Apa itu pembedahan pintasan jantung (cangkok pintasan arteri koronari), berapa banyak yang hidup selepas pembedahan?

Dari artikel itu, anda akan mengetahui ciri-ciri pembedahan pintasan jantung, petunjuk dan kontraindikasi, kemungkinan komplikasi, pemulihan, prognosis hidup.

Apakah pembedahan pintasan jantung??

Cangkok pintasan jantung adalah pembedahan jantung terbuka apabila pintasan terbentuk untuk aliran darah jantung, melewati arteri yang terkena.

Lakukan pembedahan CABG menggunakan serpihan kapal pesakit yang lain, yang paling sering diambil dari bahagian bawah kaki. Campur tangan pembedahan hanya dilakukan di klinik khusus oleh pakar bedah jantung yang berkelayakan, dengan siapa ahli transfusi yang memberikan peredaran darah buatan bekerja sama. Harus diingat bahawa prinsip operasi kompleks ini dikembangkan oleh doktor Soviet Vladimir Demikhov pada tahun enam puluhan abad yang lalu.

Varieti

Bergantung pada kapal mana yang digunakan untuk memutar, pembedahan pintasan jantung boleh terdiri daripada dua jenis:

  • aortocoronary - CABG;
  • Mammarocoronary - MKSh.

CABG pula dibahagikan kepada:

  • autovenous semasa menggunakan urat kaki saphenous yang besar;
  • autoarterial - semasa menggunakan arteri radial (jika pesakit menderita vena varikos).

Di CABG, arteri mamalia dalaman digunakan..

Di samping itu, terdapat pembahagian shunting menjadi:

  • standard - menggunakan alat bekalan darah buatan (jantung berhenti);
  • tanpa penggunaan bekalan darah buatan ke jantung (jantung tidak berhenti), yang memerlukan kelayakan tertinggi pakar bedah;
  • hibrid ketika menggabungkan pelbagai jenis prosedur tambahan.

Petunjuk untuk pembedahan

Penangkapan saluran jantung yang terjejas dilakukan dengan stenosis arteri yang menyebabkan iskemia. Penyebab yang paling biasa adalah aterosklerosis, apabila lumen arteri disekat oleh plak aterosklerotik, atau trombosis. Patologi inilah yang menjadi petunjuk utama untuk campur tangan pembedahan. Pemeriksaan tambahan dilakukan dengan:

Kontraindikasi

Operasi CABG tidak dilakukan dalam kes berikut:

  • dengan kegagalan buah pinggang;
  • diabetes mellitus tanpa pampasan;
  • lesi paru-paru bukan spesifik kronik;
  • neoplasma malignan;
  • hipertensi selepas strok.

Terdapat kontraindikasi relatif untuk pembedahan pintasan:

  • kegagalan jantung;
  • kegemukan;
  • parut pada jantung, meminimumkan pengeluaran darah jantung di bawah 30%;
  • Menenberg arteriosclerosis - kerosakan pada semua arteri koronari;
  • usia tua.

AMI dianggap sebagai kontraindikasi mengikut budi bicara doktor.

Persediaan untuk campur tangan

Asas persiapan untuk pembedahan CABG adalah koronarografi, prosedur yang meneliti secara menyeluruh kelegaan endotelium koronari. Atas perlakuannya dan pemeriksaan terperinci berikutnya terhadap pesakit, mereka dimasukkan ke hospital di hospital. Untuk menjalankan koronarografi, kateter khas dimasukkan ke dalam arteri koronari kiri dan kanan, melaluinya - kontras sinar-X. X-ray kemudian mengimbas endotelium. Prosedur ini membolehkan anda menentukan lokasi dan tahap penyempitan kapal dengan tepat, sementara pesakit menerima dos radiasi yang tinggi. Selain itu, manipulasi tidak dapat dilakukan jika ada alergi terhadap yodium (radiopaque).

Oleh itu, sebagai tambahan kepada coronarography, CT coronarography digunakan. Ia lebih tepat, mahal, tetapi tidak termasuk sinaran. Betul, kontras masih diperlukan, dan orang yang beratnya lebih dari 120 kg tidak dapat dikeluarkan dari peranti.

Sekiranya pemeriksaan menunjukkan penyempitan arteri lebih daripada 75%, CABG diresepkan untuk meminimumkan risiko AMI atau kambuhnya. Sebagai tambahan kepada coronarografi, perlu: OAA, OAM, biokimia umum, koagulogram, profil lipid, EKG, ekokardiografi, ultrasound organ perut.

Sekiranya pesakit mengambil antikoagulan, temujanji mereka dipersetujui dengan doktor: biasanya mereka berehat sebelum pembedahan selama dua minggu. Kumpulan agen farmakologi lain juga memerlukan persetujuan dengan doktor.

Sehari sebelum cantuman pintasan arteri koronari, pakar anestesi memeriksa pesakit, mengaitkan anestesia dengan pertumbuhan, berat badan, usia pesakit yang dikendalikan, dan intoleransi individu terhadap ubat. Pada malam intervensi, pesakit mengalami penenang (mengambil ubat penenang). Dikehendaki:

  • jangan makan selepas jam 18:00;
  • jangan minum selepas tengah malam;
  • ubat yang ditetapkan diminum sejurus selepas makan malam;
  • pada waktu petang - mandi.

Kemajuan operasi

Untuk melakukan pembedahan pintasan jantung, doktor perlu membedah sternum, yang kemudian tumbuh bersama untuk jangka masa yang panjang, yang menentukan jangka masa pemulihan. Bergantung pada jenis CABG, mereka menggunakan atau tidak menggunakan mesin jantung-paru. Jantung tidak berhenti jika manipulasi tambahan tidak diperlukan: penyingkiran aneurisma, penggantian injap. Shunting pada jantung yang bekerja mempunyai kelebihan berikut: tidak ada komplikasi dari sistem imun, darah; masa campur tangan lebih pendek; pemulihan lebih pantas.

Intipati operasi adalah membuat penyelesaian. Untuk ini: pakar bedah membuka akses ke jantung, mengambil kapal untuk melakukan shunt, jika jantung berhenti, cardioplegia dilakukan dan peralatan aliran darah buatan dihidupkan. Sekiranya jantung berfungsi, alat khas digunakan pada kawasan intervensi. Pembedahan pintasan itu sendiri mewakili jahitan vaskular: satu hujung shunt disambungkan ke aorta, yang kedua ke koronari, yang terletak di bawah stenosis. Selepas itu, mereka memulakan kembali jantung, mematikan peralatan. Sternum dipasang dengan staples logam, kulit di dada dengan jahitan biasa. Bypass berlangsung sekitar empat jam.

Komplikasi

Selalunya selepas pembedahan, pesakit mengalami rasa sakit, panas, tidak selesa di belakang sternum. Ini bukan alasan untuk panik, anda perlu memberitahu doktor yang akan menetapkan ubat berhenti. Komplikasi yang paling biasa selepas cantuman bypass jantung: kesesakan paru-paru, anemia, perikarditis dan proses keradangan lain, phlebitis urat yang berdekatan dengan shunt, gangguan imun (dengan serangan jantung), aritmia.

Untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru, disarankan untuk mengembang belon hingga 20 kali / hari. Anemia dihentikan oleh diet khas, jika perlu - dengan pemindahan darah. Rawatan komplikasi lain secara individu untuk setiap pesakit.

Pemulihan

Tempoh pemulihan adalah panjang. Dua minggu selepas shunting, anda tidak boleh mencuci, kerana lukanya meluas, ada risiko jangkitan sekunder. Setiap hari - pembalut, rawatan antiseptik. Enam bulan anda perlu memakai pendakap dada supaya jahitan di sternum tidak terbuka.

Rata-rata pemulihan adalah sekitar tiga bulan. Dalam tempoh ini, aliran darah dan darah dinormalisasi, sternum sembuh. Ujian penilaian untuk kemungkinan kehidupan penuh - stres (contohnya, ergometri basikal).

Hasil, Ramalan

CABG tidak menghilangkan penyebab iskemia, ia memberi masa untuk kehidupan normal tanpa rasa sakit, sesak nafas, aritmia. Namun, tanpa perubahan gaya hidup yang radikal, tempoh peningkatan kualiti tidak akan bertahan lama. Ini secara langsung berkorelasi dengan kepatuhan terhadap cadangan doktor, penolakan tabiat buruk, pemakanan yang betul. Shunt dari urat kaki berlangsung rata-rata sekitar 10 tahun, dari lengan bawah - lima. Melanggar peraturan gaya hidup sihat - hanya setahun.

Mana yang lebih baik: stent atau shunt?

Sekiranya kita membandingkan dua kaedah untuk membetulkan iskemia dan hipoksia miokard melalui saluran yang membekalkan otot, maka kelebihan dan kekurangan stenting dan cantuman bypass jantung menjadi jelas:

Kriteria PenilaianStentingPembedahan pintasan
Skop intervensiMinimal, intravaskularCampur tangan sukar dari segi teknikal
Tempoh operasiDari satu jam hingga tigaTiga hingga sembilan atau lebih
Kegagalan jantungTidak perluLebih daripada separuh pembedahan jantung
SayatanDikecualikanSternum dibedah
AnestesiaTempatan, kurang kerap - dengan mengambil kira tahap kepekaan kesakitan individuAnestesia mendalam
PemulihanBeberapa hariSehingga enam bulan
Kes akutMeringankan AMITidak dibenarkan kerana tahap intervensi yang teruk
KapilariPembetulan kapal dengan diameter 3 mm adalah mungkinTidak dapat menyesuaikan cawangan kecil
Pemulihan aliran darahUntuk beberapa tahunSehingga 10 tahun atau lebih

Cadangan gaya hidup pasca operasi

Pembedahan pintasan koronari adalah kaedah yang boleh dipercayai untuk mencegah serangan jantung, serangan angina, kerana menghilangkan iskemia selama beberapa dekad. Walau bagaimanapun, shunt dapat menyempitkan, satu daripada lima pesakit ini berlaku selepas satu tahun, dan setelah 10 tahun - dalam 100%. Untuk mengurangkan kemungkinan ini, anda harus mematuhi tujuh peraturan:

  • penolakan alkohol dan rokok sepenuhnya;
  • profil pemakanan anti-aterogenik (termasuk diet DAS);
  • pergerakan: terapi senaman, berjalan kaki, bermain sukan (berenang);
  • pengurangan tekanan;
  • diet minum seimbang (30 ml air per 1 kg berat badan);
  • tidur lapan jam;
  • pemeriksaan perubatan tahunan.

Kos

Sejak 2018, cantuman bypass arteri koronari telah menjadi sebahagian daripada sistem jaminan negara, iaitu, ia dilakukan mengikut polisi insurans perubatan wajib. Keadaan ini adalah petunjuk utama dari doktor tempatan. Pembedahan dilakukan di semua organisasi perubatan negeri pada tahap yang sesuai. Sekiranya tidak dapat melakukan CABG di peringkat wilayah, mereka menggunakan rujukan ke pusat perubatan persekutuan.

Sekiranya pesakit ingin melakukan cantuman bypass arteri koronari di klinik swasta tertentu atau di luar negara, dia tidak berhak mendapat pampasan untuk rawatan. Kos purata operasi di Moscow ialah 120,000 rubel, St. Petersburg - 85,000 rubel, Kazan - 32,500 rubel.

Kami menekankan sekali lagi bahawa pembedahan pintasan dilakukan pada hati terbuka, yang memerlukan peralatan khas, doktor yang berkelayakan dan hospital khusus.

Cangkok pintasan arteri koronari: petunjuk, kelakuan, pemulihan

Pengarang: Averina Olesya Valeryevna, calon sains perubatan, ahli patologi, guru pat jabatan. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Arteri koronari adalah saluran yang memanjang dari aorta ke jantung dan memberi makan otot jantung. Sekiranya deposit plak di dinding dalamannya dan pertindihan lumennya yang signifikan secara klinikal, aliran darah di miokardium dapat dipulihkan dengan menggunakan pembedahan pintasan arteri koronari atau koronari (CABG). Dalam kes terakhir, shunt (jalan memutar) dibekalkan ke arteri koronari semasa operasi, melewati kawasan arteri yang tersumbat, disebabkan oleh itu aliran darah yang terganggu dipulihkan, dan otot jantung menerima jumlah darah yang mencukupi. Sebagai penghentian antara arteri koronari dan aorta, arteri toraks atau radial dalaman, serta urat saphenous anggota bawah, biasanya digunakan. Arteri toraks dalaman dianggap sebagai shunt auto yang paling fisiologis, dan pemakaiannya sangat rendah, dan berfungsi sebagai shunt diperkirakan selama beberapa dekad.

Menjalankan operasi seperti ini mempunyai aspek positif berikut - peningkatan harapan hidup pada pesakit dengan iskemia miokard, penurunan risiko terkena infark miokard, peningkatan kualiti hidup, peningkatan toleransi latihan, dan penurunan keperluan penggunaan nitrogliserin, yang sering ditoleransi oleh pesakit. Mengenai cantuman pintasan arteri koronari, bahagian pesakit yang banyak bercakap lebih baik, kerana mereka tidak bimbang tentang sakit dada, walaupun dengan beban yang ketara; tidak perlu adanya nitrogliserin yang berterusan di dalam poket anda; ketakutan serangan jantung dan kematian hilang, serta ciri-ciri nuansa psikologi lain dari orang dengan angina pectoris.

Petunjuk untuk operasi

Petunjuk untuk CABG diungkapkan bukan hanya oleh tanda-tanda klinikal (kekerapan, tempoh dan intensiti sakit dada, kehadiran infark miokard atau risiko serangan jantung akut, penurunan fungsi kontraktil ventrikel kiri menurut echocardioscopy), tetapi juga menurut hasil yang diperoleh oleh angiografi koronari ) - kaedah diagnostik invasif dengan pengenalan zat radiopaque ke dalam lumen arteri koronari, yang paling tepat menunjukkan tempat penyumbatan arteri.

Petunjuk utama yang dinyatakan oleh angiografi koronari adalah seperti berikut:

  • Arteri koronari kiri tidak dapat dilalui oleh lebih daripada 50% lumennya,
  • Semua arteri koronari terhalang lebih daripada 70%,
  • Stenosis (penyempitan) tiga arteri koronari, secara klinikal dimanifestasikan oleh serangan angina.

Petunjuk klinikal untuk CABG:

  1. Angina pectoris stabil dari 3-4 kelas fungsional, kurang sesuai dengan terapi ubat (serangan berulang sakit dada pada siang hari, tidak dihentikan dengan mengambil nitrat pendek dan / atau bertindak panjang),
  2. Sindrom koronari akut, yang boleh berhenti pada tahap angina yang tidak stabil atau berkembang menjadi infark miokard akut dengan atau tanpa peningkatan segmen ST oleh ECG (masing-masing fokus besar atau fokus kecil),
  3. Infark miokard akut selewat-lewatnya 4-6 jam dari permulaan serangan sakit tanpa henti,
  4. Toleransi latihan fizikal berkurang yang dikesan semasa ujian beban - ujian treadmill, ergometri basikal,
  5. Iskemia tanpa rasa sakit yang teruk dikesan semasa pemantauan tekanan darah dan ECG setiap hari menurut Holter,
  6. Keperluan untuk campur tangan pembedahan pada pesakit dengan kecacatan jantung dan iskemia miokardium bersamaan.

Kontraindikasi

Kontraindikasi untuk pembedahan pintasan termasuk:

  • Fungsi kontraktil ventrikel kiri menurun, yang ditentukan oleh echocardioscopy sebagai penurunan pecahan ejeksi (EF) kurang dari 30-40%,
  • Keadaan pesakit yang serius kerana kegagalan buah pinggang atau hati, strok akut, penyakit paru-paru, barah,
  • Lesi yang meresap dari semua arteri koronari (apabila plak disimpan di seluruh kapal, dan mustahil untuk membawa shunt, kerana tidak ada kawasan yang tidak terjejas di arteri),
  • Kegagalan jantung yang teruk.

Persiapan untuk pembedahan

Operasi pintasan dapat dilakukan secara berjadual atau kecemasan. Sekiranya pesakit memasuki bahagian vaskular atau kardiosurgikal dengan infark miokard akut, dia akan menjalani koronarografi sejurus selepas persiapan pra operasi yang pendek, yang dapat diperluas ke operasi stenting atau pembedahan pintasan. Dalam kes ini, hanya ujian yang paling diperlukan dilakukan - penentuan kumpulan darah dan sistem pembekuan darah, serta ECG dalam dinamika.

Dalam kes kemasukan pesakit dengan iskemia miokard ke hospital, pemeriksaan penuh dilakukan:

  1. ECG,
  2. Echocardioscopy (ultrasound jantung),
  3. X-Ray dada,
  4. Ujian darah dan air kencing klinikal umum,
  5. Ujian darah biokimia dengan pembekuan darah,
  6. Ujian sifilis, hepatitis virus, jangkitan HIV,
  7. Coronaroangiografi.

Bagaimana operasi?

Selepas penyediaan pra operasi, termasuk pemberian ubat penenang dan penenang secara intravena (phenobarbital, phenazepam, dll.) Untuk mencapai kesan terbaik dari anestesia, pesakit dibawa ke bilik operasi, di mana operasi akan dilakukan dalam 4-6 jam akan datang.

Pembedahan pintasan selalu dilakukan di bawah anestesia umum. Sebelumnya, akses pembedahan dilakukan menggunakan sternotomi - pembedahan sternum; baru-baru ini, operasi dari akses mini di ruang interkostal di sebelah kiri dalam unjuran jantung semakin banyak dilakukan.

Dalam kebanyakan kes, semasa pembedahan, jantung disambungkan ke pintasan kardiopulmonari (AIC), yang dalam jangka masa ini melakukan aliran darah ke seluruh badan dan bukannya jantung. Anda juga boleh melakukan shunting pada jantung yang berfungsi, tanpa menghubungkan AIC.

Setelah menjepit aorta (biasanya selama 60 minit) dan menghubungkan jantung ke alat (dalam kebanyakan kes selama satu setengah jam), pakar bedah memilih kapal yang akan menjadi shunt dan membawanya ke arteri koronari yang terjejas, menjahit ujung yang lain ke aorta. Oleh itu, aliran darah ke arteri koronari akan dilakukan dari aorta, melewati kawasan di mana plak berada. Terdapat beberapa shunt - dari dua hingga lima, bergantung pada jumlah arteri yang terjejas..

Setelah semua jahitan dijahit ke tempat yang tepat, staples yang terbuat dari dawai logam diterapkan ke tepi sternum, tisu lembut dijahit dan pembalut aseptik digunakan. Saliran juga dikeluarkan, di mana cairan hemoragik (berdarah) mengalir dari rongga perikardial. Selepas 7-10 hari, bergantung pada kadar penyembuhan luka pasca operasi, jahitan dan pembalut dapat dikeluarkan. Dalam tempoh ini, pakaian harian dilakukan..

Berapakah kos operasi shunt?

Operasi CABG merujuk kepada jenis rawatan perubatan berteknologi tinggi, jadi harganya cukup tinggi.

Pada masa ini, operasi tersebut dilakukan mengikut kuota yang diperuntukkan dari belanjawan wilayah dan persekutuan jika operasi tersebut dilakukan seperti yang dirancang untuk orang yang menderita penyakit arteri koronari dan angina pectoris, serta percuma untuk insurans perubatan wajib jika operasi itu mendesak untuk pesakit dengan infark miokard akut..

Untuk mendapatkan kuota, pesakit mesti diikuti dengan kaedah pemeriksaan yang mengesahkan perlunya campur tangan pembedahan (EKG, angiografi koronari, ultrasound jantung, dan lain-lain), disokong oleh arahan doktor yang hadir, pakar kardiologi dan pakar bedah jantung. Menunggu kuota boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan.

Sekiranya pesakit tidak berniat mengharapkan kuota dan mampu melakukan operasi untuk perkhidmatan berbayar, maka dia boleh pergi ke mana-mana negeri (di Rusia) atau klinik swasta (luar negeri) yang melakukan operasi sedemikian. Kos anggaran shunting adalah dari 45 ribu rubel. untuk campur tangan pembedahan itu sendiri tanpa kos penggunaan sehingga 200 ribu rubel. dengan kos bahan. Dengan prostetik sendi injap jantung dengan pembedahan pintasan, harganya masing-masing dari 120 hingga 500 ribu rubel. bergantung pada bilangan injap dan shunt.

Komplikasi

Komplikasi pasca operasi boleh berlaku dari bahagian jantung dan organ lain. Pada tempoh awal operasi, komplikasi jantung ditunjukkan oleh nekrosis miokardium perioperatif akut, yang boleh berkembang menjadi infark miokard akut. Faktor risiko untuk terkena serangan jantung terdiri terutamanya pada masa fungsi mesin jantung-paru-paru - semakin lama jantung tidak memenuhi fungsi kontraktilnya semasa operasi, semakin besar risiko kerosakan miokardium. Serangan jantung pasca operasi berlaku pada 2-5% kes.

Komplikasi dari organ dan sistem lain jarang berlaku dan ditentukan oleh usia pesakit, serta kehadiran penyakit kronik. Komplikasi termasuk kegagalan jantung akut, strok, peningkatan asma bronkial, dekompensasi diabetes mellitus, dan lain-lain. Pencegahan berlakunya keadaan seperti ini adalah pemeriksaan menyeluruh sebelum shunting dan persiapan lengkap pesakit untuk pembedahan dengan pembetulan fungsi organ dalaman.

Gaya hidup selepas pembedahan

Luka pasca operasi mula sembuh selepas 7-10 hari selepas shunting. Sternum, menjadi tulang, sembuh kemudian - 5-6 bulan selepas pembedahan.

Pada masa awal pasca operasi, langkah-langkah pemulihan dilakukan bersama pesakit. Ini termasuk:

  • Makanan diet,
  • Latihan pernafasan - pesakit ditawarkan sejenis belon, dengan mengembang, pesakit meluruskan paru-paru, yang menghalang perkembangan stasis vena di dalamnya,
  • Gimnastik fizikal, pertama berbaring di atas katil, kemudian berjalan di sepanjang koridor - pada masa ini pesakit berusaha untuk mengaktifkan secepat mungkin, jika ini tidak dikontraindikasikan kerana keadaan umum yang teruk, untuk pencegahan stasis darah di urat dan komplikasi tromboemboli.

Pada akhir tempoh selepas operasi (selepas keluar dan seterusnya), latihan yang disyorkan oleh doktor latihan fisioterapi (doktor terapi senaman) diteruskan, yang menguatkan dan melatih otot jantung dan saluran darah. Untuk pemulihan, pesakit mesti mengikuti prinsip gaya hidup sihat, yang merangkumi:

  1. Berhenti merokok dan minum alkohol sepenuhnya,
  2. Mematuhi asas diet yang sihat - pengecualian makanan berlemak, goreng, pedas, masin, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, produk tenusu, daging dan ikan rendah lemak,
  3. Aktiviti fizikal yang mencukupi - berjalan kaki, senaman pagi ringan,
  4. Mencapai tahap tekanan darah sasaran dengan menggunakan ubat antihipertensi.

Pelepasan hilang upaya

Selepas pembedahan pintasan jantung, ketidakupayaan sementara untuk bekerja (cuti sakit) dikeluarkan sehingga empat bulan. Selepas itu, pesakit dirujuk ke ITU (pemeriksaan perubatan dan sosial), di mana diputuskan untuk menetapkan pesakit dengan kumpulan kecacatan tertentu.

Kumpulan III diberikan kepada pesakit dengan tempoh pasca operasi yang tidak rumit dan dengan tahap 1-2 (FC) angina pectoris, serta tanpa atau dengan kegagalan jantung. Dibolehkan bekerja di bidang profesion yang tidak membawa ancaman terhadap aktiviti jantung pesakit. Profesion terlarang termasuk - bekerja pada ketinggian, dengan bahan toksik, di lapangan, profesion pemandu.

Kumpulan II ditugaskan untuk pesakit dengan tempoh pasca operasi yang rumit.

Kumpulan I ditugaskan kepada orang yang mengalami kegagalan jantung kronik yang teruk yang memerlukan penjagaan orang yang tidak dibenarkan.

Ramalan

Prognosis selepas pembedahan pintasan ditentukan oleh sejumlah petunjuk seperti:

  • Tempoh shunt. Penggunaan arteri toraks dalaman dianggap paling lama, kerana daya maju ditentukan lima tahun selepas pembedahan di lebih daripada 90% pesakit. Hasil baik yang sama diperhatikan semasa menggunakan arteri radial. Vena saphenous yang besar mempunyai daya tahan yang kurang, dan daya tahan anastomosis selepas 5 tahun diperhatikan pada kurang daripada 60% pesakit.
  • Risiko terkena infark miokard hanya 5% dalam lima tahun pertama selepas pembedahan.
  • Risiko kematian jantung secara tiba-tiba dikurangkan menjadi 3% dalam 10 tahun pertama selepas pembedahan.
  • Toleransi aktiviti fizikal bertambah baik, kekerapan serangan angina menurun, dan pada kebanyakan pesakit (sekitar 60%), angina tidak kembali sama sekali.
  • Statistik kematian - kematian selepas operasi adalah 1-5%. Faktor risiko termasuk pra operasi (umur, jumlah serangan jantung, zon iskemia miokard, jumlah arteri yang terkena, ciri anatomi arteri koronari sebelum pembedahan) dan pasca operasi (sifat shunt yang digunakan dan masa pintasan kardiopulmonari).

Berdasarkan perkara di atas, perlu diperhatikan bahawa pembedahan CABG adalah alternatif yang sangat baik untuk rawatan ubat jangka panjang penyakit jantung koronari dan angina pectoris, kerana ini dapat mengurangkan risiko infark miokard dan risiko kematian jantung secara tiba-tiba, serta meningkatkan kualiti hidup pesakit secara signifikan. Oleh itu, dalam kebanyakan kes pembedahan pintasan, prognosisnya baik, dan pesakit hidup selepas pembedahan pintasan jantung selama lebih dari 10 tahun.

Cangkok pintasan arteri koronari (CABG) atau "Operasi Presiden"

Pembedahan pintasan arteri jantung dilakukan mengikut petunjuk yang ketat, secara terancang, dengan persiapan menyeluruh pesakit sebelumnya. Walaupun begitu, pemulihan yang mencukupi dan pencegahan komplikasi selepas pembedahan pintasan jantung memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya dalam memulihkan keadaan pesakit daripada tindakan pra operasi dan intervensi itu sendiri. Kehidupan selepas rawatan pembedahan tidak berhenti, dan mesti penuh.

Jadi bagaimana untuk mempersiapkannya dengan betul? Bagaimana pembedahan jantung terbuka dilakukan dan apa akibatnya? Pada akhirnya, berapa kos rawatan keseluruhan kompleks?

Pembedahan pintasan jantung - apa itu

Ini adalah penyambungan semula aliran darah di miokardium dengan menjahit prostesis vaskular (shunt) di bawah penyempitan arteri jantung yang mematikan, iaitu dengan memotongnya. Taktik yang paling kerap digunakan untuk cantuman bypass arteri koronari. Inti dari operasi adalah arah aliran darah dari aorta ke arteri koronari (koronari) jantung. Dengan cantuman bypass arteri koronari, pergerakan darah semula jadi diperhatikan, berbeza dengan kaedah lain - bimammar. Ia dipilih untuk perubahan patologi teruk di dinding aorta. Shunt bimammar terdiri dari penyambungan ke koronari kedua arteri mamalia dalaman.

Cangkok pintasan arteri koronari - pembedahan jantung terbuka. Tidak seperti intervensi lain pada saluran jantung (stenting, angioplasti belon perkutan), ia dilakukan setelah membuka rongga dada (dengan pembedahan sternum atau melalui ruang interkostal). Penyembuhan tulang pasca operasi yang panjang dalam kes pertama adalah salah satu sebab untuk tempoh pemulihan yang panjang dan beberapa batasan selama itu. Akses interkostal mengurangkan masa pemulihan pesakit dengan ketara, tetapi secara teknikalnya sukar bagi pakar bedah jantung.

CABG pada jantung dan celah pintasan arteri toraks dilakukan menggunakan saluran pesakit sendiri: urat atau arteri sebagai prostesis. Pilihan transplantasi seperti ini dikaitkan dengan ketiadaan prostesis buatan yang hampir sesuai dengan ciri. Bagaimanapun, mereka mesti elastik, berfungsi untuk waktu yang lama, tidak menyebabkan gumpalan darah melekat, tidak dijangkiti, dan tidak rumit oleh reaksi penolakan. Sifat-sifat ini dimiliki oleh kapal "asli".

  1. Keutamaan diberikan kepada urat kaki saphenous yang besar, kerana ketiadaannya mudah diisi oleh aliran darah cagaran. Iaitu, setelah operasi "tidak ada kaki yang akan terluka." Di samping itu, diameternya sesuai dengan ukuran kapal prostetik. Pintas ini dipanggil autovenous.
  2. Dengan urat varikos atau patologi urat lain, perlu menggunakan segmen garis arteri. Secara teknikalnya lebih mudah untuk membuang arteri radial anggota atas. Ini juga sesuai dengan diameter, dan ketiadaannya "diinsuranskan" oleh arteri lengan bawah yang tersisa. Tangan yang tidak dominan menjadi penderma. Prostetik seperti itu disebut autoarterial..

Cangkok pintasan arteri koronari mamalia berganda juga memerlukan prostesis vaskular, kerana panjang arteri toraks kanan tidak mencukupi untuk melakukan operasi. Cabang sampul surat (OB), arteri pepenjuru, pertengahan dan marginal dijauhi olehnya. Dada kiri digunakan untuk mengembalikan aliran darah di arteri koronari kiri (LCA), cabang interventrikular anteriornya (UML) dan arteri menurun anterior jantung.

Teknik pintasan berganda telah dikembangkan di mana satu cantuman panjang digunakan. Pada gilirannya dijahit dengan anastomosis "berdampingan" ke saluran jantung di sepanjang laluannya. Dan kata terakhir dalam perubatan adalah bypass robotik, dihasilkan oleh alat khas melalui sayatan sentimeter. Doktor mengawal robot dengan bantuan tongkat. Hanya doktor seperti ini di dunia - hanya 1% daripada semua pakar bedah jantung.

Prostesis arteri lebih baik daripada yang ada pada vena, kerana mempunyai struktur yang sesuai dengan koronari, mempunyai keanjalan dan kemampuan untuk bertindak balas dengan tepat terhadap perubahan tekanan darah. Tetapi semasa mengambil arteri, terdapat risiko kelaparan oksigen pada tisu penderma. Vena kurang berkualiti: tidak mempunyai lapisan elastik dan bertindak balas terhadap tekanan darah tinggi. Tetapi kekurangan kaki mereka mungkin tidak disedari. Oleh itu, sebelum doktor semasa persiapan pesakit untuk pembedahan, persoalannya adalah mengenai memilih transplantasi. Ini bermaksud bahawa pesakit harus menjalani pelbagai pemeriksaan, dan bukan hanya saluran jantung.

Pasukan pembedahan yang terdiri daripada pakar bedah jantung, pembantunya, pakar anestesi dan perfusi juga harus berhenti pada jenis campur tangan: melakukan pembedahan pintasan arteri pada jantung yang berfungsi atau menggunakan alat peredaran ekstrasorporeal. Dalam kes terakhir, jantung berhenti semasa operasi, tetapi keadaan ini tidak sama dengan kematian klinikal. Peranti ini terus mengalirkan darah ke semua saluran, termasuk arteri koronari yang tidak digunakan dalam plastik. Akibatnya, otot jantung tidak kekal tanpa pemakanan, hanya berhenti berkontrak.

Untuk mencegah kematian bahagian miokardium tanpa darah, jantung disejukkan dengan pengenalan larutan kardioplegik sejuk ke dalam sinus koronari dan / atau dengan lapisan "bubur ais" dari salin fisiologi beku. Sepanjang perjalanan, kurangkan suhu badan pesakit hingga 28-30 °. Dalam kes ini, kekeringan relatif bidang pembedahan dicapai, yang, apabila jantung tidak berdegup, memungkinkan pakar bedah melakukan manipulasi yang lebih tepat..

Tetapi penggunaan mekanik penuh dengan komplikasinya:

  • kecederaan sel darah;
  • penurunan pembekuan darah;
  • penyumbatan saluran kecil dengan udara, gumpalan darah parietal yang terkoyak atau plak aterosklerotik pada saat memulakan jantung.

Di samping itu, pembedahan menggunakan pintasan kardiopulmonari lebih lama daripada pada miokardium yang berfungsi. Tetapi, jika CABG dilengkapi dengan penyusunan semula injap jantung atau penyingkiran aneurisma, ia dijamin dilakukan semasa pintasan kardiopulmonari.

Shunting pada jantung yang berfungsi melibatkan penggunaan alat penstabil khas yang sebahagiannya dapat memperbaiki tempat pembedahan dan membolehkan doktor menggunakan anastomosis vaskular tanpa komplikasi intraoperatif.

Pembedahan Bypass Koronari

Operasi ini dilakukan di bawah anestesia umum dan memerlukan pengenalan ubat penenang. Bersamanya dia memulakan tempoh yang paling sukar bagi saudara-mara pesakit. Kemudian pesakit dibawa ke bilik operasi, dia dibius, dan doktor terus menjalani prosedur pembedahan. Dan di mana sahaja cantuman bypass arteri koronari aortocoronary atau mammary dilakukan - di Rusia, Ukraine, Jerman atau Israel, dia mempunyai urutan langkah yang sama.

Setelah memproses bidang pembedahan dengan antiseptik, sayatan dibuat:

  • dalam pembedahan klasik, kulit dan sternum di bawahnya, tisu adiposa mediastinum, perikardium dibedah;
  • dengan akses intercostal - kulit, tisu lembut di ruang interkostal IV - V, perikardium, diikuti dengan penggunaan retraktor;
  • dengan pemotongan invasif minimum, hanya berlaku pada cabang menurun anterior kiri, tisu yang sama dibedah seperti pada interkostal, tetapi sangat ekonomis. Sebenarnya, operasi itu dilakukan tanpa membuka dada, di bawah kawalan CT, alat dan alat khas.

Kemudian, kapal yang diperlukan untuk shunting dikeluarkan: urat dangkal kaki atau arteri radial yang besar - perkutaneus, arteri toraks dalaman - ketika diperdalam ke bidang pembedahan. Dan hanya selepas itu mesin jantung-jantung disambungkan (jika doktor berhenti menggunakan kaedah ini dengan jantung yang berhenti).

Pembedahan pintasan secara langsung merangkumi menjahit salah satu hujung cangkok ke aorta dari sisi kapal yang terjejas, dan mewujudkan anastomosis antara hujung yang lain dan arteri jantung di bawah penyempitan. Semasa cantuman bypass arteri koronari mamalia, hujung arteri toraks kiri dijahit ke cabang LCA, dan arteri toraks kanan "dipanjangkan" dengan prostesis, dibawa ke belakang sternum ke jantung, dan hanya kemudian dijahit ke dalam kapal sasaran.

Setelah peringkat utama operasi, hemostasis dipantau, jantung yang dihentikan dimulakan, mematikan AIK, luka dijahit secara berlapis dan berpakaian aseptik. Dengan akses luaran, jahitan logam diletakkan di sternum. Secara keseluruhan, campur tangan pembedahan dengan kegagalan jantung berlangsung dari 3 hingga 6 jam, tanpa penggunaan AIK - dari 1 hingga 2 jam, minimal invasif - bahkan kurang.

Adakah shunting boleh dilakukan lagi? Sudah tentu, ini mustahil, kerana dengan pertumbuhan plak aterosklerotik yang berterusan, saluran darah jantung yang lain dapat menjadi tidak larut. Mengenai pelanggaran, statistik kardiologi pembedahan adalah seperti berikut:

  • cangkok vena disekat dalam 10% kes dalam tempoh 10 tahun;
  • arteri radial - dalam 20% kes;
  • arteri toraks dalaman - hanya dalam 10% kes.

Petunjuk untuk cantuman pintasan arteri koronari

Jahitan prostesis vaskular bypass ditunjukkan dengan tidak berkesannya terapi ubat dan ketidakmungkinan melakukan intervensi yang kurang invasif untuk pelbagai bentuk penyakit jantung koronari. Ia dilakukan dalam kes aterosklerosis arteri koronari, apabila plak menyumbat lumen lebih daripada 50%, disulitkan oleh trombosis dan iskemia miokard. Shunting juga diresepkan setelah infark otot jantung untuk mencegah serangan berulang atau berulang..

Secara langsung dengan infark miokard, petunjuk untuk CABG dipertimbangkan secara individu: jika pesakit stabil dan tidak ada kenaikan pada segmen S-T pada kardiogram, doktor boleh menetapkan bypass.

Persiapan untuk prosedur

Sekiranya pilihan pakar kardiologi terhad kepada pembedahan pintasan, maka pesakit telah menjalani kajian yang diperlukan yang menggambarkan keadaan arteri jantung, dan kaedah rawatan lain tidak lagi sesuai untuknya. Ini terutama mengenai koronarografi: dialah yang memainkan peranan penting dalam taktik pengurusan pesakit selanjutnya. Angiografi dilakukan dengan pengenalan media kontras ke tempat tidur vaskular, diikuti dengan sinar-x, atau menggunakan keupayaan resonans magnetik yang unik untuk memeriksa garis darah tanpa kontras.

Kajian wajib sebelum pembedahan jantung adalah ECG dan ultrasound jantung: mereka menentukan keperluan penggunaan AIC dan menentukan jumlah campur tangan. Pemindahan kardioplasti atau injap tiruan mungkin diperlukan. Dan diagnostik ultrasound organ dalaman akan memberi gambaran mengenai keadaan umum pesakit.

Pemeriksaan pra operasi yang selebihnya dilakukan mengikut standard: ujian darah (terperinci umum, biokimia, koagulogram, reaksi dipercepat terhadap sifilis, kumpulan dan rhesus), air kencing, tinja. Sekiranya terdapat patologi kronik yang serius, ujian khusus juga dilakukan untuk menentukan tahap pampasan, mereka mengkaji rejimen rawatan, dan ubat-ubatan yang menipiskan darah dibatalkan. Mereka mengumpulkan sejarah alahan dan menjalankan ujian untuk toleransi ubat yang akan diberikan semasa CABG.

Pada malam sebelum shunting, pesakit dilarang mengambil makanan lewat jam 18-00, minum setelah tengah malam, memberi ubat untuk membersihkan usus. Terutama gementar ubat penenang. Sekiranya perlu, buat enema pembersih pada hari pembedahan.

Kos operasi

Cangkok pintasan arteri koronari di negara yang berbeza dinilai secara berbeza. Di Israel dan Jerman, di mana campur tangan seperti itu dilakukan 40 tahun yang lalu, dan di mana ia dilakukan dengan kejayaan tertentu, rawatan yang lengkap berharga sekitar $ 30 ribu. Di negara-negara pasca Soviet, harga rata-rata adalah 4-6 ribu dolar. Ini disebabkan oleh kos bahan habis yang rendah, tahap perkhidmatan hospital, dan gaji yang rendah. Tetapi "murah" tidak bermaksud bahawa doktor kami tidak berpengalaman dan tidak mempunyai latihan. Pakar terbaik terlibat dalam operasi sedemikian..

Risiko dan kemungkinan komplikasi selepas CABG

Risiko komplikasi dalam tempoh selepas operasi dinilai sebelum melakukan shunting mengikut skala EuroSCORE. Ia mengambil kira banyak petunjuk. Bermula dengan jantina dan usia pesakit, dan diakhiri dengan keputusan peperiksaan. Dengan skor lebih daripada 5 - risiko berganda. Di antara patologi yang memperburuk perjalanan tempoh pemulihan, obesiti dan diabetes mellitus berada di tempat pertama. Tetapi pengambilan statin sebelumnya secara statistik dapat mengurangkan kejadian komplikasi.

Komplikasi selepas CABG boleh dibahagikan kepada awal dan tertunda.

  1. Yang paling awal, intraoperatif, termasuk embolisme saluran otak pembekuan darah yang terlepas, plak ateromatosa, dan udara pada saat memulakan jantung setelah berhenti kecemasan. Akibat penyumbatan akut arteri serebrum, strok iskemia berkembang..
  2. Komplikasi pasca operasi awal termasuk rasa sakit, aritmia dan anemia, jangkitan luka di kawasan jantung dan di tempat kapal penderma diambil. Jangkitan kemeja jantung membawa kepada pengeluaran efusi ke dalam perikardium, daun pleura - hingga munculnya cairan di paru-paru. Dan manifestasi pertama proses ini adalah sesak nafas. Batuk yang disebabkan oleh kerosakan pada mukosa laring semasa intubasi boleh mengganggu pesakit yang menjalani shunting. Beberapa saat kemudian, sebagai akibat pengudaraan paru-paru yang lebih rendah kerana berbaring lama, stagnasi pada tisu paru-paru mungkin berlaku..
  3. Pembelahan sternum melengkapkan senarai kemungkinan komplikasi. Contohnya, tanpa memakai pembalut, terdapat risiko ketidakstabilan dan bahkan percanggahan. Sekiranya berlaku pembetulan sebelum waktunya, sambungan palsu mungkin terbentuk di tempat ini. Dan dengan jangkitan tulang, osteomielitis akan bermula.
  4. Komplikasi jangka panjang termasuk penurunan imuniti, gangguan tersumbat dengan massa trombotik, tekanan darah tinggi setelah satu tahun, dua atau tiga tahun. Tetapi tidak semuanya buruk: peratusan operasi yang berjaya tanpa akibat negatif yang nyata tinggi - 90-96%. Tertakluk pada campur tangan pembedahan yang dirancang dan persiapan menyeluruh pesakit, dia lebih tinggi.

Pembedahan pintasan jantung jarang sekali berakhir dengan kematian pesakit dalam 3 tahun pertama selepas pembedahan, dan kematian di hospital umumnya dicatat dalam kes terpencil. Selalunya, kematian disebabkan oleh sebab lain. Lebih-lebih lagi, kematian awal selepas pembedahan yang dilakukan pada 80 tahun ke atas adalah 2 kali lebih tinggi daripada pada pesakit yang lebih muda (20% berbanding 10%). Dan untuk mengelakkan komplikasi maut dalam masa, pesakit diberi coronarografi enam bulan selepas shunting.

Pemulihan dan pembedahan selepas pembedahan pintasan jantung

Tempoh tempoh pemulihan bergantung pada jenis dan perjalanan operasi, tetapi rata-rata adalah 2-3 bulan. Selama ini, irama jantung ditetapkan, komposisi darah dipulihkan, sistem kekebalan tubuh dinormalisasi, dan yang paling penting, sternum sembuh (dengan syarat pembalut dipakai). Tetapi pemulihan terakhir selepas cantuman pintasan arteri koronari jantung memerlukan beberapa bulan. Dan menurut undang-undang, pesakit yang dikendalikan mempunyai hak untuk menggunakan salah satunya untuk berehat dan pemulihan secara percuma di sanatorium negara.

Tetapi ini masih jauh, tetapi buat masa ini, tepat setelah shunting, dia akan bergilir-gilir pertama di tempat tidur, bangun ke posisi duduk, kemudian berdiri, langkah pertama dan jarak pendeknya. Dia akan mula melakukan semua ini di hospital, dari mana dia akan diberhentikan pada hari ke-10-12 setelah campur tangan (setelah mengeluarkan jahitan). Pada hari pertama, paling sukar, anda sudah boleh berbaring di satu pihak atau di sisi lain. Pada yang kedua, ketiga - mereka akan dibenarkan duduk di atas katil. Dan kemudian beban secara beransur-ansur akan meningkat.

Untuk mengelakkan komplikasi dengan sternum yang dijahit, disarankan untuk memakai korset khas, sama seperti yang ditetapkan oleh doktor. Dengan tempoh genap selepas operasi dan pemulihan, tempoh penggunaannya mencapai 4 bulan. Korset mesti dipakai walaupun di atas katil, di antara ia dan badan mestilah lapisan kain kapas. Sekiranya vena saphenous besar berfungsi sebagai prostesis vaskular, pembalut kaki yang dikendalikan adalah wajib dengan pembalut elastik. Ia juga luka sebelum naik ke posisi berdiri, dan setiap kali tidur, ia dikeluarkan.

Pemulihan selepas CABG masih panjang untuk pemulihan sepenuhnya, tetapi ia perlu diatasi, terutama kerana rasa sakit pada luka secara beransur-ansur akan menenangkan, tidak akan ada lagi serangan angina, dan jika ia berlaku sesekali, maka mereka akan menjadi ringan dan berumur pendek. Doktor mengesyorkan agar sentiasa meningkatkan aktiviti fizikal, iaitu: setiap hari untuk melakukan jarak yang lebih jauh. Anda boleh melakukan kerja-kerja rumah yang sederhana yang tidak memerlukan tekanan yang kuat dan mengangkat berat. Kebenaran untuk seks mesti diberikan oleh doktor setelah menilai keadaan pesakit. Sekiranya tidak ada komplikasi, hubungan intim dapat dibenarkan setelah 2 minggu di rumah..

Mengambil ubat sepanjang tempoh pemulihan akan berbeza, dan bergantung pada keadaan. Doktor akan menetapkan terapi simptomatik, termasuk analgesik, tetapi bukan NSAID. Selepas CABG, anda tidak boleh minum ubat penahan sakit bukan steroid, dan inilah sebabnya: ia mempengaruhi sistem pembekuan darah dan menyumbang kepada komplikasi kardiovaskular trombotik. Dalam kabinet ubat pesakit pasca operasi, biasanya terdapat agen antiaritmia, hipotonik, penurun lipid, diuretik dan antiplatelet..

Doktor membenarkan mandi selepas pembedahan selepas 1.5-2 minggu - iaitu, setelah keluar dari rumah. Mencuci di bilik mandi sedikit tertangguh. Prosedur air dapat dilakukan setelah penyembuhan luka pasca operasi sepenuhnya. Air tidak boleh terlalu panas, dan prosedur mencuci harus lama. Tetapi mandi dan sauna dengan bilik wap dikontraindikasikan untuk waktu yang lama, dan mungkin sepanjang hayat mereka.

Sedikit mengenai sisi sah masalah ini: sepanjang masa pemulihan, cuti sakit diberikan kepada pesakit. Jangka masa cuti sakit boleh mencapai 12 bulan dari tarikh pembedahan. Tetapi banyak bergantung pada keadaan seseorang. Pekerja yang tidak aktif, jika dikehendaki, boleh kembali ke pejabat dalam masa 1.5-2 bulan. Untuk perjalanan pendek, anda juga boleh memandu (jika ini tidak membaca semula arahan ubat-ubatan yang digunakan). Adakah mungkin dalam tempoh selepas operasi ini bekerja untuk pemandu kenderaan awam atau perjalanan jarak jauh? Selepas 2-3 tahun - mungkin, tetapi tidak lebih awal.

Bagi pesakit dengan kegagalan jantung yang teruk, lebih baik beralih ke kumpulan orang kurang upaya di akhir senarai sakit. Dokumen apa yang diperlukan - doktor akan memberitahu.

Cadangan pemakanan

Diet selepas cangkok pintasan jantung tidak berbeza dengan diet seimbang untuk menurunkan kolesterol darah - penyebab utama yang membawa pesakit ke meja operasi. Setelah keluar, doktor, bersama dengan cadangan untuk tempoh pemulihan, mesti menyerahkan memo dengan makanan dan hidangan yang dibenarkan. Menu yang dicadangkan terdiri daripada daging rebus daging ayam dan ikan laut, minyak sayuran, bijirin gandum, sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri. Anda boleh dan harus makan serat makanan dan sayur-sayuran, produk tenusu, kacang-kacangan.

Latihan fizikal

Gimnastik pemulihan terutamanya bertujuan untuk mengekalkan nada otot dan kelenturan sendi. Pertama, anda mesti melakukannya semasa duduk. Latihan yang termasuk dalam kompleks latihan fisioterapi akan disarankan oleh doktor. Sekiranya pesakit mahu dan dia berpeluang, dia akan dapat mengunjungi jabatan terapi fizikal di institusi perubatan dan terlibat dalam sekumpulan orang yang pulih seperti dia. Di rumah, anda boleh melakukan pengecasan hanya.

Latihan di rumah dapat ditimbang dengan beban ringan (buku, botol air setengah liter). Pada mulanya, disyorkan untuk memegang di tangan anda tidak lebih dari 300 g berat. Kemudian tingkatkannya sebanyak 250 g sehari untuk setiap lengan. Oleh itu, adalah wajar untuk mencapai 10 kg dari jumlah berat beban yang diangkat. Situasinya sama dengan berjalan kaki: disarankan untuk memperpanjang jarak sejauh 400-500 m setiap hari. Mula-mula anda perlu berjalan di medan rata, kemudian di kawasan yang kasar.

Merokok dan alkohol

Tabiat buruk ini mendahului senarai penyebab aterosklerosis yang paling biasa. Oleh itu, tidak masuk akal untuk menjelaskan bahawa selepas cantuman bypass arteri koronari, mereka mesti dilarang terlebih dahulu. Dan ini bukan mengenai plak aterosklerotik - simpanan kolesterol tumbuh dalam jangka masa yang lama. Alkohol dan nikotin menyebabkan keracunan, menyebabkan miokardium menguncup lebih cepat. Dan banyak, termasuk yang beracun, selepas pembedahan jantung dikontraindikasikan. Bolehkah saya minum alkohol ringan? Tidak juga. Mereka tidak mempunyai kesan toksik seperti vodka atau anggur yang diperkaya, tetapi mereka masih meningkatkan kolesterol.

Adakah kecacatan diberikan selepas shunting?

Cangkok pintasan arteri koronari adalah operasi yang tidak melumpuhkan. Tetapi dalam beberapa kes, kumpulan kecacatan dikeluarkan. Ini berlaku terutamanya pada pesakit dengan kegagalan jantung yang teruk. Kecacatan selepas shunting dapat ditugaskan selama 1-2 tahun dengan pemeriksaan semula. Bagaimanapun, keadaan pesakit dalam tempoh ini boleh berubah secara radikal. Walaupun dalam kes terpencil, kecacatan diberikan seumur hidup.

Dalam kes ini, diagnosisnya adalah "keadaan setelah CABG", yang mempunyai kod sendiri untuk ICD-10 (Z 95.1 - adanya cangkok aortokoronari).

Berapa banyak yang hidup selepas pembedahan pintasan jantung

Jangka hayat pesakit yang dikendalikan sepenuhnya bergantung pada keadaan kapal yang tinggal, gaya hidup lebih lanjut dan patologi yang berkaitan. Pembedahan pintasan dijamin dapat menyelamatkan infark miokard di kawasan arteri prostetik, tetapi tidak melindungi terhadap nekrosis otot jantung di lokasi lain. Tetapi shunt juga dapat dihilangkan secara beransur-ansur. Jadi, satu tahun selepas pembedahan, penyempitan transplantasi bermula dalam satu dari lima, dan setelah 10 tahun semuanya.

Sebilangan besar orang yang mengikuti cadangan doktor hidup selama puluhan tahun sepenuhnya, secara berkala diperiksa dan mengambil terapi simptomatik. Prognosis untuk kehidupan selepas CABG adalah baik, walaupun terdapat statistik kematian. Di negara kita, ia berkisar antara 4% hingga 10%, dan ini disebabkan oleh kebolehbalikan dan pengabaian kes yang lewat. Pembedahan pintasan jantung yang dilakukan tepat pada masanya mengurangkan risiko kematian.

Testimoni orang yang melakukan operasi

Sebelum masing-masing dioperasikan, pertanyaan itu muncul pada waktunya: untuk melakukan atau tidak memintas, dan jika ya, di mana? Tetapi tidak dapat dielakkan serangan jantung memutuskan segalanya: orang pergi ke operasi, memindahkannya dan pulih. Berdasarkan ulasan pesakit kardiologi pembedahan, CABG menakutkan untuk jangka masa dan "berdarah": saudara-mara terpaksa duduk berjam-jam di bawah unit operasi dan berulang kali menderma darah. Sudah tentu ramai yang perlu mencari sokongan kewangan, memutuskan di klinik mana yang lebih ekonomik dan lebih baik untuk dikendalikan.

Ya, pesakit kaya mengesyorkan untuk menjalani pembedahan pintasan (CABG) di Israel atau Jerman, sebagai jalan terakhir di Turki. Tetapi doktor kami tidak kalah dengan orang asing! Jalannya operasi, pilihan shunt, pengurusan tempoh selepas operasi tetap tidak berubah tanpa mengira lokasi intervensi. Dan tempoh pemulihan bergantung pada siapa yang pulih..

Pembedahan pintasan jantung adalah prosedur pembedahan yang kompleks. Ia tidak dilakukan di semua institusi perubatan, dan mempunyai petunjuk dan risiko tertentu. Tetapi siapa yang tidak mengambil risiko dalam kes ini, dia tidak hidup!

Cangkok pintasan arteri koronari: ulasan pesakit, komplikasi. Pemulihan selepas pembedahan pintasan jantung

Terdapat sebilangan besar penyakit jantung, dan masing-masing dengan caranya berbahaya bagi manusia. Tetapi yang paling biasa dan agak sukar untuk dirawat adalah penyumbatan saluran darah, ketika plak kolesterol menyekat aliran darah. Dalam kes ini, seseorang ditetapkan operasi khas - pembedahan pintasan jantung.

Apa itu shunting??

Pertama sekali, adalah perlu untuk memahami apakah pintasan saluran darah, yang merupakan satu-satunya cara untuk memulihkan aktiviti penting mereka.

Penyakit ini dikaitkan dengan aliran darah yang lemah melalui saluran yang menuju ke jantung. Gangguan peredaran darah boleh terjadi pada satu atau beberapa arteri koronari. Ini adalah petunjuk yang menunjukkan operasi seperti cantuman bypass arteri koronari.

Sesungguhnya, walaupun satu kapal ditutup, itu bermakna jantung kita tidak menerima jumlah darah yang diperlukan, dan dengan itu nutrien dan oksigen yang memenuhi hati, dan dari itu seluruh tubuh kita dengan semua yang diperlukan untuk hidup. Kekurangan semua komponen ini tidak hanya boleh menyebabkan penyakit serius pada sistem jantung, tetapi dalam beberapa kes bahkan kematian.

Pembedahan, atau pembedahan pintasan

Sekiranya seseorang sudah mengalami kerosakan pada jantung dan terdapat tanda-tanda bahawa saluran darah tersumbat, doktor mungkin akan memberi ubat. Tetapi jika dinyatakan bahawa rawatan ubat tidak membantu, maka dalam kes ini operasi ditetapkan - melewati saluran darah jantung. Operasi dijalankan mengikut urutan berikut:

  1. Setelah pesakit dibius di meja operasi, sayatan dibuat di dadanya, tidak lebih dari 25 cm. Semasa operasi, pesakit disambungkan ke alat pernafasan buatan, ia melakukan fungsi menjenuhkan tisu seluruh tubuh dengan darah, sementara jantung tidak berfungsi. Pada masa ini, terdapat kaedah yang lebih maju yang memungkinkan untuk memotong saluran darah jantung tanpa menghubungkan pesakit ke mesin paru-paru jantung. Teknik ini digunakan dalam kes di mana pesakit mempunyai kontraindikasi terhadap penggunaan teknik tersebut. Ringkasnya, semasa operasi, jantung itu sendiri terus membekalkan darah ke badan.
  2. Tahap operasi seterusnya adalah membuat jalan keluar untuk aliran darah, dan menyekat kawasan yang tersumbat. Untuk tujuan ini, arteri yang diambil dari kaki pesakit digunakan, kerana ia adalah yang terpanjang di dalam tubuh manusia. Satu hujungnya dijahit ke arteri, dan ujungnya dihubungkan ke lubang yang dibuat di aorta. Terdapat kes ketika pakar bedah menggunakan arteri dari dada pesakit untuk tujuan ini, kerana ia sudah tersambung ke aorta. Doktor hanya boleh menjahit hujung kedua ke arteri koronari.

Penyelesaian ini dipanggil shunt. Untuk aliran darah yang betul dalam tubuh manusia, jalan baru dibuat yang akan berfungsi sepenuhnya. Operasi sedemikian berlangsung sekitar 4 jam, setelah itu pesakit ditempatkan di unit rawatan intensif, di mana kakitangan perubatan mengawasinya sepanjang waktu.

Detik positif operasi

Mengapa seseorang yang mempunyai semua prasyarat untuk pembedahan pintasan perlu menjalani operasi, dan apa sebenarnya yang dapat memberinya cangkok pintasan arteri koronari:

  • Memulihkan sepenuhnya aliran darah di kawasan saluran koronari, di mana kekurangan patensi.
  • Selepas pembedahan, pesakit kembali ke cara hidupnya yang biasa, tetapi masih ada batasan kecil.
  • Mengurangkan risiko infark miokard dengan ketara.
  • Angina pectoris memudar ke latar belakang dan tidak ada lagi serangan.

Teknik menjalankan operasi telah lama dikaji dan dianggap sangat berkesan, memungkinkan pesakit untuk memperpanjang umurnya selama bertahun-tahun, jadi pesakit harus memutuskan untuk memotong saluran darah jantung. Ulasan pesakit hanya positif, kebanyakan mereka berpuas hati dengan hasil operasi dan keadaan mereka yang lebih jauh.

Tetapi, seperti setiap campur tangan pembedahan, prosedur ini juga mempunyai kekurangannya.

Kemungkinan komplikasi pembedahan pintasan

Sebarang campur tangan pembedahan sudah menjadi risiko bagi seseorang, dan gangguan pada jantung adalah perbualan khas. Apa kemungkinan komplikasi selepas pembedahan pintasan jantung??

  1. Berdarah.
  2. Trombosis vena dalam.
  3. Fibrilasi atrium.
  4. Infarksi miokardium.
  5. Strok dan pelbagai jenis gangguan peredaran darah di otak.
  6. Jangkitan Luka.
  7. Shunt menyempitkan.
  8. Selepas pembedahan, jahitan mungkin berbeza..
  9. Kesakitan kronik di kawasan luka.
  10. Parut pasca operasi keloid.

Nampaknya operasi itu berjaya dan tidak ada catatan yang mengganggu. Mengapa komplikasi boleh berlaku? Mungkinkah ini berkaitan dengan gejala yang diperhatikan pada seseorang sebelum pembedahan pintasan jantung dilakukan? Komplikasi mungkin berlaku sekiranya, sejurus sebelum pembedahan, pesakit memerhatikan:

  • sindrom koronari akut;
  • hemodinamik yang tidak stabil;
  • jenis angina pectoris yang teruk;
  • arteriosklerosis karotid.

Untuk mencegah segala kemungkinan komplikasi, sebelum operasi, pesakit menjalani beberapa siri kajian dan prosedur..

Walau bagaimanapun, operasi dapat dilakukan dengan menggunakan bukan hanya saluran darah dari tubuh manusia, tetapi juga stent logam khas.

Kontraindikasi untuk stenting

Kelebihan utama stenting adalah bahawa prosedur ini hampir tidak mempunyai kontraindikasi. Pengecualian hanyalah penolakan pesakit.

Tetapi masih ada beberapa kontraindikasi, dan doktor mengambil kira tahap patologi dan mengambil semua langkah berjaga-jaga agar kesannya terhadap perjalanan operasi adalah minimum. Cangkok pintasan stenting atau jantung dikontraindikasikan pada orang yang mengalami kegagalan buah pinggang atau pernafasan, dengan penyakit yang mempengaruhi pembekuan darah, dengan reaksi alergi terhadap ubat-ubatan yang mengandung yodium.

Dalam setiap kes di atas, pesakit dirawat dengan terapi, tujuannya adalah untuk meminimumkan perkembangan komplikasi penyakit kronik pesakit.

Bagaimana prosedur stenting dilakukan??

Setelah pesakit disuntik dengan ubat bius, tusukan dibuat di lengan atau kakinya. Ia perlu supaya melaluinya anda boleh memasukkan tiub plastik ke dalam badan - sarung pengenalan. Ini perlu untuk kemudian memperkenalkan semua alat yang diperlukan untuk stenting.

Kateter panjang dimasukkan melalui tiub plastik ke bahagian kapal yang rosak; ia dimasukkan ke dalam arteri koronari. Selepas itu, stent dimasukkan melaluinya, tetapi dengan belon yang ditiup.

Di bawah tekanan medium kontras, belon mengembang dan mengembang kapal. Stent ditinggalkan di kapal koronari seseorang seumur hidup. Tempoh operasi sedemikian bergantung pada sejauh mana kapal pesakit terjejas, dan dapat mencapai hingga 4 jam.

Operasi ini dilakukan dengan menggunakan peralatan sinar-x, yang memungkinkan anda menentukan tempat tepat di mana stent berada..

Varieti stent

Bentuk stent yang biasa adalah tiub logam nipis yang dimasukkan ke dalam kapal, ia mempunyai kemampuan untuk tumbuh menjadi tisu setelah jangka waktu tertentu. Dengan ini, spesies dengan lapisan ubat khas dibuat untuk meningkatkan jangka hayat kapal buatan. Kemungkinan prognosis positif untuk kehidupan pesakit juga meningkat..

Hari-hari pertama selepas pembedahan

Setelah pesakit menjalani pembedahan pintasan jantung, pada hari-hari pertama dia berada di bawah perhatian doktor. Selepas bilik operasi, dia dihantar ke unit rawatan rapi, di mana jantungnya pulih. Adalah sangat penting dalam tempoh ini bahawa pernafasan pesakit betul. Sebelum operasi, dia diajar cara bernafas selepas itu. Walaupun di hospital, langkah-langkah pemulihan pertama sedang dilakukan, yang harus diteruskan di masa depan, tetapi sudah ada di pusat pemulihan.

Selepas pembedahan jantung yang agak rumit, kebanyakan pesakit kembali ke kehidupan yang mereka lalui sebelum ini..

Pemulihan selepas pembedahan

Seperti mana-mana jenis operasi, pesakit tidak dapat melakukan tanpa fasa pemulihan. Pemulihan selepas cantuman pintasan jantung berterusan selama 14 hari. Tetapi ini tidak bermakna seseorang yang menjalani prosedur yang rumit dapat terus menjalani gaya hidup yang sama seperti sebelum penyakit.

Dia mesti mempertimbangkan semula hidupnya. Pesakit mesti mengeluarkan minuman yang mengandungi alkohol sepenuhnya dari dietnya dan berhenti merokok, kerana kebiasaan inilah yang dapat menjadi provokasi kepada penyakit yang cepat. Ingat, tidak ada yang akan memberi anda jaminan bahawa operasi seterusnya akan selesai dengan jayanya. Panggilan ini menunjukkan bahawa sudah waktunya untuk menjalani gaya hidup sihat..

Salah satu faktor utama untuk mengelakkan kambuh adalah diet selepas cantuman pintasan jantung..

Diet dan pemakanan selepas pembedahan

Setelah orang yang mengalami shunting kembali ke rumah, dia ingin memakan makanannya yang biasa, dan bukannya makanan bijirin yang diberikannya di hospital. Tetapi seseorang tidak dapat lagi makan seperti sebelum operasi. Dia memerlukan khasiat khas. Setelah melewati saluran jantung, menu harus dikaji semula, mesti diminimumkan jumlah lemaknya.

Anda tidak boleh makan ikan goreng dan daging, mengambil marjerin dan mentega dalam dos kecil dan lebih baik tidak setiap hari, dan secara amnya mengeluarkan ghee dari diet, menggantikannya dengan zaitun. Tetapi jangan risau, kerana anda boleh makan daging merah, ayam dan ayam belanda tanpa had. Doktor tidak mengesyorkan memakan lemak babi dan potongan daging dengan lapisan lemak.

Dalam diet seseorang yang menjalani pembedahan serius seperti pembedahan pintasan jantung, selepas operasi semestinya terdapat banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. 200 g jus oren segar setiap hari pada waktu pagi akan sangat baik untuk kesihatan jantung anda. Setiap hari dalam diet harus ada kacang - walnut dan badam. Blackberry sangat berguna, kerana jenuh dengan sejumlah besar antioksidan, dan mereka membantu menurunkan kolesterol darah.

Produk tenusu berlemak juga harus dibuang. Lebih baik mengambil roti pemakanan, di mana tidak ada mentega atau marjerin.

Cuba hadkan diri anda dengan minuman berkarbonat, minum lebih banyak air yang disucikan, anda boleh minum kopi dan teh, tetapi tanpa gula.

Kehidupan selepas pembedahan

Tidak ada kaedah untuk mengubati penyakit jantung dan vasodilatasi yang dianggap ideal, yang dapat menghilangkan penyakit seumur hidup. Masalahnya adalah bahawa setelah memperluas dinding kapal di satu tempat, tidak ada yang akan menjamin bahawa setelah beberapa saat plak aterosklerotik tidak akan menyekat kapal lain. Aterosklerosis adalah penyakit yang terus berlanjutan, dan tidak akan berjaya sepenuhnya..

Dalam beberapa hari setelah operasi, pesakit menghabiskan 2-3 hari di hospital, dan kemudian dia keluar. Kehidupan lebih lanjut setelah melewati saluran jantung pesakit hanya bergantung kepadanya, dia mesti mengikuti semua preskripsi doktor, yang tidak hanya berkaitan dengan pemakanan, beban, tetapi juga ubat-ubatan sokongan.

Hanya doktor yang hadir yang dapat memberikan senarai ubat, dan setiap pesakit mempunyai ubatnya sendiri, kerana penyakit yang disertainya diambil kira. Terdapat satu ubat yang diresepkan untuk semua pesakit yang menjalani shunting - ini adalah ubat "Clopidogrel". Ia membantu mengencerkan darah dan mencegah plak baru..

Perlu diambil untuk waktu yang lama, kadang-kadang hingga dua tahun, ini membantu memperlambat perkembangan aterosklerosis pada saluran darah. Kesannya hanya akan berlaku sekiranya pesakit membatasi pengambilan makanan berlemak, alkohol dan merokok sepenuhnya.

Pembedahan stenting atau pintasan adalah operasi lembut yang membolehkan anda mengembalikan aliran darah melalui saluran jantung untuk jangka masa yang lama, tetapi kesan positif terhadapnya hanya bergantung pada pesakit itu sendiri. Seseorang harus seakurat mungkin, mengikuti semua cadangan doktor yang hadir, dan hanya dalam kes ini dia akan dapat kembali bekerja dan tidak merasa tidak selesa..

Anda tidak perlu takut melakukan shunting, kerana setelah itu semua gejala anda akan hilang, dan sekali lagi anda akan mula menarik nafas lega. Sekiranya pembedahan disyorkan, maka anda harus setuju, kerana belum ada rawatan lain untuk trombosis dan plak aterosklerotik di dalam kapal..