Terencat akal

Perencatan aliran proses mental dan reaksi tingkah laku manusia boleh disebabkan oleh pelbagai sebab: keletihan, penyakit, pendedahan kepada ubat penenang yang melambatkan proses organik, keadaan emosi negatif seperti tekanan, kemurungan, kesedihan, sikap tidak peduli.

Inhibition adalah penurunan kadar reaksi seseorang, aliran proses pemikiran yang perlahan dan penampilan ucapan yang panjang dengan jeda yang panjang. Dalam kes-kes yang melampau, seseorang mungkin berhenti bertindak balas terhadap orang lain dan terus lama dalam keadaan bingung. Penghambatan mungkin tidak rumit, tetapi hanya memikirkan pemikiran atau pertuturan. Dalam kes pertama, ia dipanggil ideator, dan yang kedua - motor.

Penghambatan pemikiran secara saintifik disebut "bradypsychia." Tidak apatis atau inersia berfikir. Ini adalah keadaan yang sama sekali berbeza, yang mempunyai asas patofisiologi dan mental lain di bawahnya. Bradypsychia adalah gejala yang sering muncul pada usia tua. Bagaimanapun, pada kebanyakan orang, keterbelakangan mental dikaitkan tepat dengan lelaki tua yang tidak tergesa-gesa dan memaksa. Walau bagaimanapun, ia boleh berlaku pada usia muda. Sesungguhnya, di bawah setiap manifestasi kesihatan yang tidak baik, sebab-sebab tertentu tersembunyi.

Sebab-sebab penghambatan pemikiran

Patofisiologi prosesnya sangat kompleks dan tidak difahami sepenuhnya. Pemikiran, tingkah laku, latar belakang emosi dan banyak pencapaian lain dari minda manusia dikaitkan dengan kerja sistem limbik - salah satu bahagian sistem saraf. Dan limbikus, sama, tidak dapat diuraikan dengan betul. Oleh itu, dalam praktik sehari-hari, hanya keadaan yang boleh disebut - penyakit di mana bradypsysyic diperhatikan, tetapi tidak menjawab persoalan mengapa ia muncul.

  • Patologi vaskular. Gangguan serebrovaskular akut, dan lebih kerap kronik yang disebabkan oleh perkembangan aterosklerosis, hipertensi, embolisme dan trombosis saluran kepala, menyebabkan kemusnahan bahan otak. Khususnya, struktur yang bertanggungjawab untuk kepantasan berfikir juga menderita..
  • Parkinsonisme dan penyakit Parkinson. Patologi yang lebih sempit, tetapi tidak kurang umum, salah satu manifestasi adalah kelambatan berfikir. Sebagai tambahan kepada gejala menyedihkan ini yang mengelilingi pesakit (pesakit sendiri pada peringkat akhir perkembangan patologi jenis ini tidak melihat perubahan) terdapat banyak yang lain, tidak kurang tidak menyenangkan. Contohnya, pemikiran menjadi tidak hanya lambat, tetapi juga kental, seseorang menjadi lengket, menjengkelkan, ucapan lambat, sering keliru.
  • Epilepsi. Pada peringkat akhir perkembangan penyakit ini, ketika para doktor memperhatikan kehancuran keperibadian sebagai akibat dari perkembangan penyakit ini, penghambatan berlaku, seperti banyak tanda perubahan pemikiran yang lain.
  • Skizofrenia. Seperti epilepsi, dengan skizofrenia, bradypsychia bukanlah tanda awal patologi..
  • Keadaan tertekan dan kemurungan. Penyakit mental, dicirikan oleh banyak gejala, sering menyamar sebagai masalah somatik - hingga sakit gigi atau penyakit jantung koronari. Antaranya ialah kelesuan pemikiran.
  • Hipotiroidisme Kekurangan tiroid. Dengan penyakit ini, gejala yang dijelaskan sangat khas dan muncul sebagai salah satu yang pertama muncul.
  • Bradypsychia toksik. Sekumpulan penyakit seperti itu dalam klasifikasi penyakit antarabangsa, tentu saja tidak. Tetapi nama itu dengan jelas menerangkan sebab-sebab gejala - mabuk badan, sama ada alkohol, garam logam, ubat-ubatan atau racun mikroorganisma.

Sudah tentu, dengan sebilangan besar penyakit, jumlah jenis rawatan juga harus banyak. Malangnya, sehingga para saintis akhirnya mengetahui hasil kerja otak, spesies ini tidak sebanyak yang kita mahukan. Kesan sementara kelesuan dalam pertuturan dan pemikiran berlaku ketika kurang tidur, ketika tubuh sudah lelah, atau, kerana penggunaan zat narkotik dan alkohol, yang menghalang proses mental dan motor. Maksudnya, alasan dapat dibahagikan kepada aktiviti menyekat dan mengurangkan peluang pelaksanaannya.

Gejala perencatan

Imej pesakit sesuai dengan gambaran klasik melankolik: kelesuan, kelambatan, ucapan yang panjang, setiap perkataan seolah-olah diperah dengan usaha. Nampaknya berfikir memerlukan banyak kekuatan dan tenaga dari orang ini. Dia mungkin tidak punya waktu untuk bertindak balas terhadap apa yang telah dikatakan, atau bahkan terjerumus ke dalam kehebohan.

Selain mengurangi laju pertuturan dan pemikiran, ada kelam-kabut dari apa yang dikatakan - suara yang sangat tenang dan tenang, yang kadang-kadang melanggar keheningan. Kelesuan dapat dilihat pada pergerakan dan ekspresi wajah, dan postur badan sering terlalu santai. Seseorang individu mungkin mempunyai keinginan untuk terus bersandar pada sesuatu atau berbaring. Tidak perlu bahawa dengan penghambatan semua manifestasi diperhatikan. Hanya satu yang cukup untuk menyatakan bahawa seseorang itu memerlukan rawatan perubatan.

Diagnosis bradyllia

Orang yang mengalami masalah pertuturan, termasuk dengan bradyllia, memerlukan pemeriksaan perubatan dan psikologi-pedagogi yang menyeluruh, yang dilakukan oleh pakar neurologi, ahli terapi pertuturan, psikologi, psikiatri. Semasa memeriksa pesakit dengan bradyllia, kajian terperinci mengenai anamnesis mengenai penyakit sebelumnya dan kerosakan otak diperlukan; kehadiran pelanggaran kadar pertuturan pada saudara terdekat. Dalam beberapa kes, untuk menjelaskan asas organik bradyllalia, diperlukan kajian instrumental: EEG, REG, MRI otak, PET otak, tusukan lumbal, dll..

Diagnosis pertuturan lisan dalam bradyllia merangkumi penilaian struktur organ artikulasi dan keadaan kemahiran motor pertuturan, ucapan ekspresif (pengucapan suara, struktur suku kata, tempo-irama ucapan, ciri suara, dll.) Diagnostik bahasa bertulis melibatkan pelaksanaan tugas untuk menghapuskan teks dan menulis secara bebas di bawah imlak, membaca suku kata, frasa, dan teks. Bersama dengan pemeriksaan diagnostik pertuturan, bradyalia adalah kajian mengenai keadaan umum, motif manual dan wajah, fungsi deria, perkembangan intelektual.

Semasa menyatakan kesimpulan terapi pertuturan, penting untuk membezakan bradyalia dari dysarthria dan gagap.

Rawatan penghambatan pemikiran

Langkah pencegahan umum. Semakin banyak otak dimuat, semakin baik ia berfungsi. Tidak digunakan semasa hidup sel-sel saraf mati dengan selamat sebagai tidak perlu secara harfiah. Sehubungan itu, simpanan jiwa juga berkurang. Pengajian baru mungkin dilakukan pada usia berapa pun, tetapi setelah tiga puluh tahun ia menjadi rumit oleh perlambatan perkembangan hubungan interneuronal yang baru. Anda boleh memuatkan otak dengan apa sahaja, andai saja ia tidak asing baginya. Mempelajari bahasa baru, menyelesaikan masalah matematik, menguasai sains baru, mempelajari arkib sejarah dan memahaminya. Tetapi! Menyelesaikan teka-teki silang kata, kata imbas, dan seumpamanya sama dengan menghafal ensiklopedia Soviet yang hebat. Maklumat kering hanya merangkumi sel yang bertanggungjawab untuk ingatan, tetapi tidak untuk berfikir. Aktiviti pergerakan juga membantu mengekalkan otak dalam keadaan "berfungsi". Sukar untuk mengatakan perkara ini berkaitan..

Terapi vaskular. Tidak mungkin membawa kapal ke keadaan yang sesuai dengan usia dua puluh tahun, namun, pemulihan separa adalah mungkin, itulah yang digunakan oleh doktor ketika menetapkan ubat yang sesuai.

Nootropics dan neuroprotectors. Rawatan yang lebih khusus yang membantu sel-sel saraf pulih.

Psikoterapi dijalankan hanya sebagai tambahan sekunder untuk terapi ubat. Teknik psikoterapi moden membantu mengenal pasti dan menghilangkan penyebab sebenar gangguan, membentuk model baru untuk bertindak balas terhadap situasi tertekan, dan menyesuaikan penilaian peribadi.

Sebelum mengunjungi ahli psikoterapi, pesakit hanya dapat menangani pencegahan - semua rawatan ubat mempunyai sejumlah besar kontraindikasi, yang diperhitungkan oleh pakar, membuat pilihan memihak kepada ubat tertentu. Anda perlu berjumpa doktor sekiranya berlaku bradypsychia - tidak ada satu pun alasan "mudah" untuk keadaan fikiran ini.

Ramalan dan pencegahan bradylalia

Prognosis untuk mengatasi bradyllalia sangat baik dengan permulaan kerja pembetulan awal dan sebab-sebab psikologi untuk pelanggaran rentak pertuturan. Tetapi walaupun setelah perkembangan kemahiran pertuturan yang normal, pemantauan yang berpanjangan oleh pakar, pemantauan diri yang berterusan terhadap kadar pertuturan diperlukan.

Untuk pencegahan bradyllia, penting untuk mencegah lesi perinatal sistem saraf pusat, kecederaan kepala, neuroinfeksi, sindrom asthenik. Adalah perlu untuk menjaga perkembangan normal pertuturan anak, untuk mengelilinginya dengan panutan yang tepat.

Terencat akal

Keadaan patologi yang mungkin menunjukkan gangguan fizikal atau mental disebut penghambatan. Keadaan ini dicirikan oleh penurunan reaksi, pertuturan yang perlahan dan panjang dengan jeda, pemikiran lambat, pergerakan yang tidak tergesa-gesa. Kadang-kadang seseorang dalam keadaan ini mungkin kelihatan sedikit terpisah, tidak menyedari yang jelas, berada dalam keadaan mengabaikan dunia di sekelilingnya dan mati rasa. Keadaan ini terutama berkaitan dengan proses pemikiran dan pertuturan..

Keadaan penghambatan berfikir disebut gejala ideator, dan keadaan penghambatan pemikiran disebut gejala motorik..

Bradypsychia adalah penghambatan berfikir dalam sains. Penting untuk tidak mengelirukan penghambatan pemikiran dengan sikap tidak peduli dan inersia, kerana keadaan ini sama sekali berbeza, kerana asas psikik keadaan ini berbeza. Perencatan pemikiran, terutamanya ciri orang tua, walaupun gejala ini juga terdapat pada orang muda. Walau bagaimanapun, keadaan perencatan berlaku atas sebab tertentu..

Antara manifestasi yang melekat pada perencatan diperhatikan:

  • kelesuan
  • kehilangan ingatan
  • menghafal menjadi sukar

Gejala di atas mungkin tidak muncul pada masa yang sama, jadi walaupun sekurang-kurangnya ada yang muncul, anda harus memperhatikan ini dan berjumpa doktor.

Penyebab penghambatan boleh berbeza, jadi jika gangguan neurologi adalah penyebab penghambatan, maka manifestasi akan menjadi seperti berikut:

  • mengantuk
  • perubahan tekanan darah
  • gangguan ingatan
  • takikardia
  • sakit kepala
  • loya
  • muntah
  • pencerobohan
  • gangguan muskuloskeletal

Sekiranya kita bercakap mengenai kanak-kanak, maka air mata dan kesedihan dapat ditambahkan pada manifestasi di atas.

Inhibition adalah gejala yang agak membimbangkan yang boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain, jadi jangan ragu untuk menghapuskannya.

Sebab-sebabnya

Terdapat banyak sebab untuk manifestasi penghambatan, jadi penting untuk memantau keadaan ini dengan teliti:

Gangguan neurologi. Gangguan pada sistem saraf pusat, gangguan mental dan faktor lain boleh menyebabkan masalah serius dengan persepsi, koordinasi, emosi dan menyebabkan penghambatan bersama dengan manifestasi lain.

Sistem peredaran darah. Sekiranya terdapat disfungsi atau patologi sistem peredaran darah, maka ini mempengaruhi bahagian otak, yang bertanggungjawab terhadap kelajuan reaksi dan pemikiran.

Penyakit endokrin. Disfungsi tiroid, misalnya, boleh menyebabkan penghambatan.

Mabuk. Pendedahan kepada patogen, keracunan alkohol, parasit boleh menyebabkan perencatan.

Ubat-ubatan Penyebab kelesuan juga boleh menjadi pengaruh ubat-ubatan, misalnya, jika seseorang mengambil ubat penenang.

Kerja berlebihan atau kurang tidur. Apabila badan tidak cukup rehat dan tidak pulih sepenuhnya (dan ini berlaku hanya semasa tidur), akibatnya ialah rasa mengantuk dan reaksi yang terhambat.

Kemurungan dan tekanan. Pengalaman situasi tertekan atau keadaan depresi dapat menyebabkan seseorang terhambat, tetapi gejala tambahan ditambahkan, seperti kelemahan, mood buruk, kelesuan, kurang selera makan, kehilangan minat. Kemurungan memerlukan bantuan pakar.

Kesan dadah. Dadah menghalang sistem saraf pusat dan mempengaruhi fungsi otak, oleh itu, seseorang yang terdedah kepada bahan narkotik mungkin kelihatan terhambat, santai, disorientasi, tidak terkawal.

Tumor jinak dan ganas di otak juga boleh menyebabkan penghambatan dan manifestasi lain..

Kecederaan. Sekiranya kecederaan otak berlaku, misalnya, akibat kemalangan atau kejatuhan yang tidak berjaya, ini boleh mempengaruhi fungsinya dan menyebabkan masalah dengan kelajuan pertuturan atau pemikiran..

Panik atau kegelisahan. Sekiranya seseorang mengalami ketakutan yang kuat atau mengalami kegelisahan atau panik, ini sangat mempengaruhi kelajuan persepsi atau tindak balasnya..

Diagnostik

Untuk menghilangkan gejala di atas, perkara yang paling penting adalah membuat diagnosis yang betul untuk memulakan rawatan.

Di antara kaedah diagnostik, pemeriksaan visual umum dan sejarah perubatan, ujian darah dan air kencing dibezakan.

Juga, untuk menentukan sebab-sebab gejala, anda mungkin memerlukan analisis untuk tahap hormon, elektroensefalografi, angiografi, MRI dan ujian psikologi.

Doktor boleh memeriksa keadaan organ pertuturan, perkembangan intelektual dan melakukan diagnostik pembezaan untuk menentukan sama ada masalah pertuturan dikaitkan dengan kecacatan fizikal, atau dengan faktor lain.

Berdasarkan data yang diterima, doktor akan memutuskan tindakan dan rawatan berikut.

Semasa penyakit apa yang dimanifestasikan

Aterosklerosis. Penyakit yang dicirikan oleh pemendapan zat-zat seperti lemak di dalam pembuluh darah, yang mengganggu bekalan darah ke tisu dan organ, yang dapat menyebabkan kelaparan oksigen otak, yang menyebabkan gangguan dalam fungsinya.

Trombosis. Ia dicirikan oleh pembentukan gumpalan darah yang mengganggu aliran darah. Akibatnya, darah dalam tisu beredar dengan buruk.

Hipertensi. Penyakit Tekanan Darah Tinggi.

Penyakit Parkinson. Ia juga disebut lumpuh gemetar. Ini adalah penyakit neurologi yang disertai oleh gejala seperti gegaran, kelesuan, penurunan aktiviti motor.

Epilepsi. Gangguan neurologi yang menyebabkan kekejangan sukarela di dalam badan. Seseorang yang menderita epilepsi sering kali mengalami gangguan arah, kehilangan kawalan pergerakan dan mempunyai masalah dengan ingatan, oleh itu perencatan mungkin berlaku.

Skizofrenia. Gangguan mental menyebabkan halusinasi, baik visual dan pendengaran, sehingga merumitkan kewujudan normal. Seseorang mengembangkan ucapan dan pemikiran yang tidak teratur.

Hipotiroidisme Keadaan patologi ini berlaku kerana pengeluaran hormon tiroid yang tidak mencukupi. Orang dengan keadaan ini mengantuk, keterbelakangan mental, kelesuan, dan kelemahan..

Lumpuh otak. Ini adalah kompleks gangguan yang disebabkan oleh kerosakan pada otak dan sistem saraf pusat. Sukar bagi seseorang yang mengalami cerebral palsy untuk mengekalkan aktiviti motor dan mengawal otot. Gejala termasuk koordinasi yang lemah, pergerakan perlahan, kelesuan, dan kadang-kadang gangguan pertuturan..

Encephalitis. Penyakit virus yang menyebabkan proses keradangan di otak. Menyebabkan perubahan mental, sakit kepala, demam.

Cyclothymia. Gangguan mental, mirip dengan gangguan bipolar, tetapi dalam bentuk yang kurang jelas. Ia dicirikan oleh perubahan mood yang berterusan..

Gangguan bipolar. Ini adalah gangguan mental yang menyebabkan perubahan mood secara tiba-tiba, dari keadaan tertekan ke keadaan euforia. Dalam keadaan tertekan, seseorang boleh menjadi lesu dan dihambat.

Kemurungan. Ini adalah penyakit yang berkaitan dengan gangguan dalam kerja neurotransmitter, yang boleh disebabkan oleh kejadian negatif dan kecenderungan genetik. Sebagai tambahan kepada kelesuan, kemurungan dinyatakan dalam bentuk keadaan tertekan, seseorang mengalami rasa apatis, ketidakupayaan untuk melakukan pekerjaan harian.

Penyakit Alzheimer. Sejenis demensia yang mempengaruhi masalah kelabu otak, yang membawa kepada masalah dengan ingatan, pemikiran, persepsi diri dan dunia, orang itu menjadi terhambat, tidak menavigasi di angkasa.

Hipoglikemia. Keadaan yang menyakitkan disebabkan oleh penurunan kepekatan glukosa dalam darah. Seseorang mengalami gangguan pertuturan, pening, tidak dapat menumpukan perhatian.

Embolisme. Ini adalah penyumbatan lumen saluran darah, yang merumitkan peredaran darah, mengganggu fungsi sistem peredaran darah.

Doktor mana yang harus dihubungi

Sekiranya perencatan berlaku, bantuan pakar neurologi, ahli terapi pertuturan, psikologi, psikiatri, ahli endokrinologi, ahli phlebologist diperlukan. Rundingan dengan pakar bedah vaskular, pakar kardiologi dan pakar bedah saraf mungkin diperlukan..

Pencegahan

Tidak ada kaedah khusus untuk mencegah penghambatan, tetapi perkembangannya dan perkembangan penyakit yang berkaitan dengan gejala ini dapat dicegah..

Penting untuk mengisi hidup anda dengan emosi positif: luangkan masa bersama keluarga dan rakan, berehat, belajar perkara baru..

Jangan terlalu banyak bekerja dan jangan lupa untuk tidur lena. Tidur yang baik adalah kunci imuniti yang kuat.

Tidak perlu menyalahgunakan alkohol, jangan gunakan dadah.

Adalah penting untuk menjaga kesihatan mental: lawati psikologi, elakkan tekanan yang boleh menyebabkan peningkatan kegelisahan dan kemurungan, mengembangkan persepsi positif terhadap dunia.

Adalah perlu untuk menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala, mematuhi diet yang sihat, melakukan sukan, dipilih secara individu.

Perencatan: sebab, tanda, gejala, rawatan

Perencatan aliran proses mental dan reaksi tingkah laku manusia boleh disebabkan oleh pelbagai sebab: keletihan, penyakit, pendedahan kepada ubat penenang yang melambatkan proses organik, keadaan emosi negatif seperti tekanan, kemurungan, kesedihan, sikap tidak peduli.

Inhibition adalah penurunan kadar reaksi seseorang, aliran proses pemikiran yang perlahan dan penampilan ucapan yang panjang dengan jeda yang panjang. Dalam kes-kes yang melampau, seseorang mungkin berhenti bertindak balas terhadap orang lain dan terus lama dalam keadaan bingung. Penghambatan mungkin tidak rumit, tetapi hanya memikirkan pemikiran atau pertuturan. Dalam kes pertama, ia dipanggil ideator, dan yang kedua - motor.

Penghambatan pemikiran secara saintifik disebut "bradypsychia." Tidak apatis atau inersia berfikir. Ini adalah keadaan yang sama sekali berbeza, yang mempunyai asas patofisiologi dan mental lain di bawahnya. Bradypsychia adalah gejala yang sering muncul pada usia tua. Bagaimanapun, pada kebanyakan orang, keterbelakangan mental dikaitkan tepat dengan lelaki tua yang tidak tergesa-gesa dan memaksa. Walau bagaimanapun, ia boleh berlaku pada usia muda. Sesungguhnya, di bawah setiap manifestasi kesihatan yang tidak baik, sebab-sebab tertentu tersembunyi.

Sebab-sebab penghambatan pemikiran

Patofisiologi prosesnya sangat kompleks dan tidak difahami sepenuhnya. Pemikiran, tingkah laku, latar belakang emosi dan banyak pencapaian lain dari minda manusia dikaitkan dengan kerja sistem limbik - salah satu bahagian sistem saraf. Dan limbikus, sama, tidak dapat diuraikan dengan betul. Oleh itu, dalam praktik sehari-hari, hanya keadaan yang boleh disebut - penyakit di mana bradypsysyic diperhatikan, tetapi tidak menjawab persoalan mengapa ia muncul.

  • Patologi vaskular. Gangguan serebrovaskular akut, dan lebih kerap kronik yang disebabkan oleh perkembangan aterosklerosis, hipertensi, embolisme dan trombosis saluran kepala, menyebabkan kemusnahan bahan otak. Khususnya, struktur yang bertanggungjawab untuk kepantasan berfikir juga menderita..
  • Parkinsonisme dan penyakit Parkinson. Patologi yang lebih sempit, tetapi tidak kurang umum, salah satu manifestasi adalah kelambatan berfikir. Sebagai tambahan kepada gejala menyedihkan ini yang mengelilingi pesakit (pesakit sendiri pada peringkat akhir perkembangan patologi jenis ini tidak melihat perubahan) terdapat banyak yang lain, tidak kurang tidak menyenangkan. Contohnya, pemikiran menjadi tidak hanya lambat, tetapi juga kental, seseorang menjadi lengket, menjengkelkan, ucapan lambat, sering keliru.
  • Epilepsi. Pada peringkat akhir perkembangan penyakit ini, ketika para doktor memperhatikan kehancuran keperibadian sebagai akibat dari perkembangan penyakit ini, penghambatan berlaku, seperti banyak tanda perubahan pemikiran yang lain.
  • Skizofrenia. Seperti epilepsi, dengan skizofrenia, bradypsychia bukanlah tanda awal patologi..
  • Keadaan tertekan dan kemurungan. Penyakit mental, dicirikan oleh banyak gejala, sering menyamar sebagai masalah somatik - hingga sakit gigi atau penyakit jantung koronari. Antaranya ialah kelesuan pemikiran.
  • Hipotiroidisme Kekurangan tiroid. Dengan penyakit ini, gejala yang dijelaskan sangat khas dan muncul sebagai salah satu yang pertama muncul.
  • Bradypsychia toksik. Sekumpulan penyakit seperti itu dalam klasifikasi penyakit antarabangsa, tentu saja tidak. Tetapi nama itu dengan jelas menerangkan sebab-sebab gejala - mabuk badan, sama ada alkohol, garam logam, ubat-ubatan atau racun mikroorganisma.

Sudah tentu, dengan sebilangan besar penyakit, jumlah jenis rawatan juga harus banyak. Malangnya, sehingga para saintis akhirnya mengetahui hasil kerja otak, spesies ini tidak sebanyak yang kita mahukan. Kesan sementara kelesuan dalam pertuturan dan pemikiran berlaku ketika kurang tidur, ketika tubuh sudah lelah, atau, kerana penggunaan zat narkotik dan alkohol, yang menghalang proses mental dan motor. Maksudnya, alasan dapat dibahagikan kepada aktiviti menyekat dan mengurangkan peluang pelaksanaannya.

Gejala perencatan

Imej pesakit sesuai dengan gambaran klasik melankolik: kelesuan, kelambatan, ucapan yang panjang, setiap perkataan seolah-olah diperah dengan usaha. Nampaknya berfikir memerlukan banyak kekuatan dan tenaga dari orang ini. Dia mungkin tidak punya waktu untuk bertindak balas terhadap apa yang telah dikatakan, atau bahkan terjerumus ke dalam kehebohan.

Selain mengurangi laju pertuturan dan pemikiran, ada kelam-kabut dari apa yang dikatakan - suara yang sangat tenang dan tenang, yang kadang-kadang melanggar keheningan. Kelesuan dapat dilihat pada pergerakan dan ekspresi wajah, dan postur badan sering terlalu santai. Seseorang individu mungkin mempunyai keinginan untuk terus bersandar pada sesuatu atau berbaring. Tidak perlu bahawa dengan penghambatan semua manifestasi diperhatikan. Hanya satu yang cukup untuk menyatakan bahawa seseorang itu memerlukan rawatan perubatan.

Diagnosis bradyllia

Orang yang mengalami masalah pertuturan, termasuk dengan bradyllia, memerlukan pemeriksaan perubatan dan psikologi-pedagogi yang menyeluruh, yang dilakukan oleh pakar neurologi, ahli terapi pertuturan, psikologi, psikiatri. Semasa memeriksa pesakit dengan bradyllia, kajian terperinci mengenai anamnesis mengenai penyakit sebelumnya dan kerosakan otak diperlukan; kehadiran pelanggaran kadar pertuturan pada saudara terdekat. Dalam beberapa kes, untuk menjelaskan asas organik bradyllalia, diperlukan kajian instrumental: EEG, REG, MRI otak, PET otak, tusukan lumbal, dll..

Diagnosis pertuturan lisan dalam bradyllia merangkumi penilaian struktur organ artikulasi dan keadaan kemahiran motor pertuturan, ucapan ekspresif (pengucapan suara, struktur suku kata, tempo-irama ucapan, ciri suara, dll.) Diagnostik bahasa bertulis melibatkan pelaksanaan tugas untuk menghapuskan teks dan menulis secara bebas di bawah imlak, membaca suku kata, frasa, dan teks. Bersama dengan pemeriksaan diagnostik pertuturan, bradyalia adalah kajian mengenai keadaan umum, motif manual dan wajah, fungsi deria, perkembangan intelektual.

Semasa menyatakan kesimpulan terapi pertuturan, penting untuk membezakan bradyalia dari dysarthria dan gagap.

Rawatan penghambatan pemikiran

Langkah pencegahan umum. Semakin banyak otak dimuat, semakin baik ia berfungsi. Tidak digunakan semasa hidup sel-sel saraf mati dengan selamat sebagai tidak perlu secara harfiah. Sehubungan itu, simpanan jiwa juga berkurang. Pengajian baru mungkin dilakukan pada usia berapa pun, tetapi setelah tiga puluh tahun ia menjadi rumit oleh perlambatan perkembangan hubungan interneuronal yang baru. Anda boleh memuatkan otak dengan apa sahaja, andai saja ia tidak asing baginya. Mempelajari bahasa baru, menyelesaikan masalah matematik, menguasai sains baru, mempelajari arkib sejarah dan memahaminya. Tetapi! Menyelesaikan teka-teki silang kata, kata imbas, dan seumpamanya sama dengan menghafal ensiklopedia Soviet yang hebat. Maklumat kering hanya merangkumi sel yang bertanggungjawab untuk ingatan, tetapi tidak untuk berfikir. Aktiviti pergerakan juga membantu mengekalkan otak dalam keadaan "berfungsi". Sukar untuk mengatakan perkara ini berkaitan..

Terapi vaskular. Tidak mungkin membawa kapal ke keadaan yang sesuai dengan usia dua puluh tahun, namun, pemulihan separa adalah mungkin, itulah yang digunakan oleh doktor ketika menetapkan ubat yang sesuai.

Nootropics dan neuroprotectors. Rawatan yang lebih khusus yang membantu sel-sel saraf pulih.

Psikoterapi dijalankan hanya sebagai tambahan sekunder untuk terapi ubat. Teknik psikoterapi moden membantu mengenal pasti dan menghilangkan penyebab sebenar gangguan, membentuk model baru untuk bertindak balas terhadap situasi tertekan, dan menyesuaikan penilaian peribadi.

Sebelum mengunjungi ahli psikoterapi, pesakit hanya dapat menangani pencegahan - semua rawatan ubat mempunyai sejumlah besar kontraindikasi, yang diperhitungkan oleh pakar, membuat pilihan memihak kepada ubat tertentu. Anda perlu berjumpa doktor sekiranya berlaku bradypsychia - tidak ada satu pun alasan "mudah" untuk keadaan fikiran ini.

Ramalan dan pencegahan bradylalia

Prognosis untuk mengatasi bradyllalia sangat baik dengan permulaan kerja pembetulan awal dan sebab-sebab psikologi untuk pelanggaran rentak pertuturan. Tetapi walaupun setelah perkembangan kemahiran pertuturan yang normal, pemantauan yang berpanjangan oleh pakar, pemantauan diri yang berterusan terhadap kadar pertuturan diperlukan.

Untuk pencegahan bradyllia, penting untuk mencegah lesi perinatal sistem saraf pusat, kecederaan kepala, neuroinfeksi, sindrom asthenik. Adalah perlu untuk menjaga perkembangan normal pertuturan anak, untuk mengelilinginya dengan panutan yang tepat.

Kesihatan Mental Demensia Fasculation Otot Halusinasi Dysphoria Kebimbangan Depresi Apatis

Penyebab Gangguan Afektif

Gangguan emosi ini disebut sebagai penyakit predisposisi yang disebut. Sekiranya berlaku, faktor genetik adalah mustahak.

Kemampuan penyesuaian manusia yang berkurang, pengurangan zat tertentu dalam tubuh, seperti serotonin, norepinefrin, dopamin, diwarisi keturunan. Dengan kemurungan endogen, terdapat kekurangan zat ini di dalam badan.

Penyebab kemurungan endogen bukan sahaja patologi gen tertentu. Walaupun dengan gen seperti itu, seseorang yang hidup dalam keadaan psiko-emosi yang baik mungkin tidak mengalami kemurungan. Kesan luaran boleh menjadi pencetus perkembangan penyakit - keadaan traumatik, penyakit organ dalaman, mengambil ubat tertentu, patologi neurologi.

Tetapi di masa depan, gangguan depresi, perkembangannya yang dipicu oleh faktor luaran, dapat memperburuk keadaannya sendiri. Ini diperhatikan, misalnya, pada musim gugur kemurungan yang timbul dari perubahan musim dan disertai dengan perubahan hormon dalam badan.

Pencegahan dan prognosis

Dengan kemurungan endogen, pencegahan munculnya episod kemurungan baru adalah paling ketara. Untuk melakukan ini, ambil antidepresan dosis kecil, normotimik, setelah berunding dengan psikiatri.

Orang yang menderita gangguan mental ini perlu mengelakkan tekanan jiwa yang berlebihan, bekerja pada waktu malam, tidak menyalahgunakan alkohol, menjalani gaya hidup sihat.

Prognosis untuk kemurungan endogen tidak begitu baik berbanding dengan kemurungan reaktif. Penyebab penyakit ini terletak di dalam tubuh manusia, sehingga mempengaruhi perjalanan penyakit ini tidak begitu mudah. Walau bagaimanapun, penggunaan ubat pencegahan dos dapat mencegah perkembangan kambuh penyakit, mengurangkan jumlahnya, mengurangkan keparahan gejala.

Kisah kemurungan

Adalah salah untuk mempercayai bahawa penyakit ini hanya biasa berlaku pada zaman kita. Ramai doktor terkenal sejak zaman kuno telah mengkaji dan menerangkan penyakit ini. Dalam karya-karyanya, Hippocrates menyifatkan melankolis yang sangat dekat dengan keadaan murung. Untuk rawatan penyakit ini, dia mengesyorkan warna opium, membersihkan enema, mandi hangat lama, urut, bersenang-senang, minum air mineral dari Kreta, kaya dengan bromin dan litium. Hippocrates juga memperhatikan pengaruh cuaca dan musiman terhadap kejadian keadaan depresi pada banyak pesakit, serta peningkatan keadaan mereka setelah tidur malam. Selepas itu, kaedah ini dinamakan kurang tidur..

Sebab-sebabnya

Terdapat banyak sebab yang boleh menyebabkan penyakit. Ini termasuk pengalaman dramatik yang berkaitan dengan kerugian (orang yang disayangi, status sosial, status tertentu dalam masyarakat, pekerjaan). Dalam kes ini, kemurungan reaktif berlaku, yang berlaku sebagai reaksi terhadap suatu peristiwa, keadaan dari kehidupan luaran.

Penyebab kemurungan dapat menampakkan diri dalam situasi tertekan (gangguan saraf) yang disebabkan oleh faktor fisiologi atau psikososial. Dalam kes ini, penyebab sosial penyakit ini dikaitkan dengan kecepatan hidup yang tinggi, daya saing yang tinggi, peningkatan tahap tekanan, ketidakpastian tentang masa depan, ketidakstabilan sosial, dan keadaan ekonomi yang sukar. Masyarakat moden memupuk, dan dengan itu menerapkan, beberapa nilai yang membuat manusia tidak puas hati terhadap dirinya sendiri. Ini adalah pemujaan fizikal dan kesempurnaan peribadi, pemujaan kesejahteraan dan kekuatan peribadi. Kerana ini, orang sangat risau, mula menyembunyikan masalah peribadi, dan juga kegagalan. Sekiranya penyebab kemurungan psikologi, dan juga somatik tidak menampakkan diri, maka kemurungan endogen menampakkan dirinya.

Penyebab kemurungan juga dikaitkan dengan kekurangan amina biogenik, yang meliputi serotonin, norepinefrin, dan dopamin.

Punca boleh dicetuskan oleh cuaca tanpa awan, bilik yang gelap. Oleh itu, kemurungan bermusim menampakkan diri, ditunjukkan pada musim luruh dan musim sejuk.

Penyebab kemurungan dapat menampakkan diri sebagai akibat kesan sampingan ubat (benzodiazepin, kortikosteroid). Selalunya keadaan ini hilang sendiri setelah pemberhentian ubat.

Keadaan kemurungan yang disebabkan oleh penggunaan antipsikotik dapat bertahan hingga 1.5 tahun dengan watak penting. Dalam beberapa kes, alasannya adalah penyalahgunaan ubat penenang, serta pil tidur, kokain, alkohol, psikostimulan.

Penyebab kemurungan boleh dipicu oleh penyakit somatik (penyakit Alzheimer, influenza, kecederaan otak traumatik, aterosklerosis arteri serebrum).

Tanda-tanda

Para penyelidik di seluruh dunia menyatakan bahawa kemurungan pada masa kini wujud bersama dengan penyakit kardiovaskular dan merupakan penyakit biasa. Penyakit ini menyerang berjuta-juta orang. Semua manifestasi kemurungan berbeza dan berbeza bergantung pada bentuk penyakitnya..

Tanda-tanda kemurungan adalah yang paling biasa. Ini adalah emosi, fisiologi, tingkah laku, mental.

Tanda-tanda kemurungan emosi merangkumi kerinduan, penderitaan, keputusasaan; perasaan tertekan, murung; kegelisahan, perasaan tegang dalam diri, mudah marah, jangkaan masalah, perasaan bersalah, tuduhan diri, rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri, penurunan harga diri dan keyakinan diri, kehilangan kemampuan untuk bimbang, kegelisahan terhadap saudara-mara.

Tanda-tanda fisiologi merangkumi perubahan selera makan, penurunan keperluan dan tenaga intim, gangguan fungsi tidur dan usus - sembelit, kelemahan, keletihan dengan tekanan fizikal dan intelektual, sakit badan (di jantung, otot, dan perut).

Gejala tingkah laku termasuk keengganan untuk melakukan aktiviti yang disengajakan, sifat pasif, kehilangan minat pada orang lain, kecenderungan untuk bersendirian, keengganan untuk berhibur, minum alkohol dan bahan psikotropik.

Tanda-tanda mental kemurungan merangkumi kesukaran untuk berkonsentrasi, berkonsentrasi, membuat keputusan, berfikir lambat, suram yang berlaku dan juga pemikiran negatif, pandangan pesimis terhadap masa depan dengan kekurangan perspektif dan pemikiran tentang tidak ada makna keberadaan seseorang, percubaan bunuh diri kerana tidak berguna, tidak berdaya, tidak penting.

Gejala

Semua gejala kemurungan, menurut ICD-10, dibahagikan kepada tipikal (asas), dan juga gejala tambahan. Depresi didiagnosis dengan adanya dua gejala utama dan adanya tiga tambahan.

Gejala kemurungan khas (utama) adalah:

- mood murung, yang tidak bergantung pada keadaan luaran, berlangsung dari dua minggu atau lebih;

- keletihan berterusan dalam sebulan;

- anhedonia, yang menampakkan diri dari kehilangan minat dari aktiviti yang menyeronokkan sebelumnya.

Gejala tambahan penyakit ini:

- rasa tidak berharga, cemas, rasa bersalah atau takut;

- ketidakupayaan untuk membuat keputusan dan fokus;

- pemikiran kematian atau bunuh diri;

- selera makan berkurang atau meningkat;

- gangguan tidur, yang ditunjukkan dalam insomnia atau ruam.

Depresi didiagnosis dengan gejala yang bermula dari jangka masa dua minggu. Walau bagaimanapun, diagnosis dibuat dengan tempoh yang lebih pendek dengan gejala yang teruk..

Mengenai kemurungan pada masa kanak-kanak, menurut statistik, ia lebih jarang berlaku berbanding orang dewasa.

Gejala kemurungan kanak-kanak: kehilangan selera makan, mimpi buruk, masalah dalam prestasi sekolah, penampilan agresif, pengecualian.

Depresi unipolar dibezakan, yang dicirikan oleh pemeliharaan mood di tiang bawah, serta kemurungan bipolar, disertai oleh gangguan afektif bipolar dengan episod afektif manik atau campuran. Keadaan depresi dengan keparahan kecil boleh berlaku dengan siklothymia.

Bentuk kemurungan unipolar seperti itu dibezakan: kemurungan klinikal atau gangguan kemurungan utama; kemurungan tahan; kemurungan kecil; kemurungan atipikal; kemurungan selepas bersalin (selepas bersalin); kemurungan sementara (musim luruh) berulang; dysthymia.

Sering kali anda dapati dalam sumber perubatan seperti ungkapan sebagai kemurungan vital, yang bermaksud sifat penting penyakit ini dengan adanya kerinduan dan kegelisahan yang dirasakan oleh pesakit pada tahap fizikal. Contohnya, kerinduan dirasakan di plexus solar.

Dipercayai bahawa kemurungan vital berkembang secara kitaran dan timbul bukan dari pengaruh luaran, tetapi tanpa sebab dan tidak dapat dijelaskan kepada pesakit itu sendiri. Kursus sedemikian adalah ciri penyakit kemurungan bipolar atau endogen..

Dalam arti sempit penting, mereka memanggil kemurungan melankolis, di mana melankolis dan keputusasaan muncul.

Jenis penyakit ini, walaupun semua tahap keparahannya, dapat disukai, kerana penyakit ini dapat diobati dengan antidepresan.

Kemurungan Vital juga dianggap keadaan depresi dengan siklothymia dengan manifestasi pesimisme, melankolis, putus asa, kemurungan, pergantungan pada irama harian.

Depresi pada mulanya disertai dengan isyarat ringan, yang ditunjukkan dalam masalah tidur, keengganan untuk melakukan tugas, mudah marah. Apabila gejala meningkat dalam masa dua minggu, kemurungan berkembang atau kekambuhannya berlaku, namun, ia muncul sepenuhnya setelah dua (atau lebih) bulan. Terdapat satu kali serangan. Sekiranya tidak dirawat, kemurungan boleh menyebabkan percubaan bunuh diri, pengabaian banyak fungsi kehidupan, pengasingan, perpecahan keluarga.

Depresi dalam Neurologi dan Bedah Saraf

Dalam kes penyetempatan tumor di hemisfera kanan lobus temporal, terdapat kemurungan yang menyedihkan dengan kelambatan motor dan kelesuan.

Kemurungan sedih boleh digabungkan dengan penciuman, serta gangguan autonomi dan halusinasi rasa. Mereka yang sakit sangat kritikal terhadap keadaan mereka, mereka mengalami penyakit mereka dengan teruk. Orang yang menderita keadaan ini telah mengurangkan harga diri, suaranya tenang, mereka berada dalam keadaan tertekan, kadar ucapan perlahan, pesakit cepat letih, bercakap dengan jeda, mengadu kehilangan ingatan, tetapi mereka memperbanyak peristiwa dan tarikh dengan betul.

Penyetempatan proses patologi di lobus temporal kiri dicirikan oleh keadaan kemurungan berikut: kegelisahan, kerengsaan, kegelisahan motorik, air mata.

Gejala kemurungan kecemasan digabungkan dengan gangguan afatik, serta idea hipokondriak delusi dengan halusinasi pendengaran verbal. Orang berpenyakit sentiasa berubah kedudukan, duduk, berdiri, dan bangkit semula; melihat sekeliling, menghela nafas, melihat wajah orang yang bercakap-cakap. Pesakit bercakap tentang ketakutan mereka akan bencana, tidak boleh bersantai, mimpi buruk.

Depresi pada kecederaan otak traumatik

Apabila kecederaan otak traumatik berlaku, kemurungan kemurungan berlaku, yang dicirikan oleh ucapan lambat, kadar ucapan terganggu, perhatian, penampilan asthenia.

Apabila kecederaan otak traumatik sederhana berlaku, kemurungan cemas berlaku, yang dicirikan oleh kegelisahan motor, pernyataan cemas, mendesah, membuang-buang.

Dengan lebam pada bahagian anterior otak depan, kemurungan apatis berlaku, yang ciri khasnya adalah adanya ketidakpedulian dengan sentuhan kesedihan. Pesakit dicirikan oleh sifat pasif, monotoni, kehilangan minat pada orang lain, dan diri mereka sendiri. Mereka kelihatan tidak peduli, lesu, hipomimik, tidak peduli.

Gegar otak dalam tempoh akut dicirikan oleh hipotensi (penurunan mood yang stabil). Selalunya, 36% pesakit dalam tempoh akut mengalami subdepresi yang membimbangkan, dan subdepresi asthenik pada 11% orang.

Diagnostik

Pengesanan awal kes menyukarkan pesakit untuk berdiam diri mengenai permulaan gejala, kerana kebanyakan orang takut memberi ubat antidepresan dan kesan sampingan dari mereka. Sebilangan pesakit secara keliru percaya bahawa perlu untuk mengawal emosi, dan tidak memindahkannya ke bahu doktor. Sebilangan individu takut bahawa maklumat mengenai keadaan mereka akan bocor untuk bekerja, sementara yang lain takut kerana dirujuk kepada psikoterapis atau psikiatri untuk berunding atau mendapatkan rawatan..

Mendiagnosis kemurungan termasuk menjalankan ujian soal selidik untuk mengenal pasti gejala: kegelisahan, anhedonia (kehilangan kesenangan dalam hidup), kecenderungan bunuh diri.

Jenis Ketiadaan

Pelanggaran tumpuan perhatian dapat dibahagikan kepada 3 kategori:

  1. "Perhatian berkobar" atau gangguan dapat digambarkan sebagai proses peralihan perhatian yang tidak terkawal ke rangsangan, serta konsentrasi yang buruk. Jenis ini biasanya terdapat pada pelajar sekolah, tetapi ia juga boleh berlaku pada orang tua, biasanya dengan keletihan yang besar..
  2. "Perhatian seorang saintis" adalah peralihan perhatian yang sukar dari satu proses ke proses yang lain, sebagai hasil dari fokus yang sangat mendalam pada proses atau pemikiran seseorang. Seseorang dengan jenis ini dicirikan oleh kehadiran pemikiran obsesif..
  3. "Gangguan orang tua" adalah keadaan yang ditandai dengan kepekatan perhatian yang rendah dan kemungkinan mengalihkannya. Penyakit ini berlaku dalam keadaan keletihan berterusan, kebuluran oksigen otak, dan juga pada orang, terutama orang tua, yang menderita aterosklerosis serebrum.

Kekurangan perhatian pada orang dewasa

Sindrom ini boleh berlaku bukan hanya kepada seorang anak, tetapi juga orang yang sudah dewasa. Gangguan berterusan, organisasi diri yang lemah, kealpaan - inilah yang menyebabkannya..

Untuk mengatasi penyakit psikologi ini, anda mesti terlebih dahulu memahami penyebabnya..

Pada asasnya, diagnosis ini dibuat kepada kanak-kanak walaupun pada usia sekolah, dan kemudian ia menampakkan diri pada usia yang lebih tua. Tetapi kadang-kadang untuk pertama kalinya gejala didiagnosis sudah dewasa.

Proses penyakit ini juga unik; simptom orang dewasa berbeza dengan penyakit kanak-kanak.

Dengan Wikium, anda akan dapat mengatur proses latihan tumpuan mengikut program individu

Mulakan sekarang!

Penyakit di mana pelanggaran konsentrasi berlaku

Senarai penyakit tersebut merangkumi:

  • Kemurungan
  • hipoprosexia;
  • hiperprosexia;
  • paraprosexia;
  • epilepsi dan kecederaan kepala.

Epilepsi dan orang yang mengalami kemurungan mendapat perhatian yang kaku dan "tersekat". Dalam kes ini, terdapat penurunan aktiviti proses saraf, ketidakupayaan untuk mengalihkan perhatian.

Hipoprosexia menyebabkan penurunan kepekatan. Variasinya adalah aprosexia, di mana, dalam banyak gangguan, tumpuan dan keupayaan untuk berkonsentrasi sama sekali tidak ada.

Kepekatan seseorang yang berlebihan pada satu perkara, misalnya pada tindakan atau fikiran tertentu, adalah ciri hiperprosexia. Inilah tumpuan sehala..

Dengan paraprosexia, penyimpangan konsentrasi mungkin berlaku, yang dicirikan oleh penampilan kecelaruan dan halusinasi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa otak manusia sentiasa tegang, dan ini membawa kepada akibat seperti itu.

Kesan seperti itu dapat dilihat walaupun pada orang yang sihat, misalnya, atlet yang mengalami tekanan moral yang luar biasa.

Jadi pelari, menunggu isyarat "mula", menumpukan perhatian pada perkara ini, dapat mendengar isyarat di kepalanya, bahkan sebelum kedengarannya nyata.

Gejala kepekatan terjejas

Jangkauan perhatian yang lemah pada orang dewasa mempunyai pelbagai bentuk:

1) Ketidakupayaan untuk fokus pada satu tugas atau perniagaan. Anda dapat dengan mudah terganggu oleh beberapa objek atau suara, yang menyebabkan beralih ke objek lain atau melakukan tugas lain. Dalam kes ini, terdapat perhatian "hang" dan "mengembara". Seseorang tidak dapat menumpukan perhatian pada tugas, tidak memperhatikan perincian, tidak dapat menumpukan perhatian, misalnya, ketika membaca buku atau dalam hal dialog.

2) Manifestasi penyakit yang lain adalah keupayaan untuk menumpukan perhatian pada satu perkara. Contohnya ialah mendengar muzik atau membaca buku di mana kita tidak menyedari apa-apa. Dalam beberapa kes, kekurangan ini dapat digunakan untuk tujuan perniagaan, tetapi jangan lupa bahawa kadang-kadang boleh menyebabkan kesulitan kepada anda dan orang lain.

3) Organisasi diri yang lemah, serta lupa yang berterusan - tanda tumpuan yang lemah. Akibatnya adalah:

  • penangguhan tugas kerja yang berterusan;
  • terlambat untuk bekerja, dll;
  • kehilangan barang secara sistematik, melupakan lokasinya;
  • orientasi masa yang lemah, ketidakupayaan untuk menganggarkan anggaran masa operasi, dll..

4) Impulsif adalah satu lagi tanda penyakit ini. Ini mungkin disertai dengan tidak memahami bahagian-bahagian perbualan, pengalaman percakapan. Anda pertama kali dapat mengatakan atau melakukan, dan hanya kemudian memikirkan akibatnya. Mereka cenderung melakukan tindakan yang boleh menyebabkan ketagihan..

5) Masalah atas alasan emosi boleh menyebabkan kemarahan dan kekecewaan pada pesakit. Gejala bentuk penyakit ini:

  • perubahan mood yang berterusan;
  • ketidakupayaan untuk memotivasi diri dan mengekalkan motivasi;
  • rendah diri, tidak ada persepsi kritikan;
  • hiperaktif;
  • berlakunya perasaan keletihan yang berterusan;
  • kegembiraan saraf yang kerap.

Hiperaktif pada orang dewasa jauh lebih jarang berlaku daripada pada kanak-kanak dan gejala ini tidak selalu menunjukkan gangguan perhatian.

Sekiranya terdapat gejala-gejala ini, anda perlu menghubungi pakar dalam bidang ini untuk pemeriksaan dan penjelasan masalah.

Doktor utama yang dapat menentukan tahap kejadian adalah pakar neurologi, psikologi dan psikiatri.

Hanya setelah berunding dengan doktor, masalah dan kaedah rawatan dapat ditentukan sepenuhnya, kerana ini hanya dapat dinyatakan dalam setiap kes.

Pencegahan

Berkaitan dengan alasan-alasan yang dinyatakan di atas, dapat dilihat bahawa terdapat banyak faktor yang mempengaruhi penurunan perhatian dan mereka beragam, dan oleh itu mustahil untuk memberi nasihat monoselab tentang cara mengelakkan ini.

Dalam kes bukan klinikal, sangat disarankan untuk menjalani gaya hidup yang sihat, memberi rehat kepada tubuh dan semangat dengan tekanan biasa, mengubah jenis aktiviti semasa rehat.

Pada masa yang sama, pencegahan ada di tangan anda. Bagaimanapun, kita tahu bahawa lebih baik tidak membiarkan daripada menghapuskan akibatnya. Dengan sumber kami, anda boleh mengikuti latihan untuk menumpukan perhatian, dengan bantuan yang, jika boleh, mengelakkan situasi yang memerlukan penyertaan doktor.

Adakah anda suka artikel itu? Beritahu rakan anda:

Psikosis: jenis dan klasifikasi

Terdapat beberapa pendekatan yang berbeza untuk mengklasifikasikan jenis psikosis. Sistematisasi gangguan yang paling tepat adalah berdasarkan prinsip membahagikannya kepada beberapa kumpulan bergantung kepada sebab etiologi dan keadaan kejadiannya, mekanisme patogenetik perkembangan penyakit ini. Oleh itu, psikosis yang dihasilkan dikelaskan kepada beberapa jenis:

  • endogen - keadaan yang berkembang dengan kerosakan, kecacatan, penyakit organ-organ dalaman sekiranya tiada kerosakan otak;
  • eksogen - penyakit yang dimanifestasikan akibat kesan negatif faktor luaran, contohnya: mabuk.

Jenis psikosis endogen termasuk:

  • manic-depression, juga disebut sebagai gangguan afektif bipolar atau kemurungan endogen;
  • senil - pelanggaran akut aktiviti mental pada orang tua;
  • skizofrenia - gangguan keperibadian mendalam yang dicirikan oleh penyimpangan pemikiran yang ketara dan gangguan persepsi dengan kehadiran pada pesakit sensasi pengaruh kekuatan luar;
  • sikloid, dicirikan oleh perubahan mood yang tajam yang berterusan, perubahan aktiviti motor yang cepat;
  • simptomatik - keadaan yang disebabkan oleh perkembangan penyakit somatik yang mendasari.

Terdapat juga klasifikasi sindrom psikosis - pemisahan gangguan dalam penglihatan, bergantung pada gejala yang mendominasi pesakit. Menurut pembahagian ini, bentuk psikosis yang paling biasa adalah paranoid, hypochondriacal, depression, manic, depression-paranoid, depression-hypochondria.

Ia juga diterima untuk membahagikan psikosis kepada beberapa jenis:

  • organik - gangguan yang bermula selepas lesi otak traumatik, neuroinfeksi dan keadaan menyakitkan lain dari struktur kotak kranial, termasuk neoplasma;
  • berfungsi - keadaan yang timbul di bawah pengaruh faktor psikotraumatik luaran.

Mengikut intensiti gejala dan kadar perkembangannya, psikiatri membezakan jenis psikosis:

  • reaktif - patologi jiwa yang boleh dibalikkan, yang bermula sebagai akibat pendedahan kepada faktor psiko-traumatik yang lama bertindak;
  • akut - kecacatan patologi jiwa yang berkembang secara tiba-tiba dan cepat.

Dalam kerangka artikel ini, tidak mungkin untuk menggambarkan semua jenis gangguan psikotik yang ada dan dikaji yang mempunyai gejala tertentu dan timbul dengan alasan yang sah. Walau bagaimanapun, kami menunjukkan bahawa jenis psikosis yang paling biasa adalah:

  • alkohol logam, yang terbahagi kepada delirium tremens (delirium tremens), halusinosis (akut, subakut, kronik), keadaan delusi (khayalan penganiayaan dan paranoia), ensefalopati (Gaia-Wernicke, psikosis Korsakovsky, pseudoparalysis) dan keracunan patologi (epileptoid dan paranoid)
  • gangguan yang telah berkembang akibat penggunaan dadah dan penyalahgunaan bahan, seperti gangguan psikotik hash yang mempunyai kandungan manik, halusinasi-paranoid, kandungan depresi-hipokondria; episod psikotik dengan penggunaan LSD, phenamine; kokain, psikosis amfetamin dan lain-lain;
  • traumatik - gangguan mental yang berlaku dalam tempoh akut, jauh dan lewat selepas kecederaan otak traumatik atau kerosakan pada sistem saraf pusat;
  • pikun - perubahan besar dalam bidang mental yang berlaku pada orang yang berumur lanjut;
  • manik-depresif - anomali, yang dicirikan oleh kehadiran kemasukan kemurungan dan episod mania;
  • epilepsi - spesis fiksyen, pasca pasca dan interictal;
  • gangguan mental selepas bersalin;
  • vaskular - keadaan psikopatologi yang berkaitan dengan proses vaskular patogen;
  • skizofrenia - keadaan jiwa yang tidak normal, yang terbahagi kepada afektif, khayalan, halusinasi (lebih kerap - pseudo-halusinasi), hebephrenic, catatonic, satu-satu kesedaran seperti kesedaran;
  • histeris - gangguan dibahagikan kepada sindrom khayalan khayalan, pseudo-demensia (demensia palsu), sindrom regresi mental (fenomena "biadab"), puerilisme (manifestasi kekanak-kanakan pada pesakit dewasa), penderitaan psikogenik, sindrom Ganser (sindrom mimikulosis)).

Psikosis: Gangguan Fasa

Sebagai peraturan, psikosis mempunyai kursus berkala dengan kejang secara tiba-tiba atau kerap. Walau bagaimanapun, patologi psikotik juga boleh dicatat, memperoleh kursus berterusan dengan manifestasi gejala yang berterusan.

Fasa psikosis apa pun termasuk:

  • tahap prodromal - tempoh dari manifestasi gejala satu kali hingga demonstrasi berterusan berikutnya;
  • tahap psikosis yang tidak dirawat - selang dari awal demonstrasi berterusan gejala psikosis hingga saat rawatan penyakit;
  • fasa akut adalah tahap di mana puncak penyakit adalah ciri dan intensiti maksimum gejala gangguan diperhatikan;
  • sisa fasa - tahap penurunan intensiti gejala psikosis, berlangsung beberapa tahun.
  • Punca Kemurungan Yang teruk
  • Gejala dan tanda-tanda gangguan yang mendalam
  • Rawatan Gangguan Dalam

Kemurungan mendalam adalah gangguan mental yang agak kompleks yang berlaku disebabkan oleh banyak faktor. Hari ini, setiap orang kelima, tidak kira sama ada dia kaya, atau miskin, dikenali atau tidak dikenali, lelaki atau wanita, tiba-tiba boleh jatuh sakit. Dan jika bentuk kemurungan awal dapat disembuhkan dengan sendirinya, maka mustahil untuk menyingkirkan bentuknya yang berlarutan tanpa bantuan dari luar..

Walaupun telah dikatakan bahawa kemurungan boleh menyebabkan seseorang jatuh sakit, para saintis mendapati bahawa penyakit ini sering ditularkan dari ibu bapa kepada anak-anak mereka. Depresi adalah penyakit yang sangat teruk sehingga dalam banyak kes ditunjukkan pada gen orang yang sakit. Dan walaupun dia disembuhkan, gen akan kekal menjadi maklumat mengenai penyakit ini. Tetapi jika ibu bapa menderita gangguan yang mendalam, maka ini bukan jaminan bahawa anak-anak mereka akan jatuh sakit. Mereka hanya mempunyai kecenderungan untuk penyakit yang dapat berkembang menjadi kemurungan nyata di bawah pengaruh faktor luaran yang kuat..

Pertama sekali, orang yang mengalami situasi kehidupan yang negatif dan tidak stabil terhadap tekanan mengalami kemurungan yang mendalam. Sebagai contoh, gangguan boleh berlaku akibat kematian orang yang disayangi, atau bahkan masalah di tempat kerja. Setiap orang mempunyai kadar tekanan yang berbeza, dari mana dia boleh jatuh sakit.

Punca Kemurungan Yang teruk

Penyebab psikologi dan fisiologi kemurungan teruk dikenal pasti..

1. Penyebab psikologi utama adalah tekanan dan trauma mental. Ini merangkumi bukan sahaja faktor mental semata-mata, malah kekerasan fizikal. Walaupun kecederaan seperti itu pada tubuh hilang setelah beberapa waktu, ia dapat dilihat pada keadaan mental seseorang kerana keadaan tertentu. Mereka boleh meregangkan walaupun sejak kecil. Bukan sebab terakhir adalah kekecewaan (harapan yang tidak dipenuhi) dan krisis eksistensial (kehilangan makna hidup).

2. Penyebab fisiologi agak mudah, ia sering berlaku pada hampir semua orang. Antaranya ialah:

  • kerja berlebihan;
  • keletihan;
  • penyalahgunaan alkohol, dadah;
  • kecederaan kepala;
  • pemakanan yang buruk;
  • kehidupan seks yang tidak teratur, pergantungan pada "strawberi";
  • gaya hidup yang tidak aktif dan lain-lain.

Tetapi lebih kerap daripada itu, kemurungan yang teruk bukan disebabkan oleh satu, tetapi oleh beberapa sebab dari pelbagai kumpulan. Rawatannya yang seterusnya harus meneutralkan sebab-sebab ini..

Gejala dan tanda-tanda gangguan yang mendalam

Cukup mudah untuk membezakan pesakit seperti itu dari orang lain, kerana dia boleh menderita: penurunan aktiviti dan tenaga, kurang selera makan dan keyakinan diri, idea bersalah yang obsesif dan bahkan bunuh diri, gangguan tidur dan gejala serupa lainnya. Tetapi tanda-tanda utama kemurungan yang diperhatikan setiap hari adalah mood yang tidak baik, penurunan tumpuan, kehilangan minat terhadap semua yang berlaku, dan penghambatan umum. Semua ini membawa kepada penurunan berat badan yang ketara dalam beberapa kes..

Walaupun terdapat simptom yang agak rumit, pesakit sangat menyedari keadaannya dan sering kali dia boleh meminta bantuan psikologi. Kadang-kadang berlaku kemurungan depresi, yang dicirikan oleh penghambatan sepenuhnya. Pesakit berfikir bahawa dia bersalah atas sesuatu, kecelaruan hypochondriacal diperhatikan. Kemurungan mendalam yang berpanjangan dapat dicirikan oleh halusinasi ketika pesakit mendengar suara yang menuduhnya melakukan sesuatu.

Rawatan Gangguan Dalam

Walau bagaimanapun, orang seperti itu perlu mengalihkan perhatiannya dari semua urusan biasa di mana penyebab gangguan itu dapat disembunyikan. Ia boleh menjadi sukan, hobi, kreativiti. Sekiranya anda mempunyai haiwan kesayangan, maka anda perlu meluangkan lebih banyak masa untuk berkomunikasi dengannya. Dalam beberapa kes, komposisi muzik yang direka khas membantu. Tetapi agak sukar untuk sembuh dari kemurungan anda sendiri..

Anda boleh mencuba mengubati penyakit ini dengan vitamin A, B, C. Wanita hamil harus berhati-hati, kerana kemurungan boleh menyebabkan keguguran, jadi anda boleh menggunakan produk dengan vitamin tersebut secara eksklusif untuk pencegahan.

Untuk merawat gangguan yang mendalam, gunakan:

  • antidepresan trisiklik yang mendorong pembebasan serotonin dan norepinefrin;
  • antidepresan atipikal;
  • perencat selektif;
  • antidepresan serotonergik;
  • antidepresan kumpulan NASA;
  • Perencat MAO.

Semua ubat ini ditetapkan secara eksklusif oleh doktor, jadi anda tidak boleh mengambilnya sendiri. Cadangan penggunaan ubat tertentu hanya berlaku setelah kajian menyeluruh mengenai gejala penyakit dan keparahannya.

Spesies penyakit biri-biri dan gejala umum

Semua penyakit domba mempunyai beberapa tanda yang serupa di mana mereka dapat dikenali..

Ini termasuk:

  • kenaikan suhu badan;
  • kekurangan selera makan;
  • kelesuan dan apatis;
  • senak, cirit-birit dan muntah;
  • kegembiraan saraf.

Rambut haiwan gugur, mata tumbuh kusam, koordinasi pergerakan terganggu. Seekor domba boleh jatuh sakit pada usia berapa pun, oleh itu, ketika membeli anak domba, penting untuk memperhatikan keadaan kesihatannya. Agar tidak membuat kesilapan dalam pilihan, anda perlu mengetahui dengan tepat semua penyakit domba dan mengenalinya dengan betul.

Apabila disimpan di kawasan yang lembap dan kurang berventilasi, domba sering menderita penyakit paru-paru (radang paru-paru dan bronkopneumonia). Penyakit berjangkit disebabkan oleh bakteria dan virus. Yang paling biasa di antaranya adalah bradzot, cacar, listeriosis, enterotoksemia, mastitis, agalaktia, dll..

Penyakit tidak berjangkit (tidak berjangkit) termasuk:

  • kembung parut;
  • otot putih
  • keracunan;
  • penyakit bising;
  • paronychia.

Banyak penyakit boleh disebabkan oleh jangkitan dengan parasit, seperti piroplasmosis, helminthiasis, echinococcosis atau coenurosis.

Tidak berjangkit atau tidak berjangkit, mereka menyebut penyakit yang tidak membahayakan individu yang sihat. Ini termasuk penyakit paru-paru dan saluran pencernaan, tulang dan sendi. Mereka timbul kerana pemakanan yang tidak betul, kekurangan vitamin dan mineral dalam badan.

Penyakit ini merupakan ciri khas haiwan muda, berumur 3 hingga 9 minggu. Sebabnya adalah kekurangan zat makanan dan kekurangan makanan tambahan vitamin dan mineral dalam diet domba, penurunan pengeluaran susu mereka, dan perawatan anak domba yang tidak mencukupi. Bayi yang tidak mendapat cukup nutrien dengan susu ibu mula menggigit dan menelan rambut domba. Benjolan bulu tidak dicerna dan menetap di abomasum, membentuk bola lebat (bezoars).

Pada peringkat awal penyakit, haiwan berasa sihat.

Tetapi, setelah beberapa lama, gejala pertama muncul:

  • kegelisahan;
  • tympany parut;
  • kenaikan suhu;
  • sembelit;
  • nadi dan pernafasan yang kerap;
  • penolakan air dan makanan;
  • asfiksia.

Sebagai peraturan, menolong haiwan yang sakit gagal, dan mati kerana tercekik.

Keracunan dan Paronychia

Makan makanan berkualiti rendah atau rumput beracun oleh haiwan boleh menyebabkan keracunan teruk. Ia dicirikan oleh kehadiran cirit-birit dan muntah, kurang selera makan dan demam tinggi. Keracunan adalah bahaya besar bagi haiwan muda. Sebagai pertolongan cemas, pastikan anda melakukan lavage gastrik dengan 10% garam atau minyak sayuran.

Paronychia atau reput kuku adalah keradangan purulen dari pulpa. Haiwan itu mengalami kesakitan yang teruk, dan sukar bergerak. Pembengkakan anggota badan, stratifikasi plat berkuku berlaku. Untuk mengelakkan penyakit, disarankan untuk memotong kuku tepat pada waktunya..

Penyakit otot putih anak domba

Ini adalah penyakit serius, yang sering menyerang haiwan muda, di bawah usia 3-4 bulan. Ia membawa kepada distrofi otot, kerangka, perubahan nekrobiotik pada jantung dan sistem saraf yang lengkap. Penyebab penyakit ini adalah diet yang tidak seimbang, pengambilan vitamin B yang tidak mencukupi, selenium, tembaga, mangan, kobalt, vitamin E dan fosfor dalam badan. Pada tahap yang lebih besar, ini berlaku untuk rahim hamil dan menyusui.

Penyakit ini tidak dapat disembuhkan, dan untuk pencegahannya, perlu memasukkan semua jenis suplemen vitamin-mineral dalam makanan domba tepat pada waktunya. Anak domba yang baru lahir diberi suntikan zat besi intramuskular untuk mencegah penyakit otot putih. Kejadian tinggi diperhatikan di ladang di mana makanan berkualiti rendah, jerami mentah digunakan, standard kebersihan dilanggar.

Perut kembung (tympanum) pada parut boleh berlaku kerana haiwan memakan sejumlah besar rumput segar atau makanan berkualiti rendah. Ia dicirikan oleh pembentukan gas di salah satu ruang perut.

Tanda-tanda kembung parut:

  • kebimbangan dan ketakutan;
  • kehilangan gula-gula getah;
  • kekurangan selera makan;
  • dyspnea;
  • peningkatan berpeluh;
  • kembung.

Rawatan sebelum waktunya boleh membawa maut. Untuk meringankan keadaan haiwan itu, dia diberi urut parut, dan tabung khas dimasukkan ke dalam mulutnya untuk melepaskan gas. Anda boleh memberi domba yang sakit sedikit timpanol yang dilarutkan dalam air atau 250-300 ml minyak sayuran.

Penyakit domba yang paling teruk dianggap berjangkit. Mereka disebarkan dengan cepat dari satu haiwan ke haiwan lain, dengan serta-merta meliputi seluruh populasi dan sukar dirawat.

Penyakit ini disebabkan oleh bakteria anaerob clostridium, yang mempengaruhi usus dan sistem saraf. Ia membiak dengan cepat, diserap ke dalam aliran darah dan menghasilkan toksin, yang membawa kepada kematian haiwan. Spora bakteria memasuki badan biri-biri bersama dengan rumput, biji-bijian dan air kotor.

Tanda-tanda pertama enterotoksemia:

  • menguning membran mukus;
  • kekejangan
  • kekurangan selera makan;
  • anemia;
  • cirit-birit dan muntah;
  • pergerakan dan melompat yang huru-hara.

Sekiranya rawatan dimulakan pada peringkat awal, maka haiwan itu dapat diselamatkan. Untuk ini, serum hiperimun dan antibiotik digunakan. Vaksinasi berkala yang tepat pada masanya (dua kali setahun) akan membantu mencegah penyebaran penyakit.

Penyakit ini sangat sukar dibawa oleh lembu kecil (domba dan kambing), dan kebanyakan ternakan mati. Cacar disebabkan oleh virus yang sangat berbahaya dan mengandungi DNA yang tersimpan di dalam tubuh haiwan yang sakit dan yang sudah sakit.

  • demam;
  • keguguran rambut;
  • ruam vesikular pada kulit;
  • keletihan;
  • kenaikan suhu badan;
  • penolakan makanan;
  • air liur yang banyak;
  • bengkak kelopak mata;
  • konjungtivitis;
  • pembuangan hidung.

Sekiranya haiwan yang sakit dijumpai, ia dikuarantin, dan doktor haiwan menetapkan terapi antibiotik. Sekiranya rawatan tidak mendatangkan hasil, maka lebih baik domba melakukan euthanize dan membakar mayat. Untuk pencegahan jangkitan, vaksinasi wajib dilakukan..

Ini adalah penyakit berjangkit akut yang paling cepat yang menyebabkan keradangan pada abomasum, mabuk badan secara umum dan kematian haiwan. Yang paling mudah diserang penyakit ini adalah orang dewasa, domba atau anak domba yang diberi makan dengan baik di bawah usia 3 bulan. Ejen penyebab bradzot adalah bacillus anaerob yang memasuki badan dengan air dan rumput. Ia boleh disebarkan melalui kontak langsung dengan haiwan yang sakit.

  • koordinasi pergerakan terjejas;
  • keadaan teruja (ketakutan atau pencerobohan);
  • mencengkam gigi;
  • kekejangan
  • peningkatan suhu yang mendadak;
  • buih berdarah dari mulut.

Sebagai peraturan, rawatan tidak membawa hasil yang positif, dan haiwan yang sakit mati 4-6 jam setelah dijangkiti.

Nama lain untuk penyakit ini adalah adenomatosis paru. Ia disebarkan oleh titisan udara dan dicirikan oleh masa inkubasi yang panjang. Apabila penyakit ini memasuki tahap kronik, peningkatan sel epitelium paru-paru diperhatikan pada haiwan, yang menyebabkan terjadinya komplikasi bersamaan (katarrhal pneumonia).

  • pernafasan yang sukar;
  • batuk;
  • pelepasan bernanah dari hidung.

Mustahil untuk menyembuhkan hiperplasia, ia tidak simptomatik untuk waktu yang lama, yang penuh dengan jangkitan dan kematian seluruh kawanan. Hanya vaksinasi tepat pada masanya domba yang sihat dan karantina orang yang sudah sakit dapat membantu.

Listeriosis berjangkit, agen penyebabnya adalah mikroorganisma bakteria, tidak kurang berbahaya bagi domba. Boleh menyebabkan mastitis dan sepsis, mempengaruhi sistem saraf haiwan. Penyakit ini, dalam hampir 100% kes, menyebabkan kematian. Terdapat beberapa cara penularan listeriosis: kontak, oral fecal, udara atau makanan. Pembawa penyakit ini boleh menjadi kutu, kutu ixodid dan kutu..

  • kekejangan
  • hilang selera makan;
  • kelesuan dan kelemahan;
  • lumpuh anggota badan;
  • gangguan sistem muskuloskeletal.

Tidak ada penawar untuk penyakit ini. Hanya langkah vaksinasi dan karantina yang dapat membantu..

Ini adalah proses keradangan parenkim akut di rahim, yang disebabkan oleh mikrokoccus, Staphylococcus aureus dan purulen biru-hijau. Ia timbul kerana keadaan yang tidak sesuai untuk menjaga anak lembu, dan muncul 2-3 minggu setelah kelahiran. Anak domba boleh dijangkiti dari ibu yang sakit, yang menyebabkan perkembangan radang paru-paru, demam dan mabuk umum..

  • haba;
  • udder bengkak panas;
  • nadi cepat;
  • konjungtivitis dan rinitis;
  • kekurangan selera makan;
  • kehilangan gula-gula getah;
  • susu berair dengan darah.

Di masa depan, pembengkakan udang menyebar ke pinggul dan peritoneum, gangren berkembang, dan haiwan itu mati dalam 3-4 hari. Pada tanda-tanda pertama penyakit ini, penisilin diberikan secara intramuskular (3-4 kali sehari), dan secara intravena - 5% kalium klorida.

Selalunya dijumpai pada betina, semasa menyusui dan kehamilan. Ejen penyebab penyakit ini adalah mycoplasma, yang mempengaruhi kelenjar susu, mata dan sendi, yang pada 40% kes menyebabkan kematian haiwan.

  • apatis dan kelesuan;
  • pelepasan purulen dari rahim, ruam;
  • kenaikan suhu;
  • mastitis;
  • abses.

Rawatan terdiri daripada menggunakan suntikan tetrasiklin intramuskular dan penggunaan sediaan topikal simptomatik..

Mulakan sekarang!