Kapal pecah di mata: sebab dan rawatan

Kapilari yang terletak di bola mata sangat tipis dan sensitif, jadi apabila sedikit perubahan luaran atau dalaman, mereka mulai pecah. Sekiranya semuanya jelas dan sederhana dengan yang luaran - kecederaan, kerosakan, udara kering, maka hanya pakar oftalmologi yang akan membantu mengatasi masalah dalaman..

Mengapa kapal di mata pecah?

Setiap orang sepanjang hidupnya sekurang-kurangnya sekali, tetapi menghadapi masalah seperti pendarahan di mata. Ramai yang tidak merasakan kekurangan ini, kerana fenomena ini tidak menyakitkan dan tidak menimbulkan kesulitan.

Ia kelihatan menyeramkan dari sisi estetik mata, yang sangat membimbangkan seks yang lebih adil.

Mengapa saluran darah di mata saya pecah, bagaimana bertindak balas terhadap apa yang berlaku dan apa yang harus dilakukan dalam keadaan ini? Terdapat banyak kapal di bola mata, mereka nipis, yang bermaksud bisul. Pelbagai faktor dapat mempengaruhi integriti dindingnya:

  • luaran;
  • dalam negeri.

Selalunya, kapal pecah sebelah mata. Sekiranya ini berlaku buat pertama kalinya, maka jangan panik. Titik merah itu sendiri akan hilang dalam masa seminggu. Tetapi, jika kapal di mata sering rosak, maka ini adalah kesempatan untuk berjumpa dengan pakar oftalmologi.

Faktor luaran: kesan negatif pada mata

Apabila pecahnya kapal di mata berlaku, jangan segera panik. Mungkin ini adalah kerja berlebihan yang biasa, yang biasa terjadi. Dalam kes ini, rawatan khas tidak diperlukan, tetapi anda hanya perlu berehat mata.

Masalah ini amat relevan di kalangan pekerja pejabat, dan mereka yang banyak membaca dan menghabiskan masa di komputer.

Faktor lain boleh mempengaruhi keadaan rangkaian kapilari:

  • angin kencang;

Masalah pada saluran mata boleh berlaku kerana gangguan tidur dan rehat. Faktor-faktor ini beberapa kali meningkatkan risiko disfungsi vaskular mata dan lebam..

Faktor intrinsik

Faktor dalaman merangkumi faktor-faktor yang bergantung kepada keadaan kesihatan manusia. Dengan cara ini, mereka memberitahu orang lain mengenai masalah dalaman..

Faktor dalaman terutamanya penyakit serius yang terus berkembang dan berkembang..

Punca dinding vaskular lemah dari dalaman:

SebabPenerangan
Hipertensi arteri atau intrakranialKrisis hipertensi dicirikan oleh lonjakan tekanan yang tajam dan kapilari mata tidak dapat menahan tekanan. Pembuluh darah yang pecah dalam darah tinggi menandakan masalah serius yang perlu ditangani di kompleks: rawatan dan normalisasi diet. Jika tidak, lain kali kapal boleh pecah di kepala..
DiabetesPerkembangan penyakit dengan cepat membawa kepada patologi saluran darah. Retinopati diabetes adalah salah satu komplikasi diabetes yang paling serius yang mempengaruhi saluran retina, yang menyebabkan kemerosotan atau penglihatan yang ketara..
Penyakit oftalmikTumor apa pun, penyakit mata: glaukoma, konjungtivitis, blepharitis, keratitis dan lain-lain.
Patologi hematologiPenyakit yang dicirikan oleh peningkatan pendarahan di semua organ, termasuk membran optik: hemofilia, limfoma, leukemia, trombositopati.
AvitaminosisKekurangan vitamin A dan C memberikan pelanggaran keanjalan dinding vaskular.

Sekiranya kapal pecah di bola mata dan anda merasakan kawasan yang sakit sakit, maka anda harus segera berjumpa pakar.

Keadaan yang kurang berbahaya

Kapilari boleh musnah kerana faktor yang sama sekali berbeza, tidak kurang serius:

  • suhu tinggi untuk selesema, penyakit berjangkit dan virus;
  • tindak balas alahan terhadap habuk, debunga, rambut haiwan kesayangan;
  • penderaan alkohol;
  • peningkatan kepekaan cuaca.

Bagaimanapun, sebarang hematoma di mata kiri atau kanan, walaupun dengan perubahan keadaan berbahaya, harus dipandang serius dan dipantau. Sekiranya lebam tidak hilang dalam jangka masa yang lama dan mata sakit, maka anda perlu berjumpa pakar oftalmologi.

Gejala kapal pecah

Gejala utama kapal pecah di mata adalah kemerahan membran. Faktor ini paling kerap membuat orang dewasa pergi ke klinik. Terdapat pendarahan:

  • titik, jika pecah berlaku hanya pada satu kapal;
  • penuh apabila seluruh mata boleh menjadi merah kerana beberapa kapilari terkoyak dan lebam besar.

Gejala lain berkembang bergantung pada apa penyebab perkembangan patologi dan kawasan mata apa yang muncul darah. Seseorang dapat melihat kerosakan hanya pada kapilari yang berada di bahagian depan mata. Namun, bahagian utama mata tersembunyi di dalam tengkorak, ia juga mempunyai saluran darah yang juga boleh rosak..

Sekiranya kapal pecah di mata anak

Apabila kanak-kanak mempunyai bintik merah di mata, dari mana terdapat urat bercabang dengan ukuran yang berbeza, ini bermakna radang pada konjungtiva mata telah bermula. Mungkin ada beberapa sebab:

  • jangkitan virus / mikrob;
  • tindak balas alahan;
  • kerengsaan membran bola mata dengan tangan kotor atau benda asing: midge, mote, bulu mata;
  • sindrom mata kering (pada kanak-kanak sekolah).

Sebab terakhir dianggap sebagai konjungtivitis, di mana kulit luar mata kering. Ini boleh berlaku kerana menonton TV atau membaca buku yang berpanjangan, semasa bekerja di komputer, iaitu ketika anak-anak meminati sesuatu dan lupa untuk berkedip.

Sekiranya doktor telah mengenal pasti saluran pecah di mata bayi, maka ini menunjukkan peningkatan kerapuhan akibat kekurangan vitamin, tindakan toksin yang dihasilkan dalam penyakit berjangkit, dan diabetes mellitus. Sebagai contoh, dalam tempoh penyakit selesema, dinding pembuluh darah sangat lemah, dan jika anda batuk atau menjerit, pendarahan akan berlaku di bola mata.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya saluran darah pecah di mata?

Sebarang perubahan yang berlaku di dalam badan memerlukan perhatian khusus, seperti pecah kapal. Apa yang perlu saya lakukan sekiranya pendarahan berlaku di mata:

  1. Sekiranya pecah kapal berlaku akibat ketegangan fizikal, kerja berlebihan, insomnia, pengambilan alkohol yang berlebihan, maka cukup untuk berehat atau menghabiskan waktu di udara segar. Kesan yang hebat dapat diperoleh jika anda menggunakan titisan mata.

Untuk meningkatkan keanjalan dan ketegasan saluran darah, perlu makan secara rasional, kerap mengambil kompleks multivitamin, jangan mula selesema, mengelakkan kerosakan pada mata. Sekiranya kapal pecah secara berkala, anda harus pergi ke pakar oftalmologi untuk pemeriksaan diagnostik..

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan kerja dengan baik, tidak akan lama

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kapilari pecah di mata

Mata manusia adalah sistem kompleks yang berkaitan dengan organ deria. Ini memberi peluang kepada seseorang untuk melihat dunia di sekelilingnya. Kami memperoleh sebahagian besar maklumat dari kemampuan ini, jadi kami harus berhati-hati dengan kesihatan organ penglihatan kita..

Pecah kapilari pada mata adalah masalah biasa dalam oftalmologi. Seterusnya, kita akan membincangkan apa yang harus dilakukan sekiranya kapilari pecah di mata dan bagaimana menghindarinya..

Mengenai kapilari

Kapilari adalah kapal paling nipis di dalam tubuh manusia. Rata-rata, ukurannya berkisar antara 5 hingga 10 mikron. Menjalankan hubungan arteri dengan urat, dan mengambil bahagian dalam proses metabolik antara darah dan tisu.

Jadi kapilari menghubungkan urat dan arteri

Rujukan. Buat pertama kalinya, saintis Itali Malpigi menggambarkan kapilari dalam karya-karyanya..

Dinding kapilari yang dilapisi sel nipis (endotelial) tidak mempunyai serat otot. Atas sebab ini mereka tidak boleh mengecil..

Sehubungan itu, darah bergerak melalui saluran seperti tekanan yang disebabkan oleh arteri kerana pengecutan berirama mereka. Penyempitan dan pengembangan kapal kapilari itu sendiri, yang merupakan proses pasif, juga menyumbang kepada proses ini..

Kapilari adalah bahagian integral dari tisu. Membentuk rangkaian keseluruhan kapal yang berinteraksi dengan sel. Membekalkan sel dengan nutrien dan membuang produk yang berfungsi.

Anda boleh mengetahui apa itu platelet dan apa norma mereka dalam darah di sini..

Apa itu fibrinogen dan sebab-sebab penurunan dan peningkatan darahnya terdapat dalam artikel ini.

Organ juga mempunyai banyak saluran kecil yang membekalkan darah ke mata.

Cara mereka berfungsi bergantung pada penglihatan dan keadaan mata seseorang. Oleh itu, kami akan mempertimbangkan lebih lanjut mengapa kapilari pecah di mata, dan juga bagaimana mencegahnya..

Mengapa kapilari boleh pecah di mata

Hampir setiap orang menghadapi masalah seperti kapilari pecah di mata.

Sebab yang paling biasa mengapa kapilari pecah di mata termasuk:

  1. Tekanan.
  2. Kerja berlebihan.
  3. Penderaan alkohol.
  4. Tinggal lama di hadapan TV atau di komputer.
  5. Kekurangan vitamin.
  6. Tekanan mata meningkat.
  7. Kepekaan cuaca tinggi.

Kerosakan yang disebabkan oleh sebab-sebab seperti itu tidak berbahaya dan selalunya hilang dengan sendirinya, dengan syarat faktor yang memprovokasi dihapuskan..

Dalam situasi seperti itu, perlu meluangkan lebih banyak masa untuk kesihatan mata, membilas dan memberi mereka rehat yang baik..

Kapilari dapat pecah baik akibat terlalu banyak mata, dan sebagai akibat dari perkembangan patologi

Walau bagaimanapun, proses ini mungkin berlaku akibat faktor lain. Sekiranya kapal pecah disertai dengan gejala tambahan, maka ini mungkin menunjukkan perkembangan patologi:

  • peningkatan tekanan darah yang tajam,
  • patologi sistem endokrin - diabetes,
  • penyakit mata - konjungtivitis, keratitis,
  • kecederaan pada mata atau kepala,
  • alahan,
  • kenaikan suhu badan.

Dalam situasi seperti itu, anda perlu meminta pertolongan, kerana kapal yang pecah adalah sejenis isyarat badan untuk meminta pertolongan.

Ujian: Apa yang anda tahu mengenai darah manusia?

Cara mengelakkan kerosakan

Untuk mengelakkan kerosakan pada kapilari pada mata, anda harus berhati-hati dengan kesihatan mata..

Pelaksanaan langkah pencegahan sederhana akan membantu memastikan bukan sahaja penampilan mata yang cantik, tetapi juga kejelasan penglihatan:

Langkah pencegahan harus diambil untuk mencegah kerosakan pada kapilari pada mata.

  1. Perhatikan rejimen harian - anda harus biasa berehat pada masa yang sama dan memperuntukkan masa yang cukup untuk ini.
  2. Berada di komputer dan di TV mestilah terhad dan hanya dari jarak yang selamat.
  3. Baca buku atau surat khabar dengan baik.
  4. Pantau tekanan darah.
  5. Ventilasi dan lembapkan bilik dengan kerap..
  6. Cuba elakkan sinaran ultraviolet di mata..
  7. Jangan gunakan kosmetik yang murah dan tidak diperakui.
  8. Semasa menggunakan kanta lekap, pastikan anda melepaskannya pada waktu malam.

Di samping itu, pemakanan harus dipantau. Ia mesti seimbang dan kaya dengan vitamin..

Produk ini mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan mata dan penglihatan.

Rujukan. Doktor mengesyorkan mengambil lebih banyak wortel, blackcurrant, dan blueberry.

Juga, gaya hidup sihat dan pendedahan udara segar yang kerap memberi kesan yang baik terhadap keadaan mata dan badan secara keseluruhan.

Apa yang boleh dilakukan sekiranya kapilari pecah

Perkara utama yang menimbulkan kebimbangan pada seseorang adalah penampilan yang jelek, jadi setiap orang berusaha mencari jalan untuk menghilangkan masalah dengan berkesan.

Rujukan. Bantuan harus diberikan dengan mengambil kira faktor yang mencetuskan fenomena ini..

Di rumah, sebelum berjumpa pakar, anda boleh mengambil langkah seperti ini:

Di rumah, anda boleh membuat kompres kontras atau hanya bilas mata anda dengan air rebusan atau teh

  • mengukur tekanan darah dan dengan kadarnya yang tinggi mengambil ubat antihipertensi yang ditetapkan,
  • berehat mata anda - diperlukan untuk kerja berlebihan, tekanan dan tinggal lama di komputer,
  • bilas mata anda dengan air masak atau teh yang sejuk (anda boleh menggunakan pelapik kapas yang dibasahi selama beberapa minit) - ini mengurangkan keradangan, yang bermaksud kemerahan,
  • kompres kontras - sapukan pelapik kapas ke mata yang direndam terlebih dahulu dalam air sejuk, kemudian suam. Prosedur ini akan memberi kesan anti-radang dan memberi mata segar dan tenang. Tempoh prosedur tidak boleh lebih dari 10 minit, kerana sentuhan mata yang lama dengan selsema adalah berbahaya.

Setelah melakukan prosedur ini, anda harus segera berjumpa doktor, terutamanya jika rehat diulang dengan kerap.

Ini perlu untuk mengetahui punca sebenar fenomena tersebut dan menjalani rawatan yang sesuai..

Dadah untuk rawatan dan pencegahan

Untuk pencegahan dan rawatan kapilari patah di mata akibat terlalu banyak tekanan, dengan titisan hipertensi ditetapkan untuk menyempitkan saluran mata:

  1. Taufon merangsang proses pemulihan. Ia mungkin digunakan untuk ketegangan mata.
  2. "Air mata buatan" dimaksudkan untuk menghilangkan sindrom "mata kering" yang berkaitan dengan overtrain organ penglihatan.
  3. "Vizin" digunakan untuk mengurangkan rasa tidak selesa di mata dan menghilangkan kekeringan. Mampu melegakan kemerahan dengan pendarahan ringan. Tempoh tindakan adalah 12 jam..
  4. "Defislosis" menghilangkan kekeringan, kerengsaan, dapat digunakan dengan cedera ringan.
  5. "Emoxipin" digunakan dalam rawatan pendarahan intraokular. Tempoh terapi mungkin 1 bulan.

Ubat ini dapat membantu mengatasi manifestasi luaran kapilari yang rosak di mata.

Sekiranya terdapat penyakit atau formasi mata, ubat harus diresepkan hanya oleh doktor.

Terapi yang dipilih dengan betul dapat mencegah gangguan serius di masa depan..

Kesimpulannya

Kapal yang rosak di mata mungkin menunjukkan pelbagai proses negatif di dalam badan.

Dalam satu kes, untuk menghilangkannya, sudah cukup untuk mengubah gaya hidup, yang lain - menjalani rawatan yang diperlukan dan tepat pada masanya untuk mengelakkan akibatnya.

Kapal pecah di mata: apa yang harus dilakukan, sebab dan rawatan, akibat dan prognosis

Gangguan phalmologi ditunjukkan oleh sekumpulan diagnosis yang besar dan lebih banyak gejala, tanda klinikal dalam pelbagai variasi. Pelanggaran integriti kapilari organ penglihatan dijumpai dalam praktik doktor di mana-mana, yang menunjukkan kesesuaian masalah.

Letakkan kapal di mata - ini adalah keluhan mengenai keadaan, tetapi bukan diagnosis. Sebagai peraturan, orang bermaksud hipofagisme. Perdarahan ke ruang antara albumen dan konjunktiva.

Gangguan ini kelihatan seperti kemerahan tajam di kawasan yang berbeza. Biasanya, patologi seperti itu tidak berbahaya. Tetapi pilihan lain mungkin..

Hyphema - aliran keluar darah ke ruang antara iris dan lensa. Ia ditakrifkan sebagai mengisi kawasan berhampiran murid dengan tisu penghubung cair..

Bentuk yang sangat berbahaya adalah hemofthalmus, pendarahan vitreous, lebih sederhana, di dalam mata itu sendiri. Sangat jarang dapat menentukannya secara visual.

Semua penyakit ini dan diagnosis khusus secara formal sesuai dengan perihalan kapal yang pecah dan sering ditentukan walaupun secara visual, tanpa kaedah diagnostik lain..

Sebab-sebab mengapa kapal di mata pecah hampir selalu serupa. Perbezaannya hanya pada intensiti pendedahan kepada faktor berbahaya.

Tetapi pendekatan untuk terapi pada asasnya berbeza. Tidak selalu dapat menolong diri sendiri.

Tekanan darah melonjak

Hipertensi atau perubahan simptomatik dalam tekanan darah boleh menyebabkan dan sering menimbulkan gangguan pada aktiviti fungsional saluran mata dan kemusnahannya.

Prosesnya adalah dua. Di satu pihak, terdapat pelanggaran sifat anatomi kapilari, penurunan keanjalan dan kekuatan, dan di sisi lain, penurunan aliran darah. Ia menjadi tebal dan kurang diangkut..

Lonjakan tekanan darah, terutamanya dengan proses patologi yang berjalan dan lama, boleh menyebabkan bentuk pendarahan mata yang lebih berbahaya, hingga jumlah hemofthalmus.

Dan di sana, dekat dengan detasmen retina, akibatnya sering berubah menjadi kehilangan sepenuhnya kemampuan untuk melihat.

Satu-satunya cara untuk mencegah senario negatif adalah dengan merawat peningkatan tekanan atau hipertensi secara simtomatik.

Kecederaan

Kerosakan mata lebih kerap berlaku pada pesakit dengan gaya hidup aktif. Dalam kumpulan berisiko tinggi, atlet dan pekerja manual.

Sebagai peraturan, intensiti pengaruh tinggi atau lebih tinggi. Oleh itu, pecahnya kapal yang teruk dengan komplikasi diperhatikan. Selalunya dalam praktik klinikal terdapat penyumbatan bola mata dengan melepaskan retina.

Proses patologi disesuaikan di hospital, dengan cara operasi. Walaupun fenomena berbahaya seperti itu tidak selalu berlaku.

Dalam kehidupan seharian, lebam organ penglihatan juga diperhatikan. Dengan sedikit kekuatan hentaman mekanikal, kapal pecah di kawasan konjungtiva. Keadaan ini tidak memerlukan rawatan khas dan hilang selepas beberapa hari. Maksimum minggu.

Ia tidak menimbulkan rasa tidak selesa, hanya kecacatan estetik yang memberitahu anda tentang apa yang berlaku.

Tindak balas alahan

Ia menampakkan dirinya sebagai episod konjungtivitis. Proses keradangan di kulit luar mata.

Semasa membuat diagnosis, mengambil sejarah, terdapat hubungan yang jelas antara hubungan dengan bahan tertentu dan perkembangan tindak balas. Seterusnya, anda hanya perlu mengesahkan tekaan.

Alergi menjadikan dirinya sebagai kumpulan gejala:

  • Sakit, terbakar, sakit di mata.
  • Penglihatan terganggu. Kain Kafan.
  • Lacrimation.
  • Pemisahan eksudat purulen dalam jumlah kecil.

Kenaikan suhu, seperti tanda-tanda penyakit berjangkit yang lain, tidak khas.

Untuk alahan, jalan cepat yang biasa, pembalikan proses yang tajam dan tidak dapat dipulihkan apabila faktor yang memprovokasi dihapuskan.

Sekiranya kapilari pecah di mata, sebabnya adalah peningkatan tekanan tempatan dan kesan toksik histamin.

Proses keradangan

Ini mungkin termasuk konjungtivitis, yang mempunyai asal berjangkit. Ia berlaku secara terpisah dan sebagai hasil daripada proses patologi yang lain.

Terdapat beberapa pilihan. Bagaimanapun, bentuk gangguan ini jauh lebih sukar jika dibandingkan dengan alahan.

Ia bertahan lebih lama, jumlah nanah lebih tinggi, komplikasi juga tidak akan membuat anda menunggu, jika anda tidak melakukan rawatan tepat pada masanya.

Pecahnya kapal pada permukaan mata adalah hasil dari proses keradangan, pembengkakan, peningkatan kesan fizikal pada kapilari itu sendiri.

Pembetulan penyakit yang mendasari diperlukan. Sekiranya anda tidak menjalani rawatan yang berkualiti, prosesnya akan terus berjalan. Dalam kes ini, akan berlaku kambuhnya pecahnya vaskular..

Diabetes

Tidak kira jenis. Penyakit endokrin ini pada mulanya menyerang kapal. Arteri, urat, kapilari menderita, sekaligus dan sepanjang badan. Tanpa mengira lokasi.

Mata, anggota badan yang lebih rendah, otak dan jantung adalah tempat "kegemaran" proses patologi. Mereka menderita terlebih dahulu.

Adalah mustahak bahawa diabetes terutamanya melibatkan saluran retina. Mereka mula runtuh, pendarahan titik terbentuk.

Tubuh cuba mengimbangi kekurangan hemodinamik (aliran darah), membangun jaringan kapilari baru, awalnya rapuh dan cacat.

Pembuluh darah rendah seperti ini pecah, bentuk pendarahan, dan seterusnya dalam lingkaran sehingga pesakit kehilangan kemampuan untuk melihat.

Kerosakan pada bahagian luar mata juga sering berlaku. Kombinasi pelbagai proses boleh dilakukan. Saluran mata pecah di konjungtiva dan retina.

Kemungkinan komplikasi sangat tinggi. Ini bukan hanya mengenai kecacatan kosmetik..

Hanya ada satu cara yang boleh dipercayai untuk mencegah akibat buruk - untuk menjaga diabetes, sentiasa diperiksa oleh ahli endokrinologi.

Disfungsi sistem peredaran darah

Ini merujuk kepada gangguan keturunan, keturunan, mungkin berasal dari genetik. Contoh klasik ialah hemofilia.

Ia agak jarang berlaku. Ia dicirikan oleh ketidakupayaan untuk membekukan darah. Mengapa proses tamatnya tisu penghubung cair menjadi sangat lama.

Organ visual bukan yang paling sedikit terlibat, tetapi ini bukan satu-satunya manifestasi.

Di mana lebih kerap berlaku kerosakan selari pada saluran hidung dan organ penglihatan. Luka berdarah lama, tidak sembuh. Pesakit lemah, keletihan.

Tanpa rawatan, tidak ada peluang untuk sembuh. Kerosakan mata adalah salah satu masalah. Di cakerawala kematian akibat darurat.

Terdapat pilihan yang kurang berbahaya untuk penyakit sistem hematopoietik dan pengangkutan tisu cair. Tetapi tanpa rawatan, hasilnya sama.

Gangguan oftalmik dari pelbagai jenis

Konjungtivitis adalah antara mereka, tetapi berdiri sendiri sebagai pilihan yang paling biasa. Kumpulan patologi jenis ini termasuk luka radang pada kelopak mata, lapisan vaskular, serta peningkatan tekanan intraokular (glaukoma), tumor ganas dan jinak.

Semua keadaan ini berpotensi menimbulkan pecahnya kapal yang berlainan lokasi dengan pendarahan yang banyak. Lokasi luar tidak dikecualikan.

Terapi mengurangkan risiko.

Kekurangan vitamin

Dengan kekurangan zat kumpulan B, A, rutin, distrofi kapilari, arteri dan urat diperhatikan.

Dinding mereka menjadi lemah, longgar dan tidak elastik. Kapal itu sendiri rapuh, tidak dapat mengangkut tisu penghubung cair dengan betul.

Sekiranya masih ada masalah dengan darah itu sendiri, masalah hampir tidak dapat dielakkan.

Mengembalikan jumlah zat penting, vitamin dalam badan membolehkan anda menyelesaikan masalah.

Beban fizikal

Berat mengangkat secara tiba-tiba dengan tersentak, terutama dari tanah, berat objek yang berlebihan, keperluan untuk naik tangga dengan cepat, tanpa dan jenis aktiviti lain berpotensi berbahaya.

Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu penyakit sistem peredaran darah, kecenderungan untuk merosakkan integriti vaskular, peningkatan aktiviti dikecualikan. Perlu berehat, menyesuaikan mod.

Sebab mengapa saluran darah pecah di mata kerana aktiviti fizikal adalah peningkatan tekanan yang tajam dalam sistem peredaran darah.

Ini dipenuhi bukan hanya dengan kecacatan kosmetik luaran, tetapi juga dengan komplikasi berbahaya. Sehingga retina detasmen dan buta.

Kurang tidur

Ia memberi kesan yang berlebihan pada mata, keletihan otot yang bertanggungjawab untuk memfokus pada objek, ketidakseimbangan hormon. Dalam sistem, faktor-faktor ini membawa kepada pemusnahan kapal.

Pesakit mempunyai mata merah, rasa sakit, pembakaran dan kesakitan, gatal-gatal, tekanan perasaan.

Rawatan khusus tidak diperlukan, kerana kapal luar biasanya rosak. Mod pembetulan menyelesaikan masalah secara radikal.

Suhu

Hyperthermia menimbulkan peningkatan tekanan dalam sistem peredaran darah. Terdapat hubungan antara termometer dan tekanan darah.

Pergantungan berkadar terus: semakin tinggi, semakin banyak yang lain. Penggunaan ubat antipiretik membolehkan anda memulihkan perkara normal.

Menangis (pada kanak-kanak)

Tangisan marah yang berpanjangan boleh mengakibatkan kerosakan saluran darah. Biasanya luaran, kerana tidak ada bahaya kritikal pada organ penglihatan.

Penderaan alkohol

Alkohol, bertentangan dengan idea yang mungkin, tidak membawa beban positif. Sebaliknya. Pada saat pertama selepas permohonan, kapal mengembang. Pesakit berasa panas, matanya berair. Kulit bertukar menjadi merah. Rasa panas di anggota badan.

Selepas 10-15 minit, fenomena sebaliknya berlaku. Penyempitan arteri, urat dan kapilari, peningkatan tekanan yang cepat dalam sistem peredaran darah.

Mungkin berbahaya. Tidak setiap organisma dapat menahan beban yang tidak normal. Semakin tinggi dos alkohol, semakin sukar hasilnya, lebih cepat ia datang.

Kemungkinan pecah bukan sahaja saluran luaran. Risiko gangguan kritikal tinggi: hemofthalmus, pendarahan retina, mereka tidak selalu dapat dilihat dengan mata kasar, oleh itu diagnosisnya juga rumit.

Penolakan alkohol disyorkan untuk semua orang, terutama pesakit dengan patologi vaskular.

Faktor persekitaran negatif

Suhu udara yang tinggi, kekurangan kelembapan yang mencukupi, lonjakan tekanan atmosfera dan momen lain mempengaruhi kelajuan pengangkutan darah dalam struktur mata, peredaran mikro. Oleh itu masalahnya.

Sekiranya boleh, disarankan untuk mengelakkan perubahan mendadak dalam keadaan persekitaran. Juga, jangan berusaha untuk "ekstrem" yang dibuat secara buatan: mandi, sauna, dan lain-lain boleh membahayakan.

Badan asing di mata

Serutan mote, logam atau kayu secara mekanikal mempengaruhi organ penglihatan. Mencetuskan kerosakan. Apa yang menjadi faktor perkembangan masalah.

Penyebab pecahnya kapilari pada mata bervariasi: dari patologi sistem kardiovaskular hingga trauma, diabetes dan tabiat buruk. Pakar oftalmologi harus mengetahui asal usul masalahnya.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Tidak banyak pesakit yang dapat melakukan sendiri untuk mendapatkan kesannya. Perbincangan berikut hanya mengenai pecahnya kapilari di peringkat tempatan, yang dilokalisasikan di persekitaran luaran..

  • Sebarang aktiviti fizikal harus dihentikan. Lepas komputer dan hilangkan masalah mata. Ini akan mengelakkan keadaan yang teruk..
  • Berpose semasa duduk atau berbaring. Untuk bertenang. Dalam kedudukan ini untuk beberapa waktu.
  • Ukur tekanan darah. Mungkin penyebab kemusnahannya adalah lonjakan tekanan darah. Sekiranya terdapat cadangan doktor untuk mengambil ubat, anda harus mengambil ubat yang ditetapkan untuk membetulkan indikator.
  • Beberapa jam untuk berehat. Dan kemudian mengurangkan ketegangan mata.
  • Di rumah, anda boleh menanam Vizin atau produk serupa. Ini akan menghentikan pendarahan dan mempercepat pemulihan..

Bagi bentuk proses patologi yang lebih berbahaya, hemofthalmus khususnya, tidak dapat dilakukan tanpa berunding dengan doktor. Anda disyorkan untuk pergi ke hospital sendiri atau menghubungi ambulans.

Bentuk gangguan lain adalah keadaan darurat. Rawatan di hospital diperlukan (walaupun tidak selalu).

Bila berjumpa doktor

Anda perlu menghubungi pakar dalam beberapa kes:

  • Terdapat kebimbangan atau keraguan mengenai keadaan anda..
  • Kapal-kapal itu pecah secara sistematik, sebabnya tidak jelas.
  • Pendarahan berat berlaku, tanpa mengira lokasi.
  • Lebih-lebih lagi, rawatan khusus terhadap hemofthalmus atau pendarahan antara lensa dan iris (hyphema) tidak dapat dikeluarkan..

Dalam semua kes yang dipertikaikan, anda perlu berjumpa doktor. Ini adalah pendekatan yang bertanggungjawab dan matang. Terima kasih kepadanya, adalah mungkin untuk menjaga kesihatan.

Terapi

Langkah-langkah khas untuk membetulkan pendarahan luaran tidak diperlukan. Mereka melewati diri mereka beberapa hari kemudian.

Untuk mempercepat pemulihan, titisan khas, seperti Vizin, dapat digunakan. Juga Deflisez untuk menormalkan tahap penghidratan.

Ini adalah langkah-langkah simptomatik. Sebagai ubat untuk menguatkan saluran darah, penggunaan Troxerutin, Anavenol ditunjukkan. Mereka mengurangkan kemungkinan kambuh. Oleh itu, ia dapat diaplikasikan secara sistematik dan lama. Atas budi bicara pakar.

Sebagai langkah pencegahan sekunder, berhenti merokok, merokok, mematuhi peraturan kerja dan rehat, mengelakkan pengaruh cahaya matahari dan angin kencang pada mata ditunjukkan.

Dengan tekanan visual yang meningkat, perlu berehat setiap jam setengah. Caj yang mudah. Alihkan perhatian pada objek di kawasan tersebut. Terutama jauh di tingkap.

Jauh lebih sukar adalah masalah pendarahan yang lebih berbahaya. Hyphema melibatkan penggunaan glukokortikoid, anti-radang jika perlu. Pembetulan operasi juga mungkin dilakukan..

Hemophthalmos dalam kebanyakan kes memerlukan rawatan pembedahan. Vitrektomi yang dipanggil dilakukan..

Bahan seperti gel khas, bersama dengan darah, dipompa keluar dari persekitaran dalaman mata. Ia digantikan oleh analog buatan. Minyak mineral dengan sifat yang sama..

Walau bagaimanapun, ini tidak mencukupi. Langkah-langkah tersebut akan berlaku, tetapi tidak ada yang menjamin tidak akan berulang walaupun setelah beberapa hari..

Oleh itu, arah utama terapi adalah rawatan penyakit utama, penyebab yang menjadi provokator gangguan tersebut. Sudah tentu, jika ada (sekiranya merokok, alkoholisme, pengaruh faktor persekitaran, momen subjektif, anda perlu menghadapinya sendiri).

Ramalan

Dengan kerosakan pada bahagian luar mata, ia menguntungkan. Walaupun tanpa terapi, semuanya sia-sia. Tiada alasan untuk risau.

Hyphema adalah gangguan yang jauh lebih kompleks. Di luar bantuan berkualiti, risiko keradangan, dan kemudian kerosakan pada lensa, tidak dapat dielakkan. Katarak Walaupun ini adalah pelanggaran yang dapat dipulihkan, pembedahan akan diperlukan.

Pendarahan hemofthalmus dan retina pada mulanya mempunyai prognosis negatif. Selanjutnya, bergantung pada rawatan, ketepatan masa. Tanpa pertolongan, pengelupasan tidak dapat dielakkan. Memulihkan keadaan selepas penyakit ini tidak mudah.

Kemungkinan akibatnya

Hasil akhir dari semua, tanpa pengecualian, pelanggaran yang berkaitan dengan pecah kapal adalah penurunan fungsi visual.

Betapa jelasnya bergantung pada proses patologi tertentu. Pendarahan kecil pada konjunktiva.

Walaupun detasmen retina dengan latar belakang hemofthalmus mengakhiri kemampuan untuk melihat secara prinsip. Dengan syarat operasi tidak dijalankan.

Sekiranya saluran darah pecah di mata, anda perlu melihat dengan tepat di mana dan seberapa luas prosesnya. Taktik terapi bergantung kepada ini. Sebaliknya, ramalan untuk pemuliharaan dan pemulihan fungsi visual.

Senarai literatur yang digunakan untuk menyediakan bahan:

  • Pendekatan moden untuk rawatan hemofthalmus. Gambaran Keseluruhan, Oftalmologi. - 2012. - T. 9, No. 2. - C.
  • Cadangan klinikal. Oftalmologi. Disunting oleh L.K. Moshetova, A.P. Nesterova, E.A. Egorova, 189-219, 224-236
  • RCHR (Pusat Republikan untuk Pembangunan Kesihatan Kementerian Kesihatan Republik Kazakhstan) Versi: Protokol Klinikal Kementerian Kesihatan Republik Kazakhstan - 2015. Protokol No. 12 - Detasmen Retina dan Air Mata.

Apa yang perlu dilakukan jika kapilari pecah di mata? Sebab dan akibat dari gejala?

Rangkaian kapilari yang menembusi organ manusia memastikan peredaran darah normal dan penghantaran nutrien ke tisu.

Dinding tubulus agak rapuh dan kadang-kadang boleh pecah, membentuk pendarahan kecil.

Selalunya, kapilari pecah menimbulkan kemerahan pada selaput lendir mata dan menimbulkan banyak persoalan mengenai rawatan masalah tersebut. Apa yang perlu dilakukan jika kapilari pecah di mata dan bagaimana mencegah simptom yang akan kita jelaskan di bawah.

Gejala kapilari pecah di mata orang dewasa

Pendarahan seperti itu tidak disertai dengan fenomena yang menyakitkan dan masalah lain.

Dalam kes yang jarang berlaku, apabila pendarahan cukup luas dan mempengaruhi kawasan mukosa yang ketara, pesakit mungkin mengadu sedikit ketidakselesaan dan perasaan membran mukus kering.

Kadang-kadang sensasi objek asing di mata mungkin berlaku..

Perbezaan antara saluran darah dan kapilari

Saluran darah merangkumi urat, arteri, dan kapilari..

Bagi kapilari, ukurannya berbeza dalam ukuran mikroskopik, dan jumlahnya melebihi 40 bilion.

Sekiranya tiub pecah, sedikit kehilangan darah terbentuk..

Punca masalah

Punca pecah kapal kecil dapat dibahagikan kepada dua kumpulan - luaran dan dalaman.

Penyebab luaran pecah kapilari

  • Faktor semula jadi seperti angin kencang atau tekanan atmosfera tinggi.
  • Bahan asing di udara, seperti habuk atau asap.
  • Penginapan yang Dipanjangkan.
    Selalunya, kemerahan mata diperhatikan sebaik sahaja mengunjungi bilik mandi atau bilik wap.
  • Kesan mekanikal. Contohnya, menggosok mata dengan tangan atau membongkok secara tidak sengaja.
  • Tertelan pada mata badan asing. Ia boleh menjadi habuk, pasir, bulu mata atau benda lain.
  • Overtrain fizikal. Ini termasuk mengangkat berat, serta proses melahirkan anak pada wanita.

Faktor dalaman dalam perkembangan pecahnya vaskular

  • Hipertensi.
    Terutama, kapal mikroskopik tidak dapat menahan peningkatan tekanan yang mendadak ketika krisis hipertensi berlaku pada pesakit.
  • Diabetes.
    Dalam kes ini, dinding kapilari menipis, dan tindakan yang tidak tepat dapat memprovokasi pecahnya..
  • Penyakit mata, seperti konjungtivitis, dan juga sindrom mata kering.
  • Avitaminosis.
    Pada masa yang sama, kekurangan nutrien dan vitamin menyebabkan penipisan dinding saluran darah dan kehilangan keanjalannya.
  • Penyakit darah.
    Dalam kes ini, selain masalah mata, seseorang mungkin mengalami hematoma di seluruh badan.
  • Tekanan dan keletihan yang teruk.
  • Reaksi alahan.
    Dalam kes ini, kemerahan mata mungkin disertai dengan gatal dan hidung tersumbat..
  • Tabiat buruk.
    Faktor terpenting yang mempengaruhi integriti kapal kecil adalah penyalahgunaan alkohol..

Apa yang perlu dilakukan untuk rawatan?

Cukup untuk memberi ketenangan pada mata selama 3-5 hari dan memantau keadaan lebam dengan teliti.

Sekiranya, dalam jangka waktu yang ditentukan, ukuran bintik tidak berkurang, dan gejala gatal-gatal, pembakaran dan sensasi objek asing di mata telah menambah kemerahan, segera dapatkan bantuan perubatan.

Dalam beberapa kes, ubat berikut boleh diresepkan kepada pesakit:

  • Vizin - titisan yang melembapkan membran mukus, menghilangkan keparahan dan melegakan kemerahan;
  • Taufon - ubat mempercepat pertumbuhan semula mukosa;
  • Emoxipin - ubat yang bertindak pada rangkaian vaskular.
    Ini menguatkan dinding kapilari dan mendorong penyerapan semula hematoma;
  • Ascorutin - ubat ditetapkan jika pecah kapilari disebabkan oleh kekurangan vitamin.

Bantu dan atasi simptom pada anak

Rawatan kapilari patah pada kanak-kanak hampir tidak berbeza dengan rawatan masalah pada orang dewasa.

Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa kanak-kanak memerlukan dos ubat yang lebih rendah sebagai rawatan perubatan..

Itulah sebabnya sebelum memulakan rawatan, anda harus menunjukkan anak itu kepada pakar oftalmologi.

Pencegahan

Elakkan melanggar jaringan kapilari dengan mengikuti panduan mudah. Peraturan pencegahan utama merangkumi:

  • penyesuaian diet.
    Dalam kes ini, menu harus merangkumi buah-buahan dan sayur-sayuran segar, serta multivitamin dengan kandungan vitamin A yang tinggi;
  • penolakan tabiat buruk.
    Kerosakan besar pada dinding kapilari menyebabkan kopi dan minuman beralkohol yang kuat;
  • penyesuaian rutin harian.
    Anda mesti cukup tidur, mengelakkan tekanan dan kebimbangan yang kuat, dan juga berehat mata anda semasa bekerja lama di komputer;
  • merawat penyakit bersamaan tepat pada masanya.
    Ini termasuk bukan sahaja penyakit mata, tetapi juga penyakit dalaman;
  • melindungi mata dari faktor luaran.
    Semasa angin kencang atau dalam keadaan cerah, pakai cermin mata pelindung..

Video berguna

Dari video ini, anda akan mengetahui kemungkinan penyebab kemerahan mata:

Kapilari yang menusuk mata cukup rapuh dan boleh mengalami tindakan ceroboh.

Pada masa yang sama, ada baiknya untuk memahami bahawa jika masalah serupa selalu timbul pada diri anda, kemungkinan besar alasannya adalah pelanggaran dalaman.

Dalam kes ini, diperlukan perundingan pakar oftalmologi dan serangkaian pemeriksaan.

Pencegahan dan rawatan kapal pecah di mata

Menurut statistik, satu dari tiga orang kerap menghadapi kapilari pecah. Dalam artikel ini, kita akan mengetahui mengapa kapal di mata pecah, apa yang perlu dilakukan dalam situasi ini, dan juga memberitahu bagaimana mencegah penampilan kapilari pecah..

Punca pecah kapilari di mata

Di bawah ini kami memberi dan mempertimbangkan secara terperinci penyebab pecahnya kapilari mata yang paling biasa.

Hipertensi arteri

Sebab utama mengapa saluran darah pecah adalah tekanan darah tinggi. Selalunya ini berlaku pada mereka yang mengalami hipertensi, yang rumit oleh krisis hipertensi. Otak, hati, jantung dan mata menderita penyakit ini..

Apakah krisis hipertensi? Ini menunjukkan peningkatan tekanan darah secara tiba-tiba menjadi jumlah yang sangat tinggi, ditentukan secara individu untuk masing-masing. Maksudnya, untuk beberapa orang dapat mulai pada tekanan 140/90 milimeter merkuri, sementara yang lain hanya pada 200/100 milimeter merkuri. Dalam kes ini, kapal yang berada di dalam bola mata kehilangan keanjalan dan pecahnya, kerana tidak dapat mengatasi peningkatan aliran darah.

Aktiviti fizikal yang hebat

Sekiranya anda telah lama melakukan kerja fizikal yang aktif, kemungkinan besar pecahnya saluran darah. Semasa mengangkat berat badan atau sukan aktif, tekanan darah meningkat, yang, seperti dalam hal hipertensi, menyebabkan fakta bahawa kapilari pecah.

Kecederaan Bola Mata

Sebab kemunculan kapal pecah mungkin lebam atau pukulan bola mata. Pendarahan juga sering berlaku sekiranya berlaku intervensi klinikal, seperti pembedahan penggantian lensa..

Diabetes

Dalam penyakit ini, bukan hanya kekurangan insulin dalam darah dan peningkatan glukosa yang menjadi ciri, tetapi juga kerosakan pada saluran kapilari. Ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa kelebihan glukosa mempunyai kesan negatif pada dinding saluran darah, akibatnya mereka menjadi lebih tipis di beberapa kawasan dan menebal di daerah lain. Proses ini menyebabkan penurunan keanjalan saluran darah, yang mempengaruhi kekuatannya.

Ketegangan mata

Terlalu banyak mata telah menjadi penyakit biasa bagi setiap pekerja pejabat. Peningkatan tekanan pada mata diperhatikan pada mereka yang menghabiskan banyak masa di komputer atau membaca, terutama teks dalam bentuk kecil. Pencahayaan yang buruk dan kerja yang panjang tanpa rehat (relevan untuk pelajar semasa sesi peperiksaan) juga boleh menyebabkan pecahnya kapilari, kerana mata sentiasa bertenaga, terdapat aliran darah yang berterusan ke bola mata, yang menyebabkan pecahnya kapilari.

Perubahan mendadak dalam keadaan cuaca

Orang-orang yang boleh diklasifikasikan sebagai bergantung pada meteo sering mengalami pecah kapilari di mata. Ini disebabkan peningkatan atau penurunan tekanan darah yang mendadak.

Keradangan kornea

Proses keradangan di mata sering menyebabkan kemerahannya. Keradangan boleh dipicu oleh kecederaan mekanikal pada retina mata, alergi, luka bakar mekanikal atau termal, atau benda asing yang memasuki mata. Juga, penyebab keradangan kornea boleh mengabaikan kebersihan mata. Gejala penyakit ini, selain pecahnya kapilari, merobek, intoleransi terhadap cahaya terang..

Konjungtivitis

Penyebab penyakit ini sama seperti proses keradangan di kornea. Selalunya ia berlaku secara serentak. Gejala termasuk gatal-gatal, terbakar, keluar dari fisur palpebral, serta pecahnya saluran darah.

Neoplasma Bola Mata

Kemunculan tumor pada bola mata akan selalu menyebabkan ubah bentuk saluran mata, sebab itulah mereka cenderung pecah.

Kekurangan vitamin dalam diet

Sekiranya anda mengambil sedikit vitamin kumpulan C dan P, ini boleh menyebabkan penipisan dinding vaskular, sehingga mudah terdedah dan pecah..

Keretakan dinding vaskular

Keadaan kapal dipengaruhi oleh ubat-ubatan dan penyakit mata yang dapat menimbulkan peningkatan kerapuhan kapal.

Kecederaan kepala

Sekiranya kecederaan otak traumatik, peredaran darah di otak sering pecah dan aliran keluar cairan serebrospinal, yang boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah di saluran mata.

Panas berlebihan

Sekiranya anda suka mengunjungi tempat mandi atau sauna, maka kapilari pecah mungkin menjadi tanda bahawa anda terlalu lama tinggal di sana. Sekiranya perkara ini jarang berlaku, anda tidak perlu risau. Walau bagaimanapun, dengan gejala biasa, anda perlu berhenti pergi ke tempat-tempat ini dan segera berjumpa doktor.

Juga, pecahnya kapal dapat dipicu oleh sengatan cahaya matahari atau berada di ruangan dengan suhu yang terlalu tinggi.

Haus kanta lekap tidak betul

Sebilangan besar mereka yang menggunakan kanta lekap menolak untuk merawatnya. Untuk mengelakkan pendarahan mata, ganti lensa secara berkala, angkat pada waktu malam, dan jangan biarkan dipakai jika anda merasa tidak selesa. Menggosok bola mata tidak hanya menyumbang kepada penampilan kapal yang pecah, tetapi juga pengembangan sejumlah penyakit mata.

Alkohol dan dadah

Kelebihan penggunaan alkohol dan dadah menyebabkan peningkatan tekanan darah yang mendadak, yang menyebabkan kapilari pecah.

Maskara atau bayangan yang lemah

Kosmetik yang buruk boleh menyebabkan pendarahan. Sentiasa periksa tarikh luput kosmetik, dan jika anda pemilik mata sensitif, beli hanya maskara dan bayangan mata yang telah disetujui oleh pakar oftalmologi.

Air mata

Semasa menangis, seseorang secara tidak sengaja mula menggosok matanya, yang menyebabkan kerosakan pada kapilari. Air mata, yang merangkumi garam, menjengkelkan kawasan yang rosak, oleh itu, seseorang mengalami keradangan serta-merta.

Gejala

Patologi ini mempunyai satu gejala yang ketara - mata kemerahan dengan bintik berdarah di atasnya. Ia boleh menjadi sangat kecil dan hampir tidak dapat dilihat jika hanya satu kapilari pecah, dan dapat menutup seluruh bahagian depan bola mata jika terdapat beberapa kapal yang pecah. Perlu diperhatikan bahawa kemerahan hanya dapat dilihat jika kapal yang koyak berada di bahagian depan mata yang dapat dilihat, tetapi ia juga dapat terletak di belakang. Dalam kes ini, mata anda akan terasa sedikit berat..

Apakah pendarahan di mata??

Pakar membahagikan pendarahan di mata menjadi beberapa kategori, bergantung pada lokasinya. Seterusnya, kami akan mempertimbangkan secara terperinci setiap jenisnya.

Pecah Kapilari Retina

Pendarahan jenis ini boleh menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya. Pada retina, yang merupakan bahagian bola mata, terdapat reseptor yang melaluinya persepsi visual. Itulah sebabnya kapilari pecah memusnahkan beberapa reseptor penting. Pesakit yang mengalami pendarahan jenis ini mungkin mengadu akan munculnya lalat dan bintik-bintik buta, serta kejelasan penglihatan yang berkurang secara mendadak.

Pecahnya kapal orbit

Dengan jenis pendarahan ini, sel darah memasuki sel lemak, yang terletak di belakang bola mata. Gejala patologi ini adalah bengkak, lebam di bawah mata, penonjolan bola mata dari orbit, sakit semasa pergerakan bola mata.

Pecahnya kapal di badan vitreous

Terima kasih kepada badan vitreous, sinar cahaya menembusi dan memukul retina mata. Sekiranya berlaku pendarahan, ketelusan (ketelusan) badan vitreus terganggu, yang menampakkan diri dalam bentuk penurunan kualiti penglihatan yang tajam.

Pecah kapal di ruang anterior

Punca pendarahan jenis ini sering disebut trauma dan glaukoma. Ciri ciri adalah hematoma yang terletak di bahagian bawah bola mata.

Pecahnya kapal di sklera atau konjunktiva

Jenis pendarahan di mata ini paling biasa. Ini membawa kepada kemerahan protein mata, serta hiperemia membran konjungtiva di bahagian atas dan kelopak mata mereka. Akibat penyakit ini ialah fotofobia, perasaan bahawa ada sesuatu yang asing di mata anda, laserasi, bola mata kering, dan penglihatan kabur.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kapal di mata pecah?

Sekiranya anda melihat bahawa kapal di mata anda pecah, anda perlu berjumpa doktor. Hanya pakar oftalmologi profesional yang dapat memberi anda diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang akan membantu anda mengatasi masalah sepenuhnya..

Sekiranya terdapat kecederaan pada bola mata, anda harus berjumpa doktor dengan segera!

Penetapan rawatan bukanlah prosedur wajib, kerana dalam beberapa kes (beban berlebihan, aktiviti sukan, terlalu panas), kemerahan akan hilang sendiri dalam beberapa hari.

Rawatan

Rawatan hanya boleh diresepkan oleh pakar oftalmologi. Biasanya cukup untuk menanamkan mata secara berkala selama beberapa hari untuk melegakan keradangan. Dengan konjungtivitis, perlu menggunakan titisan, yang termasuk antibiotik. Dalam kes lain, hanya pelembap yang mencukupi..

Ingat bahawa kapilari pecah boleh menjadi penyakit lain yang lebih serius..

Setelah pemeriksaan terperinci dan diagnosis penyakit, doktor harus memberi anda terapi yang bertujuan untuk menghilangkan penyebab kemerahan mata.

Pencegahan

Kemunculan kapal pecah dapat dicegah dengan mengikuti serangkaian cadangan. Bagaimana kita dapat mencegah berlakunya kapilari koyak??

  • Pertama sekali, perhatikan diet anda. Tambahkan lebih banyak makanan yang mengandungi asid askorbik dan rutin ke dalamnya. Mereka terdapat dalam banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, seperti jeruk, jeruk keprok, bayam, selada, lada bel.
  • Kurangkan aktiviti fizikal, jangan bawa beban berat, dan jangan terlalu bersemangat dalam sukan.
  • Sekiranya anda banyak bekerja dengan komputer dan dokumen (terutama dalam bentuk cetakan kecil), maka rehatkan mata anda setiap beberapa minit, dan lakukan pemanasan khas.

Latihan berikut boleh digunakan sebagai pemanasan: melihat jarak jauh, dan kemudian melihat hujung hidung. Ulangi ini sekurang-kurangnya lima belas kali.

Petua

  • Jangan terlalu kerap pergi ke tempat mandi dan sauna, kerana panas dan kelembapan yang tinggi boleh menyebabkan pendarahan. Ngomong-ngomong, anda perlu berhati-hati di tempat mandi awam agar tidak terkena jangkitan di dalamnya.
  • Jangan menangguhkan rawatan selsema. Pada tanda pertama penyakit, mulailah minum ubat antivirus dan minum sejumlah besar Vitamin C untuk membantu melindungi saluran darah anda dari pecah..

Vitamin C menguatkan dinding saluran darah, menjadikannya lebih elastik. Dia juga merupakan peserta aktif dalam hematopoiesis..

  • Lindungi mata anda dengan kacamata semasa cuaca berangin dan bilas sebaik sahaja pulang ke rumah.
  • Sekiranya anda menghidap penyakit sistem endokrin, dan juga darah tinggi, maka ambil semua ubat yang ditetapkan untuk anda tepat pada masanya. Dalam kes ini, gejala, termasuk pendarahan mata, tidak akan berpeluang berkembang.
  • Cubalah tidur lena, ia bukan sahaja memberi anda kekuatan, tetapi juga melegakan penampilan bintik-bintik darah di mata anda.
  • Sekiranya anda mempunyai penghawa dingin di rumah anda, pasangkan pelembap untuk mengelakkan mata kering..
  • Sekiranya anda mengalami kecederaan mekanikal, segera berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat. Beberapa kecederaan memerlukan bantuan profesional perubatan segera. Pemenuhan keadaan ini akan membantu mengekalkan penglihatan anda..
  • Pendarahan yang disebabkan oleh konjungtivitis bakteria memerlukan rawatan khas dengan titisan antibakteria dan anti-radang. Ini akan membantu mengelakkan bintik merah..

Titisan mata yang popular

Pengilang menawarkan sebilangan besar tetes mata, yang dirancang untuk menghilangkan kemerahan jika kapal di mata pecah. Di bawah ini kita akan mempertimbangkan yang paling popular..

  • Vizin. Digunakan untuk menghilangkan kemerahan dari mata. Mekanisme tindakannya adalah seperti berikut. Oleh kerana komponen dalam komposisinya, serupa dengan komposisi kimia dengan air mata manusia semula jadi, ia menjadikan pembuangan hiperemia mata lebih cepat dan juga membantu menyelesaikan pendarahan. Ia mempunyai kesan pelembab, yang sangat penting bagi orang yang selalu memakai lensa. Alat ini harus dimasukkan ke sudut luar mata beberapa kali sehari.
  • Emoxipin Titisan ini dirancang khusus untuk memerangi kesan saluran darah yang pecah di mata. Penyelesaian yang jernih atau sedikit kekuningan harus ditanamkan tiga kali sehari sehingga kemerahan sepenuhnya meninggalkan anda.
  • Deflysis. Titisan ini diperlukan untuk mencegah sindrom mata kering, kerana kapilari pecah boleh terbentuk. Aksinya serupa dengan Vizin.
  • Taufon. Ubat ini biasanya disyorkan untuk pesakit glaukoma. Tujuannya adalah penyelesaian pendarahan yang cepat di mata. Oleh kerana sifatnya, ia cepat menghilangkan kemerahan. Ia mesti digunakan setiap dua belas jam, dua tetes di setiap mata.

Tanda-tanda penyakit apa

Sekiranya anda menyedari bahawa anda sering mempunyai bintik-bintik berdarah di mata anda, maka ini adalah alasan serius untuk berjumpa doktor dan melakukan pemeriksaan untuk kemungkinan penyakit.

Keratitis

Keratitis dimanifestasikan dalam bentuk kemerahan mata, peningkatan laserasi, dan juga keruh kornea. Penyebab penyakit ini adalah alahan, luka bakar termal, benda asing, virus atau kulat. Pecahnya kapilari menunjukkan kerosakan pada badan anda dengan penyakit ini. Untuk rawatannya, perlu mula mengambil ubat antivirus dan antijamur. Sebaik sahaja anda melihat gejala pertama, segera berjumpa doktor untuk mengelakkan akibat kerosakan pada kornea mata.

Konjungtivitis

Konjungtivitis mempengaruhi lapisan mata telus yang nipis, sehingga menyebabkan kerengsaan mata dan kapilari pecah. Punca kejadiannya ialah kekurangan vitamin, pelbagai jangkitan, akibat reaksi alergi. Sensasi terbakar muncul di mata, tetapi gejala yang paling khas adalah bintik-bintik berdarah di mata. Penyakit boleh mengambil beberapa bentuk, antaranya dibezakan alergi, virus dan bakteria. Anda boleh mendapat konjungtivitis dengan titisan udara. Rawatan berlaku dengan ubat..

Avitaminosis

Kekurangan vitamin, jika tidak dihilangkan tepat pada waktunya, dapat berkembang menjadi penyakit serius. Salah satu tanda yang mengkhianati dia adalah kapilari pecah. Pertama sekali, untuk mendapatkan rawatan, anda perlu pergi ke klinik, dan juga mengubah diet untuk memenuhi dengan vitamin dan mineral yang diperlukan.

Kecederaan

Beberapa kecederaan di kepala hampir tidak disedari, misalnya, kejutan ringan ketika jatuh dari basikal, skateboard atau papan selaju. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai kesan negatif yang kuat terhadap kesihatan manusia. Kapilari pecah dapat membuktikan adanya trauma dalaman. Sekiranya keletihan berterusan, insomnia dan loya ditambahkan, anda harus segera berjumpa doktor.

Krisis hipertensi

Kemunculan krisis hipertensi selalu tidak dijangka, tetapi kapilari yang terkoyak di mata dapat membuktikannya. Ini menyertai peningkatan tekanan yang mendadak, yang sangat berbahaya bagi manusia. Terdapat risiko sejumlah komplikasi. Ini termasuk strok, infark miokard, dan pembedahan aorta..

Glaukoma

Glaukoma adalah penyakit yang disebabkan oleh peningkatan tekanan berterusan di dalam bola mata. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa ciri khasnya adalah kemerahan mata yang berterusan kerana kapilari pecah. Ia boleh menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya. Penyakit ini tergolong dalam kategori berpanjangan dengan wabak berkala. Hentikan kesan krisis dalam dua hingga tiga jam, jika tidak, ia boleh menyebabkan saraf optik mati..

Koagulopati

Penyakit lain yang boleh disebut kemerahan mata yang berterusan adalah koagulopati. Ia berlaku kerana terlalu banyak dos ubat, yang tujuannya adalah penipisan darah. Mereka terutamanya diambil oleh orang yang mengalami aritmia jantung, serta mereka yang harus minum ubat ini sebagai profilaksis untuk trombosis.

Kapal pecah di mata pada kanak-kanak

Bagi kanak-kanak yang baru lahir, kapilari pecah sebaik sahaja dilahirkan adalah kebiasaan. Menurut statistik, ini berlaku kira-kira sekali setiap lima kes kelahiran semula jadi. Dan jika semasa rangsangan mereka menggunakan rangsangan tambahan, maka pendarahan pada mata dapat terjadi pada hampir lima puluh persen kes.

Rawatan saluran darah di mata dengan kaedah khas pada usia ini tidak memerlukan kaedah khas. Mereka hilang sendiri dalam masa dua hingga tiga minggu..

Pada remaja dan pelajar sekolah, penyebab bintik-bintik darah di mata serupa dengan orang dewasa. Sekiranya anda melihat bahawa anak anda mengalami pendarahan di mata secara berkala, maka ini adalah kesempatan untuk segera berjumpa doktor. Gejala ini mungkin merupakan tanda adanya penyakit yang berkaitan dengan aktiviti otak. Ia juga dapat menunjukkan tekanan kerja yang teruk dan tahap tekanan yang tinggi. Anda harus memantau berapa banyak masa yang dihabiskan oleh anak di komputer dan dalam keadaan apa kerja rumah.

Kesimpulannya

Kapilari pecah di mata boleh menjadi masalah serius jika diabaikan. Sekiranya anda melihat kemerahan pada diri anda, mulailah rawatan dengan segera untuk mencegah penyebaran penyakit ini.