Punca pendarahan di mata dan sklera

Mengapa terdapat pendarahan di mata? Ini biasanya bermaksud kerosakan pada saluran darah di bawah permukaan luar organ penglihatan. Dalam kes sedemikian, protein dituangkan dengan darah atau ditutup dengan bintik merah. Dalam perubatan, keadaan ini disebut pendarahan subconjunctival..

Satu lagi bentuk pendarahan mata yang kurang biasa - hiphema - boleh berlaku pada murid, bahagian mata yang berwarna. Kecederaan serupa berlaku jauh di saluran dalaman. Walau bagaimanapun, darah tidak mengalir langsung dari mata.

Mata adalah kesan darah

Saluran darah di mata sangat rapuh, ia boleh pecah di bawah pengaruh pelbagai faktor:

najis yang menyakitkan, sembelit;

voltan berlebihan semasa mengangkat barang berat;

tekanan darah tinggi;

memakai kanta lekap;

Hyphema jarang berlaku, sering disebabkan oleh pukulan atau kecederaan pada mata, muka, kepala akibat kemalangan, jatuh, calar, dll...

Penyebab hiphema lain termasuk:

jangkitan mata (terutamanya herpes);

trombositopenia (bilangan platelet darah rendah);

hemofilia dan masalah lain dengan pembekuan darah;

komplikasi selepas pembedahan mata.

Sebilangan pengencer darah meningkatkan risiko pendarahan mata. Mereka digunakan untuk merawat dan mencegah pembekuan darah:

Ubat OTC, seperti NSAID dan suplemen semula jadi, juga dapat menjadikan darah lebih cair. Ini termasuk:

minyak primrose petang;

Jangkitan tertentu juga mempengaruhi keadaan mata. Konjungtivitis adalah penyakit organ penglihatan yang sangat biasa dan berjangkit pada kanak-kanak dan orang dewasa. Ia boleh disebabkan oleh virus atau bakteria..

Penyakit ini tidak menyebabkan pendarahan dari mata, tetapi dalam beberapa kes dapat menyebabkan pemusnahan saluran darah yang sudah rapuh, menyebabkan pendarahan subkonjungtiva.

Segera berjumpa doktor sekiranya, selain pendarahan, anda mengalami:

masalah penglihatan (kabur, mata berganda).

Sekiranya darah di mata adalah akibat penyakit, ia mesti dirawat.

Hyphema dan pendarahan mata yang lebih serius mungkin memerlukan rawatan langsung. Untuk melakukan ini, lantik:

titisan untuk mata kering;

titisan mata steroid dari edema;

ubat penahan sakit untuk mata;

titis dengan antibiotik untuk jangkitan bakteria;

titisan mata antivirus untuk jangkitan virus;

pembedahan laser untuk memulihkan saluran darah;

16 penyebab pendarahan mata

Mata manusia mengalami tekanan yang ketara setiap hari. Agar penglihatan tetap tajam selama bertahun-tahun, tisu mata perlu dibekalkan dengan cukup oksigen dan nutrien. Tugas bekalan ini dilakukan oleh kapal kecil - kapilari. Untuk fungsi normal alat visual, sangat mustahak mereka menjaga integriti, tetapi ini tidak selalu berlaku. Microtrauma saluran mata, di mana pendarahan kecil berlaku, sangat biasa. Kadang-kadang mereka diprovokasi oleh faktor luaran, namun kemerahan protein mata, atau sklera, mungkin menunjukkan adanya masalah kesihatan. Dalam keadaan seperti itu, anda perlu mempunyai idea mengenai punca-punca yang menyebabkan pecahnya kapilari mata.

Kurang tidur dan keletihan

Kemerahan sklera sering kali disebabkan oleh penurunan daya hidup secara keseluruhan akibat keletihan kronik. Sekiranya seseorang selalu tertidur, selalu gugup dengan masalah profesional atau domestik, dan diseksa oleh rasa tanggungjawab yang berlebihan (yang biasa dilakukan oleh pekerja gila), maka ini selalu mempengaruhi penampilannya, termasuk warna putih mata. Sklera memperoleh warna merah jambu yang tidak sihat yang disebabkan oleh mikrotrauma dinding kapilari mata.

Gambar serupa diperhatikan pada orang yang menggunakan alat visual mereka secara berlebihan. Mata putih menjadi merah semasa membaca lama, menonton program TV atau bekerja di komputer, jika aktiviti ini tidak disertakan dengan peraturan kebersihan (penggantian waktu kerja dan rehat yang optimum, gimnastik untuk mata, dll.).

Kecederaan mata atau kepala

Dengan kecederaan kepala yang teruk, anda perlu berjumpa pakar oftalmologi, walaupun mangsa tidak menyedari masalah penglihatan. Faktanya ialah dengan trauma kraniocerebral, pendarahan pada tisu dalaman mata adalah mungkin. Kemerahan protein tidak berlaku, tetapi akibatnya boleh menjadi paling serius (hingga detasmen retina dan kehilangan penglihatan sepenuhnya).

Sering kali, kecederaan pada alat okular berlaku - kerana masuknya zarah pepejal kecil (habuk, butir pasir), luka bakar kimia atau terma, dan lain-lain. Pelanggaran integriti kapilari dalam keadaan ini tidak dapat dielakkan. Sekiranya kerosakan kecil, rasa tidak selesa dapat hilang dengan cepat, tetapi masih akan lebih baik jika pakar memeriksa mata yang cedera.

Untuk pulih secepat mungkin setelah cedera mata, dalam tempoh pemulihan mereka semakin menggunakan kaedah moden seperti bioregulator peptida. Di Rusia, Retinalamin adalah salah satu dari sedikit bioregulator peptida yang diarahkan ke sel retina. Bioregulator peptida ini, berasal dari retina lembu, mempunyai pertalian untuk retina mata manusia dan dapat meningkatkan kesihatan sel. Retinalamin disyorkan untuk digunakan dalam banyak penyakit (miopia, glaukoma) dan kecederaan mata, kerana bioregulator ini:

  • meningkatkan kebolehtelapan saluran darah dan kapilari;
  • menggalakkan pertumbuhan semula tisu retina;
  • melegakan reaksi keradangan;
  • merangsang proses metabolik pada struktur mata;
  • mempunyai sifat perlindungan berhubung dengan tisu mata.

Hasil daripada penerimaan kursus, keadaan dibuat untuk pengembalian penglihatan yang cepat.

Tekanan fizikal

Kapilari mata sangat sensitif terhadap aktiviti fizikal. Pecah dinding vaskular terdapat pada atlet yang terlalu berminat dengan latihan kekuatan. Juga berisiko adalah orang-orang yang biasanya tidak aktif dan kurang menyesuaikan diri dengan buruh fizikal: mereka mungkin mengalami pendarahan di sklera walaupun dengan kemiringan badan yang tajam atau cubaan untuk mengangkat beban yang agak ringan.

Pada wanita, kapilari mata sering cedera semasa melahirkan kerana ketegangan fizikal dan saraf yang luar biasa. Penyebab kemerahan putih mata pada anak kecil serupa ketika dia menangis dalam waktu yang sangat lama.

Diabetes

Metabolisme glukosa yang terganggu memberi kesan buruk kepada keanjalan dinding saluran darah. Pada pesakit diabetes, semua kapilari terjejas, termasuk mata. Kekalahan itu disertai dengan penurunan ketajaman penglihatan secara beransur-ansur..

Kemerahan protein mata secara berkala, yang diperhatikan secara serentak dengan rasa dahaga yang berterusan, kenaikan berat badan, peningkatan kencing, gatal-gatal pada kulit, adalah keadaan yang sangat berbahaya. Adalah perlu untuk melawat ahli endokrinologi dan menjalani pemeriksaan penuh, perlu menderma darah untuk gula.

Penyakit hipertonik

Pada orang dengan hipertensi arteri, saluran periferal mungkin tidak menahan tekanan darah tinggi dan pecah. Dalam kes ini, mimisan dan (atau) pendarahan intraokular berlaku.

Di satu pihak, kejadian seperti itu boleh dianggap berjaya: pendarahan otak akan jauh lebih berbahaya. Sebaliknya, kerosakan pada kapilari mata semasa hipertensi menunjukkan bahawa pesakit mempunyai masalah mengenai keadaan dinding kapal. Ini meningkatkan risiko terkena strok, kerana pesakit seperti itu memerlukan pengawasan perubatan yang berterusan.

Penyakit berjangkit

Pendarahan kecil di mata boleh berlaku semasa jangkitan virus pernafasan akut. Faktor yang memprovokasi adalah demam tinggi, batuk, bersin, peningkatan lakrimasi.

Kemerahan protein dikaitkan dengan penyakit seperti batuk kering atau kepialu. Pada pesakit yang menderita beberapa penyakit menular seksual (gonorea, sifilis), aliran keluar cairan dari mata terganggu, yang juga dapat menyebabkan mikrotrauma dinding kapilari dan kemerahan protein.

Penyakit mata

Dengan penyakit mata, pendarahan di sclera atau tisu sekitarnya kerap berlaku. Senarai penyakit seperti itu panjang. Yang paling biasa adalah:

  • luka berjangkit dan keradangan (keratitis, blepharitis, konjungtivitis, uveitis, dll.);
  • glaukoma akut;
  • neoplasma tisu mata.

Dalam mana-mana kes tertentu, keseluruhan gejala diperhatikan, masing-masing pakar oftalmologi mesti menganalisis untuk membuat diagnosis yang tepat.

Sindrom Sjogren

Ini adalah lesi sistemik autoimun yang teruk pada tisu penghubung, disertai dengan penurunan fungsi kelenjar lakrimal. Pada pesakit yang menderita penyakit ini, air mata hampir tidak dialirkan. Mereka mengalami sindrom mata kering, yang menyebabkan kerapuhan kapilari mata.

Gangguan vaskular

Kita dapat menamakan penyakit berikut yang berkaitan dengan kerosakan pada dinding saluran darah: vaskulitis hemoragik, penyakit Takayasu, granulomatosis Wegener, sindrom Behcet, arteritis temporal. Pesakit mengalami kerapuhan dinding kapilari dan pendarahan mikroskopik biasa, termasuk pada permukaan protein mata.

Tekanan intrakranial tinggi

Penyebab peningkatan tekanan intrakranial mungkin adalah tumor otak, patologi kongenital tulang tengkorak, dystonia neurocirculatory, dan beberapa penyakit lain. Dengan tekanan intrakranial yang tinggi, kapilari mata sering kali tidak menahan tekanan darah dan pecah, yang mungkin kelihatan seperti kemerahan protein, dan sebagai kawasan pendarahan pada mata.

Penyakit darah

Sekiranya pendarahan pada tisu mata berlaku serentak dengan kerapuhan hematoma, ruam hemoragik, luka kulit kecil atau peningkatan pendarahan gusi, ini mungkin menunjukkan pelanggaran pembekuan darah. Keadaan itu memerlukan pemeriksaan segera terhadap orang tersebut untuk memulakan rawatan secepat mungkin.

Avitaminosis

Pelanggaran keanjalan dinding kapilari juga berlaku kerana kekurangan vitamin dan mineral tertentu di dalam badan. Penyebab serupa kadang-kadang mendasari faktor pembekuan.

Dengan pendarahan yang kerap di tisu mata, pesakit cenderung mengalami hipovitaminosis A atau C, serta kekurangan rutin.

Alahan

Sebilangan penyakit oftalmik (misalnya, keratitis) bukan sahaja boleh berjangkit, tetapi juga alahan. Di samping itu, di banyak penderita alergi, kerosakan kapilari mata berlaku ketika bersin dan peningkatan lak yang disebabkan oleh reaksi badan yang menyakitkan terhadap agen asing.

Panas badan

Orang bertolak ansur dengan suhu tinggi dengan cara yang berbeza. Bagi sesetengah orang, terlalu panas badan di pantai atau ketika mengunjungi bilik wap di tempat mandi menyebabkan aliran darah yang tajam ke saluran periferal. Sekiranya ini tidak membawa perubahan serius pada tekanan darah, tidak akan membahayakan kesihatan. Walau bagaimanapun, pendarahan pada tisu mata mungkin menunjukkan bahawa masih terdapat masalah dengan saluran. Dalam kes ini, anda harus menahan diri dari prosedur panas dan berjumpa doktor.

Ubat

Perdarahan pada tisu mata dapat terjadi akibat pengambilan ubat yang dirancang untuk menipiskan darah. Mereka biasanya diresepkan kepada pesakit yang menderita trombophlebitis, vena varikos, hipertensi arteri..

Dengan kemerahan mata semasa mengambil ubat seperti itu, penting untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya. Mungkin, pesakit memerlukan pembatalan sementara atau penggantian ubat yang ditetapkan.

Penderaan alkohol

Pengambilan alkohol menimbulkan pengembangan dan penyempitan saluran darah yang tajam. Ini boleh menyebabkan bukan sahaja sakit kepala, tetapi juga kerosakan pada dinding kapilari mata.

Punca pendarahan pada tisu mata terlalu kompleks dan pelbagai. Bagaimanapun, apabila mereka muncul, lebih baik menghubungi pakar. Dengan berulang-ulang kejadian fenomena tersebut, perlu menjalani pemeriksaan penuh agar dapat membuat diagnosis yang tepat.

Pendarahan di mata. Punca, rawatan, titisan untuk penyerapan cepat

Pendarahan di mata, penyebab utamanya adalah kerosakan pada saluran darah tempatan, mungkin menunjukkan penyakit oftalmik atau kerosakan mekanikal pada selaput lendir mata.

Pendarahan mata: apa itu

Pendarahan dicirikan oleh kerosakan pada dinding saluran darah dan aliran keluar darah ke ruang antara membran bola mata. Fenomena ini menyebabkan kemerahan, tahap bahaya bergantung kepada lokasi kerosakan dan pendarahan dalaman..

Tanda-tanda pendarahan bola mata mungkin menunjukkan penyakit oftalmik atau kerosakan mekanikal pada membran mukus mata.

Gangguan pembekuan darah muncul, dalam bentuk bintik tunggal atau kemerahan yang luas, merebak ke seluruh bola mata. Pengumpulan darah boleh berlaku di semua cangkang mata dan di antara mereka.

Pendarahan mata: klasifikasi dan gejala

Terdapat kedua-dua bentuk formasi hemoragik ringan dan teruk di mata. Akibatnya, pendarahan intraokular dikelaskan oleh pelbagai spesies..

Hipofagisme

Pendarahan subconjunctival atau hypophagism adalah bentuk pendarahan okular yang paling ringan. Pelanggaran sering berlaku secara sporadis dan dikaitkan dengan kerosakan pada dinding saluran darah dan, sebagai akibatnya, pencurahan darah ke sklera - selaput putih mata.

Penyebab utama gangguan ini adalah:

  • kecederaan yang melibatkan kerosakan pada saluran darah (geseran, kejutan, terkena benda asing, pendedahan bahan kimia);
  • koagulopati kongenital atau diperolehi (pembekuan darah yang lemah);
  • penyakit yang menyebabkan batuk atau bersin;
  • penyakit yang mempengaruhi kapilari (Leptospirosis dan lain-lain);
  • tekanan darah tinggi.

Pendarahan di sklera membawa kepada kemunculan bintik merah yang menjijikkan pada kulit putih mata. Selalunya ini adalah fenomena pendarahan ringan, dan jika warna tempat tidak berubah, ia akan hilang seiring dengan waktu. Gejala tidak ada atau ringan: gatal-gatal ringan, sensasi tidak selesa pada benda asing di mata.

Pendarahan di mata, penyebabnya adalah watak tunggal subkonjungtiva, dalam kebanyakan kes selamat dan hilang tanpa rawatan perubatan sendiri. Kambuh berulang, sakit, lalat yang muncul, gejala serupa yang lain, menandakan perlunya rayuan segera kepada pakar oftalmologi.

Hyphema

Pendarahan di mata, penyebabnya adalah kerana perforasi vaskular dengan pendarahan bersamaan di ruang anterior bola mata, disebut "hiphema." Ruang anterior mata terletak di antara kornea (cangkang luar cembung mata) dan iris (cakera iris bulat dengan murid di tengah).

Terdapat 4 darjah hiphema:

  • Bekalan darah ke ruang anterior mata adalah satu pertiga atau kurang.
  • Darah mengisi hingga separuh ruang anterior.
  • Mengisi kamera depan dengan lebih daripada separuh darah dengan menyentuh murid.
  • Isi penuh ruang anterior dan murid dengan darah.

Yang paling teruk adalah 3-4 darjah hiphema. Pada peringkat ini, seorang murid yang penuh dengan darah kehilangan kemampuannya untuk menghantar cahaya yang dilancarkan dari objek ke retina. Akibatnya, kejelasan visual objek di sekitarnya berkurang, hanya menyisakan sensasi cahaya.

Pendarahan di mata, penyebabnya adalah pecahnya saluran dan mengisi medium darah antara iris dan kornea, sering dikaitkan dengan kecederaan trauma pada membran ini. Selepas kecederaan, pertumbuhan semula dan penyembuhan tisu menjadi perlahan. Oleh itu, akses ke doktor yang tepat pada masanya akan mempercepat proses penyembuhan kecederaan, organ alat visual.

Hemofthalmus

Hemophthalmus dicirikan oleh pembentukan gumpalan darah di badan mata vitreous. Tubuh mata vitreous dibentuk oleh bahan seperti gel yang jernih.

Fungsi yang paling penting dalam alat visual adalah pembiasan cahaya masuk ke retina. Untuk berfungsi normal, ketelusan lengkap bahan ini diperlukan. Akibatnya, pencurahan darah di bahagian mata ini menyebabkan masalah penglihatan yang teruk.

Pencurahan darah melalui tempat tidur vaskular yang rosak ke badan mata vitreous disebabkan oleh beberapa sebab berikut:

  • diabetes mellitus dengan lesi vaskular dan retina bersamaan;
  • trombosis saluran mata tempatan;
  • aterosklerosis digeneralisasikan pada retina.

Pelanggaran terakhir dalam senarai sering menyebabkan disfungsi visual yang berbahaya, dan tanpa rawatan tepat pada masanya, kebutaan yang tidak dapat dipulihkan.

Retina

Penyetempatan pendarahan retina - retina. Retina terletak di bahagian belakang badan vitreous.

Penyebab kerosakan vaskular di kawasan ini adalah penyakit:

  • darah tinggi;
  • penyumbatan urat;
  • diabetes.

Retina adalah bahagian pinggir sistem penganalisis visual, dilengkapi dengan sel fotoreseptor. Sel-sel ini memberikan persepsi dan penukaran cahaya menjadi impuls saraf. Pendarahan segmen mata ini mempunyai tahap bahaya yang tinggi, kerana walaupun pengumpulan darah yang kecil di retina menyebabkan penurunan ketajaman penglihatan yang kuat.

Gejala

Gejala pendarahan berbeza dan berbeza bergantung pada tempat kerosakan pada kapal. Gambaran klinikal gangguan ditunjukkan oleh gejala ciri yang ditunjukkan dalam jadual, bergantung pada bentuk dan penyetempatan pembentukan darah.

Jenis pendarahanPenyetempatan pembentukan darahGejalaKesan
HipofagismeAntara sarung penghubung dan protein luarTitik merah pada kulit putih mata. Tidak sakit, jarang sensasi benda asing di mata.Digemari dengan penyerapan diri pembentukan darah.
HyphemaRuang depan mata (Antara kornea dan iris)Kemerahan, kesakitan, penglihatan kabur.Dengan rawatan yang tepat pada masanya, pemulihan sepenuhnya, bentuk yang diabaikan menyebabkan kehilangan penglihatan.
HemofthalmusBadan mata berairpembentukan bintik-bintik coklat berwarna pada mata, kehilangan penglihatan.Kehilangan penglihatan separa atau lengkap, kebutaan yang tidak dapat dipulihkan jika tidak dirawat.
Pendarahan retinaRetina terletak di belakang badan vitreousTitik hitam mengambang dan terbang di depan mata, objek kabur, penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan.Tanpa terapi segera, risiko tertinggi kehilangan penglihatan.
Pendarahan mata

Terdapat pendarahan yang tidak memerlukan rawatan. Sekiranya diameter kemerahan tidak meningkat, dan gejala tidak bertambah buruk, fenomena itu hilang dengan sendirinya.

Walaupun begitu, disyorkan untuk berjumpa doktor walaupun terdapat tanda kemerahan sedikit pun. Terutama panggilan segera kepada pakar oftalmologi, untuk pendarahan, yang dilakukan secara umum di seluruh mata.

Gejala berbahaya

Gejala pendarahan berasingan di mata, menunjukkan lawatan mendesak ke doktor.

Tanda-tanda seperti itu dicirikan oleh:

  • kemerahan serentak kedua-dua mata. Simptom berbahaya yang berlaku dengan gangguan peredaran darah yang teruk;
  • curahan darah yang banyak ke lapisan mata dengan kemerahan teruk dan gangguan penglihatan;
  • kabut pendarahan bersamaan di mata, secara beransur-ansur hilang dengan berkelip;
  • hematopoiesis, disertai dengan rasa sakit diikuti oleh disfungsi visual;
  • penyebab kerosakan vaskular adalah trauma. Dengan pendarahan trauma, sukar untuk menentukan secara tepat faktor penyebab pelanggaran tersebut. Oleh itu, lebih baik segera berjumpa doktor.
  • antikoagulan mendahului pendarahan intraokular.

Ketiadaan tanda-tanda yang disebutkan dengan pendarahan menunjukkan sifat subkonjungtivisme gangguan tersebut. Kerosakan vaskular jenis ini dirawat tanpa campur tangan perubatan. Seorang pakar oftalmologi dikunjungi hanya dengan kemerahan yang berterusan, selama beberapa hari.

Menyebabkan Pendarahan Mata

Perforasi saluran mata dan pendarahan di persekitaran dalaman bola mata, berlaku kerana sebab-sebab tertentu.

Faktor etiologi yang paling biasa untuk gangguan ini adalah:

  • perubahan tekanan darah. Hemodinamik yang tidak stabil, memberikan tekanan pada saluran, menyebabkan pecahnya dinding vaskular dan darah yang mengalir keluar dari aliran darah, ke mata. Formasi serupa dilokalkan di mana-mana bahagian bola mata;
  • patologi berjangkit. Penyakit berjangkit menyebabkan demam, demam. Faktor sedemikian memberikan tekanan yang kuat pada kapal. Dalam kes ini, pecah dan pendarahan vaskular berlaku di bahagian mata yang paling lemah;
  • diabetes. Gula darah meningkat menyebabkan atrofi dan kerapuhan saluran darah. Akibatnya, dinding vaskular pecah pada regangan sedikit pun. Dalam kes ini, pendarahan yang kerap berlaku di seluruh mata berlaku. Ini penuh dengan gangguan penglihatan yang teruk hingga kebutaan sepenuhnya;
  • gangguan pendarahan. Ia terbentuk dengan latar belakang gangguan patologi konjunktiva, coreatitis dan penyakit mata lain. Sebagai tambahan kepada saluran darah, patologi yang disebutkan itu bertindak menjengkelkan pada kelenjar lakrimal. Oleh itu, simptomologi khas, selain kemerahan, peningkatan lakrimasi;
  • kerosakan mekanikal pada bola mata. Selalunya kapal rosak semasa pembedahan untuk membetulkan penglihatan;
  • pembentukan tumor. Tumor memberikan tekanan yang kuat pada alat vaskular kapilari. Akibatnya, kerosakan pada saluran darah diprovokasi, diikuti oleh pendarahan intraokular;
  • keanjalan rendah dinding vaskular. Dinding saluran darah kehilangan kekuatan dan keanjalan dengan kekurangan vitamin A - C di dalam badan;
  • tabiat buruk. Pengambilan alkohol dan produk tembakau secara berkala menyebabkan pengecutan tisu otot licin yang berlebihan di dinding saluran darah, menyebabkan perforasi saluran darah.

Selain itu, ketegangan pembuluh mata diprovokasi oleh pendedahan berpanjangan kepada radiasi dari monitor komputer atau membaca teks dengan cetakan kecil. Oleh itu, untuk mengelakkan gangguan yang disebabkan oleh faktor-faktor ini, disarankan untuk merehatkan mata. Namun dengan saluran yang lemah, pendarahan kecil tidak dapat dielakkan.

Mempunyai pendarahan pada kanak-kanak

Selalunya pendarahan berlaku pada bayi yang baru lahir, yang menunjukkan bintik merah pada mata. Sebabnya ialah pecah kapilari yang disebabkan oleh faktor patogenik atau bukan patogen..

Pecah vaskular pada bayi baru lahir adalah gangguan postpartum yang biasa. Kerumitan masalah terletak pada ketidakmampuan bayi untuk menyuarakan gejala yang dia rasakan. Oleh itu, diagnosis tepat pada masanya sukar sekiranya berlaku gangguan yang teruk.

Oleh itu, dengan sedikit pendarahan yang dilihat secara visual di mata bayi, diperlukan perundingan perubatan wajib. Seorang pakar oftalmologi pediatrik akan menilai keadaan, membuat diagnosis, dan jika perlu, mengembangkan strategi rawatan yang mencukupi.

Dalam beberapa kes, keluarnya darah di luar saluran mungkin berlaku dengan kerosakan mekanikal akibat penghantaran, dalam keadaan buruk. Untuk meminimumkan risiko kecederaan mekanikal pada mata bayi, kelahiran anak harus dilakukan dalam keadaan klinikal oleh pakar kebidanan yang berpengalaman menggunakan peralatan tambahan moden.

Pendarahan pada bayi yang baru lahir berlaku kerana beberapa sebab berikut:

  • buruh yang berpanjangan;
  • kerosakan dengan forceps perubatan yang digunakan untuk memudahkan penyingkiran bayi dari rahim wanita yang bersalin;
  • pelanggaran fungsi pernafasan semasa melahirkan pesakit;
  • penggunaan ubat obstetrik yang merangsang (Dinoprostan, Oxytocin dan lain-lain);
  • gunakan sebagai alat bantuan kebendaan alat vakum.
  • penggunaan ubat-ubatan yang menyebabkan kontraksi rahim berirama semasa melahirkan anak;
  • penghantaran menggunakan pengekstrak vakum;
  • diagnosis bahagian janin sebelum melahirkan dengan tomografi yang dikira.

Faktor-faktor yang disebutkan sangat mempengaruhi sistem vaskular bayi. Pada tahap pembentukan badan, saluran darah bayi rapuh, kurang berkembang dan berlubang pada tekanan sedikit pun, membuang darah ke bola mata.

Pendarahan retina juga boleh berlaku pada bayi akibat gegaran. Ini berlaku dengan sindrom gegaran bayi kerana fiksasi kepala bayi yang baru lahir, yang menggantung menyebabkan kerosakan pada saluran kanak-kanak yang rapuh.

Sebagai peraturan, pendarahan kecil dalam bentuk bintik pada sklera mata pada bayi baru lahir tidak memerlukan rawatan serius dan secara beransur-ansur hilang sendiri. Lebam adalah bahaya dari kerosakan mekanikal..

Rawatan

Rawatan klasik melibatkan penggunaan titisan mata yang menghilangkan kemerahan yang disebabkan oleh pendarahan. Ubat dipilih berdasarkan sifat penyakit dan skala pembentukan darah. Kehadiran glaukoma dan katarak hanya memerlukan campur tangan pembedahan.

Rawatan Hyphosphagma

Sekiranya pendarahan dikesan di sklera, masalahnya dapat dihilangkan melalui titisan mata dari tindakan vasokonstriktor.

Untuk menghentikan aliran darah dari aliran darah yang rosak, titisan digunakan dengan berkesan:

  • Vizin. Penurunan vasokonstriktor okular, kesannya disebabkan oleh tindakan vasokonstriktif tetrizolin komponen aktif mereka, pada kapal. Alat ini berkesan menghilangkan edema konjungtiva, kemerahan, peningkatan koyakan. Ia digunakan dengan menanamkan -2-2 tetes dalam kantung konjungtiva. Kadar permohonan harian hingga 3 kali.
  • Naphthyzine. Ejen yang dikenali dalam bentuk titisan. Ubat ini mempunyai kesan vasokonstriktor melalui bahan aktif utama naphazoline. Untuk melegakan kesan pendarahan, anda perlu meneteskan ubat 2-3 tetes di mata 3 kali sehari, dengan selang 4 jam antara setiap penggunaan. Ubat ini tidak disyorkan untuk digunakan selama lebih dari 5 hari, kerana ketagihan dan, sebagai akibatnya, penurunan kesan ubat.
  • Octilia. Penurunan tindakan vasokonstriktor yang mengandungi komponen utama - Tetrizoline hidroklorida. Ubat ini melegakan gejala pendarahan dalam bentuk hiperemia selaput lendir dan kemerahan. Ubat ini digunakan secara konjung -2-2 tetes, 2-3 kali sehari.

Ubat ini akan membantu mencegah penyebaran darah yang meninggalkan kapal melalui persekitaran dalaman mata..

Dengan pembentukan kecil pada konjunktiva, rawatan tidak diperlukan. Sekiranya mereka disertai oleh gejala yang menyakitkan, pakar oftalmologi dikunjungi, yang diberi ubat untuk melegakan gejala yang menyakitkan.

Pendarahan tanpa rasa sakit dihentikan dengan penggunaan titisan mata, menghilangkan kemerahan bersamaan. Penerimaan ubat-ubatan tersebut harus dimulakan dalam kes tanpa resorpsi pendarahan bebas selama lebih dari 2 minggu.

Rawatan Hyphema

Rawatan hiphema bertujuan untuk menghilangkan patologi etiologi, penyakit berjangkit. Segera mengambil ubat yang meningkatkan reologi darah dibatalkan. Komponen berbahaya dikecualikan daripada penggunaan dalam bentuk tembakau dan produk alkohol, yang mempunyai kesan negatif terhadap kekuatan saluran darah.

Perdarahan pada mata, penyebabnya berkaitan dengan saluran pecah dan pencurahan darah di ruang anterior mata (hiphema) melarang penggunaan kumpulan ubat tertentu. Sebagai contoh, penggunaan ubat anti-radang bukan steroid, apiina adalah kontraindikasi.

Penyerapan semula pembentukan darah kecil yang terletak di belakang kornea, bebas. Ia dipercepat dengan bantuan tetes larutan kalium iodida 3% dengan penglibatan ubat-ubatan yang mengurangkan tekanan dalaman mata.

Gumpalan darah kecil antara kornea dan iris dihilangkan melalui penggunaan titisan oftalmik. Pengisian luas kawasan mata ini dikeluarkan secara pembedahan menggunakan pembekuan laser..

Cara merawat hemofthalmus

Oftalmologi moden tidak mempunyai kaedah rawatan konservatif hemofthalmus. Hari ini, ia akan mengatasi pelanggaran, tindakan pencegahan dan cadangan akan membantu, membantu mencegah pendarahan semula dan penyerapan semula formasi yang ada:

  • penolakan aktiviti fizikal;
  • pematuhan rehat tempat tidur dengan kepala di atas batang tubuh;
  • pengambilan vitamin C, PP, K, B dan ubat vasokonstriktor;
  • penyerapan mata dalam titisan - kalium iodida.

Beberapa kes menyebabkan kurangnya keberkesanan terapi konservatif. Sebagai contoh, dengan patologi seperti detasmen retina, vitrectomy diperlukan - pembedahan untuk membuang retina sebahagian atau sepenuhnya.

Terapi Perdarahan Retina

Memandangkan risiko kehilangan penglihatan sepenuhnya dengan pendarahan retina, rawatan gangguan ini dilakukan dalam pesakit.

Seorang pesakit dalam keadaan sinis, pakar oftalmologi melantik ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan:

  • kortikosteroid (betametason, hidrokortison);
  • angioprotectors (Agapurin, Flexital);
  • ubat anti-radang bukan steroid (Clodifen, Nimesil);
  • diuretik (Furon, Indipam);
  • kompleks vitamin termasuk vitamin C, A, E.

Dengan pendarahan yang luas, bersama dengan terapi konservatif, rawatan pembedahan dalam bentuk pembekuan retina laser terlibat dalam perjuangan.

Pertolongan cemas untuk pendarahan akibat strok

Dalam rangka pertolongan cemas dari hematoma dalaman mata, yang disebabkan oleh kecederaan akibat hentakan, kompres sejuk membantu dengan baik. Untuk melakukan ini, beberapa kepingan ais perlu dibungkus dengan pakaian berpakaian steril dan disapukan pada mata yang rosak.

Tempoh kompres adalah 2 jam. Faktanya ialah selesema menyekat saluran darah, jadi kaedah ini membantu melegakan pembengkakan dan menghentikan aliran darah dari saluran yang rosak.

Kaedah rawatan alternatif

Sebagai tambahan kepada terapi konservatif, pendarahan mata, dari pelbagai etiologi dan genesis, dirawat dengan kaedah alternatif. Berikut adalah beberapa resipi buatan sendiri yang membantu menyelesaikan pembentukan intraokular darah.

Kuah chicory

Untuk menyediakan rebusan chicory, anda perlu mencurahkan 3 sudu besar. l akar tanaman 0.5 l air dan rebus. Saring kaldu rebus, sejukkan dan ambil setengah gelas tiga kali sehari. Selain itu, anda perlu menggunakan merebus sebagai losyen pada mata yang terkena.

Daun teh

Pada mulanya, teh biasa diseduh (hijau boleh). Seterusnya, pelapik kapas yang direndam dalam teh harus digunakan selama berabad-abad dan tahan kompres teh selama 3 minit. Prosedur dilakukan hingga 6 kali sehari sehingga pembentukan darah diserap sepenuhnya.

Kompres kontras

Intipati prosedur adalah kesan suhu yang berbeza pada sakit mata. Untuk melakukan ini, anda perlu menuangkan air panas dan sejuk ke dalam bekas yang berasingan. Kemudian basahi sapu atau kain kasa secara bergantian di perairan yang berlainan, sapukan kompres pada kelopak mata. Losyen kontras membantu melegakan keradangan dan kemerahan.

Petua & Amaran

Cadangan berikut akan membantu mengurangkan risiko pendarahan okular:

  • keengganan untuk menggunakan produk alkohol dan tembakau;
  • pengayaan diet dengan makanan yang kaya dengan zat vitamin dan unsur surih yang berguna;
  • pantang bergerak secara tiba-tiba, senaman fizikal yang berlebihan (terutamanya orang yang mempunyai kapal yang lemah);
  • dengan diabetes, pemantauan berkala tahap glukosa plasma;
  • normalisasi tekanan tepat pada masanya dengan hipertensi;
  • pemeriksaan sistematik oleh pakar oftalmologi.

Memerhatikan akibat pendarahan dalam bentuk kemerahan, penting untuk mengetahui perkara-perkara, pematuhan yang akan membantu mengelakkan komplikasi.

Dengan pendarahan dilarang:

  • geseran mata. Geseran mata yang kuat, menimbulkan kegatalan, peningkatan kemerahan. Di samping itu, peningkatan pendarahan adalah mungkin;
  • penggunaan ubat mata. Sebelum menggunakan persediaan mata, dengan pendarahan, anda harus selalu berjumpa pakar oftalmologi;
  • memakai kanta lekap. Kanta lekap boleh membuat pendarahan intraokular menjadi lebih teruk. Oleh itu, semasa rawatan harus menahan diri dari penggunaannya.

Sekiranya tanda-tanda pendarahan sedikit pun diperhatikan, rehat diberikan kepada organ visual dalam bentuk kelonggaran lengkap, penolakan tenaga fizikal yang kuat sehingga peningkatan.

Pendarahan pada mata boleh menyebabkan kehilangan penglihatan separa dan lengkap. Ia bergantung pada sifat patologi penyebab atau trauma. Selalunya, pembentukan darah tidak memerlukan rawatan.

Sekiranya diameter kemerahan tidak meningkat, dan gejala tidak bertambah buruk, fenomena itu hilang dengan sendirinya. Walaupun begitu, disyorkan untuk berjumpa doktor walaupun terdapat tanda kemerahan sedikit pun. Panggilan kecemasan kepada pakar oftalmologi sangat mendesak, dengan pendarahan yang meluas di seluruh mata.

Video mengenai pendarahan di mata

Jenis, penyebab dan rawatan pendarahan di mata:

Pendarahan mata: jenis dan perbezaannya, sebab, rawatan, kapan dan apa yang berbahaya

© Pengarang: M. Vitaliy Arkadevich, resuscitator, khas untuk VascularInfo.ru (mengenai pengarang)

Pendarahan di mata adalah konsep kolektif, yang dicirikan oleh masuknya darah dari tempat tidur vaskular ke dalam tisu, persekitaran dan lapisan mata, di mana seharusnya tidak ada darah normal. Keadaan ini mempunyai banyak sebab yang berbeza, sering kali penyebabnya adalah kecederaan mata, tetapi selalunya penyakit atau keadaan khas badan bertindak sebagai pencetus, juga berlaku bahawa penyebab pendarahan di mata tidak diketahui.

Yang paling penting dalam rawatan dan kemungkinan akibat pendarahan di mata bukanlah penyebab yang menyebabkannya, tetapi lokasi aliran darah, yang menjadi asas untuk klasifikasi:

  • Pendarahan konjungtiva (hiposfagma).
  • Pendarahan di ruang anterior mata (hyphema).
  • Pendarahan vitreous (hemophthalmus).
  • Pendarahan retina.

Setiap keadaan di atas memerlukan pendekatan yang terpisah dalam diagnosis, rawatan dan boleh berlaku sama ada secara individu atau gabungan dalam pelbagai kombinasi.

Pendarahan scleral di bawah konjunktiva (hipofagisme)

Hiposfagma, atau pendarahan di sclera, atau pendarahan subkonjungtiva adalah keadaan di mana darah berkumpul di antara kulit luar mata tertipis (konjunktiva) dan albumen. Orang-orang juga sering mengatakan "kapal pecah" dan ini benar: penyebabnya adalah kerosakan pada saluran terkecil konjunktiva, dari mana darah mengalir. Tetapi sebab-sebab yang menyebabkan keadaan ini sangat berbeza:

  1. Kesan traumatik langsung pada bola mata: kejutan, geseran, perubahan mendadak dalam tekanan barometrik, benda asing, kesan kimia;
  2. Peningkatan tekanan arteri dan vena: krisis hipertensi, bersin, batuk, beban fizikal, membongkok, tersedak, melahirkan anak, ketegangan dengan sembelit, muntah, dan juga tangisan yang kuat pada anak;
  3. Pengurangan pembekuan darah: hemofilia kongenital dan diperoleh, penggunaan ubat antikoagulan dan agen antiplatelet (aspirin, heparin, ticlide, dipyridamole, plavix, dan lain-lain);
  4. Penyakit yang disebabkan oleh jangkitan (konjungtivitis hemoragik, leptospirosis);
  5. Peningkatan kerapuhan saluran darah: diabetes mellitus, penyakit aterosklerotik, kekurangan vitamin K dan C, penyakit sistemik tisu penghubung (vaskulitis autoimun, lupus eritematosus sistemik)
  6. Keadaan selepas pembedahan pada organ penglihatan.

Gejala pendarahan di sklera dikurangkan menjadi cacat penglihatan dalam bentuk bintik merah darah pada latar belakang putih. Ciri pendarahan ini adalah bahawa dari masa ke masa ia tidak berubah warnanya seperti lebam (lebam), tetapi dalam perkembangannya ia menjadi lebih ringan hingga hilang sepenuhnya. Jarang sekali, ketidakselesaan mata dalam bentuk perasaan badan asing, sedikit gatal, yang cenderung berasal dari psikologi, dapat dilihat..

Rawatan pendarahan subkonjungtiva biasanya tidak menimbulkan kesukaran. Dalam sebilangan besar kes, perkembangan terbalik berlaku tanpa penggunaan ubat.

Walau bagaimanapun, untuk mempercepat penyerapan semula dan mengehadkan penyebaran pendarahan dapat membantu:

  • Sekiranya anda berjaya menangkap saat pembentukan pendarahan di bawah konjungtiva dan ia meningkat "di mata", titisan mata vasokonstriktif (vizin, naphthyzine, octilia dan lain-lain) sangat berkesan, mereka akan menghentikan aliran darah dari tempat tidur vaskular, yang akan menghentikan penyebaran pendarahan;
  • Untuk mempercepat penyerapan semula pendarahan yang sudah terbentuk, titisan mata kalium iodida berkesan.

Setelah pendarahan berlaku di sklera, yang terbentuk walaupun tanpa sebab yang dapat dilihat dan berlanjutan tanpa keradangan, penurunan penglihatan, "lalat" dan gejala lain, ia tidak memerlukan pemeriksaan dan berjumpa doktor. Sekiranya berulang berulang atau hipofagisme yang rumit, ia boleh memberi isyarat kepada penyakit serius, baik mata itu sendiri dan tubuh secara keseluruhan, yang memerlukan hubungan segera dengan institusi perubatan untuk mendiagnosis patologi yang menyebabkannya dan menetapkan rawatan..

Video: mengenai punca kapal pecah di mata

Pendarahan di ruang anterior mata (hyphema)

Kamera depan mata merujuk pada kawasan antara kornea ("lensa cembung" mata cembung) dan iris (cakera dengan murid di tengah yang memberikan mata kita warna yang unik) dengan lensa (lensa telus di belakang murid). Biasanya, kawasan ini dipenuhi dengan cairan transparan sepenuhnya - kelembapan di ruang anterior, penampilan darah, yang disebut hiphema atau pendarahan di ruang anterior mata.

Walaupun penyebab hiphema nampaknya sama sekali tidak berkaitan, mereka membawa intinya unsur yang sama - pecahnya kapal. Mereka dibahagikan secara bersyarat kepada tiga kumpulan:

  1. Kecederaan adalah penyebab hiphema yang paling biasa.
  1. trauma menembusi - kerosakan pada mata disertai dengan mesej mengenai isi dalaman bola mata dan persekitarannya, trauma seperti itu sering terjadi akibat aksi benda tajam, lebih jarang akibat tindakan objek tumpul;
  2. kecederaan tidak menembusi - dengan integriti luaran mata, struktur dalamannya musnah, yang membawa kepada aliran keluar darah ke ruang anterior mata, kecederaan seperti itu hampir selalu merupakan akibat dari tindakan objek tumpul;
  3. juga kepada kumpulan kecederaan yang boleh dikaitkan dengan semua jenis operasi pada organ penglihatan, yang mungkin disertai dengan hiphema.
  1. Penyakit bola mata yang berkaitan dengan pembentukan saluran inferior baru di dalam mata (neovaskularisasi). Kapal yang baru terbentuk mempunyai kecacatan struktur yang menyebabkan kerapuhannya meningkat, dan inilah sebabnya aliran keluar darah ke ruang anterior mata dengan kesan kecil atau tidak. Penyakit seperti itu termasuk:
  1. angiopati diabetes (akibat diabetes mellitus);
  2. penyumbatan urat retina;
  3. pembuangan retina;
  4. tumor intraokular;
  5. penyakit keradangan pada struktur dalaman mata.
  1. Penyakit badan secara keseluruhan:
  1. keracunan alkohol dan dadah kronik;
  2. gangguan pendarahan;
  3. penyakit onkologi;
  4. penyakit tisu penghubung sistemik.

Hyphema, berdasarkan tahap darah pada kedudukan menegak pesakit, dibahagikan kepada empat darjah:

  • Ruang depan anterior visual diduduki oleh darah tidak lebih dari sepertiga;
  • Darah ke-2 memenuhi ruang anterior mata hingga tidak lebih dari separuh;
  • Ruang ke-3 lebih daripada ½ dipenuhi dengan darah, tetapi tidak sepenuhnya;
  • Jumlah keseluruhan ke-4 dengan darah ruang anterior mata "mata hitam".

Walaupun terdapat perbezaan yang jelas, penting bagi pemilihan taktik terapi dan prognosis hasil pendarahan. Tahap hiphema juga menentukan gejala dan keparahannya:

  1. Kehadiran darah yang dapat dikesan secara visual di ruang anterior mata;
  2. Penurunan ketajaman penglihatan, terutama pada kedudukan terlentang, sehingga titik cahaya hanya terpelihara dan tidak lagi (dengan darjah 3-4);
  3. Penglihatan "kabur" pada mata yang terkena;
  4. Takut cahaya terang (fotofobia);
  5. Kadang-kadang ada rasa sakit.

Diagnosis pendarahan di ruang anterior mata semasa temujanji doktor biasanya tidak menimbulkan kesukaran yang signifikan dan berdasarkan manipulasi sederhana secara teknikal:

  • Pemeriksaan visual;
  • Tonometri - pengukuran tekanan intraokular;
  • Visometri - mewujudkan ketajaman visual;
  • Biomikroskopi - kaedah instrumental menggunakan mikroskop oftalmik khas.

manifestasi pendarahan di ruang anterior mata

Rawatan hiphema selalu dikaitkan dengan penghapusan patologi yang menyebabkannya - penghapusan ubat penipisan darah, memerangi penyakit mata yang meradang, peninggalan tabiat buruk, menjaga keanjalan dinding vaskular dan sebagainya. Hampir selalu, sejumlah kecil darah di rongga belakang kornea sembuh dengan penggunaan larutan kalium iodida 3% dan ubat-ubatan yang menurunkan tekanan intraokular.

Rawatan pembedahan dilakukan sekiranya terdapat hiphema yang rumit, petunjuk untuk pembedahan adalah:

  1. Tidak ada kesan dari penggunaan ubat-ubatan (darah tidak menyerap) dalam 10 hari;
  2. Darah kehilangan cecair - bekuan terbentuk;
  3. Kornea mula berlumuran darah;
  4. Tekanan intraokular tidak menurun semasa rawatan.

Sekiranya penolakan operasi, komplikasi hebat seperti glaukoma, uveitis, serta penurunan ketajaman penglihatan yang ketara, kerana penurunan ketelusan kornea yang telah ternoda dengan darah, dapat berkembang.

Video: apa yang kelihatan seperti pendarahan di ruang anterior mata

Pendarahan vitreous (hemophthalmus)

Rongga mata yang sihat dibuat oleh gel yang jernih yang disebut vitreous. Pendidikan ini melakukan beberapa fungsi penting, termasuk penghantaran cahaya dari lensa ke retina. Oleh itu, salah satu ciri terpenting badan vitreous adalah ketelusan mutlaknya, yang hilang apabila bahan asing masuk ke dalamnya, yang juga termasuk darah. Kemasukan darah ke dalam badan vitreous disebut hemophthalmus.

Mekanisme utama untuk pengembangan pendarahan dalaman di mata adalah aliran keluar darah dari tempat tidur vaskular ke vitreous.

Sejumlah patologi boleh menjadi penyebab pendarahan seperti itu:

  • Diabetes mellitus dengan kerosakan pada retina dan saluran darah mata;
  • Penyumbatan (trombosis) saluran retina;
  • Aterosklerosis biasa yang melibatkan saluran retina;
  • Hipertensi arteri tanpa rawatan yang betul;
  • Malformasi kongenital saluran retina (mikroaneurisma);
  • Kerosakan bola mata yang menembusi (apabila air mata membran mata berlaku);
  • Kekacauan mata (secara luaran, integriti mata terpelihara);
  • Tekanan intrakranial yang tinggi (contohnya, dengan pendarahan intraserebral, tumor otak, kecederaan otak traumatik);
  • Peningkatan tekanan intrathoracic secara paksa (aktiviti fizikal yang berlebihan, batuk, bersin, percubaan melahirkan anak, muntah);
  • Penyakit darah (anemia, hemofilia, mengambil ubat yang mengurangkan pembekuan darah, tumor darah);
  • Neoplasma struktur dalaman mata;
  • Penyakit autoimun;
  • Detasmen retina sering menyebabkan hemofthalmus;
  • Penyakit kongenital (anemia sel sabit, penyakit Chriswick-Skepens dan lain-lain).

Perlu juga diingat bahawa miopia teruk (miopia) secara signifikan menyumbang kepada perkembangan hemofthalmus.

Gejala dan jenis hemofthalmus

Persekitaran dalaman mata tidak mengandungi ujung saraf, masing-masing, mata dalam keadaan ini tidak dapat merasakan sakit, kenyang, gatal atau merasakan apa-apa dengan perkembangan pendarahan dalaman pada mata. Satu-satunya gejala adalah penurunan penglihatan, kadang-kadang untuk menyelesaikan kebutaan dalam kes-kes yang teruk. Tahap gangguan penglihatan dan ciri-ciri gejala secara langsung bergantung pada jumlah pendarahan, yang terbahagi kepada:

pendarahan vitreous

Hemophthalmus total (lengkap) - vitreous lebih daripada 3/4 penuh dengan darah, hampir selalu, dengan pengecualian yang jarang berlaku, fenomena serupa diperhatikan kerana trauma. Gejala dicirikan oleh kebutaan yang hampir lengkap, hanya perasaan cahaya yang tersisa, seseorang tidak dapat membezakan objek di hadapannya, atau menavigasi di angkasa;

  • Hemofthalmus subtotal - ruang dalam mata dipenuhi dengan darah dari 1/3 hingga 3/4. Selalunya berlaku dengan patologi diabetes saluran retina, sementara garis besar objek dan siluet orang dapat dibezakan dengan mata yang terkena;
  • Hemofthalmus separa - kawasan kerosakan pada badan vitreous kurang dari sepertiga. Bentuk hemofthalmus yang paling biasa diperhatikan akibat hipertensi arteri, kerosakan dan detasmen retina, dan diabetes mellitus. Dimanifestasikan oleh "lalat" hitam, jalur merah atau hanya jerebu di depan mata anda.
  • Perlu diingat bahawa pendarahan vitreous jarang sekali mempengaruhi kedua-dua mata pada masa yang sama, kerana patologi ini satu sisi adalah ciri.

    Diagnosis pendarahan vitreous dibuat berdasarkan pemeriksaan anamnesis, biomikroskopi dan ultrasound, yang membantu menentukan sebab-sebab yang menyebabkan hemofthalmus, menilai isipadu dan memilih taktik rawatan selanjutnya.

    Walaupun pada awalnya strategi rawatan untuk patologi ini adalah jangkaan, dan hemofthalmus separa sering mundur tanpa rawatan, segera setelah bermulanya gejala, anda mesti mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan secepat mungkin, kerana penentuan tepat masa penyebab pendarahan dapat menyelamatkan bukan sahaja penglihatan, tetapi juga kehidupan manusia.

    Rawatan dan pencegahan

    Sehingga kini, tidak ada kaedah konservatif untuk rawatan hemofthalmus dengan keberkesanan yang terbukti, tetapi terdapat cadangan yang jelas untuk pencegahan pendarahan berulang dan penyerapan semula yang paling cepat dari yang ada:

    • Elakkan senaman fizikal;
    • Perhatikan rehat tempat tidur, sementara kepala harus sedikit lebih tinggi daripada badan;
    • Sapukan vitamin (C, PP, K, B) dan ubat-ubatan yang menguatkan dinding vaskular;
    • Tetes kalium iodida disyorkan dalam bentuk penyerapan dan elektroforesis.

    Tidak selalu rawatan konservatif membawa kepada kesan yang diinginkan, maka ada keperluan untuk pembedahan - vitrectomy - penyingkiran lengkap atau separa badan vitreous. Petunjuk untuk operasi ini adalah:

    1. hemofthalmus dikombinasikan dengan detasmen retina, atau sekiranya tidak mungkin untuk memeriksa retina, dan penyebab pendarahan belum diketahui;
    2. hemofthalmus tidak dikaitkan dengan trauma dan pada masa yang sama, regresi tidak diperhatikan selepas 2-3 bulan;
    3. kekurangan dinamik positif setelah 2-3 minggu selepas kecederaan;
    4. hemofthalmus yang berkaitan dengan luka mata yang menembusi.

    Pada tahap perkembangan perubatan sekarang, vitrectomy dilakukan secara rawat jalan, tidak memerlukan tidur anestetik, dilakukan dengan insisi mikro hingga ukuran 0,5 mm dan tanpa jahitan, yang memastikan pengembalian penglihatan yang cepat dan relatif tidak menyakitkan ke tahap yang memuaskan..

    Video: bagaimana operasi geofthalmos + vitrectomy

    Video: Pendarahan Vitreous

    Pendarahan retina

    pendarahan retina

    Tepat di belakang badan vitreous adalah retina atau retina, yang melakukan fungsi "melihat" cahaya, dan sudah di belakangnya adalah choroid, yang mengandung sumber pendarahan - saluran darah. Oleh itu, penyebab pendarahan retina sama dengan penyebab yang menyebabkan pendarahan vitreous.

    Di bawah konsep "pendarahan retina", sejumlah patologi digabungkan, bergantung pada lokasi aliran darah relatif terhadap retina dan bentuk pendarahan itu sendiri:

    • Pendarahan berbentuk bar - apabila dilihat dari fundus, ia kelihatan seperti api atau ciri yang jelas. Selalunya tidak menyebabkan luka yang meluas dan dilekatkan pada ketebalan retina;
    • Pendarahan bulat mempunyai bentuk bulatan yang jelas dan terletak lebih dalam daripada yang sebelumnya;
    • Pendarahan preretinal - terletak di antara badan vitreous dan retina, mempunyai sempadan yang jelas antara tahap elemen yang terbentuk dan plasma darah, sementara saluran retina tersembunyi di belakang pendarahan;
    • Pendarahan subretinal terletak di belakang retina, sempadannya mempunyai kontur kabur, dan saluran retina melintas di depan saluran darah.

    Manifestasi pendarahan di retina dikurangkan menjadi penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan, kadang-kadang di kawasan tertentu dari bidang visual, yang biasanya tidak disertai dengan rasa sakit atau ketidakselesaan lain.

    Diagnosis dilakukan di institusi perubatan oleh pakar oftalmologi, tetapi tidak rumit atau mahal, termasuk:

    1. Visometri - penentuan ketajaman visual;
    2. Perimetri - penentuan bidang pandangan (skop);
    3. Ophthalmoscopy - pemeriksaan fundus;
    4. Tomografi dikira retina;
    5. Kadang kala, angiografi menggunakan bahan pendarfluor dilakukan untuk menilai keadaan kapal..

    Oleh kerana berisiko tinggi kehilangan penglihatan sepenuhnya, dan juga berulang, rawatan pendarahan di retina harus selalu dilakukan di hospital khusus. Dua arah rawatan digunakan - konservatif dan menggunakan laser.

    Rawatan konservatif melibatkan penggunaan:

    • Kortikosteroid (hidrokortison, dexamethasone);
    • Angioprotectors (pentoxifylline, trental, flexital);
    • Persediaan antioksidan (pelbagai kompleks vitamin dengan vitamin C, A, E);
    • NSAID (diclofenac, nimesulide);
    • Ubat diuretik (furosemide, indopamide);
    • Kawalan tekanan intraokular.

    Sekiranya pendarahan retina besar, pembekuan laser pembedahan digunakan bersama dengan rawatan konservatif.

    Video: Pendarahan retina

    Pendarahan di mata, tanpa mengira lokasinya, memerlukan perhatian dalam bentuk rayuan kepada pakar oftalmologi untuk tujuan perundingan dan penentuan taktik terapi selanjutnya. Rawatan di rumah, rawatan diri dan perubatan tradisional, tanpa penyertaan pakar yang berkelayakan, boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan.