Platelet

Platelet adalah badan kecil dan tidak berwarna bentuk biconcave yang rata, yang beredar dalam darah dalam jumlah besar. Mereka adalah struktur postcellular yang dikelilingi oleh membran. Tapak pembentukan platelet adalah sumsum tulang merah. Jangka hayat rata-rata mereka berkisar antara 2 hingga 10 hari, setelah itu platelet digunakan oleh sel retikuloendothelial limpa dan hati.

Lima bentuk platelet dibezakan oleh kematangan: muda, graviti spesifiknya adalah yang terkecil - hingga 1%, matang, yang menyumbang sebahagian besar platelet dalam darah - dari 90 hingga 95%, tua, platelet, bentuk kerengsaan dan bentuk degeneratif.

Sifat utama platelet

Fungsi utama platelet adalah untuk mencegah kehilangan darah sekiranya berlaku kecederaan vaskular. Fungsi ini dilakukan dalam beberapa peringkat: lekatan, rembesan, penarikan, vasospasme, pembentukan gumpalan darah putih. Oleh itu, platelet adalah sel terpenting yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah. Kekurangan mereka dapat menyebabkan, selain kemerosotan pembekuan darah, kerapuhan saluran darah, mereka menjadi kurang elastik, yang penuh dengan bahaya besar. Sebagai tambahan, kemerosotan pembekuan darah mungkin tidak muncul selama bertahun-tahun, oleh itu sangat penting untuk melakukan ujian darah secara berkala. Pembekuan darah yang lemah dapat menyebabkan fakta bahawa luka terkecil sekalipun tidak sembuh, apatah lagi bahaya pendarahan dalaman dan penyembuhan tisu setelah pencampuran pembedahan.

Belum lama ini, fakta juga membuktikan bahawa platelet sangat penting dalam pertumbuhan semula dan penyembuhan tisu yang rosak. Mereka melepaskan faktor pertumbuhan pada tisu yang cedera, yang memberikan rangsangan pertumbuhan dan pembelahan sel yang rosak. Faktor pertumbuhan tersebut adalah molekul polipeptida dengan pelbagai tujuan dan struktur. Faktor pertumbuhan yang paling penting ialah faktor pertumbuhan yang berasal dari platelet, faktor pertumbuhan endotel vaskular, faktor pertumbuhan transformasi, faktor pertumbuhan epitel, faktor pertumbuhan seperti insulin dan faktor pertumbuhan fibroplas. Sebagai tambahan kepada fungsi di atas, platelet menjalankan pemakanan endotelium saluran darah, yang mana fungsi angiotrofik dapat dipastikan. Mereka juga mengeluarkan dan menghasilkan banyak bahan aktif secara biologi: norepinefrin, serotonin, adrenalin, dll..

Kepekatan rendah dan tinggi

Apabila tahap platelet dalam darah jatuh di bawah tanda 100 × 10 9 / L - ini adalah tanda yang membimbangkan bagi pesakit. Keadaan ini dipanggil trombositopenia. Ia boleh berkembang dengan hipotiroidisme, tirotoksikosis, peningkatan penggunaan dan / atau pemusnahan platelet, pengumpulan platelet di limpa, penurunan pembentukan megakaryosit, pendedahan kepada ubat-ubatan yang menekan fungsi sumsum tulang, anemia megaloblastik, sindrom preleukemia, alkoholisme, dll. Jumlah platelet juga dapat berkurang akibat kemoterapi, kerana pengaruh metabolit limfoma pada sumsum tulang. Di samping itu, penurunan kepekatan mereka mungkin berlaku disebabkan oleh perubahan sifat limfosit.

Keadaan peningkatan kepekatan platelet dalam darah disebut trombositosis. Selalunya, ia berkembang dengan latar belakang penyakit dan proses patologi seperti pendarahan, proses keradangan kronik, pertumbuhan tumor ganas, jangkitan akut, barah darah, hemolisis, dll..

Tanda utama penurunan jumlah platelet adalah peningkatan pendarahan. Ia menampakkan diri dalam bentuk lebam dan bintik merah-ungu, pendarahan gusi dan mukosa hidung, dan pendarahan haid dan usus juga dapat berkembang. Pelanggaran semacam itu adalah alasan yang baik untuk menghubungi pakar, yang semestinya mesti memberi ujian darah kepada pesakit.

Norma platelet

Norma platelet dalam darah untuk wanita dan lelaki dewasa adalah 180-320 × 10 9. Ia boleh sedikit berbeza dengan senaman fizikal yang tinggi, dan juga bergantung pada musim dan waktu hari..

Pendidikan: Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vitebsk dengan ijazah dalam Pembedahan. Di universiti, dia mengetuai Majlis Persatuan Ilmiah Pelajar. Latihan lanjutan pada tahun 2010 - dalam bidang "Onkologi" dan pada tahun 2011 - dalam bidang "Mamologi, bentuk onkologi visual".

Pengalaman: Bekerja di rangkaian perubatan umum selama 3 tahun sebagai pakar bedah (hospital kecemasan Vitebsk, Liozno CRH) dan pakar onkologi dan traumatologi daerah sambilan. Bekerja sebagai wakil farmasi sepanjang tahun di Rubicon.

Mengemukakan 3 proposal rasionalisasi dengan topik “Pengoptimuman terapi antibiotik bergantung pada komposisi spesies mikroflora”, 2 karya memenangi hadiah dalam peraduan republik-tinjauan makalah penyelidikan pelajar (kategori 1 dan 3).

Kadar Platelet dalam Darah

Kiraan platelet rendah

Kiraan platelet yang terlalu rendah dalam darah seseorang disebut trombositopenia. Keadaan ini diperhatikan sekiranya:

  • penyakit hepatitis;
  • kerosakan hati dengan sirosis;
  • patologi kelenjar tiroid;
  • leukemia;
  • alkoholisme;
  • anemia
  • penurunan fungsi pembentuk darah sumsum tulang.

Kiraan platelet yang rendah dalam darah diprovokasi oleh penggunaan ubat yang berpanjangan, mimisan, perubahan hormon pada tubuh wanita selepas haid.

Kapal dengan pelanggaran seperti itu menjadi rapuh dan tidak elastik, seseorang boleh mati akibat kecederaan paling sedikit, dan kapal dalam keadaan ini pecah dan pecah akibat kecederaan paling sedikit.

Semasa mendiagnosis penyakit yang menyebabkan keadaan ini, kajian ditetapkan:

  • darah untuk platelet untuk menentukan tempoh pembekuan;
  • ketiadaan antibodi dalam darah;
  • untuk mengenal pasti trombositopenia yang diwarisi;
  • Ultrasound perut, terutamanya hati dan limpa.

Untuk membetulkan keadaan pesakit, ubat-ubatan diresepkan, kadang-kadang infus massa platelet.

Seperti dalam kes jumlah platelet yang tinggi, adalah perlu untuk merawat penyebab keadaan ini.
Dalam beberapa kes, adalah perlu untuk mengkaji keadaan struktur platelet dalam darah manusia. Untuk melakukan ini, anda perlu mengkaji nisbah sel matang dan degeneratif. Sekiranya sel-sel penuh berada dalam kelompok minoritas, maka apabila penunjuk kuantitatif kehadiran platelet diperhatikan, maka kualitatif akan berkurang dengan tajam. Kajian semacam itu mengenai pengedaran platelet mengikut isipadu disebut koagulogram. Periksa darah untuk platelet dalam keadaan:

  • penggunaan ubat yang tidak terkawal - aspirin, rheopirin, ubat penahan sakit yang kuat, antibiotik;
    campak dan campak rubella;
  • rawatan kemoterapi.

Keadaan tersebut harus dihilangkan segera setelah pengesanan gejala, dan dilakukan di bawah pengawasan pakar. Dalam keadaan seperti itu, Sodecor digunakan; Etamsilat; Derinat. Apabila pengedaran platelet mengikut isipadu dengan tahap bentuk degeneratif yang tinggi, suntikan jisim platelet ditetapkan.
Dalam rawatan trombositopenia, keadaan tekanan, beban saraf dan fizikal mesti dikecualikan.

Adalah perlu untuk mematuhi diet:

  • katakan tidak untuk perasa pedas dan makanan berlemak, minuman beralkohol, cuka dalam makanan, beri merah.
  • berguna - anggur hijau dan epal, wortel, saderi, hati, daging merah, sayuran hijau, pisang.
  • doktor menetapkan ubat untuk meneruskan pembentukan darah yang betul;
  • persediaan multivitamin kumpulan A, C, B12;
  • antibiotik dan antidepresan dikecualikan.

Alternatif rehat dan tidur yang normal harus dimasukkan ke dalam rejim hari ini, sukan yang dinamik dan trauma juga harus dikecualikan.

Penyimpangan yang menyakitkan dalam struktur darah didiagnosis dan dirawat oleh doktor. Diagnosis yang tidak betul dan rawatan penyakit yang tidak betul akan membawa akibat yang kritikal..

Biasa

Kiraan darah lengkap menunjukkan bilangan platelet per mikroliter darah (XXX * 109 / L).

Norma bilangan platelet dalam darah bergantung pada jantina dan usia orang tersebut, had normal ditunjukkan dalam jadual:

UmurNorma (x109 / L)
Dewasa (lelaki)200-400
Dewasa (wanita)180-320
15 - 18 tahun180 - 420
10 - 15 tahun150 - 450
5 hingga 10 tahun180 - 450
14 tahun150 - 400
1 - 12 bulan160 - 390
2 minggu150 - 400
Bayi yang baru lahir100 - 420

Harus diingat bahawa jumlah platelet dalam darah wanita mengalami turun naik semula jadi bergantung pada kitaran haid: ia dapat meningkat setelah ovulasi dan menurun pada dan pada minggu pertama setelah kitaran haid menjadi penunjuk 150x109 liter. Dalam tempoh ini, penurunan jumlah platelet dikaitkan dengan kehilangan darah fisiologi..

Nilai yang lebih rendah juga normal bagi wanita pada trimester kehamilan pertama dan kedua, ini disebabkan oleh peningkatan jumlah fasa cairan darah dalam tempoh ini, dan penurunan jumlah semua sel darah (jumlah sel darah tetap mencukupi untuk fungsi normal semua proses fisiologi dalam tubuh).

Perlu diperhatikan bahawa ujian darah umum hanya menunjukkan bilangan platelet, tetapi bukan nisbah bentuknya, sementara itu, fungsi sel yang efektif bergantung pada bentuk apa yang berlaku dalam darah - muda, matang, tua atau degeneratif. Faktor ini ditentukan menggunakan koagulogram darah..

Bagaimana saya boleh membantu

Oleh kerana sebilangan besar penyakit dapat disembunyikan di sebalik trombositopenia, kes pengesanannya memerlukan bantuan khusus. Sebaik-baiknya, setiap pesakit harus mendapatkan nasihat doktor hematologi (doktor yang berurusan secara eksklusif dengan penyakit darah). Sekiranya perlu, satu set pemeriksaan tambahan akan dilakukan, termasuk pemeriksaan mikroskopik sumsum tulang. Hanya setelah menentukan penyebab penurunan platelet, kita dengan yakin dapat mengatakan apa yang harus dilakukan dalam situasi tertentu dan memulakan rawatan untuk masalah ini. Cara untuk menolong mungkin:

Sifat kejadianTindakan dan ubat tertentu
Penjagaan segera. Ini ditunjukkan dalam kes pendarahan pada latar belakang trombositopenia dengan tahap keparahan. Matlamat utama adalah untuk menghentikan kehilangan darah.Ubat hemostatik (asid aminocaproic, etamzilate, vikasol) diberikan kepada pesakit, pemindahan massa platelet penderma dilakukan. Selepas penstabilan, pesakit diperiksa dan rawatan berjadual ditetapkan..
Rawatan untuk penyakit purpura autoimun dan penyakit WerlhofUbat hormon siri glukokortikosteroid (metilprednisolone, prednisolone, dexamethasone, solu-cortef, cortinef).
Penghapusan trombositopenia dengan hipersplenisme dan peningkatan pemusnahan platelet oleh limpaRawatan pembedahan dilakukan dalam bentuk splenektomi (penyingkiran limpa). Hampir selalu membantu menaikkan platelet.
Penghapusan penyakit utama di mana trombositopenia hanyalah gejala merekaKemoterapi untuk leukemia dan penyakit autoimun. Platinum (vinblastine, vincristine) dan kumpulan lain digunakan.
Perangsang sintesis platelet sumsum tulang
  1. Revoleid - trombopoietin khusus;
  2. Cyanocobalamin (vitamin B12);
  3. Asid folik;
  4. Biostimulan umum (actovegin, solcoseryl, ekstrak aloe, plasmol).
Acara am
  1. Penghapusan ubat-ubatan yang boleh menyebabkan platelet diturunkan;
  2. Rawatan jangkitan virus dan bakteria;
  3. Pemakanan diperkaya seimbang;
  4. Penolakan alkohol dan merokok;
  5. Latihan fisioterapi dan aktiviti fizikal dos;
  6. Penerimaan kompleks multivitamin (vitrum, quadvit, duovit, dll.).

Anda tidak boleh cuba mengatasi trombositopenia sendiri. Masalah ini memerlukan pendekatan yang serius dan penilaian pakar yang berkelayakan..

Petunjuk biasa

Kiraan platelet yang diperlukan dalam darah membolehkan anda menjaga integriti keseluruhan sistem peredaran darah. Sekiranya jumlah purata platelet diubah dan dikurangkan, maka TC tidak akan dapat bertindak balas dengan cepat terhadap semua kehilangan darah. Platelet ditentukan bukan sahaja mengikut jumlah. Adalah berguna bagi mana-mana orang untuk berkunjung ke klinik secara berkala, melakukan ujian darah umum secara berkala. Ia tidak begitu sukar dan agak murah, tetapi sangat bermaklumat. Untuk menilai fungsi TC, analisis umum sampel diperlukan. Apabila pesakit mengalirkan darah ke platelet, doktor berjaya mengetahui dua jenis petunjuk:

Parameter kuantitatif adalah kandungan TC dalam sampel yang diambil. Pertama, mengenai bagaimana petunjuk kuantitatif ditunjukkan. Untuk ini, beribu-ribu unit digunakan setiap 1 mikroliter darah ujian manusia..

Sekarang beberapa nombor:

  • untuk lelaki dengan platelet, norma dianggap dari 200 hingga 400 ribu unit / μl;
  • bagi wanita, kehadiran 180 hingga 320 ribu unit / μl adalah normal. Tetapi ketika tempoh haid bermula, jumlah TC dapat berkurang sekitar 50%. Ini dianggap sebagai norma, oleh itu tidak perlu panik jika platelet dalam darah dalam tempoh ini turun menjadi 75 - 220 ribu;
  • bagi kanak-kanak, kebiasaannya bergantung pada usia mereka sekarang. Bayi yang baru lahir berusia antara 100 hingga 420 ribu, dan bayi dan anak berusia 2 minggu hingga 12 bulan biasanya menunjukkan dari 150 hingga 350 ribu. Kanak-kanak dari 1 hingga 5 tahun tidak mempunyai penyimpangan sekiranya TC dikesan dalam jumlah 180 hingga 380 ribu. Selepas 5 tahun dan hingga 7, norma adalah 180 - 450 ribu.

Pada siang hari, parameter dapat berubah dalam 10% dari hasil awal. Perkara ini dianggap biasa, jadi anda tidak perlu risau. Mana-mana orang, tanpa mengira usia dan jantina, disyorkan untuk mengambil analisis umum setahun sekali untuk mengkaji jumlah platelet. Ini membantu mengawal tahap mereka dan bertindak balas tepat pada masanya terhadap sebarang penyimpangan..

Bercakap mengenai petunjuk kualiti, anda harus mempertimbangkan:

  1. Lebar relatif pengagihan isipadu platelet (ditunjukkan sebagai PDW). Ini adalah indeks pengedaran platelet. Menunjukkan berapa banyak isi padu TC pada pelbagai bentuk Taurus.
  2. Nisbah antara isipadu semua TC dengan jumlah keseluruhan darah.
  3. Isipadu platelet rata-rata, yang boleh disebut sebagai MPV.

Purata jumlah platelet dan parameter lain mempengaruhi fungsi sel darah. Yaitu:

  • kadar pembentukan bekuan;
  • tempoh pendarahan;
  • tempoh proses penyumbatan, dll..

Dalam perubatan, jumlah purata platelet, bilangan, nisbah dan lebar pengedarannya termasuk dalam indeks platelet. Ini adalah nama umum keseluruhan peperiksaan, yang disarankan agar seseorang melakukan sekurang-kurangnya sekali setahun. Sekiranya terdapat komplikasi dan masalah kesihatan, kekerapan ujian dikurangkan menjadi 2 - 4 sepanjang tahun

Seperti yang anda sudah faham, untuk mengetahui jumlah purata platelet atau MPV, semua parameter kualitatif dan kuantitatif lain sangat penting untuk kesihatan anda sendiri. Sebarang penyimpangan adalah ancaman yang berpotensi.

Peranan platelet

Untuk mengatakan bahawa sel-sel darah merah biconvex kecil ini mempunyai fungsi yang penting bermaksud tidak mengatakan apa-apa. Perkara utama yang perlu diperhatikan ialah seseorang tidak mati akibat pendarahan jika dia mencederakan jarinya.

Dalam hal ini dia akan dibantu dengan tepat oleh platelet. Dalam keadaan tenang, dengan muatan negatif, mereka dengan tenang menangkis dari sel endotel lapisan dalam kapal, membiarkan aliran darah dengan mudah menyebar melalui saluran dengan diameter yang berbeza, dengan bebas melewati semua cabang mereka.

Oleh itu, meningkatkan aliran darah, mereka menyumbang kepada penghantaran oksigen tepat pada masanya oleh darah ke sel-sel organ dan tisu. Tetapi kos intima kapal untuk mendapat sedikit kerosakan, platelet segera menukar cas ke seberang dan secara harfiah melekat pada kawasan yang dikompromikan, mengembalikan integriti kapal.

Adalah salah untuk berfikir bahawa platelet menjalankan fungsinya sendiri. Semua yang ada di dalam badan dipantau oleh otak. Dia memberi arahan kepada platelet untuk mengaktifkan atau mengurangkan aktiviti..

Jika tidak, proses pembentukan trombus tempatan akan berkembang menjadi yang umum, menangkap seluruh sistem peredaran darah. Walau bagaimanapun, ini juga berlaku apabila terdapat ketidakseimbangan dalam tindakan segerak sistem pembekuan dan antikoagulasi.

Thrombositopenia

Penurunan jumlah platelet disebut trombositopenia. Ini adalah patologi yang sangat biasa, setiap seratus sekurang-kurangnya sekali, tetapi bertemu dengan patologi ini.

Sebab-sebabnya

Semua penyebab trombositopenia dibahagikan kepada kumpulan berikut:

  1. Faktor yang menyebabkan penurunan pengeluaran platelet oleh sumsum tulang merah. Ini termasuk mabuk alkohol, jangkitan, anemia aplastik dan megaloblastik, ubat-ubatan dari sejumlah estrogen dan thiazida, dan barah.
  2. Faktor yang menyebabkan peningkatan pemusnahan platelet darah tanpa menggantinya dengan yang baru. Ini menyebabkan pengambilan heparin yang berpanjangan, pembekuan intravaskular yang disebarkan, sindrom gangguan pernafasan, tumor, prostesis vaskular.
  3. Faktor yang mengurangkan kepekatan platelet kerana pengagihan semula ke limpa.

Manifestasi klinikal trombositopenia

Oleh kerana fungsi utama platelet adalah untuk mengekalkan sifat reologi darah, kekurangannya akan terserlah terutamanya dalam pelbagai pendarahan.

Gejala klinikal hanya akan menampakkan diri dengan penurunan platelet di bawah 50,000 per mikroliter.

Mekanisme gejala klinikal

Kerana penurunan kepekatan piring, pemakanan dinding pembuluh kecil terganggu, yang menyebabkan kerapuhannya meningkat. Semasa pelanggaran integriti tempat tidur vaskular, kekurangan platelet tidak dapat membentuk plag platelet, yang menyebabkan keluarnya darah secara besar-besaran ke tisu sekitarnya.

Gejala

Gambaran klinikal merangkumi:

  1. Pendarahan subkutan. Ia berlaku paling kerap di tempat geseran atau mampatan kulit. Ukuran boleh berbeza-beza dari titik kecil hingga hematoma besar. Kuning akan menunjukkan kerosakan lama, biru dan merah yang relatif baru.
  2. Epistaksis yang berlangsung lebih dari 10 minit dan berlaku dengan sedikit kerosakan.
  3. Pendarahan berat dari gusi dengan kerengsaan mekanikal.
  4. Hematuria - kehadiran unsur darah dalam air kencing.
  5. Meningkatkan dan menguatkan haid. Dalam keadaan normal, tempoh haid tidak melebihi 4 hari, dan kehilangan darah tidak lebih dari 150 ml, termasuk endometrium. Dengan trombositopenia, bukan sahaja tempoh haid meningkat, tetapi juga kehilangan darah melebihi 150 ml.

Selalunya tidak mungkin untuk mengenal pasti gejala, tidak termasuk fakta bahawa banyak yang sering mengabaikannya. Kerana pengabaian kesihatan seseorang, komplikasi serius seperti pendarahan retina dengan kehilangan penglihatan seterusnya, pendarahan pada organ dalaman dan pendarahan serebrum yang paling teruk boleh membawa maut.

Cara meningkatkan jumlah platelet menjadi normal?

Sebagai tambahan kepada rawatan pesakit dalam yang ditetapkan secara eksklusif oleh doktor yang hadir, trombositopenia dapat diperbaiki secara semula jadi. Untuk melakukan ini, cadangkan:

tambahkan makanan sihat untuk diet anda, termasuk tomato dan oren;
perhatikan makanan yang kaya dengan asid omega-3, seperti tuna dan telur;
melakukan beban kardio untuk meningkatkan peredaran darah;
minum air suam, kerana semasa sejuk fungsi saluran gastrousus menurun dan penyerapan zat melambatkan;
tidur mestilah sekurang-kurangnya 8 jam sehari;

Fungsi Platelet

Nilai platelet darah ditunjukkan melalui fungsi yang dilakukan. Mereka ditetapkan seperti berikut:

  • Mereka mempunyai kemampuan untuk membentuk agregat platelet - tiub primer hemostatik yang menutup tempat pecahnya kapal. Ini berlaku dengan melekatkan platelet bersama. Oleh itu pendarahan berhenti.
  • Sediakan satah sfera mereka untuk mempercepat reaksi pembekuan plasma.
  • Mereka menyukai penyembuhan tisu yang rosak dan pemulihannya yang seterusnya. Ini disebabkan molekul polipeptida yang dikeluarkan dari platelet. Mereka merangsang pembahagian sel yang cedera dan pertumbuhannya. Molekul yang mempunyai struktur dan tujuan yang berbeza adalah faktor pertumbuhan yang paling penting dan kuat..

Kerana platelet, gumpalan darah juga hilang. Mereka melindungi dinding saluran darah dari kemungkinan kerosakan..

Penyerahan analisis

Untuk mengenal pasti tahap platelet dalam darah, anda perlu melakukan analisis, di mana bahan biologi akan diambil untuk penyelidikan lebih lanjut.

Darah platelet dapat diuji dengan dua cara. Yang pertama adalah ujian darah umum, yang juga merangkumi bilangan platelet. Untuk jenis kajian ini, darah jari diambil untuk dianalisis.

Kaedah kedua adalah koagulogram, akibatnya tahap agregasi platelet dikesan. Biasanya, penunjuk ini mestilah dari 30 hingga 60%.

Sekiranya tahapnya lebih rendah atau lebih tinggi, maka ini menunjukkan trombositopenia atau trombositosis, masing-masing.

Darah untuk pembekuan diambil dari vena, kajian ini secara eksklusif mengkaji platelet.

Bahan biologi harus diambil pada waktu pagi, pada pesakit yang tidak makan makanan pada waktu pagi. Anda hanya boleh minum air bersih tanpa bahan tambahan.

Agar analisis dapat menghasilkan data yang betul, anda harus meninggalkan penggunaan minuman yang mengandungi alkohol beberapa hari sebelumnya.

Juga perlu untuk mengecualikan pengambilan ubat yang dapat mempengaruhi jumlah platelet.

Ubat-ubatan tersebut termasuk diuretik, analgesik, ubat penahan sakit kortikosteroid, dan ubat-ubatan lain..

Sekiranya atas sebab kesihatan anda mesti selalu mengambil ubat tertentu, anda harus berjumpa dengan doktor anda sebelum melakukan analisis.

Oleh kerana tahap platelet dipengaruhi oleh beban, untuk hasil yang tepat disarankan untuk meninggalkan latihan fizikal dan latihan kekuatan yang kuat dalam tiga hari sebelum analisis.

Dianjurkan untuk kurang gementar, kerana beban psikoemosi memberi kesan yang besar terhadap latar belakang hormon tubuh wanita, dan, dengan demikian, mempunyai pengaruh pada tahap platelet.

Penolakan untuk mengambil ujian juga harus dilakukan jika kurang dari tiga hari sebelum pengambilan sampel darah terjadi kecederaan dengan kehilangan darah yang besar atau luka bakar yang banyak.

Badan dalam mod perlindungan akan meningkatkan bilangan platelet, dan analisisnya tidak betul.

Setelah menerima hasil analisis, garis utama dalam kesimpulan akan menjadi petunjuk PLT. Angka ini menunjukkan bilangan platelet dalam darah.

Sekiranya PLT menyimpang dari norma, doktor yang hadir akan mengesyorkan kajian tambahan untuk menjelaskan diagnosis dan menetapkan ubat yang sesuai.

Platelet pada wanita adalah perkara biasa

Kiraan platelet ditentukan menggunakan ujian darah klinikal. Jumlah mereka tetap dalam berbilion liter dan ditulis seperti berikut: ***? 109 / l. Dalam bentuk analisis, platelet biasanya ditetapkan sebagai PLT (kependekan dari Platelet).

Bagi wanita yang sihat, norma adalah dari 180.0 hingga 320.0? 109 / l. Ini adalah jurang yang cukup besar, yang menunjukkan keperibadian setiap wanita. Bilangan platelet tertentu dalam wakil wanita yang berbeza boleh berbeza hampir separuh, dan ini tidak dianggap sebagai patologi.

Ciri-ciri fisiologi tubuh wanita membuat penyesuaian dengan norma yang telah ditetapkan.

Pertama, dengan permulaan haid, ketika minimum tiga hari terdapat kehilangan darah yang nyata, jumlah platelet dapat turun menjadi 150? 109 / l. Petunjuk yang sama dianggap boleh diterima selama seminggu selepas hari-hari kritikal..

Kedua, jumlah platelet menurun pada wanita yang membawa bayi. Fenomena ini adalah ciri dua trimester pertama kehamilan. Had bawah norma boleh turun menjadi nilai 150.0? 109 / l, sama seperti pada hari kritikal.

Selepas bermulanya minggu ke-27, kandungan platelet pada ibu hamil berpindah ke had standard.

Sekiranya kehamilan berjalan dengan normal, maka pengurangan platelet darah adalah salah. Lagipun, jumlah bahagian darah dalam darah meningkat, dan jumlah semua unsur sel, dan bukan hanya platelet, berkurang di dalamnya. Jumlah mereka dalam tubuh wanita cukup untuk kesihatan yang baik.

Ketiga, platelet darah sensitif terhadap waktu tertentu pada hari dan tahun: pada waktu malam dan dengan permulaan musim bunga, bilangan platelet menurun.

Penyimpangan dari norma

Penyimpangan jumlah platelet dari norma dalam darah wanita adalah keadaan yang tidak selamat. Tubuh tidak dapat melindungi dirinya dari pendarahan dengan berkesan, dan saluran darah kekurangan nutrisi, ia menjadi terlalu rapuh dan rapuh. Anda boleh menggaru kulit anda walaupun akibat lelasan ringan atau pukulan ringan..

Kiraan platelet meningkat

Peningkatan jumlah platelet berkaitan dengan norma (trombositosis) tidak mempunyai manifestasi luaran yang khas. Kadang-kadang seorang wanita mungkin merasa mati rasa pada anggota badan, pening atau sakit kepala. Walau bagaimanapun, gejala seperti itu adalah ciri banyak penyakit. Hanya trombositosis yang dikesan melalui ujian darah..

Pertumbuhan platelet yang tidak normal lebih kerap terjadi pada wanita berusia lebih dari 50 tahun. Tetapi walaupun pada usia yang lebih muda, kes melebihi had optimum oleh sel darah tidak jarang.

Pertumbuhan platelet yang berlebihan mungkin muncul disebabkan oleh:

  • artritis;
  • kolitis ulseratif;
  • anemia kekurangan hemolitik dan besi;
  • proses keradangan yang disebabkan oleh rematik akut atau tuberkulosis;
  • osteomielitis;
  • neoplasma;
  • penyakit berjangkit akut.

Selepas pembedahan membuang limpa, peningkatan platelet sering diperhatikan. Sebab pertumbuhan mereka mungkin merupakan pelanggaran fungsi sel stem di sumsum tulang.

Trombositosis sekunder juga mungkin. Ia dicirikan oleh peningkatan pengeluaran hormon glikoprotein, yang bertanggungjawab untuk proses pematangan platelet darah. Trombositosis sekunder adalah mungkin sekiranya:

  • operasi pembedahan perut;
  • patah tulang terbuka, kecederaan lain yang disertai dengan kehilangan darah;
  • berat badan berlebihan;
  • ketagihan alkohol jangka panjang.

Kelebihan platelet yang ketara oleh norma menyebabkan "ikatan" aktif mereka di antara mereka, yang lambat laun akan berakhir dengan trombosis, yang bermaksud strok atau serangan jantung.

Lonjakan bilangan plat merah harus diberi amaran: ini boleh menyebabkan gejala pertama penyakit darah. Tidak ada cara untuk dilakukan tanpa analisis tambahan. Seorang doktor atau pakar hematologi akan menetapkannya..

Kiraan platelet diturunkan

Penurunan jumlah platelet berkaitan dengan norma (trombositopenia) berlaku kerana sebab-sebab pelbagai sifat. Termasuk perubahan genetik, kesan sampingan ubat-ubatan atau patologi.

Sebagai tambahan, seperti yang dinyatakan di atas, jumlah platelet menurun semasa kehamilan dan pada hari-hari kritikal. Penyebab ini bersifat fisiologi dan mungkin terjadi pada tubuh wanita..

Thrombocytopenia boleh disyaki terdapat gejala seperti ini:

  • mimisan yang kerap dan berpanjangan;
  • ketidakupayaan untuk menghentikan darah dengan cepat dengan luka atau calar kecil;
  • kehadiran lebam yang muncul tanpa adanya keadaan luaran (kejutan, kecederaan);
  • pendarahan gusi.

Kemungkinan penyakit yang menyebabkan penurunan jumlah platelet darah dibandingkan dengan norma yang ditetapkan adalah seperti berikut:

  • patologi hati, khususnya sirosis atau hepatitis;
  • penyakit tiroid: hipotiroidisme atau hipertiroidisme;
  • mononukleosis;
  • campak dan rubela;
  • kerosakan pada sumsum tulang, yang bertanggungjawab untuk pengeluaran platelet;
  • herpes.

Selain itu, pengurangan platelet mungkin disebabkan oleh keracunan kimia, reaksi terhadap ubat-ubatan. Sebagai peraturan, jumlah mereka berkurang semasa kemoterapi, terutama selepas sesi pertama.

Tetapi selalunya, platelet darah menurun dalam tempoh selsema dangkal atau selesema.

Statistik perubatan mencatatkan penyimpangan platelet yang jarang dari norma. Sekiranya keadaan seperti itu diperhatikan, alasannya mesti diketahui dengan segera. Ini memerlukan perhatian dari pesakit dan doktor.

Sebagai tambahan kepada ujian darah umum, hemostasiogram (coagulogram) ditetapkan

Ini membolehkan anda menentukan tahap pembekuan darah, yang penting untuk pelantikan terapi berikutnya

Platelet dan fungsinya

Platelet adalah sel tidak berwarna atau platelet darah (juga disebut plak Bizzocero) yang bertanggung jawab untuk pembekuan darah. Proses ini dianggap sangat penting bagi tubuh manusia, jika tidak, kita akan mati kerana kehilangan darah dengan sedikit trauma. Berkelompok di tempat kecederaan, mereka membentuk penghalang yang kuat untuk menghentikan pendarahan. Kiraan platelet normal berkisar antara 200 hingga 400 g / l. Pada kanak-kanak kecil, tanda bawah boleh sama dengan 150-180 g / l. Bergantung pada waktu tahun dan waktu dalam sehari, tahap platelet dalam darah mungkin berubah-ubah. Tetapi jika platelet darah dinaikkan, apa maksudnya dan apa yang mengancam?

Untuk menentukan berapa banyak platelet di dalam badan, anda perlu menjalani ujian darah umum. Ia mengandungi maklumat mengenai semua sel darah. Kiraan platelet yang tinggi disebut trombositosis. Keadaan ini memerlukan pemantauan berterusan dan rawatan wajib. Ujian platelet darah juga disebut analisis plt. Sekiranya platelet dalam darah meningkat, penyelidikan tambahan akan diperlukan untuk mengetahui sebab-sebabnya dan membuat keputusan mengenai rawatan. Ini termasuk koagulogram, biopsi sumsum tulang, ujian zat besi dan feritin serum, dan ujian protein C-reaktif. Doktor juga boleh menetapkan ultrasound organ perut dan pelvis, serta analisis untuk jumlah platelet setiap 4 hari 3 kali.

Terdapat trombositosis primer dan sekunder. Jenis pertama mungkin berlaku kerana disfungsi sel sumsum tulang. Trombositosis jenis ini dalam kebanyakan kes tidak menampakkan diri, sangat jarang bahawa platelet tinggi dalam darah menimbulkan sakit kepala dan merasa tidak sihat. Ia berbahaya kerana boleh bererti penyakit onkologi darah (eritremia, leukemia myelogenous, dll.). Trombositosis jenis kedua (sekunder) dianggap sebagai gejala penyakit, akibat dari campur tangan pembedahan, kesan sampingan dari ubat yang diambil..

Ciri tambahan platelet darah merah

Sebagai tambahan kepada proses perlindungan asas, platelet terlibat dalam penyediaan sel endotel vaskular, yang menerima unsur surih yang diperlukan untuk aliran normal sel darah merah yang membawa oksigen ke organ. Kekuatan badan, imuniti bergantung pada ini.

Platelet mempromosikan penyembuhan tisu yang rosak. Dengan membelah dengan cepat, mereka dengan cepat menutup seluruh kawasan yang rosak dalam masa yang singkat. Pada masa yang sama, sel yang cedera juga mendorong pertumbuhan yang dipercepat..

Selain itu, mereka mengangkut pelbagai hormon dan enzim, serta melawan virus dan antigen. Jadi, platelet terbentuk di dalam badan bukan hanya untuk menghentikan pendarahan.

Fungsi utama

Angiotrophic - platelet dalam darah adalah pembekal faktor pertumbuhan tisu vaskular, iaitu berkat platelet, struktur dan fungsi normal dinding mikro dikekalkan.

  • Vasoconstrictor - platelet mengeluarkan bahan yang menyekat saluran darah apabila ia rosak.
  • Agregat pelekat - platelet memiliki kemampuan untuk saling menempel dan dinding pembuluh darah, sehingga terbentuknya plag platelet primer (gumpalan darah di dalam pembuluh darah), yang menutup lokasi kerusakan pada kapal.
  • Setelah mengetahui fungsi asas platelet, menjadi jelas bahawa platelet adalah unsur darah yang sangat penting. Dengan jumlah yang tidak mencukupi (thrombocytopenia), pertahanan tubuh menjadi lemah, pembuluh darah berhenti berfungsi normal, menjadi rapuh dan rapuh, dan risiko pendarahan meningkat. Lebihan platelet (keadaan yang disebut trombositosis), sebaliknya, meningkatkan risiko pembekuan darah dan tromboemboli (gumpalan darah yang melepaskan diri dari dinding kapal atau jantung dan memasuki aliran darah, yang boleh menyebabkan penyumbatan saluran yang paling penting dari badan).

    Keadaan darah dan, khususnya, petunjuk penting bagi kandungan platelet di dalamnya, harus dipantau agar dapat melihat penyimpangan dalam masa dan mengambil langkah-langkah. Ini dapat membantu mengenal pasti beberapa penyakit berbahaya pada peringkat awal. Untuk kawalan, cukup untuk menderma darah untuk analisis umum setahun sekali..

    Jenis pusat membeli-belah dan norma

    Petunjuk purata norma kuantitatif kandungan platelet dalam darah adalah dari 180 hingga 320 ribu unit / µl. Sekiranya, semasa pemeriksaan dan pengesahan sampel, kelebihannya dikesan, maka penyakit seperti trombositosis didiagnosis. Terdapat klasifikasi khas jenis plak darah atau platelet. Beberapa jenis sel darah berbeza bergantung pada usia mereka..

    1. Degeneratif Jumlah ini tidak melebihi 5% dari jumlah keseluruhan.
    2. Yang lama. Rata-rata, mereka menempati sekitar 5% dari jumlah kiraan platelet..
    3. Yang muda. Jumlah yang paling tidak signifikan jatuh pada sel darah jenis umur ini (sehingga 1%).
    4. Matang. Mereka membentuk asas platelet dalam sistem peredaran darah. Dalam keadaan normal dan ketiadaan patologi dalam tubuh manusia, platelet matang mestilah sekurang-kurangnya 85%.

    Sekiranya anda bermula dari nisbah kuantitatif, maka norma ditentukan berdasarkan umur dan jantina orang tersebut. Dengan penunjuk kuantitatif, norma sesuai dengan kerangka seperti:

    1. Bagi bayi baru lahir, tahap dari 100 hingga 420 ribu unit / μl dianggap sebagai norma kuantitatif. Semasa mengesan platelet yang tinggi pada bayi, penyebabnya harus segera dikenal pasti dan rawatan harus ditetapkan..
    2. Bagi kanak-kanak, penunjuk normal adalah dari 180 hingga 320 ribu unit / µl;
    3. Pada wanita, penunjuk norma dianggap dari 150 hingga 380 ribu unit / μl;
    4. Pada lelaki, dianggap sebagai norma penunjuk 180 hingga 320 ribu unit / μl.

    Pemeriksaan berkala komposisi darah membolehkan anda memantau keadaan kesihatan umum, bertindak balas tepat pada masanya terhadap proses patologi. Oleh itu, jangan malas untuk mengetahui indeks taburan platelet anda, petunjuk kuantitatif dan kualitatif sel darah lain. Tidak semestinya ujian darah dianggap utama dalam mengenal pasti hampir semua jenis penyakit. Setiap orang harus tahu mengapa jumlah purata platelet meningkat dan apa maksudnya berkaitan dengan kesihatannya. Sebabnya pelbagai, oleh itu, ia mesti ditentukan secara individu. Peningkatan TC dalam situasi yang berbeza dikaitkan dengan faktor yang sama sekali berbeza.

    Sebab-sebabnya

    Tugas terpenting bagi doktor yang hadir adalah untuk menentukan penyebabnya, yang menyebabkan peningkatan kandungan platelet dalam darah. Taktik rawatan dibentuk berdasarkan faktor-faktor yang memprovokasi. Adalah perlu untuk menghilangkan punca yang menyebabkan keadaan apabila terlalu banyak sel darah terbentuk di dalam darah. Setelah mengatasinya, kemungkinan menormalkan prestasi keseluruhan sistem peredaran darah. Tahap platelet yang tinggi dalam darah biasanya didiagnosis dengan:

    • pembedahan baru-baru ini, yang disertai dengan kehilangan darah yang banyak;
    • pendarahan teruk yang disebabkan oleh pelbagai kecederaan dan faktor;
    • penyakit onkologi;
    • penyakit darah;
    • pelanggaran fungsi sistem penciptaan darah;
    • pemburukan penyakit kronik;
    • proses keradangan;
    • luka berjangkit;
    • jangkitan dan penyakit virus;
    • berlebihan atau penggunaan ubat-ubatan tertentu yang tidak betul.

    Adalah mustahil untuk mengecualikan situasi apabila pembantu makmal mengambil sampel ujian darah secara tidak betul. Untuk mengecualikan kesalahan perubatan semasa pemeriksaan, disarankan untuk menghubungi kemudahan perubatan yang diperiksa dan mengambil ujian berulang beberapa saat setelah mendapat hasil.

    Apakah platelet dalam ujian darah, tanda, yang dikira oleh Fonio

    Artikel ini membincangkan maklumat mengenai platelet: peranannya untuk manusia, nilai rujukan dan penyakit apa yang ditunjukkan oleh kelainan mereka.

    Penyimpangan bilangan platelet dari normal menyebabkan pelanggaran pembekuan darah. Dengan penurunan kadar platelet dalam darah, peningkatan pendarahan dicatat, dan dengan peningkatan kadar platelet, risiko pembekuan darah di pembuluh darah meningkat.

    Keanehan analisis untuk platelet adalah bahawa seseorang dapat menderma biomaterial setelah 2 hingga 4 jam berpuasa. Tidak perlu menahan 8 hingga 12 jam. Penting untuk berhenti merokok dalam 30 minit dan tidak minum alkohol.

    Anda boleh mengikuti pengajian secara percuma di mana-mana klinik negeri. Jabatan makmal swasta menawarkan perkhidmatan penyelidikan ekspres, di mana anda dapat memperoleh hasil dalam beberapa jam.

    Apakah platelet dalam ujian darah?

    Permulaan kajian mengenai morfologi dan fungsi platelet tidak diketahui secara pasti. Ini disebabkan oleh kekurangan fakta bertulis yang tepat, teknik fotografi dan ketidaktepatan dalam terminologi mikroskopi peringkat awal. Donna dianggap sebagai penemu platelet, namun, ada bukti bahawa pencipta mikroskop Anthony van Levenguk terlibat dalam kajian mereka satu setengah abad sebelumnya.

    Nama "platelet darah" usang diperkenalkan pada tahun 1881 oleh doktor dan penyelidik Itali Bizzozero. Dia juga mengambil bagian dalam menjalin hubungan antara platelet dan proses homeostasis dan trombosis. Kemudian, pada tahun 1901, Deghuysen memperkenalkan sebutan sel "platelet" yang terkenal.

    Dalam kesusasteraan berbahasa Rusia, konsep "platelet" diterima, sementara dalam istilah asing istilah ini menjelaskan hanya sekumpulan platelet yang sempit dengan inti yang tidak terdapat pada mamalia. Dalam kesusasteraan bahasa Inggeris, sel disebut sebagai "platelet darah".

    Platelet adalah sel darah tanpa inti atau warna. Di dalam tubuh manusia, mereka melakukan fungsi berikut:

    • membentuk palam utama sekiranya berlaku kerosakan pada integriti saluran darah;
    • mengambil bahagian dalam reaksi fagositosis (mengurangkan risiko jangkitan dengan kerosakan pada kapal);
    • mengambil bahagian dalam penstabilan pembekuan darah;
    • mempercepat reaksi pembekuan darah;
    • mengambil bahagian dalam pembubaran trombus selanjutnya.

    Menurut penyelidikan terbaru, mereka juga mengambil bahagian dalam proses pemulihan dan penyembuhan tisu yang rosak. Mekanisme tindakan disebabkan oleh kemampuan untuk mengasingkan molekul protein tertentu (faktor pertumbuhan), yang meningkatkan proses pertumbuhan dan pembelahan sel.

    Pembekuan

    Ciri ciri platelet adalah keupayaan untuk berubah dengan cepat dan tidak dapat dipulihkan. Untuk memulakan proses ini, pendedahan kepada faktor luaran atau dalaman, termasuk overtrain fizikal sederhana, sudah cukup. Faktor pengaktifan utama termasuk:

    • protein fibrillar kolagen;
    • faktor pembekuan II (trombin);
    • adenosin trifosfat, yang dilepaskan semasa pemusnahan dinding saluran darah.

    Selepas pengaktifan, platelet melekat di lokasi pemusnahan kapal, dan juga melekat. Akibatnya, gabus terbentuk, yang menutup kawasan yang rosak. Pada masa akan datang, bahan aktif yang terkandung dalam platelet menyumbang kepada penstabilan trombus.

    Platelet juga menyumbang kepada pengaktifan tindak balas pembekuan darah selanjutnya..

    Bagaimana platelet ditunjukkan dalam ujian darah?

    Sebagai peraturan, analisis platelet dilakukan sebagai sebahagian daripada ujian darah klinikal. Derma darah untuk platelet tanpa data mengenai jumlah sel darah lain tidak mewakili nilai diagnostik.

    Menurut indikasi, kajian tambahan sistem hemostatik dilakukan (masa pembekuan darah aktif, penilaian tahap aktiviti fibrinogen, masa tromboplastin separa diaktifkan, agregasi platelet, indeks potensi trombodinamik, dll.).

    Pertimbangkan singkatan yang terdapat dalam bentuk hasil analisis:

    • PLT dari Bahasa Inggeris. Platelet - platelet;
    • PDW - pengedaran platelet ke atas jumlah biomaterial yang dikaji;
    • MPV adalah jumlah purata sel yang dikaji dalam tubuh manusia;
    • P-LCR - pekali yang mencerminkan bilangan platelet besar.

    Sumbangan platelet adalah relevan apabila perlu untuk mendiagnosis sistem pembekuan darah pesakit dan sekiranya terdapat patologi sumsum tulang yang disyaki.

    Menjalankan ujian darah untuk platelet adalah relevan bagi orang yang mempunyai hematoma etiologi yang tidak diketahui, gusi berdarah teruk, mimisan, dan juga bagi wanita dengan pendarahan haid yang berat. Ujian darah platelet juga ditunjukkan untuk pasien dengan trombophlebitis, patologi kardiovaskular, aterosklerosis, kecenderungan peningkatan trombosis.

    Platelet Fonio - jenis penyelidikan apa?

    Kaedah standard untuk menjalankan kajian ini melibatkan jumlah platelet automatik sebagai sebahagian daripada ujian darah umum. Walau bagaimanapun, apabila menerima petunjuk yang menyimpang dari nilai normal (kurang dari 130 * 10 3 dan lebih daripada 550 * 10 3 sel dalam mikroliter), ujian darah tambahan untuk platelet dilakukan.

    Untuk ini, persiapan mikro dari biomaterial yang dikaji disediakan, yang diwarnai dengan pewarna khas. Kemudian ubat diperiksa di bawah mikroskop oleh doktor. Teknik itu dipanggil - kiraan platelet menurut Fonio. Darah vena bertindak sebagai biomaterial, yang dikumpulkan dari urat di siku pesakit.

    Penentuan bilangan platelet mengikut teknik Fonio semestinya dilakukan dengan tanda-tanda trombositosis atau trombositopenia, serta ketika menilai keberkesanan rawatan.

    Norma darah platelet Fonio

    Hasil analisis platelet tidak mencukupi untuk menentukan diagnosis yang tepat. Walau bagaimanapun, bersama dengan kajian lain, kepentingan diagnostik mereka meningkat dengan ketara..

    Data yang disajikan dalam artikel tidak boleh digunakan untuk diagnosis diri dan pemilihan rawatan. Maklumat adalah untuk tujuan maklumat sahaja..

    Platelet Fonio diukur dalam unit berikut: 10 3 sel dalam 1 μl darah atau 10 9 sel per 1 liter. Semasa menguraikan data yang diperoleh, doktor mengambil kira usia pesakit yang diperiksa dan jantina. Nilai normal penunjuk yang ditentukan oleh kaedah Fonio ditunjukkan dalam jadual.

    UmurNilai rujukan, 103 sel / μl
    GadisAnak lelaki
    Bayi yang baru lahir sehingga dua minggu139 - 451215 - 421
    14 hari - 1 bulan280 - 569250 - 584
    1 - 3 bulan330 - 598233 - 564
    3 bulan - setengah tahun245 - 576238 - 536
    Enam bulan - 2 tahun212 - 463210 - 442
    26 tahun190 - 397200 - 410
    Lebih 6 tahun150 - 400

    Perlu ditegaskan bahawa setelah 6 tahun perbezaan ketara antara lelaki dan perempuan tidak lagi diperhatikan.

    Nilai normal dalam ujian darah umum

    Analisis dilakukan menggunakan kaedah natrium-lauril-sulfat dalam kombinasi dengan kaedah fotometri kapilari. Kelebihan penggunaan teknik gabungan adalah kemampuan untuk secara bersamaan menentukan sebilangan besar parameter makmal yang menggambarkan gambaran kesihatan manusia.

    Ujian darah umum merangkumi ujian platelet, taburan isipadu dan jumlah purata mereka, dan jumlah keseluruhan platelet juga ditentukan. Seiring dengan ini, bilangan sel darah merah, semua jenis sel darah putih dikira, dan tahap hemoglobin diukur.

    Jadual menunjukkan nilai yang boleh diterima dari petunjuk utama dalam ujian darah untuk bilangan platelet.

    UmurKiraan platelet pada 10 sel / LTaburan normal platelet mengikut jumlah darah, fLNilai isipadu purata platelet, fLPekali platelet besar,%
    Bayi baru lahir dalam dua minggu pertama97 - 41710 - 209.36 - 12.4113 - 45
    Dari 14 hari hingga 1 bulan153 - 390
    Dari 1 bulan hingga enam bulan181 - 410
    Enam bulan - 1 tahun163 - 386
    15 tahun152 - 405
    5 hingga 11 tahun175 - 448
    11 - 16 tahun144 - 462
    Lebih dari 16 tahun185 - 319

    Menguraikan data analisis yang diperoleh juga melibatkan menentukan tahap pengagregatan platelet. Kajian ini relevan untuk sejarah pesakit yang cenderung membendung kecenderungan keturunan terhadap pendarahan berlebihan dan pembekuan darah yang buruk.

    Di samping itu, analisis mesti dilakukan semasa mempersiapkan seseorang untuk menjalani pembedahan untuk mengecualikan risiko pendarahan. Objek kajian adalah kemampuan platelet untuk mengagregat (melekat bersama) dengan pelbagai bahan..

    Kadar pengagregatan normal dengan:

    • adenosin trifosfat 5 μmol / ml - dari 61 hingga 93%;
    • adenosin trifosfat 0.5 μmol / ml - dari 1.5 hingga 4.4%;
    • adrenalin - dari 42 hingga 75%;
    • kolagen - dari 52 hingga 81%.

    Penurunan platelet

    Keadaan ini dijelaskan oleh istilah - trombositopenia. Lebih-lebih lagi, tahap penunjuk yang dipertimbangkan adalah kurang dari 150 * 10 9 sel dalam 1 liter darah. Ia mungkin menyertai penyakit darah atau nyata sebagai patologi yang terpisah, selalunya bersifat autoimun. Sebabnya termasuk pelanggaran proses pengeluaran platelet dan pemusnahan mereka yang dipercepat.

    Penyakit disertai dengan trombositopenia:

    • thrombocytopenic purpura, di mana seseorang mula mensintesis antibodi protein yang memusnahkan platelet sihat mereka sendiri. Punca terakhir penyakit ini belum dapat diketahui. Kecenderungan keturunan dan pengaruh faktor buruk luaran tidak dikecualikan. Komplikasi yang paling berbahaya termasuk: kemungkinan pendarahan di otak, pendarahan yang meluas, serta penurunan mendadak tahap hemoglobin dan sel darah merah. Hasil maut tidak mungkin;
    • sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, di mana seseorang mengalami kerosakan dalam proses pembekuan darah. Kebarangkalian tinggi pembentukan gumpalan darah di saluran darah pelbagai organ dan pendarahan dalaman. Penyakit ini menimbulkan bahaya besar bagi kehidupan pesakit, oleh itu, memerlukan rawatan perubatan segera. Rawatan bertujuan menghilangkan penyebab penyakit yang mendasari. Langkah pencegahan khusus penyakit ini tidak ada;
    • trombositopenia kongenital;
    • trombositopenia ubat;
    • splenomegali;
    • anemia aplastik dan myeloftis;
    • hemoglobinuria nokturnal paroxysmal, dll..

    Di samping itu, keadaan serupa berlaku ketika mengambil ubat, misalnya, co-trimoxazole ®, heparin ® atau thiazide diuretik.

    Penting: pada wanita hamil, penurunan indikator menjadi 100 - 147 * 10 9 sel per 1 liter dianggap sebagai varian norma fisiologi dan tidak menimbulkan ancaman kepada ibu atau bayi masa depan.

    Kiraan Platelet Di Atas Biasa

    Keadaan sebaliknya, apabila indikator tersebut melebihi nilai rujukan, disebut trombositosis. Bentuk utama trombositosis adalah ciri orang yang umurnya melebihi 60 tahun. Kira-kira platelet yang berlebihan dihasilkan di sumsum tulang seseorang dengan pelanggaran morfologi dan aktiviti fungsional. Platelet mula berkumpul dalam gumpalan, yang mengganggu aliran darah normal melalui pembuluh darah.

    Punca patologi belum dapat dijelaskan sepenuhnya. Diasumsikan bahawa penyakit ini berlaku akibat mutasi pada gen. Akibatnya: strok, serangan jantung dan pendarahan sistem pencernaan.

    Pada kanak-kanak, trombositosis sekunder lebih kerap diperhatikan. Dalam kes ini, sumsum tulang berfungsi dengan betul, tetapi jumlah sel darah berubah kerana penyakit lain. Sebagai contoh:

    • onkopatologi perut, paru-paru atau ovari. Sel-sel neoplasma malignan mampu mensintesis bahan yang meningkatkan pembentukan dalam sumsum tulang;
    • jangkitan berjangkit;
    • patah tulang
    • campur tangan pembedahan.

    Juga, peningkatan jumlah platelet dapat diperhatikan setelah latihan berlebihan fizikal, dengan latar belakang proses keradangan, setelah kehilangan darah, dll..

    Akibat pendermaan platelet untuk penderma

    Jenis pendermaan yang berasingan adalah pendermaan langsung jisim platelet (thrombocytophoresis). Pertimbangkan bagaimana trombositoforesis berbeza dengan pendermaan darah biasa dan apa akibatnya.

    Semasa trombositoporesis pada seseorang, darah vena diambil, yang kemudian disentrifugasi dengan pemendapan jisim platelet. Dalam kes ini, komponen yang tinggal (plasma dan sel darah merah) diperkenalkan kembali kepada penderma.

    Selepas prosedur pengumpulan massa platelet, seseorang mungkin merasakan sedikit kelemahan dalam badan, dalam kes yang jarang berlaku, penderma akan menurunkan hemoglobin. Oleh itu, dengan tahap hemoglobin yang dikurangkan secara kronik, thrombocytophoresis dilarang sama sekali.

    Semasa pengambilan sampel darah, natrium sitrat diberikan kepada seseorang secara intravena, yang diperlukan untuk mencegah proses pembekuan darah. Bahan ini mempunyai sifat mengeluarkan ion kalsium dari tulang. Oleh itu, untuk pencegahan kerapuhan dan kerapuhan tulang, penderma disarankan untuk mengambil ion kalsium.

    Natrium sitrat dapat disimpan dalam tisu manusia, yang pada masa akan datang dapat memprovokasi reaksi sitrat. Ia menampakkan diri dalam bentuk reaksi alergi, yang disertai dengan menggigil, kesihatan yang buruk, serta mual dan pening yang teruk. Dengan manifestasi gejala seperti itu, penghantaran trombosit di masa depan dikontraindikasikan untuk manusia.

    Batasan untuk menderma platelet juga merupakan jangka masa wanita, serta pembekuan darah yang buruk..

    Kekerapan maksimum pengambilan sampel darah ditentukan secara individu.

    kesimpulan

    Sebagai kesimpulan, anda harus memperhatikan perkara-perkara utama:

    • tanpa kandungan platelet yang mencukupi dalam darah, proses pembekuan normal tidak mungkin dilakukan, dan jumlah berlebihan mereka meningkatkan risiko pembentukan bekuan darah;
    • indikator yang dipertimbangkan ditentukan dalam kerangka ujian darah umum standard, namun, jika penyimpangan dari norma dikesan, kajian tambahan dilakukan sesuai dengan metode Fonio. Doktor secara manual mengira jumlah sel dalam penyediaan bernoda;
    • penyimpangan indikator dari norma pada tahap awal tidak menampakkan diri dalam bentuk gejala tertentu, anda dapat mengesan kajian semasa pemeriksaan pencegahan tahunan. Yang menekankan kepentingan mereka dan keteraturan yang diperlukan..

    Lulus, pada tahun 2014 dia lulus dengan kepujian dari Institut Pengajian Tinggi Belanjawan Negeri Persekutuan di Universiti Negeri Orenburg dengan ijazah dalam mikrobiologi. Lulusan pengajian pascasiswazah FSBEI HE Universiti Orenburg State Agrarian.

    Pada tahun 2015 Institut Simbiosis Selular dan Intraselular Cawangan Ural Akademi Sains Rusia lulus latihan lanjutan mengenai program profesional tambahan "Bacteriology".

    Pemenang pertandingan All-Russian untuk karya ilmiah terbaik dalam pencalonan "Sains Biologi" tahun 2017.