Apa itu regurgitasi mitral?

Tarikh penerbitan artikel: 06/01/2018

Tarikh kemas kini artikel: 01/21/2019

Pergerakan darah di jantung orang yang sihat bergerak dalam satu arah - dari atria ke ventrikel jantung, dan dari ventrikel ke arteri badan.

Sekiranya urutan peredaran darah di jantung ini, kerana operasi injap yang tidak betul, terganggu, maka fenomena seperti - regurgitasi.

Regurgitasi mitral adalah keadaan patologi di mana darah sebahagiannya kembali ke rongga atrium kiri, bukannya bergerak di sepanjang jalan fisiologi yang lebih jauh.

Bagaimana pergerakan darah berubah kerana penyakit ini?

Untuk menjawab soalan ini, kami mempertimbangkan proses peredaran darah di otot jantung dengan berfungsi dengan baik.

Dengan fungsi jantung yang normal, semasa pengurangan sistol, atria dipenuhi dengan darah sehingga dapat dipam lebih jauh semasa diastole. Darah mengalir melalui injap ke ventrikel jantung. Kita boleh mengatakan bahawa ia memainkan peranan sebagai pintu yang membiarkan aliran darah berlalu hanya dalam satu arah.

Injap mitral (bicuspid) terletak secara anatomi antara ventrikel kiri dan atrium kiri. Sekiranya fungsinya terganggu, semasa sistol, sebahagian darah kembali lagi ke atrium kiri melalui lubang terbuka.

Pada masa yang sama, darah dari paru-paru yang masuk melalui urat paru-paru sudah memasuki atrium kiri. Akibatnya, atrium dipenuhi dengan darah, yang menyebabkan peregangan dan beban yang berlebihan.

Ventrikel kiri, mengambil jumlah darah yang lebih besar, juga mengembang dan meningkat. Dia berusaha untuk mendorong semua darah yang diterima ke dalam aorta, untuk memberikan oksigen dan nutrien ke tisu-tisu badan.

Pada mulanya, gangguan hemodinamik di dalam jantung ini akan dikompensasikan dengan peregangan dan pembesaran (hipertropi) rongga, tetapi ini tidak dapat berterusan.

Kemudian, ketika patologi berkembang, ia akan menampakkan diri dalam bentuk gejala tertentu, bergantung pada tahap penyakit ini..

Tahap dan bentuk penyakit

Regurgitasi mitral memiliki kode menurut ICD 10 - I05.1, termasuk dalam kategori "Rheumatic insuficiency of mitral valve".

Terdapat 4 darjah patologi yang didiagnosis dengan ekokardiografi (Echocardiography):

  1. Regurgitasi mitral darjah 1 tidak simptomatik untuk masa yang lama. Pada peringkat ini, terdapat gangguan hemodinamik yang tidak signifikan dalam sistem peredaran darah dan manifestasi luaran. Tanda diagnostik adalah bunyi di bahagian atas jantung. Ia dikesan menggunakan kaedah yang disebut auscultation (mendengar). Ekokardiografi menunjukkan sedikit pelanggaran aliran darah dan sedikit perbezaan pada risalah injap.
  2. Regurgitasi mitral darjah ke-2 dicirikan oleh kawasan aliran darah yang lebih besar, yang kembali ke atrium daripada dengan tahap pertama penyakit ini. Pada yang kedua, dari 30 hingga 45 ml. darah dari ventrikel kembali. Sudah pada tahap ini, terdapat tanda-tanda kegagalan jantung dengan kesesakan dalam peredaran paru.
  3. Regurgitasi mitral darjah 3 ditunjukkan oleh pelanggaran ketara pada struktur bukaan injap. Pada peringkat ketiga, sehingga 60 ml darah kembali. Tanda-tanda hipertensi paru mungkin muncul, urat pulmonari secara berkala dipenuhi dengan darah, dan miokardium tidak lagi dapat mengatasi kelebihannya. Terdapat tanda-tanda kegagalan jantung dengan kesesakan dalam lingkaran besar peredaran darah, sebagai akibat daripada kelebihan separuh jantung kanan yang berlebihan.
  4. Regurgitasi mitral darjah ke-4 dicirikan oleh jumlah darah kembali yang terbesar. Aliran darah terbalik mencapai dinding atrium yang bertentangan dan memasuki vena pulmonari. Gangguan peredaran darah yang ketara dan peningkatan tekanan pada bulatan kecilnya diperhatikan. Terdapat risiko tinggi menghidap asma jantung, edema paru.

Regurgitasi injap mitral, bergantung pada sifatnya, boleh menjadi kronik dan akut.

Bentuk akut berkembang secara tiba-tiba, dengan pecahnya kord tendon, pemisahan injap radas subvalvular atau otot papillary. Dengan borang ini, risiko kematian tertinggi.

Bentuk kronik mempunyai watak perkembangan yang perlahan, sejumlah besar masa dapat berlalu sebelum penemuannya.

Selain dari klasifikasi di atas, regurgitasi fisiologi atau valvular, yang merupakan ciri orang yang mempunyai pertumbuhan tinggi badan yang kurus, juga dibezakan. Dengan bentuk regurgitasi ini, sedikit perubahan aliran darah diperhatikan, yang tidak mempunyai akibat patologi bagi tubuh dan tidak memerlukan rawatan.

Sebab pembangunan

Salah satu penyebab perkembangan penyakit ini adalah kekurangan injap mitral.

Ini adalah penyimpangan yang paling biasa di antara semua kecacatan jantung yang diperoleh. Dengan kekurangan lubang injap, pemendekan sayapnya diperhatikan.

Patologi ini mempunyai tahap keparahan tiga darjah. Pada darjah ketiga, pesakit diberikan kumpulan kecacatan pertama.

Pemendapan garam kalsium pada daun lubang menyumbang kepada pemadatannya dan merupakan penyebab perubahan morfologi.

Penyakit berikut boleh menjadi penyebab pelanggaran struktur injap mitral:

  1. Rheumatisme.
  2. Kecacatan kongenital.
  3. Kecederaan jantung kusam.
  4. Penyakit Tisu Sambungan Autoimun.
  5. Aterosklerosis.
  6. Prolaps
  7. Endokarditis berjangkit (keradangan pada lapisan dalam jantung).
  8. Gangguan metabolik.
  9. Penyakit jantung koronari (infark miokard).

Terdapat juga kekurangan injap mitral relatif. Ini bermaksud bahawa sekiranya tidak ada perubahan luaran dalam strukturnya, gejala patologi ini diperhatikan.

Ini disebabkan oleh disfungsi otot papillary, pecahnya kord tendon dan peregangan cincin berserat yang berlebihan. Apa-apa patologi yang menimbulkan peregangan ventrikel kiri (kardiomiopati, kecacatan aorta, hipertensi arteri) dan perubahan keupayaan kontraktilnya menyebabkan perkembangan kekurangan yang relatif..

Gejala

Pada peringkat awal, pesakit tidak merasa tidak selesa dan perjalanan penyakit ini tetap tersembunyi.

Semasa atrium kiri melebar dan struktur ventrikel kiri berubah, gejala ciri mula muncul:

  1. Dyspnea.
  2. Rasa penat.
  3. Denyutan jantung.
  4. Riak kuat di puncak jantung.
  5. Gejala kegagalan jantung (edema, hati yang membesar, sakit di hipokondrium kanan, pengumpulan cecair di rongga perut, batuk darah).

Pada peringkat akhir patologi dengan palpasi, sudah mungkin untuk mengesan peningkatan ukuran atrium dan ventrikel. Gejala ciri adalah murmur holosistolik.

Ini ditentukan dengan mendengar dengan stetoskop, ketika pesakit berbaring di sebelah kirinya. Kebisingan akan meningkat dengan jongkok dan berjabat tangan..

Kaedah diagnostik apa yang digunakan?

Ekokardiografi (ultrasound jantung) adalah kaedah diagnostik yang bermaklumat dan boleh dipercayai dengan ralat minimum. Doktor menilai gambaran keadaan jantung: keadaan empat ruang, dimensi rongga jantung, kecerunan tekanan dan indeks regurgitasi injap mitral.

Menjalankan kajian dalam kombinasi dengan Dopplerography memberikan maklumat mengenai kelajuan aliran darah melalui pembuluh dan ruang jantung, pergerakan tutup injap dan memungkinkan anda menentukan tahap regurgitasi mitral dan penyebabnya. Pada elektrokardiografi, tanda-tanda kelebihan atrium kiri dan hipertrofi ventrikel kiri dapat dikesan.

Selain itu, auskultasi dilakukan, kerana, mengikut ciri nada jantung dan murmur sistolik, doktor juga dapat mencadangkan kehadiran penyakit ini, yang tidak bergejala.

Juga, pada peringkat awal diagnosis penyakit ini, sinar-X dada dapat digunakan. Ia membolehkan anda mengenal pasti pengembangan atrium kiri dan ventrikel kiri dalam bentuk patologi kronik, edema paru dalam bentuk akut.

Sebagai persediaan untuk pembaikan injap mitral, echocardiography transesophageal diresepkan untuk mendapatkan visualisasi dan penilaian keadaan atrium yang tepat.

Bagaimana rawatannya?

Pemilihan kaedah untuk mengubati patologi akan bergantung pada bentuk, tahap dan penyakit bersamaan..

Terdapat 3 taktik untuk merawat regurgitasi:

  1. Perubahan pembedahan pada struktur bukaan injap (pelbagai jenis plastik).
  2. Penggantian injap lengkap (prostetik).
  3. Rawatan ubat konservatif.

Plastik injap

Petunjuk utama untuk pembedahan adalah kegagalan injap dengan gejala kegagalan jantung. Pembedahan injap jantung dilakukan di bawah anestesia umum dengan ubat penahan sakit intravena.

Selepas bermulanya anestesia, pakar bedah jantung membuat sayatan pada permukaan depan dada dan sternum. Jantung disambungkan ke mesin paru-paru jantung selama operasi.

Teknik pembetulan lubang injap bergantung pada jenis ubah bentuk:

  1. Annuloplasty - pemulihan lubang menggunakan cincin sokongan khas.
  2. Plastik jahitan - penutup injap jahitan secara manual; digunakan untuk kekurangan injap dan penutupan tidak lengkap.
  3. Pemotongan flaps injap bersatu (commissurotomy tertutup atau terbuka).
  4. Papillotomy - operasi untuk membedah otot papillary yang membesar yang menghalang penutupan injap sepenuhnya.
  5. Reseksi (penyingkiran bahagian) daun injap digunakan apabila risalah injap mitral dibengkokkan ke rongga atrium kiri. Selebihnya injap dijahit dan diikat dengan cincin.

Kontraindikasi untuk pembedahan:

  • peringkat terakhir kegagalan jantung kronik;
  • kardiomiopati hipertrofik;
  • perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada buah pinggang dan hati;
  • penyakit berjangkit akut;
  • strok, atau infark miokard.

Prostetik

Petunjuk untuk operasi ini adalah luka organik yang teruk pada injap mitral..

Prostetik diperlukan apabila kerosakan pada bukaan injap mempunyai kesan negatif pada hemodinamik dan merupakan akibat penyakit jantung yang diperoleh.

Gigi palsu terdiri daripada dua jenis - mekanikal dan biologi. Kelemahan injap mekanikal adalah kadar pembentukan gumpalan darah yang tinggi pada sayapnya. Kelemahan injap biologi adalah risiko tinggi keradangan bakteria berulang.

Prostetik, seperti plastik injap, dilakukan di bawah anestesia umum menggunakan pintasan kardiopulmonari. Setelah pesakit tidur nyenyak akibat anestesia, doktor memotong kulit dan sternum ke arah membujur.

Tahap seterusnya adalah sayatan atrium kiri dan pemasangan prostesis, cincinnya dipasang dengan jahitan. Selepas prostetik, langkah dilakukan dan luka pembedahan dijahit.

Pembedahan yang berkaitan dengan prostetik injap dilarang pada penyakit berikut:

  • Infark dan strok miokard akut.
  • Pemburukan penyakit kronik yang ada.
  • Penyakit berjangkit.
  • Kegagalan jantung yang sangat teruk dengan stenosis mitral.

Rawatan konservatif

Matlamat terapi konservatif adalah untuk memperbaiki keadaan pesakit. Ini akan memungkinkan untuk melakukan operasi pembedahan dengan selamat..

Berdasarkan cadangan klinikal doktor yang hadir, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  1. Nitrat, mereka mengurangkan beban pada jantung.
  2. Diuretik untuk menurunkan tekanan darah dan menghilangkan edema.
  3. Inhibitor ACE memberi kesan positif pada dinding saluran darah dan tisu miokardium, menormalkan tekanan darah.
  4. Glikosida jantung meningkatkan aktiviti jantung dalam bentuk kegagalan atrium yang teruk dan fibrilasi atrium.
  5. Antikoagulan menghalang aktiviti sistem pembekuan darah, mengganggu pembentukan gumpalan darah.

Ciri-ciri semasa kehamilan

Kaedah diagnostik menunjukkan pelanggaran struktur radas valvular dan regurgitasi tidak hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada anak yang belum lahir semasa perkembangan intrauterinnya.

Pemeriksaan ultrabunyi pada tempoh kehamilan yang berlainan memungkinkan untuk mendiagnosis secara tepat patologi struktur sistem kardiovaskular dan mendiagnosis regurgitasi.

Kelainan ini mungkin menunjukkan kelainan kromosom dan malformasi kongenital janin. Dengan bentuk keabnormalan yang teruk dan prognosis yang tidak baik, timbul persoalan mengenai pengguguran.

Ramalan

Prognosis pemulihan dalam kes regurgitasi mitral akan bergantung pada kombinasi pelbagai faktor: usia pesakit, penyebab utama, keparahan penyakit dan tempohnya, kehadiran patologi kronik yang bersamaan.

Pembedahan membetulkan patologi dengan pelbagai kerumitan, mempunyai kadar kelangsungan hidup yang tinggi dan memberi peluang kepada pesakit untuk menjalani kehidupan yang panjang.

Prognosis kehidupan selepas pembedahan jauh lebih baik daripada tanpa mereka. Toleransi aktiviti fizikal harian meningkat, kualiti hidup pesakit bertambah baik dan tempohnya meningkat.

Soalan tambahan

Orang sering tertarik dengan isu-isu ini..

Adakah mereka terdaftar dalam tentera dengan diagnosis ini??

Prolaps injap mitral dengan regurgitasi darjah pertama tidak dianggap sebagai had perkhidmatan tentera. Pada tahap ini, keadaan draf stabil dan tidak ada simptomologi klinikal penyakit, oleh itu, dengan penyakit ini mereka dibawa ke tentera.

Pada tahap kedua, wajib militer hanya dapat dikirimkan kepada pasukan komunikasi atau pasukan kejuruteraan radio. Situasi lain berlaku sekiranya prolaps darjah kedua didiagnosis dengan peningkatan regurgitasi. Dalam kes ini, untuk mendapat maklum balas dari perkhidmatan ketenteraan, perlu bahawa kegagalan jantung bersamaan tidak kurang daripada kelas fungsi kedua. Diagnosis kegagalan jantung harus menjalani ekokardiografi..

Pada peringkat ketiga, gangguan pada sistem peredaran darah akan menjadi lebih ketara. Sekiranya terdapat diagnosis komplikasi serius dalam kerja sistem kardiovaskular, seorang wajib militer dianggap tidak layak untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan.

Adakah mungkin bermain sukan dengan regurgitasi mitral?

Untuk menjawab soalan ini, tahap perkembangan patologi juga penting:

  1. Pada peringkat pertama, tidak ada sekatan sukan.
  2. Pada tahap kedua, kemungkinan risiko kehilangan kesedaran harus diambil kira dan aktiviti fizikal yang rasional harus dipilih semasa latihan. Sukan berikut dibenarkan: gimnastik, berenang, larian sederhana, dll..
  3. Pada darjah ketiga dan keempat, sukan apa pun akan dilarang, kerana ini berbahaya bagi kehidupan manusia.

Rundingan dengan pakar kardiologi diperlukan untuk sebarang tahap penyakit dalam sukan profesional.

Sekiranya regurgitasi di atas darjah kedua diperhatikan dengan latar belakang prolaps injap mitral, maka ini akan menjadi kontraindikasi mutlak untuk peningkatan latihan sukan.

Apa itu regurgitasi mitral darjah 1 dan regurgitasi tricuspid

Di pejabat pakar kardiologi, pesakit mungkin menemui istilah yang maknanya tidak jelas dan oleh itu terdengar menakutkan.

Salah satu konsep perubatan adalah regurgitasi..

Apa yang disebut oleh ahli kardiologi regurgitasi trikuspid dan regurgitasi mitral darjah 1 dan betapa bahayanya bagi kesihatan?

Ini adalah fenomena di mana bahagian darah kembali ke rongga jantung, dari mana aliran darah utama.

Ini bukan penyakit, tetapi dapat mendiagnosis keadaan patologi sistem kardiovaskular. Biasanya, injap tidak membenarkan aliran kembali, kerana injap ditutup dengan rapat.

Istilah ini digunakan untuk semua injap jantung dan, bergantung pada aliran balik aliran darah, ia mempunyai beberapa aliran aliran darah kembali, yang ditentukan oleh pakar ultrasound.

Terdapat istilah seperti regurgitasi fisiologi. Ia dicirikan oleh pusaran darah minimum pada injap, yang tidak membahayakan sistem kardiovaskular..

Fisiologi dianggap tahap pertama yang berlaku pada orang yang sihat, yang dicirikan oleh ketipisan dan pertumbuhan yang tinggi. Ciri aliran darah ini tidak menyebabkan gejala klinikal..

Jenis utama refluks darah terbalik

Secara keseluruhan, terdapat tiga jenis aliran darah kembali: mitral, aorta, tricuspid.

Prolaps injap mitral menyebabkan regurgitasi mitral.

Sejumlah darah dibuang ke atrium kiri melalui MK tertutup longgar. Pada masa yang sama, bahagian jantung diregangkan dari darah yang melimpah dari arteri pulmonari.

Kesesakan atrium menyebabkan penebalan dan pengembangannya, yang disebut pelebaran.

Untuk beberapa waktu, pelanggaran itu tidak terasa, kerana pampasan berlaku kerana peningkatan rongga atrium.

Dengan regurgitasi mitral pada tahap pertama, pemutus kecil tidak menyebabkan perubahan klinikal dalam kerja jantung, masalah kesihatan pada pesakit berlaku pada peringkat kedua dan ketiga prolaps - dengan peningkatan arus balik darah cor.

Punca berlakunya kejatuhan:

  • penyakit autoimun;
  • reumatik;
  • kecacatan daun injap kerana kalsinasi;
  • pelanggaran proses metabolik;
  • iskemia;
  • serangan jantung.

Ahli kardiologi mendiagnosis regurgitasi mitral darjah 1 dengan bunyi yang direkodkan di bahagian atas jantung atau semasa pemeriksaan dengan ultrasound; pesakit sendiri tidak mengadu.

Pelanggaran itu tidak memerlukan rawatan, hanya pemerhatian oleh pakar.

Regurgitasi aorta

Refluks darah yang terbalik melalui AK disebabkan oleh kekurangan injap, kerosakan pada kapal atau proses keradangan di dalamnya.

  • reumatik;
  • keradangan daun injap yang disebabkan oleh endokarditis atau kerosakan tisu mekanikal;
  • Spondylitis ankylosing;
  • artritis reumatoid;
  • sifilis;
  • aterosklerosis;
  • hipertensi arteri.

Apakah ciri bentuk aorta? Limpahan ventrikel kiri kerana aliran balik dari aorta.

Darah tidak masuk sepenuhnya ke dalam sistem peredaran darah, kebuluran oksigen masuk, fenomena tersebut dikompensasi dengan meningkatkan jumlah jantung.

Pelanggaran mempunyai beberapa darjah. Yang pertama tidak menjejaskan keadaan kesihatan. Tahap yang tidak signifikan membolehkan seseorang menjalani kehidupan normal selama bertahun-tahun.

Kerosakan hemodinamik berlaku secara beransur-ansur, ia dikaitkan dengan peningkatan jumlah ventrikel kiri, yang memerlukan nutrien dan oksigen tidak lagi disediakan oleh arteri koronari. Terdapat fenomena seperti iskemia dan kardiosklerosis..

Kemajuan masalah ini dipenuhi dengan gejala berikut:

  • kelemahan;
  • kulit pucat;
  • berdebar-debar
  • serangan angina.

Regurgitasi Tricuspid

Pelanggaran tersebut disebabkan oleh masalah pada injap tricuspid dan dikaitkan dengan kekurangan bahagian kiri jantung. Selalunya dijumpai bersama dengan kecacatan organ lain. Bentuk tricuspid mengganggu pengisian darah normal arteri pulmonari, akibat kebuluran oksigen, paru-paru menderita.

Regurgitasi minimum tidak menyebabkan gejala klinikal. Peningkatan masalah ini membawa kepada kemunculan gambar berikut:

  • warna kulit kebiruan;
  • aritmia;
  • bengkak
  • urat leher yang bengkak;
  • hati yang membesar.

Aliran darah terbalik melalui injap pada kanak-kanak

Masalah aliran darah pada pesakit pediatrik dikaitkan dengan kelainan jantung kongenital:

  • kecacatan partisi;
  • tetralogi Fallot;
  • kekurangan injap arteri pulmonari.

Gejala menyakitkan mula muncul sejurus selepas kelahiran bayi. Bayi mempunyai kulit kebiruan, masalah pernafasan, mereka tidak mengambil payudaranya dengan baik.

Seorang pakar kardiologi memeriksa bayi yang baru lahir dengan gejala seperti itu, mereka dirujuk untuk ultrasound, dan kemudian mereka ditentukan dengan pilihan cara untuk menghilangkan masalah - paling sering ini adalah operasi.

Kaedah rawatan

Terapi bergantung kepada sebab dan tahap masalah. Taktiknya ditentukan oleh kehadiran penyakit bersamaan..

Pembuangan balik yang tidak signifikan tidak memerlukan rawatan perubatan dan pembedahan, pesakit menjalani pemeriksaan ultrasound dalam jangka masa tertentu.

Dalam kes yang lebih rumit, campur tangan pembedahan diperlukan, boleh jadi plastik atau prostetik. Rawatan ubat yang berterusan bertujuan untuk memulihkan peredaran darah yang normal, menyingkirkan aritmia dan kegagalan jantung.

Menurut petunjuk, pesakit diberi ubat beta-blocker, ubat diuretik, ubat antihipertensi.

Prognosis kegagalan injap bergantung pada tahap pelanggaran, penyakit somatik organ dalaman dan usia pesakit. Pembetulan pembedahan yang dilakukan membolehkan pesakit menjalani kehidupan yang panjang dan aktif.

Pemakanan yang betul dengan sedikit pelanggaran

Dalam diet orang dewasa dan kanak-kanak dengan keparahan kecil kegagalan jantung termasuk makanan tumbuhan, tenusu dan protein haiwan lain, dalam jumlah yang diperlukan untuk fungsi jantung normal. Seorang doktor menetapkan diet untuk pesakit yang mengalami masalah jantung.

Apabila berat badan berlebihan, penting untuk menggunakan makanan rendah kalori di mana kandungan kolesterol minimum.

Lemak haiwan dalam diet diganti dengan lemak sayuran yang mengandungi asid tak jenuh ganda. Walau bagaimanapun, di sini anda perlu ingat bahawa minyak masak mengurangkan sifat bermanfaat, jadi disarankan untuk menambahkannya ke dalam salad.

Protein yang diperlukan untuk hidup terkandung dalam produk seperti itu:

Karbohidrat adalah sumber tenaga. Walau bagaimanapun, disarankan bagi pesakit kardiologi untuk menggunakan produk yang mengandungi bahan ini dalam bentuk yang mudah dan mudah dicerna: fruktosa, sukrosa, galaktosa.

Karbohidrat kompleks mengandungi pati dan serat (sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, herba).

Untuk masalah jantung, disyorkan untuk mengurangkan jumlah lemak haiwan, menggantikannya dengan sayur-sayuran. Mentega terlarang, kaldu kuat, daging berlemak, lemak babi.

Tidak seperti jadual diet untuk kumpulan pesakit lain, makanan asap, acar dan perap dibenarkan, tetapi dalam jumlah minimum.

Sekiranya edema membimbangkan, disarankan agar anda mengurangkan jumlah cecair yang anda minum..

Regurgitasi injap mitral 1 darjah

Semua yang berkaitan dengan jantung menyebabkan kewaspadaan tertentu. Setelah mendengar daripada doktor mengenai kekurangan mitral, kita sering mula terlalu bimbang dan mengambil tindakan yang tidak perlu yang tidak mendatangkan faedah, dan kadang-kadang sebaliknya.

Regurgitasi injap mitral

Kadang-kadang, setelah berjumpa doktor, seseorang tetap keliru dan bingung, terutama ketika dia mendengar diagnosis yang tidak dapat difahami, misalnya, "kekurangan injap mitral 1 darjah" atau "prolaps injap mitral." Kerana ketakutan atau kesopanan semula jadi, atau kerana kekurangan waktu, tanpa mengetahui apa arti istilah perubatan ini, dia menjadi kecewa dan sedih, yang kadang-kadang membawa kepada kemerosotan kesihatan yang sebenarnya. Adakah semuanya menakutkan? Mari kita fikirkan.

Apakah injap jantung??

Pertama sekali, mari kita fahami bagaimana jantung berfungsi. Ini adalah organ yang dibahagikan kepada 4 ruang: dua ventrikel dan dua atria. Antara atria dan ventrikel adalah membran tisu penghubung - injap. Di bahagian kiri jantung, injap diwakili oleh dua cusps, itulah sebabnya ia disebut bicuspid atau mitral, dan di bahagian kanan jantung - tiga cusps, ini adalah injap tricuspid atau tricuspid.

Injap dilekatkan dengan benang nipis atau kord ke otot papilari ventrikel. Bilik jantung berkontrak secara bergantian. Dengan pengecutan atrium, injap terbuka ke arah ventrikel, darah mengalir dari atria ke ventrikel, selepas itu atria berehat, dan giliran kontraksi ventrikel bermula.

Pada ketika ini, cusps elastik ditutup, menghalang aliran darah ke atria, dan darah dari ventrikel memasuki saluran besar dan menyebar ke seluruh badan. Oleh itu, peranan injap adalah untuk menyediakan aliran darah dalam satu arah: dari atria ke ventrikel, dan untuk mencegah aliran darah ke arah yang berlawanan.

Kekurangan atau prolaps? Dan bagaimana membezakan satu dari yang lain?

Atas pelbagai sebab, baik kongenital maupun yang diperoleh, penutup injap dapat kehilangan keanjalannya, bervariasi dalam ukuran dan ketebalan, yang tidak dapat mempengaruhi fungsinya. Prolaps adalah keadaan di mana injap mengendur atau membengkok di bawah tekanan darah.

Mitral, yang terletak di antara ventrikel kiri dan atrium kiri, mengalami beban yang paling ketara berbanding dengan yang lain, dan itulah sebabnya prolaps injap mitral lebih biasa. Selalunya, tetapi tidak selalu, prolaps disertai dengan regurgitasi.

Regurgitasi adalah aliran balik darah dari ventrikel ke atria. Biasanya, penutup injap dipasang rapat antara satu sama lain, dan apabila jurang terbentuk antara penutup, maka regurgitasi berlaku. Regurgitasi, prolaps adalah manifestasi kekurangan injap. Dan tahap kekurangan valvular bergantung kepada keparahannya..

Apakah tahap regurgitasi bicuspid??

Darjah Regurgitasi Injap Mitral

Terdapat beberapa darjah:

  1. Regurgitasi injap mitral 1 sudu besar. - aliran balik darah dari ventrikel ke atrium berlaku pada tahap katup injap. Keadaan ini tidak patologi. Dan dianggap sebagai varian norma. Rawatan dengan keadaan ini tidak diperlukan;
  2. 2 sudu besar - mengembalikan aliran darah ke tengah atrium. Dalam kombinasi dengan manifestasi klinikal, ini adalah keadaan patologi, kekurangan mitral dicirikan sebagai sederhana. Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan;
  3. 3 sudu besar - aliran darah terbalik sampai ke seberang atrium. Kekurangan mitral disifatkan sebagai teruk. Ini adalah patologi jantung yang serius. Rawatan perlu, selalunya pembedahan.

Apakah penyebab regurgitasi dan disfungsi injap??

Semua sebab boleh dibahagikan kepada dua kumpulan besar:

  • kongenital (atau primer),
  • diperoleh (atau sekunder).

Patologi kongenital merangkumi patologi tisu penghubung (contohnya, sindrom Marfan), kelainan pada peletakan jantung pada rahim, kelainan kecil jantung, kecacatan jantung kongenital.

Antara penyebab sekunder yang menyebabkan regurgitasi dan kekurangan valvular, perlu diperhatikan penyakit reumatik, endokarditis berjangkit, disfungsi otot papilari ventrikel akibat penyakit jantung koronari, penyakit sistemik (lupus eritematosus sistemik, scleroderma), penyakit yang membawa kepada pengembangan rongga jantung (arteri jantung) cardiomyopathy dilatasi) dan lain-lain.

Regurgitasi darjah 1 - norma atau patologi?

Kesejahteraan fizikal

Disfungsi injap bicuspid darjah 1 tidak boleh dianggap sebagai patologi. Ini dapat dianggap sebagai norma, kerana secara terpisah tidak menyebabkan manifestasi klinikal, sering regurgitasi darjah 1 dikesan secara kebetulan dan berfungsi. Dengan regurgitasi darjah 1, pengembalian darah dari ventrikel ke atrium kurang dari 25%.

Pesakit mentolerir aktiviti fizikal dengan baik, mereka tidak mempunyai keluhan dari sistem kardiovaskular, regurgitasi ini tidak signifikan secara hemodinamik, tidak ada perubahan pada ECG. Semasa melakukan ekopardiografi Doppler, refluks darah terbalik dapat diperhatikan. Ekopardiografi Doppler adalah kaedah utama untuk mengesan regurgitasi darjah 1.

Rawatan untuk kekurangan 1 darjah injap bicuspid tidak ditunjukkan. Disarankan pengawasan dan ekokardiografi ahli kardiologi.

Bilakah untuk merawat regurgitasi mitral?

Diagnosis regurgitasi mitral

Tetapi jika aliran darah terbalik adalah 50% dan mencapai bahagian tengah atrium, terdapat regurgitasi mitral tahap 2. Beban di atrium kiri pada masa yang sama meningkat, akibatnya ia meningkat dalam ukuran, mengepam lebih banyak darah daripada yang seharusnya, maka hipertrofi ventrikel kiri.

  1. Ini adalah keadaan patologi di mana terdapat aduan pesakit sesak nafas dengan senaman fizikal yang sederhana, berdebar-debar, sakit dada berkala, batuk, kelemahan umum dan keletihan.
  2. Dengan perkusi, batas jantung dialihkan ke bawah dan ke kiri..
  3. Semasa auskultasi, gumaman sistolik dan pelemahan nada I di puncak terdengar.
  4. Pada elektrokardiogram - hipertrofi jantung kiri.

Bantuan diagnostik disediakan oleh ekokardiografi dengan Doppler, kaedah penyelidikan ini membolehkan anda memvisualisasikan pergerakan injap, ukuran lubang antara injap dan tahap aliran darah terbalik.

Dengan regurgitasi 2 darjah dengan manifestasi klinikal, adalah perlu untuk menjalankan rawatan ubat, yang diresepkan secara individu oleh doktor atau ahli kardiologi yang hadir, dengan mengambil kira sejarah dan mengambil kira patologi bersamaan..

Rawatan dijalankan oleh kumpulan ubat utama: inhibitor ACE, beta-blocker, diuretik, antikoagulan, dan lain-lain. Rawatan pembedahan pada kelas 2, sebagai peraturan, tidak ditunjukkan.

Regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi Tricuspid adalah salah satu jenis penyakit jantung, di mana terdapat kekurangan injap tricuspid (tricuspid), yang membawa semasa sistol ke aliran balik darah dari ventrikel kanan ke atrium..

Regurgitasi Tricuspid: penyebab

Selalunya, perkembangan regurgitasi injap tricuspid berlaku dengan latar belakang penyakit jantung yang berlaku dengan pengembangan ventrikel kanan dan hipertensi paru. Lebih jarang, penyakit ini berlaku dengan latar belakang endokarditis septik, rematik, sindrom karsinoid, sindrom Marfan. Kekurangan injap tricuspid boleh menjadi patologi kongenital atau berkembang sebagai akibat penggunaan ubat-ubatan tertentu yang berpanjangan (phentermine, fenfluramine, ergotamine).

Gejala

Dengan sedikit kecacatan pada injap tricuspid valve (regurgitasi tricuspid 1 darjah), penyakit ini biasanya tidak menampakkan dirinya dan dianggap sebagai keadaan jinak, yang rawatannya tidak dijalankan. Hanya pada sebahagian kecil pesakit berlaku denyutan pada urat serviks, yang disebabkan oleh peningkatan tekanan di dalamnya.

Dalam regurgitasi injap tricuspid yang teruk, pembengkakan urat jugular yang ketara diperhatikan. Setelah meletakkan tangan ke vena jugularis kanan, anda dapat merasakan gementarnya. Kekurangan injap yang ketara boleh menyebabkan disfungsi ventrikel kanan, terjadinya flutter atrium atau fibrilasi atrium, pembentukan kegagalan jantung.

Regurgitasi Tricuspid: diagnosis

Diagnosis regurgitasi trikuspid yang betul, serta menentukan tahap penyakit, dapat dibuat berdasarkan ekopardiografi Doppler. Dengan regurgitasi tricuspid 1 darjah, aliran balik darah dari ventrikel kanan kembali ke atrium kanan hampir tidak dapat dilihat. Regurgitasi Tricuspid darjah 2 dicirikan oleh aliran darah terbalik tidak lebih dari 2.0 cm dari injap tricuspid. Dengan tahap kekurangan ketiga, regurgitasi melebihi 2,0 cm, dan dengan tahap keempat - ia menyebar ke seluruh kelantangan atrium kanan.

Sebagai kaedah penyelidikan tambahan, ECG dan x-ray dada dilakukan. Pada elektrokardiogram, tanda-tanda hipertrofi ventrikel kanan sering dikesan. Pada radiografi dengan regurgitasi trikuspid darjah 1, perubahan biasanya tidak dapat dikesan. Dengan regurgitasi trikuspid 2 darjah dan lebih tinggi, bayangan vena cava unggul dan atrium kanan yang diperbesar dikesan, dan dalam beberapa kes terdapat efusi di rongga pleura.

Kateterisasi jantung sebagai kaedah diagnostik untuk regurgitasi injap tricuspid sangat jarang berlaku.

Rawatan regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi injap tricuspid kecil dapat diterima dengan baik oleh orang dan tidak memerlukan rawatan. Terapi biasanya ditetapkan untuk regurgitasi trikuspid 2-4 darjah. Pertama sekali, ia bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan perkembangan kekurangan injap tricuspid (rawatan rematik, endokarditis septik, dll.). Selain itu, mereka juga merawat komplikasi yang disebabkan oleh regurgitasi tricuspid - kegagalan jantung, aritmia.

Sekiranya tidak ada kesan rawatan konservatif, serta dengan peningkatan kekurangan injap, campur tangan pembedahan ditunjukkan - prostetik, plastik injap tricuspid atau anuloplasti.

Anuloplasti biasanya digunakan dalam kes di mana penyakit ini berkembang akibat pelebaran (pengembangan) cincin injap. Penggantian injap tricuspid ditunjukkan kerana kekurangannya disebabkan oleh kecacatan Epstein atau sindrom karsinoid. Injap babi digunakan untuk prostesis, yang secara signifikan dapat mengurangkan kemungkinan komplikasi tromboemboli pada masa selepas operasi. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, injap babi telah berfungsi dengan berkesan selama lebih dari 10 tahun, setelah itu diganti dengan yang baru..

Regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi Tricuspid (kekurangan injap tricuspid) adalah kecacatan jantung di mana terdapat aliran balik darah dalam fasa sistol melalui injap tricuspid dari ventrikel kanan ke rongga atrium kanan.

Bagaimana regurgitasi injap tricuspid berlaku

Injap tricuspid atau tricuspid terletak di antara atrium kanan dan ventrikel kanan; semasa diastole, injapnya terbuka, mengalirkan darah vena dari atrium kanan ke ventrikel. Semasa systole (pengecutan), cusps injap ditutup rapat, dan darah yang memasuki ventrikel kanan memasuki arteri pulmonari, dan kemudian ke paru-paru. Semasa regurgitasi injap tricuspid, darah dari ventrikel kanan tidak memasuki arteri pulmonari sepenuhnya, tetapi sebahagian kembali ke atrium kanan, dan terdapat refluks darah - regurgitasi terbalik. Ini disebabkan oleh disfungsi injap tricuspid - dengan penutup injapnya yang longgar, pintu masuk ke atrium kanan tidak ditutup sepenuhnya. Dengan regurgitasi tricuspid kerana peningkatan beban, atrium hipertrofi, dan kemudian ketegangan otot dan peningkatan ukurannya berlaku. Pada gilirannya, ini menyebabkan masuknya sejumlah besar darah dari atrium ke ventrikel kanan selama tempoh diastole, hipertropi lebih lanjut dan gangguan fungsi, yang memprovokasi genangan dalam lingkaran besar peredaran darah.

Sebab dan jenis regurgitasi trikuspid

Kekurangan injap tricuspid terdiri daripada beberapa jenis:

  • Kekurangan mutlak atau organik. Patologi disebabkan oleh kerosakan pada cusps injap, seperti prolaps injap (kendur pada cusps), disebabkan oleh penyakit kongenital - displasia tisu penghubung, juga termasuk rematik, endokarditis berjangkit, sindrom karsinoid dan lain-lain;
  • Kerosakan relatif atau fungsi. Ia berlaku apabila injap diregangkan, disebabkan oleh ketahanan terhadap aliran keluar darah dari ventrikel kanan, dengan pelebaran rongga ventrikel yang teruk kerana hipertensi paru yang tinggi atau kerosakan miokard yang meresap.

Mengikut keparahan aliran darah terbalik, regurgitasi tricuspid dibahagikan kepada empat darjah:

  • 1 darjah. Pergerakan darah terbalik yang hampir tidak dapat dikesan;
  • 2 darjah. Regurgitasi ditentukan pada jarak 2 cm dari injap tricuspid;
  • 3 darjah. Pergerakan darah terbalik dari ventrikel kanan dikesan pada jarak lebih dari 2 cm dari injap;
  • 4 darjah. Regurgitasi dicirikan oleh pemanjangan besar di rongga atrium kanan..

Keparahan pengembalian darah ditentukan oleh ekokardiografi.

Penerangan mengenai regurgitasi tricuspid 1 darjah

Dengan regurgitasi darjah 1, sebagai peraturan, gejala penyakit tidak muncul dengan cara apa pun, dan hanya dapat dikesan secara kebetulan selama elektrokardiografi. Dalam kebanyakan kes, regurgitasi trikuspid darjah 1 tidak memerlukan rawatan dan boleh dianggap sebagai varian norma. Sekiranya perkembangan penyakit ini diprovokasi oleh kecacatan rematik, hipertensi paru atau penyakit lain, maka perlu untuk merawat penyakit yang mendasari yang menyebabkan sedikit cacat pada cusps injap tricuspid.

Pada kanak-kanak, tahap regurgitasi ini dianggap sebagai ciri anatomi, yang bahkan mungkin hilang seiring berjalannya waktu - tanpa kehadiran patologi jantung yang lain, biasanya tidak mempengaruhi perkembangan dan keadaan umum anak.

Gejala regurgitasi tricuspid

Dengan regurgitasi trikuspid darjah 2, seperti darjah lain, penyakit ini sering berlanjutan tanpa gejala yang jelas. Dengan penyakit yang teruk, kemungkinan manifestasi berikut:

  • Kelemahan, keletihan;
  • Tekanan vena meningkat, menyebabkan pembengkakan urat leher dan denyutan mereka;
  • Hati yang membesar dengan ciri khas sakit di hipokondrium kanan;
  • Gangguan irama jantung;
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki.

Auskultasi (mendengar) mengungkap kerisauan sistolik khas yang lebih baik didengar di ruang interkostal 5-7 dari tepi kiri sternum, diperkuat oleh inspirasi, tenang dan tidak stabil. Dengan peningkatan ventrikel kanan dan sejumlah besar darah memasukinya semasa diastole, gumaman sistolik terdengar di atas vena jugularis kanan.

Diagnosis regurgitasi tricuspid

Untuk diagnosis regurgitasi trikuspid, selain anamnesis, pemeriksaan fizikal dan auskultasi, kajian berikut dilakukan:

  • ECG. Ukuran ventrikel kanan dan atrium, aritmia jantung ditentukan;
  • Fonokardiogram. Kehadiran bunyi sistolik dikesan;
  • Ultrasound jantung. Tanda-tanda pemadatan dinding injap, kawasan foramen atrioventricular, tahap regurgitasi ditentukan;
  • X-Ray dada. Lokasi jantung dan ukurannya, tanda-tanda hipertensi paru dinyatakan;
  • Kateterisasi jantung. Kaedah ini berdasarkan pengenalan kateter untuk menentukan tekanan pada rongga jantung.

Di samping itu, kardiografi koronari yang dilakukan sebelum pembedahan dapat digunakan. Ia berdasarkan pengenalan agen kontras ke dalam saluran dan rongga jantung untuk menilai pergerakan aliran darah.

Rawatan regurgitasi Tricuspid

Rawatan kecacatan boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Kaedah pembedahan dapat ditunjukkan pada regurgitasi trikuspid tahap 2, jika disertai dengan kegagalan jantung atau patologi lain. Dengan regurgitasi trikuspid yang berfungsi, penyakit yang menyebabkan lesi terutamanya dapat diubati.

Dengan terapi ubat, diuretik, vasodilator (ubat-ubatan yang melemaskan otot licin dinding saluran darah), persediaan kalium, glikosida jantung ditetapkan. Sekiranya rawatan konservatif tidak berkesan, pembedahan ditetapkan, termasuk pembedahan plastik atau annuloplasty dan prostetik. Pembedahan plastik, jahitan dan annuloplasti separuh bulatan dilakukan sekiranya tidak ada perubahan pada penutup injap dan pengembangan cincin berserat yang dilekatkannya. Prostetik ditunjukkan untuk kekurangan injap tricuspid dan perubahan yang sangat teruk pada injapnya; prostesis boleh menjadi biologi atau mekanikal. Prostesis biologi yang dibuat dari aorta haiwan dapat berfungsi lebih dari 10 tahun, maka injap lama diganti dengan yang baru.

Dengan rawatan regurgitasi tricuspid tepat pada masanya, prognosisnya baik. Selepas itu, pesakit harus dipantau secara berkala oleh pakar kardiologi dan menjalani pemeriksaan untuk mengelakkan komplikasi.

Punca regurgitasi mitral 1-4 darjah, bagaimana mengenal pasti masalah dan kaedah rawatan

Margin keselamatan dan daya tahan yang ketara yang terdapat dalam formasi jantung memungkinkan untuk melakukan aktiviti fungsional yang panjang dan normal.

Kadang-kadang hati boleh gagal. Memandangkan pentingnya organ otot, dalam seperempat kes, mereka membawa maut. Dalam situasi lain, berpotensi membawa maut.

Beberapa proses gen patologi adalah kongenital, yang lain diperolehi. Kelas keabnormalan anatomi organik disebut maksiat. Ini adalah nama generik dengan banyak pilihan..

Regurgitasi mitral adalah aliran balik darah dari ventrikel kiri ke atrium dan pengurangan jumlah tisu penghubung cair yang dikeluarkan ke dalam sistol. Tegasnya, ini bukan penyakit, tetapi sindrom dan kompleks gejala yang bersifat objektif. Pada tahap kesejahteraan, pesakit tidak merasakan apa-apa sehingga tahap akhir (3-4).

Pakar kardiologi terlibat dalam diagnosis atau penilaian proses. Sebagai sebahagian daripada mengenal pasti punca dan menyelesaikan masalah, anda mungkin memerlukan bantuan pakar bedah pakar.

Maklumat am

Dengan regurgitasi difahami aliran darah terbalik dari satu ruang jantung ke ruang yang lain. Istilah ini banyak digunakan dalam kardiologi, terapi, pediatrik dan diagnostik fungsional. Regurgitasi bukanlah penyakit bebas dan selalu disertai dengan patologi utama. Aliran cecair yang terbalik ke ruang asal mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor yang memprovokasi. Dengan pengecutan otot jantung, pengembalian darah patologi berlaku. Istilah ini digunakan untuk menggambarkan gangguan pada semua 4 ruang jantung. Berdasarkan isipadu darah yang kembali, tentukan tahap penyimpangan.

Mekanisme pembangunan

Penentuan awal mengenai faktor-faktor pembentukan regurgitasi mitral diperlukan, di satu pihak, untuk memahami sifat perubahan dan mengembangkan bahagian teoritis dari isu ini, dan di sisi lain, untuk mencari jalan untuk menghilangkan fenomena tersebut.

Untuk lebih memahami apa yang berlaku, anda perlu beralih ke data anatomi dan fisiologi.

Injap mitral adalah lubang kecil, 4 hingga 7 sentimeter padu di antara struktur jantung.

Berkatnya, darah bebas mengalir dari atria ke ventrikel organ, kemudian "tingkap" seperti itu ditutup, tekanan meningkat, tisu penghubung cairan dikeluarkan ke arteri utama, dan kemudian, berkat dorongan tertentu, ia dihantar ke seluruh badan.

Proses pergerakan darah adalah satu sisi, dari atria hingga ventrikel. Refluks tidak seharusnya normal.

Regurgitasi ditentukan oleh arus terbalik, kerana jumlah cecair yang dikeluarkan dikurangkan dengan ketara. Penurunan kadar metabolik.

Berdasarkan keparahan fenomena, dua pilihan dibezakan:

  • Regurgitasi yang tidak signifikan secara hemodinamik. Isipadu darah yang dikembalikan tidak dapat dielakkan. Oleh itu, pada tahap ini, masalahnya secara praktikal tidak dapat dilihat. Tidak ada gejala, tetapi rawatan sudah diperlukan untuk mencegah perubahan patologi lebih lanjut..
  • Regurgitasi tidak berfungsi. Ia berlaku lebih kerap. Ia menyebabkan gangguan peredaran darah ke seluruh badan.

Kejadian regurgitasi adalah sekitar 2% setiap populasi. Ini adalah penyimpangan kedua yang paling biasa. Lebih sering mempunyai asal yang diperoleh, dan dalam 12-15% keadaan kongenital.

Patogenesis

Jantung adalah organ berongga berotot yang terdiri daripada 4 ruang: 2 atria dan 2 ventrikel. Hati kanan dan kiri dipisahkan oleh septum. Darah memasuki ventrikel dari atria, dan kemudian dikeluarkan melalui saluran: dari bahagian kanan ke arteri pulmonari dan peredaran paru, dari kiri ke aorta dan peredaran pulmonari.

Struktur jantung merangkumi 4 injap yang menentukan aliran darah. Injap tricuspid terletak di bahagian kanan jantung antara ventrikel dan atrium, dan injap mitral di bahagian kiri. Pada kapal yang keluar dari ventrikel, terdapat injap paru dan injap aorta.

Biasanya, penutup injap mengatur arah aliran darah, menutup dan mencegah aliran balik. Apabila bentuk injap, strukturnya, keanjalan, pergerakan berubah, penutupan cincin injap sepenuhnya terganggu, sebahagian darah dilemparkan ke belakang, memuntahkan.

Regurgitasi mitral

Regurgitasi mitral disebabkan oleh kekurangan fungsi injap. Apabila ventrikel berkontrak, sebahagian darah mengalir kembali ke atrium kiri. Pada masa yang sama, darah mengalir melalui urat pulmonari. Semua ini membawa kepada limpahan atrium dan peregangan dindingnya. Semasa pengecutan berikutnya, ventrikel mengeluarkan jumlah darah yang lebih besar dan dengan itu membebankan rongga jantung yang tersisa. Pada mulanya, organ otot bertindak balas terhadap beban berlebihan oleh hipertrofi, dan kemudian oleh atrofi dan regangan - pelebaran. Untuk mengimbangi kehilangan tekanan, kapal terpaksa menyempit, sehingga meningkatkan daya tahan periferal terhadap aliran darah. Tetapi mekanisme ini hanya memperburuk keadaan, kerana regurgitasi semakin meningkat dan kegagalan ventrikel kanan berlaku. Pada peringkat awal, pesakit mungkin tidak membuat aduan dan tidak merasakan perubahan dalam tubuhnya kerana mekanisme pampasan, iaitu, perubahan konfigurasi jantung, bentuknya.

Regurgitasi injap mitral dapat terjadi akibat pemendapan kalsium dan kolesterol di arteri koronari, akibat gangguan fungsi katup, penyakit jantung, proses autoimun, perubahan metabolisme, iskemia beberapa bahagian tubuh. Regurgitasi mitral memanifestasikan dirinya dengan cara yang berbeza bergantung pada tahap. Regurgitasi mitral minimum mungkin tidak menampakkan diri secara klinikal.

Apakah regurgitasi mitral darjah 1? Diagnosis dibuat jika aliran balik darah ke atrium kiri meluas hingga 2 cm. Tahap 2 dikatakan jika aliran darah patologi ke arah yang bertentangan mencapai hampir separuh dari atrium kiri. Gred 3 dicirikan dengan membuang lebih daripada separuh atrium kiri. Pada darjah 4, aliran darah kembali mencapai atrium kiri perut dan bahkan boleh memasuki vena paru.

Regurgitasi aorta

Sekiranya injap aorta tidak larut, sebahagian darah kembali semasa diastole kembali ke ventrikel kiri. Lingkaran peredaran darah yang besar menderita ini, kerana jumlah darah yang lebih kecil masuk ke dalamnya. Mekanisme pampasan pertama adalah hipertrofi, dinding ventrikel menebal.

Jisim otot, meningkat dalam jumlah, memerlukan lebih banyak nutrien dan aliran oksigen. Arteri koronari tidak dapat mengatasi tugas ini dan tisu mula kelaparan, hipoksia berkembang. Secara beransur-ansur, lapisan otot digantikan oleh tisu penghubung, yang tidak dapat melakukan semua fungsi organ otot. Kardiosklerosis berkembang, kegagalan jantung berkembang.

Dengan pengembangan cincin aorta, injap juga meningkat, yang akhirnya membawa kepada fakta bahawa injap injap aorta tidak dapat menutup dan menutup injap sepenuhnya. Terdapat aliran balik darah ke dalam ventrikel, apabila terlalu banyak, dinding meregang dan banyak darah mula mengalir ke rongga, dan sedikit di aorta. Jantung pampasan mula berkontraksi lebih kerap, semua ini menyebabkan kebuluran oksigen dan hipoksia, genangan darah di saluran berkaliber besar.

Regurgitasi aorta dikelaskan mengikut darjah:

  • 1 darjah: aliran darah terbalik tidak melampaui batas saluran aliran keluar ventrikel kiri;
  • 2 darjah: aliran darah mencapai puncak anterior injap mitral;
  • 3 darjah: jet mencapai batas otot papilari;
  • 4 darjah: mencapai dinding ventrikel kiri.

Regurgitasi Tricuspid

Kekurangan injap tricuspid selalunya sekunder dan dikaitkan dengan perubahan patologi di jantung kiri. Mekanisme pengembangan dikaitkan dengan peningkatan tekanan dalam peredaran paru, yang menimbulkan halangan untuk pembuangan darah yang cukup ke arteri pulmonari dari ventrikel kanan. Regurgitasi boleh berlaku kerana kegagalan utama injap tricuspid. Berlaku dengan peningkatan tekanan dalam peredaran paru.

Regurgitasi tricuspid boleh menyebabkan kehancuran jantung kanan dan kesesakan pada sistem vena peredaran paru. Dimanifestasikan secara luaran dengan pembengkakan urat serviks, kulit biru. Fibrilasi atrium dapat berkembang, dan ukuran hati dapat meningkat. Ia juga dikelaskan mengikut darjah:

  • Regurgitasi injap tricuspid darjah 1. Regurgitasi tricuspid darjah 1 adalah refluks darah yang tidak signifikan, yang tidak menampakkan dirinya secara klinikal dan tidak mempengaruhi kesejahteraan umum pesakit.
  • Regurgitasi injap tricuspid gred 2 dicirikan oleh penurunan darah 2 cm atau kurang dari injap itu sendiri.
  • Gred 3 dicirikan oleh pemutus melebihi 2 cm dari injap tricuspid.
  • Pada suhu 4 darjah, refluks darah meluas pada jarak jauh.

Regurgitasi pulmonari

Dengan penutupan injap penyelarasan pulmonari yang cacat semasa diastole, darah sebahagiannya kembali ke ventrikel kanan. Pada mulanya, hanya ventrikel yang berlebihan kerana aliran darah yang berlebihan, maka beban meningkat di atrium kanan. Tanda-tanda kegagalan jantung meningkat secara beransur-ansur, bentuk stasis vena.

Regurgitasi paru atau regurgitasi paru diperhatikan dengan endokarditis, aterosklerosis, sifilis, dan mungkin kongenital. Selalunya, penyakit pada sistem paru-paru dicatat secara serentak. Refluks darah berlaku kerana penutupan injap yang tidak lengkap di arteri peredaran paru.

Regurgitasi paru dikelaskan mengikut darjah:

  • Regurgitasi pulmonari 1 darjah. Tidak secara klinikal menampakkan diri, terdapat sedikit aliran darah terbalik semasa pemeriksaan. Regurgitasi Gred 1 tidak memerlukan rawatan khusus.
  • Regurgitasi paru-paru darjah 2 dicirikan oleh lemparan darah hingga 2 cm dari injap.
  • Gred 3 dicirikan oleh pemeran 2 cm atau lebih.
  • Pada 4 darjah, terdapat kemunduran darah yang ketara.

Penerangan mengenai regurgitasi tricuspid 1 darjah

Dengan regurgitasi darjah 1, sebagai peraturan, gejala penyakit tidak muncul dengan cara apa pun, dan hanya dapat dikesan secara kebetulan selama elektrokardiografi. Dalam kebanyakan kes, regurgitasi trikuspid darjah 1 tidak memerlukan rawatan dan boleh dianggap sebagai varian norma. Sekiranya perkembangan penyakit ini diprovokasi oleh kecacatan rematik, hipertensi paru atau penyakit lain, maka perlu untuk merawat penyakit yang mendasari yang menyebabkan sedikit cacat pada cusps injap tricuspid.

Pada kanak-kanak, tahap regurgitasi ini dianggap sebagai ciri anatomi, yang bahkan mungkin hilang seiring berjalannya waktu - tanpa kehadiran patologi jantung yang lain, biasanya tidak mempengaruhi perkembangan dan keadaan umum anak.

Pengelasan

Klasifikasi regurgitasi bergantung pada penyetempatan:

  • mitral;
  • aorta;
  • tricuspid;
  • pulmonari.

Klasifikasi regurgitasi mengikut darjah:

  • Ijazah. Selama beberapa tahun, penyakit ini mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Kerana tekanan darah yang berterusan, rongga jantung meningkat, yang menyebabkan peningkatan tekanan darah. Semasa auskultasi, anda dapat mendengar bunyi di jantung, dan semasa ultrasound jantung, perbezaan saluran injap dan pelanggaran aliran darah didiagnosis.
  • Darjah II. Isipadu aliran darah kembali meningkat, terdapat genangan darah dalam peredaran pulmonari.
  • III darjah. Jet terbalik yang jelas adalah ciri, aliran dari mana dapat mencapai dinding atrium posterior. Tekanan di arteri pulmonari meningkat, jantung kanan berlebihan.
  • Perubahan berkaitan dengan peredaran darah yang besar. Pesakit mengadu sesak nafas yang teruk, sakit di belakang sternum, bengkak, gangguan irama, kulit biru.

Keterukan tahap dianggarkan oleh kekuatan jet, yang kembali ke rongga jantung:

  • aliran tidak melampaui batas risalah injap anterior, yang menghubungkan ventrikel kiri dan atrium;
  • jet mencapai sempadan daun injap atau menyeberangnya;
  • jet mencapai separuh ventrikel;
  • jet menyentuh bahagian atas.

Manifestasi biasa

Pesakit menjadi tidak apik, berfikir produktiviti menurun. Kemerosotan kognitif mungkin berlaku..

Tanpa rawatan yang betul, atrium diregangkan, yang menyebabkan peningkatan tekanan pada vena paru, dan kemudian arteri.

Kegagalan jantung kronik berlaku, ia disertai dengan fenomena yang banyak. Dari asites, pengumpulan cecair di rongga perut, hingga pembesaran hati, disfungsi umum struktur serebrum.

Edema dan hemoptisis mahkota gambar. Diagnosis pembezaan diperlukan. Biasanya, pada tahap kemunculan gejala seperti itu, tidak sukar.

Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu gejala, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan.

Sekiranya lumpuh, paresis atau mati rasa di bahagian hujung kaki, sebelah badan, masalah penglihatan, masalah pendengaran, ucapan, gangguan muka, sakit kepala yang teruk, vertigo, disorientasi di ruang angkasa, pingsan, anda perlu memanggil ambulans. Mungkin keadaan darurat seperti serangan jantung atau strok.

Sebab-sebabnya

Disfungsi dan regurgitasi valvular dapat terjadi akibat proses keradangan, akibat trauma, perubahan degeneratif dan gangguan struktur. Kegagalan kongenital timbul sebagai akibat dari ketidaksempurnaan intrauterin dan mungkin disebabkan keturunan.

Sebab-sebab yang boleh menyebabkan regurgitasi:

  • endokarditis berjangkit;
  • penyakit autoimun sistemik;
  • endokarditis berjangkit;
  • trauma dada;
  • pengapuran;
  • prolaps injap;
  • infark miokard dengan kerosakan pada otot papillary.

Ciri regurgitasi pada kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, perkembangan dan fungsi jantung dan sistem peredaran darah yang betul sangat penting, tetapi malangnya, gangguan tidak jarang berlaku. Selalunya, kecacatan injap dengan kekurangan dan pengembalian darah pada kanak-kanak disebabkan oleh malformasi kongenital (Fallot tetrad, hipoplasia injap paru, kecacatan dinding antara atrium dan ventrikel, dll.).

Regurgitasi yang teruk dengan struktur jantung yang tidak teratur menampakkan diri segera setelah kelahiran anak dengan gejala gangguan pernafasan, sianosis, kegagalan ventrikel kanan. Seringkali, pelanggaran yang ketara berakhir dengan maut, jadi setiap ibu hamil tidak hanya perlu menjaga kesihatannya sebelum diduga kehamilan, tetapi juga untuk mengunjungi pakar diagnostik ultrasound tepat pada masanya semasa kehamilan.

Gejala

Dengan regurgitasi mitral pada tahap subkompensasi, pesakit mengadu rasa degupan jantung yang cepat, sesak nafas semasa melakukan aktiviti fizikal, batuk, sakit dada yang sangat menekan, keletihan yang cepat. Apabila kegagalan jantung meningkat, akrokianosis, pembengkakan, gangguan irama, hepatomegali (peningkatan ukuran hati) bergabung.

Dengan regurgitasi aorta, gejala klinikal yang khas adalah angina pectoris, yang berkembang akibat gangguan peredaran koronari. Pesakit mengadu tekanan darah rendah, keletihan berlebihan, sesak nafas. Semasa penyakit itu berkembang, keadaan sinkop mungkin direkodkan..

Regurgitasi tricuspid dapat dimanifestasikan oleh sianosis kulit, gangguan irama seperti fibrilasi atrium, pembengkakan, hepatomegali, pembengkakan urat serviks.

Dalam regurgitasi pulmonari, semua gejala klinikal dikaitkan dengan gangguan hemodinamik dalam peredaran paru. Pesakit mengadu bengkak, sesak nafas, acrocyanosis, hati yang membesar, gangguan irama.

Bagaimana pergerakan darah berubah kerana penyakit ini?

Untuk menjawab soalan ini, kami mempertimbangkan proses peredaran darah di otot jantung dengan berfungsi dengan baik.

Dengan fungsi jantung yang normal, semasa pengurangan sistol, atria dipenuhi dengan darah sehingga dapat dipam lebih jauh semasa diastole. Darah mengalir melalui injap ke ventrikel jantung. Kita boleh mengatakan bahawa ia memainkan peranan sebagai pintu yang membiarkan aliran darah berlalu hanya dalam satu arah.

Injap mitral (bicuspid) terletak secara anatomi antara ventrikel kiri dan atrium kiri. Sekiranya fungsinya terganggu, semasa sistol, sebahagian darah kembali lagi ke atrium kiri melalui lubang terbuka.

Pada masa yang sama, darah dari paru-paru yang masuk melalui urat paru-paru sudah memasuki atrium kiri. Akibatnya, atrium dipenuhi dengan darah, yang menyebabkan peregangan dan beban yang berlebihan.

Ventrikel kiri, mengambil jumlah darah yang lebih besar, juga mengembang dan meningkat. Dia berusaha untuk mendorong semua darah yang diterima ke dalam aorta, untuk memberikan oksigen dan nutrien ke tisu-tisu badan.

Pada mulanya, gangguan hemodinamik di dalam jantung ini akan dikompensasikan dengan peregangan dan pembesaran (hipertropi) rongga, tetapi ini tidak dapat berterusan.

Kemudian, ketika patologi berkembang, ia akan menampakkan diri dalam bentuk gejala tertentu, bergantung pada tahap penyakit ini..

Ujian dan diagnostik

Diagnosis regurgitasi merangkumi sejarah perubatan, data pemeriksaan objektif dan instrumental yang membolehkan anda menilai secara visual struktur jantung, pergerakan darah melalui rongga dan saluran.

Pemeriksaan dan auskultasi dapat menilai penyetempatan, sifat murmur jantung. Regurgitasi aorta dicirikan oleh murmur diastolik di sebelah kanan pada hipokondrium kedua, dengan kegagalan injap paru, murmur serupa didengar di sebelah kiri sternum. Sekiranya injap tricuspid tidak mencukupi, bunyi khas terdengar di dasar proses xiphoid. Dengan regurgitasi mitral, murmur sistolik di puncak jantung diperhatikan.

Kaedah pemeriksaan utama:

  • ECG;
  • Ultrasound jantung dengan doppler;
  • kimia darah;
  • analisis darah umum;
  • ujian tekanan berfungsi;
  • R-grafik dada;
  • Pemantauan ECG Holter.

Rawatan regurgitasi Tricuspid

Rawatan kecacatan boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Kaedah pembedahan dapat ditunjukkan pada regurgitasi trikuspid tahap 2, jika disertai dengan kegagalan jantung atau patologi lain. Dengan regurgitasi trikuspid yang berfungsi, penyakit yang menyebabkan lesi terutamanya dapat diubati.

Dengan terapi ubat, diuretik, vasodilator (ubat-ubatan yang melemaskan otot licin dinding saluran darah), persediaan kalium, glikosida jantung ditetapkan. Sekiranya rawatan konservatif tidak berkesan, pembedahan ditetapkan, termasuk pembedahan plastik atau annuloplasty dan prostetik. Pembedahan plastik, jahitan dan annuloplasti separuh bulatan dilakukan sekiranya tidak ada perubahan pada penutup injap dan pengembangan cincin berserat yang dilekatkannya. Prostetik ditunjukkan untuk kekurangan injap tricuspid dan perubahan yang sangat teruk pada injapnya; prostesis boleh menjadi biologi atau mekanikal. Prostesis biologi yang dibuat dari aorta haiwan dapat berfungsi lebih dari 10 tahun, maka injap lama diganti dengan yang baru.

Dengan rawatan regurgitasi tricuspid tepat pada masanya, prognosisnya baik. Selepas itu, pesakit harus dipantau secara berkala oleh pakar kardiologi dan menjalani pemeriksaan untuk mengelakkan komplikasi.

Prosedur dan operasi

Sekiranya berlaku regurgitasi akut, pesakit menjalani penggantian injap kecemasan. Injap yang diubah dikeluarkan, dan yang buatan dipasang di tempatnya. Dalam beberapa kes, memegang plastik injap sudah mencukupi. Dalam tempoh pemulihan, pesakit diberi ubat yang menyokong aktiviti jantung normal: vasodilator dan nootropics. Dalam proses kronik, intervensi pembedahan juga dilakukan untuk menggantikan injap secara terancang dengan perkembangan dinamika negatif. Sekiranya tiada gejala negatif dan ekokardiografi stabil, terapi simptomatik ditetapkan.

Bagaimana rawatannya?

Pemilihan kaedah untuk mengubati patologi akan bergantung pada bentuk, tahap dan penyakit bersamaan..

Terdapat 3 taktik untuk merawat regurgitasi:

  1. Perubahan pembedahan pada struktur bukaan injap (pelbagai jenis plastik).
  2. Penggantian injap lengkap (prostetik).
  3. Rawatan ubat konservatif.

Plastik injap

Petunjuk utama untuk pembedahan adalah kegagalan injap dengan gejala kegagalan jantung. Pembedahan injap jantung dilakukan di bawah anestesia umum dengan ubat penahan sakit intravena.

Selepas bermulanya anestesia, pakar bedah jantung membuat sayatan pada permukaan depan dada dan sternum. Jantung disambungkan ke mesin paru-paru jantung selama operasi.

Teknik pembetulan lubang injap bergantung pada jenis ubah bentuk:

  1. Annuloplasty - pemulihan lubang menggunakan cincin sokongan khas.
  2. Plastik jahitan - penutup injap jahitan secara manual; digunakan untuk kekurangan injap dan penutupan tidak lengkap.
  3. Pemotongan flaps injap bersatu (commissurotomy tertutup atau terbuka).
  4. Papillotomy - operasi untuk membedah otot papillary yang membesar yang menghalang penutupan injap sepenuhnya.
  5. Reseksi (penyingkiran bahagian) daun injap digunakan apabila risalah injap mitral dibengkokkan ke rongga atrium kiri. Selebihnya injap dijahit dan diikat dengan cincin.

Kontraindikasi untuk pembedahan:

  • peringkat terakhir kegagalan jantung kronik;
  • kardiomiopati hipertrofik;
  • perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada buah pinggang dan hati;
  • penyakit berjangkit akut;
  • strok, atau infark miokard.

Prostetik

Petunjuk untuk operasi ini adalah luka organik yang teruk pada injap mitral..

Prostetik diperlukan apabila kerosakan pada bukaan injap mempunyai kesan negatif pada hemodinamik dan merupakan akibat penyakit jantung yang diperoleh.

Gigi palsu terdiri daripada dua jenis - mekanikal dan biologi. Kelemahan injap mekanikal adalah kadar pembentukan gumpalan darah yang tinggi pada sayapnya. Kelemahan injap biologi adalah risiko tinggi keradangan bakteria berulang.

Prostetik, seperti plastik injap, dilakukan di bawah anestesia umum menggunakan pintasan kardiopulmonari. Setelah pesakit tidur nyenyak akibat anestesia, doktor memotong kulit dan sternum ke arah membujur.

Tahap seterusnya adalah sayatan atrium kiri dan pemasangan prostesis, cincinnya dipasang dengan jahitan. Selepas prostetik, langkah dilakukan dan luka pembedahan dijahit.

Pembedahan yang berkaitan dengan prostetik injap dilarang pada penyakit berikut:

  • Infark dan strok miokard akut.
  • Pemburukan penyakit kronik yang ada.
  • Penyakit berjangkit.
  • Kegagalan jantung yang sangat teruk dengan stenosis mitral.

Rawatan konservatif

Matlamat terapi konservatif adalah untuk memperbaiki keadaan pesakit. Ini akan memungkinkan untuk melakukan operasi pembedahan dengan selamat..

Berdasarkan cadangan klinikal doktor yang hadir, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  1. Nitrat, mereka mengurangkan beban pada jantung.
  2. Diuretik untuk menurunkan tekanan darah dan menghilangkan edema.
  3. Inhibitor ACE memberi kesan positif pada dinding saluran darah dan tisu miokardium, menormalkan tekanan darah.
  4. Glikosida jantung meningkatkan aktiviti jantung dalam bentuk kegagalan atrium yang teruk dan fibrilasi atrium.
  5. Antikoagulan menghalang aktiviti sistem pembekuan darah, mengganggu pembentukan gumpalan darah.

Akibat dan Komplikasi

Dalam regurgitasi mitral akut, prognosis sangat tidak baik sekiranya tiada rawatan pembedahan tepat pada masanya. Prognosis bertambah buruk dengan penambahan kegagalan jantung. Pada peringkat kedua penyakit ini, kelangsungan hidup selama 5 tahun tanpa pembedahan adalah 38% pada lelaki dan 45% pada wanita. Regurgitasi boleh menjadi rumit oleh endokarditis (genesis tidak berjangkit dan berjangkit), gangguan irama, infark miokard, kegagalan jantung.

Kemungkinan diagnostik moden

Perubatan tidak berhenti, dan diagnosis penyakit menjadi lebih dipercayai dan berkualiti tinggi. Penggunaan ultrasound telah membuat kemajuan yang signifikan dalam mengesan sejumlah penyakit. Penambahan pemeriksaan ultrasound jantung (ekokardiografi) dengan dopplerografi memungkinkan untuk menilai sifat aliran darah melalui saluran dan rongga jantung, pergerakan tutup injap pada masa kontraksi miokardium, menetapkan tahap regurgitasi, dan lain-lain. Mungkin, ekokardiografi adalah kaedah yang paling boleh dipercayai dan bermaklumat untuk mendiagnosis patologi jantung dalam modus masa nyata dan pada masa yang sama berpatutan dan murah.


regurgitasi mitral pada ekokardiografi

Sebagai tambahan kepada ultrasound, tanda regurgitasi tidak langsung dapat dikesan pada ECG, dengan auskultasi hati dan penilaian gejala.

Sangat penting untuk mengenal pasti pelanggaran alat valvular jantung dengan regurgitasi bukan hanya pada orang dewasa, tetapi juga semasa perkembangan janin. Amalan pemeriksaan ultrasound wanita hamil pada jangka masa yang berbeza membolehkan kita mengesan kehadiran kecacatan yang tidak diragukan walaupun semasa pemeriksaan awal, serta untuk mendiagnosis regurgitasi, yang merupakan tanda tidak langsung kemungkinan kelainan kromosom atau kecacatan injap yang muncul. Pemantauan wanita yang berisiko secara dinamik memungkinkan untuk menentukan tepat pada masanya kehadiran patologi serius pada janin dan untuk menyelesaikan masalah kebolehlanjutan menjaga kehamilan.

Senarai sumber

  • L.A. Boqueria, O.L. Boqueria, E.R. Artikel tinjauan Jobava "Regurgitasi mitral fungsional dalam fibrilasi atrium", 2015
  • Mesin T.V., Golukhova E.Z. Disfungsi diastolik ventrikel kiri pada pesakit dengan fibrilasi atrium: mekanisme patogenetik dan kaedah penilaian ultrasound moden (tinjauan analitik). Kardiologi kreatif. 2014
  • Karpova N.Yu., Rashid M.A., Kazakova T.V., Shostak N.A. Regurgitasi aorta, Masalah barah payudara biasa No. 12 dari 02/02/2014

Soalan tambahan

Orang sering tertarik dengan isu-isu ini..

Adakah mereka terdaftar dalam tentera dengan diagnosis ini??

Prolaps injap mitral dengan regurgitasi darjah pertama tidak dianggap sebagai had perkhidmatan tentera. Pada tahap ini, keadaan draf stabil dan tidak ada simptomologi klinikal penyakit, oleh itu, dengan penyakit ini mereka dibawa ke tentera.

Pada tahap kedua, wajib militer hanya dapat dikirimkan kepada pasukan komunikasi atau pasukan kejuruteraan radio. Situasi lain berlaku sekiranya prolaps darjah kedua didiagnosis dengan peningkatan regurgitasi. Dalam kes ini, untuk mendapat maklum balas dari perkhidmatan ketenteraan, perlu bahawa kegagalan jantung bersamaan tidak kurang daripada kelas fungsi kedua. Diagnosis kegagalan jantung harus menjalani ekokardiografi..

Pada peringkat ketiga, gangguan pada sistem peredaran darah akan menjadi lebih ketara. Sekiranya terdapat diagnosis komplikasi serius dalam kerja sistem kardiovaskular, seorang wajib militer dianggap tidak layak untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan.

Adakah mungkin bermain sukan dengan regurgitasi mitral?

Untuk menjawab soalan ini, tahap perkembangan patologi juga penting:

  1. Pada peringkat pertama, tidak ada sekatan sukan.
  2. Pada tahap kedua, kemungkinan risiko kehilangan kesedaran harus diambil kira dan aktiviti fizikal yang rasional harus dipilih semasa latihan. Sukan berikut dibenarkan: gimnastik, berenang, larian sederhana, dll..
  3. Pada darjah ketiga dan keempat, sukan apa pun akan dilarang, kerana ini berbahaya bagi kehidupan manusia.

Rundingan dengan pakar kardiologi diperlukan untuk sebarang tahap penyakit dalam sukan profesional.

Sekiranya regurgitasi di atas darjah kedua diperhatikan dengan latar belakang prolaps injap mitral, maka ini akan menjadi kontraindikasi mutlak untuk peningkatan latihan sukan.

Penyelesaian Pembedahan

Bermula dari darjah ketiga, dengan perubahan patologi yang dinyatakan dengan jelas, mereka menggunakan pembedahan pemulihan injap. Perlu dilakukan seawal mungkin agar perubahan distrofi yang tidak dapat dipulihkan pada ventrikel kiri tidak berlaku.

Petunjuk berikut untuk pembedahan adalah:

  • aliran keluar darah yang terbalik adalah lebih daripada 40% pengeluaran darah oleh jantung;
  • tidak ada kesan positif dalam rawatan endokarditis yang bersifat berjangkit;
  • perubahan sklerotik injap mitral yang tidak dapat dipulihkan;
  • pelebaran teruk ventrikel kanan, disfungsi sistol;
  • tromboemboli vaskular (satu atau banyak).

Lakukan operasi rekonstruktif pada penutup injap, cincinnya. Sekiranya operasi seperti itu tidak dapat dilakukan, maka injap dibina semula - mengeluarkan yang rosak dan menggantinya dengan buatan.

Perubatan moden menggunakan bahan xenopericardial dan sintetik berteknologi tinggi untuk penggantian injap mitral. Terdapat juga prostesis mekanikal yang dibuat dari aloi logam khas. Prostesis biologi melibatkan penggunaan tisu haiwan.

Dalam tempoh selepas operasi, risiko tromboemboli meningkat, oleh itu, ubat-ubatan yang sesuai diresepkan. Dalam kes yang jarang berlaku, injap prostetik rosak, kemudian operasi lain dilakukan dan injap sintetik kedua diganti.

Punca Kerosakan Aorta

Kawasan lengkungan aorta yang paling dekat dengan jantung disebut akar aorta. Strukturnya yang mempengaruhi "kesihatan injap" dan lebar pintu cincin dari ventrikel kiri. Lesi akar merangkumi:

  • berkaitan dengan usia atau perubahan degeneratif menyebabkan pelebaran;
  • nekrosis sista lapisan tengah aorta dengan sindrom Marfan;
  • stratifikasi dinding aneurisma;
  • keradangan (aortitis) dengan sifilis, arthritis psoriatik, spondylitis ankylosing, kolitis ulseratif;
  • arteritis sel gergasi;
  • hipertensi malignan.

Antara penyebabnya, terdapat kesan negatif ubat yang digunakan untuk mengurangkan selera makan terhadap kegemukan.

Kelaziman MR

Terdapat beberapa statistik yang sah berdasarkan kajian orang sihat yang lebih besar. Maklumat yang diberikan membolehkan kami menganggarkan prevalensi MRI di seluruh dunia:

  • Pada 8.6% kanak-kanak Turki yang sihat secara klinikal berusia 0-18 tahun, regurgitasi mitral ditentukan menggunakan ekokardiografi [1 - C. Ayabakan et al.: Penilaian echocardiographic Doppler terhadap regurgitasi valvular pada anak normal. Dalam: Turk J Pediatr. (2003); 45, S. 102–107.].
  • Di kalangan kanak-kanak dengan penyakit jantung reumatik yang tinggal di negara-negara membangun, regurgitasi mitral adalah kerosakan jantung yang paling biasa [2 - K. C. Bahadur et al.: Penyebaran penyakit jantung reumatik dan kongenital pada murid sekolah di lembah Kathmandu di Nepal. Dalam: Indian Heart J. 2003 Nov-Dec; 55 (6), S. 615–618].
  • Kajian prospektif di UK menunjukkan prevalensi 1.82% pada kanak-kanak dan remaja berusia 3-18 tahun. Tiada kanak-kanak yang sakit berusia lebih muda dari 7 tahun. Kajian lain di Amerika Syarikat menunjukkan prevalensi 2.4% di kalangan kanak-kanak dan remaja yang sihat berusia 0-14 tahun..
  • Hampir seperlima dari 33.589 orang yang belajar dalam kajian Framingham mengalami regurgitasi mitral. Tidak ada perbezaan jantina: pada 19% lelaki dan pada 19.1% wanita, ekokardiografi menunjukkan sekurang-kurangnya kelemahan injap mitral.
  • Pada 11-59% daripada semua pesakit setelah serangan jantung, regurgitasi mitral ditentukan dalam beberapa kajian..
  • 89% pesakit berusia lebih dari 70 tahun dengan kegagalan jantung (pecahan pelepasan
    klip dan cincin pelapis (pembetulan bentuk injap dan lebar pangkal berserat injap);

  • penempatan prostesis (penggantian injap mitral lengkap).
  • Prinsip pemulihan pesakit selepas pembedahan:

    • sokongan reologi darah (penipis);
    • pencegahan pembekuan darah (agen antiplatelet);
    • pengecualian aktiviti fizikal yang ketara;
    • susulan jangka panjang.

    Bila berjumpa doktor dan yang mana

    Semasa mengenal pasti gejala ciri MKT, anda harus segera menghubungi pakar kardiologi untuk menghentikan penyakit pada peringkat awal. Dalam kes ini, keperluan untuk berunding dengan doktor lain dapat dielakkan..

    Kadang-kadang terdapat kecurigaan etiologi reumatoid penyakit ini. Maka anda mesti berjumpa pakar rheumatologi untuk membuat diagnosis dan menetapkan rawatan yang tepat. Sekiranya terdapat keperluan untuk pembedahan, rawatan dan penghapusan masalah selanjutnya dilakukan oleh pakar bedah jantung.

    Gejala regurgitasi mitral mungkin serupa dengan tanda-tanda kecacatan jantung yang lain. Lebih banyak mengenai bagaimana ia muncul, kami menulis di sini.

    Apakah penyakit itu berbahaya??

    Komplikasi timbul, bermula dengan tahap ketiga, lebih jarang tahap kedua proses patologi. Regurgitasi Tricuspid menentukan kesan berikut terhadap kesihatan dan kehidupan:

    • Kegagalan jantung akut. Pelanggaran operasi normal struktur jantung. Ia dicirikan oleh tiga tanda: penurunan aliran darah, penurunan hemodinamik tempatan dan umum, dan proses aritmia. Ia mempunyai tempoh perkembangan yang pendek dalam kes akut, dengan kursus tersembunyi, tempoh pembentukan gambar penuh adalah 2-4 minggu, kematian berlaku akibat menghentikan kerja organ otot.
    • Kejutan kardiogenik. Keadaan maut dalam hampir 100% kes. Ia tidak mempunyai prospek penyembuhan. Walaupun dengan pemulihan separa, jaminan episod berulang.
    • Serangan jantung Malnutrisi miokardium, nekrosis tisu akut dan, sebagai akibatnya, penurunan aktiviti fungsional. Kegagalan jantung berkembang dengan semua akibatnya.
    • Pukulan. Iskemia serebrum.
    • Bentuk aritmia berbahaya yang menyebabkan serangan jantung.

    Regurgitasi yang tidak signifikan memprovokasi komplikasi maut dalam 0.3-2% kes, selalunya ini adalah hasil kebetulan.

    Bentuk hemodinamik yang signifikan menentukan risiko kematian dalam jarak yang luas: dari 10 hingga 70% ke atas.

    Penyebab utama kematian bukanlah regurgitasi, tetapi kecacatan organik jantung dan sistem yang berkembang di latar belakangnya..

    Rawatan patologi jantung

    Sekiranya kekurangan injap mitral, hanya pakar kardiologi yang harus menetapkan rawatan. Anda tidak boleh mengubat sendiri dan menggunakan kaedah rakyat!

    Rawatan harus ditujukan untuk menghilangkan penyebab kekurangan mitral, iaitu pada penyakit sebelum proses patologi.

    Bergantung pada tahap kekurangan dan keparahan mitral, keadaan ini dapat diubati dengan ubat; dalam beberapa kes, pembedahan diperlukan.

    Tahap ringan hingga sederhana memerlukan penggunaan ubat, tindakannya bertujuan untuk mengurangkan kadar denyutan jantung, ubat vasodilator (vasodilator). Penting untuk menjalani gaya hidup sihat, bukan minum atau merokok, untuk mengelakkan keadaan kerja berlebihan fisiologi dan tekanan psikologi. Menunjukkan jalan-jalan di udara segar.

    Sekiranya kekurangan injap mitral darjah 2, dan juga tahap ketiga, antikoagulan diresepkan seumur hidup untuk mencegah trombosis vaskular.

    Simptomologi

    Pada peringkat awal penyakit ini, tidak ada tanda-tanda klinikal. Mengenal pasti masalah itu hanya diperoleh semasa pemeriksaan jantung instrumental. Prognosis bergantung pada ukuran lubang di mana darah kembali ke atrium kiri. Mereka yang tidak bernasib baik mengalami genangan pada saluran paru-paru, dan tanda-tanda iskemia miokard dan organ lain muncul. Pesakit seperti ini biasanya mengemukakan aduan berikut:

    • kekurangan udara semasa bersenam, dan kemudian berehat;
    • asma jantung;
    • keletihan semasa melakukan aktiviti biasa;
    • batuk, yang lebih teruk ketika berbaring;
    • penampilan dahak dengan darah;
    • pastiliti atau pembengkakan kaki;
    • sakit di bahagian kiri dada;
    • peningkatan kadar jantung, fibrilasi atrium;
    • suara serak (akibat pemampatan saraf laring dengan batang paru-paru yang membesar atau atrium kiri);
    • berat di hipokondrium yang betul kerana pembesaran hati.

    Semasa memeriksa pesakit seperti itu, saya cuba melihat adanya tanda-tanda regurgitasi mitral seperti itu:

    • acrocyanosis (kebiruan anggota badan dan hujung hidung, telinga) terhadap latar belakang pucat umum;
    • pembengkakan urat di leher;
    • gemetar dada semasa berdebar, penentuan degupan jantung dan denyutan di epigastrium;
    • dengan perkusi, peningkatan batas kusam jantung diperhatikan;
    • semasa auskultasi - kelemahan yang pertama, penguatan dan pemisahan nada kedua, bunyi semasa systole.

    Penerangan dan sebab-sebab patologi

    Patologi ini mempengaruhi orang dewasa lebih daripada kanak-kanak. Kekurangan mitral sering disertai oleh kecacatan pada saluran darah dan stenosis (pemampatan lumen). Dalam bentuk tulennya sangat jarang berlaku.

    Kecacatan ini kurang kerap kongenital dan lebih kerap dijumpai. Perubahan degeneratif dalam beberapa kes mempengaruhi tisu injap dan injap dan struktur di bawahnya. Pada yang lain, kord terjejas, cincin injap dilanjutkan secara berlebihan.

    Salah satu penyebab kekurangan injap mitral akut adalah infarksi miokard akut, trauma tumpul yang teruk pada jantung atau endokarditis asal berjangkit. Dengan penyakit ini, otot papillary, pecah kord tendon, dan penutup injap keluar.

    Penyebab lain regurgitasi mitral:

    • keradangan sendi;
    • Mata wang keras;
    • kardiomiopati yang terhad;
    • beberapa penyakit autoimun.

    Dengan semua penyakit sistemik ini, kekurangan injap mitral kronik diperhatikan. Penyakit genetik dengan mutasi kromosom, disertai dengan kecacatan tisu penghubung yang bersifat sistemik, menyebabkan kekurangan injap mitral.

    Disfungsi injap iskemia berlaku pada 10% kes sklerosis jantung pasca infark. Prolaps, air mata, atau pemendekan injap mitral dengan memanjangkan kord tendon dan otot papillary atau papillary juga menyebabkan kekurangan mitral.

    Kekurangan injap mitral relatif boleh berlaku tanpa perubahan struktur akibat pengembangan pengembangan ventrikel kiri dan cincin berserat. Ini mungkin berlaku apabila:

    • kardiomiopati diluaskan;
    • penyakit jantung koronari;
    • kecacatan aorta jantung;
    • miokarditis.

    Jarang sekali, kekurangan injap mitral berpunca daripada kalsifikasi katup injap atau myopathy hipertrofik.

    Kehadiran penyakit berikut adalah ciri kekurangan mitral kongenital:

    • ubah bentuk injap payung terjun;
    • pembelahan injap mitral;
    • fenestrasi buatan.

    Injap utama menyebabkan regurgitasi aorta

    Punca kerosakan pada injap aorta, diameter lubang antara ventrikel kiri dan bahagian awal aorta adalah:

    • keradangan reumatik dengan penyetempatan di sepanjang garis penutupan injap - penyusupan tisu pada peringkat awal membawa kepada kerutan injap, membentuk lubang di pusat untuk perjalanan darah ke sistol ke rongga ventrikel kiri;
    • sepsis bakteria dengan kerosakan pada lengkungan endokardium dan aorta;
    • endokarditis veruk dan ulseratif pada jangkitan teruk (kepialu, influenza, campak, demam merah), radang paru-paru, mabuk barah (myxoma) - injap hancur sepenuhnya;
    • malformasi kongenital (pembentukan dua injap dan bukannya tiga) yang melibatkan aorta, kecacatan besar pada septum interventrikular;
    • proses autoimun tertentu dalam aorta menaik pada sifilis kronik, ankylosing spondylitis, rheumatoid polyarthritis;
    • hipertensi, aterosklerosis - proses penyegelan injap dengan pemendapan garam kalsium, pengembangan cincin kerana pelebaran aorta;
    • akibat infark miokard;
    • kardiomiopati;
    • kecederaan dada dengan pecahnya otot yang menguncup.

    Sebabnya termasuk komplikasi rawatan penyakit jantung dengan ablasi frekuensi radio kateter, serta kes pemusnahan prostesis injap biologi.

    Jenis dan ciri prostesis mitral

    Pakar bedah jantung menggunakan tiga jenis prostesis:

    1. Mekanikal, yang pada awalnya dibuat dalam bentuk bola, sedikit kemudian - dalam bentuk engsel. Gumpalan darah sering terbentuk di atasnya, dan pemasangannya mungkin rumit oleh emboli. Pesakit harus selalu mengambil agen antiplatelet. Yang paling moden dianggap produk yang diproses aloi titanium yang utuh secara biologi.
    2. Biologi. Dicipta dari perikardium atau tisu semula jadi yang lain. Mereka tidak mempunyai keupayaan untuk membentuk pembekuan darah.
    3. Allograft diambil dari mayat dan dipelihara secara cryop, dan kemudian ditanamkan dalam penderma yang sesuai..

    Kajian kes: regurgitasi mitral maju

    Saya ingin memberikan contoh kes klinikal di mana kekurangan rawatan tepat pada masanya menyebabkan diagnosis seperti itu - kekurangan mitral tahap 3. Seorang pesakit datang ke hospital dengan keluhan sesak nafas yang teruk ketika berehat, diperburuk oleh senaman fizikal, batuk dengan dahak, di mana terdapat aliran darah, kelemahan, dan pembengkakan kadang-kadang.

    Menganggap dirinya tidak sihat selama bertahun-tahun, sering menderita radang amandel, sakit sendi. Kemerosotan itu berlaku setelah menderita ARVI. Di paru-paru, ketika mendengar, dorongan menggelegak kecil dikesan, lemahnya dorongan apikal, klik bukaan injap mitral, murmur sistolik diperhatikan. Hati membesar, pinggir bawah ditentukan 5 cm di bawah hipokondrium. Pada ekokardiografi - penebalan cusps injap, kalsifikasi, pengembangan atrium kiri, regurgitasi injap mitral darjah III.

    Pesakit diberi operasi prostetik, dengan melakukan yang mana, dia akan dapat melarikan diri. Sembuh tepat pada waktunya!

    Cadangan untuk penyakit ini, apa yang tidak boleh dilakukan?

    1. Langkah pencegahan awal dalam tempoh tahap 1 penyakit ini.
    2. Pencegahan penyakit yang disertai dengan kerosakan pada alat valvular, iaitu rematik (penyakit radang sistemik dengan kerosakan jantung), endokarditis berjangkit (penyakit membran jantung dalam), dll..

    Apabila terdapat penyakit yang disertai dengan kerosakan pada alat valvular jantung, kejadian penyakit jantung dapat dicegah dengan terapi efektif awal:

    • Pengerasan badan.
    • Terapi fokus jangkitan berterusan:
    • semasa tonsilitis kronik - tonsilektomi;
    • dalam tempoh karies (terbentuk di bawah pengaruh mikropartikel yang memusnahkan gigi) - kekosongan diisi, dll..
    • Langkah pencegahan sekunder bertujuan untuk mencegah perkembangan kerosakan pada alat valvular dan kegagalan jantung.
    • Terapi konservatif pesakit dengan penyakit ini. Gunakan ubat-ubatan: ubat-ubatan dengan fungsi diuretik - menyumbang kepada penyingkiran lebihan cecair;
    • perencat - digunakan untuk mencegah kegagalan;
    • nitrat - menyumbang kepada pengembangan saluran darah, meningkatkan aliran darah, menurunkan tekanan pada sistem vaskular paru-paru;
    • produk kalium - meningkatkan nada miokardium;
    • glikosida (menyumbang kepada peningkatan kadar jantung, mengurangkannya, digunakan semasa fibrilasi atrium dan kegagalan jantung).
  • Untuk mencegah kambuh rematik adalah mungkin dengan menggunakan:
      rawatan antibiotik;
  • pengerasan;
  • penghapusan fokus jangkitan berterusan;
  • pemantauan berterusan oleh pakar.

    Sasaran khalayak cadangan klinikal yang dikembangkan:

    • Pembedahan kardiovaskular
    • Diagnostik ultrabunyi
    • Radiologi

    Jadual A1 - Skema penilaian untuk menilai tahap kredibiliti cadangan.

    Tahap kredibiliti cadanganPenerangan
    Tingkat IProsedur atau rawatan itu bermanfaat / berkesan; ia mesti dilaksanakan / ditetapkan..
    Tahap IITahap IIaProsedur atau rawatan sangat mungkin berguna / berkesan, adalah wajar untuk melaksanakan / menetapkannya.
    Tahap IIbBukti yang bertentangan tentang kegunaan / keberkesanan prosedur atau rawatan, pelaksanaan / tujuannya dapat dipertimbangkan.
    Tahap IIIProsedur atau rawatan itu berbahaya / tidak berkesan, mereka tidak boleh dijalankan / ditetapkan.

    Jadual P2 - Skema penilaian untuk menilai tahap kebolehpercayaan bukti.

    Tahap keyakinan buktiPenerangan
    Aras aMeta-analisis, tinjauan sistematik, percubaan terkawal secara rawak
    Tahap bKajian kohort, kajian kawalan kes, kajian kawalan sejarah, kajian retrospektif, kajian siri kes.
    Aras cPendapat pakar

    Prosedur kemas kini garis panduan klinikal

    Garis panduan klinikal dikemas kini setiap 3 tahun..

    Bentuk Pelanggaran

    Penentuan proses patologi dilakukan atas dua alasan.

    Berdasarkan asal kecacatan anatomi, mereka mengatakan mengenai:

    • Bentuk primer. Ia berkembang secara spontan, dengan latar belakang masalah jantung yang betul. Termasuk kekurangan aorta, keradangan yang dipindahkan, keadaan berjangkit dan lain-lain.

    Ia dicirikan oleh kerumitan yang lebih besar dari segi penyembuhan dan prospek pemulihan, kerana pembetulan tidak hanya memerlukan komponen simptomatik, tetapi juga kekurangan yang diperoleh.

    Kumpulan ini juga merangkumi faktor kongenital kerana kecacatan genetik dan ubah bentuk spontan injap tricuspid..

    • Pelbagai sekunder. Terhadap latar belakang patologi semasa organ dan sistem yang jauh.

    Kaedah rawatan alternatif

    Penyakit pada peringkat kedua dan ketiga memerlukan terapi yang kompleks, jadi ramuan herba akan berguna hanya dalam kombinasi dengan ubat-ubatan. Rawatan mesti dipantau oleh doktor.

    Untuk membantu pesakit dengan regurgitasi, persediaan herba digunakan. Dalam hawthorn bahagian yang sama, giliran dan heather diambil. Bahan mentah dituangkan dengan air mendidih dan berumur dalam mandi air selama 15 minit..

    Untuk memperbaiki keadaan, anda boleh menggunakan rosemary yang dimasukkan ke dalam wain. Untuk tincture, diambil seratus gram rosemary kering dan dua liter wain merah. Campuran harus bertahan selama tiga bulan di tempat yang gelap dan kering..

    Ia melegakan gejala teh pudina sistem saraf, disarankan meminumnya sebelum tidur.

    Diagnosis regurgitasi injap jantung

    Diagnosis moden gangguan aliran darah di jantung membolehkan anda menentukan sifat patologi dengan tepat. Kaedah teknologi menunjukkan tidak hanya kursus, tetapi juga tahap regurgitasi.

    Kaedah diagnostik yang digunakan:

    • X-Ray dada;
    • Elektrokardiogram;
    • Ekokardiografi.

    Dalam jadual di bawah, setiap kaedah dijelaskan dengan lebih terperinci..

    Jenis diagnosisBagaimanaApa yang mendedahkan
    1. x-ray dadaProsedur sinar-X standard.Pengembangan pelbagai kontur jantung. Tanda-tanda atria yang membesar. Pengesanan Calcinate.
    2. ElektrokardiogramProsedur ECG standardTahap beban jantung yang berlebihan
    3. EkokardiografiPenyelidikan UltrasoundPunca, tahap regurgitasi, kecukupan rizab pampasan, gangguan peredaran darah.

    Ekokardiografi mendedahkan sifat patologi walaupun pada tahap ketika gejala belum muncul. Pakar mengambil kira kawasan badan pesakit. Pilihan penyelidikan yang paling biasa dikenali sebagai penyelidikan Doppler. Dalam kes ini, pengimbasan warna digunakan..


    Semasa ekokardiografi, sensor khas diletakkan di badan sehingga mereka mempunyai kemampuan untuk menentukan kawasan aliran darah pada injap yang sedang diperiksa..

    Sekiranya AK (injap aorta) diperiksa, maka sensor mengukur aliran di bahagian awalnya, kemudian membandingkan data dengan lebar laluan.

    Contohnya ialah lebihan kawasan aliran darah melebihi separuh diameter gelang aorta. Kes seperti itu disebut teruk..

    Menentukan sifat regurgitasi bergantung pada:

    • Lebar, atau kawasan, aliran darah;
    • Kedudukan jet;
    • Tahap kehilangan darah oleh salah satu ventrikel;
    • Isipadu darah setiap pengurangan.

    Gabungan petunjuk ini membolehkan anda mengenal pasti betapa teruknya sifat patologi. Sekiranya echocardiogram tidak menjelaskan keadaan, diagnosis tambahan akan diperlukan..

    Kaedah berikut biasanya digunakan:

    • kateterisasi jantung;
    • angiografi radionuklida;
    • MRI (pengimejan resonans magnetik).

    Mekanisme regurgitasi adalah normal dan dengan patologi

    Ahli kardiologi membezakan regurgitasi fisiologi yang tidak signifikan, yang mungkin berlaku dalam keadaan normal. Contohnya, 70% orang dewasa yang tinggi mempunyai injap tricuspid yang tidak lengkap, yang tidak disedari oleh orang itu. Pada ultrasound, aliran pusaran tidak signifikan ditentukan dengan penutupan injap sepenuhnya. Ini tidak mempengaruhi peredaran darah secara keseluruhan..

    Patologi berlaku dengan proses keradangan:

    • reumatik,
    • endokarditis berjangkit.

    Pembentukan parut setelah serangan jantung akut, dengan latar belakang kardiosklerosis di zon yang menghampiri injap dan utas injap, menyebabkan kerosakan mekanisme ketegangan yang diperlukan, mengubah bentuk injap. Oleh itu, mereka tidak menutup sepenuhnya.

    Dalam proses patologi, diameter saluran keluar, yang harus bertindih, memainkan peranan yang sama pentingnya. Peningkatan pelebaran ventrikel kiri atau hipertrofi yang ketara menghalang penyambungan injap aorta yang padat.

    Jabatan jantung

    Jantung terdiri daripada empat bahagian: dua atria dan dua ventrikel. Mereka disambungkan oleh injap. Dan juga memberikan pergerakan darah ke arah yang betul.


    Struktur jantung manusia

    Jenis injap jantung berikut dibezakan:

    • Injap mitral jantung, yang terletak di sebelah kiri jantung antara atrium dan ventrikel. Ia terdiri daripada dua sayap. Kawasan inilah yang pertama kali mengalami tekanan yang turun, jadi patologi berkembang lebih kerap di sini.
    • Injap tricuspid jantung terletak di sebelah kanan, menghubungkan atrium dan ventrikel. Ia terdiri daripada tiga sayap. Dengan komplikasi pada peringkat ketiga, kawasan ini menderita.
    • Injap jantung arteri dan aorta menghubungkan saluran yang sepadan dengan otot jantung. Masing-masing mempunyai 3 sayap.

    Biasanya, injap ditutup dengan sangat ketat ketika memasuki bahagian darah, tetapi dalam beberapa kes kerja mereka mungkin terganggu, dan darah bocor melalui mereka.

    Ia berlaku bahawa penyakit ini tidak hilang dan dicatat secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin atau dalam rawatan penyakit lain. Injap tidak menutup sepenuhnya menimbulkan pergolakan tertentu, akibatnya terdapat aliran balik tisu cecair melalui kapal, tetapi sangat tidak signifikan sehingga tidak mempengaruhi tubuh secara keseluruhan. Menurut statistik, ini diperhatikan pada tujuh puluh peratus populasi yang sihat.

    Penyebab utamanya mungkin pelanggaran dinding jantung, injap, otot papillary.