Tempoh pemulihan selepas strok

Strok adalah pelanggaran akut peredaran serebrum, yang membawa kepada perkembangan akibat serius hingga kematian. Kualiti dan jangka hayat setelah serangan secara langsung bergantung pada kecepatan perawatan, kualitinya dan kelengkapan langkah-langkah pemulihan. Hospital Yusupov mempunyai semua yang anda perlukan untuk terapi yang berkesan: peralatan berteknologi tinggi, pakar unik dan perkhidmatan peringkat Eropah.

Faktor-faktor yang mempengaruhi kepantasan dan kualiti pemulihan

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kelajuan pemulihan selepas strok, jadi agak sukar untuk meramalkan jangka masa pemulihan dan kemungkinan hasilnya. Pemulihan dari strok tidak dapat dilakukan dengan mudah dan sederhana, kerana patologi menimbulkan banyak gangguan dan akibat serius yang dapat terjadi bahkan beberapa tahun setelah serangan. Masa dan jumlah pengembalian fungsi, tempoh dan kualiti hidup yang hilang secara langsung bergantung pada jenis strok, usia pesakit, kegunaan prosedur rawatan yang diberikan kepada pesakit.

Berapa lama pemulihan selepas strok bergantung pada parameter individu untuk setiap orang, dan juga faktor lain:

  • kelantangan lesi: strok yang meluas memburukkan lagi keadaan pesakit, dan juga menyebabkan banyak komplikasi neurologi yang memberi kesan buruk kepada masa pemulihan dan kualitinya;
  • usia pesakit: semakin tua mangsa, semakin lama pemulihan;
  • penyetempatan kerosakan: gangguan peredaran struktur yang mendasari sukar diatasi;
  • jenis strok: strok hemoragik jarang berlaku, tetapi berlaku dalam bentuk yang lebih agresif, di samping itu, mereka mempunyai kadar kematian yang tinggi, walaupun prognosis pemulihan lebih baik daripada dengan strok iskemia;
  • gangguan yang disebabkan: kehadiran beberapa gejala serebrum, koma, kelumpuhan teruk dan gangguan kepekaan memberikan ramalan yang buruk untuk pemulihan;
  • ketepatan masa terapi: hasil terapi yang paling positif dapat dicapai pada permulaan rawatan dalam 4 jam pertama setelah bermulanya gejala pertama, meminta pertolongan di kemudian hari memperburuk prognosis;
  • pematuhan dengan cadangan perubatan: setelah pesakit keluar dari hospital, pesakit diberi cadangan yang dapat meningkatkan kualiti hidup, mencegah pembentukan kambuh dan komplikasi negatif.

Keterukan lesi mempunyai kesan terbesar terhadap kemungkinan pemulihan fungsi yang hilang dan masa pemulihan. Dengan pukulan yang meluas, pelanggaran fungsi yang paling penting diperhatikan, walaupun program pemulihan yang ditentukan selesai, ramalannya agak mengecewakan. Kesukaran yang paling besar timbul dengan pengulangan pertuturan dan fungsi motor. Kerabat dekat dapat mempengaruhi keadaan secara positif, yang akan menghabiskan banyak masa untuk kelas khas dengan pesakit..

Anggaran Tarikh Pemulihan

Proses memulihkan fungsi yang hilang setelah strok panjang dan sukar, dalam banyak aspek bergantung pada keinginan dan mood pesakit. Pemulihan sepenuhnya, menurut statistik, mungkin berlaku dalam 70% kes, dan selebihnya hanya pemulihan separa sahaja. Selalunya, selepas strok, pesakit perlu mengembalikan fungsi kognitif, fungsi motorik dan pertuturan.

Dengan stroke hemoragik, tempoh pemulihan ditentukan oleh keparahan serangan dan boleh berlangsung dari 2 bulan hingga beberapa tahun, sementara 95% pesakit tetap mengalami gangguan kecil atau serius pada sistem muskuloskeletal. Dengan strok iskemia, pemulihan dibahagikan kepada beberapa peringkat dan dibuat mengikut program individu sesuai dengan usia, patologi bersamaan, gejala yang ditunjukkan, indikasi dan kontraindikasi.

Tahap 1 bermula pada tempoh akut strok dan berlangsung selama 1 bulan. Pada masa ini, klinik pemulihan hospital Yusupov mula melakukan senaman pasif, urut dan rawatan postur. Tahap 2 - pemulihan awal, dilakukan selama 2-6 bulan, tahap 3 - pemulihan lewat berlaku selama 6-12 bulan. Dalam tempoh ini, pembentukan sista pasca-stroke berakhir, langkah-langkah pemulihan bertujuan untuk memulihkan jumlah dan kekuatan pergerakan pada anggota badan dan pengembalian fungsi motor yang hilang. Pada masa ini, kelajuan pemulihan adalah maksimum, semua latihan memberikan hasil yang maksimum. Tahap 4 - tempoh ketahanan, bermula setahun setelah berlakunya strok, badan pada masa ini paling tidak rentan terhadap langkah-langkah pemulihan, kecepatan pemulihan fungsi adalah minimum.

Kemungkinan pemulihan sepenuhnya

Syarat-syarat pemulihan adalah individu, kerana beberapa bulan sudah cukup, bagi yang lain akan memakan masa bertahun-tahun untuk mencapai hasil yang positif. Semakin awal prosedur pemulihan dimulakan, ramalan lebih baik. Pada masa yang sama, mood dan tumpuan pesakit terhadap hasilnya adalah penting; semakin besar keinginan seseorang untuk kembali ke kehidupan yang penuh, semakin berkesan latihan dan latihan.

Semasa mendiagnosis strok dengan defisit neurologi minimum (kelumpuhan ringan, gangguan penglihatan, gangguan pergerakan), pemulihan fungsi separa mungkin dilakukan setelah 1-2 bulan, dan selesai setelah 2-3 bulan. Dalam strok dengan defisit neurologi yang teruk (gangguan motorik yang serius, kelumpuhan), pemulihan separa boleh berlaku selepas 6 bulan, lengkap memerlukan beberapa tahun. Kekurangan neurologi berterusan pada strok menyebabkan kecacatan, pemulihan separa mungkin berlaku dalam beberapa tahun

Terapi selepas strok harus dilakukan di bawah pengawasan doktor rehabilitologi dan ahli saraf supaya mereka dapat menyesuaikan kelas, membuat perubahan pada program, mengatur aktiviti fizikal dan memperhatikan saat-saat positif. Dalam kebanyakan kes, semua prosedur pemulihan dilakukan secara rawat jalan atau di rumah. Dan, selain memulihkan fungsi yang hilang, mereka membantu mencegah pukulan berulang..

Di hospital Yusupov, pasukan profesional yang terkoordinasi dengan baik (pakar neurologi, rehabilitologi, ahli terapi, ahli kardiologi, ahli terapi pertuturan, psikologi) mengambil bahagian dalam pemulihan pesakit selepas strok. Doktor membuat program individu untuk setiap pesakit, yang bertujuan untuk hasil maksimum, dengan mematuhi prinsip berikut:

  • permulaan awal prosedur pemulihan;
  • aktiviti yang sistematik dan panjang;
  • kerumitan prosedur;
  • pelbagai disiplin kelas;
  • kesesuaian prosedur dengan keadaan pesakit;
  • interaksi aktif doktor dengan pesakit dan keluarganya.

Anda boleh membuat janji temu dengan doktor hospital Yusupov dan mengetahui berapa banyak pemulihan selepas kos strok melalui telefon.

Pemulihan selepas strok: penyakit bukan hukuman!

Strok, atau kemalangan serebrovaskular akut, adalah keadaan yang kemungkinan meningkat seiring bertambahnya usia. Kira-kira 400 ribu pukulan didaftarkan setiap tahun di Rusia, ¾ daripadanya pada orang yang berumur lebih dari 65 tahun. Keterukan perubahan aktiviti otak selepas strok berbeza-beza. Pada kira-kira 10% pesakit, fungsi yang terganggu dalam tempoh akut dipulihkan secara spontan, tetapi pemulihan jangka panjang setelah strok biasanya diperlukan. Malangnya, di klinik negeri, sebagai peraturan, tidak ada cara untuk mengatasinya dengan sengaja. Hasilnya mengecewakan: sepertiga pesakit memerlukan pertolongan untuk menjaga diri, seperlima pesakit tidak dapat berjalan, dan hanya 20% kembali ke kehidupan yang biasa dan biasa.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai diet yang disyorkan selepas strok dalam artikel yang berasingan.

Apa itu pemulihan

Rehabilitasi adalah kompleks langkah-langkah, yang tujuannya adalah untuk memulihkan sebahagian atau sepenuhnya fungsi tubuh yang terganggu dan menyesuaikan pesakit secara sosial.

Sistem saraf pusat cukup plastik: hanya 10% mangsa strok yang tidak mempunyai prospek pemulihan. Pampasan disebabkan oleh:

  • kebolehfungsian pelbagai jabatan sistem saraf pusat;
  • penstrukturan semula sistem fungsional otak;
  • meningkatkan bekalan darah ke kawasan yang berdekatan dengan kawasan yang terjejas;
  • penyertaan dalam kerja sandaran, sistem "tidak aktif".

Terdapat tiga tahap pemulihan yang mungkin:

  1. Penuh (benar). Ia hanya mungkin berlaku sekiranya sel-sel saraf belum mati, tetapi tidak aktif kerana mampatan, hipoksia, edema.
  2. Pampasan, atau penyesuaian fungsi.
  3. Penyesuaian semula - penyesuaian terhadap pelanggaran yang timbul (pengangkutan, tongkat, dll.)

Prinsip asas pemulihan:

Permulaan awal

Dipercayai bahawa pemulihan selepas strok harus dimulakan dalam tempoh akut: sebaik sahaja parameter hemodinamik (tekanan darah, ECG) stabil dan keadaan kesedaran pesakit memungkinkan. Pada peringkat ini, gimnastik pasif, urut, elektromisostimulasi, gimnastik pernafasan digunakan. Sekiranya pesakit agak mencukupi - anda boleh memulakan kelas untuk memulihkan pertuturan. Pertama, ini akan mencegah komplikasi yang timbul daripada keadaan tidak bergerak sepenuhnya: penyakit barah, trombophlebitis, pneumonia kongestif. Kedua, dengan awal pemulihan, maladaptasi sosial menurun, dan intensitas kemurungan yang berlaku pada semua pesakit pasca-insulin menurun.

"Bangkitkan" pesakit dari tempat tidur (kadang-kadang dalam arti harfiah: dengan bantuan pemekat) juga diperlukan seawal mungkin. Masa biasanya bergantung pada jumlah dan keparahan lesi: dari 5 hari hingga 4-6 minggu.

Pada masa akut, kemungkinan pemulihan fungsi neuron "tidak teratur" sementara di pinggiran tapak lesi muncul. Semakin awal pemulihan bermula, semakin aktif adalah penyusunan semula fungsi yang membolehkan bahagian otak yang utuh mengambil beberapa fungsi sel saraf mati.

Ketekalan, ketekalan, jangka masa

Anda tidak boleh mengandalkan hasil yang cepat: rata-rata, pemulihan kemahiran motor memerlukan waktu dari enam bulan hingga setahun, dan tempoh kemajuan digantikan oleh kemerosotan. Walaupun begitu, anda boleh bergantung pada peningkatan. Sekiranya sejurus selepas strok, 81.2% pesakit yang masih hidup mengalami beberapa jenis gangguan motorik (22.3% mengalami parah), maka setahun kemudian mereka mengalami 49.7% (teruk 11.5%).

Sebaik-baiknya, kompleks pemulihan dibina dalam beberapa peringkat:

  1. Di jabatan di mana pesakit dimasukkan ke hospital.
  2. Di jabatan pemulihan hospital, pusat pemulihan atau sanatorium pemulihan: setelah berakhirnya tempoh akut. Pilihan institusi dan program bergantung pada keadaan pesakit, kemampuan motornya.
  3. Di rumah, dengan lawatan berkala ke bilik terapi fizikal, jabatan pemulihan.

Kerumitan

Strok menyebabkan bukan sahaja gangguan motorik, tetapi juga gangguan kognitif (mental) dan mental. Pemulihan harus dilakukan ke semua arah, dengan penglibatan pakar sempit yang berkaitan.

Penyertaan aktif pesakit dan keluarganya

Pemulihan selepas strok adalah proses yang panjang, susah payah dan memerlukan kesabaran dari pesakit itu sendiri dan dari saudara-mara. Adalah orang-orang dekat yang dapat menyokong keinginan untuk pulih, dan mensabotajnya sepenuhnya. Saudara-mara boleh, setelah menjalani latihan singkat dengan pengajar terapi fizikal atau pakar pemulihan, mengadakan kelas di rumah. Di bahu mereka terletak latihan pesakit dalam kemahiran mengurus diri, pemulihan sosialisasi.

Aspek psikologi pemulihan

Selepas strok, kebanyakan pesakit menjadi lemah emosi, sering kali berada dalam keadaan tertekan dengan perasaan "hidup sudah berakhir." Banyak yang kehilangan minat dan keinginan untuk pemulihan: mereka menolak latihan dan minum ubat. Pesakit seperti itu memerlukan bantuan pakar, mungkin pelantikan antidepresan.

Adalah sangat penting untuk mewujudkan sikap positif terhadap rawatan pada pesakit, untuk membentuk idea penyakit ini sebagai masalah yang perlu diselesaikan, dengan prospek yang optimis - tetapi dengan penilaian yang mencukupi mengenai keadaan seseorang. Optimisme yang berlebihan "tidak ada yang serius, semuanya akan berlalu dengan sendirinya" membawa pertama kepada pengabaian langkah-langkah pemulihan, dan seterusnya kekecewaan dan kemurungan.

Adalah perlu untuk membina rejimen hari pesakit supaya dia sibuk sepanjang masa terjaga. Ini tidak bermaksud bahawa semua masa lapangnya harus dipenuhi dengan acara khas. Aktiviti sehari-hari yang sederhana yang menimbulkan minat pesakit sangat penting. Tidak kira apa sebenarnya: menyelesaikan silang kata, teka-teki, merajut, membaca buku atau bahkan permainan komputer. Rangsangan berterusan aktiviti mental dan motor menghalang penurunan dan merangsang pemulihan..

Lihat juga:

Adalah perlu untuk memberi pesakit hubungan maksimum dengan dunia luar: komunikasi dengan rakan, saudara. Pada masa yang sama, membetulkan kesilapan dalam pertuturan diperlukan tanpa saksi, agar tidak mengurangkan harga diri pesakit. Komunikasi lisan adalah tekanan mental dan fizikal yang mempengaruhi pemulihan.

Kerana tertekan, pesakit kehilangan minat bukan hanya pada penampilan, tetapi juga kebersihan diri. Adalah perlu untuk membawanya dengan lembut untuk mengembalikan gambaran lama: pakaian yang kemas dan bersih, gaya rambut, solek untuk seorang wanita bukan sahaja meningkatkan keyakinan diri dan harga diri, tetapi juga merangsang pemulihan aktif.

Adalah perlu untuk menarik perhatian pesakit terhadap sedikit pun perubahan positif dalam kondisinya, untuk mendorongnya bersukacita. Kita perlu menunjukkan bahawa apa yang berlaku adalah kesukaran sementara yang dapat diatasi.

Aspek pemulihan perubatan:

Kerosakan motor

Akibat strok yang paling biasa: kelumpuhan, paresis keparahan yang berbeza-beza, hemiparesis unilateral (kerosakan pada separuh badan). Untuk membetulkan gangguan motor, kinesitherapy digunakan: satu set latihan terapi. Dalam tempoh akut, tugas utama latihan adalah untuk mencegah keadaan patologi yang disebabkan oleh pergerakan: kontraktur (batasan jarak pergerakan), atropati. Sebagai tambahan kepada kaedah fisioterapi dan fisioterapi tradisional (urut), teknologi moden juga digunakan: kesan neurofisiologi, sistem berkomputer dan robotik, latihan dalam realiti maya.

Dalam latihan seterusnya, mereka bertujuan untuk meningkatkan fungsi motor, kestabilan latihan ketika berjalan, memulihkan kemampuan mengurus diri.

Gangguan Pertuturan

Ini adalah kecacatan pasca-stroke kedua yang paling kerap memerlukan pemulihan. Di sini anda memerlukan kelas dengan pakar: pakar neuropsikologi, ahli terapi pertuturan-ahli afasia. Secara selari, pentadbiran nootropik adalah disyorkan: doktor yang menghadiri akan memberi ubat khusus. Paling intensif, pertuturan dipulihkan pada separuh pertama tahun ini, tetapi prosesnya dapat diteruskan selama 2-3 tahun. Latihan berkumpulan sangat berguna: ia membantu mengembalikan fungsi komunikasi komunikasi.

Pastikan anda mengembalikan kemampuan membaca dan menulis. Sekiranya kebarangkalian pemulihan lengan kerja kecil, anda perlu mengajar pesakit untuk menulis dengan tangan yang lain.

Gangguan kognitif dan emosi-sukarela

Selepas strok, ingatan dan kecerdasan terganggu (hingga demensia), ketidakupayaan emosi muncul, terdapat kekurangan perhatian dan ketidakupayaan untuk bertindak balas terhadap perubahan pesat dalam situasi tersebut. Untuk mengenal pasti kedalaman lesi, ujian neurofisiologi khas digunakan. Sekali lagi, pendekatan bersepadu diperlukan, menggabungkan terapi ubat dan latihan khas yang bertujuan untuk mengembangkan pemikiran asosiatif, meningkatkan ingatan, dan perhatian. Program komputer pendidikan khas berguna..

Untuk membetulkan keadaan psikologi, anda memerlukan bantuan psikoterapi yang kompeten, mungkin dengan sokongan farmakologi.

Dysphagia (gangguan menelan)

Dalam kes yang teruk, tiub nasogastrik dipasang pada peringkat pertama rawatan. Kemudian mereka menggunakan kelas khas, rangsangan elektrik. Latihan yang dilakukan membolehkan anda mengawal pembentukan gerakan menelan secara sedar. Dalam air liur yang teruk, suntikan toksin botulinum digunakan pada kelenjar air liur parotid..

Arthropati pasca strok

Kerana gangguan trofik (perubahan dalam proses biokimia dalam tisu kerana gangguan persarafan) pada 4-5 minggu pertama selepas strok, rasa sakit sering muncul ketika bergerak di siku bahu, sendi pergelangan tangan dengan paresis sisi yang terjejas. Kesakitan ini seterusnya mengehadkan mobiliti, menyebabkan kontraksi berterusan. Ubat anti-radang nonsteroid, kaedah fisioterapeutik dan antidepresan digunakan untuk rawatan. Rawatan lebih awal dimulakan (pada tanda pertama edema, sakit sendi) - semakin berkesan.

Pencegahan Strok Berulang

Strok berulang berlaku pada 25% pesakit. Itulah sebabnya pembetulan tekanan darah, pembekuan darah, pemantauan lipid darah dan penghentian merokok adalah wajib.

Pemulihan strok

Artikel: Pemulihan Strok

Pemulihan pesakit selepas strok (gangguan peredaran darah akut) bertujuan untuk memulihkan keupayaan fungsi sistem saraf atau mengimbangi kecacatan neurologi, pemulihan sosial, profesional dan domestik. Tempoh proses pemulihan bergantung kepada keparahan strok, kelaziman kawasan yang terjejas dan topik lesi. Penting untuk memulakan langkah-langkah yang bertujuan untuk pemulihan pesakit dalam tempoh akut penyakit ini. Mereka harus dilaksanakan secara berperingkat, sistematik dan dari masa ke masa..

Semasa memulihkan fungsi yang terganggu, terdapat tiga tahap pemulihan:

  • Tahap pemulihan pertama adalah yang tertinggi, apabila fungsi terganggu kembali ke keadaan semula, ini adalah tahap pemulihan sebenar. Pemulihan sejati hanya mungkin berlaku apabila tidak ada kematian sel saraf sepenuhnya, dan fokus patologi terdiri daripada unsur-unsur yang tidak aktif. Ini adalah akibat dari edema dan hipoksia, perubahan kekonduksian impuls saraf, diashiza.
  • Tahap pemulihan kedua adalah pampasan. Konsep "pampasan" merangkumi kemampuan yang dikembangkan selama pengembangan organisma hidup, yang, dalam kes disfungsi yang disebabkan oleh patologi mana-mana kaitannya, mengambil fungsi struktur yang terjejas ini ke sistem lain yang tidak dihancurkan oleh faktor traumatik. Mekanisme utama pampasan fungsi dalam strok adalah penyusunan semula fungsi dan kemasukan struktur baru dalam sistem fungsional. Perlu diperhatikan bahawa berdasarkan penyesuaian pampasan, jarang sekali dapat mencapai pemulihan fungsi sepenuhnya.
  • Tahap pemulihan ketiga adalah penyesuaian semula (adaptasi). Ia diperhatikan ketika fokus patologi yang menyebabkan perkembangan kecacatan begitu besar sehingga tidak ada cara untuk mengimbangi gangguan fungsi. Contoh penyesuaian semula kecacatan motorik yang berpanjangan dapat berupa penggunaan berbagai perangkat dalam bentuk tongkat, kerusi roda, prostesis, dan "pejalan kaki".

Dalam tempoh pemulihan selepas strok, adalah kebiasaan untuk membezakan pada beberapa masa sekarang:

  1. pemulihan awal, berlangsung 6 bulan pertama;
  2. tempoh pemulihan lewat merangkumi jangka masa dari enam bulan hingga 1 tahun;
  3. tempoh baki demi tahun.

Pada masa awal pemulihan, pada gilirannya, terdapat dua tempoh. Tempoh ini merangkumi jangka masa hingga tiga bulan, ketika pemulihan pergerakan dan kekuatan yang kuat pada anggota badan yang terjejas bermula dan pembentukan sista pasca-stroke berakhir, dan dari 3 bulan hingga enam bulan, ketika proses pemulihan kemahiran motor yang hilang terus berlanjutan. Pemulihan kemahiran pertuturan, pemulihan mental dan sosial memerlukan masa yang lebih lama.

Memperuntukkan asas-asas asas pemulihan, yang merangkumi: permulaan langkah-langkah pemulihan awal; ketekalan dan jangka masa. Ini mungkin dilakukan dengan pembinaan fasa proses pemulihan, komprehensif, dan multidisiplin yang teratur, iaitu, penyertaan dalam proses pemulihan pakar dari pelbagai bidang (pakar neurologi, ahli terapi, dalam beberapa kes, pakar urologi, pakar dalam bidang ziologi atau ahli neuropsikologi, ahli terapi urut, ahli terapi pertuturan, ahli afisioterapi, kinesitherapy (perubatan pendidikan jasmani), ahli aphiologiologi, ahli akupunktur, ahli terapi pekerjaan, psikologi, pekerja sosial, pakar dalam maklum balas biologi); kecukupan langkah pemulihan; prinsip pemulihan pesakit yang paling penting selepas strok adalah penyertaan pesakit itu sendiri, saudara-mara dan saudara-mara dalam proses tersebut. Perancangan dan pelaksanaan program pemulihan yang berkesan memerlukan usaha bersama dari pelbagai pakar. Sebagai tambahan kepada doktor pemulihan, pakar dalam pemulihan pesakit strok, pasukan ini termasuk jururawat terlatih, ahli fisioterapi, doktor pemulihan vokasional, psikologi, ahli terapi pertuturan dan pekerja sosial. Lebih-lebih lagi, komposisi pasukan pekerja kesihatan mungkin berbeza-beza bergantung pada keparahan pelanggaran dan jenisnya.

Diet dalam pemulihan selepas strok.

Terapi diet semasa pemulihan selepas strok dalam banyak cara mirip dengan terapi diet untuk aterosklerosis (diet No. 10), kerana aterosklerosis saluran cerebral sering menjadi penyebab strok.

Prinsip diet adalah seperti berikut:

  • Adalah perlu untuk mengurangkan jumlah pengambilan lemak, penggunaan asid lemak tepu, seperti mentega, lemak haiwan, penggunaan makanan yang kaya dengan kolesterol, pengambilan garam hingga 3-5 g sehari;
  • Perlu meningkatkan pengambilan serat dan karbohidrat kompleks, terutama terdapat pada sayur-sayuran dan buah-buahan, penggunaan produk yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda, makanan seperti ikan, makanan laut, minyak sayur cair.

Ketepatan diet, tentu saja, bergantung pada keadaan pesakit. Perhatian khusus harus diambil dalam terapi diet pesakit dengan sebilangan besar faktor risiko strok berulang, jika pesakit merokok, berat badan berlebihan, tekanannya cenderung meningkat, dan kolesterol tetap meningkat dibandingkan dengan normal. Dalam beberapa kes, dengan faktor risiko terakhir, perlu menghubungkan terapi ubat dengan keadaan ini.

Pesakit disarankan untuk mengecualikan makanan goreng berlemak, terutama daging babi dan domba, kaldu daging yang kuat, acar, sejumlah besar garam dari makanan. Adalah perlu untuk mengesyorkan memasukkan makanan dalam jenis daging rendah lemak dalam bentuk rebus atau bakar. Sebaiknya makan ikan selalu. Ia mengandungi lemak tak jenuh ganda, yang berkesan menurunkan kolesterol darah. Buah-buahan dan sayur-sayuran dimakan mentah yang terbaik. Sebaiknya ganti susu dan produk susu skim dengan makanan yang rendah lemak, seperti yogurt rendah lemak, keju rendah lemak. Adalah perlu untuk mengutamakan roti dari tepung gandum, roti dengan dedak.

Pada hari-hari pertama setelah stroke, disarankan untuk memasak makanan dalam bentuk tumbuk rebus untuk memudahkan penggunaan dan asimilasinya.

Rehat di atas katil.

Tempoh tidur bergantung pada jenis strok, keadaan umum pesakit, kestabilan gangguan neurologi dan fungsi penting. Sekiranya keadaan umum pesakit yang memuaskan, dengan strok iskemia, gangguan neurologi yang tidak progresif dan hemodinamik yang stabil, rehat tidur boleh dibatasi hingga 3-5 hari, dalam kes lain tidak boleh melebihi dua minggu jika tidak ada kontraindikasi somatik. Sekiranya pendarahan serebrum telah berlaku, rehat di tempat tidur disyorkan dalam 1-2 minggu dari saat penyakit. Dengan pendarahan aneurisma subarachnoid, rehat di tempat tidur disyorkan selama 4-6 minggu untuk mengelakkan pendarahan semula. Sekiranya operasi pemotongan aneurisme telah dilakukan, maka rehat tidur dipendekkan dengan ketara dan ditentukan oleh keadaan umum pesakit. Apabila pesakit diaktifkan, perlu dilakukan peningkatan aktiviti fizikal yang berhati-hati dan beransur-ansur.

Bersenam selepas strok.

Gabungan aktiviti fizikal dengan urutan, prosedur fisioterapeutik dan refleksologi juga berkesan. Dalam banyak aspek, kejayaan pemulihan pesakit bergantung pada penglibatan aktifnya dalam proses rawatan pemulihan. Telah ditentukan bahawa semasa pemulihan pesakit setelah strok, disarankan untuk menggunakan kaedah maklum balas biologi (EMG feedback), yang memungkinkan pesakit untuk mengawal nada dan kekuatan kontraksi otot sendiri. Langkah-langkah untuk pembetulan gangguan pertuturan dilakukan dengan menggunakan kaedah terapi pertuturan, keberkesanannya juga ditentukan oleh aktiviti kajian bebas pesakit.

Pada masa ini, sebilangan besar kaedah rawatan pemulihan dan pemulihan pesakit setelah strok telah dikembangkan. Salah satu yang utama dan paling berkesan adalah latihan pemulihan dan fisioterapi khas. Kompleks latihan pengukuhan meliputi pergerakan pasif dan aktif anggota badan, yang dipilih secara ketat secara individu, serta latihan pernafasan. Semua aktiviti ini harus dijadualkan seawal mungkin setelah mengalami strok. Taktik pemulihan pesakit selepas strok membantu memulihkan aktiviti motor pesakit pada peringkat awal. Tujuan pemulihan ini adalah untuk mencegah perkembangan gangguan yang boleh disebabkan oleh hipokinesia. Oleh kerana hipotrofi dan hipotensi otot dapat berkembang dengan hipokinesia yang berpanjangan, jumlah darah dan keupayaan vital paru-paru menurun. Dengan perkembangan pesakit dengan gangguan pergerakan pasca-stroke, latihan pergerakan sistematik menormalkan ventilasi paru-paru dan menghilangkan kegagalan pernafasan. Latihan fizikal khas telah dikembangkan, di mana nada otot yang berubah secara patologi dipulihkan, tahap paresis dikurangkan, pergerakan mesra patologi dihapuskan, dan kemahiran motor yang paling penting dibentuk. Sebaiknya mulakan latihan terapeutik pada saat pesakit sudah mulai melancarkan fenomena serebral, seperti kesedaran yang terganggu, dan gangguan motorik muncul. Dalam kes ini, sebagai peraturan, dari 5-6 hari setelah stroke, gaya khas dibuat untuk anggota badan yang lumpuh, yang disebut rawatan kedudukan. Aktiviti-aktiviti ini dijalankan untuk mengelakkan perkembangan kontraksi otot..

Teknik meletakkan merangkumi aktiviti berikut:

pesakit berbaring di punggungnya, lengannya yang lumpuh dibawa ke sisi, di paras bahu, lengan bawah tidak bengkok dan terlentang, tangan dan jari diberi kedudukan lanjutan maksimum, sementara kedudukan tangan tetap dengan longus dan beg pasir.

Kaki lumpuh juga perlu diletakkan dengan cara tertentu untuk mengelakkan kontraksi lenturan. Untuk melakukan ini, kaki lumpuh mesti diluruskan dengan sedikit putaran ke dalam, di bawah lutut meletakkan roller kasa rendah, sedikit menusuk kaki. Penting agar kaki dalam keadaan lenturan belakang bersandar di bahagian belakang katil atau penekanan yang dibuat khas untuk ini.

Perlu pada siang hari untuk memantau peletakan lengan dan kaki paretik yang betul, beberapa kali sehari untuk mengubah kedudukan pesakit di tempat tidur. Selain posisi di bahagian belakang, pesakit mesti dibaringkan di sisi yang sihat, serta pergerakan pasif pada sendi, seperti bahu, ulnar, pinggul, lutut dan pergelangan kaki. Kaedah yang mudah tetapi berkesan untuk mengurangkan kekejangan otot adalah menjaga agar anggota badan lumpuh tetap hangat, kerana ini mereka memakai stoking bulu, sarung tangan.

Sekiranya kontraksi otot-otot anggota badan berkembang lebih awal dan dinyatakan dengan ketara, maka perlu untuk memperbaiki anggota badan dalam kedudukan pembetulan sepanjang masa. Langkah-langkah sedemikian mungkin dilakukan sekiranya keadaan umum pesakit mengizinkan.

Rawatan dengan postur berterusan tidak hanya semasa rehat di tempat tidur, tetapi juga ketika pesakit mula bangun dan bergerak secara bebas

Urut, Fisioterapi dan terapi senaman dalam pemulihan strok.

Penggunaan urut semasa pemulihan selepas strok adalah salah satu kaedah penting dan berkesan untuk memulihkan pergerakan dan mencegah beberapa komplikasi. Urut dirawat seawal mungkin, disarankan untuk memulakannya dari hari kedua ketika pesakit berada dalam keadaan baik, melakukan urutan segmental dan akupresur: pada lengan - ekstensor, dan pada urutan kaki pada kumpulan otot flexor. Tempoh urutan pada prosedur pertama adalah 5-7 minit, dan kemudian dilanjutkan hingga 20-30 minit. Kursus rawatan terdiri daripada 20-30 prosedur yang dijalankan setiap hari. Selepas urut, berehat selama 1.5-2 bulan, selepas itu rawatan urut diulang.

Apabila digabungkan dalam rawatan fisioterapi yang kompleks dengan urutan dan fisioterapi, ia harus dilakukan 1-1,5 jam sebelum atau 3 jam setelah prosedur.

Fisioterapi boleh diresepkan pada masa pemulihan awal, bermula dari akhir minggu ketiga, dan kadang-kadang lebih awal (selepas stroke iskemia - pada minggu kedua). Rangsangan elektrik yang digunakan untuk melumpuhkan otot dan kaedah rawatan lain. Dalam istilah ini, gabungan kaedah rawatan ini dengan akupunktur dan psikoterapi adalah paling berkesan. Kaedah fizikal mempunyai kesan refleks positif, yang mesti diambil kira dan mesti digunakan dalam proses pemulihan kategori pesakit ini.

Semasa melakukan gimnastik, pergerakan pasif dengan anggota badan paretik dilakukan dengan perlahan, berhati-hati, perlahan, sambil berusaha untuk tidak menyebabkan rasa sakit atau meningkatkan nada otot. Gimnastik seperti itu pertama kali dilakukan pada yang sihat, dan kemudian pada bahagian yang sakit. Penting untuk memulakan dengan bahagian proksimal, secara terpisah dalam setiap sendi. Pada masa yang sama, 8-10 pergerakan pada setiap sendi dilakukan. Semasa memulihkan pergerakan aktif pada anggota badan paretik, pergerakan ini mesti dicuba berkembang, mewujudkan keadaan yang lebih ringan untuk dilaksanakan dengan menyokong anggota badan yang terkena dengan tali atau bingkai sisi katil, struktur lain juga dapat digunakan. Walaupun beban fizikal yang kelihatan kecil ketika melakukan latihan pasif, pesakit strok malah melakukan banyak latihan ini. Mengingat kenyataan ini, pelaksanaan gimnastik pasif untuk mengurangkan jumlah beban diganti dengan latihan pernafasan dan jeda rehat. Ketika keadaan umum pesakit mulai bertambah baik, pergerakan sukarela pada sendi pinggul mulai muncul, dan pesakit diletakkan di tempat tidur. Mula-mula mereka menanamnya dengan sokongan dengan punggungnya, lalu mereka mulai menurunkan kaki mereka, dan dia duduk sendiri, meletakkan kakinya di bangku simpanan. Penting semasa melalui tahap ini untuk memperhatikan kedudukan kaki lumpuh yang betul. Semasa menukar kedudukan pesakit, berbaring, duduk atau berdiri, kakitangan perubatan selalu membantunya. Belajar berjalan bebas bermula walaupun semasa rehat di tempat tidur, sambil melakukan pergerakan pasif atau aktif (lenturan dan pemanjangan) pada anggota badan yang paretik. Sekiranya pesakit tidak mengalami pening atau perubahan kadar nadi ketika mengubah posisi badan, iaitu, dia bertolak ansur dengan posisi duduk dengan baik, kemudian mereka membantunya bangun, dia secara beransur-ansur diajar untuk bergantung pada anggota badan yang lumpuh dan memindahkan berat badan ke dalamnya. Dengan jangka masa pemulihan yang baik selama 4-6 minggu selepas strok, pesakit mula belajar untuk berjalan secara aktif secara bebas. Pertama, pertolongan dua orang diperlukan, kerana mesti dipegang di kedua-dua belah pihak, sementara pesakit mesti memuatkan anggota badan paretik secara perlahan-lahan, sambil memiringkan badan ke hadapan.

Ketika pesakit mula berjalan, dan kemahiran dipulihkan, sokongan dari luar menjadi pilihan. Dalam tempoh ini, pengajar terus berurusan dengan pesakit, peranannya adalah untuk menemaninya, pengajar berjalan di sebelah pesakit, di sisi lumpuh, memerhatikan lengan paretik. Tangan dilekatkan pada selendang pada kedudukan lanjutan tangan dan mengatasi sinergi lenturan tangan ketika berjalan. Adalah perlu untuk memantau kedudukan kaki yang betul. Anda boleh memperbaiki kaus kaki dengan menariknya dengan tali elastik yang dipasang pada sendi lutut atau memakai ortosis khas.

Dalam proses pemulihan, alat teknikal berikut digunakan:

  • tongkat roda tiga,
  • ruang permainan,
  • trek trek.

Dalam kes ini, pertama-tama gunakan tongkat berkaki tiga, kemudian berjalan di arena, dan kemudian, dengan hasil yang baik, berjalan di sepanjang trek khas. Sekiranya dinamika positif diperhatikan dalam keadaan pesakit, mereka dipindahkan ke mod setengah tidur, latihan terapeutik dapat dilakukan di gimnasium.

Semasa proses pemulihan, kemahiran mengurus diri harus dikembangkan dengan sengaja dengan makanan, tandas dan pakaian. Latihan gimnastik di gim fisioterapi harus tetap pendek dan diulang sekerap mungkin. Semasa latihan, perlu diingat bahawa beban utama harus dilakukan pada anggota badan yang tidak terjejas. Untuk pemulihan pergerakan tangan yang kecil, mereka berjaya menggunakan pemodelan, pelbagai bola, kubus, pergerakan dengan permukaan gelongsor..

Tahap penting dalam pemulihan pesakit selepas strok adalah pemulihan kemahiran domestik. Kemahiran ini dipulihkan dengan latihan di mana pesakit mengikat dan membuka butang, di tempat latihan khas dengan pengikat - "ritsleting", kunci dengan kunci dan banyak lagi. Dianjurkan untuk pesakit yang mengalami strok untuk melakukan pelbagai pergerakan tangan beberapa kali sehari selama 10-15 minit, tanpa lelah untuk memakai otot paretik anggota badan. Semasa melakukan senaman dengan objek, perlu ganti latihan untuk merehatkan tangan dengan gerakan santai pasif. Di masa depan, tujuan gimnastik terapeutik adalah pengembangan kemahiran mengurus diri pada pesakit, jika mungkin, maka kemahiran kerja dari bekas profesion, kerana latihan semula pesakit yang mengalami strok sangat sukar.

Semua aktiviti fizikal mesti dilakukan di bawah pengawasan ketat pegawai perubatan, yang harus selalu memantau tekanan darah dan fungsi jantung..

Sekiranya terdapat patologi dari sisi jantung, misalnya, dengan angina pectoris atau aritmia bersamaan, program pemulihan harus dikoordinasikan dengan pakar kardiologi. Sekiranya pesakit yang mengalami strok mengalami gangguan pertuturan, dia dianjurkan kelas aktif dengan ahli terapi pertuturan. Juga penting ialah pemulihan rumah tangga dan sosial. Jenis pemulihan ini harus dimulakan seawal mungkin dengan sokongan emosi berterusan dari pesakit..

Pemulihan fungsi motor diperhatikan terutamanya dalam enam bulan pertama setelah strok, namun, diperhatikan bahawa peningkatan keseimbangan, fungsi pertuturan, serta kemahiran domestik dan profesional yang ketara dapat bertahan selama dua tahun atau lebih. Dalam banyak kes, tidak mungkin untuk mengelakkan berlakunya kesakitan semasa terapi fizikal, latihan fisioterapi. Dalam kes ini, sebelum mengadakan kelas gimnastik terapeutik, anda boleh menggunakan salap anestetik tempatan atau kompres dengan novocaine anestetik dan dimexide, urut dan refleksologi.

Relaksan otot dalam pemulihan selepas strok.

Dalam beberapa kes, dengan paresis spastik pasca-stroke yang teruk, ubat-ubatan digunakan untuk mengurangkan nada otot, baclofen (lyoresal) tergolong dalam kumpulan ubat ini. Baclofen mula diresepkan dengan dos kecil 0,01-0,015 sehari, iaitu, 0,005 2-3 kali sehari, sentiasa meningkatkan dos setiap 2-3 hari. Dalam kes ini, purata dos terapi untuk paresis spastik pasca-stroke adalah 0,03-0,06 sehari, dalam beberapa kes hingga 0,075. Kesan sampingan mungkin berlaku dalam bentuk kelemahan umum, rasa berat pada kaki paretik.

Sirdalud (tizanidine) adalah ubat yang berkesan dari kumpulan relaksan otot, sekaligus mengurangkan keparahan kekejangan otot yang menyakitkan. Dos awal adalah 0.001-0.002 sehari (dalam satu atau dua dos). Tingkatkan dos dengan berhati-hati, secara beransur-ansur. Dos optimum setiap hari semasa rawatan dengan ubat ini berbeza dari 0,002 hingga 0,014.

Semasa terapi dengan sirdalud, kesan sampingan mungkin berlaku dalam bentuk kelemahan, mengantuk, penurunan tekanan darah, kadang-kadang disertai dengan keadaan pingsan. Untuk mengurangkan kesan sampingan dengan kesan terapeutik yang berterusan pada sebilangan pesakit, kombinasi 2-3 relaksan otot boleh disyorkan. Penting untuk diingat bahawa jika terdapat perbezaan yang signifikan antara kelenturan lengan yang ketara dan kekejangan ringan pada kaki, atau hipotensi, pengambilan relaxer otot adalah kontraindikasi.

Memulihkan ingatan dan kecerdasan.

Salah satu perkara penting dalam pemulihan pesakit strok adalah pemulihan memori dan kecerdasan. Gangguan seperti itu diperhatikan pada sebahagian besar pesakit setelah strok. Untuk meningkatkan ingatan dan kecerdasan, pesakit seperti itu menggunakan ubat-ubatan yang meningkatkan proses metabolik dan peredaran darah di otak. Ubat ini termasuk piracetam, gliatilin, nimlodipine, vinpocetine, nicardipine, cinnarizine. Rawatan paling kerap dilakukan dalam kursus selama satu bulan 2-4 kali sepanjang tahun. Piracetam diberikan secara oral dalam dos 1.2-4.8 g / hari. Gliatilin digunakan pada kadar 0,8-2,4 g / hari. Nicardipine diberikan secara oral pada kadar 2 mg sehari. Pada beberapa pesakit, pertuturan dan pergerakan dipulihkan pada minggu-minggu pertama dan bulan-bulan setelah strok, pada pesakit lain mereka tetap sedikit sukar, dan pada yang lain mereka dapat dibatasi dengan ketara. Tahap pemulihan ucapan dan pergerakan sangat bergantung pada besarnya lesi di otak zon yang bertanggungjawab untuk pergerakan atau pertuturan. Semakin besar lesi, semakin perlahan dan lemah fungsi yang terganggu dipulihkan..

Masalah utama dalam pemulihan pesakit setelah strok adalah kemurungan, yang berkembang pada lebih dari separuh pesakit. Kemurungan merumitkan pemulihan pesakit, merumitkan penjagaan dan hubungannya dengan orang lain. Dengan kemurungan, sakit kepala dan gangguan neurologi lain mungkin muncul, yang kadang-kadang secara keliru dianggap sebagai perkembangan patologi vaskular otak pada pesakit yang mengalami strok. Dianjurkan untuk melakukan perbincangan dengan pesakit mengenai fakta bahawa banyak orang yang mengalami strok dapat mengembalikan kemampuan mereka yang hilang, kemahiran rumah tangga dan bahkan kembali ke pekerjaan sebelumnya. Sangat penting untuk keberkesanan program pemulihan psikologi adalah hakikat bahawa pesakit mesti bersedia untuk ikut serta, dan juga mempunyai kemampuan mental yang mencukupi untuk mengikuti sekurang-kurangnya perintah sederhana dan dapat menghafal latihan pemulihan. Kajian menunjukkan bahawa risiko menghidap kemurungan juga bergantung pada lokasi strok. Selepas strok, kira-kira 25% pesakit menunjukkan gangguan emosi, yang mungkin termasuk manifestasi seperti penolakan, pergolakan, emosionalisme, dan pelbagai reaksi tekanan. Sebilangan pesakit dengan gangguan emosi memerlukan rawatan oleh ahli psikologi. Terdapat juga bukti bahawa psikoterapi yang mencukupi (misalnya, dengan sikap tidak peduli, kemurungan atau penolakan terhadap rawatan) mempercepat proses pemulihan beberapa pesakit strok.

Pemulihan selepas strok di sanatorium.

Ketika memilih pesakit yang mengalami pelanggaran akut peredaran serebrum, "Rekomendasi untuk pemilihan pesakit setelah strok yang dikirim untuk pemulihan ke jabatan khusus (sanatoriums)" dipertimbangkan.

  1. Pemilihan perubatan pesakit strok yang dirujuk untuk rawatan selepas rawatan di sanatorium (jabatan) khusus dilakukan oleh komisen perubatan institusi perubatan yang berkenaan.
  2. Keputusan komisen perubatan mengenai kemungkinan rawatan selepas pesakit di sanatorium dibuat berdasarkan kesimpulan dalam rekod perubatan pesakit hospital dan mesti dicatat dalam jurnal yang berkaitan.
  3. Pesakit menjalani pemulihan selepas kemalangan serebrovaskular akut, mampu melakukan pergerakan bebas, rawatan diri, dengan tahap kemampuan mental, mental dan fizikal yang sesuai dengan prognosis pemulihan positif.
  4. Syarat untuk merujuk pesakit ke sanatorium bergantung pada bentuk klinikal strok dan ditentukan secara individu dalam setiap kes. Sebaiknya mematuhi syarat berikut untuk merujuk pesakit ke sanatorium dengan bentuk kemalangan serebrovaskular akut yang paling biasa: serangan iskemia sementara dan strok "kecil" dihantar tidak lebih awal daripada 14 hari rawatan pesakit dalam; infark serebrum dihantar tidak lebih awal dari tiga minggu di hospital; dengan subarachnoid, pendarahan parenkim dihantar tidak lebih awal daripada 28 hari di hospital.

Kontraindikasi untuk kemasukan pesakit untuk pemulihan di sanatorium adalah:

  1. kehadiran gangguan motorik, mental atau pertuturan yang jelas yang menghalang pergerakan bebas pesakit atau pertuturan pertuturan, serta gangguan pelvis trofik;
  2. penyakit sistem saraf etiologi dalam tempoh akut penyakit ini;
  3. epilepsi dengan sawan lebih daripada dua kali setahun;
  4. iskemia otak kronik (ensefalopati peredaran darah) dengan sindrom psiko-organik atau demensia yang teruk;
  5. gangguan obsesif-kompulsif dan gangguan hipokondria yang teruk;
  6. didiagnosis dengan aneurisma angiografi atau malformasi vaskular serebrum;
  7. hipertensi arteri yang teruk dengan krisis dan turun naik tekanan darah, tidak dapat diperbaiki dengan terapi ubat, atau dengan proses patologi yang stabil terhadap latar belakang terapi antihipertensi, nilai tekanan darah sistolik di atas 180 mm RT. st.;
  8. kegagalan peredaran darah di atas tahap kedua;
  9. kekurangan jantung kronik di atas darjah kedua dengan infark miokard transmural atau sejarah infark miokard berulang;
  10. patologi irama jantung dan pengaliran, seperti paroxysms atrial fibrillation and flutter, extrasystole polytopic dan group, blok atrioventricular darjah kedua atau ketiga, serta blok jantung lengkap, takikardia paroxysmal;
  11. aneurisma jantung dengan fenomena kegagalan peredaran darah di atas tahap pertama;
  12. aneurisma aorta dengan kegagalan peredaran darah di atas tahap pertama;
  13. tromboemboli cabang arteri pulmonari yang dikenal pasti dalam sejarah dan gangguan tromboemboli organ dalaman lain;
  14. diabetes mellitus pada tahap dekompensasi kursus yang teruk;
  15. kontraindikasi umum yang mengecualikan kemungkinan merujuk pesakit ke sanatorium, ini termasuk penyakit mental, penyakit berjangkit akut dan penyakit kelamin dan keadaan patologi lain dalam peringkat eksaserbasi, dekompensasi, atau memerlukan campur tangan pembedahan

Pemulihan yang berkesan selepas strok di rumah, peraturan pencegahan sekunder

Kemalangan serebrovaskular akut bukanlah satu kalimat. Adakah mungkin untuk memulihkan otak dan fungsi dengan cepat dan sepenuhnya setelah strok?

Dengan pemulihan yang betul selepas strok di rumah, beberapa fungsi badan (pertuturan, visual, motor) dapat dipulihkan sebahagian atau bahkan sepenuhnya.

Penjagaan dan sokongan yang betul dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit yang terbaring di tempat tidur.

Pemulihan semasa kembali

Bagaimana untuk mencegah komplikasi semasa pemulihan dari strok? Dalam pelanggaran akut peredaran serebrum, tisu saraf di kawasan yang terjejas mati. Terdapat pelanggaran fungsi (ucapan, motor, visual). Tetapi berkat fenomena neuroplastik, sistem saraf memindahkan pemenuhan fungsi ini ke sel lain.

Agar penularan berlaku dengan betul, pemulihan saraf perlu dilakukan. Jika tidak, ada kemungkinan prosesnya berjalan ke arah yang berbeda, akibatnya gerakan kompensasi akan terbentuk yang akan menyebabkan ketidaknyamanan dan memburukkan lagi kualiti hidup..

Jenis strokManifestasiTempoh pemulihan, bulan
separalengkap
Iskemiaminimum (kelumpuhan ringan anggota badan, otot muka, gangguan penglihatan, koordinasi)1-22-3
Apa-apa jenisteruk (lumpuh teruk, koordinasi gangguan berterusan)sehingga 6 (pilihan layan diri)jarang berlaku, prosesnya berlangsung selama bertahun-tahun
Strok teruk (iskemia dan hemoragik)lumpuh satu sisi badan, kecacatan lain12-24 (kemungkinan duduk)mustahil

Terdapat tiga tahap pemulihan:

  • benar - kembali ke keadaan awal;
  • pampasan - pemindahan fungsi dari struktur yang terjejas ke struktur yang sihat;
  • pembacaan semula - dengan lesi yang besar dan ketidakupayaan untuk mengimbangi gangguan fungsi.

Tempoh pemulihan dibahagikan kepada tempoh berikut:

  • awal - sehingga enam bulan penyakit;
  • lewat - enam bulan hingga setahun;
  • baki - selepas setahun.

Memulihkan ucapan, jiwa, pemulihan sosial memerlukan masa lebih lama.

Prinsip pemulihan adalah:

  • permulaan awal;
  • sistematik;
  • Jangka masa
  • penglibatan doktor dan saudara mara dalam proses tersebut.

Untuk perhatian anda video mengenai kaedah pemulihan selepas strok dan pemulihan di rumah:

Penjagaan katil rumah

Sebelum pesakit tiba, barang-barang berikut harus disediakan:

  • kapal;
  • lampin untuk orang dewasa;
  • lampin penyerap;
  • lingkaran anti-decubitus, tilam;
  • tiang di tepi katil atau kendali berhampiran belakang;
  • permaidani lembut berhampiran katil;
  • kerusi dan lain-lain.

Setiap hari, 2 kali sehari pesakit dicuci, menggosok gigi, mencuci selaput lendirnya, 1-2 kali seminggu menyikat telinga.

Untuk mengelakkan penyakit baring, tempat tidur diluruskan, tanpa meninggalkan lipatan. Badan dibenarkan melincirkan dengan alat khas yang terbuat dari 200 ml vodka, 1 sudu besar. syampu, 1 liter air. Setiap 2-3 jam pesakit dipusingkan.

Makan tidak dilakukan secara paksa - ia menyebabkan muntah. Sekiranya selera makan kurang, berikan makanan kegemaran anda (sebagai sebahagian daripada diet yang ditetapkan). Hidangannya kecil, makanan 6 kali sehari. Sebelum makan, badan wad diberi kedudukan separuh duduk.

Kejadian yang biasa berlaku adalah inkontinensia atau pengekalan kencing. Dalam kes terakhir, ada keperluan untuk kateterisasi. Sekiranya inkontinensia, jika mustahil untuk mengatur proses secara perubatan atau dengan kaedah lain, gunakan pembalut, lampin.

Cadangan untuk pesakit di tempat tidur

Sekiranya pesakit dapat bergerak secara bebas, maka tindakan pertama adalah duduk.

Hari-hari pertama - beberapa minit, masa secara beransur-ansur meningkat.

Tahap seterusnya adalah berdiri, kemudian berjalan, menguasai pemindahan berat badan dari satu kaki ke kaki yang lain.

Kemahiran berjalan kembali secara beransur-ansur. Agar tidak melenturkan kaki, pakai kasut yang tinggi.

Anda perlu bergerak dengan sokongan. Sebagai alat sokongan gunakan tongkat atau awalan khas dengan 3-4 kaki.

Diet dan Makanan

Menu termasuk produk seperti:

  • minyak sayuran - rapeseed, kacang soya, zaitun, bunga matahari (tidak lebih daripada 120 g sehari);
  • makanan laut - sekurang-kurangnya 2 kali seminggu;
  • sayur-sayuran, buah-buahan, kaya dengan serat, asid folik - dari 400 g setiap hari;
  • air yang disucikan - sehingga 2 liter sehari (jika tidak ada kontraindikasi).

Blueberry, yang mengandungi sejumlah besar antioksidan, dan pisang kaya kalium mempunyai kesan yang baik pada tubuh..

Daging, ikan, produk tenusu dimakan dalam jenis makanan rendah lemak rendah. Produk dikukus, direbus atau direbus. Lapisan lemak dikeluarkan dari permukaan. Sekiranya anda memasak produk ini dengan betul, kandungan lemak menjadi separuh.

Bagus makan kekacang - sumber asid folik yang kaya. Daging dan kentang (hanya dipanggang) diberikan tidak lebih dari 2-3 kali seminggu.

Diet termasuk bijirin - beras perang, oatmeal, dedak, gandum durum.

Daging asap, hidangan pedas, pedas dikeluarkan dari menu. Roti dan pastri lain, pencuci mulut berlemak manis, lemak haiwan dikontraindikasikan.

Makanan ini meningkatkan kolesterol. Garam dihilangkan atau dikurangkan minimum.

Di bawah larangan - alkohol. Seorang doktor boleh mengesyorkan pengambilan wain merah semula jadi yang sederhana, tetapi mengancam nyawa melebihi dos yang ditetapkan.

Latihan, terapi senaman, kehidupan seks

Dua minggu pertama selepas keluar, jika tidak ada temu janji lain, aktiviti fizikal hanya terdiri daripada perubahan kedudukan badan. Kemudian mereka beralih ke beban pasif, yang tujuannya adalah untuk berehat dan menyiapkan otot untuk bekerja.

Ketika pesakit bergerak, kaedah fisioterapeutik diterapkan kepadanya - urut, terapi manual, terapi panas (mandi ozocerite dan parafin), magnetoterapi, terapi laser, latihan pada simulator, latihan individu dan kumpulan di gimnastik.

Hari dimulakan dengan pemanasan - jongkok cetek, teguk, selekoh. Dianjurkan untuk mengganti beban - berjalan mudah, berjalan, bersenam dengan basikal pegun.

Program ini disusun secara individu. Anda tidak boleh menukar mod itu sendiri kerana langkah kedua mungkin.

Dilarang melakukan senaman yang meningkatkan kekejangan otot - menekan cincin, bola. Keinginan seksual kembali sekitar 3 bulan selepas serangan. Dalam beberapa kes, penyakit ini menimbulkan peningkatan keinginan seksual, kerana hipotalamus dan pusat yang bertanggungjawab untuk pembebasan hormon berfungsi secara berbeza.

Program Elena Malysheva mengandungi maklumat menarik mengenai cara memulihkan pergerakan selepas sakit:

Tabiat

Untuk menormalkan keadaan dengan cepat, perlu dilakukan pembetulan tabiat. Jadi, mereka berhenti merokok atau mengurangkan bilangan rokok yang dihisap. Tidak dibenarkan alkohol.

Gaya hidup yang tidak aktif dikontraindikasikan - aktiviti fizikal sederhana diperlukan yang sesuai dengan keadaan.

Pengawasan dan rawatan perubatan

Dalam rawatan strok, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

    untuk bekalan darah yang lebih baik ke otak (Cavinton, Pentoxifylline, Cerebrolysin, ubat yang mengandungi aspirin);

  • untuk mengaktifkan metabolisme dalam sel-sel otak (Ginkor Fort, Solcoseryl, Ceraxon, Actovegin, dll.);
  • Nootropics - perangsang yang mempengaruhi fungsi otak yang lebih tinggi (Noofen, Piracetam, Lutsetam);
  • ubat gabungan dengan beberapa bahan aktif (Fezam, Thiocetam, Neuro-Norm);
  • antikoagulan - menipiskan darah dan mencegah pembentukan gumpalan darah (Kumadin, Heparin);
  • yang lain - untuk mengurangkan kegembiraan sistem saraf, melegakan ketegangan otot (otot relaksan), ubat tradisional dan teh herba, antidepresan (Gidazepam, Adaptol).
  • Semua pesakit yang mengalami strok dikenakan tindakan susulan oleh pakar neurologi.

    Sokongan psikologi

    Strok secara negatif mempengaruhi kualiti hidup. Oleh itu, kemungkinan kemurungan.

    Mangsa penyakit memerlukan komunikasi, sokongan moral, hubungan dengan dunia luar. Keperluan ini tetap ada, walaupun orang seperti itu tidak dapat bercakap, tetapi memahami ucapan dengan telinga. Topik untuk perbualan sangat berbeza - dari kanak-kanak hingga politik. Tidur di tempat tidur adalah penting untuk mendengar bahawa dia akan pulih.

    Pesakit sukar untuk bertolak ansur dengan kebergantungan pada orang lain, terutama mereka yang dibezakan oleh kebebasan cinta dan kebebasan.

    Oleh itu, mereka dapat mengembangkan sifat-sifat seperti marah-marah, mudah marah. Dengan kemurungan, sebarang bantuan, termasuk perubatan, dapat ditolak..
    Sekiranya hubungan terganggu, bantuan psikologi atau psikoterapi diperlukan, serta ubat dengan antidepresan.

    Tetapi pada masa yang sama, mereka sangat mempengaruhi harga diri dan kesejahteraan pencapaian yang memberangsangkan, walaupun tidak signifikan. Kemudian pemulihan datang lebih cepat.

    Saudara mara juga tidak boleh melupakan pembebanan psikologi. Mereka ditunjukkan emosi positif, relaksasi dalam bentuk sukan, meditasi, urut, aromaterapi. Mungkin memerlukan rawatan vitamin.

    Bagaimana untuk memulihkan psiko-emosi, mereka akan memberitahu anda di sini:

    Kecacatan, berkumpulan, kembali bekerja

    Menurut statistik, hanya sekitar 20% mangsa strok yang dikembalikan ke tempat kerja dan kehidupan normal. Dalam lima tahun kebelakangan ini, doktor telah melihat satu trend yang mana gambaran mengenai kes-kes penyakit yang teruk ini bertambah buruk.

    Tempoh kecacatan sementara - 3-6 bulan. Sekiranya berlaku kemalangan serebrovaskular, dinamika pemulihan fungsi, keadaan sfera mental adalah penting.

    Menurut norma-norma (Undang-undang Persekutuan No. 181-FZ), orang yang mengalami stroke mempunyai hak untuk cacat. Untuk melakukan ini, anda mesti mendapatkan keterangan doktor.

    Terdapat kecacatan kumpulan І, ІІ, ІІІ. Setiap tahun, pesakit, yang dikenali sebagai orang kurang upaya, menjalani pemeriksaan semula.

    Pengecualian adalah lelaki dan wanita yang masing-masing telah mencapai usia 60 dan 55 tahun. Pemeriksaan semula yang luar biasa berlaku sekiranya keadaan telah berubah dengan ketara.

    Selepas 3-6 bulan, dengan prognosis yang baik dan pemulihan yang cepat, pekerjaan rasional dibenarkan. Semasa memilih pekerjaan, kontraindikasi diambil kira, yang meningkatkan kemungkinan kambuh:

    • peningkatan tekanan saraf, psikologi, fizikal;
    • suhu dan kelembapan udara yang tinggi;
    • bersentuhan dengan racun neurotropik (arsenik, plumbum, dll.).

    Dengan hemiparesis kecil (kelumpuhan otot separuh badan), aktiviti buruh adalah mungkin, di mana satu lengan terlibat. Antara kepakaran tersebut adalah penolak, pengawal jabatan kawalan kualiti, kerja di pejabat, dll..

    Anda boleh membaca mengenai gejala dan rawatan arteriosklerosis serebrum di sini..

    Dan seberapa berkesan rawatan aterosklerosis serebrum dengan ubat-ubatan rakyat, kami akan memberitahu anda secara berasingan.

    Cara memulihkan ucapan

    Pemulihan ucapan adalah salah satu tugas yang paling penting. Mulakan kelas dengan segera apabila keadaannya stabil. Pakar - ahli terapi pertuturan terlibat dalam proses tersebut.

    Pekerja rumah juga mengambil bahagian aktif dalam proses tersebut. Untuk ini, misalnya, mereka membaca buku asas sehingga pesakit menyebut bunyi, suku kata, perkataan secara keseluruhan.

    Sekiranya ucapan pesakit tidak kembali lama, anda mungkin harus belajar bahasa isyarat.

    Tonton video mengenai teknik memulihkan ucapan selepas strok:

    Kembalinya penglihatan

    Dengan kerosakan pada pusat visual, fungsi visual rongga dipulihkan pada kira-kira satu pertiga daripada kes penyakit ini.

    Dalam keadaan seperti itu, gimnastik untuk mata berguna. Latihan yang popular adalah dengan pensil atau benda lain, yang dijauhkan pada jarak 40–43 cm dari mata pesakit dan digerakkan secara bergantian ke arah atas-bawah, kanan-kiri. Pesakit diminta untuk memantau subjek tanpa memusingkan badannya.

    Anda boleh menyimpan teka-teki di mana anda perlu mengeja perkataan dengan melihat matriks huruf. Rangkaian ini juga mempunyai program komputer khas.

    Pusat dan motel terbaik

    Hasil terbaik dicapai jika anda mempercayai penjagaan profesional. Di mana lebih baik menjalani pemulihan setelah strok dan apa hasil yang dapat dicapai?

    Pilihan institusi adalah masalah individu yang mengambil kira, termasuk faktor kewangan. Berikut adalah beberapa institusi yang terkenal..

    Pusat rawatan dan pemulihan Kementerian Kesihatan

    Pusat ini ditubuhkan pada tahun 1918. Mempunyai jabatan rawatan pemulihan. Ia menyediakan kitaran penuh perkhidmatan perubatan - dari klinik hingga pemulihan.

    Kakitangan perubatan mempunyai peralatan diagnostik, unit neuroresusitasi 24 jam.

    Pemulihan pesakit strok dilakukan di kawasan berikut:

    • pemulihan dan penambahbaikan alat vestibular;
    • pemulihan fungsi menelan dan laring;
    • pengembangan kemahiran motor halus berus;
    • mengembalikan ingatan, ucapan, kemampuan mengurus diri;
    • perundingan psikologi dan psikoterapi;
    • fisioterapi;
    • prosedur fisioterapeutik.

    Pusat Pemulihan di Sestroretsk

    Pusat ini terletak di sebuah bandar peranginan yang indah, setengah jam dari St. Petersburg. Berdasarkan hospital.

    Ahli fisioterapi bekerja di sini, terdapat gimnasium dengan peralatan robotik, kolam renang. Ahli terapi pertuturan terlibat dengan pesakit. Pesakit yang bergerak secara bebas tidak boleh menetap di pusat pemulihan, tetapi menyewa rumah berhampiran.

    Pusat Adeli (Slovakia)

    Klinik ini pakar dalam pemulihan selepas strok, dan juga rawatan kanak-kanak dengan cerebral palsy. Pusat ini terletak di bandar Piestany, sebuah pusat kesihatan yang terkenal.

    Program pemulihan dirancang dengan harapan bahawa setiap kaedah meningkatkan kesan yang lain.

    Kostum Adele digunakan untuk rawatan.

    Pakaian itu memberi tekanan pada sistem muskuloskeletal dan membantu memperbaiki postur dan pergerakan..

    Pelbagai prosedur fisioterapeutik digunakan - urut, terapi manual, terapi lumpur, hipoterapi mekanikal dan lain-lain.

    Hospital Negeri Shiba (Israel)

    Hospital ini terletak di Ramat Gan, berhampiran Tel Aviv. Pemulihan dilakukan di kawasan berikut:

    • fisioterapi;
    • terapi pekerjaan;
    • terapi pertuturan - mengembalikan kemahiran pertuturan dan pemahaman perkataan yang ditujukan kepada pesakit;
    • psikologi, neuropsikologi;
    • psikiatri;
    • pemulihan.

    Menurut statistik klinik Sheba, setelah menyelesaikan rawatan, 90% pesakit memulihkan sepenuhnya kemampuan pergerakan mereka atau sebahagian.

    Pencegahan Kambuh

    Risiko strok kedua dianggarkan 4-14% untuk 24 bulan pertama.

    Pencegahan strok semula bermula pada hari-hari pertama rawatan dan berterusan secara berterusan. Matlamatnya adalah faktor pembetulan..

    Untuk tujuan pencegahan, pesakit diberi rawatan pencegahan:

      Revaskularisasi arteri karotid - stenting karotid dan endarterektomi karotid.

  • Pengendalian faktor risiko vaskular - penurunan kepekatan kolesterol dalam darah dengan statin, penurunan kepekatan homosistein dalam plasma dengan pelantikan vitamin B.
  • Terapi antiplatelet menggunakan aspirin, clopidogrel (plavix), dipyridamole. Warfarin.
  • Pesakit terhad jumlah rokok yang dihisap atau dilarang merokok, serta menggunakan bahan narkotik atau menyalahgunakan alkohol. Pembetulan berat badan diperlukan jika kegemukan adalah penyebab strok. Dalam diet, mereka mengurangkan bahagian makanan yang mengandungi lemak, kolesterol, menggantikannya dengan sayur-sayuran segar, buah-buahan. Bersenam secara sederhana bermanfaat untuk tubuh..

    Pemulihan sepenuhnya selepas ONMK mungkin. Syarat utama untuk ini adalah pelaksanaan preskripsi perubatan yang ketat. Dan walaupun dalam kes yang teruk, mungkin dapat meningkatkan kualiti hidup mangsa penyakit dengan ketara.