Epilepsi

Epilepsi adalah penyakit neurologi kronik yang menampakkan diri dalam serangan berulang dalam bentuk gangguan motorik dan / atau deria. Tanda penyakit yang paling biasa adalah kekejangan. Penyakit ini dicirikan oleh jalan bergelombang, setelah serangan, tahap pengampunan bermula. Rawatannya mempunyai beberapa arah - memberikan pertolongan cemas semasa serangan, mengurangkan aktiviti penyitaan otak dan mencegah komplikasi penyakit.

Apa ini

Epilepsi adalah penyakit yang dicirikan oleh peningkatan kesediaan otak yang kejang. Setiap tahun, 2.4 juta orang didiagnosis menghidap penyakit ini di seluruh dunia. Semua orang, baik kanak-kanak dan orang dewasa, boleh jatuh sakit. Kejadian epilepsi adalah sehingga 10 kes setiap 1000 orang.

Penyakit ini berpunca dari berlakunya pembuangan paroxysmal (aktiviti berlebihan) pada sel-sel otak. Pelepasan seperti ini menyebabkan sindrom kejang, kehilangan kesedaran, atau manifestasi lain dari serangan epilepsi. Pelepasan patologi boleh berlaku di bahagian otak yang berlainan: lobus temporal, frontal, parietal dan oksipital, atau mereka dapat menangkap kedua belahan otak sepenuhnya.

Epilepsi: penyebab

Dalam kebanyakan kes, penyakit ini berlaku tanpa sebab yang jelas (bentuk idiopatik), kecenderungan genetik berperanan. Sekiranya penyebab epilepsi dapat ditentukan, maka ini adalah bentuk penyakit kedua.

Mengapa epilepsi sekunder berlaku:

  1. Kerosakan otak traumatik (kecederaan otak traumatik).
  2. Patologi Intranasal - hipoksia janin akut semasa kelahiran, kecederaan kelahiran.
  3. Tumor otak.
  4. Jangkitan sistem saraf pusat: meningitis, ensefalitis.
  5. Strok iskemia atau hemoragik yang lalu.

Dengan epilepsi, serangan berulang, kejadiannya dapat dikaitkan dengan sejumlah faktor - kitaran haid, keletihan, tekanan fizikal, emosi dan tekanan yang kuat, mengambil alkohol atau ubat-ubatan, kurang tidur.

Gejala penyakit

Kursus epilepsi bersifat paroxysmal, setelah akhir serangan, tanda-tanda penyakit biasanya tidak ada, tetapi gangguan kognitif dan gejala tidak spesifik lain dapat diperhatikan. Manifestasi klinikal bergantung terutamanya pada jenis kejang - sawan separa atau umum. Keterukan epilepsi (ringan, sederhana, teruk) dan penyetempatan fokus juga mempengaruhi. Epilepsi ditunjukkan oleh munculnya lebih dari dua kejang, pada satu orang kejang separa dan umum dapat berulang.

Serangan separa

Kejang separa biasanya didahului oleh munculnya aura (mual, pening, kelemahan umum, tinitus, dll), iaitu, pesakit menjangkakan peningkatan yang lain. Kejang separa terdiri daripada dua jenis - sederhana dan kompleks. Dengan serangan sederhana, pesakit sedar, dan yang kompleks dicirikan oleh kehilangan kesedaran. Penyitaan separa disertai dengan manifestasi motorik, deria dan autonomi-visceral dan mental.

Komponen penyitaan separa

Kekejangan tempatan muncul. Contohnya, hanya lengan kiri atau kanan yang berkedut, sementara bahagian badan yang lain tetap tidak bergerak. Kekejangan tempatan boleh dilokalisasi di mana-mana bahagian badan, tetapi lebih kerap mempengaruhi anggota badan atas atau bawah, muka.

Komponen sensitif itu sering muncul dalam bentuk sensasi yang tidak biasa di dalam badan (mati rasa, sensasi merangkak). Halusinasi gustatory, penciuman, pendengaran, atau visual juga boleh muncul..

Komponen vegetatif-viseral ditunjukkan dalam bentuk kemerahan atau keputihan kulit, berpeluh berlebihan, pening, benjolan di kerongkong, perasaan memerah di belakang sternum.

Serangan dengan pelanggaran fungsi mental ditunjukkan dalam bentuk derealisasi (sensasi perubahan di dunia nyata), pemikiran dan ketakutan yang tidak biasa, pencerobohan.

Fokus patologi di otak dapat merebak, dalam hal ini penyitaan separa menjadi umum.

Serangan umum

Kejang umum sering muncul secara tiba-tiba, tanpa aura sebelumnya. Pelepasan patologi dalam kejang umum merangkumi kedua-dua belahan otak. Pesakit tidak sedarkan diri, iaitu, dia tidak menyedari apa yang sedang berlaku, paling sering (tetapi tidak selalu) kejang disertai dengan kejang. Kejang umum adalah kejang - tonik, klonik, tonik-klonik, dan tidak kejang (ketidakhadiran).

Ciri khas bagaimana ia kelihatan

Kejang tonik jarang berlaku (dalam kira-kira 1% kes). Nada otot meningkat, otot menjadi seolah-olah berbatu. Kekejangan tonik mempengaruhi semua kumpulan otot, jadi pesakit sering jatuh.

Kejang klonik muncul dalam bentuk kilatan cepat dan berirama, semua kumpulan otot terjejas.

Kejang tonik-klonik paling biasa, ia terdiri daripada dua fasa - tonik dan klonik. Pada fasa tonik, ketegangan otot yang kuat diperhatikan. Pesakit sering jatuh, pernafasan berhenti, menggigit lidah mungkin berlaku. Kemudian datang fasa klonik - kedutan semua otot berlaku. Secara beransur-ansur, kejang berhenti, kencing tidak disengajakan berlaku, selepas itu pesakit biasanya tertidur.

Ketidakhadiran adalah bentuk kejang umum yang tidak kejang, yang dalam kebanyakan kes berkembang pada kanak-kanak dan remaja. Dengan perkembangan abses, anak itu tiba-tiba membeku. Mungkin ada gemetar kelopak mata, memiringkan kepala, dengan abses yang kompleks, anak dapat melakukan pergerakan automatik. Serangan berlangsung beberapa saat dan mungkin lama tidak disedari..

Dilanggar, tetapi tidak dilumpuhkan sepenuhnya

Kaedah Diagnostik

Kehadiran penyakit ini dapat dicurigai oleh gambaran klinikal khas (kejang epilepsi berulang), tetapi pemeriksaan lengkap diperlukan untuk membuat diagnosis akhir. Kaedah diagnostik utama adalah electroencephalography (EEG), di samping itu, MRI dan CT otak dapat diresepkan, sejumlah kajian klinikal umum.

Cara rawatan

Rawatan epilepsi merangkumi beberapa bidang - pertolongan cemas, pencegahan serangan dan komplikasi baru. Untuk ini, kaedah, ubat-ubatan, dan dalam beberapa kes, intervensi pembedahan digunakan..

Pertolongan cemas

Dengan kejang epilepsi, adalah perlu untuk melindungi seseorang daripada kemungkinan kerosakan dan komplikasi (trauma semasa musim gugur, sesak nafas). Perkara utama yang perlu dilakukan adalah mengurangkan kejatuhan semasa sawan. Sekiranya seseorang mula kehilangan kesedaran, anda mesti mencubanya, letakkan objek lembut di bawah kepala anda. Sekiranya serangan itu disertai dengan air liur yang banyak, anda perlu memalingkan orang itu ke sisinya, ini akan membolehkannya tidak tersedak.

Apa yang sebenarnya tidak dapat dilakukan:

  • hadkan pergerakan pesakit secara paksa;
  • cuba buka rahang;
  • beri air atau ubat.

Dianjurkan untuk mengesan waktu permulaan serangan, biasanya berlangsung dari 30 saat hingga beberapa minit. Sekiranya setelah selesai pesakit tidak sedar, dan kejang berikutnya bermula, sangat mustahak untuk memanggil ambulans, kemungkinan besar, ia adalah status epilepsi.

Rawatan ubat

Rawatan ubat khusus terdiri daripada pengambilan antikonvulsan. Doktor harus memilih rawatan setelah pemeriksaan penuh, tetapi anda boleh mengambil ubat di rumah.

Prinsip penting dalam rawatan epilepsi adalah monoterapi, iaitu, jika mungkin, rawatan dijalankan dengan satu ubat. Ubat antiepileptik utama adalah valproat (turunan asid valproik) dan karbamazepin. Derivatif asid valproik mengambil keuntungan dalam bentuk epilepsi umum, dan karbamazepin secara separa.

Untuk rawatan epilepsi, antikonvulsan moden yang lebih moden boleh digunakan:

Dadah dipilih bergantung pada bentuk epilepsi. Umur pesakit, kehadiran penyakit bersamaan dan toleransi terhadap ubat juga diambil kira. Penerimaan ubat antiepileptik bermula dengan dos minimum, secara beransur-ansur meningkatkannya.

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Pendidikan: Universiti Perubatan Negeri Rostov, khusus "Perubatan Umum".

Maklumat tersebut disusun dan disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Lihat doktor anda pada tanda pertama penyakit. Ubat diri berbahaya untuk kesihatan.!

Menurut penyelidikan WHO, perbualan setengah jam setiap hari di telefon bimbit meningkatkan kemungkinan mengembangkan tumor otak sebanyak 40%.

Ubat terkenal "Viagra" pada mulanya dikembangkan untuk rawatan hipertensi arteri.

Ginjal kita dapat membersihkan tiga liter darah dalam satu minit.

Orang yang biasa bersarapan secara berkala cenderung kurang gemuk..

Di UK ada undang-undang yang mengatakan bahawa pakar bedah boleh menolak untuk melakukan operasi pada pesakit jika dia merokok atau berlebihan berat badan. Seseorang harus meninggalkan tabiat buruk, dan mungkin, dia tidak memerlukan campur tangan pembedahan.

Para saintis dari University of Oxford melakukan serangkaian kajian, di mana mereka sampai pada kesimpulan bahawa vegetarian dapat membahayakan otak manusia, kerana ia menyebabkan penurunan jisimnya. Oleh itu, saintis mengesyorkan agar ikan dan daging tidak dikecualikan sepenuhnya dari makanan mereka..

Menurut statistik, pada hari Isnin, risiko kecederaan belakang meningkat sebanyak 25%, dan risiko serangan jantung - sebanyak 33%. berhati-hati.

Sekiranya anda tersenyum hanya dua kali sehari, anda dapat menurunkan tekanan darah dan mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.

Setiap orang tidak hanya mempunyai cap jari yang unik, tetapi juga bahasa.

Pekerjaan yang tidak disukai seseorang jauh lebih berbahaya bagi jiwanya daripada kekurangan pekerjaan pada umumnya.

Dengan lawatan berkala ke katil penyamakan, peluang mendapat barah kulit meningkat 60%.

Walaupun jantung seseorang tidak berdegup kencang, dia masih dapat hidup dalam jangka waktu yang lama, seperti yang ditunjukkan oleh nelayan Norway Jan Revsdal kepada kita. "Motor" miliknya berhenti selama 4 jam setelah nelayan tersesat dan tertidur di salji.

Dalam usaha mengeluarkan pesakit, doktor sering pergi jauh. Jadi, sebagai contoh, Charles Jensen tertentu dalam tempoh 1954 hingga 1994. bertahan lebih daripada 900 operasi penyingkiran neoplasma.

Doktor gigi baru-baru ini muncul. Pada abad ke-19, adalah tugas seorang pendandan rambut biasa untuk mencabut gigi yang sakit.

Karies adalah penyakit berjangkit yang paling biasa di dunia yang tidak dapat ditandingi oleh selesema..

Kira-kira separuh wanita semasa menopaus atau perimenopause mengalami pelbagai gejala yang tidak selesa - kilat panas, berpeluh malam, insomnia,.

Penyebab Epilepsi

Menghadapi epilepsi, doktor berusaha untuk menentukan penyebab penyakit serupa pada orang dewasa, dengan mengumpulkan anamnesis dengan teliti, dan juga dengan melakukan kajian otak. Selalunya, prasyarat adalah kecederaan dan jangkitan sebelumnya yang dialami oleh manusia. Walau bagaimanapun, kadang-kadang tidak mungkin untuk segera mengenal pasti faktor yang memprovokasi aktiviti kejang berlebihan sistem saraf pusat. Pakar akan mengesyorkan rawatan dengan mengambil kira gejala klinikal epilepsi..

Punca dan faktor pencetus pada orang dewasa

Para pakar mempunyai konsensus mengenai mengapa epilepsi berlaku, pada masa ini tidak ada. Mereka menganggap banyak versi penyakit mental. Jadi, terbukti bahawa epilepsi tidak diwarisi. Walau bagaimanapun, pada orang dewasa dengan peningkatan aktiviti epi otak, sudah ada kes penyakit ini dalam keluarga. Ia boleh muncul dalam 1-2 generasi..

Penyebab utama epilepsi pada orang dewasa:

  • patologi kongenital otak - lekatan, sista, aneurisma korteks dan struktur dalaman;
  • proses keradangan - meningitis atau ensefalitis;
  • neoplasma - etiologi malignan dan jinak;
  • kemalangan serebrovaskular - pendarahan akut;
  • kerosakan toksik - serangan epilepsi kerana penyalahgunaan alkohol dan dadah;
  • gangguan metabolik juga dapat memprovokasi perubahan aktiviti neuron otak.

Walau bagaimanapun, selalunya, pakar menganggap faktor kecederaan sebagai penyebab epilepsi pada orang dewasa. Perubahan biokimia kompleks dalam sel membawa kepada pembentukan sekumpulan neuron yang mempunyai tahap pengujaan yang rendah. Ini akan menjadi fokus utama epilepsi. Penyetempatannya akan menentukan gambaran klinikal patologi - varian motorik, deria, atau vegetatif, mental penyakit ini.

Simptomologi

Sudah tentu, tanda pertama epilepsi pada orang dewasa menunjukkan serangan pemadaman spontan - ketidakhadiran. Seorang lelaki secara tiba-tiba, tanpa disangka-sangka, bukan hanya untuk orang lain, tetapi juga untuk dirinya sendiri, berhenti bertindak balas terhadap rangsangan luaran. Dia seolah-olah membeku - dia tidak mengatakan, tidak bergerak. Episod ini hanya berlangsung beberapa saat. Kadang kala tidak disedari oleh pesakit..

Semasa patologi berkembang, penyebabnya belum dapat dihilangkan, gejala epilepsi, tanda-tanda pada orang dewasa, menjadi lebih cerah. Gambaran klinikal khas gangguan pada orang dewasa adalah kejang umum. Seseorang kehilangan kawalan terhadap tingkah lakunya sendiri, dengan latar belakang kehilangan kesedaran, tubuhnya berkontraksi dengan tonik-klonik. Pada masa yang sama, terdapat risiko kecederaan yang tinggi - menggigit lidah, lebam yang berbeza-beza. Ciri serangan epilepsi adalah kencing yang tidak disengajakan dan hipertonik kumpulan otot.

Penghidap epilepsi biasanya jarang berlaku pada orang dewasa. Kadang kala orang melihat kekecohan yang meningkat, kesan buruk terhadap persepsi bau. Epipresur klasik - dengan gejala kejang dan kehilangan kesedaran, menimbulkan kebisingan yang kuat, cahaya yang berkedip, atau tekanan yang teruk. Di mana dan mengapa epilepsi timbul tidak selalu diketahui, tetapi setelah muncul, episod ini berulang lagi.

Sejurus selepas serangan, keadaan pesakit dewasa dapat dinilai dengan kemerosotan tajam - kelemahan teruk, sakit kepala, ketidakselesaan di kawasan lebam mengganggu. Manifestasi tambahan epipristus adalah gejala yang bersifat vegetatif, misalnya, takikardia, berpeluh, kegagalan pernafasan. Bantuan epilepsi yang berkesan pada orang dewasa akan diberikan oleh doktor setelah dia mengetahui apa yang boleh menyebabkan patologi.

Pengelasan

Selama beberapa dekad, pakar telah berusaha untuk menyusun klasifikasi epilepsi yang mudah difahami dan pada masa yang sama pada orang dewasa, dengan mengambil kira penyebab permulaan serangan penyakit dan penyetempatan fokus patologi..

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan bentuk penyakit berikut:

  1. Fokus:
  • simptomatik;
  • mengikut penyetempatan - frontal, temporal, atau oksipital;
  • idiopatik;
  • kriptogenik.
  1. Bentuk umum.
  • Pilihan yang tidak dikelaskan.
  • Episod Epileptik yang Disebabkan oleh Situasi.

Dalam setiap bentuk penyakit, satu-satunya perkara adalah satu-satunya - status epipressus, keadaan orang dewasa di mana ia akan bertambah teruk. Perbezaannya adalah ciri-ciri yang berkaitan. Jadi, bentuk temporal dicirikan oleh perubahan kesedaran - euforia, serangan panik, tindakan tanpa motivasi yang jelas. Penyakit pada orang dewasa terdedah kepada perkembangan yang stabil..

Manakala dalam bentuk umum, kawasan otak yang luas terlibat dalam proses patologi. Oleh itu, kejang mengiringi kekejangan biasa - di seluruh badan. Mungkin pembebasan dahak berbuih, serta pembuangan air besar secara tidak sengaja. Kemudian kesedaran dipulihkan, tetapi orang itu tidak ingat apa yang berlaku kepadanya.

Jenis sawan pada orang dewasa

Manifestasi utama epilepsi adalah episod pengecutan otot yang tidak disengajakan kerana aktiviti kejang otak. Semasa mendapatkan bantuan perubatan, pakar akan memberitahu orang apa jenis penyakitnya, dan juga jenis pertolongan apa yang diperlukan pada masa itu.

Kejang tonik-klonik umum - keadaan serangan epilepsi menangkap semua kumpulan otot anggota badan dan juga badan yang wujud dalam kejang umum. Ini adalah patologi yang teruk pada orang dewasa, yang berakhir dengan koma atau keruh senja.

Kejang separa berlaku dengan latar belakang pengumpulan daya tarikan elektrik korteks serebrum yang berlebihan di salah satu segmennya. Penyebab kejang epilepsi - pendahuluan dan rangsangan luaran adalah gangguan autonomi dan mental. Anda dapat mengenalinya dengan tanda ciri - keutamaan komponen motor, deria atau autonomi.

Dengan kejang klonik, serta episod tonik individu, sawan orang dewasa bermula dengan seseorang yang membeku. Dia mengalami pengecutan otot pernafasan secara tiba-tiba. Rahang ditutup rapat sehingga lidah menggigit. Kulit bertukar pucat, bibir bertukar menjadi biru. Kemudian terdapat pengecutan berirama otot-otot badan.

Diagnostik

Untuk pemahaman yang jelas, epiprouts - apa itu dan sebab-sebab pembentukannya, para pakar mengesyorkan agar orang dewasa menjalani serangkaian prosedur diagnostik. Sudah tentu, doktor membuat diagnosis awal pada rundingan pertama - setelah pengambilan sejarah yang mendalam.

Lelaki itu mengatakan bahawa dia mengalami keadaan epiprotal dengan gejala khas - kejang, kekeliruan, pembuangan air kencing. Walau bagaimanapun, satu episod pada orang dewasa tidak membenarkan kita menilai perubahan sebenar otak. Sebilangan tinjauan diperlukan:

  • elektroensefalografi - pengenalpastian dan penetapan lokasi fokus pengujaan di otak;
  • pengimejan resonans dikira atau magnetik - penjelasan mengenai sebab utama, kerana terdapat kemerosotan, mengapa epilepsi berlaku, misalnya, parut tisu selepas kecederaan, sista otak yang terbentuk.

Untuk mendapatkan maklumat mengenai status kesihatan orang dewasa, pakar harus menetapkan pemeriksaan makmal dan instrumental tambahan:

  • ujian darah - am, biokimia, untuk penyakit berjangkit yang dipindahkan;
  • pemeriksaan cecair serebrospinal - untuk menentukan kemungkinan penyebab tekanan kranial tinggi;
  • ECG - penilaian keupayaan berfungsi jantung;
  • Ultrasound organ dalaman - kehadiran neoplasma tambahan;
  • X-ray tengkorak - tulang retak yang tersembunyi, pengenalan benda asing dari luar.

Kejang epilepsi sendiri tidak muncul. Ini semestinya didahului oleh sebab - pembentukan pusat gempa dalam struktur otak. Penyakit ini boleh disyaki oleh perubahan tingkah laku orang dewasa - penghambatan yang tidak dapat difahami, kekejangan otot-otot muka, anggota badan. Diagnosis awal epilepsi adalah kunci untuk berjaya melawannya.

Akibat dan Komplikasi

Pengesanan epilepsi tepat pada masanya, rawatan krisis yang komprehensif - inilah platform di mana seluruh kehidupan masa depan seseorang harus dibina. Jika tidak, komplikasi dan akibat yang teruk dari penyakit ini tidak dapat dielakkan..

Sudah tentu, abses kompleks membatasi penyesuaian sosial dan buruh orang. Mereka yang berada di sekitar, tidak memahami sebab-sebab penyakit, menjauhkan seseorang dengan epilepsi, menghadkan komunikasi dengannya. Kemudian, patologi sama sekali tidak menular. Pakar mengesahkan bahawa penyakit ini tidak diwarisi - hanya kecenderungan untuknya. Oleh itu, anda dapat mewujudkan keluarga, dan wanita - untuk melahirkan anak. Anda hanya perlu memberi amaran kepada pakar sakit puan mengenai gangguan anda.

Anda boleh bersama dengan epilepsi. Perkara utama adalah mematuhi semua cadangan doktor dan mengambil ubat tepat pada masanya.

Klasifikasi kejang epilepsi pada orang dewasa

Epilepsi adalah penyakit organik endogen dari sistem saraf pusat, yang dicirikan oleh kejang besar dan kecil, setara epilepsi dan perubahan keperibadian pato-ciri. Epilepsi berlaku pada manusia dan mamalia rendah yang lain, seperti anjing dan kucing.

Epilepsi mendapat nama sejarah - penyakit "epilepsi" kerana tanda-tanda luaran yang jelas, ketika pesakit kehilangan kesadaran dan jatuh sebelum serangan. Epilepsi terkenal dalam sejarah, meninggalkan warisan budaya dan sejarah:

  • Fedor Dostoevsky;
  • Ivan groznyj;
  • Alexander yang Agung;
  • Napoleon;
  • Alfred Nobel.

Epilepsi adalah penyakit yang meluas yang merangkumi sejumlah sindrom dan gangguan, yang berdasarkan perubahan organik dan fungsi dalam sistem saraf pusat. Dengan epilepsi pada orang dewasa, sejumlah sindrom psikopatologi diperhatikan, misalnya, psikosis epilepsi, kecelaruan atau somnambulisme. Oleh itu, mengenai epilepsi, doktor tidak bermaksud serangan kejang sebenarnya, tetapi satu set tanda patologi, sindrom dan kompleks gejala yang secara beransur-ansur berkembang pada pesakit.

Patologi didasarkan pada pelanggaran proses pengujaan di otak, yang disebabkan oleh fokus patologi paroxysmal: serangkaian pelepasan berulang pada neuron, dari mana mungkin terdapat permulaan serangan.

Apa kesan epilepsi:

  1. Demensia sepusat tertentu. Manifestasi utamanya adalah bradyphrenia atau kekakuan semua proses mental (pemikiran, ingatan, perhatian).
  2. Perubahan keperibadian. Kerana ketegaran jiwa, sfera emosi-sukarela terganggu. Ciri keperibadian khusus untuk epilepsi ditambahkan, misalnya, pedantri, kasar, sarkastik.
  • Status epileptikus. Keadaan ini dicirikan oleh serangan epilepsi berulang dalam masa 30 minit, di mana pesakit tidak sedar. Komplikasi memerlukan pemulihan.
  • Kematian. Oleh kerana penguncupan diafragma yang tajam - otot pernafasan utama - pertukaran gas terganggu, mengakibatkan peningkatan hipoksia badan dan, yang paling penting, otak. Pembentukan kebuluran oksigen membawa kepada gangguan peredaran mikro dan peredaran darah. Kitaran ganas dicetuskan: gangguan pernafasan dan peredaran darah meningkat. Oleh kerana nekrosis tisu, produk metabolik toksik dilepaskan ke aliran darah, mempengaruhi keseimbangan asid-basa darah, yang menyebabkan keracunan otak yang teruk. Dalam kes ini, kematian mungkin datang..
  • Kecederaan akibat penyembelihan semasa serangan. Apabila pesakit mengalami sawan kejang, dia kehilangan kesedaran dan jatuh. Pada musim gugur, epileptik memukul aspal dengan kepalanya, batang tubuh, mengetuk giginya dan mematahkan rahangnya. Pada tahap serangan yang lebih lanjut, ketika badan menguncup dengan panik, pesakit juga memukul kepalanya dan anggota badannya di permukaan keras di mana dia berbaring. Selepas episod, hematoma, lebam, lebam, dan lecet kulit dijumpai di badan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku epilepsi? Bagi mereka yang berada di sekitar dan saksi epistatus, perkara utama ialah memanggil pasukan ambulans dan membuang di sekeliling pesakit semua benda tumpul dan tajam yang boleh menyebabkan bahaya epilepsi pada dirinya sendiri dalam serangan.

Sebab-sebabnya

Penyebab epilepsi pada orang dewasa adalah:

  1. Kecederaan otak traumatik. Terdapat korelasi antara kerosakan mekanikal pada kepala dan perkembangan epilepsi sebagai penyakit.
  2. Strok yang mengganggu peredaran darah di otak dan membawa kepada perubahan organik pada tisu sistem saraf.
  3. Penyakit berjangkit yang lalu. Contohnya, meningitis, ensefalitis. Termasuk komplikasi keradangan otak, seperti abses.
  4. Kecacatan perkembangan dan patologi intrauterin semasa kelahiran. Contohnya, kerosakan kepala semasa melalui saluran kelahiran atau hipoksia intrauterin otak.
  5. Penyakit parasit sistem saraf pusat: echinococcosis, cysticercosis.
  6. Pada lelaki dewasa, penyakit ini boleh disebabkan oleh rendahnya testosteron dalam plasma.
  7. Penyakit neurodegeneratif sistem saraf: Penyakit Alzheimer, penyakit Puncak, sklerosis berganda.
  8. Keracunan otak yang teruk kerana keradangan, pengambilan alkohol atau ketagihan dadah yang berpanjangan.
  9. Gangguan Metabolik.
  10. Tumor otak yang secara mekanikal merosakkan tisu saraf.

Gejala

Tidak setiap kejang disebut epilepsi, oleh itu, ciri klinikal kejang dibezakan untuk mengklasifikasikannya sebagai "epileptik":

  • Penampilan tiba-tiba bila-bila masa, di mana sahaja. Perkembangan sawan tidak bergantung pada keadaan.
  • Tempoh pendek. Tempoh episod berbeza dari beberapa saat hingga 2-3 minit. Sekiranya kejang tidak berhenti dalam masa 3 minit, mereka akan membincangkan epistatus, atau kejang histeris (serangan serupa dengan epilepsi, tetapi tidak).
  • Penamatan diri. Kejang epilepsi tidak memerlukan campur tangan luaran, kerana untuk beberapa waktu ia berhenti sendiri.
  • Kecenderungan untuk sistematik dengan keinginan untuk lebih kerap. Sebagai contoh, kejang diulang sebulan sekali, dan dengan setiap tahun penyakit, kekerapan episod setiap bulan meningkat.
  • "Fotografi" sesuai. Biasanya, pada pesakit yang sama, serangan epilepsi berkembang dengan mekanisme yang serupa. Setiap serangan baru berulang sebelumnya.

Kejang epilepsi umum yang paling biasa adalah kejang besar, atau grand mal.

Tanda-tanda pertama adalah penampilan pendahulu. Beberapa hari sebelum manifestasi penyakit ini, suasana hati pesakit berubah, kerengsaan muncul, kepalanya pecah, kesejahteraan umum bertambah buruk. Biasanya, prekursor khusus untuk setiap pesakit. Pesakit "berpengalaman", mengetahui pendahulunya, bersiap terlebih dahulu untuk mengalami sawan.

Bagaimana mengenali epilepsi dan permulaannya? Harbingers digantikan oleh aura. Aura adalah stereotaip perubahan fisiologi jangka pendek dalam tubuh yang berlaku satu jam sebelum serangan atau beberapa minit sebelum itu. Jenis aura ini dibezakan:

Vegetatif

Pesakit mengalami peluh berlebihan, kemerosotan kesejahteraan umum, peningkatan tekanan darah, cirit-birit, kehilangan selera makan.

Motor

Tics kecil diperhatikan: kelopak mata berkedut, jari.

Visceral

Pesakit mencatat sensasi yang tidak menyenangkan yang tidak mempunyai penyetempatan yang tepat. Orang mengadu sakit perut, kolik di buah pinggang, atau berat jantung.

Mental

Halusinasi sederhana dan kompleks disertakan. Pada pilihan pertama, jika ini adalah halusinasi visual, kilatan tiba-tiba diperhatikan di depan mata, terutamanya warna putih atau hijau. Kandungan halusinasi yang kompleks merangkumi penglihatan haiwan dan manusia. Kandungan biasanya dikaitkan dengan fenomena emosi yang signifikan bagi individu tersebut.

Halusinasi pendengaran disertai dengan muzik atau suara.

Aura penciuman disertai dengan bau sulfur, getah atau asfalt berlapis yang tidak menyenangkan. Aura yang sedap juga disertai dengan rasa tidak selesa.

Sebenarnya, aura psikik merangkumi déjà vu (deja vu) dan jamais vu (jamevyu) - ini juga merupakan manifestasi epilepsi. Déjà vu adalah sensasi dari apa yang telah dilihat, dan jaimea adalah keadaan di mana pesakit tidak mengenali keadaan yang biasa diketahui sebelumnya.

Ilusi tergolong dalam aura psikik. Biasanya gangguan persepsi ini dicirikan oleh perasaan bahawa ukuran, bentuk dan warna bentuk yang biasa telah berubah. Sebagai contoh, di jalan sebuah monumen yang sudah dikenal besar, kepalanya menjadi besar, dan warnanya menjadi biru.

Aura mental disertai dengan perubahan emosi. Sebelum disita, ada yang takut mati, ada yang menjadi kasar dan mudah marah.

Somatosensori

Terdapat parestesi: kesemutan pada kulit, sensasi merangkak, mati rasa anggota badan.

Fasa seterusnya selepas pendahuluan adalah serangan tonik. Tahap ini berlangsung rata-rata 20-30 saat. Kekejangan merangkumi seluruh otot rangka. Terutama kekejangan menangkap otot ekstensor. Otot-otot dada dan dinding perut anterior juga berkontrak. Udara melalui glotis spasmodik semasa musim gugur, oleh itu, semasa jatuh pesakit, orang lain dapat mendengar bunyi (jeritan epilepsi) yang berlangsung selama 2-3 saat. Mata terbuka lebar, mulut separuh terbuka. Biasanya, kekejangan timbul di otot-otot badan, secara beransur-ansur bergerak ke otot-otot anggota badan. Bahu, sebagai peraturan, dibengkokkan ke belakang, lengan bawah dibengkokkan. Oleh kerana pengecutan otot-otot wajah di wajah, muncul pelbagai rengekan. Warna kulit menjadi biru kerana pelanggaran peredaran oksigen. Rahang tertutup rapat, soket mata berputar secara rawak, dan murid tidak bertindak balas terhadap cahaya.

Apa bahaya tahap ini: irama pernafasan dan aktiviti jantung terganggu. Pesakit berhenti bernafas, dan jantung berhenti.

Selepas 30 saat, fasa tonik mengalir ke fasa klonik. Tahap ini terdiri daripada kontraksi jangka pendek otot fleksor batang dan anggota badan dengan kelonggaran berkala. Pengecutan otot klonik berlangsung sehingga 2-3 minit. Secara beransur-ansur, irama berubah: otot berkontrak lebih jarang, dan lebih kerap berehat. Lama kelamaan, kejang klonik hilang sepenuhnya. Dalam kedua fasa tersebut, pesakit biasanya menggigit bibir dan lidah mereka..

Tanda-tanda khas kejang tonik-klonik umum adalah mydriasis (dilatasi murid), ketiadaan tendon dan refleks mata, dan peningkatan pengeluaran air liur. Hipersalivasi dalam kombinasi dengan gigitan lidah dan bibir menyebabkan percampuran air liur dan darah - pelepasan berbuih dari mulut muncul. Jumlah busa juga meningkat kerana fakta bahawa semasa serangan, perkumuhan pada peluh dan kelenjar bronkus meningkat.

Tahap terakhir penyitaan utama adalah fasa penyelesaian. 5-15 minit selepas episod, koma berlaku. Ia disertai dengan aton otot, yang membawa kepada kelonggaran spinkter - kerana ini, tinja dan air kencing dilepaskan. Refleks tendon dangkal tidak hadir.

Setelah semua kitaran serangan berlalu, pesakit kembali sedar. Pesakit biasanya mengadu sakit kepala dan kesihatan yang buruk. Amnesia separa juga diperhatikan selepas serangan itu..

Kejang kecil

Petit mal, abses, atau sawan kecil. Epilepsi ini muncul tanpa kejang. Cara menentukan: pesakit untuk sementara waktu (dari 3-4 hingga 30 saat) mematikan kesedaran tanpa pendahuluan dan aura. Pada masa yang sama, semua aktiviti motor "beku", dan epilepsi membeku di ruang angkasa. Selepas episod, aktiviti mental dipulihkan ke irama sebelumnya..

Epilepsi pada waktu malam. Mereka diperbaiki sebelum tidur, semasa tidur dan selepasnya. Ia jatuh pada fasa pergerakan mata yang cepat. Kejang epilepsi dalam mimpi dicirikan oleh permulaan yang tiba-tiba. Tubuh pesakit mengambil pose yang tidak wajar. Gejalanya: menggigil, gemetar, muntah, kegagalan pernafasan, busa dari mulut. Setelah bangun, ucapan pesakit terganggu, dia bingung dan takut. Selepas serangan, sakit kepala yang teruk.

Salah satu manifestasi epilepsi nokturnal adalah somnambulism, sleepwalking, atau sleepwalking. Ia dicirikan oleh prestasi tindakan templat stereotaip dengan kesedaran dimatikan atau sebahagiannya dihidupkan. Biasanya dia membuat pergerakan seperti itu semasa dia terjaga.

Tidak ada perbezaan jantina dalam gambaran klinikal: tanda-tanda epilepsi pada wanita sama persis seperti pada lelaki. Walau bagaimanapun, jantina dipertimbangkan dalam rawatan. Terapi dalam kes ini sebahagiannya ditentukan oleh hormon seks utama.

Pengelasan penyakit

Epilepsi adalah penyakit pelbagai aspek. Jenis epilepsi:

  • Epilepsi simptomatik adalah subspesies yang dicirikan oleh manifestasi yang jelas: kejang tempatan dan umum kerana patologi organik otak (tumor, kecederaan otak).
  • Epilepsi kriptogenik. Ia juga disertai dengan tanda-tanda yang jelas, tetapi tanpa alasan yang jelas atau tidak kukuh. Lebih kurang 60%. Sub-spesies - epilepsi fokus kriptogenik - dicirikan oleh fakta bahawa fokus tepat pengujaan tidak normal di otak ditetapkan, misalnya, dalam sistem limbik.
  • Epilepsi idiopatik. Gambaran klinikal muncul sebagai akibat gangguan fungsi sistem saraf pusat tanpa perubahan organik pada zat otak.

Terdapat bentuk epilepsi yang berasingan:

  1. Epilepsi alkoholik. Muncul sebagai akibat kesan toksik dari produk pembusukan alkohol kerana penyalahgunaan yang berpanjangan..
  2. Epilepsi tanpa kekejangan. Ia ditunjukkan oleh subspesies tersebut:
    • serangan deria tanpa kehilangan kesedaran, di mana pelepasan yang tidak normal dilokalisasi di kawasan sensitif otak; dicirikan oleh gangguan somatosensori dalam bentuk gangguan penglihatan, pendengaran, bau atau rasa secara tiba-tiba; sering pening bergabung;
    • serangan vegetatif-viseral, yang dicirikan terutamanya oleh gangguan saluran gastrousus: sakit tiba-tiba menyebar dari perut ke kerongkong, loya dan muntah; aktiviti jantung dan pernafasan badan juga terganggu;
    • serangan mental disertai dengan gangguan pertuturan secara tiba-tiba, afasia motorik atau deria, ilusi visual, kehilangan ingatan sepenuhnya, gangguan kesedaran, gangguan pemikiran.
  3. Epilepsi sementara. Fokus pengujaan terbentuk di lateral atau garis tengah lobus temporal otak akhir. Ia disertai oleh dua pilihan: dengan kehilangan kesedaran dan penyitaan separa, dan tanpa kehilangan kesedaran dan dengan serangan tempatan yang sederhana.
  4. Epilepsi parietal. Ia dicirikan oleh serangan sederhana fokus. Gejala pertama epilepsi: gangguan persepsi terhadap skema badan anda sendiri, pening dan halusinasi visual.
  5. Epilepsi temporal frontotemporal. Fokus yang tidak normal dilokalisasikan di lobus frontal dan temporal. Ia dicirikan oleh banyak pilihan, termasuk: serangan yang kompleks dan sederhana, dengan dan tanpa kesedaran, dengan dan tanpa gangguan persepsi. Selalunya dimanifestasikan oleh kejang umum dengan kejang di seluruh badan. Proses ini mengulangi tahap epilepsi sebagai gangguan kejang utama (grand mal).

Pengelasan mengikut masa permulaan penyakit:

  • Kongenital Muncul dengan latar belakang kecacatan perkembangan janin.
  • Mendapat epilepsi. Muncul sebagai akibat pendedahan kepada faktor negatif intravital yang mempengaruhi integriti dan fungsi sistem saraf pusat.

Rawatan

Terapi epilepsi harus komprehensif, berkala dan berpanjangan. Maksud rawatan adalah bahawa pesakit mengambil sejumlah ubat: antikonvulsan, dehidrasi dan pemulihan. Tetapi rawatan jangka panjang biasanya terdiri daripada satu ubat (prinsip monoterapi), yang dipilih secara optimum untuk setiap pesakit. Dos dipilih secara empirik: jumlah bahan aktif meningkat sehingga serangan hilang sepenuhnya.

Apabila keberkesanan monoterapi rendah, dua ubat atau lebih ditetapkan. Harus diingat bahawa pemberhentian ubat secara tiba-tiba boleh menyebabkan perkembangan status epilepsi dan menyebabkan kematian pesakit.

Cara menolong serangan, jika anda bukan doktor: jika anda menyaksikan kejang - hubungi ambulans dan perhatikan waktu permulaan serangan. Kemudian kawal kemajuannya: buang batu, benda tajam dan semua yang boleh mencederakan pesakit di sekitar epilepsi. Tunggu sehingga serangan berakhir dan bantu pasukan ambulans mengangkut pesakit.

Apa yang tidak mungkin berlaku dengan epilepsi:

  1. sentuh dan cuba jaga pesakit;
  2. mencucuk jari di mulut;
  3. pegang lidah anda;
  4. masukkan sesuatu ke dalam mulut anda;
  5. cuba buka rahang anda.

Penyebab Epilepsi

Epilepsi adalah sejenis penyakit kronik yang berkaitan dengan gangguan neurologi. Untuk penyakit ini, kejang adalah manifestasi ciri. Sebagai peraturan, untuk serangan epilepsi, berkala memang ada, tetapi ada kes apabila kejang berlaku sekali kerana alasan perubahan pada otak. Selalunya tidak mungkin untuk memahami penyebab epilepsi, tetapi faktor seperti alkohol, strok, kecederaan otak boleh mencetuskan serangan.

Punca penyakit

Hari ini, tidak ada sebab khusus mengapa serangan epilepsi berlaku. Penyakit yang disajikan tidak disebarkan di sepanjang garis keturunan, namun demikian, di beberapa keluarga di mana penyakit ini ada, kemungkinan kejadiannya tinggi. Menurut statistik, 40% orang yang menderita epilepsi mempunyai saudara dengan penyakit ini..

Kejang epilepsi mempunyai beberapa jenis, keparahan masing-masing berbeza. Sekiranya kejang berlaku kerana pelanggaran hanya satu bahagian otak, maka ia disebut separa. Apabila seluruh otak menderita, serangan itu disebut generalisasi. Terdapat pelbagai jenis kejang - pada mulanya satu bahagian otak terjejas, dan kemudian prosesnya mempengaruhi sepenuhnya.

Dalam kira-kira 70% kes, tidak mungkin mengenali faktor-faktor yang mencetuskan epilepsi. Penyebab epilepsi boleh menjadi seperti berikut:

  • kecederaan otak trauma;
  • strok;
  • kerosakan otak oleh tumor barah;
  • kekurangan oksigen dan bekalan darah semasa kelahiran;
  • perubahan patologi dalam struktur otak;
  • meningitis;
  • penyakit jenis virus;
  • abses otak
  • kecenderungan keturunan.

Apakah penyebab perkembangan penyakit pada kanak-kanak?

Kejang epilepsi pada kanak-kanak berlaku kerana sawan pada ibu semasa mengandung. Mereka menyumbang kepada pembentukan perubahan patologi berikut pada anak-anak di dalam rahim:

  • pendarahan dalaman serebrum;
  • hipoglikemia pada bayi baru lahir;
  • bentuk hipoksia yang teruk;
  • bentuk epilepsi kronik.

Penyebab utama epilepsi pada kanak-kanak dibezakan:

  • meningitis;
  • toksikosis;
  • trombosis;
  • hipoksia;
  • embolisme;
  • ensefalitis;
  • gegaran.

Apa yang mencetuskan kejang epilepsi pada orang dewasa?

Penyebab epilepsi pada orang dewasa boleh menjadi faktor berikut:

  • kecederaan tisu otak - lebam, gegar otak;
  • jangkitan di otak - rabies, tetanus, meningitis, ensefalitis, abses;
  • patologi organik zon kepala - sista, tumor;
  • mengambil ubat tertentu - antibiotik, aksiomatik, ubat antimalaria;
  • perubahan patologi dalam peredaran darah otak - strok;
  • sklerosis berbilang;
  • patologi tisu otak semula jadi;
  • sindrom antiphospholipid;
  • keracunan plumbum atau strychnine;
  • arteriosklerosis saluran darah;
  • penagih dadah;
  • penolakan tajam ubat penenang dan pil tidur, minuman beralkohol.

Bagaimana mengenali epilepsi?

Gejala epilepsi pada kanak-kanak dan orang dewasa bergantung pada bentuk kejang yang ada. Bezakan:

  • sawan separa;
  • separa kompleks;
  • kejang tonik-klonik;
  • tidak hadir.

Separa

Pembentukan fokus pelanggaran fungsi deria dan motor. Proses ini mengesahkan lokasi fokus penyakit dengan otak. Serangan itu mula terserlah dengan kedutan klonik pada bahagian tubuh tertentu. Selalunya, kekejangan bermula dengan tangan, sudut mulut atau jari kaki. Selepas beberapa saat, serangan itu mula mempengaruhi otot-otot yang berdekatan dan akhirnya menutup seluruh bahagian badan. Selalunya, sawan disertai dengan perubahan..

Separa kompleks

Kejang jenis ini merujuk kepada epilepsi temporal / psikomotor. Sebab pembentukannya adalah kekalahan pusat penciuman vegetatif dan viseral. Apabila serangan berlaku, pesakit pengsan dan kehilangan hubungan dengan dunia luar. Sebagai peraturan, seseorang semasa kejang berada dalam kesadaran yang berubah, untuk melakukan tindakan dan tindakan yang bahkan dia tidak akan dapat melaporkan.

Sensasi subyektif merangkumi:

  • halusinasi;
  • ilusi;
  • perubahan kognitif;
  • gangguan afektif (ketakutan, kemarahan, kegelisahan).

Serangan epilepsi seperti ini boleh berlaku dalam bentuk ringan dan hanya dapat disertai dengan tanda-tanda berulang objektif: ucapan yang tidak dapat difahami dan tidak masuk akal, menelan dan memukul.

Tonik-klonik

Jenis kejang pada kanak-kanak dan orang dewasa diklasifikasikan sebagai umum. Mereka menyeret ke dalam proses patologi korteks serebrum. Permulaan aditif tonik dicirikan oleh fakta bahawa seseorang membeku di tempatnya, membuka mulutnya lebar, meluruskan kakinya dan membengkokkan tangannya. Setelah pengecutan otot pernafasan terbentuk, rahang dimampatkan, sehingga sering menggigit lidah. Dengan kejang seperti itu, seseorang dapat berhenti bernafas dan mengalami sianosis dan hipervolemia. Dengan kejang tonik, pesakit tidak dapat mengawal kencing, dan jangka masa fasa ini akan menjadi 15-30 saat. Pada akhir masa ini, fasa klonik masuk. Untuk ciri-ciri pengecutan otot-otot badan yang berirama ganas. Tempoh kejang tersebut boleh menjadi 2 minit, dan kemudian pernafasan pesakit menjadi normal dan tidur yang singkat berlaku. Setelah “berehat” seperti itu, dia merasa tertekan, letih, dia mengalami kebingungan dan sakit kepala.

Kehilangan

Serangan ini pada kanak-kanak dan orang dewasa dicirikan oleh jangka masa yang pendek. Manifestasi berikut adalah ciri khasnya:

  • kesedaran yang kuat dengan gangguan motor kecil;
  • penyitaan secara tiba-tiba dan kekurangan manifestasi luaran;
  • otot berkedut pada wajah dan kelopak mata yang menggeletar.

Tempoh keadaan ini boleh mencapai 5-10 saat, sementara bagi saudara-mara pesakit, dia mungkin tidak disedari.

Kajian diagnostik

Epilepsi hanya dapat didiagnosis setelah dua minggu kejang. Di samping itu, prasyarat adalah ketiadaan penyakit lain yang boleh menyebabkan keadaan ini..

Selalunya, penyakit ini memberi kesan kepada kanak-kanak dan remaja, serta orang tua. Pada orang pertengahan umur, sawan epilepsi sangat jarang berlaku. Sekiranya terbentuk, mereka mungkin disebabkan oleh kecederaan atau strok sebelumnya..

Pada bayi baru lahir, keadaan ini boleh berlaku sekali sahaja, dan alasannya adalah untuk meningkatkan suhu ke tahap kritikal. Tetapi kemungkinan perkembangan penyakit berikutnya adalah minimum.
Untuk mendiagnosis epilepsi pesakit, pertama anda perlu berjumpa doktor. Dia akan melakukan pemeriksaan penuh dan dapat menganalisis masalah kesihatan yang ada. Prasyarat adalah kajian sejarah perubatan semua kerabatnya. Tugas doktor dalam diagnosis merangkumi perkara berikut:

  • periksa gejala;
  • menganalisis kesucian dan jenis kejang dengan teliti mungkin.

Untuk menjelaskan diagnosis, perlu menggunakan elektroensefalografi (analisis aktiviti otak), MRI dan komputasi tomografi.

Pertolongan cemas

Sekiranya pesakit tiba-tiba mengalami serangan epilepsi, maka dia perlu segera memberikan pertolongan cemas. Ia merangkumi aktiviti berikut:

  1. Pengurusan saluran udara.
  2. Menghirup oksigen.
  3. Amaran aspirasi.
  4. Mengekalkan tekanan darah pada tahap yang tetap.

Apabila pemeriksaan cepat telah dilakukan, adalah perlu untuk menentukan alasan hipotetis untuk pembentukan keadaan ini. Untuk ini, sejarah perubatan dikumpulkan dari saudara-mara dan rakan-rakan mangsa. Doktor harus menganalisis dengan teliti semua tanda yang diperhatikan pada pesakit. Kadang-kadang kejang seperti ini berfungsi sebagai gejala jangkitan dan strok. Untuk menghilangkan kejang yang terbentuk, ubat berikut digunakan:

  1. Diazepam adalah ubat berkesan yang tindakannya bertujuan menghilangkan kejang epilepsi. Tetapi ubat seperti ini sering menyumbang kepada penangkapan pernafasan, terutama dengan pengaruh gabungan barbiturat. Atas sebab ini, berhati-hati harus diambil semasa mengambilnya. Diazepam bertujuan menghentikan serangan, tetapi bukan untuk mencegah kejadian tersebut..
  2. Phenytoin adalah ubat berkesan kedua untuk menghilangkan gejala epilepsi. Ramai doktor menetapkannya sebagai ganti Diazepam, kerana ia tidak mengganggu fungsi pernafasan dan dapat mencegah terjadinya kejang. Sekiranya anda menyuntik ubat dengan cepat, anda boleh menyebabkan hipotensi arteri. Oleh itu, kadar pentadbiran tidak boleh lebih tinggi daripada 50 mg / min. Semasa infusi, anda perlu sentiasa memantau tekanan darah dan EKG. Pentadbiran dana yang sangat berhati-hati diperlukan untuk orang yang menderita penyakit jantung. Penggunaan fenitoin dikontraindikasikan pada orang yang didiagnosis dengan pelanggaran fungsi sistem pengaliran jantung.

Sekiranya tidak ada kesan menggunakan ubat yang disajikan, maka doktor menetapkan Phenobarbital atau Paraldehyde.

Sekiranya menghentikan serangan epilepsi gagal dalam waktu yang singkat, kemungkinan penyebab pembentukannya adalah gangguan metabolik atau kerosakan struktur. Ketika sebelumnya keadaan seperti itu tidak diperhatikan pada pasien, maka strok, trauma atau tumor mungkin menjadi penyebab pembentukannya. Pada pesakit yang sebelumnya telah didiagnosis dengan ini, kejang berulang berlaku kerana jangkitan bersama atau penolakan antikonvulsan.

Terapi yang berkesan

Langkah-langkah rawatan untuk menghilangkan semua manifestasi epilepsi dapat dilakukan di hospital neurologi atau psikiatri. Apabila serangan epilepsi menyebabkan tingkah laku seseorang yang tidak terkawal, akibatnya dia menjadi benar-benar tidak siuman, maka perawatan dilakukan secara paksa.

Terapi ubat

Sebagai peraturan, rawatan penyakit ini dilakukan dengan bantuan ubat khas. Sekiranya terdapat sawan separa pada orang dewasa, maka mereka diberi karbamazepine dan fenitoin. Dengan kejang tonik-klonik, disarankan untuk menggunakan ubat seperti ini:

  • Asid valproik;
  • Phenytoin;
  • Carbamazepine;
  • Fenobarbital.

Dadah seperti etosuximide dan valproic acid diresepkan kepada pesakit untuk rawatan absanam. Clonazepam dan valproic acid digunakan untuk orang yang menderita sawan mioklonik.

Untuk menghentikan keadaan patologi pada kanak-kanak, ubat-ubatan seperti Ethosuximide dan Acetazolamide digunakan. Tetapi mereka aktif digunakan dalam rawatan orang dewasa yang menderita ketidakhadiran sejak kecil..

Dengan menggunakan ubat yang dinyatakan, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

  1. Bagi pesakit yang mengambil antikonvulsan, ujian darah harus dilakukan secara berkala..
  2. Rawatan asid valproik disertai dengan memantau keadaan fungsi hati.
  3. Pesakit mesti mematuhi sekatan yang ditetapkan mengenai pemanduan..
  4. Mengambil ubat antikonvulsan tidak boleh terganggu secara tiba-tiba. Pembatalan mereka dilakukan secara beransur-ansur selama beberapa minggu..

Sekiranya terapi ubat tidak memberi kesan yang diinginkan, maka gunakan rawatan bukan ubat, yang merangkumi rangsangan elektrik saraf vagus, ubat alternatif dan pembedahan.

Pembedahan

Pembedahan melibatkan penyingkiran bahagian otak di mana kepekatan fokus epileptogenik berlaku. Petunjuk utama untuk terapi tersebut adalah kejang yang kerap dan tidak boleh diterima oleh rawatan perubatan..

Di samping itu, disarankan untuk menjalankan operasi hanya apabila terdapat peratusan jaminan yang tinggi untuk memperbaiki keadaan pesakit. Kerosakan yang mungkin berlaku akibat rawatan pembedahan tidak akan sama pentingnya dengan bahaya serangan epilepsi. Prasyarat pembedahan adalah penentuan lokasi lesi yang tepat.

Rangsangan saraf faraj

Jenis terapi ini sangat popular sekiranya rawatan ubat tidak berkesan dan campur tangan pembedahan tidak dibenarkan. Manipulasi sedemikian didasarkan pada kerengsaan saraf vagus yang sederhana dengan bantuan impuls elektrik. Ini dipastikan oleh tindakan penjana denyut elektrik, yang dibalut di bawah kulit di bahagian atas dada di sebelah kiri. Tempoh pemakaian peranti ini adalah 3-5 tahun.

Rangsangan saraf vagus dibenarkan untuk pesakit dari usia 16 tahun yang mengalami kejang epilepsi fokal yang tidak setuju dengan terapi ubat. Menurut statistik, kira-kira 1 40-50% orang dengan manipulasi tersebut memperbaiki keadaan umum mereka dan mengurangkan kekerapan kejang.

etnosains

Sebaiknya gunakan ubat tradisional hanya dalam kombinasi dengan terapi utama. Hari ini, ubat seperti ini terdapat dalam pelbagai jenis. Menghilangkan kekejangan akan membantu infus dan merebus berdasarkan ramuan perubatan. Yang paling berkesan adalah:

  1. Ambil 2 sudu besar ramuan motherwort cincang halus dan tambahkan ½ liter air mendidih. Tunggu 2 jam, sehingga minuman disetel, saring dan minum 30 ml dalam hidangan 4 kali sehari..
  2. Letakkan perahu besar akar akar hitam di dalam bekas dan tambahkan 1.5 cawan air mendidih ke dalamnya. Masukkan periuk dengan api perlahan dan didihkan selama 10 minit. Ambil kaldu siap setengah jam sebelum makan dalam satu sudu 3 kali sehari.
  3. Hasil yang sangat baik dicapai semasa menggunakan kayu cacing. Untuk membuat minuman, anda perlu mengambil 0.5 sudu besar kayu cacing dan tuangkan 250 ml air mendidih. Kaldu siap diambil 1/3 cawan 3 kali sehari sebelum makan.

Epilepsi adalah penyakit yang sangat serius yang memerlukan rawatan segera dan berterusan. Proses patologi seperti itu boleh berlaku dengan pelbagai sebab dan mempengaruhi tubuh orang dewasa dan kanak-kanak.