Cara menghilangkan urat labah-labah dengan kaedah rakyat

Selamat petang, pembaca yang dikasihi! Asterisk vaskular pada wajah tidak menyenangkan bagi lelaki dan wanita dari sebarang usia. Kulit cantik yang sihat adalah kunci untuk pemakanan yang betul, hasil genetik yang baik dan penjagaan yang betul. Masalah dengan kulit wajah tidak terhad kepada ruam, seperti yang dipercayai oleh banyak orang. Sebilangan besar orang menderita penyakit seperti rosacea, yang menampakkan diri dalam bentuk jaringan saluran kecil pada kulit.

Couperosis pada wajah biasanya menjadi ciri wanita, terutamanya setelah 30 tahun. Hakikatnya adalah bahawa epidermis pada wanita jauh lebih kurus daripada pada lelaki. Dengan bertambahnya usia, kulit menjadi semakin nipis, lapisan lemak akan hilang, dan penyakit ini bertambah buruk jika tidak dirawat. Kulit dengan rosacea mengelupas, berkedut lebih awal dan mempunyai warna yang tidak sihat.

Sekiranya anda mendapati diri anda mempunyai urat labah-labah, ini bukan alasan untuk marah dan panik, lari ke kedai untuk mendapatkan krim yang diiklankan. Saya mesti mengatakan bahawa doktor percaya bahawa penyakit vaskular tidak dapat disembuhkan sepenuhnya..

Tetapi dengan bantuan pemakanan, aktiviti fizikal, kosmetik dan rawatan diri, kulit yang cenderung kemerahan dapat dijaga dalam keadaan baik. Baca artikel kami dengan teliti dan anda akan mengetahui banyak perkara berguna. Kami akan memberitahu anda apa itu rosacea, mengapa ia muncul, bagaimana menanganinya dengan bantuan topeng rumah dan produk farmasi..

Apa itu rosacea dan bagaimana mengenalinya di wajah anda?

Ini adalah penyakit kulit yang dicirikan oleh penampilan "mesh" merah di wajah. Ia boleh berlaku di badan, di decollete, di kaki, tetapi paling kerap di muka, hidung, pipi dan di bawah mata.

Wanita dengan kulit yang nipis, sensitif dan cantik paling mudah terkena rosacea..

Gejala rosacea

Selalunya ia terbakar, gatal, kesemutan. Kadang-kadang penyakit ini tidak simptomatik. Bintang kapilari di wajah sering muncul pada kanak-kanak kerana jarak dekat kapal kecil antara satu sama lain dan kulit bayi nipis yang halus.

Sebaliknya, dari orang dewasa, rosacea pada anak dapat menunjukkan penyakit pada organ dalaman. Oleh itu, ibu bapa mesti menunjukkan kepada anak mereka doktor jika mereka melihat kemerahan pada kulitnya. Pada masa bayi, rosacea berlalu secara bebas.

Punca penyakit: mengapa rosacea berlaku?

Sebab yang paling biasa termasuk:

  • Penyalahgunaan alkohol dan merokok;
  • Gangguan hormon;
  • Pelanggaran sistem vaskular;
  • Pengambilan makanan pedas panas yang berlebihan;
  • Berjemur panjang;
  • Kecenderungan genetik;
  • Kerosakan mekanikal pada kulit;
  • Sinaran UV, semangat untuk solarium;
  • Perubahan suhu secara tiba-tiba atau berterusan.
penyebab kemunculan rangkaian vaskular

Sebab-sebab kemunculan rosacea termasuk penjagaan kulit yang tidak betul, penggunaan kosmetik yang membahayakan kulit yang terdedah kepada kemerahan.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan rosacea

Perkara pertama yang harus dilakukan oleh seorang wanita, setelah melihat tanda-tanda pertama rosacea, adalah mempertimbangkan semula penjagaan harian kosmetiknya.

  • Anda harus menghilangkan lulur wajah;
  • gunakan tuala kertas dan elakkan mengelap wajah anda dengan tuala kain keras;
  • basuh tangan anda, bukan span;
  • tidak termasuk produk berasaskan alkohol, khususnya tonik dan losyen, dari penjagaan.

Kini banyak syarikat kosmetik melancarkan rangkaian produk penjagaan kulit yang rentan terhadap rosacea. Contohnya, jenama "Aven", "Bioderma". Untuk pemilihan produk penjagaan yang betul, hubungi jurusolek.

Sekiranya kulit anda terdedah kepada kemerahan, anda juga harus mengelakkan:

  • Lawatan ke tab mandi dan sauna. Mengukus seseorang boleh membahayakan dan ini akan memburukkan lagi penyakit;
  • Pendedahan lama terhadap cahaya matahari tanpa pelindung matahari;
  • Kosmetik yang komponennya mengandungi aloe, cengkeh, mentol, asid buah, madu dan kayu putih.
  • Ini semua adalah agen rasuah tempatan. Orang dengan rosacea tidak boleh mengelupas wajah.

Pencegahan untuk semua

Untuk tujuan pencegahan, perlu mengikuti diet, yang bermaksud pengecualian produk berikut dari diet: coklat, kopi dan koko, hati, keju dan beberapa produk tenusu (bergantung pada reaksi kulit individu), kekacang, bayam, plum, perapan, bayam.

Perlu makan seberapa banyak sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C. Iaitu kubis dan buah sitrus. Vitamin C mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit, membantu membentuk sel kulit baru. Penggunaan vitamin C, P dan K akan memberi manfaat kepada kulit seperti itu.

Rawatan mesh vaskular

Sekiranya kapal kelihatan di wajah dan menyebabkan anda tidak selesa, pastikan anda berjumpa pakar. Lebih-lebih lagi, jika diperhatikan bahawa mereka secara bertahap meningkat.

Apa yang ditawarkan oleh ubat kosmetik

Adalah dipercayai bahawa prosedur kosmetik adalah yang paling berkesan dalam memerangi rosacea. Contohnya, terapi foto-laser, mesoterapi, skleroterapi... Peranti dengan cepat dan tanpa rasa sakit menghilangkan semua manifestasi luaran.

Ini sangat berkesan dalam manifestasi mesh vena, apabila ubat khas disuntik ke dalam tempat manifestasi kapal, yang mengeluarkan saluran darah yang terletak dekat dengan kulit.

Laser cauterization juga bertindak dengan berkesan, di bawah pengaruh di mana dinding kapilari melekat dan menjadi tidak kelihatan. Sinar laser ditujukan tepat pada kapal dan tidak mempengaruhi sel kulit.

Berjaya digunakan untuk menghilangkan rangkaian vaskular dan suntikan ozon. Campuran oksigen-ozon disuntik di bawah kulit ke kawasan yang bermasalah, proses oksidatif menjadikan grid kapilari tidak kelihatan.

Apa yang harus dipilih, rawatan yang berterusan atau penyingkiran urat labah-labah dari doktor, adakah peluang untuk sembuh?

Pertama, prosedur kosmetik tidak sesuai dengan semua orang.

Kedua, tidak semua orang memerlukannya.

Bagaimanapun, tahap penyakitnya boleh lemah, tetapi masih memerlukan rawatan. By the way, kos rawatan laser untuk rosacea tidak terlalu mahal, harga untuk 1 cm2 adalah 2-5 dolar. Tugas kami adalah untuk memberitahu orang yang menderita rosacea tentang cara menghilangkan urat labah-labah dengan kaedah rumah.

Kaedah lain untuk menangani rangkaian kapilari vaskular yang ketara

Perlu bermula dengan resipi paling mudah dan berkesan. Cuperosis adalah penyakit, terutamanya saluran darah yang terletak di seluruh tubuh manusia. Penyakit ini menunjukkan bahawa darah tidak mengalir dengan baik melalui urat dan bertakung di kapilari..

Berenang. Banyak orang pada usia tua menderita rosacea di kaki mereka, bersenam, mereka tidak dapat melakukannya, dan doktor mengesyorkan mereka mengunjungi kolam renang. Berenang, memberi kesan positif kepada peredaran darah, melibatkan semua kumpulan otot dan tidak mempunyai kontraindikasi. Sudah tentu, berenang tidak akan menyelamatkan diri dari rosacea di wajah, tetapi ia akan membawa pemulihannya. Oleh itu, kami menasihati anda untuk melihat sukan ini dengan lebih dekat.

Muka gimnastik. Gimnastik wajah akan memberi kesan yang baik pada kulit yang terdedah kepada kemerahan. Melakukan senaman sederhana selama 10 minit sehari, dalam kombinasi dan menggunakan krim terapi yang bertujuan untuk menguatkan pembuluh darah, akan segera memberikan hasil yang baik..

Cara menghilangkan jaring vaskular pada wajah dengan kaedah rakyat

Kaedah alternatif untuk merawat rosacea datang ke topeng dari komponen mudah dan terkenal yang boleh didapati di mana-mana rumah atau farmasi. Mari bercakap tentang yang paling popular dari mereka..
Tonton video, rawatan di rumah untuk rosacea:

Topeng dari ubat-ubatan:

Topeng Ascorutin. Ascorutin mengandungi dua vitamin: vitamin C dan vitamin P atau rutin, yang menguatkan dinding saluran darah. Resipi: ambil teh hijau sejuk yang diseduh, tambahkan 2 tablet ascorutin, satu sudu tanah liat putih dan hitam dan susu. Kacau secara konsisten homogen, sapukan lapisan nipis pada pelapik kapas sebagai kompres dan tahan pada bahagian kulit yang bermasalah selama 20-25 minit. Bilas dengan lembut. Selepas prosedur, lembapkan kulit dengan krim.

Topeng aspirin terhadap rosacea. Walaupun aspirin adalah asid, ia bertindak dengan hebat pada kulit dengan kemerahan. Kisar beberapa tablet aspirin, tambahkan sesudu kefir. Sapukan ke kawasan yang bermasalah selama 5 minit dan bilas. Jangan gunakan semasa mengandung, alahan, calar dan luka.

Topeng dengan tanah liat putih. Dadah termasuk tanah liat farmasi. Tanah liat putih digunakan dalam memerangi rosacea, tetapi pilihan tanah liat bergantung pada keadaan kulit. Sebagai peraturan, kulit dengan rosacea adalah jenis kering. Tanah liat sangat mengencangkan kulit, oleh itu, bergantung pada keadaan kulit, tanah liat mesti dicairkan dengan air dan menambahkan emolien.

Topeng produk:

Cuka sari apel mempunyai kesan anti-radang, meningkatkan peredaran darah, dan oleh itu sesuai untuk rawatan rosacea. Dari cuka sari apel, anda boleh menyediakan losyen buatan sendiri dan menggunakannya 2 kali sehari. Untuk menyediakan 500 ml losyen, campurkan 450 ml teh hijau dan 50 ml cuka. Ia boleh digunakan sebagai topeng dengan mencampurkan sesudu tepung dan sesudu lotion. Sapukan selama 20 minit.

Topeng oatmeal. Ia dapat diaplikasikan dalam bentuk bersih (basah), dapat direndam dalam teh hijau, dan anda boleh membuat topeng muka seperti itu. Kacau oatmeal dengan teh hijau, masukkan minyak sayuran, salendula atau salap linden dan campurkan hingga berkrim. Sapukan pada kulit selama 15 minit.

Topeng kentang. Kentang boleh digunakan dalam bentuk tulennya. Kentang parut disapukan ke wajah dalam beberapa lapisan sehingga kulit mula mengencangkan. Sama ada perah jus kentang dan lap muka.

Preskripsi untuk topeng dari buah-buahan kebun di rumah

Taman dan kebun - gudang bahan berguna yang berguna bukan hanya untuk dibawa masuk, tetapi juga digunakan untuk memperbaiki keadaan kulit dan rambut. Nenek moyang kita tidak mengetahui penawarnya, tetapi mengatasi penyakit itu sendiri.

Resipi diturunkan dari generasi ke generasi, dan bukan rahsia lagi bahawa banyak sangat berkesan dalam memperjuangkan kulit yang cantik. Apa makanan, buah-buahan dan sayur-sayuran yang menyembuhkan penyelamat kulit dari rosacea dan bagaimana membuang rosacea di rumah. Topeng, decoctions dan losyen yang paling indah.

topeng mesh vaskular

Topeng strawberi. Parut strawberi, tuangkan air mendidih, biarkan mendidih, sejuk hingga suhu bilik. Dalam bentuk ini, sapukan pada kulit selama 20 minit. Dengan cara yang sama, topeng raspberry dan lingonberry dibuat. Mereka memberikan kesan yang serupa. Untuk kelikatan, anda boleh menambahkan pati kentang. Faktanya ialah cranberry, raspberi, strawberi, dan juga cranberry mempunyai banyak vitamin P dan K, yang merupakan penolong yang baik dalam memerangi rosacea.

Losyen Chamomile. Kesan yang baik diberikan dengan mengelap dengan losyen kaldu chamomile buatan sendiri. Bunga chamomile boleh dibeli di mana-mana farmasi, membuat infusi dan mengelap wajah mereka setiap hari..

Topeng herba yang diperbuat daripada calendula. Ambil satu sudu minyak pati anggur, satu sudu ekstrak sophora, satu sudu dandelion dan 3 sudu besar calendula. Tuangkan air mendidih dan biarkan mendidih. Bubur harus terbentuk, yang dapat digunakan pada wajah dalam bentuk topeng.

Merebus daun halia dan daun selada. Parut sepotong halia yang telah dikupas pada parutan halus dan tuangkan segelas air sejuk. Rebus selama 7 minit dan biarkan sejuk. Kisar daun salad hingga gruel. Masukkan halia dan salad ke dalam air mendidih (kira-kira setengah liter) dan rebus selama 2 jam. Kaldu yang dihasilkan boleh digunakan sebagai losyen atau memeras pulpa dan digunakan sebagai kompres.

Jus bawang. Bawang adalah antiseptik yang baik, tetapi ia mesti digunakan dengan sangat berhati-hati. Jus bawang boleh dicampurkan dengan minyak sayuran dan minyak hazelnut. Gunakan sebagai topeng.

Kontraindikasi untuk perkembangan penyakit ini

Tidak disarankan bagi penderita rosacea untuk menggunakan mandi kontras dan terbawa dengan pengerasan. Perubahan suhu memberi kesan negatif terhadap perjalanan penyakit ini.

Beberapa pakar kosmetik menasihatkan untuk mengelap kulit dengan ais rosacea atau ketulan ais pada kaldu chamomile. Sebenarnya, pendapat ini adalah salah. Mungkin resipi ini adalah penyederhanaan prosedur kosmetik yang disebut "cryomassage" dan terletak pada kenyataan bahawa kulit dipegang dengan nitrogen cair pada suhu di bawah 150 darjah. Tidak seperti prosedur yang dilakukan di bawah pengawasan pakar, mengelap ais di rumah tidak akan memberi sebarang peningkatan dan hanya berguna untuk kulit sihat yang normal.

Saya mesti mengatakan bahawa rawatan rosacea adalah sokongan berterusan kulit dan saluran darah dalam keadaan baik. Urat labah-labah di wajah memerlukan penjagaan dan kepatuhan terhadap cadangan doktor mengenai diet dan gaya hidup. Ambil vitamin yang menguatkan dinding saluran darah dan mengurangkan kerapuhannya.

Ketahui penyebab penyakitnya, menjalani pemeriksaan perubatan, lebih baik mula merawat penyebabnya sendiri, dan kemudian akibatnya.

Artikel blog menggunakan gambar dari sumber terbuka di Internet. Sekiranya anda tiba-tiba melihat foto hak cipta anda, beritahu editor blog melalui borang Maklum Balas. Foto akan dihapus, atau pautan akan dimasukkan ke sumber anda. Terima kasih kerana memahami!

Kapal di sayap hidung: cara mengeluarkannya selama-lamanya

Ingin memadamkan kapal yang melebar dari hidung anda? Daftar ke klinik DELETE, kami mengusahakan laser vaskular Cynergy yang unik!

Banyak kaedah telah dijelaskan di Internet untuk membantu membuang kapal di sayap hidung. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan prosedur mana yang benar-benar "diasah" untuk menghilangkan pembuluh darah, dan yang menyentuh seluruh kawasan kulit. Mari lihat mengapa prosedur laser mungkin tidak berfungsi.

Penyebab kemunculan kapal di sayap hidung

Jalur merah, merah atau ungu yang ketara pada hidung adalah kapilari yang penuh dengan darah. Dinding mereka kehilangan nada, dan berhenti menahan tekanan darah. Sekarang tidak ada yang membantunya: serat kolagen tidak dapat ditanamkan ke dalam membran kapal, dan tidak ada sel otot yang dapat menyempitkan kapilari.

Sebab utama mengapa dinding kapilari kehilangan nada adalah kecenderungan genetik. Kecacatan pada gen yang bertanggungjawab untuk penghasilan kolagen adalah kapilari, yang sudah lebih rapuh dan rapuh. Mereka dipenuhi dengan darah, walaupun tanpa kesan berbahaya pada kulit wajah..

Kecenderungan genetik terhadap kerapuhan kapilari diperhatikan terutamanya pada orang yang berkulit cerah. Tetapi pada kapal berkulit gelap di sayap hidung juga dapat mengembang. Sebabnya adalah:

  • minat untuk penyamakan;
  • suka makanan pedas;
  • merokok;
  • tekanan darah tinggi;
  • bekerja dalam keadaan perbezaan suhu;
  • pengelupasan yang kerap, dermabrasi;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • penyakit hati.

Sekiranya faktor-faktor ini mempengaruhi orang yang berkulit putih, kapal di sayap hidungnya menjadi jauh lebih awal daripada yang dimaksudkan oleh alam semula jadi. Selain itu, komplikasi seperti rosacea mungkin timbul..

Cara membuang kapal di hidung

Ingat bahawa tidak ada lapisan otot pada saluran darah (kapilari)? Jadi, untuk mengembalikan nada mereka melalui senaman, urut atau pendedahan kepada suhu yang berbeza tidak akan berfungsi. Kedua-dua kaedah rakyat dan pengambilan ubat tidak akan berfungsi: malah meningkatkan pengeluaran kolagen di dalam kapal secara keseluruhan, mereka tidak akan dapat menyempitkan kapilari yang sudah berkembang. Sekali anda tidak dapat kembali ke penampilan semula setelah belon melambung.

Satu-satunya cara untuk menghilangkan kapal di sayap hidung adalah dengan membuangnya. Untuk ini, klinik menawarkan beberapa prosedur:

Elektrokoagulasi

Ia melibatkan rawatan kapal yang dilatasi oleh arus elektrik. Akibatnya, dinding kapilari menjadi panas dan "melekat" satu sama lain. Darah berhenti melewati kapal yang ditutup, dan berubah menjadi "tourniquet" dari tisu penghubung. Dari masa ke masa, berat badan seperti itu hilang.

Semasa melakukan electrocoagulation, masa pendedahan tidak dikawal oleh peranti. Ini bermaksud terdapat kemungkinan besar pemanasan bukan sahaja kapal itu sendiri, tetapi juga kulit di sekitarnya. Ini boleh menyebabkan luka bakar, mengakibatkan parut kecil atau bintik-bintik usia pada sayap hidung..

Terapi ozon

Dalam prosedur ini, kapilari ditusuk dengan jarum nipis dan campuran oksigen-ozon dimasukkan ke dalamnya. Ini harus menyebabkan peningkatan perlindungan antioksidan dan memuncak pada kapal. Sebenarnya, kapilari pada sayap hidung sangat sukar untuk ditusuk (sebaliknya, hanya boleh rosak oleh jarum). Di samping itu, pengenalan ozon ke dalam darah dapat mengaktifkan tindak balas keradangan seluruh organisma..

Fototerapi

Prosedur ini melibatkan pendedahan kepada saluran darah gelombang cahaya. Mereka diserap oleh hemoglobin, yang terletak di sel darah merah, dan memanaskannya. Haba dipindahkan ke dinding saluran darah dan melekatkannya bersama.

Dengan fototerapi, kulit disinari dengan gelombang cahaya dengan panjang yang berbeza. Sebilangan dari mereka, yang paling berbahaya, disekat oleh penapis, tetapi selebihnya mempunyai penyebaran yang besar: dari 550 hingga 1100 nm. Mereka diserap bukan sahaja oleh hemoglobin, tetapi juga oleh pigmen kromofor lain. Ini boleh menyebabkan pelbagai reaksi: keradangan, luka bakar, munculnya bintik-bintik cahaya..

Di samping itu, gelombang cahaya dengan panjang berbeza menembusi kedalaman yang berbeza. Memandangkan bahawa peranti menghantar tenaga berkepadatan tinggi (10 kali lebih tinggi daripada laser), jelas bahawa sebahagian besarnya memanaskan tisu. Ia sangat menyakitkan, walaupun terdapat ubat bius krim.

Aliran sinar cahaya dengan panjang gelombang yang berlainan tidak dapat dipasang ke tempat kecil. Sukar untuk memproses sayap hidung dengan sekumpulan besar: sinar akan jatuh di pipi, belakang hidung, lipatan nasolabial. Semua kawasan ini kemudiannya akan merugikan. Selain itu, mereka akan menjadi merah dan bengkak untuk jangka masa panjang..

Rawatan laser

Laser adalah kaedah yang paling berkesan untuk menangani kapal di sayap hidung. Tetapi jika anda memilih peranti "salah", ia tidak akan berfungsi.

Apakah sumber sinaran laser?

Untuk membuang saluran darah menggunakan laser "hijau" yang disebut, sinarnya berada dalam jarak cahaya hijau-kuning. Ia:

  1. Laser neodymium dengan panjang gelombang 532 nm. Ia memusnahkan kapal biru. Dalam bentuk "suci", sukar untuk digunakan pada wajah, kerana - untuk mengelakkan luka bakar dan parut - anda perlu memilih parameter dengan hati-hati.
  2. Laser pewarna (PDL) dengan panjang gelombang 585-595 nm. Laser seperti itu dapat menghilangkan saluran merah dengan sempurna, tetapi jika kapilari dapat dilihat pada seseorang yang mempunyai kulit gelap, maka setelah rawatan dengan laser seperti itu, bintik-bintik terang mungkin tetap ada di atasnya..
  3. Laser wap tembaga. Ia memancarkan sinaran dengan panjang gelombang sama ada 511 atau 578 nm. Dia dapat merawat kapal yang melebar, tetapi hanya pada kulit yang cantik - fototip I dan II. Pada orang dengan wajah yang lebih gelap, bintik-bintik berpigmen, lepuh, dan banyak kerak mungkin terbentuk selepas prosedur..

Seperti yang anda lihat, definisi "hijau" semata-mata tidak memberikan pemahaman mengenai alat yang mana prosedur ini dijalankan di klinik.

Adakah laser, kaedah yang nampaknya berkesan, hanya boleh digunakan pada orang yang mempunyai kulit cerah dan kapilari merah? Atau anda harus memilih mana yang lebih baik: kapal di sayap hidung atau bintik-bintik usia?

Laser yang membuang sebarang kapal di sayap hidung

Sindiran telah menemui jalan keluar dari keadaan itu. Peranti yang dapat mengatasi kedua-dua kapal merah dan biru adalah Cynergy. Ia berdasarkan dua laser:

Mereka digabungkan dengan teknologi Multiplex, yang menghindari kekurangan masing-masing, yang dijelaskan di bahagian sebelumnya. Bagaimana ini berlaku?

Peranti menghantar denyutan secara bergilir: pertama dari laser PDL, kemudian dari neodymium. Yang pertama mengubah hemoglobin menjadi bentuk lain, akibatnya mikroba darah terbentuk, dan mereka menyerap tenaga laser neodymium 3-4 kali lebih kuat daripada jika radiasi seperti itu dihantar secara terpisah. Selang antara denyutan diatur secara individu - bergantung pada kedalaman kapal dan kelajuan aliran darah di dalamnya.

Teknologi multiplex dapat mengurangkan ketumpatan tenaga dengan ketara. Ini bermaksud prosedurnya tidak menyakitkan - kerana tisu di sekitarnya tidak panas. Epidermis juga tetap utuh, oleh itu, luka bakar tidak berlaku. Dan kemerahan dan pembengkakan kulit setelah prosedur berlangsung hanya 2-3 hari.

Ingin memadamkan kapal yang melebar dari hidung anda? Daftar ke klinik DELETE, kami mengusahakan laser Cynergy!

Cuperosis (rangkaian vaskular) pada wajah. Punca, pemakanan dan rawatan rosacea

Setiap wanita, bagaimanapun, seperti seorang lelaki, tidak akan senang, melihat pada satu hari bukan yang paling indah rangkaian vaskular yang tidak hilang di wajah - rosacea. Urat-urat merah di wajah ini bukanlah penyakit, kerana banyak yang percaya, ini adalah kecacatan kosmetik, yang, bagaimanapun, dapat merosakkan mood kita bersama dengan penampilan.

Masih: bintik-bintik merah di wajah, jaringan kapilari merah, jerawat dengan hujung bernanah - sedikit menyenangkan...

Walau bagaimanapun, sebelum anda terdesak untuk menutupi kekacauan ini dengan krim, menutupnya dengan serbuk, atau menggunakan prosedur untuk menghilangkan urat labah-labah, berminat dengan sebab-sebab rosacea, sangat mungkin bahawa jika anda menemui salah satunya, anda akan menemui jalan keluar untuk masalah anda.

Penyebab pembuluh darah yang melebar di muka - rosacea

  1. Pertama sekali, penampilan rosacea di wajah didahului oleh masalah dengan saluran darah. Di lapisan subkutan, peredaran darah terganggu, saluran darah kecil mengembang, dan kawasan merah kulit muncul di wajah "secara berkelanjutan". Lebih-lebih lagi, "kecantikan" ini sering diperoleh oleh hidung, dagu dan pipi - kawasan yang paling aktif terdedah kepada alam sekitar.

Selalunya, fenomena ini dihadapi oleh orang yang mempunyai kulit yang nipis, kering dan sensitif terhadap pelbagai faktor kulit. Walaupun pemilik kulit berminyak, lebih padat juga dapat melihat kapal yang melebar tunggal, terutama pada sayap hidung mereka.

Oleh itu, jika kapal anda lemah, rapuh dan lesu, kehilangan keanjalannya, rangkaian vaskular di wajah tidak akan lama.

  1. Dengan pemakanan yang tidak betul, "kelemahan" manusia untuk tabiat buruk dan gaya hidup yang tidak sihat, organ dalaman mula menderita, dan ada baiknya jika mereka hanya melalui masalah kosmetik ini menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan tubuh anda. Tetapi yang buruk adalah bahawa banyak yang sering tidak memperhatikan isyarat seperti itu...
  2. Penyakit endokrin, gangguan fungsi perut, usus dan hati, darah tinggi - semua masalah ini dapat "memberi isyarat" melalui pembuluh darah yang melebar di wajah.
  1. Cuperosis boleh berlaku dengan ketidakseimbangan hormon, begitu juga setelah anda mengambil pil perancang hormon.
  2. Peminat penyamakan yang aktif di bawah sinar matahari dan solarium perlu tahu bahawa ini bukan sahaja menua dan mengeringkan kulit, menyumbang kepada kehilangan keanjalannya, tetapi juga mempengaruhi dinding saluran darah, yang menyebabkan kemunculan rosacea. Ogorodnikov masalah ini sering juga tidak berlalu.
  3. Ramai pencinta tinggal di rumah mandi atau sauna untuk waktu yang lama, setelah beberapa saat mereka akan dapat melihat rangkaian saluran darah muncul di wajah mereka kerana pendedahan yang berlebihan pada suhu tinggi. Pencinta mandi wap, pembantu mandi, serta tukang masak restoran dan kantin, pekerja "kedai panas" tidak selamat dari ini..
  4. Tidak hanya udara panas, tetapi juga sejuk, angin, fros memprovokasi pengembangan kapilari di wajah. Ramai peniaga dan mereka yang menghabiskan banyak masa di udara sejuk segar menderita dari ini..
  5. Kami juga tidak akan "menolak" kecenderungan genetik. Sekiranya ibu bapa anda mengucapkan rosacea, kemungkinan anda juga mewarisi "ciri" kulit tersebut...
  6. Penting bagi setiap orang yang gemar dengan pelbagai prosedur kosmetik yang sangat agresif untuk memahami bahawa kulit mereka mampu mengeringkan badan, menipis, saluran darah boleh cedera, dan kepekaan kulit dan kapilari terhadap pengaruh persekitaran meningkat..
  7. Perokok mungkin tahu bahawa tembakau memberi kesan negatif pada jantung dan saluran darah (termasuk kapilari terkecil di wajah), hanya mereka yang memikirkannya sedikit, menyeret rokok lain...
  8. Alkohol. Siapa yang tidak mengenali wajah pecinta alkohol "profesional" yang bengkak dengan rangkaian vaskular yang jelas pada kulit? Walaupun anda tidak seharusnya didorong oleh "orang awam" - malah jumlah alkohol yang sederhana sering menyumbang kepada penampilan rangkaian vaskular pada wajah.
  9. Dan beberapa lagi sebab munculnya rosacea: kelebihan saraf, makanan pedas dan terlalu panas, serta kekurangan silikon.

Silikon - dengan bantuan mineral ini, pasukan otak mengembang dan berkontrak untuk sampai ke destinasi mereka, iaitu kapal "mendengar" mereka. Sekiranya tubuh kekurangan silikon, kalsium akan menggantikannya, yang "pekak" menurut perintah otak. Di samping itu, kerana kekurangan silikon, kapal-kapal rapuh, rapuh, kehilangan keanjalan. Inilah sebab lain untuk rosacea.

Berdasarkan 12 sebab ini, rawatan rosacea menjadi lebih bermakna. Sekiranya anda mendapati bahawa penampilan saluran darah di wajah disebabkan oleh masalah kesihatan dalaman, membatalkan semua prosedur kosmetik anda, mereka tidak akan membawa kesan, anda perlu menyingkirkan penyakit yang mendasari anda.

5 langkah untuk merawat rosacea

  1. Penentuan penyebab rosacea dan penghapusannya. Dalam keadaan ini, perlu menghubungi beberapa pakar, mereka akan membantu memahami sebab-sebabnya.
  2. Perubahan dan normalisasi pemakanan dan gaya hidup.
  • Keluarkan hidangan dan perasa pedas, pedas, coklat, makanan dalam tin dan acar, produk yang mengandungi kafein, minuman beralkohol, termasuk bir, dari diet anda, hadkan diri anda untuk makan makanan berlemak, keju, krim masam dan hati.
  • Banyak bergerak, anda boleh melakukan kecergasan.
  • Berhenti merokok, minum alkohol.
  • Jangan tinggal di bilik wap atau sauna yang terlalu panas, jangan mandi air panas dan cuba untuk tidak berada dalam keadaan beku untuk waktu yang lama.
  1. Penerimaan persediaan khas dan kompleks vitamin-mineral yang bertujuan untuk menguatkan dinding vaskular. Persediaan sedemikian harus mengandungi vitamin K, C, P, asid lemak tak jenuh ganda jenis Omega 3, silikon. Untuk menguatkan dinding vaskular dan memperbaiki keadaan saluran darah yang anda perlukan: rutin, minyak biji anggur, kolagen, ekstrak tumbuhan seperti echinacea, blueberry, mimosa, chestnut, myrtle.

Makanan untuk rosacea juga harus merangkumi artichoke Yerusalem, kacang polong, bubur oat dan bubur soba, jagung, kacang - produk ini kaya dengan silikon.

Untuk menguatkan kapal, makanlah sesuatu dari senarai ini setiap hari: tomato atau bayam, lemon atau pinggul mawar, kembang kol atau tauge Brussels, ceri atau blueberry, chokeberry atau lada bel, walnut, currant atau jeruk. Sekiranya dikonsumsi dengan kulit, badan anda akan mendapat lebih banyak vitamin P.

  1. Penggunaan ejen yang memberikan kesan anti-kuerozny - topeng, krim, serum.
  • Segala prosedur dengan wajah dengan pori-pori yang diperbesar harus dilakukan dengan berhati-hati, dengan lembut pada kulit. Anda tidak akan menjadi dana yang sesuai, termasuk alkohol, pudina, lidah buaya, mentol, cengkeh, madu atau kayu putih. Jangan merawat kulit dengan krim yang mengandungi asid buah, dan juga filem topeng.
  • Jangan lap wajah anda dengan ketulan ais - ini dikontraindikasikan sekiranya terdapat rosacea!
  • Gunakan topeng yang mengandungi tanah liat, dengan berhati-hati.
  • Sapukan sebarang produk dengan hujung jari anda, awasi reaksi kulit anda.
  • Selepas mencuci, lap muka anda dengan tuala, dan jangan lap.
  • Anda boleh membuat pilihan yang baik untuk topeng kolagen, ia bukan sahaja menjadikan kulit lebih anjal, tetapi juga menghilangkan kedutan wajah.
  • Jarang menggunakan lulur dan kupas.
  • Sekiranya rosacea, tolak pembersihan muka secara manual, alat urut muka, penyedutan wap. Tetapi urut saliran limfa untuk rawatan rosacea sangat baik - ia akan mengurangkan kemerahan pada kulit, memperbaiki aliran darah.
  • Semasa keluar di bawah sinar matahari, pastikan untuk melindungi kulit anda dengan krim dengan penapis SPF.
  1. Kapal yang dilatasi dapat dikeluarkan menggunakan prosedur berikut: terapi laser, photocoagulation, sclerotherapy, electrocoagulation, ozone terapi.

Rawatan rosacea di rumah

Sekiranya anda menambah ubat tradisional untuk rosacea pada petua di atas, anda akan melengkapkan dan meningkatkan kesan rawatan. Anda tentu saja boleh mengeluarkan kapal yang kelihatan di wajah anda dengan laser, tetapi masih diperlukan untuk menguatkannya. Sekiranya kapilari anda elastik, dalam keadaan baik, aliran darah anda akan berada dalam had normal dan tidak ada jaring dan kemerahan pada kulit. Untuk melakukan ini, anda boleh membuat topeng dengan tangan anda sendiri, seperti yang anda lihat, pilihannya cukup besar:

Topeng malam dari rosacea

Dalam perkadaran yang sama, ambil: akar dandelion, sophora, calendula (bunga) - semua dalam bentuk ekstrak, campurkan dengan jumlah minyak biji anggur yang sama dan sebarkan topeng yang dihasilkan ke seluruh permukaan wajah. Gunakan kain lembut untuk menghilangkan lebihan.

Topeng siang untuk rosacea

Dalam perkadaran yang sama, ambil: biji cemara, ekstrak bunga mimosa dan blueberry, akar lengkuas, daun jarum dan minyak biji anggur, campurkan semuanya dengan baik dan sapukan pada kulit. Basahkan serbet dalam air panas dan tutup dengan topeng. Topeng dibasuh dengan air suam, selepas itu krim biasa anda disapu pada kulit.

Topeng ini perlu disapu setiap 2 hari selama dua bulan berturut-turut.

Kami membuat topeng musim sejuk dari rosacea

Campurkan minyak sayuran (zaitun, buah persik, biji rami atau biji anggur) dengan lanolin (semuanya diambil dalam 1 sudu kecil), tambahkan sedikit talc atau pati ke dalam campuran. Letakkan buburan yang dihasilkan di wajah anda selama 15 minit. Ia dibasuh dengan air suam biasa atau kaldu chamomile. Topeng seperti itu mesti dipakai sebelum keluar.

Memasak topeng dengan kentang mentah untuk melawan kemerahan muka

Ambil 1 kentang mentah, kupas dan cincang dengan pengisar atau parut. Pada kulit, sapukan buburan yang dihasilkan selama 10 minit. Topeng dikeluarkan dengan merebus chamomile atau calendula.

Kami membuat topeng dari beri segar dari rangkaian vaskular di wajah

1 sudu kecil pati kentang dicampurkan dengan beri segar (strawberi, lingonberi, raspberi, buckthorn laut). Pada kulit yang telah dibersihkan, campuran yang dihasilkan digunakan selama 20 minit.

Krim untuk rosacea di rumah

Tidak ada kesukaran untuk menyediakan krim seperti itu. Walaupun anda tidak mempunyai krim khas untuk rosacea, anda boleh mengambil krim siang biasa untuk kulit anda dan tuangkan tablet ascorutin yang telah digiling ke dalamnya (sebagai sebahagian daripada vitamin C dan rutin - vitamin P).

Tonik setiap hari dari pembuluh darah yang melebar di wajah

Chamomile (2 sudu besar) diseduh dengan 500 ml air, dimasukkan, ditapis dan disejukkan. Kemudian ambil dua tablet ascorutin, kisar dengan baik dan tuangkan ke dalam merebus, kacau dan gunakan produk sebagai tonik pada waktu pagi dan petang.

Memampatkan dari rosacea

  • Tumis pasli dengan air mendidih, peras jus dan campurkan dengan susu. Dalam campuran yang dihasilkan, lembapkan sepotong kain kasa dan sapukan pada kulit selama 30 minit. Sapukan kompres ini setiap hari - ini akan membantu menguatkan saluran kecil pada kulit..
  • Campurkan 200 ml air mendidih dan 3 sudu besar. chamomile kering, biarkan infusi sejuk dan menyebarkannya melalui saringan atau kain cheesecloth. Setelah merendam sehelai tisu polos dalam infusi, sapukan pada kulit selama 10-15 minit.

Infusi dari rosacea

Tuangkan dalam termos 1 liter air mendidih 1 sudu besar. beri aronia, 2 sudu besar daun mistletoe dan bilangan bunga hawthorn yang sama. Biarkan infusi berhenti sebentar. Gunakannya dalam 100ml. tiga kali sehari. Ia juga akan membantu menguatkan saluran kecil pada kulit. Anda juga boleh mengelap wajah anda setiap hari dengan daun lidah buaya - prosedur ini akan meningkatkan kesannya.

Jangan menyingkirkan rangkaian vaskular yang tidak menyenangkan di wajah, kerana ini adalah salah satu isyarat gangguan kesihatan dalaman yang paling tidak menyakitkan. Perkara itu harus ditangani jika anda tidak ingin setelah sekian lama perhatian anda ditumpukan untuk merawat masalah yang lebih serius daripada rosacea..

Bolehkah couperosis dikeluarkan secara kekal? Pengalaman peribadi

Bagaimana rosacea dapat dikeluarkan dengan laser dan apakah hasilnya dapat bertahan lama? Diperiksa oleh Karina Tumanskaya.
Secara amnya, saya berpuas hati dengan kulit saya. Ia tidak kering (tidak terkelupas), tidak berminyak (tidak bersinar), saya tidak terseksa oleh jerawat atau kedutan (buat masa ini :). Tetapi kira-kira setahun yang lalu, saya melihat bahawa rangkaian vaskular yang hampir tidak kelihatan mula merayap di wajah saya. Setiap bulan ia menjadi lebih cerah dan lebih luas. Dan itu membuat saya semakin gugup. Pada bulan Januari, saya memutuskan untuk membuangnya.

Saya pergi membersihkannya dengan jurusolek saya - Julia Scherbatova di salon ViaVerde. Julia adalah calon sains perubatan, pakar bedah dermatos, pakar bedah rahang atas dan pakar dermatokosmetologi. Saya telah menghampirinya selama setahun dan percaya sepenuhnya. Jadi itu? jika saya bukan blogger, saya tidak tahu bagaimana dan bagaimana mereka akan menyelamatkan saya dari rosacea sekarang.

Di sini saya harus bertanya: bagaimana? daripada? berapa banyak? berapa banyak?

Di dalam Via Verde, couperose dikeluarkan dengan laser neodymium Harmony XL. Julia menganggapnya sebagai rawatan yang paling kuat dan berkesan untuk patologi vaskular. Peranti ini mempunyai selektiviti yang tinggi - ini bermaksud ia dapat mengenali tisu yang rosak dengan ketepatan mutlak, hanya bertindak pada mereka dan tidak memukul yang lain. Dan kemungkinan luka bakar atau parut selepas prosedur harus sifar.

Julia memeriksa saya dan segera mengecewakan - rosacea, walaupun pada peringkat awal, tidak akan hilang selamanya. Saya mempunyai kulit yang sangat nipis, saluran yang lemah, dan walaupun saya mula makan secara eksklusif vitamin C dan K (mereka menguatkan dinding saluran darah), lama-kelamaan, rosacea masih akan kembali. Prosedur ini mesti diulang. Walau bagaimanapun, nasib ini akan menimpa semua orang: malangnya, mustahil untuk menyelesaikan masalah ini sekali dan selamanya. Berapa lama kapal tidak mengganggu anda - bergantung, seperti biasa, pada segalanya: gaya hidup, kecenderungan genetik dan juga cuaca (panas dan sejuk boleh mencetuskan kemunculan rosacea). Bilangan prosedur yang diperlukan juga adalah individu. Sebagai peraturan, doktor menilai keadaan kulit 30 hari selepas laser dan, jika perlu, "selesai" sisa urat labah-labah.

Sebelum prosedur, kami melakukan pengelupasan gas-cecair Jet Peel - kami perlu mengeluarkan sel-sel kulit mati dari permukaan kulit. Mereka boleh mengganggu perjalanan gelombang laser ke dalam dermis. Inti pengelupasan adalah bahawa di bawah pengaruh gas dan garam yang dimampatkan, lemak dikeluarkan dari liang, kulit digilap dan bekalan darah bertambah baik.

Saya benar-benar terpikat dengan prosedur ini, kerana ia membolehkan saya melakukan tanpa rawatan nada selama dua minggu penuh. Kulit selepas itu adalah de al al na. Mengupas lembut, tidak menyakitkan (saya bahkan mengatakan ia menyenangkan, terutama dalam cuaca panas - seolah-olah anda dipijat dengan ais batu), tidak menimbulkan kemerahan - dan anda boleh melakukannya sepanjang tahun.

Gel khas digunakan pada kulit, memberikan kekonduksian yang lebih baik untuk pancaran laser.

Tetapi di situlah kisahnya berakhir. Biasanya saya cukup sabar menjalani prosedur perubatan dan kosmetik. Tetapi dengan laser, mustahil untuk tersenyum dan berpura-pura bahawa semuanya baik-baik saja). Ia menyakitkan sesaat, tetapi pada beberapa kilat saya tidak boleh terbang di atas sofa. Ini hanya menahan keinginan untuk menghilangkan rosacea. Titik yang paling menyakitkan adalah pelipis dan kawasan di atas bibir atas dan sekitar lubang hidung.

Nasib baik, keseluruhan pelaksanaan (kami membuang rangkaian kapilari ke seluruh wajah) berlangsung tidak lebih dari tiga minit.

Sejurus selepas prosedur, terdapat kemerahan pada wajah, yang hilang sepenuhnya dalam kira-kira satu atau dua jam.

Dan akhirnya, wajah yang benar-benar bersih. Bukan satu kapal. Itu akan menjadi selamanya.

Tetapi sayang. Kulit kekal sempurna selama kira-kira dua minggu..

Selepas itu... rosacea kembali. Benar, tidak semua -)

Saya berjaya melakukan tiga prosedur (saya ulangi setiap 3-4 bulan), dan kulit tidak kembali ke keadaan semula. Sekarang hanya kapal di sayap hidung yang mengganggu saya. Saya mendapati bahawa kesan sekejap seperti itu (biasanya kapal tidak muncul dalam masa enam bulan) dalam kes saya adalah kerana senaman fizikal (contohnya, kapal kembali kepada saya sebaik sahaja saya menjalankan separuh maraton dalam keadaan panas 25 darjah). Oleh itu, secara peribadi, saya berhak melakukan prosedur sebelum peristiwa penting dan dengan tujuan pencegahan, dua kali setahun, agar rangkaian vaskular tidak berkembang lebih jauh.

Mengapa kesannya jangka pendek, adakah perlu membuang saluran darah sama sekali, adakah boleh dilakukan tanpa laser - kami bertanya kepada doktor saya Julia Shcherbatova.

- Apa maksudnya - rosacea?

Julia: Ini adalah keadaan patologi apabila, sebagai tindak balas kepada beberapa faktor persekitaran (misalnya, peningkatan suhu) atau perubahan dalaman keadaan badan (misalnya, tekanan), terjadi pengembangan rangkaian vaskular pada lapisan permukaan kulit. Reaksi sedemikian mungkin disebabkan oleh kecenderungan genetik, dan mungkin berlaku kerana rangsangan luaran. Provokator utama adalah cahaya matahari, makanan pedas, anggur merah, cognac, mandi, merokok dan penyalahgunaan pencuci muka. Selalunya, kapal muncul di pipi, sayap hidung (tetapi boleh di dahi, dan di dagu). Apa yang biasa disebut rosacea adalah, dari sudut pandang perubatan, peringkat awal rosacea. Tetapi rosacea sering dibincangkan tepat sebagai masalah estetik..

- Rupanya, rosacea adalah masalah yang sangat biasa.?

Julia: Sangat. Ia mempengaruhi tiga perempat daripada populasi orang dewasa. Terutama kerap - perokok. Baik lelaki dan wanita, tetapi wanita lebih cenderung berjumpa doktor untuk menyelesaikan masalah ini.

- Laser mana yang dapat mengeluarkan grid kapilari?

Julia: Saya bekerja dengan laser Harmony XL, muncung VP 540nya digunakan untuk merawat patologi dan pigmentasi vaskular. Prinsip operasi didasarkan pada fakta bahawa panjang gelombang 540-600 nanometer diserap sebaik mungkin oleh melanin (pigmen kulit, coklat) dan oxyhemoglobin (pigmen warna merah, yang terkandung dalam sel darah merah, dan sel darah merah di dalam kapal). Ini bermaksud bahawa tidak ada risiko luka bakar pada kulit itu sendiri, jadi prosedurnya adalah yang paling selamat.

Menurut protokol, kami menilai hasil pendedahan laser setelah 30 hari dan membuat keputusan untuk mengulangi prosedur, jika perlu.

- Adakah mungkin untuk menghilangkan laser rosacea secara kekal?

Julia: Ini berlaku, tetapi jarang sekali berlaku, kerana kita berhadapan dengan organisma hidup, kecenderungan genetiknya dan faktor persekitaran dan gaya hidup. Kita dapat mencapai pengampunan yang stabil dengan pesakit jika dia tidak menimbulkan fokus baru. Tidak akan berjemur di bawah sinar matahari, mengurangkan tekanan, berhenti pergi mandi. Tetapi ini jarang berlaku, kerana kebanyakan orang tidak menganggap rosacea sebagai masalah yang layak untuk mengubah gaya hidup mereka..

- Dan berapa lama seseorang biasanya melupakan rosacea?

Julia: Dengan cara yang berbeza, ia adalah individu. Enam bulan mungkin berlalu, mungkin setahun, atau mungkin tiga. Sayangnya, mustahil untuk meramalkan ini. Ini mengenai menghentikan penyakit pada peringkat awal, dan untuk ini perlu bukan hanya rawatan yang kompeten, tetapi juga kepatuhan terhadap preskripsi dan cadangan doktor oleh pesakit.

- Dan apa yang akan berlaku jika rosacea tidak dikeluarkan? Di samping aspek estetika isu.

Julia: Dalam dua peringkat pertama - kemerahan dan manifestasi kapal kecil di wajah, hampir tidak ada tanda-tanda lain. Tetapi anda perlu memahami bahawa genangan darah di kapilari dalam jangka panjang menyebabkan penebalan tisu yang mengelilingi kapal. Kulit menjadi bergelombang, tidak rata, dengan liang pori yang melebar.

Kes rosacea yang teruk (yang mana rosacea adalah kes tertentu) kelihatan sangat teruk, tetapi agak jarang. Saya tidak mahu menakut-nakutkan sesiapa, tetapi dari sudut pandangan saya, rosacea bukan sahaja estetik, tetapi juga masalah perubatan, yang antara lain memerlukan perundingan oleh pakar neurologi dan ahli endokrinologi untuk rawatan yang betul. Organisme adalah sistem holistik, dan mengabaikan isyaratnya bahawa ada masalah adalah berisiko dan sombong.

- Apa yang perlu dilakukan agar rosacea tidak muncul selama mungkin?

Julia: Ikuti diet. Kami membuang semua yang menyebabkan peningkatan aliran darah, dan, sebagai akibatnya, vasodilatasi: alkohol yang mengandung flavonoid, rempah, goreng, pedas. Kami tidak termasuk terlalu panas badan (mandi, kabin inframerah).

Mungkin kita mengecualikan senaman aerobik aktif dan beralih ke sukan yang lebih tenang. Kami menggunakan serum antikuperosa, misalnya, UltraCeuticals Red-Action, atau yang lain, yang merangkumi kinetin, andrographolide, niacinamide.

Dua kali setahun kami minum persediaan tonik vaskular: ascorutin dengan antistax atau detralex. Terapi botulinum digunakan pada peringkat akhir rosacea, kata yang relatif baru dalam rawatan rosacea..

Julia: Mikrodosis Botox untuk wajah menyekat penghantaran dorongan saraf ke kapal dan berhenti mengembang. Tetapi ubat ini digunakan dalam kes-kes rosacea yang teruk, ketika kulit berwarna merah, tidak kira waktu, atau ketika peradangan melekat. Untuk rawatan rosacea, kaedah ini berlebihan.

Sebenarnya, penyediaan serum telah diciptakan, yang akan dapat membuang kapal yang ada. Tetapi ia akan memakan masa - dan sekurang-kurangnya lima atau bahkan sepuluh tahun - sehingga dia melewati semua pemeriksaan dan muncul di pasaran. Tetapi ada kemungkinan bahawa di masa depan penyelesaian masalah akan menjadi lebih mudah..

Kontraindikasi untuk prosedur: kehamilan, penyusuan, tumor ganas, perjalanan diabetes mellitus yang tidak baik, herpes pada peringkat akut, demam, penyakit sistem darah, penyakit autoimun, epilepsi, alat pacu jantung yang ditanamkan.

  • prosedur pada Jet Peel - 2500 rubel;
  • penyingkiran saluran darah (seluruh muka) - 11,000 rubel;
  • penyingkiran saluran darah (hidung) - 5000 rubel;
  • penyingkiran saluran darah (sayap hidung) - 4000 rubel.

Melalui Verde: Moscow, Daev Lane, Bangunan 14.

Telefon: + 7 (495) 607-00-57, + 7 (916) 157-13-79, + 7 (916) 157-13-79

Rawatan rosacea pada wajah di rumah: bagaimana selamanya mengucapkan selamat tinggal pada corak vaskular

Orang yang secara alami dikurniakan kulit sensitif yang halus selalu berhadapan dengan pelbagai masalah dermatologi. Salah satunya ialah rosacea. Malah penjagaan yang rapi di rumah tidak selalu melindungi wajah dari penampilan mesh merah-ungu yang tidak estetik. Adakah mungkin untuk mengatasi rosacea? Sekiranya demikian, dengan kaedah apa? Dan seberapa berkesan rawatannya?

Apa yang perlu anda ketahui mengenai rosacea: jenis, peringkat dan penyebab kemunculan patologi

Cuperosis adalah patologi yang dicirikan oleh pengembangan saluran subkutan, yang ditunjukkan dalam bentuk vena merah-ungu. Penyakit vaskular ini disebut telangiectasia dermatologi..

Kemunculan rangkaian vaskular adalah ciri rosacea

Perkembangan rosacea bermula dengan gangguan peredaran darah di epidermis. Bentuk genangan di dalam kapal. Peredaran mikro darah dikurangkan dengan ketara. Beban berterusan, kekurangan nutrien menyebabkan kerapuhan, kehilangan keanjalan dinding vaskular. Akibatnya, stasis darah semakin meningkat. Secara visual, ini ditunjukkan oleh kemerahan pada kulit. Biasanya, fenomena seperti itu diperhatikan di hidung, pipi, dahi. Dari masa ke masa, rangkaian vaskular menjadi ketara di kawasan ini..

Di sebelah nenek saya tinggal orang yang sangat menarik - Mila Pavlovna. Mereka takut padanya di kampung, tetapi nenek saya bergaul dengannya, jadi bangsawan (sebagaimana jirannya memanggilnya) sering pergi kepadanya untuk minum secawan teh. Kami duduk di beranda, nenek menuangkan teh, dan Mila Pavlovna yang sentiasa elegan memasukkan corong mulut dengan tembakau dan memulakan salah satu kisahnya yang paling menarik. Pernah saudara jauh datang ke Bangsawan kita. Dia sama sekali tidak menyerupai Mila Pavlovna yang langsing dan sesuai. Tetapi semua orang terpegun dengan wajah saudara. Ia dibezakan dengan warna burgundy dengan coretan ungu. Sudah tentu, orang seperti itu tidak dapat menarik minat semua jiran. Oleh itu, nenek itu tidak dapat menahan diri dan bertanya kepada Aristokrat: "Adakah saudara minum?" Pada mulanya, Mila Pavlovna terkejut dengan anggapan seperti itu dan untuk seketika melihat dari memasukkan mulut. Melihat neneknya dengan teliti, dia menarik nafas panjang dan menjawab: “Tidak, apa lagi! Inilah rosacea! " Jadi pertama kalinya saya mendengar perkataan misteri ini, yang dalam fikiran anak saya sejak sekian lama menjadi sinonim untuk hodoh.

Punca dan pencegahan rosacea - video

Jenis-jenis rosacea

Bergantung pada asal patologi, rosacea mungkin:

Ahli dermatologi mengklasifikasikan penyakit ini mengikut corak vaskular. Menurut klasifikasi ini, rosacea adalah:

Tahap penyakit ini

Cuperosis, seperti penyakit lain, berkembang secara beransur-ansur. Doktor membezakan 3 peringkat telangiectasia:

  1. Secara berkala terdapat sensasi aliran darah ke wajah. Pada masa ini, kulit menjadi merah. "Pasang surut" seperti itu berlaku tanpa sebab yang jelas. Kemudian kemerahan berlalu dengan sendirinya, tiba-tiba muncul. Tiada bintik-bintik yang tersisa di permukaan wajah. Pada peringkat pertama, kapal masih mempunyai keanjalan, oleh itu ia dapat menyempit ke keadaan semula jadi.
  2. Pada peringkat kedua, corak vaskular mula muncul. Ini menunjukkan bahawa kapal kehilangan keanjalan semula jadi, sehingga tidak dapat kembali ke keadaan sebelumnya.
  3. Gangguan peredaran darah menjadi kronik. Kapal menjadi sangat rapuh. Mereka tidak dapat memberi nutrisi normal pada kulit. Oleh itu, tahap ketiga dicirikan oleh gabungan tompok kulit pucat dan kelabu dengan zon ungu-ungu. Corak vaskular menjadi ketara dan kekal. Keradangan, ruam pustular boleh berlaku secara berkala pada kulit..

Dari Mila Pavlovna, saya mendapat banyak maklumat menarik mengenai rosacea. "Sayang," katanya. - Anda harus menjaga wajah dan juga kehormatan, sejak usia muda! Anda tidak akan mempunyai yang lain. " Wanita ini, dengan asas pengetahuan yang unik, bercakap mengenai gejala pertama patologi yang tidak menyenangkan. Menurutnya, rosacea membuat dirinya merasa sedikit kemerahan, pembakaran alat, menggigil berkala. Sebilangan orang mungkin mengalami kesemutan, gatal. Yang mengejutkan, hanya pada masa dewasa saya memahami bahawa semua gejala yang dijelaskan oleh Mila Pavlovna menunjukkan peredaran yang terganggu.

Punca patologi

Kemunculan urat labah-labah boleh ditentukan oleh pelbagai faktor. Lebih-lebih lagi, patologi paling kerap berlaku dengan latar belakang beberapa sebab.

Ahli dermatologi memberikan sumber telangiectasia berikut:

  • kecenderungan keturunan;
  • perubahan hormon pada orang yang mempunyai kulit sensitif (penyakit wanita, menopaus, kehamilan);
  • penyalahgunaan minuman panas dan makanan;
  • makan berlebihan berterusan;
  • ketagihan makanan pedas;
  • tabiat buruk (merokok, alkoholisme);
  • tekanan biasa, kejutan saraf;
  • penggunaan produk dan prosedur penjagaan kulit yang agresif;
  • perubahan suhu secara tiba-tiba (mengunjungi sauna, mandi);
  • sinaran ultraviolet yang berlebihan;
  • radang dingin;
  • penggunaan minuman berkafein dalam jumlah besar;
  • penyakit organ dalaman (hati, saluran pencernaan, jantung, saluran darah);
  • patologi sinus rahang atas.

Pastikan berhenti merokok, kopi, teh hitam, coklat panas, alkohol. Mereka mempunyai kesan yang sangat negatif pada saluran darah. Minuman panas, alkohol dan berkafein memberikan vasodilatasi, aliran darah ke wajah. Dan nikotin menyebabkan mereka menjadi sempit. Dalam penyakit ini, dinding vaskular sangat rapuh, oleh itu kedua-dua pengembangan dan penyempitan berbahaya.

Saya selalu terkejut dengan anggapan mengenai "keselamatan" rokok elektronik. Pernah saya menyaksikan perbincangan yang menarik antara rakan saya dan suaminya. Yang terakhir, berusaha sebaik mungkin untuk berhenti merokok, beralih ke rokok elektronik. Dia mendakwa bahawa mereka benar-benar selamat. Tetapi teman wanita saya bersikeras. Dia cuba menjelaskan kepadanya bahawa dia hanya menyamarkan masalahnya, dan tidak menyelesaikannya. Semasa saya mengkaji komposisi cecair untuk rokok elektronik, saya menyedari apa yang dikatakan oleh rakan saya. Cecair ini mengandungi nikotin! Sudah tentu, dalam rokok elektronik jauh lebih rendah daripada rokok biasa, tetapi masih ada dan berterusan kesannya yang merosakkan. Oleh itu, jangan menghiburkan diri dengan pemikiran bahawa rokok elektronik tidak membahayakan. Sekiranya anda memutuskan untuk melawan penyakit ini, mulailah dengan berhenti merokok dalam bentuk apa pun.

Penyemakan gaya hidup

Dalam perkembangan rosacea, kekurangan zat makanan, penjagaan kulit yang agresif, kehadiran tabiat buruk memainkan peranan penting, oleh itu, adalah perlu untuk memulakan memerangi patologi dengan semakan gaya hidup.

Pemakanan untuk rosacea

Diet adalah komponen yang sangat diperlukan untuk terapi urat labah-labah yang berjaya. Ini menunjukkan penolakan sepenuhnya terhadap produk berbahaya dan pengayaan menu dengan yang berguna yang dapat menguatkan dinding vaskular, mengembalikan keanjalannya yang hilang, mengembalikan peredaran darah.

Produk berguna untuk rosacea - meja

Kumpulan Produk, VitaminApa yang bergunaProduk
Vitamin P
  • Menguatkan kapilari;
  • meningkatkan nada vaskular;
  • menggalakkan penyembuhan dinding yang rosak.
  • Pasli;
  • lobak merah;
  • Lada merah;
  • soba;
  • asparagus.
Vitamin C
  • Meningkatkan peredaran darah;
  • mengembalikan keanjalan pada kapal;
  • mengambil bahagian dalam sintesis kolagen.
  • Sauerkraut;
  • brokoli;
  • anggur hitam;
  • lada bel;
  • bawang besar.
Vitamin KMengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular.
  • Bayam;
  • selada.
Omega 3
  • Menormalkan peredaran darah;
  • menguatkan membran vaskular;
  • membantu mengurangkan tekanan;
  • membersihkan saluran darah dari kolesterol.
  • Makanan Laut;
  • lemak ikan;
  • rumput laut;
  • ikan laut.
Protein
  • Menguatkan tisu otot;
  • merangsang pembentukan kolagen dan elastin.
  • Ayam betina;
  • kekacang;
  • ayam belanda;
  • keju rendah lemak;
  • telur.
Minyak (hanya pertama, ditekan sejuk)
  • Menguatkan saluran darah;
  • melembutkan dinding dan memberikan keanjalan;
  • merangsang metabolisme.
  • Zaitun
  • biji rami.
Produk tenusu
  • Menguatkan sistem kardiovaskular;
  • menormalkan tekanan;
  • tepu dengan protein.
  • Yogurt dengan bifidobakteria;
  • kefir;
  • krim masam rendah lemak;
  • susu.
Kacang
  • Buang kolesterol berbahaya;
  • menguatkan saluran darah;
  • memberi keanjalan kepada mereka.
  • Walnut;
  • kacang hazel;
  • gajus;
  • badam;
  • aras.

Produk Berguna - Galeri

Cadangan pemakanan

Penting bukan hanya mempertaruhkan produk yang berguna, tetapi juga untuk mengambil kira beberapa peraturan mudah:

  • Diet. Diet harian harus dibahagikan kepada 5-6 kali makan. Pakar pemakanan mengesyorkan makan lebih kerap dan sedikit demi sedikit agar tidak memakan badan secara berlebihan.
  • Norma pemakanan. Rata-rata, menu harian harus mengandungi kira-kira 2000 kalori. Sama sekali tidak digalakkan untuk menyalahgunakan makanan, malah sihat. Oleh itu, selama seminggu anda perlu makan 200-300 g makanan laut, mengambil kira-kira 150 g protein setiap hari dan minum satu sudu minyak biji rami. Untuk mengembangkan diet dengan betul, terutama jika ada kecenderungan untuk kelebihan berat badan, lebih baik berunding dengan pakar pemakanan profesional.
  • Mod minum. Setiap hari anda perlu minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air. Kekurangan cecair memperburuk keadaan saluran darah, menyumbang kepada pemakaian mereka yang cepat. Pada siang hari anda boleh minum 2 cawan teh hijau (tetapi tidak hitam).

Untuk membuat rawatan telangiektasia berjaya, adalah perlu untuk mengecualikan dari menu makanan provokator yang meningkatkan manifestasi rosacea.

Produk berbahaya - meja

Kumpulan produkKenapa tidakProduk
daging merah
  • Meningkatkan penyumbatan saluran darah dengan kolesterol;
  • meningkatkan manifestasi rosacea.
  • Anak kambing;
  • daging babi;
  • daging lembu;
  • daging lembu.
Produk daging separuh siap dan diproses
  • Pengawet menyumbang kepada perkembangan rosacea;
  • memprovokasi lonjakan tekanan;
  • kapal tersumbat.
  • Daging salai;
  • pasta;
  • sosej;
  • produk segera.
Lemak haiwan,
  • Mencemarkan badan dengan kolesterol;
  • menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis.
  • Babi, lemak daging lembu;
  • mentega.
Gula-gula
  • Berikan lonjakan tekanan;
  • merosakkan peredaran darah.
  • Coklat;
  • kek; kek;
  • gula.
Buah-buahan manis, buah beri, buah keringTingkatkan manifestasi rosacea.
  • Jeruk
  • nanas
  • betik;
  • mangga;
  • kismis;
  • plum merah.

Sekiranya anda adalah salah seorang pencinta kopi dan tidak dapat membayangkan hari anda tanpa secawan minuman aromatik, mungkin sedikit pelepasan dari peraturan tersebut. Sekali sehari anda boleh minum sendiri, tetapi kopi mesti selalu sejuk!

Makanan berbahaya dengan rosacea - galeri

Penjagaan harian

Kulit Couperous memerlukan penjagaan khas, jadi bukan sahaja produk pemakanan tetapi juga produk penjagaan boleh diperbaiki.

Jurusolek memberikan cadangan berikut:

  • Bermakna lembut. Dilarang keras menggunakan bahan kasar dan alkohol di kawasan lembut dengan rangkaian vaskular. Anda boleh membersihkan kulit hanya dengan kosmetik lembut khas, yang ditunjukkan: "untuk kulit sensitif" atau "untuk rosacea".
  • Kesan yang betul. Epidermis tidak boleh mengalami trauma tambahan. Oleh itu, urut sarung tangan, sikat pengelupasan mesti ditinggalkan sepenuhnya. Semua dana diaplikasikan dengan pad jari dan diurut dengan berhati-hati..
  • Keadaan suhu. Kulit Couperous bertindak balas negatif terhadap air panas dan sejuk. Oleh itu, basuh muka anda hanya dengan cecair suam. By the way, penggunaan ais batu untuk rosacea harus ditinggalkan.
  • Pencuci muka. Tidak digalakkan menggunakan sabun biasa atau busa pembersih. Dana ini cukup agresif untuk integumen halus. Untuk mencuci, anda boleh menggunakan tonik atau susu khas yang dirancang untuk merawat kulit rosacea.
  • Mengusap muka. Jangan gunakan tuala kasar yang mencederakan alat kelengkapan. Lebih baik membiarkan wajah kering sendiri. Mereka yang lebih suka mengelap kulit mereka disarankan untuk menggunakan tuala kertas..

Lelaki yang telah memulai memerangi rosacea perlu meninggalkan pisau cukur yang berbahaya untuk memilih yang elektrik. Ia kurang mencederakan integumen. Di samping itu, anda perlu memberi perhatian kepada pilihan aftershave yang tepat. Tidak boleh mengandungi alkohol.

Setelah menulis semua ini, saya teringat bagaimana Mila Pavlovna, seolah-olah dengan sihir dia telah menukar saudara. Seorang wanita luar bandar yang sederhana berubah menjadi wanita yang elegan. Dia mulai memakai pakaian panjang yang menyembunyikan kulit dari sinar matahari, dan selalu muncul dengan topi dengan penuh. "Dan apa, akan membantu?" - tanya nenek. "Ini akan mencegah rosacea berkembang," jelas Mila Pavlovna. Kemudian dia memandang saya dan menambahkan dengan nada pengajaran: "Ingatlah, sayang, segala masalah yang muncul di wajah anda mencerminkan masalah yang tersembunyi di dalam." Dengan kata lain, anda tidak boleh bergantung hanya pada diet dan kosmetik yang menjanjikan. Adalah sangat penting untuk berjumpa doktor, mengenal pasti punca sebenar rosacea dan memilih rawatan yang tepat.

Penjagaan harian untuk rosacea - video

Cara merawat asterisk vaskular: produk farmasi, prosedur yang berkesan dan ubat-ubatan rakyat

Pembetulan gaya hidup diperlukan untuk semua orang yang menghadapi rosacea, dan taktik rawatan bergantung pada penyebab masalah, pengabaian proses, penyakit bersamaan, dan ciri-ciri individu. Pakar dermatologi akan membantu anda memahami semua kehalusan ini..

Persediaan perubatan dan kosmetik

Tanpa pelantikan doktor, pengambilan ubat dilarang. Semua ubat mempunyai indikasi dan kontraindikasi sendiri. Hanya pakar yang boleh mengesyorkan ubat-ubatan yang tidak hanya menghilangkan gejala, tetapi juga membolehkan anda mempengaruhi penyebab masalahnya. Di samping itu, ubat yang dipilih dengan betul tidak menimbulkan akibat negatif..

Selalunya, pakar dermatologi mengesyorkan menggunakan kaedah berikut:

  • "Salap Heparin." Ubat ini memberikan kesan anti-radang dan meningkatkan peredaran darah dalam saluran. Salap digunakan pada kawasan yang rosak oleh rosacea dua kali sehari, tanpa melakukan pergerakan urut..
  • Troxevasin. Salap ini memberikan peredaran mikro yang lebih baik, menguatkan dinding saluran darah, mengencangkan urat, mengurangkan kebolehtelapan kapilari. Ia disapu pada kulit dua kali sehari dengan gerakan menggosok ringan. Kadang-kadang, bersama dengan salap, sekiranya terdapat banyak kawasan kulit yang rosak, tablet Troxevasin mungkin diresepkan.
  • "Gel Lyoton." Ubat ini berdasarkan heparin. Komponen tambahan adalah minyak pati. Gel ini mampu melawan rosacea, menghilangkan keradangan, dan mengurangkan keparahan kerengsaan pada kulit. Sapukan ubat hanya dalam kursus tertentu, sekali sehari.
  • "Troxerutin." Salap ini mengurangkan keradangan pada kapal, meningkatkan keanjalannya, mengurangkan keparahan perubahan patologi. Ubat ini mempunyai keupayaan untuk memulihkan kapilari dan meningkatkan peredaran mikro. Ia sesuai untuk rawatan tahap awal rosacea dan lewat.
  • Ascorutin. Ini adalah penyediaan tablet yang diresepkan untuk pemberian oral atau digunakan untuk menyediakan tonik terapi. Ubat ini mengandungi vitamin P, C, yang diperlukan untuk pemulihan saluran darah. Perjalanan terapi dan dos bergantung kepada keparahan penyakit.
  • "Vikasol." Alat ini adalah analog vitamin K. Ubat ini meningkatkan keanjalan kulit, mengaktifkan peredaran darah. Namun, anda tidak boleh menyalahgunakan ubat tersebut, kerana tubuh memerlukan sejumlah kecil vitamin K.
  • Dirozeal. Krim kosmetik mempunyai kesan terapeutik pada kulit. Ia meningkatkan metabolisme, merangsang peredaran mikro, mengurangkan keparahan rangkaian kapilari..
  • "Kulit kayu". Krim memberikan kesan anti-radang, meningkatkan keanjalan kapilari. Ia melindungi kulit dari kesan negatif sinaran ultraviolet. Ubat menghilangkan kerengsaan, memberikan keanjalan kulit.

Ejen kosmetologi dan terapeutik untuk rosacea - foto

Prosedur rawatan: cara menyembuhkan dan menghilangkan rosacea secara kekal

Terapi konservatif tidak dapat sepenuhnya menghilangkan manifestasi rosacea yang dapat dilihat. Untuk menghilangkan pembuluh darah, doktor mengesyorkan menggunakan langkah-langkah perubatan dan kosmetik berikut:

  • Terapi Laser Semasa prosedur, kapal yang terkena diauterisasi dengan laser. Dalam satu sesi, anda boleh merangkumi kawasan yang luas. Prosedurnya hampir tidak menyakitkan dan tidak memerlukan pemulihan yang lama.
  • Elektrokoagulasi Acara ini melibatkan pelekapan saluran darah dengan elektrod rambut. Prosedur ini menghilangkan bahkan jaringan rosacea yang sangat ketara. Elektrokoagulasi jarang digunakan untuk merawat wajah, kerana kadang-kadang boleh meninggalkan akibat yang tidak menyenangkan dalam bentuk bintik-bintik usia atau bekas luka..
  • Fototerapi. Kawasan yang terjejas dipengaruhi oleh kilatan cahaya. Denyutan cahaya dengan ketepatan tinggi hanya mempengaruhi kawasan yang bermasalah, tanpa pemanasan dan tanpa menjejaskan kulit yang sihat. Fototerapi berkesan terhadap bukan sahaja rosacea, tetapi juga bintik hitam, bintik-bintik usia.
  • Darsonval. Peranti ini, bertindak pada kulit dengan arus berdenyut, dapat membantu menyingkirkan rangkaian vaskular. Darsonval meningkatkan proses metabolik, meningkatkan keanjalan integumen, meningkatkan sifat pelindung epidermis.
  • Terapi Ozon Semasa prosedur, campuran ozon-oksigen dimasukkan ke dalam lumen vaskular dengan mikroneedle. Ia memberikan kesan anti-radang, imunostimulasi dan regeneratif (memulihkan). Berkat ini, terapi ozon tidak hanya menghilangkan rangkaian rosacea, tetapi juga mempengaruhi penyebab telangiectasia.
  • Mesoterapi Prosedur ini melibatkan pengenalan ubat khas di bawah kulit. Suntikan mikro semacam itu bertujuan untuk menguatkan saluran darah, memberikan keanjalan dan kekencangan kulit.

Saya menemui prosedur seperti terapi ozon. Sudah tentu, saya tidak bertarung dengan rosacea, tetapi mengikuti kursus yang menyegarkan. Pakar kosmetik menetapkan 6 prosedur setiap 10 minit. Mereka dilakukan setiap hari. Jarum Ultrathin digunakan untuk prosedur, sehingga banyak yang berpendapat bahawa terapi ozon adalah kejadian yang tidak menyakitkan. Tetapi itu menimbulkan rasa tidak selesa pada diri saya, jadi doktor memberikan anestesia tempatan ke wajah saya. Selepas beberapa minit, saya tidak lagi merasa sakit. Hasil terapi ozon sangat menggembirakan. Selepas sesi pertama, kulit menjadi lebih lembut, lembut. Selain itu, saya tidak mengalami komplikasi pasca operasi (kemerahan, bengkak, gatal, mengelupas).

Ubat-ubatan rakyat untuk membersihkan kapal

Anda boleh melawan rosacea dengan bantuan ubat-ubatan rakyat. Topeng, decoctions, tonics, yang dibuat berdasarkan komponen semula jadi, dapat melengkapkan terapi terapi dengan sempurna.

Untuk rawatan rosacea, ubat-ubatan rakyat boleh digunakan

Tonik aloe

Aloe sering digunakan dalam bidang kosmetologi. Tumbuhan ini mempunyai kesan anti-radang, menguatkan dinding vaskular. Jusnya mencerahkan kulit dan menyuburkannya dengan vitamin.

Komponen:

  • jus aloe - 60 ml;
  • air mawar - 60 ml;
  • gliserin - setengah sudu teh;
  • minyak lavender - 5 cap.;
  • minyak chamomile - 2 cap.;
  • minyak neroli - 2 tetes.

Apa nak buat:

  1. Dalam bekas yang berasingan, campurkan semua bahan.
  2. Goncangkan tonik sebelum digunakan..
  3. Sapukan pada kawasan yang bermasalah dengan kapas kapas sehari sekali.
  4. Penjagaan rosacea sedemikian harus dilakukan dalam 1 bulan. Kemudian berehat 5-6 hari dan mulakan semula rawatan.

Sekiranya tidak ada keinginan untuk menyiapkan tonik seperti itu, maka gunakan saranan rakan saya, yang memimpin pertarungan sengit terhadap rosacea. Dia, penentang bunga yang kuat di rumah, kini dengan cemas merawat lidah buaya yang tiba-tiba muncul di rumahnya. Ngomong-ngomong, hanya tanaman yang berumur lebih dari 3 tahun yang boleh digunakan untuk tujuan perubatan. Jus aloe muda, sayangnya, tidak mempunyai kekuatan penyembuhan. Jadi apa yang dilakukan oleh teman wanita. Dia memotong daun tanaman yang tebal lebih rendah, memasukkannya ke dalam peti sejuk selama 1 minggu. Setelah habis tempoh, istilah ini akan mengeluarkan bahan mentah perubatan, mengupas kulitnya dari sekeping kecil dan mengisar pulpa dengan teliti. Dia mengenakan buburan hijau seperti itu pada kawasan masalah yang telah dibersihkan sebelumnya dan tahan tidak lebih dari 5 minit. Prosedur diulang 10 hari berturut-turut. Dilihat dari penampilan rakan, topeng seperti itu benar-benar mengurangkan keparahan rangkaian vaskular.

Kaldu chamomile

Chamomile memberikan kesan antibakteria, anti-radang. Tumbuhan ini menghilangkan kerengsaan dan menenangkan kulit. Penggunaan rebusan setiap hari akan menguatkan kapal, mengurangkan kerapuhannya.

Komponen:

  • bunga chamomile - 1 sudu besar. l.;
  • air - segelas.

Apa nak buat:

  1. Tuangkan air mendidih ke atas chamomile.
  2. Masukkan bekas dengan bahan mentah di atas api, rebus selama 3-5 minit dan angkat dari dapur.
  3. Masukkan kuah 1 jam.
  4. Kemudian ketegangan.
  5. Celupkan potongan kasa ke dalam cecair herba, perah sedikit.
  6. Sapukan kain kasa dalam bentuk kompres ke kawasan yang bermasalah, selama 15-20 minit.
  7. Kemudian basuh dengan air suam.
  8. Ulangi kompres setiap hari selama 3-4 minggu. Selepas rehat 3-5 hari, anda boleh mengulangi proses kompres chamomile.
Dengan rosacea, sapukan kosmetik pada kulit dengan berhati-hati

Topeng tanah liat

Untuk rawatan rosacea, tanah liat biru paling kerap digunakan. Ia memberikan kesan anti-radang dan tepu dengan vitamin, sehingga mengembalikan keanjalan saluran. Untuk mengaktifkan peredaran darah, disarankan untuk mengambil tanah liat putih. Tetapi jika anda mempunyai kulit kering, maka serbuk putih tidak sesuai untuk anda. Dan bagi pemilik alat yang terlalu sensitif, pakar kosmetik menasihatkan agar menggunakan tanah liat merah.

Komponen:

  • kaldu chamomile - 3-4 sudu besar. l.;
  • Tablet Ascorutin - 1 pc.;
  • tanah liat - 3 sudu besar. l.

Apa nak buat:

  1. Hancurkan pil.
  2. Campurkannya dengan tanah liat.
  3. Tuangkan campuran yang dihasilkan dengan kaldu chamomile sehingga topeng berkrim diperoleh.
  4. Sapukan gruel pada wajah.
  5. Pada kulit kering, tahan topeng selama 5 minit, normal - 7-10, dan berminyak - 15.
  6. Ulangi topeng dalam 1-2 hari.
  7. Rawatan tanah liat harus terdiri daripada 10-12 prosedur.

Topeng Kuda Chestnut

Penggunaan chestnut kuda membolehkan anda menormalkan keadaan kapilari, mengurangkan diameternya, sehingga mengurangkan keparahan rangkaian vaskular. Tumbuhan ini merangsang peredaran darah, meningkatkan nada otot. Di samping itu, chestnut mengurangkan kelikatan darah, mencegah genangan.

Komponen:

  • chamomile - 1 sudu besar. l.;
  • yarrow - 1 sudu besar. l.;
  • chestnut kuda (bunga) - 1 sudu besar. l.;
  • kuku - 1 sudu besar. l.;
  • kanji kentang - 1 sudu besar. l.;
  • air suam.

Apa nak buat:

  1. Kisar semua ramuan dan kacau.
  2. Tambah Kanji.
  3. Tuang air dengan lembut, terus mencampurkan jisim.
  4. Campuran harus kelihatan seperti buburan.
  5. Ambil sehelai kain kasa, buat luka untuk mata, mulut.
  6. Sapukan topeng kain kasa pada kulit anda.
  7. Letakkan jisim berumput di atas kain.
  8. Pegang topeng selama 15 minit.
  9. Untuk mencuci, anda boleh menggunakan merebus chamomile.
  10. Ulangi prosedur selepas 1-2 hari selama 3-4 minggu.

Ubat rakyat - galeri

Langkah pencegahan untuk penjagaan wajah di rumah

Proses rawatan rosacea adalah panjang dan sangat sukar, oleh itu pakar kosmetik menasihatkan untuk mematuhi langkah pencegahan yang dapat mencegah pembentukan jaringan vaskular.

Pencegahan merangkumi bidang berikut:

  • Pemakanan yang betul. Pada mulanya, perlu meninggalkan makanan ringan dan membatasi pengambilan produk yang memprovokasi penampilan corak tidak estetik pada wajah.
  • Penjagaan yang sesuai. Produk kosmetik dan penjagaan harus sesuai dengan jenis kulit. Sekiranya alat ini sensitif secara semula jadi, maka tolak prosedur suhu, tuala kasar, alat urut.
  • Latihan fizikal. Sukan mempromosikan latihan pembuluh darah, menguatkannya, mengaktifkan peredaran darah di tisu. Jenis semacam itu dianggap berguna: berjoging, aerobik, kecergasan. Dan lebih baik menolak latihan kekuatan (bina badan, angkat berat).
  • Perlindungan cuaca. Mana-mana kulit untuk kulit sama sekali tidak berguna, jadi sebelum keluar pada musim panas, anda mesti menggunakan krim yang melindungi dari sinaran ultraviolet. Pada musim sejuk, perlu menggunakan produk berlemak yang mencegah kesan negatif fros pada epidermis.
  • Ubat rakyat. Semua topeng, tonik, decoctions yang dijelaskan di atas boleh digunakan untuk pencegahan. Setiap enam bulan sekali sudah cukup.

Penggunaan prosedur dan ubat-ubatan kosmetik hanya mungkin dilakukan seperti yang diarahkan oleh doktor. Rawatan diri sering mengakibatkan perkembangan masalah kesihatan yang tidak menyenangkan.

Ulasan mengenai rawatan rosacea pada wajah di rumah dan di salun

Dengan rosacea, sayangnya, sangat sukar untuk melawan. Adalah mungkin untuk menjadi sedikit pucat, tetapi hanya laser penyingkiran kapal sepenuhnya. Lebih baik menggunakan krim khas dari rosacea. Krim baik - Avene Dirozeal, Lierak - Apezance. Masih tempat dengan saluran darah boleh dioleskan dengan troxevasin atau salap dengan heparin (lyaton, heparin). Vitamin C lama yang baik juga boleh membantu..

Tiare

http://club.passion.ru/litso/kuperoz-t89029.html

Setiap alat solek mempunyai siri kucing. bertujuan rosacea, penghapusan kemerahan. Walau bagaimanapun, tidak realistis untuk menyembuhkannya, hanya untuk menyokong perawatan di rumah dan salun. Sudah tentu, tiada urut intensif, asid dan pelanggan rumah juga harus memantau diet mereka, panas, pedas, alkohol, merokok, mandi, sauna - tidak termasuk semuanya.

SAYA ADALAH BEAUTICIAN

http://pf-k.ru/%D0%BA%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%BE%D0%B7-t232.html/

Membuat topeng penyejuk dari rosacea. Setiap pagi saya minum teh chamomile. Saya mencampurkan tanah liat pada infus chamomile, menambahkan setetes (tidak lebih!) Pudina pudina Perasaan yang hebat. Kulit diketatkan.

Oriental

http://forum.aromarti.ru/archive/index.php/t-53.html

Saya ingin berkongsi pengalaman saya dalam memerangi rosacea! Sejak setahun yang lalu, dia telah maju dengan saya! Untuk masa yang lama saya secara mental akan pergi ke photorejuvenation. Saya melakukan 3 prosedur (1 kali sebulan). Pada mulanya semuanya kelihatan baik-baik saja, dalam 10-14 hari semuanya kembali ke bentuk semula. Saya tidak mahu memarahi Tuhan, tetapi nampaknya selepas gambar itu bunga ros saya semakin kuat. Saya pergi ke prosedur ke-4, mereka cuba membersihkannya dengan laser (kapal besar di sekitar hidung dengan lampu suluh tidak dikeluarkan). Secara amnya, saya sekarang melihat cermin 25 kali sehari, saya takut saluran darah baru. Dia mula mengoleskan campuran minyak pati: biji anggur asas + jojoba + rami + gandum, ef. minyak: cemara, rosemary, lemon. Saya menggunakan ascorutin. Pada waktu pagi saya mencuci muka dengan calendula / jelatang / chamomile, dibancuh pada waktu petang (untuk dipilih). Pada siang hari saya menyemburkan wajah saya dengan hidrolit mawar. Menjaga kosmetik untuk kulit sensitif. Secara amnya, saya melakukan semua yang saya boleh, dan pipiku semua dililit dengan warna merah. Dan saya ingin mengatakan bahawa urat labah-labah bukan sahaja masalah pada saluran muka. Ini adalah rangkaian vaskular yang lemah dari seluruh organisma, kerana akibat pembuluh darah yang pecah, saya mempunyai "bintang" hampir di seluruh badan saya (terutamanya kaki) + urat varikos! Untuk menguatkan kapal, mereka mengesyorkan banyak pasli, kemangi, saderi, semua ramuan.

svik77

http://forum.aromarti.ru/archive/index.php/t-53.html

Akhirnya, saya ingin menyelesaikan kisah Mila Pavlovna dan saudara mara. Musim panas yang menakjubkan itu cepat berakhir dan saya pulang ke rumah. Saya datang ke nenek saya hanya setahun kemudian. Setelah bertemu dengan wanita yang wajahnya dimanjakan oleh jaring vaskular merah, saya tidak mengenalinya! Kulitnya cerah, kapilari menjadi lebih kecil, bengkak berlalu. Dan saya terkejut apabila mengetahui bahawa saudara Mila Pavlovna adalah seorang wanita yang sangat baik!

Couperosis pada wajah adalah masalah yang agak tidak menyenangkan yang memerlukan rawatan yang panjang dan kompleks. Namun, jangan berputus asa. Latihan menunjukkan bahawa perjuangan yang betul terhadap telangiectasia berakhir dengan jayanya.