Ujian darah INR - apa itu. Norma dan tafsiran ujian darah INR pada orang dewasa dan kanak-kanak

Setiap orang yang, untuk keadaan tertentu, dipaksa untuk mengambil ubat penipisan darah diminta untuk mengawal kemampuan pembekuannya. Ini membantu bukan sahaja untuk menilai keberkesanan rawatan, tetapi juga untuk menetapkan dos yang diperlukan dengan betul. Untuk ini, penunjuk INR dalam darah dianggarkan dari ujian biasa.

Darah INR

Pesakit tidak perlu mengetahui apa INR dalam ujian darah; doktor yang hadir bertanggungjawab untuk penyahkodan, tetapi anda harus mempunyai idea umum mengenai petunjuk ini. Singkatan ini mempunyai makna berikut - sikap normal antarabangsa. INR darah bukanlah nilai sebenar yang diperoleh semasa kajian, ia terdiri daripada beberapa peringkat. Petunjuk hanya dapat dikira secara matematik. Data berikut digunakan untuk pengiraan:

  1. Nilai masa prothrombin. Petunjuk diperoleh ketika melakukan koagulogram (analisis pembekuan darah lengkap). Untuk ini, mereka mengambil darah.
  2. Rata-rata nilai normal masa prothrombin, sebagai peraturan, adalah 11-16 saat.
  3. Indeks sensitiviti MIC atau tromboplastin. Ini adalah reagen yang digunakan oleh makmal; ia dibuat oleh syarikat yang berbeza. Pasport komponen selalu menunjukkan kesucian, kepekaan MIC.
  4. Selanjutnya, nilai pendidikan normal antarabangsa diperoleh dengan menaikkan nisbah masa prothrombin yang dikaji dengan kebesaran normal rata-rata ke tahap yang sama dengan angka MICI yang digunakan untuk analisis.

Ujian darah INR

Pengiraan di atas mungkin kelihatan rumit dan tidak perlu, kerana terdapat petunjuk sebenar pembekuan darah. Walau bagaimanapun, ujian darah untuk INR mempunyai ciri penting:

  1. Nilainya sangat penting untuk menilai keberkesanan, kebenaran terapi dengan antikoagulan tidak langsung, misalnya, Sincumar, Warfarin, Warfarex. Keanehan kesannya adalah bahawa mereka hanya mempengaruhi faktor pembekuan tertentu. Kaedah lain tidak akan memberikan jawapan yang tepat mengenai keadaan pautan ini dalam sistem pembekuan darah..
  2. Ujian INR akan bergantung pada kepekaan tromboplastin yang digunakan oleh makmal..
  3. Ternyata menganalisis kerja pembekuan dos koagulan tidak langsung, memandangkan jenis penyakit trombotik tertentu.

Semua ini membantu pakar mendapatkan nilai sebenar pembekuan darah. Kaedah pengiraan ini menghilangkan kesilapan, hemostasis, pengaruh luaran yang mempengaruhi hasil akhir. Sesiapa dan di mana sahaja melakukan analisis ini, indikator akan dianggap sama di hospital mana pun di dunia dan mempunyai ketepatan. Ini akan membantu menentukan dos antikoagulan yang diperlukan, rawatan kawalan dengan betul.

Ujian sedemikian hanya dilakukan kepada orang yang selalu mengambil antikoagulan tindakan tidak langsung. Mereka melaksanakannya, sebagai peraturan, sekali setiap 2-3 minggu, tetapi jika perlu, kajian dapat dilakukan lebih kerap. Ini dipengaruhi oleh tempoh rawatan, jenis patologi tertentu, keadaan pesakit. Sekiranya nisbah dinormalisasi menunjukkan hasil yang stabil, maka kajian dapat dilakukan sebulan sekali. Untuk melakukan ujian, perlu mendapatkan darah dengan mengambil dari urat periferal, hanya pada perut kosong.

Ujian darah INR - normal

Semasa kajian ini dijalankan, mereka dipandu oleh satu peraturan umum dalam penilaian: semakin tinggi indikatornya, semakin cair plasma menjadi. Norma INR darah selalu berada dalam nilai 1. Penyimpangan menunjukkan beberapa patologi, dos ubat yang salah. Kekurangan norma INR mungkin menunjukkan:

  1. Peningkatan, dengan mengambil kira patologi khusus. Ini menunjukkan overdosis ubat (antikoagulan tidak langsung), yang boleh menyebabkan komplikasi (pendarahan). Doktor harus mengurangkan dos.
  2. Sekiranya rendah, maka terapi tidak memberikan kesan yang diinginkan, pencairan darah tidak berlaku, yang dapat menyebabkan perkembangan trombosis vaskular. Dalam kes ini, dos harus ditingkatkan..

INR - norma pada wanita

Pada orang dewasa dan orang yang sihat, ujian akan selalu antara 0.7 dan 1.3. Norma INR pada wanita tidak berbeza dengan lelaki dan juga akan berubah-ubah di wilayah perpaduan. Satu-satunya perbezaan antara jantina yang berbeza adalah bahawa kawalan pembekuan mesti dilakukan dengan berhati-hati semasa kehamilan. Dalam tempoh ini, tubuh gadis itu mengalami perubahan yang luar biasa. Plasma tinjauan hendaklah 3 kali (1 pada setiap trimester).

Pada wanita hamil, penunjuk ini sedikit meningkat, yang tidak dianggap sebagai penyimpangan dari nilai normal. Dengan peningkatan nilai INR yang berlebihan, terdapat risiko kelahiran pramatang, keguguran pada peringkat awal. Untuk mengesahkan dan menghilangkan kesilapan, gadis itu menjalani ujian lain, setelah rawatan ditetapkan, pemantauan berterusan pembekuan sebelum dan selepas melahirkan.

Ujian darah INR - transkrip

Dengan patologi yang berbeza, mengambil ubat, data dari kajian ini berbeza. Penyahkodan ujian darah yang betul untuk INR dapat dilakukan oleh doktor yang menghadiri, yang mempertimbangkan semua pemboleh ubah. Terdapat banyak petunjuk untuk kajian ini. Sebagai peraturan, ujian ditetapkan untuk alasan berikut, yang ditunjukkan dalam penyahsulitan:

  1. Terapi fibrilasi atrium kronik. Apabila dirawat dengan warfarin, norma akan berada dalam lingkungan 2-3.
  2. Rawatan embolisme paru. Nilai akan berada dalam 2-3 unit.
  3. Selidik sebelum pembedahan. Penunjuk normal akan berada dalam julat 0.8-1.2.
  4. Penyakit jantung valvular. Dengan patologi ini, nilainya akan menjadi 2-3.
  5. Penyakit vaskular. Hasilnya akan berkisar antara 3 hingga 4.5.
  6. Terapi trombosis vena, petunjuk 2-3 akan dianggap normal.

INR meningkat - apa maksudnya

Menurut doktor, penyimpangan dari had petunjuk di atas adalah berbahaya dan sangat tidak diingini. Pencairan yang berlebihan kerana penggunaan Warfarin dan analog ubat ini akan menyebabkan penurunan kebekuan, pendarahan dalaman dan luaran. Tahap INR dalam darah harus berada di rentang 1, yang akan menunjukkan kebenaran terapi. Sekiranya penyimpangan berlaku, maka doktor, sebagai peraturan, mengurangkan dos ubat. Apabila INR meningkat pada orang yang tidak mengambil antikoagulan tidak langsung, ini menunjukkan kemungkinan perkembangan patologi berikut:

  • penyakit hati
  • infarksi miokardium;
  • tumor malignan;
  • polisitemia;
  • penyakit hemoragik pada bayi;
  • keadaan preinfarction;
  • masalah penembusan hempedu dari hati ke duodenum.

Apabila seseorang mempunyai nilai nisbah normalisasi antarabangsa di atas 6 unit, dia memerlukan rawatan segera di hospital, kerana terdapat risiko pendarahan yang besar dengan penyetempatan yang berbeza. Ini adalah keadaan yang sangat berbahaya, terutamanya jika terdapat patologi bersamaan, misalnya: penyakit ginjal, hipertensi arteri, ulser radang / peptik perut / usus.

Apa itu ujian darah INR, apakah norma dan penyahkodan

Ahli kardiologi menetapkan ujian darah untuk INR bagi kebanyakan pesakit mereka, sebab itulah mereka melakukannya dan apa penyahkodannya, anda dapat mengetahui dari artikel ini..

Apa yang menunjukkan darah INR?

Parameter INR ditetapkan sesuai dengan standar internasional, seperti yang tercermin dalam namanya. Sikap normalisasi antarabangsa - begini singkatannya INR.

Parameter ini mencirikan pembekuan plasma darah. Analisis lengkap sistem pembekuan (hemostasis) merangkumi banyak ujian, hasilnya diringkaskan dalam senarai yang luas - koagulogram.

INR adalah salah satu parameter terpenting dari koagulogram, yang memungkinkan untuk menilai masa pembekuan darah di sepanjang jalan luaran (sekiranya berlaku kerosakan tisu).

Ciri ini disebut masa prothrombin (PTT) dan diukur dalam beberapa saat. Tetapi PTV tidak memberikan idea objektif mengenai kadar pembekuan sebenarnya, kerana penunjuk ini bergantung pada jenis reagen yang digunakan dalam kajian.

Di makmal PTV yang berbeza, satu orang akan berbeza.

Untuk membawa hasil kajian PTV ke satu standard, nisbah normalisasi antarabangsa (INR) diperkenalkan ke dalam praktik.

Semasa menghitungnya, kepekaan reagen yang digunakan dalam kajian diambil kira.

Indeks Sensitiviti Antarabangsa (MIC), yang mempertimbangkan penyimpangan kepekaan reagen dari sampel standard, ditunjukkan oleh pengeluar pada setiap bungkusan dan digunakan dalam pengiraan INR.

MIC biasanya dari 1.0 hingga 2.0.

Definisi MNO adalah seperti berikut:

  • Pertama, terdapat hasil membagi PTV darah ujian dengan PTV, yang dianggap sebagai norma.
  • Kemudian hasil ini dinaikkan ke tahap yang sama dengan penunjuk MIC.

Hasilnya bebas dari kesilapan dan sama-sama menunjukkan untuk doktor dari semua negara..

Nilai INR

Parameter pembekuan adalah salah satu ciri terpenting yang menentukan keadaan kesihatan. Sekiranya kadar pembekuan darah melampaui nilai normal ke arah peningkatan, maka risiko pembekuan darah meningkat.

Gumpalan darah dapat menyekat tempat tidur vaskular, meninggalkan bahagian organ yang paling penting - jantung, otak, tanpa bekalan darah.

Arteri yang tersumbat dengan pembekuan darah adalah penyebab langsung penyakit mematikan:

  • Infark otot jantung,
  • Infarksi serebrum,
  • Tromboemboli paru-paru (TLA).

Risiko tinggi arteri tersumbat dengan pembekuan darah pada individu:

  • Kecacatan jantung, penyakit jantung koronari,
  • Pesakit trombosis,
  • Dengan aritmia jantung - dengan fibrilasi atrium, extrasystole,
  • Sejarah strok iskemia dan infark miokard,
  • Prostetik injap jantung dan arteri koronari,
  • Mengalami perubahan sklerotik pada arteri - orang berusia lebih dari 50 tahun.

Untuk mengurangkan risiko pembekuan darah pada kategori pesakit ini, mereka diberi ubat pengencer darah yang mesti diminum setiap hari dan seumur hidup..

Tetapi ketika mengambil antikoagulan seperti Warfarin, Warfarex, pembekuan darah dapat berkurang sehingga bahaya lain muncul - ancaman pendarahan luaran dan dalaman, strok hemoragik.

Untuk memastikan pembekuan darah berada dalam jarak yang selamat, ujian INR ditetapkan.

Pemantauan sistematik parameter ini memungkinkan untuk memantau dinamika penipisan darah, dan dengan mengurangkan atau meningkatkan dos harian antikoagulan Warfarin, kembalikan INR ke zon selamat - dari 2.0 hingga 3.0.

Bagi orang yang sihat, kira-kira sama dengan 1, hasilnya akan 2-3 kali lebih tinggi daripada biasa.

Tetapi bagi pesakit dengan penyakit kardiovaskular, tahap penipisan darah ini adalah optimum. MNO yang lebih tinggi mungkin sudah menjadi faktor risiko pendarahan.

Warfarin dan analognya adalah antikoagulan tidak langsung. Tindakan mereka bertujuan untuk menyekat pengeluaran faktor pembekuan oleh hati.

Ubat ini mengganggu metabolisme vitamin K, yang terlibat dalam sintesis faktor pembekuan darah. Akibatnya, karena kekurangan vitamin K, hati tidak dapat mempertahankan daya pembekuan yang tinggi, pencairan darah, risiko pembekuan darah berkurang.

Antikoagulan langsung (heparin, hirudin, dan lain-lain), serta ubat-ubatan berdasarkan asid acetylsalicylic (aspirin), yang secara langsung mempengaruhi agregasi platelet, tidak mempengaruhi INR.

Semasa mengambilnya, dan juga ketika mengambil Xarelto, tidak perlu kawalan MNO.

INR semasa mengambil Warfarin

Siapa yang diberi ujian INR dan apa norma?

Ujian untuk INR boleh diberikan:

  • Secara sistematik. Ujian MN biasa ditunjukkan untuk sesiapa yang mengambil antikoagulan tidak langsung seperti Warfarin..
  • Sekali. Kajian semacam itu dilakukan sebagai persiapan untuk campur tangan pembedahan, semasa kehamilan, dalam diagnosis penyakit yang disertai dengan gangguan hemostatik.
  • Atas permintaan pesakit. Dianjurkan dari semasa ke semasa untuk menjalani ujian INR untuk orang tua, lelaki yang ahli keluarga terdekatnya mengalami serangan jantung awal, wanita selepas menopaus, mereka yang mengambil antikoagulan langsung profilaksis (heparin, hirudin, dll.) Dan produk jantung berasaskan aspirin.

Orang muda yang sihat yang tidak bersiap untuk campur tangan pembedahan dan melahirkan anak tidak perlu menderma darah untuk INR.

Bagi mereka, indikator normal hampir dengan perpaduan dan berada dalam julat 0.7-1.3. Anda dapat mengetahui norma INR yang mana untuk kategori yang selebihnya mungkin dari jadual di bawah..

Piawaian INR untuk Warfarin

Syarat yang memerlukan WarfarinNorma INR
Terapi serangan jantung3.0-4.5
Terapi TLA2.0-3.0
Terapi Trombosis Vena2.0-3.0
Profilaksis trombosis vena pasca operasi2.0-3.0
Pencegahan tromboemboli dengan kecacatan miokardium2.0-3.0
Pencegahan tromboemboli pada fibrilasi atrium2.0-3.0
Pencegahan selepas penggantian injap mitral2.5-3.5
Selepas penggantian injap aorta2.0-3.0

Piawaian untuk kategori orang yang tidak memerlukan pemantauan INR secara berkala

Kategori orang yang tidak mengambil warfarin dan analognyaNorma INR
Lelaki sihat, wanita0.7-1.3
Mengambil antikoagulan langsung, produk jantung berasaskan aspirin secara berkala0.8-1.2
Bersedia untuk pembedahan0.8-1.25
Perempuan mengandung0.8-1.25

Ketidakpatuhan terhadap norma MNO ketika menyahkod keputusan ujian memerlukan perundingan dengan doktor.

Penyimpangan MHO dari norma

Lebihan nilai MHO di luar norma menunjukkan peningkatan risiko penyakit serius dan memerlukan pengambilan tindakan segera untuk menormalkannya.

Sekiranya nilai INR dalam analisis telah melampaui norma pada pesakit yang kerap mengambil warfarin atau antikoagulan tidak langsung yang serupa, ini bermakna dos harian ubat mesti disesuaikan.

Sekiranya nilainya meningkat di atas 3.0, dos harian warfarin harus dikurangkan. Dos harus dinaikkan jika indikator melebihi had normal yang lebih rendah (kurang dari 2.0). Keputusan untuk menukar dos harus dibuat oleh doktor yang merawat.

Pada orang yang tidak mengambil Warfarin dan ubat serupa, penyimpangan dari norma INR mungkin menunjukkan kerosakan sistem hemostasis - penebalan atau penipisan darah yang berlebihan.

Sekiranya penunjuk INR dinaikkan, maka dengan adanya hypocoagulation - penurunan pembekuan darah.

Sebab-sebab penurunan sifat pembekuan darah mungkin:

  • Kekurangan faktor pembekuan yang ditentukan secara genetik,
  • Gangguan pada hati,
  • Kekurangan vitamin K,
  • Penyakit gastrousus disertai dengan penyerapan lipid,
  • Mengambil ubat yang mempunyai kesan sampingan pada sistem hemostatik. Kesan tersebut disebabkan oleh antibiotik, hormon, anabolik dan beberapa ubat lain..

Sekiranya analisis INR menunjukkan 6.0 atau lebih tinggi, keadaan menjadi kritikal. Dalam kes seperti itu, terdapat risiko pendarahan yang tinggi dengan sedikit kecederaan dan patologi sistem vaskular. Dalam kombinasi dengan penyakit gastrointestinal, disertai dengan penampilan ulser, hipertensi arteri, dan patologi buah pinggang, tahap hipokoagulasi yang tinggi dapat menimbulkan ancaman hidup setiap saat..

Oleh itu, pesakit ditunjukkan di hospital kecemasan.

Tahap INR yang berkurang mungkin menunjukkan pengambilan sampel darah yang salah, dan juga bahawa ujian dilakukan dengan kesalahan. Dan jika ini dikecualikan, ini bermakna pembekuan darah meningkat - pesakit mengalami hipercoagulasi.

Gangguan pada sistem hemostatik yang menyebabkan hiperkoagulasi boleh disebabkan oleh sebab dalaman atau kesan sampingan dari pengambilan ubat tertentu.

Antikonvulsan, diuretik, hormon boleh memberi kesan sampingan..

Semakin rendah nilai INR, semakin tinggi kemungkinan pembekuan darah dan semakin tinggi risiko komplikasi tromboemboli.

Peranti untuk mengukur INR

Berapa kerapkah kawalan INR diperlukan??

Sampel darah INR diambil dari urat. Semasa dirawat di hospital, pesakit yang mengambil Warfarin dan antikoagulan serupa harus diuji setiap hari untuk analisis INR. Apabila keputusan ujian stabil, menurut keputusan doktor, adalah mungkin untuk beralih ke rejim pendermaan darah untuk INR seminggu sekali.

Setelah berakhirnya rawatan di hospital, pemberian antikoagulan tidak langsung tidak dibatalkan, pesakit terpaksa mengambil ubat ini setiap hari untuk waktu yang lama, selalunya seumur hidup.

Di rumah, pemeriksaan INR harus dilakukan pertama kali dalam dua dekad. Bergantung pada keadaan pesakit, dia sama ada mengunjungi institusi perubatan untuk menderma darah untuk dianalisis, atau kakitangan perubatan datang ke rumahnya.

Di masa depan, dengan kestabilan hasilnya, kekerapan ujian darah untuk INR dapat menurun pertama hingga bulanan, kemudian menjadi 2 bulan sekali.

Selain pemeriksaan berjadual terhadap nilai INR, mungkin juga ada keperluan untuk pengukuran luar biasa penunjuk ini.

Petunjuk untuk ini adalah:

  • Gejala yang membimbangkan seperti darah dalam air kencing, tinja, muntah.
  • Epistaksis, pendarahan gingiva, bintik-bintik dan haid yang berlebihan pada wanita.
  • Kejadian penyakit berjangkit atau radang akut.
  • Kemunculan penyakit bersamaan yang memerlukan penyesuaian rawatan.
  • Perubahan keadaan hidup - aktiviti fizikal, pemakanan, rejimen.
  • Penerbangan, perjalanan ke zon iklim yang lain.

Agar pencegahan komplikasi yang berkaitan dengan kerosakan sistem hemostasis menjadi berkesan, diperlukan pemantauan berkala yang ketat terhadap nilai INR, serta pemeriksaan luar biasa sekiranya terdapat perubahan status kesihatan dan gaya hidup pesakit, diikuti dengan menyesuaikan dos harian Warfarin.

Ujian darah INR: apa itu?

Pesakit yang selalu terpaksa mengambil pengencer darah diminta untuk mengawal kemampuan pembekuannya. Ini diperlukan bukan hanya untuk menilai keberkesanan rawatan, tetapi juga membolehkan anda memilih dana yang mencukupi. Dengan cara yang sama, seseorang dapat dilindungi dari overdosis antikoagulan, mencegah perkembangan komplikasi yang sesuai dengan latar belakang ini. Salah satu kaedah kawalan moden adalah INR (nisbah normalisasi antarabangsa).

Intipati petunjuk kajian

Ujian darah yang menentukan nisbah normalisasi antarabangsa terdiri daripada beberapa peringkat. Secara amnya, indikator INR bukanlah nilai sebenar yang diperoleh daripada ujian darah. Ia dapat dikenali hanya dengan pengiraan matematik. Nombor awalnya adalah:

  1. Nilai masa prothrombin subjek. Petunjuk ini merujuk kepada komponen koagulogram (analisis terperinci pembekuan darah). Untuk ini, sebenarnya, darah pesakit diambil;
  2. Nilai purata purata masa prothrombin. Ia adalah 11-16 saat.;
  3. Indeks Sensitiviti Thromboplastin Antarabangsa (MIC). Thromboplastin adalah reagen yang digunakan oleh makmal tertentu. Banyak syarikat yang berbeza membuat reagen sedemikian. Oleh itu, dalam pasport tromboplastin tertentu, nilai pemurnian dan kepekaannya (MIC) ditunjukkan.

Anda boleh mendapatkan penunjuk INR jika anda menaikkan nisbah masa prothrombin pesakit yang dikaji dengan nilai normalnya rata-rata hingga tahap yang sama dengan angka MIC tromboplastin yang digunakan..

Untuk apa itu

Nampaknya, mengapa melakukan perhitungan yang rumit ketika ada petunjuk sebenar pembekuan darah. Faktanya adalah bahawa tidak semuanya begitu mudah. Ciri-ciri adalah:

  1. INR adalah petunjuk semata-mata untuk menilai keberkesanan dan kebenaran rawatan dengan antikoagulan jenis tindakan tidak langsung (warfarin, syncumar, warfarex). Keanehan tindakan mereka adalah bahawa mereka hanya mempengaruhi faktor pembekuan tertentu. Tidak ada kaedah yang dapat menunjukkan keadaan hubungan ini dengan tepat dalam sistem pembekuan darah;
  2. Tahap pemurnian dan kepekaan tromboplastin yang berbeza yang digunakan oleh makmal;
  3. Dos piawai antikoagulan tidak langsung untuk jenis penyakit trombotik tertentu di seluruh dunia.

Di mana sahaja kajian dijalankan, indikator yang diperoleh akan sama dan akan dianggap sama di mana-mana institusi perubatan di dunia. Oleh itu, adalah mungkin untuk memilih dos antikoagulan yang diperlukan dan rawatan kawalan.

Teknik dan kekerapan pengambilan sampel darah

Ujian darah untuk penentuan INR dilakukan oleh orang yang selalu menggunakan antikoagulan tidak langsung (syncumar, warfarin), dengan kekerapan dua hingga tiga minggu. Kadang kala perlu dilakukan penyelidikan lebih kerap. Semuanya bergantung pada tempoh rawatan, keadaan pesakit dan jenis patologi tertentu. Pesakit dengan dos antikoagulan yang dipilih dan INR yang sesuai dapat dipantau sebulan sekali..

Anda boleh mendapatkan darah untuk penyelidikan hanya dengan mengambilnya dari urat periferalnya. Teknik pensampelan tidak berbeza dengan analisis standard. Mematuhi peraturan penyelidikan mengenai perut kosong adalah wajib.

Tafsiran data dan norma

Peraturan umum yang digunakan semasa menilai INR terhadap terapi antikoagulan tidak langsung adalah: semakin tinggi INR, semakin banyak darah mengalir.

Anda boleh mentafsirkan penunjuk INR yang dihasilkan seperti berikut:

  1. INR sesuai dengan nilai normal - rawatan dengan antikoagulan dijalankan dengan betul. Dos mereka mencukupi. Adalah disyorkan untuk meneruskan penerimaan mereka dalam mod yang sama;
  2. INR lebih tinggi daripada norma yang ditetapkan untuk patologi tertentu. Ini menunjukkan berlebihan antikoagulan tidak langsung, yang mengancam dengan komplikasi dalam bentuk pendarahan. Dos harus dikurangkan;
  3. INR berada di bawah nilai normal - rawatan dengan antikoagulan tidak membawa kesan penipisan darah yang betul, yang mengancam perkembangan trombosis vaskular. Dos harus dinaikkan..
INR yang disyorkanMenentukan keadaan di mana anda perlu berusaha untuk petunjuk yang ditentukan
0.8 - 1.15INR pada individu yang tidak berada di bawah pengaruh antikoagulan (normal)
1,5-2Pencegahan pembekuan darah di jantung dengan semua jenis fibrilasi atrium
2.0 - 3.0
  1. Pencegahan pembekuan darah di sistem vena dalam selepas pembedahan pada orang yang berisiko;
  2. Pencegahan trombosis dengan kerosakan pada injap jantung;
  3. Pencegahan komplikasi tromboemboli vena pada infark miokard;
  4. Rawatan tromboemboli cabang arteri pulmonari;
  5. Rawatan trombosis vena sistem dangkal dan dalam
3.0 -4.0Rawatan lesi tromboemboli tunggal dan pelbagai arteri utama periferal;
3 - 4,5Pencegahan trombosis dan tromboemboli selepas pembedahan dengan pengenalan prostesis vaskular dan jantung

Mematuhi peraturan untuk mengambil antikoagulan di bawah kawalan INR akan menyelamatkan anda dari kos yang tidak bermakna dari dos berlebihan ubat mahal, rawatan yang tidak mencukupi dan komplikasi serius.

Indeks prothrombin

Analisis Indeks Prothrombin

Salah satu kajian pengiraan darah yang paling penting adalah ujian pembekuan. Ini memungkinkan untuk mengenal pasti patologi teruk di tubuh pesakit dan menentukan penyebabnya. Juga, dengan bantuan diagnosis ini, pendarahan atau trombosis patologi dapat dicegah tepat pada masanya..

Sehingga kini, terdapat empat analisis yang memungkinkan untuk menentukan tahap prothrombin dalam darah:

  1. Kajian pantas. Ini memungkinkan untuk menilai keadaan fungsi glikoprotein dan menilai aktivitinya. Oleh itu, kehadiran pendarahan dikesan.
  2. Penentuan masa prothrombin. Analisis diperlukan untuk menentukan tempoh pembekuan pesakit.
  3. INR adalah sikap normal antarabangsa. Nilai ini sama dengan nisbah masa prothrombin manusia dengan protein normal.
  4. PTI - indeks prothrombin. Ini adalah nisbah parameter masa prothrombin normal dengan data sampel ujian.

Yang paling biasa diberikan adalah analisis indeks prothrombin secara langsung dan kajian protein Pantas. Dalam kes pertama, indikator mungkin berbeza-beza bergantung pada jenis reagen, tetapi rata-rata 95-100%.

Analisis protein cepat adalah pengiraan tahap prothrombin aktif dalam plasma sebagai peratusan normal. Jumlah yang dibenarkan berbeza dari 70% hingga 120%. Penunjuk ini memungkinkan untuk mengira kemampuan fungsional kompleks protrombin darah dalam kaitannya dengan semua jenis pencairan plasma pesakit. Berdasarkan hasil yang diperoleh, lengkung grafik dibina dengan mengambil kira maklumat mengenai masa pembekuan darah. Kajian Pantas dianggap paling bermaklumat dengan penurunan prothrombin..

Indeks prothrombin juga ditunjukkan sebagai peratusan. Biasanya, ia berbeza dari 95 hingga 105%. Pada masa yang sama, petunjuk analisis ini mungkin bertepatan dengan hasil kajian Pantas, jika kesihatan pesakit berada dalam keadaan teratur. Jika tidak, data akan sangat berbeza. Perlu juga diperhatikan bahawa kualiti reagen yang digunakan dalam analisis mempengaruhi indeks dengan ketara. Oleh itu, apabila mendapat hasil yang buruk, disarankan untuk membuat diagnosis semula.

Semasa mengira formula indeks, masa prothrombin mesti diambil kira - petunjuk berapa saat plasma darah pesakit membeku setelah menambahkan reagen ke dalamnya. Data yang diperoleh bergantung pada usia pesakit. Pada orang dewasa, masa prothrombin rata-rata 11-16 saat.

Sekiranya perlu, nisbah dinormalisasi antarabangsa digunakan untuk mengawal hasil indeks prothrombin. Teknik ini diperlukan semasa merawat pesakit dengan antikoagulan - ubat yang mencegah pembekuan darah dengan menurunkan tahap prothrombin. Rawatan sedemikian digunakan pada pesakit dengan trombophlebitis, trombosis kapal besar, emboli, dll. Biasanya, INR tidak boleh melebihi 1.15.

Nilai normal prothrombin dengan koagulogram

ParameterNilai adalah OK.
Pengambilan glikoprotein70-125%
Masa prothrombinDalam masa 11-16 saat
PTI78 hingga 135%
Masa Pengaktifan Thrombin10-16 saat

Kandungan prothrombin plasma tidak bergantung pada jantina pesakit, namun, ia berbeza dengan ketara pada orang yang berumur berbeza.

Kadar prothrombin pada pesakit dari kumpulan umur yang berbeza

Umur pesakitPrestasi biasa
Kanak-kanak di bawah umur 5 tahun80 hingga 99%
Berumur 3-7 tahun87 hingga 102%
8-14 tahun85 hingga 93%
Remaja berumur lebih dari 14 tahun dan dewasa85 hingga 110%

Punca Pelanggaran

Penyimpangan indeks hubungan yang normal dapat dilakukan ke sisi yang lebih kecil dan lebih besar. Sekiranya seseorang tidak mengambil antikoagulan tidak langsung, maka hasil ini dianggap sebagai patologi.

Patologi yang mungkin berlaku dengan peningkatan indeks:

  • kecacatan kelahiran dalam pembentukan komponen pembekuan;
  • manifestasi kesan sampingan dengan penggunaan ubat-ubatan tertentu yang berpanjangan (antibiotik, ubat hormon, dan lain-lain);
  • kekurangan vitamin K;
  • penggunaan koagulopati;
  • patologi hati;
  • penyakit saluran gastrousus (ulser gastrik dan patologi lain dari jenis ini).

Nilai indeks yang berkurang mungkin berlaku kerana kecacatan dalam pengumpulan bahan untuk diperiksa, atau jika peralatannya rosak.

Sekiranya syarat penyelidikan dipenuhi, maka penurunan indeks mungkin disebabkan oleh patologi berikut:

  • trombosis bahagian bawah kaki;
  • komplikasi tromboemboli semasa kehamilan;
  • kandungan antitrombin yang tinggi;
  • kesan sampingan dengan penggunaan antikonvulsan yang berpanjangan.

Sekiranya penurunan indeks dikesan semasa mengambil Warfarin, dos yang diambil oleh pesakit tidak sesuai untuknya. Memerlukan pembetulan segera.

Sebab utama kenaikan tersebut

Petunjuk masa prothrombin mungkin bergantung pada kesihatan pesakit, ciri diet, ubat yang diambil dan parameter lain.

Petunjuk dari 11 hingga 16 saat adalah normal, tetapi penyimpangan 1-2 saat tidak semestinya menunjukkan patologi. Semasa menafsirkan hasilnya, nisbah normalisasi antarabangsa dan masa tromboplastin juga diambil kira.

Sebab yang mungkin berlaku untuk peningkatan masa pembekuan darah:

  1. Dos warfarin yang tinggi untuk rawatan penyakit kardiovaskular.
  2. Kehadiran penyakit hati yang mempengaruhi sintesis faktor pembekuan.
  3. Kekurangan vitamin K diperlukan untuk pembekuan.
  4. Penyakit keturunan yang berkaitan dengan kekurangan faktor pembekuan. Ini mungkin penyimpangan dan penghapusan kromosom.
  5. Coagulopathy dilatasi dengan pemindahan darah yang besar.
  6. Penyerapan Malab.
  7. Afibrinogenemia atau disfibrinogenemia - pelanggaran fungsi fibrinogen.
  8. Pembekuan intravaskular yang disebarkan - gangguan pembekuan akut.

Untuk menjelaskan sebab-sebab berlakunya pemanjangan masa prothrombin, perlu menjalani diagnostik tambahan.

Bagaimana ini berbahaya??

Pemanjangan masa prothrombin menunjukkan pelanggaran fungsi pelindung darah. Ini secara harfiah bermaksud risiko pendarahan yang lebih tinggi, yang sangat berbahaya sekiranya berlaku hipertensi kronik. Di samping itu, hasil seperti itu boleh berbahaya bukan hanya dengan risiko pendarahan, tetapi juga dengan kemungkinan hubungan dengan penyakit hati..

Cara menormalkan penunjuk?

Sekiranya masa prothrombin dilanjutkan, perlu menjalani diagnostik tambahan, termasuk kajian mengenai nisbah normalisasi antarabangsa dan masa tromboplastin. Sekiranya semua ujian menunjukkan fungsi pembekuan darah yang tidak mencukupi, adalah perlu untuk menangani penyebab keadaan ini..

Rawatan yang mungkin termasuk:

  • Terapi kegagalan hati.
  • Penyesuaian dos antikoagulan (warfarin, aspirin dan lain-lain) dalam rawatan penyakit vaskular dan jantung.
  • Menambah makanan yang kaya dengan asid folik, kalsium, vitamin K dan asid amino penting ke dalam diet.
  • Rawatan penyakit radang usus yang berkaitan dengan malabsorpsi.
  • Terapi simptomatik kekurangan keturunan faktor pembekuan. Ini biasanya merupakan pemberian intravena faktor-faktor yang hilang yang diasingkan dari darah yang didermakan..

Rawatan kegagalan pembekuan harus didekati dengan berhati-hati. Pergeseran nisbah ke arah hypercoagulation berbahaya bagi risiko trombosis

Pembetulan sendiri keadaan ini tidak dibenarkan..

Oleh itu, masa prothrombin yang memanjang menunjukkan keadaan patologi darah dan organ dalaman yang berbeza. Ujian tambahan membantu menjelaskan sebab penunjuk ini..

Di mana analisis kes harus dilakukan secara berkala?

Ujian darah untuk indeks prothrombin paling kerap diresepkan sebelum pembedahan dan semasa kehamilan. Tetapi ada sebilangan pesakit yang perlu diuji secara berkala untuk memantau keberkesanan terapi. Ini termasuk:

  • Orang yang menghidap penyakit sistem kardiovaskular.
  • Pesakit dengan implan jantung yang tersirat.
  • Pesakit didiagnosis dengan aterosklerosis.
  • Orang yang menderita urat varikos.

Petunjuk indeks prothrombin mesti dipantau oleh wanita dan lelaki yang berumur lebih dari 50 tahun, kerana mereka adalah kumpulan risiko tertentu untuk penyakit kardiovaskular. Diagnosis tepat pada masanya penyakit ini dapat menyelamatkan nyawa orang tua. Hari ini di negara kita kira-kira 70% orang tua mati akibat strok dan serangan jantung.

Juga, tahap IPT harus diperiksa secara berkala untuk pesakit yang menderita penyakit berikut:

  • Hepatitis.
  • Keadaan pasca strok dan pasca infark.
  • Penyakit ginekologi.
  • Penyakit onkologi.
  • Gangguan pembekuan keturunan.
  • Sirosis hati.
  • Thromboembolisme.

Di samping itu, tahap IPT mesti dipantau sepanjang rawatan hormon dan heparin. Persediaan kumpulan ini mampu mempengaruhi pembekuan darah dengan cukup. Pengambilan ubat-ubatan ini yang tidak terkawal boleh mengakibatkan akibat yang mengancam nyawa. Jangan lupa bahawa sebarang ubat mesti digunakan dengan ketat seperti yang ditetapkan oleh doktor yang hadir, walaupun kita bercakap mengenai ubat tradisional.

Kontraindikasi terhadap warfarin

  • strok hemoragik;
  • alahan terhadap ubat;
  • pendarahan aktif;
  • penurunan ketara dalam darah platelet dan sel lain;
  • pemburukan ulser peptik, hipertensi portal, kegagalan hati dan ginjal, demensia, kerosakan teruk pada sistem saraf pusat, penggunaan NSAID berterusan, aneurisma vaskular adalah kontraindikasi relatif terhadap pelantikan warfarin, iaitu, persoalan pelantikannya ditentukan oleh keperluan penting.

Sebagai kesimpulan, kita dapat mengatakan bahawa warfarin adalah ubat yang memerlukan sikap berhati-hati dan bertanggungjawab, dan sedikit menyusahkan untuk mengawal INR. Tetapi warfarin adalah standard emas (dan mampu dimiliki secara ekonomi!) Untuk rawatan penyakit tromboemboli di sini dan di luar negara, ia telah menyelamatkan banyak nyawa. Dengan pelantikan warfarin, jumlah serangan jantung, strok, embolisme paru dikurangkan sebanyak 63-75%. Dan demi ini, ada baiknya "bermain-main" dengannya.

INR dalam ujian darah - apa itu?

Koagulogram atau ujian darah biokimia semestinya merangkumi kajian di IPT dan INR, tetapi tidak semua orang tahu dengan tepat apa maksud singkatan kompleks ini.

Tetapi indeks prothrombin (PTI) dan nisbah pembekuan normatif antarabangsa (INR), terutama jika seseorang mengambil antikoagulan, yang membolehkan doktor menilai status kesihatan pesakit secara objektif, mengira risiko terkena serangan jantung dan strok, tromboemboli, pendarahan dalaman dan banyak penyakit mematikan lain.

Apa itu pembekuan darah, mengapa begitu pentingnya melekat pada harta ini? Kekentalan adalah keupayaan darah untuk menebal..

Berkat kemampuan darah ini, orang tidak mati akibat kehilangan darah dengan kecederaan ringan, selepas pembedahan.

Pembekuan darah yang baik sangat penting bagi wanita selepas melahirkan, terutama jika mereka trauma..

Petunjuk pembekuan biofluida manusia yang paling penting adalah protein prothrombin. Dialah yang, sebagai pendahulu protein lain (trombin), menyumbang kepada penampilan pembekuan darah dalam darah.

Sekiranya prothrombin dihasilkan terlalu sedikit, seseorang menderita pendarahan gusi yang berlebihan, mimisan yang berterusan, apatah lagi bahawa cedera ringan juga boleh membawa maut.

Sekiranya, sebaliknya, terdapat kelebihan prothrombin dalam darah, darah menebal, darah beku terbentuk di saluran pesakit, yang dapat melekat pada dinding arteri dan urat untuk waktu yang lama, dan kemudian keluar pada satu ketika, yang sudah penuh dengan serangan jantung (kerosakan miokard), strok (pendarahan di otak), tromboemboli (penyumbatan trombus arteri paru-paru yang penting). Untuk memahami mengapa koagulogram diperlukan, mengapa ujian pembekuan darah dilakukan, perlu diperhatikan bahawa semasa penyakit jantung tertentu, pesakit dapat meningkatkan kecenderungan mereka terhadap trombosis dengan serius, yang bermaksud bahawa risiko mengembangkan keadaan mematikan seperti serangan jantung dan strok dapat meningkat yang boleh menyebabkan kelumpuhan (kecacatan) dan juga kematian

Untuk memahami mengapa koagulogram diperlukan, mengapa ujian pembekuan darah dilakukan, perlu diperhatikan bahawa semasa penyakit jantung tertentu, pesakit dapat meningkatkan kecenderungan mereka terhadap trombosis dengan serius, yang bermaksud bahawa risiko mengembangkan keadaan mematikan seperti serangan jantung dan strok dapat meningkat yang boleh menyebabkan kelumpuhan (kecacatan) dan juga kematian.

Untuk mengurangkan risiko keadaan patologi ini, pesakit diresepkan mengambil ubat penipisan darah khas - antikoagulan.

Antikoagulan yang paling biasa termasuk Dabigatran dan Warfarin. Walau bagaimanapun, pengambilan ubat-ubatan ini harus berada di bawah pengawasan pakar yang ketat..

Alat yang paling penting untuk kawalan ini adalah ujian darah untuk INR (lebih banyak) dan IPT.

Bergantung pada hasil kajian ini, doktor dapat mengurangkan (jika darah terlalu tipis dan ada kecenderungan untuk berdarah) atau, sebaliknya, meningkat (jika darah masih membeku terlalu cepat) untuk pesakit, dos ubat.

PTI dan INR adalah konsep yang sangat dekat. Jadi, analisis PTI menentukan adanya faktor pembekuan khas dalam darah.

Sebenarnya, PTI (indeks prothrombin) adalah nisbah dalam peratus masa di mana pembekuan darah berlaku kepada masa di mana plasma kawalan membeku.

Ujian INR (ingat - nisbah pembekuan normatif antarabangsa) menunjukkan seberapa cepat gumpalan terbentuk dalam darah.

Untuk mengira INR, masa prothrombin pesakit tertentu berkorelasi dengan masa prothrombin, yang dianggap sebagai norma.

Analisis INR

Ujian INR piawai diadopsi pada tahun 1983 bersama-sama oleh Jawatankuasa Antarabangsa untuk Trombosis dan Hemostasis dan Jawatankuasa Antarabangsa untuk Standardisasi dalam Hematologi. INR darah bermaksud sikap normal antarabangsa. Ini adalah salah satu petunjuk terpenting dari koagulogram..

  • mencirikan pembekuan darah;
  • membolehkan anda menganggarkan masa pembekuan untuk kerosakan tisu (di jalan luaran).

Penunjuk ini ditentukan sebagai nisbah nilai masa prothrombin (PTV) dengan nilai PTV pada orang yang sihat, dengan mengambil kira indeks sensitiviti antarabangsa reagen tromboplastin (MIC). Ini ditentukan untuk setiap siri reagen oleh pengeluar, dibandingkan dengan indeks rujukan yang ditetapkan. Oleh itu, INR bukan kajian, tetapi pengiraan indikator menggunakan formula yang dikira secara matematik.

Apa yang mendedahkan

Kaedah pengiraan INR digunakan bersama dengan petunjuk lain untuk menentukan fungsi komponen individu sistem pembekuan pada pesakit.

  • dalam pengesanan penyakit dengan peningkatan pembekuan darah;
  • untuk mencari patologi yang berkaitan dengan peningkatan pendarahan;
  • untuk diagnosis sindrom antiphospholipid;
  • kawalan terapi antikoagulan dalam pelbagai patologi;
  • dengan penyakit hati yang teruk (hepatitis, sirosis dan lain-lain), jika hemostasis terganggu;
  • dalam rawatan trombosis urat dalam menggunakan venotonik dan antikoagulan;
  • semasa mengambil antikoagulan (Warfarin dan lain-lain) untuk menyesuaikan dos ubat dan menilai keadaan pesakit semasa terapi.

Selain mengenal pasti keadaan patologi, analisis ini dilakukan untuk semua wanita hamil dan semua pesakit yang menjalani pembedahan untuk menilai parameter sistem pembekuan.

Bagaimana dan di mana ia dijalankan

Penentuan INR dilakukan di makmal biokimia institusi perubatan multidisiplin negeri dan di pusat perubatan swasta dan makmal. Perkara utama ialah makmal harus mempunyai peralatan dan reagen yang diperlukan untuk kajian ini.

Untuk penyelidikan, darah vena diambil dari pesakit. Hasil ujian biasanya disiapkan dari empat hingga enam jam. Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, persiapan awal pesakit.

  • jangan minum alkohol selama tiga hari sebelum peperiksaan;
  • setiap hari, pengambilan makanan berlemak, pedas dan masin dilarang;
  • dilarang mengambil sebarang ubat;
  • ujian dijalankan pada waktu pagi dengan perut kosong (makanan terakhir 8 jam sebelum kajian).

Dilarang melakukan penyelidikan semasa haid.

Pengiraan penunjuk ini mungkin kelihatan membebankan dan berlebihan.

Terutama jika anda mengambil kira bahawa terdapat petunjuk sebenar pembekuan darah. Walau bagaimanapun, pasti ada keperluan untuk pengiraan INR

Ujian ini membantu mendapatkan nilai sebenar pembekuan darah..

Ia mempunyai ciri-ciri penting:

  • kaedah lain tidak akan dapat menilai kerja penyediaan Sincumar atau Warfarin, kerana ia hanya mempengaruhi faktor pembekuan tertentu;
  • ujian INR bergantung kepada kepekaan tromboplastin yang digunakan di makmal tertentu;
  • menggunakannya, anda boleh membuat analisis dos standard yang ditetapkan oleh antikoagulan.

Kelebihan kaedah ini adalah: ia menentukan apa yang mempengaruhi hasil akhir: kesalahan prestasi, pautan hemostasis dan pengaruh luaran.

Apa itu PTI?

Darah di dalam tubuh manusia mesti cair. Oleh itu, dia akan dapat melakukan fungsi penting dalam tubuh:

  • perlindungan jangkitan;
  • mengekalkan suhu badan;
  • bekalan semua nutrien yang diperlukan;
  • pengangkutan darah.

Protein khas yang disebut prothrombin bertanggungjawab untuk membuat pembekuan darah pada kecederaan. Analisis IPT membantu menentukan keadaannya. Tugas utama IPT adalah untuk menentukan peratusan masa yang diperlukan untuk pembekuan plasma darah hingga masa pembekuan jumlah plasma.

Cara menguraikan petunjuk PTI

Hasil kajian ini, tiga kesimpulan dapat dibuat:

  1. Keadaannya normal.
  2. Hipokoagulasi.
  3. Hypercoagulation.

Keadaan manusia yang normal menunjukkan 90-100%.
Kesannya diberikan oleh kepekaan tubuh dan ubat-ubatan yang digunakan..

Hypocoagulation - kecenderungan badan untuk kehilangan darah yang teruk, pembekuan terganggu. Berlaku dalam kes indeks prothrombin yang diremehkan. Terdapat banyak sebab:

  • pesakit menggunakan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah;
  • lebihan vitamin K;
  • kekurangan fibrinogen;
  • patologi genetik;
  • fungsi hati terjejas.

Hypercoagulation - pembekuan darah meningkat. Ini ditentukan sekiranya IPT melebihi norma. Sebabnya mungkin:

  • penyakit onkologi;
  • heparin;
  • penggunaan antikoagulan;
  • penggunaan kontraseptif jangka panjang dengan asal hormon;
  • pengaruh asid nikotinat, kina, julap, steroid dengan bias anabolik;
  • penggunaan antibiotik;
  • gangguan fungsi hati akibat sindrom nefrotik dan penyakit kronik;
  • ciri genetik badan.

Indeks kehamilan dan prothrombin

IPT adalah prosedur kehamilan yang penting. Peratusan indeks prothrombin seorang wanita akan membantu mencegah kehilangan darah yang teruk semasa melahirkan

Sekiranya keadaan tidak normal dijumpai, pesakit diberi ubat yang sesuai untuk menyelesaikan masalah dengan mudah.

Sebilangan wanita tidak menganggap perlu menjalani analisis ini, tetapi sangat penting. Oleh kerana kehilangan darah, kematian paling kerap berlaku semasa melahirkan anak.

Indeks prothrombin selalu dianggap sebagai prosedur yang sangat penting, tetapi bagaimanapun ia mempunyai beberapa ketidaktepatan. Lebih terperinci mengenai pembekuan darah analisis INR dapat memberitahu

Fungsi dan petunjuk

Indeks prothrombin, yang dinamakan PV atau PTVO, membolehkan anda menganalisis pengeluaran fibrin oleh sistem peredaran darah. Terdapat beberapa petunjuk untuk menetapkan analisis yang sesuai:

  1. penilaian umum fungsi sistem pembekuan;
  2. penentuan keberkesanan antikoagulan tidak langsung dalam rejimen rawatan;
  3. ujian hati.

Untuk menilai penunjuk ini, perlu menggunakan kaedah khas, yang dilaksanakan di makmal. Ini membolehkan anda mengenal pasti berapa lama bekuan fibrin terbentuk di dalam plasma pesakit. Setelah tromboplastin tisu dan sebatian kalsium yang berlebihan ditambahkan ke bahan biologi, kadar pengeluaran fibrin satu atau lain dapat diperhatikan. Perbezaan masa bergantung pada seberapa baik sistem pembekuan berfungsi..

Sebenarnya, analisis indeks prothrombin menunjukkan berapa banyak prothrombin yang terkandung dalam darah pesakit dan apa aktivitinya di laluan luaran. Laluan luaran bermaksud tabung uji makmal dengan kaedah simulasi ujian pembekuan. Pakar mengenal pasti apa yang disebut faktor pembekuan, yang wajib dilakukan pada orang yang sihat:

Faktor penting lain dalam kategori ini adalah prothrombin. Ini adalah protein yang dihasilkan di hati. Proses ini mustahil tanpa vitamin K. Di bawah pengaruh prothrombinase, protein diubah menjadi trombin. Sekiranya prothrombin darah menurun sebanyak 40%, masalah dengan pembekuan diperhatikan. Situasi yang serupa dicatat jika vitamin K tidak mencukupi. Dengan peningkatan prothrombin, terdapat risiko trombosis.

Ia mempunyai kesan tambahan:

  1. mengaktifkan platelet, merangsang sistem pembekuan dan komponennya;
  2. bertindak pada protein C, mengaktifkannya;
  3. terlibat secara langsung dalam pengasingan plasminogen, yang bertindak sebagai pengaktif tisu, dari sel-sel endotel;
  4. memulakan proses proteolisis fibrinogen, kerana ia berubah menjadi monomer fibrin.

Semasa ujian, darah pesakit diambil bersama dengan antikoagulan, yang peranannya adalah natrium sitrat. Dalam kes ini, prothrombin tidak masuk ke trombin. Kemudian, sebilangan besar sebatian kalsium dan tromboplastin ditambahkan ke dalam campuran ujian. Oleh kerana itu, proses peralihan prothrombin ke trombin berlaku melalui laluan pembekuan luaran. Masa di mana ini berlaku disebut masa prothrombotik..

Cara lulus analisis

Derma darah untuk analisis biokimia Nisbah normal antarabangsa atau INR boleh berada di mana-mana makmal mengikut arahan doktor yang menghadiri. Sekiranya peralatan yang diperlukan tersedia, ahli terapi tempatan boleh membuat kajian di pejabatnya. Bagi pesakit yang perlu mengukur INR cukup kerap, terdapat alat mudah alih khas. Peranti ini membolehkan anda melakukan analisis di rumah dan mendapatkan hasilnya dengan cepat..

Pensampelan darah makmal dilakukan dari urat. Sebagai peraturan, disarankan untuk melakukan analisis pada waktu pagi, kerana 8-12 jam sebelum ini anda tidak boleh makan makanan. Selama 24 jam, alkohol, hidangan berlemak dan asap tidak termasuk. Pada hari analisis, anda tidak boleh merokok, minum teh atau kopi, dibenarkan minum air mineral.

Kulit jari dilap dengan lap antibakteria dan dicucuk dengan scarifier. Darah disapu ke jalur ujian dan diletakkan di dalam alat. Setelah beberapa saat, hasil analisis muncul di skrin peranti. Hasil ujian harus dilaporkan kepada doktor yang hadir. Sekiranya perlu, ujian di rumah disahkan dengan analisis makmal darah vena.

Kaedah mengawal pembekuan darah dalam rawatan warfarin

Agar tidak melampaui batas keselamatan, dan menjaga norma INR dalam had yang diperlukan, perlu dilakukan pemantauan berterusan terhadap tahap pembekuan darah

Penting untuk dipertimbangkan bahawa nilai INR normal untuk pelbagai penyakit akan berbeza dengan petunjuk orang yang sihat, yang dijaga dalam kisaran 0,9 - 1,2

Semasa mengambil warfarin, konsep "Target Range" diterima - ini adalah nilai INR individu yang optimum untuk pesakit tertentu. Julat sasaran ditentukan bukan hanya oleh penyakit, tetapi juga oleh faktor risiko trombosis. Dengan penyakit yang sama, jangkauan sasaran untuk pesakit yang berlainan akan berbeza-beza. Satu mungkin mempunyai 2.5 dan yang lain 4.0.

Berikut adalah batasan bersyarat yang mesti dipatuhi:

  • semasa mengambil warfrin dan fibrilasi atrium, norma bersyarat INR adalah 2.0 - 3.0;
  • dalam fibrilasi atrium kronik, norma bersyarat adalah 2.2 - 3.1;
  • selepas implantasi injap, perlu mengekalkan angka pada tahap 2.6 - 3.5.

Secara amnya, sebagai doktor dan sebagai pengguna antikoagulan, saya dapat mengasihani kita yang memerlukan warfarin dengan sepenuh hati. Saya tidak tahu ubat yang lebih tidak menyenangkan yang anda mesti sentiasa waspada.

Berapa kerap saya perlu mengukur INR

Pada awal pengambilan warfarin, INR harus diukur setiap 2-3 hari. Seterusnya, apabila dos warfarin dipilih, pergi ke penentuan mod 1 setiap minggu. Sekiranya pesakit mempunyai pengukuran pembekuan tiga kali, dan dalam selang waktu yang ditentukan, maka anda boleh melakukan pengukuran 2 minggu sekali. Namun, banyak yang mengabaikan peraturan ini, dan akibatnya mendapat komplikasi: Saya terpaksa melihat pesakit menerima warfarin dengan INR 20.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya ujian kurang daripada nilai sasaran?

Adakah INR anda kurang dari norma yang telah ditentukan oleh doktor anda? Ini bermakna pembekuan darah telah meningkat dan anda mempunyai risiko trombosis. Adalah perlu untuk berjumpa doktor, penyesuaian dos mungkin diperlukan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya ujian melebihi nilai sasaran?

Tidak baik jika INR melebihi norma anda, anda berisiko! Kemungkinan komplikasi, pendarahan meningkat. Kemungkinan besar, dos warfarin harus dikurangkan. Bercakap dengan doktor anda. Sekiranya anda menggunakan perkakas rumah dan anda telah mengukur nombor INR di atas 10 - baca apa yang harus dilakukan dalam artikel mengenai overdosis warfarin dan dapatkan bantuan perubatan dengan segera.

Kadang kala pesakit tidak dapat berada dalam jarak sasaran. Ini berlaku semasa menukar kuasa. Hijau, salad yang mengandungi vitamin K mempengaruhi INR dengan menurunkannya (kebekuan meningkat), risiko trombosis meningkat.

Mengambil ubat tertentu boleh mengubah nilai analisis. Mengambil aspirin, voltaren dikontraindikasikan, tetapi secara tidak sengaja pesakit boleh melanggar peraturan ini, dan risiko pendarahan meningkat. Kira-kira 300 ubat meningkatkan hasil analisis, dan lebih daripada 100, sebaliknya, lebih rendah. Berhati-hati! Sekiranya anda tidak menjaga INR normal, lakukan analisis lebih kerap, dan sesuaikan dos dengan menambahkan atau mengurangkan dos dengan ΒΌ tablet.

INR anda dalam norma tidak bermaksud anda boleh menghentikan penentuannya. Penentuan harus dilakukan sekurang-kurangnya 1 kali dalam 2 minggu. Sekiranya lebam tiba-tiba muncul di badan, darah mengalir dari hidung, atau anda melihat tinja hitam, anda harus segera menjalani ujian dan berjumpa doktor.

Seorang doktor yang cekap akan selalu memberitahu anda secara terperinci apa julat sasaran anda dan bagaimana mencapainya.

Dengan fibrilasi atrium, fibrilasi atrium, terutamanya jika ia adalah bentuk tetap, kehadiran injap prostetik berisiko tinggi pembekuan darah. Untuk mengelakkan keadaan yang berkaitan dengan peningkatan kelikatan darah dan perkembangan komplikasi iskemia (serangan jantung, strok, embolisme paru), perlu mengambil ubat yang mengurangkan pembekuan darah - antikoagulan. Yang paling terkenal di antaranya adalah warfarin, yang memperlambat pembentukan vitamin K di hati, sehingga mempengaruhi kemampuan pembekuan darah.

Norma INR

Norma INR dalam ujian darah dengan pilihan rawatan yang berbeza boleh sangat berbeza. Jadi, norma INR pada orang yang sihat adalah 0.8 - 1.25 unit.

Seiring dengan ini, pada pesakit dengan aritmia kronik yang mengambil antikoagulan, norma INR adalah dari 2 hingga 3 unit.

Tafsiran analisis pesakit dengan embolisme paru, trombosis, penyakit jantung harus mengandungi hasil yang sama: 2-3 unit.

Norma analisis untuk nisbah pembekuan normatif antarabangsa pada pesakit dengan kekurangan vaskular yang kerap mengambil Warfarin dapat mencapai 5 unit sama sekali.

Adalah sangat penting untuk memastikan bahawa norma INR yang dibenarkan tidak terlampaui. Sekiranya penyahkodan menunjukkan peningkatan atau penurunan INR, perlu segera menyesuaikan rawatan - untuk mengurangkan atau meningkatkan dos antikoagulan

Bagi pesakit yang tidak mengambil Warfarin dan analognya, jika penyahkodan biokimia menunjukkan bahawa norma INR terlampaui (lebih daripada 1.3), ini mungkin menunjukkan perkembangan penyakit berbahaya seperti barah, polisitemia, infark miokard, penyakit hati dan pundi hempedu.

Pada bayi baru lahir, INR lebih besar daripada 1.3 mungkin menunjukkan penyakit hemoragik.

Sekiranya analisis menentukan bahawa nisbah pembekuan normatif antarabangsa lebih dari 6 unit, pesakit segera ditempatkan di hospital dan rawatan dimulakan, kerana dia mempunyai kemungkinan besar pendarahan dalaman yang mematikan..

Sekiranya hasilnya mengatakan bahawa INR di bawah normal, pesakit mungkin kekurangan vitamin K, prothrombin. Juga, penurunan INR dapat dilihat pada wanita pada kali pertama selepas melahirkan.

Oleh itu, koagulogram adalah kaedah yang sangat diperlukan untuk memeriksa darah dan menentukan pembekuannya, yang sangat penting pada malam sebelum campur tangan pembedahan yang kompleks, kelahiran anak dan semasa rawatan semua pesakit yang mengambil antikoagulan.

Ujian darah biokimia (koagulogram) merangkumi kajian khusus dan analisis darah PTI, serta analisis INR, yang merupakan petunjuk keadaan sistem pembekuan darah manusia.

Ujian darah PTI, atau indeks prothrombin, apakah itu dan mengapa ia diperlukan? Ini adalah ujian, penyahkodan yang membolehkan anda menentukan kehadiran faktor pembekuan darah. Ini berlaku dengan menghitung peratusan masa di mana proses pembekuan plasma pesakit berlanjutan ke masa pembekuan plasma kawalan. Atau nisbah masa prothrombin pada manusia sekiranya tidak ada penyakit dengan petunjuk subjek.

INR, atau nisbah pembekuan normatif antarabangsa, petunjuk dan tahap yang diterima sebagai definisi tunggal di seluruh dunia, adalah ujian darah untuk kadar pembentukan bekuan. Atau nisbah masa prothrombin ujian dengan masa prothrombin standard.

Apakah analisis INR?

Dengan kata lain, analisis ini akan secara tepat menunjukkan keadaan pembekuan darah, yang akan memberikan kawalan yang lebih sempit dan lebih tepat. PV ditunjukkan dalam beberapa saat. Jadi, sebagai contoh, jika warfarin digunakan sebagai ubat, adalah mustahak untuk menentukan INR.

Hasil penyahkodan INR

Semasa menjalankan analisis ini, tidak ada keadaan makmal yang dapat mempengaruhi hasilnya; oleh itu, INR tanpa ralat akan mengira faktor pembekuan protein tertentu dalam plasma. Norma pada pesakit mungkin berbeza. Ia secara langsung bergantung pada ubat apa dan bentuk rawatan yang pesakit lalui..

Jadi, sebagai contoh, penunjuk normal boleh dari 0,8 hingga 4%. Sekiranya hasilnya lebih tinggi atau lebih rendah daripada parameter ini, maka ini adalah kesempatan untuk berfikir secara serius.

Nilai INR yang meningkat menunjukkan kebekuan darah rendah. Akibatnya, pendarahan dalaman mungkin terbuka. Sekiranya petunjuk nisbah normalisasi antarabangsa lebih tinggi daripada 5.5%, maka pesakit perlu segera dimasukkan ke hospital.

Sekiranya tahap INR dalam ujian darah diturunkan, maka ini menunjukkan:

  • kekurangan vitamin K;
  • semasa kehamilan - mengenai hypercoagulation;
  • dengan trauma atau nekrosis, tromboplastin tisu terlalu banyak dapat memasuki aliran darah;
  • kekurangan prothrombin, yang berlaku sebagai patologi yang diperoleh atau diwarisi secara genetik.

Sikap normalisasi antarabangsa akan memberikan gambaran terperinci mengenai keadaan darah manusia. Di samping itu, ini menunjukkan kecenderungan pesakit untuk trombosis sebelum pembedahan, meramalkan pendarahan luaran dan dalaman dan akan membantu doktor memberikan rawatan yang tepat secepat mungkin.

Pesakit seharusnya tidak menghadapi masalah dengan tempat penghantaran analisis ini, kerana IPT dan INR dilakukan di setiap hospital, makmal dan klinik. Masa utama biasanya sekitar 3 hari. Di kemudahan yang lebih mahal, IPT atau INR dapat dilakukan dalam masa yang sangat singkat. Contohnya, pada keesokan harinya anda dapat memperoleh hasilnya.

Telah dinyatakan di atas bahawa hasil analisis tidak boleh mempunyai kesalahan makmal. Oleh itu, penunjuk itu, yang ditunjukkan pada helaian akhir, adalah hasil yang boleh dipercayai. Tetapi ada beberapa petua yang harus anda dengar sebelum mengambil analisis:

  1. Sekiranya warfarin diambil, maka perlu meminumnya pada masa yang sama..
  2. Ujian untuk PTI dan INR selalu terbaik di makmal yang sama..
  3. Derma darah juga disarankan pada masa yang sama, dengan margin kesalahan maksimum 2 jam.

Petua mudah seperti itu akan membantu mendapatkan jawapan yang boleh dipercayai. Di samping itu, disyorkan untuk makan sayur-sayuran sebanyak mungkin dalam pencegahan dan sokongan fungsi peredaran darah.

INR biasa, rendah dan tinggi

Nisbah normalisasi antarabangsa atau INR darah adalah nilai yang diperoleh dengan pengiraan matematik, yang digunakan untuk menilai secara komprehensif sistem peredaran darah pesakit. Tahap INR adalah nisbah antara masa prothrombin orang tertentu dan masa prothrombin standard (kawalan), dan nisbah ini dinaikkan kepada kekuatan pekali ISI atau Indeks Sensitiviti Antarabangsa (juga disebut MICI - indeks sensitiviti tromboplastin antarabangsa). Oleh itu, INR menunjukkan kepatuhan terhadap norma prothrombin dalam darah ujian.

INR darah mempunyai norma yang nilainya untuk orang yang sihat adalah dari 0,8 hingga 1,2. Harus diingat bahawa norma semacam itu untuk analisis INR hanya relevan untuk orang yang tidak berada di bawah pengaruh antikoagulan, tetapi jika terdapat pengambilan ubat dalam kumpulan ubat ini, maka norma ujian darah INR akan berbeza.

Nilai INR sangat penting untuk menilai fungsi keseluruhan sistem pembekuan darah. Bergantung pada perubahan nilai INR yang diperhatikan, adalah mungkin untuk menilai perubahan status kesihatan subjek. Penyahkodan ujian darah INR dilakukan oleh doktor yang berkelayakan yang akan mempertimbangkan tidak satu indikator, tetapi semua indikator secara umum.

Penyahkodan ujian darah INR dilakukan oleh doktor yang berkelayakan, yang akan mengambil kira bukan satu indikator, tetapi semua indikator secara umum.

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci sebab-sebab penunjuk INR meningkat atau menurun.