Semua Tentang Aneurisma Jantung

Penonjolan patologi dinding miokardium yang nipis dalam perubatan ditakrifkan sebagai aneurisma jantung. Pada masa yang sama, fungsi kontraktil kawasan otot jantung menurun atau tidak ada sepenuhnya, perubahannya berlaku. Sebilangan besar aneurisma didiagnosis pada pesakit dengan riwayat infark miokard. Selalunya ini adalah lelaki dari kategori umur 45 - 75 tahun. Menurut pengkelasan penyakit antarabangsa (ICD), patologi mempunyai kod 125.3

Apa ini?

Aneurisma jantung adalah kawasan tempatan otot jantung yang telah kehilangan keupayaan untuk berkontrak dan menonjol semasa kontraksi semasa sistol. Pada dasarnya, hipertrofi mempengaruhi ventrikel kiri jantung, dan pelompat kanan atau interventrikular sangat jarang berlaku. Diameter penonjolan berbeza dari 1 hingga 20 cm.

Kecacatan terbentuk di bawah pengaruh tekanan dalaman yang dibuat di ruang jantung di dinding yang telah kehilangan kekuatannya. Keadaan ini berbahaya kerana boleh menyebabkan pecahnya aneurisma jantung dan pendarahan teruk, yang sering menyebabkan kematian pesakit..

Aspek berbahaya lain dari penyakit ini adalah kesukaran dalam rawatan. Perubahan patologi di dinding dapat disembuhkan hanya dengan pembedahan. Tetapi kaedah ini tidak sesuai untuk semua pesakit, kerana ada kategori pesakit yang intervensi pembedahannya dikontraindikasikan.

Sebab-sebab penampilan

Penyakit ini boleh berkembang kerana patologi kongenital atau diperolehi. Diverticulum di jantung paling kerap muncul setelah serangan jantung besar-besaran. Akibat penyakit ini, terjadi nekrosis sel lapisan otot dinding jantung. Ia menjadi lebih kurus dan kehilangan keupayaan untuk menahan tekanan intrakardiak. Kawasan miokardium terbentang dan membentuk penonjolan, yang kelihatan seperti beg. Adakah ini benar atau faktor struktur dalam perkembangan kecacatan?.

Aneurisme seperti itu pada otot jantung menyumbang kepada genangan darah di diverticulum dan pembentukan gumpalan darah di sana. Ini mengancam akan mengalami komplikasi serius, kerana bekuan yang keluar dapat menyumbat saluran darah. Arteri aorta atau pulmonari paling kerap menderita.

Gangguan fungsi ditentukan oleh ketidakupayaan miokardium untuk berfungsi dengan normal. Aneurisme menyebabkan disfungsi dalam kerja otot jantung, yang menampakkan diri dalam kontraksi asinkron (kawasan yang rosak dimampatkan secara berirama). Sebab pelanggaran itu adalah penggantian sel otot miokardium dengan sel penghubung yang tidak mempunyai fungsi kontraktil. Apa itu aneurisma otot jantung? Ini adalah penyakit sekunder yang merupakan akibat dari patologi lain:

  • kardiosklerosis postinfarction;
  • penyakit berjangkit;
  • kecacatan kelahiran sistem jantung;
  • pembedahan jantung
  • keracunan dengan bahan toksik;
  • akibat pendedahan radiasi;
  • penyakit sistemik;
  • kecederaan.

Keadaan utama untuk munculnya aneurisma selepas serangan jantung adalah ketidakpatuhan dengan rehat di tempat tidur, peningkatan aktiviti fizikal, hipertensi arteri yang berterusan, yang diperhatikan dalam tempoh akut penyakit ini.

Pada bayi, aneurisma kongenital otot jantung diperhatikan, yang terbentuk dalam tempoh perkembangan intrauterin. Ia menampakkan diri setelah kelahiran bayi, ketika bayi yang baru lahir mula bernafas dengan sendirinya. Peredaran darah meningkat, mengakibatkan peningkatan tekanan intrakardiak dan lonjakan dinding.

Patologi seperti ini pada kanak-kanak jarang berlaku. Lebih kerap, pakar pediatrik mendiagnosis aneurisme septum di antara ventrikel. Diagnosis dibuat berdasarkan gejala yang ditunjukkan kepada kanak-kanak di bawah umur 3 tahun. Sekiranya penyakit itu tidak diperhatikan oleh tanda-tanda yang jelas, tetapi pelanggaran berlaku, maka pada masa remaja manifestasi penyakit ini akan membuat diri mereka merasa.

Varieti

Pengelasan aneurisma jantung mengikut masa.

  1. Jenis akut - sehingga 14 hari selepas serangan jantung.
  2. Subakut - sehingga dua bulan.
  3. Kronik - selepas 2 bulan.

Perbezaan bentuk:

  • meresap (membentuk kawasan kerosakan yang besar);
  • bentuk berbentuk beg mempunyai rongga lebar dan "leher" sempit;
  • menyebabkan stratifikasi - adalah akibat pecahnya endokardium dan dilokalisasikan pada lapisan dalam miokardium.

Aneurisma juga dibezakan oleh struktur struktur. Mereka terdiri daripada sel otot atau berserat, mungkin jenis campuran..

Klinik

Dalam gambaran klinikal aneurisma jantung, satu tanda tidak menguasai. Ini terdiri daripada pelbagai manifestasi yang diperhatikan pada pesakit dalam tempoh selepas serangan jantung.

Pesakit mencatatkan:

  • sakit;
  • sesak nafas
  • peningkatan kadar jantung;
  • degupan jantung yang berubah;
  • pemutihan kulit;
  • batuk;
  • keletihan.

Sakit terlokalisasi di belakang sternum (sedikit ke kiri), berlalu dalam bentuk kejang, tidak akut, lebih teruk selepas bersenam atau merokok. Kesakitan tidak semestinya menyertai penyakit ini, kerana tisu aneurisma terdiri daripada sel penghubung yang tidak mempunyai ujung saraf. Ketidakselesaan menyebabkan pelanggaran peredaran saluran koronari etiologi apa pun.

Ketika penyakit itu berlangsung, pesakit mengalami gejala kegagalan jantung. Selepas itu, pesakit mengalami edema, hati membesar, dan terdapat tanda-tanda gangguan fungsi pernafasan (sesak nafas, sesak nafas). Perubahan irama jantung berlaku (takikardia, bradikardia, aritmia). Angina pectoris diperhatikan, juga pada waktu rehat.

Penyebab kelemahan dan ketidakselesaan dengan aneurisma jantung adalah kekurangan kontraksi miokardium. Disfungsi otot jantung ini menyebabkan penurunan jumlah darah yang beredar, penurunan pengangkutan oksigen ke tisu, akibatnya hipoksia mereka berlaku. Atas sebab yang sama, terdapat kulit pucat, penurunan kepekaannya. Di samping itu, pesakit mencatat pembengkakan urat serviks, peningkatan berpeluh.

Diagnostik

Sebelum memulakan rawatan untuk aneurisma postinfarction jantung, anda perlu menjalani pemeriksaan diagnostik untuk kehadiran patologi. Pesakit yang berisiko menghidap penyakit ini ditetapkan kajian instrumental. Tetapi pertama, doktor melakukan pemeriksaan objektif terhadap pesakit.

  1. Semasa berdebar-debar, anda dapat merasakan dorongan apikal jantung, yang biasanya tidak didengar. Aneurisme dicirikan oleh gejala "rocker", ketika doktor di bawah jari merasakan perbezaan degupan jantung (kontrak teratas biasanya, dan penonjolan tertinggal).
  2. Perkusi (mengetuk) menentukan batas organ dalaman dan, jika terdapat kecacatan, mereka akan dipindahkan ke kiri (penyetempatan proses patologi yang kerap).
  3. Dengan menggunakan stetoskop, pakar kardiologi melakukan auskultasi (mendengar) jantung. Kehadiran aneurisma menimbulkan kebisingan tambahan, lemahnya suara jantung.
  4. Pada akhir pemeriksaan, doktor mengukur tekanan darah. Pada pesakit yang disyaki pembentukan bonjolan, tekanan darah tetap teguh di atas 140 90 mm. Hg. st.

Kajian berikut dijalankan lebih jauh..

  1. ECG - tidak mengesan kecacatan miokardium. Ia memaparkan perubahan yang berlaku di jantung akibat serangan jantung. Tetapi jika tanda-tanda tersebut diperhatikan dalam tempoh selepas infark selama 20 hari, maka ini berfungsi sebagai pengesahan perkembangan patologi.
  2. Ekokardiografi - memberikan idea mengenai ukuran, isipadu rongga, konfigurasi kecacatan miokardium. Selain itu, teknik ini membantu menilai ketebalan dinding yang cacat, kehadiran darah atau gumpalan, dan kelajuan aliran darah di ruang jantung. Definisi penunjuk ini penting dalam meramalkan perkembangan trombosis, ia membantu memilih rawatan yang sesuai untuk kes klinikal tertentu. Menurut hasil echogram, pendidikan dikelaskan.
  3. Scintigraphy - pengujian dinding miokardium dengan memperkenalkan medium kontras ke dalam aliran darah. Di tempat penonjolan, produk tidak terkumpul dan semasa mengimbas, ia dapat dilihat.
  4. Penggunaan kajian sinar-x sangat jarang berlaku, kerana ia hanya menunjukkan jumlah aneurisma besar. Kaedah ini digunakan apabila kaedah lain tidak tersedia..
  5. MRI adalah kaedah terbaru dan paling bermaklumat untuk mendiagnosis penonjolan jantung, yang memberikan gambaran lengkap mengenai perkembangan pendidikan.

Juga, pesakit dengan aneurisma jantung ditetapkan ujian darah dan air kencing umum untuk mengenal pasti penyakit bersamaan. Berdasarkan hasil kajian, pakar kardiologi akan memberitahu pesakit bagaimana merawat aneurisma jantung.

Terapi

Sekiranya pesakit mempunyai miokardium jantung yang besar yang mempunyai semua syarat untuk pecah, maka keadaan ini dianggap sebagai sindrom mendesak yang memerlukan kemasukan ke hospital segera..

Kaedah utama untuk merawat kecacatan miokard adalah pembedahan. Dengan penolakan operasi pesakit secara bebas atau sejumlah kecil pendidikan yang tidak menyebabkan perkembangan komplikasi, kaedah terapi terapi adalah mungkin. Ia dijalankan di hospital, dan ketika pesakit stabil, pesakit terus berada di rumah dan dapat bertahan seumur hidup.

Aneurisma jantung dilakukan dengan rawatan dengan kumpulan ubat berikut:

  1. Penggunaan beta-adenoblockers mengurangkan kekuatan pengecutan otot, menormalkan degupan jantung ("Concor", "Anaprilin", "Nobilet").
  2. Antagonis kalsium tidak mempengaruhi fungsi kontraktil jantung, oleh itu, mempunyai sedikit kontraindikasi. Dilantik untuk menghilangkan tekanan darah tinggi dari saluran darah dan mengekalkan tekanan darah normal (Amlodipine, Krinfar, Nifadipine).
  3. Diuretik digunakan untuk mengeluarkan cecair berlebihan dari badan dan menurunkan tekanan darah (Furosemide, Veroshpiron, Gigroton). Normalisasi tekanan darah mengurangkan risiko pecahnya dinding miokardium.
  4. "Papaverine", "Validol" diresepkan pada peringkat awal penyakit untuk mengembangkan saluran koronari.
  5. Ejen trombolitik digunakan untuk mencegah pembentukan gumpalan darah (Aspirin, Ticlopidine).

Dengan tidak berkesannya terapi konservatif, serta perkembangan keadaan darurat, perlu segera mengatasi kecacatan tersebut. Inti dari intervensi adalah untuk memotong bahagian cembung dan menjahit dinding. Dengan kawasan kerosakan yang besar, implan sintetik digunakan untuk meningkatkan kekuatan miokardium. Operasi dilakukan dengan peredaran buatan.

Kaedah terapi rakyat atau rumah hanya dilakukan pada tahap awal perkembangan penyakit ini, kerana bantuan pengambilan ubat herba ubat tidak signifikan dan lebih banyak ditunjukkan dalam kombinasi dengan ubat-ubatan.

Penyembuh tradisional mengesyorkan dirawat untuk aneurisma otot jantung dengan penyerapan beri viburnum, rebusan biji atau ramuan dill, warna pinggul mawar.

Pencegahan

Prognosis positif penyakit bergantung pada seberapa tepat pesakit akan mematuhi kehendak doktor. Pesakit dengan aneurisma otot jantung dilarang sama sekali untuk merokok dan alkohol. Diet yang mengehadkan pengambilan makanan berlemak, masin dan pedas adalah disyorkan. Anda juga perlu mengurangkan pengambilan roti segar, daging babi, dan meninggalkan kopi dan teh yang kuat sepenuhnya. Sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tenusu, sup (tanpa lemak), bijirin mendominasi makanan pesakit tersebut. Makanan harus mudah dicerna, tanpa menimbulkan beban pada jantung dan seluruh badan.

Di samping itu, pesakit dilarang melakukan kerja fizikal yang berat, sukan yang aktif. Sekatan ini mesti dipatuhi hingga akhir hayat, maka risiko pecahnya aneurisma akan berkurang dengan ketara. Pesakit dengan diagnosis ini harus menjalani pemeriksaan pencegahan rutin, di mana doktor memantau perubahan irama jantung atau pembentukan gumpalan darah. Pengesanan pelanggaran yang tepat pada masanya akan membolehkan rawatan yang tepat pada masanya dan mencegah perkembangan komplikasi.


Berapa lama pesakit dengan aneurisma jantung dapat hidup bergantung pada tahap perkembangan penyakit, kepatuhan pesakit terhadap nasihat doktor, kehadiran patologi bersamaan, serta ciri-ciri individu badan. Oleh itu, adalah penting untuk segera menghubungi pakar sekiranya anda merasa tidak sihat, agar tidak terlepas dari perkembangan aneurisma jantung.

Apa itu aneurisma jantung: gejala dan sebab, kaedah rawatan dan prognosis hidup

Kecacatan atau kecacatan anatomi struktur jantung berkembang pada setiap sepuluh ribu pesakit pada saat tertentu dalam kehidupan.

Banyak keadaan tidak menimbulkan ancaman besar kepada kesihatan; penyakit ini ditemui secara kebetulan semasa diagnosis penyakit lain. Perkara yang sama berlaku untuk malformasi kongenital, yang menyumbang hingga 60% dari semua kelainan.

Aneurisma jantung adalah penonjolan dinding salah satu ruang atau struktur anatomi. Dalam 80% situasi yang direkodkan, ventrikel kiri atau septum interventrikular menderita.

Gejala tidak spesifik pada pandangan pertama. Secara bebas membezakan satu keadaan dari keadaan yang lain tidak berfungsi. Memerlukan echocardiography dan ECG.

Kadang-kadang pelanggaran disamarkan dengan baik sehingga anda tidak dapat melakukan tanpa MRI. Kita sendiri boleh menganggap sifat masalahnya. Ini penting kerana ia memberi alasan untuk pergi ke doktor atau menghubungi ambulans.

Rawatan selalu dilakukan. Tetapi pada peringkat awal atau jika ada petunjuk, anda boleh mengehadkan terapi ubat (bila - lihat di bawah).

Walaupun begitu, doktor secara sedar mengesyorkan agar tidak menolak pembedahan, jika ada alasan.

Mekanisme pembangunan negara

Ia berdasarkan gabungan dua faktor..

  • Yang pertama adalah beban jantung, peningkatan tekanan darah, dan oleh itu kesannya pada dinding miokardium.
  • Yang kedua adalah perubahan distrofik pada tisu itu sendiri akibat daripada patologi jantung yang sedang berlaku. Yang utama adalah serangan jantung, penyakit jantung koronari dan kegagalan jantung kronik..

Dengan pengaruh selari kedua momen, dinding nipis tidak tahan, membongkok ke luar dan tetap berada dalam kedudukan ini.

Sebahagian darah bertakung dalam aneurisma, struktur seperti beg dan tidak jatuh ke dalam lingkaran besar atau kecil. Ini penuh dengan pelanggaran hemodinamik yang ketara.

Patologi bersifat kitaran, terus berkembang dan tidak berhenti sehingga menyebabkan patah jantung, kematian pesakit akibat pendarahan besar - ini adalah bahaya utamanya.

Pengelasan

Dijalankan atas beberapa sebab.

EtiologiDengan penyetempatanDalam bentuk
  • Betul Terdapat sentiasa. Terdiri daripada tisu jantung.
  • Salah. Strukturnya berdasarkan tisu parut penghubung.
  • Berfungsi. Kepelbagaian yang pertama. Tetapi penonjolan hanya berlaku semasa pengecutan (dalam sistol).
  • Apikal.
  • Ventrikular.
  • Dinding.
  • Berpisah.
  • Baggy. Sebenarnya membonjol ke sisi.
  • Cendawan.
  • Diffuse.
  • Kompleks (satu sama lain).

Klasifikasi digunakan oleh doktor untuk menentukan keparahan keadaan, mengembangkan taktik rawatan.

Punca dan cara mencegah perkembangan penyakit?

  • Infarksi miokardium. Ini menyumbang 95% daripada semua aneurisma. Menurut statistik, satu daripada sepuluh pesakit dengan diagnosis serupa dalam anamnesis "menerima" kecacatan anatomi. Pencegahan - penolakan dari alkohol, merokok, diet, rawatan proses iskemia tepat pada masanya, aterosklerosis.
  • Kecederaan dada. Lebam, patah tulang dan lain-lain. Kaedah Pencegahan - Langkah berjaga-jaga keselamatan.
  • Pendedahan kepada sinaran pengion. Pencegahan - pemantauan berterusan, mengambil kardioprotectors (Mildronate).
  • Jangkitan Dari miokarditis hingga keadaan luar, hingga sifilis, tuberkulosis. Pencegahan: mengelakkan jangkitan, pada awal proses - rawatan kecemasan dengan antibiotik dan mengambil ubat pelindung.

Sedikit lebih jarang - pembedahan jantung, kecacatan kongenital yang tidak lagi dapat dicegah.

Gejala

Gambaran klinikalnya sangat berubah-ubah. Manifestasi spesifik bergantung pada ukuran formasi, penyebab awal proses patologi, preskripsi kewujudan, gangguan fungsi.

Sakit dada dengan intensiti sederhana

Menekan atau membakar, yang secara langsung menunjukkan sifat iskemia keadaan yang berkaitan dengan peredaran yang tidak mencukupi. Dilokalisasikan di suatu tempat di tengah atau sedikit ke kiri.

Menunjukkan diri mereka pada masa aktiviti fizikal, tekanan. Iaitu, setelah peningkatan aktiviti jantung dan peningkatan kekerapan kontraksi jantung.

Ketidakselesaan berkembang akibat peredaran tisu yang tidak mencukupi di sekitar penonjolan dinding.

Sebagai perkembangan, cukup aneh, gejala hilang. Rangkaian peredaran tambahan berkembang. Ia mengimbangi iskemia.

Mampatan tisu dengan aneurisma juga memberi rasa sakit, begitu juga dengan beban yang berlebihan pada seluruh otot.

Pecutan degupan jantung

Denyutan jantung mencapai 120-180 denyutan seminit. Ini adalah takikardia yang disebut. Aneurisme membawa kepada penurunan hemodinamik secara spontan (peredaran darah).

Sebabnya ialah bahagian darah kekal dalam formasi dan tidak mencapai bulatan besar. Jadi tisu tidak mendapat cukup oksigen dan nutrien.

Tubuh memperhebat aktiviti jantung untuk memulihkan trofiknya sendiri (pemakanan). Pada peringkat awal, pesakit merasa berdegup, kemudian terbiasa dan berhenti melihat ada sesuatu yang tidak beres.

Batuk yang tidak produktif

Tanpa kahak. Ia berkembang sebagai hasil pemampatan paru-paru, tetapi lebih sering disebabkan oleh pertukaran gas yang tidak mencukupi kerana pengeluaran darah yang sedikit ke dalam lingkaran kecil, dan oleh itu ketepuan jaringan penghubung cair dengan oksigen yang buruk.

Kelemahan

Mengantuk, manifestasi asthenik, berkurangnya kemampuan bekerja dan kemampuan untuk melaksanakan tugas rumah tangga.

Ini adalah gejala khas aneurisma ventrikel kiri, di mana intensiti output jantung dalam bulatan besar menurun. Melalui otaknya, otak, ginjal, hati, organ dan tisu umumnya mendapat makanan.

Aneurisma mengekalkan sebahagian darah, yang bermaksud bahawa struktur serebrum dibekalkan lebih teruk. Oleh itu tanda-tanda asthenik.

Dyspnea

Kesinambungan batuk yang logik. Hasil pemampatan paru-paru atau penurunan halaju aliran darah dalam lingkaran kecil. Berlaku dalam tempoh aktiviti fizikal.

Sekiranya aneurisma mencapai ukuran yang ketara, simptom itu membuat dirinya terasa dan berehat.

Aritmia

Gangguan degupan jantung. Dan di sisi lain, selang antara setiap hit berikutnya. Selalunya, gejala ini ditunjukkan oleh takikardia, peningkatan kadar jantung hingga 120-180 degupan. (seperti yang telah disebutkan).

Dengan perkembangan, fenomena sebaliknya dapat dikesan. Bradikardia Ini menunjukkan kelemahan aktiviti jantung, pemakanan miokard rendah dan ketidakupayaan untuk mengimbangi pelanggaran tersebut.

Fibrilasi ventrikel atau atrium, iaitu kontraksi kacau ruang individu, dan extrasystole (kontraksi luar biasa) juga mungkin.

Sukar untuk mengesannya sendiri, namun, terdapat gangguan kesejahteraan tertentu: perasaan memudar di dada, hilang pukulan, terbalik, dll..

Hiperhidrosis

Berpeluh berlebihan. Pada bila-bila masa sepanjang hari, terutamanya selepas aktiviti fizikal kecil. Kerana peningkatan tekanan pada jantung dan pemakanan otot yang buruk.

Bengkak pada bahagian bawah kaki

Pada mulanya, proses ini hanya mempengaruhi kaki dan pergelangan kaki. Kemudian kaviar dan naik lebih tinggi. Di satu pihak, ini adalah akibat dari disfungsi jantung, di sisi lain, masalah buah pinggang.

Menjalankan bentuk aneurisma dengan perkembangan kegagalan jantung menyebabkan pembengkakan muka, tangan.

Pening, sakit di bahagian belakang kepala, mata

Petunjuk peredaran darah yang lemah pada struktur serebrum. Tisu saraf sangat memerlukan jumlah pemakanan. Bahkan sedikit penurunan trofisme memberikan gejala neurologi.

Pengsan dan kehilangan kesedaran

Ini adalah kesinambungan, evolusi manifestasi oleh sistem saraf pusat. Episod syncopal sering berlaku selepas aktiviti fizikal yang berlebihan..

Jantung tidak dapat memberikan jumlah nutrien yang diperlukan. Hipoksia akut otak berakhir dengan kehilangan kesedaran. Maka tidak ada kaitan dengan beban mekanikal.

Oleh itu, gejala aneurisma jantung mempunyai tiga bidang:

  • Sebenarnya jantung. Aritmia, pembakaran, pelanggaran kontraktil.
  • Neurogenik. Pengsan, sakit kepala, vertigo.
  • Pernafasan. Sesak nafas, asfiksia semasa berbaring, batuk.

Kumpulan pertama berkembang sebaik sahaja proses mencapai jisim kritikal tertentu. Sehingga itu, tidak ada manifestasi sama sekali atau mereka sangat langka sehingga mereka tidak peduli dengan pesakit dan tidak memperhatikan kewujudannya sendiri.

Varieti ketiga juga berlaku selari dengan gejala jantung.

Tetapi manifestasi neurogenik menunjukkan lokasi awal aneurisma berbahaya atau pertumbuhan pesat. Pelanggaran sistem saraf pusat memerlukan pembedahan segera.

Edema memberi kesaksian mengenai kegagalan jantung buah pinggang dan kronik. Ini juga merupakan titik prognostik negatif. Biasanya kita bercakap mengenai versi proses patologi yang diabaikan.

Diagnosis bagaimana membezakan aneurisma daripada keadaan lain sendiri?

Tanpa kajian khusus, mustahil untuk menyatakan dengan tepat apa penyebab gejala di atas. Tetapi ada peluang untuk meneka. Ia perlu untuk tindak balas tepat pada masanya..

Apakah perbezaan yang dibuat antara:

  • Infarksi miokardium. Sebenarnya kekurangan koronari akut, nekrosis tisu. Sebaliknya, gejala aneurisma meningkat secara beransur-ansur, tidak pada satu masa.

Kesakitan tidak begitu kuat, tidak ada kehilangan kesedaran, aktiviti sistem saraf pusat. Permulaan akut juga tidak diperhatikan. Kerana pelanggaran itu bersifat kronik, berkekalan.

Baca mengenai gejala preinfarction dalam artikel ini..

  • Kecacatan injap mitral, tricuspid, aortic. Perbezaannya adalah mengikut urutan gejala.

Terhadap latar belakang aneurisma, rasa sakit mula-mula muncul, kemudian gangguan irama. Dalam kes ini, mungkin tidak ada ketidakselesaan sama sekali, atau ia berkembang pada peringkat akhir proses patologi..

  • Angina pectoris. Seperti dalam kes serangan jantung, aneurisme bukanlah kursus paroxysmal yang biasa. Tanda hampir sama sepanjang tempoh maksiat.

Kemajuan mengikuti logik yang dapat difahami. Semakin lama berlakunya pelanggaran, semakin jelas kliniknya.

  • Kardiomiopati Kesakitan juga hampir tidak. Tetapi terdapat aritmia berbahaya dan sesak nafas.

Dengan cara ini, doktor menilai keadaan pesakit dan membina hipotesis yang hampir. Pakar - Pakar Kardiologi.

Senarai kajian adalah seperti berikut:

  • Penyoalan lisan dan pengambilan sejarah. Untuk membina model proses patologi.
  • Pengukuran tekanan darah. Terhadap latar belakang aneurisma, stabil tinggi pada peringkat awal. Sesuai dengan hipertensi simptomatik. Diturunkan setelah perkembangan dan perkembangan kegagalan jantung berterusan. 20-30 mmHg kurang daripada norma individu.
  • Penilaian kekerapan kontraksi badan. Sama. Tempoh utama memberi takikardia. Kemudian - penurunan kadar jantung. Yang menunjukkan pelanggaran kontraktiliti dan peningkatan fenomena iskemia tisu.
  • Ekokardiografi (dopplerografi). Teknik asas di mana-mana peringkat. Memberi banyak maklumat mengenai keadaan jantung dan struktur sekitar anatomi. Ini adalah kaedah ultrasonik untuk memvisualisasikan tisu dan mengukur tekanan di ruang semasa sistol (ejeksi) dan diastole (relaksasi).
  • Sekiranya perlu, MRI ditetapkan. Kajian ini memberikan gambaran terperinci mengenai organ otot..
  • ECG. Untuk menilai aktiviti fungsi jantung. Semua aritmia dapat dilihat dengan serta-merta. Biasanya, kajian dilakukan setelah mengenal pasti penyebabnya, untuk memperbaiki keparahan proses.

Sebelum pembedahan, scintigraphy diresepkan. Ini membolehkan anda menentukan pemeliharaan aktiviti fungsional miokardium, serta jumlah darah yang bertakung dalam struktur seperti beg, beban yang dibenarkan semasa anestesia yang akan datang.

Ekokardiografi cukup untuk mengenal pasti aneurisma itu sendiri. Kaedah lain bertujuan untuk menilai tahap pelanggaran yang diprovokasi oleh penyakit ini. Tinjauan dilakukan secara rawat jalan..

Diagnosis standard "aneurisma jantung kronik" tidak masuk akal, kerana prosesnya tidak akut. Ini adalah kesalahan terminologi yang berlaku dalam amalan perubatan Rusia..

Rawatan

Berganda. Pada peringkat awal atau jika aneurisma tidak tumbuh, tetap stabil, tidak menyebabkan gangguan fungsi (aritmia), rawatan konservatif dan pemerhatian dinamik ditunjukkan.

Sekiranya berlaku taktik, saringan biasa ditetapkan sekurang-kurangnya 3-5 tahun. Setiap 3-6 bulan, pakar kardiologi dirujuk dan menjalani kitaran diagnostik penuh (ECG, ECHO, pemantauan 24 jam, MRI mengikut petunjuk).

Kadar pertumbuhan yang tidak signifikan (kurang dari 0.5 cm selama enam bulan) memberi alasan untuk memperluas pemerhatian. Setengah sentimeter atau lebih adalah petunjuk mutlak untuk operasi. Di sini, budi bicara doktor tidak lagi berperanan.

Sebagai persediaan, tempoh terapi ubat adalah sekitar 2-3 bulan. Satu minggu sebelum campur tangan, set diagnostik terakhir.

Dalam kedua kes tersebut, ubatnya sama:

  • Nitrat organik. Menyumbang kepada pengembangan buatan arteri koronari. Pemakanan miokard yang lebih baik kerana hemodinamik normal. Ubat klasik adalah Nitroglycerin. Petunjuk lain.
  • Ubat diuretik lembut. Yang menjimatkan kalium dan mania. Contohnya, Veroshpiron atau Spironolactone. Tidak selalu, 2-3 kali seminggu. Untuk melegakan edema, kurangkan beban jantung.
  • Ejen antiplatelet dan trombolitik. Mereka menipiskan darah, meningkatkan kelancarannya, dan mencegah pengembangan gumpalan. Aspirin Cardio, Warfarin.
  • Penyekat beta. Anaprilin, Carvedilol. Menormalkan bekalan oksigen miokardium, sekaligus menurunkan tekanan darah.

Mungkin penggunaan cardioprotectors, Mildronate dan lain-lain. Untuk meningkatkan metabolisme jantung.

Pentadbiran sendiri tidak boleh diterima. Ini adalah jalan langsung untuk pecah aneurisma, pendarahan dan kematian dalam beberapa saat..

Rawatan aneurisma jantung terutamanya pembedahan; pembedahan diperlukan pada 65-80% kes.

Petunjuk mutlak untuk rawatan segera:

  • Pecah aneurisma atau dinding tisu ventrikel / miokardium.
  • Trombosis. Ancaman strok, serangan jantung atau keadaan seperti ini.
  • Pengesanan patologi pada kanak-kanak di bawah umur 3 tahun.
  • Risiko trombosis.
  • Kegagalan jantung dengan aneurisme.
  • Pertumbuhan pendidikan yang pesat. Lebih dari 0.3-0.5 cm dalam enam bulan.
  • Aritmia yang tahan (kebal) terhadap rawatan ubat.

Dalam kes lain, persoalannya tetap mengikut budi bicara ahli kardiologi. Sekiranya anda ragu-ragu mengenai kecekapan, disarankan agar berjumpa doktor kedua. Ia pasti tidak akan berlebihan.

Inti dari intervensi adalah untuk menghilangkan pembentukan dan jahitan dinding.

Operasi tidak semestinya dilakukan dengan akses terbuka dengan pembedahan dada. Dengan aneurisma yang agak kecil, rawatan endoskopik adalah mungkin.

Selepas - ubat ditetapkan:

  • Antibiotik. Untuk mengelakkan komplikasi berjangkit.
  • Antiaritmia. Untuk merapikan degupan jantung.
  • Diuretik. Mengurangkan tekanan jantung.
  • Penyekat beta dan nitrat mengikut petunjuk.
Perhatian:

Sangat dilarang untuk dirawat dengan ubat-ubatan rakyat. Paling tidak, mereka tidak berguna dan penuh dengan kebocoran masa berharga, paling teruk mereka berbahaya, oleh itu mereka mengancam kematian.

Sepanjang tempoh pemulihan, mereka memberi cadangan cara hidup.

  • Berhenti merokok, alkohol (selamanya).
  • Rehat seksual (3-6 bulan).
  • Pembetulan diet. Minimum lemak, goreng, salai, garam tidak lebih dari 7 gram sehari, tanpa produk separuh siap, makanan segera, makanan dalam tin (sentiasa).
  • Pembatasan aktiviti fizikal (dari 6 bulan hingga perubahan seumur hidup).
  • Rehat penuh sekitar 7-10 jam semalam (selalu).
  • Menghindari tekanan, menguasai teknik relaksasi.

Pemulihan berlangsung sekitar enam bulan.

Prognosis dan komplikasi

Menguntungkan pada peringkat awal, sekiranya tidak memerlukan pembedahan atau jika mungkin. Survival hampir dengan 95%.

Kematian lebih tinggi dengan aritmia berterusan atau kegagalan jantung. Tetapi walaupun begitu peluangnya baik.

Aneurisma jantung adalah akibat yang berbahaya: pembentukan gumpalan darah parietal, embolisme, pernafasan, ginjal, kegagalan jantung. Hasilnya selalu menjadi jurang dalam pendidikan, pendarahan besar dan kematian pesakit.

Akhirnya

Aneurisma jantung - kecacatan anatomi, kecacatan. Dalam 95% kes yang diperoleh, hasil dari serangan jantung. Jarang, kongenital. Ini menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan.

Memerlukan rawatan segera atau terancang. Yang mana bergantung pada kes itu. Biasanya cepat. Malah tahap lanjutan mempunyai kadar kelangsungan hidup yang tinggi. Ramalannya baik.

Aneurisma jantung dan akibatnya

Penonjolan otot dan penipisan pada organ terpenting seseorang dipanggil aneurisma jantung. Fenomena serupa diperhatikan kerana tekanan darah tinggi biasa, kecederaan, infark miokard. Sebabnya berbeza. Kebanyakan lelaki berusia 40 tahun jatuh sakit.Namun, kedua-dua orang tua dan anak-anak kecil terjejas. Perubatan memandang serius patologi ini, kerana menyebabkan masalah yang kompleks. Khususnya, komplikasi ini boleh membawa maut..

Mengapa ia muncul?

Hampir selalu, perkembangan patologi membawa kepada infark transmural ventrikel kiri jantung. Aneurisma terletak di bahagian atas dinding kapal atau di bahagian depan organ itu sendiri. Jarang sekali, patologi saluran jantung berlaku di sebelah kanan. Selepas sebarang serangan jantung, tembok-tembok kehilangan ketumpatan bekasnya, musnah. Tekanan yang meningkat dari dalam menjadikannya lebih nipis kerana regangan.

Perkembangan aneurisma dipengaruhi oleh faktor tambahan lain. Mereka memberikan beban ke cangkang, meningkatkan tekanan dari dalam. Pada bayi baru lahir, penyakit ini boleh berkembang kerana keturunan. Faktor lain:

  1. Hipertensi arteri.
  2. Denyutan jantung.
  3. Kegagalan jantung progresif.
  4. Berulang serangan jantung.
  5. Jangkitan.
  6. Kecenderungan warisan.
  7. Operasi yang Berhijrah.
  8. Kecederaan.
  9. Keradangan sistemik.

Aneurisma jantung mengalir dari bentuk awal ke pemalar, dan kerana akibatnya pada organ utama badan (iaitu jantung), dinding menonjol.

Penyakit kongenital traumatik atau berjangkit dapat diperhatikan. Penampilan traumatik berlaku selepas kecederaan terbuka atau tertutup pada otot jantung. Selepas pembetulan kecacatannya, terutama kongenital, tidak jarang berlaku. Sekiranya aneurisma adalah jenis berjangkit, ini bermaksud bahawa ia timbul kerana bakteria seperti sifilis, misalnya.

Varieti

  • jenis akut;
  • subakut;
  • jenis kronik.

Aneurisma akut dinyatakan sebagai aneurisma pasca infark, kira-kira 10 hari. Bentuk berikut muncul selepas 3-8 minggu. Kronik - jika tempohnya lebih lama. Pada jenis akut, kawasan miokardium bersifat nekrotik, membengkak dari tekanan ke luar atau ke dalam.

Tetapi aneurisma kronik jauh lebih rumit. Begitulah, beg berserat muncul. Ia terdiri daripada 3 lapisan - epikardial, endokardial dan intramural. Tisu-tisu ini tumbuh di organ, di dinding, mereka menipis dan mencapai 2 mm. Trombi parietal mungkin muncul. Mereka longgar dan terkena pecahan. Oleh itu, kebetulan terdapat beberapa komplikasi.

Selain itu, aneurisma mempunyai subspesies, ada 3 daripadanya:

Patologi menampakkan dirinya dalam jenis pertama, dan dalam gabungan dua, atau ketiga-tiganya. Adalah mungkin untuk mengenal pasti patologi yang salah, berfungsi dan benar, kongenital dapat didiagnosis.

Gejala biasa

Terdapat banyak tanda patologi. Lebih kerap anda dapat melihat ini:

  • dyspnea;
  • kelesuan;
  • berpeluh
  • bengkak
  • asma jantung;
  • kegagalan pernafasan.

Gejala sering berlaku secara sporadis. Dalam jenis subakut, seseorang dapat melihat kerosakan aliran darah, kekurangannya. Lebih-lebih lagi, perkembangannya pantas. Aneurisma kronik dicirikan oleh kegagalan jantung. Gejala diucapkan - sesak nafas yang kerap, kerosakan jantung. Secara beransur-ansur, penyakit ini bertambah kuat, dan gejala tambahan dapat dikenal pasti:

Juga dalam bentuk kronik, perubahan fibrin sering berlaku akibat lekatan. Hasilnya adalah pecahnya aneurisma jantung. Dalam bentuk akut, ini berlaku dalam tempoh 2 hingga 9 hari setelah serangan jantung, hasilnya adalah mematikan. Jenis kronik cenderung menyebabkan akibat yang membawa maut. Simptom pertama pecahnya adalah pemutihan kulit yang tajam, kemudian menjadi sianotik, peluh sejuk dilepaskan. Kehilangan kognisi, pernafasan yang bising juga mungkin. Dalam kes ini, hasil mautnya adalah seketika..

Diagnostik

Diagnosis aneurisma tepat pada masanya sangat penting. Ini akan menentukan perkembangan penyakit, bentuknya. Ini akan memungkinkan pemilihan terapi yang paling tepat. Semuanya bermula dengan pemeriksaan doktor, sejarah perubatan dan denyutan nadi. Kemudian ECG dilakukan - ia menunjukkan tanda-tanda pertama serangan jantung. Sekiranya aneurisma dikesan, tanpa atau dengan pembuangan darah, rongga itu dapat diperiksa pada monitor semasa prosedur ini. Pengukuran dibuat, trombosis dikesan.

PET jantung juga boleh diresepkan. Ia mendedahkan bagaimana miokardium yang berdaya maju dengan patologi berterusan. Seterusnya, sinar-x diambil. Oleh itu, walaupun sedikit genangan dikesan semasa peredaran cecair melalui arteri. Di samping itu, terdapat:

  • MRI
  • MSCT;
  • EFI;
  • ventrikulografi radiopaque;
  • coronarografi.

Tindakan sedemikian relevan untuk petunjuk tertentu dan dapat memberi doktor data yang lebih tepat mengenai patologi dan perjalanannya. Berdasarkan kajian, kaedah untuk merawat aneurisma jantung ditetapkan.

Rawatan

Hampir selalu operasi dilakukan. Tetapi sebelum ia bermula, kesan ubat pada organ yang berpenyakit mesti dijalankan. Oksigenobaroterapi, terapi oksigen dijalankan. Setelah menyelesaikan kursus penuh dengan menggunakan ubat, pembedahan dilakukan. Ia diperlukan untuk patologi akut dan subakut. Dalam kes ini, masalahnya serius, perkembangannya agak cepat, kegagalan jantung dikesan, dan bukan hanya.

Dengan aneurisma yang berterusan, pembedahan tidak dapat dikeluarkan dengan baik - ia akan mencegah akibat trombosis, yang paling sering menyebabkan kematian. Secara umum, tanpa campur tangan pembedahan, aneurisma jantung tidak dapat disembuhkan. Sehingga kini, tidak ada ubat yang dapat mengatasi masalah ini sepenuhnya. Oleh itu, rawatan konservatif yang bersifat pencegahan semata-mata diperlukan untuk mengurangkan risiko komplikasi, kambuh, dan menghilangkan gejala.

Hampir selalu, pesakit dimasukkan ke hospital. Diperlukan diagnosis lengkap mengenai keadaannya. Sekiranya tidak ada ancaman pecah aneurisma jantung, rawatan dijalankan dengan ubat-ubatan. Tetapi jika ada risiko, pembedahan tidak dapat dielakkan. Petunjuk adalah seperti berikut:

  1. Kegagalan yang semakin meningkat.
  2. Aritmia yang teruk.
  3. Kekambuhan tromboembolisme.
  4. Aneurisma palsu.
  5. Pecah aneurisma.

Semua petunjuk ini menunjukkan perlunya campur tangan pembedahan, kerana risiko komplikasi serius sangat tinggi. Mungkin terdapat pendarahan yang tidak dijangka, pecahnya aneurisma dan akibat lain yang membawa kepada akibat yang membawa maut.

Cara menyelesaikan masalah dengan operasi

Dada dibuka, pam khas disambungkan ke jantung untuk memastikan aliran darah. Selepas ini, pakar bedah dengan hati-hati menghilangkan aneurisma jantung. Sekiranya aneurisma vaskular salah, maka kecacatan dinding hanya dijahit atau tempat dengan lekatan dibedah. Keseluruhan prosedur dilakukan di bawah anestesia umum. Lebih-lebih lagi, tempohnya bergantung pada kerumitan penyakit, tetapi dalam keadaan apa pun, operasi memerlukan waktu berjam-jam.

Operasi yang berjaya mengurangkan risiko kematian akibat penyakit. Tempoh pemulihan selepas itu boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. Dalam tempoh ini, pesakit harus berada di bawah pengawasan berkala terhadap pegawai perubatan. Penggunaan ubat-ubatan mandatori dan langkah pencegahan lain (pematuhan dengan rehat tempat tidur, pemakanan yang betul, ketenangan fikiran).

Kesan ubat dengan aneurisme

Teknik ini hanya boleh digunakan untuk mengurangkan beban pada ventrikel jantung. Juga, ubat herba mencegah munculnya gumpalan darah, yang berbahaya dalam patologi. Sekiranya penyakit itu tidak berkembang, dan gumpalan darah tidak dapat dikesan, maka operasi mungkin tidak diperlukan untuk jangka waktu yang sangat lama. Sekiranya pesakit atas sebab tertentu tidak bertolak ansur dengan anestesia, maka kaedah pendedahan kepada badan ini adalah satu-satunya cara untuk mengatasi masalah tersebut. Beberapa kumpulan ubat dibenarkan:

  • trombolitik;
  • penyekat beta;
  • diuretik.

Dosnya harus dipilih oleh doktor yang hadir berdasarkan petunjuk penyelidikan dan ciri-ciri tubuh pesakit. Pengubatan sendiri dalam kes ini dilarang sama sekali. Ini secara eksklusif akan mengakibatkan komplikasi atau pecahnya aneurisma dan, sebagai akibatnya, akan mati.

Langkah Pencegahan

Pencegahan harus merangkumi meninggalkan tabiat buruk. Perkara ini berlaku terutamanya untuk merokok dan minum alkohol. Beban berlebihan fizikal harus dielakkan - ia mempengaruhi penguatan irama jantung, mempercepat aliran darah, yang bermaksud bahawa beban pada organ meningkat. Perkara penting yang lain adalah menjaga pemakanan yang betul. Ia mesti dikembangkan oleh pakar pemakanan yang mengetahui segalanya mengenai keadaan kesihatan dan ciri-ciri tubuh pesakit.

Selepas serangan jantung, langkah-langkah seperti itu dapat mencegah jurang, terutama pada minggu-minggu pertama setelahnya. Tetapi walaupun semuanya baik, pesakit mesti mengikuti langkah-langkah yang dijelaskan sepanjang hidup mereka. Antara lain, adalah mungkin untuk menguatkan dinding aneurisma. Ini dilakukan dengan menggunakan bahan polimer. Operasi sedemikian akan mengelakkan kemungkinan pecahnya. Doktor yang hadir akan memberitahu anda lebih banyak mengenai langkah pencegahan..

Kemungkinan komplikasi

Aneurisma jantung pada kanak-kanak sangat jarang berlaku, terutamanya penyakit ini pada orang tua. Ia sangat berbahaya dan boleh menyebabkan komplikasi serius:

  1. Pecah aneurisma.
  2. Kegagalan jantung.
  3. Patensi terjejas.
  4. Thromboembolisme.

Itulah sebabnya anda tidak boleh mengabaikan dan menjalankan patologi. Apabila gejala pertama muncul, perhatian perubatan segera diperlukan. Di samping itu, orang yang mempunyai sistem jantung lemah disarankan untuk diperiksa secara berkala oleh doktor. Dalam banyak kes, pembedahan dapat dielakkan, tetapi hanya jika anda menghubungi pakar tepat pada masanya.

Aneurisma jantung

Aneurisma jantung adalah penyakit yang dicirikan oleh penipisan dan penonjolan dinding miokardium, kekurangan kontraktil di kawasan otot jantung ini. Sebagai peraturan, aneurisma terbentuk di dinding kiri, kadang-kadang di kawasan ventrikel kanan. Pada bayi baru lahir, penonjolan septa atrium dan interventrikular lebih kerap berlaku. Aneurisma jantung yang diperoleh adalah salah satu komplikasi umum infark miokard, penyakit ini didiagnosis pada 10-35% pesakit dalam tempoh selepas infark. Berisiko adalah lelaki berusia lebih dari empat puluh tahun.

Kandungan

Klasifikasi aneurisma jantung

Aneurisma jantung dikelaskan mengikut banyak tanda: penyebab dan perjalanan penyakit ini, struktur sel dan mekanisme pembentukan, bentuk dan ukuran. Klasifikasi terperinci aneurisma jantung diberikan dalam jadual..

Jenis aneurisma jantung

Tanda klasifikasiJenis aneurismaPenyahsulitan
Sebab penyakitkongenitalterbentuk kerana pelanggaran perkembangan janin
diperolehdalam kebanyakan kes berlaku selepas infark miokard
Alirantajamterbentuk dalam jangka masa satu hingga dua minggu selepas serangan jantung
subakutbentuk dari minggu ketiga hingga kelapan selepas serangan jantung
kronikberlaku lewat minggu kelapan selepas infark miokard
Struktur selototterdiri daripada serat otot
berserabutdinding aneurisma terbentuk oleh tisu berserabut
fibro-ototmerangkumi tisu otot dan berserat
Mekanisme pendidikanbenarmempunyai struktur tiga lapisan, terdiri daripada tisu parut mati
salahterbentuk semasa pecahnya miokardium dan pembentukan rongga yang dibatasi oleh perikardium (membran luar jantung)
berfungsikawasan miokardium yang berkemungkinan menonjol semasa penguncupan ventrikel
Borangmeresapmempunyai bentuk yang rata
baggydicirikan oleh kehadiran "leher", yang, apabila diperluas, membentuk rongga sakular
menegangkanterbentuk kerana pecahnya endokardium (lapisan dalam jantung)

Aneurisma jantung boleh berlainan ukuran. Penonjolan aneurisma yang ketara dibezakan - lebih daripada lapan sentimeter, yang sederhana - dari ukuran tiga hingga tujuh sentimeter, dan aneurisma kecil (tersembunyi) - kurang dari tiga sentimeter.

Apa itu aneurisma jantung yang berbahaya?

Aneurisma jantung berbahaya dengan pembentukan gumpalan darah. Selalunya, dengan ekokardiografi, gumpalan darah dijumpai di rongga regangan. Gumpalan darah boleh keluar setiap saat dan membawa kepada akibat yang serius.

Antara komplikasi aneurisma jantung yang kerap adalah:

  • strok iskemia - pelanggaran peredaran serebrum dengan kerosakan pada tisu otak;
  • tromboembolisme (penyumbatan) arteri pulmonari;
  • infark buah pinggang - gangguan peredaran darah akut yang menyebabkan kematian tisu organ;
  • gangren - nekrosis tisu badan, disertai dengan reput mereka;
  • infark miokard - gangguan peredaran darah akut pada otot jantung.

Sebagai tambahan kepada risiko pembekuan darah beku, aneurisma jantung menyumbang kepada perkembangan kegagalan jantung dengan gejala khas: sesak nafas, gangguan dalam kerja jantung, sakit di belakang sternum, edema.

Berapa banyak yang hidup dengan aneurisma jantung?

Jangka hayat dengan aneurisma jantung bergantung kepada beberapa faktor: ukuran penonjolan, penyetempatan, kadar peningkatan, penyakit bersamaan dan usia pesakit. Dengan aneurisma kecil, orang hidup selama bertahun-tahun tanpa rawatan pembedahan, tetapi di bawah pengawasan berterusan pakar kardiologi. Dalam kes di mana ukuran aneurisma sangat besar sehingga penyakit ini mengancam nyawa seseorang, pembedahan perlu dilakukan, tanpa itu hasilnya tidak dapat dielakkan. Aneurisma bukanlah kalimat, tetapi mustahil untuk membiarkan keadaan berjalan dengan sendirinya, hanya pakar kardiologi yang berpengalaman yang dapat menentukan pilihan taktik rawatan.

Penyebab pembentukan aneurisma jantung

Penyebab pembentukan aneurisma jantung kongenital dan diperoleh berbeza-beza. Pada pesakit dewasa, dalam 95-97% kes, patologi berkembang setelah infark miokard yang luas. Kurang biasa, penyebab pembentukan aneurisma jantung adalah kecederaan, kecederaan dan jangkitan (rematik, tuberkulosis, sifilis, endokarditis berjangkit).

Faktor yang menjengkelkan adalah:

  • tekanan darah tinggi;
  • kegagalan jantung kronik;
  • kardiosklerosis pasca infark - patologi yang dicirikan oleh percambahan tisu parut di miokardium.

Antara penyebab aneurisma jantung kongenital, penyelidik membezakan:

  • pelanggaran proses pembentukan tisu penghubung semasa perkembangan janin;
  • kecenderungan genetik;
  • jangkitan yang ditularkan oleh wanita hamil;
  • faktor persekitaran negatif.

Aneurisma jantung kongenital jarang berlaku dan menyumbang lebih dari 1% daripada semua kelainan pada perkembangan janin.

Gejala aneurisma jantung

Gejala aneurisma jantung bergantung pada perjalanan penyakit ini.

Tanda ciri aneurisma jantung akut adalah:

  • sakit teruk di belakang sternum, yang muncul secara tiba-tiba dan berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari;
  • perasaan kekurangan udara, sesak nafas;
  • pucat kulit yang teruk;
  • membran mukus biru;
  • dengan perkembangan edema paru, batuk, berdehit muncul, pernafasan menjadi menggelegak, dahak yang banyak dilepaskan dalam bentuk busa.

Pada aneurisma jantung kronik, gejalanya berbeza.

Selalunya, pesakit mengadu:

  • sakit berkala kecil di jantung;
  • berdebar-debar
  • kelemahan dan pening;
  • sesak nafas
  • bengkak.

Gejala aneurisma jantung yang disenaraikan boleh berlaku dengan penyakit lain dari sistem kardiovaskular. Kaedah penyelidikan tambahan membantu membuat diagnosis yang tepat..

Diagnosis penyakit

Kaedah diagnostik makmal tidak maklumat dengan aneurisma jantung, oleh itu, ia hanya digunakan sebagai kajian tambahan.

Kaedah diagnostik utama untuk penyakit ini adalah:

  • elektrokardiogram (ECG) - menunjukkan perubahan ciri aneurisma (gelombang O yang tidak normal dan ketinggian segmen ST yang berterusan di petunjuk dada);
  • ekokardiografi (ultrasound jantung) - membolehkan anda melihat lokasi, bentuk dan ukuran aneurisma;
  • ventrikulografi kontras - gambaran jantung dengan pengenalan bahan radiopaque;
  • pengimejan resonans magnetik (MRI) - gambar jantung berlapis;
  • angiografi koronari - membolehkan anda menentukan sifat, tempat dan ukuran aneurisma.

Rawatan Aneurisma Jantung

Pemilihan kaedah rawatan dipilih secara individu bergantung pada ukuran penonjolan, kadar kenaikan dan usia pesakit.

Pada orang dewasa

Terapi ubat merangkumi penggunaan ubat-ubatan yang bertujuan untuk merawat aritmia jantung dan memulihkan peredaran darah organ.

Pesakit dewasa diberi ubat untuk:

  • menurunkan kelikatan darah dan kolesterol;
  • penstabilan tekanan darah;
  • pencegahan serangan aritmia;
  • mengurangkan edema.

Petunjuk untuk rawatan pembedahan adalah:

  • aneurisma bersaiz besar;
  • peningkatan kegagalan jantung;
  • tromboemboli;
  • pecah miokard;
  • regurgitasi mitral progresif (disfungsi injap mitral jantung).

Objektif utama campur tangan pembedahan adalah penyingkiran aneurisma dengan penyusunan semula (pemulihan) jantung seterusnya.

Pada kanak-kanak

Semasa mendiagnosis aneurisme septum interatrial, yang kecil dan tidak mempengaruhi kualiti hidup, kaedah rawatan konservatif digunakan:

  • mengambil ubat yang memperbaiki struktur tisu penghubung;
  • mengambil ubat untuk menguatkan otot jantung;
  • ubat antiarrhythmic;
  • latihan fisioterapi dan urut.

Aneurisma kongenital ventrikel kiri adalah petunjuk langsung untuk pembedahan. Sekiranya penonjolan saiznya tidak meningkat dan tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan, pembedahan dilakukan selepas satu tahun. Dari saat kelahiran hingga operasi, kanak-kanak itu berada di bawah pengawasan berterusan pakar kardiologi. Rawatan pembedahan aneurisma kongenital dilakukan dengan cara yang berbeza: penyingkiran lengkap (reseksi) penonjolan dan vertikuloplasti - pembetulan (pemulihan) struktur jantung.

Pada bayi baru lahir

Pilihan taktik untuk merawat aneurisma jantung pada bayi baru lahir ditentukan oleh keparahan patologi. Sekiranya tidak ada ancaman terhadap kehidupan, masalah pembedahan ditangguhkan menjadi satu tahun. Aneurisma kecil tidak memerlukan rawatan pembedahan, bagaimanapun, kanak-kanak dengan patologi ini didaftarkan dengan pakar kardiologi dan menjalani pemeriksaan berkala. Operasi untuk membuang aneurisma jantung pada bayi baru lahir hanya dilakukan dalam kes kecemasan, apabila terdapat ancaman yang jelas terhadap kehidupan bayi. Kaedah operasi dan masa ditentukan secara individu oleh perundingan perubatan.

Terdapat sejumlah kontraindikasi untuk rawatan pembedahan aneurisma jantung pada kanak-kanak: kegagalan jantung dan buah pinggang yang teruk, barah, diabetes yang teruk, intoleransi terhadap anestesia.

Cara hidup dengan aneurisma jantung

Aneurisma jantung adalah penyakit serius yang memerlukan seseorang untuk mengikuti peraturan hidup tertentu. Walau bagaimanapun, apabila mengikuti cadangan doktor dan pemantauan berkala oleh pakar kardiologi, risiko pembentukan dan pemisahan trombus dikurangkan dengan ketara..

Pesakit dengan aneurisma jantung disyorkan:

  • amati rutin harian;
  • makan seimbang;
  • menghilangkan senaman fizikal yang kuat;
  • terlibat dalam latihan fisioterapi;
  • sekurang-kurangnya dua kali setahun untuk menjalani pemeriksaan jantung;
  • ambil ubat preskripsi seperti yang ditetapkan oleh doktor anda.

Mematuhi peraturan mudah dan menjaga kesihatan anda akan membantu menjaga kualiti dan meningkatkan jangka hayat.

Prognosis penyakit

Prognosis untuk aneurisma jantung bergantung pada banyak faktor. Pertama sekali, mengenai ukuran dan lokasi penonjolan, keadaan sistem kardiovaskular, patologi bersamaan, usia orang tersebut. Dengan ukuran kecil aneurisma dan akses tepat pada masanya ke doktor, prognosis penyakit ini menguntungkan. Faktor prognostik yang memburukkan adalah penambahan kegagalan jantung. Kekurangan rawatan untuk aneurisma postinfarction yang meluas juga memburukkan lagi prognosis. Aneurisma jantung yang tidak rumit berjalan dengan mudah, penonjolan sakular sering rumit oleh trombosis intrakardiak.