Apa itu atrofi kortikal dan mengapa ia berlaku?

Atrofi kortikal adalah proses perubahan merosakkan yang berlaku di korteks serebrum. Ia boleh dikaitkan sama ada dengan perubahan yang berlaku pada usia tua atau proses patologi badan. Selalunya, penyimpangan seperti ini diperhatikan di lobus frontal, yang bertanggungjawab untuk proses pemikiran, memantau tingkah laku manusia, merancang, tetapi kadang-kadang proses itu mempengaruhi bahagian lain dari korteks.

Keadaan ini dicirikan oleh perkembangan perlahan, berlaku, sebagai peraturan, pada usia sekitar 50 tahun, lebih sering dimanifestasikan pada wanita, dan secara beransur-ansur menyebabkan perkembangan demensia pikun. Kadang-kadang kes-kes penampilan patologi pada bayi baru lahir direkodkan, ini disebabkan oleh keturunan yang membebankan.

Penyakit yang paling terkenal disertai dengan gangguan merosakkan korteks serebrum adalah atrofi kortikal hemisfera bipolar, atau penyakit Alzheimer. Harus diingat bahawa hanya proses yang meluas yang menyebabkan demensia yang teruk, pemusnahan fokus biasanya tidak memberi kesan khusus pada kemampuan mental pesakit.

Atrofi kortikal dianggap semata-mata penyakit yang berlaku sebagai akibat perubahan sel normal dengan fungsi fisiologi normal, jika sistem pusat tidak berkembang semasa proses pembentukan intrauterin, maka penyimpangan ini tidak dianggap sebagai atrofi.

Punca asal usul penyakit ini

Kekurangan zat makanan dan iskemia kronik yang berlaku di korteks serebrum boleh menyebabkan perubahan atropik. Proses ini berlaku kerana beberapa sebab, termasuk:

  • Perubahan aterosklerotik pada saluran darah dengan penurunan lumennya dan penurunan aliran darah.
  • Pelanggaran yang berkaitan dengan proses pengoksigenan darah.
  • Anemia. Apabila ia berlaku, keadaan hipoksia dan regresi struktur sel.
  • Mengubah kemampuan regeneratif sel.
  • Penyakit berjangkit akut dan kronik otak.
  • Sinaran mengion.
  • Kesan toksik dadah, tembakau dan alkohol.
  • Kecederaan traumatik yang berkaitan dengan pembentukan edema dan kekurangan zat makanan.
  • Hydrocephalus.
  • Tekanan rendah berterusan.
  • Ubat vasokonstriktor.
  • Neoplasma berkembang secara perlahan memampatkan saluran otak.
  • Melancarkan mekanisme kecenderungan keturunan terhadap degenerasi sel.
  • Pembedahan Saraf.
  • Kekurangan beban kerja mental.

Secara eksperimen, para pakar mendapati bahawa dengan tahap intelektual yang awalnya tinggi, orang-orang yang, hingga usia yang sangat tua, terlibat dalam aktiviti yang berkaitan dengan pekerjaan mental kurang rentan terhadap penyakit yang berkaitan dengan atrofi zon kortikal otak.

Apa-apa penyebab atrofi kortikal diperoleh hanya dalam 5% kes. Selalunya, mereka hanya bertindak sebagai faktor yang memprovokasi atau memperburuk perjalanan penyakit dengan latar belakang kecenderungan genetik.

Manifestasi dan diagnosis klinikal

Tanda-tanda atrofi kortikal bergantung pada tahap dan kedalaman kerosakan pada korteks serebrum. Dengan perubahan ringan, gejala berikut mungkin berlaku:

  1. Permulaan penyakit boleh menjadi tidak simptomatik. Ciri aduan patologi lain lebih utama. Kelemahan, pening, sakit kepala kadang-kadang diperhatikan..
  2. Perkembangan selanjutnya proses patologi membawa kepada fakta bahawa kemampuan seseorang untuk berfikir analitik berkurang, proses penghafalan semakin buruk. Pesakit berhenti menilai dirinya secara kritikal, perubahan ucapan, tulisan tangan bertambah buruk. Tingkah laku menjadi bertentangan, utas hilang dalam perbualan.
  3. Perkembangan gangguan membawa kepada perubahan motilitas dan koordinasi. Pesakit selalu mengalami kemarahan yang tidak bermotivasi, yang dicirikan oleh tingkah laku yang tidak menentu. Bentuk yang luas dinyatakan dalam kehilangan kemahiran asas layan diri.
  4. Pada peringkat akhir penyakit, pesakit menjadi tidak mencukupi, bingung. Dia berhenti memahami makna peristiwa di sekitarnya dan tidak bertindak balas terhadapnya dengan cara apa pun.

Selalunya, pesakit seperti itu menjadi berbahaya bagi orang di sekelilingnya, jadi dia ditempatkan di hospital psikiatri.

Penyakit puncak tergolong dalam pelbagai penyakit atropik tisu otak, dengan penyakit ini terjadi penipisan korteks yang ketara. Penyakit ini harus dibezakan dari penyakit Alzheimer, kerana dapat disembuhkan pada tahap awal pengesanan.

Dalam penyakit Peak, gangguan tingkah laku merangkumi peningkatan ketidakbertimbangan dan ketidakupayaan untuk berkonsentrasi. Pesakit boleh mengulang frasa yang sama beberapa kali dalam perbualan. Dia juga sangat dicirikan oleh peningkatan daya tarikan - kemurungan, hiperseksual muncul. Ini sering berlaku dengan latar belakang suasana hati yang tidak ceria dan dari sisi orang seperti itu nampaknya tidak sah secara moral. Perkembangan penyakit tidak terlalu cepat, tetapi berterusan.

Kejadian tanda klinikal khas atrofi kortikal memerlukan kajian tambahan. Diagnosis disahkan setelah menilai hasil CT atau MRI..

Cara merawat atrofi kortikal?

Dengan adanya perubahan yang berkaitan dengan usia yang jelas, rawatan penyakit seperti atrofi serebrum kortikal terdiri daripada mengambil langkah-langkah untuk mencegah perkembangan selanjutnya. Pada usia yang lebih muda, kemungkinan akan mencapai peningkatan dan kemunduran tertentu, asalkan penyebabnya dapat dihilangkan..

Nootropics digunakan untuk meningkatkan pemakanan sel otak. Ini adalah piracetam, cerebrolysin, nootropil. Mereka membantu menyediakan proses berfikir yang lebih baik..

Antioksidan digunakan untuk meningkatkan intensiti proses regenerasi dan mencegah perkembangan penyakit selanjutnya..

Meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan metabolisme dicapai melalui pentoxifylline atau trental.

Semua ubat lain diresepkan berdasarkan gejala penyakit ini. Untuk sakit kepala, ubat anti-radang bukan analitis atau analgesik boleh diambil, gangguan tidur dan peningkatan kerengsaan saraf memerlukan ubat penenang.

Atrofi kortikal yang dinyatakan secara sederhana tidak memerlukan kemasukan pesakit seperti itu. Untuk memperbaiki keadaan, seseorang tidak boleh mengubah persekitaran yang biasa, ini dapat mempercepat perkembangan penyakit dan mengakibatkan kematian. Perkara penting dalam rawatan adalah menjaga ketenangan pesakit dengan mengambil ubat penenang, di antaranya mungkin ada antidepresan ringan atau ubat penenang.

Perlu diingatkan bahawa tidur siang dan waktu lapang yang berlebihan dengan jenis penyakit ini sangat tidak diingini. Lebih baik mengelilingi pesakit dengan perhatian dan melakukan tugas-tugas rumah tangga, membuatnya bergerak secara maksimal. Memerlukan jalan-jalan di luar dan senaman sederhana.

Atrofi otak (serebrum): sebab, gejala dan peringkat perubahan, rawatan dan akibatnya

Gangguan sistem saraf pusat, serebrovaskular, profil degeneratif adalah faktor risiko kematian awal. Sebahagian besarnya, ini adalah pelanggaran maut yang dengan cepat meragut nyawa pesakit atau, sekurang-kurangnya, menjadikannya orang yang cacat. Mungkin ada banyak pilihan.

Atrofi otak adalah keadaan kronik, yang berkembang pesat di mana jumlah tisu organ semakin menurun, neuron mati, dan semakin kecil.

Keupayaan fungsi sistem saraf pusat, masing-masing, juga jatuh. Kemampuan berfikir, aktiviti bebas hilang sehingga pesakit dipadamkan sepenuhnya dan pesakit memasuki keadaan "sayur".

Rawatan yang berkesan hanya untuk melambatkan perkembangan proses. Pembebasan yang lengkap tidak selalu dapat dicapai, walaupun penyebab utamanya dihapuskan. Yang mencetuskan permulaan gangguan.

Ramalan bergantung pada kualiti pembetulan, etiologi proses, dan permulaan rawatan. Secara umum, kita dapat membincangkan prospek yang menyedihkan secara bersyarat.

Mekanisme pembangunan

Pembentukan prosesnya agak rumit. Terdapat beberapa saat. Secara amnya, perlu memanggil cara berikut:

Keabnormalan genetik kongenital

Mereka agak jarang berlaku, tetapi di antara semua sebab lain mereka membawa bahaya yang paling besar. Ia berdasarkan mutasi yang disebarkan dengan bahan biologi yang rosak..

Jalan pewarisan tidak diketahui dengan tepat. Walau bagaimanapun, pelanggaran seperti ini berlaku paling teruk dan sukar untuk melambatkannya. Kemajuan sangat cepat / sindrom Puncak adalah contohnya.

Bentuk utama atrofi otak tidak boleh dilakukan pembetulan kualitatif. Masih bertarung hanya dengan simptomnya.

Memperolehi proses patologi

Perubahan organik. Satu lapisan masalah yang lebih luas. Ini termasuk gangguan sistem kardiovaskular, peningkatan tekanan intrakranial terhadap latar belakang aliran keluar cairan serebrospinal yang terganggu (cecair serebrospinal).

Ini juga merangkumi gangguan otak selepas kecederaan. Kesan penyakit pada kemungkinan mengembangkan atrofi sangat besar. Tetapi tidak ada doktor yang dapat mengetahui dengan tepat apa risikonya..

Pengaruh faktor negatif dari luar

Sama ada sinaran pengion, kesan pada tubuh komponen beracun, beracun, penggunaan sebilangan besar garam logam berat. Orang mungkin menghadapi masalah yang serupa ketika bekerja di industri berbahaya industri kimia, kilang tekstil, dll..

Bentuk proses patologi semacam itu rumit dari segi rawatan, kerana faktor yang memprovokasi cepat merosakkan neuron. Mereka tidak boleh dipulihkan. Doktor harus memperlahankan gangguan, dan juga memulihkan pesakit.

Terlepas dari momen patogenetik tertentu, penyakit ini berkembang mengikut corak yang sama: nekrosis (kematian) serat saraf terbentuk, dalam seluruh kelompok - ini adalah perubahan atropik di otak.

Seberapa cepat ia bergantung kepada kes klinikal tertentu. Defisit neurologi bermula, jumlah otak menurun. Pada akhirnya, jika tidak ada yang dilakukan, pesakit jatuh ke keadaan vegetatif dan mati.

Dalam semua situasi, keupayaan undang-undang secara beransur-ansur memudar, keperibadian merosot, yang menjadi faktor ketidakberdayaan, kecacatan. Orang seperti itu memerlukan penjagaan yang berterusan.

Pengelasan

Pembahagian proses patologi dijalankan mengikut beberapa kriteria. Yang utama dan paling biasa adalah jenis gangguan.

Bentuk primer

Ia berkembang dengan latar belakang anomali genetik, kecacatan. Ia agak jarang berlaku, tetapi ia memberikan banyak kesulitan dari segi terapi.

Pemulihan tidak mungkin pada asasnya, hanya untuk mengurangkan intensiti gejala. Lebih-lebih lagi, prognosis selalu tidak menguntungkan, pesakit jatuh ke dalam keadaan kurang upaya dalam beberapa tahun, kemudian meninggal.

Mekanisme pencetus untuk permulaan atrofi serebrum adalah kecederaan, jangkitan, dan faktor negatif lain.

Bentuk sekunder

Ia diperhatikan lebih kerap. Keamatan gejala, jalan dan sifat kursus, saat-saat lain bergantung pada sebab tertentu.

Dalam beberapa kes, adalah mungkin untuk berjaya menstabilkan perkembangan proses patologi, menjaga pesakit dalam keadaan normal selama bertahun-tahun.

Tahap pelanggaran

Kaedah klasifikasi kedua adalah pecahan, berdasarkan tahap penglibatan struktur otak dalam pelanggaran.

  • Atrofi kortikal. Ia dicirikan oleh perubahan tempatan dalam tisu saraf. Sebagai peraturan, atrofi korteks serebrum berlaku, dan paling sering pada tahap lobus frontal.

Seseorang dengan cepat jatuh ke dalam kekurangan, kehilangan kemampuan untuk mengatur diri, mental dan emosi dan menjadi beban bagi saudara-mara.

  • Bentuk pelbagai sistem. Ia meresap. Ia dijumpai agak jarang. Ciri khas adalah pengembangan kumpulan fokus atrofi. Proses timbul disebabkan oleh kelainan genetik, faktor kongenital, kecederaan, jangkitan. Ia mungkin menjadi selepas strok. Rawatan tidak mempunyai kesan besar.
  • Atrofi umum. Satu bentuk proses pengeringan yang lebih ketara. Seluruh otak terjejas. Ia bermula di tengah demensia. Senile dan jenis lain, termasuk penyakit Alzheimer.

Tahap perkembangan

Pembahagian juga dapat dilakukan pada tahap perkembangan gangguan. Kemudian mereka bercakap mengenai pelanggaran. Secara keseluruhan, tiga fasa pembentukan masalah disebut:

  • Yang pertama. Ia disertai dengan perubahan atropik yang minimum. Pesakit belum mengesyaki apa-apa. Walau bagaimanapun, gangguan sfera neurologi sudah ada. Tanda-tanda pertama termasuk: penurunan kualiti, produktiviti pemikiran, gangguan ingatan, tingkah laku. Pesakit masih dapat mengenali dirinya sendiri, untuk mengawal tingkah lakunya sendiri.
  • Peringkat kedua. Ia disertai oleh penyimpangan yang lebih ketara. Mereka menjadi ketara pada pandangan pertama. Masalah biasa dengan pemikiran, pertuturan. Pelupa berkembang.

Paradoks adalah hakikat menjaga komponen emosi. Sekiranya seseorang kecewa dengan sesuatu, dia akan cepat melupakannya, tetapi kesan negatifnya akan tetap ada. Tingkah laku terganggu secara beransur-ansur. Pesakit menjadi tidak cukup, antik eksentrik adalah ciri.

  • Tahap ketiga ditentukan oleh penurunan keseluruhan individu. Fungsi aktiviti saraf yang lebih tinggi hilang. Pesakit tidak lagi dapat berfikir atau bertindak. Bergantung pada orang yang menjaganya.

Dia tidak mengatakan, dia bertindak balas dengan lemah terhadap semua rangsangan luaran. Tidak menunjukkan emosi. Tidak ada lagi jalan keluar dari negeri ini. Selama beberapa tahun, orang masih terus berfungsi seperti ini. Tetapi selalunya ia mati lebih cepat, daripada genangan badan dan komplikasi.

Klasifikasi digunakan oleh pakar dalam pelbagai variasi. Tugas utama adalah menerangkan proses patologi dengan tepat.

Memahami intipati fenomena bergantung pada terapi, kualitinya dan kemungkinan pertolongan yang berkesan.

Gejala

Gambaran klinikal ditentukan oleh penyetempatan gangguan tersebut. Sekiranya kita mengambil kompleks manifestasi umum, kita boleh menamakan dua kumpulan utama:

  • Pelanggaran aktiviti saraf yang lebih tinggi.
  • Masalah dengan tingkah laku dan peraturan diri.

Yang pertama merujuk kepada peningkatan fenomena defisit.

Dengan kerosakan pada lobus frontal, gejala berikut berlaku:

  • Kelemahan otot rangka. Penurunan nada. Hingga ketidakupayaan untuk bergerak seperti biasa.
  • Pening yang teruk. Masalah dengan koordinasi pergerakan. Seseorang sering dipaksa untuk menghadkan aktiviti fizikal agar tidak mencetuskan peningkatan pelanggaran.
  • Kejang epilepsi dengan kejang tonik-klonik yang teruk. Ketegangan dan pengecutan otot yang menyakitkan. Mengulangi episod mungkin lebih daripada sekali.
  • Gangguan Tingkah Laku (lihat di bawah).

Penglibatan dalam proses patologi lobus temporal penuh dengan perkembangan gejala berikut:

  • Gangguan Pertuturan. Aphasia adalah jenis kemustahilan untuk bercakap. Sistem leksikal menjadi lemah. Seperti perbendaharaan kata. Seseorang kehilangan semua kemahiran komunikasi lisan.
  • Masalah pendengaran. Sehingga hilangnya perasaan ini sepenuhnya.
  • Halusinasi. Mengikut jenis suara di kepala. Bunyi bising yang tidak jelas.
  • Kejang epilepsi. Sama seperti lesi lobus frontal.

Kerosakan dan kerengsaan kawasan parietal disertai oleh klinik yang teruk:

  • Kepekaan tisu menurun.
  • Seseorang tidak dapat mengenali objek dengan mata tertutup..
  • Dalam keadaan sukar, penolakan bahagian tubuh sendiri berlaku. Pesakit mendakwa bahawa dia tidak mempunyai lengan, kaki, organ.
  • Kemungkinan kehilangan bau atau kelemahannya yang ketara.

Perubahan atropik pada otak pada tahap lobus oksipital disertai dengan gejala visual:

  • Ketajaman penglihatan.
  • Halusinasi paling sederhana dalam bentuk bunga api, bintang.
  • Kemungkinan kebutaan lengkap pada satu atau kedua-dua mata.

Manifestasi ini meningkat secara beransur-ansur, meningkat tanpa pembetulan perubatan dalam beberapa bulan.

Atrofi serebellar disertai dengan pening, koordinasi terganggu, ketidakupayaan untuk berorientasi di ruang angkasa.

Sebagai tambahan kepada manifestasi yang dijelaskan, penurunan peribadi semakin meningkat. Dia menyedari tiga tanda:

  • Perisikan sedang jatuh. Produktiviti berfikir tidak mencukupi. Pesakit berada dalam keadaan penurunan fungsi kognitif secara beransur-ansur. Ingatan juga menderita. Momen-momen ini dapat dilihat dengan jelas semasa lulus ujian tertentu. Malah yang paling sederhana.
  • Tingkah laku terganggu. Sifat keperibadian yang paling negatif ditekankan. Keagresifan, kerengsaan, air mata dan kecenderungan skandal, daging yang mencurigakan menjadi paranoia. Tidak mungkin berinteraksi secara normal dengan orang seperti itu.
  • Akhirnya, komponen emosi menderita. Sekiranya pada tahap awal atrofi korteks serebrum, dan struktur lain, pesakit mengalami kegelisahan, berada dalam keadaan tertekan, menunjukkan kesan yang cerah, ketika gangguan itu berlangsung, semuanya bertentangan. Terdapat sikap tidak peduli, sikap tidak peduli. Kelainan sukarela seperti skizofrenia pada peringkat kemudian. Autasi semakin meningkat secara beransur-ansur.

Gejala atrofi serebrum teruk. Sekiranya tidak ada yang dilakukan tepat pada waktunya, tidak ada kemungkinan regresi spontan. Ia hanya akan menjadi lebih teruk. Penggunaan ubat secara sistematik adalah perlu.

Sebab-sebabnya

Senarai kemungkinan faktor dan penyebab gangguan itu luas. Sekiranya anda memanggil yang paling biasa:

  • Kesan sinaran mengion. Adalah menjadi kesalahan jika menganggap bahawa hanya pekerja loji tenaga nuklear atau kapal selam yang terdedah kepada radiasi. Di banyak kawasan tempat tinggal, terutama di negara-negara bekas Kesatuan, kepekatannya meningkat dengan ketara. Apa yang mempengaruhi kesihatan bukanlah cara yang paling jelas.
  • Pendedahan kepada badan bahan toksik, bahan kimia. Hingga racun perosak, bermaksud meningkatkan produktiviti, komponen lain.
  • Keabnormalan genetik. Kecacatan dalam biomaterial boleh mencetuskan gangguan sistem saraf pusat pada kanak-kanak. Ini adalah alasan biasa. Atrofi serebrum tidak selalu dinyatakan dengan segera, sering diperlukan pemicu untuk memulakan, pencetus.
  • Kecederaan otak. Mengikut jenis lebam, gegar otak dan keadaan yang lebih berbahaya.
  • Jangkitan saraf. Meningitis, ensefalitis sebagai yang utama.
  • Peningkatan kepekatan cecair serebrospinal, hidrosefalus dan, dengan itu, peningkatan tekanan intrakranial.
  • Beberapa penyakit yang berkaitan dengan gangguan peredaran normal di otak (aterosklerosis, trombosis, hipoplasia arteri, hipertensi arteri, kekurangan tulang belakang-basilar, dan lain-lain).

Diagnostik

Pemeriksaan pesakit dengan atrofi yang disyaki adalah hak prerogatif pakar neurologi.

  • Tinjauan lisan. Untuk aduan, undang-undang batasan dan sifatnya. Gambaran klinikal memberikan banyak maklumat mengenai kemungkinan proses patologi. Anda boleh membawa saudara-mara seseorang ke perbualan.
  • Pengambilan sejarah. Fakta mengenai pengaruh radiasi, bahan kimia ditentukan, penting untuk mengenal pasti diagnosis, riwayat keluarga penyakit, perkara lain yang dapat menunjukkan asal pelanggaran.
  • Elektroensefalografi. Digunakan untuk mengesan aktiviti otak. Dengan perkembangan perubahan atropik, intensiti isyarat menurun. Berkadar dengan tahap degenerasi tisu saraf.
  • MRI otak. Adalah wajar untuk menjalankan kajian ini sejak awal. Kawasan pemusnahan tisu yang jelas dikesan. Teknik ini juga membolehkan anda menilai sifat pemakanan struktur, untuk mencari penyebab proses tersebut.
  • Ujian Refleks.

Pemeriksaan psikiatri lengkap ditunjukkan di bawah pengawasan pakar.

Apa aktiviti yang diperlukan di kawasan ini:

  • Perbualan. Sudah berdasarkan logik pernyataan, pembinaan ucapan, kita dapat membicarakan pelanggaran tertentu.
  • Perlu dilakukan ujian kognitif, kajian kebolehan intelektual. Soal selidik ringkas digunakan untuk menyelesaikan masalah dengan cepat..
  • Ia juga perlu untuk melakukan ujian yang memberikan kawalan terhadap sfera emosi-sukarela.

Senarai keperluan dapat dikembangkan. Diagnosis diputuskan oleh pakar. Sekurang-kurangnya pakar neurologi. Selalunya anda memerlukan psikiatri.

Rawatan

Tidak ada terapi yang boleh dipercayai. Adalah perlu untuk menghilangkan secepat mungkin faktor utama yang memprovokasi proses atropik. Sama ada kekurangan serebrovaskular, akibat kecederaan dan lain-lain.

Sangat sukar untuk melakukan ini, dan dalam beberapa kes mustahil. Bukan fakta bahawa gangguan selepas regresi akan menyumbang kepada penghentian degenerasi. Mungkin, ia menjadi pencetus, kemudian atrofi memasuki fasa aktif dan wujud secara bebas.

Asas terapi adalah pembetulan simptomatik. Tugas pakar adalah untuk mengurangkan kadar perkembangan pelanggaran. Seboleh-bolehnya untuk mengatasi defisit. Dengan pendekatan yang tepat, hasil yang baik dapat dicapai..

Beberapa jenis ubat digunakan:

  • Nootropik. Untuk mempercepat proses metabolik di otak. Piracetam, Glycine, Phenibut.
  • Ejen serebrovaskular. Menormalkan peredaran darah. Thiocetam, Actovegin dan sejenisnya.
  • Kompleks vitamin dan mineral. Tanpa gagal.
  • Sekiranya perlu, diuretik diresepkan untuk membuang cecair serebrospinal yang berlebihan dan mengurangkan tekanan intrakranial. Hypothiazide, furosemide. Untuk penggunaan jangka panjang - Veroshpiron.
  • Dengan hipertensi, perencat ACE, penyekat saluran kalsium dan lain-lain ditetapkan. Untuk menyesuaikan tekanan darah.
  • Statin Sekiranya terdapat aterosklerosis. Atoris, Atorvastatin dan seumpamanya.
  • Antidepresan, ubat penenang dalam perkembangan gangguan mental.

Kaedah dan nama ubat tertentu dipilih oleh pakar.

Ramalan

Selalunya tidak menguntungkan. Hampir tidak mungkin untuk mencapai penyembuhan sepenuhnya. Pesakit cepat atau lambat jatuh ke keadaan vegetatif.

Dalam kes yang paling positif, doktor dapat memperlambat gangguan atau menghentikannya dengan ketara. Tetapi ini adalah pengecualian.

Kesan

Akibat utama adalah defisit neurologi yang teruk, kehilangan kecukupan, kemampuan berfikir, bergerak, hilang upaya, kemerosotan lengkap individu. Akhirnya - membawa maut.

Pencegahan

Oleh itu, langkah pencegahan yang berkesan tidak ada pada masa ini..

Satu-satunya perkara yang harus diketahui oleh pesakit adalah bahawa setelah mendedahkan patologi sistem saraf pusat dan saluran darah, perlu memulakan rawatan secepat mungkin. Oleh itu, dapat menyelamatkan lebih banyak neuron.

Atrofi otak adalah keadaan kronik yang berbahaya dan hampir tidak dapat dipulihkan. Sekiranya tidak ada pembetulan perubatan, kecacatan pasti akan berlaku..

Keberkesanan terapi juga bergantung pada kes klinikal tertentu. Ramalan selalu kelam kabut, ketika menilai, anda perlu meneruskan dari situasinya.

Atrofi otak

Semua kandungan iLive dipantau oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Atrofi otak adalah proses kematian sel-sel serebrum secara beransur-ansur dan pemusnahan sebatian interneuronal. Proses patologi boleh merebak ke korteks serebrum atau struktur subkortikal. Walaupun penyebab proses patologi dan rawatan yang digunakan, prognosis untuk pemulihan tidak sepenuhnya baik. Atrofi boleh menyentuh mana-mana kawasan fungsian bahan kelabu, yang menyebabkan kebolehan kognitif yang terganggu, gangguan deria dan motor.

Kod ICD-10

Epidemiologi

Sebilangan besar kes yang dilaporkan berlaku pada orang tua, iaitu wanita. Permulaan penyakit ini boleh bermula setelah 55 tahun dan dalam beberapa puluhan boleh menyebabkan demensia lengkap.

Punca Atrofi Otak

Atrofi otak adalah patologi serius yang berlaku akibat proses degeneratif yang berkaitan dengan usia, mutasi genetik, kehadiran patologi bersamaan, atau pendedahan kepada radiasi. Dalam beberapa kes, satu faktor mungkin muncul, dan selebihnya hanya latar belakang perkembangan patologi ini.

Asas perkembangan atrofi adalah penurunan jumlah dan jisim otak dengan usia. Namun, jangan berfikir bahawa penyakit ini berlaku secara eksklusif untuk usia pikun. Terdapat atrofi otak pada bayi, termasuk bayi baru lahir.

Hampir semua saintis sebulat suara berpendapat bahawa penyebab atrofi adalah wujud dari keturunan, apabila terdapat kerosakan dalam penghantaran maklumat genetik. Faktor negatif persekitaran dianggap sebagai pendedahan latar belakang, yang dapat mempercepat proses patologi ini..

Penyebab atrofi otak yang bersifat kongenital menyiratkan adanya kelainan genetik keturunan, mutasi pada kromosom, atau proses jangkitan semasa kehamilan. Selalunya ini berkaitan dengan etiologi virus, tetapi bakteria juga sering diperhatikan.

Dari sekumpulan faktor predisposisi yang diperoleh, adalah perlu untuk membezakan keracunan kursus kronik, terutamanya kesan negatif alkohol, proses berjangkit di otak, kerosakan otak akut dan kronik, trauma otak dan pendedahan kepada radiasi pengion.

Sudah tentu, penyebab yang diperoleh hanya dapat diketahui hanya dalam 5% daripada semua kes, kerana 95% yang tersisa adalah faktor yang memprovokasi latar belakang manifestasi mutasi genetik. Walaupun proses fokus pada permulaan penyakit, semua ensefalon secara beransur-ansur terjejas dengan perkembangan demensia dan demensia.

Pada masa ini, tidak ada peluang untuk menggambarkan secara patogenetik semua proses yang berlaku di otak semasa atrofi, kerana sistem saraf itu sendiri dan fungsinya tidak difahami sepenuhnya. Walau bagaimanapun, beberapa maklumat masih diketahui, terutamanya mengenai manifestasi atrofi yang melibatkan struktur tertentu..

Gejala Atrofi Otak

Akibat perubahan berkaitan dengan usia di ensefalon, seperti organ lain, proses perkembangan terbalik berlaku. Ini disebabkan oleh percepatan pemusnahan dan pertumbuhan semula sel yang lebih perlahan. Oleh itu, gejala atrofi otak secara beransur-ansur meningkat dalam keparahannya bergantung pada lokasi lesi..

Pada awal penyakit, orang itu menjadi kurang aktif, sikap tidak peduli, kelesuan muncul dan keperibadian itu sendiri berubah. Kadang kala diabaikan tingkah laku dan tindakan moral.

Kemudian ada penurunan perbendaharaan kata, yang akhirnya menyebabkan kehadiran ungkapan primitif. Berfikir kehilangan produktiviti, kemampuannya untuk mengkritik tingkah laku dan memikirkan tindakan hilang. Berkaitan dengan aktiviti motor, motilitas bertambah buruk, yang menyebabkan perubahan tulisan tangan dan memburuknya ekspresi semantik.

Gejala atrofi otak boleh dikaitkan dengan ingatan, pemikiran, dan fungsi kognitif lain. Jadi, seseorang boleh berhenti mengenali objek dan melupakan cara penggunaannya. Orang seperti itu memerlukan pemantauan berterusan untuk mengelakkan keadaan darurat yang tidak dijangka. Masalah orientasi ruang berlaku kerana gangguan ingatan.

Orang seperti itu tidak dapat menilai sikap orang lain di sekelilingnya dengan secukupnya dan sering menerima cadangan. Pada masa akan datang, dengan kemajuan proses patologi, kemerosotan keperibadian moral dan fizikal yang lengkap berlaku kerana timbulnya kegilaan.

Atrofi otak 1 darjah

Perubahan degeneratif di otak diaktifkan seiring bertambahnya usia, tetapi apabila terdedah kepada faktor tambahan, gangguan mental dapat berkembang lebih cepat. Bergantung pada aktiviti proses, keparahan dan keparahan manifestasi klinikal, adalah kebiasaan untuk membezakan beberapa darjah penyakit.

Atrofi otak darjah 1 diperhatikan pada peringkat awal penyakit ini, apabila terdapat tahap kelainan patologi minimum dalam fungsi ensefalon. Sebagai tambahan, seseorang harus mempertimbangkan di mana penyakit ini awalnya dilokalisasi - di struktur korteks atau subkortikal. Manifestasi atrofi pertama, yang dapat dilihat dari sisi, bergantung pada ini.

Atrofi pada mulanya mungkin sama sekali tidak mempunyai gejala klinikal. Mungkin kemunculan kegelisahan manusia disebabkan oleh adanya patologi bersamaan lain yang secara langsung atau tidak langsung mempengaruhi fungsi encephalon. Kemudian, pening dan sakit kepala berkala mungkin muncul, yang secara beransur-ansur menjadi lebih kerap dan sengit..

Sekiranya seseorang pada peringkat ini berjumpa doktor, maka atrofi otak tahap 1 di bawah pengaruh ubat melambatkan perkembangannya dan gejala mungkin tidak ada. Dengan usia, perlu menyesuaikan terapi terapi, memilih ubat dan dos lain. Dengan pertolongan mereka, anda dapat memperlambat pertumbuhan dan kemunculan manifestasi klinikal baru.

Atrofi otak 2 darjah

Gambaran klinikal dan kehadiran gejala tertentu bergantung pada tahap kerosakan otak, khususnya dari struktur yang rosak. Tahap 2 patologi biasanya sudah mempunyai beberapa manifestasi, kerana kemungkinan untuk mengesyaki adanya proses patologi.

Permulaan penyakit ini dapat dimanifestasikan hanya dengan pening, sakit kepala, atau bahkan manifestasi penyakit bersamaan lain yang mempengaruhi fungsi ensefalon. Walau bagaimanapun, dengan tidak adanya langkah-langkah terapeutik untuk patologi ini, pemusnahan struktur dan peningkatan manifestasi klinikal berterusan..

Jadi, untuk pening berkala ditambah kemerosotan kemampuan mental dan kemampuan untuk melakukan analisis. Di samping itu, tahap pemikiran kritis menurun dan harga diri tindakan dan fungsi pertuturan hilang. Di masa depan, paling sering, perubahan dalam pertuturan dan tulisan tangan meningkat, serta kebiasaan lama dan yang baru muncul.

Atrofi otak tahap 2 ketika ia berkembang menyebabkan kemerosotan kemahiran motorik halus apabila jari berhenti "mematuhi" seseorang, yang menyebabkan ketidakupayaan untuk melakukan kerja yang melibatkan jari. Koordinasi pergerakan juga menderita, akibatnya langkah dan aktiviti lain menjadi perlahan.

Secara beransur-ansur, pemikiran, ingatan dan fungsi kognitif lain merosot. Terdapat kehilangan kemahiran dalam menggunakan objek yang biasa digunakan setiap hari, misalnya, alat kawalan jauh dari TV, sisir atau sikat gigi. Kadang kala anda dapat melihat seseorang menyalin tingkah laku dan adab orang lain, yang disebabkan oleh hilangnya kebebasan berfikir dan bergerak.

Bentuk

Atrofi lobus frontal otak

Dalam beberapa penyakit, atrofi lobus frontal otak diperhatikan pada peringkat pertama dengan perkembangan seterusnya dan penyebaran proses patologi. Ini berlaku untuk Peak dan Alzheimer.

Penyakit puncak dicirikan oleh lesi yang merosakkan terutamanya neuron dari kawasan frontal dan temporal, yang menyebabkan munculnya tanda-tanda klinikal tertentu. Dengan bantuan mereka, doktor dapat mengesyaki penyakit ini dan, dengan menggunakan kaedah instrumental, membuat diagnosis yang betul..

Secara klinikal, kerosakan pada laman web encephalon ini ditunjukkan oleh perubahan keperibadian dalam bentuk pemikiran yang lemah dan proses penghafalan. Di samping itu, dari awal penyakit, penurunan kemampuan intelektual dapat diperhatikan. Terdapat kemerosotan seseorang sebagai orang, yang dinyatakan dalam sifat sudut, kerahsiaan, keterasingan dari orang sekitar.

Aktiviti dan frasa motif menjadi berseni dan dapat diulang seperti dalam corak. Oleh kerana penurunan perbendaharaan kata, pengulangan maklumat yang sama sering diperhatikan semasa perbualan atau selepas beberapa waktu. Ucapan menjadi primitif menggunakan frasa monosilis.

Atrofi lobus frontal otak dalam penyakit Alzheimer sedikit berbeza dengan patologi Peak, kerana dalam hal ini, proses penghafalan dan pemikiran bertambah buruk. Mengenai kualiti peribadi seseorang, mereka menderita sedikit kemudian.

Atrofi serebrum serebral

Lesi distrofik boleh bermula dengan otak kecil, dan tanpa melibatkan laluan ke dalam proses. Ataxia dan perubahan nada otot muncul, walaupun fakta bahawa penyebab perkembangan dan prognosis lebih serupa dengan kekalahan neuron di hemisfera.

Atrofi otak kecil dapat dinyatakan dengan hilangnya kemampuan layan diri manusia. Kerosakan pada otak kecil dicirikan oleh gangguan fungsi otot rangka, koordinasi pergerakan dan keseimbangan.

Gangguan aktiviti motor kerana patologi otak kecil mempunyai beberapa ciri. Oleh itu, seseorang kehilangan kehalusan lengan dan kaki ketika melakukan pergerakan, gemetar yang disengajakan muncul, yang diperhatikan pada akhir tindakan motor, perubahan tulisan tangan, ucapan dan pergerakan menjadi lebih perlahan, dan pertuturan teriakan berlaku.

Atrofi otak kecil boleh dicirikan oleh peningkatan pening, peningkatan sakit kepala, penampilan mual, muntah, mengantuk dan gangguan fungsi pendengaran. Peningkatan tekanan intrakranial, kemunculan oftalmoplegia akibat kelumpuhan saraf kranial, yang bertanggungjawab untuk pengawetan mata, areflexia, enuresis dan nystagmus, ketika murid melakukan fluktuasi irama sukarela.

Atrofi zat otak

Proses merosakkan pada neuron boleh berlaku semasa proses fisiologi kerana perubahan berkaitan dengan usia setelah 60 tahun atau patologi akibat dari sebarang penyakit. Atrofi zat otak dicirikan oleh pemusnahan tisu saraf secara beransur-ansur dengan penurunan jumlah dan jisim bahan kelabu.

Kemusnahan fisiologi diperhatikan pada semua orang pada usia tua, tetapi perjalanannya hanya dapat memberi sedikit kesan perubatan, memperlambat proses yang merosakkan. Adapun atrofi patologi kerana kesan negatif dari faktor berbahaya atau penyakit lain, perlu mempengaruhi penyebab atrofi untuk menghentikan atau memperlambat pemusnahan neuron.

Atrofi bahan otak, khususnya bahan putih, boleh berkembang kerana pelbagai penyakit atau perubahan yang berkaitan dengan usia. Perlu diserlahkan manifestasi klinikal patologi individu.

Oleh itu, dengan pemusnahan neuron lutut, hemiplegia muncul, yang merupakan kelumpuhan otot-otot separuh badan. Gejala yang sama dicatat dengan kerosakan pada bahagian anterior kaki belakang.

Pemusnahan kawasan posterior dicirikan oleh perubahan kepekaan pada separuh kawasan badan (hemianesthesia, hemianopsia dan hemataxia). Kerosakan bahan juga boleh menyebabkan kehilangan kepekaan sepenuhnya pada satu sisi badan..

Gangguan mental mungkin terjadi dalam bentuk kekurangan pengakuan objek, pelaksanaan tindakan yang disasarkan dan penampilan tanda pseudobulbar. Perkembangan patologi ini membawa kepada gangguan fungsi pertuturan, menelan dan berlakunya gejala piramidal.

Atrofi otak kortikal

Sehubungan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia atau sebagai akibat penyakit yang mempengaruhi encephalon, perkembangan proses patologi seperti atrofi kortikal otak adalah mungkin. Selalunya, bahagian depan terjejas, tetapi penyebaran kemusnahan ke kawasan lain dan struktur bahan kelabu tidak dikecualikan.

Penyakit ini mulai tidak dapat dilihat dan perlahan-lahan mulai berkembang, dan peningkatan gejala dicatat setelah beberapa tahun. Dengan usia dan ketiadaan rawatan, proses patologi secara aktif merosakkan neuron, yang akhirnya membawa kepada demensia.

Atrofi kortikal otak berlaku terutamanya pada orang yang berusia 60 tahun, tetapi dalam beberapa kes, proses yang merosakkan juga diperhatikan pada usia yang lebih awal kerana genesis perkembangan kongenital kerana kecenderungan genetik.

Kekalahan dua hemisfera dengan atrofi kortikal berlaku pada penyakit Alzheimer, atau dengan kata lain, demensia pikun. Bentuk penyakit yang teruk ini menyebabkan demensia lengkap, sementara fokus pemusnah kecil tidak memberi kesan negatif yang signifikan terhadap kemampuan mental seseorang.

Keterukan gejala klinikal bergantung pada lokasi dan keparahan kerosakan pada struktur subkortikal atau korteks. Di samping itu, kadar perkembangan dan kelaziman proses merosakkan harus dipertimbangkan..

Atrofi Otak pelbagai sistem

Proses degeneratif mendasari perkembangan sindrom Shay-Draeger (atrofi multisistem). Akibat pemusnahan neuron beberapa bahagian bahan kelabu, gangguan aktiviti motorik berlaku dan kawalan fungsi autonomi, seperti tekanan darah atau kencing, hilang.

Secara simptomatik, penyakitnya sangat pelbagai sehingga sebagai permulaan, beberapa kombinasi manifestasi dapat dibezakan. Jadi, proses patologi dinyatakan oleh disfungsi autonomi, dalam bentuk sindrom Parkinson dengan perkembangan hipertensi dengan gemetar dan perlambatan aktiviti motor, serta dalam bentuk ataksia - berjalan kaki yang tidak selamat dan koordinasi terganggu.

Tahap awal penyakit ini dimanifestasikan oleh sindrom akinetik-kaku, yang dicirikan oleh gerakan perlahan dan mempunyai beberapa gejala penyakit Parkinson. Di samping itu, terdapat masalah dengan koordinasi dan sistem genitouriner. Pada lelaki, manifestasi pertama mungkin disfungsi ereksi, apabila tidak ada kemampuan untuk mencapai ereksi dan menahannya.

Mengenai sistem kencing, perlu diperhatikan ketidaksinambungan kencing. Dalam beberapa kes, tanda pertama patologi mungkin jatuh secara tiba-tiba seseorang sepanjang tahun.

Dengan perkembangan lebih lanjut, atrofi otak pelbagai sistem memperoleh gejala baru yang boleh dibahagikan kepada 3 kumpulan. Parkinsonisme, yang dimanifestasikan dalam pergerakan canggung yang perlahan dan perubahan dalam tulisan tangan, adalah yang pertama. Kumpulan kedua merangkumi pengekalan kencing, inkontinensia kencing, mati pucuk, sembelit dan kelumpuhan pita suara. Dan akhirnya, yang ketiga - terdiri daripada disfungsi cerebellar, yang dicirikan oleh koordinasi yang sukar, hilangnya rasa sujud, pening dan pingsan.

Selain gangguan kognitif, gejala lain adalah mungkin, seperti mulut kering, kulit, berkeringat, berdengkur, sesak nafas semasa tidur dan penglihatan berganda.

Atrofi otak yang meresap

Proses fisiologi atau patologi dalam badan, khususnya di encephalon, boleh mencetuskan permulaan degenerasi neuron. Atrofi otak yang meresap boleh berlaku akibat perubahan yang berkaitan dengan usia, kecenderungan genetik, atau di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi. Ini termasuk penyakit berjangkit, kecederaan, mabuk, penyakit organ-organ lain, serta kesan negatif dari persekitaran.

Kerana pemusnahan sel saraf, penurunan aktiviti otak berlaku, kemampuan berfikir kritis dan kawalan terhadap tindakan mereka hilang. Pada usia tua, seseorang kadang-kadang mengubah tingkah laku yang tidak selalu jelas kepada orang lain.

Permulaan penyakit boleh dilokalisasi di pelbagai kawasan, yang membawa kepada gejala tertentu. Oleh kerana struktur lain terlibat dalam proses patologi, tanda-tanda klinikal baru muncul. Oleh itu, bahagian-bahagian yang sihat dari bahan kelabu secara beransur-ansur terjejas, yang akhirnya menyebabkan demensia dan kehilangan kualiti peribadi.

Atrofi otak yang meresap pada awalnya dicirikan oleh kemunculan gejala yang serupa dengan atrofi kortikal serebelum, ketika berjalan terganggu dan sensasi spasial hilang. Di masa depan, terdapat lebih banyak manifestasi, kerana penyakit ini secara beransur-ansur meliputi bidang baru dari masalah abu-abu.

Atrofi hemisfera kiri otak

Setiap laman web encephalon bertanggungjawab untuk fungsi tertentu, oleh itu, apabila dikalahkan, seseorang kehilangan kemampuan untuk melakukan sesuatu, baik secara fizikal atau mental.

Proses patologi di hemisfera kiri menyebabkan kemunculan gangguan pertuturan, sejak afasia motor. Dengan perkembangan penyakit ini, ucapan dapat terdiri dari kata-kata individu. Di samping itu, pemikiran logik menderita dan keadaan depresi berkembang, terutama jika atrofi dilokalisasi terutamanya di wilayah temporal.

Atrofi hemisfera kiri otak menyebabkan kurangnya persepsi terhadap gambaran penuh, objek di sekitarnya dirasakan secara terpisah. Pada masa yang sama, kemampuan membaca seseorang terganggu, dan tulisan tangannya berubah. Oleh itu, pemikiran analitik menderita, kemampuan berfikir secara logik, menganalisis maklumat yang masuk dan memanipulasi tarikh dan nombor hilang.

Seseorang tidak dapat melihat dan memproses maklumat dengan betul, yang menyebabkan ketidakmampuan untuk mengingatnya. Ucapan yang ditujukan kepada orang tersebut dapat dilihat secara berasingan mengikut kalimat dan bahkan kata-kata, akibatnya tidak ada reaksi yang mencukupi terhadap banding tersebut.

Atrofi hemisfera kiri otak boleh menyebabkan kelumpuhan lengkap atau separa sebelah kanan dengan aktiviti motor yang terganggu kerana perubahan nada otot dan persepsi deria.

Atrofi otak bercampur

Gangguan serebrum boleh berlaku akibat perubahan yang berkaitan dengan usia, di bawah pengaruh faktor genetik atau patologi yang berkaitan. Atrofi campuran otak adalah proses kematian neuron dan sebatiannya secara beransur-ansur, di mana struktur korteks dan subkortikal menderita.

Kemerosotan tisu saraf berlaku terutamanya pada wanita yang umurnya melebihi 55 tahun. Kerana atrofi, demensia berkembang, dan ini secara signifikan memburukkan lagi kualiti hidup. Dengan bertambahnya usia, jumlah otak dan jisim menurun kerana pemusnahan neuron secara beransur-ansur.

Proses patologi boleh berlaku pada masa kanak-kanak ketika berkaitan dengan penularan genetik penyakit ini. Di samping itu, terdapat faktor patologi dan persekitaran yang bersamaan, misalnya, radiasi.

Bidang fungsional atrofi encephalon serebrum yang bertanggungjawab untuk kawalan aktiviti motorik dan mental, perancangan, analisis, serta kritikan terhadap tingkah laku dan pemikiran mereka.

Tahap awal penyakit ini dicirikan oleh kemunculan kelesuan, apatis dan penurunan aktiviti. Dalam beberapa kes, tingkah laku tidak bermoral diperhatikan, kerana seseorang secara beransur-ansur kehilangan kritikan diri dan kawalan terhadap tindakan.

Di masa depan, terdapat penurunan komposisi kuantitatif dan kualitatif kosa kata, kemampuan berfikir produktif, kritik diri dan pemahaman tingkah laku hilang, dan motilitas bertambah buruk, yang menyebabkan perubahan tulisan tangan. Lebih jauh lagi, seseorang tidak lagi mengenali objek yang dikenalnya, dan pada akhirnya, kegilaan muncul ketika kemerosotan keperibadian berlaku.

Atrofi parenchyma otak

Penyebab kerosakan parenkim adalah perubahan yang berkaitan dengan usia, kehadiran patologi bersamaan yang secara langsung atau tidak langsung mempengaruhi encephalon, faktor genetik dan persekitaran yang berbahaya.

Atrofi parenkim otak dapat diperhatikan kerana pemakanan neuron yang tidak mencukupi, kerana parenkim yang paling sensitif terhadap hipoksia dan pengambilan nutrien yang tidak mencukupi. Akibatnya, sel-sel menurun dalam ukuran kerana pemadatan sitoplasma, inti, dan pemusnahan struktur sitoplasma.

Sebagai tambahan kepada perubahan kualitatif dalam neuron, sel-sel dapat hilang sepenuhnya, mengurangkan jumlah organ. Oleh itu, atrofi parenchyma otak secara beransur-ansur menyebabkan penurunan berat badan otak. Secara klinikal, kerosakan pada parenkim dapat menampakkan dirinya sebagai pelanggaran kepekaan di kawasan tertentu badan, pelanggaran fungsi kognitif, kehilangan kritikan diri dan kawalan terhadap tingkah laku dan fungsi pertuturan.

Kursus atrofi secara berterusan membawa kepada penurunan keperibadian dan berakhir dengan kematian. Dengan bantuan ubat-ubatan, anda boleh mencuba memperlahankan perkembangan proses patologi dan menyokong fungsi organ dan sistem lain. Terapi simtomatik juga digunakan untuk meringankan keadaan manusia..

Atrofi saraf tunjang

Secara refleks saraf tunjang dapat melakukan refleks motor dan autonomi. Sel saraf motorik menghidupkan sistem otot badan, termasuk diafragma dan otot interkostal.

Di samping itu, terdapat pusat simpatik dan parasimpatis yang bertanggungjawab untuk pengawetan jantung, saluran darah, organ pencernaan dan struktur lain. Sebagai contoh, di segmen toraks terdapat pusat pengembangan murid dan pusat simpati jantung pemeliharaan jantung. Bahagian sakral mempunyai pusat parasimpatik yang bertanggungjawab untuk fungsi sistem kencing dan pembiakan.

Atrofi saraf tunjang, bergantung pada lokasi pemusnahan, dapat memperlihatkan dirinya dalam gangguan kepekaan - dengan pemusnahan neuron akar posterior, atau aktiviti motorik - dari akar anterior. Akibat lesi secara beransur-ansur dari segmen individu saraf tunjang, gangguan fungsi organ yang diinervasi pada tahap ini berlaku.

Jadi, hilangnya refleks lutut berlaku kerana pemusnahan neuron pada tahap 2-3 segmen lumbar, plantar - 5 lumbar, dan pelanggaran pengecutan otot perut diperhatikan dengan atrofi sel saraf 8-12 segmen dada. Terutama berbahaya adalah pemusnahan neuron pada tahap 3-4 segmen serviks, di mana pusat motor diafragma pemeliharaan terletak, yang mengancam nyawa manusia.

Atrofi alkohol otak

Organ yang paling sensitif terhadap alkohol adalah encephalon. Di bawah pengaruh alkohol, perubahan metabolisme dalam neuron terjadi, akibatnya ketergantungan alkohol terbentuk.

Pada mulanya, perkembangan ensefalopati alkoholik akibat proses patologi di kawasan otak, membran, cecair serebrospinal dan sistem vaskular yang berlainan diperhatikan..

Di bawah pengaruh alkohol, sel-sel struktur subkortikal dan korteks terjejas. Di batang otak dan saraf tunjang, pemusnahan serat diperhatikan. Neuron mati membentuk pulau di sekitar kapal yang terjejas dengan pengumpulan produk reput. Pada beberapa neuron, proses kerutan, perpindahan dan lisis inti.

Atrofi otak alkoholik menyebabkan peningkatan gejala secara beransur-ansur, yang bermula dengan delirium tremens dan ensefalopati, dan berakhir dengan hasil yang membawa maut.

Selain itu, terdapat sklerosis vaskular dengan pemendapan di sekitar pigmen coklat dan hemosiderin, sebagai akibat pendarahan, dan adanya sista di plexus vaskular. Kemungkinan pendarahan di batang encephalon, perubahan iskemia dan distrofi neuron.

Perlu diperhatikan sindrom Makiyafafa-Binyami, yang berlaku akibat penggunaan alkohol dalam jumlah yang banyak. Nekrosis pusat korpus callosum yang diturunkan secara morfologi, pembengkakannya, serta demyelinasi dan pendarahan.

Atrofi otak pada kanak-kanak

Atrofi otak yang jarang berlaku pada kanak-kanak, tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa ia tidak dapat berkembang dengan adanya patologi neurologi. Hakikat ini pakar neurologi harus mempertimbangkan dan mencegah perkembangan patologi ini pada peringkat awal..

Untuk membuat diagnosis, mereka menggunakan tinjauan keluhan, fase permulaan gejala, jangka waktu mereka, serta keparahan dan perkembangannya. Pada kanak-kanak, atrofi dapat berkembang pada akhir peringkat awal pembentukan sistem saraf.

Atrofi otak pada kanak-kanak pada peringkat pertama mungkin tidak mempunyai manifestasi klinikal, yang menyukarkan diagnosis, kerana ibu bapa tidak melihat penyimpangan dari luar, dan proses pemusnahan sudah berjalan. Dalam kes ini, pengimejan resonans magnetik akan membantu, berkat encephalon yang diperiksa dalam lapisan, dan fokus patologi dikesan.

Ketika penyakit itu berkembang, kanak-kanak menjadi gugup, mudah marah, konflik dengan rakan sebaya berlaku, yang menyebabkan privasi bayi. Selanjutnya, bergantung pada aktiviti proses patologi, gangguan kognitif dan fizikal dapat ditambahkan. Rawatan bertujuan untuk melambatkan perkembangan patologi ini, secara maksimum dapat menghilangkan gejala dan mengekalkan fungsi organ dan sistem lain..

Atrofi otak pada bayi baru lahir

Selalunya, atrofi otak pada bayi baru lahir disebabkan oleh hidrosefalus atau penurunan otak. Ia ditunjukkan oleh peningkatan jumlah cairan serebrospinal, kerana encephalon dilindungi dari kerosakan.

Terdapat banyak sebab untuk perkembangan dropsy. Ia boleh terbentuk semasa kehamilan, ketika pertumbuhan dan perkembangan janin berlaku, dan didiagnosis menggunakan ultrasound. Di samping itu, penyebabnya adalah pelbagai kerosakan dalam peletakan dan perkembangan sistem saraf atau jangkitan intrauterin dalam bentuk herpes atau sitomegali.

Juga, jatuh dan, dengan itu, atrofi otak pada bayi baru lahir boleh berlaku disebabkan oleh kerosakan otak atau saraf tunjang, kecederaan kelahiran, disertai dengan pendarahan dan kejadian meningitis.

Bayi seperti itu harus ditempatkan di unit rawatan rapi, kerana perlu dipantau oleh pakar neurologi dan resusitasi. Belum ada rawatan yang berkesan, oleh itu secara beransur-ansur patologi ini menyebabkan gangguan serius dalam fungsi organ dan sistem kerana perkembangannya yang rendah.

Diagnosis atrofi otak

Apabila gejala pertama penyakit muncul, anda harus berjumpa doktor untuk menentukan diagnosis dan memilih rawatan yang berkesan. Pada hubungan pertama dengan pesakit, perlu diketahui mengenai aduan yang menjadi perhatian, masa berlakunya dan kehadiran patologi kronik yang sudah diketahui.

Selanjutnya, diagnosis atrofi otak terdiri dalam penerapan pemeriksaan sinar-X, yang mana ensefalon diperiksa dalam lapisan untuk mengesan formasi tambahan (hematoma, tumor), serta fokus dengan perubahan struktur. Untuk tujuan ini, pengimejan resonans magnetik dapat digunakan..

Di samping itu, ujian kognitif dilakukan dengan bantuan yang mana doktor menentukan tahap pemikiran dan menunjukkan keparahan patologi ini. Untuk mengecualikan atrofi asal vaskular, Dopplerografi saluran leher dan otak disyorkan. Oleh itu, lumen vaskular dilihat, yang membantu mengesan lesi aterosklerotik atau kehadiran penyempitan anatomi.