Pengukuran tekanan darah

Pengukuran tekanan arteri (darah) termasuk dalam kategori kaedah pemeriksaan diagnostik yang sangat penting, kemahiran yang harus dimiliki oleh setiap orang yang beradab.

Pelanggaran tekanan darah boleh menjadi gejala penyakit serius, diagnosis tepat pada masanya dapat memberikan, pada tahap perkembangan perubatan saat ini, baik penyembuhan lengkap untuk pesakit, atau dengan pasti menangguhkan perkembangan proses patologi, memperpanjang umur pesakit, dan mencegah gangguan dan kecacatan serius. Ini menjadikannya perlu untuk mempertimbangkan kaedah mengukur tekanan darah sebagai prosedur pra-perubatan, yang, jika perlu, harus dilakukan secara langsung di rumah. Oleh itu, di setiap keluarga di mana terdapat pesakit dengan hipertensi atau menderita gangguan tekanan darah yang lain, disarankan untuk memiliki alat untuk mengukur tekanan darah dan dapat menggunakannya.

Tekanan darah diukur dengan alat khas - sphygmomanometer, bahagian utamanya adalah manset getah (untuk menjepit arteri), pam atau belon (untuk mengepam udara) dan manometer - merkuri atau spring (untuk mengukur tekanan). Dalam amalan seharian, tekanan darah diukur di arteri brakial menggunakan tonometer konvensional mengikut kaedah pendengaran N.S. Korotkova menggunakan stetofonendoskop.

Prinsip mengukur tekanan darah dengan cara ini adalah seperti berikut. Cuff getah berongga diletakkan di bahu (antara sendi bahu dan siku), di mana udara dipam sehingga nadi hilang pada arteri radial (ditentukan 2-3 cm di atas sendi pergelangan tangan di bahagian dalam lengan bawah), iaitu, hingga saat tekanan di cuff akan melebihi tekanan di arteri brachial. Dengan pelepasan udara secara beransur-ansur dari manset dan pada masa yang sama mendengar arteri di bawah manset, penampilan nada pertama menunjukkan bahawa tekanan di manset sama dengan tekanan sistolik (pada masa pengecutan jantung) pada arteri brakial dan darah mula mengalir melalui arteri yang dimampatkan semasa pengecutan jantung. Selanjutnya, nada yang lemah (atau hilangnya) menunjukkan bahawa arteri menjadi lulus semasa relaksasi jantung (diastole), iaitu tekanan di cuff sama dengan tekanan diastolik di arteri.

Peranti terdiri daripada: a) dari bidang manset getah dengan lebar 12 hingga 14 cm, yang dimasukkan ke dalam penutup bahan tidak elastik; pengikat atau alat lain dijahit di atasnya untuk membetulkan cuff pada lengan bawah; b) tolok tekanan merkuri atau spring dengan skala hingga 300 mm atau lebih tinggi; c) dari silinder muatan udara. Ketiga-tiga bahagian utama disambungkan ke dalam sistem yang sama dengan tiub getah menggunakan tiub plastik atau logam berbentuk T. Terdapat keran di sekitar silinder untuk mengeluarkan udara berlebihan. Tekanan darah diukur mengikut peraturan berikut..

1. Bilik mesti cukup panas.

2. Pesakit duduk atau berbaring di atas sofa atau katil dan berehat 10-15 minit. Semasa pengukuran tekanan, pesakit harus berbaring atau duduk dengan tenang, tidak bercakap atau memantau kemajuan pengukuran. Perlu diingat bahawa dalam keadaan terlentang, tekanan darah biasanya 5-10 mm lebih rendah daripada pada posisi duduk.

3. Dari manset mengusir sisa udara dengan berhati-hati; memaksakannya dengan erat, tetapi tidak mengetatkan bahu, sehingga pinggir bawah manset adalah beberapa sentimeter di atas siku, dan ikat dengan gesper, Velcro atau cangkuk; tangan harus telanjang sepenuhnya, dipusingkan dengan telapak tangan ke atas, terletak dengan senang di paras jantung; lengan baju, jika tidak ditanggalkan, tidak boleh memberi tekanan pada tangan; otot mesti dilonggarkan.

4. Stetoskop dipasang dengan erat, tetapi tanpa tekanan, pada ulnar fossa - yang terbaik adalah bermata dua dengan paip getah atau PVC.

5. Tertakluk pada keheningan sepenuhnya di dalam ruangan, silinder ("mentol") mula secara beransur-ansur mengepam udara ke dalam manset, tekanannya dicatat oleh manometer.

6. Suntikan dilakukan sehingga nada atau suara yang timbul di arteri ulnar hilang, selepas itu tekanan manset meningkat 30 mm lagi.

7. Selepas itu, suntikan dihentikan. Perlahan-lahan buka paip kecil di botol. Dalam kes ini, udara mula beransur keluar.

8. Perhatikan ketinggian lajur merkuri di mana bunyi bening pertama didengar. Pada saat ini, tekanan udara di manset dan manometer menjadi sedikit kurang daripada tekanan maksimum di arteri, akibatnya gelombang darah mendapat kesempatan untuk menembusi segmen periferal kapal dan menyebabkan nada.

Angka yang ditandakan pada skala tolok diambil sebagai petunjuk tekanan maksimum (sistolik).

9. Dengan penurunan tekanan udara yang lebih jauh di cuff, biasanya setelah fasa nada di arteri, bunyi muncul dan kemudian nada lagi. Nada "akhir" ini secara beransur-ansur diperkuat, menjadi semakin kuat dan kemudian tiba-tiba dan tiba-tiba melemah dan cepat berhenti.

Tekanan minimum (diastolik) sesuai dengan saat nada hilang.

10. Mengurangkan tekanan minimum dari digit tekanan maksimum yang diperoleh, amplitud denyut tekanan minimum (tekanan nadi) diperoleh, yang merupakan kriteria penting untuk menilai sistem kardiovaskular.

11. Oleh kerana timbulnya beberapa rangsangan mental, dan mungkin kerengsaan mekanikal langsung pada sistem saraf saluran darah, tekanan darah pada pengukuran pertama dalam kebanyakan kes sedikit lebih tinggi daripada yang berikutnya. Oleh itu, pengukuran mesti diulang, tanpa melepaskan cuff, dari mana udara dilepaskan sepenuhnya, 1-2 kali pada selang waktu beberapa minit dan mengambil nilai terkecil sebagai petunjuk tekanan darah.

12. Selalunya, tekanan darah, diukur secara berasingan di lengan kiri dan kanan, tidak sama dan berbeza pada 10.15, dan dalam beberapa kes 20 mm. Oleh itu, pengukuran tekanan darah secara berurutan pada kedua tangan dilakukan dan purata aritmetik dikira.

Perbezaan kuantitatif yang signifikan (lebih daripada 40-50 mm) dalam tekanan darah di tangan yang berbeza adalah bukti gangguan patologi yang serius dan memerlukan perundingan segera pesakit dengan ahli terapi.

13. Pengukuran tekanan darah berulang diperlukan. Pada pesakit dengan tekanan darah yang tidak stabil, disarankan untuk mengukurnya beberapa kali sehari untuk menangkap kesan tidur, makanan, rehat dan bekerja.

14. Angka yang diperoleh semasa pengukuran tekanan darah biasanya ditulis dalam bentuk pecahan di mana pengangka sesuai dengan tekanan sistolik dan penyebutnya menjadi diastolik.

• tekanan sistolik (maksimum);

Tekanan arteri (BP) adalah tekanan yang diberikan oleh darah pada dinding arteri, dan bergantung terutamanya pada kekuatan pengecutan jantung (nilai output jantung) dan nada dinding arteri.

Tekanan sistolik - tekanan semasa sistol jantung, apabila mencapai nilai terbesar sepanjang kitaran jantung. Tekanan diastolik adalah tekanan ke arah akhir diastol jantung apabila mencapai nilai minimum sepanjang kitaran jantung (semasa rehat). Tekanan sistolik mencerminkan kerja jantung, tekanan diastolik - keadaan (nilai) nada vaskular periferal.

Perbezaan antara tekanan sistolik dan diastolik disebut tekanan nadi..

Tekanan darah paling sering ditentukan oleh kaedah auscultatory yang dicadangkan oleh N.S. Korotkov (dari lat. Auscultatio - "mendengar"). Untuk melakukan ini, gunakan peranti khas - tonometer. Tonometer terdiri daripada manset dengan pengikat tekstil, mentol getah dan manometer (merkuri atau membran). Tolok tekanan elektronik yang baru-baru ini meluas.

Pengukuran dilakukan dalam keadaan pesakit semasa berbaring atau duduk setelah berehat selama 10-15 minit. Nilai tekanan darah ditentukan dalam milimeter merkuri.

1. Untuk meletakkan manset pada bahu telanjang pesakit 2-3 cm di atas siku. Pakaian tidak boleh menekan bahu di atas manset. Anda perlu membetulkan manset sehingga hanya satu jari yang melintas di antara ia dan bahu.

2. Letakkan tangan pesakit dengan betul pada kedudukan yang tidak bengkok, telapak tangan ke atas, otot harus dilonggarkan. Sekiranya pesakit sedang duduk, maka untuk memanjangkan anggota badan dengan lebih baik, minta dia meletakkan tangan bebas di tangannya di bawah siku.

3. Sambungkan tolok tekanan ke manset. Periksa kedudukan tolok jarum relatif dengan tanda sifar.

4. Untuk merasakan denyutan pada arteri brachial di ulnar fossa dan letakkan fonendoskop di tempat ini.

5. Tutup injap pada pir dan pam udara ke dalam cuff. Udara mesti dipam sehingga tekanan di cuff, menurut tolok tekanan, melebihi 30 mmHg. Seni. tahap di mana denyutan arteri radial berhenti ditentukan.

6. Buka injap dan perlahan-lahan, dengan kelajuan tidak lebih dari 20 mm Hg, biarkan udara keluar dari cuff. Pada masa yang sama, dengarkan nada pada arteri brakialis dengan fonendoskop dan pantau tolok tekanan.

7. Apabila bunyi pertama muncul di atas arteri brakial (mereka disebut nada Korotkov), perhatikan tahap tekanan sistolik.

8. Pada saat melemahkan nada yang tajam atau hilang sepenuhnya pada arteri brakialis, perhatikan nilai tekanan diastolik.

9. Data pengukuran tekanan darah, dibundarkan ke 0 atau 5, harus ditulis sebagai pecahan: dalam pengangka adalah tekanan sistolik, di penyebutnya adalah tekanan diastolik. Contohnya: 120/75 mmHg. Seni. Selain merekam tekanan darah secara digital dalam bentuk pecahan, data pengukuran dicatat dalam lembaran suhu dalam bentuk lajur, batas atasnya bermaksud sistolik, dan tekanan diastolik yang lebih rendah -.

Tekanan darah biasanya diukur 2-3 kali pada selang waktu 1-2 minit, sementara udara dari manset mesti dilepaskan sepenuhnya.

Perlu diingat bahawa dalam beberapa kes, dalam selang antara tekanan sistolik dan diastolik, intensiti nada mulai melemah, kadang-kadang ketara. Titik ini boleh disalah anggap sebagai tekanan diastolik yang sangat tinggi. Sekiranya anda terus melepaskan udara dari manset, jumlah nada akan meningkat, dan ia akan berhenti pada tahap tekanan diastolik yang sebenarnya. Jika tekanan pada cuff tampaknya hanya meningkat ke tingkat "redaman nada antara", seseorang dapat melakukan kesalahan dalam menentukan tekanan sistolik. Untuk mencegah kesalahan dalam mengukur tekanan darah, tekanan di manset harus dinaikkan cukup tinggi dengan "margin", dan ketika melepaskan udara, terus dengarkan tekanan di manset turun sepenuhnya ke nol.

Kesalahan lain adalah mungkin. Apabila fonendoskop ditekan kuat pada arteri brakial, nada pada beberapa pesakit didengar menjadi sifar. Dalam kes-kes ini, anda tidak boleh menekan kepala phonendoscope pada arteri, dan tekanan diastolik harus diperhatikan tetapi penurunan intensiti nada yang tajam.

Tekanan darah normal berkisar antara 140/90 hingga 100/60 mm RT. Seni. Dengan bertambahnya usia, tekanan darah meningkat sedikit. Aktiviti fizikal, rangsangan emosi menyebabkan peningkatan tekanan darah. Turun naik harian juga diperhatikan - pada waktu pagi tekanannya lebih rendah, pada waktu petang - lebih tinggi, semasa tidur, tekanan adalah yang paling rendah. Selepas makan, tekanan sistolik meningkat.

Pengukuran tekanan darah

Calon Sains Perubatan, pakar neurologi L. MANVELOV (Institut Penyelidikan Negeri Neurologi RAMS).

Selalunya orang tidak menyedari bahawa mereka mempunyai tekanan darah tinggi. Walau bagaimanapun, anda juga perlu dapat mengukurnya, walaupun dengan bantuan peranti yang paling pintar..

Berkali-kali kita harus kembali kepada topik hipertensi dan tekanan darah tinggi. Kelopak mata terlalu pendek untuk lelaki (baru-baru ini untuk wanita) di Rusia. Selalunya, penyebab strok dan serangan jantung menjadi sikap tidak peduli terhadap kesihatan mereka. Dan di sini adalah penting bahawa kita tidak memantau tekanan darah. Tempat mandi dengan bir atau usaha berjam-jam di atas ranjang di bawah terik matahari untuk pesakit hipertensi boleh berubah menjadi bencana. Selalunya orang tidak menyedari bahawa mereka mempunyai tekanan darah tinggi. Walau bagaimanapun, anda juga perlu dapat mengukurnya, walaupun dengan bantuan peranti yang paling pintar..

Apa itu tekanan darah??

Tekanan darah (BP) - tekanan darah di arteri adalah salah satu petunjuk utama sistem kardiovaskular. Ia boleh berubah dengan banyak penyakit, dan mengekalkannya pada tahap optimum sangat penting. Tidak hairanlah jika doktor mengikuti pemeriksaan seseorang yang tidak sihat dengan pengukuran tekanan darah.

Pada orang yang sihat, tahap tekanan darah agak stabil, walaupun dalam kehidupan sehari-hari ia sering berubah-ubah. Ini berlaku dengan emosi negatif, ketegangan saraf atau fizikal, pengambilan cecair berlebihan, dan dalam banyak kes lain..

Terdapat sistolik, atau tekanan darah atas - tekanan darah semasa penguncupan ventrikel jantung (sistol). Pada masa yang sama, sekitar 70 ml darah dikeluarkan dari mereka. Jumlah tersebut tidak dapat langsung melalui saluran darah kecil. Oleh itu, aorta dan kapal besar lain diregangkan, dan tekanan di dalamnya meningkat, mencapai normal 100-130 mm RT. Seni. Semasa diastole, tekanan darah di aorta secara beransur-ansur turun menjadi normal hingga 90 mm Hg. Art., Dan di arteri besar - hingga 70 mm RT. Seni. Perbezaan nilai tekanan sistolik dan diastolik yang kita rasakan dalam bentuk gelombang nadi, yang disebut nadi.

Hipertensi arteri

Peningkatan tekanan darah (140/90 mm Hg. Art. Dan di atas) diperhatikan dengan hipertensi, atau, seperti yang biasa disebut di luar negara, hipertensi penting (95% dari semua kes), apabila penyebab penyakit tidak dapat diketahui, dan dengan apa yang disebut simtomatik hipertensi (hanya 5%), berkembang kerana perubahan patologi dalam beberapa organ dan tisu: dengan penyakit ginjal, penyakit endokrin, penyempitan kongenital atau aterosklerosis aorta dan saluran besar yang lain. Bukan tanpa alasan bahawa hipertensi arteri disebut pembunuh senyap dan misteri. Dalam separuh kes, penyakit ini tidak simptomatik untuk waktu yang lama, iaitu, seseorang merasa sihat sepenuhnya dan tidak mengesyaki penyakit berbahaya itu telah merosakkan tubuhnya. Dan tiba-tiba, seperti baut dari warna biru, komplikasi teruk berkembang: contohnya, strok, infark miokard, detasmen retina. Banyak dari mereka yang terselamat setelah malapetaka vaskular tetap cacat, yang hidupnya nampaknya terbahagi kepada dua bahagian: "sebelum" dan "setelah".

Baru-baru ini saya harus mendengar ungkapan menarik dari pesakit: "Hipertensi bukanlah penyakit, tekanan darah meningkat pada 90% orang." Tentu saja, angka itu sangat dibesar-besarkan dan berdasarkan khabar angin. Bagi pendapat bahawa hipertensi bukanlah penyakit, ini adalah salah tanggapan yang berbahaya dan berbahaya. Adalah pesakit seperti itu, yang, terutama menyedihkan, sebahagian besarnya tidak mengambil ubat antihipertensi atau tidak dirawat secara sistematik dan tidak mengawal tekanan darah, secara sembarangan mempertaruhkan kesihatan mereka dan juga nyawa.

Di Rusia, 42.5 juta orang, iaitu 40% daripada populasi, kini mempunyai tekanan darah tinggi. Lebih-lebih lagi, menurut sampel nasional perwakilan penduduk Rusia yang berumur 15 tahun ke atas, 37.1% lelaki dan 58.9% wanita mengetahui tentang hipertensi arteri mereka, dan hanya 5.7% pesakit yang menerima terapi antihipertensi yang mencukupi lelaki dan 17.5% wanita.

Oleh itu, di negara kita ada banyak kerja yang perlu dilakukan untuk mencegah malapetaka kardiovaskular - untuk mencapai kawalan terhadap hipertensi arteri. Program yang disasarkan "Pencegahan dan rawatan hipertensi arteri di Persekutuan Rusia", yang sedang berlangsung, bertujuan untuk menyelesaikan masalah ini..

Cara mengukur tekanan darah

Doktor membuat diagnosis "hipertensi", dan dia memilih rawatan yang diperlukan, tetapi pemantauan tekanan darah secara berkala sudah menjadi tugas bukan hanya untuk pekerja perubatan, tetapi untuk setiap orang.

Hari ini, kaedah yang paling biasa untuk mengukur tekanan darah adalah berdasarkan kaedah yang dicadangkan pada tahun 1905 oleh doktor domestik N. S. Korotkov (lihat Sains dan Kehidupan No. 8, 1990). Ia dikaitkan dengan mendengar nada suara. Di samping itu, kaedah palpation (palpation of denyut nadi) dan kaedah pemantauan harian (pemantauan tekanan berterusan) digunakan. Yang terakhir ini sangat menunjukkan dan memberikan gambaran yang paling tepat mengenai bagaimana tekanan darah berubah pada siang hari dan bagaimana ia bergantung pada beban yang berbeza..

Untuk mengukur tekanan darah dengan kaedah Korotkov, manometer merkuri dan aneroid digunakan. Yang terakhir, serta peranti automatik dan separa automatik moden dengan paparan, dikalibrasi pada skala merkuri sebelum digunakan dan diperiksa secara berkala. By the way, pada beberapa dari mereka, tekanan darah atas (sistolik) ditunjukkan dengan huruf "S", dan yang lebih rendah (diastolik) ditunjukkan dengan "D". Terdapat juga alat automatik yang disesuaikan untuk mengukur tekanan darah pada selang waktu tertentu (contohnya, dengan cara ini anda dapat memantau pesakit di klinik). Peranti pemantauan mudah alih telah dibuat untuk pemantauan (pengesanan) tekanan darah setiap hari di klinik.

Tahap tekanan darah berfluktuasi pada siang hari: biasanya ia adalah yang terendah semasa tidur dan meningkat pada waktu pagi, mencapai maksimum pada waktu aktiviti siang hari. Penting untuk diketahui bahawa pada pesakit dengan hipertensi arteri, selalunya petunjuk tekanan darah setiap malam lebih tinggi daripada pada waktu siang. Oleh itu, untuk pemeriksaan pesakit seperti itu, pemantauan tekanan darah setiap hari sangat penting, hasilnya membolehkan anda menjelaskan masa ubat yang paling rasional dan memberikan kawalan penuh rawatan.

Perbezaan antara nilai tekanan darah tertinggi dan terendah pada siang hari pada orang yang sihat, sebagai peraturan, tidak melebihi: untuk sistolik - 30 mm RT. Art., Dan untuk diastolik - 10 mm RT. Seni. Dengan hipertensi arteri, turun naik ini lebih ketara.

Apakah kebiasaannya?

Persoalan mengenai tekanan darah mana yang harus dianggap normal agak rumit. Ahli terapi domestik yang cemerlang A. L. Myasnikov menulis: "Pada dasarnya, tidak ada batas yang jelas antara nilai tekanan darah, yang harus dianggap fisiologis untuk usia tertentu, dan nilai tekanan darah, yang harus dianggap patologis untuk usia tertentu." Walau bagaimanapun, dalam praktiknya, tentu saja mustahil dilakukan tanpa standard tertentu..

Kriteria untuk menentukan tahap tekanan darah yang diadopsi pada tahun 2004 oleh All-Russian Society of Cardiology didasarkan pada cadangan 2003 Persatuan Eropah untuk Hipertensi dan pakar dari Jawatankuasa Nasional Bersatu untuk Pencegahan, Diagnosis, Penilaian dan Rawatan Tekanan Darah Tinggi. Sekiranya tekanan darah sistolik dan diastolik berada dalam kategori yang berbeza, maka penilaian dibuat pada kadar yang lebih tinggi. Dengan penyimpangan dari norma, kita bercakap mengenai hipotensi arteri (tekanan darah di bawah 100/60 mm Hg) atau hipertensi arteri (lihat jadual).

Cara mengukur tekanan darah?

Tekanan darah paling sering diukur dalam keadaan duduk, tetapi kadang-kadang anda harus melakukannya dalam keadaan rawan, misalnya, pada pesakit yang sakit parah atau ketika pesakit sedang berdiri (dengan ujian berfungsi). Walau bagaimanapun, terlepas dari posisi lengan bawahnya yang diperiksa, tekanan darahnya diukur, dan alat harus berada pada tahap jantung. Bahagian bawah cuff diletakkan kira-kira 2 cm di atas siku. Sarung berisi udara tidak boleh menekan tisu yang mendasari.

Udara dengan cepat dipam ke dalam manset hingga 40 mm Hg. Seni. lebih tinggi daripada yang di mana nadi pada arteri radial hilang kerana penyempitan saluran darah. Fonendoskop digunakan pada ulnar fossa pada titik denyutan arteri tepat di bawah pinggir bawah cuff. Udara daripadanya mesti dilepaskan perlahan-lahan, dengan kelajuan 2 mm Hg. Seni. pada satu denyutan nadi. Ini diperlukan untuk menentukan tahap tekanan darah dengan lebih tepat. Titik pada skala pengukur di mana denyut nadi yang dibezakan muncul (nada) ditandai sebagai tekanan sistolik, dan titik di mana ia hilang ditandai sebagai diastolik. Mengubah kelantangan nada, pelemahannya tidak diambil kira. Tekanan di manset dikurangkan menjadi sifar. Ketepatan memperbaiki dan merakam momen penampilan dan kehilangan nada sangat penting. Sayangnya, sering kali berlaku ketika mengukur tekanan darah mereka lebih suka membulatkan hasilnya menjadi sifar atau lima, yang menyukarkan penilaian data yang diperoleh. Tekanan darah mesti direkodkan dengan ketepatan 2 mm RT. st.

Anda tidak dapat mengira tahap tekanan darah sistolik pada permulaan ayunan lajur merkuri yang dapat dilihat oleh mata, perkara utama adalah penampilan bunyi ciri; semasa pengukuran tekanan darah terdengar, yang dibahagikan kepada fasa yang berasingan.

Nada fasa N. S. Korotkova
Fasa 1 - NERAKA, di mana nada berterusan didengar. Keamatan suara secara beransur-ansur meningkat ketika manset mengempis. Paling tidak sekurang-kurangnya dua nada berturut-turut ditakrifkan sebagai tekanan darah sistolik..
Fasa ke-2 - kemunculan bunyi dan bunyi "gemerisik" ketika manset semakin mengempis.
Fasa ke-3 - tempoh di mana suara menyerupai kekusutan dan semakin kuat.
Fasa ke-4 sesuai dengan penyenyapan tajam, penampilan suara "bertiup" yang lembut. Fasa ini dapat digunakan untuk menentukan tekanan darah diastolik ketika nada terdengar hingga pembahagian sifar.
Fasa ke-5 dicirikan oleh hilangnya nada terakhir dan sesuai dengan tahap tekanan darah diastolik.

Tetapi ingat: antara fasa 1 dan 2 nada Korotkov, suaranya tidak ada buat sementara waktu. Ini berlaku dengan tekanan darah sistolik yang tinggi dan berterusan melalui penghembusan udara dari cuff hingga 40 mm RT. st.

Ia berlaku bahawa tahap tekanan darah dilupakan dalam masa antara saat pengukuran dan mencatat hasilnya. Itulah sebabnya anda harus merakam data dengan segera - sebelum melepaskan manset.

Sekiranya terdapat keperluan untuk mengukur tekanan darah pada kaki, manset diletakkan di sepertiga tengah paha, fonendoskop dibawa ke fossa popliteal di tempat denyutan arteri. Tahap tekanan diastolik pada arteri popliteal kira-kira sama seperti pada brachial, dan sistolik - 10-40 mm RT. Seni. lebih tinggi.

Tahap tekanan darah boleh berubah-ubah walaupun dalam jangka waktu yang singkat, misalnya, semasa pengukuran, yang dikaitkan dengan sejumlah faktor. Oleh itu, semasa mengukurnya, peraturan tertentu mesti dipatuhi. Suhu di dalam bilik mestilah selesa. Satu jam sebelum mengukur tekanan darah, pesakit tidak boleh makan, tertekan secara fizikal, merokok, atau terdedah kepada selesema. Dalam 5 minit sebelum mengukur tekanan darah, dia perlu duduk di bilik yang hangat, berehat dan tidak mengubah postur selesa yang diterima. Lengan pakaian harus cukup bebas, adalah wajar untuk membuka tangan dengan menanggalkan lengan baju. Tekanan darah harus diukur dua kali dengan selang waktu sekurang-kurangnya 5 minit; nilai purata dicatatkan untuk dua petunjuk.

Di samping itu, perlu diingat tentang kekurangan dalam penentuan tekanan darah, kerana kesalahan kaedah Korotkov itu sendiri, yang dalam keadaan ideal, dengan tahap tekanan darah normal adalah ± 8 mm Hg. Seni. Punca ralat tambahan mungkin adalah gangguan pada degupan jantung pesakit, kedudukan lengannya yang tidak betul semasa pengukuran, penyisipan manset yang buruk, manset yang tidak standard atau tidak berfungsi. Bagi orang dewasa, yang terakhir harus mempunyai panjang 30–35 cm hingga sekurang-kurangnya sekali membungkus bahu subjek, dan lebar 13–15 cm. Manset kecil adalah sebab biasa untuk penentuan tekanan darah tinggi yang salah. Walau bagaimanapun, untuk orang gemuk, manset yang lebih besar mungkin diperlukan, dan untuk anak-anak manset yang lebih kecil. Ketidaktepatan pengukuran tekanan darah juga dapat dikaitkan dengan pemampatan berlebihan tisu yang mendasari oleh manset. Lebihan tekanan darah juga berlaku ketika mengembung manset yang lemah.

Baru-baru ini saya harus bercakap dengan seorang pesakit yang dikatakan oleh seorang jururawat di klinik, mengukur tekanan darah, bahawa ia meningkat. Setibanya di rumah, pesakit mengukur tekanan darah dengan alatnya sendiri dan terkejut melihat kadarnya jauh lebih rendah. Manifestasi khas hipertensi "lapisan putih" dijelaskan oleh reaksi emosi (ketakutan kita terhadap keputusan doktor) dan diambil kira semasa mendiagnosis hipertensi arteri dan menentukan tahap tekanan darah yang optimum semasa rawatan. Hipertensi "kot putih" adalah perkara biasa - pada 10% pesakit. Adalah perlu untuk mewujudkan suasana yang sesuai di dalam bilik: ia harus tenang dan sejuk. Perbualan luar biasa tidak dapat diterima. Adalah perlu untuk bercakap dengan subjek dengan tenang, baik hati.

Dan akhirnya. Kita jauh dari tidak berdaya melawan penyakit berbahaya. Ia memberi tindak balas yang cukup baik terhadap rawatan, seperti yang dibuktikan dengan jelas oleh program profilaksis berskala besar untuk memerangi hipertensi arteri, yang dilakukan di negara kita dan di luar negara dan yang memungkinkan untuk mengurangkan kejadian strok sebanyak 45-50% dalam tempoh lima tahun. Semua pesakit mendapat rawatan yang mencukupi dan mematuhi arahan doktor..

Sekiranya anda berusia lebih dari 40 tahun, ukur tekanan darah anda secara sistematik. Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa hipertensi arteri sering tidak simptomatik, tetapi ini menjadikan penyakit ini lebih berbahaya, menyebabkan "backstab." Alat untuk mengukur tekanan darah harus ada di setiap keluarga, dan setiap orang dewasa harus belajar bagaimana mengukurnya, terutama karena ini tidak menimbulkan kesulitan yang signifikan.

"Pengetahuan yang sangat diperlukan untuk kehidupan manusia adalah mengenal diri sendiri." Bernard Fontennel (1657-1757), seorang penulis dan ahli falsafah Perancis yang terkenal yang hidup tepat 100 tahun, sampai pada kesimpulan yang sebenarnya dan semasa.

Penulis mengucapkan terima kasih kepada kakitangan Institut Penyelidikan Negeri Neurologi Akademi Sains Perubatan Rusia A. Kadykova dan M. Prokopovich atas bantuan mereka dalam menggambarkan artikel.

Pengukuran tekanan darah: algoritma tindakan, peranti

Kandungan artikel:

Mengapa saya perlu mengukur tekanan

Tekanan darah adalah kekuatan darah yang berfungsi di dinding arteri dan saluran darah. Terdapat tekanan diastolik (bawah) dan sistolik (atas). Norma orang dewasa adalah berhampiran dengan batas 120 x 80 mm Hg. Penyimpangan yang ketara dari angka-angka ini sering menunjukkan kemunculan penyakit.

Lonjakan tekanan darah meningkatkan risiko serangan jantung, iskemia, strok.

Peningkatan prestasi dapat diperhatikan dengan perkembangan patologi berikut:

  • gangguan irama jantung;
  • penyakit vaskular;
  • kegagalan buah pinggang;
  • penyakit endokrin;
  • gangguan neurologi.

Penyebab tekanan darah rendah: pendarahan dalaman, kegagalan jantung, ulser perut akut, tekanan, dystonia vegetovaskular, kemurungan.

Perlu diingat bahawa kadar yang lebih rendah boleh menjadi ciri individu badan. Walau bagaimanapun, tekanan darah tinggi hampir selalu menandakan masalah di dalam badan.

Untuk mengetahui sebab-sebab lompatan dengan tepat, anda mesti sentiasa mengawasi keadaan anda, melakukan pengukuran, diperiksa oleh doktor.

Kaedah Pengukuran Tekanan

Terdapat 2 jenis manipulasi untuk mengukur tekanan darah: langsung dan tidak langsung. Kaedah langsung sangat tepat, tetapi trauma secara fizikal. Jarum tolok tekanan dimasukkan ke dinding jantung atau arteri. Tiub peranti diisi dengan antikoagulan. Ahli tulis mencatat turun naik tekanan darah dalam bentuk lekukan. Teknik ini digunakan oleh pakar bedah jantung, kadang-kadang di makmal.

Pengukuran tekanan tidak langsung merujuk kepada kaedah tidak invasif. Pengukuran dilakukan pada kapal periferal siku atau pergelangan tangan dengan tonometer. Mungkin ada kesalahan, tetapi peranti ini dapat digunakan dalam keadaan apa pun.

Diagnosis tekanan tidak langsung mengikut jenis peralatan yang digunakan (mekanikal, elektronik) dibahagikan kepada pilihan auskultasi dan osilometrik.

Kaedah Auscultatory

Juga dikenali sebagai kaedah Korotkov. Dinamakan sebagai penghormatan kepada pakar bedah penciptanya N.S. Korotkova. Tonometer mekanikal digunakan. Manset dipasang ke bahu, pam dengan udara melalui belon berbentuk pir. Had tekanan atas dan bawah ditentukan oleh telinga menggunakan fonendoskop.

Apabila manset diisi, aliran darah di arteri disekat, tekanan luaran melebihi sistolik, denyutan bunyi ciri berhenti. Penurunan udara secara beransur-ansur mengembalikan peredaran darah, nada kembali mula terdengar. Strok pertama sepadan dengan tekanan sistolik (atas), yang terakhir untuk diastolik (bawah).

Kaedah Korotkov diiktiraf sebagai standard. Ia mempunyai sisi positif dan negatif. Malah pergerakan tangan secara tidak sengaja tidak akan mempengaruhi hasilnya. Walau bagaimanapun, terdapat risiko salah menggunakan cuff dan phonendoscope. Penentuan objektif penunjuk tekanan dapat dicegah dengan kebisingan di dalam bilik. Peranti ini terdiri daripada banyak bahagian, dalam proses penggunaannya banyak manipulasi yang seharusnya dilakukan, oleh itu, anda perlu mempelajari pengukuran tekanan yang betul.

Kaedah Osilometrik

Tonometer elektronik dengan kawalan automatik atau separa automatik digunakan. Cuff dilekatkan di atas siku atau di pergelangan tangan. Dalam mesin automatik sepenuhnya, udara dikumpulkan dan diturunkan secara bebas. Dalam alat semiautomatik perlu menggunakan pir. Petunjuk ditunjukkan di papan skor tanpa bantuan berdasarkan riak yang didaftarkan.

Kelebihan kaedah ini termasuk penyediaan cepat peranti elektronik untuk operasi. Di samping itu, untuk bekerja dengannya, kemahiran khas tidak diperlukan, tidak ada kesalahan dalam perhatian manusia, kebisingan di dalam bilik tidak penting.

Agar indikator dapat ditentukan dengan betul, tangan mesti pegun semasa pengukuran tekanan. Dilarang bercakap semasa prosedur.

Cara mengukur tekanan

Hasil diagnosis yang paling tepat dapat diperoleh dengan tertakluk pada peraturan tertentu. Petunjuk yang diputarbelitkan tidak akan membawa maklumat yang diperlukan, dapat menyebabkan pesakit dan doktor membuat kesimpulan yang salah.

Persiapan untuk prosedur

Tekanan darah dianjurkan untuk diukur dalam satu jam atau lebih setelah kecergasan, merokok. Kopi, teh, minuman tenaga, pancuran mandian air panas atau mandi mewajibkan anda menunggu 1.5-2 jam. Anda juga harus menunggu 15-20 minit. selepas makan.

Sebaiknya kosongkan pundi kencing dan usus sebelum mengukur tekanan.

Sebelum memulakan diagnosis, anda perlu duduk atau berbaring pada waktu rehat dari 2 hingga 10 minit. Pose dalam proses pengukuran mestilah santai, duduk, kaki tidak disilangkan, tidak tegang. Sarung diletak dengan betul pada lengan dengan bahagian jantung. Pesakit perlu diam.

Sebelum mengukur tekanan, disarankan untuk mengudarakan ruangan, untuk memastikan suhu yang nyaman.

Algoritma untuk mengukur mekanik

  1. Sediakan perkakas. Keluarkan tonometer dari bungkusan, letakkan monometer di permukaan rata, memberikan gambaran keseluruhan dail yang baik. Sebarkan semua tiub.
  2. Pakai manset. Balut bahan di sekitar lengan bawah (2-3 cm di atas siku). Ketatkan dengan ketat tetapi tidak terlalu ketat.
  3. Pasang fonendoskop. Letakkan selaput di bawah cuff tepat di atas siku (di bahagian dalam lengan). Masukkan fon telinga ke telinga.
  4. Mengembang manset. Ambil pir di telapak tangan anda, ketatkan injap mengikut arah jam sehingga berhenti. Picit pir dengan gerakan pantas sehingga manset diisi dengan udara, dan jarum monometer mencapai 180 mmHg. Pada tahap ini, sedikit kebas tangan mungkin dirasakan akibat penyumbatan aliran darah di arteri.
  5. Mulakan pengukuran itu sendiri. Buka perlahan-lahan injap pir berlawanan arah jarum jam, perlahan-lahan membiarkan udara keluar. Dalam kes ini, perlu mengikuti anak panah dan nada dering di telinga. Kejutan pertama yang didengar akan berlaku pada tahap tekanan sistolik, yang terakhir - pada gambaran diastolik. Ingat metrik ini.
  6. Selesaikan prosedur. Sebaik sahaja hembusan di fon kepala berhenti sepenuhnya, anda dapat melepaskan udara yang tersisa, mengeluarkan manset dan fonendoskop, mengeluarkan peranti.

Sekiranya tidak mungkin untuk mendengar indikator, semasa proses pengukuran, anda dapat mengepam manset lagi. Lebih daripada satu pengulangan manipulasi tidak dapat dilakukan, kerana ia memutarbelitkan data.

Algoritma Elektronik

  1. Penyediaan instrumen. Letakkan badan tonometer pada permukaan rata, luruskan semua tiub dengan baik.
  2. Sediakan tangan. Tanggalkan jam tangan, gelang, sarung lengan atas.
  3. Pakai manset. Letakkan tisu pada lengan bawah 2 cm di atas siku.
  4. Persediaan pesakit Ambil postur duduk yang santai dengan kaki lurus. Pastikan tangan anda tenang, lebih baik bersandar di atas meja, telapak tangan ke atas. Diam, bernafas sekata selama kira-kira 30 saat.
  5. Pengukuran. Tekan butang mula mengikut arahan. Manset akan mula mengembang, nombor berjalan akan muncul di skrin. Tanpa menukar kedudukan, tunggu penurun udara penuh dan penstabilan penunjuk pada monitor.
  6. Tanggalkan perkakas. Tanggalkan manset, hentikan peranti.

Semasa mengukur dengan tonometer pergelangan tangan, anda juga harus mengeluarkan perhiasan dari tangan anda, dan memaparkan kulit anda. Manset dipakai ke atas dengan paparan 1 cm di atas berus. Tangan dengan alat diletakkan dengan tapak tangan di bahu yang bertentangan. Ini diikuti dengan pelancaran, inflasi cuff, kemunculan petunjuk dan pelepasan udara.

Untuk ketepatan maksimum, diagnosis dapat diulang setelah 15 minit..

Kesalahan pengukuran

Syarat penting adalah tidak menyentuh membran phonendoscope dan manset dengan tangan anda semasa proses pengukuran. Nadi dari jari pegangan akan memutarbelitkan penunjuk. Tisu antara kulit dan manset mengganggu kerentanan membran.

Anda tidak boleh menyimpang dari tahap jantung dalam kedudukan manset, angka akan terlalu tinggi atau diremehkan. Velcro yang terlalu lemah atau terlalu kuat, keadaan letih, punggung bungkuk, pergerakan pesakit dan bercakap akan memberikan hasil yang sama.

Semasa menggunakan tonometer mekanikal, seseorang tidak boleh memilih pembundaran penunjuk ke 0 dan 5. Sejujurnya, hanya data yang ditunjukkan sebenarnya diambil.

Tafsiran petunjuk

Tekanan orang dewasa disebarkan oleh doktor seperti berikut:

  • optimum. 120 hingga 80 unit dan sedikit lebih rendah;
  • biasanya boleh diterima. Sehingga 130 pada 85;
  • bertingkat sederhana. Sehingga 139 pada 89.

Angka-angka di atas sempadan yang tinggi menunjukkan hipertensi.

Tekanan kanak-kanak mungkin mempunyai norma lain bergantung pada usia, mereka ditentukan oleh doktor.

Pemantauan tekanan

Pemantauan merujuk kepada pelbagai ukuran dalam jangka masa tertentu. Amalan ini digunakan untuk memilih ubat yang tepat, mengawal kehamilan, dan beberapa penyakit. Doktor boleh menetapkan diagnosis secara berkala, pada jam yang ditetapkan, wajib membuat catatan harian tekanan atau memakai monitor tekanan darah pintar dengan fungsi ingatan. Pilihan yang terakhir lebih mahal harganya, tetapi lebih mudah untuk menetapkan lebih dari 100 petunjuk dengan tarikh dan masa pengukuran tanpa penyertaan pesakit.

Penentuan tekanan darah menggunakan alat digunakan dalam kehidupan seharian dan perubatan di mana sahaja. Tonometer yang berbeza mempunyai kesilapan dan kelebihan tersendiri. Lebih baik membeli jenis tertentu setelah berunding dengan doktor pemerhati, dengan mempertimbangkan keadaannya.

Tonometer. Cara mengukur tekanan darah dengan monitor tekanan darah

Bagaimana mengukur tekanan darah? Mematuhi peraturan asas, serta arahan untuk menggunakan tonometer dalam artikel, anda dapat mengukur tekanan anda dengan betul dan tepat!

Tonometer (Sphygmomanometer) - alat untuk mengukur tekanan darah.

Tonometer terdiri daripada manset, alat untuk membekalkan udara ke manset dan manometer, yang sebenarnya mengukur tekanan udara di dalam manset. Selain itu, bergantung pada jenisnya, tonometer dilengkapi dengan stetoskop atau alat elektronik dengan mana denyutan udara di manset direkodkan.

Peraturan asas untuk pengukuran tekanan yang tepat dengan tonometer

- 60 minit sebelum mengukur tekanan darah, pesakit mesti menahan diri dari merokok, minum minuman beralkohol atau produk berkafein;

- Anda tidak boleh melakukan pengukuran jika anda benar-benar ingin menggunakan tandas, kerana pundi kencing penuh meningkatkan bacaan sekitar 10 mmHg. st.

- Anda perlu mengukur tekanan darah di persekitaran yang tenang dan nyaman, pada suhu bilik;

- Pengukuran tekanan darah harus dilakukan dalam keadaan duduk dan santai pesakit, tidak lebih awal dari 5 minit setelah dia berehat;

- Tangan di mana manset akan dipakai mesti diatur sedemikian rupa sehingga sikunya berada pada tahap jantung;

- Tangan mesti dilonggarkan sepenuhnya;

- Semasa prosedur, anda tidak boleh bercakap dan bergerak;

- Di antara dua pengukuran perlu menahan jeda 3-5 minit sehingga tekanan di dalam kapal, setelah diperas oleh manset tonometer, menormalkan.

Bagaimana mengukur tekanan darah dengan tonometer mekanikal (manual)? Arahan langkah demi langkah

1. Setelah persiapan awal, yang saya tulis di atas, pasangkan manset lengan, seperti yang disebutkan, pada tahap jantung, tetapi sehingga manset itu 3-5 cm di atas siku lengan.

Walaupun peranti anda dirancang untuk mengukur tekanan di pergelangan tangan, mansetnya harus berada pada tahap jantung.

2. Pasangkan stetoskop ke bahagian tengah lipatan bahagian dalam lengan dan pasangkannya. Di tempat ini, semasa turunnya cuff, kita dapat mendengar denyutan nadi dengan jelas.

3. Naikkan cuff hingga 200-220 mmHg. Seni. Sekiranya anda mengesyaki bahawa tekanan mungkin lebih tinggi, pam manset lebih jauh;

4. Perlahan-lahan, dengan kecepatan 2-4 mm sesaat, dengan fokus pada dail tonometer, biarkan udara keluar dan dengarkan denyutan (nadi) dalam stetoskop.

5. Sebaik sahaja anda mendengar pukulan pertama, ingatlah bacaan peranti, sebagai ini adalah petunjuk tekanan atas (tekanan darah sistolik).

6. Apabila anda berhenti mendengar strok, ini adalah petunjuk tekanan rendah (tekanan darah diastolik).

7. Lakukan pengukuran 2-3 kali. Nilai rata-rata di antara mereka adalah tekanan darah anda.

Bagaimana mengukur tekanan darah dengan monitor tekanan darah automatik (elektronik)? Arahan langkah demi langkah

1. Letakkan manset di lengan anda dan letakkan pada tahap jantung.

2. Cukup tekan butang pada tonometer automatik untuk mula mengukur tekanan.

3. Tunggu sehingga tonometer memberikan hasil. Dia akan mengepam udara ke dalam cuff, dan kemudian menurunkannya. Anda hanya perlu merakam keterangan.

4. Lakukan pengukuran 2-3 kali. Nilai rata-rata di antara mereka adalah tekanan darah anda.

Apa yang sepatutnya menjadi tekanan?

Tekanan normal pada manusia, yang diterima umum, adalah 120/80. Tetapi perlu diperhatikan bahawa, bergantung pada usia, keperibadian tubuh, waktu dalam sehari, dan faktor-faktor lain, tekanan normal, atau seperti yang disebut juga, tekanan ideal, tekanan kerja setiap orang dapat memiliki tekanan masing-masing. Sebagai contoh, mari kita lihat jadual yang menunjukkan tekanan normal bagi orang yang berumur berbeza:

Pengukuran tekanan darah - algoritma tindakan. Teknik Meter dan Prosedur Tekanan Darah

Sehingga parameter tekanan darah berada dalam lingkungan normal, seseorang tidak memikirkan masalah kesihatan. Tetapi ada baiknya indikator menyimpang dari norma, bagaimana pening berlaku, dan penyakit itu berlanjutan. Bagaimana mengukur tekanan dengan tonometer untuk mendapatkan hasil yang betul? Mari cuba sama-sama mengetahuinya.

Untuk apa tekanan darah diukur?

NERAKA - petunjuk penting fungsi sistem kardiovaskular, berbeza untuk setiap kategori - berbeza pada kanak-kanak, orang tua, pada wanita hamil. Sekiranya seseorang itu sihat, maka indikator tekanan darah selalu sama, tetapi gaya hidup yang salah, situasi tertekan, keletihan dan banyak faktor luaran yang lain mengubah indikatornya. Sebagai peraturan, mereka berubah sedikit setiap hari. Sekiranya lonjakan tekanan tidak melebihi 10 mm untuk diastolik (bawah), 20 mm untuk sistolik (atas), ini dianggap sebagai norma.

Tekanan darah diukur untuk mengurangkan peningkatan atau penunjuk yang lebih rendah pada waktunya. Perlu difahami bahawa perubahan tekanan darah yang berterusan yang melampaui norma dapat menunjukkan penyakit, misalnya, ia berlaku dengan kardioarrhythmia. Tekanan darah tinggi yang rendah atau berterusan harus dirawat oleh pakar. Hipertensi dapat disembunyikan di sebalik gangguan tekanan, dan hipertensi di belakangnya dengan akibat buruknya. Oleh itu, sangat penting untuk belajar bagaimana mengukur secara bebas orang yang mempunyai tekanan darah yang bermasalah..

Berapakah tekanan darah yang diukur?

Sekiranya seseorang pertama kali menemui penentuan tekanannya, dia mungkin tidak tahu bagaimana menggunakan peranti automatik, dan apa huruf misteri “mm RT. Seni. " Sementara itu, ini adalah milimeter merkuri di mana tekanan darah diukur. Peranti ini dicipta beberapa dekad yang lalu, tetapi masih relevan. Peranti ini beroperasi dengan sangat sederhana. Di bawah pengaruh tekanan darah, lajur merkuri dilepaskan atau naik, menunjukkan unit tekanan dalam milimeter.

Algoritma Tekanan Darah

Sekiranya setelah mengukur hasilnya lebih tinggi daripada biasa, jangan panik. Untuk ketepatan, tekanan harus diukur tiga kali: kali kedua - setelah 20 minit, yang ketiga - setelah 3 jam. Di samping itu, untuk mendapatkan hasil yang paling benar, anda harus mengikuti algoritma pengukuran tekanan tertentu:

  • Ia harus diukur dalam kedudukan yang selesa: duduk dan meletakkan tangan anda di atas meja dengan telapak tangan ke atas.
  • Letakkan siku sehingga berada pada tahap jantung.
  • Balut lengan tiga cm di atas siku dengan manset.
  • Untuk menentukan tekanan dengan betul, anda tidak boleh bercakap semasa prosedur.
  • Selepas 5 minit, anda perlu mengukur semula tekanannya.
  • Mengelakkan kesalahan akan memungkinkan pengukuran tekanan darah pada kedua tangan.
  • Untuk mengikuti dinamika, anda perlu mengukur tekanan darah tiga kali sehari sebelum makan.

Teknik Pengukuran Tekanan Darah

Pengukuran tekanan pada seseorang harus dilakukan mengikut rancangan tertentu. Ketepatan pengukuran dijamin dengan tindakan berikut:

  • Ia harus diukur 2 jam selepas makan untuk mengecualikan kesalahan.
  • Jangan merokok, minum alkohol atau kopi sebelum prosedur..
  • Jangan gunakan titisan vasokonstriktor hidung atau okular..
  • Jangan bersenam secara fizikal atau bersenam sebelum melakukan ini..

Pengukuran tekanan kaki

Pengukuran tekanan pada kaki dilakukan pada pesakit dengan ujian fungsi. Tidak kira kedudukan orang itu, lengan bawah tangan dan radas diletakkan pada tahap yang sama. Udara ditarik ke dalam cuff dengan cepat, sehingga nadi pada arteri radial hilang. Fonendoskop diletakkan di titik denyut arteri, selepas itu udara dilepaskan. Ini mesti dilakukan dengan perlahan. Kemunculan denyutan nadi akan menjadi tekanan sistolik, titik hilangnya denyut akan diastolik. Seperti yang anda lihat, mengukur tekanan darah tanpa bantuan pakar sangat mudah.

Pengukuran tekanan berbohong

Pengukuran tekanan yang berbohong harus dilakukan dengan betul. Lengan harus berbaring di sepanjang badan dan diangkat ke tengah dada. Untuk tujuan ini, perlu meletakkan bantal kecil di bawah bahu dan siku. Diperlukan untuk mengukur indikator tiga kali, oleh itu setiap pengukuran berikutnya dilakukan sudah berada pada posisi tubuh yang berbeza. Selang antara prosedur adalah 5-10 minit. Pada masa ini, manset di lengan melonggarkan.

Peraturan untuk mengukur tekanan darah

Terdapat peraturan tertentu untuk mengukur tekanan yang membolehkan anda mengesan keadaan tekanan darah manusia setiap hari. Mereka memberikan petunjuk yang lebih tepat. Apa yang tidak dapat dilakukan sebelum prosedur pengukuran, kita sudah menulis di atas. Kali pertama anda perlu mengukur pada waktu pagi, sejam selepas bangun. Kali kedua - sejam selepas makan tengah hari. Yang ketiga - pada waktu petang, jika perlu, jika terdapat kelemahan, sakit kepala atau malaise lain.

Meter tekanan darah

Terdapat tiga jenis kaedah untuk mengukur tekanan darah. Kaedah tidak langsung adalah teknik mekanik Korotkov. Ia juga dipanggil kaedah auscultatory. Pengukuran dilakukan dengan menggunakan manometer, manset dengan pir dan fonendoskop. Kaedah saudari yang lain adalah kaedah osilometri. Ia melibatkan penggunaan monitor tekanan darah elektronik. Yang ketiga adalah kaedah invasif, yang dilakukan dengan kateterisasi salah satu arteri, diikuti dengan pelekatan pada sistem pengukuran. Ia digunakan oleh doktor untuk campur tangan pembedahan yang serius..

Cara mengukur tekanan

Pengukuran tekanan darah yang betul dilakukan dengan ketat sesuai dengan peraturan di atas. Walau bagaimanapun, selalunya ketika mengukur tekanan darah oleh doktor, nilainya lebih tinggi dengan 20-40 mm RT. Seni. Ini disebabkan oleh tekanan yang dialami oleh badan ketika seorang jururawat mengukurnya. Pada beberapa pesakit, ini juga diperhatikan dengan pengukuran di rumah. Atas sebab ini, disarankan agar beberapa pengukuran dilakukan pada selang waktu beberapa minit..

Cara mengukur tekanan dengan monitor tekanan darah elektronik

Pengukuran tekanan dengan tonometer dilakukan mengikut senario tertentu. Peranti elektronik mesti digunakan mengikut arahan, dan anak juga akan mengatasinya. Penting untuk memakai sarung lengan - manset. Ia perlu diletakkan 3 cm di atas siku pada paras jantung. Selebihnya akan dilakukan secara automatik oleh peranti automatik. Pada akhir pengukuran, hasilnya muncul di layar. Peranti canggih mengingat petunjuk sebelumnya, yang membantu membandingkan dinamika perubahan tekanan darah.

Cara mengukur tekanan dengan tonometer tangan

Meter tekanan darah mekanikal memerlukan sedikit usaha, mudah dilakukan di rumah. Anda perlu memakai manset, mengepam udara ke dalamnya menggunakan pam berbentuk pir, memerah dan melepaskannya di tangan. Peranti harus menunjukkan 40 mmHg. Seni. melebihi hasil yang dirancang. Lepaskan udara dari cuff secara perlahan, dan aliran darah melalui arteri akan pulih. Catat hasilnya dengan pecahan pada sehelai kertas, dan setelah 15-20 minit ulangi prosedur dan bandingkan. Itu sahaja, anda tahu bagaimana mengukur tekanan darah..

Ramai pesakit mengadu tentang alat automatik mereka, percaya bahawa mereka memberikan petunjuk yang salah. Namun, menurut para pakar, masalahnya bukan pada tonometer, tetapi pada pengukuran tekanan darah yang tepat, jadi sangat penting untuk mulai mempersiapkan prosedur dalam beberapa jam. Adalah perlu untuk bertenang dan melakukan semuanya dengan ketat mengikut arahan. Doktor mengesyorkan untuk kegunaan rumah untuk membeli omron separa automatik atau peranti jenama lain dengan manset di bahu, dan bukan di pergelangan tangan. Anda perlu mencuba manset sebelum membeli.

Peraturan untuk mengukur tekanan darah

Perintah Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia pada 24 Januari 2003 No. 4 "Mengenai langkah-langkah untuk meningkatkan organisasi rawatan perubatan bagi pesakit dengan hipertensi arteri di Persekutuan Rusia"
Sumber: http://www.minzdrav.saratov.gov.ru/doc/detail.php?ID=23382

Karya ini tidak dilindungi hak cipta..
Sesuai dengan artikel 1259 Kanun Sipil Persekutuan Rusia, dokumen resmi badan negara dan badan pemerintahan sendiri daerah bukan objek hak cipta, termasuk undang-undang, tindakan peraturan lain, keputusan pengadilan, bahan lain yang bersifat perundangan, pentadbiran dan kehakiman, dokumen resmi organisasi internasional serta terjemahan rasmi mereka, karya cerita rakyat (cerita rakyat), mesej mengenai peristiwa dan fakta yang semata-mata bersifat informatif (berita hari ini, program TV, jadual waktu kenderaan, dll.).
Ke atas

Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia

Perintah 24 Januari 2003 No.4

Mengenai langkah-langkah untuk meningkatkan organisasi rawatan perubatan untuk pesakit dengan hipertensi arteri di Persekutuan Rusia

Petikan dari perintah (dari Lampiran No. 2) mengenai peraturan untuk mengukur tekanan darah.

Kaedah bukan invasif utama untuk mengukur tekanan darah adalah kaedah auscultatory N. S. Korotkov. Pengukuran tekanan darah menggunakan kaedah lain (terutamanya osilometrik) dan menggunakan alat automatik dalam 5-15% kes memberikan nilai tekanan darah yang stabil dan ketara berbeza dari yang mengikut kaedah Korotkov. Dalam kes-kes ini, hanya perlu memusatkan perhatian pada data kaedah Korotkov. Untuk mengenal pasti perbezaan tersebut, perlu dilakukan satu siri 3 pengukuran tekanan darah berturut-turut (atau selari) menggunakan dua kaedah.

Untuk pengukuran tekanan darah yang betul untuk mengklasifikasikan hipertensi, beberapa keadaan mesti diperhatikan untuk mengecualikan beban tekanan tambahan.

Kandungan

1. Syarat untuk mengukur tekanan darah [sunting]

Pengukuran harus dilakukan dalam lingkungan yang nyaman dan tenang pada suhu kamar, setelah pesakit menyesuaikan diri dengan keadaan kantor selama sekurang-kurangnya 5-10 menit. Kecualikan pengambilan makanan sejam sebelum pengukuran, merokok selama 1,5-2 jam, penggunaan minuman tonik, alkohol, penggunaan simpatomimetik, termasuk hidung dan titisan mata.

2. Kedudukan pesakit [sunting]

Tekanan darah dapat ditentukan dalam posisi "duduk" (yang paling umum), "berbaring" dan "berdiri", tetapi dalam semua keadaan, perlu memastikan posisi lengan, di mana tengah manset berada pada tahap jantung.

Setiap anjakan 5 cm bahagian tengah manset relatif ke tahap jantung membawa kepada peningkatan atau penurunan tekanan darah sebanyak 4 mm RT. Seni. Dalam posisi "duduk", pengukuran dilakukan pada pesakit yang terletak di kerusi atau kerusi yang selesa, bersandar di punggung, kecuali kaki yang melintang. Perlu diingat bahawa pernafasan dalam menyebabkan peningkatan kebolehubahan tekanan darah, oleh itu, perlu memberi tahu pesakit tentang hal ini sebelum memulakan pengukuran.

Tangan pesakit harus berada di atas meja di sebelah kerusi dengan senang dan berbaring diam dengan penekanan di siku hingga akhir pengukuran. Sekiranya meja tidak cukup tinggi, anda mesti menggunakan rehat telapak tangan khas. Posisi tangan pada "berat" tidak dibenarkan. Untuk melakukan pengukuran tekanan darah dalam posisi "berdiri", perlu menggunakan pemberhentian khas untuk mendukung lengan, atau selama pengukuran untuk menyokong lengan pasien di siku.

Pengukuran tambahan tekanan darah "berdiri" (orthostasis) dilakukan selepas 2 minit setelah bergerak ke kedudukan tegak untuk mengenal pasti hipotensi ortostatik. Dianjurkan untuk mengukur tekanan darah pada orthostasis bagi pesakit kumpulan usia yang lebih tua (berusia lebih dari 65 tahun), dengan adanya diabetes mellitus, kegagalan peredaran darah, dystonia vegetatif-vaskular, serta bagi pesakit yang mengambil vasodilator atau mempunyai riwayat hipotensi ortostatik.

Juga disarankan untuk mengukur tekanan darah pada kaki, terutama pada pesakit yang berusia di bawah 30 tahun. Pengukuran tekanan darah pada kaki dilakukan dengan menggunakan cuff lebar, phonendoscope diletakkan di fossa popliteal.

3. Peranti untuk mengukur tekanan darah [sunting]

Alat untuk mengukur tekanan darah mengikut kaedah N. S. Korotkov terdiri daripada pneumocuff oklusal, pir untuk mengepam udara dengan injap pendarahan yang boleh disesuaikan, manometer, stethophonendoscope atau fonendoskop khusus dari satu set tonometer. Tolok tekanan merkuri, anak panah atau elektronik digunakan. Nilai tekanan dibundarkan ke nombor genap terdekat..

Amalan membundarkan ke "5" dan "0" di akhir tidak dibenarkan (iaitu catatan jenis 145/95 dan / atau 160/100 sahaja). Tolok tekanan memerlukan pengesahan berkala (ketepatan dan penyesuaian) pada selang waktu yang ditunjukkan dalam spesifikasi teknikal, tetapi tidak kurang dari satu tahun. Manset dipilih dengan mempertimbangkan liputan bahu, yang diukur di bahagian tengahnya menggunakan pita pengukur yang fleksibel. Pengukuran tekanan darah oleh manset bahu tengah untuk orang dewasa dilakukan hanya dengan liputan bahu 23-33 cm. Dalam kes lain, perlu menggunakan ukuran manset khas. Pada masa yang sama, lebar dan panjang ruang elastik dalaman mesti sesuai dengan liputan bahu - panjangnya sekurang-kurangnya 80%, dan lebarnya sekitar 40% dari yang terakhir. Cuff dengan lebar ruang yang lebih kecil menyebabkan terlalu tinggi, dan terlalu lebar - untuk meremehkan tekanan darah.

4. Teknik pengukuran [sunting]

Cuff diletakkan di bahu sehingga bahagian tengah ruang pneumatik berada di atas unjuran arteri. Dua jari harus diletakkan di antara manset dan permukaan bahu (untuk kanak-kanak dan orang dewasa dengan jumlah lengan yang kecil - satu jari), dan pinggir bawahnya mestilah 2.5 cm di atas ulnar fossa. Tidak dianjurkan untuk meletakkan manset pada kain pakaian, dilarang menggulung lengan dengan pembentukan roller pemerasan dari kain. Kepala stetofonendoskop terpaku di pinggir bawah manset di atas unjuran arteri brakial, dan tidak dibenarkan membuat tekanan yang ketara pada kulit, dan lokasi kepala di bawah manset menyebabkan kesilapan dalam menentukan tekanan darah terutama diastolik.

Semasa pengukuran tekanan darah pertama (atau di hadapannya), perlu juga menilai tekanan darah sistolik dengan palpasi. Arteri radial atau brachial diraba. Apabila udara disuntik ke dalam manset, bacaan manometer dicatat pada saat penghentian denyutan arteri sebagai nilai anggaran tekanan darah sistolik, setelah itu pemampatan berterusan selama 30 mmHg lagi. Seni. Perlu diingat bahawa tekanan mampatan yang terlalu tinggi menyebabkan rasa sakit tambahan dan peningkatan tekanan darah.

Kadar penurunan tekanan udara di cuff mestilah 2-3 mm Hg. Seni. sesaat (atau masa antara kontraksi jantung berturut-turut). Pada tekanan lebih daripada 200 mm RT. Seni. kenaikan penunjuk ini kepada 4-5 mm RT dibenarkan. Seni. dalam sekejap.

Penampilan nada pertama sesuai dengan tekanan darah sistolik (fasa pertama nada Korotkov). Tekanan darah diastolik ditentukan oleh saat hilangnya nada Korotkov (fasa kelima). Penentuan tekanan darah diastolik pada fasa ke-4 (momen penurunan nada yang tajam) disarankan ketika mengukur tekanan darah pada kanak-kanak di bawah 12-14 tahun, wanita hamil, dan juga pada pesakit dengan output jantung yang tinggi kerana aktiviti fizikal, penyakit atau ciri fisiologi. Untuk mengawal hilangnya nada, perlu terus melakukan auskultasi hingga tekanan manset menurun 15-20 mm Hg. Seni. relatif dengan nada terakhir.

Dengan nada Korotkov yang lemah, disarankan untuk mengangkat tangan dan melakukan beberapa pergerakan mampatan tanpa usaha yang signifikan sebelum mengukur.

5. Banyaknya ukuran [sunting]

Pengukuran berulang dilakukan dengan selang waktu sekurang-kurangnya 2 minit.

Semasa lawatan pertama pesakit, tekanan darah harus diukur pada kedua tangan. Apabila asimetri ketara berterusan dikesan (lebih daripada 10 mm Hg. Art. Untuk tekanan darah sistolik dan 5 mm Hg. Art. - untuk tekanan darah diastolik), semua pengukuran seterusnya dilakukan pada lengan dengan bilangan yang lebih tinggi. Jika tidak, pengukuran biasanya dilakukan pada tangan yang "tidak berfungsi".

Sekiranya dua pengukuran tekanan darah pertama berbeza antara satu sama lain tidak lebih dari 5 mm Hg. Art., Pengukuran dihentikan dan nilai purata nilai-nilai ini diambil sebagai tahap tekanan darah.

Sekiranya terdapat perbezaan lebih daripada 5 mm RT. Art., Dimensi ketiga dilakukan, yang dibandingkan menurut peraturan di atas dengan yang kedua, dan kemudian (jika perlu) dan dimensi keempat. Sekiranya penurunan tekanan darah secara progresif dikesan selama kitaran ini, maka masa tambahan mesti diberikan untuk menenangkan pesakit. Sekiranya perubahan tekanan darah dua arah dicatat, maka pengukuran selanjutnya dihentikan dan rata-rata tiga pengukuran terakhir ditentukan (nilai maksimum dan minimum tekanan darah tidak termasuk).

6. Kesukaran mengukur tekanan darah [sunting]

A) "Kegagalan Auscultatory" (melemahkan dan hilangnya nada yang tajam setelah mendengar dua atau tiga nada pertama) boleh menyebabkan pengurangan tekanan darah sistolik yang serius, jika penilaian palpasi tidak dilakukan selama pengukuran pertama.

B) Gangguan irama jantung. Adalah perlu untuk meraba arteri radial untuk menilai tahap ketidakseragaman kontraksi jantung semasa pengukuran. Dengan ketidaksamaan yang teruk, perlu memberi tumpuan pada nilai tekanan darah rata-rata berdasarkan hasil pengukuran 4-6 berikutnya. Dengan kontraksi tidak teratur yang jarang berlaku, fokus pada nilai tekanan darah yang diperoleh dari episod irama biasa.

B) Melemahkan lesi arteri. Sekiranya terdapat lesi vaskular unilateral, perlu dilakukan pengukuran pada lengan kontralateral, dan pada lesi dua hala, pengukuran pada paha adalah disyorkan. Untuk melakukan ini, manset femoral khas digunakan, dan harus diingat bahawa tekanan sistolik pada pinggul adalah 15-20% lebih tinggi daripada pada bahu.

D) Peningkatan kekakuan arteri besar. Pada pesakit dari kumpulan usia yang lebih tua (lebih dari 65 tahun), dan juga pada pesakit yang menderita diabetes untuk waktu yang lama, peningkatan kekakuan arteri besar diperhatikan, dalam beberapa kes mencegah keruntuhan mereka semasa mampatan. Lebih-lebih lagi, kaedah N. S. Korotkov memberikan penilaian berlebihan terhadap tekanan darah, iaitu, "pseudo-hipertensi." Untuk mengecualikannya, berguna pada masa yang sama sebagai auskultasi untuk menentukan tekanan darah dengan palpasi dan dengan perbezaan tekanan darah sistolik lebih dari 15 mm RT. Seni. untuk menentukan ketegaran arteri brachial (contohnya, dengan kaedah ultrasound). Dengan ketegaran yang teruk, penentuan tekanan darah hanya dapat dilakukan dengan kaedah invasif.

7. Kesalahan yang paling biasa [sunting]

Kesalahan yang paling biasa yang menyebabkan pengukuran tekanan darah tidak betul: penggunaan manset yang tidak sesuai dengan cengkaman bahu, masa penyesuaian yang pendek untuk pesakit ke kabinet, kadar pengurangan tekanan yang tinggi pada cuff, kekurangan kawalan asimetri tekanan darah, tidak menggunakan palpasi semasa pengukuran tekanan darah pertama, kedudukan lengan pesakit yang tidak betul.