Konjungtivitis: gejala, diagnosis dan rawatan

Air mata mengalir dan mata menjadi merah.

Tidak, ini bukan mengenai kesalahan sama sekali..

Di sini masalahnya berbeza - masalah "mata".

Bercakap mengenai konjungtivitis.

Dengan ucaptama, kami mengunjungi perunding tetap kami, Pakar Klinik oftalmologi Tula, Afanasyeva Tatyana Aleksandrovna.

- Tatyana Alexandrovna, apa itu konjungtivitis dan apakah gejala penyakit ini?

Ini adalah reaksi keradangan membran tisu penghubung mata - konjunktiva. Dia melapisi permukaan dalaman kelopak mata dan melintasi kornea dan sklera. Keradangan berkembang sebagai tindak balas terhadap pelbagai pengaruh. Ia dicirikan oleh kemerahan, pembengkakan selaput lendir, pembengkakan dan gatal-gatal kelopak mata, pelepasan dari konjungtiva apa pun (lendir, mukopurulen, purulen), pembentukan papillae di permukaannya. Kadang kala konjungtivitis mempengaruhi kornea, gangguan penglihatan.

Pada pesakit dengan konjungtivitis, fotofobia, lakrimasi, sensasi benda asing di mata.

- Konjungtivitis adalah penyakit orang dewasa atau pada kanak-kanak, ia juga berlaku.?

Ia dijumpai di semua peringkat umur..

Miopia, hiperopia dan astigmatisme - bagaimana menyembuhkan dan bagaimana mencegahnya? Pakar oftalmologi "Pakar Klinik Tula" memberitahu doktor kaleng Persekutuan Rusia, Zhuravleva Tatyana Sergeevna

- Gejala konjungtivitis pada kanak-kanak dan orang dewasa agak berbeza?

Tidak ada perbezaan asas. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa kanak-kanak, mengikut usia, tidak menggambarkan aduan secara terperinci. Oleh itu, semasa mendiagnosis kanak-kanak, manifestasi objektif muncul.

- Kemerahan mata selalu menunjukkan konjungtivitis atau gejala ini juga terdapat pada penyakit mata yang lain.?

Tidak selalu. Mata juga boleh menjadi merah dengan penyakit mata yang lain. Kemerahan disertai dengan proses keradangan pada mata (siklitis, iridocyclitis, blepharitis). Mata menjadi merah dengan sindrom mata kering, glaukoma, patologi organ endokrin (dengan berlakunya eksofthalmos) dan lain-lain.

Apa itu glaukoma dan bagaimana menjalani diagnosis ini? Baca di sini

- Apa itu konjungtivitis dan mengapa ia berlaku?

Terdapat konjungtivitis akut dan kronik. Mengikut faktor penyebab, konjungtivitis berjangkit (bakteria, virus, parasit) dan tidak berjangkit (alergi) dibezakan.

Bagaimana untuk melepaskan diri dari demam hay (alahan bermusim)? Kata pakar alahan-imunologi "Pakar Klinik Smolensk" Chemova Ulyana Vladimirovna

- Doktor mana yang harus saya berjumpa dengan gejala konjungtivitis?

Pertama sekali - kepada pakar oftalmologi. Dia akan faham, kes ini adalah penyakit bebas atau manifestasi patologi lain. Dalam kes yang terakhir, pakar oftalmologi boleh merujuk pesakit untuk pemeriksaan lanjut ke pakar yang berkaitan (contohnya, doktor ENT, ahli gastroenterologi, ahli endokrinologi, pakar penyakit berjangkit, dll.).

Buat temu janji dengan pakar oftalmologi di sini

nota: rundingan tidak tersedia di semua bandar

- Bagaimana konjungtivitis didiagnosis??

Diagnosisnya kompleks. Ia bermula dengan pengumpulan aduan, penjelasan terperinci mengenai anamnesis.

Pemeriksaan dilakukan menggunakan lampu celah. Sekiranya perlu, smear diambil dari permukaan konjunktiva untuk menentukan pelbagai mikroorganisma penyebab dan kepekaannya terhadap antibiotik.

Beberapa pusat khusus juga menjalankan ujian air mata serologi..

Sekiranya ia adalah konjungtivitis kronik, maka ujian darah umum dapat dilakukan, kajian mengenai sinus paranasal, konsultasi dengan pakar berkaitan dilantik.

- Apa yang paling penting dalam rawatan konjungtivitis dan seberapa cepat ia berlaku?

Perkara utama adalah dengan mematuhi cadangan doktor dengan tegas. Ini termasuk menanamkan tetes yang betul, penggantiannya, kebersihan diri (mencuci tangan, mencuci sapu tangan, dll.). Untuk mengelakkan jangkitan orang lain, hubungan rapat dengan orang yang sihat harus dielakkan (tidak termasuk pelukan dan ciuman).

Masa yang diperlukan untuk konjungtivitis bergantung pada beberapa faktor. Ini adalah ciri-ciri individu sistem imun; penyebab konjungtivitis (bakteria, virus). Contohnya, jika badan cukup kuat, konjungtivitis bakteria dengan rawatan yang betul dapat hilang dalam 5-10 hari. Keradangan virus boleh bertahan lebih lama.

- Bolehkah konjungtivitis hilang tanpa rawatan?

- Apa itu konjungtivitis berbahaya? Apa yang akan berlaku sekiranya tidak dirawat?

Kemungkinan proses kronik, peralihan keradangan ke bahagian mata yang lain dengan perkembangan siklik, iridocyclitis. Lebih sukar untuk merawat bentuk konjungtivitis kronik.

- Tatyana Alexandrovna, apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan dengan konjungtivitis?

Adalah mungkin dan perlu untuk mematuhi cadangan doktor, peraturan kebersihan diri; menjaga kebersihan bilik; berada di luar rumah.

Sekiranya boleh, hubungan dengan orang lain harus dibatasi atau dikecualikan..

Mustahil untuk melakukan manipulasi pembedahan di kawasan mata (contohnya, operasi - termasuk laser) pada konjungtiva itu sendiri, mengenai katarak dan glaukoma, untuk memperbaiki penglihatan; suntikan intraokular). Pengecualian adalah pemisahan halazion dan barli, yang menyokong proses keradangan pada konjungtiva).

Keluar dari kelam kabut. Kami bercakap mengenai katarak. Baca lebih lanjut

Secara berasingan, saya ingin mengatakan mengenai manipulasi kosmetik dan kosmetik. Adalah wajar untuk menangguhkan penggunaan tatu pada masa ini dengan bergaya, melakukan semua jenis tindikan (pada konjungtiva dan kelopak mata).

Kontraindikasi pada sambungan bulu mata konjungtivitis dan manipulasi lain dengannya.

- Selalunya ditanya apakah mungkin memakai lensa untuk konjungtivitis, untuk mewarnakan mata.?

Baik satu atau yang lain.

Apabila bakat menang. Sudah dibutakan, Jorge Luis Borges mengetuai Perpustakaan Negara Argentina.

Baca lebih lanjut

- Adakah cuti sakit dikeluarkan untuk konjungtivitis??

- Bagaimana perasaan anda mengenai kaedah tradisional untuk mengubati konjungtivitis? Sebagai contoh, nenek kami juga mengesyorkan mencuci mata merah dengan kemasukan chamomile atau teh. Ia selamat dan berkesan.?

Perkembangan peradaban membawa kepada fakta bahawa, di satu pihak, daya tahan tubuh terhadap jangkitan menurun, dan di sisi lain, mikroorganisma sendiri menjadi lebih agresif. Oleh itu, memberi tumpuan kepada penggunaan ubat-ubatan rakyat dalam rawatan konjungtivitis tidak praktikal dan tidak betul.

- Beritahu kami mengenai pencegahan konjungtivitis. Penyakit ini dapat dielakkan?

Aktiviti pengukuhan adalah penting. Penting untuk menjalani diet, senaman, cara kerja dan rehat yang betul.

Pada musim jangkitan udara, peraturan kebersihan diri harus dipatuhi dengan ketat, peralatan pelindung diri (topeng, dll.) Harus digunakan..

Anda hanya perlu mempercayai kesihatan anda kepada pakar kecantikan dan pakar yang berkelayakan dalam industri kecantikan, untuk mengkaji bahan yang mereka gunakan dalam kerja mereka (termasuk pembasmi kuman). Secara amnya, perlu cukup kritikal terhadap semua inovasi dalam dunia fesyen dan kecantikan..

Anda mungkin berminat dengan:

Afanasyeva Tatyana Alexandrovna

Lulusan Fakulti Perubatan, Universiti Negeri Tula 2003.

Pada tahun 2004 dia lulus dari magang dengan ijazah dalam Oftalmologi..

Sejak 2017, dia bekerja sebagai pakar oftalmologi di Clinic Expert Tula LLC. In Tula menerima di: st. Boldina, w. 74

Konjungtivitis virus akut: 5 peraturan untuk merawat penyakit

Konjungtivitis virus dianggap sebagai salah satu penyakit mata yang paling biasa. Penyakit ini cukup menular, dan, apabila sakit dengannya, seseorang berisiko. Penyakit ini sering dikaitkan dengan selsema dan berkembang dengan jangkitan virus dan bakteria. Kami akan membincangkan sebab-sebab penampilan dan kaedah rawatannya dalam tinjauan hari ini.

Punca penyakit

Punca penyakit seperti konjungtivitis virus adalah orang itu sendiri. Jadi, sebagai contoh, pesakit dengan konjungtivitis dapat menggosok matanya, dan kemudian membuka pintu dengan tangan yang sama, sehingga menimbulkan risiko jangkitan pada orang lain. Penyebab penyakit ini adalah pelbagai virus, contohnya adenovirus, enterovirus, virus kumpulan dan lain-lain. Walaupun kehadiran hanya satu virus ini biasanya tidak mencukupi untuk perkembangan penyakit ini, ini disertai dengan kelemahan sistem imun atau komplikasi selepas penyakit lain.

Faktor predisposisi utama berlakunya penyakit ini termasuk:

  1. Hipotermia atau terlalu panas badan.
  2. Menurunkan Kekebalan Umum.
  3. Gangguan metabolik.
  4. Fokus jangkitan kronik.
  5. Berada di tempat yang sesak atau di kawasan panas.
  6. Kesan rangsangan luaran pada konjunktiva, seperti habuk, bahan kimia, asap.
  7. Hypovitaminosis atau beriberi.
  8. Gangguan penglihatan, seperti rabun.

Selalunya, penyakit ini berlaku dan menular pada musim gugur-musim bunga atau semasa tempoh peralihan yang sejuk, berlaku serentak dengan kerosakan pada saluran pernafasan.

Pengelasan

Konjungtivitis virus boleh berlaku sebagai penyakit bebas yang mengambil pelbagai bentuk, atau sebagai jangkitan terhadap latar belakang kerosakan umum pada tubuh. Walau bagaimanapun, tanda umum semua penyakit ini adalah adanya jangkitan virus, dalam bentuk konjungtivitis virus yang diklasifikasikan menjadi beberapa jenis.

Adenovirus

Jangkitan dengan virus jenis ini berlaku oleh titisan udara, sementara jangkitan pertama kali mempengaruhi membran mukus, termasuk saluran pernafasan atas, dan kemudian menular ke mata, menyebabkan mereka mengalami keradangan dengan keparahan yang berbeza-beza. Penyakit ini berlanjutan dengan gejala keracunan umum yang teruk..

Penyebab patologi ini adalah adenovirus keluarga adenoviridae, yang tetap aktif selama 14 hari pada suhu bilik, jadi jenis konjungtivitis ini dianggap sangat menular.

Tempoh inkubasi dapat berlangsung dari 1 hingga 14 hari, setelah itu penyakit ini berkembang dengan cepat, dan perjalanan penyakit dapat berubah-ubah bergantung pada bentuk adenovirus - katarrhal, membran atau folikel.

Herpetic

Konjungtivitis jenis ini dianggap paling berbahaya, kerana ia penuh dengan komplikasi, terutama untuk kanak-kanak. Ia disebabkan oleh virus herpes simplex, dan anda boleh mengenalinya dengan gejala luaran seperti kelesuan, bengkak kelopak mata, ruam kulit dalam bentuk vesikel di permukaan kelopak mata. Sekali dalam tubuh manusia pada masa kanak-kanak, virus ini berterusan seumur hidup dan boleh menyebabkan kambuh.

Konjungtivitis jenis ini boleh berlaku dalam 3 bentuk utama:

  1. Catarrhal - dicirikan oleh kursus akut dan jangka masa pendek, walaupun gejalanya tetap ringan. Dalam kes ini, konjungtiva mata penuh dengan darah, membengkak dan menjadi kasar.
  2. Follicular - dicirikan oleh kursus yang lebih panjang. Tanda-tanda utamanya adalah herpes vesikel pada kulit kelopak mata dan sayap hidung..
  3. Vesikular-ulseratif - dianggap bentuk yang paling kompleks dan berbahaya. Ia dicirikan oleh kemunculan folikel pada membran mukus mata, yang kemudian pecah dan membawa kepada bisul.

Pada tanda-tanda pertama penyakit ini, anda harus segera berjumpa doktor dan meninggalkan rawatan diri. Rawatan utama untuk konjungtivitis herpetic adalah titisan mata, salap, suntikan subkutan dan penyuntik.

Epidemik

Konjungtivitis virus jenis ini sangat berjangkit dan mudah menular kepada orang yang mudah terdedah. Jangkitan berlaku terutamanya dalam keluarga atau pasukan yang ramai dengan menghubungi melalui objek biasa.

Negara-negara panas juga dianggap sebagai lingkungan yang optimum untuk penyebaran penyakit ini, kerana keadaan cuaca di iklim seperti itu membuat konjungtiva sensitif terhadap pelbagai jangkitan. Ejen penyebab utama konjungtivitis wabak adalah serotype virus ke-8.

Tempoh inkubasi penyakit ini adalah 5-8 hari, setelah itu tahap akut penyakit ini terjadi, pertama dalam satu mata, kemudian bergerak ke kedua. Gejala utama adalah lakrimasi, pembengkakan kelopak mata, hiperemia, folikel mungkin muncul di lipatan.

Terdapat juga peningkatan kelenjar getah bening, pelepasan serous atau purulen dari mata, pada kanak-kanak, kerosakan pada kornea mata mungkin terjadi. Biasanya, penyakit ini cukup cepat berlalu, dan selepas 7-10 hari, pemulihan sepenuhnya mungkin berlaku. Untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dengan lebih cepat, anda harus berjumpa doktor yang akan memberi ubat titisan yang mengandungi antibiotik.

Enterovirus

Bentuk enteroviral penyakit ini, atau konjungtivitis hemoragik akut, dicirikan oleh kursus yang cukup akut dan peningkatan fotofobia. Pada pemeriksaan awal, banyak pendarahan, edema dan pelepasan purulen yang banyak dapat dikesan. Jenis penyakit ini juga bermula dengan sebelah mata, secara beransur-ansur beralih ke kedua mata, tetapi perjalanan dan prognosisnya sangat baik.

Bentuk penyakit ini diobati dengan ubat antivirus - tetes, salap, biasanya terjadi bersamaan dengan tanda-tanda jangkitan lain yang dirawat secara komprehensif. Keperluan rawatan umum termasuk rehat di tempat tidur, minum berat, dan pengasingan sehingga pemulihan sepenuhnya..

Gejala

Konjungtivitis virus melibatkan beberapa jenis penyakit mata, masing-masing dicirikan oleh keradangan membran mukus atau membran penghubung mata. Bergantung pada sifat asal virus yang menyerang mata, perjalanan penyakit ditentukan, yang bermaksud bahawa gejala dan kaedah rawatannya berbeza.

Rawatan penyakit harus dimulakan setelah manifestasi tanda-tanda pertamanya, walaupun pada tahap awal ia dapat dikelirukan dengan kerengsaan mata sementara. Gejala yang paling biasa untuk semua jenis konjungtivitis virus adalah:

  1. Kemerahan dan pembengkakan mata, pendarahan konjungtiva kadang-kadang diperhatikan.
  2. Banyak gejala menyerupai selesema biasa - terkoyak, hidung berair, sakit tekak, bersin, dll..
  3. Kelenjar getah bening bengkak, termasuk di leher atau di sekitar telinga.
  4. Fotosensitiviti, sensasi pasir dan gatal di mata.
  5. Demam, demam.
  6. Pelepasan bernanah dari mata.
  7. Kemajuan cepat semua gejala.

Cara membezakan dari bentuk bakteria dan alahan?

Perbezaan utama antara konjungtivitis virus dari bentuk bakteria atau alahan adalah gejala yang muncul. Sekiranya bentuk virus muncul secara beransur-ansur, dengan tanda-tanda progresif, maka konjungtivitis bakteria - tajam, sementara keadaan pesakit bertambah buruk, dan kelopak mata mula membengkak dengan kuat.

Selain itu, bentuk bakteria dicirikan oleh sejumlah besar pelepasan purulen dari mata, sementara dengan penyakit virus, pelepasan ini jarang muncul atau dalam jumlah yang sangat kecil. Ciri khas bentuk alahan penyakit ini adalah gatal-gatal yang teruk dan, dalam beberapa kes, sakit mata, bengkak kelopak mata yang jarang berlaku.

Dalam rawatan konjungtivitis virus, ubat antivirus digunakan terutamanya, dan antibiotik digunakan untuk menyingkirkan bakteria. Dalam rawatan bentuk alahan penyakit, bersama dengan ubat topikal, antihistamin digunakan..

Diagnostik

Diagnosis konjungtivitis virus dilakukan dengan pemeriksaan luaran pesakit, ini termasuk:

  1. Penilaian keadaan kelenjar getah bening parotid dan submandibular, yang dapat diperbesar.
  2. Pemeriksaan pelepasan dari mata, yang mungkin berbeza warna dan konsistensinya.
  3. Sebagai tambahan, keluhan pesakit dan keadaan luar mata dikaji - edema, kemerahan atau hiperemia konjungtiva.

Sekiranya timbul komplikasi, doktor memutuskan untuk melakukan diagnostik makmal:

  1. Pemeriksaan bakteriologi kantung konjungtiva.
  2. Pemeriksaan sitologi mengikis dari membran mukus mata.
  3. Tindak balas rantai polimerase - ujian smear virus.

Rawatan

Penyakit ini dicirikan oleh tahap penularan yang tinggi, oleh itu, doktor dan pesakit harus mengambil langkah berjaga-jaga untuk mencegah penularan jangkitan kepada orang lain. Pada masa yang sama, doktor disarankan untuk membasmi kuman tangan dan instrumen mereka sebelum pemeriksaan dan selepas prosedur.

Pesakit juga harus menggunakan pembasmi kuman sebelum menyentuh mata dan menggunakan aksesori yang diperibadikan. Pada masa rawatan, anda harus menolak untuk mengunjungi kolam renang.

Apa yang tidak dapat dilakukan?

Sekiranya anda mengesan simptom dan mendiagnosis konjungtivitis virus, tidak digalakkan untuk mengubati sendiri atau membiarkan penyakit itu melayang. Anda harus segera menghubungi pakar yang akan memberikan rawatan yang berkesan dengan ubat-ubatan.

Selepas menetapkan rawatan, anda harus mematuhi peraturan kebersihan diri, menggunakan aksesori peribadi, titisan mata dan barang-barang lain yang boleh menyebabkan jangkitan..

Pengubatan sendiri atau rawatan yang tertangguh penuh dengan komplikasi yang boleh menyumbang kepada peralihan bentuk penyakit akut menjadi penyakit kronik jangka panjang. Bentuk penyakit ini berlangsung selama bertahun-tahun, secara berkala berubah menjadi bentuk akut, yang akhirnya dapat menyebabkan gangguan penglihatan yang serius.

Ubat-ubatan

Biasanya bentuk penyakit yang ringan cenderung untuk penyembuhan diri dalam beberapa minggu, tetapi ubat-ubatan diperlukan untuk meredakan simptomnya dan meringankan keadaan pesakit. Bentuk penyakit yang teruk dan akut memerlukan campur tangan perubatan segera dan rawatan menyeluruh dengan pelbagai ubat.

Turun

Rawatan penyakit ini biasanya dilakukan dengan bantuan titisan yang mengandung interferon, kerana unsur ini mempunyai sifat anti-radang, antivirus dan imunomodulasi. Di antara ubat-ubatan ini, Ophthalmoferon atau Poludan boleh dipanggil. Dalam bentuk akut penyakit ini, ubat semacam itu perlu ditanamkan 5-7 kali sehari, 1-2 tetes di setiap mata, rawatan berterusan sehingga pemulihan sepenuhnya.

Salap biasanya diresepkan untuk bentuk penyakit herpetic dan adenoviral. Ubat yang paling kerap diresepkan adalah Zovirax atau Acyclovir, komponen utamanya adalah acyclovir. Ubat ini akan mempercepat penyembuhan konjungtiva dan mencegah munculnya ruam baru pada kulit kelopak mata. Setiap penyakit melibatkan pemilihan ubat tertentu, yang akan diberitahu oleh pakar oftalmologi.

Adakah antibiotik diresepkan?

Dalam konjungtivitis virus, ubat antivirus biasanya diresepkan, sementara antibiotik boleh diresepkan dalam bentuk bakteria penyakit, seperti yang dinyatakan di atas.

Semasa mendiagnosis bentuk penyakit virus, salap atau titisan yang mengandungi antibiotik dapat diresepkan untuk mencegah penyebaran jangkitan bakteria sekunder. Dalam kes ini, rawatan boleh dilakukan di kompleks - dengan sediaan yang mengandungi interferon dan tetes dengan cyprolet, albucid, dan juga salap yang mengandungi eritromisin atau tetrasiklin.

Resipi rakyat

Ubat-ubatan rakyat dalam rawatan konjungtivitis boleh digunakan hanya setelah berunding dengan doktor. Yang paling berkesan adalah kompres atau losyen yang dibuat berdasarkan ramuan herba, seperti chamomile atau rose pinggul. Walau bagaimanapun, dana ini tidak dapat menyumbang kepada penghapusan penyakit sepenuhnya, tetapi hanya akan meringankan keadaan pesakit untuk beberapa waktu. Kurangnya rawatan yang betul dengan ubat-ubatan boleh menyebabkan pelbagai komplikasi dan menyumbang kepada peralihan penyakit menjadi bentuk kronik.

Komplikasi

Seperti yang telah dinyatakan, rawatan tepat pada waktunya atau rawatan diri dari konjungtivitis virus boleh menyebabkan komplikasi yang tidak menyenangkan dan serius. Salah satu akibat serius ini ialah keratitis, yang boleh berubah dari dangkal ke bentuk yang lebih dalam dan menyebabkan kehilangan penglihatan.

Pencegahan

Penyakit seperti konjunktivi virus lebih mudah dicegah daripada menangani kesannya. Oleh itu, sebagai langkah pencegahan, doktor mengesyorkan agar langkah berjaga-jaga berikut diambil:

  1. Basuh zarah asing dari mata anda setiap hari yang boleh masuk ke dalamnya.
  2. Jangan gunakan kanta lekap orang lain.
  3. Kanak-kanak perempuan harus menahan diri daripada menggunakan kosmetik orang lain dan tidak memberikan barang kosmetik mereka kepada orang lain.
  4. Cuba elakkan bilik yang berdebu dan kotor..
  5. Gunakan produk kebersihan diri - tuala, peralatan tempat tidur, dll..
  6. Semasa berenang di kolam renang, anda perlu menggunakan gelas khas. Dianjurkan untuk berenang di air terbuka dengan air mengalir..
  7. Apabila tanda-tanda pertama penyakit muncul, kanta lekap harus dibuang..

Pengukuhan imuniti

Untuk mencegah penyakit semula atau perlindungan terhadap pelbagai jangkitan virus, perhatian harus diberikan kepada penguatan imuniti. Di sini, tempat istimewa dikendalikan oleh diet seimbang yang kaya dengan vitamin A, C dan D. Untuk melakukan ini, disyorkan untuk memperkayakan diet anda dengan ikan laut, telur, bayam, buah-buahan, blueberry, wortel dan kekacang.

Produk ini bukan sahaja membantu menguatkan sistem imun, tetapi juga menjaga penglihatan normal, meningkatkan metabolisme dan mengurangkan risiko konjungtivitis virus.

Kesimpulannya

Jangkitan dengan konjungtivitis virus berlaku melalui hubungan dengan pesakit atau melanggar peraturan kebersihan diri, jadi anda perlu mengambil semua langkah untuk mencegah penyakit ini. Rawatan penyakit ini agak sukar, oleh itu lebih mudah untuk mencegahnya. Terapi yang diperlukan harus diresepkan oleh pakar, ini akan membantu pulih lebih cepat dan mengelakkan pelbagai komplikasi.

Ketua pakar oftalmologi Rusia menamakan satu lagi tanda coronavirus dan memberi cadangan bagaimana tidak dijangkiti

3 April 2020, 17:44 ["Hujah Minggu"]

Ahli akademik Akademi Sains Rusia, Akademisi Akademi Sains Rusia Vladimir Neroyev, ketua pakar oftalmologi bebas Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, membuat cadangan mengenai penyakit mata radang semasa pandemik COVID-19.

Keradangan konjungtiva mata - konjungtivitis - adalah salah satu tanda klinikal jangkitan yang ditularkan oleh titisan udara, debu udara dan laluan kontak, yang merangkumi COVID-19.

Cecair biologi, termasuk air mata, adalah sumber jangkitan virus, dan selaput lendir mata mewakili kemungkinan pintu masuk untuk jangkitan. Sentuhan dengan mata konjungtiva objek yang tercemar (jari yang paling sering tercemar), atau orang yang dijangkiti dipisahkan (dengan batuk, bersin atau bercakap pada jarak lebih dekat dari 2 meter) meningkatkan risiko virus memasuki tubuh.

Kejadian konjungtivitis dalam pelbagai jangkitan virus berbeza dengan kekerapan penyebaran dan keterukan kursus. Oleh itu, dengan jangkitan adenovirus, konjungtivitis akut berlaku pada lebih daripada 80% kes, dengan jangkitan rotavirus - dalam 39% kes. Menurut data literatur yang dikutip oleh pakar China, prevalensi konjungtivitis adalah sekitar 0.8% di antara pesakit dengan COVID-19, sementara radang konjunktiva mata adalah salah satu tanda pertama penyakit ini. Pada masa yang sama, seseorang harus memperhatikan fakta bahawa apabila dijangkiti COVID-19, tanda-tanda keradangan konjungtiva bukan satu-satunya, tetapi merupakan sebahagian daripada kompleks gejala, termasuk demam, gejala catarrhal, malaise, sesak nafas, sakit kepala, dll..

Gambaran klinikal konjungtivitis akut dengan COVID-19 tidak berbeza dalam kekhususannya. Keterukan gejala klinikal konjungtivitis boleh berbeza dari penampilan kecil hingga gambaran klinikal yang jelas. Dalam proses diagnosis pembezaan, kombinasi dengan manifestasi klinikal penyakit lain adalah asas.

Oleh kerana risiko percambahan COVID-19, disyorkan:
Di kemudahan perubatan
- hadkan, jika boleh, pesakit yang mengunjungi pakar oftalmologi dan menjalankan prosedur diagnostik rutin;
- semasa menghubungi pesakit dengan konjungtivitis dengan institusi perubatan, ukur suhu badan. Dengan peningkatan suhu badan - rujukan pesakit mengikut arahan semasa pesakit dengan disyaki jangkitan coronavirus;
- temu ramah pesakit yang mengalami konjungtivitis mengenai tinggal di persekitarannya yang baru di negara-negara dengan keadaan wabak yang tidak baik. Sekiranya ya, rujuk pesakit mengikut kaedah semasa pesakit dengan disyaki jangkitan coronavirus;
- mengatur bilik di mana pesakit sedang menunggu kemasukan, dengan cara yang sesuai, memastikan jarak antara pesakit sekurang-kurangnya 2 meter;
- jika boleh, berikan pesakit pelindung;
- apabila diperiksa oleh pakar oftalmologi menggunakan lampu celah, minta pesakit untuk tidak bercakap, menyuarakan semua soalan selepas pemeriksaan;
- disarankan untuk menggunakan skrin pelindung plastik lampu celah;
- memproses semua peralatan optik terpakai, termasuk bingkai kaca mata, dengan pembasmi kuman sebelum dan selepas pemeriksaan setiap pesakit;

Di rumah
- mematuhi peraturan kebersihan diri dengan ketat: gunakan tuala, peralatan tempat tidur, peralatan yang berasingan;
- tuala dan sprei harus ditukar sekurang-kurangnya dua kali seminggu;
- tanpa perlu menyentuh kelopak mata dan mata;
- basuh muka anda hanya selepas mencuci tangan dengan air suam dan sabun sekurang-kurangnya selama 20 saat;
- pesakit yang selalu menggunakan titisan mata, misalnya, untuk glaukoma, harus mencuci tangan mereka dengan air suam dan sabun sekurang-kurangnya 20 saat sebelum dan sesudah setiap prosedur penyuntikan titisan. Begitu juga, tangan harus ditangani oleh mereka yang menitiskan titisan kepada orang lain;
- titisan mata, salap, gel, pipet, tongkat kaca untuk meletakkan salap harus digunakan secara individu;
- lebih kerap mengendalikan gelas dengan pembasmi kuman, jangan biarkan penggunaan cermin mata oleh orang lain;
- jika boleh, hadkan pemakaian kanta lekap, basuh tangan dengan air suam dan sabun sekurang-kurangnya 20 saat sebelum dan selepas setiap manipulasi kanta lekap;
- ventilasi bilik dengan baik, lakukan pembersihan basah dengan menggunakan pembasmi kuman khas. Singkirkan pemegang pintu dengan berhati-hati..

Sokong kami - satu-satunya sumber alasan dalam masa sukar ini

Darah konjungtivitis dari mata

Mengapa darah datang dari mata dan apa yang harus dilakukan dalam keadaan sedemikian?

Darah dari mata dapat dilihat secara visual sebagai pendarahan atau pendarahan. Pendarahan - pendarahan melalui pelanggaran integriti struktur mata. Variasi simptom adalah hemolacria. Dari bahasa Latin ia diterjemahkan sebagai "air mata berdarah". Pendarahan - pengumpulan darah di mana-mana bahagian mata.

Sebab-sebabnya

Sebab yang paling umum mengapa darah mengalir dari organ penglihatan adalah kerosakan pada mata dengan pelanggaran integriti dinding vaskular. Darah dari mata boleh masuk baik pada orang dewasa dan kanak-kanak. Darah tulen mungkin mengalir atau bersamaan dengan air mata (hemolacria).

Pengaliran darah dari mata menyebabkan sebab-sebab yang berkaitan dengan:

  • kerosakan mekanikal yang disebabkan oleh trauma, luka bakar;
  • keadaan selepas pembedahan (trauma pada struktur mata);
  • endometriosis extragenital.

Endometriosis Extragenital adalah penyakit jarang yang dicirikan oleh susunan tisu yang tidak serupa dengan endometrium. Salah satu pilihan untuk penyetempatan adalah konjunktiva organ visual. Dengan endometriosis, haid berdarah dari mata.

Pengumpulan darah beku di mata membawa kepada:

  • aktiviti fizikal yang berlebihan (mengangkat berat badan, tempoh bersalin yang sukar dilakukan);
  • kekal dalam suhu yang sangat rendah atau tinggi;
  • kerapuhan dinding vaskular kerana kekurangan vitamin;
  • arteriosklerosis saluran darah;
  • hipertensi arteri;
  • diabetes;
  • penyakit darah;
  • penyakit onkologi kelenjar lakrimal atau saluran;
  • penyakit mata yang teruk.

Penyakit somatik menyebabkan gangguan pada struktur dinding vaskular, yang meningkatkan kecenderungan pecah. Pendedahan yang berlebihan ke badan (suhu, beban) menyebabkan aliran darah berlebihan dan pecahnya.

Penyetempatan pendarahan

Bahagian pendarahan boleh dilakukan di tempat berikut:

  • kulit di sekitar mata;
  • membran mukus;
  • iris;
  • badan vitreous;
  • retina.

Pendarahan dangkal yang tidak berkaitan dengan penyakit dalaman tidak memerlukan rawatan perubatan. Gejala ini hilang sendiri dalam masa 1 minggu..

Pendarahan yang lebih dalam, serta kombinasi dengan gangguan penglihatan, kesakitan, dan gejala mata yang lain, memerlukan perundingan wajib dari pakar oftalmologi.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya darah datang dari mata?

Sekiranya darah muncul dari mata, pastikan anda mengeluarkan cermin mata dan kanta lekap..

Seseorang yang mengalami pendarahan memerlukan pertolongan cemas. Ia terdiri daripada menghentikan pendarahan. Sekiranya darah datang dari mata akibat kecederaan, maka anda perlu menggunakan ais atau sesuatu yang sejuk pada organ yang rosak.

Jenis rawatan utama:

Hemolacria yang disebabkan oleh endometriosis dirawat dengan ubat-ubatan hormon, serta pembuangan tisu patologi secara pembedahan..

Pendarahan biasanya hilang dengan sendirinya. Untuk mempercepat proses penyerapan lebam pada kulit, anda boleh menggunakan ubat tempatan: "Badyaga", "salep Heparin", "Troxevasin".

Untuk mempercepat resorpsi pendarahan pada membran mukus atau iris, anda boleh menggunakan titisan vasokonstriktor "Visin", "Systein." Vitamin "Ascorutin" akan membantu menguatkan dinding vaskular.

Dalam beberapa kes, campur tangan pembedahan diperlukan. Operasi tersebut melibatkan penyingkiran gumpalan darah atau penyingkiran unsur organ okular. Keperluan dan tahap operasi ditentukan oleh doktor berdasarkan data pemeriksaan dan pemeriksaan.

etnosains

Ubat-ubatan rakyat mempunyai keberkesanan yang sederhana. Adalah disyorkan untuk menggabungkannya dengan ubat-ubatan. Maka kesannya akan lebih cepat.

  1. Memohon ais dari air yang disucikan atau merebus chamomile. Ais digunakan selama beberapa saat, kemudian rehat dibuat. Ulangi beberapa kali.
  2. Losyen dengan jus kubis segar. Kisar daun kubis, perah jusnya. Lembapkan pelapik kapas dan sapukan pada kelopak mata selama setengah jam.
  3. Losyen dengan kaldu willow. Sediakan rebusan dahan willow muda. Celupkan alas kapas ke dalam kuahnya, sapukan pada kelopak mata selama 20-30 minit.

Penyakit yang menyebabkan pendarahan dari mata diklasifikasikan sebagai serius. Ia diharuskan menjalani pemeriksaan, mendapatkan pendapat pakar, dan menangani rawatan patologi utama. Pendarahan kecil dan kecil tidak menyebabkan bahaya kepada kesihatan, dan pendarahan yang kerap dan tidak masuk akal adalah peluang untuk berjumpa doktor.

Saksikan juga kisah mendedahkan seorang gadis dari India yang menangis dalam darah:

Pernahkah anda melihat darah mengalir dari organ optik, atau pendarahan? Kongsi komen mengenai pengalaman anda. Kongsi artikel di rangkaian sosial. Sihatlah. Titisan mata untuk tekanan mata dan glaukoma, baca artikel kami.

Punca pendarahan mata

Darah mengalir dari mata orang jarang, tetapi fenomena ini selalu sangat menakutkan. Biasanya orang dalam kes seperti ini mengucapkan selamat tinggal pada pandangan mata, tetapi rasa panik tidak sepadan. Punca pendarahan mata tidak semestinya dahsyat seperti yang kelihatannya segera, tetapi anda tidak harus menangguhkan lawatan ke doktor. Hanya pakar yang dapat menentukan penyebab fenomena patologi ini dengan tepat.

Jenis pendarahan mata

Kadang-kadang pendarahan dari organ penglihatan adalah bahaya besar bagi manusia. Akibat fenomena ini, penglihatan seseorang boleh jatuh dengan teruk atau kebutaan sepenuhnya dapat berkembang..

Pakar mata membezakan beberapa jenis pendarahan mata. Masing-masing mempunyai ciri khas tersendiri:

  1. Bukan hanya bahagian mata sahaja yang terjejas, tetapi juga kelopak mata dan kawasan luaran, hingga ke lengkungan alis. Sekiranya darah tertunda di kawasan ini selama lebih dari seminggu, pesakit memerlukan pembedahan. Jika tidak, orang itu menghadapi risiko kehilangan penglihatan.
  2. Kemunculan darah di iris paling sering dikaitkan dengan glaukoma atau kecederaan pada organ visual..
  3. Pendarahan retina adalah keadaan yang luar biasa. Dalam kes sedemikian, disarankan untuk segera menghubungi ambulans.

Pendarahan dari mata hampir selalu membuat orang dalam keadaan ngeri. Gambaran sedemikian tidak begitu estetik, dan penglihatan terganggu. Tentukan sendiri bagaimana bahaya keadaan ini tidak mungkin, oleh itu, anda harus segera berjumpa doktor.

Jangan mengubati diri sendiri dengan masalah mata, hanya doktor yang dapat menentukan kesesuaian penggunaan ubat tertentu.

Sebab-sebabnya

Penyebab fenomena patologi ini boleh berlaku bukan hanya pada pelbagai penyakit, tetapi juga pada kerja berlebihan. Hemolacria adalah rembesan darah dari kelenjar lakrimal. Keadaan ini diperhatikan dengan tumor mata, jangkitan dan kecederaan organ visual:

  • Menyebabkan keadaan seperti itu boleh menyebabkan kerja berlebihan yang teruk. Selalunya setelah melakukan aktiviti fizikal yang aktif, terutamanya dalam cuaca sejuk, orang mempunyai bintik darah di mata mereka. Keadaan ini sering berlaku pada wanita yang bersalin dalam tempoh percubaan. Kapal mata tidak dapat menahan tekanan dan pecah seperti itu.
  • Aterosklerosis. Penyakit ini tidak hanya membahayakan sistem kardiovaskular, tetapi juga organ penglihatan. Kapilari kecil menjadi tersumbat dan pendarahan vitreous berlaku.
  • Tekanan darah tinggi. Sering kali, serangan hipertensi disertai dengan munculnya bintik-bintik berdarah pada bola mata, yang dari waktu ke waktu paling sering hilang tanpa jejak. Sekiranya darah dikeluarkan dari saluran lakrimal, tekanan intraokular harus diperiksa..
  • Ketumbuhan mata. Dalam kes ini, pendarahan dari organ visual adalah gejala utama. Sangat penting untuk berjumpa doktor dan menjalani rawatan, jika tidak, terdapat risiko kehilangan penglihatan.
  • Gigitan serangga dan ular beracun. Apabila bahan toksik memasuki aliran darah, pendarahan dalaman yang luas berlaku, ia berlaku dengan latar belakang kegagalan buah pinggang dan edema teruk seluruh badan.

Dengan konjungtivitis maju, pendarahan dari saluran air mata juga sering diperhatikan. Dalam kes ini, ciri-ciri gatal dan pelepasan bernanah pada waktu pagi diperhatikan..

Penyebab fenomena patologi ini mungkin hemolacria. Ini adalah penyakit yang agak jarang berlaku di mana darah dikeluarkan dari saluran nasolacrimal. Pendarahan yang terlalu banyak boleh menyebabkan saluran air mata yang terlalu pendek dan penyakit endokrinologi..

Air mata berdarah kadang-kadang berlaku pada remaja semasa akil baligh. Dalam kes ini, pendarahan mata semakin berkurang setiap tahun, dan akibatnya mereka berhenti sepenuhnya.

Manifestasi gangguan hormon

Penyebab munculnya darah dari mata mungkin penyakit sistemik. Fenomena patologi seperti itu kadang-kadang diperhatikan pada pesakit diabetes mellitus. Ketidakseimbangan hormon disebabkan oleh pelbagai penyakit juga boleh menyebabkan pendarahan. Pelanggaran seperti itu boleh berlaku semasa akil baligh dan semasa menopaus. Kadang-kadang, pendarahan dari mata berlaku semasa kehamilan, dengan perjalanan yang teruk.

Akibat kecederaan traumatik

Kecederaan mata juga boleh menyebabkan pendarahan seperti itu. Ini terutama dihadapi oleh lelaki yang sering bertengkar. Setelah mendapat kepalan mata, anda tidak hanya dapat memperoleh hematoma, tetapi juga pendarahan dari saluran nasolacrimal. Fenomena ini tidak berbahaya sekiranya pendarahan berhenti setelah 15 minit.

Trauma ke hidung juga dapat memprovokasi pelepasan darah dari saluran nasolacrimal. Fenomena ini biasa berlaku dengan patah tulang hidung. Dalam kes ini, hematoma yang luas terbentuk di sekitar mata dan tisu muka membengkak. Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan kecemasan..

Kecederaan pada soket mata dan hidung berlaku semasa kemalangan jalan raya. Lebih-lebih lagi, lebih cepat bantuan diberikan kepada mangsa, semakin baik prognosisnya.

Bila hendak mendapatkan rawatan perubatan kecemasan

Dalam beberapa kes, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Anda harus berjaga-jaga untuk keadaan yang menyebabkan pendarahan dari saluran lakrimal:

  • suhu tinggi, yang tidak sesat atau tidak lama selepas mengambil ubat antipiretik meningkat lagi;
  • pening, kesedaran kabur dan disorientasi di ruang;
  • kehadiran kesakitan yang teruk di orbit, keadaan ini sering diperhatikan dengan barah;
  • jika pendarahan tidak berhenti lebih dari 20 minit;
  • jika penglihatan terjejas teruk, tudung menyebar di depan mata.

Anda harus berjumpa doktor sekiranya keadaan seseorang mengalami kemerosotan teruk. Pucat dan loya yang kuat haruslah berjaga-jaga. Sekiranya pendarahan dari mata diperhatikan pada kanak-kanak, maka dalam keadaan apa pun, ia harus ditunjukkan kepada doktor.

Sekiranya seseorang menderita hemofilia, maka dia harus segera dibawa ke hospital untuk sebarang jenis pendarahan.

Rawatan dan pertolongan cemas

Dengan air mata berdarah dari mata, pesakit harus diberi pertolongan cemas. Pertama sekali, organ visual disapu dengan kapas yang dicelupkan ke dalam air rebusan sejuk atau larutan asid borik yang lemah. Kemudian mereka selsema selamanya. Ini boleh menjadi produk sejuk dari peti sejuk yang dibungkus dengan kain kapas bersih. Anda dapat menahan sejuk tidak lebih dari 5 minit, setelah itu mata dibiarkan panas, jika perlu, ulangi prosedur.

Terdapat beberapa resipi ubat alternatif, dengan bantuan yang mana penyembuh mengesyorkan menghilangkan masalahnya:

  1. Kubis digiling ke keadaan puri dan jusnya diperah. Di dalamnya melembapkan potongan pembalut, dilipat empat kali, dan sapukan pada kelopak mata. Ejen sedemikian mempunyai kesan anti-radang dan hemostatik..
  2. Untuk cepat menyerap hematoma pada mata, penyembuh rakyat mengesyorkan menggunakan daging beku ke kelopak mata selama 5 minit tiga kali sehari. Tetapi perlu dipertimbangkan bahawa daging harus digunakan melalui beg plastik untuk mengelakkan jangkitan dan masalah penglihatan berikutnya.
  3. Ranting willow muda dibancuh. Ambil ranting rai yang telah dipotong untuk dua gelas air, bersikeras, sejukkan dan gunakan rebusan untuk losyen..

Hemolacria sangat jarang berlaku pada manusia. Air mata berdarah selalu menyebabkan seseorang menjadi bengang dan membuatnya panik. Ini tidak perlu dilakukan, mungkin penyebab fenomena ini adalah kerja berlebihan yang sederhana.

Mengapa darah datang dari mata

Pendarahan adalah gejala berbahaya..

Tidak kira penyetempatan dan penyebabnya - selalu merupakan tanda patologi berbahaya yang memerlukan campur tangan perubatan segera.

Ini juga berlaku untuk pendarahan dari mata. Pendarahan di mata berlaku kerana pelanggaran integriti dinding vaskular. Tetapi itu bukan alasannya. Ini adalah titik akhir mekanisme kompleks yang disebabkan oleh kejadian patologi tertentu di dalam badan.

Pendarahan boleh hilang dengan sendirinya, dan boleh menyebabkan kehilangan penglihatan yang tidak dapat dipulihkan. Walau apa pun, sekiranya berlaku gejala, pemeriksaan awal oftalmologi diperlukan..

Punca pendarahan mata

Terdapat konsep yang berbeza - pendarahan dari mata dan pendarahan ke rongga bola mata atau orbit. Keadaan pertama adalah hemolacria, atau pembebasan darah bersama dengan air mata. Ini adalah gejala yang sangat jarang berlaku. Keadaan ini boleh menyebabkan kecederaan, tumor atau jangkitan kelenjar lakrimal dan saluran, kecederaan tengkorak akut, keracunan dengan racun (dengan gigitan ular). Dalam sejarah, kes hemolacria pada orang muda dan kanak-kanak dijelaskan, yang muncul dan hilang secara tiba-tiba. Tidak ada proses yang dikenal pasti menyebabkan keadaan aneh ini..

Kes-kes yang dijelaskan tetap menjadi misteri. Penyebab hemolacria yang jarang berlaku pada wanita adalah endometriosis extragenital, biasanya malformasi kongenital. Ini adalah pertumbuhan tisu endometrium (lapisan dalam rahim) pada organ lain, khususnya pada membran konjungtiva. Dalam penyakit ini, darah mengalir dari mata semasa haid..

Rawatan mata bukan pembedahan selama 1 bulan.

Konsep kedua adalah pendarahan di mata - keadaan aliran keluar darah ke struktur mata, di antaranya, ke rongga orbit. Penyebab gejala adalah banyak:

  • peningkatan tekanan intraokular pada glaukoma;
  • pembuangan retina;
  • trauma pada bola mata (kekejangan) atau pangkal tengkorak (gejala cermin mata);
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • tekanan emosi yang teruk;
  • overtrain organ penglihatan yang berpanjangan;
  • rendaman tajam secara mendalam (menyelam);
  • lonjakan tekanan darah yang tajam;
  • lonjakan gula dalam darah secara tiba-tiba - dari hiperglikemia tinggi hingga hipoglikemia mendalam;
  • penyakit autoimun disertai dengan kerosakan vaskular (vaskulitis sistemik);
  • DIC, gangguan pembekuan;
  • kekurangan vitamin K yang ketara;
  • mengambil agen antiplatelet dan antikoagulan (untuk mengencerkan darah);
  • neoplasma unsur mata (tekanan mereka pada struktur mata dan saluran darah menyebabkan pelanggaran integriti mereka);
  • bersentuhan dengan objek asing di mata;
  • selepas pembedahan besar.

Menyelam secara mendalam ke dalam, beban fizikal dan emosi menyebabkan peningkatan tekanan yang cepat di dalam saluran darah. Oleh kerana saluran sistem visual kecil dengan dinding rapuh, mereka menderita terutamanya.

Kumpulan risiko

Orang yang berisiko untuk pendarahan intraokular termasuk pesakit dengan hipertensi dan diabetes mellitus. Ini adalah pesakit yang tidak mengawal tekanan atau tahap gula, tidak menerima terapi rasional berterusan..

Oleh itu, mereka berisiko tidak hanya mengalami komplikasi vaskular. Penggunaan ubat penipisan darah tanpa akal juga merujuk kepada rawatan yang tidak rasional dan tidak terkawal. Kategori orang ini memerlukan pemeriksaan berkala doktor khusus dan ujian pemantauan dengan kekerapan yang betul.

Kumpulan risiko termasuk orang dengan keadaan patologi yang ditunjukkan di atas. Ini juga termasuk peminat selam skuba. Ini adalah pekerjaan yang melampau. Sebelum menyelam, latihan diperlukan. Ini juga berlaku untuk peminat lompat payung terjun, atlet lompat ski dan mereka yang terlibat dalam ragam yang lebih berbahaya - melompat dari batu dan dari titik yang sangat tinggi. Pemeriksaan perubatan lengkap dan kebenaran yang tepat adalah prasyarat untuk terlibat dalam aktiviti tersebut.

Atlet profesional yang aktivitinya berkaitan dengan kelajuan tinggi, berlari, bertarung, melompat, masing-masing, berisiko. Mereka boleh cedera di pangkal tengkorak (ketika jatuh), mata (pergaduhan tanpa peraturan, pemain bola sepak). Atlet, pembina badan berada dalam keadaan tekanan fizikal yang berterusan. Ini adalah faktor risiko tambahan untuk pendarahan mata..

Orang ketagihan alkohol. Sebilangan besar alkohol menyebabkan pencerobohan. Orang yang mabuk sering terlibat dalam pergaduhan yang tidak selalu berakhir dengan selamat.

Tidak ada yang selamat dari neoplasma. Sejauh ini, tidak mungkin untuk mengenal pasti penyebab perkembangan sel barah pada manusia. Oleh itu, pencegahan terdiri daripada menjaga kekebalan, pemeriksaan perubatan berkala untuk pengesanan awal tumor dan penyingkirannya pada peringkat awal penyakit.

Orang yang mempunyai stres - doktor, peguam, ahli perniagaan. Pekerja, pelombong terdedah kepada penembusan benda asing ke dalam bola mata. Sangat penting bagi mereka untuk memakai peralatan pelindung diri semasa bekerja. Pekerja kedai panas mengalami penurunan suhu dan tekanan, yang juga merupakan risiko lonjakan tekanan intravaskular.

Klasifikasi Pendarahan

Bergantung pada struktur mata, yang telah mengalami pencurahan darah, terdapat:

  • hemofthalmus;
  • hiphema;
  • pendarahan subconjunctival - hiposfagma;
  • retina ke retina;
  • ke orbit, tisu lembut mata.

Hyphema - penembusan darah ke ruang anterior mata. Keadaan ini adalah akibat yang kerap berlaku akibat kecederaan tumpul di kawasan mata, disertai dengan rasa sakit. Hemophthalmus dicirikan oleh pendarahan ke badan vitreous - ini adalah keadaan yang kompleks dan berbahaya yang memerlukan penyelesaian segera. Gejala termasuk kemunculan kabut di depan mata, yang tidak berlalu ketika berkedip, dan penglihatan kabur. Retina adalah bahagian bola mata yang paling sensitif. Perubahan kecil pada saluran darah mudah menyebabkan pendarahan. Penggunaan lebihan darah dari retina tanpa merosakkan fungsinya bukanlah tugas yang mudah.

Pendarahan boleh diklasifikasikan berdasarkan keparahan - dari ringan hingga teruk, dengan luas penyebaran dan penglibatan struktur lain, sepihak atau dua hala, atas sebab - okular dan somatik.

Pertolongan cemas

Pertolongan cemas untuk pendarahan dikurangkan menjadi panggilan kecemasan segera atau rayuan bebas ke stesen kecemasan. Sebelum memberikan rawatan perubatan, ada baiknya melekatkan ais (objek sejuk) ke kawasan mata.

Dilarang menggosok mata - sehingga pendarahan akan meningkat, dan kemungkinan jangkitan yang meresap ke dalam darah akan menyebar dengan darah ke seluruh badan.

Anda tidak boleh menggunakan titisan mata sendiri, cuba buang benda asing. Perlu menunggu doktor yang akan menjelaskan secara terperinci keadaan berlakunya proses tersebut, melaporkan penyakit, alergi dan ubat-ubatan yang ada.

Rawatan

Hanya perlu untuk merawat pendarahan mata oleh doktor. Bergantung pada keparahan penyakit, doktor memilih rawatan konservatif atau pembedahan. Hyposphagma terdedah kepada penyelesaian diri. Bantuan doktor terdiri daripada menghilangkan patologi serius, jangkitan, menetapkan penyelesaian dekongestan, anti-radang dan memantau dinamika.

Terapi dipilih secara ketat secara individu. Campur tangan pembedahan mungkin diperlukan. Sekiranya banyak masa telah berlalu dari saat kecederaan dan pembengkakan luka, pengangkatan mata juga dapat dilakukan.

Tugas mangsa dan persekitarannya adalah tidak panik, memberi pertolongan cemas, menyerahkan pesakit ke institusi perubatan secepat mungkin, untuk memerhatikan janji perubatan dengan ketat..

Konjungtivitis

Konjungtivitis adalah keradangan membran mukus mata (konjungtiva).

Konjungtivitis - penyakit mata yang paling biasa, boleh merebak dari jenis wabak, terutamanya pada musim sejuk..

Apa itu konjungtivitis dan mengapa??

Konjungtivitis akut dan kronik dilepaskan semasa proses keradangan..

Konjungtivitis berjangkit dan tidak berjangkit..

Berjangkit termasuk konjungtivitis bakteria, virus, klamidia dan kulat yang disebabkan oleh patogen yang sesuai..

Tidak berjangkit - ini adalah konjungtivitis alergi dan keradangan membran mukus mata, kerana terdedah kepada sebarang bahan kimia atau faktor fizikal..

Manifestasi klinikal konjungtivitis

Terlepas dari penyebabnya, terdapat gejala klinikal konjungtivitis yang biasa.

Pesakit prihatin dengan pembengkakan kelopak mata, kemerahan mata, pembakaran, gatal-gatal, lakrimasi, sensasi benda asing di mata, pelepasan yang berlainan - lendir, bernanah, kadang-kadang dengan campuran darah. Dilepaskan menyebabkan bulu mata melekat pada waktu pagi.

Apabila terlibat dalam proses patologi kornea, pesakit mengadu penurunan penglihatan. Keadaan umum juga boleh bertambah buruk: kelemahan, sakit kepala, peningkatan kelenjar getah bening.

Semasa pemeriksaan, hiperemia dan edema konjungtiva dikesan, mungkin terdapat pendarahan, folikel (formasi tinggi yang bulat serupa dengan vesikel, biji-bijian).

Sudah tentu, bentuk konjungtivitis individu mempunyai ciri tersendiri:

  • Konjungtivitis bakteria paling kerap disebabkan oleh staphylococci dan streptococci. Penyebabnya mungkin debu, kotoran, berenang di air yang tercemar. Bagi konjungtivitis bakteria, pelepasan bernanah dari mata adalah ciri. Konjungtivitis bakteria boleh menjadi wabak, terutama di institusi.
  • Ciri-ciri konjungtivitis pneumokokus meliputi: pendarahan titik kecil pada konjungtiva yang menutupi sklera (putih mata), pembentukan filem kelabu keputihan yang mudah dikeluarkan dengan kapas, sementara di bawahnya terdapat konjunktiva yang mudah kering, kemerahan, tetapi tidak berdarah. Selalunya, kornea terlibat dalam proses keradangan, sementara fokus keradangan kecil muncul di atasnya - menyusup, yang kemudiannya hilang. Konjungtivitis pneumokokus terjadi, sebagai peraturan, dengan latar belakang jangkitan virus pernafasan akut, mudah tersebar di kalangan kanak-kanak, memperoleh sifat wabak.
  • Konjungtivitis Koch-Weeks wabak akut berlaku dalam bentuk wabak. Ia sangat berjangkit. Pendarahan konjungtiva besar dan kecil, pelepasan mukopurulen yang banyak adalah ciri.
  • Konjungtivitis gonokokus atau gonoblenorea disebabkan oleh Neisser gonococcus. Pada orang dewasa dan kanak-kanak, jangkitan berlaku apabila jangkitan dibawa ke mata dengan tangan dari organ kelamin yang berpenyakit, melalui tuala, tempat tidur.
  • Terutama berbahaya adalah gonoblenrhea untuk bayi baru lahir. Bayi yang baru lahir dijangkiti dari ibu yang sakit semasa melahirkan ketika melalui saluran kelahiran. Sebagai peraturan, kedua-dua mata terjejas. Terdapat pembengkakan kelopak mata cyanotic-crimson yang ketara. Anak itu tidak dapat membuka matanya. Dari celah palpebral, kandungan warna slop daging dilepaskan. Konjunktiva berdarah dengan mudah. Selepas beberapa kali, pelepasan bernanah muncul. Dengan edema kelopak mata yang teruk, terdapat pelanggaran bekalan darah dan pemeliharaan kornea, dan bayi baru lahir sering mengalami ulser kornea purulen, di tempat yang kemudiannya membentuk mata, sementara penglihatan berkurang dengan ketara, hingga kebutaan lengkap.
  • Pada pesakit dewasa, selain manifestasi okular, keadaan tubuh yang sangat serius. Sebagai peraturan, pada orang dewasa, konjungtivitis gonokokus berlaku pada satu mata, tetapi komplikasi dari kornea lebih sering terjadi.
  • Untuk mengesahkan diagnosis gonoblenorea, kajian makmal mengenai pembuangan dari kantung konjungtiva dilakukan untuk mengenal pasti gonococcus.
  • Ejen penyebab konjungtivitis difteria adalah difteria bacillus. Untuk konjungtivitis difteria, pendarahan dan pembengkakan konjungtiva dengan semburat kebiruan, pembentukan filem kelabu yang berdekatan dengan selaput lendir, dan pendarahan ketika dikeluarkan dikeluarkan adalah ciri. Sebagai pengganti filem, bekas luka berbentuk bintang kemudian terbentuk.
  • Konjungtivitis virus sering berlaku dengan latar belakang selesema. Dalam kebanyakan kes, kedua-dua mata terjejas. Untuk konjungtivitis virus, keputihan lendir dan serous adalah ciri, pembentukan folikel limfoid pada konjungtiva kelopak mata.
  • Dengan konjungtivitis adenoviral, edema konjunktiva yang ketara, beberapa folikel diperhatikan. Selalunya digabungkan dengan fenomena catarrhal saluran pernafasan atas (demam pharyngoconjunctival). Kornea sering terjejas dengan pembentukan kecil, seperti duit syiling, penyerapan yang sangat lama. Kadang-kadang terdapat filem nipis dan mudah ditanggalkan pada konjunktiva.
  • Konjungtivitis hemoragik wabak disebabkan oleh enterovirus. Ciri khasnya adalah pendarahan yang agak besar (pendarahan) pada konjungtiva bola mata dan kelopak mata. Mata kelihatan seperti "berenang dengan darah." Pelepasannya sederhana, terutamanya pada waktu malam dan pagi. Pertama, satu mata terkena, dan setelah beberapa hari kedua mata.
  • Konjungtivitis alergi adalah manifestasi hipersensitiviti badan terhadap sebarang bahan. Selalunya digabungkan dengan alergi blepharitis, rhinitis, ruam kulit. Konjungtivitis alergi juga boleh menjadi salah satu daripada banyak manifestasi reaksi alergi sistemik. Kedua-dua mata biasanya terlibat. Pembengkakan konjunktiva yang ketara, pembakaran, gatal-gatal, lakrimasi adalah ciri.
  • Konjungtivitis papillary raksasa biasanya berkembang pada individu yang menggunakan kanta lekap. Pada pemeriksaan, pertumbuhan konjunktiva dalam bentuk papillae dikesan.
  • Pollinosis adalah konjungtivitis alergi bermusim. Ia bertambah teruk semasa berbunga tumbuhan dan pokok yang menyebabkan alahan. Selalunya disertai dengan kesesakan hidung..
  • Konjungtivitis ubat agak biasa dan biasanya timbul dalam beberapa jam setelah mengambil ubat (titisan mata, salap). Edema konjungtiva, kemerahan, gatal-gatal, sensasi terbakar di mata, pelepasan mukus meningkat dengan cepat.

Diagnostik

Dalam kebanyakan kes, pemeriksaan pada lampu celah sudah cukup untuk mendiagnosis konjungtivitis. Sejarah dapat memainkan peranan yang menentukan dalam menentukan diagnosis yang tepat: apa yang mendahului permulaan gejala, urutan apa yang muncul, dll..

Kadang kala diagnostik tambahan diperlukan: smear, gesekan atau penyaduran dari konjunktiva untuk menentukan penyebab konjungtivitis dengan lebih tepat. Sekiranya terdapat manifestasi bersamaan dari organ lain, kajian lain dapat digunakan, misalnya, ujian darah, fluorografi atau sinar-X paru-paru dan lain-lain.

Rawatan dan pencegahan

Diagnosis dan, oleh itu, taktik rawatan memerlukan kaedah pemeriksaan khas (pemeriksaan dengan lampu celah, smear, inokulasi dari konjungtiva), oleh itu perlu berjumpa pakar.

Pemberian diri kepada diri sendiri dan penggunaan ubat apa pun hanya dapat meredakan gejala, dan tidak menghilangkan penyebabnya. Blepharitis, keratitis, canaliculitis dan komplikasi lain yang lebih serius mungkin timbul. Prosesnya boleh menjadi kronik.

Rawatan konjungtivitis bergantung pada etiologi.

  • Konjungtivitis bakteria dirawat dengan titisan mata dan salap, yang merangkumi pelbagai antibiotik, lebih baik daripada spektrum tindakan yang luas. Sekiranya tidak ada kesan rawatan, perlu menjelaskan kepekaan patogen terhadap kumpulan antibiotik dan, jika perlu, menukar ubat.
  • Konjungtivitis gonokokus juga memerlukan dos antibiotik kejutan yang digunakan secara sistematik. Rawatan diteruskan sehingga hilangnya gonokokus pada smear dari rongga konjungtiva. Dengan rawatan tepat pada masanya, adalah mungkin untuk mengelakkan komplikasi serius dari kornea. Pencegahan adalah tepat pada masanya diagnosis dan rawatan gonore genital, langkah kebersihan dan kebersihan. Untuk mengelakkan gonoblenrhea, bayi yang baru lahir ditanamkan dengan sodium sulfacyl 30% tiga kali dalam beberapa minit (sebelumnya larutan perak nitrat 1% digunakan mengikut kaedah Matveev-Crede).
  • Dengan konjungtivitis difteria, serum anti-difteria segera diberikan. Rongga konjungtiva dicuci setiap jam dengan larutan aseptik, antibiotik dan sulfonamida diresepkan untuk penggunaan umum dan tempatan, ubat yang dapat diserap.
  • Untuk rawatan konjungtivitis virus, digunakan titisan dan salap antivirus yang mengandungi interferon rekombinan atau interferonogen, bahan yang merangsang pengeluaran interferon. Anda juga boleh menetapkan ubat antivirus di dalam, serta multivitamin untuk menguatkan imuniti.
  • Konjungtivitis alergi memerlukan, pertama sekali, pengenalpastian dan penghapusan alergen. Antihistamin diresepkan dalam bentuk titisan dan tablet. Dalam beberapa kes, tetes dengan kortikosteroid boleh digunakan..

Perlu dijelaskan kepada pesakit bahawa konjungtivitis berjangkit boleh menular. Oleh itu, peraturan kebersihan dan kebersihan sangat penting - kerap mencuci tangan dan penggunaan tuala individu dan serbet pakai buang, bukan sapu tangan. Dengan konjungtivitis wabak, pengasingan pesakit tepat pada masanya diperlukan, terutama di hospital dan institusi.

Konjungtivitis

Konjungtivitis ("mata arnab") adalah keradangan membran (konjunktiva) yang menutupi sebahagian besar bola mata. Apabila kapal-kapal kecil di dalamnya meradang, ia menjadi lebih ketara, kerana mata menjadi merah. 1

Penyakit ini boleh menular, jadi semakin cepat anda menyedari bahawa ada sesuatu yang salah, semakin cepat anda memulakan rawatan dan mencegah jangkitan merebak. 2

Bagaimana untuk memahami bahawa saya menghidap konjungtivitis?

Gejala bergantung kepada penyebab penyakit: jangkitan, alergi, atau kerengsaan kimia..

  • kemerahan protein mata atau kelopak mata dalaman
  • edema konjungtiva (membran mukus mata)
  • koyak
  • pelepasan kuning pekat pada mata selepas tidur
  • pelepasan hijau atau putih dari mata
  • mata gatal
  • penglihatan kabur
  • hipersensitiviti terhadap cahaya
  • kelenjar getah bening yang bengkak

Terdapat nanah yang melekit

Mata berwarna merah dan ada rasa pasir di dalamnya

Mata berwarna merah dan berair

Jenis konjungtivitis

Ia berlaku pada orang yang mempunyai alahan bermusim..
Sebaik sahaja orang itu bersentuhan dengan alergen, matanya akan mula bertindak balas.

Sebab lain adalah badan asing di mata atau penjagaan yang tidak betul.
Contohnya, kanta lekap keras atau memakai lensa lebih lama dari jangkaan.

Gejala alahan disebabkan oleh histamin, sebatian organik dan perantara tindak balas alahan yang berlaku akibat hubungan antara alergen dan selaput lendir mata. Antihistamin digunakan untuk meneutralkan histamin.

Ubat generasi pertama menyebabkan kesan sampingan seperti mengantuk, penenang, keletihan, sakit kepala, dan masalah ingatan, selain mata dan mulut kering, penglihatan kabur, dan pengekalan kencing.

Kajian klinikal menunjukkan bahawa antihistamin generasi kedua dan ketiga memberikan kesan sampingan yang lebih sedikit, tetapi juga mengurangkan rasa gatal pada mata, terkoyak dan kemerahan.

1. Bakteria - menyebabkan bakteria staphylococcal dan streptococcal pada kulit dan sistem pernafasan. Apa sahaja boleh memprovokasi: serangga, kontak dengan orang lain, menyentuh mata dengan tangan yang kotor, menggunakan produk solek orang lain atau membersihkan kanta lekap dengan tidak betul.

2. Viral - paling kerap dicetuskan oleh selesema. Mungkin timbul kerana batuk atau bersin orang sakit. Ia boleh merebak melalui selaput lendir badan yang menghubungkan paru-paru, tekak, hidung, saluran lakrimal dan konjunktiva. Malahan meniup hidung biasa boleh membawa jangkitan ke saluran lakrimal, dan kemudian ke mata dan menimbulkan keradangan.

3. Blenorrhea (konjungtivitis neonatal) adalah bentuk konjungtivitis bakteria yang teruk yang berlaku pada bayi baru lahir. Keadaan ini mesti diatasi dengan segera, jika tidak, ia boleh membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan, seperti kebutaan. Penyebab yang paling biasa adalah jangkitan bakteria yang menjangkiti kanak-kanak semasa melalui saluran kelahiran. Serta larutan perak nitrat, yang digunakan untuk mencegah konjungtivitis.

Biasanya penyakit ini berlangsung satu hingga dua minggu. Tetapi konjungtivitis bakteria dan virus diperlakukan secara berbeza..

Dengan bakteria, terapi antibakteria tempatan ditetapkan, yang mengurangkan jangka masa gejala dan kemungkinan jangkitan.

Dalam kebanyakan kes, konjungtivitis tidak berasal dari bakteria. Antibiotik tidak akan berkesan untuk merawat konjungtivitis virus. Dan walaupun dengan jangkitan bakteria, antibiotik hanya sedikit mengurangkan tempoh gejala.

Kes ringan biasanya hilang tanpa rawatan khas. Ubat antivirus biasanya diresepkan dalam situasi tertentu:

  • dalam kes yang teruk disebabkan oleh virus herpes simplex atau cacar air;
  • sangat panjang;
  • pada bayi baru lahir;
  • pada orang yang mengalami masalah imun.

Titisan steroid tidak boleh digunakan untuk konjungtivitis virus. Mereka memburukkan lagi penyakit ini..

Sebabnya boleh berbeza: pencemaran udara, peluntur di kolam atau kontak dengan bahan kimia di mata (oleh itu, disarankan untuk segera bilas mata dengan semua bahan kimia rumah tangga jika produk masuk ke dalamnya).

Anda harus segera berhenti menggunakan produk yang menyebabkan reaksi (contohnya, pengawet pada titisan mata). Salap tetrasiklin akan melegakan dan mencegah jangkitan bakteria sekunder.

Mata kemerahan dan sakit? Anda mungkin mengalami konjungtivitis akut

Konjungtivitis adalah salah satu penyakit oftalmik yang paling biasa, yang jika tidak ada rawatan tepat pada masanya sering menyebabkan pelbagai jenis komplikasi. Bentuk patologi akut dicirikan oleh gejala yang lebih jelas (sakit pada mata, fotofobia, lakrimasi, dan lain-lain) berbanding dengan bentuk penyakit subakut atau kronik.

Sebagai rawatan, titisan mata dan salap dengan kesan antibakteria, antivirus dan antiallergik digunakan. Sebagai tambahan kepada terapi utama, ubat-ubatan rakyat digunakan (paling kerap decoctions dan infusions from herbs).

Maklumat umum mengenai penyakit ini

Konjungtivitis akut - keradangan membran mukus bola mata yang berlaku di bawah pengaruh agen berjangkit (bakteria patogen, virus, kulat), alergen, atau faktor persekitaran yang merugikan (angin kencang, zarah pasir, debu, dan lain-lain yang memasuki mata).

Bergantung pada etiologi, penyakit ini memerlukan pendekatan rawatan yang berbeza. Oleh itu, tidak digalakkan untuk menetapkan ubat-ubatan tertentu sendiri, kerana ia tidak akan berkesan dan hanya boleh meningkatkan kerengsaan dan kemerahan pada membran konjungtiva mata.

Sebab-sebabnya

Penyebab konjungtivitis akut adalah faktor berikut:

  • Pengambilan bakteria patogen, termasuk staphylococci, streptococci, Pseudomonas aeruginosa, gonococci, meningococci, dll. Penembusan agen berjangkit boleh melalui tangan kotor (contohnya, apabila seseorang menyentuh matanya dengan tangan kotor) atau melalui persekitaran (dari udara habuk, kotoran, dll.).
  • Pendedahan kepada virus. Jangkitan selalu berlaku dari orang lain - pembawa jangkitan (melalui hubungan rapat, penggunaan barang kebersihan diri yang lain: tuala, sapu tangan, tisu, dll.). Ejen penyebab konjungtivitis akut paling kerap adalah adenovirus, virus herpes, dan lain-lain. Lebih-lebih lagi, virus pada mulanya dapat menembusi rongga hidung, menyebabkan hidung berair dan gejala sejuk. Dalam kes ini, terdapat konjungtivitis adenovirus.
  • Reaksi alergi terhadap bahan kimia rumah tangga, kosmetik hiasan, minyak wangi, serbuk sari, rambut haiwan kesayangan, dan lain-lain. Alergen biasanya masuk ke selaput lendir hidung dan mata, menyebabkan bersin dan lakrimasi..
  • Pendedahan kepada keadaan cuaca buruk (angin, sinaran ultraviolet, asap, gas yang menghakis di udara, dll.).
  • Konjungtivitis atau blepharitis (keradangan tepi kelopak mata) dalam bentuk kronik, serta sindrom mata kering. Dalam kes ini, tempoh eksaserbasi digantikan oleh tahap pengampunan.
  • Sentuh dengan kulat atau jamur seperti ragi pada membran mukus bola mata.

Tekanan yang kerap, keletihan fizikal dan psikoemosi, kekurangan vitamin (terutamanya dengan kekurangan vitamin A, C dan E), kerosakan sistem imun, hipotermia, penggunaan kanta lekap yang tidak betul (jika kebersihan diri tidak diperhatikan) bertindak sebagai faktor yang memprovokasi..

Pengelasan

Bergantung pada etiologi, konjungtivitis dikelaskan kepada jenis berikut:

  1. Asal bakteria - jangkitan berlaku sejak mikroorganisma patogen memasuki mukosa. Tahap keradangan dan jangka masa penyakit ini secara langsung bergantung pada jenis patogen, serta masa menghubungi pakar (jika anda tidak menangguhkan rawatan, anda dapat menyingkirkan konjungtivitis dengan lebih cepat dan tanpa akibat yang serius). Difteria bacillus dianggap sebagai patogen yang paling berbahaya, oleh itu pesakit dengan diagnosis yang disahkan dimasukkan ke hospital tanpa gagal. Gejala khas: pelepasan berat dari mata atau kedua-dua mata (biasanya kekuningan atau putih), kelopak mata melekat bersama pada waktu pagi, kemerahan konjungtiva, sakit di dalam mata, fotofobia. Konjungtivitis etiologi kulat dikelaskan dalam kategori yang sama, dan rawatan dalam kebanyakan kes tidak berbeza.
  2. Asal virus - konjungtivitis kategori ini sangat berjangkit dan paling sukar untuk diubati. Pada masa yang sama, seseorang dengan mudah dijangkiti dari ahli keluarga, rakan sekerja, ketika mengunjungi institusi perubatan atau acara awam (cukup untuk pembawa jangkitan hanya bersin sambil berdiri beberapa meter dari orang yang sihat dengan sistem kekebalan tubuh yang lemah). Bentuk virus herpes disebabkan oleh virus herpes simplex dan paling kerap menyerang sebelah mata. Selalunya, penyakit ini disertai oleh keratitis (keradangan kornea mata). Ejen penyebab konjungtivitis adenovirus akut adalah jenis 3, 5, dan 7 adenovirus. Jangkitan berlaku melalui sentuhan atau titisan udara. Enterovirus menyebabkan konjungtivitis hemoragik wabak, membentuk pendarahan besar, sehingga mata kelihatan benar-benar merah. Tanda-tanda penyakit ini: kemerahan teruk, lakrimasi yang banyak dengan ketiadaan nanah sepenuhnya, peningkatan fotofobia, mengurangkan rasa sakit pada mata. Dengan jangkitan adenovirus, suhu badan kadang-kadang meningkat, gejala selesema dan kelemahan umum berlaku.
  3. Etiologi alergi - berkembang dengan latar belakang hipersensitiviti terhadap pelbagai jenis alergen (ubat, bahan kimia rumah tangga, debunga tumbuhan, dll.). Penyakit ini sering disertai dengan bersin, ruam kulit, hidung berair..

Konjungtivitis juga boleh berlaku dengan kerengsaan mekanikal atau kimia pada membran konjungtiva (debu, pasir, asap, sabun tandas, zarah serbuk pencuci atau peluntur). Gejalanya mungkin tidak berbeza dengan bentuk alahan penyakit ini..

Gejala bentuk akut

Bentuk konjungtivitis akut disertai oleh gejala berikut:

  • kemerahan sedikit atau teruk mata;
  • lakrimasi dan fotofobia;
  • sensasi pasir atau benda asing di dalam kelopak mata;
  • kehadiran pelepasan lendir atau purulen, yang disebabkan oleh pelekapan bulu mata setelah terjaga;
  • sakit memotong tajam;
  • bengkak kelopak mata atas;
  • pengurangan ketajaman penglihatan, yang dihilangkan dengan pemulihan sepenuhnya.

Kadang-kadang penyakit ini disertai oleh ketidakupayaan untuk membuka mata (terutama dengan bentuk patologi virus), sakit kepala, demam hingga 38 darjah dan malaise umum.

Diagnostik

Pada lawatan pertama ke pakar oftalmologi, pesakit diperiksa secara visual (termasuk menggunakan lampu celah) dan dihantar ke ujian yang sesuai.

Analisis darah umum

Ujian darah umum membolehkan anda mengetahui punca sebenar penyakit (terutamanya apabila terdapat virus di dalam darah pesakit dan membran konjungtiva bola mata). Dengan bentuk patologi bakteria dalam darah, kandungan ESR yang tinggi dapat diperhatikan, dengan bentuk virus, limfositosis (kelenjar getah bening yang diperbesar). Konjungtivitis alergi akut dicirikan oleh peningkatan tahap eosinofil (salah satu subspesies leukosit) dalam darah.

Menyemai pelepasan mata

Untuk mengenal pasti patogen berjangkit, smear dari rongga konjungtiva diambil dari pesakit (mengeluarkan nanah). Seterusnya, mereka melakukan bakterioskopik (noda noda dengan bahan khas dan diperiksa dengan teliti di bawah mikroskop) atau pemeriksaan bakteriologi (menyemai biomaterial pada media nutrien dan memerhatikan).

Berkat penaburan, bukan sahaja mungkin untuk mengenal pasti agen berjangkit, tetapi juga untuk menentukan kepekaannya terhadap antibiotik tertentu, yang penting ketika menetapkan terapi. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak berkesan sekiranya berlaku kerosakan virus - kaedah diagnostik virologi diperlukan.

Rawatan

Dalam memerangi konjungtivitis, ubat antibakteria, antivirus dan antihistamin (anti-alergi) digunakan, termasuk titisan mata dan salap. Sebagai tambahan kepada terapi utama atau rawatan diri (sebagai contoh, ketika pasir dan zarah-zarah kecil lain masuk ke rongga konjungtiva bola mata), ubat-ubatan rakyat yang terbukti digunakan.

Persediaan

Bergantung pada etiologi penyakit ini, pesakit diberi salap dan titisan oftalmik dengan kesan antibakteria, antivirus atau antiallergik. Yang paling penting, sekiranya berlaku konjungtivitis virus, jangan gunakan ubat antibakteria dan sebaliknya, kerana rawatan tidak akan berkesan dalam kes terbaik dan komplikasi yang paling teruk.

Sebagai terapi, salap berikut ditetapkan:

  • Tetracycline adalah antibiotik bakteriostatik spektrum luas yang hanya digunakan dalam bentuk patologi bakteria. Kaedah penggunaan: dalam jumlah kecil, berbaring ke kantung konjungtiva (dengan menarik kelopak mata bawah). Kekerapan penggunaan: 1-2 kali sehari (sehingga gejala menyakitkan dihilangkan). Untuk menggunakan salap, anda boleh menggunakan swab kapas steril.
  • Erythromycin - mempunyai kesan bakteriostatik, mempunyai kesan buruk pada staphylococci, streptococci, clostridia, dll. Kaedah penggunaan: dalam jumlah kecil 2-3 kali sehari untuk berbaring di rongga konjungtiva bawah mata. Tempoh terapi ditetapkan secara individu.
  • Levomekol adalah ubat gabungan dengan kesan anti-radang dan antimikroba. Salap digunakan 2-3 kali sehari (diletakkan di dalam kantung konjungtiva). Tempoh rawatan bergantung kepada keparahan penyakit..
  • Oftocipro adalah ubat antimikroba spektrum luas yang digunakan dalam penyakit berjangkit dan radang mata bakteria dan, dalam beberapa kes, etiologi kulat. Kaedah penggunaan: untuk kelopak mata bawah mata yang terkena, letakkan sehelai salap 1-1,5 cm. Kekerapan penggunaan: 2 kali sehari dengan kursus umum 5-7 hari.
  • Acyclovir - mempunyai kesan antivirus (antiherpetic), ia digunakan 3-4 kali sehari dengan kursus umum 5-10 hari. Ubat ini hanya berkesan sekiranya terdapat konjungtivitis herpetic virus..
  • Zovirax - berkesan terhadap virus herpes jenis 1 dan 2, digunakan setiap 4 jam (lapisan nipis diletakkan dengan hati-hati di atas kelopak mata bawah) selama 10 hari. Kadang kala tindak balas buruk tempatan mungkin berlaku dalam bentuk kemerahan lendir yang sedikit kemerahan, gatal-gatal dan terbakar.
  • Dex-Gentamicin adalah agen gabungan dengan anti-alergi, anti-radang dan, pada masa yang sama, kesan antibakteria. Kaedah penggunaan: jalur salap nipis sepanjang 1 cm diletakkan di belakang kelopak mata bawah.Kekerapan penggunaan: 2-3 kali sehari dengan kursus umum 1-2 minggu.
  • Hydrocortisone - mempunyai kesan anti-radang dan anti-alergi, ia digunakan 2-3 kali sehari selama 1-2 minggu (di bawah pengawasan doktor).

Sebelum menggunakan salap, mata mesti dibersihkan dari nanah (hilangkan pelepasan bernanah dengan kapas atau kain kasa, bilas dengan air atau teh yang kuat).

Turun

Dalam rawatan konjungtivitis akut, titisan berikut digunakan:

  • Chloramphenicol - digunakan untuk merawat bentuk bakteria penyakit, ubat ini berkesan terhadap gonococci, meningococci, hemophilic bacillus, dll. Kaedah penggunaan: tanamkan 1 tetes 3-4 kali sehari dalam kantung konjungtiva dengan jumlah keseluruhan 5-7 hari atau lebih (bergantung keparahan gejala).
  • Sulfacyl-sodium - mempunyai kesan bakteriostatik, menembusi ke dalam tisu dan cecair mata, dan kemudian melalui selaput lendir diserap ke dalam peredaran sistemik. Ubat ini digunakan dalam 2-3 tetes 5-6 kali sehari. Tempoh terapi adalah 1 minggu.
  • Actipol adalah agen dengan kesan antivirus dan imunomodulasi, ia digunakan untuk 1-2 tetes pada satu masa. Kekerapan penggunaan: 5-6 kali sehari dengan kursus umum 5-7 hari. Ubat ini boleh digunakan sebagai profilaksis dan untuk menghilangkan sindrom mata kering.
  • Ophthalmoferon - mempunyai kesan antivirus, anti-radang, antimikroba dan regenerasi, memulihkan mukosa yang rosak akibat jangkitan. Kaedah penggunaan: 1-2 tetes 5-6 kali sehari (sehingga gejala penyakit dihilangkan). Selepas beberapa hari pertama, dos dikurangkan secara beransur-ansur.
  • Tobrex adalah antibiotik spektrum luas, berkesan terhadap strain yang tahan staphylococci, streptococci dan penisilin. Ubat ini ditanamkan dalam 1-2 tetes setiap 4 jam. Kursus rawatan ditetapkan secara individu.
  • Allergodil - mempunyai kesan anti-alergi yang kuat, ia digunakan 1 tetes di setiap mata 2 kali sehari (sehingga gejalanya dihilangkan sepenuhnya). Ubat ini berkesan hanya dengan bentuk alahan penyakit.
  • Cromohexal - mempunyai kesan anti-alergi dan anti-radang, termasuk digunakan sebagai profilaksis manifestasi alergi. Kaedah penggunaan: 1 tetes pada setiap mata 4 kali sehari (sehingga gejala hilang).
  • Vizin - mempunyai kesan anti-edematous dan anti-alergi yang lemah, 1-2 tetes digunakan 2-3 kali sehari. Tempoh terapi: tidak lebih dari 4 hari. Juga, ubat ini diresepkan untuk sindrom mata kering dan untuk pelbagai kerosakan mekanikal (pendedahan kepada habuk, pasir, dll.).

Tetapi sebelum menggunakan titisan mata, kanta lekap mesti dikeluarkan, dan boleh dipakai tidak lebih awal dari 20-30 minit setelah menggunakan ubat tersebut..

Ubat rakyat

Sebagai tambahan kepada rawatan utama, ubat decoctions, infus dan ubat lain digunakan. Berikut adalah beberapa resipi yang baik:

  • Kompres kentang mentah - 3-4 ubi kentang segar dikupas, dibasuh dengan bersih dan disapu pada parutan halus. Jisim yang dihasilkan dicampurkan dengan putih telur (2 biji.) Dan disapukan pada mata yang meradang selama 15 minit (kelopak mata tertutup). Alat ini disyorkan untuk digunakan 4-5 kali sehari, sehingga gejala menyakitkan dihilangkan..
  • Jus Kalanchoe - dari daun yang baru dipotong, tanaman memerah jus, membasahi kain kasa dengan cecair, dan sapukan pada kelopak mata yang meradang 4-5 kali sehari. Tempoh terapi adalah beberapa hari.
  • Merebus farmasi chamomile - 2 sudu besar. l ramuan kering tuangkan segelas air mendidih, dan kemudian dipanaskan selama 10-15 minit dalam mandi air. Produk ini disejukkan dan ditapis, selepas itu digunakan sebagai kompres atau untuk mencuci mata. Prosedur ini mesti diulang 4-6 kali sehari (sehingga gejala penyakit).
  • Penyerapan calendula - 1-2 sudu besar. l Bunga calendula dituangkan dengan segelas air mendidih, dibiarkan meresap selama satu jam, disaring dan digunakan untuk mencuci mata atau sebagai kompres. Kekerapan penggunaan: 4-5 kali sehari dengan kursus umum 5-7 hari.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya tiada rawatan yang tepat pada masanya, konjungtivitis membawa kepada komplikasi berikut:

  • keratitis adalah keradangan pada kornea mata, yang dalam beberapa kes menyebabkan kemunculan mata;
  • blepharitis - keradangan tepi kelopak mata (penyakit yang tidak dapat disembuhkan);
  • uveitis - keradangan koroid.

Pakar Oftalmologi kategori tertinggi. Calon Sains Perubatan.

Pencegahan

Untuk mengelakkan konjungtivitis akut, perlu mematuhi peraturan pencegahan berikut:

  • perhatikan kebersihan (jangan sentuh mata dengan tangan yang kotor, selalu gunakan tuala anda sendiri, tanggalkan lensa untuk malam, dll.);
  • elakkan kejadian besar-besaran dalam tempoh wabak;
  • mengambil kompleks vitamin-mineral secara berkala dan menguatkan imuniti dengan segala cara;
  • elakkan penyejukan badan secara berlebihan;
  • Jangan gunakan kosmetik orang lain;
  • Jangan bersentuhan dengan alergen;
  • merawat penyakit mata tepat pada masanya, tanpa mencapai tahap pemburukan.

Kesimpulannya

Konjungtivitis akut adalah penyakit oftalmologi serius yang menyebabkan ketidakselesaan fizikal dan ketidakselesaan. Oleh itu, pada tanda-tanda keradangan pertama, anda mesti berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan. Terapi tepat pada masanya akan membantu mengelakkan komplikasi dan mempercepat proses penyembuhan..