Ubat untuk meningkatkan peredaran serebrum

Gangguan dalam fungsi saluran otak adalah penyakit yang biasa. Penyakit seperti ini memberi kesan negatif terhadap fungsi otak dan organ lain yang penting bagi manusia. Orang yang menderita vasospasme sering mengadu sakit kepala, pening, sakit dada, menggigil, dan sakit di bahagian atas dan bawah. Lebih-lebih lagi, kekejangan vaskular dapat berlangsung selama beberapa minit atau beberapa hari. Doktor menetapkan ubat vasodilator kepada pesakit dalam kursus tertentu.

Persediaan vaskular

Untuk memulihkan peredaran darah dan menyingkirkan kekejangan di otak, pesakit mengambil ubat untuk mengembangkan saluran otak. Persediaan vasodilator untuk otak membantu menormalkan metabolisme, merangsang aliran oksigen ke dalam tisu dan mencegah pembentukan penyakit serius yang kadang-kadang membawa kepada kecacatan atau bahkan kematian pesakit..

Dalam perubatan, ubat vasodilator adalah kumpulan ubat yang banyak. Setiap persiapan vasodilator untuk otak mempunyai ciri-ciri individu dan kesan tertentu, yang bertujuan untuk meningkatkan fungsi saluran otak. Beberapa ubat vasodilator digunakan untuk rawatan kompleks dari pelbagai penyakit yang muncul di saluran mana-mana bahagian badan. Sebagai tambahan, vasodilator untuk otak diresepkan untuk merawat hipertensi, migrain, dan juga untuk meningkatkan daya tumpuan dan ingatan.

Memandangkan pelbagai gejala yang menjadi sebab pelantikan ubat vasodilator untuk otak dan pelbagai jenis ubat ini, rawatan ditetapkan oleh pakar setelah diagnosis penyakit yang tepat dan mengikut ciri-ciri peribadi keadaan pesakit..

Dalam artikel ini, kami akan memberikan senarai ubat vasodilator yang diresepkan untuk rawatan sistem vaskular otak. Dan juga pertimbangkan klasifikasi mereka dan fungsi setiap jenis ubat vasodilator untuk otak.

Ciri-ciri ubat vasodilator

Gangguan dalam fungsi saluran darah adalah penyakit yang agak biasa. Penyakit seperti ini terdedah kepada orang-orang dari kategori umur yang berbeza. Vasokonstriksi mungkin terjadi pada mana-mana organ tubuh manusia, boleh mempengaruhi fungsi penting.

Kapal membekalkan darah ke hampir seluruh tubuh manusia. Melalui aliran darah, tubuh dibekalkan nutrien, oksigen dan produk metabolik. Selain itu, melalui saluran darah, tubuh dibersihkan dari racun yang terbentuk semasa proses kehidupan. Akibatnya, lumen kapal yang menyempit boleh menyebabkan pelanggaran terhadap semua proses ini..

Untuk menyembuhkan penyakit vaskular yang berkaitan dengan penyempitannya di kawasan dan saiz yang berbeza, pakar menetapkan vasodilator untuk otak (vasodilators). Ini adalah kumpulan ubat yang cukup luas, yang mempunyai ciri umum - mereka mengembang saluran darah, hanya masing-masing di bahagian tubuh manusia yang terpisah.

Adalah menjadi kesalahan untuk menganggap bahawa setiap ubat yang melebarkan saluran darah mempengaruhi seluruh badan secara sama rata. Di dalam tubuh manusia terdapat semua jenis saluran yang mengalir darah, dari kecil ke besar, melakukan tindakan individu. Oleh itu, ubat vasodilator dipilih untuk setiap penyakit, berikutan penyetempatan.

Bagaimana ubat vasodilator dikelaskan?

Oleh kerana alat untuk mengatur nada di dinding saluran darah adalah kompleks dan pelbagai, agak sukar untuk mengklasifikasikan ubat vasodilating untuk otak. Tetapi masih, kumpulan ubat ini mempunyai pembahagian mengikut beberapa ciri. Pertama, fungsi ubat vasodilator untuk otak. Ciri ini tidak penting bagi pesakit, sebaliknya ciri ini diperlukan untuk doktor yang menetapkan rawatan.

Kedua, persediaan vasodilator untuk otak dibahagikan mengikut ciri anatomi-terapi-kimia (ATX).

Pembahagian persediaan vasodilator untuk otak menjadi beberapa kumpulan dilakukan mengikut prinsip berikut:

  • Komponen utama ubat vasodilator. Ini membolehkan anda menentukan bagaimana agen otak mempengaruhi tubuh manusia;
  • Senarai penyakit untuk rawatan yang mana ubat vasodilator ini diresepkan untuk otak;
  • Penyetempatan tindakan vasodilator untuk otak.

Data mengenai ubat vasodilator ini akan menjadi penting bagi pesakit. Tetapi tetap harus diperhatikan bahawa penggunaan ubat-ubatan yang bebas untuk melebarkan saluran darah dilarang sama sekali.

Dalam beberapa kes, doktor yang hadir mengesyorkan pelbagai ubat untuk otak untuk rawatan penyakit yang sama. Ini disebabkan oleh ciri-ciri pesakit, kehadiran penyakit bersamaan di organ dan sistem lain, keadaan saluran darah di kawasan yang terjejas, serta banyak sebab lain.

Menurut fungsi vasodilator ubat dibahagikan kepada:

  • Neurotropik;
  • Myotropik;
  • Saluran penyekat kalsium.

Neurotropes pula dibahagikan kepada:

  • Ubat refleks vasodilator;
  • Persediaan vasodilator untuk otak, berfungsi secara terpusat;
  • Vasodilator bertindak secara dangkal.

Persediaan vasodilator myotropik untuk otak mempengaruhi tisu otot di lapisan tengah arteri (dibandingkan dengan urat, arteri bukan sahaja mempunyai tisu penghubung luaran dan membran endotel dalaman, tetapi juga lapisan di tengahnya, yang terdiri daripada sel otot licin).

Persiapan vasodilating untuk otak, yang menyekat saluran kalsium, mencegah pembentukan protein agregat aktin-myosin, yang mengurangkan dinding saluran darah. Kalsium yang terkandung dalam ubat vasodilator untuk otak membantu mengekalkan sebatian protein yang stabil.

Di samping itu, terdapat persediaan vasodilating untuk otak, kesan campuran pada badan, sebagai contoh, persediaan yang mengandungi nitrat. Vasodilator sedemikian untuk otak menggabungkan dua alat: neurotropik dan myotropik.

Terdapat juga ubat penguat vaso yang mempengaruhi kawasan tertentu badan, dan tidak semua kapal. Contohnya, ubat koronarolitik mempengaruhi terutamanya sistem kardiovaskular. Validol, nitrogliserin atau aminophylline diresepkan untuk melegakan kekejangan pada saluran koronari. Untuk meningkatkan fungsi sistem vaskular otak, para pakar mengesyorkan mengambil ubat cinnarizine ubat vasodilator. Dan untuk melegakan kekejangan vaskular di kaki, kursus phentolamine ditetapkan.

Mari kita perhatikan lebih dekat ubat vasodilator yang membantu melebarkan saluran darah untuk melokalisasikan pendedahan.

Ubat vasodilator untuk otak

Ubat vasodilator yang digunakan untuk penyembuhan saluran cerebral mempunyai beberapa keunikan dalam kesannya pada tubuh. Kelemahan utama penggunaan ubat vasodilator ini adalah kesan pada sistem vaskular lain, yang sering menyebabkan penurunan tekanan darah yang ketara. Oleh itu, ubat vasodilator ini tidak diresepkan kepada pesakit yang terdedah kepada keadaan hipotonik. Hasilnya boleh menjadi sebaliknya. Atas sebab ini, ubat-ubatan yang melebarkan saluran darah di otak diberikan secara individu kepada setiap pesakit..

Ubat vasodilator terbaik untuk menyembuhkan sistem vaskular otak adalah seperti berikut:

Ubat vasodilator untuk otak Piracetam adalah ubat yang mempercepat penarikan glukosa, yang menormalkan bekalan darah ke saluran otak, menghilangkan sakit kepala dan pening. Ia dihasilkan dalam pelbagai bentuk farmakologi: tablet, sirap, penyelesaian untuk suntikan dan pentadbiran intravena.

Mexidol, vasodilator untuk otak, adalah ubat yang menormalkan bekalan darah ke otak, menjenuhkan otak dengan oksigen dan nutrien, menurunkan kolesterol, dan melebarkan saluran darah. Ubat vasodilator untuk otak dihasilkan dalam bentuk tablet dan suntikan.

Ubat vasodilator untuk otak Actovegin. Ini adalah ubat vasodilator, yang berjaya ditetapkan sebagai vasodilator untuk otak, mempercepat pengeluaran glukosa, menormalkan proses metabolik pada tahap sel.

Persediaan vasodilator untuk otak, digunakan dalam rawatan aterosklerosis serebrum, membantu meningkatkan aliran darah di otak dan mempunyai kesan positif pada dinding pembuluh darah vena dan arteri.

Ubat vasodilator seperti itu dapat dengan cepat mengembangkan sistem peredaran otak:

Ubat vasodilator untuk otak Papaverine. Ubat ini diresepkan untuk melegakan kekejangan di otak. Selain itu, papaverine digunakan dengan baik untuk melegakan kekejangan pada sel otot licin peritoneum;

Ubat vasodilator untuk otak Cavinton. Ia diresepkan untuk gangguan peredaran darah di otak. Ia memberi kesan positif pada saluran otak, melebarkan lumen di dalamnya dan menghilangkan kekejangan. Ia dibuat dalam bentuk tablet dan penyelesaian untuk suntikan.

Ubat vasodilator untuk otak Angionorm. Ubat ini membantu menjadikan saluran darah di otak lebih luas dan meningkatkan daya tahan fizikal, tahan terhadap keadaan tertekan, dan juga menormalkan keadaan emosi dan psikologi..

Di samping itu, hampir semua ubat yang bertujuan untuk menyembuhkan sistem vaskular otak mempunyai kesan hipotensi..

Atas sebab ini, penggunaan ubat vasodilator untuk otak dilakukan dengan ketat seperti yang ditetapkan oleh doktor. Di samping itu, dos dan kekerapan kemasukan harus diperhatikan, serta pemantauan tekanan darah pesakit secara berterusan.

Untuk kapal koronari

Penyempitan saluran koronari adalah ciri penyakit pada sistem kardiovaskular, terutamanya untuk penyakit jantung koronari (PJK). Dengan stenosis pada saluran koronari, pesakit merasa sakit, sesak di dada dan gejala lain yang tidak menyenangkan.

Untuk mengembangkan arteri koronari, pakar menetapkan alat perubatan seperti:

Ubat Vasodilator Nitroglycerin adalah ubat yang digunakan untuk melegakan serangan sakit dengan cepat dalam mengembangkan infark miokard. Ubat ini membantu meningkatkan fungsi miokardium dengan meningkatkan degupan jantung. Di samping itu, ia menghalang pengembalian aliran darah vena, yang mengurangkan keperluan oksigen otot jantung.

Atenolol, vasodilator, adalah ubat yang mengurangkan degupan jantung. Ia diresepkan untuk pesakit dengan takikardia, aritmia, dan juga orang yang menderita tekanan darah tinggi. Ia menghilangkan serangan sesak nafas, yang disebabkan oleh keperluan oksigen yang tinggi dalam miokardium, meningkatkan daya tahan saluran darah dan pemakanan otot jantung.

Tetapi ubat-ubatan ini mempunyai beberapa kontraindikasi untuk digunakan, itulah sebab kemustahilan penggunaannya tanpa berunding dengan doktor untuk memilih dos yang tepat.

Kontraindikasi merangkumi faktor berikut:

  • Kedua-dua ubat tidak boleh digunakan untuk hipotensi;
  • Ubat vasodilator Nitroglycerin tidak diresepkan untuk pendarahan serebral atau gangguan fungsi saluran otak;
  • Atenolol tidak ditetapkan untuk keadaan kardiogenik kejutan dan bradikardia sinus;
  • Ubat vasodilator Atenolol dikontraindikasikan dalam penyakit buah pinggang dan hati;
  • Atenolol tidak diresepkan sekiranya terdapat diabetes.

Sekiranya anda betul-betul mengambil ubat vasodilator dari klasifikasi ini, maka anda dapat menghilangkan sawan dan meningkatkan kesihatan pesakit.

Untuk arteri dangkal

Saluran darah dangkal sering sesak ketika pesakit mengalami tekanan darah tinggi atau tekanan darah meningkat. Itu belum didiagnosis sebagai hipertensi, tetapi ada kemungkinan transformasi menjadi bentuk kronik penyakit ini.

Ubat vasodilator yang paling berkesan dan banyak digunakan untuk otak termasuk:

Ubat vasodilator untuk otak Nifedipine adalah ubat yang berkaitan dengan antagonis kalsium. Membantu mengurangkan beban jantung, ketahanan umum saluran darah, yang memungkinkan untuk menurunkan tekanan darah.

Ubat vasodilator untuk otak Enalapril adalah ubat yang digunakan untuk merawat hipertensi. Ia dapat digunakan untuk waktu yang lama dan mempunyai kesan santai pada saluran darah..

Persediaan vasodilator untuk otak ini diresepkan kepada orang yang menunjukkan hipertensi, kegagalan jantung, penyakit jantung koronari. Ubat vasodilator untuk otak diambil untuk masa yang lama, dan kadang-kadang sepanjang hayatnya. Untuk membuat persediaan senang diambil, ia dihasilkan dalam bentuk tablet dengan dos bahan aktif yang berbeza.

Faktor berikut adalah kontraindikasi terhadap persediaan vasodilator untuk otak:

  • Intoleransi individu terhadap bahan-bahan yang membentuk produk;
  • Penurunan tekanan darah yang kuat;
  • Penggunaan ubat lain yang tidak sesuai dengan ubat ini.

Dengan penggunaan ubat vasodilator ini secara berpanjangan, otak ditugaskan untuk memantau tekanan darah secara berterusan, pendermaan darah berkala untuk memeriksa jumlah elektrolit dan komposisi biokimia. Sekiranya terdapat perubahan pada beberapa petunjuk, anda perlu mendapatkan bantuan doktor, mungkin anda perlu: menyesuaikan dos atau mengganti ubat.

Untuk menyembuhkan anggota bawah

Untuk melegakan kekejangan pada saluran kaki, ubat vasodilator seperti itu digunakan:

Papaverine. Ubat ini membantu melegakan manifestasi spasmodik di saluran dan sindrom kesakitan yang berkaitan dengannya. Selain itu, ia menghalangi munculnya bisul, karena efek pada dinding pembuluh darah, membuat peredaran mikro aliran darah melalui saluran dangkal kaki, dan juga meningkatkan metabolisme dalam tisu dan mencegah proses nekrotik. Ubat vasodilator untuk otak dihasilkan dalam bentuk tablet, dan juga dalam ampul untuk suntikan. Untuk rawatan perubatan di hospital, ia paling sering digunakan untuk pentadbiran intramuskular. Selepas keluar dari hospital, dos tablet papaverine ditetapkan.

Ubat vasodilator untuk otak Phentolamine - adalah penyekat adrenergik yang mempunyai kesan vasodilatasi dan bertindak secara khusus pada saluran yang terkena.

Ubat vasodilator untuk jantung ini ditunjukkan untuk digunakan dalam:

  • Kesakitan iskemia di bahagian bawah kaki;
  • Endarteritis;
  • Pembentukan luka trofik pada kaki;
  • Tahap awal pembentukan manifestasi gangren dengan adanya penyakit aterosklerotik;
  • Kehadiran luka tekanan dan radang dingin di kawasan kulit dilokalisasikan di tempat yang berbeza.

Penyakit berkembang dengan cepat dan berkembang sekiranya pesakit merokok, menderita diabetes mellitus atau hipertensi. Kekejangan di dalam kapal menyebabkan kekurangan oksigen pada otot kaki, yang menyebabkan kesakitan, terutama semasa berjalan. Setelah mengambil beberapa langkah, seseorang harus berhenti kerana sakit. Gejala ini disebut klaudikasi berselang..

Dengan perkembangan penyakit ini, ulser trofik muncul di hujung bawah, ia menjadi sianotik, pucat atau ungu kemerahan. Selain itu, garis rambut hilang di tempat di mana peredaran darah terganggu. Sekiranya anda menghidap penyakit, maka perkembangan gangren adalah mungkin, yang menjadi penyebab proses yang tidak dapat dipulihkan (mungkin untuk kekal sepenuhnya tanpa kaki).

Untuk rawatan tangan

Saluran darah tidak hanya mempengaruhi kaki. Kapal-kapal di bahagian atas kaki juga mengalami masalah yang sama. Di samping itu, kekejangan saluran darah di tangan adalah mungkin semasa memerah arteri di bawah tulang selangka. Penyakit yang paling berbahaya dalam kumpulan ini adalah penyakit dan sindrom Raynaud, yang sering mempengaruhi seks yang adil pada usia muda. Penyakit Raynaud adalah penyakit sistemik yang menampakkan diri pada tahap genetik, yang mempengaruhi kapal kecil di lengan (dalam kes yang jarang berlaku, pada kaki). Sindrom Raynaud menampakkan diri di bawah pengaruh sebab-sebab tertentu dan, jika dibandingkan dengan penyakit ini, dapat disembuhkan. Hanya wanita yang terdedah kepada sindrom, tetapi ini bukan semua faktornya. Selain itu, penyebab penyakit ini adalah keadaan tekanan, hipotermia biasa, getaran, penyakit reumatoid. Berisiko adalah jurutaip dan pemain piano.

Untuk merawat saluran darah di lengan, ubat vasodilator juga diperlukan..

Untuk rawatan anggota badan atas, pakar menetapkan ubat vasodilator berikut untuk otak:

  • Ubat untuk otak adalah antispasmodik. Yaitu, no-shpa atau papaverine.
  • Penyekat adrenergik dengan kesan pusat dan dangkal pada badan. Ini termasuk ubat vasodilator untuk otak, chlorpromazine dan tropafen.
  • Penyekat Ganglion. Yaitu, ubat vasodilator untuk gangleron otak dan benzohexonium.
  • Ubat myotropik yang memperluaskan sistem vaskular. Yaitu, asid nikotinik.
  • Ubat yang menyekat saluran kalsium. Antaranya: ubat untuk otak, amlodipine dan nifedipine.

Rawatan dengan ubat vasodilator dilakukan bersamaan dengan prosedur fizikal dan akupunktur, yang membantu memulihkan bekalan darah. Sekiranya penyembuhan tidak mempunyai hasil yang diinginkan, maka campur tangan pembedahan dilakukan (preganglionic sympathectomy).

Untuk otak berdasarkan ramuan perubatan

Dalam farmakologi moden, komponen tumbuhan telah lama digunakan untuk penghasilan ubat vasodilator untuk otak. Tidak terkecuali dan ubat vasodilator untuk otak, yang diresepkan untuk rawatan kekejangan vaskular dari penyetempatan yang berbeza.

Kelebihan ubat vasodilator ini untuk otak adalah keselamatannya, kesan sampingan yang minimum dan jumlah kontraindikasi yang rendah. Kelemahan ubat-ubatan untuk otak termasuk hasil yang lambat, perlunya penggunaan dan penggunaan jangka panjang pada tahap awal penyakit. Apabila penyakit ini berada pada tahap lanjut, berkembang pesat atau memasuki tahap akut, maka penyembuhan hanya dengan ubat vasodilator untuk otak berdasarkan ramuan perubatan tidak akan mendapat hasil yang diperlukan.

Digunakan secara meluas adalah persediaan vasodilatasi untuk otak dengan komponen tumbuhan, termasuk alkaloid vinca dan gingko biloba. Ekstrak ramuan ini membantu melegakan kekejangan, tepu tisu dengan oksigen dan nutrien, menormalkan peredaran darah di otak, menormalkan proses metabolik.

Persediaan vasodilator untuk otak yang mengandungi periwinkle sebagai bahan aktif termasuk: Vinpocetine, Cavinton, Telektol dan lain-lain.

Gingko biloba adalah komponen utama persediaan vasodilator untuk otak seperti: Tanakan, Bilobil, Gingium dan lain-lain.

Ubat otak yang mengandungi ramuan herba dijual di mana-mana farmasi tanpa preskripsi. Sebagai tambahan, persediaan vasodilator individu untuk otak diklasifikasikan sebagai bahan tambahan aktif secara biologi (BAA).

Walau bagaimanapun, ubat seperti ini mesti diminum setelah berunding dengan doktor anda. Oleh kerana sebarang ubat vasodilator untuk otak mempunyai kontraindikasi dan kesan sampingan pada tubuh manusia. Oleh itu, hanya pakar yang mempunyai hak untuk menetapkan ubat tersebut untuk mengecualikan kemungkinan risiko kesihatan pesakit.

Orang dari mana-mana kategori umur harus menjaga kesihatan mereka sendiri. Dan jangan menganggap bahawa hanya pesakit pada tahun-tahun menurun mereka yang terdedah kepada penyakit saluran darah. Kekejangan vaskular boleh berlaku walaupun pada usia muda atau kanak-kanak. Sebabnya ialah ekologi, peningkatan tekanan fizikal atau mental, tekanan, kehadiran tabiat buruk, dan juga banyak faktor lain. Sekiranya anda mula menjaga saluran darah tepat pada waktunya, adalah mungkin untuk mengekalkan keupayaan kerja, fikiran yang jernih dan ingatan yang baik selama bertahun-tahun. Tetapi pastikan anda berjumpa doktor sebelum memulakan rawatan dengan ubat vasodilator untuk otak. Ini akan memberi peluang untuk masalah kesihatan yang lebih serius..