Hidup bertentangan dengan arus. Prolaps injap mitral dan apa yang ada di belakangnya

Prolaps injap mitral (MVP) adalah keadaan di mana injap mitral jantung tidak berfungsi dengan baik. Injap mengetuk dan mungkin tidak cukup rapat, yang menyebabkan aliran darah terbalik semasa fungsi jantung.

Injap mitral membolehkan darah mengalir dari atrium kiri ke ventrikel kiri, tetapi menghalang pengembalian aliran darah. Injap yang sama terletak di antara atrium kanan dan ventrikel dan dipanggil tricuspid.

Dengan setiap degupan jantung, atria berkontraksi dan mendorong darah ke ventrikel. Tegangan injap mitral dan tricuspid terbuka, membolehkan darah melaluinya. Kemudian kontraksi ventrikel (sistol berlaku) untuk mengeluarkan darah dari jantung. Pada masa ini, injap tutup rapat. Mereka membuat penutupan rapat antara mereka untuk mengelakkan pengembalian aliran darah ke atrium.

Injap mitral mempunyai dua sayap: anterior dan posterior. Dalam kes ini, satu daun lebih besar daripada yang lain, kerana, dalam keadaan tertutup, garis kontak menyerupai busur. Oleh itu, kadang-kadang injap ini disebut lunate atau bivalve. Dari cusps ke otot di ventrikel terdapat tali tisu penghubung nipis yang disebut kord. Bilangan kord mungkin berbeza.

Dalam kebanyakan kes, keadaan ini dikesan pada kanak-kanak berumur 6 hingga 16 tahun. Dan lebih kerap dikesan di kalangan kanak-kanak perempuan. Sebilangan besar keadaan ini digabungkan dengan penyakit tisu penghubung: sindrom Marfan, hipermobiliti sendi.

Pengelasan prolaps injap mitral

Bergantung pada punca kejadian, prolaps adalah primer dan sekunder.

Prolaps kongenital

Prolaps primer (kongenital) terbentuk dalam patologi tisu penghubung dan ditentukan oleh data keturunan. Degenerasi myxomatous adalah batu asas. Pada masa yang sama, kord dan penutup injap lebih lembut dan rapuh, yang menyebabkan pemanjangan dan pemanjangannya. Ini membawa kepada penonjolan injap dan melonggarkan semasa menutup injap.

Prolaps sekunder

Prolaps sekunder (diperoleh) berlaku sebagai hasil daripada pelbagai penyakit. Sebagai contoh:

  1. Penyakit reumatik - proses keradangan imun yang mempengaruhi jantung kerana penyakit bakteria.
  2. Kecacatan jantung kongenital, termasuk kecacatan septum atrium.
  3. Iskemia (disebabkan oleh gangguan bekalan darah) kerosakan otot. Ia berlaku dengan kerosakan pada arteri jantung (koronari), anemia (tahap hemoglobin rendah - pembawa oksigen dalam darah), tekanan darah rendah.
  4. Penyakit tisu penghubung keturunan: mis. Sindrom Marfan.
  5. Kecederaan dada.
  6. Pelanggaran lokal terhadap kontraktiliti dan kelonggaran miokard - contohnya, dengan perkembangan kardiosklerosis pasca infark pada segmen bawah miokardium, dengan perubahan keradangan dan degeneratif (miokarditis, kardiomiopati).
  7. Pelanggaran keseimbangan elektrolit air - kekurangan garam magnesium.
  8. Ciri-ciri anatomi struktur injap lunar. Injap adalah struktur tiga lapisan (lapisan berserabut, spongi dan fibroelastik). Oleh kerana itu, kelopak injap bergerak bebas di bawah pengaruh aliran darah, yang dihantar dari atrium kiri ke ventrikel kiri semasa fasa relaksasi. Bergantung pada struktur individu, dua varian yang paling biasa dari struktur normal injap bicuspid dibezakan: struktur sederhana untuk jantung berbentuk berbentuk air mata, memanjang (lebih khas untuk jenis struktur asthenik (nipis)), struktur kompleks untuk jantung yang panjang dan melebar (khas untuk hipersthenics - orang padat fizikal). Semakin mudah struktur anatomi injap semilunar, semakin nipis pangkal cincin berserat yang dipasang pada injap, semakin sedikit bilangan kord dan ketebalannya, fenomena prolaps dan regurgitasi lebih mudah..

Semasa melakukan ekokardiografi (pemeriksaan ultrasound jantung), tahap pesongan injap yang terjejas (I - III darjah) dan ukuran aliran regurgitasi (aliran darah terbalik) - I - IV darjah dinilai.

Tanda-tanda prolaps MK

Bergantung pada keparahan prolaps, klinik boleh berbeza dengan ketara: dari tidak adanya gejala sepenuhnya (hampir sepertiga kes) hingga patologi yang teruk. Selalunya, kehadiran prolaps injap mitral pada kanak-kanak atau orang dewasa sudah boleh berdasarkan pemeriksaan. Perlu diperhatikan keadaan ciri-ciri displasia tisu penghubung: miopia, kaki rata, pertumbuhan tinggi, berat badan rendah, hipermobiliti (peningkatan kepanjangan) sendi, otot yang kurang berkembang, dan postur badan yang lemah. Kecenderungan untuk selsema, faktor keturunan.

Manifestasi klinikal utama:

  1. Dari bahagian jantung: berdebar-debar dan gangguan dalam kerja jantung, perasaan pudar, sakit di bahagian dada watak yang sakit dan tidak berkaitan dengan gangguan fungsi jantung, yang paling sering berlaku dengan tekanan psiko-emosi, tenaga fizikal, ketika mereka keluar dalam keadaan sejuk, kadang-kadang mereka meniru angina, dihentikan oleh validol, corvalol dan lain-lain.
  2. Dari sistem pernafasan: perasaan kekurangan udara, kesukaran bernafas, dengan tahap kepekatan oksigen normal dalam darah dan tidak ada perubahan semasa pemeriksaan spirografi.
  3. Pengsan.
  4. Serangan panik - gangguan autonomi yang berlaku secara tidak sengaja, tanpa kaitan dengan tekanan fizikal, tidak membawa ancaman kepada kehidupan.
  5. Manifestasi Cephalgic. Sakit kepala dengan keparahan yang berbeza-beza dari keadaan ringan hingga migrain, kadang-kadang disertai dengan loya, rasa koma di tekak.

Apa komplikasi yang mungkin timbul?

Komplikasi dengan penyakit ini jarang berlaku dan paling sering dikaitkan dengan tahap tahap regurgitasi. Ini paling biasa pada orang dengan tekanan darah tinggi. Pesakit dengan regurgitasi yang teruk memerlukan pembetulan kecacatan injap dengan segera..

Dengan sejumlah besar darah yang baru dikembalikan ke atrium kiri, darah dan cecair di paru-paru menjadi stagnan, yang menyebabkan sesak nafas dan boleh menyebabkan peluh cecair dan pembentukan hidrotoraks (pengumpulan cecair di rongga pleura (paru)).

Seiring berjalannya waktu, aliran darah non-fisiologi yang berterusan melalui rongga menyebabkan gangguan dalam pembentukan dan laluan pengujaan elektrik di sepanjang dinding otot jantung. Aritmia berlaku. Juga, regurgitasi berterusan dapat mencederakan struktur injap, yang memudahkan pemendapan bakteria pada tisu jantung yang rosak, menyebabkan perkembangan endokarditis berjangkit.

Aritmia adalah keadaan di mana terdapat pelanggaran kekerapan, irama dan pengaliran di bahagian jantung. Dalam keadaan seperti ini, jantung berdegup dengan perlahan, terlalu cepat atau tidak teratur, sementara jantung tidak dapat memberikan darah yang diperlukan oleh tubuh. Kekurangan darah boleh merosakkan otak, jantung, dan organ lain. Jenis aritmia yang paling serius dalam MVP adalah fibrilasi atrium. Semasa fibrilasi, kekerapan kontraksi atrium dapat mencapai 300 atau lebih denyutan per minit, sementara ventrikel, yang dilindungi dari rangsangan yang kerap oleh mekanisme khas, dikurangkan secara tidak teratur. Kadar pengecutan ventrikel boleh berbeza antara 40 hingga 200 per minit..

Keadaan tromboemboli adalah komplikasi yang sering terjadi pada pesakit dengan fibrilasi atrium dan flutter atrium, yang secara signifikan meningkatkan risiko strok.

Cusps injap mitral yang rosak dapat diserang oleh bakteria ketika memasuki aliran darah. Sekiranya ini berlaku, maka keadaan ini disebut endokarditis berjangkit. Gejala IE adalah demam, menggigil, sakit badan, dan sakit kepala. IE adalah penyakit yang jarang berlaku, tetapi dari ini tidak menjadi kurang serius. Oleh itu, semua pesakit dengan MVP mesti membersihkan fokus jangkitan dengan berhati-hati.

Diagnosis prolaps injap mitral

Diagnosis prolaps injap mitral terdiri daripada beberapa peringkat. Pada mulanya, aduan dikumpulkan, sejarah gejala dengan perincian masa yang tepat dan pemeriksaan pesakit. Sangat penting untuk memperhatikan faktor risiko, keturunan, penyakit dan keadaan bersamaan (penyakit berjangkit, kecacatan jantung kongenital, aritmia, anemia, dll.).

Dalam kebanyakan kes, pada peringkat pertama semasa auskultasi (mendengar) jantung, bunyi klik dapat diperhatikan semasa kitaran jantung. Yang paling kuat dia mendengar dalam keadaan berdiri. Walau bagaimanapun, bunyi jantung patologi ini mungkin tidak wujud, yang tidak mengecualikan diagnosis MVP. Untuk diagnosis yang lebih tepat, perlu menggambarkan struktur jantung (ukuran, struktur injap mitral dan kehadiran regurgitasi), misalnya, menggunakan echocardiography (ultrasound jantung, echocardiography).

Ekokardiografi adalah ujian yang paling biasa digunakan untuk mendiagnosis MVP. Kaedah tanpa rasa sakit ini menggunakan gelombang bunyi frekuensi tinggi untuk membuat imej jantung yang bergerak. Ekokardiografi menunjukkan ukuran dan bentuk jantung dan seberapa baik ruang jantung berfungsi. Kajian ini juga dapat mendedahkan kawasan miokardium (otot jantung) yang berkontraksi dengan buruk, misalnya, kerana bekalan darah atau kerosakan yang teruk (parut).

Ekokardiografi dapat menunjukkan MVP, dengan mendaftarkan jet regurgitasi dan flap injap yang menonjol.

Ujian lain yang diperlukan termasuklah sinar-x dada (digunakan untuk mendiagnosis pengumpulan cecair di rongga dada atau untuk menentukan pengembangan sempadan bayangan jantung) dan ECG (kajian sederhana yang merekodkan aktiviti elektrik jantung. EKG menunjukkan frekuensi, irama degupan jantung, dan laluan gelombang elektrik kegembiraan di semua bahagian jantung).

Rawatan Plolaps

Sebilangan besar penghidap MVP tidak memerlukan rawatan kerana tidak mempunyai gejala. Malah orang yang mempunyai sebarang aduan boleh melakukan tanpa rawatan. Keterukan gejala tidak selalu dikaitkan dengan keparahan regurgitasi dan kerosakan injap. Tetapi jika rawatan diperlukan, ia dibahagikan kepada ubat, pembedahan dan gabungan.

Matlamat rawatan untuk MVP adalah:

  • pembetulan aliran darah yang tidak rata melalui injap mitral;
  • pencegahan kerosakan berjangkit pada injap jantung (endokarditis berjangkit), aritmia dan komplikasi lain;
  • pengurangan simptom.

Rawatan ubat

Untuk mengurangkan gejala degupan jantung, ubat-ubatan yang disebut beta-blocker digunakan - ubat-ubatan yang mempengaruhi reseptor sistem saraf simpatik, melambatkan degupan jantung dan menurunkan tekanan darah.

Dadah juga diresepkan untuk memperbaiki komplikasi yang disebabkan oleh MVP:

  1. Terapi pendarahan untuk mengurangkan risiko pembekuan darah semasa fibrilasi atrium.
  2. Digoxin - untuk memperlahankan degupan jantung.
  3. Diuretik (diuretik) - untuk membuang garam dan cecair yang berlebihan dari darah dan paru-paru.
  4. Ubat antiarrhythmic (Propafenone, Cordaron) - untuk memulihkan irama jantung yang normal.
  5. Vasodilators - untuk meluaskan saluran darah dan mengurangkan beban pada jantung.

Rawatan pembedahan MVP

Pembedahan dilakukan hanya dengan pelanggaran aliran darah yang jelas melalui injap yang terjejas. Objektif utama operasi adalah untuk memperbaiki simptom dan mengurangkan risiko kegagalan jantung. Adalah sangat penting untuk memilih masa untuk melakukan pembedahan. Sekiranya ia dilakukan sangat awal, maka manfaat operasi tersebut akan diimbangi oleh risiko pembedahan. Sekiranya terlambat, maka kerosakan jantung boleh menjadi tidak dapat dipulihkan.

Biasanya, pakar bedah kardiovaskular melakukan operasi untuk memperbaiki atau mengganti injap mitral melalui akses melalui dada. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pembedahan telah berusaha untuk meminimumkan sayatan untuk mengurangkan serangan pembedahan.

Melakukan pembaikan injap lebih baik daripada penggantian, kerana kerosakan jantung yang kurang, risiko jangkitan yang rendah dan ketiadaan keperluan untuk ubat penipisan darah seumur hidup. Sekiranya pembedahan plastik tidak dapat dilakukan, perlu dilakukan penggantian injap mitral. Pada masa ini, prostesis mekanikal dan biologi digunakan. Injap mekanikal diperbuat daripada bahan buatan dan boleh berfungsi dalam jangka masa yang sangat lama. Pesakit yang telah ditetapkan dengan prostesis kelas ini memerlukan penggunaan ubat khusus secara berkala yang mengekalkan keadaan cairan darah mereka sepanjang hayat mereka..

Injap biologi dibuat berdasarkan tisu babi, lembu atau orang. Ramai pesakit dengan injap biologi tidak memerlukan terapi pengencer darah jangka panjang. Tetapi, malangnya, jangka hayat injap sedemikian terhad dan sekitar 10 tahun.

Perlu diingat bahawa setelah semua jenis rawatan pembedahan penyakit jantung valvular, perlu mengelakkan kemungkinan masuknya bakteria ke dalam darah dan membersihkan semua jangkitan. Atas sebab ini, antibiotik profilaksis disarankan ketika melakukan operasi dan rawatan pergigian..

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, teknik rawatan kateter transcatheter telah berkembang, yang mengelakkan pembedahan jantung terbuka. Jenis intervensi ini lebih baik untuk pesakit dengan regurgitasi mitral yang teruk, yang sukar menjalani operasi tradisional..

Ramalan

Sebilangan besar orang dengan prolaps injap mitral tidak mempunyai gejala dan tidak memerlukan ubat. Mereka boleh menjalani kehidupan aktif yang normal. Sekiranya gejala dan komplikasi berlaku, mereka biasanya dapat dikendalikan dengan ubat. Tetapi beberapa pesakit memerlukan pembedahan untuk mengurangkan simptom dan mencegah komplikasi..

Kami membuat banyak usaha sehingga anda dapat membaca artikel ini, dan kami akan senang dengan maklum balas anda dalam bentuk penilaian. Penulis akan gembira melihat bahawa anda berminat dengan bahan ini. terima kasih!

Prolaps injap mitral

Injap mitral diwakili oleh risalah tisu penghubung anterior dan posterior, yang mempunyai bentuk risalah rata. Kord kuat (utas) selempang melekat pada otot papillary, dan otot papillary melekat pada bahagian bawah ventrikel kiri jantung. Semasa fasa relaksasi (diastole), penutup injap membongkok ke bawah. Darah dari atrium kiri bergerak bebas ke ventrikel kiri. Pada fasa systole, penutup injap naik, menutup pintu masuk ke atrium kiri.

Prolaps injap mitral - injap kendur (satu atau kedua-duanya) di rongga atrium. Fenomena ini pertama kali dijelaskan semasa kedatangan kaedah ekokardiografi (pada tahun 60-an). Patologi ini dapat didiagnosis pada usia berapa pun, tetapi paling sering dikesan pada kanak-kanak yang berumur lebih dari tujuh tahun..

Patogenesis dan etiologi prolaps injap mitral

Bergantung pada asalnya, prolaps injap mitral dibahagikan kepada idiopatik (primer) dan sekunder. Prolaps primer berlaku dengan displasia tisu penghubung. Displasia tisu penghubung membawa kepada perubahan struktur otot dan injap papillary, gangguan pengedaran, penyambungan yang tidak betul, pemendekan atau pemanjangan kord, kemunculan kord tambahan.

Prolaps injap mitral sekunder biasanya menyertai dan merumitkan sindrom keturunan (arachnodactyly kontraktur kongenital, pseudoxanthoma elastik, sindrom Ehlers-Danlo-Chernogubov, sindrom Marfin), serta patologi endokrin, penyakit reumatik, kecacatan jantung. Prolaps injap sekunder dapat berkembang dengan myxomatosis yang diperoleh, kerosakan keradangan pada struktur injap, ketidakseimbangan injap-ventrikel.

Prolaps injap mitral dapat berkembang kerana disfungsi sistem saraf autonomi, gangguan metabolik dan kekurangan mikronutrien, khususnya ion kalium dan magnesium

Perbezaan atau penutup tutup injap yang longgar disertai dengan munculnya bunyi sistolik dengan intensiti yang berbeza-beza. Dalam kes ini, pendaftaran klik mesosistolik yang berlaku dengan ketegangan kord yang berlebihan.

Bergantung pada jumlah penonjolan katup injap, tahap prolaps injap mitral berikut dibezakan:

  • darjah pertama (dari 2 hingga 3mm);
  • darjah kedua (dari 3 hingga 6mm);
  • darjah ketiga (dari 6 hingga 9 mm);
  • prolaps injap mitral darjah keempat (lebih daripada 9 mm).

Jalannya penyakit ini biasanya jinak, berpanjangan, baik. Disfungsi alat injap biasanya berlaku secara perlahan. Pada sesetengah pesakit, keadaannya tetap stabil sepanjang hayat, dan pada pesakit lain yang berumur, patologi injap ini dapat menurun atau hilang..

Gejala prolaps injap mitral

Gejala prolaps injap mitral bergantung pada keparahan perubahan autonomi dan displasia tisu penghubung. Pesakit dengan penyakit ini paling sering mengadu peningkatan keletihan, berdebar-debar, pening, sakit kepala, penurunan prestasi fizikal, gangguan dalam kerja jantung, kecacatan psikoemosi, mudah marah, peningkatan kerengsaan, sakit di bahagian jantung, kegelisahan, hipokondria dan reaksi kemurungan.

Untuk penyakit ini, pelbagai manifestasi displasia tisu penghubung adalah ciri: penurunan berat badan, peningkatan keanjalan kulit, hipermobiliti sendi, scoliosis, kecacatan dada, kaki rata, miopia, pterygoid scapula. Anda juga boleh menemui nefroptosis, celah berbentuk sandal, struktur khas pundi hempedu dan aurikel, hiperterolisme puting dan mata. Selalunya dengan prolaps injap, perubahan tekanan darah dan degupan jantung diperhatikan.

Diagnosis dan rawatan prolaps injap mitral

Kaedah instrumental dan klinikal digunakan untuk mendiagnosis prolaps injap. Diagnosis difasilitasi oleh anamnesis, aduan, radiografi dan hasil EKG, manifestasi displasia tisu penghubung. Kaedah diagnostik memungkinkan untuk mengenal pasti patologi ini dan membezakannya daripada kekurangan injap mitral yang diperoleh atau kongenital, varian lain dari kelainan jantung atau disfungsi valvular. Menurut hasil ekokardiografi, adalah mungkin untuk menilai perubahan jantung yang dikesan dengan betul..

Taktik rawatan untuk prolaps injap mitral bergantung pada tahap prolaps cusps injap dan jumlah regurgitasi, serta sifat gangguan kardiovaskular dan psikoemosi. Dengan penyakit ini, perlu memperhatikan tidur yang cukup (berpanjangan). Isu bermain sukan biasanya dipertimbangkan oleh doktor yang hadir setelah menilai petunjuk kecergasan fizikal. Pesakit dengan prolaps tanpa regurgitasi yang teruk dapat menjalani gaya hidup aktif tanpa sekatan..

Perubatan herba adalah komponen penting dalam rawatan prolaps injap. Jenis rawatan ini terdiri daripada pengambilan ubat penenang (sedatif) berdasarkan motherwort, valerian, ledum, hawthorn, St. John's wort, dan sage. Terapi ubat bertujuan untuk rawatan simptomatik manifestasi penyakit ini..

Jahitan injap mitral yang terjejas (valvuloplasty) dilakukan dengan regurgitasi teruk dan kegagalan peredaran darah. Sekiranya valvuloplasty tidak berkesan, injap yang terjejas digantikan dengan analog buatan.

Komplikasi prolaps injap mitral

Kekurangan injap mitral adalah komplikasi penyakit jantung reumatik yang agak biasa. Penutupan injap injap yang tidak lengkap dan kecacatan anatomi mereka menyumbang kepada pengembalian darah yang signifikan ke atrium. Pesakit prihatin dengan sesak nafas, kelemahan, batuk. Dengan adanya komplikasi seperti itu, prostetik injap yang terjejas ditunjukkan.

Komplikasi prolaps injap mitral boleh nyata sebagai aritmia dan angina pectoris. Komplikasi ini mungkin disertai dengan gangguan irama jantung, pening, pingsan.

Video dari YouTube mengenai topik artikel:

Maklumat tersebut disusun dan disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Lihat doktor anda pada tanda pertama penyakit. Ubat diri berbahaya untuk kesihatan.!

Prolaps injap mitral: gejala, rawatan dan prognosis

Prolaps injap mitral (MVP) adalah kenduran katup mitral ke arah atrium kiri semasa penguncupan ventrikel kiri. Kecacatan jantung ini membawa kepada fakta bahawa semasa pengecutan bahagian ventrikel kiri darah dibuang ke atrium kiri. MVP lebih kerap diperhatikan pada wanita dan berkembang pada usia 14-30 tahun. Dalam kebanyakan kes, anomali jantung seperti ini tidak simptomatik dan tidak mudah didiagnosis, tetapi dalam beberapa kes, jumlah darah yang dikeluarkan terlalu besar dan memerlukan rawatan, kadang-kadang bahkan pembetulan pembedahan.

Kami akan membincangkan mengenai patologi ini dalam artikel ini: berdasarkan mana MVP didiagnosis, apakah ia harus dirawat, dan juga apakah prognosis bagi orang yang menderita penyakit.

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab perkembangan prolaps injap mitral tidak difahami sepenuhnya, tetapi perubatan moden mengetahui bahawa pembentukan lenturan valvular valvular berlaku disebabkan oleh patologi tisu penghubung (dengan osteogenesis yang tidak sempurna, pseudoxanthoma elastik, sindrom Marfan, Ehlers-Danlo, dll.).

Penyakit jantung ini boleh:

  • primer (kongenital): berkembang kerana degenerasi myxomatous (patologi kongenital tisu penghubung) atau kesan toksik pada jantung janin semasa kehamilan;
  • sekunder (diperoleh): berkembang dengan latar belakang penyakit bersamaan (rematik, penyakit jantung koronari, endokarditis, kecederaan dada, dll.).

Gejala MVP kongenital

Dengan MVP kongenital, gejala yang disebabkan oleh gangguan hemodinamik sangat jarang berlaku. Penyakit jantung seperti ini lebih kerap dijumpai pada orang kurus dengan pertumbuhan tinggi, anggota badan yang panjang, peningkatan keanjalan kulit dan hipertensi sendi. Patologi prolaps injap mitral kongenital seringkali dystonia vegetatif-vaskular, yang menyebabkan sebilangan gejala yang sering disalah anggap "dikaitkan" dengan penyakit jantung.

Pesakit seperti itu sering mengadu sakit di bahagian dada dan jantung, yang, dalam kebanyakan kes, diprovokasi oleh gangguan fungsi sistem saraf dan tidak dikaitkan dengan gangguan hemodinamik. Ia berlaku dengan latar belakang keadaan tekanan atau tekanan emosi, kesemutan atau kesakitan dan tidak disertai dengan sesak nafas, keadaan pengsan, pening, dan peningkatan intensiti kesakitan semasa latihan fizikal. Tempoh kesakitan boleh berkisar antara beberapa saat hingga beberapa hari. Gejala ini memerlukan menghubungi doktor hanya apabila terdapat beberapa tanda lain yang melekat: sesak nafas, pening, intensiti kesakitan semasa latihan fizikal dan pingsan.

Dengan kegembiraan saraf yang meningkat, pesakit dengan MVP dapat merasakan degupan jantung dan "gangguan dalam kerja jantung". Sebagai peraturan, mereka tidak disebabkan oleh gangguan fungsi jantung, berlangsung dalam waktu yang singkat, tidak disertai dengan pengsan secara tiba-tiba dan cepat hilang sendiri.

Juga, pada pesakit dengan MVP, tanda-tanda dystonia vegetatif-vaskular lain dapat diperhatikan:

  • sakit perut;
  • sakit kepala;
  • Keadaan subfebril "tanpa sebab" (kenaikan suhu badan dalam lingkungan 37-37.9 ° C);
  • sensasi benjolan di kerongkong dan perasaan kekurangan udara;
  • kencing kerap;
  • keletihan;
  • daya tahan rendah terhadap aktiviti fizikal;
  • kepekaan terhadap turun naik cuaca.

Dalam kes yang jarang berlaku, dengan MVP kongenital, pesakit mengalami pengsan. Sebagai peraturan, mereka disebabkan oleh situasi tekanan yang teruk atau muncul di bilik yang tersumbat dan berventilasi buruk. Untuk menghilangkannya, cukup untuk menghilangkan penyebabnya: untuk memastikan aliran udara segar, menormalkan keadaan suhu, menenangkan pesakit, dll..

Pada pesakit dengan penyakit injap mitral kongenital dengan adanya dystonia vegetatif-vaskular dengan ketiadaan pembetulan keadaan psiko-emosi patologi, serangan panik, kemurungan, dominasi hipokondria dan asthenicity dapat diperhatikan. Kadang-kadang gangguan seperti itu menyebabkan perkembangan histeria atau psikopati..

Juga, pesakit dengan MVP kongenital sering mempunyai penyakit lain yang berkaitan dengan patologi tisu penghubung (strabismus, miopia, gangguan postur, kaki rata, dll.).

Keterukan gejala MVP banyak bergantung pada tahap kendur penutup injap di atrium kiri:

  • I darjah - hingga 5 mm;
  • Darjah II - dengan 6-9 mm;
  • III darjah - sehingga 10 mm.

Dalam kebanyakan kes, dengan darjah I-II, anomali struktur injap mitral ini tidak menyebabkan gangguan hemodinamik yang ketara dan tidak menyebabkan gejala yang teruk.

Gejala PMK yang diperoleh

Keterukan manifestasi klinikal MVP yang diperoleh sangat bergantung pada sebab yang memprovokasi:

  1. Dengan MVP, yang disebabkan oleh penyakit berjangkit (tonsilitis, rematik, demam merah), pesakit mempunyai tanda-tanda radang endokard: penurunan toleransi terhadap tekanan fizikal, mental dan emosi, kelemahan, sesak nafas, berdebar-debar, "gangguan dalam kerja jantung", dll..
  2. Dengan MVP, yang dipicu oleh infark miokard, pesakit mempunyai kardialgia yang kuat, sensasi "kegagalan jantung", sesak nafas, batuk (busa merah jambu mungkin muncul) dan takikardia dengan latar belakang gejala serangan jantung.
  3. Dengan MVP yang disebabkan oleh kecederaan dada, kord pecah, yang mengatur fungsi normal katup katup. Pesakit mengalami takikardia, sesak nafas dan batuk dengan busa merah jambu.

Diagnostik

MVP dalam kebanyakan kes dikesan secara tidak sengaja: ketika mendengar bunyi jantung, ECG (secara tidak langsung dapat menunjukkan kehadiran penyakit jantung ini), echo-KG dan doppler-echo-KG. Kaedah diagnostik utama untuk MVP adalah:

  • Echo-KG dan Doppler-Echo-KG: membolehkan anda menentukan tahap prolaps dan jumlah regurgitasi darah di atrium kiri;
  • Halter-ECG dan ECG: memungkinkan untuk mengesan kehadiran aritmia, extrasystoles, sindrom sinus lemah, dll..

Rawatan

Dalam kebanyakan kes, MVP tidak disertai dengan kelainan jantung yang ketara dan tidak memerlukan terapi khas. Pesakit seperti itu harus dipantau oleh pakar kardiologi dan mengikuti cadangannya untuk gaya hidup sihat. Pesakit disyorkan:

  • setiap 1-2 tahun untuk menjalankan Echo-KG untuk menentukan dinamika PMK;
  • awasi kebersihan mulut dengan teliti dan lawati doktor gigi setiap enam bulan;
  • berhenti merokok;
  • Hadkan makanan berkafein dan alkohol
  • berikan diri anda aktiviti fizikal yang mencukupi.

Keperluan untuk menetapkan ubat untuk MVP ditentukan secara individu. Setelah menilai keputusan ujian diagnostik, doktor boleh menetapkan:

  • sediaan berasaskan magnesium: Magvit, Magnelis, Magnnerot, Kormagenzin, dan lain-lain;
  • vitamin: Tiamin, Nikotinamida, Riboflavin, dan lain-lain;
  • adrenoblocker: Propranolol, Atenolol, Metoprolol, Celiprolol;
  • kardioprotectors: Carnitine, Panangin, Coenzyme Q-10.

Dalam beberapa kes, pesakit dengan MVP mungkin perlu berunding dengan psikoterapis untuk mengembangkan sikap yang baik terhadap rawatan dan keadaan. Pesakit mungkin disyorkan:

  • ubat penenang: Amitriptyline, Azafen, Seduxen, Uksepam, Grandaksin;
  • antipsikotik: Sonapax, triftazin.

Dengan perkembangan regurgitasi mitral yang teruk, pembedahan penggantian injap mungkin disarankan..

Ramalan

Dalam kebanyakan kes, MVP berlaku tanpa komplikasi dan tidak mempengaruhi aktiviti fizikal dan sosial. Kehamilan dan kelahiran anak tidak dikontraindikasikan dan dilanjutkan tanpa komplikasi.

Komplikasi kecacatan jantung ini berlaku pada pesakit dengan regurgitasi teruk, cusps valvular memanjang dan menebal, atau ventrikel kiri dan atrium yang membesar. Komplikasi utama MVP termasuk:

Prolaps injap mitral dan regurgitasi mitral. Animasi Perubatan.

Prolaps injap mitral: mengapa penyakit ini berlaku dan apa yang berbahaya

Prolaps injap mitral adalah sejenis patologi, yang terdiri daripada fakta bahawa penutup injap jantung dapat masuk ke rongga atrium kiri, yang tidak seharusnya berlaku semasa fungsi jantung normal.

Injap mitral adalah salah satu komponen jantung. Ini berfungsi untuk memastikan bahawa aliran darah yang melalui injap tidak mengalir kembali. Mobiliti tali pinggang disediakan oleh kord tendon.

Menurut penyetempatan MVP, prolaps sash anterior dibezakan, prolaps cusp posterior dan prolaps kedua cusps. Yang paling kerap didiagnosis adalah prolaps anterior sash..

Kekerapan pengesanan MVP pada populasi orang dewasa rata-rata lebih kerap fenomena ini didiagnosis pada kes wanita) pada usia

Kekerapan pengesanan MVP pada kanak-kanak berbeza dari 2 hingga 16%. Dengan bertambahnya usia, kekerapan pengesanan MVP juga meningkat. Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada kanak-kanak berusia tujuh hingga lima belas tahun..

Patogenesis prolaps injap mitral tidak dikenali sepenuhnya. Terdapat kebarangkalian penegasan yang agak tinggi bahawa MVP ditentukan secara genetik, kerana fenomena ini sering menyertai pelbagai sindrom, osteogenesis tidak sempurna, hipomastia wanita, serta malformasi dada.

Pada tahap morfologi, terdapat pertumbuhan lapisan khas (mukosa) pada daun injap. Proses ini merosakkan lapisan berserabut, yang membawa kepada pengembangan MVP.

MVP juga berlaku akibat memanjangkan kord atau alat kord yang lemah, namun, kes seperti ini jauh lebih jarang.

Dengan prolaps injap mitral sekunder pada tahap histologi, tidak ada perubahan yang berlaku..

Pada masa ini, tidak ada pendapat yang tegas di kalangan doktor mengenai bahaya MVP untuk kehidupan dan kesihatan manusia. Tahap risiko kesihatan dan kepentingan diagnostik belum dinilai..

Orang yang menghidap MVP cenderung mendapat selesema. Selalunya, orang melihat gangguan pada termoregulasi badan, gangguan dalam kerja jantung.

Prolaps injap mitral dalam beberapa kes berkembang dengan kerosakan pada struktur tetangga dan elemen jantung (contohnya, kord tendon dapat meregang dan pecah, cincin mitral mengembang, dan injap aorta dan tricuspid terjejas). Dalam kes seperti ini, kita dapat membincangkan bahaya MVP untuk kesihatan manusia.

Sebagai peraturan, MVP berjalan dengan baik dalam kes-kes.

Diagnosis MVP sering menimbulkan persoalan mengenai kesesuaian lelaki untuk perkhidmatan ketenteraan. Dengan ijazah PMK tanpa manifestasi regurgitasi (atau dengan regurgitasi ijazah pertama), seorang lelaki untuk tentera akan dianggap layak.

Dengan regurgitasi di atas tahap I, perhatian diberikan kepada kehadiran penyakit lain (tidak berkaitan dengan jantung). Dalam kes seperti itu, komisi boleh memutuskan perkara berikut: sama ada menyatakan wajib militer sebagai perkhidmatan yang sesuai, atau tidak layak untuk tentera.

Gejala prolaps injap mitral dan tahap utama prolaps jantung

Gejala prolaps injap mitral mungkin berbeza bergantung pada tahap manifestasi patologi dalam struktur jantung. Tahap prolaps juga disebut regurgitasi mitral (iaitu aliran darah yang terbalik dari satu ruang jantung ke bilik yang lain).

Di Rusia, tiga darjah prolaps jantung dibezakan, bergantung pada tahap prolaps (iaitu, penonjolan organ melalui bukaan semula jadi) di bawah cincin injap:

  • darjah I - sehingga 5 mm;
  • darjah II -
  • darjah III - melebihi 10 mm.

Prolaps jantung sedalam 10 mm dianggap baik secara prognostik..

Secara berasingan, harus dikatakan mengenai hubungan antara PMK dan sukan. Oleh itu, dengan prolaps darjah pertama, tidak ada sekatan untuk aktiviti fizikal. Dengan regurgitasi mitral darjah dua, perlumbaan kereta, menunggang kuda, menyelam, gimnastik, gusti, ping pong, bola sepak, bermain skate, ragbi dibenarkan. Dengan MVP darjah ketiga, semua sukan dikontraindikasikan sehingga kecacatan yang ada diperbaiki..

Dengan prolaps jantung yang ada, tanda-tanda displastik dalam pengembangan beberapa struktur mungkin muncul sejak usia dini: contohnya, penampilan hernia (inguinal, umbilik), displasia sendi pinggul.

Orang yang menghidap MVP cenderung menghidap selesema, menderita radang amandel dan radang amandel kronik..

Gejala klinikal khas prolaps injap mitral termasuk:

  • manifestasi vegetatif (iaitu tanda-tanda dystonia vegetatif-vaskular): perasaan kelemahan umum, penurunan keupayaan bekerja, toleransi rendah terhadap latihan fizikal, keadaan pengsan jangka pendek, perasaan kekurangan oksigen, sesak nafas);
  • sindrom cardialgia: aduan kesakitan di kawasan jantung, yang boleh menjadi jahitan, sakit atau penyempitan;
  • gangguan berkala dalam kerja jantung (seseorang menyedari bagaimana degupan jantung dapat meningkat dengan ketara untuk jangka masa yang singkat);
  • manifestasi sindrom hiperventilasi: pernafasan seseorang dipergiatkan, ada perasaan cemas tanpa alasan yang jelas. Terdapat perasaan kekurangan udara, ada benjolan di kerongkong. Manusia tidak dapat menarik nafas panjang. Nampaknya seseorang akan mati sekarang. Krisis vegetatif seperti itu berlaku tanpa mengira tahap tekanan fizikal atau tahap tekanan;
  • mungkin terdapat keadaan sinkop di mana seseorang kehilangan kesedaran sebentar;
  • masalah dengan termoregulasi badan;
  • keadaan depresi (kemurungan yang terhapus atau subdepresi) dan pengalaman hipokondriakal.

Gejala yang disenaraikan di atas lebih cenderung berlaku pada wanita.

Dengan MVP, rasa sakit yang tidak kuat dapat terjadi, dan, sebagai peraturan, dengan pengalaman emosi yang kuat. Mereka disertai dengan perasaan cemas dan degupan jantung yang cepat: pesakit sering mengatakan bahawa mereka mengalami serangan panik.

Kardialgia boleh berlaku dengan kekerapan Permulaan kardialgia tidak mungkin dapat diramalkan: mereka dapat muncul dengan latar belakang keletihan dan tekanan yang teruk, dan secara spontan. Perkembangan kardialgia pada orang dengan prolaps jantung dikaitkan (menurut beberapa saintis) dengan disfungsi sistem saraf autonomi.

Aritmia dalam MVP didiagnosis dalam kes-kes. Biasanya, pesakit mengadu degupan jantung yang cepat, "melompat" atau "pudar". Dalam kes seperti itu, takikardia mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab (kegembiraan, tekanan, pengambilan kopi).

Pada kebanyakan orang yang mengalami prolaps jantung, fenomena ini tidak simptomatik..

MVP jantung: bagaimana mengesan prolaps injap jantung

Sebagai peraturan, MVP jantung dikesan kerana sebab berikut:

  • hasil pemeriksaan rutin seseorang yang tidak mempunyai aduan subjektif mengenai keadaan sistem kardiovaskular;
  • sebagai hasil pengesanan tanda-tanda yang menunjukkan adanya regurgitasi mitral;
  • dalam kajian yang berkaitan dengan keluhan subjektif pesakit mengenai masalah dengan sinkop, gangguan irama dan kardialgia;
  • pengesanan MVP dalam diagnosis penyakit kardiovaskular lain.

Kaedah berikut digunakan untuk mendiagnosis prolaps injap jantung:

  • Ekokardiografi: kaedah untuk mendiagnosis keadaan jantung, yang dilakukan melalui ultrasound (ultrasound). Analisis dibuat mengenai keadaan jantung dan alat injapnya. Pada masa ini, ultrasound jantung dianggap satu-satunya kaedah diagnostik yang dapat mengesan MVP.
  • Elektrokardiografi: kaedah ini membolehkan anda mengesan perubahan struktur kompleks ventrikel jantung, serta mencatat pelanggaran dalam irama jantung.
  • FKG: membolehkan anda mengenal pasti fenomena bunyi MVP semasa auskultasi. FKG mungkin sangat berguna semasa menganalisis bacaan fasa sistol.
  • X-ray jantung: menggunakan sinar-X, penyimpangan dalam ukuran dan bentuk jantung ditentukan.

Kehadiran prolaps injap jantung tidak boleh menakutkan wanita yang ingin menjadi ibu: kehamilan dengan MVP tidak dikontraindikasikan.

Walau bagaimanapun, dengan prolaps injap mitral dengan regurgitasi tahap II, kehamilan boleh berlaku dengan beberapa komplikasi. Sebenarnya, diagnosis ini adalah penyakit jantung..

Anda perlu menjalani ultrasound jantung dan berunding dengan pakar kardiologi anda. Tetapi walaupun dengan diagnosis seperti prolaps injap mitral, bayi yang sihat dapat dikeluarkan dan dilahirkan, walaupun mungkin menggunakan pembedahan caesar..

Dengan penyakit jantung (kekurangan mitral), komplikasi mungkin berlaku semasa kehamilan pada akhir trimester kedua dan semasa melahirkan. Kegagalan peredaran darah secara beransur-ansur dapat meningkat, yang akan menyebabkan kegagalan jantung akut (ditunjukkan melalui asma jantung atau edema paru).

Mungkin terdapat risiko pengguguran akibat genangan darah di saluran rahim.

Dengan sedikit regurgitasi, pengesanan prolaps injap mitral hampir mustahil: biasanya memerlukan beberapa tahun untuk membentuk tanda klinikal MVP yang jelas.

Oleh kerana kelainan sistem kardiovaskular lebih kerap dijumpai pada pasangan muda, maka perancangan kehamilan perlu dilakukan sebelum ia berlaku.

Pada kanak-kanak

Dengan MVP jantung, kanak-kanak paling kerap mengadu sakit di dada, sesak nafas yang teruk dan pening secara berkala. Keadaan pengsan mungkin berlaku. Sakit kepala muncul jika anak berdiri dengan tiba-tiba atau sudah lama tidak makan. Kanak-kanak dengan MVP sering terganggu dan kurang tidur..

Semasa memeriksa kanak-kanak dengan MVP, ciri-ciri fizikal displastik sering diperhatikan, yang merangkumi dada rata, tinggi, otot yang kurang maju, kaki rata, rabun dan lain-lain.

Kanak-kanak dengan prolaps injap mitral biasanya mengalami perubahan mood, kegelisahan, kerengsaan, dan air mata. Kanak-kanak seperti ini dicirikan oleh pelbagai fobia, perkembangan ketakutan kematian yang kuat. Terdapat kecenderungan reaksi kemurungan.

Sebagai peraturan, ketika mendiagnosis MVP, tidak ada keluhan dan perubahan pada EKG, oleh itu, anak dianggap sihat. Sekiranya terdapat aduan kanak-kanak tertentu, pengesanan prolaps injap mitral menandakan adanya sindrom dystonia autonomi.

Prolaps risalah injap mitral anterior: prolaps primer dan sekunder MK

Menurut ICD-10, prolaps injap mitral harus dibahagikan kepada dua jenis utama - primer dan sekunder. Mari pertimbangkannya dengan lebih terperinci..

Prolaps injap mitral primer. Prolaps primer (atau idiopatik) risalah injap anterior berlaku sebagai penyakit bebas. MVP boleh berlaku pada seseorang sejak lahir (iaitu, kerana tahap genetik). Struktur gentian jantung terganggu dengan ketara, akibatnya risalah anterior menebal dan membengkok. MVP dapat mencapai struktur jantung yang berdekatan, yang boleh mengganggu prestasi mereka. Thrombi boleh terbentuk di zon prolaps.

Prolaps injap mitral sekunder

MVP sekunder adalah akibat penyakit lain yang menimbulkan MVP. Senarai penyakit seperti ini cukup luas. Terhadap latar belakang penyakit ini, fungsi motor di dinding ventrikel kiri ditingkatkan. Tachycardia berkembang, yang memprovokasi penurunan pengisian ventrikel kiri dengan darah. Semasa sistol, dinding ventrikel kiri dan dinding injap secara beransur-ansur bersatu, yang melemahkan ketegangan akord - semua ini memprovokasi perkembangan prolaps jantung.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, prolaps MK jarang menyebabkan komplikasi. Dalam kes prolaps injap mitral, boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • kekurangan mitral;
  • endokarditis bakteria;
  • tromboemboli;
  • aritmia berbahaya kepada kesihatan manusia;
  • kematian secara tiba-tiba.

Injap jantung tidak ditutup, apa yang perlu dilakukan, rawatan dengan injap mitral yang kendur

Rawatan untuk prolaps primer MK ditetapkan bergantung pada regurgitasi satu darjah atau yang lain. Adalah perlu untuk menormalkan keadaan bekerja dan berehat, mengikuti rutin harian yang dibentuk oleh doktor, memerhatikan rejimen tidur dan diet yang betul.

Isu latihan fizikal untuk setiap pesakit diputuskan secara individu mengikut preskripsi doktor. Sebilangan besar penghidap MVP, apabila injap jantung tidak menutup, dapat mengatasi aktiviti fizikal. Terbaik untuk sukan yang tenang.

Wajib adalah terapi ubat, yang merangkumi:

  • memerangi dystonia vegetovaskular;
  • pencegahan neurodistrofi miokardium;
  • psikoterapi kompleks;
  • pencegahan kemungkinan berlakunya endokarditis dari jenis berjangkit.

Kajian terbaru menunjukkan bahawa penggunaan ubat-ubatan yang mengandungi magnesium sangat berkesan dalam rawatan MVP. Sekiranya perubahan dalam proses repolarisasi dikesan pada ECG, ubat-ubatan diresepkan yang membantu meningkatkan metabolisme dalam miokardium (ini termasuk Panangin, Carnitine dan Riboxin).

Sebagai tambahan kepada rawatan utama, ubat herba dengan sifat penenang boleh diresepkan (mengambil tincture dari valerian, motherwort atau pengambilan herba).

Dalam kes yang luar biasa, gunakan campur tangan pembedahan. Dengan MVP kecil, rawatan tidak diperlukan.

Dengan MVP sekunder, perlu untuk merawat jangkitan kronik tepat pada masanya dan memerangi hiperkolesterolemia. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil antibiotik yang diresepkan oleh doktor (tanpa ubat sendiri!), Serta menyesuaikan tabiat anda dan memantau kebersihan diri dengan teliti.

Adalah perlu untuk membatasi pengambilan garam natrium, yang boleh diganti dengan garam kalium dan magnesium (ia terdapat dalam jumlah besar dalam soba dan oatmeal, kacang, aprikot, pinggul mawar, aprikot kering dan zucchini). Daripada ubat untuk profilaksis, anda boleh minum kursus Panangin.

Sebagai kaedah rawatan rakyat, decoctions dan tincture dari herba dengan kesan penenang yang jelas.

Perlu menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala. Pengetatan injap mitral dengan usia dapat berkembang (dengan MVP sekunder), oleh itu, perlu memerhatikan doktor untuk perubahan proses di jantung. Pemeriksaan pakar kardiologi dan kajian susulan yang diperlukan harus diulang dua kali setahun.

Injap mitral berlanjutan apa yang lebih berbahaya

"Prolaps injap mitral" diagnosis seperti itu menyebabkan banyak kemarahan di kalangan pencinta gaya hidup aktif. Tetapi adakah meninggalkan sukan adalah suatu keperluan, atau adakah mungkin untuk terus menggabungkan perniagaan dengan kesenangan tanpa membahayakan kesihatan?

Prolaps MK dan sukan

Prolaps injap mitral (MVP) - menggelembung (prolaps) kedua atau satu risalah injap mitral ke rongga atrium kiri semasa sistol ventrikel kiri.

Kelaziman

Patologi ini cukup meluas, menurut pelbagai kajian, frekuensi berkisar antara 10 - 25%, dan beberapa saintis mengatakan bahawa setiap penghuni kedua di bumi ini mempunyai MVP. Kanak-kanak perempuan, biasanya, sakit 5 hingga 6 kali lebih kerap, dan kekerapan pengesanan maksimum berlaku pada wanita dari kumpulan umur 20 - 29 tahun, ini mungkin disebabkan oleh kehamilan dan pemeriksaan penuh terhadap wanita yang bersalin dan nifas, pada lelaki, MVP paling kerap dikesan pada 30 - 39 tahun.

Punca penyakit

Punca prolaps MK

Pelbagai penyelidik mengenal pasti sebilangan besar penyebab patologi ini, tetapi kami akan mengumpulkan dan memilih yang paling biasa.
Kumpulan etiologi berikut dibezakan:

  1. Anomali injap:
    • bilangan injap jantung yang berlebihan;
    • memanjangkan utas kord atau pemasangan yang tidak betul;
    • perubahan struktur otot papillary.
  2. Pelanggaran struktur MK:
    • pengembangan cincin berserat;
    • peningkatan kawasan daun;
    • pemanjangan kord.
  3. MVP yang berkaitan dengan penyakit lain:
    • kelonggaran awal sorong anterior;
    • MVP untuk miokarditis;
    • MVP untuk sindrom ERW.
  4. Pelanggaran pemeliharaan autonomi alat injap:
    • dystonia vegetatif-vaskular;
    • histeria, neurosis;
    • anoreksia dan lain-lain.

Pada zaman kita, MVP dapat dianggap sebagai penyakit polyetiologis, oleh itu, penyebab sebenar keadaan patologi ini agak sukar untuk dibuktikan..

Pengelasan PMK

Prolaps injap mitral boleh dibahagikan kepada primer dan sekunder. MVP primer adalah penyakit kongenital yang disebabkan oleh gangguan embriogenesis injap. Sekunder berlaku dengan latar belakang penyakit dan gangguan lain:

  • penyakit tisu penghubung: endokarditis reumatoid, sindrom Marfan, dan lain-lain;
  • penyakit sistem kardiovaskular: Anomali Ebstein, tetralogi Fallot, sindrom pra-pengujaan, ASD, DI, dll.
  • gangguan neuroendokrin dan metabolik: hipertiroidisme, tiroiditis, dan lain-lain;
  • kecacatan dada;
  • penyakit genetik: Kleinfelter, Turner, Nook, dll..

Juga membezakan klasifikasi kedalaman prolaps injap, terdapat 3 darjah:

  1. Darjah 1 - dari 3 hingga 6 mm di bawah cincin injap;
  2. Darjah 2 - dari 6 hingga 9 mm di bawah cincin injap;
  3. Darjah 3 - lebih daripada 9 mm di bawah gelang injap.

Pengelasan ini paling sering digunakan di klinik, kerana dengan pertolongannya, dapat mengenal pasti tahap pampasan jantung, meramalkan perjalanan penyakit, menetapkan rawatan yang mencukupi dan menentukan aktiviti fizikal.

Manifestasi klinikal MVP

Prolaps injap mitral dicirikan oleh banyak manifestasi, tetapi kami telah mengelompokkannya menjadi 4 sindrom utama (sindrom p.s. adalah gabungan gejala):

  1. Sindrom nyeri - sindrom ini dicirikan oleh kesakitan di bahagian kiri dada, mereka, sebagai peraturan, adalah sebab pertama bagi pesakit untuk mendapatkan bantuan perubatan. Kesakitan berlaku tanpa mengira tahap tekanan fizikal atau psiko-emosi, pesakit mencirikannya sebagai jahitan, menekan, menyerupai angina, sakit, memancar ke bahu dan leher kiri, tempoh kesakitan berkisar antara 1 minit hingga beberapa jam.
  2. Sindrom gangguan pernafasan - dicirikan oleh perasaan kekurangan udara semasa serangan, pesakit tidak dapat menarik nafas panjang, dia terganggu oleh aritmia, degupan jantung, gangguan termoregulasi, berpeluh berlebihan.
  3. Sindrom disregulasi nada vaskular - pesakit dengan MVP mungkin mengalami pelbagai ortostatik (kerana perubahan kedudukan badan yang cepat) pingsan atau gelap pada mata, serangan sakit kepala migrain yang kerap juga merupakan ciri kumpulan pesakit ini.
  4. Sindrom perubahan dalam sistem peredaran darah - pesakit dicirikan oleh pendarahan yang kerap dari hidung dan gusi, dan mereka mungkin dikaitkan dengan pelanggaran agregasi platelet dan pelbagai trombositopenia.

Diagnostik PMK

Perkusi jantung

Diagnosis MVP bukanlah tugas yang mudah, kerana selalunya pesakit tidak prihatin terhadap manifestasi serius atau mereka cepat lulus. Oleh itu, penyakit ini dikesan paling kerap semasa pelbagai pemeriksaan perubatan (pemeriksaan semasa kehamilan, setelah masuk ke pelbagai institusi pendidikan, dan juga semasa "pendaftaran" dalam tentera).

Sebagai tambahan kepada gejala di atas, yang harus memberi amaran kepada pesakit dan pergi ke doktor untuk memberi rawatan, anda juga perlu menyebutkan dengan tepat bagaimana doktor dapat mengesyaki penyakit ini. Oleh itu, setelah menghubungi doktor dan menjelaskan aduannya kepadanya, pesakit harus dirujuk untuk ujian klinikal umum, seperti ujian darah umum, ujian air kencing umum, ujian darah biokimia, dan ujian jantung EKG.

Selanjutnya, semasa ujian sedang dibuat, doktor akan memeriksa anda, melakukan perkusi dan palpasi kawasan jantung, serta auskultasi dan kemungkinan besar (jika MVP adalah somatik, tetapi tidak berfungsi) anda mengesyaki adanya prolaps injap mitral. Semasa auskultasi, doktor dapat mendengar klik terpencil yang didengar pada fasa tengah atau akhir systole, dan murmur sistolik terlambat, murmur voiceystolic dan gejala lain juga dapat didengar..

Prolaps injap mitral ECG pada ECG

Setelah hasil analisis diketahui, maka, kemungkinan besar, tidak ada perubahan di KLA, OAM dan BH, anda bertanya: "Mengapa mereka dilakukan?", Dan jawapannya mudah, ada ratusan penyakit, dan ada penyakit berbahaya yang boleh dikenal pasti atau disyaki berdasarkan penyelidikan klinikal umum. Tetapi kembali ke PMK, kajian ECG dapat membantu kami dalam diagnosisnya, jadi anda harus melihatnya dengan lebih teliti.

Berikut adalah beberapa tanda yang boleh dan harus dicari pada ECG:

  • penyongsangan gelombang T terpencil dalam 2 dan 3 petunjuk;
  • pelbagai jenis aritmia - tachysystole, extrasystole;
  • Ketinggian segmen ST dengan bonjolan ke bawah sebanyak 2-5 mm;
  • kemunculan gelombang T positif atau negatif tinggi di zon ketinggian segmen ST.

Walaupun begitu, perubahan ini pada ECG tidak spesifik, oleh itu, pesakit dengan perubahan tersebut mesti melakukan imbasan ultrasound jantung.
Pemeriksaan ultrabunyi jantung dengan dopplerometri adalah standard "emas" dalam membezakan prolaps MK dengan penyakit jantung yang lain. Ultrasound membolehkan anda mengetahui patologi berfungsi atau somatik, serta menentukan tahap prolaps injap.

Rawatan prolaps injap mitral

Prolaps 3 darjah

Rawatan penyakit ini hanya dapat dimulai setelah diagnosis yang tepat dan penentuan tahap penyakit.

Selalunya, MVP dianggap sebagai penyakit "fungsional" yang tidak memerlukan perawatan khusus, tetapi sering kali terjadi perlakuan yang tidak mencukupi dan latihan fizikal terbatas untuk tujuan objektif, dan pendidikan jasmani dilarang.

Pada tahun 1996, algoritma untuk menguruskan pesakit dengan MVP dikembangkan:

  1. MVP tanpa perubahan injap dan regurgitasi (prolaps gred 1) - rawatannya terdiri daripada penggunaan ubat penenang (asal herba), dengan tachyarrhythmias, beta-blocker digunakan, aktiviti fizikal juga ditunjukkan (berjalan, berenang, berbasikal).
  2. MVP dengan perubahan injap tanpa atau dengan regurgitasi (prolaps gred 2) - profilaksis perkembangan endokarditis berjangkit, rawatan hipertensi arteri, pembetulan berat badan, dengan perkembangan tachyarrhythmias, beta-blocker, serta aktiviti fizikal sederhana (berjalan, berlari, berenang) ditunjukkan.
  3. MVP dengan regurgitasi sederhana atau teruk (prolaps gred 3) - juga profilaksis endokarditis berjangkit, rawatan hipertensi arteri, pembetulan berat badan, senaman adalah mungkin, tetapi perlu dilakukan dos.

Dengan pengembangan dekompensasi alat valvular jantung, operasi ditunjukkan - prostetik injap. Dan ingat, adalah mustahak untuk merawat patologi ini dengan segera, jika tidak, mungkin juga hasilnya boleh membawa maut.

PMK dan sukan - apabila anda boleh?

Adakah mungkin bermain sukan dengan PMK

Bolehkah saya melakukan sukan prolaps? Prolaps injap mitral dan sukan - kombinasi ini sangat biasa di kalangan belia moden.

PMK bukanlah suatu kontraindikasi terhadap sukan atau pendidikan jasmani, tetapi batasannya secara langsung bergantung kepada tahap pampasan. Oleh itu, prolaps darjah 1 tidak membataskan atlet dalam aktiviti fizikal, dia dapat melibatkan diri dalam hampir semua sukan. Dengan prolaps tahap kedua, rawatan ditunjukkan, kerana berbahaya oleh risiko kematian mendadak semasa latihan dengan latihan fizikal yang melelahkan.

Semasa sukan seperti angkat berat, angkat berat, larian jarak jauh, tekanan jantung yang luar biasa berlaku dan kerana ini, risiko terkena aritmia (fibrilasi, flutter atrium dan flutter ventrikel) meningkat sebanyak 10 kali, jadi kita boleh mengatakan dengan yakin bahawa MVP berisiko mati secara tiba-tiba dan terdapat bukti berulang mengenai perkara ini.

Berapa banyak kematian atlet muda yang tepat di lapangan sukan, sementara bantuan diberikan segera, tetapi dalam kebanyakan kes mereka tidak dapat disembuhkan. Oleh itu, doktor tidak boleh melarang anda melakukan sukan 100% atau yang lain, tetapi anda harus memahami bahawa kesihatan anda hanya bergantung pada diri sendiri dan bukan pada orang lain, tidak ada yang memaksa anda untuk merawat penyakit ini atau penyakit itu.

Jagalah diri anda dan kehidupan yang panjang dijamin kepada anda.