Kelemahan dan pening

Setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya merasa lemah atau merasa ketika dia pening. Kadang-kadang gejala ini ditambah dengan loya dan kehilangan kesedaran. Mereka boleh memburuk dengan pergerakan badan secara tiba-tiba. Sekiranya seorang wanita muda mengalaminya, itu boleh menjadi kehamilan..

Selalunya pening disertai dengan kegelapan pada mata. Tidak jarang, kesihatan yang buruk ditambah dengan muntah dan kelemahan otot. Apakah penyebab gejala ini??

Kelemahan Gejala ini dapat dijelaskan dalam beberapa perkataan, misalnya, mengantuk, penurunan prestasi dan tumpuan.

Pening mengejutkan dan tidak stabil, gelap pada mata. Seseorang tidak akan dapat lulus "ujian jari".
Pertimbangkan beberapa sebab mengapa anda boleh merasa pening dan merasa lemah. Selalunya penyebab gejala ini boleh menjadi keracunan, kesan alkohol dan anemia. Tetapi jarang sekali ini adalah gejala penyakit serius yang jelas..

Gejala yang tidak dapat diabaikan

Pening boleh menjadi pusat dan periferal..

Tengah, berlaku dengan latar belakang trauma atau gangguan fungsi di otak.

Periferal timbul dari gangguan pada alat vestibular.

Selalunya kepala boleh pening dari duduk atau berbaring lama dan kerap, ia juga dapat disentap dengan selekoh dan pergerakan kepala secara tiba-tiba. Tidak jarang, perasaan ini diganti setelah beberapa saat oleh suara di telinga dan kegelapan di mata. Apa yang boleh menyebabkan gejala ini? Ini berlaku dari pengagihan semula darah ke seluruh tubuh manusia.

Kelemahan dan pening boleh menimbulkan faktor berikut:

  • kekurangan nutrien;
  • terlalu banyak kerja dan insomnia yang kerap;
  • Anemia kekurangan zat besi;
  • kehadiran hipoksia.

Penyebab pening dan kelemahan juga boleh menjadi beban yang tidak dapat ditampung oleh otak. Dari ini terdapat kelemahan dalam badan, penurunan degupan jantung dan kehilangan keseimbangan.

Bagaimana mengatasi masalah ini? Jawapannya mudah: merancang urusan yang betul untuk hari itu, bersukan, lebih kerap menghirup udara segar, makan makanan seimbang dan berehat secukupnya.

Pening dan kelemahan, penyebabnya dapat dipicu oleh perubahan tekanan darah, ditunjukkan pada fungsi otak.

Dengan tekanan yang berkurang, gejala berikut adalah ciri:

  • gelap di mata;
  • perasaan lemah;
  • kulit yang sangat pucat;
  • perasaan tercekik;
  • kemunculan hiperhidrosis berlebihan.

Dengan tekanan yang meningkat, seseorang dapat merasakan:

  • masalah koordinasi;
  • sakit di pelipis dan di bahagian belakang kepala;
  • kemerahan kulit.

Sekiranya seseorang kerap melihat pening, kelemahan, sebabnya mungkin adalah tekanan darah. Tidak mudah merawat penyakit ini, tetapi untuk mendiagnosisnya, anda perlu pergi ke pejabat doktor, yang sudah pasti akan menentukan dengan tepat mengapa "serangan" itu berlaku.

Orang yang mengalami masalah dengan alat vestibular tidak hanya mengalami pening, tetapi juga loya.

Punca pening tiba-tiba:

  • perkembangan otitis media;
  • kerosakan pada gendang telinga;
  • kerosakan pada bahagian dalam telinga.

Untuk menjelaskan diagnosis, perlu dikunjungi doktor pakar otolaryngolog yang akan mengesahkan atau menolak kecurigaan penyakit telinga atau masalah dengan alat vestibular..

Sehingga kini, tidak banyak penyakit yang berkaitan dengan sistem saraf pusat diketahui, yang disertai dengan pening dan kelemahan. Sekiranya gejala ini sering ditangani, anda harus segera menghubungi pakar. Penyakit sistem saraf termasuk:

  • sawan epilepsi;
  • barah otak;
  • migrain (sakit kepala yang teruk).

Semua orang sering mendengar perkataan migrain, tetapi tidak semua orang tahu bahawa ini adalah gejala masalah otak yang jelas. Penyakit ini disertai oleh sakit kepala dan pening..

Sakit kepala yang teruk dengan pening boleh menyebabkan onkologi. Sekiranya tumor dikesan sebagai hasil diagnosis, maka seseorang tidak dapat mengelakkan pembedahan dan kemoterapi.

Dengan penyakit seperti epilepsi, seseorang sering kehilangan kesedaran, sesak. Pesakit mempunyai masalah dengan degupan jantung..

Seseorang yang tidak sering mengalami kelemahan dan pening tidak mementingkan perkara ini. Tetapi jika gejala seperti itu menyerang lebih kerap, dan ada kecenderungan untuk meningkatkan kesakitan, maka anda perlu segera berjumpa doktor, jika tidak, anda boleh menjangkakan hasil yang membawa maut. Oleh itu, adalah mustahak untuk mendapatkan pemeriksaan perubatan tepat pada waktunya dan mula merawat penyakit yang diisyaratkan oleh badan anda..

Kehilangan keseimbangan, kelemahan dan pening dapat dipicu oleh pemendapan kolesterol di dinding saluran darah. Ini berpunca daripada pengambilan makanan berlemak dan goreng yang kerap..

Gangguan serebrovaskular di otak adalah strok. Seseorang mungkin tidak hanya mengalami pening, tetapi juga gangguan ucapan dan pernafasan.

Juga, pening dan kelemahan mungkin disebabkan oleh pengambilan ubat tertentu..

Tekanan adalah satu lagi penyebab kelemahan dan pening, menyebabkan pengsan.

Gejala-gejala ini mungkin berlaku pada orang yang terlalu beremosi dan mudah terdedah..

Osteochondrosis tulang belakang serviks juga merangsang pening..

Sistem pencernaan dapat menandakan pelanggaran dengan sendirinya melalui pening dan kelemahan, sebab-sebab dalam kes ini mungkin keracunan atau gangguan metabolik.

Sekiranya seorang wanita mengalami pening dan kelemahan yang kerap, penjelasan mengenai ini mungkin berkaitan dengan perubahan usia dalam badan. Juga, gejala ini boleh berlaku dengan patologi..

Penurunan tahap hemoglobin dan glukosa dalam darah menyebabkan pening dan kelemahan, serta mual. Ini sering dialami oleh seorang wanita pada peringkat awal kehamilan. Tetapi wanita hamil harus risau bahawa keadaan ini ditangguhkan selama beberapa bulan. Ini semestinya menjadi penyebab kegelisahan terhadap kesihatan dirinya dan bayinya.

Kemuncak Dalam tempoh ini, pening dan kehilangan keseimbangan pada wanita dianggap normal. Tetapi keadaan ini dapat diperbaiki dengan mudah, misalnya, dengan rehat dan pemakanan yang betul..

Dari keterangan penyakit di atas, dapat dikatakan bahawa gejala seperti pening dan kelemahan adalah gejala subjektif. Selalunya mereka bergerak secara serentak atau lancar antara satu sama lain.

Diagnostik

Anda tidak perlu membuat diagnosis sendiri dan mengubati diri sendiri tanpa mengetahui punca sebenar pening dan kelemahan anda. Pengubatan sendiri hanya dapat memperburuk penyakit yang ada. Keputusan terbaik adalah pergi ke doktor. Ikuti ujian jika anda perlu melakukan tomografi dan menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap untuk mengetahui apa yang "dibicarakan" oleh badan dan "merespon" isyaratnya dengan betul.

Tetapi anda secara bebas dapat mengecualikan senarai faktor yang menimbulkan pening, seperti pergerakan tiba-tiba atau perjalanan di penggali, tarikan.

Rawatan untuk pening dan kelemahan

Rawatan akan bergantung kepada penyebab penyakit. Tidak ada penawar untuk gejala ini. Oleh kerana simptom-simptom ini dapat membicarakan pelbagai penyakit yang harus dirawat dengan sengaja.

Tetapi jika seseorang tahu pasti bahawa dia diracun oleh sesuatu, dan gejala menunjukkannya, anda boleh melakukan lavage gastrik, mengambil sorben. Sekiranya gejala-gejala ini berkaitan dengan kehamilan, maka anda harus memikirkan diet, relaksasi dan berjalan-jalan yang seimbang..

Kursus rawatan perlu dilakukan bagi mereka yang mempunyai masalah dengan tekanan darah tinggi atau rendah, kelenjar tiroid dan menderita diabetes.

Pendekatan individu - inilah yang akan menjadi penyelesaian yang tepat untuk pening dan kelemahan yang kerap, kerana diagnosis akan membantu tangan untuk menetapkan terapi dengan betul.

Setelah berunding dengan doktor, pesakit boleh mendapatkan senarai ubat yang bergantung pada penyakitnya.

Beberapa penyakit dirawat dengan terapi fisioterapi, akupunktur dan vakum..

Cara menolong diri sendiri

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, jika anda merasa pening, anda boleh mengunyah sepotong akar halia segar.

Teh pudina dan linden melegakan mual dan kelemahan.

Jus delima membantu meningkatkan hemoglobin.

Mengencerkan darah dan menghilangkan pening ginkgo biloba.

Penting bagi seseorang yang mengalami gejala ini untuk mengingat bahawa rawatan diri bukanlah pilihan yang sesuai, dan perundingan dan temujanji yang berkompeten dari pakar adalah kejayaan dalam rawatan.

Pening berterusan, teruk: sebab, rawatan


Kepala saya berputar - frasa yang sangat biasa. Sungguh indah apabila kata-kata ini mengiringi persepsi emosi mengenai peristiwa yang menggembirakan. Tetapi doktor sering mendengar tentang pening, sebagai gejala yang tidak menyenangkan - setiap pesakit kedua membuat aduan yang serupa dengan doktornya. Punca pening akan dibincangkan dalam artikel ini..

Apa itu pening?

Vertigo sejati, nama lain yang disebut vertigo, bermaksud keadaan yang dimanifestasikan oleh sensasi palsu pergerakan objek di sekitarnya atau perasaan pergerakan dan putaran tubuh seseorang sendiri.

Pening benar dalam banyak kes, terutama yang berkaitan dengan loya dan muntah, menunjukkan penyakit yang berkaitan dengan sistem untuk mengawal kedudukan spasial badan dan keseimbangan. Sistem ini merangkumi beberapa organ dan struktur badan: mata, reseptor sensitif (sistem proprioceptive) sendi, otot dan tulang, alat vestibular telinga dalam.

Pening benar terbahagi kepada 2 kumpulan: periferal dan pusat. Sekiranya penyebab pening adalah penyakit otak, ia disebut pusat. Dengan kerosakan pada saraf vestibular atau struktur periferal alat vestibular telinga dalam, pening berlaku, yang disebut periferal.

Pening tidak selalu menjadi tanda tekanan dalam badan:

  • Semasa berputar pada karusel, pening berlaku pada ketinggian, yang merupakan reaksi normal organisma yang tidak terlatih terhadap rangsangan organ dan sistem yang bertanggungjawab untuk keseimbangan. Pening ini kemudian berlalu dengan cepat..
  • Mengambil ubat tertentu boleh menyebabkan pening - biasanya pengeluar menunjukkan ciri ini dalam arahan ubat.
  • Diet yang tidak mencukupi juga boleh menyebabkan pening kerana kekurangan glukosa..
  • Terdapat juga apa yang disebut pening psikogenik, yang sering dikaitkan dengan gangguan sistem saraf autonomi, tekanan, dan dijelaskan oleh pesakit dengan sangat berwarna, dalam bentuk kabut, kekeliruan fikiran, pingsan.

Pening yang tajam digambarkan sebagai perasaan kehilangan orientasi seseorang di luar angkasa. Kata pusing boleh bermaksud sensasi subjektif yang sama sekali berbeza: perasaan ringan, ketidakstabilan ringan, keadaan yang serupa dengan mabuk, rasa putaran badan atau objek di persekitaran. Sekiranya seseorang mengalami pening yang berterusan, ini pasti merupakan alasan yang baik untuk diperiksa oleh doktor.

Ambulans mesti dipanggil segera sekiranya gejala berikut ditambahkan:

  • Kehilangan kesedaran dengan pening
  • Pening yang teruk berlangsung lebih dari 1 jam
  • Kelemahan pada anggota badan, pening, sakit kepala
  • Seseorang yang menghidap diabetes, darah tinggi, pening
  • Muntah dan demam dengan pening

Hasil kajian yang menarik

Oleh kerana konsep pening adalah sensasi yang dapat dirasakan dalam kehidupan seharian sebagai gejala dan keadaan lain (konsep subjektif) dan tidak banyak orang yang menilai dengan betul. Selalunya untuk pening, gejala dan keadaan seperti itu difahami:

  • Kehilangan keseimbangan, ketidakstabilan berjalan
  • Kelemahan, loya
  • Kehilangan kesedaran
  • Kegelapan mata setelah perubahan kedudukan yang tajam - kenaikan tajam dari tempat tidur, dari kerusi
  • Tudung di depan mata
  • Keadaan pengsan

Kajian yang dilakukan di St Petersburg di salah satu poliklinik di bandar ini selama 3 bulan mendapati bahawa 16% pesakit mengadu mengalami gangguan vestibular. Kajian ini melibatkan 650 orang berumur 18-78 tahun. Data mengenai tempoh, intensiti, sifat kejang disajikan dalam jadual.

Jantina peserta kajian74% wanita26% lelaki
Pekerjaan50% - pesara tidak bekerja20% - orang yang bekerja fizikal20% - orang yang mempunyai tenaga kerja intelektual
Tempoh penyitaan30 saat1-2 minitsetiap hari dan berterusan
44%18%sepuluh%
Kekerapan penyitaan40% - setiap hari41% - beberapa kali seminggu
Masa penyitaan44% pada waktu pagi52% - bila-bila masa
Peningkatan simptom66% - tiba-tiba34% - peningkatan gejala secara beransur-ansur
Sensasi serangangabungan banyak sensasiketidakstabilankejutan sampinganrasa kosong di kepalaperasaan "gagal"
74%67%29%22%1%

Kajian ini mengesahkan bahawa kebanyakan pesakit merasakan beberapa sensasi pening - gegaran, "gagal", kekosongan di kepala, keadaan tidak stabil. Dan ilusi putaran badan pesakit, putaran persekitaran luaran, objek di sekitar jarang berlaku. Hanya 25% pesakit yang menunjukkan tanda-tanda pening vestibular yang benar-benar digabungkan dengan loya, hiperhidrosis (lihat penyebab berpeluh berlebihan), muntah, sensasi putaran badan atau objek di sekitar.

Maksudnya, 75% pesakit mengadu bahawa mereka merasa pening menggambarkan tanda-tanda yang tidak memenuhi kriteria untuk pening benar (gangguan vestibular). Diagnosis lebih lanjut pada pesakit mendapati bahawa gangguan vestibular disebabkan oleh gangguan berikut:

  • anemia
  • penyakit sistem endokrin - hipotiroidisme, diabetes mellitus, hipertiroidisme
  • gangguan penglihatan - miopia, presbiopia
  • penyakit sistem kardiovaskular - kegagalan jantung, gangguan irama jantung (lihat gejala bradikardia, penyebab takikardia).
  • pelanggaran sistem saraf - ensefalopati peredaran darah, polinuropati, kekurangan tulang belakang-basilar, dll..

Pengalaman klinikal yang diperoleh setakat ini menunjukkan bahawa dengan rawatan penyakit yang tepat pada masanya, gejala vestibular juga melembutkan, menurun atau hilang.

Diagnostik

Untuk menjelaskan sebab-sebab pening dan membuat diagnosis, pesakit harus terlebih dahulu berunding dengan ahli terapi, kemudian menjalani pemeriksaan komprehensif dengan pakar oftalmologi, pakar neurologi, ahli otolaryngologi, yang dapat menjalani pemeriksaan berikut:

  • CT dan MRI
  • X-ray tulang belakang dan tengkorak serviks
  • Selesaikan kiraan darah dan ujian glukosa (lihat norma glukosa darah)
  • Pemeriksaan audiografik
  • Doppler ultrasonografi arteri serebrum

Punca Pening dan Mual

Penyebab pening dan mual mungkin adalah kerusakan mekanisme kompleks tubuh manusia, yang bertanggungjawab untuk keseimbangan atau pengekalan spasial kedudukan tubuh. Seperti disebutkan di atas, sistem ini terdiri dari beberapa komponen, dan gangguan salah satu daripadanya menyebabkan gangguan seluruh sistem. Penyebab pening dan mual kedua adalah proses patologi dan penyakit yang berlaku di otak.

Oleh itu, gabungan dua gejala - pening dan loya - mungkin menunjukkan patologi berikut:

  • gangguan peredaran darah dan serebrovaskular
  • gangguan peredaran alat vestibular
  • osteochondrosis serviks
  • migrain (lihat apa itu migrain, tanda, triptan dari migrain)
  • patologi saraf tunjang;
  • epilepsi (lihat gejala, rawatan epilepsi, penyebab epilepsi)
  • tanda-tanda tumor otak
  • Penyakit Meniere
  • kecederaan telinga

Gejala yang diucapkan disebabkan oleh gangguan periferal (kecederaan telinga, penyakit Meniere, patologi peredaran darah pada alat vestibular) dalam bentuk pening dan mual yang teruk. Mungkin juga ada muntah, berdebar-debar, berkeringat, dan lemah. Dalam kes lain, dengan pening pusat, rasa mual kurang dinyatakan, dan pening itu sendiri dicirikan oleh permulaan dan akhir yang beransur-ansur.

Dengan mana-mana patologi di atas, diperlukan pemantauan perubatan dan pendekatan terapi yang kompeten. Bagaimanapun, beberapa daripadanya mengancam nyawa, dan pening hanya boleh menjadi permulaan kompleks gejala yang teruk.

Punca kelemahan dan pening

Pening dengan keparahan dan kelemahan yang berbeza-beza, di mana setiap pergerakan diberikan dengan sukar, dialami oleh banyak orang. Ini adalah gejala yang sering memaksa anda berjumpa doktor, kerana keupayaan kerja normal dan fungsi penting secara umum menjadi mustahil. Penyebab kelemahan dan pening adalah banyak, dan hanya doktor yang dapat mengatasinya.

Sensasi seperti itu mungkin merupakan varian keadaan normal seseorang dalam beberapa kes. Sebagai contoh, remaja sering membuat aduan seperti itu, kerana perubahan fisiologi yang cepat dalam tubuh yang sedang tumbuh..

Tetapi dalam kebanyakan kes, gejala menunjukkan penyakit badan, antaranya adalah:

  • anemia kekurangan zat besi, menyebabkan tahap hemoglobin rendah dan, sebagai akibatnya, pening dan malaise umum (lihat persiapan besi untuk anemia)
  • gangguan sirkulasi serebrum, juga dicirikan oleh sensasi tinnitus, pengurangan perhatian dan kerlipan titik di depan mata;
  • serangan hipertonik yang secara harfiah dapat menjatuhkan seseorang dan dalam keadaan terburuk mengakibatkan strok (lihat kerucut pain dari strok);
  • dystonia peredaran darah, yang biasa berlaku di kalangan seks yang lebih lemah dan berkaitan dengan tekanan, tekanan psikologi dan ketidakstabilan emosi wanita;
  • patologi onkologi, yang apabila terdapat gejala pening dan kelemahan dengan tahap kebarangkalian yang paling besar masih dalam peringkat awal perkembangannya;
  • gangguan fungsi jantung yang membawa kepada pelanggaran peredaran darah normal ke seluruh badan;
  • peningkatan tekanan intraokular, yang sering bertindak sebagai kelanjutan logik keadaan yang berkaitan dengan kelemahan dan pening, tetapi pada masa yang sama menunjukkan penyakit yang lebih serius (lihat arteriosklerosis serebrum, peningkatan tekanan intrakranial, dll.).

Dengan kebanyakan patologi di atas, dengan pengecualian dystonia neurocirculatory, pening dan kelemahan meningkat selari dengan perkembangan patologi utama, jadi manifestasi pertama semestinya menjadi alasan untuk lawatan awal ke doktor.

Punca Pening pada Wanita

Pening secara tiba-tiba pada wanita adalah masalah biasa. Gejala ini sangat mempengaruhi kualiti kehidupan profesional dan peribadi..

Punca pening pada wanita adalah pelbagai aspek; wanita cantik kadang-kadang menjadi penyebab fenomena ini sendiri. Dengan pening, kanak-kanak perempuan dan wanita fizikal, serta mereka yang gemar diet, menjalani kehidupan..

Wanita yang gemar diet sering merasa pening kerana kekurangan glukosa dalam darah, ini bukan hanya menyebabkan bentuk langsing, tetapi juga hipoglikemia, yang menyebabkan seluruh tubuh menderita, dan yang paling penting - otak.

Pening sering disertai dengan manifestasi lain - kelemahan, malaise, mual, dan kadang-kadang muntah. Menurut kajian perubatan, pening pada wanita disebabkan oleh faktor dan sebab berikut:

Tubuh wanita hamil sejak hari-hari pertama setelah pembuahan mengalami perubahan yang luar biasa, dan pening adalah perkara yang sering terjadi. Adakah ini normal atau tidak? Pening pada minggu-minggu pertama kehamilan, ketika terjadi perubahan besar pada latar belakang hormon, dianggap sebagai varian norma. Pening sepanjang masa kehamilan juga dianggap normal jika wanita itu mempunyai tekanan darah rendah. Pening yang kerap juga boleh menyertai toksikosis kehamilan - suatu keadaan yang harus dikawal. Tahap hemoglobin yang rendah dan, oleh itu, kelenjar darah juga menunjukkan pening. Wanita hamil dilarang keras untuk mengubat sendiri, jadi jika anda mengalami pening, anda harus berjumpa doktor.

  • Kelemahan alat vestibular

Dengan keanehan ini, tubuh wanita bergoyang dalam pengangkutan: kapal terbang, bas, kereta api, kapal; mereka tidak mampu menunggang korsel dan dengan segala cara mungkin mengelakkan tempat-tempat di mana kemungkinan pening.

  • Pergolakan yang teruk dan keadaan tertekan

Selalunya wanita gugup sebelum peristiwa penting dan penting, pengucapan awam, dll. Keseronokan menyebabkan penurunan peredaran darah di otak dan kelaparan oksigen, yang dengan segera menunjukkan pening.

  • Kurang tidur, berlebihan dan keletihan kronik

Kecepatan hidup yang dipercepat, apabila anda ingin melakukan semuanya 24 jam sehari, memerlukan bayaran yang tinggi - anda harus menjimatkan proses semula jadi seperti tidur. Akibatnya adalah tekanan berlebihan sistem saraf dan kelaparan oksigen sel, salah satu gejala di antaranya adalah pening.

  • Tekanan darah turun, ribut magnetik

Lonjakan tekanan darah juga memberi kesan buruk kepada fungsi otak, yang menandakan disfungsi dengan pening dan sakit kepala. Orang yang sensitif terhadap cuaca mungkin mengalami sakit kepala, pening, dan kelemahan semasa ribut magnetik (lihat kesan kesihatan ribut magnetik)

  • Penyakit dalam perjalanan akut dan kronik

Banyak penyakit dapat dinyatakan dengan gejala ini, yang paling sering berkelakuan seperti ini: osteochondrosis, patologi vaskular, hipertensi, penyakit jantung, penyakit otak, diabetes, proses onkologi pelbagai lokalisasi.

Pening berterusan pada wanita bukan sahaja tidak menyenangkan, tetapi juga gejala berbahaya. Malangnya, tidak semua orang segera pergi ke doktor untuk diagnosis, tetapi mula mengambil ubat atas nasihat rakan dan ahli farmasi di farmasi dan membawa diri mereka ke keadaan kritikal. Untuk menjaga kesihatan mereka, perlu diperiksa dan dirawat tepat pada waktunya, kerana pening adalah gejala yang harus dilaporkan kepada doktor.

Pening berterusan, kerap, teruk - penyebab

Pening, pening, perselisihan - sesetengah orang hanya kadang-kadang mengalami simptomologi ini, dan sebilangannya, sebaliknya, tertidur dan terbangun dengan pening atau sering menyedari keadaannya bertambah buruk.

Sekiranya pening teruk, yang tidak pernah berlaku sebelumnya, anda harus segera berjumpa doktor. Sekiranya simptom yang tidak dapat ditanggung ini berlaku pada saat tidak ada orang di sekitar, anda mesti mengambil posisi duduk setengah dan memanggil ambulans. Gejala yang mengerikan, selain pening, adalah hilangnya kepekaan pada anggota badan, kelemahan otot di satu pihak, kekeliruan kesedaran dan ucapan, asimetri wajah - semua ini menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum. Kemudian skor berterusan selama beberapa minit, kerana strok mengancam kematian atau kecacatan seumur hidup dengan rawatan yang tidak dimulakan dengan baik (lihat tanda-tanda pertama strok pada wanita).

Beberapa penyakit organ pendengaran sangat pening - labirinitis akut, neuritis vestibular, tumor saraf pendengaran.

Pening yang kerap menunjukkan adanya penyakit kronik, dan juga menunjukkan perkembangan patologi yang berterusan. Tanda-tanda buruk adalah peningkatan sensasi ketika pening, kekerapan serangan ini, lampiran gejala sekunder.

Penyebab pening yang kerap dapat dibahagikan mengikut kepentingan, di antaranya tempat pertama diduduki oleh patologi saluran darah dan masalah otak: aterosklerosis, penyempitan arteri serebrum, proses onkologi, iskemia kronik. Tempat kedua diambil oleh osteochondrosis, ciri khasnya adalah musiman-musim gugur musiman dan pemburukan keadaan dengan keadaan cuaca yang berubah-ubah.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya pening?

Oleh itu, setelah memahami sebab-sebab dan menyedari bahawa pening bukan hanya sensasi yang tidak menyenangkan, tetapi juga kemungkinan tanda penyakit semacam itu, anda harus berjumpa doktor ketika memerhatikan fenomena tersebut. Satu set langkah diagnostik yang dirancang untuk mengecualikan atau mengesahkan diagnosis awal yang dibuat oleh doktor membolehkan anda mengetahui punca pening.

Sekiranya pening disebabkan oleh ciri sistem saraf, alat vestibular atau dikaitkan dengan hipotensi, perlu mengecualikan secara maksimum semua faktor yang menimbulkan pening, seperti:

  • pergerakan tajam badan dan kepala
  • cerun
  • perubahan mendadak dalam kedudukan badan dan lain-lain
  • ketinggian tajam harus dielakkan
  • cuba jangan menggunakan eskalator dan jentera berbahaya yang lain

kerana mantra pening bukan sahaja tidak menyenangkan, tetapi juga fenomena berbahaya - setelah kehilangan keseimbangan, seseorang boleh jatuh ke mulutnya dan mencederakan dirinya sendiri.

Pada masa permulaan pening, seseorang mungkin cuba menghentikannya. Anda harus duduk atau berbaring dengan posisi kepala yang tinggi, tidak menutup mata, cuba memusatkan perhatian pada satu subjek, dan terganggu. Apabila menjadi lebih mudah, keluar ke udara segar. Terdapat sebilangan ubat yang membuat pening lebih mudah, yang akan kita bincangkan di bawah. Tetapi mengambilnya tanpa resep masih tidak berbaloi, kerana patologi berbahaya mungkin terletak di belakang pening.

Rawatan pening

Rawatan pening simptomatik dilakukan oleh ubat yang ditetapkan oleh doktor dari kumpulan berikut:

  • antikolinergik (scopolamine)
  • antihistamin (meclizine)
  • antipsikotik (meterazin)
  • benzodiazepin - diazepam (Relanium, Seduxen, Sbazon, Apaurin)
  • antiemetik - Metoclopramide, Tserukal
  • Vasodilators - Asid Nikotinat, Vazobral (Dihydroergocriptine + Kafein)

Kesalahan yang serius adalah penggunaan ubat-ubatan ini yang berpanjangan dan tidak wajar, kerana memperlahankan reaksi pampasan..

Sekiranya patologi tertentu dikesan, rawatan etiotropik ditetapkan, yang, dengan menghilangkan punca, membantu mengatasi pening..

Dalam rawatan pening yang tidak spesifik, kaedah alternatif banyak digunakan:

  • terapi vakum
  • akupunktur
  • terapi manual
  • fisioterapi dan lain-lain.

Sekiranya diagnosis perubatan tidak menunjukkan patologi, anda boleh mengatasi pening sendiri dan tanpa ubat. Mula-mula anda perlu mengubah gaya hidup anda ke arah kesihatan, menghilangkan tabiat dan faktor buruk, menghabiskan lebih banyak masa di udara dan melakukan beberapa jenis sukan, yang utama ialah aktiviti ini menjadi seumur hidup - berenang, gimnastik, berjoging, bermain ski banyak membantu. Semua ini sangat melatih alat vestibular dan sistem saraf, menenangkan saluran darah dan menguatkan badan..

Jangan terlibat dalam kopi dan teh yang kuat, lebih suka teh herba, jus semula jadi dan minuman buah, dan hadkan pengambilan garam. Secara amnya, tubuh harus menerima sejumlah besar cecair - faktor inilah yang bertanggungjawab untuk kesejahteraan, nada dan daya hidup yang normal, dan bukan kafein dalam minuman.

Punca Pening dan Kelemahan Umum

Kadang-kadang sesetengah orang mempunyai rasa keletihan yang ketara. Sekiranya seseorang itu pening dan lemah, alasannya harus dicari secepat mungkin, kerana dengan penyakit yang panjang, fungsi organ terganggu. Apa yang mungkin menjadi penyebab perkembangan gejala patologi?

Selalunya, mereka muncul pada musim gugur-musim sejuk, apabila pengambilan vitamin dan mineral berkurang. Faktor predisposisi juga adalah tekanan kronik di tempat kerja, penyakit serius, tekanan emosi..

Faktor-faktor risiko

Tidak selalu kelemahan umum adalah tanda penyakit, tetapi juga dapat dilihat pada individu yang sihat dengan latar belakang pernafasan (selesema, jangkitan pernafasan akut) atau penyakit lain, proses keradangan. Pening berterusan (kadang-kadang dengan mual dan muntah) juga dapat memprovokasi penggunaan ubat-ubatan tertentu (terutamanya kardiovaskular).

Gejala patologi yang paling biasa berlaku pada kategori orang berikut:

  1. Berat badan berlebihan.
  2. Terhadap latar belakang kehamilan atau sindrom pramenstruasi (PMS), menopaus.
  3. Tidak memakan haiwan yang berasal dari haiwan (vegan, vegetarian).
  4. Dengan hipertensi arteri atau, sebaliknya, hipotensi.
  5. Diabetes.
  6. Dengan gangguan sistem endokrin atau saluran gastrousus.
  7. Pekerja yang tidak aktif (pekerja pejabat).
  8. Pekerja sosial.
  9. Berusia.
  10. Masa remaja semasa akil baligh.
  11. Dengan kecederaan tengkorak, proses onkologi otak.

Tetapi mengapa kelemahan selalu ada? Untuk menentukan punca sebenar, yang membawa kepada gejala yang tidak menyenangkan, anda harus berjumpa doktor. Pada masa yang sama, penting untuk menyebutkan pemakanan, rejimen hari dan tempat kerja, penyakit kronik, dan ubat-ubatan (jika ada pengambilan berterusan). Titik-titik ini segera menentukan punca kelemahan..

Apabila pening adalah perkara biasa, dan bila tidak?

Dalam keadaan kelemahan, pening adalah perkara biasa?

Penting untuk membezakan pening yang berlaku semasa fungsi normal badan dari patologi.

Sekiranya gejala muncul setelah seharian bekerja atau tekanan emosi dan hilang setelah 20-30 minit berehat sebentar, makan makanan, gimnastik, maka kelemahan dan pening disebabkan oleh faktor sementara yang tidak mempengaruhi fungsi penting asas tubuh. Dalam beberapa kes, mungkin memerlukan waktu satu malam untuk menormalkan keadaan..

Kemunculan kelemahan setelah penyakit berjangkit akan dianggap normal karena peningkatan suhu dan pembebasan toksin secara besar-besaran dari mikroorganisma patogen ke dalam aliran darah. Gejala biasanya berlangsung tidak lebih dari 1-2 minggu..

Pening berterusan jangka panjang adalah petunjuk serius untuk mendapatkan bantuan perubatan..

Sebab yang paling biasa

Perlu diperiksa dengan lebih terperinci penyebab kelemahan dan pening yang paling biasa. Selalunya orang mengelirukan manifestasi ini dengan yang lain, yang lebih menyukarkan diagnosis proses patologi. Kenapa pening? Apa sebabnya? Tidak banyak.

Rutin harian yang tidak betul

Punca pening dan kelemahan terletak pada kekurangan tidur yang kronik. Telah diketahui bahawa untuk pemulihan setelah hari yang sukar, rehat yang baik, tubuh manusia memerlukan minimum 7-8 jam sehari. Sekiranya waktu yang diperuntukkan untuk tidur jauh lebih pendek, maka kerosakan berlaku dalam fungsi tubuh, sistem saraf habis dan sistem kardiovaskular menderita. Ini memberi kesan serius kepada keadaan orang tersebut, menyumbang kepada timbulnya gejala di atas.

Namun, harus diingat bahawa tidur yang berpanjangan (lebih dari 10-11 jam) tidak kurang memudaratkan kesejahteraan tubuh.

Beban tekanan atau emosi yang kronik

Sekiranya kepala berpusing dan lemah, sebabnya dapat disembunyikan dalam tekanan.

Keadaan tekanan jangka pendek adalah reaksi tubuh yang cukup terhadap tindakan rangsangan luaran. Kekayaan adaptif ini diwarisi dalam proses evolusi dari nenek moyang yang jauh. Akibat dari keadaan tertekan, hormon adrenal (kortisol, adrenalin, norepinefrin) dilepaskan di dalam badan. Di bawah pengaruh mereka, kekejangan arteri dan peningkatan tekanan umum berlaku, degupan jantung menjadi lebih kerap, sesak nafas berlaku. Aktiviti sistem saraf meningkat beberapa kali - ini diperlukan untuk penilaian yang mencukupi mengenai keadaan semasa.

Tetapi pening, kelemahan menjadi penyebab hilangnya prestasi. Ini disebabkan keadaan di-stres (tekanan kronik yang berpanjangan), yang memberi kesan buruk terhadap fungsi sistem. Tubuh sama sekali tidak mendapat rehat yang diperlukan dan mula bekerja pada had kemungkinan, secara beransur-ansur menghabiskan simpanannya. Dalam kes ini, "sindrom keletihan kronik" mungkin berlaku, kelemahan pada kaki dan pening adalah tanda ciri.

Anemia Kekurangan Besi (IDA)

Patologi yang agak biasa, terutamanya pada kanak-kanak dan orang muda. Mengapa pening dengan IDA? Mekanisme penyakit ini dikaitkan dengan keturunan atau perubahan yang diperoleh. Kandungan hemoglobin dalam sel darah merah menurun bergantung pada tahap anemia kekurangan zat besi. Dan kerana ia adalah pembawa oksigen aktif dalam tisu, hipoksia berkembang. Lebih-lebih lagi, semua organ manusia terjejas: jantung, otak, hati, ginjal, paru-paru, dan lain-lain. Fungsi normalnya terganggu, dan gejala ciri berlaku. Orang yang menderita penyakit ini sering mengadu kelemahan, pening, mata menjadi gelap.

Penyakit berjangkit

Hampir tidak ada penyakit berjangkit seperti itu yang tidak disertai dengan kelemahan dalam tubuh dan berpusing-pusing gambar yang dapat dilihat di depan mata. Apabila terdapat kelemahan pada lengan dan kaki, pening, penyebabnya berkaitan dengan mabuk badan dan suhu yang semakin meningkat. Mikroba atau virus memasuki badan, mula membiak dengan cepat dan aktif berfungsi..

Akibatnya, toksin atau kelompok mikroba memasuki aliran darah, yang menyebabkan tindak balas imun yang tajam. Keseluruhan suhu badan meningkat, yang mempengaruhi struktur pusat otak. Pening dan kelemahan berlaku. Selalunya, gejala ini adalah tanda pertama penyakit ini, kerana dalam masa inkubasi tidak ada manifestasi utama.

Patologi sistem saraf

Khususnya, ini berkaitan dengan lesi alat vestibular. Sekiranya seseorang pening, maka telinga terlibat dalam proses keradangan. Mekanisme pengembangan terletak pada alat yang terletak di bahagian dalam telinga. Terdapat reseptor yang bertanggungjawab untuk keseimbangan, dan juga kedudukan badan di ruang angkasa (ketika bergerak, dalam keadaan rehat). Sekiranya patologi yang dilokalisasi dalam alat vestibular muncul, maka pening benar (vertigo) muncul, keparahannya bergantung pada tahap kerosakan. Gejala yang paling biasa adalah otitis media, neuritis (berasal dari koklea), penyakit Meniere dan penyakit lain dari sistem ENT.

Dengan kecederaan otak traumatik, jangkitan CNS dengan meningitis atau ensefalitis, osteochondrosis (serviks), pembentukan otak ganas dan jinak, strok hemoragik atau iskemia, patologi aterosklerotik saluran otak, kepala berputar dan kelemahan dirasakan di dalam badan. Lebih-lebih lagi, pada peringkat awal penyakit ini, gejala-gejala ini sebenarnya tidak muncul dengan cara apa pun, dan setelah beberapa lama ia menjadi sangat ketara.

Penyakit jantung dan vaskular

Penyakit sfera kardiovaskular sering menyebabkan fakta bahawa kepala sentiasa berputar, sensasi sementara atau tidak berdaya berterusan di dalam badan, mati rasa anggota badan. Hipertensi arteri dan, khususnya, krisis hipertensi mempunyai pengaruh besar terhadap perkembangan patologi. Gejala negatif boleh mencetuskan serangan aritmia (misalnya, fibrilasi atrium), dystonia vegetovaskular (VVD).

Kesimpulannya

Pening dan kelemahan yang kerap adalah tanda-tanda yang dapat mencirikan yang sihat, dengan beberapa penyimpangan sementara, atau organisma yang terkena penyakit. Terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan gejala tersebut. Tetapi untuk rawatan yang berkualiti, anda perlu mengetahui mengapa pening dan kelemahan ditambahkan. Sebab-sebab penampilan mereka sangat mengerikan, memerlukan rawatan perubatan segera. Oleh itu, jika gejala seperti itu tidak hilang untuk jangka masa yang panjang, anda harus menghubungi organisasi perubatan.

Pening dan lemah. Punca pada lelaki, wanita, kanak-kanak. Cara merawat pening

Setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya mengalami keadaan di mana badannya bergerak secara tidak terkawal berbanding sokongan. Sesiapa sahaja menyimpan keseimbangan secara automatik dan tidak memikirkan keadaan ini.

Tetapi jika keadaan tiba-tiba muncul di mana pening dan kelemahan muncul, tidak ada yang pernah bersedia untuk ini. Gejala ini boleh menyebabkan penyebab serius yang perlu diselesaikan secepat mungkin untuk melindungi diri anda dari kemungkinan penyakit atau patologi..

Apa peningnya

Pening, dalam manifestasi, boleh dibahagikan kepada bentuk berikut:

  • Rasa kehilangan sokongan, bergoyang;
  • Sensasi putaran badan;
  • Putar objek berdekatan.

Terdapat dua jenis:

  • Tengah - berkembang secara beransur-ansur, lebih ketara. Selalunya, manifestasi penyakit sistem saraf diperhatikan;
  • Periferal Pembangunan sangat pantas. Dalam tempoh ini, sukar bagi seseorang untuk tidak hanya bergerak, malah memusingkan badannya.

Pakar membahagikan keadaan pening kepada: sistemik dan tunggal.

Yang pertama, tiga jenis dapat dibezakan:

  1. Lipotimik atau pra-sinkop. Pesakit mengalami serangan panik, perasaan lemah, gelap di mata, kehilangan kesedaran adalah mungkin. Ini mungkin berlaku dengan perubahan tekanan darah, patologi kardiovaskular, penurunan% gula darah yang tajam, kegagalan sistem autonomi;
  2. Gabungan sifat pening; penyebabnya belum dapat diketahui. Kemungkinan termasuk osteoporosis, osteochondrosis vertebra serviks. Keadaan nada tisu berubah, menyebabkan penyempitan arteri di kawasan ini;
  3. Bentuk psikogenik. Asasnya adalah keadaan kegelisahan, gangguan mental, serangan mental tanpa sebab.

Penyebab utama pening dan kelemahan

Apabila pening dan lemah, berikut adalah kemungkinan penyebab:

  • Akibat kecederaan pada tulang belakang atau kepala;
  • Otitis, akibat jangkitan, kehilangan pendengaran;
  • Lebih daripada separuh orang mengalami pening pada masa serangan migrain;
  • Epilepsi;
  • Pukulan;
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks-tulang belakang. Semasa selekoh atau putaran kepala yang tajam, seseorang berasa pening. Dalam kes ini, pergerakan leher sukar, rasa sakit berlaku;
  • Semasa neuritis vestibular, kepala mungkin pusing ketika berpusing atau ketika seseorang berdiri;
  • Agoraphobia adalah ketakutan terhadap kawasan lapang. Walaupun memikirkan untuk meninggalkan rumahnya, kepalanya mula berputar;
  • Penyakit Meniere. Selain pening, kehilangan pendengaran sementara yang menyebabkan pekak adalah mungkin;
  • Neurinoma - tumor saraf pendengaran;
  • Gangguan mental;
  • Ubat-ubatan yang boleh memberi kesan ototoksik: ubat anti-radang bukan steroid, beberapa jenis antibiotik, ubat anti-malaria, dll..

Pening pada lelaki

Pada lelaki, pening kronik tidak biasa. Sekiranya ini menyebabkan kelemahan dan loya, ini mungkin menunjukkan perubahan fisiologi pada lelaki berusia 40 tahun atau penyakit tertentu. Keadaan ini boleh dipicu oleh faktor: hipotermia, terlalu panas, kerja fizikal dan mental.

Disfungsi vegetatif adalah salah satu sebab mengapa anda merasa pening dan lemah.

Kekurangan tidur juga boleh menyumbang kepada perkara ini. Pening kadang-kadang disertai dengan loya dan kelemahan. Sebab-sebab seperti itu memungkinkan kita membuat kesimpulan bahawa fenomena ini bersifat sementara dan berhenti setelah ia dihapuskan..

Sekiranya orang pusing di bawah usia 18 tahun, ini tidak dapat diabaikan: kemungkinan penyebabnya adalah penyakit jantung atau vaskular. Dalam bidang perubatan, terdapat konsep "pening benar" dan gejala yang menafsirkannya.

Dalam keadaan sekarang, tanda utama adalah sensasi putaran objek di seluruh badan atau dirinya sendiri. Ini menunjukkan penyakit somatik atau gangguan sistem saraf. Alat vestibular terletak jauh di telinga. Sebilangan orang setelah 50 tahun mengalami gangguan organ ini, mereka merasa lemah, sakit.

Sebabnya adalah:

  • disfungsi autonomi (memusingkan kepala, cuba berdiri menyebabkan rasa mual, gelap di mata);
  • arteriosklerosis serebrum;
  • otitis media - keradangan di telinga;
  • pelbagai jenis keracunan;
  • migrain;
  • osteochondrosis tulang belakang atas;
  • kecederaan otak trauma;
  • mengambil ubat kuat;
  • penyakit bergerak pada kenderaan yang bergerak;
  • Penyakit Meniere;

Selalunya, salah satu tanda utama strok adalah pening. Lebih biasa pada lelaki berusia 40 tahun.

Punca Pening pada Wanita

Selain penyebab pening yang biasa, wanita mempunyai faktor tambahan yang mempengaruhi terjadinya fenomena seperti itu. Berbanding dengan lelaki, separuh wanita lebih sering mengalami kehilangan orientasi, di mana kepala mula merasa pening, kelemahan muncul.

Sebabnya adalah seperti berikut:

  • tempoh haid;
  • semasa kehamilan;
  • semasa menopaus, gangguan hormon;
  • osteochondrosis;
  • kerosakan otak;
  • epilepsi;
  • keradangan telinga dalam;
  • serangan migrain.

Pada kanak-kanak, pening berlaku dalam keadaan berikut:

  • kekurangan oksigen (bilik tersumbat);
  • kebuluran;
  • mandi air panas;
  • bangun pada waktu malam dalam kegelapan, kanak-kanak itu pening kerana alat vestibular yang tidak sempurna.

Bayi mungkin merasa pening akibat sebab-sebab yang lebih serius:

  • anemia;
  • penyakit bergerak adalah mungkin;
  • glukosa darah rendah
  • kecederaan otak;
  • perubahan fungsi sistem saraf;
  • meningitis, ensefalitis - penyakit otak;
  • keracunan makanan;
  • jangkitan helminth.

Penyebab kelemahan pada latar belakang pening

Pakar membahagikan pening kepada:

  • Pusat, timbul dari latar belakang penyakit otak atau trauma;
  • Periferal, muncul akibat kerosakan pada alat vestibular.

Faktor-faktor berikut menimbulkan kelemahan:

  • Kelaparan oksigen;
  • Insomnia;
  • Kerja berlebihan;
  • Kekurangan zat besi, nutrien;

Sekiranya timbul beban yang tidak dapat ditangani oleh otak, perasaan lemah dan pening akan muncul.

Dengan patologi organ otak dan tengkorak

Untuk keadaan keseimbangan badan bertanggungjawab:

  1. Radas vestibular;
  2. Akhir saraf korteks serebrum dan cerebellum.

Apabila pening dan lemah, alasannya terletak pada pelbagai patologi telinga dalam. Pening benar atau Vertigo berlaku.

Ia mungkin dengan:

  • pemendapan garam di telinga dalam;
  • aterosklerosis saluran darah menyumbang kepada perubahan aliran darah;
  • Penyakit Meniere - peningkatan tekanan bendalir;
  • keradangan telinga dalam atau labirinitis;
  • kecederaan;
  • kerosakan pada saraf vestibular, penyebab: gangguan peredaran darah, trauma, bengkak;
  • arteriosklerosis serebrum;
  • trauma kranial;
  • tumor otak;
  • migrain;
  • sklerosis berbilang.

Bergantung pada sebab yang telah ditetapkan, rawatan yang ditetapkan oleh pakar dijalankan.

Penyakit sistem kardiovaskular

Pening yang teruk juga diperhatikan dengan pelanggaran sistem kardiovaskular. Bekalan darah ke otak terganggu, bekalan oksigen merosot.

Motif berbeza:

  • perubahan tekanan darah;
  • degupan jantung tidak teratur, pudar;
  • VVD, yang membawa kepada kegagalan sistem autonomi yang mengatur kerja semua organ;

Kesan sampingan pengambilan ubat

Pening berlaku setelah mengambil ubat tertentu. Ini biasanya diperingatkan dalam arahan ubat..

Dalam beberapa ubat, kesan ini sangat ketara:

  • Beberapa jenis antibiotik, antiseptik;
  • Ubat alahan
  • Depresan yang kuat.

Mengapa pening ketika bangun dari tidur

Penyebab penyakit yang mungkin berlaku adalah pening semasa meningkat. Pada ketika ini, penurunan tekanan sementara berlaku. Darah tertarik ke kaki, sistem saraf bertindak balas terhadap ini - saluran menyempit, degupan jantung meningkat, sehingga tidak membiarkan tekanan menurun lebih banyak.

Pening dengan penyakit lain

Salah satu penyebab pening boleh menjadi osteochondrosis serviks. Ia boleh memprovokasi: senaman fizikal, hipotermia, trauma, kekal dalam kedudukan yang sama untuk masa yang lama. Semasa bekerja berterusan di komputer, kepala anda berputar dan kelemahan mungkin berlaku.

Sebabnya adalah seperti berikut:

  1. Duduk dalam kedudukan yang tidak selesa;
  2. Ketegangan mata yang berterusan menimbulkan peningkatan tekanan intrakranial;
  3. Nada otot tegang pada bahu dan belakang.

Dengan kehilangan darah, pening mungkin berlaku.

Pertolongan cemas untuk pening

Sekiranya anda tiba-tiba merasa pening, maka jangan panik. Lebih baik duduk, letakkan kepala di lutut dan tutup mata. Oleh itu, anda boleh mengelakkan pengsan. Gula-gula pudina akan membantu. Untuk mengelakkan fenomena ini, anda mesti bersarapan pagi. Badan belum bangun sepenuhnya dan peratusan gula darah diturunkan. Sebaiknya sarapan pagi mengandungi protein dan serat, serta teh manis.

Mengurut kawasan di bahagian atas bibir atau titik di bahagian bawah kening akan membantu. Apabila serangan berlalu, untuk beberapa waktu perlu berhenti merokok dan minum alkohol. Sekiranya berlaku serangan pening yang kerap, anda harus selalu berjumpa doktor.

Cara menghilangkan pening dan kelemahan?

Sebilangan orang mungkin mengalami pening kerana sifat alat vestibular atau keadaan sistem saraf. Bagi mereka putaran kepala yang tajam, kecenderungan, kenaikan ke ketinggian tidak boleh diterima. Sama pentingnya ialah tidur penuh.

Sebaiknya tidur 7-8 jam sehari. Juga, bergantung pada keadaan yang menyebabkan pening, tindakannya mungkin berbeza. Contohnya, seorang wanita hamil perlu makan, tidak dalam keadaan berdiri lama.

Sekiranya keracunan, perlu membilas perut dan mengambil sorben. Pada diabetes mellitus - minum ubat secara berkala dan pantau gula darah anda. Perkara utama adalah menentukan punca pening.

Ubat rakyat

Untuk menghilangkan fenomena yang tidak menyenangkan, sapu jus lemon atau bawang ke wiski. Campuran minyak ini membantu: juniper, cemara, kapur barus dalam nisbah 10: 3: 1. Dengan osteochondrosis, kompres dari daun kubis, lobak atau burdock pada bahagian oksipital membantu. Ini meningkatkan peredaran darah di saluran darah..

  1. Rebusan semanggi: secubit semanggi kering tuangkan 300 ml air mendidih, bersikeras. Minum seperempat cawan 40 minit sebelum makan 2 kali sehari.
  2. Infus pasli: tuangkan secubit biji hancur ke dalam segelas air mendidih, biarkan selama 8 jam. 50 ml setiap perut kosong.
  3. Pening akan cepat hilang jika anda menghirup bawang secara berpasangan.
  4. Penggunaan campuran secara berkala juga akan membantu: dalam jumlah yang sama, bawang parut dan campuran madu dan berkeras selama 5 hari di dalam peti sejuk. Ambil 2 sudu pagi, dua kali sehari.
  5. Dengan kegembiraan saraf, penyerapan Veronica membantu. Masukkan satu sudu besar bahan mentah dalam termos (200ml).
  6. Dengan patologi kardiovaskular, ekstrak hawthorn diambil. 25 g, satu liter air mendidih - bersikeras satu jam. Masukkan madu ke dalam minuman dan ambil sebelum makan.
  7. Pening, yang berlaku kerana pelbagai sebab, dirawat dengan jus. Jus lobak merah akan membantu meningkatkan imuniti. Untuk menguatkan kapal, minum nanas, dengan tekanan darah tinggi dan masalah jantung, jus zucchini muda akan membantu.

Ubat-ubatan

Untuk berfungsi dengan baik alat vestibular, doktor disarankan untuk mengambil Betaserk, Tiklid dan ubat berdasarkannya. Ubat-ubatan berikut disyorkan untuk fungsi normal telinga dalam: Relanium, Cinnarizine, Flunaricin.

Dramin akan membantu dengan penyakit bergerak. Untuk meningkatkan peredaran darah, menghilangkan pening, doktor mengesyorkan Tanakan. Ia diresepkan untuk kanak-kanak, digabungkan dengan latihan terapeutik.

Gejala bersamaan yang berbahaya, segera berjumpa doktor

Agar tidak terlepas penyakit serius, perlu menentukan mengapa pening dan kelemahan muncul. Punca mungkin menunjukkan permulaan penyakit yang serius. Sekiranya anda mengesyaki penyakit otak, nasihat perubatan segera diperlukan..

Pakar akan menetapkan beberapa peperiksaan:

  • Ultrasound otak;
  • Elektroensefografi;
  • MRI otak.

Apabila tumor otak muncul, kepala berputar, rasa sakit mengganggu, dan tuli sepihak mungkin terjadi. Penyakit otot okular - pening disertai dengan perubahan gambar sendiri dalam beberapa minit.

Sekiranya anda merasa pening, disertai dengan kelemahan teruk, penglihatan berganda, gangguan ucapan, kehilangan koordinasi, ini semua adalah tanda-tanda strok. Sekiranya pening disertai dengan gejala lain, ini tidak boleh diabaikan. Memerlukan nasihat doktor untuk menentukan diagnosis yang betul.

Video mengenai punca pening dan kaedah menyingkirkannya

Mengapa pening berlaku dan bagaimana mengatasinya:

Bilakah saya harus menghubungi pakar untuk merawat penyebab pening: