Rawatan VVD pada orang dewasa

Dystonia vegetatif-vaskular adalah gabungan pelbagai gangguan fungsi yang berlaku kerana pelanggaran kawalan nada vaskular oleh sistem saraf autonomi.

VVD ditunjukkan oleh pelbagai gejala, antaranya:

Malaikat dan kelemahan;

Peningkatan mengantuk pada waktu siang;

Penumpuan perhatian terganggu;

Masalah ingatan;

Perbezaan suhu badan;

Ketidakstabilan tekanan darah.

Eksisterbasi dystonia diperhatikan pada musim bunga dan musim luruh..

Statistik menunjukkan bahawa dystonia paling sering berkembang pada orang yang tinggal di bandar dengan ribuan orang. Keadaan persekitaran yang buruk, tekanan berterusan, peningkatan tahap kebisingan memberi kesan buruk kepada kesihatan.

Perlu difahami bahawa gejala yang terdapat pada dystonia vegetatif-vaskular tidak selalu menjadi ciri gangguan fungsi ini. Selalunya, mereka mungkin menunjukkan penyakit lain yang lebih serius..

Dengan sendirinya, dystonia vegetovaskular dapat memprovokasi perkembangan pelbagai patologi, dan sering dikaitkan dengan risiko strok. Oleh itu, sebelum anda mula menggunakan ubat-ubatan ini atau ubat-ubatan tersebut sendiri, atau mengubah gaya hidup biasa anda secara radikal, anda perlu mempertimbangkan keputusan ini dengan teliti. Mungkin lebih baik memulakannya dengan berjumpa doktor dan menjelaskan diagnosis anda. Di samping itu, terapi yang ditetapkan oleh pakar akan membolehkan anda mengatasi masalah yang ada dengan cepat dan berkesan..

Rawatan dystonia vegetatif-vaskular harus berdasarkan pada apa yang sebenarnya mendorong perkembangan gangguan fungsi. Mengetahui penyebabnya akan berusaha sedaya upaya untuk menyelesaikan masalah dan menyingkirkan keadaan patologi. Selalunya, VVD adalah akibat perubahan hormon dalam badan yang berlaku semasa kehamilan atau semasa akil baligh. Dalam kes ini, anda mungkin hanya memerlukan sedikit pembetulan diet dan rutin harian untuk membantu tubuh membina semula lebih cepat.

Walau bagaimanapun, VVD mungkin disebabkan oleh sebab-sebab yang lebih serius, antaranya adalah keletihan saraf dan fizikal, penyakit teruk, jangkitan kronik, dan kemurungan. Dalam kes ini, menyingkirkan dystonia dengan bantuan pembetulan gaya hidup akan gagal. Oleh itu, jika terdapat pelanggaran kesihatan dan jika anda mengesyaki IRR, anda harus menghubungi pakar. Seorang pakar neurologi terlibat dalam rawatan penyakit ini. Bagaimanapun, pelanggaran utama berlaku dalam kerja sistem saraf periferi, dan kegagalan dalam fungsi organ lain hanyalah akibat dari pengaturan nada vaskular yang salah dan penularan impuls saraf. Doktor seperti pakar penyakit berjangkit dan ahli endokrinologi mungkin terlibat dalam proses terapi..

Perkara yang paling penting dalam rawatan VVD adalah lawatan ke doktor tepat pada masanya, dan tidak mengabaikan gejala penyakit. Dari masa ke masa, manifestasi hanya akan meningkat, dan peredaran organ dan sistem organ akan merosot. Hal ini tidak mungkin dilakukan tanpa mengambil ubat dengan tahap penyakit lanjut.

Pembetulan pemakanan VSD

Bantuan pada peringkat awal penyakit dapat mencapai pencapaian moden farmaseutikal - bioregulator peptida. Ini adalah bahan khas protein yang meningkatkan keadaan organ dan tisu pada tahap sel. Di Rusia, bioregulator peptida ditunjukkan dengan nama sitamin jenama. Cytamines adalah sebilangan 16 ubat yang ditujukan ke organ yang berbeza. Untuk membantu saluran darah berfungsi dan meningkatkan peredaran darah, bioregulator vasalamine telah dibuat. Vasalamine membantu sel vaskular untuk meremajakan, melakukan "baik pulih" mereka. Cytamines menemui bahagian DNA sel vaskular yang rosak dan mewujudkan keadaan untuk pemulihannya. Hasilnya, bantu pemulihan tisu saluran darah dan kapilari yang sihat. Peptida boleh digunakan untuk rawatan dan pencegahan gangguan vaskular. Dengan ini, vasalamine disyorkan untuk hampir semua orang tua dan tua untuk mengekalkan fungsi vaskular. Vasalamine adalah produk semula jadi yang tidak mengandungi bahan pengawet, pewarna atau perisa..

Kadang-kadang, untuk menghilangkan dystonia vegetatif-vaskular, cukup untuk menyesuaikan diet.

Semasa membuat diagnosis "VVD", seseorang harus mematuhi cadangan berikut:

Keluarkan barang dalam tin dari menu, tolak produk separuh siap. Dalam produk sedemikian, jumlah komponen kimia sangat tinggi. Ini membolehkan mereka kekal segar lebih lama, tetapi pada masa yang sama membahayakan tubuh manusia.

Anda harus minum garam dan kafein sebanyak mungkin, jika tidak, kenaikan tekanan darah tidak dapat dielakkan. Dengan VSD, lompatannya sangat tidak diingini.

Makanan pedas dan berlemak, serta daging asap, harus dilarang. Ini akan membolehkan anda memunggah pankreas, hati dan organ pencernaan lain.

Vitamin kumpulan B wajib digunakan dalam IRR. Ia terdapat dalam jumlah yang mencukupi dalam sayur-sayuran, telur, bijirin, buah-buahan, produk tenusu, ikan dan daging.

Setelah menjadi jelas, IRR tidak menyiratkan sekatan serius pada menu. Pemakanan harus seimbang dan selengkap mungkin. Ini akan memberi tubuh semua vitamin dan mineral yang diperlukan..

Sukan ringan VSD

Aktiviti fizikal yang sederhana menyumbang kepada latihan sistem kardiovaskular dan pernafasan. Oleh itu, sukan ringan dengan VSD adalah prasyarat untuk pemulihan.

Anda tidak boleh mula terlibat dalam sukan sendiri, kerana teknik yang salah untuk melakukan senaman atau tekanan berlebihan boleh membahayakan. Doktor harus memilih skema latihan dengan mengambil kira semua gejala dan ciri-ciri perjalanan penyakit dalam setiap kes.

Pemakanan yang betul dan mencukupi mesti digabungkan dengan latihan, kerana kekurangan kalori tidak akan membolehkan tubuh mengatasi aktiviti fizikal. Ini, seterusnya, boleh menyebabkan berlakunya krisis IRR yang lain..

Berenang - ini adalah jenis sukan yang membolehkan anda menguatkan semua sistem badan dan memberi kesan positif kepada kesihatan manusia. Malah latihan jangka pendek di kolam memungkinkan untuk menghilangkan ketegangan saraf, melegakan sendi, meningkatkan nada otot.

Orang yang mempunyai VSD lebih baik enggan berlari. Berjalan lebih sesuai untuk mereka. Adalah baik untuk melakukan latihan di udara segar, dan harus berjalan dalam jarak dekat. Tempoh latihan harus meningkat secara beransur-ansur.

Berbasikal. Latihan jenis ini membolehkan anda menepu badan dengan oksigen, menguatkan imuniti, menstabilkan tekanan darah. Namun, perjalanan yang terlalu lama di laluan sukar harus dibuang..

Setiap pagi anda perlu memulakan dengan bayaran. Dia akan memberi semangat untuk hari yang akan datang, akan membantu menggerakkan simpanan badan, meningkatkan kesejahteraan. Bagus jika anda berpeluang bersenam di udara segar.

Gimnastik terapeutik adalah satu set latihan terpilih yang mesti disusun oleh doktor. Senam senaman adalah salah satu kaedah asas terapi untuk VVD. Kompleks ini harus dibuat oleh pakar yang memiliki maklumat mengenai keadaan kesihatan manusia.

Yoga. Jenis senaman ini membolehkan anda menguatkan otot dan pada masa yang sama memperoleh ketenangan jiwa. Doktor sangat mengesyorkan berlatih yoga untuk pesakit yang terdedah kepada serangan VSD.

Latihan pernafasan. Latihan pernafasan dapat mengurangkan keparahan manifestasi negatif IRR.

Agar tidak membahayakan kesihatan anda sendiri, anda mesti selalu berjumpa doktor mengenai kemungkinan berlatih sukan tertentu.

Juga perlu diperhatikan cadangan berikut mengenai ciri-ciri melatih orang dengan VSD:

Program sukan harus dipilih dengan mengambil kira ciri-ciri individu setiap orang;

Beban kardiologi yang berpanjangan tidak boleh digabungkan dengan latihan kekuatan;

Di antara pendekatan, anda perlu berehat badan, anda harus menolak untuk melakukan senaman fizikal yang berat;

Semasa latihan, anda perlu memantau pernafasan.

Sekiranya anda berasa sihat, anda boleh berlatih bola tampar, meluncur ais, bermain ski, dan bola keranjang. Di bawah larangan itu, sukan seperti seni mempertahankan diri, atletik trek dan padang, tinju.

Pesakit hipertensi dengan pernafasan ditunjukkan latihan pernafasan, berenang, berlari perlahan dan berjalan. Adalah perlu untuk menolak lompatan, latihan kardiologi, berlari dengan pecutan. Anda harus sentiasa mengawasi degupan jantung dan tekanan darah anda. Latihan mesti dilakukan dengan tenang, berdiri, berbaring atau duduk. Anda perlu bernafas melalui dada, menghirup udara melalui hidung dan menghembus nafas melalui mulut. Sekiranya sesak nafas bergabung, maka perlu berehat dan memulihkan pernafasan.

Sekiranya IRR mempunyai bentuk hipotonik, maka anda boleh melakukan sukan daya, kardio, berguna untuk melakukan regangan, melakukan latihan untuk mengembangkan koordinasi. Berlatih baik di tembok Sweden, gunakan dumbbell semasa latihan.

Pastikan untuk melatih otot-otot penekan perut, tulang belakang, bahagian atas dan bawah. Sekiranya otot leher terlibat dalam latihan, penting untuk mengelakkan belokan dan selekoh tajam. Adalah baik untuk menyelesaikan senaman anda dengan mandi kontras.

Fisioterapi untuk dystonia vegetatif-vaskular

Fisioterapi dalam rawatan VSD telah digunakan secara meluas. Ini didasarkan pada paparan cahaya, panas, air dan lumpur penyembuhan. Fisioterapi untuk dystonia vegetatif-vaskular digunakan dalam kombinasi dengan pembetulan ubat dan sebagai jenis rawatan bebas.

Teknik yang terbukti dengan baik seperti:

Elektroforesis dengan bromin, magnesium, aminophylline, papaverine - prosedur menghasilkan kesan vasodilating;

Aritmia dapat dihilangkan dengan elektroforesis dengan kalsium klorida, lidokain, procainamide;

Pancuran kontras mempunyai kesan tonik yang sangat baik;

Mandi konifer dan radon ditunjukkan untuk aktiviti berlebihan sistem saraf parasimpatis;

Mandi sulfida dan karbonik ditetapkan dengan keutamaan fungsi sistem saraf autonomi simpatik;

Mandi udara kering, mandi mutiara, pancuran bulat dapat meningkatkan nada vaskular..

Latihan pernafasan pada dystonia vegetatif-vaskular

Teknik untuk melakukan senaman pernafasan yang berkesan untuk VVD:

Tutup satu lubang hidung dan tarik nafas, buka, jaga udara di dalam anda.

Tutup lubang hidung yang lain dan hembuskan.

Ini membolehkan anda meratakan nada kedua belahan otak. Bersenam secara teratur selama 15 minit sehari akan meningkatkan kesejahteraan anda dengan ketara. Anda dapat merasakan hasilnya setelah dua minggu latihan.

Urut dengan VSD

Urut tulang belakang serviks dan sepertiga bahagian atas belakang sangat banyak digunakan dalam rawatan VSD jenis hipertensi. Ia membolehkan anda mengendurkan otot yang tegang, meningkatkan peredaran darah di dalamnya, dan menormalkan fungsi sistem saraf. Urut punggung dan kaki bawah ditunjukkan untuk jenis VSD hipotonik.

Di samping itu, urutan profesional zon kolar membantu mengurangkan sakit kepala, meningkatkan ingatan dan pemikiran..

Telah terbukti bahawa urut membolehkan anda menstabilkan keadaan seseorang walaupun mengalami VSD yang teruk. Oleh itu, disyorkan bukan sahaja kepada kanak-kanak, tetapi juga kepada orang dewasa. Mungkin penggunaan urutan akupresur dan refleks segmental.

Adakah akupunktur membantu VSD?

Akupunktur atau akupunktur adalah rawatan lain yang diresepkan kepada pesakit dengan VVD. Semasa prosedur, pesakit disuntik dengan jarum nipis di bawah kulit hingga kedalaman cetek. Ini membolehkan anda bertindak pada titik tertentu yang merupakan unjuran organ dalaman tertentu.

Kesan yang dapat diperoleh dari penerapan teknik akupunktur:

Meningkatkan peredaran mikro pada tisu dan organ.

Dengan menggabungkan akupunktur dengan rawatan tradisional, anda dapat mencapai hasil yang maksimum. Lebih-lebih lagi, prosedur ini tidak memberikan kesan sampingan.

Rawatan ubat VVD

Rawatan ubat VVD melibatkan pelantikan ubat-ubatan yang dirancang untuk menyelamatkan seseorang dari penyakit dan menghentikan gejala utama gangguan yang ada.

Penenang dengan kesan penenang: Stressplant, Persen, Novopassit.

Penenang: Tranxene, Mezapam, Relanium, Alprazolam.

Penyekat beta: Propranolol, Atenolol dan ubat lain dari kumpulan ini diresepkan untuk menghilangkan rasa sakit di jantung, menstabilkan tekanan darah, untuk menghilangkan gejala takikardia.

Sekiranya sakit jantung tidak terlalu kuat, maka anda boleh menggunakan ubat seperti Verapamil, Valocordin, patch lada, tincture of valerian, mustard patch.

Antidepresan (seratonergik dan trisiklik) diresepkan sekiranya kes sakit jantung, otot, sendi dan jenis lain tidak dapat dihilangkan dengan bantuan ubat lain. Dalam kes ini, pesakit diresepkan Coaxil, Tsipramil, Amitriptyline, Imipramine, Clomipramine, dll..

Pencahar digunakan apabila seseorang terdedah kepada sembelit. Ini mungkin Dufalac, Normase, Lavacol, Fortrans, Transipeg, dll. Penerimaan mereka mesti digabungkan dengan pembetulan diet. Ini harus termasuk makanan yang mengandung serat, serta buah-buahan dan sayur-sayuran segar, daging, ikan rendah lemak.

Sekiranya seseorang mengalami cirit-birit, maka boleh mengambil Lopedium atau Imodium. Di samping itu, anda perlu menetapkan ubat yang mempunyai kesan penyerapan, misalnya, Filtrum, Smectu, Polyphepan. Menu tidak boleh merangkumi produk yang mengandungi serat kasar, yang sekali lagi tidak akan merengsakan usus.

Apabila suhu badan meningkat ke nilai tinggi dan menyebabkan kemerosotan kesejahteraan, anda boleh mengambil Phentolamine, atau Pyroxan.

Untuk mengurangkan berpeluh, anda harus merawat kulit dengan larutan kalium permanganat, asid tanik atau glutaraldehid.

Sekiranya pesakit mempunyai kekurangan vena, maka dia ditunjukkan mengambil ubat seperti Detralex, Vazotek atau Venoplant. Mereka berkesan menghilangkan sakit kepala, menghilangkan tinnitus. Namun, untuk merasakan kesannya, anda perlu meminumnya sekurang-kurangnya 1-2 bulan.

Cavinton, Vinpocetine, Sermion, Nootropil, Oxybral dan nootropics lain disyorkan untuk meningkatkan bekalan darah ke otak.

Persiapan Ginkgo biloba dapat diambil dengan latar belakang tekanan darah rendah, yang menyebabkan sakit kepala. Ia boleh menjadi ubat yang dipanggil Ginkofar, Memoplant, dll..

Betaserk berkesan menghilangkan kebisingan kepala.

Eltacin dengan VSD

Eltacin adalah ubat gabungan yang diresepkan untuk rawatan VVD. Ia terdiri daripada tiga asid amino: sistein, glutamin, glisin.

Penggunaan Eltacin membolehkan anda mencapai kesan positif berikut:

Peningkatan kebolehan kognitif;

Penghapusan pencerobohan dan kerengsaan;

Pemulihan sistem saraf autonomi;

Meningkatkan peredaran darah dalam pelbagai organ;

Rangsangan proses metabolik di otak;

Memudahkan Penyesuaian Sosial.

Kelebihan ubat yang ketara adalah ubat ini dapat digunakan untuk merawat VVD bukan hanya untuk orang dewasa, tetapi juga untuk kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun. Di samping itu, Eltacin ditoleransi dengan baik oleh kebanyakan pesakit dan tidak memberi kesan buruk kepada tubuh. Ubat ini sangat senang digunakan. Lagipun, pil cukup untuk meletakkan di bawah lidah dan tunggu sehingga larut dengan sendirinya.

Kesan sampingan dari pengambilan Eltacin sangat jarang berlaku. Reaksi alergi dan loya kadang-kadang dicatat, tetapi, sebagai peraturan, ia hilang dalam beberapa minit..

Satu-satunya kontraindikasi untuk mengambil ubat adalah intoleransi individu terhadap komponennya. Mengenai preskripsi ubat untuk kanak-kanak di bawah umur 12 tahun dan wanita hamil, tidak ada ujian klinikal yang dilakukan untuk skor ini. Oleh itu, penggunaan ubat dalam kategori pesakit ini tetap mengikut budi bicara doktor.

Mengenai kekurangan ubat, hanya satu - ini adalah harga yang agak tinggi. Sebagai tambahan, arahan rasmi untuk penggunaan menunjukkan bahawa Eltacin harus diresepkan untuk rawatan kegagalan jantung kronik. Walau bagaimanapun, pakar neurologi yang berlatih sering menggunakannya secara khusus untuk rawatan VSD.

Pertolongan cemas untuk krisis IRR

Krisis terhadap latar belakang IRR dapat dipicu oleh sejumlah faktor, termasuk haid, anomali cuaca, kegembiraan emosi. Untuk memberikan pertolongan cemas berkualiti tinggi, anda perlu meneruskan dari jenis serangan yang berlaku.

Secara keseluruhan, mereka dibezakan dengan tiga:

Adrenal. Krisis seperti ini ditunjukkan oleh sakit kepala yang teruk, berdebar-debar, penyejukan anggota badan, gemetar di badan. Dengan latar belakang peningkatan tanda-tanda patologi ini, seseorang mempunyai rasa takut yang semakin meningkat, tekanan darah meningkat menjadi sekitar 150-180 mm. Hg. st.

Peraturan untuk pertolongan cemas untuk serangan adrenal adalah sebagai berikut:

Adalah perlu untuk menegaskan bahawa seseorang mula bernafas dalam-dalam. Semasa mengisi dada dengan udara, berhenti bernafas selama beberapa saat. Ulangi nafas dalam-dalam sekurang-kurangnya 6 kali.

Anda boleh mengurut bola mata dan kawasan supraklavikular dengan menekan dengan lembut pada buku jari.

Mustard mesti diletakkan di bahagian belakang leher.

Setelah melakukan aktiviti ini, seseorang mungkin akan berasa lebih baik. Sekiranya tidak ada kesan, maka anda boleh memberikannya air dengan setetes Corvalol atau Valocordin yang dilarutkan di dalamnya (20 tetes per 50 ml air). Atau anda boleh minum satu tablet Diazepam. Dosis tunggal propranolol membantu menurunkan tekanan darah.

Vagoinsular. Gejala serangan ini adalah pening, penglihatan kabur, peningkatan kelemahan, sakit kepala yang berdenyut di satu sisi pelipis, pingsan, degupan jantung perlahan, perut kembung, cirit-birit, berpeluh meningkat, perasaan kekurangan udara. Tahap tekanan darah menurun hingga 80-60 mm. Hg. Seni. Urutan kaki di bahagian tengah, menggosok aurikel dapat membantu serangan seperti itu. Pastikan minum teh panas dengan gula. Corvalol akan membolehkan anda bertenang.

Bercampur. Sekiranya seseorang mengalami krisis jenis campuran, maka pertolongan cemas bergantung pada gejala tertentu yang berlaku pada masa ini.

Rawatan Herba

Rawatan herba VVD di rumah boleh dilakukan hanya apabila seseorang mengetahui tekanan darahnya. Adalah baik jika anda boleh berjumpa doktor sebelum anda mula mengambil ubat ini atau ubat itu.

Ginseng, Leuzea dan Eleutherococcus boleh digunakan dengan tekanan darah rendah.

Pudina, valerian, balsem lemon dan motherwort boleh digunakan dengan tekanan darah tinggi.

Sekiranya degupan jantung cepat, maka anda boleh mengambil warna hawthorn.

Jasmine, St. John's wort, oregano dan semanggi manis akan membantu meningkatkan mood.

Pendidikan: Pada tahun 2005, magang diadakan di Sechenov First Moscow State Medical University dan memperoleh diploma dalam bidang neurologi. Pada tahun 2009 sekolah siswazah dalam bidang "Penyakit Saraf".

Dystonia vegetovaskular: rawatan, gejala dan sebabnya

Hari ini, diagnosis dystonia vegetovaskular (VVD) lebih jarang dibuat kepada pesakit, tetapi bukan kerana manusia dapat mengalahkan penyakit ini sepenuhnya, tetapi kerana rumusan ini sudah usang. Oleh dystonia vegetovaskular dimaksudkan disfungsi sistem saraf autonomi, yang bukan merupakan penyakit bebas, tetapi hanya bertindak sebagai akibat dari perubahan patologi dalam tubuh.

Dalam edisi terbaru ICD-10 tidak ada penyakit seperti VVD. Gangguan ciri-cirinya disebut istilah yang lebih moden dan tepat "disfungsi autonomi somatoform sistem saraf." Tetapi untuk kesederhanaan persembahan dan pemahaman, kami akan menggunakan konsep VSD yang lebih biasa.

Apa itu VSD

Sistem saraf autonomik, juga disebut autonomik, adalah sebahagian daripada sistem saraf tubuh manusia. Dia bertanggungjawab untuk mengawal aktiviti organ dalaman, proses metabolik dalam badan, kerja saluran darah dan limfa, serta aktiviti kelenjar endokrin. Oleh itu, sistem saraf autonomi memainkan peranan penting dalam menjaga homeostasis (keteguhan persekitaran dalaman) dan penyesuaian terhadap perubahan keadaan persekitaran.

Sistem saraf autonomi bertanggungjawab untuk pemeliharaan seluruh badan, organ dan tisu. Pada masa yang sama, pekerjaannya sama sekali tidak tunduk pada kehendak seseorang, tetapi dikendalikan secara bebas dari keinginannya oleh korteks serebrum. Maksudnya, seseorang tidak boleh menghentikan jantung dengan sewenang-wenangnya atau mempengaruhi kelajuan pergerakan usus.

Pusat saraf autonomi juga terletak di batang otak, kawasan hipotalamus dan saraf tunjang. Oleh itu, sebarang pelanggaran pada organ-organ ini secara langsung tercermin pada kualiti fungsi sistem saraf autonomi, dan boleh menyebabkan perkembangan gangguan autonomi.

Oleh itu, di bawah kawalan sistem saraf autonomi adalah semua proses tubuh, iaitu:

  • kadar degupan jantung;
  • tekanan darah
  • termoregulasi;
  • aktiviti air liur, peluh, kelenjar endokrin;
  • kadar pernafasan dan kedalaman;
  • pencernaan makanan dan pergerakan usus;
  • keadaan otot licin organ dalaman dan dinding saluran darah;
  • proses pertumbuhan dan pembiakan;
  • proses metabolik;
  • kencing, dll..

Secara sistematik dan fungsional dalam sistem saraf autonomi terdapat 3 jabatan:

  • Bersimpati - bertanggungjawab untuk metabolisme, penggunaan tenaga dan mobilisasi daya untuk aktiviti yang kuat. Dalam bidang pengaruhnya adalah kerja jantung dan tahap tekanan darah. Oleh itu, jabatan bersimpati membolehkan tubuh manusia membuat persiapan sebanyak mungkin untuk perjuangan atau kerja aktif.
  • Parasympathetic - mengatur kerja organ terutamanya semasa tidur dan rehat pasif, bertanggungjawab untuk pemulihan simpanan tenaga yang habis. Dia bertanggung jawab untuk mengurangi detak jantung, tekanan darah dan meningkatkan peristalsis, yang memberikan kesempatan untuk mengisi cadangan energi dari makanan yang dihasilkan.
  • Metasympathetic - menyediakan hubungan antara organ dalaman dan pemeliharaan refleks vegetatif tempatan.

Semua jabatan sistem saraf autonomi berada dalam hubungan tertentu antara satu sama lain, yang memastikan peraturan badan yang betul. Dalam kes ini, organ yang paling penting dari sudut sokongan hidup mempunyai persarafan berganda dengan kesan sebaliknya. Tetapi pada penyimpangan sedikit pun dari norma, tindakan tekanan, keseimbangan antara jabatan simpatik dan parasimpatis dilanggar, yang menyebabkan dominasi salah satunya daripada yang lain. Hasilnya adalah perkembangan dystonia vegetovaskular.

Dystonia vegetovaskular adalah sindrom yang menggabungkan pelbagai gangguan fungsi autonomi, yang merupakan hasil dari pelanggaran peraturan neurogenik. Ini berlaku apabila keseimbangan antara aktiviti bahagian simpatik dan parasimpatis dari sistem saraf autonomi terganggu, yang mungkin disebabkan oleh tindakan sebilangan besar sebab yang paling berbeza.

Oleh itu, VVD adalah gangguan multifaktorial yang dapat dianggap sebagai salah satu gejala penyakit neurologi atau somatik yang ada dan terdiri dalam perubahan fungsi organ dalaman. Kadang-kadang punca perkembangan dystonia vegetovaskular tidak dapat dijumpai.

Dystonia vegetatif-vaskular sering juga disebut cardioneurosis, dysvegetosis, neurasthenia dan beberapa istilah lain..

Punca Dystonia Vegetovaskular

VVD dapat berkembang di tengah tindakan sebilangan besar faktor. Antaranya sangat terkenal:

  • psikologi - tekanan teruk atau berterusan, keadaan kemurungan;
  • fizikal - keletihan fizikal yang teruk, pendedahan kepada getaran, suhu tinggi, strok matahari;
  • kimia - ketagihan alkohol, nikotin, bahan narkotik, mengambil sejumlah ubat, khususnya yang mengandungi efedrin, kafein, bronkodilator;
  • perubahan hormon - usia peralihan, kehamilan dan penyusuan, menopaus, penggunaan kontraseptif hormon, terutamanya dengan tempoh penarikan yang kerap;
  • berjangkit - penyakit akut dan kronik sistem pernafasan, buah pinggang, otak;
  • gangguan neurologi - penyakit Parkinson, kecederaan otak traumatik;
  • penyakit endokrin - diabetes mellitus, tirotoksikosis;
  • patologi sistem kardiovaskular - hipertensi arteri, IHD.

Adalah dipercayai bahawa sebab utama perkembangan VVD adalah tekanan.

Tetapi jauh dari semua orang yang mempunyai beberapa penyakit yang disenaraikan mempunyai dystonia vegetatif-vaskular. Wanita menderita 2 kali lebih kerap daripada lelaki, dan hampir separuh daripada semua kes diagnosis VVD berlaku pada gadis-gadis muda yang belum berusia 25 tahun. Dan hanya 33% wanita dengan dystonia vegetovaskular berusia lebih dari 25 tahun.

Peranan penting dalam menilai risiko VSD diberikan kepada keturunan. Selalunya, ia pertama kali muncul pada zaman kanak-kanak atau remaja. Seiring bertambahnya usia, gangguan tersebut dapat dikompensasi dan serangannya hilang. Tetapi kesan faktor negatif dapat membalikkan keadaan dan sekali lagi memprovokasi kejadian dystonia vegetovaskular.

Dorongan untuk pengembangannya mungkin:

  • ciri psikologi orang tersebut, terutamanya kecurigaan dan kecenderungan hipokondria;
  • keadaan sosio-ekonomi, persekitaran yang buruk (kekurangan cahaya matahari, gaya hidup yang tidak menetap, kekurangan dana, kekurangan budaya makanan, penggunaan produk yang murah dan berkualiti rendah, dll.);
  • patologi intrauterin - jangkitan, hipoksia, kekurangan plasenta, konflik semula, dll..

Kadang-kadang VVD adalah reaksi sementara terhadap sebarang pergolakan emosi yang kuat, keadaan kecemasan.

Gejala dystonia vegetovaskular

Oleh itu, sudah jelas bahawa dystonia vegetovaskular dapat menampakkan dirinya secara radikal secara berbeza. Dalam konsep ini, pelbagai gejala yang timbul sebagai tindak balas kepada gangguan fungsi sistem saraf autonomi "dilindungi".

Dalam kebanyakan kes, IRR terpendam. Tetapi di bawah pengaruh beban berlebihan atau faktor buruk lain, serangan berlaku. Selalunya mereka timbul secara tiba-tiba dan mengganggu seseorang. Yang paling sukar bagi mereka adalah orang tua, kerana mereka biasanya sudah mempunyai sejumlah penyakit lain, yang memperburuk keadaan.

Selalunya terdapat tanda-tanda penyakit lain yang tidak berkaitan langsung dengan sistem saraf autonomi atau otak. Tetapi jika pada masa yang sama terdapat manifestasi gangguan pada sistem kardiovaskular, pakar neurologi mempunyai alasan yang baik untuk menganggap kehadiran VVD.

Aduan yang paling biasa bagi pesakit yang kemudiannya didiagnosis dengan dystonia vegetovaskular adalah:

  • sakit kepala dengan pelbagai tahap intensiti dan tempoh, migrain;
  • serangan pening;
  • berpeluh berlebihan;
  • peningkatan kadar jantung;
  • kelemahan teruk, peningkatan keletihan;
  • turun naik suhu badan;
  • bunyi di telinga;
  • gelap pada mata kadang-kadang dengan pengsan seterusnya;
  • mengantuk berterusan;
  • peningkatan kegelisahan, serangan panik;
  • perubahan mood yang tajam;
  • sindrom obsesif, hipokondria.

Serangan panik - ketakutan kuat akan kematian yang akan berlaku, menggembirakan pesakit sepenuhnya. Serangan itu bermula dengan berlakunya kegelisahan, yang secara beransur-ansur meningkat dan berubah menjadi kengerian sejati. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh menghantar isyarat bahaya, tetapi tidak melihat pilihan untuk keluar dari situasi tersebut. Serangan berlangsung rata-rata 10-15 minit, setelah itu kesihatan pesakit secara beransur-ansur kembali normal..

Jenis-jenis VSD

Sifat manifestasi tanda-tanda VVD secara langsung bergantung pada keadaan saluran darah. Berdasarkan ini, jenis dystonia vegetovaskular berikut dibezakan:

  • hipertensi;
  • hipotonik;
  • bercampur;
  • jantung;
  • vagotonik.

Tetapi gejala sangat jarang berlaku sepanjang masa. Selalunya mereka mempunyai sifat serangan. Tidak semua tanda ciri jenis dystonia vegetatif-vaskular tertentu jauh dari biasa. Lebih-lebih lagi, ini jarang berlaku. Biasanya, pesakit mengadu 2-3 gangguan, kehadirannya, bersama dengan hasil pemeriksaan yang diperoleh, memungkinkan kita menentukan jenis spesifik dystonia vegetovaskular.

Berdasarkan bagaimana IRR berjalan, 3 darjah tahap pelanggaran dibezakan:

  • ringan - pesakit berfungsi sepenuhnya, gejala VVD tidak menyebabkan mereka tidak selesa, dan tidak ada krisis vegetatif;
  • sederhana - tempoh berkala berlaku di mana seseorang kehilangan keupayaannya untuk bekerja kerana pemburukan dystonia vegetatif-vaskular dan perkembangan krisis vegetatif;
  • teruk - perjalanan IRR yang panjang dan berterusan dengan kekerapan berlakunya jangkaan, krisis, yang menyebabkan penurunan prestasi yang ketara.

Jenis hipertonik

Pesakit mempunyai nada vaskular yang jelas, serta peningkatan tekanan darah yang berterusan. Aduan utama mereka tertumpu pada kejadian:

  • berdebar-debar jantung;
  • kilat panas;
  • sakit kepala;
  • keletihan berterusan;
  • loya, muntah, serangan yang tidak berkaitan dengan makan;
  • penurunan selera makan sehingga hilang sepenuhnya;
  • berpeluh (semasa serangan, peluh telapak tangan teruk diperhatikan);
  • ketakutan tanpa sebab, tetapi kuat;
  • kelipan "lalat" di depan mata.

Jenis hipotonik

Dicirikan oleh nada rendah saluran darah dan tekanan darah rendah. Oleh itu, pesakit sering terganggu oleh:

  • episod kegelapan di mata;
  • penurunan tekanan darah yang tajam;
  • kelemahan teruk;
  • kehilangan kesedaran;
  • pucat kulit;
  • loya, pedih ulu hati;
  • perubahan sifat najis (cirit-birit atau sembelit);
  • ketidakupayaan untuk menarik nafas penuh.

Pada masa yang sama, dapat diperhatikan bahawa pada pesakit dengan VVD mengikut jenis hipotonik, telapak tangan dan kaki sentiasa sejuk.

Jenis bercampur

Dengan versi IRR ini, terdapat variasi nada vaskular, sehingga tekanan darah dapat turun naik dalam jarak yang luas. Ia boleh naik mendadak ke nilai tinggi, dan kemudian tiba-tiba jatuh ke had.

Dalam kes sedemikian, terdapat perubahan pada gejala VSD, berjalan mengikut jenis hipertonik, manifestasi VSD dari jenis hipotonik. Ini secara signifikan mempengaruhi kehidupan pesakit, kerana serangan kelemahan, peluh dan pengsan yang teruk digantikan oleh kilat panas, takikardia dan sakit kepala.

Semasa serangan, ketakutan hampir mati sering muncul, ketidakupayaan untuk menarik nafas penuh, yang semakin memperburuk keadaan. Kesakitan di hati mungkin ada..

Jenis jantung

Jenis VVD ini didiagnosis dengan berlakunya sakit, sakit berdenyut di kawasan jantung, yang tidak mempengaruhi kesejahteraan umum seseorang. Mereka mungkin disertai dengan kejadian aritmia dan berpeluh berlebihan, tetapi pemeriksaan tidak menunjukkan patologi jantung..

Jenis Vagotonik

Kejadian gangguan pernafasan adalah tipikal untuk jenis dystonia vegetatif-vaskular. Selalunya pesakit mengadu ketidakupayaan untuk menarik nafas penuh, rasa kekejangan di dada. Dalam kes ini, mungkin ada kecenderungan untuk menurunkan tekanan darah dan degupan jantung yang perlahan. Tetapi dengan jenis VSD vagotonik, terdapat peningkatan air liur dan berlakunya perubahan dalam fungsi sistem pencernaan.

Bagaimana serangannya

Semasa serangan VSD, krisis simpatoadrenal diperhatikan, kerana sejumlah besar adrenalin tiba-tiba dilemparkan ke dalam darah. Kemudian ia bermula secara tiba-tiba. Pada masa yang sama, degupan jantung mula terasa, tekanan dan suhu badan meningkat. Dalam kes ini, kulit boleh menjadi pucat, kegigihan berlaku. Ini disertai dengan munculnya ketakutan yang kuat untuk kehidupan mereka sendiri. Keadaan ini berlangsung rata-rata 20-30 minit, tetapi boleh bertahan 2-3 jam, setelah itu keadaannya bertambah baik secara beransur-ansur.

Serangan boleh berulang beberapa kali seminggu atau beberapa kali sehari.

Selepas serangan itu, pesakit merasakan dorongan kuat untuk membuang air kecil, di mana sejumlah besar air kencing ringan dikeluarkan. Ketakutan digantikan oleh kelemahan tajam, kerana sering terjadi penurunan tekanan darah yang tajam. Dalam beberapa kes, ini disertai dengan penampilan gemetar di kaki, hingga ketidakupayaan untuk berjalan normal.

Selepas serangan, orang cenderung bimbang, takut akan episod baru. Oleh itu, kemurungan sering berlaku, yang semakin memburukkan keadaan. Juga, pesakit dengan VSD mungkin enggan berkomunikasi dengan orang lain, kerana mereka malu dengan penyakit dan manifestasi mereka. Tetapi pada waktu yang sama, mereka juga takut pada waktu yang tepat untuk tidak menerima rawatan perubatan yang sangat diperlukan, yang juga tidak menyumbang untuk memperbaiki keadaan..

Juga, serangan IRR boleh berlaku dengan krisis faraj. Dalam kes ini, serangan bermula dengan munculnya gejala pengsan:

  • bunyi di telinga;
  • gelap di mata;
  • kelemahan secara tiba-tiba;
  • rasa tidak realiti.

Fenomena ini diperhatikan dalam jangka waktu yang sangat singkat, dan digantikan oleh kehilangan kesedaran..

Semasa krisis insulin vagina, sakit perut yang teruk mungkin berlaku, keinginan mendesak yang kuat untuk mengosongkan usus. Dengan serangan, pergerakan usus yang dipercepat, penurunan tekanan darah, penurunan kadar jantung, dan peluh yang teruk diperhatikan. Pesakit biasanya mengadu peluh sejuk dengan rasa panas yang ketara. Mereka sering diliputi oleh kerinduan yang tidak dapat dijelaskan dan ada ketakutan yang kuat.

Jarang sekali, serangan IRR berlaku mengikut jenis campuran, di mana gejala-gejala khas untuk krisis vagoinsular dan simpatoadrenal diperhatikan. Selalunya dalam kes seperti ini, terdapat:

  • sesak nafas, hingga sensasi sesak nafas;
  • sakit dada;
  • berdebar-debar jantung;
  • pening teruk;
  • ketidakstabilan berjalan;
  • ketakutan kematian yang sangat kuat;
  • rasa tidak realiti.

Diagnostik

Untuk mendiagnosis dan menetapkan rawatan untuk VVD, anda perlu menghubungi pakar neurologi. Sebelum berunding, lebih baik membuat senarai aduan terperinci. Ini akan membantu pakar bukan sahaja mengesan IRR, tetapi juga menunjukkan apa yang menyebabkan perkembangannya. Doktor pasti akan melakukan tinjauan menyeluruh, di mana dia juga akan mengetahui kehadiran dan sifat prasyarat untuk perkembangan dystonia vegetovaskular.

Kemudian pakar neurologi pergi ke pemeriksaan. Doktor menilai keadaan kulit, mengukur nadi, tekanan darah kadang-kadang menggunakan ujian ortostatik (2 pengukuran dilakukan: satu di kedudukan terlentang, yang kedua setelah menempati kedudukan tegak), mendengar paru-paru dan jantung. Untuk menilai aktiviti sistem saraf autonomi simpatik dan parasimpatis, dia dapat menarik tukul di atas kulit dengan hujung pemegangnya.

Setelah selesai pemeriksaan dan andaian kehadiran VVD, pakar neurologi mesti menetapkan satu set kajian yang akan membantu mengesan atau mengesahkan andaian yang ada mengenai penyebab perkembangan pelanggaran tersebut. Untuk tujuan ini, pesakit ditetapkan:

  • UAC dan OAM;
  • ujian darah untuk gula;
  • ujian darah untuk TSH, T3 dan T4 (hormon tiroid);
  • analisis biokimia darah dengan penentuan kepekatan kalium, kolesterol, kreatinin, urea dan sebatian lain;
  • ECG;
  • x-Ray dada;
  • rheoencephalography;
  • MRI
  • Ultrasound saluran leher;
  • EEG.

Rawatan dystonia vegetovaskular

Rawatan VVD selalu dipilih secara individu. Dalam kes ini, pakar neurologi mesti mengambil kira banyak faktor dan membuat taktik yang optimum. Bukan hanya jenis dystonia vegetovaskular, keparahan dan kekerapan serangan, usia pesakit, tetapi juga kehadiran penyakit bersamaan dan ciri-cirinya yang diambil kira..

Semasa menetapkan rawatan untuk pesakit dengan VVD, pakar neurologi mempunyai dua tujuan: menghilangkan gejala dystonia vegetovaskular dan mempengaruhi penyebab perkembangan disfungsi sistem saraf autonomi. Tugas kedua sangat penting, kerana kadang-kadang tidak mungkin mencari penyebab sebenar berlakunya IRR. Akan tetapi, berdasarkan inilah kualitas hidup pesakit di masa depan bergantung pada awalnya, kerana dengan menghilangkan penyebab VSD, dia sendiri akan tersingkir. Oleh itu, selalunya rawatan dystonia vegetovaskular dilakukan bukan sahaja oleh pakar neurologi, tetapi juga oleh pakar sempit lain, khususnya, pakar kardiologi.

Juga, rawatan dystonia vegetatif-vaskular melibatkan kesan pada keadaan psiko-emosi pesakit, kerana tekanan dan ketegangan saraf yang berpanjangan tidak jelas menyumbang kepada peningkatan keadaan mereka.

Oleh itu, rawatan dystonia vegetatif-vaskular selalu kompleks. Ia termasuk:

  • terapi ubat;
  • pembetulan gaya hidup;
  • psikoterapi
  • Rawatan spa.

Terapi manual sering digunakan untuk memerangi penyebab VVD. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kesan yang kompeten pada tulang belakang dapat meningkatkan prestasi hampir setiap organ tubuh manusia. Bagaimanapun, di pusat tulang belakang terdapat pusat vegetatif yang sangat menderita apabila terdapat patologi tulang belakang.

Oleh itu, penghapusan skoliosis, penonjolan, hernia cakera intervertebral, spondylosis dan gangguan lain semestinya membawa kepada peningkatan yang ketara dalam keadaan pesakit, dan ketika dirawat pada peringkat awal dan sepenuhnya menghilangkan penyebab perkembangan VVD.

Salah satu kaedah terapi manual yang paling berkesan adalah kaedah penulis Gritsenko. Dengan itu, anda dapat mengembalikan kedudukan normal setiap vertebra dan dengan demikian menormalkan sepenuhnya prestasi saraf tunjang. Akibatnya, peredaran darah juga bertambah baik, sakit belakang dan dada, masalah pernafasan, dan juga banyak gangguan lain hilang. "Bonus" tambahan boleh disebut peningkatan kemampuan penyesuaian badan dan perlambatan proses penuaan semula jadi.

Dengan pelaksanaan terapi manual yang betul, peningkatan diperhatikan selepas sesi pertama. Tetapi untuk menyatukan hasilnya dan menghilangkan penyebab dystonia vegetovaskular, perlu menjalani terapi manual. Pada masa yang sama, sesi boleh digabungkan dengan kerja, belajar, perjalanan perniagaan dan aktiviti lain.

Terapi ubat

Rawatan VVD melibatkan penggunaan pelbagai jenis ubat, senarainya, dan juga dosnya, ditentukan oleh pakar neurologi secara individu. Oleh itu, terapi ubat untuk dystonia vegetovaskular termasuk:

  • Antidepresan - menyumbang kepada penghapusan kegelisahan yang berlebihan, peningkatan kerengsaan dan membantu mengatasi keadaan kemurungan, tekanan psiko-emosi, dan juga sikap tidak peduli. Sering kali, semasa mengambil antidepresan, terdapat penurunan kesakitan di jantung, sakit otot, dan bahkan dalam kes di mana mereka sebelumnya tidak dapat dihentikan dengan cara lain.
  • Penenang - digunakan untuk mengurangkan risiko serangan panik, menghilangkan ketakutan yang tidak masuk akal dan mengurangkan peningkatan kegelisahan.
  • Ubat penenang - awalnya keutamaan diberikan kepada ubat herba, tetapi jika tidak memberi kesan yang tepat, ubat tersebut digantikan dengan lebih banyak "artileri berat." Ubat-ubatan herba bertindak ringan, jika tidak ada alahan tidak memberi kesan negatif pada tubuh, tetapi memberi kesan yang baik pada sistem saraf.
  • Nootropics - direka untuk mengaktifkan peredaran darah di saluran otak, menghilangkan kesan negatif hipoksia (kekurangan oksigen) dan meningkatkan keupayaan tubuh untuk menahan tekanan.
  • Penyekat adrenergik - diresepkan semasa mengesan kelainan pada jantung.
  • Diuretik - digunakan di hadapan sakit kepala, pening, yang timbul dari latar belakang peningkatan tekanan intrakranial atau hipertensi arteri. Mereka membantu mengeluarkan lebihan cecair dari badan, tetapi menyebabkan penurunan kadar natrium, dan sedikit kalium. Ini boleh memberi kesan buruk kepada kerja jantung, jadi diuretik sering digabungkan dengan ubat-ubatan yang membentuk kekurangan ion ini.
  • Persediaan vitamin yang mengandungi vitamin B - meningkatkan kekonduksian impuls saraf dan secara amnya memberi kesan positif kepada keadaan sistem saraf secara keseluruhan.
  • Ubat metabolik - direka untuk meningkatkan kawalan glukosa, mempunyai sifat mikrosirkular, antihipoksik.

Pembetulan gaya hidup

Untuk meningkatkan fungsi sistem saraf autonomi, pesakit dengan VVD disyorkan untuk mengkaji semula gaya hidup dan tabiat mereka. Oleh itu, pakar neurologi mengesyorkan kepada semua pesakit:

  1. Atur cara kerja dan rehat yang betul. Pada waktu bekerja, penting untuk berehat, meninggalkan kerusi dan berjalan-jalan untuk meningkatkan aliran darah di badan dan membiarkan kepala berehat.
  2. Dapatkan tidur yang mencukupi. Dianjurkan untuk tidur sekurang-kurangnya 8 jam setiap hari.
  3. Berjalan setiap hari di udara segar. Perlu berjalan sekitar satu jam. Ini cukup untuk meningkatkan fungsi keseluruhan organisma..
  4. Jadikan senaman sederhana sebagai bahagian penting dalam kehidupan. Sukan fanatik semasa VSD akan membahayakan, tetapi berjalan selama setengah jam, senamrobik, berenang akan sangat berguna.
  5. Makan dengan betul. Pesakit disarankan untuk meninggalkan makanan dengan kandungan lemak trans yang tinggi, menyumbang kepada pembentukan plak aterosklerotik, serta meningkatkan kegembiraan saraf. Tetapi diet yang ketat untuk VVD tidak ditunjukkan, kerana sekatan ketat boleh memberi kesan buruk kepada keadaan psiko-emosi pesakit, yang akan memperburuk perjalanan dystonia vegetatif-vaskular.

Oleh kerana topik pemakanan semasa IRR menimbulkan banyak persoalan, ia memerlukan pertimbangan yang lebih terperinci. Dengan diagnosis ini, diet harus dibina sesuai dengan prinsip berikut:

  • pengayaan diet dengan produk yang merupakan sumber kalium dan magnesium, dan memberi kesan positif terhadap kerja sistem kardiovaskular, khususnya tahap tekanan darah;
  • normalisasi keseimbangan air-garam kerana penggunaan 1.5 liter air sehari, selain teh, jus dan minuman lain;
  • mendapat keseronokan dari makanan;
  • pendekatan diet maksimum dengan keperluan diet yang sihat.

Sifat diet mungkin berbeza-beza bergantung pada jenis dystonia vegetovaskular. Oleh itu, dengan bentuk hipertonik, adalah mustahak untuk mengecualikan produk yang mengandungi sejumlah besar garam "tersembunyi". Untuk tujuan ini, disarankan untuk tidak makan makanan cepat saji, pengawetan, perap, makanan ringan, dan lain-lain. Sebaliknya, pesakit dijemput untuk memasukkan sup pada sayur atau daging lemah atau kaldu ikan dalam menu harian. Sebaiknya ganti roti gandum atau rai tradisional dengan tepung bijirin atau produk dedak.

Dengan hipotonik VVD, ketika menyusun menu, perlu diberi perhatian khusus kepada sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi peningkatan jumlah vitamin C dan β-karoten yang diserap dengan baik, serta produk yang meningkatkan tekanan darah. Oleh itu, dengan bentuk disfungsi sistem saraf autonomi, perlu diperkenalkan ke dalam diet harian:

  • buah sitrus, pisang, paprika, nanas, delima;
  • sebarang kacang, soba, hati, otak;
  • Keju
  • herring;
  • coklat gelap, koko, kopi.

Dengan VSD hipotonik, tidak dilarang memakan roti putih, kentang dan juga gula-gula.

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan penyakit jantung, dia disarankan membawa produknya yang merupakan sumber magnesium dan kalium. Ini akan mempengaruhi fungsi otot jantung secara positif dan mengurangkan risiko terkena komplikasi berbahaya. Oleh itu, mereka harus memperhatikan:

  • oatmeal, soba;
  • kekacang;
  • bawang, terung;
  • aprikot, pic, anggur, termasuk dalam bentuk buah-buahan kering;
  • jus semula jadi, kompot, jeli;
  • produk tenusu;
  • telur ayam;
  • ikan dan daging rendah lemak.

Psikoterapi

Dengan dystonia vegetovaskular, penting untuk tidak bersembunyi dari masalah itu, tetapi untuk menyelesaikannya. Oleh itu, psikoterapi yang kompeten memainkan peranan penting dalam rawatan VVD. Psikoterapi membantu memahami diri anda dengan lebih baik, menjadi lebih tenang dan lebih yakin..

Rawatan spa

Rehat tahunan di sanatorium di luar tempoh pemburukan dystonia vegetatif-vaskular mempunyai kesan positif terhadap keadaan fizikal dan psiko-emosi orang, yang menyumbang kepada pemanjangan pengampunan. Tetapi dengan IRR, perjalanan jauh ke luar negara bukanlah idea terbaik. Adalah lebih tepat untuk memilih tempat peranginan balneologi di zon iklim di mana dia tinggal secara kekal, kerana perubahan iklim yang mendadak dapat mempengaruhi keadaan manusia secara negatif dan menimbulkan kerusakan baru pada VSD.

Akibat IRR

Walaupun dystonia vegetovaskular cukup teruk, ia mempunyai prognosis positif. Sudah tentu, risiko timbul akibat negatif secara langsung dipengaruhi oleh pematuhan cadangan perubatan yang ketat, terutama mengenai pematuhan rutin harian, menolak tabiat buruk dan mengambil ubat yang diresepkan.

Dengan pendekatan berhati-hati terhadap rawatan VVD, risiko mengembangkan akibat yang tidak diingini adalah minimum. Tetapi ketika mengabaikan masalah, pesakit mempunyai peluang lebih besar untuk menghadapi:

  • takikardia;
  • hipertensi, tidak boleh dirawat dengan ubat tradisional untuk menurunkan tekanan darah;
  • kardiomiopati;
  • diabetes jenis 2;
  • penyakit urolithiasis dan batu empedu;
  • strok, infark miokard.

VVD memberi kesan negatif terhadap keadaan imuniti. Oleh itu, pesakit dengan diagnosis ini lebih cenderung daripada yang lain menderita jangkitan pernafasan. Dalam kes ini, lingkaran setan terbentuk, kerana dengan jangkitan pernafasan akut, sawan lebih kerap berlaku.

Dystonia vegetovaskular: gejala dan rawatan

Doktor sering menggunakan istilah "dystonia vegetovaskular" dalam kes di mana gejala patologi yang seseorang tidak dapat dijelaskan oleh penyakit tertentu. Namun, pada masa ini, diagnosis seperti itu tidak dianggap betul, kerana dystonia difahami sebagai pelanggaran nada otot. Lebih tepat untuk membicarakan sindrom disfungsi autonomi, kerana ia adalah persoalan sindrom, dan bukan penyakit seperti itu. Tetapi kami akan menggunakan versi nama yang tidak asing lagi.

Sebelum bercakap mengenai tanda-tanda dan rawatan dystonia vegetovaskular, pertimbangkan struktur sistem saraf autonomi.

Kandungan artikel

Sistem saraf autonomi (ANS) difahami sebagai keseluruhan unsur-unsur sistem saraf yang mengawal fungsi organ dalaman, kelenjar sekresi, saluran darah dan limfa dan menjaga kedua-duanya menjaga homeostasis (keteguhan persekitaran dalaman badan) dan penyesuaian tubuh manusia terhadap perubahan keadaan persekitaran.

ANS boleh dibahagikan kepada simpatik dan parasimpatis, yang kedua-duanya terdiri daripada jabatan pusat dan periferal. Bahagian pusat adalah pengumpulan neuron (inti vegetatif) di saraf tunjang dan otak. Bahagian periferal - serat saraf yang memanjang darinya, sekumpulan neuron (ganglia) di luar otak dan plexus serat saraf di dinding organ dalaman.

Menurut prinsip peraturan, ANS dibahagikan kepada tahap segmental dan suprasegmental. Tahap segmental terdiri daripada pusat vegetatif yang terletak di batang otak dan saraf tunjang, ganglia autonomi, saraf periferal dan plexus. Tahap suprasegmental terdiri daripada struktur otak tertentu: sistem retikular dan limbik, zon bersekutu korteks dan hipotalamus.

Pusat pengawalseliaan tertinggi ANS adalah hipotalamus. Dia bertanggungjawab untuk memastikan fungsi penting tubuh (proses metabolik dan bertenaga, termoregulasi, berpeluh, tekanan darah, fungsi organ dalaman dan kelenjar sekretori, pengaturan fasa tidur dan bangun tidur, dll.). Bahagian anterior hipotalamus bertanggungjawab untuk aktiviti parasimpatis, menjaga homeostasis dalam badan dan memastikan aktiviti vitalnya dalam keadaan relaks. Pengaruh bahagian parasimpatik sistem saraf mengurangkan degupan jantung, nada otot, melebarkan saluran darah, meningkatkan motilitas usus. Bahagian belakang bertanggungjawab untuk aktiviti bersimpati, memberikan tindak balas tubuh yang mencukupi terhadap tekanan dan penyesuaiannya terhadap keadaan persekitaran yang berubah. Pengaruh bahagian simpatik pada sistem saraf meningkatkan degupan jantung, nada otot, menyempitkan saluran darah, melemahkan pergerakan usus dan mengurangkan rembesan kelenjar pencernaan. Ini adalah kerja mesra ANS yang bersimpati dan parasimpatis yang mendasari kejayaan fungsi keseluruhan organisma secara keseluruhan. Melanggar keseimbangan ini, apabila sistem ini atau sistem itu mulai menguasai, dan dystonia vegetovaskular berlaku.

Punca Dystonia Vegetovaskular

Punca VSD adalah berbeza seperti manifestasi. Perkembangannya mungkin dikaitkan dengan faktor keturunan, pelbagai penyakit dan kecederaan sistem saraf, tekanan psikoemosi dan fizikal yang berpanjangan, ketidakseimbangan hormon, kehamilan dan kelahiran yang teruk, patologi kronik organ dalaman yang teruk.

Tanda-tanda dystonia vegetovaskular bergantung pada jenis kasih sayang ANS. Ia boleh mempunyai watak primer atau sekunder (menjadi komplikasi) dan berbeza tahap kerosakan pada jenis pusat, periferal dan campuran.

  • Jenis periferal dimanifestasikan oleh pelanggaran fungsi organ dalaman dan sindrom angiotrophalgic. Dystonia vegetovaskular primer jenis periferal merangkumi hipotensi ortostatik idiopatik, anhidrosis idiopatik kronik, pelbagai neuropati autonomi keturunan.
  • Contoh dystonia vaskular vegetatif periferal adalah VVD untuk pelbagai polyneuropathies (diabetes, alkoholik), pelbagai sindrom angiotrophalgic (sindrom Raynaud, akrokianosis, eritralgia) dan gangguan autonomi tempatan (sindrom Horner).
  • Jenis pusat dicirikan oleh gangguan endokrin dan psiko-vegetatif. IRR pusat utama merangkumi sinkop neurogenik, IRR pusat sekunder adalah pelbagai disfungsi autonomi sekiranya berlaku kerosakan pada saraf tunjang dan otak, dalam penyakit psikiatri dan endokrin..
  • Sebagai IRR jenis campuran, sindrom karotid sinus dan hiperhidrosis penting dapat disebutkan.

Di samping itu, mengikut jenis tindak balas, VVD adalah vagotonik (gangguan parasimpatis mendominasi), simpatikotonik (gangguan simpatik) dan bercampur.

Gejala dan rawatan dystonia vegetovaskular

Ciri khas IRR adalah adanya banyak keluhan oleh pesakit dari pelbagai struktur badan. Dalam kes ini, gejala dystonia vegetovaskular pada simpatikotonik dan vagotonik sering berbeza. Mereka boleh nyata secara kekal atau mempunyai watak paroxysmal (krisis). Sindrom utama VSD merangkumi sindrom berikut.

  • Sindrom Cephalgic: sakit kepala yang disebabkan oleh pelanggaran nada kapal otak (selalunya dengan latar belakang keadaan cuaca yang berubah-ubah). Dengan VVD bersimpati, rasa sakit biasanya dua hala, dengan intensiti sederhana, biasanya menekan. Dengan VVD parasimpatis, rasa sakit adalah unilateral, berdenyut, kuat, dan sering meniru migrain.
  • Sindrom kardiovaskular: rasa tidak selesa atau sedikit kesakitan (jahitan, sakit) di kawasan jantung yang berlaku secara spontan atau terhadap faktor tekanan. Ini juga merangkumi degupan jantung yang cepat (dalam simpatikotonik) atau perlahan (dalam vagotonik), ketidakstabilan tekanan darah dengan kecenderungan untuk meningkat (dalam simpatikotonik) atau penurunan (dalam vagotonik) nilai.
  • Sindrom hiperventilasi: sensasi tiba-tiba kekurangan udara, sesak dada, kesukaran bernafas dalam-dalam, kadang-kadang hingga tercekik, batuk paroxysmal. Keadaan ini paling sering diprovokasi oleh kelebihan psikoemosi, perubahan mendadak dalam keadaan suhu (contohnya, meninggalkan bilik yang panas dalam keadaan sejuk).
  • Sindrom perut: pelbagai gangguan saluran pencernaan (loya, pedih ulu hati, bersendawa, sakit perut tanpa penyetempatan yang jelas dan hubungan dengan pengambilan makanan, kehilangan selera makan (penurunan dalam vagotonik, peningkatan dalam simpatikotonik), najis tidak stabil dengan cirit-birit dan sembelit yang bergantian, kembung).
  • Sindrom psiko-emosi: pelbagai fobia, gangguan tidur, peningkatan kegelisahan, perubahan mood, kecenderungan keadaan depresi (dalam vagotonik) dan histeria (dalam simpatikotonik). Kanak-kanak mempunyai mimpi buruk.
  • Sindrom asthenik: kelemahan, penurunan keupayaan bekerja, toleransi perubahan cuaca yang lemah, toleransi berkurang terhadap tekanan fizikal dan emosi.
  • Gejala kulit: pada vagotonik, kulitnya basah, sejuk, berwarna sianotik, dengan kecenderungan perubahan warna kulit yang tajam dan marbling; sympathicotonics mempunyai kulit kering dan pucat. Perkembangan lemak subkutan dapat terganggu (dalam vagotonik - kegemukan, dalam simpatikotik - hipotropi).
  • Sindrom Thermoneurotic berlaku apabila hipotalamus bertanggungjawab untuk termoregulasi. Sympathicotonia dicirikan oleh episod suhu meningkat hingga demam demam, sering berlatarbelakangkan tekanan, timbul pada waktu pagi dan lewat pada waktu malam semasa tidur. Sekiranya berlaku vagotonia, sebaliknya, kesegaran dan toleransi suhu rendah yang rendah diperhatikan. Pelanggaran membuang air kecil dapat terjadi sebagai desakan kencing yang kerap dengan perasaan pengosongan pundi kencing yang tidak lengkap (dalam simpatikotonik), dan kencing yang jarang berlaku dengan ketegangan (dalam vagotonik).
  • Sindrom syncopal: permulaan sinkop secara tiba-tiba, disertai dengan penurunan tekanan darah secara tiba-tiba, kelemahan otot. Pengsan adalah vasovagal (kerana tekanan, di bilik yang sesak), ortostatik (dengan peralihan tajam dari kedudukan mendatar ke menegak) dan disebabkan oleh hipersensitiviti sinus karotid (berlaku semasa pusingan kepala, urut leher tiba-tiba).

Di samping itu, VVD dapat dimanifestasikan oleh kekejangan otot dan rasa sakit, gegaran tangan, rasa sakit terbakar dan parestesi pada anggota badan.

Kursus paroxysmal IRR dimanifestasikan oleh kemunculan keadaan krisis.

  1. Krisis simpatoadrenal. Ia disertai dengan perasaan cemas, menggigil, peningkatan tekanan darah dan degupan jantung, hipertermia, kencing cepat, mulut kering.
  2. Krisis Vagoinsular. Ia dicirikan oleh keringat yang teruk, pucat, kilat panas, penurunan tekanan darah, degupan jantung dan suhu, rasa sesak nafas, mual, sakit perut dan keinginan untuk membuang air besar. Kadang-kadang disertai sakit kepala seperti migrain dan pengsan.
  3. Dengan krisis bercampur, semua gejala di atas mungkin berlaku.

Pengumpulan rungutan pesakit yang menyeluruh, serta pemeriksaan tambahan, membantu menetapkan diagnosis dystonia vegetovaskular..

  • elektrokardiografi, ergometri basikal (penilaian ECG setelah menunggang basikal pegun) dan kardiointervalografi (kajian kereaktifan autonomi berdasarkan keputusan ujian ortostatik);
  • pemantauan harian ECG dan tekanan darah;
  • elektroensefalografi (pendaftaran aktiviti bioelektrik otak);
  • rheoencephalography (kajian nada vaskular otak);
  • Ultrasound Doppler saluran periferal (ujian aliran darah);
  • ujian farmakologi (ujian atropin dan amidopyrine).

Cara merawat dystonia vegetovaskular

Dengan kursus IRR yang ringan, ada cukup langkah untuk mengubah gaya hidup. Perkara utama di sini adalah memerangi ketidakaktifan fizikal! Sistem saraf autonomik memerlukan latihan dan juga sistem muskuloskeletal. Oleh itu, aktiviti fizikal yang kompeten dengan kadar denyutan jantung tinggi dan sederhana perlu dilakukan. Beban harus dimulakan dengan berbasikal dan berenang yang tenang, kemudian menyertai berjoging dan bermain sukan, kemudian menambahkan atletisme umum dan latihan fungsional. Juga diperlukan:

  • normalisasi tidur dan rehat;
  • pengecualian peningkatan dan pengenalan aktiviti fizikal dos (gimnastik, berenang);
  • had tekanan psiko-emosi (termasuk masa yang dihabiskan di komputer dan di TV);
  • pemakanan seimbang (simpatikotonik perlu mengecualikan teh, kopi, coklat, hidangan pedas dari diet; sebaliknya, vagotonik harus menggunakan perapan, coklat dan kopi);
  • berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol.

Rawatan bukan ubat untuk dystonia vegetovaskular

  • Psikoterapi. Dengan penyertaan pakar yang kompeten, kaedah ini menunjukkan kecekapan tinggi dalam rawatan dystonia vaskular. Dalam keadaan di mana penyebab VSD tidak bersifat psikogenik, psikoterapi membantu mengubah sikap pesakit terhadap keadaannya, untuk mengaturnya untuk mengatasi penyakit ini.
  • Urut. Untuk rawatan dystonia, pelbagai teknik urut digunakan (urutan pemulihan, tonik, zon kolar). Yang terakhir ini dikontraindikasikan sekiranya terdapat sindrom hipexcitability sinus karate, kerana boleh menyebabkan pengsan.
  • Phytotherapy. Pesakit dengan hiperaktif disarankan untuk memberi suplemen herba penenang: sage, valerian, motherwort. Dengan vagotonia, biji jintan, bunga mawar dapat digunakan.
  • Fisioterapi merangkumi niche khusus dalam rawatan dystonia vegetovaskular.

Untuk VVD, elektroforesis digunakan dengan kesan yang baik (untuk vagotonics - dengan kafein, untuk simpaticotonics - dengan papaverine), prosedur electrosleep, balneotherapy dan air (simpatikotonik ditunjukkan mandi dengan rawatan penenang, vagotonics - tonic shower). Kita juga harus menyebutkan magnetoterapi, yang, menurut hasil banyak kajian, telah diakui sebagai kaedah yang berkesan untuk merawat dystonia vegetatif-vaskular tidak hanya di Rusia, tetapi juga di luar negeri. Pendedahan transkranial pada medan magnet yang bergantian menstabilkan fungsi pusat vegetatif pada tahap supra-segmental dan membantu menghilangkan bukan sahaja sindrom cephalgic, tetapi juga gejala lain dari dystonia vaskular. Dan rawatan dengan teknik ini kini tersedia bukan hanya di kemudahan perubatan, tetapi juga di rumah (menggunakan alat mudah alih, yang boleh anda beli di farmasi atau kedai peralatan perubatan).

Sekiranya terdapat gejala dystonia vegetovaskular yang berterusan dan kegagalan rawatan dengan kaedah di atas, mereka memerlukan temujanji terapi ubat.

Persediaan untuk dystonia vegetovaskular

  • Ubat psikotropik (anxiolytics, antipsikotik, antidepresan). Dengan kegembiraan yang berlebihan, ubat penenang (ioksiksi), dengan keadaan neurotik disertai dengan penurunan nada, kecemasan dengan kesan pengaktifan (medazepam, tofizepam). Dalam simpatikotonik, seduxen berkesan, dalam karototik - amisil. Antipsikotik (frenolone, teralen) ditunjukkan untuk peningkatan kegelisahan dan kegembiraan psychoemotional, mereka mengurangkan tindak balas terhadap rangsangan luaran, mengurangkan manifestasi sindrom kardialgik dan hiperventilasi. Antidepresan diresepkan untuk menghilangkan rasa tidak peduli, peningkatan kegelisahan, mudah marah. Dengan vagotonia, antidepresan dengan kesan merangsang (fluoxetine, desipramine) membantu, dengan sympathicotonia, penenang (amitriptyline, azafen). Sebagai tambahan kepada pembetulan gangguan psychoemotional, antidepresan juga digunakan untuk merawat gangguan vegetatif saluran gastrointestinal. Nootropik. Perubatan Barat tidak mengesyorkan penggunaan ubat ini kerana kurangnya bukti keberkesanannya, namun di Rusia, rawatan dystonia vaskular dengan ubat nootropik banyak dilakukan. Dipercayai bahawa mereka meningkatkan proses metabolik di otak, merangsang fungsi kortikal yang lebih tinggi, dan meningkatkan toleransi sel otak terhadap hipoksia. Nootropik termasuk piracetam, glisin, korteksin, mexidol, dll..
  • Ubat kardiotropik dan antihipertensi diresepkan apabila langkah bukan ubat dan ubat psikotropik tidak membantu menghentikan kardialgia dan menstabilkan tekanan darah. Dalam keadaan ini, penyekat β selektif (metoprolol, bisoprolol), diuretik (torasemide, indapamide), perencat ACE (perindopril, enalapril), sartan (losartan, valsartan) ditetapkan.
  • Digunakan untuk rawatan dystonia vegetovaskular dan ubat vegetotropik. Mereka menggabungkan cara yang mampu mengatur fungsi ANS dengan bertindak pada reseptor kolinergik dan adrenergik. Oleh itu, proserin m-, n-cholinomimetic berkesan untuk atonia pundi kencing. Ekstrak Belladonna, yang berkaitan dengan m-antikolinergik, diresepkan untuk kolik usus, hyoscine butyl bromide untuk dyskinesia biliary, tolteroidin untuk pundi kencing neurogenik. Penyekat ganglion digunakan untuk meredakan krisis simpatoadrenal, dan phenylephrine a-adrenergic agonist - untuk krisis insulin vagina. Proroxan (a-blocker) berkesan untuk disfungsi autonomi somatomorfik, dan nicergoline untuk Raynaud's.
  • Terapi Simptomatik Contoh terapi simtomatik untuk VVD adalah penggunaan sediaan toksin botulinum untuk hiperhidrosis dan pemberian trimebutin maleat untuk manifestasi sindrom usus yang mudah marah.

Perkara utama yang perlu diingat semasa merawat dystonia vegetovaskular adalah bahawa diagnosis VVD hanya dibuat dalam keadaan di mana semua penyakit lain dikecualikan sebagai penyebab gejala..

Tanya doktor

Terdapat soalan mengenai topik "Gejala dan rawatan dystonia vegetatif-vaskular"?
Tanya doktor anda dan dapatkan konsultasi percuma..