Tanda-tanda serangan yang dahsyat. Cara mengenali strok

HomeStrokeJenis strok Tanda-tanda strok dan cara menentukannya agar tidak terlambat dengan rawatan

Apa itu strok??

Strok (dari bahasa Latin - "stroke", "serangan") adalah pelanggaran akut peredaran otak, di mana gejala berlangsung lebih dari 24 jam. Statistik morbiditi berkaitan dengan usia pesakit: kira-kira 95% kes berlaku pada orang yang berumur lebih dari 45 tahun. Strok adalah salah satu pemimpin penyebab kematian dan kecacatan. Rata-rata, kira-kira satu pertiga pesakit dengan diagnosis ini mati di planet ini.

Strok (sebelumnya disebut "apoplexy" atau "apoplexy otak") adalah keadaan di mana sebahagian otak menerima kurang oksigen dan nutrien daripada yang diperlukan pada masa ini. Ia berlaku kerana sekatan yang signifikan atau penghentian peredaran darah yang lengkap di saluran kepala atau otak.

Ia selalu berkembang secara tempatan: bergantung pada ukuran kapal yang terkena. Ia boleh mempengaruhi kedua-dua kawasan otak yang minimum dan hampir tidak ada manifestasi (mikrostroke), dan mengakibatkan kematian serta-merta dengan penglibatan otak secara besar-besaran.

Jenis Strok

Tiga jenis strok utama dibezakan bergantung pada patogenesis (mekanisme pengembangan). Gejala mereka mungkin serupa pada pandangan pertama, tetapi biasanya dapat menentukan ciri masing-masing. Mereka dapat dibezakan dengan tepat hanya setelah pemeriksaan menggunakan kaedah khas (komputasi tomografi, pencitraan resonans magnetik, angiografi saluran otak dan lain-lain).

Strok iskemia

Ia memerlukan sekitar 70-85% daripada semua kes. Iskemia diterjemahkan dari bahasa Yunani - "Saya menahan darah." Berlaku apabila aliran darah arteri di saluran otak terganggu. Akibat daripada kelewatan bekalan oksigen dan nutrien, sel-sel mulai mati - infark serebrum berlaku, ia juga merupakan stroke iskemia..

Selalunya berlaku pada orang berumur 55-60 tahun atau lebih. Selalunya mereka mempunyai penyakit kronik sistem kardiovaskular: hipertensi arteri, aterosklerosis, kecacatan jantung, aritmia jantung, sekatan jantung, diabetes mellitus. Adalah mungkin untuk memindahkan infark miokard, strok iskemia atau serangan jantung lain (paru-paru, usus, dll.) Lebih awal.

Terdapat tiga mekanisme utama untuk pengembangannya:

  1. Penyempitan arteri otak kerana pertumbuhan plak aterosklerotik di lumen, yang membatasi aliran darah dan menyebabkan iskemia neuron, dan kemudian nekrosis.
  2. Penyumbatan arteri dengan trombus (bekuan darah), embolus (benda asing dalam saluran darah), atau tromboembolisme (gumpalan darah yang telah dipindahkan oleh aliran darah). Objek padat menyekat aliran darah, yang menyulitkan bekalan darah ke semua tisu yang diberi makan dari kapal ini, dan terletak lebih jauh dari tempat tersumbat.
  3. Kekejangan atau vasokonstriksi, yang juga mengehadkan jumlah aliran darah, yang membawa kepada iskemia yang sama dan nekrosis berikutnya.

Strok hemoragik

Ia berlaku pada 20-25% strok. Dari bahasa Yunani - strok "pendarahan". Lebih biasa pada orang pertengahan umur (40-65 tahun). Sebelum ini, mereka mungkin mengalami hipertensi, yang, yang rumit oleh krisis hipertensi, menyebabkan pecahnya saluran otak.

Kerana pecahnya kapal yang masuk ke dalam otak, hematoma terbentuk dari darah yang bocor, yang menekan pada tisu otak, mengganggu kerjanya. Selain itu, di tempat yang rusak, kapal tidak dapat memberi makan sepenuhnya otak, sebahagiannya menyerupai varian iskemia.

Strok Subarachnoid

Dalam 5% daripada semua pukulan, kapal yang melintasi permukaan otak boleh pecah. Dalam kes ini, hematoma menekan lapisan luar neuron - korteks serebrum, sementara bekalan darahnya juga terganggu.

Biasanya berlaku pada orang muda dan pertengahan umur (20-60 tahun) yang mempunyai kecacatan vaskular kongenital.

Tanda-tanda pertama strok pada lelaki dan wanita

Tanda-tanda strok secara langsung bergantung kepada jenisnya:

  • strok iskemia boleh berkembang selama beberapa jam, dan pada masa itu aduan akan meningkat secara beransur-ansur;
  • pendarahan berlaku dalam beberapa jam atau puluhan minit;
  • subarachnoid - sekejap atau dalam beberapa minit.

Mereka juga bergantung pada tahap lesi: strok yang disebabkan oleh patologi arteri kecil di bahagian otak yang tidak signifikan dapat dilihat oleh seseorang dan orang lain, dan perubahan pada kapal besar dengan cepat akan menyebabkan perkembangan gejala.

Strok adalah penyakit yang tidak mempunyai ciri-ciri yang berkaitan dengan seks. Gejala akan muncul sama pada lelaki dan wanita..

Tugas utama bagi orang pertolongan cemas adalah mengesyaki strok dan mengatur pemberian rawatan perubatan yang berkelayakan secepat mungkin. Terdapat pelbagai kaedah mudah untuk ini, termasuk peraturan mnemonik..

  • senyum untuk memeriksa simetri otot wajahnya (dengan strok mungkin ada perubahan asimetri);
  • bercakap untuk memeriksa sebutan dan susunan ayat;
  • angkat kedua tangan untuk memeriksa kekuatan otot kedua-dua tangan, simetri hasil kerja mereka.

Sekiranya anda menjumpai seseorang yang mengalami sakit kepala, kelemahan, tingkah laku atau kesedaran yang lemah, penting untuk menggunakan peraturan SPD. Sekiranya sekurang-kurangnya satu tindakan gagal - 70% kemungkinan strok, dengan kerumitan melakukan ketiga kriteria - 85%.

Gejala utama strok

Untuk kes samar-samar di mana, pada tanda pertama, tidak mungkin untuk segera mendiagnosis strok, terdapat dua pilihan untuk tindakan selanjutnya:

  1. Dengan sedikit kecurigaan, segera panggil ambulans.
  2. Sekiranya tidak dapat dihubungi, cuba fahami dengan lebih terperinci untuk menyelesaikan masalah pengangkutan diri pesakit ke hospital.

Setiap bahagian otak mempunyai fungsi tersendiri. Tanda-tanda strok sangat bergantung pada tempat penyakit ini betul-betul berkembang. Manifestasi yang paling biasa:

  • gangguan koordinasi dan pergerakan (ekspresi wajah, ucapan, berjalan, lengan, jari, dan lain-lain) dalam bentuk wajah melengkung, kelemahan hujung kaki, goyah ketika berjalan, gemetar, dan lain-lain;
  • gangguan pertuturan (persepsi pendengaran terhadap pertuturan percakapan, kesedarannya, renungannya, perumusan respons dan sintesis frasa) dalam bentuk afasia (pertuturan terganggu atau tidak hadir), ketidaksesuaian kata dalam ayat, kekeliruan kata, huruf atau bunyi;
  • pelanggaran kepekaan dalam bentuk kehilangan lengkap atau separa, halusinasi;
  • kesedaran terganggu dalam bentuk kekeliruan atau hilangnya pemikiran, ingatan;
  • dan pelanggaran lain.

Dalam kira-kira 80% kes, strok disertai sakit kepala, intensitasnya boleh berbeza: dari minimum atau meningkat dengan iskemia hingga parah teruk dengan pendarahan.

Strok boleh disertai dengan manifestasi serentak penyakit akut lain atau peningkatan penyakit kronik. Ini adalah komplikasi peningkatan tekanan darah yang mendadak - krisis hipertensi.

Microstroke, gejala dan tanda utama

Dalam klasifikasi strok, perubatan Soviet menunjukkan varian lesi yang jumlahnya minimum - mikrostroke. Dalam perubatan moden, istilah seperti itu tidak ada sebagai penyakit yang terpisah, dengan cara apa pun subspesies strok, atau gejala.

Sebelumnya, mikrostroke digunakan untuk merujuk kepada kes-kes di mana terdapat gejala kecil strok tanpa pengesahan objektifnya (pada CT atau MRI).

Sekarang ada istilah yang serupa - serangan iskemia sementara. Diagnosis TIA dibuat untuk pesakit yang mempunyai gejala yang serupa dengan strok, tetapi tidak mempunyai bukti instrumental dan makmal mengenai strok. Gejala seperti itu hilang dalam beberapa jam (hingga sehari).

Punca Faktor Strok dan Risiko

Punca berlainan strok oleh spesies adalah berbeza, walaupun faktor risiko sangat serupa..

  • Sekiranya strok iskemia, sebab utama adalah penyumbatan kapal dengan plak aterosklerotik, trombus, atau disebabkan oleh kekejangan tempatan.
  • Stroke hemoragik hampir selalu disebabkan oleh pecahnya kapal kerana peningkatan tekanan darah..
  • Pendarahan subarachnoid sering berlaku secara spontan kerana pecahnya aneurisma - kecacatan kongenital kapal dalam bentuk penonjolan, dindingnya menjadi semakin tipis seiring dengan waktu.

Faktor penyebab dan risiko yang paling biasa adalah aterosklerosis. Pelanggaran metabolisme lemak, yang menyebabkan pengendapan kolesterol pada dinding dalam saluran darah, menyebabkan banyak penyakit akut akibat gangguan peredaran darah pada organ yang berlainan. Selalunya perubahan aterosklerotik tidak membahayakan di tempat lampirannya. Plak yang meletup dengan aliran darah dipindahkan, platelet melekat padanya, dan embolus seperti itu dapat menyekat peredaran darah di mana-mana kapal badan.

Yang kedua paling biasa adalah hipertensi arteri. Selalunya disertai dengan aterosklerosis, yang secara gabungan memberikan kes yang paling teruk.

Diabetes mellitus, obesiti dan beberapa patologi endokrin dianggap sebagai faktor risiko tambahan dan memperburuk perjalanannya. Merokok, alkohol dan tabiat buruk lain adalah faktor risiko standard untuk banyak penyakit, menyingkirkannya secara signifikan mengurangkan kemungkinan penyakit kardiovaskular akut.

Faktor risiko tambahan adalah sejarah serangan jantung dan strok (sebelumnya).

Pertolongan cemas untuk strok

Pada peringkat perawatan predikal, tugas utama adalah mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin. Peraturan semasa untuk pertolongan cemas hanya terdiri daripada mengenali strok, memanggil ambulans dan memerhatikan pesakit.

Dengan pukulan, tidak ada posisi badan yang "betul". Sekiranya seseorang itu sedar - dia perlu memilih kedudukan yang selesa sendiri. Sekiranya kehilangan kesedaran dan pemeliharaan nadi, pernafasan - kedudukan di kedua sisi untuk mengelakkan penarikan akar lidah dan penyedutan muntah. Sekiranya tidak bernafas, degupan jantung, resusitasi kardiopulmonari sangat diperlukan (menekan pada dada - urut jantung tidak langsung, lebih disukai udara bertiup - pengudaraan paru-paru buatan).

Pada peringkat pertolongan cemas, anda tidak boleh menggunakan ubat apa pun sehingga doktor berunding.

Rawatan dan pemulihan selepas strok

Rawatan bergantung pada jenis strok: iskemia dirawat dengan trombolisis menggunakan antikoagulan atau trombektomi pembedahan, hemoragik - menghentikan pendarahan secara perubatan (procoagulan) atau segera.

Rawatan semestinya merangkumi ubat-ubatan yang mempengaruhi faktor penyebab dan kemungkinan risiko. Neuroprotektor popular tidak boleh digunakan kerana kurang keberkesanan.

Tahap rawatan ketiga adalah pemulihan. Tidak kurang penting daripada pertolongan cemas dan rawatan pesakit dalam. Ini merangkumi pemulihan fizikal sekiranya gangguan fungsi motorik, pertuturan dalam kes gangguan pertuturan, dan semestinya sosial. Biasanya, tiga pakar menjalankan pemulihan: pakar pemulihan, ahli terapi pertuturan, dan ahli psikologi. Setiap doktor mempunyai kaedahnya sendiri, yang, dengan tindakan kualitatif dan kompleks, dapat mengembalikan seseorang ke keadaan semula..

Pencegahan strok

  1. Pengurusan Risiko.
  2. Normalisasi diet.
  3. Kawalan tekanan darah.

Strok tidak berlaku pada orang yang sihat. Pencegahan adalah kunci kesihatan!

Cara belajar bagaimana mengenali strok dengan cepat

Penyakit kardiovaskular adalah momok kemanusiaan moden. Mereka adalah penyebab utama kematian di seluruh dunia. Dan di tempat kedua antaranya adalah strok. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui bagaimana mengenali strok pada diri sendiri atau orang tersayang. Sekiranya langkah-langkah yang diperlukan diambil dengan cepat, ini dapat menyelamatkan seseorang dari kematian atau kecacatan teruk..

Apa itu strok?

Strok adalah pelanggaran akut peredaran serebrum. Ia berlaku dengan penyumbatan atau pecahnya saluran otak. Bekalan darah terganggu ke hemisfera serebrum, neuron kelaparan dan mati.

Strok adalah dua jenis utama: iskemik dan hemoragik. Selalunya iskemia (lebih daripada 80% kes). Ia bermula kerana penyempitan dan penyumbatan saluran otak. Gumpalan darah dan badan asing (termasuk gelembung udara dari suntikan) yang memasuki aliran darah menyumbang kepada gangguan peredaran darah. Kekurangan oksigen dan pemakanan menyebabkan kematian sel otak. Walaupun strok seperti ini berlaku agak perlahan, ia sering disertai oleh pendahulu, yang akan dibincangkan di bawah..

Stroke hemoragik, serta pendarahan subarachnoid, disertai dengan pelepasan darah dari tempat tidur vaskular. Pendarahan boleh disebabkan oleh pecahnya kapal atau penipisan dindingnya. Strok hemoragik selalu berkembang dengan cepat dalam beberapa minit. Terdapat sakit tajam di kepala, setanding dengan pukulan keris. Pesakit kehilangan kesedaran, muntah mungkin bermula. Hematoma (darah beku, lebam) terbentuk di tisu otak, yang memampatkan bahagian terdekat. Hematoma besar sering memerlukan pembuangan pembedahan.

Dalam semua kes, perlu untuk memulihkan pemakanan normal neuron secepat mungkin. Ini akan menghentikan kematian mereka selanjutnya, membantu memindahkan penyakit dengan lebih mudah dan cepat sembuh..

Tanda-tanda strok

Terdapat gejala tertentu yang dapat menunjukkan patologi peredaran serebrum. Apabila mereka muncul, anda perlu segera menghubungi ambulans, kerana akaunnya akan berjalan selama beberapa minit. Tanda-tanda utama strok:

  • gangguan atau kekeliruan kesedaran apabila seseorang tidak memahami di mana dia berada;
  • kehilangan kesedaran walaupun untuk beberapa saat;
  • sakit kepala, yang mungkin disertai dengan loya dan muntah;
  • kelemahan anggota badan (hanya kiri atau kanan);
  • gangguan sensitiviti lengan dan kaki;
  • ucapan kabur yang tidak berkaitan;
  • pening;
  • gangguan visual (penglihatan kabur, penyempitan bidang visual, strabismus).

Dalam keadaan kejutan apoplexy, seseorang mengalami keadaan gementar, mungkin ada rasa mengantuk atau kegembiraan tanpa sebab. Rasa keseimbangan terganggu, pesakit mula tersandung dan jatuh.

Dengan beberapa jenis strok, seseorang tidak dapat mencapai tulang selangka dengan dagunya. Ini disebabkan oleh kekejangan otot leher. Kekejangan seperti itu berlaku dengan pendarahan serebrum..

Tanda yang membimbangkan adalah sebarang asimetri. Sekiranya kelemahan - maka pada satu setengah badan, jika gangguan penglihatan - maka pada satu mata. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan strok, biasanya hanya satu hemisfera yang terkena. Dan fungsi badan menderita "menyerong" berkaitan dengan lesi.

Diagnostik ekspres ringkas

Untuk menentukan strok ada teknologi yang mudah. Sesiapa sahaja boleh mengetengahkan tanda-tanda penyakit berdasarkan teknik mnemonik UZP - Smile, Speak, Raise.

Pertama sekali, biarkan pesakit cuba tersenyum. Dengan pukulan, ini tidak akan berjaya, senyuman akan bengkok. Satu sudut mulut tetap ke bawah. Daripada senyuman, senyuman bengkok akan keluar dengan sebaiknya..

Biarkan orang yang anda sayangi mengucapkan frasa mudah. Tanda yang membimbangkan jika dia tidak dapat mengucapkan kata-kata atau ucapan yang biasa menjadi kabur.

Maka anda perlu mengangkat dua tangan di hadapan anda. Semasa strok, salah satu dari mereka akan naik dengan buruk atau bahkan "melayang" ke samping.

Terdapat satu lagi helah mnemonik - BLOW:

  • senyuman itu simetris;
  • pergerakan kedua tangan di hadapan anda pada masa yang sama
  • artikulasi (sebutan) jelas;
  • jalan penyelesaiannya ialah memanggil ambulans sekiranya tanda-tanda ini dilanggar.

Faktor-faktor risiko

Gaya hidup yang tidak betul, diet yang tidak sihat, tabiat buruk boleh menyebabkan strok.

Kejadian strok diprovokasi

  • aterosklerosis;
  • merokok
  • darah tinggi
  • diabetes mellitus;
  • alkohol
  • ubat-ubatan
  • berat badan berlebihan;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • usia tua.

Kemungkinan strok lebih tinggi pada mereka yang sudah menghidap penyakit ini beberapa tahun yang lalu. Pukulan berulang jauh lebih sukar untuk ditoleransi..

Di antara faktor risiko, perlu disebut serangan iskemia sementara. Secara popular, mereka lebih dikenali sebagai mikrostroke. Serangan iskemia sementara adalah sementara dan mempunyai simptom yang sama dengan strok. Seseorang mengalami sakit kepala, pening, satu sisi badan mati rasa, ucapan terganggu. Kehilangan kesedaran jangka pendek mungkin berlaku. Perbezaan utama adalah bahawa manifestasi langkah mikrostroke tanpa jejak luaran pada siang hari.

Sekiranya terdapat tanda-tanda mikrostroke, anda harus berjumpa doktor, walaupun semuanya hilang selepas 10 minit. Faktanya ialah hampir separuh pesakit mengalami strok penuh dalam tempoh lima tahun akan datang.

Lelaki sakit dan mati lebih kerap daripada wanita, terutama sebelum usia 60 tahun. Risiko penyakit meningkat selepas 30 tahun. Sebilangan besar kes strok berlaku pada usia 45 tahun, lebih daripada 60% - selepas 65 tahun.

Gabungan beberapa faktor meningkatkan risiko strok dengan ketara. Tanpa menunggu tamparan terakhir, penting untuk melakukan profilaksis dan memantau kesihatan anda. Lebih baik tidak merawat penyakit yang kompleks seperti strok, tetapi untuk mencegahnya.

Pertolongan cemas untuk strok

Walaupun tidak terdapat semua tanda, anda perlu menghubungi doktor secepat mungkin dan menerangkan melalui telefon apa simptom yang dialami oleh pesakit. Sebelum ambulans tiba, pesakit dibaringkan dengan mudah, melonggarkan semua tali pinggang, kancing, pengikat. Kepala harus dinaikkan 30 darjah, dan leher dengan punggung harus sejajar.

Pesakit tidak diberi makanan atau minuman, agar tidak menimbulkan rasa mual. Sekiranya muntah bermula, kepala dimiringkan ke sisi. Perhatian mesti diambil untuk mengelakkan muntah memasuki saluran pernafasan. Anda boleh membersihkan mulut dengan sapu tangan atau pembalut yang digulung.

Penting untuk memberi ketenangan dan kemasukan udara segar kepada pesakit. Perhatikan nafas anda dengan teliti. Sekiranya pernafasan menjadi tidak teratur atau hilang sepenuhnya, anda perlu memulakan pernafasan buatan dan urutan jantung tidak langsung.

Urut jantung tidak langsung memerlukan tekanan 60-70 seminit untuk orang dewasa. Setiap 15 klik, 2 nafas pantas harus diambil jika seseorang menghidupkan semula. Atau 1 nafas untuk 4-5 klik, jika resusitasi dilakukan bersama.

Kriteria untuk kebenaran resusitasi kardiopulmonari adalah denyutan arteri karotid di leher dan peningkatan dada pada masa inspirasi.

Bagi mangsa strok, rawatan awal di hospital adalah wajib. Hanya di hospital yang dapat melakukan imbasan MRI terperinci, tomografi yang dikira dan rawatan intensif.

Selepas keluar, pesakit mengharapkan pemulihan yang lama. Sel otak yang sihat mampu mengambil fungsi yang hilang. Perkara yang paling penting di sini adalah latihan berkala, lebih baik di bawah bimbingan pakar. Latihan khas akan diperlukan untuk mengembalikan mobiliti badan dan ahli terapi pertuturan untuk kembali ke pertuturan normal.

Kesihatan manusia sangat rapuh, dan jantung dan otak adalah organ terpenting. Apa-apa patologi di dalamnya sangat berbahaya. Di Rusia, lebih daripada 400 ribu orang mengalami strok setiap tahun. Di bandar besar, 100-120 kes penyakit ini berlaku setiap hari. Sebilangan besar pesakit menjadi kurang upaya, dan sehingga 30% menerima kumpulan kecacatan yang teruk. Mengubati penyakit di rumah meningkatkan risiko komplikasi.

Anda boleh menyelamatkan seseorang hanya jika anda memberikan rawatan perubatan yang diperlukan selama beberapa jam. Optimum - tidak lebih dari 2-4 jam. Oleh itu, sangat penting untuk dapat menentukan strok sebelum doktor tiba.

Tanda-tanda pertama strok

Strok adalah malapetaka yang dahsyat bukan hanya untuk orang itu sendiri, tetapi juga untuk seluruh keluarganya. Bagaimanapun, hanya dalam keadaan terbaik selepas penyakit ini akan ada sedikit gangguan ucapan atau sedikit gangguan pergerakan.

Tetapi ada harapan! Dalam kebanyakan kes, badan ini memberi amaran mengenai bencana yang akan berlaku sebelumnya. Dan jika tidak ada tanda-tanda, atau anda merindukannya, maka tidak semua yang hilang: bantuan berkelayakan yang diberikan dalam 1-1,5 jam pertama dari permulaan penyakit memberi peluang untuk menyingkirkan "sedikit ketakutan", dengan syarat strok iskemia.

Apakah strok iskemia? Siapa dan bila dia mesti disyaki? Apakah tanda-tanda pertama strok? Apa yang perlu dilakukan apabila ia berlaku? Jawapan untuk ini, serta beberapa soalan lain, terus dibaca..

Tanda-tanda pertama strok

  • kemunculan kelemahan yang teruk pada anggota badan, kerana tidak dapat menjalankan fungsinya (untuk menaikkan atau mengekalkan berat badan). Biasanya kedua-dua anggota badan menderita di satu tangan - lengan dan kaki;
  • penampilan asimetri wajah, yang dapat diperhatikan dengan senyuman bengkok, dengan ketinggalan sudut mulut atau peninggalan kelopak mata atas di satu sisi;
  • ucapan yang tidak jelas (anda tidak memahami apa yang dia katakan), kesukaran untuk memahaminya (dia tidak memahami apa yang anda katakan) atau ketidaksesuaiannya; koordinasi pergerakan terjejas;
  • gangguan penglihatan tajam;
  • kehilangan kesedaran secara tiba-tiba, selepas itu orang itu sukar untuk dihidupkan, atau, jika dia masih dapat bangun, gejala di atas berlaku: asimetri wajah, kemustahilan pergerakan, masalah dengan pertuturan.

Teknik pengenalan strok, dinamai huruf pertama dari gejala yang diperiksa - BLOW:

  • U adalah senyuman: jika anda meminta pesakit tersenyum, senyuman itu akan bengkok;
  • D - pergerakan: sebagai tindak balas kepada permintaan untuk mengangkat kedua tangan (atau kaki - jika seseorang berbohong) pada masa yang sama, dia tidak akan dapat melakukan ini: satu anggota badan akan terasa ketinggalan atau tidak akan dapat bergerak sama sekali;
  • Dan - ini adalah artikulasi, iaitu pergerakan alat pertuturan semasa pengucapan kata. Sekiranya artikulasi terganggu, maka ucapan orang itu menjadi kabur, tidak dapat difahami, sementara bibir dan lidahnya hampir tidak bergerak;
  • P adalah penyelesaiannya. Maksudnya, jika anda melihat bahawa gejala itu positif, hubungi ambulans.

Malangnya, gejala klasik tidak selalu diperhatikan. Penyakit ini boleh bermula dengan cara yang sama sekali berbeza, dan hanya selepas beberapa saat menyebabkan munculnya asimetri pergerakan dan nada otot. Ia bergantung pada jenis strok: iskemik atau hemoragik.

Strok iskemia dan hemoragik

2 jenis bencana otak ini berkembang dengan cara yang sama sekali berbeza. Apa yang mereka miliki hanyalah hasilnya: sebahagian otak berhenti dibekalkan dengan darah dan mati.

Gejala pertama strok iskemia

Strok iskemia adalah keadaan ketika lumen salah satu arteri serebrum bertindih dengan tajam. Selalunya berkembang pada waktu pagi, setelah aliran darah di kepala, berkurang pada waktu malam, mulai pulih.

Dari sisi, gangguan pertuturan mungkin kelihatan seperti orang yang mengulangi satu suku kata, mengucapkan bunyi atau perkataan yang tidak koheren yang tidak menambah ayat yang berasingan. Mungkin dia hanya melihat kerabatnya, tidak memahami ucapan yang ditujukan kepadanya.

Penglihatan juga mungkin menderita, koordinasi mungkin terganggu, gaya berjalan tidak stabil..

Kehilangan kesedaran dalam strok iskemia boleh berlaku, tetapi ini jarang berlaku. Muntah untuk penyakit ini juga tidak menjadi ciri..

Tanda-tanda pertama strok hemoragik

Menurut lokalisasi kapal yang pecah dan darah yang tumpah, strok hemoragik terbahagi kepada 4 jenis:

  1. pendarahan otak;
  2. pendarahan ventrikel;
  3. pendarahan ke ruang antara meninges (pendarahan subarachnoid);
  4. pandangan bercampur: pendarahan ke dalam ventrikel dan tisu otak, ke ruang antara membran dan ke tisu otak, pendarahan biasa: ke dalam ventrikel, tisu otak dan di antara membran.

Pendarahan subarachnoid juga sering bermula selepas tekanan atau bersenam pada waktu siang. Seseorang tiba-tiba merasakan sakit kepala yang teruk, yang bahkan dapat digambarkan sebagai "pukulan ke kepala dengan sesuatu yang berat." Kesakitan biasanya disertai dengan muntah 1-2 kali ganda, selepas itu kehilangan kesedaran jangka pendek mungkin timbul. Kadang-kadang disertai dengan kejang, ketika tubuh meregangkan "seperti tali", atau otot-otot lengan dan kaki mula menguncup. Kesedaran tidak ada, pernafasan sering terganggu (lidah orang tenggelam), selaput lendir bibir dan kulit memperoleh warna kebiruan.

Selepas itu, seseorang boleh bangun, berjalan. Sakit kepala yang teruk terus mengganggunya. Dari masa ke masa, kekurangan, rasa mengantuknya akan terasa semakin lama..

Sekiranya seseorang tidak kembali sedar dalam masa 10 minit, ini menunjukkan kemungkinan pendarahan di kawasan otak yang penting: batang, ventrikel, otak kecil.

Lihat juga:

Harbingers strok

Strok jarang berlaku dari awal. Sebahagian besarnya, badan memberi amaran kepada seseorang tentang bencana yang akan datang.

Dalam strok iskemia, kelihatan seperti mati rasa anggota badan, gangguan ucapan, sakit kepala yang teruk, penglihatan kabur, atau pening yang teruk. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam dan berlalu dengan sendirinya. Dalam perubatan, keadaan ini disebut serangan iskemik sementara (TIA), dan orang menyebutnya sebagai mikrostroke..

Stroke hemoragik, terutama penampilannya seperti pendarahan subarachnoid, boleh berlaku tanpa "gejala amaran". Dalam beberapa kes, pendahulunya adalah krisis hipertensi - tekanan meningkat ke jumlah yang tinggi, yang disertai dengan pelbagai gejala: sakit kepala, buta sementara, sakit di jantung.

Prekursor seperti itu dapat diulang berkali-kali, atau hanya sekali, setelah strok berkembang. Oleh itu, pilihan terbaik adalah menghubungi pakar neurologi sekiranya terdapat satu TIA. Sekiranya anda menderita hipertensi arteri dan tidak mengambil apa-apa, anda harus mula melakukannya. Terutama langkah cepat mesti diambil jika tekanan mulai meningkat atau jika ada sekurang-kurangnya satu krisis hipertensi.

Faktor Risiko Strok

Kerabat mana yang mengalami sedikit pening atau sakit kepala harus dianggap sebagai penderita strok?
Inilah orang-orang:

  • menghidap darah tinggi;
  • di mana gangguan ingatan, sakit kepala meningkat, perubahan mood yang kerap (ini adalah tanda arteriosklerosis serebrum) telah menjadi ketara
  • perokok
  • menghidap penyakit jantung koronari;
  • berat badan berlebihan;
  • dengan urat varikos pada bahagian bawah kaki;
  • menderita aritmia;
  • yang mempunyai tahap kolesterol tinggi dalam darah mereka;
  • sekiranya seorang wanita mengambil kawalan kelahiran.

Ujian yang boleh anda ketahui mengenai pendekatan strok yang akan berlaku

Saintis Manvelov mendedahkan tanda-tanda yang dapat dilihat oleh seseorang yang tidak mendapat pendidikan perubatan, yang menunjukkan pelanggaran peredaran otak. Kini anda dapat mengenalinya dengan menjawab soalan:

  1. Adakah terdapat serangan sakit kepala yang berlaku "pada cuaca" atau setelah terlalu banyak bekerja.
  2. Adakah pening yang muncul pada waktu rehat dan bertambah pada permulaan pergerakan.
  3. Adakah terdapat tinitus, bahkan kadang-kadang.
  4. Mempunyai jurang ingatan untuk beberapa acara.
  5. Adakah prestasi telah berubah baru-baru ini?
  6. Adakah rasa mengantuk berlebihan? Adakah terdapat insomnia?

Sekiranya selama tiga bulan terakhir sekurang-kurangnya 2 gejala berulang 1 kali atau lebih dalam seminggu, anda berisiko besar mengalami strok. Anda perlu menghubungi pakar neurologi, menjalani dopplerografi ultrasound dan mengikuti cadangan doktor.

Penyakit lain yang gejalanya serupa dengan strok

Anda tidak selalu duduk di rumah, dan anda tidak selalu dapat melihat permulaan penyakit ini. Mencari saudara anda dalam keadaan "pelik", anda perlu memahami bahawa bukan sahaja strok boleh menyebabkannya.

Jadi, jika itu adalah kekejangan, ia juga boleh menjadi serangan epilepsi. Dalam kes ini, anda mula memberikan pertolongan cemas, seperti yang dijelaskan di bawah, hubungi ambulans. Kemudian anda melihat: jika kesedaran tidak pulih atau jika ia telah pulih, tetapi orang itu menjadi tidak mencukupi, wajahnya memutarbelitkan atau anggota badannya tidak bergerak, ini adalah strok. Sekiranya semuanya telah kembali ke tahap sebelumnya - epilepsi.

Pendarahan subarachnoid sangat mirip dengan meningitis, malah suhu dan tekanan dapat ditingkatkan dalam kedua-dua kes tersebut. Di sini adalah perlu untuk mempertimbangkan faktor sedemikian sehingga meningitis tidak berkembang dari awal atau selepas tekanan. Ia didahului oleh penyakit katarrhal, atau otitis media, atau radang paru-paru..

Keadaan dan sakit kepala yang "pelik" boleh berlaku semasa strok atau migrain. Tetapi strok dicirikan oleh kekeliruan, dengan migrain ia dijaga. Dengan strok, asimetri wajah muncul, pelanggaran pergerakan anggota badan, kerana migrain ini tidak bersifat.

Apa yang perlu dilakukan apabila tanda-tanda pertama strok muncul

  1. Hubungi ambulans dengan memberitahu pengirim bahawa ada strok.
  2. Buka tingkap, tingkap, supaya lebih banyak udara masuk ke dalam bilik.
  3. Sekiranya pesakit sedar, letakkan punggungnya sehingga kepalanya berada lebih kurang 30 darjah di atas badan. Dia perlu mengukur tekanan darah dan, jika meningkat, berikan ubat yang biasanya diambilnya.
  4. Sekiranya pesakit tidak sedarkan diri, dia juga perlu dibaringkan di punggungnya dengan selimut yang dilipat atau bantal keras di bawah kepalanya. Kepala pesakit dipusingkan di sisinya, sehingga jika dia mula muntah, dia tidak tersedak muntah. Sekiranya terdapat gigi palsu yang boleh ditanggalkan di dalam mulut, ia mesti dikeluarkan. Tidak ada ubat yang diberikan untuk mengurangkan tekanan kepada orang yang tidak sedarkan diri!
  5. Pastikan anda memantau keadaan sebelum ketibaan ambulans.
  6. Dengan berlakunya sawan, anda perlu memerhatikan pernafasan: jika berhenti, cuba gunakan sudu atau barang lain yang berguna untuk membuka gigi. Kemudian, sehingga kekejangan berhenti, anda perlu meletakkan ibu jari kedua-dua tangan anda di sudut rahang bawah, dan letakkan baki 8 jari di bawah dagu, bawa gigi bawah ke depan.

Cara Mengenali Stroke Otak: Gejala dan Pertolongan Cemas

Penyakit kardiovaskular membunuh berjuta-juta nyawa setiap tahun.

Salah satunya - strok otak - juga berbahaya kerana tanpa pertolongan cemas yang kompeten menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki kepada seseorang jika dia masih hidup.

Informburo.kz bersama-sama dengan arahan SANTO yang disusun: bagaimana menentukan dengan tanda-tanda pertama bahawa anda mengalami strok, dan apa yang perlu dilakukan untuk mengurangkan kesan strok.

No.1. Apa itu strok??

Strok, kadang-kadang disebut "stroke" terjadi ketika aliran darah ke otak tiba-tiba mati. Sel saraf di otak mulai mati, kerana tidak menerima oksigen dan nutrien, dan otak berhenti berfungsi dengan baik. Bertentangan dengan kepercayaan popular, strok bukanlah fenomena jangka pendek. Ia boleh berlangsung beberapa jam atau bahkan beberapa hari.

Nombor 2. Punca strok

Penyebab strok adalah pelanggaran peredaran darah di otak. Aliran darah ke kawasan otak mungkin tersekat secara keseluruhan atau sebahagian. Sekiranya strok sebenar berlaku, dan bukan mikrostroke, tisu otak mula mati dalam lima minit kerana kekurangan oksigen dan nutrien. Gejala strok berkembang lebih cepat - seminit selepas permulaan. Aliran darah ke otak terganggu kerana salah satu sebabnya:

  • penyumbatan arteri yang memberi makan otak, gumpalan darah - gumpalan darah;
  • pendarahan di dalam otak;
  • pendarahan di ruang antara otak dan tengkorak.
Sekiranya penyebab bencana itu adalah gumpalan darah, maka ini adalah stroke iskemik, dan jika pendarahan adalah pendarahan. Iskemia berlaku empat hingga lima kali lebih kerap daripada strok hemoragik, tetapi akibatnya biasanya kurang teruk. Sekiranya badan berjaya membubarkan gumpalan darah yang menyumbat arteri dan mencegah kerosakan yang tidak dapat dipulihkan pada tisu otak, maka ini disebut mikrostroke (serangan iskemia sementara).

Nombor 3. Apa itu mikrostroke dan bagaimana ia berbeza dengan strok yang luas?

Dalam perubatan, tidak ada istilah untuk mikrostroke, tetapi kedua-dua pesakit dan doktor menggunakan formulasi ini di mana-mana sahaja. Sekiranya strok sebenarnya adalah infark serebrum dan dicirikan oleh kerosakan pada saluran otak, maka awalan "mikro" dalam kata "mikro-stroke" bermaksud kerosakan pada saluran kecil atau kawasan kecil saluran darah. Microstroke berlangsung dalam masa yang singkat (dari beberapa minit hingga beberapa jam) dan kawasan yang terjejas dipulihkan dengan cepat. Selalunya seseorang tidak mengesyaki bahawa dia menghidap mikrostroke. Microstroke yang dibawa ke atas kaki boleh menyebabkan masalah seperti strok penuh. Oleh itu, arahan selanjutnya berlaku untuk kedua-dua penyakit ini..

Nombor 4. Gejala Strok

  • mati rasa tiba-tiba atau lumpuh muka, lengan atau kaki (terutamanya di satu sisi badan);
  • masalah serius dengan pertuturan tiba-tiba muncul, kehilangan kesedaran berlaku;
  • gangguan visual berlaku pada satu atau kedua mata, yang tidak pernah berlaku sebelumnya;
  • gangguan berjalan, pening, kehilangan keseimbangan atau koordinasi;
  • tiba-tiba sakit kepala yang teruk mula terganggu tanpa sebab tertentu;
  • seseorang tidak dapat memahami apa yang berlaku kepadanya (kerana penyakit ini merosakkan otak).

No 5. Siapa yang berisiko?

  • jantina wanita (strok pada wanita lebih biasa daripada pada lelaki);
  • orang yang mempunyai gaya hidup yang tidak aktif;
  • pesakit sensitif cuaca;
  • pesakit yang menderita diabetes mellitus, hipertensi, arteriosklerosis serebrum, aneurisma;
  • orang yang penuh;
  • orang yang ketagihan merokok dan minum alkohol;
  • orang yang mengubati diri sendiri, menyalahgunakan ubat, menipiskan darah;
  • pesakit dengan pelbagai jangkitan;
  • mengalami ketumbuhan otak;
  • mengalami gangguan pembekuan keturunan;
  • orang cedera di kepala;
  • penagih kokain.

No.6. Pertolongan cemas untuk strok sehingga ambulans tiba.

Perbezaan utama antara gejala strok adalah bahawa ia berlaku dengan sangat cepat. Oleh itu, sangat mustahak untuk tidak melewatkan masa, hubungi ambulans. Sementara itu, dia pergi:

Nombor 7. Kenapa anda perlu bertindak pantas?

Strok memerlukan rawatan perubatan kecemasan. Semakin lama bekalan darah serebrum terganggu, semakin teruk kerosakan otak. Perhatian perubatan segera dapat menyelamatkan nyawa pesakit dan meningkatkan peluangnya untuk berjaya dari strok, kadang-kadang walaupun tanpa pembedahan. Sekiranya pesakit mendapat rawatan perubatan dalam masa tiga jam dari permulaan strok, kemungkinan pemulihan kesihatannya, hampir tanpa kecacatan dan hanya dalam tiga bulan ke depan, meningkat sebanyak 30%.

Nombor 8. Rawatan

Rawatan strok bertujuan untuk mencegah strok semula, serta menormalkan peredaran serebrum dan terdiri daripada rawatan yang kompleks: terapi vaskular (mengambil ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme di otak), terapi oksigen dan pemulihan wajib (fisioterapi, urut dan fisioterapi). Sekiranya terdapat gangguan peredaran darah hemoragik sekiranya pendarahan otak kecil atau hemisfera dangkal, rawatan pembedahan dilakukan.

No.9. Apa yang mengancam strok

Hari ini, strok adalah yang kedua antara penyebab kematian selepas penyakit jantung koronari. Pada masa yang sama, strok menduduki tempat pertama di antara penyakit yang membawa kepada kecacatan. Kira-kira 80% orang yang menderita strok menjadi kurang upaya, sekitar 25% daripadanya memerlukan penjagaan berterusan sepanjang hayat mereka. Di Kazakhstan, kemungkinan kecacatan selepas strok berbanding dengan negara-negara Eropah adalah lebih tinggi kerana di negara kita peratusan kecemasan pesakit di hospital adalah rendah. Juga bukan tempat terakhir adalah pemulihan selepas strok.

No. 10. Pencegahan strok

Terdapat pencegahan strok primer dan sekunder. Profilaksis primer bertujuan menghilangkan patologi saluran yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke otak, di mana anda boleh menggunakan ubat antitrombik, iaitu ubat yang mencegah penyumbatan saluran darah. Daripada ubat-ubatan bebas dari jenis ini, trombopol dapat disebutkan. Profilaksis sekunder adalah pencegahan strok kedua, yang dicapai dengan bantuan ubat-ubatan atau campur tangan pembedahan (rekonstruksi vaskular). Dalam strok iskemia, langkah pencegahan termasuk mengambil ubat yang bertujuan untuk menghilangkan dan mencegah pembekuan darah. Harus diingat bahawa strok lebih baik dicegah daripada merawat. Diagnosis sistem kardiovaskular secara berkala akan memberi masa untuk mengenal pasti risiko penyakit ini.

Bahan Rakan Kongsi dengan SANTO

Ikuti berita terkini di saluran Telegram kami dan di laman Facebook anda.

Sertailah Komuniti Instagram kami

Sekiranya anda menemui ralat dalam teks, pilih dengan tetikus dan tekan Ctrl + Enter

Senyuman bengkok

Strok malapetaka lebih muda

Mangsanya adalah orang yang berumur di bawah 40 tahun. Malah blogosphere telah menjaga keadaan ini. Dan tidak hairanlah: satu perkara apabila anda mendengar bahawa datuk seseorang meninggal dunia akibat strok, dan agak lain apabila penderitaan ini menimpa rakan sebaya anda, yang bahkan tidak berumur 30 tahun.

Selama beberapa bulan sekarang, salah satu catatan yang paling popular di Internet adalah kisah berikut:

"Semasa berkelah, gadis itu tersandung dan jatuh. Dia diminta memanggil ambulans, tetapi dia memberi jaminan bahawa semuanya berjalan lancar dan dia tersandung di batu hanya kerana kasut baru. Dia menggigil, dia kelihatan sedikit pucat, sepertinya sukar untuk dia bercakap.

Kami mengambilnya, membantu melepaskannya, meletakkannya dengan selesa dan membawa sepiring makanan. Rakan kami menghabiskan sepanjang hari dengan ceria dan semula jadi, hanya senyumannya yang kelihatan sedikit terseksa, tidak terbuka seperti biasa. Kemudian, suami gadis itu memanggil semua orang dan mengatakan bahawa isterinya dibawa ke hospital. Pada pukul 23.00 dia meninggal. Semasa berkelah, dia mengalami strok (kemalangan serebrovaskular akut).

Sekiranya kita, rakan-rakannya, tahu seperti apa tanda-tanda stroke, dia boleh hidup hari ini! "

Cara mengenali strok

Mesej Internet disertakan dengan nasihat bagaimana mengenal pasti penyakit ini dengan hanya 4 soalan..

1 Minta orang itu tersenyum (dia tidak akan dapat melakukan ini dengan kedua-dua sudut mulutnya, senyuman itu akan berubah menjadi lekuk).

2 Minta mengucapkan kalimat sederhana, misalnya, "Hari ini cuaca baik" (ucapan akan diperlahankan, seseorang mungkin tidak ingat teksnya).

3 Minta mengangkat kedua tangan (tidak akan dapat atau hanya sebahagian dapat mengangkat).

4 Minta menjulurkan lidah (jika lidah melengkung, diputar - ini juga tanda).

Sekiranya seseorang mempunyai masalah walaupun melakukan salah satu tugas ini - hubungi ambulans! Bagaimanapun, doktor memberi jaminan bahawa jika mereka mempunyai masa untuk mangsa strok dalam masa 3 jam, maka akibat dari serangan itu dapat dihilangkan.

Blogger mengirimkan ujian stroke kepada semua kenalan mereka dengan catatan: "Kirimkan mesej ini kepada sekurang-kurangnya 10 penerima. Dan, mungkin, nyawa orang lain - mungkin milik kita - akan diselamatkan.

Setiap hari kami menghantar begitu banyak "sampah" ke seluruh dunia sehingga mungkin ada baiknya membiarkan sesuatu yang sangat berguna dan diperlukan melalui kabel ".

Gejala lain

Terdapat gejala strok lain yang jelas yang membolehkan anda "mengira" penyakit ini:

  • Sakit kepala yang teruk, yang paling sering disertai dengan "lalat" kerlipan di depan mata.
  • Kebas anggota badan, ketidakupayaan untuk bergerak dengan kaki kanan dan tangan kanan atau kaki kiri dan tangan kiri. Apa yang menjadi ciri, jika mobiliti hilang di sebelah kiri, ini bermakna separuh otak kanan telah menderita. Dan begitu juga sebaliknya.
  • Pening, kesedaran kabur.
  • Mual (kadang-kadang muntah).
  • Masalah penglihatan.
  • Gait dan keseimbangan terjejas.

Ingat, semakin cepat anda memanggil ambulans, semakin baik. Apabila strok berkembang, skor benar-benar berlaku selama beberapa minit.

Serangan pada yang muda

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS menganalisis rekod perubatan sebanyak 8 juta pesakit dan mendapati bahawa kadar strok di kalangan orang di bawah usia 50 tahun telah meningkat sekitar sepertiga dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Gaya hidup yang paling tidak sihat harus dipersalahkan untuk ini, kata doktor..

Untuk mengelakkan strok, anda mesti:

  • beri aktiviti fizikal sekurang-kurangnya setengah jam sehari;
  • makan dengan betul - makan 5-6 kali sehari, jangan terbawa oleh makanan ringan dan makanan yang mengandungi asid lemak jenuh, utamakan buah-buahan dan sayur-sayuran, makan ikan, walnut, madu;
  • menurunkan berat badan (jika anda berlebihan berat badan);
  • elakkan tabiat buruk, ingat bahawa merokok dan alkohol sangat meningkatkan risiko strok;
  • tidur sekurang-kurangnya 8 jam pada waktu malam.

Dan, tentu saja, langkah yang paling penting untuk pencegahan strok, kata doktor, adalah kawalan tekanan darah dan rawatan hipertensi yang betul.

Sekiranya tekanan anda 140/90 mmHg. Art., Dan lebih-lebih lagi jika lebih tinggi, ada alasan yang baik untuk berjumpa doktor. Ia juga perlu untuk mengawal tahap kolesterol dalam darah. Ini biasanya dilakukan dengan menggunakan ujian darah untuk lemak..

Doktor mengatakan bahawa setiap orang yang berusia lebih dari 20 harus memeriksa angka ini sekurang-kurangnya setiap 5 tahun. Dan pada usia yang lebih matang dan lebih kerap.

Sekiranya anda mengambil pinggul mawar setiap hari, anda boleh melupakan penyakit jantung dan vaskular dalam jangka masa yang lama. Kesimpulan ini dicapai oleh penyelidik dari University of Lund di Sweden, menulis The Daily Mail. Para saintis melakukan eksperimen: orang gemuk meminum minuman rosehip dari 40 gram buah beri yang dihancurkan setiap hari selama enam minggu. Dalam hal ini, perubahan tekanan darah, berat badan, dan kolesterol dalam darah dicatat.

Pada akhir eksperimen, petunjuk berbahaya ini menurun, mengurangkan risiko strok sebanyak 17%.

Rosehip mempunyai banyak vitamin C, dan mempunyai kesan anti-radang yang jelas. Sebagai contoh, dalam kajian pada tahun 2007, didapati bahawa orang yang mengambil kapsul dengan mawar liar setiap hari mencatatkan penurunan 40% pada sakit sendi dan peningkatan 25% dalam pergerakan.

- Para saintis Amerika dari Kumpulan Penyelidikan Epidemiologi Kardiovaskular di Harvard School of Medicine mendapati bahawa dalam satu jam selepas minum wain, bir atau minuman beralkohol lain, risiko strok meningkat dua kali ganda.

- Para saintis telah mendapati bahawa jika seorang pesakit sudah mengalami strok ringan, tetapi tidak berhenti merokok, maka risiko strok berulang yang lebih teruk akan meningkat sebanyak 10 kali.

- Wanita harus berhati-hati dengan makanan tambahan. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan kalsium dan peningkatan risiko serangan jantung dan strok secara langsung bergantung pada wanita.

- Pada lelaki, lebih kerap daripada pada wanita, strok boleh membawa maut.

Berusia 58 tahun adalah usia purata di mana perokok aktif mengalami strok. Bukan perokok umur ini adalah 9 tahun.

Terdengar di Kongres Kardiologi Ottawa

Tanda-tanda pertama, gejala strok dan peraturan pertolongan cemas

Strok adalah penyakit yang berkembang akibat gangguan peredaran darah di sel-sel otak, yang disebabkan oleh penyumbatan arteri, kekejangannya, atau pendarahan di otak. Tanda dan gejala pertama strok sangat penting untuk diketahui, kerana kerana itu, darah (dan dengannya oksigen dan nutrien) tidak memasuki saluran otak, yang menyebabkan kebuluran oksigen. Hasilnya, tanpa pemakanan, otak berhenti berfungsi dengan normal dan sel-selnya mati.

Sekiranya pertolongan cemas yang tepat tidak diberikan kepada mangsa tepat pada waktunya, maka masa akan terlewat dan orang yang terjejas akan kekal cacat seumur hidup atau kematian akan berlaku..

Faktor-faktor yang mendorong perkembangan penyakit ini

Sebelum ini dipercayai bahawa patologi ini adalah sebilangan besar orang tua, yang jauh dari kes ini. Penyakit ini telah lama "muda" dan lebih kerap berlaku pada orang muda yang bahkan belum mencapai usia 40 tahun. Strok pada lelaki mendapat tempat ke-4 dari segi kematian di kalangan populasi lelaki dewasa dari mana-mana umur, dan di tempat pertama penyakit ini adalah antara penyebab kematian pada populasi lelaki berusia 40 hingga 60 tahun. Terdapat dua jenis strok: hemoragik dan iskemia, yang masing-masing berbeza dalam gejala dan penyebabnya.

Strok iskemia

Ia berkembang kerana penyumbatan saluran otak oleh trombus. Biasanya, gumpalan darah terbentuk di mana plak aterosklerotik disimpan di dalam kapal. Penyebab strok iskemia adalah:

  • kolesterol tinggi;
  • minum berlebihan;
  • merokok;
  • darah tinggi;
  • indeks jisim badan tinggi;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • jantina (pada lelaki, serangan itu berlaku beberapa kali lebih kerap daripada pada wanita);
  • penyakit endokrin yang tidak dirawat atau tidak dapat dikesan dan penyakit vaskular jangka panjang;
  • kecenderungan genetik untuk penyakit vaskular dan strok;
  • voltan dan tekanan biasa;
  • kehadiran diabetes;
  • penyempitan dinding saluran darah di otak kerana aterosklerosis;
  • penyumbatan arteri serebrum dengan emboli terbentuk di tempat lain;
  • ubah bentuk dinding vaskular;
  • masalah peredaran darah di beberapa bahagian otak;
  • fibrilasi atrium (iaitu jantung berdegup tidak rata, tidak teratur). Akibatnya, pembekuan darah dapat terjadi di jantung dan dari sana mereka dapat memasuki otak, menyumbat salah satu saluran.

Strok hemoragik (GI)

Dikenali sebagai pendarahan serebrum atau pendarahan intrakranial. Penyakit jenis ini jauh lebih jarang berlaku berbanding strok iskemia. Ia berkembang kerana saluran darah pecah di otak.

Sebab utama perkembangan GI dipertimbangkan:

  • peningkatan tekanan darah yang berterusan. Hipertensi menyebabkan kelemahan saluran otak, akibatnya, mereka boleh pecah kapan saja. Untuk meningkatkan tekanan darah menyebabkan kegemukan, merokok, alkohol, kurang aktiviti fizikal, tekanan berterusan;
  • kehadiran aneurisma otak;
  • keabnormalan dalam perkembangan saluran darah di otak (perubahan kongenital pada saluran otak dan pembentukan saluran darah tanpa struktur yang jelas);
  • ketegangan psikoemosi dan fizikal yang teruk;
  • kecederaan otak yang menyebabkan pecahnya saluran darah.

Gejala strok iskemia

Peredaran serebral jenis ini mempunyai gejala awal dan akhir. Gejala awal dan tanda-tanda strok pada wanita dan lelaki muncul beberapa jam sebelum serangan. Seseorang merasakan kelemahan yang teruk, pening, gangguan penglihatan pada satu mata atau kedua-duanya, sakit kepala yang serupa dengan migrain, mungkin terdapat kehilangan kesedaran jangka pendek, kebas anggota badan di satu sisi. Gejala ini adalah pendahulu strok iskemia pada wanita dan lelaki..

Ciri tambahan adalah:

  • Ucapan kabur.
  • Persepsi realiti yang tidak betul.
  • Kehilangan sebahagian kemampuan menghasilkan perkataan.
  • Kadar degupan jantung.
  • Asimetri otot muka.
  • Penglihatan kabur.
  • Gangguan persepsi pendengaran.
  • Kesukaran menelan.
  • Berpeluh bertambah.
  • Tekanan darah turun.
  • Sakit kepala yang berpanjangan tanpa penyetempatan yang jelas.
  • Bunyi di kepala.
  • Vertigo (pening).
  • Loya yang tidak masuk akal.
  • Kebas jari.
  • Penyelarasan pergerakan.
  • Rasa kebas pada satu bahagian badan.
  • Tindak balas yang tidak mencukupi terhadap rangsangan luaran.
  • Kenaikan suhu.

Gejala pertama strok pada wanita boleh ditambah dengan atipikal (sakit pada separuh wajah, cegukan, kekeliruan, sakit di dada).

Tanda-tanda strok hemoragik

Penyakit seperti itu jarang muncul, tetapi lebih berbahaya. Ia berkembang selepas tekanan dan disertai dengan pecahnya kapal, mengakibatkan hematoma di otak.

Dengan stroke hemoragik, terdapat aliran darah yang kuat ke kepala sehingga kapal pecah, pendarahan dalaman muncul.

Peredaran serebral jenis ini dapat dibezakan dengan tanda-tanda berikut:

  • sakit yang tidak dapat ditanggung di kepala;
  • kepekaan foto;
  • pengsan;
  • degupan jantung perlahan;
  • peningkatan tekanan;
  • nafas serak dan kuat;
  • pucat atau kemerahan pada wajah, asimetri;
  • loya;
  • kekejangan
  • kehilangan kesedaran;
  • ketidakselesaan di mata;
  • takikardia atau aritmia;
  • dyspnea;
  • pergerakan usus yang tidak disengajakan;
  • muntah
  • pandangan kosong;
  • lumpuh badan dan anggota badan.

Perbezaan sebatan pada lelaki dan wanita separuh daripada manusia

Terdapat beberapa perbezaan antara strok yang berkembang pada jantina yang berbeza. Perbezaannya ditunjukkan dalam jadual..

KRITERIAJANTINA LELAKIWANITA
Sebab-sebabnya.Penyalahgunaan alkohol dan rokok, gaya hidup yang salah.Tekanan dan pengalaman emosi yang tidak menyenangkan, serangan migrain biasa, penggunaan kontraseptif oral, tekanan, keletihan kronik, keterlaluan psiko-emosi.
Umur.Lelaki mempunyai risiko peningkatan strok selepas 40 tahun..Wanita menderita penyakit ini lebih kerap setelah 60 tahun. Tetapi ada kemungkinan tinggi strok pada usia 18-40 tahun.
Simptomologi.Pada lelaki, gejala utama adalah sakit kepala, kekeliruan, gangguan fungsi pertuturan.Pada wanita, tanda-tanda strok muncul dengan lebih jelas dan khusus. Biasanya ia adalah mual, cegukan, kelemahan, kelumpuhan otot, kehilangan kesedaran, sakit pada bahagian badan yang terkena.

Di samping itu, wanita mengalami serangan strok jauh lebih sukar, tempoh pemulihannya lebih lama, kematian lebih tinggi kerana mengabaikan tanda-tanda pertama penyakit ini (yang disebut serangan iskemia sementara).

Tanda-tanda pertama strok pada wanita boleh menjadi tidak biasa, jadi kadang-kadang mereka tidak memperhatikan mereka, mempercayai bahawa ini disebabkan oleh keanehan irama biologi badan.

Diagnostik

Apa yang perlu dilakukan sekiranya selepas beberapa jam gejala tidak hilang? Adalah perlu untuk berjumpa doktor. Kemungkinan besar ada mikrostroke, yang akan segera berubah menjadi strok sebenar.

Sebagai diagnosis utama, ujian mudah dilakukan, yang memungkinkan untuk mengenal pasti masalah dengan peredaran darah di otak walaupun di rumah.

Ujian ini merangkumi langkah-langkah berikut:

  1. Minta seseorang tersenyum atau menjelirkan lidahnya. Sekiranya strok berlaku, maka hanya satu sudut mulut akan naik semasa senyum, yang kedua akan tetap bergerak. Lidah yang melekat akan berguling ke satu arah.
  2. Perlu bercakap dengan seseorang. Sekiranya berlaku kemalangan serebrovaskular, dia tidak akan dapat mengucapkan kata-kata yang paling sederhana (dia akan tergagap, gagap).
  3. Minta mengangkat tangan ke atas. Kerana kelemahan otot, seseorang tidak akan dapat melakukan ini, atau tangannya akan dinaikkan secara tidak simetri.
  4. Untuk menguji kepekaan, anda perlu mengambil pensil dan mencucuk ringan satu persatu ke setiap anggota badan (atas dan bawah). Sekiranya seseorang mengalami strok, maka di beberapa bahagian badan dia tidak akan merasakan suntikan.

Sekiranya sekurang-kurangnya satu daripada ujian sederhana ini ternyata positif, maka pesakit mesti segera dibawa ke hospital atau ambulans mesti dipanggil untuk memberi bantuan yang berkelayakan kepada mangsa.

Pertolongan cemas

Sebelum ketibaan doktor, anda perlu memberikan pertolongan cemas sendiri. Untuk melakukan ini, lakukan perkara berikut:

  1. Udara segar harus disediakan..
  2. Perlu menanggalkan pakaian.
  3. Mangsa mesti berbohong (pasti tidak boleh bangun!)
  4. Tekanan darah harus diperiksa dan ketika dinaikkan, pasien harus diberi warna valerian atau hawthorn. Tetapi anda tidak boleh membiarkan tekanan turun lebih dari 15-20% dari yang diukur sebelumnya.
  5. Sekiranya ada keinginan untuk muntah, orang itu perlu berpaling di sisinya.
  6. Anda tidak boleh menggunakan amonia, antispasmodik, umumnya ubat apa pun, agar tidak memburukkan keadaan pesakit.
  7. Apabila gejala epilepsi terserlah, pesakit diletakkan di sisinya dan memegang kepalanya untuk mengelakkan kecederaan semasa sawan..
  8. Sekiranya pesakit tidak menunjukkan tanda-tanda kehidupan, anda perlu memberinya pertolongan cemas sebelum ketibaan pasukan perubatan.

Kaedah rawatan

Rawatan Strok Iskemia

Di hospital, ujian primer, yang dijelaskan di atas, dilakukan untuk mengesan gangguan peredaran darah di otak. Biasanya ini mencukupi untuk diagnosis. Untuk kajian yang lebih mendalam mengenai kerosakan vaskular, ultrasound saluran otak, tomografi yang dikira, dan MRI dapat diresepkan. Kemudian mereka memulakan terapi.

Sekiranya tanda-tanda pertama strok pada lelaki dan wanita muncul tidak lebih dari 6 jam yang lalu, maka pesakit diberi terapi untuk mengatasi pembekuan darah. Pada awal rawatan, trombolitik diresepkan, yang membantu mencegah pembentukan gumpalan darah baru dan mengembalikan peredaran darah yang normal.

Tentukan suntikan Alteplase. Ubat ini melarutkan pembekuan darah dan mengembalikan peredaran darah yang normal di saluran otak. Terapi Alteplase dianggap paling berkesan jika dimulakan secepat mungkin setelah serangan. Sebelum menggunakan ubat tersebut, imbasan diagnostik otak harus dilakukan untuk mendiagnosis dan membezakan strok dengan tepat. Sekiranya anda memulakan terapi alteplase untuk strok hemoragik, ia boleh menyebabkan pendarahan lebih banyak dan keadaannya bertambah buruk.

Prosedurnya terdiri dari mengeluarkan darah beku dari saluran otak menggunakan penyedut khas. Jalankan dengan anestesia tempatan atau umum. Thrombectomy dilakukan dalam rawatan strok iskemia, ketika trombus terbentuk di arteri otak yang besar..

Pesakit diberi dos aspirin biasa, yang mengurangkan risiko pembekuan darah..

Mereka mengubah komposisi darah sehingga pembekuan darah berhenti terbentuk (heparins)

  • Ubat untuk menurunkan tekanan darah

Statin (ubat untuk menurunkan kolesterol darah)

Operasi dilakukan sekiranya strok iskemia berlaku akibat penyempitan arteri serviks kerana pemendapan plak kolesterol. Doktor membuat sayatan di leher dan membuang timbunan lemak di arteri karotid.

Terapi GI

Pilihan rawatan yang optimum untuk jenis penyakit ini adalah pembedahan. Sekiranya doktor membuat pilihan memihak kepada ubat-ubatan, maka dia harus mempertimbangkan kemungkinan kekambuhan strok, kerana kecacatan pada kapal akan tetap ada. Ubat-ubatan berikut ditetapkan: diuretik yang membantu mengurangkan edema otak; ubat yang menurunkan tekanan darah; ubat hemostatik.

Pemilihan ubat dilakukan secara eksklusif oleh doktor. Ubat yang diresepkan sendiri untuk diri sendiri, mengurangkan dosnya, atau bahkan membatalkan ubat yang diresepkan memburukkan kesihatan manusia.

Pembedahan sangat berkesan sekiranya penyebab penyakit itu dikenal pasti. Pada mulanya, seorang pakar bedah saraf cuba menghilangkan hematoma sebanyak mungkin. Ini dilakukan dengan menggunakan alat khas melalui lubang kecil di tengkorak. Selepas ini, mereka mula menghilangkan kecacatan pada kapal. Lakukan guntingan atau gunakan teknologi endovaskular (mengisi jurang dengan gegelung perubatan khas).

Terapi fizikal memainkan peranan penting dalam rawatan strok. Ia mula dilakukan setelah beberapa hari selepas serangan untuk mengembangkan anggota badan yang lumpuh. Latihan fisioterapi akan mencegah keradangan pada sendi yang terjejas dan membantu mengembalikan kepekaan. Beban harus beransur-ansur, kekuatan pergerakan meningkat dengan cara bermeter. Untuk gangguan pertuturan, pesakit dianjurkan kelas dengan ahli terapi pertuturan.

Komplikasi

Sekiranya seseorang mengalami strok, gejala (pertama dan sekunder) diabaikan, maka boleh menyebabkan komplikasi yang sangat berbahaya, termasuk yang berikut:

  • kehilangan persepsi visual dan pendengaran;
  • tidak bergerak;
  • koma;
  • masalah dengan alat pertuturan;
  • penampilan penyakit berbahaya pada jantung dan saluran darah;
  • masalah ingatan dan penurunan kemampuan mental seseorang;
  • epilepsi;
  • koordinasi pergerakan;
  • masalah dengan kencing;
  • hasil maut.

Pemulihan

Tempoh pemulihan pesakit dengan kemalangan serebrovaskular berlangsung cukup lama. 6 bulan pertama selepas strok dianggap paling baik untuk pemulihan. Masa ini tidak boleh disia-siakan, anda perlu berhati-hati menangani pemulihan fungsi badan yang hilang.

Pertama sekali, anda harus memperhatikan bilik tempat pesakit menghabiskan waktunya. Bilik haruslah seberat mungkin, sering berventilasi dan ada baiknya melakukan pembersihan basah setiap hari..

Tilam di atas katil mestilah keras. Untuk pesakit di atas katil, perlu membeli lampin khas. Mereka juga disarankan untuk melakukan senaman pernafasan yang dirancang khas setiap hari untuk menjaga fungsi sistem pernafasan yang normal..

Diet harus disesuaikan. Kurangkan pengambilan garam dan lemak. Pantau tekanan darah anda secara berterusan.

Pencegahan

Untuk mengurangkan risiko kemungkinan perkembangan gangguan peredaran darah di otak, profilaksis diperlukan terlebih dahulu, terutama jika ada kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini. Untuk membuat ini:

  • mengawal tekanan darah;
  • menormalkan berat badan;
  • berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol;
  • merawat patologi jantung, saluran darah, dan juga sistem endokrin;
  • periksa tahap kolesterol anda;
  • pantau diet anda;
  • bersukan;
  • diperiksa secara berkala oleh doktor (dua kali setahun).

Minit awal selepas strok adalah yang paling penting dan penting bagi kehidupan pesakit. Selepas serangan, keadaan seseorang mula merosot dengan teruk. Pada peringkat akut, 35% pesakit mati, 50% orang mati pada tahun pertama. Hanya 20% kembali ke kehidupan normal mereka, 10% menjadi kurang upaya.

Sekiranya tepat pada masanya untuk mengenali gejala utama strok pada lelaki dan wanita, untuk memberikan pertolongan cemas yang kompeten, maka peluang pesakit untuk pemulihan yang berkesan dan kehidupan normal yang lebih lanjut akan meningkat. Pertolongan cemas akan diberikan pada seberapa cepat gejala dikenali, sama ada mangsa akan menjadi kurang upaya atau pulih. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui apa itu strok, bagaimana mengenali gangguan peredaran darah di otak dan dapat memberikan pertolongan cemas tepat pada masanya.