Apabila ujian darah INR dilakukan

Ahli kardiologi menetapkan ujian darah untuk INR bagi kebanyakan pesakit mereka, sebab itulah mereka melakukannya dan apa penyahkodannya, anda dapat mengetahui dari artikel ini..

Apa yang menunjukkan darah INR?

Parameter INR ditetapkan sesuai dengan standar internasional, seperti yang tercermin dalam namanya. Sikap normalisasi antarabangsa - begini singkatannya INR.

Parameter ini mencirikan pembekuan plasma darah. Analisis lengkap sistem pembekuan (hemostasis) merangkumi banyak ujian, hasilnya diringkaskan dalam senarai yang luas - koagulogram.

INR adalah salah satu parameter terpenting dari koagulogram, yang memungkinkan untuk menilai masa pembekuan darah di sepanjang jalan luaran (sekiranya berlaku kerosakan tisu).

Ciri ini disebut masa prothrombin (PTT) dan diukur dalam beberapa saat. Tetapi PTV tidak memberikan idea objektif mengenai kadar pembekuan sebenarnya, kerana penunjuk ini bergantung pada jenis reagen yang digunakan dalam kajian.

Di makmal PTV yang berbeza, satu orang akan berbeza.

Untuk membawa hasil kajian PTV ke satu standard, nisbah normalisasi antarabangsa (INR) diperkenalkan ke dalam praktik.

Semasa menghitungnya, kepekaan reagen yang digunakan dalam kajian diambil kira.

Indeks Sensitiviti Antarabangsa (MIC), yang mempertimbangkan penyimpangan kepekaan reagen dari sampel standard, ditunjukkan oleh pengeluar pada setiap bungkusan dan digunakan dalam pengiraan INR.

MIC biasanya dari 1.0 hingga 2.0.

Definisi MNO adalah seperti berikut:

  • Pertama, terdapat hasil membagi PTV darah ujian dengan PTV, yang dianggap sebagai norma.
  • Kemudian hasil ini dinaikkan ke tahap yang sama dengan penunjuk MIC.

Hasilnya bebas dari kesilapan dan sama-sama menunjukkan untuk doktor dari semua negara..

Nilai INR

Parameter pembekuan adalah salah satu ciri terpenting yang menentukan keadaan kesihatan. Sekiranya kadar pembekuan darah melampaui nilai normal ke arah peningkatan, maka risiko pembekuan darah meningkat.

Gumpalan darah dapat menyekat tempat tidur vaskular, meninggalkan bahagian organ yang paling penting - jantung, otak, tanpa bekalan darah.

Arteri yang tersumbat dengan pembekuan darah adalah penyebab langsung penyakit mematikan:

  • Infark otot jantung,
  • Infarksi serebrum,
  • Tromboemboli paru-paru (TLA).

Risiko tinggi arteri tersumbat dengan pembekuan darah pada individu:

  • Kecacatan jantung, penyakit jantung koronari,
  • Pesakit trombosis,
  • Dengan aritmia jantung - dengan fibrilasi atrium, extrasystole,
  • Sejarah strok iskemia dan infark miokard,
  • Prostetik injap jantung dan arteri koronari,
  • Mengalami perubahan sklerotik pada arteri - orang berusia lebih dari 50 tahun.

Untuk mengurangkan risiko pembekuan darah pada kategori pesakit ini, mereka diberi ubat pengencer darah yang mesti diminum setiap hari dan seumur hidup..

Tetapi ketika mengambil antikoagulan seperti Warfarin, Warfarex, pembekuan darah dapat berkurang sehingga bahaya lain muncul - ancaman pendarahan luaran dan dalaman, strok hemoragik.

Untuk memastikan pembekuan darah berada dalam jarak yang selamat, ujian INR ditetapkan.

Pemantauan sistematik parameter ini memungkinkan untuk memantau dinamika penipisan darah, dan dengan mengurangkan atau meningkatkan dos harian antikoagulan Warfarin, kembalikan INR ke zon selamat - dari 2.0 hingga 3.0.

Bagi orang yang sihat, kira-kira sama dengan 1, hasilnya akan 2-3 kali lebih tinggi daripada biasa.

Tetapi bagi pesakit dengan penyakit kardiovaskular, tahap penipisan darah ini adalah optimum. MNO yang lebih tinggi mungkin sudah menjadi faktor risiko pendarahan.

Warfarin dan analognya adalah antikoagulan tidak langsung. Tindakan mereka bertujuan untuk menyekat pengeluaran faktor pembekuan oleh hati.

Ubat ini mengganggu metabolisme vitamin K, yang terlibat dalam sintesis faktor pembekuan darah. Akibatnya, karena kekurangan vitamin K, hati tidak dapat mempertahankan daya pembekuan yang tinggi, pencairan darah, risiko pembekuan darah berkurang.

Antikoagulan langsung (heparin, hirudin, dan lain-lain), serta ubat-ubatan berdasarkan asid acetylsalicylic (aspirin), yang secara langsung mempengaruhi agregasi platelet, tidak mempengaruhi INR.

Semasa mengambilnya, dan juga ketika mengambil Xarelto, tidak perlu kawalan MNO.

INR semasa mengambil Warfarin

Siapa yang diberi ujian INR dan apa norma?

Ujian untuk INR boleh diberikan:

  • Secara sistematik. Ujian MN biasa ditunjukkan untuk sesiapa yang mengambil antikoagulan tidak langsung seperti Warfarin..
  • Sekali. Kajian semacam itu dilakukan sebagai persiapan untuk campur tangan pembedahan, semasa kehamilan, dalam diagnosis penyakit yang disertai dengan gangguan hemostatik.
  • Atas permintaan pesakit. Dianjurkan dari semasa ke semasa untuk menjalani ujian INR untuk orang tua, lelaki yang ahli keluarga terdekatnya mengalami serangan jantung awal, wanita selepas menopaus, mereka yang mengambil antikoagulan langsung profilaksis (heparin, hirudin, dll.) Dan produk jantung berasaskan aspirin.

Orang muda yang sihat yang tidak bersiap untuk campur tangan pembedahan dan melahirkan anak tidak perlu menderma darah untuk INR.

Bagi mereka, indikator normal hampir dengan perpaduan dan berada dalam julat 0.7-1.3. Anda dapat mengetahui norma INR yang mana untuk kategori yang selebihnya mungkin dari jadual di bawah..

Piawaian INR untuk Warfarin

Syarat yang memerlukan WarfarinNorma INR
Terapi serangan jantung3.0-4.5
Terapi TLA2.0-3.0
Terapi Trombosis Vena2.0-3.0
Profilaksis trombosis vena pasca operasi2.0-3.0
Pencegahan tromboemboli dengan kecacatan miokardium2.0-3.0
Pencegahan tromboemboli pada fibrilasi atrium2.0-3.0
Pencegahan selepas penggantian injap mitral2.5-3.5
Selepas penggantian injap aorta2.0-3.0

Piawaian untuk kategori orang yang tidak memerlukan pemantauan INR secara berkala

Kategori orang yang tidak mengambil warfarin dan analognyaNorma INR
Lelaki sihat, wanita0.7-1.3
Mengambil antikoagulan langsung, produk jantung berasaskan aspirin secara berkala0.8-1.2
Bersedia untuk pembedahan0.8-1.25
Perempuan mengandung0.8-1.25

Ketidakpatuhan terhadap norma MNO ketika menyahkod keputusan ujian memerlukan perundingan dengan doktor.

Penyimpangan MHO dari norma

Lebihan nilai MHO di luar norma menunjukkan peningkatan risiko penyakit serius dan memerlukan pengambilan tindakan segera untuk menormalkannya.

Sekiranya nilai INR dalam analisis telah melampaui norma pada pesakit yang kerap mengambil warfarin atau antikoagulan tidak langsung yang serupa, ini bermakna dos harian ubat mesti disesuaikan.

Sekiranya nilainya meningkat di atas 3.0, dos harian warfarin harus dikurangkan. Dos harus dinaikkan jika indikator melebihi had normal yang lebih rendah (kurang dari 2.0). Keputusan untuk menukar dos harus dibuat oleh doktor yang merawat.

Pada orang yang tidak mengambil Warfarin dan ubat serupa, penyimpangan dari norma INR mungkin menunjukkan kerosakan sistem hemostasis - penebalan atau penipisan darah yang berlebihan.

Sekiranya penunjuk INR dinaikkan, maka dengan adanya hypocoagulation - penurunan pembekuan darah.

Sebab-sebab penurunan sifat pembekuan darah mungkin:

  • Kekurangan faktor pembekuan yang ditentukan secara genetik,
  • Gangguan pada hati,
  • Kekurangan vitamin K,
  • Penyakit gastrousus disertai dengan penyerapan lipid,
  • Mengambil ubat yang mempunyai kesan sampingan pada sistem hemostatik. Kesan tersebut disebabkan oleh antibiotik, hormon, anabolik dan beberapa ubat lain..

Sekiranya analisis INR menunjukkan 6.0 atau lebih tinggi, keadaan menjadi kritikal. Dalam kes seperti itu, terdapat risiko pendarahan yang tinggi dengan sedikit kecederaan dan patologi sistem vaskular. Dalam kombinasi dengan penyakit gastrointestinal, disertai dengan penampilan ulser, hipertensi arteri, dan patologi buah pinggang, tahap hipokoagulasi yang tinggi dapat menimbulkan ancaman hidup setiap saat..

Oleh itu, pesakit ditunjukkan di hospital kecemasan.

Tahap INR yang berkurang mungkin menunjukkan pengambilan sampel darah yang salah, dan juga bahawa ujian dilakukan dengan kesalahan. Dan jika ini dikecualikan, ini bermakna pembekuan darah meningkat - pesakit mengalami hipercoagulasi.

Gangguan pada sistem hemostatik yang menyebabkan hiperkoagulasi boleh disebabkan oleh sebab dalaman atau kesan sampingan dari pengambilan ubat tertentu.

Antikonvulsan, diuretik, hormon boleh memberi kesan sampingan..

Semakin rendah nilai INR, semakin tinggi kemungkinan pembekuan darah dan semakin tinggi risiko komplikasi tromboemboli.

Peranti untuk mengukur INR

Berapa kerapkah kawalan INR diperlukan??

Sampel darah INR diambil dari urat. Semasa dirawat di hospital, pesakit yang mengambil Warfarin dan antikoagulan serupa harus diuji setiap hari untuk analisis INR. Apabila keputusan ujian stabil, menurut keputusan doktor, adalah mungkin untuk beralih ke rejim pendermaan darah untuk INR seminggu sekali.

Setelah berakhirnya rawatan di hospital, pemberian antikoagulan tidak langsung tidak dibatalkan, pesakit terpaksa mengambil ubat ini setiap hari untuk waktu yang lama, selalunya seumur hidup.

Di rumah, pemeriksaan INR harus dilakukan pertama kali dalam dua dekad. Bergantung pada keadaan pesakit, dia sama ada mengunjungi institusi perubatan untuk menderma darah untuk dianalisis, atau kakitangan perubatan datang ke rumahnya.

Di masa depan, dengan kestabilan hasilnya, kekerapan ujian darah untuk INR dapat menurun pertama hingga bulanan, kemudian menjadi 2 bulan sekali.

Selain pemeriksaan berjadual terhadap nilai INR, mungkin juga ada keperluan untuk pengukuran luar biasa penunjuk ini.

Petunjuk untuk ini adalah:

  • Gejala yang membimbangkan seperti darah dalam air kencing, tinja, muntah.
  • Epistaksis, pendarahan gingiva, bintik-bintik dan haid yang berlebihan pada wanita.
  • Kejadian penyakit berjangkit atau radang akut.
  • Kemunculan penyakit bersamaan yang memerlukan penyesuaian rawatan.
  • Perubahan keadaan hidup - aktiviti fizikal, pemakanan, rejimen.
  • Penerbangan, perjalanan ke zon iklim yang lain.

Agar pencegahan komplikasi yang berkaitan dengan kerosakan sistem hemostasis menjadi berkesan, diperlukan pemantauan berkala yang ketat terhadap nilai INR, serta pemeriksaan luar biasa sekiranya terdapat perubahan status kesihatan dan gaya hidup pesakit, diikuti dengan menyesuaikan dos harian Warfarin.

INR: ujian darah - koagulogram dan normanya, penyahkodan

Apa itu ujian darah INR?


Fungsi darah - mengekalkan homeostasis

Darah adalah cecair biologi terpenting dalam badan. Darah mengawal homeostasis (yang disebut keteguhan persekitaran dalaman badan), adalah media pengangkutan, melindungi tubuh dari bahan asing. Ketumpatan normalnya disokong oleh sistem yang berfungsi dalam dua arah:

  • kesan pembekuan - menggalakkan penebalan dan trombosis;
  • kesan antikoagulan - mengekalkan darah dalam keadaan cecair dan cecair..

Apabila keseimbangan kedua-dua mekanisme ini terganggu, orang tersebut menjadi lebih terdedah kepada pembekuan darah atau pendarahan.


Pencirian jalur pembekuan luaran - INR

Ketumpatan darah diatur oleh protein prothrombin, yang merupakan pendahulu kepada faktor pembekuan trombin. Ia disintesis di hati dengan penyertaan vitamin K. Untuk menentukan tahap prothrombin, doktor moden menggunakan beberapa kaedah penyelidikan:

  1. PTV dan PTI.
  2. Tahap Prothrombin Pantas.
  3. INR.

INR (singkatan) nisbah normal antarabangsa adalah penunjuk standard yang digunakan untuk menyatakan hasil kajian masa prothrombin dan kadar pembekuan darah.

Sehingga tahun 1983, hanya waktu prothrombin (selanjutnya disebut PTV) yang digunakan untuk menentukan kadar pembekuan - ini adalah tempoh di mana trombus terbentuk dari filamen fibrin, menyekat kerosakan mekanikal pada saluran darah dan mencegah pendarahan. Untuk mengira makmal PTV, pelbagai jenis reagen dari pengeluar yang berbeza digunakan, itulah sebabnya hasil analisis di institusi yang berbeza berbeza. Untuk mengikat norma-norma makmal tertentu, WHO memutuskan untuk memperkenalkan indikator INR.

Apa itu fibrilasi atrium?

Fibrilasi atrium atau fibrilasi atrium adalah pelanggaran irama jantung, yang membawa kepada perubahan aliran darah di dalam atrium jantung - dari atrium kiri, akibat aliran vorteks (bergolak), "gumpalan darah" terbentuk - emboli, yang pecah dari dinding rongga jantung jatuh ke dalam ventrikel kiri, dan dari sana ke dalam kapal, menyebabkannya tersumbat, yang juga merupakan penyebab strok iskemia. Bahaya seperti itu terletak pada pelanggaran irama jantung ini.

Strok iskemia seperti itu disebut kardioembolik. Strok iskemia mempunyai beberapa subtipe, bergantung kepada penyebab yang menyebabkannya. Subjenis kardioembolik - menunjukkan bahawa penyebabnya adalah penyumbatan saluran otak oleh embolus dari rongga jantung. "Tiba" di mulut saluran ini, mereka menyekat aliran darah di dalamnya, menyebabkan iskemia (kekurangan aliran darah) dari bahagian otak yang diberi makan oleh kapal ini. Penurunan kritikal dalam aliran darah serebrum menyebabkan strok.

Agar gumpalan seperti itu tidak terbentuk, ubat ini diresepkan - antikoagulan. Di samping itu, mereka meningkatkan peredaran darah di saluran badan, meningkatkan kelancaran, mereka merangsang aliran darah di saluran kecil dan kapilari seluruh tubuh. Warfarin mempunyai kelemahan yang signifikan dan ini adalah: semasa mengambil warfarin, sangat mustahak untuk memantau tahap darah INR - ini adalah petunjuk "kefasihan" darah, dalam kes kita ini akan menunjukkan kepada kita sejauh mana darah "mencairkan".

Norma INR


Petunjuk normal bergantung pada banyak faktor

Kadar INR untuk pesakit yang sihat dan orang yang mengambil ubat pengencer darah dengan tindakan langsung adalah 0.8-1.2. Petunjuk ini adalah standard dan relevan untuk kebanyakan negara di dunia. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa dalam beberapa kes norma INR mungkin berbeza dari yang diterima umum:

  • Norma INR untuk wanita hamil adalah 0.8-1.25.
  • Norma INR bagi mereka yang mengambil ubat penipisan darah dengan kesan tidak langsung adalah 2.0-3.0.
  • Norma INR untuk orang yang mempunyai injap buatan atau APS adalah 2.5-3.5.

Tahap INR memainkan peranan besar bagi wanita hamil, kerana lonjakan secara tiba-tiba dalam indikator ini dapat menyebabkan pengguguran spontan. Atas sebab ini, INR dipantau sepanjang tempoh kehamilan..

Di mana saya boleh membuat analisis??

Terdapat beberapa pilihan untuk menderma darah untuk menentukan tahap INR:

  • di makmal swasta, menerima rujukan dari doktor tempatan atau doktor keluarga;
  • terus di pejabat ahli terapi dengan peralatan yang diperlukan;
  • secara bebas di rumah menggunakan radas khas.

Pilihan terakhir adalah mudah bagi orang yang perlu mengukur INR secara berkala. Contohnya, bagi pesakit hemofilia atau pesakit yang mengambil Warfarin dan antikoagulan lain. Peranti mudah alih sangat mudah digunakan. Dengan menggunakan alat khas, tusukan kulit dibuat, dan darah disapu ke jalur ujian. Jalur dimasukkan ke dalam peranti, dan segera hasilnya muncul di paparan.

Menurut cadangan Pertubuhan Kesihatan Sedunia, ujian darah untuk INR harus dilakukan untuk semua pesakit yang menggunakan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah. Serta mereka yang menderita penyakit pembekuan kongenital dan memperoleh.

Petunjuk untuk tujuan analisis INR


Sirosis - petunjuk untuk analisis

Selalunya, penentuan INR diperlukan dalam kajian komprehensif (kompleks ini merangkumi AKTV, PTV dan PTI - indeks prothrombin, analisis untuk fibrogen dan D-dimer) untuk kelajuan dan kualiti pembekuan darah. Penentuan INR adalah bahagian wajib dalam diagnosis kekurangan pembekuan kongenital atau yang diperoleh. Terdapat petunjuk perubatan lain untuk kajian INR:

  • pendarahan yang kerap dan tidak terkawal;
  • Embolisme paru (penyumbatan arteri pulmonari);
  • infarksi miokardium;
  • trombosis urat dalam atau pelbagai organ;
  • sirosis penyakit hati yang berpanjangan dan teruk, hepatitis dan sebagainya);
  • Sindrom DIC (pada peringkat pertama sebagai kaedah diagnostik dan kemudian untuk mengawal rawatan).

Sangat mustahak bagi orang yang mengambil antikoagulan dan koagulan (terutama ubat-ubatan berasaskan warfin) untuk mengawal penunjuk INR. Bergantung pada petunjuk, dos ubat yang diambil oleh pesakit berbeza-beza dan penilaian keadaannya.

Berapa kerap anda perlu memantau

Pemantauan INR yang kerap membolehkan penyesuaian terapi antikoagulan yang tepat.

Hasilnya membolehkan anda mengenal pasti sebarang perubahan. Ujian mingguan mempunyai lebih banyak faedah daripada ujian yang dilakukan sebulan sekali.

Bagi pesakit yang memantau INR secara bebas semasa mengambil Warfarin, lebih baik melakukan ini seminggu sekali. Pada masa yang sama, penting untuk mematuhi jadual diet dan makan tertentu, membatasi pengambilan alkohol, dan menyimpan buku harian khas. Ia mencatat setiap petunjuk.

Sekiranya berlaku perubahan gaya hidup paksa, mengambil ubat baru, atau perubahan gaya hidup, doktor akan mengesyorkan pemantauan lebih kerap. Ini akan membolehkan anda mengesan penyimpangan dengan cepat dan menyesuaikan dos ubat tepat pada masanya..

Persediaan untuk analisis dan metodologi


Tidak disyorkan untuk berhenti mengambil ubat secara bebas

Sehingga hasil analisis dapat dipercayai, anda harus mempersiapkannya. Pesakit memerlukan:

  1. Beberapa hari sebelum analisis, berhenti kerja fizikal, fisioterapi, urut, suntikan intravena atau konvensional.
  2. Sekiranya seseorang dirawat dengan antikoagulan, pada pukul 17:00 (kira-kira) pada waktu malam menjelang analisis, dia harus mengambil keseluruhan dos ubat setiap hari.
  3. Kali terakhir makan sekurang-kurangnya 8 jam sebelum ujian. Pada waktu pagi sebelum ujian, anda boleh minum air kosong.

Biomaterial untuk analisis adalah darah vena, yang mesti diambil hanya dari vena periferal. Setelah pengambilan sampel darah dalam keadaan makmal, sampel dicampurkan dengan bahan pengawet, yang tidak membenarkan darah membeku kerana pengikatan ion kalsium. Kemudian, plasma darah dipisahkan dari pemendakan untuk mendapatkan serum darah murni.

Langkah seterusnya adalah peneutralan pengawet serum dengan kalium dan penambahan tromboplastin, yang akan merangsang pembekuan plasma. Juruteknik makmal mengira masa yang diperlukan untuk membeku. Petunjuk yang dihasilkan akan dipanggil masa prothrombin..

Setelah menentukan masa prothrombin, INR dikira mengikut formula standard. Biasanya analisis tidak memerlukan banyak masa, di kebanyakan makmal hasilnya dapat diperoleh setelah 1 hari.

Orang yang mengambil koagulan atau antikoagulan harus mengambil ujian INR setiap 2-3 minggu. Biasanya masa ini sudah cukup untuk memilih dos ubat yang tepat. Setelah menentukan dos ubat, analisis harus dilakukan setiap 6-8 minggu.

Bagaimana ujian untuk INR?

Ujian darah atau koagulogram untuk menilai keadaan homeostasis dilakukan dalam beberapa peringkat.

  1. Bahan biologi diambil dari urat di siku.
  2. Darah yang diterima dimasukkan ke dalam tiub kaca dan diencerkan dengan bahan pengawet - sitrat..
  3. Sel darah yang diselesaikan dipisahkan dari plasma. Fungsi sitrat pada tahap ini adalah untuk mengikat ion kalsium dan mencegah pembentukan gumpalan.
  4. PTI dikira. Dengan menggunakan tromboplastin, mereka meneutralkan tindakan pengawet dan memerhatikan kadar pembekuan plasma yang sudah murni.
  5. Nisbah normalisasi antarabangsa dikira dengan kaedah matematik.

Masa belajar adalah 2-3 jam. Hasil boleh diperoleh pada waktu petang atau keesokan harinya..

Kenaikan INR


Peningkatan INR berlaku pada penyakit von Willebrand

Peningkatan kadar INR (dengan syarat bahawa orang tersebut tidak mengambil koagulan atau ubat penipisan darah) mungkin menunjukkan adanya beberapa gangguan di dalam badan:

  • patologi hepatik;
  • penyakit von Willebrand, jenis hemofilia A / B dan gangguan lain dari mekanisme pembekuan;
  • pelanggaran penyerapan lemak;
  • komplikasi selepas pemindahan darah yang meluas;
  • pelanggaran refluks empedu ke dalam duodenum;
  • penyakit hemoragik pada bayi baru lahir;
  • kekurangan vitamin K dalam darah.

Peningkatan INR sering berlaku dengan penggunaan antibiotik yang berpanjangan atau intensif (terutama diclofenac dan blemaren), hormon tiroid sintetik, steroid anabolik, ubat steroid dan anti-gout.

INR yang tinggi (di mana 6 adalah kritikal) adalah keadaan berbahaya. Pelanggaran seperti itu dapat menunjukkan perkembangan pendarahan dengan intensiti dan penyetempatan yang berbeza. Dengan diagnosis seperti lesi ulseratif-erosif saluran gastrousus, penyakit radang perut dan usus, darah tinggi, patologi saluran otak, penyakit buah pinggang, peningkatan INR sangat tidak diingini.

Cara menurunkan?

Cara utama menurunkan INR adalah dengan mengambil koagulan, tetapi anda perlu mengambil ubat tersebut dengan ketat di bawah pengawasan doktor. Oleh itu, dengan peningkatan tahap INR, pesakit selalu dimasukkan ke hospital.

Apabila penunjuk berada di atas atau di bawah normal?

Sekiranya INR dalam ujian darah lebih tinggi daripada biasa pada lelaki dan wanita, ini menunjukkan risiko pendarahan. Tetapi apabila dirawat dengan antikoagulan, mungkin terdapat peningkatan INR. Dalam beberapa kes, penunjuk INR berubah:

  • dengan kecacatan jantung - 2-3;
  • dengan penyakit vaskular - 3-4.5;
  • dalam rawatan fibrilasi atrium - 2-3;
  • dalam rawatan tromboembolisme - 2-3;
  • dalam rawatan urat varikos - 2-3.

Dalam kes ini, jumlah kenaikan ini dapat diterima dan dianggap normal. Tetapi jika indikator INR menjadi lebih tinggi daripada angka yang ditunjukkan, maka langkah-langkah mesti diambil.

Kadang kala nisbah normalisasi antarabangsa ketika lulus ujian darah dari vena lebih rendah daripada biasa. Ini adalah simptom berbahaya. Dia bercakap mengenai pembentukan gumpalan darah dan mungkin menunjukkan penyakit serius berikut:

  • infarksi miokardium;
  • pelanggaran hati;
  • penyakit onkologi;
  • aliran keluar hempedu yang lemah;
  • keadaan preinfarction.

Menurunkan INR


Keabnormalan hematokrit - penyebab perubahan tahap INR

Penyebab penurunan INR atau hypocoagulation boleh:

  • penurunan atau peningkatan hematokrit (jumlah sel darah merah dalam darah);
  • peningkatan kepekatan antithrombin 3 dalam darah (penghambat sejumlah faktor pembekuan);
  • pelanggaran kaedah analisis (pengambilan darah dari vena pusat dan bukannya periferal) atau penyimpanan bahan biologi yang tidak betul (pendedahan berpanjangan pada plasma darah pada suhu + 4C);
  • rawatan dengan antikonvulsan, diuretik, kontraseptif, kortikosteroid.

Sekiranya pengurangan INR ditetapkan pada seseorang yang mengambil antikoagulan tidak langsung, penyesuaian dos diperlukan.

Dengan hipokoagulasi, tahap trombosis meningkat dengan ketara, yang penuh dengan perkembangan trombosis pelbagai saluran dan organ.

Keadaan di mana analisis diinginkan

Secara berasingan, perlu diperhatikan penyakit dan keadaan patologi di mana ujian darah untuk INR tidak diperlukan, tetapi dalam beberapa kes, doktor mungkin menetapkannya. Antaranya:

  • penyakit berjangkit yang berpanjangan;
  • perubahan gaya hidup yang ketara;
  • perubahan dalam diet;
  • perubahan iklim;
  • penampilan darah dalam air kencing;
  • pendarahan haid yang berpanjangan pada wanita;
  • mimisan yang kerap;
  • lebam dan lebam tanpa sebab;
  • kekotoran darah dalam tinja;
  • penampilan darah yang berterusan semasa menggosok gigi;
  • pendarahan berpanjangan dengan kecederaan ringan;
  • penampilan berkala pembengkakan, sakit dan kemerahan sendi, yang mungkin berkaitan dengan pengumpulan darah di dalamnya.

Tidak perlu panik...

Pesakit dihantar untuk mengukur INR berulang kali (dan terus-menerus), biasanya mengetahui tentang semua kerumitan analisis, tetapi orang yang baru memulakan "kehidupan baru" (dengan antikoagulan tidak langsung) mungkin takut jika mereka diminta untuk mengulangi kajian. Seharusnya tidak ada kesimpulan panik dan prematur dalam kes seperti itu, mungkin analisis itu tidak berhasil dengan alasan di luar kawalan pesakit. Contohnya, faktor berikut boleh memutarbelitkan nilai penunjuk:

  1. Darah yang diambil dari vena dan dimasukkan ke dalam tabung uji dengan antikoagulan tidak cukup bercampur (gumpalan terbentuk di suatu tempat);
  2. Darah untuk menentukan nisbah normalisasi antarabangsa diambil dari saluran kapilari (bukan vena), akibatnya tromboplastin tisu, yang mengarahkan perjalanan kejadian di jalan yang salah, jatuh ke dalam sampel;
  3. Pengendalian sampel yang tidak betul dan hemolisis seterusnya menyebabkan penyelewengan hasil kajian..

Paramedik biasanya mencari kesalahan mereka sendiri, dengan memperhatikan bahawa hasilnya jelas diputarbelitkan dan tidak tergesa-gesa untuk menguraikannya.

Dan akhirnya, perlu diperhatikan bahawa INR tidak memerlukan persiapan khusus dari pihak pesakit (diet dan gaya hidup berada dalam mod biasa), bagaimanapun, ubat-ubatan yang digunakan dalam patologi bersamaan dan mampu mengubah hasil analisis harus dikecualikan. Walau bagaimanapun, doktor akan memberitahu anda mengenainya..

Ramai yang telah mendengar petunjuk darah INR. Apa yang dia maksudkan? Mengapa doktor memberi perhatian begitu banyak? Seberapa penting penentuan darah INR dalam amalan perubatan? Baca mengenainya dalam artikel kami..

Apa itu darah INR?

Singkatan INR darah bermaksud nisbah normalisasi antarabangsa. Walau bagaimanapun, bagi orang yang tidak terlibat dalam perubatan, ini adalah ungkapan kosong. Untuk memahami intipati darah INR dan peranannya dalam tubuh, anda perlu melakukan lawatan singkat ke dalam fisiologi sistem peredaran darah.

Keadaan cecair darah dalam tubuh manusia dipastikan oleh kerja terkoordinasi sistem pembekuan dan antikoagulasi. Flowability - sifat penting darah - disediakan oleh sistem antikoagulan, dan dengan pendarahan, pembekuan menjadi relevan. Apabila fungsi sistem ini terganggu, seseorang mengalami peningkatan pendarahan (contohnya, pendarahan berterusan pada gusi ketika menggosok gigi, mimisan yang kerap) atau kecenderungan untuk trombosis - pembentukan gumpalan darah yang dapat "melewati" melalui saluran yang lebih besar dan "tersekat" pada saluran yang lebih kecil diameter. Ia berbahaya ketika memasuki saluran jantung dan otak, kerana dalam kes ini mereka menyebabkan serangan jantung dan strok dan, sebagai akibatnya, kecacatan.

Indapamide: arahan penggunaan

Selama bertahun-tahun, tidak berjaya melawan tekanan darah tinggi.?

Ketua Institut: "Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan darah tinggi dengan mengambilnya setiap hari...

Indapamide adalah ubat yang popular untuk merawat hipertensi, serta edema yang disebabkan oleh kegagalan jantung atau sebab-sebab lain. Ini adalah diuretik, tetapi dalam praktiknya dengan hipertensi ia digunakan sebagai vasodilator. Di bawah ini anda akan mendapat petunjuk untuk menggunakan Indapamide, yang ditulis dalam bahasa biasa. Kaji petunjuknya untuk penggunaan, kontraindikasi dan kesan sampingan. Ketahui cara mengambil pil ini untuk tekanan darah tinggi: dalam dos apa, sebelum atau selepas makan, pada waktu pagi atau petang, berapa hari rawatan itu berterusan. Baca perbezaan antara ubat asli Arifon dan Arifon Retard, analog apa yang mereka ada. Fahami apa yang harus anda ambil: indapamide, furosemide, atau hydrochlorothiazide (hypothiazide). Artikel itu menerangkan mengapa indapamide sangat sesuai untuk pesakit diabetes, orang tua dan kategori pesakit lain. Satu senarai disediakan pil tekanan lain yang boleh digabungkan..

Arahan penggunaan

kesan farmakologiIndapamide merujuk kepada diuretik - diuretik seperti thiazide. Ia juga vasodilator (vasodilator). Dalam dos kecil 1.5-2.5 mg sehari mengurangkan tindak balas saluran darah terhadap tindakan zat vasokonstriktor: norepinefrin, angiotensin II dan kalsium. Kerana ini, tekanan darah berkurang. Selain memberikan kesan hipotensi, ia dapat memperbaiki keadaan dinding vaskular. Ia mempunyai kesan kardioprotektif (melindungi otot jantung) pada pesakit dengan hipertensi. Dengan peningkatan dos 2.5-5 mg sehari, mengurangkan edema. Tetapi dengan meningkatkan dos ubat ini, kawalan tekanan darah biasanya tidak bertambah baik..
FarmakokinetikMengambil makanan melambatkan penyerapan ubat, tetapi tidak mempengaruhi keberkesanannya. Oleh itu, anda boleh mengambil indapamide semasa perut kosong atau selepas makan, mengikut keinginan anda. Hati membersihkan badan dari bahan aktif yang beredar di dalam darah. Tetapi produk metabolik diekskresikan terutamanya oleh buah pinggang, dan bukan oleh hati. Oleh itu, penggunaan indapamide dapat menimbulkan masalah bagi orang yang menderita penyakit hati atau buah pinggang yang teruk. Tablet yang mengandungi indapamide pelepasan berpanjangan (pelepasan berterusan) sangat popular. Ini adalah ubat Arifon Retard dan analognya. Ubat ini bertahan lebih lama dan lebih lancar daripada tablet biasa..
Petunjuk untuk digunakanIndapamide digunakan untuk merawat hipertensi - primer (penting) dan sekunder. Ia juga kadang-kadang diresepkan untuk edema yang disebabkan oleh kegagalan jantung atau sebab lain..
KontraindikasiReaksi alergi terhadap indapamide atau eksipien dalam tablet. Penyakit ginjal yang serius yang menyebabkan anuria adalah kekurangan pengeluaran air kencing. Penyakit hati yang teruk. Kemalangan serebrovaskular akut. Tahap kalium atau natrium dalam darah rendah. Indapamide diresepkan kepada kategori pesakit berikut jika ada petunjuk untuk digunakan, tetapi berhati-hati ketika melakukan ini: orang tua dengan aritmia, gout, prediabetes, diabetes mellitus.
arahan khasSekiranya anda merasa sihat dan tekanan darah anda normal, maka ini bukan alasan untuk menolak pengambilan indapamide dan ubat lain untuk darah tinggi. Terus minum setiap hari setiap pil yang anda telah berikan. Lakukan ujian darah secara berkala untuk kalium, kreatinin dan petunjuk lain yang akan diminati oleh doktor anda. Sekiranya anda ingin berhenti mengambil ubat atau mengurangkan dosnya, bincangkan perkara ini dengan doktor anda. Jangan ubah rejimen rawatan anda tanpa kebenaran. Mula mengambil ubat diuretik, dalam 3-7 hari pertama, menahan diri dari memandu kenderaan dan mekanisme berbahaya. Anda boleh menyambungnya semula apabila anda yakin bahawa anda bertoleransi dengan baik..
DosDos ubat indapamide untuk hipertensi ialah 1.5-2.5 mg sehari. Kemasukan pada dos yang lebih tinggi tidak meningkatkan kawalan tekanan darah, tetapi meningkatkan kemungkinan kesan sampingan. Untuk mengurangkan edema yang disebabkan oleh kegagalan jantung atau sebab lain, indapamide diresepkan pada kadar 2.5-5 mg sehari. Sekiranya anda mengambil ubat tekanan darah tinggi ini dalam tablet pelepasan berpanjangan (Arifon Retard dan analognya), anda boleh mengurangkan dos harian tanpa melemahkan kesan terapeutik. Walau bagaimanapun, tablet indapamide yang bertindak panjang tidak sesuai untuk menghilangkan edema..
Kesan sampinganKesan sampingan berikut adalah mungkin: penurunan kalium dalam darah (hipokalemia), sakit kepala, pening, keletihan, kelemahan, kelainan umum, kekejangan otot atau kekejangan, mati rasa anggota badan, kegelisahan, kerengsaan, pergolakan. Semua masalah yang disenaraikan di atas jarang berlaku. Indapamide adalah diuretik yang jauh lebih selamat daripada diuretik lain yang diresepkan untuk tekanan darah tinggi dan bengkak. Gejala yang diambil orang untuk kesan berbahaya indapamide biasanya merupakan akibat aterosklerosis, yang mempengaruhi saluran yang memberi makan jantung, otak dan kaki.
Kehamilan dan penyusuanJangan mengambil indapamide tanpa kebenaran semasa mengandung akibat tekanan darah tinggi dan bengkak. Doktor kadang-kadang menetapkan ubat ini untuk wanita hamil jika mereka percaya bahawa manfaatnya melebihi risiko yang mungkin berlaku. Indapamide, seperti diuretik lain, bukanlah pilihan pertama untuk hipertensi pada wanita hamil. Pertama sekali, ubat-ubatan lain diresepkan, keselamatannya terbukti dengan baik. Baca artikel "Peningkatan tekanan semasa kehamilan" dengan lebih terperinci. Sekiranya anda bimbang tentang edema, berjumpa dengan doktor anda, dan jangan minum ubat diuretik atau ubat lain sendiri. Indapamide dikontraindikasikan dalam penyusuan susu ibu kerana kepekatannya dalam susu ibu belum ditentukan dan keselamatannya belum terbukti..
Interaksi dengan ubat lainIndapamide boleh berinteraksi secara negatif dengan banyak ubat, termasuk pil popular yang terdapat di farmasi tanpa preskripsi. Sebelum anda diberi ubat diuretik, beritahu doktor tentang semua ubat, makanan tambahan dan ramuan yang anda ambil. Indapamide berinteraksi dengan ubat lain untuk tekanan darah tinggi, ubat digitalis, antibiotik, hormon, antidepresan, NSAID, pil insulin dan diabetes. Baca arahan rasmi untuk digunakan dengan lebih terperinci.
BerlebihanGejala berlebihan - loya, kelemahan, pening, mulut kering, dahaga, sakit otot. Semua gejala ini jarang berlaku. Keracunan dengan tablet indapamide jauh lebih sukar daripada ubat diuretik lain yang popular. Namun, pasukan kecemasan perlu segera dipanggil. Sebelum kedatangannya, lakukan pembasuhan gastrik dan berikan arang aktif kepada pesakit.
Terma dan syarat penyimpananSimpan di tempat yang kering dan gelap pada suhu 15 ° hingga 25 ° C. Hayat simpan - 3-5 tahun untuk ubat yang berbeza, bahan aktifnya adalah indapamide.

Cara pengambilan indapamide

Indapamide harus diambil untuk jangka masa yang panjang, bahkan mungkin seumur hidup. Ubat ini bertujuan untuk penggunaan yang berpanjangan. Jangan mengharapkan kesan cepat daripadanya. Ia mula menurunkan tekanan darah tidak lebih awal daripada selepas pengambilan 1-2 minggu setiap hari. Minum tablet indapamide yang ditetapkan setiap hari, 1 pc. Jangan berehat di majlis mereka tanpa kebenaran doktor. Anda boleh mengambil diuretik (vasodilator) sebelum atau selepas makan, mengikut keinginan anda. Sebaiknya lakukan ini pada waktu yang sama setiap hari..

Indapamide mesti diambil secara berterusan, kecuali jika doktor memberitahu anda untuk membatalkannya. Jangan takut akan kesan sampingan. Ini adalah ubat yang sangat selamat untuk tekanan darah tinggi dan kegagalan jantung. Gejala yang tidak menyenangkan yang diambil oleh orang kerana kesannya yang berbahaya biasanya merupakan akibat dari aterosklerosis, yang mempengaruhi saluran yang memberi makan jantung, otak dan kaki. Sekiranya anda berhenti mengambil indapamide, maka gejala tidak akan hilang, dan risiko serangan jantung dan strok akan meningkat dengan ketara.

Ramai orang berpendapat bahawa pengambilan indapamide dan ubat-ubatan lain dapat dihentikan setelah tekanan darah mereka kembali normal. Ini adalah kesalahan besar dan berbahaya. Pembatalan rawatan sering menyebabkan lonjakan tekanan, krisis hipertensi, serangan jantung dan strok. Ubat hipertensi mesti diambil secara berterusan, setiap hari, tanpa mengira tekanan darah. Sekiranya anda ingin mengurangkan dos atau menghentikan rawatan sepenuhnya, bincangkan perkara ini dengan doktor anda. Peralihan ke gaya hidup sihat membantu beberapa hipertensi sehingga ubat dapat dibatalkan dengan selamat. Tetapi ini tidak kerap berlaku.

Indapamide untuk tekanan

Indapamide telah menjadi ubat yang popular untuk tekanan darah tinggi kerana mempunyai manfaat yang besar. Ubat ini menurunkan tekanan darah dengan baik dan sangat selamat. Sangat sesuai untuk hampir semua pesakit, termasuk pesakit diabetes, serta pesakit gout dan orang tua. Ia tidak memberi kesan berbahaya pada metabolisme - ia tidak meningkatkan kadar gula (glukosa) dan asid urik dalam darah. Manfaat yang disenaraikan di atas menjadikan indapamide sebagai salah satu ubat pilihan pertama untuk darah tinggi. Ini tidak bermaksud bahawa ia boleh digunakan untuk rawatan diri. Ambil pil tekanan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor anda..

Indapamide tidak sesuai untuk kes-kes di mana anda perlu dengan cepat memberikan bantuan dengan krisis hipertensi. Ia mula bertindak tidak lama selepas pengambilan 1-2 minggu setiap hari, dan menurunkan tekanan darah dengan lancar. Terdapat ubat yang lebih cepat dan kuat untuk tekanan darah tinggi daripada ubat ini. Tetapi ubat kuat menyebabkan kesan sampingan berkali-kali lebih banyak. Sebagai peraturan, indapamide dengan hipertensi tidak cukup membantu jika anda menetapkannya sendiri, tanpa ubat lain. Tujuan rawatan adalah untuk memastikan tekanan darah stabil di bawah 135-140 / 90 mmHg. Seni. Untuk mencapainya, anda biasanya perlu mengambil indapamide bersama dengan ubat bukan diuretik yang lain.

  • Cara terbaik untuk menyembuhkan darah tinggi (cepat, senang, baik untuk kesihatan, tanpa ubat "kimia" dan makanan tambahan)
  • Hipertensi adalah kaedah yang popular untuk pulih dari tahap 1 dan 2
  • Punca hipertensi dan cara menghilangkannya. Ujian hipertensi
  • Rawatan hipertensi bebas ubat yang berkesan

Puluhan kajian yang dilakukan sejak 1980-an membuktikan bahawa indapmide mengurangkan risiko serangan jantung, strok, dan komplikasi hipertensi lain. Adalah mudah bagi pesakit untuk hanya mengambil satu tablet untuk tekanan setiap hari, dan tidak beberapa ubat yang berbeza. Oleh itu, ubat-ubatan yang mengandungi dua atau tiga bahan aktif dalam satu tablet telah menjadi popular. Contohnya, Noliprel dan Co-Perineva adalah ubat yang mengandungi indapamide + perindopril. Ubat Ko-Dalneva secara serentak mengandungi 3 bahan aktif: indapamide, amlodipine dan perindopril. Bercakap dengan doktor anda mengenai penggunaan ubat kombinasi jika anda mempunyai tekanan darah 160/100 mmHg. Seni. dan lebih tinggi.

Dengan diabetes

Indapamide sering diresepkan untuk pesakit diabetes mellitus dari tekanan darah tinggi bersama dengan ubat lain. Tidak seperti ubat diuretik lain, ubat ini biasanya tidak meningkatkan kadar glukosa darah. Tidak mungkin anda perlu meningkatkan dos insulin dan pil penurun gula setelah anda mula mengambil ubat ini. Walau bagaimanapun, disyorkan untuk memperkuat kawalan diabetes, sering mengukur gula dengan glukometer.

Sebagai peraturan, penderita diabetes diharuskan mengambil indapamide tidak sendiri, tetapi bersama dengan ubat lain untuk tekanan darah tinggi. Cari penghambat ACE dan penyekat reseptor angiotensin II. Ubat-ubatan yang tergolong dalam golongan ini tidak hanya menurunkan tekanan darah, tetapi juga melindungi ginjal dari komplikasi diabetes. Mereka memberi kelewatan dalam perkembangan kegagalan buah pinggang.

Dalam banyak kajian klinikal, pesakit diabetes diresepkan indapamide + perindopril, yang merupakan perencat ACE. Gabungan ubat ini bukan sahaja menurunkan tekanan darah, tetapi juga mengurangkan risiko komplikasi kardiovaskular. Ia mengurangkan jumlah protein dalam air kencing. Ini bermakna bahawa ginjal cenderung mengalami komplikasi diabetes. Di kalangan pesakit diabetes, tablet Noliprel sangat popular, yang mengandungi indapamide dan perindopril di bawah satu cengkerang. Tekanan darah sasaran bagi pesakit diabetes ialah 135/90 mm Hg. Seni. Sekiranya Noliprel tidak membenarkannya dicapai, maka anda boleh menambahkan lebih banyak amlodipine ke rejimen ubat.

Pembekuan tinggi

Peningkatan INR bagi seseorang yang tidak mengambil ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah menunjukkan hipokoagulasi. Pembekuan darah rendah menyebabkan risiko pendarahan berat dan kehilangan darah yang besar walaupun dengan kecederaan fizikal ringan. Pengambilan pelbagai ubat boleh menyumbang kepada peningkatan INR. Menurut hasil kajian, doktor menjalankan rawatan, secara beransur-ansur menurunkan dos ubat. Sekiranya analisis INR lebih tinggi daripada 6.0, pesakit perlu dimasukkan ke hospital kecemasan segera dan ubat yang diresepkan dapat mengurangkan indeks pembekuan. INR meningkat pada pesakit yang tidak mengambil antikoagulan, kerana sebab berikut:

  • Penyakit jantung atau keadaan pra-infark dan penyakit jantung yang lain dapat meningkatkan kadarnya.
  • Lesi patologi hati (sirosis, kesukaran aliran keluar hempedu, dll.)
  • Neoplasma malignan
  • Peningkatan jumlah sel darah merah (polisitemia)
  • Koagulopati kekurangan vitamin K pada bayi
  • Penyakit gastrousus
  • Kesan sampingan agen antibakteria, antibiotik atau hormon

Ini menarik: Apa yang ditunjukkan oleh penghidap saluran gastrousus CA 72-4?

Sangat penting untuk mengawal tahapnya setelah 50 tahun. Doktor mengesyorkan mengambil analisis dari usia 50 tahun setiap tahun.

Penentuan jangka masa prothrombin oleh Quick

Tubuh manusia mempunyai kemampuan untuk mempertahankan diri, serta penyembuhan diri. Salah satu alat yang menyediakan kemampuan ini adalah sistem hemostasis, yang menyokong kelikatan darah yang diperlukan untuk melaksanakan fungsi yang diberikan..

Artinya, ia mengawal proses pembekuan, yaitu, ketika pendarahan terjadi, rangkaian reaksi kimia yang bertujuan untuk membuat pembekuan darah dilancarkan. Yang terakhir menyekat saluran darah - "tutup lubang" di dalam pembuluh darah, akibatnya pendarahan berhenti.

BACA Kekurangan dan kelebihan insulin

Sebelum ini, hanya masa prothrombin (PTV) yang diperiksa untuk penilaian pembekuan. Penunjuk ini menunjukkan nilai jangka masa di mana filamen fibrin (protein dengan berat molekul tinggi) terbentuk, membentuk bekuan darah yang menghentikan pendarahan. Analisis juga dilakukan pada IPT (indeks prothrombin) - salah satu turunan PTV.

Pada masa yang sama, tromboplastin yang berbeza (dari beberapa pengeluar), reagen yang secara khusus memicu proses pembekuan, digunakan di pelbagai makmal untuk melakukan ujian darah ini. Ini sering menghasilkan nilai yang berbeza, yang membimbangkan doktor dan pesakit itu sendiri.

Untuk mengelakkan ketidakkonsistenan tersebut, menunjukkan hasil yang berlainan di beberapa makmal, dan tidak terikat dengan piawaian yang diterapkan dalam setiap makmal khusus, indikator INR diperkenalkan. Ia tidak boleh disebut analisis secara jelas, kerana pada dasarnya ia adalah pengiraan matematik biasa mengikut formula standard.

Rujukan! Ujian INR diluluskan pada tahun 1983 oleh dua Jawatankuasa Antarabangsa - mengenai standardisasi dalam hematologi dan hemostasis dan trombosis.

Parameter yang dijelaskan dikira mengikut formula yang dikembangkan khas, termasuk PTV yang diperiksa dan pekali MIC yang sesuai, menunjukkan indeks kepekaan tromboplastin antarabangsa. Menurut cadangan WHO, pengeluar harus menentukan MIC untuk setiap siri reagen, membuat perbandingan dengan indeks rujukan yang diakui secara umum.


Formula untuk mengira INR

Penggunaan INR memberi peluang untuk membandingkan hasil kajian yang dibuat di makmal yang berbeza dan pada masa yang berlainan tanpa rasa takut terhadap keadaan dan kehidupan pesakit. Ini adalah nisbah standard yang digunakan oleh doktor di semua negara..

Oleh itu, ini adalah hasil pengiraan INR yang sangat diperlukan ketika memilih dan menetapkan dos ubat antikoagulasi, transfusi plasma dan komponennya, serta cara lain. Di samping itu, kajian seperti ini diperlukan untuk menentukan taktik rawatan lanjut pesakit dengan penyakit sistem hemostatik.

Perlu diperhatikan bahawa beberapa makmal menggunakan kaedah yang lebih moden untuk menilai pembekuan, iaitu, ini adalah persoalan menentukan jangka masa prothrombin menurut Quick. Dalam kes ini, beberapa pencairan plasma dilakukan. Prosedur ini mengambil masa satu hari bekerja. Sekiranya hasilnya sangat diperlukan, maka di beberapa makmal mereka dapat memberikannya dalam waktu dua jam, tetapi dengan biaya tambahan.

Di mana saya boleh mendekripsi norma INR dalam ujian darah?

Masa Prothrombin + INR (PT, Prothrombin, INR)

Penerangan. Dengan menggunakan ujian Prothrombin Time + MNO, salah satu daripada dua mekanisme pembekuan darah, yang disebut kaskade koagulasi luaran, dinilai. Petunjuk berikut diperoleh sebagai hasil: masa prothrombin mengikut nisbah Quick dan antarabangsa normal. Prothrombin menurut Quick - peratusan norma, ditentukan oleh jadual khas, yang dibangun menggunakan pengenceran plasma standard. Nisbah normalisasi antarabangsa (MHO) diseragamkan dan mewakili nisbah prothrombin - nisbah masa prothrombin pesakit dengan masa prothrombin plasma normal, dinaikkan kepada kekuatan indeks kepekaan antarabangsa (MIC). Pada masa ini, INR yang disyorkan oleh jawatankuasa pakar WHO adalah standard emas dalam menilai keberkesanan dan keselamatan rawatan dengan antikoagulan tidak langsung. Bergantung pada keadaan klinikal, standard INR yang disarankan telah dikembangkan, yang mana doktor memilih dos ubat. Pada masa akan datang, pesakit yang menggunakan antikoagulan harus secara berkala memantau indikator ini (sekurang-kurangnya 1 kali dalam 3 bulan) untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berkaitan dengan.

Persiapan untuk analisis masa prothrombin + INR Sumbang darah vena pada waktu perut kosong, pada waktu pagi, dari 8 hingga 11 jam (disyorkan sekurang-kurangnya 8 jam dan tidak lebih dari 14 jam kelaparan, minum air, seperti biasa, elakkan makanan berlebihan dan alkohol pada malam sebelumnya 18-24 jam sebelumnya). Kecualikan tekanan fizikal dan psikoemosi selama setengah jam sebelum lulus analisis. Hapuskan merokok setengah jam sebelum analisis.

Petunjuk untuk analisis masa prothrombin + INR Petunjuk untuk tujuan kajian ini adalah pemeriksaan sistem hemostasis, rawatan jangka panjang dengan antikoagulan tidak langsung, penilaian sintesis faktor kompleks prothrombin di hati.

Tafsiran hasil Nilai rujukan: Prothrombin Pantas: 70 - 120%.

Peningkatan INR berlaku dengan kekurangan faktor kompleks prothrombin, rawatan berpanjangan dengan antikoagulan tidak langsung, penyakit hati dan enteropati yang menyebabkan kekurangan vitamin K, dengan amiloidosis, sindrom nefrotik, leukemia akut dan kronik. Secara fisiologi, penurunan INR berlaku pada bulan-bulan terakhir kehamilan, dengan keadaan tromboemboli, polisitemia, dan pengambilan ubat-ubatan tertentu (kortikosteroid oral, barbiturat, merkaptopurin).

1. kekurangan faktor kompleks prothrombin; 2. rawatan jangka panjang dengan antikoagulan tidak langsung; 3. penyakit hati; 4. enteropati yang menyebabkan kekurangan vitamin K; 5. amiloidosis; 6. sindrom nefrotik; 7. leukemia akut dan kronik.

Penurunan INR: 1. berlaku secara fisiologi pada bulan-bulan terakhir kehamilan; 2. dengan keadaan tromboemboli; 3. polisitemia; 4. mengambil ubat tertentu (kortikosteroid oral, barbiturat, merkaptopurin).

Sastera Nazarenko G.I. Penilaian klinikal hasil penyelidikan makmal / G.I. Nazarenko, A.A. Kishkun - M. Medicine, 2006. - 543 p..

Pada hari biasa:

Perkhidmatan rakaman dalam talian dibuka dari Isnin hingga Jumaat dari jam 9 pagi hingga 5 petang

Penerimaan adalah mengikut urutan keutamaan.

PERHATIAN! Apabila memilih waktu yang sesuai untuk anda, sila pertimbangkan waktu operasi bilik rawatan yang sesuai.

Pendaftaran untuk hari Sabtu di pejabat Frunzenskaya tidak dibuat!

Sekiranya anda mendaftar untuk mendapatkan spermogram, pastikan anda menunjukkannya dalam nota.

PERHATIAN! Buat sementara waktu janji temu dalam talian di Rostov-on-Don!

Bagaimana singkatannya

Semasa mengeluarkan borang dengan hasil analisis, pesakit tidak memahami apa itu - INR. Tafsiran istilah adalah seperti berikut: sikap normal antarabangsa. Indeks tidak sebenar; ia dikira dalam empat peringkat..

Ia dikira secara matematik, untuk ini anda perlu mengetahui data berikut:

  • Ukuran tempoh berlarutan. Pesakit mesti lulus biomaterial untuk analisis, setelah coagulogram dilakukan, indeks pembekuan darah ditentukan.
  • Nilai purata masa prothrombin. Pada orang yang sihat, nilainya berbeza dari 11 hingga 16 saat.
  • Indeks Sensitiviti Thromboplastin Antarabangsa. Komponen yang digunakan di makmal dihasilkan oleh pelbagai syarikat farmaseutikal..
  • INR. Untuk menentukan nilainya, nisbah tempoh prothrombin dengan nilai normal rata-rata dinaikkan kepada kekuatan pekali ISI (disamakan dengan MIC).

Ia mengambil masa 5-8 jam untuk mendapatkan maklumat di makmal dan mengira hasilnya. Semasa menjalani ujian di hospital negeri, hasilnya diumumkan dalam seminggu.

Nilai analisis normal

  • Menjalankan pemeriksaan pesakit pra operasi. Norma dalam kes ini biasanya lebih dekat dengan kesatuan (dari 0,8 hingga 1,2, sebagai peraturan, dari 0,83 hingga 1,24).
  • Penggunaan ubat untuk menipiskan darah (contohnya, Warfarin). Norma adalah dari 2 hingga 3 unit.
  • Dalam rawatan embolisme paru. Norma adalah dari 2 hingga 3 unit.
  • Keadaan selepas penggantian injap aorta. Norma adalah dari 2 hingga 3 unit.
  • Keadaan selepas penggantian injap mitral. Norma adalah dari 2.4 hingga 3.4 unit.
  • Rawatan pencegahan sekiranya terdapat kecacatan jantung. Norma adalah dari 2 hingga 3 unit.
  • Rawatan trombosis urat dalam sejurus selepas pembedahan. 2 hingga 3 unit adalah norma dalam penyahkodan.

Ujian darah untuk INR untuk wanita dan lelaki yang mengambil ubat untuk pencairan darah dilakukan pada selang waktu tertentu, yang ditetapkan oleh doktor secara individu.

Pada awal penyakit, ketika pesakit berada di hospital, ujian seperti itu dilakukan setiap hari. Selanjutnya, pesakit dianjurkan untuk melakukan pemantauan INR seminggu sekali, dan jika indikator ujian stabil, frekuensi analisis dapat dikurangkan menjadi tiga minggu sekali..

Penting untuk diingat bahawa norma INR dalam analisis darah pada lelaki semasa penyahkodan dan pada wanita adalah sama.

Apabila kajian dijadualkan

Analisis tahap INR dalam darah tidak termasuk yang standard (seperti biokimia, umum), ia dilakukan dengan petunjuk khusus:

  1. Seseorang menjalani pembedahan. Persiapan untuk pembedahan merangkumi analisis ini, tahap MHO sekurang-kurangnya 0.85, tetapi tidak melebihi nilai 1.25.
  2. Melahirkan anak (pada 1, 2, 3 trimester).
  3. Rawatan trombosis urat dalam dengan antikoagulan, venotonik.
  4. Diagnosis sindrom antiphospholipid.
  5. Pencegahan tromboemboli dan patologi vaskular.
  6. Pemulihan dan pemulihan selepas prostetik injap jantung.

Hasilnya diuraikan oleh doktor yang hadir, doktor ditolak dari norma indeks, keadaan pesakit tertentu. Semasa mengambil ubat yang ditetapkan untuk rawatan patologi vaskular, nilai norma akan berbeza dari standard.

Pembekuan darah dan bahayanya

Pembekuan darah adalah mekanisme pelindung yang bertujuan menghentikan pendarahan. Sekiranya berlaku kerosakan pada dinding vaskular, serangkaian tindak balas kimia berlaku dengan penyertaan zat yang terkandung dalam darah dan disebut faktor pembekuan. Mereka menyumbang kepada pembentukan bekuan darah bersama dengan sel platelet..

Biasanya proses ini berlaku hanya dengan kehilangan darah dari kapal yang rosak. Walau bagaimanapun, terdapat keadaan yang menyebabkan pembekuan darah dan pengaktifan faktor pembekuan tanpa pendarahan aktif. Pada masa yang sama, seseorang mempunyai peningkatan risiko trombosis arteri atau vena.

Dengan trombosis vaskular, serpihan gumpalan darah yang dihasilkan terpisah dan beredar di dalam darah.

  • Mereka boleh memasuki saluran paru-paru dan menyebabkan tromboemboli paru..
  • Sekiranya gumpalan darah memasuki arteri koronari, ia akan menyebabkan serangan jantung.
  • Dengan tromboemboli saluran cerebral, strok berkembang.

Semua keadaan ini berpotensi membawa maut. Oleh itu, jika seseorang mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengalami keadaan seperti itu, doktor menetapkan antikoagulan kepadanya. Ubat-ubatan ini menipiskan darah dan mengurangkan pembekuan darah, mengurangkan risiko penyakit berbahaya..

Orang yang memerlukan terapi antikoagulan jangka panjang biasanya diresepkan warfarin. Ubat ini, tidak seperti Heparin, diambil dalam bentuk pil..

Apa yang akan berlaku sekiranya anda tidak melawan pelanggaran tersebut

Sekiranya pengukuran menunjukkan bahawa tahap INR menyimpang dari norma, pesakit memerlukan pembetulan segera dos ubat, perubahan diet, jika tidak, penyimpangan akan muncul:

  • pembentukan gumpalan darah patogen pada saluran darah;
  • embolisme pulmonari;
  • perkembangan penyakit hati;
  • disfungsi usus.

Sekiranya nilai indeks melebihi 5, ada risiko terkena pendarahan dalaman dan luaran yang tidak dapat dihentikan tanpa bantuan profesional. Apabila penunjuk mendekati nilai kritikal, diperlukan rawatan segera di hospital.

Sekiranya seseorang tidak menderita penyakit kronik, analisis INR tidak diperlukan. Tetapi pakar menasihatkan untuk menjalani kajian setiap 1.5-2 tahun.

Langkah pencegahan seperti itu akan membantu mengenal pasti kehadiran patologi tertentu dan mencegah perkembangannya, yang akan memelihara kesihatan pesakit dan membantu mengelakkan komplikasi yang tidak diingini..

Ujian darah untuk INR atau nisbah normalisasi antarabangsa adalah ujian yang dilakukan bersama dengan kajian lain, seperti masa prothrombin - PTV - atau masa tromboplastin separa - APTT. Sebab utama tingkah laku mereka - penilaian pembekuan darah.

Tetapi hasil analisis PTV sangat bergantung pada reagen dan kaedah untuk menentukan petunjuk akhir yang ditambahkan pada sampel darah. Inilah kelemahan ujian ini. Itulah sebabnya mengapa di luar negeri paling sering melakukan analisis mengenai INR: ia menyelesaikan masalah ini, memberikan hasil standard yang sama, tanpa mengira reagen dan lain-lain.

Rawatan Warfarin

Warfarin diresepkan untuk rawatan dan pencegahan

  • trombosis vena dan tromboemboli paru.
  • dengan trombosis urat dalam
  • strok dan tromboemboli
  • penggantian injap jantung
  • selepas infark miokard
  • dengan penyakit injap jantung reumatik
  • dengan kelainan jantung (dengan lubang bujur terbuka)
  • melanggar fungsi kontraktil ventrikel kiri
  • sindrom antiphospholipid

Penggunaan warfarin jangka panjang mungkin disertai dengan pelbagai kesan sampingan, jadi penting bagi doktor untuk sentiasa menjaga keadaan terkawal dan memantau keadaan normal pesakit agar dapat menukar atau membatalkan ubat tepat pada waktunya.

Tidak semua pesakit dapat menyesuaikan diri dengan pengambilan warfarin. Untuk tidak diberitahu jika anda merasa tidak sihat, pastikan anda meminta doktor untuk menukar ubat.

Ia tidak selalu mengambil warfarin seumur hidup, dengan beberapa penyakit selepas 4-6 bulan ia dibatalkan. Kadang kala warfarin diganti dengan ubat alternatif pradax, xarelto dan lain-lain.