Pendarahan dari dubur

Tidak mungkin ada sekurang-kurangnya satu orang yang tidak menyedari kemunculan gejala yang membimbangkan seperti pendarahan dari dubur.

Tidak kira berapa banyak darah yang dikeluarkan dan seberapa kerap ini berlaku, mana-mana orang yang mengambil berat tentang kesihatan mereka akan segera memahami bahawa tidak semuanya baik dengannya dan idealnya, dia akan berjumpa doktor.

Pendarahan rektum: menyebabkan panik?

Walaupun tidak ada alasan yang tidak dapat memicu fenomena seperti itu, situasinya tetap berbeza. Kadang kala anda boleh menunggu beberapa jam sebelum bermulanya hari kerja baru dan, seperti biasa, berjumpa doktor, dan kadang-kadang keadaannya mendesak: anda harus menghubungi doktor dan sering bersetuju untuk dimasukkan ke hospital.

Keadaan ini adalah seperti berikut:

Pelepasan berdarah yang banyak, tidak boleh dihentikan;

Muntah, dengan kandungan jejak darah dapat dilihat;

Pelepasan berdarah dari saluran hidung;

Pengesanan lebam, lebam, yang sifatnya tidak mekanikal (lebam, kejutan, dll.);

Kemerosotan kesihatan umum: peningkatan suhu badan, berlakunya sakit perut.

Sekiranya selepas ke tandas anda menemui kesan darah di atas kertas, dan terdapat salah satu syarat berikut, segera hubungi ambulans.

Punca pendarahan dari dubur

Semua sebab yang ada yang menyebabkan pendarahan rektum boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

Pendarahan disebabkan oleh penyakit berjangkit:

Penyakit yang boleh dijangkiti semasa hubungan tanpa perlindungan: granuloma venereal, sifilis, herpes genital

Penyakit saluran pencernaan:

Gastritis dengan ancaman peralihan ke ulser

Vena varikos yang terletak di esofagus

Fisur dubur

Mengapa pendarahan berlaku??

Soalan logik yang timbul pada banyak pesakit dengan diagnosis di atas adalah adakah pendarahan rektum selalu berlaku dengan penyakit ini? Tentunya lebih daripada satu orang yang berjaya menyingkirkan penyakit tertentu akan mengesahkan bahawa gejala seperti itu tidak diperlukan, namun, dalam beberapa kes, pesakit harus mengatasinya.

Bagi kes apabila pesakit mempunyai gastritis erosif atau luka ulseratif (perut atau duodenum), pada awalnya keadaan seperti itu, tentu saja, tidak menimbulkan pendarahan. Namun, jika penyakit ini tidak dirawat, ulser akan meningkat tidak hanya di daerah, tetapi juga "tumbuh" ke dalam. Walaupun berada di dalam selaput lendir, pesakit hanya merasakan sakit, namun, jika saluran darah rusak, pendarahan terjadi, sebahagian darah memasuki usus dan diekskresikan dengan tinja.

Salah satu penyebab pendarahan dubur yang paling biasa adalah buasir. Pada masa yang sama, ini adalah diagnosis yang paling selamat untuk kehidupan pesakit, yang gejala adalah penampilan darah dari dubur. Menurut statistik perubatan, dua daripada tiga orang harus menghadapi buasir setelah 45 tahun. Bergantung pada keadaan penyakit, bercak dapat terjadi dalam bentuk beberapa tetes atau dengan pelepasan berat yang memprovokasi anemia.

Selalunya pengesanan pendarahan selepas perbuatan buang air besar dan lawatan yang berkaitan dengan ini menunjukkan kepada doktor bahawa pesakit mengalami fisur dubur.

Selalunya masalah ini berlaku pada orang yang:

Menyalahgunakan pencuci untuk kebersihan perineum dan dubur;

Makan makanan yang akhirnya menyebabkan kekakuan dalam najis..

Fakta bahawa penyebab pembuangan darah adalah retak, mengatakan beberapa fakta. Pertama sekali, pesakit menyedari darah hanya setelah pergi ke tandas. Selain itu, pembakaran mungkin berlaku ketika menggunakan sabun, dan rasa sakit semasa buang air besar menjadi tidak tertahankan.

Selalunya, bintik-bintik dari dubur boleh muncul dengan kolitis ulseratif atau penyakit Crohn. Ini adalah penyakit kronik di mana dinding usus meradang, bisul muncul di atasnya, dan fungsi usus terganggu. Pendarahan bermula jika rawatan belum dijalankan tepat pada waktunya dan luka ulseratif usus agak terabaikan. Juga, penyakit ini kadang-kadang menyebabkan pecahnya dinding usus dan tumor ganas, yang juga akan ditunjukkan dengan pendarahan pelbagai intensiti..

Dalam beberapa penyakit, terdapat pelanggaran peredaran darah. Seperti sirosis, tumor, hepatitis dan kehadiran semua jenis parasit. Oleh kerana keadaan ini, dalam urat badan manusia yang sihat, tekanan darah meningkat dengan ketara. Fenomena ini tidak memintas urat perut dan esofagus. Sekiranya penyakit yang mendasari dikesan dan dirawat tepat pada masanya, pesakit kemungkinan besar tidak akan mengesyaki bahawa uratnya terselamat dari peningkatan beban. Walau bagaimanapun, jika penyakit ini dimulakan, pengembangan urat berlanjutan dan tidak dapat bertahan tanpa perhatian: pesakit mengalami pedih ulu hati, bersendawa, setelah makan di hati, dia merasa berat, sering sakit. Kemungkinan muntah darah merah. Pada peringkat ini, pelepasan berdarah muncul di dalam tinja. Pendarahan sangat jarang berlaku..

Terdapat kes apabila mukosa usus mula tumbuh dengan tidak terkawal, membentuk pertumbuhan di atas permukaan. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai polip. Walaupun mereka masih kecil, pesakit tidak mengetahui keberadaannya dan hanya kolonoskopi pencegahan yang dapat mengesannya. Walau bagaimanapun, dengan pertumbuhan polip, sembelit berlaku dan, akibatnya, pesakit semakin menemui darah di dalam najis.

Kemunculan pendarahan rektum tidak selalu bermaksud penyakit yang diabaikan. Sebagai contoh, dengan tumor sistem pencernaan, ini adalah gejala pertama, tetapi warna dan jumlah rembesan akan bergantung pada lokasi tumor. Juga, dengan serta-merta, anda dapat mengesan darah dengan divertikulosis usus, kerana penyakit ini dicirikan oleh penonjolan dinding.

Sebarang jangkitan yang masuk ke dalam tubuh manusia memberi kesan negatif kepada usus. Selalunya penyakit berjangkit memprovokasi pembentukan bisul di dindingnya kerana pendarahan, yang sering berlaku sangat mungkin. Oleh itu, apabila mengesan tanda-tanda penyakit berjangkit, tidak perlu melakukan rawatan diri, tetapi segera mendapatkan sokongan doktor proktologi.

Malangnya, sering pendarahan dari dubur adalah manifestasi penyakit ganas sumsum tulang atau darah. Selalunya, pendarahan seperti itu banyak, memprovokasi anemia, di mana hampir mustahil dilakukan tanpa pemindahan darah.

Rawatan pendarahan dari dubur

Pendarahan rektum bukanlah penyakit, tetapi gejala, jadi anda perlu mengatasinya dengan sangat hati-hati. Dalam sebilangan besar kes, pesakit tidak akan dapat menentukan secara bebas apa yang menyebabkan kemunculan darah, dan lebih-lebih lagi tidak akan dapat memilih rawatan yang tepat.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya pendarahan rektum dikesan?

Sekiranya, selepas buang air besar, anda mendapati terdapat campuran darah di dalam najis, atau jika terdapat jejak di atas kertas tandas, jangan panik terlebih dahulu dan cuba berjumpa dengan ahli terapi secepat mungkin, yang kemungkinan besar akan menjadualkan perundingan dengan proctologist. Sekiranya pendarahan cukup kuat, dan pada masa yang sama anda merasakan keadaan umum anda semakin merosot - hubungi ambulans. Hanya setelah pakar yang berkelayakan menentukan apa yang sebenarnya menyebabkan keadaan anda, anda boleh menetapkan terapi.

Kaedah diagnostik untuk pendarahan dari dubur

Dalam perubatan, pelbagai kaedah digunakan untuk membantu menentukan apa yang menyebabkan pendarahan dari dubur:

Rektoskopi - dengan bantuannya, sistem pencernaan manusia diperiksa, dan lebih khusus lagi, bahagian bawahnya. Dengan kaedah ini, doktor dapat mengesan buasir, fisur dubur, pelbagai formasi pada sigmoid dan / atau rektum.

Kolonoskopi tidak lebih daripada rektoskopi yang lebih maju. Ia dilakukan dengan kaedah endoskopi dan membolehkan anda mengesan semua perubahan yang berlaku dalam struktur usus besar.

Irrigoskopi - untuk kelakuannya, bahan khas dimasukkan ke dalam usus, yang diperlukan untuk mendapatkan gambaran sinar-x yang jelas.

Gastroduodenoscopy - pemeriksaan pesakit menggunakan endoskopi, yang memungkinkan untuk menilai keadaan membran mukus sistem pencernaan. Kadang kala, dengan kaedah ini, rawatan juga dilakukan - kauterisasi - bisul.

Analisis tinja, yang membolehkan anda mengesan darah, walaupun tidak dapat dilihat secara visual, ditetapkan dalam kes di mana doktor mengesyaki pesakit dengan penyakit yang gejalanya adalah pendarahan rektum.

Terapi untuk pendarahan dari dubur

Sangat jelas bahawa dengan berbagai penyebab yang menyebabkan pendarahan rektum, tidak ada pertanyaan tentang adanya rejimen perawatan tunggal untuk semua pasien. Sekali lagi, perlu diperhatikan fakta bahawa patologi yang dimaksud bukanlah penyakit, tetapi gejala, dan oleh itu, untuk menghilangkannya, perlu menyembuhkan penyakit yang menyebabkan pendarahan. Tidak dalam setiap kasus, darah yang dilepaskan dari dubur merupakan patologi serius, tetapi dalam semua kes tanpa pengecualian, ini adalah kesempatan untuk menjadwalkan lawatan ke doktor. Tidak boleh ada pembicaraan mengenai rawatan diri, walaupun anda tahu apa sebenarnya penyebab munculnya darah.

Bergantung pada apa yang menyebabkan masalah tersebut, kaedah dan kaedah untuk mengatasinya akan berbeza:

Ubat - paling kerap digunakan dengan sifat pendarahan rektum yang menular atau dengan pencerobohan helminthik. Penghapusan penyebabnya menyebabkan hilangnya gejala yang membimbangkan..

Operatif - ditetapkan untuk polip, neoplasma, bentuk buasir lanjut.

Hubungi - digunakan untuk luka ulseratif pada dinding perut dan / atau duodenum (penyembuhan ulser).

Gabungan - sering diperlukan untuk memerangi penyakit yang lebih berkesan. Sebagai contoh, dengan ulser, kauterisasi dilakukan terlebih dahulu, dan kemudian terapi antibakteria.

Supositoria untuk pendarahan dari dubur

Harap maklum bahawa tidak ada satu pun ubat dalam keterangan yang mengatakan bahawa ia digunakan untuk pendarahan dari dubur. Ini kerana keadaan ini adalah akibat penyakit dalaman yang memerlukan pendekatan bersepadu. Walaupun begitu, dengan beberapa diagnosis, pendarahan dihilangkan, termasuk dengan suppositori rektum..

Selalunya, suppositori untuk pendarahan dari dubur diresepkan kepada pesakit dengan buasir. Bahan aktif yang membentuk ubat ini mempunyai beberapa kesan secara serentak: mereka membius dan mendorong penyerapan semula nod. Juga, rawatan pendarahan rektum dengan supositoria dilakukan jika satu-satunya penyebab munculnya darah adalah sembelit kronik, yang menyebabkan najis semasa buang air besar sangat padat sehingga merosakkan selaput lendir. Dalam kes ini, penggunaan supositoria dengan kesan pencahar ditunjukkan..

Terlepas dari apa yang menyebabkan pendarahan dari dubur, perkara pertama yang harus dilakukan oleh pesakit adalah mencari sokongan dari profesional perubatan yang berkelayakan yang akan membuat diagnosis yang tepat, menentukan penyebab pendarahan dan menetapkan rawatannya..

Pengarang artikel: Volkov Dmitry Sergeevich | K.M. pakar bedah, ahli phlebologist

Pendidikan: Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow (1996). Pada tahun 2003, dia mendapat diploma dari Pusat Perubatan Pendidikan dan Ilmiah untuk Pengurusan Presiden Persekutuan Rusia.

Penyebab utama pendarahan dari dubur pada lelaki dan wanita

Pendarahan dari dubur boleh berlaku pada lelaki dan wanita. Seks atau umur tidak mengalami gejala ini. Darah boleh menjadi keras atau sebaliknya muncul secara berkala dalam jumlah kecil. Bagaimanapun, anda perlu menghubungi pakar. Hanya doktor yang akan memahami penyebab kemunculan darah dari dubur, dan berdasarkan ini akan menetapkan rawatan yang betul.

Penyebab pendarahan dari dubur pada lelaki dan wanita tidak serius, dan juga dapat menunjukkan patologi yang ketara. Walaupun sedikit darah kelihatan menimbulkan kecurigaan, dan kehilangan darah yang banyak bahkan boleh mengancam nyawa. Kadang-kadang penyebab pendarahan dari dubur pada wanita boleh menjadi endometriosis. Kemudian darah muncul semasa haid.

Adakah saya perlu menghubungi ambulans?

Ambulans mesti dipanggil segera sekiranya darah tidak berhenti lama. Bersama dengan peruntukannya, muntah berdarah mungkin berlaku, aliran darah dari hidung. Lebam dan lebam pada badan juga mungkin muncul, suhu boleh mulai meningkat dan sakit teruk di perut mungkin berlaku..

Ingat! Darah tidak dapat dikeluarkan dari rektum, jadi pendarahan adalah patologi. Semakin cepat anda mengetahui sebab kemunculannya, semakin cepat rawatan akan dimulakan dan hasilnya akan lebih selamat.

Dianjurkan untuk segera memanggil ambulans, sebaik sahaja pendarahan berlaku, dan keadaan umum badan semakin buruk.

Pengasingan darah semasa fisur dubur

Penyebab pendarahan yang biasa dari dubur adalah fisur dubur. Ukurannya biasanya tidak melebihi satu sentimeter, tetapi perlu untuk memulakan rawatan tepat pada masanya. Kadang kala anda mungkin memerlukan bantuan pakar bedah proktologi.

Sebab-sebab mengapa fisur dubur boleh muncul:

  1. Sembelit kronik.
  2. Gaya hidup di mana seseorang tidak banyak bergerak.
  3. Kecederaan dubur.
  4. Berat badan berlebihan.
  5. Buasir.
  6. Proctitis.
  7. Enterokolitis.

Apabila fisur dubur muncul, sensasi menyakitkan muncul, dan ketika rembesan semula jadi memasukinya, ketidakselesaan tertentu berlaku. Sekiranya tidak dirawat, proses keradangan akan semakin meningkat, dan setelah beberapa hari, ia dapat memasuki tahap kronik. Pruritus dubur mungkin muncul, serta ketidakselesaan semasa duduk berpanjangan. Tepi-ujungnya mulai mengembun, tuberkel kecil muncul, yang kemudian dapat berubah menjadi polip. Pendarahan najis biasanya jarang berlaku.

Pengasingan darah dari dubur kerana buasir

Buasir adalah penyakit di mana nod hemoroid berkembang secara patologi dan jatuh dari rektum. Semasa buang air besar, pendarahan mungkin berlaku. Lendir yang dikeluarkan dari kelompok buasir dapat merengsakan kulit, yang menyebabkan gatal-gatal di dubur..

Semasa rawatan buasir, ubat tempatan pertama dikaitkan dengan pesakit. Ini biasanya adalah suppositori rektum. Mereka mengandungi komponen hemostatik yang membolehkan anda menghentikan pendarahan dalam masa yang singkat. Mereka juga mempunyai komponen analgesik dan anti-radang.

Rawatan mesti disertakan dengan diet. Dalam diet anda, anda perlu memasukkan sejumlah besar serat, yang membantu menghilangkan sembelit. Jangan minum alkohol dan makanan pedas. Produk ini merengsakan usus dan meningkatkan keradangan..

Sekiranya ini tidak membantu, maka pada masa akan datang buasir dirawat secara pembedahan. Rawatan ini merangkumi:

  • Elektrokoagulasi Selama itu, buasir dibekukan, setelah ini tisu mati, dan setelah beberapa lama ia hilang.
  • Skleroterapi. Dengan itu, ubat diperkenalkan ke dalam buasir, yang menyebabkan penurunan dindingnya, yang memungkinkan untuk menghilangkan buasir..
  • Ligasi lateks. Cincin diletakkan di kaki hemoroid, yang menyebabkan gangguan peredaran darah, setelah itu tisu buasir mati.
  • Hemorrhoidektomi. Semasa pembedahan, doktor membuang saluran hemoroid yang melebar, dan luka yang dihasilkan biasanya dijahit.
  • Pengasingan darah dari dubur sebagai gejala barah kolorektal.

Di antara kemunculan tumor ganas, barah kolorektal dianggap sebagai penyakit yang paling biasa. Simptom utamanya adalah pembuangan darah dari usus. Selalunya, barah rektum didiagnosis pada peringkat kemudian, malah campur tangan pembedahan menjadi tidak berkesan. Ini biasanya disebabkan oleh fakta bahawa pesakit hanya merasa malu untuk menjalani pemeriksaan..

Pada peringkat awal barah kolorektal, penyakit ini sukar dikesan kerana pesakit tidak menyedari adanya perubahan. Pada puncak penyakit ini, tanda-tanda seperti:

  • Sembelit muncul atau sebaliknya cirit-birit.
  • Terdapat darah dari dubur.
  • Selera makan berkurang.
  • Seseorang mula menurunkan berat badan dengan cepat.
  • Mungkin kerusi pensel.
  • Terdapat sakit di bahagian lumbar dan bahagian bawah abdomen.

Rawatan untuk setiap pesakit dipilih secara individu. Ini mengambil kira pada tahap apa barah, bagaimana perasaan pesakit dan usianya.

Ingat! Apa pun sumber penampilan darah segar atau gumpalannya dari dubur, sangat mustahak untuk menjalani pemeriksaan untuk mengetahui apa yang dapat memprovokasi ini.

Pertolongan cemas dalam keadaan ini

Sekiranya lelaki atau wanita dewasa mempunyai darah, dalam kuantiti apa pun, dari dubur, maka perkara pertama yang perlu anda perhatikan adalah doktor umum atau proctologist.

Ada kalanya doktor boleh menasihati anda untuk melakukan ujian najis untuk darah tersirat. Kadang-kadang pendarahan tidak dapat dilihat, tetapi dengan najis sedikit darah yang dikeluarkan. Sekiranya hasilnya positif, maka diagnostik digunakan untuk mengesan patologi. Pada masa akan datang, rawatannya akan mencemburui penyebab pendarahan dari dubur..

Apabila pendarahan berlimpah, dan dengan itu keadaan umum badan bertambah buruk, maka anda perlu menghubungi ambulans.

Untuk membantu pesakit yang mengalami pendarahan teruk sebelum ambulans tiba, adalah perlu untuk membaringkannya dan meletakkan sejuk di perut bawah.

Langkah pencegahan

Langkah-langkah pencegahan termasuk mematuhi peraturan kebersihan diri, pemakanan yang betul, menyingkirkan tabiat buruk dan aktiviti fizikal yang mencukupi.

Dengan buasir, supaya tidak ada pendarahan, anda mesti mengecualikan dari menu anda produk yang menyebabkan darah mengalir ke organ pelvis. Ini termasuk rempah, pelbagai bumbu, perap, acar dan daging asap. Anda juga perlu mengeluarkan produk dari makanan yang menyebabkan proses penapaian, seperti lobak, kubis, lobak dan jagung. Jangan gunakan produk tepung, kvass dan gula-gula.

Proktologi sebagai pencegahan memperhatikan rawatan masalah najis yang tepat pada masanya. Mereka menasihatkan untuk makan sebilangan besar buah-buahan, produk tenusu dan sayur-sayuran.

Mengapa anda tidak harus berlengah dengan pergi ke hospital?

Pendarahan dari dubur, walaupun berlaku tanpa rasa sakit, adalah patologi. Tidak semestinya. Dan jika anda tidak berjumpa dengan pakar tepat pada waktunya, boleh ada akibat yang serius. Ingat bahawa sebarang penyakit lebih mudah dan lebih murah untuk disembuhkan pada peringkat awal..

Darah dari dubur: apabila anda perlu segera memanggil ambulans

Pendarahan dari rektum adalah isyarat penyakit serius, dan agak berbahaya.

Walaupun dengan jumlah darah yang sedikit, anda perlu segera berjumpa doktor.

Kehilangan darah menghilangkan zat besi dari tubuh, akibatnya anemia bermula, dalam tubuh metabolisme terganggu sepenuhnya.

Malah bintik-bintik kecil darah jarang diabaikan..

Gejala ini tidak boleh diabaikan; kemungkinan besar badan anda berada dalam bahaya..

Keadaan seseorang seperti itu sangat kritikal; ini tidak boleh dibenarkan jika boleh. Terdapat kes-kes ketika kanak-kanak perempuan, setelah melihat setetes darah itu, pergi ke pejabat pakar sakit puan, memikirkan permulaan masalah yang bermasalah.

Adalah perlu untuk mendengar badan dengan teliti, memantau keadaan anda dengan teliti.

Seorang doktor mesti dipanggil apabila:

  • darah dari dubur mengalir dalam jumlah besar tanpa berhenti;
  • muntah berdarah terbuka;
  • darah dikeluarkan dari hidung, dengan lebam atau lebam;
  • dengan pendarahan, pesakit berasa teruk, pening, keadaan pengsan berlaku;
  • dengan pendarahan, perut sakit, suhu meningkat.

Dapatkan bantuan perubatan untuk sebarang pendarahan, walaupun anda melihat beberapa tetes pada seluar dalam anda, anda tidak harus menunggu keadaan kritikal, serta gejala di atas. Anda tidak boleh berharap darah tidak muncul lagi, penyakit rektum tidak hilang dengan sendirinya, bantuan pakar selalu diperlukan di sini.

Darah dari dubur adalah tanda patologi serius, iaitu:

  • kanser usus;
  • fisur dubur;
  • jangkitan pada bahagian belakang;
  • kolitis, proctitis, keradangan rektum lain;
  • buasir;
  • diverticulosis;
  • cacing;
  • Penyakit Crohn dan kolitis ulseratif.

Untuk gambaran gambaran klinikal yang lebih jelas, perlu mempertimbangkan setiap penyakit secara berasingan, untuk memahami apa yang mungkin dihadapi seseorang, apa gejala yang berkaitan dengan masing-masing. Darah dari dubur tidak boleh ditinggalkan tanpa perhatian doktor.

Pendarahan dari dubur adalah gejala pelbagai penyakit

Buasir - penyakit di mana pendarahan dari dubur paling kerap berlaku.

Berdasarkan data statistik, didapati lebih daripada 70% orang dewasa yang telah mengalami semua gejala penyakit ini menderita buasir.

Buasir berlaku apabila plexus vena mengembang di bawah selaput lendir di rektum. Vena yang meradang keluar ke luar, sehingga menyebabkan ketidakselesaan yang teruk pada pesakit, sementara gaya hidup penuh terganggu.

Dipercayai bahawa buasir lebih cenderung terjadi pada orang yang menghabiskan banyak waktu untuk duduk, pada orang yang berlebihan berat badan, yang suka mengambil sejumlah besar kopi, coklat, alkohol, dan buasir juga muncul pada orang yang sering mengalami sembelit. Selalunya, juruterbang, pekerja pejabat, dan pemandu menderita buasir. Wanita sangat rentan terhadap pembentukan buasir semasa melahirkan anak, dan juga selepas kelahirannya.

Dengan buasir, pendarahan dari dubur bermula sebelum atau selepas perbuatan buang air besar. Darah merah dapat menyelimuti tinja, terlihat pada linen. Darah dapat dikeluarkan secara bertahap, kadang-kadang diperkuat, dituangkan dalam aliran, sementara tidak bercampur dengan tinja. Jangan terlalu takut, setelah menghentikan pendarahan dengan segera, anda perlu pergi ke doktor.

Sekiranya pesakit mengalami gatal yang tidak tertahankan, terbakar di dubur, mengalami ketidakselesaan di dubur, misalnya, sesuatu boleh mengganggu, kemungkinan diagnosisnya adalah buasir.

Sekiranya urat simpul terdapat di rektum, ini adalah gejala poliposis, barah kolon, kolitis, proctitis, sebab itulah sangat penting untuk berjumpa doktor.

Pendarahan kecil tidak boleh menyebabkan seseorang tidak selesa, sementara keadaan umum badan semakin teruk, dan anemia teruk boleh berlaku.

Sebilangan besar penghidap buasir lebih suka dirawat di rumah sendiri, menggunakan pelbagai ubat tradisional, ubat-ubatan. Lilin digunakan secara meluas, dengan bantuan ubat semacam itu, anda dapat menghentikan pendarahan dengan cepat, kerana mengandungi komponen yang membantu menyempitkan saluran. Mandi tanpa henti dengan air sejuk, serta lilin ais, baik untuk pendarahan..

Keretakan terbentuk akibat sembelit yang berpanjangan, percubaan keras untuk membuang air besar, setelah melahirkan pada wanita, dengan penggunaan julap yang kerap. Selalunya, retakan di dubur mengganggu lelaki homoseksual yang, mengetahui tentang masalah, tidak tergesa-gesa untuk menyelesaikannya.

Keretakan adalah sejenis kecacatan pada usus, di mana terdapat sebilangan besar ujung saraf, sehingga pesakit merasa sakit parah, dan juga melihat pendarahan. Kesakitan yang tidak dapat ditoleransi berlaku secara berterusan; ketika cuba membuang air besar, lendir atau nanah mungkin keluar bersama najis, yang merupakan penyakit akut. Semasa anda pergi ke tandas, seseorang merasa sakit teruk, selepas itu anda dapat melihat bagaimana najis ditutup dengan filem berdarah dengan kotoran lendir, kadang-kadang nanah.

Gejala fisur dubur serupa dengan buasir, perbezaannya ialah jika berlaku fisura, nod vena tidak terbentuk. Keretakan pada dubur sering dirawat sendiri di rumah dengan menggunakan ubat yang diperlukan..

Polip berbahaya kerana anda sudah lama tidak mengetahui tentangnya, namun setelah mencapai dimensi yang ketara semasa trauma, mereka dicirikan oleh kehilangan darah yang teruk.

Polip lebih kerap berlaku pada orang tua. Perkumuhan darah, secara umum, tidak menyakitkan, tinja dapat ditutup dengan darah, atau dicampur dengan darah.

Dengan polip yang terletak tinggi, darah berwarna gelap, likat, dilepaskan dalam jumlah kecil. Dengan penyakit ini, seseorang merasa tidak selesa. Dia selalu merasa ada sesuatu yang mengganggu rektum, gatal selalu terasa.

Polip dirawat hanya dengan operasi. Hanya setelah doktor menghilangkan polip sepenuhnya, pendarahan berhenti, keradangan hilang. Pesakit dihantar untuk rawatan pemulihan, yang meliputi pemakanan yang tepat, pematuhan dengan rejimen selebihnya.

Dengan jangkitan pada usus, selain pembuangan darah setelah pergi ke tandas, ia disertai dengan suhu badan yang tinggi, menggigil, cirit-birit, sakit perut yang tajam, dan kerap muntah. Menurut tanda-tanda ini, seseorang dapat menilai patologi usus akut.

Darah dengan jangkitan seperti itu keluar dalam gumpalan kecil dengan tinja. Jangkitan usus dengan cepat merosakkan badan, pesakit berasa lebih teruk setiap jam, kekejangan di kaki dan kelemahan juga muncul. Jangkitan seperti itu sangat mengerikan kerana badannya mengalami dehidrasi, jangkitan boleh disebarkan kepada ahli keluarga.

Pesakit ditempatkan di wad berjangkit. Doktor menetapkan pengambilan Rehydron untuk mengelakkan dehidrasi, antibiotik untuk menghilangkan patogen, serta satu set ubat lain yang membantu menghilangkan penyakit ini.

Kolitis, proctitis disebut keradangan usus besar. Selalunya penyakit ini diperhatikan pada orang berusia lebih dari 55 tahun. Penyakit ini berlanjutan dengan kesakitan yang teruk di seluruh perut, najis terganggu. Hampir mustahil untuk melihat darah dengan kolitis, jika hanya dalam jumlah kecil, ia paling sering dicampurkan dengan tinja. Dalam kes yang jarang berlaku, darah merah menyelimuti tinja. Sebilangan besar lendir diperhatikan dalam tinja..

Diverticulum merujuk kepada penonjolan dinding rektum, yang diperhatikan pada orang tua. Sekiranya anda mencederakan diverticulum, anda dapat melihat bagaimana darah dilepaskan dari dubur, sementara gumpalan warna merah terang dengan kekotoran kotoran diperhatikan.

Dengan pencerobohan helminthik di usus, rembesan darah agak jarang berlaku. Sekiranya parasit merosakkan selaput lendir dalam usus, dalam kes ini, hanya dengan bantuan analisis anda dapat melihat titisan darah di dalam tinja. Rawatan untuk diverticulitis ditetapkan oleh doktor - ahli gastroenterologi.

Penyakit Crohn dan kolitis ulseratif. Penyakit ini adalah yang paling berbahaya, menyerang usus, sementara pesakit mengalami keradangan yang teruk. Selaput lendir ditutup dengan ulser dari atas, saluran darah rosak disebabkan oleh ini, yang merupakan akibat pendarahan dari dubur. Patologi paling sering diperhatikan pada orang selepas 35 tahun, wanita lebih cenderung kepada penyakit.

Penyakit Crohn dan kolitis ulseratif dicirikan terutamanya oleh rasa sakit, cirit-birit, dan demam. Darah diperhatikan dengan cirit-birit. Cukup sukar untuk menyembuhkan kolitis ulseratif, ahli gastroenterologi memberi pertolongan. Sejumlah ubat diresepkan mengandungi pelbagai asid, siklosporin A.

Penyakit Crohn dirawat dengan ubat hormon, imunosupresan, dan ubat anti-radang..

Penyakit seperti barah usus dianggap kompleks, berbahaya, sukar disembuhkan. Selalunya orang tidak menyedari bahawa pembuangan darah dari dubur adalah penyebab barah usus. Bahaya penyakit ini terletak pada kenyataan bahawa pada tahap awal agak sukar untuk didiagnosis. Sekiranya anda mengalami pendarahan seperti itu, anda harus segera berjumpa doktor.

Darah dengan penyakit seperti itu muncul kerana dinding usus besar rusak, dan keradangan tisu pecah. Bahan tinja dicampur dengan darah, juga lendir, nanah muncul di dalamnya, yang khas untuk kolitis.

Darah ketika cuba pergi ke tandas pada pesakit dengan barah usus diperhatikan dalam semua kes, yang merupakan tanda utama penyakit ini.

Penyakit ini berbeza dengan buasir kerana darah itu dikeluarkan sama ada bersama dengan najis, atau hingga buang air besar. Kanser boleh berlaku akibat fraktur rektum atau buasir yang tidak dirawat..

Kanser hanya dirawat di jabatan onkologi; malangnya, tidak ada ahli proktologi yang dapat membantu di sini. Tumor dikeluarkan oleh pakar bedah. Juga, doktor boleh menetapkan ubat Tsiramza, ubat Lomustine, Avastin atau Olaparib.

Pendarahan dari dubur berlaku walaupun pada bayi. Keadaan kanak-kanak ini menyebabkan ketakutan panik, kerana semua orang sedar bahawa gejala seperti itu sering menjadi tanda penyakit serius. Bayi yang disusui mungkin mempunyai najis longgar dengan sejumlah kecil darah, kadang-kadang ini dianggap sebagai reaksi alergi, dan manifestasi seperti itu mungkin terjadi dengan kekurangan laktosa.

Kotoran berdarah dapat menandakan penyakit seperti penyumbatan usus, sementara anak takut, cemas, kondisinya lemah, dalam hal ini diperlukan rawatan perubatan segera.

Apabila bayi dewasa berkomunikasi dengan kanak-kanak lain, tubuh lebih mudah terkena jangkitan usus. Dalam kes ini, juga mungkin untuk melepaskan darah dari dubur, hanya patologi yang disertai oleh demam, muntah, kelemahan, pening. Semasa penyakit seperti itu, mabuk umum badan diperhatikan. Ibu bapa harus berhati-hati untuk mencegah dehidrasi, memanggil ambulans, dan mula mengambil Regidron.

Tidak kira berapa usia kanak-kanak itu, pada usia berapa pun, bintik dari garis tidak boleh diabaikan. Jangan mengubati sendiri, hanya seorang proctologist yang dapat membuat diagnosis khusus. Pakar di kaunter penerimaan dengan teliti memeriksa rektum, jika perlu, melakukan pemeriksaan ultrasound. Sekiranya disyaki barah usus besar, maka doktor akan melakukan kolonoskopi. Sekiranya sejumlah kecil darah dirembeskan pada anak, maka tinja diperiksa menggunakan ujian makmal, adalah perlu untuk mengetahui dalam apa kes darah mungkin terjadi.

Tidak ada rawatan khusus dan khusus untuk pendarahan dari rektum, kerana ini adalah gejala banyak penyakit, hanya dengan diagnosis yang tepat dapat ditentukan rawatan yang berkesan..

Darah dari dubur: rawatan dan pencegahan

Sekiranya anda melihat sedikit pelepasan dari dubur, semasa latihan fizikal, pada waktu rehat, ketika cuba membuang air besar, dalam kes ini, anda harus segera menghubungi pakar proktologi. Sekiranya darah dari dubur dikeluarkan oleh aliran, keperluan mendesak untuk memanggil ambulans. Pada peringkat awal penyakit ini lebih cepat, rawatan yang lebih berkesan.

Untuk menyembuhkan patologi, doktor mesti mengetahui penyakit spesifik apa yang harus dia hadapi. Pada mulanya, penyebab pendarahan dikenal pasti, kemudian rawatan yang disasarkan bermula (contohnya, suntikan Konakion).

Dalam perubatan hari ini anda dapat mengetahui keadaan usus, kemungkinan patologi di dalamnya dengan bantuan beberapa kaedah yang berkesan, iaitu:

  • Kolonoskopi Ia diresepkan apabila anda perlu melihat gambaran jelas mengenai keadaan usus besar, seluruh rongga.
  • Sigmoidoskopi. Kaedah ini membolehkan anda mengenal pasti tumor di rektum, fisur dubur, buasir.
  • Irrigoskopi. Bahan khas diperkenalkan ke dalam usus, dengan bantuan yang mana ubat itu melihat gambaran lengkap, menunjukkan kemungkinan patologi, serta keadaan dinding usus besar.
  • Gastroduodenoskopi. Semasa prosedur ini, doktor menggunakan endoskopi untuk menentukan kehadiran ulser perut dan ulser duodenum.
  • Laparoskopi. Ia digunakan hanya dalam kes di mana terdapat keperluan untuk mengambil tisu untuk dianalisis - biopsi. Prosedur dengan bantuan laparoskop agak sukar, ia hanya dilakukan dalam keadaan kecemasan.

Berkat teknologi moden, cukup mudah untuk membuat diagnosis yang tepat; didiagnosis dengan betul dengan sebarang penyakit akan membantu menyembuhkannya dengan cepat dan berkesan..

Sekiranya terdapat bintik-bintik dari dubur, berjumpa doktor secepat mungkin. Dalam masa terpendek, pakar akan menjalankan penyelidikan, menetapkan rawatan.

Dengan retakan di dubur, pertama sekali doktor membawa kepada keadaan normal saluran gastrointestinal, di mana najis akan lembut, tidak akan mengganggu rektum. Makanan kaya serat harus disertakan..

Minum sejumlah besar cecair juga memberi kesan yang baik terhadap konsistensi tinja. Sekiranya pesakit mempunyai keadaan kritikal, dalam kes ini, pakar menetapkan penggunaan julap. Di samping itu, penggunaan pelbagai salap diresepkan, yang cepat menyembuhkan luka di rektum. Rawatan retak cukup lama, pesakit harus mempunyai kesabaran dan kekuatan. Kemungkinan besar, anda perlu berjumpa doktor sebulan sekali, untuk pemeriksaan, untuk mengenal pasti peningkatan.

Sekiranya seseorang didiagnosis dengan divertikulosis, maka perlu terlebih dahulu menghilangkan keradangan. Sekiranya ubat-ubatan tersebut ternyata tidak aktif, doktor akan melakukan operasi.

Sekiranya penyakit itu diwarisi, kita dapat menjangkakannya lagi. Selepas beberapa waktu, anda perlu mengawal kemungkinan kecenderungan pembuangan darah dari dubur.

Hanya pakar bedah yang dapat menghilangkan tumor di rektum, sementara ubat-ubatan sama sekali tidak berdaya. Pesakit perlu mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin, kerana pada peringkat awal tumor dirawat dengan lebih berkesan, dan juga tidak mungkin berkembang menjadi ganas.

Buasir dapat disembuhkan dengan ubat yang tepat hanya jika penyakitnya awal..

Sekiranya pesakit memulakan rawatan untuk mengeluarkan darah dari dubur, maka dia perlu mengikuti beberapa langkah pencegahan.

Dianjurkan untuk menggunakan kertas tandas yang lembut dan lembut, sehingga ada kemungkinan untuk tidak mencederakan dubur. Selalunya di tandas pejabat menggunakan kertas tandas yang keras dan keras, lebih baik membawa gulungan lembut.

Adalah perlu untuk memotong kuku pendek. Kuku jari yang dipotong dengan betul tidak boleh mempunyai sudut yang tajam, agar tidak mencederakan dubur setelah buang air besar. Kuku panjang, manikur bergaya, tentu saja semua ini cantik, tetapi mudah mencederakan buasir, selepas itu pendarahan akan bermula.

Sekali sehari, disarankan untuk menggunakan dana yang melembutkan dubur sebelum buang air besar. Sebilangan kecil Vaseline harus diletakkan di rektum..

Jangan terburu-buru semasa makan, disarankan untuk mengunyah makanan sepanjang masa, sekiranya terdapat bintik-bintik, proses makan harus berhati-hati.

Anda harus meninggalkan penggunaan produk yang tidak dicerna sepenuhnya oleh usus, misalnya jagung. Elakkan menelan tulang kecil dari ikan, mereka dapat menembus usus yang meradang, mengakibatkan pendarahan, dan komplikasi berikutnya.

Perlu minum cecair dalam kuantiti yang banyak. Air, buah rebus, teh, najis lembut, yang akan memudahkan perjalanan ke tandas. Semakin sedikit pesakit akan mendorong, semakin kecil kemungkinan pendarahan.

Dianjurkan untuk memasukkan sejumlah besar serat makanan dalam makanan. Anda perlu makan lebih banyak sayur-sayuran, kekacang, buah-buahan. Begitu juga dengan cecair, serat menyumbang kepada pembentukan najis lembut, sementara tidak perlu mendorong keras semasa buang air besar.

Setelah semua langkah pencegahan diikuti, sekiranya berlaku peningkatan keadaan umum tubuh, masih perlu berjumpa doktor.

Penyebab darah dari dubur, penyakit usus yang dicirikan oleh pendarahan

Darah dari dubur boleh menjadi tanda patologi paling berbahaya dari sistem usus. Oleh itu, semasa mengesan kesan darah pada kertas tandas, anda mesti berwaspada. Walaupun bintik hilang dengan sendirinya, ini tidak bermaksud bahawa penyebabnya, iaitu penyakit yang menyebabkan kehilangan darah, telah hilang sepenuhnya. Selepas beberapa ketika, darah di dalam najis muncul lagi, hanya penyakit yang dapat diabaikan.

Doktor dapat mengenal pasti punca pendarahan dengan mengotorkan darah. Fenomena ini boleh timbul di mana-mana bahagian sistem pencernaan, dan semakin tinggi tumpuan (perut, saluran esofagus), semakin gelap darah. Apabila tapak pendarahan terletak di bahagian bawah, misalnya, di rektum atau kolon sigmoid, darah mempunyai warna merah atau merah.

Darah menjadi coklat atau hitam di bawah pengaruh enzim organ pencernaan, tetapi semasa cirit-birit prinsip ini tidak berfungsi, kerana pergerakan usus dipercepat, dan darah merah tidak mempunyai waktu untuk menggelap. Dalam keadaan seperti itu, bahkan ulser perut atau gastritis boleh menyebabkan pendarahan dari dubur.

Darah dari dubur semasa pergerakan usus: menyebabkan

Darah dari bukaan rektum bukanlah penyakit yang terpisah, tetapi hanya gejala patologi tertentu. Pelepasan darah dari usus boleh berlaku dengan penyakit seperti:

  • Buasir meningkat,
  • Fisur usus,
  • Tumor usus,
  • Penyakit Crohn,
  • Kolitis tidak spesifik,
  • Thrombophlebitis saluran splenik,
  • Ulser duodenum,
  • Disentri, Salmonella, kepialu,
  • Penyakit Viral dan Berjangkit,
  • Stenosis tulang belakang punggung bawah,
  • Parasit usus,
  • Demam berdarah.
Tandas

Pendarahan dubur boleh berlaku pada wanita dan lelaki. Malah seorang remaja tidak selamat dari ini. Walau bagaimanapun, selalunya gejala itu menyusahkan pesakit yang berumur dewasa. Penyakit di atas terbentuk di bawah faktor-faktor tertentu, termasuk kekurangan zat makanan, sembelit, ketidakaktifan fizikal, kecenderungan genetik yang tidak baik, ketidakaktifan fizikal, lesi usus berjangkit oleh mikroflora patogen, penyalahgunaan alkohol dan tembakau, pendedahan kepada karsinogen, diet tidak sihat dan minum air yang tidak dirawat.

Dalam kes yang jarang berlaku, aliran darah dari dubur menjadi gejala leukemia, pembekuan darah di saluran mesenterik, jangkitan genital, dan juga kerusakan pada bacillus tuberkel.

Lazimnya, darah menjadi kelihatan ketika usus kosong. Ia boleh bercampur dengan najis, menonjol sebelum dan semasa buang air besar, atau berada di atas lajur tinja. Punca sebenar kehilangan darah hanya dapat ditentukan oleh doktor setelah pemeriksaan terperinci di klinik.

Pendarahan pendarahan

Sekiranya buasir adalah penyebab pendarahan selepas pergerakan usus biasa, maka fenomena ini akan dicirikan oleh gejala berikut:

  • Kemunculan darah ketika tekanan darah di saluran meningkat. Atas sebab inilah pendarahan hemoroid diperhatikan semasa pengosongan dan tekanan fizikal yang kuat, berlanjutan dengan pembakaran dan gatal-gatal,
  • Bahagian pertama darah mempunyai warna yang sangat gelap. Apabila semua najis dilepaskan sepenuhnya, darah mengalir terang. Faktanya ialah kawasan buasir dibekalkan dengan darah arteri,
  • Pendarahan terhadap buasir berhenti dengan sendirinya, dan tidak memerlukan tindakan segera,
  • Darah tidak pernah mula mengalir semasa buasir, ketika pesakit tenang dan tidak bergerak, dan tidak pernah ada darah beku coklat gelap dengan diagnosis ini.

Buasir hanya boleh disertai dengan darah merah, yang mula mengalir hanya dalam keadaan tertentu. Sekiranya pelepasan dengan sifat yang berbeza diperhatikan dalam darah, maka ini dapat menjadi tanda perkembangan penyakit lain, misalnya, patologi rektum atau usus besar.

Pendarahan di hadapan buasir dikaitkan dengan pelanggaran peredaran darah di usus. Fenomena ini berlaku dengan kesakitan yang teruk. Terdapat disfungsi saluran darah dengan genangan dan kemunculan buasir yang dapat berdarah.

Penting! Buasir tidak selalu dicirikan oleh rasa sakit, paling kerap selepas pendarahan adalah pendarahan tetap. Dalam kes ini, anda mesti mengunjungi doktor proktologi yang akan menetapkan terapi kompleks dengan ubat-ubatan.

Fisur dubur dengan pendarahan

Di kawasan rektum, sebilangan besar kapal terkonsentrasi, ditunjukkan sebagai pengumpulan kapilari dan urat. Semasa kerosakan tisu linear, mereka terlibat dalam proses penyakit. Air mata mereka menyebabkan pendarahan. Terdapat beberapa sebab yang menyebabkan kemunculan darah semasa fisur dubur:

  • Menggunakan kertas tandas yang terlalu keras, kerana walaupun dengan kesan mekanikal yang kecil, pecah linear membran mukus meningkat,
  • Seks dubur. Pelajaran ini dikontraindikasikan dengan ketat untuk orang yang menghidap penyakit sistem usus. Proses ini disertai dengan kerosakan vaskular, luka oleh pelbagai jangkitan, yang boleh menyebabkan komplikasi berbahaya - paraproctitis,
  • Bersalin. Sekiranya semasa kehamilan seorang wanita muda mengalami retakan di dubur pada trimester apa pun, maka semasa melahirkan anak keadaan ini bertambah buruk,
  • Sembelit berlarutan. Semasa najis tidak lama, najis dipadatkan, tekan pada dinding usus. Kotoran keras semasa melukai mukosa yang rentan. Ini menyebabkan kecederaan kapal hemoroid, keretakan yang teruk dan pendarahan,
  • Penyakit yang disertai. Selalunya retakan di dubur disertai oleh beberapa patologi proktologi lain: buasir, prolaps usus, paraproctitis. Semua penyakit ini menimbulkan pendarahan.

Sebagai tambahan kepada faktor-faktor ini, pendarahan dengan fisur rektum bermula dengan latar belakang serangan helminthik, kekurangan zat makanan, dan mengabaikan peraturan kebersihan.

Walaupun pendarahan ringan, tetapi jangka panjang memburukkan keadaan pesakit, risiko mengembangkan anemia meningkat.

Kanser rektum

Salah satu ciri khas kanser usus adalah pendarahan. Gejala ini diperhatikan pada 90 peratus orang yang menderita barah usus. Selalunya, pendarahan berlaku sebagai sebahagian kecil darah semasa atau selepas pengosongan.

Faktor-faktor yang mempengaruhi pendarahan pada barah usus:

  • Peningkatan tumor dan pelanggaran integriti dengan tinja,
  • Ulser barah dengan kerosakan vaskular,
  • Tumor tumbuh ke arah lumen usus, dan kemudian tumbuh ke dinding usus.

Pelepasan berdarah dengan najis tidak selalu kelihatan. Dalam beberapa keadaan, mereka hanya dapat dikesan dengan analisis. Pada barah, mungkin terdapat pendarahan dalaman, yang hanya dapat ditentukan dengan menggunakan biokimia dan OAK, jika hasilnya menunjukkan anemia dan kadar zat besi yang rendah. Juga, pesakit ditetapkan analisis sampel tinja untuk darah implisit.

Penyakit Crohn

Penyakit Crohn dicirikan oleh pelbagai tanda klinikal yang muncul secara berperingkat dalam proses pemburukan penyakit ini, dan secara tiba-tiba. Patologi boleh mengambil bentuk ringan atau teruk. Proses penyakit berlanjutan dengan keradangan transmural dinding usus, yang mempengaruhi keseluruhan ketebalannya. Fokus penyakit ini adalah di meja submukosa usus dan merebak ke lapisan otot.

Lesi segmen dan polysegmental jelas dibezakan dari bahagian usus yang sihat. Dalam proses penyakit ini, fokus radang muncul, nodul yang disebut granuloma muncul, dan dinding usus menebal dan membengkak. Di kawasan yang terjejas terdapat ulser memanjang seperti celah, merebak ke seluruh ketebalan dinding usus. Komplikasi fenomena ini adalah fistula dan, dalam kes yang jarang berlaku, abses. Kerana keradangan yang panjang, bentuk parut, pembersihan usus menurun.

Kumpulan tanda berikut dibezakan: umum, tempatan dan ekstraintestinal. Pada peringkat awal, penyakit Crohn disertai dengan najis longgar, kembung, sakit ringan di bahagian bawah perut atau di kawasan lumen dubur. Kadang-kadang pada awal penyakit ini, keluhan rektum berlaku. Cirit-birit selalunya tanpa darah. Keradangan usus diperhatikan dengan pembebasan air dan mineral, yang menjadikan tinja cair.

Gejala biasa pada peringkat akhir patologi Crohn adalah kekejangan, muntah, pendarahan, loya, rasa sakit yang teruk.

Sekiranya penyakit itu ringan, pesakit merasa tidak selesa di usus, melihat darah pada tisu tandas. Selera makannya menurun, berat badan hilang. Penipisan boleh menjadi komplikasi, kerana nutrien praktikalnya tidak diserap dalam usus, tetapi keluar. Pemburukan penyakit boleh didahului oleh fenomena seperti pyoderma, arthrosis, dll..

Kolitis ulseratif dengan pendarahan

Kolitis nonspesifik ulseratif mempunyai nama tidak rasmi yang lain - proctocolitis hemoragik. Selain keradangan pada usus besar, penyakit ini menyebabkan pendarahan pada lumen usus..

Metamorfosis morfologi adalah capillarostasis, desquamation dari lapisan epitelium, kematian zarah lapisan basal membran mukus. Pada masa yang sama, kapal besar mengalami hakisan, yang menyebabkan pendarahan.

Sifat pendarahan itu besar atau kecil, tidak mengancam nyawa. Tanda-tanda utama: kehadiran tenesmus, pesakit sering pergi ke tandas, memerhatikan darah pada tinja. Penyakit ini mempunyai beberapa bentuk: akut, mengalir pada kecepatan kilat atau jangka panjang, serta kronik, yang boleh berulang atau kekal.

Tahap kolitis ulseratif dan gejala mereka:

  • Pendarahan dubur tanpa mengganggu najis normal,
  • Pendarahan dari dubur dengan campuran lendir dengan najis terjejas dalam bentuk cirit-birit. Keadaan ini dicirikan oleh suhu tinggi, mabuk yang meningkat.,
  • Cirit-birit yang banyak dengan darah, menyebabkan keletihan, leukositosis, penurunan neutrofil dalam darah, dan dehidrasi badan. Kotoran mempunyai rupa cecair yang terdiri dari darah dan busa. Pesakit dengan gejala seperti itu dikirim ke hospital untuk mendapatkan rawatan, kerana mustahil untuk mengatasi tahap ini secara rawat jalan..

Kaedah Diagnostik

Sekiranya titisan darah terdapat dalam tinja, anda harus menghubungi klinik untuk mendapatkan diagnosis segera secepat mungkin. Pertama sekali, anda mesti berjumpa dengan proctologist. Dia akan memeriksa aduan, melakukan pemeriksaan dan pemeriksaan palpasi. Sekiranya darah adalah hasil buasir atau retakan di saluran, maka ini dapat dikesan dengan prosedur palpasi standard.

Tetapi penyelidikan lebih lanjut mengenai keadaan usus dan organ lain mungkin diperlukan, kerana analisis ini akan ditetapkan. Kajian wajib tinja adalah ujian untuk telur helminth dan kehadiran darah tersembunyi.

Doktor dapat memberikan keputusan akhir dan diagnosis yang tepat selepas sigmoidoscopy. Pemeriksaan ini membantu mengkaji keadaan usus bawah menggunakan alat - endoskopi. Doktor memasukkan tiub nipis ke dalam dubur, di mana kamera dipasang. Doktor memerhatikan semua yang berlaku di dalam skrin monitor. Had untuk memperkenalkan ruang adalah panjang 30 sentimeter. Tetapi selalunya nilai ini cukup untuk menentukan penyakit. Secara amnya, prosedur ini tidak berbahaya, praktikalnya tidak mempunyai kontraindikasi. Satu-satunya pengecualian apabila sigmoidoskopi tidak dapat dilakukan adalah ketika darah mengalir dengan banyak dan sukar untuk menghentikannya, kerana dalam keadaan ini doktor tidak akan dapat memperoleh maklumat yang boleh dipercayai, dan bahkan berisiko mencederakan dinding usus..

Pemeriksaan dengan endoskop perlu dibuat dengan teliti. Sehingga doktor dapat memeriksa semuanya secara terperinci, anda harus membersihkan usus sepenuhnya dari tinja. Oleh itu, beberapa hari sebelum prosedur, anda harus menjalani diet, dan pada waktu pagi sebelum pergi ke makmal, letakkan enema atau minum julap pada waktu malam.

Taktik dan kaedah rawatan

Seperti yang telah disebutkan, pendarahan dubur bukanlah penyakit, tetapi hanya gejala. Oleh itu, ia tidak boleh diabaikan. Sebagai peraturan, pesakit tidak dapat secara bebas menentukan penyebab sebenar darah, terutama kerana mereka tidak dapat memberikan terapi yang tepat.

Dengan senarai diagnosis yang begitu banyak yang membawa kepada pendarahan dubur, mustahil untuk membincangkan taktik rawatan tunggal untuk semua pesakit yang memerhatikan darah mereka setelah dikosongkan. Untuk mengatasi pendarahan, tidak cukup hanya minum ubat hemostatik. Ia perlu untuk menyembuhkan penyakit yang menyebabkan kehilangan darah.

Namun, jauh dari semua pesakit, kehadiran darah yang mengalir dalam bahagian kecil dari dubur menunjukkan penyakit serius. Bagaimanapun, tanda ini menjadi alasan penting untuk berkunjung ke hospital. Tiada rawatan diri di rumah yang boleh diterima di sini, walaupun anda mengetahui punca pendarahan yang tidak berbahaya..

Dengan mengambil kira apa yang sebenarnya menyebabkan aliran darah, doktor memilih kaedah rawatan yang paling berkesan, yang digabungkan dalam kategori berikut:

  • Terapi dengan tablet dan bentuk ubat lain sering digunakan semasa penyakit berjangkit, atau jika aliran darah diprovokasi oleh lesi helminthik. Dengan menghilangkan penyakit ini, anda boleh melupakan pendarahan,
  • Operasi - boleh diresepkan untuk mengesan neoplasma, polip usus, untuk menghilangkan buasir dalam bentuk lanjut,
  • Terapi kontak - membantu dengan bisul dinding gastrik atau duodenum: bisul disembuhkan,
  • Terapi gabungan sering diperlukan untuk meningkatkan keberkesanan rawatan. Sebagai contoh, selepas campur tangan pembedahan dan invasif minimum, rawatan antibiotik mungkin ditetapkan..

Terlepas dari apa yang menjadi faktor utama pembuangan darah dubur, perkara pertama yang perlu dilakukan oleh pesakit adalah pergi ke janji temu dengan pakar proktologi yang kompeten dan berpengalaman. Dia akan membuat diagnosis yang tepat dan membincangkan semua kaedah menghentikan pendarahan yang sesuai dalam kes tertentu..