahan yang tidak normal akan timbul. Apabila aktiviti procoagulan terlalu tinggi, trombosis dan embolisme terbentuk. Penghentian kehilangan darah adalah hasil proses fisiologi yang disedari melalui interaksi pelbagai elemen fungsional dan struktur.

Operasi normal sistem hemostatik bergantung pada fungsi:

  • hati dan sumsum tulang;
  • limpa dan organ pembentuk darah lain.

Jenis dan mekanisme

Tiga jenis hemostasis dikelaskan, yang pada dasarnya mewakili tahapnya:

  • platelet vaskular;
  • pembekuan,
  • fibrinolisis.

Bergantung pada intensiti pendarahan, salah satunya berlaku semasa pembentukan gumpalan darah, walaupun ketiga-tiga spesies mula bekerja secara serentak. Mereka wujud dalam keadaan interaksi berterusan, saling melengkapi dari awal pembentukan trombus hingga pembubarannya..

  1. Hemostasis primer (vaskular-platelet) berkembang secara beransur-ansur:
    • kerosakan pada kapal menyebabkan pengurangan dindingnya, sehingga setelah 30 saat, pendarahan berhenti;
    • platelet dihantar dan dilekatkan pada kawasan endotelium yang rosak;
    • pengumpulan platelet terbalik terbentuk. Mereka berubah bentuk, yang mana mereka "melekat" satu sama lain dan menempel pada dinding vaskular. Trombus primer, atau "putih" (tidak berwarna) terbentuk. Di bawah pengaruh ikatan trombin tidak dapat dipulihkan;
    • palam hemostatik terbentuk, yang berbeza dengan pembekuan darah kerana tidak mengandungi unsur fibrin. Faktor pembekuan plasma terkumpul di permukaannya. Mereka memberi permulaan proses dalaman hemostasis pembekuan, yang berakhir dengan pembentukan filamen fibrin. Gumpalan darah yang padat terbentuk berdasarkan gabus.
      Dengan patologi tertentu (infark miokard, strok), fakta trombosis boleh menyebabkan komplikasi serius jika menyekat pemakanan organ penting. Dalam kes sedemikian, doktor menggunakan ubat khas.
  2. Hemostasis sekunder (pembekuan) menghentikan kehilangan darah pada saluran di mana primer tidak mencukupi. Ia berlangsung selama dua minit dan pada dasarnya mewakili reaksi antara protein plasma, yang menghasilkan pembentukan filamen fibrin. Ini menyebabkan penghentian pendarahan dari kapal yang rosak dan memungkinkan untuk tidak takut kambuh dalam masa terdekat..
    Hemostasis sekunder dapat diaktifkan dengan dua cara:
    • luaran, apabila tromboplastin tisu memasuki aliran darah akibat interaksi kolagen dengan faktor pembekuan di tempat kerosakan pada dinding vaskular;
    • dalaman. Sekiranya tromboplastin tidak masuk dari luar, prosesnya dipicu oleh faktor tisu..
      Mekanisme dalaman dan luaran saling berkaitan kerana protein kinin-kallikrein.
  3. Fibrinolisis. Dia bertanggung jawab atas penyusunan semula filamen fibrin menjadi kombinasi larut, pemulihan patensi kapal, dan sokongan kelikatan darah yang optimum. Di samping itu, ia menggunakan kemampuan sel darah putih untuk membunuh patogen, menghilangkan trombosis.

Sebagai tambahan kepada jenis yang disenaraikan, mereka mengelaskan:

  1. Hemostasis hormon, yang merupakan asas untuk rawatan pendarahan rahim yang tidak berfungsi (MMC) pada wanita dari usia apa pun. Ia melibatkan penggunaan agen hormon, misalnya, tablet yang digunakan untuk kontraseptif oral.
  2. Hemostasis endoskopi adalah satu set langkah khas untuk menghentikan pendarahan yang berterusan. Antara kaedahnya: mekanikal, fizikal dan perubatan. Setiap dari mereka, pada gilirannya, terdiri dari satu set prosedur yang berbeza, bergantung pada sifat kehilangan darah. Pada masa yang sama, mereka membezakan:
    • hemostasis sementara - penghentian pendarahan awal, yang dilakukan doktor dengan segera, di tempat kejadian;
    • hemostasis akhir yang dihasilkan di hospital.
  3. Hemostasis plasma - urutan transformasi yang berlaku dalam plasma darah dengan penyertaan 13 faktor pembekuan.

Matlamat utama utama semua jenis dan kaedah hemostasis adalah untuk menghentikan proses pendarahan.

Gangguan hemostasis: sebab dan faktor

Masalah dengan salah satu elemen hemostasis boleh mempengaruhi proses itu sendiri secara patologi. Antara penyebab pelanggaran:

  1. Sindrom DIC (pembekuan intravaskular yang disebarkan). Kelainan di mana pembekuan darah menderita kerana banyaknya zat tromboplastik yang dilepaskan dari tisu. Selalunya ini berlaku tanpa sebarang gejala..
  2. Coagulopathy adalah disfungsi koagulan dan bertentangan dengannya oleh tindakan sistem darah. Patologi ini boleh menjadi kongenital atau diperolehi, termasuk berkaitan dengan gangguan imun.
  3. Thrombophilia - pelanggaran proses pembekuan dan trombosis, yang membawa kepada iskemia tisu dan organ.
  4. Gangguan hypocoagulation-hemorrhagic. Ia dicirikan oleh kemerosotan darah yang merosot..

Meringkaskan penyebab gangguan hemostatik, kita dapat menyatakan bahawa:

  • kongenital atau diperolehi;
  • hypocoagulative atau hypercoagulative;
  • tempatan (seperti trombosis) atau global (seperti DIC).

Polimorfisme gen hemostasis

Ini adalah perubahan mutasi pada gen yang bertanggungjawab untuk hemostasis, yang membawa kepada pelbagai patologi. Polimorfisme berlaku:

  1. Kongenital dan diturunkan secara turun-temurun dalam garis keturunan, pelanggaran sifat darah dan struktur saluran darah. Seorang kanak-kanak berisiko mewarisi masalah serupa dari salah satu atau kedua ibu bapa. Anomali boleh mempengaruhi satu atau lebih gen. Gejala pengangkutan ditunjukkan:
    • pada masa kanak-kanak;
    • semasa kehamilan;
    • dalam rawatan ubat penggantian hormon, penggunaan kontraseptif oral;
    • tidak pernah.
      Gangguan pembekuan pada saudara terdekat - ini adalah kesempatan untuk berjumpa doktor untuk memeriksa fungsi sistem hemostasis mereka sendiri.
  2. Diperolehi, yang merupakan hasil dari pelbagai faktor. Oleh itu, sebagai contoh, sindrom antiphospholipid - patologi autoimun - membawa kepada fakta bahawa tubuh mula mensintesis antibodi kepada fosfolipid "asli", yang membawa kepada gangguan pembekuan darah. Ini jarang berlaku, tetapi mutasi pada gen hemostasis juga berlaku dengan alasan seperti:
    • pendedahan berpanjangan kepada jangkitan kronik, tekanan;
    • patologi onkologi atau endokrin;
    • kecederaan
    • mengambil beberapa ubat.

Bagi senarai faktor, doktor semakin banyak merokok merokok, kerana nikotin mempengaruhi pembekuan darah, yang bermaksud mungkin merupakan salah satu penyebab mutasi gen hemostatik..

Akibat daripada kecacatan kongenital gen hemostasis adalah keadaan seperti:

  • trombofilia - patologi kerana peningkatan pembekuan darah, yang mengakibatkan peningkatan risiko trombosis (perkembangan trombi vaskular);
  • kekurangan fetoplacental semasa kehamilan;
  • keguguran;
  • kelahiran anak-anak yang kurang maju atau mati.

Faktor polimorfisme gen hemostasis dapat dikenal pasti dengan lulus ujian darah khas.

Analisis Mutasi

Ini adalah kaedah diagnostik yang membolehkan anda mengenal pasti kecenderungan penyakit darah dengan tepat, yang sangat penting sebelum dan semasa kehamilan. Analisis menentukan kelainan genetik yang membawa risiko pengguguran spontan pada peringkat kemudian, malformasi janin, kehilangan darah janin, patologi onkologi ibu.

Dikatakan di atas bahawa anomali kongenital gen hemostasis mungkin tidak nyata dengan cara apa pun, tetapi dalam keadaan kritikal bagi tubuh, misalnya, semasa kehamilan, melahirkan atau semasa operasi, disfungsi yang berkaitan dengan proses pembekuan darah kadang-kadang dijumpai, yang mengancam dengan akibat berbahaya.

Terdapat senarai gen hemostasis yang lebih cenderung bermutasi daripada yang lain:

  1. G20210A - Gen prothrombin. Perubahannya ditunjukkan oleh trombofilia keturunan. Kemungkinan trombosis secara signifikan meningkatkan risiko serangan jantung dan strok, dan penggunaan pil kontraseptif sangat meningkatkan risiko pembekuan darah. Semasa kehamilan, gen bermutasi menyebabkan keguguran, detasmen plasenta pramatang, kelewatan perkembangan anak yang belum lahir.
  2. G1691A adalah gen faktor 5 yang mengalami mutasi Leiden. Akibatnya - kebarangkalian kematian janin pada trimester kedua dan ketiga.
  3. FGB G455A - gen fibrinogen. Perubahan mereka menyebabkan pembentukan gumpalan darah di urat dalam, tromboemboli, serta masalah dengan kehamilan.
  4. MTRR dan MTHFR adalah gen untuk metabolisme asid folik. Kerana keabnormalannya, janin mengalami kecacatan pada sistem saraf, jantung dan saluran darah, dan organ urogenital.
  5. MTHFR C677T adalah gen lain yang bertanggungjawab untuk metabolisme asid folik. Kerana perubahannya, risiko mengembangkan aterosklerosis berlipat ganda, risiko pembentukan kelainan sistem saraf pada janin meningkat.
  6. GPIa C807T adalah gen glikoprotein. Akibat mutasi adalah trombosis dan tromboemboli, risiko serangan jantung, strok pada masa muda
  7. PAI-1 4G / 5G adalah gen yang bertanggungjawab untuk perencat pengaktif plasminogen. Kerana perubahan mutasi pada wanita hamil, keguguran awal dan akhir, gestosis, pelepasan plasenta pramatang berlaku.

Memandangkan semua keabnormalan gen dalam satu atau lain cara mempengaruhi hasil kehamilan, menurut hasil kajian, pasangan akan dapat memutuskan untuk tidak merancangnya. Ini berlaku apabila kemungkinan galas berlaku dengan komplikasi serius terlalu tinggi. Ini tidak mudah bagi banyak orang, tetapi dalam keadaan seperti itu, lebih baik meletakkan emosi pada pembakar belakang, melihat keadaannya dengan teliti dan membuat keputusan yang dipertimbangkan..

Bagaimana ia dilakukan dan mengapa. Petunjuk untuk

Mana-mana doktor boleh menghantar kajian, dengan syarat seperti:

  • phlebeurysm;
  • trombosis urat;
  • perancangan kehamilan;
  • kematian janin pada peringkat perkembangan janin;
  • pelantikan ubat penggantian hormon dan kontraseptif oral;
  • gangguan plasenta;
  • kecacatan intrauterin janin;
  • kekurangan fetoplacental dan toksikosis;
  • keguguran pada peringkat awal;
  • strok;
  • infarksi miokardium;
  • tromboemboli pada usia muda, serta episod berulang;
  • berat badan berlebihan;
  • pembedahan yang akan datang;
  • patologi kardiovaskular pada saudara-mara darah;

Di samping itu, analisis mutasi gen sistem hemostatik disarankan dalam kes seperti:

  • kemandulan;
  • prosedur persenyawaan in vitro (IVF) yang akan datang;
  • kehadiran tanda-tanda pendarahan (termasuk dari gusi, dari luka kecil yang diperoleh semasa mencukur), lebam kecil pada badan;
  • haid disertai dengan kehilangan darah tinggi yang tidak normal;
  • keperluan untuk menilai hati.

Untuk analisis, anda perlu menderma darah dari jari dan urat ketika perut kosong. Di beberapa klinik, smear pipi diambil, di mana sampel epitelium bahagian dalam pipi diperolehi. Ia tidak menyakitkan dan cepat, yang memungkinkan untuk memeriksa mereka yang secara patologi takut suntikan, misalnya, kanak-kanak. Setelah hasilnya siap, perundingan dengan ahli hematologi ditunjukkan yang akan menerangkannya secara profesional.

Kajian ini dijalankan oleh PCR, yang bermaksud tindak balas rantai polimerase. Data yang diperoleh dibandingkan dengan sampel kawalan. Pada masa yang sama, diperhatikan bahawa ketika melahirkan anak, tahap pembekuan darah selalu sedikit meningkat. Ini tidak berlaku untuk patologi, tetapi jika terdapat mutasi, prosesnya bertambah buruk..

Untuk mengetahui seberapa besar risiko mutasi itu akan diwarisi, doktor menasihatkan agar melakukan analisis genetik. Ini sangat mahal, tetapi jenis kajian ini sangat disarankan bagi mereka yang pernah mengalami kes trombosis dalam keluarga mereka. Penting untuk memahami bahawa mutasi gen hemostasis yang tidak dapat dikesan tepat pada masanya dapat menyebabkan kematian janin atau menyebabkan malformasi yang teruk.

Tafsiran Hasil

Sebagai tambahan kepada kelainan genetik, kajian memungkinkan untuk menentukan struktur sel hemostasis, yang sangat penting untuk pengurusan kehamilan.

Terdapat dua jenis gangguan gen:

  • polimorfisme yang paling berbahaya adalah homozigot, apabila risiko trombosis sangat tinggi;
  • heterozigot dianggap kurang berbahaya.

Ini adalah asas untuk menguraikan data yang diperoleh semasa kajian mengenai kebarangkalian polimorfisme:

  1. Tidak ada mutasi yang dikesan, iaitu gen yang bertanggungjawab terhadap unsur sistem hemostatik belum mengalami perubahan..
  2. Mutasi dalam bentuk heterozigot - bermaksud bahawa seseorang adalah pembawa sifat yang boleh menyebabkan patologi.
  3. Mutasi dalam bentuk homozigot. Ini bermaksud bahawa dua gen dengan keabnormalan dijumpai, iaitu kemungkinan patologi ciri tinggi.

Penting untuk difahami bahawa hanya ahli genetik atau ahli hematologi yang dapat menafsirkan hasilnya dengan betul, jadi anda tidak boleh mencuba melakukannya sendiri, terutamanya dengan latar belakang kekurangan pendidikan khas dan pengalaman.

Pakar akan sepenuhnya menilai tahap risiko patologi yang berkaitan dengan pelanggaran proses pembekuan. Mereka juga akan menawarkan rancangan pencegahan yang optimum..

Rawatan gangguan: kaedah dan keberkesanannya

Sekiranya hasil kajian menunjukkan struktur dengan morfologi yang tidak normal, perlu berunding dengan doktor mengenai prospek kehamilan dan kemungkinan status kesihatan anak yang belum lahir.

Malangnya, kelainan gen tidak diperbaiki dan tidak dapat disembuhkan. Walau bagaimanapun, apabila pemeriksaan menunjukkan akibatnya - patologi pembekuan darah - doktor menetapkan langkah perubatan.

Ubat untuk trombofilia

Jadi, sebagai contoh, pada peringkat awal trombofilia, ditunjukkan rawatan rawatan konservatif, yang merangkumi penggunaan:

  • agregator - ubat yang meningkatkan aliran darah dan mencegah pembentukan mikrotrombi;
  • antikoagulan, yang tindakannya juga bertujuan untuk pencegahan trombosis;
  • fibrinolitik yang disuntik terus ke bahagian trombosis kapal;
  • ubat untuk menguatkan dinding vaskular;
  • sediaan asid folik (dengan trombofilia keturunan).

Kesan terapi yang sangat baik diperhatikan selepas:

  • pemindahan darah atau plasma penderma;
  • trombositoferesis. Ini adalah nama prosedur khas untuk mendapatkan platelet. Mereka memperkaya plasma penderma, yang kemudian diberikan kepada orang yang menderita trombofilia. Sekiranya kerosakan tisu, ini membolehkan anda mempercepat pertumbuhan semula mereka.

Mengenai rawatan semasa kehamilan, ia mempunyai sejumlah ciri, kerana tidak semua ubat disetujui untuk digunakan. Sekiranya trombosis berlaku sebelum pembuahan, antikoagulan diresepkan. Salah satu ubat yang paling popular di kelas ini ialah Heparin. Ia tidak menyeberangi plasenta dan tidak mempengaruhi janin. Selepas melahirkan anak, kursus ini dilengkapi dengan Warfarin, yang diluluskan untuk digunakan semasa penyusuan. Rawatan dijalankan hanya dengan bentuk trombofilia yang teruk, dan wanita yang lebih ringan hanya diperhatikan. Lebih kerap daripada wanita hamil yang sihat, mereka menjalani ujian untuk mengambil tindakan segera apabila keadaan darah berubah.

Diet untuk trombofilia

Penting untuk kejayaan memerangi trombofilia adalah pemeliharaan diet khas yang ditetapkan oleh doktor yang merawat. Untuk mengurangkan risiko trombosis, ia memberikan penolakan penggunaan:

  • daging berlemak dan jeroan;
  • sala;
  • makanan bergoreng;
  • kuah kaya;
  • Coklat
  • kopi dan minuman lain yang mengandunginya;
  • sayur kacang;
  • keju keras.

Dalam kes ini, diet harus cukup:

  • sayur-sayuran dan buah-buahan segar, beri (terutamanya aprikot kering, cranberry dan anggur);
  • makanan laut;
  • bijirin.

Jangan lupa tentang rejimen minum. Untuk menormalkan proses pembekuan darah yang menderita trombofilia, disarankan untuk minum sekurang-kurangnya 2,0-2,5 liter cairan setiap hari. Dalam kes ini, lebih baik minum air bersih, teh herba dan kompot.

Kaedah rawatan alternatif

Mereka bukan kaedah bebas untuk mengatasi patologi, tetapi mereka berjaya melengkapkan rawatan yang ditetapkan oleh doktor. Kebenaran ahli hematologi untuk menggunakan kaedah terapi alternatif, serta penyelarasan dos dan tempoh kursus dengannya, adalah wajib. Ini disebabkan oleh fakta bahawa, dalam kombinasi dengan ubat farmasi dengan tindakan yang serupa, rawatan seperti itu dapat menyebabkan penipisan darah yang berlebihan.

  1. Bawang putih. Ini melarutkan fibrin, yang menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah, dan juga menguatkan dinding vaskular. Sepasang cengkih segar setiap hari akan menjadi pencegahan trombosis yang sangat baik;
  2. Pewarnaan sophora Jepun. 100 g biji tanaman dituangkan dengan setengah liter vodka dan dibiarkan selama setengah bulan dalam keadaan gelap dan sejuk. Selepas 15 tetes, tincture dicairkan dalam setengah gelas air dan diambil sebelum makan. Tempoh kursus yang disyorkan - 1 bulan.
  3. Warna kulit berangan kuda. Ambil 50 g kulit, tuangkan 0.5 l vodka dan bersikeras selama 14 hari, selepas itu ambil 20 tetes tincture sebelum makan, setelah larutkan dalam 100 ml air.
  4. Infusi tembikai. Dua sendok teh rumput dituangkan dengan setengah liter air mendidih dan bersikeras sekurang-kurangnya 6 jam, setelah itu disaring dan diminum setengah gelas tiga kali sehari.

Apabila terdapat patologi bersamaan di dalam badan, rawatannya juga tidak mengecualikan penggunaan terapi alternatif, penting untuk tidak menggunakan tanaman penebat darah.

Kaedah fisioterapeutik

Tujuan kesan fisioterapeutik dengan kecenderungan trombosis pada fasa aktif patologi adalah penstabilan dan regresi, dan penindasan sindrom yang tidak aktif. Jenis fisioterapi berikut digunakan:

  1. Pendedahan kepada cahaya ultraviolet. Melegakan keradangan, merangsang pembubaran pembekuan darah. Kursus - sehingga 30 sesi.
  2. Sinaran inframerah. Ia menghilangkan pembengkakan tisu, mengaktifkan tindak balas imun dalam sel;
  3. Elektroforesis Kesan arus elektrik memberikan aliran darah ke kapal yang terjejas dan menyumbang kepada pertumbuhan semula tisu yang cepat di kawasan yang rosak.
  4. Magnetoterapi. Memperbaiki keadaan dinding vaskular, menguatkannya.
  5. Terapi Laser Merangsang proses pemakanan sel, yang meningkatkan kesan keseluruhan rawatan.

Kemungkinan menggunakan fisioterapi dalam setiap kes trombofilia, serta pilihan kaedah pendedahan, ditentukan oleh doktor yang menghadiri.

Kesihatan dan kehidupan seseorang bergantung kepada kegunaan hemostasis. Pelanggarannya boleh menyebabkan kematian akibat kehilangan darah. Untuk mengelakkan risiko berbahaya, penting untuk mengetahui fungsi sistem hemostasis anda sendiri, terutamanya apabila terdapat kemungkinan keadaan pendarahan. Dengan pendekatan yang tepat, risiko kehilangan darah berlebihan dapat dikurangkan dengan penggunaan alat perubatan khas..

Analisis hemostasis

Hemostasis adalah sistem pembekuan darah. Di dalam badan, proses pembekuan darah dan penyerapan semula darah beku seimbang. Tetapi kadang-kadang kegagalan berlaku dalam sistem ini, dan analisis hemostasis atau hemostasiogram digunakan untuk mengenal pasti mereka..

Hemostasiogram adalah analisis khas yang membolehkan anda mengenal pasti banyak gangguan dalam sistem bekalan darah badan. Penting untuk melakukan analisis ini semasa merancang kehamilan atau selepas ia berlaku, kerana gangguan hemostatik sering menyebabkan keguguran dan masalah kesihatan ibu dan bayi yang lain.

Cara menderma darah untuk analisis hemostasis?

Hemostasiogram atau koagulogram diresepkan oleh doktor jika disyaki gangguan pembekuan darah, begitu juga semasa kehamilan dan pada tahap perencanaannya. Ini adalah analisis kompleks yang memungkinkan anda untuk mendiagnosis pelanggaran dalam mekanisme pembekuan darah. Analisis hemostasis adalah asas dan maju, lebih sering digunakan maju.

Darah untuk kajian ini diambil dari urat pada waktu pagi ketika perut kosong. Tidak perlu menderma darah semasa haid, kerana dalam tempoh ini fungsi pembekuannya meningkat, dan hasil analisisnya akan salah. Anda juga tidak boleh minum alkohol atau aspirin sebelum menjalani ujian, kerana darah mereka menipis.

Hasil analisis biasanya dapat diperoleh satu jam setelah penyampaiannya..

Masalah apa yang boleh menyebabkan pelanggaran hemostasis?

Sistem pembekuan darah, yang disebut hemostasis, diperlukan agar kehilangan darah yang parah tidak terjadi ketika terjadi kerusakan pada tisu badan atau saluran darah. Sebagai contoh, setelah cedera ringan, kita dapat melihat bagaimana secara beransur-ansur darah berhenti mengalir, dan kemudian luka ditutup dengan trombus berwarna coklat. Jadi koagulabiliti ditunjukkan. Selari dengan pembekuan darah, ada sistem yang membatasi pembekuan dengan mengekalkan darah dalam keadaan cair. Sekiranya salah satu sistem rosak, maka darah mungkin berhenti membeku, yang akan menyebabkan pendarahan berat, atau sebaliknya akan menjadi terlalu tebal, yang akan menyebabkan trombosis.

Peningkatan pembekuan darah yang kuat selama kehamilan dapat menyebabkan kemerosotan bekalan darah plasenta, yang mempengaruhi perkembangan janin secara negatif. Ini boleh menyebabkan perlambatan perkembangannya atau bahkan kematian bayi yang belum lahir. Sekiranya anda menganalisis sistem hemostasis tepat pada waktunya, mengesan dan menghilangkan pelanggaran itu, ada kemungkinan besar memiliki bayi yang sihat.

Menderma darah untuk analisis hemostasis tidak akan menghentikan semua wanita hamil dan mereka yang baru merancang kehamilan, tetapi ini sangat penting bagi mereka yang berisiko, dan ini adalah wanita yang:

  • mempunyai saudara dengan trombosis, serangan jantung, atau strok;
  • angkat berat;
  • mempunyai sejarah keguguran atau kehilangan kehamilan;
  • pada kehamilan yang lalu, mengalami toksikosis teruk dan / atau kelewatan perkembangan janin;
  • mempunyai kecenderungan keturunan untuk vena varikos.

Terdapat situasi lain di mana analisis sistem hemostatik diperlukan. Biasanya, hemostasiogram diresepkan dalam rawatan kemandulan, kerana ubat hormon yang digunakan dalam terapi dapat menyebabkan perkembangan trombosis pada wanita dengan peningkatan pembekuan darah.

Sekiranya masalah dengan hemostasis dikesan sebelum kehamilan, ia dapat dihilangkan terlebih dahulu dan sepenuhnya menghilangkan kemungkinan perkembangan akibat negatif.

Analisis penyahkodan hemostasis

Semasa menyahkod analisis hemostasis, pertama sekali, perlu diperhatikan indikator, yang disebut D-dimer. Nilai ini menunjukkan kepekatan dalam protein produk fibrinogen pembusukan, yang mengambil bahagian dalam proses pembekuan. D-dimer yang meningkat menunjukkan bahawa tubuh terdedah kepada pembekuan darah. Tetapi perlu memperhatikan fakta bahawa apabila terdapat hematoma besar atau lebam di badan, penunjuk ini biasanya meningkat. Sekiranya anda mengalami kerosakan di badan anda, pastikan anda memberitahu doktor tentangnya, dan lebih baik lagi, jangan lulus ujian sehingga ia dapat diselesaikan..

Parameter seperti APTTV sangat penting. Ini menunjukkan seberapa cepat darah membeku. Sekiranya petunjuk ini dalam ujian darah menunjukkan pembekuan darah terlalu banyak, maka ini mungkin menunjukkan kecenderungan untuk trombosis. Sekiranya darah membeku terlalu perlahan, ini akan meningkatkan risiko pendarahan teruk semasa atau selepas melahirkan.

Petunjuk penting lain yang mesti dipertimbangkan ketika menyahkod analisis hemostasis adalah prothrombin. Ini juga menunjukkan kualiti pembekuan darah dan mungkin memberi amaran mengenai kemungkinan pembekuan darah..

Petunjuk seperti waktu TV atau trombin menggambarkan keanehan tahap akhir pembekuan darah dan kemungkinan pelanggaran di dalamnya. Penunjuk ini mengukur kadar penukaran fibrinogen menjadi fibrin. Memendekkan masa ini menunjukkan peningkatan pembekuan darah.

Antithrombin III menunjukkan jumlah protein dalam darah yang mengganggu proses pembekuan. Sekiranya kuantiti dikurangkan, risiko trombosis meningkat, dan dengan peningkatan jumlahnya, risiko pendarahan adalah tinggi.

Ia juga penting - penunjuk antikoagulan lupus. Sebaiknya, tidak semestinya dalam analisis sistem hemostatik. Sekiranya ada, ini menunjukkan proses autoimun dalam tubuh manusia. Pada wanita hamil, patologi ini menampakkan diri dengan lebih jelas, dan boleh menyebabkan trombosis dan kematian janin..

Petunjuk lain yang membimbangkan, yang seharusnya tidak ada dalam analisis hemostasis, adalah RCMF. Ia juga disebut penanda sindrom DIC (penyebaran pembekuan intravaskular), yang membawa kepada pembentukan gumpalan darah dan kekurangan zat makanan janin.

Koagulogram darah (analisis pembekuan darah): transkrip pada orang dewasa, norma dalam jadual

Dengan perkembangan perubatan yang berterusan, para saintis telah menerima banyak kaedah ujian darah..

Indikator analisis menyumbang kepada pendedahan gambaran lengkap mengenai keadaan kesihatan manusia, kehadiran penyakit, jangkitan, patologi, pencegahan perkembangan penyakit.

Salah satu ujiannya adalah koagulogram darah.

Apa itu koagulogram darah?

Coagulogram darah - analisis yang menunjukkan pembekuan darah. Dalam pengertian yang luas, koagulogram mengungkapkan aktiviti platelet. Pembekuan darah adalah petunjuk yang sangat penting.

Sistem pembekuan darah dilancarkan dengan dua cara: luaran (ketika kapal dikesan, jika terdapat kawasan yang rosak) dan dalaman (ketika sel darah hancur).

Semasa penghancuran dinding pembuluh darah, protein dilepaskan yang memberi isyarat mengenai perlunya mengaktifkan mekanisme pelindung. Platelet yang berdekatan dengan cepat mengubah bentuknya, saling melekat, membentuk jaring.

Tapak kerosakan cepat tersumbat oleh plexus yang terbentuk, menghentikan darah dan mencegah penembusan bakteria berbahaya dari luar.

Nama perubatan proses ini, yang penting bagi tubuh, adalah hemostasis (proses yang merangkumi semua peringkat pembekuan hingga pembubaran trombus pelindung).

Walau bagaimanapun, dalam sistem yang paling kuat sekalipun, kegagalan mungkin berlaku.

Mengapa saya perlu membuat koagulogram darah?

Pencegahan penyakit

Thrombosis - penyakit di mana, tanpa perlu mengaktifkan fungsi pelindung, pembentukan kumpulan darah berlaku.

Gumpalan darah ini disebut emboli, penyakit ini adalah tromboemboli.

Emboli mampu menyumbat saluran arteri. Pembentukan penyumbatan (penyumbatan) oleh lebih daripada 90% menyebabkan kekurangan oksigen (hipoksia), belum lagi pengumpulan produk metabolik. Hipoksia otak, misalnya, adalah diagnosis berbahaya, sering menyebabkan koma, mengakibatkan 80% kes membawa maut.

Pemeriksaan biokimia status kesihatan ibu dan anak hamil

Analisis sangat penting bagi wanita hamil. Coagulogram darah disyorkan untuk wanita jika:

  • penyakit hati;
  • gangguan pendarahan;
  • urat varikos;
  • penyakit imun.

Galas janin adalah proses semula jadi yang berkaitan dengan pembentukan peredaran rahim. Semasa kehamilan, tubuh bersiap untuk kehilangan darah, yang mempengaruhi peningkatan beberapa petunjuk koagulogram.

Wanita hamil disarankan melakukan koagulogram darah setiap tiga bulan..

Sekiranya ibu mengandung mengalami kelainan serius dalam pembekuan darah, doktor menetapkan rawatan. Kekentalan yang terganggu dalam masa yang tidak ditentukan dapat menghadapi akibat yang serius - keguguran dan kelahiran pramatang.

Koagulogram darah diperlukan bukan hanya untuk mengenal pasti kelainan pada sistem hemostatik, tetapi juga untuk menentukan diagnosis pesakit dalam beberapa kes.

Bagaimana persediaan untuk analisis?

Coagulogram tidak memerlukan penyediaan khas. Walau bagaimanapun, ada beberapa perkara yang perlu diperhatikan untuk analisis yang baik:

  • pengambilan makanan - 8 jam sebelum masa pengambilan darah;
  • disyorkan untuk tidak makan makanan berlemak;
  • minum air sahaja;
  • Adalah disyorkan untuk tidak merokok selama satu jam sebelum analisis;
  • Sebelum melakukan analisis perlu dilakukan untuk menenangkan emosi dan fizikal;
  • jika pesakit diberi ubat yang tidak berkaitan dengan sebab-sebab penyampaian koagulogram darah, perlu memberitahu doktor
  • jika anda mengalami rasa tidak selesa, pening semasa analisis, anda harus segera memberitahu pakar yang menjalani ujian.

Penyebab pembekuan darah tinggi dan rendah

Petunjuk koagulogram di atas normal menunjukkan:

  • penyakit toksik dan septik berjangkit;
  • mabuk badan;
  • penyakit vaskular aterosklerotik;
  • patologi endokrin;
  • berlakunya pembekuan intravaskular yang tersebar (DIC), dll..

Petunjuk koagulogram berada di bawah normal:

  • leukemia (leukemia);
  • myeloma;
  • trombosis urat;
  • pelbagai penyakit organ dalaman (hati, sistem pencernaan);
  • kecacatan pembekuan keturunan;
  • fasa akhir DIC, dll..

Diagnosis yang disenaraikan adalah kecil. Penting untuk diingat bahawa ini adalah data umum. Untuk mengenal pasti penyebab yang melanggar norma hemostasis, diperlukan penyahkripsi dan perbandingan konkrit dengan norma setiap indikator, dengan mengambil kira ciri-ciri pesakit.

Perincian mengenai indeks koagulogram darah

  • Fibrinogen (protein yang terbentuk di hati dan bertanggungjawab untuk peringkat akhir pembentukan trombus):

Penyebab penurunan fibrinogen:

  • derma, mengambil steroid, dll..
  • pengurangan tahap fibrinogen secara kronik, sintesis terjejas sejak lahir;
  • penyakit hati
  • pemakanan yang tidak seimbang.

Kepekatan protein yang berkurang mencirikan ketidakupayaan untuk membeku sepenuhnya, kecenderungan pendarahan spontan.

Indeks fibrinogen meningkat:

  • proses keradangan, sayangnya, yang paling pelbagai, adalah faringitis akut, artritis reumatoid, mononukleosis berjangkit, pielonefritis, dan lain-lain;
  • pemusnahan tisu besar-besaran (sepsis, abses paru-paru, gangren, bisul, dan lain-lain);
  • pembentukan tumor;
  • serangan jantung, strok, kemalangan serebrovaskular;
  • penyakit vaskular periferal (arteriosklerosis arteri, penyakit vaskular pada diabetes mellitus, trombophlebitis, kekurangan vena kronik);

Tidak selalu peningkatan atau penurunan fibrinogen menunjukkan masalah kesihatan.

Kesan yang tidak signifikan pada penunjuk pada orang dewasa juga boleh mempunyai:

  • merokok;
  • penggunaan kontraseptif berasaskan hormon, estrogen;
  • memuatkan;
  • tekanan;
  • diabetes;
  • kolesterol;
  • kegemukan.

Pada orang dewasa, norma berkisar antara 2-4 g / l, pada wanita hamil hingga 6 g / l, pada anak-anak, kandungan fibrinogen dalam darah adalah normal - 1,25-3 g / l.

Ini mencirikan jangka masa yang diperlukan untuk tindak balas platelet. Masa tromboplastin yang meningkat mencirikan kecenderungan pendarahan yang tidak terkawal, pembekuan darah yang panjang.

Kesan pada kepekatan APTT juga boleh mempunyai kandungan lipid yang tinggi dalam darah, kehadiran kotoran heparin dalam sampel darah.

Norma untuk wanita adalah 24-35 saat, norma untuk lelaki adalah 14-20 s.

  • Antikoagulan Lupus:

Imunoglobulin yang mengenal pasti antibodi. Antibodi mempengaruhi masa tindak balas platelet. Ia mesti sentiasa sifar. Peningkatan kepekatan menunjukkan adanya penyakit autoimun, tromboemboli, penyakit Liebman-Sachs (lupus), gangguan peredaran serebrum, serta kemandulan dan AIDS.

  • Lekapan, gabungan:

Adhesi - lekatan platelet ke permukaan yang rosak. Penurunan menunjukkan penyakit buah pinggang, leukemia; peningkatan - aterosklerosis, trombosis, serangan jantung, diabetes. Norma pada wanita yang membawa anak biasanya lebih tinggi (lihat jadual di bawah).

  • Prothrombin dan antithrombin:

Protein yang terlibat dalam pembentukan dan penyerapan semula pembekuan darah. Prothrombin terbentuk di hati.

Waktu trombin adalah makmal khas penunjuk yang diterima umum yang mencirikan jalan luaran pengaktifan hemostasis.

Indeks Prothrombin (PTI) - indikator diukur dalam peratus dan mencirikan masa pembekuan tahap ke-2 - pembentukan protein. Norma PTI - 72-123%.

Ujian darah PTI mungkin menunjukkan penyakit pada organ perut (hati dan saluran gastrousus). Prothrombin yang meningkat menunjukkan:

  • tromboemboli;
  • keadaan preinfarction;
  • polisitemia;
  • keganasan.

Rendah menunjukkan kekurangan atau kekurangan yang diperoleh sejak lahir. Prothrombin yang sering diturunkan mencirikan kekurangan vitamin K. Prothrombin adalah petunjuk penting utama untuk diagnosis hemostasis.

  • Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR):

Ujian darah INR membolehkan anda menyusun data koagulogram darah. Korelasi (INR) yang dikembangkan oleh Jawatankuasa Antarabangsa untuk Kajian Thrombosis dan Hemostasis dan Jawatankuasa Antarabangsa untuk Standardisasi dalam Hematologi untuk kemudahan menetapkan.

Menurut penunjuk INR, doktor menilai kesan ubat yang ditetapkan.

Selepas pemusnahan gumpalan darah (dengan pemecahan fibrin), serpihan protein, D-dimer, diperhatikan dalam darah. Selepas pemulihan bahagian tubuh yang terjejas, protein plasmin terbentuk, yang merosakkan dan menghancurkan pembekuan darah.

Jumlah serpihan dalam darah membolehkan anda mengenal pasti kerja dua proses sekaligus: pembentukan gumpalan darah dan pembubarannya (fibrinolisis). Keseimbangan diperlukan antara trombosis dan fibrinolisis. Kekurangan keseimbangan memberitahu mengenai hemostasis.

Kadar petunjuk pada orang dewasa dan kanak-kanak ditunjukkan dalam jadual di bawah. Menguraikan koagulogram darah akan mendedahkan perbezaan setiap indikator: berapa dan berapa yang sepatutnya.

  • Kompleks fibrin-monomer larut (RFMC):

Sedikit yang pernah mendengar ujian darah RFMC. Ujian darah RFMC adalah petunjuk tambahan, dimasukkan dalam koagulogram dan dianggap sebagai analisis makmal penting yang mencirikan sistem hemostasis. Ramai pakar menganggap ujian darah RFMK sebagai petunjuk trombinemia (pembentukan gumpalan darah kecil), permulaan DIC.

Indeks koagulogram darah: norma pada orang dewasa dan kanak-kanak Jadual

Petunjukuntuk lelakiuntuk para wanitauntuk wanita hamilpada kanak-kanak

(mengikut umur)Fibrinogen2-4 g / lTidak lebih daripada 6 g / l1.25–3 g / lAPTTV24-35 saat14-20 s24-35 sAntikoagulan Lupus0.8 hingga 1.2Lekapan, agregasi20-50%30-60%20-50%Masa trombin11-15 sIndeks prothrombin72-123%Antithrombin75–125%- bayi baru lahir - 40-80%

- sehingga 6 tahun - dari 80% hingga 140%;

- dari 6 hingga 11 tahun - 90-130%;

- dari 11 tahun - 80-120%.INR0.82–1.15D-dimer0 hingga 500 ng / mlRFMKHingga 4 mg / 100 ml5-7.5 mg / 100mlSehingga 4 mg / 100ml

Kesimpulannya, saya ingin perhatikan: penyahkodan tepat analisis koagulogram darah dapat ditafsirkan oleh pakar yang baik - doktor.

Hanya dia yang dapat mengenal pasti kelainan bagi setiap pesakit dengan tepat.

Sejarah perubatan setiap pesakit adalah keadaan yang terpisah yang memerlukan pertimbangan terperinci..

Apakah analisis koagulogram darah ini, penyahkodan pada orang dewasa dan norma dalam jadual

Dalam laporan hari ini, koagulogram dipertimbangkan: jenis analisis, norma, penyahsulitan apa. Untuk kemudahan, kami meletakkan data dalam jadual.

Ujian darah koagulologi adalah penilaian makmal hemostasis yang komprehensif. Fungsi utama hemostasis adalah untuk mengambil bahagian dalam proses menghentikan pendarahan dan memanfaatkan pembekuan darah. Analisis ini membolehkan anda mendiagnosis kerosakan dalam mekanisme pembekuan darah, dan juga diperlukan sebelum campur tangan pembedahan dan menentukan penyebab keguguran.

Mekanisme pembekuan darah

Pelanggaran integriti tisu dan saluran darah mengaktifkan pelancaran urutan tindak balas biokimia faktor protein yang memberikan pembekuan semasa pendarahan. Hasil akhirnya adalah pembentukan trombus dari filamen fibrin. Terdapat 2 laluan utama menuju pembekuan darah:

  • dalaman - untuk pelaksanaannya, hubungan langsung sel darah dan membran subendothelial saluran darah diperlukan;
  • luaran - diaktifkan oleh protein antithrombin III, dirembeskan oleh tisu dan saluran yang rosak.

Setiap mekanisme secara individu tidak berkesan, namun, membentuk hubungan yang erat, mereka akhirnya menyumbang untuk menghentikan pendarahan. Pelanggaran mekanisme kompensasi sistem hemostatik adalah salah satu penyebab trombosis atau pendarahan, yang menimbulkan ancaman bagi kehidupan dan kesihatan manusia. Ini menggarisbawahi pentingnya diagnosis tepat pada masanya keadaan sistem hemostatik.

Coagulogram - jenis analisis apa?

Pesakit sering tertanya-tanya - apa itu koagulogram darah, misalnya, sebelum pembedahan atau semasa kehamilan, dan mengapa sangat penting untuk mengambilnya?

Koagulogram adalah analisis perubatan untuk menilai keadaan sistem yang memulakan dan menghentikan mekanisme pembekuan darah.

Pemeriksaan wajib sebelum pembedahan kerana kemungkinan risiko pendarahan semasa operasi. Sekiranya berlaku kerosakan pada sistem hemostatik, pesakit boleh ditolak pembedahan sekiranya risiko pendarahan terlalu besar. Di samping itu, ketidakupayaan untuk melaksanakan salah satu mekanisme pembekuan boleh menyebabkan keguguran.

Keberkesanan rawatan sebarang patologi yang mempengaruhi sistem hemostatik memerlukan kawalan yang ketat dan dilaksanakan melalui pemeriksaan yang bersangkutan. Dinamika positif menunjukkan kebenaran taktik yang dipilih dan hasil yang baik. Kekurangan penambahbaikan memerlukan pembetulan segera rejimen rawatan oleh pakar.

Apa yang termasuk dalam koagulogram darah?

Petunjuk koagulogram: indeks prothrombin (IPT), nisbah normal antarabangsa (INR), protein fibrinogen, antitrombin (AT III), masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT) dan serpihan protein (D-dimer).

PTI dan INR

Dengan menggunakan dua parameter - PTI dan INR, adalah mungkin untuk menilai fungsi normal laluan luaran dan umum untuk pembekuan darah. Dalam kes penurunan serum faktor kepekatan protein yang diperiksa, penyimpangan kriteria yang dipertimbangkan diperhatikan lebih jauh dari norma.

Telah terbukti bahawa prothrombin dihasilkan oleh sel hati (hepatosit) dan vitamin K diperlukan untuk berfungsi normal.Jika hipofungsi (kekurangan), kegagalan berlaku dalam proses pembentukan bekuan trombus. Fakta ini mendasari terapi orang yang mempunyai kecenderungan untuk trombosis dan patologi CVS. Inti rawatan adalah dengan menetapkan ubat-ubatan yang mengganggu sintesis normal vitamin A. Kedua-dua kriteria digunakan untuk menentukan tahap keberkesanan taktik ini..

Formula untuk pengiraan indeks prothrombin:

PTI std. - jumlah masa yang dihabiskan untuk meruntuhkan plasma dalam sampel kawalan setelah penambahan faktor pembekuan III.

Coagulogram INR dikira menggunakan formula berikut:

MIC (indeks sensitiviti antarabangsa) - pekali standard.

Telah diketahui bahawa kuantiti yang dipertimbangkan dicirikan oleh korelasi terbalik, iaitu, semakin tinggi indeks masa prothrombin, semakin rendah INR. Pernyataan itu juga berlaku untuk hubungan songsang..

Fibrinogen

Sintesis protein fibrinogen dilakukan dalam hepatotosit. Di bawah pengaruh reaksi biokimia dan enzim pembelahan, ia mengambil bentuk aktif dalam bentuk monomer fibrin, yang merupakan sebahagian dari gumpalan darah. Kekurangan protein boleh disebabkan oleh dua sebab: mutasi genetik kongenital dan penipisan berlebihan untuk tindak balas biokimia. Keadaan ini dicirikan oleh pendarahan berlebihan dan pembekuan darah yang buruk..

Di samping itu, dalam pelanggaran integriti tisu akibat kerosakan mekanikal atau proses keradangan, pengeluaran fibrinogen meningkat dengan ketara. Pengukuran kepekatan protein membolehkan anda mendiagnosis patologi sistem kardiovaskular (CVS) dan hati, serta menilai risiko komplikasi yang mungkin berlaku.

PADA III

AT III adalah salah satu faktor yang paling penting, pengeluar utamanya adalah hepatosit dan endotelium, yang melapisi rongga dalam kapal. Fungsi utama adalah untuk menekan proses pembekuan dengan menghalang fungsi trombin. Oleh kerana nisbah normal kedua-dua protein ini, kestabilan hemostasis tercapai. Sintesis antithrombin yang tidak mencukupi menyebabkan peningkatan proses pembekuan dan tahap trombosis yang kritikal.

APTT dalam koagulogram adalah kriteria yang membolehkan anda menilai pelaksanaan normal jalan dalaman. Tempohnya secara langsung bergantung kepada kepekatan kininogen (pendahulu polipeptida) dan pelbagai faktor pembekuan protein..

Nilai APTT ditentukan dengan mengukur masa yang dihabiskan untuk pembentukan bekuan darah penuh ketika reagen ditambahkan ke sampel eksperimen. Penyimpangan kriteria ke sisi norma yang lebih besar menyebabkan peningkatan frekuensi pendarahan, dan pada tahap yang lebih rendah - kepada pembentukan gumpalan darah yang berlebihan. Sebagai tambahan, penggunaan APTT yang terpencil dapat diterima untuk mengawal keberkesanan penggunaan ubat antikoagulan.

D-dimer

Biasanya, gumpalan darah akhirnya akan mengalami kehancuran (kehancuran). Dengan mengukur besarnya D-dimer, adalah mungkin untuk menentukan keberkesanan dan kelengkapan proses ini. Sekiranya pembubaran trombus tidak lengkap, peningkatan kriteria diperhatikan. Di samping itu, penggunaan D-dimer untuk mengawal keberkesanan rawatan antikoagulan dapat diterima..

Norma dan penyahkodan koagulogram darah pada orang dewasa dalam jadual

Semua petunjuk koagulogram (yang bermaksud setiap kriteria dan penyahkodan) ditunjukkan dalam jadual.

PTI,%

INR

Fibrinogen, g / l

PADA III,%

APTT, sek

D-dimer, mcg FEU / ml

UmurNilai normalSebab kenaikanSebab-sebab penurunan
Sebarang70 hingga 125· Sindrom pembekuan intravaskular (DIC);
Trombosis
· Peningkatan aktiviti fungsi proconvertin.
· Kekurangan faktor pembekuan;
· Pengembangan protein mutan yang tidak dapat mengambil bahagian dalam proses biokimia;
Hipofungsi vitamin K;
· Leukemia pada peringkat akut;
· Patologi otot jantung;
· Penyakit hati (hepatitis kronik, sirosis, barah);
· Pelanggaran saluran empedu;
Tumor malignan pankreas;
· Mengambil ubat anti pembekuan.
Sehingga 3 hari1.1-1.37Sama dengan PTISama dengan PTI
Sehingga 1 bulan1-1,4
Sehingga 1 tahun0.9-1.25
Berumur 1-6 tahun0.95-1.1
Berumur 6-12 tahun0.85-1.25
12-16 tahun1-1.35
Lebih dari 16 tahun0.85-1.3
Sebarang1.75 - 3.6· Tahap akut proses berjangkit;
· Pelanggaran pertahanan semula jadi badan;
· Patologi jantung;
Onkopatologi;
· Kerosakan ganas pada tisu limfa;
Penyakit buah pinggang
· Hepatitis virus kronik;
· Pelanggaran integriti tisu etiologi yang tidak diketahui.
· Ketiadaan protein fibrinogen kongenital;
· Sindrom DIC;
· Hemofilia keturunan;
· Penyakit hati;
· Tahap onkopatologi malignan yang teruk;
Anemia
· Jangkitan badan yang luas dengan bakteria;
· Kekurangan makro dan mikronutrien akibat gangguan pencernaan;
· Tindak balas pemindahan darah.
Sehingga 3 hari57-90Pelanggaran dalam proses pengeluaran dan aliran keluar hempedu;
Hipofungsi vitamin K;
Tempoh haid;
· Mengambil ubat antikoagulan;
· Kandungan globulin berlebihan kronik akibat penyakit hati.
· Kecacatan yang diwarisi;
· Sindrom DIC;
Pembentukan darah beku pada urat dalam;
· Penyakit hati;
Serangan jantung
Kerosakan keradangan pada tisu usus;
· Tumor malignan;
Sepsis organ.
Sehingga 1 bulan60-85
Sehingga 1 tahun70-135
Berumur 1-6 tahun100-135
Berumur 6-12 tahun95-135
12-16 tahun95-125
Lebih dari 16 tahun65-127
Sebarang20.8 - 37· Kecacatan yang diwarisi;
· Kepekatan vitamin K yang rendah;
Mutasi genetik
Sindrom ICE;
· Kerosakan ginjal atau hepatik;
Anemia
· Mengambil ubat antikoagulan.
Pendarahan sebelum mengambil biomaterial;
Penyakit onkologi.
Sebarang0 - 0.55Trombosis
· Sindrom DIC;
· Jangkitan pada badan;
· Kecederaan mekanikal;
· Kanser.
-

Penting: semasa memilih nilai rujukan (normal), usia subjek harus diambil kira.

ciri-ciri

Seorang doktor, pakar bedah, pakar sakit puan atau pakar hepatologi boleh menetapkan ujian darah untuk koagulogram. Lebih-lebih lagi, dalam setiap kes, satu set kriteria tertentu dipilih. Indeks koagulogram yang ditentukan dapat bervariasi dari dua hingga kompleks penuh, yang merangkumi semua 6 kriteria. Petunjuk analisis lanjutan penting untuk penilaian komprehensif komprehensif mengenai fungsi mekanisme yang memastikan pembekuan darah.

Perlu diingatkan bahawa penyahkodan darah pada orang dewasa harus dilakukan dengan ketat oleh pakar. Tafsiran bebas tidak boleh diterima untuk tujuan memilih rawatan, ini boleh menyebabkan komplikasi penyakit dan kematian. Selain itu, analisis yang dimaksudkan tidak cukup untuk membuat diagnosis akhir. Ia harus digunakan bersama dengan kaedah makmal dan instrumental tambahan..

Penyimpangan dari norma

Perlu diingatkan bahawa sedikit penyimpangan dari norma sepersepuluh atau seperseratus unit tidak mempunyai makna diagnostik. Ini disebabkan oleh turun naik diurnal semua bacaan makmal seseorang, dan juga ciri-ciri individu.

Penyimpangan yang ketara dari nilai rujukan memperoleh nilai diagnostik - oleh beberapa unit atau lebih. Peningkatan sepuluh kali ganda dalam kriteria menunjukkan tahap patologi yang teruk dan memerlukan rawatan segera.

Coagulogram semasa kehamilan

Semasa mengandung, analisis koagulogram komprehensif adalah wajib bagi semua wanita. Fakta ini dijelaskan oleh fakta bahawa pelanggaran mekanisme yang memastikan pembekuan darah dapat terjadi untuk waktu yang lama tanpa tanda-tanda klinikal.

Kekerapan pemeriksaan standard sekali setiap trimester, bagaimanapun, jika seorang wanita mempunyai vena varikos, kekurangan buah pinggang atau hepatik, atau patologi autoimun kronik, maka frekuensi meningkat mengikut budi bicara doktor..

Nilai normal untuk wanita hamil

Semasa menguraikan hasilnya, minggu kehamilan yang tepat harus diambil kira, kerana indikatornya berbeza untuk masing-masing..

PADA III,%

APTT, sek

D-dimer, mcg FEU / ml

Minggu kehamilanNilai rujukan
Sama dengan wanita yang tidak hamil: 70 hingga 125
13-200.55-1.15
20-300.49-1.14
30-350.55-1.2
35-420.15-1.15

Fibrinogen, g / l

Sehingga 132.0-4.3
13-203-5,4
20-303-5,68
30-353-5,5
35-423.1-5.8
42-3,5-6,55
13-2075-110
20-3070-115
30-3575-115
35-4270-117
Sama dengan nilai untuk wanita yang tidak hamil: 20.8 - 37
Sehingga 130-0.5
13-200.2-1.43
20-300.3-1.68
30-350.3-2.9
35-420.4-3.15

Siapa yang memerlukan koagulogram?

Petunjuk utama untuk pemeriksaan lanjutan bagi seseorang:

  • kecurigaan DIC;
  • menjalankan operasi;
  • mimisan yang kerap atau gusi berdarah;
  • hematoma etiologi yang tidak diketahui;
  • anemia kronik;
  • haid berat dan berpanjangan;
  • penurunan tajam yang tidak dapat dijelaskan dalam ketajaman penglihatan;
  • trombosis;
  • kehadiran sejarah kerabat gangguan hemostatik;
  • pengesanan antibodi lupus;
  • Penyakit CVD dengan patologi bersamaan;
  • kelambatan pertumbuhan intrauterin;
  • keguguran biasa (keguguran berterusan).

Hemostasiogram dan koagulogram - apa perbezaannya?

Seringkali orang prihatin terhadap soalan - analisis seperti apa koagulogram dan hemostasiogram, dan juga terdapat perbezaan di antara mereka?

Coagulogram adalah sebahagian daripada hemostasiogram; ia membolehkan anda menilai pelaksanaan mekanisme pembekuan yang betul secara langsung. Sebaliknya, hemostasiogram adalah diagnosis lanjutan yang mengambil kira keseluruhan komposisi sel darah (sel darah merah, neutrofil) dan petunjuk yang termasuk dalam hemostasis (hematokrit, trombokrit).

Cara mengambil ujian koagulogram?

Hasil yang paling dipercayai dapat dicapai dengan pelaksanaan metodologi analisis yang tepat. Dan persiapan yang betul untuk koagulogram darah juga penting.

Soalan yang paling umum ialah adakah perlu mengambil sampel pada coagulogram puasa atau tidak? Ya, biomaterial harus diambil dengan ketat semasa perut kosong. Selang minimum selepas makan terakhir hendaklah 12 jam. Proses mencerna makanan adalah proses multi-tahap yang kompleks di mana semua cecair biologi manusia terlibat. Kegagalan untuk melakukannya boleh menyebabkan keputusan yang salah..

Persiapan untuk peperiksaan juga melibatkan pengecualian tekanan fizikal dan emosi bagi seseorang sekurang-kurangnya 1 jam sebelum bahan diambil. Tekanan yang teruk mengubah keadaan tisu manusia, serta komposisi cecair biokimia. Dan sebelum anda pergi ke bilik rawatan, disarankan untuk duduk di makmal sekurang-kurangnya 15 minit dengan berpose bebas dan cuba menenangkan sebanyak mungkin.

Mengambil ubat antikoagulan secara signifikan mengganggu hasilnya, sehingga tidak tepat. Oleh itu, mereka, seperti ubat lain (termasuk kontraseptif oral), mesti dikecualikan selama 3 hari. Sekiranya tidak mungkin - untuk memberi amaran kepada pekerja makmal mengenai semua ubat yang diambil.

Selama 30 minit dilarang merokok, dan selama sehari - jangan minum alkohol. Minimum 1 bulan harus berlalu dari saat pemindahan darah, kerana ini dapat secara signifikan memutarbelitkan nilai fibrinogen dan APTT..

Apa yang mempengaruhi hasilnya?

Sekiranya salah satu daripada keadaan kerosakan biomaterial berikut, analisis mesti dibatalkan, hasilnya dianggap tidak sah:

  • pelanggaran rejim suhu penyimpanan atau pengambilan biomaterial;
  • hemolisis - pemusnahan sel darah merah;
  • kehadiran kemasukan lemak dalam serum;
  • jumlah sel darah merah menyimpang secara kritis dari norma;
  • kehadiran dalam biomaterial molekul antikoagulan akibat pengambilan ubat.

Pensampelan berulang biomaterial harus dilakukan sesuai dengan semua peraturan..

Berapa hari coagulogram dibuat?

Klinik negeri memberikan peluang untuk mengambil analisis dengan set petunjuk minimum, sebagai peraturan, ini adalah koagulogram PTI dan INR. Tarikh akhir tidak melebihi 1 hari, tidak termasuk hari pengambilan biomaterial.

Klinik swasta menawarkan versi analisis terhad (harganya bermula dari 200 rubel) dan klinik lengkap (dari 1500 rubel). Tarikh serupa dengan makmal negeri.

Oleh itu, kesimpulannya, mesti ditekankan bahawa:

  • pengesanan gangguan hemostatik yang tepat pada masanya dapat mengurangkan risiko pendarahan yang mungkin atau pembekuan berlebihan, yang mengancam pembentukan gumpalan darah;
  • penting untuk membuat persediaan dengan betul sebelum meletakkan biomaterial;
  • petunjuk makmal ini tidak mencukupi untuk membuat diagnosis akhir, kerana penyimpangan dari norma dapat disebabkan oleh sejumlah keadaan patologi. Definisi diagnosis akhir melibatkan penggunaan kaedah diagnostik makmal dan instrumental tambahan.

Lulus, pada tahun 2014 dia lulus dengan kepujian dari Institut Pengajian Tinggi Belanjawan Negeri Persekutuan di Universiti Negeri Orenburg dengan ijazah dalam mikrobiologi. Lulusan pengajian pascasiswazah FSBEI HE Universiti Orenburg State Agrarian.

Pada tahun 2015 Institut Simbiosis Selular dan Intraselular Cawangan Ural Akademi Sains Rusia lulus latihan lanjutan mengenai program profesional tambahan "Bacteriology".

Pemenang pertandingan All-Russian untuk karya ilmiah terbaik dalam pencalonan "Sains Biologi" tahun 2017.