Dyspnea - sifat, sebab, diagnosis dan rawatan

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Apakah sesak nafas?

Apakah sebab utamanya?

Jenis-jenis Dyspnea

Dispnea jantung

Kegagalan jantung

Kegagalan jantung adalah istilah yang harus difahami, bukan penyakit spesifik sistem peredaran darah, tetapi pelanggaran jantung yang disebabkan oleh pelbagai penyakitnya. Sebahagian daripadanya akan dibincangkan di bawah..

Kegagalan jantung dicirikan oleh sesak nafas semasa berjalan dan senaman fizikal. Sekiranya penyakit itu berkembang lebih jauh, sesak nafas yang berterusan mungkin berlaku, yang berterusan walaupun dalam keadaan rehat, termasuk dalam mimpi.

Gejala ciri kegagalan jantung yang lain adalah:

  • kombinasi sesak nafas dengan bengkak pada kaki, yang muncul terutamanya pada waktu petang;
  • kesakitan berkala di jantung, perasaan berdebar-debar dan gangguan yang meningkat;
  • warna kebiruan pada kulit kaki, jari dan jari kaki, hujung hidung dan cuping telinga;
  • tekanan darah tinggi atau rendah;
  • kelemahan umum, malaise, peningkatan keletihan;
  • pening yang kerap, kadang-kadang pingsan;
  • Selalunya pesakit bimbang tentang batuk kering yang berlaku dalam bentuk sawan (yang disebut batuk jantung).

Masalah dyspnea pada kegagalan jantung dipraktikkan oleh ahli terapi dan pakar kardiologi. Kajian seperti ujian darah am dan biokimia, EKG, ultrasound jantung, sinar-x dan tomografi terkomputeran boleh ditentukan..

Rawatan dyspnea pada kegagalan jantung ditentukan oleh sifat penyakit yang menyebabkannya. Doktor mungkin menetapkan glikosida jantung untuk meningkatkan aktiviti jantung..
Lebih Lanjut Mengenai Kegagalan Jantung

Sesak nafas dan tekanan darah tinggi: hipertensi

Pada hipertensi, peningkatan tekanan darah pasti menyebabkan beban jantung berlebihan, yang mengganggu fungsi mengepamnya, yang menyebabkan sesak nafas dan gejala lain. Lama kelamaan, jika tidak dirawat, ia menyebabkan kegagalan jantung.

Bersama sesak nafas dan tekanan darah tinggi, manifestasi ciri hipertensi lain berlaku:

  • sakit kepala dan pening;
  • kemerahan kulit wajah, sensasi kilat panas;
  • pelanggaran kesihatan umum: seorang pesakit dengan hipertensi arteri cepat letih, dia tidak bertolak ansur dengan aktiviti fizikal dan tekanan;
  • bunyi di telinga;
  • "terbang di depan mata" - kerlipan bintik-bintik cahaya kecil;
  • sakit berkala di jantung.

Sesak nafas yang teruk dengan tekanan darah tinggi berlaku dalam bentuk serangan semasa krisis hipertensi - peningkatan tekanan darah yang tajam. Lebih-lebih lagi, semua gejala penyakit juga bertambah buruk..

Ahli terapi dan ahli kardiologi terlibat dalam diagnosis dan rawatan sesak nafas, kejadiannya berkaitan dengan hipertensi arteri. Tetapkan pemantauan berterusan terhadap tekanan darah, ujian darah biokimia, EKG, ultrasound jantung, x-ray dada. Rawatannya terdiri daripada penggunaan ubat-ubatan yang berterusan yang menjaga tahap tekanan darah pada tahap stabil..

Kesakitan teruk di jantung dan sesak nafas: infark miokard

Infarksi miokardium adalah keadaan berbahaya akut di mana kematian sebahagian otot jantung berlaku. Lebih-lebih lagi, fungsi jantung bertambah buruk dan cepat, terdapat pelanggaran aliran darah. Oleh kerana tisu kekurangan oksigen, pesakit sering mengalami sesak nafas yang teruk dalam tempoh akut infark miokard.

Gejala lain dari infark miokard sangat ciri, dan memungkinkan untuk mengenali keadaan ini dengan mudah:
1. Sesak nafas digabungkan dengan rasa sakit di jantung yang berlaku di belakang sternum. Dia sangat kuat, mempunyai watak yang menusuk dan membakar. Pada mulanya, pesakit mungkin berfikir bahawa dia hanya mengalami serangan angina pectoris. Tetapi rasa sakit tidak hilang setelah mengambil nitrogliserin selama lebih dari 5 minit.

2. Peluh pucat, sejuk, melekit.
3. Perasaan terganggu dalam kerja jantung.
4. Rasa ketakutan yang kuat - nampaknya pesakit akan hampir mati.
5. Penurunan tekanan darah yang tajam akibat pelanggaran fungsi pam jantung yang ketara.

Dengan sesak nafas dan gejala lain yang berkaitan dengan infark miokard, pesakit memerlukan bantuan kecemasan. Anda perlu segera menghubungi pasukan ambulans, yang akan menyuntik ubat sakit yang kuat ke pesakit dan membawanya ke hospital.
Lebih Lanjut Mengenai Infarksi Miokardium

Dyspnea dan berdebar dengan takikardia paroxysmal

Tachycardia paroxysmal adalah keadaan di mana irama jantung yang normal terganggu, dan ia mula menguncup lebih kerap daripada yang sepatutnya. Pada masa yang sama, ia tidak memberikan kekuatan yang mencukupi untuk kontraksi dan bekalan darah normal ke organ dan tisu. Pesakit mencatatkan sesak nafas dan peningkatan degupan jantung, keparahannya bergantung pada berapa lama takikardia berlangsung, dan berapa banyak aliran darah terganggu.

Contohnya, jika degupan jantung tidak melebihi 180 denyutan seminit, pesakit boleh bertolak ansur dengan takikardia sehingga 2 minggu, sementara hanya mengadu rasa degupan jantung yang meningkat. Pada frekuensi yang lebih tinggi, sesak nafas berlaku.

Sekiranya kegagalan pernafasan disebabkan oleh takikardia, maka pelanggaran irama jantung ini dapat dikesan dengan mudah selepas elektrokardiografi. Pada masa akan datang, doktor mesti mengenal pasti penyakit yang pada awalnya membawa kepada keadaan ini. Ubat antiarrhythmic dan lain-lain ditetapkan.

Vaskulitis paru

Dispnea akut, takikardia, penurunan tekanan darah, keadaan sesak nafas:
embolisme pulmonari

Tromboemboli paru adalah keadaan akut yang menampakkan diri dalam pembebasan bekuan darah yang terlepas ke saluran paru. Pada masa yang sama, sesak nafas, takikardia (berdebar-debar) dan gejala lain berkembang:

  • penurunan tekanan darah;
  • pesakit menjadi pucat, sejuk, peluh melekit muncul;
  • terdapat kemerosotan yang ketara dalam keadaan umum, yang boleh berlaku hingga hilangnya kesedaran;
  • sianosis kulit.

Keadaan sesak nafas mengalami sesak nafas. Selepas itu, seorang pesakit dengan emboli paru mengalami kegagalan jantung, edema, peningkatan ukuran hati dan limpa, asites (pengumpulan cecair di perut).

Apabila tanda-tanda pertama memulakan tromboemboli paru, pesakit memerlukan rawatan perubatan kecemasan. Segera hubungi doktor.
Lebih banyak mengenai Pulmonary Thromboembolism

Edema paru

Edema paru adalah keadaan patologi akut yang berkembang dengan gangguan fungsi ventrikel kiri. Pertama, pesakit merasakan sesak nafas yang teruk, yang berubah menjadi sesak nafas. Nafasnya menjadi kuat, menggelegak. Di kejauhan, mengi terdengar dari paru-paru. Batuk basah muncul semasa lendir yang jelas atau berair meninggalkan paru-paru. Pesakit bertukar menjadi biru, mati lemas berkembang.

Untuk sesak nafas yang berkaitan dengan edema paru, rawatan perubatan kecemasan diperlukan..

Dispnea paru

Bronkitis

Sesak nafas adalah gejala khas bronkitis - lesi berjangkit radang bronkus. Keradangan boleh dilokalisasi pada bronkus besar, dan bronkus yang lebih kecil, yang langsung masuk ke tisu paru-paru (penyakit ini disebut bronkiolitis).

Sesak nafas berlaku pada bronkitis obstruktif akut dan kronik. Kursus dan gejala bentuk penyakit ini berbeza:
1. Bronkitis akut mempunyai semua tanda-tanda penyakit berjangkit akut. Suhu badan pesakit meningkat, hidung berair, sakit tekak, batuk kering atau basah, pelanggaran keadaan umum. Rawatan sesak nafas dengan bronkitis melibatkan pelantikan ubat antivirus dan antibakteria, ekspektoran, bronkodilator (mengembang lumen bronkus).
2. Bronkitis kronik boleh menyebabkan sesak nafas yang berterusan, atau episodnya dalam bentuk eksaserbasi. Penyakit ini tidak selalu disebabkan oleh jangkitan: ia menyebabkan kerengsaan jangka panjang pada pokok bronkus dengan pelbagai alergen dan bahan kimia berbahaya, asap tembakau. Rawatan bronkitis kronik biasanya lama.

Pada bronkitis obstruktif, pernafasan (dispnea ekspirasi) paling kerap diperhatikan. Ini disebabkan oleh tiga sebab mengapa doktor cuba melawan semasa rawatan:

Penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD)

COPD adalah konsep luas yang kadang-kadang dikelirukan dengan bronkitis kronik, tetapi sebenarnya ia tidak sama. Penyakit paru-paru obstruktif kronik mewakili kumpulan penyakit bebas yang disertai dengan penyempitan lumen bronkus, dan nyata sebagai sesak nafas sebagai gejala utama.

Dispnea berterusan dalam COPD berlaku kerana penyempitan lumen saluran pernafasan, yang disebabkan oleh tindakan menjengkelkan bahan berbahaya pada mereka. Selalunya, penyakit ini berlaku pada perokok berat dan orang yang terlibat dalam pekerjaan berbahaya.
Dalam penyakit paru-paru obstruktif kronik, ciri-ciri berikut adalah ciri:

  • Proses penyempitan bronkus praktikal tidak dapat dipulihkan: ia dapat ditangguhkan dan diberi pampasan dengan bantuan ubat-ubatan, tetapi mustahil untuk membalikkan.
  • Penyempitan saluran udara dan, sebagai akibatnya, sesak nafas, terus meningkat.
  • Dyspnea biasanya bersifat ekspirasi: bronkus kecil dan bronkiol terjejas. Oleh itu, pesakit dengan mudah menghirup udara, tetapi menghembuskannya dengan sukar.
  • Dyspnea pada pesakit tersebut digabungkan dengan batuk basah, di mana dahak hilang.

Sekiranya sesak nafas adalah kronik dan terdapat kecurigaan COPD, ahli terapi atau ahli pulmonologi melantik pesakit untuk menjalani pemeriksaan, yang merangkumi spirografi (penilaian fungsi pernafasan paru-paru), x-ray dada pada proyeksi depan dan sisi, pemeriksaan dahak.

Rawatan dyspnea dalam COPD adalah latihan yang kompleks dan panjang. Penyakit ini sering menyebabkan kecacatan pesakit, dan kecacatan mereka.
Lebih banyak mengenai COPD

Pneumonia

Pneumonia adalah penyakit berjangkit di mana proses keradangan berkembang di tisu paru-paru. Sesak nafas dan gejala lain berlaku, keparahannya bergantung pada patogen, sejauh mana lesi, penglibatan satu atau kedua paru-paru dalam proses.
Sesak nafas dengan radang paru-paru digabungkan dengan tanda-tanda lain:
1. Biasanya penyakit ini bermula dengan kenaikan suhu yang mendadak. Ia kelihatan seperti jangkitan virus pernafasan yang teruk. Pesakit merasakan kemerosotan dalam keadaan umum..
2. Batuk kuat diperhatikan, yang membawa kepada pembebasan sejumlah besar nanah.
3. Sesak nafas dengan radang paru-paru diperhatikan sejak awal penyakit, bercampur, iaitu, pesakit mengalami kesukaran bernafas masuk dan keluar.
4. Pucat, kadang-kadang warna kulit kelabu kebiruan.
5. Sakit di dada, terutamanya di tempat tumpuan patologi berada.
6. Dalam kes yang teruk, radang paru-paru sering disulitkan oleh kegagalan jantung, yang menyebabkan peningkatan sesak nafas dan munculnya gejala ciri lain.

Sekiranya anda mengalami sesak nafas, batuk dan gejala radang paru-paru lain, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin. Sekiranya rawatan tidak dimulakan dalam 8 jam pertama, maka prognosis untuk pesakit bertambah buruk, hingga kemungkinan kematian. Kaedah diagnostik utama untuk sesak nafas yang disebabkan oleh radang paru-paru adalah x-ray dada. Ubat antibakteria dan lain-lain ditetapkan.

Dyspnea dengan asma

Tumor paru-paru

Mendiagnosis penyebab sesak nafas pada tumor ganas pada peringkat awal agak rumit. Kaedah yang paling bermaklumat adalah radiografi, tomografi yang dikira, penanda tumor darah (bahan khas yang terbentuk di dalam badan ketika ada tumor), sitologi sputum, bronkoskopi.

Rawatan boleh merangkumi pembedahan, penggunaan sitostatik, terapi radiasi dan kaedah lain yang lebih moden.

Penyakit paru-paru dan dada lain yang menyebabkan sesak nafas

Pucat dan sesak nafas semasa latihan fizikal: anemia

Anemia (anemia) adalah sekumpulan patologi yang dicirikan oleh penurunan kandungan sel darah merah dan hemoglobin dalam darah. Penyebab anemia boleh menjadi sangat pelbagai. Bilangan sel darah merah boleh berkurang kerana gangguan keturunan kongenital, jangkitan dan penyakit serius, tumor darah (leukemia), pendarahan kronik dalaman dan penyakit organ-organ dalaman.

Semua anemia mempunyai satu kesamaan: akibat penurunan tahap hemoglobin dalam aliran darah, kurang oksigen dihantar ke organ dan tisu, termasuk otak. Tubuh berusaha untuk mengimbangi keadaan ini, akibatnya, kedalaman dan kekerapan nafas meningkat. Paru-paru cuba "mengepam" lebih banyak oksigen ke dalam darah.

Sesak nafas dengan anemia digabungkan dengan gejala berikut:
1. Pesakit benar-benar merasakan kerosakan, kelemahan berterusan, dia tidak bertolak ansur dengan peningkatan aktiviti fizikal. Gejala ini muncul lebih awal sebelum sesak nafas muncul..
2. Pucat kulit adalah tanda ciri, kerana hemoglobin yang terkandung di dalam darah memberikan warna merah jambu.
3. Sakit kepala dan pening, gangguan ingatan, perhatian, tumpuan - gejala ini dikaitkan dengan kebuluran otak oksigen.
4. Pelanggaran dan fungsi penting seperti tidur, dorongan seks, selera makan.
5. Dalam anemia yang teruk, kegagalan jantung berkembang dari masa ke masa, yang menyebabkan bertambahnya sesak nafas dan gejala lain..
6. Beberapa jenis anemia mempunyai simptom tersendiri. Sebagai contoh, dengan anemia kekurangan B12, sensitiviti kulit terganggu. Dengan anemia yang berkaitan dengan kerosakan hati, selain kulit pucat, penyakit kuning juga berlaku..

Jenis penyelidikan yang paling dipercayai yang dapat mengesan anemia adalah ujian darah umum. Pelan rawatan dibina oleh pakar hematologi, bergantung kepada penyebab penyakit.
Lebih Lanjut Mengenai Anemia

Dyspnea dalam penyakit lain

Mengapa sesak nafas selepas makan?

Sesak nafas selepas makan adalah keluhan yang agak biasa. Namun, dengan sendirinya, ia tidak memungkinkan untuk mengesyaki penyakit tertentu. Mekanisme pengembangannya adalah seperti berikut.

Selepas makan, sistem pencernaan mula berfungsi dengan aktif. Selaput lendir perut, pankreas dan usus mula mengeluarkan banyak enzim pencernaan. Tenaga diperlukan untuk mendorong makanan melalui saluran pencernaan. Kemudian protein, lemak dan karbohidrat yang diproses oleh enzim diserap ke dalam aliran darah. Sehubungan dengan semua proses ini, diperlukan sejumlah besar darah ke sistem pencernaan..

Aliran darah dalam tubuh manusia diagihkan semula. Usus menerima lebih banyak oksigen, baki organ - kurang. Sekiranya badan berfungsi dengan baik, maka tidak ada pelanggaran yang dicatat. Sekiranya terdapat penyakit dan kelainan, maka kebuluran oksigen berkembang di organ dalaman, dan paru-paru, yang berusaha menghilangkannya, mulai bekerja dengan cepat. Sesak nafas muncul.

Sekiranya anda mengalami sesak nafas setelah makan, maka anda perlu berjumpa dengan ahli terapi untuk menjalani pemeriksaan, dan untuk mengetahui penyebabnya.

Obesiti

Diabetes

Thyrotoxicosis

Thyrotoxicosis adalah keadaan di mana terdapat pengeluaran hormon tiroid yang berlebihan. Dalam kes ini, pesakit mengadu sesak nafas.

Dyspnea dengan penyakit ini disebabkan oleh dua sebab. Pertama, semua proses metabolik diperkuat di dalam badan, oleh itu merasakan keperluan untuk peningkatan jumlah oksigen. Pada masa yang sama, degupan jantung meningkat, hingga fibrilasi atrium. Dalam keadaan ini, jantung tidak dapat mengepam darah dengan betul melalui tisu dan organ, mereka tidak menerima jumlah oksigen yang diperlukan.
Lebih banyak mengenai tirotoksikosis

Dyspnea pada kanak-kanak: penyebab yang paling biasa

Sindrom Gangguan Pernafasan yang Baru Lahir

Ini adalah keadaan apabila bayi yang baru lahir mengalami gangguan aliran darah paru-paru, dan edema paru berlaku. Selalunya, sindrom kesusahan berkembang pada kanak-kanak yang dilahirkan oleh wanita yang menghidap diabetes, pendarahan, jantung dan penyakit saluran darah. Dalam kes ini, kanak-kanak mempunyai gejala berikut:
1. Sesak nafas yang teruk. Pada masa yang sama, pernafasan menjadi sangat kerap, dan kulit bayi memperoleh warna kebiruan.
2. Kulit menjadi pucat.
3. Mobiliti dada sukar.

Untuk sindrom gangguan pernafasan bayi yang baru lahir, diperlukan rawatan perubatan segera.

Laryngitis dan kumpulan palsu

Dyspnea pada kanak-kanak dengan penyakit pernafasan

Kecacatan jantung kongenital

Anemia pada kanak-kanak

Punca Dispnea semasa Kehamilan

Semasa kehamilan, sistem kardiovaskular dan pernafasan wanita mula mengalami tekanan yang meningkat. Ini disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • embrio dan janin yang semakin meningkat memerlukan lebih banyak oksigen;
  • jumlah keseluruhan darah yang beredar di dalam badan meningkat;
  • janin yang membesar mula memerah dari bawah diafragma, jantung dan paru-paru, yang merumitkan pergerakan pernafasan dan pengecutan jantung;
  • kekurangan zat makanan pada wanita hamil mengalami anemia.

Akibatnya, semasa kehamilan terdapat sesak nafas yang berterusan. Sekiranya kadar pernafasan normal seseorang adalah 16 - 20 per minit, maka pada wanita hamil - 22 - 24 per minit. Sesak nafas meningkat semasa latihan fizikal, tekanan, kegelisahan. Semakin lewat kehamilan, yang lebih ketara adalah gangguan pernafasan..

Sekiranya sesak nafas semasa kehamilan dinyatakan dengan teruk dan sering risau, maka anda mesti berjumpa doktor.

Rawatan sesak nafas

Untuk memahami bagaimana merawat sesak nafas, pertama anda perlu memahami apa yang menyebabkan gejala ini. Adalah perlu untuk mengetahui penyakit apa yang menyebabkannya. Tanpa ini, rawatan berkualiti tinggi tidak mungkin dilakukan, dan tindakan yang salah, sebaliknya, boleh membahayakan pesakit. Oleh itu, ubat-ubatan untuk sesak nafas harus diresepkan dengan ketat oleh pakar terapi, pakar kardiologi, pakar pulmonologi atau penyakit berjangkit..

Juga, jangan gunakan secara bebas, tanpa pengetahuan doktor, semua jenis ubat-ubatan rakyat untuk sesak nafas. Paling tidak, ia tidak berkesan, atau membawa kesan minimum..

Sekiranya seseorang telah melihat gejala ini, maka dia harus berjumpa doktor secepat mungkin untuk menetapkan terapi.

Sesak nafas pada kanak-kanak

Dyspnea, atau sesak nafas, adalah gangguan pernafasan yang biasa terjadi pada kanak-kanak. Sindrom ini berlaku pada 35% bayi, menyebabkan kegelisahan serius kepada ibu bapa.

Sistem pernafasan kanak-kanak kecil belum terbentuk, bahkan kesan faktor buruk pada tubuh bayi yang belum mencapai usia tujuh tahun boleh menyebabkan gangguan pada irama, kekerapan atau kedalaman pernafasannya. Dyspnea pada kanak-kanak boleh disebabkan oleh sebab semula jadi, seperti tangisan, kegelisahan yang berpanjangan, atau aktiviti fizikal yang berat. Walau bagaimanapun, jika simptom ini disertai dengan manifestasi negatif lain atau membuat dirinya merasa ketika bayi sedang dalam keadaan rehat, ibu bapa harus menunjukkan bayi itu kepada doktor secepat mungkin.

Cara mengenal pasti sesak nafas pada anak sendiri?

Untuk mengesan sesak nafas, cukup meletakkan telapak tangan yang hangat di dada bayi ketika dia sedang tidur atau dalam keadaan tenang, dan hitung jumlah nafas dalam satu minit. Bergantung pada kumpulan umur, kadar pernafasan normal selama 60 saat mungkin berbeza:

  • dari saat kelahiran hingga enam bulan - 60 nafas seminit;
  • dari 6 bulan hingga setahun - 50 nafas;
  • dari setahun hingga 5 tahun - 40 nafas;
  • dari 5 hingga 10 tahun - 25 nafas;
  • dari 10 hingga 14 tahun - 20 nafas.

Sekiranya jumlah pergerakan pernafasan yang dihasilkan oleh bayi melebihi usia, anak memerlukan lawatan wajib ke pakar pediatrik, yang akan menetapkan semua pemeriksaan yang diperlukan dan, bergantung kepada penyebab kegagalan pernafasan, akan memilih rawatan yang sesuai.

Kemungkinan penyebab sesak nafas

Sekiranya kanak-kanak mengalami sesak nafas, sebabnya mungkin seperti berikut:

  • penyakit keradangan pada sistem pernafasan (radang paru-paru, asma bronkial, alveolitis fibrosa, dan lain-lain);
  • penyakit sistem kardiovaskular dan saraf;
  • patologi teruk sistem pencernaan;
  • jangkitan pernafasan akut;
  • anemia;
  • gangguan metabolik;
  • edema paru toksik;
  • reaksi alahan;
  • kecacatan dada kongenital atau diperolehi;
  • gangguan psiko-emosi;
  • kegemukan.

Gejala sesak nafas

Dyspnea pada kanak-kanak mungkin disertai dengan perasaan sesak atau penyempitan di dada, sesak nafas, sesak nafas. Gejala bersamaan yang paling biasa termasuk:

  • pucat kulit;
  • kardiopalmus;
  • kelesuan, mudah marah, hilang selera makan;
  • demam;
  • batuk, hemoptisis;
  • loya muntah;
  • pengurangan berat;
  • bengkak
  • lidah dan bibir biru;
  • disorientasi di ruang;
  • kesukaran bercakap dan menelan;
  • kekejangan.

Bergantung pada penyebab dyspnea, gejala bersamaan mungkin berbeza dengan ketara atau tidak hadir sepenuhnya..

Bentuk dan jenis dyspnea

Memandangkan kekerapan kejadian dan jangka masa, sesak nafas terbahagi kepada beberapa bentuk utama:

Ia bersifat episodik, dan berlangsung selama beberapa minit.

Ia berlangsung dari beberapa minit hingga sehari.

Berlaku secara berkala, dan mempunyai perjalanan yang berlarutan.
Dengan sifat gejala, doktor membezakan jenis sesak nafas berikut:

Ini ditunjukkan oleh kesukaran dalam melaksanakan inspirasi. Dispnea semacam ini paling sering diperhatikan ketika badan asing masuk ke saluran pernafasan, begitu juga dengan neoplasma dan edema sistem pernafasan.

Ini dicirikan oleh ketidakupayaan untuk menarik nafas dalam-dalam. Kemunculan pada kanak-kanak seperti gangguan pernafasan seperti dispnea ekspirasi (sebab-sebab penyumbatan keluar udara dari paru-paru biasanya disebabkan oleh penyempitan, kekejangan atau pembengkakan bronkus) mungkin dikaitkan dengan patologi yang disertai dengan proses keradangan kronik pada bronkus dan (atau) pemusnahan septa interalveolar. Selalunya, sindrom ini berlaku pada bayi yang menderita asma bronkial, emfisema dan penyakit paru-paru obstruktif kronik..

Pesakit mengalami kesukaran untuk melakukan penyedutan dan pernafasan. Ini adalah ciri kerosakan teruk pada sistem pernafasan dan sistem kardiovaskular (radang paru-paru, pernafasan kronik atau kegagalan jantung, dll.).

Ini mewakili tahap sesak nafas, dan disertai dengan pelanggaran terhadap semua petunjuk utama pernafasan (frekuensi, kedalaman dan irama). Ia boleh berkembang dengan latar belakang kekejangan laring, riket, asma bronkial, edema alergi saluran pernafasan dan bronkus, peningkatan kegembiraan sistem saraf pusat dan periferal, penyakit berjangkit, patologi teruk saluran gastrousus dan sistem kardiovaskular. Pada bayi baru lahir, sesak nafas sering terjadi akibat trauma selepas bersalin..

Pertolongan cemas untuk sesak nafas pada kanak-kanak

Sekiranya timbulnya sesak nafas secara tiba-tiba pada seorang kanak-kanak, terutamanya apabila gejala negatif lain (sianosis kulit, kesukaran menelan, dan lain-lain) melekat padanya, perlu segera memanggil ambulans. Sebelum doktor tiba, penting bagi ibu bapa untuk meringankan keadaan umum anak. Untuk pertolongan cemas, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

  • Tenangkan diri anda dan tenangkan anak; sediakan anak anda dengan suasana yang paling santai.
  • Bebaskan leher, dada dan perut bayi anda dari pakaian ketat.
  • Buka tetingkap siaran.
  • Untuk melembapkan udara di dalam bilik, gantung tuala basah pada bateri atau gunakan pelembap khas.
  • Sekiranya kanak-kanak tidak mempunyai suhu tinggi, panaskan kakinya dengan pemanas atau mandi air panas.
  • Beri bayi anda minuman suam (sekiranya tidak mengalami kekejangan dan sukar menelan).

Untuk mengurangkan gejala, anda juga boleh menggunakan penyedutan dengan larutan soda (1 sudu teh soda diambil dalam segelas air mendidih).

Dyspnea pada kanak-kanak: kaedah diagnosis dan terapi

Untuk menormalkan pernafasan bayi, perlu mengenal pasti dan menghilangkan penyebab utama sesak nafas. Diagnosis primer dilakukan oleh doktor dengan memeriksa pesakit, menghitung kekerapan pergerakan pernafasan dan mendengar paru-paru menggunakan fonendoskop.

Untuk menentukan punca sesak nafas, doktor melakukan pemeriksaan seperti:

  • ujian darah;
  • pemeriksaan ultrasound dan x-ray dada;
  • tomografi dikira dada;
  • elektrokardiografi;
  • spirografi;
  • bodyplethysmography;
  • ujian bronkodilasi;
  • biopsi paru-paru.

Sekiranya perlu untuk menjelaskan diagnosis, kanak-kanak itu mungkin perlu berunding dengan ahli pulmonologi dan pakar kardiologi.
Langkah-langkah terapi dipilih berdasarkan keputusan peperiksaan. Sebagai tambahan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari yang menyebabkan dispnea, pesakit dapat ditunjukkan:

  • bronkodilator;
  • terapi oksigen;
  • pengudaraan mekanikal;
  • pembedahan;
  • satu set latihan fizikal, termasuk latihan pernafasan, berjalan dan berenang.

Untuk mencegahnya, ibu bapa harus memberi bayi rawatan penyakit yang tepat pada masanya, pemakanan dan tidur yang baik, bersenam secara teratur dan tetap di udara segar.

Penyebab utama sesak nafas

Sesak nafas disebut sebagai gangguan pernafasan (irama, frekuensi, kedalaman), di mana seseorang tidak mempunyai cukup udara atau pernafasan sukar.

Ia berlaku dengan banyak penyakit: penyakit paru-paru, jantung, gangguan autonomi atau saraf, anemia. Bernafas dengan sesak nafas sering berlaku, tetapi lebih rendah, kerana seseorang tidak dapat menarik nafas dalam-dalam dan merasa sesak di dadanya dengan setiap nafas.

Sesak nafas bukanlah diagnosis itu sendiri, tetapi hanya petunjuk (tanda) penyakit. Dalam penyakit jantung, sesak nafas adalah gejala penting, yang akan kita bincangkan di bawah.

Apa ini?

Sesak nafas, atau dispnea (gangguan pernafasan) mungkin disertai dengan gangguan pernafasan objektif (kedalaman, frekuensi, irama) atau hanya sensasi subjektif.

Mengikut definisi ahli akademik Votchal B.E., sesak nafas terutamanya sensasi pesakit, memaksanya untuk membatasi aktiviti fizikal atau meningkatkan pernafasan.

Sekiranya gangguan pernafasan tidak menyebabkan sensasi, maka istilah ini tidak digunakan, dan kita hanya boleh membicarakan tentang menilai sifat pelanggaran, iaitu sukar bernafas, cetek, tidak teratur, terlalu dalam, dipergiat. Walau bagaimanapun, penderitaan dan reaksi psikologi pesakit tidak menjadi nyata..

Pada masa ini, definisi sesak nafas, yang dikemukakan oleh masyarakat toraks (toraks) Amerika Syarikat. Sesuai dengannya, sesak nafas adalah gambaran persepsi subjektif pesakit mengenai ketidakselesaan pernafasan dan merangkumi pelbagai sensasi kualitatif yang bervariasi dalam intensiti. Perkembangannya boleh menyebabkan reaksi fisiologi dan tingkah laku sekunder dan mungkin disebabkan oleh interaksi faktor psikologi, fisiologi, sosial dan persekitaran..

Pengelasan

Sekiranya sesak nafas ditunjukkan semasa latihan fizikal, maka ini adalah norma. Walau bagaimanapun, jika gejala ditemui dalam keadaan tenang, anda harus berjumpa doktor. Untuk menentukan kemungkinan etiologi kesukaran bernafas, doktor mesti menentukan jenisnya.

Doktor membezakan tiga jenis sesak nafas:

  1. Inspirasi. Ia menampakkan diri dalam sesak nafas dan terbentuk berdasarkan penurunan bukaan pada laring, trakea dan bronkus. Ini adalah ciri jangkitan pernafasan akut pada kanak-kanak, difteria laring, lesi pleura dan kecederaan yang menyebabkan mampatan bronkus.
  2. Tamat tempoh. Ia dikesan pada pesakit dengan pernafasan yang sukar. Faktor yang memprovokasi perkembangan bentuk penyakit ini adalah penurunan bukaan pada bronkus kecil. Gejala ini ditunjukkan dalam emfisema dan penyakit paru-paru obstruktif kronik.
  3. Bercampur. Dispnea bercampur didiagnosis dengan penyakit paru-paru maju dan kegagalan jantung.

Keparahan sesak nafas

Bergantung pada intensiti gejala, sesak nafas adalah:

  • 1 keparahan - berlaku semasa menaiki tangga atau menanjak, serta semasa berlari;
  • 2 keparahan - sesak nafas menyebabkan pesakit menjadi perlahan berbanding dengan kadar orang yang sihat;
  • 3 keparahan - pesakit terpaksa terus berhenti untuk menarik nafas;
  • 4 keparahan - perasaan kekurangan udara mengganggu pesakit walaupun dalam keadaan rehat.

Sekiranya gangguan pernafasan hanya berlaku semasa latihan fizikal yang cukup sengit, maka mereka mengatakan tentang keparahan sifar.

Punca sesak nafas

Penyebab utama sesak nafas boleh dibahagikan kepada 4 kumpulan:

  1. Kegagalan pernafasan;
  2. Kegagalan jantung;
  3. Sindrom hiperventilasi (dengan dystonia dan neurosis peredaran darah);
  4. Gangguan metabolik;
  5. Anemia.

Mari kita perhatikan dengan lebih terperinci setiap spesies ini..

Dispnea jantung

Dispnea jantung adalah dyspnea yang berkembang akibat patologi jantung..

Sebagai peraturan, dispnea jantung mempunyai penyakit kronik. Sesak nafas dalam penyakit jantung adalah salah satu gejala yang paling penting. Dalam beberapa kes, bergantung pada jenis sesak nafas, jangka masa, aktiviti fizikal, setelah itu muncul, adalah mungkin untuk menilai tahap kegagalan jantung. Ia biasanya disifatkan oleh dispnea inspirasi dan serangan dyspnea nokturnal yang kerap (berulang).

Penyebab dispnea jantung paling kerap merangkumi:

  • kegagalan jantung;
  • sindrom koronari akut;
  • kecacatan jantung;
  • kardiomiopati;
  • miokarditis;
  • perikarditis;
  • hemopericardium, tamponade jantung.

Kegagalan jantung

Kegagalan jantung adalah patologi di mana jantung, untuk sebab-sebab tertentu, tidak dapat mengepam jumlah darah yang diperlukan untuk metabolisme normal dan fungsi organ dan sistem badan.

Dalam kebanyakan kes, kegagalan jantung berkembang dalam keadaan patologi seperti:

  • hipertensi arteri;
  • PJK (penyakit jantung koronari);
  • perikarditis konstriktif (keradangan perikardium, disertai dengan pemadatan dan pengecutan jantung yang merosot);
  • kardiomiopati terhad (keradangan otot jantung dengan penurunan kepanjangannya);
  • hipertensi paru (peningkatan tekanan darah di arteri pulmonari);
  • bradikardia (penurunan kadar jantung) atau takikardia (peningkatan kadar jantung) pelbagai etiologi;
  • kecacatan jantung.

Mekanisme perkembangan dyspnea pada kegagalan jantung dikaitkan dengan pengeluaran darah yang terganggu, yang menyebabkan pemakanan tisu otak yang tidak mencukupi, serta kesesakan di paru-paru, ketika keadaan ventilasi bertambah buruk dan pertukaran gas terganggu.

Pada peringkat pertama kegagalan jantung, sesak nafas mungkin tidak ada. Selanjutnya, dengan perkembangan patologi, dispnea muncul dengan beban berat, dengan beban ringan, dan bahkan ketika rehat.

Kecacatan jantung

Penyakit jantung adalah perubahan patologi dalam struktur jantung yang menyebabkan aliran darah terganggu. Aliran darah terganggu baik dalam peredaran darah besar dan kecil. Kecacatan jantung boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Mereka boleh berkaitan dengan struktur berikut - injap, partisi, kapal, dinding. Kecacatan jantung kongenital muncul akibat pelbagai kelainan genetik, jangkitan intrauterin. Kecacatan jantung yang dialami boleh berlaku terhadap latar belakang endokarditis berjangkit (keradangan pada lapisan dalam jantung), rematik, sifilis.

Patologi berikut tergolong dalam kecacatan jantung:

  • kecacatan septum ventrikel adalah kecacatan jantung yang diperoleh, yang dicirikan oleh adanya kecacatan pada bahagian tertentu dari septum interventrikular, yang terletak di antara ventrikel kanan dan kiri jantung;
  • tetingkap bujur terbuka - kecacatan pada septum interatrial, yang berlaku disebabkan oleh fakta bahawa tidak ada penutupan tingkap bujur, yang terlibat dalam peredaran darah janin;
  • saluran arteri terbuka (botall), yang pada masa pranatal menghubungkan aorta ke arteri pulmonari, dan harus ditutup pada hari pertama kehidupan;
  • penggabungan aorta adalah penyakit jantung, yang dimanifestasikan dengan penyempitan lumen aorta dan memerlukan pembedahan jantung;
  • kekurangan injap jantung adalah sejenis penyakit jantung di mana mustahil untuk menutup injap jantung sepenuhnya dan terdapat aliran darah terbalik;
  • stenosis injap jantung dicirikan oleh penyempitan atau penyatuan cusps injap dan pelanggaran aliran darah normal.

Bentuk penyakit jantung yang berlainan mempunyai manifestasi spesifik, namun, terdapat gejala umum yang menunjukkan adanya kecacatan..

Gejala yang paling biasa dengan kecacatan jantung adalah:

  • dyspnea;
  • sianosis kulit;
  • pucat kulit;
  • kehilangan kesedaran;
  • ketinggalan dalam perkembangan fizikal;
  • sakit kepala.

Sudah tentu, pengetahuan mengenai manifestasi klinikal tidak mencukupi untuk menentukan diagnosis yang betul. Ini memerlukan hasil kajian instrumental, iaitu ultrasound (ultrasound) jantung, x-ray dada, tomografi terkomputer, pencitraan resonans magnetik, dll..

Kecacatan jantung adalah penyakit di mana keadaannya dapat diatasi dengan bantuan kaedah terapi, tetapi hanya dapat disembuhkan sepenuhnya dengan pembedahan.

Sindrom koronari akut

Sindrom koronari akut adalah sekumpulan gejala dan tanda yang boleh menunjukkan infark miokard atau angina pectoris yang tidak stabil. Infarksi miokard adalah penyakit yang berlaku akibat ketidakseimbangan antara permintaan oksigen miokardium dan penghantarannya, yang sebagai akibatnya menyebabkan nekrosis pada situs miokardium. Angina yang tidak stabil dianggap sebagai peningkatan penyakit jantung koronari, yang boleh menyebabkan infark miokard atau kematian secara tiba-tiba. Kedua-dua keadaan ini digabungkan menjadi satu sindrom yang berkaitan dengan mekanisme patogenetik umum dan kesukaran diagnosis pembezaan antara mereka pada mulanya. Sindrom koronari akut berlaku dengan aterosklerosis dan trombosis arteri koronari, yang tidak dapat memberikan miokardium dengan jumlah oksigen yang diperlukan.

Gejala sindrom koronari akut dipertimbangkan:

  • sakit di belakang sternum, yang juga boleh memberi pada bahu kiri, lengan kiri, rahang bawah; sebagai peraturan, kesakitan berlangsung lebih dari 10 minit;
  • sesak nafas, rasa kekurangan udara;
  • perasaan berat di belakang sternum;
  • pemutihan kulit;
  • pengsan.

Untuk membezakan antara kedua penyakit ini (infark miokard dan angina yang tidak stabil), perlu melakukan ECG (elektrokardiogram), serta pelantikan ujian darah untuk troponin jantung. Troponin adalah protein yang terdapat dalam jumlah besar pada otot jantung dan terlibat dalam proses pengecutan otot. Mereka dianggap sebagai penanda (tanda ciri) penyakit jantung dan kerosakan miokardium secara khusus..

Pertolongan cemas untuk gejala sindrom koronari akut - nitrogliserin sublingual (di bawah lidah), pakaian ketat yang ketat, pakaian mampatan, bekalan udara segar dan meminta rawatan perubatan kecemasan.

Kardiomiopati

Kardiomiopati adalah penyakit yang dicirikan oleh kerosakan jantung dan menampakkan dirinya sebagai hipertrofi (peningkatan jumlah sel otot di jantung) atau dilatasi (peningkatan jumlah ruang jantung).

Terdapat dua jenis kardiomiopati:

  • primer (idiopatik), penyebabnya tidak diketahui, tetapi diandaikan bahawa ini mungkin gangguan autoimun, faktor berjangkit (virus), genetik dan faktor lain;
  • sekunder, yang muncul terhadap pelbagai penyakit (hipertensi, mabuk, penyakit jantung koronari, amiloidosis dan penyakit lain).

Manifestasi klinikal kardiomiopati, sebagai peraturan, tidak patognomonik (khusus hanya untuk penyakit ini). Walau bagaimanapun, gejala menunjukkan kemungkinan penyakit jantung, sebab itulah pesakit sering mendapatkan rawatan perubatan..

Manifestasi kardiomiopati yang paling biasa dianggap:

  • sesak nafas
  • batuk;
  • pemutihan kulit;
  • keletihan;
  • berdebar-debar;
  • pening.

Kursus kardiomiopati yang progresif boleh menyebabkan sejumlah komplikasi serius yang mengancam nyawa pesakit. Komplikasi kardiomiopati yang paling biasa adalah infark miokard, kegagalan jantung, aritmia.

Perikarditis

Perikarditis adalah luka radang pada perikardium (kantung perikardial). Penyebab perikarditis serupa dengan penyebab miokarditis. Perikarditis ditunjukkan oleh kesakitan yang berpanjangan di dada (yang, tidak seperti sindrom koronari akut, tidak hilang dengan nitrogliserin), demam, sesak nafas yang teruk. Dengan perikarditis, kerana perubahan keradangan pada rongga perikardial, lekatan dapat terbentuk, yang kemudian dapat tumbuh bersama, yang sangat merumitkan kerja jantung.

Dengan perikarditis, dyspnea sering terbentuk dalam kedudukan mendatar. Dispnea dengan perikarditis adalah gejala berterusan dan tidak hilang sehingga penyebabnya dihilangkan.

Miokarditis

Myocarditis adalah lesi miokardium (otot jantung) yang bersifat keradangan. Gejala miokarditis adalah sesak nafas, sakit dada, pening, kelemahan.

Antara penyebab miokarditis adalah:

  • Jangkitan bakteria dan virus lebih kerap daripada penyebab lain menyebabkan miokarditis berjangkit. Ejen penyebab penyakit yang paling biasa adalah virus, iaitu virus Coxsackie, virus campak, virus rubella.
  • Rheumatism, di mana miokarditis adalah salah satu manifestasi utama.
  • Penyakit sistemik, seperti lupus eritematosus sistemik, vaskulitis (keradangan dinding saluran darah) menyebabkan kerosakan miokardium.
  • Mengambil ubat tertentu (antibiotik), vaksin, serum juga boleh menyebabkan miokarditis..

Miokarditis biasanya dimanifestasikan oleh sesak nafas, keletihan, kelemahan, sakit di jantung. Kadang kala miokarditis mungkin mengalami asimtomatik. Kemudian penyakit itu dapat dikesan hanya dengan bantuan kajian instrumental.
Untuk mencegah berlakunya miokarditis, perlu untuk merawat penyakit berjangkit tepat pada masanya, menyusun semula fokus jangkitan kronik (karies, tonsilitis), menetapkan ubat, vaksin dan serum.

Tamponade jantung

Tamponade jantung adalah keadaan patologi di mana cecair berkumpul di rongga perikard dan hemodinamik (aliran darah melalui saluran) terganggu. Cecair di rongga perikardial menekan jantung dan membatasi pengecutan jantung..

Tamponade jantung boleh berlaku baik secara akut (dengan kecederaan) dan pada penyakit kronik (perikarditis). Dimanifestasikan dengan sesak nafas yang luar biasa, takikardia, menurunkan tekanan darah. Tamponade jantung boleh menyebabkan kegagalan jantung akut, keadaan kejutan. Patologi ini sangat berbahaya dan boleh menyebabkan penghentian aktiviti jantung sepenuhnya. Oleh itu, campur tangan perubatan tepat pada masanya sangat penting. Tusukan perikardial dan penyingkiran cecair yang tidak normal dilakukan dengan segera.

Dispnea paru

Sesak nafas adalah gejala hampir semua penyakit paru-paru dan bronkus. Apabila saluran pernafasan terjejas, ia dikaitkan dengan kesukaran untuk menyebarkan udara (semasa inspirasi atau pernafasan). Dalam penyakit paru-paru, sesak nafas berlaku disebabkan oleh fakta bahawa oksigen tidak dapat menembusi dinding alveoli secara normal ke aliran darah..

Penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD)

COPD adalah konsep luas yang kadang-kadang dikelirukan dengan bronkitis kronik, tetapi sebenarnya ia tidak sama. Penyakit paru-paru obstruktif kronik mewakili kumpulan penyakit bebas yang disertai dengan penyempitan lumen bronkus, dan nyata sebagai sesak nafas sebagai gejala utama.

Dispnea berterusan dalam COPD berlaku kerana penyempitan lumen saluran pernafasan, yang disebabkan oleh tindakan menjengkelkan bahan berbahaya pada mereka. Selalunya, penyakit ini berlaku pada perokok berat dan orang yang terlibat dalam pekerjaan berbahaya.

Dalam penyakit paru-paru obstruktif kronik, ciri-ciri berikut adalah ciri:

  1. Proses penyempitan bronkus praktikal tidak dapat dipulihkan: ia dapat ditangguhkan dan diberi pampasan dengan bantuan ubat-ubatan, tetapi mustahil untuk membalikkan.
  2. Penyempitan saluran udara dan, sebagai akibatnya, sesak nafas, terus meningkat.
  3. Dyspnea biasanya bersifat ekspirasi: bronkus kecil dan bronkiol terjejas. Oleh itu, pesakit dengan mudah menghirup udara, tetapi menghembuskannya dengan sukar.
  4. Dyspnea pada pesakit tersebut digabungkan dengan batuk basah, di mana dahak hilang.

Sekiranya sesak nafas adalah kronik dan terdapat kecurigaan COPD, ahli terapi atau ahli pulmonologi melantik pesakit untuk menjalani pemeriksaan, yang merangkumi spirografi (penilaian fungsi pernafasan paru-paru), x-ray dada pada proyeksi depan dan sisi, pemeriksaan dahak.

Rawatan dyspnea dalam COPD adalah latihan yang kompleks dan panjang. Penyakit ini sering menyebabkan kecacatan pesakit, dan kecacatan mereka.

Bronkitis

Sesak nafas adalah gejala khas bronkitis - lesi berjangkit radang bronkus. Keradangan boleh dilokalisasi pada bronkus besar, dan bronkus yang lebih kecil, yang langsung masuk ke tisu paru-paru (penyakit ini disebut bronkiolitis).

Sesak nafas berlaku pada bronkitis obstruktif akut dan kronik. Kursus dan gejala bentuk penyakit ini berbeza:

  1. Bronkitis akut mempunyai semua tanda-tanda penyakit berjangkit akut. Suhu badan pesakit meningkat, hidung berair, sakit tekak, batuk kering atau basah, pelanggaran keadaan umum. Rawatan sesak nafas dengan bronkitis melibatkan pelantikan ubat antivirus dan antibakteria, ekspektoran, bronkodilator (mengembang lumen bronkus).
  2. Bronkitis kronik boleh menyebabkan sesak nafas yang berterusan, atau episodnya dalam bentuk eksaserbasi. Penyakit ini tidak selalu disebabkan oleh jangkitan: ia menyebabkan kerengsaan jangka panjang pada pokok bronkus dengan pelbagai alergen dan bahan kimia berbahaya, asap tembakau. Rawatan bronkitis kronik biasanya lama.

Pada bronkitis obstruktif, pernafasan (dispnea ekspirasi) paling kerap diperhatikan. Ini disebabkan oleh tiga sebab mengapa doktor cuba melawan semasa rawatan:

  • rembesan sejumlah besar lendir likat: ekspektoran bermaksud membantu mengeluarkannya;
  • reaksi keradangan, akibatnya dinding bronkus membengkak, menyempitkan lumennya: mereka melawan keadaan ini dengan bantuan anti-radang,
  • agen antivirus dan antimikrob;
  • kekejangan otot yang membentuk dinding bronkus: terhadap keadaan ini, doktor menetapkan ubat bronkodilator dan antiallergik.

Pneumonia

Pneumonia adalah penyakit berjangkit di mana proses keradangan berkembang di tisu paru-paru. Sesak nafas dan gejala lain berlaku, keparahannya bergantung pada patogen, sejauh mana lesi, penglibatan satu atau kedua paru-paru dalam proses.

Sesak nafas dengan radang paru-paru digabungkan dengan tanda-tanda lain:

  1. Biasanya penyakit ini bermula dengan peningkatan suhu yang mendadak. Ia kelihatan seperti jangkitan virus pernafasan yang teruk. Pesakit merasakan kemerosotan dalam keadaan umum..
  2. Batuk kuat diperhatikan, yang membawa kepada pembebasan sejumlah besar nanah.
  3. Sesak nafas dengan radang paru-paru diperhatikan sejak awal penyakit ini, bercampur-campur, iaitu, pesakit mengalami kesukaran bernafas masuk dan keluar.
  4. Nada kulit pucat, kelabu kebiruan.
  5. Sakit di dada, terutamanya di tempat di mana tumpuan patologi berada.
  6. Dalam kes yang teruk, radang paru-paru sering disulitkan oleh kegagalan jantung, yang menyebabkan peningkatan sesak nafas dan munculnya gejala ciri.

Sekiranya anda mengalami sesak nafas, batuk dan gejala radang paru-paru lain, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin. Sekiranya rawatan tidak dimulakan dalam 8 jam pertama, maka prognosis untuk pesakit bertambah buruk, hingga kemungkinan kematian. Kaedah diagnostik utama untuk sesak nafas yang disebabkan oleh radang paru-paru adalah x-ray dada. Ubat antibakteria dan lain-lain ditetapkan.

Tumor paru-paru

Kanser paru-paru adalah tumor malignan yang tidak simptomatik pada peringkat awal. Pada awalnya, proses ini dapat dikesan secara kebetulan, semasa radiografi atau fluorografi. Pada masa akan datang, apabila neoplasma ganas mencapai ukuran yang cukup besar, sesak nafas dan gejala lain berlaku:

  1. Batuk hidung yang kerap mengganggu pesakit secara berterusan. Dalam kes ini, dahak daun dalam jumlah yang sangat kecil.
  2. Hemoptysis adalah salah satu gejala barah paru-paru dan tuberkulosis yang paling biasa..
  3. Sakit dada bergabung dengan sesak nafas dan gejala lain jika tumor tumbuh di luar paru-paru dan mempengaruhi dinding dada.
  4. Pelanggaran keadaan umum pesakit, kelemahan, kelesuan, penurunan berat badan dan keletihan sepenuhnya.
  5. Tumor paru-paru sering memberi metastasis pada kelenjar getah bening, saraf, organ dalaman, tulang rusuk, sternum, dan tulang belakang. Gejala dan aduan tambahan muncul..

Mendiagnosis penyebab sesak nafas pada tumor ganas pada peringkat awal agak rumit. Kaedah yang paling bermaklumat adalah radiografi, tomografi yang dikira, penanda tumor darah (bahan khas yang terbentuk di dalam badan ketika ada tumor), sitologi sputum, bronkoskopi.

Rawatan boleh merangkumi pembedahan, penggunaan sitostatik, terapi radiasi dan kaedah lain yang lebih moden.

Asma

Asma bronkial adalah penyakit alergi di mana terdapat proses keradangan pada bronkus, disertai dengan kekejangan dinding mereka dan perkembangan sesak nafas. Untuk patologi ini, gejala berikut adalah ciri:

  1. Dyspnea dengan asma bronkial selalu berkembang dalam bentuk sawan. Pada masa yang sama, pesakit mudah menghirup udara, dan sangat sukar untuk menghembuskannya (dispnea ekspirasi). Serangan berlalu, sebagai peraturan, setelah mengambil atau menghirup bronkomimetik - ubat yang membantu melonggarkan dinding bronkus dan mengembangkan lumennya.
  2. Dengan serangan sesak nafas yang berpanjangan, rasa sakit timbul di bahagian bawah dada, yang berkaitan dengan ketegangan diafragma.
  3. Semasa serangan, terdapat batuk dan rasa tersumbat di dada. Dalam kes ini, dahak secara praktikal tidak menonjol. Ia likat, berkaca, beredar dalam jumlah kecil, biasanya pada akhir episod tersedak..
  4. Sesak nafas dan gejala lain dari asma bronkial paling kerap berlaku semasa pesakit bersentuhan dengan alergen tertentu: debunga tumbuhan, rambut haiwan, debu, dll..
  5. Selalunya, pada masa yang sama, reaksi alahan lain diperhatikan dalam bentuk urtikaria, ruam, rinitis alergi, dll..
  6. Manifestasi asma bronkus yang paling teruk adalah status asma yang disebut. Ia berkembang seperti serangan biasa, tetapi tidak berhenti dengan bronkomimetik. Secara beransur-ansur, keadaan pesakit bertambah buruk, sehingga dia jatuh koma. Status asma adalah keadaan yang mengancam nyawa dan memerlukan rawatan perubatan kecemasan..

Penyakit paru-paru lain

Masih terdapat sebilangan besar patologi paru yang kurang biasa, tetapi juga boleh menyebabkan sesak nafas:

  1. Pelanggaran proses inspirasi akibat kerosakan pada otot pernafasan (otot interkostal dan diafragma) dengan polio, myasthenia gravis, kelumpuhan.
  2. Pelanggaran bentuk dada dan mampatan paru-paru dengan scoliosis, kecacatan vertebra toraks, ankylosing spondylitis (ankylosing spondylarteritis), dll..
  3. Tuberkulosis paru adalah penyakit berjangkit tertentu yang disebabkan oleh mycobacterium tuberculosis.
  4. Aktinomikosis paru-paru adalah penyakit kulat yang disebabkan terutamanya oleh penurunan imuniti yang ketara.
  5. Pneumothorax adalah keadaan di mana kerosakan pada tisu paru-paru diperhatikan, dan udara menembus dari paru-paru ke rongga dada. Pneumotoraks spontan yang paling biasa disebabkan oleh jangkitan dan proses kronik di paru-paru.
  6. Emfisema - kembung tisu paru-paru, yang juga berlaku pada beberapa penyakit kronik.
  7. Silicosis - penyakit pekerjaan yang berkaitan dengan deposit zarah debu di paru-paru, dan nyata seperti sesak nafas dan gejala lain.
  8. Sarcoidosis - penyakit berjangkit paru-paru.

Dyspnea dengan anemia

Anemia adalah sekumpulan penyakit yang dicirikan oleh perubahan komposisi darah, iaitu penurunan kandungan hemoglobin dan sel darah merah di dalamnya. Oleh kerana oksigen diangkut dari paru-paru secara langsung ke organ dan tisu dengan bantuan hemoglobin, dengan penurunan jumlahnya tubuh mula mengalami kebuluran oksigen - hipoksia. Sudah tentu, dia berusaha untuk mengimbangi keadaan ini, secara kasar, untuk mengepam lebih banyak oksigen ke dalam darah, akibatnya frekuensi dan kedalaman inspirasi meningkat, iaitu sesak nafas berlaku. Anemia adalah pelbagai jenis dan timbul kerana pelbagai sebab:

  • dengan gangguan metabolik kongenital;
  • sebagai gejala barah, khususnya barah darah;
  • pengambilan zat besi yang tidak mencukupi dengan makanan (contohnya pada vegetarian);
  • pendarahan kronik (dengan ulser peptik, leiomyoma rahim);
  • selepas penyakit berjangkit atau somatik yang teruk baru-baru ini.

Selain sesak nafas dengan anemia, pesakit mengadu:

  • kelemahan teruk, kehilangan kekuatan;
  • penurunan kualiti tidur, penurunan selera makan;
  • pening, sakit kepala, penurunan prestasi, gangguan tumpuan, ingatan.

Orang yang menderita anemia dicirikan oleh kulit pucat, dengan beberapa jenis penyakit - warna kuning, atau penyakit kuning.

Tidak sukar untuk mendiagnosis anemia - cukup untuk lulus ujian darah umum. Sekiranya terdapat perubahan di dalamnya yang menunjukkan anemia, sejumlah pemeriksaan, baik makmal maupun instrumental, akan ditugaskan untuk menjelaskan diagnosis dan mengenal pasti penyebab penyakit ini. Ahli hematologi menetapkan rawatan.

Dyspnea dalam gangguan saraf

Hingga 75% pesakit psikiatri dan ahli neuropatologi mengadu sesak nafas yang lebih ketara dari semasa ke semasa..

Pesakit seperti itu terganggu oleh perasaan kekurangan udara, yang sering disertai oleh rasa takut mati akibat mati lemas. Pesakit dengan dyspnea psikogenik kebanyakannya adalah orang yang mencurigakan dengan jiwa yang tidak stabil dan kecenderungan untuk hipokondria. Sesak nafas boleh terjadi pada mereka dengan tekanan atau bahkan tanpa alasan yang jelas. Dalam beberapa kes, yang disebut. serangan asma pseudo.

Ciri khas dyspnea dalam keadaan neurotik adalah "reka bentuk bunyi" oleh pesakit. Dia bernafas dengan kuat dan sering, mengerang dan mengerang, cuba menarik perhatian.

Dyspnea dengan penyakit endokrin

Selalunya, kegagalan pernafasan adalah gejala tidak langsung tiroid disfungsi. Dengan tirotoksikosis - peningkatan tahap hormon tiroid - terdapat percepatan metabolisme, akibatnya semua tisu dan organ memerlukan lebih banyak oksigen daripada sebelumnya. Jantung mungkin tidak dapat mengatasi tekanan yang meningkat, yang mengakibatkan sesak nafas.

Kekurangan hormon tiroid, antara lain penyakit, boleh menyebabkan berat badan berlebihan. Pemendapan lemak pada organ dalaman, termasuk jantung, boleh mempengaruhi fungsinya secara negatif..

Dyspnea juga mungkin menunjukkan adanya diabetes pada pesakit, di mana patologi vaskular sering berlaku. Pemakanan organ dan tisu yang tidak mencukupi, termasuk bekalan oksigen kepada mereka, tubuh berusaha mengimbangi dengan bantuan pernafasan paksa. Menghidap nefropati diabetes hanya memperburuk keadaan, mengisi darah dengan metabolit toksik.

Dyspnea pada wanita hamil

Semasa kehamilan, jumlah keseluruhan darah yang beredar meningkat.

Sistem pernafasan seorang wanita harus membekalkan dua organisma dengan oksigen sekaligus - ibu masa depan dan janin yang sedang berkembang. Oleh kerana ukuran rahim meningkat dengan ketara, menekan diafragma, sedikit mengurangkan perjalanan pernafasan. Perubahan ini menyebabkan sesak nafas pada banyak wanita hamil. Kadar pernafasan meningkat hingga 22-24 nafas seminit dan juga meningkat dengan tekanan emosi atau fizikal.

Dyspnea boleh berkembang ketika janin tumbuh; di samping itu, ini diperburuk oleh anemia, yang sering diperhatikan pada ibu hamil. Sekiranya kadar pernafasan melebihi nilai di atas, ini adalah alasan untuk menunjukkan peningkatan kewaspadaan dan berunding dengan doktor klinik antenatal yang melakukan kehamilan.

Dyspnea pada kanak-kanak

Selalunya, dyspnea pada kanak-kanak berlaku dengan keadaan patologi berikut:

  1. Bronkitis virus dan bakteria, radang paru-paru, asma bronkial, alahan;
  2. Laryngotracheitis akut stenosis, atau croup palsu (ciri struktur laring pada kanak-kanak adalah pelepasan kecilnya, yang dengan perubahan keradangan pada selaput lendir organ ini dapat menyebabkan gangguan udara yang melaluinya; biasanya croup palsu berkembang pada waktu malam - di kawasan pita suara, peningkatan edema, menyebabkan parah sesak nafas dan sesak nafas yang terinspirasi; dalam keadaan ini, diperlukan untuk memberi anak kemasukan udara segar dan segera menghubungi ambulans);
  3. Sindrom gangguan pernafasan pada bayi yang baru lahir (sering didaftarkan pada bayi pramatang yang ibunya menderita diabetes mellitus, gangguan kardiovaskular, penyakit di kawasan genital; ia menyumbang kepada hipoksia intrauterin, asfiksia; secara klinikal ditunjukkan oleh sesak nafas dengan NPV lebih daripada 60 per minit, warna biru kulit dan mereka pucat, kekejangan dada juga diperhatikan; rawatan harus dimulakan seawal mungkin - kaedah yang paling moden adalah pengenalan surfaktan paru ke dalam trakea bayi yang baru lahir pada minit pertama hidupnya);
  4. Kecacatan jantung kongenital (kerana gangguan pertumbuhan intrauterin, kanak-kanak itu mengembangkan mesej patologi antara saluran utama atau rongga jantung, yang membawa kepada campuran darah vena dan arteri; akibatnya, organ dan tisu badan menerima darah bebas oksigen dan mengalami hipoksia; bergantung kepada keparahannya kecacatan ditunjukkan pemerhatian dinamik dan / atau rawatan pembedahan).

Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana merawat?

Seperti yang kami ketahui, cara menghilangkan sesak nafas bergantung sepenuhnya kepada penyebabnya. Setiap penyakit yang boleh menimbulkan kesukaran bernafas memerlukan pendekatan individu, lulus ujian tertentu dan menjalani pelbagai pemeriksaan. Sekiranya anda merasakan bahawa selain sesak nafas, anda bimbang tentang perkara lain, maka doktor harus menetapkan terapi dan hanya doktor - tidak perlu melakukan rawatan diri! Sekiranya serangan sesak nafas membuat anda terkejut, anda harus menghentikan sebarang aktiviti fizikal. Sekiranya keadaan berlangsung lebih dari 10 minit, anda mesti menghubungi ambulans.

Terdapat panduan umum untuk mencegah sesak nafas yang boleh diikuti oleh semua orang..

  1. Dapatkan banyak udara segar, jika boleh, elakkan berjalan di dekat jalan raya yang sibuk..
  2. Sekiranya anda menjalani gaya hidup yang tidak bergerak, cubalah mengubahnya - sekurang-kurangnya, anda harus menghabiskan 20 minit sehari dengan berjalan pantas. Berenang adalah salah satu sukan paling sihat..
  3. Cuba buat diet yang betul dan berhenti dari produk tembakau - makan berlebihan, seperti merokok, menyebabkan masalah pernafasan.
  4. Perhatikan senaman pernafasan - ini akan membantu meningkatkan kesihatan dan mencegah sesak nafas.
  5. Sekiranya anda alah, elakkan daripada terkena alergen (debu, rambut haiwan, serbuk sari), kerana ia menyebabkan bronkospasme. Pernafasan akan membantu mengelakkan alergen yang disenaraikan masuk ke rumah anda. Dan mereka yang mengalami alahan makanan harus mengikuti diet individu..

Bagi doktor, sangat penting:

  • menunjukkan penyebab sesak nafas semasa latihan fizikal atau reaksi emosi;
  • memahami dan mentafsir betul aduan pesakit;
  • penjelasan mengenai keadaan di mana gejala ini berlaku;
  • kehadiran gejala lain yang menyertai sesak nafas.

Sama pentingnya ialah:

  • idea umum pesakit mengenai sesak nafas;
  • pemahamannya mengenai mekanisme dyspnea;
  • akses tepat pada masanya ke doktor;
  • penerangan perasaan pesakit yang betul.

Oleh itu, sesak nafas adalah kompleks gejala yang wujud dalam keadaan fisiologi dan banyak keadaan patologi. Pemeriksaan pesakit harus dilakukan secara individu dengan menggunakan semua teknik yang ada, yang memungkinkan untuk memaknakannya untuk memilih kaedah rawatan yang paling rasional.