Miniflebektomi kosmetik

Miniflebectomy adalah teknik moden untuk menghilangkan vena varikos menurut Varadi. Prosedur ini melibatkan penggunaan cangkuk phlebectomy dari pelbagai ukuran dan konfigurasi, spatula, jarum berdiameter kecil. Manipulasi membolehkan anda membuang urat yang terkena dari pelbagai ukuran, boleh bertindak sebagai prosedur utama atau menjadi sebahagian daripada terapi kompleks menggunakan frekuensi radio atau penghapusan laser.

Miniflebectomy (kategori pertama)25 000.00
Miniflebectomy (kategori ke-2)35 000.00
  • hanya anestesia tempatan yang diperlukan;
  • ukuran tusukan untuk akses hanya hingga 2 mm;
  • urat yang terkena dibawa keluar, kemudian dikeluarkan di luar tusukan;
  • semasa miniflebectomy, tidak ada jahitan yang digunakan pada tempat tusukan - tampalan khas sudah mencukupi;
  • bukannya pembalut selama 1-2 minggu memakai pakaian rajut elastik.
  • jejak berterusan di lokasi intervensi, yang hilang setelah 1-2 bulan;
  • hiperpigmentasi kulit di sepanjang vena yang jauh juga hilang selepas 1-2 bulan;
  • ini masih merupakan campur tangan pembedahan, oleh itu memerlukan doktor yang berkelayakan dan peralatan klinik yang mencukupi. Miniphlebectomy urat boleh disertai dengan komplikasi yang wujud dalam campur tangan pembedahan.
  • prosedurnya sangat menyusahkan, tetapi tidak terlalu lama di tangan profesional.

Petunjuk untuk miniflebectomy

Petunjuk utama untuk penggunaan teknik ini dalam bentuk tulennya adalah keperluan untuk membuang vena varikos segmental (aliran masuk urat saphenous utama yang terjejas) sekiranya tiada atau terdapat refluks patologi di sepanjang urat batang utama.

Miniflebektomi kosmetik selalunya merupakan komponen operasi "besar" - manipulasi digunakan dalam sepasang EVLO, RFA. Teknik lain diperlukan untuk menghilangkan refluks darah di urat saphenous utama. Mereka boleh dilakukan serentak dengan miniflebectomy atau secara berasingan, beberapa bulan sebelumnya.

Kontraindikasi untuk miniflebectomy urat

  1. Hipertensi arteri dekompensasi.
  2. Trombophlebitis aktif, masalah dengan pembekuan darah.
  3. Masalah serius dengan sistem paru-paru atau kardiovaskular.
  4. Sebarang lesi kulit di kawasan yang diduga campur tangan (eksim, dermatitis, dll.).
  5. Keadaan badan yang teruk, penyakit berjangkit akut.
  6. Penyakit atau keadaan yang mempengaruhi mobiliti pesakit.
  7. Kehamilan dan tempoh penyusuan.

Ciri-ciri miniflebectomy

Sebelum prosedur, pesakit mesti lulus senarai ujian yang diperlukan, menjalani kajian yang diperlukan. Sebagai peraturan, ini adalah KLA, penanda hepatitis B dan C, ujian untuk RW, HIV, ujian untuk pembekuan terjejas dan hemostasis platelet vaskular. Bagi pesakit yang berumur lebih dari 40 tahun, disarankan untuk melakukan ECG dan mendapatkan pendapat ahli terapi.

  1. Penanda tepat variasi dilakukan (menggunakan ultrasound).
  2. Anestetik paravasal (cincang vena tempatan) dilakukan.
  3. Tusukan kulit dilakukan, biasanya sepanjang urat varikos. Jarak di antara mereka ditentukan oleh banyak faktor: kekuatan dan kemuluran urat, kehadiran cabang, penggunaan spatula khas (saya berusaha menjadikannya sekecil mungkin untuk mencapai kesan kosmetik yang paling ketara).
  4. Segmen varikos dikeluarkan.
  5. Pada akhir prosedur miniflebectomy, pembalut pelekat khas digunakan pada luka, dan penggelek diletakkan di sepanjang urat yang dikeluarkan. Kaki boleh dibalut.
  6. Pakai kaus kaki mampatan (kelas mampatan ke-2).
  7. Pemantauan pesakit jangka pendek.

Selepas prosedur, pesakit boleh meninggalkan klinik dengan sendiri..

Semasa tempoh pemulihan selepas miniflebectomy, perlu memakai pakaian rajut khas. Untuk keselesaan pesakit, doktor

Semasa tempoh pemulihan selepas miniflebectomy, perlu memakai pakaian rajut khas. Untuk keselesaan pesakit, ubat anti-radang boleh diresepkan selama 1-2 hari selepas campur tangan.

Selama 2 hari selepas miniflebectomy, kaus kaki mampatan dipakai secara berterusan. Kemudian setelah berpakaian, ia boleh dipakai hanya pada waktu siang selama 1-2 minggu. Selepas ini, pesakit datang untuk pemeriksaan.

Saya menggunakan terapi lanjutan untuk urat varikos. Pesakit menjalani diagnostik dan terapi dalam keadaan selesa menggunakan peralatan moden.

Klinik Pembedahan Plastik
dan profesor kosmetologi Blokhin S.N.
dan Dr. Wolf I.A..

Miniflebectomy adalah salah satu kaedah rawatan pembedahan vena varikos. Sebagai operasi bebas, ia dilakukan apabila aliran masuk rosak tanpa mengubah batang vena utama vena saphenous, tetapi paling sering ia dilakukan sebagai tahap akhir phlebectomy, laser atau radiofrequency obliteration untuk membuang sisa kapal kecil.

Sebelum campur tangan, selain pemeriksaan standard, termasuk EKG, jumlah darah lengkap, pembekuan, sinar-X, ujian untuk kehadiran hepatitis, HIV dan RW, angioscanning ultrasound menyeluruh dilakukan.

Sebelum dan selepas

Rawatan urat varikos pada lelaki dengan laser intravaskular (EVLO) + miniflebectomy di kolam MPV (vena saphenous kecil). Hasil selepas 3 bulan.

Rawatan urat varikos pada wanita dengan pembekuan laser endovasal (EVLK) + miniflebectomy di lembangan BPV (vena saphenous besar) + skleroterapi. Hasil selepas 4 bulan.

Rawatan urat varikos yang rumit oleh trombophlebitis pada seorang lelaki dengan pembekuan laser endovasal (EVLK) + miniflebectomy di lembangan BPV (vena saphenous besar) + skleroterapi. Hasil selepas 4 bulan.

Rawatan urat varikos yang rumit oleh ulser trofik pada seorang wanita menggunakan pembekuan laser endovasal (EVLK) + miniflebectomy di lembangan BPV dan MPV (vena saphenous besar dan kecil) + skleroterapi. Hasil selepas 1 tahun.

Rawatan urat varikos pada lelaki dengan pembekuan laser endovasal (EVLK) + miniflebectomy di lembangan BPV (vena saphenous besar) + skleroterapi. Hasil selepas 4 bulan.

Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tumescent tempatan. Sejurus sebelum campur tangan, penandaan urat yang dikeluarkan dikeluarkan. Dengan menggunakan pisau bedah dengan pisau segitiga, tusukan miniatur dengan diameter 1-2 mm dilakukan. Dengan bantuan mereka, kapal yang terjejas dibawa ke permukaan dengan menggunakan cangkuk khas dan dikeluarkan. Titik penarikan kulit pada masa ketegangan urat menentukan lokasi tusukan seterusnya. Pendarahan dihentikan oleh pemampatan tempatan. Urutan operasi diulang sehingga kapal yang diperlukan dikeluarkan sepenuhnya..

Oleh kerana akses ke urat melalui tusukan, jahitan kulit tidak diperlukan. Setelah selesai campur tangan, pembalut mampatan digunakan pada anggota badan. Pesakit masih dalam pemerhatian selama beberapa jam, selepas itu dia mungkin pulang ke rumah.

Dalam beberapa minggu setelah melakukan miniflebectomy, lebam mungkin tetap berada di kawasan intervensi, dan hiperpigmentasi di sepanjang vena yang dikeluarkan dapat terjadi selama sekitar satu bulan. Rata-rata, semua jejak operasi yang kelihatan hilang dalam beberapa bulan. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, komplikasi seperti trombosis urat dalam, jangkitan luka dan munculnya parut kasar di tempat tusukan berlaku.

Mengenakan kaus kaki kompresi dan terapi phlebotropic disyorkan dalam sebulan. Anda harus menahan diri dari mengunjungi tab mandi atau sauna, aktiviti fizikal yang ketara.

Campur tangan pembedahan yang dilakukan bukan sahaja dapat mencapai kesan kosmetik yang ketara, tetapi juga untuk mencegah perkembangan kekurangan vena kronik. Walau bagaimanapun, ia tidak menghilangkan penyebab vena varikos itu sendiri, oleh itu, pada masa akan datang, prinsip rawatan konservatif akan diperlukan untuk mengelakkan kambuh penyakit ini.

Antara kontraindikasi untuk melakukan miniflebectomy, biasanya ditunjukkan:

  • luka kulit atau proses keradangan di kawasan yang disyaki campur tangan,
  • darah tinggi,
  • iskemia jantung,
  • penyakit berjangkit,
  • kegagalan pulmonari,
  • diabetes,
  • kehamilan dan penyusuan.

Perundingan dan diagnostik

Perundingan ahli phlebologist dengan ultrasound urat pada bahagian bawah kaki

Peperiksaan Pasca Operasi - PERCUMA!

Manipulasi: prosedur dan operasi

Pembekuan laser endovaskular pada urat pada satu anggota bawah, tahap kerumitan 1

Pembekuan laser endovaskular urat pada satu anggota bawah, kesukaran kategori 2

Miniflebectomy menurut teknologi Jerman Varadi pada satu anggota bawah, 1 kategori kerumitan

Miniflebectomy mengikut teknologi Jerman Varadi pada satu anggota bawah, kesukaran kategori 2

Miniflebektomi terpencil mengikut teknologi Jerman Varadi pada satu anggota bawah

Satu sesi sclerotherapy, sclerotherapy bentuk busa busa, mikroskleroterapi pada satu anggota bawah

Ulasan dan gambar pesakit

Pesakit dari Sudan (Ogos 2019):
(Ulasan oleh Dr. Naydenov NP) Seorang pesakit dari Sudan yang jauh datang ke Rusia untuk merawat urat varikos di kakinya. (Menurut program pelancongan perubatan.) Saya berpaling untuk berunding, pemeriksaan sistem vena dilakukan. Diagnosis dengan vena varikos di kaki kiri. Pesakit menjalani rawatan, pembekuan laser endovasal + miniflebectomy vena varikos saphenous + skleroterapi. Operasi dilakukan secara rawat jalan, tanpa pembedahan pembedahan dan anestesia, di bawah anestesia tempatan. Selepas rawatan, pesakit dipantau selama 5 hari, menghadiri pemeriksaan kawalan. Setelah berjaya, pesakit dijelaskan cadangannya, dan setelah 5 hari dengan kaki yang sihat, dia pulang ke benua lain.

Dalam foto: keadaan pesakit sebelum rawatan dan gambaran skema vena varikos yang memerlukan pembetulan.

Lyudmila (Julai 2016):
Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada doktor-ahli phlebologist Naydenov Nikolay Petrovich untuk operasi tersebut. Penghapusan frekuensi radio pada urat saphenous yang hebat dan miniflebectomy pada anggota bawah kiri dilakukan. Semuanya dilakukan dengan berkualiti tinggi dan hebat. Sambutan hangat, profesionalisme dan perhatian yang tinggi, cinta akan pekerjaan saya, mesra dalam komunikasi membolehkan saya tanpa ragu-ragu dan tidak takut untuk melakukan pembedahan pada kaki yang lain. ANDA Kesihatan dan Kesejahteraan.

Miniflebectomy: apa itu, operasi pada Varadi, Muller, ulasan, gambar sebelum dan selepas, kos

Apa maksud artikel ini?

Miniflebectomy, apa itu?

Miniflebectomy adalah operasi invasif minimum untuk menghilangkan urat varikos pada kaki.

Artikel tersebut menerangkan teknik miniflebectomy menurut Varadi dan Muller, kelebihan dan kekurangan teknik tersebut, kos operasi, tinjauan pesakit dan doktor profesional.

Artikel ini juga membentangkan foto sebelum dan sesudah miniflebectomy dan perbandingan teknik dengan operasi moden yang lain.

Dengan masalah seperti vena varikos, sebilangan besar orang menghadapi. Sehingga kini, dalam memerangi penyakit ini, banyak kaedah digunakan yang bertujuan untuk pemulihan pesakit yang cepat dengan campur tangan kecil dalam fungsi sistem vaskular. Bergantung pada tahap perkembangan penyakit, pakar mungkin mengesyorkan mengambil ubat, menggunakan salap, dan juga kaedah lain. Walau bagaimanapun, jangan tunggu keajaiban - sukar untuk memulihkan urat yang terkena, itulah sebabnya pesakit mungkin diresepkan operasi miniflebectomy, yang membolehkan anda menyelesaikan masalah vaskular dengan cepat.

Apakah dia

Jenis terapi untuk vena varikos adalah salah satu kaedah intervensi invasif minimum, semasa pelaksanaannya yang mana pakar membuang urat yang terkena. Semasa operasi, anestesia umum atau tempatan digunakan (pilihan ini digunakan lebih kerap).

Baru-baru ini, penyingkiran dilakukan mengikut kaedah Narat, tetapi setelah pembedahan, bekas luka besar tetap ada di permukaan kulit, kerana operasi disertai dengan sayatan besar. Hari ini, dalam bidang phlebology, ada cara lain untuk menghilangkan penyakit seperti trombosis dan vena varikos, dan hanya ulasan positif mengenainya.

Ahli phlebologists moden sering menggunakan miniflebectomy menurut Varadi. Ini adalah kaedah yang baik untuk mengatasi masalah vena varikos, yang semakin merebak. Tidak kurang popular dan diminati, yang disahkan oleh ulasan, adalah miniflebectomy menurut Muller. Apa keistimewaan prosedur ini, dan hasil apa yang dapat diperoleh setelah operasi? Adakah terdapat perbezaan mendasar antara mereka dan langkah-langkah apa yang harus diambil dalam tempoh selepas operasi? Jawapan untuk ini dan banyak soalan lain boleh didapati di bahan kami..

Operasi dilakukan dengan urat varikos.

Dalam kes apa ia digunakan

Vena varikos boleh muncul setelah kehamilan, kerana kekurangan aktiviti fizikal dan untuk beberapa sebab lain yang menyebabkan kerosakan vaskular. Terlepas dari apa yang menyebabkan kemunculan penyakit ini, miniflebectomy diresepkan jika pesakit mengalami gangguan berikut dalam fungsi sistem vena:

  • Kemunculan urat yang melebar, serta pembentukan nod.
  • Mengalami trombosis (boleh mempengaruhi injap vena).
  • Sekiranya perlu mengeluarkan kapal permukaan berdiameter kecil (tidak lebih dari 1 cm).

Teknik ini digunakan sebagai prosedur bebas atau bersama dengan kaedah intervensi pembedahan yang lain. Selalunya, miniflebectomy disertai dengan sclerotherapy, serta pembekuan laser dan jenis prosedur lain. Penambahan diperlukan sekiranya pesakit mengalami gangguan serius (adanya trombophlebitis, dll.).

Miniflebectomy sebagai kaedah bebas digunakan hanya dalam kes perkembangan awal vena varikos, apabila pesakit tidak mengalami gangguan serius.

Gambar sebelum dan selepas miniflebectomy

Kelebihan

Kaedah yang sama untuk merawat saluran darah sering digunakan, kerana ia mempunyai banyak kelebihan berbanding kaedah lain:

  1. Semasa melakukan miniflebectomy, sayatan dibuat dalam ukuran kecil, sehingga setelah operasi tidak ada bekas luka yang terlihat dan kecacatan kosmetik lain, yang disahkan oleh tinjauan yang signifikan.
  2. Ia dilakukan di bawah anestesia tempatan, yang mengelakkan kerosakan pada batang saraf.
  3. Pesakit mendapat hasil yang sangat baik, sambil bertolak ansur dengan operasi (video dapat dilihat di Internet).
  4. Pesakit tidak mengalami kesakitan.
  5. Selepas miniflebectomy, penginapan di hospital tidak diperlukan.

Di samping itu, tidak perlu menjahit dan ligasi urat. Miniflebectomy memberikan keupayaan untuk sepenuhnya menghilangkan urat yang terkena, prosedurnya digunakan tanpa mengira kawasan pembentukan pelanggaran. Jarum yang sangat nipis digunakan untuk memberi ubat bius..

Kekurangan campur tangan

Akibat yang boleh dihadapi selepas miniflebectomy:

  • Kemunculan tanda gelap di permukaan kulit.
  • Dalam beberapa kes, semasa melakukan operasi, anda mungkin mengalami hiperpigmentasi.
  • Reaksi buruk terhadap bahan yang digunakan mungkin berlaku..

Hanya doktor yang hadir yang dapat menentukan jenis operasi untuk menghilangkan vena varikos.

Perlu diperhatikan bahawa keputusan mengenai apakah operasi ini dapat digunakan (hanya bergantung pada ulasan) tidak dapat dibuat tanpa berunding terlebih dahulu dengan pakar, kerana hanya dia yang dapat menjadwalkan operasi dengan mempertimbangkan keunikan perkembangan patologi vaskular, serta kehadiran penyakit bersamaan dan keadaan umum organisma.

Apa variasi yang ada

Sebelum memilih pilihan yang tepat untuk prosedur, anda perlu mengkaji ciri masing-masing. Sekiranya terdapat urat varikos, sangat berisiko untuk tidak mengambil langkah-langkah dengan harapan kapal yang terkena sembuh sendiri, di bawah pengaruh ubat-ubatan. Miniflebectomy (walaupun pusat perubatan yang sangat popular menawarkan harga yang kompetitif) membolehkan anda dengan cepat menghilangkan kawasan pengembangan atau pemadatan urat dan dilakukan dengan dua cara:

Operasi mengikut kaedah Varadi

Ia dikembangkan oleh pakar Jerman Zoltan Varadi. Inti kaedahnya adalah untuk menghilangkan urat melalui pelaksanaan sayatan kecil yang dibuat oleh cangkuk khas. Prosedur ini memberikan hasil yang sangat baik dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Jenis miniflebectomy ini dapat ditambah dengan penghapusan kapal (frekuensi radio). Ramai orang tertanya-tanya berapa hari operasi itu berlangsung. Ia dihasilkan dengan cepat, dan pesakit tidak perlu tinggal di kemudahan perubatan untuk jangka masa yang lama. Pada akhir operasi, semua kawasan pembuangan vaskular ditutup dengan plaster khas.

Pembedahan Muller

Pilihan lain yang mungkin untuk memerangi patologi dengan berkesan. Teknik rawatan ini sangat kerap digunakan. Semasa dijalankan, kawasan urat yang rosak dikeluarkan melalui tusukan kecil. Di samping itu, teknik ini menyediakan ligasi kapal berlubang yang terletak di bahagian bawah kaki. Untuk menutup kawasan tusukan, sapukan satu set pelekat khas. Pembedahan Müller dapat diterima dengan baik oleh pesakit. Lebih-lebih lagi, pada hari yang sama anda boleh pulang ke rumah, kerana pesakit dapat bergerak secara bebas.

Ciri utama teknik Mueller adalah bahawa pesakit dapat melupakan urat varikos selamanya, iaitu, dia tidak akan menghadapi perkembangan semula penyakit ini setelah beberapa lama. Di samping itu, kecacatan kosmetik tidak muncul pada kulit pesakit. Harga dan jangka masa operasi akan bergantung pada ciri-ciri perkembangan penyakit, kawasan penyingkiran saluran darah dan banyak faktor lain.

Proses persediaan untuk prosedur

Miniflebectomy adalah operasi yang agak mudah, tetapi walaupun demikian, pesakit harus melakukan langkah-langkah persediaan tertentu:

  • Darah (pemeriksaan umum).
  • X-Ray dada.
  • Air kencing (berikan hasil analisis umum).
  • Ujian darah untuk HIV, serta kehadiran sifilis, dll..

Pakar boleh menetapkan ujian tambahan, bergantung pada kategori umur pesakit.

Tempoh operasi adalah dalam masa 40 minit. Selepas miniflebectomy, pesakit berada di bawah pengawasan pakar selama kira-kira 2 jam.

Pada keesokan harinya selepas operasi, orang yang dikendalikan mesti menggunakan jenis pakaian mampatan atau pembalut elastik.

Mereka harus dipakai hampir sepanjang waktu, dan mengenai tempoh penggunaan atribut ini, maklumat yang tepat harus diberikan oleh pakar. Pemampatan diperlukan untuk mengelakkan pelanggaran serius setelah pembedahan, oleh itu, anda tidak boleh mengabaikan pemakaian pakaian khas (stoking, pakaian ketat).

Kos pembedahan miniflebectomy

Harga bergantung pada tahap pengabaian vena varikos, dan juga jumlah anggota badan yang dikendalikan. Kos anggaran prosedur boleh didapati di jadual yang dicadangkan..

Miniflebectomy: intipati dan kemungkinan operasi, kelakuan, tempoh selepas operasi

Pengarang: Averina Olesya Valeryevna, calon sains perubatan, ahli patologi, guru pat jabatan. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Phlebectomy adalah pembedahan membuang vena varikos untuk tujuan terapi dan kosmetik..

Sistem vena pada kaki diwakili oleh urat dalam, urat saphenous, serta urat berlubang yang menghubungkan vena subkutan dan mendalam. Penyakit varikos yang kita panggil pengembangan dan kegagalan urat saphenous. Di kaki terdapat dua daripadanya - urat saphenous besar dan kecil dengan anak sungai.

Untuk menghilangkan refluks vena (iaitu, pengembalian darah) untuk hari ini hanya mungkin dilakukan dengan membuang saluran untuknya. Oleh itu, kaedah utama rawatan urat varikos pada bahagian bawah kaki adalah penyingkiran vena saphenous.

Aliran darah dilakukan terutamanya melalui urat dalam. Hanya 10% dari jumlah isipadu darah yang melalui urat saphenous. Oleh itu, penyingkiran urat ini tidak memberi kesan yang signifikan terhadap aliran keluar vena..

Terdapat banyak cara phlebectomy. Sehingga akhir abad yang lalu, kaedah utama adalah penyingkiran vena varikos melalui beberapa bahagian dengan ukuran yang agak besar (sekitar 6 cm), atau mencabut urat dengan probe khas yang disisipkan sepanjang keseluruhan urat dari pergelangan kaki hingga ke pangkal paha.

Operasi ini dijalankan sekarang, ini adalah operasi utama pada urat, yang dilakukan secara percuma di bawah polisi insurans perubatan wajib. Ia dilakukan sama ada di bawah anestesia umum atau di bawah anestesia epidural..

Sejak tahun 60-an abad kedua puluh, kaedah pembedahan urat invasif minimum telah diperkenalkan ke dalam praktik pakar bedah - kurang trauma, tanpa sayatan besar dan tanpa penggunaan anestesia umum.

Kaedah invasif minimum dengan cepat menggantikan phlebectomy klasik. Sebab utama pesakit beroperasi pada urat (terutamanya wanita) adalah kecacatan kosmetik. Oleh itu, operasi yang meninggalkan parut besar menjadi tidak menarik.

Sebagai tambahan kepada kesan kosmetik, pembedahan invasif minimum adalah baik kerana sering tidak memerlukan anestesia umum dan bahkan dapat dilakukan secara rawat jalan..

Apa itu miniflebectomy?

Miniflebectomy adalah kaedah menghilangkan vena varikos tanpa luka, melalui tusukan kecil pada kulit. Ia dilakukan di bawah anestesia tempatan, di rumah sakit sehari, iaitu, beberapa jam setelah operasi, pesakit dapat pulang.

Miniflebectomy boleh menjadi operasi bebas, tetapi lebih sering ia digabungkan dengan kaedah lain untuk merawat urat varikos: crossectomy, ligasi vena berlubang, pembekuan laser, sclerotherapy dan lain-lain.

Buat pertama kalinya, teknik miniflebectomy dicadangkan pada tahun 1960 oleh pakar dermatologi Switzerland Mueller. Tidak lama kemudian, ia dimuktamadkan dan diubah suai oleh pelbagai pakar bedah. Yang paling terkenal untuk hari ini adalah pengubahsuaian menurut Varadi (pakar bedah Jerman Zoltan Varadi mengembangkan alat khas untuknya).

Kelebihan utama miniflebectomy

  • Tidak diperlukan anestesia umum.
  • Boleh dilakukan secara rawat jalan.
  • Trauma tisu kecil.
  • Tidak memerlukan masa untuk pulih dan pulih. Selepas 2 jam, pesakit boleh pulang.
  • Operasi hampir tidak menyakitkan.
  • Kemungkinan pembedahan pada orang tua dan pesakit dengan penyakit kronik bersamaan.
  • Kesan kosmetik yang baik kerana kekurangan parut.

Sebagai operasi bebas, miniflebectomy digunakan:

  1. Pada peringkat awal vena varikos.
  2. Untuk penyingkiran aliran masuk varikos dari BPV atau MPV tanpa adanya refluks di sepanjang batang utama.
  3. Sekiranya terdapat urat simpul yang terhad.
  4. Untuk menghilangkan urat yang melebar di kawasan atipikal badan (muka, kaki, labia).
  5. Untuk menghilangkan urat selepas rawatan utama untuk trombophlebitis.
  6. Dengan trombophlebitis menaik dari urat saphenous.

Sebagai operasi tambahan, miniflebectomy digunakan:

  • Untuk menghilangkan aliran masuk selepas penyingkiran batang vena saphenous utama dengan cara crossectomy (persimpangan anastomosis vena ventrikel dengan urat femoral) dan pelucutan (penyingkiran vena ventrikel dengan probe).
  • Selepas pembekuan laser endovasal.
  • Dalam kombinasi dengan ligasi urat berlubang.

Persiapan untuk pembedahan

Untuk menjelaskan kaedah rawatan pembedahan dan jumlah pembedahan, pesakit dengan vena varikos diberi imbasan ultrasound. Pemeriksaan ini membolehkan anda mengenal pasti tahap kegagalan injap, patensi urat dalam dan perforasi, kehadiran pembekuan darah.

Sejurus sebelum operasi (10 hari), ujian pra operasi standard ditetapkan:

  1. Kiraan darah lengkap.
  2. Analisis air kencing.
  3. Darah untuk penanda hepatitis virus, HIV, sifilis.
  4. Kajian pembekuan dan pembekuan.
  5. Kimia darah.
  6. Elektrokardiografi.
  7. X-Ray dada.
  8. Pemeriksaan pengamal am.

Pesakit diberi amaran mengenai pembatalan ubat penipisan darah (aspirin dan ubat anti-radang lain) beberapa hari sebelum operasi.

Sebelum pembedahan, anda perlu membeli stoking mampatan dengan ukuran yang betul dari tahap mampatan kedua. Dianjurkan untuk memakai kaus kaki kompres 1-2 minggu sebelum pembedahan, ini memudahkan pemakaiannya selepas pembedahan (kaus kaki baru agak sukar diregangkan).

Sebelum melakukan pembedahan, anda perlu mencukur kaki.

Kontraindikasi utama untuk miniflebectomy

  • Keadaan umum yang teruk.
  • Penyakit berjangkit akut.
  • Penyakit kronik pada tahap dekompensasi (kegagalan jantung, dekompensasi diabetes mellitus, kekurangan buah pinggang dan hepatik, hipertensi arteri yang teruk).
  • Kehamilan dan penyusuan.
  • Jangkitan kaki.
  • Trombophlebitis aktif (kontraindikasi relatif).
  • Gangguan pembekuan.
  • Penyakit lain yang membatasi mobiliti pesakit dalam tempoh selepas operasi (kelumpuhan, gangguan berjalan kerana patologi artikular, dll.).

Kemajuan operasi

Secara langsung di ruang operasi, imbasan ultrasound dilakukan sekali lagi, uratnya ditandakan. Anestesia penyusupan tempatan dilakukan..

Semasa urat diubah, tusukan mikro dibuat dengan jarum atau pisau bedah dengan pisau yang sangat sempit. Melalui tusukan ke luka, urat dikeluarkan dengan cangkuk khas, dijepit dan berpotongan. Di tempat ketegangan kulit yang paling besar ketika meregangkan urat, tusukan seterusnya dilakukan. Bahagian urat dililitkan pada klip dan dikeluarkan. Oleh itu, anda boleh membuang urat pada kawasan yang cukup besar. Beberapa pakar bedah dengan miniflebectomy membuang batang utama vena saphenous.

penghapusan urat mengait

Vena tidak digigit, jahitan tidak bertindih. Plaster pelekat dilekatkan pada tempat tusukan. Penggelek boleh digunakan di sepanjang urat yang dikeluarkan. Sejurus selepas prosedur, jersi mampatan diletakkan di kaki.

Selepas operasi

Operasi berlangsung dari 40 minit hingga 1 jam. Selepas pembedahan, pesakit harus berbaring selama satu jam, kemudian boleh pulang ke rumah. Pengaktifan awal adalah disyorkan (berjalan, latihan terapi untuk kaki).

Seluar dalam mampatan harus dipakai tanpa dilepaskan, 2-3 hari. Kemudian pesakit dijemput berpakaian. Selepas ini, pemampatan disyorkan untuk jangka masa 3-4 minggu hanya pada waktu siang, stoking dikeluarkan pada waktu malam.

Dalam 3-4 minggu, disarankan untuk tidak mengangkat beban, serta terdedah kepada panas (mandi, sauna, mandi air panas). Sebagai peraturan, tidak ada sekatan lain. Sekiranya kerja tidak berkaitan dengan kerja keras fizikal, pesakit boleh kembali ke aktiviti kerjanya yang biasa dalam 2-3 hari.

Di tempat urat yang dikeluarkan, hematoma kecil akan muncul, yang hilang dalam beberapa hari. Kadang-kadang di tempat hematoma hiperpigmentasi mungkin kekal selama 1-2 bulan.

Kemungkinan komplikasi

Walaupun awalan "mini", ini masih merupakan operasi. Seperti mana-mana pembedahan, pesakit harus diberi amaran mengenai kemungkinan akibat dan komplikasi, walaupun mereka jarang terjadi.

  1. Berdarah.
  2. Jangkitan.
  3. Thrombosis, trombophlebitis.
  4. Hiperpigmentasi berpanjangan (menggelapkan kulit).
  5. Pembentukan parut.

Miniflebectomy tidak menjamin kemunculan nod varikos baru di tempat lain.

Pada dasarnya, ulasan mengenai operasi ini hanya positif: tanpa luka, tanpa anestesia, praktikal tanpa rasa sakit, hanya dalam satu jam pesakit menyingkirkan urat varikos. Pemulihan khas juga tidak diperlukan..

Kos operasi

Saya mesti mengatakan bahawa hampir semua phlebology tertumpu pada ubat berbayar. Kos operasi miniflebectomy antara 15,000 hingga 35,000 rubel. Harganya bergantung pada jumlah operasi, pada peringkat klinik, kategori pakar bedah, instrumen yang digunakan..

Varadi miniflebectomy urat: apa itu

Kami sudah menulis mengenai vena varikos dan skleroterapi sebagai kaedah merawatnya. Hari ini kita ingin membincangkan mengenai miniflebectomy - kaedah paling tepat dan lembut untuk menghilangkan urat yang menonjol di permukaan kulit.

Miniflebectomy juga disebut "Pembedahan Varadi" - dengan nama doktor yang pertama kali melamar dan menawarkan kaedah rawatan ini kepada masyarakat perubatan dunia. Miniflebectomy urat boleh digunakan sebagai kaedah rawatan bebas, dan sebagai kompleks langkah-langkah untuk rawatan urat varikos. Kelebihan utama kaedah ini adalah tidak adanya perlunya campur tangan pembedahan: kapal dikeluarkan tanpa sayatan, yang tidak mengurangkan keberkesanan dan radikalisme kaedah ini.

Operasi miniflebectomy Varadi

Inti dari operasi adalah bahawa urat yang terkena dikeluarkan ke permukaan kulit melalui tusukan mikro pada kulit (berdiameter 1 mm) menggunakan cangkuk khas. Operasinya agak rumit dari sudut latihan profesional doktor dan alat yang diperlukan untuk pelaksanaannya, tetapi bagi pesakit itu cukup mudah, kerana tidak memerlukan anestesia umum (dilakukan dengan anestesia tempatan) dan mempunyai kesan estetik dan terapeutik yang sangat baik.

Petunjuk dan kontraindikasi

Petunjuk untuk miniflebectomy:

  • Penyakit varikos pada tahap apa pun dan dengan gejala apa pun - baik sebagai kaedah rawatan yang bebas (pada peringkat awal penyakit vena), dan sebagai sebahagian daripada pendekatan bersepadu.
  • Komplikasi selepas vena varikos (trombophlebitis, ulser trofik, dll.)
  • Vaskular "bintang" pada lengan, kaki dan bahagian badan yang lain

Kontraindikasi untuk miniflebectomy:

  • Hipertensi arteri
  • Kegagalan paru-paru atau jantung dalam bentuk akut
  • Penyakit kulit di kawasan operasi (dalam kes ini, rawatan penyakit kulit pertama diperlukan)
  • Kehamilan dan kelahiran anak
  • Penyakit berjangkit akut
Faedah miniflebectomy:
  • Salah satu kelebihan kaedah yang paling ketara adalah operasi di bawah anestesia tempatan. Ini menyelesaikan masalah pesakit yang anestesianya dikontraindikasikan..
  • Anestesia tempatan menjadikan prosedur tidak menyakitkan.
  • Operasi dilakukan secara pesakit luar - tidak perlu pergi ke hospital, yang sangat penting bagi banyak orang.
  • Oleh kerana penyingkiran vena varikos sering dikaitkan bukan sahaja dengan petunjuk perubatan, tetapi juga dengan motif estetik, sangat penting bahawa selepas operasi pada Varadi tidak ada bekas luka dan bekas luka yang tersisa.
  • Pembedahan Varadi meminimumkan risiko komplikasi.
  • Tempoh pemulihan yang singkat - hanya beberapa hari selepas operasi, anda dapat kembali ke kehidupan normal.

Di klinik "Evrolaser" prosedur dilakukan oleh ahli phlebologist Menshikov Dmitry Gennadievich, phlebologist, endoscopist, pakar bedah vaskular. Membuat janji temu melalui telefon +7 (495) 613 22 05 dan melalui aplikasi di laman web:

Miniflebektomi Varadi

Apa itu miniflebectomy? Soalan-soalan dijawab oleh ahli phlebologist Klinik No. 1 terkemuka Viterra Belyaevo:

- Miniflebectomy adalah teknik yang popular dan berkesan dari bahagian estetika phlebology yang bertujuan untuk menghilangkan radikal vena varikos (aliran masuk) melalui mikropuncture di bawah anestesia tempatan.

- Bilakah miniflebectomy dilakukan??

- Miniflebectomy boleh menjadi prosedur bebas atau bahagian tidak terpisahkan dari rawatan gabungan vena varikos, khususnya, ia boleh menjadi tambahan kepada teknik invasif minimum, seperti penghilangan frekuensi radio atau pembekuan laser endovasal.

Pilihan rawatan ditentukan oleh doktor pakar secara individu untuk setiap pesakit. Asas pilihannya adalah imbasan dupleks ultrasound wajib pada urat pada bahagian bawah kaki.

- Apakah kelebihan teknik ini?

- Teknik ini mempunyai beberapa kelebihan:

1) membolehkan anda membuang vena varikos secara pesakit luar;

2) tidak menyakitkan, dilakukan dengan anestesia tempatan;

3) sayatan kosmetik masing-masing tidak melebihi 2 mm, selepas pembedahan tidak ada bekas luka pada kulit;

4) pesakit cepat sembuh dan kembali ke gaya hidupnya yang biasa.

- Ceritakan lebih lanjut mengenai teknik miniflebectomy.

- Melalui tusukan kulit di bawah anestesia tempatan, urat varikos dikeluarkan dengan cangkuk mikroflebektomi khas. Jahitan pada luka dalam kes ini tidak diperlukan. Pembalut aseptik dikenakan di atas tusukan dan pakaian rajutan mampatan diletakkan di kaki. Selepas itu pesakit dapat pulang ke rumah dengan segera.

- Apa kontraindikasi untuk prosedur tersebut?

  • keadaan klinikal umum pesakit;
  • kegagalan jantung, terutamanya penyakit jantung koronari dan pemendapannya (serangan jantung, hipertensi pada tahap dekompensasi);
  • kegagalan paru;
  • penyakit berjangkit yang disertai oleh demam;
  • kehamilan dan penyusuan;
  • luka kulit dan penyakit keradangan di tempat pembedahan;
  • tindak balas alahan terhadap anestetik tempatan.

Senarai ini adalah yang paling asas, tetapi mungkin ada keadaan lain yang tidak membenarkan miniflebectomy.

- Bolehkah terdapat sedimen dan apakah ancaman miniflebectomy?

- Risiko komplikasi dengan miniflebectomy tidak melebihi risiko "suntikan" konvensional. Iaitu pendarahan, dan jangkitan tusukan, dan reaksi alergi terhadap anestetik tempatan, dll. Di klinik kami, semua risiko ini diambil kira, dan terapi anti-radang dan antibakteria diresepkan kepada pesakit untuk tujuan pencegahan..

- Apa had yang harus dipatuhi oleh pesakit selepas miniflebectomy??

- Batasannya adalah aktiviti fizikal yang kuat (angkat berat, senaman di gim, basikal, dan lain-lain) dan tekanan panas (mandi, sauna dan mandi air panas) dalam 2-3 minggu pertama selepas miniflebectomy.

Prasyarat juga adalah penggunaan kaus kaki pemampatan. Mod pemampatan dipilih secara individu, tetapi pemampatan berterusan biasanya ditetapkan selama 3 hari pertama, dan kemudian hanya setiap hari - untuk jangka masa 3-4 minggu. Selepas jangka masa ini, pemeriksaan dijadualkan..

Miniflebektomi Varadi

Miniflebectomy adalah teknik invasif minimal moden untuk merawat vena varikos, yang terdiri dalam penyingkiran vena varikos saphenous melalui tusukan mikro kulit. Kaedah ini berjaya digunakan oleh ahli phlebologists Rusia dan Eropah yang terkemuka.

Miniflebectomy Varadi di Smolensk

Sejarah penampilan kaedah miniflebectomy

Ahli dermatologi Switzerland Robert Müller mengembangkan teknik ini pada 50-an abad XX, sebagai alternatif untuk pelucutan dan skleroterapi. Setelah satu dekad aplikasi praktikal, kaedah ini diperkenalkan kepada masyarakat perubatan umum. Pada tahun-tahun berikutnya, teknik miniflebectomy mula digunakan oleh pakar terkemuka di seluruh dunia, dan kemudian, teknik ini semakin meluas. Doktor Jerman asal Hungaria, Zoltan Varadi mengubah teknik ini dan memberikannya vektor pengembangan baru.

Cangkuk miniflebectomy yang dirancang oleh Profesor Varadi

Walaupun sejarah kaedah ini berlaku selama puluhan tahun dalam perubatan negara, malangnya, banyak doktor sering tidak mendengarnya.

Petunjuk untuk miniflebectomy di pusat phlebological inovatif Smolensk

Sebelum melakukan sebarang intervensi, mengikut standard Eropah terbaik, pesakit di pusat phlebology inovatif di Smolensk menjalani pemeriksaan ultrasound wajib. Kajian ini mengenal pasti kawasan sistem vena dengan refluks darah. Selalunya, segmen ini sedikit diperluas, tidak selalu ditentukan hanya menggunakan pemeriksaan dan palpasi. Tetapi kehadiran mereka dalam sistem vena mengancam perkembangan komplikasi seperti trombophlebitis, kemunculan gejala kekurangan vena (edema, eksim, bisul, dll.) Urat-urat ini mesti dikeluarkan dalam satu atau lain cara. Sebenarnya, urat tidak berjaya moden yang terletak di tisu subkutan boleh dikenakan miniflebectomy moden.

Pemeriksaan ultrasound wajib sebelum miniflebectomy Varadi

Dan untuk vaksin yang ketara, mencacatkan kaki, miniflebectomy adalah penyelesaian terbaik. Petunjuk berikut dapat dibezakan untuk operasi ini:

  • Kehadiran vena varikos subkutan. Sebagai peraturan, ini adalah bahagian supra-fasial dari urat saphenous besar dan kecil, anak sungai mereka.
  • Trombophlebitis berulang. Selalunya, urat saphenous ini diluaskan, berbelit-belit, dilokalisasikan dengan dekat dengan permukaan kulit, dan penggunaan miniflebectomy untuk menghilangkannya adalah alternatif yang baik untuk pembedahan klasik.
  • Pendarahan dari nod vena. Urat ini terletak di bawah permukaan kulit dan penggunaan kaedah lain untuk menghilangkannya, sebagai peraturan, kehilangan hasil rawatan kosmetik.
  • Kehadiran pembuluh darah varikos membesar dari urat saphenous besar dan kecil dengan daya maju injap yang terakhir. Dalam kes ini, miniflebectomy terpencil dari anak sungai ini dilakukan..

Kontraindikasi untuk miniflebectomy Varadi

Tidak ada banyak kontraindikasi untuk miniflebectomy. Antaranya adalah seperti berikut:

  • Kehadiran dermatitis, selulitis atau jangkitan di kawasan intervensi. Pertama sekali perlu membersihkan fokus keradangan, dan kemudian melakukan operasi.
  • Edema vena atau limfa yang ketara dapat menyumbang kepada perkembangan keradangan. Sebaiknya hilangkan atau kurangkan sebelum pembedahan.
  • Perubahan trofik yang ketara di kawasan intervensi. Sekiranya terdapat fokus lipodermatosclerosis atau ulser trofik di kawasan operasi, lebih baik memilih sclerotherapy mampatan.
  • Kehadiran penyakit somatik yang teruk. Campur tangan hanya boleh dilakukan setelah penstabilan penyakit yang mendasari.

Pemeriksaan pra operasi di pusat kami sebelum miniflebectomy

Miniflebektomi moden memerlukan pemeriksaan standard untuk pembedahan pesakit luar di bawah anestesia tempatan.

  1. Analisis darah umum.
  2. Analisis air kencing umum.
  3. Jenis darah dan faktor Rh.
  4. Coagulogram (analisis pembekuan darah).
  5. Glukosa darah.
  6. RW - analisis untuk antibodi kepada agen penyebab sifilis.
  7. Ujian HIV, hepatitis B dan C.
  8. Elektrokardiogram.
  9. Perundingan ahli terapi (untuk mengenal pasti kemungkinan patologi bersamaan).

Penandaan pra operasi di pusat inovasi di Smolensk

Salah satu elemen penting dari intervensi yang berjaya adalah menandakan dengan penanda khas urat sasaran dalam kedudukan pesakit..

Menandakan sebelum miniflebectomy Varadi

Perancangan miniflebectomy di pusat kami di Smolensk

Miniflebektomi terpencil adalah prosedur yang dilakukan, tetapi agak jarang berlaku. Ini disebabkan oleh kerosakan terpencil yang jarang berlaku pada aliran masuk vena saphenous utama. Dalam sebilangan besar kes, miniflebectomy dilakukan bersamaan dengan penghapusan terma dan melengkapkannya. Menurut piawaian Eropah, jumlah intervensi sepenuhnya ditentukan oleh tahap kerosakan sistem vena dan ditentukan setelah imbasan ultrasound..

Prosedur miniflebectomy di pusat phlebological terkemuka di Smolensk

Miniflebectomy Varadi dilakukan oleh ahli phlebologist A. Antipov.

Tidak seperti hospital negeri, pakar pusat phlebology yang inovatif menggunakan teknik miniflebectomy yang inovatif dan terbaik sehingga memenuhi standard Eropah yang tinggi.

Tahap miniflebektomi moden menurut Varadi

  • Anestesia. Sebelum prosedur, anestesia tumor kulit dan tisu subkutan dilakukan dengan menggunakan pam khas yang menyuntikkan larutan anestetik ke dalam tisu di sekitar urat. Ia menggunakan penyelesaian yang diperkenalkan oleh Dr. Jeff Klein, yang menggunakan anestetik berkepekatan rendah, yang memungkinkan anda menggunakan jumlah ubat yang lebih besar. Ini menjadikan proses anestesia tidak hanya berkesan, tetapi juga seaman mungkin..
  • Pembuangan vena. Vena dikeluarkan oleh pakar klinik yang berpengalaman melalui tusukan kecil pada kulit menggunakan cangkuk inovatif khas. Ini mengurangkan trauma operasi..
  • Pembalut dan pemampatan. Tusukan kulit ditutup dengan pembalut aseptik steril dan jersi mampatan moden yang dipilih khas dipakai.

Tahap Miniflebectomy Varadi

Cadangan selepas prosedur - Varadi miniflebectomy

Prosedurnya adalah pesakit luar sepenuhnya; dalam setengah jam selepas itu, pesakit boleh meninggalkan klinik. Selepas campur tangan, pesakit disyorkan berjalan selama 10 minit.

Jalan-jalan selepas miniflebectomy di Varadi

Pada pemeriksaan kawalan dan berpakaian, dia tiba pada keesokan harinya. Luka pasca operasi cukup kecil dan cepat sembuh, jadi pembalut hanya digunakan selama 2-3 hari. Pemampatan bertahap berterusan diperlukan selama 2 hari, kemudian pesakit menggunakannya dari 2 hingga 4 minggu hanya pada waktu siang.

Varadi miniflebectomy - harga prosedur di Smolensk

Kos untuk merawat urat varikos menggunakan teknik miniflebectomy di pusat Smolensk kami termasuk: anestesia tempatan, satu kali habis untuk prosedur, prosedur itu sendiri - Varadi miniflebectomy, pemeriksaan pasca operasi dengan ultrasound dan pembalut, tindak lanjut tahunan dengan pemantauan ultrasound (jaminan kualiti rawatan!).

Perkhidmatan

Harga (kos) perkhidmatan

Varadi miniflebectomy pada salah satu anggota badan bawah - kategori kesukaran I

Varadi miniflebectomy pada bahagian anggota badan bawah - kerumitan kategori II

Varadi miniflebectomy pada satu bahagian bawah anggota badan - III kerumitan kategori

Miniflebectomy Varadi terpencil pada satu anggota bawah

Hasil dari miniflebectomy. Foto sebelum dan selepas.

Hasilnya sebelum dan selepas phlebectomy mini untuk Varadi di pusat phlebology Smolensk

Kelebihan miniflebectomy di pusat inovasi phlebology di Smolensk "SCIF"

  • Pembuangan vena varikos. Dengan menggunakan teknik ini, urat sasaran dikeluarkan sepenuhnya dari badan..
  • Pencerobohan rendah. Prosedur yang dilaksanakan dengan baik oleh pakar terkemuka dengan bantuan teknologi inovatif memastikan ketiadaan komplikasi.
  • Prosedur pesakit luar. Miniflebectomy moden adalah prosedur pesakit luar yang tidak memerlukan kemasukan ke hospital dan anestesia.
  • Kosmetik. Memandangkan tusukan pembedahan bersaiz kecil dan dalam bentuk putus-putus, kesan kosmetik yang sangat baik dicapai..

Di sektor perubatan awam, agak sukar untuk mencari doktor yang memiliki teknik miniflebectomy. Tetapi penduduk Smolensk dan wilayah Smolensk mempunyai peluang yang baik untuk merawat urat varikos dengan salah satu kaedah inovatif terbaik dalam phlebology moden - miniflebectomy di pusat phlebology inovatif "SCIF".

Bagaimana miniflebectomy dilakukan dan hasil apa yang dapat diperoleh?

Miniflebectomy adalah prosedur rawatan invasif minimum yang bertujuan untuk merawat urat dalam patologi urat varikos..

Kaedah pembetulan pembedahan urat varikos ini dilakukan di bawah anestesia umum, atau di bawah anestesia tempatan..

Miniflebectomy apa itu?

Microflebectomy adalah sejenis campur tangan pembedahan di dalam badan untuk rawatan vaskular, yang mengandungi penembusan minimum ke dalam aliran darah semasa pembedahan. Operasi ini tidak rumit dan setelah selesai pemulihan tidak mempunyai jangka masa yang panjang..

Kaedah rawatan ini tidak mendatangkan bahaya kepada tubuh manusia.

Varicosity mula dirawat dengan serius untuk jangka masa yang panjang, tetapi sejak 100 tahun yang lalu, saintis dan doktor telah berusaha untuk memahami sepenuhnya patologi ini dan mencari kaedah rawatan yang seaman mungkin dan tidak dengan tempoh selepas pemulihan yang lama.

Sebelumnya, ukuran besar dibuat semasa phlebectomy, dan peralatan operasi buatan rumah telah digunakan. Hari ini, klinik perubatan moden membuat tusukan minimum, dan cangkuk khusus digunakan untuk menjalankan operasi.

Pembetulan Varikos Varadi - Manfaat

Jenis intervensi pembedahan ini mempunyai banyak kelebihan berbanding operasi penuh biasa, kerana teknik Varadi mempunyai terapi invasif minimum. Satu-satunya perkara yang tidak mungkin digunakan adalah ketika pesakit mempunyai kontraindikasi untuk penggunaan kaedah miniflebectomy.

Sifat positif kaedah miniflebectomy adalah:

  • Kaedah pembetulan dan rawatan urat varikos sering dilakukan di bawah anestesia tempatan. Ini memungkinkan untuk merawat vena varikos pada pesakit yang anestesia umum dikontraindikasikan;
  • Tidak ada sayatan pada kulit, jadi dari sisi estetik - ini adalah kelebihan. Tidak akan ada penyembuhan luka yang lama dengan parut tisu kulit;
  • Prosedur miniflebectomy sama sekali tidak menyakitkan;
  • Prosedur ini disyorkan untuk pelbagai pesakit dengan patologi vena varikos pada peringkat penyakit yang berlainan;
  • Anda boleh menggunakan miniflebectomy di tempat yang tidak standard penyetempatan fokus vena varikos - di kawasan muka, di tangan, dan juga di kaki;
  • Risiko komplikasi diminimumkan, jika komplikasi timbul semasa pembedahan, mereka tidak signifikan;
  • Tempoh pemulihan yang singkat dan selepas waktu yang singkat pesakit dapat mula bekerja;
  • Operasi boleh dilakukan secara rawat jalan. Semasa operasi, pada hari yang sama, pesakit pulang ke rumah.

Kelebihan utama kaedah ini adalah ketiadaan anestesia, kerana anestesia dikontraindikasikan dengan ketat untuk banyak pesakit, banyak pesakit hanya takut akan anestesia dan tidak tergesa-gesa untuk merawat urat varikos, yang memasuki tahap lanjut penyakit ini, dengan komplikasi dan akibatnya, yang agak sukar untuk dirawat.

Penampilan estetik dan kesan kosmetik juga sangat penting, terutama pada wanita muda, apabila tidak ada bekas luka di bahagian kaki yang terbuka..

Miniflebectomy lebih disukai oleh orang muda yang terbiasa dengan kadar kehidupan yang cepat dan yang tidak mempunyai banyak masa untuk pemulihan jangka panjang selepas pembedahan vena.

Dalam jangka masa yang sangat singkat, seseorang kembali menjadi cekap dan aktif..

Kelemahan teknik miniflebectomy Varadi

Pembedahan untuk rawatan urat varikos mengikut kaedah Varadi hampir tidak mempunyai kesan sampingan dan kontraindikasi. Kesan sampingannya ialah pigmentasi kulit. Ini adalah komplikasi yang tidak signifikan berbanding dengan akibat operasi urat penuh.

Untuk miniflebectomy, klinik mesti mempunyai peralatan khusus, serta ahli phlebologist terlatih. Sekiranya tidak ada di klinik, maka rawatan vena varikos dengan teknik miniflebectomy tidak akan dijalankan..

Petunjuk untuk penggunaan kaedah miniflebectomy

Miniflebectomy, seperti operasi pembedahan, mempunyai petunjuk yang jelas untuk digunakan:

  • Penyakit vena varikos, pada mana-mana tradisi perkembangan patologi;
  • Bentuk vena varikos yang rumit adalah trombophlebitis;
  • Pendarahan vena;
  • Ulser trofik;
  • Asterisk kapilari dan saluran darah;
  • Mesh vaskular di seluruh wajah.

Miniflebectomy digunakan sebagai rawatan bebas, hanya pada peringkat awal perkembangan varikos, ketika urat dalam tidak dipengaruhi oleh patologi..

Sekiranya terdapat pelanggaran pada urat besar oleh integumen subkutan, di mana terdapat banyak aliran masuk vena, serta urat jenis perforasi, teknik miniflebectomy dalam keadaan ini tidak akan berdaya.

Rawatan pengembangan ini akan dilakukan secara menyeluruh, dan doktor akan menetapkan rejimen rawatan secara berperingkat:

  • Kaedah rawatan untuk pelucutan urat varikos;
  • Teknik pembedahan urat laser - crossectomy dengan scleroobliteration intraoperatif;
  • tahap rawatan - miniflebectomy.
Kapal kaki melucutkan

Kontraindikasi untuk miniflebectomy

Sebarang campur tangan pembedahan di dalam badan, tanpa mengira skala dan kawasan pencerobohan, mempunyai kontraindikasi.

Miniflebectomy juga mempunyai sejumlah kontraindikasi terhadap penggunaannya:

  • Hipertensi arteri dalam bentuk dekompensasi;
  • Kegagalan jantung dalam bentuk yang teruk;
  • Kegagalan paru-paru;
  • Proses bernanah pada kulit;
  • Dermatitis hemoragik;
  • Perkembangan eksim pada kulit;
  • Tempoh kehamilan intrauterin bayi;
  • Menyusukan bayi;
  • Patologi berjangkit di dalam badan.

Persiapan untuk pembedahan

Menyiapkan badan untuk miniflebectomy tidak bermaksud prosedur yang panjang. Sebelum prosedur tersebut diperlukan untuk menjalani diagnostik makmal, serta ujian khusus.

Untuk menjalani miniflebectomy, diperlukan kebenaran doktor umum, serta pelantikan ahli phlebologist untuk melakukan prosedur.

Kajian klinikal sebelum pembedahan dengan teknik miniflebectomy dilakukan:

  • Analisis umum komposisi darah;
  • Kajian biokimia komposisi darah dan air kencing;
  • Analisis umum air kencing;
  • Pemeriksaan sinar-X;
  • Elektrokardiogram (ECG);
  • Ujian darah untuk HIV;
  • Kajian komposisi darah untuk hepatitis;
  • Ujian sifilis;
  • Kajian biokimia Coagulogram plasma darah.

Untuk menjelaskan tahap kerosakan pada vena varikos, kajian khas tambahan sistem vaskular ditetapkan:

  • Ultrasound urat;
  • Palpasi urat yang terkena;
  • Ujian vena berfungsi.
Semua kajian dapat diselesaikan sebelum dimasukkan ke hospital dan pada waktu yang ditentukan dengan semua keputusan datang ke klinik untuk rawatan pembedahan.

Cara berkelakuan dengan phlebectomy?

Anestesia tempatan tidak memberikan sekatan besar dan tidak ada diet pada malam sebelum pembedahan, satu-satunya peringatan:

  • Jangan membebankan perut dengan sejumlah besar makanan;
  • Hadkan pengambilan cecair yang tinggi;
  • Jangan mengambil minuman berkafein dalam jumlah besar.

Mula-mula anda perlu mencukur rambut di kaki anda, tetapi anda perlu melakukannya dengan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan kulit dan menyebabkan dermatitis.

Prinsip melakukan rawatan pembedahan dengan miniflebectomy

Sebelum operasi, doktor menandakan kawasan yang terkena dan dengan palpasi menentukan tempat tusukan pada kulit. Ubat yang membius kawasan pembedahan disuntik dengan jarum yang sangat nipis.

Bilangan tusukan untuk manipulasi dan jarak di antara mereka ditentukan oleh pakar bedah secara individu untuk setiap pesakit.

Ia bergantung kepada:

  • Keanjalan vaskular;
  • Ketebalan kulit;
  • Dari peringkat perkembangan vena varikos;
  • Dari kawasan yang terkena urat varikos;
  • Dari percabangan saluran vena.

Tusukan paling baik dilakukan di tempat-tempat di mana terdapat percabangan saluran vena ke dalam kapal yang lebih kecil. Tusukan pertama dibuat di tempat di mana bahagian urat yang terkena akan ditarik. Semua tusukan dilakukan secara berurutan dan dengan corak pembahagiannya yang jelas..

Urat simpul yang dihancurkan oleh vena varikos dikeluarkan dari badan menggunakan alat cangkuk bersaiz nipis..

Potongan ini disapu dengan pisau bedah terbaik dan tidak meninggalkan bekas luka setelah sembuh..

Tusukan pada kulit selepas pembedahan ditutup dengan pita pelekat antiseptik, juga selepas rawatan pembedahan digunakan:

  • Pembalut kaki, di mana miniflebectomy dilakukan, dengan pembalut elastik;
  • Rajutan mampatan diletakkan di kawasan kaki yang terkena, yang bertujuan untuk rawatan pasca operasi dan mempunyai kelas pemampatan 2;
  • Di tempat tusukan besar, penggelek pemampat yang memampatkan kulit diletakkan untuk mengelakkan lebam besar.

Keseluruhan proses operasi memerlukan masa - tidak lebih dari 40 minit.

Pesakit berada di bawah pengawasan pegawai perubatan selama tiga jam, dan kemudian, bergantung pada keadaan pesakit, mereka dapat membiarkannya pulang dengan mematuhi semua arahan dan cadangan ahli phlebologist..

Komplikasi selepas pembedahan miniflebectomy

Tempoh selepas operasi tidak bermaksud tinggal di katil secara berterusan, anda boleh berpindah. Untuk mengelakkan komplikasi pasca operasi, perlu memakai kaus kaki mampatan selama 5 hari.

Sekiranya hematoma berlaku di tempat-tempat di mana urat dikeluarkan, tidak perlu segera berjumpa doktor, lebam ini akan hilang dalam seminggu.

Selepas 7 - 10 hari, pemulihan keupayaan kerja akan berlaku sepenuhnya dan pesakit boleh pergi ke tempat kerjanya dengan selamat, hanya jika pekerjaannya tidak berkaitan dengan pengangkatan berat.

Komplikasi campur tangan pembedahan menggunakan kaedah miniflebectomy diminimumkan, tetapi dapat dinyatakan dalam:

  • Pigmentasi pada kulit, yang akan berlaku selama beberapa bulan (2 hingga 3 bulan);
  • Trombosis vaskular dalam pada kaki juga boleh berlaku..
Penyebab trombosis mungkin adalah ketidakpatuhan selepas pembedahan.

Prosedur miniflebektomi pasca operasi

Untuk pemulihan dan pencegahan akibat trauma yang paling cepat, perlu memerhatikan rejim pasca operasi:

  • Hadkan diri anda dalam aktiviti, jangan membebankan kaki;
  • Lebih banyak berehat dan, jika boleh, berbaring lebih banyak;
  • Pakai kaus kaki pemampatan, dan juga membalut kaki yang sakit sekurang-kurangnya sebulan;
  • Hadkan diri anda untuk mengunjungi sauna;
  • Jangan mengangkat berat;
  • Gunakan urut anggota badan terapi ringan semasa pemulihan;
  • Lakukan senaman terapi khas.

Selepas 1 - 2 bulan, lakukan ultrasound anggota badan yang dikendalikan, dan lakukan juga kajian yang sama enam bulan selepas prosedur rawatan.

Akibat rawatan pembedahan dengan miniflebectomy

Dalam operasi apa pun, akibat yang tidak diingini mungkin berlaku..

Selepas miniflebectomy, keadaan berikut mungkin berlaku:

  • Lebam berlaku di tempat tusukan;
  • Kejutan pada tapak tusukan pada kulit berlaku;
  • Trombosis vena;
  • Kemungkinan pendarahan;
  • Kehilangan kepekaan kulit di tempat pembedahan;
  • Parut sel tisu di tempat sayatan kulit.

Parut kulit bergantung pada dua sebab - ini adalah kelayakan pakar bedah yang membuat tusukan, serta keperibadian kulit pesakit..

Selepas operasi, perlu memerhatikan kebersihan dan merawat tempat tusukan dengan antiseptik khas, jika tidak, luka mungkin terjadi pada luka..

Kesakitan dihilangkan dengan ubat penahan sakit..

Dengan memerhatikan semua preskripsi doktor selepas pembedahan, risiko akibat yang tidak menyenangkan dapat dikurangkan.

Ulasan selepas operasi miniflebectomy pada pesakit selalu positif dan menunjukkan bahawa ada baiknya menjalani rawatan dengan vena varikos mengikut teknik Varadi.

Bagaimanapun, prinsip kaedah ini tidak membatasi pesakit untuk bekerja dalam jangka masa yang panjang dan dengan mematuhi semua preskripsi doktor, dalam seminggu anda dapat hidup tanpa sekatan yang signifikan.

Kos prosedur miniflebectomy

Kos prosedur phlebectomy di klinik Rusia:

  • Phlebectomy satu kaki dengan gangguan di wad selama satu hari dari kategori kerumitan pertama - harganya adalah 48,000.00 rubel;
  • Dua kaki dalam keadaan yang sama dan kerumitan urat varikos - 76,000.00 rubel;
  • Kategori kedua patologi dalam keadaan sedemikian berharga - 1 kaki - 60,000.00 rubel;
  • Kerumitan dan pembedahan kategori kedua pada dua kaki berharga 88,000.00 rubel.

Di klinik Ukraine, rawatan vena varikos dengan miniflebectomy:

  • Operasi 3 nod, tanpa kos anestesia - 3000,00 Hryvnia;
  • Penyingkiran lebih daripada 3 nod, kos anestesia tidak termasuk 6.000.00 Hryvnia;
  • Miniflebectomy kategori pertama urat varikos - 7500.00 Hryvnia;
  • Miniflebectomy kategori kedua - 9500.00 Hryvnia.

Langkah pencegahan untuk vena varikos

Agar tidak menimbulkan kekambuhan urat varikos selepas rawatan pembedahan, dan juga untuk menyokong keadaan urat, anda perlu melakukan langkah pencegahan sederhana:

  • Langkah pencegahan utama adalah gaya hidup sihat;
  • Jangan minum alkohol;
  • Menolak ketagihan nikotin;
  • Kecualikan dari makanan diet anda yang mempengaruhi sistem saluran darah - makanan berlemak dan goreng;
  • Mematuhi tanpa diet kolesterol;
  • Pantau indeks kolesterol dalam darah;
  • Mengawal glukosa darah;
  • Jangan membebani anggota badan dan berehat sebanyak mungkin..

Video: Flebektomi Mini.

Keputusan

Miniflebectomy adalah kaedah paling tidak trauma untuk merawat urat varikos pada tahap apa pun, jadi hari ini ia adalah yang paling popular di kalangan pesakit.

Dengan pelaksanaan cadangan doktor yang betul dalam tempoh pasca operasi dan pemeliharaan langkah pencegahan, pembuluh darah kembali normal, dan sistem peredaran darah di dalam badan disesuaikan.