Ujian darah INR - apa itu. Norma dan tafsiran ujian darah INR pada orang dewasa dan kanak-kanak

Setiap orang yang, untuk keadaan tertentu, dipaksa untuk mengambil ubat penipisan darah diminta untuk mengawal kemampuan pembekuannya. Ini membantu bukan sahaja untuk menilai keberkesanan rawatan, tetapi juga untuk menetapkan dos yang diperlukan dengan betul. Untuk ini, penunjuk INR dalam darah dianggarkan dari ujian biasa.

Darah INR

Pesakit tidak perlu mengetahui apa INR dalam ujian darah; doktor yang hadir bertanggungjawab untuk penyahkodan, tetapi anda harus mempunyai idea umum mengenai petunjuk ini. Singkatan ini mempunyai makna berikut - sikap normal antarabangsa. INR darah bukanlah nilai sebenar yang diperoleh semasa kajian, ia terdiri daripada beberapa peringkat. Petunjuk hanya dapat dikira secara matematik. Data berikut digunakan untuk pengiraan:

  1. Nilai masa prothrombin. Petunjuk diperoleh ketika melakukan koagulogram (analisis pembekuan darah lengkap). Untuk ini, mereka mengambil darah.
  2. Rata-rata nilai normal masa prothrombin, sebagai peraturan, adalah 11-16 saat.
  3. Indeks sensitiviti MIC atau tromboplastin. Ini adalah reagen yang digunakan oleh makmal; ia dibuat oleh syarikat yang berbeza. Pasport komponen selalu menunjukkan kesucian, kepekaan MIC.
  4. Selanjutnya, nilai pendidikan normal antarabangsa diperoleh dengan menaikkan nisbah masa prothrombin yang dikaji dengan kebesaran normal rata-rata ke tahap yang sama dengan angka MICI yang digunakan untuk analisis.

Ujian darah INR

Pengiraan di atas mungkin kelihatan rumit dan tidak perlu, kerana terdapat petunjuk sebenar pembekuan darah. Walau bagaimanapun, ujian darah untuk INR mempunyai ciri penting:

  1. Nilainya sangat penting untuk menilai keberkesanan, kebenaran terapi dengan antikoagulan tidak langsung, misalnya, Sincumar, Warfarin, Warfarex. Keanehan kesannya adalah bahawa mereka hanya mempengaruhi faktor pembekuan tertentu. Kaedah lain tidak akan memberikan jawapan yang tepat mengenai keadaan pautan ini dalam sistem pembekuan darah..
  2. Ujian INR akan bergantung pada kepekaan tromboplastin yang digunakan oleh makmal..
  3. Ternyata menganalisis kerja pembekuan dos koagulan tidak langsung, memandangkan jenis penyakit trombotik tertentu.

Semua ini membantu pakar mendapatkan nilai sebenar pembekuan darah. Kaedah pengiraan ini menghilangkan kesilapan, hemostasis, pengaruh luaran yang mempengaruhi hasil akhir. Sesiapa dan di mana sahaja melakukan analisis ini, indikator akan dianggap sama di hospital mana pun di dunia dan mempunyai ketepatan. Ini akan membantu menentukan dos antikoagulan yang diperlukan, rawatan kawalan dengan betul.

Ujian sedemikian hanya dilakukan kepada orang yang selalu mengambil antikoagulan tindakan tidak langsung. Mereka melaksanakannya, sebagai peraturan, sekali setiap 2-3 minggu, tetapi jika perlu, kajian dapat dilakukan lebih kerap. Ini dipengaruhi oleh tempoh rawatan, jenis patologi tertentu, keadaan pesakit. Sekiranya nisbah dinormalisasi menunjukkan hasil yang stabil, maka kajian dapat dilakukan sebulan sekali. Untuk melakukan ujian, perlu mendapatkan darah dengan mengambil dari urat periferal, hanya pada perut kosong.

Ujian darah INR - normal

Semasa kajian ini dijalankan, mereka dipandu oleh satu peraturan umum dalam penilaian: semakin tinggi indikatornya, semakin cair plasma menjadi. Norma INR darah selalu berada dalam nilai 1. Penyimpangan menunjukkan beberapa patologi, dos ubat yang salah. Kekurangan norma INR mungkin menunjukkan:

  1. Peningkatan, dengan mengambil kira patologi khusus. Ini menunjukkan overdosis ubat (antikoagulan tidak langsung), yang boleh menyebabkan komplikasi (pendarahan). Doktor harus mengurangkan dos.
  2. Sekiranya rendah, maka terapi tidak memberikan kesan yang diinginkan, pencairan darah tidak berlaku, yang dapat menyebabkan perkembangan trombosis vaskular. Dalam kes ini, dos harus ditingkatkan..

INR - norma pada wanita

Pada orang dewasa dan orang yang sihat, ujian akan selalu antara 0.7 dan 1.3. Norma INR pada wanita tidak berbeza dengan lelaki dan juga akan berubah-ubah di wilayah perpaduan. Satu-satunya perbezaan antara jantina yang berbeza adalah bahawa kawalan pembekuan mesti dilakukan dengan berhati-hati semasa kehamilan. Dalam tempoh ini, tubuh gadis itu mengalami perubahan yang luar biasa. Plasma tinjauan hendaklah 3 kali (1 pada setiap trimester).

Pada wanita hamil, penunjuk ini sedikit meningkat, yang tidak dianggap sebagai penyimpangan dari nilai normal. Dengan peningkatan nilai INR yang berlebihan, terdapat risiko kelahiran pramatang, keguguran pada peringkat awal. Untuk mengesahkan dan menghilangkan kesilapan, gadis itu menjalani ujian lain, setelah rawatan ditetapkan, pemantauan berterusan pembekuan sebelum dan selepas melahirkan.

Ujian darah INR - transkrip

Dengan patologi yang berbeza, mengambil ubat, data dari kajian ini berbeza. Penyahkodan ujian darah yang betul untuk INR dapat dilakukan oleh doktor yang menghadiri, yang mempertimbangkan semua pemboleh ubah. Terdapat banyak petunjuk untuk kajian ini. Sebagai peraturan, ujian ditetapkan untuk alasan berikut, yang ditunjukkan dalam penyahsulitan:

  1. Terapi fibrilasi atrium kronik. Apabila dirawat dengan warfarin, norma akan berada dalam lingkungan 2-3.
  2. Rawatan embolisme paru. Nilai akan berada dalam 2-3 unit.
  3. Selidik sebelum pembedahan. Penunjuk normal akan berada dalam julat 0.8-1.2.
  4. Penyakit jantung valvular. Dengan patologi ini, nilainya akan menjadi 2-3.
  5. Penyakit vaskular. Hasilnya akan berkisar antara 3 hingga 4.5.
  6. Terapi trombosis vena, petunjuk 2-3 akan dianggap normal.

INR meningkat - apa maksudnya

Menurut doktor, penyimpangan dari had petunjuk di atas adalah berbahaya dan sangat tidak diingini. Pencairan yang berlebihan kerana penggunaan Warfarin dan analog ubat ini akan menyebabkan penurunan kebekuan, pendarahan dalaman dan luaran. Tahap INR dalam darah harus berada di rentang 1, yang akan menunjukkan kebenaran terapi. Sekiranya penyimpangan berlaku, maka doktor, sebagai peraturan, mengurangkan dos ubat. Apabila INR meningkat pada orang yang tidak mengambil antikoagulan tidak langsung, ini menunjukkan kemungkinan perkembangan patologi berikut:

  • penyakit hati
  • infarksi miokardium;
  • tumor malignan;
  • polisitemia;
  • penyakit hemoragik pada bayi;
  • keadaan preinfarction;
  • masalah penembusan hempedu dari hati ke duodenum.

Apabila seseorang mempunyai nilai nisbah normalisasi antarabangsa di atas 6 unit, dia memerlukan rawatan segera di hospital, kerana terdapat risiko pendarahan yang besar dengan penyetempatan yang berbeza. Ini adalah keadaan yang sangat berbahaya, terutamanya jika terdapat patologi bersamaan, misalnya: penyakit ginjal, hipertensi arteri, ulser radang / peptik perut / usus.

Ujian darah INR: transkrip, norma pada wanita dan lelaki

Ujian darah untuk INR (nisbah normalisasi antarabangsa) diperlukan untuk menentukan tahap pembekuan darah dan pematuhannya dengan norma. Pengenalpastian nilai ini diperlukan untuk rawatan penyakit sistem kardiovaskular, kawalan terapi perubatan dan, jika perlu, campur tangan pembedahan. Pertimbangkan apakah INR ketika analisis dan tafsirannya ditetapkan.

INR - intipati analisis

Analisis INR adalah petunjuk fungsi normal sistem hemostasis, yang menunjukkan sama ada pesakit berisiko meningkat pembekuan darah atau, sebaliknya, pembekuan darah rendah, yang dapat mengakibatkan pendarahan.

Dalam kebanyakan kes, analisis diperlukan untuk mengawal fungsi pembekuan darah. Ini membolehkan anda memberi penilaian objektif mengenai rawatan pesakit dan menentukan dos ubat yang ditetapkan secara optimum.

Analisis mengenai INR bukanlah nilai sebenarnya; setelah menerima petunjuk akhir, pengiraan matematik digunakan, berdasarkan data berikut:

  • penunjuk masa prothrombin,
  • indeks kepekaan tromboplastin,
  • nilai purata masa prothrombin (yang seharusnya 11-15 saat).

Nisbah normalisasi antarabangsa (INR) berbeza dengan ujian darah lain dalam data benar, yang tidak mempunyai pelbagai kesalahan, tidak dikenakan pengaruh luaran. Petunjuk akhir tidak bergantung pada tempat analisis dan alat yang digunakan. Di mana sahaja kajian dijalankan, hasilnya sama dan serupa. INR dinyatakan hanya dalam unit yang tidak mempunyai dimensi. itu bukan kepekatan jumlah, tetapi "kerangka bersyarat" antara hiperkoagulasi - pembekuan berlebihan, dan peningkatan pendarahan.

Tujuan ujian

Ketumpatan darah, atau sifat reologi (mengalir) berada dalam had normal, apabila kedua-dua sistem (pembekuan dan antikoagulasi) berfungsi dengan harmoni dan harmoni, menjaga keseimbangan. Sekiranya salah satu sistem gagal, seseorang mungkin mengalami pembekuan darah atau peningkatan pendarahan.

Dalam kes ini, koagulogram mencerminkan keadaan sistem pembekuan, di mana prothrombin adalah petunjuk utama. Mengikut keadaan protein ini, doktor dapat memastikan kehadiran dan ketiadaan patologi hemostasis pada pesakit. Komposisi koagulogram asas merangkumi petunjuk berikut:

  • PTI - indeks prothrombin ("Indeks prothrombin: norma dan penyimpangan"),
  • Tahap Prothrombin Pantas,
  • PTV - masa prothrombin,
  • Indikator INR - adalah yang paling tepat dan boleh dipercayai.

Dalam kebanyakan kes, INR harus ditentukan untuk pesakit yang mengambil antikoagulan tidak langsung untuk waktu yang lama, seperti warfarin. Kesukaran untuk mengesan hasil rawatan adalah bahawa ubat ini hanya mempengaruhi beberapa faktor pembekuan. Dan hanya INR yang dapat mengesan perubahan ini dan menentukan peningkatan keadaan pesakit.

Peningkatan INR menunjukkan bahawa pesakit mempunyai kecenderungan untuk berdarah. Berdasarkan ini, dos pengambilan antikoagulan jenis pendedahan tidak langsung dikurangkan. Sekiranya ujian menunjukkan nilai yang lebih rendah, maka risiko pembekuan darah meningkat. Oleh itu, pakar memutuskan untuk meningkatkan dos ubat yang diperlukan.

Bilakah analisis diperlukan dan apa yang ditunjukkan?

Analisis INR ditetapkan dalam kes berikut:

  • semasa rawatan penyakit kardiovaskular dan patologi pembekuan,
  • sebelum pembedahan (kontraindikasi adalah petunjuk di bawah 0.85 dan di atas 1, 25),
  • diagnosis sindrom antiphospholipid,
  • pencegahan tromboemboli (nilai normal adalah dalam 2-3),
  • semasa kehamilan (indikator harus berbeza antara 0.8-1.25),
  • dengan infark miokard, kecacatan jantung, trombosis vena dan selepas pembedahan (INR dalam ujian darah mestilah 2-3),
  • dalam mendiagnosis sirosis,
  • di hadapan barah,
  • dengan urat varikos,
  • dengan pelbagai penyakit saluran gastrousus, yang disertai dengan ujian positif untuk "darah tersembunyi" pada tinja.

Di samping itu, pendermaan darah diperlukan untuk: pendarahan, penampilan hematoma, kehadiran darah dalam air kencing dan tinja, anjing laut tanpa sebab di dalam tisu.

Analisis bagi individu yang selalu mengambil antikoagulan tidak langsung harus dilakukan setiap 2 minggu. Dalam beberapa kes, kekerapan kajian mungkin meningkat. Ia bergantung pada jangka masa terapi dan keadaan pesakit. Teknik analisisnya sama dengan kaedah pengambilan darah yang lain. Analisis mesti dilakukan pada waktu perut kosong, darah diambil dari urat periferal.

Hasil kajian memberikan maklumat mengenai:

  • keberkesanan rawatan antikoagulan,
  • keadaan hati, tahap pengeluaran vitamin K, sistem pencernaan berfungsi,
  • kemungkinan berlakunya komplikasi kardiovaskular,
  • kemungkinan pembekuan darah di dalam badan.

Piawaian INR

Coagulogram pesakit adalah petunjuk yang sangat individu. Oleh itu, untuk setiap kes tertentu, penunjuk norma boleh berbeza-beza. Dengan norma 2-3, disarankan agar satu pesakit menjaga indeks mendekati 2, sementara untuk pesakit lain, indikator optimum adalah 3.

  • dari 0.8 hingga 1.15 - untuk orang yang tidak mengambil antikoagulan,
  • dari 1.5 hingga 2 - untuk orang yang telah didiagnosis dengan aritmia dan dicegah oleh pembekuan darah,
  • dari 2 hingga 3 - untuk orang setelah pembedahan, dalam pencegahan penyakit injap jantung, dalam pencegahan komplikasi setelah serangan jantung, dalam rawatan trombosis urat dalam,
  • dari 3 hingga 4 - untuk orang yang menjalani terapi untuk penyakit arteri utama,
  • dari 4 hingga 4.5 - untuk orang yang menjalani pembedahan dengan pengenalan prostesis jantung.

Kadar INR untuk wanita dan lelaki

Ujian darah untuk INR adalah normal apabila petunjuk di atas konsisten, baik untuk lelaki dan wanita. Satu-satunya perbezaan adalah petunjuk untuk kanak-kanak perempuan yang mengambil pil perancang. Tahap peningkatan juga boleh berlaku semasa kehamilan..

Dalam tempoh ini, badan mengalami perubahan ketara, yang boleh menyebabkan lonjakan indikator. Oleh itu, disyorkan untuk melakukan INR dalam darah seorang wanita setiap 3 bulan. Nilai yang terlalu tinggi dapat diterima, namun, jika indikatornya terus meningkat, langkah-langkah mesti diambil, jika tidak, terdapat risiko kelahiran pramatang dan risiko keguguran.

Penyahsulitan analisis

Sekiranya INR dinaikkan, maka ini menunjukkan kemungkinan adanya patologi berikut:

  • patologi keturunan sistem pembekuan,
  • penyerapan lemak usus yang tidak betul,
  • kekurangan vitamin K,
  • penyakit hati,
  • kesan sampingan daripada pengambilan ubat tidak langsung.

Nilai yang terlalu tinggi adalah berbahaya kerana risiko pembentukan pendarahan dalaman dan luaran. Indikator di atas 5 adalah sangat kritikal. Situasinya rumit jika INR lebih tinggi daripada biasa dalam diagnosis hipertensi, luka ulseratif saluran gastrointestinal, dan penyakit sistem kencing. Dalam kes ini, pesakit memerlukan rawatan dan rawatan hospital segera.

Coagulogram, di mana bacaan INR yang diremehkan diperhatikan, menunjukkan perkembangan keadaan berikut:

peningkatan antitrombin,

kesan sampingan pengambilan diuretik dan kawalan kelahiran,

hematokrit yang tidak normal.

Indeks yang diremehkan menunjukkan peningkatan kelikatan darah, akibatnya pembekuan darah dapat terbentuk di dalam pembuluh darah.

Sekiranya INR rendah dikesan pada wanita hamil, maka ini menunjukkan kemungkinan komplikasi tromboemboli. Sebarang pelanggaran norma indikator menunjukkan kerosakan fungsi dalam badan, serta dos ubat yang mungkin tidak betul.

Di mana untuk diuji?

Terdapat beberapa cara untuk menentukan pembekuan darah. Adalah biasa untuk mendapatkan rujukan untuk analisis dari doktor dan mengambil ujian di hospital atau makmal swasta. Anda dapat menentukan kadar pembekuan di rumah, bergantung pada pembelian peranti mudah alih.

Pilihan terakhir paling sesuai untuk pesakit yang menjalani terapi jangka panjang dengan ubat-ubatan yang mempunyai pengaruh tidak langsung. Dalam kes ini, pemeriksaan ditetapkan sangat kerap (setiap 2-3 minggu). Oleh itu, pesakit dapat melakukan ujian dalam keadaan selesa dan tidak membuang masa mengunjungi hospital.

Peranti ini mempunyai paparan dengan jalur ujian di mana perlu menggunakan sampel darah. Selepas satu minit, anda dapat melihat penunjuk INR semasa di skrin. Hasil prosedur harus dilaporkan kepada doktor, yang, bergantung pada data yang diterima, akan menetapkan rawatan pembetulan.

Hasil analisis dapat diperoleh dalam beberapa hari. Kos prosedur bergantung pada tempat. Di klinik swasta, harganya 200-300 rubel. Klinik kerajaan menawarkan definisi INR secara percuma.

Apabila ujian darah INR dilakukan

Apa itu ujian darah INR?

Fungsi darah - mengekalkan homeostasis

Darah adalah cecair biologi terpenting dalam badan. Darah mengawal homeostasis (yang disebut keteguhan persekitaran dalaman badan), adalah media pengangkutan, melindungi tubuh dari bahan asing. Ketumpatan normalnya disokong oleh sistem yang berfungsi dalam dua arah:

  • kesan pembekuan - menggalakkan penebalan dan trombosis;
  • kesan antikoagulan - mengekalkan darah dalam keadaan cecair dan cecair..

Apabila keseimbangan kedua-dua mekanisme ini terganggu, orang tersebut menjadi lebih terdedah kepada pembekuan darah atau pendarahan.

Pencirian jalur pembekuan luaran - INR

Ketumpatan darah diatur oleh protein prothrombin, yang merupakan pendahulu kepada faktor pembekuan trombin. Ia disintesis di hati dengan penyertaan vitamin K. Untuk menentukan tahap prothrombin, doktor moden menggunakan beberapa kaedah penyelidikan:

  1. PTV dan PTI.
  2. Tahap Prothrombin Pantas.
  3. INR.

INR (singkatan) nisbah normal antarabangsa adalah penunjuk standard yang digunakan untuk menyatakan hasil kajian masa prothrombin dan kadar pembekuan darah.

Sehingga tahun 1983, hanya waktu prothrombin (selanjutnya disebut PTV) yang digunakan untuk menentukan kadar pembekuan - ini adalah tempoh di mana trombus terbentuk dari filamen fibrin, menyekat kerosakan mekanikal pada saluran darah dan mencegah pendarahan. Untuk mengira makmal PTV, pelbagai jenis reagen dari pengeluar yang berbeza digunakan, itulah sebabnya hasil analisis di institusi yang berbeza berbeza. Untuk mengikat norma-norma makmal tertentu, WHO memutuskan untuk memperkenalkan indikator INR.

Norma INR

Petunjuk normal bergantung pada banyak faktor

Kadar INR untuk pesakit yang sihat dan orang yang mengambil ubat pengencer darah dengan tindakan langsung adalah 0.8-1.2. Petunjuk ini adalah standard dan relevan untuk kebanyakan negara di dunia. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa dalam beberapa kes norma INR mungkin berbeza dari yang diterima umum:

  • Norma INR untuk wanita hamil adalah 0.8-1.25.
  • Norma INR bagi mereka yang mengambil ubat penipisan darah dengan kesan tidak langsung adalah 2.0-3.0.
  • Norma INR untuk orang yang mempunyai injap buatan atau APS adalah 2.5-3.5.

Petunjuk untuk tujuan analisis INR

Sirosis - petunjuk untuk analisis

Selalunya, penentuan INR diperlukan dalam kajian komprehensif (kompleks ini merangkumi AKTV, PTV dan PTI - indeks prothrombin, analisis untuk fibrogen dan D-dimer) untuk kelajuan dan kualiti pembekuan darah. Penentuan INR adalah bahagian wajib dalam diagnosis kekurangan pembekuan kongenital atau yang diperoleh. Terdapat petunjuk perubatan lain untuk kajian INR:

  • pendarahan yang kerap dan tidak terkawal;
  • Embolisme paru (penyumbatan arteri pulmonari);
  • infarksi miokardium;
  • trombosis urat dalam atau pelbagai organ;
  • sirosis penyakit hati yang berpanjangan dan teruk, hepatitis dan sebagainya);
  • Sindrom DIC (pada peringkat pertama sebagai kaedah diagnostik dan kemudian untuk mengawal rawatan).

Sangat mustahak bagi orang yang mengambil antikoagulan dan koagulan (terutama ubat-ubatan berasaskan warfin) untuk mengawal penunjuk INR. Bergantung pada petunjuk, dos ubat yang diambil oleh pesakit berbeza-beza dan penilaian keadaannya.

Persediaan untuk analisis dan metodologi

Tidak disyorkan untuk berhenti mengambil ubat secara bebas

Sehingga hasil analisis dapat dipercayai, anda harus mempersiapkannya. Pesakit memerlukan:

  1. Beberapa hari sebelum analisis, berhenti kerja fizikal, fisioterapi, urut, suntikan intravena atau konvensional.
  2. Sekiranya seseorang dirawat dengan antikoagulan, pada pukul 17:00 (kira-kira) pada waktu malam menjelang analisis, dia harus mengambil keseluruhan dos ubat setiap hari.
  3. Kali terakhir makan sekurang-kurangnya 8 jam sebelum ujian. Pada waktu pagi sebelum ujian, anda boleh minum air kosong.

Biomaterial untuk analisis adalah darah vena, yang mesti diambil hanya dari vena periferal. Setelah pengambilan sampel darah dalam keadaan makmal, sampel dicampurkan dengan bahan pengawet, yang tidak membenarkan darah membeku kerana pengikatan ion kalsium. Kemudian, plasma darah dipisahkan dari pemendakan untuk mendapatkan serum darah murni.

Langkah seterusnya adalah peneutralan pengawet serum dengan kalium dan penambahan tromboplastin, yang akan merangsang pembekuan plasma. Juruteknik makmal mengira masa yang diperlukan untuk membeku. Petunjuk yang dihasilkan akan dipanggil masa prothrombin..

Setelah menentukan masa prothrombin, INR dikira mengikut formula standard. Biasanya analisis tidak memerlukan banyak masa, di kebanyakan makmal hasilnya dapat diperoleh setelah 1 hari.

Kenaikan INR

Peningkatan INR berlaku pada penyakit von Willebrand

Peningkatan kadar INR (dengan syarat bahawa orang tersebut tidak mengambil koagulan atau ubat penipisan darah) mungkin menunjukkan adanya beberapa gangguan di dalam badan:

  • patologi hepatik;
  • penyakit von Willebrand, jenis hemofilia A / B dan gangguan lain dari mekanisme pembekuan;
  • pelanggaran penyerapan lemak;
  • komplikasi selepas pemindahan darah yang meluas;
  • pelanggaran refluks empedu ke dalam duodenum;
  • penyakit hemoragik pada bayi baru lahir;
  • kekurangan vitamin K dalam darah.

Peningkatan INR sering berlaku dengan penggunaan antibiotik yang berpanjangan atau intensif (terutama diclofenac dan blemaren), hormon tiroid sintetik, steroid anabolik, ubat steroid dan anti-gout.

INR yang tinggi (di mana 6 adalah kritikal) adalah keadaan berbahaya. Pelanggaran seperti itu dapat menunjukkan perkembangan pendarahan dengan intensiti dan penyetempatan yang berbeza. Dengan diagnosis seperti lesi ulseratif-erosif saluran gastrousus, penyakit radang perut dan usus, darah tinggi, patologi saluran otak, penyakit buah pinggang, peningkatan INR sangat tidak diingini.

Cara menurunkan?

Cara utama menurunkan INR adalah dengan mengambil koagulan, tetapi anda perlu mengambil ubat tersebut dengan ketat di bawah pengawasan doktor. Oleh itu, dengan peningkatan tahap INR, pesakit selalu dimasukkan ke hospital.

Menurunkan INR

Keabnormalan hematokrit - penyebab perubahan tahap INR

Penyebab penurunan INR atau hypocoagulation boleh:

  • penurunan atau peningkatan hematokrit (jumlah sel darah merah dalam darah);
  • peningkatan kepekatan antithrombin 3 dalam darah (penghambat sejumlah faktor pembekuan);
  • pelanggaran kaedah analisis (pengambilan darah dari vena pusat dan bukannya periferal) atau penyimpanan bahan biologi yang tidak betul (pendedahan berpanjangan pada plasma darah pada suhu + 4C);
  • rawatan dengan antikonvulsan, diuretik, kontraseptif, kortikosteroid.

Sekiranya pengurangan INR ditetapkan pada seseorang yang mengambil antikoagulan tidak langsung, penyesuaian dos diperlukan.

Dengan hipokoagulasi, tahap trombosis meningkat dengan ketara, yang penuh dengan perkembangan trombosis pelbagai saluran dan organ.

Cara peningkatan?

Antikoagulan digunakan untuk meningkatkan tahap INR dan penipisan darah tambahan. Untuk melantik mereka dan menentukan dos yang sesuai harus berjumpa doktor.

Ciri-ciri ujian darah untuk INR, norma dan tafsiran petunjuk

Seberapa normal penunjuk INR?

Pada orang dewasa, norma berada dalam lingkungan 0,8 - 1,3. Norma pada wanita dan lelaki tidak berbeza. Tetapi wanita hamil mungkin mengalami sedikit perubahan pada kedua arah, jadi selama kehamilan, pemantauan INR harus dilakukan sekurang-kurangnya 1 kali setiap trimester, dan lebih sering jika ditunjukkan.
Jadual di bawah menunjukkan nilai INR normal untuk pelbagai keadaan.

Jadual No. 1: Penyahkodan INR: norma (berapa banyak seharusnya) dalam pelbagai keadaan.

Orang yang sihat dari kedua-dua jantinaPerempuan mengandungPesakit yang mengambil antikoagulan langsung (heparin)Pesakit yang mengambil antikoagulan tidak langsung
(warfarin)
Pesakit dengan injap jantung prostetik
0.8 - 1.30.8 - 1.20.8 - 1.32.0 - 3.02.5 - 3.5

Berapa banyak warfarin yang diperlukan untuk overdosis?

Ubat ini diambil 1 kali sehari pada masa yang sama. Dos harian Warfarin (pesakit luar) pada masa permulaan terapi adalah 2.5-7.5 mg. Selepas itu, di bawah kawalan INR, dos diselaraskan sehingga kesan terapi yang stabil dicapai..

Dosis 20-30 mg / hari sangat mungkin menyebabkan gejala overdosis, walaupun tidak betul untuk membincangkan jumlah bahan tertentu: pada sesetengah pesakit, overdosis berkembang apabila dos pemeliharaan standard diambil, dan beberapa pesakit mengalami kejutan tanpa komplikasi dos. Peranan penting dalam kes ini dimainkan oleh kepekaan individu terhadap ubat..

Kemungkinan overdosis dipantau oleh perubahan INR dan manifestasi klinikal ciri: jika nilai penunjuk lebih dari 5, dosnya disesuaikan, lebih dari 9 - ubat dibatalkan.

INR dalam ujian darah

INR dalam ujian darah adalah petunjuk makmal mengenai fungsi sistem hemostasis, yang mencerminkan nisbah nilai masa prothrombin (PTV) dengan nilai-nilai penunjuk ini (PTV) orang yang sihat.

Norma sikap normal antarabangsa pada orang yang sihat cenderung kepada 1 dan berkisar antara 0,7 hingga 1,3.

Bagi norma individu untuk lelaki dan wanita, tidak ada perbezaan bagi orang yang sihat, seperti ketika menggunakan antikoagulan untuk tujuan terapi atau profilaksis - norma berdasarkan jantina tidak berbeza.

Sementara itu, kita tidak boleh lupa bahawa untuk mengurangkan sikap normal antarabangsa dan menimbulkan risiko trombosis pada wanita, alat kontraseptif, yang digunakan oleh perwakilan separuh manusia yang adil, yang berada dalam usia pembiakan mereka (untuk mencegah kehamilan yang tidak diingini), atau terapi penggantian hormon yang ditetapkan untuk membetulkan hormon latar belakang menopaus.

Peningkatan pembentukan bekuan darah di saluran darah pesakit muda yang menderita cacat jantung, orang yang berusia 50 tahun akibat perubahan usia dan hormon, atau pesakit yang telah menjalani pembedahan injap jantung prostetik, penuh dengan risiko mengembangkan keadaan tromboemboli berbahaya (infark miokard, emboli paru, stroke iskemia ).

Untuk mencegah masalah seperti itu, orang yang berisiko, iaitu, dengan adanya patologi yang disertai dengan peningkatan trombosis, adalah ubat yang diresepkan yang mendorong penipisan darah dan pembubaran konvolusi, misalnya, warfarin dan analognya (antikoagulan tidak langsung). Selepas beberapa penyakit (embolisme paru, infark miokard) atau campur tangan pembedahan, pesakit harus tetap menggunakan ubat penipisan darahnya - antikoagulan tidak langsung, yang dia minum setiap hari dengan ketat (!) Pada masa yang sama sehingga akhir hayatnya (17.00).

Semasa mengambil warfarin di hati pesakit, sintesis faktor pembekuan yang memerlukan penyertaan vitamin K (II, VII, IX, X) disekat dengan mengganggu metabolisme yang terakhir (Vit K). Dengan penurunan kandungan komponen pembekuan, pembentukan bekuan menjadi perlahan.

Semasa mengambil warfarin dan antikoagulan tidak langsung yang lain, MNO dan prothrombin menurut Quick lebih kerap diresepkan, sementara kombinasi IPT dan MNO, jika digunakan, agak tidak biasa daripada mendapatkan maklumat lengkap. Indeks prothrombin (IPI) itu sendiri termasuk dalam ujian abad yang lalu, yang belum lulus dalam beberapa kes, tetapi ketika mempelajari INR, indeks prothrombin tidak masuk akal.

Dalam ujian prothrombin, penunjuk lain adalah penting - Quick prothrombin, yang berkorelasi negatif dengan INR: dengan peningkatan INR, prothrombin menurut Quick menurun atau, sebaliknya, penurunan tahap INR sepadan dengan peningkatan nilai prothrombin.

Pembekuan darah - apa itu

Setiap orang memiliki sistem pembekuan dan antikoagulan, operasi yang dinormalisasi memastikan ketumpatan aliran darah "betul", sementara mekanisme antikoagulasi bertanggung jawab atas cairannya. Sekiranya pesakit mempunyai ketidakseimbangan antara kedua sistem ini, maka dia mempunyai risiko pendarahan atau pembekuan darah (ini adalah gumpalan darah yang berbahaya bagi kesihatan dan menyumbat saluran).

Prothrombin bertanggungjawab untuk fungsi dan keadaan umum sistem pembekuan - ini adalah protein tertentu, yang dianggap sebagai petunjuk paling penting semasa pembekuan.

Juga, prothrombin, yang dihasilkan oleh hati kerana vitamin K, juga disebut faktor II dalam proses pembekuan darah. Prothrombin dianggap sebagai pendahulu trombin, oleh itu hasilnya setelah analisis dapat difahami oleh doktor, dan dia dapat dengan mudah menilai keadaan pembekuan darah, serta kemungkinan pasien mengalami pembekuan darah atau pendarahan.

Penentuan kepekatan bahan ini pada pesakit dilakukan dengan cara berikut:

  • masa prothrombin (MFI);
  • indeks prothrombin (PTI);
  • tahap bahan pada skala Pantas;
  • Darah INR.

Sebagai peraturan, pesakit paling kerap diresepkan INR, kerana kajian sedemikian menggambarkan secara dekat dan tepat keadaan pembekuan setetes darah dan keadaan umum tubuh pesakit..

Dalam situasi apa pemeriksaan ini ditetapkan?

Pemeriksaan ini ditetapkan untuk rawatan dengan antikoagulan tidak langsung - antagonis vitamin K (neodicumarin, warfarin, syncumar), yang mengurangkan tahap prothrombin dalam darah, sehingga mencairkannya.

Pemantauan indikator secara berkala membolehkan anda mengawal dos ubat di atas untuk mengelakkan berlakunya pendarahan atau pembekuan darah.

Dalam situasi apa, perlu dilakukan ujian darah untuk INR dan prothrombin secara berkala?

Perlu diingat bahawa semasa menggunakan warfarin dan antikoagulan lain, tahap INR meningkat dan harus disimpan dalam lingkungan 2.0 - 3.0 (nilai optimum adalah 2.5), dan dengan injap jantung prostetik dari 2.5 hingga 3.5. Pesakit dengan nilai INR di atas 6.0 memerlukan rawatan kecemasan.

Sekiranya seseorang tidak dirawat dengan antikoagulan, maka penyimpangan INR dari norma dapat menyebabkan perubahan patologi serius dalam tubuh. Mari kita pertimbangkan dalam situasi apa tahap penunjuk ini boleh berubah..

Pesakit yang menjalani rawatan dengan antikoagulan tidak langsung di hospital, lulus analisis INR mengikut skema berikut:

  • pada awalnya, kawalan dijalankan selama 3-4 hari;
  • kemudian 2-3 kali seminggu sehingga hasil yang diinginkan tercapai.

Harus diingat bahawa keluar dari hospital bukan alasan untuk membatalkan ubat antikoagulan (ia diambil seumur hidup), maka ujian darah INR harus dilakukan pada awalnya setiap 6-8 minggu.

Sekiranya pesakit mampu, maka dia boleh datang ke makmal klinik di tempat kediaman atau ke institusi swasta dan mengambil ujian.

Pensampelan darah dilakukan dari urat, yang paling optimum dan betul, tetapi secara teknikalnya sukar bagi pesakit dengan urat yang lemah (gemuk, menerima kemoterapi, dengan bekas luka pada lengan bawah dan tangan, dll.).

Sekiranya tidak mungkin mendapatkan sampel dari vena, darah diambil dari jari menggunakan scarifier.

Apa yang akan berlaku sekiranya anda tidak melawan pelanggaran tersebut

Sekiranya pengukuran menunjukkan bahawa tahap INR menyimpang dari norma, pesakit memerlukan pembetulan segera dos ubat, perubahan diet, jika tidak, penyimpangan akan muncul:

  • pembentukan gumpalan darah patogen pada saluran darah;
  • embolisme pulmonari;
  • perkembangan penyakit hati;
  • disfungsi usus.

Sekiranya nilai indeks melebihi 5, ada risiko terkena pendarahan dalaman dan luaran yang tidak dapat dihentikan tanpa bantuan profesional. Apabila penunjuk mendekati nilai kritikal, diperlukan rawatan segera di hospital.

Sekiranya seseorang tidak menderita penyakit kronik, analisis INR tidak diperlukan. Tetapi pakar menasihatkan untuk menjalani kajian setiap 1.5-2 tahun.

Langkah pencegahan seperti itu akan membantu mengenal pasti kehadiran patologi tertentu dan mencegah perkembangannya, yang akan memelihara kesihatan pesakit dan membantu mengelakkan komplikasi yang tidak diingini..

Ramai pesakit berminat untuk menentukan norma INR dalam darah wanita setelah 60 tahun. Setiap orang mempunyai sistem pembekuan darah, kelikatannya bergantung pada fungsi normalnya..

Apabila INR ditetapkan. Menyatakan hasilnya

Nisbah normalisasi antarabangsa bukanlah ujian indikatif, seperti prothrombin. INR ditetapkan untuk petunjuk, yang merangkumi:

  • Menyiapkan pesakit untuk pembedahan (halangan di bawah 0.85 dan di atas 1.25);
  • Kehamilan (norma 0.8 - 1.25);
  • Diagnosis APS (sindrom antiphospholipid - antara ujian makmal lain);
  • Terapi antikoagulan untuk embolisme paru, infark miokard, pencegahan keadaan tromboemboli pada kecacatan jantung dan trombosis urat dalam selepas campur tangan pembedahan (nilai normal - 2-0-3.0);
  • Pencegahan tromboemboli selepas prostetik injap jantung - aorta (normal dari 2.0 hingga 3.0) dan mitral (normal - 2.5-3.5) (mengambil antikoagulan tidak langsung).

Sekiranya pembaca telah memperhatikan, maka pengukuran INR selalu dikaitkan dengan penggunaan antikoagulan tidak langsung. Tetapi bagaimana dengan antikoagulan bertindak langsung, yang juga digunakan untuk mencegah hiperkoagulasi? Antikoagulan langsung praktikal tidak mempengaruhi hasil hubungan normal antarabangsa.

Orang yang sihat dari kedua-dua jantinaPerempuan mengandungPesakit yang mengambil antikoagulan langsung (heparin, hirulog, hirugen, dll.)Pesakit menggunakan antikoagulan tidak langsung (warfarin, neodicumarin, phenyline, dll.)Pesakit selepas pembedahan (prostetik injap jantung) dan dengan APS
0.7 - 1.30.8 - 1.250.8 - 1.22.0 - 3.02.5 - 3.5

Jelasnya, petunjuk lelaki dan wanita yang sihat berbeza dengan petunjuk semasa mengambil warfarin dan antikoagulan tidak langsung yang lain atau sekiranya terdapat penyakit tertentu disertai dengan gangguan hemokoagulasi. Walau bagaimanapun, norma pada wanita semasa kehamilan (kursus normal) atau ketika menggunakan antikoagulan bertindak langsung praktikal tidak melampaui julat nilai serupa pada orang yang sihat.

Kadar IPT dalam darah wanita, lelaki dan kanak-kanak mengikut usia

Dalam artikel ini kita akan mempertimbangkan petunjuk analisis IPT darah, serta norma dan penyimpangan darinya.

Indeks prothrombin (PTI) adalah petunjuk pelanggaran aliran darah normal. Dengan menggunakan penunjuk ini, mudah untuk mengesan kecenderungan seseorang untuk membentuk gumpalan darah atau, sebaliknya, pendarahan yang berlebihan. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan apakah norma ini dan ujian lain yang berkaitan dengan komposisi darah.

Apa itu IPT, INR, darah EPO, fibrinogen, koagulogram dan apakah norma pada orang dewasa?

Coagulogram (ujian darah biokimia, hemostasiogram) adalah sejenis kajian yang membolehkan anda menentukan seberapa baik atau buruknya pembekuan darah seseorang..

Petunjuk norma koagulogram:

NamaBiasa
APTTV24-34 saat.
Masa prothrombin11-18 saat.
Indeks cepat-cepat80-120%
Masa trombin14-20 saat.
Fibrinogen1.8-4-0 g / l
Antithrobin III75-125%
Reaksi bekuan40-95%
Pengkalsifikasi semula plasma1-2 minit.
Kepekatan kompleks larut3.35-4.0 mg / 100 ml plasma
INR0.85-1.15 c.u.

PTI (indeks prothrombin) adalah nilai analisis biokimia, yang menunjukkan nisbah masa pembekuan plasma tisu penghubung cair relatif terhadap waktu pembekuan plasma kawalan. Petunjuk yang diperoleh dinyatakan dalam bentuk peratusan dan merupakan salah satu faktor utama koagulogram.

Umur (tahun)Norma (%)
18-2582-115
25-4078-135
45-6578-140

Perlu diketahui: Norma pada wanita hamil meningkat, dan berbeza dari 90 hingga 120%.

INR (Nilai Normalisasi Antarabangsa) adalah ujian yang indikatornya membolehkan kita menentukan kadar pembekuan darah. Norma INR pada orang dewasa adalah dari 0,8 hingga 1,15 unit..

EPO - ujian darah untuk eritropoietin, yang ditetapkan untuk diagnosis anemia.

EPO biasa biasa:

  • pada wanita dari 11 hingga 30 mme / l;
  • pada lelaki dari 9.5 hingga 25 mme / l.

Fibrinogen adalah molekul protein besar yang dilarutkan dalam plasma darah. Analisis untuk fibrinogen adalah salah satu tahap yang diperlukan untuk memeriksa wanita hamil, mempersiapkan pesakit untuk campur tangan pembedahan, dan juga menentukan penyebab proses keradangan dan patologi sistem kardiovaskular.

Nilai norma fibrinogen darah pada wanita dewasa dan lelaki fibrinogen darah berkisar antara 2.0 hingga 4.0 g / l.

Petunjuk analisis IPT darah - norma pada wanita, lelaki, anak-anak: transkrip analisis biokimia, jadual

Semasa menjalani ujian darah, sejumlah penyakit dinyatakan. Menggunakan indeks prothrombin, keadaan hati, tahap pembekuan darah, serta pengisian tubuh dengan vitamin K dikesan.

Untuk jenis pemeriksaan ini, plasma darah orang yang sihat diambil dan dibandingkan dengan plasma pesakit. Kebiasaannya, wanita dan lelaki mempunyai IPT yang hampir sama dan 77-141%.

Sekiranya penunjuk lebih tinggi, terdapat risiko pembekuan darah. Dan jika lebih rendah - pendarahan boleh terbuka.

Perlu diperhatikan: Analisis IPT boleh dilakukan di mana-mana institusi perubatan. Tetapi norma di setiap institusi ini akan berbeza. Ia bergantung pada reagen yang digunakan untuk analisis dan faktor lain..

Berikut adalah jadual dengan anggaran purata IPT darah untuk wanita dan lelaki mengikut umur:

Jadual kadar IPT

Kajian penting lain adalah ujian darah biokimia. Ia terdiri daripada komponen seperti:

  • Albumen
  • Hemoglobin gliser
  • Serum penyebab zat besi
  • Myoglobin
  • Jumlah protein

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci - penyahkodan:

  • Albumin adalah protein yang dihasilkan oleh hati. Normalnya hingga 60 tahun adalah 35-50 g / l, setelah 60 tahun 34-38 g / l. Sekiranya peningkatannya berlaku, ini menunjukkan penyakit saluran gastrousus. Kadar rendah menunjukkan kegagalan hati.
  • Hemoglobin glikated adalah komponen hemoglobin. Jenis ini membolehkan anda menentukan keadaan gula dalam darah. Kebiasaannya, tidak lebih daripada 5.7%. Sekiranya tahapnya 6.4%, ada risiko diabetes.
  • Serum penghasil zat besi - keupayaan darah untuk memindahkan zat besi. Norma adalah 45.3 - 77.1 ╬╝mol / L. Pencegahan Anemia.
  • Myoglobin adalah protein yang terdapat di kelenjar. Dengan peningkatannya dalam darah, infark miokard dapat berkembang. Nilai pada lelaki ialah 19-92 mcg / l, pada wanita 12-76 mcg / l.

Jumlah protein diperiksa untuk mengecualikan patologi metabolik. Kira-kira 150 protein berbeza dibaca dalam darah..

Apa maksud ujian darah IPT: apakah norma pada wanita hamil?

PTI darah pada wanita hamil

Ramai orang berpendapat bahawa mengambil ujian darah sekurang-kurangnya sekali setahun tidak perlu. Ini adalah pendapat yang salah, terutama pada wanita hamil. Semasa mengandung, darah diambil pada koagulogram. Dia adalah analisis yang paling penting. Semasa lulus ujian darah ini, anda dapat menentukan bukan hanya keadaan tubuh secara keseluruhan, tetapi indeks pembekuan waktu dan darah.

Perlu diketahui: Indeks petit atau prothrombin adalah kajian perbandingan. Untuk analisis ini, sampel darah diambil dari orang yang sihat dan wanita hamil. Biasanya, indeksnya adalah 78-142%. Bagi wanita hamil, kesalahan sebanyak 7% adalah dibenarkan.

Ini disebabkan oleh penampilan pada ibu masa depan 3 lingkaran peredaran darah - rahim-plasenta. Sekiranya indeks kurang dari norma yang dibenarkan, pendarahan mungkin berlaku semasa melahirkan anak, dan jika, sebaliknya, lebih tinggi, gumpalan darah mungkin muncul. Indeks prothrombin juga membolehkan anda menentukan bukan sahaja tahap pembekuan, tetapi juga ketepuan badan dengan vitamin K.

Penting: Semasa mengandung, pemeriksaan makmal jenis ini dilakukan pada 12, 24, 36 minggu.

Kandungan kuantitatif PTI adalah "95" dalam darah: ini adalah norma?

Ujian IPT Darah

Sehingga darah pada saat yang tepat dapat menebal dan membeku, agen kimia, prothrombin, bertindak di dalamnya. Sekiranya berlaku kecederaan, trombin terbentuk dari bahan ini, yang berfungsi untuk mengumpul darah beku. Secara ringkas mengenai proses ini:

  • Pembentukan serupa menyumbat kapal yang cedera.
  • Mekanisme semula jadi yang mencegah kehilangan darah berlebihan dicetuskan.
  • Sekiranya kandungan kuantitatif IPI melampaui rentang normal, maka ada bahaya gumpalan darah tidak lagi di tempat kemalangan, tetapi di mana-mana bahagian tempat tidur vaskular.

Orang yang menderita tekanan darah tinggi dan penyakit jantung sering mengambil pengencer darah. Dengan terapi sedemikian, anda harus memastikan IPT sentiasa terkawal.

Seperti disebutkan di atas, tahap normal PTI terbatas pada jarak 70-140. Kandungan kuantitatif IPI dalam darah - "95" berada dalam had normal.

Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh takut dengan patologi vaskular dan ini adalah norma.

INR rendah

Sekiranya INR dinaikkan, maka bincangkan masalah berikut:

  • penyakit hati (sirosis, degenerasi lemak, hepatitis kronik, kerosakan toksik);
  • pelanggaran sintesis vitamin K di dalam badan;
  • kekurangan protein plasma tertentu;
  • DIC;
  • kekurangan kongenital faktor sistem pembekuan;
  • penyakit perut dan usus, di mana penyerapan dan pemecahan lemak terganggu;
  • pemindahan darah secara besar-besaran.

INR di atas norma adalah akibat pengurangan pembekuan darah, yang disebut hypocoagulation. Keadaan ini boleh menyebabkan pendarahan atau pendarahan..

Pendarahan luaran secara besar-besaran boleh berlaku dengan sedikit pelanggaran integriti kulit (lelasan, calar), dan pendarahan dalaman paling kerap terjadi terhadap latar belakang penyakit yang ada (contohnya, gastrik - dengan ulser perut, rahim - dengan myoma rahim).

Keadaan seperti itu memerlukan kemasukan pesakit segera dan pembetulan sistem pembekuan yang rosak..

Terdapat juga keadaan sebaliknya - hiperkoagulasi, di mana darah membeku. Keadaan ini berbahaya dengan pembekuan darah, yang dapat menyumbat saluran darah ke organ penting..

Kemudian keadaan serius seperti embolisme paru (emboli (tromboembolisme) arteri pulmonari), infark miokard, ginjal, limpa, infark usus, kemalangan serebrovaskular iskemia akut berlaku.

Biasanya, kadar INR menurun dengan:

  • dehidrasi badan (kehilangan cecair yang cepat tanpa mengisinya) - semasa mengambil diuretik, luka bakar, kebolehtelapan terganggu pada dinding saluran darah, apabila cecair meninggalkannya di tisu sekitarnya, dan unsur sel tetap berada di arus utama;
  • keturunan kekurangan antitrombin III;
  • semasa mengambil ubat hormon (terutamanya kontraseptif oral);
  • penyakit berjangkit disertai dengan peningkatan suhu yang ketara;
  • neoplasma malignan;

Juga, prestasi mungkin rendah kerana kesalahan teknikal semasa pengambilan sampel atau analisis darah..

Apakah nilai pengurangan yang diperkatakan??

Sekiranya kadar pembekuan rendah, risiko pembekuan darah meningkat. Oleh kerana itu, bekalan darah ke organ penting terganggu, yang boleh menyebabkan kerosakan fungsi.

Pertama sekali, adalah perlu untuk menentukan sebab yang tepat mengapa nilai INR berada di bawah normal. Ini berlaku dalam kes berikut:

  • kekurangan vitamin K dalam badan;
  • kesan sampingan pengambilan ubat hormon, antikonvulsan, diuretik;
  • trauma fizikal disertai dengan kehilangan darah;
  • tromboemboli semasa mengandung atau selepas melahirkan.

Hasil kajian mungkin salah sekiranya kesalahan teknologi dilakukan semasa pengambilan sampel darah atau bahan yang diambil disimpan terlalu lama. Juga perlu melakukan persiapan yang betul sebelum prosedur. Selama dua hari sebelum dilarang minum alkohol, goreng dan makanan salai.

Oleh itu, sekiranya berlaku penyimpangan, analisis semula adalah wajib. Setelah menentukan penyebabnya, rawatan yang sesuai dipilih. Antikoagulan juga boleh diresepkan..

Isyarat INR...

Penyimpangan sikap normal antarabangsa pada orang yang tidak menggunakan antikoagulan tidak langsung dan menganggap diri mereka agak sihat kerana terapi atau pencegahan trombosis menunjukkan bahawa ada sesuatu yang salah dalam tubuh mengenai sistem hemostatik:

  1. Peningkatan nilai INR menunjukkan bahawa terdapat penurunan pembekuan darah (hypocoagulation), yang dapat berkembang dengan kekurangan faktor pembekuan kongenital, kekurangan vitamin K, kerosakan hati, penyakit saluran gastrointestinal yang mengganggu penyerapan lipid, kesan sampingan ubat (ubat antibakteria, hormon, ubat dari gout, anabolik) dan mengancam berlakunya pendarahan, baik luaran dan dalaman (INR = 6.0 - penunjuk kritikal). Sekiranya hipertensi arteri, proses ulseratif gastrointestinal, keadaan patologi sistem vaskular dan buah pinggang, tahap INR yang tinggi adalah alasan untuk kemasukan ke hospital. Semasa mengandung, peningkatan nilai indikator dan penurunan kepekatan prothrombin menurut Quick Warning mengenai bahaya pendarahan;
  2. Penurunan nilai INR mungkin menunjukkan kesalahan teknikal semasa pengambilan sampel darah (dari kateter yang dipasang di vena tengah) atau penyimpanan jangka panjangnya. Sekiranya semua peraturan peredaran darah dipatuhi, maka ada alasan untuk mempercayai bahawa INR menandakan beberapa jenis gangguan dalam tubuh, yang mungkin: perubahan hematokrit, peningkatan kandungan antitrombin III, kesan sampingan diuretik, ubat antikonvulsan dan ubat-ubatan yang mengandungi hormon (dalam termasuk kontraseptif oral). Penurunan nilai INR semasa kehamilan di bawah tahap yang boleh diterima (dan peningkatan kandungan prothrombin menurut Quick) menunjukkan bahawa komplikasi tromboemboli berkembang.

Perubahan INR semasa mengambil warfarin di atas atau di bawah nilai yang ditetapkan (norma 2.0 - 3.0) menunjukkan bahawa dos ubat penipisan darah tidak sesuai untuk pesakit ini dan harus disesuaikan lagi.

Apa itu INR dan apa yang ditugaskan kepadanya?

INR (atau nisbah normalisasi antarabangsa) adalah ujian makmal penting yang mencerminkan nisbah masa prothrombin pesakit terhadap masa prothrombin orang yang sihat. Piawaian indeks prothrombin seperti itu membolehkan doktor membawa pelbagai cara untuk mengkaji keadaan sistem pembekuan darah ke satu petunjuk, semua yang dapat difahami dan diterima umum. Analisis makmal ini memberikan hasil yang konsisten yang sama ketika melakukan ujian di makmal yang berbeza. Ujian INR telah disetujui oleh pelbagai organisasi antarabangsa dan pakar Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Pengenalan standard INR memungkinkan pemantauan berkesan terhadap kualiti dan keselamatan terapi bagi pesakit yang diberi ubat pengencer darah (contohnya, Warfarin, Sinkumar, Finilin). Antikoagulan diresepkan dengan kecenderungan peningkatan pembentukan trombus yang diperhatikan dalam banyak patologi: komplikasi tromboemboli dalam kekurangan koronari, infark miokard, kecacatan jantung, embolisme paru, trombosis, tromboflebitis, dll..

Peningkatan INR menunjukkan kecenderungan pendarahan, dan doktor memutuskan untuk mengurangkan dos antikoagulan. Dengan penurunan nilai ujian ini, pesakit meningkatkan risiko pembekuan darah. Petunjuk sedemikian menunjukkan keberkesanan ubat penipisan darah yang rendah, dan doktor memutuskan untuk meningkatkan dosnya.

Pemantauan INR mengikut kesesuaian

Pesakit yang menjalani rawatan dengan antikoagulan (tidak langsung) dalam keadaan pegun diuji setiap hari. Sekiranya doktor mencatat kestabilan hasilnya, maka pindahkan pesakit ke pengukuran INR mingguan. Memandangkan pembuangan dari hospital bukanlah alasan untuk membatalkan antikoagulan tidak langsung (ia diambil selama bertahun-tahun), maka INR di rumah dipantau pada 1 kali pertama setiap 14-20 hari.


Pemantauan INR menggunakan peranti mudah alih

Pesakit yang menerima antikoagulan tidak langsung dapat diyakinkan: sehingga sering kali darah diambil hanya pada awal rawatan, maka apabila hasil ujian stabil, pesakit tidak perlu lagi diikat ke makmal (1 kali sebulan, 1 kali dalam 2 bulan). Walau bagaimanapun, perjalanan apa pun walaupun jarak yang agak pendek (500 km) dan perubahan gaya hidup biasa anda harus terlebih dahulu dipersetujui dengan doktor anda (dengan mengambil kira INR).

Semasa mengambil warfarin dan ubat-ubatan yang serupa, pesakit sentiasa berhubung dengan klinik dan doktor yang merawat, yang mengetahui apa ubat lain yang diambil oleh pesakit. Mungkinkah mereka mempengaruhi hasil kajian sistem pembekuan darah? Sudah tentu, jika doktor mendapati ubat ini mempengaruhi pembekuan darah, maka ubat tersebut akan dibatalkan sebelum dianalisis. Sebagai peraturan, orang yang menggunakan antikoagulan tidak langsung untuk tujuan profilaksis sangat memahami ujian itu sendiri dan peraturan untuk pengambilan sampel darah (darah diambil dari vena) dan kawalan INR di rumah, dalam kebanyakan kes mereka mematuhi jadual dengan ketat tanpa menyebabkan ketidaknyamanan. kepada diri sendiri atau pekerja kesihatan.

Apakah petunjuk untuk ujian luar biasa?

  • Penyakit berjangkit akut (pernafasan, jangkitan usus).
  • Perubahan iklim (penerbangan panjang dan perjalanan, pemindahan).
  • Mengubah rejim kerja dan rehat, diet, aktiviti fizikal, mengambil ubat baru. Harus diingat bahawa semasa mengambil ubat baru atau menggunakan produk baru, INR tidak boleh segera diperiksa, tetapi setelah 2-3 hari. Harus diingat bahawa ada senarai ubat yang meningkatkan atau mengurangkan kesan warfarin.
  • Pendarahan yang kerap dan berpanjangan (hidung, gusi, haid, darah dalam tinja, air kencing, dahak).
  • Kejadian anjing laut dan bengkak pada sendi.
  • Sebelum prosedur invasif yang dirancang (pengambilan gigi, gastroskopi)

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengatakan bahawa pematuhan dengan peraturan mudah untuk mengambil antikoagulan dengan pemantauan INR secara berkala akan menjimatkan anda dari perbelanjaan yang tidak perlu untuk rawatan mahal dan tidak sesuai dan komplikasi serius.

Malangnya, pesakit yang terpaksa mengambil antikoagulan untuk waktu yang lama, seperti orang yang sihat, tidak kebal dari pelbagai keadaan yang tidak dijangka, dan juga dari situasi yang memerlukan perubahan cara hidup mereka yang biasa. Sebab untuk mengukur INR yang tidak dijadualkan mungkin:

  • Selsema berlarutan atau jangkitan akut;
  • Keperluan untuk menyesuaikan rawatan penyakit bersamaan;
  • Perubahan zon iklim (penerbangan, bergerak dalam jarak jauh);
  • Perubahan dalam diet, kerja dan rehat, aktiviti fizikal;
  • Pendarahan (hidung, gingival, pada wanita - masa berat), pendarahan yang berpanjangan dengan kerosakan kecil pada kulit;
  • Kemunculan darah dalam tinja, air kencing, dahak, muntah;
  • Semasa terapi antikoagulan - sakit pada sendi, disertai dengan pembengkakan dan pemadatan, semasa terapi antikoagulan.

Oleh itu, seseorang yang bergantung pada pengencer darah harus selalu ingat bahawa apa-apa perubahan dalam hidupnya adalah kesempatan untuk memeriksa sikap normal antarabangsa..

Tekanan darah adalah petunjuk penting bagi kesihatan manusia. Ia sering berubah-ubah pada siang hari bergantung pada keadaan badan, mood, tempoh tidur atau aktiviti yang kuat, pemakanan, kehadiran tabiat buruk, cuaca, dll..

Pada orang yang menderita hipertensi, lompatan ini lebih ketara. Oleh itu, pengukuran tekanan darah di rumah sangat diperlukan untuk menilai keadaan seseorang, memantau kecukupan terapi ubat. Ketepatan hasilnya tidak terlalu bergantung pada tonometer tetapi seberapa tepat teknik pengukuran tekanan darah diperhatikan.

Di rumah, doktor mengesyorkan penggunaan alat elektronik yang mengukur tekanan darah, degup jantung dan sering dilengkapi dengan pilihan tambahan (memori, jam, kalendar, penunjuk aritmia). Tonometer ini sangat sesuai untuk pemantauan sendiri, mudah digunakan, anda hanya perlu mempelajari arahan dengan peraturan yang jelas.

Sekiranya keluarga mempunyai doktor atau pesakit itu sendiri mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan, maka anda boleh menggunakan tonometer mekanikal profesional dengan fonendoskop untuk mendengar bunyi jantung ketika diukur dengan kaedah Korotkov. Pada waktu yang sama, seseorang mesti memiliki pendengaran yang baik, berhati-hati, tidak terganggu oleh suara-suara luar yang mengganggu prosedur. Sekiranya meter elektronik, bunyi ini tidak mengganggu sepenuhnya.

Pasti, tidak kira apa tonometer seseorang memilih untuk dirinya sendiri, dia mesti mengikuti algoritma tertentu untuk mengukur tekanan darah agar hasilnya dapat dipercayai dan tidak menyesatkan doktor dan pesakit.

Untuk pencegahan penyakit dan rawatan manifestasi urat varikos pada kaki, pembaca kami mengesyorkan semburan NOVARIKOZ, yang dipenuhi dengan ekstrak tumbuhan dan minyak, oleh itu ia tidak boleh membahayakan kesihatan dan praktiknya tidak mempunyai kontraindikasi. Pendapat doktor...

Pengukuran tekanan dapat dilakukan pada waktu rehat, dan di bawah beban atau dalam selang waktu antara aktiviti yang berlainan. Dalam keadaan tenang, anda dapat menganggarkan kira-kira tahap tekanan darah dalam jangka masa individu (misalnya, setelah minum ubat, melakukan kerja, dll.)

Pengukuran dilakukan lebih kerap pada posisi duduk (jarang berdiri atau berbaring) di bahu atau paha (lebih jarang di pergelangan tangan atau kaki bawah).

Apakah teknik langkah demi langkah untuk mengukur tekanan darah?

Tanda-tanda Overdosis

Gejala utama overdosis Warfarin adalah peningkatan pendarahan, yang ditunjukkan dalam kejadian pendarahan, baik yang jelas maupun yang tersembunyi. Pesakit yang mengambil ubat harus memperhatikan penampilan tanda-tanda tertentu yang secara langsung atau tidak langsung menunjukkan komplikasi yang berkembang..

Tanda-tanda berlebihan dos Warfarin:

  • gusi berdarah semasa menggosok gigi, makan makanan pejal;
  • mimisan spontan;
  • penampilan hematoma kecil, tidak berkaitan dengan kecederaan sebelumnya;
  • berpanjangan, tidak sesuai dengan tahap kerosakan pendarahan dari luka, bahkan yang kecil;
  • pada wanita - lebih banyak dan lebih lama daripada aliran haid yang biasa.

Tanda-tanda berlebihan yang jelas (memerlukan rawatan perubatan segera):

  • najis hitam (melena) atau muntah "kopi tanah";
  • pewarnaan air kencing - dari merah jambu hingga merah pekat;
  • pendarahan berat dari hidung atau gusi;
  • pada wanita - haid berat yang berpanjangan, pendarahan antara haid;
  • batuk dengan aliran darah di dahak;
  • penurunan tekanan darah yang tajam, takikardia, berdebar-debar, sesak nafas;
  • pendarahan dari luka dan luka kecil yang berlangsung lebih dari 10 minit;
  • pening, sakit kepala yang tajam, kesukaran bercakap, bunyi bising, deringan di telinga;
  • gangguan penglihatan (penglihatan berganda, kerlipan "lalat" di depan mata, penurunan keparahan);
  • penyejukan tajam di hujung kaki, kebas, rasa merinding merangkak ke atas kulit, batasan pergerakan pada anggota badan;
  • kekurangan koordinasi, gaya berjalan yang tidak stabil;
  • sakit sengit secara tiba-tiba di rongga perut atau dada;
  • hematoma yang luas, kawasan pembengkakan yang muncul tanpa kaitan dengan kesan traumatik;
  • pembengkakan besar pada bahagian bawah kaki.

Persediaan untuk analisis INR

Siapkan analisis seperti berikut:

  • adalah perlu untuk membatalkan ubat yang selalu diambil untuk rawatan patologi bersamaan sebelum bersalin;
  • pada malam sebelum mengambil ujian, tolak makanan berlemak;
  • tiga hari sebelum penghantaran, berhenti semua jenis alkohol;
  • lebih baik menderma darah pada waktu pagi dengan perut kosong;
  • wanita tidak digalakkan menderma darah semasa haid.

Tetapi, seperti semua peraturan, ada pengecualian. Sekatan di atas tidak menjadi masalah dalam keadaan darurat ketika nyawa seseorang dipertaruhkan. Dalam situasi seperti itu, ujian darah INR dilakukan dengan segera tanpa persiapan, setelah beberapa saat kelahiran berulang lagi.

Ada juga kesempatan untuk mengendalikan rumah kapan saja menggunakan perangkat khas, mengetahui apa norma INR. Pengukuran dilakukan pada masa yang sama, lebih baik pada waktu pagi.

Sebaiknya simpan buku harian dengan catatan hasil anda..

Peranti yang digunakan untuk mengukur INR, mudah dan padat, hasilnya akan siap dalam beberapa minit.

Satu-satunya kelemahan adalah harga yang agak besar. Langkah-langkah tersebut hanya diperlukan pada awal terapi antikoagulan untuk memilih dos ubat yang paling optimum. Di masa depan, setelah mencapai tahap INR yang diperlukan, kawalannya mesti dilakukan mengikut petunjuk.

Adakah ada sebab untuk panik

Setelah mengetahui tentang ciri-ciri analisis darah INR dan apa yang menyimpang dari norma itu, banyak yang akan mulai mempertimbangkan turun naik kecil dalam indikator sebagai tanda penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Tetapi dalam kebanyakan kes tidak ada alasan untuk panik, dan sebelum menganggap keadaan anda berbahaya bagi kesihatan, anda harus membiasakan diri dengan tesis perubatan berikut:

  • penyimpangan kecil naik atau turun dari norma boleh disebabkan oleh sebab fisiologi (pemakanan, perubahan iklim);
  • pengesanan gangguan tepat pada masanya dalam proses pembekuan darah mudah diperbaiki dengan diet atau dengan mengambil ubat;
  • tujuan tambahan analisis tidak bermaksud bahawa doktor mengesyaki sesuatu yang mengerikan - itu hanya langkah pencegahan untuk mencegah kemungkinan komplikasi sekiranya berlaku perubahan gaya hidup atau pembetulan rawatan ubat.

Tidak ada alasan untuk panik, walaupun indikator menyimpang dengan ketara dari standard yang diterima umum. Pengambilan antikoagulan atau ubat yang tepat pada masanya yang meningkatkan pembekuan darah akan membantu mengelakkan berlakunya komplikasi serius.

Setelah mengkaji bahan yang dicadangkan di atas, seseorang dapat memahami apa itu INR, mengapa ia penting, dan mengapa penunjuk ini dapat berubah. Penurunan pembekuan darah meningkatkan risiko kehilangan darah, dan peningkatan meningkatkan kelikatan dan merumitkan aliran darah, memprovokasi trombosis dan iskemia tisu. Tetapi iskemia dan pendarahan hanya berlaku jika pesakit mengabaikan rawatan yang ditetapkan oleh doktor dengan petunjuk INR yang berubah. Sebilangan besar penyelewengan yang dinyatakan semasa peperiksaan dapat diperbaiki dengan mudah dan tidak berbahaya bagi kehidupan dan kesihatan manusia.

Tidak perlu panik...

Pesakit dihantar untuk mengukur INR berulang kali (dan terus-menerus), biasanya mengetahui tentang semua kerumitan analisis, tetapi orang yang baru memulakan "kehidupan baru" (dengan antikoagulan tidak langsung) mungkin takut jika mereka diminta untuk mengulangi kajian. Seharusnya tidak ada kesimpulan panik dan prematur dalam kes seperti itu, mungkin analisis itu tidak berhasil dengan alasan di luar kawalan pesakit. Contohnya, faktor berikut boleh memutarbelitkan nilai penunjuk:

  1. Darah yang diambil dari vena dan dimasukkan ke dalam tabung uji dengan antikoagulan tidak cukup bercampur (gumpalan terbentuk di suatu tempat);
  2. Darah untuk menentukan nisbah normalisasi antarabangsa diambil dari saluran kapilari (bukan vena), akibatnya tromboplastin tisu, yang mengarahkan perjalanan kejadian di jalan yang salah, jatuh ke dalam sampel;
  3. Pengendalian sampel yang tidak betul dan hemolisis seterusnya menyebabkan penyelewengan hasil kajian..

Paramedik biasanya mencari kesalahan mereka sendiri, dengan memperhatikan bahawa hasilnya jelas diputarbelitkan dan tidak tergesa-gesa untuk menguraikannya.

Dan akhirnya, perlu diperhatikan bahawa INR tidak memerlukan persiapan khusus dari pihak pesakit (diet dan gaya hidup berada dalam mod biasa), bagaimanapun, ubat-ubatan yang digunakan dalam patologi bersamaan dan mampu mengubah hasil analisis harus dikecualikan. Walau bagaimanapun, doktor akan memberitahu anda mengenainya..

Paparkan semua catatan yang ditandakan:

Cadangan kepada pembaca VesselInfo diberikan oleh doktor profesional dengan pendidikan tinggi dan pengalaman dalam pekerjaan khusus.

Salah satu pengarang laman web terkemuka akan menjawab soalan anda..

Pada masa ini, jawapan kepada soalan: A. Olesya Valeryevna, calon sains perubatan, guru universiti perubatan