Serangan panik

Sejak kebelakangan ini, konsep "serangan panik" telah muncul. Ini sama sekali tidak bermaksud bahawa penyakit ini pertama kali dicatat beberapa tahun yang lalu, ia hanya disebut sebelumnya dengan cara yang sedikit berbeza - "dystonia vegetovaskular". Diagnosis semacam ini dibuat oleh semua doktor yang menghadapi akibat keadaan tertekan atau ketakutan yang jelas pada pesakit. Harus diingat bahawa komuniti perubatan antarabangsa menafikan fenomena gangguan autonomi. Kira-kira dua puluh tahun yang lalu, ketika para saintis Soviet mulai secara aktif mempelajari pengalaman rakan-rakan mereka dari negara lain, muncul sebuah konsep yang menggambarkan secara tepat gangguan seperti itu, di Barat disebut sebagai "serangan panik".

Gejala Serangan Panik

Serangan panik - serangan kegelisahan akut yang berlaku dalam kombinasi dengan ketakutan yang tidak terkawal dan pelbagai kelainan somatik akibat gangguan pada fungsi normal sistem saraf. Ciri penyakit ini adalah sebab yang tidak dapat dijelaskan. Serangan kegelisahan yang sangat tiba-tiba tiba-tiba dialami oleh setiap orang. Gangguan somatik yang serupa disertai dengan peningkatan degupan jantung, muntah dan gemetar di kaki.

Reaksi sedemikian terhadap situasi yang penuh tekanan lebih cenderung menjadi kebiasaan daripada pengecualian bagi seseorang yang berada dalam bahaya atau yang merasakan ancaman terhadap hidupnya. Sekiranya tanda-tanda serangan panik berlaku dengan keteraturan yang dapat dicemburui, maka kemungkinan timbulnya gangguan mental yang serius. Keadaan serupa muncul tanpa sebab dan mengatasi seseorang di tempat yang paling tidak dijangka. Serangan itu boleh bermula di pengangkutan awam atau di tempat-tempat dengan banyak orang, kemungkinan panik di tempat yang terkurung. Seseorang mempunyai perasaan bahawa tidak ada alasan untuk reaksi seperti itu, tetapi menurut doktor, sekitar 5% orang yang tinggal di kota besar menderita serangan.

Perlu diperhatikan gejala ciri yang menyertai seseorang ketika kegelisahan berlaku:

  • kesukaran bernafas
  • sakit kepala yang teruk;
  • peningkatan kerja kelenjar peluh;
  • mulut kering
  • pening;
  • loya;
  • menggigil;
  • peningkatan kadar jantung;
  • kebas anggota badan;
  • kelemahan;
  • perasaan kehilangan kawalan;
  • rasa tidak realiti berlaku di sekitar;
  • rasa azab;
  • takut mati.

Penyakit ini boleh berlaku kerana beberapa faktor ciri:

  • Keturunan. Sekiranya saudara-mara anda terdedah kepada serangan ketakutan yang tidak terkawal, maka kemungkinan terjadinya fenomena seperti itu dan anda.
  • Penyakit tiroid. Gangguan dalam pengaturan hormon dapat menyebabkan gejala yang sangat khas untuk serangan kecemasan..
  • Tekanan. Skandal keluarga, masalah di tempat kerja, atau kehilangan saudara dekat menyebabkan ketakutan yang tidak rasional.
  • Kurang keyakinan diri. Serangan panik direkam lebih kerap pada orang yang mencurigakan yang sangat mementingkan pendapat orang lain. Orang seperti itu takut kelihatan tidak masuk akal, pingsan atau menggambarkan diri mereka di khalayak ramai.
  • Pelanggaran pola tidur. Sebagai akibat dari kurang tidur yang berterusan, sistem saraf manusia sangat letih sehingga mula berfungsi dengan beberapa kegagalan dan memberikan perintah yang salah kepada tubuh. Anda mesti tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari, lebih baik pada waktu malam.
  • Alkohol. Selepas malam yang menyeronokkan dengan minuman beralkohol, perasaan takut mungkin muncul pada waktu pagi. Ia berlaku bersamaan dengan sindrom asthenik yang kuat. Oleh itu, tidak cukup untuk mengetahui bagaimana menyingkirkan serangan panik tanpa bantuan. Dapatkan rawatan perubatan yang berkelayakan. Untuk menghentikan kejang, anda harus berhenti minum alkohol.
  • Mengambil ubat tanpa preskripsi doktor. Penggunaan ubat-ubatan membawa kepada penipisan sistem saraf dan kerosakan biasa dalam kerjanya. Gangguan mental sering berlaku kerana pengambilan "tenaga" berlebihan atau minuman yang mengandungi sejumlah besar kafein.
  • Fobia. Kejadian fobia berlaku dengan munculnya rasa tidak selesa yang kuat. Untuk menghilangkannya, diperlukan bantuan ahli psikologi yang berkelayakan.

Punca Serangan Panik

Ketakutan yang tidak terkawal dibezakan oleh jangka masa pendek kursus, sementara gangguan neurologi diperhatikan, dan gangguan motor sering dijumpai. Sebab utama serangan panik adalah, pertama sekali, gangguan neurologi. Punca kegelisahan sebenarnya pada masa ini kurang difahami..

Kemungkinan penyebab serangan panik adalah seperti berikut:

  • dystonia vegetovaskular;
  • keadaan tertekan;
  • kecenderungan genetik;
  • sakit mental.

Kejadian serangan berlaku secara spontan atau ketika terkena perengsa tertentu. Faktor seperti itu mungkin keadaan tertekan, tekanan emosi, aktiviti fizikal yang berlebihan atau tinggal bersama orang ramai. Serangan selepas terapi hormon, iskemia, atau strok tidak dikesampingkan. Serangan panik sering diperhatikan pada individu yang tidak stabil secara emosi..

Apa yang berlaku pada seseorang semasa serangan?

Tempoh serangan boleh berbeza dengan ketara, tetapi penyebabnya selalu menjadi pencetus tertentu - faktor yang menyebabkan kegelisahan. Bau yang tidak menyenangkan, bunyi yang tidak dijangka, atau persekitaran orang boleh menjadi faktor yang serupa. Kadang-kadang serangan berlaku semasa berjalan-jalan di pusat membeli-belah yang besar, di mana alasannya adalah banyak orang. Serangan kegelisahan pertama berlaku apabila kejutan emosi yang kuat dipindahkan, yang menyebabkan kerosakan fungsi normal sistem saraf.

Apabila serangan berlaku, berdebar-debar dan berpeluh berlebihan diperhatikan. Setelah jangka waktu yang singkat, rasa panik muncul, manifesinya boleh jadi berbeza. Sebilangan orang mempunyai rasa takut yang tidak rasional, sementara yang lain menjadi bingung. Serangan panik dapat berlangsung hanya beberapa saat, tetapi kadang-kadang berakhir setelah 2-3 jam. Gejala meningkat pada kadar yang tinggi.

Keadaan seperti itu sering dijumpai pada wanita pada usia muda, namun lelaki tidak kebal dari serangan. Tempoh serangan pertama biasanya cepat. Keadaan seperti itu cukup cepat, tetapi rasa takut yang melekat tetap ada di dalam jiwa dan ada kebimbangan mengenai keadaan kesihatan. Serangan panik berlaku tanpa sebab dan juga hilang secara tiba-tiba, jadi penyakit ini harus diklasifikasikan sebagai "sukar" untuk dirawat. Harus diingat bahawa serangan panik berlaku dengan latar belakang kesihatan manusia mutlak.

Mengapa serangan panik berlaku secara tiba-tiba?

Tidak dinafikan, ada hubungan kausal, tetapi kadang-kadang mustahil untuk merealisasikannya. Otak bertindak balas terhadap rangsangan dan mencetuskan mekanisme pertahanan badan. Apa yang berlaku selepas isyarat dari otak mengenai bahaya?

1 Terdapat ketegangan pada sistem saraf, tubuh berperilaku seolah-olah anda berada dalam bahaya fana, ketakutan meningkat.

2 Sebilangan besar kortisol dihasilkan - hormon stres, kerana ini terjadi adrenalin. Satu isyarat dihantar dari otak memberi amaran bahaya, yang memerlukan menyelamatkan nyawa dengan cara apa pun. Gejala fizikal semakin meningkat.

3 Ketika ancaman nyata muncul, lonjakan hormon seperti itu membuat seseorang menjadi lebih kuat, tetapi ketika berehat, metamorfosis seperti itu secara serius merosakkan kesihatan mental. Terdapat kehilangan kawalan diri dan ketakutan yang tidak rasional.

4 Kejang berikutnya akan disertai dengan gejala yang lebih akut, kerana anda sudah tahu bagaimana kejang itu berlaku, tetapi anda masih keliru mengenai penyebab fenomena ini. Dalam situasi seperti itu, anda pasti tahu bagaimana menangani serangan panik. Setiap kali serangan baru akan disertai dengan sensasi yang lebih akut. Seseorang akan mengalami fobia baru - takut serangan berulang, dia akan mula mengelakkan tempat yang sesak, menjadi terpencil dalam dirinya, jadi anda perlu beralih kepada profesional yang berkelayakan untuk mendapatkan bantuan tepat pada masanya.

Apakah bahaya serangan panik?

Serangan, tentu saja, tidak boleh meragut nyawa seseorang, tetapi mengubati gangguan seperti itu semestinya diperlukan. Kejang berulang secara berkala boleh menyebabkan munculnya pelbagai fobia. Selalunya terdapat ketakutan serangan kedua. Serangan panik dapat menangkap seseorang dalam apa jua keadaan. Itulah sebabnya pesakit cuba meminimumkan hubungan dengan dunia luar..

Pesakit membina hidupnya sedemikian rupa untuk menghindari serangan yang berulang, sementara dia berusaha menjauhkan diri dari tempat yang sesak. Orang berhenti mengunjungi pasar raya besar dan menggunakan pengangkutan awam. Dalam kes-kes yang teruk, mereka dapat mengasingkan diri sepenuhnya dari masyarakat dan berubah menjadi penenang semula. Oleh kerana penyakit ini tergolong dalam gangguan mental, prestasi pesakit sering menurun dan terdapat risiko komplikasi serius.

Mereka dapat menampakkan diri dalam bentuk:

Serangan berkala menimbulkan kemerosotan sistem saraf dan berlakunya sindrom asthenik. Peningkatan fobia secara serius mempengaruhi mata pencaharian, yang menyebabkan perubahan pekerjaan atau pemecatan sesuka hati. Serangan panik dirawat dengan dua cara - dengan ubat atau dengan resipi alternatif..

Akibat serangan panik

1 Serangan mengejutkan mangsa mereka di tempat yang tidak dapat diramalkan dan dalam keadaan yang paling baik..

2 Satu serangan boleh menimbulkan kemunculan fobia, takut akan kegelapan, ketakutan terhadap haiwan.

3 Pesakit yang mengalami serangan secara tiba-tiba, menghindari masyarakat, menjadi terpencil, menjadi tidak bersosial dan kehilangan hubungan dengan saudara dan rakan.

4 Sekiranya rawatan patologi tidak dimulakan, maka gangguan keperibadian mungkin berlaku. Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat pada masanya, kes penyakit lanjut hampir mustahil untuk disembuhkan..

5 Dengan latar belakang mereka, keraguan diri yang kuat berkembang. Perubahan sedemikian mempengaruhi penampilan seseorang, mempengaruhi kualiti peribadi dan profesional, merosakkan hubungan antara pasangan.

6 Serangan yang kerap menimbulkan peningkatan kegelisahan, keengganan untuk makan dan, sebagai akibatnya, distrofi. Kehilangan selera makan menyebabkan gangguan saluran gastrousus dan organ lain yang penting untuk kehidupan manusia.

7 Pesakit yang takut serangan panik cuba untuk tidak memberitahu orang lain mengenai masalah mereka. Juga, pesakit tidak berusaha untuk mengunjungi ahli psikologi profesional, yang membawa kepada keadaan yang lebih teruk - bunuh diri.

Diagnostik Serangan Panik

Memeriksa tingkah laku pesakit semasa serangan kecemasan, bahkan pakar yang berpengalaman tidak akan dapat menentukan sama ada ia disebabkan oleh serangan panik atau itu merupakan tanda gangguan mental yang lain. Untuk diagnosis yang tepat, perlu melakukan pemeriksaan luaran, memeriksa refleks, mengambil elektrokardiogram, memeriksa perut, menghilangkan kemungkinan pendarahan dalaman, mendengar paru-paru, mengukur tekanan darah. Setelah melakukan pemeriksaan penuh terhadap pesakit dan memperoleh keputusan ujian, anda dapat mendiagnosis serangan panik. Doktor mungkin mendiagnosisnya dengan mengecualikan patologi lain:

  • gangguan irama jantung: tidak memadai elektrokardiogram sekali sahaja, untuk diagnosis, alat itu perlu dipakai selama 2 hari;
  • iskemia miokard: perlu mengambil elektrokardiogram pada waktu rehat dan dengan beban, serta melakukan pemeriksaan ultrasound jantung;
  • strok: untuk mengecualikan diagnosis seperti itu, imbasan MRI harus dilakukan;
  • tumor otak: melakukan MRI;
  • asma bronkial: perlu melakukan ujian pernafasan dan ujian untuk alergen;
  • pendarahan dalaman: dikesan oleh ultrasound rongga perut;
  • gangguan mental: diagnosis disahkan setelah diperiksa oleh psikiatri. Diagnosis mesti dibuat sekiranya terdapat serangan atipikal, apabila terdapat pelanggaran koordinasi, kehilangan pendengaran separa, kekurangan koordinasi pergerakan, gangguan penglihatan, atau kejang pada bahagian atas dan bawah. Sekiranya gejala seperti itu diperhatikan sekali, maka ini tidak boleh dikaitkan dengan tanda-tanda penyakit ini..

Cara merawat serangan panik?

Dengan berlakunya kegelisahan, latihan fizikal yang sederhana akan dapat menyelamatkan diri. Terima kasih kepada mereka, anda dapat menghilangkan tekanan, mendapat keyakinan dan ketenangan fikiran..

Ia perlu dilakukan:

1 Regangan. Kompleks regangan merangkumi pelbagai jenis latihan. Salah satu yang paling biasa adalah membongkok ke depan dengan kaki lurus; semasa melakukan latihan, anda perlu menyentuh kaki dengan jari. Berkat latihan ini, seluruh badan dipenuhi dengan oksigen.

2 Latihan "Pokok". Untuk menyelesaikan latihan ini, anda perlu meletakkan kaki anda lebih lebar, dengan tangan memanjang ke atas. Selepas itu, kita membuat kecenderungan dari satu sisi ke sisi lain. Cerun berjalan dengan lancar, lancar dan perlahan. Latihan dirancang untuk mengurangkan ketegangan otot..

3 Latihan "Kucing." Ia dipraktikkan dalam yoga. Untuk melakukan ini, anda harus duduk di atas lantai dan meregangkan kaki di bawah anda. Regangkan lengan ke atas dan condong ke hadapan perlahan-lahan sehingga tangan anda menyentuh lantai. Dalam kes ini, untuk beberapa waktu perlu merehatkan otot punggung, bersandar di tangan, kemudian kembali ke kedudukan semula. Senaman melegakan ketegangan di bahagian belakang dan lengan.

4 Latihan "Helang". Juga digunakan dalam yoga. Anda perlu duduk di atas lantai dan menyilangkan kaki. Semasa menghirup, tangan perlahan-lahan naik, sambil menghembus nafas, perlahan-lahan mereka jatuh. Pergerakan ini akan mengurangkan nadi dan menormalkan pernafasan, serta melegakan keletihan yang terkumpul di siang hari.

5 Meditasi. Untuk melakukan meditasi, anda memerlukan suasana yang tenang, jadi anda harus mematikan peranti dan telefon untuk mewujudkan suasana yang tepat. Anda harus berbaring di belakang anda, meletakkan tangan anda di lantai dan menutup mata anda. Cuba rasakan seluruh badan, kemudian tumpukan pada bahagian-bahagiannya dan cuba berehat sepenuhnya.

6 Pernafasan yang betul. Ia mesti mengawal pernafasan, tetap sekata dan dalam. Sekiranya penggera berlaku, anda perlu menumpukan pada pernafasan dan cuba meratakannya. Sebaiknya hirup melalui hidung dan hembus melalui mulut..

7 Mandi terapeutik. Penggunaan ramuan dengan ramuan perubatan membolehkan anda mencapai kesan positif sekiranya diperhatikan beberapa peraturan dan keteraturan mandi. Mandi hendaklah dilakukan tidak lebih dari 10 hari berturut-turut, hanya sebelum tidur. Suhu air tidak boleh dipanaskan di atas 37 darjah, masa rawatan adalah 15 minit. Mandi sebaiknya dilakukan dengan cahaya redup. Ekstrak jarum melissa atau pinus boleh ditambah ke dalam air.

Dari kejang, teknik meningkatkan mood secara artifisial membantu dengan sempurna; hanya berehat dan cuba tersenyum. Sebaiknya anda membaca dengan kuat puisi lucu atau membaca doa. Adalah perlu untuk mengalihkan perhatian dari keadaan penindasan. Fokus pada item yang mengganggu..

Penting untuk diingat bahawa jika kesulitan timbul ketika melakukan senaman atau penampilan sakit otot, mereka harus ditinggalkan. Dalam kes sedemikian, kebimbangan berdasarkan ketidakpastian mungkin berlaku. Ini boleh mencetuskan serangan baru..

Apa yang perlu dilakukan dalam serangan panik?

Ramai orang terpaksa menghadapi sawan di luar rumah mereka - di kereta bawah tanah, di jalan atau di kapal terbang. Ubat mungkin tidak ada di tangan. Terdapat beberapa cara untuk mengatasi kegelisahan..

  • Cuba ambil posisi duduk, tutup mata dan bersandar.
  • Perlu mengawal nafas anda.
  • Cuba bayangkan sesuatu yang menyenangkan dan menenangkan - suara ombak, hutan, nyanyian burung, gemerisik daun di angin.
  • Cuba rasakan kepenatan seluruh badan.

Relaksasi membantu mengurangkan kegelisahan dengan cepat. Kaedah ini akan berfungsi hanya jika orang itu berusaha menumpukan perhatian pada ketenangan dalaman..

Ubat untuk Serangan Panik

  • Kaedah yang paling berkesan adalah infus motherwort, St. John's wort dan ubat valerian. Perlu menambahkan infus ke dalam teh. Hasil positif dapat dirasakan dalam jangka waktu yang singkat. Jangan menyalahgunakan dadah, anda boleh menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki pada badan anda. Rujuk pakar untuk menentukan dosnya..
  • Anda boleh membeli ubat penenang di farmasi yang mempunyai kesan penenang. Kesan pengambilan ubat tersebut berlaku selepas satu bulan. Ubat akan membantu mengatasi gangguan tidur, tetapi ubat tersebut tidak dapat menyembuhkan neurosis yang kuat. Penenang termasuk Persen dan Novopassit.
  • Terdapat ubat penenang dengan kesan yang lebih kuat, yang berkaitan dengan ubat penenang. Untuk membelinya, anda perlu berjumpa doktor dan mendapatkan preskripsi. Ubat semacam itu termasuk Grandaxinum dan Phenazepamum. Dengan pengambilan yang kerap dan ketiadaan serangan kecemasan yang kerap, kesan positif berterusan berlaku.
  • Sering kali serangan adalah akibat dari keadaan kemurungan, jadi doktor mungkin menetapkan ubat antidepresan. Mereka sangat jarang digunakan untuk merawat serangan kegelisahan, tetapi akan cukup berkesan untuk meningkatkan mood dan merawat kemurungan..

Rawatan di rumah

Untuk menghilangkan keadaan kegelisahan, bukan hanya latihan fizikal dan ubat-ubatan yang digunakan, tetapi juga resipi rakyat lama yang telah terbukti.

1 teh yang menenangkan. Untuk menyediakannya, campurkan satu sudu teh pudina dan balsem lemon. Tuangkan air mendidih ke atas ramuan dan biarkan selama 20 minit. Anda perlu minum teh setiap hari sebelum tidur, hanya satu gelas.

2 Penyerapan oregano. Dalam segelas air mendidih, tambahkan 1 sudu teh oregano kering. Selanjutnya, setelah menutup gelas dengan penutup, tekankan campuran selama kira-kira 10 minit, hanya bir yang ditapis yang harus diminum. Anda perlu minum infus empat kali sehari dalam setengah gelas.

3 Motherwort. Untuk menyiapkan infus, potong motherwort halus, gunakan alu untuk membuat campuran, kemudian tambahkan air mendidih dan tapis komposisi yang dihasilkan. Cukup dengan menggunakan satu sudu teh sebelum makan.

4 teh Chamomile. Warna chamomile mesti dihancurkan dan dicairkan dengan air panas. Teh disyorkan untuk diminum setiap hari pada 300 g..

5 Sayang Madu segar adalah ubat yang baik untuk kegelisahan, tambahnya ke teh.

Harus diingat bahawa pesakit yang menderita serangan panik merasa jauh lebih baik jika dia mempunyai maklumat mengenai penyakit dan cara-cara menangani keadaan kegelisahan, akan dapat mengatasi gejala-gejalanya dengan lebih baik dan berusaha mengawal keadaan badan ketika serangan terjadi.

Panic Attack Syndrome: bagaimana ia muncul dan adakah cara untuk menanganinya?

Ramai di antara kita telah mengalami ini sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita: pening tiba-tiba, berdebar-debar, ketakutan yang tidak masuk akal dan perasaan bahawa ini akan menjadi semua, kematian yang pasti. Serangan panik adalah bencana sebenar bagi penduduk bandar-bandar besar. Para saintis telah mendapati bahawa usia rata-rata orang yang menderita penyakit ini adalah 20-30 tahun.

Serangan panik: gejala dan rawatan

Serangan panik adalah serangan kegelisahan secara tiba-tiba yang boleh mengakibatkan keperitan dan amukan. Biasanya, serangan panik bermula pada saat-saat yang menegangkan badan - contohnya, ketika anda menaiki kereta bawah tanah dalam keadaan panas atau mendapati diri anda dalam keadaan sesak.

Bagaimana untuk memahami bahawa serangan panik berlaku kepada anda?

Seperti namanya, gejala utama serangan panik adalah serangan kegelisahan dan ketakutan yang tiba-tiba dan nampaknya tidak menyebabkan. Ia disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan: berdebar-debar, keringat sejuk, kaki yang gemetar, sakit dada, sukar bernafas dan sebagainya. Gejala boleh sangat berbeza, tetapi yang utama adalah mereka akan hilang tanpa jejak setelah 5-20 minit bersama dengan perasaan takut. Diagnosis serangan panik tidak boleh dibuat hanya berdasarkan gejala: anda perlu memastikan bahawa penyebab gejala bukan penyakit lain (contohnya, penyakit jantung).

Serangan panik sahaja tidak akan membahayakan. Gejala sangat tidak menyenangkan, tetapi cukup cepat. Masalah utama menjadi ketakutan bahawa panik akan berulang: sebagai contoh, bagi seseorang yang pernah mengalami serangan panik di kereta bawah tanah beberapa kali, turun ke kereta bawah tanah boleh menjadi masalah besar. Ketakutan seperti itu "memuaskan diri": seseorang mengalami tekanan, dan di bawah pengaruh tekanan, serangan panik berlaku lagi. Dalam kes yang teruk, agoraphobia dapat terbentuk - keadaan di mana hampir semua interaksi dengan masyarakat menyebabkan serangan ketakutan dan ketidakselesaan, dan seseorang terpaksa menghabiskan hidupnya terkurung.

Dari sudut pandang fisiologi, serangan panik adalah tindak balas kasar sistem saraf yang tidak wajar terhadap rangsangan luaran, yang pada kenyataannya sama sekali tidak berbahaya. Semua simptomnya adalah sebahagian dari mekanisme pertahanan "memukul atau lari", yang berfungsi, katakan, ketika anda bertemu dengan seekor beruang di hutan. Dalam kes-kes ini, memang ada sebab untuk takut, dan degupan jantung yang kerap memungkinkan untuk berlari lebih cepat. Namun, untuk alasan yang tidak sepenuhnya jelas, mekanisme ini kadang-kadang berfungsi "tanpa beruang," iaitu, tanpa alasan yang jelas.

Ini membuat serangan panik berkaitan dengan dystonia vegetovaskular, gangguan sistem saraf autonomi yang hanya dijelaskan dalam kesusasteraan Rusia. Di luar negara, diagnosis seperti itu tidak digunakan secara meluas: dia tidak mengatakan apa-apa mengenai penyebab penyakit ini, yang hanya mencirikan mekanismenya.

Sekiranya serangan panik berlaku: apa yang perlu dilakukan

Pada saat serangan panik terjadi, tidak ada cara untuk menganalisis penyebabnya. Tetapi ada beberapa cara untuk membantu anda menangani serangan panik:

Cara menghilangkan serangan panik

Orang ramai mengetahui konsep serangan panik tidak lama dahulu. Para saintis masih belum mengetahui sebab-sebab reaksi tersebut, dan sebenarnya sekurang-kurangnya 10% penduduk menderita serangan ketakutan secara tiba-tiba, yang hampir mustahil untuk dikendalikan.

Serangan panik adalah penyakit yang agak biasa, tetapi banyak orang yang terdedah kepada gangguan tersebut tidak mengesyaki bahawa penyakit itu dapat dikawal atau bahkan dapat dihilangkan sepenuhnya. Sindrom serangan panik tidak memungkinkan untuk hidup sepenuhnya, kerana seseorang selalu mengalami emosi negatif (ketakutan, panik). Pesakit bahkan tidak meminta pertolongan, kerana mereka keliru percaya bahawa serangan panik adalah gangguan mental yang tidak dapat disembuhkan, yang lain tidak menganggap penyimpangan itu dengan serius dan berharap "ia akan hilang dengan sendirinya".

Panik adalah reaksi normal badan terhadap keadaan yang tertekan. Hanya mengapa rasa takut timbul dengan sendirinya, tanpa alasan yang jelas?

Apa ini

Patologi seperti ini berlaku terutamanya pada generasi muda (dalam 20-30 tahun). Seks wanita lebih mudah diserang penyakit berbanding lelaki. Semasa panik, tubuh menghasilkan sejumlah besar adrenalin - hormon yang mempersiapkan badan untuk keadaan berbahaya. Dia mengumpulkan semua sumber badan dan mengarahkannya ke dua tujuan utama: perlindungan atau penerbangan.

Setelah adrenalin masuk ke dalam darah, degupan jantung dan kadar pernafasan dipercepat, yang menyebabkan penurunan jumlah karbon monoksida dalam darah. Akibatnya, pesakit mulai merasa pusing, dia tidak dapat memusatkan matanya, rasa mati rasa terasa di anggota badan. Tindak balas organisma terhadap bahaya adalah perkara biasa..

Berdasarkan yang disebutkan di atas, serangan panik hanyalah kerusakan sistem tubuh, yang memprovokasi pengaktifan rejim "pelindung" tanpa alasan yang jelas.

Jenis penyakit

Serangan ketakutan datang dalam beberapa bentuk:

  1. Spontan. Berlaku di "tempat kosong".
  2. Situasi. Mungkin muncul semasa keadaan traumatik atau menjangkakannya. Selalunya, sindrom seperti ini dapat diperhatikan pada pelajar yang sedang menunggu barisan peperiksaan atau semasa melawat doktor.
  3. Keadaan bersyarat. Mereka berlaku apabila bahan-bahan tertentu bertindak pada sistem saraf. Contohnya, setelah mengambil dadah, alkohol, sebilangan besar kafein. Serangan panik boleh mencetuskan gangguan hormon.

Selalunya, "kegagalan" seperti itu dapat disertai dengan agoraphobia. Konsep ini diperkenalkan untuk menggambarkan keadaan orang yang takut berada di tempat awam atau di tempat yang sesak dalam kesendirian. Perkataan "agoraphobia" berasal dari bahasa Yunani dan secara harfiah bermaksud "takut akan tempat di mana perdagangan berlaku." Sigmund Freud pertama kali melihat kebetulan antara serangan panik dan agoraphobia. Tidak lama kemudian, teorinya disahkan.

Terdapat dua jenis penyakit - dengan agoraphobia dan tanpanya. Serangan panik dengan agoraphobia dicirikan oleh ketakutan pesakit berada di tempat atau situasi di mana sukar untuk mendapatkan pertolongan atau bersembunyi semasa serangan. Seseorang takut untuk meninggalkan rumah tanpa saudara-mara atau rakan, dia cuba kelihatan kurang di tempat yang sesak. Sindrom seperti ini paling kerap muncul ketika pesakit berada di jalanan, menaiki kenderaan awam, terutama di kereta bawah tanah, dan berdiri dalam barisan.

Apabila sejumlah besar adrenalin dihasilkan di dalam badan, keadaan ini disebut krisis simpatoadrenal. Ia terdapat dalam dua jenis:

  1. Serangan panik. Ia timbul akibat neurosis yang melanggar sistem saraf. Serangan itu bermula setelah otak memberi kelenjar adrenal sebagai perintah yang salah, dan mereka mula aktif mengembangkan adrenalin.
  2. Krisis simpatoadrenal. Di salah satu kelenjar adrenal, terdapat tumor jinak yang terdiri daripada sel-sel yang menghasilkan sejumlah besar adrenalin sebagai tindak balas terhadap isyarat palsu dari otak. Reaksi ini juga menyebabkan krisis simpatoadrenal..

Gejala kedua-dua jenis krisis simpatoadrenal sangat serupa antara satu sama lain, kerana orang yang jahil dapat mengelirukan kedua penyakit ini dengan mudah. Tetapi adenoma adrenal cukup berbahaya, oleh itu, memerlukan rawatan segera. Untuk mendiagnosis penyebab krisis dengan betul, perlu menjalani pemeriksaan kelenjar adrenal.

Gejala penyakit

Sebilangan besar pesakit yang terdedah kepada serangan panik sering tidak mengetahui mengenai keadaan mereka dan sebab-sebab yang menyebabkannya. Mereka membingungkan sindrom ketakutan dan penyakit jantung, kerana manifestasi serangan yang kerap adalah jantung berdebar, sakit dada, pening.

Orang yang mengalami ketakutan selalu merasakan ketegangan dalaman. Mereka merasa tidak berdaya, tidak dapat bertahan di dunia nyata. Serangan muncul pada waktu petang atau malam.

Untuk membezakan sindrom ketakutan dari reaksi biasa tubuh terhadap tekanan, senarai khas telah dibuat. Sekiranya seseorang menemui sekurang-kurangnya empat item yang disenaraikan, maka ini adalah alasan serius untuk berjumpa doktor.

Tanda-tanda utama serangan panik:

  • berpeluh berlebihan;
  • sakit di hati;
  • menggeletar anggota badan atau menggeletar dalaman, menggigil;
  • pernafasan dan berdebar yang kerap;
  • loya, rasa tidak selesa di perut;
  • pening dan kehilangan kesedaran;
  • insomnia;
  • kesukaran bernafas, tidak dapat menarik nafas sepenuhnya;
  • kesemutan atau rasa sejuk di anggota badan;
  • rasa penglihatan diri, ketidakupayaan untuk mengawal badan anda sendiri;
  • perasaan bahawa dunia bukan realiti;
  • kekeliruan, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian;
  • takut melakukan sesuatu atau menjadi gila;
  • takut mati.

Gejala seperti itu berlaku tanpa ancaman sebenar dan boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam. Bilangan sawan boleh berbeza: dari beberapa kali sehari, hingga 2-3 sebulan.

Sering kali, serangan ketakutan timbul kerana kemungkinan ancaman. Contohnya, perjalanan dalam pengangkutan, di dalam rumah, keperluan untuk meninggalkan rumah. Ketika seseorang mula-mula merasakan gejala serangan, dia sangat takut. Dia tidak tahu apa itu, mengingat semua penyakit dengan manifestasi yang serupa, mula mengesyaki penyakit parah sistem endokrin, saraf atau kardiovaskular.

Pesakit meminta pertolongan dari doktor, berusaha memahami sebab-sebab serangan panik. Ini membawa kepada lawatan berulang kali ke hospital, konsultasi dengan doktor dengan pengkhususan yang berlainan, kajian diagnostik yang tidak memberikan penjelasan, yang memberi pesakit kesan penyakit yang jarang dan tidak dapat disembuhkan. Ini seterusnya menimbulkan keadaan tekanan yang memburukkan lagi penyakit..

Selepas kajian berulang, doktor tidak dapat menemui atau menjelaskan penyebab timbulnya gejala, oleh itu mereka sering memberi rawatan dengan ahli psikologi, memulakan terapi untuk penyakit yang tidak ada atau memberi nasihat standard: menghabiskan lebih banyak masa di udara segar, makan makanan yang kaya dengan vitamin, jangan gugup, minum Novopassit.

Apabila seseorang untuk pertama kalinya merasakan serangan panik, ia selalu berada dalam ingatannya. Sindrom kegelisahan berlaku, menunggu serangan, yang sering menimbulkan kemunculan serangan baru.

Perbezaan antara serangan tipikal dan atipikal

Bergantung pada manifestasi klinikal, doktor membezakan bentuk penyakit yang tipikal dan tidak biasa. Keadaan pesakit dan kekuatan gejala bergantung pada keadaan tertentu dan mungkin berbeza.

  1. Serangan khas. Mungkin berlaku dengan latar belakang patologi kardiovaskular. Manifestasi ciri - sakit di kawasan jantung, berdebar-debar jantung, gangguan dalam kerja jantung - menjadi penyebab panggilan ambulans. Pesakit sering mengadu sesak nafas, pening, mual, dan muntah..
  2. Serangan atipikal. Ia dicirikan oleh gangguan fungsi organ pendengaran dan penglihatan, kekejangan otot, kelengkungan berjalan, kehilangan kesedaran, sensasi "koma" di kerongkong. Akhir serangan sering menjadi buang air besar.

Sekiranya serangan panik berulang dalam situasi di mana ia berlaku sebelumnya, maka pesakit mula membentuk tingkah laku yang terhad. Dia berusaha menghindari tempat-tempat yang, menurut pendapatnya, dapat memprovokasi serangan ketakutan baru.

Perasaan gelisah menimbulkan agoraphobia apabila seseorang sengaja menghindari tempat yang sesak atau takut meninggalkan rumah sendirian. Lama kelamaan, gejala bertambah buruk dan pesakit menjadi tidak aktif secara sosial. Dia tidak lagi dapat keluar, atau sukar dan menakutkan untuk ditinggalkan sendirian, yang menyebabkan sepenuhnya mengabaikan dunia di sekelilingnya, meninggalkan masyarakat.

Punca berlakunya

Para saintis tidak dapat mengetahui punca sebenar serangan panik. Faktor-faktor yang mencetuskan permulaan penyakit ini adalah:

  • genetik (kehadiran penyakit mental pada saudara-mara);
  • didikan yang tidak betul (pertengkaran yang kerap berlaku dalam keluarga, tuntutan yang berlebihan terhadap anak);
  • keadaan yang tidak baik untuk anak dalam keluarga (ibu bapa adalah peminum alkohol atau penagih dadah, pencerobohan yang berlebihan);
  • situasi tekanan yang kerap;
  • perangai atau ciri-ciri peribadi seseorang (kecurigaan, kerentanan, perasaan yang kuat pada sekejap);
  • neurasthenia;
  • penyakit somatik kronik.

Nikolai Perov, pakar dalam serangan panik, mengenal pasti tiga jenis penyebab kejang: yang ditentukan sebelumnya, menyokong dan bercampur. Jenis pertama adalah faktor-faktor yang menyebabkan keadaan panik. Yang kedua - sebab yang memanjangkan gejala, memprovokasi jangka panjang penyakit ini. Pandangan terakhir berlaku untuk kedua-duanya.

Sebab-sebab penentu

  1. Genetik. Sekiranya salah seorang saudara terdekat orang itu mempunyai masalah dengan kegelisahan, kemungkinan serangan panik akan menjadi temannya yang berterusan. Maksudnya, penyakit seperti itu bersifat genetik dan boleh menular dari ibu bapa. Tetapi kanak-kanak itu mungkin tidak mengalami sindrom ketakutan.
  2. Sikap ibu bapa terhadap anak, kecederaan kanak-kanak. Para saintis tidak dapat membuat kesimpulan tunggal mengenai perkara ini. Memang, banyak orang dewasa yang bukan kanak-kanak yang paling sederhana dan riang tidak terjejas oleh patologi seperti itu. Hubungan buruk antara ibu bapa dan anak-anak hanyalah salah satu kemungkinan penyebab ketakutan dan panik, dan jauh dari kunci.
  3. Berlakunya keadaan tertekan secara tiba-tiba. Perubahan negatif atau positif secara tiba-tiba dalam kehidupan boleh menimbulkan kemunculan kegelisahan yang berlebihan, serangan asma dan serangan panik. Contohnya, kematian orang yang disayangi atau diberhentikan kerja, kemenangan secara tiba-tiba dalam loteri. Tetapi alasan ini dapat menjadi kunci hanya di bawah pengaruh faktor lain, kerana orang sering mengalami keadaan hidup yang negatif tanpa serangan panik.
  4. Ketidakseimbangan kimia. Ramai pakar psikiatri mendakwa bahawa penyebab serangan panik adalah pelanggaran beberapa fungsi otak. Lebih-lebih lagi, beberapa doktor membuat diagnosis tanpa penyelidikan, hanya dengan mata, menetapkan banyak ubat dan mendakwa bahawa mustahil untuk hidup tanpanya. Ini agak aneh, kerana gangguan panik akibat ketidakseimbangan neurotransmitter di otak hanyalah teori yang tidak terbukti. Di samping itu, jangan lupa bahawa metabolisme kimia sentiasa berubah dan bergantung kepada banyak sebab: gaya hidup, tingkah laku, pemakanan, cara berfikir. Anda boleh melawan serangan itu bukan hanya dengan bantuan pil, anda juga dapat meningkatkan pengeluaran hormon yang diperlukan bahkan berkat latihan fizikal.

Sebab bercampur

  1. Tekanan kumulatif. Ia terkumpul sepanjang hidup seseorang, tidak seperti yang sistematik, yang merupakan kes terpencil. Sekiranya seseorang tidak dapat mengatasi tekanan kumulatif sendiri, ini membawa kepada masalah kesihatan yang besar: penampilan penyakit, kemerosotan kesejahteraan, dan juga kegelisahan. Sekiranya pesakit dengan serangan panik terdedah kepada tekanan setiap hari, maka ini menghalangnya untuk pulih..
  2. Faktor keperibadian. Jenis watak dan cara berfikir dapat mempengaruhi perkembangan penyakit dengan ketara. Sekiranya sebab-sebab lain adalah benih, maka faktor keperibadian adalah tanah yang subur. Oleh itu, walaupun beberapa faktor risiko dihilangkan, ketakutan dan kegelisahan baru dapat kembali tumbuh di tanah yang subur. Sifat watak negatif adalah kecurigaan, kegelisahan, kehadiran tabiat negatif, kepekaan berlebihan, kemarahan berterusan, cemburu, kerengsaan, dan sebagainya. Semua perasaan ini dengan mudah membawa seseorang ke keadaan cemas..
  3. Kesihatan psikologi. Sekiranya seseorang tidak tahu menjaga kesadarannya, tidak dapat menahan emosi, mengatasi kerengsaan atau ketakutan, ini boleh menyebabkan munculnya sindrom ketakutan. Kekurangan kemahiran tersebut menyukarkan pemulihan sepenuhnya. Rawatan pil tidak selalu menjadi ubat mujarab. Ramai ahli psikologi menasihatkan memulakan terapi dengan mengkaji teknik relaksasi dan kesedaran mengenai masalah itu sendiri..
  4. Cara hidup. Dadah, alkohol dan merokok meningkatkan kebimbangan. Gejala panik meningkatkan pemakanan yang buruk, gaya hidup yang tidak aktif, insomnia. Mereka juga mempengaruhi kekuatan kegelisahan..

Sebab yang menyokong

Inilah sebab-sebab yang bukan sahaja menguatkan penyakit itu sendiri, tetapi juga tidak memungkinkan untuk pulih sepenuhnya.

  1. Fikiran mengganggu berterusan, introspeksi. Sebelum serangan atau setelahnya, pesakit mempunyai pemikiran panik "bagaimana jika saya mati", "apa yang salah dengan saya, apa yang saya layak", "apa yang akan difikirkan oleh rakan dan keluarga tentang saya". Fikiran seperti itu hanya memburukkan keadaan, mereka mendorong seseorang ke sudut. Yang negatif berkumpul dan semua ini menjadi masalah yang lebih besar.
  2. Provokasi. Ramai orang mengalami sindrom ketakutan di tempat-tempat tertentu: pengangkutan awam, kedai, stesen metro. Mereka berusaha menghindarinya agar tidak menimbulkan serangan baru. Ia tidak betul. Anda perlu mengajar otak anda sendiri agar tidak takut. Lagipun, semakin anda takut, semakin tinggi kemungkinan timbulnya serangan. Anda perlu mengatur diri anda untuk pergi ke tempat yang "mengerikan" - perkara biasa, beratus-ratus dan ribuan orang melakukannya, dan belum ada yang meninggal dunia. Lagipun, semakin banyak anda menghindari tempat-tempat seperti itu, semakin tinggi kemungkinan otak itu sendiri mengaitkannya dengan bahaya dari masa ke masa.
  3. Takut untuk memulakan serangan. Dalam banyak kes, orang tidak takut dengan serangan itu sendiri, tetapi harapannya. Seseorang berada dalam keadaan tegang yang berterusan, meletakkan tubuhnya dalam mod bahaya sedia, yang menimbulkan peningkatan jumlah serangan panik. Langkah pertama untuk menyingkirkan masalah adalah berhenti takut dengan serangan yang paling banyak, hanya selepas itu anda dapat belajar mengatasinya.

Pilihan rawatan

Adakah serangan panik dirawat? Jawapannya, tentu saja, ya! Rawatan untuk serangan panik bergantung kepada keparahan gejala. Terdapat banyak kaedah untuk memerangi sindrom kegelisahan:

  • psikoterapi;
  • mengambil ubat;
  • bermain sukan;
  • meditasi;
  • promosi kesihatan.

Psikoterapi

Gangguan panik dirawat dengan psikoterapi dengan hipnosis. Terapi tingkah laku kognitif paling berkesan. Dia fokus pada model tingkah laku yang mencetuskan mekanisme penyakit atau menyokong serangan panik. Ini membolehkan anda melihat penyakit dari perspektif yang berbeza..

Ahli psikologi berusaha untuk mengembangkan tingkah laku dan kepercayaan baru yang membantu pesakit memahami bahawa tidak ada yang mengerikan dan tidak dapat diperbaiki berlaku semasa serangan panik. Ini mengurangkan kegelisahan, dan akibatnya, panik berkurang, gejala hilang.

Terdapat kaedah jangka pendek psikocorrection, yang tidak hanya menghilangkan kejang, tetapi juga punca penyakit ini. Rawatan merangkumi:

  • teknik relaksasi pernafasan yang membantu menghilangkan serangan panik;
  • penurunan kepekaan semasa serangan, seseorang tidak menumpukan pada sensasinya, belajar menjauh dari mereka;
  • memahami dan menghilangkan punca yang menyebabkan panik;
  • penjelasan akhir situasi yang sebelum ini menyebabkan panik menyatukan hasilnya.

Terapi sedemikian membantu mengubah ketakutan patologi negatif menjadi pengalaman hidup yang sudah tidak lagi mempengaruhi seseorang..

Membantu mengatasi penyakit ini boleh:

  • Terapi EMDR
  • hipnosis;
  • terapi strategik;
  • terapi tingkah laku kognitif.

Keberkesanan psikoterapi terbukti. Selepas 10-15 sesi, orang itu pulih sepenuhnya, peningkatannya dapat dilihat setelah 5 sesi.

Rawatan ubat

Terdapat beberapa kumpulan ubat yang digunakan untuk memerangi serangan panik:

  1. Penenang. Kurangkan kegelisahan dan ketegangan, bantu menormalkan irama pernafasan dan degupan jantung. Mereka diambil sebelum serangan. Tetapi pil semacam itu membuat ketagihan, jadi rawatan tidak disarankan selama dua minggu.
  2. Antidepresan. Mereka menghilangkan kegembiraan, ketegangan dan kegelisahan, menormalkan latar belakang emosi, memulihkan mod tidur. Selepas pengambilan, kesan sampingan sering berlaku dalam bentuk mengantuk, kelemahan, sakit kepala, pening. Rawatan berlangsung selama 6-12 bulan. Mulakan dengan dos kecil, secara beransur-ansur meningkat, kemudian kurangkan jumlah tablet, sehingga penghentian rawatan.
  3. Tablet penenang. Tenangkan dengan lembut, jangan merosakkan badan dan tidak ketagihan.
  4. Ubat nootropik. Membantu meningkatkan fungsi otak. Mereka diambil bersama dengan ubat lain..
  5. Antipsikotik.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan ini, doktor menetapkan pengambilan kompleks vitamin, mineral, ubat adaptogenik dan metabolik.

Latihan, meditasi dan pengukuhan badan

Terbukti secara ilmiah bahawa sukan mempunyai kesan yang baik dalam memerangi serangan panik. Aktiviti luar sangat berkesan: berlari, berenang, bola tampar dan bola sepak, bermain ski, berbasikal. Selepas latihan, badan mula nada, kegelisahan hilang, mood bertambah baik.

Meditasi membantu menenangkan, menenangkan fikiran. Teknik relaksasi yang dipilih dengan betul menghilangkan penyebab serangan panik: mengurangkan kesan ketakutan, mengajar anda untuk tidak menyerah kepadanya.

Dengan pertolongan meditasi, anda dapat belajar hidup dengan ketakutan anda, melihatnya secara normal dan tidak takut. Tetapi kesan positifnya hanya akan berlaku pada kelas biasa. Sekiranya anda bermeditasi setiap hari, maka selepas 6-12 bulan, kegelisahan akan hilang sepenuhnya. Latihan bertujuan untuk menguatkan kehendak, mencari keseimbangan dan ketenangan.

Selalunya salah satu penyebab utama kejang adalah keadaan fizikal yang buruk, kekurangan aktiviti fizikal. Untuk menguatkan badan, anda mesti:

  1. Singkirkan tabiat buruk (merokok, alkohol, dadah), yang hanya meningkatkan kegelisahan dan memprovokasi serangan baru. Ya, alkohol dan ubat-ubatan memberikan kelegaan jangka pendek, tetapi setelah "bangun", keadaan hanya bertambah buruk.
  2. Mandi kontras. Ia mengganggu badan, meningkatkan mood, meningkatkan perlindungan badan.
  3. Menormalkan tidur dan terjaga. Sistem saraf memerlukan rehat yang kerap, jadi tidur yang lena diperlukan. Sekiranya seseorang tidak dapat tidur pada waktu malam, kegelisahannya meningkat.
  4. Pemakanan yang betul dan lengkap. Perlu diberi perhatian kepada sayur-sayuran dan buah-buahan, ikan, daging diet. Tidak perlu memuat dan meracuni badan yang lemah dengan makanan ringan yang berbahaya dan banyak makanan berkalori dan berlemak.

Untuk mengubati sindrom kegelisahan, untuk mengatasi rasa takut dan ngeri adalah sangat nyata. Perlu menggunakan terapi yang kompleks, menggabungkan beberapa kaedah: sesi dengan psikologi, ubat-ubatan, meditasi dan aktiviti fizikal. Peraturan utama adalah mencari punca dan menghapuskannya..

Jiwa kita boleh melakukannya dengan baik tanpa ubat, jadi anda tidak boleh bergantung hanya pada pil, lebih baik anda melupakannya dan cuba mencapai hasil yang diinginkan sendiri.

Serangan Panik Berkesan

Serangan panik adalah serangan kegelisahan secara tiba-tiba dan ketakutan yang tidak dapat ditahan, disertai dengan gejala fisiologi yang tidak menyenangkan. Terdapat peningkatan tekanan darah ke angka kritikal, pening, mual dan muntah, berpeluh meningkat, kencing tidak disengajakan.

Penting! Serangan panik bukanlah penyakit seperti itu, tetapi menunjukkan kerosakan pada tubuh secara keseluruhan. Anda perlu tahu apa penawar serangan panik dapat melegakan serangan.

Bagaimana untuk memahami bahawa serangan panik telah berlaku?

Serangan panik boleh berlaku pada orang yang benar-benar sihat dalam keadaan yang benar-benar mengancam nyawa, dan akibat beberapa penyimpangan mental, somatik dan psikofisiologi dalam kesihatan manusia.

Kejang yang kerap berlaku pada orang yang menderita pelbagai bentuk neurosis, dystonia vegetovaskular dan manifestasi lain dari disfungsi peredaran darah, ketakutan patologi. Orang dengan penyakit kardiovaskular, penyakit endokrin, kecederaan dan tumor otak juga terdedah kepada sawan..

Perhatian! Serangan semasa serangan sering dikelirukan dengan krisis hipertensi atau serangan jantung. Untuk membezakan serangan panik dengan penyakit lain dengan jelas, anda perlu mengetahui bagaimana serangan bermula dan berkembang.

Perkara pertama yang dirasakan seseorang adalah keadaan tidak selesa dan kegelisahan yang tidak dapat difahami, perasaan bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Pada masa yang sama, degupan jantung semakin kuat, tangan menjadi basah, tekanan meningkat, pening dan perasaan semakin pingsan muncul. Tubuh ditutup dengan gegaran kecil, tangan mati rasa, kaki semakin lemah dan memberi laluan. Tidak ada apa-apa untuk bernafas dan takut bergabung. Ketika serangan berlangsung, ketakutan berkembang menjadi kengerian yang tidak dapat diatasi dan sensasi kematian yang hampir secara fizikal. Selalunya untuk kali pertama berhadapan dengan serangan, pesakit mengatakan: "Saya mati".

Apa yang berlaku di dalam badan?

Mekanisme pengembangan serangan adalah seperti berikut: kegelisahan secara tiba-tiba mengaktifkan kelenjar adrenal, meningkatkan pengeluaran hormon stres kortisol, yang seterusnya menyebabkan degupan jantung yang cepat dan mempunyai kesan vasokonstriktif. Pembuluh darah yang sempit meningkatkan tekanan darah (peningkatan tekanan darah), kekejangan otot licin bermula, yang menjelaskan sakit perut yang tajam, buang air kecil yang tidak disengajakan. Tachycardia dan peningkatan nada otot alat pernafasan menyebabkan sesak nafas dan rasa kekurangan udara.

Pertolongan cemas untuk serangan panik

Sekiranya serangan itu berlaku sendirian, maka perkara pertama dan paling penting yang dapat dilakukan adalah keluar ke jalan, di mana orang yang boleh dilintas. Ketika orang berada di dekatnya, kesejahteraan pesakit segera bertambah baik, ada harapan dalam fikirannya bahawa mereka akan dapat menyelamatkannya, memanggil ambulans dan memberi penawar untuk serangan panik.

Sekiranya tidak ada kemungkinan bersentuhan dengan orang, misalnya, serangan terjadi pada larut malam, anda perlu mencuci diri dengan air sejuk, minum ubat penenang untuk serangan panik, membuka tingkap, berjalan di sekitar bilik, cuba bernafas dalam-dalam dan merata melalui telapak tangan rumah yang dilipat. Periksa sama ada telefon dihidupkan, angkat. Pengetahuan bahawa anda boleh meminta pertolongan pada bila-bila masa akan menolong anda lebih tenang. Dan yang paling penting - beralih fikiran ke ingatan positif, hidupkan filem yang menyeronokkan dan baca buku, dengan fokus membaca.

Yang berdekatan, jika berdekatan, dapat mempercepat penghentian serangan panik. Untuk melakukan ini, disarankan untuk mengambil tangan pesakit dan dengan yakin mengatakan kepadanya bahawa semuanya akan baik-baik saja. Sekiranya anda mempunyai pil penenang, gunakan sebagai ubat untuk serangan panik, teteskan dari 10 hingga 30 tetes dan berikan pesakit dengan segelas air.

Siapa yang boleh membantu menyingkirkan penyakit ini?

Setelah berhadapan dengan serangan ketakutan dan kegelisahan yang tidak terkawal, seseorang mula takut akan pengulangan. Bagaimanapun, serangan boleh bermula pada bila-bila masa, bahkan dalam lingkungan yang sangat tenang: dalam pengangkutan, kuliah, di tempat kerja, di rumah di depan TV dan bahkan dalam mimpi. Dengan keselamatan luaran, kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan menunjukkan kekurangan mental seseorang. Dengan serangan yang kerap, seseorang kelihatannya hilang akal. Persoalannya secara semula jadi timbul: ke mana harus lari, bagaimana dirawat, dan apakah ada penawar untuk serangan panik.

Pertama sekali, anda harus menghubungi pakar neurologi. Seorang pakar dalam profil ini akan dapat menentukan penyebab (biasanya beberapa) berlakunya patologi, membezakannya dengan penyakit lain (kriteria utama adalah spontaniti, serangan tidak sistematik) dan, yang sangat penting, untuk menetapkan penawar untuk serangan panik. Faktanya ialah bergantung kepada keparahan penyakit, ubat kuat mungkin diperlukan yang dikeluarkan di farmasi hanya dengan resep.

Sebagai tambahan kepada terapi ubat, pakar neuropatologi akan menasihatkan pesakit untuk berunding dengan psikoterapis untuk mencari punca perkembangan penyimpangan..

Penting! Arah ini tidak boleh diabaikan, kerana sering kali sumber serangan panik adalah kecederaan psiko-emosi yang kuat yang dialami pada awal kanak-kanak dan hampir dilupakan oleh pesakit. Dalam kes ini, penawar terbaik untuk serangan panik adalah psikoterapi yang tepat..

Rawatan Serangan Panik Farmakologi

Rawatan ubat harus dimulakan hanya berdasarkan cadangan dan di bawah pengawasan doktor yang hadir. Tetapi untuk ketenangan fikiran anda sendiri, lebih baik anda mengetahui jenis ubat untuk serangan panik yang boleh diresepkan oleh doktor.

Jadi, semua ubat untuk serangan panik yang dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit dibahagikan kepada 5 kumpulan:

  • Penenang;
  • Penenang;
  • Antipsikotik;
  • Ubat nootropik;
  • Antidepresan.

Setiap kumpulan ubat untuk serangan panik mempunyai ciri tersendiri mengenai pendedahan pada sistem saraf dan vaskular badan. Pada masa yang sama, antidepresan, ubat penenang dan ubat penenang dirancang untuk menenangkan NS, antipsikotik dan nootropik yang terguncang mempengaruhi proses dalaman pada tahap molekul. Cara merawat penyakit, doktor akan menentukan.

Ubat penenang

Jenis ubat yang paling biasa dalam rawatan serangan kecemasan dan ketakutan pada peringkat awal. Terdapat lebih daripada seratus persiapan kumpulan ini; mereka (lebih kerap) berasal dari tumbuhan atau semi-sintetik (berdasarkan bromin). Kepekatan bahan aktif dalam setiap ubat individu untuk serangan panik tidak signifikan, jadi di farmasi mereka dikeluarkan tanpa resep.

Penyembuhan serangan panik boleh berdasarkan bahan tanaman: valerian, hypericum, peppermint, motherwort, lily of the valley, passionflower. Tekstur peony, ekstrak motherwort dan persediaan yang menenangkan (gabungan ramuan seimbang untuk penyediaan infus dan merebus) sangat popular.

Perhatian! Penggunaan ubat penenang mengurangkan kegelisahan, mudah marah, meningkatkan kualiti tidur, mempunyai kesan kardiostatik yang sederhana..

Semasa memilih ubat-ubatan bebas untuk serangan panik, satu perkara yang perlu diingat adalah semua tincture alkohol mempunyai kesan penenang dari 5 minit hingga setengah jam, dan dapat dengan cepat menghilangkan permulaan serangan.

Persiapan dalam bentuk tablet bertindak lebih perlahan, mengikut jenis akumulatif, iaitu, untuk mencapai kesannya, anda perlu minum keseluruhan hidangan.

Penenang

Penenang adalah ubat asal sintetik, nama lain adalah anxiolytics, yang dirancang untuk memberi kesan sedatif yang jelas dalam memerangi kelainan neuropsikiatri.

Penting untuk mengetahui! Kelemahan utama penenang adalah ketagihan cepat.

Itulah sebabnya ubat-ubatan tersebut untuk serangan panik digunakan dalam jangka pendek (tidak lebih dari dua minggu) kursus. Di farmasi, hanya ubat preskripsi yang ada. Jangan menggunakan ubat penenang ringan tanpa cadangan doktor, kerana selain kesan terapi, mereka mempunyai banyak kontraindikasi dan kesan sampingan. Mereka biasanya diresepkan untuk rawatan neurosis bentuk lanjut dan, seperti yang dikatakan oleh doktor, neurasthenia mekar, sebagai ubat untuk serangan panik.

Semua penenang dibahagikan secara bersyarat kepada 3 kumpulan:

  1. Ubat-ubatan berasaskan benzodiazepin. Ini termasuk Nozepam dan Phenazepam, Seduxen dan Lorafen;
  2. Ubat berdasarkan diphenylmethane. Ini termasuk Atarax dan Amizil yang popular;
  3. Ubat berdasarkan turunan dari kumpulan kimia yang berbeza. Ini termasuk "Afobazol" yang terkenal, "Proroxan", "Spitomin", "Buspiron", "Spucinat" dan lain-lain.

Setiap kumpulan ubat ini untuk serangan panik mempunyai indikasi dan kontraindikasi sendiri. Jangan mempertaruhkan kesihatan anda dengan pilihan bebas dari ubat untuk serangan panik, biarkan doktor melakukannya.

Ubat antipsikotik

Antipsikotik adalah ubat psikotropik, nama kedua adalah antipsikotik yang diresepkan untuk merawat gangguan mental yang lebih mendalam..

Antipsikotik generasi pertama (Amenazine, Galaperidol, dan lain-lain) digunakan terutamanya dalam narkologi dan psikiatri, dan ubat generasi kedua (antipsikotik kecil) mantap dalam amalan merawat gangguan neurotik, termasuk kemurungan teruk dan sebagai ubat untuk serangan panik. Ini termasuk ubat-ubatan: "Sonapax", "Melleril", "Thiodazine", "Thioril", "Truxal", "Eglek", "Neuleptil", "Betamax" dan lain-lain.

Ubat nootropik

Nootropics - ubat-ubatan yang mengatur aktiviti sistem saraf pusat dan meningkatkan fungsi otak dalam bidang aktiviti mental yang lebih tinggi.

Mengambil ubat nootropik meningkatkan daya tahan tubuh terhadap tekanan, membantu mengatasi tekanan mental dan fizikal yang meningkat, meningkatkan ingatan dan perhatian. Dengan rawatan perubatan serangan panik, ia digunakan dalam kombinasi dengan kaedah terapi lain. Ubat nootropik yang paling biasa dengan kesan menenangkan adalah Glycine..

Antidepresan

Ubat-ubatan kumpulan antidepresan mempengaruhi rangkaian saraf otak, memulihkan kerjanya. Berdasarkan namanya, ubat-ubatan tersebut dirancang untuk memerangi keadaan depresi dengan tahap keparahan yang berbeza-beza dan dapat digunakan sebagai ubat untuk serangan panik. Dengan kemampuan untuk meningkatkan mood, mereka juga dapat mengurangkan tahap kegelisahan secara keseluruhan dan mencegah terjadinya serangan. Sehingga kini, antidepresan generasi keempat Simbalta, Milnacipran, Remeron, Effexor, Ziban, Velbutrin, Adepress, Plizil dan lain-lain telah muncul di farmasi. Tetapi persediaan 1-2 generasi (Imipramin, Amitriptyline, Clomipramine, Fluoxetine, Sertralin, Venlafaxine, dll.) Masih banyak digunakan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dana yang terbukti lebih murah, walaupun mereka mempunyai jangka waktu pendam yang lebih lama (memerlukan masa untuk mencapai kesannya). Antidepresan generasi keempat lebih mahal, tetapi jauh lebih cepat dari segi tindakan dan jumlah kesan sampingan.

5 Ubat Pencegahan Serangan Panik Paling Popular

Perhatian! Ubat untuk serangan panik ditetapkan secara individu dan gabungan. Ubat penenang yang paling kerap diresepkan dengan kesan kecemasan yang ketara, iaitu mengurangkan kegelisahan dan ketakutan, melegakan ketegangan saraf adalah Afobazol, Ataraks, Grandaksin, Phenazepam dan Gidazepam.

"Afobazole" mempunyai kesan anti-kegelisahan, tidak menghalang sistem saraf, sambil melegakan gejala serangan somatik. Ubat ini diresepkan kepada orang yang mempunyai keperibadian jenis asthenik (orang yang mencurigakan, tidak selamat dan mudah terdedah kepada reaksi emosi yang ganas dalam situasi tekanan). Kelebihan ubat ini untuk serangan panik termasuk fakta bahawa ia tidak mempunyai kesan hipnosis, tidak menyebabkan kelemahan otot, dan tidak mempengaruhi kepekatan perhatian dan sifat ingatan. Dengan penggunaan yang berpanjangan, kebergantungan ubat tidak berkembang, dan tidak ada sindrom penarikan. Terdapat lebih sedikit kontraindikasi dan kesan sampingan dalam ubat untuk serangan panik daripada wakil kumpulan farmakologi ini. Di farmasi, ubat untuk serangan panik tersedia tanpa preskripsi. Daripada kekurangan - perkembangan kesan terapi yang perlahan terhadap serangan panik. Melegakan berlaku seminggu selepas permulaan ubat untuk serangan panik, kesan maksimum dirasakan setelah sebulan, dan berakhir setelah 2 minggu.

"Atarax" adalah penawar untuk serangan panik sekumpulan turunan dimetiletana. Ia mempunyai kesan analgesik simpatolitik, antispasmodik, ringan. Penyembuhan serangan panik ini menghilangkan kegelisahan dan ketegangan saraf, mengurangkan nada otot, dan melegakan pergolakan psikomotor dan kerengsaan berlebihan. Ia tidak menyebabkan gangguan ingatan, tetapi mengantuk. Lebih baik diminum pada waktu malam, kerana ubat meningkatkan jangka masa dan kualiti tidur..

Grandaxinum, tidak seperti Atarax, adalah ubat untuk serangan panik yang tidak menyebabkan mengantuk atau kelesuan otot. Sebaliknya, ia mengaktifkan aktiviti sistem saraf pusat dengan lembut, jadi ia dibenarkan mengambilnya pada waktu siang, tanpa gangguan dari kerja. Penyembuhan serangan panik tidak mempengaruhi kemampuan memandu kenderaan dan tidak menimbulkan ketagihan. Pada masa yang sama, kesan terapeutik ubat ini dari serangan panik berkembang dalam 2 jam setelah pemberian, yang merupakan kelebihan yang tidak dapat dibandingkan dengan ubat ini.

"Phenazepam" tidak hanya mempunyai kecemasan, tetapi juga kesan antikonvulsan. Ia mempunyai sifat relaksasi otot ringan dan menenangkan, dengan peningkatan dos dapat digunakan sebagai pil tidur. Ini telah membuktikan dirinya sebagai penawar serangan panik untuk melegakan serangan dengan cepat. Walaupun Phenazepam tergolong dalam ubat penenang generasi pertama, rawatannya terhadap gangguan vegetatif, neurosis dan keadaan seperti psiko (tahan terhadap tindakan penenang lain), jauh lebih berkesan daripada analog pengeluaran kemudian.

"Gidazepam" adalah ubat untuk serangan panik dengan sifat antidepresan. Dari segi bahan aktif utama, ia adalah saudara terdekat Phenazepam dan Seduxen, tetapi dengan kesan sampingan yang lebih sedikit dan ketoksikan yang rendah. Ubat dari serangan panik dapat digunakan pada siang hari, kerana mempunyai kesan pengaktifan, dos terapi tidak menyebabkan rasa mengantuk. Walau bagaimanapun, pengeluar tidak mengesyorkan memandu kenderaan atau mesin lain yang memerlukan peningkatan perhatian semasa rawatan dengan Gidazepam. Aspek positif: bertindak dengan lembut dan cepat, negatif: ketagihan, membatasi kebebasan bertindak semasa waktu bekerja. Tidak ada cuti farmasi di Rusia.

Semasa memilih ubat yang sesuai untuk serangan panik, perhatian khusus harus diberikan kepada kontraindikasi dan kesan sampingan. Di antara yang terakhir, ia boleh menjadi reaksi alergi, mual, mengantuk, dan penurunan tekanan darah. Bergantung pada bahan aktif utama dengan kesan terapeutik yang hampir sama, ubat serangan panik mempunyai pelbagai kontraindikasi. Walau bagaimanapun, kontraindikasi umum untuk semua ubat yang disenaraikan dari kumpulan ubat penenang adalah: tempoh kehamilan dan penyusuan, usia bayi dan anak.

Sekiranya anda mempunyai tekanan darah tinggi, maka kami cadangkan anda mempertimbangkan ubat Indapamide dengan mengklik pautan ini.

Ingat! Tidak mungkin untuk mengatasi serangan panik hanya dengan bantuan pil, perlu menggunakan pertolongan psikoterapi untuk penyembuhan penyakit sepenuhnya.